Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.696 views

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Thanks voor de tip :) Qua diameter zou het passen, alleen steken ze dan een stuk uit de armatuur. Helaas..

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

janser01 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:03:
Tsja maar even de template uit het aankoop advies sub forum gepikt :-)

Ik zoek een?
15meter RGBW LED verlichting strip

[...]

15 meter LED is kennelijk nogal lang voor een voeding dus, wat is beter? 24 volt LEDs (en red ik daarmee 15 meter?) of 12 volt met met "tussen" voedingen op een lange strip of bijvoorbeeld 3x5 meter op 12 volt wat je ook vaak te koop ziet? Kan je de bediening van 3x5 meterdan wel parallel schakelen?
Ik zou voor 24 V led-strips gaan vanwege het lagere spanningsverlies. De strips kun je parallel aansluiten op de voeding als je aan de maximale lengte van een strip zit. Zolangs de voeding en driver genoeg vermogen kunnen leveren zou het geen probleem moeten zijn.
Hebben de aluminium strips waarin de LEDs verwerkt worden nog een praktisch nut of is dit alleen voor de "nette" afwerking?
Als de leds niet in het zicht gemonteerd worden heb je geen aluminium profielen nodig voor een mooie afwerking. De warmteontwikkeling is bij led-strips ook geen probleem.
Misschien interessant: http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=307.

Helaas weinig specs in de advertentie, ga a.s. donderdag toch ff kijken, op de verpakking van de spaarlampen die ik van Livarno Lux heb staat alle relevante info, ik verwacht dus ook bij hun LED lampen...

De TL-vervanger lijkt me iig al weinig interessant, tenzij je vond dat je 36 W TL-buis te fel was. De LED-buis wordt vergeleken met een 104 W gloeilamp (zeg maar tussen 1300 en 1400 lm) terwijl een 36 W TL-buis (die is net als de LED-buis 120 cm lang) 3350 lm doet volgens de datasheet van Philips (kleur 830).

[ Voor 34% gewijzigd door jitter op 15-09-2014 17:59 ]

Verwijderd

Foreverlamp led verlichting bij Bas van der Heijden voor weinig.
Deze geeft aardig wat licht, ook mooi warm licht.

https://www.dirk.nl/aanbi...skoopjes/led-lampen-2.htm

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/led_zpscfdccc9d.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 20:52 ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:21:
Foreverlamp led verlichting bij Bas van der Heijden voor weinig.
Deze geeft aardig wat licht, ook mooi warm licht.

https://www.dirk.nl/aanbi...skoopjes/led-lampen-2.htm

[afbeelding]
Alleen vraag ik mij af of die lamp van 2,5 watt maar 80 lumen afgeeft. :(
Dit is natuurlijk veel te weinig licht, dus niet aardig wat licht!

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-09-2014 06:12 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Foreverlamp BV (Arnhem) is juli 2013 failliet verklaard.
Een jaar eerder redde Foreverlamp Benelux het ook al niet.
Voor garantie zal je naar de US moeten (eerst bij Dirk proberen) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-09-2014 11:24 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• opuntia1
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:23:
Foreverlamp BV (Arnhem) is juli 2013 failliet verklaard.
Een jaar eerder redde Foreverlamp Benelux het ook al niet.
Voor garantie zal je naar de US moeten (eerst bij Dirk proberen) :P
Wat betekent For ever? :) :) :)
jitter schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:49:
Misschien interessant: http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=307.

Helaas weinig specs in de advertentie, ga a.s. donderdag toch ff kijken, op de verpakking van de spaarlampen die ik van Livarno Lux heb staat alle relevante info, ik verwacht dus ook bij hun LED lampen...

{zip}
Zoals verwacht stond er op de verpakking de info wel duidelijk vermeld. Vanwege de lage prijs i.c.m. hoge lichtopbrengst maar gelijk eentje (het 1000 lm "peertje") meegenomen. M.n. om te kunnen vergelijken met de 13 W Ledare die ik eerder in deze thread "beoordeelde".

De kleinere lampjes met E14/E27 fitting uit de advertentie waren 2700 K, maar deze grotere lamp en de spotjes zijn 3000 K, wat ik eigenlijk nog maar net warm wit zou willen noemen. De lamp is niet dimbaar en de gespecificeerde levensduur zou 35.000 uur moeten zijn.
Dezelfde opbouw als de andere goedkopere LED lampen van de huidige generatie: kunststof voet (geen alu) die enigszins thermisch geleidend is en een kunststof bolletje.
Gemeten in mijn "testopstelling":
Koud 217 lx en 11,7 W;
30 min: 189 lx en 11,0 W
na geruime tijd gestabiliseerd op: 180 lx en 10,8 W.

Als je deze waarden vergelijkt met de 13 W / 1000 lm Ledare, dan lijkt deze wat minder licht te geven (de Ledare stabiliseert op 200 lx). De waarden van lichtintensiteit van beide lampen mogen echter niet zonder meer met elkaar vergeleken worden. De lux is een eenheid die een groot bereik heeft en 20 lx verschil is zo weinig dat een kleine variatie in spreidingspatroon dit al kan opleveren zonder dat dat betekent dat de totale lichtopbrengst in lumen ook echt anders hoeft te zijn. Om dat te meten heb je een speciaal stukje gereedschap in de vorm van een "integrating sphere" nodig, en die heb ik uiteraard niet.

Het verschil in lichtintensiteit tussen warm en koud is 17%, en dat is minder dan de Ledare.
De power factor is 0,56 en dus niet gecorrigeerd. De voet wordt op het warmste punt 102 graden C en is ook elders best heet.

Het licht vind ik beduidend minder van kwaliteit dan de 13 W Ledare. 3000 K is zichtbaar koeler en ik vond de kleurweergave ook niet denderend. Alleen al daarom zou ik liever de €3 extra neertellen voor de Ledare, en dan is die lamp ook nog eens dimbaar.

• harmus85
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-07-2022
Voor lampen met goed licht kan ik je deze lampen aanraden. 2200K - 2700k. Oftewel warm licht net als halogeen. Perfecte oplossing en ziet er ook meteen mooi uit. Op deze site hebben ze veel te koop van E14 tot E27.
http://ledshopvoordeel.nl/catalogsearch/result/?q=segula+bailey

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Specificaties van de 11W lamp van de LIDL:

http://www.owim.com/owim/..._BulbSheet_Z32150B_GB.pdf

Verwijderd

Femme schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:46:
[...]

Ik zou voor 24 V led-strips gaan vanwege het lagere spanningsverlies. De strips kun je parallel aansluiten op de voeding als je aan de maximale lengte van een strip zit. Zolangs de voeding en driver genoeg vermogen kunnen leveren zou het geen probleem moeten zijn.

[...]

Als de leds niet in het zicht gemonteerd worden heb je geen aluminium profielen nodig voor een mooie afwerking. De warmteontwikkeling is bij led-strips ook geen probleem.
Zomaar zeggen dat warmteontwikkeling bij led strips geen probleem is, is vragen om problemen. Led strips bevatten nog altijd hele kleine halfgeleiderchips waarop het vermogen voor 2/3e tot 3/4 in warmte wordt omgezet. (Ik kan mijn eerdere post zo snel even niet online terugvinden, maar eerder kwam ik met deze referenties: " ....verder noemt deze Cree application note de W/W efficiëntie van de Cree White Xlamp 'over 40%' al rekent men vervolgens verder met de de 'conservative' waarde van slechts 25%.... Om een idee te geven, deze leds halen op hun top ca 150 lumen/Watt,..." dat is veel beter dan de gemiddelde ledstrip)

Die warmte op een klein oppervlak moet nog altijd worden afgevoerd bij lage temperaturen (halfgeleiders houden normaliter niet van warmte) en daarvoor is het oppervlak van de led alleen, zeker wanneer deze ingekapseld zit in een thermisch isolerend waterdicht siliconen jasje, bij lange na niet genoeg voor. De strip biedt met een kunststof basis en wat dunne filmpjes koper ook weinig soelaas om de warmte prettig af te voeren.
In zekere zin heb je gelijk, je vingers zul je niet snel branden aan een ledstrip en branden zal hij zeker ook, zolang ze niet strak opgerold op de rol aan staan branden de leds niet in een paar uurtjes op. Maar voor een levensduur van tienduizenden uren ipv enkele honderden uren raad ik toch iedereen aan om de strip op een thermisch goed geleidende ondergrond zoals een aluminium strip te plakken. Dat kan gewoon een platte strip zijn zonder fancy diffusors etc., en dient puur om de warmte wat beter te spreiden. Elders op dit forum heb ik er verder aan gerekend, zal het binnenkort weer eens terugzoeken, blijft interessant. Geloof dat ik uitkwam op een twee cm brede alu strip voor een hoog vermogen ledstrip.

