Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.657 views
eymey schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:57:
Idd.

Toevallig ben ik gisteren, na de link van Jitter, blijven hangen bij de "Fake Brittain" filmpjes... damn you Youtube :P .Maar de aflevering over meubels, waarvoor in GB ook strenge eisen gelden qua brandvertraging, spreekt boekdelen wat betreft keurmerken.
Jij bent niet de enige ;) . Ik heb ook al e.e.a. zitten kijken van die afleveringen. ALLES wat ook maar een beetje waarde heeft wordt nagemaakt.
Het meest bijgebleven zijn ontploffende namaak iPhone laders en namaak vuurvaste bedrading (voor bijv. noodverlichting, brandalarmsystemen, e.d.) die in een brand na 2 min. i.p.v. de vereiste 3 uur al de geest geeft.

Niet helemaal off-topic, trouwens, ik schaar de LED-lampen rechtstreeks gekocht in China tot dezelfde categorie als de ontploffende lader die ik net noemde. Qua werking niet eens zo verschillend, maar wel met potentieel dezelfde gevaarlijke constructie...

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 25-01-2015 19:27 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Heeft er iemand ervaring met dimbare spot (mr16) van het bedrijf new oriental? www.cnneworiental.com

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
jitter schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:56:
[...]

Niet helemaal off-topic, trouwens, ik schaar de LED-lampen rechtstreeks gekocht in China tot dezelfde categorie als de ontploffende lader die ik net noemde. Qua werking niet eens zo verschillend, maar wel met potentieel dezelfde gevaarlijke constructie...
Henk Kamp zal dit vandaag bespreken met de Chinezen. :) :) :)

http://www.rijksoverheid....erlandse-ondernemers.html

[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 26-01-2015 09:01 ]

Het gaat hier gewoon om geld, ik betwijfel of het bespreken van dingen als veiligheidseisen een hoge prioriteit heeft of zelfs maar op de agenda staat.

Bij het kijken van Fake Britain afleveringen, die leerzaam en zelfs vermakelijk zijn, kwam ik op een gegeven moment uit bij deze aflevering die, ook al heb ik zelf geen kinderen, een diepe indruk op me achter liet. Hierin kost een namaak Nintendo lader het leven aan een 7-jarige jongen (vanaf 1:25).

En als je denkt dat alleen dit soort prullaria gevaarlijk zijn? Nee hoor, zelfs de zekeringautomaat in je meterkast kan ten prooi vallen aan de namakers... (vanaf 19:48). De persoon aan het woord vertelt dat je in Zuid China op de handelsbeurs gewoon specificeert welk merk je wilt, in welke hoeveelheden in voor welk land. En ook dat het hun niet interesseert of wordt voldaan aan de eisen van keurmerken die ze aanbrengen. Sprookjes? Nee, dat heeft het bedrijf waar ik voor werk aan den lijve ondervonden.

Om weer terug te komen bij dit topic: de elektrische veiligheid van LED-lampen gekocht via self-import kan m.i. volledig vergelijkbaar zijn met boven genoemde andere inferieure elektrische producten. Ik ben van mening dat iedereen die wil luisteren hiervan op de hoogte moet worden gesteld (bij deze, dus).

Dat betekent zeker niet dat alle producten uit Azië inferieur en gevaarlijk zijn, er komen ook heel veel uitstekende producten vandaan, en niet persé alleen van "onze" fabrikanten die daar produceren. Het gaat om de niet of nauwelijks te controleren stroom bagger die, bot gezegd, levensgevaarlijk kan zijn.

De beste kans op goede producten maak je natuurlijk met A-merken gekocht in de grote retail winkels. Of als je via internet wilt bestellen, dan via gerenommeerde en lang bestaande webshops die een reputatie hoog te houden hebben.

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 17:17
jitter schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:29:
Om weer terug te komen bij dit topic: de elektrische veiligheid van LED-lampen gekocht via self-import kan m.i. volledig vergelijkbaar zijn met boven genoemde andere inferieure elektrische producten. Ik ben van mening dat iedereen die wil luisteren hiervan op de hoogte moet worden gesteld (bij deze, dus).
Ach, het is natuurlijk in het belang van al die snelle importeurs die een factor 3 op hun Chinese import zetten dat ze de rechtstreekse import ontmoedigen. Zou ik ook doen. Dat soort UK filmpjes zijn daar natuurlijk prachtig voor.
Ik herinner me die ontploffende echte Apple batterijen en die ontbrandende originele iPhone5.
Die zijn een stuk gevaarlijker dan een 6 Watt peertje. Kinderen moeten altijd van electra en dus ook van lampen afblijven. De sterfte door electrocutie is overigens 1 per 10 miljoen inwoners.per jaar en overkomt voor het overgrote deel volwassenen tijdens bedrijfsinstallatiewerk. Het voordeel van LEDs is dat ze er tenminste hun vingers niet aan branden of onder rondspattend glas komen te zitten zoals met gloeilampen. De LEDlampen hebben een ABS buitenkant dus heel lastig kapot te krijgen. Dat is ook al een plus. En anders dan gloeilampen hoef je ze zelden te vervangen.

Als je importeert dan koop je een container vol tegen de laagst mogelijke prijs en dan probeer je er met een steekproef enige tientallen uit. Als die het doen gaat de handel de markt op en mocht de consument een probleem hebben dan krijgt hij/zij wat geld terug. Dat lukt best met 300% uplift. Daar houdt de bemoeienis van de gemiddelde handel bij op. Al die spullen hebben het officiele CE keurmerk als ze de fabriek in China verlaten, dus ze zijn al goedgekeurd. Dat was niet het geval bij de zekeringschakelaar in dat BBC filmpje.
Het zou mooi zijn als je een eigen kwaliteitsbewaking in China kunt opzetten. Maarja, dat betekent dat je daar een permanente organisatie moet hebben en daar is de omzet niet groot genoeg voor, behalve als je bijvoorbeeld Ikea heet en veel andere producten uit China haalt.

Dus voor iedereen die wil luisteren: "Net zoals de straat oversteken kan eigen inkoop mogelijk een risico zijn". "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Als je daar bang voor bent dan moet je het vooral niet doen. Ik zou dan aanraden om alleen 'domme' LEDs te kopen op de plaatsen waar het gemiddeld wittere licht geen kwaad kan en gewoon een paar jaartjes te wachten tot de prijzen van de smartLEDs tot een acceptabel niveau zijn gedaald. Inclusief energieverbruik is dat een stuk goedkoper dan nu smartLEDs uit eigen land kopen.
Als je wat avontuurlijker bent ingesteld en voor een klein bedrag een klein risico durft te nemen dan kun je met die Chinese spullen en wat ballonnetjes ook de sfeerverlichting van LEDs voorzien. Bijkomend voordeel is dat je geen dimmers hoeft te vervangen dus het risico op een doodschok ben je in ieder geval kwijt,

[ Voor 3% gewijzigd door Pazzoppe op 27-01-2015 00:25 ]

Pazzoppe schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 00:04:
[...]

Ach, het is natuurlijk in het belang van al die snelle importeurs die een factor 3 op hun Chinese import zetten dat ze de rechtstreekse import ontmoedigen. Zou ik ook doen. Dat soort UK filmpjes zijn daar natuurlijk prachtig voor.
In mijn optiek is de documentaireserie in de eerste plaats opgezet om mensen voor te lichten zodat ze beter weten waar ze mee te maken kunnen krijgen. Veel van de dubieuze spullen die getoond worden werden aangeschaft via websites of in kleine (telefoon)winkeltjes, en deden zich voor als het echte artikel, t/m keurmerken, en holografische zegels aan toe. Binnenin bleek de boel toch echter zeker niet van dezelfde kwaliteit, en zoals de documentaires hebben laten zien heeft dat al dodelijke gevolgen gehad.

Je woordgebruik lijkt bedoeld te zijn om de mogelijke gevaren te bagatelliseren, en dat vind ik jammer om te zien.
Ik herinner me die ontploffende echte Apple batterijen en die ontbrandende originele iPhone5.
Die zijn een stuk gevaarlijker dan een 6 Watt peertje.
Dat is uitgebreid in het nieuws geweest. Ongetwijfeld zijn de zaken rechtgezet en hebben de andere merken op de achtergrond dezelfde maatregelen genomen.
Kinderen moeten altijd van electra en dus ook van lampen afblijven.
En het is zaak dat de ouders de kinderen wat dat betreft opvoeden en het goede voorbeeld geven. Maar je kunt je kinderen niet altijd in de gaten houden, dus het is ook de verantwoording van de ouders dat het aangeschafte materiaal deugdelijk is.
De sterfte door electrocutie is overigens 1 per 10 miljoen inwoners.per jaar en overkomt voor het overgrote deel volwassenen tijdens bedrijfsinstallatiewerk.
Die deden hun werk in volle bewustheid van de gevaren en waren opgeleid om dat te mogen doen. Maar het mag niet zo zijn dat een leek bij het vervangen van een lamp geëlektrocuteerd kan worden door de simpele handeling van het uitdraaien van één lamp en het indraaien van een andere mocht hij vergeten zijn de stroom uit te schakelen. Helaas bestaan er lampen waarbij dat wel het geval is. Deze zijn uiteraard niet legaal op onze markt.
En het mag al helemaal niet zo zijn dat een adapter een gevaarlijk hoge spanning aan de uitgang kan leveren, ongeacht wie ermee omgaat.
Het voordeel van LEDs is dat ze er tenminste hun vingers niet aan branden of onder rondspattend glas komen te zitten zoals met gloeilampen. De LEDlampen hebben een ABS buitenkant dus heel lastig kapot te krijgen. Dat is ook al een plus. En anders dan gloeilampen hoef je ze zelden te vervangen.
Ten dele mee eens. Ook glas wordt voor LED-lampen nog steeds gebruikt. De gebruikte kunststoffen moeten brandvertragend zijn, dat is met namaak-goederen ook vaak niet het geval.
Als je importeert dan koop je een container vol tegen de laagst mogelijke prijs en dan probeer je er met een steekproef enige tientallen uit. Als die het doen gaat de handel de markt op en mocht de consument een probleem hebben dan krijgt hij/zij wat geld terug. Dat lukt best met 300% uplift. Daar houdt de bemoeienis van de gemiddelde handel bij op. Al die spullen hebben het officiele CE keurmerk als ze de fabriek in China verlaten, dus ze zijn al goedgekeurd. Dat was niet het geval bij de zekeringschakelaar in dat BBC filmpje.
Helaas denk jij hetzelfde als heel veel andere mensen dat CE een keurmerk zou zijn. CE is geen keurmerk, het is een zelf-certificering door de fabrikant. Zeg maar een papiertje waarin die jou belooft dat de lamp voldoet aan de bij ons geldende eisen.
Het impliceert dat er aan alle relevante eisen wordt voldaan en dat hier ook op getest is. Maar dit hoeft niet per definitie gestaafd te zijn door een "notified body" (o.a. KemaKeur). Slechts in een paar gevallen moet dat wel om het CE-logo te mogen aanbrengen, zoals bij bijv. medische apparatuur.
M.i. heeft het logo daardoor weinig waarde.

