Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.414 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoxiuZ schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:54:
[...]

[...]

Iets over oude koeien...

Is wel mogelijk. Bijvoorbeeld CV-ketels zijn er ook gevoelig voor. De pomp met name, waar ook grote condensatoren in zitten.
Is absoluut niet waar, het is in strijd met de hele electriciteitstheorie! Het kan gewoon niet!
Als je ooit zoiets bent tegengekomen, dan mankeert er beslist iets aan de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

con1

Energiefreak

Xander schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:44:
[...]Die volg ik even niet... na mijn trafo heb ik toch hier thuis toch ook 100% gelijkspaning? :?
Nee, 100% wisselspanning, bij halogeen heb je geen gelijkspanning nodig.

Zelfs indien een gelijkrichter is gebruikt is er nog een flinke rimpel wel wordt de spanning dan niet meer negatief. Tenzij er extra wordt afgevlakt dan wordt het een heel eind 100% gelijkspanning.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
@synthdood

ik weet niet of ze hetzelfde zijn als de 3x1W versies. Deze heb ik niet. Vind de 2W qua lichtkleur echt heel goed. Vind het alleen jammer dat de leditlight spots erg storen op FM.

@Xander
ik heb het met de oude potmeter gedaan, maar verder op een dergelijke manier, ook met een stalen / aluminium stripje de potmeter op z'n plek gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
con1 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:34:
[...]

Nee, 100% wisselspanning, bij halogeen heb je geen gelijkspanning nodig.
Bij halogeen niet, maar uit mijn LED-trafo komt toch echt 12VDC. Al zit er misschien een lelijke rimpel in, geen idee. :+

Maar wat is dan het probleem met die spots gebruiken in een boot/caravan? Daar zou je 'mooiere' gelijkspanning hebben, daar moeten de spots toch tegenkunnen? Ik heb niet de hele discussie gelzen, dat moet ik misschien eens doen. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Xander schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:26:
Jammer genoeg is mijn stukje alu eigenlijk net te dik om de afdekplaat er mooi vlak op te krijgen. Ik denk dat ik het uiteindelijk met een stukje mecano doe, zo'n plaatje van 7x3 gaatjes past volgens mij precies. Moet ik alleen het middelste gat even wat opboren. :P
Dat meccano is nog handig joh! ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y77X8YaWjruULrpVVLj58Qx3/full.jpg
Gaatje opgeboord naar 7mm

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jTdJN8wFHY5wKxFDoMdgjfqY/full.jpg
Potmeter erop geschroefd en ook maar meteen een mecano-trekontlasting gemaakt :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/erStJ6d6T5siOaLAeE095JDo/full.jpg
Alsof het er voor gemaakt is!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r3ggjMk0LU50Mc4ckjJmFx8Q/full.jpg
Nu alleen het asje nog op maat maken maar daarmee wacht ik even tot ik het daadwerkelijk in ga bouwen

Verwijderd

@Xander
ik ben de eigenaar van leditlight.net en ik moet zeggen:
jij bent echt heeeeeel goed bezig :-) je verdiend de "Creatief met led nobelprijs!"
Ik sta er soms van versteld wat mensen allemaal in elkaar knutselen.

@derest
ik zie dat er toch nog veel onduidelijk heerst omtrent de lichtkleur van LEDs.
Lichtkleur (kleurtemperatuur) geeft men aan in Kelvin.

2500-2600 Kelvin is gloeilamp/halogeen licht
2800-3000 Kelvin is warmwit zoals luxe (philips) spaarlampen
3200-3500 Kelvin is warmeit zoals goedkope spaarlampen
4000-5000 Kelvin is koudwit zoals de TL op het kantoor
6000-8000 Kelvin is koudwit zoals xenon verlichting

het voordeel van LEDs is dat je ze in elke gewenste kleurtemperatuur kan maken.
Leditlight gebruikt in veel producten LEDs van het merk CREE maar er zijn dus heel veel
verschillende mogelijkheden qua lichtkleur. Daarom zal de warm-witte cree spot
van leverancier A niet per definitie gelijk staan aan die van leverancier B.
ik zal je vertellen, 2 jaar geleden kwam er steeds meer vraag naar echt warme-led lampen.
Echter er was 1 probleem: zelfs de warmste LEDs, datzijn de 2750Kelvin LEDs van CREE
waren niet zo warm als halogeen. Daarom laten we bij CREE in opdracht 2600Kelvin LEDs maken.
Deze hebben een mooie warme lichtkleur vergelijkbaar met halogeen zoals je in
dit artikel met foto’s op olino.org kan zien:

http://www.olino.org/articles/2009/07/27/vervanging-van-5-x-35w-halogeen-door-led-spots-in-mijn-huiskamer

dus een tip voor allen:
Voorkom een miskoop en let bij het kopen van je LED-spots op wat de lichtkleur is,
de meeste leveranciers vermelden dit erbij. Zo zijn de LED TL buizen die vaak worden
aangeboden 5000K of 6000K, totaal niet bruikbaar in een woonkamer.
Als ze niet bevallen heb je via een over internet aangekocht product altijd het recht
hem binnen 8 dagen retour te sturen, sommige leveranciers zeggen dat dit voor
verlichting niet geld maar dat is alleen zo als je het in een “normale winkel” koopt

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 01:09:
@Xander
ik ben de eigenaar van leditlight.net en ik moet zeggen:
jij bent echt heeeeeel goed bezig :-) je verdiend de "Creatief met led nobelprijs!"
Ik sta er soms van versteld wat mensen allemaal in elkaar knutselen.
Creatief met schakelmateriaal dan. :P

Het is eigenlijk alleen maar een probeersel. Voor in de garage (de spots komen in spatwaterdichte behuizingen buiten onder het afdak te hangen) was de leditlight dimmer mooi genoeg. ;) Maar als ik binnen in huis leds zou gaan hangen dan is goed schakelmateriaal voor mij een vereiste. Ik weet nu in ieder geval dat ik me daardoor niet meer tegen hoef te laten houden. :)

En ik had een stroef lopende dimmer over, tweaken is leuker dan weggooien. ;)

Voor die spotjes onder het afdak ga ik nog meer knutselen trouwens. Het idee is om ze 's nachts (schemerschakelaar / tijdschakelaar) gedimd te laten branden en bij beweging naar volle sterkte te laten springen. :P
het voordeel van LEDs is dat je ze in elke gewenste kleurtemperatuur kan maken.
Leditlight gebruikt in veel producten LEDs van het merk CREE maar er zijn dus heel veel
verschillende mogelijkheden qua lichtkleur. Daarom zal de warm-witte cree spot
van leverancier A niet per definitie gelijk staan aan die van leverancier B.
ik zal je vertellen, 2 jaar geleden kwam er steeds meer vraag naar echt warme-led lampen.
Echter er was 1 probleem: zelfs de warmste LEDs, datzijn de 2750Kelvin LEDs van CREE
waren niet zo warm als halogeen. Daarom laten we bij CREE in opdracht 2600Kelvin LEDs maken.
Deze hebben een mooie warme lichtkleur vergelijkbaar met halogeen zoals je in
dit artikel met foto’s op olino.org kan zien:
Verwachten jullie ook een keer 2600K 3x1W spotjes te gaan verkopen eigenlijk? :)

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

vandaag een pharox 6W dimbare led lamp mogen ontvangen via via, zo een die met de postcodeloterij is rondgestuurd schijnbaar:
http://www.stichtingmilie...mers-postcodeloterij.html
Afbeeldingslocatie: http://www.nelsonmandelakinderfonds.nl/files/Image/Led-lamp%20Pharox%20III%20Beeld%201.jpg

en ik moet zeggen dat ik het erg prettig licht vind. Er zat een 12 watt spaarlamp in, maar deze geefvt zeker zoveel licht

[ Voor 23% gewijzigd door sander817 op 30-09-2009 22:03 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat voor specs heeft dat ding? Vast geen 2x3 watt led? Meer info dan 6Watt kon ik niet vinden. En of dat het opgenomen vermogen is, of het vermogen wat de leds dissipiëren staat er uiteraard ook niet bij vermeld.

En net zoveel licht als een 60watt gloeilamp is wel heel erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpolder
  • Laatst online: 11-09 06:54
tjerkpolle schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:38:
@synthdood

ik weet niet of ze hetzelfde zijn als de 3x1W versies. Deze heb ik niet. Vind de 2W qua lichtkleur echt heel goed. Vind het alleen jammer dat de leditlight spots erg storen op FM.
kan iemand dit bevestigen, of ontkrachten?
Ik neem aan dat de lampen CE gemarkeerd zijn, dan zou de emissie van ongewenste signalen toch beneden de norm moeten zijn?

Zijn hier wel eens metingen aan gedaan??

Gerrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:19:
Wat voor specs heeft dat ding? Vast geen 2x3 watt led? Meer info dan 6Watt kon ik niet vinden. En of dat het opgenomen vermogen is, of het vermogen wat de leds dissipiëren staat er uiteraard ook niet bij vermeld.

Zuiver gekeken naar het aantal lumen per watt zou de verhouding 6W / 30W zijn.
Factor 5 dus, veel verder is de techniek op dit moment nog niet. Met een effectieve reflector kom je wel wat hoger bij LED's, waar bij een gloeilamp die naar alle richtingen uitstraalt nogal een groot deel nutteloos verloren gaat, maar ik betwijfel of je op het dubbele uitkomt. Het naar alle richtingen uitstralen is ook niet volledig nutteloos, beetje lichtspreiding is toch vaak wel gewenst. Al met al, naar mijn gevoel val je geen buil als je het gloeilamp equivalent op een waarde halverwege schat, in dit geval dus 45W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Ik heb een tijdje terug onderstaande dimbare 8W ledlamp (2 stuks) bij de ledverlichtingshop gekocht. En ik ben niet ontevreden hierover. De hoeveelheid licht die er vanaf komt is te vergelijken met een 40W gloeilamp, maar is wel een stuk witter qua kleur. Ze zijn dimbaar met een standaard fase-aansnijdimmer, maar let er wel op dat deze al vanaf 0W werkt, want veel van deze dimmers werken pas vanaf 20 of 30W.

Afbeeldingslocatie: http://www.ledverlichtingshop.nl/images/catalog/79_thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 01-10-2009 17:01 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
gpolder schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:50:
[...]

kan iemand dit bevestigen, of ontkrachten?
Ik neem aan dat de lampen CE gemarkeerd zijn, dan zou de emissie van ongewenste signalen toch beneden de norm moeten zijn?

Zijn hier wel eens metingen aan gedaan??

Gerrit.
De lampen zijn voor zover ik kan zien idd CE gekeurd. Op het doosje staat een "CE" en "RoHS" keurmerk, op de lamp zelf zit een "CE"-stickertje en een "QC-passed" stickertje.

Ik heb nog geen storing gemerkt, maar mijn radio zit op de CAI aangesloten én ik luister er nooit naar, misschien scheelt dat. ;) Ik zal als de spotjes hangen er eens met de auto onderdoor rijden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil graag met jullie wat foto’s delen. niet om recleme te maken maar gewoon
omdat het de moeite waard is! het zit zo, een paar weken geleden ben ik door het land gereden
om foto's te maken van mensen/bedrijven die bij ons LED verlichting hebben gekocht.
Iedereen die nog niet overtuigt is over de lichtopbrengst of lichtkleur van LEDs in het algemeen
moet zeker even deze foto’s bekijken, alle verlichting die je ziet is namelijk 100% LED,
en zoals je kan zien is LED een breed toepasbare volwassen verlichting.

http://www.leditlight.goedgehost.nl/

Afbeeldingslocatie: http://leditlight.goedgehost.nl/images/camping_t_beloofde_land__3_.jpg

Als iemand nog vragen heeft over LED verlichting in het algemeen hoor
ik het ook graag, LED = MY LIFE :P _/-\o_
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
te weinig licht kun je altijd compenseren door lange sluitertijd
ik geef toe dat ik het er netjes uit vind zien maar zou het graag eens met eigen ogen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

Exirion

Gadgetfetisjist

MR_WAZOO schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:47:
te weinig licht kun je altijd compenseren door lange sluitertijd
ik geef toe dat ik het er netjes uit vind zien maar zou het graag eens met eigen ogen zien
Eens. Zelfde geldt voor witbalans en verzadiging. Maar ik wil beste geloven dat er inmiddels goeie (en dure) verlichting bestaat die goed voor gebruik in en rond het huis is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirogen_hunter
  • Laatst online: 14-08-2023
Xander schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:50:
[...]

Dat meccano is nog handig joh! ;)

[afbeelding]
Gaatje opgeboord naar 7mm

[afbeelding]
Potmeter erop geschroefd en ook maar meteen een mecano-trekontlasting gemaakt :P

[afbeelding]
Alsof het er voor gemaakt is!

[afbeelding]
Nu alleen het asje nog op maat maken maar daarmee wacht ik even tot ik het daadwerkelijk in ga bouwen
Dit is echt een uitkomst! Super bedankt voor het fotoverslag.
Ik zou dit graag ook willen bewerkstelligen. Mijn vraag is alleen, heb jij misschien wat artikelcodes+webshop van de artikelen die je gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 00:19:

Als iemand nog vragen heeft over LED verlichting in het algemeen hoor
ik het ook graag, LED = MY LIFE :P _/-\o_
.
Ik vraag me alleen af wanneer het een beetje betaalbaar en dimbaar gaat worden die led-lampen :+

Ik heb nog een kroonluchter met 5 x 25 watt kaarslampjes achter een dimmer, waar ik wel iets zuinigers in wil hebben (en die mijn vrouw laat zitten) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
volgens de postcodeloterij is led verlichting gewoon dimbaar etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
hirogen_hunter schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:24:
[...]

Dit is echt een uitkomst! Super bedankt voor het fotoverslag.
Ik zou dit graag ook willen bewerkstelligen. Mijn vraag is alleen, heb jij misschien wat artikelcodes+webshop van de artikelen die je gebruikt hebt?
Ik heb gebruikt:

- Plaatje meccano, 7x3 gaatjes
- 10K lineaire potmeter met 4mm as: gehaald bij electra in Breda (fysiek in de winkel dus)
- 1K weerstand: ook gehaald bij electra
- Jung A540WW dimknop (inclusief centraalplaat): ooit besteld bij elektro-online.nl
- Jung AS582WW tweevoudig afdekraam: komt ook van elektro-online.nl
(afhankelijk van je gebruik is een eenvoudig afdekraam (AS581WW) misschien handiger ;))
- HAF MD4050 inbouwdoos: zoiets heb je waarschijnlijk al in je muur zitten. ;)
- wat standaard spul: kabeltjes, soldeertin, soldeerbout, steeksleutel, schroevendraaier, boormachine, ...

Die dimknop en het afdekraam kun je waarschijnlijk vervangen door producten uit een andere Jung-serie (zie ook hun online catalogus). Met andere merken zoals Busch Jaeger, Peha of voor mijn part Berker (dat zal bij de plaatselijke bouwmarkt wel hangen) kun je iets dergelijks waarschijnlijk ook wel voor elkaar kunnen krijgen, maar ik heb geen idee hoe dat daar zit met asdiktes enzo.

Nog even één ding waar ik zelf nog niet helemaal uit ben: De centraalplaat, dit ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uzxke697CffsGkH0OhXON696/full.jpg
klikt normaal vast in de dimmer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jCdnneyXpF7zys1UthHkBw2u/full.jpg

Zonder dimmer klikt die dus niet vast en het zou me verbazen als je hem met de dimknop op zijn plaats kunt houden.

Nu kan ík dat vrij simpel oplossen, ik kan het plaatje aan het afdekraam lijmen. Mijn afdekraam wordt namelijk al op zijn plek gehouden door die WCD (en straks in de uiteindelijke opstelling door een tijdschakelaar). Gebruik je een enkel afdekraam, dan gaat dat natuurlijk niet werken (normaal schroef je de dimmer vast in de inbouwdoos, klik je de centraalplaat op de dimmer en houdt de centraalplaat het afdekraam op zijn plek). Dan zou je dus nog iets moeten verzinnen om de centraalplaat op z'n plek te houden. Als je handig bent kun je wellicht zoiets uit dun aluminium maken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U87wOWStRgJlQwZHcDWTa0g3/full.jpg
waarbij je de centraalplaat in die binnenste ring vastklikt. (heb je meteen geen meccano meer nodig om de potmeter op z'n plek te houden)

Of je zet het afdekraam domweg met wat montagekit aan de muur vast natuurlijk. :X Maar dat zou niet mijn keus zijn. Een dimmer erbij kopen, grotendeels slopen en daar het potmetertje inzetten lukt je misschien ook wel, maar die dimmers zijn mij iets te duur om even te proberen. :)

Sorry, nog niet echt een kant-en-klaar oplossing dus. :P

edit:
Ik bedenk net nog iets simpelers...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ozqojj5nvCuuCTaAL2bKqXIE/full.jpg
Waarschijnlijk kun je daar wel 2 kleine parkertjes indraaien, dan zit de centraalplaat vast aan je meccano-plaatje en ben je er natuurlijk ook. :) De dimknop valt daar overheen, als de kop van je parkertjes tenminste niet te groot is. En je moet het waarschijnlijk niet te vaak losdraaien en weer vastzetten...

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 02-10-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirogen_hunter
  • Laatst online: 14-08-2023
Xander schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:13:
[...]

