OSx86 in Apple Talk

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 17.234 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Zoals jullie wellicht weten zijn discussies over het installeren van Mac OS X op een PC (OSx86) binnen Apple Talk niet toegestaan. Omdat we hier steeds meer vraag naar krijgen, en omdat het typisch 'des Tweakers' is, overwegen we om discussies over OSx86 toe te staan. We willen daarom graag weten wat jullie mening hierover is. Kortweg zijn er twee vragen: [list]• Moet discussie over OSx86 worden toestaan?
• En zo ja, binnen welke grenzen (wat mag wel en wat mag niet)?

Dit topic blijft in principe twee weken open, en dan zullen we intern bespreken wat we uiteindelijk gaan doen.

Poll: OSx86 in Apple Talk
Ja
Nee
Geen mening
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=295694&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 37% gewijzigd door Daedalus op 18-06-2008 22:51 . Reden: poll toegevoegd ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 20:34
Ik persoonlijk vind wel dat er over gediscuseerd mag worden. Zolang het maar niet gaat over hoe de benodigde installatie cd's worden binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Als je het zou toe staan moet je er imo ook geen grenzen aan leggen, anders kan je er niet over 'discussiëren'. Probleem is denk ik alleen dat het discussiëren wel zal meevallen en het meer in een grote vraagbak zal eindigen over hoe te installeren en ook OS X vragen, iets wat jullie met Leopard al niet toe staan (iets met eigen topic per probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233768

Ik vind ook dat het wel toegestaan moet worden. En net als hellboy niet over waar je de installatie cd's vandaan haalt, maar wel over welke hardware door iemand goed getest is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik denk dat een dergelijk topic heel weinig zin heeft. Zal eindigen in een "hoe krijg ik mijn geluidskaart of videokaart aan de praat" topic ben ik bang. Bovendien zie ik persoonlijk de meerwaarde er niet van in. Hiervoor hebben we toch al osx86project.org ? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Reb87 op 15-06-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Deze info is ten overvloede te vinden op andere fora en zelfs wikipedia.

Als je dit gaat beginnen toestaan is het einde zoek.

Op een officieel forum als GoT vind ik het niet passen. Het zal vast wel in de gebruikersvoorwaarden van apple staan dat osx86 tegen de voorwaarden is (één OS per mac, enkel op mac, iets van die trand)

Nee dus, en nogmaals, downgraden in het psp forum en backups van nds en gameboy mag ook wel wat harder aangepakt worden. Af en toe wordt het beleid wat toegepast, waarna het weer beetje bij beetje losser wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Volgens mij komt Appel Talk dan na elke update vol te staan met klagende gebruikers omdat update x niet werkt op OSx86.. Of omdat programma x niet werkt. Ik zie er het nut niet zo van in..
Ik kan mij vinden in de mening van de poster boven mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Tofu op 15-06-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:59

BCC

IMHO zou t.net het niet moeten toestaan. Vragen over het aan de praat krijgen van een illegale versie van Windows zijn namelijk ook niet toegestaan. Of de beveilging in de hardware/software of de combinatie ervan zit maakt niet uit: het blijft illegaal.

Het enige wat je evt. wil toestaan is: hoe krijg ik mijn stukje hardware aan de praat. Het antwoord is volgens mij dan altijd: vervang het door een ondersteund stuk hardware. Misschien kun je wel een FAQ voor maken met wat interessante links.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 15-06-2008 20:57 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:47
Vanuit het oogpunt hoe iPhone-topics nu worden toegestaan, zou OSx86 ook getolereerd moeten worden. De grens zou dan gesteld moeten worden bij het niet plaatsen van links naar ISO's waarmee OSx86 is te installeren.

De vraag is alleen, zoals hierboven al is gesteld: In hoeverre is discussiëren mogelijk? De kans dat het uitmondt in een 'help m'n wlan/geluid/usb werkt niet' is groot. In principe zou zo'n topic als enig doel hebben het installeren van OSx86 en de hardware goed werkend krijgen van de hardware hierop. Nadat de installatie goed werkt kan de tweaker immers terecht in de rest van APL met z'n vragen (want dan maakt het niet uit of OSX of OSx86 wordt gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191622

Milenco schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:11:
Vanuit het oogpunt hoe iPhone-topics nu worden toegestaan, zou OSx86 ook getolereerd moeten worden. De grens zou dan gesteld moeten worden bij het niet plaatsen van links naar ISO's waarmee OSx86 is te installeren.

De vraag is alleen, zoals hierboven al is gesteld: In hoeverre is discussiëren mogelijk? De kans dat het uitmondt in een 'help m'n wlan/geluid/usb werkt niet' is groot. In principe zou zo'n topic als enig doel hebben het installeren van OSx86 en de hardware goed werkend krijgen van de hardware hierop. Nadat de installatie goed werkt kan de tweaker immers terecht in de rest van APL met z'n vragen (want dan maakt het niet uit of OSX of OSx86 wordt gebruikt).
Ik vind dat je het niet in zijn geheel kan vergelijken met het iPhone topic want daar heb je de hardware + software al zelf aangeschaft en is het je eigendom. Met OSx86 gaat het waarschijnlijk 9 van de 10 keer om een illegale versie van OSX en ik vind het geen goede zaak om het illegaal downloaden van OSX aan te moedigen met een topic over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom hier wel ineens het "het zullen wel illegale OS X kopieen zijn" argument, terwijl 99% van de iPhone jailbreaks ook alleen maar gedaan worden om pirated apps erop te zetten?

IMO: het draaien van een legaal gekochte OS X op non-Apple hardware is 100% legaal, en bij uitstek iets voor de Tweaker in de ware zin des woords. Toestaan dus. Desnoods in een subforum, zoals bv op InsanelyMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

@ Dreamvoid: Volgens mij staan de voorwaarden van een OSX het niet toe om deze op non-Apple hardware te draaien. Dus 100% illegaal.

Mijn vergelijking: In Windows Operating Systems worden we getrakteerd op een OW als we het gaan hebben over de omzeiling van WGA. Daar mag het niet, over illegale vormen van WOS te discussieren, dus hier ook niet.

Sowieso snapte ik de zet ook niet van het toestaan van praten over jailbreaken etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het maakt me opzich niet zoveel uit, als het Show je Apple Computer topic maar niet ineens vol komt te staan met PC's met Apple stickertjes er op, daar heb ik persoonlijk niet zoveel behoefte aan in Apple Talk. ;)

Ook zou ik het niet echt fijn vinden als er veel topics aangemaakt worden over hardware die niet werkt etc. Als dat dan in een centraal topic kan dan is het geen probleem lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Ik ben ook tegen het toestaan van het bespreken van OSx86 op GoT.

Zoals al eerder gezegd is zijn er al genoeg sites (osx86project.org o.a.) waar genoeg informatie over deze onderwerpen te vinden is. Het toestaan op GoT leidt alleen maar tot discussies over welke hardware niet werkt en welke drivers nodig zijn. Dat kan ook op andere fora die er specifiek over gaan.

Bovendien is Mac OS X op een PC draaien volstrekt illegal volgens de gebruikers overeenkomst. Het is geen grijs gebied zoals het modden van de iPhone en iPod Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Jailbraiken mag toch ook worden gediscussieerd?

Zolang het maar niet over het binnenhalen van de OSX files gaat.
Je kunt 't proberen, dat 't op een vragenbak uitmondt, is niet gezegd. En het topic over Jailbraiken dan?
Anoniem: 107960 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:57:
Ik ben ook tegen het toestaan van het bespreken van OSx86 op GoT.

Zoals al eerder gezegd is zijn er al genoeg sites (osx86project.org o.a.) waar genoeg informatie over deze onderwerpen te vinden is. Het toestaan op GoT leidt alleen maar tot discussies over welke hardware niet werkt en welke drivers nodig zijn. Dat kan ook op andere fora die er specifiek over gaan.

Bovendien is Mac OS X op een PC draaien volstrekt illegal volgens de gebruikers overeenkomst. Het is geen grijs gebied zoals het modden van de iPhone en iPod Touch.
Hmm, volgens mij is dat ook een beetje grijs hoor. :>

[ Voor 61% gewijzigd door NickvdB op 15-06-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Apple heeft toch geen EULA voor de iPhone en de iPod touch waar nadrukkelijk in staat dat het apparaat niet jailbroken mag worden?

Ik zie eigenlijk niet echt in wat er illegaal zou zijn aan jailbreaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NickvdB schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:58:
Jailbraiken mag toch ook worden gediscussieerd?

Zolang het maar niet over het binnenhalen van de OSX files gaat.
Je kunt 't proberen, dat 't op een vragenbak uitmondt, is niet gezegd. En het topic over Jailbraiken dan?
Jailbreaken is net zoals het modden van consoles een grijs gebied. Het draaien van Mac OS X op een PC mag gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Anoniem: 107960 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:00:
[...]

Jailbreaken is net zoals het modden van consoles een grijs gebied. Het draaien van Mac OS X op een PC mag gewoon niet.
Wat een gelul, je koopt een apparaat, is toch jou zaak wat je daarmee doet. :>
Dat OS X niet op een PC mag worden geinstalleerd kan ik nog begrijpen, maar dat met die consoles...

Is misschien een beetje kort door de bocht, maar dat vind ik ervan. :7

Ik zeg, toestaan die handel, we zien wel wat eruit komt.

[ Voor 6% gewijzigd door NickvdB op 15-06-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Ik vind de argumenten dat er andere fora voor zijn waar je er over kunt praten niet echt valide. Als je dat doortrekt kun je heel GoT wel sluiten, genoeg andere fora waar je heen kunt immers. Juist de verscheidenheid is een positief iets aan GoT :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Frietsaus schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:00:
Apple heeft toch geen EULA voor de iPhone en de iPod touch waar nadrukkelijk in staat dat het apparaat niet jailbroken mag worden?

Ik zie eigenlijk niet echt in wat er illegaal zou zijn aan jailbreaken.
Je kan zo veel in een EULA opnemen. Zo staat er voor de XBOX dat je deze niet mag modifiseren. Dit wordt op grote schaal gedaan. en wordt door de wet getolerereed.

zo zijn er nog meer dingen die niet mogen volgens de papieren maar de rechter maakt deze ongedaan. jailbreaken van een Iphone, IPOD Touch zit inderdaad wel op het randje van wat wel en niet mag.

Ik denk dat je wel een topic zou kunnen openen alleen dat zal een vragen lijst worden voor computer gebruikers die een stukje hardware niet aan de praat krijgen. ik denk dat het geen interesant topic zal worden maar wie weet. nooit geschoten is altijd mis :+ toch?

Daarnaast vraag ik me af. als ik legaal MAC OS X zou kopen. en ik zou het installeren op een PC!! Wat zal een rechter daarvan zeggen? Ik heb de software eerlijk gekocht. Dat apple het niet ondersteund dat is wat anders...

