Pazzoppe schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 00:04:
[...]
Ach, het is natuurlijk in het belang van al die snelle importeurs die een factor 3 op hun Chinese import zetten dat ze de rechtstreekse import ontmoedigen. Zou ik ook doen. Dat soort UK filmpjes zijn daar natuurlijk prachtig voor.
In mijn optiek is de documentaireserie in de eerste plaats opgezet om mensen voor te lichten zodat ze beter weten waar ze mee te maken kunnen krijgen. Veel van de dubieuze spullen die getoond worden werden aangeschaft via websites of in kleine (telefoon)winkeltjes, en deden zich voor als het echte artikel, t/m keurmerken, en holografische zegels aan toe. Binnenin bleek de boel toch echter zeker niet van dezelfde kwaliteit, en zoals de documentaires hebben laten zien heeft dat al dodelijke gevolgen gehad.
Je woordgebruik lijkt bedoeld te zijn om de mogelijke gevaren te bagatelliseren, en dat vind ik jammer om te zien.
Ik herinner me die ontploffende echte Apple batterijen en die ontbrandende originele iPhone5.
Die zijn een stuk gevaarlijker dan een 6 Watt peertje.
Dat is uitgebreid in het nieuws geweest. Ongetwijfeld zijn de zaken rechtgezet en hebben de andere merken op de achtergrond dezelfde maatregelen genomen.
Kinderen moeten altijd van electra en dus ook van lampen afblijven.
En het is zaak dat de ouders de kinderen wat dat betreft opvoeden en het goede voorbeeld geven. Maar je kunt je kinderen niet altijd in de gaten houden, dus het is ook de verantwoording van de ouders dat het aangeschafte materiaal deugdelijk is.
De sterfte door electrocutie is overigens 1 per 10 miljoen inwoners.per jaar en overkomt voor het overgrote deel volwassenen tijdens bedrijfsinstallatiewerk.
Die deden hun werk in volle bewustheid van de gevaren en waren opgeleid om dat te mogen doen. Maar het mag niet zo zijn dat een leek bij het vervangen van een lamp geëlektrocuteerd kan worden door de simpele handeling van het uitdraaien van één lamp en het indraaien van een andere mocht hij vergeten zijn de stroom uit te schakelen. Helaas bestaan er lampen waarbij dat wel het geval is. Deze zijn uiteraard niet legaal op onze markt.
En het mag al helemaal niet zo zijn dat een adapter een gevaarlijk hoge spanning aan de uitgang kan leveren, ongeacht wie ermee omgaat.
Het voordeel van LEDs is dat ze er tenminste hun vingers niet aan branden of onder rondspattend glas komen te zitten zoals met gloeilampen. De LEDlampen hebben een ABS buitenkant dus heel lastig kapot te krijgen. Dat is ook al een plus. En anders dan gloeilampen hoef je ze zelden te vervangen.
Ten dele mee eens. Ook glas wordt voor LED-lampen nog steeds gebruikt. De gebruikte kunststoffen moeten brandvertragend zijn, dat is met namaak-goederen ook vaak niet het geval.
Als je importeert dan koop je een container vol tegen de laagst mogelijke prijs en dan probeer je er met een steekproef enige tientallen uit. Als die het doen gaat de handel de markt op en mocht de consument een probleem hebben dan krijgt hij/zij wat geld terug. Dat lukt best met 300% uplift. Daar houdt de bemoeienis van de gemiddelde handel bij op. Al die spullen hebben het officiele CE keurmerk als ze de fabriek in China verlaten, dus ze zijn al goedgekeurd. Dat was niet het geval bij de zekeringschakelaar in dat BBC filmpje.
Helaas denk jij hetzelfde als heel veel andere mensen dat CE een keurmerk zou zijn. CE is
geen keurmerk, het is een
zelf-certificering door de fabrikant. Zeg maar een papiertje waarin die jou belooft dat de lamp voldoet aan de bij ons geldende eisen.
Het impliceert dat er aan alle relevante eisen wordt voldaan en dat hier ook op getest is. Maar dit hoeft niet per definitie gestaafd te zijn door een "notified body" (o.a. KemaKeur). Slechts in een paar gevallen moet dat
wel om het CE-logo te mogen aanbrengen, zoals bij bijv. medische apparatuur.
M.i. heeft het logo daardoor weinig waarde.
Overigens werd in het filmpje ook gezegd dat ze wilden weten voor welk land de producten bedoeld waren. Dat was om een idee te krijgen welke keurmerken ze erop moesten aanbrengen. Dus zelfs de aanwezigheid van het keurmerk van een notified body is geen garantie dat het om de real deal gaat. Vandaar ook het belang van het aanschaffen van zaken via betrouwbare kanalen.
Het zou mooi zijn als je een eigen kwaliteitsbewaking in China kunt opzetten. Maarja, dat betekent dat je daar een permanente organisatie moet hebben en daar is de omzet niet groot genoeg voor, behalve als je bijvoorbeeld Ikea heet en veel andere producten uit China haalt.
Ik denk dat je ook in China partners kunt vinden die je goede kwaliteit kunnen en willen leveren zonder dat je je er 100% van de tijd mee moet bemoeien. Ik denk dat je er dan wel vanuit kunt gaan dat de prijs hoger is.
Dus voor iedereen die wil luisteren: "Net zoals de straat oversteken kan eigen inkoop mogelijk een risico zijn". "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Als je daar bang voor bent dan moet je het vooral niet doen. Ik zou dan aanraden om alleen 'domme' LEDs te kopen op de plaatsen waar het gemiddeld wittere licht geen kwaad kan en gewoon een paar jaartjes te wachten tot de prijzen van de smartLEDs tot een acceptabel niveau zijn gedaald. Inclusief energieverbruik is dat een stuk goedkoper dan nu smartLEDs uit eigen land kopen.
Als je wat avontuurlijker bent ingesteld en voor een klein bedrag een klein risico durft te nemen dan kun je met die Chinese spullen en wat ballonnetjes ook de sfeerverlichting van LEDs voorzien. Bijkomend voordeel is dat je geen dimmers hoeft te vervangen dus het risico op een doodschok ben je in ieder geval kwijt,
Het leven bestaat niet zonder risico's, maar je kunt ze met een beetje gezond verstand en weinig moeite tot een minimum beperken. Zeker de risico's waarmee scrupuleuze figuren je opzadelen met counterfeit materiaal is van het soort dat je wilt vermijden. De korte termijn winst staat niet in verhouding tot de mogelijke lange termijn gevaren.
M.b.t. de opmerkingen over lichtkleur houd ik me even afzijdig, dat is smaakafhankelijk en daar valt gewoon niet over te twisten. Bovendien geef ik de voorkeur aan een witte lamp op een simpele aan/uit-schakelaar, dus ook daarover kunnen we niet gaan twisten.
Oh ja, en als je een dimmer gaat vervangen zet je natuurlijk de groep eerst uit en controleer je vervolgens met een spanningzoeker of je ook de juiste groep hebt uitgeschakeld... Dus je redenering dat je door het niet hoeven vervangen van een dimmer het risico op een doodschok vermijdt vind ik een beetje gekunsteld...