i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Heb het blok er niet weer vanaf gehaald, maarja geloof wel dat het goed zit. Hier wat foto's die ik heb proberen te maken van de zijkant.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 08:33 ]
Ik heb nog wel een vraag betreft de airflow in mijn kast. Het 1e plaatje is mijn huidige situatie. Ik heb dit zo gedaan omdat warme lucht opstijgt en je dus het het beste boven af kan voeren. Krijg hier echter best slechte resultaten door, mede door een luchtgekoelde videokaart denk ik. Heb altijd begrepen dat je evenveel fans naar binnen als naar buiten moet laten blazen, vandaar dat de achterste naar binnen staat (stond eerst naar buiten).

Wat is nu het slimste om te doen volgens jullie, zoals in het 1e of het 2e plaatje? Ik vermoed zelf het 1e plaatje, vanwege het evenveel in als uit, maar hoor graag wat jullie mening hierover is, misschien wel iets totaal anders?

Edit: Een lagere luchtdruk in de kast dan de omgeving (dus meer fans naar buiten laten blazen, dan fans naar binnen laten blazen, maar minstens 1:1) is beter, omdat je er dan zeker van kunt zijn dat alle lucht alleen via de uitblazende fans naar buiten gaat. Als je namelijk meer fans hebt die naar binnen blazen, ontsnapt er lucht door allerlei kleine gaatjes in de behuizing door de hogere luchtdruk, i.p.v. dat de lucht langs de radiator gaat en warmte afvoert.
Dus altijd evenveel of meer fans naar buiten laten blazen dan naar binnen (ervan uitgaande dat alle fans evenveel lucht verplaatsen).
Edit 2: Ik ga er vanuit dat je rad zich achter fan 1,2 en 3 bevind, dus bovenin, horizontaal.
Edit 3: Over die luchtgekoelde videokaart: Een GTX2xx die z'n warme lucht niet naar buiten afvoert, is redelijk funest voor je watertemperatuur lijkt me
[ Voor 84% gewijzigd door Joep op 04-09-2009 16:37 ]
OK, dus je zegt dat het het beste is hoe ik het nu heb eigenlijkJoep Stoffels schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 16:22:
Warme lucht stijgt, dus plaatje 1 is het beste. Alle uitgaande lucht passeert dan eerst je rad, dus maximale koelprestaties.
Edit: Een lagere luchtdruk in de kast dan de omgeving (dus meer fans naar buiten laten blazen, dan fans naar binnen laten blazen, maar minstens 1:1) is beter, omdat je er dan zeker van kunt zijn dat alle lucht alleen via de uitblazende fans naar buiten gaat. Als je namelijk meer fans hebt die naar binnen blazen, ontsnapt er lucht door allerlei kleine gaatjes in de behuizing door de hogere luchtdruk, i.p.v. dat de lucht langs de radiator gaat en warmte afvoert.
Dus altijd evenveel of meer fans naar buiten laten blazen dan naar binnen (ervan uitgaande dat alle fans evenveel lucht verplaatsen).
Edit 2: Ik ga er vanuit dat je rad zich achter fan 1,2 en 3 bevind, dus bovenin, horizontaal.
Edit 3: Over die luchtgekoelde videokaart: Een GTX2xx die z'n warme lucht niet naar buiten afvoert, is redelijk funest voor je watertemperatuur lijkt me
Probleem was namelijk dat ie flink wat warme lucht door het rad trekt en daardoor de temps naar de klote helpt. Ik heb de MSI GTX275 Twin Frozr, volgens mij voert die z'n warme lucht niet echt naar buiten af heb ik het idee, hier een plaatje:

Misschien dat het probleem wel met het waterblokje verholpen is, ik ben iig benieuwd
En inderdaad, mijn rad bevindt zich horizontaal bovenin bij fan 1, 2 en 3.
Ik hou je iig op de hoogte en bedankt voor de reacties. Is ook goed voor mijn gemoedsrust
Met die warme dagen heb ik de PC niet aan gehad, want na een minuut of 10 krijg je constant warme dampen vanonder het bureau in je gezicht. Echt niet normaal hoe snel mijn kamer warm werd...
Verwijderd
Nu vraag ik me af of dit ook gaat passen op een GTS250 aangezien dat ook om een G92 gaat.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Verwijderd
Ik zit te denken aan een Quadcore op 4GHz + HD5870, ssds en een passieve voeding, maar ik weet niet of dat passief te koelen is.
(desnoods een Laing D5 en 2 Thermochill P120.3's)
Kan iemand met bv een Quadcore op 4Ghz(max 1.35v) en HD4870 op highend watercooling even een test draaien door alle fans uit te zetten?
Als je een Northbridge moet koelen met fan dan kan dat natuurlijk, zolang er maar geen airflow op de rads zit. Ik ben heel benieuwd of dat te koelen is en zo ja wat voor temps bij stress.
(Liefst Corei7 + 4870 systeem als test, maar alle info is meegenomen)
Verwijderd
Ik heb zelf een 4850X2 die mijn temps altijd minimaal 5 graden deed stijgen. Aangezien ik nu nog luchtkoeling heb vond ik dat niet zo cool, dus heb ik een plaatje op maat gemaakt en tussen mijn kaart en de cpukoeler gezet. (gewoon ghetto, karton op maat geknipt en tapen op soundcard ofzo)
In jouw kast kan dat heel goed zie ik. Als je de vgakaart in het onderste slot zt kan je op het bovenste slot een plaatje zetten, horizontaal. Dan achter de kaart langs en tussen fan 5 en 6 vastzetten. Dan zorgt fan 6 dedicated voor verse lucht voor de vga en zal die lucht als je de pci slot covers verwijdert, daardoor je kast verlaten. Ik heb het plaatje zo gemaakt dat het een 90 graden gevouwen (vierkant bijna) stuk is, zodat de lucht van de videokaart niet bovenlangs het plaatje kan naar de cpu. (In jouw geval je rad)
Ik zal wel pics plaatsen als ik een camera vind die werkt.
Ik had ooit een kapotte fancontroller en heb dit zelf dus getest: het water ging zowat koken. Dit was wel onder stress met slechts 1 cpu op een BIXIII radiator. De radiator was zo warm geworden dat aanraken niet echt mogelijk was. Onder idle kan het trouwens wel en ik kan mijn fans stilzetten als ik normale taken doe op mijn PC.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:46:
Vraagje voor de hingend bezitters: Wat voor temps heb je ZONDER fans?
Ik zit te denken aan een Quadcore op 4GHz + HD5870, ssds en een passieve voeding, maar ik weet niet of dat passief te koelen is.
(desnoods een Laing D5 en 2 Thermochill P120.3's)
Kan iemand met bv een Quadcore op 4Ghz(max 1.35v) en HD4870 op highend watercooling even een test draaien door alle fans uit te zetten?
Als je een Northbridge moet koelen met fan dan kan dat natuurlijk, zolang er maar geen airflow op de rads zit. Ik ben heel benieuwd of dat te koelen is en zo ja wat voor temps bij stress.
(Liefst Corei7 + 4870 systeem als test, maar alle info is meegenomen)
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
De idle temps zijn zoals gewoonlijk met waterkoeling niet erg denderend, zijn zelfs iets omhoog gegaan, wat waarschijnlijk komt door de spacers. Maar dat maakt niet uit.
Ik heb het getest met GRID omdat ik FC2 niet geinstalleerd krijg op W7.
Voorheen GTX275 @ lucht:
Idle: ~40gr
Load: ~75gr
Nu GTX275 @ water:
fans @ 5v
Idle: ~41gr
Load: ~60gr
fans @ 12v
Idle: ~37gr
Load: ~50gr
CPU temps zijn zo ongeveer hetzelfde gebleven, heb ik niet zo goed bijgehouden, maar dat mag ook wel met een TC 360 rad.
Alle temps zijn uiteraard de max temps en is alleen de GPU core temp, PCB temp zit altijd iets lager, maar die vind ik niet zo interessant.
Gelukkig niet meer zoveel warme lucht in mijn gezicht, omdat de warmte nu via het water wordt afgevoerd, ideaal in de zomer.
Ben best tevreden
Jij: Q9550/GTX275, Thermochill 120.3/Swiftech Apogee GTZ/Laing DDC-1T + XSPC Top
Ik: Q9550/HD4890, Thermochill 120.2/TFC X-Changer 120/Swiftech Apogee GTZ/ Swiftech MCP355 + XSPC Top
CPU temps liggen bij mij gelijk aan de temps met mijn Mugen, maar onder load wordt de GPU niet warmer dan 45 graden C. Jij hebt een full cover blok, ik een D-tek GFX2 + actieve koeling van de VRM's.
