Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.657 views

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 13:10
Dank voor de vele reacties. Ik ga er een dimbare trafo tussenhangen om te kijken of ik dan nog die problemen heb. Van de keukenboer heb ik nog geen reactie m.b.t. de barsten in het keukenkastje.

In de reactie van 3xNix las ik dat hij het over een HTM150 had, bedoel je deze: https://www.lampdirect.nl...ODX7ZyX8MMCFRHHtAodPgMAHQ

Dan ga ik die bestellen.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Dat is inderdaad de halogeen trafo die ik bedoelde.

Je hebt 6 lampen van 20Watt, dus heb een trafo van minimaal 120W nodig.
Gewoon letten welke afmeting je kwijt kan, en zorgen dat de secondaire kabel lengte niet te lang wordt.
Kan eigenlijk maar weinig fout gaan, als je de installatie aanwijzing opvolgt.

• Binnetie
Oke, dankjewel. De trafo ligt boven op het keukenkastje, dus het formaat maakt niet echt uit.
Wil ik overstappen op LED dan moet ik een andere trafo hebben neem ik aan omdat het bereik van de wattage anders wordt? Wat zit er tegenwoordig in keukenspotjes onder de kastjes, 3Watt per stuk ongeveer of 7Watt die men kan dimmen?

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Raadpleeg bij LED-retrofit lampen altijd de website van de fabrikant
Deze geeft meestal aan welke dimmer/driver/lamp combinaties getest zijn.

Mijn advies is dat je 20Watt halogeen moet vervangen met 20Watt equivalent in LED.
Zou het niet aanraden er dan maar gelijk 50Watt vervangers in te zetten omdat je toch kan dimmen.

Dimmen werkt met retrofit lampen niet altijd even vlekkeloos.

• Binnetie
Ik zal eens kijken wat er geadviseerd wordt qua dimmer enzo.
Ik zag op een paar sites dat een 25Watt halogeen ongeveer overeenkomt met een 2,4Watt LED

Alleen ben ik nog geen dimbare tegengekomen.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:24
Iedereen nog bedankt voor het meedenken met mijn halogeen vervanging, zojuist alle drie de spotjes vervangen en het ziet er mooier uit, ook volgens de vrouw :-)

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Binnetie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:57:
Ik zal eens kijken wat er geadviseerd wordt qua dimmer enzo.
Ik zag op een paar sites dat een 25Watt halogeen ongeveer overeenkomt met een 2,4Watt LED

Alleen ben ik nog geen dimbare tegengekomen.
Enkele voorbeelden via:

http://hollandlamp.nl/151-12-volt-ledspot-mr16#/

20Watt halogeen ~ 3,5 tot 4,5 Watt LED
Techneut schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:09:
[...]
Kan iemand vertellen wat er zo elektronisch is aan de trafo KET 120 op de onderste foto?
Weliswaar is er een toenemend aantal mensen dat het onderscheid niet meer kent tussen elektrotechniek en het deelvak daarvan elektronica, maar van een fabrikant verwacht ik de kennis van dat verschil beslist wel. Ik zie namelijk alleen maar AC-waarden staan voor zowel in- als output, als de output DC was zou ik deze vraag niet hebben gesteld. Daarnaast een vrij hoge cos phi waarde waarvan ik zo op het oog niet kan beoordelen of deze relevant is, maar het komt over van wel, gezien de opmerking dat hij mogelijk niet dimbaar is en er staat op "electronic trafo". Zo te zien dus toch wat anders dan een gewone klassieke trafo van 230/11,6 V en 9,5 A, want daar zou nooit die vermogensbeperking 20-120 W en die cos phi waarde op staan, het plaatje zou naast de spanning alleen die stroom van 9,5 A vermelden. Kortom, wat is het dat deze trafo zo bijzonder maakt dat hij een elektronische trafo heet? Of is het toch maar een heel gewone ouderwetse trafo en is al die extra informatie alleen maar interessant (dus duur) te maken? Ik heb moeite om het met alleen maar halogeenlampjes die in feite alleen maar gloeilampen zijn anders te zien.
Maar goed, ik kan me vergissen. Vandaar deze vraag, misschien weet iemand precies wat dit voor een artikel is.

Of geschiedt de spanningstransformatie wel geheel elektronisch mogelijk zonder een fysieke transformator er in? Kan natuurlijk ook. De consequentie van dat laatste is dan wel dat primair en secundair niet galvanisch gescheiden zijn, waardoor die 9,5 V helemaal veilig lijkt, maar het beslist niet is.
Overigens lijkt me voor halogeenlampjes een hoogfrequentomvormer nogal zinloos. En een veel hoger rendement dan met een gewone trafo heb je daarmee ook niet.
Goede vraag.

Hij is elektronisch omdat de spanning van het lichtnet niet rechtstreeks een trafo in gaat.

Een (conventionele) trafo die rechtstreeks aan de 230 V gaat moet noodgedwongen op 50 Hz werken. Bij die frequentie werkt een trafo echter niet bijster efficiënt. Beter is het om in de orde van kHz te gaan werken. Daardoor kan de trafo echt aanzienlijk kleiner uitvallen en toch hetzelfde vermogen leveren.
Met elektronica wordt deze hogere frequentie opgewekt, vandaar de term "elektronische trafo".

Ruwweg werkt deze elektronische trafo als volgt: de 230 Vrms wordt gelijkgericht en dat geeft zo'n 325 VDC. Deze DC-spanning wordt vervolgens in een beduidend hogere frequentie dan het lichtnet in- en uitgeschakeld naar de primaire wikkeling van een trafo. Op de secundaire wikkeling krijg je dan een lagere wisselspanning in dezelfde frequentie. Bij een halogeentrafo wordt deze direct en zonder gelijkrichting naar de lamp gevoerd.

De uitgangsspanning van die KET120 trafo is gespecificeerd als 11,6 V~ rms. D.w.z. de effectieve waarde. Maar de top-top waarden liggen hoger. Afhankelijk van de signaalvorm kunnen die wel eens veel hoger liggen. Daar heeft een gloeidraad geen last van, maar een LED-lamp zou dat wel eens minder fijn kunnen vinden.
De vorm van die uitgangsspanning kan heel vreemd zijn. In dit filmpje wordt een dergelijke trafo nader onder de loep genomen. Vanaf 2:20 kun je zien dat de signaalvorm er bepaald niet uitziet zoals je misschien zou verwachten...
Deze trafo heeft net als de KET120 een 11,6 Vrms uitgangsspanning, maar de top-top waarde is 37 Vtt.

Er zit dus wel een trafo in (maar dan kleiner) en hij is daardoor ook galvanisch van het lichtnet gescheiden. Het lijkt in eerste instantie op een schakelnetvoeding (SMPS) zonder gelijkrichting aan de uitgang, maar er is meer verschil. Aan de ingang is geen sprake van afvlakking van de gelijkgerichte netspanning (geen dikke elco), en dat zie je bij een SMPS dus wel. Ook een reden van de rare signaalvorm, maar zoals gezegd geen probleem voor een gloeilamp.
Techneut schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:17:
Vergeet je niet dat je voor die veilige galvanische scheiding van het lichtnet een klassieke trafo nodig hebt?
Zonder die scheiding kun je het predicaat SELV niet waarmaken.
Op de trafo zie ik de tekens staan van dubbele isolatie en galvanische scheiding.
D.w.z. Afbeeldingslocatie: http://webforms.sgs.com/cebec/pictures/home/isol.gif resp. Afbeeldingslocatie: http://www.erea.be/frontend/files/products/images/source/E106TR0_symbool.jpg.

Wel vreemd vind ik de term "SELV equivalent".
Met deze en enkele vorige reacties is het mij nu helemaal duidelijk wat er wordt bedoeld met dit product.
Mijn nogal kritische houding was ten onrechte, ik had namelijk deze symbolen die ik overigens heel goed ken helemaal over het hoofd gezien. Onbegrijpelijk vind ik zelf, maar enfin, ik zal op dat moment wat minder oplettend zijn geweest. Inderdaad een beetje dubbelop deze overduidelijk symbolen en bovendien nog de aanduiding SELV, wat inhoudelijk hetzelfde betekent. Maar, het spreekt elkaar niet tegen, dus verwarrend is het niet.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Kan iemand mij vertellen waar ik LED spots krijg voor de volgende apparatuur?

Ik heb deze dimmers:
Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee184/Kookhoer/th_dimmers.jpg

En deze spots:
Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee184/Kookhoer/th_83421676780.jpg

Ik wil graag een goedkope oplossing. Ik heb momenteel 37 spots in de woonkamer en kantoortje aan huis van 40 of 50 watt. In de keuken, badkamer en de gang heb ik al LEDs maar deze zijn niet dimbaar en werken met een normale schakelaar. Dus een beetje goedkope oplossing is welkom. Ik heb boven op de slaapkamers ook alles vol met dezelfde spots en dimmers maar dat doe ik wel een andere keer.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

IKEA heeft volgens mij goede dimbare GU10 spotjes, als het GU10 lampjes (rechtstreeks op 230V) zijn tenminste.

