Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.654 views

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 19:30
hoi, heb niet alle 252 pagina's door kunnen spitten, wel wat gezocht op wat criteria, maar nog geen oplossing gevonden.. boven de eettafel hebben we 3 spotjes, gu5.3, voorheen halogeen warm wit. Nu wil ik deze vervangen met led. Heb de trafo reeds vervangen door een voor led lampen, 0-15watt. De 4watt Ledare lampen van de ikea zijn te fel.(kleurwarmte 2700K is zeer acceptabel, heb ze in badkamer/toilet/gangen al in gebruik).
Ik heb bij conrad 3 lampjes besteld, 2800K,, 1watt/7watt warm wit, had gehoopt dat dit ook acceptabel zou zijn, maar eenmaal thuis staat op de verpakking 2800K-3200K, en ze zijn echt te wit/TL-achtig, dus eerder 3200K dan 2800K...jammer....dus die gaan terug. De hoeveelheid licht, was wel prima, alleen dus te wit....

Nu zoek ik dus extra warm witte gu5.3 led lampen, met een laag wattage... hooguit 2 watt?
Iemand een suggestie?

alvast bedankt,
Wil

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:32
@Yarko, zou er op positie 3 plaatsen. ik denk dat 1 te dicht bij de muur zit, je gaat slag schaduw krijgen op je stenen.
Nog beter, plak een stuk strip op een meter lat en houd deze tegen de muur

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:45
Lord Anubis schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:59:
@Yarko, zou er op positie 3 plaatsen. ik denk dat 1 te dicht bij de muur zit, je gaat slag schaduw krijgen op je stenen.
Nog beter, plak een stuk strip op een meter lat en houd deze tegen de muur
Tx! Je hebt inderdaad een punt. Als ik een alu L profiel koop en plak die tegen de kant van nr 3 en plak hierop de strips. Zou dit voldoende zijn? Tx!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Yargo schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:03:
Hey,

Kan iemand me helpen met de positie van mijn led strip te bepalen? De led strip komt tegen de 2 muren van mijn overdekt terras. Nu is de vraag waar ik de strip juist moet hangen tov de plaats die ik ervoor heb.

Links bevind zich een muur met natuursteenstrips. De rest wat je ziet is het iets verlaagde plafond. Hang ik de strip op positie nr 1, 2 of 3? Mijn eigen voorkeur gaat naar nummer 2 denk ik.

Dan rest nog de vraag waarmee ik de waterdichte strip juist bevestig. Ik kan hem uiteraard wel plakken, maar de vraag is of hij door vochtigheid toch niet snel gaat loskomen ( Zou op een houten CLS hangen ).

Dan hand ik gedacht aan een profiel speciaal voor led strips. maar buiten het feit dat ze erg duur zijn voor wat het maar is, vraag ik me af of een waterdichte strip daar eigenlijk wel in moet?

PS: Wegens een paar onnodige uitstulpingen aan de binnenkant van al mijn GU10 armaturen zijn wij erg beperkt in keuze voor het vervangen van onze 50W halogeenspotjes. De meeste types LED spotjes zijn veel dikker waardoor ze niet in mijn armatuur passen. Zijn er soms waar jullie van weten goede merken / types die echte retrofit led GU10 lampjes maken die even groot zijn als de gewone halogeenlampjes?

Alvast bedankt!
Je kan ook een strook aluminium tape aan de rechterkant plakken zodat het licht wordt weerkaatst. Alle kleine beetjes helpen.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• demolition_man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 20:13
eymey schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:36:
Wat? Wat?

Heeft Megaman ook een "dim to warm" serie (variant van de "dimtone" van Philips)? Nice!

Alleen heb ik zelf ook die AWMD-250. Dus tegelijk ook weer niet zo nice..... Blijkbaar hebben die lampen dus aan 3w of minder genoeg om op te lichten? (want ik zie dat de AWMD-250 vanaf 3w kan dimmen).

De ACM100 is op zich wel een leuke, maar heeft toch wat meer voeten in aarde. Die moet je al snel in de doos boven het lichtpunt bouwen en is dus niet aan te sturen met je bestaande wandschakelaar (die moet er idealiter zelfs tussenuit). Ook lijkt qua minimum vermogen specs deze dezelfde specs te hebben als de AWMD-250.
Na een mail richting KAKU heb ik onderstaande reactie terug gehad. :)
Heb er wel meer dan een nodig maar verwacht daar ook geen problemen mee.
Vervelend dat u problemen ondervind aan ons product.
Het is ons bekent dat sommige led verlichting reageert op een lekstroom die de AWMD-250 gebruikt om actief te blijven. Wij hebben een Bypassmodule gemaakt die dit probleem oplost. Helaas zijn ze op dit moment op. Maar als u uw adresgegevens naar ons toe mailt dan zorg ik er voor dat zodra ze weer binnen zijn u er 1 toegestuurd krijgt.

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:39
dat is wel netjes.

Hopelijk is het probleem er dan mee opgelost.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

demolition_man schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:29:
[...]

Na een mail richting KAKU heb ik onderstaande reactie terug gehad. :)
Heb er wel meer dan een nodig maar verwacht daar ook geen problemen mee.

[...]
Nice! Op welk adres heb je ze benaderd?

En hoe bevallen de "dim to warm" lampen buiten het 'gloeiprobleem'? Ik weet niet hoe dicht je bij de lampen kan komen met je hoofd maar kan je ze op een bepaald niveau horen zoemen? En flickering? (op het blote oog en evt op de camera).

Vraag me wel altijd af hoe zo'n bypass module werkt. Gewoon een extra weerstand ofzo?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• demolition_man
eymey schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:09:
[...]

Nice! Op welk adres heb je ze benaderd?

En hoe bevallen de "dim to warm" lampen buiten het 'gloeiprobleem'? Ik weet niet hoe dicht je bij de lampen kan komen met je hoofd maar kan je ze op een bepaald niveau horen zoemen? En flickering? (op het blote oog en evt op de camera).

Vraag me wel altijd af hoe zo'n bypass module werkt. Gewoon een extra weerstand ofzo?
Mail naar info@klikaanklikuit.nl gestuurd.

Ik heb ze nog niet horen zoemen maar ook daar nog niet speciaal naar geluisterd. Zal er is aandacht aan besteden als ik thuis ben. Ik heb voor de gui10 een test setup met ook een philips gu10 en nog de oude halogeen hangen. Vol aan is de kleur het zelfde en met dimmen zie je dat het een stuk warmer word wat ik ook mooier vind.
Zelfde is voor de E27 alleen wat me opviel als verschil is dat de Ikea lamp veel nauwkeuriger te dimmen was tot echt een gloeiend bolletje. Weet alleen niet of ik het in de praktijk zou gebruiken om zo ver te dimmen maar viel me wel op.
Bij de GU10 test setup heb ik iig niet het idee dat ik de halogeen verder kan dimmen dan de led lampen. Maar ook hier zal ik nog een keer naar kijken. Als het gloei probleem is opgelost denk ik wel dat deze lampen mijn voorkeur hebben al heb ik niet de philips dimtone getest.

Ik weet ook niet hoe die bypass module werkt ik zag niks terug op hun website maar zie het wel als ik ze ontvang.
Thanks :). En flicker? (zowel voluit als gedimd, met het blote oog en met camera)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• demolition_man
eymey schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:09:
Thanks :). En flicker? (zowel voluit als gedimd, met het blote oog en met camera)
Ook daar zal ik opletten het is me met het blote iig nog niet opgevallen.

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
wilvanwil schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:21:
[...]

ben zelf ook bezig met vervangen, ik had 2 3 watt lampjes besteld, maar dat is te weinig vrees ik.. als ik de 2 er in doe, geven ze amper licht.... als ik 1 halogeen er inlaat en 1 led er in doe doen ze het alletwee, maar de 3w led geeft net te weinig. Ik ga het proberen met 5 of 6 w.

vandaag besteld: hier

2.5 cm... te lang voor jouw afzuigkap, wellicht wel wat voor de badkamer...
bedankt voor de tip. In de badkamer zou dit wel passen. In de afzuigkap als het 2,5 incl. pootjes is wel anders denk ik niet. Weet jij of het 2,5 is incl of excl. pootjes?
maomanna schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:29:
Er zullen geen rare dingen mee gebeuren, toch? In t slechtste geval branden ze niet.
Als je het even kort uitprobeert verwacht ik niet dat er iets defect gaat. Waarschijnlijk wil een niet dimbare lamp pas aan gaan als de dimmer bijna voluit staat.

