Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 18:57

t3q

Say yes to teq

Singular1ty schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:40:
Ik vraag me af waar je mee stresstest als je maar 38 graden haalt met die overclock. Welke CPU revisie heb je trouwens? Want voor 3,8GHz vind ik 1,475V behoorlijk hoog, maar als het een C2-tje betreft kun je je pogingen beter staken, die gaan namelijk haast nooit harder dan 3,8.
Normaliter las ik de temp via de Easytune tool van Gigabyte.
Maar gisteren is OCCT geinstalleerd en mijn mooie temps zijn daar niet zo mooi. Stressed 56 graden!

Wellicht dus een foutje in die Easytune tool.

Zie ik in CPU-Z de revisie?

Ik heb een gigabyte mobo type GA-MA790FXT-UD5P en 4x2GB Corsair XMS 3 PC-10600 memory.

Theoretisch is de 4 gHz wel te halen toch?

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

56 graden is inderdaad niet raar met het voltage en de snelheid die jij draait. En ja, je kunt in CPU-Z je revisie zien. Theoretisch is alles mogelijk, maar de ene chip is de andere niet en als je een C2'tje hebt is er dikke kans dat je niet verder komt dan 3,8GHz, ongeacht hoeveel voltage je erop zet. Trust me, I've been there. Enige wat helpt is subzero koeling, dan maakt het plotseling geen bal meer uit maar het lijkt me niet aannemelijk dat je ergens in je kelder nog een phasechanger hebt staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 16:05
Lijkt me juist aannemelijk, het is immers een aangepaste koelkast/vriezer ;)

Juist doordat ik mij in las in phasechange koeling, snapte ik een warmte pomp beter dan mijn klasgenoten, juist omdat het principe identiek is XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
wuppieigor schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:36:
Aan de hand van die foto's te zien, zou ik woest zijn geweest, dat is echt zwaar beroerd hoe je dat aan moest treffen.
Kun je niet eventuele schade op die gast z'n verzekering verhalen?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Als er schade ontstaat ga ik dat op hem proberen te verhalen :/

Toen ik de kabels loskoppelde werden m'n handen ook zwart en zover ik weet was dat daarvoor nog niet... En een ding wat je handen zwart maakt en poeder/as vormig kan zijn is koolstof en dat spul geleid stroom als het "ongunstig" verspreid is...
Maar, ik weet nog niet 100% of dat echt van die stof kwam (dat stof klinkt ook al niet... Rare zin -.-")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Zal vast wel een item in het onderhoudscontract staan betreft eventuele "vervuiling" of iets in die richting.
En als het een zwart mannetje is, ben je zelf verantwoordelijk.

Zo moest ik bij het infreezen van m'n vloerverwarming, zelf het betongrijs opruimen.
Uiteraard zat al het gruis in zakken... 9 Loeizware zakken... maar toch.

Maar dit is allemaal oftopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Even weer ontopic, maar nog gerelateerd aan het voorval.

Als ik de pc besluit uit elkaar te halen, dan gaat ook het water eruit moeten (en dan ga ik iig de rad doorspoelen met azijn en demi water, moet nog wel een pomp regelen...).
Hoe moet ik het dan met de vloeistof doen? EK vloeistof, fesser?
losse kleuring, pre mix?

Ik heb die E1000 TYGON buizen en een killcoil erin, maar ik las toen iets iig over PUR, maskeer en TYGON slangen die reageerde met bepaalde vloeistof en of petra's nuke?

Ik zou het liefst het water rood krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Vergeet je blokken niet ;)

Ik ben afgelopen week overgestapt op DEMI + PT nuke PHN.
Hiervoor heb ik altijd premix gehad.

Eerst rode pre-mix van feser, deze "kloddert" vrij snel.Goed te zien in het CPU blok. Schijnt ook specifiek een feser rood probleem te zijn.

Hierna alles schoongemaakt en een tijdje op EK clear gedraaid => Alles goed, geen probleem.
Na een upgrade had ik vloeistof extra nodig ivm een upgrade, helaas was de clear versie niet op voorraad en heb toen EK pre-mix genomen (Blauw). Dat spul is ook aardig goed, paar kleine opstakeltjes in het CPU blok.
Alleen met morsen ect... alles gelijk onder de kleurstof.. handen en eventueel op je kleren. Tevens kleuren je slangen ook. Voor mij hoeft al dat kleur niet meer :) blijf lekker op demi draaien.

Maar pre-mix is het makkelijkst, kopen en erin gieten. maar +/- 10 euro per liter.
ik ga er even van uit dat je 2 flessen nodig hebt => 20,-

Demi-water => 50cent per liter => 1 euro voor 2liter
=> kill coil en/of PT nuke => 8-10 euro
PT nuke kun je voor menig litertje gebruiken, 4 druppels per liter
en kill coil een paar jaar / altijd (?)
=> Kleurstof 8 euro / genoeg voor een litertje of 2-3 (normaal ongeveer 2 vullingen)

Dus bij zelf mengen ben je de eerste keer ongeveer net zo veel kwijt. (als je kleuring mee pakt)
Alleen bij onderhoud / verse vuling val je een stuk goedkoper uit.
Dan heb je alleen vers demiwater nodig! 50cent per liter :9 . kleurstof ect heb je dan nog

Volgens mij kun je feser kleurstof zonder enige moeite mixen / gebruiken met PT nuke en/of killcoil.

[ Voor 4% gewijzigd door mukkel op 31-01-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmm, volgens mij kun je dus net zo goed die zwarte tygon buis nemen (anti uv, knikt niet snel etc.) en die in een kleur spuiten oid of door een verf bad halen (wel afsluiten oid)...
Krijg je ook een kleurtje, maar geen "slechter" water.

Heb zelf overigens iets minder dan 1 liter hoeven gebruiken, had er drie, 1 was enigzins vervuild geraakt en heb ik dus direct in de ban gedaan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Spuiten hoeft niet eens, je heb slang in bijna elke kleur.
Zo ook in het rood. http://www.highflow.nl/sl...ow-1-2-id-3-4-od-red.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Aber, hoe buigt het en wat is de knikgevoeligheid?
http://www.xtremesystems....bing-Reviewed-56k-warning

Die 1/2 3/4 versie is best stevig zo te zien.
hellaas zag ik dit niet eerder, dan had ik andere buis gekocht en had ik 1 potentieel probleem minder (R1000 is volgens mij gewoon E1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 18:57

t3q

Say yes to teq

Singular1ty schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:58:
56 graden is inderdaad niet raar met het voltage en de snelheid die jij draait. En ja, je kunt in CPU-Z je revisie zien. Theoretisch is alles mogelijk, maar de ene chip is de andere niet en als je een C2'tje hebt is er dikke kans dat je niet verder komt dan 3,8GHz, ongeacht hoeveel voltage je erop zet. Trust me, I've been there. Enige wat helpt is subzero koeling, dan maakt het plotseling geen bal meer uit maar het lijkt me niet aannemelijk dat je ergens in je kelder nog een phasechanger hebt staan ;)
Volgens CPU-Z: Revision RB-C2 :(

Dikke pech dan zeker.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben na jaren maar gewoon overgestapt op zwarte tygon slangen. Uiteindelijk verkleurt alles als er kleur in de vloeistof zit. Ik heb een tijd met een deel koelvloeistof gedraait en eens een aantal slangen wel en een aantal niet vervangen, dat ziet er dus ook niet uit. Uiteindelijk worden slangen ook dof. Nu dus maar zwarte slangen, geen gezeik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

t3q schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:48:
[...]

