i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik heb er twee temperatuur displays besteld, ruim een week geleden, deze zijn nog steeds niet binnen..
Met de samenstelling is verder niks mis, zou idd alleen kijken naar een andere top, reservoir en fan's.
Wat voor videokaart heb je eigenlijk?
Wat voorbeelden:
* EK-DDC X-TOP Rev.2 Acetal
* XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
* XSPC Laing DDC Acrylic Top
* Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15
Meh, met zo weinig waterblokken kun je beter voor de MCP350 kiezen. De MCP355 is toch wat luider door het grotere vermogen en dat vermogen heb je in deze opstelling niet nodig.Sp33dFr34k schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:49:
Stil is de Laing pomp zeker, heb 'm zelf ook al een aantal jaartjes draaien en ben er perfect tevreden over. Dus maak je daar maar geen zorgen over
Signature
Verwijderd
3d-kaart :een 450GTS maar in januari (als de prijzen volgens verwachting gaan dalen) wil ik een een snellere kopen.
edit: Ik merk trouwens dat de verschillende toppen voor de pomp volgensmij grote prestatie verschillen maken aan jullie reacties te lezen
waarom aquatuning?? Stond boven aan bij google en ook in het begin van een WC forum, slechte ervaring mee ? of duur ?
[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 18:07 ]
Ik heb er goeie ervaringen mee. Hou er wel rekening mee, het komt wel uit duitsland dus verzenden duurd iets langer dan bij highflow bijv.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:52:
Mooi! nuttige infobedankt jongens
3d-kaart :een 450GTS maar in januari (als de prijzen volgens verwachting gaan dalen) wil ik een een snellere kopen.
edit: Ik merk trouwens dat de verschillende toppen voor de pomp volgensmij grote prestatie verschillen maken aan jullie reacties te lezen
waarom aquatuning?? Stond boven aan bij google en ook in het begin van een WC forum, slechte ervaring mee ? of duur ?
Dan zou ik het waterblock voor deze kaart achterwege laten, zonde van je geld?3d-kaart :een 450GTS maar in januari (als de prijzen volgens verwachting gaan dalen) wil ik een een snellere kopen.
Persoonlijk nog geen echte ervaring mee, gezien ik me eerste WC setup nog moet inbouwen.edit: Ik merk trouwens dat de verschillende toppen voor de pomp volgens mij grote prestatie verschillen maken aan jullie reacties te lezen
Er zijn op internet verschillende reviews te vinden, er zit wel verschil in. Die van EK komt goed naar voren, die van XSPC ook. Denk dat het vooral ook het aanzicht is wat men als belangrijk ziet.
Echt een slechte ervaring nog niet al vind ik wel dat een voorradig artikel niet +7 dgn onderweg hoort te zijn! Zojuist binnen gekregen en netjes verpakt! Ze zitten in Duitsland en dan zou ik toch de voorkeur geven aan een shop in Nederland vooral als je iets RMA sturen moet.waarom aquatuning?? Stond boven aan bij google en ook in het begin van een WC forum, slechte ervaring mee ? of duur ?
Het viel me wel op dat de fittingen die je gekozen hebt erg goedkoop zijn als ik ze bijvoorbeeld vergelijk met die van HighFlow. Nou hoeft dat niet perse slecht te zijn, maar vraag me wel af wat de kwaliteit ervan is met name van bv het draad/aansluiting. Zou er sowieso een rolletje teflon tape bij nemen. Misschien dat iemand hier al ervaring heeft met hun fittingen?
Met name de xspc restop bevordert ook de performance van de pomp, doordat de aanvoer van water gewoon beter is. Bovendien is het een perfecte manier om een reservoir aan je loop toe te voegen. Het vult ook erg makkelijk.UgotHeinzzd schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:39:
[...]
Dan zou ik het waterblock voor deze kaart achterwege laten, zonde van je geld?
[...]
Persoonlijk nog geen echte ervaring mee, gezien ik me eerste WC setup nog moet inbouwen.
Er zijn op internet verschillende reviews te vinden, er zit wel verschil in. Die van EK komt goed naar voren, die van XSPC ook. Denk dat het vooral ook het aanzicht is wat men als belangrijk ziet.
Klopt, en logisch! Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben en het mooi vinden. Zelf heb ik er voor gekozen om een tube reservoir te nemen en de afstand naar de pomp zo minimaal mogelijk te houden.Edmin schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:57:
[...]
Met name de xspc restop bevordert ook de performance van de pomp, doordat de aanvoer van water gewoon beter is. Bovendien is het een perfecte manier om een reservoir aan je loop toe te voegen. Het vult ook erg makkelijk.
Ik brn serieus aan het overwegen om mijn PC van waterkoeling te voorzien.
Krijg de temp van de GPU's niet echt onder controle, de CPU is wel vrij koel onder de noctua.
De bedoeling is de GPU's koel krijgen op een aanvaardbaar geluidsniveau, dat zijn ze nu niet...
Setup is dus 2 * AMD 6870, eventueel aangevuld met een core I7 950 @ 4 GHz.
Ik dacht aan zoiets, maar mss ben ik totaal verkeerd bezig daar ik geen ervaring heb met zelf sets samen te stellen.
CPU Cooler: EK-Supreme HF - Acetal+Nickel
GPU cooler: 2 * EK-FC6870 - Acetal + Nickel
Pomp: Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
reservoir: XSPC Acrylic Tank Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450
Fan: Yate Loon 120MM D12SH-12 Black 2200RPM
Radiator: Swiftech MCR320 360 Radiator
Dan nog tube, fittingen en water en ik ben er denk ik?
Heb vroeger wel eens een koolance case gehad om ed CPU te koelen (P4 prescott), dus aansluiten zal wel lukken zeker.
Verder staat er bij de GPU koelblokken dit:
Fittings can be used on both side of the block (up and down) and are not enclosed.
Wil dat zeggen dat ik bij GPU 1 de fittings bovenop kan steken en bij GPU2 de fittings onderaan?
Zou wel handig zijn daar de kaarten tegenelkaar staan.