Overigens werd in het filmpje ook gezegd dat ze wilden weten voor welk land de producten bedoeld waren. Dat was om een idee te krijgen welke keurmerken ze erop moesten aanbrengen. Dus zelfs de aanwezigheid van het keurmerk van een notified body is geen garantie dat het om de real deal gaat. Vandaar ook het belang van het aanschaffen van zaken via betrouwbare kanalen.
Het zou mooi zijn als je een eigen kwaliteitsbewaking in China kunt opzetten. Maarja, dat betekent dat je daar een permanente organisatie moet hebben en daar is de omzet niet groot genoeg voor, behalve als je bijvoorbeeld Ikea heet en veel andere producten uit China haalt.
Ik denk dat je ook in China partners kunt vinden die je goede kwaliteit kunnen en willen leveren zonder dat je je er 100% van de tijd mee moet bemoeien. Ik denk dat je er dan wel vanuit kunt gaan dat de prijs hoger is.
Dus voor iedereen die wil luisteren: "Net zoals de straat oversteken kan eigen inkoop mogelijk een risico zijn". "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Als je daar bang voor bent dan moet je het vooral niet doen. Ik zou dan aanraden om alleen 'domme' LEDs te kopen op de plaatsen waar het gemiddeld wittere licht geen kwaad kan en gewoon een paar jaartjes te wachten tot de prijzen van de smartLEDs tot een acceptabel niveau zijn gedaald. Inclusief energieverbruik is dat een stuk goedkoper dan nu smartLEDs uit eigen land kopen.
Als je wat avontuurlijker bent ingesteld en voor een klein bedrag een klein risico durft te nemen dan kun je met die Chinese spullen en wat ballonnetjes ook de sfeerverlichting van LEDs voorzien. Bijkomend voordeel is dat je geen dimmers hoeft te vervangen dus het risico op een doodschok ben je in ieder geval kwijt,
Het leven bestaat niet zonder risico's, maar je kunt ze met een beetje gezond verstand en weinig moeite tot een minimum beperken. Zeker de risico's waarmee scrupuleuze figuren je opzadelen met counterfeit materiaal is van het soort dat je wilt vermijden. De korte termijn winst staat niet in verhouding tot de mogelijke lange termijn gevaren.

M.b.t. de opmerkingen over lichtkleur houd ik me even afzijdig, dat is smaakafhankelijk en daar valt gewoon niet over te twisten. Bovendien geef ik de voorkeur aan een witte lamp op een simpele aan/uit-schakelaar, dus ook daarover kunnen we niet gaan twisten.

Oh ja, en als je een dimmer gaat vervangen zet je natuurlijk de groep eerst uit en controleer je vervolgens met een spanningzoeker of je ook de juiste groep hebt uitgeschakeld... Dus je redenering dat je door het niet hoeven vervangen van een dimmer het risico op een doodschok vermijdt vind ik een beetje gekunsteld...
Helemaal eens met @Jitter.

Dat er ook bij officiele producten van de grote merken wel eens wat fout kan gaan staat buiten kijf. Maar die zullen er alles aan doen om het recht te zetten, terug te roepen, vervangen, etc.

Dat kinderen sowieso van elektra af moeten zijn is m.i. een drogredenering .'De consument' is decennialang gewend geweest dat je een lampje gewoon in- en uit kan draaien, ook als toevallig de schakelaar nog aan mocht staan. Dat kan met producten waarin veriligheid BEWUST op de laagste prio is gezet dus direct voor een dodelijke schok zorgen. Zeker als je ook nog eens de pech hebt dat jouw goedkope installateur zo goedkoop kon zijn door slechte schakelautomaten in je meterkast te installeren.

En ookal weet jij dat een lamp of ander cheap onderdeel in je installatie misschien onder spanning kan staan en dat je voorzichtig moet zijn: Wat als jouw partner of (straks) groter wordend kind het niet weet en ze moeten er bv. zelf iets aan doen omdat jou iets is overkomen ofzo of je kan op een andere manier ze er niet mee helpen ?

Ook de vergelijking met de straat oversteken gaat mank. Ook op straat gelden allerlei verkeersregels en andere maatregelen waardoor het risico op ongelukken zo klein mogelijk wordt gehouden. Dat ongelukken kunnen gebeuren weet iedereen, maar dat betekent niet dat iedereen om die reden dan maar de regels aan z'n laars kan lappen.

De duistere figuren die bijvoorbeeld merkproducten na maken zijn al helemaal fout bezig: Ze wekken de schijn van veiligheid terwijl die dus aan alle kanten niet aanwezig is.

Als een cheape producent onder een eigen naam oid. iets gevaarlijks produceert is het nog tot daar aan toe. Alleen moet ie zich dan ook onthouden van welk logo dan ook dat "Keuring" of "veiligheid" suggereert.

Het gevaar van dit soort producten (of een tv-programma dat hierop wijst) afdoen als een soort propaganda om de winst makende importeurs of de merken te beschermen vind ik dan ook je hoofd in het zand steken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:01

mb1

jitter schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:02:
[...]
Helaas denk jij hetzelfde als heel veel andere mensen dat CE een keurmerk zou zijn. CE is geen keurmerk, het is een zelf-certificering door de fabrikant. Zeg maar een papiertje waarin die jou belooft dat de lamp voldoet aan de bij ons geldende eisen.
Het impliceert dat er aan alle relevante eisen wordt voldaan en dat hier ook op getest is. Maar dit hoeft niet per definitie gestaafd te zijn door een "notified body" (o.a. KemaKeur). Slechts in een paar gevallen moet dat wel om het CE-logo te mogen aanbrengen, zoals bij bijv. medische apparatuur.
M.i. heeft het logo daardoor weinig waarde.
Je zegt in je post een heleboel dingen die kloppen, bovenstaand verdient een kleine nuancering.

Een CE markering mag in bepaalde gevallen door de fabrikant worden aangebracht. Hiermee geeft hij dan (uit eigen naam en verantwoording) aan dat het product voldoet aan de van toepassing zijnde (Europeese) eisen.

Wordt het risico wat groter, dan mag een fabrikant de CE markering niet meer toepassen zonder dat in meer of mindere mate, (ook weer afhankelijk van het risico) een NoBo zich heeft overtuigd van de resultaten van de gedane testen. Er wordt in zo'n geval een CE markering gestempeld CE xxxx met een vier cijferig kenmerk waaraan de NoBo te herleiden is.

Kema Keur is dan weer een op zich staand "label" dat van het pre CE tijdperk stamt.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Deze week is alle verlichting in de aanbieding bij de Gamma met 30% korting. Vandaag wat mooie Philips leds opgepikt, maar het schap was al aardig leeg.

39

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Nog even over de CE markering: dit is GEEN keurmerk! Hier wordt het netjes uitgelegd.

Wat is de sanctie als je als Chinese firma een CE markering onterecht voert?

"Het onterecht aanbrengen van de CE-markering en/of opstellen en ondertekenen van de conformiteitverklaring (ook wel: EG-verklaring van overeenstemming) is een economisch delict en valt in Nederland onder de Wet op de economische delicten. Toezicht hierop vindt plaats door bijvoorbeeld de toezichthouders nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit en het Agentschap Telecom."

De Chinees steekt dan een dikke vinger richting het Agentschap en gaat vrolijk door. Worst case -bv. bij juridische kwesties/hoge claims- ploft de boel en gaat men door onder een andere naam.

Nee, ik koop een merklamp waar men in ieder geval nog enigszins heeft gekeken naar veiligheid en de eisen die hieraan gesteld zijn. Andere spulletjes (ik koop ook wel eens wat gadgets in China) hou ik goed in de gaten en laat ik niet onbeheerd in de WCD.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Het wordt ook wel gekscherend gezegd dat CE voor "China Export" staat. Eigenlijk is dit een grap, maar als je erop googelt vindt je zoveel serieuze artikelen dat je de indruk krijgt dat veel mensen het voor waar zijn gaan aannemen.

Het CE-logo heeft een precies voorgeschreven vorm, maar je ziet het ook vaak verkeerd afgebeeld, meestal met de letters te dicht bij elkaar. Zo vond ik in mijn rommelbak een adapter met alleen maar dit (verkeerde) logo.
Ik heb de adapter uit nieuwsgierigheid open gemaakt. Ik had mijn twijfels of deze wel aan alle eisen zou voldoen, vooral m.b.t. EMC, qua veiligheid leek alles OK. Maar dat bleek niet helemaal het geval want het plastic kon makkelijk vlam vatten en was dus bepaald niet zelfdovend of zelfs maar vlamvertragend.... weg ermee...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Joepla schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:28:
Nog even over de CE markering: dit is GEEN keurmerk! Hier wordt het netjes uitgelegd.

Wat is de sanctie als je als Chinese firma een CE markering onterecht voert?

"Het onterecht aanbrengen van de CE-markering en/of opstellen en ondertekenen van de conformiteitverklaring (ook wel: EG-verklaring van overeenstemming) is een economisch delict en valt in Nederland onder de Wet op de economische delicten. Toezicht hierop vindt plaats door bijvoorbeeld de toezichthouders nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit en het Agentschap Telecom."

De Chinees steekt dan een dikke vinger richting het Agentschap en gaat vrolijk door. Worst case -bv. bij juridische kwesties/hoge claims- ploft de boel en gaat men door onder een andere naam.

Nee, ik koop een merklamp waar men in ieder geval nog enigszins heeft gekeken naar veiligheid en de eisen die hieraan gesteld zijn. Andere spulletjes (ik koop ook wel eens wat gadgets in China) hou ik goed in de gaten en laat ik niet onbeheerd in de WCD.
Daarom zijn die 'webwinkels' die allerlei zooi uit China importeren bezig met een gevaarlijk spelletje.

Als particulier krijg je niet zo snel een groot probleem, hooguit krijg je een kleine boete en ben je je gadget kwijt. Als bedrijf ben je echter wel verantwoordelijk voor wat je doet en bij letsel zou je ook persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden. Aangezien zij als 'importeur' fungeren kun je ook niet zomaar naar de fabrikant wijzen, het is immers niet gek dat er 'troep' vanuit China komt, het niet controleren of het spul een beetje fatsoenlijk is kan dan al worden aangerekend. Kom je toch al gauw richting dood door schuld oid.

Ik vraag me dan ook af, moet de overheid ingrijpen en alle particuliere import verbieden, of accepteren dat ze dadelijk weer wordt verweten dat ze niks gedaan hebben?

