Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.696 views

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
jitter schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 07:54:
[...]

Ik kom (bijna) aan dezelfde waarde, dat is inderdaad teveel spanningsval.

Persoonlijk zou ik denk ik een elektronische trafo gebruikt hebben in de buurt van de lampen. Ik kan me nl. niet aan de indruk onttrekken dat 15 m koperdraad van 2*6 mm^2 doorsnede duurder is in aanschaf dan een trafootje van 30 VA.
Nog een voordeel van zuinige lampen: dunnere kabel nodig...
Dat was niet mogelijk, anders had ik dat wel gedaan.
Met 220V door een natte kruipkelder en waar ik die trafo moest laten was het probleem.
Daarom gekozen voor de veilige spanning van 12V DC via die dikke leidingen.
Maar met 12V LED's heb je veel minder nodig.
Zelfs de kleur blijft bij lagere stromen gelijk, dit in tegenstelling met de halogeen lampen.
"Ieder nadeel heb zijn voordeel" :) :) :)
opuntia1 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:41:
[...]
Dat was niet mogelijk, anders had ik dat wel gedaan.
Met 220V door een natte kruipkelder en waar ik die trafo moest laten was het probleem.
Daarom gekozen voor de veilige spanning van 12V DC via die dikke leidingen.
Dan is dit inderdaad een begrijpelijke keuze. Ook met netspanning kun je in vochtige of natte ruimtes veilig werken, maar dat vereist natuurlijk wel de nodige kennis en kunde. En ik denk dat dat kostentechnisch gezien niet interessanter is.
Maar met 12V LED's heb je veel minder nodig.
Zelfs de kleur blijft bij lagere stromen gelijk, dit in tegenstelling met de halogeen lampen.
"Ieder nadeel heb zijn voordeel" :) :) :)
Grappig dat je dit als voordeel beschrijft. I.h.a. zijn mensen gaan verwachten dat gedimde lampen oranjer/roder (warmer) licht geven en zijn teleurgesteld dat dat bij dimbare spaar- en LED-lampen niet gebeurt. Philips, bijv., heeft daar op ingespeeld met de DimTone, een reeks LED-lampen die wèl warmer licht gaat geven als ze gedimd wordt.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03
Wat zijn hier de ervaringen met de kleur van RGB licht? Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om een aantal mi light 9w lamp (remote bedienbaar) aan te schaffen, maar het lijkt erop dat je "maar" kunt kiezen tussen 255 kleuren. Ik vraag me dan ook af of er een mooie warme (halogeen achtig) kleur uit te halen valt.
Soms zijn die kleuren wel leuk, maar mooi warm licht heeft voor mij prio boven kleur.

• opuntia1
savale schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:21:
Wat zijn hier de ervaringen met de kleur van RGB licht? Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om een aantal mi light 9w lamp (remote bedienbaar) aan te schaffen, maar het lijkt erop dat je "maar" kunt kiezen tussen 255 kleuren. Ik vraag me dan ook af of er een mooie warme (halogeen achtig) kleur uit te halen valt.
Soms zijn die kleuren wel leuk, maar mooi warm licht heeft voor mij prio boven kleur.
Zelf heb ik jaren geleden twee hele dure Philips Living Color lampen aangeschaft.(prijs boven €100)
Maar zelf je kleur mengen valt niet mee en het lukt mij niet om eenzelfde kleur te krijgen als van een "warme" LED-lamp.

Geef mij dan maar gewone LED-lampen met een warme kleur. :)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
opuntia1 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:32:
[...]

Zelf heb ik jaren geleden twee hele dure Philips Living Color lampen aangeschaft.(prijs boven €100)
Maar zelf je kleur mengen valt niet mee en het lukt mij niet om eenzelfde kleur te krijgen als van een "warme" LED-lamp.

Ik heb ook zo'n lamp maar vind het geen probleem als hij net een ander kleurtje heeft. Sowieso heb ik meerdere tinten 'warm wit' in de kamer. 1x Living Colors, 2 x Kruidvat 2W LED E27 2700K, 1 x Philips Softone 5W Warm White spaarlamp.

De Philips spaarlamp vind ik qua kleur eerlijk gezegd het mooist. Maar die spaarlamp kost 6-8 euro. Dat vind ik iets te gortig. Die Kruidvat LED'jes kosten 2 euro p.s.

edit: dat zijn de staande lampen. Aan het plafond hangen nog twee drie-armige GU10 spotjes met Kruidvat dimbare LED lampen. Ook weer net een andere kleur.

[ Voor 9% gewijzigd door LuPo op 20-10-2014 10:44 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

opuntia1 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:32:
[...]

Living Color lampen is ook een heel ander segment.

Zou vergeleken moeten worden met Philips Hue of Osram Lightify product series.
Lampen via app besturen, Tuneable white, of RGB+W.
Wij hebben 1 Living Color lamp staan. En het is idd vrijwel onmogelijk om echt de lichtkleur van een goede warmwitte LED of halogeen lamp te matchen.

Maar dat vinden we op zich niet zo'n probleem. We hebben 'm eigenlijk bijna altijd op dezelfde (beetje warm-oranje/gele) stand staan. En dat vinden we wel een mooi sfeertje :).

Ik zit er overigens wel over te denken om eens van www.applamp.nl eens een probeersetje aan te schaffen. Ik ben er alleen nog steeds niet achter wat het standbyverbruik van de lichtbronnen zelf is. En of die nou net als Hue e.d. op Zwave werken, of dat de communicatie tussen AB/controller en lichtbronnen ook WIFI is (?).

Ik ben met name ook geinteresseerd in de "dual white" serie, die van warmwit tot koudwit instelbaar ozu moeten zien. Zodoende kunnen we overdag/begin van de avond als we nog actief zijn wat neutraler wit licht kiezen en later op de avond wat warmer wit. Alleen gaan die lampan niet lager dan zo'n 3000k. Ik ben bang dat dat toch tegen gaat vallen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

eymey schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:08:
Wij hebben 1 Living Color lamp staan. En het is idd vrijwel onmogelijk om echt de lichtkleur van een goede warmwitte LED of halogeen lamp te matchen.

Maar dat vinden we op zich niet zo'n probleem. We hebben 'm eigenlijk bijna altijd op dezelfde (beetje warm-oranje/gele) stand staan. En dat vinden we wel een mooi sfeertje :).

Ik zit er overigens wel over te denken om eens van www.applamp.nl eens een probeersetje aan te schaffen. Ik ben er alleen nog steeds niet achter wat het standbyverbruik van de lichtbronnen zelf is. En of die nou net als Hue e.d. op Zwave werken, of dat de communicatie tussen AB/controller en lichtbronnen ook WIFI is (?).

Ik ben met name ook geinteresseerd in de "dual white" serie, die van warmwit tot koudwit instelbaar ozu moeten zien. Zodoende kunnen we overdag/begin van de avond als we nog actief zijn wat neutraler wit licht kiezen en later op de avond wat warmer wit. Alleen gaan die lampan niet lager dan zo'n 3000k. Ik ben bang dat dat toch tegen gaat vallen.
Je zou zelfs in kunnen stellen hoe laat het licht aan gaat, en welke kleur/intensiteit dit dan is.
Diverse scene's aan kunnen maken per ruimte of groepje van lampen.
Heb dit op de beurs gezien, ziet er fantastisch uit.
Heb dit zelfde concept met m'n geluid d.m.v. Sonos systeem thuis, weet nog niet of dit wel tegelijk werkt in huis.

Op dit moment heb ik tijdelijke lampen in de woonkamer, ben nog aan het zoeken naar armaturen die ik mooi genoeg vind.
Maar daar komt zeker wel Osram Lightify in.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
eymey schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:08:

Heb Applamp ook overwogen (is een stuk goedkoper dan Philips) en heb daarom wat vragen gesteld op de site van Applamp.
Wi-Fi van de Applamp communiceert niet met de Philips bridge of een Logitech AB.en is dus een eigen netwerk, de RGBW serie heeft zowel kleur als wit licht (net als de Hue). Ben voor Philips Hue gegaan (i.v.m. integratie lampen in Logitech AB.) dus kan niet oordelen of Applamp mooie kleurtinten heeft en wat voor licht opbrengst
Een voordeel van dit merk is dat na stroomuitval het de laatste stand in het geheugen heeft en niet zoals Philips aan gaat op fel wit .

• savale
MI light (applamp merk) heeft ook dual white led lamepen. Die gaan van 2700k - 6000k zo uit mijn hoofd.
Ik neig zelf heel erg naar het philips hue lux systeem om in ieder geval licht te kunnen dimmen en een mooie kleur licht te hebben (ik heb nu gewoon spaarlampen zonder dimmer), maar een applamp systeem is wel wat voordeliger en je hebt controle over de kleurtemperatuur

[ Voor 16% gewijzigd door savale op 20-10-2014 12:01 ]

Verwijderd

Zijn er toevallig mensen hier die verstand hebben van ledstrips? Ik ben namelijk heel het internet aan het afzoeken voor goede verlichtingsbronnen, maar ik kan niks vinden. Zeker qua ledstrips zie ik door de bomen het bos niet meer. Zeker niet omdat ik toch best wel hoge eisen stel aan de ledstrips.

Voor een projectje wil ik verlichting in een ruimte wil creeëren die ongeveer van kaliber daglicht is. (De maximale helderheid binnen een ruimte van ca 15m2 dient minimaal 1200lux te zijn omdat de witte muren dmv reflecties ook de relatieve helderheid verhogen) Maar door middel van een dimmer moet dit ook teruggebracht kunnen worden naar pak em beet 100 lux.

Ook is de CRI van belang. Hierbij hanteer ik de norm CRI>90, mede omdat er in het verleden leds hebben gehangen die deze norm niet haalden, maar ik gruwelde dan de kleuren van oa het bureau.

Tot slot is er nog de kleurtemperatuur. Hierbij ben ik iets minder kieskeurig. Hier liefste zou ik net als de posts hierboven een dual systeem hebben, waarbij de kleur toch variabel is tussen de 2500 en 6000K, maar als dit niet tot de mogelijkheden behoort, dan zou ik het liefste gaan voor een kleurtemperatuur van 2700 á 3000K.

Hoe ik dit systeem voor me zie? De kamer is min of meer vierkant, en ik wil tussen de hoek van plafond en muur langs alle vier de wanden de ledstrip monteren in een hoekprofiel. Op deze manier creeër ik bovendien een zeer egale instraling van licht. Volgens de eisen die ik heb opgesteld zou dit betekenen dat ik een ledstrip moet hebben die minimaal 1500 lumen/meter hebben. Dan kom je dus al snel uit op de ledstrips met de SMD5630 leds erop gemonteerd.

Maar momenteel is er niet veel te vinden op internet qua strips wat hieraan voldoet. De enige winkel die ledstrips verkoopt die aan de theoretische eisen voldoet, is led-strip.nl. Deze heeft dan weer geen prijzen erbij staan

Qua budget hoop ik me te kunnen beperken tot zo'n €500 - ervanuitgaande dat die ledstrips maar €16/m kosten. Overigens zal er eerst in de keuken een pilot worden gedaan met een strip met een lengte van zo'n 2-3 meter.

Het uitzoeken van een trafo - zeker zonder dimmer is nog even niet van belang. Al ben ik me er zeker van bewust dat ik bij het grote project niet zomaar één spanningsaanvoer voor 16m aan high-power leds kan gebruiken, ivm de belasting. Dit zal dan ook 2x8M worden

TL;DR: waar kan ik de best mogelijke ledstrip kopen?

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:52:
Zijn er toevallig mensen hier die verstand hebben van ledstrips? Ik ben namelijk heel het internet aan het afzoeken voor goede verlichtingsbronnen, maar ik kan niks vinden. Zeker qua ledstrips zie ik door de bomen het bos niet meer. Zeker niet omdat ik toch best wel hoge eisen stel aan de ledstrips.