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 15-06-2008 22:09 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Ik vind dat het niet thuis hoort. Het is illegaal en dus hoort het niet thuis op Tweakers. Als men dit toestaat moet je ook het modden en dergelijke toestaan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 11:01
Natuurlijk zal het leuk en uitdagend zijn om OSX werkend te krijgen op een niet-Apple machine, en dus ook zeker een leuk klusje voor de tweaker. Ik vind echter niet dat discussies, tips en handleidingen hier plaats moeten vinden, simpelweg omdat het in strijd is met de gebruikersovereenkomst van Apple om OSX op een niet-Apple computer te installeren, ook al heb je je Leopard DVD'je netjes bij de Applestore gekocht.
Als het niet mag, heeft het ook geen plaats op dit forum, punt. Ik ben ook geen heilig boontje wat betreft illegale software/muziek/films, maar een zelfrespecterend forum moet zich hier niet mee inlaten.
Overigens vind ik het een beetje een zwaktebod van de moderator(s) om deze discussie bij de gebruikers neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

wvdburgt schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:10:
Ik vind dat het niet thuis hoort. Het is illegaal en dus hoort het niet thuis op Tweakers. Als men dit toestaat moet je ook het modden en dergelijke toestaan.
Mwah kijk naar het Xbox Mediacenter topic... Dat is ook getolereerd. En dat kun je echt alleen maar werkend krijgen op een gemodde xbox. Dit is eenzelfde situatie naar mijn idee :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Ik denk dat een dergelijk topic best goed kan lopen, mensen ervaringen delen na het installeren, of alles soepel werkt enzo, elkaar met problemen helpen (dat gebeurt toch zoveel op GoT?). Het is dan wel de bedoeling (zoals Milenco al zegt) dat mensen met hun vragen over een OSX86 ín het OSX86 'vragen' topic blijven. De kans is wel groot dat het een zooitje wordt wat tussen elkaar gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199533

Bwa, ik vind wel dat het kan op GoT, maar inderdaad niet over het binnenhalen van de ISO's. Ik heb nu zelf een Mac en ben wel geïnteresseerd om OS X op mijn pc te zetten, maar zoals velen zeggen, mag het niet uitmonden in een vragentopic over die of de hardware. Daar bestaat een mooi tabelletje over op osx86project.org...
Over het legale dan. Dit is een quote uit de EULA van OS X:
"You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so."
Dit zinnetje maakt het dus wel een grijs gebied, aangezien het in principe genoeg is om er een Applestickertje op te plakken om het legaal te maken :). Het is wel zielig, ja, maar ok. Ik meen dit gelezen te hebben in het nieuwsbericht over Psystar (die van die Mac-klonen). Ik ben trouwens ook van mening dat je met een product doet wat je wilt, zolang je het maar koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
Anoniem: 199533 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:12:
Bwa, ik vind wel dat het kan op GoT, maar inderdaad niet over het binnenhalen van de ISO's. Ik heb nu zelf een Mac en ben wel geïnteresseerd om OS X op mijn pc te zetten, maar zoals velen zeggen, mag het niet uitmonden in een vragentopic over die of de hardware. Daar bestaat een mooi tabelletje over op osx86project.org...
Over het legale dan. Dit is een quote uit de EULA van OS X:
"You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so."
Dit zinnetje maakt het dus wel een grijs gebied, aangezien het in principe genoeg is om er een Applestickertje op te plakken om het legaal te maken :). Het is wel zielig, ja, maar ok. Ik meen dit gelezen te hebben in het nieuwsbericht over Psystar (die van die Mac-klonen). Ik ben trouwens ook van mening dat je met een product doet wat je wilt, zolang je het maar koopt.
die quote van de EULA vind ik nou niet bepaald dubbelzinnig, in tegendeel zelfs. En met het kopen van een product ga je akkoord met de gebruikersovereenkomst, anders had je het niet moeten kopen. Dat de meesten niet altijd alles netjes aanschaffen of modden is een keuze die ik zelf ook wel 'ns maak, maar probeer niet recht te praten wat krom is.

[ Voor 6% gewijzigd door Platypussy op 15-06-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Laatst online: 27-02 23:46
wvdburgt schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:10:
Het is illegaal en dus hoort het niet thuis op Tweakers.
Zie ook de post boven jouw post: dat het in de EULA verboden is maakt het niet per definitie illegaal omdat een EULA hier maar beperkte (rechts)geldigheid heeft en al zeker nooit boven de wet gaat.

Dus: is een hardware-beperking in de EULA rechtsgeldig in Nederland/EU?
Ja? Topic illegaal. Nee? Topic legaal.

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 15-06-2008 22:21 . Reden: Duidelijkere formulatie van de hamvraag :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199533

Platypussy schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:15:
[...]

die quote van de EULA vind ik nou niet bepaald dubbelzinnig, in tegendeel zelfs. En met het kopen van een product ga je akkoord met de gebruikersovereenkomst, anders had je het niet moeten kopen.
Ok, maar het is Psystar in ieder geval gelukt en Apple heeft nog altijd geen moeite gedaan om hen voor de rechter te slepen. Ik zeg niet dat het legaal is, maar zeker als je al een Mac hebt en je wilt het gewoon eens uittesten (echt voor Tweakers dus), vind ik het wel kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 199533 op 15-06-2008 22:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
Anoniem: 199533 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:18:
[...]

Ok, maar het is Psystar in ieder geval gelukt en Apple heeft nog altijd geen moeite gedaan om hen voor de rechter te slepen. Ik zeg niet dat het legaal is, maar zeker als je al een Mac hebt en je wilt het gewoon eens uittesten (echt voor Tweakers dus), vind ik het wel kunnen.
Ik zeg ook niet dat het legaal is, ik vind ook dat elke tweaker het vooral moet proberen voor de lol, maar omdat het niet legaal is moet je als respectabel forum het er niet over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Veel EULA's zijn erg vaag. in veel van die krengen staat zo veel onzin om iets zo goed mogelijk dicht te spijkeren. Maar dan nog, als je iets koopt en er staat op. je mag dit niet gebruiken anders dan de gebruikers handleiding..

Wie bepaald als ik ergens voor betaal hoe ik een product gaat gebruiken. Als er bij een boekhoud pakket staat. alleen te gebruiken voor boekhoud doeleinden en niet voor andere doeleinden..

Wat nou als ik die software zal gebruiken om mijn DVD's mee te labelen??

ben ik dan iligaal bezig? Volgens de handleiding/EULA wel!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Dat komt omdat je die software ook niet koopt. Je koopt een licentie op het gebruik van de software :) Daar zit het verschil in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 22:41
Ik zou het erg leuk vinden, ook omdat ik er flink mee aan het ''klooten'' ben. Idd niet over de installatie CD's, maar wel over hardware die native werkt, bepaalde drivers, dat soort dingen :) .

Over illegaal/legaal: Een Iphone jailbreaken is eigenlijk illigaal, ik vind het in ieder geval erg op lijken ;) .

En ik zou gewoon 1 (evt 2) topics aamaken, zodat Apple Talk er niet vol mee komt te staan :) .

[ Voor 13% gewijzigd door TheJVH op 15-06-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik zou niet weten waarom niet.

Het moet toegestaan zijn om te spreken over OSx86, of Efi-X zodra het uitkomt.

Het is immers toch ook toegestaan om te spreken over iPhone 1e generatie, en die kan je niet zonder unlock en jailbreak hier met een Nederlandse of Belgische provider voeren.

Ook de Xbox media center wordt hier besproken, ook de xbox moet gemod zijn om dat toe te laten staan.
En er zullen zat andere voorbeelden zijn.

"Tweakers", de intensie en de betekenis van het woord zegt toch genoeg.

Wel vind ik dat er (zoals altijd) streng op moet worden toegezien dat er geen warez-links of proprietary software worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik ben er een voorstander van om dit toe te laten, zoals in de startpost al gezegd wordt is het echt iets voor tweakers en is het ook fijn om hier de nuttige info/links te hebben. Er zijn idd ook andere fora waar al veel gepraat wordt hierover, maar vaak is dat niet op het niveau dat op tweakers gehandhaafd wordt. Ga maar eens antwoorden zoeken op osx86project.org en InsanelyMac forums, de laatste keer dat ik naar osx86 heb gekeken waren dat heel veel vragen en weinig (goeie) antwoorden. Bij de grotere topics hier staat in de startpost vaak al veel info die anders veel tijd en moeite kost om bij elkaar te zoeken.

Over het (il)legaal zijn van dit alles lijkt me het beste antwoord: Als het echt strikt illegaal zou zijn, dan was dit draadje niet gemaakt en had er geen discussie mogelijk kunnen zijn. Daarbij ben ik het er wel mee eens dat links naar illegale downloadable content niet kunnen, maar links naar patches en andere delen die onder een FOSS licensie vallen wel moeten kunnen.

Daarbij zie ik het nog wel gebeuren dat Apple zn kans gaat pakken door hun OS los te gaan verkopen en dit gewoon toe te staan. Zal niet direct morgen gebeuren, maar hoe meer enthousiasme ervoor is vanuit de tweakers, hoe eerder ze overstag zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeYNoX
  • Laatst online: 18-01 11:40
Ik ben van mening dat het gewoon op GoT moet kunnen, maar wel beperkt. Men zit in Appletalk volgensmij niet te wachten op topics als "[OSX86] Geluidskaart stuk na 10.5.3 update". Daarom zou er een simpel FAQ topic moeten zijn dat beginners doorstuurt naar fora als Insanelymac, waar de lat duidelijk lager ligt. Topics over bijvoorbeeld Efi-X zijn daarentegen zeer interessant, mede vanwege de onderliggende techniek.

Qua legaliteit is het inderdaad een grijs gebied en als topics over Jailbraken e.d. toegestaan zijn moet dit ook kunnen. Ik heb trouwens ooit gelezen dat de EULA van Apple in Europa eigenlijk niet eens geldt (omdat het gekoppeld is (hardware - software) o.i.d. - pin me hier niet op vast)

Ik ben benieuwd naar het eerste topic!

http://www.last.fm/user/ceynox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Ik ben voor. Waarom zou je niet mogen praten over wat er gebeurt als je je keurig gekochte CD van OS X in een CD speler stopt van een keurig gekochte x86 computer.

Natuurlijk staat er wel ergens in de voorwaarden van de CD dat je niet op niet-apple hardware mag installeren. Maar dit soort protectionistische voorwaarden wordt vermeldt bij ongeveer elk artikel dat verkocht wordt. Als je dit consequent gaat naleven kan je bijna elk topic op GoT verbieden.

Van je telefoon mag je je simlock waarschijnlijk niet verbreken, en van de DVD speler niet je regio-code (maar iedereen doet het). Waarom dan een uitzondering maken voor OS X. Dit artikel is toch niet verheven boven alle andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 13:59

BCC

merlijn85 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:44:
Daarbij zie ik het nog wel gebeuren dat Apple zn kans gaat pakken door hun OS los te gaan verkopen en dit gewoon toe te staan. Zal niet direct morgen gebeuren, maar hoe meer enthousiasme ervoor is vanuit de tweakers, hoe eerder ze overstag zullen gaan.
Weinig kans. Apple's uniekheid zit hem in de perfect afgestemde combinatie van hard en software. Er zal waarschijnlijk wel binnenkort een Dell komen met OSX oid, maar een los OS zie ik heel lang niet gebeuren.

Daarnaast is Apple in principe alleen een hardware leverancier (zie de iPod). Het OS is 'bijzaak'. Dit kan natuurlijk wel veranderen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 13:54
BCC schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:05:
[...]

Weinig kans. Apple's uniekheid zit hem in de perfect afgestemde combinatie van hard en software. Er zal waarschijnlijk wel binnenkort een Dell komen met OSX oid, maar een los OS zie ik heel lang niet gebeuren.

Daarnaast is Apple in principe alleen een hardware leverancier (zie de iPod). Het OS is 'bijzaak'. Dit kan natuurlijk wel veranderen.
Grappig terwijl Apple zichzelf vooral software leverancier ziet (uitspraak bij een Macworld dacht ik). De hardware is eigenlijk niet zo heel bijzonder (behalve misschien wat kleine handige dingetjes). Het is vooral de software die het echt anders maakt. Al is het in zoverre zeker een voordeel dat er maar een beperkte hoeveelheid hardware ondersteund moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben iemand die er al een aantal keer om gevraagd heeft dat dit bediscussieerd mag worden, het zal dus geen verrassing zijn dat ik een voorstander ben van dit toelaten d:)b .

Ik kan me goed voorstellen dat er beperkingen aan moeten worden gesteld, en denk dat er gewoon streng aan de "kwaliteitseisen" van GoT moet worden vastgehouden. Topics moeten discussiewaarde hebben, en niet helpdeskusers aantrekken met een klein probleempje waar ze al gaan vragen zonder enige inzet te tonen.

Aangaande de beperking die Apple in zijn EULA heeft aangebracht, die zal me eerlijk gezegd worst zijn. Het is een beperking die puur en alleen bedoeld is als protectionisme, om koppelverkoop mogelijk te laten blijven.

Oftewel: voor :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Alhoewel discussie mogelijk moet zijn vind ik dat een linkje richting het OSx86-project volstaat. Apple-gerelateerd issues die niets met OSx86 te maken hebben kun je als OSx86-user gewoon hier stellen en de wat shady issues kun je beter op de fora aldaar presenteren. De "experts" op dit gebied zitten immers overwegend daar en niet hier. Ze helpen je bijvoorbeeld graag aan een kext, mocht een bepaald stuk hardware niet werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 15-06-2008 23:22 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:21:
Alhoewel discussie mogelijk moet zijn vind ik dat een linkje richting het OSx86-project volstaat. Apple-gerelateerd issues die niets met OSx86 te maken hebben kun je als OSx86-user gewoon hier stellen en de wat shady issues kun je beter op de fora aldaar presenteren. De "experts" op dit gebied zitten immers overwegend daar en niet hier. Ze helpen je bijvoorbeeld graag aan een kext, mocht een bepaald stuk hardware niet werken.
Maar waarom zou je anderen tegenhouden om er hier over te discussieren? Als je dat niet wil hoef je er zelf toch niet aan mee te doen? Die paar extra topics zullen GoT echt niet merkbaar vertragen.

