Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Efficientie is meer dan alleen lumen/watt. Een TL-lamp straalt rondom licht uit en je wil het alleen maar naar beneden hebben. Nu kun je dus met hele goede reflectoren het verlies wat opvangen, maar beter is dus een led-balk die onder een hoek van bijvoorbeeld 120 graden naar beneden straalt. Dit betekent dat een led-balk met ongeveer de helft van het aantal lumen evenveel licht op je werkplek kunt creëren. Overigens zijn de beste led-balken enorm efficient en 1 op 1 te vergelijken met gewone TL-buizen.
Overigens is het met nieuwe TL-buizen niet altijd rozengeur en maneschijn, want wij hebben op school nu alle buizen vervangen door die dunne (hoger rendement) buizen, maar het gebruik is niet omlaag gegaan. Nu zal er wel iets fout zijn in de aansturing/voorschakeling, maar het geeft maar aan dat het ook hier fout gaat en niet alleen maar bij LED-producten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt daar wel een punt. Maar dat rechtvaardigt nog niet de uitspraak vele malen zuiniger dan TL. Dat is echt lariekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik ben aan het kijken naar een 5m RGB strip met controller (minimaal instellen kleur en intensiteit) en voeding. Nu zie ik in de nederlandse shops prijzen vanaf €40 / meter voor 30 leds / meter. Dat betekent dus al €200 voor enkel de strip en dan komt de controller en voeding daar nog bij zodat je richting de €300 komt.

Nu kan ik natuurlijk de kwaliteit niet beoordelen, maar op Ebay kom je deze 500cm 5050 RGB SMD LED Strip RF Controller Power Supply tegen, en dan zit je op zo'n US$85 (+US$60 verzenden :X ) voor het totaal (rond de € 110).

Deze zit in prijs iets hoger en 'waarschuwt' tegen goedkope rommel _/-\o_, maar zit tov de nederlandse prijzen nog steeds enorm laag...

Als ik naar de plaatjes kijk, dan verkopen de Ebay sellers echter allemaal hetzelfde spul.

Moet ik nu op basis van het prijsverschil concluderen dat het Ebay artikel bagger is, of dat de nederlandse prijzen zwaar overtrokken zijn?.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:58
@Mars: ik geef je mee even deze af te wachten: http://samenkopen.net/topic/85286/829997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Aha, die kende ik natuurlijk nog niet. Ziet er wel heel leuk uit, zeker omdat je ook een vaste kleur goed kunt instellen, iets wat ik dus in ieder geval nodig heb :9~

De RF zender zie je overigens bij heel veel Ebay sellers gebruikt worden om RGB leds aan te sturen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Techneut schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 00:09:
Je hebt daar wel een punt. Maar dat rechtvaardigt nog niet de uitspraak vele malen zuiniger dan TL. Dat is echt lariekoek.
Nee, dat klopt. Ik zou LED-balken hooguit vanuit milieu standpunt kiezen. Qua kosten/verbruik zal het weinig verschil maken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
http://www.lighting.phili..._nl_no_jun_headdart_LED-6

philips is ook lekker aan de weg aan het timmer op led gebied......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
tjerkpolle schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:08:
http://www.lighting.phili..._nl_no_jun_headdart_LED-6

philips is ook lekker aan de weg aan het timmer op led gebied......
Heb je weleens gezien wat die nieuwe lijn van Philips kost? Ik was laatst in een lampenzaak aan het kijken, maar daar begon het met 100+ euro voor een enkel spotje (armatuur+lampje). Terwijl je ook naar de bouwmarkt kunt en daar een mooi armatuur uitzoekt en er een 3x2W Cree spot in stopt, je heel wat minder kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Wij willen de al eerder genoemde ledstrip achter een houten plaat monteren. Hiertoe wordt eerst een houten frame (balkjes van 4-5cm dik) op de muur geschroefd, en daarop de plaat. Op de zijkant van de balkjes moet dan de ledstrip gemonteerd worden.

Het idee is dan om dit effect te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledtuning.nl/catalog/images/img_1433_480.jpg

Ik heb alleen geen idee hoe 'diep' de ledstrips achter de plaat moeten komen om redelijk egale verlichting te krijgen. De plaat zit dus zo'n 5cm van de muur af.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

cm of 15 zou ik wel aanhouden om echt een egale gloed te krijgen, die van mij liggen op iets van 7cm, en dan heb je wel iets van overgang zichtbaar van de onderlinge leds. Strookje mat plastic kan daarbij ook nog wat helpen.
Naarmate je ze dieper plaatst hou je wel minder licht over, dus het is een beetje testen en proberen. Desnoods leg je de constructie eerst even plat op de grond? Dan kun je lekker schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@ universal creations

klopt, philips is inderdaad erg duur en over het design van de lampjes valt te twisten. Ik vind ze best mooi. Maar voor mij voorlopig ook te duur! Ik doe het ook gewoon met de 3x2W Cree hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
h4ns schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 00:25:
Overigens zijn die spots ook verkrijgbaar in een versie om in een bestaande hallogeen armatuur te plaatsen. Heb nog niet zo veel ervaring met die losse insteek lampen met 3 of meer leds, maar volgens mij zijn die van een veel mindere kwaliteit dan deze high-power spots?

Zijn i.i.g. diverse uitvoeringen van verkrijgbaar, en 40 graden schuin verstelbaar.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wie gebruikt ze nog meer?
Kleine kick, deze passen dus in bestaande (Ikea) Halogeen armaturen? Aangezien deze extra kantelbaar zijn is dit een superoplossing voor een issue welke ik heb qua licht plaatsing.

Waar kan ik deze kopen? :?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
@Mars Warrior,

Normale prijs voor RGB strips zal rond de 30,euro zijn ( waterdicht ) , en rgb controllers 25 euro , voeding 15

Kijk eens bij ons op de website voor voorbeelden.

Gr Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik dacht dat dit niet mocht, ik habe vroeger ook een link gezet naar mijn webshop, maar werd direct op de vingers getikt.
verwacht dat dit hier ook snel gebeurt.
mversluis schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 02:20:
@Mars Warrior,

Normale prijs voor RGB strips zal rond de 30,euro zijn ( waterdicht ) , en rgb controllers 25 euro , voeding 15

Kijk eens bij ons op de website voor voorbeelden.

Gr Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54

con1

Energiefreak

Madmoon,

De openingsaanbieding ziet er goed uit, wat zijn de gegevens van de leds, stralingshoek, kleur enzovoort?

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Tekn0z schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:31:
[...]

Kleine kick, deze passen dus in bestaande (Ikea) Halogeen armaturen? Aangezien deze extra kantelbaar zijn is dit een superoplossing voor een issue welke ik heb qua licht plaatsing.

Waar kan ik deze kopen? :?
Ik heb gewoon 230V inbouwspots gekocht geschikt voor Gu10.Het nadeel voor de kantelbaarheid is dat de 3x1W / 3x2W lampen niet in deze armaturen passen omdat ze als lamp te lang zijn en daardoor niet kunnen kantelen (de vaste inbouwspots zitten ze dus wel in). Je valt dan terug naar 60+ 5mm of 64+ 2mm LEDs. Dat kan ook nog steeds werken (ik heb 4 niet kantelbaar en 1 wel kantelbaar voor gericht licht op mijn toetsenbord/werkvlak) maar de lichtopbrengst van deze 5mm en 2mm is wel beduidend minder.

Ik heb geen ervaring met 12V (Gu5.3), die zijn kleiner in lengte dus dat zou moeten kunnen passen in normale spots en moeten kunnen kantelen ... iemand ?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
con1 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 21:26:
Madmoon,

De openingsaanbieding ziet er goed uit, wat zijn de gegevens van de leds, stralingshoek, kleur enzovoort?
aangezien ik me aan de regels wil houden kan je mij een email sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 21:14
Ik heb in de keuken 5 50w 230v spotjes met een dimmer. Nu zie ik dat die CREE 3x2w ledjes goede vervangers zijn alleen zijn die niet dimbaar op 230v.

De 12v CREE 3x2w ledjes zijn wel dimbaar, alleen zou ik niet weten waar ik die transformator zou moeten laten. En de bekabeling aanpassen word ik ook niet echt vrolijk van.

Nu zag ik op internet van Philips Master Led dimmable 7w 2700k 230v ledjes. Deze zijn gewoon dimbaar op 230v met een traditionele dimmer. Heeft iemand ervaring met deze lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
Janie schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:54:
Ik heb in de keuken 5 50w 230v spotjes met een dimmer. Nu zie ik dat die CREE 3x2w ledjes goede vervangers zijn alleen zijn die niet dimbaar op 230v.

De 12v CREE 3x2w ledjes zijn wel dimbaar, alleen zou ik niet weten waar ik die transformator zou moeten laten. En de bekabeling aanpassen word ik ook niet echt vrolijk van.

Nu zag ik op internet van Philips Master Led dimmable 7w 2700k 230v ledjes. Deze zijn gewoon dimbaar op 230v met een traditionele dimmer. Heeft iemand ervaring met deze lampjes?
houd er rekening mee dat het formaat van de masterled niet lijkt op die van de halogeen spot,
de masterled is veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Edit: Oeps, op hele oude post gereplied, per ongeluk. Mag gewist worden!

[ Voor 95% gewijzigd door GekkePrutser op 23-06-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioPhreak
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07-2023
Ik ben op zoek naar een GU10 lampje met een stralingshoek >45 graden. Nu had ik eerst bedacht een Brilux V2 Sharp aan te schaffen, maar het Wattage van deze lamp bedraagt 3,6 Watt en dat is (volgens mij) wat veel voor de toepassing: behoudende verlichting van 1m2 (spot hangt op 2m van twee synthesizers waarvan ik de knoppen wil kunnen zien).
Nu blijkt het nogal lastig om merklampen met een grote hoek en laag wattage (bijv. 1W) te vinden. Er zijn wel 120 graden 38 led spots op ebay te koop, maar vermoedelijk is de kwaliteit daarvan niet al te hoog? Iemand een suggestie wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
AudioPhreak schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:05:
Ik ben op zoek naar een GU10 lampje met een stralingshoek >45 graden. \
mini-spaarlampjes in gu10 formaat hebben een bredere stralingshoek, misschien een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satanic_Surfer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 16:44
Nu ik mijn appartement aan het renoveren ben en mijn complete plafond eruit heb liggen, ben ik van plan 4 groepen spotjes te plaatsen (keuken, woonkamer, tv-zithoek, slaapkamer). Indien haalbaar zouden dimbare ledspots de voorkeur hebben.
Ik ben een leek op dit gebied, maar als ik de berichten goed begrijp dan
- zijn 230v Ledspots niet (goed) dimbaar? En de 12v MR 16 wel?
- geven de Cree 3X2 WATT led spots mooi en voldoende licht?

