Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.425 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50
Misschien niet qua rendement, maar wel qua lichtopbrengst.

Goed, zojuist ook even naar de AH gelopen en ook zo'n lamp gehaald. De 6Watt dimbare wel te verstaan. Hij stond precies naast de 6 Watt Pharox lamp van 25,99. Helaas willen ze voor de korting een milieu-onvriendelijke bonuskaart zien, die ik dus niet heb. Dan maar even aan de mevrouw naast me gevraagd.

Mijn eerste indruk is goed, maar ik vertrouw het nog niet helemaal. Ik mis gewoon de helft van de lamp, en dat zal precies die helft zijn die ik ook mis in lumen. Ik ga vanavond nog eens goed vergelijken en laat morgen meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:39:
Misschien niet qua rendement, maar wel qua lichtopbrengst.

Goed, zojuist ook even naar de AH gelopen en ook zo'n lamp gehaald. De 6Watt dimbare wel te verstaan. Hij stond precies naast de 6 Watt Pharox lamp van 25,99. Helaas willen ze voor de korting een milieu-onvriendelijke bonuskaart zien, die ik dus niet heb. Dan maar even aan de mevrouw naast me gevraagd.

Mijn eerste indruk is goed, maar ik vertrouw het nog niet helemaal. Ik mis gewoon de helft van de lamp, en dat zal precies die helft zijn die ik ook mis in lumen. Ik ga vanavond nog eens goed vergelijken en laat morgen meer weten.
Wat bedoel je met dat je de helft van de lamp mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Slechts de helft van de AH lamp bestaat uit glas.

Kijk, voor het oog geeft de AH lamp misschien net zoveel licht als een 60 watt gloeilamp, maar dat is niet eerlijk, want hij heeft een heel ander stralingsdiagram: hij schijnt niet rondom. Geeft een laserpen meer licht dan een 60 watt gloeilamp? De één zal zeggen van wel en de ander van niet, afhankelijk van het doel waar je hem voor gebruikt. Erg subjectief allemaal, en daarom vergelijk ik liever de metingen dan de meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:38:
Slechts de helft van de AH lamp bestaat uit glas.

Kijk, voor het oog geeft de AH lamp misschien net zoveel licht als een 60 watt gloeilamp, maar dat is niet eerlijk, want hij heeft een heel ander stralingsdiagram: hij schijnt niet rondom. Geeft een laserpen meer licht dan een 60 watt gloeilamp? De één zal zeggen van wel en de ander van niet, afhankelijk van het doel waar je hem voor gebruikt. Erg subjectief allemaal, en daarom vergelijk ik liever de metingen dan de meningen.
Dat is zeker waar hij dat iets minder geschikt zijn om zijwaarts te gebruiken maar ik verwacht ook niet dat het heel erg storend is. Gemiddeld gezien moet het in 80% van de lampen armatuur gewoon gebruikt kunnen worden zonder dat het storend is om te zien.

Ik gebruik de lamp nu in een staande lamp van een meter of 2 waar de lamp naar boven schijnt, deze is erg geschikt voor deze LED lamp.

In middels heb ik mijn dubbele 18watt TL (wat waarschijnlijk al gouw 40 watt verbruikt) in de keuken vervangen door 2 led lampen van AH. Ik heb nu meer licht met de dubbele LED lamp die bij elkaar 12 watt verbruikt, dan met de dubbele TL van bij elkaar 40 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Zojuist een probleem ontdekt. De AH lamp werkt niet in combinatie met een bewegingsmelder. Ik heb op de trap een bewegingsmelder zitten en als deze is uitgeschakeld, dan begint de lamp te knipperen. Aangeschakeld doet ie het prima.

Rara, wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Waarschijnlijk blijft er een beetje stroom op die lamp staan, bijvoorbeeld door capacitieve stroom die kan optreden als de schakeldraad over een grotere lengte langs de fase ligt of doordat die bewegingsmelder niet goed schakelt.

Met een normale gloeilamp heb je daar geen last van, een LED-lamp is echter zo zuinig dat die daar op kan gaan branden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:55:
Zojuist een probleem ontdekt. De AH lamp werkt niet in combinatie met een bewegingsmelder. Ik heb op de trap een bewegingsmelder zitten en als deze is uitgeschakeld, dan begint de lamp te knipperen. Aangeschakeld doet ie het prima.

Lekstroom. Met een normale lamp heb je daar geen last van omdat die vermogen nodig heeft.
AndreStarTrek schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:29:

Ik gebruik de lamp nu in een staande lamp van een meter of 2 waar de lamp naar boven schijnt, deze is erg geschikt voor deze LED lamp.
Voor een standaard plafonnier oniere valt ie dus af?
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/30263_PE118327_S3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
IJsbeer schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:06:
Voor een standaard plafonnier oniere valt ie dus af?
[afbeelding]
Voor mijn gevoel moet dat goed werken/er uit zien. Het is zoveel licht dat ik niet denk dat de eenen helft licht is en andere helft niet. Je heb toch reflectie in zo lamp.

[ Voor 4% gewijzigd door AndreStarTrek op 20-10-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Vanmiddag nog bij de lessen natuurkunde gehad :p LED's lopen op gelijkstroom, gloeilampen niet. Bij een LED kan de stroom er maar van een kant in en dus gaat ie knipperen (komt omdat de min en de plus pool constant wisselen bij gelijkstroom). Je bewegingsdetector is dus waarschijnlijk aangesloten op wisselstroom en daar kun een LED'je niet mee omgaan :)
Hier is in principe niets aan te doen, behalve iets anders te gebruiken dan een LED.

Hoe snel gaat dat knipperen eigenlijk? Hoe vaak per seconde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Een beetje stroom.... maar ik hoor toch duidelijk een klik bij het aan- en uitslaan, en dat betekent volgens mij een relais. Een relais is in principe gewoon een schakelaar. Maar misschien moet ik de boel maar eens gaan doormeten, dat lijkt me het beste, zonder stroom geen licht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Lars93 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:31:
[...]

Vanmiddag nog bij de lessen natuurkunde gehad :p LED's lopen op gelijkstroom, gloeilampen niet. Bij een LED kan de stroom er maar van een kant in en dus gaat ie knipperen (komt omdat de min en de plus pool constant wisselen bij gelijkstroom). Je bewegingsdetector is dus waarschijnlijk aangesloten op wisselstroom en daar kun een LED'je niet mee omgaan :)
Hier is in principe niets aan te doen, behalve iets anders te gebruiken dan een LED.
Da's onzin, die E27-fitting gloeilampvervangers werken gewoon op 230VAC hoor. ;)

Hoe verklaar je dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
OK, het is nu donker en ik heb de 6W AH lamp een beetje getest op verschillende plaatsen.

1. boven de eettafel, naar beneden gericht: voldoende licht, iets witter dan de gloeilamp die erin zat, maar misschien wel beter voor dit doel. Aan de eettafel wordt immers ook wel eens gewerkt. Wel vind ik de gloeilamp gezelliger. Hij is wat geler en straalt meer rondom.

2. In een ronde plafonierre, zoals het plaatje hierboven van IJSbeer: Bij mij zat er een 40 watt gloeilamp in. Na vervanging meer licht en witter licht. Er is duidelijk een hotspot op de glazen kom zichtbaar, welke zich niet in het midden bevindt. Das wel jammer, maar erg is het ook niet. Ook schijnt hij wat meer naar de ene kant, dan naar de andere. De kamer is dus niet rondom evenveel verlicht. Ondanks alles wel geschikt, maar weer: minder gezellig.

3. Buiten in een buitenlamp met bewegingsensor en matte kap. Doet het eigenlijk prima. Kleur maakt op zich niet zoveel uit buiten. Geeft voldoende licht. Ik had hem eerder in een andere lamp met bewegingsensor getest (zie hierboven), maar die sensor is blijkbaar niet goed, want de lamp knipperde. Moet ik nog uitzoeken hoe dat komt. Of de lamp geschikt is voor buiten weet ik niet (doet ie het nog bij -20 graden?).

Al met al moet ik zeggen dat het dicht in de buurt komt van een gloeilamp of spaarlamp, maar toch is het het net niet. Ik vind hem te wit en te veel naar één kant schijnen bij sommige toepassingen. Het dimmen heb ik niet kunnen testen, ik heb helemaal geen dimmer in huis. Ik zit een beetje te twijfelen of ik er nog een paar ga kopen, of toch ga wachten tot ze geler worden, meer rondom schijnen en goedkoper worden. Ik denk dat ik morgen nog een 5 watter ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
stuffie123 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:50:
OK, het is nu donker en ik heb de 6W AH lamp een beetje getest op verschillende plaatsen.

1. boven de eettafel, naar beneden gericht: voldoende licht, iets witter dan de gloeilamp die erin zat, maar misschien wel beter voor dit doel. Aan de eettafel wordt immers ook wel eens gewerkt. Wel vind ik de gloeilamp gezelliger. Hij is wat geler en straalt meer rondom.

