De EK Supreme is inderdaad ristrictief. Volgens mij is de LT dat minder. Dat is ook nieuw blok wat er net is. De namen van EK zijn beetje verwarrend. GTZ heeft natuurlijk wel veel flow. Maar dat heeft alleen nut als je meerdere blokken gaat gebruiken.Edmin schreef op maandag 27 april 2009 @ 00:25:
Zenix, je hebt voor het grootste deel wel gelijk hoor, maar de pricewatch kent die krengen gewoon niet. De EK Supreme is een fijn blok, maar wel restrictief. Dat is tegelijk ook het verschil tussen jouw rad en de thermochill.
Even een tipje voor de mensen die nog wat onderdelen moeten hebben, kijk eens op aquatuning.nl. Ik had voor 2 wc setups allerlei verschillende koppelstukjes nodig maar freezing hardware heeft niet alles op voorraad, een hoop dingen hebben een levertijd van 5 werkdagen. Bij aquatuning hadden ze alles op voorraad, en ook voordeliger, en was in 1 dag verstuurd. Weet niet hoe de prijzen van koelblokken liggen maar accessoires waren in mijn geval goedkoper.
specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1
Goeie tip. Ik ken aquatuning.de wel. Wist niet dat hij ook nu in nederland is.intuliegend schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:12:
Even een tipje voor de mensen die nog wat onderdelen moeten hebben, kijk eens op aquatuning.nl. Ik had voor 2 wc setups allerlei verschillende koppelstukjes nodig maar freezing hardware heeft niet alles op voorraad, een hoop dingen hebben een levertijd van 5 werkdagen. Bij aquatuning hadden ze alles op voorraad, en ook voordeliger, en was in 1 dag verstuurd. Weet niet hoe de prijzen van koelblokken liggen maar accessoires waren in mijn geval goedkoper.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb mijn WC inmiddels binnen, specs zijn:
Heatkiller 3.0 LC
2*120mm rad
Swiftech MCP665 pomp
XSPC Double bay reservoir
10mm slang
Mijn probleem is dat mijn CPU te heet word heb al 3 120 mm ventilators op mijn Rad zitten, maar hij word nog heet, hij loopt nu op 42 43 46 41 met 3 17 18 20 % load.
Het gaat op een i7 920, stock clocks, HT uit, Turbo aan.
Zijn dat normale temperaturen, of heb ik mijn CPU blokje niet strak genoeg zitten (ik heb hem toch aardig wat aangedraait)?
Ik heb mijn WC inmiddels binnen, specs zijn:
Heatkiller 3.0 LC
2*120mm rad
Swiftech MCP665 pomp
XSPC Double bay reservoir
10mm slang
Mijn probleem is dat mijn CPU te heet word heb al 3 120 mm ventilators op mijn Rad zitten, maar hij word nog heet, hij loopt nu op 42 43 46 41 met 3 17 18 20 % load.
Het gaat op een i7 920, stock clocks, HT uit, Turbo aan.
Zijn dat normale temperaturen, of heb ik mijn CPU blokje niet strak genoeg zitten (ik heb hem toch aardig wat aangedraait)?
Kamer temperatuur?
Welke thermal paste gebruik je?
hoe heb je het gebruikt?
Let wel op, i7 is een warm kreng in het algemeen,
Wat zijn de load temps?
Welke thermal paste gebruik je?
hoe heb je het gebruikt?
Let wel op, i7 is een warm kreng in het algemeen,
Wat zijn de load temps?
Verwijderd
Kamer temp is ongeveer 22 graden, ik gebruikt Ceramique thermal paste, gewoon een rijstkorreltje ongeveer op de processor gedaan.
Load temps zijn 65 66 66 63.
Load temps zijn 65 66 66 63.
Als je water niet echt warm wordt, moet je het toch zoeken in contact met CPU en koeler. Water dat niet warm is, met een hoge CPU temp, betekend dat de hitte niet goed overgedragen wordt naar het water.
Het kan zijn dat je IHS niet helemaal recht is, of dat het blok niet goed zit. Het zou ook nog kunnen dat het blok het niet helemaal aan kan.
Het kan zijn dat je IHS niet helemaal recht is, of dat het blok niet goed zit. Het zou ook nog kunnen dat het blok het niet helemaal aan kan.
Moet niet uitmaken. Ik heb met mijn Heatkiller CPU 2.0 hem zowel horizontaal als verticaal gedraaid. Kwa temps maakte het niks uit.Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:17:
Ik heb het blok horizontaal zitten, of moet hij verticaal zitten?
edit* Zie onder!
[ Voor 3% gewijzigd door frank131331 op 01-05-2009 18:27 ]
Aangezien de punten waar het blok vast zit geen vierkant maar een rechthoekige vorm heeft, kan hij er maar op 2 manieren op. Horizontaal of verticaal is dus niet van toepassing. Het maakt verder niet uit of je het blok omkeert voor de werking.Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:17:
Ik heb het blok horizontaal zitten, of moet hij verticaal zitten?
Van de EK supreme lt. is de horizon/verticale positie van belang.
Even zoeken op xtremesystems.
*Gevonden:
http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=219081
Even zoeken op xtremesystems.
*Gevonden:
http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=219081
[ Voor 28% gewijzigd door Pepperana op 01-05-2009 18:37 ]
I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head
Starterkits zij over het algemeen baggerdingen. Swiftech heeft echter een pracht van een setje op de markt gezet en bit-tech heeft het aan de tand gevoeld:
http://www.bit-tech.net/h...wiftech-h2o-apex-ultima/1
Ruim lagere temps dan een TRUE
Stiller
Het eerste starterkitje waar ik enthousiast over ben.
http://www.bit-tech.net/h...wiftech-h2o-apex-ultima/1
Ruim lagere temps dan een TRUE
Stiller
Het eerste starterkitje waar ik enthousiast over ben.
dat ziet er erg goed uit.. maar gezien het feit dat de individuele componenten zo'n beetje 'top of the range' zijn
kan dat ook niet echt missen natuurlijk.
Het enige compromis wat er in dit setje in zit, is de afmeting van de radiator. voor de extreme CPU waterkoeling wil je daar liefst een wat grotere voor hebben (3x 120 of andere belachelijk grote externe radiator)
de pomp is de niet-regelbare versie van de Laing D5. op zich prima en mits op rubber gemonteerd; stil genoeg.
kan dat ook niet echt missen natuurlijk.
Het enige compromis wat er in dit setje in zit, is de afmeting van de radiator. voor de extreme CPU waterkoeling wil je daar liefst een wat grotere voor hebben (3x 120 of andere belachelijk grote externe radiator)
de pomp is de niet-regelbare versie van de Laing D5. op zich prima en mits op rubber gemonteerd; stil genoeg.
Petrolhead en draadjesnerd
Iemand die voor extreme CPU waterkoeling gaat zal allicht zelf een 360 rad kopen, maar die stelt natuurlijk het hele setje samen naar eigen smaak. Bit-tech geeft ook aan dat op de laagste fan-stand het rad warm wordt, wat er op kan duiden dat er geen extra blokken meer aan de setup toegevoegd kunnen worden. Met de fans op 7V moet dat echter kunnen.
Wat dit setje geschikt maakt voor de newbie, is de uitgebreide handleiding met instructies voor het bouwen en onderhouden van de loop (inl. pics). Dat zal voor een hoop mensen zeer welkom zijn.
Ik ga eens kijken of dit spul in NLD te koop is.
edit:
ja, maar wel behoorlik duur...
http://www.highflow.nl/wa...-h20-220-apex-ultima.html
edit2:
https://highflow-nl.first...kies%5Bcu_id%5D=930275629
Geen idee of de link werkt, maar met een betere (verstelbare) pomp, slangen, koelpasta en fans kom ik op een geljike prijs.
Wat dit setje geschikt maakt voor de newbie, is de uitgebreide handleiding met instructies voor het bouwen en onderhouden van de loop (inl. pics). Dat zal voor een hoop mensen zeer welkom zijn.
Ik ga eens kijken of dit spul in NLD te koop is.
edit:
ja, maar wel behoorlik duur...
http://www.highflow.nl/wa...-h20-220-apex-ultima.html
edit2:
https://highflow-nl.first...kies%5Bcu_id%5D=930275629
Geen idee of de link werkt, maar met een betere (verstelbare) pomp, slangen, koelpasta en fans kom ik op een geljike prijs.
[ Voor 49% gewijzigd door Edmin op 04-05-2009 13:03 ]
Beste Tweakers,
Ik vraag me af of mijn G1/8" threads (3/8" Slangfittings) restrictief zijn t.o.v. G1/4"? (ik gebruik de Aqua Computer AquaTube rev 1.1)
Als dit het geval is schaf ik waarschijnlijk een nieuw reservoir met pomp aan (XSPC X20), anders hoef ik alleen een pomp te kopen en heb daarvoor een groter budget.
Bij voorbaat dank
Ik vraag me af of mijn G1/8" threads (3/8" Slangfittings) restrictief zijn t.o.v. G1/4"? (ik gebruik de Aqua Computer AquaTube rev 1.1)
Als dit het geval is schaf ik waarschijnlijk een nieuw reservoir met pomp aan (XSPC X20), anders hoef ik alleen een pomp te kopen en heb daarvoor een groter budget.
Bij voorbaat dank
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Mijn volledige loop is:
Bay Res -> Airplex Pro 240 Rad (bovenop de kast) -> D-Tek Fuzion v1 CPU -> X NB Block (komt nog) -> Pomp -> Bay Res
3/8" Feser Pink UV buisjes met Pink UV koelvloeistof.
Sta open voor suggesties qua loop, heb alleen gelimiteerde ruimte dus de rad moet bovenop de kast blijven en ik weet niet of ik een pomp tussen de bay res en top van de kast kwijt kan, bijzonder afhankelijk van de kast gezien ik ook nog kabelruimte en een optische drive nodig heb
Bay Res -> Airplex Pro 240 Rad (bovenop de kast) -> D-Tek Fuzion v1 CPU -> X NB Block (komt nog) -> Pomp -> Bay Res
Sta open voor suggesties qua loop, heb alleen gelimiteerde ruimte dus de rad moet bovenop de kast blijven en ik weet niet of ik een pomp tussen de bay res en top van de kast kwijt kan, bijzonder afhankelijk van de kast gezien ik ook nog kabelruimte en een optische drive nodig heb
[ Voor 41% gewijzigd door Allubz op 11-05-2009 11:18 ]
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Wat vinden jullie van deze creatie?
De kast is een benchtable dus het moederbord ligt horizontaal.Is de loop zo goed?
Ik ben nog niet helemaal klaar. Maar voordat ik ga vullen hoor ik graag wat jullie er van denken.
De EK supreme lt. Kan die ook op zon kop worden gemount? Dan komt de in/out gunstiger uit.
Ik heb mijn radiateur fans nu zo staan dat ze koude lucht van buiten naar binnen blazen.

