Toppie, bedankt!Fordox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:48:
met highflow.nl kun je een end mee opweg.
EK heeft goeie cpu en gpu blokken, voor de fittingen is bitspower zeer goed en stijlvol, maar koolance kan er ook wel wat van.
voor pompen is het het makkelijkst om voor een Laing of een Eheim te gaan.
voor slangen is het de extra paar euro wel waard om tygon aan te schaffen, en feser heeft goede vloeistoffen. EK heeft ook overal spul in, maar is niet altijd leverbaar.
voor radiatoren kun je goed een phobya, een koolance, een ekwb, een HWlabs of een alphacool nemen. er zijn reviews zat
EK en bitspower zijn over het algemeen ook redelijk duur. voor cpu blok kun je ook kijken naar swiftech.
een samengestelde kit kun je altijd kopen, maar het zou jammer zijn als je teveel koopt. ik had zelf aan 2 meter slang ruim voldoende, en 1 liter fles ook. en zelf je onderdelen zoeken is ook leuker en heb je het in ieder geval goed afgestemt.
bij highflow.nl staat er ook genoeg informatie over het product.
succes
Je vergeet nog een topper => XSPC (heeft blokken / rads / reservoirs ect)
Ja ik zag ook dat die complete sets verkopen, misschien maar mijn loop daar op baseren.mukkel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:43:
Je vergeet nog een topper => XSPC (heeft blokken / rads / reservoirs ect)
Al mijn spullen heb ik in de loop der jaren bij FreezingHardware of HighFlow gekocht. Voornamelijk bij FreezingHardware omdat die een stuk langer bestaat dan HighFlow. Met beide bedrijven alleen maar goede ervaringen gehad.
Qua merk is EK inderdaad een aanrader. Vrijwel altijd goede spullen voor een nette prijs.
Een Eheim pomp zou ik tegenwoordig niet meer kopen. Toen waterkoeling net bestond had je niets anders en gebruikte iedereen Eheim omdat die aquarium pompen maakt die ook voor waterkoeling te gebruiken zijn. Tegenwoordig heb je pompen die echt voor waterkoeling gemaakt zijn en dit werkt gewoon beter. Vroeger een Eheim 1046 en 1048 gehad die opzich prima was maar totaal niet meer van deze tijd is door de lage druk en flow.
Qua merk is EK inderdaad een aanrader. Vrijwel altijd goede spullen voor een nette prijs.
Een Eheim pomp zou ik tegenwoordig niet meer kopen. Toen waterkoeling net bestond had je niets anders en gebruikte iedereen Eheim omdat die aquarium pompen maakt die ook voor waterkoeling te gebruiken zijn. Tegenwoordig heb je pompen die echt voor waterkoeling gemaakt zijn en dit werkt gewoon beter. Vroeger een Eheim 1046 en 1048 gehad die opzich prima was maar totaal niet meer van deze tijd is door de lage druk en flow.
En zijn er nog echte toppers qua onderdelen (soort van Nexus 7 verhaal, namelijk goede performance voor een idioot lage prijs)?
phobya is spot goedkoop en relatief ook goed in kwaliteit.
ik heb er zelf een 280 rad van, 60 mm dik voor maar 60 euro, geen geld
ik heb er ook een reservoir van met een vernikkelde laag erover. de nikkel is in de binnenkant niet helemaal mooi afgewerkt, maar daar zit toch gekleurde vloeistof in.
ik heb er ook een reservoir van met een vernikkelde laag erover. de nikkel is in de binnenkant niet helemaal mooi afgewerkt, maar daar zit toch gekleurde vloeistof in.
[ Voor 39% gewijzigd door Fordox op 03-11-2012 00:36 ]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Fordox schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:36:
phobya is spot goedkoop en relatief ook goed in kwaliteit.
Ik heb een Phobya pomp gehad, maar na geswitcht te zijn naar een Laing D5 hoef ik nooit meer een Phobya.
De Phobya was ineens overleden, en maakte toch al een grafherrieop de helft van zijn vermogen vergeleken met een D5.
M'n D5 staat op volle toeren te draaien, zonder dat ik hem hoor.
[ Voor 25% gewijzigd door Gravit0n op 05-11-2012 14:17 ]
Ik ben van plan om een 360mm rad en een reservoir (t zelfde als die van Fordox) en qua reviews zien die 2 producten er goed uit. Is het echt zo'n slecht merk?? En tja, voor de pomp neem ik ook gewoon een D5 (van alphacool, de vpp655)Gravit0n schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:15:
[...]
Ik heb een Phobya pomp gehad, maar na geswitcht te zijn naar een Laing D5 hoef ik nooit meer een Phobya.
De Phobya was ineens overleden, en maakte toch al een grafherrieop de helft van zijn vermogen vergeleken met een D5.
M'n D5 staat op volle toeren te draaien, zonder dat ik hem hoor.
Hoe het met de radiatoren zit weet ik niet, ik zou je daarvoor moeten verwijzen naar de reviews die op teh interwebz te vinden zijn.tobitronics schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:09:
[...]
Ik ben van plan om een 360mm rad en een reservoir (t zelfde als die van Fordox) en qua reviews zien die 2 producten er goed uit. Is het echt zo'n slecht merk?? En tja, voor de pomp neem ik ook gewoon een D5 (van alphacool, de vpp655)
Persoonlijk waag ik me er niet aan.
ik heb zelf een phobya radiator, en deze heeft wel wat meer kwaliteit dan de rest.
het voelt heel fijn en degelijk aan, veel beter dan dat ik gewent ben (voornamelijk corsair setjes). hij heeft wel gelekt bij mij, maar dat kwam omdat ik de verkeerde afsluitdoppen had gebruikt zonder o-ring... dat was een domme fout van mezelf.
phobya is wel 1 van de weinige merken die nog een bleeding screw heeft, wat wel enorm handig is als je je loop vult en je radiator het hoogste component is in je loop. voor die 60 euro dat ik ervoor heb neergelegd, valt niks te klagen.
de res heeft wel een iets mindere nickel afwerking in de binnenkant, maar dat merk je denk ik toch niet. van de buitenkant ziet hij er wel mooi en strak uit, ookal werd hij geleverd met wat vingerafdrukken zowel in als buiten de plexi van het reservoir. was op te lossen met een poetsdoekje.
met de pompen heb ik geen ervaring.
het voelt heel fijn en degelijk aan, veel beter dan dat ik gewent ben (voornamelijk corsair setjes). hij heeft wel gelekt bij mij, maar dat kwam omdat ik de verkeerde afsluitdoppen had gebruikt zonder o-ring... dat was een domme fout van mezelf.
phobya is wel 1 van de weinige merken die nog een bleeding screw heeft, wat wel enorm handig is als je je loop vult en je radiator het hoogste component is in je loop. voor die 60 euro dat ik ervoor heb neergelegd, valt niks te klagen.
de res heeft wel een iets mindere nickel afwerking in de binnenkant, maar dat merk je denk ik toch niet. van de buitenkant ziet hij er wel mooi en strak uit, ookal werd hij geleverd met wat vingerafdrukken zowel in als buiten de plexi van het reservoir. was op te lossen met een poetsdoekje.
met de pompen heb ik geen ervaring.
Welke kast gebruiken jullie voor je WC? Ben momenteel op zoek naar een nieuwe full-tower om die 360 rad in te proppen...
