Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 78 Laatste
Acties:
  • 877.710 views

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:18
Binnetie schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:26:
[...]

Waar heb je ze besteld als ik vragen mag? Kom ze allemaal tegen voor zo rond de 30 euro

Heb ook een Philips led 5,5 Watt flame lamp in een vloerlamp geplaatst, met 2200K mooi gelige kleur zoals een gedimde gloeilamp
www. gloeilampgoedkoop.nl (en ja ze verkopen dus ook ledlampen ..) :+

Net binnen en het dimmen is wel heel opvallend. Van helderwit naar zwaar gedimd warm licht. Wel wat last van flikkering dus misschien toch maar een andere dimmer. Als je zoekt naar een led die goed dimbaar is is dit de eerste voor mij acceptabele oplossing.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Kwam laatst tijdens het opruimen van de schuur nog een doos gloeilampen tegen. Moreel dilemma: weggooien of weggeven? ;-)
Wij hebben een tijd terug een partij gloeilampen op gratisaftehalen.nl gezet :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 14:27
weebl15 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:06:
Kwam laatst tijdens het opruimen van de schuur nog een doos gloeilampen tegen. Moreel dilemma: weggooien of weggeven? ;-)
Een half jaar terug ongeveer hebben we in het bedrijf van mijn ouders op mijn aanraden/berekening een stuk of 40 kopspiegellampen vervangen door led. Dus de oude lampen over. Deze hebben we in een doos gedaan en op marktplaats gezet (netjes met erbij dat ze gebruikt zijn enz.). Gewoon wat de gek er voor geeft.
Hebben we binnen een uur verkocht, nog 29 euro voor gekregen toen :z

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:57

Geckoo

Good news, everyone!

Wolly schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:25:
Kruidvat heeft nu 35% korting op de led lampen als je er 3 koopt. Gezien de ervaringen in dit topic met Kruidvat lampen toch wel de moeite waard.

[afbeelding]
hier ook deze lampen gehaald, helaas op zaterdag en na het testen in het weekend wilde ik maandag weer terug om de rest te halen maar helaas was de actie afgelopen
beetje vergelijk materiaal
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/66dl6or0vulp54h/2014-01-13%2013.02.30.jpg
2x halogeen
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/kc00h089kvp8xwb/2014-01-13%2013.11.10.jpg
achter led voor halogeen
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/old862iriy77djc/2014-01-13%2013.21.48.jpg
2x led

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

coyote1980 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 08:56:
Philips GU10 DimTone warmwitte LED spots bij iBood voor 60 euro + 6 euro verzenden

Scheelt de helft op de 20 euro excl verzenden die ik verder als laagste prijs zo snel kon vinden.

Opmerking: is wel de 25 graden stralingshoek variant ipv de 40 graden. Dacht dat dat te nauw was, maar schijnt volgens gebruikersreacties op het iBood forum wel mee te vallen.
excuses voor dubbel post maar dit kon wel wat aandacht gebruiken.

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dank voor de tip... ik zat naar zoiets te kijken voor de keuken (paar pagina's terug). Alleen moet ik nu nog el-cheapo inbouwspots op de kop tikken die hierbij passen :P

Want die spots zijn ook oplichting, wie betaald er nu 60,- per stuk? 8)7 Ik heb er 5 in de keuken, dat is dan een dure grap...

Ik heb bij Karwei dacht ik 6 voor 12,- gezien.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
Bij de Action zag ik laatst ook inbouwspots, in een paar kleuren, kantelbaar, voor iets van €2,50, met GU10 halogeenlamp van 45W (onlogisch vermogen?) geloof ik.

Ik heb er alleen geen ervaring mee.

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 21:10
Motrax schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:46:
Dank voor de tip... ik zat naar zoiets te kijken voor de keuken (paar pagina's terug). Alleen moet ik nu nog el-cheapo inbouwspots op de kop tikken die hierbij passen :P

Want die spots zijn ook oplichting, wie betaald er nu 60,- per stuk? 8)7 Ik heb er 5 in de keuken, dat is dan een dure grap...

6 voor 60, niet 1 voor 60 ;)

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Motrax schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:46:

bij de lidl (als het alleen om de armaturen gaat) koop je er 6 voor een tientje (incl. spots)
zo heb ik ze ook allemaal in ons huis opgehangen. (36 stuks)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55
Heb van die alu inbouwspots met cree led besteld in China (Banggood.com, link kan niet, zit op werkpc) voor zo'n 5 usd per stuk en die werken vooralsnog prima. Dat is dus inbouwspot + losse voeding + ingebouwde led, varierend vanaf 1 watt's led tot meer. Mooi geel licht. Bestel je er een paar extra voor reserver - niet erg duur als je het mij vraagt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Dat is wel geinig, maar ik vertrouw die chinese voedingkjes nooit zo. Zeker als je ze weg gaat stoppen boven een verlaagd plafond ofzo.

• NiGeLaToR
ThinkPadd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:18:
Dat is wel geinig, maar ik vertrouw die chinese voedingkjes nooit zo. Zeker als je ze weg gaat stoppen boven een verlaagd plafond ofzo.
Hihi, daarom doe ik dat niet :P hou ze mooi binnen zicht, eerst 's kijken of ze niet smelten c.q. anderzijds affikken. Ze zitten er wel bij, maar niet in de armatuur dus kan ze plaatsen waar ik wil of vervangen door een nette adapter.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ThinkPadd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:18:
Wat komt er niet uit China?
Tot nu toe 1 voeding gehad die het na 2 uur opgaf :( ,
maar niet uitgefikt, er is niets bijzonders aan te zien.
En ik heb ze boven een verlaagd plafond omdat ik ze niet wil zien.

De andere 15 stuks doen het nog steeds. :)

[ Voor 14% gewijzigd door opuntia1 op 16-01-2014 17:47 ]

• NiGeLaToR
opuntia1 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:34:
[...]

Wat komt er niet uit China?
Tot nu toe 1 voeding gehad die het na 2 uur opgaf :( ,
maar niet uitgefikt, er is niets bijzonders aan te zien.
En ik heb ze boven een verlaagd plafond omdat ik ze niet wil zien.

De andere 15 stuks doen het nog steeds. :)
Heb helaas wel al zo'n 12 GU10's verloren aan ondeugdelijke electriciteit - verschilt per serie/winkel/etc. Ze zien er allemaal zelfde uit, maar de een gaat al jaren mee, de ander nog geen week. Probeer dan maar geld terug te krijgen etc :) Maargoed, ook dat zal van voorbijgaande aard zijn - nu is aanbod en prijs voor de Chinezen belangrijk, maar wacht maar tot ze merken dat kwaliteit ook belangrijk is.

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 15:33
Ik twijfel over de levensduur die ik kan verwachten van de MASTER LEDspotMV D 5.5-50W GU10 830 40D:
Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/929000257002_EU-GAL-global?wid=358&hei=358&$jpglarge$
in het volgende armatuur (die voldoet aan de IP44 standaard en dus potdicht is): Afbeeldingslocatie: http://www.rietveldlicht.nl/fotos/groot/87882.jpg

In de documentatie van de LED-spot staat het volgende: "Only to apply in dry or damp locations and most of open fixtures with lamp-holders that offer sufficient space (10 mm free air space)"

De lamp heeft een armatuur met een diameter van 55mm en een lengte van 80mm, de spot heeft een diameter van 50mm en een lengte van 55mm.

Wat zijn jullie verwachtingen?

Alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sjakie2001 op 17-01-2014 12:44 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zeg bij alle apparaten die heet kunnen worden en moeten luchten: geef het vrijheid, want het kan (eerder) kapot gaan. Een LED wordt natuurlijk veel minder heet dan een Halogeen lamp, maarja er zit wel elektronica in, ikzelf zou het er niet op gokken.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• opuntia1
RonaldDesigns schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:19:
Ik zeg bij alle apparaten die heet kunnen worden en moeten luchten: geef het vrijheid, want het kan (eerder) kapot gaan. Een LED wordt natuurlijk veel minder heet dan een Halogeen lamp, maarja er zit wel elektronica in, ikzelf zou het er niet op gokken.
Helemaal mee eens.
Het grootste gedeelte van de opgenomen energie, ook bij LED's wordt nog steeds in warmte omgezet.
Zorg voor koeling, hoeft niet met een ventilator als er voor voldoende groot koellichaam gezorgd wordt.
Die ventilatoren snoepen n.l. weer energie weg die je echt niet in bruikbaar licht terug ziet. :(
Tip.
Houdt indien mogelijk de voeding van de LED´s apart, die kan slecht tegen de warmte afgegeven door de LED´s.

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 17-01-2014 15:13 ]

• marcop23
opuntia1 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:08:
[...]
Die ventilatoren snoepen n.l. weer energie weg die je echt niet in bruikbaar licht terug ziet. :(
[...]
Niet 100% waar, als je met een klein ventilatortje ervoor kan zorgen dat zon LEDs Tcase geen 80 graden maar 50 graden is (bijvoorbeeld, ik weet niet of dat realistische temperaturen zijn) gaat de totale lichtstroom wel aardig omhoog. Het verschilt vast per configuratie wat er met het totale rendement gebeurd.

Een quote van mux:
Maar mux, waarom zou je extra verbruik veroorzaken met een fan? Er zit toch genoeg koellichaam aan vast? Nou, ja, in principe kan deze lamp prima passief draaien, zeker buiten in mijn fiets. Maar zelfs de kleinste hoeveelheid airflow maakt gigantisch uit in de temperatuur van de LEDs. En wat niet veel mensen weten: LEDs kunnen ontzettend slecht tegen warmte. Als je in de datasheet van de XM-L kijkt zie je dat voor elke 25 graden hogere temperatuur, de LEDs ongeveer 5% minder licht produceren. 5% van 20W is 1W, en deze fan verbruikt maar ongeveer 0.6W, dus zelfs als ik de temperatuur met deze fan maar 10 graden omlaag kan brengen heeft hij zijn verbruik al 'terugverdiend'. En dat is ook wat er gebeurt. De heatsink-temperatuur in passieve toestand wordt ongeveer 20 graden hoger dan de omgevingstemperatuur, en met fan erop gaat de temperatuur niet merkbaar omhoog (2 of 3 graden boven omgevingstemperatuur).

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb LEDs in de keuken zitten, 2 (aan 1 voeding zittende) niet gedimde, en 3 (aan een andere voeding zittende) die wel dimbaar zijn.

Voeding 1, het 'dimmer' draadje gaat naar een simpele aan/uit schakelaar. 'Dimmer Out' zijn alleen maar de soldeer-eilandjes, hangt niets aan en kan ik ook niets mee zonder te solderen.
Voeding 2, 'DIM' gaat naar een potmetertje wat als dimmer dient, ik heb wel een goede multimeter, maar de pennen zijn te dik om daar in het stekkertje mee te prikken om wat mee te meten :+ Volgens mij was dit een standaard 10K potmeter, maar dat weet ik niet zeker.

Nu wil ik die voedingen vervangen door 2 stuks van een model waar ik wat meer vertrouwen in heb, en die ik door kan lussen zodat ALLE verlichting dimbaar is, maar wel op een speciale manier: met een dubbele wisselschakelaar (aan-uit-aan) waarbij ik kan kiezen tussen 'aan' en 'doorgelust van andere dimmer' waarmee ik 2 lampengroepen apart kan schakelen.

Alleen: wat voor voedingen heb ik nodig? dat 'DM-3/375' is niet echt behulpzaam, wat ik er van begrijp is 3 lampen die dan 375mA krijgen op 24V, maar die dingen zijn best wel lastig te vinden voor mij. Veel voedingen die ik kan vinden zijn 12V of 700mA.
Wat ik heb lijkt heel erg op dit, maar dit is ook niet echt behulpzaam, en op de lampen zelf staat ook niets.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Ik heb laatst hele goede ledlampen gekocht. Ben al lange tijd op zoek geweest en heb meerdere soorten geprobeerd, maar het viel me niet mee. Uiteindelijk heb ik de goede lampen gevonden op www.ikea.nl waar ik heel tevreden over ben. Super kleur en kwaliteit. Dit deel ik graag met jullie na het lezen van al jullie verhalen over wat wel of niet goed is.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 20-01-2014 19:23 ]

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-11 21:01

Accountant

Mindset+goal= Succes

Gisteren mijn eerste led lampen aangekocht (IKEA). Ik hoop dat ik er een goede koop aan heb gedaan deze bij de Ikea te kopen. De schade was 4 keer 9,99 voor een E-27 10 watt lampje. Kwam thuis voor de aangename verrassing dat mijn klik aan klik uit dimmer niet werkt met deze lampen en ik weer terug mag naar de bouwmakrt voor een nieuwe dimmer (ACM-100).

Maar goed de lampen hebben mij aangenaam verrast er kwam voldoende licht vanaf. Nu maar hopen dat ze de geclaimde levensduur ook waar kunnen maken. Geloof dat IKEA garantie geeft op die lampen maar geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

Edit:

Waarom is een Led lamp zo zwaar t.o.v. een oude gloeilamp kan iemand mij dat uitleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Accountant op 20-01-2014 15:08 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Accountant schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:03:
Waarom is een Led lamp zo zwaar t.o.v. een oude gloeilamp kan iemand mij dat uitleggen?
Electronica welke gekoeld moet worden.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:32
Leuke aanbieding:

http://www.dealdigger.nl/?zanpid=1861841668295611392

Ik heb er 6 besteld.... niet te lang wachten, over 5 uur is de actie afgelopen.

[ Voor 21% gewijzigd door drielp op 24-01-2014 18:08 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Voor de geïnteresseerde, er is een LED expo in Utrecht volgende week.
Woensdag 5 en Donderdag 6 februari.

http://www.ledexpo.nl/

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:43
Ik kocht mijn Philips LED lampen altijd tijdens de 20% kortingsticker acties van Karwei. Zaterdag kwam ik erachter dat de lampen nu zijn uitgezonderd van de acties en zijn voorzien van een 'vaste lage prijs' label. Toch jammer... Maar ook wel logisch omdat de uiteindelijke prijs vaak onder die van de goedkoopste webshop zat. Of het zijn prijsafspraken met Philips? ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Haas
3xNix schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:22:
Voor de geïnteresseerde, er is een LED expo in Utrecht volgende week.
Woensdag 5 en Donderdag 6 februari.

http://www.ledexpo.nl/
Met deze code GRATIS toegang: LE2852866 :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• ByteMe_
  • Niet online
Haas schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:38:
[...]

