Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.695 views

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Ok. Ik denk echter dat ik de goedkoopste "warmwhite" led strip van Ebay trek (8,50 euro incl verzenden voor 5 meter!) en dan kijk wat het resultaat is. Als gok. Ik kan het altijd nog in de schuur ophangen.

Edit: Ik wilde eigenlijk maar 30 leds per meter, maar ik geloof dat het weinig uit maakt? De versies met 30leds/meter zitten net als 60leds/m op minimaal 24W voor 5 meter.
We gaan zien wat de kwaliteit is.

Ik heb een Pelgrim afzuigkap met G4 lampjes, maar als ik die vervang kom ik niet aan de minimale belasting van dat ding :(
Nu nog even uitzoeken wat de minimale belasting is en of ik niet gewoon de adapter kan vervangen (maar het ding is wel nieuw met garantie). Ik denk echter dat ik wel aan de minimale belasting kom door ook de led strip aan te sluiten, die ik onder een plank ernaast hang, maar wel even doorlus. Ook makkelijk, zit alles onder de knop van de afzuigkap.

[ Voor 62% gewijzigd door !null op 03-11-2014 21:56 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Speedy-Andre schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:28:
[...]

Een bouwlamp misschien? 8)7
Mijn hemel, ik zou een zonnebril moeten dragen als ik >4000lumen had :+
4.000 lm lijkt veel, maar als je het als enige lamp gebruikt om een ruimte te verlichten (ik vermoed indirect via de reflectie van het plafond) dan valt het wel mee.
Stel nl dat je dit licht zou weten te bundelen op 1 m2, dan is de lichtsterkte 4.000 lx (lx = lm/m2). Daglicht buiten is op een bewolkte dag al 1.000 lx, indirect zonlicht al gauw 10.000 lx en direct zonlicht >100.000 lux (bron).
En een ruimte van 50 m2 zou je met 4.000 lm dus theoretisch maximaal met 80 lx (gemiddeld) kunnen verlichten. Dat is genoeg voor een woonkamer

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:30
jitter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:00:
[...]

4.000 lm lijkt veel, maar als je het als enige lamp gebruikt om een ruimte te verlichten (ik vermoed indirect via de reflectie van het plafond) dan valt het wel mee.
Stel nl dat je dit licht zou weten te bundelen op 1 m2, dan is de lichtsterkte 4.000 lx (lx = lm/m2). Daglicht buiten is op een bewolkte dag al 1.000 lx, indirect zonlicht al gauw 10.000 lx en direct zonlicht >100.000 lux (bron).
En een ruimte van 50 m2 zou je met 4.000 lm dus theoretisch maximaal met 80 lx (gemiddeld) kunnen verlichten. Dat is genoeg voor een woonkamer
Dit dus...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 13:52
Hier in de eetkamer 5x 10Watt Philips LED dimmable (+- 800lumen/stuk) op een brede armatuur (ik gok zo'n 1,2 meter). 4000 lumen totaal. Net perfect gezien het het enige lichtpunt is.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

@miel: toch ben ik benieuwd of je een linkje hebt van die lamp ;)

Want ook als je indirect via het plafond gaat (wat ik zelf ook de meest fijne manier van verlichten vind), dan nog lijkt me dat, werkend vanuit 1 bron, er een 'hot spot' te zien moet zijn waar het licht wel heel fel is? :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• miel
Dit is de lamp: 4900 lumen..

http://www.philips.nl/c-p...alogeenbuis/specificaties

Ow en wij vinden dat licht ontzettend fijn, staat "voor" in de kamer en je hebt overal licht....

[ Voor 32% gewijzigd door miel op 04-11-2014 09:38 ]

OK en dan dus ook in een rechthoekig armatuur? :)

Overigens, ik zit nog wel een beetje te twijfelen over de Philips Dimtone boven de eettafel.

Sinds het plaatsen van de KAKU dimmer zit er een Ikea dimbare E27 ledlamp in die volgens spec ong. 600 lumen moet geven. En die vinden we toch (op z'n 'felst') niet zo heel fel. En de Dimtone heeft nog minder lumen volgens specs.

Maar ja, die dimt dan wel weer mooi :')

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 12:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Afgelopen juli heb ik wat inbouwspotjes gekocht voor in een nieuwe carport die ik samen met de buren heb laten bouwen. 3W GU10 spotjes warm-wit met inbouwframes. Op zich ben ik prima tevreden over de spotjes en ze geven inderdaad een warm-witte kleur. En voor nog geen 8 dollar per stuk (bij bestelling van 20 stuks) zijn ze niet duur, aangezien je zowel de LED lamp als ook het inbouwarmatuur krijgt.

Blijkbaar is de kwaliteit ook minder, aangezien onlangs is de eerste LED lamp al defect geraakt. Die geeft alleen nog maar een 'zachte gloed' als de spanning er op staat. Heb zojuist maar even een bericht naar de verkoper gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie/garantieafhandeling.

Als ik de defecte lamp niet hoef terug te sturen, ga ik 'm uit elkaar halen. Kijken of te zien is wat er kapot is gegaan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

eymey schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:43:

Overigens, ik zit nog wel een beetje te twijfelen over de Philips Dimtone boven de eettafel.

Sinds het plaatsen van de KAKU dimmer zit er een Ikea dimbare E27 ledlamp in die volgens spec ong. 600 lumen moet geven. En die vinden we toch (op z'n 'felst') niet zo heel fel. En de Dimtone heeft nog minder lumen volgens specs.

Tip: Ledare 13 W/1000 lm.

• miel
eymey schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:43:

Als ik een nieuwe lamp moet kopen om het te laten werken, ook geen probleem, maar ik wil niet minder Lumen...

Hmm, thanks :). Ziet er qua lumen wel mooi uit.

Vraag is alleen of ie ook een beetje mooi dimt.

Overigens, de Ledare waarmee ik de KAKU heb uitgetest is deze:
Afbeeldingslocatie: http://almere.versteegt.org/img/got/ledare10w.jpg

Op zich dimt die nog nieteens zo heel lelijk. Maar hij stopte opeens met werken, na een dagje in de lamp te hebben gezeten. De KAKU dimmer kreeg hem niet meer geäctiveerd. Een dimbare Pharox deed het wel gewoon. En nu het gekke: De ledare is niet stuk. Als hij niet achter een dimmer zit doet ie het prima. Dus de KAKU dimmer is niet stuk. Maar de Ledare ook niet 8)7

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Ik ben al een tijdje aan het lurken hier, en aan het zoeken naar LED info.

Ondertussen de badkamer voorzien van LED (g4 spotjes), waar ik inderdaad tegen het minimale verbruik aanliep van de aansturing. Dus momenteel heb ik 2x halogeen + 4x LED. Ik heb geen idee hoe dit verder aangesloten is, of waar de transformator naar 12v zit dus dat moet ik nog even uitzoeken. (tis een schakelaar, en heb al aan de draden "getrokken" maar kom nog niets tegen. Het zijn 2 series van 3 led-spotjes)

Ondertussen wil ik heel graag de keuken ook doen. Daar zit nu 7x GU10 in, a 50watt per stuk. Nu doen we het licht vaak maar niet aan daar als we er niet zijn. Terwijl de keuken best gezien mag worden.

Een nieuwe led-dimmer zit al snel op 90 euro, wat ik wat prijzig vind. Maar ik zag dat KlikAanKlikUit een draadloze dimmer heeft die je achter een schakelaar kan plaatsen. Dat lijkt mij de ideale oplossing.

maar....

In de specs staat dat voor LED/spaarlampen tussen de 3 en 24 watt mag aangesloten. En daar kom ik wel overheen waarschijnlijk.
http://www.klikaanklikuit...r/productwijzer-awmd-250/

Wat zou een andere oplossing zijn?

Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom ik wel 250 watt aan halogeen kan aansluiten op die dimmer, maar maximaal 24 watt aan LED. Lijkt me beide 230v?

PS: ik heb de ledlampen nog niet

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 04-11-2014 14:15 ]

antonboonstra schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:05:
Afgelopen juli heb ik wat inbouwspotjes gekocht voor in een nieuwe carport die ik samen met de buren heb laten bouwen. 3W GU10 spotjes warm-wit met inbouwframes. Op zich ben ik prima tevreden over de spotjes en ze geven inderdaad een warm-witte kleur. En voor nog geen 8 dollar per stuk (bij bestelling van 20 stuks) zijn ze niet duur, aangezien je zowel de LED lamp als ook het inbouwarmatuur krijgt.

Blijkbaar is de kwaliteit ook minder, aangezien onlangs is de eerste LED lamp al defect geraakt. Die geeft alleen nog maar een 'zachte gloed' als de spanning er op staat. Heb zojuist maar even een bericht naar de verkoper gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie/garantieafhandeling.

Als ik de defecte lamp niet hoef terug te sturen, ga ik 'm uit elkaar halen. Kijken of te zien is wat er kapot is gegaan.
Ik ben ook benieuwd of Chinezen hetzelfde verstaan onder garantie als wij... ;)

M.b.t. de kwaliteit kan ik alleen maar hopen dat het hier om een incidentele uitvaller gaat en niet dat het tekenend is voor de kwaliteit.

Incidentele vroeg-uitvallers zijn altijd mogelijk, en hoe groter het aantal lampen dat je in één keer installeert, hoe groter de kans dat je hiermee te maken krijgt.
In de bijna 10 jaar dat ik de gemeenschappelijke verlichting in ons gebouw bijhoud heb ik de nodige lampen mogen vervangen. In die tijd heb drie keer te maken gehad met een slecht exemplaar, twee keer niet halen van de nominale levensduur een eentje die defect uit het doosje kwam. Ironisch genoeg waren het alledrie lampen van een bekend A-merk uit het zuiden van ons land.

USD 8,- is op dit moment zo'n € 6,40.
Als je wil kun je met spullen die je hier uit de winkel haalt voor zo'n € 8,50 per stuk klaar zijn. OK, is duurder, maar twee dingen die je dan wel (zeker) hebt: garantie en de zekerheid dat het materiaal voldoet aan onze veiligheidseisen.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 10:15
Ik heb er twee in huis.
En in de armaturen waar ze hier in zitten vinden we ze net fel genoeg.
Ik dim ze met een KAKU ACD-200 dimmer.

De enige nadelen die ik kan verzinnen:
- niet ver genoeg te dimmen, in de maximale gedimde toestand nog te fel.
(ligt niet aan dimmer, die kan verder dimmen)
- Lichtkleur in gedimde toestand, maargoed het is dan ook geen dimtone.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

antonboonstra schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:05:

Ik heb in 2012 2 setjes van 3 bij de bouwmarkt gekocht, 5 in het plafond van de carport gezaagd en met een licht/donker aanwezigheid sensor die je veel op kantoren in een plafond ziet maar die branden allemaal nog terwijl ik er 1 op reserve heb die ik wel eens als bouwlamp gebruik in huis.
Deze hebben dan gewoon 4000K licht maar misstaat niet, lekker modern.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/c89df916453a1513b719393a1c8e4c8a.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• !null
Ik ben lekker op weg met m'n nieuwe huis. Ik weet niet of het gaat lukken, maar als het goed is zijn alle lampen bij elkaar in verbruik niet meer dan een 60W gloeilamp :) En dan heb ik toch het hele (rijtjes)huis verlicht.
Maar ik vermoed dat ik erover heen ga zodra ik buitenverlichting ga installeren :P Ach er zal nooit gelijktijdig meer dan een gloeilamp verstookt worden aan verlichting in dit huis. Er zal dan hopelijk ook geen gloeilamp meer te vinden zijn in dit huis.

