Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.688 views
Nee, rechtstreeks omrekenen kan niet.
In principe is het vrij eenvoudig, dat had ik in mijn vorige bericht al uitgelegd. Namelijk verlichtingssterkte lux is het aantal lumen (lichtstroom) per vierkante meter. In de praktijk dus hoeveel procent van het totale licht dat geproduceerd wordt door die lamp op je leesoppervlak valt. En die hoeveelheid lumen omrekenen naar oppervlak van één vierkante meter. Eenvoudig uitgelegd, maar inderdaad moeilijk of onmogelijk in te schatten of te berekenen, want het licht van de lamp straalt naar alle waarschijnlijkheid overal heen, de ene kant uit veel, de andere kant uit wat minder, maar hoe die elkaar verhouden? Misschien "met een natte vinger" een beetje schatten, maar als dat niet mogelijk is kun je het als je het echt precies wilt weten alleen maar meten.

Misschien kun je in dat geval van een installateur even een luxmeter lenen, maar je kunt ook gewoon je bevindingen volgen. Want het omgaan en interpreteren van de meetwaarden van zo'n meter vereist wel een beetje ervaring. Leest het bijvoorbeeld zonder inspanning comfortabel (ook de kleine lettertjes) of laat dat vooral in vergelijking met gewoon daglicht te wensen over? Wellicht ga je het toch prettig vinden om in je leeshoek een extra lamp te plaatsen. Nogmaals ik kan onmogelijk je situatie beoordelen, maar vaak wordt één centraal lichtpunt in een kamer duidelijk wat te mager gevonden.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jitter schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:53:
[...]

2700 K geldt ook voor Ikea. Als je je halogeenlampen altijd gedimd hebt gebruikt, dan kan het inderdaad lijken of deze LED-lampen wat koud licht geven. In feite zijn ze gewoon warm wit, maar i.t.t. een halogeenlamp wordt het licht niet warmer bij het dimmen.
Als je het niet erg vindt om er wat geld voor neer te tellen bestaan ze in LED-land overigens wel, LED-lampen die warmer worden bij het dimmen. Bijv. deze Philips Dimtone.
Duidelijk, thx.

Ik ga ze allemaal gebruiken, dus het wordt gewoon wennen aan de kleur :)
michelk31 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:45:
Hoeveel lumen moet een lamp hebben om een kamer goed te verlichting.

Ik ben aan het kijken naar de Philips Myliving serie.

Ik ben aan het twijfelen tussen een model dat 1200 Lumen (16W) geeft of één die er 2400 lumen (27W) geeft.
De kamer zelf is klein 9m² +/- .
De lichtopbrengst zou voldoende moeten zijn om bv. te kunnen lezen.

Wat raden jullie me aan ?

PS. wanneer men in de winkels kijkt is er toch wel heel wat onderling verschil.
Vaak geven fabrikanten dezelfde Lumen aan, maar met het bloot oog kan je zien dat het één meer lichtopbrengst heeft dan het ander.
Zoals Techneut al aangaf hang e.e.a. af van de omstandigheden en de wensen, en ik ben het ook eens met de opmerking dat meerdere lichtpunten wellicht beter zijn.

Mocht je nog denken in gloeilampvermogens, dan staat er op de verpakking van Philips lampen het volgende tabelletje:
15 W: 125 lm
25 W: 229 lm
40 W: 432 lm
60 W: 741 lm
75 W: 970 lm
100 W: 1398 lm
150 W: 2253 lm

De EU-regelmakers houden er echter een ander tabel op na:
15 W: 136 lm
25 W: 249 lm
40 W: 470 lm
60 W: 806 lm
75 W: 1055 lm
100 W: 1521 lm
150 W: 2452 lm
200 W: 3452 lm

Deze kunnen je eventueel helpen met het kiezen van de juiste LED-verlichting als je huidige verlichting nog gloeilampen zijn.

Edit:
Als je bovenstaande tabelletjes vergelijkt zie je meteen dat de EU een hogere gloeilamp-equivalent hanteert dan bijv. Philips, en bij elke waarde is dat zo goed als precies hetzelfde percentage. De EU-verordening heeft m.b.t. LED-lampen een aantal minimumeisen gesteld waaraan ze moeten voldoen.
Persoonlijk vind ik de EU-tabel wat aan de hoge kant, maar waarschijnlijk heeft men bij het opstellen ervan rekening gehouden dat LED-lampen met ouder worden teruglopen in lichtopbrengst (net als spaarlampen, TL-buizen, e.d., overigens) en heeft men daar dus enigszins voor gecompenseerd. Eén van de eisen die men naar LED-lampen nl. hanteert (vanaf 1 maart 2014) is dat het lumenbehoud minimaal 80% is na 6.000 branduren.

[ Voor 19% gewijzigd door jitter op 13-11-2014 06:22 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
Vanaf komende maandag LED-wand-/plafondlamp in de aanbieding bij de Lidl voor €19,99.

Iemand al ervaring met zulke lampen of deze specifiek van de Lidl? 800 lm lijkt me prima voor een toilet of badkamer, maar voor een slaap of werkkamer aan de lage kant.

[ Voor 19% gewijzigd door Brokencore op 14-11-2014 19:12 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Ik vind het verbruik (met max 14,5W) nog steeds niet echt zuinig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

14,5 W lijkt veel voor een lamp met "slechts" 800 lm als je weet dat er retrofit LED-lampen zijn die 806 lm leveren en daar maar 9,5 W voor nodig hebben. De eerste is 55 lm/W, de tweede 85 lm/W.

Maar... ik vermoed dat bij de Lidl lamp de netto lichtopbrengst wordt gespecificeerd. D.w.z. de (bruto) lichtopbrengst van de LED's min de verliezen in de opalen kap.

Ik heb eens gemeten hoeveel licht het scheelt met en zonder gematteerd glas van een simpele plafonnière i.c.m. een LED-lamp, en dat was groot. Maar liefst 30% licht verdween door het plaatsen van het glas.
Je zou dus kunnen zeggen dat de bruto lichtopbrengst 806 lm is waarvan 30% verloren gaat in het glas zodat de netto lichtopbrengst nog maar 564 lm is. En dan zit je met 59 lm/W erg dicht in de buurt van het Lidl armatuur met geïntegreerde lichtbron.
Grote voordeel van het Lidl armatuur is dat de kap mooi egaal verlicht is. Bij veel plafonnières die voorzien zijn van retrofit LED-peertjes is dat niet het geval. Nadeel is natuurlijk dat de lichtbron niet even snel vervangen kan worden.

Uiteraard hangt het verliespercentage nogal van het armatuur maar ook van de lamp af. Tot mijn verbazing bleek dat in hetzelfde armatuur bij spaarlampen maar zo'n 20% verloren ging. Voor dat verschil heb ik geen goede verklaring.

Voor echt goede netto efficiëntie ben je bij armaturen met geïntegreerde lichtbron aangewezen op types die niet voor consumenten bedoeld zijn. Dan kom je meer op het terrein van de industriële verlichting.

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 15-11-2014 07:57 ]

• !null
Ja dat ben ik wel met je eens. Ter vergelijking, ik heb hier bolletje van Philips hangen, slechts 4 Watt. Gezien we net verhuisd zijn hangen die nog in een los fittingtje, geen armutuur. Dat vind ik genoeg licht, in de kleinere ruimtes zelfs te veel :P

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:47
Een vraagje: Zijn dit de leds die gewoon alle kleuren aan kunnen nemen? Dus niet alleen RGBW maar alles daar tussenin? En deze ook?

Dan is dat nogal wat plaats efficienter dan dat ik 10 rode, 10 groene en 15 rode leds ga gebruiken.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Aan de soldeereilandjes te zien kun je alle kleuren LED's in de behuizing afzonderlijk aansturen, dus dan zou m.i. het antwoord op je vraag "ja" moeten zijn.
Ik vraag me wel af hoe goed de verschillende kleuren in het lensje mengen.

• alaintje
jitter schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:
Aan de soldeereilandjes te zien kun je alle kleuren LED's in de behuizing afzonderlijk aansturen, dus dan zou m.i. het antwoord op je vraag "ja" moeten zijn.
Ik vraag me wel af hoe goed de verschillende kleuren in het lensje mengen.
Dat bedoelde ik ook, je weet het helaas nooit op ebay. Ik betwijfel of ze uberhaupt mengen eigenlijk :X .
Of dat je gewoon rood en groen tegelijk gaat zien haha.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
jitter schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 07:27:
[...]
Ik heb eens gemeten hoeveel licht het scheelt met en zonder gematteerd glas van een simpele plafonnière i.c.m. een LED-lamp, en dat was groot. Maar liefst 30% licht verdween door het plaatsen van het glas.
[...]
Tot mijn verbazing bleek dat in hetzelfde armatuur bij spaarlampen maar zo'n 20% verloren ging. Voor dat verschil heb ik geen goede verklaring.
[...]
Hoe heb je dat gemeten? Met een luxmeter? Wat het opalen dingetje hier doet is namelijk het licht veel meer spreiden. Recht onder de lamp zul je zonder kap veel meer lux meten, maar die Philips LED straalt zonder kap maar weinig naar de zijkant. Ga je aan de zijkant met kap meten, zul je dus meer licht meten. Een luxmeter gebruiken om de percentuele afname van de totale lichtstroom te bereken lijkt me geen goede manier, tenzij je de lichtsterke onder elke hoek goed kan meten.

Het verschil met spaarlampen kan ik dan ook wel verklaren, die stralen namelijk al rondom. Daar verandert de verhouding van het licht naar beneden met het licht naar de zijkant niet zo enorm.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55

Trebbors

Failure is no option!

Omdat ik zo vrolijk word van ledverlichting wil ik zo snel mogelijk de 50W GU10 spots vervangen.Alleen iets te enthousiast.

De Philips dimtones hebben wel een bijzonder mooi koellichaam en dimmen prachtig.

Afbeeldingslocatie: http://stultiens.net/led/led.jpg

Nu op zoek naar een inbouwframe waar de lamp iets naar buiten steekt..
marcop23 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:34:
[...]

Hoe heb je dat gemeten? Met een luxmeter? Wat het opalen dingetje hier doet is namelijk het licht veel meer spreiden. Recht onder de lamp zul je zonder kap veel meer lux meten, maar die Philips LED straalt zonder kap maar weinig naar de zijkant. Ga je aan de zijkant met kap meten, zul je dus meer licht meten. Een luxmeter gebruiken om de percentuele afname van de totale lichtstroom te bereken lijkt me geen goede manier, tenzij je de lichtsterke onder elke hoek goed kan meten.

Het verschil met spaarlampen kan ik dan ook wel verklaren, die stralen namelijk al rondom. Daar verandert de verhouding van het licht naar beneden met het licht naar de zijkant niet zo enorm.
Dat heb ik inderdaad met een luxmeter gemeten.
Maar als ik over je verklaring nadenk zou ik juist het tegenovergestelde verwachten, althans bij het armatuur dat ik gebruikte i.c.m. meetplek recht onder de lamp.

Bij een lamp die netjes rondom straalt doet de opalen kap inderdaad niet zoveel met de lichtspreiding. Die was al goed rondom, en wordt daar dus niet beter van. Het verschil in licht is m.i. dan vooral te wijten aan wat de kap absorbeert i.p.v.doorlaat.
Maar bij een LED-lamp die gerichter straalt zou ik dus verwachten dat het licht relatief beter gespreid wordt met kap. De luxmeter zou m.i. dan juist minder verlies moeten meten.
Simpel gezegd: een deel van het licht dat niet richting luxmeter ging zonder kap wordt daar met kap wel naartoe verspreid samen en bij het deel wordt gevoegd dat met of zonder kap toch al de goede kant op straalt. De absorptie in de kap zou dus verhoudingsgewijs minder invloed op de lichtopbrengst moeten hebben.