Met deze code GRATIS toegang: LE2852866 :)
Thnx, ben volgende week in de Jaarbeurs, kan ik misschien ook wel heen. Onsite prijs is wel erg hoog :o
k kocht mijn Philips LED lampen altijd tijdens de 20% kortingsticker acties van Karwei. Zaterdag kwam ik erachter dat de lampen nu zijn uitgezonderd van de acties en zijn voorzien van een 'vaste lage prijs' label.
Had nog geluk toen ik ze kocht met 30% korting... Lidl heeft ze trouwens ook af en toe

[ Voor 37% gewijzigd door ByteMe_ op 28-01-2014 10:45 ]

• Haas
Ja, normaal gesproken 65 euro... Je krijgt na registratie op www.ledexpo.nl automatisch een e-ticket in je mailbox.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 17:00

TF

bla bla

ik hoop dat mijn vraag hier past.

In mijn nog op te leveren huis wil ik graag LED verlichting in de vloer gaan bouwen. Voor sfeerverlichting. De vloer die erin komt is echter niet goedkoop. ik wil voorkomen dat ik de vloer verpest met verlichting die niet nodig is of niet mooi staat.
Weet iemand waar ik voorbeelden kan bekijken? Bij veel vloerenboeren is dit totaal niet geland en zie je er geen voorbeeleden van.
Idee is om ong 10cm van de plint af om de 2 meter een rond / vierkant spotje te plaasen (spatwaterdicht) die dimbaar is. RGB zou mooi zijn. De bekabeling wil ik via de hoge plint laten lopen naar een centraal punt. inbouwdiepte moet zo klein mogelijk als vanzelf

Als ik verkeerd zit hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door TF op 29-01-2014 15:05 ]

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TF schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:03:

In mijn nog op te leveren huis wil ik graag LED verlichting in de vloer gaan bouwen. Voor sfeerverlichting. De vloer die erin komt is echter niet goedkoop. ik wil voorkomen dat ik de vloer verpest met verlichting die niet nodig is of niet mooi staat.
Weet iemand waar ik voorbeelden kan bekijken? Bij veel vloerenboeren is dit totaal niet geland en zie je er geen voorbeeleden van.
Idee is om ong 10cm van de plint af om de 2 meter een rond / vierkant spotje te plaasen (spatwaterdicht) die dimbaar is. RGB zou mooi zijn. De bekabeling wil ik via de hoge plint laten lopen naar een centraal punt. inbouwdiepte moet zo klein mogelijk als vanzelf
Ik heb Lumoluce Lugano 2,5 watt inbouwspots gebruikt als vloerleds. Deze zijn compact in te bouwen in een boorgat van ik geloof 40mm. De plaatsing is bij mij om de 80cm op 20cm afstand van de muur. De leds moeten teruggedimd worden omdat ze anders te fel zijn. Helaas waren bij de eerste dweilbeurt wat leds overleden omdat de behuizing minder waterdicht was dan hij leek (spots zijn ook niet voor deze doeleinden bedoeld). Ik heb nieuwe Cree star leds op eBay besteld om de kapotte leds te vervangen. Icm met wat hars of kit kunnen we dan hopelijk wel een afdoende waterdichte oplossing maken ;) .

Elders gebruik ik 10W rgb-leds icm met twee 3W warmwitte powerleds op een heatsink van 99mm doorsnee in een pvc-buis van 110mm. Aan de bovenkant worden ze afgewerkt met een matglaasje uit een tuinlamp van de Intratuin waar een ring van geborsteld rvs op wordt gelegd. Dit is helemaal zelfbouw. De lichtopbrengst is groter en ze nemen ook meer ruimte in. De voeding word verzorgd door dmx-gestuurde EldoLed PowerDrive DC-drivers maar als je alleen warmwit licht hoeft te dimmen kun je ook een simpele driver met een potmeter nemen.

Voor vloerleds die dicht bij de muur worden geplaatst zou ik een zo breed mogelijke stralingshoek gebruiken om te voorkomen dat je cirkels tekent op het plafond of extreem strijklicht krijgt op de muur. Ik zou een wat grotere afstand nemen ten opzichte van de plint, ook om strijklicht te verminderen. Oneffenheden in het stucwerk gaan anders erg opvallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 29-01-2014 16:09 ]

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 17:00

TF

bla bla

Femme schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:05:
[...]

Ik heb Lumoluce Lugano 2,5 watt inbouwspots gebruikt als vloerleds. Deze zijn compact in te bouwen in een boorgat van ik geloof 40mm. De plaatsing is bij mij om de 80cm op 20cm afstand van de muur. De leds moeten teruggedimd worden omdat ze anders te fel zijn. Helaas waren bij de eerste dweilbeurt wat leds overleden omdat de behuizing minder waterdicht was dan hij leek (spots zijn ook niet voor deze doeleinden bedoeld). Ik heb nieuwe Cree star leds op eBay besteld om de kapotte leds te vervangen. Icm met wat hars of kit kunnen we dan hopelijk wel een afdoende waterdichte oplossing maken ;) .

Elders gebruik ik 10W rgb-leds icm met twee 3W warmwitte powerleds op een heatsink van 99mm doorsnee in een pvc-buis van 110mm. Aan de bovenkant worden ze afgewerkt met een matglaasje uit een tuinlamp van de Intratuin waar een ring van geborsteld rvs op wordt gelegd. Dit is helemaal zelfbouw. De lichtopbrengst is groter en ze nemen ook meer ruimte in. De voeding word verzorgd door dmx-gestuurde EldoLed PowerDrive DC-drivers maar als je alleen warmwit licht hoeft te dimmen kun je ook een simpele driver met een potmeter nemen.

Voor vloerleds die dicht bij de muur worden geplaatst zou ik een zo breed mogelijke stralingshoek gebruiken om te voorkomen dat je cirkels tekent op het plafond of extreem strijklicht krijgt op de muur. Ik zou een wat grotere afstand nemen ten opzichte van de plint, ook om strijklicht te verminderen. Oneffenheden in het stucwerk gaan anders erg opvallen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat meer afstand nemen is inderdaad wel een goede optie. De spots die jij gebruikt lijken op een foto wel wat boven de vloer uit te komen. Is dat niet lastig met stofzuigen? Ik probeer ze zo veel als mogelijk te verzinken.

Daarnaast; geven de spots het gewenste effect? Allengs heb je een foto van hoe het eruit ziet?

• opuntia1
TF schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:03:

Als ik verkeerd zit hoor ik het graag.
Ik denk dat je verkeerd zit.
Natuurlijk licht komt altijd van boven maar misschien vindt jij het mooier als het van beneden komt.
Zelf vind ik het foeilelijke belichting.
En daarbij is het heel onpraktisch.
Verlichting vanuit de vloer kan best mooi zijn, maar dan bv. in je gang/hal óf als je echt een flinke woonkamer hebt waar je een minimum aan meubels in gaat zetten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

Ik heb bij de Aldi twee LED-strips gekocht: http://www.tdii.eu/Portal...en%20en%20inschakelen.jpg

Starterskit lag er niet, maar ik heb op zich genoeg 12V bronnen. Mijn vraag (als er een Tweaker is die deze set al heeft): wat is de pinout? (ik zou het zelf ook wel moeten kunnen achterhalen mijn multimeter, maar allicht weet iemand het al) En hoe heet die stekker? (want dat verloopkabeltje heb ik dus ook niet)

[edit]Hmm.. Ik gok iig dat de binnenste 2 pinnen positief of negatief zijn en de buitenste twee, aangezien het niet uit lijkt te maken of je hem ondersteboven aansluit of niet.

[edit]De hele strip is in plastic gegoten, er valt niks door te meten. :P Gelukkig staat het er gewoon op, 12V op de buitenste pinnen, grond op de binnenste. Wil ik nog steeds weten hoe zo'n stekker heet.

