Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.704 views

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
Sjakie2001 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:11:
Ik wil twee GU10 LED (50W equivalent) spots in mijn verlaagd plafond plaatsen, boven de piano, welke lichthoek zou dan het mooist zijn, 25 of 40 graden?
Aan beide zul je geen buil vangen denk ik. 25 en 40 graden zijn vrij standaard en voor algemeen gebruik. Met 25 graden kun je misschien net iets meer effect/sfeer creeëren boven je piano terwijl 40 graden de veiligere keuze is.
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 00:15:
Als je zo'n meting zou kunnen doen, graag, heb je het daadwerkelijk verbruikte vermogen ook al kunnen meten? (exact 2W zou neerkomen op 45 lumen/Watt, niet heel indrukwekkend voor led). Ik vroeg me ook af wat de materialen zijn, is de buitenmantel kunststof of aluminium? Of je Ikea als A-merk mag rekenen is trouwens ook nog de vraag
[..]
Net even gemeten, 62 graden is het hoogste wat ik heb kunnen meten. Op dat moment stond hij al 2 a 3 uur aan. Verbruik heb ik proberen te meten, maar mijn Cresta RCE-1106 kon het niet meten (gaf 0W aan).

Een Philips spaarlamp was 60 graden onderaan bij de mantel.

Buitenmantel is volgens mij aluminium, waar witte verf overheen zit.

Ik weet niet of je IKEA als A-merk mag zien. Voor mij zijn ze dat qua LED lampen op zich wel, ze geven 2 jaar garantie op al hun producten, en het licht wat de lampen geven vind ik mooi. En als grootste voordeel: De lampen zijn goedkoop :)

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:38:
[...]

Net even gemeten, 62 graden is het hoogste wat ik heb kunnen meten. Op dat moment stond hij al 2 a 3 uur aan. Verbruik heb ik proberen te meten, maar mijn Cresta RCE-1106 kon het niet meten (gaf 0W aan).

Een Philips spaarlamp was 60 graden onderaan bij de mantel.

Buitenmantel is volgens mij aluminium, waar witte verf overheen zit.

Ik weet niet of je IKEA als A-merk mag zien. Voor mij zijn ze dat qua LED lampen op zich wel, ze geven 2 jaar garantie op al hun producten, en het licht wat de lampen geven vind ik mooi. En als grootste voordeel: De lampen zijn goedkoop :)
Fijn, harde meetgegevens. Als ik met behulp van de Ikea catalogusfoto de maten afschat (lang leve de standaard fittingmaten!) dan is het warmtewisselend oppervlak A ongeveer 0,0015 m2. (aanname geometrie opgebouwd uit twee rechthoeken van 14*12 mm en een cilinder met diameter 14 mm en lengte 24 mm, de bovenzijde cilinder tel ik niet mee want kapje is gemaakt slecht warmtegeleidende kunststof). Gezien de lage lumen/Watt efficiëntie die Ikea opgeeft nemen we een totale licht-efficiëntie van 15%. Verliezen in zowel voeding als led worden warmte en hoeven dus niet van elkaar te worden gescheiden. Dan moet er dus een vermogen Pt van (0.85*2=) 1,7 W warmte worden gedumpt. Als convectiecoëfficient h nemen we opnieuw optimistisch 25 W/m2K waarmee onze vereiste dT volgt uit dT=Pt/(h*A) en komen we uit op 44 graden Celsius. Verrassend dicht bij jouw meting van 62 graden lamptemperatuur bij een kamertemperatuur van 18-20 graden.
Kortom, Ikea heeft in elk geval bij dit lampje voldoende zorg besteed aan de warmteafdracht. Qua naam heeft Ikea meer te verliezen dan een Chinese aanbieder op ebay en ik denk dat ze dan ook niet snel zullen komen met onhaalbaar hoge vermogens (3 W geeft al maximale lamptemperaturen van 90-95 graden Celsius, daar word ik zenuwachtig van) in zulke kleine halogeenvervangers. Toch blijft het ook bij Ikea opletten, ook niet alle modellen Billy boekenkasten zijn even degelijk en goed doordacht... :-)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik heb hier twee Ikea led lampen en vind de kleur toch echt te roze.
Zeker in een ruimte waar veel licht gekleurde oppervlakken zijn, alles krijgt dan een iets te roze gloed.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Wanneer heb je die lampen gekocht? 2 jaar terug kocht ik inderdaad nog lampen die iets te roze zijn bij Ikea. Maar de modellen uit 2013 zijn echt prima (maar idd, kwestie van smaak).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ikea lampen roze? Over welke soort lamp hebben jullie het? Die 5.3? Onze E27 lampen zie ik alleen lichtgeel, geen roze.

Waar ik erg benieuwd naar ben overigens is of NanoLight gaat doorbreken of dat het een concept project blijft. Lamp zelf ziet er voor geen moer uit, maar goed onder een kap zie je dat niet :p

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Oxellaar
  • Niet online
Ik bedoel de E27 ledlampen van ongeveer 4 Watt, heb ze ongeveer een jaar geleden gekocht.
Zijn geen slechte lampen, zeker voor dat geld niet.
Alleen vond ik ze vergeleken met de Masterled E14 en E27 van Philips wat roze.
Misschien had ik ze juist niet moeten vergelijken :P
Al zijn de meeste lampen van Ikea niet dimbaar meen ik? En dat was wel een must bij meer dan de helft.
Vandaar dat ik ze niet in de woonkamer heb gebruikt.

• ByteMe_
  • Niet online
Zijn ze officieel niet, maar ik dacht dat ik hier eens had gelezen dat dat wel lukte. Philips geven net wat betere kleuren (gu10 althans bij mij).

IKEA heeft volgens mij inmiddels wel meer dimbare LED-lampen.
Ze hebben nu op z'n minst een (ook volgens hun) officieel dimbare E27 lamp (komt een bak mooi licht uit, en dimt inderdaad ook mooi).

De situatie met de officieel niet maar stiekem wel dimbare lampen is alweer achterhaald :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 00:41
Heeft iemand ervaring met de G10 340 Lumen van Hema. Voor 6,95 lijken ze een koopje, maar er is online weinig over te vinden.

GoT, You have to love it!

Als ze niet in een blisterverpakking zitten die je kapot moet knippen, zou ik er gewoon eentje kopen om te testen. Als het niet bevalt kun je het zo weer terugbrengen immers.

• ByteMe_
  • Niet online
Ik vind alleen de 140 lumen versie voor 6,25... maar dat is echt niks qua opbrengst, niet halen. je moet richting 350-400 hebben (als je spotleds etc zoekt dan). Nog wat aanbiedingen

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 06-03-2014 10:19 ]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 00:41
RonaldDesigns schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:17:
Ik vind alleen de 140 lumen versie voor 6,25... maar dat is echt niks qua opbrengst, niet halen. je moet richting 350-400 hebben (als je spotleds etc zoekt dan). Nog wat aanbiedingen
Die merkloze dingen heb ik eerder besteld en ze gingen allemaal binnen 1 jaar stuk.

GoT, You have to love it!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb 2 dimbare led lampen nodig voor boven de eettafel. Ze komen in 2 lampenkappen. Heeft iemand daar een aanrader voor?

• Oxellaar
  • Niet online
Naar mijn smaak is er nog steeds maar één type dimbare ledlamp die echt mooi licht geeft in terug gedimde stand.
Ik heb het dan over de Dimtone, niet goedkoop, maar wel prachtig licht.
In de felste stand geven ze veel helder warmwit 2700K licht, in gedimde stand geven ze meer gezellig licht van 2400 2200K.

• datadevil
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 06:59:
Naar mijn smaak is er nog steeds maar één type dimbare ledlamp die echt mooi licht geeft in terug gedimde stand.
In de felste stand geven ze veel helder warmwit 2700K licht, in gedimde stand geven ze meer gezellig licht van 2400K.
bedankt. De IKEA heeft ook dimbare led lampen zag ik net, is dat niks?
Tsja, het is een kwestie van smaak.

Een dimbare Ledare E27 lamp van Ikea die we hier hebben (staat nu echter volgens mij al niet meer op de site) geeft in gedimde toestand nog nieteens heel vreselijk licht. Zelfde geldt voor een dimbare E14 ledlamp van Philips (niet dimtone).

Granted, het haalt het qua gloeilamp-achtige dimeigenschappen niet bij de Dimtone, maar het licht wordt er zeker niet killer op. De kleurtemperatuur vind ik prima hetzelfde blijven.

Het is alleen dus wennen als je gloeilampen gewend bent.

• datadevil
  • Nu online
eymey schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:00:
Tsja, het is een kwestie van smaak.

