Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 17:05
Zoals de titel al zegt voel ik niets voor een slimme electriciteitsmeter.
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis waarvan de oplevering medio 2011 is en ik wil geen slimme meter.
Waarom niet: Ik zie meer nadelen als voordelen, zie eigenlijk geen voordelen.
Is eigenlijk heel simpel: op het moment dat leveranciers die meter zo lopen te puschen kan je je afvragen wie hier voordeel bij heeft: De consument of de leverancier. Reken maar de leverancier.

Wil in de toekomst zonnepanelen plaatsen en dan krijg je met een slimme meter minder per kwh dan met een normale draaischijfmeter. Ook meten deze meters het blindvermogen wat draaischijfmeters niet doen. Gevolg: bij gelijke belasting neemt je gebruik toe, voorbeeld een spaarlamp van 11watt met een cosphi van 0.5 zal de slimme meter zien als 22watt (slim he).

Daarbij sturen ze ieder moment van de dag je verbruikgegevens door, allemaal niet zo spannend maar mij bekruipt toch wel een bigbrothergevoel.
Het enige 'voordeel' is het bijhouden van grafiekjes maar dat valt zelf ook wel te realiseren met een setje van Enymate.

Wat ik ook zo'n vreemd verhaal vindt is dat er nog niemand kan vertellen wie er nu opdraait voor het stroomverbruik van de meter zelf. Toch vreemd, er zijn al genoeg van dit soort meters in omloop maar nog steeds is het onduidelijk wie voor het verbruik opdraait en wat dat is. Zal de consument wel zijn want anders hadden de leveranciers hier allang een verkoopargument van gemaakt.

Al met al ik zie er niets in.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk of ik ook bij nieuwbouw deze meter mag weigeren. Bij bestaande bouw mag je hem weigeren maar bij nieuwbouw is het me nog niet duidelijk. Genoeg gegoolged maar ik kom niets concreets tegen, ongeloofelijk hoe vaag het allemaal blijft. Dus wie weet hoe het zit? En als ik niet onder de slimme meter uitkom is het dan wel mogenlijk om het uitlezen op afstand te weigeren. Ook hier zijn de berichten niet duidelijk over.

En voor de mensen die een slimme meter hebben, wat zijn jullie ervaringen?

Ook zouden deze meters verplicht poorten moeten hebben zodat de gebruiker deze met een pc zou kunnen uitlezen (blijven tenslotte een tweaker) maar hier voldoen ze dan weer niet (allemaal) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Hmm... interessant! Ik hoop in december 2011 de sleutel te mogen ontvangen, hier had ik nog niet eens bij stil gestaan. Ik hou het topic in de gaten!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 191050 op 22-12-2010 23:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:11
pazzje schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:59:
Ook meten deze meters het blindvermogen wat draaischijfmeters niet doen. Gevolg: bij gelijke belasting neemt je gebruik toe, voorbeeld een spaarlamp van 11watt met een cosphi van 0.5 zal de slimme meter zien als 22watt (slim he).
Inderdaad meten die dingen ook het blindvermogen, naast het werkelijk opgenomen vermogen, maar het klopt niet dat je daarvoor gefactureerd wordt. Als particulier althans. Je kunt er natuurlijk op wachten dat dit in de toekomst op enig moment wel gaat gebeuren - waarschijnlijk ongeveer tegen de tijd dat iedereen echt helemaal geswitched is naar spaarlampen (die hebben over het algemeen een ronduit beroerde cos phi zoals je al aangeeft - ik zie meestal 0.5 - 0.6 range). Maar als we de aluminium-folie even in de kast laten, is dat scenario voorlopig onrealistisch totdat vrijwel *iedereen* zo'n meter heeft.

Voor de rest heb je groot gelijk.

Je eigenlijke vraag kan ik alleen niet beantwoorden helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 22-12-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Niet online
...De consument of de leverancier. Reken maar de leverancier.
en dan krijg je met een slimme meter minder per kwh dan met een normale draaischijfmeter.
...voorbeeld een spaarlamp van 11watt met een cosphi van 0.5 zal de slimme meter zien als 22watt (slim he).
Ook zouden deze meters verplicht poorten moeten hebben zodat de gebruiker deze met een pc zou kunnen uitlezen (blijven tenslotte een tweaker) maar hier voldoen ze dan weer niet (allemaal) aan.
't Is niet dat ik twijfel aan wat je zegt, maar ben gewoon nieuwsgierig. Wat zijn de bronnen voor deze statements?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
tinnef schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:11:
't Is niet dat ik twijfel aan wat je zegt, maar ben gewoon nieuwsgierig. Wat zijn de bronnen voor deze statements?
1. Geen enkele consument heeft hier om gevraagd, en het is op een haartje verplicht gesteld geweest, dit is op het nippertje voorkomen. Discussies in de kamer daarover met Maria v/d Hoeven kun je zelf opzoeken, o.a. ook in het alternatieve energie-topic. Als dergelijke voorstellen aan de orde zijn laat zich raden wie er in ieder geval *geen* baat bij heeft.

2. Een ferraris-meter (draaischijf) draait gewoon terug, elke KWh die je hebt gebruikt gaat er gewoon weer af bij opwekking. Dat is zo'n 25 ct/KWh op dit moment. Als de meter de standen apart registreert, dus verbruik los rekent van opwekking, betaal je gewoon 25 ct (o.i.d.) voor elke verbruikte KWh, terwijl je slechts in de orde van 5-8 ct ontvangt voor elke opgewekte KWh (het verschil zit 'm met name in energiebelasting en evt. BTW). Althans, dat is meestal het geval tenzij het je hobby is om hemel en aarde te bewegen om je energieleverancier tot een andere vorm van berekening te laten komen. Zie wederom alternatieve energie-topic, o.a. posts van zonnigtype, jeroenh, ericplan e.a. (zie de topicstarters aldaar basically).

3. Klopt dus inderdaad niet

4. Is een statement van wat de TS graag wil; als het dan toch moet, dan graag ook door mijzelf uitleesbaar. Maar dit is dus niet eens altijd/vaak niet mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 22-12-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Wilke schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:19:
[...]

1. Geen enkele consument heeft hier om gevraagd, en het is op een haartje verplicht gesteld geweest, dit is op het nippertje voorkomen. Discussies in de kamer daarover met Maria v/d Hoeven kun je zelf opzoeken, o.a. ook in het alternatieve energie-topic. Als dergelijke voorstellen aan de orde zijn laat zich raden wie er in ieder geval *geen* baat bij heeft.

2. Een ferraris-meter (draaischijf) draait gewoon terug, elke KWh die je hebt gebruikt gaat er gewoon weer af bij opwekking. Dat is zo'n 25 ct/KWh op dit moment. Als de meter de standen apart registreert, dus verbruik los rekent van opwekking, betaal je gewoon 25 ct (o.i.d.) voor elke verbruikte KWh, terwijl je slechts in de orde van 5-8 ct ontvangt voor elke opgewekte KWh (het verschil zit 'm met name in energiebelasting en evt. BTW). Althans, dat is meestal het geval tenzij het je hobby is om hemel en aarde te bewegen om je energieleverancier tot een andere vorm van berekening te laten komen. Zie wederom alternatieve energie-topic, o.a. posts van zonnigtype, jeroenh, ericplan e.a. (zie de topicstarters aldaar basically).

3. Klopt dus inderdaad niet

4. Is een statement van wat de TS graag wil; als het dan toch moet, dan graag ook door mijzelf uitleesbaar. Maar dit is dus niet eens altijd/vaak niet mogelijk.
toon volledige bericht
Wat punt 3 betreft (blindvermogen), dan ben ik verkeerd geinformeerd als jullie zeggen dat dit niet wordt berekend. Maar zoals al aangegeven zal dit wel een kwestie van tijd zijn. Toch kom je heel veel berichten tegen van mensen die zijn overgestapt van een draaischijf meter naar een slimme-meter het stroomgebruik enorm toeneemt. (De meter zelf, wat zal die gebruiken, en wie betaald dit?)

Wat punt 4 betreft volgens dit artikel is de f1-poort verplicht maar niet altijd te vinden op deze meters.
Verder een interresant artikel over de technische (on)mogenlijkheden van zo'n meter:
http://people.zeelandnet.nl/famklooster/zon/slimmemeter.html

Toch kom je bijna niets tegen hoe je nu die f1-poort (als hij er al opzit) kunt gebruiken. Enexis is nu wel bezig met een interface te ontwikkelen die samenwerkt met de f1-poort en ziggbi.

[ Voor 0% gewijzigd door pazzje op 22-12-2010 23:38 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Ook meten deze meters het blindvermogen wat draaischijfmeters niet doen. Gevolg: bij gelijke belasting neemt je gebruik toe, voorbeeld een spaarlamp van 11watt met een cosphi van 0.5 zal de slimme meter zien als 22watt (slim he).
Puur uit nieuwsgierigheid, maar is het blinde vermogen niet wat je daadwerkelijk verbruikt? Oke, het is zonde, want het verlies. Die 11W extra vermogen kan ergens anders op het netwerk niet gebruikt worden, en moet wel worden opgewekt.

In andere woorden: De 'slimme' energiemeter rekent dan toch gewoon af wat je gebruikt?

Nogmaals, puur uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Lawrentium schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:50:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, maar is het blinde vermogen niet wat je daadwerkelijk verbruikt? Oke, het is zonde, want het verlies. Die 11W extra vermogen kan ergens anders op het netwerk niet gebruikt worden, en moet wel worden opgewekt.

In andere woorden: De 'slimme' energiemeter rekent dan toch gewoon af wat je gebruikt?

Nogmaals, puur uit interesse.
Ja en nee, blindvermogen is er altijd al geweest, draaistroommeters registreren het inderdaad niet.
Het verlies van deze kilowatts zit nu verrekend in de normale kilowattprijs, of denk je dat de leveranciers dit zelf betalen?

[ Voor 3% gewijzigd door pazzje op 23-12-2010 03:00 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het blindvermogen is het gedeelte wat tussen de cosphi en 1 zit.
Een volledig ohmse belasting (zoals een gloei- of 230V-halogeenlamp) heeft een cosphi van 1; 10W is 10W.

Als een 10W (dus eigenlijk VA) spaarlamp een cosphi van 0,6 heeft, ziet de ferrarismeter maar 6W. De slimme meter ziet ook VA, maar berekent alleen de W, lees ik hierboven?

• Wilke
Lawrentium schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:50:
Puur uit nieuwsgierigheid, maar is het blinde vermogen niet wat je daadwerkelijk verbruikt?
Nee, of eigenlijk, het is ingewikkelder. Wikipedia legt het wel redelijk uit. Het is geen "verbruik" of verlies dat omgezet wordt in warmte, maar wel extra stroom die loopt, waardoor er in het transportnetwerk (tot aan je huis) meer verliezen zijn en de draden dikker gemaakt moeten worden dan anders had gekund.

Dus het kost de leverantier wel iets, maar dat zit voor consumenten idd al verrekend in de prijs.

Kaj: idd, die nieuwe dingen kunnen beide meten, maar het zou me extreem verbazen als je gefactureerd werd op basis van VA i.p.v. werkelijk opgenomen vermogen.

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar, ik heb 2x een slimme meter moeten laten vervangen door de netbeheerder zelf omdat ze het "niet deden". Dus op hun verzoek kunnen ze het wel veranderen, dit ook in een nieuwbouwwoning...heb na 2x een slimme te laten vervangen binnen een jaar nu weer een domme meter.

Rapapa...

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
...........
...........
Nee hoor, dat is echt een misverstand. Watt blijft watt en VA blijft VA.
Dat blindvermogen is aan mensen die niets van electrotechniek weten misschien wel een van de moeilijkst te begrijpen begrippen. Maar het maakt voor het meten van het werkelijke verbruik totaal niets uit of je het nou meet met een ouderwetse meter of een hypermoderne. Hooguit is mogelijk de laatste een beetje nauwkeuriger.

Wel is het zo, dat de laatste ook het blindvermogen meet. Voor de gewone consument heeft dat totaal geen consequenties. Die 11 W wordt door een cos phi van 0,5 echt geen 22 W. Wel 22 VA, maar dat is een heel ander verhaal. De netbeheerders hebben er belang bij dat de stromen in de kabels niet onnodig hoog zijn. Daarom wordt industriële gebruikers ook het blindverbruik gefactureerd. Dat is helemaal niet nieuw, het gebeurde vroeger ook al.

Voor volstrekte leken:
Probeer het zo te zien: Blindvermogen wordt ook wel inductief vermogen genoemd. Een belasting met inductie heeft een vertragend effect, gedurende een deel van de wisselstroomperiode wordt inderdaad wat meer vermogen opgenomen, maar dat "wat meer vermogen" (blindvermogen) wordt onmiddellijk daarna weer teruggeslingerd in het net. En dit dus 50 keer per seconde (eigenlijk 100 keer per seconde, want het herhaalt zich elke halve periode). Dus wederom watt per saldo blijft gewoon watt, ongeacht welk type meter je hebt. Het enige is dat de stromen hoger zijn, wat enkel wat meer verlies in de leidingen betekent.