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
@mr Distel - Bedankt voor de info! Die aluminium profielen zijn over het algemeen vrij prijzig vind ik. Zo'n bredere aluminium platte strip is dan een mooi en vooral ook goedkoper alternatief!

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Verwijderd

Foreverlamp open, de lamp wordt gemonteerd in zo'n matte bol in de badkamer dus het matte kapje mag er af, scheelt misschien iets qua lichtopbrengst.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/foreverlamp_open_small_zps74023c62.jpg

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Meh, de Chinese dimbare G9 lampen zijn troep. Althans, vind ik. Gewone dimmer gebruikt, dimt wel, maar zoemt, zeker met meerdere lampjes in 1 lamp. Idee is aardig. Chinese vrienden vinden dat ik een 12v led-dimmer moet gebruiken, lijken niet helemaal te snappen dat de leds voor 230v zijn. Kan het nog uitmaken of ik een andere dimmer gebruik, wat is gangbaar als dimmer voor dimbare leds?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
jitter schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:49:
[...]
De TL-vervanger lijkt me iig al weinig interessant, tenzij je vond dat je 36 W TL-buis te fel was. De LED-buis wordt vergeleken met een 104 W gloeilamp (zeg maar tussen 1300 en 1400 lm) terwijl een 36 W TL-buis (die is net als de LED-buis 120 cm lang) 3350 lm doet volgens de datasheet van Philips (kleur 830).
Thuis worden vaak TL armaturen zonder reflector gebruikt, en dan kom je wel iets dichter in de buurt. Bij de LED kan je stellen dat 100% van het licht bruikbaar is, doordat hij alleen omlaag straalt. Bij een normale TL is de lichtintensiteit naar alle kanten gelijk, en daar heb je dus naar de 180 graden naar beneden ~1700 lm. Van die andere 50% is wel een klein deel nuttig, dus ik denk dat je op zon 1800-1900 lm uitkomt wat nuttig is (random schatting).

Het is sowieso vooral nuttig om LED TL's in a) een armatuur zonder reflector en b) een magnetische ballast te installeren. Daar is een mooie besparing te halen. Buisjes (helemaal T5) mét reflector en EVSA gaan al snel richting de 100 lm/W, en halen wel 20 000 uur. Een LED (lamp, dus niet emitter, die halen vaak wel 150!) komt nauwelijks boven dat rendement, en dan kan je beter 3 TLetjes van 3 euro verslijten dan 1 LED van 30.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

Norled SPA is een vervanging voor het traditionele 8W galerijverlichtingsarmatuur. Bij dit armatuur zijn de LEDs op de reflector gemonteerd. Die dient in z'n geheel als koellichaam. Mooi en functioneel ontwerp
Afbeeldingslocatie: http://www.zoninamsterdam.nl/wp-content/uploads/2014/01/6473090929_d400b2219d.jpg

A'dam PVOutput

NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 15:27:
Meh, de Chinese dimbare G9 lampen zijn troep. Althans, vind ik. Gewone dimmer gebruikt, dimt wel, maar zoemt, zeker met meerdere lampjes in 1 lamp. Idee is aardig. Chinese vrienden vinden dat ik een 12v led-dimmer moet gebruiken, lijken niet helemaal te snappen dat de leds voor 230v zijn. Kan het nog uitmaken of ik een andere dimmer gebruik, wat is gangbaar als dimmer voor dimbare leds?
Ik denk dat ze een dimmer bedoelen die geschikt is om laagspanningslampen te dimmen. D.w.z. lampen achter een trafo of driver zitten. Die werken gewoon in het 230 V-circuit en zijn dus ook geschikt om 230 V lampen mee te dimmen.

Het type dimmer kan zeker uitmaken voor de dimkarakteristiek. Zelfs LED lampen die met dimmers kunnen werken die oorspronkelijk alleen voor 230 V gloeilampen waren bedoeld kunnen op een speciale LED dimmer soms "netter" gedimd worden, m.n. als er ver gedimd wordt. Die zijn overigens wel prijzig.

Ik denk dat de hoofdreden is dat de goedkope gloeilampdimmers bedoeld zijn voor de ohmse belasting die een gloeilamp vormt, terwijl dat bij alles met een voorschakelapparaat, trafo of driver niet het geval is.
Ook heeft een gewone gloeilampdimmer vaak een ondergrens waaronder een "nette" werking niet gegarandeerd is. Met een spaar- of LEDlamp blijf je daar al snel onder.
marcop23 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:05:
[...]

Thuis worden vaak TL armaturen zonder reflector gebruikt, en dan kom je wel iets dichter in de buurt. Bij de LED kan je stellen dat 100% van het licht bruikbaar is, doordat hij alleen omlaag straalt. Bij een normale TL is de lichtintensiteit naar alle kanten gelijk, en daar heb je dus naar de 180 graden naar beneden ~1700 lm. Van die andere 50% is wel een klein deel nuttig, dus ik denk dat je op zon 1800-1900 lm uitkomt wat nuttig is (random schatting).
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken je met de LED-buis waar de LEDjes allemaal één kant op stralen vooral een felle streep onder het armatuur maken en minder naar opzij. Dus aan iemand die ervaring heeft met de LED TL-vervangers de vraag: is dat inderdaad het geval?
Het is sowieso vooral nuttig om LED TL's in a) een armatuur zonder reflector en b) een magnetische ballast te installeren. Daar is een mooie besparing te halen. Buisjes (helemaal T5) mét reflector en EVSA gaan al snel richting de 100 lm/W, en halen wel 20 000 uur. Een LED (lamp, dus niet emitter, die halen vaak wel 150!) komt nauwelijks boven dat rendement, en dan kan je beter 3 TLetjes van 3 euro verslijten dan 1 LED van 30.
Mee eens. Ik heb wel eens het opgenomen vermogen van een TL-armatuur met CVSA (conventionele magnetische ballast) vergeleken eentje met een EVSA.
De 36 W buis + CVSA verbruikten iets van 45 W (als ik het me goed herinner).
De 36 W buis + EVSA verbruikten rond de 30 W. Hè??
Blijkt dat een TL-buis bij hogere frequenties dan het lichtnet efficiënter werkt en dat bij gelijkblijvende lichtopbrengst dus minder vermogen nodig is. De waarde die op de TL-buis vermeld moet worden is de waarde die de buis i.c.m. een CVSA verbruikt. De CVSA zelf wordt ook aardig warm en daar gaat dus de rest van het opgenomen vermogen in zitten.
En inderdaad, als je een datasheet bekijkt van een TL-buis, dan zie je dat die op een CVSA een duidelijk kortere levensduur heeft dan op een EVSA.

• weebl15
jitter schreef op zondag 21 september 2014 @ 07:48:
[...]

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken je met de LED-buis waar de LEDjes allemaal één kant op stralen vooral een felle streep onder het armatuur maken en minder naar opzij. Dus aan iemand die ervaring heeft met de LED TL-vervangers de vraag: is dat inderdaad het geval?

[...]

Mee eens. Ik heb wel eens het opgenomen vermogen van een TL-armatuur met CVSA (conventionele magnetische ballast) vergeleken eentje met een EVSA.
De 36 W buis + CVSA verbruikten iets van 45 W (als ik het me goed herinner).
De 36 W buis + EVSA verbruikten rond de 30 W. Hè??
Blijkt dat een TL-buis bij hogere frequenties dan het lichtnet efficiënter werkt en dat bij gelijkblijvende lichtopbrengst dus minder vermogen nodig is. De waarde die op de TL-buis vermeld moet worden is de waarde die de buis i.c.m. een CVSA verbruikt. De CVSA zelf wordt ook aardig warm en daar gaat dus de rest van het opgenomen vermogen in zitten.
En inderdaad, als je een datasheet bekijkt van een TL-buis, dan zie je dat die op een CVSA een duidelijk kortere levensduur heeft dan op een EVSA.
Zelf heb ik ook eens een 36W TL-D met EVSA gemeten, kwam bij mij op 32 W uit ja, die dingen zijn gewoon efficiënter.