Verwijderd

Gisteren 7 halogeenlampen op normale dimmer vervangen door de volgende GU10 led's:

Philips GU10 Led

Geven een vrij wit licht itt de halogeenlampen die er eerst in zaten.
Daarnaast gaven de lampen een 50hz brom, zelfs wanneer de dimmer voluit stond. Reden voor mij om ze weer om te ruilen en te kijken naar een ander type GU10 dimbaar. Iemand nog goede tips?

Vorig jaar bij Ikea heb ik 2x ledare bij Ikea gehaald, volgens mij dit type:
Ikea Ledare

Werken prima op de normale dimmer. Soms als hij met een te laag vermogen uitgedaan is, gaat ie niet aan. Oplossing is om de dimmer iets hoger te zetten en dan weer aanklikken. Dan naar lage lichtsterkte dimmen is geen probleem.

Daarnaast heb ik de volgende Ikea Ledare (niet dimbaar) buiten om het huis zitten.
Ikea ledare GU10
Perfect warm wit licht.

• P_Tingen
  • Laatst online: 14:06

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb in mijn badkamer een lamp met 3x 25W reflectorlamp erin (iets als dit). Deze wilde ik vervangen door lampen die ik bij de Lidl zag liggen. Op de doos stond dat de LED lamp een sterkte had van 200lm. Is dat enigszins vergelijkbaar met wat ik nu heb?

... en gaat over tot de orde van de dag

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:56:
Gisteren 7 halogeenlampen op normale dimmer vervangen door de volgende GU10 led's:

Philips GU10 Led

Geven een vrij wit licht itt de halogeenlampen die er eerst in zaten.
Daarnaast gaven de lampen een 50hz brom, zelfs wanneer de dimmer voluit stond. Reden voor mij om ze weer om te ruilen en te kijken naar een ander type GU10 dimbaar. Iemand nog goede tips?
Haal even bij de bouwmarkt een andere dimmer :)

Zonder gekheid, dadelijk geef je bakken met geld uit aan LED's puur en alleen omdat je een slechte dimmer hebt. (Misschien zelfs een maandagmorgen exemplaar).
Als je wat meer aan het testen bent, kun je misschien een of twee dimmers halen en een kleine 'test opstelling' maken. Kun je voor de gein ook een oude gloeilamp er even bij zetten, dat krijg je een idee 'wat er mis gaat'. Soms is het de voeding van de ledlamp die er een puinhoop van maakt, soms is het een te lage belasting waardoor de dimmer het niet meer trekt.
P_Tingen schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:31:
Ik heb in mijn badkamer een lamp met 3x 25W reflectorlamp erin (iets als dit). Deze wilde ik vervangen door lampen die ik bij de Lidl zag liggen. Op de doos stond dat de LED lamp een sterkte had van 200lm. Is dat enigszins vergelijkbaar met wat ik nu heb?
Dat is vrij zeker meer dan een 25 W reflectorlamp aan lichtopbrengst had. Zelfs een eco-halogeen relfectorlamp van 28 W doet nl. minder.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

jitter schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:51:
[...]
Dat is vrij zeker meer dan een 25 W reflectorlamp aan lichtopbrengst had. Zelfs een eco-halogeen relfectorlamp van 28 W doet nl. minder.
Sjemig, dat scheelt nogal. Maar eens kijken of ze er nog zijn....

• opuntia1
[...]

Ja maar ik had 12V 20 W halogeen lampen.
Die heb ik vervangen voor maar één dag.
Ik moest ze gelijk weer terug brengen.
De lampen waren op zich i.v.m. de afmetingen helemaal gelijk aan de 12 V halogeen lampen.
Ze pasten perfect.

Het lijkt dat die LED lampen minder licht geven.
i.p.v. 30 graden spot verspreiden die LED lampen het licht meer.
De kleur vond ik o.k.

Maar ik ben niet de baas. :)

Weer 12V 20 W halogeen.

[ Voor 7% gewijzigd door opuntia1 op 30-01-2015 17:15 ]

"Die" LED-lampen? Welke bedoel je daarmee?

[ Voor 87% gewijzigd door jitter op 30-01-2015 17:24 . Reden: quote verwijderd, staat er nl. direct onder ]

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:23:
"Die" LED-lampen? Welke bedoel je daarmee?
Dat is de Livarnolux, LED-LAMPE Gu5.3.
3W 200 LM.
Warmwit.
12V
I.v.m. mijn recent gedane aanbevelingen m.b.t. veiligheid vandaag dan ook maar mijn eigen experiment van een paar weken geleden de nek omgedraaid. Daarvan gaf ik toen al aan dan e.e.a. nog niet in overeenstemming met de veiligheidseisen was. I.v.m. kostenplaatje maar gewoon een Philips Cinnabar van 6 W / 480 lm opgehangen.

Dit was trouwens de driver in de LED-lamp van een 5 W LED-lamp van de Action die ik voor het experiment had gebruikt. Hier nog een van de achterzijde.
12 componenten (printplaat en draden niet meegeteld) voor een driver met flickervrije werking...
Ik vraag me toch af waarom er nog zoveel LED-lampen met flicker op de markt zijn terwijl dat zelfs tot op het bot bezuinigd helemaal niet hoeft...
opuntia1 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:58:
[...]

Dat is de Livarnolux, LED-LAMPE Gu5.3.
3W 200 LM.
Warmwit.
12V
Zijn dat toevallig lampen waarbij je de LEDjes zo kunt zien zitten, m.a.w. er zitten geen lensjes voor?

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:07:
[...]

Zijn dat toevallig lampen waarbij je de LEDjes zo kunt zien zitten, m.a.w. er zitten geen lensjes voor?
Er zit een diffuus kapje voor de LED's.
Je krijgt dus niet tig schaduwen. :)
En heel veilig met maar 12V! :)

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 30-01-2015 19:20 ]

Daar had ik al een vermoeden van... deze "spotjes" zijn nl. niet te vergelijken met de spotjes die het licht wel bundelen.

Vanaf 1-9-2013 moet in de EU bij gerichte lichtbronnen de lichtopbrengst binnen een conus van 90° worden vermeld (bron). Strooilicht buiten die conus mag niet worden meegeteld.
Maar er is een uitzondering voor weinig gerichte spotjes met een hoek groter dan 90°. Mits op de verpakking grafisch of in woorden is aangegeven dat deze niet geschikt is voor accentverlichting, dan mag de nuttige lichtstroom in een kegel van 120° worden vermeld.

200 lm uit een spotje met 36° of 200 lm uit een spotje met 120° maakt dus voor het uiteindelijke resultaat nogal een verschil. Bij die Lidl lampen werd dat dus zover verstrooid dat er geen echte spotwerking was en het me dus niet verbaast dat je het als minder fel hebt ervaren dan je halogeenspotjes.

Het is m.i. zeer de moeite waard om ook eens LED-spotjes uit te proberen die het licht wel bundelen tot zo'n 36°.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 31-01-2015 08:35 ]

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:24
Ik heb 3 GU4 spotjes waarvan ik de armaturen wil laten zitten en natuurlijk de trafo wil vervangen voor een LED trafo.
Zijn deze lampjes : https://www.conrad.nl/nl/...eflectormr11-1081944.html dan een goede vervanger voor de huidige 20 Watt halogeen lampjes? Ik zag dat IKEA ook gu10 heeft maar de lichtopbrengst daarvan lijkt me te laag (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50218186/)
opuntia1 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:14:
[...]

Er zit een diffuus kapje voor de LED's.
Je krijgt dus niet tig schaduwen. :)
En heel veilig met maar 12V! :)
Veilig met een mits!!
Als het spul is uit een niet nader te noemen goedkoop Aziatisch land waar men het niet al te nauw neemt met veiligheid, sterker nog, ze zijn in dat opzicht totaal onverschillig, dan loop je volgens mij het risico dat de voeding niet galvanisch van het net is gescheiden. Gewoon domme goedkoopte. Dus kijk uit voor schijnveiligheid. Past overigens mooi bij lampen dat schijnen.

Edit:
Het mag duidelijk zijn dat deze bedenking niet geldt voor degelijke eigen gemaakte voedingen waarvan de maker zelf overtuigd is van die galvanische scheiding (zie onderstaand bericht). Maar van spullen (inclusief voeding) uit bijvoorbeeld China ben ik daar niet echt zeker van.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 31-01-2015 21:19 ]

• opuntia1
Techneut schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:57:
[...]
Veilig met een mits!!
Als het spul is uit een niet nader te noemen goedkoop Aziatisch land waar men het niet al te nauw neemt met veiligheid, sterker nog, ze zijn in dat opzicht totaal onverschillig, dan loop je volgens mij het risico dat de voeding niet galvanisch van het net is gescheiden. Gewoon domme goedkoopte. Dus kijk uit voor schijnveiligheid. Past overigens mooi bij lampen dat schijnen.
De LED-lampen waren aangesloten op een ouderwetse 12 V wisselspanning van een trafo van mijzelf!
Ik maakte mij dus totaal geen zorgen over de galvanische scheiding van het net, daar had ik immers zelf voor gezorgd. :)
datadevil schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:24:
Ik heb 3 GU4 spotjes waarvan ik de armaturen wil laten zitten en natuurlijk de trafo wil vervangen voor een LED trafo.
Zijn deze lampjes : https://www.conrad.nl/nl/...eflectormr11-1081944.html dan een goede vervanger voor de huidige 20 Watt halogeen lampjes? Ik zag dat IKEA ook gu10 heeft maar de lichtopbrengst daarvan lijkt me te laag (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50218186/)
Goede kwaliteit MR11 12 V / 20 W lampjes doen 215 lm in een conus van 90°.

Je schreef GU10 voor de Ikea, maar je bedoelde neem ik aan GU4. Met 90 lm inderdaad nogal aan de lage kant als je daar 215 lm mee wil gaan vervangen. Wat dat betreft zit de LEDON dichterbij je doel.
Mag ik je ook deze iets duurdere Osram voorstellen? Met 200 lm toch weer een stapje verder in de goede richting. Als je geld teveel hebt dan is deze Megaman met 230 lm ook nog te koop...

Ik keek ook even op de website van Verbatim en zag dat ze daar ook een MR11 GU4 LED-spotje hebben. Lijkt als twee druppels water op die van Ikea..., zelfde specs, ook. Zouden zij de OEM van die lamp voor Ikea zijn, of nemen ze die bij dezelfde fabrikant af? Wie zal het zeggen, maar wel grappig om te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 01-02-2015 22:11 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

[...]

Ik heb drie lampen opgehaald bij de Lidl, 3 x 3 watt reflectorlamp, 200lm. Prachtig licht en iets sterker dan de oude 25W philips reflectorlampen die erin zaten. Kleur van de LEDs is denk ik ietsjes warmer dan de oude.

Verbruik is natuurlijk helemaal joepie nu :)

• datadevil
jitter schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:44:
[...]

Goede kwaliteit MR11 12 V / 20 W lampjes doen 215 lm in een conus van 90°.

