Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 24.544 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55
Ik zag hier inde buurt laatst veel auto's van Liander, en via via begreep ik dat het te maken had met slimme meters (promotie of installatie geen idee:))

Nu ben ik zeker geen alu hoedje, maar ik vind het niet nodig mijn draaischuifmeter te vervangen. Ik neem maandelijks de stand op, en dat vind ik best zo. Als ik het beter wil gaan bijhouden kan ik daar evt bepaalde kastjes voor kopen.

Hoe dan ook: Nu lees ik op https://www.consuwijzer.n...ter/slimme-meter-weigeren dat je de slimme meter mag weigeren. En er staat ook:

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Kortom, je krijgt dan dus wel een digitale meter, maar zonder de comminucatiemodule.
Ik negreep dat die meters ook blindvermogen meten. Hebben mensen daar ervaringen mee?

Bij voorkeur hoe ik mijn oude meter. Maar wat is de einde levensduur van zo'n ding? Op mijn gasmeter zie ik bijvoorbeeld het jaar 1993 ergens verschijnen. Neem aan dat dat het jaar is.

Ik hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb geen letter van je post gelezen, maar het onderwerp is meen ik al eens besproken, kijk hier eens: slimme meter weigeren nieuwbouw

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

je kan simpelweg even googlen op merk/type van je kwh meter
kema heeft een lijst met afkeur beschikbaar

als volgens deze lijst je meter is afgekeurt dan mag je niet meer weigeren om deze te laten vervangen.
indien je meter nog niet is afgekeurt dan mag je de zogenoemde slimme meter wel weigeren en blijft je draaischijf meter gewoon hangen .

deze word dus NIET vervangen door een zogenoemde domme meter waarbij de uitleesmogelijk op afstand is uitgezet.

leuk puntje om over na te denken

stel je meter is afgekeurt en stedin / liander of welke het ook wezen mag staat op de stoep.
ja uw meter moet vervangen worden , deze is niet meer betrouwbaar ,afgekeurt etc etc
dan heb je geen keus omdat men niet kan garanderen dat deze nog correcte meetwaardes geeft

Echter
stel je meter is volgens kema reeds in 2010 afgekeurt en anno vandaag heeft stedin / liander nog steeds niet besloten om je meter te vervangen waarom is het dan wel acceptabel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule

Dan heb ik toch wel een digitale meter, maar wel een domme, want niemand kan erbij? Je kan nl ook een slimme meter nemen, maar de comminucatiemodule niet laten gebruiken door de energiemaatschappij.Maar in de domme digitale meter zit de module er toch niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Volgens mij staat de communicatiemodule niet uit.
Alleen spreken ze, bij een automatische uitlezing, jouw meter niet aan om de standen door te geven.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

meermarco schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:26:
Ik negreep dat die meters ook blindvermogen meten. Hebben mensen daar ervaringen mee?
Sommige nieuwe meters zijn hip en kunnen inderdaad ook het blind- en schijnbare vermogen laten zien. Kijk daarvoor in de handleiding/datasheet van de meter.
Je wordt echter altijd op de werkelijk gebruikte energie afgerekend, dat verandert niet.

Het enige waar een nieuwe digitale meter de mist in kan gaan is als hij geen teruglevertelwerken heeft; die wil je wel hebben voor als je ooit zonnepanelen of een vehicle2grid elektrische auto wil.
Volgens mij worden die meters niet meer geleverd maar het kan geen kwaad om te controleren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:12
meermarco schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:37:
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule

Dan heb ik toch wel een digitale meter, maar wel een domme, want niemand kan erbij? Je kan nl ook een slimme meter nemen, maar de comminucatiemodule niet laten gebruiken door de energiemaatschappij.Maar in de domme digitale meter zit de module er toch niet in?
mijn broertje heeft deze uiteindelijk gekregen: http://gathering.tweakers...message/41084343#41084343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb wat er in de startpost staat ook een tijdje geleden gehad. Liander laat gaat met een handjevol onderaannemers het land door om zo regiogewijs de meters te vervangen.

Kreeg een briefje in de bus met dan en dan komen we uw meter vervangen. Vervolgens naar Liander gebeld om te melden dat ik dan niet kan, op alle alternatieve data die hun daarna voorstelden ook negatief gereageerd. Na een tijdje gaan ze naar een andere regio en daarna laten ze je weer met rust :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ok, dus wel vanaf buiten met een IR device. Kan je dat makkelijk blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 22:49
Ja, plakband erover plakken. Maar waarom zou je dat willen? De IR interface werkt alleen als je er een IR leeskop op klikt. Als iemand in je meterkast staat te gluren kun je dat neem ik aan toch wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 15:02
Erasmo schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:19:
Ik heb wat er in de startpost staat ook een tijdje geleden gehad. Liander laat gaat met een handjevol onderaannemers het land door om zo regiogewijs de meters te vervangen.

Kreeg een briefje in de bus met dan en dan komen we uw meter vervangen. Vervolgens naar Liander gebeld om te melden dat ik dan niet kan, op alle alternatieve data die hun daarna voorstelden ook negatief gereageerd. Na een tijdje gaan ze naar een andere regio en daarna laten ze je weer met rust :)
Dat is ook mijn ervaring; ze dringen bij mij eerst behoorlijk aan op vervanging, maar nadat ze een keer niemand thuis troffen (ze kwamen zonder afspraak) hebben ze het schijnbaar opgegeven. Inmiddels bijna een jaar verder.

Doe met deze laksheid je voordeel als je je oude meter wilt behouden, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik had ook zo een afgekeurde meter en heb hem laten vervangen door een slimme meter. Ik zie echter het probleem niet, ik heb de meter gewoon ingepakt in aluminium folie en doorgegeven dat zij deze niet mogen uitlezen.

Wat denk je binnen 1 maand wordt ik gebeld door een medewerker van Enexis dat zij geen contact met de meter konden krijgen. Ik heb hun toen gezegd dat dat ook de bedoeling is :-). Waren niet blij met mijn antwoord, maar ik ook niet blij met hun vraag. Reden genoeg om wantrouwen te hebben. Monteur gaf aan dat dit puur ter controle was, ja daag. Is hetzelfde als de hoofdschakelaar uitzetten, als ik dat wil dan doe ik dat. Ook dat vond die medewerker geen goed idee.

Ik lees de meterstanden wel zelf digitaal uit, heb een eigen datakabel aangesloten. Ik weet niet of de meeste meters met GPRS werken maar volgens mij stond dat ergens in de instellingen die ik heb uitgelezen voordat ik de folie eromheen deed.

Overigens is mijn electroverbruik wel flink lager (750 Kwh) en dat kan ik niet alleen verklaren door het uitschakelen van standby apparaten en het vervangen van elektro-apparatuur, ik heb nog dezelfde wasmachine en droger, die worden per week 5 keer gebruikt. Maar goed de bewijskracht wordt moeilijk maar ik heb zo een idee dat die meter niet goed geijkt was. Maar door de PV panelen wordt er overdag gesaldeerd en mijn PV converter zal natuurlijk weer niet geijkt zijn, dus om hier nu een zaak van te maken. Ben nu blij dat ik dankzij de slimme meter nu wel in control ben, dit gebeurt mij niet meer.
Anoniem: 239318 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:34:
als volgens deze lijst je meter is afgekeurt dan mag je niet meer weigeren om deze te laten vervangen.
indien je meter nog niet is afgekeurt dan mag je de zogenoemde slimme meter wel weigeren en blijft je draaischijf meter gewoon hangen .

