Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.415 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je eens een plaatje opzoeken? Ik werk namelijk in een bouwmarkt, maar ik weet zo niet welke je bedoeld :P

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
2Dutch schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 18:07:
[...]

Het is niet veel soeps qua foto, mijn digicam heeft moeite met scherpstellen gekregen :(
De groene waas komt door de armatuur, het licht zelf is warm wit, zeker niet koud of kil. Het staat richting het fornuis en het aanrecht gericht :+
[plaatje]
Ziet er goed uit, dank je voor de foto :)

Naar aanleiding van deze foto hebben wij ook de lampjes besteld. Nu maar even wachten tot ze binnen zijn :)

I don't have a solution; but I do admire the problem.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Holelotof1 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:58:
Nu bijna alles in m'n appartement met LED verlicht is denk ik niet dat nog een 'Deel 4' volgt maar wie weet....
Ziet er goed uit, al is dat magenta mijn kleur niet echt, maargoed....

Die PARretjes aan het plafond, zijn die ook LED? Alleen wit of DMX?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:23:
Kun je eens een plaatje opzoeken? Ik werk namelijk in een bouwmarkt, maar ik weet zo niet welke je bedoeld :P
Deze Philips led lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieiv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:13:
[...]

Ik heb gebruikt:

- Plaatje meccano, 7x3 gaatjes
- 10K lineaire potmeter met 4mm as: gehaald bij electra in Breda (fysiek in de winkel dus)
- 1K weerstand: ook gehaald bij electra
- Jung A540WW dimknop (inclusief centraalplaat): ooit besteld bij elektro-online.nl
- Jung AS582WW tweevoudig afdekraam: komt ook van elektro-online.nl
(afhankelijk van je gebruik is een eenvoudig afdekraam (AS581WW) misschien handiger ;))
- HAF MD4050 inbouwdoos: zoiets heb je waarschijnlijk al in je muur zitten. ;)
- wat standaard spul: kabeltjes, soldeertin, soldeerbout, steeksleutel, schroevendraaier, boormachine, ...
Super hoe jullie hier allemaal mee bezig zijn geweest.

Ik wil ook de POWERPRO V2 MR16 gaan bestellen samen met de LED DIMMER MINI en wil graag de dimmer in het standaard schakelmateriaal monteren (busch & Jaeger). Ik ben echter niet zo handig als jullie en ik vroeg me af of ik deze: http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-p-994.html zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Volgens mij mag je de LedItLight-spots alleen met een spanningsgestuurde dimmer dimmen, dus niet met een PWM-dimmer (en zeker niet met een stroomgestuurde dimmer). Je kunt de vraag bij LedItLight neerleggen, maar ik geloof dat die alleen hun eigen producten ondersteunen. :P

Maar even los daarvan... hoe is die dimknop makkelijker in je bestaande schakelmateriaal te integreren? Volgens mij is dat nog steeds evenveel gepruts, om de dimmer vast te krijgen in de inbouwdoos en om de knop er op te monteren (het lijkt een te dik asje)? Of zie je tegen het solderen van het potmetertje, het weerstandje en de draadjes op? :P (da's eh, het simpele deel :+)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit ogenblik zijn de meeste spots GU10 vervangen door LED-varianten (3W van Philips) en de (rondstraal-)gloeilampen door spaarlampen. Ik ben nu wel nog op zoek naar vervangers voor mijn G9-spotjes en dat blijkt niet zo simpel aangezien de behuizingen beperkt zijn in formaat...
Eentje zou er qua formaat op het randje af voldoen, dat is deze van Conrad: http://is.gd/5lF1M (Bestnr.: 574986 - 89). Normaalgezien associeer ik Conrad niet direct met kwaliteit (toch?) maar gezien de prijs zou dat toch moeten...
Iemand ervaring hiermee voor ik er een setje van 5 aankoop? Of iemand die in vergelijkbaar fysiek formaat een vervanger weet bij de betere merken? Het gaat uiteindelijk toch om wat centjes... een gokje van 150EUR zie ik niet zo zitten ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm volgens mij hebben we die wel, maar ik heb ze nog nooit zien branden.

Sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:56:
Iemand al ervaring met de nieuwe GU10 Philips spotjes? Ik kwam ze tegen bij de plaatselijke G bouwmarkt. Alle philips led's konden aan behalve de GU10 spotjes. En de medewerkers wilde/ konden de led niet aansluiten.
Die heb ik nu een tweetal dagen in gebruik. Komen heel lichtjes warm, geven naar mijn gevoel een mooi licht, wel een stuk meer gebundeld dan mijn vroegere halogeenspotjes. Als je ze uitschakelt blijven die nog een 20-tal seconden nagloeien.

Als het donker maak ik eens een foto-opstelling. Het zal wel in vergelijk zijn met een 50W-halogeen aangezien ik hier geen 35W liggen heb maar het geeft hopelijk wel een idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 14:01 . Reden: quote in orde gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:01
LEDlampen die nagloeien? Bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

stuffie123 schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:33:
Nee. LED lampen gloeien niet, er zit geen gloeidraad in. Het licht wordt op een hele andere manier opgewekt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
arieiv schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:24:
[...]

Super hoe jullie hier allemaal mee bezig zijn geweest.

Ik wil ook de POWERPRO V2 MR16 gaan bestellen samen met de LED DIMMER MINI en wil graag de dimmer in het standaard schakelmateriaal monteren (busch & Jaeger). Ik ben echter niet zo handig als jullie en ik vroeg me af of ik deze: http://www.leds-buy.nl/inbouw-led-dimmer-p-994.html zou kunnen gebruiken?
Ik gebruik de bovenstaande dimmer ook met de G4 leds van leditlight. Je kan ze er goed mee dimmen. Of ze er eerder kapot aan gaan weet ik niet. Ze doen het tot nu to goed, heb ze nu 2,5 maand in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee is gewoon stroom wat nog in de elco's / condensators zit, die langzaam leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ze kunnen inderdaad niet letterlijk gloeien maar het is wel zo dat ze nog een tijdje blijven licht uitstralen wanneer je de spanning uitschakelt. Het duurt even vooraleer die helemaal donker worden. Hoe formuleer ik dit het best dan? Het gaat echt niet om een fractie van een seconde maar het leunt dicht aan tegen de halve minuut hoor.
Ondertussen neem ik even die vergelijkende foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals beloofd: een vergelijkende foto tussen een standaard halogeenspot GU10 van 50W en deze LED-lamp van Philips.
Afbeeldingslocatie: http://img.mobypicture.com/82ab7fc18fd1f107c87ced1b84022966_full.jpg
De producten heb ik er bij geplaatst om wat kleuren te kunnen vergelijken. Ter info: de keuken is grijs, de muur is nog gewoon witte kalk (en ja: de dampkap moet afgekuist worden :X ).
Een duidelijk verschil tussen beiden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:21:
Er zit aardig wat verschil in, maar het lijkt erop dat de LED-lamp het licht minder ver verspreidt waardoor de keuken ook donkerder lijkt.
Aan de rechterkant zie ik een deurklink zitten, en die zie ik totaal niet of nauwelijks op het onderste plaatje. Hierdoor is de vergelijking ook wat lastig te maken, maar het kleurverschil is duidelijk zichtbaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:34:
[...]
maar het lijkt erop dat de LED-lamp het licht minder ver verspreidt waardoor de keuken ook donkerder lijkt.
Inderdaad, dat is ook het eerste wat mij opviel... Het midden is duidelijk sterker belicht maar strooilicht mag je dan weer vergeten. De bedoeling is om drie LED-spotjes te hangen voor de hele keuken maar de vraag is nog maar of ik daarmee alles verlicht zal krijgen. Met wat ik nu zie zou dat nog eens krap kunnen worden terwijl er met de halogeens genoeg strooilicht zou zijn om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:32:
[...]

Inderdaad, dat is ook het eerste wat mij opviel... Het midden is duidelijk sterker belicht maar strooilicht mag je dan weer vergeten. De bedoeling is om drie LED-spotjes te hangen voor de hele keuken maar de vraag is nog maar of ik daarmee alles verlicht zal krijgen. Met wat ik nu zie zou dat nog eens krap kunnen worden terwijl er met de halogeens genoeg strooilicht zou zijn om dat op te lossen.
Voor vervanging van 50W halogeen is er volgens mij nog maar 1 oplossing. De 3x2W Cree. Ik heb heel even een voor loper van die philips gehad (3x1W Edison leds) en ik werd er gewoon misselijk van. Te wit en te zwak.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 09:11
De laatst genoemde lamp van Philips had ik ook zien staan bij de bouwmarkt. Nu heb ik 2 x 35 watt GU10 spotjes in de keuken hangen dus het verschil zou minder zijn.... Ik zit alleen nog een beetje in over de kleur. DidierS bedankt iig voor het maken van de foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:01:
De laatst genoemde lamp van Philips had ik ook zien staan bij de bouwmarkt. Nu heb ik 2 x 35 watt GU10 spotjes in de keuken hangen dus het verschil zou minder zijn.... Ik zit alleen nog een beetje in over de kleur. DidierS bedankt iig voor het maken van de foto's!
Graag gedaan. Bij mij worden er nu voorlopig 3 stuks gebruikt in verplaatsbare armaturen in de living/salon als avondverlichting en ik moet zeggen dat het kleur me hierbij niet tegenvalt. Ook met de testopstelling in de keuken vond ik de kleur goed meevallen en kwamen de andere kleuren zeer goed uit (zie je eigenlijk ook op de foto).
Uiteraard geven ze te weinig licht voor de toepassing waarin ik ze nu gebruik maar vanaf dat ik een mooie armatuur vind voor de keuken, verhuizen ze die kant op. Voorlopig laat ik ze gewoon elke avond branden als sfeerverlichting (nou ja...) om te vissen hoe ze het doen als je ze veel en lang laat branden.

