Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
79-80 .. dat vind ik eigenlijk nog wel wat.

Mijn 2600K heb ik op 5GHz de 70 (Core temp) nog niet zien halen.
Loopt nu op 4.5Ghz met een maxload van +/- 55graden, tijdens gamen hangt hij rond 40 / 45 graden en idle zakt hij richting de 30.

Welk CPU blok heb je en voelt je water warm aan? (slang / reservoir)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

mijn blokje is een EK Water blocks EK-Supreme (acetal)

Maybe heb ik te weinig Arctic Silver 5 gebruikt? Blok voelt ook niet echt heet aan ofzo. Gewoon lauw warm.

Ah ik zie nu dat je Arctic Silver in een lijn moet doen. Ik heb gewoon een paar drupjes gedaan en uitgesmeerd. Maybe dat maar even verbeteren dan ;)

[ Voor 81% gewijzigd door DAMAGE op 23-01-2013 23:07 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 16:05
Hier 1 "rijstkorrel" gespoten en uitgesprijd over de cpu.
Volgens mij als nog de beste temp/clock voor een phenom II x6, als ik het zo snel zie.
Ik ga van het weekend eens met de basis clock (dacht de ht.clock) overclockrn en 300mhz erbij snoepen ) : p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Met uitspreiden heb je kans op luchtbellen wat niet goed is voor de warmte overdracht.
Zelf gebruik ik altijd de lijn methode (bij intel)
icm. MX2 pasta, blijft toch de beste imo.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

De lijn methode lijkt me inderdaad het beste, gezien Arctic Silver dat ook voor schrijft. Dit weekend mijn CPU blok er maar even af pakken, en dan alles schoon maken en opnieuw erop zetten. Las ook dat je, als je je CPU blok erop zet, hem er niet weer af moet pakken. Dus in één keer moet hij goed zitten. Als je hem eraf pakt krijg je namelijk ook air pockets in je thermal compound. Lijkt me logisch inderdaad.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Toevallig ook gekeken naar de input / output van je cpu block? Verkeerd om werkt hij half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Goed dat je dat allemaal zegt, waardeer ik enorm :) Maar nee, ik heb dit blok al een tijdje maar dat is een ding waar ik inderdaad zeker goed op let. Voor je waterloop maakt het niet heel veel uit, maar je CPU blok dien je wel op de juiste volgorde aan te sluiten. Ik had dit blok hier voor op een AMD Cpu, en nu dus op een Intel. Heb het blokje helemaal open gehad, goed gecleaned, en toen weer dicht gemaakt, en super goed gelet op wat de inlet is en wat de outlet. Het zit allemaal 100% goed.

Ik verdenk echt mijn manier van thermalpaste erop smeren van de iet wat hoge temps. Als ik het verhaal zo hoor van airpockets, dan lijkt me dit best wel logisch ook. Ik heb het blok er best wel strak op gedraait, veel strakker moet het ook niet, dus daar ligt het ook niet aan. Onder full load voelen zowel het blok als de slangen ook niet erg warm aan. Eerder gewoon iets warmer, maar niet echt heet ofzo. Als je CPU richting de 80 graden gaat, dan lijkt het me toch wel dat iig je CPU-block aardig warm moet gaan worden? Mijn rad en de fans moeten de CPU easy kunnen koelen. Dus er is vast iets niet goed met de warmte overdracht.

Ik moet toch nog even mijn systeem uitzuigen enzo, zit hier en daar nog wat stof... Hier trouwens een overview van mijn nieuwe setup (incl stof)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iNRXFsF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 15:47

India Sierra

Learn by failure

Het water wordt niet echt warm hoor, ik heb hier een 2600K op 4.6GHz en een GTX 680 in de loop met een 2x200mm radiator en als ik beide stress dan wordt mijn water maximaal 29.5 graden celcius. Dat voelt lauw warm aan ja maar echt heet ook niet. Ik denk ook niet dat het goed is als je water 50+ graden wordt, dan heb je gewoon te weinig radiator oppervlakte (en vergeet niet, als je met heet water gaat koelen, tja, dat gaat niet werken).

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Het water wordt niet echt warm nee. Hier zit het ook ergens rond de 30.
Je kunt ook voelen of je rad warmte afgeeft.

Het lijkt erop dat de warmte niet goed in het water komt, dat kan eigenlijk aan 3 dingen liggen.
Koelpasta, CPU-blok of gewoon een "slechte" batch CPU. en/of andere revision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
thehawk007 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:10:
Het water wordt niet echt warm hoor, ik heb hier een 2600K op 4.6GHz en een GTX 680 in de loop met een 2x200mm radiator en als ik beide stress dan wordt mijn water maximaal 29.5 graden celcius. Dat voelt lauw warm aan ja maar echt heet ook niet. Ik denk ook niet dat het goed is als je water 50+ graden wordt, dan heb je gewoon te weinig radiator oppervlakte (en vergeet niet, als je met heet water gaat koelen, tja, dat gaat niet werken).
Daar zit ik wel aan, echter moet ik dat met mijn huidige eisen/wensen voor lief nemen.
Ik draai ongeveer 2 jaar met m'n huidige setup, en dat draait als een zonnetje.

Temperatuur & geluidsproductie zijn lager dan met enkel luchtkoeling, dus winst heb ik sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Waar zit je aan? Aan die 50+ Graden? Dat lijkt me niet zo goed, maar ja, als het al 2 jaar dienst doet, zie ik niet waarom het nu opeens moet kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Ja, vloeistof wordt max een graadje of 52 ongeveer.
Maar dan stress ik wel met Furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
Kon het eerst ook niet geloven, heb zelf 12c over omgeving. (3930K@5.1GHz + 3x 5870 2GB matrix@1.1GHz)

Totdat ik zag wat voor een PC je hebt, met 2 echte verwarmingselementen er in, maar nog steeds is 30c over omgeving wel heel erg veel, zeker met een 120mm en 2x140mm radiator, als ik het goed zie.

Zijn je radiatoren wel schoon?, want ik denk dat je ongeveer rond de 20c had moeten zitten.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Woh, wacht even, dat is toch geen full load, player-x?
Of hoeveel Rad (eventueel rad type en fan type) heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Goed gezien!
Geen idee of ze schoon zijn, laatste keer dat ik een aanpassing deed aan de loop (andere pomp, D5) zag het er redelijk schoon uit.
Koelblokken zijn compleet smetteloos.

Maar ik zal de boel binnenkort eens goed doorspoelen, en mn 120mm rad aanpassen (in de behuizing plaatsen, + andere fans).

8 maart krijg ik de sleutel van m'n nieuwe huis, dus ik ga proberen het ervoor nog even te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:31:
Woh, wacht even, dat is toch geen full load, player-x?
Of hoeveel Rad (eventueel rad type en fan type) heb jij dan?
Ja en dat is met OCCT + Furmark

Heb een belachelijk dure TJ11 kast met daar in:
  • 1x Phobya G-Changer 560
  • 1x Phobya G-Changer 280
  • 2x Magicool 180 Slim Radiator
  • 12x Phobya G-Silent 14 1400rpm
  • 2x D5 pompen inline
  • Fan en pomp controller Koolance TMS-205 + TMS-EB205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh, een TJ11 ? daar heb ik iig nog nooit van gehoord.