Als ik bij Led it Light kijk kom ik dan op het volgende lijstje:
20x Inbouw Armatuur - Rond - RVS
7x POWERLEDSPOT - 3X2 WATT 2600K 3PAK (MR16)
20x MR16 Fitting (voor 12V ledspots)
4x LED IT LIGHT - LEDSPOT DIMMER V2

Mis ik hier nog iets? Of is iets anders handiger?
Watvoor inbouwhoogte moet je aanhouden met deze spots? Ze komen in een gipsplaten plafond met rockwool..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn wel led's die gewoon dimbaar zijn, 12V of 230V maakt niet uit. Wel vereisen ze een speciale dimmer, de halogeendimmers werken niet. Handigste is om dan alles bij 1 toko te kopen, en in overleg vast te stellen dat het goed gaat werken.

De 3x2W CREE's zijn al meermalen langsgekomen, tot nu toe alleen vnl. positive geluiden gehoord, opbrengst zou ongeveer tussen de 35 en 50W halogeen liggen. Zelf zou ik trouwens overwegen om GU10 te nemen ipv MR16, omdat dat een iets degelijkere fitting is. Nadeel is wel dat ze vaak hoger zijn...

En met leditlight zou ik even uitkijken, ik heb niets meer vernomen naar dit verhaal: http://gathering.tweakers...sages/1297365/11#32053031

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satanic_Surfer
IJsbeer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:30:
Er zijn wel led's die gewoon dimbaar zijn, 12V of 230V maakt niet uit. Wel vereisen ze een speciale dimmer, de halogeendimmers werken niet. Handigste is om dan alles bij 1 toko te kopen, en in overleg vast te stellen dat het goed gaat werken.

De 3x2W CREE's zijn al meermalen langsgekomen, tot nu toe alleen vnl. positive geluiden gehoord, opbrengst zou ongeveer tussen de 35 en 50W halogeen liggen. Zelf zou ik trouwens overwegen om GU10 te nemen ipv MR16, omdat dat een iets degelijkere fitting is. Nadeel is wel dat ze vaak hoger zijn...

En met leditlight zou ik even uitkijken, ik heb niets meer vernomen naar dit verhaal: http://gathering.tweakers...sages/1297365/11#32053031
Voor 230v zou ik dan deze led's kunnen gebruiken neem ik aan:
http://www.ledgloeilamp.nl/GU10-LED-lampen/Dimbare-GU10-3x2W-Power-LED-spot-vervangt-50W/productdetails.tpl.htm
Heeft iemand hier ervaring mee? Dit zijn geen CREE's?

En dan hiernaast de volgende zaken?:
- Dimbare LED Driver 18W voor elke 3 spots (past dit in het plafondgat voor de LED spots?)
- Dimmer voor dimbare LED Gloeilamp
- GU10 fitting Wit voor elke spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze 3x2W lampen zijn zowel in CREE variant als SHARP te verkrijgen. De CREE variant is op aanvraag te krijgen is 1,5 euro p.s. duurder. Het kwaliteitsverschil is verwaarloosbaar, wel zijn de CREE's net wat efficienter en dus zuiniger. Maar ook dit verschil is verwaarloosbaar omdat in vrijwel alle LED lampen de spanning die over de LEDs gaat niet de optimale spanning (waarbij de hoogste lichtopbrengst mogelijk is) is maar 10% daar onder om zo optimale levensduur te garanderen.

Dit zijn hele mooie lampen. Afmetingen, lichtkleur en lichtopbrengst zijn erg goed.

Wat betreft dimbaarheid:
Deze lamp werkt icm met de 18W driver (ja hij past door het plafondgat heen, zonder problemen) en dan met iedere huis-tuin-en-keuken dimmer (let wel op de eventuele minimumbelasting!). De 'Dimmer voor dimbare LED Gloeilamp' is een goedkope en goede dimmer.

Anders als je wilt dimmen:
- Dit kan met bijna iedere 12V led lamp
- Je hebt nodig: een 12V trafo, een 12V dimmer en een potmeter (vaak een 0-10V sturing)

Met de volgende items kun je vrijwel iedere 12V led lamp dimmen (van ledgloeilamp.nl in ieder geval):
- 12 Volt LED Dimmer (20W)
- Elektronische draai potentiometer 0-10V
- LED transformator 12V DC, 20W

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
De 3x2Watt variant ben ik niet echt gek op,
ik als LED Leverancier vind eigenlijk dat deze niet verkocht mag worden omdat de behuizing er niet voor gemaakt is. deze led lamp kan de warmte niet efficient afvoeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/07/1246921374-590.jpg
onze 3x2 LED lampen zien er uit zoals op bovenstaande foto.
zoals je ziet kan deze veel beter de warmte kwijt wat resulteerd tot een langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
madmoon schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 01:47:
ik als LED Leverancier vind eigenlijk dat deze niet verkocht mag worden omdat de behuizing er niet voor gemaakt is. deze led lamp kan de warmte niet efficient afvoeren.
[afbeelding]
zoals je ziet kan deze veel beter de warmte kwijt wat resulteerd tot een langere levensduur.
Ik vind dat echt wel meevallen hoor. Ik heb hier zowel 12V als 230V 3x2W Cree's en ze worden rond de 45graden warm. Een 35W halogeen wordt trouwens meer dan 100graden, om maar even een vergelijking te maken. Uiteraard zal 45graden minder goed zijn dan 30-35 of iets in die richting, maar of het nu 40.000 of 50.000 uur levensduur is, vind ik niet zo'n punt. Zeker niet als je die constructie van jouw plaatje ziet, dan heb ik toch liever een normaal ontwerp die dan 20% minder lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
universal creations schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 01:58:
[...]

Ik vind dat echt wel meevallen hoor. Ik heb hier zowel 12V als 230V 3x2W Cree's en ze worden rond de 45graden warm. Een 35W halogeen wordt trouwens meer dan 100graden, om maar even een vergelijking te maken. Uiteraard zal 45graden minder goed zijn dan 30-35 of iets in die richting, maar of het nu 40.000 of 50.000 uur levensduur is, vind ik niet zo'n punt. Zeker niet als je die constructie van jouw plaatje ziet, dan heb ik toch liever een normaal ontwerp die dan 20% minder lang mee gaat.
Deze spot is ook bedoeld voor inbouw niet voor in een armatuur.
en over de levens duur, het is niet dat hij na 50.000 uur
er mee stopt maar hij brand dan nog maar op ongeveer 75%
en dut woed drastich korter naar mate de temeratuur hoger woed.
voor Uitgebreide info verwijs ik je naar cree.com en zoek op de xr-e.
als hij dus 20% minderlang meegaat heb je kans dat hij na 20k uur al minder licht gaat geven.en je koopt het toch voor duurzaamheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satanic_Surfer
madmoon schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 01:47:
[afbeelding]
Zijn deze wel dimbaar dan? En wat is hiervan de min. inbouwhoogte? And last but not least: wat kosten deze led lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
madmoon schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:08:
[...]

als hij dus 20% minderlang meegaat heb je kans dat hij na 20k uur al minder licht gaat geven.en je koopt het toch voor duurzaamheid
Dan blijft het duurzamer dan 20 halogeenlampjes. En nog goedkoper in aanschaf en verbruik, dus lijkt me alsnog duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

ik ben hier nog eens terug in verband om terug te komen op de radio en Tv storing die zitten op de 12V leds van leditlight. Met de vorige groepsaankoop waren er inderdaad mensen die hier over kloegen echt wilde men er niets aan veranderen. Met een aantal mensen hebben we dan eens samengezeten en over 3 maanden gespreid zijn we dan tot een produceerbare led gekomen die geen noise geeft zowel AC als DC. Het betreft hier de 3*2W 2700K CREE led. Wat betreft temperatuur, gisteren nog gemeten gedurende 60minuten en dan wordt deze ongeveer 40à41°C warm, ook daar is er een lichte vooruitgang wat de levensduur tengoede komt.

Daarom durf ik nu met een gerust hart zeggen dat wel degelijk kwalitatieve leds de dag van vandaag gemaakt kunnen worden. Ik ga geen reclame maken maar indien intresse dan mail je me maar en dan kan ik je de actie die in het vroege najaar start toelichten.

Mvg Kurt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
Wat ik al eerder aangaf is dat de koeling het aller belangrijkste is, het kan zijn dat als de base temperatuur (de pcb waar de LED op zit) te hoog is de levensduur drastisch kan verkorten.
Ik raad ook aan om geen 3x2Watt Cree Spotjes te kopen( omdat deze te heet ze kunnen de warmte niet kwijt in het kleine koel lichaam.

En Kurt, hoe heb je de temperatuur gemeten? want 40° is wel laag voor 3x2Watt,
dit kan betekenen dat hij de warmte niet goed afvoerd en dus bij de LED blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
madmoon schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 00:26:
Wat ik al eerder aangaf is dat de koeling het aller belangrijkste is, het kan zijn dat als de base temperatuur (de pcb waar de LED op zit) te hoog is de levensduur drastisch kan verkorten.
Ik raad ook aan om geen 3x2Watt Cree Spotjes te kopen( omdat deze te heet ze kunnen de warmte niet kwijt in het kleine koel lichaam.

En Kurt, hoe heb je de temperatuur gemeten? want 40° is wel laag voor 3x2Watt,
dit kan betekenen dat hij de warmte niet goed afvoerd en dus bij de LED blijft zitten.
Heb je ooit zelf de temperatuur gemeten van die spots? Ik heb er 8 gemeten (6x 12V en 2x 230V) en ze zijn allemaal met de hand vast te houden nadat ze 10minuten aanstonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 08:43
Ik wou mijn huis ook verlichten met LED-verlichting. Ik ben hier al een aantal dagen intensief research naar aan het doen, maar ik kom er nog niet echt uit. Ik zit met de volgende opzet:

-Woonkamer: ongeveer 45 m2 (exclusief halletje wat er direct aan vast zit). Hier heb ik twee lichtaansluitingen, redelijk gelijk verdeeld (woonkamer is rechthoekig). Ik wou hier twee armen plaatsen met elk vier spots aan. Vereiste is dat ze dimbaar zijn en warm wit licht geven.
Het halletje wat hier direct is aangesloten (met een opening van 2,5 meter en ongeveer, tot de grens naar de woonkamer, net zo lan isg) heeft ook een aansluiting. Hier wilde ik dezelfde "lichtarm" en ook dimbaar.

-De keuken is ongeveer 16m2 (vierkant), hier wilde ik een bewegingssensor en ook spotjes met LED verlichting

-Slaapkamer, 14 m2, wilde ik wat meer sfeerverlichting (RGB aansluiting, maar moet ook gewoon wit kunnen zijn).

Mijn vraag is wat voor LED ik het beste kan nemen (en is LED wel het verstandigste?). Ik heb al wat websites afgestruind, maar kom er niet echt uit met aansluitingen, welke zijn dimbaar en dergelijke. Het is misschien wat vaag, maar wat zijn jullie adviezen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik heb onlangs 2 van de 3 ingebouwde spots in de keuken van mijn nieuw huis vervangen met deze hier: Philips 7 Watt LED NR-63 (R20) Warm White - ~$30 by de lokale bouwwinkel en ik vind ze enorm meevallen. Initieel had ik gedacht om CFL's of Philips Halogena lijn te gebruiken maar ik zag de LED's in het rek staan en bracht ze mee.