[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 07-09-2009 11:15 ]
Grappig, dat is inderdaad erg vergelijkbaarEdmin schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:12:
Vergelijkbare resultaten met mijn setup, en we delen behoorlijk wat hardware:
Jij: Q9550/GTX275, Thermochill 120.3/Swiftech Apogee GTZ/Laing DDC-1T + XSPC Top
Ik: Q9550/HD4890, Thermochill 120.2/TFC X-Changer 120/Swiftech Apogee GTZ/ Swiftech MCP355 + XSPC Top
CPU temps liggen bij mij gelijk aan de temps met mijn Mugen, maar onder load wordt de GPU niet warmer dan 45 graden C. Jij hebt een full cover blok, ik een D-tek GFX2 + actieve koeling van de VRM's.
Ik denk dat het ligt aan de manier van mounten. Als ik de spacers niet gebruik drukt ie wat vaster op de gpu core en dan zullen de temps ook wel iets lager liggen. Maarja, 45 of 50gr maakt mij nou ook niet zoveel uit.
Wel een leuke config wat betreft je gpu cooling trouwens, heb het zelf ook nog overwogen, maar dat werd me wat te duur. Ben trouwens wel benieuwd naar de actieve koeling van je VRM's, heb je daar een fotootje van?
BTW, mijn pc is nu zó stil dat ik me stoor aan de voeding, die hoor je vooral in load flink erbovenuit. Iemand een tip voor een stille voeding?
Mijn waterkoeling heb eigenlijk speciaal voor de stilte. Ik gebruik een Corsair 520W voeding en die past daar prima bij. Hij is in ieder geval stiller dan een 120mm Papst fan op 7 volt, wat echt heel stil is. Idle of onder load maakt voor het geluid niets uit.Sp33dFr34k schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:07:
Nu ben ik nóg benieuwder naar pics![]()
BTW, mijn pc is nu zó stil dat ik me stoor aan de voeding, die hoor je vooral in load flink erbovenuit. Iemand een tip voor een stille voeding?
EDIT: of misschien een keer de fan vervangen van de voeding, is ook het proberen waard...
[ Voor 16% gewijzigd door Sp33dFr34k op 09-09-2009 22:40 ]
Voor verdere info zie http://www.silentpcreview.com en dan dit gedeelte : http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs
Wat betreft Corsair : http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Een paar aandachtspunten:
Corrosie
Als je koper en aluminium onderdelen mixt is het imho vragen om problemen. Je hebt additieven die corrosie tegengaan maar je komt er nooit helemaal vanaf. Je moet je koelwater regelmatig vervangen door vervuiling en op den duur zullen onderdelen hoe dan ook aangetast worden. Mijn tip: ga voor onderdelen die allemaal van koper zijn. Kost misschien wat meer maar je hebt ook geen corrosie. Blokjes van geanodiseerd aluminium schijnen het ook wel goed te doen, hier heb ik alleen geen ervaring mee.
Algen
Algen ontstaan wanneer het koelwater wordt blootgesteld aan de buitenlucht en wanneer het water leefbaar is voor algen. Dit is tegen te gaan door voor een afgesloten systeem te kiezen, dus geen halfopen reservoirs. Ook is het aan te raden om additieven te gebruiken die giftig zijn voor algen. Dat kan een duur UV-reactief goedje zijn uit een webshop, meer een scheut auto-koelvloeistof is ook voldoende
Water bijvullen
Kies voor een gesloten systeem en je hoeft nooit water bij te vullen. Zoals hier ook al wordt genoemd heb je verschillende soorten slangen. PE/PUR laat erg veel water verdampen, siliconenslangen in mindere mate en PVC en Tygon zijn helemaal dicht. Afhankelijk van de soort slangen die je gebruikt kunnen deze zelfs het meeste water doen verdampen, meer dan een open reservoir!
Een goed tweede punt is dan ook het reservoir, kies een model dat afsluitbaar is van de buitenlucht. Ik heb een gemod tupperware-bakje en dat voldoet prima.
Slijtage
War onderdelen bewegen vindt er ook slijtage plaats. Vaak geldt hoe duurder de pomp, hoe betrouwbaarder. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met een Hydor pompjes van €20, deze houden het alsnog makkelijk een jaar 24/7 uit. Zelfs als je een waterkoeling hebt met relatief warm water.
Mijn ervaringen:
Ik heb nu sinds 5 jaar een watergekoelde server. Het is een set die ik destijds zelf heb samengesteld, bestaande uit:
- Airplex Evo 240 radiator met 2 Papst 12cm fans
- Hydor L20 pomp
- Dangerden RBX blok (jawel, voor socket a
- Tygon 10mm slangen
- Afsluitbaar tupperware bakje als reservoir, er zitten slangpilaren in de zijkant gelijmd.
- Het koelwater is gewoon kraanwater met een scheut Zerex additief, wat eigenlijk gewoon koelvloeistof is
Deze set heeft 3 jaar zonder onderhoud gedraaid, als je het jaarlijks schoonzuigen van de radiator niet meetelt
Na 3 jaar heb ik het Hydor pompje vervangen vanwege het welbekende rateltje. In die tijd is er geen mm koelvloeistof verdampt uit het reservoir. De koelvloeistof zelf rook wat muf maar was verder gewoon weer te gebruiken. Nu 2 jaar later merk ik dar er wat koelvloeistof verdampt is, dit komt door een scheurtje in het deksel van het reservoir. Door ouderdom is het plastic broos geworden, hier moet ik dus nog iets anders voor zoeken.
Klopt helemaal, onderhoud aan waterkoeling is zeer minimaal als je het goed hebt. Goed gesloten systeem goeie slangen goed water etc. Ik heb zo n 2,5jaar met een set op desktop gedraaid. Water zag er nog goed uit. Had zelfs nog wel langer gekund.MadMarky schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:15:
Ik wil eens wat ervaringen delen op het gebied van onderhoud. Over het algemeen wordt aangenomen dat een waterkoelingsset meer onderhoud nodig heeft dan luchtkoeling. Dit is natuurlijk afhankelijk van welke set je hebt, maar als je het een beetje goed aanpakt is en set compleet onderhoudsvrij.
Ik wil graag waterkoeling op mijn processor (E6600, draait maar op 3.4GHz omdat deze anders te warm word), chipset (NVidia 680i) en mijn videokaart (Sapphire 4890 VaporX (draait maar op 750 op de GPU, anders komt deze over de 90 graden heen). Ik wil graag een leuk setje, maar ik hoef niet perse alles perfect te hebben. Ik wil namelijk ook niet direct 400/500 euro uitgeven aan koeling.
Huidige setup:
EVGA N68 680i (afgeschreven rond januari 2010)
Intel E6600 (afgeschreven rond januari 2010, word een i7 denk ik) met een Scythe Ninja blok (en IBL fan)
Sapphire Radeon 4890 VaporX
2x IBL HDD Box 20
7x IBL blauw 1050 fans 120mm
1x IBL blauw 1050 fan 80mm
Coolermaster 520 watt modulaire voeding (met IBL fan) (afgeschreven rond januari 2010, komt een Seasonic in)
8GB Kingston Hyper-X (afgeschreven als het mobo er uit gaat)
en als laatste de kast, een Antec P182 (afgeschreven rond januari 2010, komt een Lian Li voor in de plaats)
Ik weet zelf echt niet waar ik moet beginnen, en wat ik nou moet doen. Zelfs na het lezen van meerdere posts hierover, artikelen op internet en de op weet ik niet het begin te vinden. zou iemand (of meerdere mensen) voor mij een set kunnen samen stellen ergens tussen de 0 en de 300 euro in, waarvan je verwacht dat het goed genoeg is voor mijn config?
Mijn setup is:
Asus P5Q-E
Core 2 Quad Q8400 2,66 Ghz
Club3D 4890 Superoverklocked
1 TB HDD
Kingston 4GB DDR2
Coolermaster 550Watt voeding
En nog een aantal fans voor de toekomstige airflow in mn kast.
Wat ik dus wil is een stille setup waarin mijn cpu en vga worden gekoeld. M'n maximum prijs is ongeveer 200 euro. Na veel topics gelezen te hebben moet dat wel te doen zijn voor wat een stille set.
Nou heb ik zelf natuurlijk al veel rondgekeken maar kom er toch niet uit.