-.-" dus....... 1100 units aan rad oppervlak.... W T F
Maar dat zijn dus low rpm rads?
(ik kan hier maar max 1020 oid kwijt? 360 + 5x 120 oid (als er 4 120's op de deur passen van m'n HAF 932 :s)

Heb net m'n processor verder geprobeerd te klokken, maar ik denk dat 4,013 voor deze gewoon de max is, ah, well so be it.
Wat is er nu eigenlijk beter bij overclocken? Sandy bridge, of Ivy bridge? in het LinX topic zag ik dat Imprezzion z'n 3570K weg deed, omdat de HT niet werkte bij een overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
De SilverStone Temjin TJ11 is imho de koning onder de water koelingskasten, maar met zijn ruim 550 euro wel erg duur!

Hier een uitgebreide review op Bit-Tech

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ERz9zjlEuceYMqRYfFibB15F/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nuC6YhMb7kVaL8Uxv6H1VlDY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DzdMYsz6swn9IwPOWsJiZiIn/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ki7nhA9G5GdbsFoT0gwCl5SO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fa3TtbFxD4FyO76VwqgpsKb7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rj22EDlDE7ORrAS2ls57lfTK/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Jezus wat een bakbeest!
Wel erg gaaf!

Ik moet het doen met een Lian Li Armorsuit PC-P50WB, ook niet onaardig.
Wel heel erg krap om twee GPU's en een CPU onder water te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
... Ik ga de volgende kast lekker zelf ontwerpen :/
Die silverstone heeft me wel een idee gegeven.

Ik denk dat ik het modulair ga proberen te maken.

(ga over 3 weken eens een beginnetje maken, kom maar vast met wat namea

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gravit0n schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:51:
Jezus wat een bakbeest!
Wel erg gaaf!
Google eens naar LittleDevil LD PC-V8. Die is helemaal gigantisch.

In mijn kast past gelukkig met wat modwerk een 4x120mm rad. Daar zit nu een XSPC RX480 in. Meer dan voldoende om CPU en GPU koel te houden. De 4 fans lekker op 6 volt is heerlijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Binnen kort komt de 900D als alternatief op de markt, een ietsjes meer betaalbare kast voor waterkoeler.

nieuws: Corsair toont Obsidian 900D-behuizing op CES
DCG909 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:04:
... Ik ga de volgende kast lekker zelf ontwerpen :/
Die silverstone heeft me wel een idee gegeven.
Ben zelf ook bezig met een kast te ontwerpen, maar nog steeds wel in de ontwerpfase.

Wou alleen dat mijn autoCAD skil's weer iig op het oude niveau waren van 18 jaar geleden, want het tekenen kost wel erg veel tijd, maar daar nagenoeg alles met water cutting gemaakt gaat worden ploeter ik maar door. :F

En net als de Raven lijn en de TJ11 die ik heb bodem top flow.

Ga onder andere zelf een 560x280x90 radiator maken door drie 560x140x60 rads uit elkaar te solderen, en een 50% dikker rad van te maken dat ook 2x zo breed is, waar 8x 140mm op past.

Daarnaast ben ik bezig met een speciaal reservoir, waar je hier onder een eerste schets van kan zien, de nieuwe revisie is in autocad klaar voor water cutting, als ik het ontwerp niet aanpas, en welke behoorlijk anders uit ziet, maar wel het zelfde idee volgt qua ontwerp, daar deze eigenlijk voor de TJ11 was.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ykMFv4bZ7g1UwgRc56yMRWRT/medium.png

Gelukkig heb zo wel thuis een redelijke werkplaats, en op werk een uitstekende werkplaats waar ik letterlijk alle onderdelen zelf kan maken.
PilatuS schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:28:
Google eens naar LittleDevil LD PC-V8. Die is helemaal gigantisch.
Zoveel groter is hij niet hoor, we hebben het over 7cm in de hoogte, en daarnaast ziet de PC-V8 er gewoon goedkoop uit in vergelijk met de TJ11, en gaan er maar maar 480x120 rads in ipv 560x140, wat 45% extra oppervlakte is.
Heb even zitten denken om bij mij zelf de PSU in de 5.25'' bays te bouwen en 2x 560x140 te nemen, maar ben dik tevreden met mijn water temperatuur, en fluister stil systeem.

En qua koeling wint hij het ook niet van de TJ11 als je net als ik twee 180mm rads gebruikt, nou dan geef ik liever die 50 euro extra uit en neem de TJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, kun jij watersnijden etc??
Ben zelf wel redelijk goed met 3d cad, zoals inventor en solidworks (heb ook toegang tot bijde programma's, als student).

Ik hoop een eerste ontwerp binnen 1 week te kunnen maken.
Wordt niet echt conventioneel, wat er nu in mijn hoofd zit (verticale rads achter elkaar naast de hoofd case, een gemeenschappelijke uitstoot kannaal voor de hete lucht en onafhankelijke inlets. Hdd's en voeding onderin een extra grote ruimte achter de mobo tray voor cablemanagement en dat outlet kannaal.)
Een littledevil v8 of silverstone gaat er niks bij worden :s
Maar, wat voor functies zouden jullie willen zien? Hulpje bij het kantelen? (zodat er niet 1 zijde of hoek in de tafel drukt?)

Edit.
Ehhhhhhh.... Zie ik dar nu goed, je wilt luchtbellen van boven naar onder blazen?
Dat is echt bizar :s weet niet of zoiets gaat werken

[ Voor 9% gewijzigd door DCG909 op 24-01-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nee, maar mijn collega heeft bij een bedrijf gewerkt dat het doet, en een oud collega van heb doet het voor mij voor 20 euro per uur na werk tijd, wat natuurlijk een koopje is.

En vooral voor het plexiglas is met water gesneden delen nauwkeurig genoeg en zonder nabewerking te lijmen.
Ehhhhhhh.... Zie ik dar nu goed, je wilt luchtbellen van boven naar onder blazen?
Dat is echt bizar :s weet niet of zoiets gaat werken
Ja je ziet het goed, en nee hoor, als de belletjes maar klein genoeg zijn en/of de flow hoog genoeg, is het totaal geen probleem.

Ga binnen kort op werk een proefopstelling maken om te bepalen wat de optimale tussen ruimte is, denk zelf dat het rond de 0.7 en 1.2mm ligt , en ben ook benieuwd hoe groot de gaten voor bubbels moeten worden en hoe hard de luchtpomp moet pompen.
+/-0.5mm is het zelfde als het oppervlakte van mijn slang, maar zonder het extra volume van de toegevoegde lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ziet er cool uit met die luchtbellen, ik wil het eindresultaat wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Is het niet makkelijker om voor die bubbels een apparte / gescheidde reservoirtje te maken?
Een smalle aan de voorkant van je behuizing met Onder een soort bruissteen.

Dan loop je ook niet het risico dat je er af ten toe een luchtbel mee in je loop wordt gezogen.
Na verloop van tijd komt er dan ergens in je res een grote luchtbel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh, vraagje.