Een dimbare Ledare E27 lamp van Ikea die we hier hebben (staat nu echter volgens mij al niet meer op de site) geeft in gedimde toestand nog nieteens heel vreselijk licht. Zelfde geldt voor een dimbare E14 ledlamp van Philips (niet dimtone).

Granted, het haalt het qua gloeilamp-achtige dimeigenschappen niet bij de Dimtone, maar het licht wordt er zeker niet killer op. De kleurtemperatuur vind ik prima hetzelfde blijven.

Het is alleen dus wennen als je gloeilampen gewend bent.
dank, ga ik denk ik in eerste instantie voor de IKEA's, kan altijd nog doorschuiven met die naar een andere ruimte :D

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
Oxellaar schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 06:59:
In de felste stand geven ze veel helder warmwit 2700K licht, in gedimde stand geven ze meer gezellig licht van 2400K.
Helemaal mee eens! Niet goedkoop maar wel heel erg goed.
Boven mijn eettafel hangen dan ook twee lampen met een dimtone. _/-\o_

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Motrax schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:22:
Van het weekend ging de buitenverlichting stuk. Verlichting op basis van beweging en hoe donder het buiten is. Er zat een Philips Tornado spaarlamp in, 12W -> 60W.

Tot zover de "levensduur" tot 12 jaar. Helaas was het de lamp die bij de buitenverlichting meegeleverd werd, dus kleine kans dat we die konden ruilen.

We ergerden ons wild aan de opstarttijd van de spaarlamp. Kom je thuis, kan je nog niet het sleutelgat van de deur vinden omdat de spaarlamp nog aan het opstarten was. Kortom: LED to the rescue!

Zit er een E14 kleine fitting in -O- Dat betekent maximaal een 40W equivalent in LED...

Fitting er uitgesloopt, vervangen voor een E27 grote fitting en er een Philips 9,5W -> 60W ingezet. Werkt meer dan prima, geen opstarttijd meer!

Nu alleen hopen dat deze lamp langer meegaat...

[...]
Warmwit 3000k? Dat is wit licht, neigt naar blauw... niet de marketingpraat napraten he ;)

[...]
Let op wat voor kleur jij acceptabel vind. Marketing praat meldt dat 2700k-3000k al "warmwit" is. Dat is keiharde onzin. Het is wit, waar het blauw vanaf is. Maar warm kan je dat nog niet noemen!

LED spots warmer dan 2700k zijn er niet te vinden. Dus controleer eerst of je die lichtkleur wilt hebben.
Weet je wat grappig is
Bij xenon lampen bij auto's is het
3200k goold old halogeen-geel geler dan dit bestaat niet bij auto's....let wel 3200k :)
4300k wit/geel
5000k wit
6000k wit blauw
>6000k heel erg blauw

Dus zelfs 4300k (de standaard xenon kleur) wordt min of meer als "toch wel erg geel" bestempeld en de meestel mensen vinden iets meer wit/blauw toch mooier bij een xenonlamp.

Maar in dit topic vinden we dus zelfs 3000k nog "kil" _/-\o_

Desalniettemin.

Ik heb zelf 4 Philips MasterLED spotjes van 2700k, en ik vind deze behoorlijk naar het gele neigen. Vooral aan de buitenlant van de bundel, daar is het echt wel geler.
Akkoord, een echt halogeen lampje is nog een stukje geler, maar zoveel scheelt het echt niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Mijn 3000K TL-buis van 36W vind ik de ideale kleur voor slaap/woonkamer. In de badkamer heb ik een 6500K TL-buis van 18W bij de spiegel hangen. Dan kan je je gezicht toch wat meer met echte kleuren zien. :-)

De meeste lampen voor consumenten zijn jammer genoeg 2700K of 6500K. Af en toe iets er tussenin maar niet vaak.

Verwijderd

weebl15 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:01:
Mijn 3000K TL-buis van 36W vind ik de ideale kleur voor slaap/woonkamer. In de badkamer heb ik een 6500K TL-buis van 18W bij de spiegel hangen. Dan kan je je gezicht toch wat meer met echte kleuren zien. :-)

De meeste lampen voor consumenten zijn jammer genoeg 2700K of 6500K. Af en toe iets er tussenin maar niet vaak.
Op de meeste chineese sites kan je 3 soorten bestellen;
1. Warm white (~3000k en geen 2700K, dus iets witter dan je vooraf verwacht == een beetje wennen)
2. (Natural) white (4000K~5000K)
3. Cold white (6000K~6500K)

Dus al je je comfort-zone verlaat en via een site als Aliexpress/lightinthebox e.d. durft te bestellen, kan je vinden wat je zoekt.

Mijn ervaring met op die manier bestellen is prima. Al 2 keer besteld. BEide keren kwam de bestelling aan, was het precies wat was omschreven en voldeet het aan verwachtingen. Tevens geen douanerechten bij beide keren. Dus prima LED-lampjes voor weinig $$ :)

Je moet alleen wat meer geduld hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 10:08 ]

opuntia1 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 07:40:
[...]

Zelf gebruik ik ook LED lampen met een kleurtemperatuur van 6000 K.
Dit zijn mijn zonnetjes in huis.
Als de zon buiten schijnt is er geen verschil met buiten.
Dit bevalt mij overdag bijzonder goed.
Voor mij is het ideaal werklicht.

Blauw licht? Gewoon Wit licht.

Daarnaast denk ik dat het een zeer goedkope oplossing is voor de winterdepressie lichttherapie.
(gratis tip voor de medici onder ons)
Nog even op jouw post terug komen (want volgens mij heb je over mijn vraag heen gelezen wat voor 6000K LED lampen je gebruikt of ik heb over het antwoord heen gelezen :P).

Maar dus nog een keer de vraag: Welke gebruik jij? (linkje bv).

Ik ben nog steeds wel geinteresseerd om op strategische plekken ook 6000K (of evt 4000k) te gaan gebruiken, mits er absoluut geen zichtbare blauwzweem optreedt en wel goede CRI.

• weebl15
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:03:
[...]

Op de meeste chineese sites kan je 3 soorten bestellen;
1. Warm white (~3000k en geen 2700K, dus iets witter dan je vooraf verwacht == een beetje wennen)
2. (Natural) white (4000K~5000K)
3. Cold white (6000K~6500K)

Dus al je je comfort-zone verlaat en via een site als Aliexpress/lightinthebox e.d. durft te bestellen, kan je vinden wat je zoekt.

Mijn ervaring met op die manier bestellen is prima. Al 2 keer besteld. BEide keren kwam de bestelling aan, was het precies wat was omschreven en voldeet het aan verwachtingen. Tevens geen douanerechten bij beide keren. Dus prima LED-lampjes voor weinig $$ :)

Je moet alleen wat meer geduld hebben.
Ik heb een keer van een Chinese site die hier langskwam besteld, maar volgens mij voldoet de lamp die ik toen kreeg niet echt aan Europese veiligheidseisen. Ik bestelde vooral ook gewoon uit interesse. Voorlopig houd ik het bij in winkels verkrijgbare verlichting. Bij de Hornbach zijn de prijzen van LED lampen al een stuk vriendelijker dan bij de Albert Heijn, allebei gewoon dezelfde Philips lampjes.

Wat ik ook grappig vind is dat de meeste onbekende "B"-merken gewoon dezelfde lampen zijn als die van Philips en Osram maken. Op doosjes van het merk Attralux staat hetzelfde antwoordnummer in Eindhoven als dat van Philips. :-)

Verwijderd

weebl15 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:46:
[...]

Ik heb een keer van een Chinese site die hier langskwam besteld, maar volgens mij voldoet de lamp die ik toen kreeg niet echt aan Europese veiligheidseisen. Ik bestelde vooral ook gewoon uit interesse. Voorlopig houd ik het bij in winkels verkrijgbare verlichting. Bij de Hornbach zijn de prijzen van LED lampen al een stuk vriendelijker dan bij de Albert Heijn, allebei gewoon dezelfde Philips lampjes.

Wat ik ook grappig vind is dat de meeste onbekende "B"-merken gewoon dezelfde lampen zijn als die van Philips en Osram maken. Op doosjes van het merk Attralux staat hetzelfde antwoordnummer in Eindhoven als dat van Philips. :-)
Volgens jou voldoet ie niet, wie weet voldoet die prima. Die stelling is erg subjectief.

De lampen die ik heb binnen gehad voldoen aan alle eisen die eraan worden gesteld. Let wel: dat is voor zover ik kan zien, maar ze zijn zowel extern als intern gelijk aan een lampje wat ik kocht bij de praxis (ik heb er eens één opengemaakt en de printplaten/onderdelen vergeleken).

En gezien de prijsstelling van LEDlampen in NL, zeker die van de 'duurdere merken' , verdien je je ledlamp feitenlijk niet terug op stroombesparing.

