Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:55:
[...]

+1 ik zit er ook al van te kijken.

maar waarom tie-wraps en geen compressie fittingen?
mukkel schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:49:
Tyraps lijkt me inderdaad rottig met het loshalen.

Compressie fittingen voor 1/2" inch zijn nogal kolossaal.
Hierdoor kun je in de "problemen" komen.
[afbeelding]

Zelf gebruik ik deze:
[afbeelding]
oogt goed, klemt goed en is makkelijk.
Ik gebruik die tyewraps vooral omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik wil. Eerst was het plan om voor compressie fittings te gaan (monsoon), maar zoals gezegd zijn dat nogal joekels voor 3/4"OD slangen, en staan ze imo beter bij kleinere slangen. Atm weet ik het nog niet, maar slangklemen zijn idd ook een nette optie voor de lange termijn ja. Ik moet toch nog wat kleine dingetjes bestellen voor mn PC een dezer dagen dus dan ga ik er nog even over nadenken.

Moet wel zeggen dat tyewraps praktischer zijn dan ik dacht. Je kunt ze zonder de slang te beschadigen binnen 2 tellen losknippen met een tangetje; het kost meer tijd en moeite om de slang van de barb zelf af te wurmen.
Huigie schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:01:
[...]

Zat met 1.283V zo rond de 87 graden. Delid en andere pasta onder de ihs, 79 graden. Nu draait ik zonder ihs en zit rond de 70 graden. Het scheelt maar ti's niet echt schokkend.
Ik zit op 1.3V (nodig voor 4.7GHz stabiel) ook nog maar net onder de 90°C in prime. Maar als die 70°C een indicatie is dan komt het waarschijnlijk door het stacken van transistors, wat intel sinds IB doet. Si is namelijk niet bepaald een goede warmtegeleider, waardoor de warmteweerstand in de die zelf komt te zitten. Als je dan boven kamer temp koelt blijf je idd altijd hoge temps halen helaas.

Maargoed misschien waag ik nog wel een poging tot delidden als ik me verveel deze zomer, met 10°C minder zou ik net de 4.8GHz stabiel kunnen halen denk ik, zonder me al teveel zorgen te moeten maken over temps.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
kmichael schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:18:

Hoe weet ik of mijn pomp krachtig genoeg is?
Je moet niet al te veel kijken naar het aantal liters per uur, maar meer naar de opvoerhoogte / druk.
Aangezien je redelijk veel componenten hebt in je systeem heb je wat meer druk nodig.

Je pompje heeft een opvoerhoogte van 3.8mtr dat is gewoon goed.
Zelf zou ik z'n broer genomen hebben van 600liter. dan zat je iets ruimer.

Maar...
Je kunt meer uit je pomp halen met bv een top van XSPC / EK ect. Hierdoor vergroot je de doorvoer en druk.

Of je kijkt of je hem kan modden. :+ De DDC-1T is gewoon de mcp350 en veel van deze pompjes kun je met een simpel druppeltje tin modden naar de mcp355 (600liter per uur en een opvoerhoogte van 4.7meter).

Kwestie van je pomp even openhalen en checken of het kan.
Het enig verschil tussen de 350 en 355 is een verbinding tussen 2 punten.
(Afhankelijk van het model printplaat / blauwe rotor.)
Ach plaatjes zeggen meer als duizend woorden.

http://forum.effizienzgur...oeten-t1106.html#overview

Ik heb hier ook een 350 gemod naar een 355, draait alweer een tijd zonder problemen.
Je verliest wel je garantie!! Maar je bent niet voor niets een tweaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
kmichael schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:18:
Hoi Ik heb een vraag over mijn Pomp.
Ik heb nu een "Laing DDC-1T" ca. 400 Liter/h
Nu zie ik pompen van 900 of zelf 1500 Liter/h, is dit niet beter voor mijn setup?
Je hebt het niet echt nodig, maar kwaad kan het zekker niet, simpelste oplossing voor jou zou een Laing DDC-Pomp 12V DDC 3.25 18W zijn, heb je voor 80 euro een 900L pomp.
Huigie schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:58:
[...]

Holy hell! Waarom zo veel? Ik doe Quad SLI 690 en een 4770K @ 4500 koelen met 360... :?
Maar rads betekend meer koelopervlakte, en kan je fans stiller laten lopen!

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Bedankt voor je reactie, ik heb een "Laing D5-MCP655 12V" met top "EK-D5 X-TOP CSQ" aangeschaft.
Ik zag dat veel mensen deze pomp aan hun WC hebben hangen, ook in combinatie met de EK radiators.
player-x schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 15:14:
Maar rads betekend meer koelopervlakte, en kan je fans stiller laten lopen!
Ook onder andere daarom heb ik zoveel radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
Hoi mede-tweakers,

Ik heb onlangs een define xl r2 behuizing aangeschaft met de bedoeling hierin mijn eerste waterkoelsysteem te plaatsen, het doel is een stil systeem maar wel goede koeling.
nu vroeg ik af of jullie nog tips hadden en opmerkingen over de onderdelen.

dit lijstje heb ik tot nu toe in mijn gedachten:

Alphacool VPP655 - Single Edition (Art.Nr.: 49092)
O-Ring voor Laing D5/Alphacool VPP655/Swiftech MCP655 (Art.Nr.: 95068)
Laing Gewindekranz voor D5/VPP655 (Art.Nr.: 52224)
XSPC Acrylic Dual 5.25" Reservoir for Laing D5 - Black (Art.Nr.: 45313)
Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm(niet-voorradig) (Art.Nr.: 35279)
MagiCool SLIM DUAL 280 MC Radiator(niet-voorradig) (Art.Nr.: 35182)
Watercool HEATKILLER® GPU-X³ GTX 680 LT (Art.Nr.: 12577)
Watercool HEATKILLER® GPU Backplate GTX 680 (Art.Nr.: 12579)
Masterkleer Slang PVC 16/10mm (3/8"ID) UV-active White 3,3m (10ft) "Retail Package"
16/10mm Anschraubtülle G1/4 - kompakt - black matt (Art.Nr.: 62446)
16/10mm Anschraubtülle 45° drehbar G1/4 - gerändelt - black matt (Art.Nr.: 62445)
Phobya CPU-Cooler UC-1 LT Intel 775,1155,156,1366,2011 - Black Edition (Art.Nr.: 10401)
Phobya CPU Mainboard Backplate 775/1366/1155/1156 (Art.Nr.: 16181)

https://www.aquatuning.nl...b04e456378922a6f14d3880b4

de 60mm dikke radiator wil ik op de plek van de hddbays plaatsen, met twee ap-14's over de tweede radiator ben ik nog niet helemaal zeker of het 2x140 of 2x120 wordt, wat denken jullie? En als ik 2x140 neem, welke fans zal ik daar dan op plaatsen?

