Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 78 Laatste
Acties:
  • 873.967 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien deze?
Of deze?

Oké, 136 lm, maar bekende merken lijken het niet te doen voor minder...

Misschien eens bij Kwantum gaan kijken, hebben ze vaak nog wat met weinig licht liggen...
Een grotere Praxis heeft Paulmann, die maken ook decoratieve verlichting... o.a. een E14 1,7 W kogellamp met 70 lm...

[ Voor 104% gewijzigd door jitter op 06-12-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 18:39
jitter schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 06:22:
Dat zijn lampen met een BA15d fitting (ook wel B15d genoemd). Niet heel gangbaar voor huisverlichting, kom je eerder tegen bij signaallampen (en de bekendste zijn wel autolampjes).

Hier de link naar de reeks van Osram. De 60 W versie geeft 980 lm licht.

Een paar dingen waar je op moet letten:
- de LED vervanger moet geschikt zijn voor 230 VAC, de meeste (signaal)lampen met deze fitting zijn echter voor 12/24 VDC.
- wordt de lamp gedimd? Dan erop letten dat de LED-vervanger dimbaar is.
- lichtopbrengst van de LED-vervanger. Ik betwijfel zeer of zo'n klein formaat ook maar in de buurt komt van 980 lm.

Edit: als dit dezelfde is als het plaatje in je post, dan zit ie met 220 lm nog onder wat een 25 W peertje deed.
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Erg verhelderend. ;)

De pitten zijn inderdaad van Osram, ik denk precies dezelfde als die uit je link.

Dimmen is NVT, de opbrengst moet wel vrij helder zijn eigenlijk, het zijn muurlampen naast de spiegel in de badkamer. Ik heb snel even gezocht op B15d LED, hier is vrij weinig over te vinden met een wat hogere opbrengst.

Zou halogeen dan toch de beste keuze zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door GoeiedagEem op 06-12-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoeiedagEem schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:19:
[...]
Zou halogeen dan toch de beste keuze zijn?
Zoveel licht uit zo'n compacte rondstralende lamp is voor LED op dit moment nog wat teveel gevraagd, en dan is de 60 W Halolux nog niet eens de sterkste, ze gaan tot 205 W / 4200 lm (yikes!).

Op dit moment lijkt me de 60 W halogeenlamp vervangen door dezelfde nog steeds de beste oplossing, zeker in de badkamer waar de lampen niet de hele dag aan zijn...

Let even op waar je ze koopt, ik ken een winkel die er meer dan € 21 voor durft te vragen, Conrad heeft ze iig voor een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, niet aan gedacht 8)7. Proberen waard, neem dan wel fijn schuurpapier anders ga je denk ik een lichtpatroon van krassen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:33

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Schuurpapier ga ik eens over nadenken, soms denken we ook te moeilijk ;)
De Praxis tip ga ik ook eens naar kijken. Bedankt.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 18:39
jitter schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:18:
[...]

Zoveel licht uit zo'n compacte rondstralende lamp is voor LED op dit moment nog wat teveel gevraagd, en dan is de 60 W Halolux nog niet eens de sterkste, ze gaan tot 205 W / 4200 lm (yikes!).

Op dit moment lijkt me de 60 W halogeenlamp vervangen door dezelfde nog steeds de beste oplossing, zeker in de badkamer waar de lampen niet de hele dag aan zijn...

Let even op waar je ze koopt, ik ken een winkel die er meer dan € 21 voor durft te vragen, Conrad heeft ze iig voor een tientje.
Wederom bedankt. Ik ben even bij een lampenwinkel geweest om (extra) advies in te winnen. Het is gewoon weer een halogeen geworden zoals je al zei. Gelukkig staat ie niet zoveel aan.

Ook voor wat betreft een staande lamp in de woonkamer die erg veel aan staat is het niet interessant om een LED pit (50 euro), aangezien je dan investeert in oude technieken. Dus als de lamp stuk gaat maar een compleet nieuwe lamp uitzoeken die gemaakt is voor LED verlichting.

En de lamp boven de eettafel is ook niet up te graden naar LED aangezien het een touch-dim systeem is.

Nu de spotjes in de carport nog onderzoeken of dit ook kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 22:56

MieJuul

3970Wp

Iemand toevallig ook laatst de LED lampen die bij de gamma in de aanbieding waren (van Selekt Plus) geprobeerd?

Ik heb een aantal halogeen spotjes van 50 Watt vervangen door deze, en moet zeggen, het valt me helemaal niet tegen!
Kleur is prima en ook de lichtsterkte valt me alles mee, ondanks dat het 35 Watt vervangers zijn.
En de prijs van 3,99 per stuk schikte mij ook wel eerlijk gezegt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enige tijd geleden heb ik een Livarno Lux 11 W / 1000 lm LED-lamp die tijdelijk bij Lidl werd verkocht (maar vast nog wel eens terug komt) nader onder de loep genomen en vergeleken met de 13 W / 1000 lm Ledare van Ikea. De Livarno Lux presteerde in mijn "testopstelling" meetbaar minder en gaf ook subjectief minder mooi licht dan de Ledare. Ik schreef o.a.:
Het licht vind ik beduidend minder van kwaliteit dan de 13 W Ledare. 3000 K is zichtbaar koeler en ik vond de kleurweergave ook niet denderend. Alleen al daarom zou ik liever de €3 extra neertellen voor de Ledare, en dan is die lamp ook nog eens dimbaar.
Ik kwam vandaag op een Duitstalige site deze test tegen van o.a. het 11 W / 1000 lm Livarno Lux LED-peertje. Elders op die site test men o.a. de Ikea Ledare 13 W / 1000 lm.

Dit was toch wel leuk leesvoer, de Livarno Lux bleek niet alle beloften waar te kunnen maken terwijl Ikea zijn LED-lamp juist minder goed specificeert dan hij werkelijk is:

Livarno Lux 11 W / 1000 lm
Gespecifceerd: 1000 lm, 11 W (90,9 lm/W), CRI ≥ 80, CCT 3000 K.
Gemeten: 904 lm, 11,7 W (77,3 lm/W), CRI 82,7, CCT 3040 K.

Ledare 13 W / 1000 lm
Gespecifceerd: 1000 lm, 13 W (76,9 lm/W), CRI > 87, CCT 2700 K.
Gemeten: 1134 lm, 13 W (87,2 lm/W), CRI 90,6, CCT 2662 K.

Volgens specificatie lijkt de Ledare minder efficiënt te zijn dan de Livarno Lux, maar in werkelijkheid is het dus andersom.
Ook bleek de Livarno Lux een wat geel-groenig licht te geven, en dat kan ik uit eigen ervaring dus beamen. Wat voor mij minder duidelijk te zien was, was dat de uitstraalhoek van de Livarno Lux beduidend kleiner is dan de Ledare (157° vs. 204°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Ik ben net op deze lampen op het net gestruikeld die qua specificaties heel interessant lijken als 50W vervanger ... iemand ervaring mee toevallig ? Of die weet waar je ze aan een goede prijs kan vinden ?

http://www.verbatim-europ...5w-3000k-620lm_60220.html

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op papier een leuke lamp en veel meer dan een vervanger voor 230 V / 50 W halogeen, die doen doorgaans maar 330 lm. Ik heb LED-spotjes van 385 lm die al zichtbaar meer licht geven dan 230 V / 50 W halogeen (ik zet er bewust de spanning bij, 12 V / 50 W halogeenlampen geven met 680 lm nl. aanzienlijk meer licht).

Lichtopbrengst is door Verbatim op de correctie manier gespecificeerd voor een spotje, totaal (650 lm) en in een conus van 90° (620 lm). Met 3000 K wel aan de koele kant van warm wit, moet je van houden.

Het enige dat ik me afvraag, en wat niet uit de specs duidelijk wordt, is of dit een driverless spotje is. Er zit een COB LED in, en er zijn varianten die direct op 230 V aangesloten kunnen worden. De kans op geflikker van het licht is dan m.i. vrij groot en niet aangenaam als je daar gevoelig voor bent. Persoonlijk zou ik een test afwachten waarin dit gemeten wordt...

Edit: ik heb uitgebreid gestruind op internet, maar ze lijken nog zo nieuw dat ze hun weg naar de (web)winkels nog moeten vinden. Afgaande op prijzen van zwakkere broertjes uit dezelfde reeks verwacht ik dat ze wel eens boven de 15 à 20 euro uit kunnen komen, maar dat is niet meer dan een "educated guess"....

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 10-12-2014 06:40 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik wil de oude gloeilampen uit onze tafellamp vervangen.
Er zit nu 4x 40watt flame verlichting in.
Daarnaast is het een dimbare lamp.

Nu hoeven de ledlampen niet per se flame te zijn, maar ik zoek geen 30watt, maar echt 40 watt verlichting, E17 (kleine fitting) en dimbaar.

Waar kan ik deze nou goed(koop) vinden?

Ben tevreden over Ikea LED lampen, maar die zijn niet dimbaar...

Youtube: DashcamNL

Een 40 W equivalent spaar- of LED-lamp mag zich dat tegenwoordig alleen noemen als hij minimaal 470 lumen (lm) licht geeft. Dat is ruimschoots meer dan een opalen 40 W kaarslamp destijds opbracht (in een oude datasheet van Philips vond ik 375 lm).

Ga voor een lamp met een kleurtemperatuur van 2700 K, dat is ongeveer hetzelfde als een matte gloeilamp, maar uiteraard duidelijk koeler dan een flame lamp.

De huidige generatie LED-lampen doen 470 lm zo rond de 6 W,
Voorbeelden van dimbare kaarslampjes: deze Osram, of deze Müller Licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
jitter schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 06:48:
Op papier een leuke lamp en veel meer dan een vervanger voor 230 V / 50 W halogeen, die doen doorgaans maar 330 lm. Ik heb LED-spotjes van 385 lm die al zichtbaar meer licht geven dan 230 V / 50 W halogeen (ik zet er bewust de spanning bij, 12 V / 50 W halogeenlampen geven met 680 lm nl. aanzienlijk meer licht).

Lichtopbrengst is door Verbatim op de correctie manier gespecificeerd voor een spotje, totaal (650 lm) en in een conus van 90° (620 lm). Met 3000 K wel aan de koele kant van warm wit, moet je van houden.

Het enige dat ik me afvraag, en wat niet uit de specs duidelijk wordt, is of dit een driverless spotje is. Er zit een COB LED in, en er zijn varianten die direct op 230 V aangesloten kunnen worden. De kans op geflikker van het licht is dan m.i. vrij groot en niet aangenaam als je daar gevoelig voor bent. Persoonlijk zou ik een test afwachten waarin dit gemeten wordt...

Edit: ik heb uitgebreid gestruind op internet, maar ze lijken nog zo nieuw dat ze hun weg naar de (web)winkels nog moeten vinden. Afgaande op prijzen van zwakkere broertjes uit dezelfde reeks verwacht ik dat ze wel eens boven de 15 à 20 euro uit kunnen komen, maar dat is niet meer dan een "educated guess"....
Ik heb ondertussen 50 van deze verbatims besteld (de levering volgt hopelijk snel). De prijs bedroeg inderdaad +/- 20 EUR / stuk levering inbegrepen. Ik heb wel wat moeten zoeken want ze zijn enkle online beschikbaar in zwitserland en de UK. Vanuit zwitserland wil er echter niemand leveren naar de EU, bleef dus enkel UK waar ze ook een tikkeltje duurder waren ...
Van zodra ze binnen zijn en ik de nodige electrische aanpassigen heb gedaan (transfo's er tussenuit, GU10 sokkeltjes overal, nieuwe dimmers) dan schrijf ik mijn bevindingen hier wel neer ...

Ondertussen heb ik ook nog deze site ontdekt die LEDjes lijkt aan te bieden met een hoge lichtouput : http://www.ledslight.be/LED%20lampen%20.html

Het betreft lampen met een Sharp of Samsung COB en ze beloven tot 736 lm in een GU10 spotje !

Bovendien vermelden ze ook AR111 & G53 lampen met meer dan 1400 lm ... interessant want ik heb ook nog een 12'tal van deze lampen die ik zou willen vervangen op termijn ...

