Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste berichten gaan hier over vormgeving etc.
Niks mis mee, maar af en toe komt toch ook wel de energiezuinigheid ter sprake, met name de promotie-campagnes van de overheid om toch vooral geen gloeilampen meer te kopen.
Mits een beetje genuanceerd een goede zaak.
Echter stond in onze krant een heel relaas dat sommige overheden blindelings af waren gegaan op de goedkoopste exemplaren, om die aan te bevelen c.q. voordelig aan te bieden.
Erg onzorgvuldig, zeker van de energiebedrijven, waar de afdelingen PR duidelijk niet met de technische afdelingen die er verstand van hebben overlegd. Want die "goedkope" LED's (komen meestal uit China) gebruiken minstens twee keer zo veel energie als nodig is bij deze techniek. Domweg door een slecht ontworpen voeding. Iets om terdege rekening mee te houden. Nog afgezien van sowieso de leugen dat LED's véél minder energie gebruiken dan TL-lampen bij dezelfde lichtopbrengst.
Iets om goed in de gaten te houden dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lumen per Watt op de doosjes laten zetten kan het vergelijken gemakkelijker maken. Reviewers of keuringsorganisaties kunnen dat verifiëren. Een diagram voor spotjes (zoals dat nu op de doosjes van Megaman staan) waarop je afstand, hoek, diameter en verlichtingssterkte (lux) kan aflezen is helemaal handig.

In de commerciële massaproductie zitten nu voornamelijk LED-producten die onder de spaarlampen presteren. Zo waren de eerste generaties spaarlampen niet serieus te nemen. De beloofde 1W aan spaarlamp is gelijk aan 5W gloeilamp is pas bij de laatste generaties echt gehaald, tegen lage prijzen en goede verkrijgbaarheid in supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Laatst online: 08-09 14:47
Even een vraag over de 3x2W CREE led spots.

Misschien weet iemand hier dat. Ik lees op internet dat die lampen veel storing veroorzaken op TV/Radio ontvangst.

Kan iemand hier meer over zeggen?

En kan ik dan beter een 12V of de GU10 versie nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Weet iemand hier nog een leuke/makkelijke guide voor het inbouwen van je eigen vloer-leds in Laminaat?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
tjerkpolle schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:59:
Even een vraag over de 3x2W CREE led spots.

Misschien weet iemand hier dat. Ik lees op internet dat die lampen veel storing veroorzaken op TV/Radio ontvangst.

Kan iemand hier meer over zeggen?

En kan ik dan beter een 12V of de GU10 versie nemen ?
Ik kan alleen maar zeggen dat ik 25 lampen GU10 heb en dat mijn TV niet echt last heeft van het aan/uit gaan van de lampen in de hal (op sensor), in de woonkamer als standaard verlichting, de LED slang in de keuken. Het zou kunnen dat er een storing is maar ik zie het niet (en ben best wel gevoelig voor die dingen want mijn lichtslang trilt wel --> dit topic loopt nog).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Ik heb net een fotootje gemaakt van een Cree Q5 led. Misschien vinden jullie dit ook interessant om te zien?
De hele led is ongeveer 5 mm. in doorsnede

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mcbJFpWu9t8JSFsNxFVAmtjz/full.jpg

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:01
Zou de productie van zo'n LED lamp nou milieuvriendelijker zijn dan de productie van een spaarlamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede vraag, in spaarlampen zit een heel klein beetje kwik, in de halfgeleiders van LED's zitten weer andere stoffen. Beide zullen ze bij afdanken in de chemische afvalbak moeten. Veel verschil zal er volgens mij niet in zitten.

En uiteindelijk, dat kwik in spaarlampen is er, en is er ook altijd geweest. Bij toepassing in producten wordt het alleen maar verplaatst en dat heeft risico's, in feite is dat alles. Als al die producten op verantwoorde wijze worden behandeld en afgebroken is er niets aan de hand. Bij de productie hoeft er niets van de schadelijke stoffen te worden verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Ook al is een LED 2x zo milieu-onvriendelijk als een spaarlamp (wat ik sterk betwijfel), dan nog is een LED beter, omdat deze 5x zo lang meegaat als een spaarlamp.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Wij hebben Ikea plafondlampen in ons huis (4 stuks) met elk 2 x 50Watt Halogeen lampjes. 1x keuken, 1 x WC, 1 x Badkamer en 1 x werkkamer (3 x 50Watt).

Nu worden er 3 vd 4 kortstondig gebruikt om duidelijke redenen. De wc, badkamer en keuken worden effectief gedurende dag max 30 min (in totaal) stuk voor stuk gebruikt. Werkkamer doet wel s een dag niets of staat langer dan 4 uur aan.

Heeft het voor mij nut om deze halogeen lampjes te vervangen door GU10 LED's? En zo ja, hebben dan High Power 3 x 2 Watt lampjes veel nut in deze toepassingen? Of volstaan de normale :?

In de woonkamer gebruiken wij een Philips Living Colours lamp en een halogeen dimmer dus daar hoeft niets aan vervangen te worden.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
4 uur per dag is nogal wat hoor. Ok, sommige dagen niet, maar stel dat het gemiddeld 2 uur per dag is, dan heb je het al gauw over 700 uur per jaar. Het is nu een halogeenlamp van 50W, als dat een LED-lamp is van 6W, dan bespaar je 700 x 0,044 = 30,8 kWh per jaar per lamp. Dat is met de huidige prijzen zo'n 8 euro per jaar per lamp. In 10 jaar heb je ook nog eens 6 van die halogeenlampen versleten tegen 1 LED-lamp die het dan nog steeds vrolijk doet. De aanschaf heb je er dan sowieso al uit, zonder ook maar naar het verbruik te kijken. Met een 1/2 uur per dag is het natuurlijk een ander verhaal, maar 4 lampen een half uur per dag is ook 700 uur per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Heeft er iemand al ervaring met led bollampen (peervorm). Ik vond deze 4 watt sharp ecodim en trophies ledlight (enviro, UK?) . Momenteel heb ik in huis alle LED MR16 spots al vervangen door 3 stk 3x2watt en 3stk 1x3watt spots en wil nu eens naar de spaarlampen gaan kijken want na een tijdje gebruik van die dingen duurt het nogal even voordat ze goed licht geven.
Ik heb al eens wat goedkopere ledlampen geprobeerd maar deze geven zo weinig licht dat ik het geen optie vind eigenlijk, de 'standaard' 21 led bolletjes zeg maar etc. etc.

http://www.groenestroomsh...n=com_virtuemart&Itemid=1

http://www.mrled.nl/compo...com_virtuemart/Itemid,26/

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:01
Interessant die van mrled, maar een 60 watt gloeilamp geeft 500-800 lumen licht en geen 220 lumen. Ik geloof er niet in. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ik ben van plan om de 3x2 W Cree te bestellen in 12v uitvoering met dimmer.
Nu wil ik de trafo in de meterkast inbouwen en de potmeter zit daar dan toch een aantal meters vanaf. Iemand ervaring met kabellengtes van trafo naar de led spots en van trafo naar de potmeter?

Ben nl. bang dat als ik de kabels te lang maak dat ik verlies krijg of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
tjerkpolle schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:54:
Ik ben van plan om de 3x2 W Cree te bestellen in 12v uitvoering met dimmer.
Nu wil ik de trafo in de meterkast inbouwen en de potmeter zit daar dan toch een aantal meters vanaf. Iemand ervaring met kabellengtes van trafo naar de led spots en van trafo naar de potmeter?

Ben nl. bang dat als ik de kabels te lang maak dat ik verlies krijg of is dat niet zo?
Lange kabels zorgen zeker voor verlies, maar de dikte kan het verlies beperken. Met wat dikkere kabels is het verlies aardig te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@ universal creations

in mijn situatie zullen de kabels tussen dimschakelaar/potmeter en trafo ca. 4,5 m zijn en de kabels tussen trafo en de led spots ca. 7 - 9 m zijn.

Geeft dat problemen?

En hoe dik moet ik dan de kabels nemen?

[ Voor 9% gewijzigd door tjerkpolle op 08-04-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spanningsverlies kun je gemakkelijk zelf berekenen met de heel elementaire formule: U = I x Iengte / (57 x q).
I = stroom, 57 = geleidbaarheidsfactor van koper en q = draaddoorsnede.
Dit betekent voor de draaddoorsneden:
Van 0,75 mm2 voor elke ampère een spanningsverlies van 0,023V per meter,
van 1,5 mm2 voor elke ampère een spanningsverlies van 0,011V per meter,
van 2,5 mm2 voor elke ampère een spanningsverlies van 0,007V per meter.
Trek dus zelf je conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Euhh.... nou ben ik wel een beetje technisch onderlegd, maar niet zo heel erg,

Hoeveel ampere trekken de spots ?
In mijn geval met ca. 4,5 m tussen potmeter/dimmer en trafe en tot ca. 7-9 m tussen spots en trafo?
Ik wil 2 trafo's inbouwen waarbij bij de een ik 3 spots kan schakelen/dimmen en bij de ander 6 spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O.k., je zegt dat ze voor 12 V zijn. Voor elke ampère krijg je dus 12 W vermogen, of omgekeerd voor elke W vermogen heb je bij die spanning met 1/12 A stroom te maken. En natuurlijk niet vergeten, een snoer bestaat uit twee aders, dus dat snoer van 9 m heeft een draadlengte van 18 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De stroomsterkte die de spots trekken is gelijk aan het vermogen gedeeld door 12 ( I = P/U ). Dus stel dat die 6 spots allemaal 6W gebruiken, kom je op 36W uit, wat dus 3A "oplevert".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
N.a.v. een paar PM nog even wat info over de lichtslang die ik boven het aanrecht heb gemonteerd:

Het is gewoon een lichtslang, geen strips, 72 LEDs de meter (er bestaat reeds een 128/132 versie). De TL die er hing was 45W, 60 cm en deze lichtslang levert over de volle lengte van 4 Meter een vraag van 11W. Een kwart van het originele verbruik.Kwa lichtbeleving heb ik nog even twee foto's teruggehaald en zoals wij het tot nu toe hebben ervaren is er geen lichtverlies op het aanrechtblad. Wel moet gezegd worden dat wij links naast de wasbak altijd het echte hak- en snijwerk verrichten en dat ik daar de slang dubbel heb hangen (een U die daarna op een poot van de U doorloopt naar rechts).