Je schreef GU10 voor de Ikea, maar je bedoelde neem ik aan GU4. Met 90 lm inderdaad nogal aan de lage kant als je daar 215 lm mee wil gaan vervangen. Wat dat betreft zit de LEDON dichterbij je doel.
Mag ik je ook deze iets duurdere Osram voorstellen? Met 200 lm toch weer een stapje verder in de goede richting. Als je geld teveel hebt dan is deze Megaman met 230 lm ook nog te koop...
Ik bedoelde inderdaad de GU4 van Ikea. Ik ga eens even meten hoe diep mijn huidige lampjes zijn, weet dat er in ieder geval 1 dicht tegen een lat zat, hebben ze zelfs een stuk afgeboord om het te laten passen zag ik, dus moet niet dieper zijn.

Die Osram ziet er volgens mij niet zo slecht uit, scheelt 200 tov 215 zo veel? Die Megaman zou juist weer wat te fel zijn tov die 215 met zijn 230 lumen lijkt me.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-11 15:52
Iemand ervaringen met filament led lampen? Zoals de kaarslampen voor in een kroonluchter?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

datadevil schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:25:
[...]
Die Osram ziet er volgens mij niet zo slecht uit, scheelt 200 tov 215 zo veel? Die Megaman zou juist weer wat te fel zijn tov die 215 met zijn 230 lumen lijkt me.
Ik denk dat dat soort kleine verschillen subjectief niet direct opvallen, mits de bundelbreedtes van de lampen ongeveer vergelijkbaar zijn.

Bij het vervangen van gloeilampen door LED-lampen houd ik ook graag rekening met het lumenverval bij het ouder worden. Een goede LED gaat theoretisch niet kapot, maar vervang je als de lichtopbrengst naar 70% gezakt is. Persoonlijk wil ik dan liever iets te hoog dan te laag gaan zitten.

Misschien is dat lumenverval ook wel de reden dat de vergelijkingstabel van de EU zo hoog uitvalt, daarbij wordt n.l. uitgegaan wat een gloeilamp deed + 14 %. Bijv. volgens de tabel 40 W = 470 lm terwijl die gloeilamp maar zo'n 415 lm deed.
NovapaX schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:27:
Iemand ervaringen met filament led lampen? Zoals de kaarslampen voor in een kroonluchter?
Ik heb er laatst eens eentje gekocht bij de Kwantum. Aparte lampen, maar ze werken en zijn behoorlijk efficiënt. Het enige dat je bij deze lampen nog niet of nauwelijks ziet is dimbaarheid.

Voor de kroonluchter zou ik gaan voor een volledig in glas gevat type (zonder kunststof voet, dus), dan kun je ze nog maar amper onderscheiden van een gloeilamp.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 02-02-2015 07:21 ]

• datadevil
jitter schreef op zondag 01 februari 2015 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat dat soort kleine verschillen subjectief niet direct opvallen, mits de bundelbreedtes van de lampen ongeveer vergelijkbaar zijn.

Bij het vervangen van gloeilampen door LED-lampen houd ik ook graag rekening met het lumenverval bij het ouder worden. Een goede LED gaat theoretisch niet kapot, maar vervang je als de lichtopbrengst naar 70% gezakt is. Persoonlijk wil ik dan liever iets te hoog dan te laag gaan zitten.

Misschien is dat lumenverval ook wel de reden dat de vergelijkingstabel van de EU zo hoog uitvalt, daarbij wordt n.l. uitgegaan wat een gloeilamp deed + 14 %. Bijv. volgens de tabel 40 W = 470 lm terwijl die gloeilamp maar zo'n 415 lm deed.
De megaman heeft reflectie hoek 36, en de osram 30. Zijn dat de bundelbreedtes? En is 30 genoeg?
Wbt verval, goede tip, dat zal ik ook meenemen.
30° is dezelfde waarde als het halogeenspotje waar ik naar gelinkt had, dus dat lijkt me wel OK. 36° vind ik trouwens ook nog wel OK, dat is nl. dezelfde bundelbreedte als de iets grotere MR16 spotjes doorgaans hebben (voor de "flood" variant bij halogeen).

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:28
Ik ben op zoek naar een led lamp van dit type: images.evereadylightbulbs.co.uk/images/products/zoom/1314282268-93323800.jpg
e27 voet maar een stuk kleiner/compacter. Deze zitten momenteel in de gang verlichting. Grotere lampen gaan er ook niet in.

Echter vind ik niet meteen een LED equivalent... Iemand een tip?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 12:58

joost_e

Aktief!

NovapaX schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:27:
Ik heb sinds vorige week deze:
http://www.lightbyleds.nl...volglas-globelamp-240v-6w

Het is het mooiste led licht wat ik tot nu toe heb gezien. En het peertje zelf is ook nog eens heel niet lelijk :)
Van hetzelfde merk hebben ze ook 2200K extra warm wit, al vind ik de lamp uit bovenstaande link ook al erg sfeervol warm wit licht geven. Wat mij betreft een aanrader!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Welke betaalbare GU10 led lamp raden jullie op dit moment aan?
Eisen:

1: Betaalbaar (dus geen lamp van 30 euro)
2: Warm wit
3: Een goede kleur
4: Ongeveer 500 Lumen
5: Hoeft niet dimbaar te zijn

Mijn chineze GU10 spotjes beginnen te overlijden. (knipperen)
Daarnaast is de kleur van het licht niet erg prettig.

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 02-02-2015 16:43 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
Heb een tijdje terug een pak GU10's bij Ikea gehaald, het ging om de zwaardere versie met 7W verbruik. Ik vind ze niet online. Voor mijn gevoel waren die zonder meer te vergelijken met 50W halogeen. Erg goede lichtkwaliteit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Icekiller2k6 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:09:
Ik ben op zoek naar een led lamp van dit type: images.evereadylightbulbs.co.uk/images/products/zoom/1314282268-93323800.jpg
e27 voet maar een stuk kleiner/compacter. Deze zitten momenteel in de gang verlichting. Grotere lampen gaan er ook niet in.

Echter vind ik niet meteen een LED equivalent... Iemand een tip?
Wat dacht je van deze LED-filament lampen?
jhead22 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:23:
Eisen:

SkiFan schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:39:
Heb een tijdje terug een pak GU10's bij Ikea gehaald, het ging om de zwaardere versie met 7W verbruik. Ik vind ze niet online. Voor mijn gevoel waren die zonder meer te vergelijken met 50W halogeen. Erg goede lichtkwaliteit.
Inderdaad, staat nog steeds niet op de NLse site, wel op de Belgische. 400 lm i.c.m. die prijs (ik geloof in NL zelfs maar € 5,99) is op dit moment zo'n beetje de beste prijs/lumen-verhouding voor een GU10 spotje.

400 lm is ook ruimschoots meer dan een 50 W halogeenspot van 330 lm.

Moet het toch echt 500 lm of meer zijn, dan kun je eens kijken naar Verbatim, maar dan ga je wel veelvouden betalen van wat de Ikea lamp kost.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik ben op zoek naar een ledlamp die ik probleemloos in alle armaturen als standaardvervanger kan gebruiken voor een E27 60W gloeilamp. Een 360° rondstraler dus.

Ik ben al een tijdje op zoek en nu wil ik specifiek gaan kijken naar het type dat ze "mini corn" noemen. Je weet wel: die plastic buisjes met een diameter van 3 centimeter en een lengte van ongeveer 10 centimeter, met daarin pakweg tussen de 36 en 120 kleine leds. Ik heb 10 verschillende mini-corn lampjes besteld in China, waarvan ik er al 3 ontvangen heb. Om ze objectief te kunnen vergelijken, wil ik ze gaan meten met een Wattmeter en een luxmeter en daar dan een review over schrijven.

Is er nog iets belangrijks dat ik vergeet?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Kijk eens bij de HEMA. Kort geleden kocht ik daar een LED-lamp, klassieke gloeilampmodel van 9,5 W, 806 lm Soft White E27. Volgens het opschrift op het doosje een gloeilampequivalent van 60 W. Ik heb hem in een schemerlamp gedraaid die dienst doet als leeslamp. Het is dat ik het weet, maar dat is dan ook alles, ik merk geen verschil met de 60 W gloeilamp die er eerst in zat. Maar dat is uiteraard een subjectieve waarneming.
aawe mwan schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:14:
Ik ben op zoek naar een ledlamp die ik probleemloos in alle armaturen als standaardvervanger kan gebruiken voor een E27 60W gloeilamp. Een 360° rondstraler dus.

Ik ben al een tijdje op zoek en nu wil ik specifiek gaan kijken naar het type dat ze "mini corn" noemen. Je weet wel: die plastic buisjes met een diameter van 3 centimeter en een lengte van ongeveer 10 centimeter, met daarin pakweg tussen de 36 en 120 kleine leds. Ik heb 10 verschillende mini-corn lampjes besteld in China, waarvan ik er al 3 ontvangen heb. Om ze objectief te kunnen vergelijken, wil ik ze gaan meten met een Wattmeter en een luxmeter en daar dan een review over schrijven.

Is er nog iets belangrijks dat ik vergeet?
Bij dit soort lampen is een waarschuwing op zijn plaats:

Dit kunnen potentieel gevaarlijke lampen zijn omdat ze vaak elektrisch gezien niet volgens de veiligheidsnormen zijn gemaakt (google maar eens op "dangerous LED"). Het al of niet aanwezig zijn van de CE-markering is geen garantie op een veilig product.

Als er geen helder plastic voor de LED's zit kan ik alleen maar aanraden om deze lampen spanningsloos te installeren en te verwijderen. Als er wel helder plastic voor zit, controleer dan eerst dat dit stevig vast zit en niet makkelijk los kan.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
LED filament bulbs:

Via Aliexpress heb ik 2 LED filament bulbs laten bezorgen, zie links en foto's. Zeker de meest gele (ik denk de 6W, heeft meeste filaments) is niet zo fel en geeft voor LED echt een mooi licht, dit is het beste te zien op de muur.

http://www.aliexpress.com...ee-500LM/32214218541.html

Links naar foto's in Dropbox:
https://www.dropbox.com/s...2xsQ9-tvr4S6sgtSDBea?dl=0

[ Voor 10% gewijzigd door Knielen op 03-02-2015 10:43 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Knielen schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:42:
LED filament bulbs:

Via Aliexpress heb ik 2 LED filament bulbs laten bezorgen, zie links en foto's. Zeker de meest gele (ik denk de 6W, heeft meeste filaments) is niet zo fel en geeft voor LED echt een mooi licht, dit is het beste te zien op de muur.
Die zien er goed uit, bedankt voor de tip. Ik had al 2 filament ledlampen gekocht, maar ik denk dat ik toevallig 2 miskopen gedaan heb. De lamp die ik als "12W" gekocht had, bleek maar 4 filamenten te bevatten en maar 2½ Watt elektrisch vermogen op te nemen. Als je je hand wapperde, zag je een stroboscopisch effect.
De lamp die ik als "8W" gekocht had, bleek 6 filamenten te bevatten, maar die zijn een beetje vreemd geschakeld (2 parallel met een derde in serie). Direct na een koude start neemt de lamp 6 Watt vermogen op, maar in ongeveer 10 tot 15 minuten zakt dat naar 5,2 Watt. Dus daarvan valt de lichtopbrengst wat tegen.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jitter schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 06:28:
Als er geen helder plastic voor de LED's zit kan ik alleen maar aanraden om deze lampen spanningsloos te installeren en te verwijderen. Als er wel helder plastic voor zit, controleer dan eerst dat dit stevig vast zit en niet makkelijk los kan.
Goede tip, maar daarvan was ik op de hoogte. Ik heb die levensgevaarlijke dingen zelf ook in gebruik, maar als er kinderen in huis zouden lopen, dan zou ik lampjes zonder kap in bijvoorbeeld een schemerlamp of bureaulamp onverantwoord vinden.