Voor een projectje wil ik verlichting in een ruimte wil creeëren die ongeveer van kaliber daglicht is. (De maximale helderheid binnen een ruimte van ca 15m2 dient minimaal 1200lux te zijn omdat de witte muren dmv reflecties ook de relatieve helderheid verhogen) Maar door middel van een dimmer moet dit ook teruggebracht kunnen worden naar pak em beet 100 lux.

Ook is de CRI van belang. Hierbij hanteer ik de norm CRI>90, mede omdat er in het verleden leds hebben gehangen die deze norm niet haalden, maar ik gruwelde dan de kleuren van oa het bureau.

Tot slot is er nog de kleurtemperatuur. Hierbij ben ik iets minder kieskeurig. Hier liefste zou ik net als de posts hierboven een dual systeem hebben, waarbij de kleur toch variabel is tussen de 2500 en 6000K, maar als dit niet tot de mogelijkheden behoort, dan zou ik het liefste gaan voor een kleurtemperatuur van 2700 á 3000K.

Hoe ik dit systeem voor me zie? De kamer is min of meer vierkant, en ik wil tussen de hoek van plafond en muur langs alle vier de wanden de ledstrip monteren in een hoekprofiel. Op deze manier creeër ik bovendien een zeer egale instraling van licht. Volgens de eisen die ik heb opgesteld zou dit betekenen dat ik een ledstrip moet hebben die minimaal 1500 lumen/meter hebben. Dan kom je dus al snel uit op de ledstrips met de SMD5630 leds erop gemonteerd.

Maar momenteel is er niet veel te vinden op internet qua strips wat hieraan voldoet. De enige winkel die ledstrips verkoopt die aan de theoretische eisen voldoet, is led-strip.nl. Deze heeft dan weer geen prijzen erbij staan

Qua budget hoop ik me te kunnen beperken tot zo'n €500 - ervanuitgaande dat die ledstrips maar €16/m kosten. Overigens zal er eerst in de keuken een pilot worden gedaan met een strip met een lengte van zo'n 2-3 meter.

Het uitzoeken van een trafo - zeker zonder dimmer is nog even niet van belang. Al ben ik me er zeker van bewust dat ik bij het grote project niet zomaar één spanningsaanvoer voor 16m aan high-power leds kan gebruiken, ivm de belasting. Dit zal dan ook 2x8M worden

TL;DR: waar kan ik de best mogelijke ledstrip kopen?
mss zoiets? http://www.ledtuning.nl/n...4-volt-240-leds-3528-ip20
BenEco schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:58:
[...]

Heb Applamp ook overwogen (is een stuk goedkoper dan Philips) en heb daarom wat vragen gesteld op de site van Applamp.
Wi-Fi van de Applamp communiceert niet met de Philips bridge of een Logitech AB.en is dus een eigen netwerk, de RGBW serie heeft zowel kleur als wit licht (net als de Hue). Ben voor Philips Hue gegaan (i.v.m. integratie lampen in Logitech AB.) dus kan niet oordelen of Applamp mooie kleurtinten heeft en wat voor licht opbrengst
Een voordeel van dit merk is dat na stroomuitval het de laatste stand in het geheugen heeft en niet zoals Philips aan gaat op fel wit .
Dat het niet integreerbaar is met Hue (en dus ook niet met Logitech) verwachtte ik idd al. Maar vind ik zelf niet zo belangrijk.

Ik ben alleen dus wel echt heel erg benieuwd of de lichtkwaliteit en kleurtenten net zo goed zijn als bij Hue.

Osram Lightify (wat ik hierboven genoemd zie worden) lijkt me ook wel wat, zeker vanwege de goede naam van Osram .Maar ik zie wel dat hun assortiment op dit moment minder is dan bij Applamp. We hebben hier nogal wat E14 en GU10 armaturen.

En het geheugen bij stroomuitval vind ik ook wel fijn, hoewel gewoon fel wit ook prima was geweest (dan kunnen de plafondlampen ook gewoon aan de lichtschakelaren blijven hangen) .

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 20-10-2014 13:34 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Ik zag het inderdaad al langskomen. Maar direct even een mailtje gestuurd met het verzoek of ze wat extra gegevens van deze strip op kunnen sturen. Hij zou namelijk wel erg veel waar voor zijn geld bieden. Maar ik twijfel helaas aan de CRI van deze strip.
Het logo LuxaLight kwam me ergens bekend van voor, en het fotootje van hun pand (d.w.z. LedTuning) al helemaal. Daar zat vroeger een drukkerij en het schijnsel van hoge CRI daglichtlampen (TL) die de drukkerij al gebruikte zie ik nog wel eens van de bovenste verdieping komen.
Ironisch dus dat de site heel veel info over LED's en kleuren geeft, maar niet rept over kleurweergave of CRI.

Ik ben benieuwd of je de gegevens van hun krijgt. Ik neem aan dat ook zij afhankelijk zijn wat hun (ongetwijfeld Chinese) toeleveranciers gebruiken. Je hebt iig de mogelijkheid om er een kijkje te gaan nemen.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

voor verlichting buiten zit ik te denken aan 100watt leds van 6000~6500K. Is dit ook ongeveer wat ze op sportvelden gebruiken? Is namelijk voor een manege en heb hier in de buurt helaas vergelijkingmateriaal om het echt te ervaren qua kleur/lichtopbrengst, behalve een sportveld namelijk.

En zit er nog veel verschil tussen led buitenlampen? Kan b.v. een 100watt ledlamp bestellen voor 40euro uit Duitsland terwijl ze in Nederland al gauw +-100 euro zijn

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoeveel licht heb je nodig op de manege en hoe groot is het oppervlak?
http://www.sportstroom.nl...ingen_veldverlichting.pdf
Wikipedia: UEFA-stadionclassificatie

Als je een wat groter oppervlak dan de woonkamer wilt belichten is 100 Watt LED niet veel.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Dre schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:02:
Hoeveel licht heb je nodig op de manege en hoe groot is het oppervlak?
http://www.sportstroom.nl...ingen_veldverlichting.pdf
Wikipedia: UEFA-stadionclassificatie

Als je een wat groter oppervlak dan de woonkamer wilt belichten is 100 Watt LED niet veel.
op dit moment hangt er 2x 500watt halogeen voor een oppervlakte van 20x40meter. Deze twee wil ik dan ook vervangen voor twee led lampen.. in principe voldoen de twee halogeen lampen qua hoeveelheid licht. Het idee is vooral om minder te verbruiken maar wel zelfde opbrengst qua licht te hebben. Alleen dub ik over de kleur.
Dan zou ik de lichtopbrengst van de halogeenlampen in lumen opzoeken en een LED-lamp met minimaal dezelfde opbrengst (liefst iets meer in verband met de terugloop van lichtopbrengst bij ouder worden).

Helemaal zo simpel is dit natuurlijk niet want je zit met LED lampen met een ander spreidingspatroon en ook de lichtkleur is belangrijk. Koeler licht lijkt leuk, maar doet bij lagere lichtsterktes blauwig aan, terwijl warmer licht bij hogere lichtsterktes juist rood-achtig aandoet, een effect dat wordt beschreven door de Kruithofcurve.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 21-10-2014 18:21 ]

Verwijderd

Zo, een antwoord gekregen van ledtuning. En het antwoord is in mijn ogen waardeloos.
Beste Sean,

Zoals je ziet gaan wij met technische specificatie heel wat verder dan het merendeel van de webshops, waarin de specificaties geheel ontbreken.
Wij hebben de informatie zo compleet mogelijk gemaakt, voor zover we deze gegevens van onze fabrikanten kunnen krijgen.
CRI waarden liggen meestal net iets boven de 80. Ik ken geen webshops die hun fabrikanten vermelden, het voegt niets toe aan technische aspecten van de strips, die wij belangrijk vinden.

Met vriendelijke groet,
Yours sincerely,

Leo Berkhout
Conclusie hieruit is dat de CRI vermoedelijk vrij laag is, anders zouden ze er wel mee te koop lopen.

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-11 22:03
De geheimhouding van de fabrikant is nogal logisch: als je de fabrikant kent, kan je de LED-strips evengoed rechtstreeks in China kopen, eventueel met een groepsaankoop als er een minimum hoeveelheid moet afgenomen worden.

Ik heb de afgelopen weken ook eens rondgekeken naar warmwitte LED-strips als hoofdverlichting.
Ik geef jullie graag twee Chinese fabrikanten die alvast leveren aan Nederlandse of Belgische webshops:
http://www.to-po.com/
http://www.signcomplex.com

Verwijderd

In mijn mail heb ik nergens naar de fabrikant gevraagd. Daarom hekel ik niet de klantenservice. Het feit dat ze beweren dat ze meer specs vertellen dan andere klanten vind ik ergerlijk. (Alsof de anderen niet het aantal uren, verbruik, lumen en kleurtemperatuur vermelden) Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je als distributeur níet de CRI van de door henzelf verkochte strips weet. Dat maakt een gigantisch verschil in ervaring voor de consument.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:28:
Zo, een antwoord gekregen van ledtuning. En het antwoord is in mijn ogen waardeloos.
[...]
Conclusie hieruit is dat de CRI vermoedelijk vrij laag is, anders zouden ze er wel mee te koop lopen.
Och, zo'n antwoord had ik wel verwacht.
Ik heb ook wel eens een technische vraag gesteld aan een fabrikant (niets met LED's te maken), en daar kwam wel een soortgelijk vaag antwoord op. Zo eentje zonder een direct antwoord op de vraag te geven maar wel met nog wat nadruk op waarom hun eigen product zo goed zou zijn.
Toen ik het antwoord kritisch analyseerde en beantwoordde heb ik nooit meer iets vernomen.

Het antwoord dat je hebt gekregen lijkt me zelfs op een copy-paste gebeuren (eerste twee zinnen) met de laatste zin als toevoeging.
Ja, ze kunnen beweren dat de CRI rond de 80 ligt, maar hoe kunnen we dat controleren?

Ik denk overigens dat ze niet heel specifiek kunnen zijn. Waarschijnlijk zijn hun Chinese bronnen voor hun ook niet transparant (je krijgt een rondleiding in een splinternieuwe fabriek maar uiteindelijk wordt het daar niet gemaakt) en kunnen ze dus geen constante kwaliteit verwachten.
Zonder op details in te gaan is de ervaring van het industriële elektronicafabricagebedrijf waar ik voor werk dusdanig dat productie in China twee gezichten kent. Ze kunnen prima producten maken, maar alleen als ze onder voortdurende supervisie staan. Je hebt je kont nog niet gekeerd of ze gaan hun eigen gang (t/m het counterfeiten van componenten aan toe!). Als klein in- en verkopertje in het zuiden van het land kun je niet constant de leveranciers in de gaten houden, dat kan bijv. de multinational die hier ooit ontstaan is (en nu weer opgesplitst wordt) dan weer wel.

Ik dat ook hier geldt, als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.
rafbelg schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:45:
De geheimhouding van de fabrikant is nogal logisch: als je de fabrikant kent, kan je de LED-strips evengoed rechtstreeks in China kopen, eventueel met een groepsaankoop als er een minimum hoeveelheid moet afgenomen worden.

Ik heb de afgelopen weken ook eens rondgekeken naar warmwitte LED-strips als hoofdverlichting.
Ik geef jullie graag twee Chinese fabrikanten die alvast leveren aan Nederlandse of Belgische webshops:
http://www.to-po.com/
http://www.signcomplex.com
Off topic: Rafbelg, in welke betekenis gebruik je hier het woordt "alvast"?
'Die in ieder geval wel leveren' denk ik.

