Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.413 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Het vernoemen van een GAMMA-lamp is ongetwijfeld vloeken in de kerk. Ik heb er echter inmiddels een aantal LED-lampen vandaan. De GU-10 spotjes bevallen prima maar ik heb ook een 2,4W lamp met schemerschakelaar, en die vertoont toch wel vrij absurd gedrag.

Zodra ik de lamp aanzet gaat deze zachtjes knipperen. Vaag maar waar. Houd ik dan mijn vinger voor de lichtsensor, dan wordt het knipperen veel feller. Dek ik de sensor compleet af met een stuk donker textiel dan gaat de lamp netjes continu fel branden.

Het lijkt dus alsof de sensor reageert op het licht van de lamp zelf, waardoor de lamp als het ware continu aan en uit gaat. Dat lijkt mij dan weer bizar, omdat dat toch een vrij fundamentele ontwerpfout zou zijn. Ik neem toch aan dat men heeft nagedacht over het voorkomen dat de sensor zou reageren op het licht van de lamp zelf...

Iemand enig idee wat hier fout gaat? Ik heb al gezocht op Google en GoT maar kon niet direct iets vinden.

Edit: Tja, het blijkt dat de lamp het in een losse fitting wel prima doet. Blijkbaar mag er geen lampenkap omheen zitten :/ Dat blijf ik wel een ontwerpfout vinden overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door mwolthers op 15-01-2010 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Een schemerlamp met lampekap... ja dan vraag je er ook om natuurlijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Tja, vertel eens; hoeveel lampen heb jij in huis (geen spotjes) die niet van een of andere vorm van een kap zijn voorzien? Ik kijk zo eens rond en tel op de begande grond acht lampen die geen spotjes zijn, en zeven daarvan hebben iets om de lamp heen zitten dat wit is en dus licht weerkaatst. Die achtste is een verhuisfitting; ik ben namelijk pas verhuisd en moet op die plek (in de hal) nog een plafonnière ophangen. Waar ik dus geen lamp met schemerschakelaar in kan stoppen.

Waar kan zo'n ding überhaupt wel in???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zo'n lamp is bruikbaar als buitenlamp, bij de voordeur of poortdeur. Voor de veiligheid en voor het gemak als je de deur open wil doen vanaf buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
universal creations schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 17:29:
Een schemerlamp met lampekap... ja dan vraag je er ook om natuurlijk.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je een lamp hebt met schemeringsschakelaar (ik zei het wat ongelukkig) is dat niet handig met een lampenkap. Lampenkappen zijn vaak wit aan de binnenkant, dus heb je nogal wat reflectie als de lamp aan is. Op dat moment komt het licht van de lamp indirect op de sensor, waardoor de lamp weer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ok, ik zit met de volgende situatie:

Ik heb een armatuur met 4 spotjes erop en die wil ik kunnen dimmen.
Foto'tje van het armatuur
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2803/4288616650_59b82eeb75.jpg

Op zich geen probleem met de nieuwe dimbare GU-10 Ledspots van tegenwoordig, maar er zijn een paar obstakels. Het lichtpunt in het plafond wordt geschakeld door een wandschakelaar waar we niet bij kunnen (zit onder de bank). Er zijn wel fasedraden aanwezig in het lichtpunt, dus los aansluiten van de lampen kan gewoon. Nu zijn er denk ik 3 mogelijkheden om de lampen te kunnen dimmen:

1. ik plaats een draadloze dimmer i.p.v. de standaard wandschakelaar en kan dan met afstandbediening schakelen.

2. ik ga op zoek naar een draadloze 230V dimmer met aan/uit schakelaar die lage vermogens aan kan en past in het armatuur (er is redelijk wat oppervlakte, maar beperkte diepte).

3. ik plaats een platte, compacte 12V voeding en een platte, compacte draadloze 12V dimmer in het armatuur en pas de fittingen aan naar MR-16.

Even een foto van de binnenkant van het armatuur:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2696/4288616452_c0fa643e1a.jpg
De ruimte is ongeveer, naar beneden afgerond: 18,5 x 18,5 x 2 cm.

Iemand hier tips wat betreft voedingen en dimmers? Of misschien een totaal ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Moet je hem op afstand kunnen dimmen? Of gewoon 1x een prettige instelling en daarna klaar?

Mooste is denk ik optie 3, maar ik zou zo 1,2,3 niet weten waar je regelbare stroombron voor de LED spots gaat vinden die ook nog op afstand te dimmen is. Wel op de print zelf.

Dan kun je de MR16 spotjes ontdoen van hun eigen (inefficiente) stroombron, en er een 15V voeding+stroombron in monteren. Daar kun je dan de 4 led's in serie op aansluiten. Zo heb ik het thuis gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat klinkt op zich wel interessant. Overigens zijn de draadloze dimmer en stroombron niet in 1 apparaat nodig, 2 losse mag ook. Het moet wel makkelijk dimbaar worden, want het wordt hoofdverlichting in onze zithoek. Dus soms wat meer licht, soms wat minder en soms ook vol open, afhankelijk van de situatie.

Heb je trouwens een schema/werkwijze voor wat jij hebt gedaan, want ik sta ook open om wat te knutselen.

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 19-01-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 21:35
edit:
Never mind

[ Voor 98% gewijzigd door My-life op 23-01-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Iemand toevallig een idee waar een ik een H3 6 volt lampje kan halen :?

We hebben in de schuur zo'n oplaadbare schijnwerper hangen met een 55watt H3 lamp erin. Dat kan wel iets minder volgens mij, dan gaat de batterij wat langer mee ;)
Ik heb alleen via google niks kunnen vinden, zelfs halogeen H3 lampen op 6 volt zijn schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Ik wil de dimbare 3x2W Cree lampen van LeditLight gaan proberen. Alleen zit er nu een lichtknop ipv een dimmer, dus ik wil ook een dimmer aanschaffen. Heeft iemand ervaring met de dimmer die LeditLight aanbied? Met name: is het frontje er af te halen en te voor zien van een dimmerknopfrontje dat wel bij de rest van mijn knoppen (Jung) past?

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 13:54
Ik heb zoiets wel een keer gedaan met de dimknop die bij LedItLight's 12V dimmer geleverd wordt. Zie o.a. hier, hier, hier en hier. Zoiets krijg je met de 230V dimmer ongetwijfeld ook voor elkaar, maar reken op wat knutselwerk...

Wellicht dat het makkelijker is om te kijken naar een Jung-dimmer? Volgens leditlight zijn die 230V spots met elke conventionele dimmer te dimmen...

Als ze nu nog eens een 12V LED-trafo/dimmer aan zouden bieden waar je een 0-10V dimknop op aan kon sluiten... dan zou dat geknutsel helemaal niet meer nodig zijn. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
De dimmer die LeditLight aanbied is iets gunstiger geprijsd dan de dimmers van Jung. Dus vandaar...

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
hjs schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:16:

We hebben in de schuur zo'n oplaadbare schijnwerper hangen met een 55watt H3 lamp erin. Dat kan wel iets minder volgens mij, dan gaat de batterij wat langer mee ;)
Ik heb alleen via google niks kunnen vinden, zelfs halogeen H3 lampen op 6 volt zijn schaars.
Helaas geen idee. Misschien is dit ding een alternatief voor je huidige schijnwerper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

BamSlam_ schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:58:
[...]