Bij de mini corn lampjes die ik al in huis heb, zitten de kapjes trouwens goed vast.

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eisen:

Ik ben zelf erg tevreden over deze Osram GU10 led lamp:
https://www.conrad.nl/nl/led-lamp-58-mm-osram-230-v-gu10-55-w-50-w-warmwit-energielabel-a-reflector-inhoud-1-stuks-630983.html

1. Betaalbaar? -> 8,99 euro
2/3. Warm wit, goede kleur? -> 2700 K / 850 cd
4. Ongeveer 500 lumen? -> deze is 350 lumen
5. Hoeft niet dimbaar te zijn? -> is deze niet, maar is ook dimbaar te vinden

Ik heb deze ook in gebruik en er is echt niemand die opmerkt dat het Led lampen zijn.
Voor € 0,50 meer kom je deze Osram spot bij AHXL in de dimbare variant tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 04-02-2015 12:18 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Eisen:

ik ben zelf tevreden over de dimbare variant van de Ikea. zijn 5 euro dacht ik, maar staan nog niet op de site.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:42

Trebbors

Failure is no option!

jitter schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:17:
Voor € 0,50 meer kom je deze Osram spot bij AHXL in de dimbare variant tegen.
https://www.conrad.nl/nl/...ector-dimbaar-630990.html

Dimbaar is ook €8,99

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
Het is niet zo aan te raden om 10 meter rgb 5050 60leds/m strip in serie te zetten of wel?
5 meter wordt redelijk warm. De max specs zijn max 6A per 5m. Dus dat zou uit komen op max 12A voor 10m (alhoewel dat denk ik op wit is en niet op oranje of groen o.i.d.?)...
12A lijkt mij gewoon te veel voor die aluminium draadjes?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

alaintje schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:43:
Het is niet zo aan te raden om 10 meter rgb 5050 60leds/m strip in serie te zetten of wel?
5 meter wordt redelijk warm. De max specs zijn max 6A per 5m. Dus dat zou uit komen op max 12A voor 10m (alhoewel dat denk ik op wit is en niet op oranje of groen o.i.d.?)...
12A lijkt mij gewoon te veel voor die aluminium draadjes?
Als je de ruimte hebt om de benodigde draden te trekken kun je wel meerdere strips parallel aansluiten. Zolang je voeding en driver het trekken is het geen probleem.
Hé ja, idd! Nog niet eens zo lang geleden wilde Conrad er nog 12,99 voor hebben, dus ik had daar niet eens gecheckt...

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 04-02-2015 17:00 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
Ik heb een 12V 15A voeding. Als ik een verloop stekkertje heb naar 2 van die rgb ledstrip aansluitingen en dan zo'n kabel van 5m er tussen zet en zorg dat deze naadloos aansluiten zodat je het visueel niet ziet?

http://i00.i.aliimg.com/w...0-RGB-LED-Strip-light.jpg

https://led2020.com/wp-content/uploads/2014/07/Y-strip.jpg

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:28
jitter schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:53:
[...]

Wat dacht je van deze LED-filament lampen?
Hm ok heet dus P45 met E27 voet.. eens opzoek gaan naar een goedkopere versie.. (6 stuks nodig)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Waah
alaintje schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:01:
Ik heb een 12V 15A voeding. Als ik een verloop stekkertje heb naar 2 van die rgb ledstrip aansluitingen en dan zo'n kabel van 5m er tussen zet en zorg dat deze naadloos aansluiten zodat je het visueel niet ziet?

http://i00.i.aliimg.com/w...0-RGB-LED-Strip-light.jpg

https://led2020.com/wp-content/uploads/2014/07/Y-strip.jpg
Kan prima volgens mij. Zo'n kabeltje is wel netjes ja, al kan je ook 2x normale draadjes trekken. Je kan ook opzetstukjes kopen om van een vrouwtje een mannetje te maken bij die kabels.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46
Icekiller2k6 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:10:
[...]

Hm ok heet dus P45 met E27 voet.. eens opzoek gaan naar een goedkopere versie.. (6 stuks nodig)
http://www.ebay.nl/itm/Ph...5-A-/351296347394?pt=DE_Möbel_Wohnen_Leuchtmittel&hash=item51cae4dd02

Mooi helder licht. Heb zelf zelf ook :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik ben al enige jaren bezig met LED verlichting en speur steeds alle koopjes af, zo zag ik vorige week bij miniinyhebox deze aanbieding:
http://www.miniinthebox.c...ac-100-240v_p1578593.html

Meteen besteld, ik dacht voor die prijs geen buil te kunnen vallen, maar na ontvangst (duurde maar 5 dgn!) van de lamp viel ie toch tegen. Ik plaatste hem ipv de bestaande Osram LED (dimbare) lamp van 10 watt en meteen viel mij op dat kelvin van de lanp beduidend hoger was dan de 2700k van Osram. Met mijn belichtingsmeter de opbrengst gecontroleerd en ja hoor, visueel kreeg ik gelijk want deze zogen. 13w - 100watt led lamp gaf 2 stops minder licht dan de Osram 10w - 60watt LED lamp.

Een tegenvaller dus en weer eens het bewijs dat de chinezen maar wat aan googelen met aanduiding opgenomen vermogen en vergelijkings wattages.

Overigens is de lanp opzich weer niet duur ( < 6,- ) en als 60 watt lamp beslist zijn geld waard in kelderbox of gang verlichting.
Goede review!

Voor mij een bevestiging van wat ik eigenlijk al weet: Chinezen zijn erg creatief met specificaties als ze weten dat ze niet voortdurend gecontroleerd worden.

Voor een lamp met veel lichtopbrengst èn een hoge kwaliteit licht van 2700 K koop ik graag de 13 W / 1000 lm Ledare van Ikea. Betaal je nog geen tientje voor een lamp die in de praktijk (deze dubbeltest) zelfs 1134 lm licht in de duisternis wierp.

En ook voor minder sterke lampen hoef je niet meer rechtstreeks uit het verre oosten te bestellen, als je een beetje oplet kun je in aanbiedingen voor dezelfde prijs (of minder!) goed spul kopen, gewoon hier in de winkel...

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Dat idee IKEA heb ik ook al gekregen na mijn zoektocht naar de beste lamp met de meeste lumen op dit moment; nog niet besteld want niet graag val ik mij een 2e buil...
Bedankt voor je advies overigens ;)
Graag gedaan en met het risico dat ik klink als een verkoper in een winkel: ik heb hem zelf ook ;) . Ik geloof niet dat je je er een buil aan kunt vallen. Ik heb hem hier een tijdje geleden "getest". De lichtopbrengst is iig in orde als vervanger voor 75 W gloeilamp (Ikea heeft de vergelijking met een 100 W gloeilamp inmiddels laten varen).
Na de test is ie in portiekverlichting gegaan, en de eerste 1.800-2.000 branduren (schatting) zitten er inmiddels zonder problemen op.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 09-02-2015 17:46 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Aangezien ik net ben verhuisd ben ik ook de volledige overgang naar led aan het maken.

Tot nu toe valt het me niet tegen als ik het vergelijk met waar mijn vader in 2010 voor het eerst mee thuis kwam.

In het toilet nu een Calex e27 470lm 5W lamp van de action in een plafonnière. (de grote variant). De kleur is op zich prima.
In de bijkeuken een Calex e27 360lm 4W bolletje van de action. Hetzelfde als de andere lamp eigenlijk.

In de badkamer een echte led plafonnière van 6W van Philips. Is officieel geen badkamer lamp, maar dat soort gedoe slaat imo nergens op en hij is rederij ver van de douche zelf verwijderd. Vroeger plaatste je ook gewoon van alles overal.

Boven de eettafel de Philips myliving Wolga die wij icm een witte tafel een mooie kleur vinden geven.

Verder ben ik nog op zoek voor andere locaties. Heb wel een e27 500lm Sencys van de praxis nog ergens hangen aan een verhuisfitting, en die geeft erg mooi licht, maar vond ik eigenlijk te duur en te groot.

Verder zoek ik eigenlijk ook goede gu10 voor reflectorspots van nu 25W geloof ik. De prijs mag niet te hoog zijn, en we zoeken wel gericht en goed diffuus licht, wat veel led spots qua lijkt te ontbreken..

En: bestaan er al afzuigkap leds? Bij de standaard bouwmarkt en kon ik ze niet vinden, en heb toen maar een 28W ecohalogeen meegenomen die eigenlijk belachelijk duur was. Ook online is het lastig met zoektermen als cooker hood led. Vaak krijg je een andere vorm.. Die wij hebben is een soort buislamp..

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 12-02-2015 10:59 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• 3xNix
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

GAIAjohan schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:55:

En: bestaan er al afzuigkap leds? Bij de standaard bouwmarkt en kon ik ze niet vinden, en heb toen maar een 28W ecohalogeen meegenomen die eigenlijk belachelijk duur was. Ook online is het lastig met zoektermen als cooker hood led. Vaak krijg je een andere vorm.. Die wij hebben is een soort buislamp..
_/-\o_ cooker hood led _/-\o_

Maar nee, lampen speciaal voor afzuigkappen bestaan niet.
Meestal zijn dit gewoon relatief smalle lampjes, maar in elke vorm en met elke voet.

Heb je een foto van de lamp die je nodig hebt?
Ik heb gewoon een LED-strip die ik nog had liggen aan de binnenkant van het glas wat voor het lampje zit geplakt (hotglue). Geeft een stuk meer licht dan het E14 pitje wat erin zat. Binnenin de afzuigkap de fitting weggehaald en aan de draden een 12V adapter gesoldeerd.

• GAIAjohan
De soort lamp die bij ons er in zit is dit ding:

Ik schat zo'n 4-5cm lang, 2cm doorsnede en e14 fitting..
Afbeeldingslocatie: http://www.lichtpuntnederland.nl/media/catalog/product/cache/1/image/902x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/f/afzuigkaplampje_40_watt.jpg
40W was de gloeilamp die kapot was. Nu dus 28W halogeen, maar vind het idioot dat een afzuigkap met 2x 28W gewoon 4x zoveel stroom zuipt als puur de eettafel lamp (4x 3,5W)

[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 12-02-2015 12:34 ]

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Vermoedde wel een dergelijk lampje.