Alvast bedankt voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

het voordeel van grotere rads is dat je minder luchtverplaatsing nodig hebt. dus als je voor de 2x 140 gaat, kun je stillere fans pakken.
ik draai nu met bitfenix spectre fans. doen het prima :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht ben je daar al in voorzien, maar Ik zou iets meer slangfittingen doen, verder een nette setup. En waarom een o-ring en das gewindekranz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:47:
Wellicht ben je daar al in voorzien, maar Ik zou iets meer slangfittingen doen, verder een nette setup. En waarom een o-ring en das gewindekranz?
ja, ik neem een combinatie van die fittingen bedoelde ik, aantal moet ik nog even uitvogelen.
En die o-ring en kranz, das voor de pomp/resevoirbay combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Heb je al een fancontroller?
(eventueel met fan splitters, om meerdere fans met één kanaal te regelen)

Voor de rest is het zo te zien wel een nette set :)
al vraag ik mij af of een GTX niet zelf al een backplate heeft, is toch weer 27 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:58:
Heb je al een fancontroller?
(eventueel met fan splitters, om meerdere fans met één kanaal te regelen)
ik wilde eigenlijk de fans via mijn moederbord besturen, maar ik zat ook aan een fancontroller te denken, alleen ik vroeg me af, als ik een fancontroller heb, hoe kan ik dan een pomp met een 4-pin molex connector daarop aansluiten, een fancontroller heeft vaak alleen een 3-pin fanheader.
Voor de rest is het zo te zien wel een nette set :)
al vraag ik mij af of een GTX niet zelf al een backplate heeft, is toch weer 27 euro.
dat is een goeie, effe uitzoeken

edit: nope, zit geen backplate bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik keek even niet naar de combi res.en pomp, ik bedoel dat ik die twee niet goed zag in een saamhoorig operationeel staande verwerkingseenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Volgens mij kun je een D5 niet met een fancontroller regelen, daar moet je een schakelaar voor maken die de verbindingen veranderd, het staat dacht ik binnen de laatste 3 pagina's.
Maar ik weet niet hoe een Vario daar op gaat reageren :s...

Ik heb die van mij altijd op de max draaien, er zit dusdanig weinig lucht in mijn loop dat ik hem enkel hoor als alles stil is. en ik kan altijd het zijpaneel (niet met de fan eraan) loshalen en via een spleet bij de regelaar komen en die met een schroevendraaier of een andere gereedschap anders zetten.

Persoonlijk vertrouw ik MoBo fancontroll ook eigenlijk niet...
Software heeft toch een vertraging bij zware load en ik heb het dan liever zelf in de hand. mijn fancontroller heeft ook een aantal temperatuur sensoren die dus ook onafhankelijk van de software draaien en ik weet ongeveer de temps van de onderdelen, gebaseerd op de readings van de fancontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:06:
Ok, ik keek even niet naar de combi res.en pomp, ik bedoel dat ik die twee niet goed zag in een saamhoorig operationeel staande verwerkingseenheid.
zo kun je het ook zeggen ja, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:06:
Wut :?
Van dat stukje kan ik even geen kaas maken :s

Fittingen staan in zijn winkelwagentje wat je via de link kan vinden ;)
90 graden en normale compressie fittingen.

Misschien zijn een paar 45 graden ook op hun plek?
Ik had er iig wel een paar kunnen gebruiken in mijn loop, hoef je net wat minder bochten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:14:
[...]
Fittingen staan in zijn winkelwagentje wat je via de link kan vinden ;)
90 graden en normale compressie fittingen.

Misschien zijn een paar 45 graden ook op hun plek?
Ik had er iig wel een paar kunnen gebruiken in mijn loop, hoef je net wat minder bochten te maken.
die in het winkelwagentje zijn 45 graden maar ik moet nog gaan plannen hoeveel ik van elk neem

met zo een adaptertje kun je een molex connector toch aansluiten aan de fancontroller?
http://www.aquatuning.nl/...-to-3Pin-Molex--12V-.html

[ Voor 15% gewijzigd door timfoes op 16-06-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:14:
[...]

Wut :?
Van dat stukje kan ik even geen kaas maken :s
Dat een waterbakje en een pomp twee materien zijn in de fysica welke de arbeid samen uit doen voeren het water te laten circuleren of rond laten gaan in het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Weet iemand een fancontroller die een D5 kan aansturen, met minimaal 4 kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Volgens mij doet de bay res dat juist niet, in dit geval.
Want het water stroomt er niet uit, dit wordt op (ongeveer) gelijke hoogte aan de pomp gevoerd, waardoor de res dus geen ander nut heeft dan water te bufferen.

(en volgens mij volstaat het woord componenten beter ;) (vanuit werktuigbouwkundig perspectief))

@timfoes.
Oh, ok ging er even vanuit dat het 90 graden's waren... weet ook even niet waarom :/

Oh en heb je al vloeistof en/of additieven gekozen?

Edit.
@timfoes.
voor zover ik weet kunnen fancontrollers dat niet... ze werken namelijk met 12V en de pomp werkt op 24, 12 etc (weet even niet hoe de elektronica intern zit bij de D5 vario)

[ Voor 17% gewijzigd door DCG909 op 16-06-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:33:
Volgens mij doet de bay res dat juist niet, in dit geval.
Want het water stroomt er niet uit, dit wordt op (ongeveer) gelijke hoogte aan de pomp gevoerd, waardoor de res dus geen ander nut heeft dan water te bufferen.

