Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:03
Edit: Laat onderstaande vraag maar, zonet de Berker dimmer doorgemeten, kon geen enkele weerstand meten, zullen wel weer de nodige schakelingen in de dimmer zitten. Om problemen te voorkomen ga ik dus inderdaad gewoon de potmeter van de leditlight-dimmer afschroeven en monteren op de Berker montageplaat met Berker opbouwkap...

Vraagje, heeft iemand (knutsel)ervaring of kennis in huis m.b.t. de dimmer van Leditlight voor 3x2W M16 spotjes? Deze LED dimmer bestaat uit een blok electro-componenten en een dimmer-schakelaar. Deze schakelaar is simpelweg een potmeter.

Ik heb deze liggen en wil eigenlijk een andere draaiknop dan de meegeleverde, die past nl. niet bij de rest van het schakelmateriaal in huis.

Ik heb nu van Berker de voordeligste dimmer (26 euro...) gehaald met het idee de opbouw + draaiknop te wisselen met de potmeter in de dimmer-schakelaar die leditlight meelevert. Wat ik mij nu afvroeg is of het echt nodig zal zijn de meegeleverde potmeter te gebruiken of dat ik ook de Berker dimmerschakelaar zo zou kunnen gebruiken. Ik durf het niet simpelweg aan te sluiten om te testen, de LED spotjes en deze dimmerset hebben bij elkaar toch een aardige duit gekost... Waar begin ik bij beredeneren wat wijsheid is?

[ Voor 14% gewijzigd door coyote1980 op 01-02-2009 19:48 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Tomatoman

Fulltime prutser

mversluis schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:34:

Persoonlijk vindt ik deze prijzen nog steeds erg duur , ik weet dat we geen reclame mogen maken.
Maar even het vergelijk :
Wij verkopen ook RGB flexible strippen , deze hebben we met onze partner in China verder door laten ontwikkelen.

Specificaties :
RGB flexible ledstrip , met standaard witte PCB ( hierdoor worden de kleuren veel kleurechter en het refelcteerd ook nog. Waardoor er meer licht opbrengst onstaat). Deze strips zijn tevens standaard waterdicht afgewerkt en hebben 3m dubbel zijdig tape op de achterkant.

Wij verkopen deze strippen voor 30 euro / meter ( dus 150 euro per rol ) , bij afname van meerdere rollen kunnen wij gewoon een staffel maken.

Groeten Marco
Klinkt interessant, een dezer dagen zal ik je eens bellen. Ik woon in Dronten, dus er is vast wel een mogelijkheid om dat spul in Lelystad live in actie te zien. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
D'r was hier laatste een inkoopkoopaktie met led spots 3x1 en 3x2 W....
Ik zie hier nog weinig over terug. Zijn ze nog niet binnen bij de verschillende mensen of ?
Graag zie ik hier van jullie de reacties terug hoe het bevalt... en misschien wat foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• progster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 17:26
de inkoopactie is nog maar net afgerond, tegen 15feb zouden we de spotjes moeten hebben. Ik heb 2x de 3x2W Cree powerledspot besteld om halogeenlampjes (50W,mr16) in de etalage te vervangen als test. Eens ze hier zijn zal ik eens een foto'tje nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Uit de Televaag:

Superduurzame LED ontwikkeld

AMSTERDAM - Onderzoekers aan de universiteit van Cambridge hebben een LED-lampje ontwikkeld die maar liefst 60 jaar meegaat en kost slechts iets meer dan twee euro om te produceren. Ook is het lampje meer dan twaalf keer efficiënter met het gebruik van energie dan een spaarlamp.

De ontwikkelaars stellen tevens dat als deze nieuwe LED de standaard wordt voor lampen in Groot-Brittannië, de CO2-uitstoot met 40 miljoen ton verminderd kan worden. Ook zou het percentage energie dat in het land gebruikt wordt voor verlichting van 20 naar 5 procent kunnen doen slinken.

Het nieuwe lampje is al klaar voor productie en de Britse elektronicafabrikant RFMD is de eerste die de LED commercieel zal exploiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• progster
Iets meer info vind je hier: http://www.dailymail.co.u...r-eco-bulbs.html?ITO=1490
... until now the production costs have been too expensive for widespread use because the material had to be 'grown' on sapphire wafers, meaning a single household bulb would have cost £20.Scientists at the Cambridge University-based Centre for Gallium Nitride solved that problem by growing it on silicon wafers.

A manufacturer, RFMD in County Durham, has begun work on production prototypes and the first bulbs could be in the shops within two years.
edit: quote toegevoegd

[ Voor 68% gewijzigd door progster op 04-02-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thombias schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:16:
Uit de Televaag:

Superduurzame LED ontwikkeld

AMSTERDAM - Onderzoekers aan de universiteit van Cambridge hebben een LED-lampje ontwikkeld die maar liefst 60 jaar meegaat en kost slechts iets meer dan twee euro om te produceren. Ook is het lampje meer dan twaalf keer efficiënter met het gebruik van energie dan een spaarlamp. ........
Dat kan helemaal niet!
Een gloeilamp haalt ongeveer 2,3% rendement met circa 16 lumen per watt. Een rendement van 100% zou het zogenaamde fotometrisch stralingsequivalent betekenen van 680 lumen per watt.
Spaarlampen halen tegenwoordig ongeveer 80 lumen per watt. Dus 12 keer zou veel zou 960 lumen per watt betekenen. M.a.w. sprookjes!
Bedoelen ze (als het serieus is) niet 12 keer efficiënter dan een gloeilamp? Nog steeds heel veel, maar met de voortschrijdende ontwikkeling acht ik het niet onmogelijk.

Edit:
Dat laatste moeten ze inderdaad hebben bedoeld, want in die site waar progster naar wijst staat:
12 times more efficient than conventional tungsten bulbs
Lijkt me dus duidelijk een kleine vertalingsvergissing. Twaalf keer efficiënter dan gloeilampen betekent ongeveer 2,5 keer efficiënter dan een spaarlamp. En dat is (nog steeds enorm!) heel andere koek.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 04-02-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:53:
[...]
Dat kan helemaal niet!
Een gloeilamp haalt ongeveer 2,3% rendement met circa 16 lumen per watt. Een rendement van 100% zou het zogenaamde fotometrisch stralingsequivalent betekenen van 680 lumen per watt.
Spaarlampen halen tegenwoordig ongeveer 80 lumen per watt. Dus 12 keer zou veel zou 960 lumen per watt betekenen. M.a.w. sprookjes!
Bedoelen ze (als het serieus is) niet 12 keer efficiënter dan een gloeilamp? Nog steeds heel veel, maar met de voortschrijdende ontwikkeling acht ik het niet onmogelijk.
Het blijft een artikel uit de televaag dus dan weet je nooit of het echt zo is.
Source van het nieuws is ook niet echt te achterhalen.
Maar het zou mooi zijn als het zo was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had nog nooit van Televaag gehoord. Komt denk ik dat ik geen regelmatige lezer van de Telegraaf ben.
Ik heb toch een beetje zitten zoeken op Google en vond inderdaad dit artikel in de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/d...ame_LED_ontwikkeld__.html
Zelfde artikel als dat eerder vermelde engelstalige, maar dan erg onzorgvuldig vertaald in het Nederlands. Bevestigt voor de zoveelste keer dat de gemiddelde journalist lang niet altijd weet waarover hij of zij schrijft.
Voor zorgvuldig ruggespraak voeren met deskundigen is meestal geen tijd, gevolg is dat je vrij vaak met kromme tenen zit te lezen. Voor mij persoonlijk zijn dat dan met name technische artikelen dan wel artikelen met enige technische achtergrond,
Voorbeeldje: Ze hebben nu in N een electrische centrale gebouwd van .... mW per jaar. :) :)
anderen zullen neem ik aan deze ervaringen ook wel hebben met uiteenlopende onderwerpen.

Edit:
Een groot deel van de lezers zal zoiets toch wel ontgaan, maar voor een toch wel belangrijke groep belangstellenden worden er met zulke berichten sprookjes verspreid , die totaal verkeerde verwachtingen tot gevolg hebben. Kwalijke zaak vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 04-02-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 13-09 20:41
in het voorjaar gaan we een badkamer en 1 of 2 kinderslaapkamers op zolder (laten) timmeren. Voor de verlichting staan alle opties nog open.
Nu viel mijn oog op deze set
iets meer dan 10 euro voor een spotarmatuurtje + led. Spotgoedkoop. Heeft iemand hier ervaring mee. De lichtopbrengst zou wel eens beperkt kunnen zijn maar omdat ik het aantal spots kan verhogen valt dit wellicht te compenseren. Nadeel is ook dat het lijkt dat spot en armatuur een geheel vormen (heb ik gevraagd aan leverancier mrled).

of zou het slimmer zijn om "standaard" gu10 spotjes te plaatsen en daar 3x2 cree in te zetten.

of toch maar een led-strip, alhoewel ik twijfel of als die uit staan wel 'strak' genoeg zijn. Ik ben niet op zoek naar een hobby-look.

tevens wil ik e.e.a. combineren met 1 of 2 rgb-led's (met afstandsbediening). Dit zullen de kinderen denk ik heel leuk vinden.

moeilijk moeilijk moeilijk, alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

tomatoman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:33:
[...] Nu wil ik in mijn keuken onder de plint en boven de bovenkastjes RGB-verlichting aanbrengen, precies zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/Bin/Products/200806/48217.jpg

Dat levert echter een praktisch probleem op. Ik heb meer dan 10 meter lichtstrip nodig en met een prijs van ongeveer 100 euro per meter is dat nogal duur. Daar komt dan nog een peperdure controller bij. Kent iemand een minder kostbaar alternatief voor de RGB-verlichting van Tri-O-Light?
Gisteren heb ik bij Mood LedLight flexibele RGB-LED-strips in actie gezien en dat zag er goed uit :). De prijzen waren ook een stuk beter dan wat ik tot dusverre ben tegengekomen. Ik heb inmiddels besteld, maar het resultaat zal nog even op zich laten wachten. De keuken wordt namelijk pas begin april geplaatst.

