ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Thanks voor de infoFemme schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:34:
[...]
Een plaat van 3 millimeter snij je niet zomaar. Zo'n afdekkapje als in jouw link zou je moeten gebruiken in combinatie met een aluminiumstrip (dan blijft hij in ieder geval goed zitten). Nadeel van veel van die profielen is wel dat de afstand tussen de diffusiekap en de leds vaak zo kort is dat het licht niet egaal wordt verspreid en je alsnog de losse leds kunt zien.
Dit is wel een slank profiel met een redelijke diepte:
http://www.hetledhuis.nl/...ine-alu-25-mm-inbouw.html
Ik gebruik die zelf o.a. in vloeren en een balustrade (leds zijn nog niet gemonteerd, gaat binnenkort gebeuren en dan weet ik ook hoe goed het resultaat is).
[...]
Leds kunnen prima flikkervrij gedimd worden als je de juiste componenten gebruikt. Ik gebruik zelf EldoLed LinearDrive drivers voor led-strips (constante spanning, variabele stroomsterkte) en EldoLed PowerDrive drivers voor lampen die constante stroomsterkte (bij variabele spanning) nodig hebben. De aansturing vindt plaats door middel van dmx maar 0-10V en Dali zijn ook mogelijk. Dit werkt als een trein en dankzij interpolatie vindt het dimmen ook mooi gelijkmatig plaats.
http://www.voltus.de/bele...volt/cv-konstantspannung/
http://www.voltus.de/bele...32-volt/cc-konstantstrom/
Ik weet iig dat het dus wel 'flikkervrij' moet kunnen. Zal wel een kwestie van geld zijn ofzo dat die goedkope dingen (ledstrip + stroomvoorziening + driver samen goedkoper dan de door jou gelinkte producten) voor het gemak maar met schakelende voedingen werken ofzo.
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 19-11-2013 20:50 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Lijkt me een prima alternatief, dank. Ik neig door dit soort incidenten wel steeds meer naar de el cheapo alternatieven van de Ikea en de Action. Vreemd genoeg hebben die de beste levensduur.ThinkPadd schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:52:
Dit: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20222552/ misschien een vervanger? IKEA doet volgens mij niet zo moeilijk qua garantie e.d.
Zat die 13 W lamp misschien in een gesloten armatuur?page404 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:33:
[...]
Lijkt me een prima alternatief, dank. Ik neig door dit soort incidenten wel steeds meer naar de el cheapo alternatieven van de Ikea en de Action. Vreemd genoeg hebben die de beste levensduur.
Zo'n lamp kan dan wel behoorlijk warm worden waardoor de elektronika in de lamp het begeeft.
[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 20-11-2013 08:14 ]
Ik neem aan dat je G4 bedoelt?Anoniem: 32279 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:55:
Ik zit al 3 maand bij Ikea te wachten op de Ledare met GU4 (90 lumen). Maar dat rotding komt maar niet, ik heb nog maar 2 van de 5 lampen ervan kunnen voorzien.
Iemand enig idee wanneer deze weer bij de ikea komen? Of heeft iemand anders een GU4 led lamp met 90 tot 110 lumen ergens gezien?
Heb ze zelf net hier vandaan:
http://www.fasttech.com/search?G4
En zijn nu onderweg om de halogeenspotjes in de keuken te vervangen (incl een LED driver nav dit topic
Ik heb zelf deze besteld: https://www.fasttech.com/p/1336501
Ik zal laten weten hoe het gaat zodra ze binnen zijn
EDIT: Jij wilt misschien zoeits: http://www.fasttech.com/p...2700-3000k-warm-white-led (ligt er ook aan hoeveel V je hebt enz.)
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 20-11-2013 08:21 ]
nee, hij hing (tijdelijk) aan een losse fitting aan het plafond. Veel meer open ga je het niet krijgenopuntia1 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 08:13:
[...]
Zat die 13 W lamp misschien in een gesloten armatuur?
Zo'n lamp kan dan wel behoorlijk warm worden waardoor de elektronika in de lamp het begeeft.
Staar je niet blind op 25000 of 50000 uur dat zijn marketing termen.
Head en Shoulders, TOT wel 100% roos vrij ... doh, tot 100% haal ik ook met pindakaas...
Bij 25000 uur is 50% van de lampen kapot, en dit is dan bij optimale bedrijfs temperatuur, stof vrije omgeving... etc... etc...
eymey schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:33:
Het liefst zou ik ook over naar een protocol met minder gevoeligheid voor interferentie en vooral met een terugkoppeling van de status van het aangestuurde apparaat (wat X10 overigens ook niet biedt).
The Lord heeft weer eens wat te vermelden:
Ik gebruik zelf PLCBus. Als X10, maar sneller, meer adressen en terugkoppeling.
Ik durf dat best met een korrel zout te nemen, maar ik heb nu al een aantal lampen gehad die de 100 uur niet halen. Dan doet een oude gloeilamp het ineens een stuk beter qua TCO.3xNix schreef op woensdag 20 november 2013 @ 09:26:
Het is en blijft electronica, er bestaat een kans dat je een lamp koopt die het helemaal niet doet.
Staar je niet blind op 25000 of 50000 uur dat zijn marketing termen.
Head en Shoulders, TOT wel 100% roos vrij ... doh, tot 100% haal ik ook met pindakaas...
Bij 25000 uur is 50% van de lampen kapot, en dit is dan bij optimale bedrijfs temperatuur, stof vrije omgeving... etc... etc...
/edit allebei de lampen teruggebracht, geld terug gekregen en dat ga ik mooi uitgeven aan een paar Ikea Ledares
[ Voor 7% gewijzigd door page404 op 20-11-2013 13:59 ]
Ho k*t ik hoop dat hun 230lm spotjes van 4,8w niet zo beroerd zijn. Hangen in een open armatuur maar ik ga de bon goed bewaren. Heck, ik het ding inscannenpage404 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:48:
Nou, dat gaat al weer lekker. Pas bij de Karwei een Prolight 1060lumen (13watt) dimbare LEDlamp gekocht. A raison van €30. De opgegeven 25000 branduren heeft ie niet gehaald, volgens mij de 25 nog niet. Kan ik er weer mee terug en waarschijnlijk nog discussie gaan voeren ook. Wat word ik daar sjagrijnig van zeg

Overigens zijn de lampjes geen 2700k maar eerder >3000k. En de gloeilampachtigen eerder rond de 3200k (spaarlamplicht). Voor de lampen op 'de hal' en 'de overloop' geen probleem uiteraard maar koop die handel niet voor je eettafel. De spots hangen boven een bureau waar de wat hogere kleurtemperatuur redelijk fijn is en niet storend is. Wel een beetje groengelige waas aan de rand van de lichtbundel. Maargoed, de prijs was er met iets van 30% minder ook wel naar ipv fatsoenlijke philipslampen of gelijkwaardig spul.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nu ben ik op zoek naar led lampen die in deze G12 voet passen en ongeveer dezelfde opbrengst hebben qua lumen en bij voorkeur ook nog betrouwbaar zijn. Ik heb wel enkele lampen gevonden in China die als vervangende lamp geplaatst konden worden in de armaturen, maar die verbruikten alsnog een kleine 40 watt.
Iemand hier die me in de juiste richting kan wijzen waar ik naar moet zoeken? Welke winkel of welk merk vervangende lampen? Aangezien het over een paar honderd lampen gaat, moeten het wel de juiste lampen zijn. Ik zal wel een sample aanvragen eerst, maar daar haal je vaak niet de betrouwbaarheid uit.
Volgens mij wil je hier nog geen LED voor gebruiken.
Levensduur, lm/Watt verhouding en kleurweergave van deze Metaaldamp lampen zijn gewoon goed, vervangen door LED is (mijn bescheiden mening) geen upgrade.