Zoals ik het zelf ervaar zit het grootste verschil in dat strooilicht dat je kwijt bent: alles wordt meer geconcentreerd naar één bol. Op zich lijkt dat niet slecht maar ik zit er toch een beetje mee in hoe zich dat zal vertalen als ik daarmee een U-vormige keuken probeer te verlichten... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:58
(Voor de duidelijkheid, ik heb geen ervaring, weet er niet veel vanaf, ..) Kun je er dan geen diffuser opzetten om je hotspot kwijt te raken? Dan ben je van nadeel één (te hard en fel verlicht) af en mogelijk krijg je het licht ook nog wat meer naar de hoeken waardoor je nadeel twee kwijt (te krappe bundel) bent.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Laatst online: 16:53

con1

Energiefreak

Volgens mij gaan vele vergelijken een beetje mank. Meestal worden de led's vergeleken met halogeenverlichting die al jaren gebrand heeft. Deze halogeentjes zijn vaak "geler" geworden door de leeftijd van de spotjes zelf en de vervuiling op het glas (rookaanslag enzovoort). In ieder geval een reden dat het lijkt dat warmwit led vaak "witter" is dan halogeen, terwijl halogeen, wanneer nieuw, ook vele malen witter is dan wanneer het al jaren gebrand heeft.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

con1 schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:43:
Meestal worden de led's vergeleken met halogeenverlichting die al jaren gebrand heeft.
Zo had ik het nog niet bekeken... :/
Maar de foto is redelijk representatief dan: de halogeen heeft een 2-tal uur gebrand (in periodes van +-30 minuten) en de LED een 10-tal uur (verdeeld over 2 lange periodes van ongeveer een 5 uur dus). Beiden lijken me dus als "nieuw" te mogen bestempeld worden? Maar je opmerking geeft me wel stof tot nadenken voor toekomstige aankopen. TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Laatst online: 23-08 10:43
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij een shop verzoekje. Ik heb alle websites genoemd in dit topic al bekeken, incl de lampmetingen van olino. Maar ik zoek een betaalbare LED vervanger voor 25 watt Philips (zacht geel) (E27) gloeilampen. Maar nu het probleem....deze lampen zit een amatuur welke is voorzien van een touch-dimmer met 3 lichtsterkste.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander1981-
  • Laatst online: 22-04-2020
We hebben de lampjes inmiddels binnen, en ze passen -exact- in de glaasjes van de spotjes :) Ze geven trouwens wel een bak licht, toen ik ze net had geplaatst en even wilde controleren keek ik er dus recht in :S
Ze zijn iets witter dan de originele halogeen - lijkt een stuk groeniger op foto, ik zal de foto's binnenkort plaatsen.
We hebben ook 3W LED-spotjes met E11 fitting gehaald bij de Praxis, deze zijn in vergelijking met de G9-lampjes een stukje witter.

I don't have a solution; but I do admire the problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier nu ook zo'n postcode loterij lamp. We hadden hem eerst boven de eettafel gehangen. Dat was geen succes. Wel een hoop licht, maar veel witter dan de spaarlamp die er eerst hing. (en ongeveer hetzelfde verbruik.) Boven de gootsteen heb ik 2x 3watt warm witte leds gemonteerd. Dat is een stuk prettiger qua licht.
Nu de led lamp dus boven het bureau gehangen, daar zat een spaarlamp in, maar die moest altijd eerst even opwarmen. En door het armatuur kleurt ie ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de woonkamer hebben wij nou 4 halogeenlampen van 20 watt hangen. Buiten het fijt dat ze lastig te vervangen zijn (zitten nogal stevig in het dak) zit ik tijdens het eten precies onder en heb ik dus zo'n warme lamp boven op mijn hoofd schijnen :X

Nou wil ik ze veranvgen door LED lampjes, kan ik er meteen wat meer licht uit laten komen zeg een 25 á 30 watt in halogeentermen :)

Probleem is echter dat het GU5.3 (MR16) fittingen zijn, en daar is niet zo heel veel voor te krijgen merk ik. Vooral niet als je ook een straalhoek van 35 graden of groter wil én het dan nog een beetje betaalbaar wil laten zijn :(
Ik zoek nog even verder, morgen maar even langs een grote bouwmarkt gaat, tips zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieiv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:08:
Volgens mij mag je de LedItLight-spots alleen met een spanningsgestuurde dimmer dimmen, dus niet met een PWM-dimmer (en zeker niet met een stroomgestuurde dimmer). Je kunt de vraag bij LedItLight neerleggen, maar ik geloof dat die alleen hun eigen producten ondersteunen. :P

Maar even los daarvan... hoe is die dimknop makkelijker in je bestaande schakelmateriaal te integreren? Volgens mij is dat nog steeds evenveel gepruts, om de dimmer vast te krijgen in de inbouwdoos en om de knop er op te monteren (het lijkt een te dik asje)? Of zie je tegen het solderen van het potmetertje, het weerstandje en de draadjes op? :P (da's eh, het simpele deel :+)
Dat solderen dat zou me wellicht nog wel gaan lukken (het zal er echter niet mooi uit zien :D ).
E.e.a is echter voor mijn nieuwbouwhuis en er moeten nog wat verlaagde plafonds gemaakt worden. Verder is er nog veel ander werk en ik kan niet alles zelf doen. De Elektricien gaat alles aansluiten en die zal geen garantie geven als er met getweakt materiaal gewerkt moet worden.
Eventueel kan ik later zelf e.e.a vervangen maar gezien men toch al bezig is met werk aan de meterkast en het omleggen van leidingen, wilde ik alles in één keer laten doen.

Ik heb al verschillende elektriciens al om advies gevraagd maar ik merk dat men vaak nog niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen mbt LED technologie. Met name wordt LED nog erg vaak afgeraden ivm het koude licht. Ik krijg continue het advies om toch maar voor halogeen te gaan en nog te wachten met LED. Men heeft er ook nog niet veel ervaring mee en kan dus ook niet veel adviseren.

LED gaat er toch komen en het zou mooi zijn om het out-of-the-box te kunnen laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik snap je beweegredenen, maar die dimmer die je postte levert evenmin een kant-en-klare oplossing waar je een elektricien mee blij gaat maken. ;)

De meeste schakelmateriaalfabrikanten hebben 0..10V dimmers in het assortiment, het mooiste zou zijn als je een geschikte dimmer kon vinden die met zo'n stuursignaal overweg kan. Zoiets, maar dan met een vermogen hoger dan 20W.
edit:

Op 12V is het zelfs maar 1A, oftewel 12W!

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 15-12-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:21:
Zoals beloofd: een vergelijkende foto tussen een standaard halogeenspot GU10 van 50W en deze LED-lamp van Philips.
[afbeelding]
De producten heb ik er bij geplaatst om wat kleuren te kunnen vergelijken. Ter info: de keuken is grijs, de muur is nog gewoon witte kalk (en ja: de dampkap moet afgekuist worden :X ).
Dank voor de foto's. De LED kleur licht spreekt mij niet aan. (Een biefstuk wordt dan naar van kleur door het LED licht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:18:
[...]

Dank voor de foto's. De LED kleur licht spreekt mij niet aan. (Een biefstuk wordt dan naar van kleur door het LED licht?)
Ik vind de kleur eigenlijk goed meevallen. De kleur komt dichter bij een gewone TL-lamp dan bij een halogeenspotje maar naar mijn idee is dat net positief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ik heb van Leditlight.net de dimbare GU10 3x2W lamp binnen. Natuurlijk meteen even vergeleken met een 50W halogeen versie. De 3x2 zou vergelijkbaar zijn met 35W en dat blijkt ook wel uit de foto's. Ik heb voor alle foto's dezelfde sluitertijd genomen zodat er geen verschil optreedt. Ik heb een aantal foto's genomen met de lamp gedimd op verschillende standen, en natuurlijk 1 foto op "vol vermogen". Alhoewel op de foto lijkt dat de led versie beduidend minder licht geeft, valt dit in praktijk wel mee. Voor het oog ziet het er prima uit, en ook mooi wit (op de foto lijkt het wat groenig, maar dat is dus niet zo, dat komt wellicht door de cmos). Dit is dus een prima led lamp om een 35W halogeenlamp te vervangen, zeker als je de lamp wil dimmen. Echter zal je als vervanging van een 50W halogeenlamp toch beter de 3x3W versie nemen. Zodra ik deze binnen heb zal ik hier ook even foto's van maken.