Ik heb gebruikt:

- Plaatje meccano, 7x3 gaatjes
- 10K lineaire potmeter met 4mm as: gehaald bij electra in Breda (fysiek in de winkel dus)
- 1K weerstand: ook gehaald bij electra
- Jung A540WW dimknop (inclusief centraalplaat): ooit besteld bij elektro-online.nl
- Jung AS582WW tweevoudig afdekraam: komt ook van elektro-online.nl
(afhankelijk van je gebruik is een eenvoudig afdekraam (AS581WW) misschien handiger ;))
- HAF MD4050 inbouwdoos: zoiets heb je waarschijnlijk al in je muur zitten. ;)
- wat standaard spul: kabeltjes, soldeertin, soldeerbout, steeksleutel, schroevendraaier, boormachine, ...

Die dimknop en het afdekraam kun je waarschijnlijk vervangen door producten uit een andere Jung-serie (zie ook hun online catalogus). Met andere merken zoals Busch Jaeger, Peha of voor mijn part Berker (dat zal bij de plaatselijke bouwmarkt wel hangen) kun je iets dergelijks waarschijnlijk ook wel voor elkaar kunnen krijgen, maar ik heb geen idee hoe dat daar zit met asdiktes enzo.

Nog even één ding waar ik zelf nog niet helemaal uit ben: De centraalplaat, dit ding dus:
[afbeelding]
klikt normaal vast in de dimmer:
[afbeelding]

Zonder dimmer klikt die dus niet vast en het zou me verbazen als je hem met de dimknop op zijn plaats kunt houden.

Nu kan ík dat vrij simpel oplossen, ik kan het plaatje aan het afdekraam lijmen. Mijn afdekraam wordt namelijk al op zijn plek gehouden door die WCD (en straks in de uiteindelijke opstelling door een tijdschakelaar). Gebruik je een enkel afdekraam, dan gaat dat natuurlijk niet werken (normaal schroef je de dimmer vast in de inbouwdoos, klik je de centraalplaat op de dimmer en houdt de centraalplaat het afdekraam op zijn plek). Dan zou je dus nog iets moeten verzinnen om de centraalplaat op z'n plek te houden. Als je handig bent kun je wellicht zoiets uit dun aluminium maken:
[afbeelding]
waarbij je de centraalplaat in die binnenste ring vastklikt. (heb je meteen geen meccano meer nodig om de potmeter op z'n plek te houden)

Of je zet het afdekraam domweg met wat montagekit aan de muur vast natuurlijk. :X Maar dat zou niet mijn keus zijn. Een dimmer erbij kopen, grotendeels slopen en daar het potmetertje inzetten lukt je misschien ook wel, maar die dimmers zijn mij iets te duur om even te proberen. :)

Sorry, nog niet echt een kant-en-klaar oplossing dus. :P

edit:
Ik bedenk net nog iets simpelers...
[afbeelding]
Waarschijnlijk kun je daar wel 2 kleine parkertjes indraaien, dan zit de centraalplaat vast aan je meccano-plaatje en ben je er natuurlijk ook. :) De dimknop valt daar overheen, als de kop van je parkertjes tenminste niet te groot is. En je moet het waarschijnlijk niet te vaak losdraaien en weer vastzetten...
Super bedank!! Dit is zeer nuttig, ik ga gelijk aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sander817 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:59:
vandaag een pharox 6W dimbare led lamp mogen ontvangen via via, zo een die met de postcodeloterij is rondgestuurd schijnbaar:
http://www.stichtingmilie...mers-postcodeloterij.html
[afbeelding]

en ik moet zeggen dat ik het erg prettig licht vind. Er zat een 12 watt spaarlamp in, maar deze geefvt zeker zoveel licht
Is dit echt degene die het peertje(40W) kan vervangen?
Het lijkt er wel op als je de website bekijkt maar die foto's zijn niet echt goed te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:01
Je antwoord staat hier.

Lemnis Pharox III mat dimbaar 6W: 372 lumen, 3106K
Lemnis Pharox III milk dimbaar 6W: 336 lumen, 3013K

Gloeilamp 40W: 439 lumen, 2606K

Vervangen is een groot woord. De pharox is geen rondstraler, het licht is minder en witter, maar scheelt niet veel meer, zou hem wel eens in het echt willen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door stuffie123 op 04-10-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
hjs schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:25:
[...]

Ik vraag me alleen af wanneer het een beetje betaalbaar en dimbaar gaat worden die led-lampen :+

Ik heb nog een kroonluchter met 5 x 25 watt kaarslampjes achter een dimmer, waar ik wel iets zuinigers in wil hebben (en die mijn vrouw laat zitten) ;)
Bij de Action hebben ze ook 15 watt kaarslampjes, voor 55ct. Aardige LED lamp die daar tegen op kan met een kroonluchter van 6.
Ding brand gemiddeld hooguit 3 uur per dag met een dimmer.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 05-10-2009 21:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Cobb schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:48:
[...]

Bij de Action hebben ze ook 15 watt kaarslampjes, voor 55ct. Aardige LED lamp die daar tegen op kan met een kroonluchter van 6.
Ding brand gemiddeld hooguit 3 uur per dag met een dimmer.
Per jaar kosten de kaarslampjes:

90W x 3h = 0,27kW per dag, dat is dus 0,27 x 365 = 98,55kWh per jaar en dat komt overeen met 98,55 x 0,25 = € 24,64 per jaar. Als je LED lampen neemt, ben je ongeveer 1/5 daarvan kwijt. Dus dat komt op € 20 per jaar aan besparing in elektriciteitskosten. Aangezien die kaarslampjes ongeveer 1000 branduren hebben (1 jaar dus met 3uur per dag) en de LED lampen meestal zo'n 30.000+ haal je in de loop van de jaren de aanschafprijs er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ze zitten achter een dimmer, dus het verschil is kleiner.
Aan de andere kant is 1000 uur voor lampjes van 0,55 ct ook wel wat veel ;)

Met je conclusie ben ik het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Dat terugverdienen snap ik wel, maar welke kaars lampjes in led uitvoering zijn er uberhaupt geschikt (en zijn nog redelijk betaalbaar) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
En welke led kaarslampjes (als ze al bestaan) geven hetzelfde licht als een gedimde 25W gloeilamp? Een gedimde gloeilamp geeft veel warmer licht dan wanneer deze op vol vermogen brandt. Als je de lampjes voor 15W zou vervangen (zonder dimmer) dan zou het licht ook minder mooi zijn.

Zoals elke keer gaat de discussie en alle argumenten steeds maar weer over geld/afschrijving/besparing maar wordt er helemaal aan voorbijgegaan of het licht wat uit de ledlampjes komt er uberhaupt een beetje fatsoenlijk uitziet. Voor mij is dat nog steeds het belangrijkste argument. Als het er niet uitziet wil ik het niet hebben, ongeacht de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
hjs schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:25:
[...]

Zojuist zelf een pwm dimmer gekocht. 12v voeding erbij voor 19euro van 30watt en deze pwm dimmer http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-p-994.html voor 13euro. Het hoeft dus niet duur te zijn als je goed zoekt. Met een beetje knutselen zoals hierboven en je kan hem mooi inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
martijnr17 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:38:
[...]

Zojuist zelf een pwm dimmer gekocht. 12v voeding erbij voor 19euro van 30watt en deze pwm dimmer http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-p-994.html voor 13euro. Het hoeft dus niet duur te zijn als je goed zoekt. Met een beetje knutselen zoals hierboven en je kan hem mooi inbouwen.
Ik ben ook aan het kijken naar gedimde spots. 3 maal 3x2Watt Cree MR16 spots. Hou sluit je de bovenstaande dimmer aan? Alles in serie?

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ledverlichting is tegenwoordig al een stuk beter dan het eerst was. Ik heb nog een website gevonden met vanalles over ledverlichting namelijk www.ledsfeerlicht.nl. Hier staan ook allerlei tips op, bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het aanschaffen dus wel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Deze LED driver is de noodzakelijke schakel tussen de dimbare E27 / GU10 / MR16 3x2 dimbare LED spots en de dimmer. Eenvoudig te bevestigen volgens onderstaand schema.
Huh, wat? Die E27 en GU10 spots zijn 230VAC, die MR16-spots zijn 12VDC. Maar ze kunnen op dezelfde driver aangesloten worden...? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-01-2022
_ferry_ schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:19:

De lamp van de postcodelotterij is de Pharox III van Lemnis. Deze is ook doorgemeten door OliNo.
Hij verbruikt 5,5W, geeft 372 lm en heeft een efficiency van 67 lm/watt (erg efficient!). De lamp heeft een warm witte kleur van 3106K. Het volledige meetrapport kun je hier vinden: Lemnis Pharox III matte glass

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erg efficiënt die 67 lumen per watt? Ik kan niet anders zeggen dan "redelijk".
Gloeilampen presteren ongeveer 16 lumen per watt, spaarlampen en LED's zitten met de huidige stand van de techniek maximaal op 80 lumen per watt. Die 67 is dus helemaal niet opzienbarend, het is heel gewoontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Jeroen8 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:36:
[...]

