Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
dan zou ik de relais connector boven op dat bord proberen, staat een label bij op het pcb
voor extra kanalen zijn ook uitbreidingen te vinden zoals http://highflow.nl/pompen...-2-usb-ultra-version.html

PS- met die relais, of pwm-headers kun je de pomp niet regelen, dat kan alleen via de fan-headers, of via de aquabus-interface, mits je een pomp hebt die daarmee om kan gaan.
Met de relais kun je waarschijnlijk de pomp aan en uit zetten, maar dan kun je net zo goed je pompen aan je voeding zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door timfoes op 07-01-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in de veronderstelling dat ik middels deze connectoren een eind moet komen. hier komen de 12volts draden van m'n pomp aan te zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:17:
Ik ben in de veronderstelling dat ik middels deze connectoren een eind moet komen. hier komen de 12volts draden van m'n pomp aan te zitten..
de relais kan max 1A/12V hebben, dus die pompen gaat niet op een relais, je kunt proberen om de pompen (zijn er toch 2?) elk apart op de de connectoren die jij eerst noemde te zetten, had net gelezen dat die ook als output kunnen dienen. Ik weet alleen niet hoe dat dan gaat met het pwm signaal. Die headers kunnen beide 1A max leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb denk ik het hele verhaal van m'n pompen aansluiten vernaggelt doordat ik de pwm draden niet meer heb.
Ik denk dat de twee headers, welke ieder 12v leveren, niet de capaciteit hebben van ook het regelen van de rpm's.

Daar heb ik dus echt de pwm draden voor nodig..

Nou ja, dan maar geen aquacomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:44:
Ik heb denk ik het hele verhaal van m'n pompen aansluiten vernaggelt heb doordat ik de pwm draden niet meer heb.
Ik denk dat de twee headers, welke ieder 12v leveren, niet de capaciteit hebben van ook het regelen van de rpm's.

Daar heb ik dus echt de pwm draden voor nodig..

Nou ja, dan maar geen aquacomputer.
Heb je soldeer ervaring?
anders kun je misschien een nieuwe pwm-draad op het pcb van je pompen maken.

Edit- Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/6533/35xinternal.jpg
top eraf, en je kunt bij de pcb

[ Voor 9% gewijzigd door timfoes op 07-01-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solderen is geen punt, de bout heeft nog een transistorstift uit vroeger tijd, heb zat mrf'en opgeblazen..ik ga denk ik maar met je suggestie aan de slag..De pwm-draden kan ik bij fh wel krijgen, nah weer m'n loop uit elkaar..mut maar weer.

Anders soldeer ik wel een ander connectortje in m'n kooolance controller.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
succes, anders probeer je nu je controller te fixen, en wanneer je je setup een beurt geeft of upgrade, dan je pompen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij bedankt voor het meedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:17:
Plus het reails, dat je er ook nog apart moet bij kopen. ;)

http://www.aquatuning.nl/...ende-relais-12V-230V.html

Sorry, zie nu dat het om een 12V pomp gaat. Dat relais heb je dus niet nodig bij 12Vpompen. Maar voor zover ik wist gaan de pompen gewoon op een fan aansluiting. Met de rpm draad moet je even goed opletten, want de rpm header op de controller is dacht ik om op het mobo aan te sluiten. Bij Aquatuning op het forum staan er enkele schema's waar je precies kunt zien welke draaad waar naar toe moet.

Hier wordt ook uitgelegd hoe je twee MCP35X2'S aansluit op de Aquaero 5

[ Voor 35% gewijzigd door Phaerion op 09-01-2014 17:23 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 11:19
Bij het vullen van mijn loop drnet ontdekte ik een lek in een draaibare fitting. Gelijk dus de pomp uitgezet en de loop geleegd. Echter is hierbij een fontein ontstaan uit mijn gpu blok door een stommiteit van mij, waardoor er water tussen mijn gpublok en gpu is gekomen (waarschijnlijk) en het moederbord een mooie douche heeft gehad met water in de pci sloten. Heb al het zichtbare water nu weggedept met keukenrol en de gpu verwijderd, wat nu? Kan ik gewoon zeggen dat over 24 uur al het water weg is gedampt uit de kieren? Of toch beter blok openmaken?

Edit: heb m toch maar open gemaakt, zaten inderdaad aardig wat druppels op de gpu. Heb alles even weggedept en alvast alle koelpasta verwijderd. Zal ik de kaart een nachtje open op mijn bureau laten liggen drogen? Of is dat ook niet verstandig ivm stof?

[ Voor 18% gewijzigd door tobitronics op 09-01-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het bureau leggen is prima, stof is geen probleem Als alles verdampt is kijken of er resten achter gebleven zijn. Wanneer dit zo is dan dit schoonmaken met medicinale alcohol. Wat je niet wil hebben is dat je iets van corrosie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:39:
[...]

Plus het reails, dat je er ook nog apart moet bij kopen. ;)

http://www.aquatuning.nl/...ende-relais-12V-230V.html

Sorry, zie nu dat het om een 12V pomp gaat. Dat relais heb je dus niet nodig bij 12Vpompen. Maar voor zover ik wist gaan de pompen gewoon op een fan aansluiting. Met de rpm draad moet je even goed opletten, want de rpm header op de controller is dacht ik om op het mobo aan te sluiten. Bij Aquatuning op het forum staan er enkele schema's waar je precies kunt zien welke draaad waar naar toe moet.

Hier wordt ook uitgelegd hoe je twee MCP35X2'S aansluit op de Aquaero 5
Het geschuif is eigenlijks afgelopen, ik ga weer draaien...Vanmiddag 2 3pins connectortjes met de post gekregen,alleen nog niet een inbussleuteltje van 1.5mm, hier moet ik de stelschroeven mee loshalen waardoor ik hoogstwaarschijnlijk morgen m'n Koolance weer heb ingebouwd. De vier Scythe S-Flex'en op m'n rad. en de twee nzxt'ers (in / outtake) regel ik ook nog wel goed met m'n zallman 6 kanaals controller.

Goede tip je link, alleen laat ik de aquacomputer maar achter me liggen, als ik hier weer eens ga denken, "Wat nu eens". heb je maar zo de kans dat er een 5 xt ingefriemeld gaat worden..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:11:
Op het bureau leggen is prima, stof is geen probleem Als alles verdampt is kijken of er resten achter gebleven zijn. Wanneer dit zo is dan dit schoonmaken met medicinale alcohol. Wat je niet wil hebben is dat je iets van corrosie krijgt.
Hoe zou ik corrosie moeten krijgen/voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tobitronics schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:45:
[...]

Hoe zou ik corrosie moeten krijgen/voorkomen?
Als er ergens een druppel opgedroogde vloeistof zit blijven de stoffen uit de vloeistof achter op de printplaat/chips. Na verloop van tijd kan je hierdoor corrosie krijgen. Zo was het koper van mijn PCI-e slot groen/wit geworden toen er water in gekomen was. Dit kan je dus verwijderen met medicinale alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:11:
[...]

Als er ergens een druppel opgedroogde vloeistof zit blijven de stoffen uit de vloeistof achter op de printplaat/chips. Na verloop van tijd kan je hierdoor corrosie krijgen. Zo was het koper van mijn PCI-e slot groen/wit geworden toen er water in gekomen was. Dit kan je dus verwijderen met medicinale alcohol.
Ok, Ik ga mn GPU en mobo sowieso een nachtje laten drogen in de kamerlucht. Wat zouden de symptomen zijn van waterschade/corrosie als ik mijn systeem weer in elkaar heb gezet? Dat ie niet opstart ofzo? En is corrosie verder schadelijk of alleen lelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corrosie is iets wat na een tijdje gebeurt. Eigenlijk is het gewoon dat onderdelen gaan roesten. Probleem is dat ze dan geen contact meer maken of dat er kortsluiting kan ontstaan. Daarom kan je beter de boel controleren en schoonmaken voordat je het weer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:35:

Goede tip je link, alleen laat ik de aquacomputer maar achter me liggen, als ik hier weer eens ga denken, "Wat nu eens". heb je maar zo de kans dat er een 5 xt ingefriemeld gaat worden..

.
Ik begrijp dat je die dan al in je bezit hebt? Ik heb zelf sinds kort de Aquaero 6. Die kan makkelijk twee pompen aan, en heeft een iets hoger uitgangsvemogen mee gekregen. En kan bijna niet meer wachten om eindelijk mijn systeem om te bouwen. Op een paar fittingen ná en het plexi voor de panelen rondom, ben ik nu wel bijna zo ver. Dat plexi gaat me wel een flinke duit kosten, naar het einderesultaat moet het uiteindel;ijk meer dan waard zijn.

Succes iig met het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-10 14:06
Phaerion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 00:27:
Ik begrijp dat je die dan al in je bezit hebt? Ik heb zelf sinds kort de Aquaero 6. Die kan makkelijk twee pompen aan, en heeft een iets hoger uitgangsvemogen mee gekregen.
De Aq6 kan zelfs wel vier D5 pompen aan met water gekoelde VRMs.

Maar als je als je een D5 of DCC pomp met PWM hebt kan je er wel 20 of nog meer aan de Aq6 hangen.

Heb een post geschreven hoe PWM werkt, is misschien interessant leesvoer als je pompen nog niet hebt.

PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 10-01-2014 11:53 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:45:
[...]