(en volgens mij volstaat het woord componenten beter ;) (vanuit werktuigbouwkundig perspectief))
voer het dier nu niet ;)
@timfoes.
Oh, ok ging er even vanuit dat het 90 graden's waren... weet ook even niet waarom :/

Oh en heb je al vloeistof en/of additieven gekozen?
Demi-water en een Killcoil is genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n MCP35X2-BK pomp toert prima met een Koolance CTR-SPD12X2.

edit:
Wat schrijft men hier snel

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Demi + killcoil is riskant....
Dat taste mijn nikel plated EK barbs aan (al valt er te discussiëren over de kwaliteit van de plating...)

Ik heb er laatst ook 1/10 EK clear bij gegooid ( 1 liter per 10 liter demi) en dat lijkt goed te gaan tot nu toe.
Het lijkt ook zelfs of er minder bubbels in het water door zitten :s want ik hoor de pomp ook sindsdien veel minder geluid maken.

Edit.
@Trenner.
Ik heb ook niet voor niets een tien vinger blind typ diploma ;)
(heeft mijn hachje echt gered tijdens de HAVO en nu op de HBO compenseert redelijk voor dyslexie)

[ Voor 19% gewijzigd door DCG909 op 16-06-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:37:
M'n MCP35X2-BK pomp toert prima met een Koolance CTR-SPD12X2.

edit:
Wat schrijft men hier snel
Die controller is me wat te duur, en ik wil een 4-kanaals controller.
een d5 verbruikt max 37w ofzo toch? dan heb ik toch ook een fancontroller nodig die dat trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:33:
Edit.
@timfoes.
voor zover ik weet kunnen fancontrollers dat niet... ze werken namelijk met 12V en de pomp werkt op 24, 12 etc (weet even niet hoe de elektronica intern zit bij de D5 vario)
Als ik dan een ddc pomp neem, die draait op 12V, die kan ik dan wel besturen, maar ga ik er dan op achteruit qua performance, en vooral stilte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Een ddc kun je, voor zover ik weet, aansturen met een fancontroller.

Ik kan niks zeggen over stilte & preformance van een ddc, want ik heb enkel de D5 Vario gehad en die vind ik iig stil genoeg. en hij is ook wel te regelen via de draaischijf achterop (rode gevalletje).

Ik heb mijn kast gewoon open staan tijdens het "bleeden" van de lucht en dan is de pomp ook makkelijk te in te stellen. Alleen on-the-fly gaat het niet zo gemakkelijk werken :/ (dus als de pc echt draait en dicht is).

Kwestie van keuzes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:50:
Een ddc kun je, voor zover ik weet, aansturen met een fancontroller.

Ik kan niks zeggen over stilte & preformance van een ddc, want ik heb enkel de D5 Vario gehad en die vind ik iig stil genoeg. en hij is ook wel te regelen via de draaischijf achterop (rode gevalletje).

Ik heb mijn kast gewoon open staan tijdens het "bleeden" van de lucht en dan is de pomp ook makkelijk te in te stellen. Alleen on-the-fly gaat het niet zo gemakkelijk werken :/ (dus als de pc echt draait en dicht is).

Kwestie van keuzes :/
ik denk dat ik dan deze neem, met een combibayres. http://www.aquatuning.nl/...pump-12V-DDC-1T-Plus.html

En over de vloeistof, als ik ervoor zorg dat er geen nikkel in mijn loop zit, wat ik denk dat er nu ook niet in zit, dan kan demiwater + killcoil toch wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:41:
@Trenner.
Ik heb ook niet voor niets een tien vinger blind typ diploma ;)
(heeft mijn hachje echt gered tijdens de HAVO en nu op de HBO compenseert redelijk voor dyslexie)
Ach type-wisdom is not a product of schooling but of the lifelong attempt to acquire it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:57:
[...]

Ach type-wisdom is not a product of schooling but of the lifelong attempt to acquire it.
hmm, een Einstein quote het stijgt jou naar je bol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 14:11
Ik heb een pomp (D5 + EK top) al een tijdje in de kast staan, helaas ligt er een laagje stof op (en misschien ook in). Kan ik deze pomp een soort van spoelen voordat ik hem ga inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik denk assembleren (dus top op pomp zetten), ingang vullen met wat water en schudden (uitgangen dicht houden).
Leeg laten stromen even uit elkaar halen en schoon deppen met een theedoek oid.
Dat moet meer dan genoeg zijn vermoed ik.

@Trenner,
Heb als kind een Scheideger cursus gevolgd (was speciaal voor kinderen en blijkbaar vrij duur :s ). Maar het heeft me wel geholpen verslagen veel sneller te kunnen typen en daarmee veel tijd te winnen, waardoor ik in sommige gevallen een deadline net kon halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tobitronics schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:28:
Ik heb een pomp (D5 + EK top) al een tijdje in de kast staan, helaas ligt er een laagje stof op (en misschien ook in). Kan ik deze pomp een soort van spoelen voordat ik hem ga inbouwen?
Een D5 demonteren is echt vrij gemakkelijk, je draait de kranz (net geleerd) los van het instroom uitstroom gedeelte waarna de pomp in twee delen uit elkaar te brengen is. Vervolgens kun je de delen ter inspectie brengen waarbij je het ankerhuis op krassen ed. controleert..Het geheel weer inelkaar zetten waarbij niets fout kan gaan is mijnsinziens het geval..

@DCG909

Wij hebben lekker een nissan sunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
WTF!
Dit is echt te bizzar voor woorden o.O
YouTube: CaseLabs STH10 Review

Wat een monster van een kast...
Ik zat eraan te denken om zelf een kast te maken, maar ik vraag me door dat soort dingen toch echt af of het de tijd en het geld wel waard is.... want iets speciaals neerzetten is wel moeilijk tegenover dat soort kasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timfoes schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:59:
[...]

hmm, een Einstein quote het stijgt jou naar je bol :P
Je moet niet zo roar doen, de DDC-1T heb ik hier ook ferm een poos in gebruik gehad, op vol vermogen hoor je een eindeloze toonstreep wanneer je niet aan je powerknop zit...(Ik bedoel wel een verwaarloosbare toonstreep, auditief gezien).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Inderdaad mooi kastje! :P
Maar toch.. die prijs 570 dollar.. ;w
En niet erg praktisch, je hebt groot, groter en TE groot. Zie jij dat ding al mee sjouwen naar LAN party's
Je moet bijna je bureau verhogen om deze eronder te krijgen,

Edit:
Zo net een 670 Waterblokje + bridge op de kop getikt. Dan heb ik die in ieder geval liggen.
Nog ff wachten tot de 670's 2de hands onder de 200,- komen en dan *boom naar SLI voor BF4.

