[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 88 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 46.049 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-05 10:05
Astennu schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:07:
[...]

Heb je nog een linkje naar die bios ? Zal ik die eens in RBE laden om hem te vergelijken met die ik stock in me kaart had zitten.

Dat hij zo veel cooler wordt is niet heel raar want je fan draait wel erg hard met die aanbevolen settings. Stock draait hij maar op 17% en nu op 40-45%. Dan is dat ding erg luid vind ik.
Ik gebruik deze:
http://www.techpowerup.co...SI.HD4850.512.080605.html

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:09:
[...]

Waarom zou je 78 graden teveel vinden? De gpu is ervoor gemaakt.
Omdat ik weet dat het verschil tussen idle en load niet 5C hoort te zijn... en daarvoor is die vette dualslot cooler ook niet eens nodig....
Zet de fan voor de grap eens op 100% ;) Zal het zo even proberen, maar waar staat dat bestand bij XP users?
Bij 100% vliegt m'n kast nog net niet weg. :P

Voor XP:
Then go to the following location and open the following file for editing "C:\Documents and Settings\Your Windows ID\Local Settings\Application Data\ATI\ACE\Your CCC Profile.XML. The xml file will have the same name as the Catalyst Profile you saved. right click and hit edit.
Try it :)
Da_DvD schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:10:
[...]

Op XS bedoel je toch heh? ;)
Yep :)

[ Voor 9% gewijzigd door CJ op 29-06-2008 13:20 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Diablo 3 gebruikt Havok Physics en ondersteunt DX10.1!

Surprise surprise. :)
Rain Hell on your enemies wielding the interactive environment as a weapon: lay cunning traps, turn destructible objects against your foes, and use environmental obstacles to your advantage--all powered by the Havoc physics system.
Bron: http://www.shacknews.com/onearticle.x/53365
Using the latest graphics technology including DirectX® 10.1, its next-generation 3D engine helps create a thrilling, immersive role-playing experience.
Bron: http://www.planetdiablo.com/features/articles/d3-04012008/

En dit heb ik dus ook inmiddels bevestigd gekregen van m'n bronnen. :)

Wie zei ook maar weer dat DX10.1 niet gebruikt zou worden door grote developers?
"DirectX 10.1 is not important," and therefore Nvidia decided to focus on delivering better performance and architectural efficiency"

-Nvidia
:')

Ik geloof dat Blizzard en Diablo 3 toch als redelijk 'groot' mag worden beschouwd... :+ Dus na EA en SEGA nu ook Blizzard met een DX10.1. In your face! Right back at ya! }:O

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 29-06-2008 13:48 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 10:34
Vet! Ben benieuwd hoeveel performance-verschil dit zal opleveren t.o.v NV kaartjes. Misschien vraag ik nu iets bekends hoor, maar iemand een idee van wanneer ATi met drivers komt voor havok physics?

P.S.: CJ, je smiley-tegoed is op na die laatste alinea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 12:41

Apoca

Array Technology Industry

Ohhh nice :P Erg goed nieuws weer voor ATi :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ath92 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:32:
Vet! Ben benieuwd hoeveel performance-verschil dit zal opleveren t.o.v NV kaartjes. Misschien vraag ik nu iets bekends hoor, maar iemand een idee van wanneer ATi met drivers komt voor havok physics?
Officieel nog niks over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:35:
Officieel nog niks over bekend.
Das niet erg dat het niet officieel is, wat heb jij in de wandelgangen gehoord dan :P En wat kunnen we der van verwachten...

[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 29-06-2008 13:42 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:15
Apoca schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:39:
[...]

Das niet erg dat het niet officieel is, wat heb jij in de wandelgangen gehoord dan :P En wat kunnen we der van verwachten...
Doorgaans zie je 20% tot 30% winst door het gebruiken van DirectX10.1 en het samenvoegen van passes. Althans, dat is wat ik tot nu toe gehoord heb.

Oh, je had het over Havok op GPU... Geen idee :P

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 29-06-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:57
geeft de 4850 ook geluid door via het dvi-hdmi verloopstukje?

zit te twijfelen of ik een 3870 of een 4850 ga kopen in mn nieuwe pc.
van de 3870 weet ik dat die via dvi - hdmi verloopstukje ook geluid doorgeeft. (dit ivm hdtv)

Maar vind in verschillende reviews terug dat de 4850 ook erg warm wordt, rond de 70c idle en 90 stressed :|

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
Qosmic schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:05:

van de 3870 weet ik dat die via dvi - hdmi verloopstukje ook geluid doorgeeft. (dit ivm hdtv)

Maar vind in verschillende reviews terug dat de 4850 ook erg warm wordt, rond de 70c idle en 90 stressed :|
De 3800 serie geeft 5.1 geluid door via de verloop DVI-HDMI.
Voor zover ik begreep, geeft de 4800 serie 7.1 geluid door op dezelfde wijze, dus een doorontwikkeling. In ieder geval zul je dus gewoon voor een 4800 serie kunnen gaan. (Deze info zou volgens mij ook wel terug te vinden moeten zijn met de TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Geeft de 4850 ook geluid door via het dvi-hdmi verloopstukje?
Yeps komt ook gewoon geluid doorheen. En m.b.t. de warmte das eigenlijk gewoon bull. Kaartjes werden altijd al warm ( ook vorige generaties al bij zowel nV als ATi ) en steeds maar blijven mensen daar over zeuren maar ze werken perfect uiteindelijk. Gewoon de HD4850 halen i.p.v. de HD3870. Je gaat der geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 14:58

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Ah mooi zo, een DX10.1 titel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 14:29
Het is wel leuk dat Diablo 3 DX10.1 en Havok gaat gebruiken, en toegegeven ziet Diablo 3 er ook gewoon super uit maar zoals je kunt lezen op de Diablo 3 website is er nog niets bekend over de releasedate.
When will Diablo III be released?

It's too early to estimate Diablo III's release date. As with all Blizzard Entertainment games, our goal is to create a game that is as fun, balanced, and polished as possible. We intend to take as much time developing Diablo III as is necessary to ensure the game meets our own high expectations and those of our players.
Je kunt al helemaal geen conclusies trekken over de releasedate door de getoonde gameplay footage. Vergelijk dit maar eens met Wrath of the Lich King en StarCraft 2. Het verschil tussen introductie en release van StarCraft 2 is anderhalf jaar. Tegen eind 2009/begin 2010 heeft nVidia met gemak een nieuwe reeks DX10.1 kaarten hebben en zullen onze 4850/4870 hopeloos verouderd zijn.

Don't get me wrong, ik ben geen nVidia of ATI fanboy maar dat is gewoon realistisch bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 17:27
Ja.
HD4850 heeft dat ook, en is sneller dan HD3870. ;) o, ik ben te laat.. hierboven was iemand ff sneller
Is al meerdere malen voorbij gekomen, daar is die voor gemaakt, staat zelfs op AMD.com :*)

[ Voor 4% gewijzigd door movo. op 29-06-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Het is wel leuk dat Diablo 3 DX10.1 en Havok gaat gebruiken, en toegegeven ziet Diablo 3 er ook gewoon super uit maar zoals je kunt lezen op de Diablo 3 website is er nog niets bekend over de releasedate.
Logisch toch? De game is ook nog maar net aangekondigd. Het is geen EA die al van te voren releases data aankondigd. Even wat trollerige troep er tussenuit geknipt. Zie de Need for Speed reeks. Ieder jaar een nieuw titeltje.
Tegen eind 2009/begin 2010 heeft nVidia met gemak een nieuwe reeks DX10.1 kaarten hebben en zullen onze 4850/4870 hopeloos verouderd zijn.
DX10.1 & nVidia? nVidia ziet er geen hel in. Dit hebben ze zelf gezegd. Dan moet nVidia ook zo standvastig blijven, anders hebben zich zelf vast gelult. :')

Alsof ATi tegen 2009/2010, geen nieuwe reeks heeft gepland. Ieder jaar komt er een nieuwe reeks uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 30-06-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 17:27
Splinter Cell schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:27:
[...]

DX10.1 & nVidia? nVidia ziet er geen hel in. Dit hebben ze zelf gezegd. Dan moet nVidia ook zo standvastig blijven, anders hebben zich zelf vast gelult. :')

Alsof ATi tegen 2009/2010, geen nieuwe reeks heeft gepland. Ieder jaar komt er een nieuwe reeks uit.
Inderdaad, toch vind ik het nog steeds raar dat ze geen DX10.1 gebruiken, imo alleen maar sneller, althans in Assassins Creed. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DX10.1 & nVidia?
Natuurlijk gaan ze het ondersteunen, want een next-gen DX11 kaart moet gewoon backwards compatible zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

nV ondersteunde bepaalde dingen van DX10.1 wel omdat devs dat handig vinden. Maar wil hier niet te veel over loslaten omdat ATi hier dan op zou kunnen inspringen. Ze hebben alleen niet een full DX10.1 GPU. Maar mij lijkt, wat niet is kan nog komen. nV zal binnenkort ook wel op de trein stappen zoals Hacku reeds aangaf. Voor DX11 moeten ze wel, maar das best nog wel een tijdje voor we daar games voor gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:43:
@BlackFlower Ik heb alles ge-OC-d. 790Mhz core, 1100Mhz mem (dus omhoog van 750/900).

Dan iets anders....

Newsflash: HD4870 fanspeed aan te passen via profielen in CC

Hier een tip voor alle HD4870 gebruikers die vinden dat hun temperatuur te hoog is met 78C idle... Gepost op het Guru3D forum door een gebruiker die zich net geregistreerd had (misschien een AMD medewerker in vermomming).

[...]

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=265745

Ik heb het net geprobeerd... en het werkt! Eerst Overdrive activeren en de juiste kloksnelheden kiezen. Daarna het XML bestand van het zojuist gecreeerde profiel aanpassen... en je fanspeed is te regelen vanuit het CCC. Ik zie dat je zelfs corespeed, memspeed en voltage kan aanpassen, dus misschien kan ik nu eindelijk m'n core in 2D modus naar 160Mhz laten gaan....maar daar waag ik me voorlopig niet aan.