De Aq6 kan zelfs wel vier D5 pompen aan met water gekoelde VRMs.
Die koelblokken zijn er dus (nog) niet. Of ze er ook komen is me nog niet duidelijk, want Aquatunig zegt dat deze VRM's minder warm, worden en het dus ook niet nodig zou zijn.
Maar als je als je een D5 of DCC pomp met PWM hebt kan je er wel 20 of nog meer aan de Aq6 hangen.

Heb een post geschreven hoe PWM werkt, is misschien interessant leesvoer als je pompen nog niet hebt.

'Helaas' heb ik twee gewone D5 vario pompen, met alleen een rpm, sensor draad. Ik wist op het moment van aanschaf niet dat ik de Aquawero zou gaan gebruiken, omdat ik hem nogal duur vond. Maar ik lees nu ook ini jouw topic dat ik die PWM pompen toch niet met een controller kan aansturen, dus heb ik onbewust tóch de goede pompen aangeschaft. 8)7 :)

Ik twijfel nog een beetje over de aanschaf van een flow meter omdat je ook een signaal krijgt als de pomp er gewoon mee stopt. Maar misschien is het wel handig voor het geval het filter verstopt raakt, en de flow daardoor minder wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Phaerion op 10-01-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Phaerion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:07:
[...]

Die koelblokken zijn er dus (nog) niet. Of ze er ook komen is me nog niet duidelijk, want Aquatunig zegt dat deze VRM's minder warm, worden en het dus ook niet nodig zou zijn.

[...]

'Helaas' heb ik twee gewone D5 vario pompen, met alleen een rpm, sensor draad. Ik wist op het moment van aanschaf niet dat ik de Aquawero zou gaan gebruiken, omdat ik hem nogal duur vond. Maar ik lees nu ook ini jouw topic dat ik die PWM pompen toch niet met een controller kan aansturen, dus heb ik onbewust tóch de goede pompen aangeschaft. 8)7 :)

Ik twijfel nog een beetje over de aanschaf van een flow meter omdat je ook een signaal krijgt als de pomp er gewoon mee stopt. Maar misschien is het wel handig voor het geval het filter verstopt raakt, en de flow daardoor minder wordt.
Anders ga je over op passieve koeling op de VRM's voor de AQ6. Plak er wat Ramsinks op met thermaladhesive, dan heb je de hitte afgifte ook al voor een grootdeel verbeterd. Hoeft dan niet perse een waterblok of wel?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Gizzy schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:41:
[...]

Anders ga je over op passieve koeling op de VRM's voor de AQ6. Plak er wat Ramsinks op met thermaladhesive, dan heb je de hitte afgifte ook al voor een grootdeel verbeterd. Hoeft dan niet perse een waterblok of wel?
Ik heb het hele zaakje nog niet aangesloten...ik moet nog beginnen met ombouwen. Maar volgens Aquaero worden deze VRM's op full load dus véél minder warm. Ik hoop op dat topic nog wat meer info te vinden binnenkort voordat ik ga bouwen, want er is nog niet zo veel user info te vinden nu hij nog zo nieuw is.

Ben zelf dus ook wel erg benieuwd naar de resultaten van mensen die er al wel één hebben ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je kan altijd een van de sensoren op de VRMs plakken (je hebt er genoeg ;-) die zorgt dat de Aq6 een waarschuwingssignaal geeft als die te warm word.

Ik heb zelf mijn twee D5s op de Aq5 aangesloten en de VRMs zijn gekoeld met het waterblokje, denk de volgende keer als ik mijn PC open heb, zelf ook een sensor op de VRM van mijn Aq5 plak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 00:27:
[...]

Ik begrijp dat je die dan al in je bezit hebt? Ik heb zelf sinds kort de Aquaero 6. Die kan makkelijk twee pompen aan, en heeft een iets hoger uitgangsvemogen mee gekregen. En kan bijna niet meer wachten om eindelijk mijn systeem om te bouwen. Op een paar fittingen ná en het plexi voor de panelen rondom, ben ik nu wel bijna zo ver. Dat plexi gaat me wel een flinke duit kosten, naar het einderesultaat moet het uiteindel;ijk meer dan waard zijn.

Succes iig met het aansluiten.
Nee nee, ik heb niet de 5 xt inhuis gehaald, Ik ben van plan het allemaal wat analoog te houden ipv dat de automatisering ook hier m'n setup moet gaan treffen. Het charmante regelen van m'n Swiftech MCP35X2-BK zie ik gewoon als middel waarbij komt kijken dat de finesse uit m'n hoofd komt bij het inschatten van nu heb ik meer toeren van mijn pomp nodig ipv dat de rpm's helemaal automatisch aan de loop gaan waardoor er geen omkijken meer naar is, en ik niet hoef te denken, Ah, gaat allemaal wel vanzelf, waardoor er voor mijn gevoel een stuk hardware uit zicht is verdwenen...

Op screenie 1 is duidelijk een kapot gefikte header te zien.(ja highflow, is waar) tevens wil ik header twee ook vervangen, deze begint ook het aspect met schade te vertonen...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tt4xQH6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b8VQ9kF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:06:
Je kan altijd een van de sensoren op de VRMs plakken (je hebt er genoeg ;-) die zorgt dat de Aq6 een waarschuwingssignaal geeft als die te warm word.

Ik heb zelf mijn twee D5s op de Aq5 aangesloten en de VRMs zijn gekoeld met het waterblokje, denk de volgende keer als ik mijn PC open heb, zelf ook een sensor op de VRM van mijn Aq5 plak.
Dat is idd wel een strak plan...Heel niet aan gedacht. ik heb ook nog een hele zooi exrta sensors over van een Digital doc 5 die uit een andere kast komt. Dus dat moet goed komen,

Ik plak er leiver nog geen heatsinks op vanwege het feit dat er misschien toch nog wel een koelblok uit zou kunnen komen. En mocht ik echt veel meer juice nodig hebbebn, wat ik eigenlijk niet verwacht, dan is het misschien toch beter om er twee Power Adjust modules bij te plaatsen. Maar eigenlijk verwacht ik dat niet, omdat de D5 op zich al wel een vrij krachtige pomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:17:
Op screenie 1 is duidelijk een kapot gefikte header te zien.(ja highflow, is waar) tevens wil ik header twee ook vervangen, deze begint ook het aspect met schade te vertonen...
Nee je header is niet stuk, werkt nog prima, alleen stuur je blijkbaar veel te veel stroom door de stekker zodat hij te warm word, of hij maakt geen goed contacten staat te vonken en word daardoor te warm.

Tenzij er iets aan de achterkant is gebeurd dat ik niet kan zien daar het een zeer wazige foto is.

Ik zou zeker je pompen met PWM aansturen daar je het al in de pomp zit, het een en ander heb ik hier uitgelegd kan je zeker bij jouw opstelling gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 10-01-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De twee molexen female op de controller krijgen voeding van de psu, deze voeding is tot stand gekomen dankzij een y-splitter waarvan de twee male koppelingen dus aan de molexen van de controller zitten..

De twee drie pins headers op de controller hebben een output voltage van 1 tot 12v en gaan naar de pompen middels onderstaande adapters en zijn geen pwm headers..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0z7ofQh.jpg

Goed hoor, m'n 3pins header is gewoon niet kapot gefikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:30:
De twee drie pins headers op de controller hebben een output voltage van 1 tot 12v en gaan naar de pompen middels onderstaande adapters en zijn geen pwm headers..
Zo als ik al zij je moet je pomp weer in zijn originele manier weer bedraaden en dan kan je gewoon de Koolance manuele controller weg doen, en de pompen via je mobo aansturen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MWQafrljGJOYRZXiNmy19Ank/full.png
Goed hoor, m'n 3pins header is gewoon niet kapot gefikt..
Dat zeg ik niet, ik zeg dat het er nog goed uit ziet alleen kan ik de achterkant niet zien, daar de foto wazig is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nf5ozUoK5wfZKxBFIpoFwr6J/full.png

En je kan garantie wel vergeten, daar als hij doorgebrand is, het duidelijk een geval is van overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

De Aquaero6 is anders gwoon te waterkoelen hoor: http://shop.aquacomputer....4d1adtdos7ppp9at38g26v6cl ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Damn dat is een heel mooi uitziende aluminium heatsink. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UY5LpnAraH54GIrMgMXuB0sY/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53158_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Die foto had ik net nog niet gezien toen ik bij Highflow aan het kijken was. Maar eerlijk gezegd? Het lijkt me minder effectief dan wanneer het waterblok direct contact maakt met de vrm's. Nu heeft het in mijn ogen meer weg van ram koeling. Ik zou liever een koelblok zien dat meer van het oppervlk van de heatsink zou bedekken.

Maar de heatsink ziet er wel flex uit. En met een paar extra gaten past er ook wel een mosfet koelblokje op. Dan koelt het iig écht goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Phaerion op 10-01-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:03:
[...]

Zo als ik al zij je moet je pomp weer in zijn originele manier weer bedraaden en dan kan je gewoon de Koolance manuele controller weg doen, en de pompen via je mobo aansturen.

[afbeelding]

[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat het er nog goed uit ziet alleen kan ik de achterkant niet zien, daar de foto wazig is.

[afbeelding]

En je kan garantie wel vergeten, daar als hij doorgebrand is, het duidelijk een geval is van overbelasting.
Ik moet mijn pompen helemaal niet riebedraden, je wens ze aan te sluiten aan m'n mobo is niet relevant in hier de opvatting, ik wil juist lekker stellen wanneer daar de nodige rpm's gebracht moeten worden niet heel zuiver gezien....