[ Voor 4% gewijzigd door 3xNix op 25-11-2013 16:10 ]
Helemaal mee eens. Alleen bij een verbruik dat van 70 naar 15 watt per lamp zou gaan (hypothetisch) hebben we het over een besparing van een dikke 10.000 euro per jaar. Best een aardig bedrag. Overigens zouden we ook de volledige armaturen+lampen kunnen vervangen (3 fase track verlichting). Dan is de investering echter een stukje hoger. Overigens hebben we dan alsnog een ROI van iets meer dan een jaar, dus als alternatief kunnen we dat altijd nog doen. Daar zijn wel lampen in te vinden die kwalitatief en qua belichting niet onder doen tov conventionele lampen.3xNix schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:03:
Het lijkt mij erg sterk dat er LED alternatieven zijn voor deze Shoplights...
Volgens mij wil je hier nog geen LED voor gebruiken.
Levensduur, lm/Watt verhouding en kleurweergave van deze Metaaldamp lampen zijn gewoon goed, vervangen door LED is (mijn bescheiden mening) geen upgrade.
De shoplights hebben 6800lm bij 70Watt, dus 90-100lm per Watt... dat is op het nivo van LED...theHoff schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:22:
[...]
Helemaal mee eens. Alleen bij een verbruik dat van 70 naar 15 watt per lamp zou gaan (hypothetisch) hebben we het over een besparing van een dikke 10.000 euro per jaar. Best een aardig bedrag. Overigens zouden we ook de volledige armaturen+lampen kunnen vervangen (3 fase track verlichting). Dan is de investering echter een stukje hoger. Overigens hebben we dan alsnog een ROI van iets meer dan een jaar, dus als alternatief kunnen we dat altijd nog doen. Daar zijn wel lampen in te vinden die kwalitatief en qua belichting niet onder doen tov conventionele lampen.
Shoplight een levensduur van +/- 12000 uur, dat moet LED nog bewijzen en zeker met de grotere vermogens...
Daarnaast heeft de shoplight een superieure kleurweergave.
Zoals ik al zei, geen upgrade...
Maar, dan is de vraag of je erg naar beneden wil gaan qua lichtopbrengst. Veel commerciële LED's gaan namelijk ook niet veel hoger dan 90 lm/W (effectiviteit van je oude lampen), dus als je een lager vermogen gaat inzetten gaat je lichtopbrengst ongeveer evenredig omlaag, of je nu de gasontladingslampen of LED's gebruikt.theHoff schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:22:
[...]
Helemaal mee eens. Alleen bij een verbruik dat van 70 naar 15 watt per lamp zou gaan (hypothetisch) hebben we het over een besparing van een dikke 10.000 euro per jaar. Best een aardig bedrag. Overigens zouden we ook de volledige armaturen+lampen kunnen vervangen (3 fase track verlichting). Dan is de investering echter een stukje hoger. Overigens hebben we dan alsnog een ROI van iets meer dan een jaar, dus als alternatief kunnen we dat altijd nog doen. Daar zijn wel lampen in te vinden die kwalitatief en qua belichting niet onder doen tov conventionele lampen.
Wat je natuurlijk wel kan doen, is gewoon je oude setup downgraden, naar bijvoorbeeld 35W lampen. Als je daarbij ook nog een modern VSA gebruikt, dit is even wat ik zo snel kan vinden, kan je aardig wat besparen.
Het downgraden van je lamp merk je ook in de lichtopbrengst, net als naar een lager vermogen LED gaan. Als je nog een magnetisch VSA hebt kan je dat vervangen zonder negatief verschil (positief juist, iets hogere lichtopbrengst, beter starten en dus langere levensduur) om energie te besparen.
Naar een lager vermogen gaan is echter wel wat op dit moment veel gebeurd, als een gemeente 30W LED lantaarnpalen neer zet in plaats van 70W hogedruk natrium ga je duidelijk naar beneden in lichtopbrengst, maar dat gebeurt vrij veel.
Winkels, of een dergelijke professionele installaties mag je toch wel iets meer creativiteit van verwachten.
Werken met LED modules, deze gebruiken om ontwerpen te maken... dat is gebruik maken van nieuwe technologie, dat trekt mensen aan.
Zeker als je al overweegt armaturen en lampen te vervangen, maak dan gelijk een nieuw lichtplan met producten die de nieuwe technieken gebruiken.
Dank je, met dit soort getallen kan ik tenminste rekenen. Wist niet dat de opbrengst per watt van led en deze lampen ongeveer gelijk waren. Ik kan deze spots (30w 6700lm) dus naar het land der fabelen verwijzen? http://www.alibaba.com/pr...h_quality_global.html?s=p3xNix schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:30:
[...]
De shoplights hebben 6800lm bij 70Watt, dus 90-100lm per Watt... dat is op het nivo van LED...
Shoplight een levensduur van +/- 12000 uur, dat moet LED nog bewijzen en zeker met de grotere vermogens...
Daarnaast heeft de shoplight een superieure kleurweergave.
Zoals ik al zei, geen upgrade...
Anoniem: 558293
Ikzelf had ook interferentieproblemen met klik-aan klik-uit, ik denk dat het met de 433 frequentie te maken heeft.eymey schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:33:
Ik gebruk in huis ook behoorlijk wat klik aan klik uit en herken de problemen eigenlijk niet.
Ja heel soms mist 1 adapter een keer een inschakeling.
Tot nu toe is het voor mij nog steeds qua prijs-kwaliteit en toepassingsmogelijkheden de fijnste oplossing, met voor veel situaties een schakelaar en een zender.
Het liefst zou ik ook over naar een protocol met minder gevoeligheid voor interferentie en vooral met een terugkoppeling van de status van het aangestuurde apparaat (wat X10 overigens ook niet biedt).
Hue klinkt voor mij erg aantrekkelijk maar op dit moment nog ontiegelijk duur, bij te weinig wederverkopers beschikbaar en te weinig mogelijkheden. Als het nou zou samen werken met andere soortgelijke schakeloplossingen zodat er met 1 bedieningssysteem of 1 stuk software gewoon zowel Hue als inbouwschakelaars en zo te bedienen zijn. Maar ook dat biedt Hue niet.
Ik heb eindelijk fijne dimbare ledlampen gevonden, zonder flikkerproblemen en zonder dimmerproblemen, want deze zit geïntegreerd in de lampen. Ook totaal geen interferentie vanwege de 2.4G band denk ik.
De lichtsterkte is ook top voor 9Watt, en dat wordt bevestigd in het testrapport dat ik net vond.
Deze Dual White LED lampen ( kunnen mengen tussen koud en warm wit ) staan als 2de in de top 100 van dimbare ledlampen wat betreft lumen per watt (79 lm/w).
[url="http://www.olino.org[/url]
Even leuk voor de tweakers: kan ook
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 28-11-2013 18:32 . Reden: En bedankt voor de spam. ]
Yep, fabeltje eerste klas... ook de opgegeven kleurweergave van deze lamp is erg slecht.theHoff schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:33:
[...]
Dank je, met dit soort getallen kan ik tenminste rekenen. Wist niet dat de opbrengst per watt van led en deze lampen ongeveer gelijk waren. Ik kan deze spots (30w 6700lm) dus naar het land der fabelen verwijzen? http://www.alibaba.com/pr...h_quality_global.html?s=p
De LED's zelf houden het zonder probleem >50.000 uur vol, het zwakke punt blijft de electronica.page404 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:14:
[...]
Ik durf dat best met een korrel zout te nemen, maar ik heb nu al een aantal lampen gehad die de 100 uur niet halen. Dan doet een oude gloeilamp het ineens een stuk beter qua TCO.
/edit allebei de lampen teruggebracht, geld terug gekregen en dat ga ik mooi uitgeven aan een paar Ikea Ledares
Oorzaak nummer één zijn defecte electrolytische condensatoren.
