Beste WC-lovers
Ik heb sinds een klein half jaar de overstap gemaakt van een computer met een single core AMD processor op 1.6GHz naar een volwaardige core i7 set-up. In het begin viel de overstap nog redelijk goed mee qua geluid en dergelijke omdat dat men grootste zorg was aangezien ik vaak gamers hoorde praten over "vliegtuig" computers. Al bij al maakte de stock koeler van men core i7 helemaal niet zoveel geluid maar dat kan ook komen doordat mijn computer kast vanbinnen bekleed is met een geluids isolerend materiaal, namelijk de NZXT Hush.
Het probleem dat zich echter nu begint voor te doen doordat ik vaak in kleine ruimtes zit met men computer (nu op mijn relatief kleine kamer en binnen een maand op een kot) is het broeikas effect. Mijn kamer is vaak na enkele uren gamen of gewoon idle draaien niet meer bewoonbaar en zeker niet slaapbaar. Om deze reden ben ik nu aan het overwegen om op waterkoeling over te stappen. Mijn probleem is echter dat ik niet echt een pro ben op vlak van waterkoeling en er eigenlijk helemaal niets vanaf weet. Ik ben dus ook begonnen met uren Google werk en het lezen van het waterkoeling sticky hier boven welke me veel hebben bijgeleerd maar toch blijf ik met vragen zitten.
Zo zit ik met de schrik dat er lekken gaan ontstaan in mijn kast waardoor al mijn extreem dure hardware wel eens zou kunnen stoppen met werken en zich tegelijkertijd buiten garantie zetten. Ik ben een student dus extreem duur is relatief natuurlijk

Ik heb redelijk veel dingen gelezen over lekken aan de aansluitingen en het reservoir maar ook aan de slangen zelf en vraag me nu dus af of dit werkelijk het geval is aangezien vooral negatieve berichten zich ophopen op forums daar dat er niet vaak topics worden aangemaakt met: mijn waterkoeling werkt zonder problemen.
Ik heb ook al gelezen en teweten gekomen dat waterkoeling enig onderhoud vereist. Ik vraag me nu af, eigenlijk zou ik dit snel kunnen Googlen (vergeef me), om de hoeveel dagen/weken/maanden/jaren waterkoeling eigenlijk gemiddeld uitgekuist moet worden bij gebruik van voorgemaakte merk koelvloeistof.
Daarnaast wil ik toch nog even vermelden dat ik een echte noob ben op vlak van waterkoeling, ik heb net ontdekt dat rad staat voor radiator. Ik dacht eerst dat dit een bepaalde variabele was in verband met de druk/snelheid van het water of iets dergelijks

Bij gevolg ga ik dus voor een kant en klare set gaan om mij even aan te passen aan het waterkoeling milieu.
En U ziet de vraag al komen... Welke setjes zijn het beste voor een core i7 set-up (i7 920 zonder overclock). De prijs mag hierbij van mij gerust boven de 200 euro uitkomen. Mijn 2 doelen zijn geluid drastisch verlagen, ookal is dit momenteel niet extreem hoog, en natuurlijk mijn kamertemperatuur binnen de perken houden. Ik zou me dus al veel beter op men gemak voelen als ik weet dat ik mij enkel ga moeten bezighouden met het installeren van het waterkoeling paket en eventueel wat gaatjes boren in men kast dan dat ik voor het onbekende sta. Het waterkoeling set(je) gaat namelijk een cadeau zijn voor men 18de verjaardag van men vriendin en kan hier dus nog een deel bij leggen. De prijs zou tussen de 200 en de 350 euro komen te leggen maar ik hoop natuurlijk zo laag mogelijk te blijven maar aan de andere kant betaal ik liever 100 euro meer wetende dat het dan gaat werken zonder problemen.
Ik zou dus willen weten welke setjes het beste aangepast zijn aan een i7 set-up en dus ook welke het beste waterblokje hebben voor een i7. Ik lees op verschillende sites andere dingen maar zou graag van een tweaker zelf horen welke het beste is en eventueel nog naar ervaringen vragen etc. Daar zou ik me veel beter bij voelen.
Een ander probleem dat zich zou kunnen voordoen is plaatsgebrek. Ik heb namelijk niet echt een grote kast (NZXT Hush) welke een gemiddelde Medium Tower is. Maar een radiator zou buiten de kast, of erop, geplaatst worden waardoor eigenlijk enkel plaats gemaakt moet worden voor het reservoir, want zonder reservoir is het wow effect ook minder he

En ja er zal gebruik gemaakt worden van een Blauwe kleurende UV-koelvloeistof maar dit is maar een bijzaak in mijn ogen.
Ik heb ook gelezen dat niet zomaar elke radiator goed is maar ik neem aan dat deze bij een groot paket zitten waarvoor ik ga proberen te gaan zenzij er geen goede paketten bestaan voor de Core I7's wat mij zou verbazen maar dit langwerpige blauwe radiator in de eerste post staat me wel een, in het zwart. Sorry, Off-topic eigelijk.
Ik ben verder nog van plan om mijn videokaart ook te koelen met water of koelvloeistof

Misschien iets om in het hoofd te houden bij het aanraden van een setje.
Ik ben dus geen overclocker, de "shock" van een single core AMD naar een Quad Core zoals de i7 was voor mij al meer dan voldoende

Het enige doel van de waterkoeling, naast geluid, zal dus het verlagen van de temperatuur zijn en niet zozeer het constant houden van de temperatuur bij een overclock. Ik haal momenteel idle een temperatuur van 48-52 graden in een geisoleerde kast met niet de allerbeste airflow ter wereld. Het is vooral mijn warme kamer die de temperatuur omhoog duwt. En onder stress, tijdens het spelen van FUEL, GRID, FC2 etc. zit ik na een uur of 2 gamen rond een temperatuur van 70-75 graden wat toch niet nix is. Ik zou deze dus gewoon graag lager zien.
En tot slot: Heeft waterkoeling eigenlijk een groot effect op de temperaturen of is het gewoon een cool en good-looking alternatief voor air cooling. Of overclockers.net etc. zou het namelijk niet de eerste keer zijn dat ik een bericht lees van iemand die niet tevreden is met zijn temperaturen na het installeren van WCing.
En als u mijn post helemaal tot hier hebt uitgelezen dan zou ik graag willen bedanken. Ik hoop dat ik geen mensen geirriteerd heb, weet dat dit voor mij iets totaal nieuw en eng is. Ik heb ook al ruim Google werk verricht maar ik voel me gewoon meer op mijn gemak met raad van een mede-tweaker.
Thanks!
Edit:
Ik heb 2 reviews gelezen over volgende producten, weliswaar niet in ombinatie met de i7 920 maar met een andere processor: Zalman Reserator 1 en de Zalman Reserator XT. Van de twee lijkt me de laatste de beste voor gebruik icm een i7 omwille van de aanwezigheid van een fan welke niet al te hard moet draaien. Aan de andere kant heeft de gewone reserator geen fan maar is deze wel mooi, compleet stil en... Mooi
Iemand ervaring met een van deze twee?
[
Voor 3% gewijzigd door
n0valyfe op 03-08-2009 01:31
]