Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.670 views
Joepla schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:07:
De praktijk is vaak dat de installateur de zaak aanlegt, maar dat de klant daarna ipv TL alles voorziet van LEDbuizen. Laatst nog zo'n geval meegemaakt. Installateur voelde zich verantwoordelijk, wilde ook een goed product leveren, maar hoefde uiteindelijk niets te doen, want bleek niet verantwoordelijk te kunnen worden gehouden voor de (latere) acties van de klant. Die begrijpt dat niet, een lamp is een lamp tenslotte en deze zijn nog zuiniger ook...
Mee eens. Ik bedoelde echter een installatie die vernieuwd wordt of nieuw aangelegd waarbij meteen gebruik wordt gemaakt van LED-armaturen.

Als een klant zelf dingen gaat veranderen, tja, dan vind ik het ook "eigen schuld, dikke bult". Bij een elektrische installatie, al zijn het maar lampen, komt toch meer kijken dan de meeste mensen denken.
We hebben het hier gehad over blindstroom, maar in installaties moet ook rekening gehouden worden met piekstromen en vervorming (THD) veroorzaakt door niet-lineaire verbruikers. Als je die niet in orde hebt ga je ook problemen krijgen.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
jitter schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:41:
[...]

Handgeschreven! Nee, het was een draagbare radiocasetterecorder die ik nog steeds heb...
Dat zal een Philips radiocassette recorder zijn.
Laatst kwam ik bij mij tegen in oude TL-verlichting een voorschakelapparaat van Philips met een arbeidsfactor van bijna 1 (0.95) zonder condensatoren!
Daar was ik over verbaasd.
Veel ijzer en veel koper.
Het kan dus zonder condensatoren.
Condensatoren zullen toen wel duurder zijn geweest. :)
Dat zie je tegenwoordig nooit meer.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PhilipsTL.jpg

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27
eymey schreef op zondag 02 november 2014 @ 00:11:
Vervolg op mijn 'avontuur' om de lamp boven de eettafel, die samen met de lamp boven de zithoek op een dubbele schakelaar (dus in 1 inbouwdoos) zit, dimbaar te maken middels een Philips Dimtone lamp:

Ik heb als eerste het plan om het armatuur boven de zithoek óók dimbaar te maken laten varen. Die blijft dus gewoon op een simpele schakelaar (met de Megaman self-dimming spaarlampjes die er al in zitten).

Mijn plan was eerst om een http://www.klikaanklikuit...aadloze-dimmers/awmd-251/ achter de bestaande dubbele schakelaar te bouwen. Echter, de bestaande serieschakelaar had maar 1 aansluiting voor de fase. Terwijl de klik aan klik uit dimmer verwacht dat je de twee witte draadjes op de fase+schakel aansluiting van de bestaande schakelaar aansluit.

Toen had ik het plan om een wissel-wissel schakelaar zo te configureren dat hij eigenlijk dus 2 enkele schakelaars zou worden: De enkele fase die in de inbouwdoos binnen komt aansluiten op P van de wissel-wisselschakelaar. En de doorlus uitgang naar de benodigde fase voor de KAKU d immer. En dan de P van de andere 'wip' samen met diens schakel aansluiting op de witte schakeldraadjes van de KAKU dimmer.

Echter, daar kwam een designprobleem van die witte schakeldraadjes van de KAKU om de hoek kijken: Het zijn dunne draadjes. Die kon ik nooit in het steekmechanisme van het Busch-Jaeger materiaal duwen. En met kroonsteentjes doorlussen aan een stukje VD-draad leek me niks (en was in de 4,5 cm. diepe inbouwdoos sowieso geen ruimte voor).

Uiteindelijk heb ik het maar alsvolgt opgelost:

Ik heb de serieschakelaar vervangen door een doodnormale enkelvoudige schakelaar, bedoeld voor de lamp boven de zithoek. De schakeldraad voor de eettafellamp heb ik samen met doorgeluste fase aangesloten op de KAKU. Ik heb de witte schakeldraadjes van de KAKU ongebruikt gelaten (voor de zekerheid wel even stukje isolatie tape eromheen).

De lamp boven de eettafel kan nu dus alleen 'op afstand' via de KAKU dimmer bediend worden. Naast het bestaande 3-voudige Busch-Jaeger inbouwraam heb ik gewoon een losse KAKU wandschakelaar geplaatst. Vriendin vond dit geen probleem en functioneel look wel logisch overeen komen met de KAKU wandschakelaar die al bij de achterdeur hangt :D.
Ben nog niet bij de laatste pagina maar ik heb zelf een duo led dimmer. Niet die zijn er wel delijk.
http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Maar ook bekendere merken http://www.et48.com/nl/bu...OmZ3Pmr3MICFZLLtAodlUIAIw

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weet iemand wat Philips met zijn ledlampen doet waardoor deze niet met een leddimmer te dimmen zouden zijn en andere ledlampen wel?
Ik zie bij veel winkels dimmers staan waarbij staat dat ze niet goed werken met Philips led lampen.
Maar laat ik nu juist de 13/75W Philips Master ledbulb mooi vinden. (straalt ook wat naar achteren itt tot de meeste andere ledlampen.) Ik zoek nog steeds een dimmer die past onder een Berker B.3 knop. Het zou handig zijn dat de dimmer ook werkt met andere (led-) lampen. En een dimmer die niet gelijk 100+ euro kost..
Of vraag ik dan het onmogelijke?
BounceMeister schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:43:
Weet iemand wat Philips met zijn ledlampen doet waardoor deze niet met een leddimmer te dimmen zouden zijn en andere ledlampen wel?
Ik zie bij veel winkels dimmers staan waarbij staat dat ze niet goed werken met Philips led lampen.
Maar laat ik nu juist de 13/75W Philips Master ledbulb mooi vinden. (straalt ook wat naar achteren itt tot de meeste andere ledlampen.) Ik zoek nog steeds een dimmer die past onder een Berker B.3 knop. Het zou handig zijn dat de dimmer ook werkt met andere (led-) lampen. En een dimmer die niet gelijk 100+ euro kost..
Of vraag ik dan het onmogelijke?
Ik geloof niet dat Philips iets "speciaals" doet waardoor die niet dimbaar zouden zijn. Zou ik zelfs gek vinden voor lampen die Philips als dimbaar op de markt brengt. Hier een dimmerlijst van Philips zelf. Ik houd er rekening mee dat er andere redenen dan technische kunnen zijn waarom een winkel zegt dat een dimmer niet met Philips LED-lamp zou werken.

Er zouden overigens wel issues kunnen zijn tussen bepaalde LED-driver-IC's (ik ga ervan uit dat Philips die van NXP gebruikt) en dimmers. Edit: aanname was incorrect, ze gebruiken ook andere merken zoals bijv. Cirrus Logic.

[ Voor 24% gewijzigd door jitter op 23-12-2014 19:11 ]

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-11 10:09
Als ik google naar LED dimmers, zie ik alleen de inbouw exemplaren. Ik ben op zoek naar een snoer dimmer die met de voet bediend kan worden voor zowel een LED lamp op 240v (E27) als ook lamp met een 6-tal G4 10w/12v lampjes. Iemand daar ervaring mee?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jitter schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 16:35:
[...]

Ik geloof niet dat Philips iets "speciaals" doet waardoor die niet dimbaar zouden zijn. Zou ik zelfs gek vinden voor lampen die Philips als dimbaar op de markt brengt. Hier een dimmerlijst van Philips zelf. Ik houd er rekening mee dat er andere redenen dan technische kunnen zijn waarom een winkel zegt dat een dimmer niet met Philips LED-lamp zou werken.

Er zouden overigens wel issues kunnen zijn tussen bepaalde LED-driver-IC's (ik ga ervan uit dat Philips die van NXP gebruikt) en dimmers. Edit: aanname was incorrect, ze gebruiken ook andere merken zoals bijv. Cirrus Logic.
Hoewel Philips fase aansnijdende dimmers adviseert, zou de chip in het filmpje ook fase afsnijdende dimmers ondersteunen. Dat is het type wat meestal voor led wordt geadviseerd (meen ik gelezen te hebben).
Dat lijkt me wel handig voor het geval er een andere ledlamp ingeschroefd wordt.
Microkid schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:01:
[...]

Ja, hij blijft heel mooi van kleur. Staat hier voor m'n neus in een staande lamp, en als ik hem laat dimmen blijft de kleur nagenoeg gelijk, alleen minder fel natuurlijk. Ik heb al redelijk wat LED lampen gezien maar dit is de eerste waar ik echt zeer tevreden over ben, zowel over de lichtopbrengst als mogelijkheid om ver te dimmen met een aangename kleur.
Ik dim hem overigens met de ACD-200
Inmiddels vandaag bij ikea die 1000lm e27 lamp gehaald :-)

Hij geeft inderdaad mooi warm licht, zelfs in ver gedimde toestand!

Hij flikkert wel op de 120fps camera (of bij 30fps als je de camera op de lichtbron richt en de sluitertijd kort wordt). Maar gelukkig geen last (hopelijk ook niet onbewust).

Wel een domper: hij zoemt :(. Niet heel hard maar in open armatuur boven de eettafel ben ik toch bang dat het te horen gaat zijn als er geen muziek of tv aan staat. Hoe is dat bij jouw lamp?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

martijnr17 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:13:
[...]

Ben nog niet bij de laatste pagina maar ik heb zelf een duo led dimmer. Niet die zijn er wel delijk.
http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Maar ook bekendere merken http://www.et48.com/nl/bu...OmZ3Pmr3MICFZLLtAodlUIAIw
Thanks voor de tips :-). Maar spul van eBay wat op 230v moet vertrouw ik niet zo. En wat hierboven ook al werd opgemerkt: leuk dat een winkel vermeldt dat Phillips lampen niet zouden kunnen. Maar als die niet kunnen, waarom dan niet en welke andere lampen kunnen dan nog meer niet? Jammer van zo'n winkel.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Inderdaad jammer, maar wat moet je dan wel niet denken van de volgende opmerking bij deze dimmer?
Daarnaast is deze dimmer alleen geschikt voor ons eigen huismerk LED lampen en niet voor andere merken LED lampen. Tevens is de dimmer geschikt voor 230 Volt gloei- en halogeenlampen en 12 Volt halogeenlampen welke voorzien zijn van een elektronische transformator.
Dus 230 V en 12 V (halogeen)gloeilampen kunnen wel allemaal, maar van LED-lampen alleen het eigen merk???
Wat een b*llsh*t! Voor mij geen geloofwaardige webshop...

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 23-12-2014 23:24 ]

Inderdaad. Links laten liggen.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27
eymey schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:58:
[...]

Thanks voor de tips :-). Maar spul van eBay wat op 230v moet vertrouw ik niet zo. En wat hierboven ook al werd opgemerkt: leuk dat een winkel vermeldt dat Phillips lampen niet zouden kunnen. Maar als die niet kunnen, waarom dan niet en welke andere lampen kunnen dan nog meer niet? Jammer van zo'n winkel.
Ik had hem ook eerder in Nederland gevonden maar vond hem erg duur. Zo kwam ik in engeland uit waar de fabrikant blijkbaar zit en je hem voor 23 euro kan kopen. http://www.topledshop.nl/...er-Varilight-JQP252W.html
Kan dus wel voorkomen dat hij net niet in een standaard inbouwdoos past.