Een switch 810 is zeker aan te raden. de phantom is ook leuk, maar toch net iets minder.
en dan heb je de meer beruchtere waterkoelingkasten, zoals de corsair 800D, de silverstone TJ-11 of een tj-07.
je moet meer kijken naar de merken en wat ze te bieden hebben. NZXT, Silverstone en Corsiar doen het wel goed in die markt. Coolermaster kan er ook wel wat van, en lian li ook.
zoek wat rond in de pricewatch en kies een ruime kast uit met de ruimte voor een 360 rad.
ik draai zelf nu op een 280 rad, dus met 140mm fans. dit vind ik zelf een iets betere grootte voor een fan, en het is wat compacter met meer oppervlak. als je een kast ondersteunt met 140mm fans, waarom niet? de silverstone raven kasten hebben ook ondersteuning voor 180mm fans, maar dan ben je wel noodgedwongen om silverstone airpenetrator fans te gebruiken, ookal zijn deze lang zo slecht nog niet.
en dan heb je de meer beruchtere waterkoelingkasten, zoals de corsair 800D, de silverstone TJ-11 of een tj-07.
je moet meer kijken naar de merken en wat ze te bieden hebben. NZXT, Silverstone en Corsiar doen het wel goed in die markt. Coolermaster kan er ook wel wat van, en lian li ook.
zoek wat rond in de pricewatch en kies een ruime kast uit met de ruimte voor een 360 rad.
ik draai zelf nu op een 280 rad, dus met 140mm fans. dit vind ik zelf een iets betere grootte voor een fan, en het is wat compacter met meer oppervlak. als je een kast ondersteunt met 140mm fans, waarom niet? de silverstone raven kasten hebben ook ondersteuning voor 180mm fans, maar dan ben je wel noodgedwongen om silverstone airpenetrator fans te gebruiken, ookal zijn deze lang zo slecht nog niet.
Nja ik heb alles in een Lian Li PC-P50WB gepropt, al is het een erg krappe kast, en ben ik nog niet helemaal tevreden.

Bekabeling is nu wel netter weggewerkt dan je op de foto ziet.
De achterste radiator wil ik nog naar binnen verplaatsen, maar dat betekent dat ik de radiator in de top ook aan moet gaan passen, en m'n case dus ook.
Ik heb er alleen weinig haast mee, dus of ik het dit jaar doe valt nog maar te bezien zeg maar...
Bekabeling is nu wel netter weggewerkt dan je op de foto ziet.
De achterste radiator wil ik nog naar binnen verplaatsen, maar dat betekent dat ik de radiator in de top ook aan moet gaan passen, en m'n case dus ook.
Ik heb er alleen weinig haast mee, dus of ik het dit jaar doe valt nog maar te bezien zeg maar...
na lang lurken in dit topic toch maar eens even wat posten..
ooit, lang geleden heb ik ook eens een WC set gehad, veel stelde het niet voor hoor.
het was één van de eerste alles-in-1 setjes van Thermaltake. (AquariusII ) gemonteerd in een XaserII kast...
enfin.. daarna na jaren 'gewoon' op luchtkoeling (scythe mugen2) te hebben gedraaid wil ik voor m'n volgende pc (i7 ivy bridge 3770K) me weer eens aan de waterkoeling wagen, en dan het liefst DIY.
ik heb me inmiddels al redelijk ingelezen (denk ik) over wat wel en niet verstandig is, maar waar ik eigenlijk nog mee zit is waar de keuze voor de diameter van slangen 'm in zit...
wanneer kies je bijvoorbeeld voor een 6mm slang ipv een 13mm en andersom? heeft dat te maken met het aantal te koelen objecten oid ?
mijn bedoeling voor nu is om zo ongeveer het complete plaatje met water te koelen, dus CPU, GPU, NB/SB en de MOSFETS. (ondanks dat ik niet ga overklokken)
ooit, lang geleden heb ik ook eens een WC set gehad, veel stelde het niet voor hoor.
het was één van de eerste alles-in-1 setjes van Thermaltake. (AquariusII ) gemonteerd in een XaserII kast...
enfin.. daarna na jaren 'gewoon' op luchtkoeling (scythe mugen2) te hebben gedraaid wil ik voor m'n volgende pc (i7 ivy bridge 3770K) me weer eens aan de waterkoeling wagen, en dan het liefst DIY.
ik heb me inmiddels al redelijk ingelezen (denk ik) over wat wel en niet verstandig is, maar waar ik eigenlijk nog mee zit is waar de keuze voor de diameter van slangen 'm in zit...
wanneer kies je bijvoorbeeld voor een 6mm slang ipv een 13mm en andersom? heeft dat te maken met het aantal te koelen objecten oid ?
mijn bedoeling voor nu is om zo ongeveer het complete plaatje met water te koelen, dus CPU, GPU, NB/SB en de MOSFETS. (ondanks dat ik niet ga overklokken)
[ Voor 3% gewijzigd door Shanquish op 06-11-2012 20:24 ]
De diameter van de slang maakt in de praktijk weinig uit. 10mm binnendiameter is opzich handig om mee te werken. Daar kan voldoende flow doorheen maar het niet zo lomp groot dat bochten maken moeilijk word.
Als je het hele moederbord wil mee gaan koeler zou ik ook niet groter gaan dan die 10mm binnen diameter. Je zal op het moederbord toch moeilijk bochten moeten gaan maken en met grote slangen wordt dat lastiger. Ik zou als ik jou was ook voor Tygon slangen gaan omdat deze het meeste kunnen buigen zonder te knikken.
Als je het hele moederbord wil mee gaan koeler zou ik ook niet groter gaan dan die 10mm binnen diameter. Je zal op het moederbord toch moeilijk bochten moeten gaan maken en met grote slangen wordt dat lastiger. Ik zou als ik jou was ook voor Tygon slangen gaan omdat deze het meeste kunnen buigen zonder te knikken.
Een eerste reden lijkt me vrij duidelijk: slangen met een ID (Inner Diameter) van 13mm kunnen meer koelvloeistof vervoeren dan slangen met een ID van 6mm. Dit "kan" ook in verband worden gebracht met je pomp; als je een erg sterke pomp hebt (b.v. een MCP 655) dan is het niet verstandig om daarop 6mm ID slangen te gebruiken. Daarnaast zijn de mondstukken op die pomp (als voorbeeld) 13mm, dus een 6mm slang krijg je er niet op.shameete schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:24:
Verder is het over het algemeen inderdaad ook wel aan te raden om bij een systeem met veel watergekoelde componenten wat grotere diameter slangen te nemen. Dit is weer een gevolg van het bovenstaande verhaal: veel onderdelen in je loop > wat sterkere pomp nodig > wat grotere slangen zijn aan te raden/nodig.
Je kunt ook 2 verschillende diameters gebruiken in je loop, soms is dit zelfs nodig. Aansluitingen op je mosfets zijn soms niet geschikt voor 13mm ID tubes, dus zul je deels iets kleinere slangen moeten gebruiken. Ik heb in mijn eigen loop bijvoorbeeld met name 1/2inch ID slangen, maar bij een stuk splitst dit zich in 2x 3/8inch en een stukje verderop in de loop wordt dat weer 1 maal 1/2 inch.
Een ander punt is de wanddikte van de tubes. Zo kun je bv 1/2 inch (13mm) tubes krijgen met een OD (outer diameter) van 5/8 inch, maar ook met 3/4 inch. Een dikkere wand betekent over het algemeen dat er minder snel knikken in slang komen.
In jouw geval zou ik minimaal een ID aanhouden van 3/8inch of anders 1/2inch. De OD kan hierbij verschillen, afhankelijk van de wanddikte, tussen 1/2inch (bij 3/8 ID) t/m 3/4inch (bij 1/2 ID). Welke je kiest is ook deels een esthetische keuze; sommige mensen vinden dikke 3/4OD tubes niet mooi en kiezen daarom iets dunnere.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Nu je het toch over ID en OD hebt, ik wil 3/8 ID Tygon slangen gaan gebruiken voor mijn loop met een alphacool vpp655 (laing d5) pomp, is dit verstandig?Moi_in_actie schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:36:
[...]
Een eerste reden lijkt me vrij duidelijk: slangen met een ID (Inner Diameter) van 13mm kunnen meer koelvloeistof vervoeren dan slangen met een ID van 6mm. Dit "kan" ook in verband worden gebracht met je pomp; als je een erg sterke pomp hebt (b.v. een MCP 655) dan is het niet verstandig om daarop 6mm ID slangen te gebruiken. Daarnaast zijn de mondstukken op die pomp (als voorbeeld) 13mm, dus een 6mm slang krijg je er niet op.
Verder is het over het algemeen inderdaad ook wel aan te raden om bij een systeem met veel watergekoelde componenten wat grotere diameter slangen te nemen. Dit is weer een gevolg van het bovenstaande verhaal: veel onderdelen in je loop > wat sterkere pomp nodig > wat grotere slangen zijn aan te raden/nodig.