Voordelen:
- dimbaar met conventionele dimmer, dus geen gedoe met speciale led dimmers
- slechts 6 Watt i.p.v. 35 Watt
- 1-op1 vervanging van een halogeen lamp met GU10 voetje
- direct licht, geen opwarm periode zoals met een spaarlamp
- altijd wit licht (handig als je aan het lezen bent)
- zeer bruikbare lichtbundel, mooi verspreid.

Nadelen:
- altijd wit licht (sfeer maken is nou eenmaal wat lastiger met een led lamp. Wellicht zou de kleur een tikkie warmer mogen.)

Hier de foto's. Links 50W halogeen, rechts 3x2W led.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RTtXL58ewJA6Qs0OeWFbzaFF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rMCTDxNfshEHzZ5gCa15ecq6/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vziYSp2wvIjoXuxLs29tii1P/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xfxuBFgWWuTLfxv73RGPJl5z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PLL0bGW338IS77adUMRf30Vn/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 17-12-2009 09:25 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Valt me toch meteen weer op dat de LED een groenige zweem over het licht heeft. Precies wat je het gevoel geeft dat je in een kazerne in het Oostblok zit ipv in je eigen gezellige thuis :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Exirion schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:22:
[...]
Valt me toch meteen weer op dat de LED een groenige zweem over het licht heeft. Precies wat je het gevoel geeft dat je in een kazerne in het Oostblok zit ipv in je eigen gezellige thuis :P
Mja, dat heb ik net toegevoegd in de review, maar dat groenige zie je alleen op de camera. Voor je ogen is het heel mooi wit licht. Heeft blijkbaar te maken met de cmos sensor in een digitale camera ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toch jammer dat net de dimbare GU10 spots volgens de specs een koudere lichttemp hebben dan de meeste leditlight spots (2800K vs 2600K). ;(

Dat groenige zie ik met mijn 2600K spots absoluut niet, ook niet op de foto's. Of komt dat omdat mijn cam een CCD heeft? :+

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 16-12-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:24:
[...]dat groenige zie je alleen op de camera. Voor je ogen is het heel mooi wit licht. Heeft blijkbaar te maken met de cmos sensor in een digitale camera
Die verkleuring komt omdat de camera de kleur van de foto automatisch aanpast.
(heb jaren in een fotovak zaak gewerkt) vooral omdat je de halogeenspot van 50 watt
er naast hebt hangen. Die heeft de overheersende kleurtint omdat hij feller is.
De camera veranderd dan kleur van de andere lichtbron maar dat gaat vaak fout,
En dan word het groen, of blauw. Alleen als je een professionele reflex hebt en dan
niet 1 van 500 euro maar echt zoon ding van een paar 1000 euro dan kun je lichtbronnen
echt goed op de foto zetten met een realistische kleur. Maar die werken ook niet
met een CMOS censor maar met een meer geavanceerdere techniek.
In deze spot zitten gewoon warm-witte CREE leds met een hele natuurlijke
Lichtkleur vele van jullie kennen wel CREE dus dat zit wel goed.
Dit is een normaal warm-witte sample. We gaan hem vanaf januari
leveren met extra warm-witte CREE leds 2600-2800K.
Evenals de nieuwe 3x3Watt (100% gelijk aan 50Watt)

Ik las op de vorige pagina een vraag over onze dimbare mr16 spots.
voor de duidelijkheid: Deze zijn dimbaar met alle dimmers,
dus niet alleen led dimmers maar ook normale 12v halogeen dimmers.

De nieuwe Gu10 spots zijn ook dimbaar met normale dimmers, maakt niet uit
wat voor dimmer als hij maar 230volt is, zelfs een snoerdimmer werkt.
dit komt omdat in de spots een computer chipje zit die de verschillende
dimmers herkend en het dimsignaal aanvoelt, vervolgens verlaagt hij intern
het voltage over de leds. Ook is het probleem van minimale belasting
is hierdoor niet langer aan de orde _/-\o_
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:21:
[...]
Hey, da's nieuw ofzo? :) Toen ik mijn spots bestelde stond op de productpagina nog heel duidelijk "dimbaar met onze leddimmer." Op internet vind je ook een hoop discussies over die 3x2W cree-spots, in de reacties hier bijvoorbeeld:
Je bestaande dimmer die je nu voor je halogeentrafo gebruikt kun je niet gebruiken. Wil je toch dimmen zul je de leditlight trafo en potdimmer moeten gebruiken.
Leditlight riep bij mij in het begin ook dat ze evt. op 700mA konden worden aangestuurd….koste me mijn interne voeding. Later mei 2008 gaven zij aan dimmen met PWM is geen probleem. Als je het ze nu vraagt dan geven ze er geen enkele garantie meer op en adviseren zij alleen hun eigen dimmer.
En hier zelfs iemand die zijn spots omgebouwd heeft om ze met een normaal 0-10V stuursignaal te kunnen dimmen.

Zijn de spots sindsdien veranderd? Waarom schreeuwen jullie dat dan nog niet van de daken? :P Het maakt 1:1 vervangen van halogeenspots weer een heel stuk makkelijker...
Ook is het probleem van minimale belasting
Betekent dat dat dimmen niet zorgt voor (nog meer) stroombesparing? De MR16 spots met de led-dimmer gaan daadwerkelijk minder verbruiken bij dimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
Exirion schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:22:
Het maken van dergelijke foto's om kleur en lichtintensiteit te vergelijken heeft eigenlijk alleen zin als je de instellingen op volledig manual zet, met name de witbalans, sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Dan beginnen met de felste lamp en zorgen dat die foto niet (te) overbelicht is, dan de rest maken met dezelfde instellingen.

Met LEDs weet de auto white balance van de meeste camera's er echt niks van te maken. Die automatische instellingen detecteren namelijk vaak "standaard"-situaties zoals zonlicht, bewolking, gloeilampen, TL-licht, flitser. LED-licht zit gewoon (nog) niet in dergelijke tabellen, dus klopt er geen zak van de kleurweergave.

Ik zou de witbalans instellen op "gloeilamp", voor halogeen moet het dan aardig goed kloppen, en dan kun je meteen goed zien hoe LEDs daarvan afwijken.

Zelfs bij de meeste goedkope (onder 150 euro) camera's kun je dit allemaal gewoon instellen, je moet alleen even uitzoeken hoe het moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 16-12-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook twee foto's kunnen maken; door eerst de ene lichtbron en vervolgens de andere lichtbron te fotograferen. Vermits deze dan de enige lichtbron op dat moment zijn!

Zo zou de automatische instelling van de camera IMHO redelijkerwijs het meest 'natuurlijke' resultaat opleveren.

Maar goed, licht fotograferen blijft een vak apart ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:46:
[...]
Hey, is dat nieuw? :) Toen ik mijn spots bestelde stond op de productpagina nog heel duidelijk "dimbaar met onze leddimmer." [...]
Ja das nieuw we hebben dezelfde computer chips die we
voor de gu10 hebben ontwikkeld aangepast voor de mr16 12v spots :-)
Tot op heden waren onze MR16 spots alleen dimbaar met een led-dimmer,
vanaf nu zijn ze dimbaar met ALLE dimmers alleen met halogeen vaak
niet tot 0% maar dan tot 20-30% met de LED dimmers wel tot 0%

Ja het wattage van de mr16 spots verlaagt als je ze dimt maar of het opgenomen
watt van de halogeen dimmer zakt is per dimmer weer anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:25:
Ja das nieuw we hebben dezelfde computer chips die we
voor de gu10 hebben ontwikkeld
Jullie hebben zelf computer chips ontwikkeld? Zo hee 8) :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Pogostokje
  • Laatst online: 16:01

Pogostokje

* twiet *

Ook is het probleem van minimale belasting is hierdoor niet langer aan de orde _/-\o_
Wat bedoel je hier precies mee? Hoe slim is dat chipje?
Kan ik eindelijk mijn draadloze dimmer die "minimaal 40 Watt belasting" moet hebben weer aansluiten zonder dat de boel mij om de oren vliegt?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Ik heb zonet 3 P7 leds ontvangen, wat een enorme bult licht komt daar van af dat is gewoon niet normaal meer. Zelfs op 1.2A krijg je gewoon vlekken in de ogen. Hulde voor de ontwerpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10

Sandyman538

SandstorM [148839]

Na een tip hier op het forum mij ook in de wondere wereld van het led gestort. Van dealextreme heb ik deze ledstrip gehaald en daarbij nog deze 12V 5A converter gekocht. Maar kan iemand mij in jip en janneke taal vertellen hoe ik dit nu aan kan sluiten zodat als ik de stekker in het stopcontact stopt de ledjes ook daadwerkelijk gaan branden?