Ik had gedacht dat de lichtopbrengst minder zou zijn maar ze geven enorm veel licht voor het werkvlak in de keuken en het licht is aangenaam (niet blauwachtig maar natuurlijk). Mijn vrouw vindt ze beter dan de originele gloeilampjes en ze dacht initieel dat energiebesparende (CFL) lampen veel te weinig licht zouden geven zeker toen ik zei dat het slechts 7W was (ze wou origineel 25W CFL's). Alhoewel de lichthoek merkbaar kleiner is het werkvlak nog steeds volledig belicht omdat de spots redelijk dicht bij elkaar staan (3 over 3 meter).

Binnenkort ga ik de volgende uitproberen: Philips 3 Watt LED Deco Candle Warm White ($16/stuk) voor 6 kaarsjes in de eetkamer.

Ik zou ook eens willen testen met een PWM dimmer of die werken - ik laat het nog weten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heeft iemand hier ervaring met de dimbare E27 8W Ecoled van de Ledverlichtingshop?
Ik heb hier boven een tafel 2x60W gloeilampen hangen aangesloten op een dimmer, zodat ik 's avonds achter de laptop wat rustig licht heb, maar als ik moet nakijken goed werklicht kan creëren. Als ik het goed begrijp kan ik een vrij standaard dimmer gebruiken voor deze lampen, maar ik weet niet of het licht wat hier vanaf komt wel voldoende is. De gloeilampen die ik nu heb zitten in een hanglamp van Ikea welke van de binnenkant wit is, maar ik denk toch dat er veel licht verloren gaat van de gloeilamp. Dus zou de 8W ledlamp die waarschijnlijk minder naar boven straalt, toch de 60W gloeilamp kunnen vervangen.
Aangezien het maar aannames zijn van mij en ik niet echt een test heb kunnen vinden van deze ledlamp, hoop ik op een ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53
Goed topic!

Aangezien ik op zoek ben naar een bureaulamp ben ik ook aan het kijken naar het aanbod in LED. Op het internet heb ik een tweetal bureaulampen gevonden die op dit moment kandidaat zijn voor een nominatie op mijn bureaublad:

Lamp 1
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/7000_7999/7700/7750/7754/775471_RB_00_FB.EPS.jpg

Lamp 2
Afbeeldingslocatie: http://www.trylight.nl/uploads/Product/plaza%20black.jpg

Inderdaad, de tweede lamp is subtieler. Echter ook een stukje duurder (edit: prijsvermelding is ex btw, :'( ;) ). Over beide lampen heb ik een vraag.

Bij de eerste lamp staat helaas geen stralingshoek vermeld. Ik vraag me dus af of de stralingshoek voldoende is om mijn bureau voldoende te belichten. De lamp zal op een hoogte van 50 centimeter minimaal 1 meter moeten kunnen verlichten (hoeft niet rondom). Volgens de tabel uit de OP zit je in dat geval met een stralingshoek van 60 graden veilig. De vraag is dus of deze lamp dat haalt.
Bij de tweede lamp lijkt de stralingshoek geen probleem. De specificaties geven 120 graden aan (ik neem aan dat dit slechts geldt indien je haaks op de lamp staat). Bij deze lamp twijfel ik echter over de lichtsterkte. 500 lux is volgens wikipedia waarschijnlijk wel voldoende, maar dat is op 30cm. De lamp komt op 50cm te staan.

Kortom, zal de eerste lamp het vermoedelijk gaan halen qua stralingshoek en zal de tweede lamp sterk genoeg zijn? Zoals je al begreep neem ik aan dat de eerste lamp met 50 leds sterk genoeg is; geen lux vermeld (leuk detail: een zestal ledjes zijn rood of oranje).

Alle tips en opmerkingen zijn welkom :). Edit: bijvoorbeeld tips over een goede fysieke winkel(keten) dat LED bureaulampen in het assortiment heeft zijn handig. Ik ga komende week namelijk een rondje maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommy The Cat op 29-08-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik heb redelijk wat pagina's doorgenomen op dit forum, maar zit toch nog met enkele vraagjes. In onze living (36m²) zaten vroeger 8 halogeenspotjes (12V), maar op 1 na zijn alle transfo's kapot (na 18 jaar). Omdat die transfo's toch wel wat geld kosten, zijn we gaan kijken naar LED-lampjes.

De plaats waar die LEDjes moeten inpassen is wel vrij beperkt (dus weinig koeling). De gaten zijn rechtstreeks in de plafondwelfsels geboord en omdat ik andere spot-armaturen heb gekocht en de bestaande gaten wat te groot waren (8,5 cm), heb ik er een stuk PVC-buis ingelijmd (met silicone) met diameter 7,5 cm (en daarna is het ganse plafond opnieuw bepleisterd. De gaten (en dus PVC-buis) zijn 16 cm diep. Omdat die rechtstreeks in de welfsels zijn geboord, was er ongeveer een ruimte voorzien van ongeveer 15 cm diameter (binnenin). Ik heb dan ook wat grote gaten in die PVC-buis geboord om de warmte te kunnen laten circuleren in de beperkte binnenruimte. Volgens mij was die beperkte binnenruimte (en dus beperkte koeling) ook de oorzaak van al die kapotte transfo's.

Buiten die 8 x LED, is er in de living ook nog een lichtbron (2 x 42W) over de eettafel en nog een lichtbron boven de salon (9 x 10W). Maar eigenlijk is het de bedoeling dat we de living voldoende kunnen belichten (om de kinderen te laten spelen, werken, lezen) met enkel de 8 LED-lampen. Ook moet er gezegd worden dat 2 LED's bijna pal boven een LCD-tv zullen komen (ongeveer 50 cm meer naar buiten en 50 cm meer naar voor dan de TV)

Ik had gedacht aan de Uniled Spot GU10 230V High Power 3x1W Warm wit maar ben een beetje bang dat die misschien te warm zal worden in die beperkte ruimte (en dus snel zullen kapot gaan)??

En anders had ik gedacht aan de Spot GU10 230V 30 LEDs (40°) in Warm wit. De 38 LED spotjes hebben immers geen afdekcover en is dan ook iets minder mooi afgewerkt (vooral als de Ledjes geen licht geven), of valt dit best wel mee? Het voordeel van die 38 LED's is dan misschien net weer de betere koeling (door het ontbreken van een afdekplaatje)?

Op de website van Uniled kan ik ook nergens de kleurtemperatuur (K-waarde) vinden van voor die warm white led's. Ik heb nml thuis 2 LEDjes om te proberen. De ene is een Toplux 3x1,5W met 2700K (150LM), de andere is een Goobay LED SPL white mix met 3700K (3,5W). Maar het verschil is echt wel groot. Die 3700K is veel te koud/blauw licht. En de 3x1,5W is eigenlijk iets te sterk (maar wel goed van kleur). Is er een verschil in kleurtemperauur tussen de high power led's en de 30 of 38 LED's?

Nu staat op de ervaringen overzicht dat de 30 LED's Uniled een hoek heeft van 15° en 1.1-1.6W terwijl op de website van Uniled vermeld staat dat die een hoek heeft van 40° en 3W. Gaat dit nog over dezelfde LED-lamp? Ook staat op de website van Uniled dat de Uniled Spot GU10 230V High Power 3x1W Warm wit een verbruik heeft van 4W ipv 3?

Heb je bij Uniled ook garantie als de ledjes mochten kapot gaan?

Wie kan mij helpen voorkomen dat ik een miskoop doe? Misschien iemand nog andere led's in gedachten?

Alvast bedankt voor jullie hulp/info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Is het wel zinnig om je zorgen te maken over de warmteproductie? Tuurlijk, LED's kunnen warm worden, maar de halogeenspotjes werden toch veel warmer?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 30-08-2009 00:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Xander schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:49:
Is het wel zinnig om je zorgen te maken over de warmteproductie? Tuurlijk, LED's kunnen warmer worden, maar de halogeenspotjes werden toch veel warmer?
Halogeen- en gloeilampen werken op warmte, LED-lampen juist niet. Dat maakt ze zo zuinig. Hoe kouder het is, hoe hoger het rendement van de LED-lamp en hoe langer deze meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neilpryde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik weet ook wel dat LED's niet echt warm worden. Vandaar dat ik ook die PVC-buis heb gebruikt! Dat zou nooit lukken met een halogeenspotje. Maar nu lees ik hier en daar dat die high power led's toch aardig warm kunnen worden (+50°C). En ik heb geen zin om na 2 jaar 8 nieuwe LED's te kopen omdat ze hun warmte niet genoeg konden afvoeren. Of is die ongerustheid niet nodig?

Heeft er iemand ervaring met die 30 LED's van Uniled? Misschien dat ik de 2 spotjes boven de zetel wel ga uitrusten met high power led's. Zit er veel verschil in tussen bvb die 3x1 van Uniled of de Powerpro 3x1 Leditlight, de Brilux V3 3x1, etc?

Ik zou echt een LED willen hebben met een zo laag mogelijke K-waarde. Die powerpro bvb heeft slechts een K-waarde van 2800 terwijl de Brilux 3500 K heeft. Heeft iemand die al eens naast elkaar getest?

Welke LED's zijn tegenwoordige beste prijs/kwaliteit? Het linkje naar de LED prijs/kwaliteit-topic is volgens mij al enigzins verouderd (meeste posts dateren uit 2006). De LED's moeten niet dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
madmoon schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:42:
[...]

houd er rekening mee dat het formaat van de masterled niet lijkt op die van de halogeen spot,
de masterled is veel hoger.
Wat bedoel je hiermee?

Ik lees veel over dimbaarheid van leds, dat je daar extra trafo's voor nodig hebt.
Nu hebben wij lampen gekocht waar een ingebouwde dimmer in zit...
Je raakt de lamp aan en hij wordt feller en gaat weer uit als je meerdere malen aanraakt...

Nu hebben we nu nog de ouderwetse flame-gloeilampen... Wij willen niet over naar spaar, omdat we flame willen. Dus ik dacht: Led kan in verschillende kleuren, dus wellicht ook iets flame-achtigs.

Weet iemand een goede oplossing voor dit soort lampen? Dus zonder extra trafo's en met behoud van de flame kleur?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kent een merk bewegingsschakelaar welke 230v GU10 ledspotjes goed kan schakelen? Ik heb al een aantal verschillende bij conrad besteld, maar deze werken met een triac ipv een relais. Resultaat is dat de spotjes gaan knipperen wanneer de bewegingsschakelaar het licht "uit" zet. Wel leuk zo'n disco maar het lijkt me niet goed voor de levensduur van de spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
De lemins lighting dimbare pharox lamp is te bestellen.
Graag bestel ik de 5Watt Pharox 200 voor de speciale actieprijs van E 14,99.
(Deze prijs is per lamp en exclusief verzendkosten van E 6,-. Er geldt een maximum van 10 lampen per klant).
Dit zou de perfecte gloeilamp vervanger moeten zijn, maar ik kan weinig tot geen gebruikerservaringen vinden op internet (vooral persberichten en tests van programma's als kassa)

edit: een verkapte: hebben jullie hem al en hoe bevalt hij?

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 31-08-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
SpiceWorm schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:39:

[...]

