Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47

India Sierra

Learn by failure

Vorderingen van de ITX WC gaan traag, maar ik moet toch nog wachten op de fittingen van highflow die in nabestelling zijn...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HF7rpl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nI4Npl.jpg

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

haha nice, het zou vet zijn als je ook een reservoir tank deed aan de andere kant, dan leek het net een ruimteschip :9

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Zou ik ook wel willen doen, alleen is het geld er niet voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Met Slim (30mm) kun je zwakkere/stillere fans gebruiken.
Zal opzich weinig uitmaken met de normale 34mm rads, maar wel een hoop met de dikke 60+mm.
Maar als je Pc in een andere ruimte staat boeit dat niet :) dat hoor je dan toch niet.

Ooit als ik ergens weer een geldpotje gevonden heb of een andere reden tot upgrade schaf ik ook een grotere behuizing waar ik meer rad oppervlak. in kwijt kan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
heb de black ice -sr, 54 cm, maar wel gemaakt voor laag toerental. zoals gezegd, ik draai standaard op 600rpm... pomp maakt het meeste lawaai.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo "weerstandje" zit er tussen, een aardige knoepert eigenlijk.. :o

2.2 Ohm 9W, pompjes draaien nu ongeveer op 8.8 - 9 V met ruw 3200RPM ipv standaard 4500RPM.
Scheelt aanzienlijk in het geluid. Liefst had ik het nog iets stiller gehad, maar om deze dikke jongens in serie te zetten is niet echt handig. Ook worden ze behoorlijk heet.

Zit er misschien aan te denken om er een toggle/wissel schakelaartje tussen te zetten.
Kan het opstarten met 12V en daarna over op 7V. Makkelijk om 2 snelheden te regelen.
Maar daar moet ik ff over denken. Nu blijft het zo maar even draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

mukkel schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:26:
Zo "weerstandje" zit er tussen, een aardige knoepert eigenlijk.. :o

2.2 Ohm 9W, pompjes draaien nu ongeveer op 8.8 - 9 V met ruw 3200RPM ipv standaard 4500RPM.
Scheelt aanzienlijk in het geluid. Liefst had ik het nog iets stiller gehad, maar om deze dikke jongens in serie te zetten is niet echt handig. Ook worden ze behoorlijk heet.

Zit er misschien aan te denken om er een toggle/wissel schakelaartje tussen te zetten.
Kan het opstarten met 12V en daarna over op 7V. Makkelijk om 2 snelheden te regelen.
Maar daar moet ik ff over denken. Nu blijft het zo maar even draaien.
7V molex aansluiting knutselen voor je pompjes is geen optie? Of starten ze dan niet meer? Ik vind mijn DDC eigenlijk ook te luid en in m'n kast is straks geen ruimte voor een stevige fancontroller, maar ik heb helaas te weinig kaas van electrotechniek gegeten om zomaar met weerstanden in de weer te gaan. Heb je een fotootje van de constructie die je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Je hoeft geen hooggeleerde te zijn om wat te knutselen.
Als je de volgende formules hebt, ben je er al :) (met de bij behorende varianten)
U = I * R
P = U * I

U = Spanning (V)
I = Stroom (A)
R = Weerstad (Ohm)
P = Vermogen (W)

Makkelijke link, bespaard je wat rekenwerk.
http://virtueelpracticumlokaal.nl/ph_nl/combres_nl.html

Dan heb je opzich alleen de weerstand van je pomp nodig.
Dan moet je even aan de slag met de 2 basis formules hierboven.
Stel dat je pomp 18W is en je wilt de weerstand berekenen.
Dan heb je eerst de stroom nodig die er loopt
I = P / U ===> I = 18W / 12V = 1,5A
Hierna kun je de weerstand berekenen
R = U / I ===> 12V / 1.5A = 8 Ohm
Dan kun je al spelen met de link hierboven. 8)

De 7V knutselen op je molex werkt opzich wel, alleen vind m'n voeding het niet lekker bij een koude start. Als hij een nacht of een tijd uit heeft gestaan, boot hij niet lekker met 2 pompjes op de zelfde 12v rail. Dan "herstart" hij een keer of 2 eenmaal draaide kan ik alles schakelen tusen 12 / 7 volt.

Vandaar dat ik de pompen eigenlijk gewoon op de normale manier aangesloten wilde hebben icm een weerstand. Alleen word de weerstand erg heet. Ik had wel wat warmte verwacht, maar zoveel..
Na een paar minuten al zo warm dat je deze amper vast kan pakken.
Niet echt iets wat je in je behuizing wilt hebben ..grr
Ik heb hem tijdelijk ingepakt zodat de warmte geisoleerd wordt en verder naar oplossingen gezocht.

Opties:
-Een spanningsdeler zou waarschijnlijk de zelde warmte problemen geven.

-Een deftige fan regelaar kopen die de pompen wel aankan.
bv de lamptron FC-8 http://www.highflow.nl/fa...x-30w-channels-black.html 30W per kanaal. :) alleen dat is weer 60+ eurie. Ik zou hiermee wel uit de voeten kunnen. Dit is m'n laaste "redmiddel" ... ik heb een vriendin die vind dat ik al te veel uitgeef aan die "stomme computer" :P

-Schakelen tussen 12 en 7V => gekozen :)

Dus ik heb vandaag een wissel tuimschakelaartje besteld van €1.60
Deze ga ik plaatsen naast de power switch.
Dan kan ik de pc gewoon opstarten met de pompen op 12V en als ik ze wat stiller wil kun je ze gemakkelijk op 7V zetten.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/e50a887304fc51558b41ebb3e586b85d.jpg
Geel-Zwart => 12V
Rood-zwart => 5V
Geel-Rood => 7V
Mocht dit niet lekker werken.. ja dan wordt het toch de lamptron voor mij..

Maar misschien dat de standaard 7V mod wel goed werkt met een enkele pomp op je eigen voeding.
Dat moet je even zelf proberen.

[ Voor 33% gewijzigd door mukkel op 09-01-2013 17:27 . Reden: opties / uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

vind je het gek, 12 volt op een 8 ohm weerstand :P
18 watt vinden vele weerstanden al niet leuk, en als je een 30 watt weerstand hebt is het al een relatief flinke. gelukkig zijn weerstanden gewoon koolstof en kunnen ze bijna niet kapot. maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
neuh zoveel trekt het niet :)
P = U*I met de spanning die over de weerstand staat. niet het totaal.
Stroom en spaning even gemeten met een multimeter, aangezien het in de praktijk altijd afwijkt.
Iets van 3.3V over de weerstand met 1.3A dus zal net onder de 5W blijven.
Daarom had ik ruim een 9W weerstand gepakt.

Ach kijken of dadelijk het schakel ideetje lukt. Ik denk dat dat geen enkel probleem is.
Aangezien dit ongeveer met hetzelfde principe werkt
http://www.highflow.nl/fa...ller-silver-fanatics.html

[ Voor 0% gewijzigd door mukkel op 09-01-2013 20:00 . Reden: rr rrr rrr mmz R werkt niet echt lekker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo schakelaartje is ook binnen en zit gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9gVIqrYWB8qXhPTu7owdxtyA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hiovJK1EM4bnh6i3Joy36b5c/full.jpg

Werkt goed.
12V / 4500RPM als je meer power wilt. bv. bij lang gamen ect.

