• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Mwa, meer, minder.
Met een grote WC set (grote pomp, FC, meerdere fans) gebruikt overige apparatuur meer dan je cpu in idle :/

Als alles bij mij idle draait gebruikt mijn systeem iets van 120 W.
Ik moet eens kijken wat er gebeurd als ik mijn pomp wat langzamer zet (zowel qua temperatuur als qua stroom verbruik)

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

De i7 3770 is socket 1155, en de i7 4770 is socket 1150 toch?

Dan zou de 1150 een beetje meer verbruiken niet?

http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i7_i7-4770.html

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• DCG909
Als ik het goed heb niet.
Want het gaat hier om de TDP, omdat er nu VRM's in de CPU zitten is de temperatuur hoger, en dat zie je in de TDP.

Volgens mij is het ook zo dat de gemiddelde AMD CPU ook bijna evenveel verbruikte als een Intel onder 100% load.
Maar de grap met die vergelijkingen is dat de Intels dan met een m-ATX oid getest worden en de AMD's met een ATX en het verschil is dan meestal rond de 20 + W.
In de disclaimer wordt vervolgens in kleine letters gemeld dat het verschil tussen m-ATX en ATX op kan lopen tot 20 W oid.
Hierdoor is het effectieve verschil dus velen malen lager :/

Maar als je AMD's gaat overklokken, dan gaat het stroomverbruik wel exponentieel omhoog :/

Maar volgens mij is het totale verschil tussen Ivy en Haswell in zowel verbruik als prestaties verwaarloosbaar.

De enige echte rede dat ik een 4770K heb was omdat die bij de winkel bijna even duur was, het moederbord wat ik op het oog had er niet meer was en niet meer gekocht zou worden etc.
Als bijkomend voordeel heeft Haswell wel meer Sata 6 aansluitingen op de chipset.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 07:29
Singular1ty schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 02:22:
1150 verbruikt juist minder ;) Maar qua prestaties is het de meerprijs van het upgraden niet waard.
Zelfs van een SB CPU zou ik niet upgraden naar S1150, een 2500K of 2600K is nog steeds snel genoeg voor letterlijk nagenoeg alles wat men tegenwoordig doet.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

player-x schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:18:
[...]

Zelfs van een SB CPU zou ik niet upgraden naar S1150, een 2500K of 2600K is nog steeds snel genoeg voor letterlijk nagenoeg alles wat men tegenwoordig doet.
De upgrade van mijn i7 950 @ 4.2GHz was ook niet echt eens nodig. Mijn videokaart was overleden en toen heb ik maar besloten te gaan upgraden en draai nu met een 4770K @ 4.5GHz. Voordeel is dat dit wel wat zuiniger draait idle dan de oude setup, maar qua snelheid was de CPU niet echt nodig. Ik heb van de 950 nog nooit een core op 100% gezien.

• player-x
PilatuS schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:17:
Voordeel is dat dit wel wat zuiniger draait idle dan de oude setup,
Hoe kan je dat nu een voordeel noemen, als je 50 jaar nodig hebt om dat extra geld terug te verdienen, dat is wat men een ''vals argument'' noemt, of een kopers rechtvaardiging!

Jaren geleden ben ik begonnen om alles wat ik koop om te rekenen in uren dat ik er voor moet werken, als je rekent dat je een week moet werken voor een upgrade die je eigenlijk toch niet nodig hebt, dan bedenk opeens wel dat je tijd beter kan besteden aan betere en nuttigere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Hmm.. ik zie dat ik iets over het hoofd gezien heb bij de aanschaf van mijn radiator. Ik had geen rekening gehouden met de dichtheid van de lamellen.

Ik heb een rad met 14 lamellen per inch, terwijl je ook radiators hebt met 30 lamellen per inch. Nu heb ik er verntilators bij gekocht die een hoge luchtdruk produceren. Maar is dat ergens ook niet een beetje overkill? Met minder lamellen per inch, zou een wat stillere ventilator het werk ook goed moeten doen, bedenk ik me daarbij. Er is immers genoeg ruimte tussen de lamellen om de warme lucht effectief te kunnen afvoeren.

De snelheid, waarmee de pomp de vloeistof door de radiator pompt, zal in mijn geval denk ik ook wel wat lager kunnen dan bij een radiator met 30 lamellen inch. Jammer dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Maar gelukkig is het niet iets waar ik later niet meer op terug kan komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Phaerion op 15-09-2013 18:25 . Reden: een stukje tekst toegevoegd. ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al eens gedacht aan een TEC setup in combinatie met een kant en klaar setje?

Het kriebelt weer ..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het lijkt mij dat dat toch niet goed kan gaan?
Een TEC heeft waarschijnlijk veel meer koelvermogen dan zo'n pre-fab kit kan afvoeren :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:36:
[...]

Hoe kan je dat nu een voordeel noemen, als je 50 jaar nodig hebt om dat extra geld terug te verdienen, dat is wat men een ''vals argument'' noemt, of een kopers rechtvaardiging!
Het is een voordeel en geen nadeel. Ik zie het als een extra voordeel en niet als de hoofdreden. Het zou slecht zijn als dit de enige reden zou zijn maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op zondag 15 september 2013 @ 15:16:
Hmm.. ik zie dat ik iets over het hoofd gezien heb bij de aanschaf van mijn radiator. Ik had geen rekening gehouden met de dichtheid van de lamellen.

Ik heb een rad met 14 lamellen per inch, terwijl je ook radiators hebt met 30 lamellen per inch. Nu heb ik er verntilators bij gekocht die een hoge luchtdruk produceren. Maar is dat ergens ook niet een beetje overkill? Met minder lamellen per inch, zou een wat stillere ventilator het werk ook goed moeten doen, bedenk ik me daarbij. Er is immers genoeg ruimte tussen de lamellen om de warme lucht effectief te kunnen afvoeren.

De snelheid, waarmee de pomp de vloeistof door de radiator pompt, zal in mijn geval denk ik ook wel wat lager kunnen dan bij een radiator met 30 lamellen inch. Jammer dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Maar gelukkig is het niet iets waar ik later niet meer op terug kan komen.
Het zijn fins per inch.

Wat zal het schelen 14 fpi of 30fpi opgenomen in een setup met cpu , nb / mosfet en gpu? M'n thermochill pa 120.4 heeft 10 fpi met daarop vier maal Scythe S-Flex SFF21F ventilators wier op mindere kracht dan half vol de stresstemps puik aanvaardbaar houdt. Ik wil hiermee aangeven dat met je high pressure ventilatoren denk ik niet huiverig hoeft te zijn wat betreft het degelijk houden van je temps. Wat zal het uitmaken die 16 fips meer in een inch richting je streef temps? Ik denk misschien een graad ozid. maar echt niet meer in mijn opinie. (Dit geheel gezien in the context met de geheel aanwezig staande middelen, dwz je controler vermogen plus je high pressure ventilatoren wier andere niet hoeven te hebben, maar aandacht geven aan the 30fpi modellen met lagere ventilatoren )

Wat ik duidelijk wil maken dus, is dat je 14 fps rad. in vergelijking met m'n thermochill nu een prima voorbeeld is welke je tegen elkaar kunt afwegen..