Wat de stroom van dat blindvermogen betreft, die heet dus ook gewoon blindstroom en niet blinde stroom zoals iemand hier schreef.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Techneut: Kijk dat is heldere taal.
Ik heb zelf een opleiding elektrotechniek gehad en ik vond het al zo'n vreemd verhaal. Helaas ben ik er nooit verder in gegaan, anders had ik dit misschien ook geweten :P

Daarbij is er niks mis met een slimme meter. Het ding stuurt echt niet elke minuut van de dag verbruiksgegevens op. Dat doettie hooguit eens per week. Datacommunicatie over elektriciteitsleidingen is nou niet bepaald snel en als alle huishoudens in een stad dat gaan doen krijg je dikke problemen.
Verder stuurt het alleen je meterstand op, dus je weet in ieder geval zeker dat je afrekening bij de energie leverancier elk jaar precies correct is, en je dus geen gezeik hebt met een factuur correctie of dat je na 3 jaar geschatte meterstanden ineens dik moet bijbetalen omdat de schatting te laag was.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Wat ik ook zo'n vreemd verhaal vindt is dat er nog niemand kan vertellen wie er nu opdraait voor het stroomverbruik van de meter zelf. Toch vreemd, er zijn al genoeg van dit soort meters in omloop maar nog steeds is het onduidelijk wie voor het verbruik opdraait en wat dat is. Zal de consument wel zijn want anders hadden de leveranciers hier allang een verkoopargument van gemaakt.
http://www.enexis.nl/site.../slimme_meter_faq.jsp#v12
Verbruikt de slimme meter elektriciteit? En moet ik daarvoor betalen?
De slimme meter verbruikt elektriciteit bij het uitlezen, maar daarvoor hoeft u niet te betalen. U betaalt alleen voor het energieverbruik in uw huishouden.
http://www.liander.nl/lia...er_meer_elektriciteit.htm
De Slimme Meter verbruikt ongeveer evenveel energie als een traditionele meter.

De elektriciteit die de meter verbruikt bij het uitlezen hoeft u niet te betalen; u betaalt alleen voor de elektriciteit die u in uw huishouden verbruikt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:40

mux

99% efficient!

Het is duidelijk dat TS argwaan heeft, maar er zijn hele goede technische redenen om slimme energiemeters te willen. Iets hoeft niet persé een direct voordeel voor de consument te hebben om wel een indirect voordeel voor de hele maatschappij te hebben.

Slimme meters kunnen zoals gezegd blindvermogen meten, dat is één voordeel voor de netbeheerder, want blindvermogen is een gigantische oorzaak van inefficiënt netwerkgebruik (en dus ook hogere kosten die worden doorberekend aan de consument). Door lokaal te kunnen meten wat de cos phi is kunnen power factor correctors op veel kleinere schaal worden gebruikt.

Maar het belangrijkste voordeel van slimme meters is netwerkstabiliteit. Er zijn steeds meer mensen die lokaal energie opwekken (met zonnepanelen bijvoorbeeld), en als zodanig dus energie het net opjagen in plaats van eraf halen. Daardoor kun je instabiliteit veroorzaken; vergelijk het netwerk maar eens met een groot meer vol water waarbij de netbeheerder enkel water kan toevoegen of het hele meer in één keer kan afsluiten (brownout). Zolang mensen puur water uit het meer blijven halen kan de netbeheerder het prima bijbenen, maar als mensen ook water gaan toevoegen kan het zomaar zijn dat lokaal het meer overstroomt, zeker op de plekken waar de omwalling wat lager is (kleinere netcapaciteit). Dit is geen theoretisch probleem; er zijn al enkele gevallen geweest dat een lokaal netwerk moest worden uitgezet omdat de spanning veel te ver werd opgevoerd. Slimme meters kunnen dit in ieder geval meten en terugkoppelen zodat de netbeheerder relevante actie kan ondernemen. Vergis je niet; hoopjes mensen per jaar installeren dit soort voorzieningen. Het is allang geen geitenwollensokkenonderneming meer.

Het laatste punt dat van belang is voor slimme meters is smart grids. In de toekomst zullen er elektrische auto's rondrijden die regelmatig vastzitten aan het energienet om op te laden. Wanneer dat gebeurt gaat er een relatief gigantische stroom lopen. Zoals het nu werkt moet die stroom helemaal uit de kolencentrale komen en over het hoofdnet en de subnetten worden geleid om uiteindelijk bij je auto uit te komen. Dat gaat gepaard met relatief grote verliezen, en dat is zonde. Naarmate gedecentraliseerde opwekking van energie, maar ook elektrische auto's, meer voorkomt kunnen smart grids - netwerken met slimme schakeltechnieken om energiestromen te kunnen geleiden - de energie voor die elektrische auto van zo dichtbij mogelijk proberen te halen, zodat het zo efficiënt mogelijk gebeurt. Hiervoor is het nodig om te weten waar hoeveel stroom wordt opgewekt.

Neem dus die slimme energiemeter. Het is misschien niet direct winstgevend voor jou, maar wel voor de hele samenleving. De netbeheerder probeert je echt geen oor aan te naaien, ze doen dit om valide technische redenen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Interessant topic :)

Ik zou een slimme meter ook weigeren gezien de (o.a. privacy technische) nadelen die er aan kleven en de afwezigheid van voordelen voor mij als afnemer / consument. Er zijn trouwens leuke discussies onder een aantal nieuwsposts op de FP geweest waarin de voordelen en nadelen redelijk duidelijk naar voren kwamen.

nieuws: Overheid stuurt aan op brede invoer slimme energiemeter
nieuws: Minister komt met nieuw voorstel voor invoering slimme energiemeter
nieuws: 'Slimme energiemeters bevatten beveiligingslekken'
Maar het belangrijkste voordeel van slimme meters is netwerkstabiliteit.
Kan ook prima per wijk / verdeler lijkt mij pv per elk huishouden.

En van de grootste problemen die ik met de meters heb is dat ze op afstand uitleesbaar zijn en het profilen van de afname mogelijk maken. Dit laatste betekend ook dat men kan zien wanneer iemand thuis is, wat voor electronica op hoofdlijn in een huis staat etc. Handig voor de energieleverancier wellicht maar ook erg interessant voor mensen met minder goede bedoelingen en reclame doeleinden.

Wat je ook vaak hoort is dat de meters energie zouden moeten besparen. Ik vraag mij echter af of dat wel zo klopt. Ik kan het linkje niet zo snel meer vinden maar ik heb eens voorbij zien komen dat de meters zelf, die gevoed moeten worden), zelf behoorlijke energieverslinders zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Bor op 23-12-2010 11:12 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
mux schreef op donderdag 23 december 2010 @ 10:56:
Het is duidelijk dat TS argwaan heeft, maar er zijn hele goede technische redenen om slimme energiemeters te willen. Iets hoeft niet persé een direct voordeel voor de consument te hebben om wel een indirect voordeel voor de hele maatschappij te hebben.

Slimme meters kunnen zoals gezegd blindvermogen meten, dat is één voordeel voor de netbeheerder, want blindvermogen is een gigantische oorzaak van inefficiënt netwerkgebruik (en dus ook hogere kosten die worden doorberekend aan de consument). Door lokaal te kunnen meten wat de cos phi is kunnen power factor correctors op veel kleinere schaal worden gebruikt.

Maar het belangrijkste voordeel van slimme meters is netwerkstabiliteit. Er zijn steeds meer mensen die lokaal energie opwekken (met zonnepanelen bijvoorbeeld), en als zodanig dus energie het net opjagen in plaats van eraf halen. Daardoor kun je instabiliteit veroorzaken; vergelijk het netwerk maar eens met een groot meer vol water waarbij de netbeheerder enkel water kan toevoegen of het hele meer in één keer kan afsluiten (brownout). Zolang mensen puur water uit het meer blijven halen kan de netbeheerder het prima bijbenen, maar als mensen ook water gaan toevoegen kan het zomaar zijn dat lokaal het meer overstroomt, zeker op de plekken waar de omwalling wat lager is (kleinere netcapaciteit). Dit is geen theoretisch probleem; er zijn al enkele gevallen geweest dat een lokaal netwerk moest worden uitgezet omdat de spanning veel te ver werd opgevoerd. Slimme meters kunnen dit in ieder geval meten en terugkoppelen zodat de netbeheerder relevante actie kan ondernemen. Vergis je niet; hoopjes mensen per jaar installeren dit soort voorzieningen. Het is allang geen geitenwollensokkenonderneming meer.
toon volledige bericht
Nou deze situatie zal met het nederlandse beleid nog bij lange na niet voordoen... We mogen blij zijn als we uberhaupt onze doelstellingen gaan halen. Kijken we naar Duitsland (met de EEG voor het invoeden van duurzame elektriciteit) dan zijn die al veel verder, en zijn er GEEN netwerkproblemen die door het invoeden veroorzaakt worden naar voren gekomen. En trust me, ze zijn daar echt met meer systemen aan het invoeden dan de nederlandse gemeenschap uberhaupt in korte termijn aan kan tippen.
Het laatste punt dat van belang is voor slimme meters is smart grids. In de toekomst zullen er elektrische auto's rondrijden die regelmatig vastzitten aan het energienet om op te laden. Wanneer dat gebeurt gaat er een relatief gigantische stroom lopen. Zoals het nu werkt moet die stroom helemaal uit de kolencentrale komen en over het hoofdnet en de subnetten worden geleid om uiteindelijk bij je auto uit te komen. Dat gaat gepaard met relatief grote verliezen, en dat is zonde. Naarmate gedecentraliseerde opwekking van energie, maar ook elektrische auto's, meer voorkomt kunnen smart grids - netwerken met slimme schakeltechnieken om energiestromen te kunnen geleiden - de energie voor die elektrische auto van zo dichtbij mogelijk proberen te halen, zodat het zo efficiënt mogelijk gebeurt. Hiervoor is het nodig om te weten waar hoeveel stroom wordt opgewekt.

Neem dus die slimme energiemeter. Het is misschien niet direct winstgevend voor jou, maar wel voor de hele samenleving. De netbeheerder probeert je echt geen oor aan te naaien, ze doen dit om valide technische redenen.
Hmm wat te denken aan het verfijnen van piek en daltarieven die de leverancier feilloos kan gaan uitlezen en vastleggen? Invoeden tegen een fooi, afname tegen een veel hoger bedrag. Ofwel: verpesten van de kleine decentrale opwekkers.
De leverancier krijgt van mij 2x per jaar meterstanden, alle meetmomenten daartussen kan ik met Excel/pen&papier uitvoeren en verwerken om inzicht te krijgen in mijn verbruik/gedrag.
En zolang je een ferraris-meter nog hebt hangen, saldeert deze als het goed is volledig!
Dus ik zeg: niet doen die slimme meter.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Hadden TL lampen vroeger (misschien nu ook nog) ook dat voordeel van blind vermogen als je ze op een bepaalde manier aansloot?

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

...
...
Een slimme meter meet zijn eigen verbruik niet mee, dus het verbruik van de meter is op kosten van de leverancier.

• mux

mux

99% efficient!

BoAC schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:42:
Hadden TL lampen vroeger (misschien nu ook nog) ook dat voordeel van blind vermogen als je ze op een bepaalde manier aansloot?
Blindvermogen is nooit een voordeel. Het is vermogen dat je eerst gebruikt, en daarna weer even hard terugspuugt. Het zorgt alleen voor extra verlies, je kunt het niet daadwerkelijk nuttig gebruiken.

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Hoe komt het dan dat een spaarlamp bijvoorbeeld niet zoveel vermogen gebruikt als hij door z'n eigen weerstand opneemt? Ligt het aan de neergaande golf beweging in de AC spanning die niet benut wordt?

:/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27

BCC

Sommige SlimmeMeters in Amerika kunnen op afstand bestuurd worden via een protocol wat gehacked is... ook fijn :)
YouTube: SMART METER HACK

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Techneut
  • Niet online
Monstarr076 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:06:
Hoe komt het dan dat een spaarlamp bijvoorbeeld niet zoveel vermogen gebruikt als hij door z'n eigen weerstand opneemt? Ligt het aan de neergaande golf beweging in de AC spanning die niet benut wordt?

Zie het betoog dat we al gehouden hebben over blindvermogen en inductief verbruik. Dat inductieve verbruik gaat gepaard met een inductieve weerstand, reactantie genaamd. Bij gelijkstroom heb je daar niet mee te maken, bij wisselspanning wel. Door die reactantie is de totale weerstand, impedantie genaamd hoger. M.a.w., de opgenomen stroom is lager dan de ohmse weerstand (gelijkstroomweerstand) doet vermoeden.
Nog eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

• tikimotel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 23:04
De ferraris meter kan bij terugleveren terug gaan draaien, maar de meter is voor één richting geijkt en ingeregelt.
Daarom mogen bij terugleveraars geen ferraris meters ingezet worden. Omdat dit nadige gevolgen heeft voor de klant. (draait langzamer de niet geijkte richting op) Er worden hierdoor statische kwh meters bij teruglever klanten ingezet, deze hoeven niet perse "slim" te zijn.