Volgens CPU-Z: Revision RB-C2 :(

Dikke pech dan zeker.
Helaas, ja. Als je echt verder wil kan je kijken of er niet toevallig iemand zijn C3 of Thuban wil ruilen voor jouw chip, misschien iemand die toch niet aan overklokken doet. Want vastzitten op 3,8GHz met waterkoeling is natuurlijk best karig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
player-x schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:15:
[...]

En is dat de watertemperatuur tijdens Furmark + OCCT?
Gister even een uurtje laten draaien, maar temp komt niet boven de 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Desktop draait inmiddels weer....
Heb het zelf maar met een compressor uitgespoten en schoon geveegd...
Ik heb echter het gevoel dat d buizen niet helemaal schoon geworden zijn :/

En er zit weer wat lucht in de circulatie, dus dat duurt weer even voor dat in het resevoir vast hangt -.-"
temps zijn lager dan de vorrige keer, maar ik denk ook omdat de kamer iets koeller is (de sensor hangt nu voorin de kast en geeft nu constant 19,8/19,9 graden aan).
Display heeft gewoon 1 brakke sector en ik ga maar de shop een mailtje sturen -.-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Nou, ik heb het probleem met de fancontroller gevonden....
Het was een verleng kabel -.-"
Het kabeltje gaf de stroom wel door, maar stuurde blijkbaar geen rpm signaal terug..

Ik denk niet dat ik hiervoor garantie ga en kan aanvragen, want het is een accesoire :/
Het is wel enigszins jammer, want het zijn (in tegenstelling tot de product afbeeldingen) gesleevde kabels..

Ah, well. De FC werkt in ieder geval goed :)

Heb een tweede temperatuur sensor aan de andere kant van de pc gehangen, zodat ik een betere indicatie heb van de omgevings temperatuur voor de componenten.
Heb nog niks op de rads geplakt, want dan wordt het echt een kabel mess :s

Hardware monitor geeft nu temperaturen voor de cpu aan van +/- 6 á 7 graden boven de omgeving, niet echt slecht denk ik :)

Edit.
nog een vraagje... weet iemand een makkelijke manier om afbeeldingen van 4 Mb naar 2 Mb te krijgen? het tweakers fotoalbum laat maar afbeeldingen van 2 Mb toe en de foto's van de set zijn 4 Mb.....

[ Voor 11% gewijzigd door DCG909 op 09-02-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Irfanview is een goede :) kun je alles mee omzetten. Ik gebruik deze ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, heb ze maar op Imgur geplaatst :/
(waarschijnlijk is de resolutie een tikie te hoog, maar ik heb geen zin in kwaliteitsverlies :/ )

Wat van het interne spul
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xzHx0vsl.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dj7ktYAl.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pR0g7HXl.jpg
Alle onnodige kabels paste op de een of andere rede in de gleuf tussen de mobo tray en de wand van de kast :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AVB6lscl.jpg

En alles weer in gesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XNkBNYzl.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IKkpuGWl.jpg?1

Zal nog wat foto's 's avonds proberen te maken dat de interne belichting van de ram, mobo, fc etc te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo gisteren is het blokje voor m'n 670 binnen gekomen.
Vanochtend gemonteerd. De tering dan blijft er helemaal niets van het kaartje over. :)

Nog nooit zo'n klein kaartje gehad, lijkt wel een oude FX5200 mer blok :p
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/MKy2rfu6SjO2xEoeg9Mj2GED/full.jpg?nohitcount=1

@ DSG
Kun je je DVD niet omhoog gooien onder je fan controller.
Res iets omlaag en daar onder boven je HDD's je pomp of past dat niet?
Dan heb je die lus naar en van je pomp niet zo lang.

[ Voor 29% gewijzigd door mukkel op 09-02-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
WOW, dat is een kleine 670 o.0
Ik vind de "nieuwe" EK blokken voor GPU's er wel minder uit zien dan de oude :/ Te vierkant -.-"

Blu-ray kan niet echt op een andere plek....
de Rad steekt namelijk in de front bay.... en de res zit iets achter de fancontroller en iets omhoog, dus het past enkel op deze manier in deze kast -.-"

En de Haf 932 is geen kleine kast, dus vandaar dat m'n volgende kast hoogst waarschijnlijk een eigen ontwerp gaat worden (het zij op een silverstone TJ11? / Little Devil V8 ontwerp gebaseerd).
Ga nadat m'n stage verslagen en eerste school verslagen af zijn in m'n vrije tijd eens aan een ontwerp beginnen.
Waarschijnlijk eerst de mobo tray, aangezien die 100% standaard maten hebben, maar weet iemand waar ik de afstanden kan vinden van de gaten patronen? (wil een mobo tray maken met ATX, XL-ATX, E-ATX en misschien voor de liefhebber kleinere en grotere maten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
DCG909 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:54:
Ik vind de "nieuwe" EK blokken voor GPU's er wel minder uit zien dan de oude :/ Te vierkant -.-"
En maakt dat echt iets uit in de praktijk?

Daar als ze in je kast zitten je eigenlijk alleen maar de bovenkant ziet.
m'n volgende kast hoogst waarschijnlijk een eigen ontwerp gaat worden (het zij op een silverstone TJ11? / Little Devil V8 ontwerp gebaseerd).
Heb zelf de TJ11 en ben er zeer te spreken over, en je kan er makkelijk 4x + 2x 140mm 80mm dikke rads in kwijt, + 2x 180mm rads, en zelfs meer als je nog wat veder gaat met modden, maar het is wel een extreem dure kast, net als de Little Devil V8.

De Corsair Obsidian 900D, komt binnen kort uit en is denk ik net zo een goede kast, maar is wel 200 euro goedkoper.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

DCG909 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:54:
Blu-ray kan niet echt op een andere plek....
de Rad steekt namelijk in de front bay.... en de res zit iets achter de fancontroller en iets omhoog, dus het past enkel op deze manier in deze kast -.-"
Weet je het zeker? Ik heb ook de pomp daar gehad, maar later toch naar boven verplaatst (2e deel vd post) faust2016 in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes"
Lijkt me dat het ook nog wel gepast zou hebben met een optische drive eronder. Maakt de loop wel een stuk compacter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het zou lukken, als ik hoekfittingen had voor de res..... maar die heb ik niet :/

De TJ11 ziet er ook echt 100% uit voor waterkoeling :/
HDD's onderin, dus de HDD kabels zitten minder in de weg, meer ruimte voor rads en andere spul :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 00:33:
De TJ11 ziet er ook echt 100% uit voor waterkoeling :/
HDD's onderin, dus de HDD kabels zitten minder in de weg, meer ruimte voor rads en andere spul :/
Dat is wel de laatste plaats waar je je HDDs in een TJ11 wil stoppen, want dat is juist de plaats waar je rads plaatst!