Je druk maken over de watersnelheid cq flow zie ik niet zo heel bar in, je hebt het toch over een controler?

Reden van de edit, wat zwerfwoordjes verwijderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
In het Engels idd.
30fpi modellen met lagere ventilatoren
Hmmm...ahja. Ik dacht dus even dat je bij een hogere dichtheid een sterkere ventilatior nodig had. Maar het is dus andersom. En inderdaad, de snelheid van de pomp kan ik gewoon aanpassen met de controller. Drukte om niks dus. Al wil ik nu het nog kan wel zo veel mogelijk onzekerheden uit de weg ruimen. Gewoon omdat ik af en toe nog wel eens een beetje verstrooid ben.

Nja..eind van de week bestel ik nog wat fittingen, samen met de plexiglas buizen. En over een weekje of drie/vier kan ik het plexiglas voor de panelen bestellen. Volgens mij kan ik daarna dan ook eindelijk beginnen met alles om te bouwen.

Werd ook wel tijd, want ik zat her al mee in mijn hoofd toen ik vorig jaar een nieuwe kast kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hogere dichtheid is juist sterke fan.
Mijn Black Ice GT Xtreme 360 is zo'n 30 (dacht ik) fpi, en presteert beter bij fan snelheden boven de 1600 RPM en bij 2000+ kom je bij de optimale werking.
Want je hebt meer kracht nodig om de lucht door de kleinere openingen te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Dat dacht ik dus iook....want méér fpi betekent toch ook méér luchtweerstand? Nu heb ik wel fans met een hoge static pressure, dus ik zal ze niet zo hard hoeven laten draaien.

Maar wat ik me bedacht was, dat ik bij een erg hoge overclock de fans wel harder kan laten draaien, maar dat het dan qua capaciteit nog maar weinig uitmaakt, omdat er te weinig fpi voor zjin. Ik vroeg me daarom dus af of de high pressure fans niet een beetje overkill zijn, omdat de radiator dan niet meer warmte kan aanleveren, terwijl de fans en de pomp staan te loeien op vol vermogen. Ik wil nog wel wat reserve capaciteit overhouden namelijk. Dat verkort de levensduur van het spul niet zo erg.

Ik koel dan wel alléén het mobo en de cpu met die 3x140mm. Anders ken ik de tweede radiator misschien beter vast aanschaffen, want die moet er toch een keer komen als ik ook de videokaart ga koelen met de loop. Dan weet ik iig dat ik het bord en de cpu wel alvast lekker op hun mieter kan geven, zonder dat de radiator het niet aan kan.

Vanwege de symmetrie wilde ik beide radiators even groot hebben. Alleen kan ik er dan één bij nemen met meer fpi. Daar had ik eigenlijk even mee willen wachten tot ik mijn videokaart had geupgrade, omdat er dan ook nog een tweede pomp bij moet komen.

Het worden twee loops, maar dan kan ik de radiator met de hogere vin/lamellen dichtheid gebruiken voor het mobo en de cpu. Want ik denk wel dat die samen de meeste warmte gaan leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 17-09-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 19:02

William/Ax3

We are Starstuff

Goed ik heb even ook wat advies nodig in wat keuzes want ik zie nogal wat verschillende meningen hierover.

1. Kan ik zonder probleem nickel plated blocks mengen met copper radiatoren?
2. Als ik nickel plated heb kan ik dan nog wel of geen silver kill coil in de loop toevoegen?
3. Wat is de betere keuze met ready made coolants? Ek/Kooalance/Feser?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
1 => ja
2 => nickel + silver willen botsen, liever geen kill coil, pak dan bv PT nuke + Demiwater.
3 => zie punt 2, of als je een kleur wilt en gemak wilt hebben voldoet elke pre-made.
zelf heb ik wel goede ervaringen met EK gehad

• DCG909
Ik heb tot nu toe nog geen problemen met mijn nikkel supremacy blok en killcoil.
Hmmm, to remove or not to remove.....
Ik denk dat ik hem er dan maar preventief uit ga halen, ik draai toch op demi met 1/10e EK clear premix.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 19:02

William/Ax3

We are Starstuff

Prima bedankt voor de reacties! Dan word het geen kill coil en ik krijg nu de neiging ek coolant te gebruiken. De red dye versie heeft volgens mij al alles erin en heeft geen verdere toevoegingen nodig.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• mukkel
Ik typ ' wil' botsen.
Als de nickel van goede kwaliteit is dan is er weinig aan de hand. Is het minder spul dan heb je vrij makkelijk kans op corrosie.

Voorkomen is beter als genezen. :)

Verwijderd

Phaerion schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:29:
Dat dacht ik dus iook....want méér fpi betekent toch ook méér luchtweerstand? Nu heb ik wel fans met een hoge static pressure, dus ik zal ze niet zo hard hoeven laten draaien.
Ok, ik ervaar gewoon dat de thermochill met zijn 10 fpi wier warmte verliest door ventilatoren welke niet echt tot de highend stuks behoren nog steeds helemaal ruim voldoende is m'n cpu en mobo te koelen.
mukkel schreef op woensdag 18 september 2013 @ 09:37:
Ik typ ' wil' botsen.
Als de nickel van goede kwaliteit is dan is er weinig aan de hand. Is het minder spul dan heb je vrij makkelijk kans op corrosie.

Voorkomen is beter als genezen. :)
Ik heb hier een nickelen nb / mosfet block met een supreme hf copper cpu block fier samen in het circuit en heb nog nooit iets kunnen ontdekken wat tot een slechte saamhorigheid is gaan zijn..(Innovatek Protect)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2013 16:52 ]

• Phaerion
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:02:
[...]

Ok, ik ervaar gewoon dat de thermochill met zijn 10 fpi wier warmte verliest door ventilatoren welke niet echt tot de highend stuks behoren nog steeds helemaal ruim voldoende is m'n cpu en mobo te koelen.
Nja. ik wil ook wel naar het extreme toe met dit mobo, omdat het er min of meer voor bedoeld is. Anders was ik met een bordje van €70,- zonder waterkoeling ook wel klaar. ;)
[...]

Ik heb hier een nickelen nb / mosfet block met een supreme hf copper cpu block fier samen in het circuit en heb nog nooit iets kunnen ontdekken wat tot een slechte saamhorigheid is gaan zijn..(Innovatek Protect)
Hij bedoelde dat nickel en zilver niet goed samen willen. Wanneer je alumninium en koper in de loop hebt, kun je er een zilveren 'killcoil' in hangen die dat tegen zou moeten gaan.

Verwijderd

Je brengt in ieder geval je klasse tot de aandacht, m'n Athlon 450 @4200Mhz op een ud7 doet het nog wel leuk, nog even een poosje mee aan rommelen waarna een FX-9370 tot spielen kan gaan zijn..