Wat je GPU blok betreft, het wil zeggen dat je zowel aan de onderkant als aan de bovenkant een fitting in je blok zetten kunt. Je kunt er dus een 'SLI' koppeling tussen maken.
Ik vraag me alleen wel af of één 360 radiator genoeg is als je het echt stil houden wilt?
[ Voor 4% gewijzigd door UgotHeinzzd op 18-11-2010 15:14 . Reden: typo ]
Ga niet voor absolute stilte hoor, de pc mag nog steeds hoorbaar zijn. Daarom dat de CPU eventueel watergekoeld kan worden, dit is echter geen must.
Maar zo 2 stofzuigers langs mijn oren is net een beetje teveel van het goede.
Wie heeft er wat tips over een vevangings pomp en de binnenwerkse slangen van 6mm.??
Temps waren onder de 35 graden en lopen nu langzaam op naar 48 graden bij hetzelfde gebruik.
[ Voor 12% gewijzigd door Sa.Tan op 21-11-2010 16:39 ]
Ben dit zelf van plan te gaan doen als ik mijn nieuwe workstation up and running heb.
Zover ik weet is er maar 1 geschikt waterblok voor, of weet iemand een goed waterplok met een mounting pitch van 4.1" ?
Je kan Duniek vragen op xtremesystems, die kan elke mounting wel maken.Yeseterror schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:39:
Is er iemand wie ervaring heeft met het waterkoelen van (dual) socket G34 ?
Ben dit zelf van plan te gaan doen als ik mijn nieuwe workstation up and running heb.
Zover ik weet is er maar 1 geschikt waterblok voor, of weet iemand een goed waterplok met een mounting pitch van 4.1" ?
Was meer geïnteresseerd in eventuele ervaringen van andere, en of er out of the box oplossingen waren.
Verwijderd
of is het een idee dat direkt te doen 1x per jaar met maintaince ?
iemand ervaringen mee ?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2010 08:38 ]
Je kunt er beter niet aanzitten, als je loop gesloten is en geen vloeistof verliest lekker laten draaien
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Verwijderd
De o-ringen in mijn setup zitten er al 4 jaar in. Tot nu toe geen problemen tegen gekomen. Als je ze inderdaad vaak los en vast draait kan dat wel eens anders zijn. Ieder jaar ze gaan vervangen lijkt mij een beetje overdreven.Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:28:
oftewel zou in 5 jaar nog niet opdrogen ?
De batch van 350's waarbij het mogelijk was om hem te voltmodden naar een 355 is al lang uit productie. Als je er eentje met een blauwe impeller hebt dan bestaat de kans dat hem nog kan modden maar deze zijn al een jaar buiten productie. De nieuwe MCP350 of Laing pompjes kunnen niet meer gemod worden. Althans niet op de manier waarmee de oudere 350's gemod werden.BGB4rn schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:58:
En mocht je dat vermogen later wel nodig hebben dan zoek je gewoon op dat je hem kan modden door wat draadjes om te draaien en dan heb je ineens een 350 die presteert als een 355
'T is maar dat je het weet
Is Duniek niet een tijdje geleden gestopt met custom werk? Of was dat iemand anders, er was onlangs (maand geleden ofzo) nog een topic aangemaakt door iemand die custom blocks maakte die ermee stopte. Ook zijn link in zijn signature werkt niet meer (google cache) en de link staat niet meer in zijn recente sig.Zenix schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:03:
[...]
Je kan Duniek vragen op xtremesystems, die kan elke mounting wel maken.
[ Voor 27% gewijzigd door n0valyfe op 30-11-2010 21:26 ]
Oh, zagen ze de verkopen van 355's soms inzakken ofzo ?n0valyfe schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:16:
[...]
De batch van 350's waarbij het mogelijk was om hem te voltmodden naar een 355 is al lang uit productie. Als je er eentje met een blauwe impeller hebt dan bestaat de kans dat hem nog kan modden maar deze zijn al een jaar buiten productie. De nieuwe MCP350 of Laing pompjes kunnen niet meer gemod worden. Althans niet op de manier waarmee de oudere 350's gemod werden.
'T is maar dat je het weet
Signature
Verwijderd
17e hadden ze de bataling al binnen bij aquatuning.de, vanemorgen maar eens gemail hoe het zat.... waren de ventilators niet op voorraad (3x Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM)
Niets is zo leuk als pakketjes uitpakken
Omdat ze pwnen denkn0valyfe schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:43:
Die GT's zijn inderdaad zeer slecht verkrijgbaar en bijna overal uitverkocht
Signature
Verwijderd
en hoe..... de STOMSTE FOUT die er bestaat....
o-ring vergeten tussen pomp en XSPC reservoir.
laten opdrogen en fff kijken of hij het nog doet
Verwijderd
Heb net al een nieuwe besteld
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 13:52 ]
Ik zit te denken over een upgrade naar i7. Nu heb ik het moederbord ook watergekoeld maar ik denk niet dat dit met de volgende setup ook zo zal zijn. De pomp die nu in mijn PC zit is een Eheim 1048 en die draait alweer een jaar of 4.
Wat ik wil gaan vervangen is de pomp en het CPU waterblok. Qua waterblok zit ik te denken aan een EK Water Blocks EK-Supreme HF (Acetal)
Welke pomp moet kopen ben ik nog niet helemaal over uit en daarom ook graag wat advies. Wat voor mij belangrijk is is een pomp die erg stil is aangezien ik mijn waterkoeling heb voor de stilte. Wat ook belangrijk is is dat de pomp klein is. Het liefst heb ik een pomp die in een 3.5" rek past. Waar nu de pomp staat wil ik de nieuwe niet meer hebben omdat het problemen veroorzaakt voor de SATA aansluitingen en de lengte van de videokaart.
Ik heb een 3.5" rek vrij waar 3 HDD's in passen nou zoek ik een pomp die daar in kan. Als ik wat rond kijk naar een pomp denk ik dat een Laing daar in zou moeten passen, de vraag is alleen welke kan ik het beste nemen en dan met of zonder een top ? Als een top aan te raden is, welke moet dat dan worden ?