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50 stuks!? :D Wat ben je ermee van plan (zeker omdat je ook noemt dat je de elektronica gaat aanpassen). Tell us more :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:53:
50 stuks!? :D Wat ben je ermee van plan (zeker omdat je ook noemt dat je de elektronica gaat aanpassen). Tell us more :9
In de woning die ik al een jaar of 2 betrek bestaat de verlichting hoofdzakelijk uit MR16 halogeen spotjes. Vermits de woning vrij groot is gaat het automatisch om grote aantallen. Het salon, de eetplaats en de keuken zijn eigenlijk 1 grote ruimte (beetje loftgevoel) en er is een meaninne naar de verdieping waar de slaapkamer is. Alleen al in dit gedeelte zijn er in het totaal 26 spotjes en 9 AR111 spots. + 3 circuits met elk 4 spots in de gangen + 3 circuits met elk 4 spotjes aan de buitenzijde van de woning ... en dan is er nog de badkamer en de toiletten en dergelijke Het loopt dus echt wel aardig op.

Op elk circuit hangt er een aparte zware, gewikkelde 24V transfo (die uiteraard ook de nodige verliezen met zich meebrengt) en elk circuit is ook dimbaar via een oude (zoemende) dimmer die in de electriciteiskast hangt .... Om de lamjes op 24V te laten werken had de vorige eigenaar ze per 2 in serie geschakeld wat wel wat ongemakken met zich meebrengt (als 1 lampje springt, doven ze per 2, 1 lampje kan ineens minder licht geven waardoor het andre meer stroom krijgt en springt etc ...) ....

Kortom, een uiterst inefficient en onbetrouwbaar systeem ... ik ga dus alle transfos er tussenuit halen, en op netstroom werken met GU10 spotjes wat alles al veel eenvoudig zal maken, en vervolgens met electronische dimmers werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
MaXX99 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:29:
[...]

In de woning die ik al een jaar of 2 betrek bestaat de verlichting hoofdzakelijk uit MR16 halogeen spotjes. Vermits de woning vrij groot is gaat het automatisch om grote aantallen. Het salon, de eetplaats en de keuken zijn eigenlijk 1 grote ruimte (beetje loftgevoel) en er is een meaninne naar de verdieping waar de slaapkamer is. Alleen al in dit gedeelte zijn er in het totaal 26 spotjes en 9 AR111 spots. + 3 circuits met elk 4 spots in de gangen + 3 circuits met elk 4 spotjes aan de buitenzijde van de woning ... en dan is er nog de badkamer en de toiletten en dergelijke Het loopt dus echt wel aardig op.

Op elk circuit hangt er een aparte zware, gewikkelde 24V transfo (die uiteraard ook de nodige verliezen met zich meebrengt) en elk circuit is ook dimbaar via een oude (zoemende) dimmer die in de electriciteiskast hangt .... Om de lamjes op 24V te laten werken had de vorige eigenaar ze per 2 in serie geschakeld wat wel wat ongemakken met zich meebrengt (als 1 lampje springt, doven ze per 2, 1 lampje kan ineens minder licht geven waardoor het andre meer stroom krijgt en springt etc ...) ....

Kortom, een uiterst inefficient en onbetrouwbaar systeem ... ik ga dus alle transfos er tussenuit halen, en op netstroom werken met GU10 spotjes wat alles al veel eenvoudig zal maken, en vervolgens met electronische dimmers werken ...
De woning wordt dus nog voornamelijk elekrisch verwarmd. :) :) :)
En die airco is straks niet meer nodig als het buiten warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is iemand hier dit jaar al LED-kerstboomverlichting tegen gekomen die -niet- 'flikkert'?

We hebben al een paar jaar een led lichtsnoer in de kerstboom, maar het blijft ons storen det het 'flikkert', vooral al we toch al wat moe zijn of er schuin naar kijken.

Het hoeft van mij niet 10 euro voor een snoer van 160 leds te zijn. Als het 40 euro moet kosten maar elektrisch wel gewoon fatsoenlijk in elkaar zit vind ik dat veel beter. En wat mij betreft ook zonder zo'n onzinkastje ertussen waarmee je die lampjes kan laten knipperen en zo.

Ik kan natuurlijk wel weer gewoon 230v gloeilampjessnoer kopen, maar liever niet.....

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:04:
Is iemand hier dit jaar al LED-kerstboomverlichting tegen gekomen die -niet- 'flikkert'?

We hebben al een paar jaar een led lichtsnoer in de kerstboom, maar het blijft ons storen det het 'flikkert', vooral al we toch al wat moe zijn of er schuin naar kijken.

Het hoeft van mij niet 10 euro voor een snoer van 160 leds te zijn. Als het 40 euro moet kosten maar elektrisch wel gewoon fatsoenlijk in elkaar zit vind ik dat veel beter. En wat mij betreft ook zonder zo'n onzinkastje ertussen waarmee je die lampjes kan laten knipperen en zo.

Ik kan natuurlijk wel weer gewoon 230v gloeilampjessnoer kopen, maar liever niet.....
Ik dacht even een kerstverlichting gekocht te hebben die niet knippert, maar er zit een trafo bij 220/24V.
Mij valt het niet op, maar schud ik een lampje heen- en weer dan blijkt dat de lampjes knipperen.
Er zit iets tussen het snoer voor de LED's.
Dat zal wel een gelijkstroombruggetje zijn.

Misschien kan je proberen om een afvlak elco na deze brug aan te sluiten.
De LED's gaan dan wellicht wat feller branden, maar je gebruikt ze toch niet lang.
Eventueel nog een smoorspoel voor de elco.
Maar ik weet natuurlijk niet of je iets met elekronika heb.

En anders snoer afknippen en de LED,s op een gelijkspanning/stroombron aansluiten.

En die lampjes op 220V die knipperen toch ook op 100 Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb inderdaad niet zo veel met electronica, nee (ik ben slechtziend dus solderen is al een uitdaging op zich). Schroeven e.d. en werken met kroonsteentjes / andere soorten schroefcontacten is echter geen probleem voor me.

Gloeilampjes op 220v 'knipperen' ook op 50 hz. maar dat valt zelden op omdat die dingen ook een nagloei-tijd hebben.

Any way, als het echt een kwestie zou zijn van afknippen en aansluiten op een gelijkspanningsbron is dat wel te doen voor me. Echter, ik neem aan dat die leds ook wel een vorm van "driver" nodig hebben?

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:16:
Ik heb inderdaad niet zo veel met electronica, nee (ik ben slechtziend dus solderen is al een uitdaging op zich). Schroeven e.d. en werken met kroonsteentjes / andere soorten schroefcontacten is echter geen probleem voor me.

Gloeilampjes op 220v 'knipperen' ook op 50 hz. maar dat valt zelden op omdat die dingen ook een nagloei-tijd hebben.

Any way, als het echt een kwestie zou zijn van afknippen en aansluiten op een gelijkspanningsbron is dat wel te doen voor me. Echter, ik neem aan dat die leds ook wel een vorm van "driver" nodig hebben?
Ja dat is die gelijkstroombron.
Die is te koop, ik heb ze hier voorbij zien komen.
Misschien woont er bij jou in de buurt een tweaker die je kan helpen.
Anders repaircafe.

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 12-12-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks voor de tips! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

iBood
Deze aanbieding staat nu op iBood en ik vraag me af of deze lampen een beetje warm licht afgeven.

Ik heb in de woonkamer nu een dimbare led lamp van IKEA (ledare) en deze is vrij fel/wit met 2700K.
Ik kan echter over deze osram LED lampen niks vinden over de Kelvin waarde.

Zou ik met deze lampen een wat warmer licht in huis halen of kan ik ze vergelijken?
Daarnaast maakt frosted of clear omhulsel daarin uit?

Ook wel handig om te vermelden het dimmen gebeurt met een 230V dimmer, direct vanaf de schakelaar zonder extra apparatuur ertussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubman op 13-12-2014 08:05 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaXX99 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:46:
[...]

Ik heb ondertussen 50 van deze verbatims besteld (de levering volgt hopelijk snel). De prijs bedroeg inderdaad +/- 20 EUR / stuk levering inbegrepen. Ik heb wel wat moeten zoeken want ze zijn enkle online beschikbaar in zwitserland en de UK. Vanuit zwitserland wil er echter niemand leveren naar de EU, bleef dus enkel UK waar ze ook een tikkeltje duurder waren ...
Van zodra ze binnen zijn en ik de nodige electrische aanpassigen heb gedaan (transfo's er tussenuit, GU10 sokkeltjes overal, nieuwe dimmers) dan schrijf ik mijn bevindingen hier wel neer ...
Ja graag. Ik ben er vooral benieuwd naar of deze spotjes geflikker vertonen. Ik ben er sinds enige tijd achter dat ik dat niet opmerk bij stilstaande objecten maar wel heel makkelijk bij beweging (bewegend object of het afwenden van mijn blik).
Op de website van OliNo staan hier enkele artikelen over waarvan deze interessant is mede dankzij een kort filmpje over dit onderzoek. Dit filmpje begint vrij technisch maar gaat al snel over naar de resultaten.
Samengevat: flikkeren van LED-verlichting komt veel voor terwijl dat technisch gezien niet zou hoeven. De mate van flikkeren (door OliNo modulatie-index of modulatiediepte genoemd) zou boven de 35% gemiddeld genomen tot hoofdpijn kunnen lijden. 20% van de geteste consumer LED-verlichting komt boven die 35% modulatiediepte. Er zijn zelfs LED-lampen die 100% modulatie hebben en dus knipperen tussen volledig aan en volledig uit! Oorzaak is in alle gevallen de voeding (driver bij LED, voorschakelapparaat bij TL/spaarlamp).
Als je er zelf niet gevoelig voor bent, dan kun je een smartphone of camera op een lamp richten en kijken of het "beat-effect" optreedt, ziet er (vertraagd) zo uit.
Ondertussen heb ik ook nog deze site ontdekt die LEDjes lijkt aan te bieden met een hoge lichtouput : http://www.ledslight.be/LED%20lampen%20.html
Interessante site, helaas geen links met gegevens. Lijkt ook niet echt een webshop te zijn waar je alles in een virtueel winkelwagentje legt en afrekent, jammer.
Het betreft lampen met een Sharp of Samsung COB en ze beloven tot 736 lm in een GU10 spotje !
Is dit totaal of binnen een conus van 90° gemeten? Volgens de regelgeving moet het bij gerichte lichtbronnen het laatste zijn. Zolang het niet duidelijk vermeld staat kun je m.i. het beste uitgaan de van de minst gunstige situatie, namelijk totaal, en dan kun je niet eerlijk vergelijken met fabrikanten en winkels die het wel correct specificeren. Indien de 736 lm nl. totaal is, dan kan dit in een conus van 90° wel eens een stuk lager uitvallen, afhankelijk van het straalpatroon van het spotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 08:03:
iBood
Deze aanbieding staat nu op iBood en ik vraag me af of deze lampen een beetje warm licht afgeven.

Ik heb in de woonkamer nu een dimbare led lamp van IKEA (ledare) en deze is vrij fel/wit met 2700K.
Ik kan echter over deze osram LED lampen niks vinden over de Kelvin waarde.

Zou ik met deze lampen een wat warmer licht in huis halen of kan ik ze vergelijken?
Daarnaast maakt frosted of clear omhulsel daarin uit?

Ook wel handig om te vermelden het dimmen gebeurt met een 230V dimmer, direct vanaf de schakelaar zonder extra apparatuur ertussen.
Alle info waar je hier nu naar vraagt staat in de advertentie.
Kleurtemperatuur is te vinden bij CCT (Correlated Colour Temperature), die is 2700 K.
Ook staat er de code "827" vermeld. Een in Europa gangbare aanduiding (ook op TL-buizen en spaarlampen) waarin CRI en CCT gecombineerd zijn. 827 betekent CRI > 80% (de "8") en 2700K (de "27").

Er staat in de ad. deze link naar compatible dimmers. Het dimmen gebeurt idd op "klassieke" manier, in het 230 V circuit.

2700K is zo'n beetje het warmste LED-licht dat je betaalbaar kunt krijgen. Dit is hetzelfde als je Ikea lampen.
Ikea heeft over het algemeen lampen met een vrij hoge CRI (>87). Indien dit ook bij jouw lampen het geval is, dan is dat beter dan deze Osrams. Ik betwijfel dan of je met deze Osrams een beter licht krijgt, dus.
BTW: CRI staat voor Colour Rendering Index, oftewel hoe waarheidsgetrouw de kleuren worden weergegeven in een schaal van 1 - 100 waarin 100 het beste is. Zo'n gele straatlamp heeft een CRI van 2, een (halogeen)gloeilamp >98). Volgens huidige Europese wetgeving moet de CRI van TL-buizen, spaarlampen en LED-lampen minimaal 80% zijn om hier te mogen worden verkocht (m.u.v. enkele types die eigenlijk alleen nog in portiek-/noodverlichting e.d. gebruikt worden).

