Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.660 views

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:54
jitter schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:37:
[...]
Voor eenvoud en lange levensduur zou mijn keuze op dit moment vallen op armaturen met geïntegreerde LED en dimbare driver i.c.m. een fasedimmer en dus niet op retrofit oplossingen. Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor lampen die bijv. d.m.v. een app via WiFi worden bediend. Dat zal wel duurder gaan uitvallen...
Dank Jitter voor jouw uitgebreide antwoord. Ik zat inderdaad al te kijken naar goedkope GU10 spotjes waar ik de halogeen lamp kon vervangen met een LED variant, maar ik zal eerst eens kijken naar niet-retrofit oplossingen. Een app or afstandbediening gestuurde oplossing heb ik ook bekeken. Bij ons in huis is een tablet of smartphone nooit ver weg, maar toch wil ik voor zoiets basaals als verlichting gewoon een knop op de muur :)

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
jitter schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 07:44:
[...]

Dan zit je inderdaad met zoiets (kunnen ook rechthoekig zijn):

[...]

Je zou eens kunnen beginnen met googelen op " U4313" , of eigenlijk: "Ц4313" . Ik denk dat het een aardig populaire meter is geweest gezien het aantal hits, helaas heb ik zo snel even alleen een boel schema's gevonden en geen (leesbare) handleiding. Maar het werkingsprincipe van die analoge multimeter is gelijk elke andere analoge multimeter, dus als je eens googelt op "how to use an analog multimeter", dan vind je diverse Youtube filmpjes die je verder kunnen helpen. Het is iig leerzaam.

[...]

Als ik zou willen vasthouden aan de 24 V voeding en het mezelf verder heel makkelijk willen maken zou ik denk ik zoiets tussen voeding en controller hangen om deze te voorzien van 12 VDC. OK, misschien niet de meest elegante oplossing, dat zou zijn om de 24 V voeding te vervangen door een 12 V versie.

Vraagje: de RGB-controller die je gebruikt, heeft die geen stroombron-uitgang?
Ah dat zal ik dan zeker eens doen wat betreft de multimeter. JA ik weet hoe ik er mee moet werken, althans.... Maar volgens mij horen er toch echt batterijen in :9 .

De controller werkt op zowel 24 als 12 volt. Ik schiet er toch niks mee op als ik hem op 12V gebruik ipv 24V? Want op 12V gaan de leds zelfs niet meer aan want 5x3,7V=12V+ .

Ik heb nu even geen tijd, vrijdag middag kan ik er weer even naar kijken. Heb ondertussen maar led strips en een 12v voeding besteld voor de controller. Kan ik daar nog een leuk ander projectje mee maken :D .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

alaintje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:35:
[...]
Ah dat zal ik dan zeker eens doen wat betreft de multimeter. JA ik weet hoe ik er mee moet werken, althans.... Maar volgens mij horen er toch echt batterijen in :9 .
"Althans..."?! ;)
Voor veel metingen heeft een analoge multimeter geen batterijen nodig, maar voor weerstandsmeting wel.
Ik was even bang dat er een of ander obsolete model batterij in moet, maar zo te zien is het 3R12.
De controller werkt op zowel 24 als 12 volt. Ik schiet er toch niks mee op als ik hem op 12V gebruik ipv 24V? Want op 12V gaan de leds zelfs niet meer aan want 5x3,7V=12V+ .
Ja, dan is 12 V te weinig. Maar let even op: 3,7 V zit boven de max. spanning van de rode LED, die wordt nl. op max. 2,6 V gespecificeerd. Het is per kleur verschillend.
Ik zou je dus aanraden om je huidige RGB controller te gebruiken voor de LED-strips die je hebt besteld en voor de RGB-LED's te gaan voor een nieuwe, maar dan met constant current uitgang met dimfunctie, zoals bijv. eentje uit deze range (of vergelijkbaar). Deze gebruik je dan achter je 24 V voeding.
Ik heb nu even geen tijd, vrijdag middag kan ik er weer even naar kijken. Heb ondertussen maar led strips en een 12v voeding besteld voor de controller. Kan ik daar nog een leuk ander projectje mee maken :D .

• alaintje
jitter schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:41:
[...]

"Althans..."?! ;)
Voor veel metingen heeft een analoge multimeter geen batterijen nodig, maar voor weerstandsmeting wel.
Ik was even bang dat er een of ander obsolete model batterij in moet, maar zo te zien is het 3R12.

[...]

Ja, dan is 12 V te weinig. Maar let even op: 3,7 V zit boven de max. spanning van de rode LED, die wordt nl. op max. 2,6 V gespecificeerd. Het is per kleur verschillend.
Ik zou je dus aanraden om je huidige RGB controller te gebruiken voor de LED-strips die je hebt besteld en voor de RGB-LED's te gaan voor een nieuwe, maar dan met constant current uitgang met dimfunctie, zoals bijv. eentje uit deze range (of vergelijkbaar). Deze gebruik je dan achter je 24 V voeding.

[...]
Ah, dat is dus een gewone batterij! Ik wist al niet wat er in moest.
En het klopt dat rood minder nodig heeft, maar ging voor het gemak van groen uit welke het hoogst is. alhoewel blauw en wit beide 3,7 zijn scheelt het niet veel.

Met die dimmers kan ik toch alsnog geen kleur mengen?
De functie van die dimmers is toch per kleur dimmen dan? Bijvoorbeeld groen dimmen zodat ik paars krijg. Maar dat is niet helemaal wat ik zoek...

Ik zou graag willen dat je met iets van een controller (zoals de afstandsbediening) of een potmeter gewoon rond kunt draaien en dan verschillende kleuren krijgt. Dat hij begint bij rood en door het kleurenschema bij blauw eindigt (of je gebruikt software op mobiel welke dat aan kan sturen).
Ik denk dat ik dat het beste zelf kan doen met behulp van een arduino want zoiets zal wel bestaan, voor veel geld, maar zelf uitvogelen is leuker en leerzamer :o . Maar of het dan alsnog gaat werken weet ik niet. Ik heb dan sowieso 'converters' met PWM dimming nodig of niet?
Tevens kan ik dan met een arduino ook het licht op het geluid af laten gaan. zodat je een color/sound organ krijgt.

edit: volgens dit draadje: http://forum.arduino.cc/index.php?topic=104268.0 moet het toch wel mogelijk zijn om met mijn converters PWM te dimmen en zo kleuren te kunnen mengen.

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 14-01-2015 19:02 ]

alaintje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:52:
[...]
Met die dimmers kan ik toch alsnog geen kleur mengen?
De functie van die dimmers is toch per kleur dimmen dan? Bijvoorbeeld groen dimmen zodat ik paars krijg. Maar dat is niet helemaal wat ik zoek...
Dat was bedoeld als voorbeeld. Het idee is dat je een dergelijke dimmer gebruikt voor elke kleur, er zijn vast modellen met maar één output zodat je elke kleur afzonderlijk kunt dimmen.
Ik zou graag willen dat je met iets van een controller (zoals de afstandsbediening) of een potmeter gewoon rond kunt draaien en dan verschillende kleuren krijgt. Dat hij begint bij rood en door het kleurenschema bij blauw eindigt (of je gebruikt software op mobiel welke dat aan kan sturen).
Ik denk dat ik dat het beste zelf kan doen met behulp van een arduino want zoiets zal wel bestaan, voor veel geld, maar zelf uitvogelen is leuker en leerzamer :o . Maar of het dan alsnog gaat werken weet ik niet. Ik heb dan sowieso 'converters' met PWM dimming nodig of niet?
Na bekijken van de thread waar je hieronder naar linkt denk ik dat ik weet waar Proton_ naar toe wil met zijn vragen.
Het gebruikte IC op jouw converter bordjes heeft nl. een pin waarmee de uitgang aan of uitgeschakeld kan worden. Op jouw converter lijkt die aan GND te hangen zodat het IC default aan staat. Wellicht kan met een chirurgische ingreep het PWM signaal van je bestaande dimmer gebruikt worden om daarmee de uitgang van je converter in hetzelfde ritme aan- en uit te zetten.

Dus eigenlijk zijn we weer terug bij af en moeten de vragen van Proton_ eerst beantwoord worden voordat er nieuw adviezen gegeven kunnen worden.
Tevens kan ik dan met een arduino ook het licht op het geluid af laten gaan. zodat je een color/sound organ krijgt.

edit: volgens dit draadje: http://forum.arduino.cc/index.php?topic=104268.0 moet het toch wel mogelijk zijn om met mijn converters PWM te dimmen en zo kleuren te kunnen mengen.

• alaintje
jitter schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:21:
[...]

Dat was bedoeld als voorbeeld. Het idee is dat je een dergelijke dimmer gebruikt voor elke kleur, er zijn vast modellen met maar één output zodat je elke kleur afzonderlijk kunt dimmen.

[...]

Na bekijken van de thread waar je hieronder naar linkt denk ik dat ik weet waar Proton_ naar toe wil met zijn vragen.
Het gebruikte IC op jouw converter bordjes heeft nl. een pin waarmee de uitgang aan of uitgeschakeld kan worden. Op jouw converter lijkt die aan GND te hangen zodat het IC default aan staat. Wellicht kan met een chirurgische ingreep het PWM signaal van je bestaande dimmer gebruikt worden om daarmee de uitgang van je converter in hetzelfde ritme aan- en uit te zetten.

Dus eigenlijk zijn we weer terug bij af en moeten de vragen van Proton_ eerst beantwoord worden voordat er nieuw adviezen gegeven kunnen worden.

[...]
Ik zal even regelen dat ik doormeet of de + and de + geschakeld zit of de - aan de - van de converter toch? Wat zou het resultaat moeten zijn, dat de + of de - gedeeld moet worden?
Wat zou er dan aangepast moeten worden aan de controller, dan schroef ik die even open ;) .

Ik heb de dimmer open gemaakt en heb alle onderdelen opgezocht.
Dit is in iedergeval de mosfet die er gebruikt wordt in de controller: http://www.digchip.com/da...r=ISL9N310AD3&show=inline

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 14-01-2015 19:45 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zat eigenlijk te denken om de converter output te schakelen, waardoor de converter zal wisselen tussen VC en CC mode met het risico dat de uitgangselco de LEDs op den duur frituurt.
De LM2596 werkt op 150kHz en de PWM frequentie van de controller is onbekend.
Ik gok dat die onder de kHz blijft.
De enable pin is dan inderdaad een beter idee :)
99% kans dat de 0V doorgelust is maar het is ook een mooie oefening voor alaintje :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Ik heb in een hanglamp armatuur de 4x20w halogeen vervangen door 4x2.5w G4 led. Deze:

http://www.topledshop.nl/...Warmwit-rond-dimbaar.html

2x halogeendimmer in armatuur ook vervangen door:

http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Aansturing door klik-aan klik-uit dimmer, inbouw.

Moet zeggen, heel aardig resultaat. van 80w naar 10w. Lichtkleur iets koeler dan halogeen. Enige wat opvalt is dat ongeveer op 50% van het dimniveau de leds knipperen. Wellicht te maken met afstemming kaku dimmer en led dimmer...

• alaintje
Proton_ schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:48:
Ik zat eigenlijk te denken om de converter output te schakelen, waardoor de converter zal wisselen tussen VC en CC mode met het risico dat de uitgangselco de LEDs op den duur frituurt.
99% kans dat de 0V doorgelust is maar het is ook een mooie oefening voor alaintje :)
Welk onderdeel bepaalt die frequentie? Ik heb elk onderdeel opgezocht behalve 2 chips waar natuurlijk niks op staat, eentje met 14 poten en 1 met 8.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De precieze frequentie is niet belangrijk, als hij maar (veel) lager is dan die 150kHz. Waarschijnlijk wordt die bepaald door een resonator+software en kom je daar zonder ander gereedschap niet achter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:48:
Nadat ik in de datasheet van de LM2596 heb zitten kijken vraag ik me af of het aansluiten van het PWM-signaal op de on/off pin wel zo'n goed idee is. Het blijkt dat de opstartstromen van de LM2596 vrij hoog zijn, ook bij onbelaste uitgang. Pin 5 is geen aan/uit-signaal voor de uitgang van het IC, maar voor het hele IC.