Je kunt ook 2 verschillende diameters gebruiken in je loop, soms is dit zelfs nodig. Aansluitingen op je mosfets zijn soms niet geschikt voor 13mm ID tubes, dus zul je deels iets kleinere slangen moeten gebruiken. Ik heb in mijn eigen loop bijvoorbeeld met name 1/2inch ID slangen, maar bij een stuk splitst dit zich in 2x 3/8inch en een stukje verderop in de loop wordt dat weer 1 maal 1/2 inch.
Een ander punt is de wanddikte van de tubes. Zo kun je bv 1/2 inch (13mm) tubes krijgen met een OD (outer diameter) van 5/8 inch, maar ook met 3/4 inch. Een dikkere wand betekent over het algemeen dat er minder snel knikken in slang komen.
In jouw geval zou ik minimaal een ID aanhouden van 3/8inch of anders 1/2inch. De OD kan hierbij verschillen, afhankelijk van de wanddikte, tussen 1/2inch (bij 3/8 ID) t/m 3/4inch (bij 1/2 ID). Welke je kiest is ook deels een esthetische keuze; sommige mensen vinden dikke 3/4OD tubes niet mooi en kiezen daarom iets dunnere.
Dat kan, maar het zal wel even worstelen zijn om 3/8ID slangen over de mondstukken van die pomp te krijgen. Tip: warm het einde van de slang even op een warm water en het gaat een stuk beter. Zie deze guide, waar men precies hetzelfde doet (MCP655 pomp + 3/8 ID tubes).
Edit: en ja, de MCP655 is dezelfde pomp als de VPP655, wordt gewoon door heel wat merken rebranded.
Edit: en ja, de MCP655 is dezelfde pomp als de VPP655, wordt gewoon door heel wat merken rebranded.
[ Voor 13% gewijzigd door Moi_in_actie op 06-11-2012 22:03 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Je kunt ook gewoon een custom top op de pomp monteren zodat je fittingen kunt gebruiken die speciaal voor jouw slang geschikt zijn.
dat was denk ik 7/16" slang. ik heb het zelf ook gedaan met 3/8" en het was een *****werk van hier tot ginder, lang niet zo makkelijk als dat hij het laat zien op dat filmpje. ik zat er per uitgang minstens een kwartier mee te rekken. het is gelukt, en het gaat geen kant op, maar zorg ervoor dat je je slang daarna niet tekort afknipt... dan baal je enormMoi_in_actie schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:02:
Dat kan, maar het zal wel even worstelen zijn om 3/8ID slangen over de mondstukken van die pomp te krijgen. Tip: warm het einde van de slang even op een warm water en het gaat een stuk beter. Zie deze guide, waar men precies hetzelfde doet (MCP655 pomp + 3/8 ID tubes).
highflow heeft ook een wijdere keuze in 3/8" slang. ik denk dat alles beter is als het groter is dan 1/4" gezien dat de ingang is van de meeste waterblokken. de flow restrictie hou je dan toch.
Nee hoor, de tubes in die review zijn 3/8", zap maar naar ongeveer 12.08m, daar zegt Linus het zelfFordox schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:20:
dat was denk ik 7/16" slang.
[ Voor 7% gewijzigd door Moi_in_actie op 06-11-2012 22:35 ]
Misschien kan het zijn dat ik tygon slang heb gebtuikt. Deze is denk ik iets stugger zodat ze minder srl knikken. Het was efht schijtwerk eerlijk gezegd en lang niet zo makkelijk als dat hij het laat zien.
duidelijk verhaal, ik wist niet dat het gebruik van meerdere diameters zonder problemen mogelijk is.Moi_in_actie schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:36:
[...]
Een eerste reden lijkt me vrij duidelijk: slangen met een ID (Inner Diameter) van 13mm kunnen meer koelvloeistof vervoeren dan slangen met een ID van 6mm. Dit "kan" ook in verband worden gebracht met je pomp; als je een erg sterke pomp hebt (b.v. een MCP 655) dan is het niet verstandig om daarop 6mm ID slangen te gebruiken. Daarnaast zijn de mondstukken op die pomp (als voorbeeld) 13mm, dus een 6mm slang krijg je er niet op.
welk type tube ik uiteindelijk ga nemen weet ik nog niet, wel is voor mij duidelijk dat ik alles zo netjes mogelijk wil gaan wegwerken (dus zowel bekabeling als slangen) om een zo'n clean mogelijke look te creeren. (mooi voorbeeld is R-utger in "[WC] Post je WC systeem topic" )
ik probeer dan ook zo min mogelijk bochten te maken (waar nodig kniekoppelingen te gebruiken) en een 1 of 2-bay reservoir
ik kan me daarnaast ook zo voorstellen dat als ik eenmaal bezig ben er tóch onderdelen missen die ik niet voorzien had bij een bestelling, dat lijkt me echt frustrerend
Het kan inderdaad gebeuren dat je dingen vergeet te bestellen, of dat bepaalde dingen net niet gaan. En ja, je kunt verschillende diameters slangen door elkaar gebruiken, maar ik zou het zoveel mogelijk proberen te vermijden, al is het maar omdat 1 type door de hele build mooier uitziet.
Met bochten moet je inderdaad opletten, te scherpe bochten en je slangen gaan knikken. De slangen die ik gebruik hebben dat niet zo snel (1/2ID 3/4OD Tygon), maar ze zijn wel redelijk stug. Wel zou ik de loop zo clean mogelijk houden. Daarmee bedoel ik: liefst zo kort mogelijke verbindingen en geen kruisende slangen, daarbij alleen ervoor zorgende dat je reservoir vlak voor (en in principe hoger dan) je pomp zit. Heb je een bay-reservoir met pomp dan hoef je hier al niet eens meer op te letten.
Mocht je nog inspiratie willen opdoen, dan kan je eens kijken naar de volgende Youtube channels:
- SingularityComputers: met name WC-builds met veel uitleg
- TimeToLiveCustoms: bevat met name product reviews, maar ook een flink aantal build video's
- NCIX: met name reviews, maar deze link is naar een 4 delige watercooling guide
- Trubyd44: channel is niet echt meer actief, maar bevat een groot aantal watercooling builds met veel uitleg.
Met bochten moet je inderdaad opletten, te scherpe bochten en je slangen gaan knikken. De slangen die ik gebruik hebben dat niet zo snel (1/2ID 3/4OD Tygon), maar ze zijn wel redelijk stug. Wel zou ik de loop zo clean mogelijk houden. Daarmee bedoel ik: liefst zo kort mogelijke verbindingen en geen kruisende slangen, daarbij alleen ervoor zorgende dat je reservoir vlak voor (en in principe hoger dan) je pomp zit. Heb je een bay-reservoir met pomp dan hoef je hier al niet eens meer op te letten.
Mocht je nog inspiratie willen opdoen, dan kan je eens kijken naar de volgende Youtube channels:
- SingularityComputers: met name WC-builds met veel uitleg
- TimeToLiveCustoms: bevat met name product reviews, maar ook een flink aantal build video's
- NCIX: met name reviews, maar deze link is naar een 4 delige watercooling guide
- Trubyd44: channel is niet echt meer actief, maar bevat een groot aantal watercooling builds met veel uitleg.
Je kan altijd wat antiknikveer mee bestellen.
Voor als je er echt zeker van wilt zijn dat een bocht niet gaat knikken of samendrukken.
Deze gebruik je dus alleen op de "kritische" bochten.
Een drainpunt wordt ook redelijk vaak vergeten. Deze kun je bv zelfmaken met een Tstuk, kraantje en wat fittingen. Of op een andere manier beetje creatief denken
Voor als je er echt zeker van wilt zijn dat een bocht niet gaat knikken of samendrukken.
Deze gebruik je dus alleen op de "kritische" bochten.