Na het aanmaken en editen van een profiel is mijn GPU temp naar 48C gedaald in idle met de fan op 35% (2243 RPM). Eerst stond-ie op 23 en toen was-ie 78/79C idle... wat een enorme daling van de temperatuur! *O* Hij maakt iets meer lawaai nu... maar dat vind ik niet zo heel erg.

Edit: Ik heb het voor de gein even op 65% gezet, maar dan is het net een straaljager. Wat een luchtverplaatsing aan de achterkant van m'n comp. :o Temp is met 65% (3850RPM) zo'n 43C, dus terug naar 35 voor mij.

Oh en dit werkt ongetwijfeld ook wel op HD4850 kaarten... dus probeer het eens...

Edit 2: Net te horen gekregen dat Powerplay binnenkort gefixed gaat worden op HD4800 kaarten, dus de methode hierboven is een leuke tijdelijke oplossing. En ook gelezen dat het aanpassen van core/mem/voltage in het profiel niet werkt. Alleen de fanspeed doet het.
Het werkt ook op een 4850, net even getest.

Fan 29% (standaard): 82°
Fan 40%: 59°
Fan 50%: 52°
Fan 65%: 45°
Fan 100%: 41°

Op 40% is het geluid nog steeds aanvaardbaar. 50% ook, maar dan moet de radio opstaan oid.
Alles hoger is niet leuk meer. 100% is echt idioot, mijn case staat open en ik voel mijn voeten verwarmd worden van de lucht 8)7 Daarnaast is het verschil tussen 65% en 100% erg klein (45° vs 41°).

40% lijkt me ideaal, scheelt ruim 20°.

HD4850 idle temps
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dPSnyJhj2jwn1bKwnlnygz37/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MDYjWy9ycpQ0MBkwtaknPLJz/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MCxYqrUXnlcrILxF1pYuP3vN/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7DDO9n9QePq7M01N2LAVzvtF/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8d8XFLMZakkvSVE6pIdDwtm4/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 29-06-2008 14:54 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:26:
Ik geloof dat Blizzard en Diablo 3 toch als redelijk 'groot' mag worden beschouwd... :+ Dus na EA en SEGA nu ook Blizzard met een DX10.1. In your face! Right back at ya! }:O
Geloof me, tegen de tijd dat dit en andere dx10.1 titels op de markt zijn heeft Nvidia al lang dx10.1 of dx11 compatible hardware. Daarbij zal hun marketing team schreeuwen dat ze het zelf hebben uitgevonden. Dat havok gesupport wordt is leuk maar door resource problemen bij AMD zijn er nog steeds geen plannen om havok GPU accelerated te maken, daarbij ook, zou het wel van Intel mogen? Of wil intel het eerst op larrabee maken en dan AMD compatible code laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat AMD iets te enthousiast is geweest in hun streven om dat ding 'stil' te krijgen. Ongetwijfeld zijn de GPUs er op gebouwd om op de huidige hoge temperaturen te draaien, maar het 'voelt' toch veiliger om het lager te hebben... en ik vind het niet erg om wat meer 'geluid' te hebben... 35% met de dualslot is nog prima te doen.

Iets anders... Check dit filmpje op Gamespot vanaf 45 minuten. Een interview met AMD CTO van de Graphics Product Group Raja Koduri. Enorm interessant met wat beelden uit demo's die nog uit moeten komen.

http://www.gamespot.com/s...event=on_the_spot20080619
The Source schreef op zondag 29 juni 2008 @ 15:08:
[...]

Geloof me, tegen de tijd dat dit en andere dx10.1 titels op de markt zijn heeft Nvidia al lang dx10.1 of dx11 compatible hardware. Daarbij zal hun marketing team schreeuwen dat ze het zelf hebben uitgevonden. Dat havok gesupport wordt is leuk maar door resource problemen bij AMD zijn er nog steeds geen plannen om havok GPU accelerated te maken, daarbij ook, zou het wel van Intel mogen? Of wil intel het eerst op larrabee maken en dan AMD compatible code laten maken?
EA's Battleforge komt in de herfst uit. Dus je wilt zeggen dat NV in de herfst al DX10.1 hardware heeft en hun GTX 280 meteen onnodig maakt? :+

En volgens mij heb je het nieuws bij Havok nog niet helemaal gevolgd... inhouse hebben ze de Havok FX engine al werkend op GPUs... zowel op AMD als op NV hardware. Daar is al jaren terug geld in gestopt. Al dat R&D is niet voor niets geweest. Dus AMD kan dan nu wel resource problemen hebben, het feit is dat de techniek al werkt in de labs. Havok doet al het werk.

Er is een officiele overeenkomst tussen Havok en AMD gemaakt, en aangezien Havok van Intel is en de overeenkomst na de overname is gemaakt, mag je er van uit gaan dat het wel van Intel mag. Zie ook eerdere discussie waar gelinkt werd naar uitspraken van Havok en GPU accelerated physics op Radeons.

[ Voor 52% gewijzigd door CJ op 29-06-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 20:24
Ik volg deze discussie al een tijdje, erg interessant. Vond het tijd om zelf ook maar eens te registreren :)

Iets wat me opviel in de reviews is dat in de Guru3d review bij Mass Effect wel erg grote verschillen zitten tussen de 4850 en 4870. Op 1280x1024 is het bijv. 46,6%. Veel meer dan de typische 20-30%. Helaas heb ik geen andere review gevonden waar ze beide kaarten in Mass Effect testen. Zou het kunnen dat Mass Effect behoorlijk BW limited is en hier GDDR5 zijn spieren laat zien? Ik bedoel dan niet alleen op heel hoge resoluties he, maar ook op de lagere al.

Als meer games in de toekomst zoals Mass Effect in elkaar zitten zou dat betekenen dat de 4870 een betere koop is met het oog op de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb eens geprobeerd de fan speed op 0% te zetten, maar uitgaan doet hij niet. De fan kan/mag blijkbaar niet onder de 1100rpm.
Demon_Eyez schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat het ligt aan welk bios je hebt. Zo zijn er voor de HD4850 nu twee in omloop; de 011.003 en de 011.004. Ze hebben verschillende clock states mbt 2d.
Het 011.004 bios heet naar alle waarschijnlijkheid wel Powerplay, 2d clockstates zijn daar 160/500 tov 500/700 in het 011.003

Ik heb zelf de 011.003 versie, dus dat wordt even wchten tot er voor m'n Asus ook een 011.004 versie opduikt en dan flash ik die erin.

*Edit*
het MSI HD4850 bios op techpowerup is 011.004 en heeft de lagere kloksnelheden in 2D:
[afbeelding]

Ik denk dat jouw HD4870 kaart (en de kaart in die benchmark review van Astennu) ook zo'n bios heeft zonder Powerplay, aangezien het echt een kaartje is van de eerste lichting.
Ik heb nu mijn Sapphire bios vervangen door die van MSI. Het geheugen draait nu op 750MHz ipv 993, maar de core nog steeds op 500MHz :?

[ Voor 80% gewijzigd door XWB op 29-06-2008 16:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 15:12:
Iets anders... Check dit filmpje op Gamespot vanaf 45 minuten. Een interview met AMD CTO van de Graphics Product Group Raja Koduri. Enorm interessant met wat beelden uit demo's die nog uit moeten komen.

http://www.gamespot.com/s...event=on_the_spot20080619
NICE :)

TIP : de show duurt een dik uur, maar het gedeelte over de HD4850 begint pas na 45 minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:26:

Surprise surprise. :)

[...]

Bron: http://www.shacknews.com/onearticle.x/53365

[...]

Bron: http://www.planetdiablo.com/features/articles/d3-04012008/

En dit heb ik dus ook inmiddels bevestigd gekregen van m'n bronnen. :)

..knip..
Interessant maar dat artikel van planetdiablo is van 1 april dit jaar, is dat ook bevestigd door je bronnen?

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
psychoclown schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:03:
[...]

Interessant maar dat artikel van planetdiablo is van 1 april dit jaar, is dat ook bevestigd door je bronnen?
Offtopic: http://www.gamespot.com/v...=multimodule;videos;img;1

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
psychoclown schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:03:
[...]

Yep. Op 25 Juni al bevestigd:
Something that hasn't been noted yet is that EA and SEGA are signed on with us for DX10.1 titles, we've also signed a fairly major deal with Blizzard.
Bron: http://rage3d.com/board/s...1335512390#post1335512390

En ook dat er games aan komen die de Tesselator gaan gebruiken is bevestigd:
Titles using our Tesselator have also been signed up as well.
Bron: http://rage3d.com/board/s...p=1335517552&postcount=42

Overigens over Havok op de GPU. Ook weer wat nieuws. Ik hoorde net dat het geen Havok FX is, of iets dat er op gebaseerd is, wat er gebruikt gaat worden op de GPU. Havok maakt geen specifieke GPU calls, maar AMD gaat calls onderscheppen die de Havok physics engine naar de CPU stuurt. De calls die beter geschikt zijn voor de GPU zullen dan aan de GPU toegewezen. Dit alles gaat transparant gebeuren dus de developer heeft hier geen omkijken naar. Het klinkt alsof AMD de Data Parallel Processing Architecture Abstraction Layer weer uit de kast haalt die al een tijdje klaar stond voor physics processing op de GPU. Aangezien AMD zowel CPUs als GPUs maakt, zouden ze dit vrij efficient moeten kunnen doen en kost het niet veel resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 10:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Ik vind de nieuwe 4870 zeker een goede kaart, helemaal als je hem tegenover de 260 GTX zet. Ik ga dus ook een 4870 halen, want het overclock potentiel schijnt goed te zijn, maar zorgt wel voor hoge temperaturen/geluids productie. Is er al iets bekends qua waterblocken voor de 4870?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 01:39
Hacku schreef op zondag 29 juni 2008 @ 15:56:
Ik heb eens geprobeerd de fan speed op 0% te zetten, maar uitgaan doet hij niet. De fan kan/mag blijkbaar niet onder de 1100rpm.

