Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.420 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het grote aantal spots zou ik juist naar 12v spotjes met een goede gedeelde LED-voeding en evt dimmer kijken. GU10 betekent hogere kosten of lagere kwaliteit, al die ingebouwde mini-voedingen zijn niet gratis en kunnen stuk voor stuk falen. Een gedeelde voeding houdt de ledlampen eenvoudig en goedkoop. Een versleten gemeenschappelijke voeding is makkelijk te vervangen zodat je de lange levensduur van de leds zelf (mits de koeling afdoende is) maximaal benut. Al naar de lamptesten van olino.org gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 20:11:
Gezien het grote aantal spots zou ik juist naar 12v spotjes met een goede gedeelde LED-voeding en evt dimmer kijken. GU10 betekent hogere kosten of lagere kwaliteit, al die ingebouwde mini-voedingen zijn niet gratis en kunnen stuk voor stuk falen. Een gedeelde voeding houdt de ledlampen eenvoudig en goedkoop. Een versleten gemeenschappelijke voeding is makkelijk te vervangen zodat je de lange levensduur van de leds zelf (mits de koeling afdoende is) maximaal benut. Al naar de lamptesten van olino.org gekeken?
Als je op basis van 12 volt aanlegt bespaar je ook nog flink op de kosten van de bedrading. Denk aan buis, lasdozen, VD-draad, lasklemmen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 20:11:
Ik zou op termijn graag op een aantal plaatsen overgaan naar "bedienbare" LED spots zoals de Hue van Philips. Als deze uitkomen in spot vattingen, zal dat waarschijnlijk GU10 zijn of denk ik hierin fout?
marcop23 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:37:
Ik weet dat lampdirect.nl best veel mooie verlichtingsspulletjes hebben, en hoewel ze ook gewoon aan particulieren leveren, zijn een aardig aandeel van hun producten meer professioneel bedoeld (Philips Master meestal).

Maar, als antwoord op je vraag:
http://www.lampdirect.nl/philips-proset-led/#

Dat is dimbaar, maar heeft kleur 830, wat warm wit is, maar niet zo warm wit als meestal in huis gebruikt wordt, wat kleur 827 is. Chinese LED's met een kleurtemperatuur van 3000K zijn vaak blauwig, ik denk dat deze vanwege hun kwaliteit zeker niet blauwig zijn, maar wel witter dan spaarlampen die je bij de supermarkt haalt bijv.

http://www.lampdirect.nl/...spots-led-armaturen-rond/
Hier heb je spotjes met fitting, dus zonder lamp, waarbij je de lamp zelf kan kopen. Deze kosten echt vrij weinig, alleen er komt nog BTW overheen. Wil je hier 230V LED's op hebben, heb je ook nog dit nodig:
http://www.lampdirect.nl/linden-gu10-fitting/

LEDs met een GU10 fitting zijn vaker dimbaar dan die met een GU5.3, omdat bij die laatste vrijwel altijd een transformator nodig is omdat die meestal op 12V werken. En omdat zon trafo zowel wisselspanning als gelijkspanning kan geven afhankelijk van het type, kan er op verschillende soorten gedimd worden (fase aansnijden of PWM) wat niet echt te implementeren in elektronica is en vandaar dat het minder vaak dimbaar is.

Een LED op 12V wordt denk ik minder snel warm dan eentje van 230V vanwege de schakelverliezen, maar dat verschil is denk ik niet enorm.

Ik zou gewoon wat lampjes bekijken en aan de hand daarvan kiezen of je de GU5.3 wil houden, of een GU10 fitting erbij kopen, of compleet inbouwlampjes.
Hark_k schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:39:
[...]

Ik heb een tijdje geleden deze combinatie gebruikt:

Newlec halogeen spot inbouw armatuur GX5.3 vast 35 wit (€ 3,20/stuk)
Philips masterled spot mv 4-35W GU10 40d 2700k extra warm wit dimbaar (€ 14,40/stuk)
Newlec montageset GU10 connector GU10/230V (€ 2,75/stuk)

Totaal € 20,35 per spot dus. Erg betaalbaar, en ze bevallen uitstekend.
Hoe lang heb je deze alu armaturen al ingebouwd?

Dit is heel nuttige informatie van beiden, bedankt!

[ Voor 62% gewijzigd door BlackShadow op 03-11-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23
BlackShadow schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:41:

Hoe lang heb je deze alu armaturen al ingebouwd?

Dit is heel nuttige informatie van beiden, bedankt!
Ik heb ze inmiddels 1 jaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:41:
[...]

