Ik denk ook een 100 Hz flikker te zien met een G4 lampje van Ebay (
http://www.ebay.com/itm/171203942026), alleen dat vind ik gek want het lampje zit achter een elektronische halogeentrafo. Dat ding produceert iets van 30 - 40 kHz en dat is by far meer dan wat een menselijk ook kan zien knipperen. Ik weet nu niet of er een Skottky of normale gelijkrichterbrug op zit, dat zou misschien uit kunnen maken. Overigens is de trafo geschikt voor 6 - 60W en daar valt het prima binnen, er zitten nu 2 LEDs (1 ebay 1 action) en 2 halogeenlampjes (10W) op.
Overigens zijn die dingen niet extreem aan te raden: Ze worden toch behoorlijk heet, te heet eigenlijk voor LED's. Ik heb helaas geen IR thermometer, maar ik zou het niet gek vinden als de print 80-100 graden wordt. Ook heb ik de kleinste 90-lumen versie, maar die geeft duidelijk minder licht dan een G4 lampje van de Action die 80 lumen belooft.
Owh, ik lees nu een Olino-pagina van zo'n goedkope LED, maar ook de kleuren zien er minder 'mooi 'uit dan onder die van de Action. Beiden hebben een kleurtemperatuur van ~3000K, eigenlijk wat te hoog voor in de huiskamer, maarja. Het licht wat uit de Ebay LED komt lijkt wel vrij veel op het licht van een oudere 640-kleur TL zoals bij ons in de schuur, maar dat is ook niet simpel te vergelijken, aangezien de TL letterlijk iets van 50x zoveel licht geeft.
Owh, de opgenomen stroom is uit 12 VDC ongeveer 58 mA, wat een vermogen van ~0,7W geeft.
[
Voor 23% gewijzigd door
marcop23 op 30-05-2014 12:27
]