• Techno Overlord
  • Laatst online: 19:40

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Kan ik mijn gewone dimmers behouden met deze lampen?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Techno Overlord schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:25:

Ik heb deze dimmers:
[afbeelding]

En deze spots:
[afbeelding]
Ik betwijfel of dat gaat werken. Op je dimmers staat nl. dit symbool:
Afbeeldingslocatie: http://www.electrical-engineering.nl/images/R-Dimmer.PNG

Dat betekent dat deze volgens de fabrikant alleen geschikt is voor ohmse lasten (d.w.z. alleen voor gloeilampen).
Je zou het toch kunnen proberen, want zeker met een grotere hoeveelheid LED-lampen kom je boven de minimum belasting van een dimmer. Maar of het verder helemaal goed werkt is echt afwachten. Overmatig gezoem (van dimmer en/of lamp), of niet erg ver terug kunnen dimmen, knipperen e.d., lijken mij iig tekenen dat het niet goed samen gaat en je toch een andere dimmer nodig hebt.

Lees ook even dit artikeltje zodat je weet waar je naar op zoek moet als je aan nieuwe dimmers moet.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:11
Techno Overlord schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:25:

Ik heb deze dimmers:
[afbeelding]

En deze spots:
[afbeelding]

Ik wil graag een goedkope oplossing. Ik heb momenteel 37 spots in de woonkamer en kantoortje aan huis van 40 of 50 watt. In de keuken, badkamer en de gang heb ik al LEDs maar deze zijn niet dimbaar en werken met een normale schakelaar. Dus een beetje goedkope oplossing is welkom. Ik heb boven op de slaapkamers ook alles vol met dezelfde spots en dimmers maar dat doe ik wel een andere keer.
Een beetje eigen initiatief is hier wel gewenst. Je post komt nogal over als: "ik heb x en wil y, vertellen jullie maar ff uit of en hoe dat kan!"

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Binnetie
3xNix schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:42:
[...]

Enkele voorbeelden via:

http://hollandlamp.nl/151-12-volt-ledspot-mr16#/

20Watt halogeen ~ 3,5 tot 4,5 Watt LED
Ik heb me vergist, mijn excuses. Ik was er vanuit gegaan dat ik 20Watt lampjes had. Nu zag ik op de verpakking die ik nog had staan dat er maximaal 10Watt lampjes in mochten (fitting G4). Dus ik begon te twijfelen, Heb gekeken wat er nu in zit en het blijken 10Watt halogeen lampjes te zijn.

Via een aantal shops heb ik nog geen dimbare G4 leds kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 21-02-2015 18:57 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 16:27

Blord

Hello Kitty !

Als je 20Watt halogeen lampjes hebt gebruikt in een armatuur die voor 10Watt bedoeld is dan kunnen er oververhittingsverschijnselen optreden. De keukenplanken kunnen doorbranden zoals je zelf ondervonden hebt. Nu is de vraag wie die lampen geplaatst heeft ivm met de garantie.

• Jarod
  • Niet online
Binnetie schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 18:53:
[...]

Via een aantal shops heb ik nog geen dimbare G4 leds kunnen vinden.
Kijk eens bij Topledshop: http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-G4-fitting.html. Dimbare G4 leds, zowel rond als plat. Niet heel goedkoop, maar de niet-dimbare lampen die ik daar kocht werken prima in onze afzuigkap terwijl goedkope led lampjes knipperden.

• Binnetie
Nee er zitten wel gewoon 10Watt lampjes in (ik was van mening dat het 20Watt was). Maar dat komt door de verwarring van de verpakking.
Ik heb er nu van die ronden in zitten, zowel in de spotjes als in de afzuigkap.
Ik ga die site even bekijken, dankjewel!

Edit: Ze hebben behoorlijk wat keus, ideaal. Zal de maten even opmeten voor de zekerheid dat het wel past. Op dit moment gratis verzenden zie ik.

Dan moet ik er nog wel een trafo bij hebben, de trafo's daar zin ook geschikt voor halogeen, waardoor ik deze ook tijdelijk nog op mijn halogeenlampjes kan gebruiken. Voor LED geldt een 'overcapaciteit' van 50% omdat LEDS soms meer en soms minder stroom vragen (staat op die site). Geldt dat voor halogeen ook?

Ik kan dan deze: http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html of deze indien halogeen ook reserve nodig is: http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Klopt mijn redenatie zo?

[ Voor 60% gewijzigd door Binnetie op 22-02-2015 10:35 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik heb deze LED filament lampen besteld van 2200K.
Ben benieuwd! De 2700K versies van deze verkoper staan op #1 of #2 als voorstel bij aliexpress met echt lovende reviews!

http://www.aliexpress.com...-Replace/32284115175.html

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51
Zo maurits82, ik ben echt benieuwd naar deze lampen. Zodra ze binnen zijn hoor ik graag je bevindingen.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Binnetie schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:26:
Nee er zitten wel gewoon 10Watt lampjes in (ik was van mening dat het 20Watt was). Maar dat komt door de verwarring van de verpakking.
Ik heb er nu van die ronden in zitten, zowel in de spotjes als in de afzuigkap.
Ik ga die site even bekijken, dankjewel!

Edit: Ze hebben behoorlijk wat keus, ideaal. Zal de maten even opmeten voor de zekerheid dat het wel past. Op dit moment gratis verzenden zie ik.

Dan moet ik er nog wel een trafo bij hebben, de trafo's daar zin ook geschikt voor halogeen, waardoor ik deze ook tijdelijk nog op mijn halogeenlampjes kan gebruiken. Voor LED geldt een 'overcapaciteit' van 50% omdat LEDS soms meer en soms minder stroom vragen (staat op die site). Geldt dat voor halogeen ook?

Ik kan dan deze: http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html of deze indien halogeen ook reserve nodig is: http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Klopt mijn redenatie zo?
Als je 6x 10Watt hebt is een 150Watt trafo ook niet echt nodig...
Mag je ook een lichtere gebruiken.

• Binnetie
Dank 3xNix, maar moet je bij halogeen ook rekening houden met reserve capaciteit zoals op de site genoemd staat. Led heeft dit wel.
Als het met halogeen ook zo is dan kom ik namelijk op die sterkere van 105Watt uit. Op de site wordt gesproken van 50% overcapaciteit. Voor led zou het zijn 1,2Watt per spotje: 1,2x6= 7,2 Watt + 50% extra capaciteit = 10,8Watt dimmer.
Voor halogeen is het 6x10Watt= 60Watt + 50% is 90Watt dimmer. Wil ik eerst nog even mijn halogeenverlichting gebruiken totdat de keukenboer geweest is dan moet ik dus een 105Watt dimmer hebben en mocht halogeen geen reserve nodig zijn dan volstaat de 70Watt dimmer op de site: http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html
Uitleg over die reserve staat ook op die link uitgelegd.
Voor halogeen is geen reservecapaciteit nodig, deze gebruiken gewoon meteen na het inschakelen hun nominale vermogen. Zo heeft bijv. deze set van 3x 12 V/20 W halogeenlampjes een meegeleverde trafo van 65 VA.

En bij deze LED-spots met een totaalvebruik van 11,3 W wordt een 12 V / 1,25 A (= 15 W trafo meegevelerd).

In beide gevallen is er geen of maar weinig sprake van overcapaciteit. 50% overcapaciteit lijkt me ook erg veel...

[ Voor 77% gewijzigd door jitter op 24-02-2015 21:14 ]

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:54
Beste mede-tweakers,

Onder de quickreply staat er dat "Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen" ongewenst zijn.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in dit onderwerp niet thuis ben en niet weet waar ik moet beginnen door de bomen het bos niet zie. Verder dan Wikipedia kom ik niet echt. Dus vandaar ook mijn vraag hier...

Wat heb ik nu? Philips spots 50W / 240V / GU10 fitting / dimbaar (vanuit de schakelaar)
Waar wil ik naartoe? Led / A+ label / GU10 fitting / dimbaar (vanuit de schakelaar) / <2700K / stralingshoek niet al te klein.

Ik heb momenteel nog helaas geen site gevonden waarin ik deze variabelen tussen de verschillende lampen gevonden
Deze misschien?
Voldoet volgens mij aan al jouw criteria:
- vervanger voor (meer dan) 50 W;
- GU10;
- 2700 K;
- A+;
- 36 ° (vergelijkbaar met halogeen);
- dimbaar.

Er zijn vele andere mogelijkheden die aan je criteria zullen voldoen, maar dit is zo'n beetje de meest betaalbare...

(Hèhè, eindelijk heeft Ikea hem ook op de Nederlandse site gezet...)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Die Ikea-spotjes heb ik ook. Dimmen prima, geen gezoem en prima kleur IMHO. heb tijdje geleden wel voor en na foto's hier geplaatst.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:02
maurits82 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:45:
Ik heb deze LED filament lampen besteld van 2200K.
Ben benieuwd! De 2700K versies van deze verkoper staan op #1 of #2 als voorstel bij aliexpress met echt lovende reviews!

http://www.aliexpress.com...-Replace/32284115175.html
Ben ook erg benieuwd. Tot nu toe gemengde ervaringen met deze lampen uit china.
Ik heb 4 typen in huis, verschillende fabrikanten, maar 2 knipperen enorm. Die hebben ook geen electronica om flickering tegen te gaan, maar zijn direct aan het net geschakeld.
2200k is wel interessant, zou mooi staan boven de eet-tafel.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
2200K is best wel laag. Ik heb een lamp van 2100K (van Calex) en die vind ik eigenlijk te oranje. Ik wil zelf 2400K filament lampen proberen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Zo te zien heeft Ikea nu ook kleine G4 LED vervangers: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20254369/ iemand deze al eens geprobeerd of gezien in een Ikea?

iStockphoto

• !null
BlizzarD schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:47:
Zo te zien heeft Ikea nu ook kleine G4 LED vervangers: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20254369/ iemand deze al eens geprobeerd of gezien in een Ikea?
Ah kijk dat is mooi. Het lijken 2W lampjes te zijn. Ik heb al eens eerder een berg van deze lampjes uit China laten komen, is daar nog veel goedkoper, maar warm wit was niet echt warm wit. Deze wil ik wel proberen, hopende dat de kleur beter is.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Jammer genoeg is deze G4 niet dimbaar. De bekende IKEA hanglampen voor boven de tafel zijn vaak dimbaar door aanraking.

