Gisteren heb ik een drietal 470 lm LED-lampen vergeleken in m'n "testopstelling" zoals ik eerder in deze thread deed. Die wilde ik ff delen mocht er iemand in geïnteresseerd zijn.
Ik ben men name geïnteresseerd in hoeveel de lichtopbrengst terugzakt als de lamp opwarmt. Want is dat veel en is de lampvoet ook nog eens erg heet, dan heeft dat m.i. serieuze gevolgen voor de levensduur. Die wordt vaak nog 25.000 u of zelfs meer gespecificeerd en dat vind ik dan niet zo geloofwaardig. Philips en Osram (o.a.) vermelden denk ik ook niet voor niets bij de standaard lijn LED-lampen nog maar hooguit 15.000
u.
"Getest":
1) Osram LED Star 7 W/470 lm, opaal, niet dimbaar, 15.000 u.
2) Osram LED Superstar 6 W/470 lm, helder, dimbaar, 20.000 u;
3) AH LED-lamp van de vorige generatie, 7 W/470 lm, opaal, niet dimbaar, 35.000 u;
allemaal E27 fitting. Opmerkelijk: de LED Superstar is "made in Italy".
Resultaten:
1) koud: 117 lx. 7,2 W
na 30 min: 102 lx, 6,9 W
stabiliseert op: 99 lx, 6,9 W (
verschil 15,4 %).
De power factor is 0,83 en het heetste punt op de voet wordt 81 °C.
2) koud: 121 lx. 5,9 W
na 30 min: 112 lx, 5,7 W
stabiliseert op: 109 lx, 5,6 W (
verschil 9,9%).
De power factor is 0,89 en het heetste punt op de voet wordt 71 °C.
3) koud: 113 lx. 7,3 W
na 30 min: 106 lx, 7,2 W
stabiliseert op: 105 lx, 7,2 W (
verschil 7,1 %).
De power factor is 0,93 en het heetste punt op de voet wordt 73 °C.
Dat de fabrikanten voor goedkopere massaproductie ervoor hebben gekozen om de koeling van de LED's niet beter te maken dan strikt noodzakelijk is te zien aan de eerste lamp. Die wordt het heetst en het verschil tussen koude en warme lichtopbrengst is het grootst.
Let even niet op de absolute waarden in lx, dit is slechts de lichtsterkte op een vast meetpunt onder het armatuur. De verschillen zijn waar het mij om gaat.
Overigens laat een luxmeter verschillen zien die je met het blote oog bij lange na niet kunt waarnemen. We hebben zo'n 30% verschil nodig voordat het in de beleving echt gaat opvallen. Vandaar ook dat een LED-armatuur als einde levensduur wordt beschouwd als 50% van de LEDs teruggevallen zijn naar 70% lichtopbrengst (even ervan uitgaande dat er geen andere defecten zijn opgetreden), officieel wordt dit aangeduid met
L70B50. Alledrie de lampen ontlopen elkaar dus niet merkbaar veel in de lichtopbrengst.
En de werkelijke levensduur? Wie zal het zeggen. De eerste lamp gaat i.i.g. t.z.t. in portiekverlichting, dus die gaat daar aardig wat uurtjes maken.