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 19:30
supercop7373 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:43:
[...]

bedankt voor de tip. In de badkamer zou dit wel passen. In de afzuigkap als het 2,5 incl. pootjes is wel anders denk ik niet. Weet jij of het 2,5 is incl of excl. pootjes?
vrees dat het excl. de pootjes is.. ik heb gekeken naar wat ik had besteld, 3w, en die is 33mm lang incl. pootjes, zo staat het ook bij de order zoals ik het besteld heb, de 5 watt is 36mm, en de 6w 39mm... incl pootjes dus...

als jet het er scheef in kan schuiven zou het misschien net passen??
het wordt absoluut niet heet zoals bij de halogeen lampjes, dus dat is wel fijn... ;-)

bij mij werken alleen dus niet 2 "zwakke" lampjes, waarschijnlijk werkt de trafo die in de afzuigkap zit, pas vanaf een bepaald wattage.... daarom heb ik 5 en 6 watt besteld, kijken hoe dat gaat...

succes!

• supercop7373
wilvanwil schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:49:
[...]

vrees dat het excl. de pootjes is.. ik heb gekeken naar wat ik had besteld, 3w, en die is 33mm lang incl. pootjes, zo staat het ook bij de order zoals ik het besteld heb, de 5 watt is 36mm, en de 6w 39mm... incl pootjes dus...

als jet het er scheef in kan schuiven zou het misschien net passen??
het wordt absoluut niet heet zoals bij de halogeen lampjes, dus dat is wel fijn... ;-)

bij mij werken alleen dus niet 2 "zwakke" lampjes, waarschijnlijk werkt de trafo die in de afzuigkap zit, pas vanaf een bepaald wattage.... daarom heb ik 5 en 6 watt besteld, kijken hoe dat gaat...

succes!
bedankt voor de info. kom ik niet mee weg in de afzuigkap. Maar weer verder kijken of er uberhaupt G4 led te krijgen is in de kleine maat waar ik nu halogeen heb. :-(

• demolition_man
eymey schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:09:
Ik weet niet hoe lang ik zou moeten filmen maar had nu maar 5s ofzo met mn mobiel gefilmd en zag geen geflikker of iets dergelijke. Ook geen last van geluidjes. Heb vol aan en max gedempt bekeken.

Eigenlijk zou ik ze alleen nog meer willen kunnen dimmen maar dat ligt denk eerder aan de dimmers dan de lamp want die kunnen blijkbaar heel minimaal branden ;) Weet alleen niet of ik dat wel in de praktijk zou gebruiken hoor maar let nu op alles :P Deze E27 hangt nu ook alleen nog aan een peertje de hanglamp voor boven mn tafel moet ik nog bestellen.

Hopelijk krijg ik die bypass modules snel binnen en kan ik de overige lampen bestellen :)
OK, thanks :). Als je de camera er goed dichtbij hebt gehad (lamp beslaat ong. 60-80% van het beeld), dan zou hij de sluitertijd behoorlijk kort moeten hebben gezet en als je dan geen flickering ziet, dan is dat dus blijkbaar goed voor elkaar :).

Dit geeft mij moed om volgende week wel eens 2 testlampjes te bestellen :).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat ook kan: een sterk bewogen foto maken. Vereist wel wat oefening. Is de lichtstreep onderbroken, dan heb je een flikkerende lamp.
Voorbeeld:
LVS noname spot

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• demolition_man
eymey schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:31:
OK, thanks :). Als je de camera er goed dichtbij hebt gehad (lamp beslaat ong. 60-80% van het beeld), dan zou hij de sluitertijd behoorlijk kort moeten hebben gezet en als je dan geen flickering ziet, dan is dat dus blijkbaar goed voor elkaar :).

Dit geeft mij moed om volgende week wel eens 2 testlampjes te bestellen :).
Filmpje nu echt dichtbij gemaakt van 6s en zie geen flikkering in het filmpje. Wel weer met mn mobiel maar zou niet uit mogen maken lijkt me. Als ik de oplossing van KAKU binnen heb en het werkt ga ik zeker meer van deze lampen bestellen :) Is toch mooier dan de standaard 2700k lampen.
Inderdaad. En als het idd niet flickert en ook niet zoemt ook nog eens van goede kwaliteit, in ieder geval in combinatie met deze dimmer.

• datadevil
  • Laatst online: 14:33
Ik ben even in twijfel. Ik heb 3 lampen van Philips, deze soort: https://www.conrad.nl/nl/...NP4cBoCYvfw_wcB&WT.srch=1
Zijn die geschikt voor deze trafo: https://www.conrad.nl/nl/...aste-spanning-361393.html
Zo.... gisteravond bij goedkopermetled.nl een Philips Dimtone met e27 fitting besteld voor boven de eettafel icm. de KAKU "mini inbouwdimmer multi", en een setje van 3 van die Megaman "dim to warm" kaarslampen in E14 formaat.

Liefste had ik voor boven de eettafel ook een Megaman besteld (meer lumen) maar zolang er nog geen resultaten zijn van het effect van die bypass module van KAKU en de Megaman lamp dus altijd nog wat blijft gloeien, doen we het voorlopig met de Dimtone. Volgens mij heb ik al meerdere keren gelezen dat die een aardige compatibiliteit heeft.

De 3 E14 lampen wil ik in zo'n papieren (staande) Ikea Storm lamp gaan gebruiken icm. een Philips LivingWhites dimmer. Uiteraard laat ik weten hoe dat uitpakt :)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:48
Omdat het zo lekker goedkoop is, bestelde ik als experimentje bij miniinthebox 2 verschillende modellen G4 led 3W ter vervanging van 2x 20W halogeen in de afzuigkap. Nummer 1 geeft duidelijk minder licht dan de halogeen, nummer 2 gaf prima licht maar brandde binnen een uur door. Einde goedkope experimentje.

Eerder had ik bij de Action een 3W G4 gekocht, maar die gaf ook wat minder licht en was net 1-2mm te dik waardoor het kapje niet meer paste.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Deze week heb ik bij Ikea een paar van die Ledare lampen gehaald. Deze om precies te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/be/nl/images/products/ledare-led-lamp-e-wit__0320259_PE515016_S4.JPG

Nu vraag ik me af, ben ik de enige die zich stoort aan de kleurtemperatuur? Ik vind 2700K echt veel te wit en totaal niet lijken op een oude gloeilamp of hedendaagse halogeenlamp.

Hierdoor heb ik bij de Praxis een halogeenlampje gehaald van 2800K, en die ziet er een stuk fijner uit; helemaal niet zo wit en kil. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt er niks van de kleurtemperatuur van sommige ledlampen.

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8815370600478-424-424.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door BFmango op 26-03-2015 12:57 ]

Deze specifieke Ledare lamp ken ik niet. Maar de ledares die we in huis hebben vind ik echt zeker niet te wit en ook prima op gloeilampen lijken.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik meet de kleurtemperatuur met een Android app, Colormeter free :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:06

P_Tingen

omdat het KAN

sjimmie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:47:
Omdat het zo lekker goedkoop is, bestelde ik als experimentje bij miniinthebox 2 verschillende modellen G4 led 3W ter vervanging van 2x 20W halogeen in de afzuigkap. Nummer 1 geeft duidelijk minder licht dan de halogeen, nummer 2 gaf prima licht maar brandde binnen een uur door. Einde goedkope experimentje.

Eerder had ik bij de Action een 3W G4 gekocht, maar die gaf ook wat minder licht en was net 1-2mm te dik waardoor het kapje niet meer paste.
Die Action LED ken ik denk ik, dat is toch zo'n 80lm ding? Ik heb er ook een gekocht als test (€2,99 dacht ik?) maar ik ben er ook niet enthousiast van. Hij past bij mij trouwens wel in de afzuigkap.

... en gaat over tot de orde van de dag

• sjimmie
P_Tingen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:33:
[...]

Die Action LED ken ik denk ik, dat is toch zo'n 80lm ding? Ik heb er ook een gekocht als test (€2,99 dacht ik?) maar ik ben er ook niet enthousiast van. Hij past bij mij trouwens wel in de afzuigkap.
90lm dacht, maar inderdaad die van 2,99. Verpakking die je moet openknippen en bij terugbrengen klaagden ze dat ik de verpakking zodanig had opengemaakt dat ze hem niet meer konden herverkopen. :F
Hij past vast wel ergens in de afzuigkap, maar niet in het reflectortje waar hij hoort.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik wil voor buiten (paardrijbak) 5 LED bouwlampen bestellen. Nu zit ik alleen te dobben tussen de verschillende CRI waardes. Een CRI van 70 is bijvoorbeeld 200€ goedkoper dan een CRI van 80. Is het verschil het geld waard?

Ook vroeg ik mij af of een 50watt led bouwlamp va Yphix (4000k) qua lichtopbrengst echt 500watt halogeen kan vervangen. Klinkt in mijn oren erg optimistisch maar ik kan op internet geen ervaringen hierover vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 26-03-2015 16:50 ]

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:00
BFmango schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:53:

Nu vraag ik me af, ben ik de enige die zich stoort aan de kleurtemperatuur? Ik vind 2700K echt veel te wit en totaal niet lijken op een oude gloeilamp of hedendaagse halogeenlamp.