Wij vinden het een verbetering op het aanrechtblad over de volle breedte. Wel moet gezegd worden dat er in de keuken als totaal minder licht is (de slang straalt puur op het aanrechtblad). Gemiddeld staat deze slang 5-6 uur aan dus een besparing van ergens rond de Eur 12,50 op jaarbasis. Met 7 jaar is de investering er al uit t.o.v. de TL lamp.

Onderstaande foto's zijn nog iets te donker (ik heb niet echt een goed lichtvangende lens, wel een goede flitser maar daar heb je met dit soort foto's wat minder aan :( ). Wat goed bij de tweede foto te zien is, is dat er geen schaduw is! Alleen dat zorgt er al voor dat de lichtbeleving beter is.

Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1p4Yq9zHHEp-A2b587puS9Gxi9nQe2Vju25yrMBh4j8XRGwiXVaOmKB5tEeIFDCwaatBB1ZzhBMCA/LED-SL-1S.jpg
De keuken met led.
Afbeeldingslocatie: http://mxiuza.bay.livefilestore.com/y1pedvH3CFlftS09CJ-CdDDQxbncSycOCYRZHToc-Ch2YfA2nEN0gHucX92-R_ipPxhirgtnSqQu2vu7wGNLDa9LQ/LED-SL-4S.jpg
Hetzelfde licht op wat bekende flessen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
hamsteg schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 11:35:
Onderstaande foto's zijn nog iets te donker (ik heb niet echt een goed lichtvangende lens, wel een goede flitser maar daar heb je met dit soort foto's wat minder aan :( ). Wat goed bij de tweede foto te zien is, is dat er geen schaduw is! Alleen dat zorgt er al voor dat de lichtbeleving beter is.
Lichtvangende lens of niet, met een langere sluitertijd en een statief kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is de strip van unlied als ik m eniet vergis, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe ledlampen van philips? Ledino? Zien er leuk uit, wel duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
N.a.v. een paar PM nog even wat info over de lichtslang die ik boven het aanrecht heb gemonteerd:

Het is gewoon een lichtslang, geen strips, 72 LEDs de meter (er bestaat reeds een 128/132 versie). De TL die er hing was 45W, 60 cm en deze lichtslang levert over de volle lengte van 4 Meter een vraag van 11W. Een kwart van het originele verbruik.Kwa lichtbeleving heb ik nog even twee foto's teruggehaald en zoals wij het tot nu toe hebben ervaren is er geen lichtverlies op het aanrechtblad. Wel moet gezegd worden dat wij links naast de wasbak altijd het echte hak- en snijwerk verrichten en dat ik daar de slang dubbel heb hangen (een U die daarna op een poot van de U doorloopt naar rechts).

Wij vinden het een verbetering op het aanrechtblad over de volle breedte. Wel moet gezegd worden dat er in de keuken als totaal minder licht is (de slang straalt puur op het aanrechtblad). Gemiddeld staat deze slang 5-6 uur aan dus een besparing van ergens rond de Eur 12,50 op jaarbasis. Met 7 jaar is de investering er al uit t.o.v. de TL lamp.

[afbeelding]
De keuken met led.
[afbeelding]
Mooi gedaan, heb in het toilet ook een led-strip liggen, het mooie is dat het onmiddelijk aangaat en direct op volle sterkte is (mbv een bewegingssensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
universal creations schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:25:
[...]

Lichtvangende lens of niet, met een langere sluitertijd en een statief kom je een heel eind.
Nee want daar waar licht is, je weet wel, onder de kastjes zal het dan een wit vlak worden. Dat is ook niet de bedoeling. Deze foto's zijn een trade-off maar niet bewerkt.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
IJsbeer schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:25:
Dit is de strip van unlied als ik m eniet vergis, toch?
Een lichtslang van de door jou genoemde winkel inderdaad.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sorry, maar ik neem aan dat de foto's moeten weergeven hoe het werkelijk is. Als de werkelijkheid lichter is dan dit, moet je zorgen dat er meer licht op je sensor valt. Als dat er voor zorgt dat er dan witte vlakken ontstaan, dan is dat in werkelijkheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Vanwege de warmteproductie van halogeenspotjes wil ik overstappen naar LED verlichting. Het gaat hier om een ruimte van 2.5m x 5m. Ik heb momenteel een lamp met 4x50W halogeenspots hangen met een uitstraalhoek van 36 graden, de lampen zijn gericht op de hoeken van de kamer en werken dus als indirecte verlichting. Ik weet niet precies hoeveel Lumen deze lampen produceren maar uitgaande van 600 lumen kom ik uit op een verlichtingssterkte van minimaal 530 Lux.

Ik wil nu deze LED spots gaan gebruiken, in totaal 6 spots aan de lange wanden met de spots recht omhoog gericht. Als ik ze ongeveer een halve meter onder het plafond plaats kom ik uit op een verlichtingssterkte van 1270 Lux! (uitgerekend met diameter lichtvlek ca 0,41m, lux = 165 lumen / 0,13m2) Het lijkt mij erg extreem, wat zie ik over het hoofd ? Als ik dit verkeerd heb uitgerekend, wat is dan de juiste aanpak? En heeft iemand ervaring met deze LEDs?

Alvast bedankt!

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

Exirion

Gadgetfetisjist

[afbeelding]
De keuken met led.
[afbeelding]
Misschien ben ik een warmlicht-liefhebber maar ik vind dit er eerlijk gezegd erg kil uitzien. Ik heb ook in de keuken halogeen onder de kastjes hangen en dat geeft toch een stuk vriendelijker licht.

[ Voor 50% gewijzigd door Exirion op 11-04-2009 23:28 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kurgan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:07:
Vanwege de warmteproductie van halogeenspotjes wil ik overstappen naar LED verlichting. Het gaat hier om een ruimte van 2.5m x 5m. Ik heb momenteel een lamp met 4x50W halogeenspots hangen met een uitstraalhoek van 36 graden, de lampen zijn gericht op de hoeken van de kamer en werken dus als indirecte verlichting. Ik weet niet precies hoeveel Lumen deze lampen produceren maar uitgaande van 600 lumen kom ik uit op een verlichtingssterkte van minimaal 530 Lux.

Ik wil nu deze LED spots gaan gebruiken, in totaal 6 spots aan de lange wanden met de spots recht omhoog gericht. Als ik ze ongeveer een halve meter onder het plafond plaats kom ik uit op een verlichtingssterkte van 1270 Lux! (uitgerekend met diameter lichtvlek ca 0,41m, lux = 165 lumen / 0,13m2) Het lijkt mij erg extreem, wat zie ik over het hoofd ? Als ik dit verkeerd heb uitgerekend, wat is dan de juiste aanpak? En heeft iemand ervaring met deze LEDs?

Alvast bedankt!
Het plafond is niet de vloer en daar wil je toch je licht hebben. Op de vloer houdt je nog maar een fractie over van de 1270 lux. De halogeenlampen produceren per stuk zo'n 300 lumen, dus in totaal 1200 lumen, met de LED-lampen kom je tot 6x165=990 lumen uit. Ik denk dat je blij mag zijn als je ongeveer dezelfde hoeveelheid licht haalt met deze LED-lampen, maar de kleur is sowieso witter (hoeft geen nadeel te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Exirion schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:27:
[...]
Misschien ben ik een warmlicht-liefhebber maar ik vind dit er eerlijk gezegd erg kil uitzien. Ik heb ook in de keuken halogeen onder de kastjes hangen en dat geeft toch een stuk vriendelijker licht.
Tja, wat is kill, in de woonkamer hangt gezellig licht. Als ik een karbonade sta klaar te maken vind ik persoonlijk het wittere licht fijner om mee te werken. Het is functioneel licht. Had ik de gele variant gekozen dan had ik moeten inleveren op de hoeveelheid licht (Lux).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Zo ik heb een proefsetje van de 3x2W Cree binnen.
Moet zeggen ben erg tevreden over de lichtkleur, niet te onderscheiden van halogeen.
De lichtopbrengst is echter niet te vergelijken met een 50W spot. Eerder met 35W voor mijn gevoel.
Ik heb een led spot naast een halogeen spot gehangen om te kijken of er verschil was.
Ik vind ze toch nog genoeg licht opbrengen om ze te gaan inbouwen in ons nieuwbouwhuis boven het aanrecht als werkverlichting.

Nu meen ik al eens hier ergens gelezen te hebben dat iemand de dimmer van leditlight heeft aangepast naar standaard schakelmateriaal (ik krijg peha). Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben?

Graag een voorbeeld /beschrijving van iemand en het liefst met een foto van de knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hebben bij de Gamma en de Karwei nu ook een 4,2Watt E27 LED Lamp.

Er zit 1 grote powerled in, dus niet meerdere van die 5MM LED's.

Hij kost 23,99, en er komt een behoorlijke stoot licht uit, en het mooiste is nog wel, dat het licht eruit ziet als een gloeilamp! Niet van dat kille witte licht, maar een beetje gelig!

Volgens mij was het te vergelijken met een 40 Watt gloeilamp.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@hamsteg

kun je me wat meer vertellen over die led slang van uniled?
ik wil 'm gaan gebruiken als accentverlichting achter de trapleuning en als accentverlichting achter een spiegel.

Hoeveel leds per meter zou je aanbevelen (dus welke versie led slang?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
tjerkpolle schreef op woensdag 15 april 2009 @ 23:12:
@hamsteg

ik wil 'm gaan gebruiken als accentverlichting achter de trapleuning en als accentverlichting achter een spiegel.