[ Voor 39% gewijzigd door Dutchsat op 16-10-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Wow, dus je had gezegd je mag het niet uitlezen, en even later bellen ze dat ze dat niet kunnen. Dat is dus precies de rede dat ik geen slimme meter wil.

Die 750 kwh minder verbuik is neem ik aan op jaarbasis? Dat is wel mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
Neen de administratie daar heeft genoteerd dat ik geen toestemming geef dat men de bij mij geplaatste meter uitleest, terwijl ik dan gewoon door een medewerker 1 maand later gebeld werd dat zij controles deden op de meters en dat ze geen contact konden krijgen met mijn meter (ook zgn technische controle, niet administratief). Aan het nivo van het gesprek te beoordelen was dat iemand uit het veld of in ieder geval iemand die een brok praktijkervaring had en geen gemiddelde helpdesk medewerker. Die 750 KW = bruto op jaarbasis, dus niet gesaldeerd met eventuele eigen opwekking gedurende de tijden dat ik stroom trok uit het net. Ik had mijn zonnepanelen nu veel te ruim gemeten, nu moet ik van alle ellende een electrische warmtepomp nemen, maar dat scheelt weer gas. Ben tevreden met mijn slimme meter, alleen gebruik ik die brok techniek in mijn voordeel. Ik heb nog niet alles uitgetweakt van die meter, geen tijd voor, maar er is veel meer mogelijk met die meter, volgens mij kun je zelf de GPRS verbinding zelf in een van de opties uitzetten. Als dadelijk de grote uitval komt doordat er anderen de meter hebben gemanipuleerd dan heb ik alles eraan gedaan dat het niet bij mij gebeurd. Je houdt zo zelf de regie. Vind het raar dat men mij die meter zo plaatst terwijl men eigen dataconnectors zo erop kan aansluiten. Ik hoop dat ik die meter nog lange tijd mag houden.
meermarco schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:53:
Wow, dus je had gezegd je mag het niet uitlezen, en even later bellen ze dat ze dat niet kunnen. Dat is dus precies de rede dat ik geen slimme meter wil.

Die 750 kwh minder verbuik is neem ik aan op jaarbasis? Dat is wel mooi meegenomen

[ Voor 46% gewijzigd door Dutchsat op 16-10-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
meermarco schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:53:
Je moet verschil maken tussen het op afstand uitlezen van de standen en het op afstand benaderen van de meter om de software te controleren / te updaten. Bij een meter die administratief "UIT" staat , worden GEEN standen op afstand uitgelezen , maar wel wordt de software gecontroleerd / bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.telegraaf.nl/d..._beneden_te_hacken__.html
onder andere daarrom wil ik m niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
Dan hebben ze pech, ik ben tevreden met de huidige software. Staat nergens in de energiewet dat wij voorzieningen moeten treffen zodat de meter voldoende zijn signaal kwijt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Er is sprake van dat er een wetsvoorstel komt waarin de netwerk-beheerder bij de klant een "slimme" meter kan plaatsen.
Op dit moment mag je deze gelukkig nog steeds weigeren.

Zelf een dak vol met zonnepanelen. In de toekomst gaat zo'n slimme meter natuurlijk misbruikt worden om mij energiebelasting te laten betalen over de door mij opgewekte kw-uren. Dat zie ik nu al aankomen.............

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Erasmo schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:19:

Dat kan veel makkelijker, je mag hem ook gewoon weigeren, heb ik bij Enexis (brabant) ook telefonisch doorgegeven en er werd niet moeilijk over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had ook een leuke: mijn domme digitale meter stond verkeerd ingesteld waardoor deze alles naar de hoog-telwerken registreerde en moest daarom vervangen worden. Bij de afspraak aangegeven een domme digitale terug te willen, staat de monteur op de stoep met een slimme meter. Mocht ik niet weigeren volgens hem omdat de regelgeving is geweigerd, dus toch geplaatst (stupid ik had voet bij stuk moeten houden). Wat ik op internet lees is het nog steeds te weigeren..

Nu sta ik in dubio: slimme meter houden, op afstand uitlezen uit laten schakelen en evt in alu-folie inpakken lees ik hier of met Liander het gevecht aangaan om toch weer die domme digitale meter terug te krijgen. Wat is wijsheid...

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 30-10-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
neographikal schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:10:
Ik heb ook een leuke: mijn domme digitale meter stond verkeerd ingesteld waardoor deze alles naar de hoog-telwerken registreerde en moest daarom vervangen worden.
Dat is nu eens een domme digitale meter :+
Ik heb gelukkig nog een slimme ferrarismeter.

Hier een goede beschrijving hoe een slimme ferrarismeter gewoon te kunnen houden.

quote:
Hebt u weinig of geen vertrouwen in netbeheerder, energiebedrijf en/of overheid, dan adviseren we U om de ferrarismeter gewoon te laten hangen en de kat uit de boom te kijken. U kunt hem altijd nog laten vervangen. Laten hangen van de ferrarismeter heeft ministeriële goedkeuring (2 brieven aan de Tweede Kamer).

Hoe te werk gaan als de netbeheerder U van een slimme meter wil voorzien maar u heeft daar geen trek in:

Vraag een schriftelijke verklaring waarin de netbeheerder aangeeft waarom de meter vervangen zou moeten worden en op grond van welk stuk wetgeving. Een mondelinge toelichting van de netbeheerder moet U niet zonder meer accepteren, altijd een schriftelijke bevestiging eisen. Vervanging van Uw meter omdat een steekproef uit heeft gewezen dat de serie niet betrouwbaar is, is geen steekhoudend argument.
Schrijf een nette brief aan Uw netbeheerder waarin u aangeeft dat U zonnepanelen op het dak hebt en U graag de ferrarismeter wil handhaven.

[ Voor 60% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-10-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:29:
[...] Hoe te werk gaan als de netbeheerder U van een slimme meter wil voorzien maar u heeft daar geen trek in:

Vraag een schriftelijke verklaring waarin de netbeheerder aangeeft waarom de meter vervangen zou moeten worden en op grond van welk stuk wetgeving. Een mondelinge toelichting van de netbeheerder moet U niet zonder meer accepteren, altijd een schriftelijke bevestiging eisen. Vervanging van Uw meter omdat een steekproef uit heeft gewezen dat de serie niet betrouwbaar is, is geen steekhoudend argument.
Schrijf een nette brief aan Uw netbeheerder waarin u aangeeft dat U zonnepanelen op het dak hebt en U graag de ferrarismeter wil handhaven.[/i]
Zo! Die steekproef is niet "steekhoudend"? Is dat juridisch bepaald? Dat zou perspectieven bieden.

Zit hier zelf met een Ferrarismeter uit een afgekeurde serie, die ondanks enig aandringen nog niet vervangen is. Het zou mooi zijn als ik het ook met argumenten zou kunnen tegenhouden (anders dan "ik ben niet thuis").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij stedin kun je op postcode zoeken wanneer men de intentie heeft om in jouw omgeving de meters te vervangen door moderne slimme meters ( werk alleen in stedin gebied natuurlijk _/-\o_ )

als ik dan kijk bij ons dan is de planning van stedin ergens tussen 2018 en 2020 de meters in onze wijk te vervangen.

laat hun dan maar eens een steekhoudend argument geven waarom ik nu een andere meter zou moeten krijgen en het voor mensen zonder pv acceptabel is dat de ferraris nog 4 tot 6 jr blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Zo! Die steekproef is niet "steekhoudend"? Is dat juridisch bepaald? Dat zou perspectieven bieden.