Heb van de week een 120cm LED TL geplaatst van Philips, 20W 1600 lumen. Het zit in een armatuur zonder reflector, met aan de andere kant nog gewoon een 36W Super 80 TL-D van Philips. Kan geen verschil ontdekken in lichtbeeld aan de diverse kanten van het armatuur.

Het jammere is dat dit armatuur weinig uren maakt en het voor mij niet waard is om alle lampen daar met LED TL te vervangen.

Projectje voor vandaag is dit geprogrammeerde start voorschakelapparaat te plaatsen voor een TL in de badkamer, waar nu een instant start voorschakelapparaat in zit die niet erg zuinig is op lampen. :-)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/2014-09-21%2012.09.05thumb.jpg

Nieuw voorschakelapparaat is geïnstalleerd, met nieuwe lamp, een Philips TL-D De Luxe 18W/950. Hoge kleurweergaveindex dus.

Tevens een nieuwe 36W TL-D De Luxe 36W/930 voor op mijn kamer. Ik ben tot nu toe zeer te spreken over deze lampen. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door weebl15 op 21-09-2014 20:17 ]

• NiGeLaToR
jitter schreef op zondag 21 september 2014 @ 07:29:

Ik denk dat de hoofdreden is dat de goedkope gloeilampdimmers bedoeld zijn voor de ohmse belasting die een gloeilamp vormt, terwijl dat bij alles met een voorschakelapparaat, trafo of driver niet het geval is.
Ook heeft een gewone gloeilampdimmer vaak een ondergrens waaronder een "nette" werking niet gegarandeerd is. Met een spaar- of LEDlamp blijf je daar al snel onder.
Dat zou lawaai van de ledlampen, ondanks dat ze wel goed dimmen wel kunnen verklaren dus - de omvormertjes in de ledlampen hebben het dan zwaar met de dimmer mogelijkerwijs.

Njah, dan houden we het nog maar even bij gloeilampjes, zal nog wel kijken wat m'n Chinese vrienden voor plan hadden bedacht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
weebl15 schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:11:
[...]
Projectje voor vandaag is dit geprogrammeerde start voorschakelapparaat te plaatsen voor een TL in de badkamer, waar nu een instant start voorschakelapparaat in zit die niet erg zuinig is op lampen. :-)
[afbeelding]
Nieuw voorschakelapparaat is geïnstalleerd, met nieuwe lamp, een Philips TL-D De Luxe 18W/950. Hoge kleurweergaveindex dus.

Tevens een nieuwe 36W TL-D De Luxe 36W/930 voor op mijn kamer. Ik ben tot nu toe zeer te spreken over deze lampen. _/-\o_
Waarom heb je eigenlijk een lamp met een kleurtemperatuur van 5000K in je badkamer? Dat is toch behoorlijk wit wit?

Verder heb ik ook ooit (vorig jaar denk ik) een instant start EVSA geschroefd waar een CVSA zat. Ik had een warme start besteld, maar ik kreeg een verkeerde, en mijn geld terug. Nu gebruikt die naar voorspelling iets meer lampen, maar een stuk minder stroom. En met het aantal branduren per jaar is het alsnog heel wat jaren op een lamp.

Verder vind ik vooral (om ontopic te blijven) zo'n Philips LED al heel mooi licht geven, beter dan spaarlampspectra. Wel is het jammer dat je kleurverschillen blijft zien met LEDs van andere merken of spaarlampen.

• weebl15
marcop23 schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:44:
[...]

Waarom heb je eigenlijk een lamp met een kleurtemperatuur van 5000K in je badkamer? Dat is toch behoorlijk wit wit?

Verder heb ik ook ooit (vorig jaar denk ik) een instant start EVSA geschroefd waar een CVSA zat. Ik had een warme start besteld, maar ik kreeg een verkeerde, en mijn geld terug. Nu gebruikt die naar voorspelling iets meer lampen, maar een stuk minder stroom. En met het aantal branduren per jaar is het alsnog heel wat jaren op een lamp.

Verder vind ik vooral (om ontopic te blijven) zo'n Philips LED al heel mooi licht geven, beter dan spaarlampspectra. Wel is het jammer dat je kleurverschillen blijft zien met LEDs van andere merken of spaarlampen.
5000K is inderdaad erg wit en ik vind dat prachtig licht, zeker voor in de badkamer, hiervoor had ik een 18W/865 en dat was ook prima. Ik heb ook wel eens met 6500K lampen op mijn slaapkamer gezeten. Nu zit ik met 3000K op mijn slaapkamer, 2700K is net wat te geel voor mijn doen.

Door het wittere licht zijn de kleuren mijn inziens een stuk realistischer. Overigens is die 5000K alleen voor bij de spiegel in de badkamer. Voor de hele badkamer is gewoon een 2700K LED van Philips, 8W met 600lm dacht ik.

• opuntia1
Philips zet led-onderdeel in etalage
Philips staat op het punt te starten met de verkoop bij opbod van zijn divisie die componenten voor led- en autoverlichting maakt. Het concern wil 60% van de aandelen verkopen aan een private investeerder. Op termijn kan het onderdeel naar de beurs en zo op eigen benen staan. De waarde van het onderdeel bedraagt circa 2 miljard euro. Dat Philips Lumileds wilde verkopen, was al bekend. Maar dat het concern 40% van de aandelen voorlopig zelf wil houden is nieuw. Volgens een insider is dat omdat het bedrijf zelf de belangrijkste klant is van Lumileds. (Tel., p. 12)

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
eerder ergens anders geplaatst, daar raadden ze me dit forum aan. bij deze

Ik ben van plan om bij mij thuis de lampen te vervangen door led. Nu heb ik geen heel hoog budget en dus vroeg ik mij hoe het zit met de kwaliteit van de lampen op http://www.lightinthebox.com/.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.lightinthebox....lb-220-240v_p1772375.html
http://www.lightinthebox....l-bulb-220v_p1886753.html
http://www.lightinthebox....lb-220-240v_p1084585.html
http://www.lightinthebox....-85-265v-ac_p1448867.html

-
Daan

[ Voor 21% gewijzigd door Deodutie op 23-09-2014 17:00 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09
urls werken niet..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Doen hier prima ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Deodutie

• hjs
  • Niet online

hjs

Kun je niet beter ff naar de lidl fietsen?
Daar zag ik ze gister nog liggen.

En een douchekop met led-verlichting welke ik niet kon laten liggen :+
Fiets even langs de IKEA, daar hebben ze het voor dezelfde prijs liggen, maar dan gewoon met 2 jaar garantie. En die vliegen niet spontaan in de hens.
Tevens kun je ze daar in de winkel bekijken zodat je iig weet wat je qua lichtkleur in huis haalt. Die Chinese konden nog wel eens aardig neutraal wit zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 17:29 ]

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Of als je geen hoge lichtopbrengst wenst, ff naar de Action.
Dat is lowbudget

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Deodutie
maar buiten raven heeft niemand er ervaring mee?

• hjs
  • Niet online

hjs

Deodutie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:53:
maar buiten raven heeft niemand er ervaring mee?
Die heeft het over de links, niet de lampen volgens mij ;)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tot en met dinsdag € 3,49 i.p.v. € 4,99.
http://www.action.nl/energielabel-a-philips-led-lamp
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/jgs1gl.png

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Deodutie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:53:
maar buiten rRaven heeft niemand er ervaring mee?
--->
hjs schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:32:
[...]