Dat de foto wazig is komt doordat ik natuurlijk geen hogere milieu camera uit je klasse heb natuurlijk..

En doordat een volle winkel zoals hf geen eigen technische dienst heeft, zag ik de bui alweer hangen, twee maanden weg m'n controller vandaar maar zelf gaan wanderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Fishsmell ik wens je succes met je pompen want het is duidelijk dat je niet op mijn adviezen zit te wachten.

Je zal het wel als weer als de volgende knauw opvatten maar, maar het is echt goed bedoeld.

Om het bot te zeggen, je zins opbouw is erg verwarrend, ben zelf ook geen taal wonder en moet altijd mijn post twee drie keer nalezen voor ik post, en als ik een lange post heb zo als die ik die over PWM heb geschreven dan wacht ik en tijdje en lees ik hem met verse ogen nog eens na, en zelfs dan kom ik nog steeds regelmatig spellings en zins opbouw fouten tegen in mijn post.
Ik moet mijn pompen helemaal niet riebedraden, je wens ze aan te sluiten aan m'n mobo is niet relevant in hier de opvatting, ik wil juist lekker stellen wanneer daar de nodige rpm's gebracht moeten worden niet heel zuiver gezien....
Ik moest bv deze zin iig 3 keer lezen voor ik hem helemaal begreep.

Als je je post eens goed na leest voor je post kan je een hoop verwarring voorkomen, zo als we hadden met parallel en serieel aansluiten, waar we compleet langs elkaar pratte, en waar jij het over de bekabeling had had ik het over de pomp zelf, en ik geloof niet dat ik de enige ben die af en toe verward is.
Dat de foto wazig is komt doordat ik natuurlijk geen hogere milieu camera uit je klasse heb natuurlijk..
Ehh wat heeft dat er mee te maken?

Aan de aansluitzijde ziet de connector op wat verbrand plastic na er nog prima uit, de achterkant is in zijn geheel niet zichtbaar, dus afgaande wat ik kon zien zag het er redelijk uit, maar wel onder voorbehoud zo als ik schreef.

Maar zo als ik al zij wens je succes met je systeem, en hoop dat alles weer snel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je zeer met m'n systeem, ik heb gewoon geconstateerd dat er maar 1 motor in m'n bk wanneer aangesloten aan de geblakerde header in de controller niet loopt. Nu ik zonder controller draai lopen beide motoren wel. Pure logica denk ik...

Goed hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 21:32

westergas

rikkie_pc

Ik heb mijn loop uitbereid met mijn GPU's en een Alphacool UT60. Slang/vittingen van 10 ID/13 OD naar 13 ID/19 OD. Ik vind die lompe slangen en vittingen wel mooi.

Ben wel tevreden op de crossfire bridge na. Ik had dit artikel besteld maar dat slaat helemaal nergens op. Past niet -O-
Gelukkig had ik nog wat vittingen en slang liggen dus kon het zo oplossen. Geen schoonheidsprijs maar het werkt *O*

Fan links boven is outtake. 200MM fan rechtsonder (bijna niet zichtbaar) is nu intake maar word outtake.
Fans op radiatoren zijn intake.

Iemand nog tips/opmerkingen?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/86510814/Naamloos.png

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Persoonlijk zou ik de onderste rad en frontfan als intake nemen, en de toprad als out, zo krijg je een betere flow. Met jouw idee komt er denk veel lucht stil te staan, iig meer dan bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timfoes schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:51:
Persoonlijk zou ik de onderste rad en frontfan als intake nemen, en de toprad als out, zo krijg je een betere flow. Met jouw idee komt er denk veel lucht stil te staan, iig meer dan bij mij
Zou ik ook doen. Lijkt mij de beste luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 06:05:
Dank je zeer met m'n systeem, ik heb gewoon geconstateerd dat er maar 1 motor in m'n bk wanneer aangesloten aan de geblakerde header in de controller niet loopt. Nu ik zonder controller draai lopen beide motoren wel. Pure logica denk ik...

Goed hoor..
De rpm draad aan de pomp is alleen een tacho draad, en is dus niet bedoeld om de snelheid van de pomp te regelen. Je kunt hem wel aansluiten op de Aquaero zodat je kunt zien hoe nel hij draait, of zodat de controller weet dat er iets mis is wanneer de pomp ineens uit mocht vallen. Die sluit je dan dacht ik aan op een header waar ook de flow meter en tempsensor wordt aangesloten.De snelheid van de pomp wordt geregeld zoals je de ook fan snelheid regelt.

Dat is zoals ik het tot nu toe heb begrepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Phaerion schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:37:
[...]

De rpm draad aan de pomp is alleen een tacho draad, en is dus niet bedoeld om de snelheid van de pomp te regelen. Je kunt hem wel aansluiten op de Aquaero zodat je kunt zien hoe nel hij draait, of zodat de controller weet dat er iets mis is wanneer de pomp ineens uit mocht vallen. Die sluit je dan dacht ik aan op een header waar ook de flow meter en tempsensor wordt aangesloten.De snelheid van de pomp wordt geregeld zoals je de ook fan snelheid regelt.

Dat is zoals ik het tot nu toe heb begrepen. ;)
hij heeft de 35x van swifttech, pwm pompen dus, de rpm is dus wel te regelen met de bedrading. Bij fishsmell zijn die kabeltjes erafgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Achzo.... Maar dat kan bij mij ook... De controller geeft de pomp gewoon minder stroom. En de Aquaero heeft een heel uitgebreid menu. NU weet i niet zo heel veel van electronica, maar PWM heeft iets met de schakelfrequentie te maken. En naar wat ik er zo van begrijp, heb ik het idee, dat met PWM alleen de (wisselspanning) spanning wat wat gelijmatiger is verdeeld. Waarmee in mijn ogen de snelheid van de pomp wat stabieler zou moeten zijn, bij verschillende standen. Of zit ik er dan helemaal langs? (stom eigenlijk, dat ik me vroeger nooit echt voor electronica interesseerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Phaerion schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:28:
Achzo.... Maar dat kan bij mij ook... De controller geeft de pomp gewoon minder stroom. En de Aquaero heeft een heel uitgebreid menu. NU weet i niet zo heel veel van electronica, maar PWM heeft iets met de schakelfrequentie te maken. En naar wat ik er zo van begrijp, heb ik het idee, dat met PWM alleen de (wisselspanning) spanning wat wat gelijmatiger is verdeeld. Waarmee in mijn ogen de snelheid van de pomp wat stabieler zou moeten zijn, bij verschillende standen. Of zit ik er dan helemaal langs? (stom eigenlijk, dat ik me vroeger nooit echt voro electronica interesseerde)
PWM is geen wisselspanning, in de link van player-x wordt het goed uitgelegd
player-x schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:28:
[...]

Ik zou zeker je pompen met PWM aansturen daar je het al in de pomp zit, het een en ander heb ik hier uitgelegd kan je zeker bij jouw opstelling gebruiken.
pwm is om de fans zuiniger en nauwkeuriger aan te sturen, waarbij ook de fan vaak langzamer kan draaien dan met een normale fancontroller met voltage regelaar.

Bij pwm worden er korte pulsen gegeven op volle kracht(12V), daartussen bedraagt het voltage 0. de fan wordt in feite heel snel aan en uit gezet.

Bij een voltage controller wordt er een (regelbare) weerstand geplaatst voor de fan. Het probleem is echter wanneer een fan op 7V draait, er op de weerstand een spanning staat van 5V, hierdoor verbruikt het geheel nog steeds evenveel als een enkele fan op 12V. De energie die de fan niet verbruikt gaat in de weerstand zitten, hierdoor wordt deze warm. Voor een enkele fan maakt dat niets uit, maar bij een pomp kan dat wel problemen leveren.
Bij de Aquaero is het verstandig om ten minste een heatsink ervoor aan te schaffen, maar beter is om een pomp met pwm of de aquabus interface te gebruiken.
twee pompen (zoals Fishsmell) op de aquaero zou ik niet doen, kan wel, maar dan zou ik de aquaero6 nemen. die heeft meer power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
timfoes schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:02:
[...]

PWM is geen wisselspanning, in de link van player-x wordt het goed uitgelegd
Ze hebben het in de uitleg over PWM wel over wisselspanning, maar volgens mij heb je wel gelijk, want die wordt eigenlijk altijd weer omgezet naar DC, in elk apparaat.

Maar onderstaande quote deed me vermoeden dat het over AC ging....dus wisselspanning. Misschien moet ik toch maar eens gaan uitkijken naar een fasoenlijke electronica cursus of zo.
Deze systemen zijn lang gebruikt maar intussen voorbijgestreefd door aansturing op basis van PWM. Eén van de eerste toepassingen van PWM was de Sinclair X10, een 10 W audioversterker beschikbaar als bouwpakket in de jaren 60. Het was rond deze tijd dat men PWM begon te gebruiken in AC motoraansturing.

Bron >> Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Phaerion schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:46:
[...]
Misschien moet ik toch maar eens gaan uitkijken naar een fasoenlijke electronica cursus of zo.
[...]
Als je engels vaardig bent, heb ik nog wel een goeie site voor leesvoer over electronica, stuk goedkoper dan een cursus. ;)

http://www.allaboutcircuits.com/

Dat van wisselspanning ging over een ac-motor, daar waar je een dc-motor(denk fans/pomp) sneller kunt laten draaien door de spanning op te voeren, kan dat niet met een ac motor, deze kun je alleen sneller laten draaien door de frequentie van de spanning te verhogen, of met pwm.