Ik zat te denken aan:
aquagratiX voor HD 4890 (RV790) €69,90
cuplex PRO Rev. 3, mounting Socket 478/775, G1/8 €29,90
Airplex evo 240 without fittings €29,90
Eheim compact 1000 €19,90
aquatube G1/4 Delrin black €37,90
Totaal = €187,50
Maar nu moet ik sowieso nog de connectors en slangen. Maar dat snap ik niet helemaal. Want ik heb nu een aantal onderdelen met de fitting G1/4 en G1/8. Maakt dat uit? Zo nee, wat voor slangen en connectors raden jullie aan?
Koelpasta heb ik hier overigens nog liggen.
Wat denken jullie er van?
Alvast bedankt!
http://www.highflow.nl/ra...-mcr320-360-radiator.html
of een http://www.highflow.nl/ra...40-/xspc-rx240-black.html zal veel beter zijn.
Tevens kan ik je adviseren om geen fullcover block te halen, kwa koeling heeft het geen meerwaarde en het kost alleen maar meer geld en is niet mee te nemen naar je volgende videokaart.
Verder, voor 200 euro een cpu en gpu koelen, gaat heel pittig worden. Als je het onder de 300 euro kan houden, zou ik dat knap vinden.
Je zal zien dat zaken aangeduid worden als G1/4 3/8ID 1/2OD (Bijvoorbeeld)
G1/4 of G1/8 staat voor de omvang van het schroefdraad. (zoek dus bij passende fittingen
3/8ID of 1/2 ID is de inner dimension van de slang,wat belangrijk is voor de fittingen
1/2 OD of bijv 7/16OD is de outer dimension en dat is weer belangrijk voor je slangklemmen.
Ik heb totnutoe een paar setjes gehad en ben nu op een Ikonik RA X10 Liquid uitgekomen. Op marktplaats gekocht nieuw in de doos en hij is niet 100% maar goed. Uiteraard heb ik een probleem met de WC anders zou ik hier niet zijn.
In principe werkt de set wel ok, echter ik heb de flowmeter er tussenuit gehaald want die maakte nogal wat herrie (zag ik ook in 'n review staan) en merkte dat ook meteen de temps 8-10 graden lager uitvielen dus dat was duidelijk een goede beslissing (E8500 @4ghz 58 graden onder load). Ik hoopte echter dat het ook het volgende probleem misschien zou verhelpen.

Als het systeem eenmaal loopt dan schijnt alles in orde te zijn. Ik zie geen luchtbellen etc en het water niveau in het reservoir is rond de 80%.
Als ik het systeem uitschakel dan loopt het water in de slang tussen reservoir en rad terug. Het water lijkt terug in de rad te lopen tot de slang tussen rad en reservoir helemaal leeg is. Het water niveau gaat omhoog in het reservoir naar 90% vol.
Ik heb dit nooit eerder gezien en zou het graag willen oplossen maar zou niet weten hoe. In eerste instantie verdenk ik het reservoir. Normaliter is toch sowieso het beste dat het reservoir het hoogste zit maar goed dat heeft lang niet iedereen. In ieder geval het standaard verhaal van laten lopen, eventueel met de dop van het reservoir af helpt voor mij helemaal niet. Deze 'luchtbel' gaat er niet uit.
Heeft iemand hier nog ervaring mee? Is dit verder ok of is het verder nog schadelijk voor het systeem?
Deze Ikonik heeft een SIM voor het aansturen van de fans en ook de pomp is erop aangesloten. Ik moet nu de pomp op volle snelheid laten draaien. Als ik 'm op lage snelheid laat draaien (1000 rpm) kan het zijn dat het water weer terug in de rad loopt en kan de flow helemaal stoppen wat we uiteraard absoluut niet willen.
alvast bedankt voor evt tips!
ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w
Heb hetzelfde probleempje gehad. Even het setje laten draaien en je bewegen (op de kop enzo)
Dan zie je de luchtbellen uit het rad komen
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Ik heb die kast alle hoeken van de kamer laten zien, op de zij, kop etc. Maar dan wel als het systeem uit was. Met een draaiende pc gaat dat moeilijk worden, toch?
Ik had niet gedacht dat het evt aan lucht in de rad zou kunnen liggen, als het systeem draait gaat die lucht naar het reservoir (waterpeil gaat omlaag).
Verder zijn ook zo goed als geen bubbeltjes te zien en de rad is stil (mijn ervaring is dat je geluiden hoort van de rad als er lucht zit).
Alleen de pomp hoeft aan. tip.: koop een PSU Bridging Tool. kan je voor een paar euro bij een waterkoelings shop krijgen, en die druk je dus op je voeding en dan verder alleen de pomp op de voeding en dan het systeem even een paar keer laten kantelen en als je het aan durft, je pc zo houden dat je rad het laagste punt in je loop is.. dan is de lucht er gelijk uit.
succes ermee
Verder is het vrij normaal dat het waterniveau terugzakt als je 'm uitzet, het water in mijn reservoir stijgt ook een cm of mss wel 2 als ik de pc uitschakel. En hier zit zekersteweten geen luchtbel meer in..
Kom ik boven staat ie uit ik denk huh? Ik doe hem weer aan, hoor de pomp aangaan. Maar 2-3sec later ook weer uit en dan weer aan en dan weer uit
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Denk niet dat beter koelt, ziet er alleen mooier uit.Darkasantion schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:50:
Even vraagje, wat koelt beter, puur koper of koper met een nikkellaag erop? Zit naar nieuw blokje te kijken, en het blok met nikkel erop kost 5 euro meer, dus vandaar de vraag of het beter koelt
Ach, daarvoor heb je ketchupAlexanderB schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:30:
en je krijgt geen vlekken en oxides op je koper, als t echt koper is word de oppervlakte erg snel .. "vies"

HD5870 Blokje
Vind het wel leuk om het water te zien "stromen", en verder heb ik zo ook geen last van corrosie

De Liang DDC Pro, en ga deze moden naar een Ultra, om zo meer flowrate en pressure in mijn loop te krijgen. Maar hoeveel maakt dat uit qua temperaturen eigenlijk? Ik zou zeggen veel(als in 5 graden minder op de Q9550 bijvoorbeeld) omdat ik 180Liter meer per uur verplaats, en dus sneller de warmte kan afvoeren. Klopt dit? Of is het meer 1~2 graden?
Verder heb ik gelezen dat het verstandiger is om de water aan de bovenkant binnen te laten komen, in plaats van aan de zijkant, dus waar nu die metalen afsluit-ring zit. Klopt dit ook? En zo ja, hoeveel scheelt dat?
[edit:] en aan de bovenkant binnen laten komen is zeker verstandig, gaat je flowrate zo 10% mee omhoog zonder dat je dr verder wat voor hoeft te doen, die 90 graden bocht die het water moet maken voor de pomp killt de flow..
[ Voor 21% gewijzigd door AlexanderB op 12-10-2009 18:35 ]
Bewerken met ketchup ofwat? 10 minuten intrekken ofzo xD?
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Gewoon een beetje ketchup op het blok doen en even laten intrekken. Dan met een doekje even wrijven, en het blok is weer schoon. Natuurlijk daarna wel weer netjes schoonmaken.alaintje schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:01:
[...]
Bewerken met ketchup ofwat? 10 minuten intrekken ofzo xD?
Heb het al met meerdere blokjes gedaan en het resultaat is erg netjes.
Ik heb het EK HD5870 waterblok, wat me geen injectieblok lijkt, maar de HeatKiller 3.0 lijkt me juist wel een injectieblok, omdat het water in het midden erin wordt gedrukt, met een soort splitter inhet midden. De H.K 3.0 zit voor het EK blok, dus theoretisch heb ik er dus wel voordeel van voor mijn CPU, maar hou ik dat voordeel dan ook?AlexanderB schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:34:
nouja, ligt aan je waterblok, als je een injectieblok ofzo hebt dan heeft die extra druk en flowrate zin, anders niet. als je water sneller stroomt, heeft het namelijk ook minder tijd om af te koelen in je radiator.. dus als je aan een bepaalde minimum flow voldoet, zal meer flow amper uitmaken voor je temps, en (al zal dat in dit geval wel meevallen) zelfs hoger kunnen worden als je pomp meer warmte in het water dumpt..
[edit:] en aan de bovenkant binnen laten komen is zeker verstandig, gaat je flowrate zo 10% mee omhoog zonder dat je dr verder wat voor hoeft te doen, die 90 graden bocht die het water moet maken voor de pomp killt de flow..