Maakt niet uit of de lamp helder of opaal is, dat heeft alleen invloed op het beeld (scherp of diffuus).

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 13-12-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

jitter schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 08:43:
[...]

Alle info waar je hier nu naar vraagt staat in de advertentie.
Kleurtemperatuur is te vinden bij CCT (Correlated Colour Temperature), die is 2700 K.
Ook staat er de code "827" vermeld. Een in Europa gangbare aanduiding (ook op TL-buizen en spaarlampen) waarin CRI en CCT gecombineerd zijn. 827 betekent CRI > 80% (de "8") en 2700K (de "27").

Er staat in de ad. deze link naar compatible dimmers. Het dimmen gebeurt idd op "klassieke" manier, in het 230 V circuit.

2700K is zo'n beetje het warmste LED-licht dat je betaalbaar kunt krijgen. Dit is hetzelfde als je Ikea lampen.
Ikea heeft over het algemeen lampen met een vrij hoge CRI (>87). Indien dit ook bij jouw lampen het geval is, dan is dat beter dan deze Osrams. Ik betwijfel dan of je met deze Osrams een beter licht krijgt, dus.
BTW: CRI staat voor Colour Rendering Index, oftewel hoe waarheidsgetrouw de kleuren worden weergegeven in een schaal van 1 - 100 waarin 100 het beste is. Zo'n gele straatlamp heeft een CRI van 2, een (halogeen)gloeilamp >98). Volgens huidige Europese wetgeving moet de CRI van TL-buizen, spaarlampen en LED-lampen minimaal 80% zijn om hier te mogen worden verkocht (m.u.v. enkele types die eigenlijk alleen nog in portiek-/noodverlichting e.d. gebruikt worden).

Maakt niet uit of de lamp helder of opaal is, dat heeft alleen invloed op het beeld (scherp of diffuus).
Bedankt voor de duidelijke uitleg, Zag door alle afkortingen het bos niet meer.
Ik moet dus als ik warmer licht wil naar een hogere CCT, wat er bijna niet is geloof ik.
Jammer want wil echt wel LED in huis halen, maar de kleur/felheid moet dan wel beter. Ook als ik de huidige dimmer op zijn zachtst zet is het nog vrij fel.

Deze laat ik in ieder geval schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag gedaan, maar je trekt niet helemaal de juiste conclusie.
Voor warmer licht moet je naar een lagere CCT (kleurtemperatuur) want:
2700 K = (extra) warm wit
3000 K = warm wit
4000 K = neutraal wit
6500 K = koud wit

Een hogere CRI (kleurweergave) betekent dat de kleuren natuurgetrouwer worden weergegeven dan bij een lagere CRI.

2700 K is ongeveer dezelfde kleurtemperatuur als een gewone gloeilamp, maar doordat LED-lampen bij dimmen i.t.t. gloeilampen niet warmer worden (behoudens enkele speciale, duurdere modellen) wordt dit als feller en/of koeler ervaren. Dit komt omdat mensen een kleurtemperatuur bij verschillende felheden niet als hetzelfde ervaren. Een warm-witte lamp, bijv., lijkt fel warmer en minder fel koeler terwijl de kleurtemperatuur hetzelfde is (google maar eens op "Kruithofcurve").
Ook kan het zijn dat een dimmer die niet speciaal voor LED gemaakt is een minder goed dimgedrag heeft. Eén van de mogelijke gevolgen kan zijn dat een LED lamp niet helemaal gedimd kan worden, misschien speelt dat in jouw situatie ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 06:32:
Geen ervaring, maar misschien kan ik er wel wat over zeggen.

Nou heeft Seoul Semiconductor een tijd geleden een chip uitgebracht die rechtstreeks wordt aangesloten aan het lichtnet en zonder externe componenten LED's aanstuurt. Je hebt dus ook geen condensatoren nodig. Maar het grote bezwaar van die chip is juist doordat je afziet van het gebruik van condensatoren het licht ook erg kan flikkeren, en dat is voor mensen die daar gevoelig voor zijn nogal bezwaarlijk.
Ik heb op de site van Seoul Semiconductor gezocht naar die chip maar ik kan het niet vinden. :(
Jij weet veel te vinden, bedankt voor al die info.
Maar waar kan ik info vinden over die chip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch maar weer even het Youtube-filmpje van electronupdate bekeken, want behalve van het bestaan wist ik er verder ook nog niets vanaf. Hij noemt het de "Acrich2", en als je daar op googelt kom je e.e.a. tegen over die LED-module waar het IC op verwerkt is. Je kunt o.a.deze application note vinden.

Ik weet niet of ik het helemaal goed interpreteer, maar het lijkt erop alsof ze de LED's in groepen in het ritme van de dubbele netfrequentie laten doven en oplichten. Niet alle LED's gaan in één keer aan of uit, maar per groep stapsgewijs (en dat verklaart ook de getrapte stroomvorm). Mogelijk vermindert dit het ervaren van geflikker door onze ogen. Toch zou ik LED-verlichting met deze technologie niet graag in mijn woonkamer of werkplek hebben. Vanwege de langere levensduur dan met "klassieke" LED-driver m.i. wel mooi voor portiek- of straatverlichting.

Op de site van Seoul Semiconductor zijn nog meer types te vinden die ze Acrich noemen.

[ Voor 33% gewijzigd door jitter op 14-12-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jitter schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:25:
Toch maar weer even het Youtube-filmpje van electronupdate bekeken, want behalve van het bestaan wist ik er verder ook nog niets vanaf. Hij noemt het de "Acrich2", en als je daar op googelt kom je e.e.a. tegen over die LED-module waar het IC op verwerkt is. Je kunt o.a.deze application note vinden.

Ik weet niet of ik het helemaal goed interpreteer, maar het lijkt erop alsof ze de LED's in groepen in het ritme van de dubbele netfrequentie laten doven en oplichten. Niet alle LED's gaan in één keer aan of uit, maar per groep stapsgewijs (en dat verklaart ook de getrapte stroomvorm). Mogelijk vermindert dit het ervaren van geflikker door onze ogen. Toch zou ik LED-verlichting met deze technologie niet graag in mijn woonkamer of werkplek hebben. Vanwege de langere levensduur dan met "klassieke" LED-driver m.i. wel mooi voor portiek- of straatverlichting.

Op de site van Seoul Semiconductor zijn nog meer types te vinden die ze Acrich noemen.
Jitter je bent geweldig,
Al even snel gekeken.
De LED's gaan inderdaad niet allemaal tegelijk aan of uit maar afhankelijk van de momentele 220 V spanning.
Maar op een bepaald moment zijn ze allemaal uit.

Vroeger ook wel eens last gehad van lichtflikkeringen. :(
Dit was toen ik eens in een Alouette helikopter heb meegevlogen.
Die eerste keer had ik last van de flikkering die optrad door het licht dat steeds onderbroken werd door de wieken.
Later gelukkig nooit meer last gehad. :)

http://www.defensie.nl/on...s/alouette-iii-helikopter

[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 14-12-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanx en graag gedaan... :*)

Ik bedenk me net dat het groepsgewijs in- en uitschakelen van de LED's i.p.v. allemaal tegelijk ook gunstig is voor de arbeidsfactor. In een ander document gooien ze power factorverbetering, THD- en flicker-vermindering ook op één hoop...

Gelukkig ervaar ik bij LED- of andere verlichting het geflikker ook niet zoals bij ouderwetse 50 Hz CRT-TV's (m.n. vanuit de ooghoeken), maar wel als stroboscoop-effect bij beweging. Geef mij toch maar LED-verlichting op DC...

[ Voor 23% gewijzigd door jitter op 14-12-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jitter schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:30:
Thanx en graag gedaan... :*)

Ik bedenk me net dat het groepsgewijs in- en uitschakelen van de LED's i.p.v. allemaal tegelijk ook gunstig is voor de arbeidsfactor. In een ander document gooien ze power factorverbetering, THD- en flicker-vermindering ook op één hoop...

Gelukkig ervaar ik bij LED- of andere verlichting het geflikker ook niet zoals bij ouderwetse 50 Hz CRT-TV's (m.n. vanuit de ooghoeken), maar wel als stroboscoop-effect bij beweging. Geef mij toch maar LED-verlichting op DC...
Ik begrijp dat vooral mensen met een oogafwijking last van geflikker hebben.
Ik kan het helaas niet meer testen, mijn vader had last van maculadegeneratie.
Die keek dus echt vanuit zijn ooghoeken.
Maar als 1% van de mensen er last van hebben dan is het toch niet nodig om alles aan te passen aan die 1 %?

Maar ik weet zeker dat voor die 1% ook alternatieven zijn of aanpassingen zoals ik onlangs aangaf voor kerstverlichting.

Bij mij branden ook alle LED's nagenoeg op gelijkstroom behalve de kerstverlichting.

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 14-12-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, ik reken mijzelf dan niet tot die 1% die er echt last van heeft, alhoewel...
Een TL- of PL-buis op conventioneel voorschakelapparaat (CVSA) op korte afstand (bureaulamp, lichtlijsten die een aanrecht verlichten) vind ik storend zichtbaar flikkeren, m.n. in de periferie van mijn gezichtsveld.

Maar ook al heeft het overgrote deel van de mensen er niet bewust last van, onbewust kan het toch een uitwerking hebben. Geflikker van verlichting is al lang voor de komst van LED-verlichting onderzocht omdat het vermoeidheidsverschijnselen kan veroorzaken. Het is moeilijk een gemiddelde aan te geven aangezien het van mens tot mens verschilt, maar in het artikel waar ik in een eerdere post naar linkte heeft men 35% modulatiediepte als grens aangenomen waarboven vermoeidheidsverschijnselen als hoofdpijn kunnen optreden.

Feitelijk is het niet nodig om aanpassingen te maken voor 1% van de mensheid, er zijn nl. genoeg LED-lampen met een driver die geen, of maar weinig geflikker veroorzaakt. Vaak wordt dit door fabrikanten als eigenschap van een armatuur zelfs specifiek vermeld.
De crux zit hem voor mij in de zoektocht naar technische oplossingen waarbij levensduur en prijs alles bepalend zijn, en lichtkwaliteit op de tweede plaats komt. Flikkerende LED-verlichting heeft ook niet voor niets de aandacht van onderzoekers. Maar zoals ik al schreef, zijn voor rechtstreeks op het lichtnet aangesloten LED-modules m.i. wel degelijk geschikte toepassingen te vinden.

Even iets anders:
Vandaag zag ik bij AH XL dat ze een niet-dimbare LED-filament lamp van Pharox in het assortiment hebben opgenomen voor € 13,90. Googelen op de EAN (streepjescode) hiervan hiervan leverde nog niet veel hits op, maar het lijkt me vanuit het oogpunt van rendement geen verkeerde lamp. 440 lm uit 4 W, da's een heel aardige 110 lm/W. Niet verkeerd voor een consumer product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik heb nu zo'n lamp: Afbeeldingslocatie: http://catalogus.electrocirkel.com/nl/calex/product/474324/thumb
Deze is met 2100K eigenlijk een beetje te gelig / oranje, al is dat erg grappig dat dat bereikt wordt met een 1,4W lamp (veel lager komt het niet) die nog een redelijke hoeveelheid ligt geeft.

Maar nu was ik laatst in een cafeetje, en zag ik ook deze lampen hangen (heel veel zelfs). Erg mooi natuurlijk want als je met zoveel lampen zo'n besparing kan halen is het mooi. Maar later realiseerde ik me dat die lampen veel witter waren (waarschijnlijk minstens 2700K maar wellicht zelfs 3000K) en dat ze alleen gekleurde flesjes eromheen hadden.

Iemand bekend met deze lampen? Die van mij is een Calex lamp, en op de site van Calex vind ik alleen de 2100K variant die ik heb. Maar die andere lampen waren precies hetzelfde opgebouwd (je ziet alle LEDjes zitten, als een kerstboom). En die waren toch een stuk witter. Daar ben ik wel benieuwd naar om ze in de woonkamer te gebruiken. (ik vind de andere te gelig / oranje)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:13:
Oké, ik reken mijzelf dan niet tot die 1% die er echt last van heeft, alhoewel...
Een TL- of PL-buis op conventioneel voorschakelapparaat (CVSA) op korte afstand (bureaulamp, lichtlijsten die een aanrecht verlichten) vind ik storend zichtbaar flikkeren, m.n. in de periferie van mijn gezichtsveld.