[ Voor 29% gewijzigd door Mentalist op 30-01-2014 01:44 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
zie topic warning; ietsjepietsje meer eigen input graag :)

[ Voor 127% gewijzigd door teacher op 31-01-2014 23:36 ]

Was vanochtend in de Lidl, en daar zag ik dat ze naast hun eigen merk LED-lampen (Livarno) ook gewoon een aantal Philips LED-lampen hadden liggen (8,99 dacht ik). Zullen wel oude modellen zijn waarschijnlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2014 15:57 ]

• Haas
Nee hoor ThinkPad, zijn gewoon actuele Philips LED lampen met 1 euro korting.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Heeft er iemand praktisch ervaring met het merk Pharox? Ik heb na een lange zoektocht betaalbare dimbare 40w equivalent flame 2200k ledlampen gevonden...

Bijvoorbeeld hier:
http://www.bespaarbazaar....mbaar-40w-e27-p-1945.html

Alleen is de prijs zo laag dat ik het niet vertrouw. Misschien is de stralingshoek dan slecht? Normaal betaal je voor een dimbare E27 algauw 20,-...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• opuntia1
Motrax schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:52:
Heeft er iemand praktisch ervaring met het merk Pharox? Ik heb na een lange zoektocht betaalbare dimbare 40w equivalent flame 2200k ledlampen gevonden...

Bijvoorbeeld hier:
http://www.bespaarbazaar....mbaar-40w-e27-p-1945.html

Alleen is de prijs zo laag dat ik het niet vertrouw. Misschien is de stralingshoek dan slecht? Normaal betaal je voor een dimbare E27 algauw 20,-...
Al heel lang geleden kreeg ik een Pharox lamp van de Nationale Postcode Loterij.
De lamp wordt regelmatig gebruikt, is dimbaar, maar daar doe ik niets mee.
De lamp brandt nog steeds naar mijn volle tevredenheid.
Ook de kleur vind ik acceptabel voor een schemerlamp.

• hjs
  • Niet online

hjs

Pharox is het merk dat de postcode loterij jaren geleden weggaaf. Heb er toevallig een hangen boven de eettafel gekocht bij de gamma geloof ik. Bevalt prima.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hier ook zo'n postcodeloterijlamp.

Pharox is wel bekend, die waren er al heel vroeg bij. Toen de meeste LED-lampen nog koud licht gaven of veel te duur waren of bijna geen lichtopbrengst hadden was daar opeens Pharox met een lamp die op alle punten redelijk tot goed wist te scoren.

Ik heb geen ervaring met precies dat type, maar wat betreft merk kan je Pharox rustig kopen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:45

P_Tingen

omdat het KAN

TIP: Komende week stapelkorting bij Kruidvat, 35% korting bij aanschaf van 3 LED Lampen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• NiGeLaToR
Ibood Philips dimbare led lampen met oranje licht na dimmen zijn binnen en doen het prima. Beetje knipperen bij laagste stand, maar dan is het licht ook wel erg oranje. Passen niet in lampen met behuizing, ze zijn vrij groot.

Dan nog een stel 1watt 40mm inbouw spotjes besteld in China en die stellen niet teleur. 3 spotjes bij de bouwmarkt: 80-100 euro, in China 5usd per stuk. Kleur is vrij geel, maar net als sommige van mijn Philips lampen wel kringen met een iets andere kleur, groenig en paarsig. Alleen wilde ik 1 voeding ipv een dingetje per lampje en dat is nog niet gelukt. In Nl een led trafo besteld maar na uitschakelen van de lampjes knipperen ze nog even na. Als ik de originele (Chinese, berucht) trafo dingetjes gebruik doen ze het een stuk beter. Led en trafo is echt irritant.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

P_Tingen schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 18:18:
TIP: Komende week stapelkorting bij Kruidvat, 35% korting bij aanschaf van 3 LED Lampen.
ik kan de korting niet vinden op de site, niet in een aankondiging en ook niet in de folder?

Dank allen for de feedback over Pharox. Klinkt als een go :)

☻/
/▌

• hjs
  • Niet online

hjs

Motrax schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:34:
[...]

Dank allen for de feedback over Pharox. Klinkt als een go :)
liggen die niet gewoon bij AH voor ongeveer die prijs?

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
hjs schreef op zondag 02 februari 2014 @ 01:01:
[...]

liggen die niet gewoon bij AH voor ongeveer die prijs?
Yup voor dezelfde prijs

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

:o ik kom nooit bij de AH, dus superbedankt! Maandag maar eens gaan kijken dan...

Dus ze verkopen meer dan vlees en groente... :+

☻/
/▌

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:24
W3ird_N3rd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 01:32:
Ik heb bij de Aldi twee LED-strips gekocht: http://www.tdii.eu/Portal...en%20en%20inschakelen.jpg

Starterskit lag er niet, maar ik heb op zich genoeg 12V bronnen. Mijn vraag (als er een Tweaker is die deze set al heeft): wat is de pinout? (ik zou het zelf ook wel moeten kunnen achterhalen mijn multimeter, maar allicht weet iemand het al) En hoe heet die stekker? (want dat verloopkabeltje heb ik dus ook niet)

[edit]Hmm.. Ik gok iig dat de binnenste 2 pinnen positief of negatief zijn en de buitenste twee, aangezien het niet uit lijkt te maken of je hem ondersteboven aansluit of niet.

[edit]De hele strip is in plastic gegoten, er valt niks door te meten. :P Gelukkig staat het er gewoon op, 12V op de buitenste pinnen, grond op de binnenste. Wil ik nog steeds weten hoe zo'n stekker heet.
Gewoon een DC-plug. Zijn zeer goedkoop te koop via ebay. Zijn ook zeer handig.

Meestal is het dezelfde aansluiting maar je hebt een hele enkele uitzondering (die zijn weer kleiner of dikker). Maar als je zo'n 12v2A voeding gebruikt dan past zowat altijd een 'DC-plug'.

Heeft iemand ervaring met zulk soort buitenlampen?
http://www.ebay.com/itm/8...&var=&hash=item3a87ca6868
Shipped niet naar NL :X . Naja nog steeds valid question.

Volgens mij zijn deze kleine serie geschakelde led chips toch juist niet goed? Sowieso als er eentje het begeeft heb je geen lamp meer... Maar ook dat er enorm veel hitte van dit kleine puntje af komt. Daarom ook natuurlijk 'maar' 30.000 uur.

De lamp op mijn werkplaats is kapot en zoek eigenlijk een nieuwe. Ik zag daarom in het krantje van de praxis zo'n verstraler/spotlight van 20 watt. 38€... Er hangt nu namelijk een 400-600 watt bouwlamp o.i.d. in. Maar dan weet ik niet of ik ook uit kom met een 30Watt LED.
De lamp is meestal een 10-20 minutne aan maar voor een bouwlamp is dat funest steeds even aan/uit.

Die lamp die ik postte wel een vervanger denken jullie? :*) (is extra uit USA niet China ;) )

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• marcop23
Over die Pharox lamp hierboven:
- Wattage: 8 W
[...]
- Lichtstroom / Lichtsterkte: 400 lumen
- Kleurweergave-index: 85
- Nominale rendement: 64 lm/W
Dat is toch vrij knap, dat 400 lumen / 8 watt = 64 lm/W.