In de praktijk leveren maar weinig klanten echt terug aan het net.
De meter zal eerder het normale verbruik afremmen dan teruglopen.
Bepaalde apparaten, TV's met cam plus, hebben de nare eigenschap in stand-by (rode stip) 30-60Watt te blijven gebruiken. Het mainboard, waar de cam plus module ingestoken wordt blijft actief bij rode stip. (tip zet TV echt uit met knop op het toestel)
Met 500Watt zonnecellen tja en met meer dan één van dit soort verborgen verbruikers in één huishouden 24/7 actief blijft er weinig over van je 500Watt zonnecellen, met name 's nachts.

• tikimotel
Het verschil in verbruikt tussen de oude meter en nieuwe meter zit vaak tussen de oren.
Als beide meters aan hun klasse voldoen en voldoen aan de EU regeling voor ingebruik genomen meetmiddelen kan je een aantal procenten verschil onder vinden. De oude meter kan t.o.v 0% fout een min fout hebben en de nieuwe meter kan een plus fout hebben, dan is gevoel (afstand tussen min naar plus) tussen oude en nieuwe meter best groot. 4% zou zo maar kunnen. Maar beide meters goed.

• tikimotel
Een spaarlamp van 11Watt gebruikt 11Watt, ongeacht de cosinus phi.
Het enige wat oploopt is het getransporteerde vermogen, schijnbaarvermogen (VA).

Als de energie leverancier zijn klanten afrekent in kvarh / kVA's pas dan moet je je zorgen maken over de cosinus phi, omdat kvarh / kVA's vaak veel duurder dan kWh zijn per eenheid. En dus is het gunstig om hiervoor compensatie eenheden te plaatsen. (geldt ook voor terugleveren, maar dan omgekeerd kWh leveren meer op dan kvarh /KVA's)

Maar voor consumenten gebeurt dit niet.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Monstarr076 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:06:

Het is belangrijk om te vermelden dat er bij de cos phi onderscheid wordt gemaakt tussen lineaire en niet-lineaire belastingen.
Bij een lineaire belasting zoals een spoel of condensator is de stroom sinusvormig, en is de fase verschoven ten opzichte van de spanning, hierdoor loopt er op bepaalde momenten stroom terug de spanningsbron in.
Bij een niet-lineaire belasting zoals een spaarlamp met gelijkrichter is de stroom niet sinusvormig, en is de stroom op bepaalde momenten (veel) hoger dan bij een ohmse belasting.

Wat nou het hele probleem is met een cos phi lager dan 1 is dat er meer stroom loopt dan bij een bepaald opgenomen vermogen zou hoeven, en dat betekent meer verlies voor de energieleverancier.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Wilke schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:19:
[...]

En hoe eerlijk is dat?

Als ik als 'ondernemer' aan het net teruglever dan heb ik net zogoed de plicht om energiebelasting en BTW af te dragen, tenzij ik daarvoor gebruik kan maken van de kleine-ondernemers-regeling (vrijstelling indien af te dragen bedrag minder dan 1.883 euro uit mijn hoofd). Dan moet ik in principe mijn afnemer toch ook 25 cent per kWh inclusief rekenen.

Die energiebelasting en BTW is echt bij elkaar geen 200%, dus de energieleveranciers steken als je teruglevert een aardige duit in eigen zak. Want die kWh die jij voor 8 cent (exclusief) teruglevert, kunnen ze weer voor 25 cent per kWh (inclusief 11 cent energiebelasting en 3,61 cent aan 19% BTW) verkopen aan je buurman met nul transportkosten. Die zit immers aan jouw mooie slimme meter gehard-wired. Winst: 2,5 cent per kWh, slapend rijk worden dus.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wilke
tikimotel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 20:23:
De ferraris meter kan bij terugleveren terug gaan draaien, maar de meter is voor één richting geijkt en ingeregelt. Daarom mogen bij terugleveraars geen ferraris meters ingezet worden.
Onzin, dat mag zeker wel en er zijn verschillende mensen op dit forum die het ook doen (legaal en met instemming van hun leverancier etc.). Ik zelf trouwens niet (heb geen zonnepanelen).
Strikt genomen klopt dat, want slechts een kleine minderheid heeft in de eerste plaats zonnepanelen dus inderdaad leveren maar weinig "klanten" terug aan het net. Zonder twijfel is het nog veel zeldzamer om in totaal (per jaar) meer terug te leveren dan te verbruiken. Echter, vrijwel iedereen die enkele zonnepanelen heeft levert regelmatig terug aan het net, nl. op elk moment dat je meer opwekt dan verbruikt (bv. overdag bij mooi weer en niemand thuis). En dan draait een ferrarismeter dus inderdaad terug.

Als je een meter hebt die opwekking apart registreert, wil je graag dat de opgewekte KWh's eerst worden afgetrokken van de verbruikte KWh's, en je over het restant gewoon de factuur betaalt. Maar dat is vaak niet hoe de berekening door het energiebedrijf gedaan wordt (ten onrechte).

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Moet je natuurlijk wel accepteren dat je dubbele netwerkkosten betaald. Eerst voor de energie de geleverd wordt aan jou en daarna nog voor de energie die je teruglevert aan je leverancier.

Waarom? Omdat het kan!!

• Wilke
Stoney3K schreef op donderdag 23 december 2010 @ 22:21:
Die energiebelasting en BTW is echt bij elkaar geen 200%, dus de energieleveranciers steken als je teruglevert een aardige duit in eigen zak.
Heh, wat betreft dat eerste, ik zou willen dat je gelijk had. Ik neem maar even wat cijfers van Essent: 9,02 cent levering, 13,26 cent energiebelasting. Beide bedragen zijn al incl. BTW (ja dat lees je goed, je betaalt inderdaad BTW over de energiebelasting!), dus de kale leverprijs (incl. marge van Essent) is iets van 7.5 cent, terwijl je 22,3 ct betaalt. Dus de belastingen bedragen 197% bovenop het kale bedrag. Toegegeven, net geen 200% inderdaad. Yup, dat is hoe dat met energie in Nederland werkt. OK? Ok.
Want die kWh die jij voor 8 cent (exclusief) teruglevert, kunnen ze weer voor 25 cent per kWh (inclusief 11 cent energiebelasting en 3,61 cent aan 19% BTW) verkopen aan je buurman met nul transportkosten.
Yup, vandaar (en ook om de andere redenen die je noemt) het bezwaar tegen die manier van rekenen. Maar zo gebeurt het vaak wel als ik de posters in Duurzame Energie deel 18 moet geloven - tenzij je er zelf achteraan gaat.

Als je een ferrarismeter hebt kan de leverancier het verschil niet zien en kan deze situatie dus nooit optreden. Vandaar dat sommige mensen ineens enorm fan zijn van die "oude" dingen. Andere redenen: ze zijn niet op afstand individueel af te schakelen (kan met de meeste digitale meters wel) en sturen geen privacy-gevoelige informatie naar makkelijk hackbare websites van ex-staatsbedrijven die klaarblijkelijk het internet nog steeds niet zo goed snappen (we hebben het niet over hypothethische situaties; dit is al voorgekomen).

• Techneut
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 23 december 2010 @ 22:52:
[...]

Onzin, dat mag zeker wel en er zijn verschillende mensen op dit forum die het ook doen (legaal en met instemming van hun leverancier etc.). Ik zelf trouwens niet (heb geen zonnepanelen).
..........
Klopt helemaal, het kan uitstekend met een ferrarismeter, wordt ook heel veel gedaan, maar strikt genomen moet hij dan voor twee richtingen zijn geijkt.
Voorts, ik weet niet of deze meters er nog zijn, maar vroeger hadden veel kWh-meters een teruglooprem. Het mag duidelijk zijn wat daarvan in dit verband het gevolg was.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
flux_w42 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:29:
[...]

Een slimme meter meet zijn eigen verbruik niet mee, dus het verbruik van de meter is op kosten van de leverancier.
Uiteindelijk betaald de afnemer gewoon deze kosten, immers deze kosten worden samen de andere kosten van de leverancier keurig verwerkt in de tarieven. Het is wel degelijk in het belang van de afnemer dat de slimme meter zuinig is. Los daarvan zou het wel behoorlijk tegenstrijdig zijn om de slimme meter in te voeren onder hem mom van energiebesparing danwel bewust maken het verbruik bij de consument terwijl het appraat zelf een energievreter zou blijken te zijn in vergelijking met zijn domme broertjes.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• pazzje
Nu heb nog geen antwoord op mijn vraag.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik denk dat je het gevoegelijk kan vergeten, laten we het anders stellen,
wat voor meter wil je hebben dan welk type ?

Je kan babbelen (irda oid) met sommige meters zoals enkelen op dit forum ervaren hebben
Let op!
Een standaard aansluiting bevat geen meter. Deze dient apart te worden aangevraagd bij een gecertificeerd meetbedrijf.

Aansluiting aanvragen
Vanaf heden bestaat er een Centraal Meldpunt voor Aansluitingen. Dit is één adres voor elektra, gas, water, warmte, kabeldiensten en telecommunicatie. Een nieuwe of tijdelijke aansluiting vraagt u aan via www.aansluitingen.nl. Hier kunt u ook terecht voor het verplaatsen of verwijderen van de aansluiting.
informeer eens bij aansluitingen.nl

Iperf

• franssie
  • Laatst online: 12:21

franssie

Save the albatross

pazzje schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:30:
Nu heb nog geen antwoord op mijn vraag.
Misschien moet je LosGieros een vragen hoe ie het voorelkaar kreeg, door van energie leverancier te wisselen wellicht?
LosGieros schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:34:
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar, ik heb 2x een slimme meter moeten laten vervangen door de netbeheerder zelf omdat ze het "niet deden". Dus op hun verzoek kunnen ze het wel veranderen, dit ook in een nieuwbouwwoning...heb na 2x een slimme te laten vervangen binnen een jaar nu weer een domme meter.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-12-2010 23:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

tikimotel schreef op donderdag 23 december 2010 @ 20:23:
De ferraris meter kan bij terugleveren terug gaan draaien, maar de meter is voor één richting geijkt en ingeregelt.
Daarom mogen bij terugleveraars geen ferraris meters ingezet worden. Omdat dit nadige gevolgen heeft voor de klant. (draait langzamer de niet geijkte richting op) Er worden hierdoor statische kwh meters bij teruglever klanten ingezet, deze hoeven niet perse "slim" te zijn.

De meter zal eerder het normale verbruik afremmen dan teruglopen.
Bepaalde apparaten, TV's met cam plus, hebben de nare eigenschap in stand-by (rode stip) 30-60Watt te blijven gebruiken. Het mainboard, waar de cam plus module ingestoken wordt blijft actief bij rode stip. (tip zet TV echt uit met knop op het toestel)
Met 500Watt zonnecellen tja en met meer dan één van dit soort verborgen verbruikers in één huishouden 24/7 actief blijft er weinig over van je 500Watt zonnecellen, met name 's nachts.
Ik ben terugleveraar, ik heb ruim 3kWp zonnepanelen op mijn dak liggen. En ik heb een Ferrarismeter en die blijft hangen. Mijn meter is geijkt in beide richtingen en heeft geen terugleverbeveiliging. Toen ik mijn zonnepanelen aanmeldde bij de netbeheerder kreeg ik ook brieven dat mijn meter vervangen MOEST worden. En in de kleine lettertjes stond toen dat dit niet hoefde.

En in de praktijk zal de meter snel terug gaan hoor! Mijn baseload in huis is ergens tussen de 200 tot 300W overdag. Zodra mijn panelen meer leveren gaat de meter terug en dat gebeurd over het algemeen HEEL erg snel. Ik heb mijn panelen op Oost/West liggen. Ik lever in de periode april - september van 's ochtends vroeg tot in het einde van de middag/begin avond terug het net in. En al die tijd gaat de meter dus vrolijk achteruit.

In de praktijk lever ik soms per dag meer dan 10kWh terug het net in. En daarbij ben ik geen uitzondering, in het duurzame energie topic zitten nog veel meer mensen met zonnepanelen.

Overigens heb ik schakelaars bij m'n audiomeubel zitten, bij mij gaat dus de TV echt compleet uit, hetzelfde geldt ook voor onze computers en andere apparatuur die niet onnodig aan hoeft blijven te staan. Daarbij verbruikt mijn televisie in standby geen 60W maar "slechts" 10W. En dat vind ik nog teveel ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik zal hier even wat feiten over smart metering neerzetten zoals het in de daarvoor afgesproken standaarden staan.

In principe moeten meters o.a. voldoen aan de NTA 8130 (Basisfuncties voor slimme energiemeters) en EN 50470 (Electricity metering equipment (a.c.). General requirements, tests and test conditions.)