Die heeft het over de links, niet de lampen volgens mij ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Deze lamp is top! Ik heb er 6 weken geleden meerdere gehaald bij Action. Komt een bak warm licht vanaf. Gisteren had Action (de aankondiging stond 6 weken geleden al op de site) eindelijk deze spots:

Afbeeldingslocatie: http://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/5/2543708.png

Maar ik kan wel goed het verschil in kleur zien t.o.v. de 2700K spots die ik al had van Philips. Deze 3000K is wel erg wit en maakt geen gebruik van een powerled.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14
Deodutie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:55:
Ik ben van plan om bij mij thuis de lampen te vervangen door led. Nu heb ik geen heel hoog budget en dus vroeg ik mij hoe het zit met de kwaliteit van de lampen op http://www.lightinthebox.com/.
Iemand hier ervaring mee?
(...)
Ik heb 3 g9 led corn bulbs gekocht als vervanging van hallogeen lampjes. Kwamen na ongeveer 1 a 1,5 week aan. Bouwkwaliteit was niet gigantisch goed. Bij een van de lampen zat het contactje een beetje scheef in de behuizing verlijmd/geklemd.

Lichtopbrengst is prima, maar niet zo warm wit als je misschien verwacht. Met de manier waarop ze nu presteren ben ik wel tevreden.

Verder hebben de lampen die ik gekocht heb wel als voordeel dat ze een kap bevatten, dus problemen zoals in dit filmpje zal ik minder snel hebben. Ik ga er niet vanuit dat er hoogwaardige beveiliging of electronica in zit, dus duimen dat ze niet een keer smelten of in de fik vliegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Qaatloz op 25-09-2014 21:45 ]

• opuntia1
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:13:
[...]

Zomaar zeggen dat warmteontwikkeling bij led strips geen probleem is, is vragen om problemen. Led strips bevatten nog altijd hele kleine halfgeleiderchips waarop het vermogen voor 2/3e tot 3/4 in warmte wordt omgezet. (Ik kan mijn eerdere post zo snel even niet online terugvinden, maar eerder kwam ik met deze referenties: " ....verder noemt deze Cree application note de W/W efficiëntie van de Cree White Xlamp 'over 40%' al rekent men vervolgens verder met de de 'conservative' waarde van slechts 25%.... Om een idee te geven, deze leds halen op hun top ca 150 lumen/Watt,..." dat is veel beter dan de gemiddelde ledstrip)

Die warmte op een klein oppervlak moet nog altijd worden afgevoerd bij lage temperaturen (halfgeleiders houden normaliter niet van warmte) en daarvoor is het oppervlak van de led alleen, zeker wanneer deze ingekapseld zit in een thermisch isolerend waterdicht siliconen jasje, bij lange na niet genoeg voor. De strip biedt met een kunststof basis en wat dunne filmpjes koper ook weinig soelaas om de warmte prettig af te voeren.
In zekere zin heb je gelijk, je vingers zul je niet snel branden aan een ledstrip en branden zal hij zeker ook, zolang ze niet strak opgerold op de rol aan staan branden de leds niet in een paar uurtjes op. Maar voor een levensduur van tienduizenden uren ipv enkele honderden uren raad ik toch iedereen aan om de strip op een thermisch goed geleidende ondergrond zoals een aluminium strip te plakken. Dat kan gewoon een platte strip zijn zonder fancy diffusors etc., en dient puur om de warmte wat beter te spreiden. Elders op dit forum heb ik er verder aan gerekend, zal het binnenkort weer eens terugzoeken, blijft interessant. Geloof dat ik uitkwam op een twee cm brede alu strip voor een hoog vermogen ledstrip.
Ik heb de documentatie van Cree doorgenomen.
Bedankt voor die info.
Eigenlijk heeft elke LED-Lamp met een E/B14 of E/B22 fitting een probleem i.v.m. de warmte afvoer van de LED's.
Met een Edison lamp van 3 Watt, hooguit 6 Watt lukt het m.i. misschien nog wel om de LED's onder de 150 graden C te houden, maar bij hogere vermogens lukt dat niet.
Daarom is het beste om de LED's in aangepaste armaturen te gebruiken en liefst met een aparte driver.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Ik heb IKEA lampen die gedimd kunnen worden in 2 plafond lampen die samen op 1 normale dimmer zitten. Nu is binnen 3 maanden al de tweede stuk, ligt dat aan de lampen of moet ik ze niet aan een normale dimmer hangen?

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Kijk even naar het vermogens bereik op je dimmer. Stel die heeft een bereik van 40-200 watt, en je hebt er in totaal 15 watt achter hangen, dan zou het goed kunnen dat je lampen kapot gaan

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Mensen ervaring met deze lamp van Phillips?
http://www.1dayfly.com/nl...&utm_content=site-1436898|link-773519&zanpid=1953803698933584896

Lijkt verder een mooie aanbieding:
bramv82 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:28:
Kijk even naar het vermogens bereik op je dimmer. Stel die heeft een bereik van 40-200 watt, en je hebt er in totaal 15 watt achter hangen, dan zou het goed kunnen dat je lampen kapot gaan
Zou je kunnen uitleggen hoe dat kapot gaan dan komt? Is het niet eerder zo dat een lampje van 15 W het gewoon niet doet op die dimmer? Kortom, weet je zeker dat je bepaalde begrippen niet met elkaar verwart? Of weet je dit door ervaring?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat zitten hier toch veel traditionele mensen :S

Ik heb 24 lichtpunten in huis, en daarvan zijn er maar 7 voorzien van E14 of E27 fittingen, de rest zijn 'vaste' LEDlampen, LEDstrips of LEDspots (waarvan 1 'lichtpunt' bestaat uit 5 lampjes met een GU4 fitting, rest is de LED een onderdeel van het armatuur)

24 lichtpunten klinkt erg veel, maar veel lichtpunten bestaan ook nog eens uit meerdere lampen. Even een snel virtueel rondje door het huis (foto's van een paar dagen geleden):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pDOv92b.jpg?1
Ikea Kapstok voorzien van 2 DIODER strips. Plafondlamp is een RYMDEN.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oX0h4ot.jpg?1
Meubel in woonkamer, voorzien van DIODER strips aan de bovenkant en spotjes die je nog kan zwenken. Nu kan ik ze niet meer vinden. Jammer. Kleur in werkelijkheid is een stuk geler, telefoon heeft wat moeite met de verlichting. Met nog een glimp van de TIVED plafondlamp.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gUGGaNs.jpg?1
Bovenkant keukenkastjes ook voorzien van heel wat DIODER strips, heb er 4 pakken van gebruikt. Waarom? Ik wilde de zelfde kleur als op de andere kast. Lampen onder de bovenkastjes zijn ook LED (die krengen zijn duur :X , maar wilde graag LED. Lampjes in de afzuigkap zijn ook LED, maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, geeft net wat te weinig licht door de grote sokkel. De rechter 3 lampjes onder de keukenkastjes zijn dimbaar, de 2 links (1 zichtbaar) niet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xyZ8lbR.jpg?1
DIODER strips boven en onder het badkamerkastje. Kleur komt hier een stuk beter tot zijn recht (rest is ook deze kleur), als je ze uit doet heb je meteen het idee dat je wat mist, en is de badkamer gelijk een stuk killer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TM3di25.jpg?1
Detail van hoe de strips onder het spiegelkastje geplakt zitten.

Rest van de verlichting is niet heel boeiend. Maar 1 lamp is een spaarlamp, dat is de buitenlamp die ik eigenlijk nooit aan heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 05-10-2014 14:13 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Jammer van de koele kleur. Ik heb op samenkopen.net eens een strip besteld, die was ook waterproof. Gekocht om onder m'n keukenkastjes te plakken. Heb daar toen 22 euro incl. verzending voor betaald (voor 5 meter). Ging om deze strip: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374

Hier wat foto's: V&A aangeboden: Warmwitte LED strip, waterbestendig, 3,6M 12V (ik had een stuk over, dat heb ik toen verkocht)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2014 15:58 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
daanNL schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:18:
Mensen ervaring met deze lamp van Phillips?
http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme

Lijkt verder een mooie aanbieding:
Mooi lampje maar die lamp heeft zeker niet de specs van de L-prize winner en is (dus) een hele andere lamp met veel lagere specs.
1055lumen/17W = 62Lm/W
Waarschijnlijk veel beter dan elke chinese lamp met z'n nep-specs maar dat mag ook wel voor die prijs.
Afbeeldingslocatie: http://www.1dayfly.com/cms_img/philips_master_led_lamp.jpg
25 euro + 7 euro verzenden

[ Voor 21% gewijzigd door Juup op 05-10-2014 16:32 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Door de witbalanscorrectie van de camera kan dit veel koeler op een foto overkomen dan in werkelijkheid.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Klopt, maar ik heb de strips ook in de IKEA gezien, en vond ze daar ook te koel :p

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

ThinkPadd schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:56:
Jammer van de koele kleur. Ik heb op samenkopen.net eens een strip besteld, die was ook waterproof. Gekocht om onder m'n keukenkastjes te plakken. Heb daar toen 22 euro incl. verzending voor betaald (voor 5 meter). Ging om deze strip: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374

Hier wat foto's: V&A aangeboden: Warmwitte LED strip, waterbestendig, 3,6M 12V (ik had een stuk over, dat heb ik toen verkocht)
Op de badkamerfoto is wel de 'goede' kleur te zien, de strips op de kasten in de gang, woonkamer en keuken hebben de zelfde kleur.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Bestaat er nu een merk, behalve Philips, dat warm licht leds maakt. Mijn huis is op de tuinverlichting na voorzien van Philips LED. Dat zijn de enige lampen waarbij ik het warme licht ervaar van de ouderwetse gloeilamp. Zelfs mensen die op bezoek komen geloven niet dat t LED lampen zijn.