[ Voor 16% gewijzigd door mukkel op 16-06-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
En ze hebben ook een model wat dus de breedte in gaat.
Ik zat zelf ook mogelijk aan zo'n ontwerp te denken, maar dat pakt dus niet echt mooi uit :s

Ah, well.
Dan maar kijken naar "pre-fab" kasten in de toekomst :/

Ik heb mijn desktop wel op mijn bureau staan :/
onder mijn bureau schop ik er hoogst waarschijnlijk tegen. En om over stof maar te zwijgen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zorgen voor overdruk in je kast :) dan blaas je vuil en stof weg.
Hier staat ie op de grond, voor de ingaande fans een filter planten en de fans op je rads naar buiten toe.
Heb je amper tot geen stof in je kast / rads

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overdruk in een kast die zo lek is als een zeef is nogal onmogelijk. Ik draai hier met 2x80mm intake en 4x120mm outtake en heb nog steeds last van stof. Gewoon 1x per jaar even de PC buiten zetten en met de compressor schoon blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Natuurlijk houd je stof, maar je kunt het minimaliseren.
Anders krijg je zo'n stofnest.

[ Voor 26% gewijzigd door mukkel op 16-06-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mijn HAF is dus zo'n lekke mand....
overal gaten om lucht door te laten. Was vroega essentieel, maar nu heb ik een andere koelmethode en zijn die niet echt meer nodig :/
En die gaten laten ook veel geluid door...
Ga in de vakantie maar eens kijken of ik het zijpaneel van een window kan voorzien die wat minder geluid door laat :s

@Mukkel,
Die pc kan dood zijn :s compressor vol op de fans die lekker als generator gaan fungeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

plexiglas met een kleurtje achter die gaten zetten, ziet er denk ik nog mooi uit ook bij een haf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Dempingsmatten plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, Plexiglas achter de gaten is idd een mooie optie, ga ik na mijn tentamens achteraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 22:48
Ik wil binnenkort ook maar eens gaan beginnen met waterkoeling, gewoon omdat het kan en omdat het me wel leuk lijkt om een keer te doen :)

In eerste instantie zal ik alleen de processor gaan koelen omdat ik van plan ben de videokaart binnenkort een keer te gaan vervangen.

Nu ben ik het volgende setje tegengekomen:
http://shop.xs-pc.com/xsp...terCooling-Kit_31714.html

Kit Contents:
- RayStorm Intel CPU Waterblock
- D5 Dual Bay Reservoir
- D5 Vario Pump
- EX240 Dual Radiator
- G1/4″ to 7/16″ Compression Fittings (Black Chrome) x6

- XSPC 1650rpm 120mm Fan x2
- 120mm Fan Grill (Black) x2
- Intel and AMD RayStorm Brackets
- Socket 1366 and 1155/1154 Backplates
- Socket AM2 and AM3 mounting kit
- 80mm to 120mm Radiator brackets
- 3mm Twin Blue LED with 4Pin Molex
- 5mm Blue LED with 4Pin Molex
- 2 Meters of Clear 7/16″ Hose
- 24pin ATX Bridge Tool
- K2 Thermal Paste

Ik vroeg mij af of ik verder nog wat nodig heb om het setje werkend in mijn PC te krijgen.
Volgens mij alleen een potje van dit http://shop.xs-pc.com/xsp...-Coolant-Clear_29662.html en wat gedestileerd water toch?

Mijn PC bestaat uit de volgende onderdelen:

Kast: CM Storm Trooper
proc: I7 920
mobo: MSI X58 Platinum

Voor overige onderdelen: zie inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
mooi setje!
De raystorm is een goed blok en de D5 pomp heeft zichzelf ook al bewezen.
Inderdaad het enige wat je nodig hebt is vloeistof, voor de rest zit er alles bij.
Dat heeft XSPC wel goed voor elkaar.

Misschien nog een drain punt om de loop leeg te krijgen voor eventueel onderhoud / uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

K2 Thermal Paste?

heb ik nog niet eerder van gehoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
Hoe krijg ik een drainpunt voor elkaar? ik kan daar op de site van XSPC niks voor vinden.
Kan dit gewoon door ergens een T stukje in de loop in te bouwen en deze af te sluiten?

Edit: heb het al gevonden. Note to self: eerst zoeken dan pas vragen |:(
Ze hebben daar een hele mooie T fitting met plug voor.

[ Voor 27% gewijzigd door Sajuuk op 17-06-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ipv een plug zou ik een kraantje nemen als ik jou was ;) scheelt heel veel gesop over je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Fordox schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:20:
K2 Thermal Paste?

heb ik nog niet eerder van gehoort...
XSPC thermal spul, zit standaard bij raystorm blok. Schijnt middelmatig tot goed spul te zijn, al gebruik ik liever phobya thermal spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
Ik las net ergens dat die coolant in plaats van gedestileerd water is.
Wat kan ik beter gebruiken, gedestilleerd water met addative of coolant?
en voor een leuk kleurtje een gekleurde slang en geen verf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

coolants zijn tegenwoordig prima, soms beter voor je componenten dan gedestilleerd water met additieven. kleur is vaak redelijk mooi, en komt mooi uit in je reservoir. gekleurd water heeft wel wat meer dan een gekleurde slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
Ok, en hoeveel heb ik ongeveer nodig, ik neem aan dat ik het niet red met 1L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Jawel zo groot is de loop niet. 1liter is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

1 liter doet zn werk wel. ik haal altijd 2 liter, mocht ik een spuitende lek hebben die bijna nooit voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:38
Ik had voor mijn setup iets minder als een liter over. Ik had 2 besteld voor de zekerheid, en als ik ineens besluit alles uit elkaar te halen kan ik hem ook gewoon weer vullen :Y

Had het goedkoopste gepakt bij aquatuning en het doet zijn werk. Wel kleurloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik doe lekker demi met coolant als additive ;p
Ik weet nog niet wanneer alles weer uit elkaar haal, maar dan meld ik wel hoe alles eruitziet ;)
(Kan iig nog 8 keer vullen met de huidige fles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Ik mis de backplate van mijn XSPC rasa, heb nu die van een h80i gebruikt. Maar wil binnenkort het CPU block opnieuw mounten dus ben ik op zoek naar een universele backplate..

