Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste
Acties:
  • 874.114 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
In de woonkamer hangt hier een lamp, met E14 fittingen. Had ooit snel 3 led lampjes bij de Action gekocht. Majestic 1,2 watt / 80 Lumen / 2700K. Maar deze lampen geven te koel licht, we willen wat warmer licht hebben.

Nu zijn deze in de LEDlamp Kaars select plus E14 3,8 aanbieding bij de Gamma, waar alleen bij staat dat ze 250lm zijn, flink meer licht opbrengst dan de huidige 80 van nu. Maar zie nergens bij te staan hoeveel "K" ze zijn..

[ Voor 37% gewijzigd door Dacuuu op 24-11-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:12
SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:25:
[...]

Kortom: het hele verhaal over besparen door gloeilampen weg te doen is onzin. De besparing is verwaarloosbaar, maar je heb wel veel minder goed en minder gezellig licht in huis. En met kwiklampen haal je ook nog allemaal giftige rommel binnen. Zelf ben ik graag bereid een paar euro extra uit te geven aan elektronica als ik daarmee betere kwaliteit in huis haal, dat geldt voor iets essentieels als verlichting natuurlijk net zozeer als voor zaken als een TV of computer.
Dat is ook weer wat kort door de bocht.... Ledlicht hoeft niet inferieur te zijn aan gloei/spaarlampen. Sterker nog, uit verschillende blindtesten bleek volgens mij dat men de led-lamp mooier vond kwa lichtweergave, al was dit in het begin met de el cheapo lampjes van 6500k niet het geval...

We zijn ook gewend aan het mega-vergeelde licht. Maar LED kan dat tegenwoordig ook prima.

en 20 gloeilampen * 50 watt = 1KW per uur. Dat is een dure verwarming voor 1 graad... en zeker gezien een groot gedeelte van je warmte ook nog van het koken afkomt, en het alleen werkt bij een erg goed geisoleerd huis....

Gas is voor verwarmen gewoon veel efficienter. Net als dat electriciteit weer efficienter is als gas voor verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
opuntia1 schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:14:
[...]

Je hebt altijd een serieweerstand nodig als je een LED aansluit op een spanningsbron!
Soms zit die weerstand in de spanningsbron in de vorm van de inwendige weerstand (batterij)

Dan denk ik dat het een constante stroombron is.
Dit is veel gunstiger dan een constante spanningsbron, daarbij heb je altijd een serieweerstand nodig.

En het grote nadeel van deze relatief grote serieweerstand is dat deze alleen maar warmte geeft, voor licht heb je er niets aan.
De stroombron is veel gunstiger, een zeer kleine weerstand wordt hiervoor gebruikt om de stroom te regelen.
Van de noodzaak van een serieweerstand bij een spanningsbron ben ik niet zo overtuigd.
Uiteraard wel als de spanning hoger is dan Vf van de LED. Dan plaats je een weerstand die je berekent op basis van Vf en If van de LED zodat het teveel aan spanning over de weerstand valt. En idd, dan verstook je vermogen in de weerstand.

Wat nou als je de spanning precies aanpast aan de Vf van de LED, dan heb je toch geen weerstand nodig... Is dat niet exact wat een stroombron doet? De spanning op de uitgang variëren totdat de stroom weer de gewenste waarde heeft... (spanning en stroom zijn volgens de Wet van Ohm nl. onlosmakelijk aan elkaar verbonden).

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 24-11-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:25:
[...]
en betaal ik maar 6,9ct/kWh elektriciteit (en 40ct/m3 gas)
[...]
Je houdt jezelf voor de gek.
De kost (of winst bij besparing) van een kWh is, zolang je tussen 0 en 10000 kWh zit, meer dan €0,19.
De heffingskorting is namelijk onafhankelijk van je verbruik. Sommige tweakers, die met zonnepanelen rond de 0 uitkomen, krijgen dus geld van het energiebedrijf.
0.33*0.75*500*0.0689+0.67*0.75*500*(0.0689-0.3976*0.87*(1/9.769))=17
Kan je dit sommetje nog eens met eenheden erbij doen? 't Is niet zo goed te volgen zo ;)
jitter schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:08:
[...]
Wat nou als je de spanning precies aanpast aam de Vf van de LED, dan heb je toch geen weerstand nodig... Is dat niet exact wat een stroombron doet? De spanning op de uitgang variëren totdat de stroom weer de gewenste waarde heeft...
Precies, dat is hoe een stroombron zich gedraagt :)
De Vf van een LED is temperatuur- en verouderingafhankelijk dus je kan een spanningsbron niet van tevoren goed instellen.
Verder is de stroom exponentieel afhankelijk van de spanning dus een klein verschil in Vf kan de LED eenvoudig overbelasten.

Sommige led drivers zijn trouwens een vermogensbron (constant power source).

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 24-11-2014 13:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:35

SPT

Waah schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:56:
[...]
20 gloeilampen * 50 watt = 1KW per uur. Dat is een dure verwarming voor 1 graad... en zeker gezien een groot gedeelte van je warmte ook nog van het koken afkomt, en het alleen werkt bij een erg goed geisoleerd huis....
Het gemiddelde is denk ik nog geen 30W, heb zowel boven de keukentafel als de salontafel lampen met 5 kleinere halogeenlampen van 25W per stuk er in, en ook verder vrij veel sfeerverlichting. Bovendien heb ik de lamp boven de keukentafel (5x 25W) denk ik gemiddeld maar één uur per dag aan.
Gas is voor verwarmen gewoon veel efficienter. Net als dat electriciteit weer efficienter is als gas voor verlichting.
Het is natuurlijk volledig waar dat met gas verwarmen efficiënter is, maar aangezien het verschil ongeveer een factor 3 is gaat het veel te ver om het effect van verwarming door gloeilampen te verwaarlozen. Voor 1kWh warmte uit elektriciteit betaal ik 21,23ct, voor 1kWh warmte uit aardgas 62,68*(1/9.769)*(1/0.87)=7,37ct.

Bovendien zou je voor een zuivere vergelijking eigenlijk ook nog rekening moeten houden met het feit dat LED-lampen toch aanzienlijk duurder in de aanschaf zijn dan gloeilampen (na correctie voor levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Volgens mij is verwarming in huis d.m.v. koken ook verwaarloosbaar i.v.m. de afzuigkap e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik heb zo'n recirculatie afzuigkap, dus die filtert het en gooit het weer de kamer in. Ik merk wel een temperatuurstijging na het koken (maar ik heb dan ook triple glas en alles)
Meeste mensen zetten inderdaad een serieuze afzuiger aan die het naar buiten gooit.
SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:20:
Het is natuurlijk volledig waar dat met gas verwarmen efficiënter is, maar aangezien het verschil ongeveer een factor 1,5 is gaat het veel te ver om het effect van verwarming door gloeilampen te verwaarlozen. Voor 1kWh warmte uit elektriciteit betaal ik 6,89ct, voor 1kWh warmte uit aardgas 39,76*(1/9.769)*(1/0.87)=4,68ct.
Grappig, ik betaal toch echt ~22 cent per kWh en ~60 cent voor een m3 gas.
Bovendien zou je voor een zuivere vergelijking eigenlijk ook nog rekening moeten houden met het feit dat LED-lampen toch aanzienlijk duurder in de aanschaf zijn dan gloeilampen (na correctie voor levensduur).
Tja, halogeen vervangers (G4, G5,3 fittingen) zijn echt belachelijk goedkoop uit China, alleen kwestie van juiste kleur vinden.

En zelfs een "dure" Philips E27 lamp heb je binnen 1 jaar terugverdient, als het een lamp is die je altijd in de woonkamer aan hebt (en niet die op de wc)

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 24-11-2014 13:31 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Plus dat je niet meer elke keer lampen hoeft te vervangen (met de huidige gloeilampen, die geen dikke draden meer hebben, mag je toch al elke paar maanden wisselen. heb een g4 lamp in de gang... die brand alle 10 lampjes wel op in een half jaar!)
Dan is het feit dat led zichzelf snel terugverdient, plus dat de kwaliteit licht gelijk kan of zelf beter is, toch genoeg voor mij om over te stappen naar grotendeels LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

[b]Proton_ schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:10:
Je houdt jezelf voor de gek.
De kost (of winst bij besparing) van een kWh is, zolang je tussen 0 en 10000 kWh zit, meer dan €0,19.
De heffingskorting is namelijk onafhankelijk van je verbruik. Sommige tweakers, die met zonnepanelen rond de 0 uitkomen, krijgen dus geld van het energiebedrijf.
Ai, dat wist ik niet... Het goede nieuws is dat ik dan dus 65 euro per jaar minder hoef te betalen dan verwacht (kom nu op iets meer dan 40 euro per maand voor elektriciteit en gas, toch netjes voor een appartement van 90m2). Het slechte nieuws is dat dit mijn verhaal inderdaad wel een aardig stuk ondermijnt, want nu kom ik op een totale verwachte besparing van 61 euro per maand.
Kan je dit sommetje nog eens met eenheden erbij doen? 't Is niet zo goed te volgen zo ;)
De aangepaste formule is als volgt:
0.33*0.75*500*0.2123+0.67*0.75*500*(0.2123-0.6268*(1/9.769)*(1/0.87))=61,08 euro.

Aannames:
(1) 67% (0.67) van de tijd kan warmte nuttig worden gebruikt, 33% (0.33) van de tijd niet
(2) Spaar- of LED-lampen gebruiken voor hetzelfde licht 75% (0.75) minder elektriciteit.
(3) Het jaarverbruik van alle gloeilampen is 500kWh
(4) Tarieven voor gas en elektra zijn 0.6268 euro/m3 en 0.2123 euro/kWh
(5) Ik heb een VR-ketel, en die hebben gemiddeld een rendement van 87% (0.87)

De besparing op tijden dat de warmte van de lampen niet nuttig kan worden gebruikt is gelijk aan 33%*75%*500kWh elektriciteit, die nog moet worden vermenigvuldigd met de elektriciteitsprijs van 0.2123. Dit geeft dus het eerste deel van de formule: 0.33*0.75*500*0.2123.