Praktijk voorbeeld:

Ik gebruik zelf GU10 spots die je eenvoudig kunt openschroeven en ik heb al 2 spots van de stort kunnen redden door het vervangen van een defecte condensator (kosten: 0,50 euro)
Misschien is het een idee om LED lampen zo te maken dat je de voet (met elektronica) eenvoudig kunt vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door Carbon op 28-11-2013 10:36 ]
Of je eigen LED lamp maken met aparte elektronica.Carbon schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:28:
[...]
De LED's zelf houden het zonder probleem >50.000 uur vol, het zwakke punt blijft de electronica.
Praktijk voorbeeld:
[afbeelding]
Ik gebruik zelf GU10 spots die je eenvoudig kunt openschroeven en ik heb al 2 spots van de stort kunnen redden door het vervangen van een defecte condensator (kosten: 0,50 euro)
Misschien is het een idee om LED lampen zo te maken dat je de voet (met elektronica) eenvoudig kunt vervangen.
Als je daarbij zorgt dat de warmte van de LED niet de elektronica kan verwarmen ben je denk ik goed bezig.
Ik denk niet dat je zomaar je eigen ledlampje hebt gemaakt.opuntia1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:57:
[...]
Of je eigen LED lamp maken met aparte elektronica.
Als je daarbij zorgt dat de warmte van de LED niet de elektronica kan verwarmen ben je denk ik goed bezig.
Tenzij je heel veel uren in de garage wilt beunen om een goed armatuur te maken. Tenzij je een (kleine) werkplaats hebt met verschillende (gemotoriseerde) apparatuur. Denk dat de meeste tijd iig in een armatuur zit. Als je enig verstand heb van elektro dan kun je zelf denk ik wel een convertertje maken?
Welke spots zijn dat dan als ik vragen magCarbon schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:28:
[...]
De LED's zelf houden het zonder probleem >50.000 uur vol, het zwakke punt blijft de electronica.
Praktijk voorbeeld:
[afbeelding]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik denk dat je echt niet weet waarover je het heb.alaintje schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:59:
[...]
Ik denk niet dat je zomaar je eigen ledlampje hebt gemaakt.
Tenzij je heel veel uren in de garage wilt beunen om een goed armatuur te maken. Tenzij je een (kleine) werkplaats hebt met verschillende (gemotoriseerde) apparatuur. Denk dat de meeste tijd iig in een armatuur zit. Als je enig verstand heb van elektro dan kun je zelf denk ik wel een convertertje maken?
[
Een “ convertertje” zoals je dat noemt ; ik neem aan dat je de elektronica bedoelt om de LED's van stroom te voorzien maak je echt niet zomaar zelf.
Als dit te koop is voor € 5 ga ik dat echt niet maken.
Maar wel het armatuur, dit loont wel.
En ja, ik bedoelde het over andere led lampen, zelf gesoldeerd van ledjes op een alu plaat ofzo bijvoorbeeld.
Converters voor de led(s) zijn (erg) duur. En volgens mij bepaalt dat ook het merendeel van de prijs?
Dat is iig wel het verschil wat je ziet tussen de lampen uit china en de hier in nederland (goede) led-lampen.
Waarom zou je zelf een armatuur maken?
edit:/
Nog een vraagje. Ik heb de huidige situatie: 8 lampjes op de begane grond en 5 op de eerste etage bediend door de dimschakelaar onder op de begane grond en een extra aan/uit boven op de gang (vrij logisch).
Zou dit één grote schakeling zijn of twee aparte? Ze gaan wel allemaal over dezelfde dimmer en schakelaar dus!
Ik wou namelijk de 8 lampen op de begane grond (in de hal/gang) vervangen voor led lampen, een investering dat wel, maar het licht is erg veel aan. Vooral nu in de winter. En steeds uitmaken doen we al maar het gaat gewoon héél vaak aan (en uit). Het brandt gewoon meer als 4 uur per dag zeker en watt 400-500watt loopt er wel erg snel in
Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als je de lamp op de begane grond dus vervangt door (dimbare) led lampen, zouden deze te dimmen zijn? Zo ja, wat gebeurt er dan als je aan de dimknop draait als er boven nog 5x40 watt en onder 8x3 watt in zit?
Iemand een idee wat ik hier nou mee zou moeten doen? OF gewoon alle 13 lampen dan maar vervangen voor led's?
[ Voor 69% gewijzigd door alaintje op 02-12-2013 20:11 ]
Dat was schrikken denk ik.weebl15 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:13:
Van de aardige sint heb ik vandaag een led lamp gekregen, de ISY ILE 4000, 3W 250 Lm. Bij de Saturn gehaald. Helaas ontplofte hij zodra ik hem aanzette en "sprong" de automatische zekering.
Morgen even omwisselen.
[afbeelding]

Wel heel snel falen van de elektronica in de voet van de lamp.
De condensatoren zijn niet eens opgewarmd.
Foute condensator denk ik in de stroomvoorziening van de LED's.
Maar misschien even veel licht gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 06-12-2013 09:01 ]
Als je zelf de sint niet meer kunt vertrouwen.weebl15 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:13:
Van de aardige sint heb ik vandaag een led lamp gekregen, de ISY ILE 4000, 3W 250 Lm. Bij de Saturn gehaald. Helaas ontplofte hij zodra ik hem aanzette en "sprong" de automatische zekering.
Morgen even omwisselen.
[afbeelding]
Maar nu begrijp ik waarom het merk Saturn gaat verdwijnen.
http://www.action.nl/prod...iewid/9/favoritelistid/21

1 is defect, de ander is met een bescheiden tikje weer tijdelijk "gerepareerd".
Het zijn van die steeklampjes, ik meen dat dat G4 is.
Is 12V, weet zo ff niet of het wissel of gelijkspanning is, dat moet ik nog even uitzoeken/meten.
Wie weet waar ik zulke lampjes in leduitvoering kan bestellen?
Zoek lampjes die qua kleur en helderheid dichtbij halogeen komt, de vrouw is nogal kritisch.
Ik heb FastTech.com voorbij zien komen, alleen zijn de levertijden daar wat lang als ik het zo zie.
Als ik ze sneller in huis kan hebben zou dat fijn zijn.
Bvb dank
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zelf heb ik daar eco-halogeens in gedaan. Mijn verlichting van de afzuigkap is ook dimbaar en met led heb ik daar geen goede ervaringen mee.
Als je geen haast hebt kun je die dingen ook gewoon van Ebay afhalen. Ik gok dat die dingen van de Action gewoon identiek zijn, alleen met een verpakking eromheen.Dav1d schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:56:
Komende week bij Action 5 meter rgb led strip voor € 19,95 i.p.v. 24,95:
http://www.action.nl/prod...iewid/9/favoritelistid/21
[afbeelding]
Ebay $16
Bij de action hebben ze die G4 tegenwoordig ook.MieJuul schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:47:
Ik zoek een goede ledvervanger voor de halogeenlampjes in de afzuigkap.
Is 12V, weet zo ff niet of het wissel of gelijkspanning is, dat moet ik nog even uitzoeken/meten.
Zoek lampjes die qua kleur en helderheid dichtbij halogeen komt, de vrouw is nogal kritisch.
Ik heb FastTech.com voorbij zien komen, alleen zijn de levertijden daar wat lang als ik het zo zie.
Bvb dank
Heb sinds kort in de tuin led vervangings-lampe, met fitting e27. Ziet er prima uit!
Volgende stap is om de verlichting in de keuken aan te pakken.
Heb een viertal gu10 lampen aan een dimmer hangen. Dat lijkt goed te gaan lukken. Nog even verdiepen in een gezellige kleur die ook dimbaar is.