Heb daar een 560x140x80mm rad zitten met 4 fans aan de buiten zijde, en 2 fans aan de binnen zijde, die tussen het 2de 280x140x80mm rad geschroefd zitten, past presies.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sGdnTiXYXuyNxxhj9WwjHpxc/medium.jpg

Daarnaast HDDs in je game PC?

Heb zelf 4 SSDs op de achterkant van de mobo tray geplakt met dubbelzijdig tape, en een 600GB WD Velociraptor die ik nog over had van de pre SSD tijd in de onderste 5.25'' bay zitten, met de stekkers naar voren en netjes weggewerkt, die daar alleen nog maar zit voor oudere games, en 99% van de tijd idle/spindown staat.

De rest van mijn HDDs zitten gewoon in mijn server, die wil ik absoluut niet in mijn TJ11 hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ach, met het eigen ontwerp ga ik eens kijken hoeveel rads ik waar kwijt zou kunnen ;)
Tuurlijk gebruik ik nog HDD's :/
Ik wil m'n C schijf enkel voor OS, drivers en klein meet meuk gebruiken op dit moment... HDD's hebben nog steeds de superieure capaciteit en zijn nog te redden als er iets mis gaat... De HDD wordt ook echt puur voor opslag data gebruikt, 1 TB.

Ik ben, nog, een armzalige student, dus ik kan ook niet zomaar 4 SSD's kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 02:20:
Ik ben, nog, een armzalige student, dus ik kan ook niet zomaar 4 SSD's kopen ;)
En wel een TJ11? :?
Zeg ook niet dat je er 4 moet kopen, Heb een 128GB en een 256Gb 830 als OS en game SSD en een 2 oudere 64GB Vertex 2s die vroeger die rollen speelde en nu opslag zijn voor minder gespeelde games.

Maar als een TJ11 in je budget zit, zit ook wel een Crucial m4 of zo ook wel in het budget.

In een Corsair Obsidian 900D kan je trouwens de zelfde opstelling maken als in een TJ11, en dan houd je ruim 200 euro over voor bv een flinke SSD. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EtS3oWpS1Gg5kz4VRILAhCzx/full.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door player-x op 10-02-2013 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Of deze http://www.highflow.nl/behuizingen/littledevil/ :)

Allemaal kwestie van smaak natuurlijk, denk dat je met die cases allemaal kwaliteit en ruimte hebt.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik ga ook geen TJ11 kopen :s
Ik wil een eigen kast ontwerpen. De basis gaat op de TJ11 en 900D lijken (met.eigen aanpassingen)

Btw. Ik vind die onderste rij fans wel raar zitten :/
Alsof ze het 3-D model verkeerd gemaakt hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Hier paar pics met de kaart in gebouwd.
Tevens heb ik de 240RX geswitched met de slim versie. Heb ik iets meer ruimte in de kast :)

Omgedraaid
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/fzZnVPaHJoOzTumHnjqeyZx4/full.jpg?nohitcount=1

Het kaartje
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/ZXfQK4VaQ8C2IGmxUg0Zfemh/full.jpg?nohitcount=1

Niet echt praktisch maarja. Anders komt het niet lekker uit met het bochtwerk.
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/bhdlxulQmSWOJh0iZXHd2bEc/full.jpg?nohitcount=1

Wat nog in de planning staat :)
De RX240 aan de buitenkant lager hangen en 2 nieuwe gaten voor de slangen maken.
Hierdoor is het mogenlijk om de bovernste rad om te draaien, zodat de fittingen achter in m'n kast komen. Dan kan ik de loop een stuk schoner maken.

Nu zit het als volgt:
res/pompen => rad onder => GPU => rad boven => CPU => rad achter => terug naar res.

Ik wil het zo:
res/pompen => CPU => rad boven => rad achter => GPU => Rad onder => terug naar res.

Het maakt niets uit qua temp, maar dat ziet er een stuk netter uit als dat het nu is. :)
Pompjes drukken het er toch wel door. (355's in serie)

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 10-02-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Wow, die voeding glimt :o en de gpu zie er nu echt ielig uit :s

Offtopic vraagje.
Ik zit nu al een tijd (2/3 maanden? ) te loeren op de Creative Soundblaster Zx (aka Creativelabs soundblaster Zx, stond in de PW maar nu niet meer :? )
Het schijnt best wel een goed ding te zijn, tuurlijk er zijn altijd menings verschillen op fora maar die heb je met alles.
Maar heeft iemand al ervaring met de Zx ? of de Z?
(just checking, kan zijn dat niemand er nog van gehoord heeft hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey Mukkel..

Mss is deze loop wat voor je, dan zijn er wat minder lange slangen die dwars door je pc lopen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DydiBvc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo had ik het eerst ook in gedachte.
Alleen die bocht vanuit de pomp naar de bovenste rad gaat niet lukken.
Thans niet met een normale fitting, hiervoor zou ik nog een 90 graden bochtje voor moeten hebben.
En die heb ik niet liggen :( en om nu voor 1 fitting een bestelling te doen :)

Zoiets dacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/4qwtZHwRmXspr4ImnYZj5sKT/full.jpg?nohitcount=1

Zelfde idee als jou alleen dan, met omgedraaide rad. Dan heb ik ook iets meer ruimte bij de pompjes.
Slang drukt nu al tegen de pomp zoals te zien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag bij Highflow geen verzendskosten dus een bestelling voor 1 fitting kost je alleen de fitting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ow das mooi, maar waar staat dat dan?
Het past in een enveloppe dus zo'n ramp is het niet, maar zie het nergens staan dat er geen verzendkosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:01:
Zo had ik het eerst ook in gedachte.
Je moet/hoeft niet teveel (over-)denken hoe je theoretisch de beste loop hebt, zorg gewoon dat je de slangen aansluit hoe het het beste uit komt, zeker als je maar een videokaart hebt.

Heb zelf 4x 5870s, waar van er 3 water gekoeld zijn, GPU > GPU > GPU > CPU > MEM > Chipset > Pomp > Rad > Rad > Rad > Rad > Pomp >.
En heb een delta van 1.3c over mijn radiators, als een andere volgorde beter was geweest had ik die gedaan, maar dit kwam het beste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:11
mukkel schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:27:
Ow das mooi, maar waar staat dat dan?
Het past in een enveloppe dus zo'n ramp is het niet, maar zie het nergens staan dat er geen verzendkosten zijn.
Actiecode: freddietrakteert (of freddytrakteert zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ehh, als het een reference 5870 is, dan heeft faust nog een blok. met kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:21:
Ehh, als het een reference 5870 is, dan heeft faust nog een blok. met kaart.
Nee het is een 2GB 5870 Matrix kaart, en ben heel blij dat ik het vooruitzicht had dat 1GB VRAM te weinig zou zijn over tijd. :D

Nadeel alleen is dat er geen blok voor was dat meteen paste, en ik de blokken moest aanpassen om het te laten passen, en ik voor de laatste eigenlijk niet de moeite wil nemen om het weer te doen.