Wellicht is de oplossing die aan het eind van de thread gegeven wordt beter, daar wordt de analoge uitgang van de Arduino gebruikt als dimsignaal. Afbeeldingslocatie: http://forum.arduino.cc/index.php?action=dlattach;topic=104268.0;attach=57115;image

In de post staat:
Instead of potentiometer use analog output from aurdino.
0V = hight output voltage (depends of R1 and R2)
1,23 volt from aurdino = 0volt out
Die potmeter linksboven in het schema regelt dan de spanning van de LM2596, maar wellicht kan voor deze toepassing de potmeter van de stroombegrenzing vervangen worden door de analoge uitgang van de Arduino?
Voor mensen zoals ik de gevoelig zijn voor flicker is het dimmen door het verlagen van de stroom sowieso fijner dan dimmen d.m.v. PWM...
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:59:
Ik heb in een hanglamp armatuur de 4x20w halogeen vervangen door 4x2.5w G4 led. Deze:

http://www.topledshop.nl/...Warmwit-rond-dimbaar.html

2x halogeendimmer in armatuur ook vervangen door:

http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Aansturing door klik-aan klik-uit dimmer, inbouw.

Moet zeggen, heel aardig resultaat. van 80w naar 10w. Lichtkleur iets koeler dan halogeen. Enige wat opvalt is dat ongeveer op 50% van het dimniveau de leds knipperen. Wellicht te maken met afstemming kaku dimmer en led dimmer...
Grappig, precies hetzelfde probleem had ik met een LED-strip van de Action op de bijgeleverde adapter. Deze strip is te dimmen in 10 standen, en zo'n beetje halverwege heeft die dat wat instabiel ogende geflikker.

Op een andere adapter ondervond ik dat probleem niet. Wellicht zit de PWM dimfrequentie/-dutycycle in het vaarwater van die van de meegeleverde adapter en verstoort die de regellus (misschien lag die strip daarom wel bij de Action, veel dingen in hun tijdelijke assortiment liggen er om een reden).

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 17:17
Proefballonnetjes

Voor de lol heb ik een stapeltje ballonnen bij de feestartikelenwinkel gekocht in kleuren vanille, paarlmoer en ivoor. Aangezien de Chinese MiLight Dual White 6W lamp (zie mijn blogjes hierboven) toch niet meer dan handwarm wordt kan er wel een ballonnetje overheen.

Ik heb de DW lamp in een wit (Ikea) papieren armatuurtje gezet zodat je wel het licht maar niet de lamp rechtstreeks kunt zien. De witbalans van de camera heb ik zodanig ingesteld dat de gemaakte foto op het oog precies overeenkomt met de werkelijkheid. De vanille en paarlmoeren ballonnen gaven een wat groenig effect maar de ivoren ballon komt aardig in de buurt.

Hieronder de DW lamp in zijn warmste kleurinstelling (2700K)(ingesteld via de android app).
Afbeeldingslocatie: http://odipoes.com/milight/milight_images/IMG_0941_lowK_bare.jpg

Dan de DW lamp met zijn balloncondoompje in ivoorkleur:
Afbeeldingslocatie: http://odipoes.com/milight/milight_images/IMG_0945.jpg

Tot slot de DW lamp met dezelfde warmste kleurinstelling als boven maar nu met ballonnetje.
Afbeeldingslocatie: http://odipoes.com/milight/milight_images/IMG_0942_lowK_ivory.jpg

Dat valt me helemaal niet tegen. In zijn meest witte stand (6500K) vond ik de DW MiLight lamp eerst behoorlijk onaangenaam. Met de ballon erop begint ook dit maximum wit al een stuk prettiger te worden en is de warmste stand goed genoeg voor sfeerlicht. Dat alles voor de prijs van 8 euro voor de MiLight lamp en een dubbeltje voor de ballon.

PS Deze foto's staan duidelijker aangegeven (preciesere witbalans) in mijn blogje iets verderop.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazzoppe op 21-01-2015 23:43 . Reden: typo's en linkjes ]

Dat LED's nog steeds niet uitontwikkeld zijn mag wel bekend zijn. En dat ook retrofit LED-lampen daarvan profiteren is dan ook niet vreemd. Volgens een berichtje op deze site heeft Philips de efficiëntie van de Core-Pro verbeterd, maar blijft die de lampen onder hetzelfde artikelnummer verkopen. Dus even opletten als je de nieuwste generatie wilt...
Bijv. voorheen 6 W / 470 lm is nu 5,5 W / 470 lm, vergelijkbaar voor andere sterktes.

[ Voor 0% gewijzigd door jitter op 16-01-2015 15:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ik hoop dat ik op dit forum goed zit. Ben nl op zoek naar led lampen die dimbaar zijn.
Op mijn zoektocht en dit forum gelezen te hebben ben ik veel tegen gekomen, o.a. Mi light (van xiaomi?).
Ook de wifi gestuurde lijkt me wel leuk. In dit forum wordt vaak gesproeken over bedragen van onder de 10 euro, zoals onderstaand. (ben op een engelse site zelfs bedragen tegen gekomen van een zeer goed maandsalaris). Aliexpress en ebay ken ik uiteraard maar hebben niet mijn voorkeur, afgezien dat ik hier heel andere prijzen vind dan wat hier besproken is.
Pazzoppe schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:07:

]afbeelding[
]afbeelding[
]afbeelding[

Dat valt me helemaal niet tegen. In zijn meest witte stand (6500K) vond ik de DW MiLight lamp eerst behoorlijk onaangenaam. Met de ballon erop begint ook dit maximum wit al een stuk prettiger te worden en is de warmste stand goed genoeg voor sfeerlicht. Dat alles voor de prijs van 8 euro voor de MiLight lamp en een dubbeltje voor de ballon.
Dat wat hier staat en wat ik zelf gevonden heb blijken dus 2 verschillende dingen te zijn, en uiteraard ben ik diegene die het fout doet.Wie wil me een beetje op weg helpen?

Verwijderd

jitter schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:39:
[...]

Grappig, precies hetzelfde probleem had ik met een LED-strip van de Action op de bijgeleverde adapter. Deze strip is te dimmen in 10 standen, en zo'n beetje halverwege heeft die dat wat instabiel ogende geflikker.

Op een andere adapter ondervond ik dat probleem niet. Wellicht zit de PWM dimfrequentie/-dutycycle in het vaarwater van die van de meegeleverde adapter en verstoort die de regellus (misschien lag die strip daarom wel bij de Action, veel dingen in hun tijdelijke assortiment liggen er om een reden).
Even geschakeld met topledshop, de meeste klikaanklikuit dimmers werken niet goed icm led verlichting/transformatoren, alleen het model ACM-100 werkt goed volgens hen. hier ziet ook een instelling op voor led verlichting. oa om het bereik aan te passen.

Verder begrijp ik dat de afstemming tussen led verlichting, transformator en dimmer nogal technisch complex is vanwege het ontbreken van standaarden. Het is zoeken naar goed werkende combinaties.

De nieuwe Ikea ledare led lamp (1000 lm / 2700k / 14.2w / e27) ben ik zeer tevreden over en prima dimbaar met de kaku acm-300.

Overigens, iemand al ervaring met de nieuwe led produkten van kaku?

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/acm-lv10/
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/acm-lv24/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2015 20:34 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:10:
[...]
Verder begrijp ik dat de afstemming tussen led verlichting, transformator en dimmer nogal technisch complex is vanwege het ontbreken van standaarden. Het is zoeken naar goed werkende combinaties.
Tja, ik kan begrijpen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. We zitten niet alleen op dimmergebied met verschillende werkingsprincipes, het wordt ook nog eens lastig gemaakt dat ook op LED-gebied de manier van aansturen kan verschillen.

Bij dimbare 230 V retrofit LED-lampen ben je gebonden aan de ingebouwde driver. Meestal werken die op een fasedimmer, maar een fasedimmer kan alleen (halogeen)gloeilampen die op 230 V werken rechtstreeks dimmen (of 12 V halogeenlampen i.c.m. dimbare trafo).
De LED-driver in de voet van de lamp moet een vertaalslag maken om de LED's te kunnen dimmen. Dit gaat lang niet altijd vlekkeloos. En als het werkt kun je nog last hebben van gezoem. Vaak gooit ook de vrij hoge minimum belasting van de dimmer roet in het eten.

Dan heb je het werkingsprincipe van de dimmer. Faseaansnijding komt in bestaande installaties het meest voor en hangt ook nog uitgebreid in de bouwmarkt, maar is doorgaans niet geschikt voor de capacitieve last die een LED-lamp of -driver vormt. Daarvoor kun je beter een faseafsnijdingsdimmer gebruiken.

Uiteraard geldt bovenstaande ook voor armaturen met ingebouwde LED-lichtbron i.c.m. dimbare driver op fasedimmer.

Dan heb je de 12 V halogeen vervangende retrofit LED-lampjes. Hier wordt het nog lastiger gemaakt door de reeds aanwezige halogeentrafo. Bij elektronische trafo's moet die dimbaar zijn en heb je ook daar een minimum belasting nodig waar je met LED vaak niet aan komt. Veel elektronische trafo's geven een AC uitgangsspanning die effectief weliswaar ongeveer 12 V is maar piek-piek wel eens veel hoger kan zijn.Kijk bijv. maar eens naar dit filmpje van een Philips 35-105 W halogeentrafo, vanaf 2:20 zie je dat het uitgangssignaal er vrij vreemd uitziet en ook nog eens 37,5 V piek-piek bedraagt terwijl de effectieve spanning bijna 12 V is. Voor een halogeenlamp peanuts, maar de hoge piek-piek waarden zouden voor LED-lampen wel eens problematisch kunnen zijn.
Bij trafo's met DC-uitgang heb je dit natuurlijk niet, en bij conventionele gewikkelde trafo's uiteraard ook niet.

Als je gaat kijken naar LED-strips op een DC-voeding, dan heb je vaak een dimmer die niet op faseaan- of -afsnijding werkt, maar gewoon een circuitje tussen de (doorgaans) 12 VDC adapter is en de LED-strip. Deze stuurt dan een PWM-signaal naar de LED-strip afhankelijk van de ingestelde lichtsterkte.
Eigenlijk is dit gewoon hetzelfde als een 12 of 24 VDC trafo met dimmermodule die tussen de LED-lampen en trafo worden geplaatst. Dat dit ook niet altijd zonder problemen werkt is dus bekend...

Als je zelf gaat hobbyen met losse LED's en drivers, dan wil je vaak een stroombron-driver gebruiken om geen serieweerstanden te hoeven gebruiken. Maar ook die kun je natuurlijk dimbaar verkrijgen.

En dan heb ik de lampen die via WiFi worden bediend nog niet genoemd. Daar heb je dan ook weer te maken met verschillende "standaards"...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 18-01-2015 09:25 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29
Ik ben ook langzamerhand alle lampen aan het vervangen. Eerst de lampen die het meest aanzijn.

Nu ben ik bij de keuken:
5 halogeenspots
Ene kant van de keuken aan/uit schakelaar
Andere kant van de keuken een dimmer
Tevens ligt er ergens op t plafond een trafo.

Er zitten nu 12v 20watt gu5.3 philips in.
Kan ik gewoon ledjes erin proberen voor dat ik zon dure dimmer moet kopen?
En hoe zit dat precies met die trafo. Hopelijk kan die herbruikt worden want anders ben ik bang dat het plafond eruit moet ervoor. Dat gaat me iets te ver!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Deze week bijna al mijn lampen vervangen door LED van Verbatim (persoonlijk contact met distributeur, dus ik betaal groothandel inkoopprijs)

In de woonkamer heb ik 7 GU10 spots. Hier zat al LED verlichting uit januari 2009 in, maar daar was het laatste jaar wel van te merken dat de lichtintensiteit begon af te nemen. Voor LED technologie uit 2009, hebben de spots het toch maar liefts 6 jaar weten vol te houden. Vervangen door 6.5W 270lm 3000K spots.

In de slaapkamers zaten nog spaarlampen. Omdat het kleine gesloten armaturen met een E27 fitting betreft, heb ik de mini globes gekozen. In de hal en badkamer zitten grote armaturen met een E27 fitting en daarvoor een gewone" led lamp genomen. Grootste voordel boven spaarlampen is dat zij bij inschakelen direct op volle lichtsterkte branden. In deze ruimten (met name de hal) erg handig.