Dit zou de perfecte gloeilamp vervanger moeten zijn, maar ik kan weinig tot geen gebruikerservaringen vinden op internet (vooral persberichten en tests van programma's als kassa)

Inderdaad een perfecte vervanger voor een normale gloeilamp. Alleen verbruikt hij toch best veel voor een led? 6 watt?

Maar nog steeds het is wit licht. Ik zoek flame en dimbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:55:
[...]
.... Alleen verbruikt hij toch best veel voor een led? 6 watt? ......
Hoezo? Hij pretendeert een vervanger te zijn van een 60 W gloeilamp en dat is toch wel vrij veel.
Beetje geflateerd, want strikt qua aantal lumen zou een LED een vervanger moeten zijn van ongeveer een factor 5 keer zo zware gloeilamp, dus 30 W. Maar met de nuttiger stralingshoek meegerekend kom je toch wel wat hoger qua rendement. Dus nogmaals, hoezo toch wel best veel voor een LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Techneut schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:38:
[...]
Hoezo? Hij pretendeert een vervanger te zijn van een 60 W gloeilamp en dat is toch wel vrij veel.
Beetje geflateerd, want strikt qua aantal lumen zou een LED een vervanger moeten zijn van ongeveer een factor 5 keer zo zware gloeilamp, dus 30 W. Maar met de nuttiger stralingshoek meegerekend kom je toch wel wat hoger qua rendement. Dus nogmaals, hoezo toch wel best veel voor een LED?
Omdat een spaarlamp toch ook rond de 7-11 watt zit?

Maar zijn er nu al flame leds oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
SpiceWorm schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:39:

[...]

De 5W is al (een behoorlijke tijd) te bestellen, maar de dimbare 6W nog niet.
BTW: iemand nog gekeken naar mijn vraag van een paar dagen terug over de dimbare E27 8W LED lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:49:
[...]

Omdat een spaarlamp toch ook rond de 7-11 watt zit?
Klopt, komt met die genoemde factor 5 overeen met gloeilampen van ongeveer 35 tot 55 W. Maar wat probeer je daar mee te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:20:
Wie kent een merk bewegingsschakelaar welke 230v GU10 ledspotjes goed kan schakelen? Ik heb al een aantal verschillende bij conrad besteld, maar deze werken met een triac ipv een relais. Resultaat is dat de spotjes gaan knipperen wanneer de bewegingsschakelaar het licht "uit" zet. Wel leuk zo'n disco maar het lijkt me niet goed voor de levensduur van de spotjes.
Ik had hetzelfde probleem en ben overgegaan naar Klemko, redelijk betaalbaar en met een
relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Techneut schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:09:
[...]
Klopt, komt met die genoemde factor 5 overeen met gloeilampen van ongeveer 35 tot 55 W. Maar wat probeer je daar mee te zeggen?
Dat LED lampen helemaal niet zo zuinig zijn als met stelt, dat er geen goed alternatief is voor flame gloeilampen die je ook nog kan dimmen, dat er geen kwaliteitstesten zijn, dat het daadwerkelijk 3 watt verbruikt.
Laatst was er een test in het nieuws dat een 4 watt led lamp gewoon vrolijk 8 watt verbruikte...

Dat ik dus nog lekker bij mijn gloeilampjes blijf :)

Tenzij er wel een goed alternatief is, maar ik denk dat dat al lang was aangegeven als dat er echt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn inderdaad (goedkope) LED's o.a. uit China die hun claims niet waar maken. Verre van dat zelfs, inderdaad is het geen uitzondering dat ze het dubbele verbruiken dan wat op het doosje staat. Is ook al lang bekend, maar er zijn wel terdege goede die hun claims wel waar maken en in toenemende mate beantwoorden aan vormgeving, kleur etc.
Maar natuurlijk kan niemand je verplichten tot motivatie om zuinig om te gaan met energie, en dus ook niet je verbieden om er lekker warmpjes bij te blijven zitten met gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Techneut schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:38:
Er zijn inderdaad (goedkope) LED's o.a. uit China die hun claims niet waar maken. Verre van dat zelfs, inderdaad is het geen uitzondering dat ze het dubbele verbruiken dan wat op het doosje staat. Is ook al lang bekend, maar er zijn wel terdege goede die hun claims wel waar maken en in toenemende mate beantwoorden aan vormgeving, kleur etc.
Maar natuurlijk kan niemand je verplichten tot motivatie om zuinig om te gaan met energie, en dus ook niet je verbieden om er lekker warmpjes bij te blijven zitten met gloeilampen.
Het is niet zo zeer dat ik niet over wil. De reden dat ik geen spaarlampen heb tot op dit moment is dat we veel geld hebben uitgegeven aan dure lampen die niet anders werken dan met een dimmer. En dat we flame verlichting veel mooier vinden.
Als er een alternatief is in de vorm van een LED of spaarlamp, die en dimbaar is en warm licht geven. Dan wil ik graag over, maar destijds in de winkel vertelde de verkoper dat dat nog niet bestaat.

Daarom vroeg ik hier of het nu wel bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb daar op dit moment nog niet genoeg ervaring mee, ik ken alleen de techniek. Ik geef daarom graag het woord over aan anderen op dit forum die deze ervaring al ruimschoots hebben.

Het enige wat ik weet is, dat deze techniek inmiddels in heel veel behoeften voorziet. Blader desnoods dit forumonderwerp eens op je gemaak door, dan vind je een heleboel tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
CFL's zijn beschikbaar dimmable en beschikbaar in warm-wit (http://www.e3living.com/5...er-25-30-watt-replacement). Voor een LED moet je iets harder zoeken maar ze zijn beschikbaar: http://www.genesislamp.com/leddiflcalib.html

Ik denk dat je ze in 220V ook kunt krijgen. Sommige dimmers zullen niet werken als je niet genoeg belasting hebt (zeker met LED kan dat een probleem zijn) dus moet je ofwel genoeg lampjes hebben of een andere dimmer halen.

In ieder geval heb ik enorm goede ervaringen met Philips (non-dimmable) LED lampen. Die doen wat er op de doos staat en zijn relatief goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 01-09-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Guru Evi schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:12:
CFL's zijn beschikbaar dimmable en beschikbaar in warm-wit (http://www.e3living.com/5...er-25-30-watt-replacement). Voor een LED moet je iets harder zoeken maar ze zijn beschikbaar: http://www.genesislamp.com/leddiflcalib.html

Ik denk dat je ze in 220V ook kunt krijgen. Sommige dimmers zullen niet werken als je niet genoeg belasting hebt (zeker met LED kan dat een probleem zijn) dus moet je ofwel genoeg lampjes hebben of een andere dimmer halen.

In ieder geval heb ik enorm goede ervaringen met Philips (non-dimmable) LED lampen. Die doen wat er op de doos staat en zijn relatief goedkoop.
Andere dimmer is dus geen optie. Dimmer zit in de lamp verwerkt.
Als je de lamp aantikt staat hij op 25% power, tik hem nog een keer aan en hij staat op 50% power en tik hem nog een keer aan en hij staat op 100% power. Die ga ik niet vervangen, aangezien de lampen duur waren en er nog garantie op zit...

Warm wit is toch een stuk witter dan flame verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laen
  • Laatst online: 07-07-2020
Ik overtreed vast weer de regels met 't vragen om hulp hier, maar ik zou niet weten waar anders deze vraag te stellen. Mocht 't zo zijn hoor ik graag waar wel, of laat ik me zonder problemen (zover te forum technologie reikt) verplaatsen.

Ik ben op 't moment mijn appartement aan het inrichten, en wil met RGB LED verlichting de woonkamer een tintje naar keuze geven. Niet als directe lichtbron, maar echt alsof ik de muren wat kleur geef.

LED strips zat ik eerst aan te denken maar ik heb geen idee waar ik ze kwijt moet. Boren wil ik niet, gezien 't maar huur is, en vloerlampen omhoog richting blijkt te veel schaduw te werpen.

Opeens viel me op dat ik 2 kapjes op het plafond had zitten, met daarbij horende schakelaars aan de muur die nu niets doen. Heb snel twee foto's gemaakt, en hier geplaatst (op het moment geen programma om ze kleiner te maken qua formaat en grootte, dus die traffic moet ik maar voor lief nemen). Als je goed kijkt zie je die kapjes aan het plafond.

Zat ik te denken aan deze lamp, in een houder waar dan drie lampen in passen, en deze dan op de plek bij het kapje in het midden van de kamer, en die 3 lampen dan elk een kant op richten.

Voor ik een plafoniere-achtig-iets aanschaf, en deze lampen koop.. iemand een idee wat misschien wel beter is? Doel dan op type verlichting, als ook type lamp. Zelfbouw is uiteraard een goed idee, maar hier zit helaas spoed achter, en al te veel tijd heb ik al niet..

• IJsbeer
  • Niet online

• Guru Evi
Andere dimmer is dus geen optie. Dimmer zit in de lamp verwerkt.
Als je de lamp aantikt staat hij op 25% power, tik hem nog een keer aan en hij staat op 50% power en tik hem nog een keer aan en hij staat op 100% power. Die ga ik niet vervangen, aangezien de lampen duur waren en er nog garantie op zit...
Dus het is geen continu dimmer, dan zou het kunnen zijn dat die dimmers mogelijk werken met LED's. Het probleem met non-dimmable LED's is dat de stroomschakeling die ervoor zit zorgt dat een analoge (0-100) dimmer niet lineair werkt. Het is mogelijk dat je dimmer wel werkt omdat je slechts 3 stappen hebt (ben je zeker dat het geen 3-weg lichtpeertjes nodig heeft? - die bestaan ook, een peertje met 2 filamenten) dus ga je niet merken dat het niet volledig lineair is. Ik zou het gewoon proberen, ga een degelijk LED'je halen (dimmable of niet) en als het niet werkt breng je het terug.
Warm wit is toch een stuk witter dan flame verlichting?
Je bedoelt kaarslicht ergens tussen 1000 en 2500 kelvin? Inderdaad iets moeilijker te vinden alhoewel je misschien beter zoekt naar een amber/yellow led met de juiste lamp socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, de sleutels van mijn nieuwe flat zijn binnen, handtekeningen zijn gezet, dus ik heb een leuk mega-project voor de boeg :)

De komende paar weken wordt het eerst behang afhalen, vloeren leggen, muren latexen, en kilometers stroom + UTP kabel trekken. Is dat voorwerk eenmaal gedaan, dan kan ik aan het inrichten beginnen, een hint naar hoe ik het (licht- en AV-technisch) wil hebben:

Afbeeldingslocatie: http://images4.wikia.nocookie.net/memoryalpha/en/images/f/f5/Galaxy_class_quaters2.jpg

Tegenwoordig hebben we zo'n beetje 99% van wat er nodig is om zoiets functioneel te maken in huis. Ik heb hier met opzet de foto van een Crew Quarters genomen, die qua ontwerp duidelijk naar voren laten komen dat er wel techniek achter steekt, maar je het nagenoeg niet ziet.