Heb dit gevonden:
http://highflow.nl/water-...-universal-amd-i5-i7.html

Misschien nog andere alternatieven, of kan ik beter even doorsparen voor een nieuw block? :) Je hebt al een standaard blokje van Ek voor zo'n €35,- ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

R0y. schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:58:
Ik mis de backplate van mijn XSPC rasa, heb nu die van een h80i gebruikt. Maar wil binnenkort het CPU block opnieuw mounten dus ben ik op zoek naar een universele backplate..

Heb dit gevonden:
http://highflow.nl/water-...-universal-amd-i5-i7.html

Misschien nog andere alternatieven, of kan ik beter even doorsparen voor een nieuw block? :) Je hebt al een standaard blokje van Ek voor zo'n €35,- ..
De EK supreme LTX (die van 35e) heeft geen backplate, dus als je dat wilt heb je niet zoveel aan dat block. Als je een block met backplate wilt moet je over het algemeen meer in de €50+ range kijken.

Maargoed die backplate van EK is volgensmij prima verder, dus ik zou gewoon die kopen of idd doorsparen als je per se een nieuw block wilt.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
meddle schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:13:
[...]

De EK supreme LTX (die van 35e) heeft geen backplate, dus als je dat wilt heb je niet zoveel aan dat block. Als je een block met backplate wilt moet je over het algemeen meer in de €50+ range kijken.

Maargoed die backplate van EK is volgensmij prima verder, dus ik zou gewoon die kopen of idd doorsparen als je per se een nieuw block wilt.
Naja zo'n backplate is denk ik altijd handig om te hebben toch.. Dankuwel! Als ik voor een nieuw blok dan ga bestel ik ook gelijk een andere pomp, loop moet dan toch uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Vandaag ben ik voor het eerst mijn loop gaan vullen, maar ik werd een beetje bang van het geluid van de pomp. Wat ik hiermee bedoel is dat ik dacht dat ik het ding aan het stukdraaien was. Zie de foto voor de layout. Ik heb de kast 90 graden gedraaid bij het vullen om zeker te weten dat het water in de pomp zou komen en toen het waterniveau niet daalde heb ik m weer rechtop gezet om de leaktest te beginnen. Maar het pompgeluid werd ineens anders (ik heb een opname gemaakt)? Kan iemand mij duidelijkheid geven of ik het wel allemaal goed doe? En hoe weet ik wanneer ik mijn pomp heb opgeblazen?

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/yuqj7utvt/IMG20130621144832464.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Ik weet weinig van waterkoeling af, maar ik heb je geluidsfragment beluisterd en het enigste wat ik hoor is het geluid van stromend water door de pomp :) Ik hoor zo geen vreemd geluid wat zou duiden op een defect van de pomp /3

[ Voor 11% gewijzigd door Axon op 21-06-2013 15:27 ]

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Kan niet luisteren, zit op mijn werk. Maar ziet er erg mooi uit je loop! Zal thuis even luisteren, al weet ik ook niet alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Bij Singularity werd er in een building blog verteld dat de pomp absoluut niet droog mag draaien tijdens het vullen. Maar hoe snel je een pomp daarmee kapot draait kan ik zo niet zeggen, daar heb ik zelf ook geen ervaring mee.

Kan de desbestreffende guide zo snel niet vinden, maar hier heb je iig een linkje. Die building blogs zijn sowieso erg handig, want er worden erg veel goede tips gegeven, die erg goed van pas komen tijdens het bouwen.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Ik heb even geluisterd maar het klink vrij normaal wat mij betreft, als je vult komen er altijd wel wat luchtbelletjes in je pomp waardoor je een soort "aquarium winkel geluid" krijgt zegmaar. Dit is echter geen probleem en de belletjes verdwijnen na een tijdje vanzelf (samen met het geluid). Het wordt pas een probleem als je de pomp echt zonder water erin aanzet, omdat hij dan inderdaad kan vastlopen, dat lijkt me hier echter niet het geval.

Ik heb zelf een D5 en het geluid bij het vullen (als de pomp inlet goed onder water staat) is echt precies hetzelfde als in jouw opname.

Mocht je onzeker zijn, zet dan je res tijdelijk nog wat hoger zodat je 100% zeker weet dat je pomp onder water staat. Zet daarna je pomp op een hogere stand (rond de 3) zodat hij makkelijker de lucht uit je loop kan blazen, en blijf het waterpijl goed in de gaten houden zodat je optijd de res kunt bijvullen.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Aan het geluid is te horen dat er veel lucht in de pomp zit, zoals meddle aangeeft verdwijnt dit inderdaad na verloop van tijd.

De layout die jij hebt gebruikt (zeker met het gebruik van de bovenste outlet van je res) zorgt ervoor dat het water niet lekker kan doorlopen naar je pomp. Gouden regel bij WC: Altijd je res boven je pomp!!

Zet je res hoger en zorg er ten minste voor dat je de onderste outlet wilt gebruiken als je je res daar wilt houden.Het water moet nu via de bovenste outlet wat ervoor zorgt dat je bij lage waterstand in het res lucht doorzuigt naar je pomp. Dit is ook niet echt lekker voor de levensduur van de onderdelen.
Dus ik zeg, res omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik denk een vorm van lucht in je pomp..het anker rust in zijn huis op bellen die kapot spatten waardoor je een contact krijgt met de wand van het ankerhuis..(wat zich openbaard door een appelleren aan je oren). Voor eventjes is dat niet zo heel erg, als je er maar voor zorgt dat de lucht verdwijnt, kan door wat schudden van de pomp opgelost worden..En ja, mocht rechtsboven je intake zijn, is dat niet logisch, en zeker niet bevorderlijk voor je flow welke nu lucht meepakt..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Misschien je res wat hoger plaatsen.
Nu zit het aanzuigpunt van je pomp vrij dicht bij het oppervlakte van het water in je res.
Zo kan er makkelijk lucht mee gezogen worden.