• savale
Iemand toevallig ervaringen met de Osram Lightify? Dit lijkt me een prima alternatief voor de hue

Prijstechnisch ook niet verkeerd (10% goedkoper):

bridge + 3 lampen = 180 euro ipv 200 voor de hue

https://www.conrad.nl/nl/...2058.html?sc.ref=Homepage
Osram Lightify lijkt mij best interessant, maar vergeleken met bv. mi lighting bv. nog geen ondersteuning voor e14. En dat vind ik best jammer.

• savale
Ik ben eruit: ik ga de osrams proberen. Ik kom kwa kosten uit op 165 euro voor een set van 3 e27 lampen met bridge (ten op zichte van 199 voor eenzelfde hue set).
specs wise zijn het (iets) betere lampen. Ik verwacht alleen dat de app nog wat meer kinderziektes zal hebben dan de hue app

edit: ok toch nog een kleine twijfel, want die gateway van osram lijkt nog geen open API te bieden...

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 22-10-2014 16:46 ]

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 16:43
Heeft iemand voor mij de goude tip hoe een gx53 spot te plaatsen? Op de eerste plaat glijd de zuignap weg en kan ik dus niet genoeg kracht zetten. Vervolgens als ik denk genoeg kracht te kunnen zetten begint het armatuur mee te draaien... Is er een simpel trucje om deze spots te plaatsen?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Op een dubbele dimmer (zoiets als onderstaande afbeelding) zitten op twee plekken in huis E27 lampen aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2roq5n4.png

Deze lampen vervangen door dimbare Philips LED lampen resulteert in het bekende brommen (dimmer en lampen) en flikkeren. De bouwmarkt verwijst me naar een 100 euro kosten enkele LED dimmer bij gebrek aan een dubbele. Wat is jullie advies?

(Daarbij werd in de bouwmarkt aangegeven dat het zoemen dusdanig gevaarlijk is dat er brandgevaar ontstaat doordat "de draadjes achter de dimmer zo warm worden dat ik ze niet durf aan te raken". Wat is hier van waar?)

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 22-10-2014 22:39 ]

Het dimmen van LED lampen met een dimmer die oorspronkelijk alleen bedoeld was voor gloeilampen kan inderdaad rare effecten geven. Maar e.e.a. hangt ook af van de gebruikte LED-lamp en de betere merken zullen waarschijnlijk wel een lijst publiceren (op internet) met aanbevolen dimmers. Ik weet iig zeker dat Osram dat doet, nl. hier. Voor Philips heb ik een soortgelijke lijst alleen voor de professionele LED-lampen kunnen vinden, maar er lijken er een paar tussen te zitten die (ook?) aan consumenten worden verkocht.

Ik vraag me af waarom LED-dimmers zoveel duurder zouden moeten zijn dan "gewone" dimmers. Nou is schakelmateriaal van gerenommeerde merken sowieso duur, dus dat speelt waarschijnlijk een rol. Misschien dat B-merken inmiddels ook LED-dimmers op de markt hebben gebracht?

Het lijkt me sterk dat de draadjes achter de dimmer erg heet zullen worden, eerder de dimmer en de LED-lamp zelf. En een dimmer heeft (als het goed is) een zekering om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hard zoemen geeft m.i. wel aan dat er problemen zijn die tot vroegtijdig overlijden van LED-lamp of dimmer kunnen lijden. Alleen al om die redenen is mijn advies om dat niet te doen. Kies bij voorkeur dus een dimmer die door de lamp-fabrikant wordt aanbevolen.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 23-10-2014 09:19 ]

Ik heb een dimmer van IKEA in gebruik die ook prima werkt. Kostte volgens mij nog niet eens 5 euro. Er hangen 3 dimbare LED-lampen van IKEA aan.

De dimmer voelt wel wat goedkoop aan, en ook is het ding helderwit. Dus zou een beetje afsteken naast de rest van m'n schakelmateriaal, wat crèmewit is. Maar de dimmer zit als enige op die wand, dus dan valt het minder op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2014 09:23 ]

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:57
Hoe klein zou het binnenwerk zijn van de applamp afstandsbedieningen?
momenteel heb ik fs20 van conrad, maar ik zou misschien over willen stappen naar led
de bestaande schakelaars heb ik vervangen door impuls schakelaars met wip plaat
daarachter zit dan een printplaatje van fs20 die op die toetsen aangesloten zit

als ik dat printplaatje zou kunnen vervangen door het printplaatje van de applamp afstandsbediening
dan kan ik alles laten werken zoals het nu ook doet plus dat je met je telefoon/tablet/pc oom nog kunt schakelen

iemand zoiets al geprobeerd?
of iemand een andere optie?

• opuntia1
ThinkPadd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:23:
Ik heb een dimmer van IKEA in gebruik die ook prima werkt. Kostte volgens mij nog niet eens 5 euro. Er hangen 3 dimbare LED-lampen van IKEA aan.

De dimmer voelt wel wat goedkoop aan, en ook is het ding helderwit. Dus zou een beetje afsteken naast de rest van m'n schakelmateriaal, wat crèmewit is. Maar de dimmer zit als enige op die wand, dus dan valt het minder op ;)
Zelf heb ik ook gewoon schakelmateriaal wit gekocht, want dit is veel goedkoper.
Dit is uitstekend op kleur te brengen met alkydverf, rollertje gebruiken. :)

De dimbare lamp van IKEA hoor ik toch, als er verder in de huiskamer niets te horen is.
Ik dacht eerst dat mijn geluidinstallatie dit geluid veroorzaakte. :)
Als een dimmer niet in de lijst staat van aanbevolen dimmers wil dat niet per definitie zeggen dat die niet goed kan werken met een LED-lamp. Dat Ikea dimmers verkoopt die afgestemd zijn op hun LED-lampen en vice versa was te verwachten.

Maar even een waarschuwing om teleurstelling te voorkomen: dimmers maken geluid. Dat was al met gloeilampdimmers zo en zal waarschijnlijk ook met speciale LED dimmers zo zijn.
Ik verwacht ook dat de driver in de voet van een dimbare lamp enigszins kan zoemen op een LED-dimmer, zelfs op een aanbevolen dimmer. Het gaat er in de context van deze discussie om luid zoemgeluid die kan optreden bij niet compatibele combinaties.

• opuntia1
jitter schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:57:
Als een dimmer niet in de lijst staat van aanbevolen dimmers wil dat niet per definitie zeggen dat die niet goed kan werken met een LED-lamp. Dat Ikea dimmers verkoopt die afgestemd zijn op hun LED-lampen en vice versa was te verwachten.

Maar even een waarschuwing om teleurstelling te voorkomen: dimmers maken geluid. Dat was al met gloeilampdimmers zo en zal waarschijnlijk ook met speciale LED dimmers zo zijn.
Ik verwacht ook dat de driver in de voet van een dimbare lamp enigszins kan zoemen op een LED-dimmer, zelfs op een aanbevolen dimmer. Het gaat er in de context van deze discussie om luid zoemgeluid die kan optreden bij niet compatibele combinaties.
Waarschijnlijk wordt het geluid veroorzaakt doordat er altijd iets trilt op de 50/100 Hz.
De kern of de wikkeling van gebruikte spoelen in zowel de lamp als de dimmer kan gaan trillen..
Het geluid is wellicht te dimmen ( :) ) door de spoelen goed te omhullen en in te gieten in een geschikt materiaal zoals Siliconenkit, wel zuurvrij natuurlijk!
Het heeft er denk ik meer mee te maken dat dimmers werken met faseaan- of faseafsnijding waarbij er a.h.w. wordt "gehakt" in de sinus van het lichtnet. Hierdoor ontstaan harmonischen die hoorbaar worden als gezoem van vnl. spoelen.

Bij veel dimbare spaarlampen zal de driver in de voet waarschijnlijk ingegoten zijn om trilling te verminderen.
Ik heb een 470 lm Osram LED Superstar (dimbaar) en een 470 lm Osram LED Star (niet dimbaar). De lampen ontlopen elkaar qua afmetingen amper, maar de dimbare weegt 148 g, de niet-dimbare 77 g. Het verschil in gewicht en het gevoel dat de voet topzwaar is geven aan dat de driver van de dimbare variant is ingegoten.
Een dergelijk verschil in gewicht heb ik ook bij twee 1000 lm LED-lampen gewogen waarbij de dimbare variant duidelijk zwaarder was dan de niet dimbare.

Dit is overigens geen gewone kit, maar een speciaal goedje dat warmte geleid. Componenten die warm worden afdekken met een niet thermisch geleidend goedje is nl. vragen om problemen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Wat zijn de ervaringen met betaalbare E27 RGB lampen met afstandsbediening?
Voorheen was er een bij de Action te koop maar die hebben ze niet meer. Ik zie ze wel in de prijscategorie van 15 a 20 euro op marktplaats, maar het blijft snel steken bij de 16 kleuren. Is het wat, of is het wat om links te laten liggen en kan het alleen maar goed met een dure RGB lamp?

Ik kan wel naar een Phlips Hue lamp kijken (a 60 euro), maar dan kan ik nog niks en heb ik geloof ik zo'n bridge nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 23-10-2014 22:21 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Ik heb div. van die cheape RGB lampen gezien. En allemaal hebben ze wat mij betreft 1 ding gemeen: "Cheap but crap". Idd maar iets van 16 kleuren en dan ook nog foeilelijk met geen enkele acceptabele setting voor (mooi) sfeerlicht.

Misschien toch hier eens proberen?:
http://www.applamp.nl/afs...sets-led-lamp-met-remote/

Bij hun is de wifi bridge in ieder geval optioneel.

Overigens, omtrent dimmen: Ik vind het dus ook jammer dat er zo weinig ontwikkeling lijkt te zijn in dimmers die geschikt zijn voor LED. Vooral dubbele dimmers.

Ik ken 1 dubbele dimmer die echt specifiek voor LED geschikt is, maar daarbij wordt door div. shops vermeld dat het ding een beetje 'vierkant' is en dus niet in een ronde doos past. En verder kom je dus alleen dubbele draai- of tastdimmers (die laatste zou mijn voorkeur hebben) die iig niet officieel met LED overweg kunnen.

Ik ben dus iig wel op zoek naar een mooie dubbele tastdimmer die ik bij 1 armatuur met een Dimtone lamp wil gaan gebruiken en in het andere met een paar goedkopere dimbare ledlampen.

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 24-10-2014 11:06 ]

eymey schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:01:
{zip}
Overigens, omtrent dimmen: Ik vind het dus ook jammer dat er zo weinig ontwikkeling lijkt te zijn in dimmers die geschikt zijn voor LED. Vooral dubbele dimmers.

Ik ken 1 dubbele dimmer die echt specifiek voor LED geschikt is, maar daarbij wordt door div. shops vermeld dat het ding een beetje 'vierkant' is en dus niet in een ronde doos past. En verder kom je dus alleen dubbele draai- of tastdimmers (die laatste zou mijn voorkeur hebben) die iig niet officieel met LED overweg kunnen.

Ik ben dus iig wel op zoek naar een mooie dubbele tastdimmer die ik bij 1 armatuur met een Dimtone lamp wil gaan gebruiken en in het andere met een paar goedkopere dimbare ledlampen.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat, als je gaat dimmen in het 230 V circuit, je niet specifiek een dimmer maakt voor LED. Doordat je stukjes van de sinus gaat weglaten (faseaan- of faseafsnijding) verander je de effectieve spanning die een lamp "ziet", maar feitelijk blijven de toppen van de sinus even hoog/laag liggen. Voor een gloeilamp werkt dat prima, maar een LED draait om te beginnen op een lage spanning en bovendien op DC.
De driver in de lamp moet dus aan de hand van de sinus-signaalvorm op zijn input de stroom door de LED's of de signaalvorm (pulsbreedtemodulatie, PWM) gaan variëren.