Ook heet het niet echt wattage maar vermogen, en is lichtsterkte niet hetzelfde als lichtstroom, maargoed, dat maakt niet echt geweldig veel uit.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb zaklampjes die 1-2W gebruiken en beweren meer dan 100lm af te geven (er komt wel veel licht uit, maar ik heb geen meter om te controleren of het echt >100 is). En de ALDI ledstrip die ik heb geeft volgens de verpakking 300lm met 4,8W.

Dus Pharox is de meest geloofwaardige van de drie. :P
alaintje schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:16:
[...]

Gewoon een DC-plug. Zijn zeer goedkoop te koop via ebay. Zijn ook zeer handig.

Meestal is het dezelfde aansluiting maar je hebt een hele enkele uitzondering (die zijn weer kleiner of dikker). Maar als je zo'n 12v2A voeding gebruikt dan past zowat altijd een 'DC-plug'.
Nee dat is 'm niet.

aldi ledstrip

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 02-02-2014 13:52 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

marcop23 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:24:
Over die Pharox lamp hierboven:

[...]

Dat is toch vrij knap, dat 400 lumen / 8 watt = 64 lm/W.

Ook heet het niet echt wattage maar vermogen, en is lichtsterkte niet hetzelfde als lichtstroom, maargoed, dat maakt niet echt geweldig veel uit.
En dan dimbaar, flame en de prijs... ik geloofde het in eerste instantie niet echt. Maar hier bijvoorbeeld de niet-flame versie die maar iets lager scoort met 61 lm/W:
http://www.olino.org/arti...emnis-pharox-400-dimmable

Dus het lijkt toch allemaal wel te kloppen...

Overigens over mensen die een Pharox hadden van de postcodeloterij: die scheen niet eens zo goed te zijn. Maar die kwam ook uit 2009...

Ik ga van de week eens langs bij de AH en kijken of ze er liggen. En bij Kruidvat om te kijken naar de stapelkorting. Maar ik zou even niet meer weten waar ik nog meer led lampen in kwijt zou willen. Misschien dat ik de spaarlampen in de huiskamer nog vervang door Pharox als ze bevallen. Maar die zijn niet bij Kruidvat.

☻/
/▌

• marcop23
W3ird_N3rd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:51:
Ik heb zaklampjes die 1-2W gebruiken en beweren meer dan 100lm af te geven (er komt wel veel licht uit, maar ik heb geen meter om te controleren of het echt >100 is). En de ALDI ledstrip die ik heb geeft volgens de verpakking 300lm met 4,8W.

[...]
Ja, alleen aangezien 400 / 8 = 50 lm/W en niet 64 klopt of het vermogen, of zijn lichtstroom, of de efficacy niet. Het is trouwens wel logisch dat een flame-variant een aardig lager rendement haalt.

Overigens is > 90 lumen/watt wel mogelijk, alleen niet echt voor E27 lampen. Mijn Philips 8W E27 lampje doet 75 lumen/watt, maar goede moderne lichtbakken voor inbouwplafonds (die TL armaturen vervangen, waarbij vooral bakken die 18W TL-D lampen gebruiken het niet al te geweldig doen in vergelijking met TL-5 of langere TL-D) kunnen heel prima presteren en hoge rendementen halen. Daar hoeft ook minder rekening gehouden te worden met de aanschafprijs: Een consument zou €200 euro veel te duur vinden, maar bedrijven kunnen het okay vinden zolang die zich maar terugverdient.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2014 14:02 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:24
W3ird_N3rd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:51:

[...]

Nee dat is 'm niet.

[afbeelding]
Oh dit zijn vrouwelijke processor connectors.
Dw andere kant voor deze: https://www.google.nl/sea...1%3Bd%7C-Q8Vbp6bYWESmM%3A
Maar heb geen pc dus kan niet zo goed zoeken.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

alaintje schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:25:
[...]

Oh dit zijn vrouwelijke processor connectors.
Dw andere kant voor deze: https://www.google.nl/sea...1%3Bd%7C-Q8Vbp6bYWESmM%3A
Maar heb geen pc dus kan niet zo goed zoeken.
Header connector bedoel je?

Welke ook bekend lijken te zijn als Dupont. Dupont 4P in dit geval. Weet niet zeker of dat het is, maar het lijkt er iig op.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit is ook wel een grappig hobbylampje van DX:
https://dx.com/p/wy002-mi...black-271396#.Uu5TCvsWkcA

Heeft iemand ervaring met het oplichten van grote oppervlaktes(paardenbak) met LED of is gasontlading nog steeds de beste keus anno 2014? Ik vind ontzetten veel vergelijkingen maar op de wat grotere schaal is er niet zo heel veel te vinden op internet qua ervaringen...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• marcop23
Erasmo schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:22:
Dit is ook wel een grappig hobbylampje van DX:
https://dx.com/p/wy002-mi...black-271396#.Uu5TCvsWkcA

Heeft iemand ervaring met het oplichten van grote oppervlaktes(paardenbak) met LED of is gasontlading nog steeds de beste keus anno 2014? Ik vind ontzetten veel vergelijkingen maar op de wat grotere schaal is er niet zo heel veel te vinden op internet qua ervaringen...
Gasontladingslampen halen een vrij hoog rendement (200 lm/W max voor lagedruk natrium, ~120 voor hogedruk) en de nadelen van die lampen (trage start, vooral bij lagedruk, hogedruk kan in 30s op 100% zijn), het kleurenspectrum zijn bij een paardenbak waarschijnlijk minder van belang. Een hele belangerijke factor voor straatverlichting, de vervangingkosten die bij LED vrij laag zijn, is eigenlijk 0 bij consumenten.

Mits toegepast met een goede reflector, is zoiets waarschijnlijk aardig gelijk aan LED oplossingen qua rendement.

Wil je wel aan de LED, dan kom je waarschijnlijk op zoiets:
http://www.ecat.lighting....52982/cat/?t1=ProductList
Deze haalt 95 lm/W, wat waarschijnlijk vergelijkbaar is met een hogedruk natriumlamp met goede reflector (de lamp zelf haalt ~120), maar gaat veel langer mee dan 1 natriumlamp.

Ik denk alleen dat de prijs daarvan enorm tegenvalt (richting de €1000 ofzo?).

22 lm (dat dingetje van dx.com) is trouwens minder dan een halogeenlampje voor je fiets.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Waarom niet wat TL armaturen hangen met LED-buizen erin. Dan verdeel je het licht gelijkmatiger en is een stuk goedkoper.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• marcop23
Universal Creations schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:55:
Waarom niet wat TL armaturen hangen met LED-buizen erin. Dan verdeel je het licht gelijkmatiger en is een stuk goedkoper.
LEDbuizen zijn ook niet goedkoop, en voordat je 10 000 lumen aan licht uit LED TL's hebt ben je ook het nodige geld verder. Ook zul je armaturen boven je bak moeten hangen, waardoor je of commerciële armaturen voor straatverlichting nodig hebt (verouderd, dus waarschijnlijk tweedehands, maar dan nog) of zelf iets over de bak heen moet knutselen waar je weersbestendige TL armaturen aanhangt, wat wel tegen het weer en eventuele wind moet kunnen.

Edit: Tenzij het binnen is en je een plafond hebt voor je TL armaturen, dan is het een aardige optie, zowel met LED als goede TL(5) armaturen met reflector.