Kun je die rest niet gewoon rechtop zetten ipv liggend?

Edit:

Oww Papple had dit punt ook al aangesneden. :)
Zo zie ik het dus ook.

[ Voor 15% gewijzigd door mukkel op 21-06-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow ja redunantie, zoals PAPPLE vermelde is wel genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Zo te zien kan je de aanvoer slang naar je pomp beter 1 gat lager bevestigen.
want hij zit nu halverwege, dus als je aan het bleeden bent zal er sneller lucht worden opgezogen.
Ik weet niet of alle 3 de gaten op 1 gat in de res uitkomen, maar het zou een oplossing kunnen zijn.

Voor de rest, het is gewoon lucht, niks om bang van te zijn, kan enkel vervelend klinken ;)

Edit.
Wow, slopoke mode staat blijkbaar aan vandaag....

[ Voor 7% gewijzigd door DCG909 op 21-06-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slopoke een coderingsvorm op msn of irc? Heb ik even op gegoogled..je bedoelt dat je niet in een kern, waar ik ook niet bij hoor, hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Hij bedoeld denk slowpoke :
An unnecessarily slow person, not mentally, just physically :P

DCG komt als 3de in een paar posts tijd met de zelfde oorzaak :)

Edit:
Of hij is die pokemon
Afbeeldingslocatie: http://img.pokemondb.net/artwork/slowpoke.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mukkel op 21-06-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
WTF.... heb ik mijn halve jeugd pokemon gekeken en gespeeld, kan ik slowpoke niet eens foutloos typen....
Bedoelde idd de pokemon XD Die heeft ook een beetje een meme status gekregen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Bedankt voor de nuttige tips! Dus als ik het goed begrijp zolang er wat water in de pomp zit is het goed? Maar hoe kan ik een kapotgedraaide pomp herkennen? Dat ik njet morgen mijn loop ga ombouwen om er later achter te komen dat de hele pomp druit moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
tobitronics schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:53:
Bedankt voor de nuttige tips! Dus als ik het goed begrijp zolang er wat water in de pomp zit is het goed? Maar hoe kan ik een kapotgedraaide pomp herkennen? Dat ik njet morgen mijn loop ga ombouwen om er later achter te komen dat de hele pomp druit moet...
Tijdens het vullen. Pomp aan.. zodra je ziet dat het reservoir leeg raakt uit zetten, en weer bijvullen. Totdat je reservoir vol blijft.. Heb je dit gedaan? Of ben je "droog" begonnen. droog beginnen is nooit goed... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Volgens mij kun je wel stellen dat, wanneer het op een stofzuiger gaat lijken je hoogst waarschijnlijk de pomp aan het mollen bent.
Idd gewoon het reservoir in de gaten houden en bijvullen wanneer deze te leeg raakt (wat je te leeg noemt bepaal je zelf, ik denk dat lager dan 1/2 wel te leeg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
R0y. schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 00:19:
[...]

Tijdens het vullen. Pomp aan.. zodra je ziet dat het reservoir leeg raakt uit zetten, en weer bijvullen. Totdat je reservoir vol blijft.. Heb je dit gedaan? Of ben je "droog" begonnen. droog beginnen is nooit goed... :')
Ik heb het gewoon gedaan op de manier die je beschreven hebt. Ik heb wel genoeg research gedaan om te ontdekken dat je niet droog moet beginnen ;)

Edit: ik heb de res nu rechtop gezet maar als ik na het vullen de pomp aanzet wordt alles heel snel eruitgezogen maar als ik de pomp uitzet stroomt alles er aan de onderkant weer uit :? Wat doe ik nu weer fout?

[ Voor 17% gewijzigd door tobitronics op 22-06-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Goed, toch de res maar horizontaal weer neergezet, verticaal werkte nou ook niet echt bepaald. Ik heb het gros van de bubbels uit de loop weten te krijgen door de kast 90 graden te draaien waardoor de res het hoogste punt werd. Bijgevoegd een opname van hoe de pomp nu klinkt op stand 3 en een videotje van de res. Af en toe hoor ik ergens een kabbeltje of een tikje van een bubbel (neem ik aan). Klinkt de pomp goed voor een grotendeels gebleede loop? En ziet de res er goed uit? Dan heb ik nog een vraag, in principe is mijn radiator het hoogste punt in de loop en zullen daar de meeste bubbels zich verzamelen (denk ik). Deze rad is voorzien van een bleed air screw, kan ik hiermee ook mijn loop bleeden? En hoe?

Sorry dat ik zo veel vragen stel en jullie lastig val, maar dit is mijn eerste keer en ik wil het gewoon goed doen :)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VyM5y5Knn8U]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Het filmpje waar ik het over had staat overigens niet bij Singularity maar bij NCIX. Dus bij deze alsnog het filmpje met de tips over het vullen van je loop. HIj verteld ook hoe je van die bubbels af komt. (ff door scrollen tot 13:00)

Volgens mij klinkt het prima. Er is een mod kit voor sommige pompjes, waarbij je de behuizing kunt veranderen. Volgens mij werd hij daar ook een heel klein beetje stiller van. Al vond ik ze met een prijskaartje van rond de 50 eurie wel een beetje prijzig.

[ Voor 31% gewijzigd door Phaerion op 22-06-2013 16:45 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik doe om te ontluchten in het volgende.

Reservoir horizontaal hebben en de dop er af. Lucht in het reservoir laten komen. De pomp uitzetten en wachten tot de lucht weg is. Dit net zolang herhalen tot de lucht er uit is. Als je de pomp aan laat staan wordt de lucht gelijk weer de loop ingezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:55:
Wat ik doe om te ontluchten in het volgende.