Maar ik krijg het gevoel dat we straks helemaal off-topic gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:46:
Ze hebben het in de uitleg over PWM wel over wisselspanning, maar volgens mij heb je wel gelijk, want die wordt eigenlijk altijd weer omgezet naar DC, in elk apparaat.
PWM word zo wel bij wisselstroom als gelijkstroom gebruikt, in het stukje dat ik heb geschreven gaat het duidelijk over gelijkstroom.

Het eerste plaatje legt het heel goed uit, je ziet hoe langer de aan puls is de meer vermogen je in de motor stopt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r9ljoaPb7mtHb76MpP59P5BZ/full.png

Dit is een voorbeeld hoe gelijkstroom PWM werkt, in het echt word er met +10KHz geregeld of te wel meer dan 10.000x per sec, hier door zijn de vermogens ribbels die je hier in de groene lijn ziet, veel en veel kleiner.

Dit is een manier waarop je meerdere een Fans of Pompen kan aan sluit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wfpkBO7KM8oz2g1PNMMDHpEP/full.png

Of je nu een of meerdere pompen of fans aan sluit, de eerste word altijd volledig aan gesloten bij alle volgende pompen of fans word de groene rpm signaal draad niet aangesloten, anders worden er meerdere rpm signalen gegeven en lijkt het of de motor 2x of meerdere keren zo hard draait dan hij werkelijk draait.

Dit is een van de mogelijkheden om meerdere PWM fans of pompen aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CeORlc6k77YeI9xUyEcEhVce/medium.jpg

Fishsmell bv houd er van om zelf zijn pomp elke keer in te regelen, en zelf controle te houden.

Maar imho als computer sturing mogelijk is, waarom niet gebruiken, gaat de temp omhoog dan laat die de fans en de pomp geleidelijk harder draaien, zodat mijn fans en pomp nooit harder draaien dan noodzakelijk, je kan het dan ook nooit vergeten, en heb ook zeker geen zin om dergelijke dingen met de met de hand te regelen, een keer installeren en instellen en dan vergeten is mijn moto.

Heb zelf een temp sensor op mijn rad zitten, en aan de hand daarvan de water temp meet, dit is imho de meest eenvoudige en stabielste manier om je fans en pomp te regelen, heb mijn Aquaero 5 heeft de pomp op zijn laagst bij water temp van 29c, en bij 31c gaan ze op 100%, dit lijkt een hele korte ramp-up curve maar in de praktijk is het heel geleidelijk, ook heb je geen last van dat je fans op eens hoorbaar langzamer gaan draaien (als je fans hoorbaar zijn) omdat de CPU opeens van 100% load naar idle gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
timfoes schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:03:
[...]

Als je engels vaardig bent, heb ik nog wel een goeie site voor leesvoer over electronica, stuk goedkoper dan een cursus. ;)

http://www.allaboutcircuits.com/
Dat is bij mij dus juist heel erg het probleem. Ik ben autodidact, maar heb door mijn asperger ook heel erg veelmoeite met het interpreteren van woorden die me een beetje vreemd zijn.

offtopic:
Daarbij is veel vakjargon, en termologie voor mij iets dat een eigen leven gaat leiden, wanneer ik bepaalde dingen niet duidelijk krijg uitgelegd. Dat heeft me op school vroeger erg veel problemen bezorgd, omdat leraren vaak meer vragern van mij kregen dan ze lief was. Bijvoorbeeld ook bij wiskunde. Een vak met heel veel logica, wat ik erg leuk vond. Maar het duurde vaak even tot ik begreep wat hij bedoelde wanneer er iets in de kas werd uitgelegd. Maar als ik het dan eenmaal begreep zoals het werd bedoeld, haalde ik vervolgens wel alleen nog maar negens en tienen voor proefwerken.

Dus in ijn eentje sta ik ook in het Nederlands vaak behoorlijk te stoeien met bepaalde vormen van leesvoer. .Dat is op zijn zachts gezegd echt heel erg vervelend. Want het ongeduld in de mens maakt dat e het dan al vaak snel oe zjin om het me alsnog duidelijk uit te leggen. Daarnaast had dat als effect dat het de lokl van het lezen bij me heeft ontnomen.Ik ben dus heel selectief, en ben dan ook superblij met een Nederlandstalig forum zoals dit. :\

Ik zoek tegenwoordig wel heel veel materiaal op youtube, waar je gelukkig ook erg veel filpmjes vind met info waar men wat dieper op bepqalde zaken in gaat. Maar electronica is op zich wel een ding apart, waar je erg goed je hoofd bij moet houden. En ik ben zo'n verschrikkelijke dagdromer. En ik wil van alles, behalve lastig zijn. :P
Dat van wisselspanning ging over een ac-motor, daar waar je een dc-motor(denk fans/pomp) sneller kunt laten draaien door de spanning op te voeren, kan dat niet met een ac motor, deze kun je alleen sneller laten draaien door de frequentie van de spanning te verhogen, of met pwm.

Maar ik krijg het gevoel dat we straks helemaal off-topic gaan. :)
Je hebt hélemaal gelijk.Sorry. Maar toch bedabnkt dat je het even hebt uitgelegd. :) Want alleen bi het woord (frequentie)modulatie al heb ik in het woordenbioek zoiets bij van, "Uh, wat bedoelen ze nu mnet die uitleg?" :\ Mar nu weet ik wel dat ik bij dit verhaal in een andere richtng moet denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
@player-x.
Is het niet ook zo dat pwm in theorie ook gewoon op non-pwm fans zou kunnen werken?
Want het enige wat er steeds gebeurd is dat de stroom steeds aan en uit wordt gezet.

Al zou het dan enkel via software werken en je zou de rpm's van de fans moeten weten (dus niet iets voor mensen die er niks vanaf weten om te configureren). Want de sturing zou maar tot een bepaalde puls snelheid effect hebben (en daarboven zelfs averechts werken).

Of zie ik het nu helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:09:
Is het niet ook zo dat pwm in theorie ook gewoon op non-pwm fans zou kunnen werken?
Ja natuurlijk, maar alleen niet zo als jij denkt. :+

Wat men bij computers gedaan heeft is de taak verdelen, het moederbord zorgt voor de sturing en logica.
Waar de PWM fan of pomp alleen de PWM regelaar heeft.

De reden is twee voudig, kosten besparing, en het zware gedeelte van de PWM regeling op maat voor de gebruikte motor.

Dus op het moederbord logica leest men de temperatuur uit, en aan de hand daar van bepaald de logica of men meer of minder koeling nodig heeft, stel je hebt meer koeling nodig.
  1. De logica leest de rpm signaal uit van de motor.
  2. Berekend de benodigde verhoging van de RPM
  3. Verlengt de aan gedeelte van de PWM puls en regelt het in voor de gewenste rpm.
In de fan zit een soort elektronisch relais dat elke keer de stroom uitschakelt als er spanning op staat, de grote en zwaarte van die elektronica is afhankelijk van de gebruikte motor en zijn vermogen.

Het het fijne sturingsgedeelte zit zit dus op het moederbord of de fan controller, de stroom regelaar zelf zit dus op de motor.

Op de Aquaero 6 (en 5) zit beide, een pure volledige PWM regeling (links), en de gewone PWM sturing (rechts) zo als op mobo's zit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZAw2ny4ojPRSrMxTRzB7VLFl/full.png
op de 5 en 6 - 2x volledig PWM, op de 6 - 4x PWM, op de 5 - 1x PWM + 3x analoog
De linkse volledige PWM kan dus bv makkelijk een D5 pomp aansturen, terwijl daar bij de PWM sturing daar ook hardware op de pomp voor aanwezig moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 13-01-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ahhh, dus het is dus mogelijk, mits er een sterk genoeg relais ingebouwd zou zijn.

Zou je op die twee pwm poorten ook een D5 vario aan kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Dat heb ik me ook afgevraagd, maar dat verhaal lijkt niet bevestigd te worden. Vandaaar dat je ze op de fan headers moet aansluiten. Waar playerx schrijft over het pwm gebeuren had ik dan wel weer ook zo begrepen. De Aquaereo kan iig wel met de rpm draad overweg. Ik dacht dat ie op de sensor moet waar de high aanduiding bijstaat.

En de rpm header op de controller moet naar het mobo? Maar heeft dat ook wel zin als je geen gebruik maakt van de usb aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
ik had ergens gelezen dat de pwm headers met 2 pins op de aquaero op een andere frequentie werken dan 4-pins headers, hierdoor zijn ze niet geschikt voor het pwm aansturen van pompen en fans.
Die pwm headers zijn volgens mij bedoeld voor (RGB) leds, als dimmer als het ware.
ik kan het echter niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:12
Kan iemand mij vertellen of TOP Plexi - RAM Monarch X4 Clean CSQ een volleding transparante top is of een frosted (of hoe noem je dat).

http://www.ekwb.com/shop/...monarch-x4-clean-csq.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk je omschrijving mbt de pwm functionaliteit, maar alleen nodig voor hen die ermee bezig zijn of nodig hebben.

In grote lijnen zie ik nu dat ik m'n pompen pwm kan laten besturen, maar heb al eerder in een post aangegeven dat ik er een manuele cq analoge controle op na wil blijven houden..