[...]

Ik heb nu mijn Sapphire bios vervangen door die van MSI. Het geheugen draait nu op 750MHz ipv 993, maar de core nog steeds op 500MHz :?
Je zou het bios eens moeten bekijken met RBE 1.11. Ik heb het ingesteld naar aanleiding van dit voorbeeld van Bagzzlash, de maker van RBE.
Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/3764/unlocked3qp1.png

Clock 3, 6 en 9 zorgen voor je overclock in 3D. staan hier op 820/1175
Clock 1, 4 en 7 zorgen voor de laagste clock in 2D en staan hier op 160/500
Clock 2, 5 en 8 zorgen voor de medium clock 3D in en staan hier op 500/750

Clock 4, 5 en 6 vormen samen de verschillende states onder UMVD

Clock 0 laat ik met rust, da's waar je mee boot.

Verder staat er erg veel uitgelegd in dit topic:
http://www.xtremesystems....hread.php?t=192411&page=6

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Dat heb ik natuurlijk al gezien op d3 site en in 720p als trouw diablofan :)
Maar ik weet niet precies wat voor features Dx10.1 herbergt, tenminste ik heb het wel gelezen maar alweer vergeten.
CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:17:
[...]

Yep. Op 25 Juni al bevestigd:

[...]

Bron: http://rage3d.com/board/s...1335512390#post1335512390

En ook dat er games aan komen die de Tesselator gaan gebruiken is bevestigd:

[...]

Bron: http://rage3d.com/board/s...p=1335517552&postcount=42

..knip..
Ok cool thanks CJ! :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Demon_Eyez schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:37:
[...]

Je zou het bios eens moeten bekijken met RBE 1.11. Ik heb het ingesteld naar aanleiding van dit voorbeeld van Bagzzlash, de maker van RBE.
[afbeelding]

Clock 2, 5 en 6 zorgen voor de medium clock 3D in en staan hier op 500/750

Het grappige is dat ik met mijn bios aangepaste settings niet werkend krijg dan krijg ik altijd vastlopers zodra hij windows in gaat. Met de MSI bios werkt het wel maar die gebruikt idle 5-10 watt meer. Terwijl het voltage en de clockspeed lager is. (voltage op de kaart gemeten met een multimeter. Dus daar moet ik dus nog naar gaan kijken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Demon_Eyez schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:37:
[...]

[afbeelding]

Clock 2, 5 en 6 zorgen voor de medium clock 3D in en staan hier op 500/750

Ga ik even proberen, maar kan je nog eens checken of dat correct is? Je zegt dat clock 6 3D én medium is? Eén van de twee zal wel clock 8 zijn.

/edit

Dump van mijn Sapphire bios gemaakt, 2D clocks naar 160/500 en opnieuw geflashed. De idle temperatuur is nu 51 graden, dat is niet zo'n groot verschil met 500MHz (59°). Beide fan speed op 40%. Nog eens met die MSI bios proberen, en anders laat ik de originele erop.

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 29-06-2008 18:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Diamond Releases Radeon HD 4870 XOC Unlocked Black Edition

The HD 4870 is a smoking gun dual slot card, PCIE 2.0, with 512MB of DDR5 memory and a clock speed of 800 MHz. The memory speed is 1100 MHz and is designed with 800 stream processors.

http://www.techpowerup.co...locked_Black_Edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Hacku schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:00:
[...]

Ga ik even proberen, maar kan je nog eens checken of dat correct is? Je zegt dat clock 6 3D én medium is? Eén van de twee zal wel clock 8 zijn.

/edit

Dump van mijn Sapphire bios gemaakt, 2D clocks naar 160/500 en opnieuw geflashed. De idle temperatuur is nu 51 graden, dat is niet zo'n groot verschil met 500MHz (59°). Beide fan speed op 40%. Nog eens met die MSI bios proberen, en anders laat ik de originele erop.
Sorry, was een typo. Clock 8 is medium.
Moet zeggen dat ik met m'n eigen gemodde bios in het begin ook problemen had. Op een gegeven moment kwam Gurusan met een gemod bios (zie m'n geposte thread) en die neem ik nu steeds als mod bios met m'n eigen waarden en die doet het prima. Hij had weer een MSI bios al uitgangspunt genomen. Wellicht gaat het erom dat je een 011.004 bios neemt en dat de 011.003 versies problemen geven oid.

Dit is de post met de link:
http://www.xtremesystems....p?p=3095663&postcount=119
Originally Posted by gurusan
2d clocks
.98vGPU, 160core/500mem

3d clocks
1.20vGPU, 720core/1100mem

Download here
http://cid-dd5c526e6044c7...x/Public/Guru4850Bios.bin
Let op, hij heeft hierin het voltage van de 3D clock verhoogt naar 1.2v. Moet je misschien eerst nog even veranderen als je geen verhoogt voltage wil. Anyway, dit bios heeft bij mij vanaf het begin vlekkeloos gedraait :)

[ Voor 22% gewijzigd door Demon_Eyez op 29-06-2008 19:44 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239112

Voor de mensen die hun 4850 hebben oc'ed, stabiel.

Kunnen die hun oc snelheden aangeven, merk en voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:36

Vrijdag

De Zwarte

Apoca schreef op zondag 29 juni 2008 @ 19:34:

The HD 4870 is a smoking gun dual slot card, PCIE 2.0, with 512MB of DDR5 memory and a clock speed of 800 MHz. The memory speed is 1100 MHz and is designed with 800 stream processors.

Dat klinkt wel heel erg lekker, maar jammer dat die kaart alleen via één shop te krijgen is :{

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:32
uhm, even een noob vraagje. :$
Zou mijn 5400+ een 4850 bottlenecken?
(en dan hebben we het niet over crysis he :P )
kan namenlijk nergens een duidelijk antwoord vinden

[ Voor 18% gewijzigd door rubbieus op 29-06-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:29
je cpu zal alleen een bottleneck zijn om de hoogste framerates te krijgen. veel belangrijker zijn de gemiddelde frames en minimum frames zodat een game soepel draait en daarvoor voldoet hij prima.

stel je krijgt met een 3,6ghz quadcore 100fps, dan zal de jouwe bijvoorbeeld 60 max. krijgen (noem maar een getal). als bij de quad een zwaar stuk level komt en hij dipt naar 35fps met de 4850 dan doet die van jou ook 35fps. veel belangrijker dus. (daar is de gpu de bottleneck en niet de cpu)

single core wordt in sommige games problematischer maar jou dualcore is prima geschikt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hacku schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:23:
Inderdaad, gemiddeld zit de HD4870 nu tussen de 220 en 250 euro.

Veel zullen er niet beschikbaar zijn, maar dat was al bekend. De distributeur verwacht 50 stuks 30/06.
Update, inmiddels zijn het 250 stuks geworden. HD4870 beschikbaarheid zal in orde zijn :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:15
meljor schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:24:
je cpu zal alleen een bottleneck zijn om de hoogste framerates te krijgen. veel belangrijker zijn de gemiddelde frames en minimum frames zodat een game soepel draait en daarvoor voldoet hij prima.

stel je krijgt met een 3,6ghz quadcore 100fps, dan zal de jouwe bijvoorbeeld 60 max. krijgen (noem maar een getal). als bij de quad een zwaar stuk level komt en hij dipt naar 35fps met de 4850 dan doet die van jou ook 35fps. veel belangrijker dus. (daar is de gpu de bottleneck en niet de cpu)

single core wordt in sommige games problematischer maar jou dualcore is prima geschikt nog.
Dat is echt onzin :S

Je redenatie loopt volledig krom...
Ten eerste zeg je dat het alleen uitmaakt voor de maximum framerate... Sinds wanneer is de gemiddelde framerate niet meer afhankelijk van het maximum dan?

Ten tweede stel je dat de minimale FPS altijd gelijk is, maar dat is ook bullocks. De tragere CPU zal het in zware scenes júist moeilijker krijgen en dus een lagere FPS uitpoepen...

Overigens is dat hele verhaal over CPU bottlenecks ook wel een achterhaalde mythe waar graag naar gegrepen wordt... Check dit maar eens en scroll voor de lol een beetje naar beneden...

Een 5600+ X2 is snel zat.

[ Voor 31% gewijzigd door Avalaxy op 29-06-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 18:51

jjwa

CZ3 tentmuis

Waarschuwing:
Radeon 4870 BIOS niet flashen!
Ik zou jullie allen willen aanraden je 4870 niet in Crossfire te zetten, niet over te klokken en de bios niet te flashen. Lees verder voor meer informatie.

Ik ben vandaag wat forums gaan lezen voor informatie over 4870's omdat ik er zelf ook eentje zou willen kopen. Hier drie topic titels ter illustratie:
4870 randomly bit the dust in less than 24 hours - nice QA
How many HD4870 still work?
4870 dying thread
4870's lijken in grote getale te sterven, al vroeg na aankoop.

