Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen anti corrosie zonder anti alg is ook niets. Als je algen krijgt heb je echt een groot probleem, heb het zelf ook gehad met mijn vorige PC, en dat was geen pretje. Laten we het er maar op houden dat beide gewoon nodig is.

Persoonlijk zou ik draaien met koelvloeistof er bij. Is zowel anti corrosie als anti alg, en het smeert ook nog eens de pomp. Verder kost het bijna niets en is het overal makkelijk te krijgen.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
PilatuS schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 00:07:
Voor alleen CPU + GPU zal die Alphacool wel voldoen hoor. Als je voorlopig toch nog niet meer dingen mee gaat koelen kan het best. Ik heb er een tijdje een Q6600 + 8800GT + volledig mobo mee gekoelt. Maar dat werd toch wat te heet dus heb er een extra 1x120mm rad bij gedaan.

Als je nu alleen CPU + GPU gaat koelen kan die rad wel. Ga je dan later nog meer koelen kan je dan altijd nog een extra rad kopen. Als je die teminste kwijt kan.

Ik denk dat je meer hebt aan een 3x120mm + 2x120mm rad van Alphacool, dan aan een dure 3x120mm rad van een ander merk. Die 2 Alphacool rad's zijn samen waarschijnlijk nog goedkoper ook dan 1 dure 3x120mm rad.

Misschien zou je in de bodem van de kast nog een 2x120mm kwijt kunnen, of anders extern als je dat teminste niet stoort. (Ik ben iemand die perse alles intern wil hebben)
Ik heb de aanschaf nog even uitgesteld... maar komt goed.
Bedankt voor de info!

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik heb niet eens Anti Corrosie meuk in mn setup zitten en het draait super :-). Voordeel van alles koper te hebben he :-) Ik heb alleen zon groen goedje erin zitten, wat volgens mij alleen tegen de algen is, weet ik het. Draait nu al zo'n half jaar zonder iets te vullen / bleeden etc.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Weet iemand waar de dtek fuzion gpu te verkrijgen is in de regio Noord-holland.

Zou er graag eentje halen die weekend maar geen zin om richting rotterdam te rijden voor enkelt een koelblokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Eigenlijk niet helemaal tof om het zomaar neer te plempen, maar ik zal zo uitgebreid mogelijk zijn.

Ben momenteel aan het oriënteren voor WaterCooling, min of meer aangewakkerd door de OC contest in T&C , de 9500GT ( Sparkle ) om precies te zijn. Maar eigenlijk zoek ik iets wat meer permanent is,

Zal allereerst even mijn specs neerplempen;

- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 Socket 775 @ 4,00Ghz ( hoger = beter, nu gelimiteerd door temperatuur )
- Sapphire Radeon HD4850 @ Crossfire @ Thermaltake DuOrb + VF1000@LED ( beide redelijke oc, wil
wat hoger indien mogelijk. )
- G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ, 4096MB, 800MHZ DDR2 @ 1000Mhz

Van wat ik zo snel gelezen heb moet je toch al snel aan 400/500EU denken,
Wat mogelijk is, maar liever over een bepaalde periode uitgestreken met elke maand wat leuks erbij ( bv. )

Dus eigenlijk iets in de trend van ;

Pomp / Reservoir en benodigde CPU mounting en dan een universal GPU mounting voor de OC contest, zat dan te denken aan die d-tek fuzion oid.

Het volgende is geselecteerd, met behulp van wat topics van mensen die hier hun setje hebben gepost ( mijn dank :) ) gpu mountings nog niet erbij gedaan maar voor het voorlopige idee;

- Laing DDC-1Plus MCP355 12V
- XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
- Thermochill PA120.3 Triple
- EK-Supreme Acetal
- en voor de contest, 1 x D-Tek FuZion GFX 2
- Feser highflow tubes
- EK high flow fittings
- Slangklem

kom ik uit op iets van 340+- EU

Is dit dan iets waarmee je echt jaren toekan, je ook gewoon een i7 systeem mee kan koelen ( en oc'en ) plus SLI / CF setup? Excuses voor de noobness in advance :)

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 22:41
Ik zit met een klein probleempje. Paar maanden geleden heb ik een XSPC 8800GT/GTS G92 Full Cover block gekocht. Maar deze past niet omdat er een aantal Transistors in de weg zitten.
Nu ben ik op zoek naar een GPU only block (Dus zonder RAM heatsink).

Heeft misschien iemand ervaring met een goed waterblock voor een Asus 8800GT?

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
thijszor schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:03:
Zal allereerst even mijn specs neerplempen;

- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 Socket 775 @ 4,00Ghz ( hoger = beter, nu gelimiteerd door temperatuur )
- Sapphire Radeon HD4850 @ Crossfire @ Thermaltake DuOrb + VF1000@LED ( beide redelijke oc, wil
wat hoger indien mogelijk. )
- G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ, 4096MB, 800MHZ DDR2 @ 1000Mhz

- XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
- EK-Supreme Acetal
- en voor de contest, 1 x D-Tek FuZion GFX 2
- Feser highflow tubes
- EK high flow fittings
- Slangklem
Is een goede set hoor, zal prima prestaties geven. Maar neem ipv een thermochill een TFC radiator (ivm de hole spacing die van thermochill is 17mm en TFC 15mm en gewone 120mm fan heeft een hole spacing van 15mm).

voor sli/crossfire icm een i7 cpu (en een nb?) zou ik je aanraden om voor 2 loops te gaan 1 voor de gpu's en 1 voor de cpu + nb/sb.

De slangen van feser zijn iets stijver dan de slangen van Tygon, dus het is makkelijker als je ook nog coils erbij neemt zodat de slang niet kan gaan knikken bij scherpe bochten.

Ik zou ipv de EK fittingen feser of bitpower oid nemen, als je ooit bitpower hoekjes aanschaft passen de EK fittingen er niet in. En bepaalde wc blokken kunnen ze ook niet in, het schroefdraad is namelijk redelijk lang.

edit: @ hierboven: heeft je pcb dezelfde layout als deze? daar zijn geen blokken voor, je kan wel een core only blokje aanschaffen of anders een stukje van je fullcover blok af vijlen dan past ie prima (heb ik ook gedaan is 30 minuten werk).

[ Voor 9% gewijzigd door Flythe op 26-02-2009 18:23 ]

• thijszor
Flythe schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 18:21:
[...]

Is een goede set hoor, zal prima prestaties geven. Maar neem ipv een thermochill een TFC radiator (ivm de hole spacing die van thermochill is 17mm en TFC 15mm en gewone 120mm fan heeft een hole spacing van 15mm).

voor sli/crossfire icm een i7 cpu (en een nb?) zou ik je aanraden om voor 2 loops te gaan 1 voor de gpu's en 1 voor de cpu + nb/sb.

De slangen van feser zijn iets stijver dan de slangen van Tygon, dus het is makkelijker als je ook nog coils erbij neemt zodat de slang niet kan gaan knikken bij scherpe bochten.

Ik zou ipv de EK fittingen feser of bitpower oid nemen, als je ooit bitpower hoekjes aanschaft passen de EK fittingen er niet in. En bepaalde wc blokken kunnen ze ook niet in, het schroefdraad is namelijk redelijk lang.

edit: @ hierboven: heeft je pcb dezelfde layout als deze? daar zijn geen blokken voor, je kan wel een core only blokje aanschaffen of anders een stukje van je fullcover blok af vijlen dan past ie prima (heb ik ook gedaan is 30 minuten werk).
Bedankt voor je reply!

Ik heb even gekeken naar TFC , maar bij Highflow is het dan allemaal al richting de 200+- EU , wat me ff te gek is. Is er nog een ander goed alternatief? :)

//EDIT

Kan ik met 2x120mm, deze http://www.highflow.nl/ra...-xchanger-240-double.html Me CPU + 2 x HD4850 coolen? Aangaande dat ik er 2x 120mm 1300rpm noctua's opzet.

[ Voor 7% gewijzigd door thijszor op 26-02-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 08:28
ik snap het nut van 2 loops niet zo, kan aan mij liggen hoor:
- de pomp is krachtig genoeg om het water rond te pompen (als het krap wordt kan je beter een sterkere pomp kopen)
- als je radiator oppervlak tekort komt neem je of een beter rad (je hebt al een van de beste dus die gaat niet op) of je zet meerdere rads in dezelfde loop

@thijszor: je setup ziet er prima uit hoor :)
is dat reservoir zo'n combi met top voor de pomp? ik ga dat zelf ook doen: het schijnt iets minder te presteren dan los reservoir en losse top MAAR het scheelt fittingen en stukken slang (ook allemaal flow beperkend) en heeeeeel veel ruimte in je kast :)

zolang je top spullen koopt hoef je niet heel bang te zijn dat je miskoopt ivm upgrades in de toekomst:
- blokjes: als ze niet meer passen doordat er weer een nieuwe socket ofzo is, dat hou je toch
- rads: als het niet meer voldoende koelt kan je altijd nog bijplaatsen
- pomp: een goede pomp kan je altijd weer (goed) verkopen

wat trouwens bij mij de grootste uitdaging was (of nog steeds "is") is om het in te passen in mijn kast, heb je daar al over nagedacht?

