Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
Follie schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:20:
[...]

Hoe zit het verder met de airflow in je behuizing Joris? Als je Artic Freezer de warmte van je CPU wel goed opneemt maar het dan vervolgens niet meer kwijt kan krijgt je CPU het namelijk alsnog warm.
heb een coolermaster cosmos 1000 met 6x 120mm fans.

onderkant 1x intake en 1x voeding 120 die naar buiten blaast.

boven die 2x zuigt naar buiten.

1x boven de hdd tray die zuigt warme lucht af.

en de cpu zuigt de lucht naar achter waar 1x 120 zit die het gelijk naar buiten zuigt.

dit is net na me pc opstarten:

http://img20.imageshack.us/img20/8526/15732618.jpg

dit na zo 2 uur idle.
http://img197.imageshack.us/img197/3403/18161541.jpg

dus als ik spelletjes ga doen loopt dit goed omhoog dus geen ruimte voor oc.

[ Voor 52% gewijzigd door jorisw86 op 15-07-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 13:17

BTU_Natas

Superior dutchie

Het is je koeler, die is niet instaat de hitte van een quadcore weg te voeren.

En gezien jouw scheve temps (grote verschillen) denk ik dat je em et beste eerst even kan lappen, en gooi er dan een thermalrite ultra xtreme met een goede fan en goede koelpasta op. En ik denk dat je zomaar 15 tot 20 graden lager zit.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zo... net de stock koeler van mijn HD4890 eraf gehaald en vervangen voor een D-tek GFX2. De baseplate van de koeler heb ik laten zitten, zodat de VRM's voldoende koeling houden. De fan stel ik handmatig zo zacht mogelijk in. Mocht dit toch te hoge temps opleveren, dan doe ik de originele kap er weer over om de lucht te leiden, maar wel met 2 gaten voor de slangen ;)

En nu wachten tot mijn rads uit het azijn mogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
ga deze denk ik dan bestellen, thermalrite ultra xtreme hopelijk past hij op mijn gigabyte ga-x48 dq6.

[ Voor 187% gewijzigd door jorisw86 op 16-07-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 10:22
Je koeler is denk ik ook niet in staat al de warme van je quadcore af te voeren. Bevestig deze bijvoorbeeld eens een paar keer opnieuw en ga eens voelen of deze warm wordt. Stel dat dat niet gebeurt dan weet je dat ie niet goed contact maakt me je CPU. Wat ik denk dat het geval is.

Verder valt mij op dat je 1 x 120 intake en 5 x 120 outtake als fans hebt, verhouding is dus een beetje zoek. Je zou misschien dus 1 of 2 fan's om kunnen draaien, bijvoorbeeld die bij de CPU, dat deze direct koude lucht van buiten krijgt.

PS, een plaatje maakt de situatie altijd veel duidelijker :P

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
hij zit goed gemonteerd kan maar op 1 manier bij socket 775 4 knopjes indrukken.

hij trekt het gewoon niet.

maar die extreme 120 monteren word moeilijk op de achterkant van mijn mobo zitten van die koperen platen waarop de bovenkant van het mobo allemaal heatpipes zitten zie plaatje:

bovenkant:
http://img.tomshardware.c...yte_x48-dq6_top_small.jpg

onderkant:
http://www.guru3d.com/imageview.php?image=13374

kan je de zalman resenator xt wel zo monteren? of het zelfde euvel als hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
Ja, ok hij zit dus goed gemonteerd. Maar als ie het niet trekt / genoeg koelcapaciteit heeft, zou die ook vrij warm moeten worden. Kun je eens voelen of die ook echt warm wordt?

En om on-topic te blijven: Als ie nou echt vrij heet is, dan gaat een WC setup voor jou behoorlijke lagere temperaturen geven. Dan heeft het namelijk echt zin. Verder zou ik geen resenator xt nemen, want als ik die cosmos zo bekijk heb je daarin ruimte zat een een mooie WC binnenin de kast te bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door Follie op 16-07-2009 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
opgelost manual gevonden om de backplate van me x48-dq6 te krijgen en dit besteld:

Thermalright Thermalright Ultra120 Fan Holder
Thermalright Ultra-120 EXtreme True Copper
Scythe ULTRA KAZE 120 Mm, 3000 RPM, Zwart
Arctic Silver 5

dit moet het probleem toch wel oplossen.

bedankt voor de hulp.

[ Voor 82% gewijzigd door jorisw86 op 17-07-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
Je weet dus zeker dat je het aan de koelcapaciteit van je koeler ligt? En niet aan de bevestiging / contact?

Zoja dan zou ik zelf een setje samenstellen ipv een standaard zalman oid unit kopen, dan kun je het namelijk mooi inbouwen in je behuizing en heb je betere prestaties. Vooral in de behuizing die jij hebt, CM Cosmos, kun je een WC loop heel mooi inbouwen. Neem maar eens een kijkje in de startpost van dit topic, of kijk eens bij de setjes op highflow.

Oh en om verder advies te geven, zou ik graag willen weten wat je ervoor over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
thnx voor de info mensen.

heb alles van thermalright besteld spul plaatsen binnen 2 weken.

ja de koeler trekt het niet zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisw86 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:12:
Scythe ULTRA KAZE 120 Mm, 3000 RPM, Zwart
Als je nog kan zou ik die aanpassen. Die beginnen maar te spinnen rond 7.5V en dan doen ze nog altijd 2000RPM en krijg je dus niet stil. Ik spreek enkel uit ervaring (ook 8 achterop) ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 02:43

SECURITEH

Man of legend.

Ik heb 3 van die ULTRA KAZE 3000rpm's op een fan controller zitten en krijg ze zeker wel stil (hoor ze gewoon niet op de laagste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
wat is het beste een fan laten blazen op je cooler of laten zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* Edmin checkt topictitel...

Hey, dit is het waterkoelingstopic! Voor overige koelvragen graag in de daarvoor bestemde topics verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisw86 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:23:
wat is het beste een fan laten blazen op je cooler of laten zuigen?
Voor een radiator is het beste om de fan te laten zuigen. Blazen kan ook prima, alleen is zuigen gewoon net wat beter.

Als je de fan laat blazen is het beter om er voor te zorgen dat de fan wat afstand heeft van de rad. Op die manier is het wat stiller. Het is dan alleen wel handig om iets van een shroud te gebruiken.

Zelf heb ik de fans op blazen staan omdat dat bij mij beter uit kwam. Ik maak zelf geen gebruik van een shroud maar heb gewoon wat stukken tape langs de fans en de rad geplakt. Op die manier zorg je er voor dat de lucht niet langs de rad heen gaat maar er goed door.

Als je het over een fan hebt voor een standaard lucktkoeler dan hoort deze vraag idd niet in dit topic. Ik kan je wel vertellen dat het voor een normale heatsink beter is om de fan te laten blazen dan te laten zuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 21-07-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

En ik wil ook eens aan de waterkoeling gaan beginnen :), voor een deel voor de stilte, voor een deel om mijn systeem tot zijn uiterste te kunnen benutten.

