Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

ik zou het inderdaad ook niet overwegen. je garantie vervalt dan ook in 1x, en mocht de pomp het niet trekken en kapot gaan, heb je een niet werkende computer ;)

en de temps van een set zijn een stuk beter. je kunt natuurlijk wel de rad van je h110 jatten en modden, maar de pomp heb ik zo mijn twijfels over.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:38
Vandaag mijn setje in elkaar gezet.

Mijn 2 h80i fans (corsair sp120) als intake op het rad. Mijn kast heeft een ingebouwde fan controller waar deze op staan aangesloten (12, 7 of 5V). De fans staan op 5V en ik hoor ze niet, het drink fontijntje van de katten komt er bovenuit dus ben ik tevreden:Y

Vind alleen persoonlijk te temps nogal hoog, idle +- 32 graden (kamertemperatuur 19.5 graden). Onder load max 80 (i5 3570k @ 4.5ghz).

Omdat ik me HDD racks moest verwijderen heb ik 2 hdd's in de 5,25 bay geplaatst. Mijn ssd heb ik iets op bedacht ;)
Nadat droplulbox me foto's heeft geupload zal ik wat foto's plaatsen.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/ddx5cp7wb/2013_05_18_12_55_20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/7yofbqgcb/2013_05_18_13_21_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/6skfcxs1n/2013_05_18_14_14_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/l1k1v06kb/2013_05_18_15_44_21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/b82ui74fv/2013_05_18_15_44_42.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/6kwsgfh2z/2013_05_18_15_46_49.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/bfqhepfej/2013_05_18_15_46_56.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door R0y. op 18-05-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nette setup zo :)

De hoge stressed temp kan je misschien verbeteren door het blok opnieuw te monteren. Anders zit de limiet in het feit dat de warmte niet in het water te krijgen is. Met mijn setup heb ik hetzelfde waardoor ik niet verder kan klokken. De rad en pomp kunnen het makkelijk aan. Het waterblok kan gewoon niet meer warmte in het water krijgen door het gebrek aan oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Fordox schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:59:
ik zou het inderdaad ook niet overwegen. je garantie vervalt dan ook in 1x, en mocht de pomp het niet trekken en kapot gaan, heb je een niet werkende computer ;)

en de temps van een set zijn een stuk beter. je kunt natuurlijk wel de rad van je h110 jatten en modden, maar de pomp heb ik zo mijn twijfels over.
Ja dat is ook weer zo, En het zou niet de 1e keer zijn dat hij kapot gaat. :P
Laat het voorlopig wel zo, Mn cpu is ook geen overklokwonder dus niet perse nodig ook.
En tegen de tijd dat ik een nieuwe pc haal, Dan ga ik wel eens een echte waterkoelset aanschafffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
PilatuS schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:14:
Nette setup zo :)

De hoge stressed temp kan je misschien verbeteren door het blok opnieuw te monteren. Anders zit de limiet in het feit dat de warmte niet in het water te krijgen is. Met mijn setup heb ik hetzelfde waardoor ik niet verder kan klokken. De rad en pomp kunnen het makkelijk aan. Het waterblok kan gewoon niet meer warmte in het water krijgen door het gebrek aan oppervlakte.
Hoe bedoel je, opnieuw monteren? Ik zie er het voordeel niet van in om hem los te halen.. en weer te monteren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R0y. schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:01:
[...]

Hoe bedoel je, opnieuw monteren? Ik zie er het voordeel niet van in om hem los te halen.. en weer te monteren. :9
Omdat het vaak voorkomt dat een blok niet helemaal goed zit, of dat de pasta te veel of te weinig is. Opnieuw monteren kan dan flink in de temps schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Sommige mensen hier herinneren zich misschien nog wel dat ik problemen had met flaking van de nikkel plating op mijn 1,5 weken oude barbs: https://gathering.tweaker...message/40221553#40221553

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen van Highflow. Kortweg komt het er op neer dat de flaking mijn eigen schuld is, en te wijten is aan het gebruik van een verkeerd koelmiddel (puur demi-water in mijn geval). Dit probleem is volgens Highflow dan ook niet bekend bij zowel Alphacool als Phobya, en komt alleen voor als er geen premix of anti-corrosie vloeistof wordt gebruikt.

Ik krijg dus mooi de vinger, om het zo maar even te zeggen :/. Want ik weet vrij zeker dat dit gewoon niet aan de rest van de setup (zie de gelinkte post) of aan het gebruik van demi-water kan liggen, zeker na zo'n korte periode. Nu snap ik natuurlijk wel dat Highflow geen zin heeft om hiervoor op te draaien, maar na alle positieve berichten over deze webshop, en de prijs van de spullen die ze verkopen, had ik wel wat goede klantenservice verwacht eigenlijk.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
PilatuS schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:07:
[...]

Omdat het vaak voorkomt dat een blok niet helemaal goed zit, of dat de pasta te veel of te weinig is. Opnieuw monteren kan dan flink in de temps schelen.
Ik heb de rijstkorrel methode gebruikt. Maakt merk trouwens nog veel uit? Heb nog ergens een tube-tje artic silver liggen. Nu een tube gebruik van €1,- :9

Zal morgen is kijken:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
Artic Silver 5 is nog slechter dan stock cooler master pasta die ze meeleveren met hun koelers. :P
(mijn persoonlijke ervaring) Er is zeker verschil!, Het beste wat ik ooit geprobeerd had is Coollabaratory Metal CPU pad. En zodra mn mount binnen is ga ik de liquid variant proberen.
Het verschil tussen die metalpad en AS5 was toch zon 7 a 10 graden.
meddle schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 21:15:
Sommige mensen hier herinneren zich misschien nog wel dat ik problemen had met flaking van de nikkel plating op mijn 1,5 weken oude barbs: https://gathering.tweaker...message/40221553#40221553

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen van Highflow. Kortweg komt het er op neer dat de flaking mijn eigen schuld is, en te wijten is aan het gebruik van een verkeerd koelmiddel (puur demi-water in mijn geval). Dit probleem is volgens Highflow dan ook niet bekend bij zowel Alphacool als Phobya, en komt alleen voor als er geen premix of anti-corrosie vloeistof wordt gebruikt.

Ik krijg dus mooi de vinger, om het zo maar even te zeggen :/. Want ik weet vrij zeker dat dit gewoon niet aan de rest van de setup (zie de gelinkte post) of aan het gebruik van demi-water kan liggen, zeker na zo'n korte periode. Nu snap ik natuurlijk wel dat Highflow geen zin heeft om hiervoor op te draaien, maar na alle positieve berichten over deze webshop, en de prijs van de spullen die ze verkopen, had ik wel wat goede klantenservice verwacht eigenlijk.
Dat is idd zuur, En heb je de fabrikant van de fittingen zelf al eens benaderd?
Misschien dat hun wat schappelijker zijn en je tegemoet willen komen, Of op zn minst bevestigen wat HighFlow beweert.