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Laatst online: 17-05 22:30
Sandor Scheffer schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:12:
ik snap het nut van 2 loops niet zo, kan aan mij liggen hoor:
- de pomp is krachtig genoeg om het water rond te pompen (als het krap wordt kan je beter een sterkere pomp kopen)
- als je radiator oppervlak tekort komt neem je of een beter rad (je hebt al een van de beste dus die gaat niet op) of je zet meerdere rads in dezelfde loop

@thijszor: je setup ziet er prima uit hoor :)
is dat reservoir zo'n combi met top voor de pomp? ik ga dat zelf ook doen: het schijnt iets minder te presteren dan los reservoir en losse top MAAR het scheelt fittingen en stukken slang (ook allemaal flow beperkend) en heeeeeel veel ruimte in je kast :)

zolang je top spullen koopt hoef je niet heel bang te zijn dat je miskoopt ivm upgrades in de toekomst:
- blokjes: als ze niet meer passen doordat er weer een nieuwe socket ofzo is, dat hou je toch
- rads: als het niet meer voldoende koelt kan je altijd nog bijplaatsen
- pomp: een goede pomp kan je altijd weer (goed) verkopen

wat trouwens bij mij de grootste uitdaging was (of nog steeds "is") is om het in te passen in mijn kast, heb je daar al over nagedacht?

suc6
Ik heb ook lang 2 gescheiden loops gehad, 1 apart voor de videokaart. Maar uiteindelijk is het amper 1 of 2 graden verschil op het water, en met alle componenten in 1 loop zou het in zn geheel ook maar 2 graden meer zijn. Zoveel scheelt het niet als je het vergelijkt met de kosten. Een goede CPU blok kan al snel 5 graden schelen.

Zo'n Reservoir in de top van de pomp geeft dat niet problemen met ontluchten? Ik heb er al over nagedacht, maar als je bijvoorbeeld met de Liang DCC de horizontale in en outlet gebruikt en de verticale inlet in de bovenkant aansluit op een reservoir, dan heb je wel water wat wordt aangevuld van boven af, maar dan gaat het lucht ook steeds gelijk weer mee van de inlet naar de outlet zonder kans te hebben te ontluchten. De lucht bellen worden dan steeds gewoon meegezogen. Het beste is dat het water toch afzonderlijk door een reservoir moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
thijszor schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:08:
[...]

Bedankt voor je reply!

Ik heb even gekeken naar TFC , maar bij Highflow is het dan allemaal al richting de 200+- EU , wat me ff te gek is. Is er nog een ander goed alternatief? :)

//EDIT

Kan ik met 2x120mm, deze http://www.highflow.nl/ra...-xchanger-240-double.html Me CPU + 2 x HD4850 coolen? Aangaande dat ik er 2x 120mm 1300rpm noctua's opzet.
een tfc 360 rad:

Prijs : €119.95 Prijs: €0,00 (€100.80 excl. BTW)

dat scheelt niet zo heel veel met de thermochill, ik denk dat je naar de monsta xtreme rad zat te kijken die is idd 199,-

240mm moet wel gaan lukken maar verwacht geen geweldige temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Ik heb nu 2 rads in mn systeem namelijk een Black Ice Extreme II (240) en een Black Ice Extreme I (120) dat was omdat ik geen plaatsing had voor 1 radiator van 360. Nou wil ik graag een andere kast nemen (Lian Li PC-A70) en die heeft veel meer ruimte zodat een 360 rad makkelijk past, maar is dat wel de moeite waard? Ik zou nu mijn bestaande radiatoren achter elkaar kunnen plaatsen. Het zou iets in de flowrate kunnen schelen, en als ik voor een Thermochill zou gaan, ook wat in het geluid door de makkelijkere doorgang van de lamellen.
Maarja het koel oppervlak wat ik nu heb wordt er niet veel beter op en wordt het eigenlijk een overbodige aanschaf. Ik zou anders deze radiatoren nog kunnen verkopen, maar zou een enkele 360 rad veel voordeel op een 240+120 geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Flythe schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:20:
[...]

een tfc 360 rad:

Prijs : €119.95 Prijs: €0,00 (€100.80 excl. BTW)

dat scheelt niet zo heel veel met de thermochill, ik denk dat je naar de monsta xtreme rad zat te kijken die is idd 199,-

240mm moet wel gaan lukken maar verwacht geen geweldige temperaturen.
Denk dat ik toch voor die Thermochill 12.3 3x120mm ga, volgens de admin @ highflow.nl moet het allemaal gewoon passen, hij erkent het wel dat de spacing etc anders is, maar dat het gewoon moet lukken.

Vind het wel allemaal best lastig, zelfs na 2 dagen en een paar uurtjes eraan besteedt te hebben is het toch lastig kiezen :) Ook vallen de prijzen me nog niet echt bepaald mee, ik begrijp dat kwaliteit duur is maar 300/400 EU is toch een flinke som geld. :)

Voorlopig lijstje tot nu toe:

- XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir ( Dus die top die erop kan )
- 3 Meter Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK

Twijfel alleen wat ik nou moet doen mbt de fittings bij die Thermochill, iemand die reageerde op me initiële post zei dat Bitspower beter is dan EK fittings, maar gezien er geen 3/8 - 3/8G fittings zijn, is het dan beter om wel die EK fittings 3/8 - 3/8G te gebruiken, of Bitspower samen met een omzetstuk? ( dit ding: http://www.highflow.nl/aa...-8-naar-g1-4--o-ring.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
Bitspower fittingen hebben een grotere doorgang en een korter schroefdraad dan EK, veel verschil in performance zal je niet merken. Bitspower ziet er vooral heel nice uit :P.

Ja de fans gaan wel passen op de thermochill radiator maar een radgrill oid krijg je er niet op, het is maar dat je het weet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Flythe schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:30:
Bitspower fittingen hebben een grotere doorgang en een korter schroefdraad dan EK, veel verschil in performance zal je niet merken. Bitspower ziet er vooral heel nice uit :P.

Ja de fans gaan wel passen op de thermochill radiator maar een radgrill oid krijg je er niet op, het is maar dat je het weet ;).
En het voordeel van een Radgrill is? :o het kost 20EU , en daarvoor krijg je bescherming ofzo? tegen trillingen etc kan je volgens mij van die rubber dingen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
nee gewoon afwerking voor de buitenkant van je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bescherming geeft zo'n ding ook hoor, zo'n RVS rooster is wat steviger dan holle buisjes van heel dun koper ;) Mocht je een keertje lomp zijn en iets op de bovenkant van je pc laten vallen, dan heb je liever een deuk in je grill dan een gat in je radiator!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 08:28
Bulls schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:51:
[...]

.....

Zo'n Reservoir in de top van de pomp geeft dat niet problemen met ontluchten? Ik heb er al over nagedacht, maar als je bijvoorbeeld met de Liang DCC de horizontale in en outlet gebruikt en de verticale inlet in de bovenkant aansluit op een reservoir, dan heb je wel water wat wordt aangevuld van boven af, maar dan gaat het lucht ook steeds gelijk weer mee van de inlet naar de outlet zonder kans te hebben te ontluchten. De lucht bellen worden dan steeds gewoon meegezogen. Het beste is dat het water toch afzonderlijk door een reservoir moet gaan.
ik heb dus geen ervaring specifiek ermee, MAAR ....

bij mijn losse reservoir schieten er ook luchtbelletjes (als net bijgevuld) van de intake van het reservoir naar de outtake (gaan dus via de pomp weer het systeem in), sommige (meeste) belletje gaan wel goed en die blijven dan ook aan de bovenkant, dus naar verloop van tijd is alle lucht "er uit", wat trouwen ook helpt is een beetje aan het systeem schudden, maakt ook veel lucht los die vooral in het rad blijft zitten

ik verwacht dat het ook zo bij een combi werkt, tuurlijk zullen er belletjes doorschieten, maar niet alles, en zolang er belletjes de goede kant op gaan wordt het systeem uiteindelijk luchtvrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 01:01
Beste mensen,
Ik denk ik post dit ook maar even in het algemene WC topic, misschien dat jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen!

Ik ben van plan om een WC setup te bouwen, en nu ben ik van plan om een D-Tek FuZion-GFX (via een kennis, NIET DE V2) aan te schaffen (http://www.dtekcustoms.co...ction=VIEWPROD&ProdID=183).
In eerste instantie staat er dat dit blokje alleen past op:
Compatibility:

The D-TEK FuZion GFX™ comes with all the necessary mounting hardware for the following Video Cards.

ATI:

* ATI Radeon® 2900XT -via the 4 mounting holes through the video card using small bracket set.
* ATI Radeon® X1000 series -via the 4 mounting holes though the video card.

Nvidia:

* Nvidia® 8000 Series -via the 4 mounting holes through the video card and included 8800 mounting and backing plates.
* Nvidia® 6800 / 7800 / 7900 series -via the 4 mounting holes through the video card.

The Fuzion GFX includes provisions for 2-hole mounting systems as seen on older video cards (i.e. Radeon 9800pro). An optional mounting kit will be available in the future to mount the GFX to these particular video cards.

D-TEK guarantees compatibility only with video cards following the ATI and Nvidia® reference designs using 4-hole mounting.
Maar past dit blokje ook op een 4850?
Heb al het een en ander opgezocht, maar kon geen eenduidig antwoord vinden. Op deze site wordt er gesteld dat het wel degelijk mogelijk is: http://forums.hexus.net/g...7-water-block-4850-a.html
Kan iemand mij hiermee helpen?
:W
Maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Probleem is als je zown Universal GPU block koopt dat het geheugen niet gekoelt word,
En HD4850's worden heerlijk warm, dus dat zou dan makkelijk een limiet kunnen zijn voor overclocking ( aangaande dat dat de bedoeling van het geheel is )

Imo, koop dan een echt HD4850 GPU waterblock bij highflow.nl ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1985
Thanx voor je snelle reactie! Toch maar eens kijken naar zo'n volledig blok!