Kennelijk is de elektronica (nog) niet klein genoeg om probleemloos in een dubbele dimmer te passen, althans wel voor gloeilampdimmers, maar niet voor dimmers die ook met niet-ohmse lasten (zoals LED-drivers) overweg moeten kunnen.

Ik denk overigens dat er wel deglijk veel ontwikkeling plaats vindt m.b.t. het dimmen van LED's, alleen de methode is anders.
Bij professionele systemen wordt de driver middels informatie verteld welk niveau verlichting gewenst is (bijv. met de DALI- of DMX-protocollen), en zoiets zie je nu naar de consumenten markt komen waar je niet met een dimmer dimt, maar (bijv.) met een app op je smartphone. Nu nog een beetje een "gadget", maar ik denk dat we over 10 jaar de ouderwetse draaidimmer al lang vergeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 30-10-2014 07:31 ]

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Wel eens gedacht aan de klik aan-klik uit dimmer?
Kun je ook LED mee dimmen.
Dit type kun je combineren met een afstandsbediening met timer en je hebt ongekende mogelijkheden.
De mini dimmer past achter een gewone inbouw schakelaar, liefst met inbouw doos U50. Heb je daar geen ruimte, dan misschien in de centraaldoos.
Dit laatste vereist wel enige kennis... Doe voorzichtig!

[ Voor 6% gewijzigd door Geurt-kun op 25-10-2014 09:11 ]

2k op west bij Pv Output

Hier heb ik inderdaad wel eens aan gedacht. Ik heb ook al aardig wat klik aan klik uit spul in gebruik. Vooral de 'gewone' tussenstekkers die we hier gebruiken om verder de snoeren en schakelaren van schemerlampen konijn-proof te kunnen wegwerken :D

Het probleem blijft echter dat ik nu dus een dubbele schakelaar voor 2 lampen heb. Ik zou er dan inderdaad voor moeten kiezen om óf maar 1 lamp te dimmen en de dimmer dus achter de dubbele schakelaar te plaatsen, of eentje achter de schakelaar en de andere in het plafond bij het lichtpunt.

Beneden zijn de stopcontacten toch via de vloer van prik voorzien dus de lichtpunten zijn ook echt alleen voor 'licht', dus passen zal het wel.

En uiteraard doe ik voorzichtig ;). Ik maak een schakeling pas als ik zeker ben dat deze kan en ik check ook tig keer of de verbindingen die ik maak wel stevig zijn.

Gisteren heb ik een drietal 470 lm LED-lampen vergeleken in m'n "testopstelling" zoals ik eerder in deze thread deed. Die wilde ik ff delen mocht er iemand in geïnteresseerd zijn.

Ik ben men name geïnteresseerd in hoeveel de lichtopbrengst terugzakt als de lamp opwarmt. Want is dat veel en is de lampvoet ook nog eens erg heet, dan heeft dat m.i. serieuze gevolgen voor de levensduur. Die wordt vaak nog 25.000 u of zelfs meer gespecificeerd en dat vind ik dan niet zo geloofwaardig. Philips en Osram (o.a.) vermelden denk ik ook niet voor niets bij de standaard lijn LED-lampen nog maar hooguit 15.000
u.

"Getest":
1) Osram LED Star 7 W/470 lm, opaal, niet dimbaar, 15.000 u.
2) Osram LED Superstar 6 W/470 lm, helder, dimbaar, 20.000 u;
3) AH LED-lamp van de vorige generatie, 7 W/470 lm, opaal, niet dimbaar, 35.000 u;
allemaal E27 fitting. Opmerkelijk: de LED Superstar is "made in Italy".

Resultaten:
1) koud: 117 lx. 7,2 W
na 30 min: 102 lx, 6,9 W
stabiliseert op: 99 lx, 6,9 W (verschil 15,4 %).
De power factor is 0,83 en het heetste punt op de voet wordt 81 °C.
2) koud: 121 lx. 5,9 W
na 30 min: 112 lx, 5,7 W
stabiliseert op: 109 lx, 5,6 W (verschil 9,9%).
De power factor is 0,89 en het heetste punt op de voet wordt 71 °C.
3) koud: 113 lx. 7,3 W
na 30 min: 106 lx, 7,2 W
stabiliseert op: 105 lx, 7,2 W (verschil 7,1 %).
De power factor is 0,93 en het heetste punt op de voet wordt 73 °C.

Dat de fabrikanten voor goedkopere massaproductie ervoor hebben gekozen om de koeling van de LED's niet beter te maken dan strikt noodzakelijk is te zien aan de eerste lamp. Die wordt het heetst en het verschil tussen koude en warme lichtopbrengst is het grootst.
Let even niet op de absolute waarden in lx, dit is slechts de lichtsterkte op een vast meetpunt onder het armatuur. De verschillen zijn waar het mij om gaat.

Overigens laat een luxmeter verschillen zien die je met het blote oog bij lange na niet kunt waarnemen. We hebben zo'n 30% verschil nodig voordat het in de beleving echt gaat opvallen. Vandaar ook dat een LED-armatuur als einde levensduur wordt beschouwd als 50% van de LEDs teruggevallen zijn naar 70% lichtopbrengst (even ervan uitgaande dat er geen andere defecten zijn opgetreden), officieel wordt dit aangeduid met L70B50. Alledrie de lampen ontlopen elkaar dus niet merkbaar veel in de lichtopbrengst.

En de werkelijke levensduur? Wie zal het zeggen. De eerste lamp gaat i.i.g. t.z.t. in portiekverlichting, dus die gaat daar aardig wat uurtjes maken.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 14:27
Na een eerste ronde van veel vervangen voor LED (vooral in een bedrijfspand, kopspiegellampen een tijdje terug) is het nu tijd voor een nieuwe ronde.

• Een staande lamp waar nu 100W E27in zit. Deze moet per se dimbaar zijn, om niet altijd in standje zonlicht te zitten, en de kleur moet "goed" zijn voor in de huiskamer. Dit zou een optie kunnen zijn, maar wat zijn de voor- en nadelen van zo'n lamp met zichtbare ledjes aan de buitenkant ipv een "mooie" strakke buitenkant?

• Daarnaast ben ik op zoek naar wat lampen voor in normale lampen met lampenkappen (E14/E27), maar die wel redelijke straalhoek hebben. Zit er nog veel verschil in dit type lampen? Het prijsverschil is groot.... Ik zie door de bomen het bos niet meer, zelfs niet met goede ledverlichting.

Daarbij heb ik laatst een boekenkast hier thuis omgebouwd naar LED.Glazen planken met licht erachter. Dit was eerst 20 meter lichtslang (van die kerstboomverlichtng) en verbruikte een dikke 200Watt. Toen ik mijn vader dit voorrekende hebben we snel LEDstrips en toebehoren van ebay gehaald en omgebouwd. Nu nog zo;n 20 Watt verbruik. Perfect.
Ook hier zou ik graag een vervolg aan geven door de onderbouwlampen in de keuken (TL) te vervangen door LED-strips. Ik ben alleen bang dat de standaard LED strips, 60LEDs/m (3528) van ebay niet genoeg licht geven, iemand tips voor andere strips?
yannickie111 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:41:
Na een eerste ronde van veel vervangen voor LED (vooral in een bedrijfspand, kopspiegellampen een tijdje terug) is het nu tijd voor een nieuwe ronde.

• Een staande lamp waar nu 100W E27in zit. Deze moet per se dimbaar zijn, om niet altijd in standje zonlicht te zitten, en de kleur moet "goed" zijn voor in de huiskamer. Dit zou een optie kunnen zijn, maar wat zijn de voor- en nadelen van zo'n lamp met zichtbare ledjes aan de buitenkant ipv een "mooie" strakke buitenkant?
Je link komt uit bij een lamp die niet dimbaar is.Ik vind de prijs ook niet bepaald zuinig.
Niet echt warm wit, nl. 3000 K en er wordt geen kleurweergave (CRI) genoemd.
In het Engels wordt deze lamp aangeduid met "corn cob bulb" en als je er op googelt vindt je een aantal filmpjes waaruit blijkt dat er nogal wat gevaarlijke exemplaren circuleren van dit type.
Of dat voor deze ook geldt weet ik niet. Het valt me iig op dat er geen glas/kunststof voor de LED's zit, wat een gevaar kan zijn als de lamp niet volgens onze veiligheidsnormen is geproduceerd.
Het CE-logo op de voet impliceert een goedgekeurd product, maar helaas hoeft dat niet het geval te zijn. Het logo geeft aan dat de fabrikant certificeert dat het product aan de normen voldoet, maar dat wordt niet door een onafhankelijke instantie gecontroleerd.
Anders is het met keurmerken van onafhankelijke instituten (zoals KemaKeur, TÜV, EAC, UL e.d.).

Als je met 1000 lumen (een 100 W gloeilamp deed >1300 lm) ook uit de voeten kan, dan heb je voor nog geen tientje bij Ikea de 13 W/1000 lm Ledare. Deze is dimbaar, 2700 K en heeft een relatief hoge CRI van 87 en is, zoals te verwachten is van een grote winkelketen, voorzien van een keurmerk.
• Daarnaast ben ik op zoek naar wat lampen voor in normale lampen met lampenkappen (E14/E27), maar die wel redelijke straalhoek hebben. Zit er nog veel verschil in dit type lampen? Het prijsverschil is groot.... Ik zie door de bomen het bos niet meer, zelfs niet met goede ledverlichting.
Interessant om te bekijken zijn filmpjes van "electronupdate" op Youtube. Eén van de filmpjes laat nogal wat verschil zien in de stralingshoek. Ik heb een paar pagina's terug in deze thread een link staan naar dat filmpje. Edit: dit filmpje. Goed om te weten: de meeste LED lampen stralen vooral naar voren, maar er zijn ook types die beter rondom stralen. Deze zou, i.t.t. wat de vorm doet vermoeden, best goed moeten zijn. Kon ik alleen vinden op het professionele deel van Philips' site, maar ligt gewoon bij AH of Praxis, e.d., in de schappen.
Daarbij heb ik laatst een boekenkast hier thuis omgebouwd naar LED.Glazen planken met licht erachter. Dit was eerst 20 meter lichtslang (van die kerstboomverlichtng) en verbruikte een dikke 200Watt. Toen ik mijn vader dit voorrekende hebben we snel LEDstrips en toebehoren van ebay gehaald en omgebouwd. Nu nog zo;n 20 Watt verbruik. Perfect.
Ook hier zou ik graag een vervolg aan geven door de onderbouwlampen in de keuken (TL) te vervangen door LED-strips. Ik ben alleen bang dat de standaard LED strips, 60LEDs/m (3528) van ebay niet genoeg licht geven, iemand tips voor andere strips?
Geen tips, maar wat weerhoudt je ervan om strips langs elkaar te hangen als de lichtopbrengst wat tegenvalt? Gezien het gerichte karakter van LED's heb je denk ik ook niet zoveel lichtopbrengst nodig als een rondstralende TL-buis waar een deel van de verkeerde kant op straalt en nauwelijks terug gereflecteerd wordt...

[ Voor 10% gewijzigd door jitter op 16-12-2014 20:45 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27

Ethirty

Who...me?

Ik heb vandaag mijn eerste led-lampen in gebruik genomen. 2x 200lm e14 en 2x 400lm e27 Ledare van de Ikea. Mooie kleur zo, wellicht nog wat fel tov wat ik gewend was. Een tikkeltje minder zou beter zijn voor de sfeer. Wel zit er een minimaal kleurverschil tussen de 200 en 400lm versie, ondanks dat ze allebei 2700K zouden moeten zijn.