[ Voor 6% gewijzigd door h4ze op 18-05-2013 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Enkel op Demi draaien wordt nooit / nergens aangeraden.
Ik heb toevallig m'n loop gister open gehad En alles ziet er hier nog spik en span uit.
Ik gebruik ook de goedkoopste EK fittingen en demi water van 45cent (Jumbo)
Demi + PT-nuke voor de rest niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

[b][message=40262122,noline]\Dat is idd zuur, En heb je de fabrikant van de fittingen zelf al eens benaderd?
Misschien dat hun wat schappelijker zijn en je tegemoet willen komen, Of op zn minst bevestigen wat HighFlow beweert.
Ik kan ze volgende week inderdaad wel even een mailtje sturen ja, misschien komt daar nog wat uit, en anders heb ik het in ieder geval geprobeerd.
mukkel schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:03:
Enkel op Demi draaien wordt nooit / nergens aangeraden.
Ik heb toevallig m'n loop gister open gehad En alles ziet er hier nog spik en span uit.
Ik gebruik ook de goedkoopste EK fittingen en demi water van 45cent (Jumbo)
Demi + PT-nuke voor de rest niets.
Ik gebruik wel een killcoil tegen de algen (ipv PT-nuke wat ook alleen tegen algengroei is), ik bedoel puur in de zin dat er geen specifieke toevoegingen inzitten. Er zijn ook meer dan genoeg mensen die met zo'n setup jaren draaien en geen problemen hebben.
Daarnaast kan het gewoon niet zo zijn dat goede nikkel plating zo snel corrodeerd onder deze omstandigheden, dus ik denk eerder dat het in de kwaliteit van de plating zelf zit.

Zie trouwens ook dit uitstekend stukje onderzoek mbt het hele EK nikkel fiasco: http://www.realredraider....in/showthread.php?t=47917

[ Voor 7% gewijzigd door meddle op 18-05-2013 22:31 ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:41
Ik vermoed ook dat het gewoon de nikkel plating zelf is die loslaat :/
Want het metaal eronder ziet er op het eerste oog nog goed uit (moet er eigenlijk zo'n USB microscoop voor hebben, die dingen werken eigenlijk perfect voor dit soort inspecties)...

Ik weet wel dat er bij EK producten wordt geadviseerd het alleen icm EK vloeistof te gebruiken, dus bij EK fittingen hebben ze in principe wel een punt.
Je moet even kijken wat er op de pagina van jouw fittingen staat :/

Ik had bij mijn vorige mount AS5 gebruikt, uit frustratie van het moeilijke aanbrengen van de Gelid GC Extreme, toen ik de nieuw onderdelen in de loop heb opgenomen heb ik dus weer de Extreme geprobeerd (met de spatel erbij), scheelde toch ruim 4 graden in Idle en zo te zien 8 graden in LinX Load....
AS5 is idd erg achterhaald nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
h4ze schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:00:
Artic Silver 5 is nog slechter dan stock cooler master pasta
Dat is echt pure onzin AS5 is een gewoon echt een prima basis koelpasta, het is 1.5c minder warmte geleidend dan Indigo Xtreme.

Als jij 7 tot 10c slechtere resultaten hebt, dan doe je iets echt behoorlijk fout!

Gebruik nog steeds tot mijn spuit leeg is AS5 op de minder belangrijke onderdelen, voor de rest gebruik ik PK1, en op mijn i7 3930K @5.1GHz gebruik ik Indigo Xtreme, en dat was meer om het gewoon uit te testen.

Zelfs met het goedkoopste witte Sillicone prut haal je nog geen 10c verschil !!!!!!

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
Ik heb meerdere keren opnieuw gemount met as5 en laten inwerken, Hetzelfde met de coolermaster pasta en met de cm betere temps gehaald met identieke voltages en re-mounts.
Of ik doe iets heel fout dat kan, Of cm levert betere pasta dan AS5. Die 0 inwerktijd heeft.
En je gebruikt zelf indigo extreme omdat AS5 zo goed is dan? Of om welke reden is dat dan?
Heb jij AS5 en Cooler Master pasta zelf vergeleken?

En die 7 a 10 graden verschil was tussen coollabaratory en AS5.
Verschil tussen CM pasta en AS5 was maar zon 2 a 3 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door h4ze op 18-05-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

DCG909 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:42:
Ik vermoed ook dat het gewoon de nikkel plating zelf is die loslaat :/
Want het metaal eronder ziet er op het eerste oog nog goed uit (moet er eigenlijk zo'n USB microscoop voor hebben, die dingen werken eigenlijk perfect voor dit soort inspecties)...

Ik weet wel dat er bij EK producten wordt geadviseerd het alleen icm EK vloeistof te gebruiken, dus bij EK fittingen hebben ze in principe wel een punt.
Je moet even kijken wat er op de pagina van jouw fittingen staat :/
Uit dat onderzoekje naar het EK nikkel bleek ook dat er (op micronschaal) pores in de plating zaten, zelfs voordat het betreffende blok ooit was gebruikt. Dus het is ook geen wonder dat het nikkel er zo afvalt na een paar weken.

Verder weer ik zeker dat er niets bijstond, daar heb ik van tevoren wel op gelet (niet dat het uit heeft gemaakt.. :D ). Zie ook de productpagina's:

http://highflow.nl/aanslu...gh-flow-fitting-g1-4.html

http://highflow.nl/aanslu...olvable-chrome-17056.html

Daarnaast ga je ook met premix vloeistof dit probleem vroeg of laat tegenkomen als de plating zo slecht is. Dat gaat een beetje anti-corrosie middel uiteindelijk ook niet stoppen. Daarom vind ik het ook gewoon nepperij om dit soort troep te verkopen en dan de gebruiker de schuld te geven als het onvermijdelijke gebeurt. Eigenlijk zit dat laatste me een stuk meer dwars dan die ~€25 die dit grapje me heeft gekost.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
h4ze schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:57:
En je gebruikt zelf indigo extreme omdat AS5 zo goed is dan? Of om welke reden is dat dan?
Is de beste TIM en wou het wel een keer gebruiken, maar als ik ooit mijn blok weer eens verwijder gebruik ik gewoon weer PK1, het is nog steeds een graad koeler dan AS5!

Maar op mijn chipset en VRMs heb ik gewoon AS5 gebruikt, de spuit moet toch ooit eens op. :+
Heb jij AS5 en Cooler Master pasta zelf vergeleken?
Nooit gebruikt, heb vroeger toen AS5 de beste pasta was eens een 30g spuit gekocht, waar ik nu al 5 jaar mee doe.

Daarnaast heb ik het met PK1 vergeleken, een van de beste van de beste TIMs die er is, en het verschil was minder dan 2c.

Cooler Master IceFusion presteerd slechter dan AS5 in de tests van Vapor in de TIM roundup, heb een boven gemiddelde kennis van waterkoeling (mede door mijn werk), maar Vapor van Skinneelabs heeft nog veel meer kennis dan ik, zou zeggen kijk eens goed naar de tabellen die hij geeft gemaakt, hij is van wegen cure tijd ruim een jaar verschillende TIMs aan het testen geweest.

