• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Rubm93 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:48:
@boef,

Ik vind watercooling op GPU pas mooi met sli/crossfire :P.
Maar ga deze build binnenkort maken en casemodden, gaat heel erg anders worden dan orgineel.
Maar stop er een dc2 koeler op en die vind ik heel mooi :D.
Verder ga ik straight tubing doen bij het gedeelte wat zichtbaar is en kon geen mooie manier voor de tubing vinden om het er goed uit te laten zien.

En ik heb als motherboard een asus V formula en daar zit goede software op om je fans te regelen.
Zit idd goede software op, maar ik vind zelf gewoon knopjes en mijn oren makkelijker en je kunt de aansluitingen/kabeltjes wat lekkerder routen. Ik heb zelf idd ook sli. Buiten de looks het lawaai hè, een gpu maakt meestal meer herrie dan een goede CPU koeler. Al hoef je het daarvoor niet echt te doen natuurlijk :)

Waterkoeling is ook een beetje een hobby natuurlijk, van al die spulletjes en die case had ik elk half jaar een nieuwe pc kunnen bouwen :-)

Maar ik neem dus aan dat je op deze rads later wel 2 gpu's gaat plaatsen? Zou ik in dit geval wel single loop gaan al kan dual net :-)

mixing a drink and music

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Ik doe zel een technische hobbie en vind het leuk om aan de PC te werken en om een loop te maken :D
(lijkt me leuk :D, wordt me eerste :D.)

Maar ik zal bij deze pc later misschien nog wel een extra 670 plaatsen en dan watercooling.
Maar je denkt dat ik aan 1 Pomp genoeg heb dus?

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57

India Sierra

Learn by failure

Ligt eraan wat voor pomp je pakt natuurlijk, maar als je alleen je CPU gaat koelen lijkt me vrijwel ieder pompje voldoende.

Edit: Ik zie net je post wat terug, ja een D5 is ruim voldoende (let op, je hebt alleen de echte "pomp" gepakt zonder behuizing oid!!!). Waarom heb je eigenlijk 6x een fillport nodig?

[ Voor 57% gewijzigd door India Sierra op 29-11-2012 21:08 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Rubm93
Ja weet ik :D
bedankt voor jullie bezorgbaarheid(waarschuwen voor alleen pompje) en hulp :D
wou namelijk het EKWB plexi topje er bij kopen.

Maar wacht maar tot je me casemod ziet komen :D
dan zie je hoe mooi het is met met plan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 00:21
Waar o waar kan ik gedestilleerd water halen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
Highflow denk ik, al kan ik ook wel wat op werk regelen verwacht ik bij het onderzoeks containertje.

EDIT:
verkeerd gelezen, maar je kan bij highflow kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rubm93 op 30-11-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Gedeminiraliseerd water wil je hebben, en dat kan je bij iedere supermarkt of drogist kopen. Voor ongeveer 40ct de liter. En niet voor bijna €5 bij die oplichters. Als je je loop gaat doorspoelen, is het verstandig er wat schoonmaak azijn door te doen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Gedestilleerd water is toch nog zuiverder dan demi- water?

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

nee, gedestilleerd water is eigenlijk meer condens. demi water is bijna puur water.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
ik dacht dat je per se destileerd moest hebben, maar demi is dus ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 06:16
CDA441 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 15:04:
Gedestilleerd water is toch nog zuiverder dan demi- water?
Ja gedestilleerd water is stoom dat weer ge-condenseert is, en is het meest zuivere water.
tobitronics schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:26:ik dacht dat je per se destileerd moest hebben, maar demi is dus ook goed?
Ja demi is prima voor je loop te reinigen, of als koelwater met anti bacterie-toevoeging, het verschil gedestilleerd water is verwaarloosbaar, gedestilleerd word meer gebruikt voor medische toepassingen, waar demi water alleen de miniralen die slecht voor je loop zij er uit gehaald zijn

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Dat wordt dan ff naar de kruidvat voor wat alcohol (om koelpasta mee weg te krijgen) en wat flessen demiwater :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

In autokoelsystemen wordt ook demiwater gebruikt. En ze verkopen vaak grotere (voordeligere) hoeveelheden dan bouwmarkten, drogisten en supermarkten. Daar heb ik in elk geval mijn jerrycan vandaan gehaald :)

[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 02-12-2012 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik ga dus binnenkort mijn loop (cpu only) inbouwen in mijn corsair 800D. Op dit moment zitten er 3 fans in de kast, zoals weergegeven op het onderstaande plaatje (er zit een fan aan de rechterkant achter het klepje bij de pijl, deze blaast tegen de HDD's naar achter toe.)

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/abzihlqh5/Naamloos1.png

Straks hoop ik de situatie als volgt te hebben

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/8pynff9mt/Naamloos2.png

Zou dit genoeg zijn om alles te koelen? Of zou er dan niet genoeg airflow zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil je nou de warmte lucht van de rad naar binnen gaan zuigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Ik zou de 3 fans op de radiator naar buiten laten blazen en eventueel de rear fan als intake nemen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 13:43:
Wil je nou de warmte lucht van de rad naar binnen gaan zuigen ?
Ja ik dacht dat dat handig zou zijn omdat je dan een hogere luchtdruk in de kast hebt waardoor er minder stof binnenkomt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
tobitronics schreef op zondag 02 december 2012 @ 13:53:
Ja ik dacht dat dat handig zou zijn omdat je dan een hogere luchtdruk in de kast hebt waardoor er minder stof binnenkomt oid.
Nee helpt niet echt, wat wel iets helpt is de fan aan de achterkant bij de CPU om te draaien en naar binnen te laten blazen, scheelt ongeveer 1c tot max 2c, meer luchtdruk voor de radiator.

Je zou er wel voor een extra stoffilter voor kunnen overwegen van 4 euro, voor de in stroom van die ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
player-x schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:38:
[...]

Nee helpt niet echt, wat wel iets helpt is de fan aan de achterkant bij de CPU om te draaien en naar binnen te laten blazen, scheelt ongeveer 1c tot max 2c, meer luchtdruk voor de radiator.

Je zou er wel voor een extra stoffilter voor kunnen overwegen van 4 euro, voor de in stroom van die ventilator.
Bedankt. Ik heb btw 2x een twin pack sp120 fans besteld omdat ik dan voor 6 euro meer een extra fan krijg, beetje zonde om 15 euro voor 1 te betalen als ik voor 21 euro er 2 kan krijgen :+ . Is het dan verstandig om de rear fan te vervangen voor een sp120 of zal ik de standaard fan gewoon lekker laten zitten? En is die fan die de HDDs koelt echt nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

tobitronics schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:05:
[...]

Bedankt. Ik heb btw 2x een twin pack sp120 fans besteld omdat ik dan voor 6 euro meer een extra fan krijg, beetje zonde om 15 euro voor 1 te betalen als ik voor 21 euro er 2 kan krijgen :+ . Is het dan verstandig om de rear fan te vervangen voor een sp120 of zal ik de standaard fan gewoon lekker laten zitten? En is die fan die de HDDs koelt echt nodig??
corsair aftermarket fans zijn per definitie beter dan stock fans in een kast. welke heb je gehaald, de quiet edition?

en nee. tegenwoordig hebben hdd's en ssd's bijna geen koeling meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 13:38
NoFearCreations schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 11:50:
Gedeminiraliseerd water wil je hebben, en dat kan je bij iedere supermarkt of drogist kopen. Voor ongeveer 40ct de liter. En niet voor bijna €5 bij die oplichters. Als je je loop gaat doorspoelen, is het verstandig er wat schoonmaak azijn door te doen.
Dit! Draai al bijna 3 jaar non-stop met dezelfde inhoud Demi water van het kruidvat. Silver Coil erin en verder totaal geen onderhoud hoeven plegen. Ja 2x de PC uitgestoft en dat was het :)

Dit met een CF opstelling CPU block en enkele 360 rad. Verder ook geen aantasting gehad in mijn nickel plating van de EK blokken icm de Silver Coil wat ik bij andere wel eens gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Fordox schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:30:
[...]

corsair aftermarket fans zijn per definitie beter dan stock fans in een kast. welke heb je gehaald, de quiet edition?