Op een Trek-brug is elke wand bezaaid met consoles, dat wil je in een woning waar je dagelijks vertoeft (hoop ik) niet, tenzij je zo gek bent om de nadruk erop te leggen en uiteindelijk je 'Star Trek Apartment' voor een paar miljoen op eBay te gooien. ;)

De sets voor TNG waren ontworpen door Herman Zimmerman, met een handje hulp van Michael Okuda (voor o.a. de console-graphics). Karakteristiek aan de Trek 'look and feel' is veel gebruik van indirecte verlichting, op bruggen wordt daarom ook veel nadruk gelegd op hoogteverschillen. In een quarters heeft het allemaal meer een woonkamer-achtig sfeertje.

Goed, hoe ga ik dit nu in mijn anno-2009 flatje inpassen? In ieder geval wil ik zoveel mogelijk gebruik gaan maken van RGB-LED's met centrale aansturing via een server. Waarschijnlijk wordt dat via Art-Net, het uiteindelijke idee is om naargelang bepaalde factoren (is er iemand in de ruimte, hoe sterk is het achtergrondlicht, is TV/beamer aan enz.) de verlichting zo natuurlijk mogelijk bij te regelen. De muren worden om deze reden ook een bijna-witte kleur.

Straks gaat de hele AV-setup (TV's in woon/slaapkamer, audio, beamer/scherm, telefonie) ook via hetzelfde stuurnetwerk lopen, het uiteindelijke doel is dat alles op een intelligente manier met elkaar samenwerkt zonder dat iemand in de gaten heeft dat er massa's (zelfbouw) hardware en code achter steken.

Het geheel wordt straks met een T91 tabletje met Windows 7 aangestuurd, en ik heb zelfs de speech recognition-functie hiervan al succesvol getest. :Y... Dus het idee wordt straks dat ik gewoon aan de hele setup het commando 'play movie' geef, waardoor automatisch de rolluiken dicht gaan terwijl de beamer start, de lichten dimmen, het beamerscherm naar beneden komt en de film begint te lopen.

Uitzien als een Star Trek-flat hoeft het van mij niet, al zijn subtiele details en gimmicks dan weer wel leuk in zo'n geval. Maar de charme van het geheel wordt dat het zo natuurlijk mogelijk werkt, net als de indruk die je in een Trek-aflevering krijgt (dat iets op een magische manier werkt zoals het altijd al hoorde te werken). :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Stoney3K schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 00:50:
Okee, de sleutels van mijn nieuwe flat zijn binnen, handtekeningen zijn gezet, dus ik heb een leuk mega-project voor de boeg :)

De komende paar weken wordt het eerst behang afhalen, vloeren leggen, muren latexen, en kilometers stroom + UTP kabel trekken. Is dat voorwerk eenmaal gedaan, dan kan ik aan het inrichten beginnen, een hint naar hoe ik het (licht- en AV-technisch) wil hebben:

[afbeelding]

Tegenwoordig hebben we zo'n beetje 99% van wat er nodig is om zoiets functioneel te maken in huis. Ik heb hier met opzet de foto van een Crew Quarters genomen, die qua ontwerp duidelijk naar voren laten komen dat er wel techniek achter steekt, maar je het nagenoeg niet ziet.

Op een Trek-brug is elke wand bezaaid met consoles, dat wil je in een woning waar je dagelijks vertoeft (hoop ik) niet, tenzij je zo gek bent om de nadruk erop te leggen en uiteindelijk je 'Star Trek Apartment' voor een paar miljoen op eBay te gooien. ;)

De sets voor TNG waren ontworpen door Herman Zimmerman, met een handje hulp van Michael Okuda (voor o.a. de console-graphics). Karakteristiek aan de Trek 'look and feel' is veel gebruik van indirecte verlichting, op bruggen wordt daarom ook veel nadruk gelegd op hoogteverschillen. In een quarters heeft het allemaal meer een woonkamer-achtig sfeertje.

Goed, hoe ga ik dit nu in mijn anno-2009 flatje inpassen? In ieder geval wil ik zoveel mogelijk gebruik gaan maken van RGB-LED's met centrale aansturing via een server. Waarschijnlijk wordt dat via Art-Net, het uiteindelijke idee is om naargelang bepaalde factoren (is er iemand in de ruimte, hoe sterk is het achtergrondlicht, is TV/beamer aan enz.) de verlichting zo natuurlijk mogelijk bij te regelen. De muren worden om deze reden ook een bijna-witte kleur.

Straks gaat de hele AV-setup (TV's in woon/slaapkamer, audio, beamer/scherm, telefonie) ook via hetzelfde stuurnetwerk lopen, het uiteindelijke doel is dat alles op een intelligente manier met elkaar samenwerkt zonder dat iemand in de gaten heeft dat er massa's (zelfbouw) hardware en code achter steken.

Het geheel wordt straks met een T91 tabletje met Windows 7 aangestuurd, en ik heb zelfs de speech recognition-functie hiervan al succesvol getest. :Y... Dus het idee wordt straks dat ik gewoon aan de hele setup het commando 'play movie' geef, waardoor automatisch de rolluiken dicht gaan terwijl de beamer start, de lichten dimmen, het beamerscherm naar beneden komt en de film begint te lopen.

Uitzien als een Star Trek-flat hoeft het van mij niet, al zijn subtiele details en gimmicks dan weer wel leuk in zo'n geval. Maar de charme van het geheel wordt dat het zo natuurlijk mogelijk werkt, net als de indruk die je in een Trek-aflevering krijgt (dat iets op een magische manier werkt zoals het altijd al hoorde te werken). :)
Gaaf als dat allemaal lukt!
Het ontbreekt mij de technische kennis en de tijd om hier al een deel van te implementeren in mijn huis, laat staan jouw hele idee. Maar als dat echt zo gaat lukken is dat heel gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

Mooi plan Stoney3K, veel is in ieder geval wel mogelijk.. Heb zelf in mijn vorige huis alle verlichting via X10 gestuurd. En via een computer interface scenario's gedefinieerd. Vervolgens alles bediend met philips pronto touchscreen afstandsbediening...
Een knopje 'DVD' en licht dimde naar gewenste stand (hele woonkamer + keuken), alle apparatuur aan, juiste inputs selecteren, volume op standje film en draaien maar..
Enige wat ik nog miste waren electrisch sluitbare gordijnen :)
Jij hebt nog iets meer plannen (detectie aanwezigheid e.d.) maar dat bestaat inderdaad ook allemaal al, meeste is redelijk off-the-shelf te koop volgens mij...
Leuk project! succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabel-Tie
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iemand hier een foto van een led strip als sfeerverlichting in de huiskamer?
Ik ben benieuwd naar ervaringen met led strips in een aluminum profiel met semi-transparante kap, dus zoals die van tomatoman maar dan in de huiskamer.

De situatie: een rode bank voor een groene (Flexa rich pistache) muur waar dan bovenaan de muur aan het plafond een ledstrip of slang dient te komen (2,6m hoog).Deze dient dan als sfeerlicht om bv knus op de bank een filmpje te kijken.

Bij de ledslang zie je de afzonderlijke ledjes (is dat storend?) maar deze heeft 72 leds per meter.
Bij de ledstrip heb je door de kap diffuus licht maar die heeft 60 leds per meter (is dat voldoende om er iets van te zien?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:58

Felyrion

goodgoan!

laen schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:30:
Zat ik te denken aan deze lamp, in een houder waar dan drie lampen in passen, en deze dan op de plek bij het kapje in het midden van de kamer, en die 3 lampen dan elk een kant op richten.

Voor ik een plafoniere-achtig-iets aanschaf, en deze lampen koop.. iemand een idee wat misschien wel beter is? Doel dan op type verlichting, als ook type lamp. Zelfbouw is uiteraard een goed idee, maar hier zit helaas spoed achter, en al te veel tijd heb ik al niet..
Wat mij persoonlijik heel gaaf lijkt in zo'n geval is een soort led-strip plafoniere (denk wel dat je dit zelf moet gaan maken.. nooit ergens commercieel gezien). Al moet het niet erg moeilijk zijn om iets dergelijks te maken.

Afbeeldingslocatie: http://blub.doesntexist.com/zooi/lamp.jpg
/paintskillz

zoiets.. je zal dan wel een strip willen hebben met de leds dicht op elkaar voor een zo egaal mogelijk uitstralen. Een soort flexibele strip die je om de binnenste "koker" wikkeld.

lijkt me leuk om eens te proberen :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Cabel-Tie schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:26:
Iemand hier een foto van een led strip als sfeerverlichting in de huiskamer?
Ik ben benieuwd naar ervaringen met led strips in een aluminum profiel met semi-transparante kap, dus zoals die van tomatoman maar dan in de huiskamer.

De situatie: een rode bank voor een groene (Flexa rich pistache) muur waar dan bovenaan de muur aan het plafond een ledstrip of slang dient te komen (2,6m hoog).Deze dient dan als sfeerlicht om bv knus op de bank een filmpje te kijken.

Bij de ledslang zie je de afzonderlijke ledjes (is dat storend?) maar deze heeft 72 leds per meter.
Bij de ledstrip heb je door de kap diffuus licht maar die heeft 60 leds per meter (is dat voldoende om er iets van te zien?).
Zie eerder dit topic:

IJsbeer in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabel-Tie
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De foto's van de lichtslang heb ik gezien, qua lichtopbrengst ziet dat er goed uit.
Verder nog even het vorige deel van dit topic doorgespit en zag daar ook nog wat foto's van de zowel de ledslang als een rgb ledstrip.
Denk dat ik voor de ledslang ga, mocht het niet naar wens zijn dan kan hij ingezet worden als keukenverlichting en kan ik alsnog de ledstrip nemen.
Ik zal als mijn huis is ingericht wel wat foto's plaatsen, ook van de andere ruimten met led licht.

• hirogen_hunter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en heb de cree 3x2 WATT LED + trafo=dimmer aangeschaft.
Nou ben ik niet heel erg verbaasd dat de trafo ook wat watt inneemt, maar vond 6 watt nog best behoorlijk.
Ik dacht er aan om wellicht een power/standbykiller voor de trafo te plaatsen, maar gaat dit werken?
Ik ben nu al een aantal uren aan het googlen over deze combinatie, maar niemand die ook maar die link maakt.
Iemand suggesties?

• Xander
Je kunt de trafo toch gewoon uitschakelen? Lijkt me niet zo handig om dat met zo'n standby-killer te doen, dan heb je een IR-afstandsbediening nodig om het weer aan te zetten... Maar wat is er mis met een schakelaar? ;)

Spul toevallig besteld bij leditlight.net trouwens? Daar heb ik gisteren ook een bestelling geplaatst voor een dimmer en wat 3x2W cree-led's. Heb een leuk projectje in gedachten. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 10-09-2009 11:55 ]

• hirogen_hunter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Xander schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:53:
Je kunt de trafo toch gewoon uitschakelen? Lijkt me niet zo handig om dat met zo'n standby-killer te doen, dan heb je een IR-afstandsbediening nodig om het weer aan te zetten... Maar wat is er mis met een schakelaar? ;)

Spul toevallig besteld bij leditlight.net trouwens? Daar heb ik gisteren ook een bestelling geplaatst voor een dimmer en wat 3x2W cree-led's. Heb een leuk projectje in gedachten. ;)
Klopt, ben zeer tevreden over het aantal lummen en de kleurtemperatuur die het afgeeft.
Ik heb ook de dimmer, maar die verbruikt 24hr 6 watt aan stroom.
Ik vraag me dus af, of het technisch mogelijk is om hem ook echt uit te schakelen.