Ik zou op termijn graag op een aantal plaatsen overgaan naar "bedienbare" LED spots zoals de Hue van Philips. Als deze uitkomen in spot vattingen, zal dat waarschijnlijk GU10 zijn of denk ik hierin fout?

[...]
Daarvoor kun je misschien het beste naar het 'hue-forum' gaan, ik heb de url even niet paraat, maar er is een forum waar ook ontwikkelaars van hue vragen beantwoorden. Het lijkt me vreemd als 12V DC op termijn niet ondersteund zou worden, alle slimme componenten in hue (of varianten van.. hue) zijn tenslotte ook gewoon spul op laagspanning. De reden dat ze het nu waarschijnlijk nog niet aanbieden is dezelfde reden dat er nog geen GU10 hue lampen aangeboden worden, de lampen (lees: heatsinks) kunnen nog niet klein genoeg worden gemaakt voor halogeen armaturen. De efficiëntie van kleurenleds loopt achter bij witte leds waardoor er in verhouding nog beter gekoeld moet worden.
Mocht je het zekere voor het onzekere willen hebben dan zou ik de bedrading dimensioneren op 230V en mocht te zijner tijd blijken dat hue/... alleen op 230 leverbaar is de 12V voeding ertussenuit halen en de fittingen vervangen. Op een bedrag van 20-50 euro (veel goedkoper zullen zulke hippe leds niet snel worden) is die 2 euro voor een nieuwe fitting geen geld. Dat geld bespaar je waarschijnlijk nu al ruim door voor 12V oplossingen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Als ik nog een tip mag inbrengen in dit topic:

Vorige week een tweetal Ikea Ledlampen (400Lm) met E27 fitting gekocht. Type licht vinden zowel mijn vrouw als ikzelf zeer warm en zijn dan ook zeer tevreden over de ledlampen van Ikea. Overigens zijn deze 6.2 watt. Nu nog een paar exemplaren van 200Lm halen, niet alles hoeft overigens zo bright te zijn :)

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:00:
[...]

De efficiëntie van kleurenleds loopt achter bij witte leds waardoor er in verhouding nog beter gekoeld moet worden.
Ik vraag mij af of dit juist is.
Bij witte LED's is er extra verlies doordat een LED nooit wit licht kan geven.
Dit witte licht onstaat indirect door met b.v. een blauwe LED dit blauwe licht wit te maken door een fluoriserende laag.
Het kost altijd extra energie en houdt ook licht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat idee klopt misschien wel, maar als je nu eens wat anders wil dan blauw licht? Dan wordt het dus minder efficient.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op maandag 04 november 2013 @ 07:47:
[...]

Ik vraag mij af of dit juist is.
Bij witte LED's is er extra verlies doordat een LED nooit wit licht kan geven.
Dit witte licht onstaat indirect door met b.v. een blauwe LED dit blauwe licht wit te maken door een fluoriserende laag.
Het kost altijd extra energie en houdt ook licht tegen.
Terwijl ik het schreef aarzelde ik al of ik er een bron bij moest geven. Ter verificatie van mijn statement had ik het al op wikipedia opgezocht maar ook met die tabel (lab-efficiëntie varieert hierin tussen de 37 en 98 lumen/Watt) als referentie blijf ik niet helemaal zeker van mijn zaak. Immers, volgens de tabel is blauw de grote achterblijver qua efficiency, maar juist de blauwe led wordt benut in de witte leds die labwaarden van 100-200 lumen/Watt halen. Wel zeker is dat het opbouwen van een compleet RGB spectrum gebaseerd licht 'duurder is' dan het creëren van een optisch wit licht met blauwe led + fosfor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:55:
[...]

Terwijl ik het schreef aarzelde ik al of ik er een bron bij moest geven. Ter verificatie van mijn statement had ik het al op wikipedia opgezocht maar ook met die tabel (lab-efficiëntie varieert hierin tussen de 37 en 98 lumen/Watt) als referentie blijf ik niet helemaal zeker van mijn zaak. Immers, volgens de tabel is blauw de grote achterblijver qua efficiency, maar juist de blauwe led wordt benut in de witte leds die labwaarden van 100-200 lumen/Watt halen. Wel zeker is dat het opbouwen van een compleet RGB spectrum gebaseerd licht 'duurder is' dan het creëren van een optisch wit licht met blauwe led + fosfor.
Ik denk dat die tabel totaal achterhaald is.

Bij verwijzing 51 vind ik;

Cree Inc developed a white LED whose luminous efficiency is as high as 254lm/W and announced it at Light+Building 2012.