De kast is een benchtable dus het moederbord ligt horizontaal.Is de loop zo goed?
Ik ben nog niet helemaal klaar. Maar voordat ik ga vullen hoor ik graag wat jullie er van denken.
De EK supreme lt. Kan die ook op zon kop worden gemount? Dan komt de in/out gunstiger uit.
Ik heb mijn radiateur fans nu zo staan dat ze koude lucht van buiten naar binnen blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pepperana op 14-05-2009 10:14 ]
I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head
check ff hoe de core ligt tov het waterblok, dat kan iets van 3 graden C schelen.. (core langwerpig, water gaat dwars over de core, dus over de kortste lengte zegmaar)
edit: ohja, mooie loop
en bij de i7 kan je het blok niet draaien dus dan maakt et toch niet uit, gaat alleen op voor de s775 borden..
edit: ohja, mooie loop
[ Voor 29% gewijzigd door AlexanderB op 14-05-2009 00:16 ]
hallo allemaal,
Ik heb nog nooit een PC voorzien van een waterloop dus het is allemaal relatief nieuw voor me. Nu heb ik een redelijk lawaaierige pc :
AMD Phenom II op AM2+ Foxconn A7DA
Radeon HD4870X2
Dat zijn de parts die ik wil gaan koelen. De graka is een echte noisemaker en heeft me ertoe aangezet om dit te gaan doen.
Ik heb de volgende kit in gedachte en vraag me af of het beter kan voor hetzelfde of minder geld (circa 525 euro)
Ik heb nog nooit een PC voorzien van een waterloop dus het is allemaal relatief nieuw voor me. Nu heb ik een redelijk lawaaierige pc :
Radeon HD4870X2
Dat zijn de parts die ik wil gaan koelen. De graka is een echte noisemaker en heeft me ertoe aangezet om dit te gaan doen.
Ik heb de volgende kit in gedachte en vraag me af of het beter kan voor hetzelfde of minder geld (circa 525 euro)
- Dangerden 4870X2 blok
- Swiftech Apogee GTZ
- Swiftech Apogee GTZ AMD AM2 holddown plate
- Arctic Silver
- Laing D5-MCP655
- EK-Multioption Res 150
- Black Ice GT stealth 360 rad
- Tygon R3603
- Radiator stand 360
- 3x Scythe 120mm slip stream rad.fans
- 3x Fan grills 120mm
- feser one cooling fluid
- scythe kaze master 5,25" voor fan speed en temp.
[ Voor 5% gewijzigd door thieske-bc op 16-05-2009 08:14 ]
Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.
Verwijderd
Pfff 525 euro voor je computer te koelen....niet normaal..
Ik vind het enorm veel geld. Ik kan echt niet snappen dat jullie zo makkelijk zoveel geld uitgeven.
Mijn waterkoelingset ziet er bij lange na niet zo gelikt uit als die van jullie, maar ik heb een radiator van
680x400mm voor 50 euro, helemaal uit koper vervaardigd. Dat is dus ruim 6!!! keer zoveel koeloppervlak voor een prijsje van 50 euro bij de autosloper.
Misschien ben ik wat handiger als de meeste hier (ik maak praktisch alles zelf) maar ik denk niet dat jou setje van 525 euro beter koelt als mijn setje, wat 140 euro gekost heeft (de pomp kost 90 euro).
Ik mag hopen dat je voor je dat het goed is voor dat geld, meer zeg ik er niet over..
Ik vind het enorm veel geld. Ik kan echt niet snappen dat jullie zo makkelijk zoveel geld uitgeven.
Mijn waterkoelingset ziet er bij lange na niet zo gelikt uit als die van jullie, maar ik heb een radiator van
680x400mm voor 50 euro, helemaal uit koper vervaardigd. Dat is dus ruim 6!!! keer zoveel koeloppervlak voor een prijsje van 50 euro bij de autosloper.
Misschien ben ik wat handiger als de meeste hier (ik maak praktisch alles zelf) maar ik denk niet dat jou setje van 525 euro beter koelt als mijn setje, wat 140 euro gekost heeft (de pomp kost 90 euro).
Ik mag hopen dat je voor je dat het goed is voor dat geld, meer zeg ik er niet over..
dus je hebt voor 50 euro een waterblok op je CPU en GPU zitten?
[ Voor 6% gewijzigd door thieske-bc op 16-05-2009 08:40 ]
Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.
Ik zou nog radiator bijdoen als je echt goed wilt koelen. En waarom koop je de Black Ice GT stealth 360?thieske-bc schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:13:
hallo allemaal,
Radeon HD4870X2
Ik heb de volgende kit in gedachte en vraag me af of het beter kan voor hetzelfde of minder geld (circa 525 euro)Had ik nog een andere vraag, welke fittingen kunnen jullie mij aanbevelen want hier heb ik dus 0,0 ervaring mee. Ik heb nu 13mm(1/2) EK high flow fittingen (G1/4) geselecteerd met koolance hose clamps.
- Dangerden 4870X2 blok
- Swiftech Apogee GTZ
- Swiftech Apogee GTZ AMD AM2 holddown plate
- Arctic Silver
- Laing D5-MCP655
- EK-Multioption Res 150
- Black Ice GT stealth 360 rad
- Tygon R3603
- Radiator stand 360
- 3x Scythe 120mm slip stream rad.fans
- 3x Fan grills 120mm
- feser one cooling fluid
- scythe kaze master 5,25" voor fan speed en temp.
Fan grills waarvoor ga je die gebruiken? Als de fans in je kast zitten heb je toch geen fan grills nodig
En als je goedkoper wilt.
Masterkleer inplaats van Tygon slang.
Geen Feser one cooling liquid. Maar gewoon demi water.
Een goedkopere fancontroller.
Als je het beter wilt
Beter rad van Switftech, Thermochill,Feser. En misschien wel 480 rad als het kan.
Of 2x240. En over algemeen presteert Laing DDC met een goeie top iets beter dan de D5.
Bedankt voor je reply. Zijn er nog meer mensen die er iets over kwijt willenAlexanderB schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:13:
check ff hoe de core ligt tov het waterblok, dat kan iets van 3 graden C schelen.. (core langwerpig, water gaat dwars over de core, dus over de kortste lengte zegmaar)
edit: ohja, mooie loopen bij de i7 kan je het blok niet draaien dus dan maakt et toch niet uit, gaat alleen op voor de s775 borden..
Beste Pepperanus,Pepperana schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:09:
Wat vinden jullie van deze creatie?
Dat is een zeer vermakelijke casemod die je daar gemaakt hebt. Alleen heb ik een opmerking met betrekking tot je L33T ass waterkoeling loop. De slang vanuit de pomp naar het cpu blok,(die over het mem) gaat zeker knikken als je er geen anti-knikkerveer omheen doet. Aangezien mijn L33T ass loop een zelfde opbouw heeft spreek ik uitervaring. Ik hoop dat ik je niet kwets met mijn tip, verder ziet alles er goed uit.
Succes met je verder leven enzo....
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Zelfs met Tygon is het idd wel vragen om problemen. Je zou ook een 90 graden koppeling kunnen gebruiken op het CPU blok. Maar een anti-knikkerveer is ook een oplossing.De slang vanuit de pomp naar het cpu blok,(die over het mem) gaat zeker knikken als je er geen anti-knikkerveer omheen doet.
Vandaag m'n nieuwe Feser 3x140 Monsta rad ingebouwd. Damn! dat ding is groot. Had van te voren alles opgemeten, maar toen ik hem in m'n handen had was het toch even schrikken, wat een gevaarte!
Hij past net in m'n Stacker. Was de bedoeling dat íe nog meer naar voren zat in de ruimte voor de schijven, maar dat gaat net niet lukken. dan maar zo:

Ik zit nog te wachten op wat andere meuk. Zodra dat binnen is kan ik m'n systeem verder uitbouwen.
Het worden twee Stackers naast elkaar.

Een voor alle systeem meuk en de andere voor alle watermeuk.
Die opstelling heb ik nu ook al, alleen is de huidige kast voor de watermeuk gemaakt van pisbakken staal, dus resoneert alles vrolijk mee met m'n twee Eheim 1048's. En het oog wil ook wat, PC staat in de woonkamer dus moet er wel beetje leuk uit zien.
Loop word als volgt: Feser Monsta 420 -> Res -> Swiftech D5 met EK rev2 top -> HW labs BIX2 240 rad -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 -> Feser etc.
Ik kijk het eerst even aan wat flow betreft, mocht die eventueel aan de lage kant zijn dan bouw ik een tweede Swiftech D5 in die dan in serie staat met m'n andere D5
Hij past net in m'n Stacker. Was de bedoeling dat íe nog meer naar voren zat in de ruimte voor de schijven, maar dat gaat net niet lukken. dan maar zo:

Ik zit nog te wachten op wat andere meuk. Zodra dat binnen is kan ik m'n systeem verder uitbouwen.