Zit hier zelf met een Ferrarismeter uit een afgekeurde serie, die ondanks enig aandringen nog niet vervangen is. Het zou mooi zijn als ik het ook met argumenten zou kunnen tegenhouden (anders dan "ik ben niet thuis").
Lijkt mij sterk. Uiteindelijk is de meter afgekeurd door de KEMA en de netbeheerder moet deze binnen een bepaalde termijn verwisselen.

Maar bovendien. hoeveel risico wil je lopen. Mogelijk wijkt ook jouw ferrarismeter teveel af. Dat kan dus in je voordeel zijn , maar ook in je nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:48
@meermarco

Voor zover ik weet mag je een slimme meter weigeren en dan blijft ferraris hangen als dat kan of je krijgt een domme digitale meter.

Er is nog een punt om ingedachten te houden indien van toepassing, als in een regio collectief de meters vervangen zijn vervalt de toonpuls gestuurde dubbeltarief hoog laag schakeling zoals in de Hoekse waard nu al het geval is.

Ik ben namelijk NOM (nul op de meter) en dat wil ik ook zo houden en de potentiele marktmodelen met de slimme meter wil je dan echt buiten de deur houden als je eigen PV op je eigen dak hebt.

Anders kijk maar eens naar de flexibele uur tarieven, die de deelnemers krijgen in het pilotproject "jouw energie moment", deze zijn totaal het omgekeerde van het huidig salderen met dubbeltarief nu en de kale leveringsprijs varieert ook nogeens veel meer (>100% voor een aansluiting in een woonwijk)
Met huidige dubbeltarief is nu nog een voordeel te behalen met PV omdat er meer zonuren (paneeluren) op hoogtarief zijn dan op laag tarief.

Bij NOM met een prognoseverbruik (netduino +2) om na 1 jaar op nul uit te komen (ferraris is altijd +1 of je moet heelstrijdlustig zijn :+ , SJV (standaard jaar verbruik) moet altijd positief getal zijn volgens de huidige E-codes, die in nwe concept E+G wet algemeen bindend worden verklaart)) moet je ook het moment van meterstandopgave in eigen beheer houden.
Toevallig heb ik net vandaag voortijdige mijn jaarrekening aangevraagd na exact 365 dagen omdat mijn energieleverancier de periode voor deze jaarrekening deze keer opgerekt had naar 13 maanden, van (31 okt-30 nov)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt mij sterk. Uiteindelijk is de meter afgekeurd door de KEMA en de netbeheerder moet deze binnen een bepaalde termijn verwisselen.
vanaf het afkeurjaar kan t makkelijk nog wel enkele jaren duren voordat men de meter komt vervangen.
er zijn gevallen bekend van zelfs 5 jr de afgekeurde meter nog steeds hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 22:32
Ik kreeg een tijdje geleden ook een brief waarin aangekondigd werd dat onze meters vervangen moeten worden omdat ze afgekeurd zijn. Inmiddels hebben we ook iemand van Liander onaangekondigd aan de deur gehad, die de meter wilde vervangen. (weg gestuurd)
Nu begrijp ik dat als een populatie meters is afgekeurd dat de netbeheerder verplicht is deze meters te vervangen, ik dacht binnen 1.5 jaar na het bekend worden hiervan. In de praktijk blijkt inderdaad dat hier lang niet door alle netbeheerders aan voldaan wordt. Maar: de netbeheerder is verplicht de vervanging uit te voeren. Dan moeten wij dat toch toelaten?
Mijn vraag: ben ik strafbaar als ik weiger de meter(s) te laten vervangen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
Is het raar dat ik wel een slimme meter wil, waardoor de techneuten op afstand een diagnose kunnen stellen als ik geen spanning heb en zo sneller de juiste mensen kunnen sturen en mij evt. voorrijkosten besparen? En dat ik daarnaast makkelijk kan zien wat mijn opwek en verbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

janne_nl schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:47:
Is het raar dat ik wel een slimme meter wil, waardoor de techneuten op afstand een diagnose kunnen stellen als ik geen spanning heb en zo sneller de juiste mensen kunnen sturen en mij evt. voorrijkosten besparen? En dat ik daarnaast makkelijk kan zien wat mijn opwek en verbruik is?
En hou wilden ze dan die diagnose stellen zonder spanning :P Dit is niks meer dan een domme meter die zelfstandig meterstanden kan doorgeven en een uitleespoortje heeft.
Echt slimme meters zul je pas krijgen als kwartiertarief de norm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat je je beter moet verdiepen in wat een slimme meter allemaal kan behalve meterstanden registeren en doorgeven.

En als je meter geen spanning heeft, heb je al een diagnose.....

Ik denk dat de enige echte reden om een slimme meter te weigeren het feit is dat dat ding ook blindvermogen kan meten. Als iedereen zijn huis vol stopt met adapters, trafo´s en led´s zou het zomaar kunnen dat ze dat in rekening gaan brengen tzt.

[ Voor 40% gewijzigd door janne_nl op 19-12-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:12
Let trouwens ook op de kleine lettertjes bij vervanging van je meter. Het kan ineens gebeuren dat je bij vervanging van je afgekeurde domme meter naar een nieuwe slimme meter zelf 37 of 76 euro moet betalen. terwijl je bij vervanging naar een nieuwe domme meter niets hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 18:39
janne_nl schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:13:
Ik denk dat je je beter moet verdiepen in wat een slimme meter allemaal kan behalve meterstanden registeren en doorgeven.

En als je meter geen spanning heeft, heb je al een diagnose.....

Ik denk dat de enige echte reden om een slimme meter te weigeren het feit is dat dat ding ook blindvermogen kan meten. Als iedereen zijn huis vol stopt met adapters, trafo´s en led´s zou het zomaar kunnen dat ze dat in rekening gaan brengen tzt.
Er zijn nogal wat meer redenen om geen slimme meter te willen Slimme energiemeter, weigeren??

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Las gister de folder van Liander daarin stond doodleuk dat je afgesloten kon worden als je weigerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
hjs schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:19:
Las gister de folder van Liander daarin stond doodleuk dat je afgesloten kon worden als je weigerde.
Ja, weet je wat er letterlijk in de faq bij brief staat die ik gekregen heb and i quote "wat gebeurt er als ik mijn meter(s) niet wil laten vervangen?
Lukt " huh?!!! " het niet om uw energiemeter te laten vervangen? Dan stoppen wij het transport naar uw woning." End quote.

Opzettelijk foutief en vaag opgesteld in mijn ogen. En daarom reden om aan te nemen dat je gewoon kunt weigeren?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
@drielp. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik lees voornamelijk sentimenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:29
Je kunt de "slimme" meter ook dom laten uitvoeren. Ze zetten dan het doorgeven van de standen uit. Waar maken we ons dan druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sunnybird schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 09:01:
Je kunt de "slimme" meter ook dom laten uitvoeren. Ze zetten dan het doorgeven van de standen uit. Waar maken we ons dan druk om.
Oh ja? Dat "uitzetten" is een administratief iets, het wordt niet fysiek onmogelijk gemaakt. Heb laatst nog ergens gelezen (volgens mij hier op GoT) dat iemand ter test de meter heeft omwikkeld met aluminiumfolie of iets dergelijks waarna de netbeheerder ineens opbelde dat de meter niet meer uitgelezen kon worden...

edit: Dutchsat in "Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?"