Als laatste had ik drie G4 spots van elk 35W in de afzuigkap zitten. Deze vervangen door een capsule. Er bleek echter een dimmer in de afzuigkap te zitten (om de verlichting fancy aan en uit te zetten). Deze dimmer heeft een minimale belasting nodig en werkte dus niet met 3x1,5W. Voorlopig twee spots vervangen door LED en de derde als halogeen laten zitten. 38W trekt de dimmer namelijk wel.
Blo0odyHell schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:48:
Ik ben ook langzamerhand alle lampen aan het vervangen. Eerst de lampen die het meest aanzijn.

Nu ben ik bij de keuken:
5 halogeenspots

En hoe zit dat precies met die trafo. Hopelijk kan die herbruikt worden want anders ben ik bang dat het plafond eruit moet ervoor. Dat gaat me iets te ver!
Als het een beetje slimme installateur was, dan heeft die de trafo in de buurt van een inbouwarmatuur gelegd met wat extra draadlengte. Vaak is de bouw van (elektronische) trafo's z.d.d. deze door het gat van een inbouwarmatuur past.
Het loont m.i. de moeite om uit te zoeken waar de trafo ligt en wat voor een trafo het is. Het is nl. niet vanzelfsprekend dat LED's daar goed op gaan werken. Uiteraard kun je de LEDjes gewoon uitproberen, en als je geen rare verschijnselen ziet op de bestaande installatie gebruiken.

Persoonlijk zou ik dan één voor één de halogeenlampen vervangen door de LED-lampjes en tussendoor steeds even uitproberen.

Zelfs al moet je dimmer en trafo gaan vervangen, dan betaalt zich dat op langere termijn toch terug. Plafond slopen lijkt me idd ook op langere termijn niet rendabel...

Verwijderd

Blo0odyHell schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:48:

Nu ben ik bij de keuken:
5 halogeenspots

Laat even weten hoe dat gaat mocht je besluiten dat te proberen, ik zit met een soortgelijke situatie in mijn appartement. Het zijn enige lampen die nog geen led lampen zijn maar als ik daar niet gewoon led in kan drukken is het ook niet fiscaal boeiend om er wat aan te doen omdat die op een gemiddelde dag misschien een kwartier tot een half uur aan staan.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 16:44

Crazy-

Best life ever

Vorige week langzaam meer LED geplaatst in huis.

Alle lampen in de slaapkamers, badkamer, gang, overloop, keuken en wc. Waren 11watt spaarlampen en 1x 60watt gloei. Nu alles 3watt led.

Voordeel: direct 100% licht, lager verbruik maar ook meer licht tov de spaarlampen. WAF ook hierdoor goed :)

Gewoon action lampen van 3 euro/stuk.

Gelijk dimbare ledjes besteld in China, eens zien of het iets is. Had e14 kaarsjes nodig, 6 stuks dimbaar en 7x g9 dimbaar.

E14 was 6x18 watt, gaat naar 3Wx6.
G9 waren 35watt, nu ook 3watt

Lampen van zitkamer n eettafel. Uitgerekend dat deze 5u per gemiddeld aan staan.

Ben benieuwd hoe het bevallen gaat en wat de levensduur is. (Goedkoop, duurkoop?) Naja een jaartje is al voldoende voor de TVT en dat zal wel lukken gok ik...

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2015 13:19 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

jitter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:17:
[...]

Tja, ik kan begrijpen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. We zitten niet alleen op dimmergebied met verschillende werkingsprincipes, het wordt ook nog eens lastig gemaakt dat ook op LED-gebied de manier van aansturen kan verschillen.

Bij dimbare 230 V retrofit LED-lampen ben je gebonden aan de ingebouwde driver. Meestal werken die op een fasedimmer, maar een fasedimmer kan alleen (halogeen)gloeilampen die op 230 V werken rechtstreeks dimmen (of 12 V halogeenlampen i.c.m. dimbare trafo).
De LED-driver in de voet van de lamp moet een vertaalslag maken om de LED's te kunnen dimmen. Dit gaat lang niet altijd vlekkeloos. En als het werkt kun je nog last hebben van gezoem. Vaak gooit ook de vrij hoge minimum belasting van de dimmer roet in het eten.

Dan heb je het werkingsprincipe van de dimmer. Faseaansnijding komt in bestaande installaties het meest voor en hangt ook nog uitgebreid in de bouwmarkt, maar is doorgaans niet geschikt voor de capacitieve last die een LED-lamp of -driver vormt. Daarvoor kun je beter een faseafsnijdingsdimmer gebruiken.

Uiteraard geldt bovenstaande ook voor armaturen met ingebouwde LED-lichtbron i.c.m. dimbare driver op fasedimmer.

Dan heb je de 12 V halogeen vervangende retrofit LED-lampjes. Hier wordt het nog lastiger gemaakt door de reeds aanwezige halogeentrafo. Bij elektronische trafo's moet die dimbaar zijn en heb je ook daar een minimum belasting nodig waar je met LED vaak niet aan komt. Veel elektronische trafo's geven een AC uitgangsspanning die effectief weliswaar ongeveer 12 V is maar piek-piek wel eens veel hoger kan zijn.Kijk bijv. maar eens naar dit filmpje van een Philips 35-105 W halogeentrafo, vanaf 2:20 zie je dat het uitgangssignaal er vrij vreemd uitziet en ook nog eens 37,5 V piek-piek bedraagt terwijl de effectieve spanning bijna 12 V is. Voor een halogeenlamp peanuts, maar de hoge piek-piek waarden zouden voor LED-lampen wel eens problematisch kunnen zijn.
Bij trafo's met DC-uitgang heb je dit natuurlijk niet, en bij conventionele gewikkelde trafo's uiteraard ook niet.

Als je gaat kijken naar LED-strips op een DC-voeding, dan heb je vaak een dimmer die niet op faseaan- of -afsnijding werkt, maar gewoon een circuitje tussen de (doorgaans) 12 VDC adapter is en de LED-strip. Deze stuurt dan een PWM-signaal naar de LED-strip afhankelijk van de ingestelde lichtsterkte.
Eigenlijk is dit gewoon hetzelfde als een 12 of 24 VDC trafo met dimmermodule die tussen de LED-lampen en trafo worden geplaatst. Dat dit ook niet altijd zonder problemen werkt is dus bekend...

Als je zelf gaat hobbyen met losse LED's en drivers, dan wil je vaak een stroombron-driver gebruiken om geen serieweerstanden te hoeven gebruiken. Maar ook die kun je natuurlijk dimbaar verkrijgen.

En dan heb ik de lampen die via WiFi worden bediend nog niet genoemd. Daar heb je dan ook weer te maken met verschillende "standaards"...
Mooie uiteenzetting en goede onderbouwing van de soms complexe materie.

Zojuist kaku acm-100 geinstalleerd. Goed resultaat al had de onderkant van het dimbereik (3w) nog wel wat lager gemogen. Even oppassen met deze inbouwdimmer, er is een nuldraad nodig en werkt alleen met de nieuwe generatie automatische zenders (A type) samen.

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je die G9 leds van 3W ook bij de Action gekocht?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51
Crazy- schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:16:
[...]
Alle lampen in de slaapkamers, badkamer, gang, overloop, keuken en wc. Waren 11watt spaarlampen en 1x 60watt gloei. Nu alles 3watt led.

Voordeel: direct 100% licht, lager verbruik maar ook meer licht tov de spaarlampen. WAF ook hierdoor goed :)
[...]
Dan had je wel hele slechte spaarlampen, een beetje spaarlamp haalt wel 50 lm/W en bij 11W heb je dan 550 lm. Je 3W led moet dan 180 lm/W halen, maar ik denk dat die eerder tegen de 1/3e daarvan zit. Ik heb een 12W spaarlamp vervangen door 8W led, beiden Philips, maar je ziet wel dat het wat minder licht is, in vergelijking met een opgewarmde spaarlamp.

Ik denk dat het eerder optisch is, de LED is misschien feller, bijvoorbeeld. Maar, als het bevalt, maakt het natuurlijk ook niets uit.

• Kasper
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:17:
[...]

Laat even weten hoe dat gaat mocht je besluiten dat te proberen, ik zit met een soortgelijke situatie in mijn appartement. Het zijn enige lampen die nog geen led lampen zijn maar als ik daar niet gewoon led in kan drukken is het ook niet fiscaal boeiend om er wat aan te doen omdat die op een gemiddelde dag misschien een kwartier tot een half uur aan staan.
Dat zal ik doen!

Dan ga ik van de week even uitpluizen waar ik de ledlampen het beste kan halen.

(Iemand nog goede/goedkope sites/winkels, bvd)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tanooki schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:51:
[...]

Heb je die G9 leds van 3W ook bij de Action gekocht?
Nee, miniinthebox. Maar eens zien of het wat is. Moest dimbaar en die heeft action niet.

marcop23 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:58:
[...]

Dan had je wel hele slechte spaarlampen, een beetje spaarlamp haalt wel 50 lm/W en bij 11W heb je dan 550 lm. Je 3W led moet dan 180 lm/W halen, maar ik denk dat die eerder tegen de 1/3e daarvan zit. Ik heb een 12W spaarlamp vervangen door 8W led, beiden Philips, maar je ziet wel dat het wat minder licht is, in vergelijking met een opgewarmde spaarlamp.

Ik denk dat het eerder optisch is, de LED is misschien feller, bijvoorbeeld. Maar, als het bevalt, maakt het natuurlijk ook niets uit.
Mee eens. Een redelijk standaard kwaliteitsspaarlamp van 11 W doet zo'n 600 lm terwijl LSC LED-lampjes volgens specificatie 250 lm doen. M.i. is die waarde te optimistisch (ik heb er twee), ik houd het op hooguit 200 lm. Bekende merken hebben voor 250 lm nl. nog zo'n 4 W nodig.

Voor even veel licht zou je de spaarlamp moeten vervangen door een LED-lamp van dezelfde lichtopbrengst, zou je aannemen. Maar dat is niet altijd waar, bij veel LED-lampen zitten de LED's in een plat vlak en stralen daardoor vooral naar voren en minder rondom. In een hanglamp zou je daardoor kunnen volstaan met een trapje minder, bijv. 470 lm, met toch meer licht onder de lamp.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jitter schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:14:
[...]

Mee eens. Een redelijk standaard kwaliteitsspaarlamp van 11 W doet zo'n 600 lm terwijl LSC LED-lampjes volgens specificatie 250 lm doen. M.i. is die waarde te optimistisch (ik heb er twee), ik houd het op hooguit 200 lm. Bekende merken hebben voor 250 lm nl. nog zo'n 4 W nodig.

Voor even veel licht zou je de spaarlamp moeten vervangen door een LED-lamp van dezelfde lichtopbrengst, zou je aannemen. Maar dat is niet altijd waar, bij veel LED-lampen zitten de LED's in een plat vlak en stralen daardoor vooral naar voren en minder rondom. In een hanglamp zou je daardoor kunnen volstaan met een trapje minder, bijv. 470 lm, met toch meer licht onder de lamp.
Tja, hoe het komt geen idee. Redenatie hierboven ben ik 100% mee eens. Misschien waren het mindere spaarlampen en komt het ook door het feit dat ze direct 100% licht geven.
Ach, het resultaat is positief, dat is t belangrijkst :)

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Ik ben aan het kijken of ik in mijn woonkamer wat met RGBW lampen kan gaan doen. Liefst natuurlijk via een domoticz systeem, maar eerst maar eens met Wifi proberen (MiLight). Kan ik dan dus het warm wit aan zetten en dat een beetje mengen met een kleur naar keuze of is het óf RGB óf (warm) wit? Dat laatste zou natuurlijk niet prettig zijn.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46
Skyaero schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:50:
Als laatste had ik drie G4 spots van elk 35W in de afzuigkap zitten. Deze vervangen door een capsule. Er bleek echter een dimmer in de afzuigkap te zitten (om de verlichting fancy aan en uit te zetten). Deze dimmer heeft een minimale belasting nodig en werkte dus niet met 3x1,5W. Voorlopig twee spots vervangen door LED en de derde als halogeen laten zitten. 38W trekt de dimmer namelijk wel.
Die G4 spots is dat wat? Zou mijn halogeen in de vitrinekast kunnen vervangen maar ben bang dat het sprankelende licht van die spots verloren gaat. In een afzuigkap zullen ze al snel voldoen ... 8)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
geldersscheepje schreef op maandag 19 januari 2015 @ 08:04:
[...]