Specs van mijn systeem nu:

Asus P5K
Intel Q6600 @ 3,2GHz (400 x 8.0), gekoeld door een Zalman CNPS9700
Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
ATI HD3870
En dit alles in een Coolermaster Centurion 5 met RealPower 620W voeding.

Temps van mijn Q6600 liggen op deze snelheid wat aan de hoge kant (~60C stressed op elke core), met de Zalman die onder load gaat janken als een enorme stofzuiger. Dus daar wil ik eigenlijk wat aan doen ;)

Ik zie op het moment alleen een beetje door de bomen het bos niet meer, met het enorme aanbod van sets en losse onderdelen. In eerste instantie dacht ik aan een standaard Thermaltake setje, maar misschien dat ik toch een losse set ga samenstellen sinds ik ook een 3x120 radiator wil gaan gebruiken.

Uiteindelijk wil ik zowel de CPU, NB als VGA kaarten (max. 2) gaan koelen. De 5,25" bays wil ik voor het grootste deel vrij houden.

Kan iemand me toevallig wat tips geven waar ik het beste kan beginnen? Ik weet zo uit mijn blote hoofd de warmteproductie van mijn CPU niet, mijn eerste doel is om de boel wat stiller te maken en niet om ziek hoge OC's te kunnen halen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

4x 120 of groter aan oppervlak,
dus een 480 rad, of 2 240 rads of n 240 en en 360 ofzo zou zat moeten zijn voor cpu, nb en 2 gpu's

ik heb zelf 2x 240, e8400 overclocked, p35 NB, en n hd4870 OC in mn waterloop, en ben zeer tevreden over de temps (behalve die van mn processor, maar mn IHS is krom, die moet ik nog lappen, gaat de temp ook gelijk 20 graden omlaag)

gpu 35*c idle en 40 load, nb 40 graden idle en load, en alleen de cpu met 70 graden load steekt dr zwaar bovenuit, (en die zit vooraan in de loop dus t ligt puur aan t contact tussen de cpu en t block)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zou als allereerste duidelijk hebben wat mijn budget voor waterkoeling is. Eerlijk is eerlijk, qua prijs/prestatie is bij waterkoeling de verhouding zoek. Het is behoorlijk aan de prijs. Als je eens aangeeft wat je budget is, dan kunnen we wellicht wat opties voor je bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Edmin schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:04:
Ik zou als allereerste duidelijk hebben wat mijn budget voor waterkoeling is. Eerlijk is eerlijk, qua prijs/prestatie is bij waterkoeling de verhouding zoek. Het is behoorlijk aan de prijs. Als je eens aangeeft wat je budget is, dan kunnen we wellicht wat opties voor je bekijken.
250-300 euro is in principe niet zo'n probleem.

@AlexanderB: Ik ben even benieuwd waar je die cijfers op baseert, 'zomaar wat roepen' is immers gauw gedaan. Zelf wil ik eigenlijk zoveel mogelijk op 3x120mm blijven omdat mijn kast dat makkelijk aankan, in het plafond is nog genoeg plaats, als ik voor 4x120 of twee 2x120 radiatoren zou gaan dan moet ik waarschijnlijk in het zijpaneel gaan zagen, wat mij onhandig lijkt sinds je dan weer slangen naar een los zijpaneel hebt lopen met het risico op lekken of losraken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CPU, NB, VGA gaat best met 3x120mm, als je een goed rad hebt. Punt is dat dit altijd een beetje koffiedik kijken blijft. Een tweede VGA wordt wss lastig. Ik zou persoonlijk daarbij de NB niet onder WC zetten, want het effekt is erg klein en het dumpt weer extra warmte in je loop.

Met jouw budget zou je prima naar zoiets kunnen kijken:
TFC X-changer 3x120mm + 3 Scythe S-Flex fans
Apogee GTZ / HK3.0 / EK Supreme
D-tek GFX2 + heatsinks
MCP355 + XSPC ResTop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
Ik ben van plan om mijn HTPC geluidsarmer te maken, en dit wil ik bereiken door middel van waterkoeling.
Alvorens ik hier aan begin, wil ik de haalbaarheid toetsen van mijn idee:

Mijn HTPC staat in een kast in de woonkamer (begane grond).
Ik wil het resevoir, de pomp en radiator in de ruimte eronder (kelder) monteren.
De verticale afstand tussen pomp en waterjackets (laagste en hoogste deel van lus) bedraagt ongeveer 100 cm.
De horizontale afstand is te verwaarlozen.

Mijn vraag is: Is dit ueberhaupt te realiseren en kan een beetje pomp dit aan? Ik lees in de specs van diverse pompen een opvoerhoogte van enkele meters. Is dat dan garantie voor succes, of zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden? :)

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een goede pomp kan dit prima aan. Vergeet niet dat de hoogteverschillen in bigtowers vaan ook niet gering zijn en dat werkt ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 19:56

Zenix

BOE!

Stoney3K schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 16:29:
[...]

250-300 euro is in principe niet zo'n probleem.

@AlexanderB: Ik ben even benieuwd waar je die cijfers op baseert, 'zomaar wat roepen' is immers gauw gedaan. Zelf wil ik eigenlijk zoveel mogelijk op 3x120mm blijven omdat mijn kast dat makkelijk aankan, in het plafond is nog genoeg plaats, als ik voor 4x120 of twee 2x120 radiatoren zou gaan dan moet ik waarschijnlijk in het zijpaneel gaan zagen, wat mij onhandig lijkt sinds je dan weer slangen naar een los zijpaneel hebt lopen met het risico op lekken of losraken.
Baseert hij denkt ik gewoon op gebruikers ervaringen en ben het wel met hem eens. Als je goeie temps wilt hebben is een 360 rad gewoon niet genoeg. Ik zelf heb 2x240 alleen voor de CPU, en NB. Zodat ik met i5/i7 ook goeie temps heb. Zoals Ed_L ook al zei de NB kan je er bevoorbeeld uithalen. Denk dat alleen vidkaart en cpu goed kan met een 360 rad, met 2 videokaarten wordt het al krap.
Edmin schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 16:39:
CPU, NB, VGA gaat best met 3x120mm, als je een goed rad hebt. Punt is dat dit altijd een beetje koffiedik kijken blijft. Een tweede VGA wordt wss lastig. Ik zou persoonlijk daarbij de NB niet onder WC zetten, want het effekt is erg klein en het dumpt weer extra warmte in je loop.