Een drainpunt wordt ook redelijk vaak vergeten. Deze kun je bv zelfmaken met een Tstuk, kraantje en wat fittingen. Of op een andere manier beetje creatief denken
dat is ook zeker de bedoeling, al was het maar om voordat ik het systeem operationeel heb de boel gemakkelijk door te kunnen spoelen..
in m'n AquariusII setup had ik dat destijds niet zitten (dat systeem is volgens mij heden ten dage een lachertje, toen stond WC redelijk in de kinderschoenen want er was niet bijster veel voor te krijgen, nu heb je echt hele mooie oplossingen ) en toen miste ik dat wel erg.
crappy foto van die setup

zo wil ik 't dus niet meer, dat mag duidelijk zijn
in m'n AquariusII setup had ik dat destijds niet zitten (dat systeem is volgens mij heden ten dage een lachertje, toen stond WC redelijk in de kinderschoenen want er was niet bijster veel voor te krijgen, nu heb je echt hele mooie oplossingen ) en toen miste ik dat wel erg.
crappy foto van die setup
zo wil ik 't dus niet meer, dat mag duidelijk zijn
Good old days met IDE kabels 
Inderdaad een lekkere warboel.
Je kunt je loop zo clean maken als je zelf wilt.
In m'n fotoalbum staan wat foto's van een clean en simpele enkele loop.
Of een iets "gaotische" dual loop. Valt opzich wel mee, maar het ziet er een stuk anders uit.
Inderdaad een lekkere warboel.
Je kunt je loop zo clean maken als je zelf wilt.
In m'n fotoalbum staan wat foto's van een clean en simpele enkele loop.
Of een iets "gaotische" dual loop. Valt opzich wel mee, maar het ziet er een stuk anders uit.
800d van corsair is ideaal, past met gemak een 360 rad in, je kunt als je wilt gewoon een bay res gebruiken, push pull is geen probleem en je kunt met wat gepruts nog extra rads kwijt mocht je dat later willen.tobitronics schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:32:
Welke kast gebruiken jullie voor je WC? Ben momenteel op zoek naar een nieuwe full-tower om die 360 rad in te proppen...
Een klasse groter en mooier is little devil (maar daar hang je dan ook veel meer rads in). Mountain mods schijnt ook wel goed te zijn, caselabs ook maar dan betaal je veel om ze hier te krijgen.
mixing a drink and music
daar twijfel ik ook nog erg over, veel kasten die ik mooi vind zijn niet heel stevig of hebben scherpe randjes maar zijn daardoor wel goedkoop, en veel kasten die stevig gebouwd zijn vind ik dan weer niet mooi
(persoonlijk i know, maar toch.)
voor m'n toekomstige setup neig ik persoonlijk nu heel sterk naar een CM HAF X. (niet de AMD/nVidia uitvoering)
maar ook een CM CosmosII vind ik erg mooi, maar vrij prijzig.
voor m'n toekomstige setup neig ik persoonlijk nu heel sterk naar een CM HAF X. (niet de AMD/nVidia uitvoering)
maar ook een CM CosmosII vind ik erg mooi, maar vrij prijzig.
Ik vind de 800D een hele dure kast voor de ruimte die wordt aangeboden...Boefmans schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:55:
800d van corsair is ideaal, past met gemak een 360 rad in, je kunt als je wilt gewoon een bay res gebruiken, push pull is geen probleem en je kunt met wat gepruts nog extra rads kwijt mocht je dat later willen.
Op dit moment zou ik voor een pricewatch: Xigmatek Elysium kiezen : Dan heb je een kast die NOG GROTER is dan de oude Cooler Master Stacker STC-T01 en heb je ook nog een HDD dock bovenaan
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Gewoon wat creatief slangen leggen en wat dremelen.
Dan kom je al snel een heel eind, tis alleen wat ondhandiger met onderhoud of hardware upgrade.
Dan kom je al snel een heel eind, tis alleen wat ondhandiger met onderhoud of hardware upgrade.
Ik kan voor 170 euro een volledig nieuwe 800D overnemen waar alleen 2 kleine boorgaten in zijn gemaakt, i dat een goede deal voor een kast voor WC of zal ik toch een cm storm stryker/xigmatek elysium halen?
Nieuwprijs is 250,-
"tweakers prijsje"
0.7 * 250 = 175,-
170 lijkt me dus redelijk
Je moet naar je zelf kijken => wat wil ik in m'n behuizing en wat wil je ervoor uitgeven.
Als je bv alleen je cpu en een enkele gpu op water gooit, is een 800D geen must.
Maar het is wel een behuizing waar je komende jaren mee verder kan. Ruimte zat in deze dikke jongen.
"tweakers prijsje"
170 lijkt me dus redelijk
Je moet naar je zelf kijken => wat wil ik in m'n behuizing en wat wil je ervoor uitgeven.
Als je bv alleen je cpu en een enkele gpu op water gooit, is een 800D geen must.
Maar het is wel een behuizing waar je komende jaren mee verder kan. Ruimte zat in deze dikke jongen.
800d is goed afgewerkt, zoals gezegd hij voldeed uiteindelijk niet aan mijn eisen
je kunt er idd mooi mee voorruit.
In die andere kast kan wel een 420 rad, ook niet verkeerd natuurlijk. Ik zou zeggen: pak de kast die je het mooist vind,
In die andere kast kan wel een 420 rad, ook niet verkeerd natuurlijk. Ik zou zeggen: pak de kast die je het mooist vind,
[ Voor 34% gewijzigd door Boefmans op 09-11-2012 10:32 ]
mixing a drink and music
misschien een voor de hand liggende vraag, maar als je het systeem vult of aftapt dan moet de pc toch aanstaan om de pomp te laten draaien?, waarbij de componenten (vooral de GPU) toch zonder deugdelijke koeling komt te zitten? (ATX stekker van het mobo lostrekken zorgt ervoor dat de voeding uberhaupt niet aan wil gaan)
in het geval van vullen lijkt me dat probleem niet zo groot, maar als je gaat aftappen ben je toch wel even bezig..
of zijn er mogelijkheden om de pomp toch te laten werken zonder dat de pc aan staat?
in het geval van vullen lijkt me dat probleem niet zo groot, maar als je gaat aftappen ben je toch wel even bezig..
of zijn er mogelijkheden om de pomp toch te laten werken zonder dat de pc aan staat?
Dat heet een PSU jumpstart, google even op 'how to fill and test your watercooling loop'shameete schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:29:
misschien een voor de hand liggende vraag, maar als je het systeem vult of aftapt dan moet de pc toch aanstaan om de pomp te laten draaien?, waarbij de componenten (vooral de GPU) toch zonder deugdelijke koeling komt te zitten? (ATX stekker van het mobo lostrekken zorgt ervoor dat de voeding uberhaupt niet aan wil gaan)
Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen:shameete schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:29:
- Voeding jumpstarten en alleen de pomp aangesloten hebben door de groene + elke willekeurige zwarte kabel van de 24 pins doorverbinden met een paperclip (dubbelcheck met Google even of het groen + zwart is, ik dacht van wel).
- Even een 2e voeding erbij pakken en daarop alleen de pomp aansluiten, jumpstarten is hetzelfde (dit heb ik gedaan)
- Een speciale voeding halen en die gebruiken. Hiermee bedoel ik een ding zoals in deze build.
Voor vullen gebruik ik een oude voeding die ik jumpstart. Voor afvullen gebruik ik de zwaartekracht.
Ik heb ooit deze gekocht samen met wat andere spullen die ik moest hebben : http://www.freezinghardwa...412/ATX_startstekker.htmltobitronics schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:41:
Dat heet een PSU jumpstart, google even op 'how to fill and test your watercooling loop'
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
duidelijk.
het veiligste lijkt me een oude voeding en die gebruiken, je huidige voeding kan natuurlijk ook wel, maar ik blaas liever een oude voeding op dan een nieuwe van (pak 'm beet) 150 euro
het veiligste lijkt me een oude voeding en die gebruiken, je huidige voeding kan natuurlijk ook wel, maar ik blaas liever een oude voeding op dan een nieuwe van (pak 'm beet) 150 euro
Voeding opblazen kan haast niet, tenzij je reservoir vlak boven je psu hangt en deze ineens helemaal lek isshameete schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:13:
duidelijk.![]()
er zullen vast de nodige beveiligingen enzo inzitten, maar ik heb altijd het 'geluk' dat juist bij mij dat dan weer niet werkt
Ik pak altijd een gestript stukje draad, meer heb je niet nodig...nero355 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:08:
[...]