Maar misschien denk ik wel in de verkeerde richting. Ik vermoed nu dat door de constructie van het armatuur meer licht in de kap gereflecteerd wordt dan gebroken naarmate je verder aan de rand van het glas komt. De hoek van de lichtstralen met de lucht/glas overgang wordt naar de rand toe immers steeds groter waardoor er steeds meer licht totale interne reflectie ondergaat. Laat de meeste LED-lampen nou juist het overgrote deel van hun licht naar de rand van het glas schijnen...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 16-11-2014 10:03 ]

• marcop23
Zit de lamp daar horizontaal in? Dan lijkt het me logisch dat een spaarlamp, die een deel van het licht direct richting het glas schijnt, minder verlies bij het glas heeft dan een LED die meer recht vooruit straalt, dus tegen het rand van het armatuur in plaats van het glas. En, inderdaad, licht wat weerkaatst in plaats van gebroken wordt. Maar ik zou sowieso niet uitgaan van de mooie breking wat je ziet bij een mooie heldere prisma, want zelfs licht wat recht door melkglas heen gaat komt er uit in allerlei richtingen.

Wat ik bedoelde heb ik geprobeerd uit te leggen met een Paint plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://4pb.nl/troep/lamp.png
Uiteraard heel overdreven gebundeld licht, en mijn lampen zien er niet mooi uit, maargoed. Als je lamp er verticaal in zit, denk ik hierom dat je met een LED een grotere percentuele verandering ziet qua intensiteit recht onder de lamp dan een spaarlamp, die al gespreid licht heeft. Ook met een horizontale lamp denk ik dat, maar dat is meer omdat je het grootste deel van het licht dan niet meer direct op het glas 'afvuurt.'

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Iemand ervaring met zo'n type van lampen (of gelijkaardig)?
http://www.aliexpress.com...-12W-15W/32219041381.html

Ik heb nu een 75W gloeilamp die me te weinig licht geeft en die toch een paar uur per dag brandt. Ik zit te twijfelen tussen de 15W en de 25W uitvoering. De lamp zit in een lampkap en ik wil dat er zoveel mogelijk licht in alle richtingen wordt uitgestraald.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie weinig heatsink en de lamp lijkt niet aanraakveilig (soldeerpunten aan de lucht).
Warm White wordt aangegeven als 2800-3200K wat toch voor de meeste mensen wat kil licht is.
Verder zal er best een hoop licht vanaf komen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
D-Three schreef op zondag 16 november 2014 @ 12:46:

Ik heb nu een 75W gloeilamp die me te weinig licht geeft en die toch een paar uur per dag brandt. Ik zit te twijfelen tussen de 15W en de 25W uitvoering. De lamp zit in een lampkap en ik wil dat er zoveel mogelijk licht in alle richtingen wordt uitgestraald.
Ik zou eerder gaan voor een 20 à 25W CFL. Die lamp ziet er niet erg betrouwbaar / veilig uit. Vorige week bij de Gamma 20W spaarlamp met 1200lm voor maar €1,50. :)

[ Voor 5% gewijzigd door weebl15 op 16-11-2014 13:21 ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Proton_ schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:17:
Ik zie weinig heatsink en de lamp lijkt niet aanraakveilig (soldeerpunten aan de lucht).
Warm White wordt aangegeven als 2800-3200K wat toch voor de meeste mensen wat kil licht is.
Een gloeilamp van 75 W is ook bepaald niet aanraakveilig als die brandt, auw! :)
D-Three schreef op zondag 16 november 2014 @ 12:46:

Zoals al aangegeven kunnen dit soort LED-lampen gevaarlijk zijn a.g.v. hun constructie. In veel gevallen hebben deze lampen geen van het lichtnet galvanisch gescheiden voeding wat bij LED's die je kunt aanraken gevaarlijke situaties kan opleveren.
Dit uitgebreide filmpje geeft een demonstratie met uitleg over dit gevaar. De in het filmpje gebruikte afkorting "RCD" staat voor residual current device, in het Nederlands een aardlekschakelaar.
marcop23 schreef op zondag 16 november 2014 @ 12:23:
Zit de lamp daar horizontaal in? Dan lijkt het me logisch dat een spaarlamp, die een deel van het licht direct richting het glas schijnt, minder verlies bij het glas heeft dan een LED die meer recht vooruit straalt, dus tegen het rand van het armatuur in plaats van het glas. En, inderdaad, licht wat weerkaatst in plaats van gebroken wordt. Maar ik zou sowieso niet uitgaan van de mooie breking wat je ziet bij een mooie heldere prisma, want zelfs licht wat recht door melkglas heen gaat komt er uit in allerlei richtingen.
Daar zit de lamp inderdaad horizontaal in.
Ik bedenk me net dat ik destijds de test deed met de vorige generatie LED-lamp van AH, een 12 W/806 lm LED-lamp (die AH overigens als 11 W aan de man bracht). Deze heeft voor een retrofit LED-lamp bepaalt geen verkeerd spreidingspatroon dankzij de vreemde constructie. I.i.g. een heel stuk beter dan bijv. een Osram LED Star met zijn kleine stralingshoek, of wat Lidl vanaf morgen in de aanbieding heeft. Misschien is het bij die lampen nog wel erger...
Wat ik bedoelde heb ik geprobeerd uit te leggen met een Paint plaatje:
[afbeelding]
Uiteraard heel overdreven gebundeld licht, en mijn lampen zien er niet mooi uit, maargoed. Als je lamp er verticaal in zit, denk ik hierom dat je met een LED een grotere percentuele verandering ziet qua intensiteit recht onder de lamp dan een spaarlamp, die al gespreid licht heeft. Ook met een horizontale lamp denk ik dat, maar dat is meer omdat je het grootste deel van het licht dan niet meer direct op het glas 'afvuurt.'
Misschien moet ik ook eens met zo'n armatuur meten want.... meten is weten ;) ...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 16-11-2014 18:30 ]

• D-Three
De aanraakbeveiliging had ik niet aan gedacht maar lijkt me dan beter bij zoiets?
http://www.aliexpress.com...hite-Cool/1285958105.html
Dat is wat betreft aanraakveiligheid al beter. Er zijn echter meer zaken die een rol spelen, bijv. de nogal losse specificatie van de kleurtemperatuur. In de advertentie zie ik o.a.:
"Warm White"
"Cold White"
en
"Nature White(3500-5500K)"

Bovendien weet je niet wat de CRI (of Ra) is.
Proton_ schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:17:
Ook een goed punt van de heatsink, bij LED's is het beheersen van de temperatuur erg belangrijk voor de lichtopbrengst en de levensduur. De levensduur is met een dergelijk klein oppervlak eerder 5.000 u, niet de gespecificeerde 50.000 u...
Ik zou liever gaan voor iets dat je hier in de winkel kan kopen. En als je een beetje oplet hoeft het tegenwoordig niet veel duurder te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 17-11-2014 07:00 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:36

Nakebod

Nope.

Nakebod schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:00:
Na lang twijfelen ga ik eens proberen mijn lampjes met G4 om te bouwen.
Zijn nu dimbare lampjes, 10 watt per stuk, en heb 3 lampen met totaal 12 van die lampjes (2x 3 en 1x 6).

Dimbaar maakt het geheel wat lastiger/duurder, dus ik ga nu voor niet dimbare lampjes.

Gister 3 transformators besteld, en de 3 watt warmwitte LEDs die G_M_C hier ook ooit heeft neergezet.
14 euro voor 20 lampjes, doe ik het voor :) Trafo's zijn duurder dan de lampjes..
Zal nog wel even duren voordat de lampjes binnen zijn, transformators verwacht ik morgen al. Als het goed is heb ik nog ergens wat oude G4 test lampjes liggen, kan ik vast beginnen met ombouwen en testen.
Heb inmiddels iets meer dan een weekje mijn G4 LED's binnen, en ze doen het best aardig.
Nu ben ik zo slim geweest geen foto's te maken met de originele 10 watt lampjes, dus echt goed vergelijken, zover dat op een foto al kan, is niet echt te doen.
Foto 1 het formaat van de LED tov de halogeen lamp. Dit type is zoals te zien een stukje groter.
Foto 2 is 3x LED.
Foto 3 is met een 10 watt G4 halogeen.
Foto's 4, 5 en 6 is de bovenste een halogeen, en de onderste een LED. Geen verschil te zien, foto en echt.
Foto 7 de lamp met 6 LED's in volle glorie.
Foto 8 en 9 de transformators.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sQ727VRGsJ7Oh3kV3010oSp9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dtvnSdvQ3lCzstqkTCnWrKio/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7oTWSb5QNgvoILxYHh57ExAT/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C5KwsvQIsygDBMvxLf2WnKzs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m2m13Y741M2GKmj7nNa0igss/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dFdYW1tfcQ8imXMtA2WYBD6f/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PnCpgri8lv5aKBJnqXVcKZ39/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SUVjzhO1Ngs06hdT7YWwvvpk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ui4xnfThOx0Yl0zhjJ0ZUipn/thumb.jpg

Gevoelsmatig zeg ik dat de lichtopbrengst van de halogeenlampjes zeer vergelijkbaar is. Die waren namelijk ook niet heel denderend. Als ik deze lampen aan had, was het wel verlicht in de huiskamer, maar tegelijkertijd ook weer "net niet". Dat is uiteraard met de nieuwe LED's nog steeds het geval :P

Qua energieverbruik, getest met de nieuwe transformator en 1x een 10 watt lampje (2 lampjes gingen over het max van de transformator heen) was ongeveer 9 watt.
Met dezelfde transformator en 1 LED kwam ik op ongeveer 1.5 Watt uit. Mijn kleine lamp met 3 LED lampen kwam niet hoger dan 4 á 5 watt uit (Voorheen 25-30). De lamp met 6 LED lampen zat nu op 9 watt (Voorheen 50-60)

Ze worden verkocht als High Power SMD3014, 3W G4, en 250 lumen per lampje. Zogenaamd als 20 watt vervanger. Dat zijn ze echter zeker niet. Had ik stiekem al rekening mee gehouden, en dat komt goed uit :P
Ook getest in de keuken, daar zitten namelijk wel 20 watt halogeen lampjes in. Kon maar 1 lampje testen, met 2 lampjes ging de transformator niet aan.
Maar het ene lampje die wel aan was, was echt zichtbaar minder, iets dat je met het koken zeker niet wilt hebben. Maar als 10 watt vervangers zijn ze geschikt.

Ik heb op dit moment nog 8 van deze lampjes over, gezien ik ze (zoals verwacht) niet in de keuken kan gaan gebruiken. Als iemand interesse heeft, tegen kostprijs (€0.75 p/s of € 6.00 voor 8 ) + verzendkosten mogen ze weg. Gereserveerd

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Zo als sfeerverlichting kan het prima toch?

Hoe zit het met de warmteontwikkeling van de lampjes? Omdat ze volledig zijn ingegoten (siliconen?)..

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Lauw-warm na een minuut of 30. Nog niet gevoeld eigenlijk na een paar uur.
En dan zitten ze bij mij ook nog in glazen bolletjes :+

Maar als sfeerlampjes zijn ze inderdaad prima, zo gebruik ik ze ook. Heb namelijk ook een staande lamp met 3x 5 watt LED erin, en dat is mijn primaire lamp in de woonkamer. Alleen met alleen die lamp aan heb je weer wat donkere gedeeltes in de woonkamer. Dus een prima aanvulling op elkaar :)

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Heeft iemand van jullie ooit een inbouwframe gezien die ik kan gebruiken met die dimtones?
Nakebod schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:10:
Lauw-warm na een minuut of 30. Nog niet gevoeld eigenlijk na een paar uur.
En dan zitten ze bij mij ook nog in glazen bolletjes :+
<
Dit brengt me naar gedachten die al een hele poos door mijn hoofd spelen, zomaar wat brainstorming. Misschien is hier iemand die daar heel veel van af weet?
Te beginnen met de gloeilamp. Net als een olielamp en een kaars is deze eigenlijk een warmtebron met een beetje licht als nuttig bijproduct. Want het licht-rendement is maar amper 3 %. Dus ruim 97 % van de verbruikte energie is warmte, geen wonder dus dat hij na zeer korte tijd niet meer zonder de vingers de verbranden kan worden aangeraakt. Het piepkleine beetje andere straling van het spectrum is volgens mij te verwaarlozen.