Maar kan je ook vertellen of die Fuzion V1 op de ATI 4850 past? :)
Gaat mij voornamelijk ook om een stille pc, overklokken van de vidkaart maakt niet zoveel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

thijszor schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:03:
Probleem is als je zown Universal GPU block koopt dat het geheugen niet gekoelt word,
En HD4850's worden heerlijk warm, dus dat zou dan makkelijk een limiet kunnen zijn voor overclocking ( aangaande dat dat de bedoeling van het geheel is )

Imo, koop dan een echt HD4850 GPU waterblock bij highflow.nl ofzo :)
Hier ben ik het deels mee eens, echter de problemen die met de VRM temps kunnen ontstaan op de 4870 zijn niet direct overdraagbaar op de 4850. Eerstgenoemde heeft namelijk digitale VRM's, terwijl de 4850 analoge VRM's heeft, die beter reageren op koeling dmv heatsinks.

Dus in het kort: Ja, je kunt de 4850 met een GPU-only blokje koelen, maar zorg wel voor voldoende en goede heatsinks en een beetje airflow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1985
Edmin schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 13:33:
[...]

Hier ben ik het deels mee eens, echter de problemen die met de VRM temps kunnen ontstaan op de 4870 zijn niet direct overdraagbaar op de 4850. Eerstgenoemde heeft namelijk digitale VRM's, terwijl de 4850 analoge VRM's heeft, die beter reageren op koeling dmv heatsinks.

Dus in het kort: Ja, je kunt de 4850 met een GPU-only blokje koelen, maar zorg wel voor voldoende en goede heatsinks en een beetje airflow in de kast.
Oke, dan ga ik toch voor het GPU only blokje, maar dan alsnog:
Past die D-Tek Fuzion GFX V1 op mijn ATI 4850? Hij past ook de 3000 reeks, en sowieso op de
* ATI Radeon® 2900XT -via the 4 mounting holes through the video card using small bracket set.
* ATI Radeon® X1000 series -via the 4 mounting holes though the video card.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1985
Beste tweakers,
Ik ben in het bezit van een Origen AE H5 HTPC, met onderstaande specs:
- Fortron mATX 350 Watt PSU
- Asus (ATX) P5Q-E Mobo
- Core2Duo E8400
- ATI Sapphire 4850 512MB Single Slot cooler
- OCZ 2x2GB PC6400 Platinum Edition
- Samsung Spinpoint 500GB

Aangezien de kast zeer laag is, heb ik besloten om op WC koeling over te gaan.
Ik heb besloten om het onderstaande aan te schaffen, alles gebaseerd op High flow 1/2":

- Pomp: Swiftech MCP655 (met andere top)
- Radiator: ThermoChill PA120.2
- CPU: D-Tek FuZion v2 (met andere top)
- GFX: D-Tek FuZion v1 GFX
- NB: Swiftech MCW20-A
- Reservoir: Swiftech MCRES-MICRO
- 3x Nexus Real Silent 120 mm fans

Dit gaat allemaal in onderstaande kast:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1ggnd.jpg

De radiator laat ik 'hangen' in een 3.5" harddisk bay, met daarboven 2 nexus fansen erachter 1 fan.

Klopt alles? Zijn alle onderdelen goed op elkaar afgestemd? Zal ik niet tegen problemen aanlopen qua flow?
Dit is de eerste keer dat ik een WC-set inelkaar schroef, dus vandaar :)
Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
vanmiddag heb ik van een medetweaker een Alphacool Eheim Compact 600 over genomen van 6 maanden oud waarvan 1 maand gedraait. Nu bij thuiskomst blijkt dat ding in een proef opstelling een hard ratelend geluid te maken tot grote verbazing van de verkoper en die van mij natuurlijk!

Ik heb hem wel volledig gevuld maar alleen maar met een slang aangesloten ipv koelblokje o.i.d. Aan te weinig weerstand lijkt het ook niet te liggen want als ik de slang een beetje dichtdruk wordt het alleen maar erger. Verder heeft de pomp volgens mij nog wel vol vermogen want je ziet het water circuleren(in ieder geval bij half gevuld^^)

Kan iemand mij een raad geven wat ik nu het beste kan doen? Is het bijvoorbeeld op te lossen? Ik had het setje eigenlijk gekocht om de pomp van mn 760i te vervangen omdat ik die te lawaaiig vond :P nu klinkt het alsof iemand een pokemonkaart tegen de hometrainer aanhoudt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LlamaWereldOver

Check in de TS het stukje bij troubleshooting over pompen die ratelen. Daar staat van alles dat je kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
voor pompen is het toch weinig uitgebreidt :P maar je hebt gelijk ik had daar nog niet gekeken, het probleem is een beetje dat de pomp het water van onderen aanzuigt en het reservoir niet zomaar te openen is(lees zonder dremel)

ik heb dus geprobeert mn pompje om te draaien maar dan wordt mn slang gevuld met lucht :P er staat in de troubleshoot dat een tweetal type pompen van eheim last kunnen krijgen van een slippend proppellortje maar ik heb een ander type.

betekent dit dat de pomp gewoon stuk is of is dat voorbarig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet gelijk zeggen dat de pomp stuk is.

Ook al is het niet 1 van die 2 type's van Eheim, kan het probleem nog wel het zelfde zijn. Op zich werken alle pompen zo'n beetje het zelfde. Dus het probleem zou ook het zelfde kunnen zijn. Maarja, daar kom je alleen achter door het reservoir open te maken. Dat je daar niet echt zin in hebt snap ik wel.

Probeer anders eens flink wat te schudden, misschien wordt het dan minder. Als ie het blijft doen zie ik geen andere oplossing dan het reservoir open te maken en eens te kijken waarom de pomp ratelt.

Persoonlijk zou ik niet gaan draaien met een pomp die vreemde geluiden maakt. Als je pomp er mee ophoud gaat er waarschijnlijk meer kapot. En een pomp die vreemde geluiden maakt zou er zo maar eens mee kunnen ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

maart1985 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:26:
.
Klopt alles? Zijn alle onderdelen goed op elkaar afgestemd? Zal ik niet tegen problemen aanlopen qua flow?
Dit is de eerste keer dat ik een WC-set inelkaar schroef, dus vandaar :)
Ik hoor graag van jullie!
radiator is te klein denk ik, zou toch voor een 360 rad gaan wil je goeie temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op zondag 08 maart 2009 @ 01:04:
[...]

radiator is te klein denk ik, zou toch voor een 360 rad gaan wil je goeie temps.
Ik denk dat het nog wel zal gaan. Maar idd niet met erg lage temps. De fans op 7 volt laten draaien tijdens gamen zit er ook niet in.

Als je de ruimte hebt voor een 3x120mm rad zou ik dat zeker doen. Gaat dat niet lukken dan denk ik dat je het wel zal redden met een 2x120mm rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ga weer een nieuwe kast ombouwen naar waterkoeling. Ik had het een tijdje gehad omdat de winst tov goede luchtkoeling minimaal was, maar lucht koeling is niet leuk ;)

Ik heb het volgende voor een CPU only loop:

Afbeeldingslocatie: http://kiddyl.googlepages.com/LL-onderdelen.JPG

De onderdelen zijn als volgt:

- Liang DDC1 (met mogelijkheid tot mod naar PLUS versie)
- XSPC top met reservoir
- Swifttech MCR220 radiator
- EK-Supreme Acetal CPU blok
- Alles met 3/8 schroeffittingen en Tygon slang
- EK-Multioption Reservoir 100 rev.2

Hier moet het vervolgens in passen:

Afbeeldingslocatie: http://kiddyl.googlepages.com/LL-v300.JPG

Het is een Lian-Li V300. De kast is al een tijdje uit en heb ik laatst van een mede tweaker overgenomen. De kast was hier al uit elkaar gehaald, maar het rad past maar net. Misschien toch een andere rad zoeken die iets minder hoog/lang is. Ik verlies met de mod wel het 3,5" drive bay, maar de laatste keer dat ik die gebruikte kan ik mij al niet meer herinneren.

Het EK-Multioption Reservoir is erg fijn en het bleeden gaat aanzienlijk sneller dan met de top+reservoir, maar ik denk niet dat ik nog een andere top ga kopen om uit te zoeken welke ik ga gebruiken. Ik leg deze opzij of verkoop hem uiteindelijk.

Als laatste heb ik nog het volgende gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://kiddyl.googlepages.com/LL-zilverbaar.jpg

Dit is een .999 puur zilveren baartje van 10g. De bedoeling is om die in het reservoir te doen en dan te fungeren als anti-bacterie/anti-alg. Het zou moeten werken en of verschillende fora word druk over gediscusseerd: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207769. De bedoeling was om die in het EK reservoir te doen aangezien die daar ideaal voor is. Maar in de XSPC top+reservoir is het mogelijk om met zo'n baartje de toevoer naar de pomp te blokkeren. Ik ben toen gaan kijken naar mogelijkheden bij een goudsmit om de 'Silver Killcoils' zelf te maken en dat kan! Maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden en helaas is zo'n smit niet zo goedkoop :(

Als er interesse is voor de 'Silver Killcoils' dan kan ik die laten maken en hebben zo een aantal hier ook 'Silver Killcoils' in hun setup >:) .

Zo gaan ze er ongeveer uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-65556269779593_2041_1289024

Voor degenen die niet weten wat het is: zilver heeft de eigenschap om baterieen en virussen te doden in water. In dit geval zal gedestilleerd water/gedeminiraliseerd water + 1 'Silver Killcoil' voldoende zijn om je loop vrij van algen te houden. Dit bij een nieuw gevulde loop natuurlijk. Stuur een PM of reageer hier als er interesse is.