Verder ga in de setup naar top inlet ombouwen, zodat ik nog wat extra winst heb, en gaat een 90 graden aansluiting er ook uit, zodat ik nog eens ~10% win
- Hoe belangrijk is het om je northridge en mosfet mee te koelen op water ?
- Hoeveel belang is de dikte van de slangen voor koeling ? (mij lijkt hoe dikker hoe beter)
- Hoeveel maakt het uit of je rechte of 90 graden aanslutingen gebruikt (wat adviseren jullie) ?
Ik ben uiteindelijk van plan om een setup te gaan maken met een 2x120mm radiator, en zoiezo me cpu en videokaart met water te koelen (evt als dat nodig is ook chipset en mosfet).
Watvoor hardware raden jullie aan kwa pomp, radiator en koelblokken ? Ik had onder andere al gelezen dat de Innovatek HPPS i High Power 12V pomp een goede pomp zou moeten zijn, en dat het D-Tek FuZion v2 een goed cpu blok is.
Andere tips zijn ook altijd welkom
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
dat is niet waar van die flow en de radiatorAlexanderB schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:34:
nouja, ligt aan je waterblok, als je een injectieblok ofzo hebt dan heeft die extra druk en flowrate zin, anders niet. als je water sneller stroomt, heeft het namelijk ook minder tijd om af te koelen in je radiator.. dus als je aan een bepaalde minimum flow voldoet, zal meer flow amper uitmaken voor je temps, en (al zal dat in dit geval wel meevallen) zelfs hoger kunnen worden als je pomp meer warmte in het water dumpt..
http://www.overclockers.c...id=52:cooling&Itemid=4257
Myth: Water must slow down to fully absorb heat.
Reality: In a closed loop, a given water molecule actually spends the same amount of time in the radiator, no matter how fast it is moving, as long as the water is indeed moving.
If this is a difficult concept to understand, think about a race car on a track. If the track is one mile (5280 ft) long and the car is driving at 60 mph, the car will spend about one second in a 100 ft stretch. Think of the 100 ft stretch as the radiator.
If the speed is doubled, the car only spends ½ a second in the 100 ft section, but it passes through that same section twice a minute, so it spends a total of one second in the 100 ft section per minute.
Dat is op zich totaal niet belangrijk. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de airflow van de CPU koeler weg valt zodra je die gaat waterkoelen. Je zal dus voor airflow moeten zorgen voor de NB om die koel te houden. De mosfets worden niet zo heel erg heet dus een passief blokje is daar meestal al wel voldoende voor.- Hoe belangrijk is het om je northridge en mosfet mee te koelen op water ?
Als je zorgt voor een 80mm fan op 7 volt voor de NB is dat eigenlijk altijd wel voldoende. NB waterkoeling is meestal wel duur en blokjes zijn vaak niet mee te nemen naar een nieuw moederbord.
Dikker is idd beter. Maar het verschil tussen 8x1 of heel veel dikker maakt maar heel weinig uit qua temps, erg belangrijk is het dus niet.- Hoeveel belang is de dikte van de slangen voor koeling ? (mij lijkt hoe dikker hoe beter)
Rechte koppelingen zijn beter dan 90 graden, omdat 90 graden koppelingen gebruiken ten koste gaat van je waterflow. Ik zou zoveel mogelijk gebruik maken van rechte koppelingen, maar als het nodig is kan 90 graden ook prima. Ik heb zelf ook een aantal 90 graden koppelingen in gebruik. Maar ook hier, net zoals bij de slangen is het verschil niet super groot.- Hoeveel maakt het uit of je rechte of 90 graden aanslutingen gebruikt (wat adviseren jullie) ?
De keuze qua pomp is sowieso belangrijker dan 2 of 3 90 graden koppelingen.
Je kan ook pure NB blokjes kopen, ligt natuurlijk wel aan welk moederbord. Maar bijv de Swiftech MCW30 is niet zo duur en universeel voor de meesten borden. Is beetje hetzelfde verhaal als met fullcover vs gpu only blokjes. En bijvoorbeeld Duniek van xtremesystems kan ook mountings maken als je blok ergens niet op pastPilatuS schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:41:
[...]
Als je zorgt voor een 80mm fan op 7 volt voor de NB is dat eigenlijk altijd wel voldoende. NB waterkoeling is meestal wel duur en blokjes zijn vaak niet mee te nemen naar een nieuw moederbord.
Voor de MCW30 kan die dat wel.
moet je wel lezen wat ik zeg..?
dat sommige blokken dr van profiteren, iets met kleine mazen/gaten/gleuven/microstructuur/dingen waar het water bij lage flow tussen blijft stilstaan ipv met hoge snelheid langs geforceerd word. injectieblokken. het enige onderdeel waarbij het echt uitmaakt.
verder geld, het water zal inderdaad per minuut dezelfde tijd in de radiator spenderen, maar als de flow verdubbeld, word de delta T zowel omhoog op de blokken, als omlaag op de radiator, kleiner. minder tijd om op te warmen, minder tijd om af te koelen, netto zelfde gemiddelde temp, maar betere verdeling.
als je t toch met raceauto's vergelijkt, waarom niet met een trein met wagonnetjes, die precies zo lang is dat de laatste wagon weer voor de locomotief uitkomt. bij ieder waterblok word dr n vaste hoeveelheid warmte per seconde ingeladen, dus hoe sneller de wagonnetjes rijden, hoe minder warmte per wagon.. en idem bij het afgeven bij de radiator. het hele punt hier is, is dat ze bij lage snelheid na het 2e "station" "vol" zitten met warmte, het water is warm en koelt de daaropvolgende blokkken dus steeds minder goed, terwijl als het water snel stroomt, zal dr per station minder in een "wagonnetje" worden geladen, zodat de watertemperatuur bij het 5e waterblok lager is.
wat echter wel van belang is, is de energie die de "locomotief" (waterpomp) gebruikt, die word namelijk ook in het water opgenomen, dus als je een 50w+ vijverpomp op je loop zet, ipv een 10 of 18w DDC, dan gaan je temps *hoger* zijn, ook al stroomt het water sneller..
Hoe zit het eigenlijk met videokaart koeling -> is daar fullcover beter of kun je beter geheugen en gpu apart koelen ?
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
ik heb het misschien verkeerd gelezen. maar ik dacht dat je wilde zeggen dat een lagere flow beter is omdat het water dan langer in de radiator bleef zodat het dan beter afkoelt dit is natuurlijk niet zo, wat je zelf ook al zegt.AlexanderB
Ook met goede airflow kan de boel nog erg heet worden. Omdat er ook met goede airflow vaak geen lucht direct langs de NB koeler gaat. Toen ik mijn vorige moederbord nog niet watergekoeld had, werd de NB koeler te heet om vast te pakken met je vingers. Na 2 sec verbrande je gewoon je vingers er aan. Dat ging verder op zich prima, maar geeft wel aan dat alleen airflow niet echt voldoende is om de boel goed koel te houden. Je zou dan een fan moeten gebruiken die direct op de NB koeler blaast.Riqy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:04:
Opzich heb ik in mijn kast wel behoorlijke airflow (2x120mm ingang en 2x80mm uitgang) dus dat zit wel goed dan met de NB en mosfet's
Hoe zit het eigenlijk met videokaart koeling -> is daar fullcover beter of kun je beter geheugen en gpu apart koelen ?
Qua videokaart koeling is een full-cover blok op zich wel het beste. Vroeger had je bij videokaarten eigenlijk alleen de core om koel te houden, het geheugen koelen was toen nog niet eens nodig. Tegenwoordig heb je naast het geheugen ook nog eens voltage regulatoren om koel te houden. Wat dat betreft vind ik een full cover blok wel beter. Je hoeft dan niet overal heatsinks op te gaan plakken. En met heatsinks heb je dan ook wel airflow nodig, met een full cover blok is dat niet meer nodig.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar full-cover blokken. Maar die zijn wel duurder en ze mee nemen naar een volgende videokaart is ook bijna nooit te doen.
Ik had er idd nog even niet aan gedacht dat er dan geen lucht meer vanaf de proc koeler komt...PilatuS schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:17:
[...]
Ook met goede airflow kan de boel nog erg heet worden. Omdat er ook met goede airflow vaak geen lucht direct langs de NB koeler gaat. Toen ik mijn vorige moederbord nog niet watergekoeld had, werd de NB koeler te heet om vast te pakken met je vingers. Na 2 sec verbrande je gewoon je vingers er aan. Dat ging verder op zich prima, maar geeft wel aan dat alleen airflow niet echt voldoende is om de boel goed koel te houden. Je zou dan een fan moeten gebruiken die direct op de NB koeler blaast.