Push & pull configuratie = cooling heaven?
Of is dat overrated?

hoe lang zou een kast ideaal mogen zijn? (denk dat 600 [mm] nog wel te doen is, is een fractie langer dan de HAF 932 die nu naast me staat)

(ga nu even een quick schets maken voor de lunch van 600 lang en push pull fans (sythe ultra k.....? 38mm dik oid))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

overrated als je high pressure fans hebt. het verschil is minimaal, is de 20 euro voor extra fans niet waard ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Push / pull is meer als je echt het maximale er uit wilt halen. Scheelt in de praktijk niet zo denderend veel.

Pull koelt iets beter als push en als je wat oude niet gebruikte fans hebt liggen, kun je ook shrouds maken.
Dat maakt het geheel iets stiller met wat betere prestaties.
Je creeert een luchtmassa en je hebt geen dood punt meer onder je fan. Het middenpunt van je fan blaast of zuigt niet. als je hier een shroud tussen zet heb je hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
pfff, ok, dat is al 1 stem voor 1 rij fans.
2 rijen gaat denk ik niet passen, als ik het zo zie..... eerst even eten halen, dan weer verder kijken naar de schets.

zou het totaal gekkenwerk zijn als je 3x 4x140 in een kast hangt + nog wat ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Te veel is natuurlijk ook niet goed. :)
Je krijgt dan veel massa in je systeem, je pompje moet het wel goed rond kunnen krijgen.

Gewoon je rad oppervlak + speling aanmeten aan je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmm, of zou het toch meer een kast met een hoge tweakability moeten worden (minder mooi afgewerkt, aka geen gezamelijke luchtuitlaat oid, meer een soort benchtable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Het zou mij mooi lijken als je in de bovenkant van je kast een 560mm radiator kwijt kunt, genoeg capaciteit voor een SLI setup + CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Kijk, daar heb ik iets aan als vuistregels :)

is 2x 560 "extern" een leuke optie, of onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Dat is wel erg extreem.
Volgens mij is een enkele 560 rad wel voldoende.
Ik heb zelf 2 GPU's en een CPU onder een 280 en 120 rad (de boel wordt wel vrij warm overigens).

Zelf hou ik wel van lekker minimalistisch.
Exterieur strak, en interieur lekker uitgebreid.

Wolf in schaapskleren zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik heb hier een 2x200mm radiator, die houdt een i7 2600k op 5GHz koel samen met een GTX 680. Je 560 radiator heeft een opp. van 140x560= 78400mm^2. Mijn radiator heeft een opp. van 200x400=80000mm^2. Je 560 is dus praktisch hetzelfde en is dus meer dan toerijkend.

Grappig om te zien dat de radiator in mijn pc groter is dan de radiator wat menig motor/scooter hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ja je moet inderdaad niet denken dat je met maar genoeg radiatoren de boel extra koel kunt krijgen, want dat is natuurlijk niet zo. Je moet een radiator kopen die voor jouw setup het goed doet, want als die jouw setup goed koel kan krijgen, laten we zeggen op het koelst mogelijk, dan maakt nóg een extra radiator toevoegen niet uit. Ook meer fans plaatsen heeft dan geen zin, want je kunt gewoon niet onder die kamertemperatuur komen.

Je moet een nieuwe radiator kopen als je merkt dat je koelwater te warm blijft. Dan warmt het zaakje op en dat kun je dan weer tegen gaan door extra warmte afdracht. Verder zou ik die case ook lekker clean houden.

Ik heb zelf een 800D en ben er extreem tevreden mee. Hoewel ik wel vind dat de onderkant iets langer had gemogen. Zit nu vrij krap met de pomp. Maar misschien ligt het aan mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:17:
Is het niet makkelijker om voor die bubbels een apparte / gescheidde reservoirtje te maken?
Een smalle aan de voorkant van je behuizing met Onder een soort bruissteen.
Dat is al eens gedaan, wil juist iets heel unieks hebben, waar de bubbels het tegenovergestelde doen van wat je verwacht.
Dan loop je ook niet het risico dat je er af ten toe een luchtbel mee in je loop wordt gezogen.
Na verloop van tijd komt er dan ergens in je res een grote luchtbel te zitten.
Die kans is wel heel erg klein, daar er nouwelijks meer stroming zit in het onderste gedeelte, daar het onderst deel van het reservoir zoveel volume heeft dat de flow terugloopt naar 3% van wat de flow is van wat het in de slang is, de bubbels gewoon naar boven drijven ipv mee gevoerd te worden.

Onderste gedeelte zal ongeveer zo werken, zo als in deze revisie, maar er zitten in deze schets nog wel meerdere kleine technische foutjes, die in de CAD tekening wel weg gewerkt zijn, Het geheel is onder andere veel compacter geworden, daar deze niet in een 5.25'' bay komt, en ook is de pomp naar buiten verhuist.

Maar globaal zal het ongeveer zo werken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kF3VqnRtR6dYSldPjvaZ0gAt/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Hoe ga je de er in gepompte lucht weer uit halen? Of is daar die geperforeerde diffuserplaat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Een pomp die ook tegen wat water kan is geen overbodige luxe.

Misschien moet je kijken naar een soort profiel om de bubbels spreiden? Bij aquaria blijven de luchtbellen uit een blok namelijk redelijk dicht bij elkaar en als je maar 1 "exit" gebruikt zijn ze al helemaal geconsentreerd.... -.-" dus je moet ook eigenlijk een blokje hebben om het te difuseren.

Je moet in ieder geval zorgen dat die hoge wand naast de pomp (die je wilt gebruiken om water buiten die ruimte te houden) wel een redelijke afstand geeft tot de plexi plaat.
Ik reken eigenlijk altijd in worst case senario's, dus ik zou een volume voor die ruimte aanhouden van iets meer dan de totale ruimte waar de lucht door heen gaat, dan kan de pomp iig nooit die ruimte vol water trekken ;)

Buiten een het krijgen van een mooie spreiding van de luchtbellen denk ik wel dat het een werkbaar concept is :)
Maar weet je al wat voor luchtpomp je wil gebruiken?
De dingen die ik had waren zeer lastig stil te krijgen, maar dat waren wel een soort blaasbalg achtige dingen.... Creërden heel veel vibratie in de aquaria..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
thehawk007 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:56:
Hoe ga je de er in gepompte lucht weer uit halen?
Laat ik gewoon door de zwaartekracht doen.