Hierdoor heb ik bij de Praxis een halogeenlampje gehaald van 2800K, en die ziet er een stuk fijner uit; helemaal niet zo wit en kil. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt er niks van de kleurtemperatuur van sommige ledlampen.
Toevallig betrapte ik me er op dat ik afgelopen week vond dat ik de gloeilamp (50W reflector) op de WC TE GEEL vond.

Ik was vroeger stellig van mening dat ik LED te koud vond en de kleurovergangen die je ziet door de fosfors (blauw randje) echt lelijk. We hebben nu alle verlichting die altijd aan is of spaarlampen (2 * IKEA 600lm + 1 6w flame) of LED (2 * 4m "warmwit" LEDstrip indirect achter een kast). Daarnaast zijn sinds kort de lampen boven de eettafel ook Philips LED's (2 * 470lm dimbaar), maar die branden alleen als de tafel in gebruik is.
Het zal zeker wel helpen dat de muren niet wit zijn en de vloer hout is. Dus het is sowieso geen steriele OK hier. De WC daarentegen is wel helemaal wit.

Blijkbaar is mijn perceptie veranderd in de laatste 3 jaar. Ik zou het niet gek vinden dat dat bij jou ook gebeurt.

• maomanna
jitter schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:52:
[...]

Als je het even kort uitprobeert verwacht ik niet dat er iets defect gaat. Waarschijnlijk wil een niet dimbare lamp pas aan gaan als de dimmer bijna voluit staat.
Heb een calex dimbare led gekocht en deze flikkerde dus niet. Vandaag maar gelijk de SPL lampen retour gezonden. Ik denk dat ik de Duitse Segula Filamentlampen ga bestellen in de hoop dat die niet flikkeren

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:02
Ik vind het zo frapant dat die filament lampen tussen de 4 en de 35 euro verkocht worden. Terwijl er eigenlijk niet informatie bij staat om in te kunnen schatten of dat prijsverschil het wel waard is.

Tot nu toe is het gewoon gokken, zolang je ze niet gewoon zelf kan bekijken. Gisteren bij de Hornbach geweest en daar een 5,5 watt LED filament gekocht voor 6 euro ongeveer. Camera erop gehouden en hij lijkt niet te flickeren.

Wat mag je dan verwachten van een lamp van 30 euro???

Mijn laatste zoektocht is een LED Filament met spiegelkop om in de tafellamp te doen. Het licht schijnt teveel in de ogen als je aan tafel zit, zo'n lamp zou dat kunnen verhelpen denk ik.

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-11 08:33
Hoi, de duurdere Filament Led lampen zijn meestal dimbaar. Er zit een enorm prijs verschil tussen gewone en dimbare Filament Led lampen. Ik moet wel zeggen dat Filament Led echt een prachtige oplossing is. Als wij er één in een kroonluchter plaatsen met de rest Halogeen, dan is de Filament versie er praktisch niet uit te pikken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Dark0z schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:40:
Ik wil voor buiten (paardrijbak) 5 LED bouwlampen bestellen. Nu zit ik alleen te dobben tussen de verschillende CRI waardes. Een CRI van 70 is bijvoorbeeld 200€ goedkoper dan een CRI van 80. Is het verschil het geld waard?

Ook vroeg ik mij af of een 50watt led bouwlamp va Yphix (4000k) qua lichtopbrengst echt 500watt halogeen kan vervangen. Klinkt in mijn oren erg optimistisch maar ik kan op internet geen ervaringen hierover vinden.
Je kan ook kijken naar straatverlichting. Dan heb je ook wat hogere vermogens beschikbaar.

Maar hangen daar nu slechts 500W bouwlampjes? Meestal zie je in dat soort omstandigheden HQI of vergelijkbare lampen. Die geven een klap meer licht. (35000 lumen ofzo vs 8000 lumen ofzo). Die zijn ook een stuk effectiever kwa rendement. Nieuwere led technieken kunnen daar volgens mij wel overheen, maar daar hangt ook een zwaar prijskaartje aan. Volgens mij is de gemiddelde gasontladingslamp nog altijd effectiever)

Ik denk dat dergelijke vermogens niet direct echt interessant zijn voor led. Lampen met zulke hoeveelheden lichtopbrengst in LED kosten een vermogen. Ik betwijfel of je dat uberhaupt gaat terugverdienen.
Ook is de CRI van een HQI lamp beter dan die van power leds. (Osram datasheet noemt iets van 90,terwijl ik voor een 50W led ding 70-80 langs zie komen.)

Heeft iemand trouwens ervaring met smalle led strips? Ik ga in mn keuken een glazen achterwand plaatsen en overweeg daar een led strip onder te monteren. Echter, meeste glasplaten zijn 6-8mm, terwijl een led strip 10mm is. Een dunnere strip (de 5050 ledjes zijn zelf kleiner) is makkelijker dan een 1cm strip passend moeten maken.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 28-03-2015 14:33 ]

• maomanna
FunFair schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 10:17:
Ik vind het zo frapant dat die filament lampen tussen de 4 en de 35 euro verkocht worden. Terwijl er eigenlijk niet informatie bij staat om in te kunnen schatten of dat prijsverschil het wel waard is.

Tot nu toe is het gewoon gokken, zolang je ze niet gewoon zelf kan bekijken. Gisteren bij de Hornbach geweest en daar een 5,5 watt LED filament gekocht voor 6 euro ongeveer. Camera erop gehouden en hij lijkt niet te flickeren.

Mijn laatste zoektocht is een LED Filament met spiegelkop om in de tafellamp te doen. Het licht schijnt teveel in de ogen als je aan tafel zit, zo'n lamp zou dat kunnen verhelpen denk ik.
FunFair schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 10:17:

Ik ben ook bezig met de filamentlampen. en dan de globe versies. Ze moeten dimbaar zijn (met de qubino flush dimmer).

Laatst had ik 5 filamentlampen van het Nederlandse merk SPL. Deze flikkerde behoorlijk En heb ze daarom terug gestuurd.

Vervolgens heb ik een filamentlamp besteld van het Duitse merk Segula. Vandaag ontvangen en op het eerste ogenblik duidelijk minder flikker (Nog wel aanwezig met de camera). Dimt ook mooi. 8 filamenten tov 4 bij de SPL. Ook duurder dan de SPL. (35 tov 28,-)

Mijn conclusie is dat ik dus meer Segula's ga bestellen, ondanks het prijsverschil. Comfort en prettig licht is ook wat waard.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

wilvanwil schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:21:
[...]

ben zelf ook bezig met vervangen, ik had 2 3 watt lampjes besteld, maar dat is te weinig vrees ik.. als ik de 2 er in doe, geven ze amper licht.... als ik 1 halogeen er inlaat en 1 led er in doe doen ze het alletwee, maar de 3w led geeft net te weinig. Ik ga het proberen met 5 of 6 w.

vandaag besteld: hier

2.5 cm... te lang voor jouw afzuigkap, wellicht wel wat voor de badkamer...
Hier ook de G4 1,5 Watt besteld bij miniinthebox.
Past mooi, maar meisje had gelijk door dat het minder licht was.
Lampjes zijn bedoeld voor gelijk stroom.
Ik vraag me af of een Led driver verbetering zal geven.
Mijn gevoel zegt van wel, maar zou graag een bevestiging zien voor ik ga investeren en de kap van de muur ga slopen aan een vies karwei ga beginnen.
Overigens flikkeren deze lampjes alleen als de fan draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Geurt-kun op 29-03-2015 13:29 ]

2k op west bij Pv Output

• AOC
  • Niet online

AOC

DJSmiley schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:27:
[...]

Je kan ook kijken naar straatverlichting. Dan heb je ook wat hogere vermogens beschikbaar.

Maar hangen daar nu slechts 500W bouwlampjes? Meestal zie je in dat soort omstandigheden HQI of vergelijkbare lampen. Die geven een klap meer licht. (35000 lumen ofzo vs 8000 lumen ofzo). Die zijn ook een stuk effectiever kwa rendement. Nieuwere led technieken kunnen daar volgens mij wel overheen, maar daar hangt ook een zwaar prijskaartje aan. Volgens mij is de gemiddelde gasontladingslamp nog altijd effectiever)

Ik denk dat dergelijke vermogens niet direct echt interessant zijn voor led. Lampen met zulke hoeveelheden lichtopbrengst in LED kosten een vermogen. Ik betwijfel of je dat uberhaupt gaat terugverdienen.
Ook is de CRI van een HQI lamp beter dan die van power leds. (Osram datasheet noemt iets van 90,terwijl ik voor een 50W led ding 70-80 langs zie komen.)
op dit moment gebruiken we 500watt halogeen lampen. In principe zou je qua lichtopbrengst dus toekennen met 150watt HQI meen ik? Enige nadeel is de afkoeltijd van +-15 minuten. Hoe erg is het als men binnen die periode de lamp weer aan zet?