2. In een ronde plafonierre, zoals het plaatje hierboven van IJSbeer: Bij mij zat er een 40 watt gloeilamp in. Na vervanging meer licht en witter licht. Er is duidelijk een hotspot op de glazen kom zichtbaar, welke zich niet in het midden bevindt. Das wel jammer, maar erg is het ook niet. Ook schijnt hij wat meer naar de ene kant, dan naar de andere. De kamer is dus niet rondom evenveel verlicht. Ondanks alles wel geschikt, maar weer: minder gezellig.

3. Buiten in een buitenlamp met bewegingsensor en matte kap. Doet het eigenlijk prima. Kleur maakt op zich niet zoveel uit buiten. Geeft voldoende licht. Ik had hem eerder in een andere lamp met bewegingsensor getest (zie hierboven), maar die sensor is blijkbaar niet goed, want de lamp knipperde. Moet ik nog uitzoeken hoe dat komt. Of de lamp geschikt is voor buiten weet ik niet (doet ie het nog bij -20 graden?).

Al met al moet ik zeggen dat het dicht in de buurt komt van een gloeilamp of spaarlamp, maar toch is het het net niet. Ik vind hem te wit en te veel naar één kant schijnen bij sommige toepassingen. Het dimmen heb ik niet kunnen testen, ik heb helemaal geen dimmer in huis. Ik zit een beetje te twijfelen of ik er nog een paar ga kopen, of toch ga wachten tot ze geler worden, meer rondom schijnen en goedkoper worden. Ik denk dat ik morgen nog een 5 watter ga halen.
Ik kan me hier in wel aardig in vinden al vond ik deze dingen niet zo bezwaarlijk en stopte mij zeker er niet van om deze led lampen te kopen. Het is ook kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Kleine aanvulling op je natuurkundeles ;) .
De netfrequentie is 50 Hz, dus 100 halve perioden. Met die frequentie knipperen in feite alle daarop aangesloten lampen. Maar ........
1. Gloeilampen krijgen in de "dalen" van de sinus nauwelijks tijd om af te koelen, zodat je een nagenoeg continu licht krijgt. Met een fotocel die het licht opvangt kun je evenwel toch die frequentie wel zichtbaar maken.
2. TL- en spaarlampen hebben een fosforescerende laag op de glaswand, die een nalichtend effect verzorgt en een groot deel van de knippering onderdrukt. Sommige mensen zijn echter gevoelig hiervoor en nemen dit toch meer waar dan anderen. Reden waarom men voor hoogwaardige verlichting met hogere frequenties werkt, waardoor de donkerperioden nog minder waarneembaar worden.
3. Tenslotte de LED. Een diode dus, die van nature maar in één richting werkt, waardoor de lichtfrequentie niet 100 maar 50 hertz is. Genoemd knipperen dus meer zichtbaar door langere donkerperioden. Echter dit is dan weer op te vangen door er een bruggelijkrichter voor te zetten, zodat toch beide periodehelften worden benut.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 21-10-2009 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Knippertje computer scherm ook?? En stottert je printer ook met 50hz? =) Bijna alles draait op gelijkstroom.

Maar om het even duidelijk te maken.. er zit een stukje elektronica voor de led die het omzet naar gelijkspanning. ( voor een gedeelte ).

Prachtig hoe jullie het magische woord LED aanbidden... doe mij maar indirecte hoogfrequent TL lampen. Praat je soms over een dubbele efficiëntie dan dat van LED lampen..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:35:
[...]

Knippertje computer scherm ook?? En stottert je printer ook met 50hz? =) Bijna alles draait op gelijkstroom.

Maar om het even duidelijk te maken.. er zit een stukje elektronica voor de led die het omzet naar gelijkspanning. ( voor een gedeelte ).

Prachtig hoe jullie het magische woord LED aanbidden... doe mij maar indirecte hoogfrequent TL lampen. Praat je soms over een dubbele efficiëntie dan dat van LED lampen..
Je noemt een specifieke TL-lamp en die vergelijk je met een standaard LED-lamp. Als je dan toch gaat vergelijken, vergelijk dan die hoogfrequente TL met een hoogrendement LED-balk zoals bijvoorbeeld deze. Veel succes met die dubbele efficiëntie. Sorry dat ik nu zo bot doe, maar met zo'n botte ondoordachte post wordt ik eenmaal bot.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 21-10-2009 21:14 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal waar, evenals die hoogfrequente LED (die ik ook al noemde), maar dat was nu even niet de discussie. Lars93 vroeg hoe dat precies zat met die knipperfrequentie en daar heeft hij nu antwoord op gekregen. Althans als je met de gelijkgerichte spanning op de LED verder niets doet aan afvlakking etc. Ik verneem graag van hem of een en ander nu duidelijker is.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 21-10-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:30

Nox

Noxiuz

Techneut schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:18:
[...]

Kleine aanvulling op je natuurkundeles ;) .
De netfrequentie is 50 Hz, dus 100 halve perioden. Met die frequentie knipperen in feite alle daarop aangesloten lampen. Maar ........
1. Gloeilampen krijgen in de "dalen" van de sinus nauwelijks tijd om af te koelen, zodat je een nagenoeg continu licht krijgt. Met een fotocel die het licht opvangt kun je evenwel toch die frequentie wel zichtbaar maken.
2. TL- en spaarlampen hebben een fosforescerende laag op de glaswand, die een nalichtend effect verzorgt en een groot deel van de knippering onderdrukt. Sommige mensen zijn echter gevoelig hiervoor en nemen dit toch meer waar dan anderen. Reden waarom men voor hoogwaardige verlichting met hogere frequenties werkt, waardoor de donkerperioden nog minder waarneembaar worden.
3. Tenslotte de LED. Een diode dus, die van nature maar in één richting werkt, waardoor de lichtfrequentie niet 100 maar 50 hertz is. Genoemd knipperen dus meer zichtbaar door langere donkerperioden. Echter dit is dan weer op te vangen door er een bruggelijkrichter voor te zetten, zodat toch beide periodehelften worden benut.
Kleine aanvulling op nummer 1; een gloeilamp werkt wel in twee richtingen, dus ze werken in de dalen en de pieken van de sinus. Alleen rond de x-as van de sinus werken ze niet.

Des te meer reden om over te stappen op gelijkstroom, volgens mij een behoorlijke klus, maargoed..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

NoxiuZ schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:46:
[...]

Kleine aanvulling op nummer 1; een gloeilamp werkt wel in twee richtingen, dus ze werken in de dalen en de pieken van de sinus. Alleen rond de x-as van de sinus werken ze niet.

Des te meer reden om over te stappen op gelijkstroom, volgens mij een behoorlijke klus, maargoed..
En dan alsnog is het voordeel van gelijkstroom niet echt enorm. Alleen voor die led verlichting? Koop dan allereerst geen led lampen met normale 230v~ fitting, maar uitsluitend op 12v met een goede voeding(>85% efficient) en LED driver(90%efficient). Dan win je ook echt wat met leds. Niet met die namaak gloeilampen uit china waarin een simpele driver ziet die van zichzelf al de nodige energie omzet in warmte. Ik vind dat soort lampen onder de catergorie "net niet" vallen. :P

En voor gelijkstroom als hoofdaansluiting: elektriciteitcentrales, transformatorhuizen, schakelstations, motoren, en alle huisapparatuur moet wijzigen. Gelijkstroom is gewoon niet fatsoenlijk te transporteren. Een simpele transformator of ventilator wordt dankzij gelijkstroom een duur elektronisch apparaat.

Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben dat gelijkstroom minder verlies heeft via de hoogspanningsleidingen dan gelijkspanning. Maar hoe dat dan zou moeten verschillen van elkaar, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb die lamp van de postcodeloterij gehaald en ik ben zeer tevreden. Even wennen wel want het is echt anders licht, meer 'groenachtig'

Zeker als echt blijkt dat het 90% besparing kan opleveren.

Enige jammere tot nu toe, kan online die dingen bijna niet vinden, bij de gamma zijn ze uitverkocht.
Bovendien verkopen ze alleen niet dimbare.

Ik zou graag dimbare willen hebben.

Zijn er btw al kleinere formaten te verkrijgen?
Ik heb een lamp met daarin 3 'kleine' gloeilampen, ik zou deze graag door dimbare leds vervangen.
Zo is de lamp ongeveer met 3 stukken alleen:
http://www.bestthings.nl/product/images/TN712IV.jpg

Daar kunnen niet van die grote lampen in.

[ Voor 17% gewijzigd door Wii4all op 24-10-2009 19:59 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 09:11
Even een crosspostje, maar goed..