Op tijden dat de warmte wel nuttig kan worden gebruikt besparen de spaar- of LED-lampen 67%*75%*500kWh elektriciteit. In dit geval is het bedrag dat per kWh wordt bespaard echter niet gelijk aan de elektriciteitsprijs, maar aan het verschil in de prijs van verwarmen met elektriciteit en de prijs om één kWh aan warmte te genereren met gas. Om 1kWh aan warmte te maken moet 1/9.769m3 gas worden verbrand. Doordat mijn ketel een rendement van ongeveer 87% heeft wordt echter slechts 0,87kWh effectief gebruikt om mijn woning te verwarmen. Voor 1kWh aan warmte in huis moet dan ook (1/9.769)*(1/0.87)m3 gas worden verbrand. De totale besparing die ontstaat door 1kWh verwarming met gas in plaats van met elektriciteit te genereren kan worden berekend door vermenigvuldiging met de prijzen van gas en elektriciteit, dus 0.2123*[1kWh]-0.6268*(1/9.769)*(1/0.87)*[1m3]. Het tweede deel van de formule is daarom gelijk aan 0.67*0.75*500*(0.2123-0.6268*(1/9.769)*(1/0.87)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

[b][message=43293282,noline]
Tja, halogeen vervangers (G4, G5,3 fittingen) zijn echt belachelijk goedkoop uit China, alleen kwestie van juiste kleur vinden.

En zelfs een "dure" Philips E27 lamp heb je binnen 1 jaar terugverdient, als het een lamp is die je altijd in de woonkamer aan hebt (en niet die op de wc)
Ik denk inderdaad dat er wel iets te besparen valt (zeker als de energiebelasting negatief kan worden bij een laag verbruik), maar bij 20 lampen van 10 euro per stuk kom ik nog altijd op een terugverdientijd van ruim 3 jaar uit. Bovendien telt voor mij ook het argument van lichtkwaliteit vrij zwaar. Zelfs bij de duurste LED lampen (ik heb een set Hue LED lampen in mijn slaapkamer, en heb daar uitgebreide tests mee gedaan om te kijken of het ook wat zou zijn voor in de woonkamer) is het lichtbeeld duidelijk van veel mindere kwaliteit. Bij gloeilampen is alles via het plafond heel gelijkmatig verlicht, terwijl je bij LED lampen allerlei schaduwen hebt. Dat ziet er toch duidelijk minder gezellig uit, en het gevolg daarvan is ook dat je heel slecht licht hebt als je niet direct in het licht van de lamp zit. Bij heel dure lampen zoals de Hue is de kleur van het licht weliswaar perfect, maar bij de enigszins economisch geprijsde lampen (bijv. 10 à 20 euro per stuk) geeft het licht toch duidelijk minder sfeer.

Ik zou het dus erg inconsistent vinden om wel duizenden euro's uit te geven aan een mooiere auto, een betere TV, betere computer, enz., maar vervolgens niet 5 euro per maand te willen besteden aan een stuk betere verlichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja dat is persoonlijk. Ik koop toch betaalbaardere Philips lampen, zo koop je bij Bol.com 4 maal 4W Philips voor 20 euro. De 5,5W zijn ook niet heel duur, en de 9,5W die ik heb is al zo sterk dat ik niks sterkers wil (ook al zou het een 60W gloeilamp vervanger moeten zijn)

Wat echter belangrijk is, is dat je nadenkt over de armatuur. Ik herken overigens het verhaal van schaduwe niet, maar het licht is wel anders ja. Wij hebben een hanglamp die van binnen koperkleurig/goudkleurig is. Dat ding geeft gewoon mooi licht, wat voor lamp er ook in zit. Nu ik nieuwe lampen koop voor mijn nieuwe huis, let ik hier enorm op. Niet dat het altijd zoiets wordt, maar voor de hoofdverlichting in de woonkamer is het wel belangrijk.

Ik heb daar overigens ook twee staande lampen, waar ik 4W bolletjes in heb gedraaid. Ja de kleur is toch iets witter dan met de gloeilamp, maar voor mij is dit prima. Ik heb echter ook een batch chinese E27 lampjes (minder dan 1$ per lampje!) en die zijn me wel te kil, te wit.

Ik heb nu ook een Calex gekocht (met 13 euro wel wat prijzig) en die probeert echt heel hard om warmer te zijn dan een gloeilamp, en heeft ook 1800K als lichtkleur (volgens specs). Maar die probeert het wel iets te hard, en van mij hoeft het niet zo geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:10:
Precies, dat is hoe een stroombron zich gedraagt :)
De Vf van een LED is temperatuur- en verouderingafhankelijk dus je kan een spanningsbron niet van tevoren goed instellen.
Verder is de stroom exponentieel afhankelijk van de spanning dus een klein verschil in Vf kan de LED eenvoudig overbelasten.

Sommige led drivers zijn trouwens een vermogensbron (constant power source).
Goede redenen om voor een stroombron te gaan! Ik had helemaal niet gedacht aan de gevolgen van veroudering of opwarming...
Ik begrijp nu ook de noodzaak van een serieweerstand. Bij een spanningsbron met serieweerstand komt er bij verandering het grootste deel voor rekening van die weerstand, en niet de LED (ervan uitgaande dat de Vf aanzienlijk kleiner is dan de voedingsspanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:15:
[...]

(ik heb een set Hue LED lampen in mijn slaapkamer, en heb daar uitgebreide tests mee gedaan om te kijken of het ook wat zou zijn voor in de woonkamer) is het lichtbeeld duidelijk van veel mindere kwaliteit.
Dan doe je denk ik toch wat fout.... heb zelf de HUE set, en gezien je alle combinaties kleuren kan maken die je wilt... krijg je daar pirma licht mee. Zeker als je hem in een normale "lamp" installeert. Vind het dus een beetje een vreemd verhaal dat je het lichtbeeld minder vind kwalitatief gezien.

De Hue lampen zijn wel prijzig voor een LED, maar dat komt door de aansturing natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het spectrum van een LED is op details anders dan van een gloeilamp, en sommige mensen zijn veeleisend genoeg om dat verschil een dealbreaker te vinden. Dat mogen we best respecteren :)

Overigens heeft een RGB LED een beroerd spectrum (wat zich vertaalt in een slechte CRI), een Hue lamp heeft geen prima licht omdat je de kleur kan instellen maar ondanks dat het een RGB led is er ook een kwaliteits-witte led in zit en dito driver en optics.

@SPT
De meeste warmte van een gloeilamp wordt uitgestraald, maar in een armatuur blijft die warmte rond het plafond hangen waardoor de meeste warmtewinst voor je bovenburen is. Zeker bij inbouwspots.
Dus: ga met je argumenten naar je benedenburen en neem zelf een voor jou acceptabele kwaliteit LED ;)
Of blijf gloeilampen verstoken, het is zo te merken een bewuste keuze :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:36:
In de woonkamer hangt hier een lamp, met E14 fittingen. Had ooit snel 3 led lampjes bij de Action gekocht. Majestic 1,2 watt / 80 Lumen / 2700K. Maar deze lampen geven te koel licht, we willen wat warmer licht hebben.

Nu zijn deze in de LEDlamp Kaars select plus E14 3,8 aanbieding bij de Gamma, waar alleen bij staat dat ze 250lm zijn, flink meer licht opbrengst dan de huidige 80 van nu. Maar zie nergens bij te staan hoeveel "K" ze zijn..
Wij ook niet, dus dat wordt toch naar de winkel gaan ;) ...

Overigens is 2700 K warmwit, maar bij wazige lampen die door de Action worden verkocht wil de bewering op de verpakking niet noodzakelijkerwijs altijd kloppen.
En als ik dan bij de Gamma lees dat de lampen uit de aanbieding merkloos zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:24
jitter schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:00:
[...]

Wij ook niet, dus dat wordt toch naar de winkel gaan ;) ...

Overigens is 2700 K warmwit, maar bij wazige lampen die door de Action worden verkocht wil de bewering op de verpakking niet noodzakelijkerwijs altijd kloppen.
En als ik dan bij de Gamma lees dat de lampen uit de aanbieding merkloos zijn...
Misschien had iemand ervaring met deze lampen :P Maar ga morgen wel naar de winkel om ze zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Waah schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:23:
[...]

Dan doe je denk ik toch wat fout.... heb zelf de HUE set, en gezien je alle combinaties kleuren kan maken die je wilt... krijg je daar pirma licht mee. Zeker als je hem in een normale "lamp" installeert. Vind het dus een beetje een vreemd verhaal dat je het lichtbeeld minder vind kwalitatief gezien.

De Hue lampen zijn wel prijzig voor een LED, maar dat komt door de aansturing natuurlijk :+
De kleuren van de Hue zijn inderdaad perfect, het probleem zit in de reflectoren. Ik heb het getest in twee vrijwel gelijke aangrenzende slaapkamers met dezelfde plafonnieres (3x Hue VS. 3x 25w). Bij een gloeilamp gaat het licht perfect alle kanten op, bij een LED lamp is dat niet zo. Vooral als je bijvoorbeeld voor een kast staat met de lamp achter je zal je een groot verschil zien. Wat trouwens wel jammer is aan de Hue lampen is dat het laagst mogelijke lichtniveau niet zo heel laag is. Ik gebruik het als wek systeem, maar de stap van 'uit' naar een beetje licht is niet bepaald subtiel.

Op termijn wil ik in de woonkamer ook zoiets als Hue. Ik heb nog voor ongeveer 20 jaar voorraad gloeilampen, hopelijk zijn er tegen die tijd alternatieven beschikbaar die qua lichtkwaliteit vergelijkbaar met de gloeilamp zijn of zelfs beter.

[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 24-11-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:05:
[...]

De kleuren van de Hue zijn inderdaad perfect, het probleem zit in de reflectoren. Ik heb het getest in twee vrijwel gelijke aangrenzende slaapkamers met dezelfde plafonnieres (3x Hue VS. 3x 25w). Bij een gloeilamp gaat het licht perfect alle kanten op, bij een LED lamp is dat niet zo. Vooral als je bijvoorbeeld voor een kast staat met de lamp achter je zal je een groot verschil zien. Wat trouwens wel jammer is aan de Hue lampen is dat het laagst mogelijke lichtniveau niet zo heel laag is. Ik gebruik het als wek systeem, maar de stap van 'uit' naar een beetje licht is niet bepaald subtiel.

Op termijn wil ik in de woonkamer ook zoiets als Hue. Ik heb nog voor ongeveer 20 jaar voorraad gloeilampen, hopelijk zijn er tegen die tijd alternatieven beschikbaar die qua lichtkwaliteit vergelijkbaar met de gloeilamp zijn of zelfs beter.
Je loopt nu hue te vergelijken met gewone gloeilampen en extrapoleert dat dan naar ”bij een ledlamp is dat niet zo ”alsof dat dus voor alle ledlampen geldt. Er zijn anno nu genoeg ledlampen met prima sfeer en perfect rondom licht.