Het koste baten plaatje haalt het niet helemaal voor me.
Waar het op neer komt is dar ik er eigenlijk gewoon te lui voor om 4~6 uur te gaan modden. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Mooi, dan zal ik eens 1 hele fitting bestellen :P

Ondertussen had ik nog ff gekeken wat ik nog had liggen.
Geen fitting maar kwam nog een stukje verse slang (buigt lekker) en antiknik tegen.
Wat frummelen met hulp van 2 ty-raps lukt het bochtje lol (tijdelijk ofcoarse)

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/BWOmFG0ZVvZw4XhrMRhA3fr4/full.jpg?nohitcount=1

@ Player X ik weet dat het niets uitmaakt, maar het oogt wat netter drainen gaat nu ook wat beter.
Die 1 a 2 graden maken me niets uit, het is niet zo dat ik een "die-hard" ben :P

Het spul draait weer, straks die 90 graden bocht ertussen en klaar voor het komend jaar.
(denk ik :P )

Owja en thanks voor de actie code. hip hiep hoera voor freddie :P

[ Voor 7% gewijzigd door mukkel op 10-02-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel netter zo idd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakyPounder
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 15:06
Ik ben momenteel mijn GPU's aan het overclocken de Gigabyte GTX 670 oc versie maar de fans onder full load zijn zo luid dat het niet anders kan dan dat ik waterkoeling wil gaan aanschaffen.
mijn CPU is een Intel i5 2500K en overgeclockt naar 4.5GHz.
Ik ben geheel nieuw tot het waterkoelen dus had ik graag wat advies gekregen.

De behuizing is een coolermaster haf xm en ik denk dat het wel mogelijk is om een 360 rad boven in te monteren,een 240 rad aan de voorzijde en aan de achterzijde een 120/140 rad.

De plaatsing van de radiatoren is wel duidelijk maar ben ik nog niet tot een conclusie gekomen over hoe de loop moet gaan verlopen.

Ik zat te denken aan dit soort reservoir met pomp ,maar is dit krachtig genoeg?

http://www.ekwb.com/shop/...mbo-reservoir-acetal.html

dus wat er gekoeld moet worden is een cpu en 2 gpu's.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NZcwtPS.jpg

BVD sorry voor de crappy kwaliteit van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Het gaat over een DCP 2.2 pompje.
Niet echt heel krachtig 400ltr/uur met een opvoerhoogte van 2.2 meter.

Ow goed lezen : Pump not included. Het is dus alleen een reservoir.
Dan kun je beter voor een andere optie gaan.

Bv dit resje
http://www.highflow.nl/po...al-bay-reservoir-one.html
icm een mcp pompje bv de mcp350

Hier de mcp350 http://www.highflow.nl/po...ing-ddc-1-mcp350-12v.html
440ltr/uur alleen een opvoerhoogte van 3,9mtr.
Het reservor is gelijk een top, waardoor de pompjes beter presteren (meer flow + meer druk)

Of je neemt een van de zwaardere broertje(s) de 355 (600ltr /4.7mtr) of de 35X (1000+ ltr / 4.4mtr)

Meer opvoerhoogte is meer druk, hierdoor kun je makkelijk wat meer blokken / rads in je loop plaatsen.
Zoals bij jou het geval is. echter zou ik dat 120/140mm radje aan de achterkant weglaten.
360 + 240 rad is ruim voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door mukkel op 11-02-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Helemaal eens met voorgaande. Laat dat 140mm radje voorlopig zitten en neem die andere res met een 35x pomp ingebouwd.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ow en laat ik net zo'n res. hebben liggen ;)
Was het al bijna vergeten V&A aangeboden: XSPC DDC Dual Bay Reservoir

Weer OT
Houd er trouwens rekening mee als je EK blokken besteld voor je 670.
Dat met het nieuw design het schroefdraai G1/4 maar aan 1 kant van de kaart zit.
In dit geval de onderkant. Wil je SLI dan moet je het bijgeleverd verlengblok gebruiken.
Hierdoor krijg je het schroefdraad op de bovenkant van de kaart.
Hierop moet dan weer een Sli- bridge

http://www.ekwb.com/shop/...al-serial-3-slot-csq.html
(even een voorbeeld gepakt voor 3 slots, je zult even zelf checken welke je nodig hebt)

Of gewoon een blok van een andere fabrikant pakken :)

Edit ... ooow mukkeltje :) Haakse fittingen kunnen ook nog!! 8)7
Je hebt de bridge dus niet perse nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door mukkel op 11-02-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakyPounder
Ok bedankt maar ik denk dat zo'n sli bridge wel het makkelijkste is!
En daar zal ik dan ook gebruik van gaan maken.

[ Voor 27% gewijzigd door PeakyPounder op 12-02-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
mukkel schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:19:
Weer OT
Houd er trouwens rekening mee als je EK blokken besteld voor je 670.
Dat met het nieuw design het schroefdraai G1/4 maar aan 1 kant van de kaart zit.
In dit geval de onderkant. Wil je SLI dan moet je het bijgeleverd verlengblok gebruiken.
Hierdoor krijg je het schroefdraad op de bovenkant van de kaart.
Hierop moet dan weer een Sli- bridge
Ideaal zo'n bridge, heb 'm ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=339375&FotoID=7761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakyPounder
Ik hoop alleen dat ik aan de 700 watt voeding genoeg heb.
en ook weet ik niet wat voor configuratie ga gebruiken en of het wel nodig is.
Push,Pull of Push/Pull

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
PeakyPounder schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:47:
Ik hoop alleen dat ik aan de 700 watt voeding genoeg heb.
en ook weet ik niet wat voor configuratie ga gebruiken en of het wel nodig is.
Push,Pull of Push/Pull
Als ik het met een 850 watt voeding redt met 2 GTX480's (2x 250w) + een i7 920 D0 op 4.3Ghz (125w standaard), moet jij het met een 700 Watt psu en GTX670 SLI (2x 180w?) en 2500K (95w standaard) wel gaan redden denk ik.

*Edit:
Trouwens, ik heb op een 700 Watt voeding een tijdje gedraaid icm HD6970 Crossfire, met een i7 920 D0 op 4.3Ghz.

[ Voor 11% gewijzigd door Gravit0n op 12-02-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeakyPounder
Gravit0n schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:23:
[...]

Als ik het met een 850 watt voeding redt met 2 GTX480's (2x 250w) + een i7 920 D0 op 4.3Ghz (125w standaard), moet jij het met een 700 Watt psu en GTX670 SLI (2x 180w?) en 2500K (95w standaard) wel gaan redden denk ik.

*Edit:
Trouwens, ik heb op een 700 Watt voeding een tijdje gedraaid icm HD6970 Crossfire, met een i7 920 D0 op 4.3Ghz.
Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee. dan zal dit ook wel goed genoeg zijn
cpu draait nu op 4.5GHz

gpu's zijn nog maar een beetje overgecklockt
durf er momenteel nog niet verder mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vraagje, waarom heb je zulke dikke (19mm?) slangen gekozen ?

Je heb het duidelijk niet voor visuele redenen gedaan daar hoewel er niks mis mee is of noodzakelijk, je kabels bv niet echt netjes weg gewerkt zijn.