Daarom zeg ik: Stap eens uit je comfortzone.

• weebl15
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:16:
[...]

Volgens jou voldoet ie niet, wie weet voldoet die prima. Die stelling is erg subjectief.

De lampen die ik heb binnen gehad voldoen aan alle eisen die eraan worden gesteld. Let wel: dat is voor zover ik kan zien, maar ze zijn zowel extern als intern gelijk aan een lampje wat ik kocht bij de praxis (ik heb er eens één opengemaakt en de printplaten/onderdelen vergeleken).

En gezien de prijsstelling van LEDlampen in NL, zeker die van de 'duurdere merken' , verdien je je ledlamp feitenlijk niet terug op stroombesparing.

Daarom zeg ik: Stap eens uit je comfortzone.
Deze lamp kon je uit elkaar draaien met je hand (by design), op de E27 schroefdraad zaten twee miezerige kabeltjes gesoldeerd die naar de voeding leiden, wat een klompje elektronica was dat los in de lamp zat. Als je de lamp schudde bewoog alles dus mee... Verder zat het in een stukje elektriciteitstape. Ook geen enkel keurmerk te bekennen.

Natuurlijk zullen er goede lampen tussen zitten en als iemand deze vindt, laat het ook zeker weten. Zelf ga ik echter de moeite niet nemen om potentieel brandgevaarlijke lampen in huis te halen als je ze voor grofweg dezelfde prijs bij de bouwmarkt kan halen.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:21
had vorige week een ledlamp stuk die bijna 2 jaar oud was :( (dure GU10 van € 20 +)
Viel gelukkig nog onder garantie (leverancier geeft 2 jaar garantie) en kreeg dus kosteloos een nieuwe.
Dat is dan wel weer het voordeel van het bestellen bij een nederlandse webshop :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 12-03-2014 15:29 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

weebl15 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:23:
[...]

Deze lamp kon je uit elkaar draaien met je hand (by design), op de E27 schroefdraad zaten twee miezerige kabeltjes gesoldeerd die naar de voeding leiden, wat een klompje elektronica was dat los in de lamp zat. Als je de lamp schudde bewoog alles dus mee... Verder zat het in een stukje elektriciteitstape. Ook geen enkel keurmerk te bekennen.

Natuurlijk zullen er goede lampen tussen zitten en als iemand deze vindt, laat het ook zeker weten. Zelf ga ik echter de moeite niet nemen om potentieel brandgevaarlijke lampen in huis te halen als je ze voor grofweg dezelfde prijs bij de bouwmarkt kan halen.
Dan wil ik graag weten waar je die tegen grofweg dezelfde prijs haalt als in China. Het scheelt bij mijn weten nl. een factor 4 of meer.

De lampjes die ik het recentst bestelde (zie: Verwijderd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II") kosten in NL. 7,-- euro per stuk. Ik had er 10 nodig. Uiteindelijk haalde ik haalde die 10 stuks in china voor minder dan 20 euro, inclusief bezorging.

Maar als ik in NL even duur lampjes kan kopen, hoor ik het graag.

• weebl15
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:44:
[...]

Dan wil ik graag weten waar je die tegen grofweg dezelfde prijs haalt als in China. Het scheelt bij mijn weten nl. een factor 4 of meer.

De lampjes die ik het recentst bestelde (zie: Verwijderd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II") kosten in NL. 7,-- euro per stuk. Ik had er 10 nodig. Uiteindelijk haalde ik haalde die 10 stuks in china voor minder dan 20 euro, inclusief bezorging.

Maar als ik in NL even duur lampjes kan kopen, hoor ik het graag.
Ik heb lampjes die daar erg veel op lijken en daar ben ik wel over te spreken ja, moet alleen nog even een geschikte voeding ervoor kopen. De lamp waar ik niet over te spreken ben is van fasttech.com en daar betaalde ik 10$ voor, een Philips met ongeveer zelfde specificaties zou me 11 euro kosten.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Voor een kamer van 4m lang, 3.2m breed en 2.40 hoog ben ik op zoek naar dimbare ledspotjes
De bedoeling is om aan elke lange zijde 3 dimbare spotjes te maken.
Mijn eisen:

Dimbaar (Liefst busch-jaeger dimmer)
Erg grote stralingshoek (120 graden)
Genoeg licht voor de gehele ruimte, dus ik denk 3-5w p/s
Warmwit, zeker niet te veel naar het witte toe.
Geborsteld Aliminium/metaal look

Mijn grootste struikelblok is het volgende:

Dimmer, evt. driver en ledlamp/ armatuur goed op elkaar af stemmen.
Budget is ongeveer €150 qua materiaal.

Momenteel ziet mijn lijstje er als volgt uit:
Philips 4W GU10 2700K 40D x6
Busch Jaeger 6523U Led dimmer
Inbouwarmatuur zonder lamp x6

Kost in totaal €200

Ik heb het gevoel dat de dimmer ook een stuk goedkoper kan, eventueel de lampen ook?

ps. Is er ergens nog een up-to-date overzicht met winkels die gewoon goed met led bezig zijn?
De lijst in de OP is redelijk achterhaald momenteel.

[ Voor 15% gewijzigd door painkill op 12-03-2014 21:32 ]

Mijn SNES verzameling!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
eymey schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:23:
[...]

Nog even op jouw post terug komen (want volgens mij heb je over mijn vraag heen gelezen wat voor 6000K LED lampen je gebruikt of ik heb over het antwoord heen gelezen :P).

Maar dus nog een keer de vraag: Welke gebruik jij? (linkje bv).

Ik ben nog steeds wel geinteresseerd om op strategische plekken ook 6000K (of evt 4000k) te gaan gebruiken, mits er absoluut geen zichtbare blauwzweem optreedt en wel goede CRI.
Deze heb ik gekocht.

Ik zie dat deze als 6500 K worden aangeboden.

Maar voor mij zijn het zonnetjes in huis :)

http://dx.com/p/lg-30w-27...white-237725#.UyCiXPmxe84

Verwijderd

Nog een bespaar tip die bij mij goed werkt is de ledlamp met sensor erin. Ik merkte dat het licht in de garage ( 5 x 36W TL) zowat de hele dag brande. Nu heb ik er een ledlamp met ingebouwde sensor in gehangen die gaat automatisch aan als je de garage in loopt en na 30 seconde weer uit. Het 'groot' gaat nu alleen aan als er wordt gewerkt of wordt geruimd in de garage. Het is ook wel handig dat als je de deur open doet het licht aan gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.accu-company.nl/img/LEDbulb_sensor.JPG

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:21
painkill schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 17:36:
Voor een kamer van 4m lang, 3.2m breed en 2.40 hoog ben ik op zoek naar dimbare ledspotjes
De bedoeling is om aan elke lange zijde 3 dimbare spotjes te maken.
Mijn eisen:

Dimbaar (Liefst busch-jaeger dimmer)
Erg grote stralingshoek (120 graden)
Genoeg licht voor de gehele ruimte, dus ik denk 3-5w p/s
Warmwit, zeker niet te veel naar het witte toe.
Geborsteld Aliminium/metaal look

Mijn grootste struikelblok is het volgende:

Dimmer, evt. driver en ledlamp/ armatuur goed op elkaar af stemmen.
Budget is ongeveer €150 qua materiaal.

Momenteel ziet mijn lijstje er als volgt uit:
Philips 4W GU10 2700K 40D x6
Busch Jaeger 6523U Led dimmer
Inbouwarmatuur zonder lamp x6

Kost in totaal €200

Ik heb het gevoel dat de dimmer ook een stuk goedkoper kan, eventueel de lampen ook?

ps. Is er ergens nog een up-to-date overzicht met winkels die gewoon goed met led bezig zijn?
De lijst in de OP is redelijk achterhaald momenteel.
ik heb deze http://www.ledlampendirec...dimbaar-vervangt-50w.html 120 grade alu look.

heb ook de Busch an Jaeger dimmer. betaalde er toen rond de 50 euro voor die dimmer.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:18:
Nog een bespaar tip die bij mij goed werkt is de ledlamp met sensor erin.
Hey, dat is handig voor in de bijkeuken.
Gelijk een 5W versie besteld op ebay voor 7,77 euro ;)

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:01

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dat is inderdaad een handige lamp :)
Zoiets kan ik ook wel gebruiken voor in de garage maar dan wel met een hoger wattage. Er hangt nu dacht ik een gewoon bolletje van 90W en ik kan in led niet iets vergelijkbaars vinden. Wel een leuke variant op de gewone ledlamp, ik kende hem nog niet :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

opuntia1 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:17:
[...]

Deze heb ik gekocht.