Vrij grote lampen qua vermogen voor onder andere paardenbakken zijn niet al te moeilijk te krijgen, onder andere via marktplaats. Ik zie bijvoorbeeld dit: http://www.marktplaats.nl...eeld-voor-paardenbak.html

[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2014 16:39 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Weersbestendig heb ik niet gelezen in de originele vraag.
10.000 lumen is niet zoveel: http://www.olino.org/arti...y-eco-e-43-w-dali-nocover
Daar heb je er maar 2 van nodig om dat te bereiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• marcop23
Universal Creations schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:18:
Weersbestendig heb ik niet gelezen in de originele vraag.
10.000 lumen is niet zoveel: http://www.olino.org/arti...y-eco-e-43-w-dali-nocover
Daar heb je er maar 2 van nodig om dat te bereiken.
Nee, je hebt gelijk, maar ik dacht bij een paardenbak direct aan buiten (dus automatisch weersbestendig). In mijn edit daarom ook dat voor binnengebruik, als je een plafond hebt voor je lampen, dit een hele mooie optie is.

Die lampen van Greenled lijken een hele mooie optie voor binnen, vrij hoog rendement, al zie ik niet zo waar je ze kan krijgen of hoeveel ze kosten.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Motrax schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:34:
[...]
ik kan de korting niet vinden op de site, niet in een aankondiging en ook niet in de folder?
Mijn dochter brengt de folder rond, vandaar dat ik het wat eerder zag. Inmiddels is de site bijgewerkt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gQrz5F6.png

Weet iemand of die flame te dimmen is?

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

bedankt voor de hint van de kruidvat stapel korting, wij gaan er 11 halen ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Geckoo op 02-02-2014 21:54 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

11 :o

Ik zit te twijfelen of ik ook op de overloop miijn 3x GU10 50W moet vervangen. Staan niet vaak aan, maar met 150W verbruiken deze spotjes meer dan de rest totaal in huis }:|

Ik ga vandaag langs bij Kruidvat en dan zie ik wel of 3x GU10 met max wattage een beetje betaalbaar is.
ThinkPadd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:11:
Weet iemand of die flame te dimmen is?
Ze hebben weinig dimbaar en dan ook nog eens flame? Ik geef je een kleine kans. Jammer dat op de site niet staat wat het aanbod in de winkel is.
P_Tingen schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:08:
[...]

Mijn dochter brengt de folder rond, vandaar dat ik het wat eerder zag. Inmiddels is de site bijgewerkt:

[afbeelding]
Hartelijk dank voor de heads-up :)

Ik heb de Excelsheet van eerder uit dit topic even gebruikt om te kijken wat de terugverdientijd is van 3 ledlampen boven de eettafel (mijn Pharox verhaal).

3x 16,- voor 40W equivalent, dimbaar, flame, plus 50,- inbouwdimmer: op volle kracht op basis van 4 branduren per dag is de terugverdientijd 3,1 jaar... vrij slecht, maar goed. Deze eetkamerlampen blijven en lang hangen en moeten dimbaar zijn. Weinig keuze dan.

☻/
/▌

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Pharox verhaal van de baan: bij Kruidvat voor 3x 10,- een 32 W equivalent flame dimbaar E27 gekocht. Met 35% korting. Dus voor ruwweg 20,- 3 lampen, waar ik anders 48,- voor kwijt was.

De dimbare flames waren populair: ik had de laatste 3.

Dimbare GU10, zelfde verhaal. Zware sterkte GU10 niet dimbaar (44 W equivalent) ook al weg.

Blijkbaar hebben veel mensen dezelfde behoeftes...

☻/
/▌

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:54:
Pharox verhaal van de baan: bij Kruidvat voor 3x 10,- een 32 W equivalent flame dimbaar E27 gekocht. Met 35% korting. Dus voor ruwweg 20,- 3 lampen, waar ik anders 48,- voor kwijt was.

De dimbare flames waren populair: ik had de laatste 3.

Dimbare GU10, zelfde verhaal. Zware sterkte GU10 niet dimbaar (44 W equivalent) ook al weg.

Blijkbaar hebben veel mensen dezelfde behoeftes...
De dimbare GU10 van Kruidvat heb ik alweer terug gebracht. Op de verpakking stond iets van "warmwit" maar dat bleek dus spierwit te zijn, lijkenhuis stijl.

Verwijderd

Vandaag 5 halogeen lampen, die 4 tot 6 uur per dag branden, vervangen door Philips Dimtone 8w 230v 40d.
Het effect is het zelfde als de halogeen lampen bij dimmen. Ben er blij mee.

• Haas
Heb je een foto van het resultaat Diddel.2000? Ik ben namelijk van plan de 6 halogeenspots in het plafond van de woonkamer door Philips Dimtone led's te vervangen. Nu is het nog 6x 50 watt halogeen die ik zeker voor de helft moet dimmen.

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hierbij wat foto's van de led-verlichting in mijn huis. Als ik tijd heb wil wel eens wat meer info posten over de componenten die ik gebruik. Het lijkt me ook wel leuk om op locatie eens een led diy-meet te houden voor de tweakers die creatiever en vindingrijker met leds aan de slag willen dan het plaatsen van gloeilampvervangers.

De laatste tijd ben ik meer overgestapt op zelfbouwoplossingen met losse componenten. Losse rgb-leds zijn werkelijk spotgoedkoop (4 dollar voor een 10W rgb-led die een vrij serieuze bak licht geeft). In China koop je voor 450 dollar een partij van 50 led-spots die hier voor 25 euro per stuk door webwinkels worden aangeboden. Voor een paar euro bouw je leuke rgb tuinspots met behulp vn pvc-buizen en opale afdekkapjes die standaard in de handel zijn. Er zou wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor dit soort oplossingen.

Keuken

Badkamer

Slaapkamer

Werkkamer

Deel

Deel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Femme schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:52:
Hierbij wat foto's van de led-verlichting in mijn huis. Als ik tijd heb wil wel eens wat meer info posten over de componenten die ik gebruik. <>
Graag, ben benieuwd (in het algemeen naar welke trafo's en dimmers mensen met LED gebruiken). Maar vwb de zelfbouw heb ik zeker ook interesse in welke onderdelen je gebruikt (en waar je ze betrekt).
Er zou wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor dit soort oplossingen.
<>
Ik denk dat jij daar een heel mooi begin mee kan gaan maken als ik die foto's zo zie ;)

offtopic:
Schitterend huis! Heerlijke combinatie van strak met die spanten

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 03-02-2014 18:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

@Haas

Ik heb geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen, waar kan ik dat opzoeken?

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben erg benieuwd of iemand een foto kan plaatsen van de kruidvat lampen. Ik ben van plan om ze ook te halen (als ik nog niet te laat ben) maar ben echt opzoek naar een ledlamp die het meest in de buurt komt van een gloeilamp qua witbalans. Ik weet niet of iemand toevallig de flame varrient heeft gekocht bij de kruidvat?

Als je een foto zou willen plaatsen ben ik erg blij! O+

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kruidvat 32W equivalent, flame, dimbaar:
https://www.dropbox.com/sh/ckgkkkkqnobbd3e/qSVi5S3OJ_

Achterin een Philips softone flame 8W spaarlamp. Led van aquarium is knalblauw.

Kleur is prima, net iets minder warm dan de Philips. Kan ook, spec kruidvat flame is 2300 K en niet de gangbare 2200 k voor flame.

WAF is okay, alleen moet er nog een dimmer op.

GU10 is inderdaad vrij wit. Ik heb er 3 in de gang opgehangen. Van 150W naar 12W. Is voor mijn gemoedsrust beter. De terugverdientijd zal wel karig zijn, maar die ganglamp verbruikte in zijn eentje meer dan de rest van al mijn lampen bij elkaar!