Helaas geen idee. Misschien is dit ding een alternatief voor je huidige schijnwerper?
Dank je, maar als ik de lamp ga vervangen zijn er denk ik wel betere opties dan een schijnwerper zodat het licht wat beter verspreid wordt door het schuurtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Op eBay zijn H3 6V lampjes nog wel te krijgen, zag ik net.

Update: en even bij google.nl zoeken op h3 6v 55w levert o.a. dit op.

[ Voor 24% gewijzigd door BamSlam_ op 28-01-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BamSlam_ schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:55:

En dat zijn leds? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

BamSlam_ schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:55:

Zal de accu flink langer van mee gaan als ik een 55w lamp vervang door een 55w lamp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Die zijn er wel, maar alleen in 12V uitvoering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:25:
[...]
Zal de accu flink langer van mee gaan als ik een 55w lamp vervang door een 55w lamp :+
Dan moet je ook vragen om een H3 6 volt LED lampje... :O ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik ken helemaal niks op het gebied van led verlichting.
Nu ben ik van plan om mijn 50W gu10 spots te gaan vervangen door led spots.
Welke spots is volgens jullie het beste op de markt ?
Ik ben op zoek naar een warm licht -> zowel dimbaar als niet dimbaar.
Op dit moment valt mijn oog op de cree 3x3Watt -> ik kon echter geen foto vinden op dit forum met de lamp in volle actie.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten

M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hjs schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:16:

Ik denk dat je beter een LED spotje erin kunt zetten dan dat je op zoek gaat naar een H3 vervanger.

Stuk goedkoper en er komt ook beter licht uit, want zo'n schijnwerper is toch bedoeld om ergens op te richten, en dat wil met een H3 LED lampje niet zo goed, die schijnt in de rondte.

Je zou zoiets er in kunnen bouwen (of misschien meerdere?): http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30206

maar ik weet niet of die het ook doen op 6V :P

Ik heb hem zelf ook, komt een beste stoot licht vanaf, wel erg wit, maar voor een schijnwerper boeit dat niet zoveel denk ik O-)
Ik heb het even voor je getest met een oude ATX voeding, op 12V werkt ie natuurlijk zoals het moet (en het is echt fel :P ) maar op 5V gebeurt er niks. Ook nog 7V geprobeerd (rood en geel) maar dat wil ook niet. Jammer :/

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Iemand ervaring met G9 dimbare LED's? Dacht eigenlijk dat deze (nog) niet bestonden, maar blijkbaar wel: klik. Ben namelijk op zoek naar een G9 LED lamp die dimbaar is voor in mijn kamer, de halogeen lampjes moeten elk half jaar vervangen worden en die zijn niet goedkoop, daarbij zijn die dingen ook niet bepaald zuinig natuurlijk. Misschien moet ik het armatuur maar vervangen, maar liever niet natuurlijk :P

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zo, ik heb eindelijk mijn 4spots kunnen plaatsen met draadloze dimmer. Ik heb een led-trafo gebruikt om 12V op het lichtpunt te krijgen en in het armatuur zit een draadloze 12V dimmer met 8 standen. Ik heb de GU10 fittingen vervangen door MR16 fittingen en er de 3x2W CREE spots van Leditlight in geplaatst. De lichtopbrengst is goed en de dimbaarheid is ook in orde. De lichthoek vind ik wel wat beperkt en de lichtkleur is niet anders dan de oude 3x2W (heb de oude in GU10-variant in de keuken). Het is dus wel wat witter dan een gedimde 300W halogeenlamp, maar het energieverbruik is nu drastisch verlaagd. Ik ben blij dat nu alle lampen die we meer dan 30min per dag aan hebben vervangen zijn door led- of spaarlampen. Alleen nog 1 toiletlamp (de andere is een spaarlamp) en de kelderkastlamp zijn nog gloeilamp, maar die branden vaak niet lang genoeg om rendabel te vervangen door led- of spaarlamp. Het heeft samen nogal wat gekost, maar dan heb je ook wat en het kan als het goed is, enorm lang mee (ook al zijn er hier wat sceptici aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Soepstengel schreef op maandag 08 februari 2010 @ 01:02:
Iemand ervaring met G9 dimbare LED's? Dacht eigenlijk dat deze (nog) niet bestonden, maar blijkbaar wel: klik. Ben namelijk op zoek naar een G9 LED lamp die dimbaar is voor in mijn kamer, de halogeen lampjes moeten elk half jaar vervangen worden en die zijn niet goedkoop, daarbij zijn die dingen ook niet bepaald zuinig natuurlijk. Misschien moet ik het armatuur maar vervangen, maar liever niet natuurlijk :P
Naar deze lampen ben ik ook wel benieuwd, ik zou graag ook 3 X G9 willen vervangen in de badkamer.
Hij zit er wel precies hetzelfde uit als de lamp bij leditlight, die niet dimbaar is....

[ Voor 5% gewijzigd door martijnr17 op 08-02-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
martijnr17 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:19:
[...]

Naar deze lampen ben ik ook wel benieuwd, ik zou graag ook 3 X G9 willen vervangen in de badkamer.
Hij zit er wel precies hetzelfde uit als de lamp bij leditlight, die niet dimbaar is....
Dat dacht ik ook, maar die van Leditlight heeft meer leds erop zitten, dus hij zal toch wel iets anders zijn.

Verwijderd

Ik heb een dimbare Pharox Led lamp (6 watt) in een Ikea Kulla lamp met "touch" dimmer, deze dimmer heeft 4 standen:

1. Uit
2. Klein beetje licht
3. 66% licht
4. 100% aan

Nu werkt de ledlamp alleen in stand 4. Ik moet dus 3 keer tikken om de lamp in te schakelen, hij gaat direct aan. Nu kan ik hier nog wel mee leven maar nu lees ik op internet dat ik dan waarschijnlijk te maken heb met een type dimmer dat de levensduur van de lamp verkort.

Mijn vraag is dus..Kan het type dimmer dat ik beschrijf ervoor zorgen dat de ledlamp sneller defect raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:27:
IIk heb een dimbare Pharox Led lamp (6 watt) in een Ikea Kulla lamp met "touch" dimmer, deze dimmer heeft 4 standen:

1. Uit
2. Klein beetje licht
3. 66% licht
4. 100% aan

Nu werkt de ledlamp alleen in stand 4. Ik moet dus 3 keer tikken om de lamp in te schakelen, hij gaat direct aan. Nu kan ik hier nog wel mee leven maar nu lees ik op internet dat ik dan waarschijnlijk te maken heb met een type dimmer dat de levensduur van de lamp verkort.

Mijn vraag is dus..Kan het type dimmer dat ik beschrijf ervoor zorgen dat de ledlamp sneller defect raakt?
De Pharox led ging af en toe knipperen, ik heb de dimmer verwijderd van de lamp en er een klikaan/klikuit achter gezet. Het werkt nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Je had ook je post kunnen editen? :p

Normale dimmers zijn niet goed voor je LED lamp. Dus goede keuze.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Modbreak:Lees de waarschuwing onderaan het topic, hier hebben we V&A voor.