• Phaerion
Dar heb ik ook even aan gedacht, maar het is gewoon een omhoog geklokte Vishera die maar liefst 220W vraagt op 4,4GHz.

Dus het zou een beetje onzinnig zijn, als ik mijn FX8350 zou inruilen voor een FX9370. Ik heb hem op lucht stabiel op 4,2GHz, en tijdens het gamen maakt hij uitschieters naar 4,3GHz. Met watekoeling kan hij volgens Asus makkelik de 4,6 halen. En ik heb al hogere clock speeds gezien.

Ik heb het idee, dat Asus gewoon heeft afgewacht wat de FX8350 presteert in de OC wereld, en hebben vervolgens een hoger geklokte cpu FX8350 op de markt gebracht, die ze voor het gemaak maar een FX9370 noemen. Daar zit een luchtje aan.

Verwijderd

ja, je komt bij na nader inzien best wel met het reële feit zeg, zijn dan toch 4 60watts peren ozid.
Ik heb me dus duidelijk niet helemaal goed ingelezen, de L cache bakjes voor de deur kunnen dus net zoals het bij de 8350 kan een datahoeveelheid van 8mb gevuld krijgen. Dat is dus sowieso een vergelijking welke tot een 1 selfiigheid in dezer context als waar is. Met z'n stock clockspeed @4,4Ghz staat de 9370 op 200Mhz vermeerderd in de boeken..Alleen is het den kick niet daadwerkelijk de bedoeling geweest een productie proces te starten met de bedoeling het geen 9370 te laten zijn. Maw, er is wel degelijk een proces gestart om er 9370'ers van te maken en dat het geen mislukte 8350 chips zijn uit de wafel..

Ach misschien dan toch eens naar een quadcore fx4100 wier redelijk naar de 5.0Ghz gebracht kan worden, de octade heb ik toch niet eens nodig tijdens Flightsimulator..

• Phaerion
Ik heb er op het ROG forum al enkele vragen over gesteld. Want, gezien de OC resultaten van de FX8350, heb ik een beetje het idee, dat die 9000 series eigenlijk gewoon een 8350 op steroïden is. Met name het wattage doet me dat vermoeden, want een overgeclockte FX8350 zal denk ik ongeveer het zelfde vragen op 5Ghz. AMD staat er wel een beetje om bekend dat ze bij overclocken erg gulzig worden met stroomverbruik.

Ik verdwaal nogal snel in engelstalige stukken tekst, en dan vind ik het nog best moeilijk om in het engels te lezen wat nu echt de verschillen zijn tussen die twee cpu's. Dus daarom heb ik daar maar gevraagd of er nu echt een significant verschil zit tussen die twee.

Verwijderd

De Xtc stimulerende fractal design crea-dingen op een videowall tijdens bijv Dance valley, varen denk ik wel wel bij de kracht van een FX9370 of FX9750 als centrale verwerkings eenheid richting freakkies met stapjes zonder borrel op (of wel een borrel op bij the bar, achteraf al trennsent)

Ik ben wel eens bezig geweest met een FX8350 en kwam redelijk eenvoudig over de 5.0Ghz, tezien in het linx FX lijstje, onder de naam borellie toen. Vrij gemakkelijk mee te wanderen schalend ook goed met de rest van de delen.

Ik heb btw een phobya reservoir vernaggelt, het bleek dus niet bestand tezijn tegen azijn en zit nu met een exemplaar die geheel zonder chroom is komen tezijn. Een koperachtige kleur welke achteraf beken niet eens zo heel lelijk oogt, nah, ik moet maar even zien wat ik er mee ga doen, anders maar even naar de ijzerhandel een verfje halen..

• Phaerion
Een soortgelijk iets zag ik bij een radiator, maar dan aan de buitenkant. Iemand had de verf er af geschuurd en het koper mooi gepolijst. ipv slangen had hij er ook gepolijste koperleiding bij gebruikt. Dat oogt ook wel erg mooi.
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:37:

Ik ben wel eens bezig geweest met een FX8350 en kwam redelijk eenvoudig over de 5.0Ghz, tezien in het linx FX lijstje, onder de naam borellie toen.
wablief? Nu raak je me even kwijt ;) Wie of wat heette er wanneer borellie? Dat doet bij mij even geen belleke rinkelen. :|

[ Voor 47% gewijzigd door Phaerion op 19-09-2013 17:55 ]

Verwijderd

Een nickchange voerde ik uit om fishsmell uit de buurt van mijn dyslectische gekregen naam te verwijderen..Heeft maar een half jaar geduurd ongeveer..

• Phaerion
Achso.... nja ik ben hier ook een hele tijd minder actief geweest. ;)

Verwijderd

Laat het ons huwelijk niet schaadden beste Phaerion..

• Phaerion
lol... :)

btw goed dat je het zei over dat Phobya reservoir, ik heb er zelfs ook twee. Dan weet ik iig dat ik die niet moet spoelen met azijn.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Of juist dus wel :p

Verwijderd

Spoelen met azijn verkrijgt een koperaanblik, dus wil je een koperen aanblik, gewoon azijn gebruiken tevens moet ik rechtzetten dat het om chroom gaat, maar dat eerder blijkt dat men hier een gegalvaniseerde behandeling heeft toegepast.
Kwam de onderstaande build net tegen. Vanaf 4:45 kan je de hele setup goed zien. Alles daarvoor is trouwens ook prachtig.

Vooral plexiglas platen gebruiken ipv slangen maakt het erg vet vind ik.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2013 20:33 ]

Verwijderd

Gaaf man, gewoon nu kunnen zeggen, "Ik haal even m'n koel-module van mijn bord", "want ik heb ander geheugen".

• Phaerion
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:24:
Spoelen met azijn verkrijgt een koperaanblik, dus wil je een koperen aanblik, gewoon azijn gebruiken tevens moet ik rechtzetten dat het om chroom gaat, maar dat eerder blijkt dat men hier een gegalvaniseerde behandeling heeft toegepast.
Onder chrome zit ook vaak een laagje koperkleurig materiaal. Maar of dat dat komt door de electrolyse weet ik eigenlijk niet,.
Of het in alle gevallen aan te raden is weet ik niet zeker. Vaak is wat hier, met regelmaat, fout aangeduid wordt als koper in werkelijkheid messing, een legering van koper en zink. In het Engels gebruikt men meestal wel de juiste benaming 'brass.'
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:25:
Gaaf man, gewoon nu kunnen zeggen, "Ik haal even m'n koel-module van mijn bord", "want ik heb ander geheugen".
idd...het is wel verschrikkelijk mooi gemaakt. Maar in geval van upgrades lijkt het mij ook niet erg handig. Maar het effect dat die dubbele loop geeft is wel écht bijzonder mooi. Dat moet ik er wel bij zeggen. 8) _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Phaerion op 19-09-2013 22:03 ]

• maks11223344
@phaerion
nouja brass of koper met azijn kqn je de boe mooi schoonspoelen en je radiator ontkalken

• Phaerion
Toch zou ik uitkijken...want als het niet geheel koper is maar gegalvaniseerd, kun je ook die laag verslijten. En dan is het maar de vraag wat daar nog onder zit. Ik denk hierbij met namen aan de wat goedkopere spullen die er op de markt zijn.