7V / 2000RPM als je een stille pc wilt. bv surfen, office-pakket ect.
Fans ook uit en je hebt een super stille pc :)

[ Voor 79% gewijzigd door mukkel op 11-01-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Als ik het goed gelezen heb is die schakelaar om je pompjes sneller/langzamer te laten lopen? Als dat zo is, meet eens het verschil tussen de temps bij snel/langzaam. Dit zal minimaal zijn mits er bij de langzaamste stand nog flow is. Dit komt omdat het water relatief gezien even lang in de radiator is en dus even lang de tijd heeft om af te koelen, bij de snellere stand gaat het water er sneller doorheen maar komt het er ook vaker en bij de langzamere stand gaat het er trager doorheen maar komt het er ook minder vaak. Relatief gezien dus hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
mukkel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:42:

Had ook geprobeerd de pompen op 7Volt te laten draaien, draden moest ik nog netjes afwerken en dacht laat gelijk even de 7V mod proberen en dat werkt!

Ze zijn dan muis en muisstil en raar genoeg lijkt het dat de temp dan lager is.
GPU1 bleef rond de 35 en GPU2 rond de 30 en CPU rond 40..
@ The hawk
Temps zijn ongeveer hetzelfde. Zal niet veel schelen.
maar het geluid scheelt enorm. Van lawaaierig naar muisstil.

Flow kan ik niet meten, maar dat zal een stuk lager zijn.
als de pompjes van 4500 naar 2000rpm gaan. Zal de flow rond de 300ltr ipv 600.

[ Voor 11% gewijzigd door mukkel op 13-01-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Mooi toch! Laat je ze toch gewoon altijd stil zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Tijdens het gamen scheelt het wel ietsje een graad of 3.
Maar als ik game staat m'n Z-5500 toch aardig open, dan maakt dat beetje extra geluid ook niets uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Nu online

John Doos

ClaudZaque

Vorige week ook begonnen met mijn eerste WC setup!

Onderdelen zijn als volgt:

Fittingen: 8stuks zwarte 1/4 nickel fittingen
Pomp : Phobya DC12-260 12Volt.
Reservoir: Bitspower Water Tank (Een andere maar lijkt er precies op!)
Cpu Block: EK Waterblocks EK Supreme Plexi‏
Slangen: 2meter mastereer wit, met een 10mm binnenmaat.
Radiator: Black Ice GT Stealth Lite 240

Is dit het juiste adres om er straks ook fotootjes van te plaatsen?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Nu online

John Doos

ClaudZaque

En nog een vraagje trouwens!

Is deze vloeistof:
http://www.highflow.nl/ko...-clear-premix-1000ml.html

Te mixxen met deze vloeistof:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=478475

Nee heh?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
waarom zou het niet kunnen is gewoon gedestileerd water met anti algen en corosie bende.. lijkt mij sterk dat je daar geen dye bij kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Nu online

John Doos

ClaudZaque

maks11223344 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:17:
waarom zou het niet kunnen is gewoon gedestileerd water met anti algen en corosie bende.. lijkt mij sterk dat je daar geen dye bij kan doen :)
Tja het water is al een preMIX, en FESER schijnt dan weer troep achter te laten etc.

Kan ik er niet gewoon pure hobby kleurstof bij gooien?

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Nu online

John Doos

ClaudZaque

John Doos schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:22:
[...]

Tja het water is al een preMIX, en FESER schijnt dan weer troep achter te laten etc.

Kan ik er niet gewoon pure hobby kleurstof bij gooien?
En dit:

The addition of any other substances may result in a chemical reaction, which can cause dye breakdown and clogging which can harm your system.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

John Doos schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:23:
[...]

En dit:

The addition of any other substances may result in a chemical reaction, which can cause dye breakdown and clogging which can harm your system.
+1.

en feser is niet zo vreselijk dat ie veel troep achter laat, je moet gewoon je loop om de zoveel maand schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Dat hoort er gewoon bij :)
Als je geen onderhoud wilt, dan moet je lekker bij luchtkoeling blijven.

Anders kun je ook gewoon Feser clear pakken. zonder kleurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maks11223344 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:17:
Dat zou ik dus niet doen. In die premix zitten inderdaad toevoegingen. Wie zegt dat die niet reageren met dat spul van Feser ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Is die Phobya DC12-260 12Volt wat qua pomp? Ik zie hem hier in dit topic genoemd worden namelijk. Hij is tamelijk goedkoop en heeft een doorvoer van 600 liter per uur. Zou dat zat zijn voor 'je average' watercooling setup of gaan we toch liever voor de pompjes die tot 1200 liter per uur kunnen verpompen? Die krengen zijn ook gelijk richting de 100 euro.

Reden dat ik dit vraag is dat ik binnenkort ook weer mijn watercooling setup ga inbouwen. Ik heb nog een boel goeie parts over van mijn oude setup, zoals een CPU blok en een 360 black ice rad. Voorheen had ik een Eheim pomp, die had ik echt al in de 'goeie oude tijd' gekocht, denk al bijna wel 10 jaar terug. De pomp doet het opzich nog wel, maar als ik dan toch aan een nieuwe setup ga beginnen dan vervang ik ook de pomp.

Verder heb ik nog nooit lekkages gehad met mijn watercooling setup, tot ergens oktober 2011. Ik wilde nieuwe parts in mijn systeem bouwen en ik zag dat mijn slangen helemaal poreus waren en ik kon ze zo door knakken. Niet goed dus. Gelukkig is er niets kapot gegaan in mijn systeem daar ik net op tijd alles eruit had gehaald, maar dit is niet fijn. De slangen waren net een jaar oud, en waren PUR slangen. Derhalve ga ik dus nooit meer voor PUR en is mijn keuze nu gevallen op de Tygon slang:

http://www.freezinghardwa...2_OD_10x15_-_1_meter.html

Hoe is de ervaring van jullie voor wat betreft deze slang? Ik vind de dikte ook prima. Net even wat dikker dan mijn oude setup, en niet heel overdreven. Ik vroeg me trouwens af of dat soort slang ook easy over eventueel deze waterpomp gaat?

http://www.highflow.nl/po...-2-slang-aansluiting.html

Want er staat dat het een 1/2 slang zou moeten zijn, en nu is de Tygon dat ook, enkel is dat de buitendiameter en ik weet niet of ze nu juist dat bedoelen. Lijkt me wel, maar better safe than sorry :)

Heb er echt wel weer zin in om de boel in te gaan bouwen. Ziet er wel naar uit dat ik weer een eurotje of minimaal 200 moet gaan uitgeven, maar ach. Ik heb al mooi wat onderdelen op min verlanglijstje staan :) Ik ga denk ik trouwens ook maar wat van die premix flesjes kopen. Heb hier nog gedestileerd water staan, maar goed. De premix in clear vorm lijkt mij denk ik 100% beter dan gedestilleerd water met antivries.