Afzuigkap lampje is vaak "slag vast" dus beter bestand tegen schokken iets waar LED al geen last van heeft, verder zal de temperatuur ook niet een erg groot probleem zijn lijkt mij.
Ik heb er zelf 4Watt LED kaarslampen in zitten, E14... geen problemen mee gehad tot nu toe.

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
Die e14 buislampen zaten ook in mijn afzuigkap. Ik heb er eenvoudig 2 spaarlampen met een E14 voetje in gestopt. Werkt prima, gaat veel langer mee dan de originele gloeilamp. Ik wil wel graag over op ledlampen maar met E14 is er niet veel keus in lampen die ook nog een beetje fatsoenlijk licht geven. Ik zag dat Osram wel 40W vervangers heeft tegenwoordig. Als de spaarlampen sneuvelen dan ga ik die maar 's proberen.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Ik ben opzoek naar rondom lichtgevende leds formaat g9. En ze moeten dimbaar zijn. Zijn die er? En waar? Op internet zijn er zoveel verschillende.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Pazzoppe
Klein updaatje voor dit forum.
Heb inmiddels alle gewone E27 lampen waar een beetje leuk licht uit moet komen omgezet naar de MiLight DualWhite (warm). Alles zonder extra kosten thuis vanuit China in pakweg 3 weken. Vanwege de lage euro zijn ze nu bijna 9 euro (retail prijs, dus er zit nog marge voor groothandel en fabrikage bij inbegrepen) maar dat vind ik nog best acceptabel voor wat ze kunnen. Paar afstandsbedieninkjes erbij want die smartphonebesturing via wifi gaat na een week al heel erg vervelen. Veel te veel gedoe om steeds een appje te moeten openen en helemaal vanwege mijn meerdere wifi thuisnetwerken.
Op veel plekken stel ik de MiLight lampen eenmalig met de afstandsbediening in qua kleur/dimniveau. Daarna gaan ze gewoon met de muurschakelaar aan/uit gaan (ze houden kleur/dimstand). De oude wanddimmers gebruik ik niet meer.

Op de niet relevante plaatsen heb ik de goedkope LEDARE's (3 euro) gezet. Mijn zoontje van vijf is overigens nog steeds heel blij met zijn disco MiLight RGBW kleurenlampen (nog voor 8 euro gekocht). Voor mij zijn die rood/blauw/groen kleuren niet nuttig, zeker nu ik weet dat daarvoor aparte smd 5050's worden gebruikt. Ik ga nog wel wat in de besturingsprintplaat van de RGBW lamp solderen om te zien of ik die 5050 smd's samen kan laten werken met de 5630 smd's, want dat levert volgens mij de meest ideale besturingsmogelijkheid op.

Ik heb zowel de RGBW versie als de DW versie gesloopt en die zien er van binnen zeer netjes uit. De 6W versie die ik gebruik is geheel van (ABS) plastic en electronica binnenin is goed afgeschermd, dus geen risico voor schokken. Ze worden totaal niet warm dus heb ik na wat testjes met allerlei pastelkleuren ballonnen ze allemaal van een paarlmoer-kleurig ballonnetje voorzien. Daardoor verloopt de instelbare CCT van deze lampjes netjes van helwit naar warmwit van pakweg 2500K en da's precies goed voor mijn toepassing. Benieuwd hoe lang die ballonnetjes het uithouden. Ik gok toch zeker een paar jaar en dan gaat er voor een dubbeltje gewoon weer een ander op. Die ballonnen zijn puur latex en op ABS plastic kan dat geen kwaad.

Heb nog iets verder rondgekeken naar de theorie en een stukje over de Kruithof curve geschreven.
http://odipoes.com/milight/smartcolors.html

Afbeeldingslocatie: http://odipoes.com/milight/milight_images/kruithof2.jpg

Dankzij deze curve begrijp ik waarom al die LEDlampen zo beroerd blauw/grijs worden bij het dimmen. Er zijn weliswaar verschillende interpretaties van de voor de mens meest aangename kleurvensters in de grafiek maar je kunt nu in ieder geval allerlei lampen met elkaar vergelijken.

Zou handig zijn als deze grafiek standaard gebruikt wordt bij LED tests. Je kunt dan precies de CCT/helderheidsrelatie bij dimmen zien. Bij een club als OliNo wordt vanalles aan lampen getest (heel nuttig) maar dit dus (nog) niet.

Overigens heeft OliNo de 9 Watt versie van deze MiLight DW lamp getest (http://www.olino.org/arti...white-led-lamp-cold-white). Helaas hebben ze alleen de koude variant gemeten, niet de warme. Hun doorklik-linkje naar een leverancier die 27 euro voor deze Chinese lamp vraagt doet mij een beetje twijfelen aan hun onafhankelijkheid, maar het is wel prettig dat er iets van MiLight getest is.

Ik ben nu een paar fabrikanten met de Kruithof-curve om de oren aan het slaan. Hopelijk komen er ooit wat aanpassingen waardoor smartLEDs ook bij dimmen een acceptabele kleur houden. Dat kan simpel door een besturing te gebruiken waarbij via presets de CCT stapsgewijs bij het dimmen wordt aangepast.

Het duurt even maar uiteindelijk komt er vast wel een LEDlamp uit die compatibel is met de prettige gloeilamp (voor een acceptabele prijs). In Californië is er overigens regelgeving waarbij leveranciers dit op termijn moeten gaan doen dus dat komt misschien nog eens overwaaien hiernaartoe.

[ Voor 1% gewijzigd door Pazzoppe op 13-02-2015 00:11 . Reden: typo's ]

synthdood schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:10:
Die e14 buislampen zaten ook in mijn afzuigkap. Ik heb er eenvoudig 2 spaarlampen met een E14 voetje in gestopt. Werkt prima, gaat veel langer mee dan de originele gloeilamp. Ik wil wel graag over op ledlampen maar met E14 is er niet veel keus in lampen die ook nog een beetje fatsoenlijk licht geven. Ik zag dat Osram wel 40W vervangers heeft tegenwoordig. Als de spaarlampen sneuvelen dan ga ik die maar 's proberen.
Je hebt tegenwoordig meer keuze in 40 W vervangers voor een E14 kaarslampje dan alleen Osram.
Zie hier de op die gegevens gefilterde resultaten van wat Conrad te bieden heeft.
Naast Osram en Philips heb je ook nog keuze uit LightMe, Megaman, Müller Licht, Neolux (B-merk van Osram), Sylvania en Toshiba. Ongetwijfeld heb je in andere (web)shops nog meer keuze...

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:11
GAIAjohan schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:55:
Aangezien ik net ben verhuisd ben ik ook de volledige overgang naar led aan het maken.

Tot nu toe valt het me niet tegen als ik het vergelijk met waar mijn vader in 2010 voor het eerst mee thuis kwam.

[...]
Goed bezig!

Ik kwam laatst bij mijn schoonouders en daar lag gewoon een doosje van een 60 watt gloeilamp op tafel. Zij hebben nog veel gloeilampen beneden omdat ze dat mooi, sfeervol licht vinden.
En ondertussen wel mopperen over de energierekening. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• GAIAjohan
Mijn ouders hebben sinds 2009 led gedeeltelijk in gebruik. De spots buiten in de dakgoot rondom het huis die destijds zijn geplaatst werken nog steeds en hebben inmiddels zo'n 18k branduren gedaan. Ik geloof dat deze spots bij Lidl gekocht waren. Deze geven best een zachte kleur, prima voor buiten althans.
De leds die toen voor binnen gekocht waren zijn niet meer in gebruik, de kleur was niet aangenaam. Sinds een tijdje zijn zij gedeeltelijk over op de Calex leds van Action en die zijn prima.

Pazzoppe schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:51:

<knip>

Overigens heeft OliNo de 9 Watt versie van deze MiLight DW lamp getest (http://www.olino.org/arti...white-led-lamp-cold-white). Helaas hebben ze alleen de koude variant gemeten, niet de warme. Hun doorklik-linkje naar een leverancier die 27 euro voor deze Chinese lamp vraagt doet mij een beetje twijfelen aan hun onafhankelijkheid, maar het is wel prettig dat er iets van MiLight getest is.

Ik ben nu een paar fabrikanten met de Kruithof-curve om de oren aan het slaan. Hopelijk komen er ooit wat aanpassingen waardoor smartLEDs ook bij dimmen een acceptabele kleur houden. Dat kan simpel door een besturing te gebruiken waarbij via presets de CCT stapsgewijs bij het dimmen wordt aangepast.

Het duurt even maar uiteindelijk komt er vast wel een LEDlamp uit die compatibel is met de prettige gloeilamp (voor een acceptabele prijs). In Californië is er overigens regelgeving waarbij leveranciers dit op termijn moeten gaan doen dus dat komt misschien nog eens overwaaien hiernaartoe.
Wederom goed bezig geweest!

Heb je die nieuwe lichting lampen bij een andere leverancier besteld dan eerder? Zou je anders nog eens in een DM kunnen aangeven waar je deze nu precies hebt besteld? (ff linkjes). Ik wil er toch ook wel eens mee gaan experimenteren, zeker als die lampen die jij bestelt gewoon goed in elkaar zitten.

Overigens, volgens mij is Olino behoorlijk onafhankelijk. Maar ze schrijven ook een beetje ter info van 'normale consumenten' en op MiLight gebied is daar in NL gewoon nog amper concurrentie. Applamp is 1 van de bekendere waar ik dus i.p. ook zou bestellen als ik niet de Aliexpress route zou willen.

Heb overigens via Facebook ook al eens aan Applamp gevraagd wanneer er producten komen waarbij in de RGBW modellen de witte en kleurenleds tegelijk gebruikt kunnen worden. Uiteraard in de veronderstelling dat ze mogelijk dat niet weten omdat zij eigenlijk ook alleen maar producten importeren. Maar goed, kreeg een antwoord terug in de trant van "Als we ze allebei willen aansturen hebben we een zwaardere voeding nodig en dat is ons nog niet gelukt om in een E27 of zelfs een E14 te proppen".

Maar ja, volgens mij is dat Philips met Hue ook gelukt..... :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Waah
eymey schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:01:
[...]

Wederom goed bezig geweest!

Heb je die nieuwe lichting lampen bij een andere leverancier besteld dan eerder? Zou je anders nog eens in een DM kunnen aangeven waar je deze nu precies hebt besteld? (ff linkjes). Ik wil er toch ook wel eens mee gaan experimenteren, zeker als die lampen die jij bestelt gewoon goed in elkaar zitten.

Overigens, volgens mij is Olino behoorlijk onafhankelijk. Maar ze schrijven ook een beetje ter info van 'normale consumenten' en op MiLight gebied is daar in NL gewoon nog amper concurrentie. Applamp is 1 van de bekendere waar ik dus i.p. ook zou bestellen als ik niet de Aliexpress route zou willen.