Ik dacht gewoon even het snoer van de power supply te strippen en dat aan te sluiten op de control unit die erbij geleverd wordt, maar dat heeft nog niet voor resultaat gezorgd.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was vanavond weer aan het werk, en zag dat we ineens 2 Pharox LED lampen in het assortiment hadden.

Er zat ook een stickertje van de postcode loterij op 1 van de lampen.

We hebben er 2, 1tje met een blauwe ring op de verpakking (5W), en 1tje met een rode ring op de verpakking (6W)

De 5W vond ik dus helemaal niks, kwam wel redelijk veel licht af, maar het was helemaal een paarse gloed :/

De 6W was gewoon prima naar mijn mening.

Het zijn die 2 op http://www.mijnpharox.nl/ (rode en blauwe kokertje)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
Stoney3K schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:00:
[...]
Ziet er goed uit, al is dat magenta mijn kleur niet echt, maargoed....

Die PARretjes aan het plafond, zijn die ook LED? Alleen wit of DMX?
Dank je. Kleuren zijn dan ook niet echt m'n specialiteit als kan ik er wel wat onderscheiden :)

De PARren zijn voorzien van RGB - E27 LEDs zie: Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
@Sandyman538
Da's de spullenboel die ik heb hangen..
(Al had ik nog een laptop-voeding liggen). Had gewoon het uiteinde van de voeding gestript en er een kroonsteentje aan bevestigd.
Daarop is de rode (+12V) en de zwarte draad van de RGB-LED-controller aangesloten.
Heb wel van te voren een Volt meter aan de voeding gehangen om te weten wat de + en wat de - van de voeding is (in mijn geval was de kern de - en het buitengedeelte de +).
Wellicht kan je dat nog ff tjsekken (zonder heb je 50% kans dat 't werkt maar er is ook een kans dat het verwisselen van de + en de - de boel vernaggeld).

Toen ik 'm aansloot gingen de LEDs meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 14:10

Sandyman538

SandstorM [148839]

Holelotof1 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:10:
@Sandyman538
Da's de spullenboel die ik heb hangen..
Om eerlijk te zijn heb ik juist naar aanleiding van die post het spul besteld, om het gewoon even te proberen. Maar bedankt voor de tips, hij brand hier nu super, nu nog bedenken in welke toepassing ik het ga gebruiken. Nu nog even met de afstandsbediening spelen, zodat ik ook weet wat de + en - dingen op de afstandbediening precies doen. Jammer dat er niet een hele kleine handleiding bij dat ding zit.

/edit

En de afstandsbediening heb ik ook helemaal onder controle, wat een lol :P

/edit

En nu heb ik mijn harmony one de knoppen van de afstandsbediening geleerd, zodat ik de led strip met mijn harmony kan bedienen. Het wordt steeds leuker :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sandyman538 op 19-12-2009 01:31 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ben benieuwd naar deze lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
kleurtemperatuur: 2800-3000K. Ga er maar van uit dat de kleur behoorlijk kil blauw/groen is.

Alles boven de 2700K ziet er wat mij betreft niet uit en eigenlijk moet je iets van 2500K hebben om een beetje de kleur van een gloeilamp te benaderen. Helaas zijn de beste en dus duurste led's die mometeel te koop zijn (Cree) nog 2600/2700K. Bijna goed maar we zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47
[...]

Die verkleuring komt omdat de camera de kleur van de foto automatisch aanpast.
(heb jaren in een fotovak zaak gewerkt) vooral omdat je de halogeenspot van 50 watt
er naast hebt hangen. Die heeft de overheersende kleurtint omdat hij feller is.
De camera veranderd dan kleur van de andere lichtbron maar dat gaat vaak fout,
En dan word het groen, of blauw. Alleen als je een professionele reflex hebt en dan
niet 1 van 500 euro maar echt zoon ding van een paar 1000 euro dan kun je lichtbronnen
echt goed op de foto zetten met een realistische kleur. Maar die werken ook niet
met een CMOS censor maar met een meer geavanceerdere techniek.
In deze spot zitten gewoon warm-witte CREE leds met een hele natuurlijke
Lichtkleur vele van jullie kennen wel CREE dus dat zit wel goed.
Dit is een normaal warm-witte sample. We gaan hem vanaf januari
leveren met extra warm-witte CREE leds 2600-2800K.
Evenals de nieuwe 3x3Watt (100% gelijk aan 50Watt)

De nieuwe Gu10 spots zijn ook dimbaar met normale dimmers, maakt niet uit
wat voor dimmer als hij maar 230volt is, zelfs een snoerdimmer werkt.
dit komt omdat in de spots een computer chipje zit die de verschillende
dimmers herkend en het dimsignaal aanvoelt, vervolgens verlaagt hij intern
het voltage over de leds. Ook is het probleem van minimale belasting
.
De nieuwe 3X3 watt, zijn deze beschikbaar als gu10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PLL0bGW338IS77adUMRf30Vn/full.jpg

50W lijkt veel fijner en feller dan 3x2W.

Mijn ervaring met het vervangen van een halogeen spot is:

Spaarlamp = gloeilamp / 4
LEDlamp = gloeilamp / 6,5

Dus een 50W spaarlamp kan je vervangen met een 13w spaarlamp of een 9w LED. Het probleem is dat een 13w spaarlamp ruim 18 euro en een 9w led 40 euro kost.

Het rendement op een spaarlamp is nog altijd flink beter dan een LED lamp, gezien de zeer hoge aanschafkosten van een ledlamp.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Lisadr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:24:
[afbeelding]
50W lijkt veel fijner en feller dan 3x2W.

Mijn ervaring met het vervangen van een halogeen spot is:

Spaarlamp = gloeilamp / 4
LEDlamp = gloeilamp / 6,5

Dus een 50W spaarlamp kan je vervangen met een 13w spaarlamp of een 9w LED.
Klopt, daarom komt Leditlight later nog met een 3x3W versie, die meer naar de 50W moet nijgen. Ik wacht nog even daarop voordat ik een definitieve keuze maak en ga bestellen voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
[b][message=33148817,noline]
Het rendement op een spaarlamp is nog altijd flink beter dan een LED lamp, gezien de zeer hoge aanschafkosten van een ledlamp.
Rendement slaat doorgaans op Lumen/watt, maar ook al zou het gaan om de prijs, dan zit je er nog naast. Een LED-lamp gaat namelijk heel wat langer mee, waardoor de hogere aanschafprijs minder van belang is. Het is wel een flinke investering, dat wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@universal creations

Mits LED lampen werkelijk zo lang meegaan. Een GU10 gloeilamp heeft een zogenaamde levensduur van 10.000 uur. In de praktijk mag je blij zijn met 3000 uur (mijn eigen ervaring is flink minder, vooral in winkels). Een spaarlamp heeft 20.000 uur, maar in de praktijk is eerder 5000 uur (mijn eigen ervaring is eerder 3000 uur). Net als spaarlampen en LED lampen lang niet de licht geven die ze beweren.

nieuws: 'Fabrikanten led-verlichting maken claims niet waar'

Op korte termijn (<3 jaar) hebben spaarlampen een betere financieel rendement. Maar op lange termijn (>5 jaar) is de LED lamp financieel interessanter. Maar over 5 jaar veranderd mijn smaak en ik wil niet 5 jaar dezelfde lampen, dan is er echt wel tijd voor vernieuwende lampen (ik bedoel waar de GU10 lampen in gaan) voor mijn interieur ;)

Zo heb ik het berekend.

12x50w Halogeen
6uur per dag x 330 dagen = 1980 branduren.
Aanschafprijs = 30 euro.

Totale kosten 1ste jaar = 261,36 euro
Totale kosten 2de jaar = 231,36 euro

Realistische levensduur = 18 maanden
Kosten na 3 jaar = 754,08
Kosten na 5 jaar = 1256,80

12x13w spaarlamp
Aanschafprijs = 216 euro.

Totale kosten 1ste jaar = 283,95 euro
Totale kosten 2de jaar = 67,95 euro

Realistische levensduur = 30 maanden
Kosten na 3 jaar = 419,85
Kosten na 5 jaar = 771,75

12x9w LED Lamp
Aanschafprijs = 480 euro.

