Ik werk zelf in de LED industrie ( manufacturing ) en wat mij opvalt is hoeveel mensen hier goedkope $2 spots en goedkope Ebay 5050 RGB strips als kwaliteit beschouwen en niet weten dat ze gevaar lopen. zelfs de Philips is kwalitatief niet echt een correct product.
Laat mij even samenvatten wat een kwalitatief product inhoud voor mensen die over willen gaan op LED.
"Dit is niet bedoeld om te verkopen, mij zelf aan te prijzen en ik reageer dan ook niet op DM met vragen omtrent verkoop. Ik wil alleen mensen helpen bewust te worden over de kwaliteit en gevaren"
LED spots van $2 tot $4 worden gemaakt met onderdelen gekocht per kilo vaak van bedrijven die failliet zijn verklaard, hierdoor koop je een product dat uit verschillende resistors en LED's bestaat.
De LED's van deze spots worden gemaakt met koper in plaats van goud en lage kwaliteit Chinese phosphor.
Hierdoor krijg je nooit de CCT ( kleur temperatuur ) wat beloofd word, en ook gaan deze LED's niet langer mee als een paar maand omdat het koper kapot gaat.
Ook word er nog volop gebruik gemaakt van CRI <70 wat tegenwoordig in Europa illegaal is.
Zorg er voor dat de CRI minimaal 80 is ( hoger is beter )
Door de lage kwaliteit resistors ontstaat er een aanzienlijk hogere kans op brand.
"wij testen spots vanuit heel china in die prijsklasse en +- 3% overleefd onze testen 40% vliegt in de brand en 57% haalt de 3 weken niet eens voordat ze er mee ophouden.
Goedkope Flex strips met de welbekende 5050 RGB of RGBW diodes het zelfde, ook koper in plaats van goud en de resistors zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
Point made. : Doorbranden van resistors door het pieken van de PSU
Waar op te letten waneer je een product aanschaft ?
1.) Durf te vragen voor certificaten ( VDE, BST, UL, TüV, CE ) dit bewijst in iedergeval dat je een product haalt bij een bedrijf dat zich zelf en hun klanten serieus neemt ( Deze certificaten zijn zelfs verplicht bij import in Europa )
2.) Vraag naar het type LED wat gebruikt word, Dit kan zijn : Osram, Samsung, Guangli, CS Bright
Hierdoor weet je iig zeker dat jou LED volgens de normen gemaakt zijn, met kwaliteit Phosphor en goud in plaats van koper. ook krijg je hiermee een garantie van 30.000 / 40.000H in plaats van 20 / 3000H
3.) Kost iets $2 laat het liggen, goedkoop is duurkoop en ook wens ik geen mensen een brandend huis toe.
4.) Word het gebruikt op een plaats waar je vaak werkt of aanwezig bent, doe je zelf een plezier en zorg dat je CRI >80 neemt.
5.) Met drivers neem een merk driver, deze kosten vaak +- 5 euro duurder maar daarvoor krijg je kwaliteit.
Zorg er ook voor dat je de juiste Wattage neemt, en dat je niet boven de 70% van de capaciteit uitkomt.
Hierdoor gaat de levensduur drastisch achteruit. om een paar merken te noemen ( Snappy, Meanwell )
6.) Bij een strip let goed op de LED's of ze op een nette manier gesoldeerd zijn ( geld ook voor de resistors )
Jullie tweakers doen onderzoek naar alle producten, doe dit AUB ook voor jullie verlichting en durf te vragen aan de leverancier ( ook webshops hebben deze plicht )