Maar ze zijn soms wat prijzig. In de schuur/tuin heb ik de lampen van de Action, die bevallen goed maar zijn iets witter van kleur. Nu hebben ze ook 8 of 9 watt. Verder heb ik die van de Aldi/Lidl weleens geprobeerd. Die ik toen kocht starte een fractie van een tel vertraagd op, zeer irritant. En die van de Ikea zijn me nog witter, die heb ik een bureaulamp zitten. Maar daar is wat witter licht niet echt een ramp.
Hmm, ik vind de ledlampen die we zelf van Ikea hebben (m.n. GU10 spotjes) juist absoluut niet 'wit'. Eerder nog een fractie 'warmer' dan halogeen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Resistor schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 17:11:
[...]

Op de badkamerfoto is wel de 'goede' kleur te zien, de strips op de kasten in de gang, woonkamer en keuken hebben de zelfde kleur.
Is niets mis met indirect licht, en vind het fantastisch om te zien dat er mensen zijn die buiten de Retrofit denken, maar..

Persoonlijk vind ik het te kil, kleurweergave is slecht of schaduw vorming lijkt een zwarte waas te werpen over de keuken en de hal.

Als koof/accent verlichting vind ik het lichtniveau te hoog van de kapstok en de keuken.
Zou hier toch met diffuse kap o.i.d. proberen een betere verspreiding te krijgen van het licht.

Ook de verlichting onder de keukenkastjes lijkt mij veels te gericht.

Badkamer ziet er functioneel en strak uit.
Tsja, ik zou ook best buiten retrofit willen denken maar loop dan toch al snel tegen problemen aan.

* Bijvoorbeeld Ikea spul waar LED in het armatuur zit ingebouwd: Vind ik vaak een erg 'onprettige' kleurweergave bieden. Het lijkt wel warm-wit maar dan toch in een 'kille' vorm waarin ik warme kleuren mis. Dat vind ik bv. voor al hun nieuwe badkamerverlichting (incl. kastjes en spiegels met ingebouwde LED) gelden. Zelf hebben we deze ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70208718/ ) onder de keukenkastjes en die vinden we nog net gaan, mede ook door de kleur van ons aanrechtblad en 'warme' kleur tegels.

* Er is inmiddels zo veel te krijgen met ingebouwde LED dat je altijd maar moet afvragen wat de kwaliteit is van het licht, maar ook of het bv. over een jaar nog met dezelfde lichtkleur te verkrijgen is, bv. als je wil uitbreiden of er sneuvelt iets.

Met de E14, E27, GU10, G4 / MR11, etc. fittingen weet je iig dat je zelf keuze hebt m.b.t. lichtkwaliteit en -kleur.

Bovendien lijken de Retrofit ledlampen (zeker die van Philips) ong. de enige te zijn waar de voorschakeling zodanig is dat het licht niet 'flikkert'. In veel LED drivers van bv. ook Ikea spul lijkt PWM te worden gebruikt wat erg onprettig is.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 06-10-2014 13:31 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• hjs
  • Niet online

hjs

Weet er iemand een ledstrip voor buiten welke erg zuinig is (geen 7 watt pm) maar hoeft ook niet veel licht te geven.
Ik heb een pergola gebouwd van 4 meter maar als straks de rozenstruik erover groeit is het misschien wat donker en wil ik wat licht richting achterdeur. Pergola begint toevallig op plek waar afzuigkap uit de muur komt dus ik kan vrij makkelijk stroom erbij krijgen ;)

Gleufje in de balk links in de lengte freesen en strip erin plakken :+
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6h5ouh.jpg

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Thuis hebben we de zolder verbouwd en willen daar alles met led uitvoeren.

Iemand een idee waar je inbouwspot behuizingen kan vinden voor een redelijke prijs?
uiteindelijk wil ik er GU 10 leds in stoppen van philips (al dan niet dimbaar)

gaat om mogelijk 18 stuks.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Deze Philips lamp heb ik aangeschaft en ook de IKEA LEDARE 400lm lamp. Ik kan geen verschil ontdekken tussen beide lampen behalve dat de Philips wat minder heet wordt. (Specs: 5,5W vs 6,3W en 350lm vs 400lm. Beide ~64 lm/W). Beide lampen bevallen mij goed.

[edit]
Prijs Philips € 3,49. Ikea € 2,99.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-10-2014 17:40 ]

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:25:
Bestaat er nu een merk, behalve Philips, dat warm licht leds maakt. Mijn huis is op de tuinverlichting na voorzien van Philips LED. Dat zijn de enige lampen waarbij ik het warme licht ervaar van de ouderwetse gloeilamp. Zelfs mensen die op bezoek komen geloven niet dat t LED lampen zijn.

Maar ze zijn soms wat prijzig. In de schuur/tuin heb ik de lampen van de Action, die bevallen goed maar zijn iets witter van kleur. Nu hebben ze ook 8 of 9 watt. Verder heb ik die van de Aldi/Lidl weleens geprobeerd. Die ik toen kocht starte een fractie van een tel vertraagd op, zeer irritant. En die van de Ikea zijn me nog witter, die heb ik een bureaulamp zitten. Maar daar is wat witter licht niet echt een ramp.
En
eymey schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:12:
Hmm, ik vind de ledlampen die we zelf van Ikea hebben (m.n. GU10 spotjes) juist absoluut niet 'wit'. Eerder nog een fractie 'warmer' dan halogeen.
Twee dingen om op te letten: kleurweergave en kleurtemperatuur. Ook wel afgekort met CRI (Colour Rendering Index) en CCT (Correlated Colour Temperature).

Voor de CRI geldt hoe hoger hoe beter in een schaal van 1 t/m 100.
Zo'n gele straatlamp heeft een CRI van 2, een gloeilamp >98.
Doorgaans is de CRI >80 voor de bekende merken TL-buizen, spaarlampen en LED-lampen.
Ikea vermeldt op de verpakking 87, dat is al best hoog maar bleek in een Duitse test zelfs nog iets beter (92).

Voor de CCT geldt dat 2700 K ongeveer de kleurtemperatuur van een gewone gloeilamp is, 3000 K voor een halgeengloeilamp. CCT van de Ikea LED-lamp die ik heb is 2700 K.

Mijn ervaring met spaar- en LED-lampen (ik heb er van Osram, Ikea en AH) is dat doordat de CRI wat lager is dan die van een gloeilamp het licht van een 2700 K exemplaar toch wat anders aandoet dan het licht van een (halogeen)gloeilamp, even wennen.
3000 K lampen vind ik wat te flets en gelig, maar die zijn er toch best veel onder de goedkopere merken, dus daar let ik wel even op...

Ikea LED-lampen zijn wat minder efficiënt dan wat de bekende merken te bieden hebben, maar de aanschafprijs i.c.m. de hoger dan gemiddelde CRI maakt het m.i. toch interessante alternatieven voor de A-merken.
ATS79 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:53:
Thuis hebben we de zolder verbouwd en willen daar alles met led uitvoeren.