Als iemand mij hierover wat advies kan geven, heel graag
Edit: De vrije ruimte in het 3.5" rek is 10cm breed en 9cm hoog. Ik denk dat hier wel een Laing in moet passen alleen dan wel met een top waarbij de slangaansluitingen niet bovenaan maar op de zijkant zitten. Voor zover ik kan zien is de Aquacomputer top de enige die dit heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2010 15:12 ]
Ze zijn bij hf gewoon ruim op voorraad hoor. Heb er trouwens zelf ook nog 2 liggen die weg mogen (1850rpm variant)
@shuva
Er staat een topic van xtrafris in het modding gedeelte met die specifieke kast.
@pilatus
mcp350 die is 6 bij 6 cm. en mogelijk een koolance controller er bij, kost zo uit het hoofd een tientje en je kan em dan echt stil maken. natuurlijk wel even een kussentje er onder doen. en het midden van de de pomp vrij houden. Daar kan ie erg warm worden. succes
Hoeveel waterblokken en radiatoren heb je?
Je hebt natuurlijk de Laing DDC-1 MCP350 12V welke eventueel en simpel te modden is naar een Laing DDC-1Plus MCP355 12V, gemonteerd op bijvoorbeeld een Shoggy Sandwich zijn deze best stil. De Swiftech MCP35X Pump is de nieuwste variant van de twee welke stiller en sterker zou moeten zijn, kostbaar dat dan weer wel.
Als je een top zoekt met de in- en outlet aan de zijkant ben je enigszins beperkt, maar je kan toch ook een haakse fitting gebruiken? Zelf gebruik ik de EK-DDC X-TOP Rev.2 Aceta.
Hoop dat je er wat aan hebt
Bedankt voor je reactie.BTU_Natas schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:03:
@pilatus
mcp350 die is 6 bij 6 cm. en mogelijk een koolance controller er bij, kost zo uit het hoofd een tientje en je kan em dan echt stil maken. natuurlijk wel even een kussentje er onder doen. en het midden van de de pomp vrij houden. Daar kan ie erg warm worden. succes
Kan je een Laing of zo'n Swiftech pomp ook op de kop monteren ? Zodat de top naar beneden zit ? Dit zou voor mij makkelijker uitkomen met het reservoir.
Kan je mij ook vertellen welke contoller dat van Koolance precies ? En werk die ook met een Laing pomp ?
Echt een maximaal budget heb ik niet. Hoewel ik rond de 80 euro wel een mooie prijs vind.UgotHeinzzd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:18:
Wat is je budget?
Hoeveel waterblokken en radiatoren heb je?
Je hebt natuurlijk de Laing DDC-1 MCP350 12V welke eventueel en simpel te modden is naar een Laing DDC-1Plus MCP355 12V, gemonteerd op bijvoorbeeld een Shoggy Sandwich zijn deze best stil. De Swiftech MCP35X Pump is de nieuwste variant van de twee welke stiller en sterker zou moeten zijn, kostbaar dat dan weer wel.
Als je een top zoekt met de in- en outlet aan de zijkant ben je enigszins beperkt, maar je kan toch ook een haakse fitting gebruiken? Zelf gebruik ik de EK-DDC X-TOP Rev.2 Aceta.
Hoop dat je er wat aan hebt
Ik heb nu een 3x120mm rad + 1x120mm. Draai nu nog met 5 waterblokken maar dat worden er zeer waarschijnlijk 2, alleen CPU + GPU. Mijn zwakke Eheim 1048 trekt mijn huidige setup trouwens nog prima.
Qua top moet ik denk ik wel gaan voor aansluitingen aan de zijkant ivm de maximale totale hoogte van 9cm. Er moet wel iets van schuimrubber onderkomen en een haakse fitting gaat denk ik dan niet passen.
Zijn er ook simpele fancontrollers of andere controllers voor een Laing zodat ik deze op 60% kan laten draaien ? Ik neem aan dat ie dan wel erg stil moet zijn. Als ik bij Freezinghardware kijk naar verschillende Laing pompen staan er een aantal maar welke nou de beste keuze is ?
De setup zoals ik die nu in gedacht heb: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU blok - EK Water Blocks EK-Supreme HF (Acetal)
Koppelingen - 1/4" - 10x1,5 - zwart nickel (Ook een aantal haakse)
Slang - Tygon slang 3/8" ID / 1/2" OD (10x1,5) (Zwart)
Top - Aqua-Computer Aquacover DDC.
Pomp - Laing DDC-1T.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan nog iets van schuimrubber om de pomp op de monteren, op zijn kop als het mogelijk is. En nog iets om de pomp langzamer te laten draaien.
Dit in combinatie met een 3x120 + 1x120mm rad. Videokaart is een HD5850 met EK Full-Cover blok. Reservoir houd ik van deze setup.
Dit is dan allemaal voor de volgende hardware upgrade:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Asus Sabertooth X58.
Intel Core i7 950.
OCZ Geheugen Reaper HPC DDR3,1600-6GB KIT.
De CPU wil ik op minimaal 4GHz laten lopen met alle fans op 7 volt, dat moet denk ik geen probleem zin. 4.2GHz lijkt mij een leuke snelheid voor de komende tijd ook als de CPU misschien nog hoger kan. Ongeveer 2 weken terug heb ik mijn 2x 22" vervangen door 2x 24". Mijn Q6600 @ 3.5GHz is bij deze schermen nu wel aan vervangen toe. De HD5850 moet er nog wel een tijdje tegenaan kunnen.
[ Voor 82% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2010 16:43 ]
Op z'n kop monteren is geen optie lijkt me, waarom zou je dit überhaupt willen als je twee zij aansluitingen hebt?PilatuS schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:22:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Kan je een Laing of zo'n Swiftech pomp ook op de kop monteren ? Zodat de top naar beneden zit ? Dit zou voor mij makkelijker uitkomen met het reservoir.
Kan je mij ook vertellen welke contoller dat van Koolance precies ? En werk die ook met een Laing pomp ?
Ben ook wel nieuwsgierig welke controller hij bedoeld, zie alleen de CTR-SPD24 als 'goedkoopste' controller van Koolance. Wat me daaraan opvalt is dat deze een spanningsbereik van 10-24V DC heeft. De MCP355 heeft een Spanningsbereik van 6 tot 13.2 Volt, gaat dat wel goed vraag ik me af!?