Maar ook al heeft het overgrote deel van de mensen er niet bewust last van, onbewust kan het toch een uitwerking hebben. Geflikker van verlichting is al lang voor de komst van LED-verlichting onderzocht omdat het vermoeidheidsverschijnselen kan veroorzaken. Het is moeilijk een gemiddelde aan te geven aangezien het van mens tot mens verschilt, maar in het artikel waar ik in een eerdere post naar linkte heeft men 35% modulatiediepte als grens aangenomen waarboven vermoeidheidsverschijnselen als hoofdpijn kunnen optreden.

Feitelijk is het niet nodig om aanpassingen te maken voor 1% van de mensheid, er zijn nl. genoeg LED-lampen met een driver die geen, of maar weinig geflikker veroorzaakt. Vaak wordt dit door fabrikanten als eigenschap van een armatuur zelfs specifiek vermeld.
De crux zit hem voor mij in de zoektocht naar technische oplossingen waarbij levensduur en prijs alles bepalend zijn, en lichtkwaliteit op de tweede plaats komt. Flikkerende LED-verlichting heeft ook niet voor niets de aandacht van onderzoekers. Maar zoals ik al schreef, zijn voor rechtstreeks op het lichtnet aangesloten LED-modules m.i. wel degelijk geschikte toepassingen te vinden.
Dit.

Ik weet niet of ik bij 1% van de mensheid hoor die sneller last heeft van 'flicker' (ik zou het werkelijke percentage wel eens willen weten overigens), maar ook voor mensen die er niet bewust last van hebben kan het beslist nadelig zijn.

Je ziet ook niet voor niets dat bv. bij beeldschermfabrikanten er steeds meer bewustzijn komt m.b.t. dit fenomeen en steeds meer fabrikanten "PWM free" of "flicker free" beeldschermen uitbrengen. Onbewust kan je er namelijk zeker wel sneller vermoeid van raken.

Maar zelfs al heeft slechts 1% last, dan kan het probleem potentieel groot zijn: Als straks alle auto's rond rijden met PWM'ende (of op wisselstroom gedreven) LED verlichting, dan ontneem je dus deze hele groep feitelijk de mogelijkheid om veilig en zonder extra vermoeidheid auto te rijden. Hetzelfde geldt voor alle publieke plaatsen waarin deze mensen komen.

Overigens, afgelopen zondag kerstverlichting gevonden die wél rustig is! _/-\o_ . Gewoon bij een lokaal tuincentrum in Almere Buiten. Het is een snoer met 240 led'jes, zonder controllerkastje ervoor met fancy effecten en het snoer gaat gewoon direct in een adapter met gelijkstroom uitgang. En de lampjes zijn ook nog net wat mooier warmwit.

Als ik de twee snoeren film met mijn Sony Xperia Z1 compact (Met 120 fps mod), dan is het verschil ook meteen duidelijk te zien :P.

Ik ben iig weer blij :)
Even iets anders:
Vandaag zag ik bij AH XL dat ze een niet-dimbare LED-filament lamp van Pharox in het assortiment hebben opgenomen voor € 13,90. Googelen op de EAN (streepjescode) hiervan hiervan leverde nog niet veel hits op, maar het lijkt me vanuit het oogpunt van rendement geen verkeerde lamp. 440 lm uit 4 W, da's een heel aardige 110 lm/W. Niet verkeerd voor een consumer product...
Hmm, geinig :). Bij welke AH XL ? Die in Almere Stad gaat na maart 2015 verdwijnen :{. Niet meer nieuwe LED lamp producten spotten helaas, iig niet in retail om de hoek.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 16-12-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:43:
Ik heb nu zo'n lamp: [afbeelding]
Deze is met 2100K eigenlijk een beetje te gelig / oranje, al is dat erg grappig dat dat bereikt wordt met een 1,4W lamp (veel lager komt het niet) die nog een redelijke hoeveelheid ligt geeft.

Maar nu was ik laatst in een cafeetje, en zag ik ook deze lampen hangen (heel veel zelfs). Erg mooi natuurlijk want als je met zoveel lampen zo'n besparing kan halen is het mooi. Maar later realiseerde ik me dat die lampen veel witter waren (waarschijnlijk minstens 2700K maar wellicht zelfs 3000K) en dat ze alleen gekleurde flesjes eromheen hadden.
Deze lamp is vooral bedoeld om een kooldraadlamp te vervangen, en daar komt ook een soortgelijk oranje/gelig licht vanaf. NIet verwonderlijk dus dat je die vooral in heel erg warm wit tegenkomt. Ik zal straks eens uitgebreider zoeken, want technisch gezien is een koeler witte variant natuurlijk prima mogelijk.

Wel één ding om rekening mee te houden: ons gezichtsvermogen m.b.t. kleuren is enorm contextgevoelig. We worden echt voortdurend voor de gek gehouden. Kijk maar eens naar dit plaatje. Waarschijnlijk denk je dat de twee gele stippen niet dezelfde kleur hebben, de ene ziet er immers lichter en feller uit dan de andere... FOUT, beide stippen hebben exact dezelfde kleur, je wordt voor de gek gehouden door je eigen gezichtsvermogen.
Ik geloofde dat in eerste instantie niet tot ik in een papiertje twee gaatjes maakte en over het beeld legde. Als je alleen de stippen ziet, en de context dus geen rol meer speelt, zijn ze toch echt dezelfde kleur...

Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat je 2100 K in een donkere omgeving met veel warme tinten (was het een "bruin café"?) als veel koeler ziet dan als je dezelfde lamp bij daglicht zou zien.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 17-12-2014 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Naar aanleiding van mijn eerdere post ben ik eigenlijk op zoek naar een dimbare LED lamp die een warm wit licht geeft.
De Led lamp die er nu in zit is mij echt te fel/wit en kan hem gewoon niet lager dimmen.

Probleem is dat de lampen die ik kan vinden die een warm wit ouderwets geel licht afgeven niet dimbaar zijn.
Zoek ik verkeerd, is het er niet of zal ik iets aan mijn dimmer moeten/kunnen veranderen om hem lager te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Iemand bekend met deze lampen? Die van mij is een Calex lamp, en op de site van Calex vind ik alleen de 2100K variant die ik heb. Maar die andere lampen waren precies hetzelfde opgebouwd (je ziet alle LEDjes zitten, als een kerstboom). En die waren toch een stuk witter. Daar ben ik wel benieuwd naar om ze in de woonkamer te gebruiken. (ik vind de andere te gelig / oranje)
Ik heb laatst ook zulke lampen zien liggen bij de Formido, maar ik heb niet gelet op de kleur. Ik keek of ze dimbaar waren (niet dus) omdat ik ze als vervanger wilde hebben voor mijn dimbare gloeilamp in de kamer.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jitter: Je zou gelijk kunnen hebben. Ik verwacht ook niet het verschil tussen 2700K en 3000K te kunnen zien. Maar wel het verschil tussen 2700K en 2100K, want die laatste is toch al wel vrij oranje als je naar de LEDs zelf kijkt. Tuurlijk, in zo'n cafeetje is het inderdaad lastig vergelijken, maar toen ik de kap omhoog hield en dus recht in de lamp keek (dat is gewoon te doen, zo fel is hij niet) dan zag ik de lamp zelf (ipv kleur door de kap) en leek het toch echt veel witter.

Calex heeft me inmiddels bevestigd alleen maar de 2100K variant te hebben. Misschien maar gewoon dat cafeetje mailen.
P_Tingen schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:20:
[...]

Ik heb laatst ook zulke lampen zien liggen bij de Formido, maar ik heb niet gelet op de kleur. Ik keek of ze dimbaar waren (niet dus) omdat ik ze als vervanger wilde hebben voor mijn dimbare gloeilamp in de kamer.
Ik weet niet welke ze bij de Formido hadden, waarschijnlijk dezelfde als ik heb van Calex. Wellicht een domme vraag, maar de lamp is niet heel sterk dus waarom zou je hem nog dimmen? Voor een 1,4W geeft hij nog redelijk wat licht, maar als je hiervoor bijvoorbeeld een 60W gloeilamp had hangen die je altijd dimde (waarschijnlijk altijd op dezelfde stand), dan komt het aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

!null schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:57:
Wellicht een domme vraag, maar de lamp is niet heel sterk dus waarom zou je hem nog dimmen? Voor een 1,4W geeft hij nog redelijk wat licht, maar als je hiervoor bijvoorbeeld een 60W gloeilamp had hangen die je altijd dimde (waarschijnlijk altijd op dezelfde stand), dan komt het aardig in de buurt.
Domme vragen bestaan niet :) Ik keek eerst of hij dimbaar was en wilde daarna naar de lichtopbrengst gaan kijken, maar daar ben ik dus niet meer aan toegekomen, want niet meer nuttig...

En nee, de 60W die er inderdaad nu inzit, wordt niet altijd gedimd. Soms wel, soms niet, daarom vind ik het reuze handig dat het instelbaar is. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 17-12-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
P_Tingen schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:51:
[...]

Domme vragen bestaan niet :) Ik keek eerst of hij dimbaar was en wilde daarna naar de lichtopbrengst gaan kijken, maar daar ben ik dus niet meer aan toegekomen, want niet meer nuttig...
Hoezo niet meer nuttig?

Ik had vroeger ook een 60W gloeilamp + dimmer. Toen wilde ik naar LED en mocht het niet te veel kosten natuurlijk :+ toen maar simpele Philips lamp gekocht die niet al te sterk was (dus geen 60W vervanger) en precies goed. Ik dimde toch altijd op dezelfde stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

!null schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:53:
[...]
Hoezo niet meer nuttig?

Ik had vroeger ook een 60W gloeilamp + dimmer. Toen wilde ik naar LED en mocht het niet te veel kosten natuurlijk :+ toen maar simpele Philips lamp gekocht die niet al te sterk was (dus geen 60W vervanger) en precies goed. Ik dimde toch altijd op dezelfde stand.
Nou, niet meer nuttig omdat de lamp niet dimbaar was. Als ik hem in de kamer ga gebruiken wil ik een dimbare lamp hebben (want ik heb de dimmer niet altijd op dezelfde stand). De lamp die ik bij de Formido zag was niet dimbaar, dus toen heb ik niet verder gekeken; het was al niet meer relevant of hij wel of niet sterk genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben een beetje bezig met besparen van stroom en wil ook halogeen vervangen met LED's. Eis is wel dat het dimbaar is zoals dat nu ook is. Momenteel is alles voorzien van halogeendimmers ook die jaren geleden ook rond de 80 euro per stuk waren. Nu was ik laatst bij Ikea en heb ik 3 GU10's LED's meegenomen om eens te testen en tot m'n blijheid en verbazing werkt de dimmer prima op die LED's, is dat normaal om het zo even te zeggen of is het wachten tot er iets kapot gaat? Ik wil graag besparen maar heb geen zin om 5 dure dimmers te vervangen door nog duurdere dimmers en bijhorende LED's zegmaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
Cartman! schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:31:
Ik ben een beetje bezig met besparen van stroom en wil ook halogeen vervangen met LED's. Eis is wel dat het dimbaar is zoals dat nu ook is. Momenteel is alles voorzien van halogeendimmers ook die jaren geleden ook rond de 80 euro per stuk waren. Nu was ik laatst bij Ikea en heb ik 3 GU10's LED's meegenomen om eens te testen en tot m'n blijheid en verbazing werkt de dimmer prima op die LED's, is dat normaal om het zo even te zeggen of is het wachten tot er iets kapot gaat? Ik wil graag besparen maar heb geen zin om 5 dure dimmers te vervangen door nog duurdere dimmers en bijhorende LED's zegmaar ;)
Kan je het type dimmer achterhalen? heb zelf ook een busch-jaeger halogeen maar die werkt ook met LED's volgens de philipstabel. en de praktijk maakt dat waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is inderdaad ook een Busch-Jaeger maar het exacte type is lastig, ben blij dat alles goed tegen de muur zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 09:36

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Over dimmers: ik heb een tijd geleden een hele berg GU10 spotjes in ons hele huis vervangen door Philips Master LEDs.

Kleur, lichtopbrengst, betrouwbaarheid is allemaal prima. Een verademing in vergelijking met de Chinese meuk die ik lange tijd geprobeerd heb!

Philips heeft een lijst online met geschikte dimmers voor o.a. dit type LEDs. Al mijn schakelmateriaal is van Busch Jaeger, dus logischerwijs nam ik bij de lokale Hornbach een dimmer van dit merk en volgens de lijst geschikt type mee.