Nu zijn er wel toevoeingen voor die je aan de koelvloeistof kunt toevoegen. Maar het heeft mijn afweging bij het bestellen van mijn spullen wel degelijk een beïnvloed. Terwijl er ook velen zijn die dan toch liever voor het gioedkopere spul gaan, vanwege het budget dat ze te besteden hebben.

Ik draaf wellicht een beetje door, maar ik bedoel het niet zo overdreven. Tenslotte gaat er in veel gevallen wel een hoop geld in zo'n build zitten.

Zink is immers géén nikkel, dus messing zal wellicht anders kunnen reageren, met andere metalen dan puur koper. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Phaerion op 20-09-2013 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PilatuS schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:32:
Kwam de onderstaande build net tegen. Vanaf 4:45 kan je de hele setup goed zien. Alles daarvoor is trouwens ook prachtig.

[video]

Vooral plexiglas platen gebruiken ipv slangen maakt het erg vet vind ik.
Hoe de kabels bij elkaar worden gehouden achterop de videokaarten vind ik wel erg leuk : Hoe heet dat spul en hoe maak je het vast op de kaart :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Sja...hoe heet dat ook al weer. Kabelhouders of klemmen?

Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/3/product_detailed_image_465_1411.jpg

Soms heten ze ook saddles of clips. Daar heeft ieder merk geloof ik zijn eigen naam voor.. je vind ze iig meestal in de sectie cable management.

Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/20/PC_Nylon_Blk_300.jpg.

[ Voor 132% gewijzigd door Phaerion op 20-09-2013 02:55 . Reden: 132%? yup. Antwoord aangepast. Had de vraag verkeerd geïnterpreteerd.... ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Die ken ik wel, maar ik had iets meer ingewikkeld verwacht eigenlijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Die dingen zijn op wel meer plaatsen te krijgen. Motor en bromfiets speciaalzaken hebben ook kabelklemmen. Daar is de kans ook groter dat je mooie verchroomde vindt. Dus wellicht heeft hij ze misschien niet eens bij een pc winkel gekocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik weet 1 ding 100% zeker.

Dat systeem haal je niet zomaar los :s
Het is echt schitterend, maar qua aanpasbaarheid is het werkelijk een ramp.
Je zou die hele "plaat" moeten verwijderen om bij wat dan ook op het mobo te kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vette zuuraanslag die dus volledig een reservoire heeft vernaggelt neem ik gewoon mee naar het de volgende keer niet doen iig. Wat betref de afneembare pleximodule, hieruit kan het gaan betekenen dat de plexi-modulen in stapelvorm per tien richting resellers kunnen vertrekken en dat de module voorkomt in de database van een coolingsconfigurator database van een bepaalt merk bijv. die van de oranje verpakkingen..

Mocht zo een plexi-mobo-module op de markt komen, en mijn moederbord staat in de index bij ek bijv., denk ik dat zo een module cq mobo-totaal-block de charmens qua het koelen van de hardware volledig wegtrekt. Ziet er wel mooi uit, maar prefereer toch liever met tubes de algehele wijsbegeerte intakt te houden vant koeln..(maw, een te zet maar in gehalte dus)

Post gewijzigd omdat alexander een goede man is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Sanex?.dat is ph neutraal. :P En daarna goed spoelen met gedemineraliseerd water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi !

ik heb zelf een custom loop draaien ek supreme plexy ,10 mm tubes ,mcp 655 en een 360 black ice dun model ,deze word dan gekoeld door 3 corsair fans op volle toeren (1200rpm) dit alles zit in een 800D

nu haal ik met mijn 2600 k op 4.9 ghz onder prime95 60c+ nu zou ik dit toch wel wat lager willen !

wat is de beste manier om dit lager te krijgen ?

bvd !

PS
de 800D is naar mijn mening een verschrikkelijke kast qua airflow , wat is een kast die wel voldoende airflow heeft met window en een 360 rad inpast ?

gr jason

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dat lijken mij niet zulke slechte temps bij die snelheid...
Als je nog kouder wil kun je snellere fans proberen, of phase change :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:55:
Dat lijken mij niet zulke slechte temps bij die snelheid...
Als je nog kouder wil kun je snellere fans proberen, of phase change :/
maar meteventuele fans erbij of een rad oid kan ik er niet veel van verwachten ?

zou het graag rond de 50-60-c zien zat anochten op 67c zou graag over de 5 ghz willen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Om even terug te komen op mijn eerdere reactie over het aantal fins per inch in de radiator.

Ik heb net voor de zekerheid toch maar gelijk alvast een tweede radiator aangeschaft. Het is de Koolance Radiator 3x140mm Copper (High Flow) geworden. Dat lijkt nu misschien nog wat overkill, maar ik kijk hierbij natuurlijk vooruit naar de upgrade van mijn videokaart.

Nu kan ik dan iig wel gelijk mijn build een heel eind afmaken zodat het later geen ingrijpende veranderingen meer met zich mee brengt. Binennkort heb ik nog een financieel meevallertje, dus het kon er nu wel van af.

Nu vraag ik me alleen nog af of je bij zo'n loop ook een tweede pomp nodig hebt, of dat een Laing D5 sterk genoeg is om de hele pc te koelen. Ik zie zowel bij Singularity als bij NCIX dat hij regelmatig twee pomnpen aansluit, maar soms is dat er ook gewoon één. IK heb momenteel een Corsair AX850 Gold voeding en die moet het hele zaakje, inclusief pompen en fans, natuurlijk wel trekken als alles full throttle staat te draaien, wanneer het hele zaakje is overgeklokt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De druk welke je D5 moet leveren om voldoende flow in je loop te hebben is met twee maal een rad. cpublock moboblock 2x gpublock denk ik haast wel te doen. Situatie hier toen, een cpublock, ramblock, moboblock, gpublock en een 120.4 rad. met een Laing DDC-1T werd echt te krap, ik ben toen naar een D5 gegaan en ervaarde zelf dat het zeker beter was, maar optimaal vond ik het niet waardoor ik naar een mcp35x2bk ben gegaan en ik de componenten zag welke hun warmte beduidend sneller tot de rad. liet komen. Je moet anders maar even wachten op een fysicageleerde wier je knooppunten in je loop bij elkaar kan optellen en wat dan de gezamelijke massa van de knooppunten is die de flow laat beinvloeden waardoor je met het gegeven dat op bijv. stand 2 van je pomp 2.550 lpu je zoveel druk hebt dat de warmte voldoende meegenomen word richting rads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Ja, dat is ook wel het punt...Ik gebruik behoorlijk wat bochten van 90 graden. En als ik twee loops maak, kan ik met ook twee kleuren vloeistof werken. Da's wel puur eye candy, maar t oogt toch wel leuk. En met beide pompen samen op één loop geniet ik van de dubbele levensduur.