Waar het precies door komt is nog niet helemaal bekend. Het leek er op dat het komt door het flashen van de bios, omdat de huidige tools de kaart nog niet helemaal snappen. Mogelijk omdat het de eerste DDR5 kaart is, of omdat kaart de eerst is met een ROM chip van 1MB (of Mb?). De kaarten in Crossfire heeft bij mensen ook tot 'sterfte' met dezelfde symptomen geleid, ook al hadden ze niks met de bios gedaan. De bios-flash leek veruit de meest voorkomende 'hoofdverdachte' van problemen, vandaar bovenstaande waarschuwing. Tot is uitgevonden waardoor het nou precies komt en wat de oplossing is, zou ik als ik jullie was maar het zekere voor het onzekere nemen en je kaart niet flashen, overklokken of in crossfire zetten. Op bovenstaande forums zijn er een aantal hardare guru's aan het werk met het probleem, dus dat forum zal (een van) de eerste zijn met nuttige nieuw info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:03

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Oet schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:50:
Nijs,

Ik zie net de HD4870 512MB DDR5 staan bij een NL Distributeur: € 209,50 ex btw inkoop! (Club3D)

Meestal zijn deze prijzen ongeveer gelijk als de goedkoopste webshop voor een normaal product dus ik verwacht dat de kaarten uiteindelijk rond de 200,- gaan kosten :D
Mega goeie deal dus xD >:) >:)

Edit, een 4850 512MB DDR3 van Club3D kost daaro € 125,70 ex btw inkoop :)
Update:
HD4870, 512MB, Asus: € 191,35 (Club3D: € 209,50, MSI: € 215,01)
HD4850, 1024MB, Asus: € 190,26
HD4850, 512MB, Asus: € 129,55 (Club3D: € 125,70, MSI: € 130,58)

M.a.w, de 4870's met 512MB zullen wel rond de 190,- gaan zijn binnenkort :)

Zit nogsteeds heel hard te twijfelen of ik nou moet gaan wachten op de X2 of over een paar weken een 1GB 4870 moet bestellen.

CJ, hoe lang duurt het nog +- voordat de X2 uitkomt? is dat Q3? en dan nog kan het september zijn, magoed, dat zal ook wel, ivm de back to school periode. Goed gepland lijkt me :) De 55nm van nV zal ook wel dan komen ongeveer.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:34
shit, Ik heb dus constant crashes met mn nieuwe 4850 van club3d. Gewoon harde lock ups waarbij ik de powersupply moet uit/aan zetten :S. Ik heb een 600 watt voeding van coolermaster dus dat lijkt me genoeg. Bij mn vorige kaart heb ik nooit ergens last van gehad. Zou dit aan drivers kunnen liggen? een verrote bios? De temps schijnen te kunnen (tot diep in de 80). ik kan nu geen spel langer spelen dan 15 min :S, dat zuigt best wel hard :(. Ik gebruik btw die hotfix drivers van een paar dagen terug.
Bovendien heb ik ook rare artefacts op desktop (trillende rode stipjes) en die verdwijnen dan na een aantal seconden. Het lijkt er toch sterk op dat mijn kaart een beetje een defecte kant is?

[ Voor 16% gewijzigd door Chefbierrr op 29-06-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Oet schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:13:
CJ, hoe lang duurt het nog +- voordat de X2 uitkomt? is dat Q3? en dan nog kan het september zijn, magoed, dat zal ook wel, ivm de back to school periode. Goed gepland lijkt me :) De 55nm van nV zal ook wel dan komen ongeveer.
De hardware is volgens mij bijna al klaar (gelezen op diverse site) Maar ATi zit nog te stoeien met de drivers. Die willen ze zo goed mogelijk fine tunen.

Midden augustus moet ie ongeveer uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
nog een review: http://www.overclockersclub.com/reviews/powercolor_hd4870/

goeie god vergelijkbaar met de gtx 280 vaak en nog vrij regelmatig sneller zelfs!

De gtx 280 is in een klap echt veelste duur laat staan de gtx 280

je kunt dus infeite met crossfired hd4870's de performance krijgen van 2 gtx 280's voor de prijs van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-04 09:14

Redox

Motion Design / VFX

jjwa schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:07:
Waarschuwing:
Radeon 4870 BIOS niet flashen!
Ik zou jullie allen willen aanraden je 4870 niet in Crossfire te zetten, niet over te klokken en de bios niet te flashen. Lees verder voor meer informatie.

Ik ben vandaag wat forums gaan lezen voor informatie over 4870's omdat ik er zelf ook eentje zou willen kopen. Hier drie topic titels ter illustratie:
4870 randomly bit the dust in less than 24 hours - nice QA
How many HD4870 still work?
4870 dying thread
4870's lijken in grote getale te sterven, al vroeg na aankoop.

Waar het precies door komt is nog niet helemaal bekend. Het leek er op dat het komt door het flashen van de bios, omdat de huidige tools de kaart nog niet helemaal snappen. Mogelijk omdat het de eerste DDR5 kaart is, of omdat kaart de eerst is met een ROM chip van 1MB (of Mb?). De kaarten in Crossfire heeft bij mensen ook tot 'sterfte' met dezelfde symptomen geleid, ook al hadden ze niks met de bios gedaan. De bios-flash leek veruit de meest voorkomende 'hoofdverdachte' van problemen, vandaar bovenstaande waarschuwing. Tot is uitgevonden waardoor het nou precies komt en wat de oplossing is, zou ik als ik jullie was maar het zekere voor het onzekere nemen en je kaart niet flashen, overklokken of in crossfire zetten. Op bovenstaande forums zijn er een aantal hardare guru's aan het werk met het probleem, dus dat forum zal (een van) de eerste zijn met nuttige nieuw info.
Het zijn welgeteld een héél dozijn mensen waarbij dit is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Redox schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:21:
[...]

Het zijn welgeteld een héle dozijn aan mensen waarbij dit is gebeurd.
Klopt. En de meeste mensen die problemen hebben gekregen met de HD4870 hebben hun kaart geflashed. Overklokken via CCC is prima te doen. De mijne draait al een week op 790/1100Mhz zonder problemen. * CJ klopt het snel af

Dave Baumann van AMD heeft hierover het volgende gezegd:
Those that have flashed the BIOS have likely flashed to an incorrectly read and truncated BIOS. The ones that I've seen have a 61K filesize, but the correct production BIOS filesize is 128K.
Dus naar alle waarschijnlijkheid hebben de mensen die geflashed hebben gewoon zelf hun kaart verkloot (tja, eigen risico he?) en de mensen bij wie de kaart echt 'dood' is gegaan, dat is waarschijnlijk gewoon bad luck (komt bij elke serie kaarten voor) en nog te vergoeden.

Overigens blijf ik er bij dat dit bericht nog flink wat extra aandacht krijgt met dank aan NV....

Over NV gesproken.... daar is het laatste woord ook nog niet gesproken over de 3DMark Vantage/PhysX affaire....

Het blijkt namelijk dat de Nvidia Demo PhysX drivers wat DLLs veranderen in 3DM Vantage. Het onderschept niet alleen de PhysX calls, maar vervangt ze compleet... en dat mag niet! En het feest is nog niet over... Als je na installatie van de NV PhysX drivers, je een echte PPU installeert en een non PhysX grafische kaart (zoals bv een ATI Radeon)... dan doen je PhysX het dus gewoonweg niet meer op de PPU. Die wordt dan gewoon niet gebruikt voor acceleratie.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Op Xtremesystems zijn de der ook reeds uit dat het door de bios size komt, dus ligt aan aan de mensen zelf en niet aan de kaartjes zoals CJ reeds zei. Als je gaat flashen met non-fabrikant biosen moeten je niet gaan zeuren als het niet werkt is mijn mening :)

Och als straks steeds meer sides zoals Guru3D alleen de GPU score van Vantage meenemen dan kunnen ze bij nV rotzooien wat ze willen dat maakt dan allemaal niet uit. Zetten ze zich zelf alleen maar in de hoek. Maar daar zal wel niet iedereen het eens mee zijn :+

[ Voor 33% gewijzigd door Apoca op 30-06-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Ik vind de temps van de HD4850 erg hoog. Als ik de reviews bekijk is dit bij de HD4870 ook aan de hoge kant. Iemand die dit kan bevestigen? Zorgt het monteren van een Thermaltake DuOrb voor het vervallen van de garantie?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Apoca schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:59:
Och als straks steeds meer sides zoals Guru3D alleen de GPU score van Vantage meenemen dan kunnen ze bij nV rotzooien wat ze willen dat maakt dan allemaal niet uit. Zetten ze zich zelf alleen maar in de hoek. Maar daar zal wel niet iedereen het eens mee zijn :+
Klopt. Maar alleen jammer voor de mensen die overstappen van een NV kaart naar AMD kaart en daarnaast nog een PPU willen gebruiken.... als er al in 3DM bestanden worden vervangen, dan kan het goed zijn dat dit ook in games gebeurt... 't Zou lullig zijn als je dan ineens je PPU niet meer kan gebruiken na het overstappen van merk.

Dan iets anders... AMD/ATI en Froblins... veel slides... en filmpjes... twee link heeft de 720p uitvoering. Eerste link veel slides.

Wat is een Froblin? Check de link... en wat zo indrukwekkend is aan die filmpjes... is dat naast het gebruik van DX10.1, Tesselation, HDR en Global Illumination, de GPU ook gebruikt wordt om de pathfinding AI van die Froblins te berekenen.

Afbeeldingslocatie: http://www.4gamer.net/games/045/G004578/20080627028/SS/004.jpg

Link 1: http://www.4gamer.net/games/045/G004578/20080627028/
Link 2: http://www.golem.de/0806/60696.html
GandalfTheGrey schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:09:
Ik vind de temps van de HD4850 erg hoog. Als ik de reviews bekijk is dit bij de HD4870 ook aan de hoge kant. Iemand die dit kan bevestigen? Zorgt het monteren van een Thermaltake DuOrb voor het vervallen van de garantie?
;(

Lees het topic even door... het antwoord op je vraag over hoge temps en oplossingen & workarounds zijn al meerdere keren gepost... Ik heb vandaag zelfs nog een workaround gepost voor de hoge temperaturen op een HD4870 en dit werkt ook op een HD4850.... :')

[ Voor 21% gewijzigd door CJ op 30-06-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

GandalfTheGrey schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:09:
Temps zijn geen probleem, kaartjes zijn der op gemaakt. En ja zo snel je der koeler der af gaat halen, en der gaat wat stuk en je kunt de kaart niet meer aanbieden zoals je deze hebt gekocht en ze kunnen dat bewijzen kan het nog wel eens fout uitpakken m.b.t. je garantie.
Ziet der weer extreem goed uit, moet zeggen dergelijke dingen zien der bij ATi altijd extreem goed uit. Het is jammer dat veel mensen niet weten dat dergelijke dingen real-time lopen op de kaartjes.