En voor koeling maakt slang diameter bar weinig uit, gebruik zelf altijd Tygon R3603 15,9/9,5mm slang, is lekker stevig en knikt nouwelijks met zijn dikke wantdikte.

Verschil tussen 10mm en 19mm slang, minder dan 0.5c!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo haakse fitting is net binnengekomen en zit er alweer in. :)

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/X4sehWbsVD4LeNoq7ynidjiq/full.jpg?nohitcount=1Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/x2WJmOjekcddPAjEBejZtADR/full.jpg?nohitcount=1

Ps. ik heb ook gewoon 1/2 inch. Puur ondat het bij m'n eerste setje zat.
Als dit bv 10mm was geweest, draaide nu alles op 10 ;)
Gemakzucht... :P

Volgende keer zal ik ook een paar 45graden mee bestellen, dan kan alles nog wat strakker.

[ Voor 10% gewijzigd door mukkel op 12-02-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
player-x schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Je heb het duidelijk niet voor visuele redenen gedaan daar hoewel er niks mis mee is of noodzakelijk, je kabels bv niet echt netjes weg gewerkt zijn.

En voor koeling maakt slang diameter bar weinig uit, gebruik zelf altijd Tygon R3603 15,9/9,5mm slang, is lekker stevig en knikt nouwelijks met zijn dikke wantdikte.

Daar zat ik dus iedere keer meer in m'n maag, technisch gezien pers je een iedentieke hoeveelheid water door de slangen, dus met dunnere buizen verhoog je juist de snelheid door de buis, volume wordt door de pomp bepaald. Heb op advies gekozen voor 1/2, maar ik zal eens kijken naar de andere formaten als ik weer dingen ga vervangen (kleinere maten zijn ook goedkoper :/ ) (geen spijt op dit moment van de 1/2, want het werkt gewoon en je moet ergens beginnen, toch?)

Welke buis maat knikt er eigenlijk het minst snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
player-x schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Dat stamt nog uit de periode dat ik nog vrij weinig wist van vloeistofkloeling, en ik dikkere slangen mooier vond dan dunne. De keus was destijds makkelijk gemaakt.

Bekabeling is nu wel wat netter weggewerkt trouwens, al wil ik de boel nog wel een keer sleeven.
Maar daar moet ik eerst nog ff wat forums voor afstruinen, wat ervaringen opdoen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een tutorial in plaatjes van MDPC om je te helpen met sleeven.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/e860qo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Welke koelpasta gebruiken jullie voor je watercooling? Ik las iets over indigo extreme of MX4 pasta? Wat is er aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ik gebruik PK-1 voor alles, en ben er zeer tevreden over, Noctua NT-H1 is een goed alternatief.

http://skinneelabs.com/thermal-paste/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ik gebruik altijd de oude vertrouwde MX2.
Presteert nog steeds goed tov anderen als ik de lijst van de link bekijk :)
http://skinneelabs.com/20...aste-review-comparison/2/

Qua prijs ook lekker gunstig, scheelt bijna de helft tov Indigo Xtreme

[ Voor 8% gewijzigd door mukkel op 12-02-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

player-x schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:10:
Je moet/hoeft niet teveel (over-)denken hoe je theoretisch de beste loop hebt, zorg gewoon dat je de slangen aansluit hoe het het beste uit komt, zeker als je maar een videokaart hebt.

Heb zelf 4x 5870s, waar van er 3 water gekoeld zijn, GPU > GPU > GPU > CPU > MEM > Chipset > Pomp > Rad > Rad > Rad > Rad > Pomp >.
En heb een delta van 1.3c over mijn radiators, als een andere volgorde beter was geweest had ik die gedaan, maar dit kwam het beste uit.
Where does one find pics of this mighty beast ??

Ik sta op het punt om zoiets te bouwen, maar twijfel over de voeding vooral dus ik ben wel benieuwd :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Boefmans
Waar twijfel je tussen dan? Als je vier grakas neemt en een CPU die je oc-ed, lijkt me een amerk 1200watter wel oke :)

mixing a drink and music

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Boefmans schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:34:
Waar twijfel je tussen dan? Als je vier grakas neemt en een CPU die je oc-ed, lijkt me een amerk 1200watter wel oke :)
+1

een leuke corsair of seasonic zou zen werk wel doen mits het een 1200 watter is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mja dat leek mij ook, maar ik dacht toch effe rondspieken, voordat ik wat koop. Op dit moment lijkt mij de Seasonic X-1250 namelijk helemaal geweldig :)

En alles wordt straks in de Xigmatek Elysium gepropt die niet alleen groot en goedkoop is voor een dergelijke kast, maar ook nog eens een dockingstation heeft via USB 3.0 en voor een eventueel waterkoeling project in de toekomst ERG geschikt lijkt :Y

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Bij het plannen van mijn loop in mijn 800D kwam ik tot de conclusie dat mijn rad de poorten van mijn DVD drive blokkeert, waardoor deze omlaag zou moeten. Echter wilde ik daar ook mijn pomp neerzetten. Als de DVD 1 trede omlaag moet past de pomp niet meer. Het zou denk ik wel lukken als de DVD drive helemaal aan de onderkant wordt gemonteerd en ik de pomp daarop zet, met een stuk tempurschuim ertussen. Is dat aan te raden of is dit een heel slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Laatst online: 09-10 15:07
Waarom niet de hele dvd drive eruit halen? Zolang de pomp stabiel staat ZOU er geen probleem moeten zijn tenzij die gaat lekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Bij mijn D5 (met frame) zat een stuk neopreen, om op de voet te plakken.
Daar stond de mijne op, maar omdat er toch iets van contact tussen de pomp en de kast leek te zitten heb ik er een 3 dubbel gevouwen keuken papiertje onder gelegd.

Enige dat ik hoor is zo nu en dan een bubbel (pbrrrr pbrrrrr) langskomen en fans (weet niet welke, kunnen net de rad fans zijn, maar ook de gpu & zij fan....)
Kast staat op hoofd hoogte :/ dus dan hoor je alles. (maar het is wel stiller dan voorheen XD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
@vorige reacties: Het betreft een D5, en als ik jullie verhalen zo lees kan het gewoon? Bestaat er nog een mogelijkheid op resonantie en/of beschadiging van mijn dvd drive? Ik stop er wel een stuk schuim tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Meh, Zolang er geen lucht in de pomp zit zal alles wel goed gaan.
Resonantie kan altijd voorkomen, maar dan moet je er idd een stuk schuim oid tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Na wat pas en meetwerk ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Als de rad incl. fans geheel binnen de kast hangt is er geen ruimte voor de pomp om aangesloten te worden indien deze in het 5.25" compartement geplaatst wordt, wat naar mijn inzicht de enige mogelijke plek is, daar er niet genoeg ruimte is om de pomp (D5) bij de PSU neer te zetten. Ik heb de volgende mogelijke oplossingen bedacht:

1. Fans blijven binnen de kast, de rad wordt boven de kast gemonteerd (als dit al technisch mogelijk is).

2. De hele combi wordt bovenop de kast gemonteerd.

3. De dvd drive gaat eruit. Deze heb ik echter wel gestealth, waardoor er een gat in de voorkant van mn PC ontstaat (heb geen faceplate meer)

4. De rad blijft binnen de kast, de fans gaan bovenop.

5. Pomp wordt verplaatst naar onder, waardoor er slangen door heel mijn kast lopen en de pomp vol in zicht is.

6. Topje kopen waardoor beide ingangen naar voren wijzen (bestaat dit voor een D5?)

Deze scenario's zijn wat betreft slangen en knikken haalbaar, ik heb geen idee hoe het zal zitten wat betreft monteren. Wat is de beste keus volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh.... XPCS bay's? (C en S kan mogelijk verwisseld zijn)

2x 5.25 formaat, waar de pomp in past en het is gelijk een resevoir.
Heeft ook een fill-port als ik het goed heb.

