Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Die 2 graden kan ook een betere mount zijn :)

Mijn temps nagenoeg gelijk met m'n oudje de XSPC RASA en een 2600K op 4.6Ghz (45*103)
Ik heb ook zitten twijfelen om een supremacy te nemen. Toch maar niet gedaan. omdat die m4 heeft en momenteel een m3 backplate gemonteerd zit.. Te lui om mobo en heel de meuk te verwijderen :P

Voordeel van de supremacy is dat het een lekker HF blokje is, dan heb je nog aardig wat hoofdruimte met je flow. Bij de rasa is dat een stuk minder.
Dan maar meer druk erop (Twee 355's in serie 8) )

Is lappen dan niets voor je als elke graden telt.
Destijds gedaan met m'n i7 920. Dat scheelde 10 Graden onder load. (toen nog op luchtkoeling)

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 08-03-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 16:05
Ik ben zeer blij met m'n Supremacy, erg mooi blok :)
(is ook wel m'n eerste blok, dus dat is makkelijk XD )

Maar volgens mij maakt het geen moer uit, als je de pompen in serie zet :/
Dat werd ons in ieder geval bij het energie project geleerd (o.a. druk, stromings tabellen, hitte transmissie etc. bij werktuigbouwkunde)

Iig snelheid blijft hetzelfde en volgens mij veranderde er ook bij de druk weinig, al vraag ik me af of ik me dat wel goed herinner :/
Zou het eens moeten opzoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

De mount van mn Supreme HF was goed/zeer goed.. Heb het blok in totaal een keer of 5-10 opnieuw gemount in al de tijd dat ik m gehad heb en dit was een van de beste mounts.. En nu met de Supremacy in 2x mounten al 2c minder :).

Lappen is op zich leuk, maar ik wil binnen afzienbare tijd een 3770K gaan halen en een gelapte CPU verkoopt minder goed door dan een niet gelapte, dus daar ga ik nog maar even niet aan beginnen.

Pompjes in serie zetten heeft zeker wel effect. Er zijn wel testjes op internet te vinden die dit bevestigen. (volgens mij bij martinsliquidlab oid).

[ Voor 4% gewijzigd door faust2016 op 08-03-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Pompen in serie heeft wel nut.

Serie => De flow blijft hetzelfde alleen je opvoerhoogte / druk wordt verdubbelt.
Afbeeldingslocatie: http://cbs.grundfos.com/CBS_Master/lexica/images/image_files/Pumps_in_series.jpg

Parallel => Twee keer zoveel flow, maar blijft de opvoerhoogte gelijk.Afbeeldingslocatie: http://cbs.grundfos.com/CBS_Master/lexica/images/image_files/Pumps_in_parallel.jpg

Aangezien m'n rasa aardig wat restrictie heeft en m'n flow meer als voldoende is, staan de pompen in serie om meer druk te krijgen. Dan wordt het water er alsnog doorheen geperst. ;)
Mooie bijzaak is dat er altijd een pomp backup draait. Mocht er 1 uitvallen, dat blijft de andere draaien.

@Faust idd gelapt spul verkoopt moeilijk en je garantie vervalt gelijk.

Edit : ooowww plaatjes zijn wel erg groot ...

[ Voor 12% gewijzigd door mukkel op 08-03-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, heb eigenlijk zin om morgen naar CD-romland breda te gaan, heb daar onderhand al redelijk wat spullen gekocht en die EK schroef fittingen zijn er ook goedkoper dan bij High-flow :/
Ik erger me mentaal toch enigszins aan die klemmen die er nu op zitten :/

Zou het nodig zijn de buizen wat in te korten, in verband met het profiel dat die klemmen achterlaten (je moet ze toch redelijk hard aandraaien en ze laten dus een afdruk achter....)

Moet ook op zoek naar een zakje/doosje afsluitringen, altijd handig om te hebben :)

Oh, en ik heb mogelijk een oplossing voor m'n res probleem, als ik hem horizontaal zet worden de bubbels ook niet in de pomp gezogen, mogelijk moet ik de buizen dus daar iets in korten en dan ga ik hem horizontaal in de front bay hangen
) : P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
CD-romland, leuke zaak :) Daar haal ik ook redelijk vaak spullen.

Ze hebben inderdaad wat basic water spul. Let er wel op dat het alleen 10mm / 3/8"
(Je kunt ook ander spul kopen, maar dat moet je dan via sales vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, crap.... dat is minder :/
Waarom geven ze dat dan niet aan ??
Want ik kijk in eerste instantie dus naar de verkeerde afmetingen..... Als ze er gewoon bij zetten : 3/8 buis. Dan snapt iedereen het :/

Aan de andere kant, 3/8 knikt minder snel, toch?
(en voor de hoeveelheid water maakt het niks uit, de pomp levert een x vermogen, wat correspondeert met een y flow voor een z buis diameter...... )

Ik vermoed dat die zwarte Feser slang wel goed zal zijn, maar daar hebben ze nog maar 2 meter van :/
Is die EK slang ook nog wat? Kan daar zo 1,2,3 niet wat over vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
:) het staat er gewoon bij hoor

EK block G1/4 13-10mm - black ect.
13mm buiten diameter / 10mm binnen diameter => 3/8"

Het maakt opzich niets uit of je 3/8" of een 1/2" hebt.
3/8" is wat makkelijker qua gebruik, bochten leggen ect.

Ik weet dat het laat is maar ze hebben 5 meter zwart liggen ;)
Die feser gaat per 2,5 meter. Ligt aan feser zelf, die levert een bundeltje.

• Speciale slang geschikt voor waterkoelingsystemen
• Diameter binnenzijde (ID): 10 mm
• Diameter buitenzijde (OD): 13 mm
• Lengte: 2.5 meter
• Kleur: zwart

2,5mtr is normaal genoeg voor een loop.

[ Voor 7% gewijzigd door mukkel op 08-03-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, de wand dikte van m'n Tyron E1000 (of hoe het ook mag heten) 1/2 3/4 buis is +/- 3 [mm].
Van de Feser zou het dus 1,5 [mm] zijn....
En die knikken echt minder snel :?
Andere "nadeel" van 3/8 1/2 is, dat er minder keuze is in fittingen :/

Darned decisions.......
Er is gewoon weg een stemmentje in m'n hoofd dat zegt: Blijf bij bij 1/2 3/4.

Offtopic.

Yay, LinX 5 uur run 8)
24/7 is in principe binnen, heb echter wel wat terug moeten klokken.... deze cpu houd gewoon echt niet van 4.2 Ghz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Een dikkere wanddikte wil nog niets zeggen over over het knikken.
Soepelheid/materiaal tellen harder mee

3/4 buiten als diameter is gewoon erg dik dat is ruim 19mm ..
Zelf heb ik 1/2" met een buiten diameter van 17mm. Dat scheelt ook al 1mm in wanddikte vergeleken met de jouwe. Ik heb ooit eens per ongeluk ook 19mm besteld.. darn dat was geen porum.