Die opstelling heb ik nu ook al, alleen is de huidige kast voor de watermeuk gemaakt van pisbakken staal, dus resoneert alles vrolijk mee met m'n twee Eheim 1048's. En het oog wil ook wat, PC staat in de woonkamer dus moet er wel beetje leuk uit zien.
Loop word als volgt: Feser Monsta 420 -> Res -> Swiftech D5 met EK rev2 top -> HW labs BIX2 240 rad -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 -> Feser etc.
Ik kijk het eerst even aan wat flow betreft, mocht die eventueel aan de lage kant zijn dan bouw ik een tweede Swiftech D5 in die dan in serie staat met m'n andere D5
[ Voor 14% gewijzigd door Demon_Eyez op 17-05-2009 02:39 ]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Hoi,
heb laatst ook succesvol mijn waterkoeling ingebouwd en aan de praat gekregen. De radiator die ik gebruik is een MoRa2 Pro, een gigantisch ding. Vergeleken daarbij is de Monsta rad van jou, demon-eyez, maar een klein dingetje
Deze koeler meet een halve meter bij een halve meter, maar hij koelt zelfs zonder fans wel goed. ( 720BE @1.36v, 3,2Ghz, idle 17C, load 31C ).
De setup bevat verder een Laing MPC355 en een swiftech GTZ.
Ik heb hem in mijn rack onder en achter de computers gehangen, werkt prima.
Nou wilde ik wat leuks met dit rad gaan doen. Ik heb een NAS die onder mijn hoofdpc gemonteerd is (19" rack opstelling). Helaas is deze allesbehalve stil, de stock AMD fan draait al gauw op 6000rpm, ondanks dat deze toch zeker goed gemount is. Deze moet dan ook een heethoofd, een opteron 170 koelen, maargoed.
Dat vond ik een goede smoes om ook de nas aan de waterkoeling loop te hangen, om de proc te koelen. Nou zit ik alleen te dubben hoe ik dat moet aanpakken.
Ik heb het volgende bedacht: De NAS gaat gekoeld worden met een Swiftech Apogee Drive 350 (deze). Vervolgens wordt deze miniloop direct gekoppeld aan de radiator dmv 2 Y-splitters.
Het doel hiervan is dat de main pc en de nas onafhankelijk van elkaar watergekoeld kunnen draaien, maar ook allebij kunnen draaien, én ze moeten gebruik maken van hetzelfde rad. Ik heb even een schema gekrabbeld in paint:

Na enig research gedaan te hebben, begreep ik dat er eventueel ventielen moeten komen bij de Y-splitters, voor het geval dat je maar een van de twee systemen gebruikt. Anders zou de pomp van de ene subloop ook de pomp in de andere subloop gaan aandrijven, en dat heeft geen enkel nut.
Het heeft ook geen zin om simpelweg een cpu-koelblokje aan de bestaande loop te hangen, omdat de pomp immers in het hoofdsysteem zit, en de nas moet ook aan kunnen staan zonder dat de hoofd pc ook aan staat.
Daarom ben ik heel erg nieuwschierig hoe jullie denken dat ik dit het beste kan aanpakken
heb laatst ook succesvol mijn waterkoeling ingebouwd en aan de praat gekregen. De radiator die ik gebruik is een MoRa2 Pro, een gigantisch ding. Vergeleken daarbij is de Monsta rad van jou, demon-eyez, maar een klein dingetje
De setup bevat verder een Laing MPC355 en een swiftech GTZ.
Ik heb hem in mijn rack onder en achter de computers gehangen, werkt prima.
Nou wilde ik wat leuks met dit rad gaan doen. Ik heb een NAS die onder mijn hoofdpc gemonteerd is (19" rack opstelling). Helaas is deze allesbehalve stil, de stock AMD fan draait al gauw op 6000rpm, ondanks dat deze toch zeker goed gemount is. Deze moet dan ook een heethoofd, een opteron 170 koelen, maargoed.
Dat vond ik een goede smoes om ook de nas aan de waterkoeling loop te hangen, om de proc te koelen. Nou zit ik alleen te dubben hoe ik dat moet aanpakken.
Ik heb het volgende bedacht: De NAS gaat gekoeld worden met een Swiftech Apogee Drive 350 (deze). Vervolgens wordt deze miniloop direct gekoppeld aan de radiator dmv 2 Y-splitters.
Het doel hiervan is dat de main pc en de nas onafhankelijk van elkaar watergekoeld kunnen draaien, maar ook allebij kunnen draaien, én ze moeten gebruik maken van hetzelfde rad. Ik heb even een schema gekrabbeld in paint:

Na enig research gedaan te hebben, begreep ik dat er eventueel ventielen moeten komen bij de Y-splitters, voor het geval dat je maar een van de twee systemen gebruikt. Anders zou de pomp van de ene subloop ook de pomp in de andere subloop gaan aandrijven, en dat heeft geen enkel nut.
Het heeft ook geen zin om simpelweg een cpu-koelblokje aan de bestaande loop te hangen, omdat de pomp immers in het hoofdsysteem zit, en de nas moet ook aan kunnen staan zonder dat de hoofd pc ook aan staat.
Daarom ben ik heel erg nieuwschierig hoe jullie denken dat ik dit het beste kan aanpakken
Makkelijk... het is nu eenmaal een hobby. En met uitzondering van een full-cover VGA blok, kan alles mee naar je volgende bak.Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:26:
Maar dat is alleen een rad. Een goed 360 rad kost je het dubbele, maar ook jij moet pomp,koelblok(ken), slangen, etc. hebben.Mijn waterkoelingset ziet er bij lange na niet zo gelikt uit als die van jullie, maar ik heb een radiator van
Handiger... ach, ik kan zelf ook best een rad uit een auto gebruiken, maar ik zou niet weten waar ik het kwijt moest. Het oog wil ook wat en ik weiger een lomp blok koper op mijn bureau neer te zetten.Misschien ben ik wat handiger als de meeste hier (ik maak praktisch alles zelf) maar ik denk niet dat jou setje van 525 euro beter koelt als mijn setje, wat 140 euro gekost heeft (de pomp kost 90 euro).
Misschien leuk om je koelprestaties eens hier te posten?Ik mag hopen dat je voor je dat het goed is voor dat geld, meer zeg ik er niet over..
Die monsta doet zijn naam wel eer aan, wat voor fans heb je erop zitten?Demon_Eyez schreef op zondag 17 mei 2009 @ 02:32:
Vandaag m'n nieuwe Feser 3x140 Monsta rad ingebouwd. Damn! dat ding is groot. Had van te voren alles opgemeten, maar toen ik hem in m'n handen had was het toch even schrikken, wat een gevaarte!
De eerste stacker, ideale kasten zijn dat. Ook al zijn ze nu al 4 jaar oud.
Mijn stacker heeft nu alleen, een 240mm heatercore onderin. Maar ik ga die vervangen voor 280 rad en een 240 rad voorin en misschien een 140 rad bovenin of een 240 rad bovenin. Zal ook wel goed koelen denk ik. Mensen ervaring trouwens met magicool radiators? Ik heb een test gezien op xtremesystems. Daar scoorden ze wel goed, en ze zijn goedkoop. 240 slim rad voor 28 euro. Ze komen trouwens in Juli ook met 140/280 radiators.
Persoonlijk geen ervaring mee. Wel met een soort gelijk budget merk, namelijk Alphacool. Stuk goedkoper dan alle high-end merken, en het koelt maar ietsjes minder.Mensen ervaring trouwens met magicool radiators ?
Als die dingen er op Xtremesystems goed uitkomen zou ik ze gewoon aanschaffen.
50 euro voor een slooprad? ik zeg afgezet. Dat kan je makkelijk voor 10 -15 euro halen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:26:
leuk voor je dat je alles zo 'goedkoop' haalt en dat je handig bent. Andere zijn dat niet of willen gewoon een gelikte bak zonder lelijke troep erin.
Ik heb er drie 140mm Sharkoon 1500rpm fans opzitten. Ze komen aan een fan controller te hangen dus ze zullen voornamelijk op 5v-7v draaien zodat ze lekker stil zijn. Voor het draaien van benches zet ik ze dan op 12v.Zenix schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:05:
[...]
Die monsta doet zijn naam wel eer aan, wat voor fans heb je erop zitten?
De eerste stacker, ideale kasten zijn dat. Ook al zijn ze nu al 4 jaar oud.
Mijn stacker heeft nu alleen, een 240mm heatercore onderin. Maar ik ga die vervangen voor 280 rad en een 240 rad voorin en misschien een 140 rad bovenin of een 240 rad bovenin. Zal ook wel goed koelen denk ik. Mensen ervaring trouwens met magicool radiators? Ik heb een test gezien op xtremesystems. Daar scoorden ze wel goed, en ze zijn goedkoop. 240 slim rad voor 28 euro. Ze komen trouwens in Juli ook met 140/280 radiators.
140mm begint idd steeds meer door te komen als die nieuwe maat.
Ik heb voordat ik voor die Feser Monsta ben gegaan ook zitten kijken naar een MoRa. Dat is inderdaad een bakbeest! zeker als je hem volpropt met 9 fans.Rian schreef op zondag 17 mei 2009 @ 11:57:
Hoi,
heb laatst ook succesvol mijn waterkoeling ingebouwd en aan de praat gekregen. De radiator die ik gebruik is een MoRa2 Pro, een gigantisch ding. Vergeleken daarbij is de Monsta rad van jou, demon-eyez, maar een klein dingetjeDeze koeler meet een halve meter bij een halve meter, maar hij koelt zelfs zonder fans wel goed. ..
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Ik heb er een pakketje van 9 Yate-loon fans bij besteld, bij aquatuning.nl (link). Dit schijnen redelijke fans te zijn, niet de besten. Ze zijn relatief stil. Je moet er niet aan denken wat voor dure grap het wordt als je 9 topkwaliteit fans op zo'n rad wilt monterenIk heb voordat ik voor die Feser Monsta ben gegaan ook zitten kijken naar een MoRa. Dat is inderdaad een bakbeest! zeker als je hem volpropt met 9 fans.maar vond hem bij nader inzien toch te groot, kon hem ook niet wegwerken in m'n stacker. Wat voor fans gebruik je?