Hierin staat onder andere dat een energiemeter niet meer dan 2W / 10VA per fase mogen verbruiken. (Ja, de meeste energiemeters hebben zelf echt heel echt slechte cos/phi cq powerfactor) Dit geld voor alle meters, en de ferrarismeters verbruiken niet minder dan de moderne meters.
Verder moet ik er even bij vermelden dat de meeste ferrarismeters een nauwkeurigheid hebben van 1 of 2% waar ze met moeite aan voldoen terwijl de meeste electronische meters 1% zijn maar in realiteit maar een paar tiende procent afwijken.

Over de NTA8130, hier staat onder andere in:
- Elke meter die eraan voldoet moet op afstand de verbuiker kunnen afsluiten.
- De meter heeft minimaal 4 (3) poorten (de 4e zit niet fysiek op de meter maar virtueel bij de netmaatschappij)

Deze 4 poorten zijn (pin me niet vast op poortnummers, heb de standaard niet bij de hand momenteel):
- P1 De poort voor communicatie met overige externe apparatuur, hierover meer hieronder.
- P2 De poort voor communicatie met overige meetapparatuur, zoals water en gasmeters, dit gaat via de EN 13757 standaard en kan bedraad of draadloos uitgevoerd worden. Note: deze standaard specificeerd totaal geen beveiliging.
- P3 dit is de verbinding met de centrale server netleverancier, hier is geen standaard voor gespecificeerd en ook geen minimum aan beveiliging. Er wordt als optie onder andere GSM/GPRS of PLC/DLC (communicatie via het stroomnetwerk) gegeven.
- P4 Deze poort zit op de centrale server van de netbeheerder en zo kunnen de energiemaatschappijen bij de informatie.

Paar punten waar ik me vooral zorgen over maak:
- Gebrek aan minimumeisen voor de beveiliging (al zijn er genoeg bedrijven die het goed aanpakken dmv aes etc)
- Poort P1 moet beschikbaar zijn voor andere leveranciers, niet per definitie de afnemer, dus mag achter de verzegelde kap zitten.

Over poort P1.
Poort P1 is gestandariseerd als een RJ11 (telefoonstekker) met daarin een optisch gescheiden interface waar een request pin op zit welke daarna serieel op een andere pin elke 10 seconden de volledige status van de meter uitstuurt. De exacte beschijving hiervan valt weer in een andere standaard welke ik nog niet in heb kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor mijn werk een paar dagen bij mensen thuis bezig geweest welke meedoen aan een proef, die "slimme" meters waren voorzien van een poort met volgens mij een can-bus. IIG konden de gas, elektriciteit en eventuele warmtemeters op 1 aansluiting aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Maar het is me nog steeds niet duidelijk of ik ook bij nieuwbouw deze meter mag weigeren. Bij bestaande bouw mag je hem weigeren maar bij nieuwbouw is het me nog niet duidelijk. Genoeg gegoolged maar ik kom niets concreets tegen, ongeloofelijk hoe vaag het allemaal blijft. Dus wie weet hoe het zit? En als ik niet onder de slimme meter uitkom is het dan wel mogenlijk om het uitlezen op afstand te weigeren. Ook hier zijn de berichten niet duidelijk over.
[/quote]

In mijn geval (nieuwbouwhuis)heb ik bij stedin (voorheen eneco netbeheer) bezwaar aangetekend tegen het uitlezen van de slimme meters. Daarop heeft stedin kosteloos de meters vervangen voor "domme".

Enige nadeel kan wel zijn dat niet alle delen van het netwerk meer voorzien van de mogelijkheid om te schakelen van dag/nacht stroom. Bij afwezigheid ervan gebeurd dan ook via de communicatiemodule van de slimme meter, wanneer je deze vervangt naar een dom exemplaar heb je alleen dagstroom.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SA007 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:42:
Ik zal hier even wat feiten over smart metering neerzetten zoals het in de daarvoor afgesproken standaarden staan.

Over de NTA8130, hier staat onder andere in:
- Elke meter die eraan voldoet moet op afstand de verbuiker kunnen afsluiten.
- De meter heeft minimaal 4 (3) poorten (de 4e zit niet fysiek op de meter maar virtueel bij de netmaatschappij)

Deze 4 poorten zijn (pin me niet vast op poortnummers, heb de standaard niet bij de hand momenteel):
- P1 De poort voor communicatie met overige externe apparatuur, hierover meer hieronder.
- P2 De poort voor communicatie met overige meetapparatuur, zoals water en gasmeters, dit gaat via de EN 13757 standaard en kan bedraad of draadloos uitgevoerd worden. Note: deze standaard specificeerd totaal geen beveiliging.
- P3 dit is de verbinding met de centrale server netleverancier, hier is geen standaard voor gespecificeerd en ook geen minimum aan beveiliging. Er wordt als optie onder andere GSM/GPRS of PLC/DLC (communicatie via het stroomnetwerk) gegeven.
- P4 Deze poort zit op de centrale server van de netbeheerder en zo kunnen de energiemaatschappijen bij de informatie.

Paar punten waar ik me vooral zorgen over maak:
- Gebrek aan minimumeisen voor de beveiliging (al zijn er genoeg bedrijven die het goed aanpakken dmv aes etc)
- Poort P1 moet beschikbaar zijn voor andere leveranciers, niet per definitie de afnemer, dus mag achter de verzegelde kap zitten.

Over poort P1.
Poort P1 is gestandariseerd als een RJ11 (telefoonstekker) met daarin een optisch gescheiden interface waar een request pin op zit welke daarna serieel op een andere pin elke 10 seconden de volledige status van de meter uitstuurt. De exacte beschijving hiervan valt weer in een andere standaard welke ik nog niet in heb kunnen zien.
toon volledige bericht
Je vergeet nog een hele belangrijke, wat is het voordeel voor de consument? Ik zie alleen maar nadelen.

- Mogelijk te hacken door onvoldoende beveiliging ( OV chipkaart anyone? )
- Niet zelf uit te lezen
- Privacy die mogelijk in gevaar komt, de netbeheerder krijgt wel hele gedetaileerde informatie
- Fouten die gemaakt kunnen worden bij het remote afsluiten van mensen.

Ik zie alleen maar nadelen voor de consument.

Het zou al heel wat beter worden als poort P1 ook beschikbaar wordt voor de consument. Dan blijft het privacy aspect nog over.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

flitspaal.nl schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 10:55:
[...]

Je vergeet nog een hele belangrijke, wat is het voordeel voor de consument? Ik zie alleen maar nadelen.
Nou:

Beter inzicht in je stroomverbruik. Ik heb geen tijd/zin om elke week naar die meter te kijken, zo een hele hoop mensen met mij.

Meet je verbruik beter, minder afwijking.

Beter inzicht in lokaal stroomverbruik is beter voor de energie leverancier, die kan efficiënter energie opwekken wat weer voordelig voor de verbruiker is.

Minder fouten bij meteropname scheelt op je jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
Rmg schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 15:10:
[...]

Nou:

Beter inzicht in je stroomverbruik. Ik heb geen tijd/zin om elke week naar die meter te kijken, zo een hele hoop mensen met mij.

Meet je verbruik beter, minder afwijking.

Beter inzicht in lokaal stroomverbruik is beter voor de energie leverancier, die kan efficiënter energie opwekken wat weer voordelig voor de verbruiker is.

Minder fouten bij meteropname scheelt op je jaarafrekening.
Ignorence of THE People . Als meterstanden en je gedrag (verbruik) niet boeit: niet "mauwen" als je gepeperde rekeningen ontvangt. Door wekelijks/maandelijks standen te noteren kun je snel afwijkingen traceren (en je hebt bewijs van de werking van de meter).

Fouten bij opname? Dus je hebt probleem om zelf een tellerstand op te schrijven en via website door te geven?

Hoe wil leverancier efficiënter op gaan wekken? Transport en omvormers dichtbij afnemers (dus wkk/bio/wind/kolen/gas bij de woonwijk verstoken ....)

Afwijking blijft bij de slimme meter net zo als bij de hUidige setup. En daarnaast je betaald een aanzienlijk bedrag meetdiensten dus ze moeten maar mooi daarvoor langskomen als ze mijn meterstanden wantrouwen.
Beste is gewoon wegwezen bij dergelijk fossiele maatschappijen en naar duurzame leveranciers toe te stappen.

En ja ik lever veel meer terug dan ik verbruik :) al jaren :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Reportage van netwerk over de slimme meter:
http://www.netwerk.tv/uit.../big-brother-de-meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 09:02
Ben benieuwd of topicstarter nog veranderd is van mening.
Heb je uiteindelijk toch een slimme of traditionele meter gekregen in je nieuwbouwwoning?

En zo ja, hoe zijn je ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Op het moment hangt er een slimme meter met terugtelwerk, Op dit moment is het zo bij essent geregeld (eigenlijk bij wet) dat je voor de eerste 5000KWH (mits je totaal boven nul blijft) het volledige tarief vergoed krijgt. Maar mocht op een gegeven moment half Nederland terugleveren dan zal het wel snel zijn afgelopen met de wet en hoeven ze maar een bitje aan te passen om dit in de meter te regelen. Daarom wil ik ook gewoon een ouderwetse meter. Het e.e.a is aangegeven maar het enige wat ze willen doen is het aflezen op afstand uit te zetten zodat het in hun ogen weer een domme meter is. Dit is niet wat ik wil, ik wil gewoon een meter met draaischijf. Hier zijn we dus nog over in conclaaf maar het zal mij benieuwen zeker in het licht van:

nieuws: Tot 2014 krijgen 450.000 huishoudens een slimme energiemeter

Wordt vervolgt

[ Voor 19% gewijzigd door pazzje op 20-02-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar mocht op een gegeven moment half Nederland terugleveren dan zal het wel snel zijn afgelopen met de wet
Wat verder niet heel vreemd is, als er zoveel mensen aan het net gaan leveren moet het complete net verandert worden, en nu als jij aan het net levert gaat het waarschijnlijk rechtstreeks naar je buren, gaat een hele wijk aan het net leveren, dan moet het ook een heel stuk getransporteerd worden, daar zitten ook kosten aan. Om het nog maar niet te hebben over verdeelstations die het niet leuk zullen vinden als er ineens netto stroom geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Move naar DED, daar is 't ondertussen wat meer op z'n plek.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-04 21:54
TS bedankt dat u uw bedenkingen deelt, deze topic houd ik even in de gaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 356499

TS wil een ferrarismeter, maar zal die nooit gaan krijgen achter zijn nieuwbouwaansluiting.

De slimme meter kan wel worden geweigerd (of zoals hier de 'slimheid' kan worden uitgezet zodat het een 'domme' meter wordt).

Argumenten tegen de slimme meter zijn duidelijk. Daarom mag je die ook weigeren. Maar dit is niet hetzelfde als een digitale meter weigeren omdat je een ferraris wil.

Belangrijkste argument tegen de digitale meter met teruglevertelwerk t.o.v. een terugdraaiende ferrarismeter, is dat de leverancier zolang er maar netto wordt afgenomen geen verschil kan maken tussen veel teruglevering met veel afname of gewoon heel weinig afname. Maar door de salderingsregel (tot 5000 kWh / jaar) bij digitale meters bereik je daarmee eigenlijk hetzelfde.
TS is bang dat die salderingsregel over een paar jaar wordt afgeschaft, waardoor je met een digitale meter het schip ingaat (lagere terugleververgoeding). Maar denk je nou echt dat, zodra die regel daadwerkelijk zou worden afgeschaft, niet alle ferrarismeters verplicht moeten worden vervangen? Er zou anders immers rechtsongelijkheid ontstaan (en, schijnbaar belangrijker in dit land, er zouden inkomsten worden gemist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

pazzje schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:04:
Op het moment hangt er een slimme meter met terugtelwerk, Op dit moment is het zo bij essent geregeld (eigenlijk bij wet) dat je voor de eerste 5000KWH (mits je totaal boven nul blijft) het volledige tarief vergoed krijgt. Maar mocht op een gegeven moment half Nederland terugleveren dan zal het wel snel zijn afgelopen met de wet en hoeven ze maar een bitje aan te passen om dit in de meter te regelen. Daarom wil ik ook gewoon een ouderwetse meter. Het e.e.a is aangegeven maar het enige wat ze willen doen is het aflezen op afstand uit te zetten zodat het in hun ogen weer een domme meter is. Dit is niet wat ik wil, ik wil gewoon een meter met draaischijf. Hier zijn we dus nog over in conclaaf maar het zal mij benieuwen zeker in het licht van:

nieuws: Tot 2014 krijgen 450.000 huishoudens een slimme energiemeter

Wordt vervolgt
De ouderwetse meter wordt eerder verboden dan de wet aangepast. Met een domme electronische meter heb je echt geen problemen. Of is je verbruik + 6000 kWh?

Ik kan ook wel een T-ford willen, maar die kan ik niet kopen. Nog afgezien van het feit dat de meter niet eens van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:08:
[...]