De 72-versie is ongeveer 3 CM breed en geeft een, naar mijn mening, wat kil licht. Hierbij nog wel de opmerking dat ze verschillende soorten hebben van de 'warm-witte' uitvoering. Voor meer info en pics:
http://gathering.tweakers...message/30782486#30782486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
tjerkpolle schreef op woensdag 15 april 2009 @ 23:12:
@hamsteg

Ik zou de gele variant nemen (contact op nemen met eigenaar webshop). Het aantal LEDs hangt een beetje af van hoe je ze weg wil werken. Met dank aan IJsbeer zijn foto's; daar is het duidelijk dat als je de slang in het zicht moet hangen, waarschijnlijk de 72 te veel is voor accentverlichting. Ga je ze ergens achter leggen dan zal de 72 als accent waarschijnlijk goed voldoen. Maar uiteindelijk komt het neer op eigen ervaring en gevoel.

144 zou ik zeker niet aanraden als accent of je moet hem echt ergens inbouwen waar het toch een belangrijke verlichtingsbron is. Let wel op dat de slang niet rond maar rechthoekig is. Pak-e-beet 3x2cm maal de lengte; en dat de plastic klemmen totaal rond de vijf centimeter breed zijn (of je moet een eigen manier van vastzetten weten (PVC klemmen?)).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hamsteg schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:13:
[...]
Ik zou de gele variant nemen (contact op nemen met eigenaar webshop).
Agree! Volgens de eigenaar komen die wat 'groenig' over, maar op de foto lijken ze veel warmer van kleur (die foto's met de 2 verschillende slangen heb ik ook maar gejat van iemand anders uit het vorige topic). Ik begreep toen overigens dat de 36 LED's wel in de 'groenige/warme' kleur komen en dat ze dus nog een rits van de 72 LED's hebben liggen die ze eerst opmaken voordat ze met de andere komen. Maar dat is ondertussen meer dan een half jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Okay...... een lichtslang die 3x2 cm .... dat vind ik best forse afmetingen....
zijn die dan nog wel goed in hoeken te leggen / flexibel?

Heeft iemand hier trouwens de knop van de dimmer van leditlight kunnen aanpassen aan bijv. standaard peha dimknop? En zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo "Hamsteg",

Ik lees dat je led.startpagina niet echt een warm hart toedraagt.
Dit vind ik jammer want ik probeer middels deze dochter een aantal sites te verzamelen die een toegevoegde waarde zouden kunnen hebben.
Zo heb ik als gebaar een link naar dit forum geplaatst over wetenswaardigheden, mocht dit niet geapricieerd worden dan hoor ik dat graag.
Als iemand suggesties heeft om nog meer en waarschijnlijk inhoudelijk betere sites toe te voegen dan kun je op dit bericht reageren.
Modbreak:maar dan wel via mail/dm, zodat we het hier ontopic kunnen houden en het geen gespam hoeft te worden.

Met vriendelijke groet,

Jos van der Heijden

[ Voor 109% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wij gaan onze zolderkamer inrichten en daar willen we graag led spotjes (GU10) ophangen. We hebben al wat ervaring vanuit de verbouwing van onze werkkamer. Toen hebben we dus 60 leds spotjes gebruikt. Deze lampjes bevallen op zich erg goed, maar als ik dit topic bekijk, dan lijkt het er op dat powerled spotjes steeds populairder worden. Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom dat zo is? Hogere lichtopbrengst? Betere/warmere kleur (hoewel dat ook al vrij goed is bij onze huidige spotjes)? De powerled spotjes zijn over het algemeen vrij duur. Ook zit ik te overwegen om spaarlamp spotjes te kopen. Deze zijn ongeveer de helft van de prijs in aanschaf en verbruiken volgens mij niet of nauwelijks meer energie dan de led varianten. Of heb ik het dan mis?

Edit:
Ik ontdek net dat het iets lastiger is dan ik dacht: We hebben een railsysteem met melkglazen lampenkapjes. De bijgeleverde gu10 50w halogeen lampjes zijn aan de zijkanten enigszins doorzichtig, zodat daar ook licht doorkomt, wat de lampenkapjes verlicht. Bovendien mogen de spotjes niet uit de lampenkapjes steken. De spotjes die meegeleverd zijn, zijn (inclusief voet) 52mm lang, en dan is er nog 10mm over voordat ze zouden gaan uitsteken. Dus de spotjes moeten niet te hoog zijn, en redelijk rondom stralen. Na enig speurwerk kom ik op dit model (spaarlamp) of misschien dit model. Die laatste zou uitsteken, maar ik hoop dat dat misschien wel een leuk effect geeft, gezien de vorm die dat type spotje heeft. Qua led spots heb ik helemaal niets kunnen vinden. Iemand een suggestie?

[ Voor 37% gewijzigd door KopjeThee op 18-04-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 17:22:
Ik lees dat je led.startpagina niet echt een warm hart toedraagt.
Whow als je het hebt over een negatieve binnenkomer ... waar staat dat dan? Wees welkom!
Zo heb ik als gebaar een link naar dit forum geplaatst over wetenswaardigheden, mocht dit niet geapricieerd worden dan hoor ik dat graag.
Verspreiden van kennis is altijd goed dus met de link wordt krijgen we een breder publiek met meer kennis en ervaring. Dit forum gebruiken wij, lees TS, om elkaar voor te lichten/in te lichten en te waarschuwen. Websites (links) die regelmatig terugkeren of aan mij worden doorgegeven (middels PM/DM) neem ik op in de TS. Dit topic bestaat al een poos en in die tijd hebben we websites zien komen en gaan en daarom neem ik niet meteen jan-en-alle-man op. Mocht jouw website een toegevoegde waarde hebben dan zal die vanzelf een keer in de TS genoemd worden.
Als iemand suggesties heeft om nog meer en waarschijnlijk inhoudelijk betere sites toe te voegen dan kun je op dit bericht reageren.

Met vriendelijke groet,
Jos van der Heijden
Dit laatste deel moet ik je even waarschuwen en terecht wijzen. Reclame maken in een posting is ongewenst gedrag. Dit staat duidelijk als Waarschuwing bij het posten. Gaarne daar aan houden want dit forum wil kennis verzamelen geen reclame. Wil je mij benaderen gebruik dan PM/DM en dan graag zonder het aanvallende gedrag.

Ook aan de rest: suggesties voor de website van Jos via PM/DM.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Hamsteg: is het mogelijk dat er foto's plaatst worden die met een z.g. grijskaart kleur-gecorrigeerd zijn/worden?
Ik denk dat je daarmee een natuurgetrouwere weergave van kleur-warmte/tint op het forum te zien zal krijgen, dan een 'automatische witbalans' of gloeilamp/TL-instelling.

Ben benieuwd!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
KopjeThee schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:35:
...

De powerled spotjes zijn over het algemeen vrij duur. Ook zit ik te overwegen om spaarlamp spotjes te kopen. Deze zijn ongeveer de helft van de prijs in aanschaf en verbruiken volgens mij niet of nauwelijks meer energie dan de led varianten. Of heb ik het dan mis?
In onze woonkamer heb ik voor de 7W spaarlampspots van Megaman gekozen, kleurtemp: 2700K. Deze kleur is warm en zeer geschikt voor een woonruimte. In een opp. van 16m2 zitten nu 4 spots en deze geven geven voldoende licht om te lezen.
Een belangrijk verschil met halogeen is de uitstraalhoek. Ik heb een 7W Megaman gehangen naast de originele 25W Halogeen en waar de halogeen een lichtbundel op de grond projecteert, maar de ruimte niet erg oplicht, doet de spaarlamp precies het omgekeerde, hij spreidt licht ongeveer zoals een plafondlamp, met een hoek van 110'.

Gezien de kosten van LED en het vergelijkbaar verbruik tov spaarlampen, zou ik mooi voor spaarlamp spots (GU10) kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 13:07:
Hamsteg: is het mogelijk dat er foto's plaatst worden die met een z.g. grijskaart kleur-gecorrigeerd zijn/worden?
Ik denk dat je daarmee een natuurgetrouwere weergave van kleur-warmte/tint op het forum te zien zal krijgen, dan een 'automatische witbalans' of gloeilamp/TL-instelling.

Ben benieuwd!
Goed idee, ga ik t.z.t. doen! Even een kaart halen en dan eens kijken wat er uit kan komen. Ben alleen nu nog druk ... maar komt goed.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!

Ik heb wat kleine ideetjes over het toepassen van LED in mijn woonkamer. Ben verder best een leek op het gebied van electronica, maar ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het kiezen van de juiste producten.

Ik wil graag een aantal spots in mijn woonkamer hangen (inbouw in gipsplafond). Om het wat aparter te maken zou ik deze graag willen accentueren met een paar kleine 'speldenkoppen' zeg maar. Maar het moet wel subtiel blijven.

Dus ik zat te denken zoiets...
• O • O • O •
dus 3 wat grotere (led) spots, afgewisseld met 4 kleine, felle leds.