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/leds.jpg
Ik vind ze eigenlijk best aardig werken, maar één en ander hangt af van de armatuur waar ze in zitten. Het slechtste werken ze in een rode rijstlamp die ik in de gang heb hangen, maar ze doen het bijzonder goed in een witte rijstlamp in één van de slaapkamers.

De grote test komt pas als m'n vriendin weer thuis komt (zit nu in het buitenland), als ik er geen opmerkingen over krijg dan is het geslaagd ;)

In de staande lamp op de foto zit trouwens ook een AH ledlamp (6watt), zoals je kunt zien werkt het goed!

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 24-10-2009 19:55 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Zijn ze trouwens ook volgende week nog bij ah te verkrijgen?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Vast wel, maar dan geen korting erop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:08

Len

Leeg

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:53:
[afbeelding]
In de staande lamp op de foto zit trouwens ook een AH ledlamp (6watt), zoals je kunt zien werkt het goed!
Dit is eng.. Snel even een foto gemaakt hoe ik zat toen ik je post las. :o

LED Lamp

3x raden wat voor LED lamp daar in zit. ;)

Foto is wat donker, dat komt door mijn HTC Magic.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die LED lamp ziet er qua lichtopbrengst wel goed uit.

Voor de mensen die de AH lamp hebben, met hoeveel Watt van een gloeilamp is het vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:55:
Die LED lamp ziet er qua lichtopbrengst wel goed uit.

Voor de mensen die de AH lamp hebben, met hoeveel Watt van een gloeilamp is het vergelijkbaar?
Ik heb geen gloeilampen om mee te vergelijken, maar ik heb natuurlijk wel een test gedaan met de drie verhuis-armatuurtjes die ik nog had liggen :)

Ik heb 3 lampen vergeleken : 6 watt LED, 11 Watt Ikea bol spaarlamp, 11 Watt Ikea staaf spaarlamp (die hele goedkope van 3-in-een-pak).

De LED was zeker vergelijkbaar met de 11 watt bol spaarlamp, maar deed onder voor de 11 watt staaf spaarlamp. Het probleem met die staafjes zijn alleen dat ze bijna nergens inpassen.

Ook moet ik nog even wennen aan het omgekeerde gedrag van de lampen. Daarmee bedoel ik dat de spaarlampen na aanzetten langzaam meer licht geven en de led-lampen (door opwarming) juist minder. Als ik 's ochtends de woonkamer instrompel schrik ik nog steeds van de hoeveelheid licht. Ik was juist de zachte start van de spaarlampen gewend. 's Avonds is het juist omgekeerd, dan vind ik de directe start van de led-lampen fijner.

Heb ook nog geprobeerd er foto's van te maken, maar die zijn eigenlijk niet zo duidelijk.. In ieder geval geeft de 6 watt LED lamp meer licht dan de 5 Watt versie. Als je dan ook nog kijkt naar de verwachte levensduur (25 jaar voor de 6 watt, 15 jaar voor de 5 watt) en de dimbaarheid van de 6 watt versie, dan zou ik de 6 watt aanbevelen ondanks de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door WVL_KsZeN op 24-10-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat verstaat de AH onder dimbaarheid? Gewoon met een normale dimmer, waar je ook een gloeilamp mee dimt? (traploos dimmen dus)

Of moet je dan de aan/uit schakelaar snel schakelen, zodat hij in een bepaalde dimstand gaat staan (niet traploos dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Volgens Olino kun je de lampen (nou ja, de pharox-lamp dan..) met een fase-aansnij dimmer de lampen gewoon dimmen.

Op de verpakking staat 'dimbaar met alle gangbare dimmers', maar ik weet niet of dat dus ook kan met de allersimpelste gloeilamp dimmer (dus een variabele weerstand zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WVL_KsZeN,
Een gloeilampdimmer is ook een dimmer met faseaansnijding. Enkel een regelbare weerstand zou ten eerste wegens het vereiste vermogen bij een stevige gloeilamp ongeveer zou groot als een liters-conserveblik moeten zijn, ten tweede zou dit een enorm warmteverlies betekenen, waar een goede dimmer dat nauwelijks doet.
Het verschil met een LED-dimmer kan de spanning zijn, doorgaans 12V bij een LED, 230V bij een gewone gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:08:
Wat verstaat de AH onder dimbaarheid? Gewoon met een normale dimmer, waar je ook een gloeilamp mee dimt? (traploos dimmen dus)
Wat de AH er onder verstaat weet ik niet, maar de eerste de beste dimmer waar ik hem opprikte begon de lamp als een gek te knipperen. Voorzover ik weet is het een doodnormale inbouwdimmer waar nu een gloeilamp op zit. Dat aspect van de lamp is dus - in mijn geval - niet briljant.

Wat mij wel aangenaam verraste was de lichtkleur en de lichthoeveelheid. Begin dit jaar kreeg ik een $W Lemnis LED-lamp in handen maar daar was ik absoluut niet tevreden over. Die lamp was 4W en gaf groenig licht, echt ontzettend lelijk. De lamp van de AH-actie is 6W en geeft een veel aangenamer licht. Ik heb er precies zo'n foto van gemaakt als achter de link hierboven zit en ik zal die z.s.m. publiceren. De lamp zit er pas twee uurtjes ingeschroefd, maar ik zie echt geen verschil in helderheid en kleurbeeld met een 11W spaarlamp.

Het wordt nog wel wat met die LED-verlichting. :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

offtopic
[...]

1.Nou om alleen voor en boel electronica over te gaan op gelijkspanning is allereerst een geweldige klus en een enorm kostbare klus.
2. Je zal dan de grootste electrische gebruikers enorm moeten aanpassen en daarmee bedoel ik de industrie die is gezien hun vele motoren een enorme stroomgebruiker en ik denk dat dat zwaarder weegt als het verlies in de kabels door gelijkspanning.
3.Omvormen van een hoge gelijkspanning naar een lagere gelijkspanning is lastiger dan van een hoge wisselspanning naar lagere wisselspanning.
Er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen over waarom wisselspanning maar dat gaat te diep denk ik maar ik denk dat dit wel een paar grote punten zijn.

Er is in het begin van de stroom uitvinding een ware oorlog geweest wat het zou worden zie Wikipedia: Oorlog van de stromen

[ Voor 18% gewijzigd door Read op 24-10-2009 23:25 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Read schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:10:
3.Omvormen van een hoge gelijkspanning naar een lagere gelijkspanning is lastiger dan van een hoge wisselspanning naar lagere wisselspanning.
Dat was vroeger misschien waar, maar is dat nog wel zo? Hoeveel echte transformatoren zie je nog in consumentenapparatuur? Bijna overal zitten tegenwoordig schakelende voedingen in - en die draaien net zo makkelijk op gelijkstroom.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Kleine aanvulling op nummer 1; een gloeilamp werkt wel in twee richtingen, dus ze werken in de dalen en de pieken van de sinus..
Dat had ik dus al aangegeven met die 100 halve prioden op de netfrequentie van 50Hz.
Alleen rond de x-as van de sinus werken ze nietDes te meer reden om over te stappen op gelijkstroom, volgens mij een behoorlijke klus, maargoed..
Nee, want gelijkstroom heeft alleen bepaalde voordelen bij ultrahoge spanningen over grote afstanden. Voor normale distributie beslist niet. Bovendien heb je bij de verbruikers niet alleen maar met verlichting te maken en die nuldoorgangen zijn voor verlichting nooit een probleem geweest. Beslist geen reden om over te stappen. Voor LED's die doorgaans op 12V werken zit achter de trafo, afgezien nog van verdere verfijningen, inderdaad zoals wordt opgemerkt meestal een bruggelijkrichter waardoor ook beide periodehelften worden benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Xander schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:19:
Voor die spotjes onder het afdak ga ik nog meer knutselen trouwens. Het idee is om ze 's nachts (schemerschakelaar / tijdschakelaar) gedimd te laten branden en bij beweging naar volle sterkte te laten springen. :P
Vandaag weer eens iets aan dat project gedaan en een werkende testopstelling gemaakt. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y0FCKQO7vCTrHG9P4lbfjqtW/full.jpg
Eerst een hoop kabeltjes trekken...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gYIJGsnqxX8lPiBxKTWb7PQu/full.jpg
Kabeltjes aan elkaar knopen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BEgXDlMAeGuYK8jSeqKlJADc/full.jpg
Kastje dicht :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KPwqw7Q84ZIPnHwv4BuYKOSk/full.jpg
De tijdschakelaar naast de door mij zelf in elkaar gekluste dimknop

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OxqmJkLHxZHdcsbsJrPUla5T/full.jpg
Vanuit het kastje gaan twee buizen naar buiten toe, één voor de bewegingssensor, één voor de spots

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9p4H2X7aGm5DJlqMb6HaqIK3/full.jpg
Buiten ziet dat er dan zo uit...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y6wPdtLncCBffRISkz1DC8NB/full.jpg
De kabel voor naar de spots wordt in 3en gesplitst. Mooi overdreven grote soldeerverbindingen gemaakt (over 10cm :X), ik zit er niet op te wachten dat het straks boven het afgewerkte afdak losraakt :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TDKyYpcMV5kPadfzCxwZbSRT/full.jpg
Nu de boel nog afwerken :X :P

Het idee is vrij simpel: De tijdschakelaar schakelt de stroom naar de bewegingssensor en naar de led-voeding, de bewegingssensor schakelt een relais dat het kabeltje naar de dimknop toe onderbreekt zodat de spots naar volle sterkte springen. De uitwerking kost alleen toch meer tijd dan het idee vormen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hebben ook zoiets, maar dan met halogeenlampen.