Totale kosten 1ste jaar = 527,05 euro
Totale kosten 2de jaar = 47,05 euro

Realistische levensduur = 60 maanden
Kosten na 3 jaar = 621,15
Kosten na 5 jaar = 715,25

LED Lampen zijn voor de lange termijn financieel interessant, mits ze werkelijk 5 jaar meegaan

Disclaimer
Uiteraard zijn de aanschafprijzen en stroomkosten er over 3 of 5 jaar er anders uit en je hebt inflatie enz. Niet een geheel wetenschappelijke berekening, maar gebaseerd op huidige energie en aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik houd 1000uur aan voor gloeilampen, 2000uur voor halogeenlampen, 8000-10.000uur voor spaarlampen en 30.000uur voor LED-lampen.
Ik zie in je berekening geen elektriciteitskosten. Want met 12x50W 6uur per dag heb je het over gauw 300 euro per jaar aan elektriciteitskosten. Als je het echt met elkaar wil vergelijken neem je die mee in je berekening. En ik reken 365 dagen per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@universal creations

Mijn berekening is gebaseerd op 22cent KWh.

((12x50x6x330)/1000)x0,22= 261,36

330 dagen omdat de gemiddelde persoon 35 dagen per jaar niet (of niet geheel) thuis is.

---
8000-10.000uur voor spaarlampen. Laat mij die spaarlampen maar zien! Ik heb in juli 2008 alle lampen vervangen door spaarlampen en ruim 20% is niet langer meegegaan dan 1 jaar en sinds juli 2008 zijn al 40% vervangen!

Tot mijn eigen verbazing zijn de IKEA (2 voor 3 euro) nog niet stuk. Maar de "A-merk spaarlampen" zijn sneller stuk gegaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Lisadr op 22-12-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lisadr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:07:
@universal creations

Mijn berekening is gebaseerd op 22cent KWh.

((12x50x6x330)/1000)x0,22= 261,36

330 dagen omdat de gemiddelde persoon 35 dagen per jaar niet (of niet geheel) thuis is.

---
8000-10.000uur voor spaarlampen. Laat mij die spaarlampen maar zien! Ik heb in juli 2008 alle lampen vervangen door spaarlampen en ruim 20% is niet langer meegegaan dan 1 jaar en sinds juli 2008 zijn al 40% vervangen!

Tot mijn eigen verbazing zijn de IKEA (2 voor 3 euro) nog niet stuk. Maar de "A-merk spaarlampen" zijn sneller stuk gegaan.
De levensduur bij jou is dan gewoon absurd kort! Zitten ze achter een dimmer ofzo? Ik heb hier spaarlampen die gewoon vele duizenden uren draaien. Of het er al 10.000 zijn weet ik niet, maar het komt wel aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Dat vond ik dus ook. De normale draai spaarlampen gaan niet stuk. Het gaat voornamelijk om de GU10 niet dimbare spaarlampen die kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:37
Heb hier een gedeelte van mijn kamer wat niet verlicht is. Vlak na de verbouwing e.d.
Heb een schuin dak, en in de punt/hoek boven in zit een balk, waardoor ik dus aan 2 kanten plek heb voor verlichting. Nu zat ik te denken aan RGB led strips. Leuk een aardig, maar dat kost nogal een duit, vooral als je de wat betere/fellere wilt hebben.
Nu zat ik er aan te denken om zelf iets te fabriceren dat dimbaar is, en RGB leds bevat.
Nou zijn ernog al wat verschillen in leds. je hebt ze van 7 cent tot aan een paar euro per stuk.
Wat voor leds zijn aan te raden als verlichting? En wat voor componenten heb ik nog meer nodig? Dimmer, en nog iets om de kleur te regelen.
Het gedeelte waar deze verlichting komt staat een Tv/ps3. Soort tv/game hoek.
Is zoiets betaalbaar? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken. De lengte waarin de leds moeten komen is 2x3 meter.

Ik kwam op dit idee omdat ik vanmiddag een ledje vond, ook een multi color, maar die automatisch verandert van kleur. En ik dacht van he, kan ik dat op USB aansluiten. Gelukt. Ledje word niet zo warm, en er komt relatief veel licht vanaf van zon klein dingetje.

[ Voor 4% gewijzigd door SgtElPotato op 26-12-2009 00:29 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hogere aanschafprijs minder van belang is. Het is wel een flinke investering, dat wel.
The right person on the right place can do much more then the online stores can or will do for you. Met alle respect voor de mensen achter deze stores maar de ruime winstmarges storen mij enorm. Daarom dat ook ik groepsaankopen organiseer om de kosten te kunnen blijven drukken en deze stores onder druk te zetten om hun prijzen continu te blijven verlagen. (of nog anders, hoe meer online stores, hoe beter de prijzen voor ons zullen worden)

Nu ik moet zeggen dat het gamma led lampen in de meeste winkels ernorm gestegen is en dat je de 3W ledlamp tegen prijzen van 18-24€ al kan aankopen in de groothandels in België. (De 3*2W lamp kan je nog niet zoveel vinden en de 3*3W lamp helemaal niet) Nog te veel maar de druk zal enkel toenemen, de kwaliteit is het laatste 1/2jaar een enorme boost geweest. Meestal werken ze toch nog niet met de beste leds (CREE, EDISON, EPISTAR) die er zijn en zie je de verschillen nog.

Wat betreft de ledlampen zelf, ik heb er hier ééntje branden die al sinds 21 januari 2009 continu brand, nog niet uitgedaan. Dus reken een keertje om.. 343dagen * 24 uur * 4,8W = 39,5KW verbruik. *.22 = 8,7€. aan kosten of als ik dan een 35W halogeen moest hebben is de kost 63,4€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de 9W (3*3W) lampen kan ik het volgende al kwijt..

Deze verbruiken geen 9W zoals de 3*2W geen 6W verbruiken maar een fractie van de 9W daarvan. De reden is en blijft de warmte die er op de chipplaat ontstaat. Door een minder goede afvloeiing van de warmte is dit nefast voor de leds en gaan ze veel sneller stuk. (vooral als men de lamp wil gaan dimmen en de dimmodule is verwerkt in de spot zelf)

Een kwalitatieve legering gebruiken is een eerste stap (maak de spot wel wat duurder maar kan goedkoper aangeleverd worden dan de 3*2W zelfs)

Een ander principe gebruiken van lampen in elkaar te steken!! (onderdelen anders maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
SgtElPotato schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 00:27:
Heb hier een gedeelte van mijn kamer wat niet verlicht is. Vlak na de verbouwing e.d.
Heb een schuin dak, en in de punt/hoek boven in zit een balk, waardoor ik dus aan 2 kanten plek heb voor verlichting. Nu zat ik te denken aan RGB led strips. Leuk een aardig, maar dat kost nogal een duit, vooral als je de wat betere/fellere wilt hebben.
...
Kijk eens naar een LED slang. Niet de Kerstverlichting bij de Gammas/Prxissen maar bij de betere winkels (vaak per 40cm-100cm te kopen). 144 LEDs per meter met een gele kleur 2500-2800K is beter betaalbaar, makkelijk met PVC klemmen te bevestigen en makkelijk overal te monteren (niet 90o buigbaar maar een bocht is binnen 25-30cm te leggen). Koop wel bij een vakman (zie oa. TS)!!!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

universal creations schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:27:
Ik houd 1000uur aan voor gloeilampen, 2000uur voor halogeenlampen, 8000-10.000uur voor spaarlampen en 30.000uur voor LED-lampen.
30.000 uur voor GU10 ledlampen is veel te optimistisch.

Ik ben in november 2005 begonnen met het gebruik van GU10 ledlampen. Alle high power GU10 ledlampen die ik toen in gebruik heb genomen zijn inmiddels al geruime tijd dood. De gekleurde lampen met 5mm leds werken nog wel, maar van één is de lichtopbrengst zover afgenomen dat deze inmiddels onbruikbaar is.

Alle leds die achter een goede losstaande voeding zitten werken nog steeds.

In een aantal gevallen ben ik er live bij aanwezig geweest dat de voeding van een GU10-lamp plof zei. Het probleem is dat je vooraf vaak niet weet of je rommel in huis haalt of een goed product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Femme schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:07:
[...]

Ik ben in november 2005 begonnen met het gebruik van GU10 ledlampen. Alle high power GU10 ledlampen die ik toen in gebruik heb genomen zijn inmiddels al geruime tijd dood. De gekleurde lampen met 5mm leds werken nog wel, maar van één is de lichtopbrengst zover afgenomen dat deze inmiddels onbruikbaar is.

In een aantal gevallen ben ik er live bij aanwezig geweest dat de voeding van een GU10-lamp plof zei. Het probleem is dat je vooraf vaak niet weet of je rommel in huis haalt of een goed product.
Ik denk dat die laatste regel sowieso het belangrijkste is als het gaat om levensduur. In 2005 stond het hele LED-lampen gebeuren geeneens in de kinderschoenen (meer in de babysokjes) en dus vind ik dat je er vanuit mag gaan dat de huidige goede ledlampen wel die 30.000 uur mogen halen. Ik heb zelf ook een GU-10 LED-lamp gehad die plof zei (na 1 maand gebruik), maar die kwam via een inkoopactie van een hele goedkope fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:42

_Erikje_

Tweaker in Spanje

wij hebben thuis een gamma 1.2W led lamp opgehangen in de hal. Nu blijft deze een kleine tijd een beetje licht geven nadat deze met de schakelaar uit is gezet...