• opuntia1
eymey schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:50:
[...]

Inmiddels vandaag bij ikea die 1000lm e27 lamp gehaald :-)

Hij geeft inderdaad mooi warm licht, zelfs in ver gedimde toestand!

Hij flikkert wel op de 120fps camera (of bij 30fps als je de camera op de lichtbron richt en de sluitertijd kort wordt). Maar gelukkig geen last (hopelijk ook niet onbewust).

Wel een domper: hij zoemt :(. Niet heel hard maar in open armatuur boven de eettafel ben ik toch bang dat het te horen gaat zijn als er geen muziek of tv aan staat. Hoe is dat bij jouw lamp?
Dat had ik ook al bij een IKEA lamp.
Zoemen.
Ik denk dat dit niet anders kan met die lampen.

Flikkeren zullen ze altijd doen in gedimde toestand.
Je doet immers altijd aan faseaansnijding. :)
100 Hz en altijd even uit.
Mja, toch heb ik de indruk dat het exemplaar van Microkid er geen last van heeft (of hij heeft er zelf geen last van :P ).

En ik heb ook wel een andere dimbare lamp van Ikea liggen (wel ander model) dat helemaal geen last van zoeiemn heeft, ook niet als hij gedimd wordt.

LED-flicker meet-app

Dat LED-flicker voor mij een heet hangijzer is, is voor jullie vast wel bekend. Ik ben overigens zeker niet de enige, gezien de aandacht van onderzoekers en gebruikers die er voor dit fenomeen is. En nu is er ook een app om het te meten.

Voor de meeste van ons is het alleen vast te stellen door een camera op een lichtbron te richten en kijken of er donkere banden in beeld ontstaan. Echter, voor iPhone bezitters kan het ook met een app die meetwaarden genereert en hier verkrijgbaar is. Hopelijk komt er ook een Android variant...

Afbeeldingslocatie: http://fastvoice.net/wp-content/uploads/2014/12/Viso-Flicker-Tester.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 25-12-2014 09:08 ]

martijnr17 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:24:
[...]

Ik had hem ook eerder in Nederland gevonden maar vond hem erg duur. Zo kwam ik in engeland uit waar de fabrikant blijkbaar zit en je hem voor 23 euro kan kopen. http://www.topledshop.nl/...er-Varilight-JQP252W.html
Kan dus wel voorkomen dat hij net niet in een standaard inbouwdoos past.
Die van topledshop (en de opmerking dat hij niet in een standaard inbouwdoos past) ben ik inderdaad al wel eens tegen gekomen. Heb in het verleden ook wel (goede) ledlampen besteld bij topledshop. Maar goed, mede om die notitie dus de dimmer ook niet gekocht.

Ik hoop gewoon dat er snel goede tastdimmers komen die ook lage LED belastingen aankunnen :).

• opuntia1
eymey schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:39:
Mja, toch heb ik de indruk dat het exemplaar van Microkid er geen last van heeft (of hij heeft er zelf geen last van :P ).

En ik heb ook wel een andere dimbare lamp van Ikea liggen (wel ander model) dat helemaal geen last van zoeiemn heeft, ook niet als hij gedimd wordt.
Goed zoemen hoeft niet altijd.
Trafo's goed ingepakt zullen we maar zeggen.

Maar ik weet zeker dat die ook flikkert als je de lamp gaat dimmen.
Probeer maar met je camera.
Wedden dat die op 100 Hz flikkert?

Zelf heb ik vrijwel al mijn LED-lampen op gelijkstroom branden, behalve die IKEA lamp.
En dat is ook de enige lamp die gedimd kan worden met een faseaansnijding dimmer.

[ Voor 14% gewijzigd door opuntia1 op 24-12-2014 11:53 ]

Als je mijn eerste ervaringsbericht met deze lamp goed leest, dan lees je ook dat ik dat zelf al geconstateerd heb ;).

Alleen lijkt er in deze lamp een soort 'laagje' ofzo te zitten die bij uitzetten 'nagloeit' (zelfde zie ik bij de meeste Philips LED lampen) en, waarschijnlijk daardoor, kan ik het flikkeren met smartphone camera op 120 fps dus wel zien maar stoort het niet aan m'n ogen :)

• opuntia1
eymey schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:52:
Als je mijn eerste ervaringsbericht met deze lamp goed leest, dan lees je ook dat ik dat zelf al geconstateerd heb ;).

Alleen lijkt er in deze lamp een soort 'laagje' ofzo te zitten die bij uitzetten 'nagloeit' (zelfde zie ik bij de meeste Philips LED lampen) en, waarschijnlijk daardoor, kan ik het flikkeren met smartphone camera op 120 fps dus wel zien maar stoort het niet aan m'n ogen :)
Glowing in the dark?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

eymey schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:50:
[...]
Hij zoemt hier alleen een beetje als hij volledig gedimd is, daarboven hoor ik het niet. De lamp zit in een hoge staande lamp dus hoor ik het sowieso al niet :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

ok, Thanks. Dan misschien toch maar omwisselen bij eerstvolgende Ikea bezoek. Dit hoor ik al op 1 meter afstand.

• opuntia1

En als je mijn ervaringsbericht had gelezen met een IKEA lamp en snoerdimmer had je geweten dat die lampen zoemen. :)
Blijkbaar dus niet elk exemplaar van dezelfde lamp en ook niet op elke dimmer ;)

Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat op het moment dat de spanning wordt uitgeschakeld de elco's in de driver nog geladen zijn en dat die (rest)lading via de LED's wordt ontladen.

De reden dat ik hier vrij zeker van ben is de volgende: ik heb een LED-balkje waarbij ik de LED's zo kan zien zitten. De schakelaar die het licht aan en uit zet zit tussen de driver en de LED-strip. De driver-module zelf zit dus altijd aan het lichtnet.
Als ik het licht uitzet met de schakelaar, dan doven de LED's abrupt. Zet ik het licht uit door de stekker van de driver uit het stopcontact te trekken (en de schakelaar dus niet aanraak), dan doven de LED's langzaam en "gloeien" ze wat na. Op de laatste manier kunnen de elco's in de driver zich ontladen via de LED's wat het nagloei-effect geeft.
Grappig is ook om te zien dat sommige LED's wat sneller doven en andere wat trager, dit zal wel wat met toleranties te maken hebben, geen LED is precies hetzelfde.

Ook witte LED's zijn in staat variaties snel te volgen. Het plaatje waar ik in deze post naar had gelinkt laat zien hoe makkelijk de LED's dat kunnen. Dit plaatje is door OliNo verkregen d.m.v. een foto-diode.

De 13 W / 1000 lm Ledare flikkert ook voluit inderdaad enigszins, maar het is niet dusdanig veel dat het merkbaar is.
Over zoemen in gedimde toestand kan ik niet uit eigen ervaring spreken, ik heb nl. geen dimmers. Wel valt er in deze Duitse test te lezen dat de 13 W Ledare op een dimmer niet bijzonder stil is.
Op een merkloze faseafsnijddimmer was het gezoem op halve sterkte ongeveer op 1 m hoorbaar, een halve meter op laagste stand en 20 cm op volle helderheid. Ook zoemde de dimmer zelf i.c.m. die lamp.
Een voor LED-lampen geschikte Jung faseaansijddimmer met justeerschroefje bracht het er maar iets beter vanaf: maximaal bij 75 cm waren lamp (en dimmer) te horen.
Jouw ervaringen bevestigen dus die testresultaten en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het erg veel zin heeft je lamp te gaan ruilen...

Verwijderd

jitter schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:43:
Toch staat ook bij al die lampen 3.000 u vermeld, niet 30.000 u.

Ze kunnen dit wel filament lampen noemen, maar ze zijn het niet. Hierin zitten gewoon "klassieke" LEDjes. In een echte LED-filament lamp zitten als draadjes (LED-filaments) gevormde substraten waarom een heleboel miniatuur LED's onder een fosfor coating zitten.
Deze zijn behoorlijk efficiënt (naar huidige begrippen)...
Ik zag laatst hier iemand die over LED filament lampen begon, heb deze besteld en bevallen me goed. De kleur wordt 2700k aangegeven op de website maar zijn zeker wel warmer, precies zoals gloeilampen. Deze zijn wel echt LED filament geloof ik zoals de link die je aangaf. Zie google.com

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 24-12-2014 20:27 ]

@Jitter: Thanks voor de uitgebreide uitleg.

Ik ben dan inderdaad bang dat het niet veel gaat helpen :(.

Wat een bagger toch weer. Op dit soort momenten verwens ik ledlampen dan weer. De Ikea lamp maar in een lamp gedaan zonder dimmer die we niet zo vaak aan hebben staan. Alleen als m'n vriendin op de bank wil lezen of knutselen. Lamp schijnt omhoog en via het plafond komt er dan een mooie indirecte bak licht naar beneden :)

Vanavond bij de AH een dimbare Philips lamp gescoord van 800 lm. Die zoemt ook wel wat, maar een stuk minder. Je kan zien dat hij een net iets 'mindere' CRI heeft maar verder is ie best OK.

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 18:04:
[...]

Ik zag laatst hier iemand die over LED filament lampen begon, heb deze besteld en bevallen me goed. De kleur wordt 2700k aangegeven op de website maar zijn zeker wel warmer, precies zoals gloeilampen. Deze zijn wel echt LED filament geloof ik zoals de link die je aangaf. Zie google.com
Vraagje, zijn die schaduwen in het licht van deze lamp ook net zo scherp als die van heldere (halogeen)gloeilampen?

P.S. Iedereen fijne kerstdagen!

• opuntia1
eymey schreef op donderdag 25 december 2014 @ 00:04:

Wat een bagger toch weer. Op dit soort momenten verwens ik ledlampen dan weer. De Ikea lamp maar in een lamp gedaan zonder dimmer die we niet zo vaak aan hebben staan. Alleen als m'n vriendin op de bank wil lezen of knutselen. Lamp schijnt omhoog en via het plafond komt er dan een mooie indirecte bak licht naar beneden :)

Vanavond bij de AH een dimbare Philips lamp gescoord van 800 lm. Die zoemt ook wel wat, maar een stuk minder. Je kan zien dat hij een net iets 'mindere' CRI heeft maar verder is ie best OK.
Maar als je die lamp gaat dimmen?
Wedden dat?
eymey schreef op donderdag 25 december 2014 @ 00:04:

Graag gedaan.

Tja, LED-lampen en ouderwetse dimmers... Eigenlijk gaan die twee niet samen, het is een klein wonder dat men het voor elkaar heeft gekregen dat het werkt, en soms zelfs best goed.