Het is in ieder geval wat tot er een fatsoenlijk Hue-achtig systeem is voor een redelijke prijs én met e14 ondersteuning. Heb even naar Applamp gekeken (is gewoon Limitlessled), maar de app die daarbij hoort is om te huilen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Ethirty schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 00:05:
{zip} Wel zit er een minimaal kleurverschil tussen de 200 en 400lm versie, ondanks dat ze allebei 2700K zouden moeten zijn.
Een heel normaal fenomeen dat al speelde bij spaarlampen. Zowel bij spaarlampen als witte LED's (geen RGB-LED's) wordt een korte golflengte straling omgezet in een langere golflengte straling door fluorescentie. Het uiteindelijke resultaat is afhankelijk van de precieze samenstelling van het goedje dat dit doet en varieert door toleranties in de productie.

Als je meerdere lampen naast elkaar gebruikt kun je het beste allemaal dezelfde lampen in één koop doen uit dezelfde batch. Vaak staat op de voet een code die per productiebatch anders is. Als je deze uitzoekt zodat ze allemaal hetzelfde zijn is de kans het grootst dat de lampen hetzelfde licht geven. Doe je dit niet, dan kun je er bijna vergif op innemen dat ze net iets verschillen van elkaar.
Ook belangrijk: allemaal tegelijk installeren want door veroudering veranderen kleuren en lichtopbrengst ook.

Omdat LED's vaak in grote hoeveelheden tegelijk gebruikt worden is het bij kritische applicaties van belang dat ze tijdens de productie al worden uitgezocht op hun eigenschappen. Dit doet de fabrikant van de LED's en wordt "binning" genoemd.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoe kan je zien of een lamp (halogeen G4 aansluiting) geschikt is voor LED? Ik zie op internet 220v, ac/dc12v, dc12v.

Hoe kan ik weten welke ik moet bestellen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:28
* HyperBart meldt zich na lange tijd.

Ongeveer een 3 tal jaar geleden heb ik voor mijn ouderlijk huis op DealExtreme eens een set van volgende lampen aangeschaft:

http://www.dx.com/p/e14-3...ght-bulb-85-265v-ac-35579

Volgens mij in LED-lamp land bijzonder goedkoop, en met een fail-rate van 1 op de 13 vond ik ook niet dat we immens onze broek daar aan gescheurd hadden.

We hebben bij wijze van test ook eens met dit exemplaar gestoeid, het licht was daar iets minder "gebundeld" maar had daardoor functioneel ook minder nut omdat het werkblad van de kastjes niet zo verlicht was of het wat minder goed afstak tegen de 3-LED spots

Recent zijn de lampen in kwestie wel stilletjes aan stuk beginnen gaan. Er hangen om en bij 24 van dit soort fittings/lampen in ingewerkte houten balken boven de keukenkastjes die rondom in onze keuken zijn zijn geplaatst (keuken is een vierkant). Ongeveer de helft er van (2 van de 3 zijden van een vierkant waar we van die balken hebben hangen) zijn uitgerust met deze LED lampen.

Op zich deden deze spots het best goed, ware het niet dat ze wel HEEL koud, wit licht geven, het bekende klachtje mbt LED-lampen.

Nu willen we stilletjes aan deze spots/lampjes gaan vervangen maar we hadden graag geopteerd om toch eens voor warmere spots te gaan.

Aan één kant van de keuken hebben we nog gewone gloeilampen (beetje bulbs) hangen, en het warme licht van deze lampen blijft ons toch meer aanspreken. Het fijne hiervan is ook dat deze prima het werkblad van de kastjes verlichten, zonder ineens heel spot-gericht te gaan werken en ze dus ook de overhangende kastjes mooi verlichten.

Wat is vandaag de dag zowat een set van LED-lampen (stuk of 3 tot 4 alternatieven) die hierbij in de buurt komen? Ik lees vooral veel over de hoek, maar hoever staan we daar vandaag de dag mee met LED's? Hebben we al iets wat in de buurt komt qua lichtbreedte en warmte?

Ik wil er gerust eens mee gaan experimenteren en een paar "trial" exemplaren kopen, daarom hoor ik graag van de ervaringsdeskundigen een paar voorstellen :) . Belangrijk is wel dat het "platte" koppen zijn, omdat de kastdeuren net onder deze spots scharnieren. Als we er zo eentje zouden in hangen dan onthoofden we dat lampje volgens mij na 2x de kast open gedaan te hebben :+

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 27-10-2014 15:45 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
De hoek is vaak naar keuze, en let er op dat je lampen koopt met een kleurtemperatuur van 2700K. Als er iets staat als 'Color temperature: 2700~3500K' kan je er vanuit gaat dat het >3000K is, en dat is in vergelijking met gloeilampen wit. Ik zou zeggen, loop naar de bouwmarkt en kijk naar een Philips of Osram lampje en kijk of de prijs je bevalt.

http://www.philipsstore.n...91192862_NL_SHOPPUB/NL/nl
Dit lijkt me bijvoorbeeld een prima optie, maar zoals je ziet is de prijs gewoon hoger dan de chinese ledjes. Het verschil in elektronica, hoe de leds hun stroom krijgen, zie je wel direct: Een AC dropper tegen een mooie schakelende voeding. Wel heb je hier als gratis bonus dat ze dimbaar zijn.

Ow, de hoek is dus 36 graden. Met wat huubhuub wiskundetruc kom je er achter dat als ze op 2,5 meter hoogte hangen, je een cirkel op de grond krijgt met een diameter van 1,6 meter.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 27-10-2014 15:48 ]

• HyperBart
Ok, dat zijn al wat goede tips.

Ik zie dat je nu een GU10 fitting voorgesteld hebt, is het een afweging om die fittingen van E14 aan te laten passen naar de betreffende GU10 ifv LED spots?

Ik dacht dan eerder aan dit soort dingen (door de fitting onder andere en de merkbekendheid):
http://www.ledvoordeel.nl...4-2-watt-vervangt-40-watt
http://www.ledvoordeel.nl...-fitting-vervangt-30-watt
http://www.ledvoordeel.nl...n-par16-e14-swfl-led-spot

Maar ik heb daar ook een beetje het gevoel van: "betaal je eigenlijk niet veel geld voor iets wat een Chinees goedkoper kan doen". Waarom zou ik voor de duurdere merken gaan? A rato 7 EUR per lampje op 3 jaar tijd vs een lamp van 20 EUR die hoe lang meegaat?
marcop23 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:44:
Het verschil in elektronica, hoe de leds hun stroom krijgen, zie je wel direct: Een AC dropper tegen een mooie schakelende voeding.
OK, maar heel hakkietakkie gedacht: "Het boeit me niet hoe die lamp brandt, als ze maar zuinig brandt en licht geeft". Bij een computer kan ik begrijpen dat we willen dat onze onderdelen goed geschakeld en gevoed worden zonder te veel gekke dingen, maar voor een lampje?
Wel heb je hier als gratis bonus dat ze dimbaar zijn.
Op zich helemaal geen eis, maar wel fijn meegenomen.

Gewoon afgaand op afbeeldingen lijkt die Megaman mij voornamelijk wel wat door de reflectortjes aan de binnenkant.

Zo van die kaarsjes zijn in ieder geval geen optie voor ons want die worden ritueel onthoofd door de kastdeurtjes binnen het uur :+

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 27-10-2014 15:59 ]

• marcop23
Ik heb alleen geen idee wat de kwaliteit van de Megaman LED is. Ze beloven in ieder geval heel veel, maar ik vind dingen als 50 000 uur beloven ongeloofwaardig. De Osram zit met 15 000 dichter bij wat ik schat, net zoals de Philips, al wordt het verkeerd vermeld op die link die je geeft: https://www.lampdirect.nl...rect_nl/8718291673699.pdf
Volgens het datasheet haalt de 4W versie 20 000 uur in plaats van 30-50k uur.

Chinese fabrikanten beloven ook vaak 50 000 uur, maar ik zou er dan vanuit gaan dat ze net zo lang leven als jouw Chinese lampen, of als niet-longlife spaarlampen, zeg zon 5 000 uur.

• HyperBart
Tja, ik ben nu even aan het rekenen, het is de keuken. Dus ik heb nu even gemiddeld 3h per dag genomen dat die lampjes branden. Er van uit gaand dat er 's morgens en 's avonds gegeten wordt, gekookt, 's avonds blijven die lampen nog eens wat langer branden. In de zomer gaan ze sneller uit etc...

3 x 365 = 1095 uur.

Die LED-lampen hebben er ongeveer nu 2 jaar en 10 maanden in gezeten. Dus een goede 3000 uur. Dat lijkt me niet veel :/ en dus zijn die LED lampen van DX toch best snel kapot gegaan, niet?

Reden te meer om deze keer bij hoger gespec'de lampen wel een goede selectie te maken, want daar zit je dan een paar jaar aan vast lijkt me...

• marcop23
Volgens mij wordt vaak een levensduur aangegeven waarbij 70% van de lampen nog werkt, dus als nu bij 3k uur een paar lampen stuk zijn gegaan (van de 24) denk ik dat na 5k uur er wel 7 (30%) stuk zijn, vandaar mijn schatting van 5k uur :) Als je 24 Philips lampen zou kopen met 15k uur, wat overigens bij 240 euro best een investering is, zijn bij zeg 10k uur waarschijnlijk ook al wel 1-3 lampen stuk.

Ik zou juist niet afgaan van specs die 50k uur beloven, maar iets realistischers, zoals de 15 of 20k die de Osram en Philips aangeven. Juist Chinese leds beloven vaak 50k, maar dat is redelijk uit de duim gezogen. (Dat is bijvoorbeeld de levensduur van de led zelf bij 85 graden, maar waar ze geen rekening mee houden is dat de led heter wordt dan dat en/of de elektronica eerder dan dat al faalt).

Lampen die beter hun warmte kwijt kunnen omdat ze fysiek gewoon veel groter zijn, zoals LED TL's of hele units om bijvoorbeeld lichtbakken in systeemplafonds te vervangen kunnen overigens wel 50k uur of zelfs meer halen als ze van goede kwaliteit zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 27-10-2014 16:18 ]

• HyperBart
Net even gebeld met vaderlief: ik had fout geconcludeerd dat de LED spotjes al defect aan het geraken waren, wat dus niet het geval is, buiten de 2 DOA's die we indertijd hadden werken de LED spots van DX nog altijd. Het zijn nu wat gloeilampen die defect geraakt zijn.

Bottomline is dat ik het gevoel heb bij LED lampen dat het heel heel heel "uitprobeer" gericht is. Met andere woorden: je bestelt eigenlijk best een set, test en probeer ze, en wanneer je eentje hebt gevonden die voldoet aan je wensen bestel je daar een hele rits van... Of ben ik iets te kort door de bocht aan het gaan?

Op basis van reviews, totaal geschreven vanuit het zicht en dus niet met meetapparatuur, lijken volgende lampen best wel goede kandidaten voor het gebruik in de keuken:

E14 LED Lamp Sirius SMD 5 Watt Dimbaar (Vervangt 50W)
Osram Parathom R50 LED Lamp 4,2 Watt (Vervangt 40 Watt)
Philips Corepro 4-40W R50 E14 LED Lamp (Vervangt 40 Watt)
Ik ben het eens met wat marcop23 schrijft over de levensduur.
Het klopt dat bij veel lampen een gemiddelde levensduur wordt opgegeven, en dat betekent inderdaad dat er exemplaren zullen zijn die deze niet halen, maar ook die er overheen gaan.

Iets dergelijks geldt voor alle lampen, en het is ook mijn ervaring met de portiekverlichting die ik in ons gebouw onderhoud. Er zijn gewoon lampen die (in deze toepassing) gerust tweemaal de beloofde levensduur halen, maar ook een klein aantal die al veel eerder de handdoek in de ring gooit.