☻/
/▌

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:46

Griffin

Is mythical

Gister naar de kruidvat geweest en mn eerste LED lampen gehaald.
7x ong 2W
2x 7W flame

Was bij elkaar een whopping 15euro kwijt. Kreeg stapel korting en op sommige ook nog extra 50% korting.
Thuis gekomen wat ledjes proberen en die van 2W zijn 2900K en dat is best wit. Op een paar plekken die erin gedaan. Op de overloop en in de hal de Flames gedaan en die zien er veel beter uit. Enigste nadeel is dat de bollen van de flame behoorlijk vroeg stoppen waardoor het vooral 1 kant op schijnt. Maar voor overloop en hal is dat voldoende (en voor de €15 kon ik niet echt een buil vallen).

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Motrax schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:32:
GU10 is inderdaad vrij wit. Ik heb er 3 in de gang opgehangen. Van 150W naar 12W. Is voor mijn gemoedsrust beter. De terugverdientijd zal wel karig zijn, maar die ganglamp verbruikte in zijn eentje meer dan de rest van al mijn lampen bij elkaar!
Ach, die 3 lampen hebben je - gok ik - een tientje gekost en besparen je 120Wh per uur. Terugverdientijd is dan volgens mij € 10 / (0.12 W x € 0.22) = 379 uur. Hangt er dus een beetje van af hoeveel uur ze per dag branden.

• ByteMe_
  • Niet online
Griffin schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:02:
Gister naar de kruidvat geweest en mn eerste LED lampen gehaald.
7x ong 2W
2x 7W flame

Was bij elkaar een whopping 15euro kwijt. Kreeg stapel korting en op sommige ook nog extra 50% korting.
Thuis gekomen wat ledjes proberen en die van 2W zijn 2900K en dat is best wit. Op een paar plekken die erin gedaan. Op de overloop en in de hal de Flames gedaan en die zien er veel beter uit. Enigste nadeel is dat de bollen van de flame behoorlijk vroeg stoppen waardoor het vooral 1 kant op schijnt. Maar voor overloop en hal is dat voldoende (en voor de €15 kon ik niet echt een buil vallen).
Heb er 4 hangen op 1 kamer van kruidvat (2700k versie dan). Veel sterker licht dan de andere gu10 leds en lichtbundel is ook goed, geen erg verstrooid licht. Is wat witter dan Ikea en stuk witter dan normale halogeens, maar geen kil wit moet ik zeggen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

http://www.aldi.nl/aldi_led_lampen_48_5_719_7366.html

Vanaf 8 februari: Peer E27 van 10 W, Candle E14 van 3 W, Bol E14 van 4 W of Flame E14 van 4 W voor €6,99.

Lijkt alleen wat duur voor die kleintjes, maar dan krijg je er misschien 2?

• ByteMe_
  • Niet online
8 euro voor een 10w led lamp met goed rendement is niet duur. dus de prijs valt voor die mee. Philips 4w kost nog 10+ dus zelfs de kleinste is dan goede prijs. Leds zijn gewoon nog duur helaas.

Beetje jammer dat Aldi weinig prijsgeeft over dimbaarheid/kleurtemps/etc
http://www.lightwell.eu/portfolio-item/e27/

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:44
Femme schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:52:
Voor een paar euro bouw je leuke rgb tuinspots met behulp vn pvc-buizen en opale afdekkapjes die standaard in de handel zijn. Er zou wel eens wat meer aandacht mogen zijn voor dit soort oplossingen.
Gaaf gedaan :)
Die zelfbouw oplossingen lijken mij mooi om te zien.
Ben benieuwd hoe je dat aangepakt hebt.

Zelf heb ik nu net een woning en daarvoor meer E27 armaturen gekocht en daar led ingedraaid.
Voornamelijk dan Ledare lampen.

Nu nog in twijfel wat ik ga doen aan de keuken.
Hierbij heb ik 3 T8 30W TL lampen hangen.

En boven de afzuigkap volgens mij 4x 30W lampen als een soort sfeer verlichting tegen het plafond aan.
Ziet er wel leuk uit maar als ik die voor led tl balken wil vervangen ben ik ook weer een bak met geld verder.
Dus ik weet niet als het loont maar gelukkig is het wel apart geschakeld.

Verwijderd

Hey,

Ik ben vrij nieuw hier maar ik vroeg me af of jullie me misschien met iets kunnen helpen. Ik heb onlangs Philips DimTone lampen gekocht voor 2 plafonnieres. Deze zijn apart aangesloten op een lichtschakelaar. Nu wou ik 2 maal een Busch Jaeger 6523U schakelaar installeren.

Nu zit ik echter precies met een klein probleem. Mijn oude lichtschakelaar wordt blijkbaar in serie doorverbonden. Stroom gaat in de 1ste schakelaar naar de 2de schakelaar en dan verder naar de rest van het appartement (al het licht staat blijkbaar op 1 kring). Als ik dus een verbinding weg laat, werkt er nergens na die lampen nog iets van licht.

Nu lijkt het me dat de Busch Jaeger 6523U niet in staat is om zo in serieschakeling te werken. De eerste lamp werkt nog, maar het doorverbinden niet. Is het mogelijk om dit op één of andere manier op te lossen? Is het mogelijk om op die plek een parallelschakeling te zetten en wat heb ik hier eventueel voor nodig?

Alvast bedankt!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bedoel je een hotelschakeling
Kan je anders een tekening/foto plaatsen met de huidige situatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• weebl15
RonaldDesigns schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:36:
8 euro voor een 10w led lamp met goed rendement is niet duur. dus de prijs valt voor die mee. Philips 4w kost nog 10+ dus zelfs de kleinste is dan goede prijs. Leds zijn gewoon nog duur helaas.

Beetje jammer dat Aldi weinig prijsgeeft over dimbaarheid/kleurtemps/etc
http://www.lightwell.eu/portfolio-item/e27/
Die 3W E14 bol lijkt op de ISY ILE 3000.

http://www.mediamarkt.nl/...96,705999.html?langId=-11

Verwijderd

Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:55:
Bedoel je een hotelschakeling
Kan je anders een tekening/foto plaatsen met de huidige situatie?
Ik heb geen Photoshop dus in paint proberen de opstelling te schetsen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/37HPnE7.png

Zo is de huidige situatie met de klikschakelaar. Als ik hetzelfde doe met de Busch Jaeger 6523 U krijg ik vanaf lamp 2 en alle lampen na de living geen licht meer. Ik veronderstel dus dat deze dimmer niet in serie geschakeld kan worden en mijn vraag blijft dus of ik dit op enige manier kan aanpassen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
gewoon de draad van F naar schakelaar 2 op hetzelfde punt aansluiten als de aanvoer fasedraad

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

Ow dus gewoon in hetzelfde gatje. Ik dacht dat de 2 "pijltjes" al geschakeld waren maar dat was dus niet zo. Het werkt! Hartstikke bedankt :D

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ikea heeft eindelijk officiële dimbare leds in het assortiment: *O*

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60255362/

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

:) Ze hebben ook al een andere dimbare ledlamp met E27 fitting :)

De versie die jij linkt heb ik overigens ook in niet-dimbare variant thuis liggen. En door de vorm binnenin het bolletje geeft die lamp wel een behoorlijk afgebakende cirkel licht op het plafond .

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Deze is dimbaar en ik denk doordat het glas meer mat is, dat er meer verspreid licht is?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10266221/

Jammer dat ze geen flames hebben... 2700 K wil ik niet in mijn huiskamer hebben.