Waah schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:14:
{zip}
Een nieuwe led-dimmer zit al snel op 90 euro, wat ik wat prijzig vind. Maar ik zag dat KlikAanKlikUit een draadloze dimmer heeft die je achter een schakelaar kan plaatsen. Dat lijkt mij de ideale oplossing.

maar....

In de specs staat dat voor LED/spaarlampen tussen de 3 en 24 watt mag aangesloten. En daar kom ik wel overheen waarschijnlijk.
http://www.klikaanklikuit...r/productwijzer-awmd-250/

Wat zou een andere oplossing zijn?
Kijk eens op deze site. Of in een andere webwinkel kwam ik deze LED dimmer tegen voor een vriendelijkere prijs die lasten van 10-400 W kan dimmen (volgens opgave, maar in de praktijk 3 W al stabiel bleek te dimmen).
Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom ik wel 250 watt aan halogeen kan aansluiten op die dimmer, maar maximaal 24 watt aan LED. Lijkt me beide 230v?
Dat heeft te maken met de soort belasting. Gloeilampen op netspanning zijn ohmse lasten, terwijl ouderwetse trafo's inductief zijn en moderne elektronische trafo's en LED drivers capacitief. Dit soort lasten reageert anders op de manier waarop het signaal van het lichtnet bewerkt wordt om te dimmen.

De goedkoopste dimmers (fase-aansnijdingsdimmers) kunnen overweg met ohmse en inductieve lasten (R, L) en de duurdere fase-afsnijdingsdimmers zijn geschikt voor ohmse en capacitieve lasten (R, C). Zie ook deze uitleg.

De KAKU dimmer lijkt met alle soorten lasten overweg te kunnen (R, L, C) want ook 12 V halogeen met draadgewonden (lees: ouderwetse) trafo kan erop gedimd worden. Misschien is er hiervoor een compromis nodig geweest waardoor het bereik voor LED's en spaarlampen beperkt is. Wellicht dat het kleine formaat ook nog een rol speelt.
JvdW schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:31:
[...]

Ik heb er twee in huis.
En in de armaturen waar ze hier in zitten vinden we ze net fel genoeg.
Ik dim ze met een KAKU ACD-200 dimmer.

De enige nadelen die ik kan verzinnen:
- niet ver genoeg te dimmen, in de maximale gedimde toestand nog te fel.
(ligt niet aan dimmer, die kan verder dimmen)
- Lichtkleur in gedimde toestand, maargoed het is dan ook geen dimtone.
Thanks voor de ervaring :).

Tsja, waarschijnlijk willen wij ook het onmogelijke (behalve als we dan toch voor een Ecohalo van Philips kiezen :P): Een beetje goede bak 2700-3000k licht voor als er aan de keukentafel geknutseld wordt. En mooi gedimd zacht licht voor als we aan het eten zijn.

Jammer dat Philips tot nu toe nog de enige lijkt te zijn die een poging hiertoe heeft ondernomen, behalve dan dat de helderste stand niet heel fel is.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
jitter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:15:
[...]

De KAKU dimmer lijkt met alle soorten lasten overweg te kunnen (R, L, C) want ook 12 V halogeen met draadgewonden (lees: ouderwetse) trafo kan erop gedimd worden. Misschien is er hiervoor een compromis nodig geweest waardoor het bereik voor LED's en spaarlampen beperkt is. Wellicht dat het kleine formaat ook nog een rol speelt.
Als er een 12V halogeenlamp aangesloten is op een ouderwetse trafo, dan gedraagt de trafo zich gewoon als een ohmse belasting! :)

Geldt natuurlijk alleen voor wisselspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 05-11-2014 10:00 ]

Hmm, hier wordt halogeen verlichting op een ouderwetse trafo anders toch gewoon tot een inductieve last gerekend...

• opuntia1
jitter schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:52:
Hmm, hier wordt halogeen verlichting op een ouderwetse trafo anders toch gewoon tot een inductieve last gerekend...
Dat is dus niet juist. :)

• Waah
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eens kijken wat voor dimmer er nu op zit (nu weet ik tenminste waar ik op moet letten) en of ik dan een nieuwe nodig heb.

Nadeel van verhuizen en dat alles al geinstalleerd is in het nieuwe huis. Geen idee wat waar zit.... en wat voor materiaal het is....

Zodra ik meer weet en tot de koop overga meld ik mij weer :P en natuurlijk ook even met het resultaat

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11 16:08
Mag ik hier vragen bij welke online webshops jullie je led lampen halen? :)
De meeste links op eerste post zijn vrijwel dood.

[ Voor 25% gewijzigd door gerre1 op 05-11-2014 16:27 ]

• !null
Ik heb wel dingen uit China besteld, maar ik bestel voornamelijk Philips LED lampen bij Conrad of Bol.com Bol.com is best aantrekkelijk om setjes van 4 of 5 te kopen, zonder verzendkosten. (per stuk zijn ze niet de goedkoopste)
LED strips enzo gewoon Ebay, maar je weet niet altijd wat de kwaliteit is.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 05-11-2014 16:52 ]

Kun je misschien uitleggen waarom dit het geval is? Ik lees nl. op nog meer plaatsen dat een trafo een inductieve last vormt.

Een proef die ik net met een 12 V halogeenlamp achter een ringkerntrafo heb uitgevoerd bevestigt je bewering dat het energiebedrijf (of een dimmer) een ohmse last ziet. Mijn meter gaf nl. dezelfde waarden voor werkelijk en schijnbaar vermogen (en een cosφ van 1), en dat kan dus alleen met een ohmse last.
Inderdaad opuntia1, kun je dat uitleggen? Ik zou het zonder enige moeite kunnen, maar jouw antwoord is zo kortaf, dat het gewoon vraagt om een waarom. Bovendien zijn we dat volgens mij ook zo gewend hier. Best mogelijk dat je dat heel goed weet, maar zoals je ziet geldt dat niet voor iedereen. Welnu, aan jouw de eer, jij lokt deze vraag uit met dat beknopte antwoord.

Edit:
Ik besteed er niet een apart bericht aan, want zo vind ik wat overzichtelijker.
Onderstaand antwoord is een stuk beter. Hieraan kan worden toegevoegd dat een gewone transformator als zodanig wel terdege een (extra) inductieve belasting is. En dat komt dan weer wat dichter bij de oorspronkelijke vraag. Een fasehoek van bijna 90°, dus verhoudingsgewijs een geringe ohmse weerstand van de wikkelingen en vergeleken daarmee een hoge inductieve weerstand.

Edit:
Om misverstanden te voorkomen, in verhouding met de eigenlijke belasting (de lampen) wel een heel geringe inductieve stroom. De hoofdzaak blijft natuurlijk die lampen. De halogeenlampen hebben een cos phi van 1, samen met de trafo iets in de orde van 0,99 of nog dichter tegen 1.

[ Voor 59% gewijzigd door Techneut op 05-11-2014 23:01 ]

• opuntia1
jitter schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:15:
[...]

Kun je misschien uitleggen waarom dit het geval is? Ik lees nl. op nog meer plaatsen dat een trafo een inductieve last vormt.

Een proef die ik net met een 12 V halogeenlamp achter een ringkerntrafo heb uitgevoerd bevestigt je bewering dat het energiebedrijf (of een dimmer) een ohmse last ziet. Mijn meter gaf nl. dezelfde waarden voor werkelijk en schijnbaar vermogen (en een cosφ van 1), en dat kan dus alleen met een ohmse last.
Meten is weten.
Stroom is in fase met de spanning, dus ohms.
Dit is bevestigd met jouw proef.
Dat er een trafo voor zit maakt niets uit, daarom heb ik ook gezegd dat dit voor wisselstroom geldt.
Met een Ohm meter, die op gelijkspanning werkt, kom je natuurlijk aan heel andere waarden.

• Waah
Ik heb even gekeken en in heb een fase-afsnijdimmer van busch jaeger. 6513. Deze zou ook voor led moeten werken (r,c). echter is hij van 40w tot 420w. als ik nu meer dan 40 watt aan led aansluit, kan die dsn wel goed dimmen? of gaat die flikkeren als de vraag door het dimmer onder de 40 watt komt?
opuntia1 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:32:
[...]

Meten is weten.
Stroom is in fase met de spanning, dus ohms.
Dit is bevestigd met jouw proef.
Dat er een trafo voor zit maakt niets uit, daarom heb ik ook gezegd dat dit voor wisselstroom geldt.
Met een Ohm meter, die op gelijkspanning werkt, kom je natuurlijk aan heel andere waarden.
Met ohmse lasten bedoel ik inderdaad alleen dat de fase van spanning en stroom gelijk zijn, en dat kan uiteraard alleen met wisselspanning.

En ook al meet ik geen faseverschuiving met een halogeenlamp op een trafo, er moet toch een reden zijn dat zo'n trafo niet achter een fase-afsnijdingsdimmer mag. Ik vermoed dat Techneuts opmerking:
Hieraan kan worden toegevoegd dat een gewone transformator als zodanig wel terdege een (extra) inductieve belasting is. En dat komt dan weer wat dichter bij de oorspronkelijke vraag. Een fasehoek van bijna 90°, dus verhoudingsgewijs een geringe ohmse weerstand van de wikkelingen en vergeleken daarmee een hoge inductieve weerstand.
daarom ook de reden is waarom ik op zoveel sites lees dat een draadgewonden trafo als een inductieve belasting wordt beschouwd.
Waah schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:29:
Ik heb even gekeken en in heb een fase-afsnijdimmer van busch jaeger. 6513. Deze zou ook voor led moeten werken (r,c). echter is hij van 40w tot 420w. als ik nu meer dan 40 watt aan led aansluit, kan die dsn wel goed dimmen? of gaat die flikkeren als de vraag door het dimmer onder de 40 watt komt?
Ik vermoed dat het in de specificaties gaat om het aangesloten vermogen in niet-gedimde toestand en dat het dus niet uitmaakt of je door te dimmen onder de 40 W zou komen.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-11 14:58
Ik heb nu 2 led strips die binnen gaan komen voor wat projectjes. Kunnen jullie een goede Nederlanse site aanraden voor wat van die connectoren en accessoires? Die via ebay halen gaat ook nog even duren..
Techneut schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:30:
Edit:
Om misverstanden te voorkomen, in verhouding met de eigenlijke belasting (de lampen) wel een heel geringe inductieve stroom. De hoofdzaak blijft natuurlijk die lampen. De halogeenlampen hebben een cos phi van 1, samen met de trafo iets in de orde van 0,99 of nog dichter tegen 1.
Inderdaad heb ik een cosφ van 0,99 gemeten, maar dat had ik even afgerond op 1.

Ik denk dat de meesten hier wel weten dat, als je een stroom door een spoel abrupt onderbreekt, de spanning in de spoel opgeslingerd wordt. Daar wordt bijv. dankbaar gebruik van gemaakt bij het starten van TL-buizen op een magnetische ballast i.c.m. starter, of in de ontsteking van benzinemotoren. En wikkelingen van trafo's zijn gewoon spoelen.