Als je goed op de schets kijkt, zie je dat de lucht gewoon naar boven drijft.
Of is daar die geperforeerde diffuserplaat voor?
Denk zelfs niet dat de diffuserplaat nodig is, maar die zorgt er voor dat het koelwater egaal naar beneden word gezogen, en dat er dus op zeker geen lucht mee gezogen kan worden.
DCG909 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 11:07:
Een pomp die ook tegen wat water kan is geen overbodige luxe.
Nagenoeg alle aquariumpompen zijn membraanpompen, en kunnen iig intern prima tegen water, de pomp die ik heb gevonden heeft een in en uitgang, dus water zal geen probleem zijn, dergelijke pompen kunnen ook water verwerken.
(hoewel ik een zelf geen echte aquariumpomp gebruik, maar een pomp van werk)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/muwPBiZRX06diO8860tlfNlr/medium.jpg
Misschien moet je kijken naar een soort profiel om de bubbels spreiden? Bij aquaria blijven de luchtbellen uit een blok namelijk redelijk dicht bij elkaar en als je maar 1 "exit" gebruikt zijn ze al helemaal geconsentreerd.... -.-" dus je moet ook eigenlijk een blokje hebben om het te difuseren.
Daar zal ik helemaal geen problemen mee hebben, daar over de hele breedte een lucht kanaal zal komen met 0.2mm gaatjes, netjes verdeeld.
Je moet in ieder geval zorgen dat die hoge wand naast de pomp (die je wilt gebruiken om water buiten die ruimte te houden) wel een redelijke afstand geeft tot de plexi plaat.
Zo als ik al zij dit is een oude revisie, de nieuwe heeft een externe pomp die daar geen last van heeft, inclusief een terugslag klepje in de drukleiding als extra zekerheid.
Maar weet je al wat voor luchtpomp je wil gebruiken?
Ja heb op werk een pomp gevonden die erg stil is, en waar het membraan word bediend door een elektromotor ipv een magneet, wat veel stiller is in gebruik is.

Maar wel wat groter is dan ik eigenlijk wilde, met zijn 10x10x16cm.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Co1Zc19xvYHGmOayeWsgfCDP/thumb.jpg
Heb een de zelfde pomp, alleen met in en outlet, maar daar was geen foto van op hun website.
De dingen die ik had waren zeer lastig stil te krijgen, maar dat waren wel een soort blaasbalg achtige dingen.... Creërden heel veel vibratie in de aquaria..
Dat is omdat ze een elektromagneet gebruiken, die elke keer het membraan naar zich toe trekt, en dit gebeurd zo snel dat je die bekende buzz hoort.

De pomp die ik heb, gebruikt een motor en een groter membraan, en daar door kan hij langzamer bewegen en nog steeds meer lucht verpompen dan alle normale aquariumpompen.

Hij pompt 45L/m wat veel te veel is, heb ongeveer 10L nodig, dus moet ik hem met een toeren regelaar terug schroeven, wat als prettig neveneffect heeft dat hij nog stiller word dan hij al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Silverstone is ook een mooie kast idd. Ik hou persoonlijk meer van little devil.
À zou ik nu wachten op de 900d, al is het maar om de prijs.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo m'n loop is net even open geweest.
Er had een pompje de laatste tijd moeite had met koud starten en sinds vandaag helemaal niet starten..

Dus loop open en pompjes bekijken.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de gemodde mcp350 pomp last had van dit probleem, maar nee hoor..
De rotor van de originele mcp355 zat klem / vast.
Rotor een tijdje in schoonmaak azijn gelegd en alles met een watte staaf schoongemaakt.
Het gedeelte dat op de kogel komt te liggen zat wat gruis is.
Goed schoongemaakt en een likje vaseline, gelijk maar het ander pompje ook een "beurtje""gegeven.

Alles draait weer soepeltjes. Kijken of het morgen nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oja, even melden hier.

De pomp kan nu wel in stand 4.3 oid (van de 5), hij ging blijkbaar luchtbellen uit de rad trekken. na het compleet vullen van de rad heb ik de pomp eigenlijk niet meer gehoord.

@player-x
Wat ik bedoelde was in de trant van:
Pomp zuigt lucht op, lucht laat een (gedeeltelijk) vacuum achter, water komt omhoog in die "gang".
Worste case = veel lucht in de "loop", erg weinig lucht in de "gang", water stroomt over en zit gevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:38:
Wat ik bedoelde was in de trant van:
Pomp zuigt lucht op, lucht laat een (gedeeltelijk) vacuum achter, water komt omhoog in die "gang".
Worste case = veel lucht in de "loop", erg weinig lucht in de "gang", water stroomt over en zit gevangen.
Nee ook dat is onmogelijk, daar ik een waterslot heb ingebouwd in de uiteindelijke versie, gewoon een vlotterje die een afdichtingsklepje omhoog drukt als het water niveau te hoog komt te staan.

Werkt net zo iets als in de WC, waar een vlotter het water stopt als het boven een bepaald niveau komt.

Het huidige ontwerp werkt wat dat betreft anders, daar kan geen water gevangen komen te staan.

En zelfs al zou hij water aan zuigen is het voor de membraan pomp normaal geen echt probleem, daar ze daar tegen kunnen, natuurlijk is dat wel een beetje afhankelijk van hoe stevig de pomp is gebouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
mukkel schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:32:
Alles draait weer soepeltjes. Kijken of het morgen nog zo is.
En jawel hoor, hij start weer als een nieuwe ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mukkel op 27-01-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:31
Hulp gevraagd!

Ik ben nu mijn rad in mijn 800D kast aan het monteren (mijn eerste loop). Cpu blok zit er al in, al ging dat ook niet vlekkeloos. Bij de rad kwamen 2 soorten schroeven (elk 12 stuks, het is een 360 rad van phobya). De doos zegt dat het 'M3 mounting supplies' zijn. Er zit een korte schroef en een iets langere schroef. De schroeven waren verdeeld over 6 zakjes, waardoor ik dacht 4 per fan en 4 aan de andere kant voor de kast. Omdat ik bij het proberen merkte dat de langere schroeven te lang waren om aan de case te mounten heb ik deze voor de fans gebruikt, ze gingen gewoon netjes tot het einde erin met wat moeite (heb 1 klein inbuspriegelsleuteltje tot mijn beschikking). Toen ben ik de rad gaan mounten en na heel wat moeite en wrikken merkte ik dat de schroeven een klein stukje, ong 0.5 cm voor het einde, vastliepen. Ik kon ze nog wel terugdraaien. Omdat ik geen handleiding erbij kreeg en geen ervaring heb ben ik nu radeloos. Hoe krijg ik dat klereding in mijn kast (bovenkant)?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik kan foto's maken indien nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De schroeven gaan meestal voor het eerst moelijk in de rad omdat er verf in de schroefgaten zit. Het is aan te raden voor het monteren eerst in alle gaten de schroeven door te draaien zodat de verf daar weg is. Ik weet niet of dit je bedoelt maar hier lijkt het op. Natuurlijk wel opletten dat je de schroeven niet te ver door draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:45:
De schroeven gaan meestal voor het eerst moelijk in de rad omdat er verf in de schroefgaten zit. Het is aan te raden voor het monteren eerst in alle gaten de schroeven door te draaien zodat de verf daar weg is. Ik weet niet of dit je bedoelt maar hier lijkt het op. Natuurlijk wel opletten dat je de schroeven niet te ver door draait.
Nee het probleem is dat ik 2 verschillende lengtes m3 schroeven kreeg: kort en ietsje langer. Ik merkte dat de langere schroeven soweieso te lang waren om de rad aan mijn kast te hangen, maar de korte schroeven gaan er ook niet helemaal in, ze blijven hoe hard ik ook draai gewoon op hetzelfde punt (ze kunnen nog wel er uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een keer bij een radiator 2 verschillende lengtes schroeven gekregen voor 2 diktes van fans, weet niet of je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De schroeven die te lang zijn kan je eventueel wel korter maken toch ? Anders even langs de bouwmarkt om schroeven te halen. De schroeven die bij mijn rad zaten waren puur om de fans op de rad te schroeven. Ik heb andere schroeven gebruikt om de rad aan de kast te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:59:
De schroeven die te lang zijn kan je eventueel wel korter maken toch ? Anders even langs de bouwmarkt om schroeven te halen. De schroeven die bij mijn rad zaten waren puur om de fans op de rad te schroeven. Ik heb andere schroeven gebruikt om de rad aan de kast te monteren.
Oh zo zit dat dus..... Oftewel rads worden alleen geleverd met fan screws?? Ik ga dan maar eens langs de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tobitronics schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:19:
[...]