[ Voor 4% gewijzigd door DAMAGE op 14-01-2013 21:59 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Je moet niet al te veel naar de flow kijken :) maar meer naar de opvoerhoogte / druk.
Dit doordat je de volle flow toch nooit haalt vanwege restrictie van je blokken.
En met meer druk pers e het er makkelijker doorheen.

Pak bv voor een paar centen meer z'n broer
http://www.freezinghardwa...ya_DC12-400_12V_pomp.html
Helaas niet op voorraad, maar bv de EK variant bij CD-romland wel

http://www.cdromland.nl/p...ter_Blocks_EK_DCP_40_Pomp
Zelfde specs / prijs en uiterlijk, zal me niets verbazen dat het gewoon de zelfde pomp is.
Zit je op 4mtr + opvoerhoogte en 800liter. Hiermee zit je wel gebakken voor eventuele upgrades.

Die slang gaat niet passen op de mcp655.
Deze heeft 1/2inch slangen nodig binnendiameter dus 13mm.

Er gaat stiekem veel geld in zitten ;) elke keer een upgrade en nog een en nog een ...

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 14-01-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Thanks Mukkel dat is inderdaad een pompje waar ik ook naar heb zitten kijken. Reden? Omdat je er gewoon 1/4" slangpilaren in kan draaien en dat heeft toch wel mijn voorkeur. Ik denk dat ik die pomp inderdaad maar moet gaan pakken. Leek mij al een hele leuke pomp.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry ! (verkeerde topic ) :S

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Dat zou met de mcp655 ook kunnen, maar dan moet er een TOP op. dan heb je ook gewoon G1/4 schroefdraad waar je fittingen in kan draaien. Ben je alleen 4 -5 tientjes extra kwijt.

Maar een andere pomp ertussen kan altijd, kwestie van slangen omsteken.
Als je hier rekening mee houd bij het afknippen van de slang is het helemaal makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Laatst online: 10:51
Ik ben van plan om gewoon demiwater te draaien in mijn loop. Als ik m dan in elkaar ga zetten, moet ik dan eerst de loop leaktesten met demiwater, dat eruit gieten en nieuw er in gooien of kan ik gewoon vanaf het begin met hetzelfde water draaien? Wat betreft leaktesting: wat raden jullie aan? Ik kan moeilijk 12 uur lang naar mijn PC gaan zitten staren om te kijken of er iets lekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Kan gewoon het zelfde gebruiken :) er is immers niets mee gebeurd toch.

Leaktesten ofcoarse zonder spanning op je mobo / Graka's ect.
Even een PSU bridge maken / paperclip op je 24 pins en wat keukenrol leggen onder je afdichingen/fittingen. Als je hem aan het vullen bent zie je gelijk ofdat hij lekt of niet.
Als hij eenmaal gevuld is, de Pc wat kantelen en keren om de lucht uit je rad / slangen ect te krijgen.

Ik laat het meestal een uurtje draaien of iets langer. Meestal tijdens het eten of iets dergelijks.
Daarna geloof ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ja zo doe ik dat meestal ook gewoon. En inderdaad, mijn ervaring is meestal als er na 2 uur nog geen lekken zijn, zullen die ook niet komen. Maar het verschilt wel heel veel welke slangen je gebruikt. Zoals ik eerder aangaf heb ik al een keertje PUR slang gebruikt. Ik merkte dat dit ook heel vervelend is met het vast maken. Zodra de inschroefverbinding bijna dicht is draait de slang mee en je moet de inschroefverbindingen super strak vast maken met die PUR slang, anders trek je ze er zo af. Ik heb het toen wel een volledige dag laten zitten. Eerder heb ik hem zelfs wel 2 dagen lang laten leaktesten, maar ach. Beetje vertrouwen in je eigen klus kunsten moet je wel hebben toch? Keukenpapier of bijvoorbeeld kranten kan trouwens ook prima.

@Mukkel die pomp die jij liet zien van EK, en dan de 800 lph variant lijkt me echt wel wat :) Qua prijs ook nice. Dat gaat hem worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Damage..

Tygon slang kan idd veel beter gebruiken dan PUR slang, de probelem daar mee heb je zelf al ondervonden zonder schade gelukkig.

Zelf gebruik ik graag de maat 3/8-5/8 tygon, omdat deze niet snel knikt en je dus mooie strakke bochten kan maken.
Als je E1000 tygon 3/8-5/8 gebruikt kan je deze zonder te veel moeite over een 1/2" fitting heen drukken waarna je goede agdichting hebt, slang klemmen zijn niet eens nodig
Bij de R3606 tygon slang van de zelfde maat kan je dat ook doen maar die is van wat stugger kunststof en dan moet je de slang eerst ff in wat warm water houden om over 1/2 fittingen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ander vraagje over slang... ik ga met 3/8 ID 5/8 OD fittingen en Mayhems Pastel koelvloeistof aan de slag, heb de keuze uit twee soorten slang. Danger Den of Primochill, allebij clear. Welke zouden jullie nemen? Ik wil een slang met hoge doorzichtigheid zodat de kleur van de vloeistof goed zichtbaar is, en tevens niet dof wordt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Singular1ty schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:41:
Ander vraagje over slang... ik ga met 3/8 ID 5/8 OD fittingen en Mayhems Pastel koelvloeistof aan de slag, heb de keuze uit twee soorten slang. Danger Den of Primochill, allebij clear. Welke zouden jullie nemen? Ik wil een slang met hoge doorzichtigheid zodat de kleur van de vloeistof goed zichtbaar is, en tevens niet dof wordt na verloop van tijd.
mayhems pastel wil wel eens reageren met tubing zoals met tygon.
ik heb gehoord dat het wel kan met masterkleer, maar ik weet niet of die slangen van jou ook niet reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ja dát wist ik al. Maar ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met de twee soorten slangen (die niet op de site van Mayhems worden genoemd en dus vermoedelijk niet reageren) en of een van die twee dan nog als beter dan de ander zou kunnen worden aangemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/noPuS.png
gejat van een post van de linus forum
hierin staat dus dat het niet word geadviseerd om primochill te gebruiken.
dat word dus DD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu bijna een jaartje Mayhems pastel ice white in me loop... eerst met R3603 en nu met E1000 tygon en heb van de verkleuring niet veel last gehad... met de R3603 een beetje en met de E1000 welke er nu een maandje of 2 inzit nog helemaal niets.

Ik heb hier ook nog een stuk ongebruikte DD (feser) slang liggen maar die vond ik een te blauwe gloed hebben van zich zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Fordox schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:07:
[afbeelding]
gejat van een post van de linus forum
hierin staat dus dat het niet word geadviseerd om primochill te gebruiken.
dat word dus DD ;)
Haha, lezen is ook een kunst, stom van me :+ Thanks, keuze gemaakt :)

Ik weet niet wat voor factoren trouwens invloed hebben op de snelheid waarmee die verkleuring optreedt, maar als ik dit zie neem ik liever het zekere voor het onzekere:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VN5puh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 16:05
Eh.... Vraagje.
Ik heb vandaag m'n eerste costum waterkoeling set gebouwd, maar tijdens het vullen lekte er water (merkte dit eerst niet)...
Er is niet schrikbarend veel water vrijgekomen, maar er is ook wat in de blu-ray drive gekomen :/

Ik heb gelijk de pc gedemonteerd en de vochtige onderdelen te drogen gelegd.
Moet ik nog iets extra's doen? Hoe lang moet ik de drive laten drogen?