Inmiddels heb ik ook een alternatief gevonden voor de dure RGB-dimcontroller. Het is de OT RGB/10-24 DIM van Osram, die in Nederland door Conrad wordt geleverd voor 105 euro (bestelnummer 150807-8A). Nu kan dat ding bij 12 volt slechts 20 Watt op elk van de drie RGB-kanalen leveren (dus 60 Watt in totaal) en dat komt bij veel flexibele LED-strips overeen met maximaal 10 meter.

Nu had ik voor grotere vermogens bedacht om drie éénkanaals dimmers te combineren. Ik heb net even gebeld naar Osram en daar bevestigden ze dat dit in de praktijk echt werkt. Neem drie stuks OT DIM/10-24 DIM. Dat zijn éénkanaals dimmers, maar wel met een vermogen van 60 Watt. Per kanaal sluit je een dimmer aan. Aan de secundaire zijde lus je alle plussen door (dus niet de minnen) en voilà, je hebt een RGB-dimcontroller voor 30 meter RGB-kabel die je kunt sturen met 1-10 Volt signalen. Conrad verkoopt ze helaas niet, maar ze zijn wel Duitse webwinkels te bestellen. De goedkoopste die ik kon vinden is deze, met een totaalprijs van 3x 42 euro + 18 euro verzendkosten naar Nederland: 144 euro in totaal.

Nu nog een bijpassende trafo uitzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• progster
maxtrash schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:00:
in het voorjaar gaan we een badkamer en 1 of 2 kinderslaapkamers op zolder (laten) timmeren. Voor de verlichting staan alle opties nog open.
Nu viel mijn oog op deze set
iets meer dan 10 euro voor een spotarmatuurtje + led. Spotgoedkoop. Heeft iemand hier ervaring mee. De lichtopbrengst zou wel eens beperkt kunnen zijn maar omdat ik het aantal spots kan verhogen valt dit wellicht te compenseren. Nadeel is ook dat het lijkt dat spot en armatuur een geheel vormen (heb ik gevraagd aan leverancier mrled).

of zou het slimmer zijn om "standaard" gu10 spotjes te plaatsen en daar 3x2 cree in te zetten.

of toch maar een led-strip, alhoewel ik twijfel of als die uit staan wel 'strak' genoeg zijn. Ik ben niet op zoek naar een hobby-look.

tevens wil ik e.e.a. combineren met 1 of 2 rgb-led's (met afstandsbediening). Dit zullen de kinderen denk ik heel leuk vinden.

moeilijk moeilijk moeilijk, alvast dank
Ik vrees dat deze spots inderdaad een zeer geringe lichtopbrengst gaan hebben, waarschijnlijk vergelijkbaar met een 10W à 20W halogeen. Gezien de weinige info op de site is het natuurlijk natte vinger werk. Naar gelang de oppervlakte zal je dus heel veel spotjes moeten plaatsen. Ik denk dat je met de gu10 spotjes makkelijker klaar bent en in het totaal nog op een lager verbruik uitkomt ook. De 3x2 cree's hebben daarnaast de reputatie van een hele goede kleurtemperatuur te hebben, bijna niet te onderscheiden van een gewone halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

tomatoman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:33:
Voor in mijn nieuwe woning heb ik bij de Technische Unie al een paar meter warmwitte LED-strips gekocht: Tri-O-Licht LED Light Strip II. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.etotaal-online.nl/files.php?file=LED-Light-Strip-II_300dpi_FC_copy_468754830.jpg
[...]
Inmiddels heb ik al het materiaal binnen en heb ik het tijdelijk aangesloten. Het is de bedoeling dat het in de kopse kanten van de buitenmuren wordt ingebouwd, naast de voordeur. In onderstaande foto heb ik een witte lijn getekend om de locatie aan te geven. De aannemer heeft in twee muren al een uitsparing aangebracht waar de verlichtingsprofielen precies in passen.
Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/7973/verlichtingsbalkoa1.jpg

Hier een paar foto's van het spul in de woonkamer van onze crappy huidige woning. Op de foto's lijkt het licht vrij geel, maar in werkelijkheid is het warmwit. Prima kleur, ik ben blij dat ik niet voor koud wit heb gekozen.

Aansluiting op een 24 VDC gestabiliseerde voeding:
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/9585/dsc00615resizewb8.jpg

De lichtslang in de aluminium behuizing, met een melkwitte kap erop (acrylglas). Zoals je kunt zien is de lichtbalk mooi egaal verlicht.
Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/1011/dsc00613resizems4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/4392/dsc00614resizeuk6.jpg

Het opgenomen vermogen is trouwens 3,6 Watt per meter, exclusief verliezen in de voeding en kabels. Dat komt overeen met minder dan 8 Watt per profiel van 2 meter lengte. Indrukwekkend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ik zie hier nog steeds geen foto's e.d. van de laatste inkoopaktie?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de 3x2W CREE in vergelijking met 50W halogeen.
Ik wil deze LED spots nl. gaan gebruiken in een keuken als werkverlichting. Ik zat te denken om elke 60 cm (boven elk keukenkastje) een spot te plaatsen op 2,60 m hoogte. Zou dit voldoende zijn??

En zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de dimbare versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

tjerkpolle schreef op maandag 16 februari 2009 @ 08:00:

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de 3x2W CREE in vergelijking met 50W halogeen.
Ik wil deze LED spots nl. gaan gebruiken in een keuken als werkverlichting. Ik zat te denken om elke 60 cm (boven elk keukenkastje) een spot te plaatsen op 2,60 m hoogte. Zou dit voldoende zijn??

Oeps, heb de foto's wel op mijn pc thuis geparkeerd maar ze hier nog niet geshowed, 2 stuks 3x2W Cree als 50W halogeen vervangers ..zal ff een note to self doen om ze even ergens online te gooien zoals eerder beloofd :) Ben er zelf zeer tevreden mee, zie ook al effect in het elektraverbruik ook, met minder storend strooilicht voor mijn ogen: top :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ok, nou ik ben benieuwd naar foto's!

En wat betreft hoeveelheid licht en plaatsing?

Voldoende om in een keuken werkverlichting te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 07:33

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb sinds een tijdje de witte Ikea Dioder LED-strips in het traphuis hangen. De foto's hieronder geven een vrij goed beeld. Ik werk in het theater en heb er een LEE 206 correctiefilter voor geplakt. De echte kleur is dus iets warmer (amber-kleuriger).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zUcL8PX6BIeKbCTZPkUmwtM4/full.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8QyONkx5XYB6wCyTs0x4TdNd/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/20luU4BUC4UtEa0AqoHJW56h/full.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/raUDflcat2Gc48oqyf3CguKQ/full.jpg

Echt een aanrader wat mij betreft. Ik heb de dezelfde strips trouwens ook achter mijn LCD-TV geplakt. Een beetje a la Philips Ambilight, een prettige achtergrond voor je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01

Ik heb los van de inkoopactie ook 6 keer 3x2 CREE in de keuken vervangen van 50watt halogeen.
Het is heel ietsje minder licht hou het op 40watt. Maar een mooie kleur.
Helaas heb ik zo geen foto's bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

tomatoman schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:57:
[...]

Gisteren heb ik bij Mood LedLight flexibele RGB-LED-strips in actie gezien en dat zag er goed uit :). De prijzen waren ook een stuk beter dan wat ik tot dusverre ben tegengekomen. Ik heb inmiddels besteld, maar het resultaat zal nog even op zich laten wachten. De keuken wordt namelijk pas begin april geplaatst.

Inmiddels heb ik ook een alternatief gevonden voor de dure RGB-dimcontroller. Het is de OT RGB/10-24 DIM van Osram, die in Nederland door Conrad wordt geleverd voor 105 euro (bestelnummer 150807-8A). Nu kan dat ding bij 12 volt slechts 20 Watt op elk van de drie RGB-kanalen leveren (dus 60 Watt in totaal) en dat komt bij veel flexibele LED-strips overeen met maximaal 10 meter.

Nu had ik voor grotere vermogens bedacht om drie éénkanaals dimmers te combineren. Ik heb net even gebeld naar Osram en daar bevestigden ze dat dit in de praktijk echt werkt. Neem drie stuks OT DIM/10-24 DIM. Dat zijn éénkanaals dimmers, maar wel met een vermogen van 60 Watt. Per kanaal sluit je een dimmer aan. Aan de secundaire zijde lus je alle plussen door (dus niet de minnen) en voilà, je hebt een RGB-dimcontroller voor 30 meter RGB-kabel die je kunt sturen met 1-10 Volt signalen. Conrad verkoopt ze helaas niet, maar ze zijn wel Duitse webwinkels te bestellen. De goedkoopste die ik kon vinden is deze, met een totaalprijs van 3x 42 euro + 18 euro verzendkosten naar Nederland: 144 euro in totaal.

Nu nog een bijpassende trafo uitzoeken. :)
Als het goedkoper moet:
Voor 10€ bouw/bestel je zelf een 3 voudige dimmer op basis van een een NE555 IC. Paar stevige FET's en je kunt talloze meters er op aansluiten. 12V voeding er op en klaar. Kost wel wat doe-het-zelven maar op die manier is het wel goedkoper te doen.