Je kan er ook gewoon voor kiezen de pomp op 9 Volt te laten werken ipv er een controller tussen te hangen.Echt een maximaal budget heb ik niet. Hoewel ik rond de 80 euro wel een mooie prijs vind.
Ik heb nu een 3x120mm rad + 1x120mm. Draai nu nog met 5 waterblokken maar dat worden er zeer waarschijnlijk 2, alleen CPU + GPU. Mijn zwakke Eheim 1048 trekt mijn huidige setup trouwens nog prima.
Qua top moet ik denk ik wel gaan voor aansluitingen aan de zijkant ivm de maximale totale hoogte van 9cm. Er moet wel iets van schuimrubber onderkomen en een haakse fitting gaat denk ik dan niet passen.
Zijn er ook simpele fancontrollers of andere controllers voor een Laing zodat ik deze op 60% kan laten draaien ? Ik neem aan dat ie dan wel erg stil moet zijn. Als ik bij Freezinghardware kijk naar verschillende Laing pompen staan er een aantal maar welke nou de beste keuze is ?
Persoonlijk zou ik je dan de Laing DDC-1 MCP350 12V aanraden icm met bijvoorbeeld de Koolance DDC Top (PMP-400) COV-PMP400AC als top.
Mijn pomp is zo gemonteerd (zie afbeelding) en telt in totaal 7,5 cm in hoogte, met haakse fitting 10,5cm. Dit is dus de MCP355 pomp inclusief, Shoggy Sandwich en de EK-DDC X-TOP Rev.2 Aceta als top. Je kunt dit dus eventueel wel passend krijgen door de spons in tweeën te snijden, een boven aansluiting is dus een ook optie

De rest ziet er allemaal prima uit, daar heb ik in ieder geval niks op aan te merken
Mooi moederbord ook! Zelf ben ik aan het wachten op de Asus Sabertooth P67, zo mooi
[ Voor 12% gewijzigd door UgotHeinzzd op 18-12-2010 17:16 . Reden: Toevoeging ]
De pomp op de kop monteren betekend dat ik beter bij het reservoir zou komen. Dit is dan met vullen een stuk handiger. Maar ik begrijp dus dat dit niet mogelijk is.UgotHeinzzd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:51:
[...]
Op z'n kop monteren is geen optie lijkt me, waarom zou je dit überhaupt willen als je twee zij aansluitingen hebt?
Ben ook wel nieuwsgierig welke controller hij bedoeld, zie alleen de CTR-SPD24 als 'goedkoopste' controller van Koolance. Wat me daaraan opvalt is dat deze een spanningsbereik van 10-24V DC heeft. De MCP355 heeft een Spanningsbereik van 6 tot 13.2 Volt, gaat dat wel goed vraag ik me af!?
[...]
Je kan er ook gewoon voor kiezen de pomp op 9 Volt te laten werken ipv er een controller tussen te hangen.
Persoonlijk zou ik je dan de Laing DDC-1 MCP350 12V aanraden icm met bijvoorbeeld de Koolance DDC Top (PMP-400) COV-PMP400AC als top.
Hoe kan je de pomp dan makkelijk op 9 volt laten draaien ? Dit lijkt mij wel handiger dan er een controller tussen te moeten zetten.
Waarom de keuze voor de Koolance top ipv die van Aquacomputer ? Ik heb een paar jaar terug eens een lek gehad in een CPU blok met plexiglas, vandaar dat ik liever voor Acetal ga dan plexi. Niet dat die Koolance slecht zou zijn oid, ik wil alleen het liefst niets meer van plexi hebben.
Om de spanning naar 9V te krijgen kun je gebruik maken van een spanningsregelaar, dacht eerlijk gezegd dat er van die "tussen zet stekkertjes" te koop waren. Zie ze zo 1,2,3 alleen niet staan...
Koppelingen - 1/4" - 10x1,5 - Zwart nickel (Ook een aantal haakse)
Slang - Tygon slang 3/8" ID / 1/2" OD (10x1,5) (Zwart, 3 meter)
Pomp - Laing DDC-1T (MCP355)
Res - Coolplex Pro 25 waterreservoir
Pomp mount - Universele pompen bevestigingsset (Klittenband voor kast, anti-vibe voor pomp)
Nu alleen de upgradeset voor de PC nog bestellen
Schiet er maar een plaatje van als alles zitPilatuS schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:45:
Ik heb zojuist de spullen besteld.
Koppelingen - 1/4" - 10x1,5 - Zwart nickel (Ook een aantal haakse)
Slang - Tygon slang 3/8" ID / 1/2" OD (10x1,5) (Zwart, 3 meter)
Pomp - Laing DDC-1T (MCP355)
Res - Coolplex Pro 25 waterreservoir
Pomp mount - Universele pompen bevestigingsset (Klittenband voor kast, anti-vibe voor pomp)
Nu alleen de upgradeset voor de PC nog bestellen
Ik heb een Full-Cover EK HD5850 waterblok. Plaatje van dit blok hier onder. (Heb alleen de Acetal versie maar dat maakt niet uit)

Het gaat mij om de flow richting. Het is orgineel de bedoeling dat het water er bij de linker koppeling in gaat en er dus bij de rechter uit komt. Nou vraag ik mij af of dat ook andersom kan, dat het water er dus bij de rechter koppeling in gaat en er bij de linker uit komt.
Als ik kijk hoe het blok gemaakt is lijkt het er wel op dat links in en rechts uit de bedoeling is. Aan de andere kant zie ik niet waarom andersom een probleem zou moeten zijn. Alleen dat stukje rechts naast de core in het midden van het blok lijkt er mij voor gemaakt om de flow van links te krijgen.
Iemand anders hier dit dit gedaan heeft ? Of graag jullie mening hier over.
Las wel dat je van plan was een DDC omgekeerd te laten draaien ofzo? als die gewoon plat staat is het voorste de outlet en met een top erop de gene vanboven de inlet, dus dat zou toch prima zijn, aangezien de volgorde van de componenten geen zier uitmaakt, zolang je pomp maar na het reservoir komt.