Helaas werkte het niet bepaald optimaal. Ik had het idee dat de lamp tussen 100...80% te dimmen was. Daaronder ging 'ie helemaal uit. Weinig zinvol dus.
Philips Customerservice ge-emaild: antwoord: Dit zijn lampen voor de professionele markt, dus vraag uw verkoper. Grmmmpf :(

(Joepla heeft maar niet de moeite genomen om de Duitse webshop -waar deze lampjes destijds 30% goedkoper waren dan in NL- te vermoeien met deze technische vraag.)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:57:
@jitter: Je zou gelijk kunnen hebben. Ik verwacht ook niet het verschil tussen 2700K en 3000K te kunnen zien. Maar wel het verschil tussen 2700K en 2100K, want die laatste is toch al wel vrij oranje als je naar de LEDs zelf kijkt. Tuurlijk, in zo'n cafeetje is het inderdaad lastig vergelijken, maar toen ik de kap omhoog hield en dus recht in de lamp keek (dat is gewoon te doen, zo fel is hij niet) dan zag ik de lamp zelf (ipv kleur door de kap) en leek het toch echt veel witter.

Calex heeft me inmiddels bevestigd alleen maar de 2100K variant te hebben. Misschien maar gewoon dat cafeetje mailen.
Ik heb wat uitgebreider gezocht, maar elke lamp van dat type dat ik tegen kom is telkens 2100 K. Idd, toch maar eens het café mailen, zou ik zeggen.
De enige types die ik kan vinden met wat minder licht (decoratief) maar wel wat koeler wit zijn die met SMD-LED's op een printje zoals bijv. deze.

Anoniem: 641861

jitter schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:18:
[...]

Ik heb wat uitgebreider gezocht, maar elke lamp van dat type dat ik tegen kom is telkens 2100 K. Idd, toch maar eens het café mailen, zou ik zeggen.
De enige types die ik kan vinden met wat minder licht (decoratief) maar wel wat koeler wit zijn die met SMD-LED's op een printje zoals bijv. deze.
Ik heb laatst bij een webshop LED lampen die LED filament heten (nieuw geloof ik), deze spam
Deze zijn heel energiezuinig, zuiniger dan 'oude' LED lampen en hebben de uiterlijk en lichtkleur van de oude gloeilamp. Deze zijn van 2700K.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 18-12-2014 21:43 ]

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 12:18
.

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 19-12-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 641861 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:58:
[...]

Ik heb laatst bij een webshop LED lampen die LED filament heten (nieuw geloof ik), deze [mbr]spam[/mbr]
Deze zijn heel energiezuinig, zuiniger dan 'oude' LED lampen en hebben de uiterlijk en lichtkleur van de oude gloeilamp. Deze zijn van 2700K.
Nieuwste type, ja, maar ze zijn er toch al een tijdje... Inmiddels bijv. te koop bij de grote AH's (Pharox 400 Classic). Maar via webshops kon je er al eerder aan komen (o.a. onder het merk Segula). OliNo heeft er een paar getest, bijv. deze...
Ik zit te wachten tot er ook wat sterkere varianten komen, de huidige gaan nl. nog niet verder dan een 400 - 450 lm.

Nu geen tijd om links te plaatsen, maar blader even een beetje terug in deze thread, dan kun je ze vinden.
Edit: hier een link naar filmpje naar een amateur review van een LED-filament lamp (april 2014).

[ Voor 22% gewijzigd door jitter op 19-12-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:08

http://www.ebay.nl/itm/2x...Bulbs&hash=item1e96a46fc3

Ebay is your friend...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, meer dan "warm white" staat er in de specs niet... dus dat zou dan toch weer 2100 K kunnen zijn.
Met 3000 u ook niet echt een lange levensduur (zouden ze bij beide lampen een "0" zijn vergeten, of is dit de werkelijke levensduur?)...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 19-12-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Geen idee maar de gemiddelde led gaat toch echt meer dan 3000 uur mee. En in het algemeen is "warm white" eerder 3000K als 2700K dus dat zit denk ik wel goed. Vond er al snel meer zoals:

http://www.ebay.nl/itm/4p...Bulbs&hash=item2c90f92542

Zoeken op "led tree filament". Prijzen variëren wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch staat ook bij al die lampen 3.000 u vermeld, niet 30.000 u.

Ze kunnen dit wel filament lampen noemen, maar ze zijn het niet. Hierin zitten gewoon "klassieke" LEDjes. In een echte LED-filament lamp zitten als draadjes (LED-filaments) gevormde substraten waarom een heleboel miniatuur LED's onder een fosfor coating zitten.
Deze zijn behoorlijk efficiënt (naar huidige begrippen)...

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 19-12-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waah schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:30:
[...]
De ikea dimbare spots inmiddels geinstalleerd. 7 spots van 7 watt per stuk. 400 lumen, dimbaar gu10 aangesloten op de busch jaeger 6513 r,c, faseafsnijdingsdimmer.
Gisteren een variant van deze lampen gehaald. Ledare 6,3W, 400 lumen, 2700K. Er zitten 6 leds aan de voorkant. Lamp is dimbaar. Geeft een mooi wit licht, heel goed vergelijkbaar met de originele 50W halogeen spotjes, wellicht voor de huiskamer iets te wit, maar ik heb ze ik de hal en gang en daar passen ze perfect. In de Ikea staan er dozen vol mee. En ze kosten slechts 5,99. Terwijl ze ook de andere variant hebben met 200 lumen, 4 watt, 2 leds aan de voorkant, dimbaar, 2700K, maar deze zijn veel geler van kleur. Deze zijn ook 5,99.
Ter info: artikel 402.880.52
Staat niet op de Nederlandse website, maar wel op de Belgische:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40288052/
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/0333916_PE523428_S3.JPG

Daarnaast ook de nieuwe Ledare 1000 lumen dimbare lamp gehaald E27. Werkelijk een zee van licht, en prima dimbaar met mijn Klik aan Klik uit dimmer :)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 19-12-2014 20:57 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Komt in de buurt. Is niet letterlijk dezelfde maar dat is niet erg. Wel verbruikt deze al twee keer zoveel ;)

Vind het vooral interessant om te zien dat er bruikbare lampen zijn met 2W en minder. Ik gebruik nu veel 4W E27 van Philips, en die doen het op zich prima. Maar het kan denk ik (afhankelijk van welk lichtpunt en opbrengst) dus nog zuiniger.

Maar ik vind de "gewone" filament lampen ook interessant, wel vaak minstens 4W maar wel mooi om op te hangen waar hij zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45
Microkid schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:50:
[...]

, wellicht voor de huiskamer iets te wit,
Veel te wit in mijn ogen, helaas. ;(

Heb ze dan ook verplaatst naar de hal.

Eens zien of ze de 4watt versie in Utrecht hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

new_guy schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:14:
[...]
Eens zien of ze de 4watt versie in Utrecht hebben. :)
Ja, 581 stuks volgens de website :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

Een van mijn LED lamp van DX is doorgebrand. Deze heeft altijd in de tuin als avond verlichting gebruikt. Ik weet niet precies wanneer het gekocht is maar ik schat de levensduur op 4000uur als ik vanuit ga van 2 jaar en 6uur per dag. Ze gaan echt geen 30.000 uur mee.
Toch een mooie besparing opgeleverd tov van spaarlamp of gloeilamp van dezelfde lichtsterkte.

Ik heb intussen deze vervangers gekocht. Ook van DX, http://www.dx.com/p/gcd-k...0-240v-246533#.VJSLi_8KsU
Ze geven toch een mooiere warm-wit kleur weer dan mijn voorganger. Dat was ook warm-wit maar toch iets ieler.
Ik kan de nieuwe LED lamp wel aanraden qua kleur. Komt veel beter in de buurt van de gloeilamp.
Ik geef de DX review wel gelijk.
De technologie heeft niet stilgestaan in de tussentijd. :)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Home/LED-lamp.jpg

De nieuwe LED lamp
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_246533_1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Blord op 19-12-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Daarnaast ook de nieuwe Ledare 1000 lumen dimbare lamp gehaald E27. Werkelijk een zee van licht, en prima dimbaar met mijn Klik aan Klik uit dimmer :)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/
Nice! Als je deze dimt, blijft de kleurweergave dan een beetje goed? En wordt het licht niet te 'kil'? Ik snap dat hij niet zo mooi diepwarmwit wordt als een gloeilamp of halogeenspot. Maar bij sommige ledlampen heb ik wel het idee dat het licht wat 'horror achtig' (weet niet hoe ik het beter moet uitleggen :P) wordt als je dimt.

Hopelijk werkt deze lamp goed samen met de klik aan klik uit mini inbouwdimmer die we hier achter een schakelaar hebben zitten (met een wat oudere dimbare Ikea ledlamp wil de dimmer die lamp soms helemaal niet inschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

eymey schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:51:
[...]

Nice! Als je deze dimt, blijft de kleurweergave dan een beetje goed? En wordt het licht niet te 'kil'? Ik snap dat hij niet zo mooi diepwarmwit wordt als een gloeilamp of halogeenspot. Maar bij sommige ledlampen heb ik wel het idee dat het licht wat 'horror achtig' (weet niet hoe ik het beter moet uitleggen :P) wordt als je dimt.

Hopelijk werkt deze lamp goed samen met de klik aan klik uit mini inbouwdimmer die we hier achter een schakelaar hebben zitten (met een wat oudere dimbare Ikea ledlamp wil de dimmer die lamp soms helemaal niet inschakelen).
Ja, hij blijft heel mooi van kleur. Staat hier voor m'n neus in een staande lamp, en als ik hem laat dimmen blijft de kleur nagenoeg gelijk, alleen minder fel natuurlijk. Ik heb al redelijk wat LED lampen gezien maar dit is de eerste waar ik echt zeer tevreden over ben, zowel over de lichtopbrengst als mogelijkheid om ver te dimmen met een aangename kleur.
Ik dim hem overigens met de ACD-200

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 19-12-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks :). Diei ACD-200 is wel van het "multi" type, netals mijn inbouwdimmer. Dus dat zou dan goed moeten gaan.

Damn, nu heeft vriendinlief een keer geen reden om naar Ikea te willen maar ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

eymey schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:07:
Thanks :). Diei ACD-200 is wel van het "multi" type, netals mijn inbouwdimmer. Dus dat zou dan goed moeten gaan.
Klopt, de multi varianten zijn de enige die goed led lampen kunnen dimmen. Ik heb de inbouwvariant in de keuken zitten, ook met Ledare lampen, en werkt ook feilloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blord schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:37:
Een van mijn LED lamp van DX is doorgebrand. Deze heeft altijd in de tuin als avond verlichting gebruikt. Ik weet niet precies wanneer het gekocht is maar ik schat de levensduur op 4000uur als ik vanuit ga van 2 jaar en 6uur per dag. Ze gaan echt geen 30.000 uur mee.
Toch een mooie besparing opgeleverd tov van spaarlamp of gloeilamp van dezelfde lichtsterkte.
Mooie foto! In eerste instantie viel me natuurlijk de gesneuvelde LED op, maar als ik nog eens kijk zie je ook dat er aan de binnenzijde van het glas een of andere afzetting zit. M.i. meer dan alleen de rook die uit de LED kwam, er lijkt ook iets vettigs te zien te zijn. Daarnaast valt me de bruine afzetting op rond de solderingen waar het ronde printje op de langwerpige printjes is gesoldeerd. Was dit al zo toen de lampen nieuw waren?
Ik heb intussen deze vervangers gekocht. Ook van DX, http://www.dx.com/p/gcd-k...0-240v-246533#.VJSLi_8KsU
Ze geven toch een mooiere warm-wit kleur weer dan mijn voorganger. Dat was ook warm-wit maar toch iets ieler.
3500 K zou ik niet echt warm wit meer noemen. 2700 K, ja. 3000 K, ook nog.
Ik kan de nieuwe LED lamp wel aanraden qua kleur. Komt veel beter in de buurt van de gloeilamp.
Ik geef de DX review wel gelijk.
De technologie heeft niet stilgestaan in de tussentijd. :)

[afbeelding]

De nieuwe LED lamp
[afbeelding]
Ik vraag me af, nu de prijzen in de winkels zo gedaald zijn, wat je ervan weerhoudt om bijv. bij Ikea of de bouwmarkt een LED-lamp te kopen. Bij Ikea, bijv., had je een lamp die het maar 4000 uur had volgehouden zonder problemen onder garantie kunnen omruilen naar een nieuwe...

Zelfs bij de Action kun je m.i. voor amper meer iets geschikts krijgen. Ik heb bijv. twee 3 W LED-lampen van de Action in een toepassing waarin ze 24/7 branden. Ik heb de installatiedatum genoteerd, dus ik weet dat ze inmiddels al ruim 10.000 u hebben gefunctioneerd, en ze werken allebei nog prima. Beloofde levensduur is 25.000 u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

De LED lampen waren oorspronkelijk zonder de waas en de bruine kleur. Ik vermoed dat er rook was vrijgekomen door de verbranding van de LED. Gelukkig stond de LED lamp in een ijzeren armatuur in de tuin. Daar kon het niet veel schade aanrichten.