Maar als de inductiviteit van een ohmse last op een draadgewonden trafo zo laag is, dan kan bovenstaande m.i. niet de reden zijn dat een faseafsnijdingsdimmer (die immers de sinus in de neergaande flank abrupt onderbreekt) daar niet geschikt is hiervoor.
Heeft het dan misschien iets te maken met verzadiging van de kern van trafo's, of iets anders?

Sorry, is een beetje off-topic.

• opuntia1
jitter schreef op donderdag 06 november 2014 @ 06:23:
[...]

Inderdaad heb ik een cosφ van 0,99 gemeten, maar dat had ik even afgerond op 1.

Ik denk dat de meesten hier wel weten dat, als je een stroom door een spoel abrupt onderbreekt, de spanning in de spoel opgeslingerd wordt. Daar wordt bijv. dankbaar gebruik van gemaakt bij het starten van TL-buizen op een magnetische ballast i.c.m. starter, of in de ontsteking van benzinemotoren. En wikkelingen van trafo's zijn gewoon spoelen.

Maar als de inductiviteit van een ohmse last op een draadgewonden trafo zo laag is, dan kan bovenstaande m.i. niet de reden zijn dat een faseafsnijdingsdimmer (die immers de sinus in de neergaande flank abrupt onderbreekt) daar niet geschikt is hiervoor.
Heeft het dan misschien iets te maken met verzadiging van de kern van trafo's, of iets anders?

Sorry, is een beetje off-topic.
Een faseafsnijdingsdimmer kan gebruikt worden omdat die gewoon een ohmse belasting ziet zolang er halogeen lampen op aangesloten zijn.
Voor mij was de reden om dit niet te doen bij de halogeenlampen vanwege de lage temperatuur van de gloeidraad van de halogeen lamp waardoor het lampje niet gebruik maakt van het halogeen effect.
Waardoor het zwart worden van het kwartsglas en het dunner worden van de gloeidraad.

Wat let je om het eens te proberen.
Zelf heb ik hier even geen tijd voor.

Bij een TL-buis is het een heel ander verhaal een spoel in serie!
Die is m.i. ook niet te dimmen met een fase afsnijding.

Maar recent kwam ik bij mijzelf een Philips TL armatuur tegen met 2 TL-buizen en alleen een dubbele ballast tegen met cosφ van zeg maar 1
Dus geen condensatoren gebruikt, toen was het koper zeker nog goedkoop.
Al mijn TL-armaturen heb ik al vervangen door LED-verlichting, maar niet door die LED-tubes.

En als er LED,s worden aangesloten op die trafo worden is het ook geen ohmse belasting meer.
Misschien is daardoor de verwarring ontstaan. :)

[ Voor 12% gewijzigd door opuntia1 op 06-11-2014 10:49 ]

• Waah
Ik heb een hele discussie aangezwengeld zie ik :) dat was niet helemaal de bedoeling haha.

Mijn vriendin neemt vandaag 7 Ledare ledlampen mee van de IKEA, dimbaar. Ik wist niet eens dat IKEA dimbare GU10 spots had... want ze staan niet op de site volgens mij.

10 euro p/s is niet duur, maar wel toch wat geld. Maar eens kijken of dat lekker dimt! nu al zin om ze er in te draaien vanavond.
jitter schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:29:
[...]

Met ohmse lasten bedoel ik inderdaad alleen dat de fase van spanning en stroom gelijk zijn, en dat kan uiteraard alleen met wisselspanning.

En ook al meet ik geen faseverschuiving met een halogeenlamp op een trafo, er moet toch een reden zijn dat zo'n trafo niet achter een fase-afsnijdingsdimmer mag. Ik vermoed dat Techneuts opmerking:
[...]
daarom ook de reden is waarom ik op zoveel sites lees dat een draadgewonden trafo als een inductieve belasting wordt beschouwd.
Ik heb even zitten peinzen hoe ik dit zo eenvoudig mogelijk kan uitleggen.
Welnu, je haalt volgens mij onbedoeld een paar dingen door elkaar. Met mijn uiteenzetting bedoelde ik alleen maar dat een draadgewonden transformator als zodanig natuurlijk een (geringe) inductieve belasting is, dat heeft niets te maken met wat je er achter hangt ohms, inductief of wat dan ook, het is alleen maar een doorgifteding dat van een hogere spanning een lagere spanning maakt. Dat is alles, de inductieve eigenschap van zo'n trafo is maar een bijzaak die je eigenlijk net zo goed buiten beschouwing kan laten. Maar een wikkeling is per definitie inductief, zonder die inductie zou de overdracht van de primaire naar de secundaire kant van "dat ding" niet eens mogelijk zijn, want daarop berust het hele principe van een transformator.

Van een hoge naar een lage spanning dus. Daarmee kom je meteen op het tweede punt terecht van waarom een dimmer vaak niet kan. Want qua spanning van hoog naar laag betekent in dezelfde verhouding qua stroom van laag naar hoog, want het product P = U x I blijft natuurlijk gelijk. Een lampje van 10 W en 12 V trekt een stroom van 0,83 A, een heel gebruikelijk voorbeeld dacht ik. Maar de trafo van 230/12 V trekt aan de primaire kant maar 0,043 A. En dat gecombineerd met de vraag of de dimmer wel werkt met slechts 43 mA geeft denk ik hierop wel een duidelijk antwoord.

PS:
Doorgaans staat op een dimmer en/of de verpakking het vermogensbereik vermeld. Uiteraard als voornaamste een maximum want je wilt geen brandgevaar door oververhitting, maar ook een minimumwaarde. En bij een wat lager maximum zal vast ook een wat lager minimum horen. Best mogelijk dus dat je bij de juiste keuze wel succes hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 06-11-2014 18:32 ]

• antonboonstra

antonboonstra

jitter schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:01:
[...]

Ik ben ook benieuwd of Chinezen hetzelfde verstaan onder garantie als wij... ;)

M.b.t. de kwaliteit kan ik alleen maar hopen dat het hier om een incidentele uitvaller gaat en niet dat het tekenend is voor de kwaliteit.

Incidentele vroeg-uitvallers zijn altijd mogelijk, en hoe groter het aantal lampen dat je in één keer installeert, hoe groter de kans dat je hiermee te maken krijgt.
In de bijna 10 jaar dat ik de gemeenschappelijk verlichting in ons gebouw bijhoud heb ik de nodige lampen mogen vervangen. In die tijd heb drie keer te maken gehad met een slecht exemplaar, twee keer niet halen van de nominale levensduur een eentje die defect uit het doosje kwam. Ironisch genoeg waren het alledrie lampen van een bekend A-merk uit het zuiden van ons land.
Heb een reactie terug van de verkoper: Ok, we will replace one bulb to you Zal wel even duren, maar blijkbaar sturen ze dus wel gratis een vervanging op. Netjes! Nu maar hopen dat er niet meer spotjes de geest geven...
USD 8,- is op dit moment zo'n € 6,40.
Als je wil kun je met spullen die je hier uit de winkel haalt voor zo'n € 8,50 per stuk klaar zijn. OK, is duurder, maar twee dingen die je dan wel (zeker) hebt: garantie en de zekerheid dat het materiaal voldoet aan onze veiligheidseisen.
Als het prijsverschil zo klein was, had ik ze ook wel in Nederland willen kopen. Heb je een link naar een winkel waar ze voor 8,50 euro worden aangeboden?

Edit: Heb niet lang gezocht, maar hier zie ik een voorbeeldje van 22,50 euro! :X Dat prijsverschil vind ik iets te groot.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 06-11-2014 15:18 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

antonboonstra, ik link je even naar dit bericht in deze thread voor het antwoord.

Dan kom je dus uit op € 2,50 voor het armatuur en € 5,99 voor de lamp. Moet je wel even naar twee winkels, maar die twee kunnen goed op loopafstand van elkaar liggen (in omgeving Eindhoven iig wel).

[ Voor 13% gewijzigd door jitter op 06-11-2014 17:11 ]

• Waah
jitter schreef op donderdag 06 november 2014 @ 17:07:
antonboonstra, ik link je even naar dit bericht in deze thread voor het antwoord.

Dan kom je dus uit op € 2,50 voor het armatuur en € 5,99 voor de lamp. Moet je wel even naar twee winkels, maar die twee kunnen goed op loopafstand van elkaar liggen (in omgeving Eindhoven iig wel).
Dat ga ik in de badkamer doen denk ik, als ik een 12 volt versie kan vinden (in de badkaker wel een veilig idee.

De ikea dimbare spots inmiddels geinstalleerd. 7 spots van 7 watt per stuk. 400 lumen, dimbaar gu10 aangesloten op de busch jaeger 6513 r,c, faseafsnijdingsdimmer.

geen gezoem, dimt goed, in ongeveer 25 stapjes (je ziet elk stapje wel). er komt meer licht af dan de 50 watt halogeen die er in zat. en ze zijn even warm (2700k, en volgens olino zelfs iets warmer (2680 ofzo).

de onderstaande fotos gemaakt met dezelfde camera. diafragma, sluitertijd en iso gelijk gehouden zodat je het lichtverschil kan zien. de lichtkleur op "gloeilamp" gezet (kan geen kelvin-waarde ingeven)

50 watt Halogeen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5XbIoYBl.jpg

Ikea ledare 7w dimbaar 400 lumen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0CI7stql.jpg

erg tevreden. kost eenmalig 70 euro, maar dat halen we er wel uit, plus dat we nu het licht ook wat vaker aanzetten omdat we dat vroeger zonde vonden. normaal zet ik ze half gedimt aan, tijdens koken bijna voluit.

vreemd genoeg staan de ledlampen niet op de ikea site. de lampen worden bij mijn spots geklemd met een klemmetje, waarbij er 2 kleine pootjes voor het glas vallen. maar omdat deze door het witte led0vlak iets uitsteken kan dat niet. maar met een beetje bijbuigen van de pootjes werkt dit prima.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:14:

[...]

Als het prijsverschil zo klein was, had ik ze ook wel in Nederland willen kopen. Heb je een link naar een winkel waar ze voor 8,50 euro worden aangeboden?

Edit: Heb niet lang gezocht, maar hier zie ik een voorbeeldje van 22,50 euro! :X Dat prijsverschil vind ik iets te groot.
Hier led tussen 15 tot 16 euro (afhankelijk hoeveel je er koopt.) maar is inderdaad hoger in prijs dan eigen import uit China.

http://www.ledgloeilamp.n...2,5W-Opbouw-of-Inbouw.htm

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 06-11-2014 19:44 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zit nu al een tijd te zoeken naar drie (2+1) e27 led lampen die dimbaar zijn. Ik kom er niet uit. (Ik heb geen zin om duur spul te kopen en dan te ontdekken dat t niet werkt.) Ze moeten 75W vervangen maar ook goed terug te dimmen zijn. Het moeten geen spots zijn, liefst redelijk rondom stralen (voor zover dta gaat bij led).
Nu zoek ik een goede combi van lamp en dimmer, aangezien van de huidige (gamma) dimmers er al één kapot is. Ook moet er een serieschakeling mogelijk zijn met een normale schakelaar.