• mukkel
Verdubbel je de levensduur? Hoe dat dan?
Of je nu 1 pomp 5000 uur laat draaien of 2. Ze draaien allebei net zo lang :)
Of bedoel je betrouwbaarheid? :P als 1 pompje uitvalt, draait de andere nog gewoon door.

Als je veel strakke bochten en blokken hebt, moet je kijken naar pompjes met wat hogere druk / opvoerhoogte. .
Bv een D5 kan wel 1200L draaien (optimaal zonder restrictie) maar heeft een opvoerhoogte van 3.1mtr.
Een mcp355 die een stuk goedkoper is draait de helft 600ltr, maar heeft een opvoerhoogte van 4.7mtr.
De mcp drukt het water wat makkelijker door. Daarbij komt dat 600 vrijwel altijd voldoet.
Of je moet echt alles onder water zetten met 3 + graka's

Als je dus een cpu blok hebt met veel restrictie, schiet je er weinig mee op op hier bv een D5 aan te hangen. Dan kakt de flow aardig in, beetje zonde.

D5 daarin tegen is wel een stuk stiller / mooier als een 355. Dus ja, je moet even kijken wat je precies qua blokken hebt en wat je belangrijk vind.

Opties met 2 pompjes in 1 loop.
2 pompjes parallel geeft 2 keer zoveel flow / zelfde druk. (weinig nut imo)
2 pompjes in serie geeft 2 keer zoveel druk / zelfde flow. (Hiermee kun je de loop erg stil maken)

[ Voor 4% gewijzigd door mukkel op 21-09-2013 12:16 ]

Verwijderd

beste allemaal heb nog een vraag voor jullie

is het mogelijk om een bay res en een tube res in 1 loop te plaatsen heb even gegoogled maar kon er niet echt mee overweg !

gr jason

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 13:42:
beste allemaal heb nog een vraag voor jullie

is het mogelijk om een bay res en een tube res in 1 loop te plaatsen heb even gegoogled maar kon er niet echt mee overweg !

gr jason
Is geen enkel probleem zolang je maar je loop gewoon goed inricht.

Verwijderd

Sn0wblind schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 13:45:
[...]

Is geen enkel probleem zolang je maar je loop gewoon goed inricht.
heb nu

pomp
rad
cpu
res
pomp

maar waar zou ik deze dan bij moeten zetten ?

gr jason

Verwijderd

Ik heb even een plaatje gemaakt, een tube-res is prima op te nemen in je loop, ongeveer zoals op het plaatje is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hZlEgxg.jpg

• mukkel
Waarom wil je er een 2de res inzetten? Wat is daar de achterliggende gedachte van?
qua koelprestatie scheelt het niets, het water doet er alleen iets langer over om warm te worden.
(meer massa) en uiteraard langer om af te koelen.

Verwijderd

Ik snap het ook niet helemaal wat de meerwaarde zou moeten zijn, gewoon omdat het kan?

• maks11223344
Ik zou niet een tweede reservoir gebruiken kwa warmte afvoer scheelt het niks en elk ding dat je in je loop mee neemt geeft weer een stukje meer ristrictie en dus minder flo

Verwijderd

Heb nu een tube res met een mcp655 , alleen resoneerd de 800D een beetje mee met de pomp op stand 2 (ik verwacht)dat een bay res waar de pomp in gezet kan worden ervoor gaat zorgen dat dit minder wordt (hoe stiller hoe beter ) . Aangezien ik dan toch mijn tube res nog heb kan ik ze net zo goed beide gebruiken.

ik wil de volgende toevoegingen gaan doen

een bay res
een 240 rad onderin de case

komt dit de koel prestaties ten goede of is 1 360 rad voldoende ?
wil later ook gpu watercooled maken

en draai standaard op iedere cpu een dikke overclock !

gr jason

• maks11223344
Een bayres gaat het kwa stilte ook niet halen hoor met een volledig op een sandwich geplaatste pomp?..

-edit
ik heb zelf een dubbele bayres met een d5 pomp en ik kan het geluid tog duidelijk hore hoor is het luidste ding in mijn pc is niet een storend geluid maar tog als je die pomp op een goeie mat zet en flexibele slangen gebruikt om eventuele trilingen te elimineren dan kan daar niks aan toppen hoor

[ Voor 60% gewijzigd door maks11223344 op 21-09-2013 15:10 ]

Verwijderd

maks11223344 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:01:
Een bayres gaat het kwa stilte ook niet halen hoor met een volledig op een sandwich geplaatste pomp?..
hij staat op schuim , alleen ik zit net te denken ik heb redelijk stijve slangen misschien dat deze het resoneren veroorzaken

gr jason

Verwijderd

Ik haak hier af, ik ben iet zo van bayres bakjes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:03:
Ik haak hier af, ik ben iet zo van bayres bakjes.
nu wil ik natuurlijk wel weten waarom !

gr jason

• mukkel
Meneer Fish vind bays lelijk en heeft er persoonlijke problemen mee opgelopen tijdens de koude wereld oorlog waardoor hij nu met regelmaat snacht schreeuwend wakker wordt met de gedachte aan een bayres. Stiekem denk ik dat hij ooit seksueel is lastiggevallen door een bay-reservoir :P

Ieder z'n ding natuurlijk :) Zelf heb ik ook een bay.
Echter zoals al gezegt is wordt er dat niet stiller op que resonantie. Als het een beetje tegenzit wordt het erger.

Ik zou eerst je slangen even nalopen misschien komt er ergens eentje tegen je behuizing / zijpaneel.
Een 360 voldoet prima voor een GPU / CPU config.

• maks11223344
Ligt tog echt aan je gpu en cpu en welke temps je verwacht te krijgen 2 480 radiatoren zou niet geeel overdreven zijn voor mijn setup...

@mukkel
ik had vanochtend ook zoon misbruikt gevoel en last met zitten zou het mijn bayres zijn geweest? :p

[ Voor 29% gewijzigd door maks11223344 op 21-09-2013 15:15 ]

Verwijderd

Ik moet jullie maar gewoon laten met je bakjes water.Uitvoerig duidelijk gemaakt ooit eens waarom..

Verwijderd

even iets totaal anders iemand toevallig 2 meter slang en zwarte fittingen van 10mm die die wil verkopen, be al een tijdje aant zoeken .

en ik heb even gechecked bleek toch het de slang die de kast raakt .

• maks11223344
Dat zal wel wat schele heh

• mukkel
maks11223344 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:12:
Ligt tog echt aan je gpu en cpu en welke temps je verwacht te krijgen 2 480 radiatoren zou niet geeel overdreven zijn voor mijn setup...
Twee 480's? wat heb je voor rig dan? lijkt me meer een hebbeding en gewoon omdat het kan.
Met een enkele 240 zou je al een cpu / gpu setup kunnen koelen.
360 / 480 zit ruimer, maar twee 480's..