Dat hue duur is betekent ook niet meteen dat het moeiteloos de vergelijking met gloeilampen aan moet kunnen ook al wil jij dat verwachten. Hue is bedoeld voor accent verlichting en sfeerverlichting, niet voor 'algemene' verlichting

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:28
Heeft er iemand ervaringen met een LED vervanger (dimbaar) van e40 500W gloeilampen?, Deze zijn vaak industrieel maar ik zoek 2700k temp of huiselijker

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:37:
[...]

Je loopt nu hue te vergelijken met gewone gloeilampen en extrapoleert dat dan naar ”bij een ledlamp is dat niet zo ”alsof dat dus voor alle ledlampen geldt. Er zijn anno nu genoeg ledlampen met prima sfeer en perfect rondom licht.

Dat hue duur is betekent ook niet meteen dat het moeiteloos de vergelijking met gloeilampen aan moet kunnen ook al wil jij dat verwachten. Hue is bedoeld voor accent verlichting en sfeerverlichting, niet voor 'algemene' verlichting
Ik vind het niet zo'n vreemde vergelijking. De Hue staat toch juist bekend om zijn uitmuntende licht? En je zegt wel 'anno nu', maar de Hue lampen zijn natuurlijk ook nog niet zo lang op de markt en vormen één van de topmodellen van Philips. De lampen zijn zowel qua vermogen als kleurweergave perfect geschikt voor zowel algemene verlichting als sfeerverlichting. Alleen een gloeilamp geeft toch net nog duidelijk beter licht.

Ik heb het zeer grondig getest. In kamers die vrijwel elkaars spiegelbeeld zijn (allebei logeerkamer, vergelijkbare inrichting, aangrenzende deuren zodat het mogelijk was in beide kamers tegelijk te kijken), zelfde Ikea 3-lamps plafonnière, en dan de Hue net zo lang tweaken tot lichtintensiteit en kleur subjectief zo veel mogelijk overeen kwamen. De kamer werd duidelijk beter verlicht met de gloeilampen. Ik heb ook in de kamers zelf een aantal testjes uitgevoerd, wat me daar opviel was dat de LED-lampen vooral slecht presteren als je kijkt naar iets in de schaduw. Bij gloeilampen valt er dan toch nog heel wat licht op, dat via het (witte) plafond en de muren (ook wit) reflecteert. Bij de LED-lampen was dat een stuk minder. Dit is een probleem dat inherent is aan de technologie, doordat het licht van een led zeer gebundeld is en daardoor via een ingewikkeld stelsel van reflectoren moet worden verspreid.

Je kan natuurlijk wel stellen dat ik had moeten testen met speciale lampen met zeer goede reflectoren (ik zou echter ondanks zojuist flink wat Googlen niet weten welke, dus dat wordt lastig kopen), maar als de stand van de technologie zodanig is dat van een topmodel lamp van 60 euro p/st nog niet mag worden verwacht dat hij evengoed functioneert als een gloeilamp van 50ct, dan is de technologie toch nog niet voldoende uitontwikkeld zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar die gloeilamp kan niet allerlei RGB kleuren nadoen, wat de luxe Hue wel kan. Het is dus een beetje appels en peren vergelijken, in ieder geval wat de prijs betreft.

Ik herken dingen die je zegt, maar ik heb er niet zo'n last van. Je kijkt er wellicht teveel naar.
Ik heb mijn vriendin niet verteld dat ik de LED lampen in de woonkamer had vervangen, en ze heeft het niet eens gemerkt :+
Zelf draai ik overal LED lampen in, en ik vind het prima. Ik gebruik dan de standaard Philips lampen. Gloeilamp is op sommige vlakken iets beter, maar het verschil is klein. Wat mij dan weer bezig houdt is dat die gloeilamp zo ontzettend inefficient is, dat ik het zonde vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SPT: Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn punt (in dat geval excuses daarvoor).

Maar ik zie jouw scheefheid in de vergelijking dus juist vooral in de (al dan niet bedoelde) verspreiding van het licht. De Hue lampen zullen niet specifiek ontworpen zijn om perfect rondom stralen.

Er bestaan genoeg bolvormige ledlampen die dat wel doen zoals de filament ledlampen die hierboven worden gelinkt of gewone bolvormige E27 lampen die je bv. ook bij topledshop.nl ziet (met wat verspreide ledpuntjes en verder gewoon een glazen bol).

Dus jij hebt Hue lampen aangeschaft omdat die "uitmuntend licht" zouden geven, maar wie heeft je verteld dat ze dat zouden hebben? En heeft diegene ook net zo kritisch als jij de stralingshoek en dergelijke mee genomen? Ik ken de specificaties van Hue lampen niet maar ik kan me voorstellen dat hun specificaties ook niet echt claimen dat ze rondom zullen stralen (ook omdat hun vorm dat ook niet suggereert).

Bedoel je trouwens deze plafonniere?:
http://www.ikea.com/nl/nl...s/20032415/?query=calypso

Ik kan me voorstellen dat Hue lampen juist in dat ding ook logischerwijs een stuk minder zullen presteren. We hebben het ding zelf en zeker een heldere gloeilamp zal inderdaad behoorlijk optimaal verspreid worden door het diffuse glas van de plafonniere. Terwijl de Hue lampen, naast dat ze specifiek waarschijnlijk al een kleinere stralingshoek hebben, ook al zelf diffuus glas lijken te hebben.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:33:
Maar ik zie jouw scheefheid in de vergelijking dus juist vooral in de (al dan niet bedoelde) verspreiding van het licht. De Hue lampen zullen niet specifiek ontworpen zijn om perfect rondom stralen.

Er bestaan genoeg bolvormige ledlampen die dat wel doen zoals de filament ledlampen die hierboven worden gelinkt of gewone bolvormige E27 lampen die je bv. ook bij topledshop.nl ziet (met wat verspreide ledpuntjes en verder gewoon een glazen bol).

Ik kan me voorstellen dat Hue lampen juist in dat ding ook logischerwijs een stuk minder zullen presteren. We hebben het ding zelf en zeker een heldere gloeilamp zal inderdaad behoorlijk optimaal verspreid worden door het diffuse glas van de plafonniere. Terwijl de Hue lampen, naast dat ze specifiek waarschijnlijk al een kleinere stralingshoek hebben, ook al zelf diffuus glas lijken te hebben.
Ik denk dat je misschien inderdaad wel gelijk hebt dat de Hue voor perfect rondom stralen is ontworpen. Ik heb destijds diverse reviews gelezen, maar volgens mij werd daar vooral naar spectrum/CRI/kleurtemperatuur gekeken. Bij tests van LED-lampen wordt valt me op vrijwel nooit gekeken naar stralingshoek, toch een belangrijke eigenschap bij de keuze van een lamp.

Goed geraden welke plafoniere ik heb :).

Ik was aanvankelijk van plan deze lampen ook in de woonkamer te plaatsen in de daarvoor geschikte ornamenten, en dan dingen te automatiseren aan de hand van aanwezigheid telefoon, tv wel/niet aan en tijdstip, maar heb daar uiteindelijk vanaf gezien omdat de ornamenten waar ik ze in had willen hebben de fitting aan de bovenkant hebben. Dan gaat er al helemaal geen licht meer richting het plafond en wordt vooral mijn vloer verlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:31:
Bij tests van LED-lampen wordt valt me op vrijwel nooit gekeken naar stralingshoek, toch een belangrijke eigenschap bij de keuze van een lamp.
Ik denk dat dat komt omdat de meeste consumenten dat weinig of niets zegt.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, bijv. OliNO meet en publiceert de lichtdiagrammen. En zo is er een amateur reviewer op Youtube (electronupdate) die interessante parameters van LED-lampen meet (waaronder het lichtdiagram en geflikker) en de lamp vervolgens demonteert en nader onder de loep neemt. En dan is er bijv. deze Duitse site die weliswaar het lichtdiagram niet publiceert maar, en dat is voor leken misschien makkelijker te interpreteren, wel op een foto toont. Deze laatste site post ook aankomende aanbiedingen die uiteraard alleen voor Duitsland gelden, maar in geval van winkels als Lidl of Aldi meestal kort daarna hun weg naar NL vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
eymey schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:33:
@SPT: Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn punt (in dat geval excuses daarvoor).

Dus jij hebt Hue lampen aangeschaft omdat die "uitmuntend licht" zouden geven, maar wie heeft je verteld dat ze dat zouden hebben? En heeft diegene ook net zo kritisch als jij de stralingshoek en dergelijke mee genomen? Ik ken de specificaties van Hue lampen niet maar ik kan me voorstellen dat hun specificaties ook niet echt claimen dat ze rondom zullen stralen (ook omdat hun vorm dat ook niet suggereert).

Zelf heb ik in de plafonnieres LED-lampen die naar alle richtingen stralen via de glazen bol.
(De LED's zelf zitten in de E 27 voet en stralen naar boven)
Om toch goed gebruik te maken van zoveel mogelijk licht heb ik de bodem van de plafonnieres beplakt met aluminium folie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jitter schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:17:
Is een LED filament Iamp dan misschien iets voor jou?
Die zien er goed uit! Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 622439

wat raar,
ik doe mijn led strip aan en er komt opeens rook van af
hoe kan dit?

adapter die ik gebruik is 12v en 6a
led strip is een 5050

led strip http://www.ebay.com/itm/1(...)e=STRK%3AMEBIDX%3AIT
adapter http://www.ebay.com/itm/2(...)e=STRK%3AMEBIDX%3AIT

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 622439 op 25-11-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Anoniem: 622439 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:18:
wat raar,
hoe kan dit?

led strip is een 5050

Ook op ebay is alles in rook opgegaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand ervaring met zeer laag vermogen E27 lampjes? Bijvoorbeeld rond de 0,5W:

https://www.conrad.nl/nl/...-kogel-230-v-1090512.html (0,4W, mooi helder glas, 2400K opgegeven)
http://www.degloeilampenw...230v-warm-wit-3000k-opaal
(0,7W, 3000K)

Ik zag dit ook al op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/a1007475370 (2W) maar dit zal alweer te veel licht geven denk ik.

Nu heb ik een Calex 1.4W lamp gekocht, best een leuk ding gezien hij opengewerkt is (helder glas). Maar wel een beetje een kerstboom idee, en de lichtkleur is voor de verandering niet te wit maar te geel. Met 1800K a 2100K bijna wel richting oranje. 136lumen is niet veel, maar wel te veel voor mijn toepassing als buitenlamp. Moet dus wat anders in, maar zelfs de 3W bolletjes die ik heb liggen zullen veel te sterk zijn.

Afbeeldingslocatie: http://d3vidoushdmcv7.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/1/01008-2_1/LED-lamp-E27-1-4W-136LM---ca--15W.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 26-11-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:09
!null schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 08:48:
[...]