Ik zoek al lang naar goede led G4's voor o.a. bovengenoemde hanglamp en voor een badkamer(spiegel)lamp.
Die laatste hoeft niet dimbaar te zijn, maar met een vermogen van 2W verwacht ik niet dat die ook maar in de buurt komen van het huidige gloei G4'tje.
De Chinese exemplaren die ik hier in het verleden geprobeerd heb, voldeden niet qua kleur, lichtopbrengst ,en lichtverdeling. Zou hier graag wat voor vinden, aangezien ze een aardig deel van de elektriciteitsrekening gaan vormen (praktisch alles is verder in huis vervangen door Leds).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:59
Dimbaar wil niet altijd zeggen dat die LED lampen in zo'n armatuur werken.
De meeste dimmers hebben een minimale load nodig om te werken, bijv. 50W bij 100% licht.
Exacte waarde staat ergens op de dimmer zelf.
Meestal gaat de zaak knipperen en hard brommen als de dimmer de LED lampen niet leuk vindt.

Je LED moet dus dimbaar zijn, maar de dimmer moet ook met LED verlichting overweg kunnen.

Ik heb laatst zelf LEDs in zo'n lamp geplaatst en de dimmer uit het armatuur geknipt omdat we die toch nooit gebruikten, we bedienen de lamp altijd met de schakelaar op de muur.

Flickr

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Waarom moet alles dimbaar zijn?
Wat een flauwekul.
Kies de juiste verlichting
Dimmen van LED's is hetzelfde als je bij de aanstaande zonsverduistering kunt meemaken.
Geen warm roodachtig licht.
Ga dat eerst maar eens ervaren.
Want dat is wat er gebeurd als je LED- verlichting gaat dimmen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door opuntia1 op 27-02-2015 17:52 ]

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 23:26
opuntia1 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:45:
Waarom moet alles dimbaar zijn?
Wat een flauwekul.
Kies de juiste verlichting
Dimmen van LED's is hetzelfde als je bij de aanstaande zonsverduistering kunt meemaken.
Geen warm roodachtig licht.
Ga dat eerst maar eens ervaren.
Want dat is wat er gebeurd als je LED- verlichting gaat dimmen. :)
Dit is pas echt flauwekul.

Verdiep je eerst eens in wat er te koop is, voordat je hier zoiets roeptoetert. :+

Ooit van Phillips Dimtone gehoord?

http://www.lighting.phili...ngelicht_2011_dimtone.wpd

Heb er hier meer dan 10 in gebruik, in eet en woonkamer, mijn wederhelft heeft niks gemerkt van de wissel.
Na een week heb ik er haar maar op gewezen... :)

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Limojo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 21:12:
[...]

Dit is pas echt flauwekul.

Verdiep je eerst eens in wat er te koop is, voordat je hier zoiets roeptoetert. :+

Ooit van Phillips Dimtone gehoord?

http://www.lighting.phili...ngelicht_2011_dimtone.wpd

Heb er hier meer dan 10 in gebruik, in eet en woonkamer, mijn wederhelft heeft niks gemerkt van de wissel.
Na een week heb ik er haar maar op gewezen... :)
Soms zeggen dingen meer over de kwaliteit van de vrouw, als de gebruikte techniek :P

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Buzz-01: daar heb zeker je gelijk in, maar ik zou graag het risico nemen om te zien of dit werkt. De lamp brandt redelijk veel, dus hier is nog wel wat te winnen.

@opuntia1: Toch maar even wat uitleg, ondanks dat ik in 1e instantie snoeihard in de negeermodus schoot door de toon van je berichtje:

1) De bewuste lamp hangt boven de eettafel. Tijdens eten beetje gedimt, bij papierwerk (huiswerk vd kids bv.) is wat meer licht wel lekker. Multifunctioneel dus. Werkt zo al tijden perfect.

2) Alles aan het ding klopt. De vormgeving, de hoeveelheid licht, maar zeker ook de prijs. Ik geef geen EUR 350,- uit aan een zgn. designlamp. Voor zo'n bedrag wil ik liever iets leuks kopen/doen. Enige dat NIET klopt, is het verbruik,maar dat is inherent aan halogeen.

3) Ik vind het zonde om deze lamp te vervangen voor iets nieuws, terwijl hij nog aan alle kanten mee kan komen. Iets wegknetteren dat nog goed is, hou ik niet zo van. Noem het zuinig, noem het duurzaam. Dat ik sinds 1997 zonnepanelen heb -die zich nooit zullen terugverdienen vanwege de toenmalige absurde aanschafprijs- geeft wel aan dat ik niet puur kijk naar wat ik er persoonlijk mee opschiet.

4) Je verhaal over dimmen + al dan niet veranderende kleurtemperatuur is me bekend. Als een ledlamp dit doet: mooi. Zoniet, dan kan ik er misschien best wel mee leven, al is het maar totdat de techniek weer wat verder is en mijn mapjes er >25000 uur op hebben zitten. Dat is iets dat wij als bewoners van ons eigen huis helemaal, maar dan ook echt he-le-maal zel(lu)f uitmaken :P

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

IKEA is wel ECHT goed bezig de laatste tijd met LED-lampen. Worden steeds meer types aangeboden, maar ook steeds goedkoper. Kijk dit dan:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90290972/
4,99 euro voor 2 stuks van 400lm... Geen geld toch :D

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 23:26
Supertip schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 21:58:
[...]

Soms zeggen dingen meer over de kwaliteit van de vrouw, als de gebruikte techniek :P
Haha,

ja, ze is blond... >:) maar niet blind... :9

Hmmm, wat zeg ik hier nu weer, 11 jaar ouder en vroeger blond... biljartbal inmiddels :) haar toch maar eens naar Pearl sturen dan maar...nu ik erover nadenk, laten zo 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Limojo op 27-02-2015 23:49 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:55
jitter schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:03:
[...]

In dat geval is dit review-filmpje interessant. Vanaf 2:40 heeft de maker het over hoe die Philips LED-lamp het licht spreidt en vergelijkt dat middels metingen met een gloeilamp. De conclusie is dat de lichtspreiding van die LED-lamp erg goed is en vergelijkbaar met die van een gloeilamp.

Ik verwacht overigens dat met armaturen met geïntegreerde LED's nog betere resultaten zijn te behalen als het om lichtspreiding gaat.
Eindelijk eens de Philips Master LEDbulb besteld en deze is net gearriveerd. Mijn eerste ervaring is "wtf?!?" maar dan in de positieve zin _/-\o_ Die lamp doet het op het eerste zicht beter dan de gloeilamp die er in zat. Echter nog eens afwachten tot het terug donker wordt om beter te kunnen zien hoe het resultaat echt is. De lamp is wel groter en een pak zwaarder dan een gloeilamp :P

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 28-02-2015 10:06 ]

• Whiskey48
Ik ga hier denk ik ook wat bestellen. Helaas niet dimbaar, maar vind die Golden Vintage wel mooi.
http://www.made-in-china....ist/LED-Bulb-Light-1.html

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7ILuWyx.pngAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J5OPjoN.png

Heb onderstaande prijzen ontvangen:
Dear Mr Maurits:
Good morning! glad to get your mail.
It is possible if you want to mix ,we have 2200k-6500k, (for 2200k is special color, you can choose 2700-6500k if higher watt needed)
We are fairy confident about our product. it is good news if you want to try them.

There are two kind of filament you want to order, both are No-Dimmable.
Price based on <50pc
A: Unique Golden filament -ST64
2200k: 4x(3w):US$6.9
6x(4.5w):US$7.8

2700k-6500k: 4x(4w):US$6.60
6x(6w):US$7.53

B: Clear Glass -A60
2200k: 4x(2w):US$3.33
4x(3w):US$3.45
6x(4w):US$4.35

2700k-6500k: 4x(4w):US$3.45
6x(6w):US$4.35

Attached price offer for your reference, any question, please contact me
If you order more than 50pc ,the price will lower
By the way: freight collected

Thanks&Best wishes
Blair

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 28-02-2015 11:12 ]

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:28:
IKEA is wel ECHT goed bezig de laatste tijd met LED-lampen. Worden steeds meer types aangeboden, maar ook steeds goedkoper. Kijk dit dan:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90290972/
4,99 euro voor 2 stuks van 400lm... Geen geld toch :D
Ik heb er gisteren ook wat meegenomen. Bij de kassa nam een vrouw ook 20 verpakkingen van 2 mee.