Oh zo zit dat dus..... Oftewel rads worden alleen geleverd met fan screws?? Ik ga dan maar eens langs de bouwmarkt.
Dit was bij mij het geval. Het hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk. De schroeven die ik erbij kreeg waren perfect om de fans te monteren maar ik had ze ook anders kunnen gebruiken. De fangrills bovenop mijn kast zorgen ervoor dat de rad vastzit. Door alle fangrills zitten schroeven van ongeveer 1cm die de rad vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Bij mijn GT x 360 zaten ook enkel fan schroeven...
Heb zelf bouten op lengte moeten zagen (boutje eromheen, in de draaibank en zagen maar) duurde wel langer dan ik hoopte :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vraagje hier, ik heb de onderstaande WC-set, aan aangepaste Thermaltake BigWater.

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/WP_000188-1.jpgAfbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/WP_000195.jpg

Alleen ik kan dus om de maand/5 weken water bijvullen? Hij lekt 100% niet, heb 2 weken lang rond elke fitting keukenrol gehad, en dat bleef droog. En als hij zou lekken zou het na verloop van tijd wel ergens sluiting gaan maken gok ik. Heb een 5.25 Bay res, dus het vullen is niet zo'n probleem, maar vraag me af waar het blijft :P

Is gevuld met Rio gedemineraliseerd water en groene G12 kvs.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Verdamping oid?
Dicht je dop van je reservoir wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dop zit er goed op, hangen wel van die verdamp druppels aan. Maar me CPU/GPU komen nooit boven de 40c uit, wordt het water dan zo warm dat het al gaat verdampen? En systeem is gesloten, als het verdampt blijft het wel in de loop.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Denk toch dat je ergens een lek hebt, de volgende keer dat je water ververst, zou ik hem druk testen, op 0.5~0.8 bar, dat is waar ik mijn systeem ook op test als ik iets nieuws toevoeg.

Alle onderdelen in je loop moeten tegen 2 bar kunnen, dus bang zijn dat je iets kapot maakt hoef je niet te zijn.

Gebruik een slang als deze, die ik ergens (rad of res bv) in mijn systeem schroef, en je kan op pompen met een fiets pomp met een manometer en autoventiel aansluiting, en als je op druk bent, al je fittingen afsoppen met een mix van 50/50 water/Dreft in een plantenspuit of zo.

Zelf heb ik een nauwkeurige test manometer van 0 tot 1 bar op een T-stuk op de slang zitten, maar ik kon daar makkelijk aankomen via werk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ucJR9fwPResbdkuLcRGt0xG7/thumb.jpg
En deze koop je voor rond de 5 euro of zo bij een groothandel.
En als je systeem luchtdicht is, is hij zeker waterdicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als ik ergens een lek heb, zouden er ergens druppels moeten hangen, of iniedergeval zou er iets vochtig moeten zijn. Maar dat is dus niet zo.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
(side note)
water verdampt ook onder het kookpunt, zet maar een glas water op de vensterbank neer :)
(toch??)

btw. wat zijn goede plekken voor temperatuur sensoren?
Ik heb er nu 1 hangen tussen de gpu en cpu en die geeft temps aan van 19 graden (opstarten) en 22 ? (gamen)
Maar ik zou graag meer temps zien, de sensoren zaten bij de FC, dus waarom niet gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
eentje voor je rad en na je "verwarmers" en eentje na je rad :)
Kun je zien hoeveel je rad koelt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:06:
eentje voor je rad en na je "verwarmers" en eentje na je rad :)
Op je rad is het beste, daar dat het dunste punt is in loop (1~1.5mm koper plaat) met de snelste warmte overdracht.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PuSb5yWSxAOykyEQctZCyUfS/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7yrLSM4mCjjAXojkpmoeXTQF/thumb.jpg

Het beste is dubbelzijdig tape op een stukje neopreen met van 2cmx2cm plakken en dat over de censor plakken, maar iets anders werkt ook wel, zo als bv een aantal lagen duct-tape, zolang je maar voornamelijk de temp van het rad meet en niet de omgevingstemperatuur.

Zou er een naast de inlet en een naast uitlet plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dat plaatje heb ik eerder gezien, maar werkt dat ook op een Black Ice GT X ?
Want dat lijkt juist 1 geheel (was ook iets met de bouw van een GT X waardoor je rekening moest houden met het aansluiten, maar kreeg de info niet goed verwerkt wat daar nu mee bedoeld werd :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle setups zweten water waardoor er altijd water zal verdwijnen. De ene setup doet het alleen meer dan de andere. Als je echt geen lek hebt verder nergens zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De slangen die gebruikt worden in wc setups zijn allemaal licht poreus, de ene meer dan de andere.. Hier door verdampt ook water zonder dat je het in de gaten hebt.

Over de temp senoren.

Gebruik een inline tempsensor, bv de sensoren van Aquacomputer.... Deze kan je in elk G1/4 gat schroeven in je loop en daarna gewoon je fitting erop.
http://www.highflow.nl/aa...x-g1-4-id-1x-g1-4-od.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
player-x schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:16:
Kon het eerst ook niet geloven, heb zelf 12c over omgeving. (3930K@5.1GHz + 3x 5870 2GB matrix@1.1GHz)

Totdat ik zag wat voor een PC je hebt, met 2 echte verwarmingselementen er in, maar nog steeds is 30c over omgeving wel heel erg veel, zeker met een 120mm en 2x140mm radiator, als ik het goed zie.

Zijn je radiatoren wel schoon?, want ik denk dat je ongeveer rond de 20c had moeten zitten.
Mijn koelwater is overigens helemaal geen 50 graden, ik zag dat ik m'n sensor op het GPU blok had zitten.... }:O
Vraag niet waarom....

Hij zit nu op een koppelstukje, en geeft onder flinke load (90-95%) 30 graden aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Gravit0n schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:35:
en geeft onder flinke load (90-95%) 30 graden aan. :+
En is dat de watertemperatuur tijdens Furmark + OCCT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
(btw. ik dacht dat het toch niet slim was om bijv. furmark en linX te draaien, las wel eens wat over mensen die zo hun voeding hadden opgeblazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dubbel post.

[ Voor 95% gewijzigd door player-x op 29-01-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:18:
(btw. ik dacht dat het toch niet slim was om bijv. furmark en linX te draaien, las wel eens wat over mensen die zo hun voeding hadden opgeblazen)
Dat is mogelijk, maar alleen als je voeding niet zwaar genoeg is, wat wel eens gebeurd met PC die door een PC bouwer samengesteld is, en de B merk voeding te klein van is.

