Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dat lijkt me niet. Mijn prijs staat vast voor een jaar (zoals bij veel contracten) en mijn energieboer gaat me volgend jaar echt niet een andere kWh prijs rekenen doordat de metingen (on-)gunstiger uit gaan vallen.BCC schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:44:
Als iedereen er een heeft maakt uiteindelijk ook weer helemaal niets uit, want een energie boer doet toch gewoon TOTALE KOSTEN / VERBRUIKTE AANTAL KWh ALLE ABBONNEES = KWh prijs.
Dus als alle meters meer meten gaat de KWh prijs omlaag.
Afgezien daarvan, stap ik over naar een andere leverancier, dus dat werkt daardoor ook al niet.
Overigens heeft de netto kWh prijs die we als consument betalen, weinig te maken met de daadwerkelijke kosten om een kWh op te wekken. Op je factuur zie je allerlei posten, waardoor je uiteindelijk ca. 300% betaald van de kosten die de centrale maakt om die kWh op te wekken...
Ook electriciens hebben tijdens hun opleiding niet altijd even veel interesse gehad in de theorie van hun vak. Het gevolg is dat ze nogal vaak met klok-en-klepelverhalen rondlopen. Helaas zijn hun betogen niet altijd even betrouwbaar. Eigenlijk jammer dat zelfs uit die richting zulke goed bedoelde daverende onzin wordt rondgestrooid. Juist uit die hoek wordt zo'n verhaal door een leek serieus genomen.urbanhippie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:43:
Ik heb niet alle 106 posts doorgelezen maar in de pdf van de netbeheerder zie ik niets over het blind vermogen waarvoor de consument al gecompenseerd wordt omdat de oude meters dit niet registreren. De nieuwe 'slimme' meter registreert dit wel maar die oude compenstatie blijft gewoon (onterecht) van kracht waardoor de consument nu dubbel betaald voor het verschil in blind vermogen. Dit verklaart waarom rekeningen met de slimme meter zo hoog kunnen uitvallen.
Dit is hoe de oud-electricien het mij uitlegde maar ik zie dit ook uitgelegd eerder in dit topic.
Deze uitleg berust dan ook op een wijd verbreid verkeerd begrijpen hoe het nou echt in elkaar zit. M.a.w. niet helemaal weten wat blindvermogen en -verbruik eigenlijk echt betekenen.
Kortom, de slimme meter registreert net als de ferrarismeter alleen kWh's. Even terzijde, bij grootverbruikers wordt het meestal met een aparte meter wel gemeten. Dit, al vaker uiteengezet, omdat blindvermogen wel gepaard gaat met een hogere stroom, met als gevolg meer verlies in de toevoerkabels.
Volgens bijvoorbeeld bigclive (youtube) meten de nieuwe meters wel blindvermogen, maar geven ze het nog niet weer op de display. Maar inhoudelijk heb ik heir niet genoeg kennis van.
Je begrijpt me verkeerd - Als alle meters in Nederland dezelfde meetfouten maken, gaan de energieprijzen vanzelf zakken.Joepla schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:59:
[...]Dat lijkt me niet. Mijn prijs staat vast voor een jaar (zoals bij veel contracten) en mijn energieboer gaat me volgend jaar echt niet een andere kWh prijs rekenen doordat de metingen (on-)gunstiger uit gaan vallen.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dit topic is gesloten.