Die zien er goed uit! Iemand hier ervaring mee?
Ik heb inmiddels 5 LED Filament lampen in huis. Deze heb ik echter wel uit china geimporteerd voor een fractie voor de prijs dat ze hier in de webshops liggen. (5 dollar p.s. ipv 20 euro per stuk)

Degene die ik heb zijn 2800K-3000K, 2watt en 4watt varianten, E14 en E27. Het licht dat er vanaf komt is mooi helder en ik gebruik ze in mozaiek lampen en boven de badkamer spiegel. De lamp is te fel om in te kijken. Het licht komt in 320 graden uit de lamp zetten, net als bij een gloeilamp. Mijn lampen zijn niet dimbaar, maar ik heb sowieso geen dimmers in huis.

Wel zou de kleur iets zachter mogen, 3000K is net iets te koud. Ook heb ik de indruk dat de lamp moet opwarmen, in het begin lijken ze iets te knipperen, maar dat zal wel door de beroerde chinese elektronica komen die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar je ziet ze ook geadverteerd staan met kleuren als 2400K (soms zelfs 2100K). Dus het kan wel warmer. Dat is wellicht het voordeel van hier shoppen. De warmwitte G4 lampjes die ik hier kocht waren 10x zo duur als diegene later uit China. Maar ze waren wel echt warmwit, wat die uit China niet waren. Uiteindelijk komt het allemaal natuurlijk uit China en ligt de kostprijs in beide gevallen zeer laag.

[ Voor 45% gewijzigd door !null op 26-11-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:09
!null schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:41:
Maar je ziet ze ook geadverteerd staan met kleuren als 2400K (soms zelfs 2100K). Dus het kan wel warmer. Dat is wellicht het voordeel van hier shoppen. De warmwitte G4 lampjes die ik hier kocht waren 10x zo duur als diegene later uit China. Maar ze waren wel echt warmwit, wat die uit China niet waren. Uiteindelijk komt het allemaal natuurlijk uit China en ligt de kostprijs in beide gevallen zeer laag.
Niet alleen de licht kleur, maar ook de wijze van productie schort nog wel eens. Soldeertin dat overal en nergens zit. Componenten zonder markeringen. Te kleine of te weinig componenten gebruikt.
Ik herken niet alle componenten die nodig zijn, maar er zit wel een groot verschil tussen een platte G4 LED die bij mij in de keuken zitten, t.o.v. de goedkopere $2 G4 LED's uit china. Ik kan me niet voorstellen dat componenten zomaar weggelaten kunnen worden en daarmee niet een negatief effect hebben op de levensduur, of de kwaliteit licht dat eruit komt. Dit is niet bij alle lampen het geval natuurlijk, maar het is moeilijk nagaan als je iets van ebay besteld :)

Voordeel van hier shoppen is dat je makkelijk contact kan opnemen als de specifcaties van een product niet overeenkomen met het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunFair schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:58:
Ook heb ik de indruk dat de lamp moet opwarmen, in het begin lijken ze iets te knipperen, maar dat zal wel door de beroerde chinese elektronica komen die erin zit.
Dat zou goed kunnen, OliNo heeft er een getest met maar liefst 95% verlichtingssterkte modulatie-index (hun woord voor geflikker). Ze kùnnen uiteraard gemaakt worden op een manier dat ze helemaal niet flikkeren. OliNo heeft er nl. ook een getest die een modulatieindex van 0% heeft, d.w.z. helemaal geen geknipper. En ook in deze review op Youtube werd geen geflikker gemeten (vanaf 0:43).

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 26-11-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 23:51
Ik heb deze binnengekregen:
GU10 LED lamp Sirius SMD 5 Watt Dimbaar (Vervangt 50W)
http://www.ledlampendirec...dimbaar-vervangt-50w.html

Op vol vermogen ziet ie er prima uit, mooie brede straal. Als ik hem dim wordt de kleur weer heel erg wit, wat niet bepaalt sfeervol is. Deze lamp gaat dus geen succes worden. Iemand ervaring met deze lamp en welke wel echt warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De kleur verandert niet, in tegenstelling tot halogeen :)
Er zijn leds die dat emuleren, zoals de Philips Dimtone lampen.

• G4u
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-08-2023

G4u

Ik werk zelf in de LED industrie ( manufacturing ) en wat mij opvalt is hoeveel mensen hier goedkope $2 spots en goedkope Ebay 5050 RGB strips als kwaliteit beschouwen en niet weten dat ze gevaar lopen. zelfs de Philips is kwalitatief niet echt een correct product.

Laat mij even samenvatten wat een kwalitatief product inhoud voor mensen die over willen gaan op LED.

"Dit is niet bedoeld om te verkopen, mij zelf aan te prijzen en ik reageer dan ook niet op DM met vragen omtrent verkoop. Ik wil alleen mensen helpen bewust te worden over de kwaliteit en gevaren"

LED spots van $2 tot $4 worden gemaakt met onderdelen gekocht per kilo vaak van bedrijven die failliet zijn verklaard, hierdoor koop je een product dat uit verschillende resistors en LED's bestaat.
De LED's van deze spots worden gemaakt met koper in plaats van goud en lage kwaliteit Chinese phosphor.
Hierdoor krijg je nooit de CCT ( kleur temperatuur ) wat beloofd word, en ook gaan deze LED's niet langer mee als een paar maand omdat het koper kapot gaat.
Ook word er nog volop gebruik gemaakt van CRI <70 wat tegenwoordig in Europa illegaal is.
Zorg er voor dat de CRI minimaal 80 is ( hoger is beter )
Door de lage kwaliteit resistors ontstaat er een aanzienlijk hogere kans op brand.

"wij testen spots vanuit heel china in die prijsklasse en +- 3% overleefd onze testen 40% vliegt in de brand en 57% haalt de 3 weken niet eens voordat ze er mee ophouden.

Goedkope Flex strips met de welbekende 5050 RGB of RGBW diodes het zelfde, ook koper in plaats van goud en de resistors zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
Anoniem: 622439 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:18:
wat raar,
hoe kan dit?

led strip is een 5050

Point made. : Doorbranden van resistors door het pieken van de PSU

Waar op te letten waneer je een product aanschaft ?

1.) Durf te vragen voor certificaten ( VDE, BST, UL, TüV, CE ) dit bewijst in iedergeval dat je een product haalt bij een bedrijf dat zich zelf en hun klanten serieus neemt ( Deze certificaten zijn zelfs verplicht bij import in Europa )
2.) Vraag naar het type LED wat gebruikt word, Dit kan zijn : Osram, Samsung, Guangli, CS Bright
Hierdoor weet je iig zeker dat jou LED volgens de normen gemaakt zijn, met kwaliteit Phosphor en goud in plaats van koper. ook krijg je hiermee een garantie van 30.000 / 40.000H in plaats van 20 / 3000H
3.) Kost iets $2 laat het liggen, goedkoop is duurkoop en ook wens ik geen mensen een brandend huis toe.
4.) Word het gebruikt op een plaats waar je vaak werkt of aanwezig bent, doe je zelf een plezier en zorg dat je CRI >80 neemt.
5.) Met drivers neem een merk driver, deze kosten vaak +- 5 euro duurder maar daarvoor krijg je kwaliteit.
Zorg er ook voor dat je de juiste Wattage neemt, en dat je niet boven de 70% van de capaciteit uitkomt.
Hierdoor gaat de levensduur drastisch achteruit. om een paar merken te noemen ( Snappy, Meanwell )
6.) Bij een strip let goed op de LED's of ze op een nette manier gesoldeerd zijn ( geld ook voor de resistors )

Jullie tweakers doen onderzoek naar alle producten, doe dit AUB ook voor jullie verlichting en durf te vragen aan de leverancier ( ook webshops hebben deze plicht )

• !null
Waarom zijn de Philips lampen niet eens een correct product? Die zullen toch op z'n minst voldoen aan al die voorwaarden die je zelf opschrijft, inclusief keurmerken.

Ik heb het idee dat die industrie net even iets te groot is om te teren op failliete bedrijven.

Verder denk ik niet dat je altijd eerlijk aantwoord krijgt. Ik heb wel eens zonnepaneeltjes gekocht in Nepal (niet over internet), en daar stond leuk dat ze TüV certificering uit Japan hadden :+

Ik heb zelf E27 3W bolletjes die rond de $1 zitten per stuk. Zoals verwacht (en ook zoals jij zegt) is de kleur niet erg mooi, daarom is het geen onderdeel van de hoofdverlichting. Ze zitten dus op andere plekken waar ze niet vol continu aanstaan, maar wel vaak aan/uit worden gezet. Ik had wel verwacht dat er wat stuk zou gaan, maar er is nog niks stuk.

En als je hier in NL E27 bolletjes voor 4 euro kunt kopen, dan geloof ik niet dat de kostprijs ook veel hoger is dan 1$ want het moet nog verscheept worden, ingevoerd, en verkocht worden (shop/webshop).

• G4u

G4u

!null schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:27:
Waarom zijn de Philips lampen niet eens een correct product? Die zullen toch op z'n minst voldoen aan al die voorwaarden die je zelf opschrijft, inclusief keurmerken.

Ik heb het idee dat die industrie net even iets te groot is om te teren op failliete bedrijven.

Verder denk ik niet dat je altijd eerlijk aantwoord krijgt. Ik heb wel eens zonnepaneeltjes gekocht in Nepal (niet over internet), en daar stond leuk dat ze TüV certificering uit Japan hadden :+

Ik heb zelf E27 3W bolletjes die rond de $1 zitten per stuk. Zoals verwacht (en ook zoals jij zegt) is de kleur niet erg mooi, daarom is het geen onderdeel van de hoofdverlichting. Ze zitten dus op andere plekken waar ze niet vol continu aanstaan, maar wel vaak aan/uit worden gezet. Ik had wel verwacht dat er wat stuk zou gaan, maar er is nog niks stuk.

En als je hier in NL E27 bolletjes voor 4 euro kunt kopen, dan geloof ik niet dat de kostprijs ook veel hoger is dan 1$ want het moet nog verscheept worden, ingevoerd, en verkocht worden (shop/webshop).
Philips laat veel in China maken, ( oa bij ons ) kwaliteit is bij hun een bijzaak, word altijd opgelost met RMA.
Dus ja ze werken zamen met bedrijven die voor kwaliteit staan, ze werken ook zamen met bedrijven die kwaliteit niet zo hoog in het vaandel hebben staan.

Ja het kan heel goed dat er mensen zijn die spotjes hebben die na misschien 4 jaar nog steeds werken, maar dit zegt niets over de algemene kwaliteit in de markt.

Normaal word er een marge van 10 / 15% genomen, en 10 / 15% door de leverancier. alles onder EXW verscheept per container wat neerkomt op 3 cent per spot.