Ik zie dat deze als 6500 K worden aangeboden.

Maar voor mij zijn het zonnetjes in huis :)

http://dx.com/p/lg-30w-27...white-237725#.UyCiXPmxe84
Thanks! Wat een specs zeg :D.

Voor mij jammer genoeg niet de optie die ik zocht (ik zoek meer iets voor in bestaande E27 of GU10 armaturen, niet de skills of tijd om zelf te knutselen).

Maar het ziet er wel goed uit :)

• weebl15
janvanduschoten schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:33:
Zoiets kan ik ook wel gebruiken voor in de garage maar dan wel met een hoger wattage. Er hangt nu dacht ik een gewoon bolletje van 90W en ik kan in led niet iets vergelijkbaars vinden. Wel een leuke variant op de gewone ledlamp, ik kende hem nog niet :)
LED heb je (nog) niet in 90W equivalent nee. Er zijn echter wel spaarlampen die 90W equivalent zijn.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:01

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

weebl15 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:56:
[...]

LED heb je (nog) niet in 90W equivalent nee. Er zijn echter wel spaarlampen die 90W equivalent zijn.
Ik wil daar geen spaarlamp, uiteraard ben ik verwend en wil -instant- licht aan als ik op de knop druk. Met is ook echt zo'n lamp die 90% van de tijd maar 2 minuten aan is.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• weebl15
janvanduschoten schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:36:
[...]

Ik wil daar geen spaarlamp, uiteraard ben ik verwend en wil -instant- licht aan als ik op de knop druk. Met is ook echt zo'n lamp die 90% van de tijd maar 2 minuten aan is.
Er zijn instant-start spaarlampen, maar die hebben vaak een laag aantal maximum schakelingen voordat ze het begeven omdat ze "koud" gestart worden. In een situatie waar die meestal maar 2 minuten aan staat is dat niet ideaal nee.

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
Je kunt ook 2 of 3 ledlampen ophangen?
weebl15 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:42:
[...]

Er zijn instant-start spaarlampen, maar die hebben vaak een laag aantal maximum schakelingen voordat ze het begeven omdat ze "koud" gestart worden. In een situatie waar die meestal maar 2 minuten aan staat is dat niet ideaal nee.
En een ander uiterste lijkt me ook niet zo ideaal. We hebben een wasemkap waarin qua model een kaarslamp moet. Mijn vrouw draaide er een kaarsmodel spaarlamp in. Na drie weken was deze al gesneuveld. Zijn daar positievere ervaringen mee met LED's, of adviseert men er blijvend gloeilampen? In elk geval houden die het een paar jaar vol, aardig overeenkomend met het aantal branduren van de gemiddelde gloeilamp.

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:33:
LEDlampen met E27 fitting zijn prima te krijgen in varianten tussen de 1000~1500 lumen. Je zult waarschijnlijk uitkomen tussen de 11 en 15 Watt ongeveer voor zo'n lamp. Een losse bewegingsmelder is ook te koop, en je hebt precies zo'n setup.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:39
Bij ons in de schuur hangt een 10W LED "schijnwerper" met bewegingssensor van de Action. Kostte iets van €12,95. Geeft een mooie bak licht voor een nette prijs.

• weebl15
Techneut schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:53:
[...]
En een ander uiterste lijkt me ook niet zo ideaal. We hebben een wasemkap waarin qua model een kaarslamp moet. Mijn vrouw draaide er een kaarsmodel spaarlamp in. Na drie weken was deze al gesneuveld. Zijn daar positievere ervaringen mee met LED's, of adviseert men er blijvend gloeilampen? In elk geval houden die het een paar jaar vol, aardig overeenkomend met het aantal branduren van de gemiddelde gloeilamp.
Klinkt als een productiefoutje, als je de bon hebt teruggaan naar de winkel.
Klinkt als een productiefoutje, als je de bon hebt teruggaan naar de winkel.
Was een aankoop in een supermarkt, lag al een poosje bij de voorraad in de kast en dus geen bon meer. Maar wat ik graag van deze en gene verneem is of de wasemkap inderdaad een af te raden toepassing is. Ik meen me namelijk te herinneren dat iemand hier een soortgelijke ervaring meldde.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bij mij zitten al 1,5 jaar 2 spaarlampen (v/d Kwantum) in de wasemkap, bijna dagelijks aan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• hjs
  • Niet online

hjs

Al jaren spaarlampen en nu ledlampen in de afzuigkap, nooit problemen mee. (ikea afzuigkap met plek voor twee lampen)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Hier ook al jaren 2 spaarlampjes voor in de afzuigkap van Ikea.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• marcop23
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:18:
Nog een bespaar tip die bij mij goed werkt is de ledlamp met sensor erin. Ik merkte dat het licht in de garage ( 5 x 36W TL) zowat de hele dag brande. Nu heb ik er een ledlamp met ingebouwde sensor in gehangen die gaat automatisch aan als je de garage in loopt en na 30 seconde weer uit. Het 'groot' gaat nu alleen aan als er wordt gewerkt of wordt geruimd in de garage. Het is ook wel handig dat als je de deur open doet het licht aan gaat.
[afbeelding]
Een simpel €5 uurtje-werk tip zou zijn om één TL op een andere schakelaar te zetten, dus een dubbele schakelaar erin, extra schakeldraad en daar de 'middelste' TL op. Die 80% besparing heb je zo terug. Deze LED is trouwens een nog mooiere oplossing qua energieverbruik, alleen kost iets meer moeite als je ook een E27 fittinkje in je schuur moet maken.

Wij hebben ook nog een losse bewegingsmelder in de kast, maar met een paar watt standbyverbruik kan het niet echt op tegen een paar uurtjes per dag dat de TL in de winter aanstaat. Zeg bijvoorbeeld 30W voor de TL + EVSA voor 100 dagen per jaar 2 uur (6 kWh) tegen 3W continu (26 kWh). Ook als de lamp 2x zo lang aan staat en het verbruik van de melder 2x zo laag was, verdient hij zich niet terug.

Weet je dan ook het standbyverbruik van die LED lamp?

In de afzuigkap hebben wij trouwens Gamma ledjes, vooral omdat die gloeilampjes zo snel stukgingen. De helft van het licht is naar boven gericht en er zit geen reflector boven, dus geniaal efficient werkt het niet, maarja ik heb nog geen zin gehad om er een felle LED strip plus driver in te modden.

• opuntia1
Universal Creations schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:06:
Hier al een paar jaar 2 LED-lampjes van Kruidvat in de afzuigkap.
Moest wel het één en ander er voor aanpassen. :)
Ik zou dit nu anders doen.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 13-03-2014 17:25 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:45

P_Tingen

omdat het KAN

Ik had LEDs van de Action gehaald en die in de afzuigkap gedaan maar dat vond de afzuigkap niet leuk en de lampjes begonnen te flikkeren. Moeten er dan gewoon zwaardere in?

... en gaat over tot de orde van de dag

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 17:28
Ik heb laatst in de keuken 13 stuks 10-20 watt vervangen met Philips LEDspot LV 4.5-20W 827 MR16 36D. 2700k, tikkeltje witter dan voorheen met halogeen maar voor de keuken prima.

Maar dan mijn kantoor. Een groot drama. Ik heb er 4x50w halogeen hangen. Als eerste een Ledspot GU10 230V 5W CREE warmwit 2700K Dimbaar gekocht. Die was veel te koud, is op zich te vergelijken als je de halogeen lampen vol aanzet maar als je ze dimt is het verschil enorm. Dimde ook niet ver genoeg.

Daarna dure Philips LEDspot MV 8-50W+ GU10 2700K 40D DimTone gekocht. Schitterend licht, maar m'n dimmer zoemde enorm. Heel storend als je in stilte zit te werken.

Dus dimmer vervangen met een fase aansnijdende van 50 euro, volgens de specificaties van Philips. Resultaat: weer zoemende dimmer.

Vervolgens dure Busch Jaeger LED dimmer gekocht (6523U), resultaat: eindelijk een stille dimmer, maar alle DimTone lampen zoemen. Dat is waarschijnlijk al de hele tijd zo geweest maar vanwege de herrie van de dimmer niet opgemerkt.

Philips consumentenlijn gebeld, die roepen doodleuk dat de lampen voor installateurs zijn en dat consumenten maar bij de leverancier aan moeten kloppen voor problemen. De leverancier zegt geen oplossing te hebben en ik kan ze alleen retour sturen.

Vervolgens 4x InterLight 8W CTA dimbare LED Spots gekocht voor totaal 140 euro, die hetzelfde principe hebben als de Philips (mengen van wit+oranje leds). Resultaat: alweer gezoem, en bij volledig dimmen zijn deze gewoon zo oranje als koninginnedag.