Met jouw budget zou je prima naar zoiets kunnen kijken:
TFC X-changer 3x120mm + 3 Scythe S-Flex fans
Apogee GTZ / HK3.0 / EK Supreme LT
D-tek GFX2 + heatsinks
MCP355 + XSPC ResTop
Ik zou zelf niet voor de TFC rad gaan, het rad is namelijk een stuk duurder dan de XPSC RX of Thermochill PA. Prijs kwaliteits verhouding is slecht met dat rad. Ook ligt het eraan of je voor stilte gaat of niet. Want de XSPC RX is beter met langzamere fans. Ook zou ik als fans niet de Scyte S-flex meer nemen. Maar de Scythe Gentle Typhoon, die fans zijn net uit maar presteren beter dan de s-flex op radiators.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=204122 hier nog iemand die zich af vroeg of extra prijs voor TFC het wel waard was. Nee dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 23-07-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zie inderdaad net op mijn vaste WC shop dat de 3x120 X-changer €25 duurder is dan de vernieuwde pa120.3. Dan is de keuze snel gemaakt, lijkt me. De XSPC RX is zelfs nog een tientje goedkoper, maar de Termy is volgens mij nog net wel iets beter.

* Edmin heeft een TFC X-changer 120, prima ding maar wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 07:55
hee ik heb net wat koelstof tekort in mijn koeling helaas.

ik gebruik nu rode ( ziet er meer uit als rose :( ) fesser one kan ik dat gewoon met water bijvullen?
denk dat ik net een glaasje water ofzo mis :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 19:56

Zenix

BOE!

snoos schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:24:
hee ik heb net wat koelstof tekort in mijn koeling helaas.

ik gebruik nu rode ( ziet er meer uit als rose :( ) fesser one kan ik dat gewoon met water bijvullen?
denk dat ik net een glaasje water ofzo mis :/
met demi water bijvullen. Nooit met gewoon kraanwater. Ga naar lokale supermarkt en haal een fles demi water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 07:55
klinkt dom maar is gewoon bij super de boer ofzo te halen en waar staat het ong bij en wat staat er op ?:P gedemineraliseerd water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

snoos schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:38:
klinkt dom maar is gewoon bij super de boer ofzo te halen en waar staat het ong bij en wat staat er op ?:P gedemineraliseerd water ?
ja, of demi. water, en staat bij de schoonmaakproducten..

[ Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 23-07-2009 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pure koelvloeistof is toch eigenlijk nergens goed voor. 30 of 40% is meer dan genoeg. Als je het aanmengt met gedestileerdwater koelt het nog beter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

mn top is gebarsten en mn pomp dood (vastgelopen) :(
<insert vieze bijvoegelijk naamwoorden> pomp!
morgen krijg ik van iemand een andere, maar nu kan ik dus (weer) n hele dag niet gamen @ campzone.. nouja.. (gelukkig is de rest van mn hardware nog heel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoe krijg je dat voor erlkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

geen idee, ik zet mn pc aan hier @ campzone en n redelijke tijd later ging ie ineens uit (zeker n uur, dus ik neem aan dat t gewerkt heeft voor ie uitviel) nja, de top is gebarsten, en t water liep aan alle kanten uit het binnenwerk van de pomp :( en ik neem aan dat de pomp nu dood is door kortsluiting, of luchtbellen/drooglopen. rotor zit iig vast (heb de top dr nog niet af, dus kan niet checken hoe vast ie zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 10:41
Beste WC-lovers :)

Ik heb sinds een klein half jaar de overstap gemaakt van een computer met een single core AMD processor op 1.6GHz naar een volwaardige core i7 set-up. In het begin viel de overstap nog redelijk goed mee qua geluid en dergelijke omdat dat men grootste zorg was aangezien ik vaak gamers hoorde praten over "vliegtuig" computers. Al bij al maakte de stock koeler van men core i7 helemaal niet zoveel geluid maar dat kan ook komen doordat mijn computer kast vanbinnen bekleed is met een geluids isolerend materiaal, namelijk de NZXT Hush.

Het probleem dat zich echter nu begint voor te doen doordat ik vaak in kleine ruimtes zit met men computer (nu op mijn relatief kleine kamer en binnen een maand op een kot) is het broeikas effect. Mijn kamer is vaak na enkele uren gamen of gewoon idle draaien niet meer bewoonbaar en zeker niet slaapbaar. Om deze reden ben ik nu aan het overwegen om op waterkoeling over te stappen. Mijn probleem is echter dat ik niet echt een pro ben op vlak van waterkoeling en er eigenlijk helemaal niets vanaf weet. Ik ben dus ook begonnen met uren Google werk en het lezen van het waterkoeling sticky hier boven welke me veel hebben bijgeleerd maar toch blijf ik met vragen zitten.

Zo zit ik met de schrik dat er lekken gaan ontstaan in mijn kast waardoor al mijn extreem dure hardware wel eens zou kunnen stoppen met werken en zich tegelijkertijd buiten garantie zetten. Ik ben een student dus extreem duur is relatief natuurlijk ;) Ik heb redelijk veel dingen gelezen over lekken aan de aansluitingen en het reservoir maar ook aan de slangen zelf en vraag me nu dus af of dit werkelijk het geval is aangezien vooral negatieve berichten zich ophopen op forums daar dat er niet vaak topics worden aangemaakt met: mijn waterkoeling werkt zonder problemen.

Ik heb ook al gelezen en teweten gekomen dat waterkoeling enig onderhoud vereist. Ik vraag me nu af, eigenlijk zou ik dit snel kunnen Googlen (vergeef me), om de hoeveel dagen/weken/maanden/jaren waterkoeling eigenlijk gemiddeld uitgekuist moet worden bij gebruik van voorgemaakte merk koelvloeistof.

Daarnaast wil ik toch nog even vermelden dat ik een echte noob ben op vlak van waterkoeling, ik heb net ontdekt dat rad staat voor radiator. Ik dacht eerst dat dit een bepaalde variabele was in verband met de druk/snelheid van het water of iets dergelijks :9 Bij gevolg ga ik dus voor een kant en klare set gaan om mij even aan te passen aan het waterkoeling milieu.

En U ziet de vraag al komen... Welke setjes zijn het beste voor een core i7 set-up (i7 920 zonder overclock). De prijs mag hierbij van mij gerust boven de 200 euro uitkomen. Mijn 2 doelen zijn geluid drastisch verlagen, ookal is dit momenteel niet extreem hoog, en natuurlijk mijn kamertemperatuur binnen de perken houden. Ik zou me dus al veel beter op men gemak voelen als ik weet dat ik mij enkel ga moeten bezighouden met het installeren van het waterkoeling paket en eventueel wat gaatjes boren in men kast dan dat ik voor het onbekende sta. Het waterkoeling set(je) gaat namelijk een cadeau zijn voor men 18de verjaardag van men vriendin en kan hier dus nog een deel bij leggen. De prijs zou tussen de 200 en de 350 euro komen te leggen maar ik hoop natuurlijk zo laag mogelijk te blijven maar aan de andere kant betaal ik liever 100 euro meer wetende dat het dan gaat werken zonder problemen.

Ik zou dus willen weten welke setjes het beste aangepast zijn aan een i7 set-up en dus ook welke het beste waterblokje hebben voor een i7. Ik lees op verschillende sites andere dingen maar zou graag van een tweaker zelf horen welke het beste is en eventueel nog naar ervaringen vragen etc. Daar zou ik me veel beter bij voelen.