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 20-12-2014 10:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

janne_nl schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:13:
Kan je een voorbeeld geven?
Dat is inderdaad een nieuwe mogelijkheid.
Wat ik van mijn colleges herinner is dat de 3e harmonische een groter probleem is dan blindvermogen.
De regelcapaciteit die PV-omvormers op dat gebied kunnen bieden (ook zonder zon), kan nog wel eens heel waardevol blijken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Belangrijkste is van afstand controleren hoe het met de stroomvoorziening naar je eigen installatie is. Is de meter bereikbaar, dan is, is duidelijk dat de problemen in je eigen installatie zitten, zodat je netbeheerder niet voor niks een mannetje langsstuurd en je opzadeld met onnodige voorrij kosten. En ja, veel mensen kunnen dat zelf beoordelen, maar lang niet iedereen.
Daarbij heeft het technisch bekijken van de meter weinig met het uitlezen van meterstanden te maken.

Ik zie ook dat mijn omvormer een cos phi in zijn overzichtsscherm heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:32
Ik zal de discussie rondom het wel of niet willen hebben van de slimme meter buiten wege laten. Wat mij bekend is:

Er zijn 2 opties:

1. Slimme meter accepteren. Je hebt dan de standaard optie, een energieleverancier/netbeheerder mag je meter 6x per jaar uitlezen en je hoeft geen standen meer op te nemen. Je krijgt ook eens per twee maand een overzichtje van je verbruik, dat is vrij miniem.
2. Slimme meter weigeren. Communicatiemodule wordt administratief uitgeschakeld. Hij doet het dan ook niet meer, ik heb bedrijfsmatig vrij veel te maken met het uitlezen van slimme meters en heb meerdere malen gezien dat je ook echt geen meter kunt uitlezen als hij administratief op uit staat.

Je kunt je uiterste best doen om die oude analoge meter te houden en je kunt dat best even volhouden. Maar op den duur wordt die meter sowieso vervangen door een digitale, of je het nou wilt of niet. Bij afkeur wordt je meter vervangen, klaar. En die wordt vervangen door een digitale.

Als je kiest voor optie 1 kun je ook een ODA toestemming geven om je meer gedetailleerde data te laten zien. Je meter communiceert dan iedere nacht naar EDSN (overkoepelend platform van de netbeheerders) en die zogenaamde ODA mag die standen ophalen en vertalen naar informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ze moeten eens ophouden dingen te pushen! Stelletje bandieten zijn het. Dit soort praktijken moet keihard aangepakt worden.

Die afkeur is meestal alleen omdat het henzelf goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

KaiseRRuby schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:02:
2. Slimme meter weigeren. Communicatiemodule wordt administratief uitgeschakeld. Hij doet het dan ook niet meer, ik heb bedrijfsmatig vrij veel te maken met het uitlezen van slimme meters en heb meerdere malen gezien dat je ook echt geen meter kunt uitlezen als hij administratief op uit staat.
Blijkbaar is dat niet altijd het geval ;) Dutchsat in "Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?" , zou jij daar een verklaring voor kunnen geven? Aangezien jij er bedrijfsmatig mee te maken hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 20-12-2014 14:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:32
Raven schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:38:
[...]

Blijkbaar is dat niet altijd het geval ;) Dutchsat in "Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?" , zou jij daar een verklaring voor kunnen geven? Aangezien jij er bedrijfsmatig mee te maken hebt.
Tuurlijk.

Dan heeft hij het wel doorgegeven maar stond hij niet uit. Vergeten bij Enexis. Het gebeurt ook regelmatig dat ze wel eens meters vergeten aan te melden, dus dan is hij normaal wel uit te lezen maar kan het ook niet. Moeten ze hem eerst administratief aanmelden.

Meest makkelijke reden is bovenstaand. Ik kan ook mijn aluhoedje op zetten en zeggen dat ze hem expres niet uit hebben gezet maar dat lijkt me sterk.

Makkelijkste manier om er achter te komen is te bellen naar Enexis. Vragen of hij administratief op uit staat. Mocht dit het geval zijn vragen hoe lang hij al uit staat. Als hij altijd uit heeft gestaan is het een vreemd verzoek van Enexis maar dan nog steeds lijkt het me een menselijke fout.

Er zijn al zo veel vragen rondom die meters geweest dat Enexis heus niet het risico gaat lopen om weer negatief in het nieuws te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ODA is een ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Onafhankelijke Diensten Aanbieder
Link
Een club die jouw gegevens bij de netbeheerder op mag vragen.
Hier heeft die club in de praktijk alleen je meternummer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
janne_nl schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:05:
Belangrijkste is van afstand controleren hoe het met de stroomvoorziening naar je eigen installatie is. Is de meter bereikbaar, dan is, is duidelijk dat de problemen in je eigen installatie zitten, zodat je netbeheerder niet voor niks een mannetje langsstuurd en je opzadeld met onnodige voorrij kosten. En ja, veel mensen kunnen dat zelf beoordelen, maar lang niet iedereen.
Daarbij heeft het technisch bekijken van de meter weinig met het uitlezen van meterstanden te maken.

Ik zie ook dat mijn omvormer een cos phi in zijn overzichtsscherm heeft staan.
Dus de netbeheerder plaatst voor veel geld een paar miljoen nieuwe meters om bij sommige klanten in een bepaald geval voorrijkosten te besparen. Ja, dat klinkt best logisch 8)7. Ik denk dat je hier een sterk punt in het voordeel van de slimme hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ehm nee, ik denk dat jij je de voorrijkosten bespaart.

Grootste voordeel voor de netbeheerder zit natuurlijk in het op afstand uitlezen van de meter.
Volgens 1 van de linkjes hier heeft tijdens de pilot ongeveer 1,7% van de mensen het op afstand uitlezen uit laten zetten.

Maar ook hier gaan de sentimenten de overhand nemen.

Bottom line, als je een slimme meter niet wil, gewoon weigeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Even bij de bron gekeken:
http://www.stedin.net/slimme-meter
Ik wil niet dat de slimme meter mijn meterstanden automatisch doorstuurt

De slimme meter stuurt uw meterstanden elke twee maanden automatisch door aan uw energieleverancier. U kunt dit kosteloos uitzetten. Dat betekent dat u nog steeds jaarlijks uw meterstanden moet doorgeven aan uw energieleverancier. Ook ontvangt u geen tussentijdse verbruiksoverzichten van uw energieleverancier.

Als u niet wilt dat de slimme meter uw meterstanden automatisch doorstuurt, vult u dan dit formulier in en stuur het naar ons terug.
en
De slimme meter is niet verplicht. U kunt deze kosteloos weigeren. Weigert u en wilt u later toch een slimme meter? Dan gelden hiervoor dezelfde kosten als voor een versnelde aanvraag (elektriciteitsmeter € 56,- excl. BTW; een elektriciteits- en gasmeter € 60, excl. BTW).

Als u de slimme meter wilt weigeren, neemt u dan contact op met onze Klantenservice.

[ Voor 24% gewijzigd door SharpY op 20-12-2014 16:33 ]

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
janne_nl schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:25:
Volgens 1 van de linkjes hier heeft tijdens de pilot ongeveer 1,7% van de mensen het op afstand uitlezen uit .
Het zijn wel wat meer aansluitingen die een andere keuze maken
Op basis van deze gegevens 13% weigering en 6,9% administratief uitgeschakeld
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B5NtqumCMAI524O.jpg
Bron: Netbeheer Nederland

De elektriciteitsmeter is van netbeheerder en die kan deze vervangen vanwege een aantal reden en daarbij mag je een uitvoering met communicatiemodule ("slimme meter") weigeren

Een "slimme meter" die administratief uitgeschakeld is, worden de meterstanden alleen niet gekoppeld aan P4 (bij EDSN) maar de communicatie is niet uitgeschakeld en administratief uit is ook niet vergelijkbaar met een gewone digitale meter
Op een gewone digitale kan je op termijn geen dubbeltarief meer hebben omdat het benodigde TF-schakelsignaal daarvoor verdwijnt zoals al in een enkele regio het geval is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik dacht dat in 2020 of zo een slimme meter toch verplicht is, en als je hem nu weigert moet je hem later op eigen kosten toch laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Van een verplichting om in 2020 een "slimme meter" te hebben, heb ik nog niets concreets gelezen.