Het dimmer kapje staat wel in de planning om vervangen te worden... kwalitatief is dat niet al te best.
Mensen die dit al hebben vervangen? Had begrepen dat er al wat meer mensen hier naar zoeken.

• Xander
hirogen_hunter schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:15:
[...]

Klopt, ben zeer tevreden over het aantal lummen en de kleurtemperatuur die het afgeeft.
Ik heb ook de dimmer, maar die verbruikt 24hr 6 watt aan stroom.
Ik vraag me dus af, of het technisch mogelijk is om hem ook echt uit te schakelen.
Natuurlijk is dat mogelijk, je kunt er toch gewoon een schakelaar voor plaatsen?
Het dimmer kapje staat wel in de planning om vervangen te worden... kwalitatief is dat niet al te best.
Mensen die dit al hebben vervangen? Had begrepen dat er al wat meer mensen hier naar zoeken.
Als ik ooit in mijn kamer ledverlichting ga hangen ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar. :) Voor mijn huidige projectje maakt het me weinig uit, ik verwacht er niet vaak aan te gaan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ik heb ook de leditlight trafo met dimmer.

Ik heb de dimmer (is eigenlijk maar een klein potmeter achtig dingetje?) aangepast aan de rest van het schakelmateriaal. Ben nog met de nieuwbouw woning bezig maar hoop er met een aantal weken verder mee te zijn en zal dan ook wat foto's plaatsen!

Er komen bij mij 3 trafo's .... dat betekend dat ik 18W per uur ga gebruiken volgens jullie zonder dat de lampen branden? pfff... tsja dan moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Kan niet heel makkelijk er een schakelaar voor plaatsen. De trafo's hangen in de meterkast.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Om ook maar 's wat te expirimenteren met LED verlichting heb ik een setje van drie CREE 1W GU4 spots aangeschaft ter vervanging van wat antieke spotjes in de hal. Ik had begrepen dat de CREE leds momenteel de beste kleur geven. De spotjes arriveerde op m'n werk en ik heb er even snel eentje aangesloten. De kleur en lichtopbrengst leek wel okay dus ik was blij. Thuis aangekomen meteen nieuwe armatuurtjes voor GU4 gehaald en de boel netjes ingebouwd. Helaas ben ik er toch niet tevreden mee. Vergeleken met halogeen is het licht nog steeds veel te koud. Bovendien zijn de drie exemplaren verschillend van kleur. Degene die ik op m'n werk had geprobeerd had nog de beste kleur. Er zat er ook eentje bij die ronduit roze licht geeft. Niet erg fraai. Ik heb uiteindelijk als compromis twee ouderwetse halogeen spotjes van 20W en in het midden de led spot met de minst koude kleur geplaatst. M'n vriendin is er niet bij mee. Als ze onder de led spot staat is het net alsof ze helemaal grijs is (ze is blond... geen grappen hé ;-))

Ik hoop dat er snel wat leds op de markt komen die wel een goede kleur hebben. Ik ben best bereid om wat meer geld uit te geven, maar dan moet het ook wel echt goed zijn. Zoals het nu is kan ik net zo goed een paar witte TL buizen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:20:
Wie kent een merk bewegingsschakelaar welke 230v GU10 ledspotjes goed kan schakelen?
Ik heb bij Conrad de Light-Boy Inbouwbewegingsmelder LBD1251 besteld en ingebouwd. Die stuurt bij mij de LED vloerverlichting aan. Werkt prima. Schakelt met een relais.
Die LEDs hangen aan een elektronische trafo (zoiets van 6W in totaal) en dat wordt keurig aan/uit geschakeld door deze bewegingsmelder.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
synthdood schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:09:
Om ook maar 's wat te expirimenteren met LED verlichting heb ik een setje van drie CREE 1W GU4 spots aangeschaft ter vervanging van wat antieke spotjes in de hal. Ik had begrepen dat de CREE leds momenteel de beste kleur geven. De spotjes arriveerde op m'n werk en ik heb er even snel eentje aangesloten. De kleur en lichtopbrengst leek wel okay dus ik was blij. Thuis aangekomen meteen nieuwe armatuurtjes voor GU4 gehaald en de boel netjes ingebouwd. Helaas ben ik er toch niet tevreden mee. Vergeleken met halogeen is het licht nog steeds veel te koud. Bovendien zijn de drie exemplaren verschillend van kleur. Degene die ik op m'n werk had geprobeerd had nog de beste kleur. Er zat er ook eentje bij die ronduit roze licht geeft. Niet erg fraai. Ik heb uiteindelijk als compromis twee ouderwetse halogeen spotjes van 20W en in het midden de led spot met de minst koude kleur geplaatst. M'n vriendin is er niet bij mee. Als ze onder de led spot staat is het net alsof ze helemaal grijs is (ze is blond... geen grappen hé ;-))

Ik hoop dat er snel wat leds op de markt komen die wel een goede kleur hebben. Ik ben best bereid om wat meer geld uit te geven, maar dan moet het ook wel echt goed zijn. Zoals het nu is kan ik net zo goed een paar witte TL buizen ophangen.
De 3x1W Cree heb ik geen ervaring mee, ik heb 3x1W Luxon geprobeerd en die waren ook veel te wit. 3X2W Cree geven wel mooi licht. Ik heb er 1 gekocht om te testen en 2 dagen later een paar extra besteld.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
tjerkpolle schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:53:
Ik heb ook de leditlight trafo met dimmer.

Ik heb de dimmer (is eigenlijk maar een klein potmeter achtig dingetje?) aangepast aan de rest van het schakelmateriaal. Ben nog met de nieuwbouw woning bezig maar hoop er met een aantal weken verder mee te zijn en zal dan ook wat foto's plaatsen!

Er komen bij mij 3 trafo's .... dat betekend dat ik 18W per uur ga gebruiken volgens jullie zonder dat de lampen branden? pfff... tsja dan moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Kan niet heel makkelijk er een schakelaar voor plaatsen. De trafo's hangen in de meterkast.

Iemand een idee?
FYI: Ik heb vandaag mijn dimmer van leditlight binnengekregen. Idleverbruik is 2.9W. Dat scheelt alweer de helft...

Hoe heb je die dimmer trouwens aangepast? :) Mijn dimmer loopt aan één kant tegen de rand aan. :X Ik heb hem uit nieuwsgierigheid ook even gedemonteerd (afdekplaat eraf geklikt, bakje aan de achterkant eraf geschroefd) maar dan blijf ik toch echt steken, ik krijg de draaiknop niet van de potmeter af, dat lijkt wel gelijmd zo stevig zit het? :?

Geen zin om hard te trekken, ik ben namelijk helemaal niet van plan om de dimmer aan te gaan passen, zonde om hem dan te slopen. ;)

Maar iig, ik snap dat je hem aan wilt passen. De spots en de voeding voelen allemaal solide aan, die dimknop absoluut niet.

Oh, mocht iemand het zich afvragen: Dimmen bespaart daadwerkelijk stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 15-09-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik heb vanochtend even snel wat plaatjes van mijn leditlight-spots naast normale halogeenspots gemaakt, misschien ook wel leuk voor hier:

GSM-picje van de "testopstelling":

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xpg8p9sbfCjMNI8JyK8teRvm/full.jpg

Links (dadelijk op de rest van de foto's dus rechts) de LED-spot, rechts (dadelijk dus... etc :+) een 25W GU10 halogeenspot.

En zo ziet dat er dan uit op het plafond:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gdQI7XYlf0HGxrcnpjXgH3V4/full.jpg
25W halogeen - 6W LED

En als je de LED-spot dimt krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZtTot7FxYF8lOpDiLmwcnFfs/full.jpg
25W halogeen - 6W LED gedimd

35W halogeenlampje erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i1IVPheFe041xwl2rgBIqnYB/full.jpg
35W halogeen - 6W LED

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oYGFyOkIS1AqGBDnjY2zipnP/full.jpg
35W halogeen - 6W LED gedimd

en natuurlijk een 50W spot:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f7lCATK2BKYHJld2aULP5p9v/full.jpg
50W halogeen - 6W LED

Bij die 50W spot zag ik pas echt duidelijk iets van kleurverschil, nog maar even 2 losse pics erbij gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a9ygYmZhVjmV9XxY6iWxyfgA/full.jpg
50W halogeen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Tpq3xmZzCTIc2fIum5krM5a4/full.jpg
6W LED

Alle pics zijn genomen op ISO250, met een sluitertijd van 1/15e op F/5 en een whitebalance van 3500K.

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen ook een nieuwe dimknop trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpolder
  • Laatst online: 11-09 06:54
Xander schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:28:
Ik heb vanochtend even snel wat plaatjes van mijn leditlight-spots naast normale halogeenspots gemaakt, misschien ook wel leuk voor hier:
Xander,

dank, ziet er prachtig uit, ik denk dat ik om ben.
Alleen de prijs drukt me nog een beetje.
Nu zag ik bij bespaarbazaar 3 van deze lampen voor 64 euro.

Aangezien ik er acht nodig heb scheelt dat nogal wat.

Mijn vraag is nu of dit exact dezelfde lampen zijn of niet.

Met andere woorden is 3x2 cree bij alle leveranciers hetzelfde?

Gerrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik heb werkelijk geen idee. Niet alle CREE led's zijn hetzelfde iig, volgens mij zijn die ook in verschillende kleuren te krijgen.

Daarnaast zijn de LED's van CREE, niet de spots waar ze ingezet zijn. Geen idee of daar ook nog verschillen inzitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 20-09-2009 13:27 ]

• con1

con1

Energiefreak

Nu zag ik bij bespaarbazaar 3 van deze lampen voor 64 euro. Gerrit.
Ik denk dat je dat verkeerd hebt gezien, de prijs is + € 64,00 en dan komt dat op € 97,00.

• gpolder
  • Laatst online: 11-09 06:54
con1 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je dat verkeerd hebt gezien.
inderdaad, niet goed gekeken, dit komt neer op een geweldige korting van 1 euro en 96 cent. Oftewel 2%.

Gerrit (een beetje teleurgesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik zoek een degelijke duurzame oplossing voor de 30 jaar oude tl-verlichting is ons huis.

Boven de ramen hangt een balk waar 9x 40 watt tl-verlichting in zit. dat is 360 watt welke ongeveer 6 uur per dag aanstaan.
Het licht komt boven en onder de balk uitgestrooid, en is de hoofdverlichting van de kamer.

Ik heb wat foto's toegevoegd om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_uV54dnBrjl0/SrYJqqfF7NI/AAAAAAAABik/OhsSN8K6HPQ/P9208311.JPG
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_uV54dnBrjl0/SrYJqxcsLYI/AAAAAAAABio/gtCKtBUw4qA/P9208312.JPG
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_uV54dnBrjl0/SrYJq-H19pI/AAAAAAAABis/5ohq8gxy9M0/P9208313.JPG

We willen dit dus gaan vervangen met led-strips. Het moet een oplossing worden die nog jaren mee kan.