(het was AH demi water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een uurtje of 3 tot 5 droog laten liggen nadat je het heb schoongemaakt is meestal wel voldoende. in eerste instantie geleid dat water niet, maar als het eenmaal ionen opneemt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, dat verwachte ik al.

Durf alleen niet te zeggen of de drive echt schoon is.... Kan hem niet openen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dan zou ik wat bewegen en hem een dag laten liggen in een droge omgeving (het liefst op de vensterbank bij de verwarming). tenzij dat ding vol met water zit, moet dan alles wel verdampt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
laatst met mijn domme kop ook water laten lekken hoor pc stond gelukkig uit maar een kwam tog wel een aardig straaltje water me voeding in dus fuck ik spacen en snel de feun (goeie woord weet ik even niet..) gepakt en eerst vanaf de achterkant van me voeding er warme lucht doorheen laten blazen en daarna nog is een kwartiertje vanaf de bovenkant van de voeding. hij was compleet goed warm zeg maar dus ik heb het even laten afkoelen en ik was weer ready to go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

föhn ;)

daarmee zou ik het liever niet doen, dat soort apparaten hebben altijd iets van statische elektriciteit in hun uitgeblazen lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik had dat bij mijn PUR slang ook, ik gebruikte demi-water en anti-vries. Op een gegeven moment was de slang helemaal verkleurd naar de kleur van de anti-vries vloeistof, en zoals jullie hierboven konden lezen was mijn slang helemaal uitgehard en gescheurd. Niet fijn dus.

Dat is ook de reden dat ik voor een pre-mix wilde gaan en Tygon slang. Maar dat wordt dus dan zeker niet bovenstaande. Wat is een goeie pre-mix die sowieso geen problemen oplevert? Ik hoef geen rare kleuren erin ofzo. Gewoon clear, zoals water is prima :) Ik heb trouwens mijn pomp besteld en hij is morgen binnen. Het is de EK 4.0 geworden. Binnenkort maar de overige parts bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

feser en ek coolants zijn meestal wel goed.
mayhem kan ook, verder heb ik niet enorm veel ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Als je gewoon clear vloeistof gaat draaien zou ik geen dure mix kopen. Gewoon jerrycan demiwater halen bij een garage of bouwmarkt en paar druppels anti-alg erin, kan je jaren mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, heb m'n set nu draaien :)
1e echte probleem: Fancontroller geeft geen beeld..... het is een Lamptron FC5V2, ik heb dat ding juist gekocht omdat hij ook de rpm zou kunnen weergeven of temperaturen (via de meegeleverde sensoren...)
Hoe los ik dit op? RMA? De fans worden wel aangedreven....

Heerlijk prime95 draaien met 24 graden op de cpu :)

[ Voor 9% gewijzigd door DCG909 op 19-01-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCG909 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:44:
Heerlijk prime95 draaien met 24 graden op de cpu :)
24 stressed ? Zit je buiten ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Nope, al denk ik niet dat het 20 graden in m'n kamer is.. eerder hmmm 18 á 19?
http://tweakers.net/ext/f/6ycsnOeoK5H6yLPb4CbZKsGJ/full.jpg
Ga zo even LinX draaien, als het gewoon een kwestie is dat prime95 er langer over doet om de cpu op temperatuur te brengen, dan elimineert LinX dat wel :)
(btw is cpu only test op dit moment)

Edit.
Oh stupid me... CPU zelf geeft 34 48 aan

[ Voor 7% gewijzigd door DCG909 op 19-01-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Dan is de hamvraag natuurlijk: Is dit met OC, en hoe waren je temps hiervoor, met deze settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Staan nog in de LinX stable club ;)
Met exact dezelfde OC 4,017 Ghz (3,2 origineel)

ps.
WTF LinX, ga je na 5 minuuten nog wat doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
OC-ed onder de 50 is toch netjes :P

En.... we willen wel pics!!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCG909 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:26:
Staan nog in de LinX stable club ;)
Met exact dezelfde OC 4,017 Ghz (3,2 origineel)

ps.
WTF LinX, ga je na 5 minuuten nog wat doen???
Met LinX met RAM op all moet je even wachten tot een run klaar is. Hij pakt namelijk al het RAM geheugen dan mee en hoe meer RAM je hebt hoe langer het duurt.

Een run met 4GB is binnen 10 min klaar. Met 32GB RAM kost het je bijna een uur.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 19-01-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar hij is echt gewoon niks aan het doen.... geen processor gebruik, geen geheugengebruik.... just plain ass wtf 0.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gooi linpack_xeon32 in de prullenbak. Zet geheugen op ALL en druk op start. Dat zou het moeten doen. Als het goed is gaat je RAM geheugen dan vol lopen. Zodra het vol is gaat je CPU aan de slag.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 19-01-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh, side question.
LinX controleert toch niet of er een cpu fan is? krijg steeds een error melding bij de boot dat er geen cpu fan is (duh, maar thanks mobo). Hoe los ik dit op? Bios setting of een "fan dummy" maken van een kortgesloten fan connectie? (mobo is een Crosshair IV formula)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LinX doet daar niets mee.

Je moet even in de BIOS de CPU fanspeed op ignore zetten, dan is die melding weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
-.-"
3 minuuten, geen acctiviteit.... heb de link uit de linx stabile club gepakt... waarom gebeurt er niks :/
Ik zou niet eens iets moeten kunnen posten door het cpu en ram gebruik......

Edit.
Ok, LinX werkt gewoon niet....
Heb IntelBurnin (aka LinX originalé) gedraaid. 1 run = 77,81 oid Gflops en 48 graden.
Ga morgen verder testen tijdens het leren.

Voorlopig Me Gusta.
(buiten een brakke Lamtron fancontroller)

[ Voor 38% gewijzigd door DCG909 op 20-01-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Soms is dat een teken van een instabiele OC..
Doet ie het op stock clocks wel?

[ Voor 27% gewijzigd door faust2016 op 19-01-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ach, waarsschijnlijk gewoon een brakke download oid (of LinX lette toch op m'n bios melding??)
Probeer het lekker morgen :)
Nu Law & Order SVU

Oh god why, why?!?
Eerst lekkages, dan een kappote fancontroller, LinX werkt niet en Nu geen SVU?!?
Wat heb ik gedaan dat m'n rust zo wreed verstoord wordt?!?!?!?
/first_world_problem.exe

zou een andere fancontroller kleur wel werken? (kan er 5 oid kiezen)

[ Voor 48% gewijzigd door DCG909 op 20-01-2013 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Afbeeldingslocatie: http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2012/090/1/a/rage_quit_by_corrupted_mooch-d4uklm3.png

En nee, LinX heeft geen boodschap aan dat je geen CPU fan hebt aangesloten, vziw. Die heb ik ook niet, en toch doet LinX het hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het lag aan LinX zelf... heb het van een andere site gedownload en nu doet het het wel...
So far:
9 Rondes LinX = 48 graden :)
normaal zag ik daar echt iets van 60 graden oid al langskomen... Werkt nog beter dan verwacht dus.