[ Voor 210% gewijzigd door _ferry_ op 15-02-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Als het er drie zijn dan ben ik er zeker in geinteresseerd. Maar je kunt ze beter even in Vraag en Aanbod aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de lampen van LNSound.nl zijn ook redelijk kwalitatief.

vergeet niet dat je lampen moet hebben met een redelijk groot koellichaam, zodra dergelijke lampen te warm worden gaan ze te snel kapot en is het niet meer rendabel.
De goedkope lampen veroorzaken nogal wat storing op het net, waardoor er apparatuur in huis kapot kan gaan.
Philips hanteerd naar mijn weten een cosinus phi van 0,5 - 0,6
de lampen van lnsound hebben een cosinus phi van >0.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Klinkt toch echt als spam. En waarom zou een lage cos phi voor meer storingen zorgen? Het is niet leuk voor bedrijven die betalen voor blind stroom, maar verder...
Lees anders ook even de lampmetingen op olino.org en kom er achter dat er ook lampen zijn van andere winkels die zelfs een powerfactor halen van 0,9 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:36:
de lampen van LNSound.nl zijn ook redelijk kwalitatief.
Wat zijn ze kwalitatief? Kwalitatief zijn bestaat niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij hebben hier een Ikea-lamp hangen met 5x een 12V halogeenspot (20W per stuk, GU5.3 MR16). Deze staat best vaak aan en dus telkens minimaal 100W te slurpen. Ik wou er graag leds van maken. Maarja, nu heb ik op veel plekken gelezen dat ik de trafo dan moet vervangen, ivm levensduur (of uberhaupt aan het werk krijgen) van de leds. Probleem is echter dat er maar heel weinig ruimte is in de armatuur. Ikea gebruikt een ronde trafo met een diameter van ongeveer 8cm. Trafo's die ik op internet vind zijn minimaal 9cm lang, de meeste zelfs 18cm. Tenminste, als ik zoek naar 12V, constant voltage, minimaal 20W.

Misschien dat ik maar voorstel aan de vriendin om een andere lamp te halen bij de ikea. En dan eentje uitzoeken met GU10 (230V). Ben je volgens mij van al het trafo-geneuzel af, toch? Gewoon led-lamp erin, geen gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
woekele schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:03:
Misschien dat ik maar voorstel aan de vriendin om een andere lamp te halen bij de ikea. En dan eentje uitzoeken met GU10 (230V). Ben je volgens mij van al het trafo-geneuzel af, toch? Gewoon led-lamp erin, geen gezeur.
Dat klopt, in essentie. Echter is de levensduur van die GU10 spots volgens mij vaak weer wat lager dan die van de MR16 spots, omdat er veel meer electronica in een kleine behuizing gepropt zit.

Ik vraag me af hoeveel verschil dat dan nog maakt in vergelijking met MR16 spotjes op een niet-zo-ideale trafo.

Ik zou gewoon lekker MR16 spotjes in je huidige armatuur en met je huidige trafo gebruiken. Het enige probleem waar je tegenaan kunt lopen (naast een, lastig in concrete nummers uit te drukken, lagere levensduur) is dat de trafo niet inschakelt met een lage belasting. Maar da's natuurlijk zo uitgeprobeerd: doet die lamp het ook met één 20W halogeenspot erin?

Als je de trafo toch wilt vervangen, hoeft de nieuwe trafo misschien ook niet in de armatuur te passen? Je kunt natuurlijk gewoon een snoertrafo gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik weet niet of armatuur helemaal het goede woord is, het is zo'n ding wat aan het plafond hangt :) Dus snoertrafo gaat hem niet worden. Deze is het: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50148061

Maar ik zal eens proberen of het met de huidige trafo gewoon werkt inderdaad. Goed punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zat met een soortgelijk probleem (er paste geen trafo in het armatuur) en heb toen besloten om 12V naar boven te transporteren. Maar ik weet natuurlijk niet of jij die mogelijkheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Er zitten ook nog stopcontacten op diezelfde groep, vlak naast de schakelaar, dus zou ik het pas in de schakelaar of erna kunnen omzetten naar 12V, en ik heb niet echt een goede mogelijkheid het dan mooi weg te werken denk ik.

Ik heb de volgende zeer kleine trafo gevonden: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=574958

met 5x3.5W LED zou die perfect moeten werken als ik het goed begrijp. (als het maar tussen de 15 en 20W is volgens de specs). Vraag me alleen of die 11.5V output niet te weinig is. Aangezien het 12 moet zijn eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Uh, da's gewoon een halogeentransformator. Waarom zou die beter zijn dan de huidige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 12:31
woekele schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:08:
..... Vraag me alleen of die 11.5V output niet te weinig is. Aangezien het 12 moet zijn eigenlijk...
Gaat goed werken, kan zijn dat de LEDs iets minder fel worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik geloof trouwens dat ik de term trafo / transformator verkeerd gebruik...
Xander schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:25:
Als je de trafo toch wilt vervangen, hoeft de nieuwe trafo misschien ook niet in de armatuur te passen? Je kunt natuurlijk gewoon een snoertrafo gebruiken. :)
Want een trafo is per definitie AC -> AC, geloof ik? Die LED-voedingen (die je moet hebben voor een hogere levensduur van je lampjes) leveren 12VDC. Voeding of adapter lijkt een betere term. Wellicht is er nog een mooie vertaling van het engelse 'LED-driver' ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Xander schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:21:
Uh, da's gewoon een halogeentransformator. Waarom zou die beter zijn dan de huidige?
Omdat deze werkt vanaf 15W -> 20W volgens de specs. Mijn huidige heb ik net getest met één 20W-halogeenlamp erop en hij deed het toen niet goed (brandde erg zwak). Dus de trafo werkt niet goed als er niet genoeg vermogen getrokken wordt.

Ik had overigens begrepen dat de levensduur van leds te maken had met wel of niet leveren van precies 12V, niet met AC/DC? Maar dat kan ik verkeerd hebben.

Dit is ook nog een mooie optie, maar alleen leverbaar in de UK :( http://www.lightingstyles...ltage_transformer_12v.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
woekele schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:43:
[...]
Ik had overigens begrepen dat de levensduur van leds te maken had met wel of niet leveren van precies 12V, niet met AC/DC? Maar dat kan ik verkeerd hebben.
Hm... volgens mij zijn de meeste led-voedingen 12VDC (de mijne iig wel) dus ik deed even een aanname. Zeker weten doe ik het ook niet. :)

edit:
Past zoiets in je behuizing trouwens?

http://www.meanwell.com/search/rs-25/default.htm

Valt qua prijs heel erg mee: http://www.meanwell.nl/pr...ed-12V-21A__RS-25-12.aspx

't is niet speciaal voor LED's gemaakt, maar het zou toch gewoon moeten gaan werken?

edit:
Wacht, da's 79mm zonder de aansluitterminals. Zal dus wel niet gaan passen...

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 16-02-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, die was ik al eerder tegengekomen, dat is die van 9cm die ik noemde. Valt eventueel wel te proberen of ik hem erin kan stouwen voor die prijs ;)

Edit: http://www.lightingstyles...ltage_transformer_12v.htm wil toch wel versturen naar NL. Mochten er meer belangstellenden zijn, laat het me even weten, kan ik er meerdere tegelijk bestellen eventueel...

[ Voor 43% gewijzigd door woekele op 17-02-2010 14:01 ]

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 13-09 22:07
Ziehier wat ik net toevallig tegenkom, een nieuwe Pharox III flame : http://www.olino.org/arti...mnis-pharox-flame-dimbaar

Kleurtemperatuur 2018K, CRI van 91! Deze is wel heel erg warm :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

martijnr17 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:19:
[...]

http://eliontec.en.made-i...Wd/China-G9-LED-Bulb.html is een 4,7W dimbare G9-led-lamp. Alleen nu nog uit zien te vinden waar ze te koop zijn :( Misschien iets voor leditlight? ;)

Ook een G9-spaarlamp zou ik al prima vinden, maar die zijn er voor zover ik kan vinden alleen in niet-dimbare uitvoeringen.