Heb je ook 90 graden fittingen overwogen? die zouden heel misschien als nog uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
DCG909 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:09:
Eh.... XPCS bay's? (C en S kan mogelijk verwisseld zijn)

2x 5.25 formaat, waar de pomp in past en het is gelijk een resevoir.
Heeft ook een fill-port als ik het goed heb.

Heb je ook 90 graden fittingen overwogen? die zouden heel misschien als nog uitkomst kunnen bieden.
Ik heb al een apart resevoir dus dat gaat m niet worden, en 90 graden fittingen bieden volgens mijn paswerk geen uitkomst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Ik had hetxelfde gekloot in de 800d, en had er zelfs een 480 ingehangen. Wat een bochtjes... Een van de redenen dat ik naar een grotere kast ben uitgeweken...

Ik had het opgelost door echt bochtjes op bochtjes te zetten, helemaal verbindingen waren dat, maar het kan wel :)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er nu al een tijdje aan te denken om mijn pc met waterkoeling te voorzien, of gewoon een Noctua DH14 en passende gpu luchtkoeler te kopen.

Maar gezien ik nog nooit waterkoeling heb gedaan, wil ik het echt eens proberen gezien multimedia een grote hobby is.

Nu zat ik te kijken op highflow naar een passende pomp, maar toen zag ik "levensduur 50.000u" met een uitroep teken nog wel omdat dit zogezegd goed is? Als ik dit omreken heeft de pomp slechts een levensduur van 5 - 6 jaar?

Dit is toch veel te kort? Ik heb een 3770k en ik hoop die nog jaren te gebruiken. Maar als die pomp na 5 jaar al defect begint te gaan, met waarschijnlijk lekkages dan ga ik helaas toch best voor luchtkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

die d5 pomp heeft dat als minimum. er zijn vele gevallen waarin dat beestje na 8 jaar nog steeds staat te draaien. dan is je gpu of moederbord eerder kapot ;)

de d5 is een heerlijk betrouwbare pomp, en (bijna) niemand heeft zen pc 24/7 aan.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:59:
Maar als die pomp na 5 jaar al defect begint te gaan, met waarschijnlijk lekkages dan ga ik helaas toch best voor luchtkoeling?
Als je 5 jaar te kort vind kan je altijd voor lucht gaan, ik ga je niet tegen houden, maar mijn systeem is iig wel een stuk stiller, koeler, en heeft een stabielere overklok geduurende die 5 jaar.

Heb zelf 2 D5 in mijn systeem en werken beide nog steeds probleemloos, de een is 6 jaar en de andere 3.

Daarnaast is lekkage via de pomp nagenoeg onmogelijk, daar de pomp aan de impeller zijde 100% water dicht is, maar ook aan de motor zijde over de as is hij 100% waterdicht daar het motor zelf ook geseald is, om dat het water van de loop de pomp zelf ook koelt heeft hij geen koeling van buiten nodig.

Maar je hebt gelijk, er zitten zeker flinke nadelen aan waterkoeling, waar van lekkage, onderhoud en koste de grootste zijn, persoonlijk neem ik die graag op de koop toe, daar ik 15~25% extra OC heb, naast een veel stiller systeem, maar als je daar niet aan wild, is luchtkoeling een veel beter alternatief!
Fordox schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:51:
de d5 is een heerlijk betrouwbare pomp, en (bijna) niemand heeft zen pc 24/7 aan.
De mijne staat 24/7 aan, en de veel power-users waar veel van de waterkoelers onder vallen, laten hun systeem 24/7 aanstaan, maar je hebt gelijk de D5 is echt goed betrouwbaar, en heb nog nooit gelezen dat een D5 het heeft begeven, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurd, alleen wel dat het weinig voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de info, ik denk dat ik toch voor de waterkoeling ga, lijkt me wel leuk. Grote voordeel is dat ik mijn hardware nog verder kan overclocken onder lage temps wat gelijk staat aan lange levensduur.

Enige probleem is nu mijn huidige case; een Silencio 550. Er is nergens plaats om een 240mm radiator in te steken maar ik zou er wel een 120mm aan de achterkant kunnen plaatsen. Zou er echt een groot temperatuur verschil zijn tussen 120 en 240?

Volgens deze video is het mogelijk om waterkoeling te doen maar slechts met een 120mm fan.

Ik moet wel dringend iets doen aan mijn huidige temps want onder load krijgt mijn 3770k 4.2ghz 80° en mijn HD7870 1130mhz net geen 90°.....Fu*k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
wtf? en dan maak jij je zorgen over een pompje :P
Als je die temps laat gaan houd je kaartje / CPU het ook geen 5 jaar vol. ;)
Wat meer centjes dan een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 19:51
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:23:
Volgens deze video is het mogelijk om waterkoeling te doen maar slechts met een 120mm fan.
Als je alleen maar 1 enkele 120mm radiator gaat plaatsen is dat hoop ik puur en alleen voor de CPU. Naar mijn inziens kun je dan het beste gewoon iets als een Corsair H80i halen, een custom loop met slechts 1x120mm rad is gewoon geld weggooien. Of, zoals je zelf al aangaf, haal een goede aircooler zoals een Noctua NH-D14 of een Thermalright Silver Arrow (Extreme), als dit past in combinatie met je case/ram.
En nee, CPU + GPU op een enkele 120mm is een no-go.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe inderdaad, ik weet het.. maar ik wil mijn fans maar op max 40% laten draaien omdat ik niet al te veel herrie wil.