Een ander probleem dat zich zou kunnen voordoen is plaatsgebrek. Ik heb namelijk niet echt een grote kast (NZXT Hush) welke een gemiddelde Medium Tower is. Maar een radiator zou buiten de kast, of erop, geplaatst worden waardoor eigenlijk enkel plaats gemaakt moet worden voor het reservoir, want zonder reservoir is het wow effect ook minder he ;) En ja er zal gebruik gemaakt worden van een Blauwe kleurende UV-koelvloeistof maar dit is maar een bijzaak in mijn ogen.

Ik heb ook gelezen dat niet zomaar elke radiator goed is maar ik neem aan dat deze bij een groot paket zitten waarvoor ik ga proberen te gaan zenzij er geen goede paketten bestaan voor de Core I7's wat mij zou verbazen maar dit langwerpige blauwe radiator in de eerste post staat me wel een, in het zwart. Sorry, Off-topic eigelijk.

Ik ben verder nog van plan om mijn videokaart ook te koelen met water of koelvloeistof :) Misschien iets om in het hoofd te houden bij het aanraden van een setje.

Ik ben dus geen overclocker, de "shock" van een single core AMD naar een Quad Core zoals de i7 was voor mij al meer dan voldoende :> Het enige doel van de waterkoeling, naast geluid, zal dus het verlagen van de temperatuur zijn en niet zozeer het constant houden van de temperatuur bij een overclock. Ik haal momenteel idle een temperatuur van 48-52 graden in een geisoleerde kast met niet de allerbeste airflow ter wereld. Het is vooral mijn warme kamer die de temperatuur omhoog duwt. En onder stress, tijdens het spelen van FUEL, GRID, FC2 etc. zit ik na een uur of 2 gamen rond een temperatuur van 70-75 graden wat toch niet nix is. Ik zou deze dus gewoon graag lager zien.

En tot slot: Heeft waterkoeling eigenlijk een groot effect op de temperaturen of is het gewoon een cool en good-looking alternatief voor air cooling. Of overclockers.net etc. zou het namelijk niet de eerste keer zijn dat ik een bericht lees van iemand die niet tevreden is met zijn temperaturen na het installeren van WCing.

En als u mijn post helemaal tot hier hebt uitgelezen dan zou ik graag willen bedanken. Ik hoop dat ik geen mensen geirriteerd heb, weet dat dit voor mij iets totaal nieuw en eng is. Ik heb ook al ruim Google werk verricht maar ik voel me gewoon meer op mijn gemak met raad van een mede-tweaker.

Thanks! O+

Edit:

Ik heb 2 reviews gelezen over volgende producten, weliswaar niet in ombinatie met de i7 920 maar met een andere processor: Zalman Reserator 1 en de Zalman Reserator XT. Van de twee lijkt me de laatste de beste voor gebruik icm een i7 omwille van de aanwezigheid van een fan welke niet al te hard moet draaien. Aan de andere kant heeft de gewone reserator geen fan maar is deze wel mooi, compleet stil en... Mooi :)

Iemand ervaring met een van deze twee?

[ Voor 3% gewijzigd door n0valyfe op 03-08-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

punt 1: de temperatuur van uw kamer gaat evenhoog zijn met waterkoeling of Luchtkoeling.
je computer wordt warm, en die warmte moet afgevoerd worden. of dat nu via een koelblok gaat of via water en een radiator, het komt steeds de lucht in.

uit ervaring weet ik dat de temperatuur van je CPU niet schokkend gaat dalen. als je een normale kast hebt met een supergoede luchtkoeler van (30 euro) dan ga je je I7 kunnen overclocken naar bijvoorbeeld 3,6GHz
met water zou je dan niet meer dan 4GHz halen in het beste geval.
CPUblock is goedkoper en meestal overdraagbaar tussen nieuwe generaties computers.

zelf ondervond ik wel een ENORME temperatuursverschil bij mijn grafische kaart tov Luchtkoeling.
als je gaat gamen, dan werd mijn kaart (4850) 60-90°C, en de koeler die er op zit, die gaat zoveel geluid maken dat je er zot van wordt. met waterkoeling haal ik nu temperaturen van 35-40° idle/stressed.
het nadeel is dat fullcover blokken vrij prijzig zijn, en niet overdraagbaar tussen nieuwere generaties graka's.

verder kan ik bijna met zekerheid zeggen, dat je met een waterkoelingssetje van €200 geen beter resultaat zult halen dan met een luchtkoeler van €30,

Pomp : €50 // Rad : €50 // CPUblock: €30 // Reservoir: €20 // Slangen-Water-Koelpasta €30 // 2 ventilatoren €20

€200

€200 is uiteraard een haalbaar budget, als je alleen je CPU gaat koelen, of alleen je Graka

als je de temperatuur op je kamer wilt laten minderen dan heb ik 3 opties...

Niet overclocken.. :)

Je radiator buiten bevestigen, en lange slangen naar je computer, (heel slecht voor je flow, dus heb je een sterke pomp nodig )

een airco kopen van €300

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik heb inderdaad ook gelezen en aan de reviews gezien dat waterkoeling niet echt een grote impact heeft op de temperatuur van de CPU maar aan de andere kant geeft waterkoeling ongeveer de zelfde resultaten als gewone luchtkoeling maar dan zonder alle fans etc. Nu weet ik niet of waterkoeling met fans of zonder fans zoveel verschil maakt aangezien die zonder fans vaak ook veel groter zijn.

En wat ik me ook afvraag is of waterkoeling wel een goede oplossing is voor het lang koelen van je computer aangezien het water na verloop van tijd toch ook wel zal opwarmen. Verder is er t.o.v. gewone lucktkoeling ook een veel grotere oppervlakte waar de CPU zijn warmte aan kwijt kan bv. de slangen, het waterblok, de radiator en de lucht die het onderweg passeerd. Dit lijkt me toch beter dan een haardroger aan de achterkant van je PC.

En je zegt dat het overdraagbaar is, het is dus niet zo dat een waterblok echt aangepast moet zijn aan de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Als je niet (of mild) overclockt kun je misschien beter een goeie stille behuizing, -koeler & -fans overwegen, want als het bij jou inderdaad zo warm is kunnen je moederbord & andere onderdelen sowieso al wat extra koeling/airflow gebruiken - wat je nu dus weghaalt met je cpu-koeler. Of je moet alles waterkoelen (CPU + MoBo), maar dat ga je weer flink in je portemonnee voelen..

(edit:)
Dit is bv in een ATSC 840, met een True Copper met 2x Noctua P12. Systeem draait op 4200MHz & is nauwelijks hoorbaar.. (nu exact 22C kamertemp):
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0951/22C_kamertemp.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door rabor op 03-08-2009 12:47 ]

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Wow, Zit er dan zoveel verschil tussen een aftermarket koeler en de stock koeler. Ik zal zodra eens wat opzoekwerk doen maar de overstap op waterkoeling doe ik ook grotendeels voor de looks. Met waterkoeling heb ik eindelijk een reden om een window in mijn kast te maken en er wat ledjes in te hangen waardoor alles er zeer strak uitziet. Maar het blijft natuurlijk een dure grap die waterkoeling maar het is zo dat ik niet weet wat anders te vragen voor men verjaardag aangezien ik ook net een iPhone heb gekocht heb ik zo een beetje alles wat ik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Waterkoeling moet je idd niet aanschaffen voor de temperaturen, maar voor de stilte die het met zich meebrengt.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

zoals je zelf aanhaalde, het verschil in temperatuur tussen stock cooler en aftermarket koeler is inmensgroot.