Tevens is 3/8" slang dunner, dus je hebt ook minder wanddikte nodig.
Een ande voordeel van 3/8" is dat het goedkoper is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mukkel op 09-03-2013 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het is inderdaad zo dat het me m'n kop niet zou kosten :/
16 euro +/- voor de buis (neem maar 5 meter, 2,5 heb ik geen vertrouwen in... misschien wil ik dingen verplaatsen wat oid :s )

En dan 10 fittingen in verschillende kleuren.
Wil er 2 nickel's voor het cpu blok (nickel nickel)
en dan 8 zwarte voor de rest van de loop (zwarte onderdelen)
á 39.50

dus iets van 55.50.
Mhe, kan het proberen. (als ik voor 1/2 formaat ga, dan is het gelijk 80 euro oid :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat je wel lukken den kick, je buis, darm, tube, slang een paar keer om je kast wikkelen als je veel aan de meters in huisch haalt.

Zelf ben ik een vervent Tygon 1/2 3/4 od achtige en wat betreft de fittingen, bitsP is voor de money'er wat zegt er baadt bij te hebben gevonden in de trant welke tot een uitermate bling-factor word gerekend.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:53
Als ik een HD4870 ga koelen met alleen een GPU-koeler, heb ik dan genoeg aan zoiets: http://dx.com/p/aluminum-...-w-type-8-piece-set-35816 voor de VRM en RAM chipjes? Ze zijn ongeveer even groot als de heatsinks die bijv. Koolance verkoopt voor zulke koelers. Overigens komen ze niet met clipjes maar met thermal-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ram chipjes gaat makkelijk, die worden niet echt warm.
VRM's wel, even een fan richting je koelblokken richten, dan moet het wel lukken.
4870's kunnen aardig wat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
mukkel schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:24:
Ram chipjes gaat makkelijk, die worden niet echt warm.
VRM's wel, even een fan richting je koelblokken richten, dan moet het wel lukken.
4870's kunnen aardig wat hebben
Mja precies, dat dacht ik ook al. En er moet toch wel een fan op staan, om een beetje airflow in de kast te behouden voor mobo/hdd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:39
Ik wil mijn Thermaltake Shark om gaan bouwen naar watercooling.
Maar ik zit nog met wat vraagjes.

Op dit moment heb ik nog een 360 radiator liggen van 18mm dik (buitenkant 30mm, radiator zelf 18mm).
Ik vroeg mij af of dit genoeg koeling bied voor een Q6600@3.2GHz en een GTX580 phantom (en eventueel X48 chipset cooler)
Radiator en blokken zijn allemaal koper.

[ Voor 5% gewijzigd door MetalMarty op 17-03-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Moet genoeg zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 15:39
Okey, dat is mooi om te horen :).
Maakt het overigens nog veel uit of ik aan 1 kant fans monteer, of aan beide kanten? (push, of push/pull)
Het idee was om de radiator aan de bovenkant te monteren, met de fans in de kast, die de warme lucht naar boven door de radiator, uit de kast drukken. Dit om ook (een beetje) gebruik te maken van het feit dat warme lucht opsteigt.

Ook wil ik eigenlijk een waterblokje hebben om mijn X48 NB te koelen (deze word mega heet bij een overclock). Het probleem hiervan is dat de blokjes lastig te vinden zijn.

Ik zit er aan te denken om wellicht zelf een waterblock voor NB te maken.
Maar hier loop ik tegen het probleem aan dat SB, NB en mosfet blokjes volgens mij aan elkaar zitten.
Wat zou hier handig zijn, NB blokje los maken van SB en mosfet, waterblock maken, en weer vast solderen. Of los laten?

Ik heb overigens een Asus P5e Deluxe
Afbeeldingslocatie: http://www.productwiki.com/upload/images/asus_p5e_deluxe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Klopt die dingen worden aardig heet bij de P5 serie.
Zelf maken zou je kunnen proberen.

Of monteer er een kleine fan op van rond de 35 / 40mm.
Dat is wat eenvoudiger :)

Zelf heb ik hier op elke rad gewoon fans aan een kant.
Alles uit m'n kast blazend ivm stof.
Ik heb 2 rads met push en eentje met pull.
Kan kan ietsje schelen, maar niet echt veel. Daartegen over heb je dan 6 fans ipv 3.
Is wat onhandiger qua bedrading en maakt meestal meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

MetalMarty schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:45:
Maakt het overigens nog veel uit of ik aan 1 kant fans monteer, of aan beide kanten? (push, of push/pull)
Het idee was om de radiator aan de bovenkant te monteren, met de fans in de kast, die de warme lucht naar boven door de radiator, uit de kast drukken. Dit om ook (een beetje) gebruik te maken van het feit dat warme lucht opsteigt.

Ook wil ik eigenlijk een waterblokje hebben om mijn X48 NB te koelen (deze word mega heet bij een overclock). Het probleem hiervan is dat de blokjes lastig te vinden zijn.

Maar hier loop ik tegen het probleem aan dat SB, NB en mosfet blokjes volgens mij aan elkaar zitten.
Wat zou hier handig zijn, NB blokje los maken van SB en mosfet, waterblock maken, en weer vast solderen. Of los laten?

[afbeelding]
als je heatpipes doorknipt, werken ze niet meer ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Yay, m'n desktop werkt weer :)
Heb twee bitspower rotary 90* 1/2 compressie fittingen gekocht, mijn god wat zijn die krengen duur, maar wat ziet het er goed uit.....
Zijn EK fittingen ook goed, of is BP gewoon veel beter (wat ik helaas wel verwacht...)?
Edit. Hmm, die monsoon fittingen zien er ook mooi uit :s (en voor 6 betaal je de helft van 6 BP fittingen )

[ Voor 17% gewijzigd door DCG909 op 30-03-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Wat bedoel je met beter :), als het eenmaal zit dan zit het
Er zal vast wel iets verschil zitten in kwalliteit en afwerking, maar je zult ook veel voor het merk zelf betalen. Zoals alles.

Zelf blijf ik hangen bij pillaar fittingen.
Easy, simple and cheap. Het ziet er niet zo gelikt uit, maarja.
Ik kijk voorals nog vaker naar m'n beeldscherm als in m'n kast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pilaar fittingen kunnen er zeker wel mooi uit zien... in mijn ogen dan ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J3EPe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
3/8 opgewarmt en gerekt naar 1/2?
Dat ziet er wel nice uit ja :)

Zelf durf ik het niet aan zo zonder klem. Ik had tijdens het spoelen ook alles snel zonder klemmen op het aanrecht liggen. Slangen zaten ook strak op de fitting (dacht ik).
Hoor ik tijdens het TV kijken. * flopf. pssssssssssssss!! *
En ja hoor ik kon dwijlen :P Moet er niet aan denken dat zoiets losschiet in m'n PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is idd 3/8-5/8 slang over 1/2 fittingen, eraf schieten doet dat niet zomaar.
Het zit zo strak dat je best wat kracht moet zetten en wrikken om de slang er weer af te krijgen.