Je kan wel zeggen dat er ergens 3 hoog achter een Engelstalig formum is dat dit ook bespreekt, maar het is toch makkelijker om dit in je eigen taal te doen op een forum waar je vaker langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-02 17:01
Ik ben meer een lurker dan een poster op dit forum maar toch volg ik geregeld Apple Talk op.

Persoonlijk vind ik dat OSx86 niet op dit forum thuishoort. Apple stopt niet bij het OS maar gaat over een combinatie van bepaalde hardware met eerdergenoemde. Misschien dat sommige mensen OSx86 uitproberen om te kijken hoe Leopard nu juist werkt, en daar heb ik op zich geen problemen mee, maar verder moet het gewoon niet gaan.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het dan gewoon mijn houding is die ertegen is. Want zelf loop ik ook met een gekraakte iPhone rond en is een groot deel van de software op mijn Mac minder legaal. Al ben ik voor de informatie hieromtrent nooit naar GoT gekomen maar naar de gespecialiseerde sites. Misschien moet dat bij OSx86, dat net zo illegaal is als het kraken van een iPhone, maar op gespecialiseerde sites blijven.

En om dan het andere deel te nemen, het gewone informatieve gedeelte over kraken en dergelijke dat hier bij de iPhone ook wordt besproken. Dat vind ik toch nog iets anders omdat het nog steeds over Apple hardware en software gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 18:37

Legoblokje

Stap niet op me!

Ik ben wel in voor een "Discussie en Ervaringen Topic" maar dan wel vooral over de EFI Emulatie technieken en niet de "gehackte" releases. De stappen daarna zijn natuurlijk vrijwel het zelfde. Voor hardware support gelieve ook gelijk door sturen naar Insanely Mac (ik heb hier over de kext's etc).

OSX86 is een mooi iets aangezien het voor velen de overstap naar een Apple computer ook een stuk makkelijker maakt (het heeft mij in ieder geval wel geholpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
Als er een topic komt, dan moet het gecentralisieerd, dat we het apple forum niet bevuilen met PC-problemen.
Als het gecentraliseert is, dan stoort het echte appelaars veel minder.
Uiteraard mogen links (torrents) naar cd niet, namen, zoals kalway ed dergelijke mogen dan wel weer, omdat je moet kunnen vertellen over welke instalatie je het hebt.
Voornamelijk zal het een problemen topic worden, ik krijg het niet opgestart, mijn geluidskaart doet het niet. Hoewel ik dergelijke post erg ver vind gaan, zie ik niet wat er anders gepost kan worden in OSX86 subforum.

Het is alles of niet.
Als je alleen er een sticky over maakt, dan be ik het niet eens. Wat moet er in de sticky komen? Als men na het lezen van de sticky een probleem heeft, waar moet men dan heen?

Zelf ben ik een echte maccer, maar het zou wel eens intressant zijn om te lezen wat ervaringen zijn op OSX86, en of er mensen dan ook daadwerkelijk een mac kopen daarna. Ook altijd leuk om een paar echte tweakers actief te zien. Weet te, t.net is allemaal begonnen met het "illigaal" overclocken van de Celeron 300A, als ik me niet vergis. Tweakers bevinden zich altijd in een grijze zone, garantie vervalt, of anders. Als men afstand neemt van de groep tweakers, en meer op de groep content-creators gaat richten.. dan is de filosofie een beetje weg hier bij t.net.
*Ik denk ook dat dat voornamelijk voor veel heisa heeft gezorgd, toen t.net werdt geherdesinged. Niet alleen werd alles commercieler (meer banners), maar ook werden we geduwd om de kudde van het internet maar te volgen. Ik dacht altijd dat tweakers een beetje anarchistisch waren.

Edit, na het lezen van de post boven mij:

Inderdaad:
EFI emulatie technieken intreseren me ook heel erg, maar ik weet niet of dat wel nog onder apple talk valt.

OFFTOPIC
Ik herhinner me ooit dat ik volslagen los aan het tweaken was gegaan in een tijd dat ik nog veel tijd had. Echter nooit iets van gekomen. Bedoeling was om een keuze menu te tonen bij het opstarten, om dan verder op te starten van verschillende ISO-images op een CDROM. Linux kun je ondertussen zo boten, voor windows moet je nog speciale dingen uithalen, en kun je niet werken met de ISO-image. Mischien dat het met EFI allemaal veel makelijker kan worden?

[ Voor 16% gewijzigd door g4wx3 op 15-06-2008 23:50 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:42
Officieel gezien mag je OS X niet installeren op Apple-Hardware.
Ik zou het dan van Tweakers.net ook erg onprofessioneel vinden als dit wel zou worden toegestaan.

Ik vrees dat elk Apple-topic dan wordt overspoeld met mensen die lopen te "zeuren" op Apple omdat hun Hackintosh niet fatsoenlijk werkt.

Nee, OS X is voor Apple machine's, en zo moet het blijven!

Het valt bij mij in het rijtje van "wel scooteropvoersetjes mogen verhandelen, maar niet mogen gebruiken" en modchips en "muziek legaal downloaden, maar niet mogen uploaden" dan dat soort duistere hoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vind dat het met enkele randvoorwaarden toegestaan zou moeten worden mits je de software inderdaad gewoon koopt. Natuurlijk niet linken naar ISO's (dat zijn gewoon ordinaire warez), maar bespreken van de performance en dergelijke kan juist een interessante technische discussie opleveren. Bijvoorbeeld over de keuze van Apple om in hun consumenten desktop modellen (iMac/Mac Mini) alleen maar laptop processors te gebruiken. Het zou interessant zijn om de performance van een Q6600 daar eens mee te vergelijken. Dat is de aanzet tot een erg interessante discussie over de prijs/kwaliteit verhouding van Apple hardware en een typisch Tweakers onderwerp.

Qua legaliteit vind ik die ene zin in de EULA nou ook niet zo zwaar wegen, EULA's zijn in Nederland zowiezo al discutabel omdat je in Nederland de bepalingen op de doos moet kunnen lezen voor je het produkt koopt. En deze bepaling is nooit door de rechter getoetst. Verder heeft Apple geen stappen ondernomen tegen de al jaren bestaande osx86 en insanelymac forums, en zelfs niet tegen Psystar die nota bene de software compleet geinstalleerd op hun PC's verkoopt. Dus het risico voor
Tweakers lijkt me minimaal.

Grappig trouwens dat het gaat om een 'Apple labeled computer' in de EULA, terwijl je nota bene in het Leopard doosje 2 officiële Apple stickers krijgt om ergens op te plakken. Je kan daarmee je PC dus voorzien van een officiëel Apple label :P

De vergelijking met Jailbreaken van de iPhone vind ik ook een goede, het gaat er daarbij ook om om de originele Apple software aan te passen zodat je hem in Nederland kan gebruiken. Alleen het uiteindelijke doel is anders (bij het jailbreaken is het doel om een stuk Apple hardware aan de praat te krijgen, bij osx86 gaat het om software aan de praat te krijgen). Ik weet niet of dat wettelijk gezien anders ligt.

Moeilijke kwestie eigenlijk. Ik snap wel dat de mods hier een discussie over willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:47:
Ik zou het dan van Tweakers.net ook erg onprofessioneel vinden als dit wel zou worden toegestaan.
Wat zou er onprofessioneel aan zijn? Dat apple iets al dan niet leuk vindt is niet zo heel relevant, apple is bij mijn weten nog niet de wetgever in dit land, dat je als thuisgebruiker iets doet wat bedrijf X afkeurt heeft weinig met onprofessionaliteit te maken lijkt me. Naar de wensen en eisen dansen van een of ander groot bedrijf, dat lijkt me pas onprofessioneel.
Ik vrees dat elk Apple-topic dan wordt overspoeld met mensen die lopen te "zeuren" op Apple omdat hun Hackintosh niet fatsoenlijk werkt.
Waarom zouden die topics van minder niveau zijn, en waarom zouden daar minder strenge eisen aan gesteld moeten worden?
Nee, OS X is voor Apple machine's, en zo moet het blijven!
Prima onderbouwing
Het valt bij mij in het rijtje van "wel scooteropvoersetjes mogen verhandelen, maar niet mogen gebruiken" en modchips en "muziek legaal downloaden, maar niet mogen uploaden" dan dat soort duistere hoeken..
Wat is er precies duister aan een hele simpele wet die uploaden niet toestaat en downloaden wel? Wat is er precies duister aan simpele onderdelen die eventueel in combinatie op de weg niet zijn toegestaan? Wat is precies de overeenkomst met OS-X op niet-apple hardware en waarom zou dat duister zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:47:
Waarop wel dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al eerder gezegd heb, ben ik tegen het toestaan an OSx86.

Mocht het echter toch gewild zijn om het door te voeren, dan ondersteun ik sterk het idee om het te beperken tot 1 of enkele centrale topics. Op die manier wordt de huidige toestand van AppleTalk in ieder geval behouden voor mensen die geen interesse in OSx86 hebben maar wel graag ik AppleTalk vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Zijn die problemen dan zo minderwaardig dat ze geen eigen topic verdienen? Er staan in elk subforum genoeg topics waar ik geen interesse in heb, dat lijkt me weinig reden ze maar op 1 grote onoverzichtelijke hoop te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
merlijn85 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:44:
Dat vereist een heel andere insteek van het bedrijf, het is iig een richting die niet echt leeft bij Apple, je ziet het aan het feit dat ze zich richten op het behalen van marktaandeel op andere markten. Als er een business strategie achter zit, is het denk ik de gok dat de PC zelf verdwijnt en het daarom zinloos is om er enorm veel moeite in te stoppen. (Iets wat ik persoonlijk echter niet zo snel verwacht).

Als experiment echter zie ik echter geen reden om dit niet toe te laten op GoT, zeker door het bovenstaande feit. De schade voor Apple is miniem denk ik.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

blaataaps schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:58:
Zijn die problemen dan zo minderwaardig dat ze geen eigen topic verdienen? Er staan in elk subforum genoeg topics waar ik geen interesse in heb, dat lijkt me weinig reden ze maar op 1 grote onoverzichtelijke hoop te gooien :)
Blaataaps, is het eventueel een optie om het in NOS toe te laten? Ik kan me goed voorstellen dat de Apple aficionado's het niet zo zien zitten om dit in Apple Talk te zien, maar het is een Non-Windows OS :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
defiant schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:01:
[...]

Dat vereist een heel andere insteek van het bedrijf, het is iig een richting die niet echt leeft bij Apple, je ziet het aan het feit dat ze zich richten op het behalen van marktaandeel op andere markten. Als er een business strategie achter zit, is het denk ik de gok dat de PC zelf verdwijnt en het daarom zinloos is om er enorm veel moeite in te stoppen. (Iets wat ik persoonlijk echter niet zo snel verwacht).

Als experiment echter zie ik echter geen reden om dit niet toe te laten op GoT, zeker door het bovenstaande feit. De schade voor Apple is miniem denk ik.
Niet dat ik voor schade aan Apple ben, maar ik denk niet dat het beleid van dit forum op "het beperken van schade voor bedrijven" gebaseerd moet zijn, slecht nieuws of negatieve berichten over bepaalde producten zouden dan ook geen kans maken natuurlijk :)
gambieter schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:04:
[...]

Blaataaps, is het eventueel een optie om het in NOS toe te laten? Ik kan me goed voorstellen dat de Apple aficionado's het niet zo zien zitten om dit in Apple Talk te zien, maar het is een Non-Windows OS :) .
Ik heb er zelf geen probleem mee, maar de afgesproken plek voor apple-zaken, hardware en software is nog steeds Apple Talk, laten we het daar dan ook vooral doen of het algemene beleid veranderen :)

[ Voor 21% gewijzigd door blaataaps op 16-06-2008 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

blaataaps schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:04:
Ik heb er zelf geen probleem mee, maar de afgesproken plek voor apple-zaken, hardware en software is nog steeds Apple Talk, laten we het daar dan ook vooral doen of het algemene beleid veranderen :)
Snap ik, maar OSx86 is niet echt Apple aangezien het niet de gewenste hardware+software combo is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

gambieter schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:04:
[...]

Doe dan maar zo'n dual forum topic geval zoals met het "[iPhone] Importeren" topic aangezien het nog steeds een Apple product is (ja ook zonder de Apple computer) maar ook een Non-Windows OS.