Ik wil graag de Berker B.3 afdekplaten erop, dus heb bij Berker zitten kijken. Alleen bij de duurste dimmer staat natuurlijk iets over led. Bij een iets "goedkoper" model van ~50 euro staat op sommige sites dat ze werken met ledlampen, alleen niet zo goed met philips ledlampen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat andere merken ook wel eens onderling willen passen.

Qua lampen dacht ik aan Osram Parathom Classic A75 Advanced 13,5W 1055Lm, een philips met dimtone, of misschien gewoon de ikea lamp.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke combi? Dan weet ik dat ik een combi heb die werkt.

• !null
Qua Philips E27 lampen, heb je er twee dure die echt 75W vervangend zijn qua specs. Als 60W ook okee is (Philips is altijd voorzichtig qua schattingen van vervangend vermogen) dan kun je uit met een normale lamp van 10 euro. Welke dimmers ermee kunnen is er weer ander verhaal en heb ik weinig kaas van gegeten helaas.
Check anders even de documentatie:
https://www.conrad.nl/nl/...imbaar-230-v-1275795.html

Ik vind mijn niet dimbare 9W, die een 60W gloeilamp moet vervangen echt hartstikke fel, die heb ik nu op zolder hangen.

BounceMeister schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:28:
Ik zit nu al een tijd te zoeken naar drie (2+1) e27 led lampen die dimbaar zijn. Ik kom er niet uit. (Ik heb geen zin om duur spul te kopen en dan te ontdekken dat t niet werkt.) Ze moeten 75W vervangen maar ook goed terug te dimmen zijn. Het moeten geen spots zijn, liefst redelijk rondom stralen (voor zover dta gaat bij led).
Nu zoek ik een goede combi van lamp en dimmer, aangezien van de huidige (gamma) dimmers er al één kapot is. Ook moet er een serieschakeling mogelijk zijn met een normale schakelaar.

Ik wil graag de Berker B.3 afdekplaten erop, dus heb bij Berker zitten kijken. Alleen bij de duurste dimmer staat natuurlijk iets over led. Bij een iets "goedkoper" model van ~50 euro staat op sommige sites dat ze werken met ledlampen, alleen niet zo goed met philips ledlampen.
Ik meen ook gelezen te hebben dat andere merken ook wel eens onderling willen passen.

Qua lampen dacht ik aan Osram Parathom Classic A75 Advanced 13,5W 1055Lm, een philips met dimtone, of misschien gewoon de ikea lamp.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke combi? Dan weet ik dat ik een combi heb die werkt.
Een combi die gegarandeerd werkt is er een die door de fabrikant van de LED-lamp getest is en gepubliceerd in een lijst. Zowel Osram als Philips, en ongetwijfeld ook andere (A-)merken hebben zo'n lijst op internet staan. Voor bovengenoemde twee merken heb ik hier reeds links in deze thread gepost. Overigens wil het niet zeggen dat een dimmer die niet in de lijst staat per definitie niet werkt, maar het is wel aan jou om daar achter te komen... ;)

• Waah
Ik zelf zou gaan voor een Ikea ledlamp met een ikea-dimmer. Volgens mij werken die goed samen. Zelf net LED-spotjes van de IKEA ingebouwd (gu10, zie paar posts hierboven) en die werken met mijn R,C dimmer. Met een faseAFsnijdingsdimmer werken de IKEA lampen volgens mij goed.

En voor 12 euro heb je een 16 watt ledlamp dimbaar, die 1000 lumen uitstraalt.
Mijn GU10 zou een 50 watt moeten vervangen, maar is feller. En als die 1000 lumen teveel is kan je dus mooi dimmen....

Uiteindelijk blijft het proberen, maar als je beide bij Ikea haalt, kan je altijd retouren binnen X dagen.
Ik denk dat ik die Ikea 1000 lumen lamp ook wel ga proberen :).

Dat een lamp niet 'warmer' wordt als hij wordt gedimd vind ik op zich nieteens zo'n punt. Maar er zijn lampen (zoals de Govena Flexdigit self-dimming spaarlamp die eerst boven de eettafel hing en ook een lamp van Pharox) die wel 'lelijker' worden bij dimmen, bv. een enge 'kille' groenige kleur krijgen.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Waah schreef op donderdag 06 november 2014 @ 19:30:
[...]

erg tevreden. kost eenmalig 70 euro, maar dat halen we er wel uit, plus dat we nu het licht ook wat vaker aanzetten omdat we dat vroeger zonde vonden. normaal zet ik ze half gedimt aan, tijdens koken bijna voluit.

vreemd genoeg staan de ledlampen niet op de ikea site. de lampen worden bij mijn spots geklemd met een klemmetje, waarbij er 2 kleine pootjes voor het glas vallen. maar omdat deze door het witte led0vlak iets uitsteken kan dat niet. maar met een beetje bijbuigen van de pootjes werkt dit prima.
Grappig, hier identiek hetzelfde gedaan, maar dan op zolder, inderdaad dezelfde redenering; het koste eerst wel erg veel stroom, maar om in totaal 35 watt ga ik me niet meer zo druk maken. Puur door halverwege het jaar ledverlichting te kopen, verwacht ik dit jaar al zo'n 800 Kwh te besparen. Die leds zijn dus binnen het jaar terugverdiend. Combineer dat met dit jaar 1500 Kwh solar (volledig jaar zo rond de 17-1800 Kwh), en we krijgen een mooie schop geld terug van het energiebedrijf. Volgende stap is om dat bedrag weer op te sparen voor een uitbreiding van de Solar en voor een zuinigere ketel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:38
800kWh per jaar besparen met licht? Dat is meer dan 2 kWh per dag. Even uitgaande van 5x zoveel vermogen met een gloei-/halogeenlamp, gebruik je nu dus 1000kWh per jaar aan licht. Dat is dus continu 114W (24/7). Even er vanuit gaande dat je gemiddeld 6 uur per dag lampen aan hebt, heb je dus 550W aan verlichting in je huis tijdens die 6uur. Daar kun je zelfs met gloeilampen aardig wat mee verlichten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Volgens mij rekenen mensen zich nogal snel rijk ja. 800kWh besparen lijkt mij ook rijkelijk veel.

Vandaar ook dat ik een Excel sheet heb om de terugverdientijd (TVT) te berekenen: https://www.dropbox.com/s...erugverdientijd.xlsx?dl=1

Om in de situatie van 'waah' 700kWh te besparen zou je de oude 50W halogeen al 6 uur op een dag op volle sterkte aan hebben staan. Voor een woonkamer met keuken eraan lukt dat qua branduren nog wel opzich, maar voor een zolder is dat rijkelijk veel ;) Daar zit je geen 6 uur per dag.

Natuurlijk is vervangen door LED een goed idee, maar houd het wel realistisch voor jezelf, en reken jezelf niet al te gauw rijk ;)

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2017 13:17 ]

• Waah
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:52:
800kWh per jaar besparen met licht? Dat is meer dan 2 kWh per dag. Even uitgaande van 5x zoveel vermogen met een gloei-/halogeenlamp, gebruik je nu dus 1000kWh per jaar aan licht. Dat is dus continu 114W (24/7). Even er vanuit gaande dat je gemiddeld 6 uur per dag lampen aan hebt, heb je dus 550W aan verlichting in je huis tijdens die 6uur. Daar kun je zelfs met gloeilampen aardig wat mee verlichten.
2 kWh lijkt veel... maar als ik voor mezelf reken (oude situatie) kom ik met 7x 50 watt halogeen voor de keuken, plus 3x 50 watt voor de tafelverlichting + woonkamer op 500 watt... In 4 uur (waar ik mee reken altijd, gezien zomers de lampen nauwelijks branden, en in de winter wel langer dan 4 uur) zit je dus op 2 kWh.

Ik heb het lijstje zelf ingevuld (en ik reken zelf op dezelfde methode)
Kosten per jaar oud: 160.60
Kosten per jaar nieuw: 34.87
Besparing: 125.73

En dan ga ik ervan uit dat ik alle led-lampen niet dim... en dat doe ik wel. En gezien LED bijna lineair minder stroom verbruikt bij dimmen, tov halogeen wat nauwelijks energiezuiniger wordt.... reken ik mezelf niet rijk volgens mij.

Daarbij hoef ik dus geen halogeentjes meer te kopen, die het vaak maar 1 a 2 jaar volhouden max.... En vervangen (moeite) is mij ook wat waard. :+

Daarnaast is het geen factor 5, maar minimaal factor 7 in mijn geval. Gezien ik 50 watt heb vervangen met 7 watt, en de 7 watt een stukje feller is. (licht uitgedrukt, halogeen was "echt wel genoeg licht", terwijl led valt in de categorie " 8) 8) 8) 8) ".

Het zal niet voor iedereen zo rendabel zijn (mijn dimmer ondersteunt het toevallig, anders was de terugverdientijd 1,2 jaar ipv 0,7).

Wat ik wel het probleem met LED nog vind, is de onduidelijkheid welke lamp werkt met welke dimmer. Een LED dimmer moet gewoon werken met alle LED-lampen. En als dat niet mogelijk blijkt, dan maar standarisatie en eventueel met typenummers werken (net als GU10/E27 bijvoorbeeld).
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:24:
[...]
Wat ik wel het probleem met LED nog vind, is de onduidelijkheid welke lamp werkt met welke dimmer. Een LED dimmer moet gewoon werken met alle LED-lampen. En als dat niet mogelijk blijkt, dan maar standaardisatie en eventueel met typenummers werken (net als GU10/E27 bijvoorbeeld).
Daar is al standaardisatie in. Je hebt R, C en L-type dimmers.
  • De L type dimmers zijn goed voor L-type belastingen (gewone spoelen, dimbare trafo’s etc die voor de lamp zijn geschakeld) en werken op fase aansnijding.
  • De C-type dimmers zijn goed voor C-type belastingen (elektronische spanningsomzetters, dus capacitief als belasting) en werken op fase afsnijding.
  • De R-type dimmers gaan er vanuit dat er een R-type belasting aanhangt, en daarop werken beide C en L type dimmers.
Bron: Praktijkmetingen aan dimmers door OliNo gebruikt

Maar dat kan inderdaad nog wel wat duidelijk. Gewoon op de verpakking van de lamp zetten dat je een XYZ-type dimmer nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2014 10:28 ]

• Universal Creations
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:24:
2 kWh lijkt veel... maar als ik voor mezelf reken (oude situatie) kom ik met 7x 50 watt halogeen voor de keuken, plus 3x 50 watt voor de tafelverlichting + woonkamer op 500 watt... In 4 uur (waar ik mee reken altijd, gezien zomers de lampen nauwelijks branden, en in de winter wel langer dan 4 uur) zit je dus op 2 kWh.
Had je serieus 7x50W halogeen gemiddeld 4uur per dag in de keuken branden? Zat je daar dan de hele avond?
Daarnaast is het geen factor 5, maar minimaal factor 7 in mijn geval. Gezien ik 50 watt heb vervangen met 7 watt, en de 7 watt een stukje feller is. (licht uitgedrukt, halogeen was "echt wel genoeg licht", terwijl led valt in de categorie " 8) 8) 8) 8) ".
Dat lijkt mij eerlijk gezegd erg sterk, dat een 7W LED meer licht geeft dan een 50W halogeen.