Reservoir horizontaal hebben en de dop er af. Lucht in het reservoir laten komen. De pomp uitzetten en wachten tot de lucht weg is. Dit net zolang herhalen tot de lucht er uit is. Als je de pomp aan laat staan wordt de lucht gelijk weer de loop ingezogen.
Wat is je beginsituatie bij deze methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tobitronics schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:50:
[...]

Wat is je beginsituatie bij deze methode?
Hoe bedoel je precies ?

Dit is vanaf het punt dat je voldoende vloeistof in de loop hebt zitten. De boel draait dan maar er zit veel lucht in. Dan gebruik ik die methode. Als dan het meeste weg is schud ik nog altijd flink met de kast als de pomp draait om lucht los te krijgen wat in de rad zit. Dan weer verder met de pomp uitzetten en wachten tot de lucht weg is methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een plaatje gekregen precies zoals pilatus beschrijft, met een beetje inzicht moet het bij jou ook zover kunnen komen. Een res. van het model tube komt volgens mij als beste tot zijn recht wanneer die verticaal met de outlett van onder richting inlett van je pomp loopt. Met je demi-fles, maatbeker ozid.laat je je water los in je res. richting je pomp, dit wel met een iet wat opgeheven toestand van het res.naar boven gemaakt waardoor je vloeistof richting inlett pomp zal stromen. Wel constant het volume van je res. op1 houden, hierdoor hoeft vullen puresang niet moeilijk tezijn, Als je de finesse ervan maar even door hebt van de combi psu schakelaartje / vullen.

Een wateraftappen wat hier wel vaak voorkomt, dit door een remount van een block ozid. heb ik de loop of het circuit or whatever je het noemt met een sec. of 30 weer vol...Dit door lichtelijk een wat schudden van het rad. erbij te betrekken en de lucht (hier althans) lost vrij snel op in het res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat de Bitspower Multi-Z 80 prima horizontaal te gebruiken is, dus met andere merken zal het ook wel werken ;)
Had een noodoplossing nodig tegen het mogelijk knikken van de slangen naar en van de res, dus ik legde hem maar neer.

Horizontaal bleede mijn res met een beetje schudden en kantelen binnen 30 minuten (gegarandeerd en dan ook echt stil).
Nu verticaal, met de aansluitingen correct is het ook zoiets.

Maar ik raad je aan het kantelen niet op een houten bureau te doen wat er mooi uit ziet....
Ik ben mijn bureau op die manier aan het verpesten :'(
(Ik moet echt een betere ondergrond daar voor gaan zoeken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je setup wat langzamer vult breng ik in verband (wanneer ik even een pomp vergelijking illustreer), dat stelschroeven handig zijn om een push te geven van slo tot volle kracht van de motoren, dezer push zorgt voor een sterke stuwing richting de nog droge delen in de setup waardoor ik echt binnen een halve minuut het cirquit blanc heb.

De methodiek van een horizontaal res. kan natuurlijk goed wanner je het interne pijpje in het res. maar zo inzet dat het de inlett van je res. moet zijn denk ik....

Ach een hard bureau, als je bezig bent als fanaat zonder al te ruwe bijwerkingen volstaat ook een l3p desk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Oef, dacht toch echt even dat ik een lek had :o , bleek dat ik de bovenste afdekschroef boven de outlet van de res niet goed vastgedraaid had, dacht al waarom lekt ie alleen als ie uit staat 8)7

Anyway, loop draait volgensmij wel prima, zitten nog wel veel kleine belletjes in het reservoir, kan dat kwaad? Hetzelfde maar dan voor waterdamp? Nu nog een beetje de ventilatoren goed afstellen en dan ben ik helemaal blij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een beetje lucht maakt niet uit. In mijn loop zit ook nog redelijk wat lucht. Kan ik makkelijk zien dat de pomp draait en het ziet er nog leuk uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:39:
Een beetje lucht maakt niet uit. In mijn loop zit ook nog redelijk wat lucht. Kan ik makkelijk zien dat de pomp draait en het ziet er nog leuk uit ook.
Ja ik heb nu ook een soort van watervalletje in mn rad (inletwater dat uit zo'n buisje naar het waterniveau valt), ziet er wel geinig uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je bootjes vouwen van rijstevloei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

tobitronics schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:43:
[...]

Ja ik heb nu ook een soort van watervalletje in mn rad (inletwater dat uit zo'n buisje naar het waterniveau valt), ziet er wel geinig uit :9
krijg je microbubbels van ;)

ik heb zelf ook ngo een beetje lucht in mn loop, maar dat is ook met opzet. ik vind het grappig elke kleer als ik mijn pc aan zet, hoor ik het water stromen in de eerste paar tellen :P het heeft wel wat. zolang mn cpu blok maar vol zit met water.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 24-06-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Is afwasmiddel eigenlijk nou een goed middel om bubbeltjes uit mn loop te krijgen? Sommigen zeggen van wel sommigen niet. En hoeveel moet ik dan toevoegen?

Dan nog iets: weet iemand een handig programmatje of opstelling o.i.d. voor waterkoeling fans? Ik gebruik nu thermal radar van asus maar dat werkt niet helemaal geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afwasmiddel?! je vertelt een paar posts geleden dat je een soort van watervalletje hebt in je loop, zou het dan niet ontzettend gaan schuimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Zet gewoon je pomp hard genoeg dan is die lucht er na een paar dagen wel uit.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

meddle schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:25:
Zet gewoon je pomp hard genoeg dan is die lucht er na een paar dagen wel uit.
juist niet met een waterval.

je krijgt die bubbels er wel uit als je die waterval eruit haalt, oftewel je moet je res meer vullen.
de waterval zorgt voor bubbeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat zijn jullie ervaringen met de push-in koppelingen?
Ik gebruik die dingen echt al jaren, meerdere mods, maar ook zitten ze in de werkplaats op de perslucht leiding. Prima. Makkelijk, snel, lekvrij.