Ik ben ten einde raad en heb mijn halogeen spots er maar weer ingeschroefd :(

Herkent iemand dit? Heeft iemand nog suggesties?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Universal Creations schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:06:
Hier LED-verlichting van IKEA in de afzuigkap. Perfect licht voor weinig geld. Ze zijn als je ze aanzet meteen op de goeie kleur (de vorige generatie moest een paar minuten opwarmen om zuiverder wit te worden) en zijn qua kleur identiek aan de halogeentjes die onder de kastjes hangen. Dik tevreden :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

P_Tingen schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:36:
Ik had LEDs van de Action gehaald en die in de afzuigkap gedaan maar dat vond de afzuigkap niet leuk en de lampjes begonnen te flikkeren. Moeten er dan gewoon zwaardere in?
Da's wel heel erg weinig info 8)7
Het kan fout gaan als het om 12V AC lampjes gaat en de leds zijn voor DC, dan knipperen de leds en soms kan een 12V voeding defect raken afhankelijk van hoe de leds zijn opgebouwd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

marcop23 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:14:
[...]

Weet je dan ook het standbyverbruik van die LED lamp?
Standby verbruik van een LED lamp??? Hoe bedoel je dat. Hij kan toch alleen maar aan, uit of gedimd zijn. Dus hoezo standby? Uit is toch gewoon uit?
Als je het verbruik bedoelt naast die ingeschakelde bewegingsmelder, dan lijkt me de rekensom simpel, je weet het vermogen van die lamp en het aantal branduren er van, dus wat is dan nog de vraag?

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 13-03-2014 23:15 ]

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 23:26
infernix schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:09:
Ik heb laatst in de keuken 13 stuks 10-20 watt vervangen met Philips LEDspot LV 4.5-20W 827 MR16 36D. 2700k, tikkeltje witter dan voorheen met halogeen maar voor de keuken prima.

Maar dan mijn kantoor. Een groot drama. Ik heb er 4x50w halogeen hangen. Als eerste een Ledspot GU10 230V 5W CREE warmwit 2700K Dimbaar gekocht. Die was veel te koud, is op zich te vergelijken als je de halogeen lampen vol aanzet maar als je ze dimt is het verschil enorm. Dimde ook niet ver genoeg.

Daarna dure Philips LEDspot MV 8-50W+ GU10 2700K 40D DimTone gekocht. Schitterend licht, maar m'n dimmer zoemde enorm. Heel storend als je in stilte zit te werken.

Dus dimmer vervangen met een fase aansnijdende van 50 euro, volgens de specificaties van Philips. Resultaat: weer zoemende dimmer.

Vervolgens dure Busch Jaeger LED dimmer gekocht (6523U), resultaat: eindelijk een stille dimmer, maar alle DimTone lampen zoemen. Dat is waarschijnlijk al de hele tijd zo geweest maar vanwege de herrie van de dimmer niet opgemerkt.

Philips consumentenlijn gebeld, die roepen doodleuk dat de lampen voor installateurs zijn en dat consumenten maar bij de leverancier aan moeten kloppen voor problemen. De leverancier zegt geen oplossing te hebben en ik kan ze alleen retour sturen.

Vervolgens 4x InterLight 8W CTA dimbare LED Spots gekocht voor totaal 140 euro, die hetzelfde principe hebben als de Philips (mengen van wit+oranje leds). Resultaat: alweer gezoem, en bij volledig dimmen zijn deze gewoon zo oranje als koninginnedag.

Ik ben ten einde raad en heb mijn halogeen spots er maar weer ingeschroefd :(

Herkent iemand dit? Heeft iemand nog suggesties?
Hier absoluut geen problemen met de 3 x 4 stuks Dimtone's in woonkamer, keuken en badkamer, dimmers en lampen zijn volledig geluidloos.
Nagenoeg alle ruimtes in onze nieuwbouwwoning van 2012 zijn voorzien van downlights (G10 spots) en voorzien van draadloze dimmers van ELV.

Deze:

http://www.elv.de/elv-fs2...ussleistung-0-200-va.html

Alles vervangen voor LED is tijdens de bouw al voorzien, uiteindelijk vervang ik alle halogeenlampen voor Dimtone's, voor ons echt perfecte halogeenvervangers.

Alle domotica heb ik gedaan met FS20 van ELV en werkt nu al anderhalf jaar storingsvrij.

Supersimpel en goedkoop.

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-11 08:47
P_Tingen schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:36:
Ik had er vijf inzitten van 20 watt en heb alle vijf vervangen door leds van 3 watt en ze flikkerden ook, dat heb ik opgelost door 1 oude lamp terug te plaatsen samen met 4 nieuwe leds en nu werkt het perfect...

Verbruik is nu 32 watt ipv 100 watt.
Limojo schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:35:
[...]

Hier absoluut geen problemen met de 3 x 4 stuks Dimtone's in woonkamer, keuken en badkamer, dimmers en lampen zijn volledig geluidloos.
Nagenoeg alle ruimtes in onze nieuwbouwwoning van 2012 zijn voorzien van downlights (G10 spots) en voorzien van draadloze dimmers van ELV.

Deze:

http://www.elv.de/elv-fs2...ussleistung-0-200-va.html

Alles vervangen voor LED is tijdens de bouw al voorzien, uiteindelijk vervang ik alle halogeenlampen voor Dimtone's, voor ons echt perfecte halogeenvervangers.

Alle domotica heb ik gedaan met FS20 van ELV en werkt nu al anderhalf jaar storingsvrij.

Supersimpel en goedkoop.
Dat ELV systeem ziet er goed uit :). Ook nog geen last van storingen gehad sinds 4g actief is? :). Aangezien ze ergens in de 800 mhz. band werken.

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 17:28
Limojo schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:35:
[...]

Er zijn 2 modellen:

http://www.ecat.lighting....-dimtone/929000203902_eu/ en http://www.ecat.lighting....-dimtone/929000228332_eu/

Welke heb je precies?

• hjs
  • Niet online

hjs

hjs schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:00:
[...]

Hey, dat is handig voor in de bijkeuken.
Gelijk een 5W versie besteld op ebay voor 7,77 euro ;)
Tjonge, zie je in de verzendbevestiging dat je de witte ipv warm witte lamp heb besteld.
Dat wordt een sticker op de deur, Pas op voor de lamp ;)

• Limojo
De 8-50W GU10 40D.

Wel opletten, de 7 W is veel goedkoper maar heeft veel minder lichtopbrengst. (Lumen)
Ik heb de laatste 4 stuks 8-50W gekocht begin december voor ca. € 25, - p/st.

• marcop23
Techneut schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:07:
[...]
Standby verbruik van een LED lamp??? Hoe bedoel je dat. Hij kan toch alleen maar aan, uit of gedimd zijn. Dus hoezo standby? Uit is toch gewoon uit?
Als je het verbruik bedoelt naast die ingeschakelde bewegingsmelder, dan lijkt me de rekensom simpel, je weet het vermogen van die lamp en het aantal branduren er van, dus wat is dan nog de vraag?
Ik bedoel daarmee, als de schakelaar op het standje 'aan' staat (dus de lamp krijgt spanning) maar de ingebouwde sensor heeft besloten de LEDs niet aan te zetten omdat er geen beweging is.

Ik ben hier best nieuwsgierig naar, als dit goed is (zeg 0,2W ofzo) is het iets heel moois voor in een schuur, maar als het bijvoorbeeld 3W is kan je net zo goed / beter de lamp een paar uurtjes aan laten staan in de winter volgens mijn berekening.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:21:
Ik heb LEDs in de keuken zitten, 2 (aan 1 voeding zittende) niet gedimde, en 3 (aan een andere voeding zittende) die wel dimbaar zijn.

Voeding 1, het 'dimmer' draadje gaat naar een simpele aan/uit schakelaar. 'Dimmer Out' zijn alleen maar de soldeer-eilandjes, hangt niets aan en kan ik ook niets mee zonder te solderen.
Voeding 2, 'DIM' gaat naar een potmetertje wat als dimmer dient, ik heb wel een goede multimeter, maar de pennen zijn te dik om daar in het stekkertje mee te prikken om wat mee te meten :+ Volgens mij was dit een standaard 10K potmeter, maar dat weet ik niet zeker.

Nu wil ik die voedingen vervangen door 2 stuks van een model waar ik wat meer vertrouwen in heb, en die ik door kan lussen zodat ALLE verlichting dimbaar is, maar wel op een speciale manier: met een dubbele wisselschakelaar (aan-uit-aan) waarbij ik kan kiezen tussen 'aan' en 'doorgelust van andere dimmer' waarmee ik 2 lampengroepen apart kan schakelen.