• Geurt-kun

Geurt-kun

Dark0z schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:26:
[...]

op dit moment gebruiken we 500watt halogeen lampen. In principe zou je qua lichtopbrengst dus toekennen met 150watt HQI meen ik? Enige nadeel is de afkoeltijd van +-15 minuten. Hoe erg is het als men binnen die periode de lamp weer aan zet?
Niet erg, alleen doen ze het niet tot ze tot een bepaalde temperatuur afgekoeld zijn.
Dit soort lampen zijn niet geschikt om vaak te schakelen. Op het moment dat je het licht nodig hebt is het er niet, omdat de lamp aan het afkoelen is.

2k op west bij Pv Output

• sjimmie
Geurt-kun schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:17:
[...]

Hier ook de G4 1,5 Watt besteld bij miniinthebox.
Past mooi, maar meisje had gelijk door dat het minder licht was.
Lampjes zijn bedoeld voor gelijk stroom.
Ik vraag me af of een Led driver verbetering zal geven.
Mijn gevoel zegt van wel, maar zou graag een bevestiging zien voor ik ga investeren en de kap van de muur ga slopen aan een vies karwei ga beginnen.
Overigens flikkeren deze lampjes alleen als de fan draait.
Ik had 2 verschillende (3W) lampjes van die toko.
De eerste brandde nog geen uur en fikte toen door, de andere brandt maar flauw en knippert enorm ongelijkmatig.
Ze sturen voor beide een nieuwe, maar zouden beide problemen kunnen komen door een AC/DC probleem? Ik heb het nog niet gemeten maar ik vermoed dat de afzuigkap AC levert en dat de lampjes daar niet goed tegen kunnen.
Voor mij geldt ook dat ik niet zomaar de kap kan verbouwen (WAF, ook nog :X ).

• AOC
  • Niet online

AOC

Led bouwlampen zijn geen succes gebleken qua kwaliteit/vertrouwen. Ik had onlangs een aantal besteld en bij het testen op de werking van de verschillende lampen vloog de aardlek er 2 keer eruit. Daarnaast was nergens een merk te bekennen en specificaties ontbraken (stond wel op de website maar daar kan je ook van alles invullen). Ook de sticker op de led-driver was verwijderd (je zag de lijmresten nog zitten). Al met al wekt dit wantrouwen bij mij op .

Nu dus definitief op zoek naar HQI bouwlamp :) alleen daarop zoekende vind ik ook alleen maar websites die niet echt vertrouwen uitstralen. Iemand nog suggesties hierin?

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 30-03-2015 18:53 ]

Inmiddels heb ik van goedkopermetled.nl 1x Philips Dimtone E27 (~400-450 lm) binnen en 3x Megaman "Dimtowarm" E14 (250 lm). Waardeloos langzame service van DPD overigens.

De Dimtone E27 doet het icm. de KAKU "mini inbouw dimmer multi" goed. Hij laat zich vlot dimmen en de kleurtemperatuur in gedimde toestand is gewoon aangenaam te noemen (vergelijkbaar met traditionele gloeilamp/halogeenlamp). Flicker is er met een camera op ong. 120 fps eigenlijk altijd. Op een foto is het er alleen als de lamp echt in de onderste regionen (ong. 15%) van het dimbereik zit. Pas in dat bereik wordt het ook enigszins zichtbaar met het blote oog, hoewel het dan niet de iritante pwm-flicker is maar meer een soort "golven". Wel zoemt de lamp wederom over het gehele dimbereik maar niet zo erg als de Ikea lampen en eigenlijk ook niet meer echt hoorbaar als er ander geluid / muziek / tv aan staat.

Dan de E14 "dim to warm" lampen van Megaman: Lang verhaal kort: Nice! :). Ook hier weer een mooi, vrij traploos, dimbereik met een mooie kleur in gedimde toestand (hoewel mss net iets té 'oranje'). Wel lijkt het "bij mengen" van warmere kleuren pas ergens rond de 60-70% van de helderheid te beginnen. Maar al met al vind ik de kleurtemperatuur en lichtkwaliteit zowel op 100% als ook in gedimde toestand prima! Gebruikte dimmer is in dit geval een "Philips Livingwhites" dimmer (bruikbaar met zelfde remote als bij de Living Colors lampen) en er is totaal geen flickering (ook niet op camera) en ook totaal géén brom _O_. Ik gebruik ze overigens met z'n 3'en in één armatuur en ze zijn helemaal uit als de LW dimmer ook op "uit" staat.

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Ik heb een paar Ikea Ledare 10W 600lm dimbaar gekocht. Geven mooi licht als ze vol aan staan. Helaas blijken ze achter een dimmer acuut te gaan brommen! Echt ongelooflijk hard en zeer irritant. Ik heb ook GU10 ledare sportjes die gedimd kunnen worden, en die blijven heel netjes stil (al vind ik ze op de laagste stand nog best fel)
Zijn er meer mensen met die ervaring van de 600lm? Ik heb er 4 nodig die dimbaar zijn, iemand nog aanraders?

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Vandaag ontdekte ik dat een 2 maanden oude Philips LED lamp defect was. Nadat ik deze verwijderd had schrok ik toch wel! Nog nooit eerder heb ik dit gezien bij een relatief dure lamp. In iedergeval nog niet bij een van mijn Ikea lampen.
Afbeeldingslocatie: http://i1381.photobucket.com/albums/ah206/onsdenis/706F11DC-9DB6-497D-A37E-7FF5DFE699D6_zpsxgyqx8kk.jpg

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 19:51

Ethirty

Who...me?

Zo! Dat ziet er heftig uit. Ik zou maar even contact opnemen met Philips. Als er een gat in de fitting smelt, dan mag ik hopen dat het geen productiefout is en er straks een paar huizen affikken. :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 16:27

Blord

Hello Kitty !

De filament lampen zijn echt een goede uitbreiding van de LED lampen. Ze zien er mooi uit en hebben een vergelijkbare kleurtemperatuur als de gloeilampen. Deze komen van DX en hebben 2 filamenten per bulb. Het verbruik is 2Watt per lamp volgens de spec. Met de Voltcraft 4000 verbruiksmeter kom ik op 1.5Watt met een cosphi van 0.5.
Ze flikkeren een beetje als je in het periferie van de ogen kijkt maar voor de prijs van $3,50 per stuk doe ik niet moeilijk over. Ik ben zeer tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Home/Filament%20LED%202W.jpg

• lordsnow
  • Laatst online: 17-11 22:33

lordsnow

I know nothing

OnsDenis schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:13:
Vandaag ontdekte ik dat een 2 maanden oude Philips LED lamp defect was. Nadat ik deze verwijderd had schrok ik toch wel! Nog nooit eerder heb ik dit gezien bij een relatief dure lamp. In iedergeval nog niet bij een van mijn Ikea lampen.
[afbeelding]
Even bellen naar 00800 744 547 75. De defecte lamp kan dan worden opghaald door UPS voor onderzoek, en een vervangend exemplaar worden toegestuurd.

• Blord
  • Laatst online: 13-11 16:27

Blord

Hello Kitty !

Voor deze kroonluchter heb ik een mix van G4 halogeen 10Watt en LED 1.5Watt gebruikt. De LED lampen geven minstens evenveel licht af maar mist de sparkle effect van de halogeen lampen. Dat is de ster die je ziet rondom het lichtpunt. De kleur van het wit is verschillend. Het is moeilijk te zien in de foto. De halogeen lamp is goud geliger en LED meer neutraal wit. Ook weer van DX. Ze kosten $0,88 per lamp. Ik heb er zo'n dertig gekocht. :+

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Home/LED%20G4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Home/LED%20G4-2.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Blord op 03-04-2015 01:48 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:55
Ik ben mij aan het oriënteren om mijn huidige gloeilampen te vervangen door LED lampen.
Nu heb ik begrepen dat niet elke dimmer hiervoor geschikt is.

Ik heb de 3 van deze dimmers ingebouwd zitten:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/286y5np.jpg

Zou ik hier LED lampen op aan kunnen sluiten?
Als ik zoek op het typenummer dan kom ik hier niet uit of het nu wel of niet kan

2250 WP Zuid PVoutput

• maomanna
zo te zien is het typenummer de 2247.

Verwijderd

Dit is wat ik van deze dimmer gevonden heb op internet:
De dimmer Busch Jaeger 2247 U is met draaibediening, drukknop-wisselschakelaar, softclick instelling en faseaansnijding. Het minimale vermogen is 20W met een maxima van 500W.