De lamp is qua kleur hetzelfde als mijn Philips 5,5 watt 400 lumen 2700k LED lampen. Getest met beide lampen naast elkaar in hetzelfde armatuur.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

maurits82 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:09:
Ik ga hier denk ik ook wat bestellen. Helaas niet dimbaar, maar vind die Golden Vintage wel mooi.
http://www.made-in-china....ist/LED-Bulb-Light-1.html

[afbeelding][afbeelding]

Heb onderstaande prijzen ontvangen:
Dear Mr Maurits:
Good morning! glad to get your mail.
It is possible if you want to mix ,we have 2200k-6500k, (for 2200k is special color, you can choose 2700-6500k if higher watt needed)
We are fairy confident about our product. it is good news if you want to try them.

There are two kind of filament you want to order, both are No-Dimmable.
Price based on <50pc
A: Unique Golden filament -ST64
2200k: 4x(3w):US$6.9
6x(4.5w):US$7.8

2700k-6500k: 4x(4w):US$6.60
6x(6w):US$7.53

B: Clear Glass -A60
2200k: 4x(2w):US$3.33
4x(3w):US$3.45
6x(4w):US$4.35

2700k-6500k: 4x(4w):US$3.45
6x(6w):US$4.35

Attached price offer for your reference, any question, please contact me
If you order more than 50pc ,the price will lower
By the way: freight collected

Thanks&Best wishes
Blair
Die lampjes zijn ook via de meeste Chinese webshops verkrijgbaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-11 17:31
Vandaag bij de IKEA geweest en een aantal LED-lampen gehaald. Ten eerste een paar simpele LEDARE van 400 lumen, en daarnaast voor in mijn slaapkamer een plafondlamp met 9 leds, 22W (CENTIGRAD). In mijn slaapkamer zat al een lichtpunt dat voorheen niet gebruikt werd. Dit lichtpunt wordt aangestuurd met (de helft van een) dubbele schakelaar. Werkt perfect, een enorme bak licht.

Totdat de lamp boven de keuken, welke met de andere helft van de dubbele schakelaar wordt aangestuurd, elke paar seconden heel kort begon te knipperen, zodra de lamp boven de slaapkamer aan staat (het is een studio, vandaar de korte afstand keuken - slaapkamer). Dit is een LEDARE van 400 lumen.

Op internet lees ik dat het kan komen doordat de leidingen te dicht bij elkaar liggen en dat daardoor de stroom 'lekt' naar de andere leiding. Omdat de LED zo weinig stroom nodig heeft, kan de 'lekstroom' zich opbouwen en daardoor elke paar seconden de LED een tiental milliseconden laten branden. Ik kan het ook niet anders verklaren.

Is hier een oplossing voor? Ik heb geen zin om er iets anders dan een LED-lamp in te hangen, maar ik kan hier niet bij de leidingen, alles is gestuct. Is een tweepolige dubbele schakelaar de oplossing?

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Even wat anders, deze week bij Action gezien een 10 watt LED schijnwerper voor buiten met bewegings sensor met 3 instelbare sensoren waaronder een met afstand 5-12 mtr.
De aanduiding 10 Watt lijkt niet juist want de lamp geeft voor bijna 1000 lumen licht, vergelijkbaar met bijna een 100 watt lamp.

Ik heb het ding uit nieuwsgierigheid gekocht en ben blij verrast met de enorme licht opbrengst; sensor reageert zeer gevoelig en de lichtspreiding is ronduit fantastisch. Hij kost minder dan 12 euro, je moet er alleen zelf een snoer aanzetten.

http://www.action.nl/10-w...roduct&utm_campaign=week9

• !null
Hoe is de kleur? Die dingen zijn bijna latijd superwit, soms tegen het blauwe aan.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:00
100Lm/W is redelijk gebruikelijk voor high power led's. De meeste LED-zaklampen doen ook zoiets.
Ik deel idd de vraag van !null: Hoe is de kleur? Op zich mag zulk licht van mij beste "Neutraal wit" zijn als het goed fel is en met een hoge CRI.

Maar ik heb hier bv. ook een oplaadbare bouwlamp en daarvan is het licht noch neutraal, noch koud, gewoon slechte CRI en daardoor dus niet prettig, ook niet om bij te werken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:56
Op de verpakking van de Dymond / Quintezz Flood Light staat:

10 Watt BP surface 9 chip SMD LED
3700 K
<900 Lumen
Handig dingetje, ga er ook ff één kopen morgen. Kan ik in m'n berging wel gebruiken.
Daar hangt nu een TL-armatuur met 2x TL-buizen. Die dingen zijn traag (tegen de tijd dat ik m'n fiets heb binnengezet branden ze net op volle sterkte) en er is eentje slecht aan het worden :P

Als ze er nog zijn zal ik morgen even kijken hoever het ding (zonder beschadigingen) open kan. Ben wel benieuwd naar wat voor LED-driver e.d. erin zit, of de koeling een beetje redelijk is etc.

Heb ook wel een spiegelreflexcamera, dus kan van de lichtkleur ook wel even foto maken. Iemand tips hoe je dat goed vastlegt? (welke instellingen).

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2015 23:28 ]

• Blord

Blord

Hello Kitty !

ThinkPadd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:21:
Handig dingetje, ga er ook ff één kopen morgen. Kan ik in m'n berging wel gebruiken.
Daar hangt nu een TL-armatuur met 2x TL-buizen. Die dingen zijn traag (tegen de tijd dat ik m'n fiets heb binnengezet branden ze net op volle sterkte) en er is eentje slecht aan het worden :P

Als ze er nog zijn zal ik morgen even kijken hoever het ding (zonder beschadigingen) open kan. Ben wel benieuwd naar wat voor LED-driver e.d. erin zit, of de koeling een beetje redelijk is etc.

Heb ook wel een spiegelreflexcamera, dus kan van de lichtkleur ook wel even foto maken. Iemand tips hoe je dat goed vastlegt? (welke instellingen).
TL buizen werken optimaal als ze voor een langere tijd aanstaan. Eventjes aan en uitzetten is slecht voor een TL buis en je bespaart nauwelijks elektriciteit.

Zie hier hoe ik gedaan heb om de temperatuur van het wit te bepalen,
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43622389
Blord schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:37:
[...]
Eventjes aan en uitzetten is slecht voor een TL buis en je bespaart nauwelijks elektriciteit.
[..]
Dat is volgens mij een fabeltje inmiddels.

Zo'n kaartje is wel handig, maar verder ga ik het nergens voor gebruiken dus geen zin om speciaal hiervoor aan te schaffen :D

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45
Min. tijd is 20 seconden, dus voor een fiets ineffectief. Ik ben wel benieuwd naar verbruik door de sensor

diskeltische lurker

Ben hem nu uit elkaar aan het halen. Wat moet ik meten? Totale verbruik van de lamp?
Ik ben wel benieuwd naar een indicatieve foto :). Desnoods een aantal met verschillende witbalans settings (en op een vaste sluitertijd die ook nog beetje beeld geeft van de ruimte die verlicht wordt? )

Zelf zet ik meestal witbalans op het soort licht dat ik verwacht (dus mss. eentje op TL en eentje op gloeilamp? :) ).

Verder is denk ik het 'standby verbruik', dus wat hij gebruikt voor de motion sensor, wel interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 03-03-2015 11:09 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Een foto van de lichtkleur kan ik beter vanavond even maken wanneer het donker is. Zal eens kijken of ik er wat bruikbaars van kan maken met de DSLR.

Hier de tear-apart foto's :P : http://imgur.com/a/Pph2I

Metingen: gehele lamp als hij AAN staat volgens m'n Cresta RCE-1106: 12W bij een 0,56 power factor
Lamp aan spanning, wachten tot hij beweging ziet: 1W bij 0,14 power factor

>> Zie post verderop, dit was waarschijnlijk een meetfout!

Ook nog even met multimeter de spanning en stroom naar de LED-chip gemeten:
LED-chip spanning (U): 29,8V
LED-chip stroom (I): 0,298mA
P = U x I
P= 29,8 x 0,298 = 8.88W

Dat hij 1W gebruikt in standby vind ik nog vrij fors.... geen idee of dat normaal is voor een bewegingsmelder, maar ik weet dat een KaKu ontvanger volgens mij 0,5W ofzo doet.

Behuizing ziet er verder goed stevig uit, aluminium volgens mij. De diverse delen (glasplaatje, achterkant etc.) zijn netjes voorzien van een siliconenrubbertje om hem waterdicht te maken.

De sensor valt eenvoudig te overbruggen, als je de witte draadjes in het kroonsteentje zet en de draden richting de bewegingsmelder loskoppelt zal de lamp continu branden.

Wat ik niet helemaal snap is het doel van dat spoeltje met het gele draad er doorheen/omheen. Die zit aan de aarde, die doet toch geen r*k zo :? Heb het hier ook maar ff gevraagd: ThinkPadd in "De EL-kroeg - Deel 4"

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 11:49 ]

Hmm, dus de LED-chip zelf gebruikt 8.88W maar totaalverbruik volgens de Cresta is 12W? Dan is of ce Cresta vrij onnauwkeurig, of er zit gewoon een niet zo efficiente voeding in de lamp. Dat kan mogelijk ook de verklaring zijn voor het hoge "bewegingsdetector verbruik".