Voorlopig nog moeten netbeheerders een slimme meter zo aantrekkelijk maken voor gebruikers dat 80 procent van alle huishoudens en bedrijven in 2020 een slimme meter in huis heeft voor de Europese regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
KaiseRRuby schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:02:
Ik zal de discussie rondom het wel of niet willen hebben van de slimme meter buiten wege laten. Wat mij bekend is:

Er zijn 2 opties:

1. Slimme meter accepteren. Je hebt dan de standaard optie, een energieleverancier/netbeheerder mag je meter 6x per jaar uitlezen en je hoeft geen standen meer op te nemen. Je krijgt ook eens per twee maand een overzichtje van je verbruik, dat is vrij miniem.

Je kunt je uiterste best doen om die oude analoge meter te houden en je kunt dat best even volhouden. Maar op den duur wordt die meter sowieso vervangen door een digitale, of je het nou wilt of niet. Bij afkeur wordt je meter vervangen, klaar. En die wordt vervangen door een digitale.

Als je kiest voor optie 1 kun je ook een ODA toestemming geven om je meer gedetailleerde data te laten zien. Je meter communiceert dan iedere nacht naar EDSN (overkoepelend platform van de netbeheerders) en die zogenaamde ODA mag die standen ophalen en vertalen naar informatie.
Duidelijk. In mijn geval moet de meter dus vervangen worden, want hij is afgekeurd. Dan kan ik dus alleen nog kiezen voor een domme "conventionele" meter, zoals dat de aankondigende brief genoemd wordt. Het gaat mij er echter meer om dat er geen teruglevertelwerk in zit. Zijn er nieuwe, domme "conventionele" meters met maar 1 telwerk? Ik wil namelijk zo lang mogelijk voorkomen dat er verschillende tarieven voor afgenomen en terug geleverde stroom gerekend wordt. Of ben ik gewoon de Sjaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 22:49
Hallo Sjaak. :)

Ja, er bestaan domme digitale meters die geen teruglevertelwerk hebben. Je krijgt dan helemaal niets voor je teruglevering, want deze meters werken als een ferrarismeter met teruglooprem. Ze lopen dus alleen maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bezuiniger schreef op woensdag 24 december 2014 @ 19:42:
Hallo Sjaak. :)
ferrarismeter met teruglooprem. Ze lopen dus alleen maar op.
En dan ben je alsnog de sjaak :X mbt. de tvt van je zonnepanelen.
Kan je zomaar op 50-75 jaar terecht komen.
Moet je bij je geboorte al over de aanschaf gaan denken ;)

Het terug duwen van de meter is gewoon helemaal voorbij, het kost de staat teveel inkomsten. ;w

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ok thanx, even slikken dus. Ik had gehoopt dat ik nog een tijdje niet aan de beurt zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Joris 407 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:36:
Ok thanx, even slikken dus. Ik had gehoopt dat ik nog een tijdje niet aan de beurt zou zijn..
Dat is ook de reden dat ik nog niet gekozen heb voor de zonnepanelen 14 stuks.
Puur omdat terug duwen van de meter natuurlijk gigantisch meer oplevert.
En een netto bedrag van niets in mijn ogen,zonder taksen veel minder opleveren.
.Is een verschil van factor 3 de verkeerde kant op.
En dat je tvt hopeloos onderuit haalt.
Laten we het dan nog maar niet hebben over de dalende energie prijzen.

Salderen leuk, maar zonder garanties in de nabije toekomst, wispelturige wetgeving.

Alhoewel greenchoice er voorlopig nog coulant mee omgaat, maar ik vrees met de nieuwe meter dat ook veranderd.

[ Voor 18% gewijzigd door Supertip op 14-02-2015 12:40 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dat is inderdaad wat veel mensen gaan denken maar niet de bedoeling. Als je nu panelen koopt heb je alles ongeveer terugverdiend, voordat de regeling veranderd en daarna doe je nog steeds lekker duurzaam. Maar goed, alles is onzeker, niets te voorspellen, dus doe wat je zelf denkt wat goed is in deze.

• drielp
Supertip schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:42:
[...]

Dat is ook de reden dat ik nog niet gekozen heb voor de zonnepanelen 14 stuks.
Puur omdat terug duwen van de meter natuurlijk gigantisch meer oplevert.
En een netto bedrag van niets in mijn ogen,zonder taksen veel minder opleveren.
En dat je tvt hopeloos onderuit haalt.

Alhoewel greenchoice er voorlopig nog coulant mee omgaat, maar ik vrees met de nieuwe meter dat ook veranderd.
Lees even wat het salderen inhoud, dan wordt het plaatsen van 14 panelen opeens wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nieuws? http://nos.nl/artikel/2011515-meer-mensen-krijgen-een-slimme-energiemeter.html
Uit het artikel:
Gerard Bannink is blij met de nieuwe meter in zijn woning. "Ik wil zonnepanelen hebben en dan heb ik een meter nodig die twee kanten op kan. Dus een die kijkt wat ik binnenhaal en wat ik uitgeef."

Dat geldt ook voor zijn buurman Remco Rooker. Die heeft het slimme kastje al langer in huis. Rooker legt uit dat hij nu veel beter inzicht heeft in zijn energieverbruik. "Ik kan nu eens in de twee maanden mijn stook- en elektriciteitskosten inzien.
Elke seconde je verbruik in kunnen zien, lijkt me veel interessanter. Ja, meneer Remco Rooker, dat is ook mogelijk, dezer dagen.
Mijn draaischijf draait ook twee kanten op, meneer Gerard Bannink.
Wat een propaganda artikel weer. Ongelooflijk.
(/sarcasme modus off)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ThinkPadd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 00:38:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb zelf geen Twitter maar als iemand zich geroepen voelt: https://twitter.com/noscommunicatie
@NOScommunicatie

Voor NOS programma-informatie en nieuws over de NOS. Wij reageren ook op vragen en opmerkingen over (de programma's van) de NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 658882

Afgelopen week is bekend geworden dat de overheid de Slimme meter definitief niet verplicht stelt. Dit las ik onder andere terug op de website van kassa die er een stuk en een filmpje aan hebben gewijd.

Men is nu in onze buurt bezig met het plaatsen van de meters en ik was benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn. Toevallig kwam ik tijdens het overstappen naar een andere energieleverancier op een artikel over wantrouwen en slimme meters. Nu had ik al wat twijfel, maar ik dacht: ik ben toch benieuwd naar wat mensen ervan vinden, die er al een tijdje één hebben. Vandaar dat ik niet op zoek ben naar waarom ik hem niet zou moeten nemen, maar juist waarom wel. Ik heb nog even tijd voordat ik moet besluiten, dus hoor graag jullie mening hierover.

Overigens wek ik niet zelf stroom op voor wat voor manier dan ook. Al zou ik dat in de toekomst misschien wel willen.

