Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.703 views

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 15:33
SkiFan schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:16:
Sjakie2001: Interessant, hebben ze eigenlijk ook vergelijkbare niet-dimbare voor minder? Ben nog op zoek naar wat voor de badkamer, da's nu 5 * 50W halogeen, dus volgens mij heb ik die leds vrij snel terugverdiend. Licht brandt daar minimaal 1,5 uur per dag.
Nee, bovendien zou ik er niet op rekenen dat er niet-dimbare versies komen, het lijkt me waarschijnlijker dat na verloop van tijd alle IKEA lampen dimbaar zullen zijn, deze trend zie je ook bij andere merken. Dit is slechts speculatie, maar ik zal voor je duimen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjakie2001 op 25-03-2014 21:12 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Dat is geen gekke prijs voor €10,39 per stuk.

Ik vraag me wel af wat het verschil tussen deze en de Master Ledspot is. De Master Ledspot kan ik vinden voor €15,52 per stuk.

De ene is voor consumenten en de ander voor zakelijk gebruik? :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 21:23
Ja merkwaardig die scheiding die Philips toepast. Zelf heb ik de zakelijke uitvoering en die bevalt prima.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Ik zou haast zweren dat ik die 4,2W GU10 spot vorige week bij de Gamma heb gekocht voor 10,99. Ik zal vanavond de bon eens opzoeken.
€10,39 per stuk? Ik zie ze hier voor een andere prijs :?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sHzYgH0FJWtsq3mgU1fraDUZ/full.png

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

20% kortings-sticker erbij?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:06
Een stukje ervaring rijker:
Op 8 januari 2011 had ik bij LedItLight 2 van deze lampjes aangeschaft:
http://www.leditlight.net...3x2watt-gu10-dimbaar.html

Helaas is 1 daarvan, die altijd samen met de Philips lampjes zit (zie wmeester in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II") overleden. De lamp begon zeer snel te knipperen, zoemen en viel uit. Ik heb contact opgenomen met LedItLight, de lamp is nu buiten de garantie termijn (meer dan drie jaar geleden) alsnog vervangen. Top service!
De nieuwe lamp heeft als nadeel dat ie een halve seconde opstarttijd nodig heeft maar zit weer samen met zijn Philips broertjes in het armatuur.

Tja, dan begint het weer te kriebelen. Dit topic is slecht voor de portemonnee... :) Zo'n drie jaar geleden mijn laatste led-lampen gekocht en dit topic weer een stukje doorgenomen.
Heb nu 4 Philips Master LEDspotMV GU10 DimTone 8-50W 2700K 40D besteld voor in de woonkamer na diverse positieve berichten hier.
Deze moeten de huidige Philips MyAmbiance vervangen.

Verder is mijn badkamer verbouwt, zonder LED-lampen natuurlijk, die armaturen zijn 100 € per stuk. Dus nu ook Philips CorePro LEDspotLV 6.5-50W MR16 WW 36D erbij besteld.

Van het weekend weer knutselen. Ik zal kijken of ik plaatjes kan posten, voor/na het vervangen van de lampen.

• Nox
  • Laatst online: 09:46

Nox

Noxiuz

Voor de nieuwe keuken is de wens om vier led spots in het plafond te bouwen. Er komt een verlaagd plafond van latjes en gipsplaat maar helaas zijn er geen spotjes te vinden met een inbouwdiepte van 35mm of minder. Hebben jullie ideëen hiervoor? Ik kan het helaas niet vinden terwijl volgens mij hier wel eeb markt voor is. Zelf wat klussen is geen probleem overigens.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

NoxiuZ schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 13:22:
Voor de nieuwe keuken is de wens om vier led spots in het plafond te bouwen. Er komt een verlaagd plafond van latjes en gipsplaat maar helaas zijn er geen spotjes te vinden met een inbouwdiepte van 35mm of minder. Hebben jullie ideëen hiervoor? Ik kan het helaas niet vinden terwijl volgens mij hier wel eeb markt voor is. Zelf wat klussen is geen probleem overigens.
Off the shelve spotjes van 35 mm of minder vinden wordt lastig, je hebt nu eenmaal volume nodig voor je heatsink. Kant en klare opties zoeken de oplossing ofwel in een laag vermogen (voor 1-3 Watt heb je niet heel veel oppervlak nodig) en/of een riant uitgevoerd armatuur. Als je voor zelfbouw gaat kun je twee kanten op, je houdt de warmteproductie zoveel mogelijk decentraal door te werken met stukken ledstrip die je op aluminium plaatjes plakt, reken veiligheidshalve op ca 15 cm2 (aan de lucht blootgesteld) oppervlak per Watt ledvermogen. De warmteoverdracht naar hout/gipsplaat gaat veel slechter, de cm2's die direct tegen ander materiaal aan zitten tellen dus veel minder hard mee. Als je hecht aan een compacte lichtbron zoals een halogeenspotje zul je met high power leds moeten werken en dan is koeling nog veel belangrijker. Ik zou ze dan op aluminium plaat van minimaal 2 mm dik monteren en de achterkant volzetten met zoveel mogelijk heatsinks en wel zo dicht mogelijk bij de leds. Met high power leds zul je zéker die 15 cm2 oppervlak per Watt ledvermogen moeten aanhouden, liever nog iets meer, zeker als je heatsinks in een krappe ruimte boven je plafond komen te zitten.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sjakie2001 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:34:
IKEA heeft eindelijk een dimbare 50W GU10 vervanger, een 7W LED van 2700K met een CRI van >87 en een bundel van 36 graden (9,99 moeten ze kosten). Ze staan nog niet op de IKEA website, maar ik heb ze zien liggen in het filiaal in Amsterdam.
Twee weken terug toevallig gehaald, belachelijk fel die dingen :D
Bedoel je gewoon een GU10 spot? Kun je eventueel niet met een strip oid af?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Nox

Nox

Noxiuz

Nee de wens is spotjes, strips komen onder de kastjes. Spotjes werken niet als werklicht maar gewoon verlichting om wat te drinken te pakken savonds.

Bij nader inzien gaat inbouw toch niet lukken tenzij hele grote armaturen dus wordt het opbouw met gu10 of mr16. Laatstgenoemde is het kleinst maar werkt op 12v dus moet er een driver bij die weer weggewerkt moet worden. Nu dus zoeken naar een leuk armatuurtje..

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 30-03-2014 17:32 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:43
Zoals beloofd mijn DIY afzuigkap verlichting vervanger foto's.

Er zaten 2 stuks 40W gloeilampen in. Deze zijn nu vervangen door 9 warm witte Samsung 5630 LED's (3x3).

De hoeveelheid licht is toegenomen en het verbruik is van 80W naar ongeveer 2,5W terug gegaan.
Build in progress.
Close up 1
Close up 2
Gemonteerd

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
The Lord schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:46:
Zoals beloofd mijn DIY afzuigkap verlichting vervanger foto's.

Er zaten 2 stuks 40W gloeilampen in. Deze zijn nu vervangen door 9 warm witte Samsung 5630 LED's (3x3).

De hoeveelheid licht is toegenomen en het verbruik is van 80W naar ongeveer 2,5W terug gegaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er goed uit.
Zelf iets samenstellen loont. :)
Wat voor " voorschakel apparaten" heb je gebruikt en waar heb je die ingebouwd?
Zal binnenkort eens foto's maken van mijn afzuigkap, heb daar een soortgelijke mod gedaan met een LED-strip ingebouwd ipv het miezerige E14 lampje wat er eerst in zat.

Ik heb als voeding gewoon een 12V adapter van een oude router gepakt. Mijn strip heeft al weerstanden ingebouwd, dus kan zo op 12V.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2014 12:30 ]

• opuntia1
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:29:
Zal binnenkort eens foto's maken van mijn afzuigkap, heb daar een soortgelijke mod gedaan met een LED-strip ingebouwd ipv het miezerige E14 lampje wat er eerst in zat.

Ik heb als voeding gewoon een 12V adapter van een oude router gepakt. Mijn strip heeft al weerstanden ingebouwd, dus kan zo op 12V.
Zelf heb ik een paar LED-lampen van 3 W van Kruitvat in de afzuigkap gemonteerd.
Dit zou ik nu anders doen.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:53
Zijn er eigenlijk mensen die niet zulke goede ervaringen hebben met LSC lampen van de Action?

Mn moeder had voor thuis 3 dimbare E27 LEDlampen van elk 3W gekocht, maar bij het aanzetten flikkeren ze allemaal... pas bij volledig aan dan gaat het goed. Inmiddels zijn er ook al 2 kapot, eentje is letterlijk doorgefikt incl. mooie rookwolk en de andere begon opeens te flikkeren en verliet ons met een stille dood.