• tjerkpolle
@Rippy NL

check even je mail

ontopic:

algemeen even, de 3x2W CREE kan ik het beste aanschaffen bij?

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
tjerkpolle schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:18:
Kijk hier even: http://zonstraal.forumup....-0-asc-120-zonstraal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
tjerkpolle schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:18:
@Rippy NL

check even je mail

ontopic:

Hierbij wat foto's.
Heb hier verder niets aan bewerkt maar de foto;s zijn een stuk killer dan in het echt.
Afbeeldingslocatie: http://martijn.reinderink.nl/albums/wpw-20090221/IMG_1625.JPG
Afbeeldingslocatie: http://martijn.reinderink.nl/albums/wpw-20090221/IMG_1626.JPG
Afbeeldingslocatie: http://martijn.reinderink.nl/albums/wpw-20090221/IMG_1627.JPG
Op de bovenstaande foto zie je de tulpen onder de 3x1 wat. Deze lijkt blauw wit terwijl die kleur meer in de buurt komt van de keuken op de foto's. Dan heb je een beetje een idee hoe het fototoestel de kleuren omzeep helpt.
Afbeeldingslocatie: http://martijn.reinderink.nl/albums/wpw-20090221/IMG_1628.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@ RippyNL

Bedankt voor de foto voorbeelden!

Erg duidelijk. Het lijkt mij dat de spots voor de werkverlichting in de keuken en bij een raster van 60 cm uit elkaar boven het aanrechtblad voldoende licht geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

jfeelders schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:58:
Ik heb sinds een tijdje de witte Ikea Dioder LED-strips in het traphuis hangen. De foto's hieronder geven een vrij goed beeld. Ik werk in het theater en heb er een LEE 206 correctiefilter voor geplakt. De echte kleur is dus iets warmer (amber-kleuriger).
Ik heb deze strips ook gehaald en ze zijn redelijk wit naar mijn smaak - een TL balkje van de IKEA gaf nog warmer licht. Ik overweeg om ze in een gekleurd omhulsel op te nemen zodat de kleurtemperatuur nog iets warmer wordt. De lichtopbrengst valt me alleszins mee.

Tomatoman, waar heb je jouw behuizing vandaan?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb dit weekend als proef een tweetal 3x2W CREE spots in de keuken aangesloten op een Lumotech L05021 minidim leddriver. Deze leddriver is vervolgens aan te sluiten op een normale dimmer, waardoor de spots eenvoudig gedimd kunnen worden. Zeker als je al een dimmer op de oude installatie hebt zitten is dit wel een mooie oplossing.
De spots geven mooi licht, doch wel wat minder dan 2x 50W.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@jja

ok dat is ook goede optie!

Geeft dat geen technische problemen?
En hoeveel Led's zouden er op zo'n driver kunnen?
Waar heb je de led driver gekocht als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Laatst online: 22:54

Dark Angel

Corvette LS Power

jfeelders schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:58:

[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding]

Echt een aanrader wat mij betreft. Ik heb de dezelfde strips trouwens ook achter mijn LCD-TV geplakt. Een beetje a la Philips Ambilight, een prettige achtergrond voor je TV.
Hoeveel kan jij er doorlussen. Ik heb zelf het systeem van philips en zit nu op 6 strips dat is al 2 meer dan philips opgeeft wat zou kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.gelebanaan.nl/foto/huis/leds.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.gelebanaan.nl/foto/huis/leds2.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Angel op 25-02-2009 13:15 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

jbr schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:21:
[...]
Tomatoman, waar heb je jouw behuizing vandaan?
Die behuizing is van Tri-O-Light, dat niet aan eindgebruikers levert. Ik heb de onderdelen daarom besteld bij de Technische Unie. Je bestelt het spul in onderdelen, dus aluminium lijnprofiel, acrylaat afdekkap, eindkappen en bevestigingsstrip (U-profiel) waar de LED-strip in wordt geklemd. Dat is alleen de behuizing, er zitten nog geen verlichtingsonderdelen bij.

Uit de catalogus van Tri-O-Light heb ik even de brutoprijzen exclusief BTW geplukt (prijzen per 1-4-2008):
• lijnprofiel 40 mm, wit: € 18,67 per meter, standaardlengte 2 meter
• acrylaat 40 mm, frosted: € 15,37 per meter, standaardlengte 2 meter
• U-profiel 6x12 mm, 1 meter: € 3,67
• eindkap 40 mm: € 5,40
Per 1-1-2009 heeft de Technische Unie deze prijzen met 4% geïndexeerd. Met de (vrij geringe) korting die ik op de brutoprijzen kreeg kwam ik op een totaalprijs van ongeveer 175 euro inclusief BTW voor twee complete profielen van elk twee meter, exclusief de verlichting.

Kun je bij de Technische Unie alleen terecht als je er voor duizenden euro's per jaar afneemt en dat kan voor de gemiddelde doe-het-zelver een kleine drempel zijn. Je zou het daarom kunnen proberen bij Hertog Licht. De profielen staan niet op hun website, maar ze kunnen ze wel leveren. Gewoon even bellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

tjerkpolle schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:24:
@jja

ok dat is ook goede optie!

Geeft dat geen technische problemen?
En hoeveel Led's zouden er op zo'n driver kunnen?
Waar heb je de led driver gekocht als ik vragen mag?
Ja ik begreep van de Olino website dat deze spots niet stroomgestuurd zijn en dat de interne voeding het dimmen via pwm niet goed verdraagt. Als de interne voeding defect raakt is er nog niks aan de hand, de 3 cree leds kunnen dan gewoon direct in serie aangesloten worden op de 350mA leddriver (wel letten op polariteit), maar ik verwacht niet dat de interne voeding snel defect raakt daar de spots bij mij bijna nooit gedimd worden.
De maximale spanning van deze leddriver is bij 350mA 32V en dat is de beperkende faktor; de 3x2 cree spot heeft een forward spanning van ongeveer 10,5V bij 350mA, dus er kunnen maximaal 3 van dergelijke spots op een leddriver. Ik heb er 2 op de leddriver aangesloten en dat gaat wel goed, doch de lichtopbrengst is wel wat minder dan als je ze op 12V aansluit.
De leddriver levert maximaal 12,5W en bij 350mA moet het wel lukken om 3 spots aan te sluiten.

Er zijn verschillende resellers van deze leddriver, met googlen vind je er wel enkele.. Ik heb ze gekocht bij Conrad omdat ik daar ook enkele leuk ledstrips (HighPower-LED wit CITIZEN CL-L102-C3L, bestelnr 180917) gekocht heb ter vervanging van enkele 100W upbeamers.

Als je al een dimmer hebt en deze graag wilt behouden dan vind ik dit wel een leuke oplossing, als je geen dimmer hebt of van plan bent om de dimmer te vervangen dan zou ik voor een niet dimbare 12V leddriver gaan. Het dimmer werkt leuk maar is in mijn keuken niet echt noodzakelijk, zeker als je ze met 350mA aanstuurt.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

• 32db
Ik heb ondertussen mijn 3x2W Cree spots van de samenaankoop bij LeditLight gemonteerd (230V).

Twee spotjes zijn geplaatst in een Massive staande leeslamp in de living ter vervanging van 2 x 50W halogeen met dimmer. De dimmer in de aansluitdraad werd vervangen door een voetschakelaar. Resultaat: prima lichtkleur (de warm-witte 3x1W exemplaren probeerde ik ook, maar waren veel te wit voor een living) en goede lichthoeveelheid en spreiding.
Een van de twee spotjes verlicht de zetel, het andere staat gericht op een tekening aan de muur. Het valt op dat de ervaren lichtkleur sterk verschilt naargelang het belichte voorwerp. Het licht op de (sahara-beige) zetel is zeer aangenaam zacht en helder genoeg om te lezen. Het licht op de tekening (met veel blauw) toont heel wat witter, en voldoet dus ook prima.

Twee spotjes moesten in de badkamer twee 3x1W spotjes boven de lavabo vervangen. Ik had de indruk dat de lichthoeveelheid daar juist wat krap was. Voor de rest is de badkamer verlicht met nog 4 exemplaren 3x1W, wat voldoet, zowel qua lichtkleur als qua lichthoeveelheid. Maar na vervanging door twee 3x2W spotjes lijkt de (wiite) lavabo veel te geel. Persoonlijke smaak natuurlijk, maar het warm-witte van de 3x1W kwam me zeer goed over, ook waarschijnlijk door de lichte beige wandtegeltjes en tabakbruine vloer. Nog even bekijken dus, en eventueel op zoek naar sterkere, maar iets wittere exemplaren.

MAAR!
De 3x2W spotjes blijken net iets groter dan de 3x1W en de klassieke halogeenspotjes. Gevolg: in eerste instantie waren ze niet in de houders te krijgen! :(
De houders zijn ronde, kantelbare exemplaren, stevige constructie in massief wit geschilderd aluminium. Ik kocht ze hier in de gewone elektriciteitshandel en ze voldoen perfect.
Wat gaat er dan mis?
Aan de hoogte (lengte) van de spot ligt het niet. Die speelt in mijn geval geen rol.
De 'kraag' van een halogeen en van de 3x1W is 49,6 mm doormeter. Bij de 3x2W is dat 49,7 mm, maar geen probleem. Gaat vlot in de houder.
De doormeter van het 'gat' van het armatuur is 46,1 mm.
De grootste afmeting van het 'bolle' deel van de spots, juist onder de kraag gemeten dus, is bij een halogeen 46,6 mm, bij een 3x1W 45,5 mm en bij de 3x2W 46,9 mm! De 3x1W zakt dus vlot tot aan de 'kraag' door het 'gat' van het armatuur, de halogeen en de 3x2W blijven steken op het ronde deel, zonder dat de kraag tot volledig tegen het armatuur zakt.
Waarom past de halogeen dan wel vlot in de houder?
Hier speelt de dikte van de kraag.
Bij de 3x1W is die 3,9 mm, Het dikste, maar dit speelt geen rol door de geringe doormeter van het 'bolle gedeelte' van de spot. Hij zakt immers volledig door het gat, tot de kraag de houder raakt.
De 3x2W heeft een kraag van 3,2 mm. Dunner dus. Maar door zijn groter 'bol' gedeelte geraakt de kraag niet tegen de houder en bedekt de kraag dus door zijn dikte de gleufjes, waarin de bevestigingsveer moet komen. Probleem dus.
Het 'bol' gedeelte van een halogeen is ook groter dan het gat, maar de kraag is zo dun (2,3 mm) dat de sleufjes probleemloos vrijblijven.