Ik heb ooit deze gekocht samen met wat andere spullen die ik moest hebben : http://www.freezinghardwa...412/ATX_startstekker.html
Schaar werkt ook, maar ik vond dit wel handig en ik was toch al met een € 100+ bestelling bezigGravit0n schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:21:
Ik pak altijd een gestript stukje draad, meer heb je niet nodig...
Ik vind het ook handig om de oude voeding ik gebruik bij het vullen aan te sluiten op een stekkerdoos met aan/uitknop. Op die manier kan je voeding gewoon aanhouden en kan je de pomp starten en uitzetten met de knop van de stekkerdoos. Ik vind dit erg handig bij het vullen.
M'n start setje was van xspc, daar zit een psu-bridge bij.
Het stelt geen ruk voor, maar is wel erg handing
Anders gewoon met een draadje zoals al aan gegeven is.
Het stelt geen ruk voor, maar is wel erg handing
Anders gewoon met een draadje zoals al aan gegeven is.
Nou, mijn res hangt op de plek waar eigenlijk de outtake fan is, en de bovenkant daarvan is ook mijn aftappunt (moet ik wel mijn res eruit halen) en dan kan het zeker voorkomen dat je over je voeding lekt.tobitronics schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:15:
[...]
Voeding opblazen kan haast niet, tenzij je reservoir vlak boven je psu hangt en deze ineens helemaal lek is
Het nadeel van een aftappunt die niet vlak na de pomp zit, is dat je moet gaan blazen.
De pomp mag ook zeker niet droo graaien!. Een beetje vocht kan nog, maar op het moment dat ie compleet droog loopt, beschadig je hem direct.
snap ik, net zoals met reguliere waterpompen is dat natuurlijk meteen z'n koeling.
ben je met een bay reservoir eigenlijk altijd 'verplicht' om deze in die bay zelf bij te vullen? ik wil namelijk wel een bay om te kijken of het waterlevel nog goed is, maar het liefst vul ik 'm gewoon door middel van een vulnippel die ik bovenop de kast monteer.
moet die vulnippel ergens in de waterloop worden opgenomen of heeft een gemiddelde bay (ik neig zelf momenteel naar een EK-BAY SPIN Reservoir) daar een aparte vulopening voor die je kan voorzien van een fitting (of snelkoppeling oid) ?
ben je met een bay reservoir eigenlijk altijd 'verplicht' om deze in die bay zelf bij te vullen? ik wil namelijk wel een bay om te kijken of het waterlevel nog goed is, maar het liefst vul ik 'm gewoon door middel van een vulnippel die ik bovenop de kast monteer.
moet die vulnippel ergens in de waterloop worden opgenomen of heeft een gemiddelde bay (ik neig zelf momenteel naar een EK-BAY SPIN Reservoir) daar een aparte vulopening voor die je kan voorzien van een fitting (of snelkoppeling oid) ?
Nee hoor er zijn gewoon bay reservoirs met meerder G1/4 tapjes
Dan gebruik je er 2 voor in / out.
En bv 1tje met een slang naar boven / fillpoort. en de ongebruikte draai je een plug in.
bv zoiets http://www.highflow.nl/re...-bay-reservoir-black.html
heeft 5 tapjes
Of een enkele bay
http://www.highflow.nl/re...r-black-bp-wt525p-bk.html
ook 5 tapjes incl 3 plugjes
Zo zullen er vast meerdere zijn.
Dan gebruik je er 2 voor in / out.
En bv 1tje met een slang naar boven / fillpoort. en de ongebruikte draai je een plug in.
bv zoiets http://www.highflow.nl/re...-bay-reservoir-black.html
heeft 5 tapjes
Of een enkele bay
http://www.highflow.nl/re...r-black-bp-wt525p-bk.html
ook 5 tapjes incl 3 plugjes
Zo zullen er vast meerdere zijn.
Ik heb even een vraag. Ik wil deze pomp in mijn loop gaan gebruiken: http://www.alphacool.com/...G1-2--outer-threads-.html Wat voor fittingen moeten hier op? Gewoon 3/8 ID compressiefittingen (ik ga 3/8 slang gebruiken)
En is er een manier om een soort aftapkraantje te maken waarmee je in 1x je loop kan droogleggen?
Ik zit ook nog sterk te twijfelen tussen doorzichtige tygon en witte slang. Het plan is namelijk om een zwarte kast te pakken (storm trooper of obsidian 800D) en daar dan icm witte CCFL's een mooi contrast te creëren. Moet ik dan doorzichtig of wit pakken?
En is er een manier om een soort aftapkraantje te maken waarmee je in 1x je loop kan droogleggen?
Ik zit ook nog sterk te twijfelen tussen doorzichtige tygon en witte slang. Het plan is namelijk om een zwarte kast te pakken (storm trooper of obsidian 800D) en daar dan icm witte CCFL's een mooi contrast te creëren. Moet ik dan doorzichtig of wit pakken?
[ Voor 41% gewijzigd door tobitronics op 14-11-2012 14:29 ]
Voor koeling kun je ook mayhems pastel white gebruiken, dit is bijna melk en ziet er prachtig uit. Singularity computers gebruikt deze ook nog wel eens. Alleen in slangen kan het er wat brakwit uit zien, maar in de koelblokken en reservoir ziet het er prachtig uit. Je moet er wel extra gedistilleerd water in doen maar dat is geen probleem.
Aftapkraantjes worden ook verkocht door highflow. Het liefste moet dit kraantje wel op het laagste punt hangen.
Aftapkraantjes worden ook verkocht door highflow. Het liefste moet dit kraantje wel op het laagste punt hangen.
Zijn die dyes niet slecht voor je systeem? En weet je ook toevallig het antwoord op mijn vraag over de pompFordox schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:15:
Voor koeling kun je ook mayhems pastel white gebruiken, dit is bijna melk en ziet er prachtig uit. Singularity computers gebruikt deze ook nog wel eens. Alleen in slangen kan het er wat brakwit uit zien, maar in de koelblokken en reservoir ziet het er prachtig uit. Je moet er wel extra gedistilleerd water in doen maar dat is geen probleem.
nee dyes zijn geen probleem. ze kunnen alleen je slangen een beetje verkleuren, maar wie geeft daar nou om als je toch dezelfde kleur behoud. en slangen kosten ook bijna niks.
de kleur in een waterblok krijg je zo weg door en gedestilleerd water doorheen te pompen voor een paar uurtjes. het geeft geen ophopingen oid of isolerende laagjes waardoor de boel minder werkt.
de dye van mayhem blijft ook heel lang dezelfde kleur, dus je kleur veranderd pas na 2 jaar.
Bij mayhems aurora spul zitten nog plastic deeltjes, dit kan ophopen in 90 graden fittingen of andere punten waar het vloeistof zich aan kan 'hechten'. maar dit is pas na langer dan een half jaar (linkje naar een review: http://deviceunknown.com/?p=1375). een keer alles laten lopen met gedestilleerd water kan dat volgens mij ook oplossen.
de pomp die je hebt aangewezen is weer een rebrand van de D5 (mcp655). je hebt hier mod-kits en tops voor, maar je kunt ook je slang uitrekken en het eroverheen schuiven (zoals ik dat ook deed) maar dat is echt ******werk
ze hebben geen schroefdraad dus je kunt er geen fittingen op draaien. het is meer een barb-achtige fitting, eroverheen schuiven en er een tie wrap om doen tenzij je dunnere slangen gebruikt.
de kleur in een waterblok krijg je zo weg door en gedestilleerd water doorheen te pompen voor een paar uurtjes. het geeft geen ophopingen oid of isolerende laagjes waardoor de boel minder werkt.
de dye van mayhem blijft ook heel lang dezelfde kleur, dus je kleur veranderd pas na 2 jaar.