En zoals ik hier voor bedoelde te zeggen, laten we het focussen het op de "minder illegale manier" werkend krijgen (en draaien van) OSX86 project want naar mijn mening EFI emulatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 19:18

Kwastie

Awesomeness

Ik vind wel dat zoiets zou moeten kunnen op tweakers.net, ik vind het zelf ook vrij interessant.Als ik binnenkort nog eens tijd over heb ga ik hem zeker installeren op een virtuel machine. Niet omdat ik het nodig ben/vind maar gewoon omdat ik het leuk vind om te doen. .

Alleen ik ben bang voor wildgroei van"hulp gezocht" en "driver voor product x" topics, er moet dus of 1 topic komen waar mensen hun vragen mogen stellen of een subforum. (alleen zelf vind ik dat een beetje overdreven).

Er moeten dus duidelijk richtlijnen komen op het gebied van OSX86

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Kwastie schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:08:

Er moeten dus duidelijk richtlijnen komen op het gebied van OSX86
Duidelijkere richtlijnen dan er nu zijn voor topics in het algemeen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 23:54
Ik ben voor het toestaan van OSx86 en wellicht toekomstige projecten in deze sfeer. Zolang het binnen de Nederlandse wetgeving valt en maatschappelijk aanvaardbaar is vind ik persoonlijk dat er geen reden is om iets op GoT te weren. Over wat maatschappelijk aanvaardbaar is zijn natuurlijk vele discussies over te voeren, maar aangezien OSx86 helemaal niemand schade op welke reden dan ook aanbrengt hoef je daar niet lang over na te denken.

Het heeft misschien een nadelig effect op de leesbaarheid van het Apple Talk forum, omdat mensen met OSx86 vaker tegen problemen aan zullen lopen dan mensen met Apple hardware, maar ik ga er vanuit dat deze topics aan de zelfde eisen als andere topics moeten voldoen dus topics met "Help ik krijg mijn resolutie niet hoger als 1024x768 wat moet ik downloaden?" zullen net zo snel onderaan belanden als andere topics die niet op GoT horen.

Waar liggen de grenzen? Hierboven al gezegd, maar in dit geval zou de grens liggen bij het weren van links naar download-sites voor OSX zowel origineel als welke OSx86-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

blaataaps schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:11:
[...]

Duidelijkere richtlijnen dan er nu zijn voor topics in het algemeen? :)
Ja ik ben er wel voor in om ieder een aantal uur ban te laten krijgen voor een "driver gezocht voor Creative XY 2008" of een "Ja ik heb net ff Mac OSX 10.5.2 Balbalbal Kernel gedownload maar het werkt niet" topic.

Natuurlijk een vraag in het algemeen over drivers en waar ze te vinden zijn in het desbetreffende topic heb ik geen problemen mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Legoblokje op 16-06-2008 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Legoblokje schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:15:
Ja ik ben er wel voor in om ieder een aantal uur ban te laten krijgen voor een "driver gezocht voor Creative XY 2008" of een "Ja ik heb net ff Mac OSX 10.5.2 Balbalbal Kernel gedownload maar het werkt niet" topic.
Dan zul je dat AT-wijd moeten invoeren. Ik zie genoeg andere topics die van hetzelfde niveau zijn als een dergelijke drivervraag, dus om nu te gaan discrimineren lijkt me ook niet de bedoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

Ik ben dus de veroorzaker van dit topic :P

Omdat ik zelf nogal koppig ben moest en zou ik OSX86 aan de praat krijgen op mijn PC. Dat is uiteindelijk gelukt, zelfs op m'n vorige nForce5 AMD64 bordje \o/

Maar goed, de redenen om aan blaataaps te vragen of het toegestaan zou kunnen worden waren:

1: Ja, er is genoeg informatie te vinden op internet over het hoe te installeren. Het is alleen óók zo dat die informatie scattered as hell is, en dat er fora zijn in talen waar ik nog nooit van gehoord heb waar nét jou probleem besproken wordt :+

2: Het is gewoon absoluut tweaker waardig, iets laten draaien op een systeem waar het niet voor bedoeld is. En nou niet zeggen dat het bedoeld is om op X86 te draaien, dat is het inderdaad. Maar het is niet bedoeld om op het gros v/d chipsets/videokaarten/ethernetkaarten etc etc. te draaien.

3: Hier op GoT vind je denk ik de vijf belangrijkste ingredienten voor een goede discussie over MacOSX86. Je hebt hier h/w gurus, s/w gurus, windows gurus, mac gurus en linux gurus :P Het ideale volk voor al je interesse in het laten draaien van een OS op h/w waar het niet voor gemaakt is, en idd ook een bult technische kennis.

Ja, een groot aantal topics (of vragen in het grote OSX86 topic) zal zijn "OSX86: Foutmelding yadiejada op h/w dubdubdub" en "OSX86 -nieuwe chipset+bep hdd... ervaringen?". Maar is dat dan erg? Is dat dan fout? Als ik zo ff een beetje op tweakers rondkijk barst het van de "Wie wil me helpen met x/y/z" topics... Zo lang het geen vragen worden die je een twee drie via google zelf kan vinden zou het geen probleem moeten zijn toch? Je hoeft het echt niet kiddy niveau te houden, maar vragen van enig technisch niveau moeten gewoon kunnen.

Wat ik bedoel te zeggen is: Zo lang het niet over downloadlocaties van images gaat, waarom zou het eigenlijk niet mogen? Omdat er users zijn die "het soort topics" niet leuk vinden? Die het zien als vervuiling van "hun" apple talk? Dat lijkt me geen reden om een bep. onderwerp dan maar angstvallig te vermijden.

Vandaar mijn conclusie: Als je van apple je legaal verkregen OSX legaal op één machine tegelijk mag draaien, waarom zouden er dan geen topics over mogen? Als je door Apple geforceerd wordt om je O/S op de bak te draaien waarbij je het geleverd hebt gekregen zijn we natuurlijk snel uitgepraat.

edit:
domheidsfoutjes :+

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 16-06-2008 00:32 . Reden: Voorbeeldje met topics erbij.. vijf gurus, niet drie :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
blaataaps schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:51:
[...]
Wat zou er onprofessioneel aan zijn? Dat apple iets al dan niet leuk vindt is niet zo heel relevant, apple is bij mijn weten nog niet de wetgever in dit land, dat je als thuisgebruiker iets doet wat bedrijf X afkeurt heeft weinig met onprofessionaliteit te maken lijkt me. Naar de wensen en eisen dansen van een of ander groot bedrijf, dat lijkt me pas onprofessioneel.
Simpel. Volgens de EULA van MS mag je WGA niet omzeilen, daarover wordt op got dus ook niet gesproken.

Volgens de EULA van Apple mag je OS X niet installeren op niet-apple hardware. Waarom dan niet dezelfde regel hanteren?!
Waarom zouden die topics van minder niveau zijn, en waarom zouden daar minder strenge eisen aan gesteld moeten worden?
Omdat OS X een echt plug&play OS is, als allerhande mensen OS X op hun Dell / Acer / zelfbouw gaan installeren, vrees ik dat het aantal "heeelp, driver nodig!!!1111" topics de pan uit gaat reizen.

Zelfde met topics over nieuwe releases van bijvoorbeeld Leopard, whaa mn hackintosh werkt niet meer!!!111one.. Ik denk dat dit de algehele kwaliteit van APL niet ten goede komt.
Wat is er precies duister aan een hele simpele wet die uploaden niet toestaat en downloaden wel? Wat is er precies duister aan simpele onderdelen die eventueel in combinatie op de weg niet zijn toegestaan? Wat is precies de overeenkomst met OS-X op niet-apple hardware en waarom zou dat duister zijn?
Simpel.. Verhandelen van die pakketjes mag wel, gebruiken ervan niet. Dus ieder pakket dat verhandeld wordt (op nationaal niveau) zal ooit door iemand gebruikt worden, die daarbij dus de wet overtreed.
Zelfde als coffeeshops.. kweken mag niet, maar verkopen in kleine hoeveelheden wel?!
Dat is toch maf! :P

De EULA van OS X vermeld duidelijk dat het niet toegestaan is, het lijkt me erg vreemd als het op tweakers.net opeens wel toegestaan zou zijn om erover te discussieren.
Dan heeft het niets meer met tweaken te maken, maar met hacken/cracken (whatever :P)
WGA-hack-discussies vind je ook niet op got, en al helemaal niet met een directe torrent-link erbij.. ;)

Mijn mening is dan ook, voor de mensen die willen genieten van OS X, koop een mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 19:18

Kwastie

Awesomeness

gambieter schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:18:
[...]

Dan zul je dat AT-wijd moeten invoeren. Ik zie genoeg andere topics die van hetzelfde niveau zijn als een dergelijke drivervraag, dus om nu te gaan discrimineren lijkt me ook niet de bedoeling ;)
Ik vraag me af of discriminatie het goed woord hiervoor is. :9

Natuurlijk heb je gelijk dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen een normale (domme) vraag en domme vraag omtrent OSX86. Maar ik denk gewoon dat er een grote kans is op wildgroei van topics omtrent OSX86 en dat tweakers.net dan word gebruikt om de problemen van iemand anders op te lossen.

en ik ben sowieso voorstander voor het idee om mensen te bannen (voor een aantal uren/dagen) voor het stellen van een vraag waarbij omdat er geen research is gedaan omtrent het probleem en/of het forum niet gebruikt hebben om daar een antwoord op het probleem te vinden. Dit zijn meestal de mensen die maar 1 post hebben en daarom tweakers.net gebruikt om hun vraag op te lossen. Misschien is het om mensen pas naar 2/3 dagen in staat te stellen om nieuw topic te openen (of alleen lees rechten?)

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:29:

Mijn mening is dan ook, voor de mensen die willen genieten van OS X, koop een mac!
Dat is aan ieder voor zich of hij/zij mac hardware wil. Dit topic is niet bedoeld om daarover te discusseren. Ik kan bijvoorbeeld naast mijn PC geen MAC betalen, maar het O/S trok me wel een beetje.

Verder is het voor een Windows gebruiker natuurlijk een uitgelezen manier om eens goedkoop kennis te maken met OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik denk dat het erg leuk is om erover te discuseren, en het een aantal windows gebruikers zal overhalen. Als je hier op GoT een mooi topic maakt voor problemen en vragen en een topic met ervaringen, denk ik dat het AP forum niet bevuilt raakt, maar je toch zeer tweakerige discussies krijgt. Misschien zelfs zo dat mensen een goedkope PC gaan samenstellen en bouwen, waarop het bijna native draait :) .

EDIT: Zo wil ik binnenkort OSX installen op m'n XPS, die bijna dezelfde HW heeft als een MBP. Het zou leuk zijn hierover ervaringen te delen :) .

[ Voor 15% gewijzigd door TheJVH op 16-06-2008 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:25:
Vandaar mijn conclusie: Als je van apple je legaal verkregen OSX legaal op één machine tegelijk mag draaien, waarom zouden er dan geen topics over mogen? Als je door Apple geforceerd wordt om je O/S op de bak te draaien waarbij je het geleverd hebt gekregen zijn we natuurlijk snel uitgepraat.

edit:
domheidsfoutjes :+
Omdat het aantal mensen dat OS X legaal zal kopen, zonder vingers te tellen is!
Alle manieren om OS X op een hackintosh te draaien, betreft het installeren van aangepaste versies van OS X, nergens heb je de originele DVD nodig.

Iedereen, maar dan ook echt iedereen, zal dan ook een illegale versie draaien.
Zelfs met een licentie in de kast, de software op de DVD is immers anders als de software op hun DVD+R ;)

We hebben het hier over schade beperking "niemand leidt toch schade".. Ik denk dat Apple hier zelf heel anders over zal denken!
Zelfde reden als dat Apple hun OS (vermoedelijk) nooit zal vrijgeven om op normale pc's te kunnen draaien. Apple levert een totaal oplossing, hardware en software.
Op het moment dat ze de software loslaten, moeten ze opeens veel meer (exotische) hardware ondersteunen, en zullen ze hun eigen hardware niet meer verkopen.

Naar mijn idee is het vrijlaten van OS X door Apple echt hun eigen doodslag
Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:36:
[...]

Dat is aan ieder voor zich of hij/zij mac hardware wil. Dit topic is niet bedoeld om daarover te discusseren. Ik kan bijvoorbeeld naast mijn PC geen MAC betalen, maar het O/S trok me wel een beetje.