De kleur is veel warmer dan die van de kapotte LED. Die was ook op 3500K gesteld. De Chinese waarden kun je met flinke korrel zout genomen. :)

Zo vaak ga ik niet naar IKEA. Eens in de tien jaar gemiddeld. De dichtstbijzijnde IKEA winkel is 50km ver en om dan een LED lampje aan te kopen of om te ruilen ....
Trouwens ik kocht de nieuwe lampen in bulk. Dan zijn ze nog goedkoper dan per stuk.
Ik zal een kijken wat IKEA te bieden heeft aan LED lampen. Het schijnt de norm te zijn op dit forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

jitter schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 07:27:
[...]
Ik vraag me af, nu de prijzen in de winkels zo gedaald zijn, wat je ervan weerhoudt om bijv. bij Ikea of de bouwmarkt een LED-lamp te kopen. Bij Ikea, bijv., had je een lamp die het maar 4000 uur had volgehouden zonder problemen onder garantie kunnen omruilen naar een nieuwe...

Zelfs bij de Action kun je m.i. voor amper meer iets geschikts krijgen. Ik heb bijv. twee 3 W LED-lampen van de Action in een toepassing waarin ze 24/7 branden. Ik heb de installatiedatum genoteerd, dus ik weet dat ze inmiddels al ruim 10.000 u hebben gefunctioneerd, en ze werken allebei nog prima. Beloofde levensduur is 25.000 u.
Als je puur naar de centjes kijkt, dan is het prima hoor.

Maar iemand met een klein beetje duurzaamheidsgevoel in zijn/haar donder, kijkt verder dan puur de prijs.
Als ik mijn Chinese LEDlampjes na 1000 uur kan vervangen (want kapot of 20% vd lichtopbrengst over), dan geeft mij dat geen fijn gevoel.
Tenzij je onder de armoedegrens leeft, is er voor mij geen geldig excuus te bedenken om bewust troep te kopen met het idee die continu te vervangen voor weer nieuwe troep. Dat men dat in Azië tot kunst verheven heeft, so be it.

Deze gedachte heeft mij al lang geleden ervan weerhouden om spaarlampen bij IKEA te kopen, die dingen waren hier echt heel erg snel defect. De LEDlampen van ze, zijn hopelijk van betere kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Joepla op 20-12-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blord schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:22:
De LED lampen waren oorspronkelijk zonder de waas en de bruine kleur. Ik vermoed dat er rook was vrijgekomen door de verbranding van de LED. Gelukkig stond de LED lamp in een ijzeren armatuur in de tuin. Daar kon het niet veel schade aanrichten.

De kleur is veel warmer dan die van de kapotte LED. Die was ook op 3500K gesteld. De Chinese waarden kun je met flinke korrel zout genomen. :)

Zo vaak ga ik niet naar IKEA. Eens in de tien jaar gemiddeld. De dichtstbijzijnde IKEA winkel is 50km ver en om dan een LED lampje aan te kopen of om te ruilen ....
Trouwens ik kocht de nieuwe lampen in bulk. Dan zijn ze nog goedkoper dan per stuk.
Ik zal een kijken wat IKEA te bieden heeft aan LED lampen. Het schijnt de norm te zijn op dit forum. :)
Het bruin worden van fluxresten die achterblijven bij de (hand)solderingen doen mij vermoeden dat die lamp erg heet is geworden. Iets waar LED's en andere elektronica componenten niet van houden.
De afzetting tegen het glas is ongetwijfeld de rook die uit de LED kwam.
Ik begrijp de constructie van die lamp ook niet. LED's hebben een heel lange levensduur mits ze voldoende gekoeld worden. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat bij dit type lamp niet het geval is.

Zou je eens een operatie op de lamp willen uitvoeren en deze uit elkaar halen? Ik ben benieuwd of de printjes waar de LED's op zitten een gewone printplaat is of een metal-core...

Ikea gaat een beetje zijn eigen gang op LED-lampen gebied.
Waar bekende merken zich conformeren aan EU-regels m.b.t. LED-verlichting heeft Ikea minder moeite om daar wat losser mee om te gaan. Toch zijn het interessante lampen, want de specs die door Ikea gegeven worden blijken in tests vrijwel altijd te worden overtroffen.
Ikea geeft nu wel eindelijk alle technische specificaties op de website, voorheen moest je daarvoor naar Ikea toe om ze van de verpakking te halen.
Voor een retail LED-lamp is de prijs ook zeker niet verkeerd. Bij de meeste modellen krijg je zelfs een hoge kwaliteit kleurweergave (CRI) waar je bij andere merken voor naar een speciaal model moet gaan zoeken (zie bijv. deze (Duitstalige) test). Helaas gaat dit wel enigszins ten koste van de efficiency.

Als je er 50 km voor moet gaan rijden is dat natuurlijk niet interessant, Edit: maar Ikea heeft ook een webhop. Ook bij A-merken in bouwmarkten zie je dat de prijzen zakken. Zo kreeg ik laatst de tip dat je onderstaande 2-pack voor € 6 kunt kopen bij een bekende bouwmarkt (mogelijk was dit een actie-prijs).
Edit: Correctie, dit moest zijn Van Cranenbroek, hier in in het zuiden een bekend fenomeen (voor de mensen die deze keten niet kennen: een soort van hardware store met Action-achtige aanpak).
Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/8718696422328-PID-global-001?wid=960&hei=500&fit=fit&$jpgsmall$
Oké, het gaat hier dan wel om een soort van economy model waar ze maar 10.000 u voor durven specificeren, maar voor dat geld koop je niet eens een spaarlamp die dat haalt...

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 22-12-2014 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 10:40
Deze week een aantal G4 LED-lampen gekocht, ook voor de spotjes in de keuken.

Zijn deze lampen: http://www.topledshop.nl/...-horizontaal-dimbaar.html

De al aanwezige transformator is de http://www.osram.com/osra...x.jsp?productId=ZMP_56800

De lampen werken goed, totdat ze aardig fel worden gedimd. Dan beginnen ze heel ietsjes te knipperen, maar als je hem op bijna tot helemaal maximaal zet gaan ze dusdanig knipperen dat ze steeds uit en aan gaan.

Als de transformator een te hoog minimaal vermogen heeft zou dit gedrag toch anders moeten zijn? Of ligt het wel aan de trafo en moeten we een speciale kopen a la http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Bij het laten zitten van één halogeenlamp is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat het gedrag precies zal zijn bij een te lage belasting valt m.i. niet echt te voorspellen.
Het feit dat alles goed blijft werken als je één halogeenlamp laat zitten is voor mij genoeg reden om aan te nemen dat het halen van de minimale belasting bij de huidige trafo een vereiste is voor een goede werking. Mijn advies zou dan ook zijn om de € 17 uit te geven aan de trafo waar je naar linkte. Met een minimum belasting van 0,1 W lijkt mij deze beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 21:21
Een paar maanden geleden heeft Action de Philips 5,5 Watt 350 lm LED-lamp in programma genomen met
E27 voet. Deze lamp verbruikt echter maar 4,7 Watt met een powerfactor van 0,75 als deze op temperatuur is. Kleurtemperatuur 2700K en levensduur van 15.000 uur. Deze lamp kost € 4,99 en is ook eens in de weekaanbieding geweest voor € 3,49.

De Gamma heeft een Select Plus LED-lamp in E27 van 6 Watt 350 lm in de aanbieding voor € 3,99. Kleurtemperatuur 2700K en levensduur van 15.000 uur. Deze lamp verbruikt 6,8 Watt bij een powerfactor van 0,61.

Beide lampen geven zo op het oog evenveel licht en dezelfde kleurtemperatuur. Echter de lamp van de Gamma is zijn geld niet waard, omdat deze 2,1 watt * 15000 uur * € 0,238 = € 7,498 duurder is in energieverbruik.

De Select Plus 3,5 Watt 250 lm 2700K 15.000 uur LED-lamp verbruikt 3,4 Watt bij een powerfactor van 0,51. Deze geeft wel koeler licht dan 2700K en lijkt feller dan de warmere 350 lm lamp van hen. Deze lamp geeft ietsje meer licht en ook koeler licht dan de Kruidvat 3 Watt 250 lm 2700K lamp in E27 voet die ik heb. De Kruidvat lamp verbruikt 2,9 Watt bij een powerfactor van 0,65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26
De praxis heeft trouwens al een tijdje 3 LED-lampen halen, 2 betalen.

Ik heb nu 5x 4.5Watt Philips GU10 2700k Dimbare LED-Spots die mijn huiskamer verlichten.
De kleur en het egale oppervlakte van het licht zijn echt perfect.

Ze kosten normaal 15 euro per stuk maar per 3 dus 30 euro. Je kan het combineren met een 20% kortingsbon dus je betaalt dan 8 euro per spot. Prima prijs voor een merklamp!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjococo schreef op zondag 21 december 2014 @ 02:21:
Een paar maanden geleden heeft Action de Philips 5,5 Watt 350 lm LED-lamp in programma genomen met
E27 voet. Deze lamp verbruikt echter maar 4,7 Watt met een powerfactor van 0,75 als deze op temperatuur is. Kleurtemperatuur 2700K en levensduur van 15.000 uur. Deze lamp kost € 4,99 en is ook eens in de weekaanbieding geweest voor € 3,49.

De Gamma heeft een Select Plus LED-lamp in E27 van 6 Watt 350 lm in de aanbieding voor € 3,99. Kleurtemperatuur 2700K en levensduur van 15.000 uur. Deze lamp verbruikt 6,8 Watt bij een powerfactor van 0,61.

Beide lampen geven zo op het oog evenveel licht en dezelfde kleurtemperatuur. Echter de lamp van de Gamma is zijn geld niet waard, omdat deze 2,1 watt * 15000 uur * € 0,238 = € 7,498 duurder is in energieverbruik.

De Select Plus 3,5 Watt 250 lm 2700K 15.000 uur LED-lamp verbruikt 3,4 Watt bij een powerfactor van 0,51. Deze geeft wel koeler licht dan 2700K en lijkt feller dan de warmere 350 lm lamp van hen. Deze lamp geeft ietsje meer licht en ook koeler licht dan de Kruidvat 3 Watt 250 lm 2700K lamp in E27 voet die ik heb. De Kruidvat lamp verbruikt 2,9 Watt bij een powerfactor van 0,65.
Let bij het trekken van conclusies gebaseerd op de meting van één exemplaar even op dat er aardig wat spreiding (tolerantie) voorkomt op elektronische componenten en dat dit evengoed voor LED- en spaarlampen geldt.
Gebaseerd op eigen metingen aan een 8-tal identieke, in één koop aangeschafte 11 W spaarlampen bleek dat geen lamp hetzelfde is, maar dat gemiddeld genomen de specs klopten. Sommigen gebruiken zelfs zoveel meer dat je ze afgerond eigenlijk als 12 W moest specificeren. Andersom kwam overigens ook voor.

Daarnaast maakt het verschil of je bij de meting gebruikt maakt van een hobby-apparaat van een paar tientjes of een veel duurdere en nauwkeurigere professionele meter.
Als voorbeeld deze test waarin de 8 W LED-spot na 2 uur opwarmen met een hobby meter werd gemeten op 7,5 W en een arbeidsfactor van 0,97. De professionele meter kwam m.n. bij de arbeidsfactor op een heel andere waarde: 7,7 W en 0,82. Bij de lichtere spot (7 W) in de test was er een soortgelijk verschil.

Overigens geloof ik wel dat B-merken de specs wat losser (in eigen voordeel) vermelden. Dat blijkt bijv. wel uit deze test waarin de lamp gespecificeerd was als 4,5 W maar er zelfs na opwarmen 5,2 W verbruikte (wel met deze kanttekening van mij: het gaat hier om één getest exemplaar, geen gemiddelde van meerdere exemplaren).

De EU-regels zijn inmiddels aangepast waardoor dat het gemiddeld opgenomen vermogen vermeld moet worden tot op één cijfer achter de komma. Het is dus geen toeval dat je nu steeds meer LED-lampen ziet van x,x W i.p.v. x W. Dit is om te voorkomen dat fabrikanten in eigen voordeel afronden. In het verleden werd bijv. een 5,5 W lamp naar beneden afgerond verkocht als 5 W.