Deze zijn het:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5L40wAG.png

Nou weet ik wel dat het deels misschien aan de dimmer kan liggen, maar ik vroeg me af of ik het moet zoeken in de dimmer of in de lampen zelf. Hoe kom ik erachter of de dimmer ongeschikt is?
Bijvoorbeeld in het laatste geval zou ik anders nu dimbare Philips masterLEDs lampen willen kopen... alleen ik vrees ervoor dat die 1.) ook niet goed zullen werken en 2.) bovendien te ver uit de lampenkappen zullen steken omdat de Philips lampen peer-model zijn en die van LSC min of meer druppel/bijna kogel-model. :/

Overigens, wat betreft het licht waren de LSC lampen wel mooi. Toch aanzienlijk meer warmwit dan de niet-dimbare LED lampen (masterLED) van Philips die we al voor de sfeerverlichting hadden gekocht. Terwijl het beide 2700K is bij mij weten. De Philips is alleen 4W en de LSC dus 3W... misschien dat hier het verschil al mee te verklaren is...

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 02-04-2014 20:38 ]

Vorige week donderdag zagen we bij Ikea Amersfoort trouwens deze grote jongen :o :

Afbeeldingslocatie: http://almere.versteegt.org/img/got/DSC_0913.JPG

[ Voor 86% gewijzigd door eymey op 02-04-2014 22:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• weebl15
marcel87 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 20:29:
Zijn er eigenlijk mensen die niet zulke goede ervaringen hebben met LSC lampen van de Action?

Mn moeder had voor thuis 3 dimbare E27 LEDlampen van elk 3W gekocht, maar bij het aanzetten flikkeren ze allemaal... pas bij volledig aan dan gaat het goed. Inmiddels zijn er ook al 2 kapot, eentje is letterlijk doorgefikt incl. mooie rookwolk en de andere begon opeens te flikkeren en verliet ons met een stille dood.

Deze zijn het:
[afbeelding]

Nou weet ik wel dat het deels misschien aan de dimmer kan liggen, maar ik vroeg me af of ik het moet zoeken in de dimmer of in de lampen zelf. Hoe kom ik erachter of de dimmer ongeschikt is?
Bijvoorbeeld in het laatste geval zou ik anders nu dimbare Philips masterLEDs lampen willen kopen... alleen ik vrees ervoor dat die 1.) ook niet goed zullen werken en 2.) bovendien te ver uit de lampenkappen zullen steken omdat de Philips lampen peer-model zijn en die van LSC min of meer druppel/bijna kogel-model. :/

Overigens, wat betreft het licht waren de LSC lampen wel mooi. Toch aanzienlijk meer warmwit dan de niet-dimbare LED lampen (masterLED) van Philips die we al voor de sfeerverlichting hadden gekocht. Terwijl het beide 2700K is bij mij weten. De Philips is alleen 4W en de LSC dus 3W... misschien dat hier het verschil al mee te verklaren is...
Meeste LED lampen willen graag een fase-aansnijdende dimmer, vaak is er ook een minimum vermogen.

• Aardwolf
Maar kunnen daar ook lampen van kapot gaan, of blijven ze alleen flikkeren?
Bedoel ik zoek liever eerst uit of het nou aan de lampen ligt of aan de dimmer... ipv zo weer zaken te frituren. Ik ga ook meteen ff navragen welke dimmer laatst is ingebouwd, die persoon weet vast de specificaties nog wel te noemen.
Edit 00.45u: Hm ik kreeg al een app van hem terug, blijkbaar is de oude bestaande dimmer op die plek gekomen en die kan maar 40W minimum dimmen. Dat verklaard allesss... haha ik was in de veronderstelling dat daar de nieuwe in was gezet. niet dus :X :F

Is er ook een pre van specificaties waar op te letten waar een 230V dimmer aan moet voldoen bij LED? Of kiezen jullie random, zolang die maar bijv. 10W als minimum heeft?

Edit 00.45u: Hij postte me zojuist deze Klemko dimmer... lijkt wel een redelijke te zijn volgens mij voor weinig geld. Zou volgens hun ervaringen ook lampen van 6W moeten kunnen dimmen. Wat denken jullie, prima ding?

[ Voor 37% gewijzigd door Aardwolf op 03-04-2014 00:45 ]

• opuntia1
eymey schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:28:
Vorige week donderdag zagen we bij Ikea Amersfoort trouwens deze grote jongen :o :

[afbeelding]
Niet alleen een grote jongen, maar ook zware jongen. :)
In een staande leeslamp van IKEA is die lamp te zwaar, buigt te veel door.
Is dimbaar tot ongeveer halve sterkte.

De LED-lamp van IKEA maar verwisseld met een LED-lamp van Action in een schemerlamp.
Daar zat oorspronkelijk een postcode-LED-lamp in die kapot ging na echt geen 10.000 uur. :(
:) Ik heb zelf nog nieteens een toepassing voor dat ding :). Misschien op zolder als algemene verlichting maar het armatuur dat daar nu zit is te klein voor deze lamp :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:49
weebl15 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:27:
[...]

Meeste LED lampen willen graag een fase-aansnijdende dimmer, vaak is er ook een minimum vermogen.
merkte ik ook bij mijn dimmer inderdaad; 1 led lamp er aan was ellende, toen ik de 2e aansloot ging het goed. Weer wat geleerd.. _/-\o_

Verwijderd

marcel87 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 20:29:

Deze zijn het:
[afbeelding]

Ik heb 2 van die lampen in mn afzuigkap gedaan. Op de verpakking stond overigens dat ze niet dimbaar waren ;)

Dat geldt ook voor de gewone vorm 'peertjes' (E27, zowel de 3 watt / 250als de 4 watt / 360 lumen) van de Action. Die zijn ook niet dimbaar. Staat erop.

Bij ons werken de lampen van Action / LSC vlekkeloos, maar hoeven dan ook niet te dimmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2014 16:22 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00
eymey schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:28:

[afbeelding]
Jammer alleen dat die qua zuinigheid helemaal niet geniaal goede lampen zijn, er zijn spaarlampen die een hoger rendement halen. Even een voorbeeldje (Philips Tornado, niets bijzonders) opgezocht die 970 lumen (tegen 1000 doet), maar dan bij 15W in plaats van 16.5W.

De Philips LED (wel met minder vermogen) die ik hier heb doet 75 lm/W, tegen dus slechts 60 lm/W voor de Ikea lamp.

http://www.conrad.nl/ce/n...Peer-Inhoud-1-stuks-230-V
Deze bijvoorbeeld, is hoewel die een lager vermogen heeft, met 84 lm/W toch een stuk (40%) zuiniger. De specs staan bij downloads in het datasheet.

• Aardwolf
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:19:
[...]
Ik heb 2 van die lampen in mn afzuigkap gedaan. Op de verpakking stond overigens dat ze niet dimbaar waren ;)
Dat geldt ook voor de gewone vorm 'peertjes' (E27, zowel de 3 watt / 250als de 4 watt / 360 lumen) van de Action. Die zijn ook niet dimbaar. Staat erop.
Bij ons werken de lampen van Action / LSC vlekkeloos, maar hoeven dan ook niet te dimmen.
Deze lampen zijn wel dimbaar of zouden dat iig moeten zijn. Voor de schap stond dimbaar en op de verpakking dimmable. Lijkt me sterk dat er vervolgens niet dimbare lampen uit de verpakking komen... :X

Mja vreemd was ook: de dimmer is blijkbaar achteraf ongeschikt, maar we hebben getest met 1, 2 en 3 lampen. Met 1 lamp kon die niet dimmen, met 3 lampen erin kon die een beetje dimmen en met 2 lampen het meest van alles maar niet volledig. Hoe raar is dat? haha lol :+

• opuntia1
marcop23 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:43:
[...]

Jammer alleen dat die qua zuinigheid helemaal niet geniaal goede lampen zijn, er zijn spaarlampen die een hoger rendement halen. Even een voorbeeldje (Philips Tornado, niets bijzonders) opgezocht die 970 lumen (tegen 1000 doet), maar dan bij 15W in plaats van 16.5W.

De Philips LED (wel met minder vermogen) die ik hier heb doet 75 lm/W, tegen dus slechts 60 lm/W voor de Ikea lamp.

http://www.conrad.nl/ce/n...Peer-Inhoud-1-stuks-230-V
Deze bijvoorbeeld, is hoewel die een lager vermogen heeft, met 84 lm/W toch een stuk (40%) zuiniger. De specs staan bij downloads in het datasheet.
Met de IKEA-LED lamp kan je altijd nog je kamer elektrisch verwarmen. :)
Voet was AU! 85 graden C.
Bol was niet AU 50 graden C.
Beide gemeten met IR meter.
AU meting met mijn vingers. :)

Maar je moet niet vergeten dat de meeste energie van een LED nog wordt omgezet in warmte (IR straling) i.p.v. het voor ons mensen zichtbare licht energie waarop de Lumen is gebaseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 04-04-2014 10:56 ]

Die Ikea bol zal inderdaad niet de meest efficiente zijn. Dat is dus ook aan de temperaturen gemeten door opuntia1 af te zien. Ach, was toch al niet van plan 'm te kopen :)

Overigens valt me dat ook wel tegen van Ikea. Ik ken lampen die veel minder heet worden van ze.