Die G4 spots is dat wat? Zou mijn halogeen in de vitrinekast kunnen vervangen maar ben bang dat het sprankelende licht van die spots verloren gaat. In een afzuigkap zullen ze al snel voldoen ... 8)
Ik denk dat het andersom is. :)
Plaatjes doen het niet meer. Upload ze anders even op www.imgur.com ofzo, zodat als iemand over een jaar dit topic bekijkt, de plaatjes het ook nog doen ;)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geldersscheepje schreef op maandag 19 januari 2015 @ 08:04:
[...]

Mij bevallen ze prima. Ze geven wel minder licht dan 35W halogeen. Lichtopbrengst heeft meer weg van 20W halogeen. Maar aangezien ik 105W had branden op een klein gasfornuis, is de huidige lichtopbrengst meer dan voldoende.

Wel even opletten met het format. De diameter van de round capsule is vrij groot. Diameter is 2,9 cm. Bij mij paste ze er net in.

Een alternatief is capsule. Kleiner in lengte, wel dikker. Paste bij mij niet in de armatuur (vanwege de dikte). Lichtopbrengst is ongeveer hetzelfde als van de capsule.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 19-01-2015 10:17 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 14:06

P_Tingen

omdat het KAN

Skyaero schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:16:
[...]
Een alternatief is capsule. Kleiner in lengte, wel dikker. Paste bij mij niet in de armatuur (vanwege de dikte). Lichtopbrengst is ongeveer hetzelfde als van de capsule.
Meh, ik zag zoiets liggen bij Action voor 3,50. Voor de grap een meegenomen om te zien of het wat is. Ik heb vier spotjes boven het aanrecht, maar 4 x 80lm vind ik te weinig.

... en gaat over tot de orde van de dag

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:53
Ik heb een kaku LED-dimmer met 4 LED-spots. Als de spots redelijk gedimt zijn, dan beginnen ze op willekeurige momenten te flikkeren.

Meer mensen die hier last van hebben? :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pazzoppe
Begint de hobbyfase een beetje te overstijgen, die LEDs.
Ik ben nu in contact met enkele Chinese fabrikanten om te zien wat ze aan de kleurtemperatuur kunnen doen. Probleem is dat de verkooplieden wel een beetje Engels spreken maar de R&D clubs duidelijk niet. Interessant dat het nog zo amateuristisch gaat want we praten wel over een retrofit markt met waarde van 10+ miljard.
Voor de liefhebbers: Ik heb mijn best gedaan om eens goede foto's van die MiLight lampjes te maken met een min of meer compleet overzicht. Voor het gemak en voor de gesprekken met de fabrikanten heb ik dat in het Engels gedaan. www.odipoes.com/milight
Op basis van wat ik nu heb uitgevonden ga ik nog een setje DualWhite in China bestellen en koop er hier in de feestwinkel voor een euro een setje ballonnetjes bij. Daarmee heb ik naar tevredenheid mijn retrofit voor een acceptabele prijs geregeld Ik blijf in contact met de fabrikanten en ga pushen voor een warme par20 lamp met afstandsbesturing, want al die spotone's in de plafonds moeten er ook nog uit.
Sterkte allemaal met jullie projecten en dank voor de goede feedback!

PS: Thinkpad, hier staan de plaatjes beter op, maar ik zal ze ook nog even uploaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazzoppe op 21-01-2015 16:57 ]

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Pazzoppe schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:19:
Ik ben nu in contact met enkele Chinese fabrikanten om te zien wat ze aan de kleurtemperatuur kunnen doen. Probleem is dat de verkooplieden wel een beetje Engels spreken maar de R&D clubs duidelijk niet. Interessant dat het nog zo amateuristisch gaat want we praten wel over een retrofit markt met waarde van 10+ miljard.
Voor de liefhebbers: Ik heb mijn best gedaan om eens goede foto's van die MiLight lampjes te maken met een min of meer compleet overzicht. Voor het gemak en voor de gesprekken met de fabrikanten heb ik dat in het Engels gedaan. www.odipoes.com/milight
Op basis van wat ik nu heb uitgevonden ga ik nog een setje DualWhite in China bestellen en koop er hier in de feestwinkel voor een euro een setje ballonnetjes bij. Daarmee heb ik naar tevredenheid mijn retrofit voor een acceptabele prijs geregeld Ik blijf in contact met de fabrikanten en ga pushen voor een warme par20 lamp met afstandsbesturing, want al die spotone's in de plafonds moeten er ook nog uit.
Ik vind het een zeer interessant verhaal, mede omdat ik zelf ook aan het onderzoeken ben om meer milight achtige lampen aan te gaan schaffen. Zou je een link kunnen geven naar waar jij je lampen hebt besteld? Prijzen zagen er geschikt uit en ik heb best een aantal lampjes nodig, goede ervaringen met verkopers via Alibaba zijn dan zeer gewenst.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had gisteren een setje van 3 GU10 Calex leds gekocht bij Hornbach.
Deze gisteren geplaatst ter vervanging van mijn halogeen spotjes in de hal.

Bij het verwijderen van de laatste halogeen spot ( ik heb ze stuk voor stuk vervangen , dus 1 halogeen eruit , 1 led erin en dan de volgende) gingen mijn andere 2 leds ineens spontaan aan , terwijl de lichtschakelijk uit stond. Bij het omzetten van de lichtschakelaar bleven ze gewoon branden. geen reactie erop dus.
Draaide ik de 3e led erin , bleef ik zelfde symptonen houden.
Bij het terugdraaien van de 3e halogeen spot , gingen de lichten weer uit en reageerde ze weer op de schakelaar.

Enig idee wat dit kan zijn? Moet wel zeggen dat er een KAKU schakelaar achter zit. maar denk niet dat het daar aan ligt

www.degroot-it.nl

Wederom een zeer interessant verhaal :).

Hopelijk gaan op het gebied van DualWhite en Milight de ontwikkelingen ook nog even goed verder :).

Wel vroeg ik me af omtrent die ballonnetjes: Worden die niet te heet / wordt de lamp zelf er niet te heet door?

edit: Stond in je review over de milight workaround ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

degroot schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:13:

Bij het verwijderen van de laatste halogeen spot ( ik heb ze stuk voor stuk vervangen , dus 1 halogeen eruit , 1 led erin en dan de volgende) gingen mijn andere 2 leds ineens spontaan aan , terwijl de lichtschakelijk uit stond. Bij het omzetten van de lichtschakelaar bleven ze gewoon branden. geen reactie erop dus.
Bij het terugdraaien van de 3e halogeen spot , gingen de lichten weer uit en reageerde ze weer op de schakelaar.

Enig idee wat dit kan zijn? Moet wel zeggen dat er een KAKU schakelaar achter zit. maar denk niet dat het daar aan ligt
Brandden de leds op vol vermogen of gingen ze bescheiden 'gloeien'? Leds hebben weinig stroom nodig om zachtjes te gaan branden en dus kun je bij leds ineens lekstromen zien die bij een halogeenlamp onzichtbaar bleven. Zo'n lekstroom kan bijvoorbeeld voortkomen uit capacitieve overdracht wanneer er na de schakelaar over een behoorlijke lengte een niet afgeschakelde fasedraad langs je afgeschakelde fasedraad richting de lampjes loopt. Hotelschakelingen hebben dit soort situaties nog al eens. Waarom je lampjes pas gaan branden bij drie ledlampjes (en het derde lampje uitblijft(?)) kan ik zomaar niet verklaren. Ik zou er een multimeter bij pakken om te zien hoe e.e.a. daar boven het plafond doorgelust zit.
degroot schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:13:

Ik heb vaker over dit soort rare verschijnselen gelezen bij LED-lampen. Het gebeurde bij gloeilampen ook al, maar daar werd het door de koude gloeidraad ongemerkt weggeleid. LED-lampen zijn echter zo efficiënt dat het daarbij wel eens zichtbaar zou kunnen zijn.
Tot het moment dat je de laatste (halogeen)gloeilamp eruit draait bestaat de mogelijkheid dat lekstromen ongemerkt worden weggeleid, dus dat verklaart waarom je het pas na het verwijderen van de derde gloeilamp zag.

In dit geval is het overigens toch interessant om de kaku-schakelaar nader onder de loep te nemen. Bij solid-state schakelaars (i.t.t. relais) zijn rare verschijnselen met LED-lampen zelfs te verwachten.
Wat is het type van je kaku schakelaar?

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 20-01-2015 17:02 ]

• opuntia1
jitter schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:57:
[...]

Ik heb vaker over dit soort rare verschijnselen gelezen bij LED-lampen. Het gebeurde bij gloeilampen ook al, maar daar werd het door de koude gloeidraad ongemerkt weggeleid. LED-lampen zijn echter zo efficiënt dat het daarbij wel eens zichtbaar zou kunnen zijn.
Tot het moment dat je de laatste (halogeen)gloeilamp eruit draait bestaat de situatie dat lekstromen worden weggeleid, dus dat verklaart waarom je het pas na de laatste lamp zag.

In dit geval is het overigens toch interessant om de kaku-schakelaar nader onder de loep te nemen. Bij solid-state schakelaars (i.t.t. relais) zijn rare verschijnselen met LED-lampen zelfs te verwachten.
Wat is het type van je kaku schakelaar?
Als ze echt klikken moet het goed gaan, echte contacten schakelen dan.
Solid-state hoor je niet. :) en dat kan inderdaad fout gaan.

• degroot
  • Niet online
hmmmm dank, zal dan toch de kaku( volgens mij was het de amwd-250) schakelaar eens checken, volgens mij zaten de andere leds er wel goed "ingeklikt". straks eens proberen.

www.degroot-it.nl

• opuntia1
degroot schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:16:
hmmmm dank, zal dan toch de kaku( volgens mij was het de amwd-250) schakelaar eens checken, volgens mij zaten de andere leds er wel goed "ingeklikt". straks eens proberen.
Uit de gebruiksaanwijzijng van de AWMD-250

Welke soort verlichting kunt u gebruiken, per AWMD-250?
Als u meerdere lampen/spotjes wil aansluiten, gebruik dan altijd lampen van hetzelfde merk en type!
Gloeilampen en 230V halogeen Min 20 Watt Max 250 Watt
12V halogeen met dimbare elektronische transformator Min 20 Watt Max 250 Watt
12V halogeen met dimbare draadgewonden transformator Min 40 Watt Max 250 Watt
Dimbare spaarlampen Min 3 Watt Max 24 Watt
Dimbare LED lampen Min 3 Watt Max 24 Watt
Niet-dimbare spaarlampen en niet-dimbare LED lampen Niet geschikt
TL verlichting/PL verlichting Niet geschikt

Niet gelezen? :)

Ze "klikken" niet.
Klik Aan Klik Uit gebeurt niet met deze schakelaars die geen "ouderwets" relais met echte contacten bezitten.

[ Voor 6% gewijzigd door opuntia1 op 21-01-2015 08:09 ]

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 13:44
Ik geraak er niet aan uit. Sommige website geven aan dat deze dimbaar is , andere websites weer niet:

http://www.ledvoordeel.nl...20w-mr11-vervangt-20-watt

Iemand hands on ervaring hiermee?

Man, wat is het moeilijk om zo'n type (uiterlijk) te vinden dat voldoende lichtopbrengst heeft + dimbaar .

[ Voor 5% gewijzigd door coase op 21-01-2015 08:09 ]

• degroot
  • Niet online
opuntia1 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 07:47:
[...]

Uit de gebruiksaanwijzijng van de AWMD-250

Welke soort verlichting kunt u gebruiken, per AWMD-250?
Als u meerdere lampen/spotjes wil aansluiten, gebruik dan altijd lampen van hetzelfde merk en type!
Gloeilampen en 230V halogeen Min 20 Watt Max 250 Watt
12V halogeen met dimbare elektronische transformator Min 20 Watt Max 250 Watt
12V halogeen met dimbare draadgewonden transformator Min 40 Watt Max 250 Watt
Dimbare spaarlampen Min 3 Watt Max 24 Watt
Dimbare LED lampen Min 3 Watt Max 24 Watt
Niet-dimbare spaarlampen en niet-dimbare LED lampen Niet geschikt
TL verlichting/PL verlichting Niet geschikt

Niet gelezen? :)

Ze "klikken" niet.
Klik Aan Klik Uit gebeurt niet met deze schakelaars die geen "ouderwets" relais met echte contacten bezitten.
Ja vast wel , maar die schakelaar zat er al heel lang in ;)

www.degroot-it.nl

• opuntia1
degroot schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:35:
[...]