Een goede voeding schakelt gewoon uit bij overbelasting, en een HX850 moet het gewoon kunnen hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok.
Mijn corsair heeft over, onder belasting beveiliging etc. en de voeding is ook nog eens te zwaar (als het goed is, 850, voor een 7970 en een overgeklokte x6 1090T), maar is ook al weer 2 ? jaar oud :/

Ik merk wel dat WC best gevoelig is voor de omgevingstemperatuur (of iig omdat ik er nu meer op let dan bij de luchtkoelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
player-x schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:15:
[...]

En is dat de watertemperatuur tijdens Furmark + OCCT?
Dat zal ik vanavond of morgen even testen, ben ik nog niet aan toe gekomen (Far Cry 3 is best te doen, heb ik me gister de hele avond mee vermaakt).
DCG909 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:27:
Ok.
Mijn corsair heeft over, onder belasting beveiliging etc. en de voeding is ook nog eens te zwaar (als het goed is, 850, voor een 7970 en een overgeklokte x6 1090T), maar is ook al weer 2 ? jaar oud :/

Ik merk wel dat WC best gevoelig is voor de omgevingstemperatuur (of iig omdat ik er nu meer op let dan bij de luchtkoelling)
Beide is daar gevoelig voor.
Met vloeistofkoeling heb je echter meer oppervlakte om de hitte af te geven aan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Gravit0n schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:37:
Beide is daar gevoelig voor.
Met vloeistofkoeling heb je echter meer oppervlakte om de hitte af te geven aan de omgeving.
weet ik, maar het leek net alsof de vloeistof koelling meer beinvloed werd door de warmere omgeving...
Maar ik denk dat ik me dat maar verbeelde (zat vandaag redelijk vaak op de sensor en hwi te kijken.

Ik ben blij dat ik m'n benches in de kou heb gedaan :s
Was bij de lucht benches ook zo, anders hadden de resultaten niet echt indrukwekkend geweest -.-"

btw. over die defecte fancontroller.
Volgens mij hoef je als consument helemaal geen kosten te maken bij een defect product.....
http://kassa.vara.nl/vraa...lf-verzendkosten-betalen/
http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=3744

Daar (zowel een "webshop" site als consumenten site) wordt gemeld dat de consument geen extra kosten hoeft te maken, zoals de heen en terug zending :/

Zal van het weekend oid nog wel even testen of het aandrukken van de lcd pin een positief effect heeft en het probleem oplost, anders ga ik hierom ruzie maken met de shop :/ Als zij niet over bijkomende kosten hadden gesproken in de mail (1,5x verzendkosten, dus bijna de helft van het product) had ik al lang de rma kunnen beginnen en had die al bijna klaar geweest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 18:57

t3q

Say yes to teq

Recentelijk de Corsair H60 set aangeschaft omdat mijn Amd Phenom X4 955 de 62 graden haalde onder full load met een Big Shuriken (Ik heb maar een kleine lian li kast)
Dat was mij te warm en ik wilde tevens nog wat ocen.

Het is mij gelukt om ook mijn front intake fan aan te sluiten op de radiator om zo een push pull configuratie te maken.

Ik had echt geen verwachtingen en 10 graden koeler daar zou ik al heel blij mee geweest zijn maar het overtrof mijn verwachting.

CPU temp is nu @ stock 30 graden en als ik de MP op 19 zet met 1.475V zodat ik 3.8 gHz draai word e CPU max 38 graden.

Ik wil graag de 4 gHz halen maar het lukt me nog niet, nog even wat ver tweaken!

Maar super setje!

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Ik vraag me af waar je mee stresstest als je maar 38 graden haalt met die overclock. Welke CPU revisie heb je trouwens? Want voor 3,8GHz vind ik 1,475V behoorlijk hoog, maar als het een C2-tje betreft kun je je pogingen beter staken, die gaan namelijk haast nooit harder dan 3,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
We weten ook niet wat voor mobo hij heeft.
m'n Asus crosshair IV formula gooit met LLC gewoon +/- 0.0245 volt extra over de core heen (aldus hardware monitor)

Maar mijn X6 wil gewoon niet sneller dan 4,013x Ghz.
terwijl andere 4,3+ doen.

Ik vraag me toch af.
Welke chips zijn beter, als ze dicht bij het centrum van een waffer zitten of er net iets van af en of het afhankelijk is van welke specifieke machine/lithograaf ze af komen :/
(ik weet niet hoe ze de lithograven precies maken, of hoe alles in z'n werk gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Dan moet je eens naar Veldhoven komen, daar worden die mooie Lithografie machientjes gemaakt.
Nederlands makelij => ASML! :)

Uitvallende chips zijn random, niet specifiek op 1 plek op een wafer.
Denk hierbij aan veel verschillende factoren. zoals / contaminatie / temperatuur / ontwikkeling / coating / etsen / onderlinge calibraties ect.

Meestal zijn de chips die later uitkomen hogere revisions beter.
Bij deze chips is het proces verbeterd en geoptimaliseerd.
Geen 1 chips is het zelfde, dus je moet ook wat geluk hebben.
Daarom zie je dat profecionele OC-ers een hele bundel CPU's hebben om de beste erjuit te pikken.
Cherry picking.

Zo vandaag is m'n 2de 570 verkocht. Ben nu al m'n rads en CPU blok aan het spoelen met demiwater & Azijn. Lol ben ik een klem vergeten, schiet de slang los na een minuut of 30.
Gelukkig zag ik het snel, liep net naar de koelkast, anders kon ik m'n pompjes weggooien.

Pfiewww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

DCG909 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:18:
Haha, zo test je je voeding toch gewoon?
Toen ik mn HX650W nieuw had heeft die ook een halfuurtje Prime95 + Furmark gedaan, met een overklokte 1090T en CF 5850's met OC. Zou die gewoon aan moeten kunnen. Als ie kapot was gegaan, was er toch al iets mis mee en had ik sowieso een andere voeding moeten hebben..
Maar mijn X6 wil gewoon niet sneller dan 4,013x Ghz.
terwijl andere 4,3+ doen.
Niet elke chip zal 4,3+ doen, maar als je met WC geen MHz verder komt dan op lucht met een dergelijke setup zou ik niet direct de CPU de schuld geven :X.
Hoe hoge HTT ref clock kun je stabiel draaien?
Volgens mij hoef je als consument helemaal geen kosten te maken bij een defect product.....
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn wel twee verschillende dingen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
als ik met de multiplier op de overklock blijf gaat hij geen 10 mhz sneller -.-"
toen ik enkel met de baseclock overklokte (helemaal in het begin toen ik met m'n pc begon) draaide ik er, ik meen, 15x??= 3600 Mhz (sorry, heb hoofdpijn, zit op m'n werk en heb dus niet echt de puff om te rekenen) oid op. met de stock koeller, daarna weigerde hij te booten in windows :/

Het zou ook misschien het geheugen kunnen zijn :/
LinX blijft met een hogere clock of gewoon hangen of geeft een error...
Zal van het weekend daar ook even naar kijken -.-" Wordt echt bloody druk, stageverslag, FC controleren en memtest draaien.