Verder is het voor een Windows gebruiker natuurlijk een uitgelezen manier om eens goedkoop kennis te maken met OSX.
Simpel. bij een Mac komt OS X.
Je bent ook niet verplicht om naast je PC een mac aan te schaffen. Je kan ook je PC verkopen, of wachten tot hij echt aan vervanging toe is.

Apple bepaald nog altijd zelf dat hun OS alleen op hun eigen hardware gedraaid mag worden! Dat jij het "daar als consument" niet mee eens bent, dat zal hun een rotzorg zijn! :P

Beetje t zelfde als tanken van rooie diesel voor je auto, omdat normale zo duur is.
Volgens de wet mag het niet! ;) Of nog erger, het niet betalen voor je brandstof omdat je zo nodig een nieuwe BMW EN een nieuwe Audi wil :P

Nou is Apple's EULA geen wet, maar het zijn wel de gebruiksvoorwaarden voor dat product (in dit geval OS X).

[ Voor 29% gewijzigd door SyS_ErroR op 16-06-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwastie schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:35:
[...]

Ik vraag me af of discriminatie het goed woord hiervoor is. :9

Natuurlijk heb je gelijk dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen een normale (domme) vraag en domme vraag omtrent OSX86. Maar ik denk gewoon dat er een grote kans is op wildgroei van topics omtrent OSX86 en dat tweakers.net dan word gebruikt om de problemen van iemand anders op te lossen.

en ik ben sowieso voorstander voor het idee om mensen te bannen (voor een aantal uren/dagen) voor het stellen van een vraag waarbij omdat er geen research is gedaan omtrent het probleem en/of het forum niet gebruikt hebben om daar een antwoord op het probleem te vinden. Dit zijn meestal de mensen die maar 1 post hebben en daarom tweakers.net gebruikt om hun vraag op te lossen. Misschien is het om mensen pas naar 2/3 dagen in staat te stellen om nieuw topic te openen (of alleen lees rechten?)
Oeh kijk, zomaar 3 topics waarin de ene mens de andere vraagt hem/haar te helpen met het oplossen van een probleem... Het moet niet gekker worden op een forum 8)7
SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:39:
[...]

Alle manieren om OS X op een hackintosh te draaien, betreft het installeren van aangepaste versies van OS X, nergens heb je de originele DVD nodig.

Zelfs met een licentie in de kast, de software op de DVD is immers anders als de software op hun DVD+R ;)

We hebben het hier over schade beperking "niemand leidt toch schade".. Ik denk dat Apple hier zelf heel anders over zal denken!
Zelfde reden als dat Apple hun OS (vermoedelijk) nooit zal vrijgeven om op normale pc's te kunnen draaien. Apple levert een totaal oplossing, hardware en software.
Op het moment dat ze de software loslaten, moeten ze opeens veel meer (exotische) hardware ondersteunen, en zullen ze hun eigen hardware niet meer verkopen.

Je koopt een licentie voor het gebruik van MacOS, niet voor het gebruik van een bep DVD waar die op staat .Gewoon MacOS 10.5.x of 10.4.x of whatever. Of je hem nou van een image of van een DVDtje met pre-installed drivers voor andere h/w installeert maakt dan niets uit.

Vragen stellen over Windows WGA mag niet inderdaad. Maar als je WinXP / Vista illegaal zou hebben en je zegt dat niet (ik gok 60/70% topics WOS :P) is er niets aan 't handje.... same zou moeten gelden voor MacOSX86.
Simpel. bij een Mac komt OS X.
Je bent ook niet verplicht om naast je PC een mac aan te schaffen. Je kan ook je PC verkopen, of wachten tot hij echt aan vervanging toe is.

Apple bepaald nog altijd zelf dat hun OS alleen op hun eigen hardware gedraaid mag worden! Dat jij het "daar als consument" niet mee eens bent, dat zal hun een rotzorg zijn! :P

Beetje t zelfde als tanken van rooie diesel voor je auto, omdat normale zo duur is.
Volgens de wet mag het niet! ;) Of nog erger, het niet betalen voor je brandstof omdat je zo nodig een nieuwe BMW EN een nieuwe Audi wil :P

Nou is Apple's EULA geen wet, maar het zijn wel de gebruiksvoorwaarden voor dat product (in dit geval OS X).
EULA's zijn hier niet per definitie rechtsgeldig... Volgens mij mag je in Nederland met de software die jij gekocht hebt nog altijd doen wat je wilt. Apple kan je hooguit verbieden het 2x tegelijk te gebruiken, je hebt immers maar 1 license. Maar als installeer ik het op mijn koelkast, zolang het dan maar niet op een andere koelkast (macs zijn meestal toch wit? :P) geinstalleerd staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 16-06-2008 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:29:
[...]

Simpel. Volgens de EULA van MS mag je WGA niet omzeilen, daarover wordt op got dus ook niet gesproken.

Volgens de EULA van Apple mag je OS X niet installeren op niet-apple hardware. Waarom dan niet dezelfde regel hanteren?!
WGA is preventie tegen draaien van een illegale kopie, "we hebben liever niet dat je het op andere hardware draait" gaat over een legitieme kopie. Discussieren over iets te vroeg gelekte beta's, rc's of definitie versies van bijvoorbeeld service packs is ook toegestaan terwijl MS dat misschien ook wel liever niet heeft. In dat geval gaat het over updates voor legitieme installaties. Ik zie genoeg nuanceverschil eerlijk gezegd.
[...]
Omdat OS X een echt plug&play OS is, als allerhande mensen OS X op hun Dell / Acer / zelfbouw gaan installeren, vrees ik dat het aantal "heeelp, driver nodig!!!1111" topics de pan uit gaat reizen.
Nogmaals, waarom zouden daar de al geldende regels wat betreft inzet en niveau niet gewoon hun werk doen? Ik denk ook niet dat GoT de "wow het werkt in 1 keer"-ervaring moet beschermen, dat doen ze zelf maar. Als iemand beta-versies van windows of ubuntu wil installeren gaat ie z'n gang maar wat mij betreft, als dat niet de ervaring is die de maker in gedachten had is dat niet mijn probleem lijkt me.
Zelfde met topics over nieuwe releases van bijvoorbeeld Leopard, whaa mn hackintosh werkt niet meer!!!111one.. Ik denk dat dit de algehele kwaliteit van APL niet ten goede komt.
Zie boven, en ik denk dat discussie over het aan de praat krijgen op moeilijke systemen de kwaliteit ten goede komt, omdat dat in het algemeen een dieper technisch inzicht vereist.
[...]

Simpel.. Verhandelen van die pakketjes mag wel, gebruiken ervan niet. Dus ieder pakket dat verhandeld wordt (op nationaal niveau) zal ooit door iemand gebruikt worden, die daarbij dus de wet overtreed.
Zelfde als coffeeshops.. kweken mag niet, maar verkopen in kleine hoeveelheden wel?!
Dat is toch maf! :P
Daar ga je voor het gemak maar voorbij aan de perfect onduistere regels over uploaden en downloaden, als de wet het niet verbiedt zie ik geen enkele reden om os-x draaien te verbieden hier, met natuurlijk dezelfde regels die al gelden wat betreft linken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal.
De EULA van OS X vermeld duidelijk dat het niet toegestaan is, het lijkt me erg vreemd als het op tweakers.net opeens wel toegestaan zou zijn om erover te discussieren.
Wij zijn er niet om de EULA van bedrijf X te handhaven, dat is iets tussen de klant en bedrijf X. Als bedrijf X verbiedt om je gekochte laptop open te schroeven interesseert het mij niks als een klant dat toch doet.
Dan heeft het niets meer met tweaken te maken, maar met hacken/cracken (whatever :P)
Software aan de praat krijgen op apparatuur waar het initieel niet voor bedoeld is lijkt mij prima tweaken
WGA-hack-discussies vind je ook niet op got, en al helemaal niet met een directe torrent-link erbij.. ;)
Ik zie ook nergens aangevoerd worden dat dat vooral toegestaan moet worden ;)
Die mening is jouw goed recht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:39:
[...]

Misscien niet, maar ik ga waarschijnlijk switchen als het mij bevalt. Dan heeft Apple er dus dik profeit mee. En kom nu niet met: Het geeft geen goed beeld want de performance is slecht. Want iedereen die OSXx86 installeerd en kan installen, weet dat de performance beter is op een echte Mac ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik vind dat het wel mag, maar onder strenge regels. Ik heb een macbook pro & iMac 24".

Maar om nu meteen te zeggen dat ik dit afkeur.. Heb hier een macos compatibele pc staan, waar ik soms macos opstart ipv linux, omdat ik photoshop wil gebruiken. Ok het is niet 100% zoals apple het wilt, maar ik ga niet _geen_ apples kopen omdat ik macos op de pc draai.

Want geef nu eerlijk toe.. een mac is meer dan 'software'. Net hetzelfde als al die namaak iphones.. Het mag er zo uitzien, het mag zo werken... Maar het is geen iphone.

Ik ken persoonlijk 3 mensen die een mac gekochten hebben na een OSx86 toestel gehad te hebben.

Ook ken ik een paar die terug zijn gegaan naar windows...Maar die gaan dan sowieso geen macOs draaien. Ik zie dus niet meteen een verlies in of kwalijke zaak voor Apple.

Volgens hun EULA mag het niet. Maar zoals vaker gezegd, omdat het in de EULA staat betekend nog niet dat het illegaal is.
Hier ben ik eens mee. Dit is zoals backup & homebrew topic voor de NDS, of zoals jailbreaken..

Het is een grijze zone, maar moet toegestaan worden binnen de wetten en reglementen van Tweakers & Nederland..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blaataaps schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:42:

Wij zijn er niet om de EULA van bedrijf X te handhaven, dat is iets tussen de klant en bedrijf X. Als bedrijf X verbiedt om je gekochte laptop open te schroeven interesseert het mij niks als een klant dat toch doet.
Maar je biedt wel een platform voor het bespreken van deze inbreuken. Een richting die niet tot de beleidsdoelen of overtuiging van GoT hoort (of zou moeten horen).

Slechte stap imo en een verkeerde richting.

Gewoon huidige beleid handhaven tov osx86, ik zie daar geen probleem in. Je creëert topic vervuiling in een forum waar wel iedereen netjes z'n hardware koopt en meewerkt aan de apple-experience.

Apple is veel meer dan alleen wat hardware, je moet dus ook rekening houden met die gevoeligheden bij de vaste groep die van APL een aangenaam forum maakt. Ik denk dat je redelijk wat mensen tegen het hoofd stoot als daar ineens een resem osx86 topics gaat verschijnen van mensen die te cheap zijn om een volledig apple product te kopen.

Plaatsen genoeg op internet om dit te bespreken.

En ik kan nog wel meer redenen verzinnen waar je het niet zou moeten doen, maar dat gaat me te ver en daar heb ik nu de tijd niet voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 16-06-2008 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tja ik vind het een lastige vraag.
Ik denk dat het moeilijk wordt om de grens te trekken tussen zaken die wel en niet besproken mogen worden. Als het toegestaan wordt, zullen de moderators hier duidelijk en wellicht streng mee om moeten gaan. Niet om users te pesten, maar om te voorkomen dat de organisatie in de problemen kan komen (dat is in ieder geval altijd mijn insteek geweest toen ik nog moderator was).

Persoonlijk zie ik er weinig heil in. Over de werking en mogelijkheden van het OS kan binnen Apple Talk uitgebreid worden gesproken. Die zullen op niet-Apple hardware niet anders zijn, denk ik, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Dan blijven de discussies over de installatie over.

Echter zullen veel problemen en vragen onherroepelijk voortkomen uit de bijkomstigheden die gekraakte installatiebronnen met zich meenemen. Hiervan circuleren verschillende, op hardware aangepaste versies, met als belangrijke overeenkomst dat ze niet op legale wijze verkegen kunnen zijn.

Binnen Softe Goederen geldt de regel dat over de software wel gesproken kan worden, maar over de installatieproblemen van illegaal verkregen versies niet. Zodra duidelijk wordt dat een zogenaamde 'bug' zich alleen voordoet bij niet-legale exemplaren, wordt de melder van het probleem verteld dat hij maar een legale versie moet aanschaffen. Het niet toestaan van discussie over OSx86 is in lijn met deze regel. Mac OS X mag besproken worden zolang het over de software gaat. Zodra iemand een probleem meldt met de installatie van OSx86, zou dus het consequente antwoord moeten zijn dat hij maar een legale versie moet aanschaffen. Het is dan wel enigszins jammer dat die alleen op een Apple computer werkt. Maar dat is dan jammer.