Ja de quiet editions ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet veel koeling, maar wel wat koeling.

Een fan op 7 volt is voldoende. Zolang er maar wat airflow overheen gaat. HDD's helemaal niet koelen is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

in mijn ervaring niet zolang er maar genoeg ruimte tussen de hardeschijven zitten en dus niet op elkaar zijn gestapelt.

ik draai nu 2 hdd's en een ssd in men pc zonder een fan erop, en in mijn kast heb ik 2 outtakes die door de radiator heen drukken. mijn hdd's worden niet warmer dan 30 graden volgens de sensoren.

zolang je ze de ruimte geeft kan er niks mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:47:
[...]

Niet veel koeling, maar wel wat koeling.

Een fan op 7 volt is voldoende. Zolang er maar wat airflow overheen gaat. HDD's helemaal niet koelen is niet aan te raden.
Mogen gewoon 40+ graden worden. Worden ze namelijk ook in een data center van bijvoorbeeld Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kadett schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:39:
[...]

Mogen gewoon 40+ graden worden. Worden ze namelijk ook in een data center van bijvoorbeeld Google.
Dat weet ik. Maar koeler is beter dan heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:53:
[...]

dat is het altijd, maar ze zullen het zeker overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fordox schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:57:
[...]

dat is het altijd, maar ze zullen het zeker overleven.
Ze overleven het inderdaad ook wel. Maar zoals het hier besproken word lijkt het aan te raden om geen fans te gebruiken en moet dit geen totaal kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:53:
[...]

Ik kan het rapport zo 1-2-3 niet terug vinden. Maar failure rate van de HDD's in die data centers was bij 20-30 graden hoger dan bij 30-40-50 graden. Ik was namelijk ook altijd in de veronderstelling dat HDD's zo koel mogelijk moesten blijven. Tot iemand mij op hetzelfde rapport wees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Dus de HDD fan kan straks ook weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kadett schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:32:
[...]

Ik kan het rapport zo 1-2-3 niet terug vinden. Maar failure rate van de HDD's in die data centers was bij 20-30 graden hoger dan bij 30-40-50 graden. Ik was namelijk ook altijd in de veronderstelling dat HDD's zo koel mogelijk moesten blijven. Tot iemand mij op hetzelfde rapport wees :)
Dit is dan wel bij schijven die altijd draaien. Mijn gedachte er achter is, dat wanneer de schijf heet wordt deze later weer afkoelt. Dit zorgt voor uitzetten en krimpen van het metaal wat mij slecht lijkt voor de schijf. Bij Google draaien deze schijven vanaf aankoop tot het moment dat ze dood gaan. Bij ons worden de schijven constant aan en uitgezet wat slecht is voor een schijf. Ik weet niet of het onderzoek hier verder op in gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kadett schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:32:
Ik was namelijk ook altijd in de veronderstelling dat HDD's zo koel mogelijk moesten blijven
Klopt maar uit dat Google rapport blijkt dat rond de 40c nog steeds het meest ideale is.
PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:47:
Een fan op 7 volt is voldoende. Zolang er maar wat airflow overheen gaat.
Nee het beste is gewoon de fans op je mobo aan te sluiten en die op auto zetten.

En ja de fan die bij de HDD zit is een uitzondering, daar die eigenlijk niet aan aanzuiging in je kast zorgt, en permanent op een stille 7V aangestuurd kan worden.

Voor het aansturen van je radiator fans is een fan-controller als de T-Balancer/miniNG aan te bevelen, heb die in de water gekoelde PC van het vrouwtje zitten om daar de water koeling aan te sturen.

Daar je de sensor bv op de radiator pakt en zo de temperatuur van het water meet, en de fans steeds harder laat draaien als water temperatuur boven een bepaald niveau uitkomt, is imho de beste manier om fans van een watergekoelde PC aan testuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn fans zitten aangesloten op 2 fancontrollers.

Voor intake heb ik 2x 80mm die altijd op 6 volt draaien. 1 van die 2 fans houdt de HDD's ook gelijk koel. Op de NB zit een fan die op het moederbord aangesloten zit en op silent draait, deze houdt het hele moederbord koel. Aan de achterkant bij het moederbord zit 1x 80mm die ook altijd op 6 volt draait.

Op de rad zit 4x120mm die ik handmatig aanpas aan de hand van wat ik aan het doen ben. Tijdens alles behalve gamen draaien deze ook op 6 volt. Ga ik gamen zet ik deze 4 fans op iets van 9 volt.

Dit alles zorgt ervoor dat de PC extreem stil is. Alle fans die op 6 volt draaien zijn zo goed als onhoorbaar. Het enige wat ik moet doen is de 4 fans van de rad omhoog zetten als ik ga gamen. Mijn moederbord heeft niet eens genoeg aansluitingen voor alle fans.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 02-12-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
PilatuS schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:42:
Mijn fans zitten aangesloten op 2 fancontrollers.

Voor intake heb ik 2x 80mm die altijd op 6 volt draaien. 1 van die 2 fans houdt de HDD's ook gelijk koel. Op de NB zit een fan die op het moederbord aangesloten zit en op silent draait, deze houdt het hele moederbord koel. Aan de achterkant bij het moederbord zit 1x 80mm die ook altijd op 6 volt draait.

Op de rad zit 4x120mm die ik handmatig aanpas aan de hand van wat ik aan het doen ben. Tijdens alles behalve gamen draaien deze ook op 6 volt. Ga ik gamen zet ik deze 4 fans op iets van 9 volt.

Dit alles zorgt ervoor dat de PC extreem stil is. Alle fans die op 6 volt draaien zijn zo goed als onhoorbaar. Het enige wat ik moet doen is de 4 fans van de rad omhoog zetten als ik ga gamen. Mijn moederbord heeft niet eens genoeg aansluitingen voor alle fans.
Ik heb een bitfenix recon fancontroller met temp sensors dus die ga ik zeker gebruiken :)
player-x schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:35:

En ja de fan die bij de HDD zit is een uitzondering, daar die eigenlijk niet aan aanzuiging in je kast zorgt, en permanent op een stille 7V aangestuurd kan worden.
Hoe zet ik ze op 7V? Mijn fancontroller ondersteunt alleen rpm dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de hdd fan mag weg ja. maakt toch alleen maar lawaai icm andere fans (je kunt 20 stille fans pakken, maar de geluidsproductie stijgt met het aantal fans in je systeem. ookal hoor je hem los niet, nu zou hij zeker wel meetellen met het geluid dat je systeem maakt)

7 volt krijg je door de - van de fan aan te sluiten op 5 volt (de rode draad) en de + aan te sluiten op de 12 volt (gele draad). met een fancontroller moet je mooi lekker gaan draaien :P veel makkelijker, de 7v manier is meer een adapter. die heb je niet nodig als je je fans toch kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
tobitronics schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:55:
Hoe zet ik ze op 7V? Mijn fancontroller ondersteunt alleen rpm dacht ik...
Als je het door je fan controller laat doen is de beste optie.