Maar is het vanuit dat standpunt dan niet beter de NB en evt ook de mosfet toch wel in het waterkoelingssysteem op te nemen? Anders krijg je weer extra koelers in je kast, wat bij een extreem gemodde kast ook niet erg mooi is...
Dan ga ik voor de videokaart in ieder geval voor een full-cover blokQua videokaart koeling is een full-cover blok op zich wel het beste. Vroeger had je bij videokaarten eigenlijk alleen de core om koel te houden, het geheugen koelen was toen nog niet eens nodig. Tegenwoordig heb je naast het geheugen ook nog eens voltage regulatoren om koel te houden. Wat dat betreft vind ik een full cover blok wel beter. Je hoeft dan niet overal heatsinks op te gaan plakken. En met heatsinks heb je dan ook wel airflow nodig, met een full cover blok is dat niet meer nodig.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar full-cover blokken. Maar die zijn wel duurder en ze mee nemen naar een volgende videokaart is ook bijna nooit te doen.
My iRacing
Het hangt ook een beetje van je moederbord af of het nodig is de NB extra te koelen, al dan niet met lucht of water. Als je NB 50 graden wordt mag dat op zich best. Ik heb met mijn P5W DH ook een jaar gedraait met een NB koeler die te heet werd om vast te pakken.Riqy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:44:
[...]
Ik had er idd nog even niet aan gedacht dat er dan geen lucht meer vanaf de proc koeler komt...
Maar is het vanuit dat standpunt dan niet beter de NB en evt ook de mosfet toch wel in het waterkoelingssysteem op te nemen? Anders krijg je weer extra koelers in je kast, wat bij een extreem gemodde kast ook niet erg mooi is...
Je budget heeft er natuurlijk ook veel mee te maken. Als je budget groot genoeg is zou ik de NB en mosfets er gewoon bij pakken.

Foto is een beetje wazig geworden

E6600 @ 3,6 (1,55V) Heatkiller CPU Max temp 45.
8800GT @ 740/1800/1800 (1,1V) Accelero S1 max temp 55.
Overige specs:
Asus P5K
4GB RAM
XSPC Dual Bay Resevoir
Noujah mijn budget is het probleem opzich niet, maar ik wil het zoiezo wel in 1 keer goed doen (zeker ook omdat ik een gemodde kast heb wil ik ook dat het er gewoon goed uitziet).PilatuS schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:53:
[...]
Het hangt ook een beetje van je moederbord af of het nodig is de NB extra te koelen, al dan niet met lucht of water. Als je NB 50 graden wordt mag dat op zich best. Ik heb met mijn P5W DH ook een jaar gedraait met een NB koeler die te heet werd om vast te pakken.
Je budget heeft er natuurlijk ook veel mee te maken. Als je budget groot genoeg is zou ik de NB en mosfets er gewoon bij pakken.
Wat raden jullie aan als blokken voor op de proc, mosfet en chipset? Ik gebruik een MSI K9A2 moederbord met de AMD 770 Chipset daarop en een AMD Phenom X4 9650 (welke ik wil gaan overklokken als ik waterkoeling heb)
Nog een andere vraag: Is het van belang om een flow indicator/temp sensor te hebben in je systeem ?
[ Voor 5% gewijzigd door Riqy op 14-10-2009 10:36 ]
My iRacing
Voor het meten van je watertemperatuur is het steken van een thermometer in je reservoir als je dat wil weten voldoende. Een flowmeter is in principe niet nodig, maar kan soms wel als beveiliging dienen, mits je moederbord je systeem kan afsluiten als de RPM van de flowmeter onder een bepaalde waarde uitkomt. Anders zie je vanzelf wel of je pomp je reservoir leegtrekt terwijl je hem vult of niet heRiqy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:15:
[...]
Nog een andere vraag: Is het van belang om een flow indicator/temp sensor te hebben in je systeem ?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
je merkt het snel genoeg als hij stopt met pompen
Helaas zijn de flowmeters die ik tot nu toe gezien heb idd allemaal met een kleine diameter, wat je dus aardig wat flow kost. Als je gaat draaien met 8x1 slangen vind ik het voor 20 euro extra best aan te raden.
Dat is inderdaad ook het probleem waar ik "tegenaan" loop. Ik ben namelijk van plan dikkere slangen te gaan gebruiken (waarschijnlijk 12/13x1,5) en daarvoor zijn er geen flowmeters volgens mij...PilatuS schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:24:
Helaas zijn de flowmeters die ik tot nu toe gezien heb idd allemaal met een kleine diameter, wat je dus aardig wat flow kost. Als je gaat draaien met 8x1 slangen vind ik het voor 20 euro extra best aan te raden.
Temp sensor gooi ik (mocht ik dat nodig vinden) wel in me reservoir, das ook het makkelijkste denk ik
Wat raden jullie aan voor de koelblokken, radiator, reservoir en pomp ?
Videokaart ga ik voor een fullcover zoiezo, pomp lees ik veel goeie dingen over
de Innovatek HPPS i High Power 12V pomp, en CPU blok lees ik veel goeie dingen over de D-Tek FuZion v2
My iRacing
FuZion 2 is alweer beetje 'oud'Riqy schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:41:
[...]
Dat is inderdaad ook het probleem waar ik "tegenaan" loop. Ik ben namelijk van plan dikkere slangen te gaan gebruiken (waarschijnlijk 12/13x1,5) en daarvoor zijn er geen flowmeters volgens mij...
Temp sensor gooi ik (mocht ik dat nodig vinden) wel in me reservoir, das ook het makkelijkste denk ik
Wat raden jullie aan voor de koelblokken, radiator, reservoir en pomp ?
Videokaart ga ik voor een fullcover zoiezo, pomp lees ik veel goeie dingen over
de Innovatek HPPS i High Power 12V pomp, en CPU blok lees ik veel goeie dingen over de D-Tek FuZion v2
Andere blokken Heatkiller 3.0, de nieuwe Swiftech Apogee XT, EK Supreme of de LT versie, Swiftech Apogee GTZ. De Surpreme LT is de goedkoopste. Ik zou als radiator naar thermochill,Swiftech en XSPC kijken. En naar een Laing MCP350/355 pomp met res ingebouwd bijv xspc + res top. Sowieso niet op freezinghardware bestellen, die hebben niet veel keus met waterkoeling. Kijk op highflow.nl of aquatuning.nl
Je kan het zo duur maken als je wilt. Budget combo ( maar nog steeds erg goed ), EK Surpeme LT + Swiftech MCR320 + Laing MCP350 + XSPC res top. Wil je veel geld uit geven dan Heatkiller 3.0, Thermochill of XSPC RX, Laing MCP355 + XSPC res top, of andere top met res.
[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 14-10-2009 18:12 ]
Zat zelf te denken aan de Innovatek HPPS i High Power 12V pomp, en een los rond reservoir erbij
En hoe zit het verder met types mosfet en NB blokken ?
My iRacing
Ik zit hier al tijdje naar te kijken, dacht eerst dat de Koelpasta moest inbranden, maar de temps blijven rond 55~57 graden hangen en ik weet niet zeker of dat goed/acceptabel is voor deze opstelling.
Lees even nog keer wat ik zei, het is een top met res ingebouwd. Dus het hoeft niet, die pomp die jij zegt, die is minder sterk dan een Laing pomp, en te duur voor wat je krijgt. Je kan ook gewoon bij een Laing pomp+top een rond res nemen... mosfet en nb blokken kijk bij MIPS en EK. Trouwens het ziet er wel mooi uit met een window die XSPC res + top, je kan er zelfs ledjes indoen. Ik zou als ik jou was ook je wat meer inlezen met waterkoeling, kijk bijvoorbeeld op xtremesystems.org zitten mensen met veel verstand van waterkoeling. Kan je ook veel reviews vinden.Riqy schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:15:
Ik denk zoiezo niet dat ik een pomp met reservoir wil, aangezien ik zoiezo een kast met open zijkant heb, en dat niet mooi vind...
Zat zelf te denken aan de Innovatek HPPS i High Power 12V pomp, en een los rond reservoir erbij
En hoe zit het verder met types mosfet en NB blokken ?
Lijkt me niet normaal, wat voor radiator heb je? Is je cpu vlak? Weet je of je temp sensor helemaal goed is?Darkasantion schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 01:08:
Misschien niet het juiste topic, maar vroeg me ineens af of 55~57 graden load temp tijdens IntelBurnTest wel goed zijn voor een Q9550 op 3.90Ghz met 1.38Vcore, als ik deze koel met een HeatKiller 3.0 en de CPU gelapt is.