Als je LED lampen werken met fase-aansnijding dimmers en ze (samen) een vermogen hebben van minimaal 20 Watt, dan zullen ze werken op deze dimmer.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Meestal is het probleem het aantal minimale watts. Ik heb bijv. 3 x 5W dimbare gu-10 lampjes in mijn armaturen. Dan kom je niet aan die 20 watt en werkt het dus niet goed volgens mij.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Volgens mij heb je daar wel 'bypass' dingetjes voor: http://www.domotica-shop....immer-bypass-p-16345.html

Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat gewoon een domme weerstand is die de energie dus omzet in warmte (er staat ook bij: auto shutoff temperature blablabla). Dan doe je het idee van zuinige verlichting ook een beetje teniet zo 8)7

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35
Ik heb een vraagje voor de LED enthousiastelingen

Ik wil een 100W 'normale' lamp vervangen door een LED exemplaar.
Op de volgende website staat dat ik op zoek zou moeten gaan naar een ~1500 LM model maar deze lijken me moeilijk te vinden. Ik heb de volgende gevonden met een paar goede commentaren bij.
Deze heeft ook LED's aan de onderkant en schijnt dus zo goed als 360° (goed voor mijn doel)

Zijn hier verder ervaringen mee of opmerkingen waar ik rekening mee zou moeten houden? Voorlopig wil ik de kosten ook laag houden omdat alleen als test moet gaan dienen, ik zou er in eerste instantie een stuk of 5 willen bestellen.

Merk & type : ??
Fitting : E27
Vervangt welk Wattage gloeidraadlamp : 100 W
Aantal LEDs : 42
Kleur 6000K
Hoek van uitstralen : 360°
Watt : 9
Lm : 810
Cd: ??
Lx: ??

Verwijderd

X-DraGoN schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:40:

Op de volgende website staat dat ik op zoek zou moeten gaan naar een 1500 LM model maar deze lijken me moeilijk te vinden. Ik heb de volgende gevonden met een paar goede commentaren bij.
Deze heeft ook LED's aan de onderkant en schijnt dus zo goed als 360° (goed voor mijn doel)
[...]
Let op dat deze lamp met 6000K TL-achtig wit licht uitstraalt, voor 'gloeilamplicht' moet je zoeken naar 2700-3000 K. Dit model 'maiskolf' is berucht omdat het vaak blootliggende onderdelen bevat die bij aanraking een schok kunnen geven (soms tot 230V!), dus voorzichtig in de fitting draaien. Een veiliger keus, die dichter bij de specs van je 100 W gloeilamp komt, is de Ikea Ledare http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/.

• X-DraGoN
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:01:
[...]

Let op dat deze lamp met 6000K TL-achtig wit licht uitstraalt, voor 'gloeilamplicht' moet je zoeken naar 2700-3000 K. Dit model 'maiskolf' is berucht omdat het vaak blootliggende onderdelen bevat die bij aanraking een schok kunnen geven (soms tot 230V!), dus voorzichtig in de fitting draaien. Een veiliger keus, die dichter bij de specs van je 100 W gloeilamp komt, is de Ikea Ledare http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/.
Ik ben wel degelijk op zoek naar zeer wit licht, dat is de bedoeling, maar die onderdelen die eventueel aanraakbaar zijn, baren me wel een beetje zorgen.
Verder nog goedkopere voorstellen dan de Ikea versie?
X-DraGoN schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:40:

Op de volgende website staat dat ik op zoek zou moeten gaan naar een 1500 LM model maar deze lijken me moeilijk te vinden. Ik heb de volgende gevonden met een paar goede commentaren bij.
[...]
1000lm genoeg? http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/

• X-DraGoN
Dat lijkt me exact dezelfde als Distel net gepost heeft :)
Had ff moeten refreshen :F

Maar inderdaad, die lamp dus. Stuk veiliger dan zo'n cheapo ding van DX. Plus, IKEA heeft een betere garantieregeling ;)

• X-DraGoN
In België kost die lamp zelfs 12 Euro
:/

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik wil graag mijn badkamer uitrusten met led bars aan het plafond. Op zich zou dat makkelijk moeten zijn, maar ik ben specifiek op zoek naar dieprode (>650nm) en goed dimbare leds. Dit zodat het licht 's nachts niet voor slaapverstoring zorgt (door onderdrukking van melatonine). Het is van belang dat de emissie onder de 600nm zo min mogelijk is.

De Luxeon Rebel (LXM3-PD01) lijkt ideaal te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hLL1oLp.png

Led bars met deze kleur kan ik echter nergens vinden.

Ik kan enigszins solderen, maar ik weet niet of het een goed idee is om zelf zo'n led bar in elkaar te flansen (die ook nog eens tegen wat vocht moet kunnen). Weet iemand wellicht waar ik dergelijke led bars kan kopen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14
ThinkPadd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:18:
Volgens mij heb je daar wel 'bypass' dingetjes voor: http://www.domotica-shop....immer-bypass-p-16345.html

Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat gewoon een domme weerstand is die de energie dus omzet in warmte (er staat ook bij: auto shutoff temperature blablabla). Dan doe je het idee van zuinige verlichting ook een beetje teniet zo 8)7
Het ziet er eigenlijk niet uit als een weerstand, en ik denk niet dat iets van 2*2*1cm bijvoorbeeld 10W weg kan stoken. Misschien is het een condensatortje, om reactief vermogen te creëren? Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat dimmers van de piekstromen bij aansnijding houden, maar een stroom zal er wel door gaan lopen waardoor de triac altijd aan wil. Misschien werkt dit alleen bij afsnijding? Dan zit je niet met zulke klappen qua stroom.

Of ik gok compleet verkeerd, dat kan uiteraard ook.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:48
Sefyu schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:04:
Ik wil graag mijn badkamer uitrusten met led bars aan het plafond. Op zich zou dat makkelijk moeten zijn, maar ik ben specifiek op zoek naar dieprode (>650nm) en goed dimbare leds. Dit zodat het licht 's nachts niet voor slaapverstoring zorgt (door onderdrukking van melatonine). Het is van belang dat de emissie onder de 600nm zo min mogelijk is.

De Luxeon Rebel (LXM3-PD01) lijkt ideaal te zijn:

[afbeelding]

Led bars met deze kleur kan ik echter nergens vinden.

Ik kan enigszins solderen, maar ik weet niet of het een goed idee is om zelf zo'n led bar in elkaar te flansen (die ook nog eens tegen wat vocht moet kunnen). Weet iemand wellicht waar ik dergelijke led bars kan kopen?
En een rode ledbar met kleurfilter ervoor?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:18:

Ziet er (zie eerder antwoord) inderdaad niet uit als een weerstand, eerder als een condensator, dat is veel aannemelijker. Komt zonder uitleg een beetje knullig over, maar dat kan ook bewust zijn vanwege de prijs. Een condensatortje mag hooguit 50 cent kosten en voor dit "wonderding" vragen ze €10,49. Overduidelijk om het netjes te zeggen prijspolitiek.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat wel. Het zorgt voor een beetje extra energieloze stroom en dat zal zeker de werkingsdrempel van dimmer verlagen, lees verbeteren. Zo'n dimmer ziet namelijk alleen maar stroom, dus maakt het niet uit of de belasting ohms, reactief of capacitief is.

Iets anders kan ik me moeilijk voorstellen, een vergelijkbare weerstand (zou ook werken) van die afmetingen zou ontoelaatbaar heet worden en in de fik vliegen. En bovendien de hele energiebesparing van de LED-lamp dubbel en dwars te niet doen. Kortom, het dingetje zal vast wel werken maar het is dankzij het ontbreken van uitleg ongeveer 20 keer te duur.

Edit:
Zie mede onderstaande reactie. Ik heb geen idee over de eigenschappen van de dimmer. Vooropgesteld dat deze correct werkt, zal zo'n condensator parallel aan de lamp de drempel wat te verlagen. Daar is hij voor en niet om de dimmer als zodanig te ondersteunen. Het enige effect is dat de totale impedantie wordt verlaagd. Hoe de dimmer op het plotselinge stroomstootje bij inschakelen reageert (goede vraag) kan ik niet voorspellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-04-2015 18:48 ]

• marcop23
Maar, denk je wel dat dit op faseaansnijdingsdimmers werkt? Als er plots een spanning komt, omdat het 'langzaam opkomende deel van de sinus' (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) weggesneden is, ontstaat er ook vrij plots een stroom. Ik denk niet dat de dimmer dat leuk vind?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In een filamentlamp zal er altijd 1 filament zijn dat het eerste kapot gaat. Hoe reageren de andere filamenten dan?

Omdat een filament altijd met een ander filament in serie geschakeld is (in alle lampen die ik gezien heb), zou je verwachten dat ze altijd per 2 uit gaan (als kapot filament = open) of dat het andere filament veel te hard gaat branden (als kapot filament = kortsluiting).

Ik heb nu een lamp met 1 kapot filament. Het vreemde is dat de andere filamenten in de lamp, dus ook de filamenten die in serie staan met dit kapotte filament, zich daar helemaal niets van aantrekken: ik zie geen verschil met hoe ze normaal schijnen. Hoe kan dit, welke natuurwet zie ik over het hoofd?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Universal Creations
Als het een normale serieschakeling is en de 1 gaat kapot, dan krijgt de andere geen stroom meer en brandt dus ook niet meer. Dus waarschijnlijk staan ze parallel.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als ze parallel staan, waar zit dan de 3e geleider?