CJ is al duidelijk wanneer de demos vrij komen voor de gebruikers?

[ Voor 24% gewijzigd door Apoca op 30-06-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
AMD to the rescue - How To Save Your HD4870 after a bad BIOS flash

AMD heeft kort uit de doeken gedaan hoe mensen die hun HD4870 verneukt hebben dmv een biosflash, deze weer mogelijkerwij kunnen recoveren. Ze hebben een goede bios ter beschikking gesteld. Nette service. Dat waren ze de flashers niet verplicht, maar toch doen ze het.
This article applies only to users who flashed their HD 4870 (GDDR5) with a 64 KB sized BIOS (created by GPU-Z, Winflash or Atiflash) and ended up with an 800 shader paperweight.
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 30-06-2008 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

Probleem lijkt inderdaad opgelost nu. Ziet er inderdaad naar uit dat het flashen het grootste probleem was, wellicht aangevuld met wat Nvidia-trollen om de 4870 in een wat kwader daglicht te stellen (laatste is een persoonlijke aanname gebasseerd op wat ik zoal gelezen heb in de XS forums)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 11:29
CJ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 12:43:

[...]

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=265745

Ik heb het net geprobeerd... en het werkt! Eerst Overdrive activeren en de juiste kloksnelheden kiezen. Daarna het XML bestand van het zojuist gecreeerde profiel aanpassen... en je fanspeed is te regelen vanuit het CCC. Ik zie dat je zelfs corespeed, memspeed en voltage kan aanpassen, dus misschien kan ik nu eindelijk m'n core in 2D modus naar 160Mhz laten gaan....maar daar waag ik me voorlopig niet aan.

Na het aanmaken en editen van een profiel is mijn GPU temp naar 48C gedaald in idle met de fan op 35% (2243 RPM). Eerst stond-ie op 23 en toen was-ie 78/79C idle... wat een enorme daling van de temperatuur! *O* Hij maakt iets meer lawaai nu... maar dat vind ik niet zo heel erg.

Edit: Ik heb het voor de gein even op 65% gezet, maar dan is het net een straaljager. Wat een luchtverplaatsing aan de achterkant van m'n comp. :o Temp is met 65% (3850RPM) zo'n 43C, dus terug naar 35 voor mij.

Oh en dit werkt ongetwijfeld ook wel op HD4850 kaarten... dus probeer het eens...

Edit 2: Net te horen gekregen dat Powerplay binnenkort gefixed gaat worden op HD4800 kaarten, dus de methode hierboven is een leuke tijdelijke oplossing. En ook gelezen dat het aanpassen van core/mem/voltage in het profiel niet werkt. Alleen de fanspeed doet het.
Ik krijg ook binnenkort mijn HD4850 van Club3d geleverd ..
maar ik ben zelf helemaal niet in to t flashen van de bios van een GPU ..

maar ik lees dus dat powerplay binnekort gefixed word ? dus dan kan ik beter wachten tot die fix er is neem ik aan toch ? i.p.v zelf de bios te gaan flashen

Overigs zie ik bij de bios van de Club3d * http://www.techpowerup.co...3D.HD4850.512.080523.html )
; de snelheden van de cores clock state 0 , gelijk zijn aan die van Sapphire , MSI enzovoort ,
maar ik dacht dat de Club 3d wat minder snel zou zijn ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Downstar2 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:57:
[...]
Dus dan kan ik beter wachten tot die fix er is neem ik aan toch ? i.p.v zelf de bios te gaan flashen.
....maar ik dacht dat de Club 3d wat minder snel zou zijn ? :P
The HD 4850 does not have a 128K BIOS, only the HD 4870. Dus flashen is geen probleem :) En gewoon goed de how to lezen dan is het geen probleem. En dat de Club 3D langzamer zou zijn is gewoon een typo ;)
CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:45:
Nette service. Dat waren ze de flashers niet verplicht, maar toch doen ze het.
Ik moet zeggen dat er vanuit AMD/ATi erg snel gewerkt is om dit op te lossen, tuurlijk is het ook uit eigen belang om geen slechte reclame te krijgen. Maar door snel uit de doeken te doen hoe het zit en ook met de oplossing te komen gelijk en hier zelfs aan mee te werken is in mijn ogen een goed pluspunt. Dit is belangrijk naar eindgebruikers toe. Keep up the good work :)

[ Voor 65% gewijzigd door Apoca op 30-06-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 14:29
[...]

maar ik lees dus dat powerplay binnekort gefixed word ? dus dan kan ik beter wachten tot die fix er is neem ik aan toch ? i.p.v zelf de bios te gaan flashen

Overigs zie ik bij de bios van de Club3d * http://www.techpowerup.co...3D.HD4850.512.080523.html )
; de snelheden van de cores clock state 0 , gelijk zijn aan die van Sapphire , MSI enzovoort ,
De Club 3D is net zo snel als de andere kaarten. Overigens is het flashen van een 4850 heus niet zo moeilijk. Ik heb het gisteren voor het eerst gedaan (het zijn mijn eerste ATI kaarten) en het kon niet makkelijker gaan.

Het enige dat je nodig hebt is:
- Winflash (ATIFlash ofzo werkte niet op Vista64)
- Een bios (obviously :P )

Het moment waarop het enorm fout kan gaan is wanneer tijdens de flash de stroom wegvalt of je pc ineens de geest geeft. Wachten is dus helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

Best een gevaarlijk kinderziekte die "Death after bios flash" maar ook goed van AMD's ATi Devision dat5 ze ook dat hebben opgelost, ik raad de meeste aan om toch een paar maanden tewachten voor dat men een neiuwe VGA aanneemt, voordeel hiervan is, is dat de kans groter dan men een kaart teft met minder als geen kinderziektes en ze zullen ook een stuk goedkoper zijn maar dan denk ik weer van zal wel met alles zo zijn :)

Dat was met de R600 ook goed te merken maar dat was na 8 maanden heh, laten we hopen dathet fleuriger uitpakt voor R700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 11:29
Oke bedankt voor jullie informatie :)!

het is dus nog niet bekend wanneer die fix komt ?

mn Club3D word pas rond 10 juli ofzo geleverd :X , komt omdat ik nog moet wachten op andere onderdelen die een langere levertijd hebben .. :) maargoed dat kan ik eventueel wel wijzegen in vergelijkbare producten met een mindere levertijd

Maar ik kan dus gewoon de MSI Bios flashen op mijn Club 3D kaart ; Omdat ik zie dat de MSI een Coreclock van 160 aan neemt .. en sapphire ( als ik t goed heb ) 500 .. dus dat scheelt nog al niet wat :o

[ Voor 10% gewijzigd door Downstar2 op 30-06-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Downstar2 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 01:08:
Maar ik kan dus gewoon de MSI Bios flashen op mijn Club 3D kaart ; Omdat ik zie dat de MSI een Coreclock van 160 aan neemt .. en sapphire ( als ik t goed heb ) 500 .. dus dat scheelt nog al niet wat :o
Kan zonder problemen, check wel goed dat je geen OC bios doet flashen met meer volts enz :) Al zal de oplossing voor PowerPlay straks niet via een bios gaan volgens mij maar gewoon met de Catalyst drivers. CJ kan dat wel ff zeggen wat het gaat worden denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 30-06-2008 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
[...]

Flashen is voorlopig niet nodig. Wil je de temperatuur naar beneden halen van je GPU zonder te flashen, gebruik dan de workaround die ik gepost heb waarmee je de fanspeed via het profielensysteem van de Catalyst Control Center kan beinvloeden. Hacku heeft inmiddels bevestigd dat deze ook op de HD4850 werkt.

Powerplay gaat binnenkort goed werken. Ik hoop dat ze het in Catalyst 8.7 stoppen, maar aangezien de 4800 Hotfix een voorbode is van Catalyst 8.7 (en de PP fix er niet in zit) denk ik dat ze 'm eerder in een andere Powerplay Hotfix gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Volgens mij heeft ATi echt alleen maar voordelen(4870 vs GTX280)
Lager stroomverbruik,
GDDR5
Gelijke of betere prestaties (onder DX10 al! DX10.1 gaat daar nog overheen)
Lagere prijs (200 vs 500 euro)
DX10.1
Cinema 2.0
Tesselator

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het ontbreken van PhysX ondersteuning, maar dit wordt met Havok vast wel goed gemaakt.

Volgens mij moet nVidia het nu echt hebben van de fanboys. Want verder zijn ze niks met hun topkaarten. Maar uitzitten tot 55nm dan, toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 215257 op 30-06-2008 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
Anoniem: 23009 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 01:07:
Best een gevaarlijk kinderziekte die "Death after bios flash" maar ook goed van AMD's ATi Devision dat5 ze ook dat hebben opgelost, ik raad de meeste aan om toch een paar maanden tewachten voor dat men een neiuwe VGA aanneemt, voordeel hiervan is, is dat de kans groter dan men een kaart teft met minder als geen kinderziektes en ze zullen ook een stuk goedkoper zijn maar dan denk ik weer van zal wel met alles zo zijn :)

Dat was met de R600 ook goed te merken maar dat was na 8 maanden heh, laten we hopen dathet fleuriger uitpakt voor R700.
Kinderziekte? Niemand verplicht je om je bios te flashen, het is geen kinderziekte dat men slechte tools heeft gebruikt om de bios van bestaande kaarten aan te passen.
Eens windows opgestart is kan de driver het powermanagement schema volledig overnemen van de bios. Waarom zou je dan moeten wachten met het aankopen van een nieuwe kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80922

Ik heb zelf ook nog wel eens vastlopers in games met de hd4850 ook na de hotfix drivers. Beetje vervelend, maar met nieuwe drivers zal het wel opgelost worden binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 80922 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 06:42:
Ik heb zelf ook nog wel eens vastlopers in games met de hd4850 ook na de hotfix drivers. Beetje vervelend, maar met nieuwe drivers zal het wel opgelost worden binnenkort.
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken... Heb je problemen, vastlopers, bugs etc.... Meldt het dan bij AMD aan door middel van het:

Catalyst Crew Feedback Form

Vergeet daarbij niet exact de situatie te repliceren. En bij grafische glitches is het belangrijk dat je ook test of je dit met en zonder AA dan wel AF hebt.