Deze 33 TIMs roundup bij Benchmark Reviews is ook intressant leesvoer
En die 7 a 10 graden verschil was tussen coollabaratory en AS5.
Verschil tussen CM pasta en AS5 was maar zon 2 a 3 graden.
Weet iemand nog de link naar de video van de verschillende mounts met dat glasplaatje waar je de beste en slechtste methodes goed kan zien?

Want ik denk dat h4ze het wel kan gebruiken, daar hij volgens mij, duidelijk iets fout doet.

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 18-05-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
Written by Olin Coles
Tuesday, 04 March 2008

Verder geloof ik wat ik zelf heb ervaren.
En ben ik het juist zelf gaan proberen omdat elk forum wat anders zegt en de ene review weer wat anders.
En precies wat doe ik verkeerd bij het mounten?? Bij een H110 is het zo dat je altijd dezelfde mounting druk hebt omdat vast is vast je kan niet verderdraaien op de mount. Dat icm dezelfde methodes om pasta te plaatsen kan niet missen voor een goede vergelijking,.

ik was hier al klaar.

[ Voor 76% gewijzigd door h4ze op 20-05-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 23:38:
[...]
Weet iemand nog de link naar de video van de verschillende mounts met dat glasplaatje waar je de beste en slechtste methodes goed kan zien?
YouTube: How Thermal Compound Spreads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Koelpasta topic

not much else to say, voor dit soort discussies is dit topic daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
meddle schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 23:05:
[...]

Uit dat onderzoekje naar het EK nikkel bleek ook dat er (op micronschaal) pores in de plating zaten, zelfs voordat het betreffende blok ooit was gebruikt. Dus het is ook geen wonder dat het nikkel er zo afvalt na een paar weken.

Verder weer ik zeker dat er niets bijstond, daar heb ik van tevoren wel op gelet (niet dat het uit heeft gemaakt.. :D ). Zie ook de productpagina's:

http://highflow.nl/aanslu...gh-flow-fitting-g1-4.html

http://highflow.nl/aanslu...olvable-chrome-17056.html

Daarnaast ga je ook met premix vloeistof dit probleem vroeg of laat tegenkomen als de plating zo slecht is. Dat gaat een beetje anti-corrosie middel uiteindelijk ook niet stoppen. Daarom vind ik het ook gewoon nepperij om dit soort troep te verkopen en dan de gebruiker de schuld te geven als het onvermijdelijke gebeurt. Eigenlijk zit dat laatste me een stuk meer dwars dan die ~€25 die dit grapje me heeft gekost.
Hmm, Ik kan zo 1,2,3 idd niet vinden dat ze puur demi water afraden in o.a. de FAQ, of de product pagina...
Tenzij je van deze mogelijke problemen weet, of je helemaal 100% hebt ingelezen zul je het niet zomaar kunnen weten (wist het ook eigenlijk pas achteraf, toen ik het resultaat van de fittingen zag).

Ik weet het niet, maar iets zegt me dat ze de nikkel objecten beter met anodisering hadden kunnen coaten/platen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je bent wel een beetje een eigenwijze kerel, en dat is prima als je verstand van zaken hebt, maar duidelijk blijkbaar heb je dat iig in mijn opinie niet echt, iig niet op dit punt.
h4ze schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 23:48:
Written by Olin Coles
Tuesday, 04 March 2008
Dat dat artikel 5j oud is weet ik ook wel, het was meer reverentie materiaal, en in zijn test komt hij ook niet veder dan 5c, tussen de beste en slechtste TIM, maar waarvoor ik het voor al plaatste is dat hij het ook uitgebreid heeft over hoe TIM te aan te brengen, iets waar jij duidelijk problemen mee hebt.

Als je ook door had gelezen, dan had je ook gezien dat er een tweede vervolg test was van 80 TIMs, en hoewel ook redelijk oud nog steeds relevant, daar er nog steeds nagenoeg alle relevante huidige TIMs aan bod komen, inclusief waarschijnlijk jouw aangehaalde TIMs.
Hoewel dat niet zeker kan worden gezegd, daar je alleen maar merknamen aan haalt en niet eens de types!
Verder geloof ik wat ik zelf heb ervaren.
Prima dat je in je eigen ervaringen gelooft, doe ik nagenoeg altijd ook, maar als er overduidelijke aanwijzingen zijn dat er misschien iets mis is met mijn eigen methodes, blijf ik niet steevast verklaren dat ik gewoon gelijk heb.
En ben ik het juist zelf gaan proberen omdat elk forum wat anders zegt en de ene review weer wat anders.
Ja dat is correct, vandaar dat ik ook de twee van de meest uitgebreide en beste test aanhaalde die ik ken.

Olin Coles review van TIMs is jaren de lijdraad geweest op verschillende forums, nu worden Vapor's tests van Skinneelabs door vele gezien als het reverentie materiaal.
En precies wat doe ik verkeerd bij het mounten?? Bij een H110 is het zo dat je altijd dezelfde mounting druk hebt omdat vast is vast je kan niet verderdraaien op de mount.
Ben redelijk zeker dat je veel teveel TIM gebruikt, maar omdat je te eigenwijs bent om zelf onderzoek te doen, ben je daar nooit achter gekomen.

Sorry dat ik je zo flame, maar als je meteen goed advies neer sabbelt als min of meer irrelevant, omdat je eigen onbewezen foute of correcte ervaringen wat anders zeggen, dan maak je mensen op zijn minst ge-irriteert.

Want zelfs in de laatste quote waar je vraagt of je wat fout doet, vraag je het op zo een manier, dat je zelf nog eigenlijk nog steeds overtuigt bent dat jij vrijwel zeker niks op een foute manier doet.
Fordox schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:03:
Koelpasta topic
not much else to say, voor dit soort discussies is dit topic daar ;)
Voor de rest ga ik met Fordox mee, als je meer vragen hebt, ga dan naar de juiste discussie plaats, ik ben er hier ook klaar mee.

En nog een tip, voordat je vragen stelt, lees eerst de startpost goed door, staat vol met relevante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
DCG909 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:55:
[...]

Hmm, Ik kan zo 1,2,3 idd niet vinden dat ze puur demi water afraden in o.a. de FAQ, of de product pagina...
Tenzij je van deze mogelijke problemen weet, of je helemaal 100% hebt ingelezen zul je het niet zomaar kunnen weten (wist het ook eigenlijk pas achteraf, toen ik het resultaat van de fittingen zag).