Stom wel, ik had de brakke header even tot postplaatje moeten brengen, toen ik hem vanmorgen nl. los had van het pcb zag ik dat het middelste pinnetje dus volledig doormidden gebroken / gebrand was wel door de belasting welke er pozen op heeft gestaan...

Maar goed, ik heb m'n Koolance controller weer ingebouwd en kan zo weer de rpm's regelen wanneer nodig dan wel niet automatisch middels de aquacomputer omdat m'n loadtemps toch nooit boven de 45 graden uitkomen en zodoende de automatische controle als niet nodig acht doordat er weinig te controleren valt denk ik, ik bedoel, m'n temps mogen best wel tot de 45c oplopen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Mij ook, maar het lijkt mij vreemd aangezien alle plexi onderdelen zonder cirkels gewoon transparant zijn.

Nog een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/ek/top-plexi-ram-dom-x4-cln-csq_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waargg, Stel ik vanmiddag pomp1 op hoogstaand, ploft de header weer kapot, in allerijl het geheel uit de bay gehaald en bekeken, weer een zwart geblakerde header..Aan de pomp kan het niet liggen, deze maakt onmogelijk sluiting, ik heb hem nl. direct aan de psu zitten en geeft geen problemen ofwel een achterwege blijven in functie door een gebrek...

Linea recta de prullenbak aan de controller toegewezen en ben na een wat peinzen toch maar voor een aquaero 5 pro gegaan. The pwm draden zijn danwel van mijn motorenplaatjes ofwel pcbees afgenipt, maar doordat ze in de index van de shop genoeg op voorraad lagen heb ik ze maar gelijk aan de bestelling toegevoegd.

Ik moet dan nog wel richting fansplitter kijken, De 4 scythe ventilatoren op m'n rad. krijgen dan wel positie aan de ac5 maar nog wel blijf zitten met de twee out / intake fans welke dan niet gecontrolleerd worden. Kan natuurlijk helemaal opgelost worden door twee fanmates ergens weg te moffelen of dat ik m'n 6 kanaals zalmann controller laat zitten en dan daar de twee intake / outtakeres op laat zitten.Wel stom dat ik eerst het automatiseren door de ac5 niet zag zitten, en nu dan toch gekozen heb voor de mogelijkheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Binnen 2 weken ga ik een nieuwe PC aanschaven welke ik voor het eerst wil gaan waterkoelen.
Het gaat om de volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 282,90€ 282,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 169,90€ 169,90
1Asus R9290-4GD5€ 359,95€ 359,95
1Corsair Obsidian 750D€ 132,89€ 132,89
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 149,55€ 149,55
1Corsair AX760€ 136,-€ 136,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.372,16

Waarin ik tot dusverre de volgende onderdelen voor de waterkoeling bij heb gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Aqua-Computer Frontplate for aquaero 5 PRO aluminum black€ 10,95€ 10,95
1Aqua-Computer Aquaero 6 PRO USB fan controller LCD€ 0,-€ 0,-
1Aqua-Computer Passive heat sink for aquaero 6€ 0,-€ 0,-
1EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT (360)€ 54,50€ 54,50
1EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XTX 240mm€ 70,30€ 70,30
1EK Waterblocks EK-CSQ Adapter 45° G1/4 Black€ 6,39€ 6,39
1EK Waterblocks EK-CSQ Adapter 90° G1/4 Black€ 6,21€ 6,21
16EK Waterblocks EK-CSQ Fitting 12/16mm G1/4 - Black€ 3,99€ 63,84
1EK Waterblocks EK-D5 Vario X-TOP - Acetal (incl. pump)€ 97,70€ 97,70
2EK Waterblocks EK-Ekoolant Blood RED (premix 1000mL)€ 5,99€ 11,98
1EK Waterblocks EK-FC R9-290X - Acetal+Nickel€ 91,-€ 91,-
1EK Waterblocks EK-FC R9-290X Backplate€ 26,20€ 26,20
1EK Waterblocks EK-MOSFET ASUS M6G - Acetal+Nickel€ 41,-€ 41,-
1EK Waterblocks EK-PLUG G1/4€ 0,-€ 0,-
1EK Waterblocks EK-RAM Dominator Module Black (2pcs)€ 23,50€ 23,50
1EK Waterblocks EK-RAM Dominator X4 Nickel CSQ€ 41,50€ 41,50
1EK Waterblocks EK-RES X3 250€ 47,-€ 47,-
1EK Waterblocks EK-SB ASUS M6G - Acetal+Nickel€ 0,-€ 0,-
1EK Waterblocks EK-Supremacy Clean CSQ - Full Nickel€ 79,-€ 79,-
1Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm€ 13,-€ 13,-
1Corsair Air Series SP120 PWM Quiet Edition Single Pack, 120mm€ 13,85€ 13,85
3Corsair Air Series SP120 PWM Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 24,90€ 74,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 772,62

Hier komt ook nog bij TOP Acetal - RAM Monarch X4 Clean CSQ , maar deze staat niet in de pricewatch. Hetzelfde geld voor tygon slangen. Het aantal fittingen moet ik nog naar kijken.

Volgens mij past bovenin niet de XTX radiator van EKWB dus vandaar dat ik voor de XT heb gekozen. Deze wil ik uit de kast laten blazen met de fans aan de binnenzijde.
Vooraan onderin past wel een 240 XTX deze wilde ik in push en pull zetten en dit in de kast laten blazen.
Teven een 140mm fan als outtake aan de achtterzijde van de kast. Is hier wat op aan te merken? Heeft het veel nut op push en pull te gebruiken? Heeft het veel nut om voor een XTX te gaan ipv XT?

Heb ik aan 2 m slang genoeg en hetzelfde geld voor 2L koelstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het RAM geheugen en moederbord koelen is leuk voor de looks maar verder nergens voor nodig. Ik draai met dezelfde CPU en mobo en dat gaat prima zonder waterkoeling op het bord. Voor RAM is het al helemaal nergens voor nodig omdat het vrijwel niet warm word.

Het is wel altijd handig om wat extra slangen te nemen. 2m is krap als je ergens verkeerd knipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik ben me er van bewust dat het koelen van RAM en moederbord weinig nut heeft, maar ik doe het vooral voor de looks en hobby. De slangen zal ik wat extra voor nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gait op 15-01-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Waarom plugs? Die krijg je voor zo ver ik weet overal netjes bijgeleverd (aantal gaten in je blok/rad - 2 (vanwege minimaal 2 aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
tobitronics schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:56:
[...]

Waarom plugs? Die krijg je voor zo ver ik weet overal netjes bijgeleverd (aantal gaten in je blok/rad - 2 (vanwege minimaal 2 aansluitingen).
Ja die staan er tussen, omdat ik nog moet kijken of ze overal voldoende bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
PilatuS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:40:
Het RAM geheugen en moederbord koelen is leuk voor de looks maar verder nergens voor nodig. Ik draai met dezelfde CPU en mobo en dat gaat prima zonder waterkoeling op het bord. Voor RAM is het al helemaal nergens voor nodig omdat het vrijwel niet warm word.

Het is wel altijd handig om wat extra slangen te nemen. 2m is krap als je ergens verkeerd knipt.
De VRM's op mijn Crosshair F5 werden bij lichte overclock op luchtkoeling toch wel erg heet. Ik heb de fan curves nu aangepast, maar dat betekend wel dat mijn cpu koeler nu veel harder moet draaien om toch de VRM's koel te krijgen. Ik heb mijn FX8350 nu op 4,5Ghz draaien, en de tempst blijven tijdens een spelletje Skyrim, toch wel erg binnen de perken. De nieuwe Batman, en Assasins creed gaven ook niet echt problemen met deze OC. . Maar de VRM temps blijf ik wel nog even monitoren. Want ik kan mijn waterkoeling nog stééds niet inbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 15-01-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phaerion schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:30:
[...]

De VRM's op mijn Crosshair F5 werden bij lichte overclock op luchtkoeling toch wel erg heet. Ik heb de fan curves nu aangepast, maar dat betekend wel dat mijn cpu koeler nu veel harder moet draaien om toch de VRM's koel te krijgen. Ik heb mijn FX8350 nu op 4,5Ghz draaien, en de tempst blijven tijdens een spelletje Skyrim, toch wel erg binnen de perken. De nieuwe Batman, en Assasins creed gaven ook niet echt problemen met deze OC. . Maar de VRM temps blijf ik wel nog even monitoren. Want ik kan mijn waterkoeling nog stééds niet inbouwen.
Met mijn vorige setup had ik een 80mm fan op 6 volt voor het moederbord. De heatsinks bleven hiermee lekker koel. Nu hebben ze totaal geen koeling en brand je al bijna je vingers er aan als je ze te lang vasthoud. Heet wordt het dus zeker alleen is dit geen probleem. PC is perfect stabiel en ik kan er uren mee gamen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Vijftig of zestig graden is op de mensenhuid al erg heet. Bij zeventig verbrandt je al je huid. Dus ik vind mijn vingers geen goede thermometer. Psyche telt ook heel erg mee, Wanneer de omgeving koel is lijkt iets al snel heter, en andersom. Ik zag daarover ooit een test in een documentaire.

Mijn VRM temp's schoten ineens meer dan twintig graden omhoog, bij 4.2 Ghz....dat leek me wat veel voor zo'n lichte OC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Gait schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:04:
Binnen 2 weken ga ik een nieuwe PC aanschaven welke ik voor het eerst wil gaan waterkoelen.
Het gaat om de volgende samenstelling:
Ten eerste zou ik eerst alleen de PC zonder waterkoeling kopen en bouwen, en daar na pas de waterkoeling bestellen, op die manier kan je beter bekijken hoe alles gaat passen.