[ Voor 4% gewijzigd door kiddyl op 09-03-2009 12:39 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is het niet waard om een apart topic voor te openen, dus daarom post ik het maar hier..

Een tijdje geleden heb ik een apart topic geopen omdat mijn cpu temperatuur niet meer wilde zakken ondanks de flinke undervolt. Nu heb ik inmiddels een stabiele overclock bereikt op 2800Mhz @ 1.1375 Vcore.

Nu ben ik weer langzaam omhoog aan het gaan qua clocksnelheden, en nu valt me ongeveer hetzelfde op.
Ik draai nu op 3600Mhz (9*400) met een Vcore van 1.4V.

Toen de computer nog 10 minuten aan het stressen was kwam ik erachter dat mijn pomp nog op 12V draaide en mijn ventilator nog op standje 1 stond. Temperaturen waren toen Tjunction 51-51-48-48, Tcase 36

Ik besloot om nu eens te kijken wat de invloed was van de ventilator en het pompvoltage.
Dus na de eerste 10 minuten stressen de ventilator op standje 3 gezet. 10 minuten later waren de temperaturen identiek, Tjunction 51-51-48-48, Tcase 36.

Toen de pomp op 24V. Ik zie direct dat er meer turbulentie komt in het reservoir, wat meer flow suggereert.
Ventilator heb ik laten staan op standje 3. Weer 10 minuten later zit ik ietsjes lager, zei het marginaal. Tjunction 50-50-47-47, Tcase 36.

Wat kan ik hier nu uit concluderen? Kan mijn waterblock gewoon niet meer warmte overbrengen van de IHS naar het water of functioneert mijn radiator al op z'n best bij de lagere flow van de pomp op 12V en de ventilator op stand 1?

P.S.
Tjunction is gemeten met RealTemp 3.00, Tjunction max 100 graden.
Tcase is gemeten met Everest Ultimate.
Ambient was continu 16 graden.
Vdrop is 0.02V, Vdroop is ~0V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

maar je hebt nog altijd anticorrosie nodig hé? of vergis ik me?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Alles bij mij is koper. Dan is anti-corrosie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
Ik zal ook maar eens een update geven van mijn loop:)
Vrijdag eindelijk mijn CM690 binnenngekregen dus dit weekend maar eens het spul in de nieuwe kast gebouwd.

Onderdelen: -Heatkiller CPU (CPU waterblock)
-XSPC 8800GT/GTS(G92) (Full Cover GPU Block)
-XSPC Dual Bay Reservoir met pomp.
-120mm rad & 240mm rad.
-10/8 Slangen en Koppelingen

Hardware: Asus p5k, E6600(B2), Asus 8800GT.

Als eerste heb ik de radiators in de kast geplaatst. 240mm rad zit boven in de kast(waar plaats is voor 2 120mm Fans) dit past precies. Het andere 120mm rad zit onderin de kast dit past ook prima.
De pomp zit in 2 5,25 bays hier moest wel het een en ander verbogen worden om de pomp erin te krijgen, maar het wordt nu afgedekt door 2 anti dust plates dus hiervan is niks te zien. Toen was het tijd om het moederbord voor te bereiden. CPU in het socket, koelpasta erop en het CPU block erop.
Ik had al een tijdje een full cover block liggen voor mijn 8800gt alleen paste deze niet doordat het geen Nvidia reference design kaart is. Na lang nadenken heb ik besloten om een stuk van het full cover block af te zagen.
Dit is prima gelukt. Het block past nu wel op de videokaart en de tempratuur zit ook goed. Het is alleen nu wel een GPU Only block geworden omdat de ramheatsink eraf is gezaagd;)
Toen was het tijd om de slangen aan te sluiten. De slangen die ik gebruikt heb zijn Innovatek waterslangen.
Deze buigen prima mee zonder te knikken.(Had voor de zekerheid nog knikveren gehaald maar deze bleken niet nodig te zijn). Nadat alle slangen aangesloten zaten en gecontroleerd waren was het eindelijk tijd om de vloeistof erin te doen. Hiervoor heb ik een liter Alphacool gebruikt en de rest Demiwater. Eindelijk kon de pc aan. Alles werkt prima, hieronder de tempraturen:

E6600 @ 3.4GHZ 1.47Vcore 47-46C Load
8800GT @ 770/1800/900 55 Graden Load
Al met al ben ik zeer te vreden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Ik ga over een tijdje misschien beginnen met waterkoeling. Heb al een paar spullen staan voor ee home made water setup. Wel om te OC. >:)
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/5748/dsc00508n.jpg
Home made aansluiting :+
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6321/dsc00509vpp.jpg
Het radiatorTje. Is maar een dunne wand radiator.
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/9761/dsc00510j.jpg
Ik heb ook nog een bijna lege bidon van 35L :P klein hé Zit nog een kleine 10L in of zo.
Maar deze wordt er denk ik niet in gedaan :(, is van mijn nonk en die heeft dat misschien binnen een tijdje terug nodig.

http://img9.imageshack.us/img9/8858/dsc00507n.jpg
Aan sluiting die ik ga gebruiken(grote foto).
http://img187.imageshack.us/img187/2371/dsc00509a.jpg
Foto2 weer (in het groot)

Ik vraag me af of dat goed zou koelen met een ventilator der tegen? 8)7
Pompen(2) worden dan bosch pompen uit een mercedes, vw, bmw van de sloop. Of uit een vaatwasser(sommige toch). 12V-750L/H 8)

Ik wil hier ook me een beetje duidelijk maken dat het niet moeilijk is om een waterkoeling setje te maken. misschien wordt het koel blokje ook home made, maar dan wel met een cnc machine in de school. :*)

[ Voor 26% gewijzigd door PRaGA88 op 12-03-2009 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
:o intressant, k verwacht eigenlijk wel een update als je het spul in gebruik hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Zal nog een 3-5maandjes duren. ;( Voordat ik hier mee begin. Ik ga eerst nog een nieuwe game pc ineenzetten. En als er dan een nieuw OC contest komt in de vakantie (video kaart) Dan zal deze zeker in gebruik worden genomen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb het geld van mijn eheim compact 600 teruggestort gekregen en heb ondertussen alweer een nieuwe pomp binnen gekregen(de mcp-655 van swiftech) welke trouwens wel gewoon stil is }:O maar nu zit ik erover te denken om zelf een reservoir te bouwen van een plexiglazen buis die ik van bouwplastics vandaan wil bestellen.

Maar het is natuurlijk een vrij zware pomp, en in een buis kan het natuurlijk al gauw in een wervelende stroming gaan draaien. is dan een buisreservoir wel de beste keuze of kan met een bepaalde diameter en lenge het eigenlijk geen kwaad?(ruimte zat in mn toekomstige casebuild)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

PRaGA88 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:47:
Ik vraag me af of dat goed zou koelen met een ventilator der tegen? 8)7
Ventilator is onnodig. een ventilator gaat alleen koelen als de temperatuur 5°C hoger is dan omgevingstemperatuur.

dit ding ga je gewoon nooit opgewarmd krijgen door je computer. de beperkende factor bij jou is het contact met het water en je radiator. die is vele maten kleiner dan dat je radiator gaat opwarmen.

al bij al zie ik geen problemen bij die radiator, maar als er iets fout zou gaan, dan is het het water dat opwarmt, en je radiator die koel blijft.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
MikeVM schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:48:
[...]

Ventilator is onnodig. een ventilator gaat alleen koelen als de temperatuur 5°C hoger is dan omgevingstemperatuur.

dit ding ga je gewoon nooit opgewarmd krijgen door je computer. de beperkende factor bij jou is het contact met het water en je radiator. die is vele maten kleiner dan dat je radiator gaat opwarmen.

al bij al zie ik geen problemen bij die radiator, maar als er iets fout zou gaan, dan is het het water dat opwarmt, en je radiator die koel blijft.
Waarom niet gelijk zon 1000 L. tank, dan heb je geen koel oppervlak meer nodig. Want dat water raakt in geen week opgewarmd door je PC.

Afbeeldingslocatie: http://qualityureasolutions.com/index_files/image1056.jpg

Gewoon de inlet boven in en de outlet onderin, dan krijg je vanzelf een circulatie door het warme water. En wellicht heb je geen sterke pomp nodig omdat de waterdruk al genoeg is.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
@MikeVM= Het is gewoon om te testen of het werkt. We zullen wel zien wat er gebeurt.
@Bulls= en hoeveel kost zo een tank? Met koelvloeistof of gedemineraliseerd water? :p niet dat ik van plan ben zo eentje te kopen.

Ik heb al een waterblock ontworpen in sketchup, nu nog in een cnc programma maken en dan in school het maken.
Foto.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/5mzjb7.jpg
midden is ingang andere 2 uitgang. onderkant kleine verhoging van 0.5mm en de pinen staan 1mm dieper dan de rest. Totaal is het 21mm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PRaGA88 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 12:33:
Ik heb al een waterblock ontworpen in sketchup, nu nog in een cnc programma maken en dan in school het maken.

midden is ingang andere 2 uitgang. onderkant kleine verhoging van 0.5mm en de pinen staan 1mm dieper dan de rest. Totaal is het 21mm hoog.
Jammer dat ik er geen maten bij zie staan, maar heel groot zal het niet zijn.
Ik wens je heel veel succes met het maken van de waterblock.

Zoals je op mn foto kan zien heb ik zelf ook waterblocks gemaakt (high-res foto's in topic "Multiple TEC setup voor Q6600) en ik kan je vertellen dat het niet meeviel. Koper is erg langspanig en vereist erg scherp gereedschap. Probleem bij mij was dat de looptijd van het cnc programma 4 maal langer was als de standtijd van het freesje van 1,5mm dus heb ik alles op moeten delen.