This time, Cree broke the efficiency record of 231lm/W, which was also realized by the company. The color temperature of the white LED is 4,408K. The new record was realized at a room temperature when current was reduced to 350mA.

The maximum luminous efficiency of white LEDs made by combining blue LEDs and yellow fluorescent materials, the combination that can realize the highest efficiency, is said to be about 260lm/W.

[ Voor 26% gewijzigd door opuntia1 op 04-11-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat die tabel totaal achterhaald is.

Bij verwijzing 51 vind ik;

Cree Inc developed a white LED whose luminous efficiency is as high as 254lm/W and announced it at Light+Building 2012.

This time, Cree broke the efficiency record of 231lm/W, which was also realized by the company. The color temperature of the white LED is 4,408K. The new record was realized at a room temperature when current was reduced to 350mA.

The maximum luminous efficiency of white LEDs made by combining blue LEDs and yellow fluorescent materials, the combination that can realize the highest efficiency, is said to be about 260lm/W.
Het is een beetje een gok, maar zou de fosfor misschien in staat zijn om één blauw foton om te zetten in meerdere 'witlicht'-fotonen? Het bijschrift bij de tabel wekt de indruk dat deze nog niet heel oud is, al kon ik het in de primaire bron niet 1-2-3 terugvinden.

Eindelijk heb ik teruggevonden waar mijn idee van weinig efficiënte kleurenleds vandaan komt. Zie hier de specificaties van de Living Colors 'Iris', als ik me niet vergis een recent model. Bij specificaties staat een lampvermogen van 10W genoemd, terwijl bij 'overzicht' wordt gerept over 'de LC met de meeste lichtsterkte' á 210 lumen. (Die zin niet letterlijk gequote, maar wel de essentie van de bijzondere uitdrukking overgenomen.)
Nu hoop ik dat die 10W alleen bij de functie 'wit licht=alles aan' geldt en dat er dan significant meer lumen wordt uitgestraald, anders is het rendement een bedroevende 21 lumen/Watt.
Nemen we aan dat R, G en B gelijke delen van het vermogen opnemen en dat de 210 lumen voor één kleur gelden, dan komen we uit op een nette, maar zeker niet hoge, 63 lumen per Watt. Philips Hue zit op 71 lumen per Watt, maar dat is ook 'wit licht' met een kleurtje toegevoegd, niet puur kleur. Is er iemand met een Living Colors die 'm aan een verbruiksmeter kan koppelen om te zien wat het verbruik per kleur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Let wel op dat lumen niet hetzelfde is als uitgestraald vermogen: er is een grote afhankelijkheid van kleur (golflengte)! Verplichte wiki link: Wikipedia: Photometry (optics)
Het menselijk oog is ongeveer tien keer gevoeliger voor groen dan voor blauw.

Stel een (fictieve) blauwe led van 2 watt met 50% rendement (van het inkomende elektrisch vermogen wordt de helft in fotonen met een golflengte van 470nm, de helft in warmte) omgezet, wat neerkomt op 1W stralingsvermogen en 1W * 0.1 * 683 = 68 lumen

Stel een groene led van 2 watt met 10% rendement, wat neerkomt op 0.2W stralingsvermogen en 0.2W * 1 * 683 = 136 lumen

In dit fictieve voorbeeld is de blauwe led radiometrisch efficiënter maar heeft minder lumen/watt. De focus op lumen/watt zorgt ook voor de goedkope ledlampen met een groene zweem.
Je Living Colors op groen zal een fantastische lumen/watt geven :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Proton_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:21:
Let wel op dat lumen niet hetzelfde is als uitgestraald vermogen: er is een grote afhankelijkheid van kleur (golflengte)! Verplichte wiki link: Wikipedia: Photometry (optics)
Het menselijk oog is ongeveer tien keer gevoeliger voor groen dan voor blauw.

Stel een (fictieve) blauwe led van 2 watt met 50% rendement (van het inkomende elektrisch vermogen wordt de helft in fotonen met een golflengte van 470nm, de helft in warmte) omgezet, wat neerkomt op 1W stralingsvermogen en 1W * 0.1 * 683 = 68 lumen

Stel een groene led van 2 watt met 10% rendement, wat neerkomt op 0.2W stralingsvermogen en 0.2W * 1 * 683 = 136 lumen