Hoe meer meldingen er binnen komen via het Feedback Formulier, des te sneller zal je probleem opgelost kunnen worden in toekomstige drivers. Vult niemand dit formulier in, dan kan je namelijk helemaal fluiten naar de oplossing. Problemen worden niet zo maar opgelost wanneer niemand er melding van maakt.... En zo veel moeite is het niet, dus hup... invullen die hap! :7

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 30-06-2008 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Anoniem: 23009 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 01:07:

Wat is dat nu weer voor advies? Kinderziekte? welke dan? Dit kwam puur door het flashen op eigen risico en door het feit dat er geen rekening werd gehouden dat Ati over is gestapt op een groter bios formaat. Daar komt bij dat het nu is opgelost, al binnen twee dagen en enkel de HD4870 had er last van.
En dan kunnen volgens jou mensen beter een paar maanden wachten? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Demon_Eyez op 30-06-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 17:02
ik hoop het :D Met wat zwaardere koeling kan AMD dat beestje wel boven de 800mhz core 1ghz memory krijgen.(=> pure winst voor ATI-AMD, wat ze wel effe kunnen gebruiken ;) )

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:48:
[...]

Dat is echt onzin :S

Je redenatie loopt volledig krom...
Ten eerste zeg je dat het alleen uitmaakt voor de maximum framerate... Sinds wanneer is de gemiddelde framerate niet meer afhankelijk van het maximum dan?

Ten tweede stel je dat de minimale FPS altijd gelijk is, maar dat is ook bullocks. De tragere CPU zal het in zware scenes júist moeilijker krijgen en dus een lagere FPS uitpoepen...

Overigens is dat hele verhaal over CPU bottlenecks ook wel een achterhaalde mythe waar graag naar gegrepen wordt... Check dit maar eens en scroll voor de lol een beetje naar beneden...

Een 5600+ X2 is snel zat.
Ik roep dit al tijden maar iedereen blijft maar denken dat een snelle cpu het belangrijkste is voor een Game PC. Bij die test zie je dat het in de lage resoluties wel wat zin heeft maar in de hoge scheelt het helemaal niets.
oeLangOetan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 02:31:
[...]

Kinderziekte? Niemand verplicht je om je bios te flashen, het is geen kinderziekte dat men slechte tools heeft gebruikt om de bios van bestaande kaarten aan te passen.
Eens windows opgestart is kan de driver het powermanagement schema volledig overnemen van de bios. Waarom zou je dan moeten wachten met het aankopen van een nieuwe kaart?
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Er is niets mis met de kaarten wel met de tools. Dat is het risico wat mensen lopen al ze met nieuwe kaarten voor het eerst gaan flashen dan loop je die kans. Ik wist ook niet of dat bij de HD4850 goed zou gaan. Was ook een gok. Gelukkig werkte het voor die kaart wel. Heb em volgens mij al een keer of 20 geflashed. Gaat prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 30-06-2008 09:30 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:11:
[...]

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken... Heb je problemen, vastlopers, bugs etc.... Meldt het dan bij AMD aan door middel van het:

Catalyst Crew Feedback Form
Wat dacht je ervan om het in de TS te pleuren? Ik zoek hier eens en het staat er toch maar echt één keer. Veel handiger en voor jou minder werk, iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
Chefbierrr schreef op zondag 29 juni 2008 @ 23:15:
shit, Ik heb dus constant crashes met mn nieuwe 4850 van club3d. Gewoon harde lock ups waarbij ik de powersupply moet uit/aan zetten :S. Ik heb een 600 watt voeding van coolermaster dus dat lijkt me genoeg. Bij mn vorige kaart heb ik nooit ergens last van gehad. Zou dit aan drivers kunnen liggen? een verrote bios? De temps schijnen te kunnen (tot diep in de 80). ik kan nu geen spel langer spelen dan 15 min :S, dat zuigt best wel hard :(. Ik gebruik btw die hotfix drivers van een paar dagen terug.
Bovendien heb ik ook rare artefacts op desktop (trillende rode stipjes) en die verdwijnen dan na een aantal seconden. Het lijkt er toch sterk op dat mijn kaart een beetje een defecte kant is?
Sinds vrijdag 2* 4850 van Club3D. Mij bevallen ze in ieder geval goed. De zaken die jij hierboven beschrijft heb ik nog niet gehad. Ik wel wel een paar keer een crash van WOW gehad, meer dan normaal. Ik ben overgestapt van een 8800GTS 320, en af en toe kreeg ik een WOW crash, maar van het weekend meer dan normaal. (1 per 2 uur ongeveer)

Verder ben ik er erg tevreden mee. Overigens schreef CJ een paar dagen geleden dat hij met zijn 4870 toch flinke drops had in Shat. Deze had ik ook totdat ik in de interface de videosettings op windowed mode zette... Nu kan ik ook snel <ALT> <Tabben>, dat was met fullscreenmode niet echt soepel te noemen. (5-7 sec voordat mijn desktop vrij kwam.)

Overigens kwam ik er ook achter dat ik een moederbord heb met een 2 PCIE16 sloten heb, waarvan er 1 op 4X speed draaid. 8)7 (asus P5K) . Hoeveel performance kost me dit? Misschien toch maar op zoek naar een betaalbaar 775 boordje met 2*16 lanes op PCIE2.0 (iemand een tip?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Eindhoven657 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:03:
[...]

Sinds vrijdag 2* 4850 van Club3D. Mij bevallen ze in ieder geval goed. De zaken die jij hierboven beschrijft heb ik nog niet gehad. Ik wel wel een paar keer een crash van WOW gehad, meer dan normaal. Ik ben overgestapt van een 8800GTS 320, en af en toe kreeg ik een WOW crash, maar van het weekend meer dan normaal. (1 per 2 uur ongeveer)

Verder ben ik er erg tevreden mee. Overigens schreef CJ een paar dagen geleden dat hij met zijn 4870 toch flinke drops had in Shat. Deze had ik ook totdat ik in de interface de videosettings op windowed mode zette... Nu kan ik ook snel <ALT> <Tabben>, dat was met fullscreenmode niet echt soepel te noemen. (5-7 sec voordat mijn desktop vrij kwam.)

Overigens kwam ik er ook achter dat ik een moederbord heb met een 2 PCIE16 sloten heb, waarvan er 1 op 4X speed draaid. 8)7 (asus P5K) . Hoeveel performance kost me dit? Misschien toch maar op zoek naar een betaalbaar 775 boordje met 2*16 lanes op PCIE2.0 (iemand een tip?)
Maakt even een nieuw topic aan waar mensen met deze problemen hun vraag kwijt kunnen. Want dit is een nieuws en discussie topic geen problemen topic. En aangezien meer mensen soort gelijken problemen hebben kun je het beter los koppelen. Blijft het overzicht ook duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Apoca schreef op zondag 29 juni 2008 @ 19:34:

Het schijnt dat deze kaart in Overdrive tot 950MHz unlocked is :D . Kan je nagaan tot hoever de core schaalt. Dat worden nog leuke tijden voor DOC'ers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

[...]

Dat scheeld een dikke pak performance van die ene kaart. Deze is een van de betaalbaarste en klokt ook nog super over.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 30-06-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182822

[...]

Het kost je wel wat preformance, er was laatst een mooie link in dit topic over eht verschil tussen 2 x8 lanes en twee volle x16 lanes. En een betaalbaar nieuw bordje is voor iedereen anders. Alleen een X38 of X48 mobo heeft twee volle x16 lanes.

Trouwens netjes van ATI?AMD dat ze gewoon een nieuw bios vrij geven voor die gechraste kaarten _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 182822 op 30-06-2008 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 182822 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:42:
[...]

Trouwens netjes van ATI?AMD dat ze gewoon een nieuw bios vrij geven voor die gechraste kaarten _/-\o_
Deze bios komt niet van AMD/ATI af. Men kwam er achter dat de bios niet de goede grootte had. Uiteindelijk kwam een gebruiker, met een nog werkende kaart, op de proppen met een 128kb bios (ipv 64kb). Men heeft hiermee getest en de dode kaarten kwamen weer tot leven.

Men heeft deze juiste bios eraf getrokken met de laatste versie van GPU-Z.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
winwiz schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:55:
[...]

Deze bios komt niet van AMD/ATI af. Men kwam er achter dat de bios niet de goede grootte had. Uiteindelijk kwam een gebruiker, met een nog werkende kaart, op de proppen met een 128kb bios (ipv 64kb). Men heeft hiermee getest en de dode kaarten kwamen weer tot leven.

Men heeft deze juiste bios eraf getrokken met de laatste versie van GPU-Z.
Het was een AMD medewerker die een hint gaf over het verschil in biossen, zodat Wizzard wist waar hij moest zoeken. ;) Dus indirect is AMD/ATI wel verantwoordelijk geweest... en het zou me niets verbazen als Dave de bios gewoon stiekem in Wizzards mailbox gedropt had. Maar dat soort dingen worden nooit openbaar gemaakt. :+

Dan wat anders... The Inq over Diablo 3 met het hoognodige zout in de wonden van NV gooien:
First off: the game will run on XP as well as Vista, with DirectX 10 being recommended but not required. As if that wasn't bad enough for the green team, which is working hard to shift new DX10 cards, the Direct X 10 included will be of the 10.1 variety - supported by DAAMIT but not the boys in green. This means that the best graphical experience might just be on ATI hardware.

And as a real kicker, Blizzard has opted for Havok physics - acceleratable on both Nvidia and ATI graphics cards, but now owned by Intel - over Physx, the physics platform from Nvidia.
http://www.theinquirer.ne...zzard-snubs-nvidia-diablo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:06:
[...]