TüV valt te controleren, net als de andere VDE, CE staat voor de importeur die verklaard dat hij verantwoordelijk is voor het product dus niet echt een keuring in de zin van testen.

De kleine fabrieken gaan zo snel als dat ze komen ( in onze wijk gemiddeld 2 bedrijven per maand ) en dat is nog maar 1 wijk, door alle nieuwe regels ( mede door Philips gelobbyd ) zijn veel kleine bedrijven niet in staat om te overleven, importeurs willen certificaten en die kunnen zij niet leveren ) dus ja er valt erg goed op te teren.

• Waah
Met zo vaak een Z waar een S zou moeten staan, heb je of dyslexie of kan ik je lastig serieus nemen.... Als LED lampen van philips echt zo slecht zouden zijn en van zoveel verschillende transistors gemaakt worden, dan kunnen ze de kleurkwaliteit ook niet kunnen . dat zou direct opvallen als je later led-lampen bij haalt.

Vreemd genoeg zijn daar geen klachten over.

Ik krijg meer het gevoel dat je bij een gloeilampenfabriek werkt....

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 27-11-2014 09:43 ]

• G4u

G4u

Waah schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:42:
Met zo vaak een Z waar een S zou moeten staan, heb je of dyslexie of kan ik je lastig serieus nemen.... Als LED lampen van philips echt zo slecht zouden zijn en van zoveel verschillende transistors gemaakt worden, dan kunnen ze de kleurkwaliteit ook niet kunnen . dat zou direct opvallen als je later led-lampen bij haalt.

Vreemd genoeg zijn daar geen klachten over.

Ik krijg meer het gevoel dat je bij een gloeilampenfabriek werkt....
1.) Ik zit ondertussen 10 jaar in China, Nederlands is niet meer mijn hoofd taal.
2.) Het is een tip, doe er mee wat je wil, maar een domme opmerking maken is wel heel erg kinderachtig vind je niet ?
3.) Zoals ik aangaf maken zij gebruik van verschillende leveranciers. en dat is niet altijd even goed.
4.) Resistors regelen de spanning, dit heeft niets te doen met de CCT ( kleur )

[ Voor 4% gewijzigd door G4u op 27-11-2014 10:20 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 00:20

Mentalist

[avdD]

Kan je een LED-lamp net als een gloeilamp gewoon buiten gebruiken? Wel droog natuurlijk, onder een afdak of in een schuur. Beren die ik zie op de weg zijn vrieskou (zou op zich moeten gaan denk ik?) en soms hoge luchtvochtigheid.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Waah
G4u schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:06:
[...]

1.) Ik zit ondertussen 10 jaar in China, Nederlands is niet meer mijn hoofd taal.
2.) Het is een tip, doe er mee wat je wil, maar een domme opmerking maken is wel heel erg kinderachtig vind je niet ?
3.) Zoals ik aangaf maken zij gebruik van verschillende leveranciers. en dat is niet altijd even goed.
4.) Resistors regelen de spanning, dit heeft niets te doen met de CCT ( kleur )
1: Ik kan vanaf hier niet zien dat je al 10 jaar in china zit natuurlijk 8) Maar iemand met maar 33 posts geloof ik niet zo heel vaak direct op het woord als je dat niet erg vind.
2: Zo'n domme opmerking is het niet. Het lijtk op het taalgebruik van een 12-jarige troll. Daar kan je natuurlijk niets aan doen als je al 10 jaar in het buitenland woond, maar dat roept gewoon vraagtekens op.
3: oke.
4: Was een voorbeeld. Je noemt zelf dat slechts 3% van de lampen uit china niet binnen 3 weken stuk gaat, en dat de kleurtemperatuur wisselt. Waarschijnlijk zit je dan echt in de onderwereld van China. Ik heb hier genoeg chinese ledlampen van verschillende sites besteld, en alles brand nog, alles werkt nog en niets is in brand gevlogen. 8)7. Als er echt zoveel in brand vlogen als jij zegt, zou niemand op tweakers nog IETS uit china bestellen. Die rook uit de strip kan door allerlei factoren komen, dat hoeft niet per se aan de bouwkwaliteit liggen. Een uitspraak doen zonder enig bewijs is niet echt geloofwaardig imho.

Verder moetje inderdaad oppassen met wat en waar je besteld in China en of de kleurtemperatuur wel overeen komt. Maar voor veel dingen, waaronder LED, kan het een goedkoop alternatief zijn. Zeker als je bijvoorbeeld veel spotjes moet vervangen. Dan is het verschil tussen 3$ en 10 euro wel een best verschil als het maal 50 moet. Dit voelt een beetje als bangmakerij.
W3ird_N3rd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:14:
Kan je een LED-lamp net als een gloeilamp gewoon buiten gebruiken? Wel droog natuurlijk, onder een afdak of in een schuur. Beren die ik zie op de weg zijn vrieskou (zou op zich moeten gaan denk ik?) en soms hoge luchtvochtigheid.
Veel verstand heb ik niet van electra, maar LED wordt volgens mij altijd omgezet naar 12V (via adapters of intern, correct me if i'm wrong.). Dus denk dat dat wel goed moet gaan. Maar heb je de gloeilamp nu los hangen? zonder iets er omheen? Want met een simpel armatuur erom kan je hem makkelijk waterdicht genoeg krijgen. Denk aan een badkamer-plafondlamp bijvoorbeeld. Dat zou ik sowieso aanraden....

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 27-11-2014 10:44 ]

W3ird_N3rd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:14:
Bij ons thuis brandt inmiddels al 2 jaar lang een 6W ledlamp in een IP44 armatuur buiten aan een schuur iedere nacht als het donker wordt. De ledlamp is AH eigen merk :).

Hij heeft inmiddels dus genoeg vrieskou en hitte mee gemaakt :P

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Op mijn tuinhuisje zit ook al een paar jaar een ledlamp (e14) die elke avond aan gaat. Wel eentje van Philips en geen goedkope meuk. Doet het prima. Voorheen zat er een gloeilamp in en die ging regelmatig stuk.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Goed om te horen. Tijd om te shoppen om dat peertje te vervangen dan. :)

Kan dat vraagteken zo langzamerhand niet uit de titel eigenlijk? :P

[ Voor 45% gewijzigd door Mentalist op 27-11-2014 13:45 ]

Ik denk dat buiten juist beter is voor een LED, gezien de koelere lucht, wat alleen maar gunstig is voor de elektronica. Lamp zal buiten waarschijnlijk een langer leven hebben dan binnen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

W3ird_N3rd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:45:
Kan dat vraagteken zo langzamerhand niet uit de titel eigenlijk? :P
En 'toekomst';)

Waah schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:41:
Veel verstand heb ik niet van electra, maar LED wordt volgens mij altijd omgezet naar 12V (via adapters of intern, correct me if i'm wrong.).
Is essentie is dat correct, maar als je veel LED's in serie hebt moet je wel meer dan 12 V gebruiken. Zo heeft bijv. mijn LED-lamp van Lidl met geïntegreerde LED's 28 stuks in serie staan. Deze worden gevoed met zo'n 88 V.
Dus denk dat dat wel goed moet gaan. Maar heb je de gloeilamp nu los hangen? zonder iets er omheen? Want met een simpel armatuur erom kan je hem makkelijk waterdicht genoeg krijgen. Denk aan een badkamer-plafondlamp bijvoorbeeld. Dat zou ik sowieso aanraden....
Elektronica is gevoelig voor vocht. Je wilt een LED-lamp (maar ook een spaarlamp) dus in een armatuur gebruiken dat gemaakt is voor buiten. Voor de rest zijn er m.i. geen specifieke eisen. LED's zijn bovendien minder gevoelig voor lage temperaturen dan spaarlampen.

• opuntia1
jitter schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:44:
[...]

Is essentie is dat correct, maar als je veel LED's in serie hebt moet je wel meer dan 12 V gebruiken. Zo heeft bijv. mijn LED-lamp van Lidl met geïntegreerde LED's 28 stuks in serie staan. Deze worden gevoed met zo'n 88 V.
Al even een mA meter over een paar LED's gezet?
Dan weet je de stroom.
Als het niet uitmaakt over een paar LED's of over 10 LED's, dan weet je dat het een stroombron is.

[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 27-11-2014 15:17 ]

opuntia1 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:15:
[...]

Al even een mA meter over een paar LED's gezet?
Dan weet je de stroom.
Als het niet uitmaakt over een paar LED's of over 10 LED's, dan weet je dat het een stroombron is.
Nee, nog niet. Ik wilde het nog wel uitproberen, maar had nog niet bedacht hoe, maar deze manier lijkt me wel een goede.

Theoretisch moet de stroom door de LED's zo'n 160 mA zijn (28 LED's van elk 0,5 W waar totaal ongeveer 88 V over staat). Ik ben benieuwd, ik laat het nog weten.
Als je een paar LED's van het geheel overbrugd met een Ampère meter dan maak je dus eigenlijk een doorverbinding (stroom kiest weg van minste weerstand, Ampère meter heeft bijna geen weerstand). Je andere LED's krijgen dan meer stroom dan anders, dus lijkt me niet heel handig :o

Beter is het om de stroom tussen driver en alle LEDs te meten, en dat te delen door het aantal LED's. Je kunt aan de printplaat met LED's wel zien of ze allemaal in serie staan, of in groepjes parallel staan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2014 16:45 ]

@opuntia1:
De driver is inderdaad een stroombron. Het maakt geen verschil of ik één of meerdere LED's overbrug met een stroommeter, de stroom blijft gelijk en zit vlakbij de berekende waarde.

@ThinkPad:
Het kortsluiten met de stroommeter was nou juist de bedoeling. Niet zozeer om de stroom te meten, maar om aan te kunnen tonen dat de driver een stroombron is.

Alle LED's staan in serie, dat wist ik voor de test al, er is dus geen enkele andere mogelijkheid dan dat er door elke LED exact dezelfde stroom loopt. Als je dan een LED kortsluit verandert de stroom niet als de driver een stroombron is, wel als de driver een spanningsbron is. Als je vervolgens meerdere LED's gaat kortsluiten (deze gaan dus uit want de stroom zoekt inderdaad de weg van de minste weerstand) blijft de stroom steeds hetzelfde bij een stroombron. Dat bleek bij mijn armatuur het geval.

Dit geintje kun je dus niet ongestraft uithalen met een spanningsbron. Met één van de 28 LED's kortgesloten wordt het extra (ca. 3 V) verdeeld over de overige 27, dus die zullen dan nog niet meteen kapot gaan. Maar als je nog meer gaat overbruggen, dan gaat het inderdaad snel de verkeerde kant uit. Ik wist het niet zeker van mijn armatuur, maar het was een ingecalculeerd risico...