Conclusie: Niet voldoende dus om de doormeter van spotjes na te meten om te zien of ze zullen passen!

Oplossing:
Je kan alle houdertjes vervangen, maar daar had ik geen zin in. :(
Of je kan de vijl uit de gereedschapskist halen en het gat in de houder vergroten. ;(
Of je kan het bovenste deel van het bolle gedeellte van de spot wat bijvijlen. :o (hé, mijn dure spot)
Ik combineerde de laatste twee mogelijkheden.

Opmerking: De Massive leeslamp heeft sierstukjes die los op de spotjes komen vooraan. Deze pasten nog juist op de 3x2W, maar deze laatste hadden toch geen 2/10 mm groter moeten zijn.
De afmeting moet ik dus als een belangrijk min-punt noteren voor de 3x2W Cree spotjes. Hier kan best rekening mee gehouden worden bij een volgende productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petruccified
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 14:59
Ik heb niet alles gelezen, dat werd wat veel.
Zelf experimenteer ik met SMD LED strips.
Deze zijn erg goedkoop, geven naar mijn mening voldoende sfeer verlichting, zijn makkelijk te plaatsen en enorm dun.

Heeft er iemand ervaring met deze b.v.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8003

210 cm voor erg weinig geld volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomatoman schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:16:
.......
Kun je bij de Technische Unie alleen terecht als je er voor duizenden euro's per jaar afneemt en dat kan voor de gemiddelde doe-het-zelver een kleine drempel zijn. ....
Voorzover mijn ervaring is Technische Unie alleen groothandel. Dat houdt enkel in dat ze in principe niet leveren aan particulieren, er moet altijd een detailhandel tussen zitten. Maar een order is niet gebonden aan grootte, via een winkel die zaken met ze doen is alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23
Ik heb momenteel een redelijk aantal halogeenlampen hangen en wens deze te vervangen door LED’(Led spots 3x2W CREE 2700K)

Ik heb volgende installatie:
Transfo: 2 x LTV300/96 (8 halogeenlampen per transfo) en 2 x LTV150/96 (4 lampen per transfo).
Afstandschakelaar 16A 230V 2NO (Hager, EPN520 of F&G Z7-J/SS)
Dimmer (op sommige circuits) F5AH250V 05-726

Ik vermoed dat het gewikkelde transfo/voedingen zijn.

Voldoet de voeding (op vlak van minimumbelasting) om over te schakelen op LED?
Op de voeding zelf staat geen minimumbelasting vermeld. Een website http://www.ktb.de/2123.htm
laat vermoeden dat dit wel het geval is.
Indien niet, is het dan een oplossing om op 1 transfo zowel halogenen als led aan te sluiten?

Voldoen de afstandschakelaars ?

Is de dimmer geschikt om met deze LED te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 12-09 20:38

Len

Leeg

Volgens mij kan je geen gewone trafo gebruiken voor LED's.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zo eens even bezig in het topic.

nu zie ik een hoop verschil in led verlichting, ook op het www. vind ik een hoop variateit.

het grootste verschil (ik heb GU10 nodig) zie ik; in het 1-3 powerled's in 1 lamp of een heleboel zelfs tot 48 leds in een lampenkop. Zie ik dit verschil erg als de lamp aanstaat? de ene lamp is € 20,- p/s de ander is € 8.95 p/s
ook heb ik gemerkt dat led vaak kil/blauw wordt genoemd.

Daar las ik het volgende over op Mrled site,
kleur het glaasje met een markeerstift, als het goed is wordt de lens niet warm dus het zal moeten werken. echter het lijkt me nogal een simpele oplossing. iemand al geprobeerd?

de volgende lampen leken mij wel wat:iemand al geprobeerd?

(GU10 2,3 Watt warm wit Trophies,)
Voordeelpak van 5 stuks € 73.62
Vervanging voor: Halogeen 35 watt
Fitting: GU10
Voltage: 230 volt
Verbruik: 2,3 watt
Besparing per jaar: 54,96 kwh (uitgaande van 4 branduren per dag)
Besparing per jaar: € 10,99 (uitgaande van € 0,20 per kwh)
Aantal branduren: 50.000
Levensduur: 34 jaar (uitgaande van 4 branduren per dag)
Merk: Trophies, fabrikant: Enviro Light
Kleur: warm wit
Kleurtemperatuur: 3000/3500K
Aantal SMD-leds: 24 Ultra Bright LED’s
Doorsnede lamp: Ø50 mm
Hoogte lamp: 65 mm
Werktemperatuur 0-45 graden
Opslagtemperatuur -15 to +55 graden
Totaal stroom 30-35 Milliamps
Totaal stroomverbruik 2.3-2.6 Watts
Lichtsterkte op 1 meter: 486 LUX
Luminous flux 88-110 Lumen
Stralingshoek 45-60 graden

Aantal:
Klant recensies:
hansvanwijk@kpn_officedsl (woensdag, 03 december 2008)
Waardering: 5

Het licht was ondanks de term warmwit toch wel erg wit naar mijn zin. Ik heb even met wat kleur geexperimenteerd heel eenvoudig met een fluo marker
het kapje kleuren en het resultaat is verbluffend. misschien dat er in de toekomst markt is om er kleurfilters bij te gaan leveren. Ik doe het hier
nog maar even de service van MrLed is buitengewoon, complimenten!

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 21:53 . Reden: Site ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
zijn er ook brick & mortar winkels in omgeving Tilburg of stad Rotterdam waar je de 3x2 Cree spotjes kunt aanschaffen? Ik wil graag kijken of ze geschikt zijn voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Techneut schreef op zondag 01 maart 2009 @ 08:40:
[...]
Voorzover mijn ervaring is Technische Unie alleen groothandel. Dat houdt enkel in dat ze in principe niet leveren aan particulieren, er moet altijd een detailhandel tussen zitten.
Dat weet ik :z. Tot voor kort kon ik echter met een speciale personeelsaccount van mijn werkgever terecht bij de Technische Unie.
Maar een order is niet gebonden aan grootte, via een winkel die zaken met ze doen is alles mogelijk.
En daarmee vergooi je meteen het prijsvoordeel dat je kunt behalen door direct bij de groothandel te behalen. Bovendien is de prijs dan gebaseerd op de kortingspercentages van de desbetreffende tussenhandelaar en die zijn voor veel producten veel slechter dan de kortingen die mijn werkgever (een grootafnemer) krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Len schreef op maandag 02 maart 2009 @ 20:53:
Volgens mij kan je geen gewone trafo gebruiken voor LED's.
Dit schreeuwt om uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJsbeer schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 08:10:
[...]

Dit schreeuwt om uitleg.
Tegenwoordig zit er in een halogeenvoeding een geschakelde voeding. Vandaar dat ze ook zo mooi compact zijn. Maar helaas hebben die een minimumbelasting nodig, anders gaan ze niet eens aan.

Een ringkerntrafo (lomp zware, rond ding) heeft dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 08:13:
[...]

Tegenwoordig zit er in een halogeenvoeding een geschakelde voeding. Vandaar dat ze ook zo mooi compact zijn. Maar helaas hebben die een minimumbelasting nodig, anders gaan ze niet eens aan.

Ik vermoed dat het een ringkerntrafo (voeding is 10 jaar oud) is. Ik heb de LED er aan gehangen en zie geen problemen (knipperende lichten).

Op een andere kring zit een dimmer Niko 05-726. Kan deze gebruikt worden ? Indien niet welke dimmers zijn dan aan te raden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:50:
I Het licht was ondanks de term warmwit toch wel erg wit naar mijn zin. Ik heb even met wat kleur geexperimenteerd heel eenvoudig met een fluo marker het kapje kleuren en het resultaat is verbluffend. misschien dat er in de toekomst markt is om er kleurfilters bij te gaan leveren. Ik doe het hier nog maar even de service van MrLed is buitengewoon, complimenten!
Klinkt simpel maar doeltreffend. Ik ga mijn hard-witte LED's van de IKEA ook maar eens even bewerken. Goeie tip! Ik ga het morgen gelijk even proberen - en dan zal ik de afloop het hier wel beschrijven....

Misschien zou je uit jouw post even dat e-mail adres moeten verwijderen ivm spam...

[ Voor 6% gewijzigd door jbr op 04-03-2009 09:57 . Reden: sub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 08:13:
[...]

Dat ligt niet aan wel of niet een ringkerntrafo, maar aan de electronica die er achter zit. En die kan niet het type trafo zien, een trafo is een trafo, het verschil is alleen dat een rinkern compacter is en net iets efficïenter is dan een klassieke.
De thyristor of triac die zich in de electronica bevindt voor de dimfunctie heeft inderdaad een minimale belasting nodig. Mogelijk heeft men dat bij de nieuwste exemplaren tot bijna nul weten te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kleurfilters werken nogal beperkt, dus verwacht geen wonderen.
Je kan een klein beetje tint veranderen, maar in tegenstelling tot halogeen en gloei heb je maar een beperkt kleurenspectrum, dus kun je er ook niet heel veel aan filteren.