Daarbij komt nog dat ik state-of-the-art machines/frezen tot mn beschikking heb op het werk en die zal jij op school niet hebben.

Ik ben benieuwd of je ze gaat maken, de meeste praten wel maar doen niet, en ben erg beniewd naar je resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Heb het in sketchup in ware grote getekend. Dus de maten kloppen en bedankt. Als ik een probleem heb zal ik je wel om hulp vragen.
Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen aluminium en koper en koper rood of geel maar mijn voorkeur gaat naar rood koper.
En op school hebben we 2 cnc freesmachines en 1cnc draaibank. 1frees nieuw en het draai machine is ook nogal nieuw(allebij max een 3-4jaar.)
En het gene wat jij hebt gedaan is wel een heel deel moeilijker.(eerste type was ook zoiets)
Maar is het moeilijk om 1mm te frezen?(zover staan de pinnen uit mekaar.

[ Voor 128% gewijzigd door PRaGA88 op 15-03-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PRaGA88 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:46:
Heb het in sketchup in ware grote getekend. Dus de maten kloppen en bedankt. Als ik een probleem heb zal ik je wel om hulp vragen.
Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen aluminium en koper en koper rood of geel maar mijn voorkeur gaat naar rood koper.
En op school hebben we 2 cnc freesmachines en 1cnc draaibank. 1frees nieuw en het draai machine is ook nogal nieuw(allebij max een 3-4jaar.)
En het gene wat jij hebt gedaan is wel een heel deel moeilijker.(eerste type was ook zoiets)
Maar is het moeilijk om 1mm te frezen?(zover staan de pinnen uit mekaar.
Onmogelijk is niets, maar ik had eerst ook 1 mm ruimte maar ik heb mn ontwerp aangepast naar 1,5mm. Frezen hielden het niet vol. Koper blijft raar spul om te verspanen. Mijn advies is hoge toeren, ik heb ze gemaakt met 18000rpm, hogere voeding en kleine stapjes.

Ik zou je ontwerp aanpassen. Zoveel mogelijk contactoppervlak tussen water en koper en probeer een zo groot mogelijke flow overhouden, al zou ik me meer concentreren op contactoppervlak als flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Afgelopen week toch maar bij een goudsmid binnengelopen met mijn zilverbaartje en die heeft het voor mij gewalst. Daarna zelf een strookje geknipt en opgeruwd. Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://kiddyl.googlepages.com/zilver_kill.jpg

Dit zit nu in een testopstelling, maar de zilvercoil zit de waterflow niet in de weg en kan zo zijn werk doen. Ik kan er nog een paar knippen en opsturen als daar interesse voor is. Mijn zilverbaartje was maar 10g en dan kan ik er 6 maken denk ik. Opsturen in een enveloppe en zelf rollen om een stukje slang. PM maar als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
De flow is niet zo een probleem. Het word voort gepompt door 2x12V pompen van 750L/h dus dat is geen probleem en heb 2uitgangen. Maar ik zal het aanpassen aan 1.5 dikke staafjes zoveel verschil zal dat ook niet maken, maar de jouwe zijn rond die van mij rechthoekig. bij u moeten ze er rond gaan in 2bogen bij mij in een rechte lijn en op de kop draaien. Zou dat een verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat BG-computers van de wereld gesodemieterd? Ik zit nl. met een pomp wier kapot is. Mailen lukt niet, want ik krijg dan een reply dat het adres niet bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:55:
Is dat BG-computers van de wereld gesodemieterd? Ik zit nl. met een pomp wier kapot is. Mailen lukt niet, want ik krijg dan een reply dat het adres niet bestaat..
Deze website is tijdelijk onbereikbaar wegens onderhoud.
Onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zijn ze al maanden in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik denk inderdaad dat het over is met die winkel. Want dat is inderdaad echt al een hele tijd zo. Of ze zijn gestopt met de webshop. Wel flink balen met garantie, is niet mogelijk om bij fabrikant garantie te krijgen? Als je zegt dat winkel er niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed idee .Er moet haast wel een kans inzitten lijkt me..Zullen ze verdriet hebben doordat men concurentie ziet?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee Fishsmell , nadat ze jou een kapotte pomp hebben aangesmeerd , hebben ze hun site op
"onderhoud" gegooid , :P

(1 April grap van mij)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ff wat parts gekocht :)
2x XSPC rs240 rads
Liang DDC-1 MCP350 pomp (10w die dus ook nog modbaar is naar de 16w variant)
OCLabs XPTop voor dr op
wat slangpilaren
en ik was eigenlijk van plan om mn eigen waterblokken te frezen, dus binnenkort meer daarover :)
morgen ophalen :) ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Ik heb een vraagje. Ik ga binnen een halve maand een nieuwe pc in elkaar zetten maar nu was ik aan het twijfelen tussen een scythe mugen 2 of een klein cpu loop wc.
Maar ik denk dat ik toch voor de wc ga om dat dit mijn wensen vervult :p. En ik heb er goede ervaring mee op andere vlakken.

Maar nu ben ik aan het rond kijken en nu is de vraag welk rad? Het moet een 1x120 zijn(waarom 2x120 als ik de plaats er bijna niet voor heb en omdat het bijna overkill is).

Nu had ik een Thermaltake Aqua GT Series I | CL-W0072D in het oog gekregen. radiator met een fan er al op klinkt goed in de oren voor maar 35€ ongeveer. Maar is het een goed radje of zou ik toch voor een black ice gaan of zo.

Maar het moet liefst in Eindhoven te kopen zijn. Want dat is redelijk dichtbij.
Het mag ook dichter naar België toe.

4lauch, zerocom computers en dollarshops zijn de gene die ik al heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
PRaGA88 Wat is je budget :9 ? En wat wil je met je set-up gaan doen? Zo'n Tt ding is wel grappig opzich maar er zijn genoeg radiatoren die veel beter presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Als je low budget wilt gaan doen, of een "1 x 120mm" radiator etc gaat nemen, ga dan voor AIR
Wc word pas leuk bij 2 x 120mm / 3 x 120mm imo.

En wc kit vooral, koop echt goede kwaliteit, geen plastic bende, mors wat water en het is farwell pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

thijszor schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:28:
Als je low budget wilt gaan doen, of een "1 x 120mm" radiator etc gaat nemen, ga dan voor AIR
Wc word pas leuk bij 2 x 120mm / 3 x 120mm imo.

En wc kit vooral, koop echt goede kwaliteit, geen plastic bende, mors wat water en het is farwell pc!
Jazeker, tegenwoordig heb je wel 2x120mm nodig om beetje goed te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Mijn budget is 100-150€ maar sommige delen kan ik goedkoop krijgen zoals een pomp en buizen. Maar iik heb rondgekeken en ik denk dat ik dan voor een black ice extreme120 of een TFC Xchanger120. Het is toch maar voor een cpu loopje met dikke tubes. 10-13mm.
Maar mijn probleem ligt bij de ruimte. Het moet allemaal in een antec 300. Maar ik kan misschien van die kachel radiators krijgen en dan zet ik 2 kleine delen van voor bij.
Ik weet wel al aar het radje komt aan de buitenkans van de achterste outtake fan. en dan de aansluitingen door 2gaten naar binnen laten komen.

[ Voor 42% gewijzigd door PRaGA88 op 06-04-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

PRaGA88 schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:59:
Mijn budget is 100-150€ maar sommige delen kan ik goedkoop krijgen zoals een pomp en buizen. Maar iik heb rondgekeken en ik denk dat ik dan voor een black ice extreme120 of een TFC Xchanger120. Het is toch maar voor een cpu loopje met dikke tubes. 10-13mm.
Maar mijn probleem ligt bij de ruimte. Het moet allemaal in een antec 300. Maar ik kan misschien van die kachel radiators krijgen en dan zet ik 2 kleine delen van voor bij.
Ik weet wel al aar het radje komt aan de buitenkans van de achterste outtake fan. en dan de aansluitingen door 2gaten naar binnen laten komen.
Wat voor cpu wil je ermee koelen? Ik zou toch als radiator bijv deze nemen http://www.highflow.nl/ra...20-qp-k-240-radiator.html, goeie prijs/kwaliteits verhouding en is ook niet erg dik. Je kan ook op http://www.aquatuning.de/ naar aanbiedingen kijken. Dikke of dunne tubes maakt voor temp niet zoveel uit. Ik zou als budget 200 euro nemen, en dan kan je een hele mooie high-end set samenstellen voor je CPU. Je zou ook naar 2dehands kunnen zoeken. Komt best vaak wat langs hier in V&A. Via V&A heb ik in principe mijn hele waterkoeling samengesteld. Zo doen wel meer mensen het

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 06-04-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Ok ik heb besloten een 240 te hangen aan de achterkant van de case met de in en out vanboven. Lijkt dan een beetje op de foto die ik een keer heb gezien van ramius23.
Verwijderd in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en on..."

Ik neem mij dan misschien een black ice 240extreme. Want zo kan ik achteraf misschien ook nog een videokaart of2 mee koelen. Maar wel geen reservoir. Alleen een pomp, rad en cpu blokje heb ik nodig. Buizen en T splijting vind ik wel in een doe-het-zelf.
Maar voor een wc ga ik nog even wachten, ik ga eerst gewoon mijn nieuwe pc op stock cooler laten draaien en dan alles bestellen.