• SkiFan
Bij ons is het niet alleen de verlichting in de keuken, heb vrijwel alles van halogeen/gloei/spaar naar led overgezet. Die laatste natuurlijk niet vanwege de besparing, maar vanwege prettiger licht/snellere start. Er hangen bij ons 27 * 50W spots door het huis heen. Alles is nu vervangen door 7W led, dus da's 27 * 43 W * gemiddeld 1,5 uur per dag = 1,8 Kwh.

Neem dan nog dat we ook alle spookverbruikers waar mogelijk hebben opgespoord en consequent overdag en 's nachts de hifi/video apparatuur uitschakelen, en da's dus ook 18 uur keer 60 W per dag, dus ruim 1 Kwh per dag. Aktie met stroombesparing loopt pas half jaar, dus denk dat we uiteindelijk iets van 2,5 a 3 Kwh per dag besparen, da's uitgaande van 2,75 Kwh * 365 = 1003 Kwh.

Leuke schop geld. We verbruikten eerst 6500 Kwh (groot huis), en dat zal dit jaar naar iets over de 4000 gaan.

• SkiFan
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:39:
[...]
Had je serieus 7x50W halogeen gemiddeld 4uur per dag in de keuken branden? Zat je daar dan de hele avond?

[...]

Dat lijkt mij eerlijk gezegd erg sterk, dat een 7W LED meer licht geeft dan een 50W halogeen.
In mijn geval: Ja, ik zit nogal eens in de keuken te studeren, en ja, 7 W ledare geeft een bak meer licht dan 50W halogeen.

• Universal Creations
Dan zijn die 50W halogeenlampen niet goed (of het zijn 35W lampjes).

• SkiFan
Zullen wel goedkope zijn geweest die standaard bij de armaturen zaten. Heb op het toilet 3 stuks vervangen, en het was echt goed te zien. Waren overigens met zekerheid 50W, heb het nog gecontroleerd.

[ Voor 18% gewijzigd door SkiFan op 07-11-2014 11:48 ]

• !null
Dan vraag ik me af, hoe groot is dat toilet? :P
Ik heb op mijn toilet een 3W E27 bolletje hangen, en het is meer dan zat licht.

Halogeen moet je van houden, maar het is toch wel vrij inefficient. Niet in de discussie hoeveel lumen per watt, maar het gebruik ervan. Altijd een batterij spotjes in een plafond zodat de hoeveelheid Watt heel snel oploopt. En licht is altijd naar beneden gericht ipv wijd verspreid zoals bij een gewone gloeilamp.

Maar mooi, des te groter is de winst met LED :D

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 07-11-2014 13:01 ]

Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:39:
Ik heb vorig jaar drie 50 W GU10 halogeenspots (type onbekend-Chinees-merk-meegeleverd-bij-armatuur) vervangen door drie 7 W/385 lm LED spots van Osram (die Osram inmiddels alweer heeft vervangen door 5,3 W/350 lm).

Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat deze LED spots duidelijk meer licht geven dan de 50 W halogeenspots.

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 07-11-2014 13:02 ]

• Waah
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:45:
Dan zijn die 50W halogeenlampen niet goed (of het zijn 35W lampjes).
Goede halogeenspotjes, de dure van philips die weinig mensen hebben gok ik, halen 15 lumen per watt. De meeste goedkope spotjes halen 6 lumen per watt...

Bij LED ligt dit tussen de 50 lumen per watt, en 80 lumen per watt.
Led is dus 3x (van dure halogeen naar cheap led) tot bijna 10x (goedkope halogeen naar IKEA led) zo zuinig.... En dan heb ik het nog niet over in gedimde toestand.

En ja, ik heb het licht in de keuken het liefst aan ja. Zoals je op de foto's kan zien misschien, hebben we de keuken in de woonkamer, inclusief een barretje. Dus die hoek moet ik maar donker laten? Nee dan dim ik hem wel.

• SkiFan
!null schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:00:
Dan vraag ik me af, hoe groot is dat toilet? :P
Klein felverlicht hokkie :) Witte tegels, dus effect is goed te zien, met halogeen was t precies goed, nu is het een beetje too much.

• !null
1 vierkante meter verlichten met 150W, nu met 21W, zoveel licht :P
(ik vind mijn 3W al veel)

• Universal Creations
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:07:
[...]

Goede halogeenspotjes, de dure van philips die weinig mensen hebben gok ik, halen 15 lumen per watt. De meeste goedkope spotjes halen 6 lumen per watt...
Een Gamma 50W GU10 halogeenspot haalt ongeveer 500lumen aan lichtopbrengst. Er is maar 1 LED 7W spot die dat haalt. De rest zit er (ruim) onder.
Bij LED ligt dit tussen de 50 lumen per watt, en 80 lumen per watt.
Led is dus 3x (van dure halogeen naar cheap led) tot bijna 10x (goedkope halogeen naar IKEA led) zo zuinig.... En dan heb ik het nog niet over in gedimde toestand.
Ikea heeft geen 7W Led spot op de site staan, maar wel een E14 7W Led en deze produceert 400lumen.
En ja, ik heb het licht in de keuken het liefst aan ja. Zoals je op de foto's kan zien misschien, hebben we de keuken in de woonkamer, inclusief een barretje. Dus die hoek moet ik maar donker laten? Nee dan dim ik hem wel.
Jouw keuze natuurlijk om dat zo te doen. Ik heb in de keuken al vele jaren 2 spotjes aan de muur die op het plafond schijnen en dit zijn 6W Led spots die in de praktijk 5W gebruiken. De staan dus 's avonds aan en dat werkt ook prima. Hoeven ook niet gedimd te worden en hadden net zo goed ook spaarlamp spotjes kunnen zijn. Die zijn er ook al vele jaren en hadden je dus al jarenlang enorm veel kunnen besparen.

• Waah
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:28:
[...]
Een Gamma 50W GU10 halogeenspot haalt ongeveer 500lumen aan lichtopbrengst. Er is maar 1 LED 7W spot die dat haalt. De rest zit er (ruim) onder.
[...]
Heb je de Gamma spot gemeten? of is dat een aanname... want heel veel lampen halen de specs namelijk op het doosje niet. Die van de IKEA halen de specs vaak wel, en gaan er overheen (Zie olino.org)
Die van de gamma halen de specs wel (nou ja, 51 watt nemen ze ipv 50 wat, die 2 %....)

Daarnaast snap ik dan nog steeds je punt niet? Die ene led die het WEL haalt is nog altijd 700% zuiniger....

[...]
Ikea heeft geen 7W Led spot op de site staan, maar wel een E14 7W Led en deze produceert 400lumen.
[...]

De GU10 die ik heb gehaald staan inderdaad niet op de site vreemd genoeg. Zijn inderdaad 400 Lumen. Ze zouden dus zwakker moeten zijn. Vreemd genoeg haal ik mijn spotjes ook bij de Gamma... En deze zijn toch een stuk minder fel. Geen idee waar dat aan ligt, misschien het dimmen of verlies van de dimmer.

[...]
Jouw keuze natuurlijk om dat zo te doen. Ik heb in de keuken al vele jaren 2 spotjes aan de muur die op het plafond schijnen en dit zijn 6W Led spots die in de praktijk 5W gebruiken. De staan dus 's avonds aan en dat werkt ook prima. Hoeven ook niet gedimd te worden en hadden net zo goed ook spaarlamp spotjes kunnen zijn. Die zijn er ook al vele jaren en hadden je dus al jarenlang enorm veel kunnen besparen.
[...]

Ik woon er nog maar net, dus jaren besparen is lastig...
Daarnaast heb ik graag een goed verlichte keuken, dus dimbaar is voor mij wel een pre. Ik hoef savonds geen bak licht, dus alles is dimbaar. De ander vind dat onzin. Ieder zijn keus toch? en een spaarlamp-spotjes zijn niet zoveel goedkoper als LED, en hebben nog andere nadelen (opwarmtijd bijv.). Plus dat ze ook rond de 6 euro zitten. Waarom dan GEEN led?

Samengevat: ik snap niet zo goed wat voor punt je probeert te maken hier? Je komt het topic binnen en:

"2KW aan licht per dag is onzin"
"een 7w ledlamp geeft niet zoveel licht als een 50 watt spotje"
"jullie spotjes zijn niet goed"
en daarnaast vind je blijkbaar dat we met 2 spotjes ook toe kunnen in de keuken...

Punt 1 is al aangetoont niet ongewoon met normale lampen
punt 2 heb je zelf al onkracht, die ene led kan het namelijk wel....
punt 3: ik gebruik ook Gamma spotjes.
En met een keuken in de woonkamer, die best gezien mag worden (want ik vind hem mooi met de bar, en een keuken wegstoppen met de prijs van een keuken is best zonde) heb ik aan 2 spotjes niet genoeg nee.

dus de vraag. Wat is je punt nu eigenlijk? :? wat wil je ons mij duidelijk maken?

• Universal Creations
Punt 1: ik ging niet uit van een absurde verspilling van licht
Punt 2: die ledlamp heb jij niet gebruikt.
Punt 3: misschien dat de spreiding behoorlijk verschilt

Verder kom ik niet hier even het topic binnenlopen. Ik kom hier al jaren en heb ook al jaren mijn huis volhangen met Ledlampen (en hier en daar nog wat spaarlampen). Overigens had ik niet meegekregen dat je er pas net woonde en is het dus een verstandige beslissing van je om over te stappen op ledverlichting.

• Waah
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:05:
Punt 1: ik ging niet uit van een absurde verspilling van licht
Punt 2: die ledlamp heb jij niet gebruikt.
Punt 3: misschien dat de spreiding behoorlijk verschilt

Verder kom ik niet hier even het topic binnenlopen. Ik kom hier al jaren en heb ook al jaren mijn huis volhangen met Ledlampen (en hier en daar nog wat spaarlampen). Overigens had ik niet meegekregen dat je er pas net woonde en is het dus een verstandige beslissing van je om over te stappen op ledverlichting.
Punt 1, tja dat is een mening. Ik ga niet in het donker zitten s'avonds. En als ik wat wil pakken ga ik niet elke keer het licht uit en aan doen (gezien ik in het donker moet wandelen om bij de schakelaar te komen). Maar een verspilling van licht vind ik het niet nee. maar dat is persoonlijk. Een keuken van ~10.000 euro (geen idee, zat er al in) in het donker zetten vind ik zonde :+

Punt 2: Die ledlamp heb ik niet gebruikt, maar toch is die feller. Ra-ra.....

Punt 3: de spreiding van de led's is breder. zie de foto.

Maar ik snap dat je even het topic zo binnenrolt. Maar het komt nogal bot over op mij, alsof je de keuzes van mij bekritiseerd. En ondanks dat ik met genoeg punten kom om mijn investering te rechtvaardigen blijf je bezig. Maar dat zal ik dan verkeerd opgevat hebben 8)

• !null
2KW met normale verlichting is wel echt serieus veel, maar ook wel weer te verklaren door het vele gebruik van halogeen spotjes. Dan is het niet meer zo verrassend.

Zelf ben ik op zoek voor m'n nieuwe huis naar 2 G4 lampjes in de keuken. Ik heb al een zootje liggen uit China voor weinig, maar die zijn me niet warm genoeg voor de aanwezigheid in woonkamer/keuken. Iemand suggesties? Kan wel weer wat van ebay trekken, maar ben benieuwd naar ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 07-11-2014 15:34 ]

• Universal Creations
Waah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:14:
[...]