Dan de spaarlamp. Eigenlijk een tussenfase in de verlichtingstechniek, want met het geleidelijk goedkoper worden van de LED verdringt deze de spaarlamp steeds meer, doordat deze de niet nader te noemen nadelen van de spaarlamp mist. In de schappen in de winkel is dat ook al een poosje te zien Weliswaar wordt de spaarlamp aanmerkelijk minder warm dan de gloeilamp, niettemin wordt hij nog behoorlijk warm vind ik.

De LED wordt inderdaad maar handwarm. Toch is het licht-rendement nog steeds maar amper 20 %, in veel gevallen nog behoorlijk minder. Dus ruim 80 % aan andere zaken. Zou dat net als bij de gloeilamp nagenoeg alleen maar warmte zijn, dan zou hij naar mijn idee ook loeiheet moeten worden en dat is dus niet het geval. Maar waaraan dan wel, of zou die vermindering van warmte die optreedt toch wel ruim voldoende zijn om hem veel minder heet te laten worden?
Dat moet haast wel warmte zijn aangezien het door de LED uitgestraalde spectrum geen UV of IR bevat. Dan blijft er alleen nog de warmte over die door de heatsink wordt afgevoerd.
En als die krap bemeten zijn kunnen die nog steeds te heet worden om aan te raken...

De LED is nog niet uitontwikkeld...

• opuntia1
Techneut schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:36:
[...]
Dit brengt me naar gedachten die al een hele poos door mijn hoofd spelen, zomaar wat brainstorming. Misschien is hier iemand die daar heel veel van af weet?
Te beginnen met de gloeilamp. Net als een olielamp en een kaars is deze eigenlijk een warmtebron met een beetje licht als nuttig bijproduct. Want het licht-rendement is maar amper 3 %. Dus ruim 97 % van de verbruikte energie is warmte, geen wonder dus dat hij na zeer korte tijd niet meer zonder de vingers de verbranden kan worden aangeraakt. Het piepkleine beetje andere straling van het spectrum is volgens mij te verwaarlozen.

Dan de spaarlamp. Eigenlijk een tussenfase in de verlichtingstechniek, want met het geleidelijk goedkoper worden van de LED verdringt deze de spaarlamp steeds meer, doordat deze de niet nader te noemen nadelen van de spaarlamp mist. In de schappen in de winkel is dat ook al een poosje te zien Weliswaar wordt de spaarlamp aanmerkelijk minder warm dan de gloeilamp, niettemin wordt hij nog behoorlijk warm vind ik.

De LED wordt inderdaad maar handwarm. Toch is het licht-rendement nog steeds maar amper 20 %, in veel gevallen nog behoorlijk minder. Dus ruim 80 % aan andere zaken. Zou dat net als bij de gloeilamp nagenoeg alleen maar warmte zijn, dan zou hij naar mijn idee ook loeiheet moeten worden en dat is dus niet het geval. Maar waaraan dan wel, of zou die vermindering van warmte die optreedt toch wel ruim voldoende zijn om hem veel minder heet te laten worden?
Een gloeilamp van 75 W heeft een bepaalde grootte, is oppervlakte dat warm wordt.
Zou je een zelfde lamp hebben van 3 W met dus de zelfde grootte en oppervlakte dan wordt die lamp veel minder heet.
Zo eenvoudig is dat. :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nakebod schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:48:
[...]
Ze worden verkocht als High Power SMD3014, 3W G4, en 250 lumen per lampje. Zogenaamd als 20 watt vervanger. Dat zijn ze echter zeker niet. Had ik stiekem al rekening mee gehouden, en dat komt goed uit :P
Heb zelf deze lampjes ook gekocht voor mijn zus, maar blijkbaar bij een andere aanbieder. Die geeft aan dat ze geen 3W zijn, maar 1,5W wat ook uit jouw energiemetingen naar voren komt.
Afbeeldingslocatie: http://www.licht-ar.de/ebay/imgs/products/lm_g4_led/G4-sm-15-01_licht-ar.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.licht-ar.de/ebay/imgs/products/lm_g4_led/G4-sm-15-02_licht-ar.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Nakebod

Nakebod

Nope.

1.5w / 150 lumen komt denk ik beter overeen ja.
Ik heb ze van http://www.aliexpress.com...4-led-12v/1338001738.html. De 3 watt warm white versie.

Nu staan er verder volgens mij geen typenummers op, dus geen idee of ze identiek zijn met de versie die jij hebt besteld.
Nu kan ik natuurlijk gaan klagen bij de verkoper, gezien ze geen 3 watt zijn, maar stiekem vind ik ze voor mijn lampen weer goed :P Lastig... :D

• !null
Hoe is de kleur in het echt? Ik wil nu ook dit soort lampjes hebben, en ik vermoed dat ik wel uit kan met de 1,5W versie. Liever zoek ik er eentje die nog dichter in de buurt van de 2700K zit. Die 3200K vind ik vast wel acceptabel, maar weet niet of ik het thuis kan verkopen :P

• alaintje
Heeft iemand toevallig nog een link voor goede RGB-leds op een star of chip die wel goed mengen?
Op ebay weet je eigenlijk niet wat je besteld, en cree is niet goed leverbaar in Nederland dus extreem duur. 20 Euro voor een led is mij iets te prijzig.

• opuntia1
alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:59:
Heeft iemand toevallig nog een link voor goede RGB-leds op een star of chip die wel goed mengen?
Op ebay weet je eigenlijk niet wat je besteld, en cree is niet goed leverbaar in Nederland dus extreem duur. 20 Euro voor een led is mij iets te prijzig.
Je zou eens kunnen kijken bij dealextreme.

Voorbeeld hieronder met uitgebreide info.
Zoek maar uit!

http://www.dx.com/nl/p/30...allel-158387#.VGpW6PnXO84

• alaintje
opuntia1 schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:18:
[...]

Je zou eens kunnen kijken bij dealextreme.

Voorbeeld hieronder met uitgebreide info.

http://www.dx.com/nl/p/30...allel-158387#.VGpW6PnXO84
Dat is helaas net zo informatieloos. Dealextreme staat nou ook niet echt bekend om waardevolle spullen, mestal prulletjes.
Tevens zal deze chip totaal niet mengen omdat de kleuren zover uit elkaar zitten. Misschien als je er een leuke lens overheen kunt doen...

Ik denk dat ik wat mooie heb gevonden op Ebay. Het zullen geen echte Cree XM-L's zijn, maar goed. We zullen zien!

• opuntia1
alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:21:
[...]

Dat is helaas net zo informatieloos. Dealextreme staat nou ook niet echt bekend om waardevolle spullen, mestal prulletjes.
Tevens zal deze chip totaal niet mengen omdat de kleuren zover uit elkaar zitten. Misschien als je er een leuke lens overheen kunt doen...

Ik denk dat ik wat mooie heb gevonden op Ebay. Het zullen geen echte Cree XM-L's zijn, maar goed. We zullen zien!
Informatieloos?

Ik ben het niet met je eens.
Zelf heb ik ook cree leds gekocht en die doen het nog steeds uitstekend.
Zie hier onder.
Genoeg informatie om te weten wat ik koop vind ik.

Maar wat wil jij dan allemaal weten? :)

http://www.dx.com/p/30w-1...2-26v-190272#.VGpZnfnXO84

• alaintje
opuntia1 schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:32:
[...]

Informatieloos?

Ik ben het niet met je eens.
Zelf heb ik ook cree leds gekocht en die doen het nog steeds uitstekend.
Zie hier onder.
Genoeg informatie om te weten wat ik koop vind ik.

Maar wat wil jij dan allemaal weten? :)

http://www.dx.com/p/30w-1...2-26v-190272#.VGpZnfnXO84
Ok, geheel informatieloos is niet waar, maar echt veel specs zijn er niet vind ik.
Er komt wel aardig wat licht van die 30Watt chip af, maar ik denk dat het toch tegen valt itt 5 losse (10w) RGBW leds van zogenaamd 'cree'. Die chip die zie je namelijk ook vaak in zo'n 'flood lights'. Maar daar komt ook minder licht vanaf dank je denkt. Wel goed voor de sfeer natuurlijk.

Trebbors schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:56:
Heeft iemand van jullie ooit een inbouwframe gezien die ik kan gebruiken met die dimtones?
Niet specifiek, maar de paar armaturen die ik ken kunnen daarmee gebruikt worden. De GU10 fitting van het armatuur zit daaraan niet vast (of kan los) waardoor de lengte van de lamp niet zoveel uitmaakt. Zolang je maar genoeg ruimte boven het verlaagd plafond hebt past ook een langere LED-lamp.

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 18-11-2014 06:27 ]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

jitter schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 06:23:
[...]

Niet specifiek, maar de paar armaturen die ik ken kunnen daarmee gebruikt worden. De GU10 fitting van het armatuur zit daaraan niet vast (of kan los) waardoor de lengte van de lamp niet zoveel uitmaakt. Zolang je maar genoeg ruimte boven het verlaagd plafond hebt past ook een langere LED-lamp.
De fitting zit inderdaad los. Ik heb nu het probleem dat de inbouwhoogte niet voldoende is en ik iets zoek dat de lamp een cm (met designframe o.i.d.) uit het plafond zakt.

Met het bestaande frame en de dimtone komt het zover uit het plafond :-(
Afbeeldingslocatie: http://stultiens.net/led/led.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Trebbors op 18-11-2014 11:20 ]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

!null schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:13:
Hoe is de kleur in het echt? Ik wil nu ook dit soort lampjes hebben, en ik vermoed dat ik wel uit kan met de 1,5W versie. Liever zoek ik er eentje die nog dichter in de buurt van de 2700K zit. Die 3200K vind ik vast wel acceptabel, maar weet niet of ik het thuis kan verkopen :P
Kleur is zeer vergelijkbaar. Nu is halogeen naar mijn idee vaak al iets witter dan warmwit. Het is prettig helder licht.
Dus IPV 2700k zal het, gevoelsmatig, eerder richting de 3000k gaan, denk niet dat het 3200k is. Maar exacte waardes heb ik niet dus pin mij daar vooral niet op vast :D

Philips geeft voor zijn standaard 50 W GU10 halogeenspot een kleurtemperatuur op van 2800 K. Een 12 V/ 50 W halogeenspotje (GU5.3) van dezelfde fabrikant brandt feller en heeft daardoor ook een hogere kleurtemperatuur (3000 K).

Ik wist dat 12 V halogeenlampen efficiënter zijn dan 230 V halogeenlampen, maar het verschil is nog groter dan ik dacht. De 230 V / 50 W spot doet 330 lm en krijgt energielabel D. De 12 V / 50 W spot doet 680 lm en krijgt energielabel B (en hierbij is al rekening gehouden met 10% extra verbruik a.g.v. verliezen in de trafo).
Trebbors schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:20:
[...]

De fitting zit inderdaad los. Ik heb nu het probleem dat de inbouwhoogte niet voldoende is en ik iets zoek dat de lamp een cm (met designframe o.i.d.) uit het plafond zakt.

Met het bestaande frame en de dimtone komt het zover uit het plafond :-(
[afbeelding]
Ik betwijfel of er inbouwarmaturen zijn die de lamp laten uitsteken, maar wie weet...

Ik zou denk ik uit MDF, o.i.d., ringen zagen om de ruimte tussen het plafond en armatuur op te vangen en dan uitvogelen hoe de lamp op zijn plek kan blijven zitten. Waarschijnlijk is het mechanisme dat de lamp in het plafond klemt niet op zo'n dikte berekend.
Je kunt natuurlijk ook heel het plafond nog wat verlagen :+ ...