Edit.
Dacht dat de FC fout misschien aan de Celcius/Farenheit/Voltage display lag (stond op volt, staat nu op C), maar dat is het dus ook niet.... ga na LinX maar even kijken naar de kleur.....
Kan ik van de winkel verlangen dat zij eerst een nieuwe sturen en dat ik dan de oude terug stuur? Ik heb hun ook met de betaling vertrouwd (600 euries), dus ik denk dat ik wel van hun mag verwachten dat zij mij met de FC vertrouwen (50 euries)...

[ Voor 49% gewijzigd door DCG909 op 20-01-2013 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Daar zou ik niet direct van uitgaan..
En je kan toch ook voor zo lang het duurt de fans op je mobo aansluiten?
Ook al sluit je maar de helft van je fans aan is het waarschijnlijk nog wel 'voldoende' om even een weekje of 2 door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
-.-" Maar dan vergaat het hele nut van een FC...
Heb het ook pasgeleden met het geheugen voor m'n laptop... RMA zou 2 weken oid duren, duurde uiteindelijk 1,5 maanden :/ Omdat de fabrikant niet reageerde (aldus de winkel), ze hebben uiteindelijk een setje uit hun eigen voorraad gestuurd, anders had het nog langer geduurd....

Dus een winkel die claimt enkel hoge kwaliteit waren te verkopen mogen ze best dat doen :/
Iig dat lijkt mij.

(15 runs oid en nog steeds 48 graden :) :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Tja.. Je hebt bij Highflow waarschijnlijk wel een grotere kans dat ze dat doen, dan bij de gemiddelde webshop. Maar om er van uit te gaan dat ze dat zeker doen is weer een ander verhaal.

Je maakt het op die manier ook niet leuker voor jezelf.. Probeer de teleurstelling te vermijden en ga er nu in eerste instantie maar vanuit dat je je fan controller eerst op moet sturen om een nieuwe te krijgen (en dat je dan m dan ook een paar weken kwijt zal zijn). Dan kan het daarna alleen nog maar meevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
-.-" Het is net als ik in een tweakerblog las... RMA's duren langer dan de bedenktijd...
Zal wel een mail sturen (heb ook geen zin om de kabels achter de mobo tray los te halen, het zit net goed.........)

Edit.
I'll just leave this here :)
LinX WC test

[ Voor 33% gewijzigd door DCG909 op 20-01-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb afgelopen Donderdag nacht ook mijn nieuwe parts besteld. Toen ik las dat je beter gedestileerd water kon gebruiken met een additief, dacht ik: indeed, why not. Dus ik ga voor de Mayhems Biocide Extreme. Ik las dat bepaalde Mayhems Dye artikelen niet goed samen ging met Tygon, dit geldt toch hopelijk niet voor de Biocide Extreme?

Mijn nieuwe setup zal gaan bestaan uit de volgende parts:

- Tygon slang 3/8" ID / 1/2" OD (10x1,5)
- Ik heb daar je std inschroef verbindingen bij besteld: 1/4" - 10x1,5 zwart nickel plated. Zal vast mooi gaan staan in mijn case en ik hoop dat ze zullen werken met de Tygon slang.
- EK-DCP 4.0 pomp
- Bitspower Water Tank Z-Multi 250
- Black Ice rad die ik nog had 360 variant
- Nieuwe fans voor mijn rad: Scythe Slip Stream 120 SY1225SL12M - 120 x 120 x 25 mm
Ik heb ook nog de dunnere varianten van deze fans, deze had ik eerst op mijn rad.

Voor de rest had ik nog een EK waterblocks CPU block, deze moet het prima doen op mijn nieuwe CPU. Ik heb ook nog Arctic Silver 5 besteld.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat. Verder koel ik mijn GPU's niet omdat ik toch vast over een tijdje al moet upgraden, en dit draait eerst ook wel prima. Oke, het maakt kabaal als je potjes BF3 speelt, maar who cares. Als die CPU maar gecrankt kan worden richting de 5 GHz.

Ik heb mijn bestelling nog niet binnen. Afgelopen donderdag dus besteld bij Freezinghardware. Vrijdag was mijn pakketje al klaar, maar nog niet verstuurd. Helaas pindakaas. Waarschijnlijk heb ik de parts dus Dinsdag binnen. Of ik de boel dan al ga bouwen, dat weet ik nog niet. Ik ben namelijk afhankelijk van mijn PC qua werk, dus wellicht dat ik het naar dit weekend til. Ik weet dat jullie van foto's houden dus zal ik alles maar gaan vast leggen op foto? Wel leuk om dan te delen met jullie in dit draadje!

[ Voor 23% gewijzigd door DAMAGE op 21-01-2013 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
De 2600 zou ik gewoon rond de 4,5Ghz laten draaien.
5 tikken ze ook vrij gemakkelijk, maar dan moet je de V-core wel aardig omhoogschroeven, wat gepaard gaat met een hogere temp. (Ofcoarse verschilt dit per CPU).

Verschil tussen 4,5 / 5 merk je toch amper of je moet flink renderen ect voor je werk.
Dan kan het ietsje schelen.

Maar...
Met dunnere varianten bedoel je een 12mm slim fan ?
Kan ik die dan eentje overnemen of ruilen? :D

Heb nog wat noiseblockers liggen. M12-s2 & M12-S1=> Zie m'n adv.
V&A aangeboden: Noiseblocker 2 x M12-s2 en 1 keer M12-S1
Dm me maar als je hier voor openstaat

[ Voor 11% gewijzigd door mukkel op 21-01-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ha Mukkel, ik bedoel inderdaad die slim variant. Ik heb daar drie van. Ik weet niet of ik die fans nog elders ga gebruiken, dus ik weet nog niet of ik ze weg doe. Ik weet niet hoe snel je ze wilt hebben eventueel? Anders zijn ze nog wel op voorraad bij Freezinghardware zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, vraagje.

http://www.ekwb.com/shop/...mm-g1-4-black-nickel.html
Welke kleur of combinatie is het mooist?
Heb een full nickel cpu blok, maar een zwarte cpu top, rad en res... Ik zou zelf denken 2 black nickel voor de cpu en de rest zwart?

En een uv licht, geeft dat geen roze achtige gloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
@ Damage, ik heb er maar 1-tje nodig verzendkosten is al meer dan de fan alleen :)
Vandaar dat ik hoopte dat je er eentje kon ruilen / missen :P
Of 2 ruilen aangezien ik ook 2 NB M12-S2 heb.

Het heeft geen haast, ik wil een fan in het zijscherm de normale 25mm fan wringt dan tegen m'n slangen.

@DCG909 Ik zou dan voor de zwarte gaan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door mukkel op 21-01-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DCG909 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:32:
Ok, vraagje.

http://www.ekwb.com/shop/...mm-g1-4-black-nickel.html
Welke kleur of combinatie is het mooist?
Heb een full nickel cpu blok, maar een zwarte cpu top, rad en res... Ik zou zelf denken 2 black nickel voor de cpu en de rest zwart?