Maar je kan ook een adapter zelf maken, maar simpeler is het om er gewoon een te kopen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Tyscbx49A42vR51sVwbwLayA/full.jpg
http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DP8r1aj97YnVSeEkkFWWjXN7/full.jpg
http://www.aquatuning.nl/...50_Kabels---adapters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
tobitronics schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:28:
Dus de HDD fan kan straks ook weg?
kan maar zoals je zelf al zegt, beetje overdruk is wel prettig en je hebt sowieso aiurflow nodig in de kast voor bv mobo.
dus ik zou de fan aan de achterkant vervangen voor een intake, eventueel kun je onderin nog een extra fan plaatsen op de eerste verdieping voor wat extra druk. niet nodig wel leuk :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik heb ook nog ff gekeken naar hoe je een (d5) pomp moet mounten, ik heb zelf geen gaatjes beschikbaar waar ie in zou kunnen. Volgens een filmpje op internet werkt een stuk tempur (ja die bedden ja :+ ) schuim perfect, wat je ook nog eens gratis kan krijgen dmv een 'informatiepakket'. Zijn er nog andere non-screw mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Bouw zo nu en dan voor andere een waterkoeling set, vind dit de makkelijkste reservoir/pomp combinatie voor een D5.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5HO84bMQ1A7cISChaJbKRBYD/full.jpg
Hier is dat reservoir plus wat andere.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=6LEiiimVxH0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
offtopic: player-x heb je een hoofdtelefoonversterker staan daar?

ontopic: die bay resjes zijn superhandig, maar niet altijd even stil.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
tobitronics schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:18:
Ik heb ook nog ff gekeken naar hoe je een (d5) pomp moet mounten, ik heb zelf geen gaatjes beschikbaar waar ie in zou kunnen. Volgens een filmpje op internet werkt een stuk tempur (ja die bedden ja :+ ) schuim perfect, wat je ook nog eens gratis kan krijgen dmv een 'informatiepakket'. Zijn er nog andere non-screw mogelijkheden?
Al foto's?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Boefmans schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:44:
offtopic: player-x heb je een hoofdtelefoonversterker staan daar?
Filmpje is niet van mij maar gewoon van YouTube, als voorbeeld.
En gebruik zelf gewoon een echte DD versterker, en ja die heeft een redelijk goede hoofdtelefoonversterker ingebouwd zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Ja ik heb gisteren besloten om m'n graka loopje een extra rad te geven.

Nu heb ik een Oc-ed 2600K icm twee 570's Oc-ed in SLI.
Het is een dual loop.

Loop 1 zal niets aan veranderen - res/pomp => 240mm slim Rad => CPU en weer terug.
Loop 2 ga ik uitbreiden - res/pomp => 240mm RX rad => GPU1 => GPU2 en weer terug.

De extra rad komt dan aan de achterkant van de pc te hangen aangezien mn CM690 al propvol zit,daar kan niets meer bij :S Zonder veel aanpassingen kan de rad makkelijk tussen gpu1 en gpu2 gestoken worden.
(zie foto album. full cover blok en universeel blokje)
De lus verdwijnt en gaat naar de extra komende rad.

res/pomp => 240mm RX rad => GPU1 => extra rad => GPU2 en weer terug.
Ik zit alleen nog te twijfelen of het een 360mm of 240mm rad word.
Zelf denk ik gewoon een 360 rad met low rpm / silent fans die ik rechtstreeks op 7V laat draaien.
Of gewoon op m'n fan controller, maar dan ben ik verplicht om minimaal 4 fans te laten draaien.

Iemand ervaring met een 360 rad icm lage rpm fans?
ik had deze in gedachtte http://highflow.nl/fans/v...-real-silent-1000rpm.html

Edit: Bij nader inzien wordt het toch een 240mm rad. Anders komt er een gedeelte voor de lucht uitvoer van de voeding te zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door mukkel op 07-12-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Ik zou in dat geval de hele handel is single loop zetten, gaat met deze rads betere Temps geven (240 is voor CPU overkill maar voor grakas wellicht aan de krappe kant).
Kun je pompen eventueel in serie zetten.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Boefmans schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:36:
Ik zou in dat geval de hele handel is single loop zetten
Helemaal mee eens, dat dual loops beter temperaturen zouden geven is een fabeltje die niet wil uitsterven.
Een enkele loop geeft gemiddeld veel betere temperaturen voor al je componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik heb inmiddels mijn WC onderdelen binnen, 2 vraagjes:

- Ik heb zwarte EK 3/8" compressiefittingen besteld. Deze zijn in principe gewoon zwart maar er zitten her en der wat kleine krasjes op waardoor het koper zichtbaar is. Ook zijn er rode vlekken zichtbaar als je ze in het licht houdt (is bij alle fittingen die ik heb besteld zo, bij de 1 wat meer vlekken dan bij de ander). Is dit normaal?

- Ik dacht dat ik bij mijn radiator van die rubberen hoesjes zou krijgen die tussen de fans en de rad gaan. Dit zat er uiteindelijk niet bij. Zullen die rubberen dingen echt een verschil maken of kan ik t gewoon zo laten (heb 3 corsair SP120 fans ervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
@ boef en player X

Single loop is geen optie en mogelijkheid.

Het zijn 2 loops die parallel draaien, geen 2 alleenstaande loops
Beide loops hebben 1 gezamenlijke reservoir.

Ik heb de voorganger van deze,
Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/10/product_detailed_image_1598_4814.jpg
principe is het zelfde, beide mcp355 pompjes zitten gemonteerd op het reservoir. (top / res combi)
Alleen heb ik geen scheidingsschot, waardoor de loops toch samenhangen.
Ze delen hetzelfde water. maw helpt de 240 rad in de cpu loop dus het geheel mee te koelen.

Tevens heb ik een XSPC Rasa CPU blok met een hoge restrictie, wat de flow aardig naar beneden trekt.
Ik heb het voorheen in een enkele loop gehad. alleen dan met een ander pompje
Cpu temperatuur was gelijk, wat ook te verwachten was.
Alleen de temperatuur van m'n GPU (in een enkele loop) zat ongeveer 5 graden hoger als in een dual loop.

Dus de hogere flow door de GPU's door de RASA niet in dezelfde mee te nemen, scheelt dus wel in de temperatuur :) Niet geheel een fabeltje dus.
Als ik bv een EK HF cpu blok had, was het waarschijnlijk een ander verhaal.

De 240 rad die nu net voor de GPU's hangen is een RX versie (60mm dik ipv de normale 35mm)

[ Voor 69% gewijzigd door mukkel op 07-12-2012 18:48 . Reden: kleine aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
mukkel schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 18:22:
@ boef en player X

Single loop is geen optie en mogelijkheid.

Het zijn 2 loops die parallel draaien, geen 2 alleenstaande loops
Beide loops hebben 1 gezamenlijke reservoir.

Ik heb de voorganger van deze,
[afbeelding]
principe is het zelfde, beide mcp355 pompjes zitten gemonteerd op het reservoir. (top / res combi)
Alleen heb ik geen scheidingsschot, waardoor de loops toch samenhangen.
Ze delen hetzelfde water. maw helpt de 240 rad in de cpu loop dus het geheel mee te koelen.

Tevens heb ik een XSPC Rasa CPU blok met een hoge restrictie, wat de flow aardig naar beneden trekt.
Ik heb het voorheen in een enkele loop gehad. alleen dan met een ander pompje
Cpu temperatuur was gelijk, wat ook te verwachten was.
Alleen de temperatuur van m'n GPU (in een enkele loop) zat ongeveer 5 graden hoger als in een dual loop.

Dus de hogere flow door de GPU's door de RASA niet in dezelfde mee te nemen, scheelt dus wel in de temperatuur :) Niet geheel een fabeltje dus.
Als ik bv een EK HF cpu blok had, was het waarschijnlijk een ander verhaal.

De 240 rad die nu net voor de GPU's hangen is een RX versie (60mm dik ipv de normale 35mm)
Paralell is geen dual loop. Dual loop is als alles gescheiden is.
Serieel is bijna altijd beter dan paralell, voor de Temps. Dan knalt ook doornhagen restictie onderdelen het water er goed door, in paralell Setup pikt de lage restrictie druk ten koste van hoge restrictie onderdelen.

Mooiste zou dus zijn: res-pomp-(aantal onderdelen CPU rad bijvoorbeeld)- res - pomp- (overige onderdelen); of anders pomp1 res pomp2 res alle onderdelen.

Dual loop betekend gescheiden systemen, dus twee reservoirs, dat is niet wat jij gaat doen als ik het zo lees.

Overigens is in sommige gevallen dual loop wel beter, mn als je overkill aan koeling hebt aangezien sommige onderdelen gewoon meer warmte afgeven (bv 480rad voor CPU en apart 480 rad voor gpu). Al maakt het zelfs dan niet veel uit.

Overigens: kun je er wel een scheiding tussenzetten? Dan kun je namelijk echt serieel gaan (heb ik gehad in een vorige build):
Ingang1-res1-pomp1-ingang2-res2-pomp2-loop-ingang1
Dn versterken de pompen de flow en heb je bovendien redundantie.