[ Voor 36% gewijzigd door jitter op 27-11-2014 19:22 ]

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Heeft iemand ervaring met deze led kaarslamp van Philips? Of wat is het verschil met deze.

Bij mijn ouders gaan ze horizontaal beetje schuin naar beneden hangen. Schijnt de eerste led lamp van Philips anders dan de tweede.

Van de reclame filmpje word het niet duidelijker van.. [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZbodDHLM51s]
Geen ervaring, maar het verschil is dat de ene helder is en de ander opaal.
Maakt hetzelfde verschil als bij heldere en matte/opalen gloeilampen. Wil je diffuus licht, dan opaal. De heldere variant maakt scherpere schaduwen en heeft een minder egaal lichtpatroon. Leuk voor als je naar zo'n effect op zoek bent.
Nog een verschil: de heldere is dimbaar, de andere niet (al zal die ongetwijfeld ook in een dimbare variant bestaan).

[ Voor 22% gewijzigd door jitter op 27-11-2014 18:07 ]

• MrJames

MrJames

-/

jitter schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:04:
Geen ervaring, maar het verschil is dat de ene helder is en de ander opaal.
Maakt hetzelfde verschil als bij heldere en matte/opalen gloeilampen. Wil je diffuus licht, dan opaal. De heldere variant maakt scherpere schaduwen en heeft een minder egaal lichtpatroon. Leuk voor als je naar zo'n effect op zoek bent.
Nog een verschil: de heldere is dimbaar, de andere niet (al zal die ongetwijfeld ook in een dimbare variant bestaan).
Bedankt voor je bericht. Duidelijk. Dan word het eerste lamp. En nu nog een dimmer.
Let bij aanschaf van de dimmer erop of deze geschikt is voor LED-lampen.
Philips heeft op dezelfde pagina waar je naar gelinkt had een overzicht staan (bij "Ondersteuning") met geteste dimmers en of deze geschikt zijn of niet en met het aantal (van-tot) op één dimmer te gebruiken lampen.
Een dimmer die niet in de lijst staat hoeft niet per definitie niet te werken, maar dat is dan aan jou om te ondervinden.
!null schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:27:

Vanwaar de :+ ? TÜV opereert internationaal en hier is link naar de Japanse vestiging.

Ik heb het gevoel dat de opmerkingen van G4u een beetje zijn afgekraakt, maar ik ben het met een aantal zaken die hij schrijft eens. Het bedrijf waar ik voor werk heeft ook dingen in China laten maken, en we weten dat ze heel goed in staat zijn om spullen na te maken die niet noodzakelijkerwijs dezelfde kwaliteit hebben.
Daarnaast weet hij het verschil tussen CE (een in mijn ogen waardeloze "self certification") en echte keurinstituten zoals TÜV, Kema. UL, enz.

Philips gebruikt logo's op haar lampen om aan te geven van welke fabriek ze komen. Ik heb op spaarlampen van Philips al zoveel verschillende fabriekslogo's gezien dat ik me afvraag of het Philips' eigen fabrieken in China zijn, of gewoon OEM's. Ik denk eerlijk gezegd het laatste want ogenschijnlijk dezelfde lampen met verschillende logo's bleken intern anders te zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door jitter op 27-11-2014 20:08 ]

• !null
Haha dat wist ik niet. Ik kocht simpele paneeltjes, en daar stond op TuV Rheinland, Japan. Ik heb het niet eens onderzocht, ik geloofde het al direct al niet.

Verder is CE inderdaad niet zoveel waard. En ik vevrmoed ook dat Philips veel OEMt. Maar ik moet wel zeggen, de Philips LED lampen die ik heb gekocht ben ik tevreden over. En ik heb er toch een stuk of 8 a 9 van verschillende types.

Ik ga er ook wel een beetje van uit, ookal zal Philips dus blijkbaar ook veel OEM'en, dat er wel degelij nog een redelijk stricte marge aangehouden zal worden qua afwijkingen in lichtkleur/kwaliteit en bouwkwaliteit in het algemeen :).

Als Philips het via reguliere retailkanalen in NL wil verkopen (en dat geldt ook voor andere merken) zijn ze in ieder geval wel verplicht om veilig spul te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ongetwijfeld zullen de Philips lampen voldoen aan de eisen die hier gesteld worden. Je wilt als grote fabrikant geen slechte naam krijgen door spul te verkopen dat niet door de beugel kan. Dat gebeurt wel als het gaat om merkloos spul dat privé geïmporteerd wordt door te bestellen van websites die direct vanuit China leveren. Er zijn genoeg Youtube filmpjes te vinden die demonstreren wat de tekortkomingen en gevaren kunnen zijn van inferieure producten.

Ook op kwalitatief gebied zullen de Philips lampen goed genoeg zijn om niet in een slecht daglicht te komen staan. Ook daar wil een grote fabrikant, die immers veel te verliezen heeft, geen al te grote risico's nemen.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een fabrikant als Philips ordert bij OEM's die per kilo ongemarkeerde onderdelen inkopen van niet traceerbare bronnen, bij minder scrupuleuze fabrikanten zou dat m.i. wel kunnen gebeuren.

Daarmee heb ik niet gezegd dat alles wat je rechtstreeks in China koopt problematisch is, wel dat het een serieus risico kan zijn. En de prijzen in de winkels zijn nu zo hard aan het zakken dat het kopen van een bekend product uit een echte winkel steeds aantrekkelijker wordt. Ik zie nu al geregeld dat een merkloos product in een webshop duurder is dan een vergelijkbaar product van (bijv.) Philips of Osram in de winkel om de hoek...

Het bedrijf waar ik voor werk heeft onlangs een aantal professionele LED-armaturen voor een overzeese klant gecorrigeerd die door de Douane waren geïnspecteerd en tegengehouden. Deze bleken op een paar punten niet te voldoen aan Europese regelgeving. Dit soort extra controle ontbreekt volgens mij ook op privé-import.

Maar dat je zelfs met Philips lampen vroege uitval kunt hebben demonstreert dit filmpje waarin de reviewer op zoek gaat naar de fout in een haperende Philips LED-lamp van nog geen jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 16:49
Philips is inderdaad ook niet vrij van LED's die vroegtijdig overlijden. Het blijft een massaproduct waar nu eenmaal veel meer kan fout lopen dan in een filament/gaslamp. Onlangs had ik een LED armatuur die na +- 2 maand overleed (myLiving Twirl 16 Watt - komt een bak licht van af!), had ook het bonnetje niet meer wegens volop aan het verbouwen in het huis. Gebeld naar hun service-center; omdat de fabricagedatum in 2014 was. Hebben ze er mooi een case van gemaakt, ik kreeg UPS over de deur om de lamp kosteloos op te halen (men wil namelijk onderzoeken waarom deze faalt), en ik krijg een andere toegestuurd. Ook dàt is een reden waarom je net dat ietsje meer betaalt aan een merk als Philips; en dat heb ik er graag voor over :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Waah schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:41:
[...]

Veel verstand heb ik niet van electra, maar LED wordt volgens mij altijd omgezet naar 12V (via adapters of intern, correct me if i'm wrong.). Dus denk dat dat wel goed moet gaan. Maar heb je de gloeilamp nu los hangen? zonder iets er omheen? Want met een simpel armatuur erom kan je hem makkelijk waterdicht genoeg krijgen. Denk aan een badkamer-plafondlamp bijvoorbeeld. Dat zou ik sowieso aanraden....
Deze reactie had ik gemist. Ja, de lamp zit in zo'n lantaarn-achtig dinges. Er zit iets omheen dus.
ThinkPadd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:10:
Ik denk dat buiten juist beter is voor een LED, gezien de koelere lucht, wat alleen maar gunstig is voor de elektronica. Lamp zal buiten waarschijnlijk een langer leven hebben dan binnen.
De temperatuur an sich maak ik me ook het minste zorgen over. Wat ik me vooral afvraag is of vocht een probleem kan zijn, door luchtvochtigheid die misschien neer kan slaan. Dat zou roest/kortsluiting kunnen veroorzaken dan. Al zal het in de praktijk wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:41:
[...]

De temperatuur an sich maak ik me ook het minste zorgen over. Wat ik me vooral afvraag is of vocht een probleem kan zijn, door luchtvochtigheid die misschien neer kan slaan. Dat zou roest/kortsluiting kunnen veroorzaken dan. Al zal het in de praktijk wel meevallen.
Condens is altijd mogelijk in een buitenlamp door temperatuurwisselingen.
Zelf had ik een 3W LED-lamp in een armatuur met glazen bol die na twee jaar een probleem gaf.
Het was een kontakt probleem met de E27 fitting.
Eerst de lamp verder ingedraaid maar dat loste niets op.
De LED-lamp kon ik er niet meer uitschroeven, het keramische gedeelte schroefde ik los van de E27 voet, waardoor het midden kontakt los kwam.
Maar er zit weer een LED-lamp in. :)
Direkt licht bij - 10 graden C. :)
Dat was vroeger wel anders met een spaarlamp. :(

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 28-11-2014 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan me idd wel voorstellen dat je een probleem krijgt als de lamp naar boven is gericht en condens dus echt de fitting in kan lopen zonder weg te kunnen.

Bij een glazen bol is dit natuurlijk wat moeilijker, maar het kan ook handig zijn om aan de onderkant van het armatuur een klein gaatje te hebben zodat condensvocht weg kan. Maar goed, dat geldt met alle lichtbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet niet dat condens ook ìn de LED-lamp terecht kan komen en daar de dunne printspoortjes kan laten corroderen. Vroeg of laat ontstaan er dan onderbrekingen.
Bij LED-lampen waarbij de driver is ingegoten in een soort "potting compound" verwacht ik dergelijke problemen niet zo snel...

Osram, bijv, specificeert dat een LED-lamp buiten minimaal in een armatuur moeten zitten dat voldoet aan IP65. Dat vind ik een vrij stevige eis...
Bij mijn ouders heb ik buiten een paar LED-lampen geplaatst in een open downlight in een afdakje bij de voordeur. Niet bepaald IP65 dus, al hangen ze wel droog. Tot op heden geen problemen mee...