Heb overigens via Facebook ook al eens aan Applamp gevraagd wanneer er producten komen waarbij in de RGBW modellen de witte en kleurenleds tegelijk gebruikt kunnen worden. Uiteraard in de veronderstelling dat ze mogelijk dat niet weten omdat zij eigenlijk ook alleen maar producten importeren. Maar goed, kreeg een antwoord terug in de trant van "Als we ze allebei willen aansturen hebben we een zwaardere voeding nodig en dat is ons nog niet gelukt om in een E27 of zelfs een E14 te proppen".

Maar ja, volgens mij is dat Philips met Hue ook gelukt..... :)
Volgens mij is het verdienmodel van Olino gericht op fabrikanten die hun lampen willen testen, zodat ze weten wat ze in huis hebben of halen. Een chinese lampenfabrikant zal vast niet betalen om hun lampen hier te laten testen. Dus wat hebben ze aan het testen van chinese lampen?

vandaar dat ik mijn vraagtekens zet. Verder zijn de resultaten van Olino volgens mij prima, gezien de uitgebreide rapporten. Maar waarom zouden ze een koude lamp testen, als de consument vooral in de warme lamp geinteresseer zou zijn?

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:02:
[...]

Volgens mij is het verdienmodel van Olino gericht op fabrikanten die hun lampen willen testen, zodat ze weten wat ze in huis hebben of halen. Een chinese lampenfabrikant zal vast niet betalen om hun lampen hier te laten testen. Dus wat hebben ze aan het testen van chinese lampen?

vandaar dat ik mijn vraagtekens zet. Verder zijn de resultaten van Olino volgens mij prima, gezien de uitgebreide rapporten. Maar waarom zouden ze een koude lamp testen, als de consument vooral in de warme lamp geinteresseer zou zijn?
Het zijn meestal niet de fabrikanten die hun lampen bij Olino laten testen, maar importeurs. Immers, een fabrikant heeft bij de ontwikkeling van een nieuw model genoeg belang bij zulke meetresultaten om voor een paar duizend euro de benodigde apparatuur aan te kunnen schaffen.
Importeurs laten hun lampen testen om zichzelf voor 'Chinese specs' blunders te behoeden zonder dat ze flink in apparatuur en expertise moeten investeren. Er geldt een kortingstarief als de testresultaten online mogen worden gepubliceerd, dat er daarbij naar de betreffende webwinkel wordt gelinkt vind ik niet onlogisch. Dat de webwinkels die zulke testen laten uitvoeren niet de laagste prijs hebben, ligt ook voor de hand, die Olino-testen moeten toch ook ergens van betaald worden.
Tsja, als dat het verdienmodel van Olino is, dan zullen er inderdaad niet snel direct chinese lampen worden getest. En dan heeft Applamp dus idd op eigen initiatief die lamp naar hun opgestuurd.

Op zich dus nog steeds niet veel mis mee wat mij betreft.

Maar inderdaad wel vreemd dat ze die Applamp alleen in 'koude' modus hebben getest.Zouden ze er niet de afstandsbediening bij gekregen hebben om hem ook in 'warme' modus te zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 13-02-2015 11:39 ]

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:38:
[...]

Het zijn meestal niet de fabrikanten die hun lampen bij Olino laten testen, maar importeurs. Immers, een fabrikant heeft bij de ontwikkeling van een nieuw model genoeg belang bij zulke meetresultaten om voor een paar duizend euro de benodigde apparatuur aan te kunnen schaffen.
Importeurs laten hun lampen testen om zichzelf voor 'Chinese specs' blunders te behoeden zonder dat ze flink in apparatuur en expertise moeten investeren.
Ik denk dat ik het hier wel mee eens kan zijn. Het valt me nl. op dat het relatief weinig A-merk lampen zijn die OliNo test...

De minder professionele Duitse Fastvoice-Blog krijgt veel lampen van fabrikanten gratis aangeboden. Maar gezegd moet worden dat als een product het wat minder goed doet hij dit toch gewoon schrijft zonder er doekjes om te winden, ook al is het bijv. een Osram.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
knip>> verplaatst

[ Voor 125% gewijzigd door Supertip op 14-02-2015 11:51 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Nieuwe en oude meters meten toch allebei KWH's? Volgens mij is er op dit vlak geen verschil tussen oude en nieuwe meters.
Volgens mij is het borrelpraat die de buurman van het neefje van z'n achterburen van z'n ouders heeft gehoord.

Los daarvan is het geen onderwerp voor dit topic, maar meer voor dit topic: Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?
Dat denk ik ook. Er zijn niet voor niets eisen gesteld aan de arbeidsfactor van aan te sluiten verbruikers, afhankelijk van het opgenomen vermogen...

En ga er maar vanuit dat je als eindverbruiker ALLES betaalt, incl. de verliezen a.g.v. blindstroom en de kosten van de commercials en al dat soort bijkomend spul, of je dat nou wilt of niet. Er zit ongetwijfeld gewoon een percentage op de prijs om de gemiddelde verliezen betaald te krijgen... net zoals je in een winkel bij elke aankoop gewoon meebetaalt aan de kosten van winkeldiefstal...

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik zie echt door de bomen het bos niet en heb al de hele avond zitten zoeken naar een oplossing en kwaliteits-LED's. Ik weet wat ik wil: 2700K (warm-wit) LED-strip van 2 meter (iets langer mag ook dan knip ik het wel weer af) met daarbij een dimmer plus voeding. Maar ik lees hier over 'slechte' LED's. Ik wil niet bezuinigen op prijs en ben bereid om gewoon te betalen voor goede kwaliteit. Maar aangezien er zoveel LED-webwinkels zijn weet ik niet meer wanneer ik nou goed spul koop of niet.

Een cm of 60/70 boven mijn bureau hangt een plank van een cm. of 40 diep en 2 meter breed, ongeveer een cm of 10 van de muur zit aan de onderkant van de plank een latje van 10 cm hoog met daarachter een TL-buis die ik er uit gesloopt heb, hiervoor in de plaatst wil ik een lange LED-strip hangen. Ik heb het liefst zo fel mogelijke warm-witte (2700K) LED's (5050 SMD's?), zodat ik ze met een dimmer altijd nog minder fel kan maken.

Is er iemand die me op weg kan helpen waar ik echt op moet letten en waar ik kwaliteits-LED's moet zoeken?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Garanties kan ik je niet geven. Maar de snelste stap is een kwaliteitsmerk uitzoeken en daar gewoon een strip van kopen. bijvoorbeeld: Philips Imageo of de Osram decoflex
Ik heb hier eens een LED-strip gekocht voor onder m'n keukenkastjes. En die doet het prima.

Dat was deze en die gaf dit resultaat. Kleur is op de foto iets geler, in het echt is het meer champagnekleur.
Voor de dimmer heb ik gewoon de goedkoopste gepakt die ik kon vinden, zoiets. En als voeding gewoon een 12V adapter met een Ampère of 5, voor een paar euro bij de kringloopwinkel.

Maar ik zie dat op die Samenkopen pagina ook Samsung strips worden aangeboden. Dat lijkt mij wel goed spul.

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2015 10:10 ]

• Pazzoppe
In reactie op diverse berichtjes van oa Eymey:

Heb niets tegen OliNo. Ze doen goed werk. Alleen zou ik graag voor dimbare lampen hun kleur en helderheid op de Kruithof curve erbij zien want daaruit kun je, samen met kleurtemperatuur en CRI, een goede vergelijking tussen lampen maken en daar gaat het mij om.
Ze geven bijvoorbeeld wel aan dat een lamp 2714K is maar dat wordt bij dimmen al snel onaangenaam en daar heb ik dan niks aan. Vandaar mijn zoektocht naar betaalbare smartLEDs. Ten overvloede: Het fabriceren van een gewone dimbare LEDlamp kost minder dan 50 cent. Een smartLED produceren kost minder dan 1 euro. Let wel: dit is de eindprijs van de fabrikant. Bij een distributeur/groothandel kom je dan op het dubbele terecht. Dan vind ik 10 euro wel de limiet qua detailhandelsprijs voor deze dingen. We praten over een commodity product dus marketingverhalen dat de lampen 5 keer duurder mogen zijn omdat ze zoveel langer meegaan trap ik niet in.

OliNo geeft op hun site aan: "OliNo heeft deze bij AppLamp aangeschaft om de lamp als referentie te hebben." Dat betekent volgens mij dat ze hem daar gekocht hebben en niet dat Applamp ze de lamp (tegen betaling) voor testen heeft aangeboden. Maar dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn, want ze kunnen de aankoop zelf gedaan hebben maar alsnog het testen door Applamp laten vergoeden. Misschien is dat de reden dat er bij deze lamp een linkje naar Applamp staat.

OliNo stelt dat hun meetresultaten onafhankelijk van de leveranciers worden uitgevoerd en gepresenteerd. Dat klopt vast wel, maar hun doorklik-linkjes naar bepaalde leveranciers geven een belangenverstrengeling aan. We zien bijvoorbeeld linkjes bij Kruidvat en Lidl (inclusief ad-trackers). Die betalen dus blijkbaar voor doorklik-links. We zien geen linkjes bij Ikea, Appie of Gamma. Waarom niet? De schijn van partijdigheid kan voorkomen worden door bij alle lampen één en liefst meerdere linkjes te plaatsen.

Ik ben klaar met mijn E27 rondstraler retrofit. Nu op zoek naar een dimbare smartLED die mijn Spotone plafondstralers (R63, 40Watt, 30 graden straalhoek) ook bij lage helderheid kunnen vervangen (en dat natuurlijk voor onder de 10 euro).

• datadevil
Ik ga 3 van deze lampjes bestellen om mijn huidige 3 halogeen lampjes te vervangen. Is dit een slimme trafo om er bij te kopen?
Ik heb nu connectoren aan de lampjes zitten die lijken op wat daarop lijkt te passen, als ik het zo van de foto bekijk...

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:09
Tjeerd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:22:
Is er iemand die me op weg kan helpen waar ik echt op moet letten en waar ik kwaliteits-LED's moet zoeken?
ThinkPadd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:05:
Maar ik zie dat op die Samenkopen pagina ook Samsung strips worden aangeboden. Dat lijkt mij wel goed spul.
De Samsung 5630 LEDs bevallen mij erg goed. Zie bijvoorbeeld mijn post The Lord in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II" voor knutsel werk in een afzuigkap. Dit zijn Samsung LED strips gekocht bij samenkopen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

datadevil schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:39:
Ik ga 3 van deze lampjes bestellen om mijn huidige 3 halogeen lampjes te vervangen. Is dit een slimme trafo om er bij te kopen?
Ik heb nu connectoren aan de lampjes zitten die lijken op wat daarop lijkt te passen, als ik het zo van de foto bekijk...
Als je bij de "noodzakelijke accessoires" kijkt die bij de LED-trafo/-driver staan waar je naar hebt gelinkt, dan zie je deze connectoren. Als je nu idd dezelfde hebt, dan lijkt me dit wel een geschikte trafo. Uitgangsspanning en -stroom zijn iig geschikt voor 3 12 V LED-lampen van 3,7 W elk.