Alleen: wat voor voedingen heb ik nodig? dat 'DM-3/375' is niet echt behulpzaam, wat ik er van begrijp is 3 lampen die dan 375mA krijgen op 24V, maar die dingen zijn best wel lastig te vinden voor mij. Veel voedingen die ik kan vinden zijn 12V of 700mA.
Wat ik heb lijkt heel erg op dit, maar dit is ook niet echt behulpzaam, en op de lampen zelf staat ook niets.
En toen werd er opeens door [Verwijderde gebruiker] in mijn profiel gereageerd:
Beste Resistor,

ik heb jou verhaal gelezen over de DM-3/375.

Ik heb een vraag van mijn installateur liggen die hetzelfde probleem heeft. Bij de keuken is de DM-3/375 geleverd en hierop werken twee keukenlampen. De DM-3/375 wordt aangestuurd door een potmeter.

Nu heeft hij daarnaast een groep aangelegd met een dimbare Lumotech driver L05011i2.

Nadat alles aangesloten is werkt de verlichting precies andersom. Dus als de keuken verlichting naar beneden dimt, dimt de aparte groep juist omhoog.

Heb jij ondertussen het probleem kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor jou reactie!
Ik heb er verder nog geen aandacht aan gegeven, te druk met andere dingen. Zit nog steeds zoals het zat. (en ook geen behulpzame reacties gezien)

Vreemd probleem bij jou, 07NI10RA1980, zit er ook een draad tussen de 2 trafo's? Kan je die omdraaien ("+" en "-")? Misschien dat dat de oplossing is voor jouw probleem. (ik schiet hier niets mee op omdat het 2 aparte trafo's zijn, het enige wat ze bij mij met elkaar te maken hebben is dat ze in het zelfde stopcontact zitten)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Iemand die bij zijn of haar Kruidvat nog de dimbare GU10 5W lampen heeft gezien? Ik heb hier in Groningen overal gekeken maar nergens is deze te krijgen.

Het gaat dus om de dimbare GU10 5W van Kruidvat. Kost normaal €8,99. Ik heb er al twee die ik met de 35% kortingactie heb gekocht. Maar ik moet er nog minstens 4 bij hebben.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Limojo
eymey schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 08:26:
[...]

Dat ELV systeem ziet er goed uit :). Ook nog geen last van storingen gehad sinds 4g actief is? :). Aangezien ze ergens in de 800 mhz. band werken.
Haha, geen 4G hier binnen en dus geen last van storingen.
Door de goede isolatie van het huis hebben we niks G bereik, maar 0 bereik hier binnen.. voor mij geen probleem, maar had wel een zeer lage WAF factor.

Daarom een femtocel van Vodafone aangeschaft, via wifi nu wel volle bak bereik binnen.
Het enige nadeel is soms een weggevallen verbinding als je tijdens een telefoongesprek naar buiten loopt en de zendmast het gesprek moet overnemen.

Voor de rest werkt het ELV FS20 systeem nu bijna anderhalf jaar storingsvrij en zonder defecten.
Alle verlichting in huis is draadloos uitgevoerd, voor een € 1250,- aan materiaal.
De offerte van de installateur die het begreep en het bespaarde leidingwerk goed berekende was bijna
€ 4000, - goedkoper dan de plaatselijke installateur die het niet kon, of wou begrijpen. 8)7

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Ik wil gerust dit hele topic doorworstelen voor antwoord op mijn vraag, maar voor ik dit doe, is misschien iemand die me kan of wil vertellen hoe ik het euvel, "flikkerende ledlampen"kan oplossen?
Ik heb dimbare ledlampen, een dubbele voor ledlampen geschikte dimmer, maar `s avonds vanaf 11 uur beginnen ze te knipperen een seconde of 20 en dan een aantal keren presies een half uur later weer.
Ik weet dat het te maken heeft met de aansturing over het net voor de hoog/laag tariefmeters, of stoplichten, of noem maar op.
Maar is er al iemand die daar de juiste oplossing voor heeft gevonden?
De dimmer,
http://www.topledshop.nl/...er-Varilight-JQP252W.html
de ledlampen,
http://www.topledshop.nl/...x1W-Wit-GU10-dimbaar.html
Zou heel goed kunnen, dat de elektronica in de dimmer gevoelig is voor de daarvoor bij veel elektriciteitsbedrijven gebruikte toonfrequente pulsjes voor b.v. omschakeling van hoog-/laagtarief, straatverlichting etc. Te meer omdat het steeds precies om 11 uur is en ongeveer 20 seconden duurt. Ik vrees dat daar op zich weinig aan te doen is. Maar vertoont de lamp dit ook zonder die dimmer? Zo ja, vertoont elke ledlamp in je huis dit? Zo nee, helpt een andere dimmer misschien? Wellicht is de elektronica in de een hier gevoeliger voor dan in de andere.
Ik heb mijn twijfels over de uitvoerbaarheid van het inbouwen van een filter dat is afgestemd op de frequentie van die toontjes, want de gewone 50 Hz mag hierdoor niet gehinderd worden.

• Gem1e
Techneut schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:01:
Zou heel goed kunnen, dat de elektronica in de dimmer gevoelig is voor de daarvoor bij veel elektriciteitsbedrijven gebruikte toonfrequente pulsjes voor b.v. omschakeling van hoog-/laagtarief, straatverlichting etc. Te meer omdat het steeds precies om 11 uur is en ongeveer 20 seconden duurt. Ik vrees dat daar op zich weinig aan te doen is. Maar vertoont de lamp dit ook zonder die dimmer? Zo ja, vertoont elke ledlamp in je huis dit? Zo nee, helpt een andere dimmer misschien? Wellicht is de elektronica in de een hier gevoeliger voor dan in de andere.
Ik heb mijn twijfels over de uitvoerbaarheid van het inbouwen van een filter dat is afgestemd op de frequentie van die toontjes, want de gewone 50 Hz mag hierdoor niet gehinderd worden.
Met gewoon aan/uit schakelaar gaat t wel goed idd.

• weebl15
Zag vandaag bij de Gamma dat ze nu Philips LED-TL verkopen. 27,99 voor een 120cm 36W T8 vervanger. Leuk dat het op de consumentenmarkt gebracht wordt.
Cool! Vind de prijs ook nog wel meevallen! :)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 15:40
Gem1e schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:02:
[...]

Met gewoon aan/uit schakelaar gaat t wel goed idd.
Ik heb een stel lampen van eBay en die knipperen ook op de dimmer. Zonder dimmer werken ze inderdaad ook prima. Ik dacht dat het wel aan de kwaliteit van de lampen zou liggen, maar het blijkt dus vaker een probleem te zijn. Bij mij is het echter vrijwel altijd i.p.v. een keer per dag. Het rare is dat wanneer ik aan de dimmer draai het weer een minuut zonder flikkeren werkt, en daarna begint het gewoon weer.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet.

• weebl15
Dimmen met behulp van fase aansnijding of afsnijding is gewoon hopeloos ouderwets voor moderne verlichting. Daarvoor is 1-10V dimming en dergelijke veel geschikter.

[ Voor 5% gewijzigd door weebl15 op 21-03-2014 22:01 ]

• datadevil
  • Nu online
Snippo schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:58:
[...]

Ik heb een stel lampen van eBay en die knipperen ook op de dimmer. Zonder dimmer werken ze inderdaad ook prima. Ik dacht dat het wel aan de kwaliteit van de lampen zou liggen, maar het blijkt dus vaker een probleem te zijn. Bij mij is het echter vrijwel altijd i.p.v. een keer per dag. Het rare is dat wanneer ik aan de dimmer draai het weer een minuut zonder flikkeren werkt, en daarna begint het gewoon weer.
dit heb ik ook, maar omdat we hier net wonen dacht ik dat de dimmer kaduuk was....heb nog geen tijd gehad om het ding open te halen

• marcop23
weebl15 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 22:01:
Dimmen met behulp van fase aansnijding of afsnijding is gewoon hopeloos ouderwets voor moderne verlichting. Daarvoor is 1-10V dimming en dergelijke veel geschikter.
Maar aangezien triacdimmers de standaard zijn voor gloei- en halogeenlampen, en LED's deze in vrijwel alle gevallen vervangen, zul je zien dat alle grote fabrikanten hun lampen dimbaar maken door aangesneden sinussen te vertalen naar een dimpercentage. Er zijn dan ook aardig wat IC's speciaal om dat te doen.

Op plekken waar fluorescentieverlichting al jaren lang gebruikt wordt (dus in vrijwel alle gebouwen) zie je wel dat er 0-10V bekabeling en dimmers liggen. Overigens is dat niet veel moderner, alleen omdat het onafhankelijk van de netspanning werkt, wel minder kans op rare storingen als flikkeren.