Volgens mij zit bij ons de bewegingssensor parallel op de dimmer o.i.d.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je kunt het ook instellen op een bepaalde waarde, en als er dan iemand aan komt lopen springt hij op volle sterkte.

Zelf gemaakt door m'n pa overigens, dus geen kant en klaar setje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:46:

Een stuk simpeler inderdaad, maar dat kan ik met deze led-spots niet doen dus. De dimmer is namelijk geen traditionele dimmer, het is een 10K potmetertje waarmee je de voeding kunt regelen. Als ik daar een 230V bewegingsmelder parallel zet gaat het goed fout denk ik. :+
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je kunt het ook instellen op een bepaalde waarde, en als er dan iemand aan komt lopen springt hij op volle sterkte.
Jep, zo werkt het hier nu ook. :) Heb er nog even over gedacht om ook de "aan-stand" regelbaar te maken (een tweede dimknop dus), maar uiteindelijk toch maar hier bij gelaten.
Dit ook niet... (goh :+) Maar dat maakt het alleen maar leuker toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:57

Crp

ThinkPadd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:46:

heeft je pa daar misschien ook nog wat schematjes van (A) want ik zoek zoiets al een tijdje :P (of ik gebruik niet de goeie trefwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik heb in de woonkamer twee dimbare lichtpunten hangen met elk drie lampen van 60 Watt. Na veel gelezen te hebben over diverse ledlampen heb ik het er gisteren op gewaagd om bij de AH 6 Pharox 300 (6 Watt) lampen aan te schaffen met de mogelijkheid deze te ruilen als ze me niet bevallen (toch een lamp van ruim 25 euro per stuk).

Thuis meteen de gloelampen vervangen door de ledlampen en ik moet zeggen, het bevealt prima. De kleurtemparatuur is wel wat anders dan van de gloeilamp en neigt een beetje naar groenig maar dat is niet hinderlijk. De lamp is met mijn standaard lichtdimmer die ik had ook prima te dimmen, dan gaat het groenige pietsje meer opvallen, maar nog steeds niet hinderlijk.

Bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen ga ik ongeveer 140 euro per jaar besparen, dus na het eerste jaar heb ik de aanschafprijs eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crp schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:20:
[...]

heeft je pa daar misschien ook nog wat schematjes van (A) want ik zoek zoiets al een tijdje :P (of ik gebruik niet de goeie trefwoorden)
Nee helaas.

En het zit ook helemaal weggewerkt, dus ik kan ook niet kijken hoe het zit.
Maar het is wel een redelijk simpel ontwerp hoor. Volgens mij gewoon zoiets als wat ik zei, bewegingssensor parallel aan de dimmer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 20:34

QkE

In your face Gnagna

Heeft er al iemand ervaring met de Joliet lampen (http://www.joliet-europe.com/joliet_led_light_bulbs.htm)? Ik zou eigenlijk graag een vervanging willen voor de 100 Watt gloeilamp in mijn woonkamer (onderaan de pagina), maar spaarlampen die zo veel lichtopbrengst hebben zijn te lang (komt onder de lampekap uit) en geven lelijk licht. Eigenlijk vind ik de prijs van 94 euro niet in verhouding staan tot de paar cent die een gloeilamp kost, maar voor zover ik kan zien is dit een van de weinige goeie, energiezuinige alternatieven.

offtopic:
Overigens vind ik het schandalig dat gewone gloeilampen nou al verboden worden. Op zich een goed idee, maar de vervangende technieken zijn of niet goed (spaarlampen) of gewoon nog niet klaar/te duur (led verlichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
QkE schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:46:
offtopic:
Overigens vind ik het schandalig dat gewone gloeilampen nou al verboden worden. Op zich een goed idee, maar de vervangende technieken zijn of niet goed (spaarlampen) of gewoon nog niet klaar/te duur (led verlichting).
offtopic:
Heb je wel eens naar die halogeenlampen in gloeilampvorm gekeken? Zo'n Philips EcoClassic 70W bijvoorbeeld? Geen LED, maar misschien het enige dat nu te krijgen is en jou tevreden stelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Spammen mag niet.

[ Voor 95% gewijzigd door NMe op 27-10-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Quoten van spam om aan te tonen dat 'ie spamt is...extra spam? :+

[ Voor 96% gewijzigd door NMe op 27-10-2009 17:16 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Jezelf producten verkopen! zal wel lekkere handel zijn :D ;)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:57

Crp

deze heer was erg vriendelijk en heeft mij zeer goed uitgelegd hoe ik de armatuur moest aanpassen voor de led tl om deze te kunnen blijfen gebruiken.
Ikzelf kwam er niet uit, ondanks de tekening die erbij gesloten was.
Die vind ik helemaal mooi, het zelf niet snappen hoe je LED moet aansluiten dus laat je je helpen door jezelf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Beetje dom he?

[ Voor 166% gewijzigd door stuffie123 op 27-10-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
goed, nu weer verder. Waar waren we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Paquito op 28-10-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 20:34

QkE

In your face Gnagna

Xander schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:53:
[...]

offtopic:
Heb je wel eens naar die halogeenlampen in gloeilampvorm gekeken? Zo'n Philips EcoClassic 70W bijvoorbeeld? Geen LED, maar misschien het enige dat nu te krijgen is en jou tevreden stelt?
Bedankt! Denk dat dat voor dit moment nog wel de beste oplossing is.

Hopen dat die Joliets snel in prijs dalen. Dit staat natuurlijk niet in verhouding met wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:56

Gamer

mobile

Ik ben ook sterk aan het twijfelen om mijn falende 12v verlichting te veranderen in LED's.
Ik heb hier zo een 15 tal transfo's hangen, welke de verschillende kamers/ lichten aansturen.
Deze zijn 10 jaar oud en doen hun werk nog uitstekend, maar de fittings laten het afweten.
Jaarlijks moet ik zo een 5 tal lampjes vervangen en nu ook de fittings.

Nu, we willen dit niet meer doen en zouden willen gaan voor LED's of 220v fittings.

Ik zou kamer per kamer gaan, zo zou ik nog de werkende fittings en lampen kunnen gebruiken.
Naar wat ik opgezocht heb, moet ik enkel de transfo afkoppelen, de kabels op 220v schakelen en enkel de lampenhouders en lampen vervangen.

Ben ik zo goed bezig ? :)

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 23:05
Berimbau schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:13:
Ik heb in de woonkamer twee dimbare lichtpunten hangen met elk drie lampen van 60 Watt. Na veel gelezen te hebben over diverse ledlampen heb ik het er gisteren op gewaagd om bij de AH 6 Pharox 300 (6 Watt) lampen aan te schaffen met de mogelijkheid deze te ruilen als ze me niet bevallen (toch een lamp van ruim 25 euro per stuk).

Thuis meteen de gloelampen vervangen door de ledlampen en ik moet zeggen, het bevealt prima. De kleurtemparatuur is wel wat anders dan van de gloeilamp en neigt een beetje naar groenig maar dat is niet hinderlijk. De lamp is met mijn standaard lichtdimmer die ik had ook prima te dimmen, dan gaat het groenige pietsje meer opvallen, maar nog steeds niet hinderlijk.

Bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen ga ik ongeveer 140 euro per jaar besparen, dus na het eerste jaar heb ik de aanschafprijs eruit.
Ik heb nagenoeg dezelfde kamersituatie en ben ook sterk aan het overwegen om de gloeilampen te vervangen voor de 6w pharox lampen. Wat ik me alleen afvraag bij jouw situatie hoe het staat met de lichtopbrengst. Is dit gelijkwaardig of merk je wel enig verschil?

Een 60w gloeilamp biedt ongeveer 700lm, de pharox 325lm?? Hoe moet ik deze waarden interpeteren, dwz. Bij hoeveel lumen kun je een zichbaar verschil waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
Gamer schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:10:
Ik ben ook sterk aan het twijfelen om mijn falende 12v verlichting te veranderen in LED's.
Ik heb hier zo een 15 tal transfo's hangen, welke de verschillende kamers/ lichten aansturen.
Deze zijn 10 jaar oud en doen hun werk nog uitstekend, maar de fittings laten het afweten.
Jaarlijks moet ik zo een 5 tal lampjes vervangen en nu ook de fittings.