Toch zit ik tegenwoordig wel op het punt dat ik LED lampen (ook die van Ikea) echt veel fijner licht vind geven dan een spaarlamp.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
Heeft iemand ervaringen met LED lampen met ingebouwde bewegings sensor, hetzij IR of anders?

Ik zoek resp. Iets van 350-500 lumen en van 500-800 lumen.

@The Lord. Nog bedankt voor de foto's. Ziet er goed uit!

[ Voor 16% gewijzigd door Lord Anubis op 04-04-2014 22:56 ]

Verwijderd

opuntia1 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:51:
[...]

Met de IKEA-LED lamp kan je altijd nog je kamer elektrisch verwarmen. :)
Voet was AU! 85 graden C.
Bol was niet AU 50 graden C.
Beide gemeten met IR meter.
AU meting met mijn vingers. :)

Maar je moet niet vergeten dat de meeste energie van een LED nog wordt omgezet in warmte (IR straling) i.p.v. het voor ons mensen zichtbare licht energie waarop de Lumen is gebaseerd.
Was het maar grotendeels IR-straling, dan zouden leds niet zo'n probleem met het afvoeren van hun eigen warmteproductie hebben. Het merendeel van hun warmte moet vanwege de lage temperaturen toch echt via convectie de lamp verlaten. De combinatie temperatuurmetingen en zo'n hoog opgegeven vermogen (en in verhouding een kleine aluminium heatsink) vragen wat mij betreft om een snelle rekensom hoe reëel de aanname van Ikea is dat de lamp zichzelf 'verantwoord' koel kan houden.

Zou je wat afmetingen van heatsink (=voet) en glazen bol kunnen posten?
Of natuurlijk direct zelf de oppervlaktes (A) berekenen en, uitgaande van een 'thermische efficiëntie' van ca 80 %{1} die 13.2 Watt (P) aan geproduceerde warmte over de twee oppervlaktes verdelen. Volgens P=h*A*dT kom je dan met de respectievelijke oppervlaktes (A) en temperatuurverschillen (dT) uit op een convectiecoëfficient h die ergens tussen de 10 en 25 [W/m2K]mag liggen... Toegegeven, stralingswarmte wordt in deze berekening geheel verwaarloosd, maar afgaande op eerdere sommetjes hierover schat ik die op maximaal 2-3 Watt. (ruwweg te berekenen met P=A*sigma* (Tw^4-Tk^4) met sigma=5,67*10-8)

{1} zie deze eerdere post voor onderbouwing led-efficiëntie met bronnen, ook in het achterhoofd gehouden dat deze lamp slechts 60 lumen/Watt haalt.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Beetje late reactie, maar misschien heb je er wat aan.
Norled heeft inbouwspots van minder dan 25 mm hoogte. Ze zijn verkrijgbaar in 1 en 3Watt uitvoering.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Nox

Nox

Noxiuz

We hebben ondertussen al 4W GU10's van Philips, Master serie (2700k, 40d 4w). Het lijkt wel alsof ze een heel klein tintje koeler zijn qua kleur dan de witte leds die je bij de bouwmarkt koopt met dezelfde specs.

Onder de kastjes heeft de keukenboer leds die bij het dimmen een warmere kleur geven - volgens mijn ouders heeft de keukenboer dat gezegd. Lijkt mij een tamelijk zinloze functie voor keukenverlichting maar oke. Jullie horen mijn bevindingen wel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 05-04-2014 23:01 ]

• opuntia1
NoxiuZ schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 23:01:
We hebben ondertussen al 4W GU10's van Philips, Master serie (2700k, 40d 4w). Het lijkt wel alsof ze een heel klein tintje koeler zijn qua kleur dan de witte leds die je bij de bouwmarkt koopt met dezelfde specs.

Onder de kastjes heeft de keukenboer leds die bij het dimmen een warmere kleur geven - volgens mijn ouders heeft de keukenboer dat gezegd. Lijkt mij een tamelijk zinloze functie voor keukenverlichting maar oke. Jullie horen mijn bevindingen wel ;)
Dat dimmen van LED´s is heel anders dan met gloeilampen en is niet na te bootsen.
De LED blijft hetzelfde kleurspectrum geven.

Vergelijk het eens met een totale zonsverduistering die ik heb meegemaakt in Luxemburg jaren geleden.
Het is een zeer vreemde gewaarwording, geen zonsondergang met veel rood licht door weer een andere oorzaak.
Het werd een kille vertoning.
Het zelfde lichtspectrum van de zon werd gedimd tot 0 %.

• marcop23
opuntia1 schreef op zondag 06 april 2014 @ 09:49:
[...]

Dat dimmen van LED´s is heel anders dan met gloeilampen en is niet na te bootsen.
De LED blijft hetzelfde kleurspectrum geven.
[...]
Dat is het leuke wat fabrikanten doen, ze gebruiken in dezelfde lamp koel-witte en rode LED's. Als je de lampen dimt, gaan de koel-witte LED's sneller uit dan de rode, met als gevolg dat er steeds meer rood in komt bij het dimmen en je dus warmer licht krijgt bij het dimmen. Zo is het dimmen van gloeilampen wel na te bootsen.

Overigens doet Philips het volgens mij anders, met remote phosphor 'bubbeltjes', en zonder rode LEDs. Waarom dat werkt en dat niet werkt als je de phosphors direct op de LEDs maakt, weet ik eigenlijk niet. Het zou leuk zijn als iemand dat wel weet. Dit dacht ik overigens te weten dankzij een YouTube filmpje, waar ik nu alleen maar niet-dimtones kan vinden die uit elkaar worden gehaald, waar in ieder geval wel remote phosphor in wordt gebruikt.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Na goede dim-ervaring met de 'niet-dimbare' lampen van de Ikea in de kamer voor de keukenspotjes deze aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ledare-led-lamp-gu__0212709_PE366737_S4.JPG

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80255907/

Mooi licht dat wel maar dimmen ho maar, hij gaat niet raar doen maar hij weigert ook maar 1 lumen zachter te schijnen :P

Ondertussen wel een oplossing verzonnen, er zitten 4 GU10 spotjes in mijn armatuur, twee met leds erin schijnen naar het plafond voor de basis-sfeer strooiverlichting maar als ik meer licht nodig heb dan zet ik de dimmer harder en gaan de twee halogeenspotjes op volle toeren :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• opuntia1
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:12:
[...]

Was het maar grotendeels IR-straling, dan zouden leds niet zo'n probleem met het afvoeren van hun eigen warmteproductie hebben. Het merendeel van hun warmte moet vanwege de lage temperaturen toch echt via convectie de lamp verlaten. De combinatie temperatuurmetingen en zo'n hoog opgegeven vermogen (en in verhouding een kleine aluminium heatsink) vragen wat mij betreft om een snelle rekensom hoe reëel de aanname van Ikea is dat de lamp zichzelf 'verantwoord' koel kan houden.

Zou je wat afmetingen van heatsink (=voet) en glazen bol kunnen posten?
Of natuurlijk direct zelf de oppervlaktes (A) berekenen en, uitgaande van een 'thermische efficiëntie' van ca 80 %{1} die 13.2 Watt (P) aan geproduceerde warmte over de twee oppervlaktes verdelen. Volgens P=h*A*dT kom je dan met de respectievelijke oppervlaktes (A) en temperatuurverschillen (dT) uit op een convectiecoëfficient h die ergens tussen de 10 en 25 [W/m2K]mag liggen... Toegegeven, stralingswarmte wordt in deze berekening geheel verwaarloosd, maar afgaande op eerdere sommetjes hierover schat ik die op maximaal 2-3 Watt. (ruwweg te berekenen met P=A*sigma* (Tw^4-Tk^4) met sigma=5,67*10-8)

{1} zie deze eerdere post voor onderbouwing led-efficiëntie met bronnen, ook in het achterhoofd gehouden dat deze lamp slechts 60 lumen/Watt haalt.
Het is een bol van 90 mm.
Het onderste gedeelte van de bol is aluminium van 1 mm, het bovenste gedeelte is kunststof.
Verder denk ik dat er een aantal SMD Leds op een aluminium plaat in de bol zitten.
De warmte wordt afgevoerd via de aluminium onderzijde van de bol.
Dit is denk ik zo de opbouw van deze lamp.
Hij is nog heel, dus een destructief onderzoek ga ik nog niet uitvoeren. :) :) :)

Maar misschien heeft iemand deze zware jongen laten vallen, dan kunnen we snel iets meer weten. :)

Nog even iets meer.
Er zitten heel kleine openingetjes bij de E27 fitting.
Bij mij zit de fitting aan de onderzijde, dus dit openingen hebben misschien weinig zin.(vloerlamp) :(
Maar als de fitting boven zit, zouden deze openingen iets meer zin hebben. (plafond montage) :)
Echte lucht stroming zal er nooit zijn door gebrek aan een tweede opening. :(

[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 08-04-2014 12:35 ]

Verwijderd

Net de via een actie op Aliexpress bestelde E27 ledlampen binnengekregen en ik ben niet ontevreden. Zijn 2 watt lampen (10 x Epistar 2835), geven in vergelijking met een 3 watt Majestic lamp van de Action een iets neutralere gloed (minder geel) en qua lichtopbrengst lijkt het niet heel veel te schelen. 2835 smd leds geven rond de 20 lumen per stuk en dat geloof ik zo op het oog ook wel, de beste test komt natuurlijk als het donker is. :)

Gaat om deze ledlampen:

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/kf/UT8ep5cXXpbXXagOFbXD.jpg

Plaatje is wat klein maar dat zijn de lampen ook. :+ Aangegeven 3 watt klopt niet maar dat wist ik vantevoren. Ze zien er wel hetzelfde uit.

Kosten? €8,14 totaal voor 10 lampen inclusief verzending. :D

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00
Een vraagje aan jullie :)

Zijn er mensen die een ledstrip hebben met een muurschakelaar (zoals deze: http://nl.aliexpress.com/...LED-Strip/1323186424.html). Ik wil geen afstandsbediening maar een muurknop. Werkt deze schakelaar met elke strip?

Iemand die dit al heeft of kan iemand zeggen welke ledstrip werkt met welke schakelaar? Je zit namelijk nooit de connectors zitten dus ik heb geen idee of het past op elkaar :/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een ledstrip heeft bijna altijd altijd een voeding (adapter). Die voeding kan je 220V geven via een schakeldraad en een nuldraad (via een schakelaar dus). Zo zet ik mijn ledstrip uit en aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ID-College
JvS schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:11:
Een ledstrip heeft bijna altijd altijd een voeding (adapter). Die voeding kan je 220V geven via een schakeldraad en een nuldraad (via een schakelaar dus). Zo zet ik mijn ledstrip uit en aan.
Duidelijk! Hoe stel jij hem dan in kleur en sterkte? Gewoon met de afstandsbediening? Misschien een optie om een draaiknop te gebruiken, dan kan je hem ook verstellen :)

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 21-04-2014 22:40 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb geen RGB, maar als ik die zou hebben zou ik gewoon één stand gebruiken. Ik heb RGB alleen niet aangedurfd, omdat ik bang ben alleen maar felle kleuren te krijgen. Ik wil gewoon rustig en warm licht hebben.

Ik heb nu een zogenaamde "warm witte" ledstrip met bruin geschilderd plexiglas ervoor om het ook daadwerkelijk een beetje relaxte kleurtemperatuur te geven. Ben het nu aan het bouwen toevallig. Links "normaal" en rechts met kleurfilter ervoor. Schakeldraad en nul komt uit het plafond en gaat naar het losse stopcontact (wat je net niet ziet), daarin zit de adapter voor de ledstirp en 12V gaat naar de strips toe.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ENqiSZn7K7kcebw3SsKC27Bi/full.png

Heb me wel een beetje verkeken op kleurtemperaturen. Uit zulke goedkope leds (3528 ofzo) komt maar matig licht. Het is helemaal niet makkelijk "warm" te krijgen (kleurfilters reageren lekker bijzonder ook). Ik ben misschien een beetje kritisch, maar dit warme licht zou ik in een kantoor mogelijk wel ok vinden. In een woonkamer vind ik het echt niets.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 21-04-2014 22:53 ]

• ID-College
Daar twijfel ik inderdaad ook sterk tussen inderdaad! Ziet er mooi uit hoor! :)
Ik denk dat die kleuren erg fel worden en wil alleen maar wat licht wat naar boven schijnt, zonder al teveel verlichting door de kamer. Moeilijk te beslissen vanaf internet, daarom wil ik hem het liefst stelbaar zodat ik hem kan dimmen. Dan heb je een beetje keuze in de hoeveelheid licht... Welke heb jij nu op de foto?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 21-04-2014 23:08 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd

ID-College schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:57:
Een vraagje aan jullie :)

Zijn er mensen die een ledstrip hebben met een muurschakelaar (zoals deze: http://nl.aliexpress.com/...LED-Strip/1323186424.html). Ik wil geen afstandsbediening maar een muurknop. Werkt deze schakelaar met elke strip?

Iemand die dit al heeft of kan iemand zeggen welke ledstrip werkt met welke schakelaar? Je zit namelijk nooit de connectors zitten dus ik heb geen idee of het past op elkaar :/
Dit is gewoon een controller in de vorm van een wandschakelaar. ;)
Je stopt er 12 volt in en je krijgt RGB (common anode) terug. In bestaande situaties niet zo handig want je zult dan een kabel moeten trekken naar je ledstrip en voeding.

Dit is een witte maar dat is dus het idee:

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_207906_2.jpg

Overigens werken al die controllers zo, meestal zit het met een 4 pins header aan elkaar maar bovenstaande kom je ook wel tegen. Je kunt ook dit soort dingen kopen (rf of wifi):

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/img/pb/391/756/851/851756391_366.jpg

Zwarte afstandsbediening met witte muurhouder, beetje hetzelfde idee als voor airco ab's vaak gebruikt wordt. Voordeel is duidelijk, je kunt hem eruit pakken maar dat is meteen ook het nadeel, afhankelijk van hoe (on)georganiseerd je bent kun je hem dus ook altijd kwijt zijn,. :+
Op de foto staat de controller zelf niet overigens, houder en ab met controller worden los van elkaar verkocht.
Misschien zijn er nog wel meer varianten op hetzelfde thema maar die ben ik nog niet tegengekomen. :)

• ID-College
Bedankt allen :)

Ik heb even zitten zoeken en zat te denken aan deze strip icm de touchpanel wandbediening (http://ledstrip-specialis...rip-warm-wit-met-300-leds).
Nu is er echter ook een strip met de 5050 SMD leds (http://ledstrip-specialis...00-leds-ultra-binnen-ip33). Ik twijfel een beetje wat ik moet nemen.

De LED's komen te liggen op een muur die naar boven toe schijnt. De muur is 1 meter 80 en het plafond is 2,63 meter. Kortom, er moet dus 80cm overbrugd worden. Wat is hiervoor de beste keus? Wat zou het mooist staan denken jullie? (wil sowieso warm wit)

Verwijderd

De aangegeven controller is van hetzelfde type als de rgb versie, je zal dus aparte kabels moeten trekken iig voor de voeding. 5050 geeft meer licht, best wel veel meer eigenlijk.
De ledstrip zelf zou ik ook niet hier bestellen, via ebay ben je onder een tientje (inclusief verzendkosten) klaar en je krijgt dezelfde strip maar je moet er wat langer op wachten.

Ander verschil is dat deze 3528 versie waterdicht, of beter nog, hufterproof is. De 5050 versie is niet ingegoten dus daar moet je best wel wat voorzichtiger mee zijn. Via Ebay is de waterdichte 5050 versie ook voor maar iets meer (maar ook rond de €10) te krijgen. Monteer de boel iig in een goot of niet maar wel met diffuus "glas" erop/boven, dat verspreid het licht mooi. :)
Die goot kun je het best lokaal kopen maar let even op de breedte, 5050 (is breder) en 3548 verschillen daar ook in. ;)

Oh en plaats, los van je keuze(s), wat plaatjes van het eindresultaat, dat is altijd leuk.

• ID-College
Zeker, dat ga ik doen maar laat nog even op zich wachten :) Het muurtje moet eerst nog gemaakt worden.
Qua hoeveelheid licht is het moeilijk in te schatten als je het niet gezien hebt. Misschien dat de 5050 weer teveel licht geeft, maar aan de andere kant is het spul weer dimbaar waardoor je hem altijd kan dimmen. Waterdicht hoeft hij niet te zijn, maar het licht moet wel mooi verdeeld worden, een kap is dan idd een mooie oplossing. Ik ben zelf geen elektricien maar wil hem het liefst plug&play hebben. Hoewel wat duurder, is hij dat wel op die site (althans, dat beweren ze). Zelf kan ik moeilijk inschatten wat ik allemaal nodig heb en qua werk heb ik helaas vrijwel geen tijd om dit volledig zelf uit te zoeken :)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:19:
Net de via een actie op Aliexpress bestelde E27 ledlampen binnengekregen en ik ben niet ontevreden. Zijn 2 watt lampen (10 x Epistar 2835), geven in vergelijking met een 3 watt Majestic lamp van de Action een iets neutralere gloed (minder geel) en qua lichtopbrengst lijkt het niet heel veel te schelen. 2835 smd leds geven rond de 20 lumen per stuk en dat geloof ik zo op het oog ook wel, de beste test komt natuurlijk als het donker is. :)

Gaat om deze ledlampen:

[afbeelding]

Plaatje is wat klein maar dat zijn de lampen ook. :+ Aangegeven 3 watt klopt niet maar dat wist ik vantevoren. Ze zien er wel hetzelfde uit.

Leuk setje, ideaal voor de kleine gang en de wc en dat soort dingen. Ik zal ze eens opzoeken, of heb je een link?

Heb je ze ook gemeten? Dat ze ook ongeveer 2 Watt doen? Niet dat ze stiekem 4 a 5 Watt verstoken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• datadevil
ik heb 12 volts halogeen spotjes in mijn plafond. Zijn er led spotjes die ik op zo'n bestaande transformator kan aansluiten? Het is namelijk een heel gedoe om onder dat plafond te komen dus ik zou het liefst alleen de spotjes zelf vervangen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59

Onbekend

...

JvS schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:49:
Heb me wel een beetje verkeken op kleurtemperaturen. Uit zulke goedkope leds (3528 ofzo) komt maar matig licht. Het is helemaal niet makkelijk "warm" te krijgen (kleurfilters reageren lekker bijzonder ook).
Kleuren die niet worden uitgezonden, zullen ook niet door een kleurfilter gaan. De kleuren die je niet wilt hebben worden wel tegengehouden, dus veel lichtverlies.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• opuntia1
Onbekend schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:54:
[...]

Kleuren die niet worden uitgezonden, zullen ook niet door een kleurfilter gaan. De kleuren die je niet wilt hebben worden wel tegengehouden, dus veel lichtverlies.
Helemaal mee eens.
Daar moet iedereen maar eens over nadenken.

Koop de LED lamp met de juiste kleur.

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 10-05-2014 07:40 ]

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit al weken te dubben over de zeven aan te brengen spots voor in de badkamer en ik kom er gewoon niet uit. Heb me rotgezocht, maar kan geen sluitend advies vinden. De Badkamer wordt deze week afgemaakt dus moet nu wel de knoop doorhakken.
Sowieso wil ik led, maar ik twijfel nog tussen 12 volt of 230v. Volgens de elektriciën is 230v geen problem omdat de hoogte 250cm is. Ik twijfel daar zelf aan. Zou het wel graag doen, want die philips gu10 lampen zijn prachtig! Heeft iemand ervaring met (veilig) 230v gu10 plaatsen in de natte ruimte?Aangezien ze boven de douche en bad komen wel gebruik maken van IP65 armaturen? Veiligheid staat voorop natuurlijk, maar het nadeel van 12v vind ik dat er weer met trafos moet worden gewerkt.
Ik kan op dit moment nog alle kanten op, nu nog even de gouden tip welke kant 😄
Onder het bad wil ik trouwens ook nog een led strip monteren. Die zal sowieso 12 volt moeten vermoed ik. Trafo kan ik bij het toegangsluik van de vloerverwarming plaatsen. Of is dat ook link en beter op het plafond?
Hoop dat iemand de gouden tips voor me heeft, ik kom er echt niet meer uit...

• opuntia1
XeNoBiTe schreef op zondag 11 mei 2014 @ 08:28:
Ik zit al weken te dubben over de zeven aan te brengen spots voor in de badkamer en ik kom er gewoon niet uit. Heb me rotgezocht, maar kan geen sluitend advies vinden. De Badkamer wordt deze week afgemaakt dus moet nu wel de knoop doorhakken.
Sowieso wil ik led, maar ik twijfel nog tussen 12 volt of 230v. Volgens de elektriciën is 230v geen problem omdat de hoogte 250cm is. Ik twijfel daar zelf aan. Zou het wel graag doen, want die philips gu10 lampen zijn prachtig! Heeft iemand ervaring met (veilig) 230v gu10 plaatsen in de natte ruimte?Aangezien ze boven de douche en bad komen wel gebruik maken van IP65 armaturen? Veiligheid staat voorop natuurlijk, maar het nadeel van 12v vind ik dat er weer met trafos moet worden gewerkt.
Ik kan op dit moment nog alle kanten op, nu nog even de gouden tip welke kant 😄
Onder het bad wil ik trouwens ook nog een led strip monteren. Die zal sowieso 12 volt moeten vermoed ik. Trafo kan ik bij het toegangsluik van de vloerverwarming plaatsen. Of is dat ook link en beter op het plafond?
Hoop dat iemand de gouden tips voor me heeft, ik kom er echt niet meer uit...
Alles (metaal) binnen handbereik aarden en geen 240 V gebruiken binnen handbereik.
Plafond is denk ik geen probleem voor 240V of kan je erbij met je handen?
LED-strip alleen op veilige spanning 12 V.
Maar wel een hele goede gescheiden voeding kiezen, één kant van de 12V zou ik ook aarden.
Deze voeding niet op een vochtige plek monteren.
Veiligheid voor alles.

Ook alles in de badkamer op aardlek van 30mA!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Het plafond kan ik niet bij met de hand (1 meter 86 ben ik), maar ip65 is wel aan te raden lijkt me of ip44 ook prima? Zou wel heel fijn zijn als 230 dan geen probleem is. Moet natuurlijk nog steeds niet iemand de douchekop op het plafond richten..
Voor de ledstrip dan de voeding op zolder monteren. Ook gemakkelijk toegankelijk voor eventuele vervangen.

Dat aarden is ook een goeie, neem aan dat de elektriciën dat doet maar vraag het voor de zekerheid. Stopcontact in spiegelkast voor voor tandenborstel en scheerapparaat moet ook dusdanig geaard zijn.

Samengevat: 230v spots plafond in ip65 armatuur. Led strip voeding op zolder. Alles op aardlekschakelaar 30mA. (Komt nieuwe meterkast alle elektra is vervangen in huis). Voldoe ik zo aan een veilige badkamer voor gezinssituatie met opgroeiend (avontuurlijk) kind?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
XeNoBiTe schreef op zondag 11 mei 2014 @ 08:28:
Sowieso wil ik led, maar ik twijfel nog tussen 12 volt of 230v. Volgens de elektriciën is 230v geen problem omdat de hoogte 250cm is.
Volgens de huidige normen (NEN1010 2007 + C1 2008) valt alles tot 260cm boven de vloer bij je bad of douche in "zone 1". Spots in een plafond op 250cm hoog dus ook. Vroeger was dit minder.

In zone 1 moet je een lagere voedingsspanning gebruiken (max 25VAC of 60VDC) met een SELV of PELV voeding. Boven je bad of douchebak mag je dus geen 230V spots plaatsen. Ernaast wel. Als je geen douchebak hebt maar alleen een losse douchekop moet je een straal van 120cm daaromheen aanhouden.

In zone 1 en 2 (bij een hoogte <260cm) sowieso minstens IP4X spul gebruiken.

edit:
En dan neem ik voor het gemak even aan dat het geheel achter een 30mA aardlekschakelaar zit. Anders hoort er al helemaal geen 230V in je badkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 11-05-2014 10:37 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• XeNoBiTe
  • Niet online
Super, beiden bedankt voor de goede uitleg! Ik wil absoluut voldoen aan de veiligheidsnormen, dus dan wordt het gewoon 12v in het plafond op alle locaties.

Als iemand nog een tip heeft voor mooie 12v led ip44/65 armaturen (liefst compleet met 2700k leds en dimbaar), dan hou ik ook daar van harte voor aanbevolen! Zelfde geldt voor de trafo/driver. Geloof me, ik heb me rotgezocht, maar nog steeds niet een set gevonden waar ik echt helemaal op vertrouw qua kwaliteit/kleurtemperatuur.

Verwijderd

!null schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:57:
[...]

Leuk setje, ideaal voor de kleine gang en de wc en dat soort dingen. Ik zal ze eens opzoeken, of heb je een link?

Heb je ze ook gemeten? Dat ze ook ongeveer 2 Watt doen? Niet dat ze stiekem 4 a 5 Watt verstoken.
Ik ben even voor je gaan testen en hoewel ik alleen de beschikking heb over een Cresta energiemeter lijkt het wel redelijk te kloppen. Lampje alleen aangesloten gaf max. 2 watt en 1 watt verbruik, parallel met een 15 watt gloeilamp (die iets meer verbruikt volgens de meter net als de 20 watt Ikea spaarlamp eigenlijk 21 watt pakt ;) ) kwam ik op 17 watt met af en toe aantikken van de 18 watt maar dat zal wellicht ook in de onnauwkeurigheid van de meter zitten. Met wat natte vingerwerk zou ik zeggen dat er 2~2,5 watt verstookt wordt, (voorschakel)electronica zal ook iets meepakken.
De Cresta meet vanaf 7 watt en er lag een 15 watt gloeilampje binnen handbereik maar ik wil het testje ook wel herhalen met een grotere belasting ernaast als dat mogelijk nauwkeuriger resultaten geeft. :)

Ik heb ze hier vandaan. In de titel staat 3 watt maar in de beschrijving 2 en dat komt overeen met het aantal en de gebruikte led's.
Ik heb er iig nog 10 onderweg en 6 met E14 voet voor oa in de afzuigkap. Mijn vrouw ziet geen enkel verschil in lichtopbrengst met de hiervoor gebruikte 11 watt Ikea spaarlampen en Majestic 3 watt led lamp op de wc en vindt de lichtkleur zelfs iets prettiger.

• !null
Ok heel erg bedankt! Ik zal er binnenkort ook eens een doosje bestellen.
En ik wacht je ervaring met de E14 lampjes ook wel even af :P

Verwijderd

Vraagje,

Ik wil op kantoor 20x E27 Led lampen van 7 watt op een wanddimmer aansluiten. Ik heb begrepen dat je bij Leddimmers maximaal 20% van het maximale vermogen mag benutten. Ik heb een fase aansnijdende dimmer gevonden van maximaal 500Watt dus dat betekent dat ik er slechts 100Watt Led op mag aansluiten. Kan iemand mij vertellen of er hier een geschikte aansnijdende dimmer voor verkrijgbaar is?

Alvast enorm bedankt.

Verwijderd

!null schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:26:
Ok heel erg bedankt! Ik zal er binnenkort ook eens een doosje bestellen.
En ik wacht je ervaring met de E14 lampjes ook wel even af :P
Erg blij verrast! 2 mei besteld en net stond de postbode al voor de deur. :D
Zoals verwacht zijn de E14's hetzelfde als de E27 afgezien van het voetje. Gevolg is wel dat de basis wat breder is dan van een doorsnee E14 lamp en deze pasten dus net niet in de afzuigkap, na een innig onderonsje van de fitting met een zaag wel. :+
Zeker boven een gasfornuis wil ik zoveel mogelijk ventilatie. ;)
Overigens denk ik niet dat dit snel een probleem is, de gebruikte fittingen in deze afzuigkap waren ook wel erg hoog... De Ikea spaarlamp die erin zat zat ook klem tegen de fitting.

In de tussentijd heb ik er ook eentje opengepeuterd en het zit (zoals verwacht) erg simpel en goedkoop in elkaar maar het werkt. Gelijkrichtertje, 2 (afvlak)condensatoren en wat weerstandjes, dat is het. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet weet wat er in 'normale' ledlampen zit en het is natuurlijk afwachten wat de levensduur is. :)

• wmeester
XeNoBiTe schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:25:
Super, beiden bedankt voor de goede uitleg! Ik wil absoluut voldoen aan de veiligheidsnormen, dus dan wordt het gewoon 12v in het plafond op alle locaties.

Als iemand nog een tip heeft voor mooie 12v led ip44/65 armaturen (liefst compleet met 2700k leds en dimbaar), dan hou ik ook daar van harte voor aanbevolen! Zelfde geldt voor de trafo/driver. Geloof me, ik heb me rotgezocht, maar nog steeds niet een set gevonden waar ik echt helemaal op vertrouw qua kwaliteit/kleurtemperatuur.
Ik heb mijn badkamer gewoon aan laten leggen met halogeen spotjes (geen extra kosten) en deze daarna vervangen door deze: Philips CorePro LEDspotLV 6.5-50W MR16 WW 36D
Althans: ik heb er nu 1 vervangen, de andere moeten nog geleverd worden.
Vooralsnog ben ik bijzonder tevreden met het resultaat. De lamp is nagenoeg hetzelfde als de Osram 35 watt lampjes die erin zaten. Voordeel is dat de armaturen nu nagenoeg niets kosten en de lampjes zelf 13-15 euro.

Als je wil kan ik daar nog wel een foto van maken.
edit:
Toch maar even foto's gemaakt.
De situatie zonder het licht aan:
Licht uit
Situatie met licht aan, rechter lampje is led, linker is halogeen.
Licht aan

Vanaf de andere kant een foto genomen, linker is led rechter is halogeen
Andere kant

[ Voor 26% gewijzigd door wmeester op 16-05-2014 09:06 ]

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10 18:44
Ik ben installateur en ik ben zelf erg verrast van de osram leds met gu 10 fitting 7,5 watt en Geeft net een paar lux meer dan een 50 watt halogeenlamp
Ik was verbaasd ook dat je 5 jaar garantie hebt op de pro serie van osram leds
De kleur kan volgens de groothandel
2700 k 3000 k en 4000 k zijn

moooooooooh fx8350

• datadevil
wmeester schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:28:
[...]

Ik heb mijn badkamer gewoon aan laten leggen met halogeen spotjes (geen extra kosten) en deze daarna vervangen door deze: Philips CorePro LEDspotLV 6.5-50W MR16 WW 36D
Althans: ik heb er nu 1 vervangen, de andere moeten nog geleverd worden.
Vooralsnog ben ik bijzonder tevreden met het resultaat. De lamp is nagenoeg hetzelfde als de Osram 35 watt lampjes die erin zaten. Voordeel is dat de armaturen nu nagenoeg niets kosten en de lampjes zelf 13-15 euro.

Als je wil kan ik daar nog wel een foto van maken.
edit:
Toch maar even foto's gemaakt.
De situatie zonder het licht aan:
[afbeelding]
Situatie met licht aan, rechter lampje is led, linker is halogeen.
[afbeelding]

Vanaf de andere kant een foto genomen, linker is led rechter is halogeen
[afbeelding]
Mooi, maar is dat dan op dezelfde trafo?

• wmeester
datadevil schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 22:40:
[...]

Mooi, maar is dat dan op dezelfde trafo?
Is dezelfde trafo idd. Vandaag krijg ik de andere drie lampjes. Ik verwacht dat de trafo geen probleem heeft met 4x6.5 watt ipv 4x35 watt.
Is dat wel verstandig? Waarschijnlijk is het een elektronische trafo, en zover ik weet maak je een LED lamp daar niet heel gelukkig mee :S

• wmeester
ThinkPadd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 08:32:
Is dat wel verstandig? Waarschijnlijk is het een elektronische trafo, en zover ik weet maak je een LED lamp daar niet heel gelukkig mee :S
Ik weet niet wat voor trafo het is. Iemand een endoscoop? Dan kan ik boven het verlaagd plafond kijken.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wmeester schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:01:
[...]

Ik weet niet wat voor trafo het is. Iemand een endoscoop? Dan kan ik boven het verlaagd plafond kijken.
Zolang er een halogeenlamp op de trafo zit zal de spanning wel op 12V blijven, maar met alleen leds kan hij hoger worden.
De ledspots hebben wel wat ruimte voor een hogere spanning, maar het is de vraag hoe die eruit ziet met de huidige trafo (mooie sinus of puls gemoduleerd?).
[edit] In mijn (oude) badkamer zat een standaard bloktrafo en de leds kregen fijn 16V voor hun kiezen :P
Een endoscoop-cam heb ik wel liggen btw.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-05-2014 18:30 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wmeester
Speedy-Andre schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:20:
[...]

Zolang er een halogeenlamp op de trafo zit zal de spanning wel op 12V blijven, maar met alleen leds kan hij hoger worden.
De ledspots hebben wel wat ruimte voor een hogere spanning, maar het is de vraag hoe die eruit ziet met de huidige trafo (mooie sinus of puls gemoduleerd?).
[edit] In mijn (oude) badkamer zat een standaard bloktrafo en de leds kregen fijn 16V voor hun kiezen :P
Een endoscoop-cam heb ik wel liggen btw.
Gisteren de overige lampen vervangen. Er zit nu dus 4x 6,5 watt op de trafo. Lijkt me toch een aanzienlijke belasting. Vanavond ook maar eens de spanning meten.

Endoscoop-cam: Woon je in de buurt van Hilversum?
Hmmm ik lees op internet nou niet echt een dikke vette waarschuwing dat het niet kan ofzo. Had het blijkbaar erger in gedachten.

http://v-led.nl/is-mijn-h...hikt-voor-led-lampen.html
Elektronische transformatoren zijn geschikt om LED lampen te voorzien van elektriciteit, mits de minimale belasting wordt behaald.
Hier ook nog een verhaaltje erover: http://www.ledbenchmark.c...ut-and-Compatibility.html

Als je dus aan de minimum belasting van je trafo zit, en de lampen flikkeren verder niet dan moet het volgens mij gewoon kunnen als ik het goed begrijp.

Philips:
Transformer information
MASTER LEDlamps are compatible with 99% of the existing electromagnetic and electronic halogen transformers by a patented driver.
http://www.lighting.phili...oduct_pages/masterled.wpd

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2014 12:58 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wmeester schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:56:
[...]

Gisteren de overige lampen vervangen. Er zit nu dus 4x 6,5 watt op de trafo. Lijkt me toch een aanzienlijke belasting. Vanavond ook maar eens de spanning meten.

Endoscoop-cam: Woon je in de buurt van Hilversum?
Almere
Deze (usb) cam heeft een pen-vorm en er zitten leds rond de cam.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/ZPEAAOxygPtSscUU/$_57.JPG

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ben na jullie adviezen gegaan voor 12 volt inbouwspots met beschermingsklasse IP65. Daarbij besteld een Osram Halotronic voeding via Euro-Electronics.nl en Osram GU5.3 6,5 Watt LED Superstar spots via Amazon.de. Volgens mij een prachtige en veilige keuze.

De foto's van wmeester spreken boekdelen, mooie warme lichtkleur van dit soort spots.

Nu nog een mooie dimbare waterdichte led strip regelen op 12 volt en missie geslaagd!

• Nox

Nox

Noxiuz

XeNoBiTe schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:46:
Ben na jullie adviezen gegaan voor 12 volt inbouwspots met beschermingsklasse IP65. Daarbij besteld een Osram Halotronic voeding via Euro-Electronics.nl en Osram GU5.3 6,5 Watt LED Superstar spots via Amazon.de. Volgens mij een prachtige en veilige keuze.

De foto's van wmeester spreken boekdelen, mooie warme lichtkleur van dit soort spots.

Nu nog een mooie dimbare waterdichte led strip regelen op 12 volt en missie geslaagd!
Die strips met 30 of 60 smd leds de meter, 7/14w de meter heb je ook in siliconen uitgevoerd. Die zijn goed te dimmen met pwm dimmertjes. Ik heb hier zo'n simpel pwm dimmertje op 12v met afstandsbediening. Werkt voor het geld best goed eigenlijk. Moet je wel een 12v voeding hebben. Ik heb een elektrische voeding en nog een 433mhz relais controllertje erbij zodat ik 4 lampen kan bedienen maar ze allemaal wel op dezelfde gedimde toestand zitten.

http://www.abc-led.nl/web...MiUzMv40L4CFbShtAodOmoAjg

Pas met PWM dimmers trouwens wel op.

Als je al snel last hebt van vermoeide ogen (of flickering, bv. uit de oude beeldbuizen tijd), dan gaat PWM je heel erg storen.

Bij mij komt er in ieder geval geen spul meer in huis dat met PWM dimt. Of ik moet van te voren hebben gezien dat het in dat specifieke geval niet stoort.

De knipperfrequentie van een LED strip gedimd door PWM kun je toch helemaal niet zien? Zover ik weet is dat een paar kHz. Of je moet al een LED strip op AC hebben, waardoor je de 50 Hz knipperfrequentie ziet. Dat is wel irritant ja.

Geeft overigens wel een leuk effect als je een ventilator bij een LED die aangestuurd wordt met PWM houdt :P De ventilator lijkt dan trager te draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2014 18:50 ]

• opuntia1
ThinkPadd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:50:
De knipperfrequentie van een LED strip gedimd door PWM kun je toch helemaal niet zien? Zover ik weet is dat een paar kHz. Of je moet al een LED strip op AC hebben, waardoor je de 50 Hz knipperfrequentie ziet. Dat is wel irritant ja.

Geeft overigens wel een leuk effect als je een ventilator bij een LED die aangestuurd wordt met PWM houdt :P De ventilator lijkt dan trager te draaien.
Met een ventilator kom je er ook achter of een LED-lamp op een gelijkstroombron werkt en dan niet pulserend natuurlijk. :)
ThinkPadd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:50:

Ik weet niet precies hoe het zit met knipperfrequenties en het verschil tussen gelijkstroom en AC en zo.

Het enige wat ik weet dat je tegenwoordig talloze TV's, PC beeldschermen en Smartphones hebben (vooral die van Samsung) die brightness control met PWM doen. En daar krijg ik instant hoofdpijn van.

Met een warmwitte dimbare LED strip van Quintez (keer bij ibood gekocht) heb ik hetzelfde. En ook bv. met die kerstboom snoertjes op LED (in de winkel pik ik die er zo tussenuit). En die hebben dus allemaal een transformator (naar gelijkstroom) en een controllertje.

Ook bij steeds meer verlichte dashboards of achterlichten van (luxe) auto's heb ik het.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zo eergisteren bij het kruitvat een huismerk 10 watt led E27 gekocht.
Dit om de 9 watt leadere van ikea te vervangen.
Wat een teleurstelling, lichthoek dramatisch slecht en het valt des te meer op omdat de lamp op ooghoogte naar boven verlicht.
De ikea is wat koeler van kleur maar doet het hier dus in alle opzichten beter.
Dit wilde ik even delen met jullie.

De Chinese cob leds doen het hier nog steeds super.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• !null
eymey schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:52:
[...]

Ook bij steeds meer verlichte dashboards of achterlichten van (luxe) auto's heb ik het.
Ik zie het alleen bij de dagrij verlichting van nieuwe luxe auto's inderdaad. Ik heb er dan niet echt last van, maar ik merk er wel iets vreemds aan op, dat het niet een gewoon licht is wat aan staat.
Vooral leuk als de auto's rijden met die dagrij verlichting in de voorbumper. Vooral in je spiegels zo'n auto aan zien komen rijden.. het lijkt altijd alsof het halfords lampjes zijn die een beetje los bungelen, vanwege die frequentie gaat het aan de haal met de beweging (of iig voor je hersenen).

Heb het eigenlijk zelde bij gewone verlichting, op wat hele oude brakke TL / spaarlampen na.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 30-05-2014 10:44 ]

• opuntia1
!null schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:43:
[...]

Ik zie het alleen bij de dagrij verlichting van nieuwe luxe auto's inderdaad. Ik heb er dan niet echt last van, maar ik merk er wel iets vreemds aan op, dat het niet een gewoon licht is wat aan staat.
Vooral leuk als de auto's rijden met die dagrij verlichting in de voorbumper. Vooral in je spiegels zo'n auto aan zien komen rijden.. het lijkt altijd alsof het halfords lampjes zijn die een beetje los bungelen, vanwege die frequentie gaat het aan de haal met de beweging (of iig voor je hersenen).

Heb het eigenlijk zelde bij gewone verlichting, op wat hele oude brakke TL / spaarlampen na.
En het is ook niet te filmen! :)
Als je zwaait met je hand voor de led-lamp merk je ook dat die verlichting niet continu brandt.

Het schijnt ook voor te komen met beamers, die ook de kleuren rood groen en blauw heel snel achter elkaar uitstralen.
Maar ook daar heb ik gelukkig geen hinder van. :)
Dat laatste is inderdaad met DLP beamers. Dáár heb ik dan gelukkig weer geen last van. Overigens hebben mijn ogen (offtopic) ook last van oled schermen met pentile indeling.

Iig.... gelukkig heb ik het met de meeste 'retrofit' led lampen niet (ledare, pharox, philips, heb hier van alles wel eentje in huis en gelukkig geen last). Met een dimbare e14 lamp van Topledshop merk ik het dan echter wel weer een beetje als ik 'm dim. En nee, dat laatste is dan niet omdat de dimmer hem niet goed aan kan ;).

Overigens kan je het ook vaak opmerken met een dslr.

• marcop23
Ik denk ook een 100 Hz flikker te zien met een G4 lampje van Ebay (http://www.ebay.com/itm/171203942026), alleen dat vind ik gek want het lampje zit achter een elektronische halogeentrafo. Dat ding produceert iets van 30 - 40 kHz en dat is by far meer dan wat een menselijk ook kan zien knipperen. Ik weet nu niet of er een Skottky of normale gelijkrichterbrug op zit, dat zou misschien uit kunnen maken. Overigens is de trafo geschikt voor 6 - 60W en daar valt het prima binnen, er zitten nu 2 LEDs (1 ebay 1 action) en 2 halogeenlampjes (10W) op.

Overigens zijn die dingen niet extreem aan te raden: Ze worden toch behoorlijk heet, te heet eigenlijk voor LED's. Ik heb helaas geen IR thermometer, maar ik zou het niet gek vinden als de print 80-100 graden wordt. Ook heb ik de kleinste 90-lumen versie, maar die geeft duidelijk minder licht dan een G4 lampje van de Action die 80 lumen belooft.

Owh, ik lees nu een Olino-pagina van zo'n goedkope LED, maar ook de kleuren zien er minder 'mooi 'uit dan onder die van de Action. Beiden hebben een kleurtemperatuur van ~3000K, eigenlijk wat te hoog voor in de huiskamer, maarja. Het licht wat uit de Ebay LED komt lijkt wel vrij veel op het licht van een oudere 640-kleur TL zoals bij ons in de schuur, maar dat is ook niet simpel te vergelijken, aangezien de TL letterlijk iets van 50x zoveel licht geeft.

Owh, de opgenomen stroom is uit 12 VDC ongeveer 58 mA, wat een vermogen van ~0,7W geeft.

[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 30-05-2014 12:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:19:

Gaat om deze ledlampen:

[afbeelding]

Top. Ben nog op zoek om de rest van mijn verlichting te vervangen. (zit voor een belangrijk deel al op led) Zal deze dan ook een kans geven, want voor dat geld heb je er in de winkel maar 2 of 3. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 13:53:
[...]

Top. Ben nog op zoek om de rest van mijn verlichting te vervangen. (zit voor een belangrijk deel al op led) Zal deze dan ook een kans geven, want voor dat geld heb je er in de winkel maar 2 of 3. :)
Zul je, afgezien misschien van levensduur maar die weet ik simpelweg niet, geen buil aan vallen en je wellicht zelfs positief verrassen. :)
Het zit allemaal wat goedkoop in elkaar maar de gebruikte leds (Cree en Epistar) zijn gewoon goed. Let er wel op dat je niet de 110v versie pakt want dan is het snel uit met de pret. :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:03:
[...]

Zul je, afgezien misschien van levensduur maar die weet ik simpelweg niet, geen buil aan vallen en je wellicht zelfs positief verrassen. :)
Het zit allemaal wat goedkoop in elkaar maar de gebruikte leds (Cree en Epistar) zijn gewoon goed. Let er wel op dat je niet de 110v versie pakt want dan is het snel uit met de pret. :+
Ik schrok een beetje maar heb wel de 220v varianten besteld. :P
Niet eens bij stilgestaan dat dat verschil er ook nog is. :)

• Nox

Nox

Noxiuz

eymey schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:01:
Pas met PWM dimmers trouwens wel op.

Als je al snel last hebt van vermoeide ogen (of flickering, bv. uit de oude beeldbuizen tijd), dan gaat PWM je heel erg storen.

Bij mij komt er in ieder geval geen spul meer in huis dat met PWM dimt. Of ik moet van te voren hebben gezien dat het in dat specifieke geval niet stoort.
Helemaal geen last van eigenlijk. De ledstrip zit direct aangesloten op de dimmer en merk niks. Wel als ik een fan uit een PC op mijn desk heb draaien voor wat verkoeling, als je goed kijkt zie je dat er een pwm actief is maar ik merk er weinig van. Frequentie zit ook in de tientallen kilohertzen wat je ogen niet kunnen zien. Als je op 50hz zit bijv dan zie je dat weer wel.

Maargoed, iedereen ervaart het weer anders.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vandaag de eerste van 9 ledspots vervangen. De lichtopbrengst was vorige week plotseling gehalveerd dus ik vermoed een defect in de dimmerschakeling.
Omdat ik destijds (2009) 10 spots gekocht heb en er maar 9 nodig had kan ik nu als ik er op let zien dat na vijf jaar de lichtopbrengst van de overige spots ietsje minder is geworden maar niet hinderlijk. Ik schat dat er minder dan 20% verschil in zit al is dat moeilijk te zeggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• datadevil
wij hebben een uitbouw met een gipsplaten plafond met daarin 3 halogeen spotjes, 12volt. Nu wilde ik die vervangen maar ik kon geen trafo vinden in de buurt van de 3 spotjes, en trekken aan draden resulteerde in 3 losse spotjes; de stekkertjes schoten los.
Wat is nu het handigst; ik heb 1 doosje in het plafond waar alle snoeren in en uitgaan, worden die doorgaans zo ingebouwd dat je via die doos nog in het plafond kunt komen, of is er een andere toegangsmethode om de snoeren naar de spotjes te brengen?

• Nox

Nox

Noxiuz

Meestal is het een verlaagd plafond en zijn de armatuurtjes meer een sierstripje met een houder. Je kunt dus bij ieder spotje meestal gewoon het plafond in.

Wel jammer dat je nergens de trafo kunt vinden, die heb je wel nodig.

• datadevil
NoxiuZ schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:18:
Meestal is het een verlaagd plafond en zijn de armatuurtjes meer een sierstripje met een houder. Je kunt dus bij ieder spotje meestal gewoon het plafond in.

Wel jammer dat je nergens de trafo kunt vinden, die heb je wel nodig.
Het is een plafond, niet verlaagd voor zover ik weet, gewoon het plafond. Daarboven zit het dak. Ik kan inderdaad prima bij de spotjes het plafond in, maar trafo wil niet. Zal morgen eens kijken of ik met telefoon misschien kan filmen, en anders overweeg ik om de boel los te koppelen en de lampjes dus gewoon niet te gebruiken. Heb ze qua licht niet nodig namelijk, is puur decoratief licht.

• !null
Hoezo moet je bij de trafo zijn? Misschien heeft de trafo inderdaad een minimum vermogen en moet hij vervangen worden, maar miscshien ook niet? Als je gewoon de lampjes vervangt door de LED varianten hoef je wellicht niet bij de trafo?

• datadevil
!null schreef op zondag 01 juni 2014 @ 23:03:
Hoezo moet je bij de trafo zijn? Misschien heeft de trafo inderdaad een minimum vermogen en moet hij vervangen worden, maar miscshien ook niet? Als je gewoon de lampjes vervangt door de LED varianten hoef je wellicht niet bij de trafo?
nou de ellende is nu dat er van 2 lampjes de snoertjes al los waren gemaakt/geschoten(?), en de derde door mijn zoektoch naar de trafo is losgeschoten. Nu heb ik dus 3 losse lampjes 8)7

• Nox

Nox

Noxiuz

Gisteren bij ouders de Dimtone E27 opgehangen boven de eettafel. Ziet er erg goed uit, het is een redelijk compacte tafel dus met eentje gaat het nog wel. Zodra je meer dan 2x0.8m aan oppervlakte heb kan ik er twee aanraden.

Dimmen doet hij érg goed, op een dimmer van 20 jaar oud ofzo (Dimtronic dimmer, 2x300w waarschijnlijk) doet hij het zonder problemen. Dimmen doet hij overigens tot kaarslampniveau en geeft dan een mooi warmwit licht. Bijna net zo goed als een gloeilamp als die zo gedimd is. Waardige opvolger :)

• Avvd
  • Niet online
Ik heb onlangs een paar philips masterleds gekocht, 4w 2700k gu10, 35w vervangers. Ik heb in mijn badkamer nu 2 van deze leds zitten en 2 halogeen 35 watt lampen in een vierkant om ze echt goed te kunnen vergelijken, echter vind ik de led lampen nog steeds net iets te kil ten opzichte van een halogeen lamp, zijn er eigenlijk fatsoenlijke led lampen die wel echt het halogeenlicht evenaren?

[ Voor 25% gewijzigd door Avvd op 11-06-2014 23:16 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 15:22
Blueone schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:10:
Ik heb onlangs een paar philips masterleds gekocht, 4w 2700k gu10, 35w vervangers. Ik heb in mijn badkamer nu 2 van deze leds zitten en 2 halogeen 35 watt lampen in een vierkant om ze echt goed te kunnen vergelijken, echter vind ik de led lampen nog steeds net iets te kil ten opzichte van een halogeen lamp, zijn er eigenlijk fatsoenlijke led lampen die wel echt het halogeenlicht evenaren?
Zo goed als halogeen krijg je het niet met LED. Goed genoeg moet kunnen, maar is afhankelijk van de toepassing en je wensen.
Daarom moet je ook niet gaan vergelijken. Gewoon de hele bende in één keer vervangen en dan wen je er vanzelf aan.

Heb ik ook gedaan toen ik ging verhuizen, gelijk overal LED ingeschroeft, dus nu weet ik niet beter :)

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 07:51
Ik ben opzoek naar een LED-lamp om mijn 100W E27 gloeilamp in de badkamer te vervangen.
Nu zie ik op eBay een hele hoop LED-lampen staan, in alle geuren en kleuren. Wat zou een mooi alternatief zijn voor mijn 100W gloeilamp?

Kleurtemperatuur is niet heel erg belangrijk zo lang het maar geen koel-wit is. Ik heb het idee dat de warm-witte lampen van eBay allemaal redelijk goede kleur licht geven?

Kan iemand iets zeggen over de warmte-huishouding van goedkope LED-lampen? Zit dat een beetje snor, of worden ze doorgaans toch te warm?

[ Voor 41% gewijzigd door endless90 op 13-06-2014 00:02 ]

• !null
Hoe groot is die badkamer?

Wellicht zou het voldoen om de krachtigste Philips E27 lamp te vinden met 11W ofzo. Kleur is prima bij Philips. Philips geeft voor 11W vervangend voor 60W gloeilamp, maar dat is gerust een voorzichtige schatting te noemen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Heb je maar 1 lichtpunt dan? En is een 20W spaarlamp geen optie? Anders moet je gaan denken aan losse 20W modules gekoppeld aan een redelijk koelblok.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• weebl15
Dotto schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:33:
Ik ben opzoek naar een LED-lamp om mijn 100W E27 gloeilamp in de badkamer te vervangen.
Nu zie ik op eBay een hele hoop LED-lampen staan, in alle geuren en kleuren. Wat zou een mooi alternatief zijn voor mijn 100W gloeilamp?

Kleurtemperatuur is niet heel erg belangrijk zo lang het maar geen koel-wit is. Ik heb het idee dat de warm-witte lampen van eBay allemaal redelijk goede kleur licht geven?

Kan iemand iets zeggen over de warmte-huishouding van goedkope LED-lampen? Zit dat een beetje snor, of worden ze doorgaans toch te warm?
Philips LEDbulb D 20-100W E27 827 A67 wellicht?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:03:
[...]

Ik heb ze inmiddels binnen ook. Werken idd prima.
Vind de bouwkwaliteit ook wel oké, ze wegen minder dan ik gewend ben dat laat ze goedkoop aanvoelen. Het licht dat er af komt heb ik niets op aan te merken.

Binnenkort nog maar een batch over laten komen met nog wat sterkere lampjes.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:10:
[...]

Ik heb ze inmiddels binnen ook. Werken idd prima.
Vind de bouwkwaliteit ook wel oké, ze wegen minder dan ik gewend ben dat laat ze goedkoop aanvoelen. Het licht dat er af komt heb ik niets op aan te merken.

Binnenkort nog maar een batch over laten komen met nog wat sterkere lampjes.
Heb je een linkje, na 20 pagina's heb ik nog niks gezien wat op die foto lijkt :|
Pagina: 1 ... 49 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)