Bewegingsdetector moet volgens mij niet zo ontzettend veel kosten. We hebben her en der van die spotlampjes van Philips die je zo ergens op kan plakken en die gevoed worden op 3 AAA'tjes. Met een setje Eneloop AAA in die lampjes, die ook met bewegingsdetectie werken, doen we ong. een jaar.

Even een 50W GU10 halogeenspotje (als enige) aangesloten op de Cresta: 47W.

LED-spot erbij, LED is aan: 59W, oftewel 12W (59W - 47W)
LED-spot erbij, bewegingsmelder wacht op beweging (LED uit): 50W, oftewel 3W

Nog schokkender dus.... eens kijken of ik die bewegingsmelder kan openmaken. Daar moet wel een heel beroerd circuit in zitten dan, als het 3W in rust gebruikt :S

Bedankt voor het opmerken trouwens, was dus wel een meetfout in eerste instantie.

[ Voor 132% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 11:48 ]

hmm, dat is idd toch een 3W afwijking :o. Terwijl dat 50W halogeenspotje als het goed is ook nog eens een behoorlijke nette 'ohmse' belasting vormt (PF 1 ).

Ben overigens idd ook wel benieuwd naar wat men zegt over die gewikkelde aardedraad :).

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 03-03-2015 11:50 ]

Die doet PF = 1 inderdaad. Net het spotje nog even los een paar minuten gemeten en die geeft toch echt 47W aan op de meter.

Ik ga nu kijken of ik de bewegingsmelder netjes open kan krijgen. Heb de foto's toegevoegd aan het imgur album: http://imgur.com/a/Pph2I#9

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 12:20 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een tijdje geleden bij de action led spotjes (mr16) gekocht voor in de badkamer. Mooi licht en lijken te werken op de trafo die er al lag van de halogeenspotjes die er voorheen inzaten.

Het zijn 4 spotjes. Ze zijn verdeeld over 2 schakelaars. Op 1 schakelaar zitten 2 lampen en op de andere schakelaar zitten de 2 andere plus een afzuiger.

Echter valt 1 van de lampen aan de kant van de afzuiger wel eens uit. En als je er dan op tikt floept die weer aan.
Het lijkt dus gewoon een contactissue te zijn. Heb ze er al meerdere malen opnieuw ingedaan. Maar het blijft terugkomen. Vind het ook vreemd dat het vrijwel alleen bij de 2 spotjes voorkomt die bij de afzuiger opzitten.
Daar moet ik wel bijzeggen dat die 2 het dichts bij douche zitten tov de andere 2. Geen idee of dat nog van invloed heeft.

• FunFair
Blo0odyHell schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 14:36:
Ik heb een tijdje geleden bij de action led spotjes (mr16) gekocht voor in de badkamer. Mooi licht en lijken te werken op de trafo die er al lag van de halogeenspotjes die er voorheen inzaten.

Het zijn 4 spotjes. Ze zijn verdeeld over 2 schakelaars. Op 1 schakelaar zitten 2 lampen en op de andere schakelaar zitten de 2 andere plus een afzuiger.

Echter valt 1 van de lampen aan de kant van de afzuiger wel eens uit. En als je er dan op tikt floept die weer aan.
Het lijkt dus gewoon een contactissue te zijn. Heb ze er al meerdere malen opnieuw ingedaan. Maar het blijft terugkomen. Vind het ook vreemd dat het vrijwel alleen bij de 2 spotjes voorkomt die bij de afzuiger opzitten.
Daar moet ik wel bijzeggen dat die 2 het dichts bij douche zitten tov de andere 2. Geen idee of dat nog van invloed heeft.
Heb je niet last van een beetje roest op de contactpunten?
Blo0odyHell schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 14:36:
Ik neem aan dat je de lampen onderling verwisseld hebt, maar het probleem in hetzelfde armatuur blijft bestaan. Zo ja, dan kan dat natuurlijk ook corrosie in de fitting van het armatuur zijn die het contactprobleem veroorzaakt.
Maar gaat het nou om één of twee lampen met een probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 03-03-2015 18:42 ]

eymey schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:49:
hmm, dat is idd toch een 3W afwijking :o. Terwijl dat 50W halogeenspotje als het goed is ook nog eens een behoorlijke nette 'ohmse' belasting vormt (PF 1 ).

Ben overigens idd ook wel benieuwd naar wat men zegt over die gewikkelde aardedraad :).
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met via de aarde ingekoppelde HF rotzooi. Randaarde kan nl. behoorlijk vervuild zijn (vandaar ook een apart circuit voor ESD-doeleinden in elektronicafabricage bedrijven). De spoel vormt een impedantie die toeneemt met de frequentie, en filtert HF er dus uit. Deze zou anders mogelijk de werking van de IR-sensor kunnen beïnvloeden.
Ah, klinkt heel plausibel ja :). Dus ingeval van nood (behuizing onderstroom door defect) zal de randaarde nog steeds functioneren omdat dat Low Frequency is, alleen andersom komt de HF vervuiling niet door :).

Klinkt wel zinnig ja. Zeker nu er bv. ook steeds meer Powerline AV2 setjes komen die met MIMO werken en ook het randaarde netwerk gaan gebruiken.

• Kasper
jitter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:40:
[...]

Ik neem aan dat je de lampen onderling verwisseld hebt, maar het probleem in hetzelfde armatuur blijft bestaan. Zo ja, dan kan dat natuurlijk ook corrosie in de fitting van het armatuur zijn die het contactprobleem veroorzaakt.
Maar gaat het nou om één of twee lampen met een probleem?
het gaat om beide lampen die bij op de zelfde schakelaar zitten als de afzuiger. En ja, ik had deze 2 al met elkaar omgewisseld.

de andere 2 die op de andere schakelaar zitten doen het gewoon zoals het hoort.

Ik zal ze morgen bij daglicht nog eens los halen en kijken of ik roest oid kan vinden.
eymey schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:50:
Ah, klinkt heel plausibel ja :). Dus ingeval van nood (behuizing onderstroom door defect) zal de randaarde nog steeds functioneren omdat dat Low Frequency is, alleen andersom komt de HF vervuiling niet door :).

Klinkt wel zinnig ja. Zeker nu er bv. ook steeds meer Powerline AV2 setjes komen die met MIMO werken en ook het randaarde netwerk gaan gebruiken.
En daarnaast vind je in filters en voedingen (veiligheids)condensatoren tussen fase en randaarde (PE) en nul en PE. Vaak wordt PE gezien als een grote stofzuiger van elektronen, maar zo werkt dat niet, de draadweerstand is nl. nooit 0.
Alle (HF) rotzooi die via de condensators wordt afgeleid naar PE zorgt dus voor vervuiling daarvan. En dan hebben we het hier alleen nog maar over storing die rechtstreeks wordt ingekoppeld...
Blo0odyHell schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:50:
[...]

het gaat om beide lampen die bij op de zelfde schakelaar zitten als de afzuiger. En ja, ik had deze 2 al met elkaar omgewisseld.

de andere 2 die op de andere schakelaar zitten doen het gewoon zoals het hoort.

Ik zal ze morgen bij daglicht nog eens los halen en kijken of ik roest oid kan vinden.
Verwissel ze dan ook nog eens met de andere 2... misschien heb je 2 lampen met hetzelfde probleem...
Niet waarschijnlijk maar wel mogelijk. Zo heeft een collega's eens de ANWB gebeld omdat beide koplampen van z'n auto niet meer werkten. Hij dacht aan een ander probleem dan de lampen zelf want 2 lampen tegelijkertijd stuk, dat gebeurt toch nooit?! Maar dat was toch wel zo...

• Kasper
jitter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 07:55:
[...]

Verwissel ze dan ook nog eens met de andere 2... misschien heb je 2 lampen met hetzelfde probleem...
Niet waarschijnlijk maar wel mogelijk. Zo heeft een collega's eens de ANWB gebeld omdat beide koplampen van z'n auto niet meer werkten. Hij dacht aan een ander probleem dan de lampen zelf want 2 lampen tegelijkertijd stuk, dat gebeurt toch nooit?! Maar dat was toch wel zo...
Heb alle lampen even doorgewisseld. Kon geen roestplekken vinden. Alles zag er schoon uit. Echter zat ik bij 1 lamp ietsjes aan de kabeltjes, toen floepte hij uit aan. Dus ik denk dat het puur aan dit: http://www.ledlampendirec...PPetvKyjsQCFcjHtAodSS0AmA gedeelte ligt.
Maar de 2 punten van mijn lampen hebben ook een kleine inkeping, terwijl ik dat bijvoorbeeld bij de lampen van de ikea, welke ThinkPad hierboven linkte, dat niet hebben. Misschien dat het daar ook mee te maken heeft.

Achja het is ook niet zon groot probleem om direct de boel te vervangen. Af en toe een tik erop is niet zo heel erg. hoogstens wat irritant.

• Whiskey48
FunFair schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:17:
[...]

Ben ook erg benieuwd. Tot nu toe gemengde ervaringen met deze lampen uit china.
Ik heb 4 typen in huis, verschillende fabrikanten, maar 2 knipperen enorm. Die hebben ook geen electronica om flickering tegen te gaan, maar zijn direct aan het net geschakeld.
2200k is wel interessant, zou mooi staan boven de eet-tafel.
Ik heb de 2200K binnen!
Ziet er zeker erg sfeervol uit! Misschien iets te warm voor boven de eettafel, maar perfect voor bij de bank ed, voor sfeerverlichting in de avond.