=> antec case word volledig gemod al dat geperforeerd gaas word er uitgedaan. En gaten in het mobo tray gemaakt zodat ik gewoon zonder het mobo er uit te halen mijn wc can installeren en zodat het mooi er uit ziet. Dus voorstellen voor een cpu blok, geef maar hoor :) . dangerden heeft een leuk block voor am2 maar ben niet heel zeker dat het op am3 past. Ik weet wel dan am2+ op am3 past.
Maar op hieronder ty. :P

[ Voor 87% gewijzigd door PRaGA88 op 06-04-2009 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PRaGA88 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:58:
Dus voorstellen voor een cpu blok, geef maar hoor :) . dangerden heeft een leuk block voor am2 maar ben niet heel zeker dat het op am3 past.
Dat past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Ik heb eens de plannen van de antec 300 bekeken en zo te zien kan er zelfs een 240rad van boven worden gezet als de 140mm fan weg gehaald word.

Dat klink niet leuk want dan heb je een fan die kleiner is als het gat en dan ben je een 140mm fan kwijt.

Maar ik kan wel nog een 120 rad langs die 140mm zetten :). Dus dan heb ik plaats voor 2x120 dus vanboven en vanachter. Of vanachter 240 of een 360rad en vanboven een 120rad.
Ik ga eerst eens een 240rad nemen en vanachter zetten voor de cpu alleen en als dat goed verloopt plaats ik nog een 120rad bij met daar een videokaart aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

PRaGA88 schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:06:
Ik heb eens de plannen van de antec 300 bekeken en zo te zien kan er zelfs een 240rad van boven worden gezet als de 140mm fan weg gehaald word.

Dat klink niet leuk want dan heb je een fan die kleiner is als het gat en dan ben je een 140mm fan kwijt.

Maar ik kan wel nog een 120 rad langs die 140mm zetten :). Dus dan heb ik plaats voor 2x120 dus vanboven en vanachter. Of vanachter 240 of een 360rad en vanboven een 120rad.
Ik ga eerst eens een 240rad nemen en vanachter zetten voor de cpu alleen en als dat goed verloopt plaats ik nog een 120rad bij met daar een videokaart aan.
Er zijn trouwens ook 140mm rads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
ojah >:)
Maar ik heb een filmpje gezien op YT en die gebruikte een 120 rad voor zijn cpu. Maar jah zijn temp werd nog 61 onder load. :P

Ik ga het bij deze houden als radiator.
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-020826
Kan ik dichtbij kopen is niet al te duur en het is zelfs een black ice is want het is van de zelfde fabrikant en ziet er het zelfde uit. http://www.tweaknews.net/reviews/waterchill/index2.php
Het is spijtig genoeg niet de extreme maar de pro doet goed genoeg. >:)

[ Voor 146% gewijzigd door PRaGA88 op 06-04-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

misschien omdat een 120 rad ongeveer dezelfde koelings oppervlakte heeft als een 120mm aircooler? t heeft pas echt zin als je in veelvouden van 120 gaat kijken, hoeveel "beter" een radiator is tov een aircooler.. (omdat aircoolers niet zo groot bestaan)

edit: om mijn posts een beetje te voorzien van nut, mijn parts zijn binnen :)

plexi top op mn ddc gemonteerd, t kraakte wel n beetje tijdens het voor de 1e keer indraaien van de schroeven.. hopelijk komt dat niet los later..

fans op de radiators gemonteerd, dat ging heel makkelijk :) zit blijkbaar geen dikke laag verf op. (iig in de schroefdraad niet)
wat me wel opviel is dat die radiators maar heel "dun" zijn.. ik denk n 20 mm vin'dikte'.. ik had eigenlijk verwacht dat de buitenbehuizing wel helemaal "vol" zou zitten..

asap de panelen in mn case verbouwen zodat ze gemonteerd kunnen worden :) (en t waterblokje maken op de frees)

[ Voor 58% gewijzigd door AlexanderB op 07-04-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs heb ik wat waterkoeling onderdelen besteld en geïnstalleerd.
Laing DDC-1
Coolplex Pro 10 reservoir
OCZ Hydroflow CPU cooler
EK Water Blocks 4870 CF (Acetal) _/-\o_
2x Black Ice GT Stealth Lite 120mm radiator

Alles werkt goed, temps zijn aardig, maar ik vind het pompje nogal aardig luid.
Ik heb alles in een Antec P182 kast gezet, vandaar ook de 2 radiatoren, maar om die reden had ik eigenlijk een stil pompje gewild. Echter hoor ik veel mensen zeggen dat deze pomp aardig stil is.

Ik vind het geen probleem om een andere pomp te kopen, die wel stil is, maar als deze stil zou moeten zijn heeft dus weinig nut heeft als ik een andere koop die net zou stil zou moeten zijn.
Mijn vraag dus, iemand ervaringen met de pomp en hoe luid("stil") hij zou moeten zijn?

Een foto kan er ook nog wel aankomen, als het nodig is...
Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik had ene klein vraagje, maakt het veel uit als ik 2 koppelingen van 9 mm gebruik ipv 2 aansluitingen van 10mm?
Logisch gezien ontstaat er meer druk, en dan een snellere stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

druk? nee, dat heeft dr weinig mee te maken.. wat wel belangrijk is.. blijft de slang zitten? ;) als je slang binnenbmaat 10 is en je aansluiting buitenmaat 9, dan zul je flink aan je slangklemmen moeten draaien om dr voor te zorgen dat de boel niet lekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het anders gemaakt, het zelfgemaakte reservoir zit nu in elkaar, ik heb een schroefdraad met 10mm gat en een 10mm aansluiting en een 12mm aansluiting, dan weet ik zeker dat het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, hier ben ik weer :p
Ik wou vragen welke waterblock het beste is, uit deze lijst: http://www.docmicro.com/c...U-Socket-1366_280_89.html
Hij word op een i7 920 gezet die ik wil overclocken tot 4ghz (of meer als dat gaat lukken :) )
Ik heb al wat reviews gekeken, maar ik kom er toch niet echt uit :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De EK Supreme is eigenlijk het enige fatsoenlijke blok dat ik erbij zie staan. What say you lot?

In ander nieuws: Ik heb van de week eindelijk weer eens een setje aangeschaft om mee te gaan stoeien. Swiftech MCP355+XSPC reso top, Apogee GTZ, D-tek Fuzion GFX2, Thermochill pa120.2...

Nu nog een gat in mijn P180 zagen om dat rad weg te stoppen. Ook zit ik er aan te denken een 2e rad (120mm) aan te schaffen om aan de achterzijde te monteren (in de loop tussen de CPU en GPU). Zodra de boel ingebouwd is/wordt kom ik erop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Kan iemand misschien mij helpen met het kiezen van een cpu block voor redelijke prijs en ondertussen ook goede prestaties? Het is voor een am3 socket (phenomx3), jah om te oc. Prijs mag tegen de 50€ aan liggen. Liefst niet hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door PRaGA88 op 22-04-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welke kunnen julie me aanraden met een transparante bovenkand, dat lijkt me iets mooier.
Een CuPlex XT di lijkt wel aardig te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:48:
En welke kunnen julie me aanraden met een transparante bovenkand, dat lijkt me iets mooier.
Een CuPlex XT di lijkt wel aardig te presteren.
De EK Supreme plexi natuurlijk...

* Edmin geeft niets om looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wel een beetje :9
EDIT: Zit er veel performance verschil tussen de plexi en de normale?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:55:
Ik wel een beetje :9
EDIT: Zit er veel performance verschil tussen de plexi en de normale?
Performance maakt helemaal niets uit.

Wat wel een nadeel is van plexi, is dat het na verloop van tijd kan gaan scheuren. Ik had een Alphacool blokje met plexi dat bij de koppeling is gaan scheuren na iets van anderhalf jaar. Ik zat achter de PC en zag dat mijn reservoir bijna leeg was. Toen ik goed ging kijken kwam ik er achter dat er dus een scheur in het CPU blok zat en het water over mijn moederbord aan het lopen was.

Verder is er toen niets kapot gegaan, maar voor mij nooit meer plexi. Tuurlijk kan het ook prima goed gaan. Maar aan plexiglas onderdelen zit dus wel een risico. Het heeft denk ik ook te maken met hoe vast je de koppeling draait. Plexi zal eerder gaan scheuren als je het te vast aan draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan is het duidelijk, ik neem wel een normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb een nieuwe WC gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y7htFGEreYJG4pv1xBPxwcv2/full.jpg

In totaal nog geen 15cm slang en met andere koppelstukjes / fittingen is dit nog wel iets te reduceren. Koelt zeer goed en kabels geven bij (dicht)-knijpen een grote weerstand. Als er interesse is in meer info dan kan ik dat wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Dat is nog eens compact! Ziet er strak uit.

Ben zelf beetje aant knutselen en loop tegen een probleem aan. Ik heb namelijk een bestaande set met een vreemde slangdiameter, dit is namelijk 11-15. Nu heb ik 3 hd koelers waar 8-11 slangen op moeten (schroefverbinding dus wanddikte is belangrijk), dus nou moet ik een verloopstukje hebben maar kan dit nergens vinden. Heb alle bekende webshops al geprobeerd maar niks te vinden..