• marcop23
alaintje schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:21:
[...]
Volgens mij zijn Ebay LED's van 'Cree' op ster wel vaak Cree, maar dan van batches die op een of andere manier niet in de 'reguliere' verkoop zijn gekomen, omdat ze minder licht geven dan de laagste bin toelaat bijvoorbeeld. Dit weet ik niet heel zeker, maar dacht ik tot nu toe altijd.

Optisch bijvoorbeeld, lijkt mijn Cree Xt-e wel op plaatjes van de echte, maar ik denk dat die wat minder efficient is. Natuurlijk zou het ook kunnen dat ze hem helemaal nagemaakt hebben, maar ik dacht dat het afgekeurde batches waren.
jitter schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:51:
[...]
Ik wist dat 12 V halogeenlampen efficiënter zijn dan 230 V halogeenlampen, maar het verschil is nog groter dan ik dacht. De 230 V / 50 W spot doet 330 lm en krijgt energielabel D. De 12 V / 50 W spot doet 680 lm en krijgt energielabel B (en hierbij wordt ook nog rekening gehouden met 10% extra verbruik a.g.v. verliezen in de trafo).
Hmm, dat is inderdaad een erg groot verschil, dat had ik ook niet gedacht. Halogeentrafo's kosten ook nog eens niet zo veel, ik zie 150W voor 20 euro. Ik zie dat 30W lampjes 540 lumen produceren (dat is met 18 lm/W nog aardig efficienter dan de 50W!), dan zou ik eigenlijk sowieso altijd voor laagspanning halogeen gaan als je dat toch prefereert boven LED. Owh, en 20W laagspanning produceert dan nauwelijks minder licht dan 50W 230V (300 lumen laagspanning, 330 lumen voor 230v volgens jou).
Bron trouwens: https://www.lampdirect.nl...rect_nl/8711500413789.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 18-11-2014 17:17 ]

• opuntia1
marcop23 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:01:
[...]

Volgens mij zijn Ebay LED's van 'Cree' op ster wel vaak Cree, maar dan van batches die op een of andere manier niet in de 'reguliere' verkoop zijn gekomen, omdat ze minder licht geven dan de laagste bin toelaat bijvoorbeeld. Dit weet ik niet heel zeker, maar dacht ik tot nu toe altijd.

Optisch bijvoorbeeld, lijkt mijn Cree Xt-e wel op plaatjes van de echte, maar ik denk dat die wat minder efficient is. Natuurlijk zou het ook kunnen dat ze hem helemaal nagemaakt hebben, maar ik dacht dat het afgekeurde batches waren.
Ja en waar komen de meeste Cree Led's vandaan.

In 2005, Cree opened a subsidiary, Cree Asia-Pacific Ltd., in Hong Kong.[3][4]
In March 2007, Cree acquired Cotco Luminant Device Ltd of Hong Kong for $200 million.[5] Cotco is a supplier of high brightness LEDs in China.
In 2009, Cree announced an agreement to purchase a 592,000-square-foot (55,000 m2) facility in Huizhou, Guangdong Province, China, Cree’s first chip production facility outside of North America.[6] Also in 2009, Cree announced an expansion at its Durham plant.[7]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

!null schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:13:
Ik vind de kleurtemperatuur goed overeenkomen met de halogeenlampjes. Het wordt een ander verhaal als je ze gaat dimmen. Dan worden halogeenlampjes een stuk 'warmer' wat niet gebeurd als je LED dimt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• marcop23
opuntia1 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:22:
[...]
Ja en waar komen de meeste Cree Led's vandaan.

In 2005, Cree opened a subsidiary, Cree Asia-Pacific Ltd., in Hong Kong.\[3]\[4]
In March 2007, Cree acquired Cotco Luminant Device Ltd of Hong Kong for $200 million.\[5] Cotco is a supplier of high brightness LEDs in China.
In 2009, Cree announced an agreement to purchase a 592,000-square-foot (55,000 m2) facility in Huizhou, Guangdong Province, China, Cree’s first chip production facility outside of North America.\[6] Also in 2009, Cree announced an expansion at its Durham plant.\[7]
Maar wat wil je daarmee zeggen? Ondanks dat een deel van de (echte) Cree LED's ongetwijfeld in China wordt geproduceerd, kan er wel (Chinese) namaak bestaan? Dat twee producten beiden in China worden geproduceerd, hoeft helemaal nooit wat over kwaliteit te zeggen?

Ik hoor ook wel eens 'Die Philips LEDs komen tegenwoordig toch ook uit China', wat maakt het uit? Behalve de werkgelegenheid hier dan. De kwaliteit ervan kan nog wel goed zijn?

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

jitter schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:59:
[...]

Ik betwijfel of er inbouwarmaturen zijn die de lamp laten uitsteken, maar wie weet...

Ik zou denk ik uit MDF, o.i.d., ringen zagen om de ruimte tussen het plafond en armatuur op te vangen en dan uitvogelen hoe de lamp op zijn plek kan blijven zitten. Waarschijnlijk is het mechanisme dat de lamp in het plafond klemt niet op zo'n dikte berekend.
Je kunt natuurlijk ook heel het plafond nog wat verlagen :+ ...
Goede tip, best te doen met twee maten gatenzagen.

• opuntia1
marcop23 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 07:50:
[...]

Maar wat wil je daarmee zeggen? Ondanks dat een deel van de (echte) Cree LED's ongetwijfeld in China wordt geproduceerd, kan er wel (Chinese) namaak bestaan? Dat twee producten beiden in China worden geproduceerd, hoeft helemaal nooit wat over kwaliteit te zeggen?

Ik hoor ook wel eens 'Die Philips LEDs komen tegenwoordig toch ook uit China', wat maakt het uit? Behalve de werkgelegenheid hier dan. De kwaliteit ervan kan nog wel goed zijn?
Laatst zag ik ook een duur namaakhorloge Omega uit Turkije, deze is daarna vergeleken met een hier gekocht zelfde model, geen verschil te ontdekken.
En inderdaad het hoeft helemaal niets te zeggen over de kwaliteit. :)

• alaintje
Ik heb 5 Cree XM-L RGBW 3x4w gekocht voor 30$ +5$ shipping.
Max Luminous Flux: Red 87.4LM, Green 114LM, Blue 39.8LM, White 100LM

Ik heb ze tegen december ingebouwd denk ik, dan upload ik meteen wel wat beeld, dan kunnen we dat zien.

• opuntia1
alaintje schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:41:
Ik heb 5 Cree XM-L RGBW 3x4w gekocht voor 30$ +5$ shipping.

Ik heb ze tegen december ingebouwd denk ik, dan upload ik meteen wel wat beeld, dan kunnen we dat zien.
100 lumen voor de witte van 4 W is maar 50 lumen/Watt. :(
Vind je dit niet te weinig?
Voor de andere kleuren is een opgave van Lumen natuurlijk altijd een moeilijke zaak.

Wat zijn de verdere "specs" van die Cree XM-L RGBW ? :)
Is het niet 4 x 4 W ?

• alaintje
opuntia1 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:27:
[...]

100 lumen voor de witte van 4 W is maar 50 lumen/Watt. :(
Vind je dit niet te weinig?
Voor de andere kleuren is een opgave van Lumen natuurlijk altijd een moeilijke zaak.

Wat zijn de verdere "specs" van die Cree XM-L RGBW ? :)
Is het niet 4 x 4 W ?
Specs:
Wavelength: Red 620~630nm, Green 520~535nm; Blue 450~465nm; White 5700~8000K
Product Voltage: Red 2.25~2.6V, Green 3.3~3.9V, Blue 3.1~3.7V, White 3.1~3.7V
Maximum Drive Current: 1A
Maximum Power: 12W
Viewing Angle: 130 Degree
Ik geloof er eigenlijk niet veel van op ebay en zo allemaal, maar aangezien deze niet debiel goedkoop waren en de seller aardig wat heeft verkocht dacht ik dan zal het wel goed zijn.
Hoezo moet je die wit dan halveren? Ik ben sowieso niet van plan wit aan te sluiten in eerste instantie, want mijn controller beschikt over RGB en niet RGBW, als ik de lichtopbrengst dan goed vind ga ik de arduino (leren) programmeren zodat er nog wat meer (wit)licht uit komt met wit.
In eerste instantie wil ik deze op 550mA laten draaien vanwege de warmte, maar ik zie dat ze tot 1 Ampere gaan, per kleur.

Ik had ook nog deze gezien: http://www.ebay.com/itm/371184297772
Maar dan moet ik er wel 10 plakken voor hetzelfde licht. En ik wil als die 5 cree leds bevallen iets bouwen van max 15 leds. Zodat ze precies in een goede maat PAR behuizing passen (of iets anders waar ze in passen).

marcop23 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:01:
[...]

Hmm, dat is inderdaad een erg groot verschil, dat had ik ook niet gedacht. Halogeentrafo's kosten ook nog eens niet zo veel, ik zie 150W voor 20 euro. Ik zie dat 30W lampjes 540 lumen produceren (dat is met 18 lm/W nog aardig efficienter dan de 50W!), dan zou ik eigenlijk sowieso altijd voor laagspanning halogeen gaan als je dat toch prefereert boven LED. Owh, en 20W laagspanning produceert dan nauwelijks minder licht dan 50W 230V (300 lumen laagspanning, 330 lumen voor 230v volgens jou).
Bron trouwens: https://www.lampdirect.nl...rect_nl/8711500413789.pdf
We zijn appels en peren aan het vergelijken. De twee halogeenspots waar ik naar linkte komen nl. van de consumenten-lijn van Philips en ik had, om de vergelijking makkelijker te maken, bewust even niet-Eco varianten gekozen.
Jouw bron linkt naar MasterLine, de professionele lijn, en die zijn ongetwijfeld beter.
De 12 V / 20 W standaard consumer halogeenspot doet iig. maar 205 lm (10,3 lm/W).

Overigens, het lijkt mij makkelijker om voor een 230 V halogeenspot een LED vervanger te vinden dan voor een 12 V halogeenspot. De eerste doet bij 50 W nl. maar 330 lm en kan dus makkelijk met een 350 lm LED-spotje worden vervangen, maar 680 lm voor de tweede (ook 50 W) is al een heel stuk lastiger, het is in formaat iig een stuk grotere lamp, zie bijv. deze (onder even doorschuiven naar "Parathom Pro MR16 50 36° ADV 12 W/827 GU5.3") en die geeft 620 lm. Die is met 77 mm aardig wat langer dan de 46 mm van een halogeenspotje.

Het is trouwens grappig om te zien hoe de lichtopbrengst van gloeilampen de afgelopen jaren is verschoven. Ik heb hier een verpakking van een Philips lamp van 2012. Daar staat het volgende tabelletje op:
15 W: 119 lm
25 W: 217 lm
40 W: 410 lm
60 W: 702 lm
75 W: 920 lm
100 W: 1326 lm
150 W: 2137 lm

Een jaar later vermeldt Philips al hogere waarden:
15 W: 125 lm
25 W: 229 lm
40 W: 432 lm
60 W: 741 lm
75 W: 970 lm
100 W: 1398 lm
150 W: 2253 lm

De EU-regelmakers houden er deze echter tabel op na en als je op een onlangs gefabriceerde lamp van Philips kijkt kom je voortaan ook deze waarden tegen:
15 W: 136 lm
25 W: 249 lm
40 W: 470 lm
60 W: 806 lm
75 W: 1055 lm
100 W: 1521 lm
150 W: 2452 lm
200 W: 3452 lm

Zouden de gloeilampen meer licht zijn gaan geven of moeten de fabrikanten nu de werkelijke waarden publiceren? Vroeger werd een 11 W 600 lm spaarlamp als vervanger voor 60 W in de markt gezet terwijl er nu 806 lm voor nodig is om dat te mogen zeggen... Vreemd? Nee, ik denk dat de regels zijn aangescherpt en dat fabrikanten nu niet meer zoveel vrijheid hebben om de consument te misleiden.