Ik last net hier dat er ook een zekere mate van toeval speelt hoe luid een LED-lamp op een dimmer zoemt. De belangrijkste bijdragers zijn natuurlijk de dimmer en de LED-lamp zelf (en hoe compatibel de twee met elkaar zijn), maar er zijn meer factoren, o.a. draadlengte en armatuur.

De LED-lampen industrie wil dan ook geen garanties geven dat een bepaalde combinatie lamp-dimmer zonder geluid werkt. Het artikel schrijft ook dat de beste optie is om gebruik te maken van het teruggaverecht binnen bepaalde tijd na aankoop bij een winkel- of webshop mocht een lamp te hard zoemen.

Persoonlijk denk ik dat we de faseaan- of afsnijddimmers zo snel mogelijk als obsolete moeten gaan beschouwen. Technisch is het nl. al lang mogelijk om de driver rechstreeks de LED's te laten dimmen (denk bijv. aan de Hue).

• G4u
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-08-2023

G4u

Test raporten zijn beschikbaar, maar heb zitten twijfelen om die hier te posten.
Na de reacties omtrend mijn post zie ik hier van af en laat ik iedereen in hun waarde, ik heb gepost om mensen wat wijzer te maken, niet om afgebrand te worden, het is immers hun geld, en veiligheid (what do i care, right ?)
Zoals aangegeven zitten tweakers niet te wachten op advies van in hun ogen een gloeilamp producent, dus zie ik er van af om verder te reageren, en wens iedereen veel succes met hun LED avontuur!
Fijne feestdagen.

[ Voor 0% gewijzigd door G4u op 25-12-2014 10:34 . Reden: Spel fouten ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook fijne kerst :)

Als lezer blijf ik nu wel een beetje vertwijfeld achter; ik lees posts van een 'insider' die zelf ledlampen maakt voor oa Philips en ze zelf niet vertrouwt. Tenminste, dat is wat ik er uit lees.

Wat moet ik dan? Zelf de soldeerbout pakken? Ben stiekem toch wel benieuwd naar de testrapporten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Gewoon om ervaring te delen.
Ik kocht onlangs een LED-lamp bij de HEMA. Een klassiek gloeilampmodel E27 230V kleur temperatuur
2700 k, warmwhite, vermogen 9,5 W en pretendeert een equivalent te zijn van 9,5 60 W, verder geen nadere merkaanduiding. Geplaatst in een schemerlamp in de leeshoek. Mijn eigen ervaring is dat ik eigenlijk geen verschil merk met de gloeilamp van 60 W die er eerst in zat. Prima dus is mijn idee.
Niettemin toch een vraag over bevindingen van anderen, b.v. met betrekking tot levensduur (geen veel te vroeg kapot gaan).
Oh ja, mocht iemand hier nieuwsgierig naar zijn, hij kostte 8 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 25-12-2014 15:22 ]

• opuntia1
Over dat flikkeren van LED's.
Vorig jaar was ik in China.
Eigenlijk nooit een probleem gehad met fotograferen, halve beelden o.i.d.
Maar het zijn natuurlijk geen LED-lampen die een gloeilamp moeten vervangen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Sjanghai-1.jpg
Techneut schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:09:
Gewoon om ervaring te delen.
Ik kocht onlangs een LED-lamp bij de HEMA. Een klassiek gloeilampmodel E27 230V kleur temperatuur
2700 k, warmwhite, vermogen 9,5 W en pretendeert een equivalent te zijn van 9,5 W, verder geen nadere merkaanduiding. Geplaatst in een schemerlamp in de leeshoek. Mijn eigen ervaring is dat ik eigenlijk geen verschil merk met de gloeilamp van 60 W die er eerst in zat. Prima dus is mijn idee.
Niettemin toch een vraag over bevindingen van anderen, b.v. met betrekking tot levensduur.
Oh ja, mocht iemand hier nieuwsgierig naar zijn, hij kostte 8 euro.
Bedankt voor de tip, ik kende de 470 lm variant (40 W equivalent) voor € 5 van hun al, maar de 60 W equivalent (ik neem aan dat je dat bedoelde) hadden ze een tijdje geleden nog niet hangen... Als Hema de lichtopbrengst daarvan met 806 lm specificeert, dan is hij inderdaad bedoeld als 60 W vervanger.

Over de levensduur valt nu denk ik nog niet zoveel te zeggen... maar misschien kunnen we over een jaar of 15 nog eens vragen of die lamp het nog doet? :+

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

G4u schreef op donderdag 25 december 2014 @ 10:33:
Test raporten zijn beschikbaar, maar heb zitten twijfelen om die hier te posten.
Na de reacties omtrend mijn post zie ik hier van af en laat ik iedereen in hun waarde, ik heb gepost om mensen wat wijzer te maken, niet om afgebrand te worden, het is immers hun geld, en veiligheid (what do i care, right ?)
Zoals aangegeven zitten tweakers niet te wachten op advies van in hun ogen een gloeilamp producent, dus zie ik er van af om verder te reageren, en wens iedereen veel succes met hun LED avontuur!
Fijne feestdagen.
Jammer, ik had graag wat meer van je willen weten. Het is waar dat sommigen nogal emotioneel reageren en niet goed tegen kritiek kunnen. Maar de meeste Tweakers hier willen toch feiten zien, ondanks dat hun spulletjes dan wellicht minder goed uit de verf komen dan gedacht/gehoopt.

Zelf heb ik daar geen moeite mee, ik wil gewoon een goede keuze maken en alle objectieve input, liefst gebaseerd op feiten -zoals jouw testrapporten-, zijn welkom.

Ik heb overigens onze gloeilampenfabrikant ook een tijd genegeerd, maar sinds hun lampen en prijzen weer helemaal OK zijn, komt hier niets anders meer in huis.

Fijne dagen ook toegewenst!

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Proton_ schreef op donderdag 25 december 2014 @ 11:53:
Ook fijne kerst :)

Als lezer blijf ik nu wel een beetje vertwijfeld achter; ik lees posts van een 'insider' die zelf ledlampen maakt voor oa Philips en ze zelf niet vertrouwt. Tenminste, dat is wat ik er uit lees.

Wat moet ik dan? Zelf de soldeerbout pakken? Ben stiekem toch wel benieuwd naar de testrapporten :)
Tja, als Tweaker wordt dat wel een beetje van je verwacht ;) .

Nadat ik het armatuur in mijn keuken heb vervangen door eentje met geïntegreerde LED-lichtbron, en me dat veel beter bevalt dan een retrofit LED-lamp, zit ik eraan te denken om zelf een LED-module en driver in een ander armatuur te fabriceren. E27 fitting eruit en driver en LED-module erin.

Eerst wilde ik de LED-module en driver los aanschaffen, maar ontdekte dat dat prijstechnisch niet interessant is. Je kunt voor € 15 (nu in de aanbieding voor iets meer dan € 11) een eenvoudige Philips plafonnière kopen waar een 6 W / 480 lm LED-module en driver al in zitten... Voor amper € 21 (aanbiedingsprijs) koop je het iets grotere model met 16 W / 1100 lm...
Vervolgens binnenwerk overzetten in oude lamp... Eén minpuntje, beide lampen zijn "maar" op 15.000 u gespecificeerd...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 25-12-2014 15:13 ]

opuntia1 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 08:31:
[...]

Maar als je die lamp gaat dimmen?
Wedden dat?
Wedden wat? :?

Ik heb alles over die Philips lamp gezegd wat gezegd moet worden. O.a. dat ook die zoemt (alleen dus een heel stuk minder, ook gedimd).
jitter schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:07:
[...]

Graag gedaan.

Tja, LED-lampen en ouderwetse dimmers... Eigenlijk gaan die twee niet samen, het is een klein wonder dat men het voor elkaar heeft gekregen dat het werkt, en soms zelfs best goed.

Ik last net hier dat er ook een zekere mate van toeval speelt hoe luid een LED-lamp op een dimmer zoemt. De belangrijkste bijdragers zijn natuurlijk de dimmer en de LED-lamp zelf (en hoe compatibel de twee met elkaar zijn), maar er zijn meer factoren, o.a. draadlengte en armatuur.

De LED-lampen industrie wil dan ook geen garanties geven dat een bepaalde combinatie lamp-dimmer zonder geluid werkt. Het artikel schrijft ook dat de beste optie is om gebruik te maken van het teruggaverecht binnen bepaalde tijd na aankoop bij een winkel- of webshop mocht een lamp te hard zoemen.

Persoonlijk denk ik dat we de faseaan- of afsnijddimmers zo snel mogelijk als obsolete moeten gaan beschouwen. Technisch is het nl. al lang mogelijk om de driver rechstreeks de LED's te laten dimmen (denk bijv. aan de Hue).
Tsja, LEDlampen 'zichzelf' laten dimmen (lees: driver rechtstreeks LED's laten dimmen) zou ook mijn voorkeur genieten. De pest is alleen dat de gehele 'lampenbusiness' nog steeds gericht is op "retrofit". Langzamerhand komt er wel meer keus in armaturen die standaard met LED zijn uitgerust (en dus ook daarop ontworpen), maar áls er al iets op zit om hem op de 'juiste' manier te dimmen, is het dus ook weer amper integreerbaar met bestaand spul.

Zelfde geldt bv. ook voor producten als Philips Hue. Nog veel te over-priced en waarschijnlijk over 5 jaar, als je bv. nog eens wat wil uitbreiden of vervangen, alweer opgevolgd door iets anders waar je wéér een aparte remote control methode voor nodig hebt. Op dit moment liggen er naast de Harmony afstandsbediening reeds een Kaku afstandsbediening én een Living colors afstandsbediening :{

[ Voor 75% gewijzigd door eymey op 26-12-2014 00:06 ]

Ja, inderdaad. Maar we zitten nu nog in een overgangsfase waarin oud en nieuw langs elkaar bestaan, dus het bestaan van retrofit toepassingen is natuurlijk wel begrijpelijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar standaardisatie waarbij ieder merk gebruik maakt van dezelfde communicatieprotocollen. In de pro wereld is dit reeds gaande (bijv. DALI), al is me nog niet helemaal duidelijk of DALI één van de standaards is, of de standaard die het van concurrerende standaards reeds heeft gewonnen. Ik zie het bij pro verlichting iig vaak genoemd worden.
Dit zou m.i. zomaar zijn weg naar de consumer markt kunnen vinden. Maar zoals gewoonlijk zal het wel eerst in het duurste segment beginnen (domotica in villa's, bijv) voordat het zijn weg naar "beneden" vindt...

• opuntia1
eymey schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:02:
[...]

Wedden wat? :?

Ik heb alles over die Philips lamp gezegd wat gezegd moet worden. O.a. dat ook die zoemt (alleen dus een heel stuk minder, ook gedimd).

[...]
Wedden dat die Philipslamp ook flikkert als die gedimd wordt. :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Heb hier een aantal Philips Master lampen; geen geflikker bij dimmen. Wel heel af en toe een nog niet verklaarde 'flits', ik gok netvervuiling of de dimmer, die wordt onderbelast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Hij flikkert niet, of je ziet 'm niet flikkeren?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Geen 100Hz knipper.
Vergelijk deze 3 jaar oude LVS spots
LVS noname spot
Met deze Philips Master spot
LVS noname spot

Zelfde dimmer, maximaal gedimd.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-12-2014 12:08 ]

opuntia1 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 08:32:
[...]