Ik weet het niet, maar iets zegt me dat ze de nikkel objecten beter met anodisering hadden kunnen coaten/platen....
Klinkt inderdaad wel Erg gaar, dat plating na een week loslaat door gewoon water?!?! Je kunt proberen het 'hard' te spelen. Ik ben erg positief over highflow, maar dit lijkt me nergens over gaan.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:53

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Het garantiegedoe met mn Alphacool blokje (blz 55) heeft me helaas ook de minder positieve kant van Highflow laten zien. Werd voor mn gevoel echt aan het werk gezet om dat blok terug te mogen sturen. Heeft uiteindelijk een maand geduurd voor ik mn geld terug kreeg. Ook zoiets, ze mailen dat je geld terug krijgt maar kreeg ipv dat tegoedpunten...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-10 14:02
nvt

[ Voor 93% gewijzigd door rows op 20-05-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Bij de fittingen heb ik er zelf niet zo'n groot probleem mee :/
Want het was mij bekend dat er aangeraden werd EK vloeistof te gebruiken.
Maar bij die Phobya's staat niks dus dat kun je potentieel aanvechten, als je er niets van af wist dat dit met alle nikkel producten aan de gang is.

Zit me nu eigenlijk wel te bedenken hoe ik een nikkel laag eventueel van een GPU blok af zou kunnen krijgen... want al die EK blokken hebben nu zo'n nikkel laag (als ik het goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik alleen nog maar blokken van koper en tops van acetal. Er is in het verleden teveel gezeik geweest met nikkel en andere toevoegingen. Acetal gebruik ik alleen nog maar omdat plexi nog wel eens wil gaan scheuren naar verloop van tijd. Ik heb een Alphacool blok gehad dat spontaan is gaan scheuren. Niet echt leuk als je ziet dat het reservoir bijna leeg is en het water over het moederbord het PCI-e slot in gaat. Gelukkig was ik er toen bij en was er uiteindelijk niets kapot. Hetzelfde met toevoegingen in het water dat sporen achterlaat of dat er klontjes in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

bij EK hebben ze hun nickel plating probleem opgelost voor waterblokken (als het goed is) sinds de 400 serie van nvidia.

water moet toevoeging dat gaat klonteren... tja je moet altijd een keer onderhoud plegen, als is het met demiwater. ik heb zelf ook het idee dat acetal ook akn scheuren net als plexi, het blijft nog steeds een soort plastic. als je safe wilt zitten, moet je full nickel/koper nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acetal is veel harder dan plexiglas. Natuurlijk kan alles kapot maar de kans dat dit met acetal gebeurt is veel kleiner dan met plexiglas. De top van mijn break/jumpkeu voor het poolen is ook van acetal gemaakt. Ik kan daarmee zo hard rammen als ik wil, dat spul is niet kapot te krijgen.

Waar het mij om gaat is dat er vaak nieuwe dingen uitkomen, zoals vloeistoffen en coatings, waarbij later blijkt dat er allemaal problemen mee zijn. Daarom hou ik het op spullen waarvan het bewezen is dat het goed werkt en blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:30:
Acetal is veel harder dan plexiglas.
Nee acetal is juist wat zachter dan plexiglas, en kan daarnaast ook veel beter tegen puntbelasting dan plexiglas, waardoor het veel lastiger breekt, iets dat niet echt van belang is voor een koelblok.

Acetal zit tussen plexiglas en nylon in qua hardheid, en heeft de positieve eigenschappen van beide, het kan daarnaast ook tegen meer chemicaliën.

Volledig koper heeft zeker zijn voordelen, maar ook nadelen, acetal is bv 100% neutraal in je loop, daarnaast is koper wel sterker, maar dat is niet echt belangrijk voor je loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, niet harder, maar het kan wel meer aan zonder te breken. Acetal scheurt minder snel dan plexiglas. Als je bijvoorbeeld een koppeling te hard aandraait gaat dit bij plexi eerder kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik weet even niet waar de "tube" van de BP z-80 van gemaakt is, maar bij mij zit daar een hele kleine scheur/barst in, bij de schroefdraad...
Ben er achter gekomen toen ik de eerste keer onderhoud pleegde aan de loop, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of deze "fout" er al zat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zeer waarschijnlijk van plexi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, van Acrylic... weet niet hoe sterk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Na ~2 weken draaien met messing fittings (mat zwart, die hebben nooit een nikkel laag) heb ik mn loop gisteren maar weer eens leeg laten lopen voor controle. Deze keer kwam het water er gewoon schoon uit, zonder resten of vuil erin, en de fittings die ik loshaalde vertoonde helemaal geen corrosie. Dat probleem lijkt dus wel onder controle.

Ik heb nu nog wel 2 afdichtdopjes van EK in mijn loop die vernikkeld zijn. Maar gek genoeg zien die er nog wel hetzelfde uit als toen ze er in gingen :9. Hoewel je aan het platen van zo'n dopje kun je dan ook weinig verprutsen I guess.

@Boefmans

Ik had het inderdaad wel hard kunnen spelen, soms levert dat nog wel iets op. Maar na een email of 5 had ik er echt geen zin meer in eigenlijk, want bij highflow leken ze niet bereid te zijn om ook maar een beetje toe te geven, of om in ieder geval een oplossing te bieden.

@ Huigie

Dat verhaal kan ik me nog wel herinneren ja. Ik heb iig geluk dat het maar om de fittings gaat, zo'n blokje is nog vervelender. Het is wel jammer dat je vaak de ware aard van een webshop of fabrikant pas leert kennen als er iets kapot gaat, want zolang alles goet gaat is highflow echt een prima winkel.

@DCG909
De meeste moderne GPU blokken zijn er gelukking nog wel zonder nikkel, mijn EK FC7950 is gewoon de koper + acetal versie. Als je al een blok hebt met nikkel dan kun je het er wel af laten halen. Zelf zou ik het echter niet zo snel thuis doen, want als je een net resultaat wilt dan komen er vaak toch wel wat giftige dampen bij kijken :D.
Maargoed, zelf ga ik het wat blokken betreft alleen op full copper of copper + acetal houden in de toekomst. Ik heb nu een res-top van acrylic voor mijn D5 en ik vind het echt een bitch om de fittings goed aangedraaid te krijgen, zonder dat je het gevoel krijgt dat het meteen gaat breken.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een acrylic top breekt niet zomaar hoor, je hoeft een fitting ook alleen maar met je handen vast te draaien.
Ik heb al vele blokken met acrylic/plexi tops gehad en er nog nooit 1 gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, dan zal het wel iets zijn van voor het gebruik.
(kan kijken wat HF zegt)
Het vervelende is ook wel dat je het alleen onder bepaalde hoeken kan zien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mensen, ligt het aan mij of zweten de buizen meer als het water/de omgeving warm is?
Ik heb de afgelopen week de ventilatoren grofweg op de helft van de snelheid gezet, om het wat stiller in mijn kamer te maken, hierdoor is het water 27 graden ipv. 22 (kamer is ook grofweg 2 graden warmer)
Maar het lijkt wel alsof er wat minder water in het reservoir zit dan 2 weken terug (ik gok in een orde van 1 á 2 / 40ste, dus ik weet zeker dat het geen lek is)

Wat is jullie ervaring met het "zweten" van waterkoeling?
(makkelijkste manier om het tegen te gaan is waarschijnlijk om het koeloppervlak te verhogen :/ maar ik vermoed dat dat een duurdere oplossing is dan periodiek het water bijvullen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

is wel redelijk logisch als je het mij vraagt. langzaamaan verdampt het meer bij hogere temperaturen.