Voor 30 euro heb je meestal een koeler die je cpu (onder stress) 20-40°C koeler houdt.
met een waterkoelingsset van 200-300 euro gaat dat 25-50°C zijn. dus je betaald 170euro voor 5-10°C

looks en stilte zijn dan weer wel een pluspunt van waterkoeling, er is niets wat zo l33t is als waterkoeling. het heeft ook een zeer hoog tweakergehalte.
En je zegt dat het overdraagbaar is, het is dus niet zo dat een waterblok echt aangepast moet zijn aan de CPU?
vorig jaar kocht ik een EKwaterblock Supreme. voor socket 775 (Core2duo/quad)

na de release van de I7 is er een mountingplate uitgekomen voor socket 1366. die kost mij 10 euro voor mountingplate en backplate, om mijn supreme over te zetten naar CoreI7.

ze verzekeren je niet dat het kan, maar je hebt een grote kans dat hij meerdere sockets zal overleven.

een Fullcover block kan je enkel voor één type graka gebruiken. en kost het dubbel van een cpu koeler,
maar de temperatuur is echt veel minder, en je systeem is geruisloos.

en goede luchtkoeler voor je cpu, is meestal ook al vrij stil!

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Ik zou ook idd niet zeggen dat waterkoeling stiller is dan luchtkoeling, want in principe draaien er nog net zoveel fans, plus je krijgt er het zachte gebrom van een pomp bij.. ;)

Nee, na 8 jaar waterkoeling was het voor mij wel voldoende, vooral sinds 65nm was het eigenlijk al niet meer nodig dus ging het vooral om de GPUs/NB/SB/Mosfets, maar als je 2-3x per jaar van moederbordjes &/of videokaarten wisselt wordt het allemaal een beetje omslachtig.. vooral als de blokken voor je nieuwe moederbordje en/of videokaarten nog niet gefabriceerd zijn. Ik mis het iig niet.. of een klein beetje dan :+

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ach, ik ben van vijf fans+ GPU koeler naar vier fans + pomp gegaan. Je GPU koel je juist voor de stilte en met een GPU-only blokje is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
Is ook weer zo, maar als ik m'n videokaart hoor ben ik aan het gamen & heb ik toch meestal een koptelefoon op..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, ik game graag met m'n 5.1 setje (online shooters dan weer niet ;) ) dus een stille pc is wel van belang. Zonder WC stond mijn case zo ver mogelijk weg onder het bureau, nu staat hij er weer bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Nog een dagje nadenken. Misschien dat ik voor de H50 van Corsair ga, die op de frontpage staat momenteel. In dat geval laat ik mijn kast gewoon dicht aangezien ik hem niet een echte bezienswaardigheid vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees dan ook even goed deze review:
http://www.bit-tech.net/h...o-h50-cpu-cooler-review/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBskill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07-2024
Hallo medetweakers,

Ik zit al een lange tijd te denken (hele lange tijd) over waterkoeling en op Highflow hebben ze nu de volgende set staan http://highflow.nl/waterc...-v4-watercooling-kit.html . Inplaats van alles los te bestellen lijkt mij dit een perfecte kit om mij te beginnen. Momenteel heb ik een CNPS9900 van Zalman in mijn kast zitten welke vrij veel geluid maakt ( zou je niet verwachten maar meerdere mensen hebben het probleem met deze koeler 8)7 ). Is dit een goede set om mee te beginnen?, Is deze set zijn geld waard? In het begin zat ik ook al te denken aan de Corsair H50 maar hier heb ik niet echt veel ruimte om uit te breiden en het ziet er lang niet zo mooi uit in de Antec 900 :+ .

Alvast bedank! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik ben van 7 fans naar 5 fans en n pomp gegaan. de luidste zijn dr uit (vooral gpu was erg luid, en de cpu koeler ook wel) nu alleen nog 5 langzame 120 mm fans (4 op de rad en 1 in de voeding)
hij is nu zo stil dat als het niet doodstil is, ik moeite heb om te bepalen of de pc aan of uit is, zonder t scherm aan te doen. (heb geen powerledje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PBskill schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:28:
Hallo medetweakers,

Ik zit al een lange tijd te denken (hele lange tijd) over waterkoeling en op Highflow hebben ze nu de volgende set staan http://highflow.nl/waterc...-v4-watercooling-kit.html .
Als je alleen je CPU wil koelen is het een redelijk setje, maar je moet niet verwachten dat je hiermee de ruimte hebt om zwaar te gaan OC'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Naast dat setje een extra groot resevoir waar ongeveer 500ml in past, en je kan gaan clocken als een beest. Mensen onderschatten de waarde ervan, en vooral producenten van waterkoelingkits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sky- schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:19:
[...]

Wat voor hulp is er nodig? Lekker helder zo.
Wat voor hulp zou je nodig hebben bij het samenstellen van een BBG? 8)7 8)7 8)7 En dan ook nog vragen in een topic met een bepaald onderwerp 8)7 8)7 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

O, ik snap het wel van de waterkoeling hoor. Maar daar is zoveel keuze in, (zelfde als met lucht overigens) daar kan je bijna geen advies in geven hoor :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch geven we met de BBG een advies :). Daarom is het ook hulp gevraagd om door de bomen het bos een beetje te ontdekken. Waterkoeling is natuurlijk een van de beste manieren om een heel stil systeem te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ah ok, duidelijk.

Ik heb gisteren mijn eigen waterkoeling wat vernieuwd, de slangen waren echt te vies voor woorden. Tevens is de loop wat ingekort. Temperaturen zijn ook iets gedaald (~5 graden per core), omdat de pomp nu echt direct op het blok (TDX) spuit.

Afbeeldingslocatie: http://vdwaardenburg.nl/bestanden/platen/computer/IMAG0097.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vdwaardenburg.nl/bestanden/platen/computer/IMAG0098.jpg
Foto's zijn gemaakt met een HTC, dus niet echt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Hahaha, die 5c haal je niet door er direct de pomp op te zetten, je loop korter maken heeft dat gedaan. De flow is namelijk door je gehele loop het zelfde ;) je hebt gewoon je flow hoger gemaakt door dat het minder afstand hoeft af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en toch kan dat verschil maken, als de pomp het water in een rechte lijn het blok in drukt, krijg je (afhankeijk van het blok) lagere temps dan dat het water dr rustig(er) doorheen stroomt.
het feit dat de loop korter is geworden is zeer goed mogelijk de reden dat zn stroomsnelheid omhoog is gegaan, maar de combinatie stroomsnelheid met dat blok verlaagt de temperatuur. (en hogere stroomsnelheid = lagere temps gaat dus zeker niet voor alle waterkoeling loops op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Dat kan niet wat jij zegt, de druk is net na de pomp even hoog als net voor de pomp.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=225485

getest en al.

edit: laat ik wat specifieker worden.