Hier een voorbeeldje van een datasheet van een TL-buis met uitvalpercentages bij verschillende bedrijfsuren en typen ballasts. En hier dergelijke gegevens voor een LED HighBay armatuur. Alleen wordt hier geen percentage gegeven gebaseerd op uitval, maar lumenbehoud. Theoretisch gaan LED's niet stuk, maar lopen geleidelijk terug in lichtopbrengst. Er is dus een punt dat een LED-armatuur nog gewoon werkt, maar zover is teruggelopen in lichtopbrengst dat het als "end of life" moet worden beschouwd. Normaal gesproken is dat als bij 50% van de LED's de lichtopbrengst is gedaald tot 70% van de oorspronkelijke opbrengst (jargon: L70B50).
De datasheet vermeld ook levensduren bij 90% en 80% (L90B50 en L80B50).

Helaas kan ik bij de meeste LED-lampen dergelijke gegevens (nog) niet vinden en wordt alleen een nominale levensduur gegeven.
Probleem is alleen dat meestal de elektronica eruit klapt, en de LED-emitter(s) vaak nog wel werken.

@HyperBart, heeft IKEA niet wat voor je? Lichtkleur van die lampen is prima, en ze hebben genoeg keuze

Maar ombouwen naar GU10 is misschien wel handig, die lampen zijn over het algemeen toch wat compacter.
En GU10 armaturen zijn nou ook niet bepaald duur (€15 voor 6 stuks, komt neer op €2,50 per stuk).

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 08:35 ]

HyperBart schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:25:
Net even gebeld met vaderlief: ik had fout geconcludeerd dat de LED spotjes al defect aan het geraken waren, wat dus niet het geval is, buiten de 2 DOA's die we indertijd hadden werken de LED spots van DX nog altijd. Het zijn nu wat gloeilampen die defect geraakt zijn.
DOA's? Die hebben dus nooit gewerkt...
Bottomline is dat ik het gevoel heb bij LED lampen dat het heel heel heel "uitprobeer" gericht is. Met andere woorden: je bestelt eigenlijk best een set, test en probeer ze, en wanneer je eentje hebt gevonden die voldoet aan je wensen bestel je daar een hele rits van... Of ben ik iets te kort door de bocht aan het gaan?
Ja en nee. De gegevens moet je gewoon raadplegen om niet in het wilde weg te hoeven gaan uitproberen.
Wat jij wil weten zijn:
- lichtopbrengst (lm)
- hoek (°)
- kleurtemperatuur (K)
- kleurweergave (CRI, of Ra; hoger is beter, neem minimaal 80)
- afmetingen (mm, mag natuurlijk niet te groot zijn).
Op basis van reviews, totaal geschreven vanuit het zicht en dus niet met meetapparatuur, lijken volgende lampen best wel goede kandidaten voor het gebruik in de keuken:

E14 LED Lamp Sirius SMD 5 Watt Dimbaar (Vervangt 50W)
Osram Parathom R50 LED Lamp 4,2 Watt (Vervangt 40 Watt)
Philips Corepro 4-40W R50 E14 LED Lamp (Vervangt 40 Watt)
De Osram: gerenommeerd merk waar je kunt vertrouwen op de specs. Met 30° wel een kleine hoek, nogal een spotje, dus.
De Philips, idem aan hierboven, maar met 36° een iets grotere hoek, zeg maar een "flood" spotje.
Megaman, toch ook geen onbekende in lampen-land. Met 60° een ruime hoek, dus als het wat minder geconcentreerd moet zijn, dan is dit een goede keus.
Mag ik je deze ter overweging voorstellen:?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

jitter schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:21:
Ik ben het eens met wat marcop23 schrijft over de levensduur.
Het klopt dat bij veel lampen een gemiddelde levensduur wordt opgegeven, en dat betekent inderdaad dat er exemplaren zullen zijn die deze niet halen, maar ook die er overheen gaan.

Iets dergelijks geldt voor alle lampen, en het is ook mijn ervaring met de portiekverlichting die ik in ons gebouw onderhoud. Er zijn gewoon lampen die (in deze toepassing) gerust tweemaal de beloofde levensduur halen, maar ook een klein aantal die al veel eerder de handdoek in de ring gooit.

Helaas kan ik bij de meeste LED-lampen dergelijke gegevens (nog) niet vinden en wordt alleen een nominale levensduur gegeven.
Ik heb in ons complex de standaard 8W TL-bakjes vervangen door Norled Spa. De oudste zijn nu 3 jaar in bedrijf. Scheelt mij in werk, want ze doen het altijd. Het armatuur heeft twee standen, hi en lo, maar op alle plekken was de stand lo voldoende. De LEDs zijn gemonteerd op een grote aluminium reflector, die ook als koellichaam dient.

A'dam PVOutput

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

Tijntje

Hello?!

Iemand een idee ter vervanging van 100 Watt R7 78mm die ook dimbaar zijn?
Ik zie http://www.leditlight.net/r7s-78mm-2700k-8-watt.html echter is die niet dimbaar.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Waar is het voor? Misschien kun je er een E27 fitting in maken en dan een normale dimbare lamp gebruiken? Maakt het zoeken een heel stuk eenvoudiger.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:48:
Waar is het voor? Misschien kun je er een E27 fitting in maken en dan een normale dimbare lamp gebruiken? Maakt het zoeken een heel stuk eenvoudiger.
Is een wandlamp, zoiets als dit komt het best in de buurt van de vorm.
http://www.rvs-products.n...df18ccf5c37ba9355144d2849

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:29:
Probleem is alleen dat meestal de elektronica eruit klapt, en de LED-emitter(s) vaak nog wel werken.
Yep, bij retrofit lampen is dit hoogstwaarschijnlijk het geval. Ook bij goedkopere armaturen waarbij driver en LED's geïntegreerd zijn kan ik me dat voorstellen, al zal een handige Harry dat vast kunnen repareren.
Bij professionele systemen zijn driver- en LED-units vaak bewust afzonderlijk vervangbaar (al vraag ik me af of een nog werkende driver na 70.000 uur toch niet beter gewoon vervangen kan worden...).
Maar ombouwen naar GU10 is misschien wel handig, die lampen zijn over het algemeen toch wat compacter.
En GU10 armaturen zijn nou ook niet bepaald duur (€15 voor 6 stuks, komt neer op €2,50 per stuk).
Ja, en de keuze is reuze als het gaat om GU10 LED-lampen...
Tijntje schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:15:
Iemand een idee ter vervanging van 100 Watt R7 78mm die ook dimbaar zijn?
Ik zie http://www.leditlight.net/r7s-78mm-2700k-8-watt.html echter is die niet dimbaar.
Er staat een 5 W model met dezelfde steek dat wel dimbaar is...
Ik vind het maar een beetje een wazige site, iemand die ook maar een beetje van lampen weet prikt daar doorheen. Nou zeggen ze in het plaatje bijv. dat 5 W een vervanger is voor 100 W en in de tekst noemen ze 70 W. Vervolgens wordt er ook nog 360 lm genoemd. Als je bij onze multinational de gegevens opzoekt van een 78 mm R7 halogeenlamp, dan zie je daar geen 100 W lamp staan. Ik vermoed dat ze de minder efficiënte standaard halogeenlampen vanwege de regelgeving hebben moeten vervangen door efficiëntere types, en dan komt 80 W het meest overeen. Deze doet 1415 lm, da's dus bijna 4x zoveel.

En dan zijn er de prijzen. Zo kosten de meeste GU10 spotjes (merkloos?) op die site die een vervanger moeten zijn voor 50 W rond de € 30. WAT?!
Dan ga ik toch liever naar een echte winkel en koop ik (bijv.) een Osram 5,3 W GU10 spot die dimbaar is, 350 lm doet, 2700 K is, gegarandeerd een CRI van >80 heeft en bij AH XL nog geen € 10 kost... en je weet dat ze voldoen aan Europese regelgeving en veiligheidseisen.
ericplan schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:58:
[...]

Ik heb in ons complex de standaard 8W TL-bakjes vervangen door Norled Spa. De oudste zijn nu 3 jaar in bedrijf. Scheelt mij in werk, want ze doen het altijd. Het armatuur heeft twee standen, hi en lo, maar op alle plekken was de stand lo voldoende. De LEDs zijn gemonteerd op een grote aluminium reflector, die ook als koellichaam dient.
Interessant. Nou hadden wij ook die 8 W krengen (die samen met de VSA toch mooi 12-13 W wisten weg te stoken) met weinig en slecht licht (je weet wel, kleur 33-640).
Al snel simpele en goedkope plafonnières opgehangen met spaarlampen. Het verbruik daalde duidelijk.

En nu toepassen van retrofit LED-lampen rendabel is geworden gaan die erin om wat meer licht te krijgen zonder het verbruik te verhogen (zelfs iets verlagen).

Als ik nu alle armaturen zou moeten vervangen, dan zou ik deze van Philips overwegen.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

jitter schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 07:07:
[...]

Er staat een 5 W model met dezelfde steek dat wel dimbaar is...
Ik vind het maar een beetje een wazige site, iemand die ook maar een beetje van lampen weet prikt daar doorheen. Nou zeggen ze in het plaatje bijv. dat 5 W een vervanger is voor 100 W en in de tekst noemen ze 70 W. Vervolgens wordt er ook nog 360 lm genoemd. Als je bij onze multinational de gegevens opzoekt van een 78 mm R7 halogeenlamp, dan zie je daar geen 100 W lamp staan. Ik vermoed dat ze de minder efficiënte standaard halogeenlampen vanwege de regelgeving hebben moeten vervangen door efficiëntere types, en dan komt 80 W het meest overeen. Deze doet 1415 lm, da's dus bijna 4x zoveel.

En dan zijn er de prijzen. Zo kosten de meeste GU10 spotjes (merkloos?) op die site die een vervanger moeten zijn voor 50 W rond de € 30. WAT?!
Dan ga ik toch liever naar een echte winkel en koop ik (bijv.) een Osram 5,3 W GU10 spot die dimbaar is, 350 lm doet, 2700 K is, gegarandeerd een CRI van >80 heeft en bij AH XL nog geen € 10 kost... en je weet dat ze voldoen aan Europese regelgeving en veiligheidseisen.
Precies dat gevoel had ik ook al maar ik begrijp dus dat er niet echt een goede vervanger is.

• Nakebod
  • Laatst online: 23:35

Nakebod

Nope.

Na lang twijfelen ga ik eens proberen mijn lampjes met G4 om te bouwen.
Zijn nu dimbare lampjes, 10 watt per stuk, en heb 3 lampen met totaal 12 van die lampjes (2x 3 en 1x 6).

Dimbaar maakt het geheel wat lastiger/duurder, dus ik ga nu voor niet dimbare lampjes.

Gister 3 transformators besteld, en de 3 watt warmwitte LEDs die G_M_C hier ook ooit heeft neergezet.
14 euro voor 20 lampjes, doe ik het voor :) Trafo's zijn duurder dan de lampjes..
Zal nog wel even duren voordat de lampjes binnen zijn, transformators verwacht ik morgen al. Als het goed is heb ik nog ergens wat oude G4 test lampjes liggen, kan ik vast beginnen met ombouwen en testen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Tijntje schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:00:
[...]

Precies dat gevoel had ik ook al maar ik begrijp dus dat er niet echt een goede vervanger is.
Ja, dat klopt, en 78 mm i.c.m. 100 W vervanger èn dimbaar maakt het heel erg lastig.
De bekende merken zien kennelijk geen brood in halogeenvervangers met R7 fitting, en eigenlijk vertrouw ik verder alleen Megaman die er wel een paar heeft waarvan één niet-dimbare variant van 78 mm.

