Gisteren nog een beetje aan het tweaken geweest...
Een paar dagen geleden
schreef ik dat ik eraan zat te denken om een bestaand E27-armatuur om te bouwen naar vast ingebouwde LED. De belangrijkste reden: gebruik maken van de eigenschap van vrijwel alle LED's dat ze het licht in één richting uitstralen. Retrofit LED-lampen in bijv. plafonnières leiden tot nogal wat verkwisting heb ik gemerkt (en gemeten). Die kunnen m.i. het beste alleen in armaturen gebruikt worden waar rondom licht ook echt de bedoeling is.
Eerst was ik van plan om e.e.a. aan te schaffen, maar uiteindelijk kwam ik op het idee om de driver en het LED-printje van een cheapo
5 W / 470 lm LSC lamp van de Action te gebruiken die ik toch al had liggen. De spec van 470 lm is echter veel te optimistisch, in vergelijking met een paar A-merk LED-lampen van 470 lm geeft de LSC duidelijk zichtbaar minder licht. Mijn gok: 300 lm, hooguit 350 lm

.
5 W voor 470 lm leek ook al te mooi om waar te zijn, en dat is het dus ook. Zelfs de huidige generatie A-merken heeft daar nl. nog altijd
6 W voor nodig.
Maar nou had ik eens gemerkt dat een hanglamp boven een werkblad met een 470 lm LED-lamp opmerkelijk veel meer licht op het blad werpt dan een 630 lm gloeilamp. Ongetwijfeld komt dit doordat de bewuste LED-lamp het licht vooral één kant uitstraalt (alle LED's op een plat printje).
Ik kwam daardoor op het idee dat zonder opalen bolletje en door de LED's meteen de goede kant op te laten stralen er van deze 300-350 lm misschien wel eens zoveel meer over zou blijven dat ik er uiteindelijk niet op achteruit zou gaan t.o.v. het 7 W / 470 lm LED-peertje dat er in zat. Tijd voor een experiment.
Zo gezegd, zo gedaan.
LED-driver en -pcb uit de lamp gesloopt en in het armatuur gemonteerd. Het LED-printje op de metalen bodem met wat warmtegeleidende pasta ertussen voor de koeling (bleek veel beter dan in de oorspronkelijke lamp op de nogal kleine keramische voet). De draden heb ik op de bodem van het armatuur gelijmd omdat deze anders duidelijke schaduwen op de kap gaven. Dit is het resultaat:
In de onderste foto zie je de LED's doorschijnen. Nu zit er eenzelfde glazen kap op van een RVS-variant van dit armatuur, die is veel beter gematteerd en is het beeld in de kap veel egaler.
En het resultaat: onder de lamp was het gemeten verschil tussen bovenstaande experiment en een 7 W / 470 lm LED-peertje nihil. Er gaat dus echt veel licht verloren in zo'n armatuur als je een retrofit peertje plaatst

.
Van 7 W / 470 lm LED-peertje naar 5,2 W / 300-350 lm bij netto dezelfde hoeveelheid licht is toch wel een verbetering in efficiency van zo'n 26%!
Al met al ben ik zo tevreden met het resultaat dat ik het experiment permanent ga laten zitten.
Mooie bijkomstigheid: de LED-lamp die erin zat vertoonde nogal duidelijke flicker, deze LSC lamp helemaal niet...
Oh ja, don't try this at home: mocht je ook zoiets in gedachten hebben let dan op dat in dit experiment strikt genomen niet aan alle veiligheidseisen wordt voldaan. Volgende zaken moet ik nog verbeteren:
- armatuur aarden;
- LED-pcb elektrisch isoleren van armatuurbodem;
- LED-driver vervangen door galvanisch van het lichtnet gescheiden type;
- soldeerverbindingen afschermen tegen aanraking.
[
Voor 10% gewijzigd door
jitter op 05-01-2015 18:26
]