Bij mayhems aurora spul zitten nog plastic deeltjes, dit kan ophopen in 90 graden fittingen of andere punten waar het vloeistof zich aan kan 'hechten'. maar dit is pas na langer dan een half jaar (linkje naar een review: http://deviceunknown.com/?p=1375). een keer alles laten lopen met gedestilleerd water kan dat volgens mij ook oplossen.
de pomp die je hebt aangewezen is weer een rebrand van de D5 (mcp655). je hebt hier mod-kits en tops voor, maar je kunt ook je slang uitrekken en het eroverheen schuiven (zoals ik dat ook deed) maar dat is echt ******werk
Het punt is dat die pomp G1/2" outer threads heeft, alleen geen idee wat je daar mee kunt (compressie fittingen lijkt mij?Fordox schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:19:
nee dyes zijn geen probleem. ze kunnen alleen je slangen een beetje verkleuren, maar wie geeft daar nou om als je toch dezelfde kleur behoud. en slangen kosten ook bijna niks.
de pomp die je hebt aangewezen is weer een rebrand van de D5 (mcp655). je hebt hier mod-kits en tops voor, maar je kunt ook je slang uitrekken en het eroverheen schuiven (zoals ik dat ook deed) maar dat is echt ******werkze hebben geen schroefdraad dus je kunt er geen fittingen op draaien. het is meer een barb-achtige fitting, eroverheen schuiven en er een tie wrap om doen tenzij je dunnere slangen gebruikt.
nee hier zit geen schroefdraad op, binnenkant niet en ook niet aan de buitenkant. dit heb je alleen als je een andere pomp top erop draait.
Ik zie hier anders toch echt schroefdradenFordox schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:32:
nee hier zit geen schroefdraad op, binnenkant niet en ook niet aan de buitenkant. dit heb je alleen als je een andere pomp top erop draait.

Niet elke MCP655 is hetzelfde, sommige dingen zijn anders tussen de verschillende rebrands. Die van mij heeft bijvoorbeeld ook geen schroefdraad.tobitronics schreef op woensdag 14 november 2012 @ 22:15:
[...]
Ik zie hier anders toch echt schroefdraden
Waarschijnlijk zijn het dan barbed fittingen, waar je je slang overheen schuift en er een slangklem o.i.d. overheen doet om hem te zekeren. Persoonlijk vind ik dat soort fittingen het prettigst mits er een goede slangklem wordt gebruikt.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Nou als je er 1 neemt met schroefdraad, kun je er idd een fitting op zetten. Maar dat lijkt me foei lelijk.
Hoe ging je dan te werk om die 3/8 op je pomp te krijgen?
ik heb hem zelf met een tang uit moeten rekken nadat ik de slang warm had gemaakt in kokend water. die slangen kunnen wel wat hebben 
daarna was het heel veel frustrerend schuif en wrik werk waar een schroevendraaier aan te pas kwam.
daarna was het heel veel frustrerend schuif en wrik werk waar een schroevendraaier aan te pas kwam.
Nog even qua slangen: ik neig toch naar een witte slang met distilled water ipv tygon met witte koelvloeistof. Ik twijfel daarbij tussen Feser UV Wit en Alphacool AlphaTube HF. Ze zijn allebei van PVC (althans dat blijkt uit de specs) en UV ben ik niet van plan te gebruiken (misschien later een keer, of geven UV balken ook licht behalve dat ze de slangen laten gloeien?). De Feser krijgt goede reviews op highflow, van de alphacool kan ik niks vinden. Mag ik dan aannemen dat het dezelfde slang is alleen dan met of zonder UV eigenschap?
Slang is slang, alleen de id en od geven kwaliteit aan. Uv kan wel eens zorgen voor een blauwige tint maar dat is bijna niet merkbaar.
Ik zou zelf voor de feser gaan. Het maakt niet uit of je uv neemt of niet, aan de prijs merk je het niet.
Uv strips zelf geven (als je een goede hebt) bijna geen eigen licht. Ze laten andere delen gloeien.
Ik zou zelf voor de feser gaan. Het maakt niet uit of je uv neemt of niet, aan de prijs merk je het niet.
Uv strips zelf geven (als je een goede hebt) bijna geen eigen licht. Ze laten andere delen gloeien.
[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 16-11-2012 16:24 ]
Daar ben ik het toch echt niet mee eens. Er zit heel wat verschil tussen de verschillende merken slangen, op het gebied van kleur, hoe snel ze dof worden, of ze veel/weinig/geen afbraak hebben enzovoorts. Zie bijvoorbeeld deze review. Ik had eerst een goede Youtube review van de grote namen binnen waterkoeling tubing, maar deze kan ik zo snel niet meer vinden.Fordox schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:23:
Slang is slang, alleen de id en od geven kwaliteit aan.
Ja oke dat heb ik niet goed verwoord. Ik ben het met je eens.
Ik ben uiteindelijk maar overgestapt op zwarte slangen. Uiteindelijk gaat alles wat helder is verkleuren. Als je dan bij een rebuild sommige slangen niet vervangt ziet het er helemaal niet meer uit. Sowieso voor mij nooit meer iets anders dan Tygon. In de loop der jaren zo'n beetje alles wel gehad van PVC tot Sillicone slangen maar niets kan tegen Tygon op. Als je het moederbord niet meepakt maakt het minder uit maar met krappen bochten zoals bij mosfets en chipset wil je echt geen goedkoper PVC slangen.
Hoeveel meter slang heb je ongeveer nodig voor een CPU only loop in een Obsidian 800D? Feser verkoopt namelijk per 2.5 meter ...
Als 2.5 meter genoeg is zou ik toch 5 meter kopen. Een stuk slang hebben liggen is altijd handig. Als je iets verknipt ben je blij als je nog een stuk hebt liggen.tobitronics schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:03:
Hoeveel meter slang heb je ongeveer nodig voor een CPU only loop in een Obsidian 800D? Feser verkoopt namelijk per 2.5 meter ...
Sowieso hou ik altijd een paar meter extra. Het wil nog wel eens gebeuren dat een bepaald type slang na een tijdje niet meer verkocht word en als je dan een wat aan je loop wil doen zit je zonder. Hetzelfde met koppelingen, daar heb ik er ook altijd een paar extra van. Al is het alleen al maar omdat in de praktijk die ene bocht toch beter blijkt te gaan met een 45 graden koppeling ipv met een rechte koppeling. Dat is misschien zonde van het geld maar voor die paar euro extra vind ik het prettig om te hebben. Als ik kijk wat ik uitgeef aan de andere onderdelen is het maar een erg klein bedrag.
Ik heb.3 meter besteld voor mijn 400r voor een cpu only loop die overal in de kast heen ging, en heb nog zeker een halve meter over.
2.5 meter is voor CPU only in een 800d meer dan voldoende, kun je de loop 2x mee aanleggen.
mixing a drink and music
Is het trouwens verstandig om 'merkloze' fittingen te kopen van highflow of freezinghardware? Of kan ik beter gewoon voor een merk gaan?
Ik heb al jaren fittingen van FreezingHardware. Verschillende soorten maten gehad en ik vind het goed spul. Bij Bitspower en andere dure merken betaal je veeeeeel meer maar het maakt kwalitatief niets uit.tobitronics schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:29:
Is het trouwens verstandig om 'merkloze' fittingen te kopen van highflow of freezinghardware? Of kan ik beter gewoon voor een merk gaan?
Ik heb zelf koolance fittingen en bitspower fittingen. De bitspowers hebben wel een iets mooiere en gladdere finish (het bobbeld niet in de hoeken) en bij mijn koolance is dat wel zo. Het verschil is marginaal maar aanwezig. Budget fittingen kunnen zeker wel goed gebruikt worden, ze lekken even min als die van bitspower. Alleen kan de finish wel iets afwijken, en het draaien zelf voel kwalitatief iets beter aan bij bitspower.
Ik heb bijna overal pilaar fittingen van ek gebruikt. Veel goedkoper kan het niet :-) dit met knijp slangen klemmen.
Ik ga voor mijn toekomstige mod (deskmod) een waterkoelingsset aankopen, en het wordt deze:
De XSPC X20 RASA RX120.
Mijn vraag is nu: Heeft er iemand al ervaring met deze set (zoals koelt het goed etc.)
en is de EK-Ekoolant Clear Premix goed genoeg om deze set te vullen?