Houd er rekening mee dat die één kant uit straalt en ik vermoed dat je armatuur licht aan beide zijden moet uitstralen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op basis van een bericht zag ik het bericht van G_M_C waaruit blijkt dat er voortaan wel kleine G4 LED vervangers zijn (10 mm doorsnee). Even zoeken op Aliexpress laat zien dat er ook dimbare varianten zijn.
Als ik dan echter ga kijken hoe ik ze moet dimmen loop ik vast. Ik heb daarvoor een dimbare transformator nodig die 12V DC levert, dat wordt namelijk expliciet gevraagd bij al die dimbare g4 LEDs.
Maar ik zie alleen maar dimbare transformatoren voor LED die 12 V AC leveren. Ik denk dat dit komt door de manier waarop het dimmen uitgevoerd wordt (PWM) maar hoe moet ik dit soort lampjes dan dimmen? Hoe moet ik dit oplossen? Any clues?

Ik heb een goede transformator en een duurdere dimmer (€70) momenteel in gebruik maar wil allebei eventueel vervangen als daarmee een overstap naar deze dimbare G4 LEDs te gebruiken zijn.

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 07:51
Ik ben opzoek naar twee LED-lampjes voor onder een kast. Ikea verkoop hele mooie lampen, maar ik vind ze redelijk aan de prijs. Ik praat over deze lampen:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50232960/

Daar komt nog een transformator van 20, -euro bij. Totaal n 46,- euro voor twee spotjes. Iemand tips voor een goedkopere oplossing?
Stukje warmwitte LED-strip van eBay,, met een 12V adapter van de kringloop? Ben je voor een tientje klaar.

Of komen de lampjes in het zicht?

Ik heb bij m'n keukenkastjes er gewoon een LED-strip onder geplaakt. Zie hier voor foto's: V&A aangeboden: Warmwitte LED strip, waterbestendig, 3,6M 12V

LED-strip was deze: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2014 15:50 ]

masaman schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:37:
Op basis van een bericht zag ik het bericht van G_M_C waaruit blijkt dat er voortaan wel kleine G4 LED vervangers zijn (10 mm doorsnee). Even zoeken op Aliexpress laat zien dat er ook dimbare varianten zijn.
Als ik dan echter ga kijken hoe ik ze moet dimmen loop ik vast. Ik heb daarvoor een dimbare transformator nodig die 12V DC levert, dat wordt namelijk expliciet gevraagd bij al die dimbare g4 LEDs.
Maar ik zie alleen maar dimbare transformatoren voor LED die 12 V AC leveren. Ik denk dat dit komt door de manier waarop het dimmen uitgevoerd wordt (PWM) maar hoe moet ik dit soort lampjes dan dimmen? Hoe moet ik dit oplossen? Any clues?

Ik heb een goede transformator en een duurdere dimmer (€70) momenteel in gebruik maar wil allebei eventueel vervangen als daarmee een overstap naar deze dimbare G4 LEDs te gebruiken zijn.
PWM is een veelgebruikte methode om LED's te dimmen, en ik kan me niet voorstellen dat het met deze LEDjes niet zou kunnen, al kan ik je natuurlijk geen garanties geven.
Voluit zal zo'n trafo DC geven, maar zodra er gedimd wordt, wordt deze DC in- en uitgeschakeld tot een blokgolf met een bepaalde frequentie en duty cycle. De duty cycle bepaalt dan de effectieve spanning.

Hierbij schakelt de trafo dus tussen 0 en 12 VDC, "echte" AC heeft een positieve en een negatieve signaalhelft.
Hier een voorbeeld van een dimbare trafo/driver met 12 VDC uitgang.

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 07:51
ThinkPadd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:48:
Stukje warmwitte LED-strip van eBay,, met een 12V adapter van de kringloop? Ben je voor een tientje klaar.

Of komen de lampjes in het zicht?

Ik heb bij m'n keukenkastjes er gewoon een LED-strip onder geplaakt. Zie hier voor foto's: V&A aangeboden: Warmwitte LED strip, waterbestendig, 3,6M 12V

LED-strip was deze: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374
De verlichting komt in het zicht te hangen. Ik geef daarom de voorkeur aan een soort 'spotje'.
masaman schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:37:

In aanvulling op mijn vorige bericht: ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn nl. nogal wat verschillende LED drivers (ook wel LED trafo's genoemd) die al dan niet dimbaar zijn en op welke manier. De link in mijn vorige bericht was een dimbare trafo met 12 VDC uitgang die op een 230 V dimmer werkt. In dat geval vervang je dus je huidige trafo/driver, maar ik vond nog een andere mogelijkheid: deze dimmer.

Die krijgt zijn voeding uit de bestaande trafo (12 of 24 VDC) en wordt gedimd met een afstandbediening. Als je trafo een vaste DC uitgangsspanning heeft kun je die dus blijven gebruiken.
In dit geval vervang je de dimmer in de muur door een schakelaar.

Belangrijk is wel dat, als je bestaande trafo een minimal belasting nodig heeft, je daarboven moet komen. Is er bijv. 20-200 W gespecificeerd, dan moet je boven die 20 W komen om een gegarandeerd goed werkend systeem te hebben. Blijf je daaronder, dan zou het kunnen werken, maar dat hoeft dus niet (niet aan willen gaan, spanningspieken, knipperen, e.d.).

Hier nog wat info over de verschillende soorten trafo's in omloop en adviezen.

• opuntia1
Ik vraag mij even af welke LED,s de Sixtijnse Kapel verlicht worden.
Zullen zeker geen warme LED,s zijn.

5000 K ?

http://nos.nl/video/71567...n-zoals-nooit-eerder.html
opuntia1 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:16:
Ik vraag mij even af welke LED,s de Sixtijnse Kapel verlicht worden.
Zullen zeker geen warme LED,s zijn.

5000 K ?

http://nos.nl/video/71567...n-zoals-nooit-eerder.html
Het antwoord op je vraag is niet aan de hand van camerabeelden af te leiden want met de witbalans instelling daarvan kun je warm licht nog wel koud laten lijken.

Osram is de fabrikant die de eer heeft gekregen om de Sixtijnse Kapel te verlichten, en volgens dit artikel is de keus gevallen op een range tussen 3000 en 4000 K. Aan de hand van metingen is het spectrum van de verlichting gefinetuned voor een zo goed mogelijke weergave.

De armaturen zijn voorzien van RGB-, warmwitte en koudwitte LED's en de kleurtemperatuur kan naar wens tussen 3000 en 6000 K ingesteld worden.

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 30-10-2014 11:53 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:48
In onze buitenlamp-met-bewegingssensor heb ik de gloeilamp vervangen door een 3W LED lamp van de Action. Dat werkt bijna goed. Als de sensor de lamp uitschakelt blijkt er een kleine lekstroom te blijven, waardoor de LED flauw blijft branden (beetje onregelmatige intensiteit, dus lelijk).

Nu kwam ik wel tegen dat dat oplosbaar zou zijn met een Compensator 6596, maar dat ding kost 2x zoveel als de LED lamp en op een sporadisch brandende buitenlamp is dat amper terug te verdienen.

Iemand ook zoiets meegemaakt en een goedkopere oplossing gevonden?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Dan vermoed ik dat de bewegingssensor een elektronische schakelaar gebruikt die de lamp niet volledig afschakelt. Deze zijn niet geschikt voor spaarlampen, en waarschijnlijk ook niet voor LED-lampen.

Voor een lamp die slechts sporadisch aan is, is de goedkoopste oplossing waarschijnlijk gewoon het terugplaatsen van de gloeilamp. Andere opties zijn denk ik al snel niet rendabel, zoals je zelf al aangeeft.
Probeer eens de draden in de lamp om te draaien. Ik had hetzelfde met een LED-lampje van IKEA. Stekker andersom in het stopcontact en het was over.

Maar het kan ook echt in je lamp zitten, dan zou het ook met een relais kunnen, als de lamp dat nu niet heeft (hoor je een harde tik/klik bij in/uitschakelen?)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:48
Tsja, voor en relais geldt ongeveer hetzelfde als voor een compensator. Kost al gauw 5-10 euro extra.
En voor beide geldt dat ze amper in de buitenlamp zullen passen zonder hinderlijk zichtbaar te worden.
Ik zal eerst eens de fase/nul draden omwisselen (er zit helaas geen stekker aan, maar daar kom ik wel uit).

Zou het ook oplosbaar zijn met een weerstand parallel? Las ik ook ergens, maar het werd me niet duidelijk of dat wel werkte en welke waarde en vermogen nodig was.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Je kunt ook een 6 of 8W proberen met zoveel mogelijk ledjes in serie ( Hogere dermpel spanning )
Had zelf een 1.2W(15 leds) in een deur opener die ook aanbleef, deze vervangen door een 3W met 48 leds en het probleem was bij mij weg.

• opuntia1
jitter schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:41:
[...]

Het antwoord op je vraag is niet aan de hand van camerabeelden af te leiden want met de witbalans instelling daarvan kun je warm licht nog wel koud laten lijken.

Osram is de fabrikant die de eer heeft gekregen om de Sixtijnse Kapel te verlichten, en volgens dit artikel is de keus gevallen op een range tussen 3000 en 4000 K. Aan de hand van metingen is het spectrum van de verlichting gefinetuned voor een zo goed mogelijke weergave.

De armaturen zijn voorzien van RGB-, warmwitte en koudwitte LED's en de kleurtemperatuur kan naar wens tussen 3000 en 6000 K ingesteld worden.
Bedankt voor je antwoord, maar wat lees ik:

Today, experts assume that Michelangelo did not mix his colors under candlelight or the light of torches but with daylight and thus with a cooler color temperature. The chapel though is illuminated with LED light at 3,000 Kelvin, and so a sophisticated correction algorithm was developed that integrates the differing color perception of the human eye with various color temperatures into the spectral distribution of the LED light. It is highly probable that visitors in the future will be able to experience the interplay of fresco colors just as Michelangelo once intended, and such ambitious fine-tuning is currently only possible with light emitting diodes.

• !null
sjimmie schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:28:
In onze buitenlamp-met-bewegingssensor heb ik de gloeilamp vervangen door een 3W LED lamp van de Action. Dat werkt bijna goed. Als de sensor de lamp uitschakelt blijkt er een kleine lekstroom te blijven, waardoor de LED flauw blijft branden (beetje onregelmatige intensiteit, dus lelijk).

Nu kwam ik wel tegen dat dat oplosbaar zou zijn met een Compensator 6596, maar dat ding kost 2x zoveel als de LED lamp en op een sporadisch brandende buitenlamp is dat amper terug te verdienen.

Iemand ook zoiets meegemaakt en een goedkopere oplossing gevonden?
Weet je zeker dat het niet aan de LED lamp ligt?
Ik heb voor een habbekrats 10x 3W lampjes uit China besteld, en deze lampen blijven vrolijk nog een klein beetje licht geven (bijna glow-in-the-dark achtig), ook al zet je de boel uit en trek je zelfs de stekker van de lamp/armatuur eruit.

opuntia1 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:33:

[...]

Bedankt voor je antwoord, maar wat lees ik:

Today, experts assume that Michelangelo did not mix his colors under candlelight or the light of torches but with daylight and thus with a cooler color temperature. The chapel though is illuminated with LED light at 3,000 Kelvin, and so a sophisticated correction algorithm was developed that integrates the differing color perception of the human eye with various color temperatures into the spectral distribution of the LED light. It is highly probable that visitors in the future will be able to experience the interplay of fresco colors just as Michelangelo once intended, and such ambitious fine-tuning is currently only possible with light emitting diodes.
Yep, heb ik ook gelezen en me afgevraagd waarom de keus dan toch gevallen is op 3000 K en niet op 6000 K o.i.d. Het antwoord wordt een paar regels eerder al gegeven:
Tailor-made" for Michelangelo's colors
Simultaneously, control options inherent with LED technology are exploited to the full, and the aim was to achieve an impression of color that more closely justifies the high component of saturated colors in the frescoes.
Maar ook het volgende:
Hieruit leid ik af dat de verzadigde kleuren warm licht nodig hebben om beter uit te komen, maar dat het spectrum gecorrigeerd wordt om toch natuurlijk over te komen bij die lagere kleurtemperatuur. Er wordt verderop ook geschreven dat e.e.a. veel verder gaat dan de kleurweergave index (CRI).