Of je moet een devil hebben waar twee 480's onderin passen. Volgens mij had Boefmans dat
Oogt lekker strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 17:33:Twee 480's? wat heb je voor rig dan? lijkt me meer een hebbeding en gewoon omdat het kan.
Met een enkele 240 zou je al een cpu / gpu setup kunnen koelen.
360 / 480 zit ruimer, maar twee 480's..
Ik draai persoonlijk met 1x 560, 1x 280 en 2x 180 in mijn TJ-11, en er zijn drie redenen waar om ik zoveel oppervlakte heb.
  • Ten eerste, en voornaamste meer oppervlakte betekend dat mijn fan langzamer kunnen draaien, en dus stiller is!!!
  • Ten tweede, de extra kosten van de rads zijn nihil ten opzichte van de rest van de set.
  • Ten derde, 4x 5870 2GB Matrix kaarten @ 1.1GHz + 3930K@5.1GHz dumpte tussen de 700 en 1000W aan warmte in mijn loop afhankelijk wat ik aan het doen was om mijn systeem te stressen, en de extra rads houden mijn systeem fluister stil onder stress, en semi-passief tijdens idle.
.

Als je +500 uitgeeft aan een WC set, is een extra 100 euro nauw niet echt zo een grote horde om overheen te gaan, zeker als je een stiller systeem voor terug krijgt..

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 22-09-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Nou nou niet zo boos doen met al die uitroep tekens. :) :P

Ik zeg ook niet dat het niet stiller is, meer oppervlak is meer warmte afgifte, dat snapt elke drol op straat nog wel en 4 GPU's is niet bepaald een standaard rig toch? 8)
Ieder z'n ding natuurlijk, maar zoveel oppervlakte is zeker geen must, meer een persoonlijk ding / wens.

Je kan natuurlijk ook het geld steken in modernere kaarten, zodat je minder warmte afvoer hebt en minder rads. en geen 4 kaarten nodig hebt :9

Zelfs draai ik een 2600 OC-ed en twee 670's op 3 x 240mm (1 dikke)
Maar heel het goedje heeft ook gewoon goed gedraaid op twee 240's
Zelfs m'n vorige 570's kaartjes op 950mhz die een stuk meer warmte in het water gooiden bleven koel op twee rads.

Ja ok, ze werden warmer tov 3 rads en de fans moesten hoger, maarja het zat nog ruim 25 graden lager vergeleken met lucht.
Tijdens het gamen staat het geluid toch altijd aan en hoor de rest dan toch niet.
Daarbij staat alles op m'n eigen "PC kamer" buiten het bereik van m'n vriendin.
Niemand die ik lastig val, maar als je bv PC beneden in de huiskamer staat kan ik me voorstellen dat hij zo stil mogelijk moet zijn.

Maar zoals ik al typte, ieder heeft z'n eigen wens, instelling en omgeving en daar heb ik ook respect voor.

Je kan een caravan trekken met een 1.3ltr 60pk wagentje, maar het gaat wat makkelijker met een 2ltr 120pk. Het is een "wens" geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:31:
Nou nou niet zo boos doen met al die uitroep tekens. :) :P
Een uitroepteken betekend niet dat iemand boos is maar ergens de nadruk op legt!
Ik zeg ook niet dat het niet stiller is, meer oppervlak is meer warmte afgifte, dat snapt elke drol op straat nog wel en 4 GPU's is niet bepaald een standaard rig toch?
Is gewoon begonnen als een standaard rig met een i7 920, dat gewoon begon met twee 5870, en waar later een derde en vierde tweedehands kaarten bij geprikt werden.

Ik kies bewust voor de duurdere Xx9 borden, voor twee redenen, multi GPU werkt prima op meerdere monitoren, en de 3de en 4de kaart zijn later altijd wel goedkoop te vinden, mijn derde had ik voor 175 euro en en nieuw water blok, en de laatste 5870 heb ik voor 75 euro gekocht en 50 euro voor het water blok.

En daar naast vind ik het hebben van veel geheugen zeer prettig in samenwerking met Windows Prefecher.
en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher‎

Er zijn niet veel mensen die op die manier hun hardware kopen, maar na 3.5j was mijn hardware nog steeds snel genoeg voor alle games, andere mensen kopen elk of elke 2 jaar nieuwe kaarten, ik denk dat ik qua prijs/prestatie/levensduur er op mijn manier beter mee uit ben.

En ga nu weer het zelfde doen met de Titan, en kijkend naar de spec misschien gaan die zelfs wel 5j mee, als ik er 4 van heb!

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 22-09-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Wiki.. zo ken ik er nog meer.

Een uitroepteken wordt gebruikt als iets wordt geroepen of als iemand een heftige emotie voelt, zoals boosheid, angst of erge verbazing. Zinnen die in de gebiedende wijs staan, krijgen vrijwel altijd een uitroepteken.

Weer van een andere bron. Dit is ook zoals ik hem las ;)
Als nadruk zet ik hem altijd tussen haakjes :P
Maar genoeg gel*l over leestekens.

Zo stel ik m'n pc ook altijd samen. Eerst een goede basis en dan beetje bij beetje erbij.
Ik koop graka's nooit nieuw, zonde van het geld.
Het enige wat ik nieuw aanschaf is een mobo / geheugen. Eigen keus en dan weet ik zeker dat ze goed zijn.

De eerste 670 heb ik van Singular1ty voor 290 incl. (destijds goedkoop)
de 2de voor net 200,- en dat is een half jaartje later (paar maandjes geleden) Prijzen gaan hard met die dingen. Nu blijven ze hangen rond de 200/210.

M'n volgende graka moet ongeveer de zelfde snelheid hebben als de twee 670's samen.
Zo hop ik steeds verder als het nodig is.
Enkel, SLI, Enkel, SLI. en tussendoor een keer de CPU als er een leuke langs komt :)
De huidige CPU's vind ik weinig toevoegen vergeleken met m'n huidige 2600K.
Straks als her echt nodig is, stap ik wel weer op wat zwaarders en neem m'n graka's mee over.

[ Voor 14% gewijzigd door mukkel op 22-09-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
probeer een 4,8ghz i7 3930K en een gtx 580 1ghz op de core 1,21v maar eens te koelen op een enkele 360 en zeg da nog een keer dat het niet nodig of overrated is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ga weg.. Hieruit haal ik dat je twee maal een 480mm rad hebt voor een cpu + enkele GPU rig??

JA dan is het is overated en dik.
Ik heb de 2500K OC-ed + een 570 op een enkele 240mm gehad dat bleef gewoon koel..
Een 2600K @ 5Ghz+ twee GTX570's op 950Mhz snoept meer en je raad het al dat bleef ook koel op twee 240mm rads. Ik spreek uit EIGEN ervaring.