Ik ga ook een XSPC LCD temperatuurdisplay halen, maar kan ik deze in het reservoir plaatsen of is het gewoon een digitale thermometer?
Ik heb ook een ruimte van ~9cm tussen het moederbord tray en het glas. Heb ik dan zo van die anti knikveren nodig of zou ik investeren in een L-fitting?
De XSPC X20 RASA RX120.
Mijn vraag is nu: Heeft er iemand al ervaring met deze set (zoals koelt het goed etc.)
Ik ga ook een XSPC LCD temperatuurdisplay halen, maar kan ik deze in het reservoir plaatsen of is het gewoon een digitale thermometer?
Ik heb ook een ruimte van ~9cm tussen het moederbord tray en het glas. Heb ik dan zo van die anti knikveren nodig of zou ik investeren in een L-fitting?
Ga gewoon voor gedestilleerd water, goedkoper en veel beter (wel ff pt nuke of killcoil aanschaffen)CDA441 schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:54:
Ik ga voor mijn toekomstige mod (deskmod) een waterkoelingsset aankopen, en het wordt deze:
De XSPC X20 RASA RX120.
Speciale vloeistof kopen is inderdaad nergens voor nodig. Of je moet perse een leuk kleurtje willen. Persoonlijk zou ik wel een set aanschaffen met een 2x120mm rad of groter. Bij 1x120mm is het niet eens echt beter dan luchtkoeling.
Over pt nuke of killcoils, waar kan ik die halen? (en dan wel voor een schappelijk prijsje, dus niet 10 euro voor 1 coil, of is dat de normale prijs?) En wat is beter?
Staat genoteerd, gaan killcoils bacteriën uit het water halen of wat is het nut ervan?tobitronics schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:09:
[...]
Ga gewoon voor gedestilleerd water, goedkoper en veel beter (wel ff pt nuke of killcoil aanschaffen)
Nou speciale vloeistof is het niet, het is een doorzichtige premix, maar de rad zou ik ook willen veranderen, want 1 x 120mm is niet genoeg. Het moet natuurlijk op een budget dus ik koop de goedkoopste. Of ik kan ook diegene van de set gebruiken + nog een andere 1x 120mm radiator.PilatuS schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:14:
Speciale vloeistof kopen is inderdaad nergens voor nodig. Of je moet perse een leuk kleurtje willen. Persoonlijk zou ik wel een set aanschaffen met een 2x120mm rad of groter. Bij 1x120mm is het niet eens echt beter dan luchtkoeling.
Ik ben wel nu aan het twijfelen tussen deze 2:
- Magicool Slim Dual 240 Rad
- XSPC RS120
[ Voor 12% gewijzigd door CDA441 op 26-11-2012 21:23 ]
killcoils willen wel eens slecht werken met nikkel.
@hierboven, killcoils zijn anti bacterieel metalen, zodat het spul in je loop niet gaat groeien. zelf haal ik liever premix omdat dit het beste samengaat met nikkel. en zo duur is het ook weer niet. feser vloeistof is ook aan te raden, anders meyhams premix met gedestilleerd water.
killcoils kun je denk ik wel halen bij highflow of freezinghardware.
fixed. i got my facts wrong, maar anti corrosie spul is ook nog wel eens handig
@hierboven, killcoils zijn anti bacterieel metalen, zodat het spul in je loop niet gaat groeien. zelf haal ik liever premix omdat dit het beste samengaat met nikkel. en zo duur is het ook weer niet. feser vloeistof is ook aan te raden, anders meyhams premix met gedestilleerd water.
fixed. i got my facts wrong, maar anti corrosie spul is ook nog wel eens handig
[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 26-11-2012 21:32 ]
Een killcoil (een spoeltje van dun puur zilver) of pt nuke (een chemische giftige oplossing) voeg je toe om algen en bacterie groei tegen te gaan. De coil doe je gewoon in je reservoir en van pt nuke gooi je wat druppels bij je water. Nu nog uitzoeken wat beter is en waar ik t kan halen.....CDA441 schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:20:
[...]
Staat genoteerd, gaan killcoils bacteriën uit het water halen of wat is het nut ervan?
Dan nog 1 vraagje voor de rest: Als ik een fillport wil maken moet ik dan per sé een fillport aanschaffen of kan ik ook gwn een stopplug in de slang douwen en deze loshalen wanneer ik wil vullen?
Ja, killcoils vindt je bij highflow, die heb ik gevonden in de koelvloeistofafdelingFordox schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:27:
killcoils willen wel eens averegst werken met nikkel.
@hierboven, killcoils zijn anti corrosie metalen, zodat het spul in je loop niet gaat roesten. dit is nodig als je aluminium en koper samenvoegd in 1 loop. zelf haal ik liever premix omdat dit het beste samengaat met nikkel. en zo duur is het ook weer niet. feser vloeistof is ook aan te raden, anders meyhams premix met gedestilleerd water.
Ik heb geen idee of dat er alu en koper in de loop zit, maar de fittingen zijn denk ik van aluminium en het koelblok van koper. Ik denk dat de radiator van koper is gemaakt, maar dat weet ik niet.
ik heb men bericht aangepastCDA441 schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:31:
[...]
Ja, killcoils vindt je bij highflow, die heb ik gevonden in de koelvloeistofafdeling(€10,15!)
Ik heb geen idee of dat er alu en koper in de loop zit, maar de fittingen zijn denk ik van aluminium en het koelblok van koper. Ik denk dat de radiator van koper is gemaakt, maar dat weet ik niet.
maar aluminium en koper gaan iig niet samen in een loop, en ik denk dat highflow/xspc dat zelf ook wel weet en dat dus niet zo samenstelt. de meeste radiatoren en fittingen zijn koper of messing, dit gaat prima samen. zon beetje elk koelblok is van koper, alleen kan de radiator wel eens van aluminium zijn. in dat geval heb je anti corrosie spul nodig in je loop.
maar nickel + killcoils = slecht. je kunt beter die gemische mix halen.
en als het kan, waarom haal je die 240mm niet? dit merk je wel in je temperatuur en het ziet er wat mooier uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 26-11-2012 21:36 ]
het is niet zozeer de kwaliteit van de fittingen, wel de afmetingen. met een dualpomp loop, wil je zeker zijn dat de fittingen goed op de slangen passen, want ik heb net na men pomp extra colsonbandjes moeten zetten omdat het lekte door de hoge druk! ook slangen hergebruiken kan dit soms veroorzaken! dus als je niet op een budget zit, raad ik aan om bij het ombouwen van je systeem te controleren of je je slangen niet moet vervangen...tobitronics schreef op donderdag 22 november 2012 @ 21:29:
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Ja ik ga een 240 halen, maar die wordt toch achteraan in de bak gestoken (al weet ik niet hoe ik dat ga monteren, want er is denk ik te weinig plaats.)Fordox schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:34:
[...]
maar nickel + killcoils = slecht. je kunt beter die gemische mix halen.
en als het kan, waarom haal je die 240mm niet? dit merk je wel in je temperatuur en het ziet er wat mooier uit.
Maar dan heb ik een 120 EN een 240.
Als ik dit koop, zou dat goed genoeg zijn voor deze loop? Heb ik dan een sterkere pomp nodig? (omdat die dan 2 rads moet laten doorvoeren met water). Sorry, ben een groentje in waterkoeling want nu gebruik ik een Asetek LCLC50.
Dit is mijn winkelwagen. Ik heb nog 2 G1/4" fittingen nodig, maar ik weet niet of dat deze op een 7/16" slang passen.
Waar kan ik eigenlijk gedestilleerd water vandaan krijgen? Want dat lijkt me nou typisc zoiets dat je niet op internet hoort te bestellen 
En ik heb ook een fillport besteld voor mijn loop, maar wat is het eigenlijk precies? En kan ik het gewoon out of the box gebruiken?
En ik heb ook een fillport besteld voor mijn loop, maar wat is het eigenlijk precies? En kan ik het gewoon out of the box gebruiken?
[ Voor 32% gewijzigd door tobitronics op 28-11-2012 16:06 ]
Hallo ik vroeg me wat af waarmee kan ik het best me loop mee voorspoelen?