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 18-02-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:35
ik heb bij de praxis 3 ledbalkjes gekocht, elk met 10 ledjes erin. Totaal 3 watt, dat is minder dan de 35 watt buislamp die ik ermee vervang, en ik voor het gevoel zelfs meer licht. Dat zal wel komen omdat ze beter verspreid zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.praxis.nl/uploadedImages/15661.jpg
Ik heb ze onder mijn hoogslaper gehangen:
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/led/klein/P250210_18.36.JPGAfbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/led/klein/P250210_18.37.JPG
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/led/klein/P250210_18.37%5B01%5D.JPGAfbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/led/klein/P250210_18.38.JPG

Edit: ik heb de het erg korte snoer (met een schakelaar en platte stekker) vervangen door een langer snoer zonder troep. deze gaat nu naar mijn inmiddels dubbele schakelaar aan de muur. Ja, er past een ordinaire supermarktkroonsteen in die erg kleine trafo. Meer fotos volgen...

[ Voor 29% gewijzigd door Peetz0r op 26-02-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Iemand ervaring met deze LEDs ?

http://www.led-winkel.be/...inbouwspot-richtbaar.html

2.5W Luzern LED verkrijgbaar in verschillende kleurtemperaturen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

P.E.T.E.R. schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 00:24:
ik heb bij de praxis 3 ledbalkjes gekocht, elk met 10 ledjes erin. Totaal 3 watt, dat is minder dan de 35 watt buislamp die ik ermee vervang, en ik voor het gevoel zelfs meer licht. Dat zal wel komen omdat ze beter verspreid zitten.
Mhh, is dat ook wat voor onder de keukenkastjes om het aanrecht blad te verlichten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Iemand enig idee wat de kwaliteit is van de gu10 spots op ledli.nl?

Zien er goed in de prijs uit maar kan me er totaal geen beeld bij vormen. Het gaat met name om de spots van 4.25 leuk om in mijn schuur wat huidige spots a 30 watt te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
vandaag 4 stuks Philips Econic (3W/230V/GU10) aangeschaft en geplaatst, nu benieuwd naar de resultaten vanavond (ik moet zowiezo de lampen nog uitlichten/richten in de woonkamer).
Ziet er degelijk en goed afgewerkt uit, beter als de no-name ledlampen die langzaam aan het begeven.

Deze 4x 3 Watt vervangt een Ikea lamp met 4x 20 Watt halogeen (uiteraard in andere armatuur etc).

Preview:
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable.niels-thijssen.nl/wp-content/uploads/philips-econic-led-199x300.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 04-03-2010 19:13 . Reden: foto toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb goedkope (5,50 euro) MR16 4W led-spots gehaald van ebay. Ze zijn behoorlijk vel, maar ERG koud licht. Echt ziekenhuis-sfeer nu in de keuken :P En ze lijken ook een beetje te flikkeren (niet duidelijk uit/aan ofzo, maar beetje als een 60Hz monitor). Maar misschien is dat omdat ik 3 led-lampen en nog 2 normale halogeenlampen (20W) op dezelfde trafo heb aangesloten. (trafo is geschikt voor 5-60W staat erop). Of heb je echt perse een trafo nodig die 12V DC levert? Volgens mij levert deze trafo namelijk 12V AC. Of het komt gewoon omdat het goedkope leds zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
woekele schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:31:
Ik heb goedkope (5,50 euro) MR16 4W led-spots gehaald van ebay. Ze zijn behoorlijk vel, maar ERG koud licht. Echt ziekenhuis-sfeer nu in de keuken :P En ze lijken ook een beetje te flikkeren (niet duidelijk uit/aan ofzo, maar beetje als een 60Hz monitor). Maar misschien is dat omdat ik 3 led-lampen en nog 2 normale halogeenlampen (20W) op dezelfde trafo heb aangesloten. (trafo is geschikt voor 5-60W staat erop). Of heb je echt perse een trafo nodig die 12V DC levert? Volgens mij levert deze trafo namelijk 12V AC. Of het komt gewoon omdat het goedkope leds zijn ;)
Kan aan AC liggen, dat is namelijk 50Hz. Als de leds gemaakt zijn voor gelijkstroom zouden de leds uit zichzelf niet moeten flikeren, wel als ze gemaakt zijn voor wisselstroom en dus een goedkope gelijkrichter hebben. Gelijkstroomleds hebben geen gelijkrichter, maar je hebt dus wel een geschikte trafo (DC, moet goede gelijkrichter) nodig.
hjs schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:03:
[...]

Mhh, is dat ook wat voor onder de keukenkastjes om het aanrecht blad te verlichten ?
Moet kunnen. Zorg wel dat de trafo niet nat wordt, stop hem achter in een kastje ofzo (en fix een ander snoer met beter monteerbare schakelaar, liefst in de muur)

[ Voor 15% gewijzigd door Peetz0r op 06-03-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Vandaag zitten klussen aan m'n koof in m'n nieuwe appartement. Beetje het voorbeeld van de pics van Femme vroeger gevolgd.

100306
Koof in aanbouw
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D3M2dueoSln8affnoyjbLxDM/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xHFGJxLpylmli69Sor3cOy0y/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VCTkibstzdPhqjxJaiAjZwjQ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lj9tSDptGDb908PhWbrHGyOg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BqDVtBiaF9D1YexGp49kThcX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pI83xjmnDFf0R9deLwqJostu/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2QHMh8zPnqgio08X7Tc3tkBw/thumb.jpg

Voorste planken moeten nog vastgeschroefd worden, alles geschuurd en geplamuurd,... Gebeurt allemaal morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Zijn dat gloeilampen? Schaam je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ik ben nog niet verhuisd. Ligt nog geen vloer in, nog geen verf,... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
En wat voor slang heb je gebruikt en wat is je ervaring? Lijkt me net zo belangrijk als de pics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ik heb de bekende RGB Multicolored 5-Meter 150-LED 30W Light Strip (DC 12V) van DealExtreme :)

Nu het in de koof ligt (voorlopig) moet ik zeggen dat hij heel goed meevalt. Als je de LEDs kan zien zie je dat sommige een heel klein beetje van kleur verschillen. Ik heb nog maar 5 meter liggen, ik moet nog 6 meter extra bijkopen (1 x 5 meter en 1 x 1 meter).

Ik heb hem gekocht met controller erbij (iets duurder) maar vind die toch wat beperkt qua mogelijkheden (x aantal standaardkleuren). Ik heb er zelf het volgende bij:

Velleman VM151 RGB controller met RF afstandsbediening[/]

Velleman K8074 USB-naar-RF zender

Die Velleman controller heeft een 8-tal standaardkleuren en 5 standaard "moodsets". Die "moodsets" zijn kleurprogramma's waar hij tussen afwisselt. Per set kan je 8 kleuren hebben. Afhankelijk van de set wisselt hij dan al dan niet vloeiend, van kleur naar kleur (die verschillen per set). De snelheid kan je instellen.

Met de USB-naar-RF module kan je de VM151 van op afstand aansturen (RF, dus geen vrij zicht nodig). Je kan 1 kleur instellen, de verschillende "moodsets" instellen (dus zeggen dat bijvoorbeeld set 1 kleur x, y en z moet hebben, set 2 kleur a,..).