Ach, heb uiteindelijk ook een conflict(je) met de officiele Asus shop gewonnen, gewoon Asus zelf erbij gehaald -.-"
Vond het wel jammer dat dat nodig was, maar was toen binnen 26 uur opgelost o.0
In dit geval ga ik er minder tijd over heen laten gaan en stuur ik Lamtron wel na 2 afwijzende mails achter de shop aan -.-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Tja, je kent het riedeltje wel toch? Eerst op lage CPU en geheugen multi/divider je HTT pushen, dan geheugen omhoog en testen met memtest, dan CPU-NB omhoog en dan pas de CPU multi. Als je er even voor gaat zitten weet ik zeker dat er meer dan die 4 GHz/ 240 MHz HTT clock uit te halen valt ;).

Kon op mijn oude C4F over de 300 MHz HTT draaien.. faust2016 in "LinX Stable Club"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, ga ik het weer eens op die manier proberen -.-"
Zo heb ik het dus nooit echt getest :/
Maar waar zat de geheugen multiplier bij de C4F ookalweer? heb dat ding volgens mij nooit gevonden -.-"

Want ik vond het an sich wel jammer dat ik het nog niet verder kon pushen dan met lucht :/

(heb ook de rede gevonden waarom m'n temps hoger waren de laatste dagen.... m'n moeder had de verwarming van 1 naar 4 gezet..... werd gewoon bloody warm in m'n kamer....)

Alvast excuuses maar ik moet dit even van mij af schrijven
spoiler:
GE-F...... WELDIG :( :( :( :( :(
Kom net in m'n kamer, wetende dat de CV monteur is geweest, zonder aankondiging aan mij (CV hangt in mijn kamer)
Ik dacht, ach, even wat spullen aansluiten en kijken of er niks beschadigd is.

Zit er godsamme overal stof op wat dus uit die CV kwam :( :( :(
En nog van dat fijne spul ook wat lekker overal in komt :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Echt van de ene hoek van het bureau tot de andere.....
M'n incompetente ouders en die gast zijn dus even vergeten het af te schermen oid.....

Mag ik dus ALLES (koptelefoon, beeldscherm (oh, joepie hoe krijg ik die crap daar uit...), pc, bureau (leuk, lag m'n spare elektronica in en die stond dus op een kier omdat ik nog dingen aan het tweaken was) en alles wat ik nu even vergeet) schoon gaan maken :( :( :(
Want ik weiger m'n pc op te starten met zulk fijn stof erin :(

Heerlijk, dacht van het weekend aan m'n verslagen te kunnen werken en tegelijk wat te kunnen OC'en....
Well, daar gaat m'n goede humeur....

Iemand tips om fijn stof uit een pc te halen wat uit een CV ketel komt?

[ Voor 56% gewijzigd door DCG909 op 30-01-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Iemand tips om fijn stof uit een pc te halen wat uit een CV ketel komt?
Gewoon met de stofzuiger, en/of eventueel met een lucht spuit !

Alleen houd wel even de fans tegen, zodat ze niet te hard draaien en zo dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:59:
[...]

Gewoon met de stofzuiger, en/of eventueel met een lucht spuit !

Alleen houd wel even de fans tegen, zodat ze niet te hard draaien en zo dood gaan.
Stofzuiger is niet aan te raden ivm statische elektriciteit. Compressor of busje lucht is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Geweldig....
Mag ik allemaal weer gaan regelen -.-" Dus m'n computer is waarschijnlijk gewoon een week offline...
Ik ga voortaan m'n kamer maar blokkeren, zodat niemand er meer in kan zonder mijn weten...

Kan dus de hele pc uit elkaar, want ik verwacht dat er een massale hoeveelheid stof in de rad zit nu....
Ik wordt hier gewoon serieus depressief van .....
Eerst dat gedoe met de waterkoeling, nu weer die stof zooi.... Ik wordt er echt niet goed van, begin bijna spijt te krijgen dat ik voor een desktop ben gegaan, had destijds beter een alienware M17x met crossfire kunnen gaan, die kapot kunnen laten gaan bij de aanrijding en een M18x met crossfire kunnen importeren, dan was ik al bijna goedkoper uit geweest dan nu en had ik geen last van deze pokkenbende gehad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou de hele PC niet uit elkaar halen. Gewoon de PC even buiten zetten en alles schoon blazen. Als het stof er op een normale manier komt kan het er ook prima met een compressor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
lool ach is toch goed dat het keteltje weer schoon is heb je in iedergeval minder kans op koolstofmonoxyde vergiftiging ;)

als het stof heel fijn is kun je dit gewoon ff stofzuigen, ik doe het al jaren z en heb nog nooit iets gesloopt.
(wel je fans stilhouden ipv als een gek laten draaien)

Zo "reserve" kaart zit weer in m'n PC een 5770 512Mb hooohaaaa.
Lekker overkill nu. enkel m'n CPU op water met 3 240mm rads :P

Nu gaan shoppen voor een nieuwe graka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:28:
Stofzuiger is niet aan te raden ivm statische elektriciteit. Compressor of busje lucht is het beste.
Sorry hoor maar dat is onzin, heb nog nooit in mijn leven een statische schok gehad van een stofzuiger.

Ja je moet een beetje opletten op statische, zo als niet werk aan PCs die in een kamer met hoogpolig nylon tapijt, of dat je de juiste kleding hebt, en even ontladen aan de aarde van je stopcontact kan ook geen kwaad.
Maar de stofzuiger staat niet echt in dat rijtje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dit is dus wat ik aan trof...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SY8faJneRxSKlQrTJaOor6Vl/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GnoZo37vqaoj0tzpRMT2AM0B/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GD0mRrmDSug3oSU8FvvkSMHN/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aQiiwVcLlonO6qtAtLdH1zVJ/medium.jpg

De vegen waren zowel om te kijken wat voor stof het was, als om het stof duidelijk op de foto te laten zien... (zusje heeft echter een beetje veel geveegd over de case....

in de kast zit ook stof, maar minder, zal nog wel kijken of ik een foto van de graka kan maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Die gast heeft of gewoon schijt er aan, of weet niet hoe hij een CV schoonmaakt, heb er best een aantal schoongemaakt, maar dat heb ik nog nooit gezien, maar ik had dan wel altijd een stofzuiger bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
De vorrige gozer was nog erger blijkbaar, die haalde er een stuk elektronica uit waardoor de CV een halve dag niet werkte...
Deze heeft dat toen gefixed (netjes), maar na deze grap vind ik het echt een knuppel :/

Alles op m'n bureau ziet er dus zo uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10
player-x schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:15:
[...]

Sorry hoor maar dat is onzin, heb nog nooit in mijn leven een statische schok gehad van een stofzuiger.

Ja je moet een beetje opletten op statische, zo als niet werk aan PCs die in een kamer met hoogpolig nylon tapijt, of dat je de juiste kleding hebt, en even ontladen aan de aarde van je stopcontact kan ook geen kwaad.
Onzin? Dat jij nog nooit een schok hierbij hebt gehad wilt absoluut niet zeggen dat dit onzin is. In dit geval is de veiligste manier gewoon met een busje perslucht of een compressor. Met een stofzuiger zal in de meeste gevallen inderdaad geen enkel probleem zijn, maar het risico is wel hoger, en je zal maar net de pech hebben ;). Je moet eens weten wat voor voorzorgsmaatregelen er genomen worden in de productiehal van elektronica, en een stofzuiger komt daar absoluut niet voor ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:15:
[...]