Punt 1, tja dat is een mening. Ik ga niet in het donker zitten s'avonds. En als ik wat wil pakken ga ik niet elke keer het licht uit en aan doen (gezien ik in het donker moet wandelen om bij de schakelaar te komen). Maar een verspilling van licht vind ik het niet nee. maar dat is persoonlijk. Een keuken van ~10.000 euro (geen idee, zat er al in) in het donker zetten vind ik zonde :+

Punt 2: Die ledlamp heb ik niet gebruikt, maar toch is die feller. Ra-ra.....

Punt 3: de spreiding van de led's is breder. zie de foto.

Maar ik snap dat je even het topic zo binnenrolt. Maar het komt nogal bot over op mij, alsof je de keuzes van mij bekritiseerd. En ondanks dat ik met genoeg punten kom om mijn investering te rechtvaardigen blijf je bezig. Maar dat zal ik dan verkeerd opgevat hebben 8)
Ik ben gewoon kritisch en heb soms graag de onderste steen boven hoe iemand aan zijn uitspraken komt.
Overigens dat het zonde is om je keuken van 10.000euro niet in het licht te zetten vind ik persoonlijk een vreemde redenatie. Hoe verlicht je dan je huis van 200.000euro? 8)

• SkiFan
Inkoppertje:

Afbeeldingslocatie: http://www.led-groothandel-bergen.nl/images/users/8791/bouwlamp50wzwart_2.jpg

:w :w :w :w :w

Toch wel even een stevige discussie geweest zie ik...

M.b.t. LED-verlichting vond ik een uiterst interessante site:http://fastvoice.net/, als je geen moeite hebt met het lezen van Duits, tenminste. Ik heb iig al het e.e.a. geleerd.

Eén van de dingen die ik me afvroeg is waarom een standaard 50 W GU10 halogeenspot maar 330 lm doet, terwijl een mat 40 W peertje 425 lm lichtopbrengst had.
Het blijkt dus dat bij een spot volgens EU-verordening alleen het licht dat binnen een kegel met een hoek van 90° wordt uitgestraald mag worden gespecificeerd als lichtopbrengst. Zo valt er in deze test van een LightMe 4,5 W/345 lm LED-spot (vertaald) het volgende te lezen:
De integrerende bol in het laboratorium bevestigde een ongelooflijke lichtopbrengst van 442 lumen. Volgens EU-verordening mag bij gerichte lichtbronnen echter alleen dat deel dat binnen een kegel met een hoek van 90 graden valt worden gespecificeerd. Daardoor bleven er hier nog maar 360 lm van over - nog altijd meer dan de specificatie van de fabrikant.
En spotje met één of een paar gefocuste LED's zal in de specs dus altijd beter uitvallen dan die spotjes met een grote hoeveelheid LEDjes die verder geen optiek hebben, en dus veel licht buiten die kegel strooien maar voor je toepassing misschien toch beter geschikt zouden kunnen zijn...
Op basis van lumen is het dan toch weer appels met peren vergelijken...

En waarom denk je dat zoveel lampen verschillende LED-lampen precies als (bijv.) 806 lm, en niet 800 of 810 lm worden gespecificeerd? Juist, in de verordening staat dat 806 lm de equivalent van een 60 W gloeilamp is...

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 07-11-2014 18:27 ]

• Universal Creations
Ik heb het niet gelezen, maar Olino meet gewoon wat er daadwerkelijk uit komt. Heeft niet zozeer te maken met wat de EU zegt, maar meer met de verspilling van licht bij een rondom straler waarbij het licht gereflecteerd wordt. Zelfde zie je bij TL-buizen. Metingen geven bijvoorbeeld 3000lumen aan, maar in de praktijk komt hier slechts 2000lumen van naar beneden (met fatsoenlijke reflectoren wel iets meer). Vandaar dat LED minder lumen hoeft te produceren om op dezelfde hoeveelheid licht uit te komen.
Olino meet gewoon wat er uitgestraald wordt en dat is bij een halogeenspotje bijvoorbeeld 500lumen en bij een LED bijvoorbeeld 400lumen. De led geeft dan gewoon daadwerkelijk minder licht, omdat er bij de halogeenspot verder geen licht meer verloren gaat.

Edit: let op: de kegel met een hoek van 90° geldt alleen voor spots, niet voor rondstralers. Het al of niet verloren gaan van licht dat de verkeerde kant op straalt zoals bij rondstralers heeft hier niets mee te maken. De reden van de EU-verordering m.b.t. spots is vanwege het feit dat ze bedoeld zijn voor gerichte, plaatselijke verlichting en als zodanig dus niet teveel licht te ver mogen verstrooien.

Het is goed dat OliNO de totale lichtopbrengst meet, maar als ze geen rekening met de EU verordening houden zeggen hun metingen dus niets over of wat er op de verpakking staat ook klopt. Ook deze Duitsers hadden bij de test die ik als voorbeeld aanhaalde de totale lichtopbrengst gemeten, de spot leverde volgens meting 442 lm totaal, maar binnen de norm mocht er maar 360 lm gespecificeerd worden omdat de resterende 82 lm buiten de kegel ligt. De fabrikant specificeerde zelf 345 lm wat dus aangeeft dat ze conservatief zijn in hun specificatie èn rekening houden met de regels.
Als OliNo alleen de 442 lm zou hebben gepubliceerd, dan had je als lezer gedacht dat deze LED-lamp veel beter presteerde dan wat de fabrikant zelf beweert terwijl e.e.a. dus veel genuanceerder ligt.

Andersom kan natuurlijk ook, dat een fabrikant de totale lichtopbrengst van zijn spot specificeert waardoor ze beter lijken dan de concurrentie maar uiteindelijk misschien zelfs minder presteren... Door de waarden van totale lichtopbrengst te meten en dan te kijken wat er in de toegestane kegel valt, valt zo'n fabrikant door de mand...
Edit 2: de regel van de kegel :P geldt overigens voor alle spots, niet alleen LED.

Het gerichte licht van de LED is inderdaad een goede eigenschap die we met retrofit LED-peertjes dus eigenlijk weer grotendeels teniet doen... :/ Uiteindelijk denk ik dat met "made-for-LED" armaturen waarin de LED's met goede optieken geïntegreerd zijn de beste totale efficiëntie te behalen valt.

[ Voor 18% gewijzigd door jitter op 08-11-2014 07:29 ]

• piertje123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
ThinkPadd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:28:
[...]

Daar is al standaardisatie in. Je hebt R, C en L-type dimmers.
  • De L type dimmers zijn goed voor L-type belastingen (gewone spoelen, dimbare trafo’s etc die voor de lamp zijn geschakeld) en werken op fase aansnijding.
  • De C-type dimmers zijn goed voor C-type belastingen (elektronische spanningsomzetters, dus capacitief als belasting) en werken op fase afsnijding.
  • De R-type dimmers gaan er vanuit dat er een R-type belasting aanhangt, en daarop werken beide C en L type dimmers.
Bron: Praktijkmetingen aan dimmers door OliNo gebruikt

Maar dat kan inderdaad nog wel wat duidelijk. Gewoon op de verpakking van de lamp zetten dat je een XYZ-type dimmer nodig hebt.
Zoals ik eerder in dit topic heb gezegd werkt de Ikea dimbare ledspot (GU10) het beste met een fase afsnijdingsdimmer. Op internet en bij Ikea konden ze mij niet vertellen welk type dimmer gebruikt moest worden, dus heb ik gewoon alles geprobeerd. Bij gebruik van faseaansnijdingsdimmers begonnen de lampen en dimmer erg te zoemen. Met gebruik van de juiste dimmer is het volledig stil. Los van de irritatie die ermee wordt voorkomen, denk ik dat het ook beter is voor de lampen en dat deze dus langer meegaan.

• Waah
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:04:
[...]

Hoe verlicht je dan je huis van 200.000euro? 8)
die zie ik per dag maar 4 minuten, van buitenaf grapjas :+

Heb zelf inderdaad ook een fase af snijddimmer voor de Ikea leds.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 07-11-2014 23:05 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:50
Waarom kan je geen 800kwh besparen?

Mijn electra verbruik:

2007 6275
2008 5067
2009 4643
2010 4682
2011 4946
2012 4053
2013 3374
2014 3117

door meer uit te doen, halogeen door led of gasontlading of spaarlamp vervangen. Net nog nieuwe A+++ koelkast gekocht, dus volgend jaar nog minder hoop ik.

Bij vervanging Halogeen door led houd ik factor 5 aan voor gelijke hoeveelheid licht, dus 50 watt halo door 10 w led.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Vandaag op iBood een leuke 6-Pack Toshiba LED Lampen
Afbeeldingslocatie: http://img.ibood.com/1141/large/toshiba-6-pack-led-lampen.jpg
http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

Lekker!

pauldaytona schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:25:
Waarom kan je geen 800kwh besparen?

Mijn electra verbruik:

2007 6275
2008 5067
2009 4643
2010 4682
2011 4946
2012 4053
2013 3374
2014 3117

door meer uit te doen, halogeen door led of gasontlading of spaarlamp vervangen. Net nog nieuwe A+++ koelkast gekocht, dus volgend jaar nog minder hoop ik.

Bij vervanging Halogeen door led houd ik factor 5 aan voor gelijke hoeveelheid licht, dus 50 watt halo door 10 w led.
Goed bezig! Voor mijn begrippen nog altijd veel, want ik zit zo rond de 1200-1300 kWh per jaar. Maar ja, ik woon dan ook in een bescheiden appartementje. Met airco, dat wel, maar ook zo'n ding kun je met gezond verstand gebruiken.

De stand van de techniek is inmiddels dusdanig dat je geen factor van 5 meer hoeft aan te houden.
Bijv. een 60 W gloeilamp (deed 720 lm) kan tegenwoordig door 806 lm vervangen worden. De huidige retrofit peertjes van A-merken hebben daar zo'n 10 W voor nodig (factor 6, eigenlijk beter zelfs).

En bij GU10 spotjes is het nog beter. Halogeen van 50 W doet zo'n 330 lm (zie mijn berichten iets eerder waarom dit getal zo laag lijkt) terwijl je nu 350 lm spotjes kunt kopen met een verbruik van 5,3 W (factor 9,4).
Even de specs bekeken, best OK lampen. Vooral de stralingshoek van 250° vind ik bepaald niet verkeerd voor een LED-rondstraler. Moest wel ff glimlachten toen ik zag dat ze van € 107,70 waren afgeprijsd... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 08-11-2014 07:55 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Mijn zus heeft een lamp waar eerst halogeenlampjes in zaten en waar ik onderstaande LED vervangers voor heb gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/G4-G9-LED-Leuchtmittel-Lampe-Birne-Gluehbirne-Stecklampe-Sparlampe-warm-kalt-ACDC-/00/s/NDI1WDU2Nw==/z/oTYAAOSw91NTuDCO/$_12.JPG
G4 1,5W, 12V warm-wit

Nu zit er op de bestaande lamp ook een dimmer met drie standen, die nu (uiteraard) niet meer goed werkt. Werkt het als ik de bestaande dimmer er tussenuit haal en hiervoor een universele, instelbare adapter voor gebruik? Zoiets als dit: http://www.allekabels.nl/...ersele-ac-dc-voeding.html
Kun je van te voren zeggen bij welke spanning de LED's beginnen te branden? Ik heb zelf toevallig een 6Vdc adapter thuis liggen die ik op een LED strip heb aangesloten. Bij een gemeten spanning van 6,7V lichten de LED's nauwelijks op. Maar met een instelbare adapter kun je ook 7,5V en 9V selecteren. Zouden hiermee de LED's wel fatsoenlijk (gedimd) branden?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Nee, dimmen gaat helaas niet door de spanning te veranderen. Hoewel ze wel reageren op spanningsveranderingen, is het vrij onvoorspelbaar. Stapjes van 1V kunnen al een enorm verschil maken.