Deze slang hoefde ik niet te verwarmen, dit is Tygon E1000 en die is elastisch genoeg om over de fitting heen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik heb ook mijn 3/8" slang over mijn mcp655 pomp heen geschoven (volgens mij ook 1/2"met nog een randje).
zit echt superstrak. een tiewrap of slangklem vond ik zelfs te overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 14:11
Iemand tips hoe je een 360 radiator aan de bovenkant van een Corsair 800D vast krijgt (en ook hoe je de fans er aan schroeft)? Met welke schroeven? Ik heb nu een rad waar alleen de schroeven voor fans bij zitten, hoe zorg ik ervoor dat ik dit keer niet door het beveiligingsplaatje heen ga? Alvast bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Gaan de fans aan de onderkant of aan de bovenkant?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Boefmans schreef op zondag 31 maart 2013 @ 19:33:
Gaan de fans aan de onderkant of aan de bovenkant?
Fans onder, rad binnen de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
mukkel schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:42:
3/8 opgewarmt en gerekt naar 1/2?
Dat ziet er wel nice uit ja :)

Zelf durf ik het niet aan zo zonder klem. Ik had tijdens het spoelen ook alles snel zonder klemmen op het aanrecht liggen. Slangen zaten ook strak op de fitting (dacht ik).
Hoor ik tijdens het TV kijken. * flopf. pssssssssssssss!! *
En ja hoor ik kon dwijlen :P Moet er niet aan denken dat zoiets losschiet in m'n PC.
Zoiets had ik ook de tweede keer dat ik problemen had met mijn loop (eerste keer opbouwen).
Klemmen niet strak genoeg en het ging ook lekken.....
Nu is het inbouwen ook een redelijk simpel klusje geworden, alleen vullen en leeg laten lopen is nog een opgave :/

(hmm, als ik het me goed herinner gebruikte Player-X snelkoppelingen en een jerrycan met een stofzuiger (als het iemand anders was, sorry). misschien dat ik eens een soortgelijk systeempje op moet zetten :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
DCG909 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:12:
(hmm, als ik het me goed herinner gebruikte Player-X snelkoppelingen en een jerrycan met een stofzuiger.

Misschien dat ik eens een soortgelijk systeempje op moet zetten :/ )
Ja dat was ik, en kan het zeker adviseren maakt je jaarlijkse waterverversing een stuk makkelijker, en alles wat je nodig hebt, is:
  • 2x male + female lek vrije snelkoppelingen.
  • 1 meter slang of zo.
  • paneeldoorvoer.
  • Redelijk stevige jerrycan. (moet tegen de vacuüm van de stofzuiger kunnen)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yrl8gfnso83ygjtZoiZ1xDYm/medium.jpg

Heb ook een slang aan de binnenkant zitten, heb daar gaatjes ingeboord zodat het water naar beneden word gericht, maar is niet echt noodzakelijk.

Als mijn systeem leeg is, leeg ik de jerrycan, zet hem weer op de grond en hang de stofzuigerslang over een stoel weer in de jerrycan, en laat ik hem nog een extra 5 min zuigen zodat hij echt goed leeg is.

Dan vul ik het systeem weer op met ongeveer 50/50 schoonmaakazijn en water, en stress ik mijn systeem voor een uurtje, en daar na flush ik het systeem 2x met demi water, voor ik het weer opvul met mijn pre-mix koelvloeistof.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 09:10
tobitronics schreef op zondag 31 maart 2013 @ 19:31:
Iemand tips hoe je een 360 radiator aan de bovenkant van een Corsair 800D vast krijgt (en ook hoe je de fans er aan schroeft)? Met welke schroeven? Ik heb nu een rad waar alleen de schroeven voor fans bij zitten, hoe zorg ik ervoor dat ik dit keer niet door het beveiligingsplaatje heen ga? Alvast bedankt voor de tips :)
Ik heb hier een 800D met een RX360 met aan beide kanten fans, ik heb gewoon (bijgeleverde?) lange schroeven die door de bovenkant, door de fans de radiator in gaan. Heb er zelfs maar een stuk of 6 inzitten ipv 12 (4x3) en dat gaat al 1+ jaar prima.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Als je geen fans wilt aan de bovenkant, kan je bij een ijzerhandel M4 of welk schroefdraad er in je rad zit, boutjes halen van 5mm lang of zo.

Mooiste is, als je zwarte inbus boutjes gebruikt met zwarte (borg) ringetjes.

Als je niet kan wachten tot de winkels open zijn, kan je tijdelijk ijzerdraad of zo gebruiken, om je rad op te hangen, en ze dan later vervangen voor (inbus) boutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Precies. Overweeg je geen push pull of geen ruimte?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 16:30
MetalMarty schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:45:

[afbeelding]
Je kan ook op deze manier een chipset blokje op de bestaande heatsink monteren.
http://v1.overclex.net/data/images/news/maximus8B.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Boefmans schreef op maandag 01 april 2013 @ 08:41:
Precies. Overweeg je geen push pull of geen ruimte?
Ik overweeg gewoon geen pushpull, koop ik wel nieuwe schroeven als ik toch voor pushpull ga. Maar bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2024
Welke watercooler raden jullie mij aan voor rond de 100 euro , iets meer of minder kan ook. Wat belangrijk is:.geen belachelijk veel geluid met stock fans. Als goedkope water koeler mét andere fans ook eem goede optie is hoor ik het graag. Ik ga btw nie absurd erg overclocken. Estetiek speelt ook een grote rol voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Burakius schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:14:
Welke watercooler raden jullie mij aan voor rond de 100 euro
Geen voor dat geld ben je beter af met een gewone goede heatpipe koeler.

De be quiet! Dark Rock Pro 2 is mijn eerste keuze, en de Noctua NH-D14 is een hele goede tweede.

Wil je perse goedkope kant en klare waterkoeling, dan zijn deze twee eigenlijk de enige goede alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:13
player-x schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:37:
[...]

Geen voor dat geld ben je beter af met een gewone goede heatpipe koeler.

De be quiet! Dark Rock Pro 2 is mijn eerste keuze, en de Noctua NH-D14 is een hele goede tweede.

Wil je perse goedkope kant en klare waterkoeling, dan zijn deze twee eigenlijk de enige goede alternatief.
Zo'n beetje alle closed-loop waterkoeling sets van de laatste generatie presteren beter dan iets als een NH-D14, zie deze chart. De NH-D14 zit er dan wel niet bij, maar wel de Silver Arrow Extreme die nog een stukje beter is (ik gok zo'n 3-5 graden koeler). Maar koelers als de Swiftech H220 of de Thermaltake Water 2.0 presteren aanzienlijk beter dan de Silver Arrow. Ook de H100i doet het marginaal beter.
Ja, ze kosten flink wat meer dan een NH-D14 maar ze presteren ook beter.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Heb gehoord dat die van swifttech pas na vervangen van fans een goed ding is:0

P.s.

Betekent dus dat ik nf-12's mot aanschaffen...

[ Voor 27% gewijzigd door Burakius op 04-04-2013 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:08:
Zo'n beetje alle closed-loop waterkoeling sets van de laatste generatie presteren beter dan iets als een NH-D14
Ja en nee, ja ze presteren beter, en nee want ze maken daarbij ook meer geluid als ze het doen.(iig met stok fans)
De Swiftech is niet eens te koop in NL, en de water 2.0 extreem is zekker een goede keuze, maar wederom duidelijk beter hoorbaar dan de NH-D14 en Dark Rock 2.