Idee is gebaseerd op deze foto, eerder gepost op een ander forum (fok):
http://members.rott.chello.nl/rtoornvliet/badkamer.jpg

Ik heb inmiddels de spots besteld bij de lokale lampenzaak:
Afbeeldingslocatie: http://catalogus.klemko.nl/images/art/876642tw.jpg
Luxor Spot Warm wit
LED-inbouwspots voor montage in plafonds richtbaar over 360° en voorzien van veren. Past ook in bestaande halogeenspots 50mm. Hoek : 40°, warm wit 2900°K 125LM 2,5W. Buitenmaat : Ø 50mm. Inbouwmaat : Ø 45mm x D 25mm.

http://catalogus.klemko.nl/artdetails.aspx?ArtNr=876642
(drie maal)

in combinatie met
http://catalogus.klemko.nl/artdetails.aspx?ArtNr=876804

Led Driver 230Vac primair dimbaar
Specificaties Primair dimbare LED-driver die met Klemko phase afsnijdings dimmer bestuurd kan worden. Gepatenteerd Een universele LED-driver die zowel 350 of 700 mA kan leveren. Is standaard voorzien van euro netsnoer stekker en kabelconnector om LED’s direct aan te sl.
nu nog op zoek naar de kleintjes, en daar begint mijn probleem, ik weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Kom al gauw uit op doehetzelf 'sterrenhemels', op zich geeft dat ook het effect wat ik beoog, alleen met veel te veel lichtpunten (ik wil er max 4)

Mijn oog was gevallen op een oplossing als deze:

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/3406/570359bb00fbeps.jpg
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=571168

maar die set is waarschijnlijk te kil qua kleur (warm wit heeft mijn voorkeur), en bovendien 40 euro, waarvan een groot deel waarschijnlijk in de kosten van de 230/12v transformator zit. Nou vroeg ik me af of het niet mogelijk is om losse ledjes aan te schaffen en die te gebruiken ICM de driver die ik bij mijn spots heb gekocht. Ik heb alleen geen idee welke/waar.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:34
Ik heb van mijn ouders een Lemnis 4Watt LEDlamp gehad, die je gratis bij Oxxio kunt krijgen. Ik ben er niet tevreden over:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20090419drielampen.jpg

Kort stukje over de lamp.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
JeroenH schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:14:
Ik heb van mijn ouders een Lemnis 4Watt LEDlamp gehad, die je gratis bij Oxxio kunt krijgen. Ik ben er niet tevreden over:
Die bollampen zijn gewoon nog niets waard ... dat duur nog even. Leuk als richtpunt lampje in de slaapkamer maar voor de rest ... so-wie-so een 4W LED lamp komt grofweg en positief ingestoken overeen met een 20W (factor 5) lamp ... alleen daar gaat het al mank.

De groene kleur betekent ook nog eens dat ze slechte LEDs hebben gebruikt. Al met al een compleet mislukte marketing truc die ook nog eens een negatief gevoel op de LED lamp loslaat. Ach ja, Groen is poen ... voor de energiebedrijven.

Maar goed, het verbod op de gloeilamp zal deze nieuwe markt sneller doen ontwikkelen. Misschien over een jaar (of twee) zijn ze wel in staat. De spots hebben ook een dikke drie jaar geduurd voordat ze vergelijkbaar zijn eenzelfde traject is er voor de bollamp te verwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door hamsteg op 20-04-2009 08:52 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:02:
[...]

Mooi gedaan, heb in het toilet ook een led-strip liggen, het mooie is dat het onmiddelijk aangaat en direct op volle sterkte is (mbv een bewegingssensor).
Ik ben nog opzoek naar een kleine niet te opzichtige bewegingssensor die ik icm 4 ledspots in mijn "inloopkast" (lees kamer met open ikea kasten :P ) wil plaatsen, maar alles wat ik bij bouwmarkten zie zijn van die waterdichte grote dingen voor buitenlampen.... :'(

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ron!n schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:52:
[...]

Ik ben nog opzoek naar een kleine niet te opzichtige bewegingssensor die ik icm 4 ledspots in mijn "inloopkast" (lees kamer met open ikea kasten :P ) wil plaatsen, maar alles wat ik bij bouwmarkten zie zijn van die waterdichte grote dingen voor buitenlampen.... :'(
Er zijn ook inhuis oplossingen van tussen de 15-20 Eur te vinden. Zie ook eerder in dit of vorig topic. Even je huiswerk doen hoor.

Rechtsboven onder MyNet - Zoeken: "beweging" in dit Topic.

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 21-04-2009 15:39 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
Ik heb vandaag een proef-spot binnengekregen die ik besteld heb bij line lite. Het betreft een 3x2 Cree voor de goede prijs van 27 euro.

De getoonde foto komt overeen met wat ik ontvangen heb.

Mijn foto's (resp. 2x doosje, overzicht met links halogeen en rechts led, led en halogeen):
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led005.jpg

daar zie je dus niet zoveel aan, in werkelijkheid moet ik zeggen dat de hoeveelheid licht me niet tegenvalt. De halogeen lampjes zijn 50 Watt en deze doet er niet echt veel voor onder. De kleur is wel beduidend witter. Ik weet niet waar onze fixatie met geel licht vandaan komt, eigenlijk kun je je afvragen wat er mis is met de led maar het is toch iets wennen. Het kleurverschil is duidelijk en is waarschijnlijk (?) eerder de 3500K die op de site is aangeven dan de 2638 van het Olino-rapport. Een echte halogeen zit immers ook rond de 2600K.
De lamp lijkt kwa uiterlijk trouwens veel op die van Led it light. Zou hij hetzelfde zijn? Hoe is die kleur t.o.v. halogeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ziet er wel hetzelfde uit,

die van leditlight zitten wel in een ander doosje en hebben die geen andere uitstralingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nee, dit soort foto's moet je ook zonder flitser maken. Probeer dat eens.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 13-09 20:41
Exirion schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 08:12:
[...]

Nee, dit soort foto's moet je ook zonder flitser maken. Probeer dat eens.
met als doel de kleur enigszins helder te krijgen heb ik een tweetal foto's gemaakt door gebobbled glas heen. Let dus niet op de scherpte.

maar je ziet vind ik wel duidelijk meer blauw bij de led spot:
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led006.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kloostertje.nl-a.googlepages.com/led007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
maxtrash schreef op donderdag 23 april 2009 @ 01:14:
Het kleurverschil is duidelijk en is waarschijnlijk (?) eerder de 3500K die op de site is aangeven dan de 2638 van het Olino-rapport. Een echte halogeen zit immers ook rond de 2600K.
De lamp lijkt kwa uiterlijk trouwens veel op die van Led it light. Zou hij hetzelfde zijn? Hoe is die kleur t.o.v. halogeen?
Goede vraag. LedItLight claimt dat hun spots 2600K zijn. Een gelijk uitziende behuizing zegt volgens mij niets, ik heb het idee dat iedereen diezelfde behuizing gebruikt en er zijn eigen ledjes inschroeft...

Ik zit zelf al een tijdje te kijken naar MR16 spots van LedItLight, ter vervanging van 20W halogeenspotjes. Weet alleen nog niet precies wat ik dan wil kopen, ik ben bang dat 3x2W veel te fel wordt. 3x1W lijkt dan de logische keuze, maar die is volgens specs weer blauwer (2800K vs 2600K). Misschien dat ik wel voor 3x2W met een dimmer ga... :+ De kleurtemperatuur zou bij dimmen gelijk moeten blijven als ik dit rapport mag geloven.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
maxtrash schreef op zondag 26 april 2009 @ 10:40:
met als doel de kleur enigszins helder te krijgen heb ik een tweetal foto's gemaakt door gebobbled glas heen. Let dus niet op de scherpte.

maar je ziet vind ik wel duidelijk meer blauw bij de led spot:
[afbeelding]
[afbeelding]
Sorry, maar gebobbeld glas is niet echt geweldig voor foto's. Je maakt er dan meer een spectroscoop van die kleurenschifting laat zien. En ja, LED-lampen bevatten ook wat blauw, maar dat is niet te vermijden. Je oog ziet daar normaal toch niets van. Neem eens een foto met een hele korte sluitertijd, of met een goede camera.
Xander schreef op zondag 26 april 2009 @ 10:56:
3x1W lijkt dan de logische keuze, maar die is volgens specs weer blauwer (2800K vs 2600K).
Witter, niet blauwer. 2800K is nog steeds erg warm hoor. Pas vanaf 3500K is het niet meer warm, maar neutraal wit. Bedenk dat zonlicht zo'n 5500K is en dat noem je toch ook niet blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik wilde eens spelen met goedkope led-strips en heb er een paar besteld bij dealextreme. 1 daarvan heb ik als aanvulling op de enige lamp in de keuken, boven de wasbak gehangen. Dit is dus puur als aanvulling en om een idee te krijgen wat goedkope stips aan licht geven.

Conclusie, erg wit gericht licht.. maar voor deze toepassing (in een studentenflat) zeker voldoende.
Afbeeldingslocatie: http://photoblog.izzok.info/wp-content/gallery/basel/IMG_9151.jpg
Afbeeldingslocatie: http://photoblog.izzok.info/wp-content/gallery/basel/IMG_9156.jpg

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
universal creations schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:09:
Witter, niet blauwer. 2800K is nog steeds erg warm hoor.
Ik baseer me niet enkel op die specs, ook bij gebruikerservaringen lees je regelmatig dat de 3x1's "blauwer" zijn dan de 3x2's. Geen idee wat ik me er dan precies bij voor moet stellen.
Pas vanaf 3500K is het niet meer warm, maar neutraal wit. Bedenk dat zonlicht zo'n 5500K is en dat noem je toch ook niet blauw.
Zonlicht noem ik niet blauw nee, 5000K Xenon-lampen wel. Hm? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jammer, ik had gehoopt op een reactie :( dus toch maar de conrad oplossing besteld, twee weken op zicht dus als het niet mooi is dan stuur ik ze weer terug. In ieder geval hangen de luxor spotjes inmiddels. erg tevreden!

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/4522/6809510bb3703b37722c986.jpg[/URL]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23
hamsteg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:46:
[...]

Ik kan alleen maar zeggen dat ik 25 lampen GU10 heb en dat mijn TV niet echt last heeft van het aan/uit gaan van de lampen in de hal (op sensor), in de woonkamer als standaard verlichting, de LED slang in de keuken. Het zou kunnen dat er een storing is maar ik zie het niet (en ben best wel gevoelig voor die dingen want mijn lichtslang trilt wel --> dit topic loopt nog).
Ik heb onlangs 6 van de 10 halogeenlampen in de keuken vervangen door 3x2 Watt CREE 12V vervangen. Sindsdien heb ik zeel veel storing op mijn radio met (antenne) in de slaapkamer. Mijn radio (met antenne) in de keuken heeft er geen last van. Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat de oplossing is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
energysaver schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:53:
[...]