Komt dat door reststroom of is de schakelaar gewoon gaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Femme
Inderdaad! 30.000 uur is veel te optimistisch, net als de hoeveelheid licht die ze beloven te produceren en het type halogeen/gloeilamp die ze beloven te vervangen. Bijvoorbeeld een 1x3 watt LED vervangt geen 50W. Het is eerder 3x3 watt die 50w kan vervangen qua licht. Maar dat is maar iets zuiniger dan een 11w spaarlamp die doorgaans 3x a 5x goedkoper zijn.

@universal creations
Spaarlampen zijn niet meer in de kinderschoenen en toch halen ze (als het op GU10 lampen gaat) maar de helft of een derde van de beloofde levensduur. Er zijn te weinig sites/vergelijkingen als het gaat om behaalde levensduur v.s beloofde levensduur. Voornamelijk omdat het moeilijk is om nu 5 LED lampen te kopen en over 30.000 uur (rond 3,5 jaar 365x34) de resultaten te publiceren. Waarschijnlijk zijn de geteste lampen bij die tijd niet eens meer te koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een GU-10 heb ik hier niet, maar al wel een behoorlijke tijd (5 jaar) een E27 spot die het nog steeds prima doet. En die heeft behoorlijk wat uren gedraaid. Maar zoals ik al zei: volgens mij zit er iets fout bij jou, want zo snel zouden de lampen echt niet kapot mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
E27 en E14 lampen gaan bij mij ook al jaren mee. Het probleem is met GU10 lampen en niet alleen met mij. Ook Femme heeft er last van gehad. Ik las hier ergens dat zijn LED GU10 lampen ook niet zo lang zijn meegegaan. Zoek maar rond op internet en je komt veel mensen tegen die problemen hebben met het levensduur van GU10 LED en spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat is het verschil tussen een E27 spot en een GU10 spot? Volgens mij zijn ongeveer even groot en hebben ze beiden een 230V aansluiting. Die 230V kan voor LED wat problematischer zijn, dan voor de SL. De SL wordt al een eeuwigheid op 230V aangesloten, maar de LED nog maar een paar jaar. Als SL's het zo slecht zouden doen, dan zouden ze ze niet mogen verkopen met de "belofte" van 8000 of 10.000 uur brandtijd. Bij LED ligt dat denk ik voorlopig nog wat moeilijker, omdat ze er nog niet zo lang zijn en er eerst nog vanalles afgesproken moet worden wat betreft specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Erikje_ schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:44:
wij hebben thuis een gamma 1.2W led lamp opgehangen in de hal. Nu blijft deze een kleine tijd een beetje licht geven nadat deze met de schakelaar uit is gezet...

Komt dat door reststroom of is de schakelaar gewoon gaar?
Is al vaker gevraagd.
In dit geval is het maar een kleine tijd, er zijn in dit topic ook situaties gemeld van continu doorgloeien. Beide zijn een gevolg van van nature aanwezige condensatorwerking van de leidingen onderling. Deze zorgen voor heel geringe capacitieve stromen. Zo klein echter, dat bij gloeilampen er niets van wordt gemerkt. Maar bij LED's komt die stroom in de buurt van de waarde waarbij deze in uitgeschakelde toestand nog net een beetje gloeien. Soms permanent, soms voor korte tijd.

Heeft dus niets met een veronderstelde gare schakelaar te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Femme schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:07:
[...]

Is dat niet iets dat met een KEMA-keur o.i.d zou moeten worden opgevangen? De overheid (Europa, NL) matigt zich het idee aan dat wij allemaal aan die rommel moeten, maar zorgt tegelijkertijd niet dat wij a) zekerheid hebben over de praktische en economische levensduur, b) kwaliteit van licht (warmte, kleur, spectrum), c) toepasbaarheid (veel van die lampen hebben een veel te geringe lichtopbrengst) en d) recycling van al die veel te snel onbruikbare of kapotte rommel.

Dat we nu allemaal van die veel te dure oplossingen moeten gaan aanschaffen, omdat we binnen afzienbare tijd geen gloei- en halogeenlampen meer mogen kopen, vind ik een wel heel erg opportunistische manier van 'beleid' inzetten. laat het maar weer aan 'de markt' over. Oftewel, eerst allemaal rommel aanschaffen, en dan door schade (en als het tegenzit beperkt zich die niet tot slechts economische schade) en schande wijs worden. Of zelf op te richten consumentenorganisaties.

Regeren? Schregeren. :|

Maar, is een aparte pricewatch/(officiële en volledige, dus ook kleurkwaliteit) review van LED's op de FP geen idee? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 29-12-2009 10:43 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Kun je hieruit constateren dat we met z'n allen jarenlang teveel hebben betaald?
Als blijkt dat bij LED-verlichting de led's blijven nagloeien door hun eigenschappen
en dat we dat nu ZIEN zou je kunnen stellen dat al jaren met gloeilampen hetzelfde
plaatsvindt zonder dat je dat in de gaten hebt . . .

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:46:
Dat vond ik dus ook. De normale draai spaarlampen gaan niet stuk. Het gaat voornamelijk om de GU10 niet dimbare spaarlampen die kapot gaan.
Volgens mij komt dat omdat bij die GU10 modellen alles in een kleine behuizing is gepropt.

Een normale spaarlamp voor in een fitting (E27 meestal) kan z'n warmte veel beter kwijt.

Oja een tip voor mensen hier, schrijf met een permanent marker de datum dat je de lamp hebt vervangen op de lamp, dan heb je een beter inzicht hoe lang de lampen mee gaan.

Doe ik op m'n werk (bouwmarkt) meestal ook als ik een lamp in een showmodel verwissel.

con1 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 20:33:
Kun je hieruit constateren dat we met z'n allen jarenlang teveel hebben betaald?
Als blijkt dat bij LED-verlichting de led's blijven nagloeien door hun eigenschappen
en dat we dat nu ZIEN zou je kunnen stellen dat al jaren met gloeilampen hetzelfde
plaatsvindt zonder dat je dat in de gaten hebt . . .

HG CC
Nee een gloeilamp heeft een hogere weerstand dan een LED lamp, dus die stroom zal er niet zomaar gaan lopen.
Bij een LED lamp heb je het echt over µA die er dan lopen. Een LED heeft immers zeer weinig stroom nodig.

Ik heb trouwens deze besteld bij DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30206

Zal me benieuwen :)

Ik heb een vorige keer deze gekocht: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15157 maar die is veel te gericht, licht komt er bijna in een rechte straal uit. Ik heb hem in m'n bureaulamp zitten (1tje die met voet op de grond staat) en ik moet hem van de zijkant laten schijnen om m'n hele bureau te laten verlichten. Als ik dat niet doe heb ik een klein stukje verlicht en de rest donker (LED's hebben geen/zeer weinig strooilicht)

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 02:25:

........Nee een gloeilamp heeft een veel hogere weerstand, dus die stroom zal er niet zomaar gaan lopen.
.........
Nee, een gloeilamp heeft juist een veel lagere weerstand, zodat deze toch al zeer lage stroompjes met P = I2R helemaal een absoluut te verwaarlozen energieverlies veroorzaken.

En wat heet te veel betaald? Het is voor bijna 100% blindstroom en afgezien dat de echte energie daardoor nagenoeg is te verwaarlozen, het is gewoon inherent aan wisselstroom en -spanning, daar kan niemand iets aan veranderen.

Edit:
Ik realiseer me dat die veel lagere weerstand tot misverstanden en daardoor tot onnodige discussies kan leiden. Ik bedoel natuurlijk op overeenkomstig spanningsniveau, dus 230V.
En dan nog een punt dat ik even vergat te noemen, het maar kort nagloeien kan ook eenvoudig liggen aan het leeglopen van een condensator in de voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 30-12-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Nee een gloeilamp heeft een veel hogere weerstand, dus die stroom zal er niet zomaar gaan lopen.
Bij een LED lamp heb je het echt over µA die er dan lopen. Een LED heeft immers zeer weinig stroom nodig.
Dit is natuurlijk onzin, een gloeilamp heeft juist een hele lage weerstand, alleen moet de stroom heel hoog zijn wil de (een) gloeidraad gaan oplichten . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 13-09 22:07
Nou.. ik ben weer thuis na een flinke reis door zuid-amerika.. Het goede nieuws : de LED-lampen (AH 5 en 6 watt lampen, die ik zonder overleg geplaatst had...) zijn goedgekeurd door mn vriending... en dat wil wat zeggen, want ze vind gezellig licht toch wel erg belangrijk :)

Nu nog wachten totdat er leuke E14 lampen op de markt komen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:17:
[...]
Nee, een gloeilamp heeft juist een veel lagere weerstand, zodat deze toch al zeer lage stroompjes met P = I2R helemaal een absoluut te verwaarlozen energieverlies veroorzaken.
Ik bedoelde dat de gloeilamp een hogere weerstand heeft dan een LED lamp. Heb het aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
P = U2/R, dus R = U2/P en dus hoe groter het vermogen van de lamp, hoe lager weerstand is bij dezelfde spanning. Aangezien het over 230V gaat bij zowel de gloeilamp als de LED-lamp, betekent dit dat de gloeilamp minder weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Ik ben bezig om een aantal GU10 halogeen lampen van mijn Ikea lampen te vervangen door LED. Echter stuit ik op EBay op een aantal leds die lijken te voldoen.