En een uv licht, geeft dat geen roze achtige gloed?
De blacks zijn het mooist vind ik. En UV geeft een paars/blauw achtige gloed. Geen roze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb trouwens gister mijn CPU blok nog even gecheckt. Deze was vroeger helemaal shiny. Maar nu is hij toch wel een beetje dof geworden. Zou je dit merken in gebruik? Persoonlijk denk ik dat het het beste is als ik hem weer even opnieuw ga lappen, maar wellicht dat een van jullie de ervaring heeft dat dat niet veel gaat uithalen? Of wie weet wellicht hoe je je CPU blok echt goed schoon kan krijgen? Dat doffe komt volgens mij gewoon ook door restanten van koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met ketchup krijg je het koper weer helemaal als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Oh ja dat heb ik ooit eens gehoord inderdaad. Thanks voor de reminder! Zal straks even wat ketchup op mijn CPU blok gooien en dat laten intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmm, hoe veel runs duurt het gemiddeld om een loop nagenoeg volledig luchtvrij te krijgen?
De eerste run (met linX) was luchtlozer dan de run vanavond (gister niet aangeweest....)
De buizen zien er wel "lucht bel vrijér" uit...

Fancontroller werkt achteraf wel, connector pin zat eerst blijkbaar niet helemaal goed.... (trok enkel de pinnen los die ik niet nodig achte :/)
Enkel de meest linker fanspeed is wel stuk -.-", die geeft enkel de laatste nul van de fanspeed weer... (fan1)
Gewoon RMA doen?
(wordt dus eerst een nieuwe kopen oid en dan de andere RMA sturen....., wat zijn eigenlijk de regels qua verzendkosten? ik kan dingen vinden over de 7 dagen bedenktijd, maar niks over defecten -.-" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Verschilt ook per reservoir, pomp e.d. Ik beweeg altijd wat met de case zodat de lucht er uit gaat, wel oppassen dat de pomp geen lucht pakt dan want dan kun je weer overnieuw beginnen :P

Misschien heb je ook een ontluchtingsschroefje op je radiator, sommige hebben dat. Gewoon ietsje losser draaien totdat het water er uit begint te komen en dan weer dicht. Is er ook al veel lucht uit.

Edit: Zelfveroorzaakte schade, zoals het lostrekken van pinnen, vallen niet onder RMA. Mocht je probleem niet hierdoor ontstaan zijn, RMA is minstens 1 jaar meen ik, Nederlandse wetgeving. Weet het niet exact.

[ Voor 21% gewijzigd door India Sierra op 22-01-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCG909 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:01:
hmm, hoe veel runs duurt het gemiddeld om een loop nagenoeg volledig luchtvrij te krijgen?
De eerste run (met linX) was luchtlozer dan de run vanavond (gister niet aangeweest....)
De buizen zien er wel "lucht bel vrijér" uit...
De lucht gaat er niet uit door LinX te draaien.

Ik zorg ervoor dat de lucht eruit is voordat de PC voor het eerst aangaat. Ik heb de PC dan altijd helemaal kaal zonder HDD's en andere onderdelen. Ik sluit de pomp aan op een andere oude voeding. Pomp aanzetten en lucht in het reservoir laten komen, dan gelijk de pomp uit en de lucht laten verdwijnen. Dit tig keer herhalen om zoveel mogelijk eruit te krijgen. Nou blijft er altijd wel ergens lucht zitten dus schud ik flink met de kast om dat los te krijgen. Dit is iets wat best eens een uurtje werken kan kosten om goed te doen. Pas als alles eruit is bouw ik de PC verder af en gaat ie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@thehawk007.
Nee, niet als in zelfveroorzaakte schade o.0
Het is een Lamptron FC5V2, er zitten pinnen/mini-jumpers op om verschillende kleuren op je display te krijgen etc. het is echt een feature.

@PilatuS.
Ik heb bijna alle lucht eruit, er zit enkel nog een minieme hoeveelheid in het water wat steeds door de pomp wordt opgezogen -.-" dus ik denk idd gewoon geduld hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hoe ziet je loop eruit?
res boven de pomp enzo? het is meestal ook wel tricky om een loop te bleeden als je rad het hoogste punt is. moet je veel je kast op zen zij zetten e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, zal hem idd moeten kantelen.
Ik hang de pomp aan een oude P4 pc, dan hoeft m'n desktop niet aan :/

Rad hangt boven, res hangt net boven het waterblock en de pomp staat helemaal beneden....
De D5 met bitspower top heeft helaas wel wat meer moeite met ontluchten... Zit toch een soort holte in :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
DAMAGE schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:02:
Ik heb trouwens gister mijn CPU blok nog even gecheckt. Deze was vroeger helemaal shiny. Maar nu is hij toch wel een beetje dof geworden. Zou je dit merken in gebruik?
Nee merk je niks van.
DAMAGE schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:37:
Oh ja dat heb ik ooit eens gehoord inderdaad. Thanks voor de reminder! Zal straks even wat ketchup op mijn CPU blok gooien en dat laten intrekken.
Cola, azijn of citroen sap werken ook prima, zolang je maar een pH waarde hebt van tussen de 2 en de 3.

Voor het jaarlijkse reinigen van het systeem gebruik ik de volgende methode.
  • Koppel los de slang (snelkoppeling) in mijn systeem
  • Zuig systeem leeg met stofzuiger, in stevige jerrycan. (zie plaatje)
  • Vul systeem met 50/50 schoonmaak azijn en demi-water oplossing.
  • 24 uur systeem gebruiken.
  • Stap 1 en 2 herhalen
  • Vul systeem met demi-water.
  • Systeem 30min burnin-load. (niet noodzakelijk maar in warm water lossen restanten beter op)
  • Stap 1 en 2 herhalen. (deze stap een keer herhalen)
  • Vul systeem met normale oplossing
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yrl8gfnso83ygjtZoiZ1xDYm/thumb.jpg
Slang vastgemaakt met een doorvoer koppeling.
Het mooie van dit systeem is dat je het systeem letterlijk 100% droog zuigt, en je een gewone stofzuiger kan gebruiken, en je met de hand de zuigkracht kan regelen.

Heb met ongeveer 5~10 min het hele systeem leeg en droog.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, waar vind ik zo'n jerrycan?
Ik heb er een stukje loop voor drainage/vullen, ik vertrouw snelkoppelingen niet echt (m'n aquaria had er wel eens problemen mee, kan ook echter betekenen dat dat troep was, al hoop ik dat niet)

Ik heb sinds ik de set heb bijna dagelijks een discussie met mijn vader over verversen, water samenstelling en algen etc.
Hij zegt dat er zich geen algen in kunnen vormen, omdat het dood water is (weinig zon, weinig lucht etc.), hij vergelijkt het met een verwarmings instalatie....