Je lagere temps worden veroorzaakt door een bepaald aantal zaken maar niet door de volgorde van je loop.

Je zal waarschijnlijk, een nieuwe mount gedaan hebben van je cpu blok?
- Het kan gewoon zijn dat er nu sprake is van een betere mount.
- Nieuwe mount = nieuwe koelpasta = beter, na verloop van tijd gaat alle koelpasta minder werken niet veel effect maar het scheelt.
- Kortere loop, minder lange reistijd van je water + minder werk voor de pomp is meer flow = jouw blok presteerd dan beter.
- je schoonmaak beurt, schone fans en dergelijke

enzo kan ik nog wel even doorgaan.

[ Voor 65% gewijzigd door BTU_Natas op 17-08-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:43:
en toch kan dat verschil maken, als de pomp het water in een rechte lijn het blok in drukt, krijg je (afhankeijk van het blok) lagere temps dan dat het water dr rustig(er) doorheen stroomt.
het feit dat de loop korter is geworden is zeer goed mogelijk de reden dat zn stroomsnelheid omhoog is gegaan, maar de combinatie stroomsnelheid met dat blok verlaagt de temperatuur. (en hogere stroomsnelheid = lagere temps gaat dus zeker niet voor alle waterkoeling loops op.)
Zijn oude gegevens die ondertussen al ontkracht zijn. Zo maakt het bijvoorbeeld ook niet uit of je de pomp voor of na de radiator zet, temps zijn overal gelijk.

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

BTU_Natas schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:14:
Dat kan niet wat jij zegt, de druk is net na de pomp even hoog als net voor de pomp.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=225485

getest en al.

edit: laat ik wat specifieker worden.

Je lagere temps worden veroorzaakt door een bepaald aantal zaken maar niet door de volgorde van je loop.

Je zal waarschijnlijk, een nieuwe mount gedaan hebben van je cpu blok?
- Het kan gewoon zijn dat er nu sprake is van een betere mount.
- Nieuwe mount = nieuwe koelpasta = beter, na verloop van tijd gaat alle koelpasta minder werken niet veel effect maar het scheelt.
- Kortere loop, minder lange reistijd van je water + minder werk voor de pomp is meer flow = jouw blok presteerd dan beter.
- je schoonmaak beurt, schone fans en dergelijke

enzo kan ik nog wel even doorgaan.
Nee. Enige wat ik heb gedaan is nieuwe slangen en de pomp verplaatst. Nieuwe koelpasta is juist NIET beter, werkt beter wanneer het er langer op zit, na verloop van tijd bederft het en dan moet je het 'verversen', ja. Voor de rest heb ik van die stoffilter dingetjes en die ververs ik om de maand, dus daar zit die 5 graden niet in. En de loop korter, ik denk max een CM op 10.

Direct op het blok scheelt wel, daar houden de TDX (icm Quadcore) blokken wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 19:17
leg mij eens uit hoe het water net na de pomp harder kan stromen dan wanneer het bijna helemaal rond is geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

vergelijk het met de douche, als je onder de straal staat komt t best hard naar beneden, maar de snelheid in het putje is helemaal niet zo hoog (terwijl dr wel hetzelfde volume doorheen komt)

ik heb mn laing ddc-1T+ gedownmod naar n 1T, omdat ie onwijs schuim maakte (hij draaide gewoon te hard) nu schuimt ie niet meer, dus al de herrie van de luchtbellen in de pomp is weg, en hij draait langzamer (3900 versus 4500 rpm) dus hij is echt n stuk stiller :) (maar stiekem nogsteeds wel t meest luide onderdeel in mn pc.. nja :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangezien water slecht te comprimeren is en het niveau is je res gelijk blijft, is dat wat jij beschrijft onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nee, het waterniveau in mn res ging gewoon omhoog omdat dr lucht ingetrokken werd.. nu zit dr gewoon geen lucht meer in, probleem opgelost. (lucht bleef als belletjes in het water, ook door de res heen, als t systeem uit stond, zat er in iedere slangboog een dikke luchtbel, en als t systeem aan ging veranderde de boel meteen weer in schuim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 16:03

TGEN

Hmmmx_

Bij deze mijn loop, die op de foto nog aan het leaktesten en bleeden was. Geen lekken, dus hij draait inmiddels. Wel win ik maar zo'n 12 graden op de TRUE die eerst op de i7 zat (met Scythe S-Flex SFF21F), maar zo te voelen aan de rad lijkt die het niet helemaal aan te kunnen. Ik zal morgen nog een thermometer in de res hangen. Pomp is een MCP350, blok een Heatkiller 3.0 LT (ik heb ook een Cu zoals op de foto te zien is, maar de LT met zwarte top staat beter ;)), rad een XSPC RX240.

Afbeeldingslocatie: http://herpes.deepbone.net/~tgen/cassiopeia_01_tb.jpg

Aan de kast (Cosmos 1000) is niks gemod, dus de opstelling van de rad is niet optimaal. Ruimte voor een pull setup is er niet, evenmin voor een shroud; zoals te zien vallen de fans al over het moederbord heen. Ook is de tubing misschien wat lang van en naar het blok toe, maar de pomp+res pastten niet onder het 2.5" hotswaprack in de 5.25" bays. Misschien dat de pomp->blok tube wat beter had gekund als ik nog een vierde gebogen koppeling had.

Afbeeldingslocatie: http://herpes.deepbone.net/~tgen/cassiopeia_02_tb.jpg

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ach, de radiator hoort ook wel n beetje warm te worden, dan geeft ie warmte af. dr valt natuurlijk altijd wel meer te winnen door groter radiator oppervlak, maar een 240 rad heeft (zoals je al gemerkt hebt) effectief al een 2x zo groot koeloppervlak tov n 120mm torenkoeler. :) veel meer dan een 360 voor alleen de cpu is waarschijnlijk overkill (tenzei je fanloos wil draaien..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:47:
vergelijk het met de douche, als je onder de straal staat komt t best hard naar beneden, maar de snelheid in het putje is helemaal niet zo hoog (terwijl dr wel hetzelfde volume doorheen komt)
Een douche vergelijken met een gesloten waterkoelsysteem geeft dus altijd foute vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

AlexanderB schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:39:
ach, de radiator hoort ook wel n beetje warm te worden, dan geeft ie warmte af. dr valt natuurlijk altijd wel meer te winnen door groter radiator oppervlak, maar een 240 rad heeft (zoals je al gemerkt hebt) effectief al een 2x zo groot koeloppervlak tov n 120mm torenkoeler. :) veel meer dan een 360 voor alleen de cpu is waarschijnlijk overkill (tenzei je fanloos wil draaien..)
Punt is wel dat de plastic kap boven de top exhausts de airflow in de weg zit. Misschien dat ik daar toch niet aan modden ontkom.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:36
Is er ook een verschil tussen de copper kleurige en de zwarte? Kwa koel prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