Neem b.v. deze Heeft 38 LED's, hoge lichtopbrengst en schijnt wit te zijn. Deze variant is er in 24 LED's, en zelfs 60 LED's op een base.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zie b.v. zoiets op GoT vaker terug komen. Is zoiets beter geschikt voor mijn Ikea plafond halogeen lamp of is dit simpelweg te fel voor in de badkamer, wc e.d. Moeten er 2 van in per Ikea lamp.

Iemand?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou die met die 3 power LED's gebruiken. Die met losse LEDjes hebben sowieso geen mooie lichttemperatuur, zijn vaak erg blauw.

Ook hebben de power LED's een betere lichtopbrengst.

En zeker als de LED lampen halogeen lampen moeten vervangen zou ik die LED lampen met die kleine LEDjes vergeten.

Oja, als je toch van plan bent om ze uit het buitenland te halen, Dealextreme heeft ook wel een paar LED lampen: http://www.dealextreme.com/search.dx/search.GU10
Staan vaak ook wel reviews bij dus dan heb je ongeveer een idee wat je in huis haalt :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Tekn0z schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:27:
Ik ben bezig om een aantal GU10 halogeen lampen van mijn Ikea lampen te vervangen door LED. Echter stuit ik op EBay op een aantal leds die lijken te voldoen.

Neem b.v. deze Heeft 38 LED's, hoge lichtopbrengst en schijnt wit te zijn. Deze variant is er in 24 LED's, en zelfs 60 LED's op een base.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zie b.v. zoiets op GoT vaker terug komen. Is zoiets beter geschikt voor mijn Ikea plafond halogeen lamp of is dit simpelweg te fel voor in de badkamer, wc e.d. Moeten er 2 van in per Ikea lamp.

Iemand?
Gebruik 3 power LED's en hou er rekening mee dat je ongeveer het huidige verbruik moet delen door 7 en zorg dat je de juiste kleur kiest (2700k voor warm licht tot 6400k voor daglicht). Dus een 50w GU10 lamp kan je het beste vervangen door een 2x3W of 3x3W power LED, niet door 1x3W power LED zoals veel leveranciers aangeven. Ik zou zelf voor 3x3W gaan. Maar deze zin in Nederland vrij duur. Rond de 50 a 60 euro per stuk!!!

Voor rond de 12 a 16 euro heb je een goede 11W spaarlamp die vergelijkbaar is met 50W halogeen. Nadeel van de spaarlampen is weer dat ze 30 sec tot 2 minuten nodig hebben om op volle kracht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Heb zojuist 3 van deze besteld. Vergeten om de BULK rate code in te voeren helaas, dus toch $4.50 meer uitgegeven dan de bedoeling was.

Zie net pas dat er 85~260V AC bij staat. Is dit het maximum? Of zijn ze niet geschikt voor Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mij lijkt dat 260V wel voldoende is voor de 230V die in Nederland gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo na een paar weken LED lampjes in gebruik te hebben, is het nu tijd om hier eens mijn ervaring te delen.

Wat heb ik vervangen:
In de woonkamer: 4 stuks 20W halogeen MR16 lampjes aan een draadsysteem, de halogeen lampjes zijn minimaal 4 jaar oud. Deze lampen branden gemiddeld 6 uur per dag.
In de tuin: 6 stuks 35W halogeen GU10 lampjes in staande tuinarmaturen, de halogeen lampjes zijn ongeveer 2 jaar oud. De verlichting in de tuin is gemiddeld 5 uur per dag aan.

Wat is er nieuw:
In de woonkamer: 4 stuks 3W LED MR16 lampjes van www.groenestroomshop.nl (product link)
In de tuin: 6 stuks 3W LED GU10 lampjes van www.groenestroomshop.nl (product link)
De gegevens van beide lampjes zijn vrijwel identiek, alleen de aansluiting verschilt:
Voor het geval de link verdwijnt de belangrijkste gegevens:
· Helderheid: 200 lumen
. Vergelijkbaar met: 40W halogeen
· Straalhoek: 50°
· Spanning: 230V AC / 12V AC/DC
· Afmeting: Ø 50 mm
· Stroom verbruik: 3,5 Watt
· Branduren: 50.000
De lampjes zijn netjes per stuk verpakt in een plastic omhulling en een doosje. Het merk is op de site niet genoemd, maar fabrikaat blijkt volgens de doosjes Bioledex te zijn.
De LED lampjes zijn voorzien van een melkwit venstertje waarin meteen een soort optiek is ingebracht wat netjes om de leds sluit zodat het licht wordt gebundeld.

Woonkamer
De MR16 lampjes werken na installatie niet op de aanwezige HF electronische halogeen trafo. Deze is inmiddels vervangen door een 20W trafotje.

Licht technisch:
De lampjes in de woonkamer geven een iets anders gekleurd licht af dan de originele (oude) halogeen lampjes. Iets witter dan het halogeen licht (warm wit van halogeen is anders dan warm wit van de LED's). Ik schat de kleur van de LED's op ongeveer 3000-3100K terwijl de halogeens op 2600-2700K zitten.
De LED's geven ruim meer licht dan de (verouderde) halogeen lampjes. Gezien de spec's zou dat ook kloppen aangezien de LED worden aangeprezen als vervanger voor 40W halogeen's. De straalhoek is iets smaller dan de oude 30 graden openingshoek van de halogeen spots, het licht is dus iets meer gebundeld (2x30 graden tegen 1x50graden???).

Gevoel:
Het licht van de lampjes is zoals hierboven gezegd iets kouder dan de halogeens, dit is even wennen. De eerste indruk van mijn vrouw : "Het is iets meer school lokaal licht". Inmiddels ervaren we het licht als prettig. Te meer omdat het licht niveau omhoog is gegaan. De bundeling had wel tot gevolg dat de lampjes in iets andere posities moesten worden gebracht.

Tuin
De GU10 lampjes passen perfect in de aanwezige armaturen ondanks dat de lampjes iets langer zijn dan de originele halogeen lampjes. In een half uurtje zijn alle zes lampjes vervangen, inclusief reinigen van de armaturen (gelukkig, want het vroor een paar graden toen ik dit deed :D)

Licht technisch:
De LED's geven een mooi licht in de tuin, de lichtkleur is weer iets witter dan normaal halogeen maar omdat deze LED's buiten worden gebruikt is dit verwel niet zichtbaar en absoluut niet storend. De lichtopbrengst is beter dan de oude halogeen's, dit kan komen door het schoonmaken, door de betere bundeling van het licht op de reflector of gewoon omdat de halogeens wat veroudert waren.

Gevoel:
Het licht in de tuin is er naar mijn smaak flink beter op geworden. Zeker als er sneeuw ligt is het eigenlijk heel mooi om te zien die LED's. De wittere lichtkleur valt buiten minder op (tov van binnen).

Webshop
Over de webshop heb ik wel wat op te merken, het versturen van de bestelling duurde laaang (meer dan 2 weken), dit was eerst te wijten aan onvoldoende voorraad, daarna de leverantie aan de webwinkel die langer duurde dan verwacht en daarna zat men te wachten op mijn betaling die al bij de bestelling met i-deal was gedaan.Aan de bestelprocedure kan daar dus wel wat verbeterd worden. Er werd wel prompt (binnen 24 uur) gereageert op mijn mails. Al met al ben ik niet heel tevreden over deze winkel, maar de prijzen zijn redelijk en de alertheid eigenlijk ook, nu alleen het bestelsysteem nog.

De besparing
En dan waar we het allemaal voordoen, hoeveel bespaar ik nu op mn stroom rekening?
Woonkamer: 4*(20-3,5)*6*0,365*0,22 = 31,80 eruro per jaar.
Deze lampjes verdien ik dus binnen 3 jaar ruim terug.
Tuin: 6*(35-3,5)*5*0,365*0,22 = 75,88 euro per jaar
Ook deze lampjes verdien ik dus binnen 3 jaar ruim terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
Hallo mede forumleden,

iemand hier misschien ervaring met de nieuwe dimbare kogellampen van leditlight?

zie hier http://www.leditlight.net...-led-vervangt-40-watt-ds6

Ik heb nu een pharox 6W dimbare led lamp van lemnis lighting (jawel via postcodeloterij) en ben er op zich best heel tevreden mee, alleen is de lichtkleur nog een beetje koeltjes.