Pa wil thuis 2 TL buizen vervangen door LED, zijn dan wel 2 redelijk grote ruimtes, dus ik vermoed dat een spaarlamp het beter gaat doen. De TL buizen zijn elk 36watt, en branden zo'n 18uur per dag, dus elke watt besparing tikt dan aardig aan ;) Maar door de grootte (soort van gang/opberg ruimte) lijkt mij led wat lastig toe te passen, of je moet een heel stel armaturen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32

con1

Energiefreak

_ferry_ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:53:
. . .Pa wil thuis 2 TL buizen vervangen door LED, zijn dan wel 2 redelijk grote ruimtes, dus ik vermoed dat een spaarlamp het beter gaat doen. De TL buizen zijn elk 36watt, en branden zo'n 18uur per dag, . . . .
Waarom dan niet gewoon LED-buizen ipv TL-buizen, starter en voorschakelapparaat eruit en branden maar.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Ik ben inderdaad even met een gele marker aan de slag gegaan en het resultaat is verbluffend te noemen. Van fel wit naar warm-wit in 10 seconden ;) Ik zal eens een foto maken ter illustratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

tomatoman schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:22:
[...]
Inmiddels heb ik al het materiaal binnen en heb ik het tijdelijk aangesloten. Het is de bedoeling dat het in de kopse kanten van de buitenmuren wordt ingebouwd, naast de voordeur. In onderstaande foto heb ik een witte lijn getekend om de locatie aan te geven. De aannemer heeft in twee muren al een uitsparing aangebracht waar de verlichtingsprofielen precies in passen.
[afbeelding]

Hier een paar foto's van het spul in de woonkamer van onze crappy huidige woning. Op de foto's lijkt het licht vrij geel, maar in werkelijkheid is het warmwit. Prima kleur, ik ben blij dat ik niet voor koud wit heb gekozen.

Aansluiting op een 24 VDC gestabiliseerde voeding:
[afbeelding]

De lichtslang in de aluminium behuizing, met een melkwitte kap erop (acrylglas). Zoals je kunt zien is de lichtbalk mooi egaal verlicht.
[afbeelding]
[afbeelding]

Het opgenomen vermogen is trouwens 3,6 Watt per meter, exclusief verliezen in de voeding en kabels. Dat komt overeen met minder dan 8 Watt per profiel van 2 meter lengte. Indrukwekkend. :)
Waar heb je die behuizing gehaald?

edit: nvm, had verder moeten lezen.

edit 2: heb je foto's als het bevestigd is tegen de muur ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

Exirion

Gadgetfetisjist

jbr schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:42:
Ik ben inderdaad even met een gele marker aan de slag gegaan en het resultaat is verbluffend te noemen. Van fel wit naar warm-wit in 10 seconden ;) Ik zal eens een foto maken ter illustratie...
Geler wit kan ik me voorstellen, maar zo'n marker is nogal giftig geel dus ik kan me niet voorstellen dat het echt warm wit zoals bij een halogeen oplevert :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
  • Laatst online: 24-09-2024
petruccified schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:28:
Ik heb niet alles gelezen, dat werd wat veel.
Zelf experimenteer ik met SMD LED strips.
Deze zijn erg goedkoop, geven naar mijn mening voldoende sfeer verlichting, zijn makkelijk te plaatsen en enorm dun.

Heeft er iemand ervaring met deze b.v.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8003

210 cm voor erg weinig geld volgens mij.
Kost inderdaad niet veel, zelf heb ik de RGB variant aangeschaft, 5 meter voor $77,94
Da's inclusief controller (welke niet zo super is).
De RGB SMD LED strip voldoet prima de LEDs zitten om de 3 cm, bij die witte LED strip zitten ze om de 2 cm dus geven ze vast voldoende licht en als de kwaliteit hetzelfde is als de RGB variant zijn ze vast ok.

Wat het kleurlicht van de witte is weet ik niet, de RGB variant van Deal Extreme is in elk geval vergelijkbaar (qua effect, de strip zelf is breder) met de RGB strip die ik al had hangen;

Holelotof1 in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Exirion schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:47:
[...]

Geler wit kan ik me voorstellen, maar zo'n marker is nogal giftig geel dus ik kan me niet voorstellen dat het echt warm wit zoals bij een halogeen oplevert :)
Het is warmer dan de halgoonspotjes die ook in de keuken hangen, blijft echter lastig op foto vast te leggen.
Onderstaande foto is op een WB van 6700K gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/9907/ledsmarkeerstifti.jpg
Ik ben helemaal niet ontevreden met die kleurtemperatuur. De ledstrips komen onder de keukenkastjes te hangen, dus er recht inkijken zoals op de foto is niet aan de orde. Het aanrecht is vervolgens naar mijn smaak heel prettig verlicht. Minder kil dan zonder markeerstift en minder fel dan een TL-buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik lees op veel plaatsen dat een standaard dimmer (voor MR 16 spotjes) niet bruikbaar is.
Nu kan ik de dimmer ertussen uit halen en vervangen door een schakelaar.
Maar ik kan hem ook laten zitten. Vraag is: wat gebeurt er dan?
  • de ledlampen ontploffen;
  • de levensduur van de ledlampjes wordt veel korter (waarom?)
  • de ledlampen gaan knipperen?
  • er gebeurt helemaal niets
  • anders...
wie wee meer?

groet,
Arnout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

con1 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:16:
Waarom dan niet gewoon LED-buizen ipv TL-buizen, starter en voorschakelapparaat eruit en branden maar.
1 opmerking: lumen per watt. Hele dure leds halen 150 lm/W, goedkope tl's met een elektronisch voorschakelapparaat halen 150 lm/W.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Woops, totaal vergeten pics hier te plaatsen :X Bij deze alsnog, ben geen fotograaf maar het gaat om het idee. Heb een simpel cameraatje, dus 100% representatief zal het niet zijn, maar we zijn erg tevreden met het resultaat en merken totaal geen verschil in lichtopbrengst, ook al lijkt dat wel zo op de foto's misschien.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet alleen blij met het verschil in verbruik, maar ook blij met minder verstrooiing (ben gevoelig daarvoor en haat het als geen ander) en niet meer van die brandgevaarlijke hittemonsters in mijn huis is ook fijn. Persoonlijk kan ik iedereen de lampen van harte aanbevelen, als we weer een buffertje hebben gaan we gauw de rest ook vervangen door LED :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~toodutch/pics/huis/boeken_halogeen_res.jpg
50W Halogeen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~toodutch/pics/huis/boeken_led_res.jpg
3x2 watt Cree

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~toodutch/pics/huis/tvhoek_halogeen_res.jpg
50W Halogeen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~toodutch/pics/huis/tvhoek_led_res.jpg
3x2 watt Cree

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Pa wil thuis 2 TL buizen vervangen door LED, zijn dan wel 2 redelijk grote ruimtes, dus ik vermoed dat een spaarlamp het beter gaat doen. De TL buizen zijn elk 36watt, en branden zo'n 18uur per dag, dus elke watt besparing tikt dan aardig aan ;) Maar door de grootte (soort van gang/opberg ruimte) lijkt mij led wat lastig toe te passen, of je moet een heel stel armaturen monteren.
Ik volg niet goed. Ik dacht dat (moderne) TL-lampen het hoogste rendement hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jah, op zich hebben TL lampen een hoog rendement, maar de 36watt die er hangt is best veel, 11watt spaarlamp kan bijv. ook voldoen, er komt namelijk ook daglicht binnen. Alleen in de avond heb je dan dus meer licht nodig.

Tijd/bewegings gestuurd zou ook een optie kunnen zijn. Is alleen jammer dat je bij spaarlampen de inschakelvertraging hebt.
Dan zou een bewegingsmelder+ledlampen wel een uitkomst zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Laatst online: 10-09 21:48
@wilcoh , de GU10 lampen die jij bedoeld zijn van plastic en zijn van enorme slechte kwaliteit. Wij hebben de gehele serie terug gestuurd en laten crediteren bij Trophies.

@Tomatoman , woensdag wordt de gehele bestelling vertuurd naar ons, dus waarschijnlijk vrijdag as alles binnen. ( inclusief 50 watt RGB waterdichte wallwasher om mee te spelen ..euehhh proberen )

@Ferry , ik denk dat TL's vervangen voor LED TL te dure oplossing gaat worden. ( LED tls zijn nog vrij prijzig ) , en de goedkopere zijn na 2 maanden kapot. ( wij hadden het hele kantoor verlicht met LED LT's en waren allemaal binnen 2 maanden kapot )

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mijn vriendin en ik hebben een poosje geleden een nieuwbouwhuis gekocht, welke dit jaar opgeleverd zal worden. Nou willen wij graag in de keuken een koof maken welke langs 2 wanden loopt. In die koof wil ik graag ledspotjes plaatsen om het werkblad en een gedeelte van de vloer te verlichten.

Ik lees hier dat een aantal mensen tevreden zijn over de 3x2 Cree lampen, dus daar ben ik op gaan zoeken. Mijn plafond is 2,62 meter hoog en mijn werkblad komt op 91 centimeter hoogte. Als ik de foto's bekijk lijkt het erop dat de 3x2 Cree (warm wit) voldoende licht zullen geven daarvoor. De 3x1 Cree zullen tekort schieten denk ik?