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
Het GPU blok zal ik dan de in en outlet veranderen als dat niets uitmaakt. Dan kom ik van CPU naar GPU wat beter uit, daarom is het.Lemmy18 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:42:
Bij dat blok maak het niks uit hoor in welke richting je het water erin laat stromen...
Las wel dat je van plan was een DDC omgekeerd te laten draaien ofzo? als die gewoon plat staat is het voorste de outlet en met een top erop de gene vanboven de inlet, dus dat zou toch prima zijn, aangezien de volgorde van de componenten geen zier uitmaakt, zolang je pomp maar na het reservoir komt.
De pomp wou ik op zijn kop zitten omdat ie dan beter het water kan aanzuigen van het reservoir. Dit zou het vullen makkelijker maken. Maar het kan best zijn dat dat niet goed voor de pomp is. Het is ook niet perse nodig het maakt het vullen alleen iets lastiger. Ik gebruik verder een top waarbij beide aansluitingen aan de voorkant zitten. De aansluiting bovenaan gebruik ik niet.
Morgen de boel maar in elkaar zetten, ik heb alle onderdelen hier sinds gisteren liggen.
Verwijderd
Is dit nou het natuurkundig verdampen van het water waar ik naar kijk? Ik heb nl. niets geen lekken kunnen ontdekken en de spullen om en in m'n pc zijn kurkdroog. Note: Tis gedistilleerd water met een toevoegsel....
Ik ben het dus zat telkens m'n setup weer bij te moeten vullen..
Het is normaal dat er wat water verdwijnt. Alleen moet dit iets van 1cm uit het reservoir per 4 maanden zijn. Zeker niet iets wat je iedere dag zou moeten merken. Of er verdamt bij jou erg snel water, of je hebt toch ergens een lek.
Wat ook nog kan is dat je de watersetup pas net hebt en er nogsteeds lucht uit je setup gaat. Dan is het logisch dat er telkens iets minder water in lijkt te zitten.
Verwijderd
Lijkt me utopisch dat er een jaar ergens op een hoog punt een bel heeft gezeten wier me niet is opgevallen..
Ik zal m'n bevindingen wel posten..
Ben ergens nieuwsgierig naar, kun je het onderstreepte eens uitleggen?PilatuS schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 19:53:
[...]
Het GPU blok zal ik dan de in en outlet veranderen als dat niets uitmaakt. Dan kom ik van CPU naar GPU wat beter uit, daarom is het.
De pomp wou ik op zijn kop zitten omdat ie dan beter het water kan aanzuigen van het reservoir. Dit zou het vullen makkelijker maken. Maar het kan best zijn dat dat niet goed voor de pomp is. Het is ook niet perse nodig het maakt het vullen alleen iets lastiger. Ik gebruik verder een top waarbij beide aansluitingen aan de voorkant zitten. De aansluiting bovenaan gebruik ik niet.
Morgen de boel maar in elkaar zetten, ik heb alle onderdelen hier sinds gisteren liggen.
Zoals mijn PC nu in elkaar zit komt de pomp iets hoger dan het reservoir. Dit maakt het vullen iets moeilijker omdat de pomp niets kan aanzuigen. Als ik de pomp op de kop zou zetten zitten de aansluitingen een paar cm lager en komen ze gelijk met het reservoir. Het probleem heb ik nu opgelost door de achterkant van mijn kast op te tillen om te vullen. Als de pomp eenmaal water heeft gaat het vullen verder prima, het gaat alleen om dat eerste stukje.UgotHeinzzd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 12:34:
[...]
Ben ergens nieuwsgierig naar, kun je het onderstreepte eens uitleggen?
Vandaag dus de PC omgebouwd naar de nieuwe setup en het werkt goed. Was vanmiddag om 1 uur begonnen en ben rond 11 uur vanavond begonnen met het installeren van Windows
Het kost toch altijd enorm veel tijd om een PC met waterkoeling om te bouwen. Ik denk dat ik alleen al meer dan 2 uur bezig ben geweest om het oude moederbord uit de PC te krijgen.
Ik kan ook wel zien dat de nieuwe Laing een stuk sterker is dan de oude Eheim. Het water in het reservoir staat hoger en beweegt veel extermer.
Plaatjes van de nieuwe setup komen er binnenkort aan, nog wat laatste dingen aanpassen.
Edit: Maar even een plaatje van hoe het er nu bijstaat.

Moet nog een hoop aan gebeuren maar voorlopig werkt het in ieder geval.
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 26-12-2010 17:55 ]
Ik heb even een snel vraagje, heb al gezocht maar helaas geen duidelijk antwoord kunnen vinden.
Wat is belangrijker? De opvoerhoogte of de doorvoer snelheid?
Ik heb dit kitje, XSPC X2O V4 kit.
De pomp hiervan kan 450 liter per uur rond pompen en heeft een opvoerhoogte van 1.7 meter.
Is dit voldoende om er nog een gpu block (5870 V2 fullcover van EK) en 240 mm rad tussen te plaatsen?
Dan is het in totaal dus :
xpsc 120RS Rad (uit het kitje)
Acetal Delta V3 CPU
5870 V2 EK fullcover block.
240 MM rad (merk en type weet ik zo snel even niet)
en het pompje, het lijkt mij een vrij weak pompje dus heb geen idee of die het gaat trekken..
Wie o Wie kan mij hier iets meer duidelijkheid over geven?
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Signature
Maar wat ik me afvraag, waarom zet je de pomp niet gewoon on der je reservoir, en je graka niet in het eerste slot?
En die 90° op de inlet van je cpu vind ik niet zo mooi, verder mis ik je moussen maanlandschap een beetje
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
De oude pomp stond ook onder het reservoir. Ik wilde daar alleen juist vanaf omdat het de lengte van de videokaart limiteerd. Een 5870 past al niet in de vorige setup, dat wou ik niet weer hebben.Lemmy18 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:02:
Ziet er al degelijk uit hoor Pilatus
Maar wat ik me afvraag, waarom zet je de pomp niet gewoon on der je reservoir, en je graka niet in het eerste slot?