Nu, we willen dit niet meer doen en zouden willen gaan voor LED's of 220v fittings.

Ik zou kamer per kamer gaan, zo zou ik nog de werkende fittings en lampen kunnen gebruiken.
Naar wat ik opgezocht heb, moet ik enkel de transfo afkoppelen, de kabels op 220v schakelen en enkel de lampenhouders en lampen vervangen.

Ben ik zo goed bezig ? :)
Volgens mij zijn de leds op 12v zuiniger en gaan langer mee omdat het een goede voeding betreft ipv iets kleins weggewerkt in een lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:56

Gamer

mobile

Dus die transfo kan ik blijven gebruiken ?

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
QkE schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 06:50:
[...]

Bedankt! Denk dat dat voor dit moment nog wel de beste oplossing is.
:) 't is niet zo milieubewust als LED-verlichting natuurlijk, maar roepen dat er geen goede alternatieven voor de verboden geworden 100W gloeilampen zijn is iig wat te kort door de bocht denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Laatst online: 11-09 14:36
Miki schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:16:
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde kamersituatie en ben ook sterk aan het overwegen om de gloeilampen te vervangen voor de 6w pharox lampen. Wat ik me alleen afvraag bij jouw situatie hoe het staat met de lichtopbrengst. Is dit gelijkwaardig of merk je wel enig verschil?

Een 60w gloeilamp biedt ongeveer 700lm, de pharox 325lm?? Hoe moet ik deze waarden interpeteren, dwz. Bij hoeveel lumen kun je een zichbaar verschil waarnemen.
Ik gebruikte mijn lampen nooit op volle sterkte en dimde ze altijd wat. Op volle sterkte kunnen de LED lampen deze niet volledig vervangen, maar je ziet alles wel duidelijk zat. Tevens is de kleurtemperatuur wat groenig, maar niet erg hindelijk... je moet wel wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje jammer dat dit als spam word gezien.
Ik vind dat als iemand eindelijk eens echt survice verleend dit wel gezegd mag worden.
Deze verkoper woont in Bergen op zoom, en zoals iedereen kan zien ik in Zoetermeer.
Dus dome opmerkingen maken kan iedereen.
Erg raar maar helaas.
Zo nu verder met orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:00:
Ik vind dat als iemand eindelijk eens echt survice verleend dit wel gezegd mag worden.
Uiteraard mag dat, er worden regelmatig positieve winkelervaringen genoemd in dit topic. Maar meestal komt de naam van de domeinhouder dan niet overeen met de naam van de user die het post...
Gamer schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:39:
Dus die transfo kan ik blijven gebruiken ?
In theorie wel ja. Moderne LED-drivers zijn wel beter voor het verbruik én voor de levensduur van je spots.

Daarnaast zou het kunnen zijn dat je huidige trafo's een minimale belasting vereisen en niet willen werken met één of twee led-spots eraan.
Paquito schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:13:
*NIEUW* LED-LAMP E27 - 6,0WATT CREE vervangt 40 Watt [QF6]
Heb je die lamp ondertussen al binnengekregen? En misschien kunnen vergelijken met andere lampen (bijvoorbeeld met die gratis lamp van de postcodeloterij?)

Die gratis lamp hangt nu hier even tijdelijk in de woonkamer, maar de kleur van het licht bevalt me toch eigenlijk niet. Een lamp met dezelfde kleurtemperatuur als mijn Powerpro V2 MR16-spots van Leditlight zou me denk ik beter bevallen, maar het principe van powerled's in een bolletje houdt me nog een beetje tegen. Zie je dan niet veel te duidelijk 3 felle puntjes zitten o.i.d? :?

[ Voor 30% gewijzigd door Xander op 28-10-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier veel ervaringen en dure miskopen over led verlichting en wil ook even mijn mening kwijt.

Persoonlijk vind ik led verlichting op internet kopen te riskant (er wordt veel beloofd mbt de stralingshoek, lichtopbrengst en levensduur), ik denk daarom ook dat je beter naar zaken kunt gaan waar je de leds alleen kunt zien branden. Zo krijg je echt een goed beeld van de ledlamp en voorkom je een dure miskoop.

Zo heb ik het ook gedaan, alleen het grote nadeel wat ik nu zelf ervaar is dat led- en spaarverlichting van verschillende merken verschillende kleuruitstralingen hebben. Als ik een ledlampje van 5 watt van bijv. Philips naast een ledlampje van bijv. Osram van 5 watt aan zou zetten en op beide verpakkingen staat een kleurtemperatuur van 2700 K, is de kleur toch niet hetzelfde. Bij spaarlampen is dit precies eender.

Ik lees veel ervaringen met led verlichting in dit topic en daarom zou deze website voor sommige een uitkomst kunnen bieden, hier wordt simpel en gevisualiseerd uitgelegd waar op te letten met led. http://www.energiezuinige...-letten-in-een-oogopslag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:57:
Ik lees hier veel ervaringen en dure miskopen over led verlichting en wil ook even mijn mening kwijt.

Persoonlijk vind ik led verlichting op internet kopen te riskant (er wordt veel beloofd mbt de stralingshoek, lichtopbrengst en levensduur), ik denk daarom ook dat je beter naar zaken kunt gaan waar je de leds alleen kunt zien branden. Zo krijg je echt een goed beeld van de ledlamp en voorkom je een dure miskoop.

Zo heb ik het ook gedaan, alleen het grote nadeel wat ik nu zelf ervaar is dat led- en spaarverlichting van verschillende merken verschillende kleuruitstralingen hebben. Als ik een ledlampje van 5 watt van bijv. Philips naast een ledlampje van bijv. Osram van 5 watt aan zou zetten en op beide verpakkingen staat een kleurtemperatuur van 2700 K, is de kleur toch niet hetzelfde. Bij spaarlampen is dit precies eender.

Ik lees veel ervaringen met led verlichting in dit topic en daarom zou deze website voor sommige een uitkomst kunnen bieden, hier wordt simpel en gevisualiseerd uitgelegd waar op te letten met led. http://www.energiezuinige...-letten-in-een-oogopslag/
Je hebt volkomen gelijk, maar hier beroepen wij ons vaak op olino.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Paquito schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:13:
*NIEUW* LED-LAMP E27 - 6,0WATT CREE vervangt 40 Watt [QF6]

Heb je die lamp ondertussen al binnengekregen? En misschien kunnen vergelijken met andere lampen (bijvoorbeeld met die gratis lamp van de postcodeloterij?)
Ik heb hem toevallig net gisteravond binnen gekregen. De nieuwe AH lamp heb ik nog niet. Ik heb de lamp ook nog niet getest.

Ik heb ook de http://www.leditlight.net...p-vervangt-35-50-watt-qb2 vergelijkbaar met die spot van jou denk ik. Die 3 felle punten zie je alleen als je er recht in gaat kijken. De stralingshoek is mooi rond en vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al ervaring met de dimbare ledverlichting, die op "normale" dimmers te gebruiken zijn?
zie http://www.mrled.nl/compo...com_virtuemart/Itemid,26/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, ja en uiteraard dimbare E27 lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb hier een Praxis dimmer van 7 euro die het goed doet vanaf "0 Watt". Na een paar dimmers te hebben uitgeprobeerd, bleek deze dimmer het goed te doen. Ik heb 8W E27 Ledlampen die dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gisterenavond van mijn schoonzus de Postcodeloterij lamp(Pharox 6watt) cadeau gekregen. Eerste reactie is dat ik moet bekennen dat ik behoorlijk onder de indruk ben en dat het mijn scepsis heeft doen weg nemen.

In vergelijking tot een standaard AH 60watt gloeilamp is de kleurwarmte iets witter maar zeker niet de harde witte kleur (blauwige) die je in eerste instantie verwacht van LED lampen in het algemeen.
Ik heb ook lamp in de woonkamer getest welke voorzien is van een Gamma inbouwdimmer (+/- €10). Het verloop van lichtsterkte is niet zo mooi als bij een gloeilamp, dwz. vloeiend verloop maar eerder in merkbare stapjes. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door een electronische regelaar in de lamp.

Uitgaande van 3 branduren per avond en een kostprijs van €0.24 per kWh bespaar je per jaar op een standaard 60w gloeilamp €14,19.
60watt gloeilamp: (3u x 60w x 365d x €0.24)/1000 = €15,77
6watt LED lamp: (3u x 60w x 365d x €0.24)/1000 = €1,58
De besparing is niet schokkend te noemen maar op de lange termijn met meerdere lampen toch erg fijn.