Je loopt appels met peren te vergelijken, want winnen als je tegelijk meer geluid maakt is niet echt winnen..
maar wel de Silver Arrow Extreme die nog een stukje beter
De eerste websites die ik vind, zegt dat de NH-D14 minder presteert, maar de NH-D14 dat wel op een veel lager geluidsniveau doet.

Want beter presteren zegt mij niet veel, als de eerste website die ik zie, die ze vergelijkt een geluidsniveau verschil laat zien van 22db, dat is vals spellen, dat is net zo iets als steroids gebruiken!

Ben zelf een extreme waterkoeler, maar als je vergelijkingen maakt tussen water en lucht, moet je wel een eerlijk vergelijk maken tussen ze.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 04-04-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Nou, jij noemt eerlijk vergelijk de koelers zo testen zoals ze "out of the box" zijn, een ander noemt eerlijk vergelijken door zoveel mogelijk variabelen gelijk te trekken (b.v. door dezelfde fans te gebruiken). Aangezien het vervangen van fans als mogelijkheid werd gegeven door Burakius denk ik dat die chart best relevant is.

En de Water 2.0 is echt niet duidelijk beter hoorbaar, het scheelt vrijwel niets. Volgens jouw 1e link produceert de Water 2.0 maximaal 53dBA, jou 2e link geeft aan dat de NH-D14 maximaal 51dBA geeft. Dit doet niets af aan de NH-D14, wat gewoon een top koeler is (heb hem zelf ook in mn server hangen), maar geeft eerder aan dat de Water 2.0 gewoon erg goed is.

Waterkoeling is altijd duurder, maar sommigen willen het liever vanwege looks of betere topend performance. Ook formaat kan een reden zijn, beesten als een NH-D14 of Silver Arrow zijn niet bepaald klein en passen niet in elke kast (de meeste ATX sized van tegenwoordig wel). Grootste probleem met grote luchtkoelers vind ik problemen met RAM. Low profile RAM is geen probleem, maar met dingen als Corsair Vengeance gaat het echt niet werken.
Is stilte van belang en houd je de kosten liefst laag (wat heet), neem een NH-D14. Vind je de looks en de iets betere performance van waterkoeling tegen een hogere prijs de betere keuze, kies dan daarvoor.

@Burakius: Noctua NF-F12's zijn heus niet de enige en ook niet per definitie de beste radiator fans, ze zijn wel zeer goed en bestaan al een hele tijd. Mocht je voor een waterkoeling kit kiezen zijn er genoeg andere fan opties, zoals Corsair SP120 (Quiet of Performance), Zalman ZM-SF3, Gelid Solution Wings, Scythe Gentle Typhoon en nog vele anderen. De Corsairs presteren zelfs iets beter dan de Noctua's en zijn net zo stil/stiller en (imo) minder lelijk. Daarbij zijn die te koop in twinpacks, wat in prijs best wat kan schelen (2 Corsairs kost ongeveer evenveel als 1 Noctua). De Zalman en Gelid Wings gebruik ik zelf. De Zalman zien er geweldig uit en zijn ook zeer stil, Gelid Wings hebben een hogere max RPM en zijn ook wat luidruchtiger.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
player-x schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:46:

[...]

De Swiftech is niet eens te koop in NL, en de water 2.0 extreem is zekker een goede keuze, maar wederom duidelijk beter hoorbaar dan de NH-D14 en Dark Rock 2.

Je loopt appels met peren te vergelijken, want winnen als je tegelijk meer geluid maakt is niet echt winnen..

[...]
De Swiftech H220 is wel te koop in Nederland. Kijk maar eens op de highflow site.

Ik ben zelf erg te spreken over GT-AP15 icm met mijn clc setjes die ik heb gehad en nu op mijn Thermochill PA120.2. Daar mijn aquaero 4 is overleden ga ik weer terug naar een kaze master II, maar dan kan eindelijk gaan testen wat het beste is wat betreft koelvermogen vs noise. Daar ik geen echte DB meter heb, zal ik wel mijn subjectieve meningen hier even delen in de komende weken.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizzy op 04-04-2013 09:58 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Gewoon veel rad. oppervlakte kweken, je fans op standje minimaal en je pompjes op 7V, dat is onhoorbaar.
Kan geen luchtkoeler tegen op :) Qua prestatie en geluid.

De NAS aan de anderekant van de kamer maakt meer geluid.
En als geluid echt zo'n punt is, dan kun je altijd nog werken met dempings matten.

[ Voor 4% gewijzigd door mukkel op 04-04-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:44:
Nou, jij noemt eerlijk vergelijk de koelers zo testen zoals ze "out of the box" zijn, een ander noemt eerlijk vergelijken door zoveel mogelijk variabelen gelijk te trekken (b.v. door dezelfde fans te gebruiken). Aangezien het vervangen van fans als mogelijkheid werd gegeven door Burakius denk ik dat die chart best relevant is.

En de Water 2.0 is echt niet duidelijk beter hoorbaar, het scheelt vrijwel niets. Volgens jouw 1e link produceert de Water 2.0 maximaal 53dBA, jou 2e link geeft aan dat de NH-D14 maximaal 51dBA geeft. Dit doet niets af aan de NH-D14, wat gewoon een top koeler is (heb hem zelf ook in mn server hangen), maar geeft eerder aan dat de Water 2.0 gewoon erg goed is.

Waterkoeling is altijd duurder, maar sommigen willen het liever vanwege looks of betere topend performance. Ook formaat kan een reden zijn, beesten als een NH-D14 of Silver Arrow zijn niet bepaald klein en passen niet in elke kast (de meeste ATX sized van tegenwoordig wel). Grootste probleem met grote luchtkoelers vind ik problemen met RAM. Low profile RAM is geen probleem, maar met dingen als Corsair Vengeance gaat het echt niet werken.
Is stilte van belang en houd je de kosten liefst laag (wat heet), neem een NH-D14. Vind je de looks en de iets betere performance van waterkoeling tegen een hogere prijs de betere keuze, kies dan daarvoor.

@Burakius: Noctua NF-F12's zijn heus niet de enige en ook niet per definitie de beste radiator fans, ze zijn wel zeer goed en bestaan al een hele tijd. Mocht je voor een waterkoeling kit kiezen zijn er genoeg andere fan opties, zoals Corsair SP120 (Quiet of Performance), Zalman ZM-SF3, Gelid Solution Wings, Scythe Gentle Typhoon en nog vele anderen. De Corsairs presteren zelfs iets beter dan de Noctua's en zijn net zo stil/stiller en (imo) minder lelijk. Daarbij zijn die te koop in twinpacks, wat in prijs best wat kan schelen (2 Corsairs kost ongeveer evenveel als 1 Noctua). De Zalman en Gelid Wings gebruik ik zelf. De Zalman zien er geweldig uit en zijn ook zeer stil, Gelid Wings hebben een hogere max RPM en zijn ook wat luidruchtiger.
Erg bedankt voor deze hele goede feedback. Looks zijn inderdaad erg belangrijk voor me. Zijn er benchmarks vior cpu temps en db wat betreft corsair sp140/120 quiet én performance?