De lamp van de postcodelotterij is de Pharox III van Lemnis. Deze is ook doorgemeten door OliNo.
Hij verbruikt 5,5W, geeft 372 lm en heeft een efficiency van 67 lm/watt (erg efficient!). De lamp heeft een warm witte kleur van 3106K. Het volledige meetrapport kun je hier vinden: Lemnis Pharox III matte glass
Een kleur van 3100K zou ik niet warm wit willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik ook niet. 2500-2700K is warm wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd. In de keuken wil ik graag een koof maken met daarin een vijftal spotjes. De spotjes die ik gekocht heb zijn GU10 3x2 watt CREE extra warm 2700K dim spotjes. De inbouwspotjes (armaturen?) zijn deze (kantelbaar incl. fitting):
Afbeeldingslocatie: http://www.ledverlichtingshop.nl/images/catalog/56_thumb.jpg

Nu is alleen mijn vraag, hóe moet ik die lampen aan elkaar schakelen? Het is mijn bedoeling om een schakelaar in / op de muur te plaatsen en in de muur een sleuf te fresen waar de kabels doorheen kunnen naar boven toe. In de koof zit een wandcontactdoos waar ik stroom vandaan wil halen.

In eerste instantie dacht ik dat je gemakkelijk alles aan elkaar kon maken met wat kabels en klaar, maar ik lees ook wel veel over lasdozen, lasklemmen enzovoort. Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb en hoe ik dit het beste / veiligste kan realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:36:
Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd. In de keuken wil ik graag een koof maken met daarin een vijftal spotjes. De spotjes die ik gekocht heb zijn GU10 3x2 watt CREE extra warm 2700K dim spotjes. De inbouwspotjes (armaturen?) zijn deze (kantelbaar incl. fitting):
[afbeelding]

Nu is alleen mijn vraag, hóe moet ik die lampen aan elkaar schakelen? Het is mijn bedoeling om een schakelaar in / op de muur te plaatsen en in de muur een sleuf te fresen waar de kabels doorheen kunnen naar boven toe. In de koof zit een wandcontactdoos waar ik stroom vandaan wil halen.

In eerste instantie dacht ik dat je gemakkelijk alles aan elkaar kon maken met wat kabels en klaar, maar ik lees ook wel veel over lasdozen, lasklemmen enzovoort. Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb en hoe ik dit het beste / veiligste kan realiseren?
Misschien heb je hier wat aan: http://www.ledsfeerlicht.nl/Soorten-led-verlichting/ledverlichting-binnenverlichting-ledgloeilampengu10ledlampen.htm daar staat ook iets van een dimbare leddriver en gu10 fitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
RunaR schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:44:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar gedimde spots. 3 maal 3x2Watt Cree MR16 spots. Hou sluit je de bovenstaande dimmer aan? Alles in serie?
Voeding, dimmer, lampjes
230v phase - 12vdc + - PWM - LAMP+
230v nul - 12vdc - - PWM - LAMP-

[ Voor 3% gewijzigd door martijnr17 op 08-10-2009 08:35 . Reden: foutje locatie pwm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

martijnr17 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:02:
[...]
Voeding, dimmer, lampjes
230v phase - PWM - 12vdc + - LAMP+
230v nul - PWM - 12vdc - - LAMP-
Zit die PWM niet tussen 12v en de lamp in? en je moet aan de PWM module nog je dim weerstand aansluiten (die laat je naar beneden naar de dim knop gaan, de rest van je spullen bovenin de koof).
Je kan natuurlijk ook 1 module kopen.. zie b.v. deze (leditlight.net)
Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/full7431791_a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
Het ging specifiek om deze dimmer. Lijkt mij ook dat de dimmer na de 12V voeding moet.
Moeten daarna de PWM-dimmer en de leds in serie of moeten de leds parallel aangesloten worden?

of is deze dimmer alleen een veredelde potmeter en sluit je hem aan op een voeding die PWM kan dimmen. (zo als de LedItLight set). In een eerdere post leek het er op dat je deze dimmer met een gewone 12v led voeding kon gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door RunaR op 07-10-2009 16:27 ]

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
RunaR schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:24:
Het ging specifiek om deze dimmer. Lijkt mij ook dat de dimmer na de 12V voeding moet.
Moeten daarna de PWM-dimmer en de leds in serie of moeten de leds parallel aangesloten worden?
Deze moet idd na de 12V Trafo, en de lampen daarna paralel.

voeding -> pwm dimmer -> lampen dus

Hij kan max 5A schakelen, maal 12V = max 60 Watt.
of is deze dimmer alleen een veredelde potmeter en sluit je hem aan op een voeding die PWM kan dimmen. (zo als de LedItLight set). In een eerdere post leek het er op dat je deze dimmer met een gewone 12v led voeding kon gebruiken.
PWM dimt niks, maar schakelt heel snel de led aan/uit. Door de verhouding aan/uit aan te passen brand hij effectief zachter/harder.

[ Voor 36% gewijzigd door pickboy op 07-10-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:22:
Erg efficiënt die 67 lumen per watt? Ik kan niet anders zeggen dan "redelijk".
Gloeilampen presteren ongeveer 16 lumen per watt, spaarlampen en LED's zitten met de huidige stand van de techniek maximaal op 80 lumen per watt. Die 67 is dus helemaal niet opzienbarend, het is heel gewoontjes.
Die 16 lumen/watt haal je alleen bij 100W gloeilampen. Een normale 60W gloeilamp komt niet verder dan 12 lumen/watt en bij een 25W gloeilamp is het zo'n 8 lumen/watt. Die 80 lumen/watt voor LED-lampen wordt wel gehaald, maar die zitten in LED-"TL"-balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heel erg bedankt voor je bericht! Ik was er niet van op de hoogte dat er ook zo'n driver gemonteerd moet worden. In mijn geval gaat het om 5 spots, dus ik heb twee drivers nodig neem ik aan. Kan ik die beide drivers dan wel op dezelfde dimmer aansluiten zodat alle spots gelijktijdig bediend kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:38:
[...]
Heel erg bedankt voor je bericht! Ik was er niet van op de hoogte dat er ook zo'n driver gemonteerd moet worden. In mijn geval gaat het om 5 spots, dus ik heb twee drivers nodig neem ik aan. Kan ik die beide drivers dan wel op dezelfde dimmer aansluiten zodat alle spots gelijktijdig bediend kunnen worden?
Ja dat moet voor zover ik weet geen problemen opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Jeroen8 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:36:
[...]

Je vergeet er alleen bij te vertellen dat hij een Power Factor heeft van 0.50 zo dat hij dus 11Watt vraagt
en bedrijfen moeten meer betalen voor blindvermogen dan opgenomen vermogen en daar dus de Power Factor zeer belangrijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17

Stom van mij PWM natuurlijk na de 12v voeding. Denk ik het duidelijk te typen maak ik toch nog een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:01
madmoon schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:39:
[...]

Je vergeet er alleen bij te vertellen dat hij een Power Factor heeft van 0.50 zo dat hij dus 11Watt vraagt
en bedrijfen moeten meer betalen voor blindvermogen dan opgenomen vermogen en daar dus de Power Factor zeer belangrijk is
Een power factor van 0.5 betekent niet dat het gevraagde vermogen hoger is. Het betekent dat de stroom uit fase loopt met de spanning. Daardoor loopt er meer stroom door de kabels dan wanneer stroom en spanning in fase lopen. De kabels moeten daardoor zwaarder gedimensioneerd worden. In de energiecentrale is het vrij eenvoudig om de generatoren zo in te stellen dat ze meer blindvermogen leveren (bekrachtigingsstroom).

Als een bedrijf significant veel blindvermogen verbruikt kunnen ze dit zelf ook compenseren door condensatoren parallel te plaatsen. Die condensatoren kom je bijvoorbeeld ook tegen in grote TL-bakken bij bedrijven, maar nooit bij consumentenproducten omdat die toch niet op blindvermogen afgerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik zie hier wel eens 8w led peertjes voorbij komen die een 40w gloeilamp kunnen vervangen. Maar zijn er ook NOG sterkere die ook 60w kunnen vervangen? En dan ook echt vervangen, inclusief strooilicht dat naar boven straalt...

Ik vind spaarlampen maar niks en ga in de nabije toekomst verhuizen, alles van de eerste keer goed aanpakken op gebied van verlichting etc lijkt me geen slecht idee. En dus wil ik zo veel mogelijk LED's overal. Of is het daarvoor nog te vroeg en kan ik best beginnen met goedkope halogeen-peertjes (waarbij 42w een goede 60w vervanger is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:09:
[...]