Daarnaast heb ik een Philips ecomood hangen met een 28 watt tl5 buis erin. En da's helemaal niet gezellig boven de keukentafel. Leek me dat daar wel een led vervangingsbuis met lage lichtopbrengst in zou kunnen. Maar daar kom ik niet uit. Iemand al zoiets gevonden?
Hier kun je ze kopen: http://www.topledshop.nl/MieJuul schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:47:
Ik zoek een goede ledvervanger voor de halogeenlampjes in de afzuigkap.
Bvb dank
Maar ook gewoon op Ebay, voor een stuk goedkoper (maar risico op witter licht)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
Heb je ze al binnen? bevalt het goed?Notna schreef op woensdag 20 november 2013 @ 08:19:
[...]
Ik neem aan dat je G4 bedoelt?
Heb ze zelf net hier vandaan:
http://www.fasttech.com/search?G4
En zijn nu onderweg om de halogeenspotjes in de keuken te vervangen (incl een LED driver nav dit topic)
Ik heb zelf deze besteld: https://www.fasttech.com/p/1336501
Ik zal laten weten hoe het gaat zodra ze binnen zijn(en hoe ze eruit zien
)
EDIT: Jij wilt misschien zoeits: http://www.fasttech.com/p...2700-3000k-warm-white-led (ligt er ook aan hoeveel V je hebt enz.)
Meeste elektronica van LED-lampen is gemaakt op beperkt in- en uitschakelen. Vaak ongeveer 25.000 keer. Met een verwachte levensduur van eenzelfde aantal uren kan je soms beter de meuk maar aan laten staan. Daarom is het voor een toilet niet geschikt, hang daar maar een gloeilampje op.alaintje schreef op maandag 02 december 2013 @ 19:40:
Nee heb er idd niet heel veel ervaring mee, ik weet wel dat het 9/10 keer onrendabel is om je eigen trafo/gelijkrichter te maken.
En ja, ik bedoelde het over andere led lampen, zelf gesoldeerd van ledjes op een alu plaat ofzo bijvoorbeeld.
Converters voor de led(s) zijn (erg) duur. En volgens mij bepaalt dat ook het merendeel van de prijs?
Dat is iig wel het verschil wat je ziet tussen de lampen uit china en de hier in nederland (goede) led-lampen.
Waarom zou je zelf een armatuur maken?
edit:/
Nog een vraagje. Ik heb de huidige situatie: 8 lampjes op de begane grond en 5 op de eerste etage bediend door de dimschakelaar onder op de begane grond en een extra aan/uit boven op de gang (vrij logisch).
Zou dit één grote schakeling zijn of twee aparte? Ze gaan wel allemaal over dezelfde dimmer en schakelaar dus!
Ik wou namelijk de 8 lampen op de begane grond (in de hal/gang) vervangen voor led lampen, een investering dat wel, maar het licht is erg veel aan. Vooral nu in de winter. En steeds uitmaken doen we al maar het gaat gewoon héél vaak aan (en uit). Het brandt gewoon meer als 4 uur per dag zeker en watt 400-500watt loopt er wel erg snel in. (conventionele lampen dimmen boeit bijna niks voor het verbruik heb ik begrepen)
Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als je de lamp op de begane grond dus vervangt door (dimbare) led lampen, zouden deze te dimmen zijn? Zo ja, wat gebeurt er dan als je aan de dimknop draait als er boven nog 5x40 watt en onder 8x3 watt in zit?
Iemand een idee wat ik hier nou mee zou moeten doen? OF gewoon alle 13 lampen dan maar vervangen voor led's?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nope, zit er nog op te wachten. Helaas neemt het altijd wat tijd in beslag vanuit dit deel van het land (Singapore) net als met dx.com
Ze zijn de 25ste geshipped dus ik neem aan dat ik ze deze of volgende week binnen krijg. Zodra ze binnen zijn zal ik hier reporten
Dat ben ik niet met je eens.NoxiuZ schreef op maandag 09 december 2013 @ 00:37:
[...]
Meeste elektronica van LED-lampen is gemaakt op beperkt in- en uitschakelen. Vaak ongeveer 25.000 keer. Met een verwachte levensduur van eenzelfde aantal uren kan je soms beter de meuk maar aan laten staan. Daarom is het voor een toilet niet geschikt, hang daar maar een gloeilampje op.
Maar 25.000 keer is wel heel vaak voor het toilet.
[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 09-12-2013 08:29 ]
Waarom is dat niet gezellig?MikeyMan schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:38:
Ben me momenteel ook een beetje aan het verdiepen in led licht.
Heb sinds kort in de tuin led vervangings-lampe, met fitting e27. Ziet er prima uit!
Volgende stap is om de verlichting in de keuken aan te pakken.
Heb een viertal gu10 lampen aan een dimmer hangen. Dat lijkt goed te gaan lukken. Nog even verdiepen in een gezellige kleur die ook dimbaar is.
Daarnaast heb ik een Philips ecomood hangen met een 28 watt tl5 buis erin. En da's helemaal niet gezellig boven de keukentafel. Leek me dat daar wel een led vervangingsbuis met lage lichtopbrengst in zou kunnen. Maar daar kom ik niet uit. Iemand al zoiets gevonden?
Tuin is ongeveer 5 x 5, lichtpunt zit zo ongeveer in de hoek op de gevel.
Bij voorkeur op 220V, met bewegingsmelder en lichtsensor (beetje licht bij donker, extra licht bij beweging. Al zijn de bewegingsmelder en lichtsensor zelf ook wel te regelen, is toch handiger als het in de lamp zit).
Heb afgelopen weekeinde in de Intratuin aardig wat versies gezien, maar die waren redelijk prijzig.
Hebben jullie nog tips?
Komt veel te veel licht vanaf. En hoewel het een 827 lamp is, vind ik de kleur ook nog steeds te industrieel.
Dacht er met wat leds goed af te komen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Misschien moet ik de hele lamp maar modden, en er een paar led-strips in knutselen.
Volgens mij zijn er niet echt TL5 led tubes. Misschien is het een mogelijkheid om een dimbaar voorschakelapparaat te installeren?MikeyMan schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:06:
[...]
Komt veel te veel licht vanaf. En hoewel het een 827 lamp is, vind ik de kleur ook nog steeds te industrieel.
Dacht er met wat leds goed af te komen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Misschien moet ik de hele lamp maar modden, en er een paar led-strips in knutselen.
Bijvoorbeeld de Philips HF-REGULATOR II TL5.
[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 09-12-2013 15:04 ]
Gezien de gaten in de fitting lijkt me het geen gevalletje van een ploffende condensator.opuntia1 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:58:
[...]
Dat was schrikken denk ik.![]()
Wel heel snel falen van de elektronica in de voet van de lamp.
De condensatoren zijn niet eens opgewarmd.
Foute condensator denk ik in de stroomvoorziening van de LED's.
Eerder een harde kortsluiting welke ontstaan is tijdens de assemblage.
Ruim 5.5 jaar voor een gezin van 4 die gemiddeld maar 3 keer per dag naar het toilet gaan. Die 3 keer is aan de hele lage kant.opuntia1 schreef op maandag 09 december 2013 @ 08:26:
[...]
Dat ben ik niet met je eens.
Het gemiddelde gezonde toiletbezoek is 6-8 keer per dag per persoon
http://www.medicinfo.nl/%...43f8-be8c-a25a9cb22be1%7D
Ik ben er dan vanuit gegaan dat er 2-3 leden van het gezin werken of op school zitten waar ze ook het toilet bezoeken. Dat is dus 12 keer per dag in het eigen huis. Maar in het weekend loopt dat dus weer op.
Zit je toilet in de badkamer dan komt 'gewoon' badkamer bezoek er nog bij en zit je al snel op 16 keer per dag. Dan kom je maar net over de 4 jaar heen. Dan ga ik nog steeds van het onrealistisch lage aantal malen van 4 per dag per persoon. Dat zal in de praktijk, weekend meegerekend eerder naar 5-6 oplopen waarna de levensduur van je lamp snel onder de 3 jaar zakt.