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 28-11-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

jitter schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:16:
Let bij aanschaf van de dimmer erop of deze geschikt is voor LED-lampen.
Philips heeft op dezelfde pagina waar je naar gelinkt had een overzicht staan (bij "Ondersteuning") met geteste dimmers en of deze geschikt zijn of niet en met het aantal (van-tot) op één dimmer te gebruiken lampen.
Een dimmer die niet in de lijst staat hoeft niet per definitie niet te werken, maar dat is dan aan jou om te ondervinden.
De lijst op de website van Philips had ik gezien ja. De dimmers zijn veel vrij prijzig. Ik heb in de woonkamer 8 kaarslampen die weer 2 keer in een groep van 4 aan een dubbele schakelaar aan zit. Ik denk dat ik alles dan op één dimmer aansluit. Dan moet ik opletten naar de totale vermogen van een dimmer neem ik aan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 16:49
MrJames schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:00:
[...]

De lijst op de website van Philips had ik gezien ja. De dimmers zijn veel vrij prijzig. Ik heb in de woonkamer 8 kaarslampen die weer 2 keer in een groep van 4 aan een dubbele schakelaar aan zit. Ik denk dat ik alles dan op één dimmer aansluit. Dan moet ik opletten naar de totale vermogen van een dimmer neem ik aan..?
(Totaal Wattage LED's x 10) = dimensionering dimmer. Dus indien je bvb 8*5 Watt of dergelijks hebt, dan zou je een dimmer moeten nemen zo'n 400 Watt kan dimmen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:07
Wat is de achtergrond van die vuistregel? En waarom x 10 en niet x 9, of x 11 ?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:33:
Ik kan me idd wel voorstellen dat je een probleem krijgt als de lamp naar boven is gericht en condens dus echt de fitting in kan lopen zonder weg te kunnen.

Bij een glazen bol is dit natuurlijk wat moeilijker, maar het kan ook handig zijn om aan de onderkant van het armatuur een klein gaatje te hebben zodat condensvocht weg kan. Maar goed, dat geldt met alle lichtbronnen.
En die gaatjes zitten er.
Ook het water wat langs de buitenkant van de glazen bol stroomt kan via die gaatjes wegstromen. :)
Maar was het probleem met straatverlichting niet hetzelfde. :(
Beter maar de hele nacht laten branden i.v.m. vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, hier brandt de genoemde lamp aan de schuur sowieso de hele nacht :). En dat geeft dus geen problemen.

Aan de voorkant van het huis moet/wil ik ook nog steeds eens verlichting aanbrengen (er zit al wel bestaand gat dat via de voegen naar een inbouwdoos achter spiegel in de beneden-wcruimte loopt van de vorige eigenaar).

Alleen aan de voorkant wil ik eigenlijk een wat 'aparte' situatie:

Aan de voorkant zou ik graag willen dat een dimbare ledlamp als het donker is op een 'laag pitje' brandt, dus gestuurd met een schemersensor. Maar bij beweging moet hij op volle sterkte gaan branden, gedurende een X aantal seconden.

Steinel heeft kant en klaar producten die precies dat doen, maar dan ben ik tussen de 120 en 200 euro kwijt :(. Wel LED gelukkig :+. Maar ik vind het wel jammer dat andere fabrikanten of fabrikanten van schakelaars zoals klik aan klik uit hier nog niet op in gesprongen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien kun je voor veel minder een twee-standen lamp maken?

Iets dergelijks heb ik gedaan toen ik een donker halletje in ons gebouw heb voorzien van een bewegingsmelder waar het licht 24/7 aan was, maar waar misschien maar een paar minuten per dag gebruik van werd gemaakt.
In eerste instantie had ik alleen een bewegingsmelder geplaatst en de 600 lm spaarlamp vervangen door een 800 lm LED-lamp. Maar doordat je vervolgens op een zwart gat moest af lopen voordat het licht aan ging vond ik dat nogal onaangenaam. In het armatuur bleek ruimte om nog een klein LED-lampje te plaatsen en een extra bruine draad paste ook makkelijk in de pvc-pijp.
Nu brandt een 200 lm LED-lampje (3 W) dus 24/7 als waakverlichting en gaat de hoofdlamp aan als er beweging is. T.o.v. oorspronkelijk 11 W continu aan bespaart de nieuwe opzet genoeg energie om de investering binnen 5 jaar terug te verdienen, en er is nu duidelijk meer licht als de hoofdlamp aan is.

Omdat je in jouw situatie nog draden moet trekken kun je misschien ook een twee-traps lamp maken met een zwak en een sterk lampje. Scheelt ook nog wat in de prijs van de hoofdlamp want die hoeft dan niet dimbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:12
Vraagje over dimmers.

Voor 2 keer ( voor en achter zijde van woon kamer ) een Philips 5,7W LED lamp 345lm GU10 zoek ik een dimmer, eigenlijk twee dus die in één doos passen.

Iemand suggesties?
Ben aan het zoeken geweest maar noppes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jitter: Aan zoiets had ik ook al gedacht :). Hoewel ik zelf niet zo'n 'knutselaar' ben om een bestaand armatuur te 'modden' ofzo, tenzij het slechts een kwestie is van wat draden waar ik makkelijk bij kan aanpassen.

Dus ik zou dan op z'n minst nog op zoek moeten naar een armatuur dat met 2 lichtbronnen werkt waarbij normaal gesproken beide fittingen door dezelfde bruine draad gevoed worden, maar die ik ook makkelijk van twee aparte bruine draden kan voorzien. Of tsja, twee armaturen bevestigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31

mb1

jitter schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 06:50:
In eerste instantie had ik alleen een bewegingsmelder geplaatst en de 600 lm spaarlamp vervangen door een 800 lm LED-lamp. Maar doordat je vervolgens op een zwart gat moest af lopen voordat het licht aan ging vond ik dat nogal onaangenaam. In het armatuur bleek ruimte om nog een klein LED-lampje te plaatsen en een extra bruine draad paste ook makkelijk in de pvc-pijp.
Nu brandt een 200 lm LED-lampje (3 W) dus 24/7 als waakverlichting en gaat de hoofdlamp aan als er beweging is. T.o.v. oorspronkelijk 11 W continu aan bespaart de nieuwe opzet genoeg energie om de investering binnen 5 jaar terug te verdienen, en er is nu duidelijk meer licht als de hoofdlamp aan is.
Heb je al eens gemeten wat het verbruik van de bewegingsmelder is in rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar dat is minder dan mijn meter kan meten, die gaf 0 aan (net als bij adapters van efficiency level IV en beter, trouwens). Ik meen dat iets van 0,45 W gespecificeerd was, dus nog geen euro per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door jitter op 30-11-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jitter schreef op zondag 30 november 2014 @ 08:56:
Ja, maar dat is minder dan mijn meter kan meten, die gaf 0 aan (net als bij adapters van efficiency level IV en beter, trouwens). Ik meen dat iets van 0,45 W gespecificeerd was, dus nog geen euro per jaar.
Laat ik ook eens even muggen ziften. ;)
Je meter heeft een bereik van 0.001 - 9999 kWh zie ik.
Dus je moet het kunnen meten. :P
Maar goed of het een betrouwbare meting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25
opuntia1 schreef op zondag 30 november 2014 @ 09:23:
[...]

Laat ik ook eens even muggen ziften. ;)
Je meter heeft een bereik van 0.001 - 9999 kWh zie ik.
Dus je moet het kunnen meten. :P
Maar goed of het een betrouwbare meting is?
Als je gaat muggenziften, doe het dan goed.

Het ding kan verbruik aangeven in een bereik van 0,001 - 9999 kWh. Oftewel 1Wh - 9999 kWh. Dit zegt niets over het vermogen. 1Wh kan prima 6W gedurende 10 minuten zijn.

Het vermogensbereik staat ook gewoon in de specs, dat is 1,5 ‑ 3500 W.
0,45W zit daar dus onder.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Xander schreef op zondag 30 november 2014 @ 09:35:
[...]

Als je gaat muggenziften, doe het dan goed.

Het ding kan verbruik aangeven in een bereik van 0,001 - 9999 kWh. Oftewel 1Wh - 9999 kWh. Dit zegt niets over het vermogen. 1Wh kan prima 6W gedurende 10 minuten zijn.

Het vermogensbereik staat ook gewoon in de specs, dat is 1,5 ‑ 3500 W.
0,45W zit daar dus onder.
Je hebt helemaal gelijk, ik had alleen maar 0,001 - 9999 kWh gezien en niet verder gekeken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ik kan jullie input wel gebruiken. Ik heb recent een zwevend wandmeubel als televisiemeubel geplaatst in de woonkamer. De onderkant komt ongeveer 20cm van de grond. Daaronder is het vrij donker en ik overweeg een lichtbron op te nemen. Ik twijfel of een standaard ledstrip van 2 meter voldoet, of dat ik bv beter losse spotjes kan plaatsen (of een andere oplossing). Je ziet de lichtbron uiteindelijk niet; het is puur dat de onderkant zwak wordt opgelicht met indirect licht. Ik wil dus ook niet een enorme lichtbron. Is een ledstrip nog steeds de beste oplossing? Hebben jullie wellicht andere suggesties? Het geheel komt op een simpele stekkerdoos met een schakelaar, zodat tzt de andere lichtbronnen rondom het televisiemeubel tegelijk aangaan bij inschakelen (en nog later gooi ik het wellicht op het net, met een echte schakelaar bij de ingang van de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het niet al te sterk verlicht moet zijn zou een LED-strip mijn eerste idee zijn.
Maar als je geen zin hebt om zelfs iets samen te stellen, is dit misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 18:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

jitter schreef op maandag 01 december 2014 @ 18:49:
Als het niet al te sterk verlicht moet zijn zou een LED-strip mijn eerste idee zijn.
Maar als je geen zin hebt om zelfs iets samen te stellen, is dit misschien een idee?
Ik heb zelf ook twee stuks van die Ikea Dioder led-lichtlijsten. Gebruik er eentje als een soort 'ambilight'. Heb ik inmiddels misschien al wel drie jaar en doen het nog steeds prima. Bij de specs staat alleen: "Lichtkleur: warmwit (2700 Kelvin)". Ik weet niet of ze de afgelopen tijd zijn veranderd, maar die van mij zijn veel kouder dan 2700K. Onderstaand twee foto's gemaakt met handmatig ingestelde witbalans. De eerste op 2700K, waardoor de foto véél te blauw wordt. De tweede op 4000K en dat komt in de buurt van normaal wit.

Gefotografeerd met handmatige witbalans op 2700K

Gefotografeerd met handmatige witbalans op 4000K

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eh, het is toch andersom? 4000K zal wel aardig blauw zijn, maar 2700K zou toch wel warmwit moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig... als je de foto's van Ikea zelf bekijkt zie je in sommige foto's koud-wit, in andere warm-wit...
Toch maar even op de verpakking kijken... In de tekst staat iig 2700 K.