Ten slotte: past de h110 in mijn nzxt switch 810? Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Tom van Overclock3D heeft een review van de Corsair fans, waar ook een vergelijking wordt gemaakt met de Noctua fans.

Wat betreft de case/H110: als ik me niet vergis heeft de Switch 810 bovenin plaats voor 3x120 of 3x140mm. Ik weet alleen niet of de afstanden voor de schroefgaten bij de 140mm fan gaten correct zijn voor een H110. Dit zul je even moeten nazoeken.
Maar let op: de H110 gebruikt 140mm fans en er zijn zover ik weet geen 140mm Corsair SP fans, alleen 140mm Corsair AF fans. Ze staan in ieder geval niet op hun website. Deze zijn echter bedoeld voor AirFlow (AF) in je case, niet voor op radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Dik balen dus., dan maar 120 mm fans in de h110 zettrn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Burakius schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:39:
Dik balen dus., dan maar 120 mm fans in de h110 zettrn :/
Denk niet dat je 120mm fans op een H110 kunt plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Moi_in_actie schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:16:
[...]

Denk niet dat je 120mm fans op een H110 kunt plaatsen ;)
Nou ik ga gewoon die h110 nemen en dan maar kijken hoe het gaat op stock. En daarna maar kijken of ik noctuas neem. Of dat er misschien sp140's uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Past de h110 wel in mijn nzxt switch 810?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Burakius schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:54:
Past de h110 wel in mijn nzxt switch 810?
http://bit.ly/10f61sy

Doe zelf eerst eens moeite voordat je een vraag stelt aub }:O

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
En denk een beetje na? als een 360 rad er in past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Axon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:02:
[...]

Ik heb het al gegoogled :X , Ik kwam er niet echt uit /3

Lama zie al dat de nzxt switch 810 20mm en 15mm heeft. OO YEAH O+

[ Voor 8% gewijzigd door Burakius op 04-04-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik hoop voor je dat het niet alleen theoretisch past maar ook in de praktijk : Ik heb mijn Elysium kast moeten bijvijlen om de H110 te kunnen monteren :X

Het leuke is dus dat ze de fans op de radiateur net ietsje verder uit elkaar hebben gezet dan normaal de bedoeling is dus 1 fan past wel, maar de 2de zat een stuk naast de gaten |:(

Echt slecht van Corsair IMHO :|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
nero355 schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 03:57:
Ik hoop voor je dat het niet alleen theoretisch past maar ook in de praktijk : Ik heb mijn Elysium kast moeten bijvijlen om de H110 te kunnen monteren :X

Het leuke is dus dat ze de fans op de radiateur net ietsje verder uit elkaar hebben gezet dan normaal de bedoeling is dus 1 fan past wel, maar de 2de zat een stuk naast de gaten |:(

Echt slecht van Corsair IMHO :|
Ja ik zou willen dat er ergens gewoon een lijst staat, maar het is erg moeilijk te vinden kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Axon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:02:
[...]

is dit een rage tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Nee hoor, ik werd net gebeld door 1996 of we de "Let me google that for you" linkjes terug willen geven.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar je kan makkelijk 120 fans op een 140 rad zetten, maar je moet een adapter hebben :/
Het plaatsen in de kast is weer een heel ander verhaal -.-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
Ik zit voor mijn volgende pc build te denken aan een setje waterkooling

Ik tijfel nu nog tussen:
corsair H110 (plug n play en geen onderhoud)
EK H30 hfx240 (mogelijkheid om later GPU ook te koelen)

Wat mij nu het meeste bezighoud zijn twee zaken:
-hoelang blijven die pompjes werken?
-wat is de geluidproductie van die pompjes ik kan heel slecht tegen vage geluiden dus als ik ergens niet op zit te wachten is het een extra zoem in mijn kast :P

Komt trouwens ook een nieuwe kast, ik denk dat dit de fractal R4 gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 06-04-2013 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
- Hoelang de meeste houden 50.000uur aan :) lang zat lijkt me. (ligt ook aan je onderhoud)
- De pompjes zijn meestal stiller als een fan / luchtkoeler.
Je zult je dus eerder ergeren aan de fans dan aan je pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
Standaard zie ik als reactie op de vraag "welke rad heb ik nodig voor een GPU+CPU loop?" het antwoord "Minimaal 360mm" Sommige gaan zelfs richting de 360+240 of 2x360. Ik merk dat dit vooral op Engelstalige fora het geval is. Ik wil mijn ervaring delen...

Ik draai een enkele 120mm rad (XSPC RX120) op een CPU+GPU loop. De gekoelde hardware is een AMD1055T met een HD4870-1GB. Er zit 1 fan op de radiator (push) op 5 volt, daarnaast heb ik nog 1 casefan op 5 volt die de VRMs/north+southbridge koel houdt.

Na een +/-uur lang furmark+prime te hebben gedraait komt de temp op de GPU+CPU niet boven de 50 graden uit, de temps bereiken dus na een tijdje een bovengrens. Tijdens een aantal uur gamen komt de temp niet eens in de buurt van de 50 graden :) Even ter vergelijking: Standaard werd de CPU +/- 60 graden en de GPU 90 graden. En dan zat je naast een stofzuiger :P

Uiteraard kan dit nog koeler met een 360 rad, maar ik wou even aangeven dat dit geen vereiste is. De PC blijft "koel" en is fluisterstil, kortom; voldoet compleet aan mijn eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je hebt gelijk, maar de XSPC RX120 is dan ook wel een hele goede koeler, en daarnaast heeft de 4870 maar een TDP van "maar'' 160W.

Zelf adviseer ik altijd minimaal 120x240 rad van minimaal 45mm maar bij voorkeur 60mm als het past.

Maar zo als met alle radiators, meer is beter, en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar 120x360x60mm of 140x280/420x60mm, daar je dan voorbereid bent op een zwaar overgeklokte CPU + GPU(s), daar ik SLI en CF altijd als een mogelijke upgrade alternatief zie voor de meeste mensen die aan waterkoeling doen.

Daar de meerprijs van een groter rad bijna nihil is op de rest van de waterkoelingscomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Tis wel een RX de dikke 60mm :) dit koelt ook weer beter dan de normale 35mm versie.
Toch blijft voor een GPU/CPU een enkele 120mm aardig krap. (imo)

Natuurlijk zou het kunnen.
Maar de meeste die op water lopen hebben aardige setups met een OC.

Even ter vergelijking een enkele 4870 trekt max 150W terwijl bv de 7950 de 200W trekt.
Of een GTX570 tegen de 250W kruipt. En de 6990 boven de 300-350W zit.
Ook met OC-en kun je het verbruik van een CPu/ flink omhoog krikken. 50-60%

Erg afhankelijk van de componenten en gebruiker : )
Wat voor jou werkt, kan misschien bij een ander niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mukkel op 08-04-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
mukkel schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:15:
Erg afhankelijk van de componenten en gebruiker : )
Wat voor jou werkt, kan misschien bij een ander niet.
Klopt, ik ben me er ook van bewust dat ik geen super-highend spul heb. Ook probeer ik niet iedereen aan te raden dit te doen. Ik wou alleen vertellen dat dit ook "werkt" en op deze manier voldoet aan mijn eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op een enkele 120mm rad kan je idd prima draaien.
Zelf heb ik een keer als test een i7 2600K en een GTX580 op een HWL Xflow (3cm) radje laten draaien en de temp waren helemaal niet zo slecht.