De ouderwetse meter wordt eerder verboden dan de wet aangepast. Met een domme electronische meter heb je echt geen problemen. Of is je verbruik + 6000 kWh?

Ik kan ook wel een T-ford willen, maar die kan ik niet kopen. Nog afgezien van het feit dat de meter niet eens van jou is.
Op het moment is er niets aan de hand, maar wat is er over 2 jaar, 5 jaar?? Met een oude meter is gewoon de prijs voor 1 kwh teruglevering gelijk aan de prijs voor 1 kwh onttrekken. Wat er ook gebeurt, met een draaischijfmeter blijft de verhouding gewoon 1 op 1. Bij een digitale meter is dit anders, de verhouding staat nu weleenswaar 1 op 1 (geprogrammeerd) maar dit kan zomaar in de loop der tijd worden aangepast, iets wat bij de normale draaischijfmeter gewoon fysiek onmogenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Kortom, laat de gifbeker, die de slimme meter is, maar aan u voorbij gaan.
Ohne Worte...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

pazzje schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:03:
[...]

Op het moment is er niets aan de hand, maar wat is er over 2 jaar, 5 jaar?? Met een oude meter is gewoon de prijs voor 1 kwh teruglevering gelijk aan de prijs voor 1 kwh onttrekken. Wat er ook gebeurt, met een draaischijfmeter blijft de verhouding gewoon 1 op 1. Bij een digitale meter is dit anders, de verhouding staat nu weleenswaar 1 op 1 (geprogrammeerd) maar dit kan zomaar in de loop der tijd worden aangepast, iets wat bij de normale draaischijfmeter gewoon fysiek onmogenlijk is.
Doe je best, een domme meter in 4-tels variant is toekomst vaster dan een ferraris. Dat kan ik je vertellen.
Als ze alles op je afrekening mogen zetten als je niet meewerkt met de vervanging ben je zo uitgel*lt.

Vraag maar om een ferraris, je krijgt hem absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik wacht op het moment dat iemand die iets te lang door de bureaucraten, call-center medewerkers, netjongens/meisjes, etc., getergd is finaal gaat doorslaan en uit pure menselijke frustratie "een zwaar ongeluk" gaat veroorzaken.

Of het vervolgens wat in Den Haag zal uitmaken laat ik even in het midden.

Maar dit volslagen kafkaëske, al sinds 2004 durende eeuwige gezeik moet echt definitief tot het verleden gaan horen. Anders breekt de pleuris uit.

Benieuwd waar Vincent zijn breekpunt heeft...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 09-05 22:16
Leuk stukje. Maar dit:
En trouwens: als de netbeheerders bang zijn voor een te lage capaciteit van het net moeten ze, de volgende keer dat de kabels vervangen moeten worden, maar dikkere kabels in de grond leggen. Dat kost nagenoeg niets extra (want de kabels moeten toch vervangen worden)
is wel complete kolder. De schrijver heeft de koper-prijzen even niet paraat denk ik.

Verder staat het stukje vol met dingen die zouden kunnen gebeuren. (hacken, privacyschending, onterechte afsluiting etc.) Het is natuurlijk maar net afhankelijk hoeveel vertrouwen je hebt in de beheerder / overheid, wat de waarde van deze argumenten voor je is. Ondanks alle spook verhalen zijn de meeste netbeheerders nette bedrijven. Ik vind de reactie van Stedin op mijn melding zonnepanelen niet fantastisch, maar ook niet leugenachtig.
Uw huidige elektriciteitsmeter is niet geijkt voor teruglevering. De meter zal hoogstwaarschijnlijk in de beginperiode de teruglevering wel registreren door middel van terugdraaiende telwerken. Wij geven geen garantie op een blijvend goed werkende elektriciteitsmeter. De teruglevermeter is wel geijkt voor het registreren van de teruglevering.

Een teruglevermeter meet, net als een gewone meter, uw elektriciteitsverbruik én de hoeveel elektriciteit die u teruglevert. Deze meter heeft vier telwerken, twee voor de registratie van uw verbruik (normaal- en laagtarief) en twee voor de registratie van het verbruik dat u teruglevert (normaal- en laagtarief).

Wilt u een teruglevermeter met vier telwerk aanschaffen, neemt u dan contact op met onze Klantenservice, telefoonnummer 0900-1426 (lokaal tarief). De kosten voor het plaatsen van een teruglevermeter zijn eenmalig 95,69 euro inclusief BTW of via onze website www.stedin.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

/blaat
een analoge meter die stukgaat, behoud zijn stand,
een digi iskraatje na een bliksem, is naar de bliksem, en het telwerk ook.
dat is niet zo slim, de slimme meter is ook niet zo slim,
vooralsnog heeft men de tellerstand wel, maar niet van de teruglevering.
wie is het slimst ? dat ben jij, dus schrijf je meterstanden op,
en maak af en toe een foto.

ik wil best een slimme meter nemen, als er nu eens iemand met een goed argument komt,
waar ik wat aan heb, en niet van die blaat imho.
vooralsnog doet de meter voor mij niets extra`s tov mijn ferraris nu.
mijn ferraris uit 2003 dubbeltarief is wel geijkt 2 kanten op met meetrapport en afwijking,
de netbeheerder heeft dit ook geaccepteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

blissard schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:43:
Ik vind de reactie van Stedin op mijn melding zonnepanelen niet fantastisch, maar ook niet leugenachtig.
Uw huidige elektriciteitsmeter is niet geijkt voor teruglevering. De meter zal hoogstwaarschijnlijk in de beginperiode de teruglevering wel registreren door middel van terugdraaiende telwerken.
Gatverdamme, dat ze daar nog mee DURVEN te komen met die polderkolder.

Er zijn talloze landen die gewoon net metering ingevoerd hebben, met Ferrarismeters, the United States Of Bloody America DRIJFT op net metering, en daar heb ik nog nooit dat idiote NL netbeheerders onzin verhaaltje gehoord over "niet geijkt in terugdraaiende modus", en "nou meneertje, wij kunnen u geen garantie geven dat dat wel goed blijft gaan met die merkwaardige, van Pluto afkomstige zonnestraaltjes die onze sjieke Ferrarismeter komen vergiftigen" MEUK.

Het web stikt van de filmpjes van terugdraaiende Ferrarismeters, uit alle mogelijke landen.

Echt, ik doe het in mijn broek van die al jaren rondzingende netbeheerders lulkoek. Wat bezielt die gasten toch?

Ze willen gewoon die sluwe dingen in je/mijn meterkast, en ze kunnen het gewoon niet hebben dat het kreng niet verplicht is. Als ze zo blijven beuken, kunnen ze de tegenstand krijgen die ze over zichzelf hebben afgeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-->stel je voor dat het een kilometer kastje betreft om prive gebruik van de (lease) auto te meten,
en later natuurlijk voordelig auto-magisch te belasten, en bij een geschil, het autootje stil te zetten.

de auto teller word verder genegeerd, wat je zegt ook, en er word lustig op los geschat.
de belastingdienst accepteert de schattingen en heft dat het een feestje is.
in die context ?
tegelijktijd heffen we belasting-kantoren op, alles word digitaal, en mensen staan op straat,
willen we dat of gaan we eens nadenken; of we onze samenleving gaan laten regeren door enkelingen met pluche bonus-sigaar lobby party`s

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2012 21:14 . Reden: go figure, en noem de dingen eens anders ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:40

Reptile209

- gers -

En toch hè... Zijn jullie allemaal net zo wantrouwend tegen je bank, je baas en de supermarkt? Want alle rants die hier voorbij komen, zou je daar ook op los kunnen laten. Wat nou als ING elke maand stiekum 50 cent van mijn rekening haalt of de totalen niet netjes optelt. Of als daar de stroom uitvalt: weten ze dan mijn saldo nog? Bewaar je alle pinbonnetjes totdat je een papieren afschrift hebt dat je nieuwe saldo bevestigt? Oh, en wat doet pinnen eigenlijk met je privacy? En let op, want de flessenautomaat bij de AH telt elke 10e fles niet mee, dus dan klopt het totaal op je bonnetje niet! En KPN telt stiekum 3 seconden bij ieder gesprek op, zodat je sneller voor een extra minuut belt!

'Tuurlijk mag je anderen (inclusief bedrijven) scherp houden, maar het Calimero-gedrag in dit draadje is wel èrg hoog. Niemand zou het accepteren als KPN alleen nog maar bakkelieten draaischijftelefoons op het net zou toelaten. Iedereen is met zijn tijd meegegaan en belt met zijn DECT-telefoon via VoIP. Niemand loopt nog met cheques te sjouwen, iedereen pint. Iedereen heeft een Bonuskaart. Dus ga nou niet zo zielig doen over je privacy en ze-zullen-me-wel-weer-willen-naaien. Hou ze scherp, maar doe niet zo selectief in wat wel kan en wat niet kan.

Oh, en nog eentje: er is geen verschil tussen "Eneco betaalt voor de stroom die de meter verbruikt" of "ik betaal voor de stroom die de meter verbruikt". In het eerste geval zit het al in de tarieven, in het tweede geval is het een los bedrag. Poteto, potato. Idem met bankentaxen en meer van dat soort 'heffingen' aan bedrijven: die rekenen dat uiteraard gewoon aan de klant door.

Carry on... :)

offtopic:
@hieronder: ik zou mijn pasjes doorknippen en alles in een sok stoppen. Rekeningen betalen door op de fiets naar elk hoofdkantoor te rijden. En pas op voor de postbode, want die weet precies wanneer je thuis bent! :+

[ Voor 19% gewijzigd door Reptile209 op 21-02-2012 21:20 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeg, er is net een mega bedrag van mijn rekening afgehaald door het energiebedrijf.
zomaar
onaangekondigd.
gedeeld met velen in dit forum
alles wat je beschrijft als `niet waar` is al feitelijk gebeurt.
gelukkig had ik mijn wantrouwen terecht, ik had cash thuis want ik verwachte het al,
eigenlijk meer met het idee dat ik niet meer bij mijn geld kon komen, maar het pakte dus zo uit.
ik wilde slechts boodschappen doen, maar dat kon niet meer,
digitaal administratief verneukt, en weggeschat in de bedelstaf wat ik je brom.
du hast es vielleicht nicht gewusst
ik ga reuze met mijn tijd mee hoor,
maar de gevestigde orde niet.

eerder poste ik mijn communicatie met mijn netbeheerder dat ik een slimme meter wil,
maar die kan mijn teruglevering nog niet registreren.

je zet je af tegen de verkeerde

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-02-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Reptile209 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:14:
En toch hè... Zijn jullie allemaal net zo wantrouwend tegen je bank, je baas en de supermarkt?
Ja, ga de rest van de wereld er ook even bij halen. Kan in een apart in te richten draad, het gaat hier over sluwe meters en de "potenties" van die apparaten. Energie meters. Niet al die andere spullen waar we gelukkig van zouden moeten worden (je zou bijna in Utopia geloven).

off topic:

(a) Triodos en ASN heb ik een redelijk vertrouwen in, maar zeg nooit nooit;
(b) ben "eigen baas";
(c) ik ga al een jaar of vijfentwintig (wellicht langer) niet meer naar "de supermarkt"...

... maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 11:43
Leestekens zijn voor veel mensen ook moeilijke materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:40

Reptile209

- gers -

zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:29:
[...]
Ja, ga de rest van de wereld er ook even bij halen. Kan in een apart in te richten draad, het gaat hier over sluwe meters en de "potenties" van die apparaten. Energie meters. Niet al die andere spullen waar we gelukkig van zouden moeten worden (je zou bijna in Utopia geloven).
offtopic:
Lees je eigen sig er nog eens op na: ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Reptile209 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:42:
[...]

offtopic:
Lees je eigen sig er nog eens op na: ;)
Motto: er zijn vele "waarheden".

Quod erat demonstrandum.

back to topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In hoeverre is het nu gespecifieerd wat zo'n meter mag doosturen? Mag hij ook realtime gebruik doorsturen bijvoorbeeld? Dat is best wel een verschil met een meter die ze eens per maand uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Reptile209 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:14:
En toch hè... Zijn jullie allemaal net zo wantrouwend tegen je bank, je baas en de supermarkt? Want alle rants die hier voorbij komen, zou je daar ook op los kunnen laten. Wat nou als ING elke maand stiekum 50 cent van mijn rekening haalt of de totalen niet netjes optelt. Of als daar de stroom uitvalt: weten ze dan mijn saldo nog? Bewaar je alle pinbonnetjes totdat je een papieren afschrift hebt dat je nieuwe saldo bevestigt? Oh, en wat doet pinnen eigenlijk met je privacy? En let op, want de flessenautomaat bij de AH telt elke 10e fles niet mee, dus dan klopt het totaal op je bonnetje niet! En KPN telt stiekum 3 seconden bij ieder gesprek op, zodat je sneller voor een extra minuut belt!