Zie martinscoolslab ofzoiets, die heeft er vrij uitgebreide testen mee gedaan; parallel is meestal geen goed plan :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Boefmans op 07-12-2012 19:04 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
tobitronics schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:05:
Ik heb inmiddels mijn WC onderdelen binnen, 2 vraagjes:

- Ik heb zwarte EK 3/8" compressiefittingen besteld. Deze zijn in principe gewoon zwart maar er zitten her en der wat kleine krasjes op waardoor het koper zichtbaar is. Ook zijn er rode vlekken zichtbaar als je ze in het licht houdt (is bij alle fittingen die ik heb besteld zo, bij de 1 wat meer vlekken dan bij de ander). Is dit normaal?

- Ik dacht dat ik bij mijn radiator van die rubberen hoesjes zou krijgen die tussen de fans en de rad gaan. Dit zat er uiteindelijk niet bij. Zullen die rubberen dingen echt een verschil maken of kan ik t gewoon zo laten (heb 3 corsair SP120 fans ervoor)
Krasjes lijkt me slordig. Dat rode zou ik niet weten.
Rubberen demping moet je altijd apart bestellen voor zover ik weet; ikmzou gewoon zo laten en kijken hoe erg het lawaai is. Mijn pompen maken meer lawaai dan de 19 rad fans bij elkaar, zonder rubber ertussen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
@ boef

Ik zie het eigenlijk wel een beetje als dual loop, weleens waar met de zelfde reservoir.
Maar de 2 loops hebben een eigen pomp. (twee maal een mcp355 pomp).
Draaien los van elkaar, maar niet appart. imo dual loop / parrallel achtig.

Waarom zou ik op deze manier druk verliezen tov elkaar?

Reservoir -| => pomp1 => rad1 => cpu -|Reservoir
Reservoir | => pomp2 => rad2 => gpu1 => gpu2 -| Reservoir

Druk verlies heb je imo alleen als je 2 lijnen gaat splitsen achter een enkele pomp (voorstuwing)
Als zou ik nu zoals hierboven een slang in de cpu lijn dichtknijpen, zal dit geen enkel invloed hebben op de GPU lijn.

De extra rad komt dan in de GPU lijn. Meer componenten, maar ze hebben alle een lager restrictie.
355+top trekt dat makkelijk. voor de cpu lijn is een 355+top overkill :) maarja die zat er al op toen ik het kocht.

Ik kan geen schot toevoegen, reservoir is gesloten, pompjes worden er aan de onderkant opgeschroeft

[ Voor 19% gewijzigd door mukkel op 07-12-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

het rubber maakt niet enorm veel uit. het gaat alleen het resoneren tegen, dit kun je ook oplossing door er een rubber ringetje tussen te plaatsen. 20 cent en je hebt er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
mukkel schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:22:
@ boef

Ik zie het eigenlijk wel een beetje als dual loop, weleens waar met de zelfde reservoir.
Maar de 2 loops hebben een eigen pomp. (twee maal een mcp355 pomp).
Draaien los van elkaar, maar niet appart. imo dual loop / parrallel achtig.

Waarom zou ik op deze manier druk verliezen tov elkaar?

Reservoir -| => pomp1 => rad1 => cpu -|Reservoir
Reservoir | => pomp2 => rad2 => gpu1 => gpu2 -| Reservoir

Druk verlies heb je imo alleen als je 2 lijnen gaat splitsen achter een enkele pomp (voorstuwing)
Als zou ik nu zoals hierboven een slang in de cpu lijn dichtknijpen, zal dit geen enkel invloed hebben op de GPU lijn.

De extra rad komt dan in de GPU lijn. Meer componenten, maar ze hebben alle een lager restrictie.
355+top trekt dat makkelijk. voor de cpu lijn is een 355+top overkill :) maarja die zat er al op toen ik het kocht.

Ik kan geen schot toevoegen, reservoir is gesloten, pompjes worden er aan de onderkant opgeschroeft
Definitiekwestie, maar dit is GEEN dual loop. :) het reservoir wordt immers gedeeld.
Mss iets om oven op highflow forum te posten, daar zitten mensen die het precies kunnen uitleggen hoe het met druk enzo werkt :)

Nogmaals, echt in serie lijkt me betere resultaten opleveren, al zal het niet zoveel uitmaken omdat je genoeg koelvermogen hebt.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Boefmans schreef op zondag 09 december 2012 @ 09:49:
Nogmaals, echt in serie lijkt me betere resultaten opleveren, al zal het niet zoveel uitmaken omdat je genoeg koelvermogen hebt.
Dat ligt er aan hoe restrictieve je loop is, hogere flow is altijd beter als het mogelijk is, de ene keer is dat door een seriële de andere keer via een parallelle opstelling.

Bij het gebruik van een parallelle opstelling dient men voor zekerheid eigenlijk wel gebruik te maken van een terugslagventiel, anders als een pomp stopt kan

Het voordeel van hoge flow is dat je meer turbulentie krijgt in je flow, en daar door in plaats laminaire flow waar de warmte zich met de flow over het oppervlakte beweegt, heb je met turbulente flow dat het warme water zich mixed met het koelere water dat niet de oppervlakte raakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4WmGLn7Lm5S4xHiLxnGoHDmT/full.png

Hier kan je het temperatuur verschil zien tussen verschillende flow's, tussen 2L/min en 8L/min.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SntLsatRhTUy1oCin3Fu6j8U/thumb.png Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8k0cZSbkVp9drAJ4XzZAnaOm/thumb.png

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 09-12-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Daarbij zorgt hoge flow toch gewoon simpel voor snellere warmteafvoer? Meer water dat langs de radiator en de blokken komt?

Pics als het klaar is (moet ik trouwens ook nog doen lol)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boefmans schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:40:
Daarbij zorgt hoge flow toch gewoon simpel voor snellere warmteafvoer? Meer water dat langs de radiator en de blokken komt?
Dat maakt niet uit. Er moet natuurlijk wel voldoende flow zijn maar vanaf een bepaald punt maakt het niet uit. Als de flow 2x zo snel gaat is het water half zo kort in de rad/blokken maar is het er 2x vaker. Dit komt dus neer op precies evenveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

mee eens met pilatus. voldoende flow is een vereiste, maar na een bepaald punt maakt het geen hol meer uit.
dit komt mede dankzij dat het water opwarmt na een paar keer rond te zijn gegaan als je voldoende flow hebt. daarom maakt het ook niet uit of je radiator voor of achter je cpu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Ja uiteraard. Kwestie van 'wat is de beperkende factor'.
Water is niet zon snelle warmtegeleider, dus beetje flow scheelt vaak wel.

Maar als je een dikke Setup maakt is de beperkende factor als snel de warmtegeleiding binnen de CPU zelf (3570 anyone? Scheelt met stressen bijna 10 graden met mijn 2500k) of het blokje zelf... (Snelheid van fans pompen maken bij sommige setups niks meer uit).