Maar er zitten windows in de kast etc en er zit lucht in de loop en je krijgt het nooit 100% schoon.
Ik heb echter geen mooie plaatjes kunnen vinden van algvorming (heb niet echt grondig gezocht)

Hij stelt ook dat koelvloeistof een betere thermische geleiding heeft dan demi water, maar ik denk dan: waarom wordt dat nu dan niet massaal toegepast? Vreet het buizen aan oid?
(Ga vandaag, denk ik, een stuk tyron in wat koelvloeistof leggen en kijken wat daar na verloop van tijd mee gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Die discussie met je vader, dat vraag ik me ook eigenlijk wel af. Immers, bijna ieder systeem is luchtdicht afgesloten (alles is met een dop+o-ring er op gesealed) dus zou er eigenlijk ook geen lucht bij moeten komen. Alleen de aanwezige lucht is er, maar ja, die ververst niet oid. Ik vraag me daarom echt af of er überhaupt wel iets van algen kan gaan vormen. Ik heb mijn loop pas een paar weken lopen (nieuwe loop) en kan daarom er ook geen oordeel over geven.

Misschien iemand anders die eenzelfde iets kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
:) Als je vader het vergelijkt met een verwarmings systeem dan weet ie ook dat het slootwater is als je deze leegmaakt.

Als je bv thuis een radiator van de muur moet halen voor schilderen / verbouwing ect.
En je laat dat water er uitlopen, dan is het pik en pik zwart. Geen alg maar toch prut / corrosie ect uit het systeem. Dat is precies het zelfde als in een WC loop.
Je rads zijn in het algemeen de grootste vervuilers.

@ Player-X
Ik ken het trucje wel om met azijn te spoelen tegen resten / aanslag.
Maar 50/50 en zo lang? Rubber en azijn is geen goede combi.
Bij langdurig gebruik kan het gaan uitdrogen. Tenminste dat is me verteld
(niet alleen azijn, maar elke zuur).
Als ik spoel met azijn is dat hooguit 30min en daarna een paar keer zonder azijn.

Ik zit er trouwens ook weer aan te denken om gewoon op Demi + toevoeging te draaien.
Ik heb van de week één GTX570 uit m'n systeem gehaald en verkocht.
Dat blauw blijf je overal op zien als je wat morst (niet in de PC ofcourse).

Nu m'n 2de 570 ook de deur wijzen en een enkele 670/680 of 7970 scoren.
Iemand nog een 570 + ek waterblok nodig ?;)

[ Voor 19% gewijzigd door mukkel op 23-01-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Heb de mijne van werk, maar witte jerrycans vind vast wel bij schilderszaken en bouwmarkten en dergelijke.
ps. niet echt noodzakelijk maar heb in mijn jerrycan ook een stuk je slang zitten aan de binnen kant van de jerrycan,
waar ik reeks 3mm gaatjes in heb geboord, maar echt noodzakelijk is het niet.
Ik heb er een stukje loop voor drainage/vullen, ik vertrouw snelkoppelingen niet echt (m'n aquaria had er wel eens problemen mee, kan ook echter betekenen dat dat troep was, al hoop ik dat niet)
De snelkoppelingen die je had waren waarschijnlijk troep, want over lekkage van de Koolance koppelingen heb ik nog nooit wat gehoord, en ze zijn van hoge kwaltijd.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet of nooit gebeurd tijdens losmaken dat ze lekken, maar je zal er iig niet tijdens gebruik last van hebben.
Hij zegt dat er zich geen algen in kunnen vormen, omdat het dood water is (weinig zon, weinig lucht etc.), hij vergelijkt het met een verwarmings instalatie....
Zeg maar tegen je vader dat hij niet weet waar hij het over heeft, want in demiwater kan je zeker wel algen krijgen, een silvercoil (eigenlijk altijd in je systeem gebruiken) en water toevoeging zijn een absolute must.

Gebruik transparant pre-mix water, gekleurd water geeft regelmatig problemen met de kleurstof. (vooral UV groen)

Gebruik bij voorkeur lichtdichte slang van Tygon, deze is van anti-bacterie materiaal gemaakt, maar andere lichtdichte slangen kunnen ook.

Wil je voor visuele overwegingen gekleurd water, gebruik dan gekleurde slangen, heeft het zelfde effect.
Hij stelt ook dat koelvloeistof een betere thermische geleiding heeft dan demi water, maar ik denk dan: waarom wordt dat nu dan niet massaal toegepast? Vreet het buizen aan oid?
Hij weet niet echt waar hij het over heeft, en de waterkoeling van een PC is niet hetzelfde als die van een auto!

En daarnaast Methanol of Ethanol dat gebruikt word in koelvloeistof, hebben een lagere thermische overdracht dan puur water, alleen water-wetter kan de thermische overdracht licht verbeteren, in de meeste pre-mix zit een dergelijke toevoeging in.
(Ga vandaag, denk ik, een stuk tyron in wat koelvloeistof leggen en kijken wat daar na verloop van tijd mee gebeurd)
Zo lang je geen plexiglas in je systeem heb zal het waarschijnlijk prima gaan, maar plexiglas kan niet tegen alcohol kan, en Methanol en Ethanol zijn beide alcohol soorten zijn.
mukkel schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:04:
Je rads zijn in het algemeen de grootste vervuilers.
Geheel correct, als ik een nieuw rad in gebruik neem, vul ik het met pure schoonmaak azijn en laat het een dag staan, bij voorkeur op de verwarming, en daarna spoel ik hem verwarmt een uur door met dat azijn, gebruik daarvoor de zelfde jerrycan als voor het gewoon spoelen, alleen nu gevuld met azijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XtXyfUZtTPU5fK1D55bYLYss/thumb.jpg

Gebruik voor het spoelen een oude Eheim 1048 pomp die ik nog heb liggen, met daarvoor een deeltjes filter, zet het te reinigen rad in een hoge pan met water en verwarm het azijn in het rad tot +/- 75c, en laat dat dan een tijdje zo lopen, pak ook het rad af en toe op met oven wanten en houd het op zijn kop met de nippels beneden, zodat als er zware deeltjes in het systeem zitten die ook weg ge spoelt worden.

En ja dat azijn het stinkt vreselijk, vooral als het verwarmt word, maar je bent wel van je verkoudheid af. :+

Ben nog geen rad tegen gekomen die niet vol zat met troep, en dat niet los kwam op deze manier.
Maar 50/50 en zo lang? Rubber en azijn is geen goede combi.
Bij langdurig gebruik kan het gaan uitdrogen. Tenminste dat is me verteld
(niet alleen azijn, maar elke zuur).
Doe al +10 jaar waterkoeling, en reinig bijna van af het begin mijn systeem zo, nooit problemen gehad met uitgedroogde rubbers.
En de pH waarde van azijn is trouwens hoger dan dat van cola, en heb het azijn ook nog eens verdunt met 50% water, rubber moet daar gewoon een tijdje tegen kunnen.
Ik zit er trouwens ook weer aan te denken om gewoon op Demi + toevoeging te draaien.
Ik heb van de week één GTX570 uit m'n systeem gehaald en verkocht.
Kleurloos is altijd het beste, zelf koop ik gewoon kant en klaar maar zelf mengen is ook prima.
Nu m'n 2de 570 ook de deur wijzen en een enkele 670/680 of 7970 scoren.
Ja dat verwarmingselement mag best je PC uit, hoewel de 570 lang niet zo erg is als de 470 en 480, zelf zou ik wachten op de 8970, die zit er bijna aan te komen.