[ Voor 23% gewijzigd door jitter op 19-11-2014 18:14 ]

• opuntia1
alaintje schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:26:
[...]

Specs:
[...]

Ik geloof er eigenlijk niet veel van op ebay en zo allemaal, maar aangezien deze niet debiel goedkoop waren en de seller aardig wat heeft verkocht dacht ik dan zal het wel goed zijn.
Hoezo moet je die wit dan halveren? Ik ben sowieso niet van plan wit aan te sluiten in eerste instantie, want mijn controller beschikt over RGB en niet RGBW, als ik de lichtopbrengst dan goed vind ga ik de arduino (leren) programmeren zodat er nog wat meer (wit)licht uit komt met wit.
In eerste instantie wil ik deze op 550mA laten draaien vanwege de warmte, maar ik zie dat ze tot 1 Ampere gaan, per kleur.

Ik had ook nog deze gezien: http://www.ebay.com/itm/371184297772
Maar dan moet ik er wel 10 plakken voor hetzelfde licht. En ik wil als die 5 cree leds bevallen iets bouwen van max 15 leds. Zodat ze precies in een goede maat PAR behuizing passen (of iets anders waar ze in passen).
Heb het nog fout berekend, dom.
Maar wie verwacht maar 25 lumen/watt voor een witte LED? :(
100 lumen voor 4 Watt is natuurlijk maar 25 lumen/watt.

• marcop23
opuntia1 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:11:
[...]

Heb het nog fout berekend, dom.
Maar wie verwacht maar 25 lumen/watt voor een witte LED? :(
100 lumen voor 4 Watt is natuurlijk maar 25 lumen/watt.
Het is alleen een beetje vaag, de max. stroom is 1A wat ongeveer een max vermogen van 3,3W geeft. De maximum Vf is alleen 3,9V waardoor het wordt afgerond op 4W, dat is te hoog. Dan is denk ik de 100 lumen gehaald bij 350 mA, oftewel ongeveer 1W. Nu is dat alleen bij de cool white versie, en ik weet niet of hij die heeft. Ook is dat bij 25 graden, terwijl ze tegenwoordig op 85 graden testen, dus ook onder normale omstandigheden zul je 100 lm/W niet halen.

Wacht, er staat wel degelijk MAX, dus ik denk niet dat het klopt. Op het datasheet staat 100 lm voor cool white bij 25 graden bij 350 mA.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 19-11-2014 19:43 ]

• alaintje
marcop23 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:41:
[...]

Het is alleen een beetje vaag, de max. stroom is 1A wat ongeveer een max vermogen van 3,3W geeft. De maximum Vf is alleen 3,9V waardoor het wordt afgerond op 4W, dat is te hoog. Dan is denk ik de 100 lumen gehaald bij 350 mA, oftewel ongeveer 1W. Nu is dat alleen bij de cool white versie, en ik weet niet of hij die heeft. Ook is dat bij 25 graden, terwijl ze tegenwoordig op 85 graden testen, dus ook onder normale omstandigheden zul je 100 lm/W niet halen.

Wacht, er staat wel degelijk MAX, dus ik denk niet dat het klopt. Op het datasheet staat 100 lm voor cool white bij 25 graden bij 350 mA.
Op de foto's lijkt het cool white. Maar voorlopig kan ik wit nog niet aansluiten, aangezien ik een RGB controller heb. Dus alle kleuren zullen even wat warmer aanvoelen. Scheelt natuurlijk ook warmte :p .

Ik heb de seller gemaild en het betreft 1000mA per kleur. Die vermogens worden altijd naar boven afgerond, lijkt extra hip.

[ Voor 6% gewijzigd door alaintje op 19-11-2014 21:00 ]

• D-Three
jitter schreef op maandag 17 november 2014 @ 06:57:
Dat is wat betreft aanraakveiligheid al beter. Er zijn echter meer zaken die een rol spelen, bijv. de nogal losse specificatie van de kleurtemperatuur. In de advertentie zie ik o.a.:
"Warm White"
"Cold White"
en
"Nature White(3500-5500K)"

Bovendien weet je niet wat de CRI (of Ra) is.

[...]

Ook een goed punt van de heatsink, bij LED's is het beheersen van de temperatuur erg belangrijk voor de lichtopbrengst en de levensduur. De levensduur is met een dergelijk klein oppervlak eerder 5.000 u, niet de gespecificeerde 50.000 u...
Ik zou liever gaan voor iets dat je hier in de winkel kan kopen. En als je een beetje oplet hoeft het tegenwoordig niet veel duurder te zijn.
Het lijken me metalcore pcb's maar verder inderdaad geen koeling. Maar dat is ook de vraag die ik me stel bij die filament led lampen? Daar heb je helemaal niks?

Ik heb eigenlijk nog geen led lamp gevonden die aan mijn eisen voldoet, behalve dan zo'n 'corn' type. Ik vrees dat ik dan toch zal moeten overstappen naar een spaarlamp :P Al ben ik daar niet zo'n fan van wegens opwarmtijd en dergelijke. Ikea heeft ook wel een grote bol ledlamp van 1000 lumen. Maar afgaand op de foto, straalt die vooral voorwaarts. Dat zal ik eens moeten bekijken in het echt. Mijn eerste ervaringen met Ikea waren ook niet zo bijster goed maar dat kan intussen wel verbeterd zijn.

Als iemand een goede krachtige led-lamp weet die zowat in alle richtingen straalt, hoor ik het graag. :)

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 19-11-2014 23:41 ]

Dat van die filament LED-lampen heb ik me ook afgevraagd, en het enige dat ik me kan bedenken is dat dat komt omdat ze best wel efficiënt zijn (volgens OliNo 118 lm/W). Daardoor wordt meer energie omgezet in licht en minder in warmte en wellicht is het koellichaam bij die efficiëntie al overbodig...
Je ziet overigens in snel tempo steeds meer LED-lampen verschijnen met kunststof voet en de alu voet in hetzelfde tempo verdwijnen. Nou is het gebruikte kunststof in veel gevallen thermische geleidend, maar ik kan me niet voorstellen dat dezelfde warmtegeleiding als aluminium gehaald wordt...

De volgende lampen van Philips zijn redelijk prijzig (al waren ze ooit veeel duurder) maar voldoen waarschijnlijk aan je eisen:
Philips 75 W vervanger (1055 lm): en 100 W vervanger (1500 lm).

[ Voor 49% gewijzigd door jitter op 21-11-2014 17:44 ]

• opuntia1
D-Three schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:34:
[...]

Ik heb eigenlijk nog geen led lamp gevonden die aan mijn eisen voldoet, behalve dan zo'n 'corn' type. Ik vrees dat ik dan toch zal moeten overstappen naar een spaarlamp
Waarom niet eens proberen? :)
Moeten anderen dat altijd eerst doen? :(

Als iemand een goede krachtige led-lamp weet die zowat in alle richtingen straalt, hoor ik het graag.

Die moet nog uitgevonden worden. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Philips SlimStyle. Is er sinds kort ook in 13W (1100lm).
Wel alleen via ebay uit de VS te halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

marcop23 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:41:
[...]

Als de module RGBW is, en 4 Watt zou dat waarschijnlijk 1Watt per kleur zijn.
Dus ook 1 Watt wit, vandaar 100lm

• D-Three
jitter schreef op donderdag 20 november 2014 @ 06:39:
De volgende lampen van Philips zijn redelijk prijzig (al waren ze ooit veeel duurder) maar voldoen waarschijnlijk aan je eisen:
Philips 75 W vervanger (1055 lm): en 100 W vervanger (1500 lm).
Daar heb ik ook al zitten naar kijken maar ik vrees dat het meeste licht voor- en zijwaarts gericht is. Ik ga eens een winkel moeten zoeken waar ze zoiets hebben. Deze die ik gisteren heb gedaan, had het alvast niet.
opuntia1 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:05:
[...]

Waarom niet eens proberen? :)
Moeten anderen dat altijd eerst doen? :(
Zeg ik nu dat iemand anders dit moet aanschaffen en voor mij moet proberen? :/ Ik vraag gewoon of iemand ervaring heeft met een gelijkaardig type. Maar puur op specs en foto's afgaand, heb ik weinig gevonden dat volgens mij voldoet.

Ooit een Ikea GU10 led gekocht, niet tevreden van. Daarna Philips GU10, wel tevreden. Het is niet zo dat ik niet probeer ;) Maar ik heb geen zin om een zeer dure lamp te kopen die dan niet blijkt te voldoen.
Ik denk dat zo'n filament lamp al een stap in de goede richting is puur voor die gevallen waar het stralingspatroon van een gloeilamp mooier is.

• alaintje
3xNix schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:55:
[...]

Als de module RGBW is, en 4 Watt zou dat waarschijnlijk 1Watt per kleur zijn.
Dus ook 1 Watt wit, vandaar 100lm
Het opgegeven vermogen is 13 Watt, dus dat is een beetje vreemd allemaal. We zullen het zien.
Ik durf ze niet op 600mA te sturen eigenlijk. Laat staan 1000mA.

Deze leds trouwens:
http://www.ebay.com/itm/H...61382&hash=item1c336dadaf

1Watt en dan 50 lumen voor bijvoorbeeld blauw 8)7 .
Terwijl de andere 3W rond de 30-40 lumen zit. Ik zie er nu trouwens nog een van 3 Watt op 100 Lumen, Dat kan ook nooit 8)7 .

[ Voor 33% gewijzigd door alaintje op 20-11-2014 20:06 ]

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Bestaat er een kaars led lamp e14 koud-wit? of 3000K/4000K? Verschillende webshop gekeken maar helaas niets gevonden.
Ja, Conrad heeft er een van Osram met lichtkleur van 4000 K.

3000 K wordt overigens nog als warm wit gezien.
D-Three schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:37:
[...]

Daar heb ik ook al zitten naar kijken maar ik vrees dat het meeste licht voor- en zijwaarts gericht is. Ik ga eens een winkel moeten zoeken waar ze zoiets hebben. Deze die ik gisteren heb gedaan, had het alvast niet.
In dat geval is dit review-filmpje interessant. Vanaf 2:40 heeft de maker het over hoe die Philips LED-lamp het licht spreidt en vergelijkt dat middels metingen met een gloeilamp. De conclusie is dat de lichtspreiding van die LED-lamp erg goed is en vergelijkbaar met die van een gloeilamp.

Ik verwacht overigens dat met armaturen met geïntegreerde LED's nog betere resultaten zijn te behalen als het om lichtspreiding gaat.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

jitter schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:12:
Ja, Conrad heeft er een van Osram met lichtkleur van 4000 K.

3000 K wordt overigens nog als warm wit gezien.
Hey bedankt. Conrad as ik helemaal vergeten.

Ik heb er naar gekeken alleen de lumen is wat aan de lage kant. De halogeen 28-watt lamp wat ik nu heb doet 370lm als ik mag geloven wat er op de doosje staat. De lamp die jij naar verwees heeft 4 watt vermogen en doet 250 lm en zou een vervaging zijn voor een 25 watt halogeen lamp. Is het niet een grote verschil kwa lumen?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Weet iemand een goede dimmer voor de IKEA G10 lampjes? Zoudene KAKU dimmers er voor kunnen werken? http://www.klikaanklikuit...ijzer/dimbare-led-lampen/
MrJames schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:25:
[...]

Hey bedankt. Conrad as ik helemaal vergeten.