Ja vast wel , maar die schakelaar zat er al heel lang in ;)
Dat had ik ook al bedacht. :)
Jammer dat je de schakelaar niet kan gebruiken met die zuinige LED-lampen. :(

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 21-01-2015 10:35 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben nu in contact met enkele Chinese fabrikanten om te zien wat ze aan de kleurtemperatuur kunnen doen. ....
Idd; interessant project!
Maar wat ik mis in je verhaal is aandacht voor de CRI waarde. :? Ik zie wel een uitgebreide discussie over de kleurtemperatuur en de aansturing, maar niet over HOE de perceptie zal zijn onder dat LED licht...

Zo heb ik zelf drie weken geleden 3 stuks PAR CFLs van Megaman vervangen door 3 stuks Toshiba E-Core PAR30, 16W, 2700K LEDs. Wow! Wat een verbetering in kleurweergave! Dan merk je toch goed dat een CRI waarde van >80 toch wel degelijk verschil maakt... :Y
Die PAR CFLs waren nog niet kapot, maar de opwarmtijd werd wel steeds langer (na ruim 8 jaar boven een eettafel).

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2015 11:06 ]

Mooie Plaatjes   

• opuntia1
ehtweak schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:00:
[...]

Idd; interessant project!
Maar wat ik mis in je verhaal is aandacht voor de CRI waarde. :? Ik zie wel een uitgebreide discussie over de kleurtemperatuur en de aansturing, maar niet over HOE de perceptie zal zijn onder dat LED licht...

Zo heb ik zelf drie weken geleden 3 stuks PAR CFLs van Megaman vervangen door 3 stuks Toshiba E-Core PAR30, 16W, 2700K LEDs. Wow! Wat een verbetering in kleurweergave! Dan merk je toch goed dat een CRI waarde van >80 toch wel degelijk verschil maakt... :Y
Die PAR CFLs waren nog niet kapot, maar de opwarmtijd werd wel steeds langer (na ruim 8 jaar boven een eettafel).
CRI index.
Een uitvinding van de westerse wereld?
Wat hebben wij er aan?
Heel vroeger toen mijn moeder kleding kocht moest zij het met daglicht zien en liep naar buiten met het kledingstuk.
Zij vertrouwde verlichting in de winkel niet, gloeilampen met een CRI van 100.

De wijzen komen uit het oosten.
Die zijn vaak toch wel slimmer dan wij westerlingen.

Als je een kleurindex van 100% wil, gebruik dan maar gloeilampen. :)

En ook geen last met het gebruik van dimmers!

Ook nauwelijks last van flikker!

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 21-01-2015 14:11 ]

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht.

Dit is een topic over de ontwikkelingen in / ervaringen met LED lamp technologie.

Waarom mag CRI daarin dan niet mee genomen worden?

Juist terwijl de CRI de laatste jaren drastisch beter wordt. En inderdaad, ook in mijn ervaring, beter dan bij de CFL spaarlampen of ledlampen die ik 2-3 jaar terug kocht.

Een kleurindex van 100% vragen bij LED lampen is op dit moment natuurlijk totaal onrealistisch, maar rond de 90 is al geen uitzondering meer.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Joepla
  • Laatst online: 22:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Weet niet wat je uiteindelijke doel is hiermee, maar als je van plan bent om zelf in het groot te gaan importeren, is er nog wel wat meer dan alleen de kleurtemperatuur. Als 90% vd lampen (bij lange na) hun levensduur of specs niet haalt (zal geen verrassing zijn denk ik), wordt je niet vrolijk. Je klanten ook niet, ik neem tenminste aan dat je ze niet allemaal voor jezelf koopt. Het typische antwoord wat je kunt verwachten op een klacht: "So sorry, we make better next time". En mijn ervaring is dat je samples misschien wel precies 2700K zijn (oid), maar de grote batch is dan ineens weer veel hoger. Lastig zakendoen als je het met inconsistente kwaliteit moet doen.
opuntia1 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:48:
[...]

CRI index.
Een uitvinding van de westerse wereld?
Wat hebben wij er aan?
Ik juich een hoge CRI van alle kanten toe, net als afwezigheid van flikker en andere ongemakken die veel LEDs nu hebben.
Er zijn al een aantal goede lampen op de markt, maar voordat je daar achter bent heb je al gauw een flinke doos vol rommel (iemand nog wat groen/gele MR16's misschien? ;) ). Vandaar dat dit topic erg handig is, profiteer van elkaars ervaringen en laat de troep links liggen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Xyphoid
  • Laatst online: 18-11 13:58
Ik ben op zoek naar SMD 3528 stekkers voor 220V met gelijkrichters er aan.
Had deze gevonden, maar die heeft een levertijd van 5 tot 10 werkdagen.

Voor de rest kan ik alleen maar links naar Chinese webshops vinden. Heb geen zin om invoerkosten te betalen, dus ik ben op zoek naar een Nederlandse winkel. Weet iemand waar ik deze stekkers in Nederland kan vinden?
Had wel een aantal SMD5050 stekkers gevonden, maar weet niet of ik de 3528 led strip ook daarin kan proppen. Lijkt me wel, aangezien ze groter zijn. Of is dat geen goed idee?

[ Voor 190% gewijzigd door Xyphoid op 21-01-2015 16:59 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Pazzoppe
Natuurlijk is de CRI van belang.
Maar naast al dat gemeet vind ik mijn ogen de beste meter, net zoals oma die een jurk bij daglicht wil zien. Daarom heb ik ook die foto's genomen. Het zou mooi zijn als een testclub een wandje van pakweg 30 lampen maakt en daar wat foto's van neemt. Dan zie je in 1 keer wat het verschil tussen de lampen is.

Wat me overigens een beetje verbaasde is dat ik via allerlei andere kanalen de vraag kreeg waarom ik chinese 'rommel' kocht in plaats van hollands.
Ten eerste is de tijd dat er alleen maar rommel uit china komt allang voorbij. Vrijwel alle leds komen uit china al laten sommige bedrijven de assemblage met chinese compnenten wel in Europa doen. De consument wordt bang gemaakt met verhalen over 'slechte' batches of niet arriverende post.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
Ten tweede zou ik maar wat graag hier kopen, ware het niet dat sommige ondernemers zonder veel toegevoegde waarde dezelfde spullen uit china halen en hier dan voor 3x mijn aankoopprijs verkopen. Als dat 30% hoger was: geen probleem. Maar met de huidige smartLED prijzen ben ik zelfs als 60% van de zending kapot is nog steeds goedkoper uit.
Ten derde is het natuurlijk de bedoeling van de EC wetgeving over stopzetten van gloeilampproduktie dat we naar LEDs overstappen. Dat kan een geweldige energiebesparing opleveren. Dan vind ik het niet netjes om snel met hoge prijzen een dikke winst te maken over de ruggen van de nog onwetende consument. Zoals het nu gaat loopt die retrofit veel trager vanwege de hoge prijzen. Dat was niet de bedoeling van de EC en werkt de duurzaamheid tegen. Een gemiddelde gloeilamp kost zo'n 5 euro per jaar aan energie. Een periode van twee jaar om quitte te spelen vind ik redelijk en hierbij past dus een prijs van pakweg 10 euro.
Persoonlijk stop ik het prijsverschil van 50 euro tussen een Hue en een Milight liever in de zak van mijn bakker of slijterij dan dat ik daar de (toekomstige) chinese eigenaar van Philips Lighting mee sponsor.

Tot slot: De EC wetgeving/regelgeving zegt wel iets over de gloeilamp maar niets over de LED. Ik denk dat wij allemaal niets liever willen dan oude peertjes eruit en nieuwe LEDpeertjes erin. Geen nieuwe dimmers, aanpassingen in het plafond of, godbetere het, een extra schakelaar aan de muur. Zover is het dus nog niet en wij zitten met de gebakken peertjes.
Een retrofit voor mij is een LED die automatisch van kleur verandert als je hem dimt, net zoals mijn Spotone gloeilampjes doen. Met een smartLED is het een fluitje van een cent om dat in een appje te zetten. Vandaar dat ik voor de smartLED ga tegen een realistische prijs.

Via forums als tweakers wordt de consument over deze zaken geinformeerd. Hoe meer mensen weten wat er te koop is hoe sneller we die energiebesparing kunnen realiseren.
De titel van dit tweakers forum is nog correct: LED verlichting is helaas nog steeds van de toekomst.

PS voor Joepla: Ik heb geen enkele interessse in die LEDhandel hoor. Ik wil gewoon mijn huis zonder hoge kosten van mooie lampen voorzien. Maar nu ik toch de moeite heb genomen om dat allemaal uit te zoeken ben ik wel benieuwd hoe ver ik kan komen met het beinvloeden van die fabrikanten. Dat heb je met hobbies.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazzoppe op 21-01-2015 17:09 ]

• opuntia1
Pazzoppe schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:51:
Maar naast al dat gemeet vind ik mijn ogen de beste meter, net zoals oma die een jurk bij daglicht wil zien.
Je hebt gelijk, je ogen zijn de beste meter.
Oma is een vrouw.
Die vrouwen hebben iets met kleur gevoel.
Mannen missen dit.
Vrouwen zijn heel gevoelig voor kleuren.
Zij zien goed overdag, maar hebben problemen met in het donker zien.

Of moet ik zeggen hoe je westersemannen?brein dit allemaal verwerkt?

• Kasper
Philips ledlampen in de aanbieding bij de action: http://www.action.nl/philips-led-lamp

Heb ze nergens nog zo goedkoop gezien, philips lampen dan he..

• Joepla

Joepla

@Pazoppe: tsja, op een gegeven moment vraagt de Chinees hoeveel lampjes je dan gaat kopen. Als dat getal minder dan 5 nullen bevat, verwacht ik niet dat er een R&D afdeling gemobiliseerd wordt voor je ;)

Ik heb wisselende ervaringen met Chinese spullen. Meestal wel goedkoop, vaak ook best leuk, maar vrijwel nooit duurzaam. Althans niet wat je zou verwachten. Een LEDlamp die na 500 uur al duidelijk minder licht geeft en binnen jaar stuk is, dat vind ik jammer. Dan betaal ik met liefde meer voor bv. een Philips exemplaar.
Beroepsmatig heb ik met grote aantallen te maken gehad (geen LEDs), daarbij was het altijd een verrassing wat er deze keer weer mis was met de levering. En altijd een k*tsmoes, met de belofte dat het volgende keer helemaal goed zou komen. Uiteindelijk ging het altijd om een paar cent per product te kunnen besparen voor de producent. Dat de koper dan met troep wordt opgezadeld, dat risico was blijkbaar ingecalculeerd.
Dat maakt mij persoonlijk zeer terughoudend (lees: ik hoef ze niet meer) vwb Chinese LEDs...

• opuntia1
Joepla schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:05:
@Pazoppe: tsja, op een gegeven moment vraagt de Chinees hoeveel lampjes je dan gaat kopen. Als dat getal minder dan 5 nullen bevat, verwacht ik niet dat er een R&D afdeling gemobiliseerd wordt voor je ;)

Ik heb wisselende ervaringen met Chinese spullen. Meestal wel goedkoop, vaak ook best leuk, maar vrijwel nooit duurzaam. Althans niet wat je zou verwachten. Een LEDlamp die na 500 uur al duidelijk minder licht geeft en binnen jaar stuk is, dat vind ik jammer. Dan betaal ik met liefde meer voor bv. een Philips exemplaar.
Beroepsmatig heb ik met grote aantallen te maken gehad (geen LEDs), daarbij was het altijd een verrassing wat er deze keer weer mis was met de levering. En altijd een k*tsmoes, met de belofte dat het volgende keer helemaal goed zou komen. Uiteindelijk ging het altijd om een paar cent per product te kunnen besparen voor de producent. Dat de koper dan met troep wordt opgezadeld, dat risico was blijkbaar ingecalculeerd.
Dat maakt mij persoonlijk zeer terughoudend (lees: ik hoef ze niet meer) vwb Chinese LEDs...
Je wilt geen Chinese Leds?
Maar wat dan?
Led's uit Eindhoven?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Chinese spullen zijn prima als ze langs een QA afdeling geweest zijn die er daadwerkelijk baat bij heeft dat de Q ge-A'd wordt, waardoor slechte batches niet bij jou terecht komen.

coase schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:09:
Ik geraak er niet aan uit. Sommige website geven aan dat deze dimbaar is , andere websites weer niet:

http://www.ledvoordeel.nl...20w-mr11-vervangt-20-watt

Iemand hands on ervaring hiermee?