Ben benieuwd!
Ake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb die van mij zojuist ingepakt in alu-folie, eens zien of ze mij ook gaan bellen :P Krijg het er alleen niet helemaal omheen omdat 'ie nogal strak op de achterplaat zit. Afwachten of het effect heeft, maar vooralsnog lijkt 'ie het niet heel fijn te vinden: waar 'ie eerst af en toe knipperde knippert 'ie nu nonstop :P

Overigens ben ik dus domweg voorgelogen door Liander dat ik hem niet mocht weigeren, ik zit alleen met het punt dat ik die P1 poort dus wel weer erg leuk vind 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 24-02-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:55

Doi

Ik heb afgelopen gelopen zaterdag ook brief gekregen van Liander dat zij mijn meter willen vervangen.
Dit op basis van het steekproef argument waarbij is gebleken dat mijn meter niet langer betrouwbaar is. Om persoonlijke redenen wil ik dit niet. Na het doorlezen van verschillende pagina's tekst kom ik tot een eenduidig antwoord op mijn vragen;
Kan ik de meter verandering weigeren als het er aan komt?
Zoja wat moet ik doen behalve de discussie aangaan met een callcenter agent?
Kan ik eisen dat een zelfde draaischijf meter weer wordt geplaatst?
Als de meter wordt verwijderd door een nieuwe meter met meervoudig telwerk heeft dat per direct een negatief effect op het salderen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Doi schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:30:
......

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en hulp.
Of je de meter kan weigeren weet ik niet, maar je kan wel om een domme meter vragen. De draaischijf (ferraris) wordt niet meer opgehangen, dat gaat niet meer lukken. Het soort meter heeft geen effect op het salderen, dat blijft gewoon zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Verder is het lastig om een meter te vervangen als de bewoners steeds niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Als je oude meter tot een afgekeurde populatie behoord, dan kun je vervanging niet weigeren. Als dit niet het geval is kun je gewoon weigeren.
In het 1e geval kun je inderdaad wel om een domme meter vragen.
Er zijn (nog) geen gevolgen voor het salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris 407 op 09-03-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Doi schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:30:
Ik heb afgelopen gelopen zaterdag ook brief gekregen van Liander dat zij mijn meter willen vervangen.
Controleer of de meter ook werkelijk op de afkeurlijst voorkomt versipect

Deze week een voorbeeld gezien van Enexis (dagtekening brief 7 dagen voorvervangingsdatum) voor een meter die zou afgekeurd zijn, maar die kwam niet voor op de lijst, na contact en metercode daags erna ook excuses en omzet naar vrije keuze incl weiger mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iedere netbeheerdeer zal proberen om je een slimme meter aan te smeren zodra ze lucht krijgen van een pv installatie .

stel jij meld vandaag via terugleveren.nl netjes je installatie aan
binnen 1 week brief in huis dat je meter niet geschikt is en vervangen moet worden blabla bla

echter :
<1> verifieer eerst zelf of deze is afgekeurt ja of te nee
<2> indien nee ==> weigeren
indien ja ==> kijk op de site van de netbeheerder wanneer jouw postcode aan de beurt is voor invoering slimme meter
waarom zou jij anno vandaag aan de slimme meter gaan en je buurman pas in 2019 omdat hij geeen pv heeft immers beide meters zijn tegelijk geplaatst en dus ook afgekeurt
iedereen is ten slotte gelijk

de netbeheerder zal echt niet om die reden spontaan een hele wijk qua planning naar voren halen

..

zowiezo ben ik van mening dat de netbeheerders er maar een potje van maken mbt het uitlezen
bij mijn ouders sinds 3 jaar een slimme meter en GEEN pv installatie aanwezig

tot vorig jaar op de factuur
vebruik afgelopen 2 maanden
gas .xxx.. m3
electra piek xxx kwh
electra dal xxx kwh

echter sinds de zomer vorig jaar ziet het er als volgt uit.
gas .xxx.. m3
electra piek xxx kwh
electra dal xxx kwh
Electra piek teruggeleverd 0 kwh
electra dal teruggeleveerd 0 kwh

ergens heeft men dus besloten om stand 3, 4 ook te gaan lezen
terwijl mijn ouders in deze geen pv hebben en dus ook geen melding bij terugleveren.nl hebben gedaan of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:20:

..

zowiezo ben ik van mening dat de netbeheerders er maar een potje van maken mbt het uitlezen
bij mijn ouders sinds 3 jaar een slimme meter en GEEN pv installatie aanwezig

tot vorig jaar op de factuur
vebruik afgelopen 2 maanden
gas .xxx.. m3
electra piek xxx kwh
electra dal xxx kwh

echter sinds de zomer vorig jaar ziet het er als volgt uit.
gas .xxx.. m3
electra piek xxx kwh
electra dal xxx kwh
Electra piek teruggeleverd 0 kwh
electra dal teruggeleveerd 0 kwh

ergens heeft men dus besloten om stand 3, 4 ook te gaan lezen
terwijl mijn ouders in deze geen pv hebben en dus ook geen melding bij terugleveren.nl hebben gedaan of iets dergelijks
Allereerst is het de Leverancier die een factuur stuurt en NIET de Netbeheerder.
Ten tweede , wat is het probleem ? De leverancier laat gewoon de standen van T3 en T4 zien op de factuur. Volgens mij niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:10
ik heb dit hele topic doorgenomen maar weinig argumenten en vooral veel sentimenten gezien voor het eventueel weigeren van een slimme meter. Ik vraag me het volgende af:

waarom maakt het netbeheerders iets uit dat ze JUIST bij mensen met PV-installaties een slimme meter ophangen?

Dit zie ik een paar keer genoemd worden,maar ik vraag me af waarom dit zo zou zijn. Voor consumenten-aansluitingen (tot 3x80A) betaal je aan de netbeheerder enkel vastrecht een geen variabel transporttarief dat afhankelijk is van hoeveel kWh je afneemt. Ergo, de netbeheerder maakt het financieel niks uit of je nou wel of niet saldeert.

Verder is er denk ik wat verwarring over de termen 'slimme' en 'domme' digitale meter. Volgens mij zijn dit de types meters:

1. ferraris-meter, die kun je niet meer krijgen
2. digitale meter met communicatie-module ingeschakeld zodat 6x/jaar de meterstanden uitgelezen worden --> slimme digitale meter
3. digitale meter met com-module uitgeschakeld --> domme digitale meter

oftewel, het is dezelfde hardware, enkel een andere instelling.

edit: ik begrijp heel goed dat mensen bang zijn dat de salderingsregel afgebouwd wordt. However, waarom levert dit zoveel wantrouwen naar de netbeheerders op? Hebben zij er veel bij te winnen? Lijkt me vooral een keuze van de overheid (die niet echt van duurzame energie houdt als het hen energiebelasting kost...)

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 12-03-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

18 maart zouden ze hier een slimme meter komen plaatsen.
Deze heb ik telefonisch geweigerd bij Enexis, de oude meter kan gewoon blijven hangen.

Het uitwisselen van de ferraris door een slimme meter kost landelijk gezien bakken met geld.
Een keer raden waar straks het geld vandaan gehaald gaat worden om dat alles te bekostigen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@weidevogel

de netbeheerders lezen alleen stand 3 en 4 af als je bent aangemeld bij terugleveren.nl
dit is wat hun zelf als standpunt noemen
mijn ouders hebben dit niet gedaan ze hebben immers geen pv
dus waarom word dan alsnog 3 en 4 uitgelezen.

het gaat erniet om dat dez tellers op 0 blijven staan maar dan men eenzijdig besloten heeft om deze ook iedere maand te gaan uitlezen . moeten wij eens proberen voor elkaar te krijgen omdat we wel pv hebbe. genoeg horrorsituatiaties te lezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:10
Speksteenkachel schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:30:
18 maart zouden ze hier een slimme meter komen plaatsen.
Deze heb ik telefonisch geweigerd bij Enexis, de oude meter kan gewoon blijven hangen.