Stel dat iemand een probleem post met zijn installatie, dan zal de user daar voor de volledigheid bij willen vertellen welke versie hij heeft gebruikt. Dit wordt al lastig zonder de naam van de iso te noemen. Een behulpzame andere user wil wellicht meedenken door te zeggen dat die versie niet geschikt is, maar een andere wel. Maar hoe verwijst hij binnen de globale policy naar de juiste iso?

Alle online installatiehandleidingen die nu al bestaan bevatten op zijn minst één stap die op GoT niet genoemd mag worden. Sites die dergelijke handleidingen aanbieden, kunnen het zich permitteren om bij klachten van Apple gedwongen offline te gaan.

Ik zou het voorlopig laten bij het niet ontkennen van de mogelijkheid, eventueel verwijzen naar goede handleidingen, gebruikerservaringen toestaan, maar het niet zover toestaan dat GoT de wiki's overbodig maakt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 131051 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:51:
Apple is veel meer dan alleen wat hardware, je moet dus ook rekening houden met die gevoeligheden bij de vaste groep die van APL een aangenaam forum maakt. Ik denk dat je redelijk wat mensen tegen het hoofd stoot als daar ineens een resem osx86 topics gaat verschijnen.
Dat is imo geen goede reden, het komt nogal snobberig over, het zijn geen echte macs dus willen we het niet. Je kunt die topics dan ook overslaan, en als er dingen worden besproken die niet zijn toegestaan een TR plaatsen en de crew waarschuwen. Dat is zo bij alle illegale dingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

108886

Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:25:
Ik ben dus de veroorzaker van dit topic :P

Omdat ik zelf nogal koppig ben moest en zou ik OSX86....
Vote +1! ik sta er ook 100% achter. En vooral ook om de redenen die je aanhaalt.

Hoeveel vragen gaan er wel niet over 3DSMAX, Photoshop of eender welk duur softwarepakket (idem Windows XP/Vista) waarvan je quasi zeker kan zijn dat een groot percent van de forumgangers deze paketten ook illegaal verschaft hebben.

Het is een erg leerrijk project dat veel Windows gebruikers kan overtuigen bij hun volgende aanschaf een mac te kopen omdat ze met osx86 nog behoorlijk wat problemen ervaren... Beroof je dan nog steeds Apple inc.?

Zolang er geen directe links worden aangeboden lijkt alles me perfect legaal. Ikzelf wil het eigenlijk al erg lang proberen aangezien ik eerst OSX volledig wil wennen en vooral testen vooraleer ik zou besluiten of m'n volgende pc een mac of windows wordt.

[ Voor 62% gewijzigd door 108886 op 16-06-2008 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Silencer
  • Laatst online: 05-06 20:21
Anoniem: 131051 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:51:
[...]

Apple is veel meer dan alleen wat hardware, je moet dus ook rekening houden met die gevoeligheden bij de vaste groep die van APL een aangenaam forum maakt. Ik denk dat je redelijk wat mensen tegen het hoofd stoot als daar ineens een resem osx86 topics gaat verschijnen.
Dat probleem is makkelijk op te lossen, je hebt ook een 'Non-Windows Operating System' gedeelte op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:39:

Je koopt een licentie voor het gebruik van MacOS, niet voor het gebruik van een bep DVD waar die op staat .Gewoon MacOS 10.5.x of 10.4.x of whatever. Of je hem nou van een image of van een DVDtje met pre-installed drivers voor andere h/w installeert maakt dan niets uit.
Behalve dan dat iedereen weet dat niemand met een Hackintosh daadwerkelijk een licentie heeft liggen.. Het valt niet te controleren, maar iedereen weet het.

Daarbij is die licentie in dat geval gewoon waardeloos, want je schend zelf de licentie door het op niet-apple-hardware te draaien..
blaataaps schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:42:
[...]
WGA is preventie tegen draaien van een illegale kopie, "we hebben liever niet dat je het op andere hardware draait" gaat over een legitieme kopie. Discussieren over iets te vroeg gelekte beta's, rc's of definitie versies van bijvoorbeeld service packs is ook toegestaan terwijl MS dat misschien ook wel liever niet heeft. In dat geval gaat het over updates voor legitieme installaties. Ik zie genoeg nuanceverschil eerlijk gezegd.
Het heeft niets met "we hebben liever niet dat.." te maken, maar met de voorwaarden waarop je een product mag gebruiken.

Daarbij is het volgens diezelfde EULA ook nog eens niet toegestaan om OS X op zo'n manier aan te passen (zodat het bijvoorbeeld op andere hardware draait). Dus elke "legale" licentie is op die manier toch geen licentie!
Bovendien is vooral mijn andere punt van toepassing, niemand zal OS X daadwerkelijk in de winkel kopen, op de plank leggen, en zijn torrentclient aanslingeren om een hackintosh te maken.
Dat het tweakers.net een rotzorg zal zijn of de software van haar gebruikers nou legaal is of illegaal is te begrijpen, maar door het gebruik van hackintosh openlijker te maken, kan je zelfs zeggen dat tweakers.net het in dat geval stimuleert!
Nogmaals, waarom zouden daar de al geldende regels wat betreft inzet en niveau niet gewoon hun werk doen? Ik denk ook niet dat GoT de "wow het werkt in 1 keer"-ervaring moet beschermen, dat doen ze zelf maar. Als iemand beta-versies van windows of ubuntu wil installeren gaat ie z'n gang maar wat mij betreft, als dat niet de ervaring is die de maker in gedachten had is dat niet mijn probleem lijkt me.
Helemaal mee eens! Ware het niet dat beta-versies vaak door MS aan developers zelf worden vrijgegeven, en Apple Hackintosh-dvdtjes nou niet bepaald.. :P
Zie boven, en ik denk dat discussie over het aan de praat krijgen op moeilijke systemen de kwaliteit ten goede komt, omdat dat in het algemeen een dieper technisch inzicht vereist.
De discussie is zeer zeker interessant.. maar laat die discussie dan desnoods in NOS plaatsvinden, en niet in APL (of gecentraliseerd..)
Daar ga je voor het gemak maar voorbij aan de perfect onduistere regels over uploaden en downloaden, als de wet het niet verbiedt zie ik geen enkele reden om os-x draaien te verbieden hier, met natuurlijk dezelfde regels die al gelden wat betreft linken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Ik kan het begrijpen dat het jou persoonlijk niets interesseert. Waar ik meer in geinteresseerd ben, is de vraag of Tweakers.net zich hier mee wil associeren!
Software aan de praat krijgen op apparatuur waar het initieel niet voor bedoeld is lijkt mij prima tweaken
Met een voetnoot dat het installeren an sich verboden wordt door de EULA, maar het aanpassen ervan (wat dus "de mensen voor jou" hebben gedaan) ook niet mag volgens hun EULA. Het lijkt mij dan ook een regelrechte schending van Apple's auteursrecht op OS X.
En nogmaals, wil t.net zich hiermee associeren?!

Wederom, zelfde verhaal als met WGA. Daar word ook met geen woord over gesproken.. en is in feite exact hetzelfde. (met toch een paar kleine verschillen.. ;))

Aangepaste versie van OS X installeren op een standaard pc. Of het installeren van software, waardoor de Windows versie opeens als legaal wordt bestempeld!

Dit alles is uiteraard niet bedoeld als "persoonlijke aanval" of iets in die trant. Ik ben gewoon fel tegen het "gedogen" van Hackintosh projecten, al is het technisch erg interessant.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Canaria schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:52:
Dan blijven de discussies over de installatie over.

Echter zullen veel problemen en vragen onherroepelijk voortkomen uit de bijkomstigheden die gekraakte installatiebronnen met zich meenemen. Hiervan circuleren verschillende, op hardware aangepaste versies, met als belangrijke overeenkomst dat ze niet op legale wijze verkegen kunnen zijn.
En daar gaat wat mij betreft iedereen dus de fout in.

Als ik een licentie heb voor Windows XP mag ik legaal Microsoft.Windows.XP.Professional.SP2.Integrated.September.2007.*RETAIL*-ETH0 gebruiken als installatiedisc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 9449 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:26:

Maar waarom zou je anderen tegenhouden om er hier over te discussieren? Als je dat niet wil hoef je er zelf toch niet aan mee te doen? Die paar extra topics zullen GoT echt niet merkbaar vertragen.

Je kan wel zeggen dat er ergens 3 hoog achter een Engelstalig formum is dat dit ook bespreekt, maar het is toch makkelijker om dit in je eigen taal te doen op een forum waar je vaker langskomt.
Een specialistisch forum als dit kun je echt niet vergelijken met een vergaarbak als GoT (nofi). Ik zie het nut niet van 10000 topics die neerkomen op "apparaat x doet het niet, help me aan een kext svp", "ik kan onderdeel x niet updaten", "m'n boatloader doet het niet" (etc.), vooral niet als een grote meerderheid van de gebruikers geen hol aan deze topics heeft. Specialistische fora zijn er niet voor niets. :)

offtopic:
De legaliteit van OSx86 laat ik me niet over uit, aangezien ik geen rechten heb gestudeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 16-06-2008 01:03 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 11:52
Laat ik trachten vanuit mijn rechtenstudie eens mijn licht op deze kwestie te laten schijnen.
Ik probeer niet te 'pochen' met mijn kennis, noch beweer ik 'het allemaal te weten'. Het kan best zijn dat ik het aan het verkeerde eind heb; but here goes...

De EULA is niets meer dan een overeenkomst tussen Apple en de eindgebruiker over de voorwaarden waaronder de software gebruikt mag worden. Schending van de EULA is een zaak tussen jou en Apple ; schendingen daarvan is dus niet illegaal of strafbaar. Je breekt echter wel contractbreuk en dan kan Apple bij de burgerlijke rechter schadevergoeding eisen, echter zal jij hier nooit strafrechtelijk voor vervolgend kunnen worden. Hier moet dus in beginsel gewoon over gepraat kunnen worden vind ik.

Wat WEL strafbaar is (op basis van de Auteurswet), is het aanpassen van een auteursrechtelijk beschermd softwareprogramma (zoals Mac OS X). Dit is, om het lekker erg te laten klinken, een misdrijf en je kan daar dus voor vervolgd worden.
Ik weet niet precies in hoeverre die OSX86 versies gewijzigd zijn om te starten op PC's. Als dit het geval is maken zij daarmee inbreuk op het auteursrecht van Apple. Enkel het bezit van zo'n versie is dan niet strafbaar, het gebruiken echter wel. Als dit niet het geval is (met andere woorden: er wordt niets gewijzigd aan de software) dan is het niet illegaal, niet strafbaar, en zou je ook daar in beginsel over moeten kunnen discussiëren met elkaar.

Voor wat betreft het aanpassen van stuurprogramma's heeft de Auteurswet een apart artikel (45m). Het is niet strafbaar om stuurprogramma's aan te passen als je daarmee probeert te bewerkstelligen dat voorziet in 'interoperabiliteit'; dus om bijvoorbeeld de (embedded) software op de grafische kaart te laten samenwerken met OSX86. Dit is dus niet strafbaar en moet gewoon over gediscussieerd kunnen worden.

Ik vermoed echter dat OSX86 een echt aangepaste versie is van de OS X die daarmee dus het auteursrecht schendt. Het is duidelijk dit gebruik van deze software dan dus illegaal en strafbaar is. Het discussiëren er over is echter niet strafbaar, evenmin het discussiëren over pedofilie niet strafbaar is.

T.net zal zich denk ik, enkel op basis van mijn eigen bevindingen, af moeten vragen of zij een plek wilt bieden voor discussies ter ondersteuning van mensen die in dat kader strafbaar bezig zijn. De strafbaarheid hangt echter alleen af van het wel of niet aangepast zijn van de software... Ik weet niet of het toevoegen van een EFI emulator, buiten de bestaande code om ( of hoe het ook in zijn werk gaat) gezien moet worden als 'aanpassen'.
Als het niet strafbaar is dan zou je enkel nog kunnen afgaan op het vermoeden dat het merendeel van de gebruikers toch een illegale versie heeft, en daarom moet weigeren discussie te kunnen laten voeren. Als men deze discussie aan wilt gaan moet er gewoon gekeken worden naar het beleid van T.net omtrent het elkaar hulp aanbieden en mogen bespreken van games, die nagenoeg zeker niet legaal zijn.

Ik denk dat het dus heel erg af moet hangen van het wel of niet strafbaar zijn van het gebruiken van OSX86 software, het aanpassen van de software dus.

Wellicht ten overvloede, dit is op basis van mijn eigen kennis en kan best eens de stempel : CRAP
kunnen krijgen door iemand die meer Auteursrechtelijke kaas heeft gegeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:57:
[...]