Iemand een idee waar je inbouwspot behuizingen kan vinden voor een redelijke prijs?
uiteindelijk wil ik er GU 10 leds in stoppen van philips (al dan niet dimbaar)

gaat om mogelijk 18 stuks.
Bij Action hebben ze vaak van dit soort inbouwspotjes in het assortiment voor weinig. Helaas ben je wel afhankelijk van wat ze op voorraad hebben en wat ze binnen gaan krijgen (net als bij Aldi of Lidl is het vaak een doos met meerdere "smaken" waar bij het bestellen door de winkel geen invloed op kan worden uitgeoefend).
Voor GU10 spotjes gebruik ik graag die van Osram die ik bij een AH XL haal. Doorgaans kosten die spotjes voor de 7 W/385 lm variant (die meer licht geeft dan een 50 W halogeenspot van Chinese makelij) zo'n € 13, maar bij AH XL (kleinere winkels lijken ze niet te hebben) onder de € 10. En ze zijn dimbaar. Er is ook een lichtere variant met (ik meen) 250 lm te koop.
Bij Gamma is zo'n setje van 6x GU10 armatuurtjes + spotjes vaak ook niet heel duur
https://www.gamma.nl/asso...orsteld-6-stuks/p/B388193
Zit je op €2,50/stk. Dat red je bij de Action niet eens denk ik.

Goede tip van die OSRAM dimbare GU10 hierboven trouwens, zal eens opletten als ik weer bij de AH XL ben.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2014 08:24 ]

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
bedankt beide, ik ga vanavond even langs de ah xl en de gamma. :)

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Is een ledlamp wel geschikt om in zo'n WC bol lamp te monteren ivm warmte ?
Betreft een Philips ledlamp van 60watt (9,5W).

Trouwens bij de Praxis nu philips ledlampen 3 voor de prijs van 2.

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb al meer dan een jaar een Ikea Ledare E27 400lm in zo'n glazen bol zitten aan het plafond van de WC. Tot nu toe geen problemen.

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 15:33
Als je niet urenlang licht nodig hebt voor het verrichten van je werkzaamheden op de WC, zal het geen problemen opleveren ;)
Een kleine omsloten ruimte zonder luchtstroom kan de levensduur van een LED-lamp (maar ook een spaarlamp) aanzienlijk verkorten.
E.e.a. hangt natuurlijk af van de omstandigheden. Een 13 W LED-lamp die veel aan is zal natuurlijk veel heter worden dan een 6,3 W LED-lamp die alleen tijdens WC-bezoek eventjes aan is...

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Het gaat niet om een lamp in de WC. Dat zou de moeite niet zijn.
Het is zo'n bollamp die ergens anders hangt en best wel een aantal uren per dag aanstaat. Wordt een ledlamp van 9,5W (=60Watt).
In dat geval lijkt het me niet aan te raden om de lamp in zo'n krap en ongeventileerd armatuur te gebruiken.

Daar komt nog bij dat de fitting van de lamp omhoog zit, en dat is de minst gunstige situatie omdat de warmte van de LED's dan de driver in de voet van de lamp extra belast. Mijn vermoeden is dat de lamp binnen een paar jaar kapot zal gaan.

In de garantievoorwaarden voor Philips LED-lampen staat expliciet vermeld dat ze in een open armatuur moeten met een enige ruimte rondom de lamp:
"de Producten worden toegepast in een open armatuur (en gesloten armatuur voor
LEDtubes) met minimaal 10 mm lucht rondom het centrale deel van de Producten;"
Bron.
In de badkamer hebben we een plafonniere hangen die ook helemaal gesloten is (in de badkamer heb je ook niet veel andere keus, tenzij je met verlaagd plafond met spotjes gaat werken).

Hier zit de fitting wel 'horizontaal' en de plafondplaat is van metaal dus dat helpt misschien nog iets. En ach, hier brandt ie ook geen hele dagen :)

• piertje123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Even een vraag waar mensen hier misschien al ervaring mee hebben.

Aangezien ik circa dertig halogeenspots in huis heb, heb ik besloten over te stappen naar Led verlichting. Een aanzienlijke besparing. Afgelopen week heb ik bij ikea dimbare ledare GU10 spots gekocht (tot mijn grote vreugde waren (zijn?) ze afgeprijsd van 10 naar 2,99 euro per stuk).

Ikea vertelt echter niet of de lampen faseaansnijding of faseafsnijding gebruiken, dus heb ze eerst aangesloten op de aanwezige dimmers.

Ik heb 1 universele seriele tastdimmer (LCR 50-210 W), 2 standaard tastdimmers (L,R 20-500va) en 1 draaidimmer (R 60-600W).

Nu heb ik verschillende problemen. De universele tastdimmer (7 spotjes) werkt goed sinds ik de uitgang gewisseld heb. Dimbereik is van bijna uit tot heel fel, zonder knipperen. Voordat ik de uitgang gewisseld had, knipperden de led lampen. 1 seconde aan, 1 seconde uit, behalve als ze op een bepaalde stand stonden, dan ging het goed.

Bij de standaard tastdimmers (7 en 8 spotjes) heb ik ook last van dit knipperen. Door 1 led te vervangen voor een halogeen, is het wel stabiel.

Bij de draaidimmer leek alles heel goed te werken en daar was ik erg content mee. Totdat de volgende dag mijn wekkerradio opeens er stoorde. Als ik de leds uitzet, dan is deze storing weg.

Inmiddels ben ik wat aan het experimenteren geweest. Ik heb led dimmers van Jung gekocht (LR type 7-100 watt) en geprobeerd. Dimmen werkt goed, echter begonnen alle ledlampen ontzettend te zoemen, om gek van te worden. Dus deze gaan terug.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ik heb inmiddels het vermoeden dat de controllers van de ledspots gebruik maken van het faseafsnijdingsprincipe. Ik ben van plan opnieuw andere dimmers te kopen en mijn oog is op de volgende dimmers gevallen:

http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918543/63918544/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63914825/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918545/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918551/

Voordat ik echter opnieuw dimmers aanschaf, vraag ik me af mensen hier wellicht nog goede ideeën of tips hebben.

• opuntia1
piertje123 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:32:

Ikea vertelt echter niet of de lampen faseaansnijding of faseafsnijding gebruiken, dus heb ze eerst aangesloten op de aanwezige dimmers.
De LED-lampen gebruiken geen faseaansnijding of faseafsnijding, wel zijn er dimmers die hier gebruik van maken. :)
[..]
Afgelopen week heb ik bij ikea dimbare ledare GU10 spots gekocht (tot mijn grote vreugde waren (zijn?) ze afgeprijsd van 10 naar 2,99 euro per stuk).
[..]
Wow dat is geen geld voor dimbare GU10 spotjes....

Op de website zijn ze nog 5,99 euro: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80255907/

• piertje123
De dimbare ledlampen staan niet meer op de website. De medewerkster zei tegen mij dat ze een andere kleur lampen krijgen en de huidige voorraad opgeruimd wordt. Vorige week hadden ze in de vestiging Delft nog 7 pallets, dus nog een kijkje nemen dit weekend is miss de moeite waard.

• piertje123
opuntia1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:52:
[...]

De LED-lampen gebruiken geen faseaansnijding of faseafsnijding, wel zijn er dimmers die hier gebruik van maken. :)
Daar heb je gelijk in, maar heb je ook nog advies waar ik iets mee kan? :+
Geen ervaring, toch even mijn input.
Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ik heb inmiddels het vermoeden dat de controllers van de ledspots gebruik maken van het faseafsnijdingsprincipe. Ik ben van plan opnieuw andere dimmers te kopen en mijn oog is op de volgende dimmers gevallen:

{zip}

Voordat ik echter opnieuw dimmers aanschaf, vraag ik me af mensen hier wellicht nog goede ideeën of tips hebben.
Hier schrijft men het volgende: " Voor dimbare trafo's en drivers adviseren wij een faseafsnijdingsdimmer. " Ik denk dus dat je vermoeden juist is. Maar zoals gezegd kan ik dit niet uit eigen ervaring bevestigen.

• opuntia1
piertje123 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:18:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar heb je ook nog advies waar ik iets mee kan? :+
Zelf heb ik maar één LED Ikea lamp op een Ikea snoerdimmer.
Die zit in een Ikea schemerlamp.
Hoe deze dimmer werkt weet ik niet.
Wel kan ik ver dimmen totdat de schakelaar in deze snoerdimmer de lamp uit zet.
Dus dimt niet helemaal tot de lamp geen licht meer geeft.