Zeker geen miskoop!

De 2700K is ook onderweg. Deze gaan in de gangen ed!

• FunFair
maurits82 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:08:
[...]

Ik heb de 2200K binnen!
Ziet er zeker erg sfeervol uit! Misschien iets te warm voor boven de eettafel, maar perfect voor bij de bank ed, voor sfeerverlichting in de avond.

Zeker geen miskoop!

De 2700K is ook onderweg. Deze gaan in de gangen ed!
Knippert de lamp? Wil je eens testen met een camera app op de telefoon? Als je deze dichtbij houdt kun je zien of de frequentie erg is of niet.

• Whiskey48
FunFair schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:34:
[...]

Knippert de lamp? Wil je eens testen met een camera app op de telefoon? Als je deze dichtbij houdt kun je zien of de frequentie erg is of niet.
Filament 2200k Led up close: [YouTube: http://youtu.be/UXmvjK1EIQg]

Hier een filmpje. M'n telefoon filmt op 30hz denk ik. (Jiayu S3)
Hij zou tot 120hz op kunnen nemen, maar weet niet hoe.

[ Voor 56% gewijzigd door Whiskey48 op 04-03-2015 23:42 ]

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ibood heeft weer eens aanbiedingen :

Philips dimbare LED spots 4-pack - 35W GU10
€ 19,95 + € 5,95 verzending

Voor de Belgische gasten is er een andere LED aanbieding:
4-pack Philips LED lampen, E27, 806 lm - dimbaar
€ 29,95 + € 5,95 verzending

[ Voor 29% gewijzigd door Blord op 05-03-2015 01:57 ]

maurits82 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:03:
[...]

Filament 2200k Led up close: [video]

Ziet er heftig uit, zou voor mensen die er gevoelig voor zijn storend kunnen zijn.
De 4 W / 400 lm filament LED-lamp van Calex (o.a. bij Kwantum te koop voor € 7) heeft er helemaal geen last van.
Ik heb er een kapot laten vallen. De eerste klap verbrijzelde het glas, maar niet de filamenten, dus heb ik nog wat gemeten aan de spanningen daarover. Bij de twee klap (oeps) brak pas een filament. Ik wil later vandaag nog wat foto's uploaden van het miniscule drivertje in de fitting. Ondanks het kleine formaat is die toch in staat tot flikkervrij licht.

P.S. Ik snap trouwens niet waarom de handel in "rough service" gloeilampen nog is toegestaan. Een relatief breekbare filament LED-lamp kan naar mijn gevoel al meer aan, laat staan een "klassieke" LED-lamp zonder breekbare onderdelen...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Blord schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 01:56:
Ibood heeft weer eens aanbiedingen :

Philips dimbare LED spots 4-pack - 35W GU10
€ 19,95 + € 5,95 verzending
Ik heb 5 van deze GU10 lampen in de keuken gehangen als vervanging van 5x35W halogeen spotjes en ik ben er heel tevreden van. Ze geven net iets meer licht dan de originele spotjes en de kleurtemperatuur is ook aangenaam maar naar mijn gevoel wel net iets witter dan de spotjes. Het dimmen heb ik niet getest wegens gebrek aan een geschikte dimmer.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:51
Admiral Freebee schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:55:
[...]

Ik heb 5 van deze GU10 lampen in de keuken gehangen als vervanging van 5x35W halogeen spotjes en ik ben er heel tevreden van. Ze geven net iets meer licht dan de originele spotjes en de kleurtemperatuur is ook aangenaam maar naar mijn gevoel wel net iets witter dan de spotjes. Het dimmen heb ik niet getest wegens gebrek aan een geschikte dimmer.
wij hebben die ook in huis
ik ben er minder tevreden over
(het zal heel waarschijnlijk wel aan onze dimmer liggen)
Maar ik vind ze slecht te dimmen
en ook blijft de helft gloeien

we hebben 1 lamp waar 4 spots in gaan (2 blijven gloeien)
en 1 lamp waar er 2 in gaan (deze blijven alle 2 gloeien)
dimmer van alle 2 de lampen is het zelfde

ook hebben wij een andere lamp (waar ook 4 spots in gaan) hier zit ook een zelfde dimmer op als bij de ander lampen
hier heb ik G10 lampen van de Hornbach in gedaan, deze dimmen heel erg ver
en gaan ook gewoon uit en blijven niet na gloeien

deze "Hornbach lampen" ben ik wel heel erg tevreden over
max gedimd komt er een blauwige gloed vanaf wat in mijn ogen iets lijkt op volle maan bij heldere lucht

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Denk eraan dat je voor LED lampen meestal niet zomaar elke dimmer kan gebruiken. Er zijn LED lampen die wel werken met oudere types dimmers maar meestal gaat dat ook niet vlekkeloos.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:51
vandaar dat ik ook zeg dat het waarschijnlijk aan onze dimmer ligt

en dat ik ook aangeef dat de Hornbach lampen met die zelfde dimmer wel heel erg goed werken

• Whiskey48
jitter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:33:
[...]

Ziet er heftig uit, zou voor mensen die er gevoelig voor zijn storend kunnen zijn.
De 4 W / 400 lm filament LED-lamp van Calex (o.a. bij Kwantum te koop voor € 7) heeft er helemaal geen last van.
Ik heb er een kapot laten vallen. De eerste klap verbrijzelde het glas, maar niet de filamenten, dus heb ik nog wat gemeten aan de spanningen daarover. Bij de twee klap (oeps) brak pas een filament. Ik wil later vandaag nog wat foto's uploaden van het miniscule drivertje in de fitting. Ondanks het kleine formaat is die toch in staat tot flikkervrij licht.

P.S. Ik snap trouwens niet waarom de handel in "rough service" gloeilampen nog is toegestaan. Een relatief breekbare filament LED-lamp kan naar mijn gevoel al meer aan, laat staan een "klassieke" LED-lamp zonder breekbare onderdelen...
Hoe komt dat knipperen dan? Een driver die hem minder vaak ververst? (zelfde als een monitor scherm oid)??
maurits82 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:03:
[...]

Filament 2200k Led up close: [video]

Ik had deze even gemist.

Maar damn, dat flikkert inderdaad zeg! Ik vermoed dat ik hier dus snel last van zou krijgen. Hoewel ik niet álle lampen die op en camerafilmpje flikkeren ook als storend ervaar.

Hoe dan ook, ik ben van plan om eerdaags een keer een filament LED te bestellen. Ik wil óf 1 van de "sfeerperen" van www.bespaarbazaar.nl bestellen, of dde e27 filament LED bij www.ledtuning.nl.

Ik wil voornamelijk kijken hoe ze het doen op de multi inbouwdimmer van klikaanklikuit, qua (zichtbare) flickering maar ook qua brom. Alleen vind ik het aantal lumen van deze lampjes nog steeds wat aan de lage kant (zou liever minimaal 800 zien).

Mocht filament nou ook drama worden, dan ga ik toch maar eens naar Milight lampjes kijken en gaat de KAKU dimmer weer uit de muur.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-11 13:22
Bij ons op het werk worden de TL bakken vervangen op het moment door "luminous" LED panelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het er top uit ziet, t lijkt net alsof er daglicht naar binnen schijnt.
Product type overgenomen van een doos: Led panel light 600*600*8.9mm/40W/4000K/HE
en opgezocht op t internet: http://store.luminouslightingsolutions.com/nl/led-paneel

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:43
eymey schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:53:
[...]
r.

Hoe dan ook, ik ben van plan om eerdaags een keer een filament LED te bestellen. Ik wil óf 1 van de "sfeerperen" van www.bespaarbazaar.nl bestellen, of dde e27 filament LED bij www.ledtuning.nl.

Ik wil voornamelijk kijken hoe ze het doen op de multi inbouwdimmer van klikaanklikuit, qua (zichtbare) flickering maar ook qua brom.
Je hebt goedkopere filament LED lampen welke niet dimbaar zijn. Deze bevatten geen voeding circuit.
De filament LED strips zijn hooguit via een weerstand en diode en C-tje aangesloten op het net. Dit type kan bij sommige mensen misschien ervaren worden als erg knipperend.

Je kunt ook kiezen voor iets betere kwaliteit waarbij er een gelijkbrug of 4 diodes plus C in de voet zijn opgenomen. Deze lampen knipperen nauwelijks. Evengoed zijn deze niet altijd dimbaar, of wel dimbaar maar gaan alsnog knipperen bij lage dimstand.

Op Youtube circuleren wat filmpjes uit de V.S. van mensen welke de filament LED lampen uit elkaar hebben gehaald en de materie onderzoeken, uitleggen en testen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Ik zal m'n bevindingen hier melden :). Zojuist een E27 en E14 van 6w (dimbaar) besteld op www.ledtuning.nl :)

De E27 gaat getest worden met http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/awmd-251/ (waarop 2 Ikea ledlampen en 1 philips tot nu toe wel zoemen maar verder goed gedimd worden).