Man, wat is het moeilijk om zo'n type (uiterlijk) te vinden dat voldoende lichtopbrengst heeft + dimbaar .
In geval van twijfel raadpleeg je het best de website van de fabrikant zelf. Volgens deze gegevens zijn ze niet dimbaar.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:53
opuntia1 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:16:
[...]

Maar wat dan?
Led's uit Eindhoven?
Huis hangt er vol mee. Voor die paar euro dat ze extra kosten, ga ik niet moeilijk doen op zijn levensduur.

Generiek chinees spul is wat mij betreft onbetrouwbaar. Ze halen batches DIEs overal vandaan waar ze het net goedkoper kunnen krijgen waardoor je verschil ik kwaliteit en kleur krijgt. Er zijn maar weinig chinese merken die echt achter hun product staan en QC heeft die werkt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pazzoppe
Even wat beschouwends. Dat kan zo af en toe geen kwaad.

Eigenlijk is het net als wanneer de EC ons meedeelt dat we geen 300 Watt beeldbuiskleurentelevisies meer mogen hebben en onze industrie daar grootmoedig 50 Watt zwartwit LEDschermen tegen 15 keer de oude prijs voor aanbiedt. En dan heeft onze nationale trots ook nog de zendervoorkeuze vergeten.... :-)

Wie weet er nog meer leuke parallellen?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Kak! LED lampjes aangeboden, maar was niet thuis...

Wel aantekening om 20 euro te lappen doane gok ik.

Morgen maar ophalen

Pazzoppe schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:51:
Maar naast al dat gemeet vind ik mijn ogen de beste meter, net zoals oma die een jurk bij daglicht wil zien. Daarom heb ik ook die foto's genomen. Het zou mooi zijn als een testclub een wandje van pakweg 30 lampen maakt en daar wat foto's van neemt. Dan zie je in 1 keer wat het verschil tussen de lampen is.
Mee eens, CRI is belangrijk. TL-buizen hebben het imago van slechte kleurweergave te danken een die oude buizen waar je er maar ziekelijk bleek onder uitzag. Je weet wel, kleur 33 van Philips, huidige aanduiding 33-640. M.a.w. een CRI van slechts >60.
De EU heeft een aantal kwaliteitseisen opgesteld voor binnenverlichting, waaronder een minimum CRI van 80. De kleur 33-640 is niet voor niets van het toneel verdwenen (m.u.v. van de 8 W buisjes voor portiek verlichting).
Wat me overigens een beetje verbaasde is dat ik via allerlei andere kanalen de vraag kreeg waarom ik chinese 'rommel' kocht in plaats van hollands.
Ten eerste is de tijd dat er alleen maar rommel uit china komt allang voorbij. Vrijwel alle leds komen uit china al laten sommige bedrijven de assemblage met chinese compnenten wel in Europa doen. De consument wordt bang gemaakt met verhalen over 'slechte' batches of niet arriverende post.
Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
Helaas kan de constructie van LED-lampen die niet aan de EU-eisen voldoen bar slecht zijn. En dan doel ik vooral op eisen m.b.t. elektrische veiligheid. Dat is begin dit jaar in deze thread aan de orde geweest.
Wat vaak niet in orde is bij Chinese lampen die via self-import zijn aangeschaft zijn:
- geen zekering in de lichtnetkant van de driver;
- aanraakveiligheid van bloot liggende verbindingen (reëel gevaar voor elektrocutie);
- bij galvanisch gescheiden drivers: onvoldoende creepage distance tussen primaire en secundaure circuits;
- geen of onvoldoende ontstoring.

Een insider gaf in deze thread aan dat veel LED's niet juist worden geproduceerd.
Ten tweede zou ik maar wat graag hier kopen, ware het niet dat sommige ondernemers zonder veel toegevoegde waarde dezelfde spullen uit china halen en hier dan voor 3x mijn aankoopprijs verkopen. Als dat 30% hoger was: geen probleem. Maar met de huidige smartLED prijzen ben ik zelfs als 60% van de zending kapot is nog steeds goedkoper uit.
Smart LED heeft voor mij nog een gadget-status, zeg maar met een hoog kij-mij-nou-met-mijn-iPhone6-gehalte. Als dat wat meer mainstream wordt, dan komen daar ook andere aanbieders bij die de prijs à la Android smartphones veel betaalbaarder maken.
Ten derde is het natuurlijk de bedoeling van de EC wetgeving over stopzetten van gloeilampproduktie dat we naar LEDs overstappen. Dat kan een geweldige energiebesparing opleveren. Dan vind ik het niet netjes om snel met hoge prijzen een dikke winst te maken over de ruggen van de nog onwetende consument. Zoals het nu gaat loopt die retrofit veel trager vanwege de hoge prijzen. Dat was niet de bedoeling van de EC en werkt de duurzaamheid tegen. Een gemiddelde gloeilamp kost zo'n 5 euro per jaar aan energie. Een periode van twee jaar om quitte te spelen vind ik redelijk en hierbij past dus een prijs van pakweg 10 euro.
Als je een beetje oplet kun je hier in de retail A-merk LED-lampen kopen voor een goede prijs.
Mijn broer kocht laatst een two-pack 6 W / 470 lm LED-lampen van Philips voor € 6. Ik verwachtte een tot op het bot bezuinigd ontwerp, groot was mijn verbazing toen ik mijn camera op deze lampen richtte en zag dat er geen enkele flicker was. Dan doen heel weinig duurdere LED-lampen ze na.
Tot slot: De EC wetgeving/regelgeving zegt wel iets over de gloeilamp maar niets over de LED. Ik denk dat wij allemaal niets liever willen dan oude peertjes eruit en nieuwe LEDpeertjes erin. Geen nieuwe dimmers, aanpassingen in het plafond of, godbetere het, een extra schakelaar aan de muur. Zover is het dus nog niet en wij zitten met de gebakken peertjes.
Zoals ik net schreef heeft de EU wel degelijk eisen opgesteld m.b.t. LED-verlichting. Dit gaat zelfs zover dat uitvalspercentages na bepaalde bedrijfsuren worden voorgeschreven waar een fabrikant onder moet blijven. Er zijn ook eisen m.b.t. de terugval in lumen door ouder worden en m.b.t. de arbeidsfactor van het opgenomen vermogen. Ook dit heb ik eerder in deze thread al gepost.
Via forums als tweakers wordt de consument over deze zaken geinformeerd. Hoe meer mensen weten wat er te koop is hoe sneller we die energiebesparing kunnen realiseren.
De titel van dit tweakers forum is nog correct: LED verlichting is helaas nog steeds van de toekomst.
Niet helemaal mee eens. Voor mij zijn de gloeilampen die er nu nog zijn overblijfselen van een bijna verstreken tijdperk en is LED het hier en nu. In de nabije toekomst gaat LED ook de tot nu toe als energiezuinig geziene lampen (TL, spaarlamp, hogedruk gasontlading, e.d.) snel vervangen.
Maar ik ben het wel met je eens dat LED-verlichting op dit moment nog te verbeteren valt.
Wat betreft lampen die via WiFi o.i.d. te bedienen zijn, dat vind ik echt gadgets waar een vergelijking met de gloeilamp scheef gaat. Het gadget-gehalte bepaalt nu nog de prijs omdat het relatief nieuw is, maar dat zal in de toekomst vast minder worden. Je komt immers in de kleinste auto nu ook al airco tegen terwijl dat nog niet eens zo lang geleden was voorbehouden aan de duurste klasse...

• Joepla

Joepla

opuntia1 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:16:
[...]

Maar wat dan?
Led's uit Eindhoven?
Dat zijn inderdaad de enige LEDs die hier momenteel voldoen.
Grote kans dat ook deze exemplaren -of delen ervan- uit China komen, maar er staat een merk achter dat in ieder geval een reputatie hoog te houden heeft.

• Pazzoppe
Dank voor je uitvoerige info, Jitter.
Waarom die smartLEDs? Omdat ik nu (Philips) Spotone heb die lekker helder zijn in de max stand en tijdens dimmen mooi tot zonsondergang verkleuren. Vervangen door een gewone LED is geen optie. Energiebesparing is leuk maar ik hoef er niet qua sfeer op achteruit te gaan. Ik heb ook nog een huwelijk en dat gaat voor de technologie. Hoe goed die gewone dimbare Philipsen ook zijn, ze houden hetzelfde vale dimtraject, nog afgezien van het gedoe en kosten om een LED dimmer te monteren.
Met de smartLED maak je gewoon een appje wat de kleurtemperatuur tijdens dimmen aanpast, lineair dan wel in discrete stapjes. Makkie voor ons tweakers. Dus minder dan smartLED wil ik niet. Nou ja, in het toilet of de gangkast zijn ze wel OK maar dan alleen als ze niet meer dan pakweg 5 euro kosten. Wordt het meer dan stop ik er voor 3 euro wel een smartLED in. Overigens komen die dimbare DualWhite par20 spots pas dit jaar op de markt.
Ik begrijp waarom je kiest voor de goedkopere MiLight want ik ben het helemaal met je eens dat de A-merken nu gewoon zwaar belachelijke prijzen vragen voor dit soort lampen. Maar belangrijk is wel dat je in het achterhoofd houdt dat lampen die rechtstreeks gekocht zijn in China mogelijk (maar niet persé) tekortkomingen hebben als het gaat om veiligheid en duurzaamheid.
Productie in China mag dan door de lage lonen goedkoper zijn dan hier, voor kwaliteitsonderdelen betalen ze gewoon hetzelfde als wij. Dan is de kans dat er mindere onderdelen worden gebruikt ook alweer groter, zoals een insider aangaf. En zaken die bedoeld zijn om storing te onderdrukken en de veiligheid verhogen, drijven de kosten op zonder dat ze de werking beïnvloeden. Dan is de verleiding om die dingen weg te laten ook vrij groot.

Grote merken als Philips en Osram houden stevig de kwaliteit van de aangeleverde lampen in de gaten omdat ze een reputatie (en heel veel omzet) te verliezen hebben. Maar die zijn nu dus gewoon nog veel te duur.

Maar goed, er is niet per definitie gezegd dat de lampen van MiLight dit soort tekortkomingen hebben.
Om dezelfde reden zou ik, als ik tot aanschaf van MiLight lampen over zou gaan, deze het liefste ook via een Nederlandse verkoper zoals www.applamp.nl kopen.

En ja, dan kunnen het heel goed precies dezelfde producten zijn. Maar als er ooit iets mis is of niet blijkt te kloppen, dan is die Nederlandse verkoper aansprakelijk. en een dergelijke verkoper zou dat als het goed is ook moeten weten waardoor die zich er zelf al van zal verzekeren dat het klopt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

eymey schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:35:
... en een dergelijke verkoper zou dat als het goed is ook moeten weten waardoor die zich er zelf al van zal verzekeren dat het klopt.
Dat is een waar statement!
Maar denk je nou echt dat al die webshops (al dan niet in NL gevestigd) zich echt druk maken c.q. daadwerkelijk verifiëren dat het met de elektrische veiligheid van hun spullen ok is?
En dat de schare aan opgedrukte keurmerkjes niet fake is... :+

Zouden ze echt hun (in verweggistan ingekochte) dimmers (en andere spullen) openmaken en checken of EN de componenten EN de bouw/montagwijze tip top in orde zijn? :?

Mooie Plaatjes   

Geen idee of ze het doen (en ook geen garantie). Maar dan nemen ze wel een hele grote gok. Stel dat iemand echt een keer geëlectrocuteerd wordt door 1 van de dingen die zij verkopen, dan zijn ze meteen out of business.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11 16:08
Blo0odyHell schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:50:
Philips ledlampen in de aanbieding bij de action: http://www.action.nl/philips-led-lamp

Lijkt wel een hele goede deal :o heeft iemand de volledige specificaties van deze lamp?

• Kasper
gerre1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:25:
[...]

Lijkt wel een hele goede deal :o heeft iemand de volledige specificaties van deze lamp?
dit lijkt mij dezelfde: http://ledlampcorner.nl/l...27-niet-dimbare-lamp.html

• Xyphoid
  • Laatst online: 18-11 13:58
Xyphoid schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:40:
Ik ben op zoek naar SMD 3528 stekkers voor 220V met gelijkrichters er aan.
Had deze gevonden, maar die heeft een levertijd van 5 tot 10 werkdagen.