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boefmans schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:03:
Maar als je een dikke Setup maakt is de beperkende factor als snel de warmtegeleiding binnen de CPU zelf (3570 anyone? Scheelt met stressen bijna 10 graden met mijn 2500k) of het blokje zelf... (Snelheid van fans pompen maken bij sommige setups niks meer uit).
Dit is bij mijn i7 950 ook zo. De beperking is gewoon dat de warmte niet in het water te krijgen is. Als ik ga overklokken loopt is tegen te hoge temps aan. Dit met water dat totaal niet warm word tijdens stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Extra rad zit erin :)
Zal straks een kijken of het wat geholpen heeft.
Ben momenteel bezig met een pc van een kennis. Beeldscherm / tobo ect zijn in gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IfmEwZAryvOl1B0B8V65O2ey/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IbEVNoZVGBNvscXR4sW7zQ3p/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oxv5lDOA6Wh1UGREjve4Ez2u/full.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door mukkel op 12-12-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:48:
Dat maakt niet uit. Er moet natuurlijk wel voldoende flow zijn maar vanaf een bepaald punt maakt het niet uit. Als de flow 2x zo snel gaat is het water half zo kort in de rad/blokken maar is het er 2x vaker. Dit komt dus neer op precies evenveel tijd.
Klinkt op het eerste gezicht logisch, maar er is een belangrijk verschil tussen turbulente en laminaire flow.
En daarnaast verplaatst het water zich ook 2x snel langs het blok en heeft minder tijd om op te warmen, en houd je dus daar een betere Delta over.
Het voordeel van hoge flow is dat je meer turbulentie krijgt in je flow, en daar door in plaats laminaire flow waar de warmte zich met de flow over het oppervlakte beweegt, heb je met turbulente flow dat het warme water zich mixed met het koelere water dat niet de oppervlakte raakt.
Dit is niet zomaar een aanname maar een wetenschappelijke feit, heb het in de praktijk ook gezien in het groot, met een aardgas koeler bank in de offshore, bij een bepaalde hogere flow het gas beter koelde dan bij een lagere flow, en men dus een hogere efficiëntie heeft van de koelerbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

mukkel schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:55:
Extra rad zit erin :)
Zal straks een kijken of het wat geholpen heeft.
Ben momenteel bezig met een pc van een kennis. Beeldscherm / tobo ect zijn in gebruik.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
nice, ik heb ook die temp sensor nu maar ik weet niet hoe ik hem mooi kan toepassen. wat heb jij gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Fordox schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:37:
[...]

nice, ik heb ook die temp sensor nu maar ik weet niet hoe ik hem mooi kan toepassen. wat heb jij gedaan?
Welke sensor is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Het is een simpele "voeler"-sensor. die ik op aluminium T-stuk heb geplakt.
Aangezien alu warmte vrij goed geleid, zou dit ongeveer de temperatuur van het water moeten zijn.

Deze sensor moet ik nog een keer vervangen voor een in-line variant voor een betere meting.
Voor nu voldoet deze nog :) voor die paar keer dat je er op kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:27:
Het is een simpele "voeler"-sensor. die ik op aluminium T-stuk heb geplakt.
Aangezien alu warmte vrij goed geleid, zou dit ongeveer de temperatuur van het water moeten zijn.
Het beste werkt op een in-line sensor.

Maar een gewoon de sensor die je op de radiator plakken met dubbelzijdig tape, en dan over de sensor een stuk weer een stukje neopreen plakken.
Of iets anders dat goed isoleert, zo als een dun stukje piepschuim of zo.

Wat ik de laatste keer deed was dubbelzijdig tape op een stukje neopreen plakken, het stukje neopreen op maat knippen 2x2cm, sensor in het midden plakken, en het geheel op je radiator plakken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7yrLSM4mCjjAXojkpmoeXTQF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Op die manier heb ik hem ook geplakt. alleen dan op een T-blok ipv een rad.
Ik zal een keer kijken of ik er neopreen of iets dergelijks overheen plak om externe temperaturen te blokkeren.

Net even 2 uurtjes Heaven laten draaien om de temp te testen.
Darn daar zit veel verschil tussen, stuk meer dan verwacht.

GPU1 kon voorheen richting de 48/50 gaan. Nu met extra rad 38/39.
GPU2 zat voorheen rond de 44/45 en hangt nu op 34/35.
Idle zakt alles terug tot een graad of 22-25

Dus pak hem beet 10 graden verschil 2 rads vs 3.
Met de fans op een normale stand (als voorheen)

De fans op de externe zijn 1000 rpm. gewoon echt onhoorbaar.
http://www.highflow.nl/fa...-real-silent-1000rpm.html
Zit er aan te denken om de twee van rad1 (top) ook te vervangen door deze.

Tevens voelt het water in m'n res niet warm aan, waardoor ook de temp van de CPU gezakt is :)
Kortom ik ben blij met deze simpele uitbreiding.

[ Voor 16% gewijzigd door mukkel op 12-12-2012 19:50 ]

• Boefmans
Netjes! Dan was dat duidelijk een beperkende factor :) het is met deze Temps de vraag of een extra rad nog gaat helpen, maar als het kan waarom niet :-p

mixing a drink and music

• mukkel
hehe nog eentje extra ? :) ik houd het zo wel bij drie 240mm radjes.

Achteraf had een 360mm wel gekunt, rad kwam hoger te hangen, omdat anders de slang ging wringen.
Achja ik ben er zo erg tevreden mee.

• Fordox

Fordox

00101010

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:16

ChillPascal

In the end...

Krijg je daar een temp sensor bij? Die je aan kan sluiten op die 2pin's connector

Excuses, niet goed gelezen.

Please note: The temperature is measured with a permanently attached foil sensor which cannot be replaced.

[ Voor 20% gewijzigd door ChillPascal op 13-12-2012 18:37 ]

• Fordox

Fordox

00101010

het is gewoon een stukje plastic op het eind (doorzichtig) met een draadje erdoor.
je kan de sensor denk ik inderdaad niet vervangen, maar dat hoeft ook niet.

• player-x
Dit is zo een sensor, en het beste plak je hem op je radiator zo als ik in mijn post hier boven beschreef, daar dat de dunste plaats is met een goede warmte overdracht, en je het snelst je temp kan meten.

Afbeeldingslocatie: http://www.thewatercoolingshop.co.uk/images/D/71005_0.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 13-12-2012 22:29 ]

• Fordox

Fordox

00101010

deze is inline. hij had beschreven dat deze zat geplakt, dat hoef je neit bij een sensor met een schroeffitting ;)
ik wil er ook nog zo 1 plaatsen in mijn reservoir. ik heb toch plek zat over qua aansluitingen.

• mukkel
eeeuh nee ;)
Ik gebruik er een met de sensor als hierboven. ("foil sensor" )
Deze is er in 2 variantjes met het zelfde scherm.
1 met "foil" sensor en 1 in-line als in je link.

Zoals ik al melde moet ik die ooit een keertje vervangen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 13-12-2012 23:17 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Iemand hier al eens Monsoon fittingen geprobeerd? Ik denk erover na die te kopen voor m'n nieuwe build, het is duur, maar het ziet er verdomde sjiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Singular1ty schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:52:
Iemand hier al eens Monsoon fittingen geprobeerd? Ik denk erover na die te kopen voor m'n nieuwe build, het is duur, maar het ziet er verdomde sjiek uit.
wauw ik heb ze even gegooglet en ze zijn inderdaad prachtig :D ik heb dus helaas geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwam deze setup op een andere site tegen. Best wel extreem.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Unob6BHmebuUs7vGPu3cb108/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Valt wel mee hoor heb ik wel meer gezien, je moet trouwens wel opletten dat je een koperen radiator hebt en geen aluminium zo als vaak gebruikt word in de auto industrie.

Het is wel een efficiënte manier om je PC te koelen.

Als je het heel extreem wild doen kan je mijn oude sub-zero chiller bouwen

Heb vroeger een waterchiller gebouwd die goed werkte en goed koop was, meest populaire waterchillers waren toen peltiers maar gebruiken ontzettend veel stroom
Een beter ontwerp is om een oude vriezer te gebruiken deze hebben een veel hoger rendement.

Een waterchiller is vrij makkelijk te maken zelfs voor als je onder 0c wild gaan.
Het ontwerp waar ik vroeger zelf een van heb gemaakt, en hij werkt nog steeds naar laatste berichten maar staat tegenwoordig bij een vriend van een vriend;)

Het enige wat je nodig hebt is een oude vriezer die je helemaal moet slopen
kringloop of stadsreiniging is een goed adres waar je er een gratis kan krijgen met zo iets als een kapotte deur,
Kompresoor blijft meestal veel langer werken om dat hij helemaal afgeschermd en in olie is gemonteerd

Je rolt het koel element op, bind hem af met wat rvs draad of zo iets, en stopt hem in een rioolbuis
ja je kan hem prima oprollen, zo lang je maar oppast dat je hem niet knikt gaat het prima dat oprollen
Het beste is een stuk pijp waar je een stuk vloerbedekking om heen rolt en tussen de lagen van het element laat zitten als je hem aan het oprollen bent zo dat je de kanalen niet plat drukt.