Dat is dus ook de reden dat je met de wat oudere goedkope spaarlampen niet uit komt in een toilet. Zeker de slechte kwaliteit die de meeste mensen kochten omdat het in het toilet toch niet uitmaakte, dachten ze. Die dingen konden vaak maar 5000-10000 keer aan en uit gaan. Met een jaar waren ze kapot en ze hadden misschien 16*5*360 minuten gebrand, ongeveer 500 uur dus. Dan was een gloeilamp een betere oplossing, die redt het een jaar of 2 onder die omstandigheden.
Die lampen zijn prima voor in je trappenhuis waar ze 1, misschien 2 keer per dag aan uit gaan maar uren branden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Zoals op de foto te zien zit er dan zo'n afschermplaatje, waar de gloeilamp tegenaan zit. Voor de gloeilamp geen probleem, maar als ik daar een LED lamp tegenaan hou (plastic) dan zal het wel smelten?
Volgens mij kan ik het nog wel iets wegbuigen, maar veel ruimte is er niet.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 09-12-2013 19:05 ]
Heb zelf dit in bestelling voor in mijn schuur. Diverse wattages te verkrijgen. Ik wil niet weten hoeveel licht er van die 200W af komt.Niek_ schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:01:
Ben op zoek naar LED-verlichting voor aan onze achtergevel.
Tuin is ongeveer 5 x 5, lichtpunt zit zo ongeveer in de hoek op de gevel.
Bij voorkeur op 220V, met bewegingsmelder en lichtsensor (beetje licht bij donker, extra licht bij beweging. Al zijn de bewegingsmelder en lichtsensor zelf ook wel te regelen, is toch handiger als het in de lamp zit).
Heb afgelopen weekeinde in de Intratuin aardig wat versies gezien, maar die waren redelijk prijzig.
Hebben jullie nog tips?
Ebay
Zelf heb ik ook een 3 W LED-lamp in een dergelijk armatuur gemonteerd.!null schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:04:
Heeft een van jullie wel eens E27 LED lampen in zo'n typische (ikea) plafoniere?
Zoals op de foto te zien zit er dan zo'n afschermplaatje, waar de gloeilamp tegenaan zit. Voor de gloeilamp geen probleem, maar als ik daar een LED lamp tegenaan hou (plastic) dan zal het wel smelten?
[afbeelding]
Dat is natuurlijk wel wat anders dan een 60 W gloeilamp die in dat armatuur gemonteerd mag worden.
Met aluminiumfolie gezorgd voor extra reflectie.
De bol van de LED-lamp is meestal ook van glas en wordt lang niet zo warm als een 60 W gloeilamp.
(Warmte ontwikkeling van LED-lamp 3 W is 20 keer kleiner dan gloeilamp van 60 W)
[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 09-12-2013 19:46 ]
Wij hebben hier in de plafonniere nu ook E27 LED vervangers van Philips 9,5W (60W)!null schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:04:
Heeft een van jullie wel eens E27 LED lampen in zo'n typische (ikea) plafoniere?
[afbeelding]
Ze worden een stuk minder heet, er gaat niets smelten
Alleen de lichtspreiding is een stuk slechter en komt er op de vloer veel minder licht terecht.
Dezelfde lamp in een armatuur waarbij de lamp verticaal naar beneden schijnt geeft een hele bak licht.
En dat hebben we als groot nadeel ondervonden nu.
Daarom had ik een 3W lamp gebruikt die verhoudingsgewijs een grote glazen bol heeft.JvdW schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:57:
[...]
Wij hebben hier in de plafonniere nu ook E27 LED vervangers van Philips 9,5W (60W)
Ze worden een stuk minder heet, er gaat niets smelten![]()
Alleen de lichtspreiding is een stuk slechter en komt er op de vloer veel minder licht terecht.
Dezelfde lamp in een armatuur waarbij de lamp verticaal naar beneden schijnt geeft een hele bak licht.
En dat hebben we als groot nadeel ondervonden nu.
Het melkglas van het armatuur is hierdoor egaal verlicht ondanks dat de lamp er horizontaal inzit.
Laatst was er bij Lidl een plafonier in de aanbieding met ingebouwde LED's en dat is een betere oplossing als je veel licht wil.
De grap is nu juist dat dat plaatje niet warm wordt van een LED lamp. Het is een hitteschild voor een gloeilamp. Het houdt hitte tegen voor de bedrading die er achter zit en reflecteert ook nog licht de juiste kant op.!null schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:54:
Ja dat is waar. Alleen het glas dat er tegen aan komt maakt het niet zoveel uit dat het warm wordt, waar plastic veel sneller gaat smelten.
Het plaatje zal best ook wel warmer worden van de LED. Maar het zal altijd minder heet worden dan de lamp zelf. Als het dus zo heet wordt dat het plastic van de LED er van zou smelten, dan was de LED al gesmolten, want die is heter
Ik zag ze ook bij de Karwei in de aanbiedingopuntia1 schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:35:
[...]
Laatst was er bij Lidl een plafonier in de aanbieding met ingebouwde LED's en dat is een betere oplossing als je veel licht wil.
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1303470
[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 09-12-2013 20:41 ]
Ik heb nu een paar van deze plafonieres hangen, en wil daar ook nog Philips LED lampen in doen. Die neem ik dan mee naar ons nieuwe huis volgens jaar. Dus ik ga geen hele plafonieres erop zetten.
Een gloeilamp leeft 2000 uur (?) en kost dan 2 euro. Of 3 euro. Meer niet.opuntia1 schreef op maandag 09 december 2013 @ 08:26:
[...]
Dat ben ik niet met je eens.
Een LED-lamp leeft onder die omstandigheden (vaak maar voor een minuut aan, langer doe ik niet over het pissen) geen 25.000 uur maar slechts een zestigste daarvan. Voor het gemak rekenen we met een vijftigste, 500 uur. Ja sorry hoor, maar dan ga je een led-lamp van zijn lang zal zijne leve niet terug verdienen. Zelfs als je uitgebreid aan het pissen bent en heel veel aan de schijterij zit en je toiletbezoek is 5 minuten. Dat is een twaalfde van het aantal uren dat hij mee gaat. Bij een 25.000 schakelingen is dat 2000 uur. En dan is een LED-lamp nog minstens drie keer zo duur (en als je dan aan de schijterij bent zit je nog in kutlicht ook).
Geen enkele led-lamp is financieel aantrekkelijk in het toilet.
Misschien moet je een paar dingen wat nuanceren. Een LED-lamp slijt niet van in- en uitschakelen. Daarnaast geven heel veel LED-lampen verre van slecht licht.NoxiuZ schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:20:
[...]
Een gloeilamp leeft 2000 uur (?) en kost dan 2 euro. Of 3 euro. Meer niet.
Een LED-lamp leeft onder die omstandigheden (vaak maar voor een minuut aan, langer doe ik niet over het pissen) geen 25.000 uur maar slechts een zestigste daarvan. Voor het gemak rekenen we met een vijftigste, 500 uur. Ja sorry hoor, maar dan ga je een led-lamp van zijn lang zal zijne leve niet terug verdienen. Zelfs als je uitgebreid aan het pissen bent en heel veel aan de schijterij zit en je toiletbezoek is 5 minuten. Dat is een twaalfde van het aantal uren dat hij mee gaat. Bij een 25.000 schakelingen is dat 2000 uur. En dan is een LED-lamp nog minstens drie keer zo duur (en als je dan aan de schijterij bent zit je nog in kutlicht ook).
Geen enkele led-lamp is financieel aantrekkelijk in het toilet.