shit happens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de eerste weken na opnieuw vullen moet ik ook altijd nog water bijvullen. In die tijd komt er altijd nog wel wat lucht vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer zeker nu ook hier weer, in de slang van m'n fillport is ook telkens weer te zien dat het water erin naar beneden zakt..Lijkt me sterk dat het met "Zweten" te maken heeft..De coefficient van de slangwand is echt niet tot de 1000ste nanoachtigheid dat er zweet door naar buiten kan worden gedrukt..Is gewoon verdamping denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mwa, niet echt meer.
Ik ben redelijk grondig geweest met het bleeden van de lucht, maar deze hoeveelheid is gewoon veel meer dan waar ik op geanticipeerd heb :/

@trenner.
Het is idd de verdamping, maar volgens mij wordt het gewoon zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hangt ook heel erg af van hoeveel koppelingen je hebt. Met mijn huidige setup verdwijnt er zo goed als geen water met alleen CPU en GPU. Ik heb al zeker meer dan een jaar geen water bijgevuld. Toen ik nog het hele moederbord gekoeld had moest er iedere paar maanden wel wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
ik heb en vraag,

ik heb een EK 4.0 pomp en die draait op 12v.
ik vindt dat die teveel geluid maakt en ik denk ook niet dat het nodig is dat die op max draait
er is 1 EK cpu block en 1 EK 360 rad. op aangesloten.

Grote probleem is dat ik GEEN fan controller kan aansluiten ivm custom desk mod ;)
ook heb je wel van die tussen stukjes voor 7v voor fans maar een pomp is veel meer watt en geloof dat ze daar niet tegen kunnen

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft!

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ehhhhh, volgens mij is er een interne fancontroller van Gelid, de fanmate.
Die zou misschien kunnen werken als ie het vermogen aankan (durf het niet met zekerheid te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De enige manier om het toerental van een fan of pomp aan te passen is het voltage te verlagen. Je kan een pomp prima op 7 of 10 volt laten draaien. Het enige waar je op moet letten is of de pomp met een lager voltage ook wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

DCG909 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:44:
Ehhhhh, volgens mij is er een interne fancontroller van Gelid, de fanmate.
Die zou misschien kunnen werken als ie het vermogen aankan (durf het niet met zekerheid te zeggen)
die was volgens mij van Zalman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
die had ik dus ook al gezien, net op de site van de fabrikant gekeken maar daar staat Max. 6watt or lower
en geloof dat de pomp 18 watt is... :/
de fancontrollers zijn vaak tot 30watt alleen die kunnen niet :F

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Gewoon een voedingskabeltje modden :) 7V mod.

Hier heb ik er ook een schakelaar tussen zitten. Daarmee kan ik m'n 2 pompjes op 12 of 7 volt laten draaien. Beide pompjes starten ook zonder problemen op 7V terwijl op papier de start spanning 8+ volt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Iets wat ik mij altijd afvraag...
Kun je er niet gewoon een.weerstand tussen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
mukkel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:07:
Gewoon een voedingskabeltje modden :) 7V mod.

Hier heb ik er ook een schakelaar tussen zitten. Daarmee kan ik m'n 2 pompjes op 12 of 7 volt laten draaien. Beide pompjes starten ook zonder problemen op 7V terwijl op papier de start spanning 8+ volt is.
kijk, zo oplossing heb ik dus nodig.
hoe heb je dat precies gedaan?? gewoon via molex kabels neem ik aan?
zou het super vinden als je me kan laten zien/uitleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCG909 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:10:
Iets wat ik mij altijd afvraag...
Kun je er niet gewoon een.weerstand tussen hangen?
Ja dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ik heb het ook geprobeerd met weerstanden, maar dat is k*t.
Je krijgt dat een knoepert van een weerstand die gloeiend heet wordt.
(ligt uiteraard aan het vermogen van je pomp, ik had er in mijn geval 2 a 18W)

Daarna heb ik gewoon besloten om er een schakelaar tussen te fabriceren.
Zo zit het hier:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vlz3bePbHf3uS9VxncTw4zpR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
mukkel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:46:
Ik heb het ook geprobeerd met weerstanden, maar dat is k*t.
Je krijgt dat een knoepert van een weerstand die gloeiend heet wordt.
(ligt uiteraard aan het vermogen van je pomp, ik had er in mijn geval 2 a 18W)

Daarna heb ik gewoon besloten om er een schakelaar tussen te fabriceren.
Zo zit het hier:

[afbeelding]
Ik snap het idee, alleen niet helemaal hoe je het uit moet werken...
dus als ik goed begrijp: 12v geel-zwart, 7v geel-rood, 5v rood-zwart
alleen hoe je er nou een schakelaar tussen kan maken van 12 na 7v snap ik niet hoe je dat doet
ik ga trouwens ook geen weerstand gebruiken.

alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Gewoon een schakelaar die in de ene stand de zwarte naar geel linkt en in de andere stand de rode naar de gele?
Is gewoon te doen, heb alleen even geen parate kennis over welke schakelaar je kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Gewoon met een wisselschakelaartje.

12V en de 5V lijn hebben gewoon een gezamenlijke nul (zwart)
Inderdaad is 12v geel-zwart, 7v geel-rood, 5v rood-zwart.

Er gaan 2 draden naar je pomp.
De + laat je zoals hij is.
De - gaat naarde wisselschakelaar, hiermee wissel je tussen de zwarte (12V) en de rode (7V)
Enige wat je op de kop moet tikken is een wisselschakelaartje en een molex man of SATA man.
En wat soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
thx, ik denk dat ik er nu wel uit moet komen.
heb ook nog een zwager wat in de elekto zit, die zal wel wat weten over het schakelen etc.

bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Mijn schakelaartjes kwamen destijds van marktplaats voor 1,50 :)
Maar je kunt ze bv ook hier halen :
http://www.rdae.nl/schake...s/schakelaars--ass/?list=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een schakelaar klun je ook uit een oude voeding of (halogeen)lamp trekken. werkt net zo goed. zijn fijne wipschakelaren.

en over de weerstand:
je pomp is 18 watt op 12 volt, 18/12= 1,5A
R=U/I=12/1,5A= 8Ohm.

om van 12 volt dan 7 te maken, moet je een weerstand hebben van 8/12*7= ongeveer 5 ohm.
dan staat er 5 volt over de weerstand, die dan een stroom vraagt van I=U/R=5/5=1A
1*5=5, dus dat ding geeft dan 5 watt aan vermogen. een normaal simpel weerstandje krijgt het moeilijk met 5 watt (het is heel krap maar het kan... voor een krote duur). en dan krijg je de stroom van de motor er ook nog eens overheen, dus 2,5A over een 5 ohm weerstand...
die kun je er tussen drukken, maar vind ik zelf niet bepaald een prettig idee :P (tenzij je een beetje een vermogens weerstand hebt) om ook kabelzooi te verminderen en minder gedoe ermee te hebben, kun je beter de 12 en de 5 volt lijn pakken ;)

en zon Fanmate is eigenlijk ook niet veel anders dan een potmeter (verstelbare weerstand). vandaar dat zn wattage zo laag is.