De gpu werd iets warmer dan met een 360 maar dat viel erg mee, de cpu kreeg het wel wat heter dan voorheen maar met een oc naar 4.2 waren de temp nog steeds te doen.

De volgende stap was een 80mm radje en toen werd het wel wat slechter met de temps ;)
Idle was te doen maar linx draaien ging niet meer zonder hele hoge temps op stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik neem binnenkort een 8 tal BP fittingen over en ik zit nu te denken om m'n rad maar andersom te zetten, De slang uit de pomp loopt niet zo mooi (zit een beetje een knik in, dat wil ik eruit hebben).

Post van het weekend oid wel foto's van de nieuwe situatie :)
(hopelijk ook mooiere dan eerst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
jaaaaa fotooooos!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Hmmm. Vorige week mijn WC schoongemaakt en het LT Supreme cpu blok kwam er zo onderuit:
Hij doet het nog wel maar ziet er niet zo super uit wel?

Afbeeldingslocatie: http://i763.photobucket.com/albums/xx279/Pepperana/th_5F5171FC-D2AE-495C-90AA-9BCBA97AD6A2-4935-0000044773D4E8A3_zpsac342af0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i763.photobucket.com/albums/xx279/Pepperana/th_3908D1D7-B18C-435C-ACEC-B980E8969E5A-4935-00000447633D2321_zps926c1642.jpg

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Lekker..... wat voor vloeistof draai je mee?
Pre-mix / kleurstof / anti corrosie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
WTF?!?
zijn de vinnen gewoon aan het desintegreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Ik heb eindelijk mijn CPU loop in bedrijf genomen. Moet zeggen het bevalt goed. Lekker stil met de GT-AP15's op 1000rpm's. Cpu blijft lekker koel ongeveer 55 graden op 4,3GHZ en 1,35volt (finetuning en degelijke oc volgt nog). De GTX 670 die wordt gekoeld door de Antec 620 wordt na een 45 minuten World of Tanks niet warmer dan 44 graden. Ook deze moet nog geoc't worden.

Bij deze wat pica's van de loop:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZY8f3C2cnyafjAgJ9cIIudMg/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CipILov0N4wBARcJGt2hz71h/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GgXLMLBPikE119PZCf2PAnsp/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z4Zdekn97ITH0Cus3McIgfEq/medium.jpg

De onderdelen gebruikt in de waterkoeling zijn:
Aquastream XT Ultra
EKWB Supreme LTX CSQ Copper Plexi
Thermochill PA120.2
Aquacomputer inline tempsensor 2X
Aquascomputer flowsensor 1X
Antec H2O 620 met Dwood bracket

[ Voor 28% gewijzigd door Gizzy op 22-04-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Pepperana schreef op woensdag 10 april 2013 @ 00:23:
Hij doet het nog wel maar ziet er niet zo super uit wel?
Oeefff, dat zie je tegenwoordig nog maar zelden in een loop.
mukkel schreef op woensdag 10 april 2013 @ 05:16:
Pre-mix / kleurstof / anti corrosie?
Meestal is het gebruik van verschillende materialen in de loop het probleem, anti corrosie middelen helpen, maar zijn zeker geen 100% bescherming tegen het probleem, ergens in de loop zit waarschijnlijk een ander materiaal dat reageert op elkaar.
DCG909 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:04:
zijn de vinnen gewoon aan het desintegreren?
Ja, en de oorzaak is galvanische corrosie, een probleem dat de eerste waterkoelers veel last van hadden, van wegen het mixen van aluminium en koper onderdelen, voordat men het probleem goed begreep.

Pepperana je zult je loop goed moeten controleren of je ergens een ander materiaal in je loop gebruikt.

Daarnaast leg het blok in schoonmaak azijn, schoonmaak azijn is een sterk genoeg zuur om alle oxidatie weg te etsen, zonder dat het, het goede materiaal zelf ook aan tast.

Zou ook je loop, een dag of twee spoelen met puur schoonmaak azijn, en dan spoelen zo als je loop normaal jaarlijks spoelt als je koelwater vervangt, oxidatie (roest) begint veel eenvoudiger als het al een start punt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
@ Gizzy strak hoor :)

Waarom heb je een losse 670 mod ipv deze in 1 loop samen met je CPU te stoppen?
Zal niet veel schelen qua warmte, maar dan zijn je VRM's wel gekoeld.

@ Playe

Inderdaad.
Voor de TS hier wat meer info over mixen van verschillende materialen.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

[ Voor 31% gewijzigd door mukkel op 10-04-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@Player-x,

Jij gebruikt toch ook enkel demi water met een nuke?
Gebruik zelf demi met een Killcoil, maar ik vraag me, nu ik dit zo zie, af of dat wel echt verstandig is.... zilver is edeler dan nikkel, koper en brons, dus in principe kunnen die dus opgevreten worden als er ook maar iets aan vervuiling in m'n loop komt waardoor het water stroom kan geleiden....
Het zal niet zo'n gigantische vaart lopen, aangezien ze niet zo'n gigantische redux reactie op zullen leveren, maar toch...

Ik heb ook al gekeken naar anti-corrosie toevoegingen, maar daar kon ik niet veel over vinden....

@Mukkel.
+3 voor de link naar dat artikel :s

Ik ga dus maar kijken of ik een offer metaal in m'n loop kan aanbrengen... (wat lastig wordt, aangezien deze aan het metaal vastgemaakt moet worden....

Waarom hebben de rad makers dit eigenlijk niet ook opgelost?
Lijkt mij dat dit toch op te lossen is? (desnoods maken ze de pijpen in een rad uit een stuk en buigen die (is moeilijker, maar dan heb je geen soldeer meer nodig wat in contact komt met je vloeistof...))

[ Voor 28% gewijzigd door DCG909 op 10-04-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
mukkel schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:51:
@ Gizzy strak hoor :)

Waarom heb je een losse 670 mod ipv deze in 1 loop samen met je CPU te stoppen?
Zal niet veel schelen qua warmte, maar dan zijn je VRM's wel gekoeld.
1st of, bedankt voor het compliment.

Antwoord op je vraag:
Mijn overweging was de volgende een los blok voor een gtx680 pcb kost 2e hands ongeveer 80 euro. Dan had ik nog een extra 120mm rad nodig gehad. Dan kom je op 100 euro voor de koeling van de gtx670. Nu heb ik voor 25 euro de 620 kunnen kopen en het dwood bracket voor 12 euro. Het originele koelblok voor de ram zit nog met de stockfa op de kaart. De vrams worden dus nog wel gekoeld, maar dan met de normale luchtkoeling. Dat leek me wel afdoende. Dat was een beetje de afweging zeg maar. Nu kan ik ook makkelijk mijn gpu nog veranderen, zonder mijn cpu loop te verstoren. De mogelijke OC ruimte die ik hiermee verspeel, neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ja das waar en aan die paar centen kun je geen bult vallen.