Daarnaast zou ik overwegen om voor een X79 bord te gaan als de MSI Big Bang XPower II X79, waar ook een mooi waterblok op past, en met als voordeel dat je een 6 core CPU hebt (voordeel in sommige games), en je later voor Tri en Quad-CF kan gaan als ze goedkoper zijn of tweedehands, heb bv 3.5j met mijn 5870 2GB matrix setup gedaan.
Dat is als Tri of zelfs Quad-CF over tijd een optie voor je is.
maar deze staat niet in de pricewatch. Hetzelfde geld voor tygon slangen. Het aantal fittingen moet ik nog naar kijken.
Als slang gaat mijn voorkeur uit naar de Tygon R3603 slang 15,9/9,5mm slang, is een lekker stevige slang die moeilijk knikt, en 16mm ziet er meestal het beste uit qua slang dikte.
Volgens mij past bovenin niet de XTX radiator van EKWB dus vandaar dat ik voor de XT heb gekozen. Deze wil ik uit de kast laten blazen met de fans aan de binnenzijde.
Voor rads gaat mijn voorkeur uit naar de Alphacool NexXxoS series, welke de meestal het beste presteerd in rad tests.

Je heb heel veel EK spul gekozen, en het is zeker goed spul, maar het is zeker niet het enige merk op de markt, kijk op de websites van http://www.aquatuning.nl en http://highflow.nl/ voor alternatieven voor vergelijkbare onderdelen.

Doe ook een zoektocht naar bv "360mm radiator,1150 of 1155, 290X waterblock - roundup", en kijk wat het beste presteert, maar laat je niet gek maken met 1 of 2 graden verschil.

Daarnaast zou ik de Aquacomputer D5 pomp met USB kiezen over de EK pomp, is mechanisch het zelfde maar de Aqua pomp is beter te regelen en te monitoren.

Heb ook een lichte voorkeur voor bay reservoirs (je kan eventueel nog steeds je andere Reservoirs in je loop gebruiken), daar die je beter laten zien wat er gebeurd in je loop.
Teven een 140mm fan als outtake aan de achtterzijde van de kast.
met twee rads en watergekoelde chipset en VRMs heeft dat niet echt nut, en maakt alleen maar meer lawaai dan het nut heeft.
Heeft het veel nut op push en pull te gebruiken? Heeft het veel nut om voor een XTX te gaan ipv XT?
Ja Push Pull heeft nut, en kan zelfs stiller zijn dan alleen push of pull.
Heb ik aan 2 m slang genoeg en hetzelfde geld voor 2L koelstof?
Zou zeker 3m nemen, beter met een metertje verlegen zitten dan te kort hebben, daarnaast kan je het waarschijnlijk later wel weer eens een keer gebruiken, en ja 2L is voldoende.

Zou voor je hardware en je waterkoelingsonderdelen, voor beide een topic starten en afzonderlijk advies vragen over de te kiezen onderdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 16-01-2014 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 19:02

William/Ax3

We are Starstuff

Nou mijn waterloop is aan het testdraaien.

Hoe kalibreren jullie de pompsnelheid eigenlijk? Baseren jullie dat op flowsnelheid of op cpu/gpu temparaturen? Ik heb namelijk echt geen idee hoe ik dit het beste kan gaan kalibreren.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik zet hem zo hoog mogelijk waar het nog niet stoort.

Moet wel de pomp ondersteuning nog aanpassen, want hij resoneert nog steeds....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Ik neem aan dat wanneer je een controller gebruikt je hem dan gewoon op zijn hoogst zet, en de rest vanuit de controller regelt? Of ga je dan tóch eerst uit van een stand waarbij de pomp niet storend klinkt, en dat wordt dan de maximale snelheid die je met de controller kunt regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb een D5 vario, deze wordt niet door een controller bestuurd.

Staat op stand 4.7 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Ik heb een aquacomputer d5 aangesloten op een aquaro6. Ik denk dat ik hem anders gewoon op full laat staan want ik hoor er echt niks van. Zit in een phanteks ethoo primo kast op een rubber houdertje welke al in de kast aanwezig was dus niks trilt mee o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
player-x schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 05:34:
[...]

Ten eerste zou ik eerst alleen de PC zonder waterkoeling kopen en bouwen, en daar na pas de waterkoeling bestellen, op die manier kan je beter bekijken hoe alles gaat passen.
Dat ben ik ook zeker van plan, de onderdelen ga ik eerste bestellen, monteren en testen.
Daarnaast zou ik overwegen om voor een X79 bord te gaan als de MSI Big Bang XPower II X79, waar ook een mooi waterblok op past, en met als voordeel dat je een 6 core CPU hebt (voordeel in sommige games), en je later voor Tri en Quad-CF kan gaan als ze goedkoper zijn of tweedehands, heb bv 3.5j met mijn 5870 2GB matrix setup gedaan.
Dat is als Tri of zelfs Quad-CF over tijd een optie voor je is.
Als ik naar X79 wil dan zal het me ook meer geld gaan kosten, tevens zijn er wel CPU blokken voor, maar minder voor het bord zelf.
[...]

Als slang gaat mijn voorkeur uit naar de Tygon R3603 slang 15,9/9,5mm slang, is een lekker stevige slang die moeilijk knikt, en 16mm ziet er meestal het beste uit qua slang dikte.
Zelf wilde ik gaan voor 16/12mm..
[...]

Voor rads gaat mijn voorkeur uit naar de Alphacool NexXxoS series, welke de meestal het beste presteerd in rad tests.

Je heb heel veel EK spul gekozen, en het is zeker goed spul, maar het is zeker niet het enige merk op de markt, kijk op de websites van http://www.aquatuning.nl en http://highflow.nl/ voor alternatieven voor vergelijkbare onderdelen.

Doe ook een zoektocht naar bv "360mm radiator,1150 of 1155, 290X waterblock - roundup", en kijk wat het beste presteert, maar laat je niet gek maken met 1 of 2 graden verschil.
Zelf heb ik de site martinsliquidlabs.org gebruikt, er zijn inderdaat beter presterende onderdelen, maar ik ga voor een groot deel ook voor de look. Het is ook niet dat het en wereld van verschil is in prestaties als ik de tabellen zo lees.
Daarnaast zou ik de Aquacomputer D5 pomp met USB kiezen over de EK pomp, is mechanisch het zelfde maar de Aqua pomp is beter te regelen en te monitoren.
Persoonlijk gaat hier ook mijn voorkeur naar uit, maar de pomp-top die ik wil is niet los te verkrijgen.
Ik zit er aan te de denken de D5 los door te verkopen, maar heb geen idee of hier een beetje markt voor is.
Heb ook een lichte voorkeur voor bay reservoirs (je kan eventueel nog steeds je andere Reservoirs in je loop gebruiken), daar die je beter laten zien wat er gebeurd in je loop.
Kun je dit eens nader toelichten? Ik snap niet helemaal waarom je dan beter kunt zien wat er gebeurd.
[...]

met twee rads en watergekoelde chipset en VRMs heeft dat niet echt nut, en maakt alleen maar meer lawaai dan het nut heeft.
Bedankt, dan laat ik deze er denk ik uit.
[...]

Ja Push Pull heeft nut, en kan zelfs stiller zijn dan alleen push of pull.
Dankje, hou ik het zo aan zoals ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Gait schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:08:
Zelf wilde ik gaan voor 16/12mm..
Moet je zelf weten, heel erg veel maakt het niet uit welke slang je gebruikt, maar voor je flow heeft het iig weinig nut, boven de 8mm ID maakt het voor koeling weinig meer uit hoe groot de binnen doorsnede van je slang is, en 15,9/9,5mm slang knikt het minste van de 16mm OD slangen.
Persoonlijk gaat hier ook mijn voorkeur naar uit, maar de pomp-top die ik wil is niet los te verkrijgen.
Ik zit er aan te de denken de D5 los door te verkopen, maar heb geen idee of hier een beetje markt voor is.
a hoor je top is prima los te verkrijgen.
Kun je dit eens nader toelichten? Ik snap niet helemaal waarom je dan beter kunt zien wat er gebeurd.
De voorkant van je kast is meestal het beste in zicht, daardoor kan je beter zien wat er gebeurd.
Dankje, hou ik het zo aan zoals ik nu heb.
Het is trouwens aan te bevelen om een shroud te plaatsen op de push zijde, geeft je een betere doorstroming, maar op de pull zijde werkt een shroud tegen.

Daarnaast zou ik voor onder waar je genoeg plaats hebt een monsta rad plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
De top die ik wil is niet los te verkrijgen. Namelijk de variant zonder cirkels.
Afbeeldingslocatie: http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/d/5/d5ccsqa-7_800.jpg

Wat betreft de loop in de gaten houden, mijn kast zal beter van de zijkant in het zicht zijn en als het goed is helpt Aquaero mij ook.

Ik zal eens naar een shroud kijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Door schade en schande leert men.....

Ik heb 1/2" 3/4" slangen en een Bitspower top die redelijk identiek oogt aan de Ek top.
En ik had een kleine adapter nodig om het "goed" werkend te krijgen, want de afdichting's cap en de fitting die aan de voorkant komen overlappen, waardoor het dus niet mogelijk was de voorkant te gebruiken :/

Houd hier dus wel rekening mee en probeer exacte maten op te zoeken en of deze kunnen conflicteren.

