Leuk topic
Tsja het verhaal LED of Chinese LED ( erger nog )
Ik vind het persoonlijk jammer dat hier zo weinig controle op ( chinese ) componenten is.
Er zijn wel Chinese bedrijven die goed spul maken, maar je betaald er dan ook voor.
Nu werk ik dik 5 jaar bij een bedrijf op de TD, welke ik niet ga noemen, waar nog op de "ouderwetse" methode gerepareerd wordt ( op component niveau ).
90% van de apparaten die wij verkopen, zijn tegenwoordig voorzien van een LED lichtbron.
Het leuke is wat je dan zoal tegenkomt bij het spul uit China.
Nou leuk is het al niet meer, je kan beter huilen.
Componenten, spanningsregelaars, eeproms, laat staan een goede kleurcodering van kabels intern.
Ik heb meegemaakt bij schakelende voedingen, de schakel fets gewoon gekopieerd waren van Fairchild.
Daar ziet een leek dus helemaal niets van, staat mooi netjes een F op met typenummer en batchnummer etc.
Stom genoeg gingen die dingen dus maar 3 maanden mee, en dan ga je vergelijken uit verschillende batches apparaten ( 15.000 stuks totaal ) en dan kom je erachter dat die fets allemaal uit dezelfde batch komen. Vreemd indeed.
Dan ga je een belasting circuit bouwen, van 1 originele Fairchild en de Chinese --> Chinese variant ging al bij 4 Ampere de lucht in terwijl de Fairchild nog 7 Ampere uithield.
Weerstanden iedem.
Als je handig bent test het zelf maar eens uit. Koop een goekoop LED lampje uit China en soldeer daar maar eens een weerstand uit. Bouw daar een schakeling mee of hang hem aan je voeding zodat hij goed heet wordt en kapot gaat. Daarna doe je dat zelfde eens bij een weerstand die voldoet aan de Europese normen. --> Chinese vliegt in brand, Europese zal alleen een rookpluimpje geven.
Ik wil geen mensen bang maken, maar dit zijn mijn ervaringen die ik echt elke dag zie/meemaak.
Kan hier ook echt een boek over schrijven haha.