Dat is dus met het bijhorende programma. Dat is echter maar een voorbeeldprogramma (met source). De zender is eigenlijk gewoon te zien als een extra seriële poort. Velleman levert er dan een dll bij die je kan aanroepen van in je eigen code/programma. Je hoeft enkel text-strings naar die seriële poort te sturen.
Als je een beetje kan programmeren zijn de mogelijkheden dus onbeperkt. Zelf zit ik te denken aan in de toekomst een klein webservertje in de meterkast met dat ding eraan. Dan kan je als het moet gewoon via je laptop of smartphone je verlichting instellen :)

Vandaag nog aan zitten klussen. Het ligt er nog niet permanent in, maar toch al semi-vast :)

100307
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8E5cgKr2ANFZjSnHHKsGWQ4N/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iZnmICXj4LjxDpOVFIqRNZhQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ut9SutW2dgyZXWOLrNIXGaGY/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZMZzolQsKQUEIK5h7ntz2uWG/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dfuiDJn1OX7YiCDCAMvVBv48/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ccyyDPnTzCgx1j51nUbpw79D/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yqeK9o01dYDJqADSXJfe7Bz8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/20SV24FoTpn5ya0Iw8OfIaiL/thumb.jpg

De kleur kan verschillend met irl, maar dat boeit niet, toch 16 miljoen mogelijkheden :)
Met de helft van de LEDs gelegd (5 meter van de 11) heeft het al genoeg licht om wat TV te kijken enzo. Kan perfect als vaste verlichting dienen 's avonds.

[ Voor 32% gewijzigd door DinX op 07-03-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Hip man zo'n peertje aan eht plafond. Komt helemaal in volgens mij. Zie het in elk nieuwbouw of verbouw van een huis! :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Henkie-Jan schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:42:
[...]

Hip man zo'n peertje aan eht plafond. Komt helemaal in volgens mij. Zie het in elk nieuwbouw of verbouw van een huis! :)
Ik had bij het verbouwen overal 20W spaarlampen hangen van de Ikea. Kosten niet veel, geven veel licht en zijn ook nog behoorlijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Volgens mij laatste afschrift van de energiemaatschappij heb ik gemiddeld per dag 40ct aan elektra verbruikt. Hoe ga ik besparen met ledlampjes?

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Image1-5.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 09-03-2010 21:32 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Da's maar 1kWh per dag, 365 kWh per jaar.. dat is serieus weinig, tenzij je zelf flink opwekt met zonnepanelen..

Zelfs een redelijk zuinige koelkast gebruikt dat al aan energie per jaar.. Is het echt zo weinig?

Wij zijn erg zuinig met energie, maar zitten met z'n 2en toch nog aan +- 1000 kWh per jaar. Daarvan was een aardig deel verlichting. Nu bestaat ons grootste deel uit koelkast en mechanische ventilatie (WTW).

HEY! NET WAS HET NOG 25 CENT PER DAG!! STIEKEMERD! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-03-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Lol ik had een klein foutje gemaakt. Maar dan nog 40ct, okee het is over 22 dagen gemeten maar ik ben net 3 weken vader en mijn vriendin is de hele dag thuis geweest.

Ik wek niets op. Zorg er alleen voor dat alle lampies uit zijn en geen apparaten onnodig aan staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 09-03-2010 21:34 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Goed.. je gebruikt dus wel wat meer dan 40ct per dag.. in totaal 171 kWh in 22 dagen, dat is 2837kWh per jaar.. Een kWh kost je in totaal +- 25 tot 30 cent.. Per dag gebruik je dus voor 171/22*0,25 = 1,95 euro aan stroom.

Reken zelf eens uit hoeveel daarvan voor verlichting is. Ik vind zelf 2837kWh wel behoorlijk veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

universal creations schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:49:
[...]

Ik had bij het verbouwen overal 20W spaarlampen hangen van de Ikea. Kosten niet veel, geven veel licht en zijn ook nog behoorlijk zuinig.
Gaan helaas ook heel snel stuk (ervaringsdeskundige). Met spaarlampen kun je IMO beter voor ietsiepietsie duurdere maar wel duurgeteste exemplaren gaan. Ligt natuurlijk ook helemaal aan hoe je ze gebruikt (als ze maar 2000h worden gebruikt maakt het niet uit of je ikea of osram koopt).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ssj3gohan schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:55:
[...]

Gaan helaas ook heel snel stuk (ervaringsdeskundige). Met spaarlampen kun je IMO beter voor ietsiepietsie duurdere maar wel duurgeteste exemplaren gaan. Ligt natuurlijk ook helemaal aan hoe je ze gebruikt (als ze maar 2000h worden gebruikt maakt het niet uit of je ikea of osram koopt).
De meeste van mijn spaarlampen heb ik 7,5 jaar geleden gekocht (toen ben ik op mijn eigen gaan wonen) en er is er nog geen één defect. Sommige staan een paar uur aan 1 stuk aan, andere maximaal 1 minuut per keer (en dat 5x per dag). Dus deze ervaringsdeskundige zegt: koop gewoon spaarlampen bij Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:46:
Goed.. je gebruikt dus wel wat meer dan 40ct per dag.. in totaal 171 kWh in 22 dagen, dat is 2837kWh per jaar.. Een kWh kost je in totaal +- 25 tot 30 cent.. Per dag gebruik je dus voor 171/22*0,25 = 1,95 euro aan stroom.

Reken zelf eens uit hoeveel daarvan voor verlichting is. Ik vind zelf 2837kWh wel behoorlijk veel!
\Het gemiddeld gebruik van een Nederlands gezin (2,3 personen) nog altijd een 'schamele' 3400 kWh. Dus hij zit nog wel onder het gemiddelde. Los daarvan kan je inderdaad flink besparen hierop, sluipverbruikers eruit, koel/vries-app. eens nameten, mechanische ventilatie bekijken, schakelaar op vloerverwarming e.d.

Verlichting is, gemiddeld genomen, zo'n 10% van je electra verbruik, dus daar is, relatief, weinig te halen, ik zou het eerst bij andere dingen zoeken.
Wij zitten met zijn 3-en (kind nog geen 1), en ik tel de broodbakmachine niet mee, op zo'n 1700 kWh per jaar. Respect voor 1000 met zijn 2-en!
Overigens kun je dit soort vragen beter stelling in Duurzame Energie deel 17 dat topic.

@Cobb: in je berekening neem je ook alle vaste lasten als leveringskosten e.d. mee. Je kunt beter rekenen met je verbruik in kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 10-03-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

universal creations schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:07:
[...]

De meeste van mijn spaarlampen heb ik 7,5 jaar geleden gekocht (toen ben ik op mijn eigen gaan wonen) en er is er nog geen één defect. Sommige staan een paar uur aan 1 stuk aan, andere maximaal 1 minuut per keer (en dat 5x per dag). Dus deze ervaringsdeskundige zegt: koop gewoon spaarlampen bij Ikea.
Haha, nou dat valt dan weer mee. Misschien zijn tussendoor overgegaan op goedkopere troep ofzo? Ik heb geen ervaring met ikea-spaarlampen van zo lang geleden, maar degenen die ik ~3 jaar geleden heb gekocht waren binnen no-time stuk. Veel mensen die ik spreek klagen daar ook over...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
woekele schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:31:
Die 12V uit je trafo een gemiddelde van het sinussignaal dat eruit komt, en is de werkelijke spanning dus hoger. Dit verkort de levensduur van je ledlampjes aanzienlijk. (bij gloeilampen maakt dit niet zoveel uit)

Dan ook nog dat deze trafo's vaak 13V onbelast leveren, om zo de spanningsval bij volledige belasting op te vangen. (als je dan van 60W halogeen naar 3W led lamp overgaat, staat deze trafo dus gemiddeld 13V in je lampjes te duwen, die werkelijk dus nog hoger is, door je sinussignaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verlichting kun je misschien niet altijd veel op halen qua kosten, besparen mbt geld haal je er sneller uit door gas te besparen, dat is immers duurder. Wacht maar tot elektriciteit flink duurder wordt, dan wordt er wel anders gepiept door al die halogeenfans ;) En als elk huishouden bespaart. moet je ook eens landelijk gaan tellen. Zal eens ons voorbeeldje geven mbt vervangen van halogeen door led: 410 watt vs 46 watt: 364 watt verschil...