Afbeeldingslocatie: http://img33.picoodle.com/img/img33/3/8/15/f_untitledm_842ba5f.jpg

Wees ook voorzichtig met de compressor dat hij niet kantelt kan funest zijn voor de werking van de freon als die met de olie mixed.

Stop aan de boven en onderkant armaflex/piepschuim of iets dergelijks zo dat het water niet via die weg kan,
Voer de leidingen van de vriezer aan de bovenkant uit en maak alles water dicht
voorzichtig met het leiding werk het knikt breekt makkelijk
En als er ooit een tijd komt dat je de chiller niet meer gaat gebruiken, lever hem dan weer in bij de juiste inleverpunt zo dat ze de freon kunnen aftappen wel zo goed voor het milieu
Chiller isoleren en wala u hebt een waterchiller voor +/- -10c en werkt perfect, wil je nog lager gaan kan je meerdere vriezers gebruiken, en die of in serie gebruiken, of ze samen de elementen in een pijp stoppen.

Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/8/15/f_waterchillem_d61bc72.jpg
[size=1]Ps heb de inlet/outlet verwisseld en type gaat makkelijker dan een nieuwe tekening maken[/size]

methanol met (gedistilleerd/gedemineraliseerd) water is het beste, word op mijn werk ook veel gebruikt (offshore)
Ze injecteren dit onder in de put zo dat het mee naar boven kan gaan en zich kan mengen met het water van het natte gas.
want zodra het op het platform komt word de druk verlaagt door het uitzetten van het gas bevriest het water de methanol voorkomt dat.
Ethanol werkt ook en is makkelijker te krijgen maar heeft mindere warmte overdracht eigenschappen,

Vond een verdunningstabel voor je ook nog bij toeval
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6yxOUxVgbGIndUZXJtuDL27r/thumb.jpg

Hier is een leuk draadje over werken met koelvloeistof voor onder 0c lees ook de links die hij aan het einde heeft

En hoe werkt het nu eigenlijk alle maal ?
Je gebruikt nog steeds een radiator alleen zit die nu tussen de compressor en het koelelement
het element dat aan de achterkant van je vriezer zit is nu de radiator waar je je warmte afvoert

En ja het water loopt langs het koelelement
werkingsschema
Afbeeldingslocatie: http://img37.picoodle.com/img/img37/3/8/15/f_flowschemasm_0cb9944.jpg

Ok hoe werkt het nou eigenlijk
als je een gas comprimeert veroorzaakt warmte tijdens het decomprimeren onttrekt het warmte dit is een natuur wet

Je hebt de compressor die comprimeert de freon tijdens de compressie ontstaat warmte die warmte,
Die word afgegeven door de radiator aan de omgeving,
Hier na gaat het door het drukventiel naar het koel element,
Het druk ventiel verlaagt de druk zo dat de freon afkoelt en warmte aan zijn omgeving onttrekt,
(in dit geval het water in de waterchiller in plaats van de lucht/etenswaren in de vriezer)
Hier na word de freon weer afgezogen en start de cyclus weer op nieuw op door de compressor.

Het verwarmde koelwater loopt langs het koel element (warme kant boven) en geeft zijn warmte af aan het koelelement cq freon en koelt af en gaat aan de onderkant lekker chilled er weer uit en koelt de CPU af.

Dit zijn twee aparte gesloten systemen die samen werken.

Een thermostaat is ook aan te bevelen zodat de compressor automatisch in en uit kan schakelen op de juiste temperatuur

Het is trouwens een goed idee om de radiator actief te koelen
Dit verhoogd namelijk het rendement aanzienlijk van je systeem
Afbeeldingslocatie: http://img27.picoodle.com/img/img27/3/8/15/f_radiatorpx8m_5a73897.jpg
Ik had een soort verticale tunnel

:!: Nog een belangrijk punt. :!:
Zoek een vriezer met een hoog vermogen 4 sterren vriezer/vrieskist is een goed begin en hoe groter hoe beter en een ander punt van informatie is het technische gegevens plaatje daar kan je het vermogen van de compressor aflezen
Kleine tafel model vriezers kunnen max ongeveer 200W aan warmte afvoeren als je die wild gebruiken heb je er meerdere nodig die je in serie of parallel kan zetten of meerdere elementen in een buis

Een van je grootste probleem blijft condens
Als je niet met onderdompeling gaat werken om condens te ver komen (ik gebruikte transformator olie toentertijd dit werkte heel goed maar is heel erge troep om meet te werken), kan je als isolatie middel armaflex aanbevelen voor je leidingen dit is een neopreen soort die 100% waterdicht is en makkelijk te lijmen (bisonkit werkt perfect er op) en kan je zelfs aan het mobo vast lijmen vergeet niet een stuk aan de onderkant van je mobo te plakken als die ook te koud word < 20c

Ander idee als je pomp te klein is of je gewoon een hele zware pomp wilt hebben, kan je eens met een CV monteur praten die hebben vast nog wel een oude CV pomp rondslingeren als je een mooie hebt kan je zelfs het pompvermogen schakelen

Eenvoudig alternatief maar met een lager rendement
Heb op de forums van overclockers.com ook een keer een héle simpele waterchiller gezien.
De poster daar gebruikte een grote vrieskist die hij met vijver folie waterdicht had gemaakt.

Hij gebruikte deze opzet om record pogingen te doen in superPI, door de vriezer eerste een tijd te laten draaien en al het water zo koud mogelijk te maken voor dat hij een poging deed, zo had hij een grote accu van koud water waar hij zijn record pogingen mee deed.
Maar het werkte ook als gewone chiller als hij zijn PC minder OCde
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/8/15/f_Frieskistm_a02f22f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Tof, maar hoe groot moet de vrieskist waar je mee werkt dan wel niet zijn? Ik had begrepen dat dit soort applicaties niet berekend zijn op de heat load van een gemiddeld systeem, daarom word het ook niet aangeraden om bijvoorbeeld je PC in een koelkastje te bouwen (een idee dat ongeveer elke 3 weken door iemand op dit forum word gecoined).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Singular1ty schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 20:12:
Tof, maar hoe groot moet de vrieskist waar je mee werkt dan wel niet zijn?
Geloof (want ik kan het draadje niet meer vinden) dat hij een 100 gallon 4~500L vrieskast gebruikte, en dat 1x per dag 2 uur kon benchen
Ik had begrepen dat dit soort applicaties niet berekend zijn op de heat load van een gemiddeld systeem,
Een goede zware vrieskist kan tussen de 300w en 600W koelen, het is dus wel mogelijk.
daarom word het ook niet aangeraden om bijvoorbeeld je PC in een koelkastje te bouwen (een idee dat ongeveer elke 3 weken door iemand op dit forum word gecoined).
Klopt, heb zelf ook tafel model vriezers gebruikt, maar dan wel 3 tegelijk voor een P4 en een ATi 9700 Pro, wat OCed ongeveer 350~400W verstookte.

Had in mijn chiller 3 tafel model vriezers gebruikt voor ongeveer -20/-10 tijdens idle/load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:53

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik wil in de nabije toekomst een Corsair H100i gaan aanschaffen. Dit lijkt mij mooier staan in mijn kast dan een lompe luchtkoeler (scythe mugen 2 rev b), heb het geld straks wel en wil gewoon s wat waterkoeling. De custom setjes zijn me te duur en lijken me te veel gekloot :P

Hoe dan ook, m'n i5 2500K draait nu op 4,5ghz. Ik wil graag dezelfde temps houden als ik nu heb. Mijn vraag is nu eigenlijk, welke fans kan hier nu goed bij kiezen? Meteen voor push/pull gaan? Of is push voldoende? Fans mogen ook weer niet te luidruchtig zijn, maar moeten toch wel wat lucht kunnen verplaatsen.

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb een oude case ingekort waar straks de radiator en pompen in moeten. Nu had ik me bedacht dat ik twee buisvormige reservoirs in het zijpaneel van de pc kan verwerken. Ik denk hierbij aan plexiglas, met een opengewerkt verchroomd metalen cover. Dat zijpaneel wil ik met een scharnier aan de kast zelf bevestigen zodat het als de deur van een Lamborgini schuin omhoog open gaat. Het paneel wordt dan driedelig.