Ledverlichting is tegenwoordig al een stuk beter dan het eerst was. Ik heb nog een website gevonden met vanalles over ledverlichting namelijk www.ledsfeerlicht.nl. Hier staan ook allerlei tips op, bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het aanschaffen dus wel handig!
Spam? Geregistreerd op 06 oktober 2009

Je eigen website?

[ Voor 40% gewijzigd door Paquito op 10-10-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tunboy schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:42:
Ik zie hier wel eens 8w led peertjes voorbij komen die een 40w gloeilamp kunnen vervangen. Maar zijn er ook NOG sterkere die ook 60w kunnen vervangen? En dan ook echt vervangen, inclusief strooilicht dat naar boven straalt...

Ik vind spaarlampen maar niks en ga in de nabije toekomst verhuizen, alles van de eerste keer goed aanpakken op gebied van verlichting etc lijkt me geen slecht idee. En dus wil ik zo veel mogelijk LED's overal. Of is het daarvoor nog te vroeg en kan ik best beginnen met goedkope halogeen-peertjes (waarbij 42w een goede 60w vervanger is)?
Maar wat wil je dan verlichten? Want als je een goed lichtplan hebt, kun je ook prima uitkomen met 6W en 8W ledlampen (spots en peertjes). En wat staat je tegen aan 11W spaarlampen? Want die kun je ook prima inzetten als gloeilampvervangers. Er zijn ook dimbare spaarlampen te koop. Dit is natuurlijk een LED-topic, maar ik denk dat de meeste forumgangers hier niet vies zijn van spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Heb hier zo'n dimbare spaarlamp, Minimum output steekt me wat tegen, en ze flikkert soms een beetje met een 'normale' dimmer.
Spaarlampen geven nooit 100% van hun output van bij het begin, dus niet bruikbaar voor een hal, gang, toilet, bergruimte, etc... Voor deze ruimtes geldt ook dat spaarlampen beter niet 20x per dag aan/uit geschakeld worden want dat beinvloed de levensduur.
Spaarlampen gaan ook na verloop van tijd hun lichtsterkte verliezen.
Spaarlampen bevatten kwik, weliswaar weinig maar de stof is dacht ik verboden in andere elektronica dus zouden spaarlampen eigenlijk al helemaal niet mogen bestaan.
Ik heb een trouwens een niet te verklaren affiniteit met leds, iets dat sommigen hier volgens mij nog hebben;-)

Bij een nieuwbouw is uiteraard alles mogelijk, maar bij een huurhuis lijkt het me interessant om gebruik te kunnen maken van de bestaande armaturen, en die zijn dikwijls bedoelt voor E27 60W gloeilampen die rondom warmwit stralen...

Wel zou ik zelf een staande halogeenlamp (zo'n ding dat naar het plafond schijnt en waar meestal ook een leeslampje aanhangt) willen ombouwen naar led, met een 20-tal high power leds die naar boven schijnen en een vijftal die naar beneden schijnen door dat glaasje dat meestan in het midden zit ofzow, maar dat moet nog uitgedacht worden ivm dimbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik wil in mijn trapleuning een paar ledjes monteren om te trap te verlichten. Mijn trapleuning is vierkant, en ik heb in de onderzijde over de gehele lengte een sleuf gezaagd van 1 zaagbreedte en een cm diep, zodat ik daar de bedrading in kan verwerken, en om de meter moet dan een ledje komen, zoiets
Afbeeldingslocatie: http://www.wonen.nl/cgi-ebm/web/get_img_by_name.pl?ei_code=upstairs_RoodBeuken&webid=1745

Nu zoek ik alleen iets om de leds te monteren, maar wel zodanig dat ik bij een eventuele led-uitval gewoon het ledje kan vervangen en niet de trap hoef te slopen, net zoals bij een normale lamp zeg maar.

Is dit zoiets?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=185957
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/1000_1999/1800/1850/1859/185957_BB_00_FB.EPS.jpg

Het is een fitting, maar kun je terwijl de fitting in het hout gedrukt zit het ledje eruit halen? En die pinnetjes die daar achter uitsteken, en die ik dus aan de draden moet solderen, zijn die nog van de led? Of maakt de led binnen in zo'n reflector connectie.

Ik heb het idee dat het niet zozeer een fitting is, maar meer een houder, die je de mogelijkheid geeft een led in een plaat te fixeren. En das dus net niet wat ik zoek. Iemand tips?

Een optie zou kunnen zijn dat ik het gat extra diep maak zodat er bij elke lamp 5cm extra draad in opgefrommeld kan worden. Niet ideaal maar ik ga er vanuit dat de lampen niet zo heel vaak vervangen hoeven te worden.

Edit: hier is het bekende systeem in onderdelen te krijgen, niet goedkoop (90 euro per led-module, en dan de rest nog)
http://www.lamiwood.nl/toebehoren-rvs-leuning_cid183.html
Het zou zon 1200 euro zijn voor een leuning van ongeveer 5m met 6 Leds. Dat heb ik er niet voor over, wel een hoop moeite ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 11-10-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tunboy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 09:42:
Heb hier zo'n dimbare spaarlamp, Minimum output steekt me wat tegen, en ze flikkert soms een beetje met een 'normale' dimmer.
Spaarlampen geven nooit 100% van hun output van bij het begin, dus niet bruikbaar voor een hal, gang, toilet, bergruimte, etc... Voor deze ruimtes geldt ook dat spaarlampen beter niet 20x per dag aan/uit geschakeld worden want dat beinvloed de levensduur.
Spaarlampen gaan ook na verloop van tijd hun lichtsterkte verliezen.
Spaarlampen bevatten kwik, weliswaar weinig maar de stof is dacht ik verboden in andere elektronica dus zouden spaarlampen eigenlijk al helemaal niet mogen bestaan.
Ik heb een trouwens een niet te verklaren affiniteit met leds, iets dat sommigen hier volgens mij nog hebben;-)

Bij een nieuwbouw is uiteraard alles mogelijk, maar bij een huurhuis lijkt het me interessant om gebruik te kunnen maken van de bestaande armaturen, en die zijn dikwijls bedoelt voor E27 60W gloeilampen die rondom warmwit stralen...

Wel zou ik zelf een staande halogeenlamp (zo'n ding dat naar het plafond schijnt en waar meestal ook een leeslampje aanhangt) willen ombouwen naar led, met een 20-tal high power leds die naar boven schijnen en een vijftal die naar beneden schijnen door dat glaasje dat meestan in het midden zit ofzow, maar dat moet nog uitgedacht worden ivm dimbaarheid...
Ik vraag mij af of je in de hal, gang, toilet en bergruimte wel spaarverlichting nodig hebt. Als je gaat kijken hoe lang je deze lampen per dag gebruikt, dan kun je met een gloeilamp daar jaren mee doen. Dat geeft aan dat een spaar- of LED-lamp bijna niet terug verdiend wordt. Overigens hoeven deze lampen niet gedimd te worden en zou een standaard ikea spaarlamp al prima voldoen (deze starten trouwens erg snel op)
Dat armaturen voor 60W gloeilampen bedoeld zijn, wil niet zeggen dat er per se 60W aan gloeilamp-equivalent nodig is. Dat hangt enorm af van wat je in die ruimte gaat doen.

Zo'n uplight is hier ook het probleem. Ik heb nu alle lampen (behalve op het toilet en in de kelderkast) vervangen door spaar- of LED-lampen, maar we hebben ook nog een 300W halogeen uplight staan. Een groot aantal power-leds plaatsen is wel een dure oplossing. Er zijn ook nog 1000 lumen LED's te koop, waarvan je er maar een paar nodig hebt. Probleem is een goede koeling. Het dimmen van die dingen kan via vrij standaard ledvoedingen icm een bijpassende dimmer. Je kunt natuurlijk ook zelf gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
universal creations schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:17:
[...]