Nu heb ik begrepen dat er een groot verschil zit in de kleurtemperatuur van leds.. We hebben nu tl-buizen met een licht-roze gloed. Ik vermoed dat als vervanging van deze buizen warm-white led-strips het meest overeenkomen.

Maar is het zinvol om naast 2x (2 x 5) meter warm-white strips een rgb strip te leggen om eventueel kleur te corrigeren? heeft dat dus enig effect of gaat het op een disco lijken?
hoeveel (highpower of normaal) leds per meter heb je nodig om de lichtintensiteit van een 40 watt tl te evenaren?

Ook vraag ik me af of het zinnig is om een aluminium led-profiel met diffuser te gebruiken, deze zijn wel 18 euro per meter maar als het effect natuurlijker is moet dat maar.. of zijn deze aluminium strips essentieel om het brandveilig te maken? (ik ben van plan de strips op de achterkant van de houten balk te plakken. )

Om het systeem zo makkelijk mogelijk te maken wil ik het schakelen met een inbouwdimmer, de eventuele rgb-strip zou ik dan met een remote apart kunnen schakelen.

Ik ben zeer benieuwd naar inspiraties om dit projectje de goede kickstart te geven..

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_uV54dnBrjl0/SrYJqUlywlI/AAAAAAAABig/udz347hEiOk/P9208310.JPG

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:58

Felyrion

goodgoan!

ik ben bang dat de plaatjes niet werken

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Kan iemand me even vertellen of dit zal werken:
- voltage: 12V
- maximale afstand van transformator naar LED lamp: 10m
- bedrading 1,5mm²

Ik kom hierbij, rekenend op 6W LED lampen goed voor 0.5A, aan een kabelweerstand van 0,23ohm en dus een spanningsval van 0,12V wat me bij de LED lamp op een 11,88V brengt. De lampen zijn volgens een ster-netwerk aangesloten op de transformator met 1 lamp per uiteinde.
Volgens deze berekening is de 1.5mm² kabel dus voldoende. Kan iemand dit bevestigen?

Welke is bovendien de voordeligere keuze qua energieverbruik voor deze setup: 12V met 1 transformator voor enkele lampen of 230V lampen (GU10)

Op dit moment liggen er enkel kabels die aangesloten zijn op 230V (met hier en daar een tijdelijke spaarlamp). De transformateren, sockets, lampen en andere moeten nog gekocht/geinstalleerd worden.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13-09 23:11
hou in je achterhoofd dat een verschil van 4% lichtsterkte al zichtbaar is! 1,5 mm lijkt mij in alle gevallen wel te voldoen!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

technopeuter schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:23:
hou in je achterhoofd dat een verschil van 4% lichtsterkte al zichtbaar is! 1,5 mm lijkt mij in alle gevallen wel te voldoen!
Volgens mijn berekening heb ik voor de grootste afstand van 10m slechts 1% verlies, dus dat valt wel mee. De overige lichtpunten bevinden zich allemaal binnen die straal.

Hoe pakt men overigens volgend probleem aan:
5 lichtpunten met centrale schakeling (dmv drukvlakschakelaars en relais) waarvan men er enkele op 12V en enkele op 230V wil. Steek ik dan gewoon een transfo na het relais voor de lichten op 12V en een rechtstreekse aansluiting voor de 230V-ers?
En wat met combinatie van 12V halogeen en 12V LED? Voor de halogeen ben ik beter af met een "ouderwetse" transformator terwijl de LEDs beter met een electronische transformator bediend worden. Hoe zit het met verlies op beide transformatoren?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
H!GHGuY schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:46:
Hoe pakt men overigens volgend probleem aan:
Wat ik zou doen; na de relais / drukschakeling een splitsing, eentje met transformator en daaraan de 12V en eentje voor de pure 230V. Elk een eigen fase draad "terug". Valt een van de twee uit, heb je mogelijk nog licht op de ander. In "serie" schakelen zou ik niet willen voorstellen, de transformator kan misschien wel eens impact hebben op de regeling van de 230V lampen. Zou niet moeten maar het zijn Chinese producten ....

... gecensureerd ...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:46
Ik word zowat gék van die LED verlichting :'( :(
Ik zou 16 stuks MR11 willen vervangen door LED spots. Ten eerste is de keuze in MR11 spots echt beperkt (de meeste shops hebben maar één MR11 spot), en daardoor zit ik dus vast aan een kleurtemperatuur >=3000K.
Bovendien zou ik het geheel willen kunnen dimmen. Zowat nergens vind ik degelijke informatie omtrent welke spots welke voeding nodig hebben (ja, 12V :/), laat staan welke dimmers je moet gebruiken om tot een duurzaam resultaat te komen.
Vooral dat duurzame resultaat lijkt me een hele uitdaging. Met spots >15€ zit ik inclusief voeding als snel boven de 300€ en dan wil ik niet binnen een jaar met stukken zitten die onvervangbaar blijken. Dan is mijn besparing nihil, en kan ik evengoed de huidige 35W GU10 (35mm) spots houden. dus moet ik op zijn minst 1 of 2 reservespots voorzien.

Mijn onderzoek heeft tot nog toe hetvolgende opgeleverd (pls correct if wrong!)
  • dimmen: spots, voeding en dimmer van zelfde leverancier (aanbevolen in de TS): alleen LED1.levert de 3 componenten van hetzelfde merk "SOLAROX", de spots kosten dan wel 30% meer dan elders.
  • LED-spots worden in 85% van de gevallen niet aangedreven met een halogeentrafo, maar met een speciale (stroomgestuurde) driver. Ik kom er alleen niet uit welke driver ik nu nodig heb voor welke spots. De belangrijke spec schijnt hier de forward current te zijn, die voor geen enkele spot word opgegegeven. Ik vraag me trouwens af in hoeverre de typische schakelende voedingen voor din-rail kastmontage geschikt zijn. Bij bijvoorbeeld lumia verkopen ze spotjes die "geschikt zijn voor electronische voedingen" maar is dat dan een schakelende, of een driver?
  • dimmen moet via PWM. Ik ben nog op zoek naar een degelijke PWM dimmer. De SOLAROX dimmers en voedingen lijken qua behuizing amateur zelfbouwoplossingen. Aangezien die naast of in mijn kast in de kelder moeten komen, verwacht ik toch op zijn minst spatwaterdicht.
  • er zijn bar weinig "merken" of "grote producenten" met LED oplossingen. OSRAM en Philips hebben een paar mooie early-adaptor producten maar geen voor MR11. De rest lijken veel kleine bedrijfjes die chinese lampbehuizingen volproppen met zelfbedachte of ook geïmporteerde electronica, en een LED die goed verkoopt (CREE is hét verkoopsargument blijkbaar) en die dan op de markt zetten. Niet op tegen an sich, maar blijkbaar schamen de meesten zich niet om gewoon crap op de markt te brengen. Zelfs over de "besten" (leditlight, linelite ea) lees je hier en daar ronduit negatieve ervaringen. Bovendien willen de meeste shops helemaal niet toegeven welke spots ze verkopen; of weten ze het zelf niet? Wie kent betrouwbare spots?
  • LEDs horen in serie om de stroomsterkte te beperken. Ik kan alleen nergens praktische aansluitvoorbeelden vinden voor spots. Alles in serie lijkt me dom (lampje stuk, alle 16 aflopen om de kapotte te vinden), en bovendien zijn de meeste spot toch bestemd als drop-in replacements? Zover ik weet staan halogeenspots parallel geschakeld????? En hoe moet ik dat fatsoenlijk uitdokteren zonder deftige specs?
  • Ik lees vaak het advies om x veschillende spots aan te schaffen en te testen. Ten eerste moet ik alles aanpassen om überhaupt te kúnnen testen, en ik zou dat "ineens goed" willen doen. Ten tweede begrijp ik niet hoe ik zelf kan gaan testen hoe lang die spots meegaan in die specifieke omstandigheden. En dat is voor mij veel belangrijker dan hoe "mooi" de spot is! Ik ga ervan uit dat een doede leverancier een goed advies kan geven in een geval als dit, maar dat blijkt een utopische gedacht :/
Concreet twijfel ik momenteel nog tusen zowat alles wat verkrijgbaar is en in mijn armaturen past:
[list]

ledvision.be = lumia.be = trophies.nl
Dit lijken dezelfde spots, ziet er een degelijk heatsink uit, dimbaar met led dim driver en geschikt voor elektronische voedingen...volgens de verschillende sites; maar dit lijkt een beetje tonkiewonkie-china-import?
ledrise.com Perfect qua formfactor, maar ik twijfel aan de hitteafvoer. Bovendien vind ik nergens info of deze dimbaar zijn.
ledned.nl ziet er een zeer kwalitatieve spot uit, met de garantie van een Nederlandse fabrikant :) Duur, en geen info over dimbaarheid.
linelite.com
= leditlight.net
prachtige spot, 2800K goede licht opbrengst, ... maar niet dimbaar :'( wel goedkoop
led1.de
ziet er een mooi spotje uit, maar ik vraag me af waar de heatsink is? Men verkoopt dimmers vanhetzelfde merk; maar er is bij de spot zelf niet aangegeven of deze dimbaar is...solarox is Duits: ergens schept dat vertrouwen.

Welke tweaker kan me helpen uitsluitsel te vinden over welke spots, welke voeding en welke dimmer?
alvast _/-\o_

• Xander
Even over het aanpassen van een leditlight dimmer naar standaard schakelmateriaal...

Ik had een leditlight dimkmop over (liep stroef, ik heb een nieuwe gekregen en hoefde de oude niet terug te sturen), dus als echte tweaker ben ik die maar eens gaan slopen. Dat valt niet mee, alles zit gelijmd: de knop zit aan de potmeter gelijmd, de moer zit op de potmeter gelijmd, ... Je krijgt het wel open, maar je moet er niet aan beginnen met het idee dat je het weer in elkaar kunt krijgen. :P

Het hart van de dimmer wordt gevormd door een 10K potmeter (dat denk ik tenminste, mijn elektro-skills zijn niet zo geweldig... er staat iig "B10K" op de printplaat, weerstand volgens mijn multimeter loopt van 1,5 ohm tot 11,58kOhm) en nog een weerstandje dat volgens mijn multimeter 0,990kOhm is (rode, blauwe en paarsbruinige baan).

Het asje van de potmeter is 6mm. Ik heb hier nog een dimknop van Jung liggen die op 4mm asjes past, dat gaat dus niet zomaar passen. Ik denk dat ik maandag eens kijk of ik een 10K potmeter met 4mm asje kan vinden.

En ik wilde mijn dimknop eigenlijk helemaal niet aanpassen! :'( Die led-spots komen buiten onder een afdak te hangen, de dimknop in een hoekje van de garage. Jullie maakten me nieuwsgierig! :( ;)

• synthdood
Helemaal mee eens. De led-verlichtingshandel is een ondoordringbare jungle.

Wij zijn handige tweakers (ik heb zelfs electronica gestudeerd) dus met een hoop (duuuur!) ge-expirimeteer komen we meestal wel tot een werken resultaat, maar wat moet een gemiddelde consument nou? De overheid wil zo graag dit soort techniek promoten, laat ze dan eerst de fabrikanten eens verplichten om met goede standaarden te komen. Het is toch belachelijk dat er nog niet eens een dimmer voor led verlichting te koop is ik gewoon in m'n bestaande Jung schakelmateriaal kan inbouwen. Ik ga echt niet zo een losse doos met knop op m'n muur plakken!