Ik heb onlangs 6 van de 10 halogeenlampen in de keuken vervangen door 3x2 Watt CREE 12V vervangen. Sindsdien heb ik zeel veel storing op mijn radio met (antenne) in de slaapkamer. Mijn radio (met antenne) in de keuken heeft er geen last van. Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat de oplossing is ?
Afgelopen weken was natuurlijk mooi weer, heb je vandaag ook storing? Mooi weer = minder goede ontvangst (radio golven bouncen dan niet tegen bewolking maar schieten vrij snel van de aardbol af om marsmannetjes van muziek te voorzien).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23
hamsteg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:31:
[...]

Afgelopen weken was natuurlijk mooi weer, heb je vandaag ook storing? Mooi weer = minder goede ontvangst (radio golven bouncen dan niet tegen bewolking maar schieten vrij snel van de aardbol af om marsmannetjes van muziek te voorzien).
Mooi weer of slecht weer, steeds veel storing. Ik moet zelf de radio uitzetten, als het licht in de keuken brandt. Eén voordeel: als ik in mijn bed lig, weet ik wanneer mijn vrouw in de keuken het licht aansteekt.

Wanneer er enkel halogeenverlichting was, was er geen storing. Nu zitten op de lichtschakelaar van de keuken 2 halogeenlampen en 6 led's. Zou dat een reden kunnen zijn ?

Extra vraagje: ik zou een ingebouwde bewegingsdetector willen plaatsen in de hal . Heeft iemand een idee wat dergelijke toestellen verbruiken ? Welke lampen gebruik je best gewone, spaar of leds ? Er zijn grote prijsverschillen (van 8 tot 60 euro) Op wat moet ik letten bij de aankoop van zo'n detector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij leditlight nu de G4 LEDLampjes besteld voor mn 8 halogeen spotjes in de keuken.
Ben erg benieuwd naar de light opbrengst en kleur.

Meteen ook maar mn 2 50w halogeen vervangen door de 3X2 WATT powerled spot.

Gaat 180w de deur uit en komt 28w voor in de plaats

Heeft er iemand ervaring met die dimmers? Mn vader heeft 12 spots in het plafond en wil deze vervangen door led; met dimmer. Hij heeft 2 dimmers om 2 rijen van 6 apart te dimmen.

oh ja; ze hebben tot 6 mei een actiecode met 15% korting vul ff 456MEI2009 in bij je bestellig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:12:
jammer, ik had gehoopt op een reactie :( dus toch maar de conrad oplossing besteld, twee weken op zicht dus als het niet mooi is dan stuur ik ze weer terug. In ieder geval hangen de luxor spotjes inmiddels. erg tevreden!

[afbeelding][/URL]
Hoi ampburner1,

Wat heb je betaalt voor die Luxor spots als ik vragen mag?

zouden dezelde als deze moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/07/1241732645-380.jpg

En welk merk stond er op de verpakking? Heb wel ervaring met die spots, zijn van erg goede kwaliteit maar worden volgens mij onder verschillende merknamen verkocht.

Kan je helaas geen tip geven voor die micro's die je zoekt.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Overigens zijn die spots ook verkrijgbaar in een versie om in een bestaande hallogeen armatuur te plaatsen. Heb nog niet zo veel ervaring met die losse insteek lampen met 3 of meer leds, maar volgens mij zijn die van een veel mindere kwaliteit dan deze high-power spots?

Zijn i.i.g. diverse uitvoeringen van verkrijgbaar, en 40 graden schuin verstelbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/07/1241733458-960.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/07/1241733513-940.jpg

Wie gebruikt ze nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je betaalt voor die Luxor spots als ik vragen mag?

En welk merk stond er op de verpakking? Heb wel ervaring met die spots, zijn van erg goede kwaliteit maar worden volgens mij onder verschillende merknamen verkocht.
lijkt er erg op inderdaad. Ik heb waarschijnlijk veel te veel betaald (niet online gekeken maar bij een lokale winkel) ....volgens mij iets minder dan 40e per spot. Ben er wel erg blij mee en zou graag meer spotjes in huis hebben, dus je opmerking vind ik wel interessant. heb je ze elders goedkoper gezien?

op het doosje staat Luxor LED spot, 'LumoLuce', van Klemko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Heb net op de Klemlo website gekeken, zijn inderdaad exact dezelde spots.
Via Barthelme.de was ik ze ook al op het spoor gekomen.

Ik kan ze via een andere leverancier (alleen zakelijk) kopen en dan zijn ze van het merk Newlec. Ik betaal rond de 30,-

Denk dat je absoluut niet te veel hebt betaald, want ik zie regelmatig spots rond die prijs die ik persoonlijk nog niet voor niks wil hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
http://www.prismaecat.lig...&family=&&left_nav=nl_nl&

Zijn er mensen die deze philips led spot al eens in het echt hebben gezien? Misschien weet iemand hoe deze spots zich verhouden qua lichtopbrengst en lichtkleur t.o.v. de 3x2W Cree spots ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb ze beide nooit in het echt gezien.
Qua kosten ontlopen die twee elkaar niet veel. De kleur van de Philips is echter 4200K wat meer neigt naar de kleur van spaarlampen, waar je juist veel positieve verhalen van de cree van hoort.

Afbeeldingslocatie: http://www.lightenergysource.com/images/LES%20-%20Kelvin%20Scale.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door IJsbeer op 12-05-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ik heb inmiddels al een aantal 2700k 3x2W Cree spots binnen (nog niet ingebouwd), en moet zeggen ben zeer tevreden over de lichtkleur.

Die van Philips zullen zeker een stuk koeler ogen. Ben benieuwd hoe ze aan 7W komen en hoe de lichtopbrengst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb inmiddels na het testen van 1 led bollamp (smd led 2.9 watt) een 3 pack besteld en de 8 watt Philips lampen in onze slaapkamerarmatuur vervangen. Wederom: mooi en warm licht, die de keuring van mijn dinnetje heeft doorstaan. Ze vond de bolle vorm zelfs leuker staan ;) Weet het, het is misschien niet even "rendabel" om zulke vervangingen door te voeren, maar het is ook erg prettig om meteen 100% lichtsterkte te hebben op sommige plaatsen. Bovendien zit er nu 3(!) jaar garantie op die lampjes via led it light, nice!

Wij gaan in ieder geval rustig door met lampen vervangen waar dat mogelijk is :)
Heb inmiddels een livingcolors mini als burolamp (meen dat het ding 7 watt is) waarmee ik mijn grote buro in de avonduren keurig en sfeervol kan verlichten naar gelang mijn mood :P

[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 12-05-2009 20:34 . Reden: moe :P ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti
  • Laatst online: 11-11-2022

mafti

Kopyright Liberation Front

Hallo,

wellicht krijg ik een antwoord op deze vraag.
(deze heb ik wellicht per ongeluk ook in de thread duurzame energie gepost, maar wellicht is het hier beter)
Ik heb een halogeen-plafond-lamp van de ikea gekocht en opgehangen.

Nu heb ik besloten om daar 4 led-spots in te hangen. Simpeler kan haast niet.
maar nu blijven de leds heel zacht branden als de lamp uitstaat.
Waar wordt dit door veroorzaakt?

verder had nog iemand de opmerking
Ik heb hetzelfde gehad, 4 led spots, en na het uitschakelen branden de leds nog lichtjes. Dit blijven ze doen.
Wat ik heb gedaan is 1 led spot vervangen door een ouderwetse gloeilamp en dan branden de leds niet meer.
Verklaring? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 09:34
Dit wordt veroorzaakt door een stukje trafowerking van de schakeldraad en de fase naar de lichtschakelaar en een vrij kleine stroom (hoge weerstand) die moet gaan lopen om de LED-lampen te laten branden.
Normaal is het niet te zien wanneer je een halogeenlamp of gewone gloeilamp gebruikt, dan is de stroom te klein om waarneembaar licht te verspreiden.
Als je dan een halogeenlamp in één van de armaturen zet, loopt de stroom via de halogeenlamp en niet via de LED-lamp en daarom branden dan de LED-lampen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Philips Master LED levert uitstekende prestaties
zaterdag 09 mei 2009
Philips presenteerde donderdag de positieve resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van haar LED retrofit lamp, de MASTER LED, dat is uitgevoerd door het Nederlands Metrologisch Instituut (VSL). De resultaten laten zien dat de Philips MASTER LED lampen makkelijk voldoen aan de verschillende testcriteria die zijn geformuleerd door de onafhankelijke, in Nederland gevestigde onderzoeks- en metrologisch instituut, en deze in sommige gevallen zelfs overtreffen.

In het onderzoek testte het Nederlands Metrologisch Instituut de Philips MASTER LED op diverse optische en elektrische criteria. De resultaten van deze testen illustreren dat de Philips MASTER LED specificaties van 240 lumen en een power factor van 0.68 behaalde. De testen wezen uit dat de MASTER LED zelfs een nog hogere lumen waardering had dan de op de verpakking aangegeven 240 lumen. Daarnaast is de power factor nog efficiënter dan de gemiddelde traditionele spaarlamp, die een power factor heeft van 0.50. Deze resultaten geven aan dat de Philips LED lamp niet alleen van de hoogste kwaliteit is maar ook leidend in de LED markt.

"Bij Philips zijn we er trots op dat onze producten aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Daarom zijn we verheugd dat het door VSL uitgevoerde onderzoek aantoont dat Philips LED retrofitlampen niet alleen aanzienlijke energiebesparingen opleveren, maar ook de beleving van hoge-kwaliteit verlichting", zegt Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux. "We hopen dat deze resultaten mensen de geruststelling bieden dat LED-lampen licht van een goede kwaliteit kunnen leveren. Onze MASTER LED is slechts een van de vele opties die Philips heeft ontwikkeld om consumenten een grotere keuze te kunnen bieden als het gaat om energiebesparende verlichting."