En het was eigenlijk de bedoeling om mijn cpu en gpu te koelen via waterkoeling met een 120mm radiator.. :(

Mijn budget is 400 euro, wat zou ik het beste doen? Misschien beter een andere kast kopen? Of voor de DH14 gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Kijk eens of de NH-D14 in je case past, dit is een van de beste aircoolers en hij is tevens erg stil. De H80i performt iets beter maar is ook wat luidruchtiger. Dit kun je eventueel oplossen met andere fans (bv. Noctua NF-F12's), maar dan wordt het weer een duur geintje.
Als je GPU ook flink heet wordt kan je denk ik eerst beter eens kijken naar de airflow in je kast. Bij jouw kast houdt dat dus in 2x120mm in de voorkant als intake, 1x120mm als outtake achterin. Meer in als uit, heb je direct een lichte overdruk in je kast wat stof buiten houdt. En eventueel ook eens kijken naar de cable management: zitten de kabels enigszins netjes weggewerkt, of blokkeren deze de helft van de airflow?

edit: hmm.. als je er 400 euro aan uit wilt geven, dan zou ik zeggen haal een nieuwe kast. Wellicht dat de binnenkort uitkomende Fractal Design Arc Midi V2 een leuke kast is. Zoals je in deze uitgebreide review kunt zien heb je daar heel wat waterkoeling mogelijkheden. Daarnaast is het imo een zeer strakke kast en de prijs zal ook nog wel meevallen (ik gok rond de 90 euro).
Zodoende houd je ongeveer 300 euro over voor een waterkoeling, maar de prijzen lopen daar snel op. Als je een custom loop wilt, grofweg prijzen:
- CPU blok: 50-60
- GPU blok: 80
- Pomp: 70
- 240 rad: 40-60 per stuk (afhankelijk qua dikte)
- Slangen: 10
- Koppelingen: 30+
- Vloeistof: 5-10
- Reservoir: 20

Oftewel: met een enkele 240mm zo'n 320-340 euro (heel grofweg)

[ Voor 37% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-02-2013 20:59 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel dat die koeler in mijn huidige kast past als ik dit plaatje mag geloven.

Dit is mijn huidige setup en qua airflow en cable management heb ik mijn uiterste best gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5a1d2u.jpg.
Maar de boel krijgt gewoon te warme temps, deels door de overclock en deels omdat ik maar max 40% fan speeds wil en als laatste omdat alle zijpanelen bedekt zijn met isolatie materiaal.

Lol, erge is dat ik voor deze kast een Arc Midi heb gehad maar deze heb verkocht omdat ik de kast eigenlijk te groot vond.

Pfttt ik weet atm niet zo goed welke richting ik moet opgaan... volledig luchtkoeling.. maar dan mis ik ook alle plezier aan waterkoeling of puur water maar dan past mijn kast weer niet, en moet ik terug een nieuwe kast kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
400 euro kun je toch een dikke 240mm achter je PC hangen.
Enkel voor een CPU /GPU / RAD heb je ook geen dikke D5 pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mukkel schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:57:
400 euro kun je toch een dikke 240mm achter je PC hangen.
Enkel voor een CPU /GPU / RAD heb je ook geen dikke D5 pomp nodig.
Ik heb vlug een 240mm rad op de achterkant van de Silencio 550 gephotoshopped maar dan zit de onderkant in de weg voor mijn hdmi, dvi ingangen..

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/l9mw3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Dan zet je hem op de bovenkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik doen, maar dat ziet er wel een beetje belachelijk uit :p + is dat wel stevig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:06:
Kan ik doen, maar dat ziet er wel een beetje belachelijk uit :p + is dat wel stevig dan?
Vooral dit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Je hebt daar gewoon steuntjes voor.
Voordeel is tevens dat je rad buiten de kast zit, betere prestaties.

Maar er zit aardig wat ruimte hoor tussen case / rad als je hem erachter hangt.
Het is niet dat hij er 1 cm vanaf hangt

Edit:

Trouwens dit zag ik laatst voorbij komen.
Adje van L3P
Compleet systeem, ff vast schroeven op je kast. 360mm rad icm reservoir en pomp D5.
Makkelijk met onderhoud ect :)

V&A aangeboden: Aqua-Computer AMS Airplex Modularity System (Rad, Pomp, Res, Fans, Extra's)

Dan heb je nog 150,- voor blokken / slang / klemmen en dat moet lukken. :)

[ Voor 52% gewijzigd door mukkel op 18-02-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou natuurlijk ook dit kunnen doen en daar de rad opsteken maar lijkt me weer immens veel werk.

http://youtu.be/w9p1VM8dh5A?t=5m41s

Of op deze foto zie je dat men een 240 rad naast de drive bays heeft gestoken, dit zou ik eigenlijk ook wel kunnen doen maar ik denk dat mijn gpu er dan net wel of niet zal tegen zitten..
Afbeeldingslocatie: http://i100.photobucket.com/albums/m31/Txtmstrjoe/Cooler%20Master%20Silencio%20550/SilencioWater-CooledFinished.jpg

Achja.. ik denk dat ik gewoon voor luchtkoeling zal gaan.. Spijtig want ik had graag ervaring opgelopen met waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Je kunt altijd een H80i halen, dat is sort-of waterkoeling en die is niet eens zoveel duurder dan een NH-D14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad of een D14.. ik zal er eens een nachtje over slapen..

Dan zit ik tenslotte nog met mijn gpu koeling en ik denk dat ik voor de Accelero Xtreme III zal gaan, hopelijk koelt die een beetje deftig.

Bedankt voor alle informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Had je die edit hierboven nog gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, heb die net gezien. Ik weet niet wat ik erover moet denken, heb toch liever dat alles intern zit. Want dat is het toch? Een extern rad enzo om op de bovenkant van je kast te zetten? Doe ik liever niet want stel dat mijn hond er tegen loopt. Tevens gebruik ik de bovenkant van mijn kast liever om mijn voeten op te leggen :9

edit: Waarom zitten er eigenlijk 2 gaten in voor waterkoeling in mijn kast? Als je het toch niet kan gebruiken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet achterdochtig, maar de grote mainstream korporaties hebben in 2003 al alles bij me afgekeken, de fluwelen nog aan toe..De twee uit of ingangen zijn daar gekomen doordat de uitkomst in testcenta heeft gezet, dat er geen hond of vis de rad. op daken van pcees de boel zal omgooien...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DmJuoG4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okeeej, ik heb eventjes een ganse nachtrust overgeslagen omdat ik constant met die water koeling in mijn hoofd zat..

Kan ik aub aan jullie vragen als jullie eventjes de tijd willen nemen om mijn lijstje door te nemen en te checken als alles juist is? Zodat ik alles in 1 keer kan bestellen en niet dingen meerdere keren moet bestellen of terug moet sturen wegens verkeerd.

Heb dus besloten om toch een 240mm rad aan de achterkant van mijn huidige kast te hangen en gewoon een haakse dvi adapter te kopen. Ik heb op Highflow urenlang zitten zoeken naar de beste onderdelen, zo goedkoop mogelijk maar toch ook weer niet het goedkoopste omdat het ook kwaliteit moet zijn. Ik heb dus nog nooit zoiets samengesteld en heb toch wel bij sommige dingen mijn hersens moeten pijnigen, dus willen jullie aub checken;
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~dw459910/wc.jpg

Kan ik bepaalde onderdelen wisselen voor nog goedkopere onderdelen? En maakt die pomp van Danger Den niet al te veel herrie? Sluit ik die trouwens dan aan op CPU_FAN2? Of hoe gaat dat?

En die fittingen, zijn dat er genoeg? 10 stuks dus. Last but not least; dat waterblok voor de gpu, die is best prijzig, kan ik ook een GPU universele blok gebruiken? Scheelt toch wel bijna de helft in prijs.