De E14 gaat getest worden met een "Philips Living whites" dimmer die een Philips E14 ledlampje momenteel prima en zonder gezoem dimt.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:54
pielle007 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:38:
Bij ons op het werk worden de TL bakken vervangen op het moment door "luminous" LED panelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het er top uit ziet, t lijkt net alsof er daglicht naar binnen schijnt.
Product type overgenomen van een doos: Led panel light 600*600*8.9mm/40W/4000K/HE
en opgezocht op t internet: http://store.luminouslightingsolutions.com/nl/led-paneel
Ziet er interessant uit! Weet je ook waar deze te koop zijn (de link geeft een importeur die dat vast ook kan vertellen, maar misschien weet je een webshop) en wat dit kost?

• Whiskey48
eymey schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:53:
[...]

Ik had deze even gemist.

Maar damn, dat flikkert inderdaad zeg! Ik vermoed dat ik hier dus snel last van zou krijgen. Hoewel ik niet álle lampen die op en camerafilmpje flikkeren ook als storend ervaar.

Ik wil voornamelijk kijken hoe ze het doen op de multi inbouwdimmer van klikaanklikuit, qua (zichtbare) flickering maar ook qua brom. Alleen vind ik het aantal lumen van deze lampjes nog steeds wat aan de lage kant (zou liever minimaal 800 zien).

Mocht filament nou ook drama worden, dan ga ik toch maar eens naar Milight lampjes kijken en gaat de KAKU dimmer weer uit de muur.
Ik moet er wel bij zetten dat hij ook een ouderwetse dimmer zit. Ik zal er nog 1 maken zonder dimmer.
(of het oog lijkt hij niet te flikkeren, maar ik ga het even uitzoeken)!
maurits82 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:44:
[...]

Hoe komt dat knipperen dan? Een driver die hem minder vaak ververst? (zelfde als een monitor scherm oid)??
Een LED die gevoed wordt met een pure gelijkspanning zal flikkervrij branden. Maar een LED is wel in staat om snelle wisselingen in de voeding te volgen met zijn lichtopbrengst.
Vaak zijn drivers dusdanig geconstrueerd dat de 230 V wisselspanning van het lichtnet wordt omgezet naar een lagere gelijkspanning, maar dat er een rimpel van 100 Hz in die spanning achterblijft. Een driver die wat rimpel achterlaat is goedkoper te maken dan eentje die pure gelijkspanning maakt. Hoe hoog die rimpel is bepaalt de mate van geflikker van de LED's.

Een andere mogelijkheid is het dimmen middels de PWM methode. Daarmee wordt een LED in snel tempo aan en uitgezet zodat de waargenomen lichtopbrengst daalt. Door de traagheid van onze ogen zien we niet dat de LED eigenlijk voortdurend en in hoog tempo tussen volledig aan en volledig uit schakelt.

Bij lage flikker- of PWM-frequenties kunnen we bij beweging stroboscoopeffect gaan waarnemen. In extreme gevallen zien gevoelige mensen het geflikker ook zonder hulpmiddel (vooral uit de ooghoeken, ik las laatst een theorie dat we vooral vanuit de ooghoeken gevoelig zijn voor veranderingen (geflikker, maar ook beweging) en dat dat een overblijfsel is uit de oertijd. Toen was dat nodig om te voorkomen dat we ongemerkt van opzij beslopen konden worden door roofdieren).

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53
Led lampje hier, fitting zus en zo daar, maar dan vervangen van de tl verlichting in het kantoortje tegen het plafond aan geschroefd, nog niet een goede oplossing in led voor gevonden.

120 lengte buizen

Hints gevraagd.

Edit:
Ik denk er over om ook de armatuur te vervangen.

Zoekende naar zelfde type led armaturen.

[ Voor 18% gewijzigd door KLX16 op 05-03-2015 20:23 ]

• FunFair
jitter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:03:
[...]

Een LED die gevoed wordt met een pure gelijkspanning zal flikkervrij branden. Maar een LED is wel in staat om snelle wisselingen in de voeding te volgen met zijn lichtopbrengst.
Vaak zijn drivers dusdanig geconstrueerd dat de 230 V wisselspanning van het lichtnet wordt omgezet naar een lagere gelijkspanning, maar dat er een rimpel van 100 Hz in die spanning achterblijft. Een driver die wat rimpel achterlaat is goedkoper te maken dan eentje die pure gelijkspanning maakt. Hoe hoog die rimpel is bepaalt de mate van geflikker van de LED's.

Een andere mogelijkheid is het dimmen middels de PWM methode. Daarmee wordt een LED in snel tempo aan en uitgezet zodat de waargenomen lichtopbrengst daalt. Door de traagheid van onze ogen zien we niet dat de LED eigenlijk voortdurend en in hoog tempo tussen volledig aan en volledig uit schakelt.

Bij lage flikker- of PWM-frequenties kunnen we bij beweging stroboscoopeffect gaan waarnemen. In extreme gevallen zien gevoelige mensen het geflikker ook zonder hulpmiddel (vooral uit de ooghoeken, ik las laatst een theorie dat we vooral vanuit de ooghoeken gevoelig zijn voor veranderingen (geflikker, maar ook beweging) en dat dat een overblijfsel is uit de oertijd. Toen was dat nodig om te voorkomen dat we ongemerkt van opzij beslopen konden worden door roofdieren).
Bij die LED filament lampen heb ik dus de ervaring, dat in sommige lampen geen enkele driver in zit en ze direct op 230V geschakeld worden. Er zitten 4 filaments per lamp, welke allemaal ~60v vreten. Deze is zodanig gesoldeerd dat 4x~60v=~240v

In 2 van de lampen die ik heb, heb ik ook geen elektronica weten te bespeuren en deze knipperen echt gigantisch (zo erg dat ik het zie met het blote oog). Ik heb ze nog niet open gemaakt om te controleren. Ik heb begrepen dat een LED aan AC met een frequentie van 100 Hz knippert.
Als 50 Hz wisselspanning dubbelzijdig wordt gelijkgericht, dan krijg je inderdaad een frequentie van 100 Hz. In bijna alle LED-lampen zit een brugcel of vier diodes, en dat duidt op dubbelzijdige gelijkrichting.

Maar een LED-lamp rechtstreeks op 230 V, zonder gelijkrichting of met enkelzijdige gelijkrichting zou op 50 Hz moeten werken en bovendien maar de helft van de sinus. Ik kan me dan wel voorstellen dat je die gewoon zichtbaar kunt zien flikkeren.

Ik heb zojuist de driver uit de fitting gehaald van de 4 W / 400 lm Calex filament LED-lamp. Deze is netjes voorzien van afvlakking middels een 4,7 uF / 400 V elco en de LED-filamenten worden aangestuurd door een driver-IC.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/DSCN6164.jpg

De gebruikte elco zou een levensduur van 5.0000-10.000 u bij 105 °C hebben. Bij een lagere temperatuur (deze lamp wordt niet zo heet) dus meer. De gespecificeerde levensduur van 20.000 u van de lamp lijkt me dus wel geloofwaardig.
De driver is een SM2082C, en ongetwijfeld van Chinese origine. Hoe het ook zij, deze lamp is met deze onderdelen ook op de camera flickervrij...

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 07-03-2015 08:05 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die goedkope drivers zullen zeker waarschijnlijk gebaseerd zijn op Greatz-schakelingen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

In deze driver wordt de lichtnetspanning dubbelzijdig gelijk gericht door de brugcel die je nog net onder de elco kunt zien zitten. Daarin zitten vier diodes "ingebakken", je kunt er vergif op innemen dat het het de Graetz-schakeling is.

Het driver-IC zelf heeft zo'n schakeling dus niet ingebouwd, maar er ik heb op dit forum eerder gelinkt naar een driver-IC dat wel rechtstreeks aan het lichtnet wordt aangesloten, deze heeft ongetwijfeld gelijkrichting "on-chip".

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11 16:08
Misschien een beetje laat, maar de LED Lampen bij de kruidvat zijn t/m 8 maart in de aanbieding (1+1 GRATIS). Voor +- 2.50 euro heb je nu een LED lamp van goede kwaliteit.

Ik vind persoonlijk voor deze prijscategorie dat de flame kruidvat LED lampen een zeer mooi licht geven.
Goed, ik heb de E14 en E27 filament ledlampen (beiden 6w) van ledtuning.nl binnen.

En jammer maar helaas, op meerdere fronten zijn ze geen succes:

* Zowel bij de LivingWhites dimmer van Philips als de KAKU dimmer blijven de lampen nog licht gloeien, ook als de dimmer "uit" staat. Goed, er werd op de website netjes gewaarschuwd dat veel dimmers deze lampen niet goed kunnen dimmen. De Eltako FUD61NPN-230V zou dat wel moeten kunnen volgens hun info.

* Helaas 'flikkeren' de lampen, ook zonder dimmer, enorm! By far de slechtste retrofit ledlampen die ik in jaren heb gezien. Ook de lichtkleur valt tegen (het licht gaat eerder richting 3000K, iig 'koeler' dan de 800 en 1000 lm Ikea ledlampen die we hier ook in de huiskamer hebben).

Ook de Ikea ledlampen flikkeren op de camera wel lichtjes, maar totaal niet storend (ook niet als ze gedimd zijn).

Foto:
ledtuning.nl LED filament e27 6w flickering

Ik heb ook nog een video. De mate van flickering is net zo heftig als de lamp in deze post:
maurits82 in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Overigens ben ik van plan de lampen terug te gaan sturen dus kan ze helaas niet open maken.