Mocht je een CPU + enkele GPU niet gekoeld krijgen met een 360mm rad, dan moet je toch eens gaan kijken waar dat aan ligt. Restrictie loop / flow / verkeerde mount / slecht cpu blokje ect ect.

Het grootste euvel zit in de warmte overdracht van de cpu naar het water. Als de componenten "heet" worden en je water wordt niet warm, dan kun je er een rad aanhangen zo groot als Rusland, maar daar wordt hij niet koeler van.

Dat is ook een nadeel van de nieuwere cpu's. Het chipje / cores worden kleiner en kleiner waardoor het oppervlak voor warmte overdracht ook kleiner wordt. Wat weer zorgt dat je de warmte moeilijk afgevoerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maks11223344 schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:48:
probeer een 4,8ghz i7 3930K en een gtx 580 1ghz op de core 1,21v maar eens te koelen op een enkele 360 en zeg da nog een keer dat het niet nodig of overrated is...
Dat lukt prima met een 3x120mm. Dat de CPU dan heet wordt komt omdat het warmte niet in het water te krijgen is, de RAD kan het makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
mukkel schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:59:
Ga weg.. Hieruit haal ik dat je twee maal een 480mm rad hebt voor een cpu + enkele GPU rig??

Ik heb de 2500K OC-ed + een 570 op een enkele 240mm gehad dat bleef gewoon koel..
Een 2600K @ 5Ghz+ twee GTX570's op 950Mhz snoept meer en je raad het al dat bleef ook koel op twee 240mm rads. Ik spreek uit EIGEN ervaring.

Mocht je een CPU + enkele GPU niet gekoeld krijgen met een 360mm rad, dan moet je toch eens gaan kijken waar dat aan ligt. Restrictie loop / flow / verkeerde mount / slecht cpu blokje ect ect.

Het grootste euvel zit in de warmte overdracht van de cpu naar het water. Als de componenten "heet" worden en je water wordt niet warm, dan kun je er een rad aanhangen zo groot als Rusland, maar daar wordt hij niet koeler van.

Dat is ook een nadeel van de nieuwere cpu's. Het chipje / cores worden kleiner en kleiner waardoor het oppervlak voor warmte overdracht ook kleiner wordt. Wat weer zorgt dat je de warmte moeilijk afgevoerd krijgt.
PilatuS schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:22:
[...]

Dat lukt prima met een 3x120mm. Dat de CPU dan heet wordt komt omdat het warmte niet in het water te krijgen is, de RAD kan het makkelijk aan.
eerder draaide in met maar een kaart en met alleen een 360 maar ik kon mijn kaart niet onder de 60 graden houden... (met een bsod of driver crash tot gevolg)

draai hier nu met 2 580's op 1ghz :|
mijn watercooling setup bestaat uit een:
d5 pomp
black ice sr 280 met 1400 rpm fans
phobia 360 60mm rad gentle typhoons ap15
en een black ice gtx extreme 120 gentle typhoon ap15

ik hem mijn mobo cpu en mijn kaarten meegekoeld en ik hou mijn kaarten hiermee niet onder de 60 graden de water neemt de warmte goed op maar ik kan het met de fans op standje"blazen" gewoon niet snel genoeg afvoeren het water word dan ook behoorlijk warm (echt warm)

ps. over mijn cpu temp klaag ik niet die is 76 graden onder prime en met gamen net 65 :)

[ Voor 42% gewijzigd door maks11223344 op 22-09-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ik vind de temps vrij hoog eigenlijk vooral met dat rad oppervlak..
Even ter vergelijking werden mijn 570's @950 ongeveer 45graden dit met twee 240mm radjes van 3cm dik.

Ondertussen heb ik een andere setup met een extra RX240 rad icm twee 670's.
Deze worden max 40graden tijdens gamen.

Wat voor CPU blok heb je? Misschien drukt deze je flow naar beneden, waardoor je kaartjes iets te kort komen. Of je rad\s zit vol met lucht, maar dit zou je wel gemerkt hebben.
D5 ook op max qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
mukkel schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:14:
Verdubbel je de levensduur? Hoe dat dan?
Of je nu 1 pomp 5000 uur laat draaien of 2. Ze draaien allebei net zo lang :)
Door de pompen om en om te gebruiken, en ze alléén beide te laten draaien, wanneer het styteem het nodig heeft tijdens het gamen bijvoorbeeld.
Als je veel strakke bochten en blokken hebt, moet je kijken naar pompjes met wat hogere druk / opvoerhoogte. .Bv een D5 kan wel 1200L draaien (optimaal zonder restrictie) maar heeft een opvoerhoogte van 3.1mtr. Een mcp355 die een stuk goedkoper is draait de helft 600ltr, maar heeft een opvoerhoogte van 4.7mtr. De mcp drukt het water wat makkelijker door. Daarbij komt dat 600 vrijwel altijd voldoet. Of je moet echt alles onder water zetten met 3 + graka's

Als je dus een cpu blok hebt met veel restrictie, schiet je er weinig mee op op hier bv een D5 aan te hangen. Dan kakt de flow aardig in, beetje zonde.

D5 daarin tegen is wel een stuk stiller / mooier als een 355. Dus ja, je moet even kijken wat je precies qua blokken hebt en wat je belangrijk vind.
Ik gebruik redelijk wat bochten. twee radiators, twee reservoirs, een EK Supremacy, en een EK Mosfet/VRM blok. Bij de Supremacy kan ik de flow restrictie veranderen door middel van een paar bijgeleverde jet plates.
Opties met 2 pompjes in 1 loop.
2 pompjes parallel geeft 2 keer zoveel flow / zelfde druk. (weinig nut imo)
2 pompjes in serie geeft 2 keer zoveel druk / zelfde flow. (Hiermee kun je de loop erg stil maken)
Méér druk is ook een grotere opvoerhoogte. Optie twee lijkt me dus erg voor de hand liggend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
ik heb de ek supremacy en ik vermoed dat ik nog met de standaart jetplate draai, de stand van de pomp maakt voor de temps niet uit, al eens geprobeert en staat nu weer op standje gemiddeld ik zal binnenkort eens een hele avond gamen met de fans volgas en de temps van me cpu en gpu's eens bijhouden, dan gooi ik er daarna een alpacool 360 monsta rad in en gaan we eens kijken hoeveel vershil zoon bigass radiator nou eigenlijk maakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een Thermochill PA120.3 rad, een Liang DDC-1T met customer top (XSPC volgens mij), blok op CPU is Apogee GTZ en blok op videokaart is een EK-FC5850 (denk ik aangezien het een HD5850 is). Ik heb aardig wat bochtjes en knikken. Videokaart wordt maar 55gr op load, CPU (Q9550) wordt iets boven de 60gr. Niet heel geweldige temps, maar heb me er nooit aan gestoord. Zou ik met een D5 dan winst kunnen behalen hier? Heb overigens Zalman fans op het rad (3 stuks) op laagste toerental dmv fancontroller. Hoogste toerental scheelt maar een klein beetje...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Je kunt ook even checken of je pomp te modden is.
Even dekseltje eraf wippen en je kan het zien.