Het is best wel grappig om bij vergelijkbare gezinssituaties de waardes eens naast elkaar te leggen. Als ik een kalenderjaar (give or take wat dagen) erbij pak, verbruiken wij (2pers) momenteel ongeveer 2000kwh. Dat vind ik gezien de omstandigheden best netjes:
- IRcabine die in de wintermaanden regelmatig wordt gebruikt
- Vaatwasser (zuinige, dat wel)
- Beiden veel achter de pc, laptops weliswaar merendeels..maar heb ook een gamebak
- Vriendin zit veel tv te kijken, dus een 40" lcd en decoder die aan staan

Wij zijn best trots op het relatief lage verbruik, want we leveren er qua comfort eigenlijk niks voor in?

Zelf hou ik regelmatig de standen bij, doet me goed om te zien dat het verbruik toch aanmerking is gezakt, wat uiteraard in de wintermaanden goed te zien is aangezien je dan de meeste verlichting gebruikt.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

rdfeij schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:18:
[...]

Die 12V uit je trafo een gemiddelde van het sinussignaal dat eruit komt, en is de werkelijke spanning dus hoger. Dit verkort de levensduur van je ledlampjes aanzienlijk. (bij gloeilampen maakt dit niet zoveel uit)

Dan ook nog dat deze trafo's vaak 13V onbelast leveren, om zo de spanningsval bij volledige belasting op te vangen. (als je dan van 60W halogeen naar 3W led lamp overgaat, staat deze trafo dus gemiddeld 13V in je lampjes te duwen, die werkelijk dus nog hoger is, door je sinussignaal.)
Ik heb momenteel 3 ledlampen + 2 halogeenlampen op dezelfde trafo (ledlamp 4 en 5 moeten nog binnenkomen). In totaal kom ik zo'n beetje op 50W, dus zou hij in elk geval geen 13V moeten gaan leveren (trafo kan 5-60W).

Anyway, wat voor een trafo heb ik dus wel nodig voor leds? Moet dus perse DC zijn? Hij mag maar 10cm lang zijn, anders past hij niet in de armatuur en moet het liefst 20W (5 x 4W) kunnen leveren. Is http://www.meanwell.nl/pr...ed-12V-21A__RS-25-12.aspx iets bijvoorbeeld? Of http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=270416356472 ?

En als je bijvoorbeeld kijkt naar http://www.lichtwebshop.n...ster_led_mr16_driver.aspx , dat is AC toch? Maar toch wordt hij led driver genoemd?

Halogeenlampen werken zeker niet op 12V DC?

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 10-03-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Halogeenlampen doen het prima op DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb

Deze 22 dagen geven een verkeerd beeld van ons verbruik, mijn vriendin werkt normaal gesproken maar heeft nu zwangerschapsverlof en het waren donkere dagen waardoor er meer lampen in huis branden.
Ons verbruik zit normaal gesproken ook rond de 2000kWh, maar door de komst van de kleine zal dit wel meer worden dit jaar. Om maar niet te spreken over de gas rekening vanwege de hogere stookkosten.
Gek genoeg is wel pijnlijk duidelijk dat de energie zelf geen drol kost, maar de energie belasting erg hoog is. En ik dacht dat levering een vast bedrag per dag was maar dit gaat dus ook per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ja, de transport kosten zijn idd ook per kWh.. Een kWh'tje kost je ongeveer 6 ct, door belastingen en transportkosten en btw wordt dat +-25 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Wij verbruiken wat meer ... 3700, met server, plasma TV en 50W pomp.Dan valt het behoorlijk mee. Er is nog èèn inbouw koelkast/diepvriezer die vervangen moet worden waarvan wij het vriesdeel niet gebruiken omdat wij een ladenkast vriezer hebben. Dat is de enige grote besparing die ik nog zie. Elk stopcontact is gemeten, ik heb zelf een geknutselde slimme meter en weet precies waar alles aan op gaat. Begane grond is de verlichting half spaar, half LED. Eerste etage is alles LED met nog 1 halogeen, de zolder heeft nog vier halogeen maar hier komen we bijna niet dus vervangen levert niets op.

@Cobb, hou je kraamhulp in de gaten! Bij ons staat de CV op 18/19 graden, ik kom op een dag thuis omdat de kleine in bad moest, stond dat ding op 25(!). Even uitgelegd dat dat niet de bedoeling is en dat voor die 4 seconden van bad naar handdoek die paar graden extra echt geen zin hebben. Vroeger, zonder CV zijn baby's ook wel groot geworden. Vriendin boos want zo ga je niet met een kraamhulp om maar was niet van plan ineens 100-derden euries meer op jaarbasis te gaan betalen voor een paar seconden.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Periode van 13 februari 2009 t/m 1 februari 2010 Verbruik 2.354 m3

Niet slecht voor een gezin van 6 vind ik :+
(gas is wel een stuk meer, jaren 80 hoekhuis)

Hangen op verschillende slaapkamers wel wat LED spots en verder veel spaarlampen.
Moet de keukenverlichting nog eens ver-ledden maar ik denk dat dat op weerstand stuit omdat nu de warmte van de tl lamp wordt gebruikt voor het sneller laten drogen van vernevel spullen.

[ Voor 46% gewijzigd door hjs op 12-03-2010 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
hamsteg schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:12:
@Cobb, hou je kraamhulp in de gaten! Bij ons staat de CV op 18/19 graden, ik kom op een dag thuis omdat de kleine in bad moest, stond dat ding op 25(!). Even uitgelegd dat dat niet de bedoeling is en dat voor die 4 seconden van bad naar handdoek die paar graden extra echt geen zin hebben. Vroeger, zonder CV zijn baby's ook wel groot geworden. Vriendin boos want zo ga je niet met een kraamhulp om maar was niet van plan ineens 100-derden euries meer op jaarbasis te gaan betalen voor een paar seconden.
offtopic:
En je voedt toch geen mietjes op! Zo worden de kinderen nooit hard, dat zal moeten, dat is de wereld ook :-)
http://www.youtube.com/watch?v=eTfrnws5Rwk

Maar kraamhulpen zijn idd irritant wat dat betreft, lampen aanlaten, verwarming hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
hamsteg schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:12:
..