Zoalang je maar wat airflow langs het blok op je VRM's hebt zou er zstok niet veel aan de hand zijn.
Bij wat overklokken zou je dit in het begin even moeten checken. Helaas zitten er geen sensoren ..
Kwestie van voelen met de hand. (of een kleine fan 30 / 40mm modden :) )

@ DSG.
Zelf draai ik nu ook enkel op demi water van de supermarkt (45ct de liter :D ) en wat druppels PT-nuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
mukkel schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:40:
Ja das waar en aan die paar centen kun je geen bult vallen.

Zoalang je maar wat airflow langs het blok op je VRM's hebt zou er zstok niet veel aan de hand zijn.
Bij wat overklokken zou je dit in het begin even moeten checken. Helaas zitten er geen sensoren ..
Kwestie van voelen met de hand. (of een kleine fan 30 / 40mm modden :) )
Airflow van de 240mm rad blaast richting de GTX670FW en de stock fan zit ook nog op de kaart en die draait constant op 30% (onhoorbaar). Deze kan ook nog op 40% of 50% worden gezet om er zeker van de te zijn dat de vrams hun hoofd koelhouden. Daarnaast zit ik eraan te denken om zelf de airduct van de gtx670 na te maken met heel stevig karton oid, om zo de airflow van de stock fan te herstellen.

Als het deurtje op de kast gaat komt er ook nog een 140mm intake fan, deze zal ook voor wat aanvullende airflow rond de GPU zorgen, dus ik denk dat het met airflow wel goed zit.

Ik gebruik zelf trouwens ook demi water, met pt nuke en anti corrosie stuff erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizzy op 10-04-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:06:
Jij gebruikt toch ook enkel demi water met een nuke?
Nee gebruik gewoon kant en klare EK-Ekoolant CLEAR plus een Killcoil.
Gebruik zelf demi met een Killcoil, maar ik vraag me, nu ik dit zo zie, af of dat wel echt verstandig is.... zilver is edeler dan nikkel, koper en brons, dus in principe kunnen die dus opgevreten worden als er ook maar iets aan vervuiling in m'n loop komt waardoor het water stroom kan geleiden....
Zilver word niet voor niets een edelmetaal genoemd, net als RVS, beide zijn zijn redelijk neutraal in je loep, en je hoeft bij dergelijke materialen dan ook geen angst te hebben voor galvanische corrosie.
Ik ga dus maar kijken of ik een offer metaal in m'n loop kan aanbrengen...
Nee niet doen, is echt niet nodig, en geeft meer problemen dan het oplost, daar het er ook voor zorgt dat je water veel geleidende word tijdens lekkage van wegen de elektrolyten die zich in het water oplossen.
Waarom hebben de rad makers dit eigenlijk niet ook opgelost?
Lijkt mij dat dit toch op te lossen is? (desnoods maken ze de pijpen in een rad uit een stuk en buigen die (is moeilijker, maar dan heb je geen soldeer meer nodig wat in contact komt met je vloeistof...))
Het is een probleem dat niet hoeft te worden opgelost, daar men bij het solderen van radiatoren, zilversoldeer, en zilversoldeer is meestal gemaakt van koper en zilver, of zink en zilver, maar voor radiatoren word een koper zilver mix gebruikt als soldeer middel.

Maar zelf gewoon soldeer tin is al geen probleem, daar beide heel dicht bij elkaar zitten qua elektrolytische spanning, en dus geen of zeer geringe problemen veroorzaken.

Anders hadden alle koperen waterleidingen overal wel lekkages gehad en was het geen betrouwbare manier van leidingen aanleggen.

Daarnaast hebben verschillende metalen op verschillende manier last van galvanische corrosie, en zijn vooral de licht metalen hier meer gevoelig voor.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 10-04-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N4BKudC8O7YT64Gm1QQjfNLq/medium.jpg

Degene die de V2 bitspower top heeft ontworpen is een idioot.... Hij is gewoon niet compatible met hun eigen 1/2 3/4 fittingen :(

Just Wtf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ja dat is wel erg stom.
Maar schroef fittingen zijn ook een stuk breder als de reguliere pilaar soorten.
Fotootje al gestuurd naar BP zelf ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb ze al gemailed met de opmerking dat ze dus niet compatibel zijn, maar zonder deze foto (mobiel weigerde dat te doen...), en de vraag wat ik eraan kan doen.
Heb nog geen reactie terug.

Heb een tijdelijke fix gevonden, onderaan de top zit een enkele ingang (zonder uitgang ernaast), ik heb de top dus omgekeerd bevestigd in de houder, daar een schroeffitting opgezet en de uitgang tijdelijk met een barb gedaan...

Waarschijnlijk passen hun rotary fittingen wel, die hebben een veel smallere basis :/

Zal ik een reactie afwachten en dan de foto sturen, of gewoon een nieuw contact formulier invullen met de foto?
(of gewoon een e-mail sturen met de foto via bijv. gmail? weet niet of hun systemen dat accepteren, AMD's iig niet, die kaatsen hem gelijk terug)

Edit.
Eh... vraagje.
Hoe krijg ik een luchtbel uit de pomp?
Er zit, zo te horen één luchtbel in de pomp en die wil er niet uit... welke dingen kan ik doen om hem er als nog uit te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door DCG909 op 14-04-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer spanning geven aan je pomp en vluchtig schudden imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een paar keer achter elkaar de rpm veranderen. deed ik ook continu bij mijn D5 (is maar net of die functie ondersteund word)

[ Voor 14% gewijzigd door Fordox op 16-04-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je D5 gaat dat prima doordat de traploze potentiometer je helpt. Note: Dat luchtkoelen is maar een saai gedoe..Ik denk dat hf een order mbt nieuwe slangen tegemoet kan zien..Gelijk maar weer in de weer met een FX8350 ozid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:46:
Met je D5 gaat dat prima doordat de traploze potentiometer je helpt. Note: Dat luchtkoelen is maar een saai gedoe..Ik denk dat hf een order mbt nieuwe slangen tegemoet kan zien..Gelijk maar weer in de weer met een FX8350 ozid.
werk je nu onder lucht? ik dacht dat je nog water had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik werk nu onder lucht met en el cheapo Hyper 212 Evo op een X3 450. Conclusie hier nu: Weinig spannends meer te beleven kijkend naar een snorrend ventilatortje, pffft..net alles verkocht (moederbord, cpu. geheugen) kan ik weer naar zolder en shop lopen om opnieuw te beginnen..Alles in de trant van coolmaterien zijn hier gelukkig nog inbezit dus dat scheelt...