Supermarkttobitronics schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:02:
Waar kan ik eigenlijk gedestilleerd water vandaan krijgen? Want dat lijkt me nou typisc zoiets dat je niet op internet hoort te bestellen
Ze hebben ook Demi water, mocht je dat nodig hebben.
Gedestileerdwater. In ieder geval geen kraanwater.Rubm93 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:06:
Hallo ik vroeg me wat af waarmee kan ik het best me loop mee voorspoelen?
hangt van het type af. Ik zelf gebruik bv fillports niet als fillportstobitronics schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:02:
in principe is het een fitting met een dopje erop zeg maar. Dan kun je (met name bij veel bay res kan dat handig zijn) de ingang van je bay res verplaatsen als het ware
mixing a drink and music
na ik spoel met een "beurtje" m'n blokken / rads altijd door met heet kraanwater..PilatuS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:55:
[...]
Gedestileerdwater. In ieder geval geen kraanwater.
Nog nooit problemen gehad.
Echter, doorspoelen en dan gelijk in de loop gooien met verse slangen en pre-mix.
Pompjes eens per jaar ff laten draaien met oud vloeistof en een paar druppeltjes azijn.
Daarna zonder azijn en vervolgens terug de loop in.
Ieder heeft natuurlijk z'n eigen cleaning ritueel
Ik was vanplan om gewoon een paar lietertjes gedestileerd water te regelen. en dan met de pomp door spoelen. is dit een goed idee?
En ik had nog een vraagje
Ik ben me loop aan het plannen en kom uit op dit:
12 x 90graden fitting. met daar op SLI fitting (http://www.highflow.nl/aa...-mbwp-c47-matt-black.html)
1x 360 rad (XSPC EX360 Slim line)
1x 240 rad denk dat ik hier voor de ekwb ga.
1x 150ml reservoir.
1x EK-Supremacy waterblockje (CPU)
6x gewone fitting (voor gewone slang)
6x fillport om door door "wandje" heen te gaan
rond de 1,5 meter tubing flexibel
en rond de 1,5 meter straight tubbing
Nu is mijn vraag zou ik voor 1 pompje van deze gaan:
http://www.highflow.nl/po...ingle-edition-no-top.html
ik weet dat deze heel kracht is of raden jullie mij aan om voor een duel pomp setup te gaan van deze pomp?
En ik cool alleen een i5 hiermee, zou ik hem passief kunnen koelen denken jullie? ik zal wel wat sp fans van corsair er bij doen, en dan met software aanlaten gaan wanneer het nodig is...
En ik had nog een vraagje
Ik ben me loop aan het plannen en kom uit op dit:
12 x 90graden fitting. met daar op SLI fitting (http://www.highflow.nl/aa...-mbwp-c47-matt-black.html)
1x 360 rad (XSPC EX360 Slim line)
1x 240 rad denk dat ik hier voor de ekwb ga.
1x 150ml reservoir.
1x EK-Supremacy waterblockje (CPU)
6x gewone fitting (voor gewone slang)
6x fillport om door door "wandje" heen te gaan
rond de 1,5 meter tubing flexibel
en rond de 1,5 meter straight tubbing
Nu is mijn vraag zou ik voor 1 pompje van deze gaan:
http://www.highflow.nl/po...ingle-edition-no-top.html
ik weet dat deze heel kracht is of raden jullie mij aan om voor een duel pomp setup te gaan van deze pomp?
En ik cool alleen een i5 hiermee, zou ik hem passief kunnen koelen denken jullie? ik zal wel wat sp fans van corsair er bij doen, en dan met software aanlaten gaan wanneer het nodig is...
[ Voor 14% gewijzigd door Rubm93 op 28-11-2012 21:47 ]
dat allemaal voor alleen een cpu? 1 d5 pomp is dan wel zat. dat is het sowieso bijna altijd wel.
let wel op, die pomp die je nu hebt aangewezen is een D5 zonder top, oftewel geen aansluitingen. daar meot je nog een modkit bij kopen.
let wel op, die pomp die je nu hebt aangewezen is een D5 zonder top, oftewel geen aansluitingen. daar meot je nog een modkit bij kopen.
ja weet ik van top, ik wou een nieuwe top er op doen dus dacht laat er 1 kopen zonder top.
Het kan dus....?
Een van die pompen gaat zeker genoeg zijn.
Overkill is altijd goed imnsho
Ik zou er low rpm fans opzetten die enigszins regelbaar zijn, wellicht op de ene rad een andere snelheid dan de andere rad. Dan kun je lekker de boel goed inregelen qua gelid vs koeling, afhankelijk van de situatie. Bv 1450rpm op het 240 en 1000rpm op het 360. Als er ruimte is push pull (waarom niet?)
Voor normaal gebruik is passief zeker te doen, ik kan mijn 3570 met gemak passief koelen op een 480rad (wel een dikke).
Ik weet niet of deze pomp qua snelheid ook regelbaar is, dat zou helemaal lekker zijn.
Vraagje: waarom en je de graka niet meteen mee? (Of zit er een in die Setup :-)
Een van die pompen gaat zeker genoeg zijn.
Overkill is altijd goed imnsho
Ik zou er low rpm fans opzetten die enigszins regelbaar zijn, wellicht op de ene rad een andere snelheid dan de andere rad. Dan kun je lekker de boel goed inregelen qua gelid vs koeling, afhankelijk van de situatie. Bv 1450rpm op het 240 en 1000rpm op het 360. Als er ruimte is push pull (waarom niet?)
Voor normaal gebruik is passief zeker te doen, ik kan mijn 3570 met gemak passief koelen op een 480rad (wel een dikke).
Ik weet niet of deze pomp qua snelheid ook regelbaar is, dat zou helemaal lekker zijn.
Vraagje: waarom en je de graka niet meteen mee? (Of zit er een in die Setup :-)
mixing a drink and music
Zo dan..600mm rad op alleen een CPU?
Dan zou ik er inderdaad low rpm's omzetten. Met zo'n oppervlak heb je weinig airflow nodig.
Kom ik aan met m,'n twee 570's en 2600K op twee 240m rads (slim en RX)
Dan zou ik er inderdaad low rpm's omzetten. Met zo'n oppervlak heb je weinig airflow nodig.
Kom ik aan met m,'n twee 570's en 2600K op twee 240m rads (slim en RX)
@boef,
Ik vind watercooling op GPU pas mooi met sli/crossfire
.
Maar ga deze build binnenkort maken en casemodden, gaat heel erg anders worden dan orgineel.
Maar stop er een dc2 koeler op en die vind ik heel mooi
.
Verder ga ik straight tubing doen bij het gedeelte wat zichtbaar is en kon geen mooie manier voor de tubing vinden om het er goed uit te laten zien.
En ik heb als motherboard een asus V formula en daar zit goede software op om je fans te regelen.
Ik vind watercooling op GPU pas mooi met sli/crossfire
Maar ga deze build binnenkort maken en casemodden, gaat heel erg anders worden dan orgineel.
Maar stop er een dc2 koeler op en die vind ik heel mooi
Verder ga ik straight tubing doen bij het gedeelte wat zichtbaar is en kon geen mooie manier voor de tubing vinden om het er goed uit te laten zien.
En ik heb als motherboard een asus V formula en daar zit goede software op om je fans te regelen.
Voor mijn bureaumod (een 10-tal posts hierboven besproken) ga ik een dualrad setup gebruiken. Deze dus een 240 en een 120. (aangezien een 120 toch weinig koelt en ik toch ging overschakelen naar een 240, en de 240 rad even duur is als de 120 rad...)
Heb ik daar een sterkere pomp nodig dan de X20 450? (deze komt standaard geleverd in de set.)
Ik dacht ook eerder aan deze loop:

Als het verbeterd kan worden, zijn alle opties welkom!
Heb ik daar een sterkere pomp nodig dan de X20 450? (deze komt standaard geleverd in de set.)
Ik dacht ook eerder aan deze loop:

Als het verbeterd kan worden, zijn alle opties welkom!
Neuh een rad heeft niet veel restrictie, dus dat moet geen probleem zijn.