Tipje: bij de thermostaat die ik heb (Honeywell Chronotherm Modulation) kun je in het servicemenu instellen min en max temperatuur vraag:
standaard op +10 en +28 graden dacht ik, dus die heb ik beperkt tot +10 en +22 graden Celsius....
slimme vrouw als ze daar achter komt ;)

overigens vandaag bij de lokale Aldi LED lampen in de aanbieding 9 eur p.st.
Ouders waren er vroeg bij (helaas zonder advies/informatie), en hebben een aantal gekocht. Helaas moet ik nog de ervaringen aanhoren maar zet serieus twijfels bij die prijs/kwaliteit van Aldi led lampen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit nu naar deze te kijken: MR16 3W 3-LED 270-Lumen 3250K Light Bulb - Warm White (12V)

Heb de normale witte variant ( MR16 3W 3-LED 6500K Light Bulb - White (12V) ) al, maar die is toch wel erg wit :P Qua lichtopbrengst vind ik ze wel goed, maar de kleurtemperatuur moet nog anders.

Even wachten tot iemand hem heeft gekocht, en een recensie / review heeft geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:40:
Ik zit nu naar deze te kijken: MR16 3W 3-LED 270-Lumen 3250K Light Bulb - Warm White (12V)

Heb de normale witte variant ( MR16 3W 3-LED 6500K Light Bulb - White (12V) ) al, maar die is toch wel erg wit :P Qua lichtopbrengst vind ik ze wel goed, maar de kleurtemperatuur moet nog anders.

Even wachten tot iemand hem heeft gekocht, en een recensie / review heeft geplaatst.
Je beseft toch wel dat die 270lumen totale onzin is. Je mag blij zijn met de helft bij een 3W spotje als je de reviews op olino.org bekijkt van soortgelijke lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
3250-3500K warm white noemen vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. 2500K is warm white en lijkt een klein beetje op de kleur van halogeen. Alles boven de 3000K vind ik persoonlijk niet om aan te zien. Meestal te wit en vaak met een soort van roze of groene tint waar je ook niet vrolijk van wordt. En 5000/6000K.. dat zijn die knalwitte/blauwwitte dingen die je nog steed overal in bouwmarkten en tuincentra ziet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
universal creations schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:43:
[...]

Je beseft toch wel dat die 270lumen totale onzin is. Je mag blij zijn met de helft bij een 3W spotje als je de reviews op olino.org bekijkt van soortgelijke lampjes.
Dat weet ik, ik heb al zo'n spotje in huis (de normale witte variant). En het licht is minder dan een halogeenlampje ja, maar er komt best een flinke stoot licht vanaf :)
synthdood schreef op zondag 14 maart 2010 @ 10:49:
3250-3500K warm white noemen vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. 2500K is warm white en lijkt een klein beetje op de kleur van halogeen. Alles boven de 3000K vind ik persoonlijk niet om aan te zien. Meestal te wit en vaak met een soort van roze of groene tint waar je ook niet vrolijk van wordt. En 5000/6000K.. dat zijn die knalwitte/blauwwitte dingen die je nog steed overal in bouwmarkten en tuincentra ziet liggen.
Ja daarom wacht ik ook tot er iemand een review of foto's heeft geplaatst op Dealextreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb uiteindelijk een 2A 12V DC Power Supply gekocht ( http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=270416356472 ) :) Daar zitten nu nog 3 pure white leds van 3,6W ( http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=270525991654 ) op aangesloten, maar moeten er straks 5 worden (als de laatste 2 ooit nog binnenkomen). De 2 halogeenlampen van 20W kunnen er nu niet meer bij, omdat de trafo totaal maar 24W aankan. De aansluitterminals vond ik niet al te best en hij pastte maar NET in mijn armatuur (met veel gedoe en brute kracht :P). Eigenlijk was de trafo zelf niet eens het probleem, maar meer de stugge 230V-kabels.

Anyway, de ledjes branden nu veel rustiger dan toen ze nog ac kregen :) Nog steeds behoorlijk koud licht, maar geen 60Hz-flikkering-gevoel meer. Zit alleen wel een draaiknopje op de voeding, maar "V+ adj" bijstaat. Blijkbaar kan het voltage nog aangepast worden? Kan er dus niet 100% van op aan dat hij op 12V staat. Geen multimeter in huis om het te checken... maargoed. Hopelijk zit hij geen 13V door m'n leds te sturen ;)

PS: iemand wel eens geprobeerd g4-lampjes in een gu5.3-fitting te duwen? Kan/werkt dat? Zou maar 1,3mm verschil moeten zijn, kan de pootjes wel een beetje buigen toch? :D

PPS: heb het geprobeerd en werkt prima :P G4 kan dus in gu5.3 :)

[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 26-03-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Voor een hobbyproject ben ik op zoek naar laagvermogens verlichting (lees: mag niet te warm worden) met een kleurtemperartuur van ca 5000 a 5500k en een grote lichthoek.

De spots/lampen zijn bedoeld om mensen aan te lichten voor een fotocamera (afstand ca 1 tot 2m).

Het hoeft dus niet dusdanig fel te zijn dat de flits geheel overbodig wordt, het belangrijkste is dat mensen zichzelf zien op een preview scherm.

Nu kan ik wel een standaard led videolamp kopen, maar in verhouding tot losse spots zijn deze veel duurder en aangezien het geheel ingebouwd dient te worden is iets in een behuizing ook nogal overdone.

Ik kwam in mijn zoektocht op Ebay de volgende lampjes tegen:

60 LEDs klikkerdeklik
80 LEDs klikkerdeklik

Hier staat echter geen vergelijkbare lichtopbrengst bij vermeld alleen het wattage (5 - 5,5 Watt ) en dit is bij beide, ondanks het verschil in aantal LEDs, gelijk :?

Klopt het als ik dit omreken met ca 50 lumen/W ofwel 250 - 275 lumen?

Ik heb nul evaring met led verlichting en vroeg me af of deze lichtopbrengst bij gebruik van 2 spots afdoende zou zijn om een aantal mensen aan te lichten op ca 1 tot 2m afstand? Of kan ik in dit geval toch beter voor halogeen met reflector gaan?

[ Voor 19% gewijzigd door floriske.nl op 19-03-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:45

Ik heb er drie van gekocht. Ze geven geen mooi licht. De spot heeft super gele randen om 3 paarse kernen. De kleur is niet te vergelijken met de 2800K leds die cree verkoopt. Ik zou er het label niet-koude leds aan toekennen.

Er zit een buck converter in die niet aangaat tot vlak voor DC 13,5V. Na 13,5V gaat het aan en zakt(!) de lichtopbrengst.
De gemeten stroom is 0,6A bij DC 13,5V. Dus 3x1W leds verbruiken 8W.
Na 5 minuten aan is de behuizing naar mijn idee veels te heet en niet lang vast te houden.

1 pluspunt. Deze mr16 spot geeft evenveel licht als de 20W (oude) halogeen lampjes waar het naast hangt, ze zijn echt super fel. Het zal mij niets verbazen dat er veels te veel vermogen door de leds heengaan.

Er is ook een irritant nadeel aan deze spots. Op 12V AC heb je 100Hz stroboscoop effect.

Ik ga ze wellicht ombouwen naar flood. De lensjes zijn eruit te halen, dan heb je geen last meer van gele randen met paarse kernen, maar het printje met de ledjes word dan niet meer tegen de metalen behuizing gedrukt dus daar moet ik even wat op vinden.

https://github.com/atoomnetmarc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke heb je het nou over? over die warmwitte? Daar heb ik vandaag net 1tje van besteld, omdat ze weer op voorraad zijn namelijk :P

Ik heb die normale koud witte ook, en zal binnenkort wel even vergelijkingsfoto's maken.