Dat je op een toilet een LED-lamp niet zo snel zal terugverdienen, ben ik het met je eens, maar een LED-lamp van de Ikea van €7 is niet eens zo'n slechte vervanging voor een gloeilamp op het toilet om heel eerlijk te zijn.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2013 00:02 ]
http://www.ebay.com/itm/1...0?ssPageName=STRK:MESE:IT
Waarom niet? Ik heb er zelf ook verschillende icm ledstrips.alaintje schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:02:
Dit soort voedingen wordt op ebay altijd bij led(strips) verkocht, maar zijn die wel veilig?
http://www.ebay.com/itm/1...0?ssPageName=STRK:MESE:IT
Gemiddeld zitten we een kwartier per persoon per dag op de pot (volgens hier)ThinkPadd schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:57:
Wie rekent de terugverdientijd even uit? Ik denk dat je al over een terugverdientijd van meer dan 2 jaar praat, uitgaande van dat de lamp een uur per dag brandt (wat je ook al niet redt volgens mij)
Laten we zeggen dat onze alternatieven een 40W gloeilamp en een 3W LED zijn.
Besparing per persoon is (40 - 3) / 60 * 15 = 9,25 Wh per dag
Per jaar: 365 x 9,25Wh = 3376 Wh. Prijs per kWh = € 0,23.
Besparing per jaar is dan € 0,78 per persoon.
Mijn gezin bestaat uit 4 personen, dus € 3,12 per jaar. Er zit een lamp van Kruidvat in van €2.50 (2 halen, 1 betalen). Dus mijn plee-LED is na 10 maanden terugverdiend.
... en gaat over tot de orde van de dag
Die vond ik wel erg veel stroom slurpen, voor LED's. Op de doos stond iets van 18Wopuntia1 schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:35:
[...]
Daarom had ik een 3W lamp gebruikt die verhoudingsgewijs een grote glazen bol heeft.
Het melkglas van het armatuur is hierdoor egaal verlicht ondanks dat de lamp er horizontaal inzit.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je moet kijken naar lm/W en kijken hoeveel lumen je nodig hebt. Zo heb ik op mijn slaapkamer nu een 36W TL-buis hangen, deze vreet 33W aan stroom maar levert wel 3000 lumen. LED's kan je niet eens krijgen op deze vermogens, althans niet voor thuisgebruik nog. De grootste E27 peertjes die je ziet zijn bijvoorbeeld rond de 800-1000 lumen. Een Philips Corepro 9,5W LED E27 levert 806 lumen. Dat is ~85 lm/W. De TL-buis in mijn kamer doet 93 lm/W.Raven schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:37:
[...]
Die vond ik wel erg veel stroom slurpen, voor LED's. Op de doos stond iets van 18W
Niet? http://www.olino.org/advi...amptype=tube_bar_strip-tlweebl15 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:40:
LED's kan je niet eens krijgen op deze vermogens, althans niet voor thuisgebruik nog.
Ik had het over E27 peertjes, LED buizen kan je wel in hogere vermogens krijgen maar daar ga ik me nog niet aan wagen. Qua lumen/Watt zitten ze niet veel hoger dan TL-verlichting. LED buizen zijn vooral handig op plekken waar vervanging prijzig is, dus hoog in gebouwen en verlichting in tunnels e.d.
Tevens hebben LED buizen vaak minder lumens/cm. De 120cm buizen zijn bijvoorbeeld grotendeels 2000 lumen. Voordeel is weer wel dat deze gericht schijnen en TL-buizen overal (zonder reflector).
[ Voor 17% gewijzigd door weebl15 op 10-12-2013 10:48 ]
Maar voor peertjes zijn er steeds meer vervangers die gloeilampen met hogere vermogens vervangen.
http://www.olino.org/arti...-dimbaar-1050lm-ww-gss537 kan makkelijk 60W vervangen.
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 10-12-2013 10:53 ]
60W vervangers zijn er volop ja, maar nadat ik de hogere vermogens gewend ben geraakt wil ik niet meer terug. Zo had ik eerst 2x 25W spaarlampen à 1450 lumen per stuk in mijn kamer en nu een 36W TL. Zonder al dit mooie licht voelt het alsof ik in een grot woon.Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:50:
Je had het over een TL buis van 33W, dan kom ik ook met een LED-buis als alternatief en niet met een peertje. Niet veel hoger? 20% is best netjes, daarnaast stralen ze niet rondom dus verlies geen licht met onvolledige reflecties en dergelijke.
Maar voor peertjes zijn er steeds meer vervangers die gloeilampen met hogere vermogens vervangen.
http://www.olino.org/arti...-dimbaar-1050lm-ww-gss537 kan makkelijk 60W vervangen.
Wij hebben in de woonkamer twee lampen, zodra die spaarlamp aan gaat is echt alle sfeer weg, die gaat dan ook bijna nooit aan. De andere lamp, philips E27 LED lamp gaat vaak wel aan, en had ik al bijna een te sterke gekocht.
Voor hoofdverlichting in de woonkamer/werkkamer om overal goed zicht op te hebben vind ik zo rond de 800 lumen echt genoeg.
Maar voor schemerlampen en sfeerlampen vind ik 250-350 lumen rondom (of 150-200 lumen spot op de muur gericht) echt voldoende. Veel feller en alle sfeer is weg.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Als je nu een TL hebt, kun je die toch prima met een LED balk vervangen, dus ik snap je punt niet.weebl15 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:05:
60W vervangers zijn er volop ja, maar nadat ik de hogere vermogens gewend ben geraakt wil ik niet meer terug. Zo had ik eerst 2x 25W spaarlampen à 1450 lumen per stuk in mijn kamer en nu een 36W TL. Zonder al dit mooie licht voelt het alsof ik in een grot woon.
Wil je 2x25 spaarlamp vervangen, dan moet je denken aan dit soort oplossingen: http://dx.com/p/jinko-30w...e-w-lens-33-36v-265687(ik heb dat zelf als vervanger van een staande lamp (met zo'n 300W halogeenbuisje).
6500K is een beetje te wit voor in de slaapkamer. De TL die ik nu heb is 2700K en is zeer sfeervol. Ik zou dit kunnen vervangen door een LED balkje. Een TL buisje koop je voor 3 euro. Die LED balken zitten tussen de 40 en 120 euro. Stel dat ik eentje vind die wel ook 3000 lumen geeft en ook nog eens 2700K. Als deze 110 lm/W levert zou dit op 27W zitten. Dit is 6W minder dan de 33W van mijn TL. Als je deze 24/7/365 aan hebt staan dan bespaar je ~12 euro per jaar aan energiekosten. Stel dat de LED balk 50 euro heeft gekost(schappelijk), dan heb je na ongeveer 4 jaar je LED balkje eruit. Heb je de balk maar 3 uurtjes per dag aan duurt het een stuk langer. Daarom vooral interessant voor bedrijven.Universal Creations schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:21:
[...]
Als je nu een TL hebt, kun je die toch prima met een LED balk vervangen, dus ik snap je punt niet.
Wil je 2x25 spaarlamp vervangen, dan moet je denken aan dit soort oplossingen: http://dx.com/p/jinko-30w...e-w-lens-33-36v-265687(ik heb dat zelf als vervanger van een staande lamp (met zo'n 300W halogeenbuisje).
Dus ja: het zou voordeliger kunnen zijn, maar ik vind de tijd nog niet rijp genoeg om over te stappen. Ik moet zeggen dat ik wel iemand ben die ook zou overstappen als je geen financieel gewin hebt, dus aanschafprijs hoger dan bespaarde energiekosten over de gehele levensduur van het product, ik moet dan wel genoeg vertrouwen hebben in de techniek.