Het beste is om lampjes te dimmen door de stroom te variëren of door PWM toe te passen. Als je al 12V lampjes hebt, zou ik PWM gebruiken. Dat komt neer op het snel aan en uit zetten van je 12V, waardoor je LED's niet continu aanstaan en je het als gedimd licht ziet. Dat werkt ik het geval van deze DX ledjes prima, want ze hebben niet echt elektronica, alleen een bruggelijkrichter en weerstandjes. LED strips met enkel weerstandjes zijn daar ook prima mee te dimmen.
marcop23 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 12:05:
Nee, dimmen gaat helaas niet door de spanning te veranderen. Hoewel ze wel reageren op spanningsveranderingen, is het vrij onvoorspelbaar. Stapjes van 1V kunnen al een enorm verschil maken.

Het beste is om lampjes te dimmen door de stroom te variëren of door PWM toe te passen. Als je al 12V lampjes hebt, zou ik PWM gebruiken. Dat komt neer op het snel aan en uit zetten van je 12V, waardoor je LED's niet continu aanstaan en je het als gedimd licht ziet. Dat werkt ik het geval van deze DX ledjes prima, want ze hebben niet echt elektronica, alleen een bruggelijkrichter en weerstandjes. LED strips met enkel weerstandjes zijn daar ook prima mee te dimmen.
Je moet alleen niet gevoelig zijn voor flikkerend licht. Meer dan 50% van de pwm-gedimde ledverlichting bent mij direct terug naar het tijdperk van de 50hz beeldbuis of PC monitor met hoge resolutie op lage refreshrate :(

Flikkeren is niet alleen een probleem met gedimde LED-verlichting, maar ook met heel veel retrofit LED-lampen.

Bij dimmen via de PWM methode is het belangrijk dat de frequentie hoog genoeg is. Feitelijk schakelt PWM de LED voortdurend aan en uit in een hoog tempo. De LED kan dat volgen (al zal de fosfor in de LED wel een dempend effect hebben), maar onze ogen niet, als het goed is. Er zijn altijd mensen die er gevoeliger voor zijn dan anderen.
Ik weet iig heel goed wat eymey bedoelt en vooral bij TL-buizen op een magnetische ballast vind ik het erg storend op korte afstand, maar dit is dan ook maar een lagere frequentie. Als je PWM toepast in de orde van kHz, zou dat niet mogen gebeuren (voorwaarde is wel dat de driver de LED's schakelt vanuit een zuivere DC spanning, maar dat is vaak niet het geval, zie hieronder).

Bij (retrofit) LED lampen is de driver in de voet vaak tot het minimum teruggebracht om kosten te besparen.
Bij heel veel goedkopere LED-lampen staat er geen zuivere DC spanning op de LED's. Bij bijna alle LED-lampen wordt in de tests nl. enige mate van flikker gemeten en de meerderheid vertoont 100 (bij 50 Hz net) of 120 Hz (bij 60 Hz net) flikker.
Persoonlijk merk ik het bij LED-lampen door het stroboscoop effect bij bewegende voorwerpen. Deze lampen vind ik alleen geschikt voor ruimtes waar je je niet lang hoeft te concentreren, zoals bijv. een hal.

OliNo meet de flikker bij LED lampen en noemt het "verlichtingssterkte modulatie-index". Hoe hoger dit getal, hoe erger de flikker. Het getal kan bij LED-lampen 0 zijn, maar je hoeft niet persé voor 0 te gaan want zelfs een 230 V gloeilamp heeft ook geen index van 0. Door de wisselspanning gaat deze feitelijk ook steeds aan en uit, maar door de traagheid van aan- en uitgloeien en van onze ogen valt het ons niet op. Toch is de modulatie-index van een 230 V gloeilamp nog altijd 21%. Voor toepassingen waar ik de afwezigheid van flikker belangrijk vind zoek ik dus een lamp die hieronder blijft.

• opuntia1
Universal Creations schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 18:33:
Ik heb het niet gelezen, maar Olino meet gewoon wat er daadwerkelijk uit komt. Heeft niet zozeer te maken met wat de EU zegt, maar meer met de verspilling van licht bij een rondom straler waarbij het licht gereflecteerd wordt. Zelfde zie je bij TL-buizen. Metingen geven bijvoorbeeld 3000lumen aan, maar in de praktijk komt hier slechts 2000lumen van naar beneden (met fatsoenlijke reflectoren wel iets meer). Vandaar dat LED minder lumen hoeft te produceren om op dezelfde hoeveelheid licht uit te komen.
Olino meet gewoon wat er uitgestraald wordt en dat is bij een halogeenspotje bijvoorbeeld 500lumen en bij een LED bijvoorbeeld 400lumen. De led geeft dan gewoon daadwerkelijk minder licht, omdat er bij de halogeenspot verder geen licht meer verloren gaat.
Uiteindelijk straalt de gloeidraad in een halogeen spot ook alle richtingen uit.
Door de reflector wordt het licht gebundeld.
Als je achter de reflector kijkt zie je daar ook licht doorkomen.
De gloeidraad is horizontaal of verticaal opgesteld heb ik gezien.

Heb zelf meegemaakt dat de kleur zelfs anders was doordat de reflector anders van kleur was, geen gezicht in de badkamer! :(

Dus weer anders dan de LED die naar één kant straalt en met een met een lens wordt gefocusseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 09-11-2014 11:52 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:14:
[...]

6x voor 28 euro.
https://www.vidaxl.nl/p/50027/led-inbouwspots-3-watt-6-stuks

Verwijderd

Zo grappig om te lezen hoe iedereen het heeft over lumen per watt of € per lumen en hoeveel lux eea is. Met goede led kun je sfeer maken en dat is niet te vatten in technische termen. Maar ook amper uit te leggen...

• !null
Iemand suggesties voor E27 lampen die je buiten kunt gebruiken? ip65?
De meeste tuinlampen/buitenlampen vinden we niet zo mooi, ronduit lelijk vaak. Met of zonder LED. Dus nu ga ik zelf wel wat in elkaar maken met een bewegingssensor, en ik denk een E27 fitting.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Lampen hebben geen IP rating, het is het armatuur dat de magie doet. Die eer krijg je nu dus zelf.

Het zou trouwens leuk zijn als je een directionele lamp hebt, wij hebben zo'n mooie lamp die 50% van z'n licht zo de ruimte in stuurt. Als je die-hard bent kan je bijvoorbeeld een of meerdere Cree XM-L('s) op ster kopen, op een groot genoeg stuk aluminium schroeven en aansturen met bijvoorbeeld dit. Daar heb ik wel eens aan gedacht, maar ik ben niet handig genoeg met de mechanische dingen, en het ontwerp ook niet.

Ow, die driver heeft dus wel een IP code en is niet geschikt voor buiten, deze wel, maar dit is wel een 20W driver, al is 15W aan LED genoeg. Met 3x een XM-L in serie bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 10-11-2014 21:27 ]

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:07:
Zo grappig om te lezen hoe iedereen het heeft over lumen per watt of € per lumen en hoeveel lux eea is. Met goede led kun je sfeer maken en dat is niet te vatten in technische termen. Maar ook amper uit te leggen...
Dat is best uit te leggen, jij en "de anderen" spreken namelijk twee geheel verschillende talen. Je hebt het zuiver over beleving, anderen over effciëntie dus over lumen per watt, al dan niet gepaard met financiële aspecten. Met geen van beide is iets mis, integendeel. Verreweg de meesten uiten zich moeiteloos in beide talen, een enkeling slechts in één van beide. Over wat in jouw ogen blijkbaar alleen maar belangrijk is, de rest is zoals het lijkt voor jouw niet interessant, wordt in mijn beleving ook genoeg van gedachten gewisseld, zie de uiteenzettingen over kleurtemperatuur etc. Dus ja, wat moet ik er nog meer over zeggen?
jitter schreef op zondag 09 november 2014 @ 07:56:
Flikkeren is niet alleen een probleem met gedimde LED-verlichting, maar ook met heel veel retrofit LED-lampen.

Bij dimmen via de PWM methode is het belangrijk dat de frequentie hoog genoeg is. Feitelijk schakelt PWM de LED voortdurend aan en uit in een hoog tempo. De LED kan dat volgen (al zal de fosfor in de LED wel een dempend effect hebben), maar onze ogen niet, als het goed is. Er zijn altijd mensen die er gevoeliger voor zijn dan anderen.
Ik weet iig heel goed wat eymey bedoelt en vooral bij TL-buizen op een magnetische ballast vind ik het erg storend op korte afstand, maar dit is dan ook maar een lagere frequentie. Als je PWM toepast in de orde van kHz, zou dat niet mogen gebeuren (voorwaarde is wel dat de driver de LED's schakelt vanuit een zuivere DC spanning, maar dat is vaak niet het geval, zie hieronder).

<knip verder erg interessante verhandeling> :)
Dank voor je uitgebreide uitleg hierover.

Het gekke is echter juist dat ik hier bij de meeste Retrofit lampen (in ieder geval die van de bekende merken) dus juist in praktijk het minst vaak last van heb. En met CFL's en TL eigenlijk ook nauwelijks.

Ik heb er echt last van in backlights van monitoren, smartphones en tablets (vooral die van Samsung en LG), bijna alle kerstboomverlichting, ledstrips maar bv. ook de led-achterverlichting of -dashboardverlichting van steeds meer luxewagens.

In sommige gevallen wen ik eraan maar in veel gevallen wordt het erg vermoeiend.

• !null
marcop23 schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:17:
Lampen hebben geen IP rating, het is het armatuur dat de magie doet. Die eer krijg je nu dus zelf.
Hmm, goed punt. Zo had ik het niet bekeken, en verklaar ook waarom ik vrij weinig vind op e27 :+
Ik maak wel wat met een normale E27 fitting en bewegingsensor, die ik dan achter plexiglas stop o.i.d. Maar het moet ook wel weer z'n warmte kwijt kunnen.

Op een andere plek bouw ik zelf wel wat met een zonnepaneeltje en accu-tje. Kun je ook kopen, maar is meestal vrij lelijk.

eymey schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:25:
[...]

Dank voor je uitgebreide uitleg hierover.

Het gekke is echter juist dat ik hier bij de meeste Retrofit lampen (in ieder geval die van de bekende merken) dus juist in praktijk het minst vaak last van heb. En met CFL's en TL eigenlijk ook nauwelijks.

Ik heb er echt last van in backlights van monitoren, smartphones en tablets (vooral die van Samsung en LG), bijna alle kerstboomverlichting, ledstrips maar bv. ook de led-achterverlichting of -dashboardverlichting van steeds meer luxewagens.