Ik heb er naar gekeken alleen de lumen is wat aan de lage kant. De halogeen 28-watt lamp wat ik nu heb doet 370lm als ik mag geloven wat er op de doosje staat. De lamp die jij naar verwees heeft 4 watt vermogen en doet 250 lm en zou een vervaging zijn voor een 25 watt halogeen lamp. Is het niet een grote verschil kwa lumen?
Ja, dat is wel een merkbaar verschil, maar het is de enige E14 kaars van 4000K die Conrad heeft...
Misschien dat het door het neutraal wit (eigenlijk is 4000K niet echt koel wit) wat minder opvalt...

Maar aangezien je nu halogeen hebt zou je ook kunnen gaan voor 2700K of 3000K, en die zijn er meer dan genoeg met wat meer lichtopbrengst...

[ Voor 6% gewijzigd door jitter op 20-11-2014 20:51 ]

• D-Three
jitter schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:03:
[...]

In dat geval is dit review-filmpje interessant. Vanaf 2:40 heeft de maker het over hoe die Philips LED-lamp het licht spreidt en vergelijkt dat middels metingen met een gloeilamp. De conclusie is dat de lichtspreiding van die LED-lamp erg goed is en vergelijkbaar met die van een gloeilamp.

Ik verwacht overigens dat met armaturen met geïntegreerde LED's nog betere resultaten zijn te behalen als het om lichtspreiding gaat.
Nice! _/-\o_ Die meneer was ik al tegengekomen met een filament led-lamp. Maar deze van de philips lamp had ik nog niet gezien. Het ziet er naar uit dat ik die lamp eens zal testen.

Armaturen met geïntegreerde led's kunnen inderdaad beter ontworpen worden. Enig nadeel dat ik zie bij zo'n armaturen is dat je bij een defect dikwijls de volledige armatuur moet vervangen. En dat ze duur zijn en niet altijd in het interieur passen :P

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Ik overweeg deze GU10 spotjes om mijn 50W'ers te vervangen : Samsung AC COB 6W Dimmable GU10

Heeft iemand ervaring met deze LEDs ? Het zou om een heel nieuw design gaan ..

En waar zou ik ze eventueel goedkoper kunnen vinden ? Ik heb er namelijk 50 van nodig en dan telt het wel al gauw door.

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Geen ervaring, maar misschien kan ik er wel wat over zeggen.

Het idee van de COB AC LED is om geen driver meer nodig te hebben, je sluit de LED dus direct op de 230 Vac lichtnetspanning aan. Bij een "gewone" LED gaat dat niet en moet je eerst de 230 Vac spanning omzetten in een lagere DC spanning. Dat doet een elektronische schakeling die doorgaans "driver" wordt genoemd, maar eigenlijk (in de meeste gevallen) gewoon een schakelnetvoeding is.
Het grote euvel aan die voedingen is het gebruik van elektrolytische condensatoren (elco's) en die staan bekend om hun relatief korte levensduur, zeker als ze in een warme omgeving gebruikt worden. Laat dat bij compacte retrofit LED-lampen nou net het geval zijn...

Nou heeft Seoul Semiconductor een tijd geleden een chip uitgebracht die rechtstreeks wordt aangesloten aan het lichtnet en zonder externe componenten LED's aanstuurt. Je hebt dus ook geen condensatoren nodig. Maar het grote bezwaar van die chip is juist doordat je afziet van het gebruik van condensatoren het licht ook erg kan flikkeren, en dat is voor mensen die daar gevoelig voor zijn nogal bezwaarlijk. In dit filmpje wordt deze chip gereviewed en het geknipper bleek inderdaad sterk aanwezig.

Nou verwacht ik dat Samsung een dergelijke chip in zijn LED heeft ingebouwd. COB staat namelijk voor Chip On Board. Daarom is mijn vermoeden dat ook deze grote mate van geflikker vertoont nogal sterk, al heb ik geen reviews of ervaring waardoor ik dat met zekerheid kan zeggen. Maar als ik er 50 nodig had, dan zou ik toch zeker willen afwachten tot er een dergelijke review of test heeft plaatsgevonden... Ik ga iig nog eens struinen op internet of ik iets kan vinden...

De fabrikant beweert dat de driver de levensduurbeperkende factor is, en daar ben ik het in de meeste gevallen mee eens. Maar de levensduur wordt gespecificeerd op 50.000 u, en dat is hoger dan gemiddeld, maar Osram durft voor zijn Parathom Pro ook 50.000 u te specificeren (al zal dit waarschijnlijk wel een duurdere lamp zijn).

Net als de chip van Seoul Semiconductor verwacht ik dat de COB AC LED vooral een low-cost aanpak is en de langere levensduur door de afwezigheid van elco's eerder een "bijwerking" is.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 26-11-2014 20:50 ]

• MaXX99
Thx voor de uitgebreide reactie Jitter !
Heel veel goede alternatieven voor een 50W vervanger die ook nog eens dimbaar moet zijn en een minstens even hoge lichtopbrengst heeft heb ik helaas nog niet gevonden.
Dat Soraa's goed zijn staat buiten kijf, maar de prijs is dat helaas net evengoed ....
Op Amazon vind ik merken als Baxxtar en Sebson (beide 7W) die heel goede reviews krijgen, hoge lichtopbrengst, maar weer niet dimbaar ...
Het V-Tac gamma moet ik nog eens doorpluizen, misschien vind ik daar wel wat ...
Wat zijn volgens jullie de "beste" GU10's ?

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Wat is "beste"? Hangt er een beetje vanaf wat je wil, denk ik...

Voor huiskamergebruik ben ik heel tevreden met Osram LED Superstar GU10-spotjes. Met 350 lm doen die al meer dan de gebruikelijke 330 lm van een standaard (niet-eco) GU10 50 W halogeenspot. Ze zijn dimbaar en kosten bij AH XL € 9,49/stuk. Ik heb ze in webshops nog niet goedkoper gezien.
Er zullen vast ook goede alternatieven van Philips en andere merken zijn...

50 stuks is wel een behoorlijk aantal, waar ga je ze gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door jitter op 21-11-2014 17:51 ]

• opuntia1
jitter schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 06:32:
Geen ervaring, maar misschien kan ik er wel wat over zeggen.

Het idee van de COB AC LED is om geen driver meer nodig te hebben, je sluit de LED dus direct op de 230 Vac lichtnetspanning aan. Bij een "gewone" LED gaat dat niet en moet je eerst de 230 Vac spanning omzetten in een lagere DC spanning. Dat doet een elektronische schakeling die doorgaans "driver" wordt genoemd, maar eigenlijk (in de meeste gevallen) gewoon een schakelnetvoeding is.
Het grote euvel aan die voedingen is het gebruik van elektrolytische condensatoren (elco's) en die staan bekend om hun relatief korte levensduur, zeker als ze in een warme omgeving gebruikt worden. Laat dat bij compacte retrofit LED-lampen nou net het geval zijn...

Nou heeft Seoul Semiconductor een tijd geleden een chip uitgebracht die rechtstreeks wordt aangesloten aan het lichtnet en zonder externe componenten LED's aanstuurt. Je hebt dus ook geen condensatoren nodig. Maar het grote bezwaar van die chip is juist doordat je afziet van het gebruik van condensatoren het licht ook erg kan flikkeren, en dat is voor mensen die daar gevoelig voor zijn nogal bezwaarlijk. In dit filmpje wordt deze chip gereviewed en de flikker bleek inderdaad sterk aanwezig.

Nou verwacht ik dat Samsung een dergelijke chip in zijn LED heeft ingebouwd. COB staat namelijk voor Chip On Board. Daarom is mijn vermoeden dat ook deze grote mate van flikker vertoont nogal sterk, al heb ik geen reviews of ervaring waardoor ik dat met zekerheid kan zeggen. Maar als ik er 50 nodig had, dan zou ik toch zeker willen afwachten tot er een dergelijke review of test heeft plaatsgevonden... Ik ga iig nog eens struinen op internet of ik iets kan vinden...

De fabrikant beweert dat de driver de levensduurbeperkende factor is, en daar ben ik het in de meeste gevallen mee eens. Maar de levensduur wordt gespecificeerd op 50.000 u, en dat is hoger dan gemiddeld, maar Osram durft voor zijn Parathom Pro ook 50.000 u te specificeren (al zal dit waarschijnlijk wel een duurdere lamp zijn).

Net als de chip van Seoul Semiconductor verwacht ik dat de COB AC LED vooral een low-cost aanpak is en de langere levensduur door de afwezigheid van elco's eerder een "bijwerking" is.
Bedankt voor die info.

Voor mij geheel nieuw.

Hij flikkert dus in de US op 120 Hz en hier op 100 Hz.

Dus heel goed oppassen met draaiende machines en ventilatoren die misschien dan schijnbaar heel langzaam draaien of misschien stilstaan.

Dus eigenlijk flikkert die LED net zoals een TL buis. :)

Maar die laatste brandt misschien iets langer in een periode en gaat minder abrupt uit en aan.
Dat "flikkeren" zou voor mij iig niet acceptabel zijn. Tenzij de lichtbron ook een bepaalde "nagloeitijd" heet waardoor het effect weer wegvalt (zoals gelukkig bij de meeste tl-balken en normale gloeilampen die ik ken).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

opuntia1 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:31:
[...]

Bedankt voor die info.

Voor mij geheel nieuw.

Hij flikkert dus in de US op 120 Hz en hier op 100 Hz.

Dus heel goed oppassen met draaiende machines en ventilatoren die misschien dan schijnbaar heel langzaam draaien of misschien stilstaan.

Dus eigenlijk flikkert die LED net zoals een TL buis. :)

Maar die laatste brandt misschien iets langer in een periode en gaat minder abrupt uit en aan.
Inderdaad, al ervaar ik een TL-buis op een conventioneel voorschakelapparaat als erger omdat die volledig op AC werkt terwijl het bij LED grotendeels DC is waar nog wat 100 Hz (of 120 Hz) rotzooi bovenop zit.
Bij goede LED-drivers is de spanning overigens puur DC en heb je helemaal geen geflikker.

Edit: ook als je niet zo gevoelig bent voor geflikker kun je eenvoudig zien of een lamp dat doet. Richt je smartphone (of camera) op het felle deel van een lamp en wacht tot de belichting terug regelt. Bij een lamp die flikkert ontstaan donkere balken. Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht dat hoe groter het verschil tussen lichte en donkere balken, hoe erger het geknipper.
Onderstaande foto is hiervan een mooi voorbeeld. Het lijkt door de witbalans van de camera een koelwitte lamp, maar het is 2700K. De lamp is een een AH LED-lamp van de vorige generatie en begon me de laatste tijd op te vallen door het stroboscoop-effect bij een snelle beweging tegen een donkere achtergrond. Op de foto zie je duidelijk donkere banden, maar in werkelijkheid ziet het er bij bewegend beeld op het beeldscherm van de smartphone/camera nog heftiger uit.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/IMG_20141121_182911.jpg

Overigens hoef je bij een LED-lamp niet persé voor helemaal nul geflikker te gaan want ook een gloeilamp heeft er enige last van op camerabeeld terwijl ik het zelf niet zo ervaar. Wel zal een LED de veranderingen sneller kunnen volgen dan een gloeidraad zodat het opvalt bij mensen die er gevoelig voor zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/IMG_20141121_185143.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door jitter op 26-11-2014 20:40 ]

Voor het maken van de tweede foto in bovenstaand bericht wisselde ik een 470 lm LED-lamp voor een 630 lm eco-halogeenlamp. Het gaat hier om een open hanglamp waarin de lamp naar beneden schijnt.
Je zou verwachten dat de 630 lm halogeenlamp meer licht op de tafel werpt omdat het een sterkere lamp is. Echter, de LED-lamp bleek veel meer licht op tafel te werpen. Niet een beetje, maar VEEL meer, dat verbaasde me toch wel een beetje.
Met de LED-lamp was de intensiteit op tafel onder de lamp 213 lx terwijl de halogeenlamp maar 119 lx wist te halen. Zijdelings gaf de halogeenlamp wel meer licht, maar het verschil was maar klein.