Ik zit hier al tijdje naar te kijken, dacht eerst dat de Koelpasta moest inbranden, maar de temps blijven rond 55~57 graden hangen en ik weet niet zeker of dat goed/acceptabel is voor deze opstelling.
[ Voor 55% gewijzigd door Zenix op 15-10-2009 01:40 ]
360 Stealth Rad van Black ICE, en volgens mij is de CPU wel vlak. En hoe moet ik checken of de temp sensor goed is? Verschillende programma's zoals Realtemp enzo bevestigen deze temperaturen.Zenix schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 01:31:
[...]
Lijkt me niet normaal, wat voor radiator heb je? Is je cpu vlak? Weet je of je temp sensor helemaal goed is?
ik zou hem eens op default laten draaien, en dan temps checken. Geeft ie dan nog veel te hoge temps aan. Dan kan het je tempsensor zijn. Radiator is goed genoeg lijkt me.. tenzij je nog andere dingen in je loop hebt.Darkasantion schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 08:49:
[...]
360 Stealth Rad van Black ICE, en volgens mij is de CPU wel vlak. En hoe moet ik checken of de temp sensor goed is? Verschillende programma's zoals Realtemp enzo bevestigen deze temperaturen.
Je kan ook proberen hem opnieuw te mounten.
[Edit:]
Stock run op 2.83Ghz en 1.2875Vcore(volgens BIOS Stock voltage) geeft 45 graden tijdens load van IntelBurntest aan.
Dus ik denk dat dat wel netjes is
[ Voor 29% gewijzigd door Darkasantion op 15-10-2009 13:38 ]
Mijn fout, ik heb je verhaal de eerste keer denk ik te snel gelezenZenix schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 01:31:
[...]
Lees even nog keer wat ik zei, het is een top met res ingebouwd. Dus het hoeft niet, die pomp die jij zegt, die is minder sterk dan een Laing pomp, en te duur voor wat je krijgt. Je kan ook gewoon bij een Laing pomp+top een rond res nemen... mosfet en nb blokken kijk bij MIPS en EK. Trouwens het ziet er wel mooi uit met een window die XSPC res + top, je kan er zelfs ledjes indoen. Ik zou als ik jou was ook je wat meer inlezen met waterkoeling, kijk bijvoorbeeld op xtremesystems.org zitten mensen met veel verstand van waterkoeling. Kan je ook veel reviews vinden.
Nu even aan het kijken naar de Laing pompjes, ga hier zoiezo een rond reservoir bij nemen, weet alleen nog niet welke...
My iRacing
Ik vind het nog steeds hoog, ik haal met q6600 op 1,48v dezelfde temp als jij load haalt op stock.Darkasantion schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:17:
Zal dadelijk temps op default checken, maar ik heb er nu wel een HD5870 bij gedaan. Maargoed, temps zijn nu alweer iets lager, zonet even de 54 graden gehaald in IntelBurnTest, terwijl ik ik 3 90 graden bochter eruip heb gehaald, en de 1e splitter in de HK3.0 eruit gehaald is
[Edit:]
Stock run op 2.83Ghz en 1.2875Vcore(volgens BIOS Stock voltage) geeft 45 graden tijdens load van IntelBurntest aan.
Dus ik denk dat dat wel netjes is. Ruim 1Ghz erbij en bijna 0.1V en maar 10 graden meer, dan is toch niet slecht?
Dat is dan wel met 1x swiftech 240 en Airplex Evo 240 en EK Supreme LT + Swiftech MCW30.
EK heeft mooie ronde reservoirs.Riqy schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 19:48:
[...]
Mijn fout, ik heb je verhaal de eerste keer denk ik te snel gelezen
Nu even aan het kijken naar de Laing pompjes, ga hier zoiezo een rond reservoir bij nemen, weet alleen nog niet welke...
[ Voor 54% gewijzigd door Zenix op 15-10-2009 20:06 ]
Enig idee wat hoge temps zou kunnen veroorzaken? Let wel op IntelBurntest belast de CPU extreem zwaar, tijdens Prime95 hal ik niet eens 50 gradenZenix schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:03:
[...]
Ik vind het nog steeds hoog, ik haal met q6600 op 1,48v dezelfde temp als jij load haalt op stock.
Dat is dan wel met 1x swiftech 240 en Airplex Evo 240 en EK Supreme LT + Swiftech MCW30.
Maar hoe kan ik aan deze hoog temps komen? En hoe kom er ik er vanaf??
Ik weet niet zo goed wat je naast het opnieuw mounten/koelpasta goed doen/lappen van CPU veel verder kan doen. Heb zelf mijn CPU gelapped, zou je kunnen proberen. Gewoon 800/1000 grid schuurpapier nat schuren. 1000 is genoeg, het hoeft geen spiegel te zijn. Meer dan 1500 is overdreven.Darkasantion schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:10:
[...]
Enig idee wat hoge temps zou kunnen veroorzaken? Let wel op IntelBurntest belast de CPU extreem zwaar, tijdens Prime95 hal ik niet eens 50 graden
Maar hoe kan ik aan deze hoog temps komen? En hoe kom er ik er vanaf??
Ik heb nu de Black ICE GT 360 Stealth, die net zo dik is als 12 CM ventilator en ~0.9Kg weegt.
Vraag is nu, is dit vermoeden juist, kan deze radiator maar tot 300 Watt warmte afvoeren, en gaat hij dan warmte in het systeem laten?
Ik wil nu dus een "grote" 360 Rad kopen, zoals de Black Ice GT Xtreme 360 bijvoorbeeld. Welke Radiator is dan het beste om te kopen? Ik heb nu een Laing DDC Pro pomp, die nog steeds naar Ultra gemod moet worden, en moet een Q9550 en HD5870 koelen, met eventueel een 2e HD5870 die er later nog bij kan komen. Ik dacht dat de ThermoChill 120.3 de beste was, maar zie nu ook ineens de Black Ice SR-1 360 staan bij FreezingHardware. Advies graag
thx
Wat voor fans heb je op je radiator zitten? Want de black ice stealth die heeft een hoge fin dichtheid. Dus jou radiator heeft fans nodig die veel druk kunnen leveren. Heb je die HD5870 al in de loop? dat verklaard dan wel de hoge temps.Darkasantion schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 20:05:
Nog geen tijd gehad om de CPU te remounten, echter ben ik er wel achter dat mijn loop veel warmte vast blijft houden, of tenminste dat vermoeden heb ik. Ik denk namelijk dat mijn huidige radiator de 300+Watt aan warmte niet kan afvoeren.
Ik heb nu de Black ICE GT 360 Stealth, die net zo dik is als 12 CM ventilator en ~0.9Kg weegt.
Vraag is nu, is dit vermoeden juist, kan deze radiator maar tot 300 Watt warmte afvoeren, en gaat hij dan warmte in het systeem laten?
Ik wil nu dus een "grote" 360 Rad kopen, zoals de Black Ice GT Xtreme 360 bijvoorbeeld. Welke Radiator is dan het beste om te kopen? Ik heb nu een Laing DDC Pro pomp, die nog steeds naar Ultra gemod moet worden, en moet een Q9550 en HD5870 koelen, met eventueel een 2e HD5870 die er later nog bij kan komen. Ik dacht dat de ThermoChill 120.3 de beste was, maar zie nu ook ineens de Black Ice SR-1 360 staan bij FreezingHardware. Advies graag
Wil je stilte of gaat het om pure performance? Want de Black ice GTX heeft hoge druk fans nodig scythe ultra kaze 3000rpm bijvoorbeeld dan presteert ie beter dan een thermochill met dezelfde fans. Goeie radiators voor stille fans zijn XSPC RX series en de Thermochill PA. Ik zou zelf de XSPC RX nemen, want die is goedkoper. Je kan ook nog voor een Swiftech MCR320 gaan eventueel, die is goedkoop en beter dan je stealth met stille fans. De nieuwe Black Ice SR-1, zijn ook meer geschikt voor stilte, net zoals de XSPC RX en de Thermochill PA. Maar er is nog niet zo heelveel informatie over bekend.