In sommige gevallen wen ik eraan maar in veel gevallen wordt het erg vermoeiend.
Hmm, misschien moet ik wat specifieker zijn in mijn beleving van knipperen...

Met PWM op hoge frequenties ervaar ik geen knipperen als ik gewoon naar het licht (niet direct in de LED, natuurlijk) kijk. Ik heb een fietslamp die op volle stand en op halve stand kan branden. Op de halve stand hoor je gezoem en ervaar ik het strobocoop-effect, bijv. regendruppels die niet vloeiend maar schokkend uit de lucht komen vallen. Ik zal eens meten met welke frequentie dit gebeurt...

Even off-topic: bij werkverlichting i.c.m. draaiende voorwerpen lijkt me dit potentieel gevaarlijk. Als de PWM-frequentie en het draaiend voorwerp dezelfde rotatiefrequentie (rpm) hebben, dan lijkt dat stil te staan. Bij stellen van het onstekingstijdstip van (klassieke) benzinemotoren wordt bewust van dit fenomeen gebruik gemaakt met een flitslamp die door de ontsteking van de draaiende motor aangestuurd, maar je moet er niet aan denken wat kan gebeuren als dit onbewust optreedt...

Echt knipperen ervaar ik alleen bij lage frequenties, bijv. 50 Hz CRT (vooral vanuit mijn ooghoeken) TV's, 100 HZ CRT's niet meer. Of zoals ik al schreef TL- en PL-buizen op een conventioneel voorschakelapparaat.
Mijn TV heeft een standby LEDje dat ook knippert. Als ik ernaar ga staren zie ik het niet, wel als ik mijn blik afwend, dan zie ik even een schokkend streepje ontstaan. Zo ervaar ik dus ook LED achterlichten van auto's die met PWM aangestuurd worden.
:) dat stroboscoop effect bij de fietslamp herken ik ook (toevallig een Philips Saferide die op z'n felste stand 80 lux is en op halve stand 40? :P ).

Maar het ziet ernaar uit dat we dus ongeveer van dezelfde dingen last hebben. Bij mij is het inderdaad meestal ook niet direct de lichtbron zelf maar wel oppervlakken waar het op schijnt. Maar in veel gevallen ook wee rwel de lichtbron zelf. Ook ik was trouwens wel erg blij toen 100 hz. CRT TV's kwamen :P

Bij PC monitoren let ik tegenwoordig voor aanschaf ook op of een scherm "PWM-free" is. Gelukkig komt er ook op de tweakers.net pricewatch steeds meer melding van dit soort features en "tftcentral UK" test er ook op.

Ha, ik heb een keer één zo'n spot los gekocht op eBay voor €3 euro.

Wat een rommel! Op de foto's ziet het er nog redelijk solide uit, maar het is echt goedkope prut. Koelprofielen die lelijk gefreesd zijn en slecht aansluiten op de rest van het armatuur, goedkope schroefjes, lensjes die er slecht in zitten enzo. En de driver (witte voedingsblokje) was ook van een kwaliteit waarvan je spontaan gaat huilen :'(

Misschien dat deze set beter is, maar ik weet haast wel zeker van niet :P

Leuk ook die reviews bij het artikel. Je denkt dan dat het reviews zijn over het artikel zelf, het zijn echter reviews over de site in het algemeen :')

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 09:01 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dilemma..

Probeer spots te veranderen voor LED.
Huidig is 50w halogeen, 3 stuks in de uitbouw.

Gekocht, de dimbare gu10 van de Ikea - komt nog 'koud' over.
Ook gekocht om te proberen de Philips gu10 5.7w LED. Ook deze, desondanks de 'warm white', komen ook nog koud over..Philips geeft 2700k aan, Ikea geen idee..

Weet iemand een betere keuze?
eymey schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:39:
:) dat stroboscoop effect bij de fietslamp herken ik ook (toevallig een Philips Saferide die op z'n felste stand 80 lux is en op halve stand 40? :P ).
Nee, een el cheapo lamp van de Lidl. Maar voor het geld toch best wel wat licht (30 lx max.).

Vanochtend op het werk even de PWM-frequentie gemeten, maar een echt mooie signaalvorm is het niet. Zelfs voluit gaf de driver geen nette DC-spanning, maar eentje van 2,9 VDC met daarop een prachtige sinus van 140 mVtt, 10 MHz.

Op halve kracht zie je die rommel dus terug, maar het gaat om de PWM-frequentie en die is zo'n 1 kHz:
Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Lidlfietslamphalvekracht_.gif
SileX schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:07:
Dilemma..

Probeer spots te veranderen voor LED.
Huidig is 50w halogeen, 3 stuks in de uitbouw.

Gekocht, de dimbare gu10 van de Ikea - komt nog 'koud' over.
Ook gekocht om te proberen de Philips gu10 5.7w LED. Ook deze, desondanks de 'warm white', komen ook nog koud over..Philips geeft 2700k aan, Ikea geen idee..

Weet iemand een betere keuze?
2700 K geldt ook voor Ikea. Als je je halogeenlampen altijd gedimd hebt gebruikt, dan kan het inderdaad lijken of deze LED-lampen wat koud licht geven. In feite zijn ze gewoon warm wit, maar i.t.t. een halogeenlamp wordt het licht niet warmer bij het dimmen.
Als je het niet erg vindt om er wat geld voor neer te tellen bestaan ze in LED-land overigens wel, LED-lampen die warmer worden bij het dimmen. Bijv. deze Philips Dimtone.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is moeilijk kiezen in LED land als je niet het risico wil lopen van lampen te kopen die daarna toch maar in de kast blijven liggen of snel stuk gaan. Ik zou graag 5x 35W GU10 lampen vervangen door LED. Ze hangen in de keuken aan het plafond. Belangrijkste is dat ze goed licht geven met een vergelijkbare stralingshoek. Ondanks dat ze niet branden als sfeerlicht zou het wel fijn zijn mochten ze geen koud licht geven.

Ik kwam onder andere uit op de Osram LED SUPERSTAR PAR16 advanced 3,6W uit. Echter staat op de website dat ze vooral geschikt zijn voor accentverlichting wat mij weer doet denken aan erg enge felle verlichting. En dat is wellicht minder geschikt...
In halogeenspotjesland kon je al kiezen uit spot of flood. Het is dus belangrijk om te weten wat de hoek van je huidige halogeenspots is en van daaruit verder te zoeken.
Als de spotjes vooral bedoeld zijn voor algemene verlichting, dan zou ik inderdaad niet gaan voor een kleine hoek, zeg 36° of groter.
Uit eigen ervaring weet ik iig dat Osram LED Superstar prima geschikt is als vervanger voor halogeenspots. Maar hetzelfde zal vast gezegd kunnen worden voor Philips en andere (A-)merken.

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Hoeveel lumen moet een lamp hebben om een kamer goed te verlichting.

Ik ben aan het kijken naar de Philips Myliving serie.

Ik ben aan het twijfelen tussen een model dat 1200 Lumen (16W) geeft of één die er 2400 lumen (27W) geeft.
De kamer zelf is klein 9m² +/- .
De lichtopbrengst zou voldoende moeten zijn om bv. te kunnen lezen.

Wat raden jullie me aan ?

PS. wanneer men in de winkels kijkt is er toch wel heel wat onderling verschil.
Vaak geven fabrikanten dezelfde Lumen aan, maar met het bloot oog kan je zien dat het één meer lichtopbrengst heeft dan het ander.
jitter schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:40:
[...]

Nee, een el cheapo lamp van de Lidl. Maar voor het geld toch best wel wat licht (30 lx max.).

Vanochtend op het werk even de PWM-frequentie gemeten, maar een echt mooie signaalvorm is het niet. Zelfs voluit gaf de driver geen nette DC-spanning, maar eentje van 2,9 VDC met daarop een prachtige sinus van 140 mVtt, 10 MHz.

Op halve kracht zie je die rommel dus terug, maar het gaat om de PWM-frequentie en die is zo'n 1 kHz:
[afbeelding]
Ik ben geen ster in het interpreteren van dit soort diagrammen maar weet wel ong. hoe ik het moet bekijken. En het ziet er idd vrij 'smerig' uit :X

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Teneinde ons electriciteitsverbruik wat te beperken wens ik in de meest gebruikte plaatsen de bestaande halogeenspotjes te vervangen door LEDs.

Op een van de circuits hangen er nu 12 x 45W halogeen spots (Philips Masterline MR16) verdeeld over 6 lichtpunten. Tussen de lichtpunten en naar de centrale kast ligt er een 3x1.5mm² kabel. Deze worden door 2 drukknoppen geschakeld en gedimd (centrale transfo en dimmer).

Ik zou aan elk van de lichtpunten een klein transfootje willen zetten (Osram HTM 105). Ik kijk uit naar Soraa lampjes, dus reken op 11.5W per lampje ... maar andere ideeen zijn zeker welkom want die Soraa'tjes zijn wel aan de dure kant.
Ik kan in de bestaande lichtpunten ook vrij eenvoudig naar GU10 gaan door de interne bekabeling van de lichtpunten aan te passen, dus dat is eventueel ook een mogelijkheid.

Ik speel met het idee om met een aanwezigheidssensor met dimfunctie te werken om het verbruik verder te optimaliseren (Esylux PD-C360i/24 DIM). Deze dimt de lichten afhankelijk van de omgevingsverlichting teneinde steeds optimaal te verlichten. Blijkbaar werkt die met een 0-10V sturing.

Wat heb ik nodig in mijn electricteitskast ? Al dan niet met gebruik van die aanwezigheidssensor ? Ik zou het bij voorkeur het liefst bij Eltako materiaal houden ....

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

michelk31 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:45:
Hoeveel lumen moet een lamp hebben om een kamer goed te verlichting.
Dat is een vraag die op de manier waarop deze is gesteld onmogelijk kan worden beantwoord. Want het aantal lumen is wat de lamp totaal uitzendt, het vertelt helemaal niets over de lichtverdeling. Voor lezen en fijn werk heb je een vrij hoge verlichtingssterkte nodig, dat is het aantal lumen per vierkante meter, uit gedrukt in lux. Dus hoeveel lumen van de lampen die je in gedachten hebt daadwerkelijk op je leesoppervlak terecht komen.
Mijn tabellenboekje vermeldt 4 categorieën met aanbevelingen.
1. Grof (gangen en magazijnen)
2. Gewoon (Keukens en wasruimtes)
3. Fijn (lezen, schrijven etc.)
4. Zeer fijn (tekenen, horlogemaken etc.)

Lezen valt onder categorie 3 en daar wordt als omgevings verlichtig 75 tot 100 lux aanbevolen. Met de omgevingscijfers wordt bedoeld dat het niet wordt aanbevolen om enkel met een sterke plaatselijk verlichting te volstaan, zou ook beslist niet comfortabel zijn. Plaatselijk (dus op krant of boek) wordt 300 tot 1000 lux aanbevolen. Ik weet niets over de indeling van je kamer, dus je zult het hiermee moeten doen, maar ik vermoed dat je met die richtlijnen wel vooruit kunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 12-11-2014 14:42 ]

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
De verlichting gaat in midden van de kamer opgehangen worden.
Hoe kan men Lummen naar Lux omrekenen ?

Ik heb een voorbeeld gevonden op een site maar deze was erg onduidelijk.
Pagina: 1 ... 54 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)