Verder heb ik geen enkele LED-lamp op dimmers, vind ik ook niet nodig.

Zelf heb ik geen ingebouwde dimmers maar er zijn wellicht anderen die daar wel iets over kunnen adviseren. Wie? :)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
ThinkPadd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:03:
[...]

Op de website zijn ze nog 5,99 euro: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80255907/
Die zijn niet dimbaar.
Goed om te weten
Kan niet worden gedimd.
@piertje123, ik heb led dimmers van Busch Jaeger. GU10 dimbare led lampjes van Kruidvat. Ze zoemen wel een beetje maar dat is alleen hoorbaar als het volledig stil is en je in de buurt van de lamp gaat staan.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• opuntia1
LuPo schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:09:
[...]

Die zijn niet dimbaar.

[...]
Nu bedenk ik dat ik alleen maar LED-lampen heb (uitgezonderd de Ikea lamp) waarvan de LED's zelf op een constante stroombron zijn aangesloten.
Die lampen zijn dan ook min of meer spannings-onafhankelijk binnen ruime grenzen.
Ook een stroboscoop effect is afwezig.
Belangrijk voor mensen die hier gevoelig voor zijn of bij draaiende machines.

Ja en die lampen zijn niet te dimmen.

Maar er zijn wel stroombronnen die extern regelbaar zijn waardoor de LED's weer wel heel goed gedimd kunnen worden door de stroom door de LED's zelf te regelen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:03:
[...]

Het gaat om een ander model, de GU10 LED1218R6.

Van 9,99 voor 2,99

Afbeeldingslocatie: http://energismart.no/getfile.php/Bilder/produkter/LED/GU10/5%20Ikea%20Led1218R6.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 10-10-2014 18:40 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:50
Precies deze gu 10 ikea LED1218R6. 2 weken geleden voor de vollle prijs gekocht, komt genoeg licht uit, kleur is tikje rose, en dat plastic waar lensjes inzitten straalt ook wat licht uit, voor veel toepassingen prima waarschijnlijk waardoor ie wat strooilicht maakt, mij kwam het niet zo uit. Ik had er twee die op de keukentafel schenen, één moest weg van m'n vrouw, was veel teveel licht. Hing voorheen één 60w kopspiegellamp.
eymey schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:25:
In de badkamer hebben we een plafonniere hangen die ook helemaal gesloten is (in de badkamer heb je ook niet veel andere keus, tenzij je met verlaagd plafond met spotjes gaat werken).
Mee eens, want zelfs al is je badkamer groot genoeg dat er een zone 3 aanwezig is (zie badkamer zones), heb je minimaal IP21 nodig.
Hier zit de fitting wel 'horizontaal' en de plafondplaat is van metaal dus dat helpt misschien nog iets. En ach, hier brandt ie ook geen hele dagen :)
Enige tijd geleden heb ik een Ikea Ledare van 13 W in een semi-gesloten armatuur geplaatst waarbij de fitting ook horizontaal zit (zo een) en die de hele nacht aan is. Ik ben benieuwd...

• opuntia1
jitter schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:07:
[...]

Enige tijd geleden heb ik een Ikea Ledare van 13 W in een semi-gesloten armatuur geplaatst waarbij de fitting ook horizontaal zit (zo een) en die de hele nacht aan is. Ik ben benieuwd...
De lamp past er dus in. :)
Meestal is het glas te vlak voor een grote bol.
De lengte van die lamp is 125 mm terwijl het armatuur (stick-)spaarlampen van max. 140 mm toelaat. Het bolletje van de 13 W Ledare is niet of nauwelijks groter dan die van de lichtere modellen en past er idd probleemloos in.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Weet er iemand goede niet al te felle GU10 lampjes? Ik heb nu de IKEA http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80255907/ er in maar die is nog te fel voor die plek s'avonds, en ik wil geen dimmer.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 21:32
Conrad heeft verschillende die wat zwakker zijn,
Deze is 120 lumen

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

13art

Moderator Mobile
Wolly schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:39:
[...]

Het gaat om een ander model, de GU10 LED1218R6.

Van 9,99 voor 2,99

[afbeelding]
Zit dat plastic daarboven op zodat de spot verder normale afmetingen heeft? Zit hier nog met een lamp boven de eettafel waar nu nog gewone halogeen GU10 spots inzitten omdat enerzijds andere afmetingen dan de originele GU10 spots er niet in passen en anderzijds omdat ik de lampen boven de eettafel wel gewoon wil kunnen dimmen (en tijd terug vond ik LED dimmers (240V) gewoon nog te duur, maar nu al een tijd niet meer naar gezocht)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
l3art schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 09:05:
[...]

Zit dat plastic daarboven op zodat de spot verder normale afmetingen heeft? Zit hier nog met een lamp boven de eettafel waar nu nog gewone halogeen GU10 spots inzitten omdat enerzijds andere afmetingen dan de originele GU10 spots er niet in passen en anderzijds omdat ik de lampen boven de eettafel wel gewoon wil kunnen dimmen (en tijd terug vond ik LED dimmers (240V) gewoon nog te duur, maar nu al een tijd niet meer naar gezocht)
Dat plastic zit er inderdaad op. De body is wel wat voller, zeg maar dat grijze stuk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/003QQ5O.jpg

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Dat van die body klopt, en daardoor past ie soms wat lastig. Ik heb er gisteren weer 16 gehaald, Ikea Duiven had ze voor 4,99€. Vandaag alles vervangen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• NiGeLaToR
iBood heeft ze ook weer: 8-pack Philips LED Spotlampen - GU10 fitting, 2700k, 3 watt - 29,95

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Bedankt voor de tip NiGeLaToR. Deze lampen zijn erg fijn. Direct een 8-pack besteld.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 15:37
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:13:
[...]

Ook ik ben me aan het verdiepen in LED strips langer dan 5 meter.
Het eerste project waar ik aan denk zal ik rond de 10 meter zitten, maar als je de stroom uitrekent bij de 12V ledstrips, kom je al snel aan 12A voor 600 LEDs.
Geschakelde voedingen die dit kunnen leveren zijn vrij duur, maar een ATX computervoeding zou hiervoor toch perfect voor moeten zijn? (Ik heb hier bvb nog een Corsair TX650W voeding liggen, deze zou max 52A op 12V kunnen leveren.)

Ik zou de LEDstrip via een arduino willen aansturen ipv de standaard meegeleverde controller.
De Arduino kan ik dan via de iPad/computer vertellen welke kleur ik wil.

Als ik het goed begrepen heb uit Femme zijn uitleg, leer ik dat ik niet zomaar 2 LEDstrips van 5 meter achter elkaar mag solderen, maar ze moeten beiden parallel op de voeding staan?

Ik baseer me momenteel op volgende schema met de STP16NF06 MOSFETs: https://learn.adafruit.com/rgb-led-strips?view=all

Maar dergelijke hoge stromen wil dus eigenlijk zeggen dat een ledstrip langer dan 10 meter bijna onmogelijk is?
BlackShadow schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:27:
Maar dergelijke hoge stromen wil dus eigenlijk zeggen dat een ledstrip langer dan 10 meter bijna onmogelijk is?
Ja en nee. Als je een 10 m lange LED-strip aan één uiteinde aansluit, dan ja. Alle 12 A stroomt dan aan die zijde door dunne spoortjes en de Wet van Ohm zegt dat je daar dus al meteen veel spanningsval krijgt. En 12 A lijkt me ook nogal wat teveel voor dunne printspoortjes.

Als ik maar één draad tot m'n beschikking zou hebben, dan zou ik hem halverwege de strip aansluiten. Dan vloeit 6 A naar links en 6 A naar rechts (en staat dus feitelijk gelijk aan twee afzonderlijke strips van 5 m elk aan één uiteinde aan de voeding aan te sluiten).
Beter: de LED-strip op meerdere punten aansluiten, bijv. uiteinden en midden. Dan verdeelt de stroom zich beter in de strips en kun je ook dunnere aansluitsnoeren gebruiken (berekend op 4 A elk i.p.v. 12 A). En de spanningsval midden tussen de aansluitpunten blijft klein zodat de LED's allemaal min of meer even fel branden.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 15-10-2014 06:55 ]

• piertje123

Aangezien ik circa dertig halogeenspots in huis heb, heb ik besloten over te stappen naar Led verlichting. Een aanzienlijke besparing. Afgelopen week heb ik bij ikea dimbare ledare GU10 spots gekocht (tot mijn grote vreugde waren (zijn?) ze afgeprijsd van 10 naar 2,99 euro per stuk).