In deze toepassing (hanglamp kort boven tafel) heb je met een zwakkere LED-lamp dus al een beter resultaat en geeft het vergelijken van gloeilampen met LED-lampen op basis van lumen dus eigenlijk geen juist beeld...

• fcoppens
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb vandaag een staande lamp, hanglamp en schemerlamp gekocht. Helaas zijn deze nog niet voorzien van led-verlichting en heb jullie advies daarvoor nodig.

Op dit moment zitten er de volgende lampen in:

Afbeeldingslocatie: http://i50.photobucket.com/albums/f317/fcoppens35/IMG_20141121_202158_zps6b92b905.jpg

2x e14, 5w, warmwit
4x e27, 11w, warmwit

Nu heb ik natuurlijk al het forum doorgelezen en worden verschillende adviezen gegeven maar zijn erg wisselend.

wie kan mij adviseren?
ik zoek dus 2x e14 led-verlichting en 4x e27 led-verlichting.
kleur moet warmwit zijn (dus geen bouwlamp-effect) en om uit te testen wil ik niet al te duren lampen gaan kopen.

alvast bedankt

ps. de lampen die ik gekocht heb zijn niet dimbaar

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb het ook in een ander topic gevraagd maar denk dat jullie het ook wellicht weten..
Waarom heeft een Philips dimtone gu10 een gigantisch koellichaam en een Philips gu10 HUE lamp niet?

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
fcoppens schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:04:
Ik heb vandaag een staande lamp, hanglamp en schemerlamp gekocht. Helaas zijn deze nog niet voorzien van led-verlichting en heb jullie advies daarvoor nodig.

...

2x e14, 5w, warmwit
4x e27, 11w, warmwit

Nu heb ik natuurlijk al het forum doorgelezen en worden verschillende adviezen gegeven maar zijn erg wisselend.

wie kan mij adviseren?
kleur moet warmwit zijn (dus geen bouwlamp-effect) en om uit te testen wil ik niet al te duren lampen gaan kopen.

alvast bedankt

Ikea Ledare E27 en E14. Kosten maar een paar euro per stuk en de kleurtemperatuur en CRI zijn okee.
fcoppens schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:04:

[afbeelding]

2x e14, 5w, warmwit
4x e27, 11w, warmwit

wie kan mij adviseren?

alvast bedankt

Ik schat zo in dat de 11 W spaarlamp ongeveer 600 lm licht geeft en de 5 W ongeveer 250 lm en beiden zullen wel 2700K lichtkleur hebben.
Daarmee kun je op zoek naar LED-lampen met ongeveer dezelfde lichtopbrengst.

De tip van Ikea LED-lampen is een goede. Ze zijn heel betaalbaar en ze hebben ook nog eens een goede kleurweergave (beter dan gemiddeld). De efficiency blijft wel wat achter bij de concurrentie.
Mocht je echter geen Ikea in de buurt hebben, dan hebben bouwmarkten en supermarkten ook genoeg keuze. Wel even op de prijs letten want je kunt in winkel A nog makkelijk meerdere euro's meer betalen voor dezelfde lamp als in winkel B.

Helemaal goedkoop zijn ze bij de Action, maar daar heb ik op LED-lampen gebied al geregeld dingen zien liggen (en uitgeprobeerd) die niet helemaal kloppen. Sommige dingen eindigen niet voor niets bij de Action...
Trebbors schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:53:
Ik heb het ook in een ander topic gevraagd maar denk dat jullie het ook wellicht weten..
Waarom heeft een Philips dimtone gu10 een gigantisch koellichaam en een Philips gu10 HUE lamp niet?
Dat kan m.i. meerdere redenen hebben.

De Dimtone is een professionele lamp die 40.000 u moet meegaan en dat kan alleen bij een goed warmtemanagement. De Hue is gericht op de consument en gaat "maar" 15.000 u mee, ruim minder dan de helft, dus.

LED is nog steeds niet uitontwikkeld en wellicht is de Dimtone in vergelijking met de Hue een oudere generatie die minder efficiënt is. De Dimtone doet nl. max. 430 lm bij 8 W (54 lm/W) terwijl de Hue (bij 4000K) 600 lm geeft en max. 6,5 W verbruikt (92 lm/W). Meer energie verdwijnt bij de Dimtone dus als warmte, en dat moet natuurlijk via een voldoende groot koellichaam worden afgevoerd.
De volgende generatie Dimtone is ongetwijfeld kleiner en zuiniger...

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 22-11-2014 07:38 ]

• MaXX99
jitter schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 07:34:
Wat is "beste"? Hangt er een beetje vanaf wat je wil, denk ik...

Voor huiskamergebruik ben ik heel tevreden met Osram LED Superstar GU10-spotjes. Met 350 lm doen die al meer dan de gebruikelijke 330 lm van een standaard (niet-eco) GU10 50 W halogeenspot. Ze zijn dimbaar en kosten bij AH XL € 9,49/stuk. Ik heb ze in webshops nog niet goedkoper gezien.
Er zullen vast ook goede alternatieven van Philips en andere merken zijn...

50 stuks is wel een behoorlijk aantal, waar ga je ze gebruiken?
De "beste" is die die mijn huidige Philips Masterlines kan vervangen met gelijke lichtsterkte, goede kleurtemperatuur ... dit mag zowel MR16 als GU10 zijn, maar GU10 is wel wat eenvoudiger uiteraard (geen transfo aan elk lichtpunt etc). En bij voorkeur dimbaar is ...

Ik wil sowieso van de huidige transfo's af. De vorige eigenaar van het pand had overal zware (letterlijk) 24V transfo's geplaatst (niet voor gebruik in verlichting) en de lampen per 2 in serie geschakeld. Het werkt wel, maar heel energiezuinig is het niet ...

Tja 50 lampen .... 12 in het salon/eetplaats alleen al, 4 in de keuken, 5 in de badkamer, 4 in de gang op gelijkvloers, 10 die de trappenhallen, .... het loopt wel heel snel op als ik al mijn hallogeentjes optel ...

Het feit dat het om een 12 V halogeenlamp gaat maakt het lastiger. Niet omdat 12 V nou een probleem is, maar omdat 12 V halogeenlampen beduidend efficiënter zijn dan hun 230 V broertjes.
Een standaard GU10 spot van 50 W van Philips levert maar 330 lm terwijl jouw Masterlines met 830 lm dus aanzienlijk meer licht geven.

Het is vrij makkelijk om een 330 lm spotje te vervangen, maar 830 lm is voor een LED-spotje nog een hele opgave, althans, in dat formaat. En als een fabrikant een GU10 spotje als 50 W-equivalent op de markt zet, dan gaat het dus maar om 300-400 lm en niet 830. Uiteindelijk ga je dan toch weer zoeken bij 12 V GU5.3 spots.

Er zijn overigens genoeg GU5.3 LED-spotjes te vinden die claimen een vervanger voor 12V / 50 W halogeenspotjes te zijn, maar dan uiteindelijk (bijv.) toch maar 370 lm licht geven. Zelfs een standaard niet-eco halogeenspotje van Philips bedoeld voor consumenten doet al 680 lm, dus dat vind ik dus een nogal optimistische claim.

Het wordt met GU5.3 ook nieuwe trafo's aanschaffen, maar die kun je per ruimte of groep lampen mooi afstemmen op het vermogen dat je erop gaat aansluiten. Moderne elektronische trafo's zijn bovendien efficiënter dan ouderwetse draadgewonden trafo's.

Echt helemaal 830 lm heb ik nog niet gevonden maar als het een tikkie minder mag zijn (dan maar wat minder ver dimmen ;) ) zijn degenen die het dichtst bij komen:
Osram Parathom Pro MR16 50 36° ADV 12 W/827 GU5.3, 620 lm.
Philips Master LEDspotLV D 10-50W 827 MR16 24D, 640 lm.
De eerste heeft een bredere bundel en is waarschijnlijk het interessantst.

Maar misschien heb je niet overal evenveel licht nodig en kun je ook met wat minder zware spots uit de voeten en dan wordt de keuze een heel stuk groter...

Het zal wel een aardige investering worden, maar goed, met 50 stuks kun je vast korting krijgen...

• opuntia1
MaXX99 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:24:
[...]

Tja 50 lampen .... 12 in het salon/eetplaats alleen al, 4 in de keuken, 5 in de badkamer, 4 in de gang op gelijkvloers, 10 die de trappenhallen, .... het loopt wel heel snel op als ik al mijn hallogeentjes optel ...
Maar het nadeel is dat je nu meer gas gaat verbruiken, als je tenminste met gas je woning verwarmt. :) :) :)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:04
jitter schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:34:

Het zal wel een aardige investering worden, maar goed, met 50 stuks kun je vast korting krijgen...
Kijk eens op Ebay, komen regelmatig grote partijen langs voor een redelijke prijs.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

opuntia1 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:32:
[...]

Maar het nadeel is dat je nu meer gas gaat verbruiken, als je tenminste met gas je woning verwarmt. :) :) :)
Ja, theoretisch zal dat inderdaad zo zijn, al vraag ik me af of het op het gasverbruik wel een significante invloed heeft. Maar laten we aannemen dat dat zo is, dan is dat in mijn ogen geen nadeel, integendeel.

Een deel van de warmte die eerst werd geleverd als bijproduct van (halogeen)gloeilampen kwam van elektriciteit. En die werd op zijn beurt omgezet vanuit een andere energiebron (gas, kolen, kernenergie, hernieuwbare energie) met zeker geen 100% rendement (hier staat dat een gasgestookte centrale met een rendement van 59% "zeer efficiënt" is). Naast het feit dat 41% van de energie uit het gas nutteloos de centrale weer verlaat door de schoorsteen ontstaan er ook nog eens verliezen in het transport. En alles wordt uiteindelijk door de eindgebruiker betaald.

Een gasgestookte ketel zet de energie uit gas pas op het laatste moment om en er vindt geen verlies plaats tijdens transport van gas. Een beetje HR-ketel heeft 90% rendement op de bovenste verbrandingswaarde en er zijn al ketels die de 96% halen.

Daarnaast is de warmte van gloeilampen in de zomer zelfs ongewenst.

Dus m.i. ben je doordat je een deel van de elektriciteit (eigenlijk een "tweedehands" energie) vervangt door gas juist extra goedkoop uit...

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 22-11-2014 19:14 ]

• opuntia1
jitter schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 19:09:
[...]

Ja, theoretisch zal dat inderdaad zo zijn, al vraag ik me af of het op het gasverbruik wel een significante invloed heeft. Maar laten we aannemen dat dat zo is, dan is dat in mijn ogen geen nadeel, integendeel.

Een deel van de warmte die eerst werd geleverd als bijproduct van (halogeen)gloeilampen kwam van elektriciteit. En die werd op zijn beurt omgezet vanuit een andere energiebron (gas, kolen, kernenergie, hernieuwbare energie) met zeker geen 100% rendement (hier staat dat een gasgestookte centrale met een rendement van 59% "zeer efficiënt" is). Naast het feit dat 41% van de energie uit het gas nutteloos de centrale weer verlaat door de schoorsteen ontstaan er ook nog eens verliezen in het transport. En alles wordt uiteindelijk door de eindgebruiker betaald.

Een gasgestookte ketel zet de energie uit gas pas op het laatste moment om en er vindt geen verlies plaats tijdens transport van gas. Een beetje HR-ketel heeft 90% rendement op de bovenste verbrandingswaarde en er zijn al ketels die de 96% halen.

Dus m.i. ben je doordat je een deel van de elektriciteit (eigenlijk een "tweedehands" energie) vervangt door gas juist extra goedkoop uit...
Je hebt helemaal gelijk. :)
Als je iets gaat verwarmen met elektriciteit dan ben je 3 X duurder uit dan met aardgas.
Zelf stook ik ook steeds minder aardgas door de vervanging van nagenoeg al mijn gloeilampen door LED.
Er zijn nog wel 12V halogeen spots in huis, maar die branden niet lang.
Ik was vanmiddag bij de Gamma, en zag dat ze LED-lampen in de aanbieding hadden.