• weebl15
marcop23 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 11:15:
[...]

Maar aangezien triacdimmers de standaard zijn voor gloei- en halogeenlampen, en LED's deze in vrijwel alle gevallen vervangen, zul je zien dat alle grote fabrikanten hun lampen dimbaar maken door aangesneden sinussen te vertalen naar een dimpercentage. Er zijn dan ook aardig wat IC's speciaal om dat te doen.

Op plekken waar fluorescentieverlichting al jaren lang gebruikt wordt (dus in vrijwel alle gebouwen) zie je wel dat er 0-10V bekabeling en dimmers liggen. Overigens is dat niet veel moderner, alleen omdat het onafhankelijk van de netspanning werkt, wel minder kans op rare storingen als flikkeren.
Voor 1-op-1 vervanging zonder veel moeite is dat het makkelijkst ja. Vaak wel een enorm lage arbeidsfactor bij dimmen.

• Gem1e
Snippo schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:58:
[...]

Dat had ik met een dimmer die niet speciaal voor dimbare ledlampen was ook en die begaf het, maar nu die permanente half uur storingen, hoe dat op te lossen....

• opuntia1
Gem1e schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:00:
[...]

Dat had ik met een dimmer die niet speciaal voor dimbare ledlampen was ook en die begaf het, maar nu die permanente half uur storingen, hoe dat op te lossen....
Misschien eens iets proberen met een smoorspoel uit een oude tl-armatuur?

• Limojo
in een ander topic stond een link naar een webshop.
Hier vond ik deze GU 10 dimbare ledspots zonder driver, iemand deze al gekocht / getest ?

http://www.immers.info/We...0Lumen-zonder-driver.html

• Gem1e
Limojo schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:40:
in een ander topic stond een link naar een webshop.
Hier vond ik deze GU 10 dimbare ledspots zonder driver, iemand deze al gekocht / getest ?

http://www.immers.info/We...0Lumen-zonder-driver.html
ik heb van deze.
http://www.topledshop.nl/...warmwit-GU10-dimbaar.html

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 15:33
IKEA heeft eindelijk een dimbare 50W GU10 vervanger, een 7W LED van 2700K met een CRI van >87 en een bundel van 36 graden (9,99 moeten ze kosten). Ze staan nog niet op de IKEA website, maar ik heb ze zien liggen in het filiaal in Amsterdam.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjakie2001 op 24-03-2014 11:35 ]

Nice! Zijn een aantal mensen in dit topic erg mee geholpen denk ik! Dimbare GU10 waren nog niet echt betaalbaar namelijk.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 20:07
Sjakie2001: Interessant, hebben ze eigenlijk ook vergelijkbare niet-dimbare voor minder? Ben nog op zoek naar wat voor de badkamer, da's nu 5 * 50W halogeen, dus volgens mij heb ik die leds vrij snel terugverdiend. Licht brandt daar minimaal 1,5 uur per dag.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Terugverdientijd berekenen heb ik ooit al eens een Excel documentje voor gemaakt: https://github.com/ThinkP...led_terugverdientijd.xlsx

Niet-dimbare hadden ze hiervoor al, dat zijn deze, kosten €5,99/stuk. 200 lumen, ter vervanging van een 25W gloeilamp.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2023 08:35 . Reden: Dropbox > GitHub ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 20:07
Bedankt, dit geeft aan dat mijn berekening wel ongeveer klopte.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Philips masterled(dimbaar) zitten al tijden rond de €15.
Vind je een goede actie dan zit het op op €12.

Maar ben benieuwd of deze lampen een beetje vergelijkbaar zijn.

Mijn SNES verzameling!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Weet iemand waar je fittingkjes voor G4 / GU5 insteeklampjes kan kopen? Ik kan weinig vinden. Ik zoek eigenlijk "complete" units, zonder lampje en zonder voeding. Ik kan waarschijnlijk wel langs de bouwmarkt, maar ik hoopte eigenlijk ergens een doos van 10 voordelig te kunnen kopen. Alleen de fittingen zouden ook kunnen. Maar ik vind weinig op internet, ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik.
Ik ben dus niet op zoek naar inbouwunits, maar van die simpele dingen die je ergens tegenaan schroeft.

Edit: Ik bedoel dus zoiets, maar dan zonder lampjes en voeding (trafo)
http://www.ikea.com/nl/nl...__0088193_PE218593_S4.JPG
Gewoon lekker simpel en dan wat meer stuks tegelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 24-03-2014 16:57 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

weebl15 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:02:
Zag vandaag bij de Gamma dat ze nu Philips LED-TL verkopen. 27,99 voor een 120cm 36W T8 vervanger. Leuk dat het op de consumentenmarkt gebracht wordt.
Leuk? Zou kunnen, versta me niet verkeerd. Ik weet ook niet alles van de meest recente ontwikkeligen. Dus het zou best interessant kunnen zijn.
Maar wat is het opgenomen vermogen van deze LED-TL? De klassieke TL is al aanmerkelijk zuiniger dan een gloeilamp met overeenkomstige lichtopbrengst. Behoudens een eventuele reflector kan het niet zo heel veel zuiniger zijn. De gemiddelde TL is namelijk ongeveer 5 keer efficiënter dan een gloeilamp en ik dacht dat de beste LED zo rond een factor 6 zit. Heel globaal dan weliswaar, want het hangt ook van het vermogen af, gloeilampen van een hoog vermogen hebben zoals bekend een hoger rendement, waardoor daar verhoudingsgewijs de besparing geringer is dan bij die van een laag vermogen. Kortom, kun je vertellen wat ik reëel kan verwachten van die LED-TL, hoeveel is hij duurder en hoeveel langer gaat hij mee? Is hij al deze aspecten in aanmerking genomen de ongetwijfeld veel hogere kostprijs eigenlijk wel waard?
Het is wel ideaal voor in de schuur in combinatie met een bewegingsmelder. Normale TL kan daar niet tegen.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Techneut schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:35:
[...]
Leuk? Zou kunnen, versta me niet verkeerd. Ik weet ook niet alles van de meest recente ontwikkeligen. Dus het zou best interessant kunnen zijn.
Maar wat is het opgenomen vermogen van deze LED-TL? De klassieke TL is al aanmerkelijk zuiniger dan een gloeilamp met overeenkomstige lichtopbrengst. Behoudens een eventuele reflector kan het niet zo heel veel zuiniger zijn. De gemiddelde TL is namelijk ongeveer 5 keer efficiënter dan een gloeilamp en ik dacht dat de beste LED zo rond een factor 6 zit. Heel globaal dan weliswaar, want het hangt ook van het vermogen af, gloeilampen van een hoog vermogen hebben zoals bekend een hoger rendement, waardoor daar verhoudingsgewijs de besparing geringer is dan bij die van een laag vermogen. Kortom, kun je vertellen wat ik reëel kan verwachten van die LED-TL, hoeveel is hij duurder en hoeveel langer gaat hij mee? Is hij al deze aspecten in aanmerking genomen de ongetwijfeld veel hogere kostprijs eigenlijk wel waard?
De kostprijs vind ik niet veel hoger eigenlijk. Ik heb zelf een gewone TL gehad van 60cm die 24,99 kost. Ik ga in ieder geval even kijken bij Gamma want ik moet in het nieuwe huis nog een TL buisje onder de keukenkastjes monteren.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• datadevil
  • Nu online
Techneut schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:35:
[...]
Maar wat is het opgenomen vermogen van deze LED-TL? De klassieke TL...
voor mij zou het interessant kunnen zijn als hij bijvoorbeeld minder warm wordt; ik heb het onder de keukenkastjes hangen en de zaken in de kastjes (chocolade repen bv.) worden nu warm door die lampen
@datadevil,
Zou dat mogelijk zijn, dat deze minder warm wordt? Heel eerlijk gezegd heb ik daarover mijn twijfels. Veel efficiënter dan de klassieke TL, wat ik in mijn vorige bericht al uiteenzette) kan hij volgens mij niet zijn. Ook de gewone TL-balken zitten veelal in reflecterende behuizingen, daar zal het denk ik ook niet aan liggen. Bovendien heb ik de indruk (corrigeer me als ik me vergis) dat ze gewoon één op één uitwisselbaar zijn en dan speelt dat geen rol. Veel minder vermogen zullen ze dan ook niet opnemen, nabij de honderd procent rendement ligt daardoor nog heel ver in het verschiet of is volslagen onmogelijk. Kortom, je kampt volgens mij nog steeds met dezelfde problemen m.b.t. warmteafvoer.