De vraag was echter welke kleurtemperatuur er gebruikt is. Op basis van de camerabeelden zou ik ook 5000 K verwacht hebben (ondanks het witbalans verhaal), dus 3000 K kwam ook voor mij een beetje als verrassing.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11 16:08

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben aan het nadenken over een LED strip voor verlichting van mijn woonkamer. Nu is de hele elektronica erachter geen enkel probleem, die zal ik zelf in elkaar zetten, en ik kan dus elke ratio van kleuren maken die ik wil, als ik een RGB strip neem.

En daar komt de voornaamste vraag: Lukt wit licht maken met een RGB strip een beetje? Of kan ik dan beter voor een (RGB)W strip gaan? (Het RGB gedeelte zou sowieso een beetje een gimmick zijn die wel grappig is, maar het primaire doel is gewoon normaal licht te hebben).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27

Ethirty

Who...me?

Denk het niet aangezien ze pas vanaf november in de VS te krijgen zijn ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

Lukt wit licht maken met een RGB strip een beetje? Of kan ik dan beter voor een (RGB)W strip gaan?
Ik zou zeker voor een RGBW kiezen (heb ik zelf ook). Niet zozeer voor de kleurtjes, (al vinden mijn kinderen dat wel leuk.) maar meer voor het bijsturen van de witte licht.

Ik heb overdags een klein beetje blauw erbij om de daglicht wat beter na te bootsen, en 'savonds een beetje rood erbij om een mooi warm kleur van te maken.

Hiervoor wat gespeeld met een aantal RGB strips, maar het is mij nooit gelukt om een mooi wit licht daar mee te maken. Ik heb ook begrepen dat zelfs de Philips Hue strip geen mooi wit licht maakt (maar heb ik zelf niet getest.)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2014 11:11 . Reden: was vergeten te zeggen dat ik ook al een RGB strip had getest. ]

Als ik wit licht probeer te maken hiermee dan is het beste wat ik voor elkaar krijg een beetje lichtblauw/lichtpaarsig. Echt wit zoals in een tandartspraktijk ofzo lukt je niet.

• Nakebod
  • Laatst online: 23:35

Nakebod

Nope.

Nakebod schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:00:
Na lang twijfelen ga ik eens proberen mijn lampjes met G4 om te bouwen.
Zijn nu dimbare lampjes, 10 watt per stuk, en heb 3 lampen met totaal 12 van die lampjes (2x 3 en 1x 6).

Dimbaar maakt het geheel wat lastiger/duurder, dus ik ga nu voor niet dimbare lampjes.

Gister 3 transformators besteld, en de 3 watt warmwitte LEDs die G_M_C hier ook ooit heeft neergezet.
14 euro voor 20 lampjes, doe ik het voor :) Trafo's zijn duurder dan de lampjes..
Zal nog wel even duren voordat de lampjes binnen zijn, transformators verwacht ik morgen al. Als het goed is heb ik nog ergens wat oude G4 test lampjes liggen, kan ik vast beginnen met ombouwen en testen.
Eerste stap is gelukt, de orginele dimmers weg, nieuwe LED trafo's ertussen. Dus toen dacht ik eens te gaan testen. Kan ik nergens meer mijn oude G4 LED lampjes vinden :'( Waarschijnlijk weggegooid omdat ze toch een te lelijke kleur gaven. Dus geen test, dan maar wachten tot de lampjes snel binnen zijn.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:02:
[...]

Ik zou zeker voor een RGBW kiezen (heb ik zelf ook). Niet zozeer voor de kleurtjes, (al vinden mijn kinderen dat wel leuk.) maar meer voor het bijsturen van de witte licht.

Ik heb overdags een klein beetje blauw erbij om de daglicht wat beter na te bootsen, en 'savonds een beetje rood erbij om een mooi warm kleur van te maken.

Hiervoor wat gespeeld met een aantal RGB strips, maar het is mij nooit gelukt om een mooi wit licht daar mee te maken. Ik heb ook begrepen dat zelfs de Philips Hue strip geen mooi wit licht maakt (maar heb ik zelf niet getest.)
Ik zit zelf dan nog met twee punten.

Het moet primaire verlichting van mijn woonkamer worden. Keuken zit eraan vast, en heeft een verlaagd plafond (cm of 10). Hij zou dus tegen dit verlaagde plafond aan komen te zitten, en dan kan ik hem horizontaal laten schijnen, waarbij ik meer indirecte verlichting mogelijk heb, of schuin de woonkamer in laten schijnen.

Tweede probleem is dat voor voldoende licht ik 120leds/m nodig heb iig (waarvan dan maar 60 witte zijn, die normaal gesproken alleen aan staan, met mogelijk beetje rgb voor de kleurtemperatuur, maar niet veel). Dan kom ik volgens mij direct uit op dubbele rij strip, maar jammer genoeg zijn er bijzonder weinig profielen daarvoor, de meeste zijn te smal ervoor.

• !null
Is het niet een idee dat je gewone (Philips) E27 lampen met goeie kleur gebruikt voor de normale verlichting en RGB voor de momenten dat je dat wil?

• Sissors
  • Niet online
Yep :P

Net als dat ik het hele RGB gebeuren laat varen gezien dat het misschien toch wel duur gaat worden alles bij elkaar voor een gimmick. Ik ga er iig eerst eens rustig over nadenken wat ik ermee wil gaan doen.
Vervolg op mijn 'avontuur' om de lamp boven de eettafel, die samen met de lamp boven de zithoek op een dubbele schakelaar (dus in 1 inbouwdoos) zit, dimbaar te maken middels een Philips Dimtone lamp:

Ik heb als eerste het plan om het armatuur boven de zithoek óók dimbaar te maken laten varen. Die blijft dus gewoon op een simpele schakelaar (met de Megaman self-dimming spaarlampjes die er al in zitten).

Mijn plan was eerst om een http://www.klikaanklikuit...aadloze-dimmers/awmd-251/ achter de bestaande dubbele schakelaar te bouwen. Echter, de bestaande serieschakelaar had maar 1 aansluiting voor de fase. Terwijl de klik aan klik uit dimmer verwacht dat je de twee witte draadjes op de fase+schakel aansluiting van de bestaande schakelaar aansluit.

Toen had ik het plan om een wissel-wissel schakelaar zo te configureren dat hij eigenlijk dus 2 enkele schakelaars zou worden: De enkele fase die in de inbouwdoos binnen komt aansluiten op P van de wissel-wisselschakelaar. En de doorlus uitgang naar de benodigde fase voor de KAKU d immer. En dan de P van de andere 'wip' samen met diens schakel aansluiting op de witte schakeldraadjes van de KAKU dimmer.

Echter, daar kwam een designprobleem van die witte schakeldraadjes van de KAKU om de hoek kijken: Het zijn dunne draadjes. Die kon ik nooit in het steekmechanisme van het Busch-Jaeger materiaal duwen. En met kroonsteentjes doorlussen aan een stukje VD-draad leek me niks (en was in de 4,5 cm. diepe inbouwdoos sowieso geen ruimte voor).

Uiteindelijk heb ik het maar alsvolgt opgelost:

Ik heb de serieschakelaar vervangen door een doodnormale enkelvoudige schakelaar, bedoeld voor de lamp boven de zithoek. De schakeldraad voor de eettafellamp heb ik samen met doorgeluste fase aangesloten op de KAKU. Ik heb de witte schakeldraadjes van de KAKU ongebruikt gelaten (voor de zekerheid wel even stukje isolatie tape eromheen).

De lamp boven de eettafel kan nu dus alleen 'op afstand' via de KAKU dimmer bediend worden. Naast het bestaande 3-voudige Busch-Jaeger inbouwraam heb ik gewoon een losse KAKU wandschakelaar geplaatst. Vriendin vond dit geen probleem en functioneel look wel logisch overeen komen met de KAKU wandschakelaar die al bij de achterdeur hangt :D.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:30
Ik ben de afgelopen weken na de installatie van de PV unit eens aan het controleren wat we in huis hebben en verbruiken... 1 van de zaken die veel verbruikt is een staande lamp in de kamer. s avonds is dit echter de enige lamp die we aanhebben en met de 4900 Lumen verlicht deze de gehele kamer op een zeer prettige manier.

In de lamp zit een r7s halogeen lamp van 240 watt (118 mm). Volgens mij is hier geen LED alternatief voor verkrijgbaar wat een zelfde aantal lumen af geeft of vergis ik me dan?

Ik zag dat er wel led lampen verkrijgbaar zijn die ruim 4000 lumen geven, maar niet in r7s formaat.... Iemand tips voor een staande lamp met led voor ruim 4000 lumen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• !null
Iemand suggesties voor inbouw spotjes? Ik wil ze zelf inbouwen in een plank in de keuken, nu kunnen we de plank nog kiezen maar volgens mij zijn de spotjes met gu10 fitting (en draaibaar) best wel hoog. Liever zie ik met g4, dan hoeft het niet hoger dan 2cm te zijn toch?
Wellicht doe ik er nog verstandiger aan om inbouwspots te kopen met de LEDs eral bij in, iemand daar ervaring mee? Moet wel een beetje mooie kleur zijn, want de bijna gratis G4 lampjes uit China zijn toch wel een beetje kil (verder zijn ze prima).

Edit: ik bedenk me nu dat het natuurlijk veel handiger is om hiervoor gewoon een LED strip toe te passen.
Eventueel verzink ik die door een richeltje uit de plank te freesen. En dan eventueel ook nog iets ervoor om het extra diffuus te maken.

Ik zie op Ebay natuurlijk weer genoeg aanbieders van warmwitte led strips, maar als ze een kleurenbereik van 2700K-3200K aanhouden voor warmwhite weet ik niet of ik het moet doen, want met 3200K is het niet heel erg warm denk ik?

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 03-11-2014 21:26 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

miel schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:59:

Ik zag dat er wel led lampen verkrijgbaar zijn die ruim 4000 lumen geven, maar niet in r7s formaat.... Iemand tips voor een staande lamp met led voor ruim 4000 lumen?
Een bouwlamp misschien? 8)7
Mijn hemel, ik zou een zonnebril moeten dragen als ik >4000lumen had :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

!null schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:04:
[..]

Edit: ik bedenk me nu dat het natuurlijk veel handiger is om hiervoor gewoon een LED strip toe te passen.
Eventueel verzink ik die door een richeltje uit de plank te freesen. En dan eventueel ook nog iets ervoor om het extra diffuus te maken.

Ik zie op Ebay natuurlijk weer genoeg aanbieders van warmwitte led strips, maar als ze een kleurenbereik van 2700K-3200K aanhouden voor warmwhite weet ik niet of ik het moet doen, want met 3200K is het niet heel erg warm denk ik?
Ik gebruik deze: ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
Kleur is in het echt nog ieeeetsje witter dan op de foto. Maar geen lelijk koud wit licht iig.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 21:31 ]

• !null
ThinkPadd schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:30:
[...]

Ik gebruik deze: ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
Kleur is in het echt nog ieeeetsje witter dan op de foto. Maar geen lelijk koud wit licht iig.
Maar dat was van een samenkopen actie die nu is verlopen, waar zou ik dit nogmaals kunnen kopen.
Verder er staat er 14,4W per meter, wat echt wel heel veel is. Zoveel licht wil ik niet :+

Die gast waar ik het van gekocht heb heeft volgens mij continu van die samenkopen acties.
Pagina: 1 ... 53 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)