'Tuurlijk mag je anderen (inclusief bedrijven) scherp houden, maar het Calimero-gedrag in dit draadje is wel èrg hoog. Niemand zou het accepteren als KPN alleen nog maar bakkelieten draaischijftelefoons op het net zou toelaten. Iedereen is met zijn tijd meegegaan en belt met zijn DECT-telefoon via VoIP. Niemand loopt nog met cheques te sjouwen, iedereen pint. Iedereen heeft een Bonuskaart. Dus ga nou niet zo zielig doen over je privacy en ze-zullen-me-wel-weer-willen-naaien. Hou ze scherp, maar doe niet zo selectief in wat wel kan en wat niet kan.

Oh, en nog eentje: er is geen verschil tussen "Eneco betaalt voor de stroom die de meter verbruikt" of "ik betaal voor de stroom die de meter verbruikt". In het eerste geval zit het al in de tarieven, in het tweede geval is het een los bedrag. Poteto, potato. Idem met bankentaxen en meer van dat soort 'heffingen' aan bedrijven: die rekenen dat uiteraard gewoon aan de klant door.

Carry on... :)

offtopic:
@hieronder: ik zou mijn pasjes doorknippen en alles in een sok stoppen. Rekeningen betalen door op de fiets naar elk hoofdkantoor te rijden. En pas op voor de postbode, want die weet precies wanneer je thuis bent! :+
toon volledige bericht
De bank houd niks extra van me in omdat ik dat af en toe bekijk.
Ik betaal mijn rekeningen en betaal ook alles digitaal net als de rest van Nederland(bijna dan).
Maar wie gaat bepalen wat ik voor mijn teruggeleverde stroom ga krijgen?
Wie bepaalt of ik wel wat krijg voor mijn teruggeleverde stroom en hoeveel ik betaal voor mijn afgenomen stroom.
Nu (1 meter) hoef ik me daar niet druk om te maken. Ik heb er namelijk maar 1 en het energiebedrijf kan dus nu maar 2 getallen van elkaar aftrekken (vorig en dit jaar).

In tegenstelling tot een bankrekening/supermarkt of telefoon kan ik veel moeilijker zonder energie (ik krijg het koud en zit in het donker). Contant betalen of ergens ander boodschappen halen is binnen een minuut geregeld.

Moet je eens proberen je rekening op orde te krijgen (en dan bedoel ik nog niet eens terugleveren) bij het energiebedrijf.

Naar mijn idee is energie veel meer een eerste levensbehoefte en ben je veel meer afhankelijk van een energiebedrijf dan van een bank/supermarkt/kabelaar of telefoonmaatschappij zoals jij dat gelijkstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Laatst online: 16-02 17:24
LosGieros schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:34:
Is het gelukt om een ferraris meter te krijgen of bedoel je een domme digitale meter?

Ik wil gewoon een draaischijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 11:03

flessuh

Set sail for fail!

zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:06:
[...]

[...]

Er zijn talloze landen die gewoon net metering ingevoerd hebben, met Ferrarismeters, the United States Of Bloody America DRIJFT op net metering, en daar heb ik nog nooit dat idiote NL netbeheerders onzin verhaaltje gehoord over "niet geijkt in terugdraaiende modus", en "nou meneertje, wij kunnen u geen garantie geven dat dat wel goed blijft gaan met die merkwaardige, van Pluto afkomstige zonnestraaltjes die onze sjieke Ferrarismeter komen vergiftigen" MEUK.

Het web stikt van de filmpjes van terugdraaiende Ferrarismeters, uit alle mogelijke landen.

Echt, ik doe het in mijn broek van die al jaren rondzingende netbeheerders lulkoek. Wat bezielt die gasten toch?

Ze willen gewoon die sluwe dingen in je/mijn meterkast, en ze kunnen het gewoon niet hebben dat het kreng niet verplicht is. Als ze zo blijven beuken, kunnen ze de tegenstand krijgen die ze over zichzelf hebben afgeroepen.
toon volledige bericht
Leuk dat je zo inhakt op het niet geijkt zijn.... niet geijkt betekent dat er een afwijking in kan zitten ook in jou voordeel. Het is al erg netjes van Stedin dat ze dat toelaten.

Ik ben het met je eens dat de energiebedrijven lullen, dat doen ze allemaal, want het zijn bedrijven die winst willen maken, vreemd he?
Verder zal het voor zover ik heb gezien niet zo hard lopen met de "slimme" meters, simpel gezegd omdat er nog teveel onzekerheden zijn, onzekerheden waar keiharde tegenstanders als jij heel hard op inhakken.

Als consument wordt je altijd "genaaid" aangezien je diensten afneemt bij bedrijven, niet bij non-profit organisaties. }:O

@hieronder... ik heb er gewoon wat een hekel aan als mensen bepaalde punten uitlichten alsof dat het enige is dat er over te zeggen is.
pas als je die meter zelf ontworpen, gebouwd en zijn hele levensduur gebruikt hebt en er eerlijk over praat ben je geloofwaardig, dus dat is eigenlijk niemand ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flessuh op 28-02-2012 10:17 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je moet ook niet vergeten dat zonnigtype zich over het algemeen zelden genuanceerd uitdrukt ;) niks negatiefs over hem, het is gewoon hoe hij schrijft. De werkelijkheid ligt altijd in het midden, je moet je informatie nooit uit één bron halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09-05 19:54
mux schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:07:
Je moet ook niet vergeten dat zonnigtype zich over het algemeen zelden genuanceerd uitdrukt ;) niks negatiefs over hem, het is gewoon hoe hij schrijft. De werkelijkheid ligt altijd in het midden, je moet je informatie nooit uit één bron halen.
het is wel heel vreemd dat ik van zonnigtype meer leer van mijn energie rekening dan dat ik aan info krijg van de maatschappijen die eigenlijk verplicht zijn mij dat te vertellen.

en als de helpdesk mij nu iets probeert te vertellen moet ik ze steeds corrigeren.
dat geeft vreemde situaties aan de telefoon.

(ik ga proberen mijn oude meter zo lang mogelijk te behouden.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

flessuh schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:04:
@hieronder... ik heb er gewoon wat een hekel aan als mensen bepaalde punten uitlichten alsof dat het enige is dat er over te zeggen is.
pas als je die meter zelf ontworpen, gebouwd en zijn hele levensduur gebruikt hebt en er eerlijk over praat ben je geloofwaardig, dus dat is eigenlijk niemand ;)
Dat is inderdaad de kern van het probleem. Dat iets in de praktijk wel kan worden opgerekt tot een bepaalde specificatie (ach, deze 250W inverter kan ook wel 300W leveren of: deze ferrarismeter kan prima achteruit tellen) wil niet zeggen dat dit wenselijk is. Meettechniek is een ontzettend complexe materie, en dat geldt al helemaal voor analoge meetwerken. Die meters zijn gespecificeerd om te werken in een bepaald meetgebied en daarbuiten zijn ze waarschijnlijk helemaal niet gekarakteriseerd. Natuurlijk zal hij wel ongeveer doen wat hij moet doen, maar niemand kan je enige garanties geven. En de energiemaatschappij neemt daar geen genoegen mee.

Ik heb er inderdaad ook een hekel aan als mensen bepaalde punten uitlichten tot enige belangrijke eigenschap, en vervolgens blind zijn voor de redenen waarom zoiets wordt gedaan of bestaat. Het is ernstig makkelijk om gewoon te zeiken als iets je niet aanstaat, maar als je dat teveel doet word je gewoon niet meer serieus genomen. De achterliggende techniek begrijpen en oplossingsgericht denken komt 100x verder.

@hieronder: en ook nooit alleen op mux afgaan. Hoewel ik het idee heb dat de combinatie van mux en zonnigtype ook niet alles is. Wie solliciteert als derde bron?

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 28-02-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mux schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:07:
Point taken, nooit (alleen) op zonnigtype afgaan. Dat is zeer riskant... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:06:
[...]

.....
Zonigtype,ik ben het meestal wel met je eens, ook al heb ik zelf een wat terughoudender houding.
Het gaat om de essentie. Maar goed, als ik je onderschrift lees: "Sag nicht: "Ich habe die
Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)"
dan
kom ik toch tot de conclusie dat je er voor open staat dat je in bepaalde gevallen een beetje ongelijk kan hebben.

Wat betreft de ferrarismeter (die ik overigens op termijn toch wel zie verdwijnen) het volgende;
Uiteraard worden die geijkt en het is geen leugen dat dit ijken doorgaans alleen in voorwaartse
richting gebeurt. De volkomen legitieme vraag is dan wat dan wel die afwijking in teruggdraaiende
dan wel mag zijn. Welnu, die is uiterst klein. Zo'n klein dat het nauwelijks de moeite waard is.

Misschien is men in de US gemiddeld wat makkelijker, maar het is gewoon een feit dat een
bijzonder mierenn.. categorie valt over b.v. 0,01 % afwijking buiten de garantie die in
voorwaartse richting wel geldt. Is het dan een wonder dat enegiebedrijven die disclaimer hanteren? Volgens mij is dat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Techneut schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 13:19:
[...]

Zonigtype,ik ben het meestal wel met je eens, ook al heb ik zelf een wat terughoudender houding.
Het gaat om de essentie. Maar goed, als ik je onderschrift lees: "Sag nicht: "Ich habe die
Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)"
dan
kom ik toch tot de conclusie dat je er voor open staat dat je in bepaalde gevallen een beetje ongelijk kan hebben.

Wat betreft de ferrarismeter (die ik overigens op termijn toch wel zie verdwijnen) het volgende;
Uiteraard worden die geijkt en het is geen leugen dat dit ijken doorgaans alleen in voorwaartse
richting gebeurt. De volkomen legitieme vraag is dan wat dan wel die afwijking in teruggdraaiende
dan wel mag zijn. Welnu, die is uiterst klein. Zo'n klein dat het nauwelijks de moeite waard is.

Misschien is men in de US gemiddeld wat makkelijker, maar het is gewoon een feit dat een
bijzonder mierenn.. categorie valt over b.v. 0,01 % afwijking buiten de garantie die in
voorwaartse richting wel geldt. Is het dan een wonder dat enegiebedrijven die disclaimer hanteren? Volgens mij is dat alles.
toon volledige bericht
OK, no problem. Ik neem het van je aan (zie onderschrift). Maar de echte REDEN waarom ze van dat ding af willen is een hele andere. En DAT zeggen ze d'r nooit bij. Die "minimale afwijking" is gewoon een smoes om hun sluwe plannetjes er door te drukken.

En daarom gaan bij al die sluwe meter/netten plannen bij mij alle nekharen recht overeind staan. Ik ben het laatste jaar dood gespamd door de ene na de andere (uitnodiging voor) bobo-conferenties over slimme netten. Er is blijkbaar goud geld mee te verdienen. En jij en ik weten waar dat geld vandaan zal worden gehaald. Daar pas ik voor. De plundering op de energie nota's is al erg genoeg, en je kunt er helemaal niks aan doen (vastrechten, vastrechten, vastrechten, en nog eens: vastrechten). En ik betaal al dertig procent meer voor mijn klassieke ferrarisje, zonder enige vorm van wederdienst door de netbeheerder. Sinds 1 januari 2008. Op een gegeven moment gaan de hakken in het zand, tot hier en niet verder.

Noot: de gasmeters worden niet vervangen, ook al heeft van der Hoeven destijds ruiterlijk toegegeven dat omgevingstemperatuur op de balgmeters "een kleine" afwijking mogelijk maakt wat het gemeten verbruik betreft, vervanging zou goud geld kosten dus moeten we er maar mee leren leven... Verispect heb ik niet [publiekelijk] horen protesteren tegen die "kleine politiek gedoogde afwijking"...

Lees ook de lezersreacties onder het verhaal van Paulus Jansen over die (vermeend) "liegende" gasmeters:

http://paulusjansen.sp.nl...ijkt-broodje-aap-verhaal/

Kamerbrief Verhagen over het gedoe met de "meetafwijkingen" bij gasmeters:
In voornoemde brief aan uw Kamer zijn een administratieve en een technische
oplossing voor correctie van meetafwijkingen van de gasmeter aangekondigd.
Ik ben nog steeds van mening dat beide oplossingen noodzakelijk zijn.
Ik heb nog geen netbeheerder noch leverancier noch meetboy/girl horen zeuren over "noodzakelijke aanpassingen van dan wel vervanging van" liegende gasmeters, al dan niet met "kleine afwijking van wat gemeten behoort te worden"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Leuk stukje van Daniel Rutter over slimme meters: http://www.howtospotapsyc...new-thing-to-worry-about/

Zijn slotzin: "Just please don't spend your time worrying about the terrible threat someone says is posed by technologies, cultural changes or particular types of other human whom you do not understand. Every minute you spend worrying about Islamists conquering the world, or commercial airliners spreading mysterious poisons, or electricity meters giving you cancer, does nothing but move you one minute closer to your actual death, and gains you nothing at all." :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
blissard schreef op maandag 05 maart 2012 @ 18:52:
Leuk stukje van Daniel Rutter over slimme meters: http://www.howtospotapsyc...new-thing-to-worry-about/

Zijn slotzin: "Just please don't spend your time worrying about the terrible threat someone says is posed by technologies, cultural changes or particular types of other human whom you do not understand. Every minute you spend worrying about Islamists conquering the world, or commercial airliners spreading mysterious poisons, or electricity meters giving you cancer, does nothing but move you one minute closer to your actual death, and gains you nothing at all." :-)
Zo dat is lekker, mensen die (in mijn ogen terecht) ongerust zijn over wat er allemaal mis kan gaan met slimme meters even met een artikel om de oren slaan wat staat op een site als "How to spot a psychopath".