• datadevil
jitter schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:49:
[...]

Als je bij de "noodzakelijke accessoires" kijkt die bij de LED-trafo/-driver staan waar je naar hebt gelinkt, dan zie je deze connectoren. Als je nu idd dezelfde hebt, dan lijkt me dit wel een geschikte trafo. Uitgangsspanning en -stroom zijn iig geschikt voor 3 12 V LED-lampen van 3,7 W elk.
ok, bedankt voor het meedenken :-)

• Binnetie
  • Laatst online: 18-11 13:10
Sinds vorig jaar ben ik in het huis veel lampen aan het vervangen voor ledlampen.

Boven de eettafel heb ik Philips Dimtone ledlampen die een beetje oranje kleuren als je deze dimt, effect werkt goed. Daarna is het een poosje rustig geweest in het LED verhaal.

Tot ik er afgelopen weekend achter kwam dat mijn keukenkastjes scheuren in de toplaag vertonen (HPL?). Keuken is net een jaar oud.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20150214_105424_zpshckuigke.jpg

Dit wordt veroorzaakt door de halogeenverlichting onder het kastje. Deze zijn in de plank geboord. De plank is 2cm dik. Naast het kastje heb ik nog 2 legplanken van 3cm dik die het probleem niet hebben.
Afin, daarmee ga ik terug naar de keukenzaak.
De verlichting gebruikte ik al weinig omdat het aanstaan van 6x20Watt dimbare lampjes toch best wat kost. Helaas laat mijn vriendin ze nog wel vaak branden, niet voluit want dan waren de barsten echt scheuren geworden.

Een ander probleem is dat de verlichting knippert, de ene keer meer dan de andere:

Deze travo zit er tussen:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20150218_080649_zps86d3b3f4.jpg

Wat kan het knipperen veroorzaken? In de muur heb ik een halogeendimmer van Busch&Jaeger.
Als ik overstap op LED kan het probleem dan opgelost zijn? Een collega zei namelijk dat LED niet zo gevoelig is voor storingen als een halogeenlamp.

• opuntia1
Binnetie schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:52:
Sinds vorig jaar ben ik in het huis veel lampen aan het vervangen voor ledlampen.

Boven de eettafel heb ik Philips Dimtone ledlampen die een beetje oranje kleuren als je deze dimt, effect werkt goed. Daarna is het een poosje rustig geweest in het LED verhaal.

Tot ik er afgelopen weekend achter kwam dat mijn keukenkastjes scheuren in de toplaag vertonen (HPL?). Keuken is net een jaar oud.

[afbeelding]

Dit wordt veroorzaakt door de halogeenverlichting onder het kastje. Deze zijn in de plank geboord. De plank is 2cm dik. Naast het kastje heb ik nog 2 legplanken van 3cm dik die het probleem niet hebben.
Afin, daarmee ga ik terug naar de keukenzaak.
De verlichting gebruikte ik al weinig omdat het aanstaan van 6x20Watt dimbare lampjes toch best wat kost. Helaas laat mijn vriendin ze nog wel vaak branden, niet voluit want dan waren de barsten echt scheuren geworden.

Een ander probleem is dat de verlichting knippert, de ene keer meer dan de andere:

[video]

Deze travo zit er tussen:
[afbeelding]

Wat kan het knipperen veroorzaken? In de muur heb ik een halogeendimmer van Busch&Jaeger.
Als ik overstap op LED kan het probleem dan opgelost zijn? Een collega zei namelijk dat LED niet zo gevoelig is voor storingen als een halogeenlamp.
Keuken één jaar oud?

Hoe oud is je schakelmateriaal?

Een elektronische transformator dimmen? Dat kan waarschijnlijk niet. :(
Vervang die maar door een normale trafo.

Maar veel beter is alles te vervangen door LED verlichting. :)
Dan ben je gelijk af van die warmtebronnen die misschien ook wel brand kunnen veroorzaken in je keuken. :(

• Binnetie
  • Laatst online: 18-11 13:10
Zou dat de reden zijn dat de lampen knipperen, dat de transformator niet gedimd kan worden? Is dat af te lezen aan de sticker dat hij niet dimbaar is? Welke moet ik dan nemen? Aangezien ik dan even wil testen of het dan wel probleemloos werkt.

Wanneer de keukenboer geweest is kan ik alles omzetten naar led, uit ervaring weet ik dat ze gelijk moeilijk doen zodra er ineens andere verlichting gebruikt is (was met de verlichting in de afzuigkap ook zo).

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Er staat niet op de trafo aangegeven dat deze dimbaar is, dus neem aan van niet.
Zou gewoon vragen naar een dimbare halogeen trafo of daar op zoeken bij elektronica shops.
(maakt niet uit of deze elektronisch is ja of nee)
opuntia1 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:08:
[...]

Keuken één jaar oud?

Hoe oud is je schakelmateriaal?

Een elektronische transformator dimmen? Dat kan waarschijnlijk niet. :(
Vervang die maar door een normale trafo.

Maar veel beter is alles te vervangen door LED verlichting. :)
Dan ben je gelijk af van die warmtebronnen die misschien ook wel brand kunnen veroorzaken in je keuken. :(
Kan iemand vertellen wat er zo elektronisch is aan de trafo KET 120 op de onderste foto?
Weliswaar is er een toenemend aantal mensen dat het onderscheid niet meer kent tussen elektrotechniek en het deelvak daarvan elektronica, maar van een fabrikant verwacht ik de kennis van dat verschil beslist wel. Ik zie namelijk alleen maar AC-waarden staan voor zowel in- als output, als de output DC was zou ik deze vraag niet hebben gesteld. Daarnaast een vrij hoge cos phi waarde waarvan ik zo op het oog niet kan beoordelen of deze relevant is, maar het komt over van wel, gezien de opmerking dat hij mogelijk niet dimbaar is en er staat op "electronic trafo". Zo te zien dus toch wat anders dan een gewone klassieke trafo van 230/11,6 V en 9,5 A, want daar zou nooit die vermogensbeperking 20-120 W en die cos phi waarde op staan, het plaatje zou naast de spanning alleen die stroom van 9,5 A vermelden. Kortom, wat is het dat deze trafo zo bijzonder maakt dat hij een elektronische trafo heet? Of is het toch maar een heel gewone ouderwetse trafo en is al die extra informatie alleen maar interessant (dus duur) te maken? Ik heb moeite om het met alleen maar halogeenlampjes die in feite alleen maar gloeilampen zijn anders te zien.
Maar goed, ik kan me vergissen. Vandaar deze vraag, misschien weet iemand precies wat dit voor een artikel is.

Of geschiedt de spanningstransformatie wel geheel elektronisch mogelijk zonder een fysieke transformator er in? Kan natuurlijk ook. De consequentie van dat laatste is dan wel dat primair en secundair niet galvanisch gescheiden zijn, waardoor die 9,5 V helemaal veilig lijkt, maar het beslist niet is.
Overigens lijkt me voor halogeenlampjes een hoogfrequentomvormer nogal zinloos. En een veel hoger rendement dan met een gewone trafo heb je daarmee ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 19-02-2015 16:43 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wellicht een hoogfrequent transformator zonder gelijkrichting. Dat zie je wel vaker. Een SELV keten lijkt mij trouwens wel gescheiden van het lichtnet ;) (Safety Extra Low Voltage)

Ik zie schroefjes zitten, wie weet kan ie open :)

• opuntia1
Techneut schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:09:
[...]
Of is het toch maar een heel gewone ouderwetse trafo en is al die extra informatie alleen maar interessant (dus duur) te maken? Ik heb moeite om het met alleen maar halogeenlampjes die in feite alleen maar gloeilampen zijn anders te zien.
Maar goed, ik kan me vergissen. Vandaar deze vraag, misschien weet iemand precies wat dit voor een artikel is.
Wat denk je dat een gewone ouderwetse trafo die 12 volt bij 10 A leverd weegt?
Denk aan veel ijzer en veel koperdraad.
En die is veel duurder daardoor dan een elektronische trafo.
Wat bedoel je met die extra informatie die het duur maakt?
Ik begrijp niet wat je bedoeld :)
Vergeet je niet dat je voor die veilige galvanische scheiding van het lichtnet een klassieke trafo nodig hebt?
Zonder die scheiding kun je het predicaat SELV niet waarmaken.
Vergeet verder die sarcastische opmerking van me. Die kwam spontaan in me op, denkend aan sommige leveranciers die bepaalde zaken net ietsje mooier proberen voor te spiegelen dan ze zijn.

Edit:
Ik vergat dit er in mijn vorige reactie even bij te vermelden, ik kwam met mijn vraag mede naar aanleiding van de discussie die ontstond over het wel of niet dimbaar zijn van bepaalde trafo's, klassiek of elektronisch in combinatie met LED of halogeen. Vandaar dat ik dacht aan dat die afgebeelde trafo misschien gewoon een "ouderwets" type kon zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 19-02-2015 20:32 ]

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Heb echt geen idee waar het nu allemaal over gaat, maar volgens mij worden er meer termen gebruikt dan nodig is.

Het is een elektronisch voorschakel apparaat ofwel EVSA, ofwel ECG Electronic control gear.
anders had het een gewikkelde trafo ofwel conventioneel geweest dus CCG.

Dat heeft 0,0 te maken met SELV ja of nee, ook EVSA heb je non-SELV.

Hij heeft gewoon een halogeen trafo die waarschijnlijk niet dimbaar is, dus moet op zoek naar een dimbare trafo.
Bijvoorbeeld een Halotronic Mouse, HTM150 oid.

• opuntia1
Techneut schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:17:
Vergeet je niet dat je voor die veilige galvanische scheiding van het lichtnet een klassieke trafo nodig hebt?
Zonder die scheiding kun je het predicaat SELV niet waarmaken.
Vergeet verder die sarcastische opmerking van me. Die kwam spontaan in me op, denkend aan sommige leveranciers die bepaalde zaken net ietsje mooier proberen voor te spiegelen dan ze zijn.

Edit:
Ik vergat dit er in mijn vorige reactie even bij te vermelden, ik kwam met mijn vraag mede naar aanleiding van de discussie die ontstond over het wel of niet dimbaar zijn van bepaalde trafo's, klassiek of elektronisch in combinatie met LED of halogeen. Vandaar dat ik dacht aan dat die afgebeelde trafo misschien gewoon een "ouderwets" type kon zijn.
Ook die elektronische trafo is galvanisch gescheiden als het goed is.
(Werkt met hoogfrequent trafo's) :)
Pagina: 1 ... 61 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)