PRaGA88 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 15:04:
Is er ook een verschil tussen de copper kleurige en de zwarte? Kwa koel prestaties.
De LT en de CU hebben dezelfde base en accelerator nozzle enzo. Alleen de top verschilt, maar het temperatuursverschil is maar marginaal. De LC is wel anders, die heeft een groffere kanaalstructuur waardoor die minder goed koelt.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Weet iemand wat voor draad de pa120.3 heeft? Voor fans te mounten. Is het M3 of M4 of moet je er een moertje onder steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

PRaGA88 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:46:
Weet iemand wat voor draad de pa120.3 heeft? Voor fans te mounten. Is het M3 of M4 of moet je er een moertje onder steken?
Geen: hij wordt geleverd met zelftappende schroeven.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Maar ik wil hem achter mijn case plaatsen en ik wil daar voor gewoon schroeven gebruiken met een bus tussen zoals die op it-servie.be. Moet ik dan achter zo en gat een moertje schuiven gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

PRaGA88 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:37:
Maar ik wil hem achter mijn case plaatsen en ik wil daar voor gewoon schroeven gebruiken met een bus tussen zoals die op it-servie.be. Moet ik dan achter zo en gat een moertje schuiven gewoon?
Dat kan als je bouten gebruikt met een kleinere diameter dan de gaten hebben, ja. Anders kan je ook zelf M4 draad in de gaten tappen, aangenomen dat je een setje taps hebt voor metaal. Dan heb je geen moeren nodig.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb zelf gewoon M3 zelftappers gebruikt. Het is even doordraaien, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wil een EK fullcover blokje gaan halen voor mijn GTX275 van MSI (OC versie). Volgens het plaatje heb ik een standaard revisie van de pcb, daar ben ik erg blij mee. Ben gaan googlen en kwam bij Caseking.de uit als goedkoopste met €70, de acetal versie was daar toevallig in de reclame. Scheelt toch €18 met bijvoorbeeld Highflow.

Iemand ervaring met Caseking.de of het desbetreffende blokje? Volgens Tweakers reviews is de site wel ok.

Heb de vorige met een Heatkiller blokje mijn 4870 gesloopt, dus ben er nog een beetje huiverig voor. Zeker aangezien ik geen bon meer heb van mijn kaartje.. :X

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dat blok zit het sowieso wel goed. EK maakt toch erg goed spul.

Heb zelf een 8800GT Acetal blok van EK. De kwaliteit is gewoon heel erg goed. Qua blokje zou ik het je zeker aanraden. Met Caseking.de heb ik alleen geen ervaring. Of het een goede zaak is moet toch wel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Er is een shopreview te vinden op Tweakers, geloof wel dat het daar goed mee zit. Wel wat weinig aankopen vanuit Nederland in 5 jaar, maar dat zal wel komen omdat ze normaal niet erg goedkoop zijn.

Dat EK goed spul is, is goed om te horen. Er zijn zoveel verschillende merken dat ik niet meer weet welke te nemen. Heb persoonlijk ook geen ervaring met EK, maar omdat jij het zegt ga ik 'm toch maar snel bestellen. Hopelijk wordt zo ook wat meer warmte via het water afgevoerd ipv rechtstreeks in m'n gezicht.

Ik moet jou overigens nog wat vragen over mijn airflow binnenkort, maar dat komt wel als het blokje binnen is (if u don't mind, jij bent zo'n beetje de wc-guru voor mij) :D

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 07:29
Caseking.de heb ik anderhalf / twee jaar geleden wel eens bij besteld, ook volgens mij 'n EK acetal, wat vloeistof en slangen e.d. nutteloze WC gear. Top winkel, geen enkele problemen mee.. volgens mij had het EK blokje toentertijd wel 'n beetje vertraging door EK zelf.
Het ging trouwens om 'n 8600GTS blokje.

* Pilske moet hier weer eens wat vaker kijken ook al koopt die al 2 jaar geen nieuwe WC spullen meer en bouwt die ook geen nieuwe setups meer :-P.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

OK, dat is ook mooi om te horen :)

Nog een vraag trouwens, ik word wel vaker aangeraden om zo'n Swiftech core only blokje te nemen omdat je die kan meenemen naar de volgende videokaart. Maar bij een GTX275 moet ik wel erg veel heatsinkjes plakken volgens mij, ram/vrm etc. Ik heb dat eens uitgeteld en dan kom ik nog duurder uit dan een fullcoverblokje van EK bijvoorbeeld... Dan is een fullcoverblokje toch een betere optie als je het niet erg vindt telkens je loop te slopen, of heb ik dat mis??

Verwijderd

Vroeger was een GPUblok + heatsinks populair omdat je de core verder (lees: enkele MHz) kon overklokken. Tegenwoordig zie je dat de markt is verschoven naar de vraag om stilte ipv performance, dus velen nemen gewoon een full cover.
Ik zie het nut van een GPUblok dan ook enkel wanneer je gaat voltmodden, wanneer je dat niet doet is de limiet het aantal volt dat de GPU krijgt en niet dat hij te warm wordt.

En zoals je zegt, veel goedkoper is het vandaag niet meer.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Daar ben ik het niet mee eens. Een GPU-blok is niet alleen 40% goedkoper, het kan ook mee met de volgende generatie grafische kaarten.

Daarnaast heeft een FC blok nog een nadeel: ze zijn erg restrictief.

Verwijderd

Edmin schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 08:29:
Daar ben ik het niet mee eens. Een GPU-blok is niet alleen 40% goedkoper, het kan ook mee met de volgende generatie grafische kaarten.
Het blok dus wel maar mensen die niet weten dat je arctic silver kan mengen met beetje ceramique, moeten dus elke keer ook nieuwe blokjes kopen. Geheugen blijft meestal zelfde grootte, maar VRM's moet je vaak beginnen knutselen. En de adapter voor de nieuwe kaart moet je dus meestal toch nog kopen (of zelf maken).

De full covers zijn dan weer mooi in prijs gezakt ivm vroeger door vergrote concurrentie. Restrictief is ook een non-issue aangezien mensen tegenwoordig niet meer kijken naar die enkele graden verschil.
Schamen zich zelfs tegenwoordig niet meer om volop 90°/45° hoeken te gebruiken. Zonde langs de ene kant, maar langs de andere kant verspil je er geen graad mee.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
een vraag waar ik het niet waardig vond een nieuw topic over te maken, en wat toch ook wel tussen ervaringen past.

kan ik 2 verschillende merken koelvloeistof door elkaar gooien?
van één weet ik precies wat het is, maar het andere zat in een doorzichtige fles zonder info (ik denk standaard spul wat bij een thermaltake bigwater komt)

zooi is beide groen.... (care?)

graag ervaringen of info daarover, google geeft me enkel autovloeistoffen helaas
Yeseterror schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:10:
een vraag waar ik het niet waardig vond een nieuw topic over te maken, en wat toch ook wel tussen ervaringen past.

kan ik 2 verschillende merken koelvloeistof door elkaar gooien?
van één weet ik precies wat het is, maar het andere zat in een doorzichtige fles zonder info (ik denk standaard spul wat bij een thermaltake bigwater komt)

zooi is beide groen.... (care?)

graag ervaringen of info daarover, google geeft me enkel autovloeistoffen helaas
Ik zou het niet bij elkaar gooien. Er is een kans dat de boel met elkaar reageerd en dan krijg je een zooitje. Maar misschien kan het ook wel.

