Dat is eigenlijk een hele goede optie inderdaad, gloeilampen zijn een prima optie op plekken met veel schakelcycli maar weinig uren, en zo inefficiënt zijn spaarlampen totaal niet, alleen ze hebben andere nadelen t.o.v. LED (slome start, spectrum, levensduur).
Over de G4 spots in de keuken: je hebt helemaal gelijk. Ze zijn horizontaal, hebben een reflector etc. G4 dimbare leds zijn bijna nergens te verkrijgen en met prijzen tussen de 15,- en de 20,- ook gruwelijk duur.
Maar hebben de lampen zelf een reflector, of zit dat in het armatuur? Als de lampen zelf een reflector hebben, en je hebt het over een trafo, kun je waarschijnlijk prima LED toepassen. (want dan heb je waarschijnlijk MR16 aangezien MR11 vaak 10W is).
In het geheel vervangen is een goede optie, ik kan er makkelijk bij en een transformator die ook led aankan moet er toch nog bij.
Enige waar ik even rekening mee moet houden is dat de terugverdientijd 5 jaar moet zijn, de keuken heeft geen lang leven meer.
Een goede LED kan zowel op een 'ouderwetse' trafo als een HF trafo werken, aangezien het toch eerst gelijkgericht wordt, waarschijnlijk met Skottky diodes die prima ~30 kHz kunnen gelijkrichten. Ik denk dus niet dat het nodig is.
Het kan overigens nog wel nut hebben om de armaturen om te bouwen naar GU10 (230V) bedenk ik me net, aangezien er volgens mij weinig dimbare 12V ledlampen zijn: 12V kan namelijk op meerdere manieren gedimd worden, met faseaansnijden en PWM (of de spanning uiteraard).
Laten we even uitgaan van alleen de prijs van de lampen, en we nemen 5 van deze lampen aan:
http://www.lampdirect.nl/...5w-2700k-gu10-25d-master/
5 daarvan kosten inclusief verzenden, verwijderingsbijdrage en BTW 76.42 euro, wat goedkoper is dan de 3W leditlight lampen, waardoor ik dus voor deze Philips zou kiezen. Hij heeft wat meer vermogen, maar dat kan je prima wegdimmen zonder verlies in rendement (in tegenstelling tot halogeenlampjes).
Maar stel we nemen aan dat je keuken nog 5 jaar leeft bij 5,5 uur per dag, wat 10 000 uur is:
Als de halogeenlampjes altijd op 100% staan, zul je nu nog ongeveer 3 keer elke lamp moeten vervangen -> 5 * 3 * €2 is €30 eur aan halogeen
Het stroomverbruik bij 10 000 uur en 20W per stuk: 5 * 10 000 * 0.020 = 1000 kWh wat overeenkomt met €230. Totaal: €260 euro als ze nog een leven van 10 000 uur gaan halen.
Nu hebben we 76.42 eur voor de nieuwe LED's, die waarschijnlijk niet meer kapot zullen gaan in hun leven (opgegeven levensduur 25.000 uur, Philips is niet zo'n fabrikant die dat getal sterk overdrijft zoals Chinezen nog wel eens doen omdat ze geen rekening houden met hun veel te heet wordende elektronica), en daarbij zijn de stroomkosten 10 000u * 5j * 0.004W * €0.23 = € 46.
Resultaat kosten halogeen in de komende 10 000 uur: Halogeen €260 en LED €122, laten we zeggen de helft. Je bespaart echter lekker hard door mocht je in de nieuwe keuken weer dezelfde LEDs kunnen gebruiken, die dan nog 15 000 uur te leven hebben.
[
Voor 37% gewijzigd door
marcop23 op 05-01-2014 13:58
]