Zelf zou ik nu ook niet meer voor 1/2 3/4 gaan (waarschijnlijk een sidegrade de volgende keer naar een kleinere maat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Na hard en lang na te denken ga ik toch maar voor waterkoeling in mijn pc , ik ben echter een totale noob op dit gebied dus als iemand nog enige tips heeft hoor ik het graag.

Mijn setup

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 119,95€ 119,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 179,-€ 179,-
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9W White€ 82,20€ 164,40
1Corsair Hydro Series H100€ 0,-€ 0,-
1NZXT Phantom€ 130,-€ 130,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 111,32€ 111,32
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Nexus RX-8500€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7990 6GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,71

Nu zit ik zelf al te twijfelen tussen een 240mm rad zoals de H100 heeft (maar dan dikker ofc) of een 360mm rad. De voornaamste reden hiervoor is dus mijn HD7990 die een behoorlijke heethoofd is en dat mijn proc op 4.5Ghz draait.

Ik heb het volgende qua onderdelen al gevonden;

GPU EK-FC7990 SE- Nickel
CPU pricewatch: EK Waterblocks EK-Supremacy Acetal
RAD pricewatch: EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XTX 360mm
RES pricewatch: EK Waterblocks EK-RES X3 250
PMP pricewatch: EK Waterblocks EK-DCP 2.2 (12V DC Pump)
KVS Mayhems Pastel Ice White
En toen kwamen we bij de slangen en fittings en mijn noobheid.
Ik heb geen flauw idee wat ik hier moet doen , vziw moeten de slangen en de fittingen de zelfde maat zijn maar welke dikte is het meest geschikt en zijn sommige fittingen beter dan andere ?
Ik heb ook geen idee hoe ik deze

Ik zit ook nog te twijfelen om pricewatch: EK Waterblocks EK-BAY DCP 2.2 Combo Reservoir - Acetal (pomp meegeleverd/ingebouwd?) te halen in plaats van een losse reservoir en pomp , ik heb ook gene idee hoe die andere geplaatst moet worden maar dat is natuurlijk wel uit te vogelen.

Qua loop zat ik aan zoiets te denken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eEtugHe.png
Iemand nog enige tips of suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vicros schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:25:
Iemand nog enige tips of suggesties ?
Ja wat je ook doet houd je res boven je pomp, zodat hij nooit droog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
player-x schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:53:
[...]

Genoteerd.
Had trouwens wel verwacht dat het bedrag wel rond de €500 zou liggen maar ik kom nu rond de €450 uit inclusief ~€40 voor de slangen en fittingen.
Ik heb echter nog wel 1 vraagje , hoeveel kvs is er gemiddeld nodig voor een vergelijkbare loop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Vicros schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:25:
Na hard en lang na te denken ga ik toch maar voor waterkoeling in mijn pc , ik ben echter een totale noob op dit gebied dus als iemand nog enige tips heeft hoor ik het graag.

Mijn setup

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 119,95€ 119,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 179,-€ 179,-
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9W White€ 82,20€ 164,40
1Corsair Hydro Series H100€ 0,-€ 0,-
1NZXT Phantom€ 130,-€ 130,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 111,32€ 111,32
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Nexus RX-8500€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7990 6GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,71

Nu zit ik zelf al te twijfelen tussen een 240mm rad zoals de H100 heeft (maar dan dikker ofc) of een 360mm rad. De voornaamste reden hiervoor is dus mijn HD7990 die een behoorlijke heethoofd is en dat mijn proc op 4.5Ghz draait.
Als je de plek hebt kan je beter voor een 360 gaan. Hele dikke rads zijn over het algemeen geen vervanger voor een rad met meer oppervlakte in de lengte. Tevens twijfel ik of een 360 wel genoeg is. Ik zou zelf vooral met oc'en een 360 rad krap aan vinden voor een oc op een 2500k en 1 gpu. Laat staan een 7990 die eigenlijk goed is voor 2 gpus. Ik zou dan voorstellen een 2*2(4)80 of een 360 en een 2(4)80.

Just my 2 cents. Heb eerst zelf een cpu loop gehad met een Thermalright PA120.2. En die kon een 3820 op 4.8 goed koelen, maar dat was ook wel de max (Vcore 1.47). Had ik geen oced gpu bij moeten doen. Ik had als fans 2*Scythe GT's op 1150 toeren.

Het is ook aan te raden de res niet alleen voor de pomp in de loop te plaatsen, maar de res ook boven de pomp te plaatsen, dit om het aanzuigen van het water te verbeteren. Zoals ook hieronder wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Gizzy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:16:
[...]

Als je de plek hebt kan je beter voor een 360 gaan. Hele dikke rads zijn over het algemeen geen vervanger voor een rad met meer oppervlakte in de lengte. Tevens twijfel ik of een 360 wel genoeg is. Ik zou zelf vooral met oc'en een 360 rad krap aan vinden voor een oc op een 2500k en 1 gpu. Laat staan een 7990 die eigenlijk goed is voor 2 gpus. Ik zou dan voorstellen een 2*2(4)80 of een 360 en een 2(4)80.
Probleem is dus dat ik maar 1 rad kwijt kan in de kast zonder de drive bays eruit te slopen , ik kan natuurlijk ook even wachten en een nieuwe kast halen (pricewatch: NZXT H630 White). Probleem is alleen dat het wel erg begint te jeuken nu :+
De grafische kaart word voorlopig niet overclocked btw , hij zou voorlopig nog wel alles op ultra moeten kunnen draaien op 1080p (i know overkill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En zie de pomp maar eens te laten pompen bij de eerste setup. Een pomp zuigt geen water aan. Je zal bij deze setup boven de pomp een slang los moeten maken en zelf het water naar de pomp moeten zuigen. Mijn pomp staat maar een paar cm hoger met een korte slang er naar toe en dit is voor mij al lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Vicros schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:24:
[...]

Probleem is dus dat ik maar 1 rad kwijt kan in de kast zonder de drive bays eruit te slopen , ik kan natuurlijk ook even wachten en een nieuwe kast halen (pricewatch: NZXT H630 White). Probleem is alleen dat het wel erg begint te jeuken nu :+
De grafische kaart word voorlopig niet overclocked btw , hij zou voorlopig nog wel alles op ultra moeten kunnen draaien op 1080p (i know overkill).
Heb je dan al je drive bays nodig voor je hdd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:40:

Ik heb dus zeker wel baadt bij m'n nb / mosfett block, als ik de twee situaties met elkaar vergelijk waarin situatie 1 betekent met de standaard heatpipe-constructie en de situatie 2 nu met het waterblock ipv de heatpipe-constructie kan ik zeggen dat ik met het waterblock een 200Mhz extra uit m'n chip heb weten te halen.

Ik vind het dus wel degelijk, hier met een AMDsetup functioneel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZFwObwQ.jpg

Ik ben op deze splitter gekomen, ik ben dan helemaal klaar voor wat betreft m'n 4 120ers op m'n rad. Ik heb dan mooi de ruimte om m'n twee intake / outtake fans dan ook aan de controller te stekkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vicros schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:24:
Probleem is dus dat ik maar 1 rad kwijt kan in de kast zonder de drive bays eruit te slopen
Je kan natuurlijk ook een server maken van een oude PC, of een hele zuinige zelf bouwen, hoef je ook je PC niet meer aan te laten staan als je wat download.

#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar NM70I-1037U super zuinig bordje 4x sata 1x Gbit€ 67,89€ 67,89
1Cooler Master N300 (Closed) optie 1, Goedkoop en zeer functioneel€ 32,20€ 32,20
1Fractal Design Node 304 Zwart optie 2, zeer netjes als hij in zicht staat€ 65,-€ 65,-
1Crucial 2x 2GB DDR 1600€ 38,50€ 38,50
1Delock PCIe 2 Port SATA-300€ 18,-€ 18,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
Oke , de pomp moet dus onder het reservoir zodat de kvs. De Drivebays zijn bijna allemaal in gebruik , ik zou de ssd drivecage eruit kunnen slopen maar dan heb maar ruimte voor 1 120mm radiator en dat is denk ook niet geheel wenselijk.
player-x schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:21:
[...]

Je kan natuurlijk ook een server maken van een oude PC, of een hele zuinige zelf bouwen, hoef je ook je PC niet meer aan te laten staan als je wat download.
Pc blijft ook niet aanstaan voor downloads hoor :+ . En speciaal een Nas/download pc maken zie ik niet echt zitten voor die ene keer dat ik iets download. ik heb nu 2 500GB schijfjes in Raid 0 staan voor alleen maar harde storage , de ssd's zijn voor Windows en alle games.

Misschien is het beter als ik eerst de andere kast haal en dan pas begin met alles waterkoelen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vicros schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:33:
ik heb nu 2 500GB schijfjes in Raid 0 staan voor alleen maar harde storage
Die kan je ook vervangen met een Seagate Spinpoint M8 2.5'' 1TB HDD, maar een nette behuizing als bv de 750D is natuurlijk een mooiere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
player-x schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:49:
[...]