Wedden dat die Philipslamp ook flikkert als die gedimd wordt. :)
Dat hoef je niet te wedden, dat wist ik al toen ik hem net uit de verpakking had ;-). Alleen heb ik er dus geen last van in dit geval

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 16:48

Wokschotel

Op 6 wielen

Misschien dat iemand het hier weet. Ik ben op zoek naar GU10 spotjes (vergelijkbaar met 35W), maar dan met een maximale lengte van 50 mm en diameter van 50 mm. De meeste spotjes zijn groter en passen daarom niet in mijn lamp.

De islam kan uw vrijheid schaden

Welke van de twee afmetingen komt het meest kritisch?

Ik vind 50 mm voor de lengte wel heel erg krap, een standaard 35 W halogeenspot van Philips is al langer (oké 1 mm langer, maar toch...).

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Als die 51 mm van kop tot kont is, dus de lengte inclusief de 'pootjes', dan moet het passen. Maar ik kan dus geen spotjes vinden van 51 mm, ze zijn allemaal minimaal 55 mm.

[ Voor 35% gewijzigd door Wokschotel op 27-12-2014 11:19 ]

De lengte die een fabrikant specificeert is idd. inclusief de pinnetjes van de lamp.

Dat 55 mm een veel voorkomende lengte bij LED-lampen is, komt volgens mij omdat het een beetje als dezelfde lengte wordt gezien als GU10 halogeenspotjes. De Philips die ik in mijn vorige post noemde is met 51 mm aan de korte kant. Een Osram Halopar Eco Star meet nl. 55 mm. Er zijn er nog wel meer GU10 halogeenspotjes met die lengte.

Tenzij je al uit ervaring weet dat 55 mm niet gaat passen, dan zou het m.i. de moeite waard zijn om dat uit te proberen.

Er zijn overigens GU10 LED-spotjes te koop die in dezelfde glazen behuizing zitten als een standaard GU10 halogeenspotje, meestal zijn dat niet de spotjes met veel lichtopbrengst, maar ik herinnerde me net deze test. Die LED-lamp meet in lengte 52 mm, en dat is het kortst dat ik tot nu toe gezien heb. Met 4,5 W / 345 lm zelfs een vervanger voor 50 W.
Als het bij jou echt op de mm komt, dan is dit zo'n beetje je enige keus.

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-11 21:40
Ik ben op zoek naar een goede LED vervanging voor 50 Watt AR111 / G53 halogeen spots die kunnen werken met de bestaande halogeen transformator (ik weet niet wat voor trafo er in zit, is de Philips Bloq lamp).

De MASTER LEDspot LV 10-50W 3000K 40D is de lamp die mij het meest geschikt lijkt. Is niet echt een goedkope lamp en ik heb er nogal wat hangen. Heeft iemand ervaring met deze lamp en de dimbaarheid? Ook andere alternatieven zijn van harte welkom.

PVoutput

Verwijderd

Dag allen,

Zelf speel ik met de gedachte een verloopfitting b15 d> mr16 aante schaffen. Zo is het aanbod van led spots een stuk groter. Weet iemand of hier nadelen aan ziiten, dit ivm de dimbaarheid oid?
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:54:
Dag allen,

Zelf speel ik met de gedachte een verloopfitting b15 d> mr16 aante schaffen. Zo is het aanbod van led spots een stuk groter. Weet iemand of hier nadelen aan ziiten, dit ivm de dimbaarheid oid?
Gezien het feit dat je van BA15d naar MR16 wil neem ik aan dat je nu een laagvolt spotje (12 V) gebruikt zoals bijv. deze?

Zo ja, let dan op dat MR16 de benaming is van de vorm van het spotje, de lampvoet (fitting) is in de meeste gevallen GU5.3, als het gaat om 12 V, tenminste. Verwarrend genoeg wordt de term MR16 ook gebruikt voor 230 V halogeenspotjes, maar die hebben dan een GU10 voet.

Afgezien van de al genoemde langere lengte zie ik geen andere nadelen, het is immers maar een doorverbinding tussen twee verschillende fittingen.
Houd er wel rekening mee dat LED-lampen lastiger te dimmen (kunnen) zijn dan gloeilampen en dat je huidige dimmer mogelijk zelfs ongeschikt is.
filibuster schreef op zondag 28 december 2014 @ 08:45:
Ik ben op zoek naar een goede LED vervanging voor 50 Watt AR111 / G53 halogeen spots die kunnen werken met de bestaande halogeen transformator (ik weet niet wat voor trafo er in zit, is de Philips Bloq lamp).

De MASTER LEDspot LV 10-50W 3000K 40D is de lamp die mij het meest geschikt lijkt. Is niet echt een goedkope lamp en ik heb er nogal wat hangen. Heeft iemand ervaring met deze lamp en de dimbaarheid? Ook andere alternatieven zijn van harte welkom.
Je keus lijkt me iig eentje die naar alle waarschijnlijkheid gaat werken.

Ik vroeg me af of de trafo in de Bloq problemen kan geven. Mocht dit nl. een elektronisch type zijn met een minimum belasting, dan zou dat het geval kunnen zijn. Echter, in de application guide van jouw lamp kwam ik de volgende opmerkingen tegen waaruit ik afleid dat de kans groot is dat het gaat werken (al zou ik die garantie nooit helemaal kunnen geven):
Please ensure installation follows the min & max load limit of the transformer, calculated using
the halogen equivalence (eg. 50 W) of the MASTER LEDspot LV AR111 (eg. a transformer
with min 50 W (or VA) can be used with one or more 10-50 W MASTER LEDspots LV AR111
• Some IC-based transformers are known to cause performance issues with the MASTER
LEDspot LV AR111, though these types are very rare
Een mogelijk alternatief voor de Philips zou deze van Osram kunnen zijn. Of misschien deze van Megaman. Ik verwacht overigens dat die qua prijs de Philips niet ver ontlopen...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 28-12-2014 20:37 ]

• filibuster
jitter schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:42:
[...]

Je keus lijkt me iig eentje die naar alle waarschijnlijkheid gaat werken.

[...]
Dank voor dit antwoord. Ik denk dat ik dan voor de Philips ga. Nu op zoek naar de beste prijs voor deze lampen.

PVoutput

• filibuster
Nu heb ik nog een lastige lamp waar ik een retrofit wil toepassen. Deze lamp heeft 8x G4 / MR11 35 watt 35mm. Die ben ik eigenlijk nog nergens tegengekomen. Is er al iemand die hier een goed alternatief voor heeft? Ik heb de fabrikant van de lamp al om advies gevraagd, maar die waagt zich er niet aan en die zegt dat ik zelf maar wat moet proberen.

Nu wil ik de lampen het liefst ook nog kunnen dimmen, maar ik ben al blij met een volwaardig alternatief die niet dimbaar is. Het gaat om de Flos Lastra 8.

PVoutput

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, je hebt het dan over 500-600 lumen.
In LED is dat zo'n 7W; alleen Alibaba durft dat aan in een 35mm behuizing en dat vind ik verdacht :)
Je armatuur is verder wel geschikt, als ik het goed zie met een soort schoorsteeneffectje wat fijn is voor de koelribben.
Ook zit er een soort rooster voor de lamp; als je dat weg kunt halen kom je misschien met een 4W LED weg.

Je kunt kijken of dit wat is (maak gebruik van de 14 dagen zichttermijn van webshops):
http://www.megaman.nl/ledlampen/mm03593-583
http://www.ledvoordeel.nl...20w-mr11-vervangt-20-watt
http://www.topledshop.nl/...-3W-COB-Warmwit-MR11.html

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2014 23:14 ]

• filibuster
Proton_ schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:10:
In LED is dat zo'n 7W; alleen Alibaba durft dat aan in een 35mm behuizing en dat vind ik verdacht :)
Je armatuur is verder wel geschikt, als ik het goed zie met een soort schoorsteeneffectje wat fijn is voor de koelribben.
Ook zit er een soort rooster voor de lamp; als je dat weg kunt halen kom je misschien met een 4W LED weg.

Je kunt kijken of dit wat is (maak gebruik van de 14 dagen zichttermijn van webshops):
http://www.megaman.nl/ledlampen/mm03593-583
http://www.ledvoordeel.nl...20w-mr11-vervangt-20-watt
http://www.topledshop.nl/...-3W-COB-Warmwit-MR11.html
Ik zag inderdaad die Chinese LEDs. Die durf ik toch niet aan. Dat rooster zit helaas vast aan de lamphouder, die kan ik niet weghalen.

Dank voor de tips, ik ga er mee verder.

PVoutput

Proton_ schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:10:
Dat hangt een beetje af van de toegepaste lamp. Is het een gewone halogeenlamp, dan brengt een 35 W spotje van een bekend merk 427 lm in de duisternis, terwijl een pro variant met langere levensduur het maar tot 345 lm brengt.
Dat dit wat lage waarden lijken in vergelijking met even sterke rondstralende lampen komt omdat een fabrikant bij spots alleen het licht dat in een conus van 90° wordt afgestraald mag specificeren als lichtopbrengst. Dat geldt overigens ook voor LED-spots.
Het verschil is dus niet zo groot als je je lampen altijd gedimd hebt gebruikt, maar voluit komen de huidige MR11 LED-lampen uiteraard nog niet tot evenveel licht.
Sowieso verdacht, bovendien loop je een groot risico om dingen te krijgen die niet doen wat ze beloven. In de EU mogen geen lampen die bedoeld zijn voor binnenverlichting worden verkocht met een lagere CRI dan 80. In China geldt een dergelijke eis naar mijn weten niet, dus bij rechtstreekse import loop je het risico op een lage CRI lamp. Een hoge CRI en een hoog rendement gaan nl. niet goed samen, want de ene gaat ten koste van de andere en vice versa.
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook, en dat geldt ook zeker in LED-land.
Allemaal goede voorstellen. M.i. mag deze van Osram ook niet ontbreken. Of deze van het Oostrenrijkse Ledon.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 30-12-2014 07:35 ]

• opuntia1
@Jitter: "In de EU mogen lampen die bedoeld zijn voor binnenverlichting geen lagere CRI hebben dan 80."

Is dat echt zo?
Wie maakt dat uit?
Waarom?

Ik geloof er niets van. :)

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 29-12-2014 08:22 ]

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

jitter schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:50:

Er zijn overigens GU10 LED-spotjes te koop die in dezelfde glazen behuizing zitten als een standaard GU10 halogeenspotje, meestal zijn dat niet de spotjes met veel lichtopbrengst, maar ik herinnerde me net deze test. Die LED-lamp meet in lengte 52 mm, en dat is het kortst wat ik tot nu toe gezien heb. Met 4,5 W / 345 lm zelfs een vervanger voor 50 W.
Als het bij jou echt op de mm komt, dan is dit zo'n beetje je enige keus.
Thanks, dat spotje uit die test lijkt precies het spotje te zijn dat ik zoek. Nu alleen nog wachten totdat deze spotjes ook te koop zijn.

opuntia1 schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:18:
@Jitter: "In de EU mogen lampen die bedoeld zijn voor binnenverlichting geen lagere CRI hebben dan 80."