on another note:
Hier word ik enthousiast van:
http://nl.hardware.info/n...waterkoeling-en-rog-armor

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 04-06-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Je kan ook de weerstanden parallel schakelen, dan spreid je het amperage ;)
.... Dan vangt iedere weerstand alsnog zijn eigen weerstand en dat zit volgens jouw aan de grens...
Ok, weerstanden zullen dus eigenlijk nooit efficiënt zijn in deze situaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

als je parallel gooit, heb je overal nog steeds dezelfde voltage maar trek je meer amperes uit je voeding :P

dus nee. weerstanden zijn niet de meest efficiente oplossing, tenzij je een fatsoenlijke potmeter hebt. maar die zijn moeilijk te vinden tussen 0 en 20 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Niet helemaal :)

Als je bv twee weerstanden van 4Ohm parallel zet, krijg je een vervangingsweerstand van 2Ohm.
Dus je moet 2 keer zo hoge weerstanden (8Ohm) parallel zetten om het zelfde te krijgen.
Voordeel is dat je dan de stroom (I) gaat splitsen en zo het vermogen verdeeld over 2 takken ipv 1.
Het vermogen die een enkele weerstand heeft wordt dan afgebouwd. Amperage uit je voeding blijft gelijk.

Hou het gewoon maar bij een schakelaartje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

maar dannog trekt de pomp 12 volt en de amperage trekt ie ook wel uit de voeding :P

idd. schakelaartjes. daarom zijn fancontrollers ook niet alleen maar 4 potmetertjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een hoop liggen rommelen met fan-controllers. Om mijn pomp stiller te krijgen. Allemaal verloren moeite. De pomp start alleen met 12V. Dus weer een andere fan-controller gekocht, eentje met "spinup control". Dan draait hij de eerste 5 seconden op 12V, en gaat pas daarna langzamer draaien. Niet dus, 5 seconden was niet genoeg, en de pomp wilde nog steeds niet starten.

Uiteindelijk de pomp aangesloten op de PWR fan-header van mijn ASRock Z77 Extreme 4 moederbord. En de gratis utility "speedfan" geinstalleerd. Werkt als een trein ! Windows task scheduler start speedfan 30 seconden na het booten. De pomp draait dan al 30 seconden op volle snelheid. Geen spinup control nodig. En zodra speedfan start, gaan hij langzamer (en stiller lopen). Twee grote voordelen: 1) ik laat de pomp harder pompen als de CPU warmer wordt, en 2) als de pomp uitvalt, of niet opstart, krijg ik een audio signaal. Precies wat ik wil ! En gratis ook nog.

Nadeel is: ik lees net dat de "hidden rule" bij de meeste fan-headers op moederborden is dat ze 1 Amp maximaal trekken. Dus bij 12V kunnen ze 12W leveren. Als je een 18W pomp aansluit, zal die bij 12V 1.5 Amp trekken. En loop je het risico dat je moederbord kapot gaat. :(
Ik zou even controleren of je pomp echt 18W trekt ? Zo niet, dan is speedfan misschien een goede oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je ehbt je pomp op een header zitten? misschien stuur je hem nu aan via PWM (als de pomp dat ondersteund) en niet op voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 14:11
Ik had even snel een vraagje tussendoor: zullen de heatspreaders van ram over het algemeen waterkoeling in de weg zitten? Ik ben van plan om een heel nieuw systeem in te bouwen incl dit geheugen, alleen ik wil niet dat het slangen in de weg gaat zitten. Is het een verstandige keus of kan ik beter normale hoogte ram nemen (corsair vengeance)? Ik heb een Corsair 800D kast btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de Crucials, wel niet het type van die jij hebt, maar wel met de indentieke heatspreaders bevestigd, Ik heb ze net even nagemeten, ze zijn 500mm hoog en het lijkt me dat dat voor je slang geen belemmering zou moeten gaan zijn...

8)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoog RAM en waterkoeling lijkt mij nooit een probleem. Ik draai zelf met OCZ geheugen wat een lomp hoge heatpipe heeft. Is hier totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, hoog RAM en watercooling was vroeger eens hier met een koperen mips-block aus dahr..Clock'te lekker hoog die winbonds..Ja, hoog geheugen moet met geen enkele slangsoort mis gaan staan iig. Mocht je vreemde bochten moeten gaan maken, dan zijn er legio's aan fittingen en knikveren te verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb hier Corsair Dominators, zijn ook wel redelijke jongens maar zitten de slangen niet in de weg :)
(Ok, bij het plaatsen en verwijderen van het geheugen moet je iets tatcvoller zijn, maar dat mag geen probleem zijn)

Volgens mij is het water niveau nu gestabiliseerd, het lijkt iig niet meer te zijn gedaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Laatst online: 23:12

BTU_Natas

Superior dutchie

meddle schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 20:30:
Na ~2 weken draaien met messing fittings (mat zwart, die hebben nooit een nikkel laag) heb ik mn loop gisteren maar weer eens leeg laten lopen voor controle. Deze keer kwam het water er gewoon schoon uit, zonder resten of vuil erin, en de fittings die ik loshaalde vertoonde helemaal geen corrosie. Dat probleem lijkt dus wel onder controle.

Ik heb nu nog wel 2 afdichtdopjes van EK in mijn loop die vernikkeld zijn. Maar gek genoeg zien die er nog wel hetzelfde uit als toen ze er in gingen :9. Hoewel je aan het platen van zo'n dopje kun je dan ook weinig verprutsen I guess.

@Boefmans

Ik had het inderdaad wel hard kunnen spelen, soms levert dat nog wel iets op. Maar na een email of 5 had ik er echt geen zin meer in eigenlijk, want bij highflow leken ze niet bereid te zijn om ook maar een beetje toe te geven, of om in ieder geval een oplossing te bieden.

@ Huigie

Dat verhaal kan ik me nog wel herinneren ja. Ik heb iig geluk dat het maar om de fittings gaat, zo'n blokje is nog vervelender. Het is wel jammer dat je vaak de ware aard van een webshop of fabrikant pas leert kennen als er iets kapot gaat, want zolang alles goet gaat is highflow echt een prima winkel.

@DCG909
De meeste moderne GPU blokken zijn er gelukking nog wel zonder nikkel, mijn EK FC7950 is gewoon de koper + acetal versie. Als je al een blok hebt met nikkel dan kun je het er wel af laten halen. Zelf zou ik het echter niet zo snel thuis doen, want als je een net resultaat wilt dan komen er vaak toch wel wat giftige dampen bij kijken :D.
Maargoed, zelf ga ik het wat blokken betreft alleen op full copper of copper + acetal houden in de toekomst. Ik heb nu een res-top van acrylic voor mijn D5 en ik vind het echt een bitch om de fittings goed aangedraaid te krijgen, zonder dat je het gevoel krijgt dat het meteen gaat breken.
Heel kort door de bocht, HF lult uit hun nek. Het is allang bewezen dat het aan de nikel plating van EK ligt, zoek maar eens op xtremesystems.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Wat is slimmer?
140 rad met fan wat "native" op de kast past, of een adapter voor 120 naar 140 en een 120 rad met snellere 120 fan, of 140 rad en een snellere 120 fan met zo'n adapter?