Watercooling rulez _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 15:28
Laat ik ook maar eens mijn loop je laten zien, heb deze nu bijna twee jaar in gebruik. Ziet er nog uit als nieuw, geen alg problemen en geen corrosie problemen gelukkig.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/463282_10150762883044538_249482717_o.jpg

Wat je ziet:
Radiatoren:
- EK-CoolStream RAD XT 360
- EK-CoolStream RAD XTC 280

Blokken:
- EK-FB KIT EVGA X58 - Acetal (Moederbord)
- EK-FC480 GTX - Acetal x2 (GPU's)
- EK-Supreme HF Acetal CPU Block (CPU)

Pomp:
- Laing DDC-1 MCP350 12V
- EK-DDC X-TOP Rev.2 Acetal

Fans:
- Nanoxia DX Series 140MM DX14 - 1200RPM x3
- Nanoxia 120MM FX+12-1250 PWM x4

Dit was mijn eerste waterkoeling set ooit, gelukkig geen beginners fouten gemaakt. Alles is binnen de case zelf, geen externe radiatoren. Ik gebruik een Lian Li PC-A77FR behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is nou echt een opzet wat mooi en degelijk laat ogen..Keurig hoor..In vergelijking met mijn LianLi kast heb je het zeer netjes voor elkaar. Hier heeft de kast het nogal te verduren gehad door inbouwen en uitbouwen van delen waardoor er nogal verwerkingsschade te bespeuren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:34:
Dit is nou echt een opzet wat mooi en degelijk laat ogen..Keurig hoor..In vergelijking met mijn LianLi kast heb je het zeer netjes voor elkaar. Hier heeft de kast het nogal te verduren gehad door inbouwen en uitbouwen van delen waardoor er nogal verwerkingsschade te bespeuren is...
Thanks! :) Het enige wat nog een beetje een doorn in het oog is, zijn de kabels.. De sleeving van de originele kabels is altijd verschrikkelijk. Dan sleeven ze vanuit de fabriek, maar altijd doorzichtige sleeving en te kort.

Mijn vorige voeding (750 watt) had ik gesleeved met 'Paracord' subliem spul en spot goedkoop. Daar had ik kabel voor kabel gesleeved, dit klinkt misschien als veel werk, maar in tegenstelling tot standaard sleaving splijt de 'cord' niet aan de uiteindes.

Hier een linkje voor de geïnteresseerde:
http://www.paracord.nl/paracord550

Voor €0,40 per meter is het echt een koopje. Binnenkort maar eens mijn luie donder bij elkaar schrapen en de zooi sleeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Luchtkoeling wordt idd erg saai en simpel als je met water koeling in contact bent gekomen...
Bij waterkoeling moet je met zo veel meer dingen rekening houden.

Over de tips.
Heb al geprobeerd te schudden, maar daar schrok ik van... dat lijkt de pomp niet lekker te vinden :s

hmm, snelheid snel veranderen zal ik proberen ;)

@FricoRico.
idd een erg mooie setup :)
Zal een deze dagen maar weer foto's van mijn set maken, heb wat dingen anders geplaatst en dat ziet er wel een stuk netter uit dan eerst :p
Maar de foto's die ik gemaakt heb zijn crappy... close ups doet mijn mobiel wel erg goed, maar normale foto's gaan al minder :/

Ander vraagje, weet iemand waar je goedkoop (eventueel 2e hands) zo'n Corsair Airflow 2 kan vinden... zijn overal 20 euro oid, maar dat moet toch goedkoper kunnen?
Ik mis de lichtjes van m'n Geil Black Dragon wel enigzins... en met zo'n airflow pro erbij komt er weer wat leven in de brauwerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DCG909 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 00:31:
Ander vraagje, weet iemand waar je goedkoop (eventueel 2e hands) zo'n Corsair Airflow 2 kan vinden... zijn overal 20 euro oid, maar dat moet toch goedkoper kunnen?
Ik mis de lichtjes van m'n Geil Black Dragon wel enigzins... en met zo'n airflow pro erbij komt er weer wat leven in de brauwerij.
Ik heb deze voor je als je wil : http://www.bjorn3d.com/20...6g1866c7gtf/#.UW3rT_HIWR0

En als je LEDjes wil dan heb ik ook de LEDjes add-on voor je dus stuur een DM als je interesse hebt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt heel gauw weg met deze situatie, dit werkt niet goed op en positieve gemoedstoestand..zaterdag denk ik alles in huisch te hebben en de zetel moet dan weer comfortabel zijn acht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burakius
Welke plaatsvervangende fans raden jullie aan voor de H110? Het liefst een noctua 140mm. Ik heb geen idee welke geschikt is:

pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm

of

pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

moet nog een ram koeler kopen en ander ram zo dat het ook watergekoeld kan worden en passend is bij mijn case.

Afbeeldingslocatie: http://1.media.hyves-static.net/1534078048/6/W2Rn/0/img1534078048.jpeg

vorige ramkoeler voldeed niet moet toch echt doorzichtig zijn
Afbeeldingslocatie: http://3.media.hyves-static.net/1515790546/6/UjsV/0/img1515790546.jpeg

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
waldpyk schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:57:
moet nog een ram koeler kopen en ander ram zo dat het ook watergekoeld kan worden en passend is bij mijn case.

[afbeelding]

vorige ramkoeler voldeed niet moet toch echt doorzichtig zijn
[afbeelding]
Heel vette combo van dat hout en wit + koper. Maar als ik dan zo'n mooie mod ziet wordt ik toch wel wat kritischer, gewoon als opbouwend kritiek. Ik zou persoonlijk nog wat meer aandacht willen besteden aan de afwerking van de kleine dingetjes, zo vind ik het storend dat het 'handsvat' aan de onderkant niet symetrisch is aan de boven en onderzijde. Ook dat de oude fangaten niet afgewerkt zijn aan de binnenkant is jammer.

Verder super vette mod! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

FricoRico schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:20:
[...]

Heel vette combo van dat hout en wit + koper. Maar als ik dan zo'n mooie mod ziet wordt ik toch wel wat kritischer, gewoon als opbouwend kritiek. Ik zou persoonlijk nog wat meer aandacht willen besteden aan de afwerking van de kleine dingetjes, zo vind ik het storend dat het 'handsvat' aan de onderkant niet symetrisch is aan de boven en onderzijde. Ook dat de oude fangaten niet afgewerkt zijn aan de binnenkant is jammer.

Verder super vette mod! :*)
fan gaten zit een 2e teak plaat overheen maar die zit op het moment nog in de lak.

die zij plaat met antec logo was meer een probeersel dan dat het echt bedoeld was. maar ik zal het meenemen en aanpassen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@waldpyk.
Ek heeft toch ook een alcatel (oid) bovenkant voor het ram waterblok? zelfs als spare part :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk

wâldpyk

DCG909 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:11:
@waldpyk.
Ek heeft toch ook een alcatel (oid) bovenkant voor het ram waterblok? zelfs als spare part :)
ik heb een mips ram koeler http://highflow.nl/water-...el-pom-black-mch4250.html

heb wel een auto cad file van mips gekregen zo dat ik ooit mijn eigen top kan maken. of kan laten maken. maar dat kost net zoveel als een EK block

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, dat is nice van ze :)
Ik zou juist aannemen dat ze zoiets eigenlijk nooit zouden geven (al is dit een geval apart, want je bent nu al lopende reclame ;) )

Welke software gebruik jij eigenlijk om in te tekenen?
Pagina: 1 ... 29 ... 67 Laatste