Hoeveel gegevens we tegenwoordig ook mogen (moeten, zelfs) krijgen van de fabrikanten, uiteindelijk moet toch de praktijk uitwijzen hoe het uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Deze zijn onderweg ...

http://www.ebay.nl/itm/Fi...&var=&hash=item51c5a82c73

Review volgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:41
Heb een aantal van deze lampen in huis. De ene heeft duidelijke flicker, de andere oogt het licht en beetje kil. Grootste probleem dat ik er mee heb, dat het vaak niet duidelijk is wie er fabrikant is en ik zelf niet weet hoe ze goed te kunnen testen. :P

320 graden licht is wel fantastisch. En ze zijn prachtig in mozaïek lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 21:21
jitter schreef op zondag 21 december 2014 @ 09:43:
[...]

Daarnaast maakt het verschil of je bij de meting gebruikt maakt van een hobby-apparaat van een paar tientjes of een veel duurdere en nauwkeurigere professionele meter.
Als voorbeeld deze test waarin de 8 W LED-spot na 2 uur opwarmen met een hobby meter werd gemeten op 7,5 W en een arbeidsfactor van 0,97. De professionele meter kwam m.n. bij de arbeidsfactor op een heel andere waarde: 7,7 W en 0,82. Bij de lichtere spot (7 W) in de test was er een soortgelijk verschil.
Zelf meet ik met Profitec KD-302 en Brennenstuhl PM231E welke als heel goed uit testen komen. De afwijking van de PM231E t.o.v. een professionele meter is kleiner dan 1% voor de meeste metingen volgens een test van het Duitse blad C'T. Beide meters zijn te koop bij Redcoon en de Brennenstuhl ook bij Conrad. Een goede meter hoeft niet duur te zijn. Als Wolfgang Messer meet met de in een link van de gemeten Osram 6,2 Watt 470 lm LED-lamp, dan is zijn meter beduidend slechter. Dat zie je ook aan de afwijkingen van zijn meter t.o.v. van de professionele meter van zijn partner. Jammer dat zijn blog daarmee veel aan waarde verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunFair schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:38:
[...]

Heb een aantal van deze lampen in huis. De ene heeft duidelijke flicker, de andere oogt het licht en beetje kil. Grootste probleem dat ik er mee heb, dat het vaak niet duidelijk is wie er fabrikant is en ik zelf niet weet hoe ze goed te kunnen testen. :P

320 graden licht is wel fantastisch. En ze zijn prachtig in mozaïek lampen.
Ik wilde vandaag aan iemand tonen hoe je flicker met een smartphone of camera zichtbaar kunt maken en kwam daarbij uit bij dit (vermoedelijk Japanse) filmpje dat boekdelen spreekt:

Er zitten toch wel een redlijk aantal extreme gevallen tussen.

Flicker is zonder meetapparatuur dus makkelijk te bepalen, voor de rest... zou ik zeggen geef je ogen de kost...

[ Voor 12% gewijzigd door jitter op 21-12-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjococo schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:36:
[...]

Zelf meet ik met Profitec KD-302 en Brennenstuhl PM231E welke als heel goed uit testen komen. De afwijking van de PM231E t.o.v. een professionele meter is kleiner dan 1% voor de meeste metingen volgens een test van het Duitse blad C'T. Beide meters zijn te koop bij Redcoon en de Brennenstuhl ook bij Conrad. Een goede meter hoeft niet duur te zijn. Als Wolfgang Messer meet met de in een link van de gemeten Osram 6,2 Watt 470 lm LED-lamp, dan is zijn meter beduidend slechter. Dat zie je ook aan de afwijkingen van zijn meter t.o.v. van de professionele meter van zijn partner. Jammer dat zijn blog daarmee veel aan waarde verliest.
Het is inderdaad jammer dat hij bij die lamp niet de professionele meetwaarden publiceert. Wellicht heeft hij niet altijd toegang tot het laboratorium van zijn partner en moet hij soms genoegen nemen met zijn hobby-meter. Als de metingen wel met beide meters zijn uitgevoerd, dan vermeldt hij beide resultaten.

Vreemd genoeg wijken de resultaten bij sommige lampen tussen beide meters niet of nauwelijks af en bij andere meer. Hoe dat komt is mij een raadsel, maar kennelijk heeft mijn Voltcraft Energy Logger 4000 daar ook last van. Op een ander forum werd daarvan de manier waarop de arbeidsfactor werd bepaald nl. bekritiseerd.

Wat voor mij de meeste afbreuk doet is de beoordeling van één exemplaar vanwege de al genoemde toleranties. Desondanks blijf ik het toch een leuke blog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:56:
[...]

Ik wilde vandaag aan iemand tonen hoe je flicker met een smartphone of camera zichtbaar kunt maken en kwam daarbij uit bij dit (vermoedelijk Japanse) filmpje dat boekdelen spreekt:

[video]

Erg mooi filmpje!

Zo had ik ook vorige week mijn twee LED kerstboomsnoeren gefilmd. En inderdaad, bij de oudere was het flikkeren duidelijk waarneembaar terwijl het beeld bij de nieuwe compleet rustig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De begeleidende tekst bij het Youtube flimpje doet vermoeden dat dit vooral bedoeld was voor fotografen:
This is a test of a flicker. It's test which chooses the lighting for photography. Shooting places are electronics shop in Tokyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jitter schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:29:
De begeleidende tekst bij het Youtube flimpje doet vermoeden dat dit vooral bedoeld was voor fotografen:

[...]
Zelf ben ik er ook achtergekomen bij het fotograferen.
Dia's fotografeerde ik met compactcamera, verlicht met een LED-lamp.
Met LED-lampen, waarvan de LED's op DC stroombron waren aangesloten, geen probleem.
Daarnaast was dan ook de kleurtemperatuur nog belangrijk met kleurendia's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:41
jitter schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:56:
[...]

[video]

Flicker is zonder meetapparatuur dus makkelijk te bepalen, voor de rest... zou ik zeggen geef je ogen de kost...
Dan heb ik mooie rot lampen in huis. Ik heb 4 verschillende filament led bulbs, waarvan er 2 enorm flicker hebben (E14, 4watt model). Dat merkte ik al gewoon zonder camera. 1 van de lampen (een E27, 4watt model) doet het perfect, geen enkele flicker.

2 andere lampen zijn acceptabel, ofwel ik zie het zelf niet, maar de camera wel.

Wat een rot hobby is LED verlichting toch. Op zoek naar de juiste lamp is echt lastig. Heb vanalles vervangen en vervolgens ben je er toch niet tevreden mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Let wel op dat je niet zoekt naar problemen die er niet zijn. TL balken knipperen ook gigantisch maar daar hebben we al 50 jaar geen last van, althans niet zodanig dat we er ontevreden mee waren.

Idem dito met de beeldschermen, die knipperen ook behoorlijk. Eigenlijk begon het me pas te irriteren nadat ik weer eens naar zo'n ding moest kijken, na alweer een paar jaar gewend te zijn aan flatscreens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ten dele mee eens.
De lampen waar je in het filmpje lichte vorming van rimpeltjes in het beeld ziet zullen waarschijnlijk niemand hinderen. De lampen waarbij het camerabeeld helemaal van de wap raakt kunnen wel degelijk hinderlijk zijn voor mensen die daar gevoelig voor zijn. En deze zijn m.i. veel erger dan wat een TL-buis op een conventioneel voorschakelapparaat aan flicker vertoont.

Als je het al met het blote oog merkt zijn de lampen m.i. alleen geschikt voor ruimtes waar je je niet lang hoeft te concentreren of buitenverlichting.

Hier nog een filmpje over LED-flicker (m.n. i.c.m. dimmen) waar wat dieper wordt ingegaan op de implicaties en technische achtergrond:

[ Voor 31% gewijzigd door jitter op 22-12-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Goed filmpje wel!
Bekend is het gevaar van knipperend licht bij draaiende machines. Het stroboscoopeffect laat draaiende delen dan soms stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijdje, aangezien ik professioneel nog wel eens met LED verlichting in aanraking kom (ivm energiebesparing) en zelf thuis ook aan de slag ga. Toch maar een 'verzamelreactie'.
G4u schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:13:
Ik werk zelf in de LED industrie ( manufacturing ) en wat mij opvalt is hoeveel mensen hier goedkope $2 spots en goedkope Ebay 5050 RGB strips als kwaliteit beschouwen en niet weten dat ze gevaar lopen. zelfs de Philips is kwalitatief niet echt een correct product.
Wat mij opviel is hoe makkelijk dit bericht van G4u zo makkelijk werd weggeschoven. In de LED wereld zijn helaas heel veel cowboys met als gevolg veel slechte LED verlichting. Toch lijken de meeste tweakers voor prijs en niet voor kwaliteit te gaan. G4u had in dit topic wel wat serieuzer genomen mogen worden IMHO.
Blord schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:37:
En dat krijg je dus als je van 'Cowboys' koopt en niet voor kwaliteit gaat. Kennelijk weinig van geleerd, want je hebt weer een rommellamp gekocht. Over twee jaar is die dus ook kapot.
[...]

Gisteren een variant van deze lampen gehaald. Ledare 6,3W, 400 lumen, 2700K.
(..)
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40288052/
[afbeelding]
Alleen al aan de buitenkant kun je zien dat deze lamp geen 10.000 uur meegaat. Waar is de heat sink? Die plastic omkapping? Een goede PAR16 lamp heeft een metalen achterzijde met voldoende oppervlak. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img.frbiz.com/nimg/fa/52/a768ddffb1de9b4666d222e50043-0x0-0/130v_dimmable_strong_style_color_b82220_gu10_led_strong_spot_light_ce_for_garage_lighting_80lm_w_cree_strong_style_color_b82220_le.jpg

Misschien dat het topic meer waarde heeft voor Tweakes als er een focus op TCO ipv op aankoopprijs is.
MaXX99 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:46:
[...]
Mocht je weer bij Verbatim zo'n order willen plaatsen, stuur mij even een PM. Ik heb directe contacten bij de Nederlandse distribiteur. (disclaimer: ik heb geen economisch belang bij dit aanbod en werk ook niet voor Verbatim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepla schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:50:
Goed filmpje wel!
Bekend is het gevaar van knipperend licht bij draaiende machines. Het stroboscoopeffect laat draaiende delen dan soms stilstaan.
Dan ga je dit korte filmpje ook wel leuk vinden met wat opnamen gemaakt met een high-speed camera (600 fps).
Daarin zie je dat zelfs een gloeilamp en spaarlamp enige mate van flicker vertonen, maar bij een paar (goedkope?) LED-lampen was het toch wel extreem... en als laatste een LED-lamp die aantoont dat het ook helemaal zonder geflikker kan.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1IDf16R_eJ0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:13:
Ik volg dit topic al een tijdje, aangezien ik professioneel nog wel eens met LED verlichting in aanraking kom (ivm energiebesparing) en zelf thuis ook aan de slag ga. Toch maar een 'verzamelreactie'.

[...]

Wat mij opviel is hoe makkelijk dit bericht van G4u zo makkelijk werd weggeschoven. In de LED wereld zijn helaas heel veel cowboys met als gevolg veel slechte LED verlichting. Toch lijken de meeste tweakers voor prijs en niet voor kwaliteit te gaan. G4u had in dit topic wel wat serieuzer genomen mogen worden IMHO.

[...]

En dat krijg je dus als je van 'Cowboys' koopt en niet voor kwaliteit gaat. Kennelijk weinig van geleerd, want je hebt weer een rommellamp gekocht. Over twee jaar is die dus ook kapot.

[...]

Alleen al aan de buitenkant kun je zien dat deze lamp geen 10.000 uur meegaat. Waar is de heat sink? Die plastic omkapping? Een goede PAR16 lamp heeft een metalen achterzijde met voldoende oppervlak. Voorbeeld:
[afbeelding]

Misschien dat het topic meer waarde heeft voor Tweakes als er een focus op TCO ipv op aankoopprijs is.

[...]

Mocht je weer bij Verbatim zo'n order willen plaatsen, stuur mij even een PM. Ik heb directe contacten bij de Nederlandse distribiteur. (disclaimer: ik heb geen economisch belang bij dit aanbod en werk ook niet voor Verbatim)
Zo'n beetje alles wat je schrijft ben ik het mee eens.

Alleen m.b.t. de heatsink heb ik een andere mening.
Die heatsinks zijn ogenschijnlijk heel snel aan het verdwijnen, of op zijn minst kleiner aan het worden. Verschillende redenen: LED's worden nog steeds efficiënter wat betekent dat ze minder energie in warmte omzetten, het koeloppervlak kan dus kleiner.
Als voorbeeld een Osram LED-spot als vervanger voor een 230 V / 50 W halogeenspot. Vorig jaar: 7,5 W / 385 lm (51 lm/W) met duidelijke koelribben, dit jaar: 5,3 W / 350 lm (66 lm/W) met gladde behuizing.