Als ik zoek op een vervanger voor mijn specifieke behoefte (via olino) dan krijg ik de keuze uit 4 LED buizen. De sterkste heeft echter "maar" een lichtopbrengst van 1987 lumen. Dat is toch beduidend minder dan de 3350 die ik op dit moment heb. Tevens een lagere CRI (79 tegenover 85) en een minder warme kleur, 3100K tegenover 2700K.
[ Voor 10% gewijzigd door weebl15 op 10-12-2013 13:02 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Toen ik het armatuur kocht zat er een 4000K lamp in. Deze was ook wel erg lekker maar toch net iets te wit om bij te ontspannen. Wel perfect om werk te verrichten.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:36:
Met 3000lm in een slaapkamer denk ik direct aan een lasbril en vraag ik me af of er wel eens vliegtuigen in je tuin proberen te landen
Foto van 4000K buis:

Deze foto is gemaakt met mijn gare 3,2 MP telefooncamera en normaal zie je echt weinig binnenshuis, want dit ding heeft ook geen flits. Met deze lamp is de hele kamer echter gewoon goed te zien op de foto.
[ Voor 15% gewijzigd door weebl15 op 10-12-2013 13:47 ]
Je moet lekker de verlichting op hangen die jij wil hebben, maar realiseer je wel dat je niet snel mensen zal vinden met dezelfde wensen.
Als je de standaard Philips E27 LED lampen neemt en dan die van 11W, is mijn ogen al meer dan genoeg. Ik zou die al in veel gevallen te fel vinden.
Mijn eerste LED lamp was de 8W (48W equivalent) E27 CorePro van Philips. Deze beviel goed, totdat ik de 9,5W (806 lumen) CorePro van Philips tegenkwam. Deze was nog een stukje feller en beviel nog beter. Daarna geëxperimenteerd met 2x25W spaarlampen (103W gloeilamp equivalent per lamp), maar vond het jammer dat dit licht niet zo egaal verspreid werd. Toen voor 5 euro een TL-armatuur + lamp gekocht en man wat een licht, geweldig. Nu dus alleen een 2700K ipv 4000K lamp erin, voor mij kan er inderdaad niet genoeg licht zijn, voor anderen zal dit zeker anders zijn.!null schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:02:
Met dat soort camera's is het inderdaad lastig binnen foto's te maken met kunstmatig licht, tenzij je een bouwlamp ophangt. Dat is ongeveer wat je hebt gedaan, het zal in het echt dus nog veel lichter zijn dan op de foto.
Je moet lekker de verlichting op hangen die jij wil hebben, maar realiseer je wel dat je niet snel mensen zal vinden met dezelfde wensen.
Als je de standaard Philips E27 LED lampen neemt en dan die van 11W, is mijn ogen al meer dan genoeg. Ik zou die al in veel gevallen te fel vinden.
Vergeleken met de rest van de buurt is mijn kamer wel de felste ja.Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:36:
Met 3000lm in een slaapkamer denk ik direct aan een lasbril en vraag ik me af of er wel eens vliegtuigen in je tuin proberen te landen
[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 10-12-2013 14:15 ]
Mijzelf even quoten:Notna schreef op maandag 09 december 2013 @ 07:47:
[...]
Nope, zit er nog op te wachten. Helaas neemt het altijd wat tijd in beslag vanuit dit deel van het land (Singapore) net als met dx.com
Ze zijn de 25ste geshipped dus ik neem aan dat ik ze deze of volgende week binnen krijg. Zodra ze binnen zijn zal ik hier reporten
De GU 10 lampjes zijn nu net binnen. Deze ter vervanging van de IKEA spotjes onder de keukenkastjes. Ik moest wel een LED driver ervoor kopen maar dan kon ik wel de armatuurs opnieuw gebruiken.
Kostte mij misschien 5 minuten, maar het geeft netzoveel licht als de spotjes met normale halogeen lampjes erin maar zijn wel iets killer kwa kleur. Niet dat ik dit heel erg vind overigens
Al met al tevreden over!
Nu even wachten op de E14 en 27 lampen en kijken hoe die zijn. Ben er net achtergekomen dat mijn afzuigkap geen halogeenspotjes gebruikt maar gewoon 40 W (x2 !!!) E14 lampjes. Als die van Fasttech goed blijken te zijn ga ik daar meteen 2 vervangende voor kopen
Ik wil mijn aquarium bak (zeewater) verlichten met equivalent van 2x24 watt tl. Ik denk dat rond de 25-30watt aan led nodig te hebben boven een oppervlak van 50x60 (feitelijk kleiner, lichtbak erin is nog iets kleiner).
De kant en klaar oplossingen zijn > 100 euro en passen slecht in de bak. Wil dus zelf iets maken.
Waar zouden jullie dit uit laten bestaan? Zelf powerleds op een alu koelingsframe schroeven?
Er zijn gu10 spots met combi van blauw en wit, alleen is de hoogte daarvan te veel om in de lichtbak te passen. Anders had ik nog 9 x 3 watt gu 10 erin kunnen proppen. Koeling zit er nu al in, maar maakt te veel lawaai, die zou ik dus stiller willen maken.
Moet 10000k zijn, kan daarin superwit + blauwe leds voor combineren. Idealiter maak ik dan ook nog mooie fade in en fade uit feature + nachtlicht met beperkt aantal blauwe leds.
[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-12-2013 07:09 ]
Koppelen met de afstandsbediening gaat erg makkelijk, en de leds knipperen niet (zichtbaar) wanneer op 10% van vermogen. Optioneel met wifi module te regelen, maar daar zie ik nog ff geen voordeel in.
Misschien niet de voordeligste, maar alles geeft wel vertrouwen, het chatten 9ook in de avond) online gaat ook wel makkelijk.
[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 22-12-2013 11:57 ]
www.casarodriguillo.com
Je kunt de GU10 units op z'n kant doen en dan met een reflector de bak in.
Als je voor minimale inbouwhoogte gaat, kan je een matrix klussen met heeeel veel 5mm leds. Als je dat niet te strak inbouwt hoeven die niet gekoeld te worden.
Of een paar led-bouwlampen slopen, dat is waarschijnlijk het goedkoopst.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heeft iemand hier nog een mening over? Dit is bijna te makkelijk namelijk, als ik hier iedereen allerlei theorieën over losse kastjes etc zie uitrekenen...BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:44:
Even over dat dimmen. Ik ga eerdaags de 5 GU10 halogeen spots (220V) in mijn keuken vervangen voor LED. Dat zal in eerste instantie goed werken, indraaien, lichtschakelaar aan en er was licht, toch?
Dan wil ik ze gaan dimmen. Ik heb ledlampen op het oog waarbij een lijst zit van geteste dimmers. Als ik gewoon een dimmer uit die lijst koop en aansluit dan heb ik toch geen gedoe met knipperende lichten en zo?
Voorbeeld: http://www.lighting.phili...mmer_lijst_MASTER_LED.pdf
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Het lijkt me dat zo'n lijst wel betrouwbaar is, dat is het hele bestaansrecht
In mijn ervaring werkt het meestal wel als je een aantal leds hebt, zo niet breng je de leds terug.
Dan mag de leverancier het met Philips uitvechten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gewoon zelf iets fabriceren.NiGeLaToR schreef op woensdag 11 december 2013 @ 07:07:
Op mijn vorige meedenk vraag kreeg ik nog geen bijval, misschien zo eens proberen.
Ik wil mijn aquarium bak (zeewater) verlichten met equivalent van 2x24 watt tl. Ik denk dat rond de 25-30watt aan led nodig te hebben boven een oppervlak van 50x60 (feitelijk kleiner, lichtbak erin is nog iets kleiner).
De kant en klaar oplossingen zijn > 100 euro en passen slecht in de bak. Wil dus zelf iets maken.
Waar zouden jullie dit uit laten bestaan? Zelf powerleds op een alu koelingsframe schroeven?