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 08-04-2015 19:34 ]

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Voor mijn nieuwe huis ben ik aan het kijken naar verschillende LED oplossingen.
Het lijkt erop dat voor de meeste lampen in huis ik weg kan komen met vrij basic LED lampen.

In de woonkamer zou ik graag een bestaande staande lamp uitrusten met de Philips master dimtone, deze wordt warmer qua kleur als je hem verder dimt.
Het punt is alleen dat ik geen goede oplossing kan vinden om deze bestaande lamp uit te rusten met een dimmer (nu kan hij alleen aan of uit).
Het enige wat in de buurt komt is http://www.p4c.philips.co...g=nl&scy=be&ctn=6918231PH
Deze lijkt alleen te worden uitgefaseerd vanwege Philips Hue en ik kwam ook wat meldingen tegen dat die niet geschikt is voor LED lampen.

Heeft iemand ervaring met het bovenstaande product icm LED lampen of een andere goede oplossing? :)

• Universal Creations
aawe mwan schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:33:
[...]

Als ze parallel staan, waar zit dan de 3e geleider?
Ik heb geen idee hoe zo'n fillament er "onder de motorkap" uit ziet, dus het kan best zijn dat er intern een geleider zit.

gri- schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:02:
Het lijkt erop dat voor de meeste lampen in huis ik weg kan komen met vrij basic LED lampen.

In de woonkamer zou ik graag een bestaande staande lamp uitrusten met de Philips master dimtone, deze wordt warmer qua kleur als je hem verder dimt.
Het punt is alleen dat ik geen goede oplossing kan vinden om deze bestaande lamp uit te rusten met een dimmer (nu kan hij alleen aan of uit).
Het enige wat in de buurt komt is http://www.p4c.philips.co...g=nl&scy=be&ctn=6918231PH
Deze lijkt alleen te worden uitgefaseerd vanwege Philips Hue en ik kwam ook wat meldingen tegen dat die niet geschikt is voor LED lampen.

Heeft iemand ervaring met het bovenstaande product icm LED lampen of een andere goede oplossing? :)
Kijk nog eens in de eerder door mij geplaatste post:
eymey in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Korte samenvatting:
* http://www.p4c.philips.co...g=nl&scy=be&ctn=6918231PH (jouw link)
* 3x https://www.goedkopermetl...-25w-e14-dim-to-warm.html
* http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90099681/

Die componenten samen = O+

De LivingWhites kan dus prima dimbare LED lampen dimmen. Of beter gezegd: Sommige :). Hiervoor had ik dezelfde dimmer ingebruik met een gewoon goedkoop dimbaar E14 ledlampje van Philips.

Hij is echter niet perfect: Twee dimbare E27 ledlampen van Ikea laat hij net zo hard brommen (en flikkeren) als de KAKU inbouwdimmer die ik in gebruik heb. Ook weet ik dus niet of hij 1 enkele E27 "dimtone" (philips) of "dim to warm" (megaman) goed aanstuurt. Ik heb in mijn oplossing natuurlijk 3 lampjes van elk 4w zitten :). Degene in dit topic die mij met z'n post wees op het bestaan van "dim to warm" van Megaman heeft met een KAKU dimmer de ervaring dat 1 enkele Megaman lamp niet helemaal dooft als de dimmer 'uit' is :).

Ik kan nog wel eventueel eens de Dimtone van Philips voor je testen icm. Living whites :).

Overigens zou ik het wel jammer vinden als LW er helemaal uit zou gaan ten gunste van Hue. Het is een prima product en ik zou het juist ijzersterk vinden als Philips de LW serie compatible zou maken met Hue!

Maar ja. Inmiddels wordt wel steeds meer duidelijk dat het niet de bedoeling is om Hue mainstream te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 10-04-2015 10:28 ]

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:23:
[...]

Kijk nog eens in de eerder door mij geplaatste post:
eymey in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Korte samenvatting:
* http://www.p4c.philips.co...g=nl&scy=be&ctn=6918231PH (jouw link)
* 3x https://www.goedkopermetl...-25w-e14-dim-to-warm.html
* http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90099681/

Die componenten samen = O+

De LivingWhites kan dus prima dimbare LED lampen dimmen. Of beter gezegd: Sommige :). Hiervoor had ik dezelfde dimmer ingebruik met een gewoon goedkoop dimbaar E14 ledlampje van Philips.

Hij is echter niet perfect: Twee dimbare E27 ledlampen van Ikea laat hij net zo hard brommen (en flikkeren) als de KAKU inbouwdimmer die ik in gebruik heb. Ook weet ik dus niet of hij 1 enkele E27 "dimtone" (philips) of "dim to warm" (megaman) goed aanstuurt. Ik heb in mijn oplossing natuurlijk 3 lampjes van elk 4w zitten :). Degene in dit topic die mij met z'n post wees op het bestaan van "dim to warm" van Megaman heeft met een KAKU dimmer de ervaring dat 1 enkele Megaman lamp niet helemaal dooft als de dimmer 'uit' is :).

Ik kan nog wel eventueel eens de Dimtone van Philips voor je testen icm. Living whites :).

Overigens zou ik het wel jammer vinden als LW er helemaal uit zou gaan ten gunste van Hue. Het is een prima product en ik zou het juist ijzersterk vinden als Philips de LW serie compatible zou maken met Hue!

Maar ja. Inmiddels wordt wel steeds meer duidelijk dat het niet de bedoeling is om Hue mainstream te maken.
Bedankt voor je uitgebreide bericht.
Als ik het goed lees bevallen de megaman lampen beter dan de philips lamp?
Mooi dat het werkt met de Philips LW, al lijkt die wel erg lastig te vinden (zie het eigenlijk alleen nog op ebay :()
LW is al noooit heel erg goed beschikbaar geweest voor zo ver ik weet. Ik heb er een keer eentje gekregen bij een Living Colors lamp :)

De megaman lampen bevallen dus idd goed :). Hoewel ik dus wel moet zeggen dat ik alleen ervaring heb met de E14 versie .Die flikkert niet op de camera en niet op het oog en geeft ook totaal geen brom, zelfs niet als ik de lamp bijna in m'n oor heb :P

Ik weet niet hoe dat zit met de E27.

[ Voor 52% gewijzigd door eymey op 10-04-2015 13:19 ]

Zojuist ff een E27 schemerlamp armatuurtje erbij gepakt, Philips Dimtone erin en aan de Philips LivingWhites dimmer gehangen.

Werkt prima! Over het meer heldere gedeelte van het dimbereik is er wel flicker op camera (maar zelfs voor mijn gevoelige ogen nauwelijks waarneembaar). Dit is hetzelfde als bij de KAKU dimmer.

Wat wel enorm verschilt is de hoeveelheid brom. Achter de LW dimmer zoemt de Dimtone echt bijna niet! Zeker vanaf een centimeter of 40 afstand niet meer :o. Terwijl hij achter de KAKU dimmer op 3 meter afstand (zacht) hoorbaar is.

Verwijderd

Na lange oriëntatie voor vervanging van mijn Halogeenlampen ben ik uitgekomen op Civilight Haled dimbaar.
Deze benaderen nagenoeg de cri van halogeen licht.
Ze verbruiken 7w, misschien iets meer dan andere, warm licht minder energiezuinig?
Binnenkort komen ze binnen en zal ik mijn ervaringen hier delen.
aawe mwan schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:15:
In een filamentlamp zal er altijd 1 filament zijn dat het eerste kapot gaat. Hoe reageren de andere filamenten dan?

Omdat een filament altijd met een ander filament in serie geschakeld is (in alle lampen die ik gezien heb), zou je verwachten dat ze altijd per 2 uit gaan (als kapot filament = open) of dat het andere filament veel te hard gaat branden (als kapot filament = kortsluiting).
Dat zou je inderdaad verwachten.
Ik heb nu een lamp met 1 kapot filament. Het vreemde is dat de andere filamenten in de lamp, dus ook de filamenten die in serie staan met dit kapotte filament, zich daar helemaal niets van aantrekken: ik zie geen verschil met hoe ze normaal schijnen. Hoe kan dit, welke natuurwet zie ik over het hoofd?
Dat kan als de driver in de voet van de lamp een stroombron is, zoals bijv. bij mijn Calex LED-filamentlamp. Een stroombron houdt de stroom constant (binnen de grenzen van zijn kunnen), dus als er één of meer LED's kortsluiting gaan maken, dan wordt de stroom door de andere LED's dus niet hoger en blijven deze op dezelfde sterkte branden.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zocht twee dimbare led lampen en aangezien ik gisteren bij IKEA was, heb ik twee van deze meegenomen. Helaas blijken de lampen nogal te brommen, of ik ze nu dim of niet. Ze zitten in deze hanglamp. Heeft er iemand tips voor soortgelijke led lampen die niet brommen of zit het 'm gewoon in de dimmer?