Behalve dan dat iedereen weet dat niemand met een Hackintosh daadwerkelijk een licentie heeft liggen.. Het valt niet te controleren, maar iedereen weet het.

Daarbij is die licentie in dat geval gewoon waardeloos, want je schend zelf de licentie door het op niet-apple-hardware te draaien..

[...]

Het heeft niets met "we hebben liever niet dat.." te maken, maar met de voorwaarden waarop je een product mag gebruiken.

Daarbij is het volgens diezelfde EULA ook nog eens niet toegestaan om OS X op zo'n manier aan te passen (zodat het bijvoorbeeld op andere hardware draait). Dus elke "legale" licentie is op die manier toch geen licentie!
Bovendien is vooral mijn andere punt van toepassing, niemand zal OS X daadwerkelijk in de winkel kopen, op de plank leggen, en zijn torrentclient aanslingeren om een hackintosh te maken.
Dat het tweakers.net een rotzorg zal zijn of de software van haar gebruikers nou legaal is of illegaal is te begrijpen, maar door het gebruik van hackintosh openlijker te maken, kan je zelfs zeggen dat tweakers.net het in dat geval stimuleert!

[...]

Helemaal mee eens! Ware het niet dat beta-versies vaak door MS aan developers zelf worden vrijgegeven, en Apple Hackintosh-dvdtjes nou niet bepaald.. :P

[...]

De discussie is zeer zeker interessant.. maar laat die discussie dan desnoods in NOS plaatsvinden, en niet in APL (of gecentraliseerd..)

[...]

Ik kan het begrijpen dat het jou persoonlijk niets interesseert. Waar ik meer in geinteresseerd ben, is de vraag of Tweakers.net zich hier mee wil associeren!

[...]

Met een voetnoot dat het installeren an sich verboden wordt door de EULA, maar het aanpassen ervan (wat dus "de mensen voor jou" hebben gedaan) ook niet mag volgens hun EULA. Het lijkt mij dan ook een regelrechte schending van Apple's auteursrecht op OS X.
En nogmaals, wil t.net zich hiermee associeren?!

Wederom, zelfde verhaal als met WGA. Daar word ook met geen woord over gesproken.. en is in feite exact hetzelfde. (met toch een paar kleine verschillen.. ;))

Aangepaste versie van OS X installeren op een standaard pc. Of het installeren van software, waardoor de Windows versie opeens als legaal wordt bestempeld!

Dit alles is uiteraard niet bedoeld als "persoonlijke aanval" of iets in die trant. Ik ben gewoon fel tegen het "gedogen" van Hackintosh projecten, al is het technisch erg interessant.. ;)
Waarom ben je er zo fel tegen? Behale dat je een respect-de-Eulafetish hebt :P Je hebt wel 80x het woord EULA genoemd en dat we het daarom niet moeten doen... Ben je van brein of big o.i.d.? :P

*Gaat slapen, morgen weer werken* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Silencer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:55:
[...]

Dat probleem is makkelijk op te lossen, je hebt ook een 'Non-Windows Operating System' gedeelte op dit forum
Ja prima, schuif het daar naar toe in één centraal topic en kijk hoe het loopt. Maar hou het buiten APL wat mij betreft. (NOS is toch een wat stoffig topic die wat actie kan gebruiken :p en daar staat het voor de 'normale users' niet in de weg)

Blijft wel dat het niet bij het GoT beleid hoort imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:01:
[...]

Waarom ben je er zo fel tegen? Behale dat je een respect-de-Eulafetish hebt :P Je hebt wel 80x het woord EULA genoemd en dat we het daarom niet moeten doen... Ben je van brein of big o.i.d.? :P

*Gaat slapen, morgen weer werken* ;)
Neuh, ik werk niet voor Apple, ik ben niet van brein, en al helemaal niet van big! :P
Ik vind gewoon dat Apple een compleet product levert, hardware+software. En dat je door het draaien van OS X op een lelijke Dell, je afbreuk doet aan hun product, aan de totale beleving.

Daarbij schend je daadwerkelijk het auteursrecht, omdat OS X onaangepast niet op een pc draait.
Iedere hackintosh is op die manier dus daadwerkelijk illegaal, orginele dvd in de kast of niet!

Dat mensen bij de aanschaf van hun volgende computer, dankzij het gebruik van een Hackintosh installatie, opeens wel naar een Mac kijken is mooi meegenomen. Maar het is dan aan Apple of ze hier iets mee willen doen.

Ik vind niet dat je iets op een forum moet toelaten, waarvan iedereen weet dat het illegaal is.
Zelfde als discussieren over pedofilie (werd hier ook aangekaart) hoort bijvoorbeeld niet in SG thuis, dat doe je maar ergens anders! Ookal is het erover praten niet tegen de wet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Anoniem: 16536 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:58:
[...]

En daar gaat wat mij betreft iedereen dus de fout in.

Als ik een licentie heb voor Windows XP mag ik legaal Microsoft.Windows.XP.Professional.SP2.Integrated.September.2007.*RETAIL*-ETH0 gebruiken als installatiedisc.
Ik zeg niet dat je die niet mag gebruiken (maar als die Windows versie gecrackt is mag je hem alsnog niet gebruiken - zie de post van Gehaktbal) maar het downloaden van die Windows versie of een OSx86 versie is niet legaal.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:07:
Zelfde als discussieren over pedofilie (werd hier ook aangekaart) hoort bijvoorbeeld niet in SG thuis, dat doe je maar ergens anders! Ookal is het erover praten niet tegen de wet!
Nou nou, is dat nodig? Als je OSx86 al met pedofilie gaat vergelijken, dan moet je nodig wat aan je context, normen en waarden-evaluatie gaan sleutelen :|

Vergeet verder svp niet dat OSX op Unix is gebaseerd, en ook weer niet zo uniek is. De hardware van Apple is middle of the road qua techniek en al helemaal niet speciaal, alleen het schilletje eromheen is design. Mooi? Best wel. Maar om nu met allerlei drogredeneringen te komen waarom je het niet zou mogen, terwijl je het vooral uit snobberigheid (nofi) niet wil, dat gaat wel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Grappig om te zien dat de meeste die fel tegen zijn ook een mac bezitten. Waarschijnlijk bang om hun ''mooie'' forumpje te verliezen. nofi trouwens ;) .

Wat mij de beste oplossing lijkt: Maak een apart subforum aan over x86, dan wordt het Apple forum niet bevuilt, en krijg je toch mooie discussies.

Hoe zit het eigenlijk met ''post hier je springboard'' ? Is dat dan wel volkomen legaal?

Ook zou ik zeggen: Installatie: zoek je zelf uit, hoort hier niet. Daarna, instellingen ed kan je bespreken.
Als je kernels toevoegen verbied, moet je het jailbreaken ook verbieden, omdat dat ook niet helemaal legaal is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:09
Als het dan toegestaan wordt ben ik voor 1 centraal topic. Laat de normale topics vrij van deze zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyS_ErroR schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:07:
Neuh, ik werk niet voor Apple, ik ben niet van brein, en al helemaal niet van big! :P
Ik vind gewoon dat Apple een compleet product levert, hardware+software. En dat je door het draaien van OS X op een lelijke Dell, je afbreuk doet aan hun product, aan de totale beleving.
Hoezo? Je kan OS X toch gewoon los kopen (ook nog eens voor een schappelijke prijs)?

Er is op de FP wel eens een enquete geweest over illegaal gebruik van Windows. Op basis daarvan kan je redelijkerwijs stellen dat veel Windows topics hier "illegaal" zijn.

En we mogen alleen nog maar praten over een TomTom als deze in een Mercedes is gemonteerd?

Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:09
Je kan niet uit een normaal windows topic afleiden of men een illegale versie draait tot het moment men specifiek naar cracks oid vraagt. Uit een osx86 topic blijkt direct al dat het om een illegale versie gaat. Afaik is het draaien van osx op niet apple hardware nog steeds illegaal omdat je een beveiliging moet omzeilen.

Ben zelf ook geen heilig boontje maar elk forum heeft zo zijn eigen doel. Osx86 info is namelijk op genoeg andere sites te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

108886

vote "sub-"apple-talk"-forum over OSx86 +1 :)

ik vind het vreemd dat we "hun forum" zouden "vervuilen" met onze "lelijke Dell met OSx86 erop", zelfs al is het slechts 1 gigantische topic. :'(

kom op jongens we zijn tweakers, we willen ontdekken, we willen elkaar helpen. Heus niemand hier die OSx86 pc's gaat verkopen en torrentjes gaat verspreiden via tweakers. Enige resultaat zal uiteindelijk een hoop tevreden tweakers en bijgevolg een stijging in verkoop van MAC's in de nabije toekomst zijn, daar ben ik zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
gambieter schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:27:
[...]

Nou nou, is dat nodig? Als je OSx86 al met pedofilie gaat vergelijken, dan moet je nodig wat aan je context, normen en waarden-evaluatie gaan sleutelen :|

Vergeet verder svp niet dat OSX op Unix is gebaseerd, en ook weer niet zo uniek is. De hardware van Apple is middle of the road qua techniek en al helemaal niet speciaal, alleen het schilletje eromheen is design. Mooi? Best wel. Maar om nu met allerlei drogredeneringen te komen waarom je het niet zou mogen, terwijl je het vooral uit snobberigheid (nofi) niet wil, dat gaat wel ver.
Iemand anders haalde zelf al aan dat bijvoorbeeld pedofilie tegen de wet is, maar erover praten gewoon mag. Vandaar dat ik het ook aanhaalde... ;) ( Gehaktbal in "OSx86 in Apple Talk" )

Enneh.. snobberigheid heeft er niets mee te maken! OS X hoort gewoon op een mac!
En ook dat OS X uiteindelijk gewoon een Unix variant is niet. Om een Hackintosh te kunnen draaien is t noodzakelijk om een aangepaste versie van OS X te downloaden, een versie die dus inbreuk maakt op het auteursrecht (wat, in tegenstelling tot een eula :D, wel degelijk rechtsgeldig is).
Aangezien deze versie inbreuk maakt op het auteursrecht, is elke gekochte licentie ook niet geldig.
Dus, elke hackintosh is illegaal, willen we zoiets toestaan op tweakers.net? In dat geval, kom maar op met de tweakers.net-1337-tracker met WGA hackjes e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ik kan er anders echt niks anders dan maken snobberigheid, "osx hoort op een mac anders doe je afbreuk aan de ervaring!", nou en, als ik een minder goede ervaring wil dan kies ik daar zelf voor. Of het per definitie een schending van het auteursrecht is, is nog maar de vraag zoals gehaktbal aangeeft. Je gescherm met de EULA doet er niet toe voor de wet, dat is iets tussen jou en Apple, en laat tweakers.net nou net niet het advocatenkantoor van apple zijn, en die onzin over pedofilie laat je beter helemaal achterwege als je nog serieus genomen wil worden.

Gelekte beta's zijn trouwens helemaal niet "vrijgegeven" door MS, anders waren ze niet gelekt maar gereleased, en er worden genoeg dingen die lastig op legale wijze te doen zijn (het draaien van xbmc bijvoorbeeld) maar zeker niet per definitie illegaal zijn toegestaan op het forum, zolang het onwettelijke aspect ervan maar achterwege blijft, en daar wordt ook gewoon op gemodereerd.

[ Voor 25% gewijzigd door blaataaps op 16-06-2008 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222889

Ben zelf ook tegen OSx86 op GoT, en als het al moet gebeuren dan a.u.b. niet in Apple Talk, daar wil ik alleen echte Apple computers tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Killzone schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:31:
Grappig om te zien dat de meeste die fel tegen zijn ook een mac bezitten. Waarschijnlijk bang om hun ''mooie'' forumpje te verliezen. nofi trouwens ;) .
Is dat zo vreemd dan? Als jij een hondenliefhebber bent en je komt op een subforum voor honden, dan wil je daar toch ook niet allemaal topics zien over katten, hamsters en goudvissen? Ik kom in Apple Talk om leuk te discussiëren over echte Macs, om foto's van andermans bureauopstellingen te zien en om mensen te helpen met hun problemen op echte Macs en dat is precies wat ik zo "mooi" vind aan Apple Talk. :)

Ik vind het verder niet erg, als het maar een beetje gecentraliseerd kan blijven. En als jullie dat zien als snobberigheid, kan niet echt zeggen dat ik daar mee zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 16-06-2008 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87050

108886 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 02:11:
vote "sub-"apple-talk"-forum over OSx86 +1 :)

ik vind het vreemd dat we "hun forum" zouden "vervuilen" met onze "lelijke Dell met OSx86 erop", zelfs al is het slechts 1 gigantische topic. :'(

kom op jongens we zijn tweakers, we willen ontdekken, we willen elkaar helpen. Heus niemand hier die OSx86 pc's gaat verkopen en torrentjes gaat verspreiden via tweakers. Enige resultaat zal uiteindelijk een hoop tevreden tweakers en bijgevolg een stijging in verkoop van MAC's in de nabije toekomst zijn, daar ben ik zeker van.
Dat klopt niet helemaal ;) *Wij* zijn inderdaad tweakers. Apple-fanboys zijn *geen* tweakers. Zij willen graag dat alles gewoon werkt, en hebben geen zin om te prutsen en te tweaken. Zij hebben een computer om méé te werken, niet om áán te werken, en geven de voorkeur aan een mooi design boven uitgebreide instelbaarheid of een overdaad aan functies.