Voor de rest kan ik alleen maar links naar Chinese webshops vinden. Heb geen zin om invoerkosten te betalen, dus ik ben op zoek naar een Nederlandse winkel. Weet iemand waar ik deze stekkers in Nederland kan vinden?
Had wel een aantal SMD5050 stekkers gevonden, maar weet niet of ik de 3528 led strip ook daarin kan proppen. Lijkt me wel, aangezien ze groter zijn. Of is dat geen goed idee?
Heb ze maar in China besteld. In Nederland zijn ze niet los te krijgen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

gerre1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:25:
[...]

Yep, ze liggen al een tijdje bij de Action. Ik denk dat het een restpartij is want 350 lm uit 5,5 W is niet meer van deze tijd. Toch kun je op dit moment hier nog de specificaties vinden.

Ik denk overigens niet dat deze lamp nog in productie is. Nu maakt Philips in dezelfde lijn nl. sinds kort een 5,5 Watter die 470 lm lichtopbrengst heeft en ook is er een 4 Watter met 350 lm lichtopbrengst in een iets koelere 3000 K. Er staat bij deze laatste in de type-aanduiding op dit moment nog "5-32W", maar het gespecificeerde vermogen is "4,0 W".

• Kasper
jitter schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:13:
[...]

Yep, ze liggen al een tijdje bij de Action. Ik denk dat het een restpartij is want 350 lm uit 5,5 W is niet meer van deze tijd. Toch kun je op dit moment hier nog de specificaties vinden.

Ik denk overigens niet dat deze lamp nog in productie is. Nu maakt Philips in dezelfde lijn nl. sinds kort een 5,5 Watter die 470 lm lichtopbrengst heeft en ook is er een 4 Watter met 350 lm lichtopbrengst in een iets koelere 3000 K. Er staat bij deze laatste in de type-aanduiding op dit moment nog "5-32W", maar het gespecificeerde vermogen is "4,0 W".
Oke vandaar.. bij de plaatselijke action was t compleet uitverkocht, maar hoopten ze dat ze deze week nog geleverd worden.

Toevallig zag ik precies de zelfde bij een "onderdelenhuis" voor 11.99 liggen.
En daar zaten stickers met een datum uit 2013 op!

Heb bij de action wat lampen gekocht voor 4 euro per stuk. (4.5w 400 lumen gu5.3-mr16)
Helaas hadden ze geen dimbare, dus daar ben ik nog naar op zoek.

Ben ook nog op zoek naar vervanger van een tl buis van 90cm

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Blo0odyHell schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:29:
[...]

Oke vandaar.. bij de plaatselijke action was t compleet uitverkocht, maar hoopten ze dat ze deze week nog geleverd worden.

Toevallig zag ik precies de zelfde bij een "onderdelenhuis" voor 11.99 liggen.
En daar zaten stickers met een datum uit 2013 op!

Heb bij de action wat lampen gekocht voor 4 euro per stuk. (4.5w 400 lumen gu5.3-mr16)
Helaas hadden ze geen dimbare, dus daar ben ik nog naar op zoek.

Ben ook nog op zoek naar vervanger van een tl buis van 90cm
Heb hier onlangs die Action lampjes geplaatst naar tevredenheid. Vandaag wat Chinees dimbare binnen, maar die valken me erg tegen.

Waren niet duur gelukkig en stukje leergeld. Nu maar eens zoeken naar goede dimbare philips lampen. Maar wil ze wel eerst zien voor ik ze koop. Iemand tips?

Bij veel Praxissen heb ik demokastjes gezien met een aantal Philips LED-lampen langs elkaar.
Sommige AH's hebben dat ook, maar laten daarin ook een gloeilamp en eigen merk LED-lampen in zien.
eymey schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:30:
Geen idee of ze het doen (en ook geen garantie). Maar dan nemen ze wel een hele grote gok. Stel dat iemand echt een keer geëlectrocuteerd wordt door 1 van de dingen die zij verkopen, dan zijn ze meteen out of business.
Het zou kunnen dat ik onderstaande link al eens geplaatst had, maar dat is wel aardig wat pagina's bladeren geleden...
Van deze afelevering van het programma "Fake Britain" krijg je iig het idee dat er wel degelijk controle wordt uitgevoerd op partijen die de EU binnen komen. Ik denk overigens niet dat dit geldt voor losse exemplaren die rechtstreeks in China worden besteld door particulieren.
Een aantal van de getoonde, in beslag genomen lampen lijkt verdacht veel op wat je hier bij webshops ziet. Voornamelijk bij shops die een boel LED-lampen in het assortiment hebben maar geen enkel A-merk...

Nu je het zegt heb ik die inderdaad volgens mij ook wel eens voorbij zien komen :)

Maar idd, ik snap wat je bedoelt. Zo'n SMD ledlamp (E14 of E27) waarbij de SMD's rond een soort 'staaf' zitten en waar je per ongeluk contactpuntjes van kan aanraken, zoiets heb ik ook ooit eens bij "leditlight" gekocht terwijl dezelfde lamp (iig er hetzelfde uit ziend) ook op youtube is geweest als "potentially dangerous" lamp.

Nou wil ik daarmee niet beweren dat die "leditlight" lamp dus ook onveilig is maar het is wel opvallend.Het zou wat dat betreft wel fijn zijn als daar ook eens wat meer onderzoek naar kwam.

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 22-01-2015 19:28 ]

Misschien is het een kwestie van tijd. Het feit dat het al aandacht heeft gekregen van de Britse media, en nog wel de BBC, is denk ik een teken aan de wand... Wellicht zien we binnenkort op Radar ook wel een schokkend ;) verhaal...

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:56
[quote]jitter schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:13:
[...]

De E27 5,5 watt 350 lm led lamp van Philips die Action nu voor euro 3,49 in de aanbieding heeft verbruikt maar 4,8 tot 4,9 watt. Ik heb er 3 van in de woonkamer hangen. Levensduur ook maar 15.000 uur en dus oudere versie, maar best fijn lampie!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

eymey schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:27:
Nu je het zegt heb ik die inderdaad volgens mij ook wel eens voorbij zien komen :)

Maar idd, ik snap wat je bedoelt. Zo'n SMD ledlamp (E14 of E27) waarbij de SMD's rond een soort 'staaf' zitten en waar je per ongeluk contactpuntjes van kan aanraken, zoiets heb ik ook ooit eens bij "leditlight" gekocht terwijl dezelfde lamp (iig er hetzelfde uit ziend) ook op youtube is geweest als "potentially dangerous" lamp.

Nou wil ik daarmee niet beweren dat die "leditlight" lamp dus ook onveilig is maar het is wel opvallend.Het zou wat dat betreft wel fijn zijn als daar ook eens wat meer onderzoek naar kwam.
Maïskolf lampen ;)

Er is een keurmerk voor "veilige elektronica"
http://www.vde.com/en/Ins..._Certification_Marks.aspx

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11 16:08
Crazy- schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:32:
[...]

Heb hier onlangs die Action lampjes geplaatst naar tevredenheid. Vandaag wat Chinees dimbare binnen, maar die valken me erg tegen.

Waren niet duur gelukkig en stukje leergeld. Nu maar eens zoeken naar goede dimbare philips lampen. Maar wil ze wel eerst zien voor ik ze koop. Iemand tips?
Waarom neem je die van de IKEA niet, die zijn 5 euro en doen het goed. Is helaas wel het standaard witte LED licht en dus geen flame licht.

Link: IKEA - LEDARE Led-lamp E27, dimbaar, globe opaalwit

Ik heb hier zelf ook 1 in gebruik en doet het prima. Ik ben echter niet zo fan van het witte licht, maar mijn vrouw wel, dus dan moet het maar met 1 lamp.

Voor de flamelampen gebruik ik de kruidvat lampen, die hebben heel mooi licht vind ik, maar zijn niet dimbaar.

Iemand nog een tip voor een dimbare flame led lamp die zo rond de 5 euro zijn?

• Vjenne-ICT
Blo0odyHell schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:50:

Ik kwam ze gisteren ook tegen in de action (had deze tip nog niet gelezen) en er twee als proef meegenomen, maar bevallen goed en heb ze vervangen voor de spaarlampen van 11Watt (toch weer bijna de helft bespaart per lamp :9 )

Hier in Vriezenveen stonden er gisteren nog enkelen in het schap, maar was vandaag weer bijgevuld en stond weer vol, dus ze krijgen ze nog wel geleverd.

Ik heb trouwens nog een paar spaarlampen laten zitten die ik niet zo vaak aan heb, is dat verstandig qua stroomverbruik? Heb ik het goed, dat als je een Philips spaarlamp van 11Watt vervangt voor een Philips LED lamp van 5.5 Watt dit te verwaarlozen is qua verbruik?

De aanbieding is tot a.s. dinsdag als ik mij niet vergis.

• opuntia1
3xNix schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:53:
[...]

Maïskolf lampen ;)

Er is een keurmerk voor "veilige elektronica"
http://www.vde.com/en/Ins..._Certification_Marks.aspx
Er zijn heel veel keurmerken.
Maar zo'n keurmerk zegt dus niets, kan altijd fake zijn. :(
Idd.

Toevallig ben ik gisteren, na de link van Jitter, blijven hangen bij de "Fake Brittain" filmpjes... damn you Youtube :P .Maar de aflevering over meubels, waarvoor in GB ook strenge eisen gelden qua brandvertraging, spreekt boekdelen wat betreft keurmerken.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vjenne-ICT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:09:
[...]

Waarom neem je die van de IKEA niet, die zijn 5 euro en doen het goed. Is helaas wel het standaard witte LED licht en dus geen flame licht.

Link: IKEA - LEDARE Led-lamp E27, dimbaar, globe opaalwit
omdat ik E14 dimbaar nodig heb, in een kroonluchter hanglamp. Als kaarsvorm :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn ervaring met een recente halogeen --> LED vervanging:

In onze keuken zaten al >15 jaar halogeen spotjes in de koven bovenin. 4 stuks GU4 12V halogeen. Aangesloten via een dikke trafo met daaraan een Busch-Jaeger 2247 inbouwdimmer.
Heeft eigenlijk altijd uitstekend gefunctioneerd. Af en toe halogeenspotjes vervangen en de armatuurtjes schoonmaken. Want in een keuken heb je toch altijd vuil/vetaanslag (ondanks de prima werkende afzuigkap)

Toch maar eens rondgekeken naar LED vervanging. In eerste instantie wilde ik er GU4 LED 12V vervangers inprikken, maar toen ik de armatuurtjes van dichtbij bekeek waren ze toch wel erg gexoideerd en vuil.

Uiteindelijk bij de Action stevige metalen/alu geëloxeerde GU10 inbouwspots gevonden die 1 op 1 in de gaten van de GU4 passen.
De GU4's armatuurtjes verwijderd, de oude Busch-Jaeger dimmer weggehaald, via amazon een Busch-Jaeger 6523U besteld (prima geschikt voor dimbare LEDs).
De GU10 armatuurtjes gemonteerd, of liever gezegd, bekabeling aansluiten en er in schuiven (zonder :) boren of zagen). Bij de Kruidvat 5W warmwitte dimbare GU10 LEDs 2700K gehaald.
Trafo uiteraard er tussenuit gehaald. De nieuwe Busch-Jaeger 6523U geplaatst. En dat is het voordeel van dat Busch-Jaeger materiaal, ook na 20 jaar past alles nog keurig bij elkaar. Frames en knoppen zet je zo over.
Moet trouwens zeggen dat inwendige elektronika (printplaat en componenten) van die >15 jaar oude Busch-Jaeger dimmer er nog steeds tiptop uitziet. Geen gezwollen condensatoren, geen zwart geblakerde printsporen of gebakken weerstandjes; niks van dat alles! d:)b

Resultaat: keurig dimbare LED verlichting in de koven in de keuken. Prettige kleurtemperatuur en kleurweergave (volgens de specs een CRI>80) Spots worden niet meer heet (!) en makkelijk reinigbaar omdat ze compleet gesloten zijn i.t.t. GU4 halogeen armatuurtjes.