Volgens mij zijn de blokken 10mm dus ik denk dat een 10-->8 mm verloopstukje moet werken, maar waar ga ik dat vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door intuliegend op 24-04-2009 21:38 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Cool en vette setup, krijgen we misschien ook een totaal beeldje?:) dan zou ik blij worden :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik ben nog niet helemaal klaar met de loop. Ik ga nog proberen om de koeler 90° te draaien om te kijken of dat wat uitmaakt en ik wil minimaal 1 90° bocht minder gebruiken. Maar een paar foto's kunnen altijd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZQIGeSUIXWO2XM3CTcKfMJp3/full.jpg

Dit is zoals het nu in een CoolerMaster Cosmos S zit. De opstelling koelt beter dan met de Thermalright Ultra eXtreme 120 en fans in push-pull. Dat mag ook wel als je het kosten plaatje bekijkt. De geluidsproductie is nagenoeg hetzelfde gebleven. Voor mij airflow in de kast had ik rekening gehouden met de fan in het zijpaneel. Een grote 20cm die weinig geluid maakt, maar nog wel aardig wat airflow genereerd. Dit is er mee gebeurt plotseling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8bf1cDGtflfktYBlKRsblMXz/full.jpg

Schijnt vaker voor te komen in ieder geval.

Als laatste nog een sfeershot, maar dit is dus niet zoals het er uiteindelijk uit gaat zien. De loop blijft wel kort en als mogelijk nog korter.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QHzXdH7ePavZfDvXBbEFfI8K/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Ik heb al sinds een jaar of 3 deze setup.

CPUblock: CPU Alphacool NexXxoS XP Socket 775:
Reservoir: Cape Coolplex Pro 10 external:
Radiator: Black ICE-Xtreme II
Pomp: PUM Laing DDC-Pump 12V DDC-1RTPlus with 2xG1/4"-external thread
Slang: Hose Tygon R3603 11.2/8mm transparent:
Fans: 120x120x25 Papst 4412 F/2 GLL:
Water: Water additive Tec-Protect-UV blue 1L (Ready for use)

Nu was mijn vraag of dit nog met de tijd mee kan.
Of zijn alle onderdelen een beetje achterhaald?

Ik ben namelijk aan het upgrade van socket 775 naar 1366.
Het moederbord ASUS Rampage Gene is al binnen.
Dit moederbord heeft socket 1366 en 775 aansluiting voor de cpu koeling.
Ik zou dus mijn Nexxxos xp nog kunnen gebruiken maar is dit verstandig?

[ Voor 16% gewijzigd door Pepperana op 25-04-2009 21:20 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Pepperana schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:18:
Ik heb al sinds een jaar of 3 deze setup.

CPUblock: CPU Alphacool NexXxoS XP Socket 775:
Reservoir: Cape Coolplex Pro 10 external:
Radiator: Black ICE-Xtreme II
Pomp: PUM Laing DDC-Pump 12V DDC-1RTPlus with 2xG1/4"-external thread
Slang: Hose Tygon R3603 11.2/8mm transparent:
Fans: 120x120x25 Papst 4412 F/2 GLL:
Water: Water additive Tec-Protect-UV blue 1L (Ready for use)

Nu was mijn vraag of dit nog met de tijd mee kan.
Of zijn alle onderdelen een beetje achterhaald?

Ik ben namelijk aan het upgrade van socket 775 naar 1366.
Het moederbord ASUS Rampage Gene is al binnen.
Dit moederbord heeft socket 1366 en 775 aansluiting voor de cpu koeling.
Ik zou dus mijn Nexxxos xp nog kunnen gebruiken maar is dit verstandig?
Ik ken dat reservoir niet en ik zie dat je geen top op je Laing heb zitten. Misschien XPSC res + top bij elkaar goed idee? Dan presteert je pomp ook weer wat beter, kiddyl hierboven heeft die ook. Als CPU blok zou ik een een EK Supreme LT nemen die is goedkoop en presteert een stuk beter dan je blok wat je nu hebt en is geschikt voor 1336. Je zou ook kunnen kijken naar Heatkiller 3.0 of bijvoorbeeld de Swiftech GTZ. Maar die zijn wel stuk duurder en ik vind dat meerprijs niet waard. Voor de rest is het prima, ga je alleen i7 koelen daarmee? Dan kan het opzich wel. Wil je meer koelen zou ik toch een groter rad nemen of nog een 120mm of 240mm rad ernaast. Want de i7 alleen heeft minimaal 240mm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben me wat aan het orienteren om mijn eerder genoemde setup alvast uit te breiden met 1x120mm rad. Voorlopig heb ik mijn oog op de TFC X-changer of de XSPC Rx120. De volgende reviews kwam ik tegen:
http://www.bit-tech.net/m.../23/radiator-shootout-1/4
http://www.skinneelabs.co...SPC/RX120/RX120-main.html

Helaas zijn er niet heel erg veel reviews te lezen die een beetje recent zijn. Nog commentaren hierop? tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
[b]kiddyl schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:39:

[afbeelding]

Schijnt vaker voor te komen in ieder geval.
Heb ik ook gehad, gewoon uit het niets.. schrok me kapoet.., blad kwam in de intakefan in de bodem terecht..

Maar gewoon even bellen, sturen ze een nieuwe op..

077-3968226

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 23:25:
Ik ben me wat aan het orienteren om mijn eerder genoemde setup alvast uit te breiden met 1x120mm rad. Voorlopig heb ik mijn oog op de TFC X-changer of de XSPC Rx120. De volgende reviews kwam ik tegen:
http://www.bit-tech.net/m.../23/radiator-shootout-1/4
http://www.skinneelabs.co...SPC/RX120/RX120-main.html

Helaas zijn er niet heel erg veel reviews te lezen die een beetje recent zijn. Nog commentaren hierop? tips?
Je koeling is nu niet toereikend? Het setje wat je hebt gekocht kan normaal gesproken voldoende zijn voor een CPU + GPU. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welk 120 rad je er bij doet. Je kan eventueel nog kijken naar 1 die niet restrictief is. Je loop wordt vrij groot en er zit ook nog een EK Supreme tussen (heb ik ook) die heel restrictief is.
rabor schreef op zondag 26 april 2009 @ 06:15:
[...]
Heb ik ook gehad, gewoon uit het niets.. schrok me kapoet.., blad kwam in de intakefan in de bodem terecht..

Maar gewoon even bellen, sturen ze een nieuwe op..

077-3968226
Thanks. Ik heb ze al gemaild, maar tot op heden nog geen antwoord. Bel ze wel even dan.

[ Voor 17% gewijzigd door kiddyl op 26-04-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Nou ben ik sinds kort ook begonnen met waterkoeling. Ik heb daarom een compleet waterkoeling setupje besteld bij het nieuwe systeem dat ik in elkaar aan het zetten ben. Bij het monteren van de waterkoeling zijn me alleen een paar dingen onduidelijk, zouden jullie me wat verder kunnen helpen?

Ik gebruik schroeffittingen en slangen met een 10OD - 8ID. Dat zijn deze slangen: linkie.
Bij het vastschroeven van de fittingen heb ik veel moeite om de slangen in de goede positie te houden. Wanneer ik namelijk een beetje strak aandraai, dan twist de slang mee met de draairichting van de schroeffitting, met als gevolg dat er heel veel kinks in de slangen zitten. Daarom vraag ik me nu af tot hoever ik de schroeffitting aan moet draaien? Wanneer zit deze strak genoeg dat er geen lekkage meer plaats vindt?

Verder heb ik nogal wat probleempjes gehad met lekkage bij de cpu cooler die ik heb, een apogee GTZ, met een topplate voor AM2. Ik heb namelijk mijn standaard schroeffittingen ook op deze cooler bevestigd, maar ondanks het gebruik van teflontape lukt het me met moeite om dit onderdeel lekvrij te krijgen bij de fittingen. Zou het daarom handig zijn om speciale o-ringen tussen de fittingen en de cooler te plaatsen, of kan ik beter speciale fittingen kopen? Bij de cooler zaten immers alleen fittingen meegeleverd voor slangen met een grotere diameter.

Ik denk dat jullie trouwens begrijpen dat ik mijn systeem nog niet watergekoeld aan heb durven zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

kiddyl schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:03:
[...]

Je koeling is nu niet toereikend? Het setje wat je hebt gekocht kan normaal gesproken voldoende zijn voor een CPU + GPU.
Ach, voldoende.... Ik wil nog wel los gaan met OC, dus ik bereid me er in ieder geval op voor.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welk 120 rad je er bij doet. Je kan eventueel nog kijken naar 1 die niet restrictief is. Je loop wordt vrij groot en er zit ook nog een EK Supreme tussen (heb ik ook) die heel restrictief is.
Nee, geen Supreme. Ik heb een Apogee GTZ en een Fuzion GFX2. Met de XSPC top denk ik dat het met de capaciteiten van de pomp wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb een klein probleempje, voor mijn broertje heb ik een klein WC setupje gemaakt, een EK supreme acetal, een 120mm rad, en een XSPC single bay reservoir met geintegreerde pomp (200L/h)
Alleen mijn probleem is dat er bij de waterblock geen water uitkomt, maar de pomp pompt wel.
Mijn vraag is, is de pomp niet sterk genoeg, of is het iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:49:
Hallo,
Ik heb een klein probleempje, voor mijn broertje heb ik een klein WC setupje gemaakt, een EK supreme acetal, een 120mm rad, en een XSPC single bay reservoir met geintegreerde pomp (200L/h)
Alleen mijn probleem is dat er bij de waterblock geen water uitkomt, maar de pomp pompt wel.
Mijn vraag is, is de pomp niet sterk genoeg, of is het iets anders?
Kan de lucht wel uit de setup ? En komt het water wel bij de pomp ? Een pomp kan geen lucht pompen maar alleen water, als er geen water bij de pomp komt gebeurt er niets. Ook kan de pomp niet gaan pompen als er lucht in de setup zit die niet weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Zenix schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:32:
[...]