Dat ding is idd ook nauwelijks geschikt om fatsoenlijk op een standaard case te monteren, maar misschien is het wel grappig om dat ding aan de zijkant van je case te hangen. Handig is anders iig.
[ Voor 0% gewijzigd door Rian op 17-05-2009 16:59 . Reden: typo ]
Mijn doelstelling is ook niet per definitie een bench-systeem. Ik speel gewoon veel games en graag op hoge settings. De stock-cooler van mijn HD4870X2 is zelfs idle al heel hoorbaar en van dat geluid wil ik vanaf zonder een compromis te moeten doen t.o.v. de prestaties. Bovendien ben ik erg gecharmeerd van de schaalbaarheid en flexibiliteit van een WC. Bied me meer mogelijkheden dan luchtkoeling.
Ondanks een redelijke handigheid voel ik me niet genegen om met een (auto)radiator te gaan werken. Ik heb het spul hier in de woonkamer staan en het is gewoon een keus in onder andere esthetisch opzicht.
Ik sleutel 30 tot 50 pc's in elkaar per jaar en sta nu al jaren te trappelen om aan een wc te beginnen.
Dat is me wel 500 tot 600 euro waard,
Wie kan me goede fittingen adviseren? Moet ik dan nog teflon gaan gebruiken of sealed een O-ring voldoende?
Ondanks een redelijke handigheid voel ik me niet genegen om met een (auto)radiator te gaan werken. Ik heb het spul hier in de woonkamer staan en het is gewoon een keus in onder andere esthetisch opzicht.
Ik sleutel 30 tot 50 pc's in elkaar per jaar en sta nu al jaren te trappelen om aan een wc te beginnen.
Dat is me wel 500 tot 600 euro waard,
Wie kan me goede fittingen adviseren? Moet ik dan nog teflon gaan gebruiken of sealed een O-ring voldoende?
Ik zou altijd teflon gebruiken. Er is een reden waarom de professionele pijpenfitter het gebruikt: veiligheid.
Vergeet verder niet een paar slangenklemmen te kopen bij de lokale Gamma.
Vergeet verder niet een paar slangenklemmen te kopen bij de lokale Gamma.
Ik kan je de volgende aanraden.Wie kan me goede fittingen adviseren? Moet ik dan nog teflon gaan gebruiken of sealed een O-ring voldoende?
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3116&c=189
Teflon of O-ringen gebruiken is niet nodig. Gewoon de ring op de slang doen. Slang op de fitting, en de ring aandraaien. Je kan dan gaan trekken aan de slang en nog zal ie niet los gaan. Verder hoef je ook niets extra's te gebruiken.
Ik gebruik die dingen al jaren en ze bevallen mij erg goed. Het mooie is gewoon dat als je de ring vast draait het ook echt muur vast zit. Zelfs met veel kracht aan de slang gaan trekken is niet voldoende om het los te krijgen. Je weet dan gewoon 100% zeker dat het echt vast zit. Dus een beetje in de PC prutsen kan prima zonder bang te zijn dat er iets los gaat.
Waarom zou je dat doen ? Zonder gaat ook echt prima. Draai hier al jaren zonder en heb nog nooit een lek gehad bij een fitting. Sowieso hebben die fittingen die ik aangeef er standaard O-ringen op zitten. Gewoon goed aandraaien is voldoende, maar ook weer niet te vast.Ik zou altijd teflon gebruiken.
Met normale fittingen en slangklemmen zou ik sowieso niet gaan draaien. Juist als je moet gaan werken met slangklemmen kan het mis gaan. De fittingen van FH die ik aangeef zijn veel veiliger. Die worden ook zo'n beetje het meeste gebruik in de WC wereld. Kijk maar eens op XtremeSystems.Vergeet verder niet een paar slangenklemmen te kopen bij de lokale Gamma.
Als er dan toch met normale fittingen gewerkt gaat worden neem dan geen slangklemmen maar tie-rips. Die slangklemmen hebben soms de neiging om op de ene plek veel meer druk te geven dan op de andere plek. Waardoor er stukken kunnen zijn waar zelfs helemaal geen druk zit. Ik heb in het verleden ook eens met slangklemmen gewerkt, en ik vind het echt helemaal niets. Die fittingen van FH zijn echt zoveel beter en veiliger.
Enige nadeel van die FH fittingen is dat soms de slang mee gaat draaien als je de ring vast draait. Maar ook dat is prima op te lossen en ze hebben er niet allemaal last van.
[ Voor 42% gewijzigd door PilatuS op 17-05-2009 21:48 ]
Dat het nog niet gebeurd is, zegt natuurlijk weinig. Punt is dat met harde materialen een duurzame waterdichte verbinding zeer moeilijk tot stand komt. Teflon lost dat soort problemen eenvoudig op. Het kost bijna niets, is maar een heel klein beetje moeite, je ziet er niets van en toch is het een stuk veiliger.PilatuS schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:31:
[...]
Waarom zou je dat doen ? Zonder gaat ook echt prima. Draai hier al jaren zonder en heb nog nooit een lek gehad bij een fitting. Sowieso hebben die fittingen die ik aangeef er standaard O-ringen op zitten. Gewoon goed aandraaien is voldoende, maar ook weer niet te vast.
Zelf gebruik ik het iig wel met Feser fittingen.
Dat het nog niet gebeurt is zegt niet alles nee. Maar ik werk al een jaar of 5 zonder teflon en nog nooit heb ik een lek gehad. Van andere mensen heb ik ook nog nooit gehoord dat het ergens is gaan lekken.Dat het nog niet gebeurd is, zegt natuurlijk weinig
Daar is de O-ring dan ook voor.Punt is dat met harde materialen een duurzame waterdichte verbinding zeer moeilijk tot stand komt.
Die problemen heb ik nog nooit gezien of meegemaakt. Maar verder heb je gelijk dat het extra veilig is. Het kan ook zeker geen kwaad, ik denk alleen dat het zwaar overbodig is.Teflon lost dat soort problemen eenvoudig op. Het kost bijna niets, is maar een heel klein beetje moeite, je ziet er niets van en toch is het een stuk veiliger.
[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 17-05-2009 21:53 ]
Ja klopt, Teflon is nutteloos met O-ring. Gebruik zelf ook nooit Teflon en draai toch al 4 jaar wc.PilatuS schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:52:
[...]
Die problemen heb ik nog nooit gezien of meegemaakt. Maar verder heb je gelijk dat het extra veilig is. Het kan ook zeker geen kwaad, ik denk alleen dat het zwaar overbodig is.
* Edmin kijkt naar zijn getapete fittingen...
Dubbel genaaid houdt beter!
Dubbel genaaid houdt beter!
Dank voor de heldere antwoorden.
Ik gebruik ook altijd teflon. Waarom? precies zoals Ed_L hierboven aangeeft. 
Verder heb ik wel lekkende slangkoppelingen gehad, tot twee maal toe. Dat was beide keren (twee verschillende modellen) met een full cover GPU blok waar de slanpilaren in het plexi moesten wortden geschoeft. Beide keren had ik daar een druppel hangen. Was vergeten om daar teflon te gebruiken.
Maar da's is wel de enige keer geweest verder heb ik nooit een lekkage gehad, maar goed, ik gebruik sinds dag 1 teflon
Ik gebruik ook tie-wraps, maar kans op los schieten is er hier absoluut niet bij. Ik gebruik 13mmOD slangpilaren met 10mm ID slang. Voordat ik die slang uberhaupt op m'n pilaren krijg moet ik het eerst verwarmen en uitrekken. Eenmaal erop zit het muurvast.
Verder heb ik wel lekkende slangkoppelingen gehad, tot twee maal toe. Dat was beide keren (twee verschillende modellen) met een full cover GPU blok waar de slanpilaren in het plexi moesten wortden geschoeft. Beide keren had ik daar een druppel hangen. Was vergeten om daar teflon te gebruiken.
Maar da's is wel de enige keer geweest verder heb ik nooit een lekkage gehad, maar goed, ik gebruik sinds dag 1 teflon

Ik gebruik ook tie-wraps, maar kans op los schieten is er hier absoluut niet bij. Ik gebruik 13mmOD slangpilaren met 10mm ID slang. Voordat ik die slang uberhaupt op m'n pilaren krijg moet ik het eerst verwarmen en uitrekken. Eenmaal erop zit het muurvast.
Demon_Eyez schreef op zondag 17 mei 2009 @ 02:32:
[afbeelding]
[afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Repostje (schijnt verloren te zijn gegaan)
Beste Tweakers,
Mijn volledige loop is:
Beste Tweakers,
Mijn volledige loop is:
Nice!nero355 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:13:
[...]
Ik wil ooit zoiets gaan bouwen met deze case : Lian Li PC-343B
![]()
Het is beter om alles hetzelfde te hebben, of het erg restrictief is geen idee.Maar je kan ook een T-line doen, is goedkoper dan res en heb je genoeg geld over voor pomp.Allubz schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:20:
Repostje (schijnt verloren te zijn gegaan)
Beste Tweakers,
Mijn volledige loop is:
Helaas heb ik geen ruimte meer voor een T-Line. De kast is vrijwel vol aan alle kanten.
Alles hetzelfde helpt me niet zoveel, bedoel je de G-draden of qua merk-keuze?
Mijn vraag betrekt zich vnl. op de G-draden en of de X20 combo een goede keuze is.
Alles hetzelfde helpt me niet zoveel, bedoel je de G-draden of qua merk-keuze?
Mijn vraag betrekt zich vnl. op de G-draden en of de X20 combo een goede keuze is.
Must read topic op XtremeSystems. Een 20 tal waterblokken en hun flow/performance op het i7 platform.

bron: http://www.xtremesystems....php?p=3797691&postcount=1
Het verbaast me nogal dat een nieuwkomer als EK beter presteert dan Swiftech en D-Tek, althans met hun LT want de Supreme is een regelrechte flowkiller