Wat ik trouwens raar vind, we hebben ook een spaarlamp 12 W Philips Softone Flame in de huiskamer, officieel een 40W vervanger. Maar er komt maar weinig licht vanaf... iemand een idee? Eigenschap van de lamp? Al een oudere lamp?

Zelfde geldt voor een Softone 8 W, officieel 32 W vervanger, maar het is me maar wat donker in de huiskamer met deze 2 lampen...

We hebben boven de eettafel (foto staat wat eerder in het topic) 3x 32 W vervanger led hangen, maar die geven individueel meer licht af...

☻/
/▌

• weebl15
Philips heeft trouwens ook LED T8 buizen die werken met elektronische voorschakelapparaten. Volgens mij echter voorlopig beperkt verkrijgbaar en alleen voor de zakelijke markt.

YouTube: Philips InstantFit LED T8 Lamps

YouTube: Case study Gas Natural - Spain

Als ik ze kan vinden ga ik ze wel proberen op mijn slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/t836w_thumb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door weebl15 op 07-02-2014 20:28 ]

• marcop23
LEDs are mercury-free and are ideal in cooler temperatures, making the Philips InstantFit LED T8 lamps a perfect solution for refrigerated cases, multi-deck coolers, walk-in coolers, parking garages or other applications where low-temperatures are commonplace.
Ze worden gemarketed voor op koelere omgevingen, waarin LEDs beter presteren dan kamertemperatuur en TL buizen juist minder. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet efficienter zijn dan TLs met reflector bij kamertemperatuur, maar anders hadden ze denk ik niet dit specifiek genoemd.

• weebl15
Ze proberen gewoon zoveel mogelijk voordelen van LED te noemen. Het is niet specifiek gericht op koelere omgevingen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marcop23 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:36:
[...]

Ze worden gemarketed voor op koelere omgevingen, waarin LEDs beter presteren dan kamertemperatuur en TL buizen juist minder. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet efficienter zijn dan TLs met reflector bij kamertemperatuur, maar anders hadden ze denk ik niet dit specifiek genoemd.
Werkt ook perfect in een vries cel met geschakelde verlichting, gelijk aan waar tl er toch wel TE lang over doet om op te starten en minder warmte, al is die laatste slecht te berekenen wat dat scheelt in een jaar aan energie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• opuntia1
Rol-Co schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:57:
[...]

Werkt ook perfect in een vries cel met geschakelde verlichting, gelijk aan waar tl er toch wel TE lang over doet om op te starten en minder warmte, al is die laatste slecht te berekenen wat dat scheelt in een jaar aan energie.
En ook buiten en in de koude berging.
De "spaarlampen" (eigenlijk kleine TL-lampen) zijn om die reden door mij allen vervangen door LED lampen.

• ByteMe_
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:43:
Deze is dimbaar en ik denk doordat het glas meer mat is, dat er meer verspreid licht is?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10266221/

Jammer dat ze geen flames hebben... 2700 K wil ik niet in mijn huiskamer hebben.

Wat ik trouwens raar vind, we hebben ook een spaarlamp 12 W Philips Softone Flame in de huiskamer, officieel een 40W vervanger. Maar er komt maar weinig licht vanaf... iemand een idee? Eigenschap van de lamp? Al een oudere lamp?

Zelfde geldt voor een Softone 8 W, officieel 32 W vervanger, maar het is me maar wat donker in de huiskamer met deze 2 lampen...

We hebben boven de eettafel (foto staat wat eerder in het topic) 3x 32 W vervanger led hangen, maar die geven individueel meer licht af...
Misschien ook vanwege de trage wachttijd. Wij hebben er 1 ine en slaapkamer en zelfs na de wachttijd vind ik hem nog niet erg fel (maar wel acceptabel)

• marcop23
Rol-Co schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:57:
[...]

Dat klopt, in een (schapen)schuur waar een gesloten 2x 56 W armatuur hing, waren de lampen na 15 min nog niet op het niveau van de opgewarmde buizen, en dat was dan nog op het oog zichtbaar. Met meetapparaatuur blijkt het vast nog langer te duren. Dat was bij -6 buitentemp ongeveer, binnen was het door de schapen en de zonnestraling vast wel wat warmer.
weebl15 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:46:
Ze proberen gewoon zoveel mogelijk voordelen van LED te noemen. Het is niet specifiek gericht op koelere omgevingen.
Ze hebben het bij de Instantfit steeds (nouja, 2x duidelijk) over koudere temperaturen, onder andere wat ik al quote en in het productsheet staat weer dat ze tot -22 100% werken. Andere voordelen, op de instant start na, niet echt. Daardoor dacht ik dat ze vrij erg daarop gedesigned waren.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

weebl15 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:46:
Nouja, TL is natuurlijk wel veel goedkoper en waarschijnlijk zeker zo zuinig. De voornaamste voordelen van LED hier zijn de snelle opstarttijd en dat het ook goed werkt bij lage temperaturen. Als die twee zaken geen relevante factoren zijn kan je beter TL kopen.
Motrax schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:43:
Ik heb ook ooit zo'n flame ding gekocht maar is echt niet ons ding.. 3000K vind ik beter, ik wil dat gelige licht niet.

Maar om je vraag te beantwoorden: een spaar- of ledlamp die al flink wat branduren achter de rug heeft zal over de jaren steeds wat lichtopbrengst in moeten leveren. Een spaarlamp is na X keer schakelen meestal ook kapot, maar als hij niet vaak hoeft te schakelen (en daar dus niet aan bezwijkt) zal je zien dat hij op een gegeven moment gewoon minder licht gaat geven.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:53:
[...]

Nouja, TL is natuurlijk wel veel goedkoper en waarschijnlijk zeker zo zuinig. De voornaamste voordelen van LED hier zijn de snelle opstarttijd en dat het ook goed werkt bij lage temperaturen. Als die twee zaken geen relevante factoren zijn kan je beter TL kopen.

[...]

Ik heb ook ooit zo'n flame ding gekocht maar is echt niet ons ding.. 3000K vind ik beter, ik wil dat gelige licht niet.

Maar om je vraag te beantwoorden: een spaar- of ledlamp die al flink wat branduren achter de rug heeft zal over de jaren steeds wat lichtopbrengst in moeten leveren. Een spaarlamp is na X keer schakelen meestal ook kapot, maar als hij niet vaak hoeft te schakelen (en daar dus niet aan bezwijkt) zal je zien dat hij op een gegeven moment gewoon minder licht gaat geven.
Tl is goedkoper inderdaad, de eerste 2 jaar + aanschaf, maar daarna? Net zo zuinig zeker niet, bijv 2x 58W armatuur is 144W totaal waar de 2x 1.50m led 40W totaal is.
Dat tikt best aan hoor in een bedrijf waar ze 17-18 uur branden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Rol-Co schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:58:
[...]

Tl is goedkoper inderdaad, de eerste 2 jaar + aanschaf, maar daarna? Net zo zuinig zeker niet, bijv 2x 58W armatuur is 144W totaal waar de 2x 1.50m led 40W totaal is.
Dat tikt best aan hoor in een bedrijf waar ze 17-18 uur branden.
Ik heb de filmpjes niet bekeken, maar die zijn toch van Philips zelf dus dat hoeft niet zoveel te zeggen. Want de vraag is natuurlijk: geeft die 40W LED werkelijk net zoveel licht als de 144W TL? Ik zou zeggen eerst zien dan geloven. TL is best efficiënt.

En je bedoelde 2x72 denk ik?

Pagina: 1 ... 46 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)