Nou moet er ook een armatuurtje geplaatst worden natuurlijk. Als ik de volgende producten bestel:
Powerledspot 3x2 watt Cree/10 stuks
inbouwspot kantelbaar 50mm

Heb ik dan de juiste materialen, of heb ik dan nog meer nodig? Is dit een redelijke prijs trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Je mist nog een trafo saviour?

Is deze set niet precies wat jij hebt plus een trafo? http://www.ledverlichting...iew=product&product_id=66

edit:
Wacht, GU10 spots... :X

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 08-03-2009 20:13 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Aah, ik mis dan dus nog een trafo! Bedankt voor de link Xander. :)
Die GU10 spotjes zijn maar een voorbeeld hoor, ik heb mij er nog niet echt in verdiept welke 'aansluiting' ik wil gaan gebruiken, dus het is een mooi setje!

Edit:
Ik lees net dat de verschillen tussen 12v en 230v eigenlijk zijn dat 12v meer lichtopbrengst zou geven en witter zou zijn en dat je voor de 230v spotjes geen trafo nodig hebt (en dus goedkoper is). Het is wel leuk als de spotjes dimbaar zijn, maar voor in de keuken is het geen must. Het lijkt er dus op dat ik met die spotjes + armaturen voldoende materiaal heb. Daar zal dan alleen nog ergens een aan / uit knop voor gemaakt moeten worden, terwijl dat met die set van Xander mooi met een afstandsbediening gebeurt.

[ Voor 54% gewijzigd door saviour op 08-03-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DinX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:39:
[...]

Waar heb je die behuizing gehaald?

edit: nvm, had verder moeten lezen.

edit 2: heb je foto's als het bevestigd is tegen de muur ?
Hieronder zie je de huidige staat. Nog even geduld voor het eindresultaat. :)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/qris7s.jpg
mversluis schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:28:
@Tomatoman , woensdag wordt de gehele bestelling vertuurd naar ons, dus waarschijnlijk vrijdag as alles binnen. ( inclusief 50 watt RGB waterdichte wallwasher om mee te spelen ..euehhh proberen )
Mooi, dan is alles ruim op tijd binnen voor als de keuken wordt geplaatst. Binnenkort zal ik eens een testopstelling bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

saviour schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:51:
Mijn vriendin en ik hebben een poosje geleden een nieuwbouwhuis gekocht, welke dit jaar opgeleverd zal worden. Nou willen wij graag in de keuken een koof maken welke langs 2 wanden loopt. In die koof wil ik graag ledspotjes plaatsen om het werkblad en een gedeelte van de vloer te verlichten.

Ik lees hier dat een aantal mensen tevreden zijn over de 3x2 Cree lampen, dus daar ben ik op gaan zoeken. Mijn plafond is 2,62 meter hoog en mijn werkblad komt op 91 centimeter hoogte. Als ik de foto's bekijk lijkt het erop dat de 3x2 Cree (warm wit) voldoende licht zullen geven daarvoor. De 3x1 Cree zullen tekort schieten denk ik?

Nou moet er ook een armatuurtje geplaatst worden natuurlijk. Als ik de volgende producten bestel:
Powerledspot 3x2 watt Cree/10 stuks
inbouwspot kantelbaar 50mm

Heb ik dan de juiste materialen, of heb ik dan nog meer nodig? Is dit een redelijke prijs trouwens?
Bij werkbladverlichting moet je erop letten dat de spots zodanig worden geplaatst dat je niet in je eigen schaduw staat als je op het werkblad aan het werk bent. De spots boven het werkblad moeten daarom niet verder dan een centimeter of 40 van de muur vandaan zitten. Verder moeten ze elkaar een beetje overlappen, anders krijg je donkere plekken. De afstand van plafond tot werkblad is bij jou 1,71 meter. Als de lichtbundel van een spot een uitvalshoek heeft van 25° naar elke kant, mogen de spots maximaal 2 × sin (25°) × 171 cm = 144 cm uit elkaar zitten om elkaar net niet te overlappen. Als je een spotafstand van ongeveer een meter aanhoudt, zit je wel goed.

Verder kun je beter teveel dan te weinig spots nemen. Als je te weinig licht hebt valt daar niets meer aan te doen, maar als je teveel licht hebt kun je altijd lampjes met een lager vermogen nemen of, als het geen LED-verlichting is, de spots dimmen.

Ter illustrie hoe ik het in onze woning (in aanbouw) laat maken. Alle inbouwspots zitten op regelmatige afstanden van elkaar, omdat het er anders uitziet alsof de installateur dronken was. Boven het werkblad zitten spots, behalve waar bovenkastjes komen. Onder de bovenkastjes komt een strook LED-verlichting, zodat ook daar het werkblad goed is verlicht. De afzuigkap heeft ingebouwde verlichting. De spots in het midden van de ruimte zijn bedoeld om de vloer en de voorkant van de kastjes aan te lichten.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/10ql749.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1t20wj.jpgAfbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/16736s0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog 10 halogeen lampen die ik moet vervangen in huis. (rest van lampen zijn al spaarlampen/leds)

Voor de 2 GU10 spots van 50W neem ik de 3X2 WATT CREE spots.

De andere 8 zijn G4 fitting.

Ik heb op ebay deze gevonden : http://cgi.ebay.nl/G4-LED...65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Zijn dezelfde leds als bij OKledlight : http://www.okledlight.nl/...n=com_virtuemart&Itemid=1

Heeft iemand ervaring met leds voor G4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
tomatoman, bedankt voor de nette en uitgebreide post. Het zullen gewoon GU10 spots worden, 3x2 Cree. Ik heb er nu al zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwwoning en ben van plan om dimbare 3x2W LED halogeen vervangers in te bouwen.

De installateur wil ter plaatse van de nu geplande halogeen spots een ruimte in de betonnen schilvloer laten van ca. 20 x 20 x 7 cm om later de halogeen spots in te bouwen (totale inbouwdiepte dus 7 + 5 cm schil =12 cm dus genoeg volgens mij).
Mijn idee is om 1 van de holle ruimtes de trafo weg te werken (naast 1 van de spots dus). Is het zo dat ik vanaf de schakelaar / dimmer in de wand 2 loze leiding moet voorzien (1x zwakstroom voor de regeling/dimmer en 1 x 230 V als voeding van de trafo)? Dan kan ik toch vanaf de 1e spots de overige spots voeden?

En is het mogelijk de spots in meerdere groepen te schakelen / dimmen en toch 1 trafo te gebruiken of moet je meerdere trafo toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:25:
Ik heb nog 10 halogeen lampen die ik moet vervangen in huis. (rest van lampen zijn al spaarlampen/leds)

Zijn dezelfde leds als bij OKledlight : http://www.okledlight.nl/...n=com_virtuemart&Itemid=1

Heeft iemand ervaring met leds voor G4?
G4 blijft lastig. De spots die je aangerueeft zullen ws. overeen komen met 5W halogeen, niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn ervaring (pics een paar pagina's terug) is dat 1.7W redelijk goed overeen komt met de 10W halogeen versie. Als je dus 20W halogeen lampen hebt is er, nog, geen goed alternatief (tenminste niet dat ik weet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh hoe zit het ook alweer? De gebruikelijke fitting is toch een normale? Want een Poiesz bij me in de buurt verkoopt LED-lampen met een gewone brede fitting (E27) voor €9,99 maar ik weet niet zeker of het in veel fittingen wel kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:40
Gebruikerservaring - Spot GU10 230V High Power 3x1W Warm wit
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/39

Setup:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GbnMOfFaUMXAekyTT9FZkSiK/full.gif
De zwarte stip is de plaats waar mijn armatuur (5 spots) aan het plafond zit bevestigd.
De rode stippen zijn waar de spots op gericht zijn; 4 op de muren, zo'n 140 tot 150 centimeter van de grond (kamerhoogte is 220cm) en 1 spot is naar beneden gericht.
Posities van de stippen in de tekening zijn indicaties, geen accurate posities.

Met z'n vijfen vervangen ze een 60Watt gloeilamp en dat doen ze goed. Hoewel ze slechts een lichthoek van 45 graden hebben, verlichten ze de rest ook nog redelijk. Er is geen enkel plekje in mijn kamer waar het echt donker is. Moet ik er wel bij opmerken dat mijn muren wit zijn wat ook een stuk zal helpen. Een snelle blik in een boek op verschillende plaatsen laat me weten dat overal voldoende licht is om te kunnen lezen. Hoewel een heel boek lezen waarschijnlijk niet verstandig is in de minst verlichte gebieden.

De spots worden omschreven als warm-wit, ik heb echter geen flauw benul wat daar nou precies mee bedoeld wordt maar ik vind ze gewoon wit. Het is wel even wennen, met een gloeilamp had ik mooi verspreid licht, met de spots een paar zeer witte vlekken op mijn muren.

Oordeel: 7
Voor een hoger cijfer moet de lichthoek eerst significant vergroot worden en de kleur verzacht (à lá gloeilamp).

Ik ga morgenavond nog even kijken of het uitmaakt voor de verspreiding van het licht als ik de spots meer naar de vloer richt of meer naar het plafond.

Geen foto's helaas want mijn camera krijgt het niet goed op de plaat en mijn edit-skills zijn belabberd.

Overigens, als ik de lichtschakelaar omzet dan duurt het iets van een halve seconde voordat de spots aan gaan. Is dat normaal of ligt het waarschijnlijk aan mijn armatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 11-03-2009 00:21 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
NitroX infinity schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:16:
Overigens, als ik de lichtschakelaar omzet dan duurt het iets van een halve seconde voordat de spots aan gaan. Is dat normaal of ligt het waarschijnlijk aan mijn armatuur?
Ja, de voorschakeling moet even "opwarmen". Ik denk dat als je twee maal een 3x2 zou hebben al je problemen zijn opgelost 8). Waarschijnlijk is het effectief verplaatsen van je armatuur (bijplaatsten en vervangen, 1x2 en 1x3) een nog betere oplossing ...LED lampen zijn niet de oplossing voor centraal punt vervangers.