Goed dit topic lezen, en de vorige. Een site met veel informatie is ook xtremesytems.org forums, daar zitten de besten. Een Nederlands forum waar je ook in kan lezen is forum van highflow.nl. Je kan ook op de EK website kijken, en eventueel met diegene contact opnemen.cube1984 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 21:32:
Ik zit met een 1156 processor , maximus gene III en 5850 maar is nu met standaard koeler overcloked naar 3.3 ghz en zou graag nog iets meer uit willen krijgen en zou graag wat stuff plaatsen van ek watercooling. Ik zit alleen met wat vraagjes hoe ik deze koeling moet gaan inbouwen omdat ik met een Silverstone raven 2.0 case zit en deze case heeft een zeer goede airflow . Iemand tips of ideekes let me know
thx
[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 17-10-2009 23:38 ]
Ik heb nu de HD5870 inderdaad in de loop zitten, die werkt nu op ~1030/1288Mhz, en op de huidige radiator zuigen 3 fans de lucht door de radiator.
De fans werken op ~1200RPM en leveren, volgens de site van de fabrikant, een druk van 1.557 mmH2O per stuk en een AirFlow van 42.734 CFM per stuk. Dus ik vermoed dat de SR-1 dan de beste keuze is, kijken naar de RPM van de fans, want prijs maakt niet zoveel uit in dit geval
[ Voor 3% gewijzigd door Darkasantion op 17-10-2009 23:44 ]
Dan zou ik toch voor thermochill gaan als prijs je niet uitmaakt. Die radiators hebben zich bewezen en die nieuwe serie nog niet. En ja die fans die je nu opnoemt zijn niet goed genoeg voor de stealth, je moet eigelijk van die scythe ultra kaze 3000rpm hebben dan wordt de performance van je stealth een heel stuk beter. En dan kan het wel goed zijn, of Delta/Sanyo Denki san ace fans. Maar dan is het niet stil.Darkasantion schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:41:
Ik wil zowel stilte als performance
Ik heb nu de HD5870 inderdaad in de loop zitten, die werkt nu op ~1030/1288Mhz, en op de huidige radiator zuigen 3 fans de lucht door de radiator.
De fans werken op ~1200RPM en leveren, volgens de site van de fabrikant, een druk van 1.557 mmH2O per stuk en een AirFlow van 42.734 CFM per stuk. Dus ik vermoed dat de SR-1 dan de beste keuze is, kijken naar de RPM van de fans, want prijs maakt niet zoveel uit in dit geval
yup, daarom had ik zelf ook die gekozen.Kadett schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 09:13:
Niet alleen is de XSPC RX radiator iets goedkoper, bij lage toerentallen (t/m 1200rpm fans) koelt hij ook iets beter dan een Thermochill.
Ik ben zelf van plan om binnenkort een nieuw PC systeem te gaan samenstellen.
Intel i5 750 icm HeatKiller 3.0 (overclock minimaal 4.0Ghz)
Ati HD5870 icm EK waterblock
Laing DCC 10watt versie
XSPC RX360 Rad
6x Nexus Real Silent fans in push/pull (1000rpms)
Totaal kom het te koelen vermogen op 95 (Intel) + 188( ATI) = 283 watt.
Mijn doel is eigenlijk extreme stilte en redelijke temps, vandaar ook de Nexus fans. Ik vraag me alleen af of ik niet beter af ben met een extra 240 Rad of dat het te weinig in temperatuur zal schelen. Of toch voor snellere fans (Gentle Typhoon 1850RPM )gaan icm een fancontroller voor in de zomer tijdens lange gamesessie's.
Nu schrok ik trouwens wel van het nieuws bericht op de frontpage dat Foxconn 1156 sockets doorbrandde bij overclocks.
Push-pull nexus werkt beter dan enkele rij gentle typhoon, maar als je die ook in push-pull gaat draaien zijn die natuurlijk weer stuk beter. Ik denk dat het wel goed genoeg is.Kadett schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 11:26:
Nu ik hier toch bezig ben.
Ik ben zelf van plan om binnenkort een nieuw PC systeem te gaan samenstellen.
Intel i5 750 icm HeatKiller 3.0 (overclock minimaal 4.0Ghz)
Ati HD5870 icm EK waterblock
Laing DCC 10watt versie
XSPC RX360 Rad
6x Nexus Real Silent fans in push/pull (1000rpms)
Totaal kom het te koelen vermogen op 95 (Intel) + 188( ATI) = 283 watt.
Mijn doel is eigenlijk extreme stilte en redelijke temps, vandaar ook de Nexus fans. Ik vraag me alleen af of ik niet beter af ben met een extra 240 Rad of dat het te weinig in temperatuur zal schelen. Of toch voor snellere fans (Gentle Typhoon 1850RPM )gaan icm een fancontroller voor in de zomer tijdens lange gamesessie's.
Nu schrok ik trouwens wel van het nieuws bericht op de frontpage dat Foxconn 1156 sockets doorbrandde bij overclocks.
http://www.skinneelabs.co...s/SR1/HWLabs_SR1-360.html
http://www.skinneelabs.com/Radiators/Triples.html
Als je ze naast elkaar vergelijkt ontlopen de SR1/ MCR320/ RX360 en 120.3 elkaar niet zoveel. Qua prijs/prestatie is de Swiftech het beste. De SR1 vind ik vrij duur eigenlijk (15,- meer dan de Thermochill) en presteert juist het slechtst op lage RPM.
In de review staat ook een grafiek dat er rond de 360 watt afgevoerd kan worden bij 1000rpm. Ik neem aan dat dat geld voor 3x 1000rpm fans en niet 6x wat ik van plan ben. Ik zit wel safe.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijn loop zou kunnen worden:
Pomp (welke weet ik nog niet) -> (i7 920) Watercool HeatKiller Rev. 3.0 (€50)
-> videokaart (4890 waarschijnlijk) -> (moederbord?) ->
XSPC RS360 (€45, volgens mij redelijk veel bang voor de buck
-> 2 250 mm passive tubes die in de luchtstroom van de radiator staan:
⇒ Tubes ⇒ Fans~ Radiator ⇒⇒
⇒ = luchtstroom.
De tubes en de radiator komen boven mijn kast te staan.
Verder heb ik al 14 Feser fittingen (
Ik schat 30 euro kwijt te zijn aan fans en 15 euro aan Feser UV highflow slangen.
Wat de pomp betreft dacht ik met een MCP355 (€70) genoeg power te hebben. Of is een MCP350 met een speciale top een betere keus?
Nu heb ik in mijn kast een slechte airflow. Ik denk dat ik in mijn kast 1 90mm fan hou voor mn HD's, is het verstandig een 40mm bij de NB/SB te plaatsen?
Edit:
En ik zit ook met het probleem fullcover/gpu only op de vidkaart. Ik heb dus niet een geweldige airflow. Als ik een 120mm fan op low plaats bij de vidkaart, is dit dan, icm met ram/voltage blokjes en een GPU waterblock, voldoende koeling voor de videokaart? Of ben ik écht heel veel beter uit met een fullcover? (edit: antwoord staat eigenlijk hierboven al...
Wat wil ik bereiken:
Een zo stil en een zo goedkoop mogelijke setup. Nu wil ik natuurlijk geen rotzooi, maar het is niet zo dat ik een onbeperkt budget heb. Ik ben me ervan bewust dat ik een paar graden inlever door bijvoorbeeld geen Thermochill oid te gebruiken.
Ik zal de 920 waarschijnlijk wel wat overclocken, niet extreem veel.

[ Voor 13% gewijzigd door J_V_D_L op 19-10-2009 17:32 ]
Verder had ik nog een vraagje over de top voor mijn pomp, het is de standaard top voor de Laing DDC 12V Pro versie. Zou ik er voordeel van hebben, om het gat van de toplinlet naar de pomp toe te vergroten? Ik weet niet hoe groot dit normaal is, maar als ik het zou vergroten naar 8~9 mm (als hij al niet zo groot is) zou ik dan niet betere/hogere flow krijgen omdat er minder restrictie is, of werkt het vergroten dat juist tegen?
Je kan een MCP350 nemen en zelf modden naar MCP355, zie google. Gaat meestal prima, cpu blok is goeie keus. Maar je zou ook voor een goedkoper blok kunnen gaan, en een betere radiator. De Swiftech MCR320 is al beter dan die denk ikJ_V_D_L schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:24:
Oké mensen, tijd dat ik hier ook maar eens post.
Mijn loop zou kunnen worden:
Pomp (welke weet ik nog niet) -> (i7 920) Watercool HeatKiller Rev. 3.0 (€50)
-> videokaart (4890 waarschijnlijk) -> (moederbord?) ->
XSPC RS360 (€45, volgens mij redelijk veel bang voor de buck)
-> 2 250 mm passive tubes die in de luchtstroom van de radiator staan:
⇒ Tubes ⇒ Fans~ Radiator ⇒⇒
⇒ = luchtstroom.