Het verbaast me nogal dat een nieuwkomer als EK beter presteert dan Swiftech en D-Tek, althans met hun LT want de Supreme is een regelrechte flowkiller
[ Voor 14% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-05-2009 15:06 ]
Verwijderd
Wat ben ik hier een poos niet geweest zeg. M'n setup heeft aan 1 stuk doorgedraaid, en wel een jaar bijna. Punt nu, m'n ozo solide tdx van DangerDen is bij de mountingholes gaan brokkelen en zit nu scheef op de heatsink van m'n cpu.
Nou had ik eerder al een D5 met een storing, komt dit er ook nog eens bij. Jawel, gekocht bij BG die nu klaarblijkelijk het strijdbijltje erbij neer heeft gelegd.
Een ander block dus voor m'n am3 opstelling. Waarom ik dit post komt doordat ik wil weten welk block heden uber is voor mijn platform...
Dangerden zie ik niet meer terug, dit ook door de rompslomp van het mailen naar de US en wat qua shop in Nederland.
Hebben jullie suggesties?
Nou had ik eerder al een D5 met een storing, komt dit er ook nog eens bij. Jawel, gekocht bij BG die nu klaarblijkelijk het strijdbijltje erbij neer heeft gelegd.
Een ander block dus voor m'n am3 opstelling. Waarom ik dit post komt doordat ik wil weten welk block heden uber is voor mijn platform...
Dangerden zie ik niet meer terug, dit ook door de rompslomp van het mailen naar de US en wat qua shop in Nederland.
Hebben jullie suggesties?
Jazeker, die Supreme LT heeft ideale prijs/prestatie verhouding. Als ik nu een blok moest kopen voor i7 zou dat hem worden. de HK 3.0 is natuurlijk de beste. Maar ik vind prijsverschil niet waard.Demon_Eyez schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:00:
Must read topic op XtremeSystems. Een 20 tal waterblokken en hun flow/performance op het i7 platform.
ik ga binenenkort ook de LT kopen, voor 30 euro en bijna bovenaan de charts, hoe kan het nog beter?
Gelukkig geen miskoop gedaanAlexanderB schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:48:
ik ga binenenkort ook de LT kopen, voor 30 euro en bijna bovenaan de charts, hoe kan het nog beter?
Bestel wel even de EK backplate dan kun je hem goed aandraaien.
[ Voor 6% gewijzigd door Pepperana op 20-05-2009 18:53 ]
hm, heb n thermalright backplate, gaat ook wel werken denk ik zo
(en anders ff n ander setje schroeven halen wat dr op past
[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 20-05-2009 18:58 ]
M'n nieuwe W.C. is nagenoeg helemaal klaar. Alleen deze week m'n Watercool HK 3.0 CPU block nog inbouwen en dan is het af. Temps zijn al een stuk beter dan m'n voorgaande systeem.
Oude systeem gaf met LinX 93 graden Full load met m'n Q9650 @ 4450MHz en 1.425v
Loop oud:
HW labs BIX2 240 rad -> HW Labs BIP2 240 rad -> Res -> Eiheim 1048 -> Eheim 1048 -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 ->
Nieuwe systeem geeft 83 graden Full load @ 4450MHz en 1.425v, dus een verschil van 10 graden.
Loop nieuw:
Feser Monsta 420 -> Res -> Swiftech D5 met EK rev2 top -> HW labs BIX2 240 rad -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 ->
Ik heb dus m'n twee Eheim 1048's in serie ingeruild voor een Swiftech D5 pomp met EK rev 2 top. Die pomp is echt fluisterstil.
De Feser Monsta rad doet z'n werk ook prima gezien de temps. Alle blokken heb ik nog hetzelfde gehouden. Toegegeven het kost wat, maar aangezien m'n vorige systeem het ook 4 jaar heeft uitgehouden verwacht ik hiermee ook wel even mee vooruit te kunnen 

Onder de systeem kast moeten nog wielstjes komen zoals bij de WC kast, dan nog paar kabeltjes wegwerken in de systeem kast en klaar is case
Oude systeem gaf met LinX 93 graden Full load met m'n Q9650 @ 4450MHz en 1.425v
Loop oud:
HW labs BIX2 240 rad -> HW Labs BIP2 240 rad -> Res -> Eiheim 1048 -> Eheim 1048 -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 ->
Nieuwe systeem geeft 83 graden Full load @ 4450MHz en 1.425v, dus een verschil van 10 graden.
Loop nieuw:
Feser Monsta 420 -> Res -> Swiftech D5 met EK rev2 top -> HW labs BIX2 240 rad -> DTek Fusion -> Mips NB -> Mips MosFet -> OCZFlex 2 -> Swiftech MCW60 -> Swiftech MCW60 ->
Ik heb dus m'n twee Eheim 1048's in serie ingeruild voor een Swiftech D5 pomp met EK rev 2 top. Die pomp is echt fluisterstil.

Onder de systeem kast moeten nog wielstjes komen zoals bij de WC kast, dan nog paar kabeltjes wegwerken in de systeem kast en klaar is case
[ Voor 10% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-05-2009 19:48 ]
@Demon_Eyez.
Erg vette setup hoor !
Wel extreem dat je de CPU op 83 graden laat draaien. Geeft wel aan dat die CPU met die OC echt enorm veel warmte produceert. Aan de rad's kan het niet liggen. Teminste ik neem aan dat het water niet echt warm wordt met zoveel oppervlakte ? Zou je CPU blok dan niet de bottleneck zijn ?
Heb ik nog 1 vraagje. Je zegt dat die Swiftech pomp super stil is. Is ie ook echt een stuk stiller dan 1 Eheim 1048 ? Ik ben altijd opzoek naar de stilste onderdelen, dus als die Swiftech pomp echt super stil is dan wil ik die wel een keer gaan aanschaffen.
Heeft iemand anders misschien info over welke pomp het stilste is ? Natuurlijk is flow en druk ook belangrijk maar het gaat mij persoonlijk meer om de stilte.
Erg vette setup hoor !
Wel extreem dat je de CPU op 83 graden laat draaien. Geeft wel aan dat die CPU met die OC echt enorm veel warmte produceert. Aan de rad's kan het niet liggen. Teminste ik neem aan dat het water niet echt warm wordt met zoveel oppervlakte ? Zou je CPU blok dan niet de bottleneck zijn ?
Heb ik nog 1 vraagje. Je zegt dat die Swiftech pomp super stil is. Is ie ook echt een stuk stiller dan 1 Eheim 1048 ? Ik ben altijd opzoek naar de stilste onderdelen, dus als die Swiftech pomp echt super stil is dan wil ik die wel een keer gaan aanschaffen.
Heeft iemand anders misschien info over welke pomp het stilste is ? Natuurlijk is flow en druk ook belangrijk maar het gaat mij persoonlijk meer om de stilte.
Ik denk ook dat m'n CPU block de bottleneck is. Ook vermoed ik dat de IHS niet mooi vlak is. Maar goed, van de week gaat het DTek Fuzion block eruit en komt daar een Watercool Hk 3.0 voor in de plaats. als ik de grafiek bekijk die ik hier eerder plaatste verwacht ik wel nog 5 graden te winnen.
In de grafiek staan de results van de rev2 van het Fuzion block en ik heb de rev1 versie. Nu is daar onderling ook al weer een verschil van zo'n 2 a 3 graden.
De IHS lappen doe ik nog niet, daar is de proc te nieuw voor, en de Watercool HK 3.0 heeft zo'n dunne baseplaat dat deze vervormt. Maar dat is ook de bedoeling van het ontwerp. Daarom koelt dat ding zo goed. De baseplaat vormt zich aan de IHS van je proc. Die baseplaat moet je dus ook nooit lappen.
Momenteel staat Prime op de achtergrond te draaien met Large FTT's en is de max core temp 63 graden (voorheen 75 graden). Dus ik maak me niet echt zorgen om de LinX temps, die draai ik toch nagenoeg niet, alleen voor stabiliteits benches.
Met m'n Eheim pompjes hoorde ik toch altijd een lichte brom. Dan moest het wel heel stil zijn, maar als je er eenmaal op gaat letten dan valt het toch op. Ook omdat m'n Eheim altijd continu aanstonden, ook als de pc uit stond, was dat soms toch wel irritant. Ondanks dat ik voor beide pompjes een ontkoppeling set had.
Kan ook beetje gelegen hebben aan m'n oude WC kast, dat was een flutkast gemaakt van pisbakken staal, dus die resoneerde toch vrolijk mee.
Maar ik kan je die Swiftech D5 Vario echt aanraden. Hij heeft een veel betere flow en head presure dan de twee 1048's in serie, maar is gewoon muisstil, zeker in combinatie met die spons-ontkoppelingsset. De EK Top zorgt nog een keer voor nog betere prestaties, alles bij elkaar een meesterlijk combo. Ook heeft de pomp een potmeter zodat je het RPM kan aanpassen.
In de grafiek staan de results van de rev2 van het Fuzion block en ik heb de rev1 versie. Nu is daar onderling ook al weer een verschil van zo'n 2 a 3 graden.
De IHS lappen doe ik nog niet, daar is de proc te nieuw voor, en de Watercool HK 3.0 heeft zo'n dunne baseplaat dat deze vervormt. Maar dat is ook de bedoeling van het ontwerp. Daarom koelt dat ding zo goed. De baseplaat vormt zich aan de IHS van je proc. Die baseplaat moet je dus ook nooit lappen.
Momenteel staat Prime op de achtergrond te draaien met Large FTT's en is de max core temp 63 graden (voorheen 75 graden). Dus ik maak me niet echt zorgen om de LinX temps, die draai ik toch nagenoeg niet, alleen voor stabiliteits benches.
Met m'n Eheim pompjes hoorde ik toch altijd een lichte brom. Dan moest het wel heel stil zijn, maar als je er eenmaal op gaat letten dan valt het toch op. Ook omdat m'n Eheim altijd continu aanstonden, ook als de pc uit stond, was dat soms toch wel irritant. Ondanks dat ik voor beide pompjes een ontkoppeling set had.
Kan ook beetje gelegen hebben aan m'n oude WC kast, dat was een flutkast gemaakt van pisbakken staal, dus die resoneerde toch vrolijk mee.
Maar ik kan je die Swiftech D5 Vario echt aanraden. Hij heeft een veel betere flow en head presure dan de twee 1048's in serie, maar is gewoon muisstil, zeker in combinatie met die spons-ontkoppelingsset. De EK Top zorgt nog een keer voor nog betere prestaties, alles bij elkaar een meesterlijk combo. Ook heeft de pomp een potmeter zodat je het RPM kan aanpassen.
[ Voor 7% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-05-2009 20:18 ]
Ik denk dat je IHS idd ook niet helemaal vlak is. Ik draai zelf met een gelapte Q6600 en die temps zijn heel erg netjes. Draai ook wel op een laag voltage, maar dat lappen heeft ook zeker veel invloed. Maarja om zo'n dure en nieuwe CPU te gaan lappen is ook weer zoiets.
Ben wel benieuwd naar je temps met dat nieuwe CPU blok. Van dat ontwerp van de baseplate wist ik nog niet. Erg interessant dat ontwerp, en ook nog eens goedkoper dan een blok met dikke baseplate. Je zou bijna kunnen zeggen dat het water in direct contact staat met de CPU.
Die brom van de Eheim 1048 die jij beschijft heb ik precies zo. Bijna niet te horen, maar in een stille kamer wel. Nu vind ik dat al behoorlijk stil, maar dat het nog stiller kan is mooi om te horen. Helemaal als er ook nog eens veel betere prestaties bij komen.
Ben wel benieuwd naar je temps met dat nieuwe CPU blok. Van dat ontwerp van de baseplate wist ik nog niet. Erg interessant dat ontwerp, en ook nog eens goedkoper dan een blok met dikke baseplate. Je zou bijna kunnen zeggen dat het water in direct contact staat met de CPU.
Die brom van de Eheim 1048 die jij beschijft heb ik precies zo. Bijna niet te horen, maar in een stille kamer wel. Nu vind ik dat al behoorlijk stil, maar dat het nog stiller kan is mooi om te horen. Helemaal als er ook nog eens veel betere prestaties bij komen.
Net nog even geluisterd , echt m'n oor naast de pomp maar op stand 5 hoor ik hem heeeel lichtjes, zet ik hem op stand 4 dan is het gewoon totaal stil. Maar goed stand 5 is ook onhoorbaar want met de kast dicht is het gewoon niet te horen
Ik zit nog even te kijken voor een Meanwell PSU zodat ik m'n pomp op 13.1v kan laten draaien, zorgt voor zo'n 10-15% extra prestatie. Mooie van die D5 Vario is dat je hem ook aan een 24V psu kan hangen, opzich wordt daar dan weer 13.1v van gemaakt door de pomp zelf.
Dus denk dat ik van de week een Meanwell 15v PSU aanchaf voor 35 euro. Je weet wel, zo'n TEC PSU maar dan maar 100W 6.7A en 15V:

http://www.display.nl/Voe...e-Meanwell/S-100F-15.html
Ik zit nog even te kijken voor een Meanwell PSU zodat ik m'n pomp op 13.1v kan laten draaien, zorgt voor zo'n 10-15% extra prestatie. Mooie van die D5 Vario is dat je hem ook aan een 24V psu kan hangen, opzich wordt daar dan weer 13.1v van gemaakt door de pomp zelf.
Dus denk dat ik van de week een Meanwell 15v PSU aanchaf voor 35 euro. Je weet wel, zo'n TEC PSU maar dan maar 100W 6.7A en 15V:

http://www.display.nl/Voe...e-Meanwell/S-100F-15.html
Vorige week wilde mijn laing ddc pomp ineens niet mee werken, een of ander contactje was slecht. gevolg is een gesmolten blok op me gpu
het beeld ging uit en ik rook wat aparts..... Na vervanging van het blok deet alles het nog gewoon
Lang leve de beveiligingen
oh, dat is niet leuk.. 
ik zit een beetje met n dilemma, voor mn hd4870, de MCW60-R + losse mem en mosfet blokjes, of de MCW60-4870 (met mem em mosfetkoeler geintegreerd) qua prijs lijkt het amper uit te maken, maar die ramsinkjes zijn dan ook schreeuwend duur (terwijl ik zeker weet dat ik ze laatst ergens heel goedkoop gezien heb, geen idee meer waar
)
MCW60-4870 besteld

ik zit een beetje met n dilemma, voor mn hd4870, de MCW60-R + losse mem en mosfet blokjes, of de MCW60-4870 (met mem em mosfetkoeler geintegreerd) qua prijs lijkt het amper uit te maken, maar die ramsinkjes zijn dan ook schreeuwend duur (terwijl ik zeker weet dat ik ze laatst ergens heel goedkoop gezien heb, geen idee meer waar
MCW60-4870 besteld
[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 30-05-2009 01:35 ]
Ik ga voor de volgende oplossing:AlexanderB schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:05:
oh, dat is niet leuk..
ik zit een beetje met n dilemma, voor mn hd4870, de MCW60-R + losse mem en mosfet blokjes, of de MCW60-4870 (met mem em mosfetkoeler geintegreerd) qua prijs lijkt het amper uit te maken, maar die ramsinkjes zijn dan ook schreeuwend duur (terwijl ik zeker weet dat ik ze laatst ergens heel goedkoop gezien heb, geen idee meer waar)
MCW60-4870 besteld![]()
GPU-only blokje, kap van de koeler van mijn 4890 eraf en het koelblok demonteren. coolerbase laten zitten en de fan aangesloten laten. GPU-only blokje monteren en custom fanprofile aanmaken waarbij het ding constant op 15% draait.
Ik heb net mijn Xchanger binnen. In de handleiding staat dat de garantie vervalt als je teflon gebruikt, omdat het los kan laten en in het rad kan gaan zitten....
Toch maar eens zonder teflon proberen dan.
als je fittingen met O-ringen hebt, gewoon zonder doen 
die rode plaat en fan laten zitten ziet dr echt niet uit, voor mij *de* reden om dat niet te doen..

ziet dr imo n stuk beter uit..
die rode plaat en fan laten zitten ziet dr echt niet uit, voor mij *de* reden om dat niet te doen..