Het uitwisselen van de ferraris door een slimme meter kost landelijk gezien bakken met geld.
Een keer raden waar straks het geld vandaan gehaald gaat worden om dat alles te bekostigen.
wat dacht je van het geld wat per aansluiting al 30-100 jaar betaald wordt aan de netbeheerder, o.a. voor de meter? Het is toch niet zo dat netbeheerders INEENS overvallen worden door afgekeurde meters die ze moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:17

ericplan

5180 Wp PV

Fr33z schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:33:
[...]
wat dacht je van het geld wat per aansluiting al 30-100 jaar betaald wordt aan de netbeheerder, o.a. voor de meter? Het is toch niet zo dat netbeheerders INEENS overvallen worden door afgekeurde meters die ze moeten vervangen?
Zo slim is die nieuwe meter overigens ook niet. Zo'n mooi stuk technisch vernuft als een Ferrarismeter gaat zonder problemen meer dan 25 jaar mee. De slimme meter gaat dat zeker niet halen, véél jaren minder is de verwachting.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom gaat een slimme meter geen 25 jaar mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@swapevent

De brief was een standaard die gebruikt wordt bij afkeur, de ontvanger was alleen verrast erdoor
Het gesprek met Enexis was wel opmerkelijk, het was gewoon op het randje af van misleiding.

Tijdens gesprek werd ook nog een meter zonder GPRS aangeboden om te plaatsen.
Ik had net uitgelegd dat er ook zonder GPRS zijn, als die wil weigeren om ook dat woord te gebruiken (ieder zijn keuze) en daarop dan niet op in te gaan.
Enxis-flyer G3-PLC
Deel netbeheerders stelt grootschalige uitrol slimme meters uit en wacht op G3 PLC

@Fr33z
In de huidige meter ontbreekt het lokale logboek en deze wordt met het toekomstig besluit elektriciteit en gas (AMvB) ook maar ten dele , zonder meterstanden, ingevoerd in 2016.
In geval van een fout in de keten, heb je als klant het na kijken
Bij een geschil prevaleert p4 meterstand boven de P1 meterstand (zie informatie code die is wettelijk zonder discussie verankert is in de nieuwe wet E&G vanaf 2016)
(kortweg: het doet er niet toe wat je afleest aan meterstanden, die via P4 ter beschikking wordt gesteld aan je leverancier wordt gebruikt en die betaal je)

@ThinkPad Vanwege de aanwezigheid van een batterij in de meter is de lifetime van een slimme meter vaak korter dan 25 jaar, als ook vanwege herijkings interval door de fabrikant-certificaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:34
Lijkt me dat je of GPRS hebt of PLC (Power Line Communication), in beide gevallen word er gecommuniceerd met de netbeheerder. (PLC waarschijnlijk goedkoper op langere termijn ivm abo kosten GPRS)
Fr33z schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:14:

Verder is er denk ik wat verwarring over de termen 'slimme' en 'domme' digitale meter. Volgens mij zijn dit de types meters:

2. digitale meter met communicatie-module ingeschakeld zodat 6x/jaar de meterstanden uitgelezen worden --> slimme digitale meter

Volgens mij is het:
3. digitale meter met communicatie-module ingeschakeld --> NIET uitgelezen behalve bij verhuizingen en switchen energiemaatschappij. Administratief "domme" meter. Er is dus zeker communicatie naar netbeheer.

Zolang niet bijna alle oudere draaischijf meters zijn vervangen kunnen ze het niet maken om de salderen aan te passen, dit om ongelijkheid te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:31:
@weidevogel

de netbeheerders lezen alleen stand 3 en 4 af als je bent aangemeld bij terugleveren.nl
dit is wat hun zelf als standpunt noemen
mijn ouders hebben dit niet gedaan ze hebben immers geen pv
dus waarom word dan alsnog 3 en 4 uitgelezen.

het gaat erniet om dat dez tellers op 0 blijven staan maar dan men eenzijdig besloten heeft om deze ook iedere maand te gaan uitlezen . moeten wij eens proberen voor elkaar te krijgen omdat we wel pv hebbe. genoeg horrorsituatiaties te lezen hier.
@swapevent : Wanneer een netbeheerder een slimmemeter uitleest, dan leest hij ALTIJD 4 standen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 11:57
weidevogel schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:09:
[...]

@swapevent : Wanneer een netbeheerder een slimmemeter uitleest, dan leest hij ALTIJD 4 standen uit.
volgens mij dan 5, als je gas hebt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Fr33z schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:14:

We kennen de volgende types meters: ( Uit 2, 3 en 4 kun je kiezen.)

2. digitale meter met communicatie-module ingeschakeld zodat 6x/jaar de meterstanden uitgelezen worden ( of vaker indien je dit zelf wilt) --> slimme digitale meter
3. digitale meter met com-module uitgeschakeld --> dit is nog steeds een slimme meter, waarbij administratief is bepaalt, dat de meter niet mag worden uitgelezen. Alleen de software wordt nog af en toe ge-update.
4. Domme digitale meter. Deze meter heeft geen communicatie module.

Daarnaast kun je in de meterkast ook nog "oude"digitale meters tegenkomen welke niet geschikt zijn voor het registreren van teruggeleverde elektriciteit. Let hier dus op bij de aanschaf van pv-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
sjimmie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:12:
[...]

volgens mij dan 5, als je gas hebt.
Ik bedoelde altijd 4 standen van de e-meter.
Wanneer je ook een "slimme"gasmeter hebt, dan kan de netbeheerder die ook meteen uitlezen, maar dat is een keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@weidevogel
hoe verklaar je dan de "horror"verhalen dat men in bezit van slimme meter en zonnepanelen aangeschaft heeft toch zo'n enorme moeite hebben met verrekenen

er zijn genoeg verhalen bekend van mensen waarbij later bleek dat stand 3,en 4 niet werd uitgelezen
zelfs niet nadat ze zich gemeld hadden bij terugleveren.nl

en dan met de eindafrekening het een hoop moeite kost qua verreking

iedere keer hoor je hetzelfde verhaal als men verhaal gaat halen bij de betreffende energieleverancier
deze verwijzen altijd door naar de netbeheerder omdat men stand 3,4 nog niet aan het uitlezen was

en dan gaan ze bij andere het wel uitlezen terwijl die zich daarvoor nooit aangemeld hebben
het blijft administratief een zootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:37:
@weidevogel
hoe verklaar je dan de "horror"verhalen dat men in bezit van slimme meter en zonnepanelen aangeschaft heeft toch zo'n enorme moeite hebben met verrekenen

er zijn genoeg verhalen bekend van mensen waarbij later bleek dat stand 3,en 4 niet werd uitgelezen
zelfs niet nadat ze zich gemeld hadden bij terugleveren.nl

en dan met de eindafrekening het een hoop moeite kost qua verreking

iedere keer hoor je hetzelfde verhaal als men verhaal gaat halen bij de betreffende energieleverancier
deze verwijzen altijd door naar de netbeheerder omdat men stand 3,4 nog niet aan het uitlezen was