Ik zeg doen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik zit er nu ook over te denken om de lampen in onze kroonluchter te vervangen voor LED's. Ik heb laatst hele mooie kaarsvormige E14 lampen gezien van Philips, de Novallure serie. Zou voor ons perfect zijn, zeker de heldere versie (die werkt met een soort van kegel vormig spiegeltje om het licht te verspreiden, de led zit helemaal onderin). Nu de prijs nog, ik vind 20 euro voor een 2W lamp echt te belachelijk. Als ze 10 euro zouden zijn dan ga ik ze kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.philips.ch/philips2/shared/assets/ch/Downloadablefile/press/licht/20090918_Novallure_Kerze_01.jpg
En waarschijnlijk is 1watt verlies, en 1watt voor de LED. Maargoed, inderdaad niet goedkoop. Maar wel een mooi lampje, met compacte bouw.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 30-10-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:23:

Uitgaande van 3 branduren per avond en een kostprijs van €0.24 per kWh bespaar je per jaar op een standaard 60w gloeilamp €14,19.
De besparing is niet schokkend te noemen maar op de lange termijn met meerdere lampen toch erg fijn.

3u per dag vind ik redelijk veel, maar ik vind de besparing wel schokkend te noemen. Voor 1 lamp tot daar aan toe, maar vervang eens een stuk of 10 60W gloeilampen op die manier....Vergis je niet in de hoeveelheid lampen die je in je huis hebt (ja, die branden minder, maar zetten wel zoden aan de dijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
IJsbeer schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:23:
[...]

3u per dag vind ik redelijk veel, maar ik vind de besparing wel schokkend te noemen. Voor 1 lamp tot daar aan toe, maar vervang eens een stuk of 10 60W gloeilampen op die manier....Vergis je niet in de hoeveelheid lampen die je in je huis hebt (ja, die branden minder, maar zetten wel zoden aan de dijk).
Bij een lamp of 10 wordt de kostenbesparing leuk alleen zit je wel met de hoge aanschafprijs van de lamp. De eerste 2 jaar bespaar je in feite dus niets, daarna heb je ongeveer 8 jaar(levensduur +/- 10.000u) waarin je €1135 bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Hé guys, leuke getalletjes allemaal, maar we doen het wel voor het milieu he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
stuffie123 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:03:
Hé guys, leuke getalletjes allemaal, maar we doen het wel voor het milieu he?
sure :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 20:42
't Gaat toch uiteindelijk allemaal om het geld, of niet soms? :p
LED is sowieso beter imo...

Als je het niet kan, laat het dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:32:
Ik zit er nu ook over te denken om de lampen in onze kroonluchter te vervangen voor LED's. Ik heb laatst hele mooie kaarsvormige E14 lampen gezien van Philips, de Novallure serie. Zou voor ons perfect zijn, zeker de heldere versie (die werkt met een soort van kegel vormig spiegeltje om het licht te verspreiden, de led zit helemaal onderin). Nu de prijs nog, ik vind 20 euro voor een 2W lamp echt te belachelijk. Als ze 10 euro zouden zijn dan ga ik ze kopen.

[afbeelding]
En waarschijnlijk is 1watt verlies, en 1watt voor de LED. Maargoed, inderdaad niet goedkoop. Maar wel een mooi lampje, met compacte bouw.
Ik werk bij een bouwmarkt, en heb die wel eens zien branden.

Komt niet heel veel licht vanaf, iig niet vergelijkbaar met een 25 Watt lampje van hetzelfde formaat.

Ook was het licht redelijk wit, en lang zo geel niet als wat jij daar laat zien.

En je kunt de lamp toch kopen en proberen :P ? Bij bouwmarkten enzo kun je altijd prima ruilen als het je niet bevalt hoor (mits je de verpakking heel laat, zodat het weer verkoopbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

Exirion

Gadgetfetisjist

ThinkPadd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:50:
(mits je de verpakking heel laat, zodat het weer verkoopbaar is)
Right... Bij zo'n beetje elke verpakking moet je tegenwoordig gewapend met een Stanleymes of schaar te werk gaan, en liefst ook met handschoenen aan om niet je hele poten open te snijden aan de scherpe randen van het plastic :')

Ze doen er alles aan om verpakkingen diefstal in winkels tegen te laten gaan dus heel laten is er niet meer bij :N

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:23:
Gisterenavond van mijn schoonzus de Postcodeloterij lamp(Pharox 6watt) cadeau gekregen. Eerste reactie is dat ik moet bekennen dat ik behoorlijk onder de indruk ben en dat het mijn scepsis heeft doen weg nemen.

In vergelijking tot een standaard AH 60watt gloeilamp is de kleurwarmte iets witter maar zeker niet de harde witte kleur (blauwige) die je in eerste instantie verwacht van LED lampen in het algemeen.
Ik heb ook lamp in de woonkamer getest welke voorzien is van een Gamma inbouwdimmer (+/- €10). Het verloop van lichtsterkte is niet zo mooi als bij een gloeilamp, dwz. vloeiend verloop maar eerder in merkbare stapjes. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door een electronische regelaar in de lamp.

Ik neem aan dat je die dimmer op die 60W lamp ook gebruikte. Dan is de vergelijking met 60W toch niet helemaal correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:26:
[...]

*AANBIEDING* LED-LAMP E27 - 6,0WATT CREE vervangt 40 Watt [QF6]

[...]

Ik heb hem nu wel getest. Vergeleken met een 60 watt gloeilamp.
Ik heb de AH lamp nog steeds niet, maar hier een quote van leditlight:
LED-lamp in huis van watledje ? Probeer dan deze LED-lamp eens,
een stuk warmer en natuurlijker van kleur dan de smerig wit-groene watledje lamp!
De AH lamp moet wel erg slecht zijn, want ik vind deze lamp drie keer niks. Het is te wit. (wel nog een stuk warmer dan "LED-LAMP E27 - 3,5WATT SMD LED vervangt 25 Watt [QE5]" van leditlight. Die ik overigens goed vind voor badkamer / toilet.) Net TL licht.

Sowieso is het meer een spot. Geen gloeilampvervanger. Het licht verspreidt zich niet door de gehele kamer. Je zal er meerdere nodig hebben. Daarnaast geeft de 60watt gloeilamp werkelijk 2x meer licht. Die 40-50 claim van leditlight klopt volgens mij niet helemaal.

Ik denk dat ik hem in de gang ophang (iets anders dan een kleine ruimte, waar je doorheen loopt kan ik voor mijn huis mij niet bedenken) en voor de rest van de kamers "POWERPRO GU10 - 6WATT LED-LAMP vervangt 35-50 Watt [QB2]" koop. Dat is de enige led waar ik echt tevreden over ben. En waar ik geen steriel ziekenhuisgevoel van krijg.

Overigens verwacht ik nog steeds... 16 kleuren spot met afstandbediening. Vijf stuks besteld. :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Paquito op 03-11-2009 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
BounceMeister schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 01:31:
[...]

Ik neem aan dat je die dimmer op die 60W lamp ook gebruikte. Dan is de vergelijking met 60W toch niet helemaal correct?
Want :?

Nogmaals, ik kan niet anders zeggen dat in de woonkamer op die dimmer, ik geen groot en merkbaar verschil merk met een gewone supermarkt 60w gloeilamp, vrouwlief is happy en dat is toch wel de maatstaf :>
Alleen het dimmen gaat in merkbare stapjes t.o.v. een standaard gloeilamp.

Het enige nadeel(niet storend!) wat ik aan mijn 3 Pharox lampen heb kunnen ontdekken is dat er kleurverschillen zijn tussen alle drie. De verschillen zijn niet groot maar als je er op gaat letten is het wel zichtbaar. Zo heb ik een lamp met groenig licht, 1tje met roodachtige gloed en 1tje die prachtig wit licht geeft. Als je per kamer een led-lamp hebt hangen valt het je niet op als je ze naast elkaar hangt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Paquito schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 02:09:
[...]
De AH lamp moet wel erg slecht zijn, want ik vind deze lamp drie keer niks. Het is te wit. Net TL licht.
Dat verbaast me, ik dacht dat hij dezelfde kleur zou moeten hebben als je GU10 spots...
Sowieso is het meer een spot. Geen gloeilampvervanger. Het licht verspreidt zich niet door de gehele kamer.
Dat verbaast me dan weer niets, gezien er maar 3 powerled's in dat bolletje zitten kan het toch eigenlijk ook nooit rondom stralen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ThinkPadd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:50:
[...]

Ik werk bij een bouwmarkt, en heb die wel eens zien branden.

Komt niet heel veel licht vanaf, iig niet vergelijkbaar met een 25 Watt lampje van hetzelfde formaat.

Ook was het licht redelijk wit, en lang zo geel niet als wat jij daar laat zien.