ziet dr imo n stuk beter uit..
Dat is idd wel een mooi blokje... Kan je die mosfet plaat ook demonteren en vervangen als je van graka wisselt?
Looks is voor mij absoluut niet van belang. De kast gaat dicht. Koeling en stilte ftw.
edit: ik heb nu een volledige set Feser schroeffittingen, muv de fittingen op mijn GTZ. Swiftech raad het af deze te vervangen.
Looks is voor mij absoluut niet van belang. De kast gaat dicht. Koeling en stilte ftw.
edit: ik heb nu een volledige set Feser schroeffittingen, muv de fittingen op mijn GTZ. Swiftech raad het af deze te vervangen.
[ Voor 24% gewijzigd door Edmin op 31-05-2009 14:46 ]
ja, die mosfet heatpipe zit dr gewoon los tussen geschroefd, mem stukken zitten wel vast, maar zover ik kan zien past dat op de mem layouts van alle kaarten die ik tot nu toe gehad heb..
Een klein vraagje is het een goed idee om achter een antec 300 case een 3x120mm rad te hangen? Ik weet dat het kan maar of het goed zal werken en zijn voor de case. Dus zou het de case lukken om een 360rad te kunnen houden, zo nee. Met een versteviging plaat wel dan?
En wat is het verschil tussen een 0.5 inch en een 10mm?
En wat is het verschil tussen een 0.5 inch en een 10mm?
[ Voor 9% gewijzigd door PRaGA88 op 31-05-2009 19:42 ]
Zolang je de ophanginspunten aan het frame maakt en niet aan het plaatwerk, moet het kunnen.PRaGA88 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 19:40:
Een klein vraagje is het een goed idee om achter een antec 300 case een 3x120mm rad te hangen? Ik weet dat het kan maar of het goed zal werken en zijn voor de case. Dus zou het de case lukken om een 360rad te kunnen houden, zo nee. Met een versteviging plaat wel dan?
Ongeveer 2,5mmEn wat is het verschil tussen een 0.5 inch en een 10mm?
http://josje.bouwt.com/ho...agina.php?paginaid=271085
Verwijderd
Ik heb zelf de rode plaat wel laten zitten, maar zonder de fan, ik ga nu wel even een 80mm fan op mn thermalright sb koeler plaatsen zodat de zalman heatsinks ietsje meer airflow hebben, kaart werd aardig warm, al houdt mn d-tek gfx v2 de gpu mooi koel (max 40 graden)AlexanderB schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:42:
Met die 0.5inch en 10mm bedoel ik iets anders op de zerocom computer webshop staan er 2versies. De 0.5inch versie en de 10mm versie, maar waar wijst dit op?
Twee versies waarvan? Sorry, maar je zal toch echt wat duidelijker en vollediger moeten zijn in je beschrijving. Twee soorten cases? Twee soorten rads? Welke merken? Link?
je hebt wel 1/2 (inch) en 3/8 (inch) = +/- 10 mm slangaansluitingen.. dan moet je eerst bedenken welke slangen je wilt gebruiken..
Azo, dan weet ik genoeg ty.
Maar is het nu erg als je een 360rad achter je case hangt. En 2 videokaarten hebt en de psu vanonder zit?
Of moet ik heb dan gewoon vergenoeg hangen?
En wie weet welk full cover blok op de 4770 past.
Maar is het nu erg als je een 360rad achter je case hangt. En 2 videokaarten hebt en de psu vanonder zit?
Of moet ik heb dan gewoon vergenoeg hangen?
En wie weet welk full cover blok op de 4770 past.
[ Voor 26% gewijzigd door PRaGA88 op 01-06-2009 13:16 ]
Stel dat je geen reservoir in je setup hebt, maar een T-stuk, dan behoudt het water zijn snelheid. Als het dan de pomp ingaat met hogere snelheid, nemen de prestaties toe, toch? Je zou dus een minder sterke pomp kunnen gebruiken en toch genoeg debiet behouden.
Dus wat presteert beter? T-stuk i.p.v. reservoir of maakt het niets uit? Het maakt me niet uit of het verschil in de praktijk niet te merken is, beter is beter.
Dus wat presteert beter? T-stuk i.p.v. reservoir of maakt het niets uit? Het maakt me niet uit of het verschil in de praktijk niet te merken is, beter is beter.
in principe maakt het niet uit. t-stuk is goedkoper, en neemt iets minder ruimte in in je kast, maar is moeilijker om de luchtbellen dr uit te krijgen (en dat is echt belangrijk)
met hoge of lage snelheid de pomp in maakt niet uit, het is bealngrijker dat er constant water, zonder lucht de pomp in gaat..
met hoge of lage snelheid de pomp in maakt niet uit, het is bealngrijker dat er constant water, zonder lucht de pomp in gaat..
Eigelijk maakt de snelheid van het water een beetje uit. Hoe sneller hoe beter vaak maar te snel is ook weet niet goed. Want het water moet bij de rad ook tijd hebben om af te koelen. Maar als je ongeveer een snelheid van 400-900L/u dan zit je al heel goed.
Maar het hangt ook van rad tot rad af, hoe goed ze koelen bij welke flow. Een GT en GTX van black ice doen het heel goed bij 700-1300L/u
Maar het hangt ook van rad tot rad af, hoe goed ze koelen bij welke flow. Een GT en GTX van black ice doen het heel goed bij 700-1300L/u
[ Voor 21% gewijzigd door PRaGA88 op 01-06-2009 16:49 ]
Het zal inderdaad erg moeilijk zijn om alle lucht uit de setup te verwijderen met een T-stuk, zo niet onmogelijk , maar stel dat dat lukt. Het water dat de pomp uitgaat krijgt een duwtje in de rug door het water dat de pomp ingaat. Kloppen deze voor- en nadelen dan?
+
Goedkoper
Betere flow, dus minder sterke pomp nodig, dus minder vermogen van de pomp in het water, dus lagere watertemperatuur, dus betere prestaties
-
Moeilijker te vullen
Moeilijk om lucht te verwijderen
+
Goedkoper
Betere flow, dus minder sterke pomp nodig, dus minder vermogen van de pomp in het water, dus lagere watertemperatuur, dus betere prestaties
-
Moeilijker te vullen
Moeilijk om lucht te verwijderen
ja, het maakt dus geen zak uit, zolang je maar en minimale snelheid hebt, dat het water niet stilstaat in de waterblokken, het water zal namelijk als het 2x zo snel stroomt, de helft van de tijd hebben om op te warmen, en de helft om af te koelen, ergo: geen verschil. echter snelle stroming --> dikke pomp --> meer warmte in het water door de pomp --> hogere temperaturen.
een aantal blokken hebben een optimale stroomsnelheid, vooral de blokken met accelerator nozzles enzo, die hebben ook n pomp nodig die n beetje druk kan leveren, de relatief goedkope vijverpompjes kunnen dit niet --> mensen gebruiken de dikste vijverpomp die ze kunnen vinden --> die verbruikt veel energie.
voor de pomp zelf maakt het niet uit of het water direct vanuit de loop de inlaat weer in gaat, of dat ie zn water trekt uit een reservoir. direct vanuit de loop is echter wel een garantie voor het aanzuigen van luchtbellen, en dat is iets wat je *niet* wilt.
[edit:] betere flow.. niet echt, t maakt gewoon geen verschil met een (goed) reservoir. een optimaal opgesteld T-stuk heeft een haakse bocht, zodat de luchtbellen rechtdoor gaan, en het water de hoek om.
een aantal blokken hebben een optimale stroomsnelheid, vooral de blokken met accelerator nozzles enzo, die hebben ook n pomp nodig die n beetje druk kan leveren, de relatief goedkope vijverpompjes kunnen dit niet --> mensen gebruiken de dikste vijverpomp die ze kunnen vinden --> die verbruikt veel energie.
voor de pomp zelf maakt het niet uit of het water direct vanuit de loop de inlaat weer in gaat, of dat ie zn water trekt uit een reservoir. direct vanuit de loop is echter wel een garantie voor het aanzuigen van luchtbellen, en dat is iets wat je *niet* wilt.
[edit:] betere flow.. niet echt, t maakt gewoon geen verschil met een (goed) reservoir. een optimaal opgesteld T-stuk heeft een haakse bocht, zodat de luchtbellen rechtdoor gaan, en het water de hoek om.
[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 01-06-2009 16:40 ]
aargh ik wordt gek.. ben al dagen aan het kloten en krijg mn wc setup maar niet lekker werkend..
Het gaat om een server met oude hardware (amd2500, 2gb, 4x1tb in raid 5),hier zit een maze 3 blok op de cpu en de chipset. De hd's worden ook water-gekoeld. Als pomp had ik een 1048 die in een andere pc 3 jaar lang zonder herrie zn werk heeft gedaan, maar nu begon hij het toch te begeven.
Dus nieuwe as geïnstalleerd en in deze server setup gebouwd. Maar nu was hij nog steeds aardig aan het ratelen. Dus via marktplaats een andere gekocht, deze is nog bijna nieuw en de teflon mod is al uitgevoerd. Maar....nog steeds geratel.. er zit ook geen lucht meer in de slangen dus dat kan het ook niet zijn, ook eventuele knikken in de slang nagekeken maar maakt geen verschil..
Dus weer de pomp er tussen uit gehaald en in een emmer getest met 2 slangen eraan. Nu werkt hij perfect en kan ik hem bijna niet horen. Dus weer in de server gebouwd en jawel, zware herrie
Dus ik denk; misschien kan hij niet genoeg water pakken en is de druk te laag. Dus een slang direct in het reservoir van de rad gehangen en nogmaals geprobeerd, maar wederom geen sigaar...
Nu weet ik het dus echt niet meer.. Kan het zijn dat deze pomp gewoon niet genoeg power heeft om voldoende druk op te bouwen en dat ik toch naar een liang moet? In de vorige setup zat er nog een gpu tussen maar niet de hd's dus dat zou misschien de flow ernstig kunnen vertragen (hd's hebben kleinere slang diameter)
Even een pic voor de duidelijkheid:

Alle tips zijn welkom!
Het gaat om een server met oude hardware (amd2500, 2gb, 4x1tb in raid 5),hier zit een maze 3 blok op de cpu en de chipset. De hd's worden ook water-gekoeld. Als pomp had ik een 1048 die in een andere pc 3 jaar lang zonder herrie zn werk heeft gedaan, maar nu begon hij het toch te begeven.
Dus nieuwe as geïnstalleerd en in deze server setup gebouwd. Maar nu was hij nog steeds aardig aan het ratelen. Dus via marktplaats een andere gekocht, deze is nog bijna nieuw en de teflon mod is al uitgevoerd. Maar....nog steeds geratel.. er zit ook geen lucht meer in de slangen dus dat kan het ook niet zijn, ook eventuele knikken in de slang nagekeken maar maakt geen verschil..
Dus weer de pomp er tussen uit gehaald en in een emmer getest met 2 slangen eraan. Nu werkt hij perfect en kan ik hem bijna niet horen. Dus weer in de server gebouwd en jawel, zware herrie
Nu weet ik het dus echt niet meer.. Kan het zijn dat deze pomp gewoon niet genoeg power heeft om voldoende druk op te bouwen en dat ik toch naar een liang moet? In de vorige setup zat er nog een gpu tussen maar niet de hd's dus dat zou misschien de flow ernstig kunnen vertragen (hd's hebben kleinere slang diameter)
Even een pic voor de duidelijkheid:
Alle tips zijn welkom!
specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1
pomp even met de ingang omhoog op tafel tikken, dr zit misschien n luchtbel tussen de magneet..?
Heb al lopen schudden/tikken maar helpt niet..
ik zit er aan te denken om zelf waterkoeling aan te schaffen voor mijn videokaart (ati 4890) maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen...
heb dit topic grotendeels doorgelezen, maar iedereen heeft een beetje een eigen mening wat betreft je moet nemen...
iemand die mij tips kan geven welke merken ik voor moet kijken en welke merken absoluut niet?
waterkoeling is dus helemaal nieuw voor mij...
mijn setup
Cooler master cosmos s
Cooler master m620 (modulair)
Asrock M3A-790GXH
AMD Phenom II 955
4x2 GB Patriot viper
ATI XFX 4890
enkel de videokaart hoeft dus watergekoeld te worden!
mijn dank is groot!
heb dit topic grotendeels doorgelezen, maar iedereen heeft een beetje een eigen mening wat betreft je moet nemen...
iemand die mij tips kan geven welke merken ik voor moet kijken en welke merken absoluut niet?
waterkoeling is dus helemaal nieuw voor mij...
mijn setup
Cooler master cosmos s
Cooler master m620 (modulair)
Asrock M3A-790GXH
AMD Phenom II 955
4x2 GB Patriot viper
ATI XFX 4890
enkel de videokaart hoeft dus watergekoeld te worden!
mijn dank is groot!
Tja, de eerste keuze die je moet maken wat mij betreft: wil je full cover of wil je een GPU blok dat ook mee kan naar je volgende graka?
universeel =>MCW60-R van swiftech, prima blokje, heb er zo eentje op m'n 7900GT in m'n 2e PC zitten en ja fullcover (staat mooier en als je lang met een kaart doet is dit wel de moeite), EK maakt hele mooie fullcoverblock's voor je kaart, alsook past de coolance VID4870 op jouw kaartEdmin schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:11:
Tja, de eerste keuze die je moet maken wat mij betreft: wil je full cover of wil je een GPU blok dat ook mee kan naar je volgende graka?
iets goekopere fullcoverblocks zijn die van de razor serie van xspc, en kwaliteit hoogwaardig
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
heb net je blog gelezen over upgradenEdmin schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:11:

aan de ene kant zou ik wel full cover willen, maar gezien de upgradebaarheid ook weer niet.
maar dan nog, waarschijnlijk blijf ik wel een lange tijd met deze videokaart... dus laten we maar gewoon fullcover kiezen?
maar aan de andere kant ziet die MCW60-R van swiftech er ook wel fatsoenlijk uit....
aaargh! keuzes