Is dat echt zo?
Wie maakt dat uit?
Waarom?

Ik geloof er niets van. :)
Yep, ik heb het bij tests meerdere keren genoemd zien worden en ik verwijs je naar blz 16 van dit EU-document waarin dat is vastgelegd. Overigens zie je daarin ook dat niet alleen de EU dergelijke eisen stelt.

Naarmate de ontwikkelingen van LED's vorderen kunnen de eisen aangescherpt worden. Op dezelfde blz valt te lezen dat de minimum CRI in de toekomst van 80 naar 90 verhoogd zou kunnen worden. En er zijn vanaf 1-9-2013 aangescherpte eisen m.b.t. de energielabels effectief geworden.

Dit wordt dus uitgemaakt door dezelfde overheden die de inefficiënte lampen in de ban gedaan hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door jitter op 30-12-2014 07:36 ]

• opuntia1
jitter schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:48:
[...]

Yep, ik heb het bij tests meerdere keren genoemd zien worden en ik verwijs je naar blz 16 van dit EU-document waar dat is vastgelegd. Overigens zie je daar ook dat niet alleen de EU dergelijke eisen stelt.

Naarmate de ontwikkelingen van LED's vorderen kunnen de eisen aangescherpt worden. Op dezelfde blz valt te lezen dat de minimum CRI in de toekomst van 80 naar 90 verhoogd zou kunnen worden. En er zijn vanaf 1-9-2013 aangescherpte eisen m.b.t. de energielabels effectief geworden.

Dit wordt dus uitgemaakt door dezelfde overheden die de inefficiënte lampen in de ban gedaan hebben.
En hoe wordt dit dan gehandhaafd?
Dit is toch een beetje onzin.
Deze lamp (CRI <80) mag u alleen buiten gebruiken staat op de verpakking?
En als je die lamp dan binnen gebruikt heb je kans dat de kleurpolitie langs komt en de lamp in beslag neemt naast een boete. :) :) :)
Er vinden steekproefsgewijs controles plaats die worden uitgevoerd door "markttoezichthouders" volgens bijlage V van het document over het energielabel waar ik in mijn vorige post naar linkte.

Dat klinkt allemaal een beetje vaag, maar dat het wel degelijk gebeurt kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Het bedrijf waar ik voor werk heeft onlangs een groot aantal highbay LED-armaturen van een Amerikaans bedrijf mogen modificeren om te voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Deze partij was door de douane geïnspecteerd en vanwege de geconstateerde "non-conformities" geblokkeerd. Om deze toch op tijd bij de Europese klant te krijgen was er geen andere mogelijkheid dan deze te modificeren.

Dit soort controles gebeurt uiteraard steekproefsgewijs, dus er kunnen altijd zaken door glippen die strikt genomen niet in orde zijn. Ook zal er echt niemand bij jou thuis komen kijken naar je lampen, wat dat betreft mag je gewoon je gang gaan.

Wat wel gebeurt is dat over het geheel genomen de zaken redelijk goed op orde zijn. Net zoals de invoering van de APK op auto's ertoe heeft geleid dat er geen echte wrakken meer op de weg rondrijden zorgen dit soort eisen ervoor dat de echte bagger hier niet op de markt komt. Alleen privé-import via Chinese sites heeft nog kans van slagen om inferieur spul aan de man te brengen, maar de handelaar om de hoek, de Conrad, de Ikea, ja zelfs de Action (om er maar een paar te noemen) hebben echt geen zin in de hommeles die dat kan opleveren...

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-11 17:16

Asphyxion

I am, therefor I think

Bij Kruidvat is het momenteel 1+1 gratis voor alle Philips led verlichting (zie hier). Ik weet niet of dit de enige modellen zijn die ze hebben in de winkel. Als ik moet uitgaan van de webwinkel, dan zijn dit waarschijnlijk oudere modellen.

Ik wil 4x35W non dimmable halogeen lampen vervangen met LEDs en ben aan het twijfelen tussen de CorePro en de MasterLED van Philips. Hoeveel verschil zit er in de licht kwaliteit van deze modellen? Ik zie uiteraard verschil in branduren en dimmable/niet dimmable, maar ik kan nergens een goede vergelijking tussen CorePro en MasterLED modellen vinden.

Overigens lijkt iedereen hier wel met de MasterLEDs te werken, dus dat wil wellicht ook wel iets zeggen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Asphyxion op 30-12-2014 10:00 ]

Asphyxion schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:59:
Bij Kruidvat is het momenteel 1+1 gratis voor alle Philips led verlichting (zie hier). Ik weet niet of dit de enige modellen zijn die ze hebben in de winkel. Als ik moet uitgaan van de webwinkel, dan zijn dit waarschijnlijk oudere modellen.
Bij alle modellen in je link naar de webshop staat al "niet leverbaar", dus ja, mogelijk gaat het om uitlopende modellen.
Ik wil 4x35W non dimmable halogeen lampen vervangen met LEDs en ben aan het twijfelen tussen de CorePro en de MasterLED van Philips. Hoeveel verschil zit er in de licht kwaliteit van deze modellen? Ik zie uiteraard verschil in branduren en dimmable/niet dimmable, maar ik kan nergens een goede vergelijking tussen CorePro en MasterLED modellen vinden.

Overigens lijkt iedereen hier wel met de MasterLEDs te werken, dus dat wil wellicht ook wel iets zeggen. ;)
Behoudens laagvolt (12 V) halogeenlampen op een niet-dimbare trafo zijn alle halogeenlampen doorgaans gewoon dimbaar, vanwaar schrijf je dat je halogeenlampen "non-dimmable" zijn?

Voor de vergelijking heb ik even een aanname gedaan van 230 V GU10 spotjes in de bestaande situatie.
Er zijn meerdere lichtkleuren van de LED-spotjes te krijgen, dus heb ik me even beperkt tot de 2700 K variant.
Als je de datasheets van de 35 W equivalenten van de CorePro en de Master langs elkaar zet, dan valt mij meteen op dat de Master aanzienlijk minder licht geeft in een iets bredere hoek en bij een iets hoger verbruik. Ik vermoed dat de Master dus een ouder type is dan de CorePro.
Beiden hebben een kleurweergaveindex (CRI) van 80, alleen heeft de CorePro in vergelijking met de Master volgens de spectrumdiagrammen een fractie minder blauw in het licht, voor de rest vergelijkbaar.

Persoonlijk zou ik gaan voor de CorePro, meer licht van vrijwel gelijke kwaliteit voor minder opgenomen vermogen.

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-11 17:16

Asphyxion

I am, therefor I think

jitter schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:39:
[...]
Behoudens laagvolt (12 V) halogeenlampen op een niet-dimbare trafo zijn alle halogeenlampen doorgaans gewoon dimbaar, vanwaar schrijf je dat je halogeenlampen "non-dimmable" zijn?
Ik wilde zeggen dat ze op een gewoon schakelaar zitten en dus de LEDs niet dimmable hoeven te zijn. Uiteraard zijn de halogeen versies die ik nu heb wel dimmable.

Thanks voor je antwoord. Ik ga zo toch eens kijken bij het Kruidvat wat ze allemaal in de winkel hebben liggen.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:51

sphere

Debian abuser

Ik heb de OSRAM 5.3/827 gekocht. 3x in een IKEA armatuurtje waar eerst 20W halogeen in zat. Een enorme bak licht extra. Het is in mijn ogen fel wit, niet warm of blauw. Ben op zich wel tevreden, maar het had ook een tandje minder fel gekund.

[ Voor 22% gewijzigd door sphere op 30-12-2014 11:53 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Ja, die lamp wordt dan ook op de markt gezet als vervanger voor 50 W halogeen.
Eén voordeel van deze lamp: hij is dimbaar op de meeste veel voorkomende dimmers, dus als het echt teveel is kan dat altijd nog.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:37

13art

Moderator Mobile
Heeft er iemand hier wel eens een halogeen fietslampje vervangen door een Led lampje? Dus in de behuizing van de originele fietslamp, niet een lampje zoals je die bij de Hema ed. kan kopen.
Mijn gevoel zegt me dat dit niet helemaal zou gaan werken. Enerzijds omdat het waarschijnlijk niet fel genoeg zou zijn, anderzijds weet ik niet in hoeverre dit goed is voor het lampje omdat je niet direct de benodige stroom hebt, dit komt pas nadat je harder gaat fietsen, met als gevolg dat de LED misschien eerst zal gaan knipperen (is kortere levensduur)?

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 30-12-2014 14:46 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• opuntia1
l3art schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:45:
Heeft er iemand hier wel eens een halogeen fietslampje vervangen door een Led lampje? Dus in de behuizing van de originele fietslamp, niet een lampje zoals je die bij de Hema ed. kan kopen.
Mijn gevoel zegt me dat dit niet helemaal zou gaan werken. Enerzijds omdat het waarschijnlijk niet fel genoeg zou zijn, anderzijds weet ik niet in hoeverre dit goed is voor het lampje omdat je niet direct de benodige stroom hebt, dit komt pas nadat je harder gaat fietsen, met als gevolg dat de LED misschien eerst zal gaan knipperen (is kortere levensduur)?
Bestaan die LED-fietslampjes dan ook? :)
En waar te koop?
Mijn gevoel zegt dat die helemaal niet bestaan. :) :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 30-12-2014 15:52 ]

Het gaat, maar er is wel wat aan elektronica nodig om LED's op een fietsdynamo te laten werken. Om een idee te krijgen zou je eens naar dit projectje kunnen kijken...

• opuntia1
jitter schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:51:
Het gaat, maar er is wel wat aan elektronica nodig om LED's op een fietsdynamo te laten werken. Om een idee te krijgen zou je eens naar dit projectje kunnen kijken...
Even snel naar gekeken.
Veel energieverlies over de weerstanden. :( :( :(
En de transistor, zelfs een koelplaat nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 30-12-2014 16:01 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vooral over de transistor :)
Ze bestaan wel maar of ze het lang doen op een ongeregelde dynamo durf ik niet te zeggen:
http://www.leddel.nl/a-227412/5-smd-e10-6v-led-wit/

Een paar zeners erbij is wel een goed idee.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2014 16:05 ]

Dat ding is voor 6V DC en lijkt meer voor een auto te zijn :?

• opuntia1
Proton_ schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:04:
Vooral over de transistor :)
Ze bestaan wel maar of ze het lang doen op een ongeregelde dynamo durf ik niet te zeggen:
http://www.leddel.nl/a-227412/5-smd-e10-6v-led-wit/

Een paar zeners erbij is wel een goed idee.
Of niet te hard fietsen! :)

Maar die LED-lampjes bestaan dus wel. :)
Edit: Delete... ik had gelinkt naar E10 lampjes, halogeenlampjes hebben echter een P13.5 fitting.