Ik vraag mij af of je in de hal, gang, toilet en bergruimte wel spaarverlichting nodig hebt. Als je gaat kijken hoe lang je deze lampen per dag gebruikt, dan kun je met een gloeilamp daar jaren mee doen.
Is gewoon waar, die discussie is hier al meerdere keren gevoerd. Er zijn mensen waaronder ik zelf die daar de schouders over ophalen, tegen de tijd dat het zover is dat ook die gloeilampen (40 W en lager) niet meer zijn te krijgen zien we wel verder. Als je daar problemen mee hebt, dan koop je nu een voorraadje, dan kun je je hele leven en de generatie na jou er mee vooruit (vooropgesteld dat ze dat willen met die dan ouderwetse troep).
Dat armaturen voor 60W gloeilampen bedoeld zijn, wil niet zeggen dat er per se 60W aan gloeilamp-equivalent nodig is. Dat hangt enorm af van wat je in die ruimte gaat doen.
.........
Ook dat is waar, alleen ik leg het accent ietsje anders, die 60 W-aanduiding betekent alleen maar dat 60 W het maximum is i.v.m. warmteafvoer. Bij meer vermogen raakt zo'n armatuur oververhit. Mocht je een spaarlamp of LED hebben met een 100 W equivalent, en hij past, dan kun je die er ongestraft in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Techneut schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:45:
[...]
Is gewoon waar, die discussie is hier al meerdere keren gevoerd. Er zijn mensen waaronder ik zelf die daar de schouders over ophalen, tegen de tijd dat het zover is dat ook die gloeilampen (40 W en lager) niet meer zijn te krijgen zien we wel verder. Als je daar problemen mee hebt, dan koop je nu een voorraadje, dan kun je je hele leven en de generatie na jou er mee vooruit (vooropgesteld dat ze dat willen met die dan ouderwetse troep).
Laat zo'n gloeilamp die zeer weinig brandt gewoon nog een aantal jaren zitten. Daartegen gooien ze de leds naar je kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
stefijn schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 11:32:
Ik heb het idee dat het niet zozeer een fitting is, maar meer een houder, die je de mogelijkheid geeft een led in een plaat te fixeren. En das dus net niet wat ik zoek. Iemand tips?
Wat je afgebeeld hebt is inderdaad een houder om een led in een plaat te monteren. De draadjes zijn de aansluitdraden van de led.
Een fitting met een 'inplugbare' led ben ik nog nooit tegengekomen. Denk niet dat dat bestaat. Je kan erop rekenen dat de led langer meegaat dan jijzelf, maar dan zul je natuurlijk zien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
Okee, niemand hier die een 60w vervangende led-lamp E27 kent dus.

@Stefijn: je kan je led ook solderen aan een stekkertje (iets uit de audio-wereld ofzo?). Dan maak je je eigen plug-and play led feitelijk. Je maakt er dan in het begin enkele teveel die je als 'reserve' bewaard. Maar of al die moeite het waard is? Ik vermoed ook niet dat je elke week er eentje gaat moeten vervangen hoor, vandaar ook dat led's meestal niet vervangbaar zijn in toestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17

Felyrion

goodgoan!

er zijn wel fittingen die het verwisselen van leds toestaan. Je ziet deze nog wel vaak toegepast worden in PC behuizingen. Ze lijken veel op de "fittingen" die toegepast worden bij halogeenverlichting:

Afbeeldingslocatie: http://www.ltblight.be/imag/_L/L_0955000_01.jpg
Wellicht dat je zoiets kunt inbouwen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tunboy schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 09:58:
Okee, niemand hier die een 60w vervangende led-lamp E27 kent dus.

@Stefijn: je kan je led ook solderen aan een stekkertje (iets uit de audio-wereld ofzo?). Dan maak je je eigen plug-and play led feitelijk. Je maakt er dan in het begin enkele teveel die je als 'reserve' bewaard. Maar of al die moeite het waard is? Ik vermoed ook niet dat je elke week er eentje gaat moeten vervangen hoor, vandaar ook dat led's meestal niet vervangbaar zijn in toestellen...
dit is wel een 60w vervangende gloeilamp maar dat is volgens mij E14: http://www.ledsfeerlicht.nl/Soorten-led-verlichting/ledgloeilampene27&e14/ledverlichting-binnenverlichting-ledgloeilampen-Krachtige-8W-LED%20gloeilamp-vervangt-60W.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
zolang er geen lumen bij staan zou ik het niet vertrouwen, een 60watt gloei lmap is ongeveer 700 lumen,
goeie led lamp die dat redt.
ik vertel dit niet om het af te kraken maar om duidelijk en vooral eerlijk te zijn.
ik heb zelf al ruim 3 jaar een bedrijf gespecialiseerd in LED verlichting.
Maar dan gericht op de zakelijke markt, en we merken dat er zeer veel gelogen word.
en kan hier om een beetje boos worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
madmoon schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:34:
[...]

zolang er geen lumen bij staan zou ik het niet vertrouwen, een 60watt gloei lmap is ongeveer 700 lumen,
ik vertel dit niet om het af te kraken maar om duidelijk en vooral eerlijk te zijn.
Van mij mag je hoor! Zolang 'wky1965' allen zijn eigen site probeert te promoten neem ik zjin opmerkingen, zonder heirbij de forum regels mbt bedrijfsaccounts serieus neemt, niet serieus en kunnen we hem beter negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
'k vind het wel opmerkelijk dat 8w ledlampen normaalgezien als 40w vervanger worden gezien. En dat is dan nog alleen maar vlak onder de lamp, niet 360 graden rondom.

Een 8w ledlamp verbruikt trouwens naar wat ik hier dikwijls lees eigenlijk veel meer dan 8w door de ineficiency van de driver...

Toch nog maar even afwachten dus;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmoon schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:34:
[...]

ik heb zelf al ruim 3 jaar een bedrijf gespecialiseerd in LED verlichting.
Maar dan gericht op de zakelijke markt, en we merken dat er zeer veel gelogen word.
en kan hier om een beetje boos worden :(
Als ik op je site kijk zie ik ook niet bepaald duidelijkheid: Geschikt om 35-50 watt halogeen te vervangen. Wie zegt me dan dat dat klopt? op de link die ik gaf is tenminste nog een test gedaan met een resultaat erbij als plaatje. Dat is duidelijker dan als die onzin vermeldingen wat veel bedrijven/website's vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Deze lijkt heel veel op de lamp die ik heb, maar dat is dan een dimbare. En zoals ik al zei, komt het licht meer in de buurt van een 40W gloeilamp dan een 60W exemplaar. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je een behoorlijk efficiënte 10W LED-lamp nodig hebt om in de buurt van een 60W gloeilamp te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Tunboy schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:34:

Toch nog maar even afwachten dus;-)
Toch blijf ik dat wel een goed punt vinden. Er wordt gezegd dat LED's jaarlijks zo'n 40% betere opbrengsten hebben in de LAB's. Maar blijkbaar komt er nooit iets uit het lab? De 3x2W GU10 spotjes zijn, al meerdere jaren, de enige goede alternatief voor 50W halogeen spotjes, maar die zijn al jaren op de markt... waar blijft de rest?

Puilen de lab's niet uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
3x2 watt zijn ook nog de enige met een mooi warm witte kleur vind ik. Waarom het zo moeilijk is om dit ook voor andere leds te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Felyrion schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 11:16:
er zijn wel fittingen die het verwisselen van leds toestaan. Je ziet deze nog wel vaak toegepast worden in PC behuizingen.
[afbeelding]
Bedankt voor de melding. Weer iets bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
IJsbeer schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:38:
[...]

Er wordt gezegd dat LED's jaarlijks zo'n 40% betere opbrengsten hebben in de LAB's. Maar blijkbaar komt er nooit iets uit het lab? ...
Puilen de lab's niet uit? ;)
EXACT wat ik ook al lang denk! Er komen wel LED's met betere opbrengsten en die goedkoper zijn en ook LED's die hogere vermogens aankunnen... Maar op gebied van afgewerkte led-spotjes zijn op dit moment nog steeds dezelfde spotjes aan te raden (prijs/kwaliteit) als twee jaar geleden!
Enige verschil is dat nu ook Phillips en bouwmarkten de 'fatsoenlijke' led-producten beginnen aanbieden, daardoor gaat het misschien wat sneller vooruit gaan vanaf nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

Er zijn ook al veel nieuwe LED oplossingen. Was pas op de electrotechniek beurs.. 2 hallen vol met (bijna) alleen led verlichting... (o.a. ook Philips en Osram) Netjes qua kleur en qua lichtopbrengst... het spul is alleen nergens te koop of nog erg duur...
Wat wel grappig is de liquidled, led lamp met waterkoeling (dimbaar met normale dimmer)
Afbeeldingslocatie: http://www.liquidleds.nl/liquid-led-lamp-kopen/product_images/d/3_8w_e27_warm_white_globe__69802_thumb.jpg en hier ook filmpje.
(heb geen aandelen.. vond het een opvallend product, prijs is ook niet verkeerd overigens)
En het lijkt wel een van de eerste lampen die echt alle kanten uit stralen in tegenstelling tot b.v. de MasterLed van Philips (dimbare led-e27 peer, heel netjes qua lichtkleur overigens):
Afbeeldingslocatie: http://www.bespaarbazaar.nl/images/250/Philips%20Master%20Led%20lamp.jpg
ook verkrijgbaar in GU-10 en nog andere vormen meen ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
32db schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 09:32:
[...]