De tubes en de radiator komen boven mijn kast te staan.
Verder heb ik al 14 Feser fittingen () en de passive tubes.
Ik schat 30 euro kwijt te zijn aan fans en 15 euro aan Feser UV highflow slangen.
Wat de pomp betreft dacht ik met een MCP355 (€70) genoeg power te hebben. Of is een MCP350 met een speciale top een betere keus?
Nu heb ik in mijn kast een slechte airflow. Ik denk dat ik in mijn kast 1 90mm fan hou voor mn HD's, is het verstandig een 40mm bij de NB/SB te plaatsen?
Edit:
En ik zit ook met het probleem fullcover/gpu only op de vidkaart. Ik heb dus niet een geweldige airflow. Als ik een 120mm fan op low plaats bij de vidkaart, is dit dan, icm met ram/voltage blokjes en een GPU waterblock, voldoende koeling voor de videokaart? Of ben ik écht heel veel beter uit met een fullcover? (edit: antwoord staat eigenlijk hierboven al...)
Wat wil ik bereiken:
Een zo stil en een zo goedkoop mogelijke setup. Nu wil ik natuurlijk geen rotzooi, maar het is niet zo dat ik een onbeperkt budget heb. Ik ben me ervan bewust dat ik een paar graden inlever door bijvoorbeeld geen Thermochill oid te gebruiken.
Ik zal de 920 waarschijnlijk wel wat overclocken, niet extreem veel.
En voor masterkleer uv slang gaan of masterkleer clear, is ook weer goedkoper. Zo kan ik je op die manier misschien het geld meer steken in de onderdelen die er meer toe doen, zodat je meer performance hebt.
En ik zie ook geen nut in die 2x res, die passieve res helpt amper. 1 res is goed genoeg, of zelfs een t-stuk als je het nog simpeler wilt maken en nog meer geld weer in je setup onderdelen wilt doen. Je kan opzich wel een heatkiller + thermochill rad dan, alleen moet je dan op dan op de rest wat er niet echt uitmaakt voor performance op besparen. Of gewoon lekkere budget setup met ek supreme lt + mcr320 + mcp350 modden naar 355, en de rest. En sowieso altijd een top nemen op de Laing pomp, de XSPC + res bijvoorbeeld, heb je ook geen res meer nodig.
Ah, kijk! Aan zo'n reactie heb ik veel, bedankt. De fittingen heb ik goedkoop op de kop kunnen tikken, idem voor de reservoirs. Het enige is dat ik denk dat de pomp beter hoorbaar zal zijn dan wanneer deze in een res zit verwerkt. Dus misschien doe ik de reservoirs wel weg, maar ze zien er zo vet uitZenix schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:46:
[...]
Je kan een MCP350 nemen en zelf modden naar MCP355, zie google. Gaat meestal prima, cpu blok is goeie keus. Maar je zou ook voor een goedkoper blok kunnen gaan, en een betere radiator. De Swiftech MCR320 is al beter dan die denk ikZo zijn de verhoudingen beter, feser fittingen en feser slang is best duur. Ik zou als je toch wat geld wilt besparen, gewone fittingen doen, met tiewraps bijv als slangklemmen.
En voor masterkleer uv slang gaan of masterkleer clear, is ook weer goedkoper. Zo kan ik je op die manier misschien het geld meer steken in de onderdelen die er meer toe doen, zodat je meer performance hebt.
En ik zie ook geen nut in die 2x res, die passieve res helpt amper. 1 res is goed genoeg, of zelfs een t-stuk als je het nog simpeler wilt maken en nog meer geld weer in je setup onderdelen wilt doen. Je kan opzich wel een heatkiller + thermochill rad dan, alleen moet je dan op dan op de rest wat er niet echt uitmaakt voor performance op besparen. Of gewoon lekkere budget setup met ek supreme lt + mcr320 + mcp350 modden naar 355, en de rest. En sowieso altijd een top nemen op de Laing pomp, de XSPC + res bijvoorbeeld, heb je ook geen res meer nodig.
Mijn systeem op dit moment:
CPU: E6750 @3,5 GHZ
Graka: EVGA GTX275 FTW @ core: 736/ shader: 1560/ memory: 1270
Begin volgend jaar volgend er een update naar Gulftown + X58 moederbord. En daarom ziet het er nu waarschijnlijk wel erg overkill uit
Wat ik tot nu toe samengesteld heb op aquatuning:
CPU: Alphacool HF 14
Graka: EK water blocks -> nog twijfels, want is van nikkel en de rest volgens mij van koper. Gaat dat problemen opleveren?
Pomp: Laing DDC-pomp
Radiator: Black ICE GT Xtreme 480
Reservoir: Koolance
Fans: Enermax
Slangen en aansluitingen
Ik vraag mij dus af of dit wel een goed systeem is? Ik heb er namelijk niet veel verstand van en verdiep me er pas net in. Als jullie zeggen: google eerst nog maar eens, dan zal ik dat zeker ook nog even doen.
Als kast heb ik een Lian Li A71B, maar radiator wil ik niet inbouwen. Wil hem namelijk bovenop de kast plaatsen.
Gamertag for Xbox: R0SSI
nouja, het core+mem gedeelte past wel, maar de heatpipe en blokje naar de mosfets past niet.. gelukkig zit dr op de mosfets al een heatsink, alleen ik vraag me af of die wel groot genoeg is om nog te koelen als dr minder airflow langs komt...

[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderB op 21-10-2009 11:51 ]
Als blok zou ik eerder voor de Heatkiller 3.0 LT gaan en als Radiator de XSPC RX480/TFC X-Changer 480 of Thermochill 120.4. Voor de prijs is de Heatkiller gewoon verreweg het beste blok wat er te krijgen is. Alleen de nieuwe Swiftech Apogee XT schijnt beter te zijn hetzelfde geld voor de radiator. De Blackice radiatoren zijn met zijn hoge dichtheid alleen geschikt voor fans de heel veel lucht verplaatsen. Bij de andere zitten de vinnen meer uit elkaar en kan je met mindere fans dezelfde resultaten behalen.R0SSI schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:28:
Ik zit zelf ook te twijfelen om voor water koeling te gaan. Ten eerste om het systeem stiller te krijgen, maar daarnaast ziet het er ook veel mooier uit. Ik ben van plan om alles via aquatuning te kopen.
Mijn systeem op dit moment:
CPU: E6750 @3,5 GHZ
Graka: EVGA GTX275 FTW @ core: 736/ shader: 1560/ memory: 1270
Begin volgend jaar volgend er een update naar Gulftown + X58 moederbord. En daarom ziet het er nu waarschijnlijk wel erg overkill uit. En nog veel later komt er nog een Fermi in
.
Wat ik tot nu toe samengesteld heb op aquatuning:
CPU: Alphacool HF 14
Graka: EK water blocks -> nog twijfels, want is van nikkel en de rest volgens mij van koper. Gaat dat problemen opleveren?
Pomp: Laing DDC-pomp
Radiator: Black ICE GT Xtreme 480
Reservoir: Koolance
Fans: Enermax
Slangen en aansluitingen
Ik vraag mij dus af of dit wel een goed systeem is? Ik heb er namelijk niet veel verstand van en verdiep me er pas net in. Als jullie zeggen: google eerst nog maar eens, dan zal ik dat zeker ook nog even doen.
Als kast heb ik een Lian Li A71B, maar radiator wil ik niet inbouwen. Wil hem namelijk bovenop de kast plaatsen.
Wat betreft de fans is het een goeie vondst
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Bedankt voor het antwoord, maar CPU block blijf ik zeer waarschijnlijk houden. Deze ziet er namelijk net wat mooier uitHakker schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:52:
[...]
Als blok zou ik eerder voor de Heatkiller 3.0 LT gaan en als Radiator de XSPC RX480/TFC X-Changer 480 of Thermochill 120.4. Voor de prijs is de Heatkiller gewoon verreweg het beste blok wat er te krijgen is. Alleen de nieuwe Swiftech Apogee XT schijnt beter te zijn hetzelfde geld voor de radiator. De Blackice radiatoren zijn met zijn hoge dichtheid alleen geschikt voor fans de heel veel lucht verplaatsen. Bij de andere zitten de vinnen meer uit elkaar en kan je met mindere fans dezelfde resultaten behalen.
Wat betreft de fans is het een goeie vondst
Maar ik heb nog 1 vraag; gaat push/pull veel performance opleveren? Of zal ik het bij push laten.
Gamertag for Xbox: R0SSI