Even de zaken op een rijtje:
- slimme meters kunnen op afstand uitgelezen worden
- slimme meters kunnen op afstand afgesloten worden

Laten we met het laatste beginnen.
Gezien de geweldig nauwkeurige administratie van netbeheerders en energiemaatschappijen heb ik persoonlijk liever dat er een mens aan de deur komt om de boel af te sluiten ipv dat er iemand ergens weer eens iets verkeerd invult en als gevolg daarvan een verkeerd iemand afgesloten wordt.
Maar misschien moet je eerst meegemaakt hebben hoe nagenoeg onmogelijk het is om zaken die verkeerd geadministreerd staan weer goed te krijgen, om dit in te zien.
Naast het reeele gevaar van administratieve chaos, is er ook nog het gegeven dat dergelijke meters makkelijk decennia blijven zitten. Op zich niets mis mee wanneer je ze niet op afstand kunt benaderen, maar hoeveel zaken van pak 'm beet 10 jaar oud zou je nu nog aan bijvoorbeeld het internet durven koppelen? Wat ik bedoel is dat de kans dat zo'n protocol gehackt zal worden heel reeel is gedurende de levensduur van die meters.
Ga maar eens na wat er gebeurt wanneer je een redelijk groot gebied ineens een aantal keer uit en aan zet. Grote kans dat het netwerk landelijk uitvalt.
Dan is het toch wel heel erg vreemd dat er -zoals eerder al genoemd- nergens minimale eisen gesteld worden aan de beveiliging van die meters. (anders dan een loodje, maar dat zal de hackers wel niet buiten houden)

Dan hebben we nog het op afstand uitlezen.
De buurman zal nu ook wel weten wanneer we niet thuis zijn, dus het lokaal onderscheppen van communicatie (mits niet daardoor aangepast kan worden) is nog niet heel erg een privacy-issue. Maar die data wordt ergens centraal opgeslagen en is dus een heel handige bron van data voor heel veel toepassingen.
Zo kun je ervanuit gaan dat de overheid die data ook wel zal willen doorspitten voor allerhande onderzoek.
Daarbij kun je nu nog niet voorstellen wat voor impact dat heeft, maar het gegeven is wel dat het gebruikt zal worden voor dingen waar het niet voor bedoeld is.
En dan heb je nog het gevaar dat data die centraal opgeslagen is en waarde heeft, geheid een keer op straat zal belanden. Het is dan niet zo persoonlijk als je patientendossier, maar kan zeker wel vervelende gevolgen hebben voor betrokkenen.
Hiervoor geldt gewoon het standaard devies; Als je niet wilt dat data uitlekt, sla het dan niet op.
Voor de energierekening is 1x een getal per 2 maand meer dan genoeg. (en 2 getallen als je PV-cellen hebt)
En het liefst heb je de garantie dat teruglever vergoeding gelijk is aan de kostprijs die je betaalt bij afname, dus dan wil je dat het aandeel afname en teruglevering niet eens geregistreerd wordt.
Hetzelfde voor de verhouding reeel vermogen en blind vermogen.

Allemaal helemaal geen onredelijke wensen, maar kennelijk ben je al een potentiele psychopaat als je je daar druk over maakt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
TD-er schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:40:
[...]

Zo dat is lekker, mensen die (in mijn ogen terecht) ongerust zijn over wat er allemaal mis kan gaan met slimme meters even met een artikel om de oren slaan wat staat op een site als "How to spot a psychopath".
..

Allemaal helemaal geen onredelijke wensen, maar kennelijk ben je al een potentiele psychopaat als je je daar druk over maakt.
Het was je al opgevallen dat Daniel zichzelf als Psychpath betitelt en dat het stukje toch voornamelijk humoristisch bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
blissard schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 18:08:
[...]

Het was je al opgevallen dat Daniel zichzelf als Psychpath betitelt en dat het stukje toch voornamelijk humoristisch bedoeld is?
Nee sorry, dat was mij niet opgevallen.
Ter verdediging, er is in dit soort topics al heel vaak aangegeven dat "men niet moet zeuren en gewoon mee moet gaan en vooral de alu-hoedjes moet afzetten" terwijl er zeker wel nadelen zijn aan dit soort meters.
En ik heb steeds het idee dat werkelijk niemand het iets kan schelen dat aan alle kanten de privacy in heel veel kleine stapjes steeds verder ingeperkt wordt en de burger steeds meer uitgeperst wordt (met dit soort meters krijg je allesbehalve inzichtelijke rekeningen en uiteindelijk betaal je meer) en dat er nog steeds mensen zijn die dat niet willen inzien, of zelfs proactief onverschillig willen zijn.
Persoonlijk kan ik daar erg slecht tegen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

TD-er schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:00:
[...]

Nee sorry, dat was mij niet opgevallen.
Ter verdediging, er is in dit soort topics al heel vaak aangegeven dat "men niet moet zeuren en gewoon mee moet gaan en vooral de alu-hoedjes moet afzetten" terwijl er zeker wel nadelen zijn aan dit soort meters.
En ik heb steeds het idee dat werkelijk niemand het iets kan schelen dat aan alle kanten de privacy in heel veel kleine stapjes steeds verder ingeperkt wordt en de burger steeds meer uitgeperst wordt (met dit soort meters krijg je allesbehalve inzichtelijke rekeningen en uiteindelijk betaal je meer) en dat er nog steeds mensen zijn die dat niet willen inzien, of zelfs proactief onverschillig willen zijn.
Persoonlijk kan ik daar erg slecht tegen.
Waar kan je aantoonbaar maken dat je meer gaat betalen. Waar maak je aantoonbaar dat je privacy in gevaar is. Waar maak je aantoonbaar dat je sneller afgesloten wordt.

Ik zie dat nergens aangetoond. En prima als jij je daar druk over maakt. Maar dan heb jij ook geen mobiele telefoon, geen gewone telefoon, of in ieder geval geen gidsvermelding. Dan heb jij geen auto, want via je nummerbord kunnen ze overal zien waar jij bent. Jij hebt natuurlijk ook geen Tweakers account, jij hebt ook geen Facebook account... Etc... Want jij wilt niemand iets van je laten zien.

Als er issues zijn, dan is het goed dat dat aangekaard wordt. Maar ik zie ze echt niet. En dan ben ik dus maar blind volgens jou. Prima.

De mens zou ook niet tegen snelheden van meer dan 15km/u kunnen zeiden ze toen de trein ontwikkeld werd. Hoe snel kunnen we nu? Er is altijd wel iemand die drama roept als er iets nieuws is. En daar is niets verkeerd aan, maar veroordeel anderen niet op basis van jou verwachtingen of angsten. Dat is wel zo netjes.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
c70070540 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:51:
[...]

Waar kan je aantoonbaar maken dat je meer gaat betalen. Waar maak je aantoonbaar dat je privacy in gevaar is. Waar maak je aantoonbaar dat je sneller afgesloten wordt.

Ik zie dat nergens aangetoond. En prima als jij je daar druk over maakt. Maar dan heb jij ook geen mobiele telefoon, geen gewone telefoon, of in ieder geval geen gidsvermelding. Dan heb jij geen auto, want via je nummerbord kunnen ze overal zien waar jij bent. Jij hebt natuurlijk ook geen Tweakers account, jij hebt ook geen Facebook account... Etc... Want jij wilt niemand iets van je laten zien.

Als er issues zijn, dan is het goed dat dat aangekaard wordt. Maar ik zie ze echt niet. En dan ben ik dus maar blind volgens jou. Prima.

De mens zou ook niet tegen snelheden van meer dan 15km/u kunnen zeiden ze toen de trein ontwikkeld werd. Hoe snel kunnen we nu? Er is altijd wel iemand die drama roept als er iets nieuws is. En daar is niets verkeerd aan, maar veroordeel anderen niet op basis van jou verwachtingen of angsten. Dat is wel zo netjes.
En dit is nu precies zo'n reactie die ik bedoelde.
Ik wil zelf weten waar ik welke informatie achterlaat en bij zaken als slimme meters heb je die optie vrijwel niet meer.
Het is niet dat ik bang ben voor nieuwe zaken, maar ik zie wel heel veel gevaren waarop het mis kan gaan.
En voor het geval je het wilt weten, ik heb inderdaad geen twitter/facebook. Dat is een bewuste keuze.
Nummerbord heb ik wel, maar ik ben er wel op tegen als ze op elke straathoek camera's gaan ophangen of km-registratiekastjes in de auto's gaan plaatsen.

En het niet aantoonbaar zijn dat we meer gaan betalen; Het is inderdaad nu nog niet te bewijzen, maar het is wel degelijk de bedoeling dat we binnen een paar jaar variabele tarieven gaan krijgen. Dat doen ze echt niet zodat wij met z'n allen goedkoper uitzijn. Tuurlijk zullen er een aantal gevallen mogelijk zijn waarop de kosten omlaag gaan, maar het gros gaat gewoon meer betalen.
En je mist het punt dat de hele slimme meter ingevoerd wordt om inzicht te geven, maar ik voorspel dat het allemaal nog veel minder inzichtelijk zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

TD-er schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:08:
[...]

En dit is nu precies zo'n reactie die ik bedoelde.
Ik wil zelf weten waar ik welke informatie achterlaat en bij zaken als slimme meters heb je die optie vrijwel niet meer.
Prima als jij dat wilt, maar veroordeel anderen niet als het anderen geen r**t uitmaakt waar hun energie informatie terechtkomt.
Het is niet dat ik bang ben voor nieuwe zaken, maar ik zie wel heel veel gevaren waarop het mis kan gaan.
En voor het geval je het wilt weten, ik heb inderdaad geen twitter/facebook. Dat is een bewuste keuze.
Nummerbord heb ik wel, maar ik ben er wel op tegen als ze op elke straathoek camera's gaan ophangen of km-registratiekastjes in de auto's gaan plaatsen.
Ik ben er allang achter dat wat er ook gebeurt, wat je ook opslaat, het wordt toch wel een keer gehacked. Als je daar bang voor bent, dan kan je beter maar in het geheel offline gaan, op een eilandje gaan wonen. Dan weet je zeker (denk je) dat niemand iets van je ziet.
Via je mobiel (heb je ook niet?) kunnen ze ook al jaren je locatie volgen, maar daar reageer je gemakshalve maar even niet op... Pinnen doe je zeker ook niet? Want alle transacties kunnen bij de bank opgevraagd worden door een hacker...
En het niet aantoonbaar zijn dat we meer gaan betalen; Het is inderdaad nu nog niet te bewijzen, maar het is wel degelijk de bedoeling dat we binnen een paar jaar variabele tarieven gaan krijgen. Dat doen ze echt niet zodat wij met z'n allen goedkoper uitzijn. Tuurlijk zullen er een aantal gevallen mogelijk zijn waarop de kosten omlaag gaan, maar het gros gaat gewoon meer betalen.
Je gaat zelf de keuze krijgen of en wanneer je meer/minder gaat betalen. Als je weet dat op woensdag overdag de stroom goedkoper is, dan kan jij er voor kiezen om woensdag overdag de was te doen etc. Als dat geen voordeel is dan weet ik het ook niet meer.
En je mist het punt dat de hele slimme meter ingevoerd wordt om inzicht te geven, maar ik voorspel dat het allemaal nog veel minder inzichtelijk zal worden.
Ik ben persoonlijk erg blij met dat inzicht. Ik wil graag weten hoeveel en wanneer ik verbruik. Als ik dan ook nog eens daar op kan gaan sturen, dat ik het meeste verbruik doe op het moment dat het goedkoop is, dan ben ik toch geen verliezer, maar win ik er toch mee?

Maar nogmaals. Ik vind het prima als jij ertegen bent, maar laat anderen in hun waarde met een andere keuze. Alles van mij is zo onderhand al na te gaan, en daarmee zeg ik niet dat ik het er mee eens ben in alle gevallen. Prima als jij er voor kiest om geen Facebook account te nemen. Maar als je alles alleen maar zichtbaar maakt voor vrienden en niet verder, zoals ik dat gedaan heb, dan heb ik wel de voordelen en niet de nadelen. Waarom zou pietje uit verweggistan die ik niet ken, iets van mij moeten zien. Ik bepaal dat alleen mijn vrienden de informatie mogen zien die ik wil laten zien. Duidelijk een geval van tot hier en niet verder. Voor jou ligt die grens wat dichterbij, en dat is je goed recht.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
[b][message=37806963,noline]c70070540 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:19[/message
[...]