Onderzoek naar de kwaliteit van LED renovatielampen
Uit een ander onderzoek dat onlangs is uitgevoerd door het Nederlands Metrologisch Instituut (VSL) bleek dat sommige fabrikanten van LED's de prestatiecijfers van hun LED-lampen overdrijven. Ook toonde het aan dat er duidelijke kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende LED-lampen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het onderzoeksrapport stelde expliciet vast dat sommige fabrikanten ‘meer beloofden dan zij konden waarmaken' ten aanzien van lichtopbrengst en energieverbruik.

Aangezien aanvankelijk in dit onderzoek geen LED-lampen van Philips getest werden, reageerde Philips snel met een vrijwillig aanbod om ook haar LED-lampen onafhankelijk te laten testen door VSL om zo haar leidende positie in de markt en in producttechnologie te demonstreren.

"Er is een snelle toename geweest van producenten die zich in de markt aanbieden als specialisten in LED retrofitlampen. Zoals wij in ons eerder onderzoek hebben aangetoond was de informatie die producenten op hun verpakkingen vermelden niet conform aan onze testresultaten. De testen die wij hebben uitgevoerd op de Philips MASTER LED bevestigen dat de prestaties van de lamp overeenkomen met de claims die Philips maakt. Dit maakt het product momenteel een van de positieve uitzonderingen die beschikbaar zijn op de markt,", aldus Wouter Koek van VSL.

Philips introduceerde haar eerste LED retrofitplossing, de MASTER LED, in april 2008 op de Light + Building vakbeurs in Frankfurt, Duitsland. Sinds deze introductie heeft Philips zijn MASTER LED-reeks uitgebreid tot een totale omvang van vijftien producten, inclusief een geheel dimbare versie, verschillende lage wattage versies en ook verschillende kleurtemperaturen. Verdere LED retrofit oplossingen zullen later in het jaar volgen.

Bron: www.energieportal.nl, Bron: Philips

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Interessant stukje, jammer dat er niet over de kleur wordt gesproken. En jammer dat deze lampen nog niet in het overzicht van olino.org staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 10:34
hamsteg schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 08:13:
Philips Master LED levert uitstekende prestaties
zaterdag 09 mei 2009
onafhankelijk onderzoek

Bron: www.energieportal.nl, Bron: Philips
Wij van wc-eend...

Ik heb al eerder gehad dat een LED-lamp goed uit de tests kwam (o.a. bij Olino) maar in de praktijk simpelweg een akelig licht gaf. De praktijk is toch de beste test.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
IJsbeer schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 09:21:
Interessant stukje, jammer dat er niet over de kleur wordt gesproken. En jammer dat deze lampen nog niet in het overzicht van olino.org staan...
Er zijn uitgebreide meetrapporten beschikbaar op de site van VSL. Ik heb alleen de beweringen van Philips nog niet kunnen terug vinden in een rapport, het is wel jammer dat ze iets roepen maar niet bewijzen ik had gehoopt dat dit afgelopen donderdag online zou worden gebracht. Niet dus. Meetopstellingen zien er professioneel uit.
VSL heeft niets met Philips te maken ...
VSL is het nationale metrologisch instituut van Nederland. VSL is onderdeel van de Holland Metrology Groep (voorheen bekend als NMi Groep). Hiervan is TNO de aandeelhouder. VSL is een privaat bedrijf met een publieke taak.
De lichtsterke en kleur voldoen aan de eisen. VSL-onderzoeker Wouter Koek vertelde op basis van zijn eerste onderzoek via een persbericht en media dat Led's slecht presteren en onderdoen voor spaarlampen. In het persbericht van Philips maakt Koek duidelijk dat dit niet voor álle Leds geldt. Koek komt aan het woord: "Zoals wij in ons eerder onderzoek hebben aangetoond was de informatie die producenten op hun vermelden niet conform onze meetresultaten. De testen die wij hebben uitgevoerd op de Philips Led bevestigen dat prestaties van de lamp overeenkomen met de claims."
Bron: http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=522
Maar goed elke lichtbron is een kwestie van smaak.

[ Voor 25% gewijzigd door hamsteg op 16-05-2009 11:55 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je helaas geen tip geven voor die micro's die je zoekt.. :/
Jeuj! Uiteindelijk een bedrijf gevonden wat me heeft kunnen helpen met zgn "dekleds". zojuist besteld, hopelijk snel in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Wat bedoel je met "dekleds"??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
hmmm, iemand anders die misschien kan toelichten wat dekleds zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Moet een typo zijn..

google: Resultaten 1 - 5 van circa 3 voor dekleds (0,13 seconden)

Waarvan 1 van dit topic. Dus even wachten tot ampburner1 weer in het topic komt?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ben even niet actief geweest in dit topic, ik dacht laat ik even wachten tot ik de lampjes in huis heb. (er waren wat problemen bij de betaling).

anyway, volgens mij is het geen officiele term, het zijn gewoon LEDs met een kapje wat het 'afdekt'. Armatuur kun je het haast niet noemen.

Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/my.php?image=screenshotetl.jpg

http://img30.imageshack.us/my.php?image=screenshotetl.jpg

3 x 0,5 cm incl. de rand, warmwhite

als ik ze binnen heb zal ik wel wat foto's en ervaringen posten

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Laatst online: 12-09 00:41

MaxxMark

HT is Tof!

Na al enige tijd zelf op onderzoek te zijn geweest naar LED verlichting kwam ik dit topic tegen. En ik moet zeggen dat dit weer een beetje roet in het eten heeft gegooid. :(

Ik heb een groot deel van de posts in het topic gelezen, maar ben vluchtig door de rest heen gegaan, dus bij voorbaat mijn excuses als ik iets aanhaal wat al genoemd is :)

Ik wil in een kamer van (effectief) 3 bij 6 meter de verlichting gaan doen middels LED verlichting.

Ik wil in de lengte richting een verlaging met koof (dus indirecte verlichting) aan het plafond maken waarin ik een led-lichtslang wil gaan zetten. De lengte van de lichtslang zou dan 11 meter worden. Dit wil ik gebruiken als primaire verlichting.

Ik heb rondgezocht naar led lichtslangen, en met name die gebruikt kunnen worden in een koof. Hierbij heb ik uiteraard opgelet dat het niet een te koele verlichting wordt. Ik heb een mooie lichtslang gevonden, speciaal voor koof verlichting (verbruik 5watt per meter/60leds per meter tov 5watt per 2 meter voor non-koof verlichting 30 leds per meter) waarbij ook keus is tussen koel en warm wit. Maar... :/ Uit een van de posts las ik dat 3500K nog steeds geen 'warm' licht is, en de lichtslang betref 'Milky White' 3500K (of 'Bright White' 6000K) dus, dikke suck |:(

Het zou gaan om de led-cove verlichting die te vinden is op: http://www.verlichtingssh...nix_horeca_LED_slang.html

Iemand enige ervaring met deze slangen? En of dit voldoende zijn voor een dergelijke kamer?

Daarnaast een 2e vraag; Als extra verlichting wil ik aan beide zeiden van het verlaagd plafond 2 of 3 extra led lampen zetten om extra sfeer verlichting te creeëren. Eventueel als aanvulling op de koof verlichting. Uit de thread maak ik op dat ik bijv voor type 5 uit de 'test' van ijsbeer zou kunnen gaan (IJsbeer in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --...") en deze monteren in een verstelbaar armatuur.

Graag jullie advies of dit een geschikte opstelling is, of, als ik helemaal fout zit, een advies/nudge in de juiste richting :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
MaxxMark schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:14:
<knip>

Iemand enige ervaring met deze slangen? En of dit voldoende zijn voor een dergelijke kamer?
Ik ga je wat vertellen wat je niet wilt horen ... deze slangen zijn ongeschikt als primaire verlichting in een koof maar wel een zeer mooie secundaire verlichting (ook van de 144 LEDs versie verwacht ik geen resultaat). Ik heb onder mijn aanrechtkastjes de witte (en dus heldere) versie gemonteerd, 72 LEDs de meter, als primaire verlichting en op het aanrechtblad wat 50cm lager ligt werk dit perfect. Kijk ik naar de vloer, zeg 150cm van de slang af dan is het daar wel verrekte donker. Ik hoop van het weekend tijd te maken om de eerder beloofde grijskaart te gebruiken maar de eerder geposte foto's komen redelijk tot goed overeen als het gaat om de schaduw op de grond.
<knip>

(IJsbeer in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --...") en deze monteren in een verstelbaar armatuur.

Graag jullie advies of dit een geschikte opstelling is, of, als ik helemaal fout zit, een advies/nudge in de juiste richting :)
Je hebt het dus over 12V lampen ... als ik jou was zou ik, wil je echt verder met LED lampen, Gu10 3x2W Cree 230V als primaire verlichtingsbron gaan gebruiken. Monteer ze niet 3 aan 3 netjes uit elkaar maar bewonder je kamer en kijk waar je veel licht wilt hebben en waar niet. Twee plafonnières met Gu10 (Ikea, Praxis / Gamma) zouden voor een eerste proef wel eens een goede test kunnen zijn. De 3x2W gaan echter nog voor 25,00-32,50 over de toonbank dus dat zijn best nog wel wat initiële kosten ... die je in een jaartje of vier/vijf terug verdient en je werkt actief mee aan stroombesparing.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 29-05-2009 08:51 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Laatst online: 12-09 00:41

MaxxMark

HT is Tof!

Allereerst bedankt voor je heldere uitleg! :)
hamsteg schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:49:
Ik ga je wat vertellen wat je niet wilt horen ... deze slangen zijn ongeschikt als primaire verlichting in een koof maar wel een zeer mooie secundaire verlichting (ook van de 144 LEDs versie verwacht ik geen resultaat).
Mjah, hier was ik al een beetje bang voor ;( Voor het geld wat je er voor moet neerleggen (240eu voor 11 meter) is het dan wat veel van het goede. Zeker als je het vervolgens niet als primaire lichtbron kan gebruiken. Ik zit dan te denken de niet koof-variant te nemen en dan extra (niet koof) verlichting ga aanbrengen.