Nee, het is geen onzin. Sowieso kunnen onderdelen al kapot gaan van een schok die 10x minder sterk is dan wat jij kan voelen. De kans dat er iets kapot gaat is niet groot maar wel aanwezig. Waarom zou je dan dom zijn en het risico nemen.

Zeggen dat het onzin is omdat jij nog nooit een schok gehad hebt is wel zo'n beetje het slechtste voorbeeld. Als ik altijd 200km/u rij en nog nooit gepakt ben betekend dat dan dat er nooit iemand voor gepakt zal worden ?

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 30-01-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppieigor
  • Laatst online: 07-10 19:42
Aan de hand van die foto's te zien, zou ik woest zijn geweest, dat is echt zwaar beroerd hoe je dat aan moest treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Waarom stap men elke dag in een auto?

Omdat het risico gewoon aanvaardbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:37:
Waarom stap men elke dag in een auto?

Omdat het risico gewoon aanvaardbaar is.
Waarom een risico nemen als het niet nodig is ? Er zijn hier op tweakers ook topics te vinden waarbij PC's kapot zijn gegaan nadat er met de stofzuiger schoon gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
FF vraag tussendoor :)
Sinds vandaag draai ik op Demi-water + PT Nuke PHN.
Het lijkt erop dat er meer flow is.

Is pre-mix "dikker" als gewoon demi of oogt dat gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Heb net even 10min zitten kijken, maar heb geen enkele post kunnen vinden waar de stofzuiger de doodoorzaak was van een PC overlijden.

Daarnaast heb ik vroeger toen er nog echt veel marges zaten op onderdelen, veel PC gebouwd, als een mans bedrijfje, iets wat ik af en toe nog steeds doe voor anderen, en heb zeker iets van +1000 PC na gekeken en/of opgewaardeerd, en gewoon allemaal heb ik ze eerst even uitgezogen voordat ik er aan begon met werken.
Er staat leterlijk speciaal een oude stofzuiger speciaal daarvoor naast mijn werkbank waar ik PC bouw en nakijk!

Heb een hekel aan het argument, ''maar mij is dat nooit overkomen, dus zal het nooit gebeuren'', maar heb met de vele PC die ik heb gebouwd, maar een keer een PC gesloopt met een statische schok, en dat was omdat ik te lui was een statische vliestrui uit te trekken, en me even snel te ontladen, voor de rest heb ik met mijn honderden uren PC bouwen nooit problemen gehad.

Ook Powerline Computers die ook een groothandel had, waar ik al mijn onderdelen vandaan haalde, zoog gewoon de PCs uit in de TD.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik er niet altijd op let, zo als altijd alleen katoen dragen, en geen tapijt in mijn werkkamer, en ook de aluminium rand van mijn werktafel is er voor dat doel special geaard.

Maar de stofzuiger is ''IMHO'' een verwaarloosbaar risico, en heb wel betere dingen te doen met mijn tijd dan elke keer naar buitenlopen om daar een PC uit te blazen, want die dingen kunnen echt heel smerig zijn.
mukkel schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:02:
Is pre-mix "dikker" als gewoon demi of oogt dat gewoon?
Dat oogt alleen maar zo. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 30-01-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
PC uitblazen lijkt me inderdaad meer risico.
Fans draaien als een tierelier en de motortjes gaan zich als "generator" gedragen en zetten zo spanning op het mobo.

Dit zal ook wel nihil zijn, maar imo meer plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10
player-x schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:10:
Heb net even 10min zitten kijken, maar heb geen enkele post kunnen vinden waar de stofzuiger de doodoorzaak was van een PC overlijden.

Daarnaast heb ik vroeger toen er nog echt veel marges zaten op onderdelen, veel PC gebouwd, als een mans bedrijfje, iets wat ik af en toe nog steeds doe voor anderen, en heb zeker iets van +1000 PC na gekeken en/of opgewaardeerd, en gewoon allemaal heb ik ze eerst even uitgezogen voordat ik er aan begon met werken.
Er staat leterlijk speciaal een oude stofzuiger speciaal daarvoor naast mijn werkbank waar ik PC bouw en nakijk!

Heb een hekel aan het argument, ''maar mij is dat nooit overkomen, dus zal het nooit gebeuren'', maar heb met de vele PC die ik heb gebouwd, maar een keer een PC gesloopt met een statische schok, en dat was omdat ik te lui was een statische vliestrui uit te trekken, en me even snel te ontladen, voor de rest heb ik met mijn honderden uren PC bouwen nooit problemen gehad.

Neemt niet weg dat ik er niet altijd op let, zo als altijd alleen katoen dragen, en geen tapijt in mijn werkkamer, en ook de aluminium rand van mijn werktafel is er daarvoor special geaard.

Maar de stofzuiger is ''IMHO'' een verwaarloosbaar risico, en heb wel betere dingen te doen met mijn tijd dan elke keer naar buitenlopen om daar een PC uit te blazen, want die dingen kunnen echt heel smerig zijn.

[...]

Dat oogt alleen maar zo. 8)
Schade door ESD ontstaat dan ook vaak niet direct, maar pas maanden later. Vandaar dat er zo streng op gelet wordt in de productie van elektronica. Je ziet het niet direct terug tijdens het testen van de producten(eigenlijk moet je de chip geheel ontmantelen en met een microscoop bekijken om de effecten van ESD te zien) maar het komt later pas. De weg die de lucht aflegt door een stofzuiger is voor een groot deel door normaal kunststof heen, en dat is nou eenmaal wat gevaarlijker in combinatie met elektronica. Kans is inderdaad klein, maar onzin is het niet ;).

Er zijn overigens gewoon ESD veilig stofzuigers op de markt, wellicht heb je die op de TD gezien. Er zijn ook genoeg elektro bedrijven op de markt die gewoon rondlopen op vloerbedekking terwijl ze met elektronica bezig zijn, of het verstandig is een 2e, maar niet alle bedrijven nemen dus voorzorgsmaatregelen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 30-01-2013 21:23 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
wesleytjuh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:20:
Kans is inderdaad klein, maar onzin is het niet ;).
Laat ik het zo zeggen, de kans dat ik morgen een ernstig auto ongeluk krijg is vele male groter, en nog steeds pak ik morgen gewoon lekker de auto. :+

Er is een verschil tussen praktisch voorzichtig zijn en electrophobia hebben. 8)
Er zijn overigens gewoon ESD veilig stofzuigers op de markt,
Yep is, is een gewone stofzuiger, met alleen waar een blanke koperen draad door de zuigslang loopt.
wellicht heb je die op de TD gezien.
Nee was gewoon een thuis model.
Er zijn ook genoeg elektro bedrijven op de markt die gewoon rondlopen op vloerbedekking terwijl ze met elektronica bezig zijn, of het verstandig is een 2e, maar niet alle bedrijven nemen dus voorzorgsmaatregelen ;).
Hoeft ook echt geen probleem te zijn, zolang je maar geen vloerbedekking hebt die zich statisch oplaad, er zijn genoeg op o.a. natuurvezel gebaseerde vloerbedekkingen die je prima kan gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door player-x op 30-01-2013 21:34 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 67 Laatste