Ik heb overigens iets dergelijks meegemaakt toen ze daar nog TL-armaturen verkochten. In het eerste dat ik kocht zat een buis van 2700K, hetzelfde armatuur had een jaar later een buis van 4000 K...

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 02-12-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutchman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:54
Dit weekend de lampen opgehangen in de woonkamer, mij inmiddels verdiept en wil graag dimbaar led boven de eettafel. De eettafel is 3m lang en hier hangen 2 hanglampen boven, met ieder ruimte voor 5 lampen. (=totaal 10)

Wattage hoeft niet al te hoog te zijn, echter mogen de lampen niet al te lang zijn, max 8 a 9 cm. Ik ben uitgekomen op de OSRAM super star classic P25 Advance 3.8w.

http://www.osram.nl/osram...sic-p-advanced/index.jsp#

Ik heb echter moeite een goede dimmer hierbij te vinden, de compatibiliteits sheet is redelijk beperkt, (en niet makkelijk te vinden in de NL retail) ( http://www.osram.nl/media...-classi-compatibility.pdf ), bijv geen Busch Hager die matcht) en wil graag een goede (en niet per se dure) dimmer.

Ook is het mij onduidelijk hoe om te gaan met het feit dat er 10 lampen op de dimmer staan (wat doet dit met de range) zijn hier suggesties of tips voor of voorbeelden van dimmers die goed werken met Osram. Ben dankbaar voor hulp!

(In mijn badkamer match de dimmer niet goed en deze moet altijd op max staan om niet te knipperen, dit wil ik in de woonkamer voorkomen!).

----------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
!null schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:34:
Eh, het is toch andersom? 4000K zal wel aardig blauw zijn, maar 2700K zou toch wel warmwit moeten zijn.
Een foto ingesteld op 4000K zal compenseren voor het blauwe licht, dus alles "roder" maken.
een foto ingesteld op 2700K zal compenseren voor het gele licht, dus alles "blauwer" maken.

Dus wat hij schrijft klopt wel. Je zou bij de camera-instelling 2700K verwachten dat het licht "wit" lijkt.

Ik heb hier een foto gemaakt op stand "gloeilamp" want rond de 2800K zit. Dat licht is lang niet zo blauw als de DIODER op jou foto en dit zijn de 2700K gu10 spots van IKEA. dus ik denk dat je DIODER led inderdaad te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 12:51
Heb dit weekend de halogeenlampjes onder de keukenkastjes vervangen voor een Ikea ledstrip. Van 8 * 10W naar 2 * 10W. Lichtkleur is wat witter, maar niet storend. Strips zijn ook langer, dus uitlichting van de keuken is echt veel mooier nu. Added bonus: geen halogeen lampjes meer vervangen. Die in de afzuigkap heb ik laten zitten, maar wel de 2 * 20W vervangen door 2 * 14W Eco. Omdat onze keuken vrij donker is, branden de lampen 's avonds al vrij vroeg. Schat voorzichtig dat dit een besparing van zo rond de 80 Kwh per jaar zal zijn.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

The Dutchman schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:04:
Dit weekend de lampen opgehangen in de woonkamer, mij inmiddels verdiept en wil graag dimbaar led boven de eettafel. De eettafel is 3m lang en hier hangen 2 hanglampen boven, met ieder ruimte voor 5 lampen. (=totaal 10)

Wattage hoeft niet al te hoog te zijn, echter mogen de lampen niet al te lang zijn, max 8 a 9 cm. Ik ben uitgekomen op de OSRAM super star classic P25 Advance 3.8w.

http://www.osram.nl/osram...sic-p-advanced/index.jsp#

Ik heb echter moeite een goede dimmer hierbij te vinden, de compatibiliteits sheet is redelijk beperkt, (en niet makkelijk te vinden in de NL retail) ( http://www.osram.nl/media...-classi-compatibility.pdf ), bijv geen Busch Hager die matcht) en wil graag een goede (en niet per se dure) dimmer.

Ook is het mij onduidelijk hoe om te gaan met het feit dat er 10 lampen op de dimmer staan (wat doet dit met de range) zijn hier suggesties of tips voor of voorbeelden van dimmers die goed werken met Osram. Ben dankbaar voor hulp!

(In mijn badkamer match de dimmer niet goed en deze moet altijd op max staan om niet te knipperen, dit wil ik in de woonkamer voorkomen!).
Busch-Jaeger - 7 stuks op pagina 1...
Er staat ook dat fase afsnijding of aansnijding dimmer gebruikt moet worden, met voorkeur voor fase afsnijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de derde kolom (het gaat hier om de LED Superstar P25, niet P40) staan geen gegarandeerde Busch-Jaegers aangeduid, alleen ongeteste of beperkt geschikte. Inderdaad 7 stuks, maar niet gegarandeerd.

Ik denk dat een wat duurdere dimmer die specifiek voor LED geschikt is de beste keus is.
Dat gezegd hebbende, een vriend heeft een stuk of 5 Osram 7 W GU10 LEDspotjes achter een gewone gloeilampdimmer van een euro of 25 geplaatst, en dat werkt m.u.v. het allerlaagste dimbereik gewoon goed.

Probeer de badkamerdimmer eens op de woonkamerlampen, misschien werkt dat door het grote aantal wel goed en kun je voor de badkamer eentje kopen die wel met die lampen overweg kan.

[ Voor 75% gewijzigd door jitter op 02-12-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:23
Aanstaande zaterdag bij de Aldi:

http://www.aldi.nl/aldi_l...matuur_48_5_967_9894.html

Er staan vrijwel geen specs bij behalve dat ie 10W verbruikt. Zijn hier al ervaringen met LED TL vervangers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Zelf heb ik een 20W led buis van Philips. 120cm, 4000K en 1800 lumen. Feller dan een Master TL-D Super 80 van 3000 lumen, omdat het armatuur open is en deze LED buis gerichter straalt. Ook is gelijk aan een plus, want de TL-buizen worden nog conventioneel gestart. Kleurweergaveindex is ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Originele bericht.
Anoniem: 444357 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:28:
Zo, een antwoord gekregen van ledtuning. En het antwoord is in mijn ogen waardeloos.

[...]

Conclusie hieruit is dat de CRI vermoedelijk vrij laag is, anders zouden ze er wel mee te koop lopen.
Ik was net nog eens aan het kijken op de site van Ledtuning, en het viel me op dat ze bij de meeste witte LED's (ook bij de strips) nu wel de CRI vermelden. Misschien zijn er meer mensen geweest met die vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47
De cree XM-L-leds zijn binnen! Morgen als ik tijd heb meteen even snel knutselen.
Ik moet alleen beetje prutsen met de weerstanden. Het is niet abnormaal toch om meerdere kleinere weerstanden in serie te zetten om de hitte te verdelen. Ik zou op een 5,4watt weerstand uitkomen, maar ik heb geen 5 watt weerstanden (wat zelfs te weinig zou zijn)...

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 04-12-2014 22:12 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinterklaas was vroeg dit jaar... ;)

Meerdere weerstanden in serie verdelen inderdaad het gedissipeerde vermogen (P = I^2 * R).
Maar ik vind wel dat je veel gaat wegstoken in die weerstand. 5,4 W levert tegenwoordig aardig wat licht op (toch wel minimaal zo'n 400 lm). Zonde om niet te gebruiken...

Waarom moet je zoveel wegstoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zulke vermogens moet je geen weerstanden gebruiken, maar een fatsoenlijke LED-driver voor de Cree's kopen. Anders stook je veel vermogen weg. Zonde van de energie + je moet de warmte ook ergens kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47
ik zit op het moment met een 24 Volt voeding, waarmee ik dus zo'n RGB controller aanstuur ik kan even geen driver gebruiken. Ik weet niet of een driver kan gebruiken achter de controller, vast wel dan moet ik gewoon voor elke kleur een driver kopen. Dat is dan voor de toekomst. Ik wil eerst zo even weten of het allemaal werkt en hoeveel licht er af komt. De warmte kan ik wel weg, heb een forse heatsink van 100x140x25 met een ventilator er op.

(de controller is trouwens wel PWM gestuurd dus als het te warm wordt kan ik het altijd nog dimmen. Tevens waren 4 drivers weer bijna 10 euro :X
Elke kleur krijgt er dus zo eentje?: http://www.ebay.com/itm/400440730939)

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 05-12-2014 10:57 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 18:39
Ik heb vandaag een pit (230V, 60W) als deze vernield:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicawereld.nl/productimages/34192.jpg

Is deze ook te vervangen door een LED lamp? Ik heb deze gevonden op een webshop:

Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1290802-0/bajonet-lamp-led-afmeting-23-x-l70mm.jpg

In de lamp (jaartje of 15 oud) staat wel een stickertje geplakt met "Halogen Only". Zou er echt geen LED in kunnen dan?

Edit: en wat is een vergelijkbare lichtsterkte?

[ Voor 5% gewijzigd door GoeiedagEem op 05-12-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn lampen met een BA15d fitting (ook wel B15d genoemd). Niet heel gangbaar voor huisverlichting, kom je eerder tegen bij signaallampen (en de bekendste zijn wel autolampjes).

Hier de link naar de reeks van Osram. De 60 W versie geeft 980 lm licht.

Een paar dingen waar je op moet letten:
- de LED vervanger moet geschikt zijn voor 230 VAC, de meeste (signaal)lampen met deze fitting zijn echter voor 12/24 VDC.
- wordt de lamp gedimd? Dan erop letten dat de LED-vervanger dimbaar is.
- lichtopbrengst van de LED-vervanger. Ik betwijfel zeer of zo'n klein formaat ook maar in de buurt komt van 980 lm.

Edit: als dit dezelfde is als het plaatje in je post, dan zit ie met 220 lm nog onder wat een 25 W peertje deed.

[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 06-12-2014 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zoek voor een staande lamp met drie bollen (E14 kleine fitting) LED lampjes. Het is sfeerverlichting, dus bijna alles wat te koop is is te fel. Ik heb nu de lichtste Ikea lampjes erin (90 lumen):

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAzWDEwMjQ=/z/zn0AAOSwEK9T2Mhz/$_72.JPG

Deze zijn qua lichtopbrengst prima, alleen helaas helder, en dus krijg ik op m'n plafond rare schaduwpatronen te zien. Ik zoek dus eigenlijk matte.

Een dimmer hoeft eigenlijk niet, dat ding staat op een timer, wel zo makkelijk als hij gewoon aanspringt op 't juiste lichtniveau :)

Ik zoek dus matte led kogellampjes van een lumen of 80-90, zijn die ergens te krijgen van een fatsoenlijk merk? Het gaat al snel over de 200 lumen en dat is echt veel te fel als er drie van die dingen in moeten...

Hier stond een dode link.

Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)