Sorry voor al de lastige vragen maar er is niemand in mijn vriendenkring die zich in computers interesseert, laat staan waterkoeling... B)

Echt, vriendelijk bedankt voor de hulp _/-\o_

edit: Kom ik toch wel toevallig de website http://www.ekwb.com tegen, blijkt dat ik dus gewoon rechtstreeks van de fabrikant kan kopen en dat scheelt toch wel euro's.. ben nu eens aan het zien. Ik begin het langzamer hand allemaal te snappen die waterkoeling, best wel nog simpel als je het eenmaal weet. Alhoewel ik nog altijd niet begrijp wat pomp tops zijn.. :(

Ohh man dit gaat vet worden! Doorzichtige slangen met blauwe vloeistof in, en ik heb hier nog 1 vierkante meter plexiglas liggen, kan dat gebruiken als zijpaneel in mijn Silencio 550 zodat ik wat kan geilen op de hardware. oOo 7(8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Waarvoor wil je die radiator box gaan gebruiken die is 120.1 je rad is 120.2? Voor de rest ziet er wel ok uit. Let wel gekleurde koelvloeistof kan ook je slangen verkleuren. Voor fans zou ik zelf voor de looks en performance voor cougars gaan en voor performance alleen gentletyphoon AP-15. Switch helix fans doen het ook heel goed. Check aub de site Martin liquid lab even voor de nodige vergelijken.

Kijk op YouTube aub de nodige howtos. Daar ben ik zelf ook mee bezig ik ga ook mijn eerste custom loop bouwen met 2e hands onderdelen en CPU only. Gpu krijgt een antec 620 erop.

Voor de rest ziet het er netjes uit, volgens mij maar ik ben ook maar een wc noob.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Gizzy schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 07:53:
Waarvoor wil je die radiator box gaan gebruiken die is 120.1 je rad is 120.2?
Ik gok dat deze als een soort afstandhouder dient.

De lijst ziet er redelijk uit, alleen een CPU + GPU koelen op 1 enkele dunne 240 rad? Daarmee krijg je het niet echt koeler dan met luchtkoeling, of je moet de fans al continue op 12V laten draaien. Mijn vuistregel is om (voor de CPU) te beginnen met een normal size 240mm (45mm of dikker) en voor elk aanvullend component wat je aansluit er 1x120mm bij.
Daarbij zou ik aanraden om eens te kijken naar de Alphacool NexXxoS full copper reeks. Dit zijn zeer goede radiatoren.

Verder zijn de door jou gekozen fans niet echt goede radiator fans. Dit zijn namelijk airflow fans zonder goede static pressure. Hiervoor zou ik aanraden om te kijken naar bijvoorbeeld de Corsair SP120's.

Ook een kleine tip nog wat betreft de fittingen: bedenk vooraf hoe je loop eruit gaat ziet. Zo kan het goed zijn dat je op sommige plaatsen beter 45 of 90 graden fittingen kunt plaatsen, in plaats van normale rechte fittingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je plan de rad. vertikaal achterop je kast te bevestigen, zou ik de MagiCool vervangen door een Black Ice GT Stealth 360.

Zeker weten dat je dan beter af bent..Misschien 3 x Scythe Slip Stream 120'ers daarop..Is mijn suggestie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:40:
Met je plan de rad. vertikaal achterop je kast te bevestigen, zou ik de MagiCool vervangen door een Black Ice GT Stealth 360.

Zeker weten dat je dan beter af bent..Misschien 3 x Scythe Slip Stream 120'ers daarop..Is mijn suggestie..
Zo goed zijn die Black Ice radiatoren niet. In deze review is te zien dat de beste radiatoren die van Alphacool of XSPC zijn.
En wat betreft de fans, kijk maar eens naar deze korte review waar kort wordt uitgelegd waarom je static pressure fans op een radiator wilt en geen airflow fans. Goede fans voor radiatoren zijn: Noctua NF-F12, Corsair SP120, Gentle Typhoons, Zalman ZM-SF3, Gelid Solutions Wings 12 PL, Cougar Vortex etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep die radiator box is voor een paar mm afstand te houden tussen de kast, de fans zouden moeten blazen naar de buitenkant. Lijkt me het beste.

Jammer, ik dacht dat 240 genoeg ging zijn, of misschien met een push & pull setup?.. nu, ik dacht er ook aan om een extra 140mm rad aan de voorkant van de kast te plaatsen, er hangt namelijk al een fan. Dat zou in principe ook moeten gaan? Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/zof9yt.jpg

Of ja, als het nu 240 is 360 is, het hangt toch buiten. Wat ik me dan ook weer afvraag is als die radiator niet zal beginnen buigen met de tijd, want ik kan slechts de fan holes van één 120mm gebruiken.

En goed dat ik het nu weet van die fans, ik dacht dat airflow en dB de enigste waardes waren waar naar je moest kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
@Wietkop bedenk goed wat voor fans je op welke snelheid wilt gaan gebruiken. Dit kan namelijk van grote invloed zijn op de werking van je radiator. Ik zelf heb gekozen voor een fan rpm tot ongeveer 1200rpm niet hoger, liever lager tot 1000. Ik heb dan ook een Thermochill PA 120.2 radiator genomen en ga straks 4*GT-AP15's monteren. De thermochill PA is een van de beste radiatoren met lage toeren fans erop. De fans moeten dan wel goede static pressure hebben. Kijk dus goed naar de combinatie. Die pa120.2 gaat alleen mijn cpu koelen btw.

Zoals hierboven wordt aangegeven. Black Ice radiatoren zijn niet zo geweldig. Ik heb volgens mij bij martin op de site een review gezien van een 360 black ice en die kwam pas echt tot zijn recht boven de 2000rpm. Dan heb je dus een stofzuiger achterop je case. Bedenk ook dat als je je radiator achter op je case gaat hangen, dat je je fans dan veel beter gaat horen. Bezuinig dus niet op fans!

Lees je dus even goed in. Zoek naar reviews van je onderdelen en kijken dan hoe ze presteren. Is er misschien een product dat beter presteert voor 3 euro meer. Vooral bij de radiatoren kan je daar wat prestatie winst uit halen. Vraag dus niet alleen hier, maar ga reviews bekijken. Ik ben denk ik 2 weken reviews aan het kijken geweest en youtube aan het afstruinen geweest voor build logs om te kijken wat beste volgorde is en om te kijken wat wel en niet met of zonder mods in mijn kast past.

Edit na zien van foto van case
Kan je geen 240rad bovenin en een 180 voorin? Hoe groot is die fan voorin? Eventueel kan je dan aan de buitenkant nog een 140 of 120 rad doen waar je fan naar buiten blaast. Zitten er in het dak van je case al gaten voor fans? Voor hoeveel en welke grote. Ga eens meten met een rolmaat of duimstok en kijk dan naar de maten van rads. Dan weet je wat je ongeveer kan plaatsen. 1 keer een 360 rad aan de buitenkant is natuurlijk makkelijk, maar wil je dat? Meerdere rads in de binnenkant met goede fans zou ook mooi zijn, zie je er aan de buitenkant niks van.

Misschien is een pumpingstation met 1 eheim 1000 erin ook wel iets voor je, ben je niet en plek voor een reservoir en voor een pomp kwijt en die zou jouw systeem van rads gerust moeten kunnen doen. Je koelblok heeft weinig restrictie en voor de rest moet die pomp een dergelijk systeem wel aankunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizzy op 19-02-2013 10:37 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Pagina: 1 ... 27 ... 67 Laatste