Zit daar ook op te wachten als vervanging van mijn Quad-CF 5870 2GB Matrix kaarten. (of mogelijk de Titan)

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 03-01-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Mijn systeem draait! Ik denk dat ik idle zonder OC nu op zo'n 32 graden zit ofzo. Stressed zonder OC zit ik op zo'n 47 graden na een uurtje Prime95. Opzich prima toch? Gister avond begonnen en het heeft toch wel eventjes geduurd voor dat ik alles goed en wel draaiende had. Gelijk bij de eerste keer vullen geen lekkages en na een uurtje testdraaien heb ik mijn systeem maar aangezet.

Ik draai overigens ook met gewoon gedestilleerd water met Mayhems Biocide Extreme. Voor mij geen anti-vries meer. het droogt je slangen helemaal uit. Zal later wel even wat foto's plaatsen :)

@ player-x: Goeie posts!

[ Voor 9% gewijzigd door DAMAGE op 23-01-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh..... moet ik de loop dan als nog demonteren en de rad spoellen?
Ik heb namelijk helemaal niks uit m'n Black Ice GT x 360 zien komen......

Btw. Demi-water met een killcoil hier

[ Voor 12% gewijzigd door DCG909 op 23-01-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:48:
Eh..... moet ik de loop dan als nog demonteren en de rad spoellen?
Ik heb namelijk helemaal niks uit m'n Black Ice GT x 360 zien komen......
Moet niet, en meestal zit het vuil behoorlijk vast, alleen is een filter voor je pomp, of in je pomp als je er een heb met res. best aan te bevelen.

De resten zijn vaak van hardsoldeer flux, en dat kan bijna zo hard zijn als glas, grotere deeltjes zijn dus niet echt goed voor je pomp.

Maar echt angst hoef je er niet voor te hebben, de meeste troep is nu al uit je rad. :+

Hier een video van een vergelijkbare opstelling alleen gebruikt hij geen azijn maar gewoon water, en heb ik mijn pomp tussen de slang, ik heb trouwens een vergelijkbaar filter, die ik van werk heb ''ehhh'' geleend. O-)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=X9TwhwVlllo]

Zo als je ziet zit er een hoop troep in.
Btw. Demi-water met een killcoil hier
Niet echt noodzakelijk maar ik zou toch PT-nuke bij voegen, en je hebt maar een paar druppels nodig, dus een flesje gaat jaren mee.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 23-01-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Eh... Ik denk dat ik hem maar 24 uur heb laten draaien tot nu toe :/
Dus ik weet niet of dat lang genoeg is...

Is het normaal dat je meer lucht oid lijkt te horen als je de D5 op volle toeren laat draaien?
(of is dat die troep dan :s :s ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Je pomp maakt altijd wel wat lawaai. Al helemaal als hij in je kast zit te resoneren. Ik schrok me gister kapot hoeveel lawaai de DCP 4.0 maakte. Ik dacht wtf? Zuigt hij lucht op? Dat kan helemaal niet, want ik had mijn systeem direct goed van water voorzien. Dus ik tilde de pomp op, AAAAH wat een stilte! Bleek gewoon dikke resonantie te zijn in de case.

Als je geen luchtbelletjes meer ziet kun je er wel vanuit gaan dat je geen lucht meer in je systeem hebt. Til je pomp eens op als hij draait, of tik er een beetje tegen aan om eventuele air-pockets eruit te krijgen. Bij mij wa de lucht echt na een uurtje vrijwel allemaal weg. Beetje met je kast heen en weer swiepen helpt ook. Het is makkelijker dan je denkt hoor. Heel veel mensen maken er een big-deal van maar dat valt allemaal wel mee.

[ Voor 38% gewijzigd door DAMAGE op 23-01-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Gebruik van azijn en verwarmen er van maakt dat alle shit die in rads zit veel beter los komt.

En ik hoor mijn D5s nooit, maar ze draaien dan ook zelden of nooit op volle toeren, daar ze geregeld worden door een Koolance TMS-205 en TMS-EB205 fan en pomp controller, en met 4x + 2x140mm 60mm dikke rads + 2 180mm rads in mijn TJ11 heb ik meer dan genoeg koeling.

Lucht of troep in een pomp met een reservoir in het systeem is zeer zeldzaam, waar wel lucht kan blijven zitten is als je, je rad boven in hebt zitten.

Bij mijn oude Lian Li had ik het zo opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ixZD8dXsUiHZkrRzzhvcxuWy/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bws80iBjyKJHJuYhGmAlFXN5/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8Cw5U7h3kOIwzrlfUJKqH16/medium.png

[ Voor 47% gewijzigd door player-x op 23-01-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb een res, maar ik zie daar geen troep in liggen...
Wel zitten alle aansluitingen beneden aan dat ding. De res ingang heeft een pijpje.

Maar is het niet schadelijk voor het waterblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Schadelijk niet, maar als er bv een "kloddertje" blijft hangen worden de prestaties iets slechter.
Je hebt allemaal nieuw spul toch? Dan zal het wel meevallen qua vervuiling.

De volgende keer tijdens een onderhouds beurtje even je blokken checken en je rads spoelen, nu gewoon lekker laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
En iedere hoeveel tijd is een onderhoudsbeurt aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ik doe het jaarlijks rond oud en nieuw.

Maar eens per twee jaar kan ook, gewoon je reservoir controleren of het water troebel word of niet, en silver-coil en paar extra druppels PTnuke na een jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb de pc achterover gekanteld....
Wow wat zat er nog veel lucht in de rad...

Laat het maar even een uurtje zo draaien..
De grijze pc is een oude ros die nu voor de power mag zorgen (piepende pokken voedding...)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4n4cKki3nhRlMUWhn8nsTnEG/medium.jpg

Maar wat zeggen jullie hier van?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zhz84kK9NGXVwYC5ZIJd6PF3/medium.jpg

de meest linker boven indicator is kaduuk...
De rest doet het zo te zien wel :/
RMA kost mij 1,5 keer verzendkosten (18.90] oid, uitgaande van postnl
Dat is bijna de helft van dat ding.... (45, uit mijn hoofd)
Wat te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
Als ik jou was zal ik hem niet rma sturen als het zoveel kost.
Zelf heb ik er nog wel 1 over omdat ik aan 2 fanconrollers en pomp controller genoeg heb en die mag je wel overnemen voor 30 euro.
Je kan ook meerdere fans op 1 kanaal doen, ik had 9 typhoons op 1 kanaal en dat ging makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Mijn systeem draait nu op 5GHz stabiel met een loadtemp van 79/80 graden. Zojuist wat Prime95 gedaan, ziet er goed uit. Ook twee keer 3d mark 11 gedaan, met een zeer prima resultaat:

http://www.3dmark.com/3dm11/5673562

Vcore heb ik op 1.500 volt moeten gooien en PLL op 1.750. Niet slecht dacht ik zo :) Pic's volgen nog! Idle is mijn cpu trouwens zo'n 39 tot 40 graden op 5GHz.

[ Voor 8% gewijzigd door DAMAGE op 23-01-2013 22:45 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 67 Laatste