Wat je afgebeeld hebt is inderdaad een houder om een led in een plaat te monteren. De draadjes zijn de aansluitdraden van de led.
Een fitting met een 'inplugbare' led ben ik nog nooit tegengekomen. Denk niet dat dat bestaat. Je kan erop rekenen dat de led langer meegaat dan jijzelf, maar dan zul je natuurlijk zien ...
Mja...ik heb toch die houders nodig, om een reflectortje te hebben en voor de "afwerking", maar die houder druk (misschien lijm) ik dan maar gewoon in het gat (dat net iets te krap geboord wordt). Ik kijk wel of het lukt om daarachter een beetje reservedraad over te houden, maar ik ga er maar vanuit dat de leds lang genoeg mee gaan.
Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Heb bij Led it Light het volgende besteld:

LED-LAMP E27 - 3,5WATT SMD LED vervangt 25 Watt [QE5]
*NIEUW* LED-LAMP E27 - 6,0WATT CREE vervangt 40 Watt [QF6]
POWERPRO GU10 - 6WATT LED-LAMP vervangt 35-50 Watt [QB2]

Helaas heb ik door een foutje de
LED-spot E27 - 3X2Watt CREE 2600K vervangt 40Watt [QG7] gekregen ipv de 6.0 watt CREE.

Ik ben erg onder de indruk van de GU10. Hij geeft meer licht dan mijn 35watt halogeen en de kleur is bijna net zo warm. Net ietsje lichter. Prima voor de huis, slaap en werkkamer.

De LED-LAMP E27 - 3,5WATT SMD LED vervangt 25 Watt is echt veel te wit. Prima voor de badkamer, toilet, schuur en gang.. maar niet voor in andere ruimtes. Ik ben nog benieuwd naar de 6.0watt CREE spot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Interessant! Benieuwd naar de 6W Cree lamp ervaring tzt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
_PM schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:55:
....
Wat wel grappig is de liquidled, led lamp met waterkoeling (dimbaar met normale dimmer)
[afbeelding] .....
Zien er wel grappig uit. Alleen lijkt die luchtbel me niet zo handig als je de lamp horizintaal in een fitteing hebt zitten (dat is bij veel plafonieres het geval). Het warmste deel zit dan niet in de vloeistof.
Verder vind ik 30 euro voor 1 "40W vervangende" lamp toch wel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJsbeer schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:38:
[...]

Toch blijf ik dat wel een goed punt vinden. Er wordt gezegd dat LED's jaarlijks zo'n 40% betere opbrengsten hebben in de LAB's. .......
Er wordt zoveel gezegd.
Als dit waar is, elk jaar 40%, komt dat overeen met elk jaar een factor 1,4 hoger rendement. En als dit in die trend doorgaat, zouden we in 6 à 7 jaar de 100% hebben bereikt. Dat gelooft toch niemand met de huidige prestatie van amper 12 à 13 %? Laat dat "elk jaar" dus maar even achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:36:
[...]
Er wordt zoveel gezegd.
Als dit waar is, elk jaar 40%, komt dat overeen met elk jaar een factor 1,4 hoger rendement. En als dit in die trend doorgaat, zouden we in 6 à 7 jaar de 100% hebben bereikt. Dat gelooft toch niemand met de huidige prestatie van amper 12 à 13 %? Laat dat "elk jaar" dus maar even achterwege.
Feit blijft dat in producten er weinig is veranderd de afgelopen jaren. Ja, er zijn wat grote merken bijgekomen, bijvoorbeeld Philips met zijn Ledino lijn. In bouwmarkten liggen steeds meer LED prutspullen. Maar qua lampen zien we weinig vooruitgang :(

Naast het voorbeeld dat de 3x2W LED's zelfde prijs blijven: ik heb een jaar of 2 geleden een LED-lichtslang gekocht. Die is nog steeds leverbaar en nog steeds tegen dezelfde prijs... Het enige verschil is dat er een 144 LED's per meter variant is bijgekomen, maar voor de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is gewoon waar, geen discussie over, maar de opmerking ging over het rendement. Daar zit misschien wat vooruitgang in, maar ik geloof niet zo erg in wonderen op dat terrein. Die 40% vooruitgang, zelfs in één enkel jaar, lijkt me heel sterk. De realiteit is dat dit heel moeizaam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
IJsbeer schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:21:
[...]

Feit blijft dat in producten er weinig is veranderd de afgelopen jaren. Ja, er zijn wat grote merken bijgekomen, bijvoorbeeld Philips met zijn Ledino lijn. In bouwmarkten liggen steeds meer LED prutspullen. Maar qua lampen zien we weinig vooruitgang :(

Naast het voorbeeld dat de 3x2W LED's zelfde prijs blijven: ik heb een jaar of 2 geleden een LED-lichtslang gekocht. Die is nog steeds leverbaar en nog steeds tegen dezelfde prijs... Het enige verschil is dat er een 144 LED's per meter variant is bijgekomen, maar voor de rest...
Zie ook het topic "Duurzame energie" hierin wordt ook gesproken over het feit dat "groene" spullen wat mogen kosten. ipv 15 % wordt er 30% marge op geheven omdat het groen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Daarom moet er ook meer concurrentie gaan komen om de prijzen wat te drukken. LED-lampen zijn nog steeds voor de tweakers en early-adopters. Als ik aan mijn collega's vertel dat ik in huis een aantal LED-lampen heb hangen, kijken ze mij eerst aan alsof ze water zien branden, daarna zijn ze (terecht) erg sceptisch over de lichtopbrengst en lichtkleur.
Overigens komen lab-modellen pas na vele jaren onderzoek en testen in consumentenproducten. Je kunt nu ook losse modules kopen met 100 lumen/watt, maar die moet je zelf op een koelblok zetten en een soort van behuizing zal je zelf moeten verzinnen. Kant en klaar producten met deze ledmodules zie ik pas echt over 2 jaar ofzo in de (web)winkel. De befaamde CREE-modules van 2 jaar terug zitten nu in de goede ledlampen bij de gespecialiseerde webshops en misschien over een half jaar tot een jaar bij de bouwmarkt en over 2 jaar bij de mensen thuis (als de gloeilampen echt uitgefaseerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb bij Dealextreme een LED lamp gekocht: http://dealextreme.com/details.dx/sku.15157

Hij is nog niet binnen, duurt nog wel een weekje (of misschien 2)

Ik ga hem in m'n bureaulamp (staande, grijze, 2 standen) van IKEA modden (of iig een poging tot).

Daar zit nu namelijk een 50W Halogeen pit in, en die lamp staat 's avonds toch zeker wel een flink aantal uren aan (uur of 5 zoiets).

En anders gaat ie in m'n kamerlamp, waar 4x 35W MR16 halogeenspotjes in zitten.

Ik maak ook nog wel even foto's ervan (moet ik alleen niet vergeten om die hier te posten :P stuur mij anders even een DM als ik het vergeten ben :P )

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Ik heb bij dealextreme vier van deze besteld voor de huiskamer

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2714

erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:15:
Ik heb bij Dealextreme een LED lamp gekocht: http://dealextreme.com/details.dx/sku.15157

Hij is nog niet binnen, duurt nog wel een weekje (of misschien 2)

Ik ga hem in m'n bureaulamp (staande, grijze, 2 standen) van IKEA modden (of iig een poging tot).

Daar zit nu namelijk een 50W Halogeen pit in, en die lamp staat 's avonds toch zeker wel een flink aantal uren aan (uur of 5 zoiets).

En anders gaat ie in m'n kamerlamp, waar 4x 35W MR16 halogeenspotjes in zitten.

Ik maak ook nog wel even foto's ervan (moet ik alleen niet vergeten om die hier te posten :P stuur mij anders even een DM als ik het vergeten ben :P )
Je beseft wel dat de lichtopbrengst van die Dealextreme lamp enorm weinig is i.v.m. een 50W halogeen. DX heeft het over 100-130 lumen, wat nagenoeg onmogelijk is voor een dergelijke 1W Led (50-60 Lumen is al veel voor 1W). Een 50W halogeen zit op 350 lumen, dus je komt enorm te kort. Toevallig stond laatst een artikeltje op olino.org over het ombouwen van een 50W halogeen bureaulamp naar een 3W led bureaulamp: linkje. De knutselaar gebruikte hier 3x1W modules en daar werd al sterk aan de lichtopbrengst getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
universal creations schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:37:
[...]

Je beseft wel dat de lichtopbrengst van die Dealextreme lamp enorm weinig is i.v.m. een 50W halogeen. DX heeft het over 100-130 lumen, wat nagenoeg onmogelijk is voor een dergelijke 1W Led (50-60 Lumen is al veel voor 1W). Een 50W halogeen zit op 350 lumen, dus je komt enorm te kort. Toevallig stond laatst een artikeltje op olino.org over het ombouwen van een 50W halogeen bureaulamp naar een 3W led bureaulamp: linkje. De knutselaar gebruikte hier 3x1W modules en daar werd al sterk aan de lichtopbrengst getwijfeld.
Op de foto komt er wel een aardige stoot licht uit :P

En de afstand van de lamp tot m'n bureau is meestal (de lamp is verstelbaar) iets van 70cm, dus die lamp moet het wel kunnen redden denk ik zo.