[ Voor 52% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-04-2015 10:52 ]

• Geurt-kun

Geurt-kun

Dj-sannieboy schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:49:
Ik zocht twee dimbare led lampen en aangezien ik gisteren bij IKEA was, heb ik twee van deze meegenomen. Helaas blijken de lampen nogal te brommen, of ik ze nu dim of niet. Ze zitten in deze hanglamp. Heeft er iemand tips voor soortgelijke led lampen die niet brommen of zit het 'm gewoon in de dimmer?
Ik zou het zonder dimmer proberen...
Dan weet je het gelijk :)

2k op west bij Pv Output

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Geurt-kun schreef op zondag 19 april 2015 @ 11:10:
[...]

Ik zou het zonder dimmer proberen...
Dan weet je het gelijk :)
Klinkt logisch, binnenkort maar eens in een andere lamp proberen. :)
Zoals hier al vaker langs is gekomen (en ik pas geleden dus ook zelf heb ondervonden) hangt brommen niet alleen van de lamp af, maar ook van de combinatie met bepaalde dimmers.

Zoals bij mij dus een Philips Dimtone lamp: Achter een KAKU "mini inbouwdimmer multi" bromt ie behoorlijk. Achter een Philips LivingWhites dimmer nauwelijks.

• Yargo
Hallo,

Ik heb ebay volgende RGB controller besteld:

http://www.ebay.com/itm/2...geName=ADME:X:AAQ:US:1123

Ik was er zeer tevreden over, werkt zoals het hoort. Maar nu heb ik de KB Sound inbouwradio geinstalleerd in dezelfde ruimte ( overdekt terrras buiten ) en vanaf ik de leds aan zet begint de radio enorm te storen :-(. Kan het zijn dat het RF signaal de FM signalen verstoren?

Als ik mijn beide handen over de RGB controller leg verbeterd de FM ontvangst een beetje.

Is er iets wat ik hieraan kan doen? Wat alu folie er rond wikkelen helpt iig niet :-P.

Thanks!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:45
LED & PoE, een combinatie waar ik wel eens over na heb gedacht. Grappig om de volgende Maxim nieuwsbrief te ontvangen: BRIGHTER TOGETHER: LED SAVINGS, POE CONTROL

Hoe denken jullie over LED verlichting i.c.m. PoE?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Yargo schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:20:
[...]

Als ik mijn beide handen over de RGB controller leg verbeterd de FM ontvangst een beetje.

Is er iets wat ik hieraan kan doen? Wat alu folie er rond wikkelen helpt iig niet :-P.
Thanks!
Probeer eens om de voedingsdraden van de RGB-controller een aantal keer door een ferrietkraal/ferrite bead te wikkelen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
The Lord schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:31:
LED & PoE, een combinatie waar ik wel eens over na heb gedacht. Grappig om de volgende Maxim nieuwsbrief te ontvangen: BRIGHTER TOGETHER: LED SAVINGS, POE CONTROL

Hoe denken jullie over LED verlichting i.c.m. PoE?
Jaren geleden wel eens naar gezocht.

Een POE tussenstukje welke een LED spotje voedt lijkt me ideaal. Ik hang regelmatig APs aan systeemplafonds. En dan is het een kleine moeite om een led lampje erbij te hangen als noodverlichting.
Alleen heeft dat wel wat voeten in aarde, het ding moet nl ook aangestuurd worden. Makkelijkst lijkt me vanaf de AP een stuursignaaltje. Dan kun je centraal t lampje aan doen. En als de AP de controller kwijt is, dan ook lamp aan. Meteen makkelijk storingszoeken :)

Punt is denk ik de regelgeving en (daardoor) de meerwaarde. Los POE gebruiken is relatief prijzig. Combineren kan maar dan zit je wel met centrale voeding. Bij brand ofzo in je serverruimte of patchkast heb je geen licht meer... En overal accu's in plaatsen zoals bij reguliere noodverlichting.. wat is dan nog de meerwaarde..
Ook is het vermogen van POE te weinig om als reguliere verlichting te gebruiken. Veel switches kunnen nieteens alle poorten op vol vermogen aan... En met (continue) verlichting loop je dan snel tegen de limieten van de voedingen aan.

Imho in theorie leuk, de meerwaarde in de praktijk moet ik nog zien.
Yargo schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:20:
Hallo,

Ik heb ebay volgende RGB controller besteld:

http://www.ebay.com/itm/2...geName=ADME:X:AAQ:US:1123

Ik was er zeer tevreden over, werkt zoals het hoort. Maar nu heb ik de KB Sound inbouwradio geinstalleerd in dezelfde ruimte ( overdekt terrras buiten ) en vanaf ik de leds aan zet begint de radio enorm te storen :-(. Kan het zijn dat het RF signaal de FM signalen verstoren?
Zou kunnen, maar waarschijnlijk niet over de hele FM-band. Hebben alle radiostations er last van? Zo ja, allemaal even sterk?

• Yargo
jitter schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:22:
[...]

Zou kunnen, maar waarschijnlijk niet over de hele FM-band. Hebben alle radiostations er last van? Zo ja, allemaal even sterk?
De meeste zenders zijn volledig ruis als de leds aan staan. Sommige kanalen zijn iets beter, maar 1 enkele ofzo is nog redelijk aanhoorbaar maar ook niet perfect. Vandaag ga ik eens proberen om een voeding te gebruiken van ergens anders in mijn huis (de douche) waar een soortgelijke setup staat zonder storing. Ik heb de indruk dat het meer de voeding is die voor de ruis zorgt. Zou de voeding in een geaarde metalen kist steken helpen?
De voeding is zeker een mogelijkheid. Het wisselen met een bekend goede voeding is een goed experiment. En zou je ook nog kunnen proberen om de LED-strip rechtstreeks aan die storende 12 V voeding te hangen om te kijken of dat nog iets uit maakt.

Of het in een metalen behuizing plaatsen helpt hangt af van wat de oorzaak is dat de radio gestoord wordt.
Normaal gesproken zit er in een geschakelde voeding een speciaal type condensator tussen de primaire en secundaire kant. Deze dient ervoor om hoogfrequent storing via de primaire kant weg te leiden. Ontbreekt een dergelijke condensator, dan gaan de aansluitsnoeren aan de secundaire kant als antenne fungeren en de storing uitstralen. Dan maakt het in een metalen kast plaatsen volgens mij ook maar weinig uit.

Verwijderd

Ik heb in de zoekfunctie gezocht maar niet echt iets gevonden over de dimbaarheid van LED. Een goede 5 jaar geleden had ik een ledlamp gekocht voor mijn lamp met Dimmer. Echter was die LED niet dimbaar en had ik bijna brand. Er kwam wel al rook uit mijn €140,- lamp en die moest dus wegegooid worden. Nu las ik dus hier Dat er wel dimbare LED lampen verkrijgbaar zijn. Maar ik ben er een beetje huiverig voor voordat ik ze ga gebruiken. Zijn ze ook echt dimbaar? Zeker nu ik DJ-sannie en anderen hun reacties zo lees.
Er zijn verschillende manieren om LED's te dimmen, maar ik neem even aan dat je de oude vertrouwde dimmer bedoelt die vroeger gebruikt werd voor gloeilampen.

Feitelijk zijn dit soort dimmers (zgn. fasedimmers) niet ontworpen om LED's te dimmen. Echter, dimbare LED-lampen (en het is belangrijk dat op de verpakking staat aangegeven dat ze dimbaar zijn) gebruiken de techniek om zo goed mogelijk er toch een redelijk bruikbaar geheel van te maken.
Niet ideaal, en zeker niet alle combinaties lamp-dimmer werken even goed, maar - bij een juiste combinatie - niet gevaarlijk.

Fabrikanten van LED-lampen publiceren lijsten met lampen en geteste dimmers. Om zeker te zijn van een goede werking kies je het best een combinatie die als geschikt is getest. Daarmee is niet gezegd dat ongeteste combinaties niet werken, maar dat is dan aan jou om uit te vinden.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de ouderwetse dimmers en van mij mogen ze vandaag nog uit de handel gehaald worden. Ik heb ze ook niet in huis. Ik heb wel een dimbare LED-strip in de keuken, maar die dimt volgens een ander principe.
In aanvulling op Jitter:

Lees het topic hier eens een aantal pagina's (de laatste pagina's door). Dan zie je dat er genoeg opties zijn qua dimbare LED lampen (en dat een aantal daarvan het zelfs erg mooi/goed kunnen doen).

Overigens, als er rook uit je lamp komt hoeft dat nog niet meteen te betekenen dat je brand krijgt hoor. Vaak is het gewoon een component dat aan het weg 'smelten' is en ontstaat er daarna een onderbreking van de stroomkring of evt. kortsluiting. In dat laatste geval moet je groepenkast ingrijpen. Brand kan wel als er echt makkelijk brandbare materialen in de ledlamp zitten of in het armatuur. Of worst case bv. een vonk die op iets makkelijk ontvlambaars in de buurt terecht komt.