Het was een AMD medewerker die een hint gaf over het verschil in biossen, zodat Wizzard wist waar hij moest zoeken. ;) Dus indirect is AMD/ATI wel verantwoordelijk geweest... en het zou me niets verbazen als Dave de bios gewoon stiekem in Wizzards mailbox gedropt had. Maar dat soort dingen worden nooit openbaar gemaakt. :+

Dan wat anders... The Inq over Diablo 3 met het hoognodige zout in de wonden van NV gooien:

[...]

http://www.theinquirer.ne...zzard-snubs-nvidia-diablo
Het was toch al langer bekend dat Blizzard Havoc FX gebruikte voor hun upcomming games ? De DX10.1 features zijn wel een leuke verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Blizzard gebruikt geen Havok FX meer. Dat project zit echt in de ijskast. Blizzard gebruikt de nieuwste versie van de Havok engine.

Overigens is Havok echt geen kracht om te onderschatten. Havok werd schijnbaar ook ingezet om physics te doen in X-Man: The Last Stand, 10000BC, de laatste Harry Potter en The Matrix. NV is geen kleintje, maar nu Intel achter Havok zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:06:
Waarom het geheimzinnig gedoe? ATI kan er toch ook gewoon officieel mee uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Anoniem: 144949 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:27:
[...]

Waarom het geheimzinnig gedoe? ATI kan er toch ook gewoon officieel mee uitkomen?
in het weekend zeker? en nee ATI moet niet officieel mensen aanmoedigen om een andere bios in hun kaart te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Wie heeft er een paar linkjes voor me naar HD4870 CF reviews? :)

* Format-C krijgt woensdag 2 HD4870's en een GiGaByte X48 DDR3 moederbord binnen.

Mijn GTX280's zijn terug naar de winkel.

Ik ben wel goed maar niet gek natuurlijk. Dit bespaart me 500 pleuro's. Dan maar 10 tot 20% minder snelheid. :) Ik heb trouwens maar 512MB kaartjes gedaan. Die 1GB ga je volgens mij nog niet merken het komende jaar... :)

Dus verwelkom mij maar in het rode kamp. :P nV kan wat mij betreft de pot op deze ronde.

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 30-06-2008 13:08 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:05:
Wie heeft er een paar linkjes voor me naar HD4870 CF reviews? :)

* edward2 krijgt woensdag 2 HD4870's en een GiGaByte X48 DDR3 moederbord binnen.

Mijn GTX280's zijn terug naar de winkel.

Ik ben wel goed maar niet gek natuurlijk. Dit bespaart me 500 pleuro's.

Dus verwelkom mij maar in het rode kamp. :P
Haha, en daarna weer terug naar SLi ;) og heb je Crysis eindelijk uit :D

Ik heb btw een GTX280 en 2 HD4870's besteld en ga de komende dagen eens lekker aan de gang om de verschillende GPU's eens met elkaar te vergelijken.

Reviews dekken de lading maar deels.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Grmbl. Krijg net telefoon dat het niet meer kan... 2 dagen te laat. :(

[ Voor 106% gewijzigd door Format-C op 30-06-2008 13:56 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Ja powerplay zorgt dat de GPU minder stroom verbruikt als ie idle is. Een soort EIST idee.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
oeLangOetan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:35:
[...]

in het weekend zeker? en nee ATI moet niet officieel mensen aanmoedigen om een andere bios in hun kaart te flashen.
En vergeet ook niet dat mensen dan ook nog eens officieel support verwachten.... ze zijn zeker gek bij AMD. Haha. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RappieRappie schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:13:
Ik weet wel zeker dat de GTX280 in SLi een stuk rapper is dan 2 HD4870's in CF. Overkill is het! Maar voor 500 euro meer is dat niet zo gek. En Crysis? Klotespel. Mijn 790i mobo doe ik ook weg trouwens. Dus SLi wordt hem niet meer...

Echter; kan ik met een X48 chipset ook nog 2 R700's in CF zetten. Of Triple CF met 1 R700 en 1 HD4870. Ik heb het volste vertouwen in Ati, en het zou toch wat wezen zeg: koop je 2 nVidia kaarten voor 1100 euro, en 2 maanden later gaan ze voor 700 de deur uit. Dan voel je je goed verneukt. En daar heb ik geen zin aan... Als ik de GTX280 met de HD4870 vergelijk dan is er gewoon maar 1 keuze. EN dat is de HD4870. nV loopt nú achter de feiten aan... Deze HD48x0 serie gaat ze echt heel veel klanten kosten.

Trouwens:

zorgt dat Powerplay gebeuren er ook voor dat de kaarten in 2D wat zuiniger zijn? Want idle zijn ze nou niet echt energiezuinig nog, de HD4870's.
Ik heb alleen het idee dat powerplay nog niet helemaal werkt zoals het hoort. Maar komende week ga ik ook een HD4870 bestellen voor me broer en heb een HD3870 in de pc van me pa. Zal eens een vergelijking maken.
CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:19:
Blizzard gebruikt geen Havok FX meer. Dat project zit echt in de ijskast. Blizzard gebruikt de nieuwste versie van de Havok engine.

Overigens is Havok echt geen kracht om te onderschatten. Havok werd schijnbaar ook ingezet om physics te doen in X-Man: The Last Stand, 10000BC, de laatste Harry Potter en The Matrix. NV is geen kleintje, maar nu Intel achter Havok zit....
Ik vind het alleen jammer dat intel Havoc nu heeft en dus zijn voet aan de grond krijgt in de high end VGA markt. We willen concurrentie houden niet nog een monopolist er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:07

boesOne

meuh

Astennu schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:37:
[...]
Ik vind het alleen jammer dat intel Havoc nu heeft en dus zijn voet aan de grond krijgt in de high end VGA markt. We willen concurrentie houden niet nog een monopolist er bij.
Da's een beetje een contradictie.. Er komt een partij bij en dat is dan slecht voor de concurrentie ;)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
boesOne schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:47:
[...]

Da's een beetje een contradictie.. Er komt een partij bij en dat is dan slecht voor de concurrentie ;)
Nou er komt een grootmacht bij met meer vermogen en kapitaal dan wie dan ook. AMD en nVidia Samen kunnen daar niet tegen op. Zie de cpu markt. Alleen AMD nog over. Via is al niets meer. En door Atom zal die ook wel kopje onder gaan. AMD in zwaar weer. Kortom straks heb je geen concurrentie meer als je een pc wil zit er alleen maar intel meuk in verder niets. Daar gaan we gewoon langzaam naar toe. Er je kunt er niets tegen doen want die gasten hebben o zo veel geld. En Fabs en ontwerpteams.

Net als MS we hebben iets nodig om nog groter te worden... We kopen gewoon een bedrijf op en we hebben het in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 30-06-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 19:30
Astennu schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:58:
[...]

Nou er komt een grootmacht bij met meer vermogen en kapitaal dan wie dan ook. AMD en nVidia Samen kunnen daar niet tegen op. Zie de cpu markt. Alleen AMD nog over. Via is al niets meer. En door Atom zal die ook wel kopje onder gaan. AMD in zwaar weer. Kortom straks heb je geen concurrentie meer als je een pc wil zit er alleen maar intel meuk in verder niets. Daar gaan we gewoon langzaam naar toe. Er je kunt er niets tegen doen want die gasten hebben o zo veel geld. En Fabs en ontwerpteams.

Net als MS we hebben iets nodig om nog groter te worden... We kopen gewoon een bedrijf op en we hebben het in huis.
Het enige is

Intel mag AMD dus nooit overnemen, dit omdat ze dan te groot worden, wat ze eigenlijk al zijn. AMD/ATI zijn aan het samenwerken met dit Havok gebeuren. Dus intel wil kunstmatige concurentie.

Nvidia overnemen lijkt me raar wanneer je gaat samenwerken op GPU gebied. ATI maakt op zichzelf wel winst dus daardoor kan AMD ook langer CPU's blijven maken /ontwikkelen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Maar goed ik wil eerlijke concurrentie. Intel zorgt er nu gewoon voor dat hun chips altijd net ff 10-20% beter zijn dan die van AMD. Ik wil dit op de vga markt niet zien gebeuren. Nu is het gewoon hard tegen hard tussen AMD en nVidia.

Ik vind het ook heel jammer dat 3DFX er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Kyle B van HardOCP had het de vorige keer bij het rechte eind toen hij zei dat R700 met multi-GPU in het achterhoofd gemaakt was. Nu heeft hij een blurp over R800:
R800 will be single GPU design and Bulldozer will do reverse hyperthreading.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:21:
Kyle B van HardOCP had het de vorige keer bij het rechte eind toen hij zei dat R700 met multi-GPU in het achterhoofd gemaakt was. Nu heeft hij een blurp over R800:

[...]

Bron
Owh yeej daar hebben we die reverced hyper threading weer :D ik vraag me af of alle apps die tegen die tijd uit zijn niet allemaal multi core support hebben. Op dit moment is het nog heel nuttig. Kan me voorstellen dat dat in verhouding steeds minder wordt.

R800 single gpu. Maar kan nog een cpu is nu ook een single cpu :) dus wellicht gewoon een dual of quad core GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 30-06-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
TG Daily heeft ook een stuk over AMD en vermeldt daarin o.a. dat de R700 binnen/over 7 weken gelanceerd wordt. Daarnaast melden ze dat de AMD GPG (Graphics Product Group, dus voormalig ATI) eigenlijk de enige afdeling is waar nu alles op rolletjes loopt:
At the moment, AMD GPG (former ATI Technologies) could be considered as the only division in AMD that is firing on all cylinders. The 7-series chipsets, the mobile Puma platform, XGP and the Radeon 4800 series are all fantastic products.

....

AMD’s team in Austin managed to use two R700 dual-GPU graphic cards (four RV770 chips) to get a score of X12515. This was done with four GPUs, while Nvidia uses three GTX280 boards to achieve a similar score. The R700 boards were clocked at 778 MHz, while the GDDR5 memory was clocked at 980 MHz QDR (that's 3920 "MHz", or just 3.92 GigaTransfers/sec), we were told. This brought the total on-board video bandwidth to an impressive 250.8 GB/s.