Maar wat ik me nu afvraag is, of het erg veel uitmaakt waar je het reservoir plaatst, met betrekking tot de pomp.

[ Voor 19% gewijzigd door Phaerion op 19-12-2012 10:35 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Mu.siQ schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:24:
Mijn vraag is nu eigenlijk, welke fans kan hier nu goed bij kiezen? Meteen voor push/pull gaan? Of is push voldoende? Fans mogen ook weer niet te luidruchtig zijn, maar moeten toch wel wat lucht kunnen verplaatsen.
De bijgeleverde fans van de H100i zijn niet bepaald de stilste op 12V, maar minder erg dan die van de H100. Als je stillere fans wilt zou je kunnen kijken naar een van deze fans. Push/pull is niet perse nodig, maar het kan een paar graden schelen op hoge overclock.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Mu.siQ schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:24:
Ik wil in de nabije toekomst een Corsair H100i gaan aanschaffen. Dit lijkt mij mooier staan in mijn kast dan een lompe luchtkoeler (scythe mugen 2 rev b), heb het geld straks wel en wil gewoon s wat waterkoeling. De custom setjes zijn me te duur en lijken me te veel gekloot :P

Hoe dan ook, m'n i5 2500K draait nu op 4,5ghz. Ik wil graag dezelfde temps houden als ik nu heb. Mijn vraag is nu eigenlijk, welke fans kan hier nu goed bij kiezen? Meteen voor push/pull gaan? Of is push voldoende? Fans mogen ook weer niet te luidruchtig zijn, maar moeten toch wel wat lucht kunnen verplaatsen.
De fans van Moi_In_Actie gaan goed werken, aan de Scythe Gentle Typhoons en Corsair SP serie heb je hele goeie. Wil je wat goedkopers, dan kan ik ook Scythe Slipstreams en Yate Loon fans aanraden. Push-pull gaat marginaal verschil maken, het ligt eraan wat je wil bereiken, of het de moeite is. Als je die 2500K nog wat verder dan 4,5GHz gaat pushen kan je het overwegen, zo niet, dan is alleen push of pull RUIM voldoende met deze radiator.
Phaerion schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:32:
Ik heb een oude case ingekort waar straks de radiator en pompen in moeten. Nu had ik me bedacht dat ik twee buisvormige reservoirs in het zijpaneel van de pc kan verwerken. Ik denk hierbij aan plexiglas, met een opengewerkt verchroomd metalen cover. Dat zijpaneel wil ik met een scharnier aan de kast zelf bevestigen zodat het als de deur van een Lamborgini schuin omhoog open gaat. Het paneel wordt dan driedelig.

Maar wat ik me nu afvraag is, of het erg veel uitmaakt waar je het reservoir plaatst, met betrekking tot de pomp.
Het reservoir moet altijd direct voor de pomp in de loop zitten, en hoger geplaatst worden om te voorkomen dat je pomp droog kan draaien. Other than that mag je het helemaal zelf weten, maar hou er rekening mee dat je de loop bij het reservoir vult en dat je er dus makkelijk bij moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Singular1ty schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:49:

Het reservoir moet altijd direct voor de pomp in de loop zitten, en hoger geplaatst worden om te voorkomen dat je pomp droog kan draaien. Other than that mag je het helemaal zelf weten, maar hou er rekening mee dat je de loop bij het reservoir vult en dat je er dus makkelijk bij moet kunnen.
ahja... ik moet dat sowieso nu al rekening mee houden omdat voor een deel van scrap ga bouwen. En ik houd mijn ogen dan ook al continu open naar materiaal dat ik kan gaan gebruiken. Ik dacht zelf aan een vuldop op de radiator. Voor het leegmaken van het reservoir, komt daar wel een dop ergens aan de onderkant aan de buitenkant van mijn case. Ik wil het reservoir zo in het zijpaneel inbouwen dat het er voor de helft uitsteekt.

Ik moet alleen wel even heel goed beklijken hoe ik dat allemaal ga aanpakken.

[edit]

Het idee van die lamborgini scharnieren kreeg ik door deze case. Het is een beetje tricky, maar ik denk dat het wel moet lukken met de reservoirs in de 'deurtjes.'

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/er54.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Phaerion op 19-12-2012 13:27 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Singular1ty schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:49:
[...]

De fans van Moi_In_Actie gaan goed werken, aan de Scythe Gentle Typhoons en Corsair SP serie heb je hele goeie. Wil je wat goedkopers, dan kan ik ook Scythe Slipstreams en Yate Loon fans aanraden. Push-pull gaat marginaal verschil maken, het ligt eraan wat je wil bereiken, of het de moeite is. Als je die 2500K nog wat verder dan 4,5GHz gaat pushen kan je het overwegen, zo niet, dan is alleen push of pull RUIM voldoende met deze radiator.
Denk eraan dat je fans neemt met veel static pressure, airflow maakt bij radiatoren geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:53

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

tobitronics schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:39:
[...]
Denk eraan dat je fans neemt met veel static pressure, airflow maakt bij radiatoren geen bal uit.
En hoe wordt de static pressure uitgedrukt? M3/tijdseenheid?
*edit* Volgens mij is het CFM, of niet?
Bron'; http://www.solutionsforai...t/pdfs/StaticPressure.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Mu.siQ op 19-12-2012 14:51 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
mm/H2O, niet CFM, dit staat voor cubic foot per minute, oftewel de hoeveelheid kubieke voeten die de fan per minuut verplaatst dus flow

[ Voor 91% gewijzigd door tobitronics op 19-12-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
tobitronics schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:39:
[...]
Niet geheel waar, het ligt eraan wat de FPI (Fins Per Inch) van je radiator is. Bij hoge FPI heb je veel meer voordeel van static pressure en is de CFM in verhouding daartoe "verwaarloosbaar". Heb je een lage FPI radiator, dan is de airflow wat belangrijker.
Echter over het algemeen kan je wel stellen dat je op een radiator een static pressure fan wilt/dat static pressure leidend is.

De fans die ik hierboven als voorbeeld noemden staan allen bekend om goede static pressure/goede performance op radiatoren. De Noctua's zijn alom bekend, maar duur en (als het je stoort) opmerkelijk qua kleur. Zelf gebruik ik o.a. Zalman ZM-SF3's. Hier is een review van die dingen. Deze heb ik destijds gekozen vanwege a) goede performance en b) de looks. Al met al bevallen ze me zeer goed: verplaatsen flink wat lucht en zijn zelfs op 12V redelijk stil. In de bovenstaande review is te zien dat anderen meer lucht verplaatsen, maar dat moet je meestal bekopen met meer herrie.
Als vergelijk heb ik namelijk ook nog een reeks Gelid Wings op de radiatoren staan. Deze verplaatsen meer lucht, maar zijn op 12V veel luidruchtiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 19-12-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-End587
  • Laatst online: 07-09 16:51
Ik zou voor Scythe Gentle Typhoons gaan die Zalman-zm-sf3 zijn lawaaig volgens DEZE zeer uitgebreide test op een Swiftech MCR120 radiator.
De site test veel waterkoeling onderdelen.

[ Voor 18% gewijzigd door The-End587 op 19-12-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
The-End587 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:16:
Ik zou voor Scythe Gentle Typhoons gaan die Zalman-zm-sf3 zijn lawaaig volgens DEZE zeer uitgebreide test op een Swiftech MCR120 radiator.
De site test veel waterkoeling onderdelen.
Ligt er ook maar net aan waar je naar kijkt. Als je de laatste diagram op de pagina bekijkt over "Subjective Noise Quality", dan staan de Zalman weer helemaal bovenaan. Dat is ook mijn ervaring ermee, het geluid is van dien aard dat het als "rustig" overkomt (geen zware resonantie, geen hoog piepend geluid etc.). Daarbij kwam dat looks voor mij zeer belangrijk waren. De Zalman's zien er imo geniaal uit (één van de, zo niet DE mooiste fans), de Gentle Typhoons lijken op dingen uit een Duplo doos :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Zo gisteren m'n loop veranderd :)
Zag hier op tweakers een leuk reservoirtje staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.com/images/product_images/popup_images/1140_0.jpg

Bay res. waar ik m'n pompjes in serie kon zetten voor een single loop.
En toch houd ik de optie voor een dual loop. Zelfs met 4 pompjes 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.com/images/product_images/popup_images/1140_2.jpg
Niet dat dat ooit nodig is maar toch :P

Alleen bij het omzetten kwam ik erachter dat ik geen twee mcp355 pompjes had maar een 350 en 355...
WTF.. ooit 2de hands gekocht en ging er vanuit dat het 2 dezelfde waren ... niet dus...