En je kunt de lamp toch kopen en proberen :P ? Bij bouwmarkten enzo kun je altijd prima ruilen als het je niet bevalt hoor (mits je de verpakking heel laat, zodat het weer verkoopbaar is)
Oh, ze hoeven maar een 10 of 15 watt lampje te vervangen (totaal 6 lampen in de kroonluchter), dat moet wel lukken. En er zijn twee versies, een warmwitte en een gewone witte, welke heb jij gezien? Ik denk eigenlijk niet dat ik die lamp kan ruilen ;) (Werk je bij Karwei? :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Overigens verwacht ik nog steeds... 16 kleuren spot met afstandbediening. Vijf stuks besteld. :-)
Niet te veel van voorstellen. Ik heb al anderhalf jaar de E27-versie van die lamp. Heel veel licht komt er niet af. Je kunt er wel leuke kleuraccenten mee aanbrengen op muren. Een soort el cheapo Philips Living Colours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal

ik zit met het volgende probleem, misschien weet iemand raad ?

ik heb 3x20 watt halogeen spots hangen (MR11 / gu4 - 12v ) deze zijn gevoed door een elektronische trafo.....

nu niet gelijk denken van dat gaat niet en hang er een ouderwetse gewikkelde trafo aan, als dat zou kunnen deed ik het, het volgende probleem rijst....

ik heb de 3x 20 w spot ingebouwd in een halve boog in huis ( ca. 8 jaar geleden ) en de elektronische trafo zit in de boog ingebouwd en ik kan er niet aan ( ik weet, achteraf stom, maar zo is het nu eenmaal)

het enige waar ik bijkan zijn de 3 spots door die eruit te halen , de kabels van deze kan ik ook nog bij, maar verder niet.

nu gaat het bij een elektronische trafo om een minimale belasting waar die aan moet voldoen, dat haal ik dus niet met 3 x 1,5 watt LED's .

nu zijn er ook nieuwe 3 Watt's LED's , hier zou ik dan op 9 watt uitkomen.

wie weet wat de minimale belasting van zo'n electronische trafo zou moeten zijn?

en zou die 9 watt niet genoeg zijn,
kan ik dit opschroeven door er een vermogens weerstand tussen te zetten zodat ik wel aan het gewenste wattage kom?

wie ideeen of tips heeft hierover mag het zeggen, alles is welkom........en alvast dank... _/-\o_

gr Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Mad
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 19:37

Dr Mad

Team4Fun Vouwert

[...]
Ik heb hem nu wel getest. Vergeleken met een 60 watt gloeilamp.
Ik heb de AH lamp nog steeds niet, maar hier een quote van leditlight:

De AH lamp moet wel erg slecht zijn, want ik vind deze lamp drie keer niks. Het is te wit. (wel nog een stuk warmer dan "LED-LAMP E27 - 3,5WATT SMD LED vervangt 25 Watt [QE5]" van leditlight. Die ik overigens goed vind voor badkamer / toilet.) Net TL licht.
[/url] Vijf stuks besteld. :-)
Ik heb ondertussen zeer veel lampen getest van verschillende leveranciers, waaronder ook de zogenaamde 40W-60W gloeilamp vervangers. Hieronder mijn bevindingen en mijn mening:

1. Pharox (aka postcodeloterij) 6W lamp:
- Redelijk warm (iets minder warm dan standaard gloeilamp)
- Zeer mooie rondom straling (homogeen), geen apparte LED spots in bol te zien
- Redelijk vermogen > +/- 40 W gewone gloeilamp output

2. Letitlight 6W bol lamp:
- Redelijk warm (iets minder warm dan standaard gloeilamp, ook minder warm dan Pharox!!!!).
- Niet zo'n goede rondom straling (bol is veel platter dan Pharox), de 3 apparte LEDs zijn duidelijk zichtbaar in bol. Bol is semi-transparant, Pharox bol is melkwit.
- Redelijk vermogen > +/- 30 W gewone gloeilamp output

3. Linelite 8W Cree EcoLED
- Minder warm dan Pharox en Leditlight bol, te koel naar mijn gevoel
- Redelijk tot goede rondom straling (bol en straling zit tussen Leditlight en Pharox in)
- Redelijk vermogen > +/- 30-40 W gewone gloeilamp output.

Met andere woorden, op nummer 1 staat bij mij duidelijk de Pharox aka de Staatsloterij LED lamp!!
Vooral de relatief grote melk witte bol is veel beter dan die van letitlight (het woord bol past niet bij dat platte kapje)> betere en homogenere rondom straling.

Verder diverse halogeen spot vervangers getest, die van leditlight bevallen me het best (2x3W cree GU-10).

Money4Gamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
mja, een vermogensweerstand mag dan wel zorge dat het wérkt, je vergooit daarmee natuurlijk ook het zuinigheidsaspect én qua duurzaamheid heb je geen enkele garantie.
Ik zou als ik jou was, toch op zoek gan naar ene methode om de trafo te vervangen (losknippen en terugtrekken?)
De trafo monteren waar je niet bij kan, is idd nogal dom: die dingen gaan soms ook stuk enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edokter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:30
Ook ik heb de Pharox/postcode-loterij lamp. Deze heb ik even ik mijn hal geprobeerd... en er meteen weer uitgehaald: letterlijk een misselijkmakende gif-groene gloed. Er staat ook '3000K' op, waar een gewoon peertje 2700K geeft. Waarom ze geen 2700K hebben uitgedeeld is mij een raadsel. Volgens mij moest Pharox gewoon van een partij af die ze aan de straatstenen niet kwijt konden... Niet zo onvoorstelbaar bij zulk smerig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Mad
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 19:37

Dr Mad

Team4Fun Vouwert

edokter schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:58:
Ook ik heb de Pharox/postcode-loterij lamp. Deze heb ik even ik mijn hal geprobeerd... en er meteen weer uitgehaald: letterlijk een misselijkmakende gif-groene gloed. Er staat ook '3000K' op, waar een gewoon peertje 2700K geeft. Waarom ze geen 2700K hebben uitgedeeld is mij een raadsel. Volgens mij moest Pharox gewoon van een partij af die ze aan de straatstenen niet kwijt konden... Niet zo onvoorstelbaar bij zulk smerig licht.
Tja ieder zijn smaak/voorkeur. Ben zelf tevreden met de Pharox (misschien met kleurenblindheid te maken :o), dus stuur maar op die lamp :+ !

Money4Gamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exirion schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:58:
[...]

Right... Bij zo'n beetje elke verpakking moet je tegenwoordig gewapend met een Stanleymes of schaar te werk gaan, en liefst ook met handschoenen aan om niet je hele poten open te snijden aan de scherpe randen van het plastic :')

Ze doen er alles aan om verpakkingen diefstal in winkels tegen te laten gaan dus heel laten is er niet meer bij :N
Er word inderdaad veel gejat, en in dat opzicht is de blister verpakking wel een voordeel.

Je kunt het beste aan de achterkant langs de rand snijden, dan kun je de lamp er zo uithalen, en kun je hem zo weer dichtmaken met een plakbandje.

Zo gaat het bij ons tenminste.
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:15:
[...]

Oh, ze hoeven maar een 10 of 15 watt lampje te vervangen (totaal 6 lampen in de kroonluchter), dat moet wel lukken. En er zijn twee versies, een warmwitte en een gewone witte, welke heb jij gezien? Ik denk eigenlijk niet dat ik die lamp kan ruilen ;) (Werk je bij Karwei? :))
Ja dat gaat qua vermogen wel lukken, ik weet niet meer precies welke ik heb gezien, denk de witte maar ik zou het echt niet zeker weten.

Ruilen moet geen probleem zijn als je de verpakking netjes openmaakt en de bon goed bewaart.
Karwei inderdaad :)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Xander schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:35:
[...]

Vandaag weer eens iets aan dat project gedaan en een werkende testopstelling gemaakt. :)

[...]