Hoe dan ook, als je zo maar een willekeurige lamp gaat proberen te dimmen, dan kan je inderdaad 'vreemde effecten' krijgen :P

In ieder geval, lang verhaal kort en zoals Jitter ook al zegt: Onderzoek gewoon goed de opties die je kan vinden en evt. compatibiliteitsinfo. Hoewel het altijd een sub-optimale oplossing blijft bestaan er genoeg redelijk tot goed werkende combinaties.

• watchme
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-12-2022
gri- schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:02:

Heb je aan PWM led dimmer gedacht? (http://www.dx.com/p/wirel...2-24v-126709#.VUY9ZrkcSCg)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
Simpel vraagje: dit is toch een "constant current" driver: http://www.banggood.com/1...nsformer-6W-p-960613.html ?
Heb 2 1W LED spots voor in een keukenkastje en deze zouden hiermee in serie geschakeld moeten worden, toch? Is er ook een nette manier om dat te doen, of is het een kwestie van kroonsteentjes gebruiken?

_██_
(ಠ_ృ)

Je linkt naar een 300 mA LED-driver. Dit lijkt mij inderdaad een constante stroombron, maar is dat wel wat je LED-spotjes nodig hebben? Wat zijn de verdere specs van die LED-spotjes?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
jitter schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:50:
Je linkt naar een 300 mA LED-driver. Dit lijkt mij inderdaad een constante stroombron, maar is dat wel wat je LED-spotjes nodig hebben? Wat zijn de verdere specs van die LED-spotjes?
Zaten niet veel specs bij anders dan dat ze 1W / 12V waren. Dat maakt deze driver ws. echter ongeschikt, dus ik heb bij nader inzien de meegeleverde drivers maar gebruikt. Voor 2x een ledspotje ga ik niet onnodig moeilijk doen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:17

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heeft iemand eigenlijk wel eens infrarood GU10 of MR16 gezien? Voor mijn voordeurcameraatje zou het handig zijn om 1 of 2van de bestaande lampjes te vervangen door een IR type.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Yargo
jitter schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:04:
De voeding is zeker een mogelijkheid. Het wisselen met een bekend goede voeding is een goed experiment. En zou je ook nog kunnen proberen om de LED-strip rechtstreeks aan die storende 12 V voeding te hangen om te kijken of dat nog iets uit maakt.

Of het in een metalen behuizing plaatsen helpt hangt af van wat de oorzaak is dat de radio gestoord wordt.
Normaal gesproken zit er in een geschakelde voeding een speciaal type condensator tussen de primaire en secundaire kant. Deze dient ervoor om hoogfrequent storing via de primaire kant weg te leiden. Ontbreekt een dergelijke condensator, dan gaan de aansluitsnoeren aan de secundaire kant als antenne fungeren en de storing uitstralen. Dan maakt het in een metalen kast plaatsen volgens mij ook maar weinig uit.
Bedankt voor je reactie! Ik heb eens de trafo van mijn douche genomen en die verstoort mijn radio niet ( is nochtans ook eentje van ebay ). De trafo ver weg leggen helpt wel een beetje, maar niet voldoende. Ik ga dus een nieuwe trafo kopen.

Hierbij vroeg ik me af of jullie het verschil weten tussen deze 2:

http://www.leds-depot.be/...trafo-driver-12v-10a.html

en

http://www.banggood.com/1...-AC-110-220V-p-69415.html

Ze zien er lichtjes anders uit, maar vanbinnen zien ze er op het eerste zicht redelijk identiek uit. Of heeft er hier iemand nog een betere site?

Tx!
Wes
Als je met "beter" goedkoper bedoelt, nee, dan niet.
Of de twee voedingen hetzelfde zijn? Wie weet, maar je kunt alleen afgaan op de foto's, en die zijn vaak slechts ter illustratie en hoeven niet helemaal overeen te komen wat je werkelijk gaat krijgen.

Persoonlijk zou ik een dergelijke voeding niet snel rechtstreeks uit China importeren, vanwege de grote kans dat je iets aanschaft dat niet voldoet aan onze veiligheids- en EMC-eisen. Daarmee heb ik overigens niet gezegd dat de voeding waar je naar linkt automatisch ook geldt. Wel valt mijn oog op Banggood op de volgende regel:
Safety Compliance: CCC/ FCC / CE
FCC en CE zijn geen veiligheidskeurmerken.
CCC is iets Chinees dat voor ons niet relevant is, al heeft het wel o.a. met veiligheid te maken.

Zelf zou ik liever meer uitgeven aan iets waarvan ik wel weet dat het goed is (ook al komt dat ook uit China) en dat is MeanWell. Reken dan wel op het dubbele van je eerste link. Aan de andere kant, dat spul wordt hier ook in industriële elektronica verwerkt dat 24/7 gedurende vele jaren moet werken.

[ Voor 11% gewijzigd door jitter op 13-05-2015 12:37 ]

• marcop23
Zijn Ebay filament LED lampjes eigenlijk goed qua kleurtemperatuur? Het voelt zo dom dat de 'grote' lampen hier minder verbruiken dan de 15W sfeerlampjes, gloeilampjes. Ik denk dat filament LEDjes hier vrij mooi inpassen, maar dan moet het niet stiekem 3000K ofzo als kleurtemperatuur zijn.

Ik heb ook G4 ledjes van ebay maar die kleur vind ik maar lelijk eigenlijk, een 3000K TL geeft mooier licht.

Anders wordt het gewoon, in Nederland, rondzoeken naar Philips lampjes met een laag vermogen die omnidirectioneel zijn, maar dat wordt al snel aardig duurder.

http://www.philipsstore.n...91743330_NL_SHOPPUB/NL/nl
Deze lampjes vertrouw ik direct qua kleur en omnidirectioneel, maar ze kosten wat meer dan Chinese leds en produceren nog best wat licht, meer dan de 15W lampjes.

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 13-05-2015 17:28 ]

• maomanna
Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:33:
Ik heb in de zoekfunctie gezocht maar niet echt iets gevonden over de dimbaarheid van LED. Een goede 5 jaar geleden had ik een ledlamp gekocht voor mijn lamp met Dimmer. Echter was die LED niet dimbaar en had ik bijna brand. Er kwam wel al rook uit mijn €140,- lamp en die moest dus wegegooid worden. Nu las ik dus hier Dat er wel dimbare LED lampen verkrijgbaar zijn. Maar ik ben er een beetje huiverig voor voordat ik ze ga gebruiken. Zijn ze ook echt dimbaar? Zeker nu ik DJ-sannie en anderen hun reacties zo lees.
Laatst segula globe ledlampen aangesloten op mijn qubino z wave dimmer. Dat is als ik t goed heb een mosfetdimmer.
de segula's doen het perfect! Zonder flikker. Weet alleen niet of de qubino ook zonder gateway werkt.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

marcop23 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:25:
Zijn Ebay filament LED lampjes eigenlijk goed qua kleurtemperatuur?
Ik heb 10 verschillende "warm wit" filamentlampjes besteld in China, van 5 tot 11 euro per stuk, maar vind het nog steeds moeilijk te voorspellen wat de daadwerkelijke kleur zal zijn. Soms moet een lamp de eerste dagen nog op kleur komen (burn-in wegbezuinigd?). Ik heb er 1 die echt veel warmer is dan de rest (net niet geel) en de filamenten hiervan zien er ook duidelijk anders uit (ander productieproces).

Ik denk dat je voor de zekerheid zou moeten zoeken naar lampen die verkocht worden als "extra warm".

Het heeft eerder te maken met de toleranties in de productieprocessen van LED's en de kwaliteit dan met een eventuele burn-in.

Ook goede kwaliteit LED's veranderen van lichtopbrengst en kleur gedurende de levensduur, net als spaarlampen, overigens, maar dit gaat geleidelijk en zou je niet mogen opmerken binnen korte tijd. Gebeurt dat wel, dan duidt dat m.i. op slechte kwaliteit LED's. Ik heb het bij LED-lampen van AH, Ikea en Osram iig nog niet opgemerkt.

Wat je werkelijk gaat krijgen bij rechtstreekse import hangt denk ik nogal af van hoe betrouwbaar de gegevens zijn die versterkt worden. Zeker als men i.p.v. bijv 2700 K een reeks geeft (bijv. 2700-3200 K), dan heb ik mijn twijfels.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 15-05-2015 07:24 ]

• FunFair
  • Laatst online: 17-11 20:02
Hier in de buurt is een Hornbach die Filament LED verkoopt voor 7 euro ongeveer. Volgende keer als ik weer zo'n lamp nodig heb, ga ik daar wel heen. Mijn ervaring met de ebay varianten is ook dat de kleur afwijkt en je geen controle hebt over de elektronica. Bij de hornbach kun je de lamp even testen, filmpje maken en dan weet je gelijk of deze veel of weinig flicker heeft.

Bij de E27 variant zag ik op de telefoon geen flickering. Met een aantal lampen die ik via ibood heb gekocht zie ik het wel.
Pagina: 1 ... 64 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)