Wat moet de lichtopbrengst van een lichtslang ongeveer zijn (per meter) om wel als primaire lichtbron te kunnen dienen?
hamsteg schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:49:Ik heb onder mijn aanrechtkastjes de witte (en dus heldere) versie gemonteerd, 72 LEDs de meter, als primaire verlichting en op het aanrechtblad wat 50cm lager ligt werk dit perfect. Kijk ik naar de vloer, zeg 150cm van de slang af dan is het daar wel verrekte donker. Ik hoop van het weekend tijd te maken om de eerder beloofde grijskaart te gebruiken maar de eerder geposte foto's komen redelijk tot goed overeen als het gaat om de schaduw op de grond.
Ik had inderdaad de plaatjes gezien. En ik vond het aanrecht erg mooi verlicht, maar als je inderdaad zegt dat het daarbuiten gewoon niet zichtbaar is, dan zegt dat genoeg. Welke kleurtemperatuur was dat trouwens?
hamsteg schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:49:
[...]
Je hebt het dus over 12V lampen ... als ik jou was zou ik, wil je echt verder met LED lampen, Gu10 3x2W Cree 230V als primaire verlichtingsbron gaan gebruiken. Monteer ze niet 3 aan 3 netjes uit elkaar maar bewonder je kamer en kijk waar je veel licht wilt hebben en waar niet. Twee plafonnières met Gu10 (Ikea, Praxis / Gamma) zouden voor een eerste proef wel eens een goede test kunnen zijn. De 3x2W gaan echter nog voor 25,00-32,50 over de toonbank dus dat zijn best nog wel wat initiële kosten ... die je in een jaartje of vier/vijf terug verdient en je werkt actief mee aan stroombesparing.
Ja, ik wil inderdaad eigenlijk 230v lampen gebruiken :Y) En het geld is niet zo'n issue (er gaat al een hoop geld in dus dat beetje kan er nog bij). Ik zat zelf te denken de lampjes aan iedere (korte) zeide aan de zijkant in het stuk verlaagde plafond te monteren, en dan van die draaibare armaturen te nemen. Op die manier kan je een beetje spreiding creeëren. Mogelijk dat ik, als ik die lampen als primaire lichtbron wil gebruiken, deze ook langs de lange zeide wil gaan monteren. Maar daar ga ik nog eens even over nadenken. Ik wil namelijk de spotjes niet aan de onderkant van het verlaagd plafond, omdat je (lijkt mij) anders van die lampen krijgt die in je gezicht schijnen.

Bedankt in ieder geval voor de tips & het meedenken :*)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat jullie allemaal het licht zullen zien met jullie LED HYPE... echt.

Ik heb het ook al niet zo met spaarlampen.. echt kut dingen. We hadden onze huis helemaal mee volgestopt. Alle gloeilampen eruit. En phillips spaarlampen erin. Eerste week ging de 1e al weer stuk.. de volgende week 2 andere.. Wat een rotzooi.

Spaarlampen hebben betere efficientie tegenover led...

Led heeft als nadeel dat hetzichzelf langzamerhand beschadigd.. de lichtopbrengst gaat super snel omlaag.
Het licht dat eraf komt is onhandig om te gebruiken in ruimtes.. enz enz.
LED's zijn zuinig... MITS je geen witte kleuren neemt maar zuivere kleuren.

Witte led's bestaan eigenlijk niet en om wit te bereiken heb je efficientie verlies. Die zodanig hoog is dat het geen fluit uit maakt.

Mijn oog gaat uit naar kleine hoog frequent TL lampjes met een goeie licht kleur.

Geen slechte LED lampjes uit china met een slechte cosinus phi die het net verneukt. Stel je voor heel NL zou overstappen op die LED's met slecht cosinus phi..
Heb je wel eens naar werkelijke vermogens gekeken van LED lampen en Spaarlampen??

80 lumen per watt he? voor ledjes.. de markt heeft op dit moment meer 60 lumen.. jullie kijken het veel te positief. Wat als ik nou zeg dat TL's wel eens tegen de 100 of zelfs meer lumen per wat hebben..

Maar goed philips vind het LED hype leuk en verdient er bakken aan.. Op beursen praat je die gasten makelijk plat. En ze komen nooit met goeie argumenten... Beetje realistisch blijven is ook een optie~!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:59:
Led heeft als nadeel dat hetzichzelf langzamerhand beschadigd.. de lichtopbrengst gaat super snel omlaag.
Bron?
Witte led's bestaan eigenlijk niet en om wit te bereiken heb je efficientie verlies.
Dat is alleen zo omdat ze optische filtering moeten toepassen om het spectrum glad te strijken. Zodra de LEDs zelf beter worden heb je minder/geen filtering nodig en is dat probleem opgelost.
Maar goed philips vind het LED hype leuk en verdient er bakken aan.. Op beursen praat je die gasten makelijk plat. En ze komen nooit met goeie argumenten... Beetje realistisch blijven is ook een optie~!
Op zo'n beurs staan altijd marketeers die hun ingestudeerde verhaaltje houden dus erg verwonderlijk is dat niet. Het zijn zelden technische lui die je te spreken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Je hebt early adaptors en je hebt pessimisten. Bewonderingswaardig dat je de tijd neemt om dit tegen ons te vertellen maar als je goed leest zijn wij ook zeer critisch. Omgekeerd zijn wij niet zo negatief als jij. Je hebt blijkbaar hele vervelende ervaringen gehad. Mijn huis heeft veel LED verlichting en van verval in opbrengst is nu zeker nog geen sprake. Het zou fijn zijn als je de uitspraken die je doet kunt funderen want daarom is dit topic in het leven geroepen. Haal de slechte jongens eruit en geef elkaar tips.

Dat LEDs nog in de early adaptors fase zitten dat is nog steeds een feit. Opboksen tegen de uitontwikkelde gloeilamp met al haar voordelen is zeker een uitdaging. Omdat nu al te gaan neersabelen gaat mij veel te ver maar is een mening. In analogie met de auto's zie ik de LED de nieuwe electrische auto worden. Het is nu niet perfect en er zitten nog haken en ogen aan maar je kunt alleen verbeteren als je weet wat er aan mankeert. Verder moeten we ook los gaan komen van het feit dat LED een 1-op-1 vervanger is. Dat is het niet. Het heeft bepaalde beperkingen maar ook bepaalde voordelen. Waar vroeger 1 punt voor al het licht gebruikelijk was zie je een verschuiving naar "hard" licht op de plekken waar je het hebben wilt en "zacht" licht waar het puur voor sfeer of niet-over-struikelen is.

De lichtmarkt is aan het veranderen. Kijk eens of je dit gegeven wilt gebruiken met nieuwe inzichten of dat je er tegen wilt vechten door de oude situatie te handhaven?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:59:
Ik hoop dat jullie allemaal het licht zullen zien met jullie LED HYPE... echt.
ok!
Ik heb het ook al niet zo met spaarlampen.. echt kut dingen. We hadden onze huis helemaal mee volgestopt. Alle gloeilampen eruit. En phillips spaarlampen erin. Eerste week ging de 1e al weer stuk.. de volgende week 2 andere.. Wat een rotzooi.
Je moet ook opletten wat voor functie de lamp heeft, een lamp die vaak aan en weer snel uitgaat (overloop) daar moet je geen spaarlamp gebruiken. Ook kan je ze niet dimmen. En een uitval van 2? Gewoon terugbrengen naar de winkel.
Spaarlampen hebben betere efficientie tegenover led...
Ja, maar is sommige situaties is een LED beter, je kan het licht meer focussen, het is meteen 100% aan enz.
pas na 20.000 uur..
Het licht dat eraf komt is onhandig om te gebruiken in ruimtes.. enz enz.
LED's zijn zuinig... MITS je geen witte kleuren neemt maar zuivere kleuren.

Witte led's bestaan eigenlijk niet en om wit te bereiken heb je efficientie verlies. Die zodanig hoog is dat het geen fluit uit maakt.

Mijn oog gaat uit naar kleine hoog frequent TL lampjes met een goeie licht kleur.

Geen slechte LED lampjes uit china met een slechte cosinus phi die het net verneukt. Stel je voor heel NL zou overstappen op die LED's met slecht cosinus phi..
Heb je wel eens naar werkelijke vermogens gekeken van LED lampen en Spaarlampen??
Cos phi wordt "verneukt" door spoelen die in voorschakelelementen zit van TL's, LED's veroorzaken geen fase verschuiving. En een beetje cos-phi is niet erg, dat wordt door de oude kilowattuurmeter niet gemeten :p
80 lumen per watt he? voor ledjes.. de markt heeft op dit moment meer 60 lumen.. jullie kijken het veel te positief. Wat als ik nou zeg dat TL's wel eens tegen de 100 of zelfs meer lumen per wat hebben..
Je moet je niet blind staren op 1 product, LED's zijn goed voor veel doeleinden. En TL's zijn goed voor de andere doeleinden.
Toen ik je post last moest ik echt enorm lachen :p relnicht! ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:28

aip

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:01:
Ik heb bij leditlight nu de G4 LEDLampjes besteld voor mn 8 halogeen spotjes in de keuken.
Heeft iemand anders nog ervaringen met leditight? Ik probeer alweer een week of twee informatie te krijgen over de exacte maten van de G4 lampjes, maar alle mails die ik stuurde naar het op de website vermelde e-mailadres (info@) blijven onbeantwoord. Valt me eigenlijk een beetje tegen, na het lezen van eerdere goede berichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie hier een paar berichten over een wel of niet slechte cos phi en het wel of niet correct meten van je verbruik. Voor electrotechnici is dit overigens wel overbekende kost, voor anderen wil ik toch even wijzen op wat misverstanden.