Wat ik wil is dat elke fabrikant voor elke (led) lamp die ze verkopen laten weten:
- kleurtemperatuur
- opgenomen vermogen
- vergelijkbaar vermogen van een gloeilamp
- (echte)levensduur
- wat voor dimmer heb je nodig

De enige factor waar alle led leveranciers mooie volzinnen en rekenvoorbeelden aan weiden is het energieverbruik. Laat maar.. we weten inmiddels echt wel dat led's efficient zijn, dat hoef je er echt niet meer in te drammen. Maar, zuinig is niet genoeg! Ik vind het heel belangrijk dat het practisch is en dat het er goed uitziet (anders hang ik wel een tl buis op.. is nog veel goedkoper ook). Zolang dit soort zaken niet voor elkaar is zal het geen succes worden en moet de handel het voornamelijk hebben van mensen met een dusdanig groen hart dat ze de ongemakken, beroerde lichtkleur en hoge aanschafkosten voor lief nemen. Helaas bestaat het grootste deel van de bevolking uit mensen die geen moer geven om het milieu en die om die ook mee te krijgen moet led verlichting de juiste kleur hebben, makkelijk zijn in te bouwen in bestaande systemen, goed verkrijgbaar bij elke Gamma en Praxis (die tot nu toe alleen nog die blauwe meuk verkopen) en ook nog eens betaalbaar... Er is nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
De concurrentie heeft het aan zichzelf te danken: ik bestel mijn spos bij Led1.de
Het kost een hoop geld (22€/spot) en de dimbaarheid heb ik laten varen, maar solarox/led1.de waren de enigen die de eenvoudige vragen die ik per mail stelde ook afdoende beantwoord hebben :o
Bovendien schijnen deze spots niet al te veeleisend wat betreft stroomvoorziening.
Ik kom hier later op terug als de spots geleverd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Laatst online: 13-09 11:01
synthdood schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 19:41:
Helemaal mee eens. De led-verlichtingshandel is een ondoordringbare jungle....
Joh, maak je niet druk. Philips en al die anderen zijn ook niet gek, gloeilampen en spaarlampen hebben geen toekomst meer. Binnenkort liggen er ineens allemaal LED lampen in de schappen van een stuk betere kwaliteit dan dat nu door de Gamma wordt verkocht, en voor een redelijke prijs. We zitten nu nog in een aanloopfase, maar straks... boem, heeft ineens iedereen LED, net als internet en een LCD tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Laatst online: 13-09 11:01
the_stickie schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:44:

• LEDs horen in serie om de stroomsterkte te beperken.
Hoe kom je hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@ the Stickie

waarom heb je deze niet overwogen?
http://www.leditlight.net...D=99940&articleID=8008692

deze heb ik zelf hangen en zijn dimbaar! (met de dimmer/trafo van leditlight) Absoluut mooie lichtopbrengst en lichtkleur komt overeen met halogeen!

@ Xander

Dat probleem met de dimknop had ik ook. Ik heb het als volgt opgelost:
Ik heb de potmeter gedemonteerd van het schakelmateriaal van leditlight.
Vervolgens heb ik oude wcd die ik nog had liggen gebruikt de potmeter op te monteren. Dit om de potmeter netjes in een inbouwdoos te kunnen monteren. De knop heb ik ook bewerkt. Ik heb het 'buisje' van de knop dat normaal over de 4 mm as van een standaard dimmer schuift er compleet uit gehaald. Vervolgens heb ik met een gatenzaag uit mdf een rondje gezaagd en hier precies in het midden een gat van 6 mm gemaakt. Deze kun je dan precies over het asje van de potmeter schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
tjerkpolle schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:42:
@ the Stickie

waarom heb je deze niet overwogen?
http://www.leditlight.net...D=99940&articleID=8008692

deze heb ik zelf hangen en zijn dimbaar! (met de dimmer/trafo van leditlight) Absoluut mooie lichtopbrengst en lichtkleur komt overeen met halogeen!
ZIjn dit dezelfde CREE leds zijn als in de 1W MR11 versie? Die heb ik hangen en hoewel de kleur minder slecht is als een hoop andere led producten vind ik het nog steeds niet goed. Veel te wit/roze
Vervolgens heb ik oude wcd die ik nog had liggen gebruikt de potmeter op te monteren. Dit om de potmeter netjes in een inbouwdoos te kunnen monteren. De knop heb ik ook bewerkt. Ik heb het 'buisje' van de knop dat normaal over de 4 mm as van een standaard dimmer schuift er compleet uit gehaald. Vervolgens heb ik met een gatenzaag uit mdf een rondje gezaagd en hier precies in het midden een gat van 6 mm gemaakt. Deze kun je dan precies over het asje van de potmeter schuiven.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Je kan toch niet van een gewone consument verwachten dat ze een dimmer moeten gaan modden om 'm in een standaard inbouwdoos te kunnen monteren? Waarom nou niet gelijk die dingen als standaard dimmer leveren zoals al tientallen jaren alle standaard en halogeen dimmers worden geleverd?

Nogmaals, als tweaker draaien wij onze hand niet om voor een beetje modden (is soms zelfs wel leuk), maar de gewone consument kan hier helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
@Stuffie123: dit gaat sowieso op voor enkele leds, en is hier en daar ook aanbevolen voor led-spots. Zoals gezegd heb ik al deze info her-en-der samengezocht, dit kan dus best fout zijn!

@Tjerkpolle: de leditlightspots scchijnen inderdaad dimbaar; maar nergens is imho duidelijk welke voeding en welke dimmer nu feitelijk aangewezen zijn voor wat soort schakeling. De spot, wellicht gemaakt door brilux,schijnt goed te presteren, maar Letitlight heeft m'n mailtje tot op heden niet beantwoord. Jammer, want buiten dat was het wellicht een goede keus!

@hierboven: ik denk dat 90% van de mensne al lang afgehaakt waren als ze mijn zoektocht moesten ondernmen. Maar tegenwoordig hangen er ook powerledspots in de Brico; dan wel niet in mr11 natuurlijk :/
De spots, van elix, lijken sterk op het tonkiewonkiespul dat je her en der op internt vindt, maar ik heb er nog geen getest. Ik ga er zo maar even vanuit dat een keten als Brico gebruik maakt van betrouwbare leveranciers met betrouwbare producten. dat maakt het voor de hedendaagse consument natuurlijk al een stuk makkelijker!!!

Bovendien heb ik nog een tip voor de handige surfer: een gerichte zoekopdracht in het Duits leverde mij een Kupon op voor 10% korting op het bedrag zonder btw... zeker de moeite!

[ Voor 32% gewijzigd door the_stickie op 28-09-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
tjerkpolle schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:42:
@ Xander

Mijn dimknop heeft geen buisje. Daarnaast gaat het lastig worden om een stukje mdf netjes aan de knop te krijgen denk ik... Vandaar mijn keuze om voor een ander potmetertje te gaan. :)

Even wat foto's van de afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3EOffQ35foygvmkcdAB5h1ms/full.jpg
Het restant van de leditlight dimmer. Netter kreeg ik hem niet uit elkaar nee. :X

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2YzxOZ8tiJcOwQtYzSA3wexU/full.jpg
Waar het allemaal om draait... een 10K potmeter (ondanks de B is het geen logaritmische!) en een 1K weerstandje

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OY7jV0nrLtDnnD4Qw9fQEi1J/full.jpg
Nieuwe 10K potmeter, met laaaaange 4mm as :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TAd4o6AdF8xm5CLM6MePHTjw/full.jpg
Nieuwe potmeter voorzien van weerstandje en kabeltjes
Dunne kabeltjes zijn voor mietjes, btw

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qs3rF4v6uvJNboyAzCW4LSxl/full.jpg
Tja, dan moet het nog een keer in een inbouwdoos terecht komen he?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/srdxX8DmTtcjlwqvtLDqAQIC/full.jpg
Even kijken of ik die zijkant netter had moeten afronden... nee dus. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Vmdma0qcXftUjKpRVWy3b829/full.jpg
Afdekkingen erop, asje is nog niet ingekort (knop zweeft dus een aantal cm boven de afdekplaat)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cmIXGYfYVihHNQxumuiTcjsK/full.jpg
It works!

Jammer genoeg is mijn stukje alu eigenlijk net te dik om de afdekplaat er mooi vlak op te krijgen. Ik denk dat ik het uiteindelijk met een stukje mecano doe, zo'n plaatje van 7x3 gaatjes past volgens mij precies. Moet ik alleen het middelste gat even wat opboren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

. . . .de leditlightspots scchijnen inderdaad dimbaar; maar nergens is imho duidelijk welke voeding en welke dimmer nu feitelijk aangewezen zijn voor wat soort schakeling. De spot, wellicht gemaakt door brilux,schijnt goed te presteren . . .

. . . maar Letitlight heeft m'n mailtje tot op heden niet beantwoord. Jammer, want buiten dat was het wellicht een goede keus!
Eerste alinea
Ik ijver al heel lang voor goede info en heb al heel wat in rook zien opgaan, ik noem het het
syndroom van de witte paddenstoel. Maar de info is nu eenmaal diepdroevig in zijn algemeenheid.
Terwijl ik diverse sites daar al op heb aangesproken blijft het martelen.

Tweede alinea
Hoewel ik geen namen zal noemen heb ik wel eens het antwoord gekregen,
"meneer wij begrijpen het niet, we leveren al jaren aan afnemers met boten en caravans zonder
een enkel probleem".
De "goede" verkopers hadden blijkbaar niet door dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen 100%
gelijkspanning en een wisselende AC-spanning waar iedereen thuis mee heeft te maken.

Ik ben inmiddels via 4 sites zo'n 250 euris verder waarbij ik nu nog 3 goed werkende spotjes
over heb. Ik zie het gelukkig als een hobby en hobby mag nu eenmaal geld kosten.

Maar op deze manier wordt het wel een hele dure hobby dankzij de slechte voorlichting van
de meeste sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
con1 schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:39:
[...]
Tweede alinea
Hoewel ik geen namen zal noemen heb ik wel eens het antwoord gekregen,
"meneer wij begrijpen het niet, we leveren al jaren aan afnemers met boten en caravans zonder
een enkel probleem".
De "goede" verkopers hadden blijkbaar niet door dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen 100%
gelijkspanning en een wisselende AC-spanning waar iedereen thuis mee heeft te maken.
Die volg ik even niet... na mijn trafo heb ik toch hier thuis toch ook 100% gelijkspaning? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Techneut schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:40:
Onmogelijk, tenzij er iets tussen één van de beide polen en de aarde is geknoeid.
ThinkPadd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:50:
[...]

Ik weet dat AC wisselspanning is, en dat dat geen polariteit heeft, maar soms maakt het echt verschil.

Ligt aan de ontkoppelcondensator ofzo.
Iets over oude koeien...

Is wel mogelijk. Bijvoorbeeld CV-ketels zijn er ook gevoelig voor. De pomp met name, waar ook grote condensatoren in zitten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)