In ieder geval wel teleurstellend dat ook op dit gebied weer (op z'n best) matig spul de Nederlandse markt op komt.

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 07-03-2015 00:41 ]

Inderdaad jammer dat die lampen zo erg flikkeren.

Een beetje technische achtergrond voor de geïnteresseerden:

Aan de scherpe afbakening van de strepen te zien te zien zou ik zeggen dat die lamp geen afvlakking van de gelijkgerichte netspanning gebruikt. Zonder die afvlakking krijg je een spanning die i.t.t. een sinus geen negatieve component meer heeft, maar bepaald nog geen DC genoemd mag worden want deze gaat nog steeds aan en uit, maar dan in dubbele frequentie:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Gratz.rectifier.en.svg/220px-Gratz.rectifier.en.svg.png

De diodes in bovenstaande afbeelding staan opgesteld volgens de Graetz-schakeling, ook al zijn ze niet in de gebruikelijke ruit getekend.

Als de flicker-frequentie 100 Hz is, dan is de spanning dubbelzijdig gelijkgericht, maar niet, of onvoldoende voorzien van afvlakking. De elco in het fotootje van de driver een paar posts terug doet dit, maar is van de hele driver waarschijnlijk het duurste onderdeel met ook nog eens de kortste levensduur.

Als de fabrikant extreem heeft bezuinigd op de driver, dan zou die wel eens helemaal geen gelijkrichting en afvlakking kunnen hebben toegepast. Wellicht vertrouwt die erop dat de topwaarde van de netspanning niet hoger is dan de max. sperspanning van de in serie staande LED-filamenten. Of hooguit één diode gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding, dit is enkelzijdige gelijkrichting:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Halfwave.rectifier.en.svg/220px-Halfwave.rectifier.en.svg.png

Gezien de behoorlijke dode tijd kan ik me bijna niet voorstellen dat dit gebruikt kan worden zonder dat het geflikker gewoon zonder camera te zien moet zijn.

Bron afbeeldingen.

Bij goede kwaliteit LED-lampen wordt doorgaans dubbelzijdig gelijkgericht middels een brugcel en afgevlakt met een elco. De capaciteit van de elco i.c.m. de opgenomen stroom bepaalt hoeveel 100 Hz rimpel er nog overblijft. Een zwaardere lamp zal dus een grotere elco nodig hebben, en dat kost natuurlijk geld en kan ruimteproblemen geven. Vandaar vaak een compromis waardoor er nog wel wat rimpel in het signaal zit, maar niet tot overmatig flikkeren leidt. Voorbeeld daarvan is de al genoemde Ikea LED-lamp, maar heel veel andere LED-lampen doen het ook.
Maar er zijn ook LED-lampen met betere filtering van de spanning naar de LEDs zodat die helemaal niet flikkeren.
Maar richt eens een camera op een niet-gedimde 230 V gloeilamp: ook die vertoont enige mate van flicker. Deze draait natuurlijk volledig op 50 Hz, maar de traagheid van de gloeidraad dempt in grote mate geflicker. Een LED-lamp hoeft qua geflikker dus niet beter te presteren dan een gloeilamp om in de waarneming geen flicker te geven. Helaas zijn er nog steeds LED-lampen die wel (veel) meer flicker vertonen.

• aawe mwan
  • Laatst online: 21:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een aantal filamentlampen van dichtbij bekeken en ik ben tot nu toe eigenlijk maar 2 varianten tegengekomen van de elektronica:
1) een serie-condensator, 2 weerstanden en 4 gelijkrichtdiodes;
2) met een driverprintje dat ingebouwd is in het aluminium schroef-gedeelte, met daarop oa een piepklein transformatortje en een afvlakelco.
Variant 1 flikkert heel erg (met je vingers voor de lamp zwaaien, dan zie je het meteen), variant 2 flikkert niet of in elk geval weinig.

Dit zijn lampen die als „niet dimbaar” verkocht worden. Nou zie ik dat ze in China sinds een paar weken van sommige filamentlampen de nieuwe variant „dimbaar” hebben, die maar een paar dubbeltjes duurder zijn. Wat hebben ze dan aan de schakeling aangepast?

Mijn grote vraag is eigenlijk: ik gebruik geen dimmers, maar zou het toch een voordeel kunnen hebben om zo'n dimbare versie te kopen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• aawe mwan
  • Laatst online: 21:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een tijd geleden vertelde ik in dit topic, dat ik een aantal mini-corn ledlampen van dichtbij ging bekijken. Dat is intussen gebeurd en zoals je op de foto ziet heb ik voor lampen gekozen met een plastic kapje. Dan is het tenminste niet zo gemakkelijk om metaal aan te raken, waar netspanning op staat.

Afbeeldingslocatie: http://blafhert.files.wordpress.com/2015/02/mini-corn-fotos.png?w=600&h=215

De conclusie in het kort is dat de specificaties die de verkopers voor dit type lamp opgeven, van geen kant kloppen. De lampen op de foto halen bijna allemaal dezelfde efficiëntie (ongeveer 100 lumen per Watt) en de echte stroomopname is, afhankelijk van het type, ergens tussen 3 en 6 Watt. Dit alles gemeten met mijn hobbymeetinstrumenten, met een 53W halogeenlamp van 840 lumen als referentie.

Wat me positief opgevallen is, is dat ze allemaal een voldoende grote afvlakelco ingebouwd hebben. De derde van links blijft zelfs nog een fractie van een seconde volop schijnen, nadat je de lamp uitschakelt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

aawe mwan schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:20:
Ik heb een aantal filamentlampen van dichtbij bekeken en ik ben tot nu toe eigenlijk maar 2 varianten tegengekomen van de elektronica:
2) met een driverprintje dat ingebouwd is in het aluminium schroef-gedeelte, met daarop oa een piepklein transformatortje en een afvlakelco.
Variant 1 flikkert heel erg (met je vingers voor de lamp zwaaien, dan zie je het meteen), variant 2 flikkert niet of in elk geval weinig.

Dit zijn lampen die als „niet dimbaar” verkocht worden. Nou zie ik dat ze in China sinds een paar weken van sommige filamentlampen de nieuwe variant „dimbaar” hebben, die maar een paar dubbeltjes duurder zijn. Wat hebben ze dan aan de schakeling aangepast?

Mijn grote vraag is eigenlijk: ik gebruik geen dimmers, maar zou het toch een voordeel kunnen hebben om zo'n dimbare versie te kopen?
Ledtuning.nl verkoopt ze als "dimbaar", maar dus wel met de hele grote 'mits' dat ze eigenlijk alleen fatsoenlijk dimbaar zijn met eerder genoemde Eltako dimmer (die ook een heel lage minimumbelasting heeft).

Ik heb dus geen idee wat er voor schakeling in de lampen zit. Wel weet ik dat ik de 'paal' en draden waar de filaments aan vast zitten tot behoorlijk diep in de aluminium fitting kan volgen. Dus heel veel kan er nooit in zitten, of het moet echt heel klein zitten.

Wel interessant, al die technische info hier :). Als fabrikanten nou ook eens meer gebruik zouden maken van dit soort kennis om fatsoenlijke lampen te bouwen..... Ik vond het overigens wel apart dat de 6W e27 lamp bijna 4 euro goedkoper was dan de e14 lamp met dezelfde specs. De E27 kost rond de 9 euro, de e14 rond de 13-14. Ze worden trouwens wel beiden behoorlijk warm aan het glas (nog niet zo warm als de ouderwetse gloeilampen :P ).

Ik ben wel benieuwd of Ledtuning nog nader naar deze lampen gaat kijken nav mijn retour. Als ik de rest van hun assortiment bekijk heb ik het idee dat ze best wel verstand hebben van de techniek en van leds en aansturing. Mede daardoor had ik dus eigenlijk ook wel meer van die filament lampen verwacht.....

aawe mwan schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:20:
Dubbelzijdige gelijkrichting met stroombegrenzing, maar dus geen afvlakking. Ook geen stroombron voor de LED-filamenten.
De Calex 4 W / 400 lm doet het zelfs zonder trafo, de 4 filamenten in serie zitten qua vereiste spanning al aardig in de buurt van de gelijkgerichte netspanning.
Vermoedelijk: een driver-IC dat de signaalvorm van een dimmer kan vertalen naar een aangepast helderheidsniveau van de LED-filamenten. Zal wat dat betreft niet veel anders zijn dan dimbare "klassieke" LED-lampen.
Afgezien van het feit dat je achteraf eventueel toch nog een dimmer kan plaatsen zonder de lamp te moeten vervangen zie ik verder geen voordelen. Sterker nog, dimbare LED-lampen willen nog wel eens wat meer verbruiken dan hun niet dimbare broertjes.

• FunFair
Betreft die laatste vraag over dimbare varianten. Is daar de elektronica beter van? Ofwel minder kans op flicker?

Zojuist is 1 van mijn Chinese filament lampen overleden. Morgen even een filmpje maken dat hij het niet doet en geld terugvragen. Daarna uit elkaar halen om eens door te meten. Wel jammer, want de kleur was wel goed en hij had geen last van flicker. Was een 2 watt dubbele filament voor aangenaam licht.
Pagina: 1 ... 62 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)