Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:26:
[...]
Volgens mij is serieel en parallel niet zo heel erg van belang, wanneer je twee pomps in serie plaatst wil dat zeggen dat je pool min van pomp 1 op de min van pomp 2 aansluit, de pool plus van pomp 1 komt op de plus van pomp 2 en zo verder naarmate je een geschikt aantal pompen tevreden noemt.
Ik heb het niet over de stroomvoorziening van de pomp hè? Of begrjip ik je nu verkeerd?
Ben sinds kort ook in het bezit van de Aquaero 6. Vooral ook vanwege de uitbreidingsmogelijkheden. Mocht ik ooit wat power te kort komen kan ik altijd nog een Power Adjust module voor de pompen plaatsen.
Nee hoor zo als ik al zij, een seriële opstelling opstelling verhoogt de druk, waardoor vooral hoge rendement blokken met een hoge restrictie beter werken, daar ze meer flow door laten.
ik geloof je hoor. Ik had ook al wel gelezen dat het zo is. Maar waarom ik zo dacht is...
Pomp 1 stuwt, bij een seriële opstelling, de vloeistof bij bijv. 500rpm met een bepaalde snelheid door naar pomp 2, die ook met 500rpm draait. Omdat de vloeistof dan al de maximale snelheid heeft bereikt die de pomp hem kan geven bij 500rpm, komt het mij een beetje voor dat pomp 2 dan eigenlijk gewoon 'vrij' staat te draaien. Tenzij er tussen de twee pompen nog enige weerstand is die de stroom beïnvloedt.
Tenzij de tweede pomp vanzelf sneller gaat draaien omdat hij minder weerstand ondervind aan de vloeistofstroom die hij krijgt aangeleverd.
Aan de grafieken, die er over dit onderwerp zijn, heb ik gezien dat er wel degelijk een verschil is. Maar de gedachte, dat in die opstelling één pomp bij dezefde snelheid maar weinig doet, blijft in mijn hoofd rond spoken.
Ik denk dat het in serie of paralel geschakelde electriciteit mijn gedachtegang een beetje in de weg zit.
Dat is omdat een motor al voldoende water verplaatsing geeft om de boot te verplaatsen, daarnaast is een seriële optelling erg onpraktisch bij boten, tenzij ze gebruik maken van een waterjet systeem
Exact zo denk ik dus ook bij het idee aan twee pompen. Wanneer van twee motoren de schoeven achter elkaar geplaatst worden, zou de waterjet van de voorste motor de tweede motor storen. Dacht ik.
Wat soms wél gedaan wordt is dat men twee schroeven op één as zet. Maar dat vergt dan ook weer meer kracht van de motor.
Ik ga er overigens van uit dat ik, met mijn opleiding LTS Autotechniek, maar heel beperkt kennis heb meegekregen over dit soort zaken. En ondanks ik wel erg in techniek geïnteresseerd was, was mijn schoolperiode door omstandigheden, die niets met mijn iq te maken hadden, nu niet bepaald de meest briljante periode van mijn leven.

Daarnaast als je meerdere fans achterelkaar plaatst haal je ook een lager rendement omdat de fans de lucht meer gaan rond draaien als een cyclone dan verplaatsen.
En dat verschil tussen fans en pompen krijg ik niet zo helder voor de geest dus. Tiny Tom had voor de gein 40 Corsair SP120 fans achter elkaar geschakeld aan een H100.
Maar hij zegt er ook bij dat het totaal geen meerwaarde oplevert. Dus het is ook echt voor de fun, en het ziet er ook belachelijk uit.
Hij heeft er een disclaimer bijgezet @ 15:43.
Op dat punt had ik de video ook geplaatst, maar kennelijk werkt dat niet op t forum.
Tenzij de fans om en om links en rechtsom draairichting hebben, en dus echt elke keer de druk verhogen
Moet de fan die daarna komt dan niet meer prestatie leveren? Overigens denk ik dat je beter af zou zijn met gewoon een krachtiger fan ipv twee fans achter elkaar. Al kun je dan niet meer uitgaan van een stillere oplossing. Het gaat me hierbij dan ook even puur om prestatie. Of gewoon een extra rad erbij, maar lager dan kamertemperatuur krijg je de boel sowieso niet gekoeld, dus dat is dan wel zo'n beetje de grens waarbij je toch niet verder komt..