Welnu, blindvermogen is geen vermogen en blindverbruik dus ook geen verbruik, al is die cos phi nog zo slecht. Populair uitgelegd: Blindvermogen treedt op bij inductie, gedurende een deel van een periode is het verbruik inderdaad hoger, maar dat hogere deel van het verbruik wordt meteen daarna weer "teruggeslingerd". Per saldo heb je dus alleen maar een (soms fors) hogere stroom.
Het maakt hoegenaamd niets uit of je een "ouderwetse" kWh-meter hebt of een hypermoderne, hij meet alleen het werkelijke verbruik. En het extra verbruik dat wordt veroorzaakt door het spanningsverlies in je leidingen door wat hogere stromen is te verwaarlozen. In woningen zijn die leidingen immers maar relatief kort.

De enige die hier last van heeft is het energiebedrijf. Grote industriële verbruikers hebben daarom een aparte registratie van dat blindverbruik (kVArh) en moeten daarvoor extra betalen. Ze worden hierdoor gedwongen dan wel sterk gestimuleerd om die lage cos phi te compenseren door condensatorbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMasterC
  • Laatst online: 27-06 15:34
aip schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 09:37:
[...]

Heeft iemand anders nog ervaringen met leditight? Ik probeer alweer een week of twee informatie te krijgen over de exacte maten van de G4 lampjes, maar alle mails die ik stuurde naar het op de website vermelde e-mailadres (info@) blijven onbeantwoord. Valt me eigenlijk een beetje tegen, na het lezen van eerdere goede berichten...
Komen jouw emails niet per ongeluk in je spamfilter of dat van je isp ofzo iets dergelijks want lijkt mij toch sterk dat er niet op je email wordt gereageerd. Ik heb overigens ook goede ervaringen met hen.

[ Voor 3% gewijzigd door DaMasterC op 31-05-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

DaMasterC schreef op zondag 31 mei 2009 @ 18:20:
[...]

Komen jouw emails niet per ongeluk in je spamfilter of dat van je isp ofzo iets dergelijks want lijkt mij toch sterk dat er niet op je email wordt gereageerd. Ik heb overigens ook goede ervaringen met hen.
Gebruik voor dit soort dingen een gmail adres. Daar vond ik (heb meermaals gekeken) niets in de spambox. Zal het overmorgen nog wel van mijn kantoormail proberen, maar verwacht niet dat het daar aan kan liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Van Slashdot:
guruevi writes with news that a process using an ultra-powerful laser can crank up the efficiency of everyday incandescent light bulbs. Using the same laser process covered several years ago, the tungsten filament has an array of nano- and micro-scale structures formed on the surface making the resulting light as bright as a 100-watt bulb while consuming less electricity than a 60-watt bulb and remaining much cheaper to produce.
Dit is natuurlijk nog lang niet zo energie efficiënt als LED- of spaarlampen. Maar stel dat ze dit verder weten te verbeteren en die efficiëntie wel halen?

[ Voor 11% gewijzigd door BamSlam_ op 02-06-2009 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk wel, het artikel maakt melding van een tungsten-lamp, in het Nederlands een wolfram gloeidraad. Hij zal dus hoe dan ook nog steeds voornamelijk warmte blijven produceren, een electrische kachel met een heel klein beetje licht als bijproduct. Misschien een beetje efficiënter dan de huidige gloeilamp, en met bepaalde voordelen van de gloeilamp boven spaarlamp en LED, maar m.b.t. rendement denk ik niet spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47
aip schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 09:37:
[...]

Om even een ervaring aan te plaatsen, na de goede berichten hier heb ik de bestelling voor mijn ledverlichting bij leditlight geplaatst.
Dit was ongeveer drie weken geleden, na 1 week kreeg ik een automatische mail dat mijn geld was aangekomen, de volgende dag dat mijn bestelling verstuurd was (22 mei) en sindsdien wacht ik nog steeds op mijn bestelling.
Heb vandaag een mailtje gedaan (heb wat langer gewacht omdat in België er de afgelopen twee weken enkele feestdagen tussen zaten) en hoop toch nog op een spoedige afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

fikkie_84 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:59:
[...]

Om even een ervaring aan te plaatsen, na de goede berichten hier heb ik de bestelling voor mijn ledverlichting bij leditlight geplaatst.
Dit was ongeveer drie weken geleden, na 1 week kreeg ik een automatische mail dat mijn geld was aangekomen, de volgende dag dat mijn bestelling verstuurd was (22 mei) en sindsdien wacht ik nog steeds op mijn bestelling.
Heb vandaag een mailtje gedaan (heb wat langer gewacht omdat in België er de afgelopen twee weken enkele feestdagen tussen zaten) en hoop toch nog op een spoedige afhandeling.
Ik heb ook nog altijd niets gehoord. Totdat ik weer heel veel goede berichten over ze hoor ben ik er erg voorzichtig, en raad ik ze ook niemand aan...

[ Voor 0% gewijzigd door aip op 05-06-2009 23:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik kan zeggen: mischien was ik iets te voorbarig.

Maar idd led's zitten nog in een fase van ontwikkeling. Alleen waarom led's? Waarom niet innovatie in de TL industrie?

Led's zijn wel minder vervuilend als je ze weggooid.
En idd ik heb wel ervaring met zooi. Ik dacht eerst dat het allemaal geweldig was.
En het is ook een hype ( op dit moment ) Men probeert er veel geld uit te halen onder het mom van energie zuinig.

In de led industrie moet je echt super goed op de kwaliteit letten. Er is zoveeeeel troep uit china !!
Alleen weet ik b.v. door metingen aan bepaalde spaarlampen dat de waarden op de lamp 9 van de 10 keer gewoon negatief slecht zijn.

Spaar lamp van 16 watt die b.v. gewoon 26 watt schijnbaar vermogen nodig heeft om te kunnen werken.
Daar help je de natuur natuurlijk ook niet lekker mee... je eigen rekening daarintegen wel :)
Het feit dat in de wet spaarlampen en led lampen worden vrijgesteld van cos phi compensatie vind ik echt SLECHT. TL lampen daarintegen hebben vaak echt een perfecte cos phi. Maar dit is ook verplicht.
En idd leds veranderen de cos phi niet, Het voorschakel apparatuur. Mooi dat je dat duidelijk maakt.
Je kan heel simpel goedkope voorschakel apparatuur maken ( china ). Of van hoogwaardig kwaliteit. Dit betekend meer componenten en een duurdere kost prijs.

Wat als heel NL overstapt op die rotzooi... Daarintegen lees dit eens voor de elektro mensen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72147/last
Het verhaal in friesland met hun led lampjes..
http://www.leeuwardercour...p_oer_is_stroomverspiller

Of bij ons op school is zown gast die dacht even " milieu bewust " te zijn en vervangt in zijn gang alle TL verlichting voor TL led balken. Wij hadden zown TL led lamp getest. Die geven nog minder rendement dan een normale TL lamp ... een lachertje. Dit zie ik dus heel vaak. een LED = geen LED. Zit zoveel verschil in.
( dit is ook weer een china verhaaltje... )

Daarom.. ik wacht totdat er goeie led lampen in omloop zijn met goed rendement levensduur en niet teveel gefocused licht. En de prijs.. jah gewoon een goeie verhouding.
Ik wil LED's eigenlijk niet in de grond stampen... wel de misvattingen erover. Ik hoop gewoon dat leds uiteindelijk het wel gaan halen.
Immers alleen de grote duure merken maken op dit moment goeie led lampen met hoog rendement. Ze zijn ook stervens duur. Maar koop dan geen onbekend merkje uit china. Daar is zoveel mis mee.

Ik word gewoon schijtziek van alle leugens in de industrie en marketing truukjes. Niet van de leds zelf...

Wat ik wel mooi vind aan led is de vrijheid in design. Je kan er echt geweldige verlichting mee maken voor sfeer. Daar ben ik wel weer heeeeel erg over te spreken =)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo willen we de kamer ook voorzien van een 6-tal spotjes, maar ik heb bijv. op mijn kamer 3watt led spotjes, maar die nemen bijna 5watt op bij 12v. Dus al een groot deel gaat op in de omvormer(en dan nog verlies in de trafo, en de led zelf)

In de woonkamer wil ik daarom een stel 3watt in serie zetten, 1 LED driver is vast efficienter dan 6 lampjes met elk hun eigen driver :) En bij wat goed zoekwerk vast ook goedkoper in aanschaf.

Het nadeel is alleen dat er geen armaturen zijn waar je zo een hi-power led in kan schroeven. Als inbouw zijn die er wel, als opbouw niet.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:45:
Wat als heel NL overstapt op die rotzooi... Daarintegen lees dit eens voor de elektro mensen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72147/last
Het verhaal in friesland met hun led lampjes..
http://www.leeuwardercour...p_oer_is_stroomverspiller

Of bij ons op school is zown gast die dacht even " milieu bewust " te zijn en vervangt in zijn gang alle TL verlichting voor TL led balken. Wij hadden zown TL led lamp getest. Die geven nog minder rendement dan een normale TL lamp ... een lachertje. Dit zie ik dus heel vaak. een LED = geen LED. Zit zoveel verschil in.
( dit is ook weer een china verhaaltje... )........
Mee eens, deze kritische houding. Maar vind je het een wonder? Nota bene Eneco verspreidt regelrechte leugens, vrij grove leugens zelfs. Waarschijnlijk door het feit dat de afdeling PR niet samenwerkt met de technische afdelingen en zelf er hoegenaamd geen besef hebben waarover ze praten. Hoe dan ook, ze beweren in hun folder dat LED-lampen vele malen zuiniger zijn dan TL. Leugens dus, maar geen wonder dat mensen die er niet veel van afweten daar intrappen. De TL is tot nu toe nog steeds met ruime voorsprong (en dat al tientallen jaren lang verweg de zuinigste lichtbron. Het enige voordeel van de LED is de vormgeving en daardoor meer mogelijkheden. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
.
Pagina: 1 ... 6 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)