Dat linkje is interessant trouwens, deze http://www.aaamc.nl/savingenergy/diytled/index.html is van dezelfde auteur.
Hij gebruikt ook LED's van Dealextreme (linkje naar die LED's staat wel op de pagina), ziet er goed uit qua lichtopbrengst.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:51:
[...]

Op de foto komt er wel een aardige stoot licht uit :P

En de afstand van de lamp tot m'n bureau is meestal (de lamp is verstelbaar) iets van 70cm, dus die lamp moet het wel kunnen redden denk ik zo.

Dat linkje is interessant trouwens, deze http://www.aaamc.nl/savingenergy/diytled/index.html is van dezelfde auteur.
Hij gebruikt ook LED's van Dealextreme (linkje naar die LED's staat wel op de pagina), ziet er goed uit qua lichtopbrengst.
Op welke foto zie jij het licht van de lamp? En een foto kan heel bedrieglijk zijn (kwestie van de sluitertijd langer maken), pas bij een rechtstreekse vergelijking met dezelfde camera-instellingen is er iets te zeggen over verhoudingen in lichtopbrengst.
Als er te weinig licht van de lamp af komt, kun je verstellen wat je wil, maar je hebt gewoon of te weinig licht op een bepaald punt, of er wordt te weinig oppervlak verlicht. Als je nu tevreden bent over de hoeveelheid licht die je hebt met je 50W halogeen, dan reken maar op een teleurstelling met de ledlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De foto's op dealextreme werken bij mij op dit moment niet, dus ik kan je geen linkje geven naar de URL :P

Als het niet goed genoeg is is het ook niet erg, zo duur is die lamp nou ook weer niet. En hij komt vast wel ergens van pas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dealextreme heeft ook lampen op 230v. Voor geen goud dat ik zulke lampen thuis zou willen gebruiken :X
Doe mij maar gewoon een efficiente 12v voeding, en dan kun je alle soorten leds er aan knopen met minimaal verlies, doordat je een stuk betere voedingen en stroombronnen gebruikt. Die ook niet in een piepkleine behuizing hoeven te passen (met bijbehorende karige PCB's en warmteontwikkeling). Thuis ook gedaan, omdat mr16 spotjes met een 3watt led 5watt opnemen. Da's een behoorlijk verlies, vooral als je 8 van zulke spotjes hebt.

Heb pas nog foto's gemaakt waarbij LED gebruikt wordt als groeilicht voor planten. Zal de foto's straks eens online zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:46
_ferry_ schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 11:36:
Heb pas nog foto's gemaakt waarbij LED gebruikt wordt als groeilicht voor planten. Zal de foto's straks eens online zetten :)
Welke led's heb je daarvoor gekozen? Uiteindelijk zijn planten toch best kieskeurig mbt lichtkleur en spectrum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb er niets voor gekozen, ik was bij die klant voor werkzaamheden, en die had dat als test staan. En inderdaad, ze zijn kieskeurig, het was dan ook een testopstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn ervaring met 230V GU10 spots is bar slecht. Veel lampen geen in anderhalf tot twee jaar stuk. Het verschilt nogal per type. Helaas kom je dat pas achteraf te weten. De leds die op 12V werken via een degelijke voeding doen het na vier jaar nog allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
ik heb laatst deze http://www.leditlight.net...ategory&categoryID=398703 aangeschaft. En de kleur van 3000k is toch wel koud voor in de woonkamer. Dus ik ben ook creatief geweest met een stift, wat geel rood en oranje en de kleur is nu precies gelijk aan halogeen. Voor hoeland die kleur goed blijft is nog even aanzien natuurlijk, maar het ziet er netjes uit.
Dan snap ik alleen niet als het zo makkelijk is waarom ze dit in de fabriek al niet kunnen....

Femme, zelf heb ik ook voor alle ledlampen speciale 12v voedingen die hier voor gemaakt zijn en tot nu toe is er geen kapot gegaan in de afgelopen 2 jaar, nu de komende 48 jaar nog.

[ Voor 16% gewijzigd door martijnr17 op 19-10-2009 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

wat vinden we hiervan? Led1 Led2 Ik wil het in mijn huiskamer achter de bank gaan gebruiken als sfeer verlichting .... zou het wat zijn of? Komen er toch weer dingen bij kijken zoals dimmen etc ... hmm

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij bijvoorbeeld dealextreme kun je ze goedkoper krijgen, 50cm voor 10$, met 75leds, dus meer licht. Daar een voeding aan knopen en je hebt net zoiets, alleen in een wat minder strak jasje gegoten. Of voor ongeveer 60$ een 5meter strip vol met leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
the_stickie schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 12:15:
[...]

Welke led's heb je daarvoor gekozen? Uiteindelijk zijn planten toch best kieskeurig mbt lichtkleur en spectrum?
ik heb vorige winter een doe het zelf projectje gedaan met leds en chilliplanten. In het kort, ja je kunt ze laten groeien onder puur ledlicht, je kunt zelfs vruchten krijgen en laten rijpen onder led licht, het duurt wel wat langer (ik had zelf wat geknutseld, en wilde een laag verbruik hebben, dus ben niet gegaan voor efficientie). Voor groei moet je zoeken in het blauwe spectrum, voor bloei in het rode.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ojah, hier een foto ervan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JiwLiqaL4tFeS6ERf9lP0eBU/full.jpg
Alle LEDs zijn watergekoeld, en gebaseerd op Chip on Board. Op de voorgrond 1 van de voedingen (die ook wateraansluitingen heeft)
Het water werd vervolgens door koeling (airco) weer afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wow, dat ziet er wel heel mooi uit. En alles watergekoeld is natuurlijk ook erg tof. Er wordt nu natuurlijk wel meer bijgestookt om de temperatuur constant te houden vergeleken met conventionele verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeps, zo'n airco gebruikt best wel wat power, dus de efficientie is wel een stuk lager daardoor. Stel dat je koelt met water uit de bodem ofzo, dan bespaar je een flink stuk energie. Mag aannemen dat ze zoiets ook wel doen als dit op grotere schaal toegepast wordt. Dit is een testopstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
Heb vandaag een Led lamp gekocht van Albert Heijn eigenmerk, een 6 watt dimbaar wat overeen komt met een 60 wat gloeilamp en voor mijn gevoel 12 watt spaarlamp. Ik vind de kleur erg goed overeenkomen met wat ik er eerst in had zitten (spaarlamp). Deze kost deze week 18,74 euro in de aanbieding ook hebben ze een 5 watt NIET dimmbaar voor 12.36 euro deze moet overeen komen met een 40watt gloeilamp.

Ik vond het ontwerp erg lijken op die van lemnis maar met toch het verschil dat die van AH ronde gaten bij de fitting heeft en die van lemnis vierkante gaten.

Is er misschien iemand die wel of niet weet of deze ook bij lemnis gemaakt zijn, mijn gevoel zegt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Interessant. Dat is deze dus? Volgens Olino geeft deze lamp 336 lumen bij 3000K. Een 60 Watt gloeilamp geeft 750 lumen/2700K, meer dan 2 keer zoveel en iets geler. Heb je de lamp zelf vergeleken met een 60Watt gloeilamp (ernaast)?

[ Voor 68% gewijzigd door stuffie123 op 20-10-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:53:
Interessant. Dat is deze dus? Volgens Olino geeft deze lamp 336 lumen bij 3000K. Een 60 Watt gloeilamp geeft 750 lumen/2700K, meer dan 2 keer zoveel en iets geler. Heb je de lamp zelf vergeleken met een 60Watt gloeilamp (ernaast)?
Ik heb deze lamp vergeleken met een 11 watt spaarlamp en daar zit deze ver boven. Ik deze ook vergeleken met een 15 watt spaarlamp en daar zit die net onder. Dus als ik er naar moet gokken zit deze lamp op 13 watt spaar lamp en die zijn te vergelijken met een 60 watt gloeilamp. Betreft de kleur die komt overeen met een spaarlamp en vermoed dat een gloeilamp iets warmer zal zijn. Maar ik kom van een spaarlamp en vind dit dus net zo mooi van kleur als wat ik gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:53:
Dit is ook niet helemaal een juiste vergelijking. Volgens de specificaties neemt deze LED 5,6 W aan vermogen op, bij een efficiëntie van 60 lumen per watt. Een gloeilamp haalt ongeveer 16 lumen per watt. De LED heeft dus een 3,75 x zo hoog rendement en zou dus een gloeilamp-equivalent van 21 watt betekenen. De vergelijking met een gloeilamp van 60 W is dus niet helemaal relevant.
Pagina: 1 ... 8 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)