[ Voor 19% gewijzigd door hamsteg op 11-03-2009 08:04 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:22:
[...]

G4 blijft lastig. De spots die je aangerueeft zullen ws. overeen komen met 5W halogeen, niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn ervaring (pics een paar pagina's terug) is dat 1.7W redelijk goed overeen komt met de 10W halogeen versie. Als je dus 20W halogeen lampen hebt is er, nog, geen goed alternatief (tenminste niet dat ik weet!)
Goede info en foto's! Mijn lampjes zijn allemaal 10W .
Ik ga eens een aantal bestellen via e-bay.

Als ik ze binnen heb deel ik mn ervaringen uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De reden dat ik ze uiteindelijk niet besteld heb is de minimale belasting van de electrische trafo... daar moet je wel even rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

tjerkpolle schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 19:41:
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouwwoning en ben van plan om dimbare 3x2W LED halogeen vervangers in te bouwen.

De installateur wil ter plaatse van de nu geplande halogeen spots een ruimte in de betonnen schilvloer laten van ca. 20 x 20 x 7 cm om later de halogeen spots in te bouwen (totale inbouwdiepte dus 7 + 5 cm schil =12 cm dus genoeg volgens mij).
Zo is het bij mij in de woning ook gedaan, zij het dat daar dimbare PL-verlichting in komt. De gaten zijn achteraf in de vloer geboord en niet vooraf in de fabriek uitgespaard in de vloer. De reden is dat op deze manier de gaten precies op de juiste plek konden komen, terwijl bij prefab aanbrengen de gaten misschien net niet goed zijn uitgelijnd. Zo'n vloerplaat hoeft maar een klein beetje scheef te liggen en je ziet het al in het eindresultaat.
Mijn idee is om 1 van de holle ruimtes de trafo weg te werken (naast 1 van de spots dus). Is het zo dat ik vanaf de schakelaar / dimmer in de wand 2 loze leiding moet voorzien (1x zwakstroom voor de regeling/dimmer en 1 x 230 V als voeding van de trafo)? Dan kan ik toch vanaf de 1e spots de overige spots voeden?
Een dimmer in een stuk beton wegwerken lijkt me niet zo'n goed idee. De voeding kan dan nooit zijn warmte kwijt. In het beste geval heeft de trafo een korte levensduur, in het slechtste geval krijg je brand. Bovendien moet de voeding van de trafo toch uit de meterkast komen, dus waarom dan niet de trafo in de meterkast plaatsen?
En is het mogelijk de spots in meerdere groepen te schakelen / dimmen en toch 1 trafo te gebruiken of moet je meerdere trafo toepassen?
Het is geen probleem om meerdere groepen achter dezelfde trafo te plaatsen, zolang je maar binnen de specificaties van de trafo blijft (minimaal en vooral maximaal vermogen). Als je meerdere groepen hebt en ook wilt dimmen, is het wellicht noodzakelijk om per groep een dimmer te gebruiken. Ander loop je de kans dat als je de ene groep verlichting uitschakelt, de andere opeens feller gaat branden.

Let er wel op dat dan ook de lichtschakelaars/dimmers achter de trafo komen en dus een 12 V DC of 24 V DC voedingsspanning moeten schakelen. In principe is dat voor een standaard lichtschakelaar geen probleem, als de installateur er maar rekening mee houdt. De grootste valkuil is dat het niet is toegestaan om zwakstroombekabeling en sterkstroombekabeling in dezelfde installatiebuizen te leggen.

LED + dimmen = problemen. Tenzij bij de LED's uitdrukkelijk is aangegeven dat ze dimbaar zijn, moet je ervan uitgaan dat ze niet dimbaar zijn. Mochten ze wél dimbaar zijn, dan zet je de dimmer normaliter achter de trafo en gebruik je een dimmer die geschikt is voor 12 of 24 V DC spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
@ tomatoman

.... de fulltime prutser.... ;-)

bedankt voor je uitgebreide reaktie

Ok dat met die gaten is inderdaad het beste zo. Moet wel zeggen dat ik aardig veel ruimte heb in de vloer voor een trafo, maar in de meterkast is nog beter inderdaad!

Waarom kies je voor dimbare PL verlichting?
Daarmee bedoel je trouwens zoiets? http://www.lichtwebshop.n...flector_gu10_dimbaar.aspx

Ik dacht zelf dus aan de dimbare 3x2 W leds die dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

hamsteg schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:28:
[...]

Details --> bij-in artikel gezet.

Vraag aan andere slang bezitters
: Zo nu en dan trilt het licht in de slang (heel snel aan uit), is dit normaal? Daarna brand het weer een poos stabiel maar ineens kan het ook weer even trillen. Ik ben bang dat ik binnenkort alles weer mag losschroeven en terug sturen naar de leverancier :(
Hoe is dit afgelopen? ik zit er ook aan te denken om 4 meter Ledlichtslang te kopen.
(Maar dan de warmwitte variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
hjs schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:42:
[...]

Hoe is dit afgelopen? ik zit er ook aan te denken om 4 meter Ledlichtslang te kopen.
(Maar dan de warmwitte variant)
Hij trilt nog steeds. Het wordt niet beter en niet slechter. Ik kan geen relatie vinden met andere electronische apparatuur. Ik ga het binnenkort eerst op band vastleggen en daarna stuur ik hem terug. Opzich bevalt de slang goed voor het doel waarvoor ik hem in huis heb gehaald.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En waarom heb je niet voor de warmwitte variant gekozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hjs schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:04:
Verschil tussen wit en warmwit van deze slang is discutabel, zie pics eerder in dit (of vorig) topic.

Overigens werkt ie bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
hjs schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:04:
Eigenlijk twee argumenten:
  1. Omdat wij een donkergroen aanrecht hebben (zie foto's eerder) en het geheel dan nog donker blijft (en dat wil je niet als je eten aan het klaar maken bent)
  2. Omdat geel licht minder lumen oplevert als wit licht.
.

[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 13-03-2009 15:48 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ah, de warme witte variant is dus helderder geworden dus op een vrij licht werkblad moet dat kunnen.

Lijkt me best een nette oplossing om TL lampen te vervangen, een van de tl lampen is aan vervanging toe dus dan kan ik misschien beter een slang kopen voor 90 euro en maar 16 watt (een v/d lamp boven het aanrecht brand eigenlijk altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil thuis enkele E14/E27 gloeilampen vervangen door LED-alternatieven.
Ik heb reeds enkele SMD-bollampen van 2,3W hangen, maar deze vind ik iets te warm (moet iets van een 2500K zijn).

Nu viel mijn oog op een item in P&W waar Dhr. Ruud Koornstra zijn Pharox 5 (6?) W dimbare LED-bollamp voorstelde.
Ik heb echter moeite om die lamp in webshops te vinden. Ik zoek dus volgend type (wegens zeer goede efficiëntie):
http://www.olino.org/articles/2009/02/13/lemnis-pharox-iii-matte-glass
Zijn die lampen überhaupt al verkrijgbaar? Zoja, waar dan?

Dit heb ik tot nu toe gevonden:
http://www.ledverlichtingshop.nl/?page=catalog&view=product&product_id=3
Deze is echter maar 4W en niet dimbaar...

Kan iemand me helpen in mijn zoektocht?

groeten,
Dries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met deze LED TL's?
http://www.cheapled.nl/Webwinkel-Product-1159905/SMD-LED-TL-buis-150cm.html

Kan iemand een bepaald type aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:29:
...
http://www.olino.org/articles/2009/02/13/lemnis-pharox-iii-matte-glass
Zijn die lampen überhaupt al verkrijgbaar? Zoja, waar dan?

Dit heb ik tot nu toe gevonden:
http://www.ledverlichtingshop.nl/?page=catalog&view=product&product_id=3
Deze is echter maar 4W en niet dimbaar...

Kan iemand me helpen in mijn zoektocht?
Te lezen op de Lemnis Lighting Sales Portal: The dimmable 6 Watt Pharox LED lamp will be available this fall.

[ Voor 21% gewijzigd door BamSlam_ op 17-03-2009 08:40 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Pharox was toch alleen verkrijgbaar via die ene stroomleverancier, voor veel geld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ericplan schreef op maandag 19 januari 2009 @ 20:47:
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Philips Ledino lijn?
En nu dan?

Ik ben wel benieuwd hoe de 3x2.5W spotjes van Philips zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i20.ebayimg.com/08/i/001/31/e6/11ba_1.JPG

Als dit een beetje redelijk warm light geeft zou ik best 6 van die spotjes willen gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:40:
En nu dan?

[afbeelding]

Als dit een beetje redelijk warm light geeft zou ik best 6 van die spotjes willen gebruiken.
Ik heb ze inmiddels thuis geprobeerd en ze gaan terug. De hele serie stond in de winkel en het geeft opzich heel mooi wit licht, zonder sporen van blauw of paars, maar als je ze thuis naast halogeen zet dan blijft het toch duidelijk killer. Ik vind licht erg sfeerbepalend dus ik blijf voorlopig zweren bij halogeen :Y) Helaas voor de milieuhippies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Heb je toevallig ook andere spots geprobeerd Exirion?

Deze spots die 2Dutch heeft zien er niet bepaald killer uit dan de halogeenlampjes. Wil zelf binnenkort ook eens voor zoiets gaan kijken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:28

aip

[...]