Er zijn gu10 spots met combi van blauw en wit, alleen is de hoogte daarvan te veel om in de lichtbak te passen. Anders had ik nog 9 x 3 watt gu 10 erin kunnen proppen. Koeling zit er nu al in, maar maakt te veel lawaai, die zou ik dus stiller willen maken.
Moet 10000k zijn, kan daarin superwit + blauwe leds voor combineren. Idealiter maak ik dan ook nog mooie fade in en fade uit feature + nachtlicht met beperkt aantal blauwe leds.shiny!
Maar dan moet je wel bekend zijn met elektronica en de bewerking van aluminium, solderen enz.
Weet je welke periode? Ik heb 9 spots en 2 peertjes. Ik ben benieuwd of ik ook 'gevaar' loop.eymey schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:30:
Overigens wel apart van de houding van "leditlight". Ze hebben laatst namelijk nota bene nog een soort van waarschuwing uit gegeven voor lampen die in een bepaalde periode verkocht waren.
En zeker aangezien zij er zo prat op gaan dat zij "zelf ontworpen kwaliteitsspul" verkopen en dat wat andere sites verkopen meestal prut is......
Binnen 1 jaar al twee spots moeten ruilen. En dat waren gangspots die niet vaak aanstaan en ook niet vaak schakelen.

Ik quote mijzelf nog even en volgens mij is deze link al eens langsgekomen hier, maar bij dezen:weebl15 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:09:
[...]
Mijn eerste LED lamp was de 8W (48W equivalent) E27 CorePro van Philips. Deze beviel goed, totdat ik de 9,5W (806 lumen) CorePro van Philips tegenkwam. Deze was nog een stukje feller en beviel nog beter. Daarna geëxperimenteerd met 2x25W spaarlampen (103W gloeilamp equivalent per lamp), maar vond het jammer dat dit licht niet zo egaal verspreid werd. Toen voor 5 euro een TL-armatuur + lamp gekocht en man wat een licht, geweldig. Nu dus alleen een 2700K ipv 4000K lamp erin, voor mij kan er inderdaad niet genoeg licht zijn, voor anderen zal dit zeker anders zijn.
Waarom LED-TL (nog) geen goed idee is.
http://www.green-fox.nl/d...en%20goed%20idee%20is.pdf
Dank voor de link. Ik lees dat mijn T5 armaturen met elektronische ballast die onder de keukenkastjes hangen voorlopig gewoon mogen blijven.weebl15 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:57:
[...]
Ik quote mijzelf nog even en volgens mij is deze link al eens langsgekomen hier, maar bij dezen:
A'dam PVOutput
Vind het eigenlijk best een slecht rapport...weebl15 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:57:
[...]
Ik quote mijzelf nog even en volgens mij is deze link al eens langsgekomen hier, maar bij dezen:
Document uit 2013 met bronnen die zelfs uit 2009 komen, net alsof de LED technologie niet verbeterd is ondertussen.
Verder ben ik het wel eens met de algemene conclusie.
Dank allen voor de feedback! Ga eerst bestaande kap stil maken, daarna studie maken van hoe ik het zelf kan maken. Kan ik meteen even goed meten hoeveel ruimte ik nu in de bak heb (hij is bol, dus in het midden veel ruimte, aan de zijkant 20% minder, etc). Evt solderen en zelf maken is niet zo'n probleem, wellicht wel het meest makkelijke. Alu profielen, leds erop en dan controller zo maken/kopen dat ie meteen precies doet wat ik wil. Zou wel erg mooi zijn dan.opuntia1 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:00:
[...]
Gewoon zelf iets fabriceren.
Maar dan moet je wel bekend zijn met elektronica en de bewerking van aluminium, solderen enz.
Het is idd de vraag of je Led TL wel moet willen omdat je er nauwelijks iets mee bespaart tov. de huidige moderne TL technieken.3xNix schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:06:
[...]
Vind het eigenlijk best een slecht rapport...
Document uit 2013 met bronnen die zelfs uit 2009 komen, net alsof de LED technologie niet verbeterd is ondertussen.
Verder ben ik het wel eens met de algemene conclusie.
Verder vind ik dat er inderdaad ook vrij slecht onderbouwd wordt (of met oude bronnen). Neem bv. de 'netvervuiling'.... Als dat bij TL vervangers echt zo'n probleem zou zijn, dan moet dat bij andere retrofit LED lampen die 220v als voedingsbron hebben ook een groot probleem zijn. Anders dan de gebruikte fitting zie ik namelijk niet in hoe LED TL vervangers anders in elkaar zouden zitten dan LED gloei- en spaarlampvervangers.
Omdat LED TL gebruikt kan gaan worden in parkeer garage's, magazijnen, sporthallen e.d.eymey schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:39:
[...]
Het is idd de vraag of je Led TL wel moet willen omdat je er nauwelijks iets mee bespaart tov. de huidige moderne TL technieken.
Verder vind ik dat er inderdaad ook vrij slecht onderbouwd wordt (of met oude bronnen). Neem bv. de 'netvervuiling'.... Als dat bij TL vervangers echt zo'n probleem zou zijn, dan moet dat bij andere retrofit LED lampen die 220v als voedingsbron hebben ook een groot probleem zijn. Anders dan de gebruikte fitting zie ik namelijk niet in hoe LED TL vervangers anders in elkaar zouden zitten dan LED gloei- en spaarlampvervangers.
En omdat hier best veel lampen gebruikt worden kan netvervuiling een grote rol gaan spelen.
TL is eigenlijk geen consumenten product.
Anoniem: 338213
Lijkt mij nogal zonde van de energie om het in warmte om te zetten?
Helaas is het niet mogelijk om alle energie om te zetten in voor ons zichtbaar licht.Wolly schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:27:
Toevallig bij de Ikea eens gevoeld aan die ledare lampen. Viel mij tegen hoe heet die koellichamen waren, absoluut niet langer dan 2 seconden aan te raken zonder je te verbranden.
Lijkt mij nogal zonde van de energie om het in warmte om te zetten?
De meeste energie gaat nog steeds verloren in voor ons onzichtbare warmtestraling.
Dan begrijp ik niet goed waarom mijn 230v GU10 LED spot van de Action nauwelijks warm wordt.opuntia1 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:54:
[...]
Helaas is het niet mogelijk om alle energie om te zetten in voor ons zichtbaar licht.
De meeste energie gaat nog steeds verloren in voor ons onzichtbare warmtestraling.
opuntia1 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:54:
[...]
Helaas is het niet mogelijk om alle energie om te zetten in voor ons zichtbaar licht.
Hoe je het ook wendt of keert, het op dit moment maximaal haalbare rendement van LED's en spaarlampen is nog steeds betrekkelijk laag. Namelijk 5 à 6 maal dat van een gloeilamp. En daarvan ligt het rendement op 2 tot 3 %. Bij een gloeilamp gaat dus 97 % weg aan warmte. Die warmte gaat niet altijd echt verloren, maar dat is een ander verhaal. Maar nog steeds wordt bij de LED maximaal maar ongeveer 20 % van alle energie benut als zichtbaar licht. Het overige is voor een groot deel warmte, maar ook andere delen van het spectrum. En dat verandert ook niet, die andere componenten blijven er gewoon.Wolly schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 09:07:
[...]
Dan begrijp ik niet goed waarom mijn 230v GU10 LED spot van de Action nauwelijks warm wordt.
Waarom dan de ene LED minder warm dan de andere wordt, terwijl het principe toch hetzelfde is, is niet altijd even duidelijk. Mogelijk betere koellichamen? Of soms misschien subjectieve beleving? De een vindt iets eerder nogal warm dan de ander? Ongetwijfeld zal ook het armatuur ook een rol spelen in wel of niet gemakkelijke warmteafvoer.
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2013 17:59 ]
Dit topic is gesloten.
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen