Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.701 views

Verwijderd

hjs schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:38:
[...]

Heb je een linkje, na 20 pagina's heb ik nog niks gezien wat op die foto lijkt :|
E27 "grote fitting":
http://www.aliexpress.com/snapshot/6108403441.html

E14 "kleine fitting":
http://www.aliexpress.com/snapshot/6108403442.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 11:22 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Thnx :)

Verwijderd

No prob.
Houd er wel rekening mee dat pakketpost uit China even duurt. Ik heb deze bestelling op 30 Mei geplaatst en gister pas ontvangen.
Dat is dus bijna anderhalve maand dat het ergens tussen China en je voordeur zweeft.

• hjs
  • Niet online

hjs

Daar ben ik bekend mee, bestel ook wel eens spul bij focal of dx ;)

En tussen 30 mei en 16 juni zit geen anderhalve maand :+
Dat ligt dan eerder aan Ali Express. Pakketjes van eBay uit China is hier altijd 2 / 2,5 week.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Bevallen de goedkope Chinese LED's goed? Zelf heb ik mijn bedenkingen, zeker op gebied van veiligheid.

Verwijderd

weebl15 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:17:
Bevallen de goedkope Chinese LED's goed? Zelf heb ik mijn bedenkingen, zeker op gebied van veiligheid.
Ze hebben (althans, dat staat op de product pagina, of dat zo is is een tweede) gewoon verschillende keurmerken doorstaan. (FCC, RoHS, etc)
Ik vind het licht dat er af komt prima, maar over de interne constructie kan ik niet oordelen.
hjs schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:49:
Daar ben ik bekend mee, bestel ook wel eens spul bij focal of dx ;)

En tussen 30 mei en 16 juni zit geen anderhalve maand :+
Rekenfoutje. :') My bad. Op een of andere manier dacht ik dat we al in Juli zaten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 12:29 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:25:
[...]

Ze hebben (althans, dat staat op de product pagina, of dat zo is is een tweede) gewoon verschillende keurmerken doorstaan. (FCC, RoHS, etc)
Kleinigheidje hoor, maar FCC gaat enkel over straling die wel/niet uitgezonden mag worden, en RoHS enkel over bepaalde stoffen die niet in het product voor mogen komen. Zegt dus 'niks' over veiligheid. Althans niet over de veiligheid waar op gedoeld wordt, dat de lamp niet in de fik vliegt dus. :)

Wel leuk topic, ga ik even volgen, want wil ook dimbare led-verlichting gaan inbouwen.

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb recent een paar armaturen met E27 fitting gekocht bij de Ikea, daar maar direct bijpassende LED lampen ingedraait, ook van de Ikea. Beide peertjes zijn inmiddels kapot, de eerste is 'gewoon' kapot gegaan. De tweede ging opeens niet meer aan, toen ik eraan draaide kwam de peer eruit minus de fitting.

Nu twee nieuwe LED peertjes van de Ikea erin gedraait, dit zijn nieuwe versies (deze zijn niet mat), tot nu toe doen ze het prima. Heeft iemand anders dit soort ervaringen met Ikea lampen?

Ik verwacht dit soort kwaliteitsproblemen eerder bij Chinese lampen :s.

Edit: de betreffende lampen staan gemiddeld denk ik een uurtje per dag aan, die eerste peer is na ongeveer 6 maanden kapot gegaan, de tweede weet ik niet meer precies.

[ Voor 12% gewijzigd door Blubber op 17-06-2014 15:35 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:59
Ik neem aan dat je met die twee kapotte lampen bent teruggegaan naar de Ikea?

Die ruilen ze vast wel om. Dat is het voordeel ten opzichte van Chinees spul. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:11
Ware het niet dat Ikea lampen vaak ook Made in China zijn ;).

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Leuk topic :)

Tsja het verhaal LED of Chinese LED ( erger nog )

Ik vind het persoonlijk jammer dat hier zo weinig controle op ( chinese ) componenten is.

Er zijn wel Chinese bedrijven die goed spul maken, maar je betaald er dan ook voor.
Nu werk ik dik 5 jaar bij een bedrijf op de TD, welke ik niet ga noemen, waar nog op de "ouderwetse" methode gerepareerd wordt ( op component niveau ).
90% van de apparaten die wij verkopen, zijn tegenwoordig voorzien van een LED lichtbron.

Het leuke is wat je dan zoal tegenkomt bij het spul uit China.
Nou leuk is het al niet meer, je kan beter huilen.

Componenten, spanningsregelaars, eeproms, laat staan een goede kleurcodering van kabels intern.

Ik heb meegemaakt bij schakelende voedingen, de schakel fets gewoon gekopieerd waren van Fairchild.
Daar ziet een leek dus helemaal niets van, staat mooi netjes een F op met typenummer en batchnummer etc.
Stom genoeg gingen die dingen dus maar 3 maanden mee, en dan ga je vergelijken uit verschillende batches apparaten ( 15.000 stuks totaal ) en dan kom je erachter dat die fets allemaal uit dezelfde batch komen. Vreemd indeed.
Dan ga je een belasting circuit bouwen, van 1 originele Fairchild en de Chinese --> Chinese variant ging al bij 4 Ampere de lucht in terwijl de Fairchild nog 7 Ampere uithield.

Weerstanden iedem.
Als je handig bent test het zelf maar eens uit. Koop een goekoop LED lampje uit China en soldeer daar maar eens een weerstand uit. Bouw daar een schakeling mee of hang hem aan je voeding zodat hij goed heet wordt en kapot gaat. Daarna doe je dat zelfde eens bij een weerstand die voldoet aan de Europese normen. --> Chinese vliegt in brand, Europese zal alleen een rookpluimpje geven.

Ik wil geen mensen bang maken, maar dit zijn mijn ervaringen die ik echt elke dag zie/meemaak.
Kan hier ook echt een boek over schrijven haha.

• weebl15
Wie doneert wat goedkope Chinese lampjes aan Marco om te testen? Zelf heb ik ze niet.

• Blubber
  • Niet online
Nou ja, voor die lage prijs kun je het je permitteren om er een paar aan te schaffen puur en alleen om ze te slopen. Ik denk dat je er niet gek veel mee op schiet, ik ga er vanuit dat ze componenten eruit gesloopt hebben totdat het niet meer werkt, en de rest hebben vervangen met el-cheapo spul.

De vraag blijft of het veilig genoeg is, ik wil ook niet het idee hebben dat mijn huis in de fik kan gaan elke keer als ik een lampje laat branden :s.

• weebl15

• Blubber
  • Niet online
Dat filmpje is een stuk minder spectaculair dan ik gehoopt had, ik zag al beelden van ontploffende LEDs voor me. Dit soort dingen varbaasd mij niets, en is eigenlijk wat ik bedoelde in mijn vorige post, ze hebben er gewoon meuk uitgehaald die niet noodzakelijk is voor het functioneren :).

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Blubber schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:34:
Ik heb recent een paar armaturen met E27 fitting gekocht bij de Ikea, daar maar direct bijpassende LED lampen ingedraait, ook van de Ikea. Beide peertjes zijn inmiddels kapot, de eerste is 'gewoon' kapot gegaan. De tweede ging opeens niet meer aan, toen ik eraan draaide kwam de peer eruit minus de fitting.

Nu twee nieuwe LED peertjes van de Ikea erin gedraait, dit zijn nieuwe versies (deze zijn niet mat), tot nu toe doen ze het prima. Heeft iemand anders dit soort ervaringen met Ikea lampen?

Ik verwacht dit soort kwaliteitsproblemen eerder bij Chinese lampen :s.

Edit: de betreffende lampen staan gemiddeld denk ik een uurtje per dag aan, die eerste peer is na ongeveer 6 maanden kapot gegaan, de tweede weet ik niet meer precies.
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn dure Pharox lampen. Die houden het in mijn ervaring ook (lang!) niet de beloofde tijd vol. 25000 uur? Kansloos. Stuk binnen een jaar, met maximaal een uurtje of twee gebruik per dag. Ja, als je hem opstuurt krijg je een nieuwe. Fijn. Maar ik heb liever een lamp die gewoon doet wat hij belooft: 25000 uur meegaan. Dat is dus een jaar of 30 met dat uurtje of twee per dag.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• weebl15
ATS schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:09:
[...]

Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn dure Pharox lampen. Die houden het in mijn ervaring ook (lang!) niet de beloofde tijd vol. 25000 uur? Kansloos. Stuk binnen een jaar, met maximaal een uurtje of twee gebruik per dag. Ja, als je hem opstuurt krijg je een nieuwe. Fijn. Maar ik heb liever een lamp die gewoon doet wat hij belooft: 25000 uur meegaan. Dat is dus een jaar of 30 met dat uurtje of twee per dag.
Wat voor armatuur zit hij in?

• ATS

ATS

weebl15 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:10:
[...]

Plafondamartuur in de keuken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Blubber
  • Niet online
weebl15 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:10:
[...]

Zou niet uit moeten maken, toch?
Jawel, als het een armatuur is met weinig ventilatiemogelijkheid dan kan de lamp z'n warmte niet goed kwijt.

• weebl15
Blubber schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:15:
[...]

Zou niet uit moeten maken, toch?
Jawel. Gesloten armaturen zijn niet goed voor de levensduur van de meeste LED's. Ze kunnen hun warmte dan niet goed kwijt.

• Blubber
  • Niet online
Daar had ik nooit bij stilgestaan, maar dat is inderdaad logisch, weer wat geleerd vandaag :).

Verwijderd

Blubber schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:49:
Nou ja, voor die lage prijs kun je het je permitteren om er een paar aan te schaffen puur en alleen om ze te slopen. Ik denk dat je er niet gek veel mee op schiet, ik ga er vanuit dat ze componenten eruit gesloopt hebben totdat het niet meer werkt, en de rest hebben vervangen met el-cheapo spul.

De vraag blijft of het veilig genoeg is, ik wil ook niet het idee hebben dat mijn huis in de fik kan gaan elke keer als ik een lampje laat branden :s.
Ik ben zelf redelijk anal met verlichting en laat het bijvoorbeeld nooit aan staan in ruimten waar ik niet ben, zeker als ik van huis ben staat alles gewoon uit.
Al die bangmakerij is leuk maar intussen hebben we ook hier gewoon last van exploderende Senseo's. :P

Ik wil best een paar van die Chinese dingen afstaan aan iemand die problemen kan aantonen, al vraag ik me wel af wat dat zegt gezien de ene Chinese lamp ook de andere niet is.
Uiteindelijk komt dat soort zooi allemaal uit China. Ik geloof er niets van dat dat spul geproduceerd word in een westers land. Ook de dure niet. En ik ben pessimistisch genoeg om te geloven dat het leeuwendeel van de extra kosten in die lampen alhier gewoon in de middle man of winstmarges zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 11:52 ]

• weebl15
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:51:
[...]

Ik ben zelf redelijk anal met verlichting en laat het bijvoorbeeld nooit aan staan in ruimten waar ik niet ben, zeker als ik van huis ben staat alles gewoon uit.
Al die bangmakerij is leuk maar intussen hebben we ook hier gewoon last van exploderende Senseo's. :P

Ik wil best een paar van die Chinese dingen afstaan aan iemand die problemen kan aantonen, al vraag ik me wel af wat dat zegt gezien de ene Chinese lamp ook de andere niet is.
Uiteindelijk komt dat soort zooi allemaal uit China. Ik geloof er niets van dat dat spul geproduceerd word in een westers land. Ook de dure niet.
Natuurlijk worden bijna alle lampen in China gemaakt, maar producten die hier in de winkel liggen moeten aan keurmerken voldoen, anders komen ze er niet te liggen.

Op mijn Albert Heijn, IKEA, Gamma en Philips LED lampen staat allemaal Made in China.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:51:

Ik wil best een paar van die Chinese dingen afstaan
Bevallen ze niet? :+

Geintje hoor, ben benieuwd wat je van ze vindt. Er zal in het algemeen zeker verschil zitten tussen verschillende lampen en van een lamp van een paar duppies daar kun je niet hetzelfde verwachten als van een duur exemplaar hier. Maar ik durf wel te stellen dat de meeste problemen komen door verkeerd gebruik zoals hierboven ook al te lezen is, gesloten armaturen. Tsja, dat gaat mis. Vraag is dan niet of maar wanneer. :)
Ook gestoei met (verkeerde) dimmers of op lampen die daar helemaal niet geschikt voor zijn is vragen om problemen. Ledverlichting is een fantastische ontwikkeling maar het is wel wat minder simpel dan vroeger toen je domweg ergens een peertje indraaide. ;)

Verwijderd

Ik vind ze prima. Kwa lichtopbrengst doen ze het net zo goed als de 2 euro duurdere broertjes van de Hema en Ikea.
Alle armaturen waar ze in zitten zijn bij mij open. Levensduur zal wellicht minder zijn maar dat kan alleen de tijd aantonen.

Er werd iets verder terug echter gesuggereerd dat een Tweaker die lampjes ging testen met de vraag wie er een paar wou doneren. Daar wil ik er wel een paar voor afstaan.
Als er echt een rieele kans is dat zo'n ding zichzelf in de fik steekt in een realistisch scenario is dat uiteraard wel info die je wil hebben. Al lijkt het me wat sterk.
From 300W to 10W — A LED Lighting SolutionAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x4pJBsXpdHPi5tuLAnYoiSqB/full.png
http://hackaday.com/2014/...-a-led-lighting-solution/

Goed idee. Die staande halogeenpitten is echt milieuterrorisme.

Afwerking mocht alleen wel wat netter :p

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2014 14:29 ]

Verwijderd

@Alpha Bootis: ben blij dat ze bevallen, ik stond er erg van te kijken bij de eerste partij. Verwachtingen waren erg laag maar je krijgt best een bak licht (relatief dan) voor weinig geld. Als je ze uit elkaar peutert zie je de prijs ook wel af aan de inhoud maar er kan imho weinig mis mee gaan. Gaat er een ledje stuk dan doet ie het helemaal niet meer en erg warm worden ze ook niet. :)
ThinkPadd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:23
Ik heb in die van mij gewoon een E27 fitting uit een plafondlamp van Ikea geknutseld, 3 watt ledlamp erin, dimmer doorverbonden en omdat hij open was en voor een betere verstrooing van licht daar de glazen kap (van diezelfde plafondlamp) van erop gemonteerd. Ik had de originele lamp al vervangen voor een 42 watt halogeen maar die dimde ik, vond dat erg zonde en deze oplossing geeft net zoveel licht als in die situatie. Schakelen doe ik met zo'n draadloos Elro setje maar je kunt natuurlijk ook een voetschakelaar in het snoer zetten.

Toen ik ermee bezig was vroeg ik me al af hoeveel mensen wel niet zo'n ding de hele avond aan hebben staan en simpelweg niet weten wat dat wegslurpt aan energie. :/

• Blubber
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:38:
Toen ik ermee bezig was vroeg ik me al af hoeveel mensen wel niet zo'n ding de hele avond aan hebben staan en simpelweg niet weten wat dat wegslurpt aan energie. :/
Heb hem regelmatig de hele avond aanstaan, en weet dondersgoed hoeveel energie dat ding slurpt. Maar soms wil je gewoon veel en goed licht, en dan is een LED lamp gewoon niet goed genoeg.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Blubber schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:51:
[...]

Heb hem regelmatig de hele avond aanstaan, en weet dondersgoed hoeveel energie dat ding slurpt. Maar soms wil je gewoon veel en goed licht, en dan is een LED lamp gewoon niet goed genoeg.
Onzin. Ik heb een 36W module met koelblok en stille ventilator achter een boekenkast gehangen (staat schuin in de hoek) en kan gedimd worden met afstandbediening. Vroeger had ik daar een 300W halogeen staan en sinds een aantal jaar dus een 36W LED. Op maximaal vermogen zie je totaal geen verschil in lichtopbrengst en kleurtemperatuur (op vol vermogen is zo'n 300W halogeen echt niet meer zo warmwit). Alleen in gedimde toestand is het licht dus witter (3000K), maar verre van storend. In dezelfde zithoek hebben we ook nog 4 2700K LED spotjes (ook dimbaar met afstandbediening) voor wat warmer licht, maar die staan zelden aan tegenwoordig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Blubber
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:26:
[...]

Onzin. Ik heb een 36W module met koelblok en stille ventilator achter een boekenkast gehangen (staat schuin in de hoek) en kan gedimd worden met afstandbediening. Vroeger had ik daar een 300W halogeen staan en sinds een aantal jaar dus een 36W LED. Op maximaal vermogen zie je totaal geen verschil in lichtopbrengst en kleurtemperatuur (op vol vermogen is zo'n 300W halogeen echt niet meer zo warmwit). Alleen in gedimde toestand is het licht dus witter (3000K), maar verre van storend. In dezelfde zithoek hebben we ook nog 4 2700K LED spotjes (ook dimbaar met afstandbediening) voor wat warmer licht, maar die staan zelden aan tegenwoordig.
Heb je een link naar die LED module?

Misschien vind jij het niet storend, misschien is de kleur voor jou niet zo belangrijk. Ik ben door omstandigheden erg anaal over verlichting, ik heb nu een opstellingen met een 300W halogeen die voor mij werkt, en ben derhalve huiverig om die te vervangen. Zeker door een oplossing die een ventilator nodig heeft ...

Verwijderd

Blubber schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:51:
[...]

Als je je daar bewust van bent dan is dat prima want eigen keus maar ik denk echt wel dat je veel zuinigere led oplossingen kunt bedenken die je diezelfde bak licht geven. :)
Ik ga er ook anders mee om, dimmen bijv. is leuk maar daar gaat ook (extra) energie verloren terwijl ik 95% van de tijd hem op dezelfde stand had staan en dan kan er best een vervangende lamp in. Die 5% dat ik wel meer licht nodig heb (beetje knutselen zittend aan de salontafel, lamp staat naast de bank) doe ik nu aan de eettafel.

Is eigen keus natuurlijk en ik snap jouw overweging ook wel, Ik wil zelf alleen zo bewust mogelijk met energie om gaan en daar past zo'n slurper niet in. Ik verlicht nu mijn hele huis (eengezinswoning met 3 slaapkamers) met net geen 50 watt aan verlichting inclusief schuur en aquarium. Enige 'fout' nog is een 15 watt lavalampje, die is gewoon voor de leuk. :+

edit: Als je even aangeeft wat die omstandigheden zijn dan kunnen we misschien meedenken. ;)

• weebl15
Ja, welke omstandigheden maken je anaal over verlichting?

• Blubber
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:45:
[...]

Als je je daar bewust van bent dan is dat prima want eigen keus maar ik denk echt wel dat je veel zuinigere led oplossingen kunt bedenken die je diezelfde bak licht geven. :)
Ik ga er ook anders mee om, dimmen bijv. is leuk maar daar gaat ook (extra) energie verloren terwijl ik 95% van de tijd hem op dezelfde stand had staan en dan kan er best een vervangende lamp in. Die 5% dat ik wel meer licht nodig heb (beetje knutselen zittend aan de salontafel, lamp staat naast de bank) doe ik nu aan de eettafel.

Is eigen keus natuurlijk en ik snap jouw overweging ook wel, Ik wil zelf alleen zo bewust mogelijk met energie om gaan en daar past zo'n slurper niet in. Ik verlicht nu mijn hele huis (eengezinswoning met 3 slaapkamers) met net geen 50 watt aan verlichting inclusief schuur en aquarium. Enige 'fout' nog is een 15 watt lavalampje, die is gewoon voor de leuk. :+

edit: Als je even aangeeft wat die omstandigheden zijn dan kunnen we misschien meedenken. ;)
Ik ben slechtziend, gevolg is dat ik exact het goede licht nodig heb. Niet te fel, maar ook niet te weinig. De hoek moet goed zijn in verband met reflecties (op monitor, maar ook op mijn bureau bijvoorbeeld.) Het finetunen is vooral een kwestie van proberen, wat veel tijd kan kosten.

Zoals ik in de vorige post al aangaf is heb ik momenteel een werkende oplossing, met een halogeenlamp die op mijn computer kast staat :). Ik ben er niet op tegen om LEDs te gebruiken, sterker nog, ik heb een aantal LED strips en andere LED lampen in gebruik. Maar deze halogeen lamp werkt momenteel goed, ik kan zelfstandig dingen in dat kamertje doen, derhalve ben ik erg huiverig daar ook maar iets aan te veranderen.

Dat gezegd hebbende, ik ben er niet op tegen om die lamp door LEDs te vervangen, maar het blijft een gok.

• weebl15
Wat voor lamp is het trouwens, 300W halogeen is een aardig vermogen.

• Blubber
  • Niet online
weebl15 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:58:
Wat voor lamp is het trouwens, 300W halogeen is een aardig vermogen.
Het is zo'n cheap-ass stalamp van de Karwei, de lamp zelf is een 118mm 300W halogeenlamp. De enige plek waar ik die nog kan krijgen is bij de electro zaak van de Universiteit Twente :). In andere winkels kan ik alleen maar 150W versies vinden die volgens de verpakking net zoveel licht geven, maar hier geldt dus weer hetzelfde verhaal (never change a winning team zullen we maar zeggen.)

• weebl15
Als je er de ruimte voor hebt in die ruimte zou je nog een 150cm 58W TL-D lamp kunnen proberen. Levert zo'n 5200 lumen op CRI>=80 en 4400 op CRI>=90.

Of 2 van die dingen, qua lichtintensiteit ga je er dan sowieso op vooruit. Alleen de vraag of CRI en andere lichteigenschappen bevallen. Zelfs met 2 van die lampen (10.000 lumen) heb je dan maar 1/3e van je huidige energieverbruik.

Bijvoorbeeld:

http://www.ecat.lighting....super-80/927922083069_eu/ (CRI 85)

http://www.ecat.lighting....-de-luxe/928045093081_eu/ (CRI 91)

[ Voor 70% gewijzigd door weebl15 op 18-06-2014 16:12 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:23:
From 300W to 10W — A LED Lighting Solution[afbeelding]

Ik zou keuken(aluminium)folie aan de binnenkant van die kom lijmen en er een stukje mat glas overheen doen die het licht verspreid en tevens de guts afdekt. Natuurlijk wel rekening houdende met een zekere airflow voor die led om hitte in kwijt te raken.

Verwijderd

Welke kleurtemperatuur en hoeveel lumen moet het geven? Je kunt losse led modules krijgen die ook vaak in bouwlampen en schijnwerpers met led gebruikt worden.
Wat meteen een tip is want dan kun je redelijk inschatten of de kleur iig goed is. ;)

Edit: plaatje was wat groot. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 16:12 ]

• Blubber
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 16:10:
Welke kleurtemperatuur en hoeveel lumen moet het geven? Je kunt losse led modules krijgen die ook vaak in bouwlampen en schijnwerpers met led gebruikt worden.
Wat meteen een tip is want dan kun je redelijk inschatten of de kleur iig goed is. ;)

Edit: plaatje was wat groot. :P
Ik heb geen idee welke temp het is, en hoeveel lumen dat ding produceert :). Zoals ik al zei, ik schuif en probeer tot het werkt. Ik heb ook niet de tools om de lichtopbrengst of kleur te meten, en die staaflamp is een of andere cheap-ass chinees ding, het staat in ieder geval niet op de verpakking.

• weebl15
De meeste halogeenlampen zitten zo rond de 2900K. Lichtopbrengst waarschijnlijk zo'n 5000 lumen.

http://download.p4c.phili...31843241_eu_pss_aenaa.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door weebl15 op 18-06-2014 16:21 ]

Verwijderd

Kijk even bij de 50 watt bouwlampen en schijnwerpers in de bouwmarkt als je de volle 5000 lumen nodig hebt. Waarschijnlijk is led wel ietsjes witter maar dat kan ook een voordeel zijn. :)
Let wel op dat je de goede kleurtemperatuur bekijkt, vaak zijn bouwlampen helderwit maar ze zijn er ook in warm wit.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Koudwit kan een voordeel zijn: door dit met (niet dimbare) rode leds te combineren kan je de kleurtemperatuur af laten nemen door de witte lamp te dimmen. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ThinkPadd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:23:
From 300W to 10W — A LED Lighting Solution[afbeelding]

En wat denk je van het brandgevaar, halogeenlampen zijn goede lampen om brand te veroorzaken. :(
Soms dus wel heel warm licht. :) :) :)

Dan is een Chinese LED-lamp veel veiliger.

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-06-2014 20:02 ]

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:03

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een vraag die ik er beste hier kan stellen. In ons huis hangt een kroonluchter met daarin 9 lampen. Het merendeel is nu stuk dus ik wil vervangen door led. Aan de muur zit ook een dimmer. Zit ik bij het omschakelen naar led ook vast aan een nieuwe dimmer?

http://www.xbmcfreak.nl/

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
weebl15 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 16:09:
Als je er de ruimte voor hebt in die ruimte zou je nog een 150cm 58W TL-D lamp kunnen proberen. Levert zo'n 5200 lumen op CRI>=80 en 4400 op CRI>=90.
[...]
http://www.ecat.lighting....super-80/927922083069_eu/ (CRI 85)
http://www.ecat.lighting....-de-luxe/928045093081_eu/ (CRI 91)
Dat gaat nooit passen he :P Je hebt een 12 cm halogeenlamp, en wil er dan een lamp van 150 cm in proberen te passen.

Als je aan de fluorescentielamp wilt zou 2x een T5 HO lamp van 55cm een kleine optie zijn, maar die korte HO lampen zijn helemaal niet zo efficient (wel veeeeel efficienter dan halogeen alsnog). Maar <70 lm/W is geen 100 lm/W wat (bijna) haalbaar is bij langere lampen. Dan kan je nog een korte PL lamp doen, maar weer niet alle winkels voor particulieren verkopen die enzo.

De staande lampen zijn helaas gewoon heel inefficient, en dat komt niet alleen door de lichtbron. Als je namelijk al het licht van een 300W halogeen efficient op de grond kan richten, heb je al veel te veel licht voor een huiskamer. Als je efficient wilt, gebruik je zo'n mooie smalle T5 inbouw armatuur, maarja :P
En voordat ik iedereen over me heen krijg: E27 LED's komen ook al heel erg in de buurt, maar 100 lm/W bij een goede kleurtemperatuur duurt denk ik nog een paar jaar. Je zit bij E27 natuurlijk erg met de driver en de thermische problemen. Voor de woonkamer is dat natuurlijk wel dé optie.

In dit geval is het toepassen van een high power LED wel mooi creatief en gaat prima werken. Ik weet alleen niet hoe de kleurtemperatuur is.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 22-06-2014 10:51 ]

• weebl15
marcop23 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:42:
[...]

Dat gaat nooit passen he :P Je hebt een 12 cm halogeenlamp, en wil er dan een lamp van 150 cm in proberen te passen.
Dat was niet mijn bedoeling, gewoon een ander armatuur erbij natuurlijk, maar zoals ik al zei "als je er ruimte voor hebt". :-)

[ Voor 15% gewijzigd door weebl15 op 22-06-2014 16:20 ]

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik ben op zoek naar een Led lamp met een bewegingsensor.
De lamp zelf zou gevoed moet worden door zonne energie.
Maw. er is geen elektrische aansluiting in de buurt.
Het gebied wat verlicht moet worden is klein -> 4m².

Ik vroeg me als er iemand me iets kan aanraden wat goed werkt ?
Op het moment ben ik aan het kijken naar het merk Brennenstuhl solar.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Kijk eens naar die solar tuinlampjes. Volgens mij bestaan er ook een aantal met een bewegingssensor.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Blubber
  • Niet online
marcop23 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:42:
De staande lampen zijn helaas gewoon heel inefficient, en dat komt niet alleen door de lichtbron. Als je namelijk al het licht van een 300W halogeen efficient op de grond kan richten, heb je al veel te veel licht voor een huiskamer.
Dan heb je inderdaad genoeg licht, maar ook een buttload slagschaduw, en daar wordt een mens ook niet bepaald blij van :s.

• marcop23
Blubber schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:24:
[...]

Dan heb je inderdaad genoeg licht, maar ook een buttload slagschaduw, en daar wordt een mens ook niet bepaald blij van :s.
Nee dat snap ik wel, maar dat was bedoeld als voorbeeld waarom het rendement van die staande lampen niet zo hoog is, wat niet alleen door de lichtbron komt.

In nieuwe gebouwen zie je nu ook vaak van die dunne TL5 armatuurtjes waar ik het al over had, dan heb je wel efficient licht met nauwelijks schaduw. Zulke designs zijn natuurlijk veel efficienter, maarja dat wil je niet in je huiskamer.

Het was dus gewoon om te zeggen waarom die lampen sowieso niet efficient zijn.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
michelk31 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:16:
Ik ben op zoek naar een Led lamp met een bewegingsensor.
De lamp zelf zou gevoed moet worden door zonne energie.
Maw. er is geen elektrische aansluiting in de buurt.
Het gebied wat verlicht moet worden is klein -> 4m².

Ik vroeg me als er iemand me iets kan aanraden wat goed werkt ?
Op het moment ben ik aan het kijken naar het merk Brennenstuhl solar.
Ik heb t lampje van de kruidvat gekocht, ben er echt tevreden mee:
pielle007 in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

• hansdegit
  • Laatst online: 17-11 13:56
Sinds gisteren hebben we 2 Philips E27 MasterLED Dimtones hangen boven de eettafel. Prima lamp! Mooi licht en ze zijn perfect te dimmen. Nu overweeg ik om de 6 halogeentjes in de TV hoek ook te vervangen door dimtones, maar ik twijfel aan de hoek.

De GU10 dimtones zijn er in 25 graden en 40 graden. Wat zijn de argument om voor een 40 graden hoek te kiezen?

edit:
de huidige halogeentjes zijn 36graden en 450 cd.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 02-07-2014 12:27 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Proton_

Proton_

Team Welles

Egalere verlichting, lijkt me :)
25 graden is een vrij nauwe lichtkegel en wil je dus voor accentverlichting (op een kunstwerk ofzo).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• weebl15
Jammer dat er zo weinig specificaties over deze producten terug te vinden zijn op de site van ALDI.
Als je twijfelt gewoon kopen en terugbrengen als het niet bevalt. Doen ze bij Aldi nooit moeilijk over. Je kunt het zo terugbrengen zonder dat ze om een reden vragen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-11 15:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik moet zeggen dat ik al veel LED lampen heb gebruikt maar dat de nieuwe LED serie van Philips met kop en schouders boven overige merken uitsteken als het gaat om de kleur warmte.

Heb al bijna al mijn bestaande LED verlichting vervangen voor Philips.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• weebl15
Alle Philips LED lampen die ik tot nu toe heb gekocht bevallen mij ook erg goed.

• opuntia1
weebl15 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:28:
Alle Philips LED lampen die ik tot nu toe heb gekocht bevallen mij ook erg goed.
En Philips stopt met investeren in LED.
Brengt te weinig op.
Het wordt heel donker in Eindhoven.
Wie doet het licht uit, ja Philips. :(

• ATS

ATS

Bron?

Vraag ik me idd ook af.

Ze zijn ook nog gewoon actief op facebook met hun campagne "see what LED lighting can do"

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit artikel vertelt een heel ander verhaal :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• hansdegit
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ik heb even een -voor mijn gevoel ontzettend domme- vraag over de Philips DimTone. Dat ding neemt maximaal 8W vermogen op. Doet -ie dat ook als -ie gedimd wordt, of zakt het opgenomen vermogen dan evenredig terug?

Als het antwoord op de laatste vraag: "Ja" is, dan kan ik verder rekenen aan de business case voor de rest van de 23 halogeentjes op de benedenverdieping.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Vermogen zal iets zakken, maar niet evenredig. 50% gedimd is niet 4W bijv.
Vol open zal het 8W zijn, en gedimd (ongeacht de stand) iets van 5W of 6W denk ik.

Verwijderd

Met de LED GU5.3 spots van de Action ben ik wel klaar. Waren eerst van merk Majestic en die waren wel aardig, maar nu is het LMC geworden (of soortgelijke naam) en kan nu elke maand terug met een defecte lamp. Dat houd ik wel 2 jaar vol hoor, maar echt handig is het niet.

Ben nu over aan het schakelen naar IKEA in de badkamer :)

• opuntia1
Zie http://www.rtlnieuws.nl/e...urzen-tonen-gemengd-beeld

Philips (plus 4 procent) was vanaf de handelsaanvang de blikvanger in de AEX. Het concern maakte bekend zijn onderdelen die componenten voor led-verlichting en verlichting voor de auto-industrie maken te verzelfstandigen. Het concern houdt wel een belang in die activiteiten, vorig jaar goed voor een gezamenlijke omzet van 1,4 miljard euro, maar gaat ook op zoek naar externe investeerders.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 16:40
weebl15 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:28:
Ik was ook erg tevreden met mijn Philips (master) LEDs, maar de laaste set van 7W spots voor in de slaapkamer viel me toch wat tegen. Ze produceren toch een wat killer licht dan de gloeilamp die ik had. Jammer.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 18:04
hansdegit schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:17:
Sinds gisteren hebben we 2 Philips E27 MasterLED Dimtones hangen boven de eettafel. Prima lamp! Mooi licht en ze zijn perfect te dimmen. Nu overweeg ik om de 6 halogeentjes in de TV hoek ook te vervangen door dimtones, maar ik twijfel aan de hoek.

De GU10 dimtones zijn er in 25 graden en 40 graden. Wat zijn de argument om voor een 40 graden hoek te kiezen?

edit:
de huidige halogeentjes zijn 36graden en 450 cd.
Gelijk kiezen voor de 40 graden. Heb zelf de 25 gehad en had 2 egale uitgelichte cirkels op de tafel... |:(

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• BounceMeister
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met een RGBW ledstrip afstandsbediening/controller die dan aangesloten is op een RGB ledstrip en een losse warmwitte ledstrip ernaast?
Ik zag namelijk een aluminium hoekprofiel waar twee ledstrips naast elkaar in kunnen en waar dan een melkwit kapje overheen gaat.
Er zijn RGBW strips, maar ik denk dat twee losse mooier licht geeft. (ik dacht aan 5050 leds).

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
geldersscheepje schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:21:
[...]

Gelijk kiezen voor de 40 graden. Heb zelf de 25 gehad en had 2 egale uitgelichte cirkels op de tafel... |:(
25 graden spots zijn er om veel hoger te monteren, bijvoorbeeld 4M hoog.
Hoe hoger je ze plaatst, hoe groter de cirkel uiteindelijk.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• marcop23
Oxellaar schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:32:
[...]

25 graden spots zijn er om veel hoger te monteren, bijvoorbeeld 4M hoog.
Hoe hoger je ze plaatst, hoe groter de cirkel uiteindelijk.
Of als je bedoeling een nauwe lichtbundel is uiteraard, als je het als winkel gebruikt om een product in de spotlight te zetten ofzo.
BounceMeister schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:29:
Heeft er iemand ervaring met een RGBW ledstrip afstandsbediening/controller die dan aangesloten is op een RGB ledstrip en een losse warmwitte ledstrip ernaast?
Ik zag namelijk een aluminium hoekprofiel waar twee ledstrips naast elkaar in kunnen en waar dan een melkwit kapje overheen gaat.
Er zijn RGBW strips, maar ik denk dat twee losse mooier licht geeft. (ik dacht aan 5050 leds).
Ik heb een tijdje terug deze strip gekocht voor onder m'n keukenkastjes: ThinkPadd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Geeft mooi warm licht. Beetje roze tintje zit erin. Maar zeker niet richting dat koudwitte wat andere strips hebben.

• opuntia1
De postcodeloterij-LED-lamp had toch niet de beloofde lange levensduur van tig uur.
Is al een half jaar geleden defect gegaan.
Had nu even tijd om er eens naar kijken op deze regenachtige zondag.
Hier zie je de gesloopte lamp met een paar kleine rode LEDs om wat warmer licht te krijgen.
De LEDs zijn wel goed gekoeld met aluminium.
Maar de elektronica heeft het laten afweten.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PostcodeloterijLED-lamp6-7-201413-38-10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PostcodeloterijLED-lamp6-7-201414-26-20.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door opuntia1 op 06-07-2014 19:56 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:31
Iemand deze dimbare led nog gekocht? Hoe bevallen ze?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

opuntia1 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:40:
De postcodeloterij-LED-lamp had toch niet de beloofde lange levensduur van tig uur.
Is al een half jaar geleden defect gegaan.
Had nu even tijd om er eens naar kijken op deze regenachtige zondag.
Hier zie je de gesloopte lamp met een paar kleine rode LEDs om wat warmer licht te krijgen.
Kan je ook zien of de led-aansturing defect is, of juist de leds zelf?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 10:20
Ik heb een idee voor LED verlichting als ik over een paar maanden ga verhuizen. Wat ik wil doen is een LED plateau maken (om het zo maar even te noemen) die aan het plafond hangt met een paar draadjes. Het plateau schijnt op het plafond om zo indirect de kamer te verlichten (op zijn minst het plafond voorzien van een leuke kleur). Uiteraard met een controller eraan om zo via mijn telefoon de belichting te sturen, maar dat is even voor later.

Ik kan vrij weinig vinden over het gebruik van LED's als indirecte lichtbron, alleen koof-verlichting zie ik (aan de randen van het plafond om zo een rand van licht te creëren). Het doel is dus om het hele plafond van een kleur te voorzien als die aanstaat, het liefst wil ik hiermee ook "normaal" licht mee creëren, maar dat is geen vereiste.

Is zoiets als dit daarvoor geschikt denken jullie? Of is het überhaupt niet mogelijk?

edit: even daargelaten of het wel het hele plafond verplicht, zo niet egaal etc
edit2: oke, de link is een slecht voorbeeld (elke kleur staat een paar cm van elkaar af waardoor de kleuren niet mooi gaan mengen) maar ik denk dat een led strip niet genoeg licht opbrengt om bovenstaand verhaal mogelijk te maken. Iemand een idee? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Soepstengel op 06-07-2014 21:20 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:29
Soepstengel schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:10:
Ik heb een idee voor LED verlichting als ik over een paar maanden ga verhuizen. Wat ik wil doen is een LED plateau maken (om het zo maar even te noemen) die aan het plafond hangt met een paar draadjes. Het plateau schijnt op het plafond om zo indirect de kamer te verlichten (op zijn minst het plafond voorzien van een leuke kleur). Uiteraard met een controller eraan om zo via mijn telefoon de belichting te sturen, maar dat is even voor later.

Ik kan vrij weinig vinden over het gebruik van LED's als indirecte lichtbron, alleen koof-verlichting zie ik (aan de randen van het plafond om zo een rand van licht te creëren). Het doel is dus om het hele plafond van een kleur te voorzien als die aanstaat, het liefst wil ik hiermee ook "normaal" licht mee creëren, maar dat is geen vereiste.

Is zoiets als dit daarvoor geschikt denken jullie? Of is het überhaupt niet mogelijk?

edit: even daargelaten of het wel het hele plafond verplicht, zo niet egaal etc
edit2: oke, de link is een slecht voorbeeld (elke kleur staat een paar cm van elkaar af waardoor de kleuren niet mooi gaan mengen) maar ik denk dat een led strip niet genoeg licht opbrengt om bovenstaand verhaal mogelijk te maken. Iemand een idee? :P
is het msschein met zoiets te realiseren?

• opuntia1
Onbekend schreef op zondag 06 juli 2014 @ 20:47:
[...]

Kan je ook zien of de led-aansturing defect is, of juist de leds zelf?
Zoals ik al zei, de elektronica, LED-aansturing, heeft het laten afweten.
De LED's zijn niet defect.
Maar daar heeft niemand wat aan.
De LED-lamp is defect en heeft zijn beloofde uren niet gehaald. :(

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PostcodeloterijLED-lamp6-7-201414-03-19.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door opuntia1 op 06-07-2014 22:46 ]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 10:20
trinity999 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:44:
[...]

is het msschein met zoiets te realiseren?
Dat is idd misschien wel een oplossing! Zal binnenkort eens een winkel opzoeken die zo'n ding heeft hangen als demo :) Bedankt!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• marcop23
opuntia1 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:38:
[...]

Zoals ik al zei, de elektronica, LED-aansturing, heeft het laten afweten.
De LED's zijn niet defect.
Maar daar heeft niemand wat aan.
De LED-lamp is defect en heeft zijn beloofde uren niet gehaald. :(

[afbeelding]
Ik vertrouw eigenlijk (E27/E14) lampen die beweren dat ze zomaar 20 000+ uren halen nooit, tenzij duidelijk is dat er echt een flinke lading R&D in heeft gezeten. Mijn Philips lamp die wel behoorlijk goed in elkaar lijkt te zitten, belooft 15 000 uur, dat lijkt me al veel realistischer dan zomaar 50 000 uur beloven, omdat de LED's dat toevallig kunnen halen.

Ik zou zeggen, verwacht van een niet al te goed ontworpen lamp dat je de 8 000 uur van een spaarlamp niet gaat halen. En als die wel goed lijkt, waar duidelijk is nagedacht over thermische problemen: Als er 50 000 uur ofzo staat, geloof het niet.

Dit geld trouwens alleen voor E27 lampen, TL vervangers ofzo hebben veel grotere oppervlakten en zouden veel langer kunnen leven door een lagere warmteproductie per lampoopervlakte.

• opuntia1
marcop23 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:29:
[...]

Ik vertrouw eigenlijk (E27/E14) lampen die beweren dat ze zomaar 20 000+ uren halen nooit, tenzij duidelijk is dat er echt een flinke lading R&D in heeft gezeten. Mijn Philips lamp die wel behoorlijk goed in elkaar lijkt te zitten, belooft 15 000 uur, dat lijkt me al veel realistischer dan zomaar 50 000 uur beloven, omdat de LED's dat toevallig kunnen halen.

Ik zou zeggen, verwacht van een niet al te goed ontworpen lamp dat je de 8 000 uur van een spaarlamp niet gaat halen. En als die wel goed lijkt, waar duidelijk is nagedacht over thermische problemen: Als er 50 000 uur ofzo staat, geloof het niet.

Dit geld trouwens alleen voor E27 lampen, TL vervangers ofzo hebben veel grotere oppervlakten en zouden veel langer kunnen leven door een lagere warmteproductie per lampoopervlakte.
De Postcodeloterij LED-lamp (Pharox) zat ook goed in elkaar.
De LED's goed gekoeld met veel aluminium.
Maar het zwakke punt blijft de electronica.
En dan speciaal de elco's die defect gaan.

Hoe zit het met die Philips lamp die wel goed in elkaar zou zitten?
Ik geloof er niets van.

• marcop23
opuntia1 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:57:
[...]

De Postcodeloterij LED-lamp (Pharox) zat ook goed in elkaar.
De LED's goed gekoeld met veel aluminium.
Maar het zwakke punt blijft de electronica.
En dan speciaal de elco's die defect gaan.

Hoe zit het met die Philips lamp die wel goed in elkaar zou zitten?
Ik geloof er niets van.
Het zwakke punt is inderdaad de driveelektronica en de LEDs zelf misschien ook nog wel bij verhoogde temperatuur. Ik denk alleen dat 50 000 uur (of 25 000) zwaar overdreven is voor E27 lampen die niet extreem groot zijn per geproduceerde lumen.

Zo te zien is de behuizing van die Pharox lamp van plastic of niet? Dat aluminium koelding wat in de lamp zit lijkt niet echt zijn warmte naar de (plastic) behuzing kwijt te kunnen als die daadwerkelijk van plastic is, en zit de elektronica opgesloten in het koelblok voor de LED's. Als dat binnenste aluminium 80 graden wordt, heb je nog maar 25 graden wat de condensator boven ambient mag, wat vrijwel niets is. De hitte wordt in het koelklok alle kanten op gereflecteerd. Natuurlijk ontkom je hier ook niet echt aan in een E27 lamp, maar je kan het proberen te voorkomen. Hier zit de elektronica echt in de heatsink.

Die Philips lamp heeft in ieder geval flink veel oppervlakte aluminium aan de buitenkant, waar voelbaar veel warmte heen geleidt. Ik denk dat het direct vast zit aan de LED's. Bovendien komen ze met een levensduur die onderzocht lijkt te zijn in plaats van zomaar zeggen, heel veel uur. Ze hebben natuurlijk ook al ervaring met spaarlampen waarvan ook de elektronica thermisch (in plaats van de lichtbron zelf) faalt. Ik vind het daarom geloofwaardig. Ik kan hem alleen niet openmaken zonder stuk te maken.

Edit: Ik heb het gemeten met een thermistor, het aluminium is na 5-10 min 47 graden bij een ambient van rond de 26 (dak op het zuiden). Het aluminium is echter te heet om lang vast te houden, wat duidt op een grote warmtegeleiding naar je vingers. Ik vind het echter weinig, ik had meer verwacht. Ik kan het savonds na 2 uren ofzo nog wel een keer proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 07-07-2014 15:28 ]

• opuntia1
marcop23 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:11:
[...]

Het zwakke punt is inderdaad de driveelektronica en de LEDs zelf misschien ook nog wel bij verhoogde temperatuur. Ik denk alleen dat 50 000 uur (of 25 000) zwaar overdreven is voor E27 lampen die niet extreem groot zijn per geproduceerde lumen.

Zo te zien is de behuizing van die Pharox lamp van plastic of niet? Dat aluminium koelding wat in de lamp zit lijkt niet echt zijn warmte naar de (plastic) behuzing kwijt te kunnen als die daadwerkelijk van plastic is, en zit de elektronica opgesloten in het koelblok voor de LED's. Als dat binnenste aluminium 80 graden wordt, heb je nog maar 25 graden wat de condensator boven ambiant mag, wat vrijwel niets is. De hitte wordt in het koelklok alle kanten op gereflecteerd. Natuurlijk ontkom je hier ook niet echt aan in een E27 lamp, maar je kan het proberen te voorkomen. Hier zit de elektronica echt in de heatsink.

Die Philips lamp heeft in ieder geval flink veel oppervlakte aluminium aan de buitenkant, waar voelbaar veel warmte heen geleidt. Ik denk dat het direct vast zit aan de LED's. Bovendien komen ze met een levensduur die onderzocht lijkt te zijn in plaats van zomaar zeggen, heel veel uur. Ze hebben natuurlijk ook al ervaring met spaarlampen waarvan ook de elektronica thermisch (in plaats van de lichtbron zelf) faalt. Ik vind het daarom geloofwaardig. Ik kan hem alleen niet openmaken zonder stuk te maken.

Edit: Ik heb het gemeten met een thermistor, het aluminium is na 5-10 min 47 graden bij een ambiant van rond de 26 (dak op het zuiden). Het aluminium is echter te heet om lang vast te houden, wat duidt op een grote warmtegeleiding naar je vingers.
Kijk nog even terug naar de foto's.
Geen kunststof, maar aluminium.
De bol ook geen kunststof maar glas.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een mooie uitdaging voor een ingenieur: een 230V driver maken die geen elco's heeft...
Is er schade aan de elektronica te zien? Op de foto kan ik niets duidelijk kapot zien.

• opuntia1
Proton_ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:30:
Een mooie uitdaging voor een ingenieur: een 230V driver maken die geen elco's heeft...
Is er schade aan de elektronica te zien? Op de foto kan ik niets duidelijk kapot zien.
Hier een foto van de elecronica.
Ik zie ook niet iets wat kapot is.
Geen elco uit elkaar geklapt.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PostcodeloterijLED-lamp6-7-201414-17-54.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 07-07-2014 15:38 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat het de elektronica is die defect is? Als high power leds door oververhitting kapot gaan, geven ze vaak nog prima licht bij lage stroomsterktes en gaat het mis (flikkeren, uit) zodra ze echt warm geworden zijn (= bij nominaal vermogen). Testen met een paar mA is dus niet genoeg om vast te stellen of ze nog werken. Als ik me niet vergis is dit vanwege de ledvoeding die een vaste stroomsterkte levert, terwijl de vroegtijdig versleten power led opwarmt, neemt zijn elektrische weerstand af (het is immers een halfgeleider) en zakt daardoor de spanning over de led, totdat de spanning onvoldoende is om de led nog aan te houden.
Het ontwerp van het koellichaam overtuigt me nog niet, weliswaar is er veel aluminium, maar de warmte moet wel een forse omweg maken via dunne plaat (1 mm?) om bij de buitenkant uit te komen. Zo kan het koellichaam van buiten acceptabel warm aanvoelen, maar stikken je leds en elektronica binnenin alsnog van de hitte. De gaten die vrije convectie langs de binnenkant van de heatsink mogelijk moeten maken werken niet lekker doordat er geen gaten bij het glas zitten om koele lucht naar binnen te laten en als je de lamp omhoog schijnend monteert hebben ze al helemaal weinig praktisch nut. Jammer, had van Pharox toch iets beters verwacht.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zit er tussen het glas en alu geen kier van een mm of 2 voor de convectie?

• opuntia1
Proton_ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:08:
Zit er tussen het glas en alu geen kier van een mm of 2 voor de convectie?
Nee, bekijk even de foto van de LED's op de aluminium heatsink, er zit nog een stukje glas van de bol aan.

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:44:
Weet je zeker dat het de elektronica is die defect is? Als high power leds door oververhitting kapot gaan, geven ze vaak nog prima licht bij lage stroomsterktes en gaat het mis (flikkeren, uit) zodra ze echt warm geworden zijn (= bij nominaal vermogen). Testen met een paar mA is dus niet genoeg om vast te stellen of ze nog werken. Als ik me niet vergis is dit vanwege de ledvoeding die een vaste stroomsterkte levert, terwijl de vroegtijdig versleten power led opwarmt, neemt zijn elektrische weerstand af (het is immers een halfgeleider) en zakt daardoor de spanning over de led, totdat de spanning onvoldoende is om de led nog aan te houden.
Het ontwerp van het koellichaam overtuigt me nog niet, weliswaar is er veel aluminium, maar de warmte moet wel een forse omweg maken via dunne plaat (1 mm?) om bij de buitenkant uit te komen. Zo kan het koellichaam van buiten acceptabel warm aanvoelen, maar stikken je leds en elektronica binnenin alsnog van de hitte. De gaten die vrije convectie langs de binnenkant van de heatsink mogelijk moeten maken werken niet lekker doordat er geen gaten bij het glas zitten om koele lucht naar binnen te laten en als je de lamp omhoog schijnend monteert hebben ze al helemaal weinig praktisch nut. Jammer, had van Pharox toch iets beters verwacht.
Heel goed opgemerkt.
De LED-lamp zat bij mij in een schemerlamp en de bol dus omhoog!
Ventilatiegaten zitten dan aan de verkeerde kant.

Nog even info opgezocht die absoluut niet waargemaakt wordt.

De Pharox LED-lamp is een slimme aankoop. Met de Pharox LED-lamp kun je bestaande gloeilampen rechtstreeks vervangen en energie besparen, zonder concessies te doen op sfeer en kwaliteit. De lamp verbruikt tot 85% minder energie dan een gloeilamp en is nóg zuiniger dan een spaarlamp. Daarnaast geeft deze lamp warm wit licht. Bovendien gaat de Pharox veel langer mee. De lamp is snel terugverdiend en blijft daarna geld besparen, tot wel 25 jaar lang! Dat is niet alleen voordelig voor gebruikers maar ook goed voor onze planeet.

De jaren voor de Pharox LED-lamp zijn jaren met veel minder dagen, i.p.v. 365 dagen in een jaar misschien hooguit 40 dagen!

[ Voor 20% gewijzigd door opuntia1 op 07-07-2014 22:54 ]

• marcop23
Dat was dus wat ik bedoelde met 25 000 uren beloven zoals de Pharox, of 50 000. Dat is gewoon veel te hoog voor een E27 lamp die veel warmte weg moet stoken. Vrijwel zeker dat zo'n lamp niet langer leeft dan een spaarlamp, die hetzelfde probleem heeft.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit al een tijd te zoeken welke gu10 spotjes en dimmer ik zou meten aanschaffen. Vind het toch erg lastig en omdat ik er 15 nodig heb in totaal scheelt het ook nogal of een lampje 1 of 2 tientjes kost.

Heet iemand ervaring met de LEDARE ikea led spotjes van 8 watt qua dimbaarheid? Ik vraag me met name af tot welk niveau te gedimd kunnen worden, en het liefst ook met welke dimmer dat goed gaat. Ik kan bij Ikea zelf geen bijpassende dimmer vinden helaas.

Zou ik bijvoorbeeld deze kunnen gebruiken?
http://www.ledlampendirec...de-merken-afdekramen.html

Hier zie ik bijvoorbeeld ook een dimmer, maar tot slechts 75%. Lijkt me dat ik dan nog een vrij fel licht overhoud, zeker met 8 watt spotjes.
http://www.123ledspots.nl/berker-led-dimmer.html

Alvast bedankt voor alle adviezen, want kom er niet echt uit ondanks meerdere uren zoekwerk :/

• BounceMeister
  • Niet online
Ik ga binnenkort aluminium profielen bestellen voor zowel RGB als Warmwitte 5050 ledstrips (60 leds/meter). Wat is jullie ervaring met de helderheid van de kapjes die op die profielen zitten? Ik bedoel dan: "helder", "semi helder", "transparant mat", "diffuus melkwit" of "opaal melkwit". Voorbeeldje hier.

De profielen waar ik nu naar klijk zijn er in twee soorten, "transparant mat" of "semi helder". Ik wil zo veel mogelijk licht doorlaten, en vraag me af in hoeverre je nog lichtpuntjes blijft zien. En of er nog andere "bijwerkingen" zijn van bepaalde soorten.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:30:
En dan hopen dat de elco's altijd het probleem waren ;) (ik weet zelf niet waardoor deze LED-lampen falen)

Aan de buitenkant van een elco is lang niet altijd zichtbaar dat deze defect is. Je kan het wel meten ESR-meter.

-------

Nu we het toch over opengemaakte LED-lampen hebben:
Ik heb een paar niet-dimbare IKEA LED-lampen die teveel licht geven. Kan je zo'n lamp niet-destructief openmaken en de lichtsterkte reduceren met een weerstandje ofzo?

• opuntia1
Dre schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:06:
[...]

En dan hopen dat de elco's altijd het probleem waren ;) (ik weet zelf niet waardoor deze LED-lampen falen)

Aan de buitenkant van een elco is lang niet altijd zichtbaar dat deze defect is. Je kan het wel meten ESR-meter.

-------

Nu we het toch over opengemaakte LED-lampen hebben:
Ik heb een paar niet-dimbare IKEA LED-lampen die teveel licht geven. Kan je zo'n lamp niet-destructief openmaken en de lichtsterkte reduceren met een weerstandje ofzo?
Je zou het kunnen proberen door een condensator met de lamp in serie te zetten.
Lamp dus niet open maken.
Dan heb je geen verlies van energie,die je met een weerstand altijd hebt.
Maar geen elco gebruiken!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zal binnenkort eens kijken of ik zo'n lamp open krijg. De weerstand waar ik aan dacht was meer om de interne spannings- of stroomregelaar te misleiden. Warmte opwekken was ik niet van plan.
Aikon schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:49:
Ik zit al een tijd te zoeken welke gu10 spotjes en dimmer ik zou meten aanschaffen. Vind het toch erg lastig en omdat ik er 15 nodig heb in totaal scheelt het ook nogal of een lampje 1 of 2 tientjes kost.

[..]
Alvast bedankt voor alle adviezen, want kom er niet echt uit ondanks meerdere uren zoekwerk :/
Gamma heeft op dit moment ook 25% korting op schakelmateriaal. Misschien dat je daar nog een dimmer kunt vinden die geschikt is?
Kan alleen niet vinden tot wanneer de actie duurt.

Is ook makkelijk mocht het niet goed werken, dan breng je het gewoon terug ;)

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BounceMeister schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:22:
Ik ga binnenkort aluminium profielen bestellen voor zowel RGB als Warmwitte 5050 ledstrips (60 leds/meter). Wat is jullie ervaring met de helderheid van de kapjes die op die profielen zitten? Ik bedoel dan: "helder", "semi helder", "transparant mat", "diffuus melkwit" of "opaal melkwit". Voorbeeldje hier.

De profielen waar ik nu naar klijk zijn er in twee soorten, "transparant mat" of "semi helder". Ik wil zo veel mogelijk licht doorlaten, en vraag me af in hoeverre je nog lichtpuntjes blijft zien. En of er nog andere "bijwerkingen" zijn van bepaalde soorten.
Als je op zo'n korte afstand ten opzichte van de diffusiekap geen leds wil kunnen zien zou ik opaal wit nemen. Ik heb 14,4W/meter ledstrips in profielen achter opaalwitte diffusiekapjes en dat levert genoeg licht op terwijl er geen leds zichtbaar zijn. Het profiel is in mijn geval wel wat dieper (ca. 20mm).
Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)