Maar na wat klikjes op internet kwam ik wat topics tegen waar het "ombouwen" werd uitgelegd van een 350 naar 355 en visa versa, mits de 3.3 versie (blauwe rotor) en oude printplaat.
M'n rotor was blauw, dus toch even checken.
Pompje opengemaakt en had de goede versie :) Yeah
Even simpel 2 punten met tin met elkaar verbinden en klaar. 1 minuutje werk.
Dat is het enige verschil tussen de MCP350 en de MCP355 pompen. 8)7 8)7

Voor de liefhebbers die hun mcp wat meer power willen geven:
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=72085

Heb nu dus alles in serie staan met twee " 355's ".
Pompjes - CPU - Rad.1 - GPU 1 - Rad.2 - GPU2 - Rad.3 => Reservoir.
Reservoir is is ook wat groter als m'n oudere. Er zit nu bijna 2 Liter vloeistof in m'n loop :o

Ik zal vanavond eens even gamen op de temperatuur te checken.
Met prime lag CPU iets lager, maar dat kan voor het zelfde geld aan de kamertemperatuur kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57

India Sierra

Learn by failure

Momenteel bezig om een cooler master elite 120 advanced dusdanig te dden dat er een custom WC loop met een 2x200mm radiator in/op past.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

thehawk007 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:35:
Momenteel bezig om een cooler master elite 120 advanced dusdanig te dden dat er een custom WC loop met een 2x200mm radiator in/op past.
Zo, dat klinkt ambitieus. Heb net een Elite 120 in huis gekregen om een servertje voor m'n pa te bouwen, en het houdt niet over qua ruimte. Ben benieuwd naar je resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
mukkel schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:13:
Zo gisteren m'n loop veranderd :)
Zag hier op tweakers een leuk reservoirtje staan.

[afbeelding]

Bay res. waar ik m'n pompjes in serie kon zetten voor een single loop.
En toch houd ik de optie voor een dual loop. Zelfs met 4 pompjes 8)

[afbeelding]
Niet dat dat ooit nodig is maar toch :P

Alleen bij het omzetten kwam ik erachter dat ik geen twee mcp355 pompjes had maar een 350 en 355...
WTF.. ooit 2de hands gekocht en ging er vanuit dat het 2 dezelfde waren ... niet dus...

Maar na wat klikjes op internet kwam ik wat topics tegen waar het "ombouwen" werd uitgelegd van een 350 naar 355 en visa versa, mits de 3.3 versie (blauwe rotor) en oude printplaat.
M'n rotor was blauw, dus toch even checken.
Pompje opengemaakt en had de goede versie :) Yeah
Even simpel 2 punten met tin met elkaar verbinden en klaar. 1 minuutje werk.
Dat is het enige verschil tussen de MCP350 en de MCP355 pompen. 8)7 8)7

Voor de liefhebbers die hun mcp wat meer power willen geven:
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=72085

Heb nu dus alles in serie staan met twee " 355's ".
Pompjes - CPU - Rad.1 - GPU 1 - Rad.2 - GPU2 - Rad.3 => Reservoir.
Reservoir is is ook wat groter als m'n oudere. Er zit nu bijna 2 Liter vloeistof in m'n loop :o

Ik zal vanavond eens even gamen op de temperatuur te checken.
Met prime lag CPU iets lager, maar dat kan voor het zelfde geld aan de kamertemperatuur kunnen liggen.
Mooi deze! Sijt van mijn dual loop res, daar kunnen maar twee pompen in :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

Temps zijn nagenoeg het zelfde. Graka's liggen ietsje lager.

Had ook geprobeerd de pompen op 7Volt te laten draaien, draden moest ik nog netjes afwerken en dacht laat gelijk even de 7V mod proberen en dat werkt!

Ze zijn dan muis en muisstil en raar genoeg lijkt het dat de temp dan lager is.
GPU1 bleef rond de 35 en GPU2 rond de 30 en CPU rond 40..

Ik heb nu wat 9W weerstanden besteld van 1 Ohm t/m 2.2 Ohm om straks voor de pompen te zetten.
Dan kan ik ze op een lagere voltage laten draaien op de normale 12V lijn.
Voeding vind het namelijk niet echt fijn als deze rakkertjes als een 7V mod gemonteerd zitten.

Alles draait nu weer op normaal 12V totdat de weerstanden binnen zijn.
Zal wel een update geven als het ertussen zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
sinds zaterdag een nieuw systeem in elkaar gezet, ik wilde graag een custom WC setup maken maar door omstandigheden liep het helaas anders.
ik heb voor nu in elk geval een Corsair H100i kant en klaar setje gemonteerd, en doet wat het moet doen.

waar ik alleen wel mee zit is de gigantische bak herrie die de 2 Corsair SP120L High Performance fans maken :(
zelfs op het minimum van 500RPM hoor je ze gewoon brommen, wat resoneert door de hele kast.

nu wil ik deze 2 dus vervangen voor stillere exemplaren, ik zat zelf te denken aan de Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM of wat ik hierboven tegenkwam, de Zalman SF3.

ik las ook hierboven dat bij radiatoren van belang is om fans met een hoge 'static pressure' te monteren, de huidige SP120L's hebben een waarde van 3.1 mm/H20. waarbij de site van scythe imho niet echt duidelijk is..
ze hebben wel onderstaande afbeelding, de rode lijn is de 1850RPM versie. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/typo3temp/pics/11a2df63a0.jpg

de SF3 van zalman heeft een Pa van 2.4. dan kan die scythe toch nooit een waarde van 20 hebben?

looks van de fans maakt in mijn geval niet zoveel uit, de radiator zit bovenin de kast gemonteerd en daardoor bijna niet te zien.
waarbij de fans lucht uit de kast blazen door de rad naar boven. (leek mij het meest logische aangezien warme lucht opstijgt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
[IMG]=http://imageshack.us/photo/my-images/259/photo3mb.jpg/]Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img259/8201/photo3mb.th.jpg

[img]=http://imageshack.us/photo/my-images/22/photo4ua.jpg/]Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img22/4051/photo4ua.th.jpg

excuses voor de lage kwaliteit foto's :-) moet ik nog een keer goed doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Boefmans op 07-01-2013 13:06 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Drie 480's lekker :)

Als ik zo'n behuizing had wist ik het wel.
Zou er ook drie 480's ingooien (slim versie) icm silent low rpm fans, enkel SSD's en een stille pomp of undervolten en dan....Genieten van de stilte! :)

Met zo'n rad oppervlak heb je amper air-flow nodig om te koelen.

PS. je linkjes werken niet echt, maar had je pics gezien op Highflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Waarom slim versies? Ik heb de low rpm versies en omdat ik (semi) push pull heb kan ik de fans goed inregelen. Meestal staan voor de CPU maar drie fans aan, op 400rpm ofzo. Voor de grakas 8 ook op 400-500.
Pomp maakt nu verreweg meeste lawaai, zit een irritante piepje in. (Een van de twee dus, de andere is stil en er zit ook een fancontroller op). Moet er eens azijn doorheen gooien maar geen zin in dat gedoe.

Er zitten nog drie gewone hdds in, naast de twee ssd's. Maar hoop snel een bakkie voor kantoorwerk (en mijn vrouw) te bouwen, dan gaan de gewone hdds over en ga ik ssd only.

Overigens maakt het lawaai geen bal uit, de randapparatuur staat in een andere kamer :-p

mixing a drink and music

Pagina: 1 ... 24 ... 67 Laatste