Weet iemand of de leditlight versie beter is qua kleur en lichtopbrengst?

gr. TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
Helaas geen reakties.....

Dus heb ik 'm maar aangeschaft! De lamp is een stuk duurder dan de pharox led lamp.
Mijn bevindingen zijn dat de dimbare 6W leditlight lamp vergeleken met de pharox led led lamp iets warmer licht geeft, alhoewel het van mij nog wel warmer/geler mag. Zeker als je de kleur vergelijkt met de 2700k led spots van leditlight is de kleur nog wat wit. De spots zijn nl. echt mooi 'warm' van kleur.
Ook de lichtspreiden van beide lampen is anders. Daar waar de pharox nog wat meer naar onderen straalt, schijnt de leditlight lamp meer naar voren. Wij gebruiken 'm voor een hanglamp boven de tafel en daarvoor is ie prima.

TP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Nou, dat is mooi, dan geven we geen reacties meer, want dan krijgen we daarna weer een mooie review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik had twee GU10 led spots 2 gekocht op ebay, om es te proberen. 220 volt versie met 3*1W leds.

Nu gaat er 1 gaat knipperen na een paar minuten.
Ik denk dat het aan de voeding ligt.

Op dealextreme verkopen ze led voedingen in alle soorten en maten, maar ik weet niet zeker of ik wel de goede koop.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14035
(KEGAO 3*1W 320mA 0.5V~10V Constant Current LED Driver/Power Supply (110V~240V AC))

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13552
GU10 1*3W 650~700mA Constant Current Regulated LED Driver (85~265V Input)

(Het hoeft niet in de GU10 behuizing te passen, ik wil het gebruiken voor een ander armatuur)

[ Voor 10% gewijzigd door Sponz op 10-01-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
Ik vind het ook jammer dat bijna alle nieuwe dimbare lampen 3000k zijn ipv 2700. Die 3x2 watt spots zijn inderdaad heel mooi van kleur. Iets anders wil ik eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even in het topic gezocht, maar kon nog niks vinden over de webshop "Picco Computers"

Ik was daar aan het kijken voor een ITX kastje voor m'n Intel D945GCLF2 plankje, en zag toen dat ze ook ledverlichting hadden:

http://www.picco.nl/index.php?cPath=205

Prijs valt volgens mij ook wel mee.

LET OP, dit is niet bedoeld als spam, ik heb verder ook niks met die zaak, maar ik zag het, en kon in dit topic nog niks vinden over hun aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen

Ik volg dit forum al een poos. Heb nu sinds 1.5 jaar 3 stuks 3x1 watt gu10 Cree spotjes (Merk Glow, gekocht voor 30 e stuk bij een lampenspeciaalzaak in Kampen. Was er altijd erg tevreden over. Lamp ziet er ook degelijk uit met goede metalen hitte element. Nu heb ik het volgende probleem.

Na een ongeveer een jaar ging het ene na het andere spotje zomaar op 1/100ste van de lichtsterkte branden. Als ik er wat aan ging duwen/prutsen (schroefje er uit en er weer in) deden ze het weer voor een paar dagen/weken. Daarna herhalig van het probleem en kon ik het ritueel weer herhalen.

Voor 1 spotje werkt dit nu niet meer. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. De leds doen het nog, maar door slecht contact (geen idee waar) dus zeer zacht.

Heeft iemand soortgelijke problemen? Komt het door de hitte/langdurig branden? (Gebruik ze verder normaal ca 4uur per dag)

Voor 30 euro had ik toch een wat langere levensduur verwacht. :(

lampje ziet er dus zo uit
Afbeeldingslocatie: http://www.laurieford.net/Lcree.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Pater Aurelius

Je maakt mee wat veel mensen meemaken die 1 a 2 jaar geleden LED's hebben gekocht. De zogenaamde 10 tot 20 jaar levensduur is een fabeltje en alleen in een laboratorium haalbaar, niet gebaseerd op een test die 10 jaar duurt, maar op berekeningen met de meest ideale kabels en apparatuur.

Thuis is de situatie heel anders en mag je bij zijn als LED lampen 3 jaar meegaan. Denk dat er geen ander (makkelijke) oplossing is, dan ze de vervangen door andere dure LED lampen of goedkopere spaarlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lisadr schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:50:
Je maakt mee wat veel mensen meemaken die 1 a 2 jaar geleden LED's hebben gekocht. De zogenaamde 10 tot 20 jaar levensduur is een fabeltje en alleen in een laboratorium haalbaar, niet gebaseerd op een test die 10 jaar duurt, maar op berekeningen met de meest ideale kabels en apparatuur.
Die levensduur staat nergens zwart op wit gegarandeerd.
Maar heel weinig consumenten bewaren hun bonnetjes
Maar heel weinig consumenten zullen de moeite nemen om met een gebruiksartikel van enkele tientjes en meer dan 1 jaar oud nog terug naar de winkel te gaan, want ze weten toch wel dat de winkelier ze gaat afschepen met opmerkingen als "de lamp werd te warm, werd te koud, zat in het verkeerde ornament, was niet geschikt voor in de keuken met zijn dampen, was niet geschikt voor de gang met zijn koude luchtstroom iedere keer als de buitendeur openging" enzovoorts.

Ik stel voor dat Pater Aurelius naar de winkel teruggaat en zijn bevindingen hier plaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 13-01-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik woon ca 100km van Kampen, en had niet gedacht dat ik terug zou hoeven. Garantie uiteraard 1 jaar. :(

Wat betreft de levensduur; de Cree leds doen het nog. Alleen is er ergens geen/tot zeer matig contact. Mijn vermoeden is dat de aansturing/voeding aansluitingen van matige kwaliteit zijn. Lampje wordt best warm na uurtje branden misschien dat dat matige onderdelen opbreekt.

Het feit dat de leds het zelf nog doen geeft me nog wat hoop om een en ander weer te repareren. Ik vermoed dat er meer mensen zijn met exact hetzelfde probleem.

Mn spaarlamp ging langer mee idd (overigens niet alle, goedkope spaarlampen hadden ook de neiging na een jaartje de geest te geven) Daar gaan mn duurzame voornemens :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
joopv schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:02:
[...]

Die levensduur staat nergens zwart op wit gegarandeerd.
Maar heel weinig consumenten bewaren hun bonnetjes
Maar heel weinig consumenten zullen de moeite nemen om met een gebruiksartikel van enkele tientjes en meer dan 1 jaar oud nog terug naar de winkel te gaan, want ze weten toch wel dat de winkelier ze gaat afschepen met opmerkingen als "de lamp werd te warm, werd te koud, zat in het verkeerde ornament, was niet geschikt voor in de keuken met zijn dampen, was niet geschikt voor de gang met zijn koude luchtstroom iedere keer als de buitendeur openging" enzovoorts.

Ik stel voor dat Pater Aurelius naar de winkel teruggaat en zijn bevindingen hier plaatst.
Herkenbaar maar gelukkig zijn er ook positieve winkels. Ik heb goede ervaring met een van de webwinkels hier. Ik hoefde geen bonnetje te laten zien want de factuur stond gewoon in het order overzicht. RMA ingevuld en vervangen ... het kan wel (1,5 jr)

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Tekn0z schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:21:
Heb zojuist 3 van deze besteld. Vergeten om de BULK rate code in te voeren helaas, dus toch $4.50 meer uitgegeven dan de bedoeling was.

Zie net pas dat er 85~260V AC bij staat. Is dit het maximum? Of zijn ze niet geschikt voor Nederland?
Toch mijzelf even quotten, vandaag binnen gekregen en vandaag ga ik ze erin zetten. Bevindingen houden jullie dus nog te goed.

Wel is DX zoals altijd snel met leveren (5 dagen incl weekend) Ben benieuwd of ik last van voedingsproblemen ga krijgen zoals ik zie in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mn gu10 led maar eens meegenomen naar mn werk en hem per led op een constante regelbare stroombron aangesloten.

Het lijkt er op dat de serie verbindingen (de 3 leds staan in serie geschakeld) tussen de leds niet meer goed was. De leds zelf zitten op een keramisch substraatje gemonteerd met aan de boven en onderkant een metalen verbinding. Deze substraatjes zitten dan weer op een keramisch plaatje (gelast?) dat weer vast zit geschroefd aan het koelelement.

Op dit keramische plaatje zitten elektrisch geleidende verbindingen die kennelijk slecht waren. Ik heb de chipjes nu maar direct aan elkaar gesoldeerd, en dat werkt perfect.

Ik vermoed dat de ledchips op het keramische plaatje kunnen uitzetten door hitte, waardoor ze met verloop van tijd los kunnen raken van de elektrische verbindingen.

Afijn misschien is dit nog nuttig voor hen die ook dooie powerleds hebben.

Ben benieuwd hoe lang hij nog mee gaat.
Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)