Ik zou eerst eens een klein beetje van beide in een glas gooien, dan even schudden en een paar uur laten staan, dan zie je wel of er iets gebeurt.

Verwijderd

Yeseterror schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:10:
een vraag waar ik het niet waardig..........geeft me enkel autovloeistoffen helaas
Zoals PilatuS zegt in een glas gieten en roeren om te kijken, eventueel weekje laten staan.
Als dat niet werkt kan je beide apart proberen aan te lengen met gedis water. Als je geen 5L gaat mengen zal het niet te verdunt worden.
Wil je trouwens met pure koelvloeistof gaan draaien ?

Aanmengen met gedestileerdwater is een veel beter idee. 30 of 40% koelvloeistof is al meer dan voldoende om te beschermen tegen algen en corrosie. Water heeft ook nog eens betere eigenschappen qua koeling dan koelvloeistof. De temps met pure koelvloeistof zullen dus hoger zijn dan met een gedeelte water er bij.

Dus met alleen koelvloeistof draaien heeft meer nadelen dan met water aanmengen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sowieso raad ik aan om alleen gedestileerd water te gebruiken met een enkele biocide. Killcoil doet het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Jonges,

Ben onlangs overgestapt op een I7 en die loopt nu op lucht 3.8GHz (stock voltage)
Alleen worden de cores 80 graden met het stressen (prime) (lucht)
Als ik een wc setje aan zou schaffen zoals een:

Watercool HK 3.0
240 Rad
en een Eheim 1048
Wordt mijn cpu stressed dan veel koeler? Ik heb namelijk gelezen dat de temps van je CPU niet drastisch dalen in vergelijking met je GPU temps.
Of is het dan toch beter om in een CPU only loop een 360 rad te gebruiken?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 09:21
PilatuS schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:22:
Wil je trouwens met pure koelvloeistof gaan draaien ?

Water heeft ook nog eens betere eigenschappen qua koeling dan koelvloeistof. De temps met pure koelvloeistof zullen dus hoger zijn dan met een gedeelte water er bij.

Dus met alleen koelvloeistof draaien heeft meer nadelen dan met water aanmengen.
Dat is niet waar! Koelvloeistof bestaat namelijk uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel (MEG, aka ethyleenglycol) en anticorrosiemiddel is toegevoegd.

Warmte opname en afgifte van ethyleenglycol is vele malen beter dan die van demiwater. Daarom kan je beter WC-fluid nemen met een zo hoog mogelijk MEG percentage zoals FeserOne.

Waarom denk je dat er in een koelsysteem van een auto geen demiwater alleen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
dankjewel voor de tips :)
ik denk dat ik dan maar op 1 soort vloeistof blijf en gewoon een extra fles van hetzelfde ga halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

AlexanderB schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:39:
wat wel leuk is hoor zo fanloos draaien

toen m'n pc nogal "ghetto" was ff mijn cpu op 2xPA120.3 gedraaid (gpu was uit de loop) en toen stresste die E6750 met vrij warm weer tegen de 38°C @3.52 ofzo, echt fijn :)

dan ook maar wat geknoeit om passief te gaan draaken (fancontroller uit) en nog altijd goede temps :)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

bartijn2 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 00:48:
Jonges,

Ben onlangs overgestapt op een I7 en die loopt nu op lucht 3.8GHz (stock voltage)
Alleen worden de cores 80 graden met het stressen (prime) (lucht)
Als ik een wc setje aan zou schaffen zoals een:

Watercool HK 3.0
240 Rad
en een Eheim 1048
Wordt mijn cpu stressed dan veel koeler? Ik heb namelijk gelezen dat de temps van je CPU niet drastisch dalen in vergelijking met je GPU temps.
Of is het dan toch beter om in een CPU only loop een 360 rad te gebruiken?
Wat voor koeler gebruik je nu? Ik verwacht niet dat je temps enorm zullen dalen. Een OC i7 wordt behoorlijk warm; een 360 rad zal het een klap beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Ik gebruik nu een noctua nh-u12p.
En 80 graden vind ik toch wel erg hoog vandaar de vraag.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 20:06
XenoMorpH schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 07:53:
[...]

Dat is niet waar! Koelvloeistof bestaat namelijk uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel (MEG, aka ethyleenglycol) en anticorrosiemiddel is toegevoegd.

Warmte opname en afgifte van ethyleenglycol is vele malen beter dan die van demiwater. Daarom kan je beter WC-fluid nemen met een zo hoog mogelijk MEG percentage zoals FeserOne.

Waarom denk je dat er in een koelsysteem van een auto geen demiwater alleen zit?
Ik had! vroeger een mix van 80 Ethylene Glycol en 20% demi water. temps gingen +70°C uit met HT uit enz milde oc van 2.66 naar 3.2ghz.

Nu heb ik er diene brol uitgekapt en vervangen door een kant en klare mix. Resultaat:

HT on, oc naar 4.2GHz en dat met max temps van begin 50°. Waar ik vroeger +90° had.

Nooit meer Ethy.... voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

80% glycol? lol, dat spul isoleert zo'n beetje vergeleken bij water.. nja, weet je wel zeker dat je blokken niet wegroesten, maar niet heel vreemd dat je hoge temps haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 09:21
Misschien is dit wel interessant:
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=30
Het beste zou een methanol-water 65-35% zijn, deze is niet vlambaar, ware het niet dat methanol ontzettend giftig is en daarnaast erg vluchtig.

[ Voor 4% gewijzigd door XenoMorpH op 11-09-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie al jaren discussies over tientallen vloeistoffen en al hun %. Spendeer die tijd aan een phase change of TEC, dan zal je nuttige temperatuurverschillen zien ^^
En we weten allemaal wat we met een perfect systeem doen. Het is niet perfect genoeg dus het zal snel sneuvelen voor upgrades.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb m'n EK blokje al binnen van Caseking.de, prima shop :)

Nog wat zitten knutselen met de thermal pads, op maat snijden + op 1 plek raakte die niet. Stukje van een ander stuk afgesneden en maar dubbel de pad erop geplakt, dus 2mm ipv 1mm. Kan geen kwaad denk ik? Heb overigens maar de spacers gebruikt voor de zekerheid, voor zover ik kon zien raakte alles dus lijkt me dat het wel goed zit...

Verwijderd

Zolang er geen lucht tussen de dubbele pads komt, zou het geen probleem mogen zijn. Kiekjes?
Pagina: 1 ... 8 ... 67 Laatste