Merk was 'Reflect Plus' (rood met zwart logotekst).

GU10 - 3,5W - 250 lumen --> €3,99
E27 - 6,3W - 470 lumen --> €3,99
E14 (kaarsmodel) - 3,5W - 250 lumen --> €3,99
E14 - 3,5W - 250 lumen --> €3,99

Maandag 17 t/m zondag 23 november 2014

Lichtkleur zag er prima uit, van de GU10 spotjes iig. Rest niet echt bekeken. En niet dimbaar overigens (GU10 weet ik het zeker van, rest niet bekeken).

Kan ze op de website van Gamma niet terugvinden, en op internet verder ook niks over dat merk. Maar aangezien er vanaf de GU10 wel mooi licht kwam misschien handig voor iemand die nog goedkoop wat lampen zoekt?

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2014 20:51 ]

opuntia1 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. :)
Als je iets gaat verwarmen met elektriciteit dan ben je 3 X duurder uit dan met aardgas.
Zelf stook ik ook steeds minder aardgas door de vervanging van nagenoeg al mijn gloeilampen door LED.
Er zijn nog wel 12V halogeen spots in huis, maar die branden niet lang.
Kun je dat uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt, steeds minder aardgas verstoken door vervanging van gloeilampen door LED? Meen je dat echt, dat oorzakelijk verband? Want zo staat het er wel!

• opuntia1
Techneut schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:14:
[...]

Kun je dat uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt, steeds minder aardgas verstoken door vervanging van gloeilampen door LED? Meen je dat echt, dat oorzakelijk verband? Want zo staat het er wel!
De warmte van mijn gloeilampen moet ik compenseren door het verstoken van aardgas.
Maar dit kost minder doordat de warmte met aardgas wordt opgewekt door mijn cv-ketel.
Maar je hebt helemaal gelijk ik moet meer aardgas stoken. :(
Zo houden we elkaar scherp. :)

[ Voor 16% gewijzigd door opuntia1 op 22-11-2014 22:13 ]

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
ThinkPadd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:45:
Kan ze op de website van Gamma niet terugvinden, en op internet verder ook niks over dat merk. Maar aangezien er vanaf de GU10 wel mooi licht kwam misschien handig voor iemand die nog goedkoop wat lampen zoekt?
Het gaat over de superaanbiedingen, klik.
Ah bedankt, het was 'Select Plus' ipv 'Reflect Plus' dus blijkbaar :P

Maarja zoals ik zei kwam er wel mooi licht vanaf opzich, vergelijkbaar met de IKEA LEDARE, dus 2700k.
Brokencore schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:04:
Vanaf komende maandag LED-wand-/plafondlamp in de aanbieding bij de Lidl voor €19,99.

Iemand al ervaring met zulke lampen of deze specifiek van de Lidl? 800 lm lijkt me prima voor een toilet of badkamer, maar voor een slaap of werkkamer aan de lage kant.
Nu wel...

Ik heb even getwijfeld of ik het zou doen, maar het geflikker van de AH retrofit LED-lamp begon me nu te pas en te onpas op te vallen. Ik weet niet of die lamp slechter is geworden (uitdrogende elco, o.i.d.) of dat ik het, nu ik weet hoe ik het merk, ook zonder erop te letten ben gaan opmerken...

Ze hadden er nog een paar liggen, dus heb ik de knoop doorgehakt en er een in de keuken opgehangen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er komt me toch een bak licht van die lamp af! Ik schreef eerder dat de 800 lm waarschijnlijk de lichtopbrengst van de lichtbron minus de verliezen van de opalen kap was, en dat blijkt correct. Een 806 lm reftrofit LED-lamp in een ongeveer vergelijkbaar armatuur haalt bij lange na niet de lichtopbrengst.

Helaas is de info die gegeven wordt erg summier. Naast vermogen, lichtopbrengst, lichtkleur en levensduur helemaal geen info, zelfs niet of de lamp dimbaar is of niet.

De constructie van de lamp is prima, stevig metaal en RVS en een kunststof opalen kap.
De LED's zitten op een dunne ronde print met grote kopervlakken die als koellichaam dienen, daarnaast zijn er geen extra voorzieningen om de warmte af te voeren. De LED-print zit ook niet aan het metaal van de lamp maar hangt aan de driver die wel op de bodem van de lamp is geschroefd.
Ik heb overigens losse LED-printjes gezien met 470 lm lichtopbrengst die op een 10 x 100 mm printje zitten waarvan de fabrikant zegt dat geen extra koeling noodzakelijk is bij omgevingstemperaturen onder 45°C. Dus lijkt dit me bij deze lamp ook een bewust overwogen constructie.

De driver is een simpele constante spanningsbron die de 28 in serie geplaatste LED's met zo'n 88 V voedt. Voor dit geld is het ding uiteraard zo simpel mogelijk geconstrueerd, desondanks zit er power factor correction op (ik heb een PF van 0,96 gemeten). De gespecificeerde 14,5 W is correct.
Wel heb ik de driver wat getweaked door een 100uF elco van voldoende spanning parallel te zetten aan de uitgangs-elco van 47 uF in de driver. Hiermee is de rimpel op de 88 V dusdanig weinig geworden dat ik geen last meer had van geflikker.

Al met al voor € 20 geen verkeerde lamp, als de 20.000 u levensduur klopt, tenminste...

• opuntia1
jitter schreef op maandag 24 november 2014 @ 07:04:
[...]

De driver is een simpele constante spanningsbron die de 28 in serie geplaatste LED's met zo'n 88 V voedt. Voor dit geld is het ding uiteraard zo simpel mogelijk geconstrueerd, desondanks zit er power factor correction op (ik heb een PF van 0,96 gemeten). De gespecificeerde 14,5 W is correct.
Wel heb ik de driver wat getweaked door een 100uF elco van voldoende spanning parallel te zetten aan de uitgangs-elco van 47 uF in de driver. Hiermee is de rimpel op de 88 V dusdanig weinig geworden dat ik geen last meer had van geflikker.

Al met al voor € 20 geen verkeerde lamp, als de 20.000 u levensduur klopt, tenminste...
Weet je zeker dat het een constante spanningsbron is.
Het kan ook een constante stroombron zijn.

Zie je een weerstand in serie met de LED's?
Dit is een must als je LED's op een spanningsbron aansluit.

In ieder geval branden de LED's dus op gelijkstroom.

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 24-11-2014 07:39 ]

Nee, dat weet ik niet zeker. De driver heeft bijzonder weinig zichtbare componenten, dus de spanningsbron was een aanname. Maar wellicht zit er nog het e.e.a. aan de soldeerzijde die ik niet kan bekijken.

De LED-pcb heeft iig geen weerstanden.

Als je een spanninsbron met dezelfde spanning aansluit als de som van alle LED's hun Vf, dan heb je toch geen serieweerstand nodig?
Dat zal wel werken, maar voor de levensduur van de LED's is het niet handig. Onderling verschillen ze altijd wel wat, en daardoor zal door de één meer stroom lopen door de andere. Op een gegeven moment krijg je dan een soort sneeuwbal effect en gaan ze allemaal snel kapot.

• opuntia1
jitter schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:34:
Nee, dat weet ik niet zeker. De driver heeft bijzonder weinig zichtbare componenten, dus de spanningsbron was een aanname. Maar wellicht zit er nog het e.e.a. aan de soldeerzijde die ik niet kan bekijken.

De LED-pcb heeft iig geen weerstanden.

Als je een spanninsbron met dezelfde spanning aansluit als de som van alle LED's hun Vf, dan heb je toch geen serieweerstand nodig?
Je hebt altijd een serieweerstand nodig als je een LED aansluit op een spanningsbron!
Soms zit die weerstand in de spanningsbron in de vorm van de inwendige weerstand (batterij)

Dan denk ik dat het een constante stroombron is.
Dit is veel gunstiger dan een constante spanningsbron, daarbij heb je altijd een serieweerstand nodig.
En het grote nadeel van deze relatief grote serieweerstand is dat deze alleen maar warmte geeft, voor licht heb je er niets aan.
De stroombron is veel gunstiger, een zeer kleine weerstand wordt hiervoor gebruikt om de stroom te regelen.

• opuntia1
ThinkPadd schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:43:
Dat zal wel werken, maar voor de levensduur van de LED's is het niet handig. Onderling verschillen ze altijd wel wat, en daardoor zal door de één meer stroom lopen door de andere. Op een gegeven moment krijg je dan een soort sneeuwbal effect en gaan ze allemaal snel kapot.
De stroom is natuurlijk hetzelfde in alle LED's als die in serie staan. :)

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:13

SPT

jitter schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 19:09:
[...]

Ik blijf dit soort discussies altijd interessant vinden, vooral omdat het op websites die de 'besparing' van led- en spaarlampen voorrekenen (vrijwel) altijd compleet genegeerd wordt. Hogere stookkosten door de vervanging van gloeilampen door spaarlampen is natuurlijk meer dan alleen een theoretisch verhaal, want de hele essentie van de besparing zit nu juist in de productie van vermeend onnodige warmte.

Ik heb zelf een vrij goed geïsoleerd appartement, en zie heel duidelijk het effect van deze elektrische verwarming. Ik verlicht mijn woonkamer/keuken standaard met iets meer dan 20 gloeilampen, en zie heel duidelijk het effect daarvan. Voorbeeld. De afgelopen weken is het als ik van mijn werk thuiskom zo'n 18-18,5 graden. Deze temperatuur is iets lager dan gewenst, maar omdat ik ga koken heb ik daar nog geen last van. Als ik dan een uur later klaar ben met koken, eten, en de afwas (in de vaatwasser zetten), is het inmiddels een halve graad warmer geworden. Met de hulp van alle gloeilampen + TV en geluidsinstallatie neemt de temperatuur daarna totdat ik naar bed ga met nog ongeveer 1 graad toe, zodat het 19,5 à 20 graden is. Qua opbouw van de temperatuur is dat ook prima, want volgens mij hebben de meeste mensen wat later op de avond meer behoefte aan wat extra warmte (omdat de stofwisseling dan een standje lager gaat).

Doordat ik vrijwel niet hoet te stoken hoef ik ook nog geen energiebelasting te betalen (er is een heffingskorting van 385 euro), en betaal ik maar 6,9ct/kWh elektriciteit (en 40ct/m3 gas). Mijn elektriciteitsverbruik varieert van 110kWh per maand in de zomer tot 180kWh in de winter, en ik denk dan ook dat tussen de 10 en de 80kWh naar verlichting gaat. Het verhaal over de airco die een standje hoger moet in de zomer snijdt dan ook weinig hout: in de zomer staat de verlichting nauwelijks aan. Als je er vanuit gaat dat twee derde van het warmtegebruik van gloeilampen effectief kan worden benut (en dat lijkt me een vrij conservatieve inschatting), kan ik dus 0.33*0.75*500*0.2123+0.67*0.75*500*(0.2123-0.3976*(1/9.769)*(1/0.87))=61 euro per jaar besparen door alle gloeilampen te vervangen door LED lampen (ik ga er voor het gemak even vanuit dat LED lampen voor dezelfde hoeveelheid licht met 75% minder elektriciteit toe kunnen).

Kortom: het hele verhaal over besparen door gloeilampen weg te doen is onzin. De besparing is verwaarloosbaar, maar je heb wel veel minder goed en minder gezellig licht in huis. En met kwiklampen haal je ook nog allemaal giftige rommel binnen. Zelf ben ik graag bereid een paar euro extra uit te geven aan elektronica als ik daarmee betere kwaliteit in huis haal, dat geldt voor iets essentieels als verlichting natuurlijk net zozeer als voor zaken als een TV of computer.
Pagina: 1 ... 55 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)