[ Voor 255% gewijzigd door jitter op 30-12-2014 16:51 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Onbelast (of laag belast met led) wil een fietsdynamo wel veel meer dan 6V leveren. Vandaar de suggestie van een zenerdiode (die gelijk de reverse bias tegengaat). Meten = weten, misschien wil je wel een 12V lamp :)

Verwijderd

l3art schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:45:
Heeft er iemand hier wel eens een halogeen fietslampje vervangen door een Led lampje?
Mag ik als langeafstandsfietser Reflectalite/Nicelite introduceren? Kijk in het bijzonder naar de pagina over 'regulators'.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 16:23 ]

• opuntia1
Ik haak even af.
Gebruik zelf van die hele goedkope LED-fietsverlichting op een paar batterijtjes.
Bevalt mij goed.
Zelfs als ik stilstaat heb ik voor en achter licht, wel zo veilig. :)
Een beetje standaard bij wieldynamo´s zoals deze is 6 V/3 W.

Een halogeen fietslampje heeft een P13.5 fitting.

Hmm... P13.5 LED-lampjes die op 6 VAC werken zijn maar schaars. Ik vond iig deze (vermoedelijke Britse) website waar je ze vindt als je wat verder naar beneden scrollt. Edit: ah, reeds getipt door aardvark!

Als je geen problemen hebt om wat te gaan tweaken, dan zou je de voeding naar (of in) de koplamp kunnen voorzien van een brugcel en condensatortje om van de 6 VAC ongeveer 7 VDC te maken en dan dit lampje toepassen. Deze werkt in een range van 3,2-9 VDC en benut met zijn 3 W maximaal je dynamo (dit werkt alleen als je niet ook nog een achterlampje op de dynamo hebt werken). Dan heb je met 220-240 lm ook behoorlijk veel licht en is een regulator hoogstwaarschijnlijk niet eens nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 30-12-2014 16:52 ]

Verwijderd

opuntia1 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:26:... Zelfs als ik stilstaat heb ik voor en achter licht, wel zo veilig. :)
Terechte opmerking. Retrofit waarbij enkel het lampje vervangen wordt (ga wel na of je (naaf)dynamo is voorzien van een beschermende zener) heeft, tenzij je tweakt en ook nog zoiets als een laadcircuit en batterij of condensator inbouwt, dat als grootste nadeel (geen standlicht). Als je veel licht wilt op je fiets, hoef je niet direct naar een tamelijk kostbare SON Edelux te grijpen, er zijn legio alternatieven (van bijv. Busch & Müller) die de portemonnee veel minder belasten. Zelf vind ik de site van gambiet over fietsverlichting wel een aardige.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 17:07 ]

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Voor een kroonluchter ben ik op zoek naar led tipkaars e14 dimbaar.

Vanwege het dimmen heb ik gelezen dat een warmere kleur beter overeenkomt met gedimd licht van een gloeilamp.
Iemand ervaring met 2300K 68H-BD2300?
Ik heb deze variant nog niet in de winkel gezien en ben erg benieuwd of uiterlijk van de kamp kunt vergelijken met bijv. Philips kaars. 2700K vind ik persoonlijk nog wat te wit.
Ik kan dat advies van een warmere lamp wel begrijpen. Behoudens enkele speciale modellen wordt het licht van LED-lampen nl. niet warmer als ze gedimd worden. Vooral bij lage intensiteiten ervaren we dat dan als koeler.

Geen ervaringen met de lampen waar je naar linkt, maar als een mogelijk alternatief zou ik deze Segula willen voordragen. Die is met 2600 K warmer dan de Philips, maar de belangrijkste reden is de bouwvorm. De Philips heeft met zijn witte voet voor mij niet zo'n mooie uitstraling in een kroonluchter en de Segula lijkt nog het meest op een gloeilamp. Nòg mooier zou ik een LED-filament lamp gevonden hebben (zoals bijv. deze), helaas lijken ze op dit moment nog niet of nauwelijks dimbaar verkrijgbaar...

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ow, ik heb wel ervaring met fietslampLED's op een naafdynamo.

Het is verrassend simpel: Bruggelijkrichter + LED en je hebt licht. De stroom wordt niet te groot dankzij de bouw van de dynamo, misschien 0,5A uit een 2,4W dynamo (tov 0,4A nominaal door lagere spanning). Het vermogen van de LED is dan iets van 1,5W, en stel dat je LED 100 lm/W produceert heb je dan 150 lumen. Ten opzichte van 50 uit een halogeenlampje.

Echter verpest je vaak de manier waarop de oorspronkelijke optieken bedoeld zijn, het kan dus zijn dat je lichtbundel veel breder is en daarom niet verder komt dan het oorspronkelijke halogeenlampje.

Bij lage snelheden knippert je LED, maar dat is denk ik geen bezwaar.

Ik heb eerst een Cree XP-G gehad met achterop de LED, op het thermische soldeervlakje, een moertje gesoldeerd. Die draaide ik op een moertje, dat moest warmte afvoeren. Werkte waarschijnlijk voor geen meter. Nu heb ik een los Cree XT-e sterretje zonder verdere koeling. Het ledje degradeert misschien wat sneller qua lichtopbrengst, maar dat merk je denk ik nauwelijks met je ogen en zul je daarvoor heeel veel uren moeten fietsen.

Waar ik wel wat informatie uit haalde:
http://www.pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm

Cree XT-e op ster kost op ebay €2 en komt waarschijnlijk uit een afgekeurde batch, maar het beetje lichtopbrengst dat ik moet missen maakt me niet zo veel uit. Het is vooral heel simpel zo. Bruggelijkrichter + draadjes en klaar.
Gisteren nog een beetje aan het tweaken geweest... :9
Een paar dagen geleden schreef ik dat ik eraan zat te denken om een bestaand E27-armatuur om te bouwen naar vast ingebouwde LED. De belangrijkste reden: gebruik maken van de eigenschap van vrijwel alle LED's dat ze het licht in één richting uitstralen. Retrofit LED-lampen in bijv. plafonnières leiden tot nogal wat verkwisting heb ik gemerkt (en gemeten). Die kunnen m.i. het beste alleen in armaturen gebruikt worden waar rondom licht ook echt de bedoeling is.

Eerst was ik van plan om e.e.a. aan te schaffen, maar uiteindelijk kwam ik op het idee om de driver en het LED-printje van een cheapo 5 W / 470 lm LSC lamp van de Action te gebruiken die ik toch al had liggen. De spec van 470 lm is echter veel te optimistisch, in vergelijking met een paar A-merk LED-lampen van 470 lm geeft de LSC duidelijk zichtbaar minder licht. Mijn gok: 300 lm, hooguit 350 lm :/ .
5 W voor 470 lm leek ook al te mooi om waar te zijn, en dat is het dus ook. Zelfs de huidige generatie A-merken heeft daar nl. nog altijd 6 W voor nodig.

Maar nou had ik eens gemerkt dat een hanglamp boven een werkblad met een 470 lm LED-lamp opmerkelijk veel meer licht op het blad werpt dan een 630 lm gloeilamp. Ongetwijfeld komt dit doordat de bewuste LED-lamp het licht vooral één kant uitstraalt (alle LED's op een plat printje).
Ik kwam daardoor op het idee dat zonder opalen bolletje en door de LED's meteen de goede kant op te laten stralen er van deze 300-350 lm misschien wel eens zoveel meer over zou blijven dat ik er uiteindelijk niet op achteruit zou gaan t.o.v. het 7 W / 470 lm LED-peertje dat er in zat. Tijd voor een experiment.

Zo gezegd, zo gedaan.
LED-driver en -pcb uit de lamp gesloopt en in het armatuur gemonteerd. Het LED-printje op de metalen bodem met wat warmtegeleidende pasta ertussen voor de koeling (bleek veel beter dan in de oorspronkelijke lamp op de nogal kleine keramische voet). De draden heb ik op de bodem van het armatuur gelijmd omdat deze anders duidelijke schaduwen op de kap gaven. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/ModificatiearmatuurnaarLED_1_kl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/ModificatiearmatuurnaarLED_1a_kl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/ModificatiearmatuurnaarLED_2_kl.jpg

In de onderste foto zie je de LED's doorschijnen. Nu zit er eenzelfde glazen kap op van een RVS-variant van dit armatuur, die is veel beter gematteerd en is het beeld in de kap veel egaler.
En het resultaat: onder de lamp was het gemeten verschil tussen bovenstaande experiment en een 7 W / 470 lm LED-peertje nihil. Er gaat dus echt veel licht verloren in zo'n armatuur als je een retrofit peertje plaatst :( .

Van 7 W / 470 lm LED-peertje naar 5,2 W / 300-350 lm bij netto dezelfde hoeveelheid licht is toch wel een verbetering in efficiency van zo'n 26%! :)

Al met al ben ik zo tevreden met het resultaat dat ik het experiment permanent ga laten zitten.
Mooie bijkomstigheid: de LED-lamp die erin zat vertoonde nogal duidelijke flicker, deze LSC lamp helemaal niet...

Oh ja, don't try this at home: mocht je ook zoiets in gedachten hebben let dan op dat in dit experiment strikt genomen niet aan alle veiligheidseisen wordt voldaan. Volgende zaken moet ik nog verbeteren:
- armatuur aarden;
- LED-pcb elektrisch isoleren van armatuurbodem;
- LED-driver vervangen door galvanisch van het lichtnet gescheiden type;
- soldeerverbindingen afschermen tegen aanraking.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 05-01-2015 18:26 ]

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:15
Hierbij mijn ervaringen met led verlichting:
Ik heb tien van deze 9 watt GU10 lampjes gekocht bij Banggood.
Ze geven ongeveer evenveel licht als de 35 watt halogeen lampjes die ze moeten vervangen. Ik had zeven halogeen lampjes van 35 watt aangesloten op een Busch & Jaeger halogeen dimmer. Ik heb ze één voor één geïnstalleerd. Toen ik ze allemaal had aangesloten begonnen ze onregelmatig te flikkeren. Het duurde even voordat ik doorhad waardoor dat kwam. Blijkbaar vereist die belachelijk dure B&J dimmer van mij dat er een minimale hoeveel amperage/wattage getrokken wordt. Heb één van de zeven halogeen lampjes laten zitten en nu lijkt het al een dag goed te gaan. Ze dimmen minder terug dan de halogeenlampjes die erin zaten maar je behoud evenveel sfeerverlichting.

Ook heb ik bij DX.com drie van deze lampen gekocht om de drie 60 watt gloeilampen te vervangen boven de eettafel. Ze flinkeren echter hevig op de B&J dimmer, bovendien is het vrij koel licht, niet het warm white dat ik verwacht had. Toilet/gang/overloop is een betere plek voor deze lampen.

In de garage hangen 12 van deze GU10 lampjes ter vervanging van 35 watt halogeen lampjes die er hingen maar steeds kapot gingen vanwege de hitte (het plafond is geisoleerd) die ze veroorzaakten. Deze led lampjes geven echter veel meer licht, het lijken wel het equivalent van 50 watt lampjes. Mijn garage is nu net een operatiekamer. Na acht maanden doen ze het allemaal nog maar ze staan ook niet zo vaak aan.