140 rads zijn duurder dan 120 en 120 fans zijn ook weer sneller (tot zover ik gezien heb).
Maar zo'n adapter neemt ook weer ruimte in :/

Heb verder nog niet echt wat kunnen doen aan een eigen case...
Druk op school...
Heb ook nog geen plaats gevonden waar ik het kan (laten) maken, dus ik kan ook nog niet echt wat ontwerpen, want ik weet niet wat mijn fabricage restricties zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 15:42
DCG909 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:26:
Wat is slimmer?
140 rad met fan wat "native" op de kast past, of een adapter voor 120 naar 140 en een 120 rad met snellere 120 fan, of 140 rad en een snellere 120 fan met zo'n adapter?

140 rads zijn duurder dan 120 en 120 fans zijn ook weer sneller (tot zover ik gezien heb).
Maar zo'n adapter neemt ook weer ruimte in :/

Heb verder nog niet echt wat kunnen doen aan een eigen case...
Druk op school...
Heb ook nog geen plaats gevonden waar ik het kan (laten) maken, dus ik kan ook nog niet echt wat ontwerpen, want ik weet niet wat mijn fabricage restricties zijn :/
Ik zou voor een radiator met 140mm fans gaan als je daar plaats voor hebt. Over het algemeen geldt: meer oppervlak is betere koeling. Zie bijvoorbeeld hier, daar presteert een Corsair H110 beter dan een H100i. Enige nadeel van 140mm fan radiatoren is dat je minder keuze hebt wat betreft goede fans.

Verder gaat het er bij radiator fans niet om hoe snel de fans zijn. Het eerste waar je naar moet kijken is "static pressure". Zo'n beetje de beste 140mm radiator fans die je kunt krijgen zijn de Noctua NF-A14 fans. Maar zoals je al aangaf en deze dingen zeker: ze zijn nogal prijzig.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

tobitronics schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:15:
heatspreaders van ram in de weg zitten...(corsair vengeance)? Ik heb een Corsair 800D kast btw.
Ik had tot vanmiddag hetzelfde probleem, nieuw geheugen gekocht wat tegen 1 van de slangen zat. Met een koper verlengstuk de slang verder van het geheugen geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=19259&FotoID=8224

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
@ hierboven.

Ziet er netjes uit, ik had altijd hetzelfde probleem maar dan met mijn h80 en h80i (h80i meer, slangen zijn iets dikker volgens mij..)

Netjes opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 00:48

JoSchaap

Had a life, got a modem..

helaas zit ik met een kast waarin cablemanagement niet mogelijk is (op tyraps gebruiken na)

gisteren ben ik overgestapt op een H80i setje voor mn 2600K :)

ik had er al een mugen2 op zitten maar merkte dat deze het in de warme dagen niet meer helemaal bij kon benen (4.9Ghz)

de temeratuur in de kast is tijdens het gamen van 47 naar 37 graden gegaan, en de CPU temp na een kwartiertje arma3 is van 76gr naar 63 graden gedaald.

in het begin was ik ontevreden (constant 68/69 graden) maar toen ontdekte ik dat ik nog een fan-profile had aanstaan waardoor het pompje maar op 2000 rpm draaide :+

fotos voor/na (en ja de videokaarten en voeding zijn tussen de foto's door ook geupgrade)

voor:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=14917&FotoID=6447

na:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=14917&FotoID=8226

volgende investering zal ws een betere behuizing worden (nu een thermaltake v9)
meer specs in mn inventaris / signature

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
De koeler op de mugen zat ook niet optimaal :)
Koeler hoort optimaal 90 graden gedraaid te zitten. Dan blaast de lucht wat makkelijker en beter door de finnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoverclock.com/kuehler/Scythe-Mugen2-026.jpg
Misschien was dit niet mogelijk in jou behuizing :P maar het viel gewoon op.

In ieder geval zijn je temps goed gedaald. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 00:48

JoSchaap

Had a life, got a modem..

kwam inderdaad niet lekker uit op die manier maar er hangt dan ook een 230mm fan boven :+
al met al is het ook meteen een stuk opgeruimder, wel heb ik de set als outtake gemonteerd omdat de videokaarten al hun warme lucht uitblazen en dan gaat de cpu dat doodleuk recylcen (pc hangt onder het bureau in een hoekje) :)

offtopic:
@Huigje is dat een corsair kast? want die kabeldoorvoer bevalt me wel!

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:39
Ik ben ook met waterkoeling bezig, en ik ben nu aan het rondkijken naar geschikte slang.
Welke slang word aangeraden om te gebruken?
Ik prefereer slang dat extreem flexibel is zonder te knikken.
Zelf had ik nog wat verschillende soorten slang liggen (oa PVC), maar dat ging stuk als er een beetje druk op kwam onder hoge temperaturen.

Ik gebruik overigens 1/4 fittingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
MetalMarty schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:53:
Welke slang word aangeraden om te gebruken?
De Tygon R3603 Slang 15,9/9,5mm is mijn favorite slang welke ook in het zwart en uiteraard andere maten te krijgen is.

De Tygon R3603 slang is een labaritorium slang welke zeer flexibel is en waar aangroei of verkleuring nagenoeg niet voorkomt, kost iets meer maar dan heb je ook wat.

Wikipedia: Tygon tubing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

volgens mij was deze slang niet compatibel met meyhams pastel series. maar dat kan ik fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Is R3603 niet E1000?
Want op mijn slang staat E1000 (weet wel dat het de versie is zonder plactificeerder), maar dat is flubberdiwobski slang... Doet wat het moet doen, maar bovhten moet je echt goed plannen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow jee, hebben we de nep krokodillen polo's gehad, gaat men denk ik toch niet het merk Tygon slang repliceren he??..Ik kan je melden dat de slang hier gemerkt is met een grof matrix-lettertype met de scriptie Tygon R3603 en dat ik geen E1000 kan ontdekken..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:39
Bedankt voor de tips!
Ik heb zelf een beetje bij aquatuning gekeken, en zit aan deze buis te denken : Klik

Ziet er wel fatsoenlijk uit.?

Overigens, met 5 1/2" reservoirs, hoe zit het dan met de druk in de loop als deze warmer/kouder word?
Dit vind ik bijvoorbeeld wel een mooi reservoir Klik
Maar zit hier ook iets op dat over-/onderdruk tegengaat met temperatuur verschillen?