Die kan je ook vervangen met een Seagate Spinpoint M8 2.5'' 1TB HDD, maar een nette behuizing als bv de 750D is natuurlijk een mooiere oplossing
Ik haal dan geen 750D maar een Nzxt H630.
Afbeeldingslocatie: http://mygaming.co.za/news/wp-content/uploads/2013/05/NZXT-H630-with-hardware.jpeg
Het lijkt mij dus het beste om dan een soortgelijke setup na te maken , met de ssd's op de achterkant en ergens anders nog een HDD verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
[...]

idd, een pomp heeft geen zuigkracht. En ze lopen heel snel kapot als hij droog draait. Dat wil je écht voorkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Je kan ook een fractal case halen. Bij de laatste versie kan je meestal je JDD cases wat meer richting de voeding plaatsen. Je kan dan een dun rad met fans nog voor je HDD cage kwijt en de hdd's kunnen dan nog gewoon in het rack. Verder kan je boven in ook nog een rad kwijt. Dan heb je een 320 en een 240 rad erin.

Hier een voorbeeld voor de radsetup. Voor de rest zou ik er geen voorbeeld aan nemen. Niet mijn smaak.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/0/03/0381fd2f_20121229_012311_zpsdbb4a149.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Phaerion schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:41:
Vijftig of zestig graden is op de mensenhuid al erg heet. Bij zeventig verbrandt je al je huid. Dus ik vind mijn vingers geen goede thermometer. Psyche telt ook heel erg mee, Wanneer de omgeving koel is lijkt iets al snel heter, en andersom. Ik zag daarover ooit een test in een documentaire.

Mijn VRM temp's schoten ineens meer dan twintig graden omhoog, bij 4.2 Ghz....dat leek me wat veel voor zo'n lichte OC..
Vanaf hoeveel GHz was dat? je hebt met ocen zo de tdp verdubbelt hoor, ooit eens uitgerekend...

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Boefmans schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:40:
[...]

Vanaf hoeveel GHz was dat? je hebt met ocen zo de tdp verdubbelt hoor, ooit eens uitgerekend...
Dat staat er bij, 4.2 Ghz. Standaard is 4,0.
Hij draait nu op 4,5Ghz zonder problemen, nadat ik de ventilator van de Coolermaster V8 heb vervange voor een CM Excalibur. En de casefans draaien nu continu voluit. Die maken met 700 n 900 rpm niet echt veel geluid.

Tijdens het gamen blijven de VRM temp's nu ook redelijk binnen de perken. Ik heb ze nog zitten de zestig graden uit zien komen. Ik had alleen gehoopt de spullen voor de Waterkoeling sneller bij elkaar te hebben. Ben nu al een jaar aan het inkopen en heb nog steeds niet alles bij elkaar. Maar dat komt omdat ik tegeljik ook een casemod ga doen.Dus ik kan niet eerst de koeling inbouwen en dan pas de casemod doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dinsdag zo ongeveer m'n aqc 5 pro binnen, de bedoeling is m'n MCP35X2-BK pompen PWM te laten controleren.

Ik vraag me alleen af hoe heet de mosfets onder mijn omstandigheden zullen worden en of ik na moet gaan denken over actieve koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Waarom niet gegaan voor de acq 6 pro? Die kan meer power leveren en blijft ook koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:05:
Ik vraag me alleen af hoe heet de mosfets onder mijn omstandigheden zullen worden en of ik na moet gaan denken over actieve koeling..
Dat ligt geheel aan hoe je van plan bent om je pompen aan te sluiten, daar je ze op twee manieren kan aansluiten.
William/Ax3 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:09:
Waarom niet gegaan voor de acq 6 pro? Die kan meer power leveren en blijft ook koeler.
Met prijs verschil van 90 euro, ongeveer 60 vs 150 euro lijkt mij een goede reden om voor de Aquaero 5 LT ipv een Aquaero 6 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

William/Ax3 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:09:
Dat is door een situatie tekening zo gekomen dat ik gekozen heb voor de 5 pro, ik denk nl. dat de voorziening van de 5 pro een controller is welke precies past in mijn huidige situatie en de dingen doet wier ik nodig heb. Een touchscreen, toetsenbordje, vier pwm-fan-headers, een wat meer geavanceerdere firmware, wat een hogere output amperages komen denk ik beter uit bij lieden met een voltalligere setup met bijvoorbeeld 30 ventilatoren, zoals ik ergens op yt zag hetzij als demo om tezien dat het kan of functioneel tijdens koele en zware events..
player-x schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:52:
[...]

Dat ligt geheel aan hoe je van plan bent om je pompen aan te sluiten, daar je ze op twee manieren kan aansluiten.

[...]

Met prijs verschil van 90 euro, ongeveer 60 vs 150 euro lijkt mij een goede reden om voor de Aquaero 5 LT ipv een Aquaero 6 Pro.
De koeling van het mosfet gedeelte heb ik nog eens nader en nadrukkelijk bekeken maar kom toch maar terug bij het zien nu dat er elders lieden verkeren waarin rigs enorm baadt hebben bij de methodiek van het controleren der spulletjes in grotere proportionele toestanden en dus klaarblijkelijk niet tot hier van toepassing is..Het idee een waterblokje in de loop op te nemen zijn baadt dingen bij hardware grootheden die het opstoken van de hardware dus niet bij een 3 a 4 ventilatoren laten.

Ik heb dit blokje gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RuyVRXr.jpg

Nu dan toch m'n loop uit elkaar ligt, maar meteen een tempsensor welke ik schroeven ga.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I2f72Zt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:50:
De koeling van het mosfet gedeelte heb ik nog eens nader en nadrukkelijk bekeken maar kom toch maar terug bij het zien nu dat er elders lieden verkeren waarin rigs enorm baadt hebben bij de methodiek van het controleren der spulletjes in grotere proportionele toestanden en dus klaarblijkelijk niet tot hier van toepassing is..Het idee een waterblokje in de loop op te nemen zijn baadt dingen bij hardware grootheden die het opstoken van de hardware dus niet bij een 3 a 4 ventilatoren laten.
Sorry maar ik vat letterlijk niet helemaal wat je hier zegt, je zins opbouw springt letterlijk weer van de hak op de tak, als het aan mij ligt sorry, maar aub lees je posts eerst eens na voor je post.
Ik heb dit blokje gevonden.
Ik zou met twee pompen dit blokje gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1813/Aquaero5XT_waterblock.jpg
Let op met fittings maten, gebruik van een 45o aansluiting is waarschijnlijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmmmm.

Wat hij lijkt te zeggen is dat hij zich in de koeling van het ding verdiept heeft en tot de conclusie is gekomen dat het erg bruikbaar is voor mensen die heel veel spullen met de controller besturen.
Maar omdat hij er niet zo gek veel aan wil hangen lijkt hem dat ene blokje beter dan een waterblok.

Toch?

ps.
volgens mij is het geen baadt in dit geval, maar baat.
baadt is volgens mij meer voor "baden" ipv. baten (kosten en baten etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PWM uitleg ge-update met wat Aquaero praktijk voorbeelden.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 21-01-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjeu, De hele dag in de weer geweest met het aansluiten van m'n pompen aan de 5 pro. Ik ben begonnen met het wegknippen van de molexen, aan de uiteinden van de voedingsdraden heb ik vervolgens twee stekkers vast gezet. Deze twee stekkers heb ik vervolgens aan de PWM1 en PWM2 van de controller vastgezet. Jammer geen signaal uit de output's te bekennen. Bijna de hele firmware van de controller doorgenomen, maar de instellingen bleken toch allemaal goed te zitten..De twee zwarte stekkertjes er weer vanaf gehaald, en de molexen weer bevestigd..Vervolgens heb ik de pompen middels de molexen aan de psu gehangen en de PWM draad (1 maal, morgen een Y-splitter) aan de fan 4 pwm header vastgezet.

Ik bootte vervolgens m'n pc op en ben de firmware van de controller eens grondig gaan bekijken. In de manual van de controller kwam ik de setting tegen welke van belang zou zijn wanneer je gebruik zou maken van de fan 4 pwm header. Deze header stelde ik in op de functie pwm-gecontroleerd. dam, Ik kreeg dus geen signaal vanuit de fan 4 pwm op het scherm van de controller..Hoe ik de instellingen ook heb doorlopen, ik krijg geen signaal op het display van de controller...Zou het waar zijn dat een poweradjust2 moet? De PWM draden heb ik zeer zeker goed op het pcb van de pomp gesoldeerd..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JoqM7Cl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
probeer het eens met een pwm fan, zet ook de amp limit bij die pwm settings hoger voor de pomp, daarnaast kun je de firmware vd controller updaten als je dat nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even geen licht in de kast, morgen even verder kijken..Heb net in het menu met de fan 4 pwm settings het amp omhoog gezet.

Firmware update uitgevoerd, vervolgens de fan4 pwm opnieuw geconfigureerd, maar geen doorspringen richting doorvoer (doorvoer = effect tot lopen van de pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
@Fishsmell, je schreef dat je van beide pompen de RPM wild kunnen zien.

Als je pompen zo aansluit zou het probleemloos moeten werken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vRhnZfG8PB2tA9wbPoX6qVhA/full.png
De layout van de Aq5 is ongeveer het zelfde als van de Aq6, alleen hebben Fan 1, 2 en 3 geen PWM ondersteuning, maar je kan nog steeds de stekker met de groene draad op de Fan stekker plaatsen om de RPM uit te lezen, en je gewaarschuwd kan worden als er iets fout gaat.

Nadeel is dat je niet de pompen onafhankelijk kan regelen, maar dat is iets dat je toch niet echt wilt met jouw opstelling, het is eigenlijk zelfs zeer onwenselijk om dat te doen.

[ Voor 50% gewijzigd door player-x op 23-01-2014 05:27 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 67 Laatste