Je gaat zelf de keuze krijgen of en wanneer je meer/minder gaat betalen. Als je weet dat op woensdag overdag de stroom goedkoper is, dan kan jij er voor kiezen om woensdag overdag de was te doen etc. Als dat geen voordeel is dan weet ik het ook niet meer.
Zoals met alles zal ook deze prijs met vraag en aanbod te maken hebben. Dus de prijzen (als het e.e.a al doorgaat) zullen snachts het laagste zijn. Nu hoeft dit geen probleem te zijn mits je het e.e.a automatiseerd maar ik ben toch niet van plan om om 3uur snachts mijn bed uit te komen om te gaan stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
pazzje schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:28:
[...]

..ik ben toch niet van plan om om 3uur snachts mijn bed uit te komen om te gaan stofzuigen.
Het wordt nog veel vervelender als je buren besluiten dat op dat tijdstip wèl te gaan doen (en de wasmachine en centrifuge aan te zetten)

• urbanhippie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-07-2020
Een gepensioneerde elektricien vertelde mij dat het verstandiger is om de 'slimme' meter vooralsnog te weigeren. Als je de meter nu laat installeren is het gratis en als je het weigert kost het iets van 75 euro om het later alsnog te laten installeren. Echter heeft hij berekend dat je met een gemmiddeld huishouden dit bedrag binnen 3 jaar terug verdiend hebt door je oude meter te houden.

Het is al een oud topic maar ik ben benieuwd of dit een goede zienswijze is.. binnenkort zal mij de 'slimme' meter ook aangeboden gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

urbanhippie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:16:
Een gepensioneerde elektricien vertelde mij dat het verstandiger is om de 'slimme' meter vooralsnog te weigeren. Als je de meter nu laat installeren is het gratis en als je het weigert kost het iets van 75 euro om het later alsnog te laten installeren. Echter heeft hij berekend dat je met een gemmiddeld huishouden dit bedrag binnen 3 jaar terug verdiend hebt door je oude meter te houden.

Het is al een oud topic maar ik ben benieuwd of dit een goede zienswijze is.. binnenkort zal mij de 'slimme' meter ook aangeboden gaan worden.
Ik wil die berekening wel eens zien dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• urbanhippie
Ja dat is een goeie, ik zal het hem vragen. In dit artikel staat dat je rekening tot 6x hoger kan uitvallen als je veel netadapters in huis hebt. Ik mijn geval zeker het geval.. geldt voor telefoon opladers en bijv ook. tv, game-console, audio installatie, klokradio, computer.. dus alles met een travo er in maar ook spaarlampen:

https://radar.avrotros.nl...lijk-meer-verbruik-meten/?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:32

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

urbanhippie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:26:
Ja dat is een goeie, ik zal het hem vragen. In dit artikel staat dat je rekening tot 6x hoger kan uitvallen als je veel netadapters in huis hebt. Ik mijn geval zeker het geval.. geldt voor telefoon opladers en bijv ook. tv, game-console, audio installatie, computer.. dus alles met een travo er in maar ook spaarlampen:

https://radar.avrotros.nl...lijk-meer-verbruik-meten/?
En die is al ontkracht!
Even mezelf quoten uit: Slimme energiemeter, weigeren??
devino schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:28:
Netbeheer nederland heeft eea keurig op papier gezet naar aanleiding van de eerste Radar uitzending en de vervolg acties hieruit. Het rapport is geen wetenschappelijk hoogstandje, maar naar mijn mening wel netjes om deze resultaten een soort van transparant te delen.
https://www.netbeheernede...ngen%20Slimme%20Meter.pdf

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• urbanhippie
Ik heb niet alle 106 posts doorgelezen maar in de pdf van de netbeheerder zie ik niets over het blind vermogen waarvoor de consument al gecompenseerd wordt omdat de oude meters dit niet registreren. De nieuwe 'slimme' meter registreert dit wel maar die oude compenstatie blijft gewoon (onterecht) van kracht waardoor de consument nu dubbel betaald voor het verschil in blind vermogen. Dit verklaart waarom rekeningen met de slimme meter zo hoog kunnen uitvallen.

Dit is hoe de oud-electricien het mij uitlegde maar ik zie dit ook uitgelegd eerder in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door urbanhippie op 16-11-2017 21:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devino

devino

Geen enkele consumenten meter registreert blindvermogen apart, helaas is dit een hardnekkig fabeltje. Dit wordt pas gedaan vanaf een grootverbruik aansluiting en aangezien je het over een slimme meter hebt, heb je geen grootverbruik aansluiting (gva's hebben overigens al jaren een communicerende meter).

Blind vermogen is VAr (Volt*Ampere Reactief); Werkelijk vermogen is W (Volt*Ampere*hoek) en schijnbaar vermogen is VA (Volt*Ampere).
Consumenten worden altijd al afgerekend op basis van (kilo)Watt(uur).

De eerste lettergreep "blind" zegt het al, blindvermogen is geen vermogen en dat wordt dan ook door geen enkele kWh-meter meegemeten, niet door de klassiek wordende ferrarismeter en ook niet door de moderne elektronische ongeacht of deze slim of dom is. Het is inductief of capacitief, in oudere boeken ook wel wattloos vermogen genoemd Zou niet best zijn als dat wel geregistreerd zou worden. Daarvoor zijn bij genoemde grootverbruikers aparte meters voor. Dit vanwege de extra verliezen in de toevoerkabels ten gevolge van de zwaardere stromen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

urbanhippie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:43:
Ik heb niet alle 106 posts doorgelezen maar in de pdf van de netbeheerder zie ik niets over het blind vermogen waarvoor de consument al gecompenseerd wordt omdat de oude meters dit niet registreren. De nieuwe 'slimme' meter registreert dit wel maar die oude compenstatie blijft gewoon (onterecht) van kracht waardoor de consument nu dubbel betaald voor het verschil in blind vermogen. Dit verklaart waarom rekeningen met de slimme meter zo hoog kunnen uitvallen.

Dit is hoe de oud-electricien het mij uitlegde maar ik zie dit ook uitgelegd eerder in dit topic.
Dit is echt de meest hardnekkige fabel die maar blijft terugkomen v.w.b.de slimme meter...
De slimme meter registreert kWh, geen kVAh.

Het is maar.goed dat die elektriciën met pensioen is :+

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 16-11-2017 21:39 ]

• urbanhippie
Ik ben niet overtuigd hoor.. maar dat komt denk ik ook omdat mijn kennis niet ver genoeg rijkt. Ik was in eerste instantie verontrust over wat er in de media naar buiten komt hierover.

Ik zag op een uitzending van Tros Radar dat er verschillende mensen zijn die hun verbruik uitvoerig hebben gemeten en het verbruik met de nieuwe meter veel hoger uitkwam. Ik hoor ook meer verontrustende berichten over de slimme meters dat schoefdraad te kort zou zijn waardoor de meters minder veilig zijn op langere termijn. Nu worden die meters die eerst 100% veilig waren volgens de netbeheerder ineens massaal vervangen door een beter model. Dan piept en kraakt er toch wel iets.

Zonder een aluminium hoedje op te zetten kan ik met wel voorstellen dat bij zo'n gigantische operatie netbeheerders niet willen dat misstanden naar buiten komen. in 2020 moet iedereen in heel Europa over zijn gestapt op slimme meters! Met zulke gigantische belangen wil je mogelijke misstanden wel onder de pet houden.

Ik was vandaag op een inloopbijeenkomst van 'Slim wonen' waar ook netbeheerder Stedin kwam vertellen over de slimme meter. Toen iemand uit het publiek kritisch was wilde de mevrouw met de microfofoon gewoon weg lopen met de opmerking dat meneer geen vraag stelde. Toen hij toch het woord weer kreeg werd ook dit zonder onderbouwing afgedaan als onzin. Ook tijdens een uitzending van Kassa over dit onderwerp werden en alle misstanden ontkent of gebagataliseerd. Ik denk dat dit nog wel een staartje krijgt.

Het was ook op deze inloop avond dat ik de oud-ingenieur sprak.. wederom een verontrustend bericht van iemand die toch wel weet waarover hij sprak. Hij had het over de Cos phi, faseverschuiving tussen stroom en spanning, blind vermogen.. termen waar ik nog nooit van gehoord heb maar na googlen lees ik in dit topic dus een soortgelijk verhaal.

Maargoed als iedereen het er op Tweakers over eens is dat de slimme meters gewoon deugen denk ik toch dat ik dat dan ook maar aanneem.. waar moet ik anders nog heen met mijn zorgen ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

urbanhippie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:32:
<>
waar moet ik anders nog heen met mijn zorgen ;)
Niburu :+ })

Er zijn zat opstellingen waar achter de hoofdmeter (slim) allerlei submeters (oud ferraris) zitten lijkt me (vakantie parken, jachthavens, garageboxen etc etc). Als daar zo een groot verschil uit naar voren zou komen dan was dat echt wel 'echt' nieuws geweest onderhand lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 16-11-2017 22:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urbanhippie
Nou franssie, dat lijkt me niet zo raar hoor.
De rekeningen van de energiemaatschappijen zijn nog steeds heel onoverzichtelijk.
De meeste mensen hebben geen flauw benul wat ze echt verbruiken, vertrouwen erop dat wat de energiemaatschappij hun berekend en zijn al helemaal niet bewust of ze verbogen kosten onterecht extra betalen. Pas als je echt zelf met geschikte apparatuur je verbruik gaat meten en het naast de nota van de energie leverancier legt kan je er achter komen of je nota wel klopt.
Slechts een enkeling doet dit en die komen nu met verontrustende berichten naar buiten.
Geen haan die daar naar kraait lijkt het wel.

Het lijkt een beetje op de misstanden met de woekerpolissen destijds. Slimmerikken bij verzekeringsmaatschappijen berekenden toen ook onterechte verborgen kosten.
Pas als er veel winst is gemaakt en de rakkers er met de buit vandoor zijn komt het aan het licht en dan is het kwaad al geschied.

Mondige burgers worden daar nu over gecompenseerd als ze een zwijgcontract tekenen en zo komen ze er uiteindelijk toch voor een groot gedeelte mee weg.

[ Voor 31% gewijzigd door urbanhippie op 17-11-2017 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

urbanhippie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:15:
Nou franssie, dat lijkt me niet zo raar hoor.
De rekeningen van de energiemaatschappijen zijn nog steeds heel onoverzichtelijk.
De meeste mensen hebben geen flauw benul wat ze echt verbruiken, vertrouwen erop dat wat de energiemaatschappij hun berekend en zijn al helemaal niet bewust of ze verbogen kosten onterecht extra betalen. Pas als je echt zelf met geschikte apparatuur je verbruik gaat meten en het naast de nota van de energie leverancier legt kan je er achter komen of je nota wel klopt.
Slechts een enkeling doet dit en die komen nu met verontrustende berichten naar buiten.
Geen haan die daar naar kraait lijkt het wel.

Het lijkt een beetje op de misstanden met de woekerpolissen destijds. Slimmerikken bij verzekeringsmaatschappijen berekenden toen ook onterechte verborgen kosten.
Pas als er veel winst is gemaakt en de rakkers er met de buit vandoor zijn komt het aan het licht en dan is het kwaad al geschied.

Mondige burgers worden daar nu over gecompenseerd als ze een zwijgcontract tekenen en zo komen ze er uiteindelijk toch voor een groot gedeelte mee weg.
Naar Niburu dus ;)

Of denk je dat een verhuurder akkoord gaat met een slimme meter die het totaal 33% hoger aanslaat dan de oude tussenmeters aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urbanhippie
Dat is wat sommige mensen aangeven die het gemeten hebben.
Meten is weten.

Verder heb ik helemaal nog geen conclusie getrokken.
Ik leg alleen voor wat mij zogen baart.

Het voorbeeld van de woekerpolissen is toch wel sprekend.
Daar werden ook massaal dikke percentages aan onzinkosten gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

urbanhippie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:48:
Dat is wat sommige mensen aangeven die het gemeten hebben.
Meten is weten.
[...]
Klopt, maar als je gaat meten moet je ook weten wat je meet en waarmee. Uit de pdf die ik gelinkt heb blijkt dat de locaties waar de netbeheerder een controle meting met externe (geijkte) apparatuur heeft gedaan blijkt dat er geen verschillen zijn. Dit soort meetinstrumenten die voor dat soort klussen gebruikt worden, vertrouw ik ook eerder dan een slimme meter, maar als er dan toch hetzelfde uit komt, wie ben ik dan om er alsnog enorm aan te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 12:27

BCC

Het is volgens het onderzoek van UT nogal afhankelijk van het soort belasting -

nieuws: Onderzoek Universiteit Twente: elektronica interfereert met deel ener...

Als iedereen er een heeft maakt uiteindelijk ook weer helemaal niets uit, want een energie boer doet toch gewoon TOTALE KOSTEN / VERBRUIKTE AANTAL KWh ALLE ABBONNEES = KWh prijs.

Dus als alle meters meer meten gaat de KWh prijs omlaag.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 17-11-2017 08:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.