[ Voor 38% gewijzigd door MetalMarty op 13-06-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Een reservoir gooi je ook niet helemaal vol met water.
Je laat er een deel lucht in zodat je water de ruimte heeft om uit te zetten en te krimpen.
Tevens heb je ook speling in je slang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Vorige week mn nieuwe mobo en cpu geinstalleerd. Ben van een 945BE naar een 4670K overgestapt. Voor de gelegendheid ook maar meteen wat foto's gemaakt nadat ik alles geinstalleerd had.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ykl83vT.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9xIMPcb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WpyvgrV.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NBAxh4U.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hQESa5G.jpg

Spekjes nu:

4670K @ 4.5GHz (hoger kan wel maar voor 24/7 worden de temps dan echt te hoog, tijd voor een delid dus :+ )
HD7950 @ 1200/1600MHz
Gigabyte Z87X UD4H
12GB 1333MHz Ram (goedkoop spul van een paar jaar terug)
Samsung 830 128GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair TX650
Fractal Arc Midi R2

En waar het allemaal om gaat: het WC spul

CPU: EK Supremacy Cu+Acetal
GPU: EK FC7950 Cu+Acetal
Pump: Laing D5
Res: XSPC restop voor de D5
Rads: EK 360XT (boven) en een Alphacool ut60 240mm voorin
Fittingss: 1/2"ID barbs, Meeste spul is van alphacool, en een paar dingen van bitspower. Geen nikkel deze keer. (moet alleen nog 1 spacertje vervangen)
Slang: Feser Black UV reactive 1/2"ID 3/4"OD
Fans: 5xScythe GT AP15 op de rads en nog 1 140mm achterin.
Vloeistof: Demi Water met killcoil

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Die slang ziet er eigenlijk best mooi uit zo :o
Het reflecteert zelfs helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

DCG909 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 02:55:
Die slang ziet er eigenlijk best mooi uit zo :o
Het reflecteert zelfs helemaal
+1 ik zit er ook al van te kijken.

maar waarom tie-wraps en geen compressie fittingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Tyraps lijkt me inderdaad rottig met het loshalen.

Compressie fittingen voor 1/2" inch zijn nogal kolossaal.
Hierdoor kun je in de "problemen" komen.
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/4/46/46fe0ccb_vbattach155708.jpeg

Zelf gebruik ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/5/product_detailed_image_814_2626.jpg
oogt goed, klemt goed en is makkelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door mukkel op 14-06-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hm ja met 1/2" is het wat lastig. ik gebruik zelf 3/8".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Detail wat ik met de bandveerklemmen heb ontdekt, het stuk slang welke onder de klem vast gekneld zit ging bij mij na een half jaar uitdrogen en wekte argwaan op in de trant van dat er misschien wel een poreusheid zou kunnen gaan ontstaan..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

meddle schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:30:
4670K @ 4.5GHz (hoger kan wel maar voor 24/7 worden de temps dan echt te hoog, tijd voor een delid dus
Zat met 1.283V zo rond de 87 graden. Delid en andere pasta onder de ihs, 79 graden. Nu draait ik zonder ihs en zit rond de 70 graden. Het scheelt maar ti's niet echt schokkend.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:45:
Detail wat ik met de bandveerklemmen heb ontdekt, het stuk tube welke onder de klem vast gekneld zit ging bij mij na een half jaar uitdrogen en wekte argwaan op in de trant van dat er misschien wel een poreusheid zou kunnen gaan ontstaan..
maakt toch niet uit als het komt door droogte? dat betekend dat je dat deel niet eens nodig hebt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmmm, ligt het aan mij of zijn die hoek stukken bij nieuwere EK gpu blokken verplicht?
Daarmee forceren ze je eigenlijk om 2x 180 graden in je loop te zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Hoi Ik heb een vraag over mijn Pomp.
Ik heb nu een "Laing DDC-1T" ca. 400 Liter/h
Nu zie ik pompen van 900 of zelf 1500 Liter/h, is dit niet beter voor mijn setup?

2x EKWB 480 Radiatoren
1x EKWB 240 Radiator
1x EKWB 140 Radiator

2x EKWB voor XFX HD6970 (er komen anderen voor in de plaats als de volgende generatie AMD kaarten er zijn)
1x EKWB Intel I7 980X
1x waterkoeling voor Fan controller van Aquacooling

Slang 10X1,5

Hoe weet ik of mijn pomp krachtig genoeg is?

De man van de winkel zei dat de pomp goed genoeg is, dat deze erg veel kracht heeft...
Maar ik geloof hem niet 100% hij heeft zijn berekening wel vaker verkeerd, ik had te weinig radiator oppervlakte in het begin.

(ik heb nu mijn fancontrollerblock en 1x 480 radiator niet aangesloten ik wacht op mijn nieuwe kast Corsair 900D)

Suggesties zijn ook welkom,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik denk dat eeen hogere l/h wel beter bij je gehele set past.. 400l/h met zoveel koeling... erg langzame flow iig..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:27:
[...]

maakt toch niet uit als het komt door droogte? dat betekend dat je dat deel niet eens nodig hebt :9
T'is eigenlijks het woord verpulvering, de druk van de bandveerklem op het stuk slang continue levert een houding op waar de Tygon het moeilijk mee schijnt te hebben. De stalen bandveerklem wint het van de structuur van waaruit de Tygon is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:45:
[...]

T'is eigenlijks het woord verpulvering, de druk van de bandveerklem op het stuk tube continue levert een houding op waar de Tygon het moeilijk mee schijnt te hebben. De stalen bandveerklem wint het van de structuur van waaruit de Tygon is opgebouwd.
Wat Trenner waarschijnlijk bedoeld is dat de bandveerklem een dusdanig hoge constante druk geeft dat de Tygon buis kappot wordt gedrukt.

Dit heb ik zelf ook enigszins gezien met de slangklemmen, maar dat was meer omdat de scherpe metalen uiteinde in de buis gedrukt werden als je er veel kracht op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

kmichael schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:18:

2x EKWB 480 Radiatoren
1x EKWB 240 Radiator
1x EKWB 140 Radiator
Holy hell! Waarom zo veel? Ik doe Quad SLI 690 en een 4770K @ 4500 koelen met 360... :?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Omdat ik in het begin alleen een 140 + 240 had hier kwam erg veel warmte van af, het water werd ook erg warm en me hardware kwam ook boven de 60+ graden uit, ik had daarom een Phobya Xtreme SUPERNOVA 1260 Radiator aangeschaft maar ik wil nu alles in een kast niks erbuiten.
Om terug te gaan naar 1x 480 speel ik liever op save...
Nu krijg ik als goed is volgende week mijn Corsair 900D daar is plek voor 2x 480 en nog meer...

[ Voor 8% gewijzigd door kmichael op 14-06-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:57:
[...]

Wat Trenner waarschijnlijk bedoeld is dat de bandveerklem een dusdanig hoge constante druk geeft dat de Tygon buis kappot wordt gedrukt.

Dit heb ik zelf ook enigszins gezien met de slangklemmen, maar dat was meer omdat de scherpe metalen uiteinde in de buis gedrukt werden als je er veel kracht op zet.
Helemaal precies wat ik bedoel DCG909, dit icm met de onstane warmte welke de fitting, slangdeel en de klem als karakter hebben gekregen neem ik dit wel mee verder richting aandacht.
Pagina: 1 ... 32 ... 67 Laatste