Daarnaast wordt aluminium snel verdrongen door warmtegeleidende kunststoffen. Dus voor het oog heeft die Ikea 6,3 W / 400 lm (63 lm/W) lamp misschien geen koellichaam, in werkelijkheid wel.
Gelinkte document komt trouwens tot een opmerkelijke conclusie m.b.t. hoe groot warmtegeleidend een heatsink moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 22-12-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

jitter schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 07:27:
[...]

En jij hebt daadwerkelijk de bonnetjes bewaard voor een jaar of 5?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:05:
[...]

En jij hebt daadwerkelijk de bonnetjes bewaard voor een jaar of 5?
Yep, ik heb een ordner waar ik alles in bewaar waar garantie op zit. Eens in de zoveel jaar haal ik daar de bonnen uit van de spullen die ik niet meer heb, de rest laat ik zitten.
Vanwege je vraag even gekeken: het oudste bonnetje is 27 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@jitter: inderdaad ook duidelijk.

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar volgens mij is een LED, geschikt voor 230V, niet meer dan een gelijkrichter met een stroombegrenzingcircuit. Dat kun je heel netjes bouwen, zodat daar een nette, vlakke gelijkspanning uitkomt. Als dat zo is, zou een fatsoenlijke condensator het knipperen grotendeels kunnen voorkomen.

Of je doet het op z'n Chinees, dus met zo min mogelijk goedkope componenten iets bouwen, dat nog net werkt. Condensator kost dan weer 3 ct ofzo en is niet strikt noodzakelijk...

@G4u: mogelijk kun jij hier meer over zeggen? Ben ook benieuwd waarom de Philips LEDs niet OK zouden zijn, heb m'n hele huis er bijna mee volgehangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

jitter schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:08:
[...]

Yep, ik heb een ordner waar ik alles in bewaar waar garantie op zit. Eens in de zoveel jaar haal ik daar de bonnen uit van de spullen die ik niet meer heb, de rest laat ik zitten.
Dat bonnetje van 27 jaar is zeker je geboorteakte? :-)

Nee even zonder dollen... ik bewaar dat soort bonnen ook altijd... daarnaast zet ik op de bon een nummer en dat nummer schrijf ik ook op de lamp... weet ik altijd welke bon bij welke lamp hoort.

Heb het zelf ook al 2 keer eerder mee gemaakt dat een lamp kapot ging... kreeg gewoon een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 21:51
Ik heb enige moeite met het commentaar van G4U omdat hij schijnbaar alles in korte bewoordingen afkeurt.

Als je al niks (?) van Philips kan vertrouwen, wat dan nog wel? Zelfbouwshop lampen met superduper CREE leds heb ik hier ook al geroosterd voorbij zien komen.

We zouden meer gebaat zijn bij een preciezere indicatie van waar het dan aan zou schorten en waar je dat als consument ook aan kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepla schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:10:
@jitter: inderdaad ook duidelijk.

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar volgens mij is een LED, geschikt voor 230V, niet meer dan een gelijkrichter met een stroombegrenzingcircuit. Dat kun je heel netjes bouwen, zodat daar een nette, vlakke gelijkspanning uitkomt. Als dat zo is, zou een fatsoenlijke condensator het knipperen grotendeels kunnen voorkomen.

Of je doet het op z'n Chinees, dus met zo min mogelijk goedkope componenten iets bouwen, dat nog net werkt. Condensator kost dan weer 3 ct ofzo en is niet strikt noodzakelijk...
Met "fatsoenlijke condensator" bedoel je vermoedelijk een elco. Als die erg warm wordt, dan is dat waarschijnlijk bij een LED-lamp met geïntegreerde driver de levensduur bepalende factor.
Het weglaten van zo'n condensator kan, naast besparing op kosten, dus ook gedaan worden om de levensduur van de driver te verlengen.

Een voorbeeld hiervan vond ik bij een door OliNO geteste downlight. Dit is een driverless type, m.a.w. met een LED direct aan het lichtnet aangesloten. Gezien de modulatie-index (mate van knipperen) van 100% lijkt mij hier dus ook geen condensator aan te pas te komen. Onderstaande plaatje is gelinkt vanuit dat meetrapport.

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2014/09/GP-HVledDL_24W_Flicker_waveforms-400x212.png

Je ziet dus dat de LED gewoon volledig tussen aan en uit knippert, en tijdens het aan- en uitgaan ook rommelig gedrag vertoont. Als dit het gevolg is van driverless LED's, dan hoop ik dat er snel een norm komt waarin de maximale mate van knipperen wordt vastgelegd. Hierboven is modulatie dus 100 % terwijl uit onderzoeken blijkt dat 35% als grens kan worden gesteld waarboven nadelige effecten als vermoeidheid en hoofdpijn kunnen gaan optreden (ongeacht of je dit geknipper bewust waar kunt nemen of niet).

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 23-12-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

offtopic:
Pro-tip, 'CamScanner' app kun je ze fotograferen met je smartphone en omzetten naar PDF. De app trekt er gelijk wat filters enzo overheen zodat ze perfect leesbaar zijn. Ff uploaden naar Dropbox en de originele bonnetjes kunnen de container in ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@jitter: een elco inderdaad. Ik ben het met je eens dat dit een levensduurbepalend component kan zijn, helemaal als het een cheapo exemplaar betreft. Maar hoewel ik redelijk thuis ben in elektronica, zou ik zo niet weten hoe je de energie buffert zonder een elco... Misschien dat er met filmcondensatoren nog wat te doen valt.
Het is ook jammer dat het gros van deze lampen wordt ontwikkeld (want toegestaan) zonder dat er naar de PF wordt gekeken. Die is vaak beroerd, 0,55 is geen uitzondering. Bij een handjevol lampen in huis gaat dat best, maar rust eens een kantoorpand hiermee uit. Er zijn al gevallen waarbij de installatie uitfikte door de klant's mooie LEDarmaturen. En de installateur krijgt -onterecht- de schuld.

@Terpen Tijn: eens, maar ik hoor graag van hem waarom ik mijn geld niet aan Philips had moeten uitgeven, maar aan merk X. Ik weet veel, maar leer ook graag bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

Dat oudste bonnetje van 27 jaar geleden is waarschijnlijk niet thermisch geprint.
Daar heb je dus wat aan.
Je hebt dat spul nog.
Een gloeilamp? :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepla schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:59:
@jitter: een elco inderdaad. Ik ben het met je eens dat dit een levensduurbepalend component kan zijn, helemaal als het een cheapo exemplaar betreft. Maar hoewel ik redelijk thuis ben in elektronica, zou ik zo niet weten hoe je de energie buffert zonder een elco... Misschien dat er met filmcondensatoren nog wat te doen valt.
Je hebt capaciteit nodig om te kunnen bufferen, de energie moet ergens opgeslagen worden... Film-types hebben idd een hele lange levensduur, maar het probleem met dat soort condensatoren is dat deze al vrij snel uit de kluiten gewassen raken als je een wat hogere capaciteit i.c.m. een hogere spanning nodig hebt. Niet geschikt voor in een compacte driver die bijv. in de voet van een GU10 spotje moet passen.

Bij professionele downlighters waar er boven het plafond genoeg ruimte is voor de driver-module vind ik dat er eigenlijk geen reden is (naast kostprijs) om niet te gaan voor een fatsoenlijk ontwerp met goede onderdelen dat minimaal net zo lang meegaat als de LED-module. Zeker als je werkplekken gaat verlichten waar je werknemers de hele dag, dag in dag uit moeten werken wil je niet dat die door slecht licht snel vermoeid raken. Vanuit dat opzicht lijkt goedkoop me ook duurkoop, maar ik vraag me af hoeveel van de werkgevers daar werkelijk weet van heeft en hoeveel er een installateur gewoon zijn gang laten gaan of genoegen nemen wat een projectontwikkelaar heeft toegepast...
Het is ook jammer dat het gros van deze lampen wordt ontwikkeld (want toegestaan) zonder dat er naar de PF wordt gekeken. Die is vaak beroerd, 0,55 is geen uitzondering. Bij een handjevol lampen in huis gaat dat best, maar rust eens een kantoorpand hiermee uit. Er zijn al gevallen waarbij de installatie uitfikte door de klant's mooie LEDarmaturen. En de installateur krijgt -onterecht- de schuld.
Ten dele vind ik het terecht dat de installateur de schuld krijgt, die moet nl. beter weten. In de tijd van TL-armaturen op conventionele VSA's moest een installateur nl. al bij grote aantallen de helft van de armaturen voorzien van een seriecondensator om de blindstroom van de hele installatie te verminderen tot acceptabele waarden. Ik vind dus niet dat een installateur nu een vrijbriefje zou mogen hebben om zomaar armaturen in grote aantallen toe te passen zonder power factor correction (PFC). Die heeft nl. meer dan genoeg keuze uit (LED-)armaturen met PFC om niet de mist in te hoeven gaan.

Er worden overigens wel degelijk eisen gesteld aan de arbeidsfactor (PF) van LED-lampen met geïntegreerde driver, maar die is afhankelijk van het vermogen (P):
P ≤ 2 W: geen eis.
2 W < P ≤ 5 W: PF > 0,4.
5 W < P ≤ 25 W: PF > 0,5.
P > 25 W: PF > 0,9.
Bron.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 23-12-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
opuntia1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:55:
[...]

Dat oudste bonnetje van 27 jaar geleden is waarschijnlijk niet thermisch geprint.
Daar heb je dus wat aan.
Je hebt dat spul nog.
Een gloeilamp? :) :) :)
Handgeschreven! Nee, het was een draagbare radiocasetterecorder die ik nog steeds heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

jitter schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:30:
[...]
Bij professionele downlighters waar er boven het plafond genoeg ruimte is voor de driver-module vind ik dat er eigenlijk geen reden is (naast kostprijs) om niet te gaan voor een fatsoenlijk ontwerp met goede onderdelen dat minimaal net zo lang meegaat als de LED-module. Zeker als je werkplekken gaat verlichten waar je werknemers de hele dag, dag in dag uit moeten werken wil je niet dat die door slecht licht snel vermoeid raken. Vanuit dat opzicht lijkt goedkoop me ook duurkoop, maar ik vraag me af hoeveel werkgevers daar werkelijk weet van heeft en hoeveel er een installateur gewoon zijn gang laten gaan of genoegen nemen wat een projectontwikkelaar heeft toegepast...
Mee eens, alleen staat een lage kostprijs toch wel erg hoog bovenaan het lijstje. Je kunt wel een superieur product hebben, maar als het te duur is, dan wordt het niets. Philips heeft wat dat betreft wel wat ervaring opgedaan in het verleden.
Ten dele vind ik het terecht dat de installateur de schuld krijgt, die moet nl. beter weten. In de tijd van TL-armaturen op conventionele VSA's moest een installateur nl. al bij grote aantallen de helft van de armaturen voorzien van een seriecondensator om de blindstroom van de hele installatie te verminderen tot acceptabele waarden. Ik vind dus niet dat een installateur nu een vrijbriefje zou mogen hebben om zomaar armaturen in grote aantallen toe te passen zonder power factor correction (PFC). Die heeft nl. meer dan genoeg keuze uit (LED-)armaturen met PFC om niet de mist in te hoeven gaan.
De praktijk is vaak dat de installateur de zaak aanlegt, maar dat de klant daarna ipv TL alles voorziet van LEDbuizen. Laatst nog zo'n geval meegemaakt. Installateur voelde zich verantwoordelijk, wilde ook een goed product leveren, maar hoefde uiteindelijk niets te doen, want bleek niet verantwoordelijk te kunnen worden gehouden voor de (latere) acties van de klant. Die begrijpt dat niet, een lamp is een lamp tenslotte en deze zijn nog zuiniger ook...
Er worden overigens wel degelijk eisen gesteld aan de arbeidsfactor (PF) van LED-lampen met geïntegreerde driver, maar die is afhankelijk van het vermogen (P):
P ≤ 2 W: geen eis.
2 W < P ≤ 5 W: PF > 0,4.
5 W < P ≤ 25 W: PF > 0,5.
P > 25 W: PF > 0,9.
Bron.
Precies: alle LEDlampjes die we kopen (99,9%), zitten in de range <25W. Mogen dus PF 0,5 zijn!

Pagina: 1 ... 57 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)