Maar ik ben nu bezig om de CPU van mijn HTPC te waterkoelen, zonder pomp, alleen een passieve radiator en koelblok. En merk dat er gauw water via de koppelingen kan lekken zodra je de slangen een beetje heen en weer beweegt. Erg slecht. Het systeem kan prima afdichten, maar het lijkt wel of de rubbers te ruim zijn of de slang te dun (gewoon 10mm slang, dunste deel was 9,6mm.) Komt nou niet betrouwbaar over.

Plaatje voor het idee:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lRKhWwx31Jwyf7m9rN1CMjqZ/full.jpg
Voor het deel linksboven wat tussen de slang zit heb ik nu wat anders gemaakt, een soort van reservoir. wat aan de radiator vast zit. Moest hem tenslotte ergens kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 00:48

JoSchaap

Had a life, got a modem..

even als totale leek op het gebied van koeling zonder pomp, gebruik je nu de warmte van de cpu (water laten koken) om een waterflow op gang te krijgen? :)

en wat voor temperaturen haal je hier nu uit? :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

_ferry_ schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:34:
Wat zijn jullie ervaringen met de push-in koppelingen?
Ik gebruik die dingen echt al jaren, meerdere mods, maar ook zitten ze in de werkplaats op de perslucht leiding. Prima. Makkelijk, snel, lekvrij.

Maar ik ben nu bezig om de CPU van mijn HTPC te waterkoelen, zonder pomp, alleen een passieve radiator en koelblok. En merk dat er gauw water via de koppelingen kan lekken zodra je de slangen een beetje heen en weer beweegt. Erg slecht. Het systeem kan prima afdichten, maar het lijkt wel of de rubbers te ruim zijn of de slang te dun (gewoon 10mm slang, dunste deel was 9,6mm.) Komt nou niet betrouwbaar over.

Plaatje voor het idee:
[afbeelding]
Voor het deel linksboven wat tussen de slang zit heb ik nu wat anders gemaakt, een soort van reservoir. wat aan de radiator vast zit. Moest hem tenslotte ergens kunnen vullen.
push in moet gebeuren met een vaste tube, en niet met een flexibele slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JoSchaap schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:52:
even als totale leek op het gebied van koeling zonder pomp, gebruik je nu de warmte van de cpu (water laten koken) om een waterflow op gang te krijgen? :)

en wat voor temperaturen haal je hier nu uit? :)
Klopt, warm water stijgt op.
CPU werd onder Orthos niet warmer dan 63 graden, toen kwam de flow op gang blijkbaar, en bleef het op 60 graden hangen. Het betreft een Intel G1610. Dus ja, warmer dan normaal met waterkoeling, maar wel 100% stil :) En een waterpomp zou het opgenomen vermogen aanzienlijk verhogen. Nu zit hij Idle op zo'n 20 watt namelijk. Daarna heb ik het CPU blok uit elkaar gehaald, de binnenzijde uitgefreesd, en de aansluiting aangepast. De inlet komt nu direct boven het koper oppervlak uit, water warmt daar op, en heeft dan een kamer van 8mm hoog waarin het op kan stijgen. Zodoende zal de flow waarschijnlijk toenemen, en de temperatuur weer wat dalen. Best grappig om tijdens de test te constateren dat de inlet gewoon op kamertemperatuur is en de outlet lekker warm.
Fordox schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:07:
[...]

push in moet gebeuren met een vaste tube, en niet met een flexibele slang.
UIteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Passief is helemaal degelijk te doen, het water in je loop zonder flow met als enigst warmte afgiftepunt in de loop je waterblock zal niet schrikbarend opwarmen tot een temp wat je cpu fabricant opgeeft als uiterste max. en je cpu vooral ook nooit zo heet zal worden tot het uiterste punt wier je cpu merk opgeeft..

Knelkoppelingen, als je bij slang moties een lek krijgt zit daarmee iets niet goed, of je setup zit al zo lang dat je rubbers zijn vergaan ozid.

Jullie waren weer te snel met gelijktijdig typen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Fordox schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:31:
[...]

juist niet met een waterval.

je krijgt die bubbels er wel uit als je die waterval eruit haalt, oftewel je moet je res meer vullen.
de waterval zorgt voor bubbeltjes.
Die waterval is ook gewoon een grote bel, als je flowrate wat hoger ligt verdwijnt die vanzelf wel. Maar idd zolang die grote bel niet weg is zullen er kleintjes bij blijven komen.
_ferry_ schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:34:

Dat beschrijft precies mijn ervaring met push in fittings. Ik had in het verleden (~9 jaar geleden) een budget setup met push in fittings en als je ook maar naar een slang keek dan begon het al te lekken. Het werkte verder wel als je er niet aankwam, maar op een gegeven moment is het blijkbaar toch gaan lekken. Het resultaat was een dood mobo en een verkleurde videokaart :9.

Over het algemeen kun je push in het beste vermijden tenzij je erg harde tubing, acrylic of koper gebruikt imo.

[ Voor 52% gewijzigd door meddle op 25-06-2013 10:44 ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was zeker met met die tt-bigwater set met van die knelkoppelings dingen ook, hoeft dus niet rubberdroogte tezijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:53

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

*knip, edit*

Nvm, push/pull wel gewoon met 2 schroeven op elke fan. Should do the trick.

[ Voor 76% gewijzigd door Mu.siQ op 25-06-2013 11:05 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:39
Ik heb nog wat vragen.
Zijn er hier mensen die iets in de waterloop hebben tegen overdruk?
Ik kan me namelijk voorstellen dat als het water normaal 15 graden is, en het word opgestookt naar 60 graden dat er een hogere druk komt in de loop ivm het groter worden van het water. En als ik het zo zie zit bij de meeste mensen alles luchtdicht.?

Verder heb ik nog een aantal rechte fittingen nodig (8/10mm 1/4).
Ik had 10 stuks bij aquatuning besteld, maar ik kom er nu achter dat ik 8/10mm 1/8 fittingen heb besteld...
Aangezien er in V&A niet veel staat atm, wil ik even stiekem hier vragen of er mensen zijn die 8/10mm 1/4 rechte fittingen overhebben? (ik heb nu overigens ook 10x 8/10mm 1/8 fittingen over.)
Pagina: 1 ... 33 ... 67 Laatste