Afbeeldingslocatie: http://i265.photobucket.com/albums/ii206/Nauubted/mcp350mod.jpg

Kwestie van 2 contactpuntjes met elkaar verbinden en je maakt van een 350 een 355 pompje.
Dan is ie wat krachtiger. (lukt niet met elke PCB, dus even kijken of het overeenkomt met het plaatje)
Anders kun je ook een top voor het pompje nemen, dat voert de flow / druk ook op.

Maar dat zal niet al te veel schelen in temperatuur.
Zelf draai ik een twee 355's in serie (waaronder 1 gemodde 350) Ik heb een schakelaar er tussen gefrummelt waardoor ik de pompen kan wisselen tussen 12V en 7V, respectievelijk 4500rpm en 2000rpm.
Dan zal qua flow ongeveer de helft zijn (of minder) 600 vs +/- 300 ltr.
De temperatuur tijdens gamen scheelt amper 5 graden.

Dus ik weet niet welke temperatuur daling je wilt verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ah, kijk, dat wist ik niet :) Met 5gr zou ik al tevreden zijn natuurlijk, maar dat zal het niet worden. Elke graad is meegenomen, 2-3gr zou al erg mooi zijn. Scheelt het lawaai ook veel?

Zal eens even kijken of die van mij te modden is in dit geval. Aan het plaatje te zien moet je dan de top eraf wippen (heb al een customer top voor betere prestaties), dus dan moet ik de loop (weer) drainen :'( In ieder geval bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey

heb vandaag nieuw systeem binnen dus wil weer gaan overclocken ( i7 2600k is weg en ga naar een i7 3820)

nu kon ik super voordelig aan ap-15 fans komen met 1850 rpm en een leuke fan controller nu is wel de vraag

als ik op mijn 360 rad 6 x corsair sp 12 zet in push pull
of 6 *x ap 15 waar krijg ik de betere temps / stiller systeem mee ( alles draait dan op zelfde toeren

wat zijn jullie ervaringen met ap - 15 fans ?

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Geen antwoord op je vraag, maar waarom de 2011 socket als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Ik heb prima ervaringen met de Scythe AP-15 fans :)

Lekker stil, maar toch goede luchtverplaatsing!
Mocht je voor echte stilte gaan zou ik ze lichtjes terugdraaien naar 1500 rpm.

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@Jason,

Waarom Push Pull?
Het wordt er niet stiller van oid :/

Ik draai 3 AP 15's in push stand en die dingen zijn werkelijk schitterend.
Maar het lijkt wel alsof er, zo nu en dan, een rotte fan tussen zit, waarbij de lagers niet 100% in orde zijn en die hoor je boven de 1400 RPM......

Ik heb sinds kort ook een Corsair 140mm Silent geval.
Super airflow en bijna niet te horen op maximale snelheid (1200 rpm?), als dat een indicatie is voor de performance fans, dan lijken die mij ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ze vandaag binnen gekregen push pull omdat het kan! ze staan aangesloten op een scythe kaze master pro , met het latere benchen kan ik ze dan voluit draaien !

en @ speedfreak ik vind x79 beter werken voor mijzelf en wil later ook met sli etc gaan rommelen

gr jason

ps ik zal fotos posten zsm !
pss < ofzoiets

Mayhems Pastel - Ice White - MD-P-IW wie heeft er ervaring met it spul en is het wat ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
mukkel schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:59:

En ook @mukkel

Ik heb 3 480s in een little devil kast. Slaat nergens op natuurlijk maar ziet er leuk uit. Dual loop natuurlijk: de top 480 heeft 7fans (apart aangestuurd) dat is de loop voor de CPU, onderin 2x 480 met 12 fans (in drie sets aangestuurd) voor de gtx580 sli.

mixing a drink and music

Verwijderd

Even een vraag

Ik was voor 2 meter slang en 1 liter mayham paste white 40 euro incl verzenden kwijt ,bij highflow.

Is dit niet gewoon te duur?

• mukkel
Mayhems pastel is nu eenmaal duur.
Slang kun je ook net zo duur maken als je wilt. Ik weet niet welke je gekozen hebt.
Dat scheelt ook enorm qua prijs.

Je had ook gewoon witte slang kunnen nemen en demi water a 49cent :)
1 liter mahems = 36 liter normaal demiwater, genoeg voor de komende 20jaar. :+

Dus ja wat vind je duur als je nu eenmaal het duurdere spul besteld.
Je kan ook slang bestellen rechtstreeks bij EK op de webshop.
Staan ook leuke slangen tussen voor weinig < 3 euro per meter.

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 26-09-2013 07:27 ]

Verwijderd

Ik vond het geheel wat duur

Slang van feser 6 euro per meter door het uv heb 2 nodig dus 12 euro
En dan 20 voor de vloeistof

Dan nog 7 euro voor het verzenden

39 € totaal

Veel geld voor een slangetje

Maar als ik bij ek bestel moet ik nog met de verzendkosten x2 doen

Is er een andere shop die mayham verkoopt?

• mukkel
Ja WC is een dure hobby.
Het begint leuk en voor je het weet heb je er honderden euro's inzitten. }:O

Volgens mij is HF een van de weinigen die Pastel verkoopt.
De andere is www.Aquatuning.nl

Cd-romland heef tookw at wC spul, maar geen mayhem ect.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

het begint leuk?
ik was met mijn begin set voor cpu only al 380 flappen kwijt :9

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• DCG909
Ik was ook iets van 600 kwijt voor een cpu only loop.
Maar het zijn wel onderdelen die een flink aantal jaartjes mee zullen gaan :)

Het is wel iets wat je vooraf moet plannen en niet impulsief onderdelen gaan kopen :/

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

ja dat klopt. de prijs was voornamelijk voor de D5 pomp, maar die draait voor eeuwig :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

heb zelf een goede set

d5 , 360 rad etc etc

maar een 2 meter slang en een liter vloeistof 40 euro vind ik erg prijzig :P

• mukkel
M'n eerste loopje was een xspc setje. iets van 200,-
Een simpel bay. res / pomp combi, cpu blokje en een enkele 240 rad.
Inmiddels is alles al vervangen / uitgebreid en geupgrade.

symbolisch zit de originele rad nog in de loop. :)
Alleen de blokken zitten al over de 250.... achja ik rook niet.

• DCG909
In mijn geval:
D5 (90 euro)
360 rad (90? euro)
Nikkel supremacy blok (100? euro)
Res (80 euro)
Fittingen (70? euro)
Pomp top (50 euro)
Fancontroller (40? euro)

En daar moet je nog fans, slangen en verzendkosten bij rekenen.
E voilla, tegen de 600 euries.
Pagina: 1 ... 39 ... 67 Laatste