Tot zover het aspect efficiëntie. Er zijn ook andere aandachtspunten, één er van is b.v. kwik. Gewone Tl-buizen bevatten kwik en door ze op termijn helemaal te vervangen door LED is dat schadelijke kwik niet meer nodig. Ongetwijfeld één van de motieven tot het produceren er van. Daar staat dan weer tegenover dat er in de toekomstige afvalstroom een grote hoeveelheid afgedankte elektronica voor in de plaats komt.

• weebl15
Ik denk dat de LED-TL op dit moment voor consumenten nog niet rendabel is voor je portemonnee. Voordeel (en nadeel) is dat het licht niet alle kanten op straalt zoals bij een TL. In armaturen zonder reflectoren krijg je zo dus minder verspilling van licht.

Daarnaast is de efficiëntie van ouderwetse armaturen met conventioneel voorschakelapparaat en starter niet al te best. Denk aan 40 à 50W opgenomen vermogen voor een lamp van 36W. Dit terwijl een elektronisch voorschakelapparaat minder dan 36W opgenomen vermogen heeft. Bij een die ik zelf heb is het 32W. Deze kostte overigens 5 euro inclusief TL-buis..

Door vervanging met LED-TL gaat het opgenomen vermogen naar ongeveer 20W, misschien iets meer. Het voorschakelapparaat wordt gewoon een ohmse weerstand.

De prijs van een 36W 120 cm Master TL-D van Philips is 3 euro bij de Hornbach en rond de 6 euro bij de Gamma, Praxis e.d. Denk niet dat de LED-TL per sé langer mee gaat dan een normale TL-buis op elektronisch voorschakelapparaat met warme start die niet absurd vaak geschakeld wordt.

Goede toepassingen zijn dan ook vooral koude ruimtes, vaak schakelen en natuurlijk voor het hebben van de nieuwste technologie. ;-)

• marcop23
LED's zijn qua lumen per watt niet veel zuiniger (of onzuiniger) als je het over TL's hebt.

Maar:
- Ze worden meestal minder warm, omdat ze minder vermogen hebben
- Ze werken alleen in ouderwetse ballasten, oftewel je vervangt altijd een buis in een oud systeem en dan heb je het verlies van de ballast niet
- Het kleurenspectrum is meer continu (wat handig/mooier is bij bijvoorbeeld aanrechten)
- Het licht wordt één kant op gestraald, je hebt dus geen reflectorverliezen
- LED's zijn instant aan
- En als laatste kan een LED vaker aan- en uitgeschakeld worden in vergelijking met een cold start TL
- Ze leven misschien langer, dus lagere onderhoudskosten (verwacht dat nooit bij Chinese of merkloze buizen!)
- Owhja, en zoals ^^ postte, werkt het beter in koelruimten.
- En de kwikinhoud inderdaad, zoals je zelf al beschreef.

Ga je het vergelijken met een TL met een moderne efficiente reflector en een warme start EVSA op een plek waar kleuren niet perfect hoeven te zijn en lampen vaak uren achter elkaar aanstaan, dan vallen eigenlijk alle voordelen zo'n beetje wel weg. Alleen onderhoud is vaak nog belangrijk.

Gasontladingslampen als natriumlampen worden soms door LEDs vervangen, ook al deed de oude lamp (exclusief verliezen) 120 lm/W (zeg 100 lm/W inclusief verliezen) en is de LED niet veel zuiniger, of zelfs iets minder zuinig. Het toverwoord in straatverlichting is echter onderhoudskosten. Alleen daar heb je als particulier weinig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 25-03-2014 13:23 ]

• weebl15
marcop23 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:20:

- Ze werken alleen in ouderwetse ballasten, oftewel je vervangt altijd een buis in een oud systeem en dan heb je het verlies van de ballast niet
Philips heeft nu ook LED-TL buizen die werken op elektronische voorschakelapparaten.

• marcop23
weebl15 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:24:
[...]

Philips heeft nu ook LED-TL buizen die werken op elektronische voorschakelapparaten.
Die werden gepromoot voor koelruimten, waar TL's stukken minder goed werken, vooral het (bij kamertemperatuur) efficientere TL5. Ik denk niet dat ze nut hebben op andere plekken, aangezien het rendement bij kamertemperatuur niet echt hoger is. Er zijn nog wel voordelen dan, maar dat is zoals het lijstje erboven gelijk aan alle LED TL's.

• weebl15
marcop23 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:27:
[...]

Die werden gepromoot voor koelruimten, waar TL's stukken minder goed werken, vooral het (bij kamertemperatuur) efficientere TL5. Ik denk niet dat ze nut hebben op andere plekken, aangezien het rendement bij kamertemperatuur niet echt hoger is. Er zijn nog wel voordelen dan, maar dat is zoals het lijstje erboven gelijk aan alle LED TL's.
YouTube: Case study Gas Natural - Spain
weebl15 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:15:
<knip>
Daarnaast is de efficiëntie van ouderwetse armaturen met conventioneel voorschakelapparaat en starter niet al te best. Denk aan 40 à 50W opgenomen vermogen voor een lamp van 36W. Dit terwijl een elektronisch voorschakelapparaat minder dan 36W opgenomen vermogen heeft. Bij een die ik zelf heb is het 32W. Deze kostte overigens 5 euro inclusief TL-buis..

Door vervanging met LED-TL gaat het opgenomen vermogen naar ongeveer 20W, misschien iets meer. Het voorschakelapparaat wordt gewoon een ohmse weerstand.
<knip>
Een paar aanmerkingen:
Je hebt het over een lamp van 36 W, die naar je stelt inclusief voorschakelapparaat 40 à 50 W gebruikt. Die 40 W lijkt me heel plausibel, bij 50 W zet ik een vraagteken. Vervolgens stel je dat het geheel met een elektronisch voorschakelapparaat minder dan 36 W neemt. Best mogelijk, maar dan niet met die zelfde TL-buis, want dat was er eentje van 36 W. Bij lager verbruik neemt ook de lichtopbrengst af.

Daarna zeg je "Door vervanging met LED-TL gaat het opgenomen vermogen naar ongeveer 20W, misschien iets meer. Het voorschakelapparaat wordt gewoon een ohmse weerstand". Ook heel goed mogelijk, maar dat is dan wel een TL van nog veel lager vermogen en we willen toch graag de zelfde lichtopbrengst houden? Anders vergelijk je appels met peren.

En dan de vervanging van het voorschakelapparaat door een ohmse weerstand. Ook dat levert geen energiebesparing op. Integendeel want een voorschakelapparaat is voor het grootste deel een zelfinductie en dat neemt geen energie, slechts een relatief klein deel is ohmse weerstand.

• weebl15
Techneut schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:59:
[...]
Een paar aanmerkingen:
Je hebt het over een lamp van 36 W, die naar je stelt inclusief voorschakelapparaat 40 à 50 W gebruikt. Die 40 W lijkt me heel plausibel, bij 50 W zet ik een vraagteken. Vervolgens stel je dat het geheel met een elektronisch voorschakelapparaat minder dan 36 W neemt. Best mogelijk, maar dan niet met die zelfde TL-buis, want dat was er eentje van 36 W. Bij lager verbruik neemt ook de lichtopbrengst af.

Daarna zeg je "Door vervanging met LED-TL gaat het opgenomen vermogen naar ongeveer 20W, misschien iets meer. Het voorschakelapparaat wordt gewoon een ohmse weerstand". Ook heel goed mogelijk, maar dat is dan wel een TL van nog veel lager vermogen en we willen toch graag de zelfde lichtopbrengst houden? Anders vergelijk je appels met peren.

En dan de vervanging van het voorschakelapparaat door een ohmse weerstand. Ook dat levert geen energiebesparing op. Integendeel want een voorschakelapparaat is voor het grootste deel een zelfinductie en dat neemt geen energie, slechts een relatief klein deel is ohmse weerstand.
Nee, de TL-buis blijft hetzelfde. Omdat de elektronische voorschakelapparaten op hogere frequenties (30-50 kHz) werken hebben deze een hogere efficiëntie.

Lichtopbrengst moet je inderdaad bekijken want deze zal rond de 1700-2000 lumen zitten maar i.t.t. een normale TL-buis wordt dit niet alle kanten op uitgezonden. Een normale 36W 120cm TL zit rond de 3000 lumen. Hiervoor zullen metingen op de werkplekken nodig zijn om te kijken of het lichtniveau nog voldoende blijft.

Linkje naar informatie over efficiëntie van voorschakelapparaten:

http://www.crealux.se/arkiv/Crealux_Utfasning_styrdon.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 25-03-2014 16:21 ]

• opuntia1
Bij Gamma Dimbare LED lampen van Philips nu extra laag geprijsd

https://www.gamma.nl/asso...D20%26fh_eds%3D%25C3%259F
Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)