Na een tijd dit topic heb gevolgd, en als inspiratie heb gebruikt, kan ik melden dat ik gisteren al mn halogeenverlichting heb kunnen vervangen voor LED. In mijn geval betrof het allemaal G4 steeklampjes, zowel onder de keukenkastjes als in een hangende lamp.
Ik heb lang rondgekeken, en pas recentelijk vond ik lampjes die zouden passen. Ik wil dat even delen, omdat ik hoogstwaarschijnlijk niet de enige ben die moeite heeft om passende G4 vervangers te vinden.
Het vervangen van G4 lampjes vond ik niet makkelijk;
- voornamelijk in de hangende lamp, is er weinig ruimte voor lampjes die groter zijn dan 10watt halogeen lampjes. Ik had qua dikte zo'n 12 mm max.
- Wanneer we de lampje vervingen wilden we ook lampjes die iets meer licht geven dan de 10 watt halogeen lampjes.
- Dimmen was geen overweging. De te vervangen lampen hoeven niet te worden gedimd.
Het zijn deze geworden;
Ik heb 10 stuks van de 3 watt warm-witte versie besteld. Ze bestaan ook in ~2 watt en 5 watt. Ik heb de versie genomen met CREE chip (Ik denk die te herkennen aan het gebruik van een condensatortje icm een klein spoeltje).
Ik heb de Lampen besteld via Aliexpress, bij Wall International Trade Technology co., LTD . Maar via Aliexpress zijn er meerdere leveranciers te vinden. Ik heb gekozen voor de gratis verzending via Chinapost. Alles bij elkaar kostte het ca 19 euro voor 10 van die lampjes.
Tegelijkertijd LED trafo's besteld bij Topledshop.nl
Afgelopen vrijdag zijn de lampjes aangekomen. Leveren transport heeft 2 weken geduurd. Er zat ook een week tussen plaatsen en verzenden. Totaal kosste het dus 3 weken wachten na plaatsen vd bestelling.
Ben zaterdag toegekomen aan het inbouwen.
Ben begonnen met het vervangen van de halogeentrafo's te vervangen door de trafo's van topledshop. Dat zijn prima trafo's. Ze zijn stevig, hebben een handig formaat, zijn voorzien van goede markeringen en kunnen zo worden ingebouwd mbv de al aanwezige bedrading (met voorgesoldeerde draadeinden).
De trafos hebben een volgens mij ontstoring/stabilisatie ingebouwd. Ik meen dat te herkennen aan het feit dat er een halve seconde zit tussen het omzetten van de schakelaar en het aan gaan van het licht (bij uitzetten hetzelfde). Er zit dus in ieder geval een condensator in die de stroom stabiliseert
Daarna de lampjes uit China uitgepakt en ingebouwd.
- De lampjes zijn klein en licht. Het gebruikte materiaal is silicagel, hetzelfde als bij LEDstrips wordt gebruikt.
- Qua maat passen ze bij mij in elk G4 armatuur. Ze zijn even dik als een Halogeenlampje, maar wel 10~15 % langer. Dat was gelukkig bij mij geen probleem.
- Het licht is iets witter dan halogeen, eerder 3000k dan 2700k. Daar heb ik geen probleem mee. Iets witter licht is mijns inziens juist prettig, meeste verlichting in NL bevat eigenlijk te veel rood imho

- De kleuropbrengst CRI is prima, het licht is goed bruikbaar in de keuken, ik zie geen kleurzweem van enige kleur die opvallend aanwezig- dan wel afwezig is.
- De 3 watt lampjes die ik heb gebruikt zijn qua lichtopbrengst vergelijkbaar met 20 watt halogeen.
Zogezegd kan ik deze lampjes aanbevelen mocht je aan vervangen toe zijn.
En bestellen via Aliexpress is voor mij ook niet tegen gevallen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 02-03-2014 10:49
]