Ik heb gebruikt:
- Plaatje meccano, 7x3 gaatjes
- 10K lineaire potmeter met 4mm as: gehaald bij
electra in Breda (fysiek in de winkel dus)
- 1K weerstand: ook gehaald bij electra
-
Jung A540WW dimknop (inclusief centraalplaat): ooit besteld bij
elektro-online.nl
-
Jung AS582WW tweevoudig afdekraam: komt ook van
elektro-online.nl
(afhankelijk van je gebruik is een
eenvoudig afdekraam (AS581WW) misschien handiger

)
-
HAF MD4050 inbouwdoos: zoiets heb je waarschijnlijk al in je muur zitten.

- wat standaard spul: kabeltjes, soldeertin, soldeerbout, steeksleutel, schroevendraaier, boormachine, ...
Die dimknop en het afdekraam kun je waarschijnlijk vervangen door producten uit een andere Jung-serie (zie ook hun
online catalogus). Met andere merken zoals Busch Jaeger, Peha of voor mijn part Berker (dat zal bij de plaatselijke bouwmarkt wel hangen) kun je iets dergelijks waarschijnlijk ook wel voor elkaar kunnen krijgen, maar ik heb geen idee hoe dat daar zit met asdiktes enzo.
Nog even één ding waar ik zelf nog niet helemaal uit ben: De centraalplaat, dit ding dus:

klikt normaal vast in de dimmer:
Zonder dimmer klikt die dus niet vast en het zou me verbazen als je hem met de dimknop op zijn plaats kunt houden.
Nu kan ík dat vrij simpel oplossen, ik kan het plaatje aan het afdekraam lijmen. Mijn afdekraam wordt namelijk al op zijn plek gehouden door die WCD (en straks in de uiteindelijke opstelling door een tijdschakelaar). Gebruik je een enkel afdekraam, dan gaat dat natuurlijk niet werken (normaal schroef je de dimmer vast in de inbouwdoos, klik je de centraalplaat op de dimmer en houdt de centraalplaat het afdekraam op zijn plek). Dan zou je dus nog iets moeten verzinnen om de centraalplaat op z'n plek te houden. Als je handig bent kun je wellicht zoiets uit dun aluminium maken:

waarbij je de centraalplaat in die binnenste ring vastklikt. (heb je meteen geen meccano meer nodig om de potmeter op z'n plek te houden)
Of je zet het afdekraam domweg met wat montagekit aan de muur vast natuurlijk.

Maar dat zou niet mijn keus zijn. Een dimmer erbij kopen, grotendeels slopen en daar het potmetertje inzetten lukt je misschien ook wel, maar die dimmers zijn mij iets te duur om even te proberen.
Sorry, nog niet echt een kant-en-klaar oplossing dus.
edit:
Ik bedenk net nog iets simpelers...

Waarschijnlijk kun je daar wel 2 kleine parkertjes indraaien, dan zit de centraalplaat vast aan je meccano-plaatje en ben je er natuurlijk ook.

De dimknop valt daar overheen, als de kop van je parkertjes tenminste niet te groot is.
En je moet het waarschijnlijk niet te vaak losdraaien en weer vastzetten...
[
Voor 6% gewijzigd door
Xander op 02-10-2009 19:46
]