Wat zijn de mogelijk heden met 1 360rad?
cpu+gpu+gpu? Of cpu+nb+sb+mosfets?
cpu+gpu+gpu? Of cpu+nb+sb+mosfets?
[ Voor 31% gewijzigd door PRaGA88 op 03-06-2009 16:41 ]
Ik ga binnenkort mijn HD4870 512MB vervangen door een XFX HD4890 BE. Deze loopt dus op 1GH voor zowel de core en het geheugen.
Ik ben er vrij zeker van dat mijn huidge koelblok (EK full cover blok) op de 4890 past, en deze ook koel kan houden, zowel meer warmte zal er niet vanaf kommen, dus dat is te doen, ook als er een stevige overklok op komt.
Mijn vraag is nu, kan mijn huidige setup 2x XFX HD4890 BE in CF koel houden als deze ook nog eens een overklok hebben? Of moet ik een sterke pomp/rad hebben?
Setup is:
360 Rad
12V Liangli(weet ff naam niet) Pro pomp
Switftech GT CPU blok, die een Q6700 op 3.6GHz koelt
HD4870 op 825/1000 Mhz
Temperaturen zijn ~55 graden full stressed op de CPU, en ~36 graden op de VGA.
Ik ben er vrij zeker van dat mijn huidge koelblok (EK full cover blok) op de 4890 past, en deze ook koel kan houden, zowel meer warmte zal er niet vanaf kommen, dus dat is te doen, ook als er een stevige overklok op komt.
Mijn vraag is nu, kan mijn huidige setup 2x XFX HD4890 BE in CF koel houden als deze ook nog eens een overklok hebben? Of moet ik een sterke pomp/rad hebben?
Setup is:
360 Rad
12V Liangli(weet ff naam niet) Pro pomp
Switftech GT CPU blok, die een Q6700 op 3.6GHz koelt
HD4870 op 825/1000 Mhz
Temperaturen zijn ~55 graden full stressed op de CPU, en ~36 graden op de VGA.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Wow Goed systeem. Normaal gezien word een 4890 iets minder warm als een 4870.
of de MCW60-4870Lemmy18 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:19:
[...]
universeel =>MCW60-R van swiftech, prima blokje, heb er zo eentje op m'n 7900GT in m'n 2e PC zitten en ja fullcover (staat mooier en als je lang met een kaart doet is dit wel de moeite), EK maakt hele mooie fullcoverblock's voor je kaart, alsook past de coolance VID4870 op jouw kaarten als ik het nietmis heb, heeft danger den ook een block voor die kaart
iets goekopere fullcoverblocks zijn die van de razor serie van xspc, en kwaliteit hoogwaardig
overigens heb ik n beetje n wazig probleem, mn E8400 wordt met n EK supreme LT dr op 56 graden (speedfan), (met n freezer pro7 ongeveer hetzelfde) dus blijkbaar is mn IHS borked, of dr is iets anders mis met mounten

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 04-06-2009 20:09 ]
Nu jullie toch het over de MCW60-4870 hebben. Kan je die headpipe verwijderen (afschroeven)??
Want dan kan ik zo aanpassen zodat ze passen op een 4770
Want dan kan ik zo aanpassen zodat ze passen op een 4770
jep, die zit dr los op, die moet je tijdens het monteren zelf dr op schroeven..
Heeft misschien iemand ook een foto van waar ongeveer de waterdichte rubberen rand kunt zien zitten?
Want een 4770 heeft zijn gaten 43mm uit elkaar staan en een 4870 53mm.
Laat maar ik moet een ander blokje zoeken waar dit gaat want. De gaten om de bovenkant er op te schroeven zitten denk ik just op de gaten waar het moet.
EDIT!!
Maar het kan wel zijn dat ik in 1keer door het blokje en de pcb kan en dan met een moer het kan vastmaken.
Maar ik ga ook voor een x1600-1650 wc blockje kijken.
Want een 4770 heeft zijn gaten 43mm uit elkaar staan en een 4870 53mm.
Laat maar ik moet een ander blokje zoeken waar dit gaat want. De gaten om de bovenkant er op te schroeven zitten denk ik just op de gaten waar het moet.
EDIT!!
Maar het kan wel zijn dat ik in 1keer door het blokje en de pcb kan en dan met een moer het kan vastmaken.
Maar ik ga ook voor een x1600-1650 wc blockje kijken.
[ Voor 48% gewijzigd door PRaGA88 op 04-06-2009 23:02 ]
[mg]http://www.swiftech.com/assets/images/products/MCW60/mcw60-housing.gif[/]
ik denk dat je dr zo, samen met andere foto's van het interweb wel uit komt..
maar als je em toch gaat slopen, zou ik eerder (en veel goedkoper) gewoon n core only blokje kopen voor de 4770, en wat mem sinkjes dr op plakken..
ik denk dat je dr zo, samen met andere foto's van het interweb wel uit komt..
maar als je em toch gaat slopen, zou ik eerder (en veel goedkoper) gewoon n core only blokje kopen voor de 4770, en wat mem sinkjes dr op plakken..
Dat is hem just niet dat is de universele versie.
Maar ik heb dit gevonden.
http://media.photobucket....ck/aigomorla/IMG_0395.jpg
Maar ik heb dit gevonden.
http://media.photobucket....ck/aigomorla/IMG_0395.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door PRaGA88 op 04-06-2009 23:08 ]
Niemand enig id of het waard is om de pomp te vervangen voor krachtiger model? Eheim ratelt nog steeds..
Tuurlijk, krachtige pomp is altijd beter, zolang die maar niet teveel warmte dumpt in het water. Ik zou een D5 nemen of een kleine Laing. Die zijn behoorlijk stil.intuliegend schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:19:
Niemand enig id of het waard is om de pomp te vervangen voor krachtiger model? Eheim ratelt nog steeds..
Swiftech MCP 655 (Laing D5 vario) met een EK rev2 top, in mijn ogen een ideale combointuliegend schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:19:
Dat is dan toch gewoon geld verspilling. Neem dan toch gewoon een goedkoper pompje dat al schroefdraad getapt heeft en al en sluit tussen de stroom kabel een regelbare weerstand aan.
Nog een vraagje wie weet de diagonale afstand van een MAZE4GPU. Er staat dat deze op alle x versies van ati past. Dus dan past hij op een x1600/x1650, of niet? En dan zal hij dus ook op een 4770 passen.
De zalman universale GPU block past op de 4770!!!
Nog een vraagje wie weet de diagonale afstand van een MAZE4GPU. Er staat dat deze op alle x versies van ati past. Dus dan past hij op een x1600/x1650, of niet? En dan zal hij dus ook op een 4770 passen.
De zalman universale GPU block past op de 4770!!!
[ Voor 42% gewijzigd door PRaGA88 op 05-06-2009 17:15 ]
Hij vraagt om een krachtigere pomp, hij heeft een nu Eheim 1048. Dan zou je als je Eheim neemt een 1250 moeten nemen. Maar goed, inmiddels is bekend dat Laing pompen een stuk beter presteren dan Eheim. Kijk , die top heb idd niet perse nodig, die neem je als je de allerbeste presaties wil.
Je zit met een D5 zonder top zowiezo al beter dan een Eheim 1250. Hij kan ook een Laing DCC-1 MCP 355 nemen, kost € 65,- en presteert even goed als een D5 met top, alleen zijn er in het verleden wel wat problemen geweest met MCP 355 pompjes. Daarom stelde ik de D5 voor omdat deze degelijker en zwaarder is uitgevoerd. Het ligt zeker aan het budget wat je hebt. Maar een ding, ik heb ook Eheim gehad, Laing is gewoon muisstil en bij Eheim hoor je toch altijd een brom en het wil dus nogal eens voorkomen dat ze ratelen en dan komen we terug op z'n initinele vraag. Schroefdraad tappen is niet nodig bij Laing pompen, je kan daar gewoon je slang op aansluiten )
Je zit met een D5 zonder top zowiezo al beter dan een Eheim 1250. Hij kan ook een Laing DCC-1 MCP 355 nemen, kost € 65,- en presteert even goed als een D5 met top, alleen zijn er in het verleden wel wat problemen geweest met MCP 355 pompjes. Daarom stelde ik de D5 voor omdat deze degelijker en zwaarder is uitgevoerd. Het ligt zeker aan het budget wat je hebt. Maar een ding, ik heb ook Eheim gehad, Laing is gewoon muisstil en bij Eheim hoor je toch altijd een brom en het wil dus nogal eens voorkomen dat ze ratelen en dan komen we terug op z'n initinele vraag. Schroefdraad tappen is niet nodig bij Laing pompen, je kan daar gewoon je slang op aansluiten )
Inderdaad, andere goeie optie is ook de MCP 350, die je best makkelijk kan modden naar een MCP 355.Demon_Eyez schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 01:23:
Hij vraagt om een krachtigere pomp, hij heeft een nu Eheim 1048. Dan zou je als je Eheim neemt een 1250 moeten nemen. Maar goed, inmiddels is bekend dat Laing pompen een stuk beter presteren dan Eheim. Kijk , die top heb idd niet perse nodig, die neem je als je de allerbeste presaties wil.
Sowieso als die 1 van die pompen neemt gaat ie heel erg vooruit met prestatie.
Hmmm, ik sneller voor de MCP 355 gaan. Kan het niet helmaal met zekerheid zeggen, maar als ik her en der op Xterme lees zijn er nogal wat probelmen geweest met de MCP 350 in het verleden. Daar wordt de MCP 355 altijd boven de 350 aangeraden Oh ja, schiet me opeens te binnen. De MCP 355 is stiller dan dan de 350. De 350 is eigenlijk een outdated model, die zou ik toch links laten liggen. Then again, zit je aan een bepaald budget dan is het prijs technisch gezien wel weer een interessante pomp 
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de MCP 350 en MCP 355 aardig warm worden. Een fan erop gericht of heatsinks erop plakken kan geen kwaad.
whehe, ja de tijd van Eheim is echt voorbij
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de MCP 350 en MCP 355 aardig warm worden. Een fan erop gericht of heatsinks erop plakken kan geen kwaad.
whehe, ja de tijd van Eheim is echt voorbij
[ Voor 12% gewijzigd door Demon_Eyez op 06-06-2009 12:22 ]