En die 90° op de inlet van je cpu vind ik niet zo mooi, verder mis ik je moussen maanlandschap een beetje
De GPU 1 slot lager is omdat ik dan gebruik kan maken van het enige PCI slot dat het moederbord heeft. Met de GPU in het bovenste slot is die niet meer te gebruiken.
Die 90 graden koppeling voor het CPU blok vind ik zelf best mooi staan. Het komt zo ook wel het beste uit met de slangen.
Het maanlandschap van schuimrubber komt er wel weer in te zitten. Ik wil eerst de PC helemaal hebben zoals ie moet zijn. Ben oa nog bezig met overklokken. De fan voor de NB moet ook nog netjes vast komen te zitten. Die hangt nu gewoon aan een schroef voor het CPU blok.
De i7 950 draait nu stabiel op 4GHz. Idle temps zijn maximaal 38 graden, stressed is de hoogste temp gemeten 67. Aakomend weekend ga ik weer verder met overklokken.
Vind dat toch behoorlijk hoog voor WC koeling?!PilatuS schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:00:
[...]
De i7 950 draait nu stabiel op 4GHz. Idle temps zijn maximaal 38 graden, stressed is de hoogste temp gemeten 67. Aakomend weekend ga ik weer verder met overklokken.
Die idle is de hoogste waarde, zit meestal rond de 34 graden. Die 67 stessed is na anderhalf uur Prime95 op alle core's met HT aan op 4GHz ipv de standaard 3GHz met 1.31 volt.UgotHeinzzd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:44:
[...]
Vind dat toch behoorlijk hoog voor WC koeling?!
Op de standaard settings voor de CPU is het maximaal 57 full stressed na 1 uur, die OC scheelt dus 10 graden stressed. Nou heb ik mij waterkoeling voor de stilte en het OC'en. Het boeit mij niets of de CPU nou 50 of 60 full stessed is.
Mijn 3x120mm rad is van Alphacool dus ook zeker niet 1 van de beste. Verder zit er natuurlijk nog een HD5850 in de loop. Maar het zijn inderdaad geen super lage temps.
Nu je temps zijn wel degelijk redelijk hoog hoor, als ik mijn hele mikmak op 1 PA120.3 gooi met 3 yates @1000rpm@pull komt mijn cpu nog niet in de buurt van 60°C@full load ...
Da's dan wel met 2 DDC's in serie, maar dan nog ^^
Die DDC wordt ook standaard geleverd met een top met 3/8 aansluitingen, dus naar mijn gevoel limiteer je de kracht van je pomp een beetje.
Verwijderd
Heb zelf slangen met een binnendiameter van 8mm, veel meer heeft niet zo gek veel nut imo, al hangt dat natuurlijk heel erg af van de blocks die je gebruikt, heb ook al foto's gezien van iemand die slangen van formaat tuinslang had, dat ziet er niet echt efficiënt uit
http://members.upc.nl/r.benthem7/stacker/DSC_0444.jpg
Amerikanen zeggen altijd ''bigger is better''
Ik vind zelf ook dat kleiner dan 10mm niet mooi is. Maakt mij niet zoveel uit of het nut heeft, net zoals dat slangen die uv blue zijn ook geen nut hebben. Maar het ziet er wel mooier uit
Ik kwam de volgende website tegen: http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=250486
Nou hebben ze het daar in de eerste oplossing over Milton Solution. Na het geheel gelezen te hebben zal dit de beste oplossing zijn om er vanaf te komen. Nou heb ik alleen geen idee wat precies hetzelfde spul is alleen dan hier in Nederland.
Ik zoek dus die Milton Solution alleen dan de Nederlandse variant hiervan. Iemand die mij kan vertellen welk spul ik hier kan kopen dat precies hetzelfde is ?
Die Milton Solution is puur om 15 minuten mee te draaien zodat alle algen gedood worden. Vervolgens moet je de setup weer doorspoelen met gedestileerdwater voordat je de boel weer normaal kan gebruiken.Edmin schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:57:
Nooit van gehoord, maar wat gebruikte je tot nu toe?
Ik draai al jaren met gedestileerdwater en koelvloeistof en dat heeft altijd prima gewerkt. Ik denk alleen dat de vloeistoffen er iets te lang in gelaten heb zonder te vervangen. Toen ik de laatste keer de vloeistoffen er uit haalde was er niets meer van de rode koelvloeistof te zien. Nu merk ik dus dat in mijn reservoir zich algen afzettingen aan het vormen zijn.
Waar het bij de vloeistof voor het schoonmaken uiteindelijk om gaat is dat er 2% sodium hypochlorite in zit. Die Milton Solution is eigenlijk gewoon een sterilisatievloeistof en dat zoek ik dus.
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 13-02-2011 15:04 ]
Edit: stukje zilver in je loopt doet ook wonderen
[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 13-02-2011 15:23 ]
Het probleem met handmatig schoonmaken is dat als er een stukje alg achterblijft in bijvoorbeeld een radiator, de kans groot is dat het net zo makkelijk weer terug komt. Ook kost het erg veel tijd om alles uit elkaar te halen en schoon te maken, niet dat dat erg is alleen ook dan kan er ergens een klein stukje achter blijven.Edmin schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:06:
Is het geen oplossing om de boel uitelkaar te halen, de slangen te vervangen en je blokken schoon te maken met een beetje ketchup? In het vervolg gewoon draiien met distilled + pt nuke of feser ultra pure + corrosion blocker? Koelvloeistof voegt niets toe imho (check skinnee labs).
Ik was sowieso van plan om met een stukje zilver te gaan draaien, alleen nu moet ik eerst van die algen af. Als ik die website door lees is het toch het beste om met een sterilisatievloeistof de hele boel schoon te spoelen.
Om extra koel capaciteit te krijgen wil ik naast de 240 radiator ook nog 2 120 radiators plaatsen. Een aan de binnenkant bij de fan aan de achterkant en de andere aan de buitenkant. Heeft dit zin of is het geldverspilling?
De behuizing(Panzerbox NZXT) heeft de ruimte om een 240 tegen het dak te plaatsen en daar wil ik de 120 in serie mee zetten.