Ik ken dat reservoir niet en ik zie dat je geen top op je Laing heb zitten. Misschien XPSC res + top bij elkaar goed idee? Dan presteert je pomp ook weer wat beter, kiddyl hierboven heeft die ook. Als CPU blok zou ik een een EK Supreme LT nemen die is goedkoop en presteert een stuk beter dan je blok wat je nu hebt en is geschikt voor 1336. Je zou ook kunnen kijken naar Heatkiller 3.0 of bijvoorbeeld de Swiftech GTZ. Maar die zijn wel stuk duurder en ik vind dat meerprijs niet waard. Voor de rest is het prima, ga je alleen i7 koelen daarmee? Dan kan het opzich wel. Wil je meer koelen zou ik toch een groter rad nemen of nog een 120mm of 240mm rad ernaast. Want de i7 alleen heeft minimaal 240mm nodig.
Bedankt voor de reply Zenix.

Het reservoir zit er zo uit:
http://xs226.xs.to/xs226/08164/p1010281967.jpg
(Mijn Setup, op de pushpins na).
Ik koel er alleen mijn CPU mee. In de toekomst wil ik dit ook zo houden.

Door die XPSC res + top, kan ik mijn pomp upgrade?
http://www.highflow.nl/re...dc-acrylic-reservoir.html
Hun hebben het over een behoorlijke prestatiewinst.
Mijn pomp is nu al 3 jaar oud.

Als cpu blok bedoel je deze dan:
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5945&c=261
Deze heeft geen mounting kit zo te zien. Kan ik die bijbehordende plates bestellen of is er ook een hele kit?

[ Voor 5% gewijzigd door Pepperana op 26-04-2009 16:01 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Pepperana schreef op zondag 26 april 2009 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor de reply Zenix.

Het reservoir zit er zo uit:
http://xs226.xs.to/xs226/08164/p1010281967.jpg
(Mijn Setup, op de pushpins na).
Ik koel er alleen mijn CPU mee. In de toekomst wil ik dit ook zo houden.

Door die XPSC res + top, kan ik mijn pomp upgrade?
http://www.highflow.nl/re...dc-acrylic-reservoir.html
Hun hebben het over een behoorlijke prestatiewinst.
Mijn pomp is nu al 3 jaar oud.

Als cpu blok bedoel je deze dan:
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5945&c=261
Deze heeft geen mounting kit zo te zien. Kan ik die bijbehordende plates bestellen of is er ook een hele kit?
Ja, je pomp presteert beter met die top+res. Zit volgens mij gewoon mountingkit bij, misschien wel verstandig om nog een backplate te kopen voor 1336 zit die nog wat steviger. Je kan opzich alles mooi bij highflow http://www.highflow.nl/wa...k-backplate-cpu-1366.html
http://www.highflow.nl/wa...-lt-acetal-775-1366-.html bestellen. De pomp is dan wel 3 jaar oud maar volgens mij gaan die dingen lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Ik zoek een high end cpu koeler.
Waterkoeling wil ik nartuurlijk niet buiten beschouwing laten.
Echter heb ik dr geen klap verstand van.
Wel weten dat je met een goedkoop setje a 150 euro nog geen mugen voor bij kunt streven.
Dat is wel de bedoeling mijn budget ongeveer tussen de 150 en 300. Echter moet het wel
degelijk een luchtkoeler dik achter zich laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je echt alleen je CPU wil koelen, dan kom je een heel end met je geld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Swiftech Apogee GTZ€ 69,90€ 69,90
1Swiftech MCP350 (Pomp)€ 55,50€ 55,50
1Thermochill PA 120.2 (2x120mm)€ 79,90€ 79,90
ImporterenTotaal€ 205,30

Schopt een Mugen's bips. Slangetjes, klemmetjes, water, etc. erbij en je bent klaar voor €250

Echter vind ik het een beetje zonde om niet de GPU mee te nemen, want die maakt de meester herrie in mijn bak:

#ProductPrijsSubtotaal
1D-Tek FuZion v2 universal CPU Block€ 69,50€ 69,50
1Thermochill PA 120.3 (3x120mm)€ 90,49€ 90,49
ImporterenTotaal€ 285,39

Vervang in gedachten de Fuzion voor de Fuzion GFX2. De PW is niet lekker te gebruiken voor WC onderdelen. Ook hier weer slangetjes, klemmetjes, etc. bij denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Edmin schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:49:
Als je echt alleen je CPU wil koelen, dan kom je een heel end met je geld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermochill PA 120.2 (2x120mm)€ 79,90€ 79,90
ImporterenTotaal€ 205,30

Schopt een Mugen's bips. Slangetjes, klemmetjes, water, etc. erbij en je bent klaar voor €250

Echter vind ik het een beetje zonde om niet de GPU mee te nemen, want die maakt de meester herrie in mijn bak:

#ProductPrijsSubtotaal
1D-Tek FuZion v2 universal CPU Block€ 69,50€ 69,50
1Thermochill PA 120.3 (3x120mm)€ 90,49€ 90,49
ImporterenTotaal€ 285,39

Vervang in gedachten de Fuzion voor de Fuzion GFX2. De PW is niet lekker te gebruiken voor WC onderdelen. Ook hier weer slangetjes, klemmetjes, etc. bij denken.
Wat mag ik dan verwachten van de temps.
En heb je mischien een linkje naar hoe het moet worden onderhouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangezien mijn set nog niet is ingebouwd (heb nu nog een Mugen op mijn CPU staan), kan ik je niet met zekerheid zeggen hoe het verschil zal zijn, maar het koeloppervlak van de PA120.2 is natuurlijk groter dan dat van de Mugen.
Onderhoud is erg afhankelijk van wie je spreekt. De een doet nooit wat aan zijn WC setup, de ander vervangt elke maand de koelvloeistof. Zelf verwacht ik niet meer dan eens per half jaar de loop te reinigen, mogelijk iets vaker als ik het in de bol heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En heb je mischien een linkje naar hoe het moet worden onderhouden ?
Als je met de juiste vloeistoffen gaat draaien zodat je geen last krijgt van corrosie en algen, heb je er eigenlijk helemaal geen onderhoud aan.

1x per jaar nieuwe vloeistof is alles wat je hoeft te doen. Een groot reservoir is wel handig want er 'zweet' altijd wel wat water weg. Als ik mijn reservoir helemaal vol zou doen hoeft bijvullen ook misschien maar 1x per 2 jaar. Maar ik heb het water wat lager staan zodat ik kan zien dat de pomp draait, dus moet ik het elke 4 maanden doen.

Over de temps is niets te zeggen zonder je CPU te weten. Zeg dat je een E8400 hebt zonder overklok kan je denken aan 30 tot 35 graden idle en 40 tot 50 stressed. Dit hangt natuurlijk ook af van welke fans je gebruikt en hoe hard je die laat draaien, en er zijn nog veel meer dingen die mee spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 26-04-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Practics schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:38:
Ik zoek een high end cpu koeler.
Waterkoeling wil ik nartuurlijk niet buiten beschouwing laten.
Echter heb ik dr geen klap verstand van.
Wel weten dat je met een goedkoop setje a 150 euro nog geen mugen voor bij kunt streven.
Dat is wel de bedoeling mijn budget ongeveer tussen de 150 en 300. Echter moet het wel
degelijk een luchtkoeler dik achter zich laten.
Opzich zijn die setjes wat Ed_L geeft mooi.
Maar het kan goedkoper. En ik denk zelf dat de set die ik in gedachten heb beter presteert.
De GTZ presteerd niet super. EK Supreme LT, Koolance 350, en Heatkiller Rev 3.0 zijn alle 3 beter.
De GTZ is wel goed te monteren wat wel fijn is. Maar bij de meesten mensen maakt dat niet zoveel uit. Want hoevaak vervang je waterblok nou?

Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator €49,94, deze radiator is goedkoper en wat kleiner. Maar presteerd niet veel minder, maar is wel stuk goedkoper.

EK-Supreme LT - Acetal (775 - 1366) €34,95, dit blok presteert beter als de GTZ. Is minder makkelijk te monteren, maar wel weer stuk goedkoper.

Laing DDC-1Plus MCP355 12V €66,95, deze pomp is krachtiger dan de MCP350.

XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir €26,99, top en reservoir in 1. Zorgt ervoor dat je pomp nog beter presteert. En je hebt tevens gelijk een reservoir.

6x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4 €14,04, fittingen om alles aan elkaar aan te sluiten. Dit zijn standaard fittingen, je kan voor iets anders kiezen als je dat mooier vind maar is wel weer duurder.

3x Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear €11,97, 3 meter slang Masterkleer is meestal goed genoeg. Je zou nog andere slang uit kunnen kiezen als je een kleurtje wilt. Of als je de beste wilt Tygon nemen. Maar ik vind dat meerprijs niet waard.

6x TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart €5,94, slangklemmen

Totaal €210,78, bij highflow.

Volgens mij is dit complete set op het water na wat je in de winkel kan kopen. Misschien ben ik iets vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zenix, je hebt voor het grootste deel wel gelijk hoor, maar de pricewatch kent die krengen gewoon niet. De EK Supreme is een fijn blok, maar wel restrictief. Dat is tegelijk ook het verschil tussen jouw rad en de thermochill.

nog even wat reviews:
http://xtreview.com/addco...-Swiftech-Apogee-GTZ.html
http://www.watercooling.c...z_water_block_review.html
(is martin's down? Het hele artikel staat nog hier: http://www.clunk.org.uk/m...pu-waterblock-review.html)
http://www.xcpus.com/reviews/69-Top-Gun-Shootout-Page-2.aspx
http://www.xtremesystems....php?p=3221821&postcount=1

[ Voor 51% gewijzigd door Edmin op 27-04-2009 00:50 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 67 Laatste