Ook had ik dit lampje besteld bij dx.com. De eerste deed het niet, na een dispute kreeg ik een nieuwe opgestuurd. Inmiddels had ik de eerste gerepareerd omdat een draadje in de fitting niet goed was aangesloten. Twee maanden later was de lamp echter stuk, kortsluiting omdat de fitting had losgelaten. De lamp die ik ter vervanging van DX had ontvangen bleek het echter ook niet te doen.

Ben voornemens om voor de eettafel maar led lampen van de Ikea te kopen, Philips/Osram vind ik echt te duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziona op 01-01-2015 19:55 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• opuntia1
Aziona schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:51:

In de garage hangen 12 van deze GU10 lampjes ter vervanging van 35 watt halogeen lampjes die er hingen maar steeds kapot gingen vanwege de hitte (het plafond is geisoleerd) die ze veroorzaakten. Deze led lampjes geven echter veel meer licht, het lijken wel het equivalent van 50 watt lampjes. Mijn garage is nu net een operatiekamer. Na acht maanden doen ze het allemaal nog maar ze staan ook niet zo vaak aan.
Dat zijn goede lampen voor je garage.
Die lampen flikkeren dus niet.
Draaiende apparaten zie je dan ook draaien!
Zeer waarschijnlijk branden de LED's op een gelijkstroombron in de voet. :)
Misschien kan je met minder lampen werken.

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 13:44
Ik heb momenteel 6 stuks DECOSTAR 35 35 W 12 V 36° GU4 van osram in m'n veranda hangen. Sommigen zijn kapot, de huidige transformator maakt een irritant geluid .. dus ..
Ik zou graag deze vervangen door dimbare LED + een bijhorende transformator voor te dimmen. Helaas zijn er nauwelijks tot geen GU 4 leds te verkrijgen. Iemand een idee? Eventueel de philips master leds? (https://www.lampdirect.nl/philips-master-ledspot-lv-mr11) Zou dit een goeie keuze zijn?
jitter schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:04:
Gisteren nog een beetje aan het tweaken geweest... :9
[..]
[..]
Goed dat je dit noemt. Als je pech hebt hangt het dingetje namelijk met de helft aan de netspanning. Dan kun je een lelijke oplawaai krijgen van de metalen lampbehuizing. Nu zal dat bij een plafonnière niet zo snel gebeuren, maar het is wel iets om op te letten!

Misschien even meten met een multimeter wat je meet tussen nul - aluminium led plaatje, en fase - aluminium led plaatje.

• opuntia1
jitter schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:04:

Oh ja, don't try this at home: mocht je ook zoiets in gedachten hebben let dan op dat in dit experiment strikt genomen niet aan alle veiligheidseisen wordt voldaan. Volgende zaken moet ik nog verbeteren:
- armatuur aarden;
- LED-driver vervangen door galvanisch van het lichtnet gescheiden type;
- soldeerverbindingen afschermen tegen aanraking.
Dit had ik eerst niet gezien, maar die gedachte kwam direct bij mij op.
Heel goed dat je dit alsnog meldt. :)
Yep, dat heb ik nog toegevoegd.
Nu zijn er met mijn experiment nog precies de soort dingen niet in orde als je zou kunnen tegenkomen bij de via FleaBay of LampInHetDoosje en dat soort sites gekochte zaken. Het werkt, maar er hoeft maar één fout op te treden...

Ik was in eerste instantie ook een beetje verbaasd dat de driver in de LSC-lamp niet van het galvanisch gescheiden type is. Maar in deze review van een volledig in glas gevatte LED-lamp wordt opgemerkt dat dat geen probleem is omdat je toch niets van de onderdelen in de lamp kunt aanraken (gelijk een gloeilamp, dus). De LSC-lamp heeft behalve de fitting verder ook geen elektrisch geleidende onderdelen aan de buitenzijde, dus ik ga ervan uit dat het dan mag.
De opzet van de driver in de review lijkt ook op die in de LSC-lamp: wat ontstoring, gelijkrichter, spoel en elco wat weerstanden en een driver-IC.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 07-01-2015 12:16 ]

ThinkPadd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:49:
[...]

Goed dat je dit noemt. Als je pech hebt hangt het dingetje namelijk met de helft aan de netspanning. Dan kun je een lelijke oplawaai krijgen van de metalen lampbehuizing. Nu zal dat bij een plafonnière niet zo snel gebeuren, maar het is wel iets om op te letten!

Misschien even meten met een multimeter wat je meet tussen nul - aluminium led plaatje, en fase - aluminium led plaatje.
Tussen input en output van de driver meet ik geen rechtstreekse doorverbinding i.t.t. in dit filmpje, maar een vrij hoge weerstand. Toch is hij niet galvanisch gescheiden want er zit geen trafo op.

De almunium pcb voert geen spanning, het circuit zit er elektrisch geïsoleerd op aangebracht, maar net als in het filmpje heb je het dan over microns dikte. Het printje zat in de originele lamp op een keramische voet, dus zelfs al zou er een spanning op de pcb doorslaan, zou dat geen gevaarlijke situaties kunnen opleveren.
In een lamp met alu voet lijkt me dat niet mogen. Met een galvanisch gescheiden driver dan weer wel, want dan zweeft de spanning t.o.v. het lichtnet.

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 08:10:
Yep, dat heb ik nog toegevoegd.
Nu zijn er met mijn experiment nog precies de soort zaken niet in orde als je zou tegenkomen bij de via FleaBay of LampInHetDoosje en dat soort sites gekochte zaken. Het werkt, maar er hoeft maar één fout op te treden...

Ik was in eerste instantie ook een beetje verbaasd dat de driver in de LSC-lamp niet van het galvanisch gescheiden type is. Maar als je deze review van een volledig in glas gevatte LED-lamp bekijkt wordt opgemerkt dat dat geen probleem is omdat je toch niets van de onderdelen in de lamp kunt aanraken (gelijk een gloeilamp, dus). De LSC-lamp heeft behalve de fitting verder ook geen elektrisch geleidende onderdelen aan de buitenzijde, dus ik ga ervan uit dat het dan mag.
@ Aziona verwees naar LeXing GU10 7.5W 720lm 3500K 15-5630 LED Warm White Light Spotlight (AC 85~265V)
http://www.dx.com/p/gu10-...-265v-186591#.VKZE-yvXO85
Deze gebruikte hij voor de lampen in zijn garage.
Die lampen hebben denk ik een galvanisch gescheiden driver en de LED's zijn aangesloten op een gelijkstroombron.
Waarom denk ik dit?
Als een lamp werkt op een spanning tussen de 85 en 265 V wisselspanning kan dit bijna niet anders.
Ook is het zonneklaar dat een dergelijke lamp nooit gedimd kan worden.
Zelf had ik al een hele tijd geleden LED-lampen bij de Kruidvat gekocht die m.i. op de zelfde manier werken.
Zal nog eens kijken of deze ook echt galvanisch gescheiden zijn van de 230V.
Deze lampen bleken niet te dimmen te zijn.
Ook heb ik ze uitgeprobeerd op een variac en ze werkten nog op 100 V.
Ze flikkeren ook niet, heel eenvoudig gecontroleerd met een ventilator op de variac.
De ventilator bleef je zien draaien. :)

Om die ventilator in toeren te laten variëren kun je ook een dimmer gebruiken. :) :) :)
coase schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:29:
Ik heb momenteel 6 stuks DECOSTAR 35 35 W 12 V 36° GU4 van osram in m'n veranda hangen. Sommigen zijn kapot, de huidige transformator maakt een irritant geluid .. dus ..
Ik zou graag deze vervangen door dimbare LED + een bijhorende transformator voor te dimmen. Helaas zijn er nauwelijks tot geen GU 4 leds te verkrijgen. Iemand een idee? Eventueel de philips master leds? (https://www.lampdirect.nl/philips-master-ledspot-lv-mr11) Zou dit een goeie keuze zijn?
Ik verwijs je even een paar dagen terug in deze thread naar dit bericht van filibuster en verder. Daar worden voor de Philips ook nog wat alternatieven genoemd...
Hierbij mijn ervaringen met led verlichting:
Ik heb tien van deze 9 watt GU10 lampjes gekocht bij Banggood.
Ze geven ongeveer evenveel licht als de 35 watt halogeen lampjes die ze moeten vervangen. Ik had zeven halogeen lampjes van 35 watt aangesloten op een Busch & Jaeger halogeen dimmer. Ik heb ze één voor één geïnstalleerd. Toen ik ze allemaal had aangesloten begonnen ze onregelmatig te flikkeren. Het duurde even voordat ik doorhad waardoor dat kwam. Blijkbaar vereist die belachelijk dure B&J dimmer van mij dat er een minimale hoeveel amperage/wattage getrokken wordt. Heb één van de zeven halogeen lampjes laten zitten en nu lijkt het al een dag goed te gaan. Ze dimmen minder terug dan de halogeenlampjes die erin zaten maar je behoud evenveel sfeerverlichting.
Dat geldt niet alleen voor Busch & Jaeger, maar ook voor vrijwel alle andere dimmers die oorspronkelijk bedoeld waren voor gloeilampen.
Gezien je problemen is het aan te raden een dimmer te kopen met een lagere minimum load.
Ook belangrijk is het om de juiste soort dimmer te kopen. Er zijn er die werken met faseaansnijding en met faseafsnijding. De eerste is geschikt voor ohmse en inductieve lasten (R, L), de tweede voor ohmse en capacitieve lasten (R, C).
Sommige LED-lampen en drivers kunnen met beide types overweg, maar mocht dat onbekend zijn is de kans van slagen met een faseafsijdingsdimmer het grootst.
Ben voornemens om voor de eettafel maar led lampen van de Ikea te kopen, Philips/Osram vind ik echt te duur.
Philips/Osram kun je vaak in aanbiedingen best betaalbaar aanschaffen. De normale prijzen in bijv. bouwmarkten zijn idd. niet meer van deze tijd, veel te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 02-01-2015 09:27 . Reden: Correctie: faseaansnijding en -afsnijding verwisseld. ]

opuntia1 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 08:30:
[...]

@ Aziona verwees naar LeXing GU10 7.5W 720lm 3500K 15-5630 LED Warm White Light Spotlight (AC 85~265V)
http://www.dx.com/p/gu10-...-265v-186591#.VKZE-yvXO85
Deze gebruikte hij voor de lampen in zijn garage.
Die lampen hebben denk ik een galvanisch gescheiden driver en de LED's zijn aangesloten op een gelijkstroombron.
Waarom denk ik dit?
Als een lamp werkt op een spanning tussen de 85 en 265 V wisselspanning kan dit bijna niet anders.
Ik kwam zojuist dit circuit tegen dat werkt op een netspanning tussen 90 en 265 VAC met een output die fungeert als stroombron.
Zoals je in het schema kunt zien is er geen trafo en dus geen galvanische scheiding tussen input en output. De datasheet van het IC begint ook meteen met "non-isolated". Het IC blijkt eventueel te kunnen worden geconfigureerd voor triac-dimmers.