Het is de bedoeling om de PC zo stil mogelijk te krijgen dus liever een grotere radiator oppervlak en stille fans dan een kleine radiator met een lawaaierige fan.
[ Voor 1% gewijzigd door jeroenathome op 21-03-2011 23:00 . Reden: behuizing type vermeld ]
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Ik wil er de X4 955 en Radeon 4890 mee gaan koelen. Ik ben nog niet op zoek geweest naar welke onderdelen er nodig zijn. Ik wil eerst weten of het zin heeft om 2 radiatoren te plaatsen zoals in het plaatje en daarna pas verder te gaan met zoeken naar de juiste componenten.
Een andere vraag is of er ook fancontrollers zijn die niet te regelen zijn nadat het is ingebouwd? Ik hoef namelijk niet steeds de snelheid bij te regelen. Ik ga ervan uit dat ik het maar een keer instel en daarna ervan af blijf.
[ Voor 10% gewijzigd door jeroenathome op 22-03-2011 19:37 . Reden: Iets betere uitleg geplaatst ]
OK, dan wordt het een enkele 120 icm met de 240. Nu nog de rest van de hardware bij elkaar zoeken en bestellen.Edmin schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:58:
Radiatoren sandwichen geeft geen goede resultaten. Een 240+120 is voldoende voor het koelen van je setup.
Corrosion blocker van feser geeft ellende met nickelplated EK blocks ..., onlangs van iemand op XS gezien die z'n systeem ging rebuilde en z'n gtx260 nikkel blokken was de nikkel er afgevreten door die corrosion blocker (blokken zijn naar een chemist gestuurd)...Edmin schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:06:
Is het geen oplossing om de boel uitelkaar te halen, de slangen te vervangen en je blokken schoon te maken met een beetje ketchup? In het vervolg gewoon draiien met distilled + pt nuke of feser ultra pure + corrosion blocker? Koelvloeistof voegt niets toe imho (check skinnee labs).
Een week geleden besloot ik dat ik langzaamaan spulletjes zou gaan verzamelen om een leuk waterkoel setje samen te stellen. Ik kwam toen hier bij de V&A een setje tegen dat ik heb overgenomen. De set bevat:
Laing D5
EK Supreme cpu blok (geen HF of LT)
Black Ice Stealth 240 rad
Ek Tube res (grootte onbekend)
Dit alles icm met Tygon slangen en Feser UV Blue vloeistof in een vuilniszak gedaan en mee naar huis genomen (van Den Haag naar Arnhem). Dat heeft de set niet lek vrij overleefd, maar dat zat er ook wel een beetje aan te komen
Maargoed behalve dat de zooi dus een beetje lekt zit ik nog met een ander probleem: Er zit een vieze aanslag in het reservoir en ik vroeg me af of iemand me kan vertellen of dat algen zijn, of dat het gewoon aanslag van de Feser vloeistof is.

Daarnaast heb ik nog een Feser Xchanger 240 rad hier liggen wat ook in de loop moet komen.
Dit alles moet een Phenom II X4 965 (en heel binnenkort waarschijnlijk een X6 1090T) en in de toekomst een Asus 5850 koel gaan houden. De videokaart komt in de loop zodra ik een geschikt blok vind op V&A oid.
Het plan was eigenlijk om een 360 rad a la TFC Xchanger 360 of XSPC RX360 icm met een 240 rad te gebruiken. Heeft het nog zin om 1 van die twee 240 rads te vervangen voor een 360 rad, of gaat dat met mijn huidige setup geen veschil geven?
Meer radiator oppervlakte heeft altijd nutEdmin schreef op maandag 21 maart 2011 @ 23:04:
Meer radiatoroppervlak betekent meer capaciteit om warmte af te voeren, ongeacht of dat in een enkele radiator gebeurt of in meerdere radiatoren in serie. Of het nut heeft is niet te zeggen zonder dat je aangeeft welke componenten en onder welkee instellingen je gaat koelen.
Ik kan me i7 875k @ 4Ghz + een 480 passief koelen. en dan blijft het hele verhaal onder de 80 graden
Verder nog iemand die me kan vertellen of het plaatje in mn vorige post algen zijn?
Verwijderd
Bij een maat van me zit er weer opnieuw troep in zijn res, daar hebben we toendertijd geen nieuwe slangen in gedaan en er zat een home-made koelvloeistof in (gedestilleerd water enz.), met feser f1 is de kans dat je algen krijgt uitermate klein.
Alles doorspoelen, rad aanpakken met demiwater/azijn, koperen blokken mooimaken met ketchup ...faust2016 schreef op maandag 04 april 2011 @ 18:23:
Nieuwe slangen stonden sowieso al op het lijstje. Als je zegt 'zeer grondig schoonmaken' wat versta je daar dan onder?
btw, ,jouw 240+360 idee zal zeker werken hoor, das op zich al een enorme overkill voor de meeste setups...
En ja ik ben niet vies van een flinke overklok, en dan is extra radiator oppervlak sowieso niet verkeerd om de boel een btje koeler of een beetje stiller te maken
Offtopic:
Als iemand nog een fullcoverblok voor een 5850 heeft liggen stuur me dan een DM!
Als je doelde op mijn post, maak ff de aanname. Dan moet je ook weten waarmee ik dat passief kan koelen.faust2016 schreef op maandag 04 april 2011 @ 18:10:
Das best ziek xD! Ik ga dan toch ook maar weer uitkijken naar een extra 360 rad
Verder nog iemand die me kan vertellen of het plaatje in mn vorige post algen zijn?
3x een quad rad. Weinig mensen die dat kwijt kunnen in hun kast
Ooh, Ik dacht dat je bedoelde dat je je 875K met een 480 rad passief kon koelen, maar je bedoelde dat je je 875K en GTX480 passief koeldeBTU_Natas schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:23:
[...]
Als je doelde op mijn post, maak ff de aanname. Dan moet je ook weten waarmee ik dat passief kan koelen.
3x een quad rad. Weinig mensen die dat kwijt kunnen in hun kast
Maar dan nog, mijn CPU en GPU produceren beiden minder warmte dan de jouwe, dus ik denk dat ik wel goed zit met een 360+240 rad en low speed fans.