R700 boards are planned for introduction within the next seven weeks and if we trust our sources, then we should expect the Phenom 9950 in a similar timeframe. The 790GX chipset will ship with two new Southbridge chips - the SB700 and SB750 will also arrive in time for these new products. So, we are taking note: AMD will have an overclockable graphics card, an overclockable processor and an overclocker-friendly chipset.
http://www.tgdaily.com/content/view/38171/135/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

n00bdani86 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:30:
Ja powerplay zorgt dat de GPU minder stroom verbruikt als ie idle is. Een soort EIST idee.
Hier geen woord over Intel ;)

Noem het maar gewoon een soort Cool'n'quiet idee, die was er trouwens al veel eerder :) ...

Word al langer gebruikt in laptops, en komt nu ook naar de desktop vga kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

oeLangOetan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 02:31:
[...]

Het is een kinderziekte omdat bios chips gemaakt zijn omgeflashed te worden en dat met vele fout gaat terwijl het een Bios update is, dat hoort niet te gebeuren voor een kaart van 200 eu+ zelfs niet eentje voor 50+ daar betaald men niet voor.

Het gaat de meeste om een product die goed functioneerd ook na een enkele bios flash, ik heb zat biossen geflashed in me leven en er was een enkele die het niet leuk vond maar dit was geen massaal probleem en dat houd dus in dat al die HD 4870 gebruiker een onbetrouwbare Bios chip hebben dus bios fixxes die mischien nodig zijn kunenn dan niet de kaart zijn problemen verhelpen terwijl dat wel zou moeten , like I said Bios chips zijn gemaakt om met success geflashed te kunnen worden.

Zelfs met prototypes worden die bios chips regelmatig geflashed om dit soort dingen te voorkomen , dus het is echter wel een kinderziekte wat niet kan in de maatschappij!

Mensen betalen een product dat goed kan functioneren en het product moet ook tegen updates kennen , kan dit niet dan is het een afvaller voor de meeste, mij 9 jaar werkzaamheden in de Technische Dienst van een Computerzaak die nu niet meer bestaat, hebben we vaak dit soort dingen gehad met een bealde mobo reeks van Gigabyte en AsRock.
Demon_Eyez schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:48:
[...]
Wat is dat nu weer voor advies? Kinderziekte? welke dan? Dit kwam puur door het flashen op eigen risico en door het feit dat er geen rekening werd gehouden dat Ati over is gestapt op een groter bios formaat. Daar komt bij dat het nu is opgelost, al binnen twee dagen en enkel de HD4870 had er last van.
En dan kunnen volgens jou mensen beter een paar maanden wachten? 8)7
De meeste gingen over naar ABiT als MSI om die Bios chips te vermijden als andere problemen.
Ik zelf heb ook zat 3dfx prototypes geflashed end at ging feilloos,

De slimste mensen wachten wel een paar maanden, aangezien de meeste kinderziektes er uit zijn en het bespaar ze hoge kosten na een release van een nieuwe kaart ;) dus wat jij zegt is onzin nog iets niet spotten met mij dat is echter zo kansloos :')

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 30-06-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 17:02
Dit gaat ownen!
Diamond is prepping its ATI Radeon HD 4870 XOC Black Edition graphics card that will be available exclusively with Smoothcreation's systems. The new card is designed with a custom firmware that enables this card to reach a rather impressive core and memory clocks.

The default clocks for the new HD 4870 XOC Black edition card are 800MHz for the GPU and 1,100MHz (4.4GHz effectively) for 512MB of GDDR5 memory. Diamond's custom firmware unlocks the GPU and memory clocks so that they could be raised to 950MHz for the GPU and stunning 1,200MHz (4.8GHz effectively) for the memory.

The new card should available tomorrow, exclusively at Smoothcreation's website. It is still not clear if this card is made only for Smoothcreation's systems, but we hope that this card will make it to store shelves as well.

You can check out the Smoothcreation website here.
bron: fudzilla

Stel je voor de 4870 over de 1Ghz >:) :9~ :9~ :9~
Tja ATI mag ook eens de winnaar zijn en de performance kroon hebben :D

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:07

boesOne

meuh

Astennu schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat op de korte en middellange termijn op mid en highend graphics gebied er niet zoveel te vrezen is van intel. Het gaat op het moment erg hard tussen nV en ATi, daar kom je niet zomaar tussen. De enige die serieus in de problemen kan komen lijkt me nV want intel en ATi/AMD kunnen platformen leveren, nV niet.
Er was toch laatst sprake van een overname van Via door nV? Het inkopen van wat kennis om een eigen cpu te maken/ontwikkelen lijkt me strategisch erg slim. En ik geloof dat nV ook met een ARM cpuutje kwam?
Al met al denk ik dat er zelfs meer concurrentie gaat komen, maar wel op platform nivo (cpu/chipset/gpu).
AMD heeft alles nu in huis. Intel probeert ook met een goede GPU te komen, maar dat moet eerst nog maar eens blijken. Dan lijkt het me dat nV gaat proberen met een CPU te komen..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Obi-Wan, ati/amd heeft geen geüpdate bios uitgebracht, de kaarten werden geflashed met een door tweakers gemodificeerde bios, als het dan misloopt kan de fabrikant daar helemaal niets aan doen.
Met de bios chips zelf is er niets mis, als je er een foutief programma instopt moet het natuurlijk mis lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 23009 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:43:
[...]

Het is een kinderziekte omdat bios chips gemaakt zijn omgeflashed te worden en dat met vele fout gaat terwijl het een Bios update is, dat hoort niet te gebeuren voor een kaart van 200 eu+ zelfs niet eentje voor 50+ daar betaald men niet voor.
Het is geen kinderziekte.

Het is puur dommigheid van degene die flasht. De HD4870 is een nieuw product en die gebruikt een ander soort ROM chips die meer capaciteit hebben dan tot nu toe gebruikt werd. Mensen moeten er niet zo maar van uit gaan dat er niks verandert is en dan als een blinde koe gaan zitten flashen.... "Oops, hij doet het niet meer.... dat is vast een kinderziekte".

Niet dus. Flashen doet het prima. Maar doe het dan met de juiste bios en ga er niet blindelings van uit dat de 'oude' manier het ook prima doet op nieuwe producten. Gaat het mis.. tja, eigen schuld dikke bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Anoniem: 23009 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:43:
[...]

Het gaat de meeste om een product die goed functioneerd ook na een enkele bios flash, ik heb zat biossen geflashed in me leven en er was een enkele die het niet leuk vond maar dit was geen massaal probleem en dat houd dus in dat al die HD 4870 gebruiker een onbetrouwbare Bios chip hebben dus bios fixxes die mischien nodig zijn kunenn dan niet de kaart zijn problemen verhelpen terwijl dat wel zou moeten , like I said Bios chips zijn gemaakt om met success geflashed te kunnen worden.

Zelfs met prototypes worden die bios chips regelmatig geflashed om dit soort dingen te voorkomen , dus het is echter wel een kinderziekte wat niet kan in de maatschappij!

Mensen betalen een product dat goed kan functioneren en het product moet ook tegen updates kennen , kan dit niet dan is het een afvaller voor de meeste, mij 9 jaar werkzaamheden in de Technische Dienst van een Computerzaak die nu niet meer bestaat, hebben we vaak dit soort dingen gehad met een bealde mobo reeks van Gigabyte en AsRock.

[...]

De meeste gingen over naar ABiT als MSI om die Bios chips te vermijden als andere problemen.
Ik zelf heb ook zat 3dfx prototypes geflashed end at ging feilloos,

De slimste mensen wachten wel een paar maanden, aangezien de meeste kinderziektes er uit zijn en het bespaar ze hoge kosten na een release van een nieuwe kaart ;) dus wat jij zegt is onzin nog iets niet spotten met mij dat is echter zo kansloos :')
Je slaat totaal de plank mis met je verhaal. First of all, dat het flashen mis gaat komt niet doordat ATi een grotere bios groote heeft genomen, maar doordat de huidige ONOFFICFIELE tools niet up to date zijn. Nogmaals zodra je zelf als end-user gaat zitten klooien met onofficiele progsels moet je rekening houden dat het mis 'kan' gaan.
Verwacht je soms dat ze bij ATi alle niet door hun gemaakte end-user programma's gaan zitten testen om te kijken of hun eigen bios wel compatible is.
Als ze willen dat je zelf gaat flashen dan zouden ze hun eigen tool wel op de site of op de driver CD zetten.

Maar volgens jou treft ATi alle blame dus. beetje omgekeerde wereld vinds je zelf ook niet?
Hij flasht nu toch verder prima sinds GPU-Z is geupdate? Dus aan de flash/bios chips van ATi ligt het niet
''De slimste mensen wachten wel een paar maanden, aangezien de meeste kinderziektes er uit zijn en het bespaar ze hoge kosten na een release van een nieuwe kaart ;) dus wat jij zegt is onzin nog iets niet spotten met mij dat is echter zo kansloos :') ''
Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op. Dus iedereen die direct koopt is dom volgens jou. Doe even normaal man! Je kan die kaart gewoon kopen. Als je er niet meer rotzooit heb je ook geen probnleem. Alsof alle HD4870 kopers tweakertjes zijn die meteen een nieuw bios erin gaan frotten.
Als het advies van jou aan je klanten was om een paar maanden te wachten met elk nieuw prodoct waar 'eventueel' iets mee is, dan kan ik me voorstellen dat met zo'n instelling een toko wordt opgedoekt.

En waarom zo op de man af in die laatste zin? Ik bespot je helemaal niet. Als er maar enige vorm van kritiek wordt geleverd of een andere mening dan betrek jij het meteen op jezelf(en da's niet de eerste keer).
Grow up gozer, niemand bedoelt het hier zo slecht als jij denkt.
Volgens mij zit je met issues die hier echt helemaal niets mee te maken hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Demon_Eyez op 30-06-2008 17:38 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!