Nu de boel nog afwerken :X :P

Het idee is vrij simpel: De tijdschakelaar schakelt de stroom naar de bewegingssensor en naar de led-voeding, de bewegingssensor schakelt een relais dat het kabeltje naar de dimknop toe onderbreekt zodat de spots naar volle sterkte springen. De uitwerking kost alleen toch meer tijd dan het idee vormen... ;)
Dit weekend alles maar eens afgewerkt. :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XEzh7maGWmjXfxfnOVuQXxP7/full.jpg
Leuk begin, met van die hoekjes in een niet-haakse muur.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DRQLqAUlHHweZrvJfKYzPyoh/full.jpg
De bewegingsmelder maar meteen aan de eerste plank gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OQwzq8rLx05QIsMHPAhrmQV1/full.jpg
Wat meer planken gehangen, ook al 2 spots erin.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/637x8IE0eL1dldpzjtJdbjYT/full.jpg
In de spots zit een stukje matglas. Naast spatwaterbescherming zorgt het ook voor een mooie verspreiding van het licht. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ElLWqJuzBw3T5xiPta38TMQQ/full.jpg
De LEDs zelf hangen een klein stukje boven het glas. Dit voorkomt iig dat je drie duidelijke stippen ziet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mqwsHcuwDpTNAXmI5ZYV044w/full.jpg
Hoe je die laatste plank aan vier zijdes tegelijk in een groef moet schuiven ontgaat me nog steeds. Uiteindelijk de groef maar eraf gesneden en de plank met plintjes en al tegen de balken aan gekit. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y4KuyoxtCCwF572iHWOgfbsj/full.jpg
Het blijft hangen *O*

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AISuKEpLa2Vx1IH2f1jX89Ee/full.jpg
Niets raars aan te zien, toch? :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hg3G0fzsiiHqnLH6LkLaJn6l/full.jpg
Het werkt \o/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RmE44jQtyy4SjqSD4muKSoER/full.jpg
Meer dan genoeg licht voor onder het afdak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice! Behoorlijke stoot licht ja, en dat met 3 LED Lampen :o (alhoewel, je hebt je voordeur ook open, en het licht in je hal brand volgens mij ook :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ThinkPadd schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:27:
Nice! Behoorlijke stoot licht ja, en dat met 3 LED Lampen :o (alhoewel, je hebt je voordeur ook open, en het licht in je hal brand volgens mij ook :P )
Dat zijn halogeenspotjes, niet naar de deur gericht. :P

Filmpje ter demonstratie van de bewegingsmelder / dimmer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 20:42
Ziet er inderdaad heel mooi uit!
Zijn de rode knipperlichtjes niet uit te zetten? Zou ik irritant vinden... Verpest heel het plaatje (A)

Als je het niet kan, laat het dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
the_stickie schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 13:37:
mja, een vermogensweerstand mag dan wel zorge dat het wérkt, je vergooit daarmee natuurlijk ook het zuinigheidsaspect én qua duurzaamheid heb je geen enkele garantie.
Ik zou als ik jou was, toch op zoek gan naar ene methode om de trafo te vervangen (losknippen en terugtrekken?)
De trafo monteren waar je niet bij kan, is idd nogal dom: die dingen gaan soms ook stuk enzo...
En led(t) :9~ bij (halogeen)trafo's ook op, de meeste simpele dingen spugen 13-14 volt zodat ze belast met 3x20W op 12 volt uitkomen. (en daarbij is die 13-14 volt gemiddeld van de sinus, dus officieel zijn die spanningen nog hoger.)
Als je deze trafo's gebruikt voor led lampjes, dan krijgen die led lampjes ook 13-14 volt over zich heen, wat absoluut de levensduur niet ten goede komt. (meestal goed te voelen bij de voet van de lampjes die bloedheet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Iemand dit probleem ook gehad.

Ik heb die dimbare led van de 'postcodeloterij' in zo'n ikea lamp met dimmer gezet.

Leek allemaal prima te werken. Als ik hem aanzet doe hij het perfect ook het dimmen.
Als ik hem uitzet begint de led geluid te maken. Soort van hele zachte piep geluiden.

Als je hem aanzet is het geluid weg.

Iemand dit ook gehad, of iemand die weet wat het is?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Doe de stekker eens andersom in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Reddol schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:47:
Ziet er inderdaad heel mooi uit!
Zijn de rode knipperlichtjes niet uit te zetten? Zou ik irritant vinden... Verpest heel het plaatje (A)
Uh, afaik niet. Gelukkig stoor ik me er niet aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Xander schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:09:
[...]

Uh, afaik niet. Gelukkig stoor ik me er niet aan. ;)
Mooi gedaan! Ziet er leuk uit. Ik zou alleen de dimmer is hoger draaien, nu lijken ze alleen wat te 'gloeien'. Als het iets meer verlicht is, heeft het ook weer een goede invloed op je 'anti-inbraak' partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Er zit niet voor niets een dimknop, die zal ik de komende dagen nog wel eens wat verdraaien. :P

Voor anti-inbraak maakt het weinig verschil denk ik, als de inbrekers in de buurt komen springen de lampjes toch naar vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond maar eens aan het vergelijken geslagen.
Al deze foto’s zijn gemaakt met een Canon Eos1000D digitale spiegelreflex camera.
Allen met vaste sluitertijd en diafragma (0"4 F5.6) in een donkere ruimte zonder
ander omgevingslicht. Wat betreft de gloeilampen, deze zijn getest in een spot
armatuur die ervoor zorgt dat al het licht net zoals met led de goeie kant op straalt.

Het geeft dus zeer betrouwbaar weer wat de lichtopbrengsten
en de lichtkleuren zijn van verschillende type momenteel verkrijgbare lampen.
Voor de Gu10 is het triest, voor de 60Watt gloeilampen lijkt de pharrox van de postcode
loterij Ook te koop bij de Alberthein en de GAMMA een goed alternatief maar naar een
paar minuten kleurt het licht groen. Als jullie het interessant vinden zal ik vanavond
nog meer lampen op de foto zetten want heb bijna alles wel in huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/images/gloei60wvsledlamp.jpg
Voor de 60Watt gloeilampen lijkt de pharrox van de postcode loterij (ook te koop bij de gamma/Alberthein)
een goed alternatief maar naar een paar minuten kleurt het licht groen. De 6Watt leditlight lamp scoort
qua opbrengst en kleur goed maar heeft minder strooilicht dus niet in alle armaturen even mooi.
Ik had graag nog meer led-lampen willen testen maar kon nergens lampen vinden die
volgens de fabrikant 60watt kunnen vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/images/gloei40wvsledlamp.jpg
Toen ik de pharrox 5w lamp van de alberhein erin draaide moest ik bijna huilen,
dat ze dit durven te verkopen echt schandalig! Er komt geen licht vanaf en wat er wel
vanaf komt is rood, ik bestempel deze lamp exclusief geschikt voor houders van een bordeel!
De Philips lamp heeft veel licht maar is veel te geel geen idee wat daar de gedacht achter is.....
De SMD lamp van leditlight geeft voldoende licht maar wel wat minder warm dan gloeilampen,
zeer geschikt als buitenlamp of in de gang, iets minder voor in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/LEDITLIGHT/images/halogeen35wvsledlamp2.jpg
De gamma spot heeft een extreme overgang van licht naar donker wat hem naar mijn
idee onbruikbaar maakt. De Philips spot (1x3watt ledje) vervangt volgens de verpakking 35Watt en is warm-wit
ik moest er nog 30 euro voor betalen ook de oplichters ! Naar mijn idee haalt hij de 20Watt niet en philips heeft
wel een heel ruim begrip van warm-wit, toen straks was het nog geel nu is het TL kleur!
De leditlight spot behoeft geen uitleg deze kenden jullie al wel.

Het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit van de supermarkt/bouwmarkt
lampen nog steeds niet is waar het moet zijn. Je ziet dat zelfs bekende namen
kiezen voor de aller goedkoopste leds met goedkope grondstoffen die zorgen
voor onnatuurlijke lichtkleur. In alle winkels waar ik kwam vond ik geen enkel
product met de (wat duurdere) Amerikaanse CREE leds….
terwijl dit de mooiste LEDs ter wereld zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:50:
Allen met vaste sluitertijd en diafragma (0"4 F5.6) in een donkere ruimte zonder
ander omgevingslicht.
En de WhiteBalance? Stond die ook op één vaste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:13:
[...]
En de WhiteBalance? Stond die ook op één vaste waarde?
Ja natuurlijk! Op stand "binnenverlichting 3500K" andere standen ook
gestest maar deze leverde het meest betrouwbare resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]

Een van de belangrijkste redenen voor het bestaan van wisselspanning is het feit dat die 100 keer per seconde 0 is.

Heb je wel eens gezien wat er gebeurt als je een fikse gelijkstroom/spanning onderbreekt? Bijvoorbeeld 230V bij 10A.

Je krijgt een vlamboog - ook bij ohmse belastingen - en die vlamboog dooft pas als de afstand tussen de contacten enkele centimeters bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat is nooit een belangrijke reden geweest. Die vlamboog treedt ook op bij wisselspanning, zij het in mindere mate. Een van de voornaamste redenen van in een ver verleden overal voor wisselspanning te kiezen was een praktische, nl. wisselspanning laat zich t.b.v. transport gemakkelijker omhoog en weer omlaag transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wii4all schreef op maandag 09 november 2009 @ 09:35:
Iemand dit probleem ook gehad.

Ik heb die dimbare led van de 'postcodeloterij' in zo'n ikea lamp met dimmer gezet.

Leek allemaal prima te werken. Als ik hem aanzet doe hij het perfect ook het dimmen.
Als ik hem uitzet begint de led geluid te maken. Soort van hele zachte piep geluiden.

Als je hem aanzet is het geluid weg.

Iemand dit ook gehad, of iemand die weet wat het is?
Welke lamp heb je?

Ik heb een soortgelijk probleem met de Ikea Kulla lamp(touch dimmer), de Philips EcoClassic30 maakt een iritant zoemer geluid en een spaarlamp houd het ook niet lang vol.
Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)