Wat zijn betrouwbare merken en welke kan je beter links laten liggen?
Op internet ben ik o.a. : EK, Anfi-tec, Enzotech, Zalman, Aqua computer tegen gekomen.
Zalman is een bekende naam en zal geen problemen geven en over EK is weinig negatieve dingen te vinden. De andere merken is mij zo snel nog niet gelukt om een review te vinden.
Op de site van EK heb ik gebruik gemaakt van de configurator en daar is de volgende samenstelling uitgekomen.
Moederbord: GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P
- EK-Supreme HF - Acetal CPU block
- EK-FB GA AMD KIT Acetal Mosfet + SB block (bevat meerdere blocken voor verschillende onderdelen)
- EK-fc 4890 lt(light) acetal (full cover block)
Tevens de vraag of het verstandig is om koperen blocken niet samen met vernikkelde blocken in een systeem te gebruiken? In dit topic iets gelezen of chemische reacties en zo.
http://skinneelabs.com/
http://martinsliquidlab.org/
Zalman is niks voor waterkoelers.
Koel je moederbord niet, dat is nutteloos.
Anno 2011 hoef je je geen zorgen meer te maken over metalen mengen. Alle alu is inmiddels uitgefaseerd
Behuizing: CM HAF X
CPU: AMD Phenom II 1100T
GPU: 2x AMD Radeon HD 6950
MB: Asus Crosshair IV Formula
Geheugen: Corsair Dominator CMD8GX3M4A1600C8
De set bestaat uit deze onderdelen:
EK-Reservoir Combo DCP4.0
EK-DCP 4.0 (12V)
EK-Supreme LT AMD - Acetal
2x EK FC6970 Acetal
EK CoolStream RAD XT (360)
Mijn vraag is dus:
Wat voor blok heb ik nodig om mijn twee videokaartblokken samen te krijgen? Wat is het verschil tussen serie en parallel?

Dit is dus het verschil. Welke van deze twee werkt het beste?
[ Voor 10% gewijzigd door WK100 op 15-04-2011 14:02 ]
Signature
Ik heb hier een 1/2 rez en rad maar de rest is allemaal 8mm id 9mm od met tygon slang, nu heb ik alles getaped
Dus ff voor de duidelijkheid:
Reservoir 1/2" plug in maar kunnen los voor schroeffitingen
Rad 240mm 1/2" plug in
Pomp 6/8 mm plug in fittingen.
Cpu blokje is al de goede maat.
Rad 120mm 6/8
Er is nog een probleem: de fittingen van het rad zitten vast denk ik. dus zelf zat ik te denken aan een slang van die maat erin stoppen en dan een reduceerstuk?
[ Voor 99% gewijzigd door Dwarrelegel op 16-04-2011 15:14 ]
Het nadeel van serie is dat de 2de kaart het warme water krijgt wat al door de 1ste kaart is geweest.WK100 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 13:46:
...
Mijn vraag is dus:
Wat voor blok heb ik nodig om mijn twee videokaartblokken samen te krijgen? Wat is het verschil tussen serie en parallel?
[afbeelding]
Dit is dus het verschil. Welke van deze twee werkt het beste?
Een nadeel van parallel kan zijn dat het de blokken niet de zelfde weerstand hebben en dat er dus meer water over de kaart met de minste weerstand kan gaan stromen.
Ik zou zelf voor serie gaan (heb ik ook met 2x ek5870) en de temp verschillen tussen de 2 kaarten bij mij is 1 graad.
Computer nr 486 denk ik..
Welke is beter om alleen de CPU te koelen:
http://highflow.nl/radiat...40-/xspc-rx240-black.html
http://highflow.nl/radiat...0/black-ice-sr-1-280.html
Hartelijk bedankt!
MVG, Brecht Carlier
[ Voor 8% gewijzigd door AMD_Aero op 16-04-2011 18:52 ]
https://erazerbrecht.wordpress.com/
Je beseft je dat je een 240 vs een 280 rad aan vergelijken bent? De 280 heeft meer koeloppervlakte, en een hogere fpi, die kan dus beter koelen.AMD_Aero schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 18:52:
Vraagje:
Welke is beter om alleen de CPU te koelen:
http://highflow.nl/radiat...40-/xspc-rx240-black.html
http://highflow.nl/radiat...0/black-ice-sr-1-280.html
Hartelijk bedankt!
MVG, Brecht Carlier
Wat vooral van belang is, welke rpm range je gaat gebruiken. Sub 900 rpm, dan gaat de rx240 iets betere prestaties geven, hoger dan wint de sr1, DIK. Als de sr1 al niet wint over de gehele rpm range wint, door het grotere koeloppervlakte.
Succes met kiezen
Ik zou een Push / Pull configuratie doen met 4 Fans van 1000Rpm. Dus dan denk ik dat de SR-1 beter is...BTU_Natas schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 20:09:
[...]
Je beseft je dat je een 240 vs een 280 rad aan vergelijken bent? De 280 heeft meer koeloppervlakte, en een hogere fpi, die kan dus beter koelen.
Wat vooral van belang is, welke rpm range je gaat gebruiken. Sub 900 rpm, dan gaat de rx240 iets betere prestaties geven, hoger dan wint de sr1, DIK. Als de sr1 al niet wint over de gehele rpm range wint, door het grotere koeloppervlakte.
Succes met kiezen
Btw: Ik ben van de weet van die verschillende grootes.
https://erazerbrecht.wordpress.com/
Ik heb ongeveer een jaar geleden een watercooling blokje gekregen, maar weet niet voor welk socket hij bedoelt is.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat voor een blok dit is!
[ Voor 0% gewijzigd door Gerwinner op 17-04-2011 11:01 . Reden: Pic werkte niet helemaal. ]
Is makkelijker ook denk ik.
Maar zal het dan niet de rest verwarmen met die ondertussen verwarmde koelvloeistof?sebasss2 schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:19:
je kunt je gpu's in serie of parralel laten lopen en dit is allebei mogelijk met 1 loop dus zou gewoon 1 loop doen.
Is makkelijker ook denk ik.