Ik vind ze trouwens prima werken, lichtopbrengst is ook goed, maar de kleur is zo lelijk. Stroboscoop effect heb ik geen last van, terwijl ze hier volgens mij ook op 12V AC zitten (in een IKEA plafond lamp waar origineel 4x halogeen in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:18

Youk

Volvo For Life

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken of het mogelijk is om led verlichting toe te passen in een specifieke situatie bij mij thuis. Het gaat hier over de gang waar de slaapkamers, badkamer, woonruimtes, ... op uitgeven. Deze is nogal lang met 2 hoeken in en heeft momenteel 4 verlichtingsarmaturen hangen met elk 1 gloeilamp.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar vervanging die ik gewoon in de bestaande armaturen kan inschroeven, dat is door middel van een E27 voet. Het gaat hier over verlichting die tegen het plafond is geplaatst en waarbij de lamp evenwijdig zit aan het plafond.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Normale verlichting:
______
  |
  O

Huidige situatie:
______
  o--

Nu heb ik wel reeds verschillende led lampen gezien met E27 voet, maar deze zijn meestal op basis van (ik zal maar zeggen) spot-vorm. Dus een min of meer gerichte bundel licht die er uit komt. Schroef ik zo'n lampen in de huidige armaturen dan worden natuurlijk enkel de muren op 4 plaatsen verlicht en krijgt de rest enkel wat weerkaatsing.

Ik vraag mij dus af of er een mogelijkheid is die in de huidige armaturen past en waarbij er toch een mooi omgevingslicht wordt afgegeven wat te vergelijken zou zijn met een 24W gloeilamp (liefst warm wit).

Aangezien het hier over veel aan/uit met korte brandduur gaat lijken me gewone spaarlampen minder geschikt want die moeten toch nog steeds opwarmen (ok, de recentere versies zijn al stukken sneller dan vroeger, dat is waar).

Kan ik misschien iets beginnen met iets van de volgende dingen die ik gevonden heb op dealextreme?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34394
geeft rondom licht, dus in mijn geval ook naar boven tegen het plafond toe

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34391
mits goed te draaien licht naar onderen (maar niet echt open denk ik)

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30423
ook hier niet echt te zien hoe deze de omgeving doet oplichten

Het uitzicht van de lamp zelf doet niet ter zake aangezien er nog een glazen kap over zit.

Hebben jullie soms adviesen of tips waar ik zeker op moet letten in mijn verdere zoektocht?

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Ik heb in het toilet de lamp van de postcode loterij hangen en vind die toch redelijk rondom stralen. Misschien dat zoiets wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35

Exirion

Gadgetfetisjist

martijnr17 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:36:
Ik heb in het toilet de lamp van de postcode loterij hangen en vind die toch redelijk rondom stralen. Misschien dat zoiets wat voor je is.
Jij zit zoveel op de WC dat je juist daar aan stroombesparing moet doen? :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ach, LED-lampen op het toilet is niet zo raar. :)

Veel mensen hebben op andere plaatsen al spaarlampen, maar die zijn voor ruimtes als het toilet niet goed geschikt (duurt lang voordat ze licht geven, volgens mij verbruiken ze in het begin zelfs meer). Het toilet is hier de enige plaats waar nog gloeilampen hangen, dus als ik wil gan bezuinigen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:22:
Veel mensen hebben op andere plaatsen al spaarlampen, maar die zijn voor ruimtes als het toilet niet goed geschikt (duurt lang voordat ze licht geven, volgens mij verbruiken ze in het begin zelfs meer). Het toilet is hier de enige plaats waar nog gloeilampen hangen, dus als ik wil gan bezuinigen.... :+
Alleen is de aankoopprijs nog veel te hoog om het terug te winnen... Ofwel moet je de duur van de toiletbezoeken drastisch uitbreiden natuurlijk 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:45
ThinkPadd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:01:
Welke heb je het nou over? over die warmwitte? Daar heb ik vandaag net 1tje van besteld, omdat ze weer op voorraad zijn namelijk :P

Ik heb die normale koud witte ook, en zal binnenkort wel even vergelijkingsfoto's maken.

Ik vind ze trouwens prima werken, lichtopbrengst is ook goed, maar de kleur is zo lelijk. Stroboscoop effect heb ik geen last van, terwijl ze hier volgens mij ook op 12V AC zitten (in een IKEA plafond lamp waar origineel 4x halogeen in zit)
De warme.

Stroboscoop effect zie je als je je hand (of iets anders) snel beweegt onder de lamp door.

https://github.com/atoomnetmarc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:03:
[...]

Alleen is de aankoopprijs nog veel te hoog om het terug te winnen... Ofwel moet je de duur van de toiletbezoeken drastisch uitbreiden natuurlijk 8)7 .
Voor zover ik weet was die van de postcodeloterij gratis. Dus makkelijk terug gewonnen ;)

Overigens kan ik me best voorstellen dat je een aanschafbedrag in 30 jaar terug kunt verdienen, als hij tenminste zo lang blijft werken als ze claimen ;) Je moet dan niet alleen naar de energiebesparing kijken, maar ook naar aanschaf van telkens nieuwe lampen met kortere levensduur.

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 24-03-2010 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Exirion schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:49:
[...]

Jij zit zoveel op de WC dat je juist daar aan stroombesparing moet doen? :D
Ik kan nu dus wel lang blijven zitten ;P
Maar de lamp was inderdaad gratis en we vonden hem in de kamer geen mooi licht geven en toen was het toilet de enige ruimte waar die nog kon hangen... dus ja beter in het toilet dan op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb twee 3W (3 leds van 1W) warmwit mr16 gu5.3 12v led-spots gekocht van http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=250601184765 . Kosten: 12,50 euro per stuk, incl. verzenden. Ze claimen edison/cree-leds te gebruiken en geen goedkope behuizingen. Verkoper had nog geen feedback, dus was wel even spannend. Maar prima snel aangekomen uit HongKong.

Ze geven mooi warm licht. Kan ook qua (gevoelsmatige, heb geen meetapparatuur) lichtopbrengst makkelijk de 20W halogeen-spotjes vervangen. Brandt mooi rustig op een 12V DC power supply. Ze geven veel mooier (warmer) licht dan die drie koudwitte led-spots die ik al had :P Maar die kostten dan ook de helft minder. Overigens brandden die koudwitte ook al een stuk mooier sinds ik was overgestapt van 12V AC naar 12V DC. Ik heb niet getest hoe die warmwitte branden op 12V AC, want had geen zin opnieuw te kloten met die trafo in de armatuur.

Anyway, ik ga er nog 3 bijbestellen. Dan heb ik 5x warmwit, ipv 2x warmwit + 3x koudwit in 1 lamp ;)

Enige lamp waar ik nu nog mee zit in huis is de ikea-g9-lamp met touchdimmer. Volgens mij gaat het echt niet lukken dat om te zetten naar led... Heb dan een dimbare g9-led nodig en dan hopen dat deze werkt met de dimmer in de ikea-lamp. Kleine kans, aangezien deze waarschijnlijk alleen werkt vanaf een bepaald afgenomen vermogen en waarschijnlijk ook nog eens een ander dimsysteem gebruikt dan die ledlamp dan verwacht.

[ Voor 45% gewijzigd door woekele op 26-03-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED lampen kun je alleen dimmen met PWM ja, dus dat gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
ik heb ook een touchdimmer van ikea voor zon eettafellamp wel 12v en g9 is 230 volgens mij? Daar heb ik een keer ledjes in gedaan en die kon ik wel dimmen. Echter zaten er ook nog normale halogeen in voor de last en heb ze er niet lang ingehad, dus of ze heel blijven...
Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)