Ik heb nooit begrepen wat deze Apple-liefhebbers nou uitgerekend op een Tweakers-forum komen doen. Zij *zijn* geen Tweakers, zij houden *niet* van prutsen, overclocken zullen ze nooit aan beginnen, en omdat een Apple altijd gewoon werkt (dat lees ik nl. in elk topic over Apple) hebben ze ook nooit problemen. Maar dat respecteer ik, en wat mij betreft zijn ze hier dan ook gewoon welkom, want ik begrijp wél heel goed dat niet iedereen tijd, zin of kennis heeft om aan computers te prutsen, een ieder heeft weer andere interesses. Daar is niks mis mee, en tweakers zijn *dacht ik* volwassen genoeg om harmonieus met elkaar samen te kunnen leven (online welteverstaan ;), dus een eigen subforum was hun van harte gegund.

De tijd vliegt: Het is inmiddels mogelijk om het Apple-OS met wat prutsen ook op ándere hardware te draaien, zodat nu de échte Tweakers ook geinteresseerd beginnen te raken. Menig Tweakerhart zal sneller kloppen, denkend aan de voldoening die hun straks, na dagenlang gepruts, ten deel zal vallen, wanneer het hun uiteindelijk zal lukken, om de tot voorkort onmogelijk geachte taak te volbrengen, door het intrigerende Apple-OS op hun eigen PC-tje draaiend te krijgen. Niet om er serieus mee te gaan werken, maar alleen om aan zichzelf te bewijzen dat het kán. Dat is weer eens wat anders dan de zoveelste Linux-port, en bovendien ook (nog) niet verboden. Gelukkig hadden we al een Apple-subforum, waar wij nu eindelijk óók kunnen meekletsen met de Apple-liefhebbers. Hoe mooi kan het zijn als allebei, om heel verschillende redenen, maar geinteresseerd in hetzelfde onderwerp, kunnen samenkletsen?

Maar wat blijkt nu: We mogen niet van de Apple-fanboys. Ze vinden ons niet waardig genoeg. Wij zijn barbaren omdat wij geen échte Apple hebben, en wij mogen geen heiligschennis plegen. Op ons éigen GoT nota bene :o
Sommige reacties die ik lees zijn echt te triest voor woorden. Uitspraken als: "OS X is voor Apple machine's, en zo moet het blijven!", "En dat je door het draaien van OS X op een lelijke Dell, je afbreuk doet aan hun product, aan de totale beleving.", "OS X hoort gewoon op een mac!", "en als het al moet gebeuren dan a.u.b. niet in Apple Talk, daar wil ik alleen echte Apple computers tegenkomen." |:(
Het is gewoon schrikbarend hoe sommigen bezeten zijn van hun lievelingsmerk, deze toewijding is écht niet normaal meer 8)7

Ik stel daarom dan ook voor, om het OSx86 onderwerp *niet* in Apple-talk onder te brengen. De Frontpage wordt al regelmatig verziekt door *een aantal* Apple Jehova's getuigen, die het nodig vindt om keer op keer, tot treurens toe, maar weer te moeten opscheppen hoe geweldig hun Apple'tje wel niet is. Ze zijn te bekrompen en verblind, om te begrijpen dat niet iederéén dezelfde mening deelt als zij, en dat velen, om hele goede redenen, bewúst niet voor een Apple gekozen hebben. Dat telkens weer terugkerende kinderachtige gedoe, verziekt mijn plezier in Tweakers in toenemende mate, en ik ontwijk daarom ook steeds meer nieuwsberichten, omdat ik er zo moe van word.

Laten we dat alsjeblieft op GoT niet doen. Als die OSx86-topics in Apple-talk komen, dan krijgen we dit gezeik in élk topic, en komt er van een daadwerkelijke discussie over onze ervaringen helemaal niets terecht, laat staan dat wij hulp krijgen, bij het oplossen van de problemen waar wij ongetwijfeld tegenaan zullen gaan lopen. Blijkbaar zijn Apple-fanboys niet zo sociaal en behulpzaam als wij, en gunnen ons niet de pleziertjes, die wij hun wél gunnen, getuige dit subforum. Laten wij toch gewoon een ánder subforum zoeken, waar we wél op een intelligente, volwassen manier met elkaar om kunnen gaan, en elkaar kunnen helpen. Apple-fans die oprecht mede geïnteresseerd zijn, zijn van harte welkom, en fanboys kunnen dan in hun eigen subforumpje blijven. Iedereen gelukkig. Hoe mooi kan het zijn O-)

Okee, ik had even niks te doen. Iedereen nog een prettige dag verder, en hou het beschaafd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
@REC: alhoewel je er geen vrienden mee zal maken onder APL-users en crew en het erg chargerend is gebracht, zit er wel veel waarheid in. Het fundamentalisme is in sommige gevallen wel tenenkrommend. Maar je had de pil wel wat kleiner en zoeter kunnen maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

<anti-drama retort>Je hebt natuurlijk ook van die Dell-Jehova's ( :+) die altijd maar lopen te zeiken dat ze (tegen de EULA in) OS X op hun pc willen draaien, omdat ze anders hun dagelijkse shot 1337ine niet krijgen. Dit zorgt er dan instant voor dat hun leven geen betekenis meer heeft. </anti-drama retort>

Door het zo achterlijk overdreven te brengen houdt je de dialoog niet gaande, maar dat begreep je waarschijnlijk zelf ook wel.

edit:
++ @ Muthas (dat scheelt mij de rest van m'n reply typen :D)

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 16-06-2008 11:27 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Anoniem: 87050 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 11:05:
[...]

Laten we dat alsjeblieft op GoT niet doen. Als die OSx86-topics in Apple-talk komen, dan krijgen we dit gezeik in élk topic, en komt er van een daadwerkelijke discussie over onze ervaringen helemaal niets terecht, laat staan dat wij hulp krijgen, bij het oplossen van de problemen waar wij ongetwijfeld tegenaan zullen gaan lopen. Blijkbaar zijn Apple-fanboys niet zo sociaal en behulpzaam als wij, en gunnen ons niet de pleziertjes, die wij hun wél gunnen, getuige dit subforum. Laten wij toch gewoon een ánder subforum zoeken, waar we wél op een intelligente, volwassen manier met elkaar om kunnen gaan, en elkaar kunnen helpen. Apple-fans die oprecht mede geïnteresseerd zijn, zijn van harte welkom, en fanboys kunnen dan in hun eigen subforumpje blijven. Iedereen gelukkig. Hoe mooi kan het zijn O-)
Je moet niet overdrijven. Als alles met Mac OS X out-of-the-box werkte hadden we hier geen forum (op het patsen met foto's na :+ ) vol vragen. Tweakertjes hier werken veel met de Terminal en ik vraag me ook af waarom 90% van de tweakers ook druk aan de gang is met het installeren van onofficiële programma's op de iPhone en iPod touch, er is toch niks aan te tweaken.

Waar de meeste gebruikers hier bang voor zijn is dat wanneer er weer een update komt voor Leopard de OSX86-gebruikers ook in het algemene discussietopic gaan mee lopen zeuren dat alles niet werkt. Die problemen zijn heel ergens anders op gericht. Ook denken ze nu even lekker te kunnen meeposten in het grote MBP topic, want ' hee!! ik heb ook met MACOSXXX gewerkt en het werkt dik kut!! windows FTW!' . Hetzelfde gebeurt al met illegaal gedownloade games, die mensen zijn gewoon veel negatiever over een spel (zie bijvoorbeeld het GTA IV of Halo 3 topic, waar de game een paar dagen voor release al over het internet verspreid was, en het topic vol stond met rants van mensen die het spel gedownload hadden en maar slecht vonden). Als je het praten over OSX86 zou toestaan, moet je dus een duidelijke lijn leggen tussen legale en illegale gebruikerservaringen. En nee, dit kan je niet vergelijken met iemand die legaal of illegaal Windows draait.

Overigens ben ik voor een vrij forum waar je gewoon elk onderwerp (dus ook OSX86) moet toestaan (binnen de grenzen van de wet) maar dat zal hier op GoT niet gaan gebeuren en moeten we hier dus ook niet over gaan discussiëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87050

Muthas schreef op maandag 16 juni 2008 @ 11:24:
Je moet niet overdrijven. Als alles met Mac OS X out-of-the-box werkte hadden we hier geen forum (op het patsen met foto's na :+ ) vol vragen.
Lees even deze link van de Apple-site. Wie overdrijft hier nou? :P

Maar uiteraard heb ik in mijn vorige post enorm gechargeerd. En ik neem aan dat iedereen wel aanvoelt dat ik niet álles in mijn post serieus meende. Net zoals ik bovenstaande link van de Apple-site ook niet geheel serieus neem ;)

En inderdaad, ook jouw argumenten kan ik begrijpen, ook (bijv.) Windows-fans zijn niet altijd lievertjes ;)
Weer een reden om dat OSx86 topic maar ergens anders te openen. Dit subforum loopt, voor zover ik zie, best goed, en het zou jammer zijn als dat door geruzie *over en weer* zou veranderen. Ook om die reden zou ik met een ander subforum geen probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Ik denk dat je (gezien het feit dat we tweakers zijn :P) best toe kan laten dat er over OSX-op-x86 gediscussieerd mag worden, dat er gesproken wordt over de voor- en nadelen en dat er bijv. een lijst gemaakt mag worden van welke systemen het wel, en welke systemen het niet doen. Daarnaast is er niks mis mee om bijvoorbeeld een lijst in een TS te maken waarin duidelijk vermeldt wordt welke hardware wel werkt en welke niet.

De genoemde argumenten over "het is al op internet te vinden" vind ik een beetje raar. Alles wat op GoT staat is elders al te vinden, met een beetje handig zoekwerk. Daarnaast maakt dat w.m.b. niet uit, zelfs al zou het op macosx.nl te vinden zijn, dit is geen reden om het niet toe te staan op GoT.

De huiverigheid in het verleden had m.n. te maken met een juridisch verhaal (ik ben zelf als mod nog betrokken geweest bij dit soort discussies) en om eerlijk te zijn hebben we dat juridische verhaal al achter ons gelaten met het toestaan van de iPhone-topics.

Wel denk ik dat het duidelijk zou moeten zijn dat "huil-topics" niet de bedoeling zijn!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic:
Niets beters te doen op je maandag ochtend? :P

In sommige dingen heb je zeker gelijk, maar je overdrijft nu wel een beetje. Ik vind Mac OS X een heerlijk OS omdat het gewoon lekker werkt (ook niet alijd probleemloos hoor) en je toch veel dingen met de terminal kan doen zoals in linux. Het geeft me het gevoel dat ik meer controle over m'n machine heb dan bij XP of Vista, waarbij alles in de GUI moet of via een of andere wizard.

Ik heb naast mijn Mac, ook een Windows PC en een Linux server staan. Ik vind het ook heerlijk om (als tweaker?) lekker aan m'n linux servertje te prutsen.

Ik vind Apple-fan(boy?)s categorisch geen tweaker noemen ook een beetje extreem.

Punt van de hele discussie is dat het illegaal draaien van Mac OS X toch anders is dan het legaal draaien van Mac OS X omdat je problemen kan krijgen met drivers etc. Als vervolgens de hele topic gevuld wordt met vragen over drivers etc doet dat gewoon afbreuk aan de hele subforum. Dit is niet te vergelijken met het illegaal draaien van XP of Vista, aangezien het enige wat je daar als probleem kan krijgen, anders dan een legale versie, is dat WGA je constant aan je kop gaat zeuren.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.