en dan gaan ze bij andere het wel uitlezen terwijl die zich daarvoor nooit aangemeld hebben
het blijft administratief een zootje
@swapevent. dat kan ik natuurlijk niet, omdat je daarvoor elke situatie individueel moet gaan bekijken bij zowel de netbeheerder als bij de leverancier.
Belangrijk is, dat je bij de netbeheerder aangemeld moet zijn als terugleverklant. De netbeheerder registreert dit in het Centrale AansluitRegister. Hierin kan een leverancier controleren of de klant kan terugleveren.
Daarnaast is het salderen een taak van de leverancier. Het verkrijgen van meterstanden is ook een verantwoordelijkheid van de leverancier.
Dat staat dus los van wat de netbeheerder doet. De netbeheerder zal bij elk verzoek gewoon 4 standen van de e-meter opleveren. Daarna is het aan de leverancier......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

en juist dat gedoe tussen leverancier en netbeheerder maakt dat ik zo tegenstander ben van t zogenoemde slimme meter gebeuren tis net de belastingdienst technisch is het mogelijk maar het werkt gewoon niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:40:
en juist dat gedoe tussen leverancier en netbeheerder maakt dat ik zo tegenstander ben van t zogenoemde slimme meter gebeuren tis net de belastingdienst technisch is het mogelijk maar het werkt gewoon niet goed
Snap ik. Elke situatie waarin het niet goed gaat is er 1 teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dat was ook precies wat ik poogde aan te kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Vandaag ook de folder van Liander mogen krijgen dat ze dan en dan de meter gaan vervangen. Echter wil ik hem weigeren. Na de folder gelezen te hebben kwam ik erachter dat je hem heel makkelijk kan weigeren:

https://www.liander.nl/co...me_meter/privacy/weigeren

Even formuliertje invullen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Maar als toch uiteindelijk voor de keuze sta, want het moment dat mijn ferrarismeter eruit moet gaat komen, wat is dan de beste keuze. Ik wil dat de meter terug kan tellen ivm PV en ik wil anoniem blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:29
Een meter die terug kan tellen die zijn er niet meer. Alleen nog meters met 4 tellers. In principe heb je geen verschil met de oude meters, verschil tussen tellers geeft het netto verbruik aan. Alleen als onze regering weer geld nodig heeft dan zal er wel iets veranderen.
Anoniem blijven dat is heden ten dage een echte uitdaging met al die smart devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Laatst online: 04-06 19:06
Ik heb ondertussen ook zo'n mooie brief gekregen dat ze bij mij een "slimme meter" willen komen plaatsen. Weet eigenlijk nog niet wat er mee te doen. Laten plaatsen, afstand lezen uit laten zetten of weigeren.

Als je de informatie folders mag geloven is het allemaal machtig prachtig maar zitten de voordelen vooral aan hun kant. Vind het zelf niet erg om jaarlijks die meterstand even door te geven.

Mijn meter is in 2011 nog vervangen door een nieuwe ivm aansluiting op stadsverwarming, woon hier zelf sinds 2012. If it ain't broke, don't fix it? :P

De punten die je leest op het grote web om het te weigeren hebben voornamelijk met deze redenen te maken:

- Schade voor de gezondheid (alu hoedje?)
- Saldering (doe ik niet, woon in appartement)
- Privacy
- Security

Die laatste 2 punten vind ik dan wel belangrijk. Het enige wat ze zelf zeggen is dat ze er zorgvuldig mee omgaan. Uuuh ja, dat heb ik eerder gehoord. Daarnaast lees ik dat ze je op afstand kunnen afsluiten (bijv. bij wanbetaling), die is ook best eng. Heb de afspraak met nog maar een weekje verschoven om er over na te denken om hem dan wel of niet te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Daarnaast lees ik dat ze je op afstand kunnen afsluiten"

De kill-switch zou er niet meer in zitten -> http://www.privacynieuws....jaar-breed-uitgerold.html

En de mogelijkheid om het op afstand uitlezen uit te zetten is niks waard, zie bijv. Dutchsat in "Slimme meter weigeren. De mogelijkheden. Blindvermogen?" (zijn er meer die dat gedaan hebben), de communicatiemodule wordt helemaal niet uitgeschakeld of weggehaald.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Waar je geen toestemming voor geeft is het uitlezen van de meterstanden.
Lijkt me handig als die meter af en toe een tijdsynchronisatie krijgt.......
Lijkt me ook handig dat in geval van storing iemand al van afstand kan kijken of het probleem voor of na de meter zit.....

En het uitschakelen is uit de software gehaald.

En zolang je met een pinpas betaald en internet op gaat, zou ik niet te moeilijk doen over privacy.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb die van mij in een mooi reflectief pakje gegoten maar hoe check je of 'ie daadwerkelijk het contact heeft verloren :) Eigenlijk moet ik een keer het op afstand uitlezen aanzetten en daarna zien of de updates nog binnen komen.

Het knipperpatroon van de data-led is wel compleet anders sinds ik hem heb ingepakt, dus ik vermoed dat het zin heeft gehad, maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft het ding niet een antenne-symbooltje ofzo in het display? Even de handleiding lezen, er zal vast iets op zitten om te checken of hij een connectie kan opbouwen naar de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-07 18:43
Tja weigeren wil ik ook wel ,maar die grappemakers hebben het nu zo geregeld dat je nachtstroom dan niet meer werkt op je oude meter,ze sturen het signaal niet meer.

Dus jaaaaa je mag je ouwe meter houden,maar doen er echt alles aan om je dan te straffen.

Bladzijden vol hoe mooie het allemaal is , een piepklein regeltje hoe je kan weigeren.

Ik geloof ook dat je schijnvermogen moet gaan betalen en ik heb pas 1 iemand gehoord die minder hoeft af te tikken.

En dat is misschien een werknnemer van stedin want die hebben belang om het positief voor te stellen.

Vraag: wie heeft hem al een poos en hoe verhoud het verbruik zich tussen vroeger en nu?

Gr Candy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 09:45
Als je blind vermogen moet betalen, dan zal dat altijd meer zijn dam wat je nu afrekend. Ik zeg hiermee niet dat je dit moet betalen. Zover ik weet is dat enkel voor zware industrie van toepassing op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-07 18:43
Hoi ,ja ik had zoiets gelezen,het liefst hoor ik van ervarings deskundige wat ze ervaren.
Zo zal niet iedereen schijn/ blindvermogen hebben.

Hangt af wat je zoal aan apparatuur hebt,triac/tyristor of solid state relays zullen waarschijnlijk meer gaan kosten,ik las ergens led verlichting ook en spaarlampen dus ben benieuwd.

Wat ze met zo'n meterje ook kunnen doen is de mensen even een paar weekjes op hoog verbruik zetten kunnen we toch niet controleren je verbruikt 10 kw maar de meter zetten ze software matig op 15 kw
Met die software kunnen ze alles doen wat ze willen,en de topmanagers strijken een lekkere bonus op vanwege de goede bedrijfs resultaten.
Draaf ik door ,ja maar ik wilde alleen aangeven dat het kan.
En met de oude kon dat niet.

Gr Candy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ze zullen geen schijnvermogen gaan rekenen voordat 99% van de mensen een meter heeft die dat kan meten.
Stappenplan van de energiebedrijven:
1. Zorg eerst dat iedereen zo'n super handige mooie digitale meter heeft.
2. Maak de beprijzing zo ondoorzichtig mogelijk met per uur veranderende prijzen, blindstroom wel of niet berekenen, lagere vergoeding voor zonnepanelen.
3. Start een marketingcampagne waarin je zegt dat je de allergoedkoopste bent om 4 uur 's nachts in de winter bij volle maan

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn verbruik is verdubbeld sinds ik mijn ferraris heb ingeruild voor een digitale meter. Dat ik toen ook een elektrische auto ben gaan rijden heeft er vast niks mee te maken...

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.