Busch-Jaeger 6523U: EUR 70,-
https://www.busch-jaeger....ment_Flyer_Dimmer_LED.pdf

Action GU10 armatuur: EUR 2,49/stuk
http://www.action.nl/doe-...al-kantelbaar-div-kleuren

Kruidvat GU10 5W 2700K dimbare LED EUR 8,99/stuk.
[kon niet zo gauw een url vinden hiervan]

In eerste instantie heb ik geprobeerd met de oude Busch-Jaeger 2247 dimmer de GU10 LEDs te dimmen, maar die gaf wel erg veel brom met die Kruidvat LEDs.
Met de Busch-Jaeger 6523U gaat dat een stuk beter. Ook zit er een potmetertje in om de minimale dimintensiteit in te stellen.
Ik merk wel in bepaalde dimstanden een lichte knippering bij de LEDs (vooral bij heel lage intensiteit), maar wanneer je de dimmer een fractie verdraait is dat al weer over. Ook hoor ik nog een hele lichte brom. Maar vrijwel alleen merkbaar als je heel dicht in de buurt van de LEDs bent (en die hangen toch op 2,20m hoogte)

Mooie Plaatjes   

• Joepla

Joepla

Vjenne-ICT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:15:
[...]
Ik heb trouwens nog een paar spaarlampen laten zitten die ik niet zo vaak aan heb, is dat verstandig qua stroomverbruik? Heb ik het goed, dat als je een Philips spaarlamp van 11Watt vervangt voor een Philips LED lamp van 5.5 Watt dit te verwaarlozen is qua verbruik?
Het vermogen van de LED is exact de helft dan dat van de spaarlamp.
Bij gelijk gebruik, zul je dus ook exact 50% energie besparen.

Stel dat deze lamp gemiddeld 10 min. per dag in gebruik is, dan is de besparing ca.7 cent op jaarbasis.
Je kunt je afvragen of je daarvoor een LEDlamp moet aanschaffen 8)

• Vjenne-ICT
Joepla schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:30:
[...]

Het vermogen van de LED is exact de helft dan dat van de spaarlamp.
Bij gelijk gebruik, zul je dus ook exact 50% energie besparen.

Stel dat deze lamp gemiddeld 10 min. per dag in gebruik is, dan is de besparing ca.7 cent op jaarbasis.
Je kunt je afvragen of je daarvoor een LEDlamp moet aanschaffen 8)
Bedankt voor je input, zo kijk ik er ook tegenaan. Maar de lampen die ik vervangen heb die staan wel een paar uur per dag aan, dus dat loont zich wel.

• Joepla

Joepla

Graag gedaan.

Mocht je de besparing voor andere lampen willen uitrekenen:

[uur per dag * 80,3] x [verschil in vermogen / 1000] = [besparing per jaar (euro)]

Hierbij uitgaande van een kWh prijs van EUR 0,22 en dat de lamp iedere dag brandt.

Voorbeeld:

Een bepaald type LEDlamp bespaart je 40W tov een gloeilamp.
Brandt gemiddeld 4 uur per dag.
Besparing: EUR 12,85 / jaar.

Deze berekening is iets te optimistisch, zoals al eerder opgemerkt draagt de opgewekte warmte van de gloeilamp (in dit geval 40W), een deel van het jaar bij aan je verwarming.
Je zult dit compenseren door een hoger gasverbruik. (ca. 3 m3 (= ca. EUR 2,-)/ jaar, ervan uitgaand dat je 50% van het jaar de warmte kunt gebruiken).

• opuntia1
Vjenne-ICT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:29:
[...]

Bedankt voor je input, zo kijk ik er ook tegenaan. Maar de lampen die ik vervangen heb die staan wel een paar uur per dag aan, dus dat loont zich wel.
Maar als je zo'n spaarlamp in een koud schuurtje gebruikt en soms even nodig heb, is het toch handiger om die lamp door een LED-lamp te vervangen.
Bij -10 graden C gelijk licht i.p.v. een langzaam opstartende spaarlamp. :)

• Joepla

Joepla

Ja mee eens. Maar dan heb je het over comfort en niet zozeer over besparing.

Maar om diezelfde reden heb ik alle spaarlampen (behalve in de tuin) vervangen. Heb er een pesthekel aan dat de meeste van dat type er minutenlang over doen om eens wat licht te geven.

• Vjenne-ICT
ehtweak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:06:
Mijn ervaring met een recente halogeen --> LED vervanging:

In onze keuken zaten al >15 jaar halogeen spotjes in de koven bovenin. 4 stuks GU4 12V halogeen. Aangesloten via een dikke trafo met daaraan een Busch-Jaeger 2247 inbouwdimmer.
Heeft eigenlijk altijd uitstekend gefunctioneerd. Af en toe halogeenspotjes vervangen en de armatuurtjes schoonmaken. Want in een keuken heb je toch altijd vuil/vetaanslag (ondanks de prima werkende afzuigkap)

Toch maar eens rondgekeken naar LED vervanging. In eerste instantie wilde ik er GU4 LED 12V vervangers inprikken, maar toen ik de armatuurtjes van dichtbij bekeek waren ze toch wel erg gexoideerd en vuil.

Uiteindelijk bij de Action stevige metalen/alu geëloxeerde GU10 inbouwspots gevonden die 1 op 1 in de gaten van de GU4 passen.
De GU4's armatuurtjes verwijderd, de oude Busch-Jaeger dimmer weggehaald, via amazon een Busch-Jaeger 6523U besteld (prima geschikt voor dimbare LEDs).
De GU10 armatuurtjes gemonteerd, of liever gezegd, bekabeling aansluiten en er in schuiven (zonder :) boren of zagen). Bij de Kruidvat 5W warmwitte dimbare GU10 LEDs 2700K gehaald.
Trafo uiteraard er tussenuit gehaald. De nieuwe Busch-Jaeger 6523U geplaatst. En dat is het voordeel van dat Busch-Jaeger materiaal, ook na 20 jaar past alles nog keurig bij elkaar. Frames en knoppen zet je zo over.
Moet trouwens zeggen dat inwendige elektronika (printplaat en componenten) van die >15 jaar oude Busch-Jaeger dimmer er nog steeds tiptop uitziet. Geen gezwollen condensatoren, geen zwart geblakerde printsporen of gebakken weerstandjes; niks van dat alles! d:)b

Resultaat: keurig dimbare LED verlichting in de koven in de keuken. Prettige kleurtemperatuur en kleurweergave (volgens de specs een CRI>80) Spots worden niet meer heet (!) en makkelijk reinigbaar omdat ze compleet gesloten zijn i.t.t. GU4 halogeen armatuurtjes.

Busch-Jaeger 6523U: EUR 70,-
https://www.busch-jaeger....ment_Flyer_Dimmer_LED.pdf

Action GU10 armatuur: EUR 2,49/stuk
http://www.action.nl/doe-...al-kantelbaar-div-kleuren

Kruidvat GU10 5W 2700K dimbare LED EUR 8,99/stuk.
[kon niet zo gauw een url vinden hiervan]

In eerste instantie heb ik geprobeerd met de oude Busch-Jaeger 2247 dimmer de GU10 LEDs te dimmen, maar die gaf wel erg veel brom met die Kruidvat LEDs.
Met de Busch-Jaeger 6523U gaat dat een stuk beter. Ook zit er een potmetertje in om de minimale dimintensiteit in te stellen.
Ik merk wel in bepaalde dimstanden een lichte knippering bij de LEDs (vooral bij heel lage intensiteit), maar wanneer je de dimmer een fractie verdraait is dat al weer over. Ook hoor ik nog een hele lichte brom. Maar vrijwel alleen merkbaar als je heel dicht in de buurt van de LEDs bent (en die hangen toch op 2,20m hoogte)
Ik zit met de zelfde uitdaging, maar weet tot op heden nog niet hoe ik dit moet gaan aanpakken. De keuken heb ik 8 halogeen spotjes in die 's avonds de hele avond branden, dus daar kunnen we goed op besparen.

De spotjes zijn alleen ingebouwd en ik weet niet waar de trafo zich bevind. Waarschijnlijk ergens boven in de afgetimmerde rand. Een keuken demonteren zie ik niet zo zitten. Ik heb enkele foto's gemaakt om een indruk te geven.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/540/j3Kdw9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/540/rpRB1q.jpg

Ook heb ik twee drie spotjes in de aanbouw, maar ook daar weet ik niet van of daar een trafo aan zit anders is geregeld.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/537/80wva5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/910/GqqagU.jpg

Wellicht komt het overeen met jou situatie en heb je wellicht wat tips?

• opuntia1
Joepla schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:17:
Ja mee eens. Maar dan heb je het over comfort en niet zozeer over besparing.

Maar om diezelfde reden heb ik alle spaarlampen (behalve in de tuin) vervangen. Heb er een pesthekel aan dat de meeste van dat type er minutenlang over doen om eens wat licht te geven.
Toch ook over besparing (Energie)
Een LED-lamp van 5 Watt gebruikt minder dan een spaarlamp van 11 Watt.

Maar economisch gezien is weer een andere zaak.(Geld) :)

• Joepla

Joepla

Ja en een gloeilamp van 2W gebruikt minder dan een LEDlamp van 5W ;)

Om eerlijk te vergelijken, moet je een spaarlamp en LEDlamp nemen die dezelfde hoeveelheid licht geven. Da's lastig te meten (thuis), maar anders vergelijk je appels met peren.

Een goede spaarlamp is qua rendement niet zoveel minder dan een LED lamp.
Ik geloof in ieder geval niet dat je met een LEDlamp van 5,5W dezelfde lichtopbrengst hebt als met een 11W spaarlamp...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vjenne-ICT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:24:
[...]

De spotjes zijn alleen ingebouwd en ik weet niet waar de trafo zich bevind. Waarschijnlijk ergens boven in de afgetimmerde rand.
...
Idd, soortgelijke situatie.
Alleen is bij mij de vertikale koofrand, zeg maar het opstaand gedeelte tussen de bovenkant v.d. kastjes/planken en het plafond, gewoon los er tussen geklemd. Dat heb ik destijds speciaal zo gedaan om er later altijd makkelijk bij te kunnen. B.v. bij de trafo en/of de inbouwzijde v.d. inbouwspots. >:)

Maar ik wist dan ook zelf nog waar ik de trafo had geplaatst... en hoe e.e.a. op de 230V AC bekabeling was aangesloten.
Je zou ook die desbetreffende groep spanningsloos (!) kunnen maken. (gewoon vanwege de veiligheid). En dan op zoek gaan. Spotjes naar buiten trekken en kijken hoeveel speling je hebt op die bekabeling.
Ik heb destijds mijn spotjes nadrukkelijk met 230V geschikte bekabeling aangesloten met grove kroonstenen ertussen. En nadrukkelijke overlengtes gebruikt.

Geen idee hoe dat in jouw situatie is.

Mooie Plaatjes   

• opuntia1
ehtweak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:49:
[...]

Ik heb destijds mijn spotjes nadrukkelijk met 230V geschikte bekabeling aangesloten met grove kroonstenen ertussen. En nadrukkelijke overlengtes gebruikt.

Geen idee hoe dat in jouw situatie is.
En bij de spot hitte bestendige kabel gebruikt? :)
Vjenne-ICT schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:24:
[...]

Ik zit met de zelfde uitdaging, maar weet tot op heden nog niet hoe ik dit moet gaan aanpakken. De keuken heb ik 8 halogeen spotjes in die 's avonds de hele avond branden, dus daar kunnen we goed op besparen.

De spotjes zijn alleen ingebouwd en ik weet niet waar de trafo zich bevind. Waarschijnlijk ergens boven in de afgetimmerde rand. Een keuken demonteren zie ik niet zo zitten. Ik heb enkele foto's gemaakt om een indruk te geven.

[afbeelding]
[afbeelding]

Ook heb ik twee drie spotjes in de aanbouw, maar ook daar weet ik niet van of daar een trafo aan zit anders is geregeld.

[afbeelding]
[afbeelding]

Wellicht komt het overeen met jou situatie en heb je wellicht wat tips?
Die in je keuken kan ik niet goed zien, kan G4 zijn (lampje ligt er horizontaal in) of MR11 (lampje erin steken met pootjes naar boven, puntje wijst naar beneden). Beiden op 12V met een trafo overigens.

Die in je aanbouw zijn MR16 op 12V.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

opuntia1 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:30:
[...]

En bij de spot hitte bestendige kabel gebruikt? :)
De spotjes zelf waren voorzien van ca. 30cm kabel. En die hebben er ruim 15 jaar ingezeten. Zonder enige vormen van verkleuring of smeltverschijnselen.
Het enige wat ingebrand was, is vuil (en wat roestplekjes) op het reflectoroppervlak van de armatuurtjes en de G4 lampjes zelf.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 60 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)