En nu dan?

[afbeelding]

Ik heb inmiddels een andere lamp uit de serie in huis (glazen plaat, 3 LED,s geloof 3x7,5 w), en moet zeggen dat ik het wel mooi licht vind. Toegegeven: het is geen halogeen, en dat wordt het voorlopig niet ook. Maar blauw is het licht zeer zeker niet. De beste LED's qua kleur/opbrengst combi die ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:31
[...]

En nu dan?

[afbeelding]

Vandaag mijn eerste stapjes gezet in LED verlichting (we zijn aan het verbouwen) en exact deze ledino's gekocht (Philips Ledino Downlight - 3 stuks a 2,5 watt (warmwhite = 3100 K)) ... en ik ben 'flabbergasted'! _/-\o_

Ik heb lang gewacht en LED als zijnde kilblauwige gloeiende spijkers afgedaan, maar sinds ik deze serie (Ledino van Philips) heb gezien, ben ik om. Prachtig licht, ietsjes witter dan de 50 Watt GU10 halogeenlampen, en ze zijn perfect. Ben onder de indruk van de lichtopbrengst.

We gaan nu alle halogeen verlichting vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
La_Pazz schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 00:02:
[...]

Vandaag mijn eerste stapjes gezet in LED verlichting (we zijn aan het verbouwen) en exact deze ledino's gekocht (Philips Ledino Downlight - 3 stuks a 2,5 watt (warmwhite = 3100 K)) ... en ik ben 'flabbergasted'! _/-\o_

Ik heb lang gewacht en LED als zijnde kilblauwige gloeiende spijkers afgedaan, maar sinds ik deze serie (Ledino van Philips) heb gezien, ben ik om. Prachtig licht, ietsjes witter dan de 50 Watt GU10 halogeenlampen, en ze zijn perfect. Ben onder de indruk van de lichtopbrengst.

We gaan nu alle halogeen verlichting vervangen.
heb je zo'n setje van 3 stuks voor rond de 99 euro of een losse van rond de 70 euro?

33 ps vind ik acceptabel, 70 teveel dus ben erg benieuwd

zie bijv. hier wat ik bedoel
http://sites5.shoptrader....ription=1&keywords=ledino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Iemand ervaring met deze ledstrips?

http://link.marktplaats.nl/237408823

De foto ziet er wel goed uit voor boven het aanrecht.

Het gaat om een aanrecht van een meter of 2.
als ik die advertentie lees kan ik 2 dingen doen.
de LED STRIP 32CM WARM WIT ( E 5,65): gebruiken en daar 6 van bestellen en dan zigzaggend onder de keukenkastjes bevestigen
of
Spatwaterdichte LEDSTRIP SMD (60 leds per meter) WarmWit en Wit = E 16,67 per meter. en daar 2 meter van bestellen.

:?

[ Voor 57% gewijzigd door hjs op 25-03-2009 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:31
maxtrash schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:37:
[...]

heb je zo'n setje van 3 stuks voor rond de 99 euro of een losse van rond de 70 euro?

33 ps vind ik acceptabel, 70 teveel dus ben erg benieuwd

zie bijv. hier wat ik bedoel
http://sites5.shoptrader....ription=1&keywords=ledino
ik heb de 3 losse (1 powerled per stuk) ; deze worden per 3 verkocht (1 trafo) voor € 99,- (dus in wezen 33 euro per stuk)
nu bij een bekende bouwwarenhuis in Baarn een actie voor Ledverlichting 20% korting ;) dus ik had ze voor 79 euro.
Je hebt ze ook per 3 leds samen in 1 behuizing; deze kun je zien als een 40 Watt halogeen vervanger

[ Voor 7% gewijzigd door La_Pazz op 25-03-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Bij ons op school hebben we nu de Scienceweek, waarin leerlingen allerlei activiteiten moeten doen. Alle activiteiten hebben als onderwerp duurzaamheid. In het kader daarvan heb ik voor de tweede klassen een LED-project in elkaar geknutseld waarbij ze 3x2W Cree ledspots (van Leditlight) vergelijken met halogeenspotjes van 35W. Ze kijken op een kwalitatieve manier naar de kleur, lichtopbrengst en kleurenspectrum (met een spectroscoop) en op een kwantitatieve manier naar het vermogen, lichthoek, lichtsterkte op 1 punt, temperatuur en uiteraard de kosten. Kortom: een redelijk grondig vergelijk voor de leerlingen waarbij ze allemaal tot maar 1 conclusie komen: LED's zijn het beste in ongeveer alle opzichten.

Ik zal 1 dezer dagen een paar foto'tjes plaatsen en ook even een link naar het projectboekje.

1 ding is wat negatief opgevallen aan de ledlampjes: het vermogen is bij 12V maar ongeveer 4W en niet de gespecificeerde 6W. Alle 6 de spotjes branden bij ongeveer 12,3V en 0,33A (er zit wel iets van spreiding in). Dit vind ik persoonlijk een beetje jammer, want dit zorgt voor een wat mindere opbrengst. Nu vraag ik mij af of meerdere gebruikers dit ook hebben gemeten en of het mogelijk is om de spanning naar 15V te verhogen om wel aan het vermogen te komen. Ik ga er vanuit dat de stroomsterkte een bepaalde waarde niet mag overschreiden, maar misschien dat iemand die waarde weet.

Het is mij trouwens ook gelukt om met behulp van 9 systeemborden (wie kent ze niet van de middelbare school...) een 3 bits (dus met 8 gradaties) een pwm-dimmer te maken. Ik gebruikte een pulsgenerator op 800Hz om ook bij 1/8 van de output nog mooi 100Hz over te houden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
het vermogen is bij 12V maar ongeveer 4W en niet de gespecificeerde 6W.
Dat is bewust. Zouden ze op vol vermogen branden dan gaat de levensduur met hele grote sprongen achteruit.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
hamsteg schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:05:
[...]
Dat is bewust. Zouden ze op vol vermogen branden dan gaat de levensduur met hele grote sprongen achteruit.
Het zou wel zo eerlijk zijn als de fabrikant het werkelijke wattage ipv het maximale wattage vermeld, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
BamSlam_ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:37:
Het zou wel zo eerlijk zijn als de fabrikant het werkelijke wattage ipv het maximale wattage vermeld, vind ik.
Hoezo :P Verbruikt het apparaat eens een keer minder en dan is het weer niet goed :9

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hjs schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:00:
Iemand ervaring met deze ledstrips?

http://link.marktplaats.nl/237408823

De foto ziet er wel goed uit voor boven het aanrecht.

Het gaat om een aanrecht van een meter of 2.
als ik die advertentie lees kan ik 2 dingen doen.
de LED STRIP 32CM WARM WIT ( E 5,65): gebruiken en daar 6 van bestellen en dan zigzaggend onder de keukenkastjes bevestigen
of
Spatwaterdichte LEDSTRIP SMD (60 leds per meter) WarmWit en Wit = E 16,67 per meter. en daar 2 meter van bestellen.

:?
Dit lijkt idd erg interessant voor boven het aanrecht. Kan niets over het merk (HHS ?) vinden,maar foto's zien er prima uit (en blijkbaar al op veel plaatsen gebruikt, gezien de folder).
Kun jij er ondertussen al meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb een website, de site is alleen nog lang niet af maar de foto's zijn er van betere kwaliteit ;) (projecten)

http://www.jasek.nl/

(Onder download staat een PDF, daarin staat wel duidelijke info denk ik, ik kreeg een pdf in de mail)

De strips zijn 5,65 per stuk en daar hoort dan een voeding bij van 19,75 waarop je dan een stuk of tien van die strips op kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
hamsteg schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:05:
[...]
Dat is niet helemaal waar, want de leds zijn eigenlijk teruggevoerde 3W leds. Staat ook zo op de LED: 3x3W, maar ze zijn naar 3x2W teruggevoerd vanwege de door jou aangegeven problemen met efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zou nog een foto'tje plaatsen van de LED-lampjes in actie. Ik had even een foto gemaakt zonder leerlingen en met alleen de LED-lampen aan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R7ecTSdksOXFvXG10jFM4lkN/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 28-03-2009 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het probleem met foto's is dat je alles zo licht of donker kan laten zien afhankelijk van de belichting. Met dezelfde manuele instellingen kan je situatie A met situatie B vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
rapture schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:50:
Het probleem met foto's is dat je alles zo licht of donker kan laten zien afhankelijk van de belichting. Met dezelfde manuele instellingen kan je situatie A met situatie B vergelijken.
Klopt, dit beeld is ook niet natuurgetrouw qua lichtopbrengst, maar wel qua kleur. Ik kan er wel voor zorgen dat een foto de lichtopbrengst correct weergeeft, maar dat was nu niet de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stel dat je een aantal spotjes wilt ophangen, bijvoorbeeld 5x 3watt LED. Dan kun je bijv. 5 mr 16 fittingen kopen en daar LED spotjes in steken. Maar ik heb gemeten dat een 3watt led dan ongeveer 5watt gebruikt, omdat elke led zijn eigen driver heeft.

Nu leek het mij daarom mooi om zelf de spotjes in elkaar te knutselen, en dan een led driver te pakken+een voeding. Stuk efficienter doordat ze allemaal in serie staan en er maar 1x een omvormer nodig is.

Maar waar scoor ik "lege" mr16 behuizingen, dus zonder driver, evt ook zonder led. Of een kant en klaar armatuur? Het gaat om opbouwarmaturen, voor aan het plafond, inbouw armaturen zijn er genoeg. Opbouw vreemgenoeg niet :?
Pagina: 1 ... 5 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)