Helaas is je aanname dus niet automatisch waar en kun je dus ook bij een ruim ingangsspanningsbereik te maken hebben met een niet galvanisch gescheiden (= non-isolated) ontwerp.

Ik snap overigens de komst van niet galavanisch gescheiden drivers wel. Steeds minder retrofit LED-lampen hebben een elektrisch geleidende buitenzijde (even afgezien van de fitting). Als de LED's en aansluitdraden dan ook nog onaanraakbaar achter niet (of erg moeilijk) verwijderbaar glas/plastic liggen is er m.i. geen noodzaak voor een geïsoleerd ontwerp. Trafo's zijn relatief lompe dingen met zeker geen 100% rendement. Dus als je zonder kunt (en mag), waarom dan ook niet?

[ Voor 25% gewijzigd door jitter op 02-01-2015 10:50 ]

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:31:
[...]

Ik kwam zojuist dit circuit tegen dat werkt op een netspanning tussen 90 en 265 VAC met een output die fungeert als stroombron.
Zoals je in het schema kunt zien is er geen trafo en dus geen galvanische scheiding tussen input en output. De datasheet van het IC begint ook meteen met "non-isolated". Het IC blijkt eventueel te kunnen worden geconfigureerd voor triac-dimmers.

Helaas is je aanname dus niet automatisch waar en kun je dus ook bij een ruim ingangsspanningsbereik te maken hebben met een niet galvanisch gescheiden (= non-isolated) ontwerp.

Ik snap overigens de komst van niet galavanisch gescheiden drivers wel. Steeds minder retrofit LED-lampen hebben een elektrisch geleidende buitenzijde (even afgezien van de fitting). Als de LED's en aansluitdraden dan ook nog onaanraakbaar achter niet (of erg moeilijk) verwijderbaar glas/plastic liggen is er m.i. geen noodzaak voor een geïsoleerd ontwerp. Trafo's zijn relatief lompe dingen met zeker geen 100% rendement. Dus als je zonder kunt (en mag), waarom dan ook niet?
Mijn aanname is niet automatisch, zeker niet wat betreft van de galvanische scheiding.
Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat de lamp van @ Aziona een niet galvanisch gescheiden driver zou gebruiken.
Dan zouden die lampen levensgevaarlijk zijn. :(
Als je ze bij die grote aluminium heatsink beet pakt en je sta op een natte garagevloer?

Mijn Kruidvat lamp heb ik nagemeten.
Ik meette 10 Mohm tussen net en uitgang driver.
Dit heb ik gemeten met een Fluke.
Het beste kun je natuurlijk meten bij 230V i.p.v. de lage spanning waarop de Fluke werkt.
Voor het vergelijk heb ik even gemeten hoeveel de weerstand is die in een spanningszoekertje zit, je weet wel die schroevendraaiers met een neonlampje.
Die weerstand is 0,5 Mohm.

Zou er een driver inzitten zoals je meldt dan had ik wellicht 10 of 20 Kohm gemeten of nog veel minder, nl de koperweerstand van de spoelen L1/L2.

Ik lees nog even:
As you can see in the circuit diagram , this electronic project require few external electronic parts and can be very easy designed

Ja hoeveel onderdelen zijn een few external electronic parts? :) :) :)

[ Voor 7% gewijzigd door opuntia1 op 02-01-2015 12:15 ]

opuntia1 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:56:
[...]

Mijn aanname is niet automatisch, zeker niet wat betreft van de galvanische scheiding.
Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat de lamp van @ Aziona een niet galvanisch gescheiden driver zou gebruiken.
Dan zouden die lampen levensgevaarlijk zijn. :(
Als je ze bij die grote aluminium heatsink beet pakt en je sta op een natte garagevloer?
Ja inderdaad!! Maar het komt helaas gewoon voor. Voer bij Youtube maar eens de zoekopdracht "dangerous LED" in en je vindt diverse filmpjes van precies dat soort gevaarlijke LED-lampen.
Van dezelfde maker als het filmpje waarnaar ik een paar posts geleden linkte hier nog eentje van wet wel en wat niet goed is. Hij begint met een niet-geïsoleerd gevaarlijk geval, dan een niet-geïsoleerd ontwerp dat vanwege de constructie van de lamp toch veilig is en een (elektrisch) geïsoleerd exemplaar dat met veiligheid in gedachten is geconstrueerd.

Maar simpel gezegd is een lamp met elektrisch geleidende, aanraakbare onderdelen (zoals bijv. alu heatsink) i.c.m. een niet galvanisch gescheiden driver inderdaad echt een NO-NO.
Mijn Kruidvat lamp heb ik nagemeten.
Ik meette 10 Mohm tussen net en uitgang driver.
Dit heb ik gemeten met een Fluke.
Het beste kun je natuurlijk meten bij 230V i.p.v. de lage spanning waarop de Fluke werkt.
Voor het vergelijk heb ik even gemeten hoeveel de weerstand is die in een spanningszoekertje zit, je weet wel die schroevendraaiers met een neonlampje.
Die weerstand is 0,5 Mohm.

Zou er een driver inzitten zoals je meldt dan had ik wellicht 10 of 20 Kohm gemeten of nog veel minder, nl de koperweerstand van de spoelen L1/L2.
In de orde van grootte van 10 MOhm heb ik ook met mijn Dynatek meter gemeten op de driver van de LSC-lamp. Toch heeft deze geen galvanisch gescheiden ontwerp. Ik denk echter dat ik fout gemeten heb. Direct aan de ingang van de lamp zit de brugcel. Een weerstandmeting hierdoorheen gaat natuurlijk niet. Ik had tussen de uitgangen van de brugcel en de draden op de LED-print moeten meten.

Overigens staat het neon-lampje in serie met de weerstand. Je bent als tester dus gescheiden van het lichtnet door de weerstand èn het lampje.
Correctie: mijn onzin verwijderd. Het is wel degelijk de weerstand die de stroom begrenst. Volgens dit artikel op ca. 0,1 mA.
Ik lees nog even:
As you can see in the circuit diagram , this electronic project require few external electronic parts and can be very easy designed

Ja hoeveel onderdelen zijn een few external electronic parts? :) :) :)
Ja, daar moest ik ook om lachen... De driver van de LSC LED-lamp heeft nog niet de helft van dat aantal onderdelen...

Edit: het viel me net op dat de levensgevaarlijke lamp uit het filmpje wel heel erg veel lijkt op de LeXing waar je naar linkte... t/m de afmeting van de gebruike LED-chips en de haakjes aan de koelvinnen aan toe...

Edit 2: ik stuitte net op deze aflevering van het BBC programma "Fake Britain" over potentieel dodelijke LED-lampen. Het kijken zeer waard.

[ Voor 22% gewijzigd door jitter op 02-01-2015 19:06 ]

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:18:
[...]

Edit: het viel me net op dat de levensgevaarlijke lamp uit het filmpje wel heel erg veel lijkt op de LeXing waar je naar linkte... t/m de afmeting van de gebruike LED-chips en de haakjes aan de koelvinnen aan toe...
De lamp lijkt er sprekend op.
Maar dit is een lamp met alleen maar een few external electronic parts. :) :) :)
Een weerstand van 360kOhm,een bruggelijkrichter, een MP condensator, een elco.
Dus geen IC voor stroomregeling, geen galvanische scheiding door HF trafo's enz.
Een levensgevaarlijke lamp. :(

Dit kan nooit dezelfde lamp zijn, hoewel de lamp er veel op lijkt.
Alles hetzelfde behalve de driver.
Dus @ Aziona moet nog leven hoewel hij nog niet gereageerd heeft. :) :) :)

Deze lamp kan ook nooit geschikt zijn voor 80 tot 260 VAC zonder lichtvariatie te geven.
De lamp heeft ook flikker, zie begin van het filmpje.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 03-01-2015 09:05 ]

In de garage hangen 12 van deze GU10 lampjes ter vervanging van 35 watt halogeen lampjes die er hingen maar steeds kapot gingen vanwege de hitte (het plafond is geisoleerd) die ze veroorzaakten.
Aziona, is het mogelijk dat je bij één van deze spotjes het koellichaam af schroeft en een blik op het inwendige werpt, misschien ook een foto plaatst? Dit i.v.m. onderstaande discussie over de potentiële gevaren van die lamp.
Alvast bedankt!
.
opuntia1 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:59:
[...]

De lamp lijkt er sprekend op.
Maar dit is een lamp met alleen maar een few external electronic parts. :) :) :)
Een weerstand van 360kOhm,een bruggelijkrichter, een MP condensator, een elco.
Dus geen IC voor stroomregeling, geen galvanische scheiding door HF trafo's enz.
Een levensgevaarlijke lamp. :(

Dit kan nooit dezelfde lamp zijn, hoewel de lamp er veel op lijkt.
Alles hetzelfde behalve de driver.
Dus @ Aziona moet nog leven hoewel hij nog niet gereageerd heeft. :) :) :)

Deze lamp kan ook nooit geschikt zijn voor 80 tot 260 VAC zonder lichtvariatie te geven.
De lamp heeft ook flikker, zie begin van het filmpje.
opuntia1, Ik ben het met je eens dat we, afgaande op foto's van de buitenkant, niet kunnen oordelen of beide lampen intern identiek zijn of niet. Sowieso is er een verschil met de gevaarlijke lamp uit het filmpje en de LeXing van de link, de eerste heeft 16 LED's, de tweede 15, maar helaas zegt dat even goed niets over de driver van de lamp.

Ik ben het ook met je eens dat een ruim ingangsspanningsbereik het gebruik van de simpele maar gevaarlijke "mains-dropper" uitsluit. Dat sluit echter niet uit dat er gekozen zou kunnen zijn voor een niet-galvanisch gescheiden ontwerp met driver-IC dat m.i. niet of nauwelijks minder gevaarlijk is in een lamp met bloot liggende elektrische verbindingen. Dat een dergelijk circuit ook met heel weinig componenten (en flickervrij) kan bewijst de LSC-lamp van mijn experiment.

Met de gedachte "better safe than sorry" zal ik er persoonlijk voor kiezen, en eenieder adviseren, om de aanname te doen dat de LeXing behoort tot de gevaarlijke categorie tenzij iemand hier met deze lamp deze aanname kan ontkrachten...

• opuntia1
Ik heb nog eens gemeten aan de driver in de Kruitvat lamp.
Nu heb ik na de gelijkstroombrug gemeten.
De + hiervan is rechtstreeks verbonden met de + van de LED's string.
Dus als je zelf iets in elkaar knutselt met de driver uit deze lamp ben je levensgevaarlijk bezig.
Geen galvanische scheiding. :(

De driver bevat wel minstens 20 extra componenten naast het IC PT4207.

De lamp zelf is net zo veilig als een gloeilamp wat betreft het aanraken van onder spanning staande delen.

Zie ook
https://www.google.nl/web...TF-8#q=pt4207%20datasheet
Pagina: 1 ... 58 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)