Ik heb 1 universele seriele tastdimmer (LCR 50-210 W), 2 standaard tastdimmers (L,R 20-500va) en 1 draaidimmer (R 60-600W).

Nu heb ik verschillende problemen. De universele tastdimmer (7 spotjes) werkt goed sinds ik de uitgang gewisseld heb. Dimbereik is van bijna uit tot heel fel, zonder knipperen. Voordat ik de uitgang gewisseld had, knipperden de led lampen. 1 seconde aan, 1 seconde uit, behalve als ze op een bepaalde stand stonden, dan ging het goed.

Bij de standaard tastdimmers (7 en 8 spotjes) heb ik ook last van dit knipperen. Door 1 led te vervangen voor een halogeen, is het wel stabiel.

Bij de draaidimmer leek alles heel goed te werken en daar was ik erg content mee. Totdat de volgende dag mijn wekkerradio opeens er stoorde. Als ik de leds uitzet, dan is deze storing weg.

Inmiddels ben ik wat aan het experimenteren geweest. Ik heb led dimmers van Jung gekocht (LR type 7-100 watt) en geprobeerd. Dimmen werkt goed, echter begonnen alle ledlampen ontzettend te zoemen, om gek van te worden. Dus deze gaan terug.

http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918543/63918544/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63914825/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918545/
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63918551/

Voor de geïnteresseerden en degene die er zijn voordeel mee wil doen: Ik heb deze dimmer gekocht (http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63914825/) en deze werkt goed. Geen geknipper meer en geen gezoem meer. Het is een universele dimmer die alle lasttypen aankan. Aangezien de faseaansnijdings dimmer het niet goed deed, verwacht ik dat de ikea dimbare lampen het beste werken met faseafsnijdingsdimmer. Geen probleem met het halen van het minimale vermogen (50w), maar heb er dan ook 7 of 8 ledlampen aanhangen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

BlackShadow schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 22:27:
[...]
Ook ik ben me aan het verdiepen in LED strips langer dan 5 meter.
Het eerste project waar ik aan denk zal ik rond de 10 meter zitten, maar als je de stroom uitrekent bij de 12V ledstrips, kom je al snel aan 12A voor 600 LEDs.
Uhm, weet je het zeker?
Dat komt op 144W, waar ledlampen van 20W als bouwlamp verkocht worden.
Nu heeft een RGB strip wel een lager rendement en meer verliezen, maar toch...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

jitter schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:15:
[...]
Voor GU10 spotjes gebruik ik graag die van Osram die ik bij een AH XL haal. Doorgaans kosten die spotjes voor de 7 W/385 lm variant (die meer licht geeft dan een 50 W halogeenspot van Chinese makelij) zo'n €13, maar bij AH XL (kleinere winkels lijken ze niet te hebben) onder de € 10. En ze zijn dimbaar. Er is ook een lichtere variant met (ik meen) 250 lm te koop.
Hmm, ik zag gisteren dat Osram de versie die ik hierboven noem heeft vervangen door eentje die efficiënter is, maar ook iets minder licht geeft. Tot nu toe was het 7 W/385 lm (55 lm/W), de opvolger doet 5,3 W/350 lm (66 lm/W) en heeft een behuizing met minder reliëf (geen koelvinnen meer). En hij is ook dimbaar.
Iets minder licht dus, maar nog altijd meer dan een 50 W halogeenspot (die doen in standaard uitvoering nl. maar 330 lm).
Aangezien in het schap de oude variant en de nieuwe door elkaar stonden kon ik de streepjescodes vergelijken, en die zijn hetzelfde. Vrij zeker een vervanger dus die op hetzelfde EAN verkocht blijft worden.

Tip: Lidl heeft op dit moment een paar van de lichtere Osram LED lampen in de aanbieding.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:24

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een vraagje. Ik heb in een lamp 4 kopspiegel gloeilampen (40 W, E14 fitting) zitten. Heeft iemand een idee welke LED-lampen daarvoor de beste vervanging zijn? Ik heb er nu een aantal 'normale' LED-gloeilampen inzetten maar die stralen me teveel in een rechte baan naar beneden en verstrooien het licht dus niet goed genoeg,

De islam kan uw vrijheid schaden

Kopspiegel LED lampen zijn er, maar i.c.m. E14 helaas alleen tot 25 W gloeilamp-equivalent. Bijv deze.

Moet het toch meer zijn, dan kun je kijken of je misschien een LED-lamp kunt vinden waarbij de LED's niet in één vlak gemonteerd zijn, maar rondom. Ik bedoel op deze manier.

En als je echt niets kunt vinden kun je misschien een stukje van die zilverkleurige tape op het bolletje plakken (geheel op eigen risico, uiteraard).

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 17-10-2014 18:03 ]

• opuntia1
jitter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 06:50:
[...]

Ja en nee. Als je een 10 m lange LED-strip aan één uiteinde aansluit, dan ja. Alle 12 A stroomt dan aan die zijde door dunne spoortjes en de Wet van Ohm zegt dat je daar dus al meteen veel spanningsval krijgt. En 12 A lijkt me ook nogal wat teveel voor dunne printspoortjes.

Als ik maar één draad tot m'n beschikking zou hebben, dan zou ik hem halverwege de strip aansluiten. Dan vloeit 6 A naar links en 6 A naar rechts (en staat dus feitelijk gelijk aan twee afzonderlijke strips van 5 m elk aan één uiteinde aan de voeding aan te sluiten).
Beter: de LED-strip op meerdere punten aansluiten, bijv. uiteinden en midden. Dan verdeelt de stroom zich beter in de strips en kun je ook dunnere aansluitsnoeren gebruiken (berekend op 4 A elk i.p.v. 12 A). En de spanningsval midden tussen de aansluitpunten blijft klein zodat de LED's allemaal min of meer even fel branden.
Dat doet mij denken toen ik 3 stuks 10W 12 V halogeenlampjes op een oude 12 V computer voeding wilde aansluiten.
Ik heb er 6 mm2 koper voor gebruikt om nog een redelijke spanning op de lampjes te krijgen.
Anders was de kleur te warm!
6 mm2??? Dat is toch wel heel erg dik voor totaal nog geen 3 A stroom. Had je een lange draad nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 30-10-2016 06:21 ]

• opuntia1
jitter schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:23:
6 mm2??? Dat is toch wel heel erg dik voor totaal nog geen 3 A stroom. Had je een lange draad nodig?
Ik schat dat het ongeveer 15 m was.
Maar reken maar eens de spanningsval over 2X15 m 1,5 mm2 uit bij 3 A.
Het zijn 12V lampen en die branden dan niet meer zoals je verwacht, veel te rood.
Bij 6 mm2 was ik tevreden.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Dat is 1,02V spanningsval.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• opuntia1
Bedankt, ik meen mij te herinneren dat ik 11 V of nog minder meette bij de lampen.
Deze werden gebruikt voor het aanlichten van planten in een plantenbak.
Hier wilde ik wel groene planten zien.
Had nog gekeken of het niet mogelijk was om een "sense" draad terug te voeren naar de ATX om 12V DC bij de lampjes te krijgen, maar dat was denk ik niet mogelijk.

Nu zou ik LED,s gebruiken!
Warm licht op planten is geen gezicht.
Ik kom (bijna) aan dezelfde waarde, dat is inderdaad teveel spanningsval.

Persoonlijk zou ik denk ik een elektronische trafo gebruikt hebben in de buurt van de lampen. Ik kan me nl. niet aan de indruk onttrekken dat 15 m koperdraad van 2*6 mm^2 doorsnede duurder is in aanschaf dan een trafootje van 30 VA.
Nog een voordeel van zuinige lampen: dunnere kabel nodig...

[ Voor 8% gewijzigd door jitter op 19-10-2014 07:55 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)