In dit fictieve voorbeeld is de blauwe led radiometrisch efficiënter maar heeft minder lumen/watt. De focus op lumen/watt zorgt ook voor de goedkope ledlampen met een groene zweem.
Je Living Colors op groen zal een fantastische lumen/watt geven :)
Een interessante materie.
Planten doen weer helemaal niets met groen licht.
Die reflecteren het.
Daar heeft lumen helemaal geen betekenis.
Bij mijn planten gebruik ik daarom rode en blauwe LEDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Dit is niet duur:

plus nog eens 10% korting, alleen vandaag

philips led lamp conrad

http://www.conrad.nl/ce/n...013_NL_actiepagina_361078

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 04-11-2013 16:33 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is overigens wel een flink sterke lamp. Hij kan je nog wel eens tegenvallen omdat hij te veel licht geeft. Ik vond hem te sterk voor onze woonkamer en slaapkamer. Nu heb ik hem in de kleinere badkamer gehangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ja zoiets las ik ook al bij de reviews, 60W lijkt wat voorzichtig geschat. Ik denk dat het een zeer praktische lamp is voor in een portaal of overloop.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Overigens heb je bij Ikea ook een 60w vervanger voor een tientje:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20222552/

En in theorie langere levensduur (maar in de praktijk mag je hopen dat de elektronica niet te heet wordt), hier geven ze een 48w vervanger aan:

http://www.snoerboer.nl/philips-led-e27-9-5w.html
http://www.ledzbuy.nl/pro...ledlamp-9-5w-48w-e27.html

En bij Lidl waren die Philips nog goedkoper geloof ik, of ze er nog zijn, geen idee

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:50:
@Anandus
................
Hierbij maakt het ook niet uit wat het onder vermogen van de trafo is, omdat de fabrikant hier al rekening mee had gehouden.
In dit geval doet het +/-4Watt lampje alsof hij 20Watt is, en zal de lamp gewoon werken op de trafo.
Maar het lampje gebruikt toch 4Watt... slim he?
...............
Hier was al één commentaar met spreekwoordelijk heel grote vraagtekens op gekomen, (sommige) anderen hebben het wellicht ook wel gezien, maar er vermoedelijk hun schouders over opgehaald. Waarschijnlijk te absurd in hun ogen om te reageren?.
Zou je dat ook kunnen uitleggen hoe dit dan wel kan? Slecht echt 4 W gebruiken maar "doen alsof het 20 W is.". Kan zoiets in de techniek, doen alsof, zo ja, hoe stel je je dit dan voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Techneut schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:15:
[...]

Hier was al één commentaar met spreekwoordelijk heel grote vraagtekens op gekomen, (sommige) anderen hebben het wellicht ook wel gezien, maar er vermoedelijk hun schouders over opgehaald. Waarschijnlijk te absurd in hun ogen om te reageren?.
Zou je dat ook kunnen uitleggen hoe dit dan wel kan? Slecht echt 4 W gebruiken maar "doen alsof het 20 W is.". Kan zoiets in de techniek, doen alsof, zo ja, hoe stel je je dit dan voor als ik vragen mag?
Met behulp van een slechte powerfactor kan je een schijnbaar vermogen krijgen die groter is dan het werkelijke vermogen, waardoor de piekstromen (en ook de gemiddelde stroom evt) ook hoger zullen zijn maar het werkelijke vermogen nog steeds evengroot is. Meestal is dit echter ongewenst, maar het zou kunnen dat het hier gewenst is.

Ook kan het misschien zijn dat een trafo bij een te lage belasting een spanning gaat geven buiten zijn specificaties, en dat de LED's gemaakt zijn om bijv op 17 volt te werken en dus werkt op trafo's met een te hoog minimumvermogen.

Maar dit is maar gokwerk, ik kan het linkje niet meer vinden van lampdirect die zoiets beweert, anders kan je misschien in het datasheet van de betreffende lamp informatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Met een powerfactor van 20% zou dat kunnen, maar dan wordt ie dus wel erg warm lijkt mij.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Universal Creations schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:36:
Met een powerfactor van 20% zou dat kunnen, maar dan wordt ie dus wel erg warm lijkt mij.
Als je het over de trafo hebt, het lijkt me dat er dan geen verschil is qua gemiddelde stroom tussen een 4W LED (pf=0,20) en een 20W halogeen (pf=1,00). De verliezen in de trafo zijn dan (lijkt mij?) hetzelfde, en de warmteontwikkeling ook. Je trafo gaat er dus wel minder efficiënt door werken. Tenminste, dat is wat ik net bedacht heb als mogelijke verklaring.

Overigens heb ik ook bedacht hoe je een triac-dimmer zou moeten foppen (theoretisch dan):
Afbeeldingslocatie: http://4pb.nl/troep/triac-fopper.jpg
Sorry voor de het grote plaatje.

Je moet dus ten alle tijde zorgen dat de I groter blijft dan de I die de triac minimaal wil hebben voordat die uitschakelt, ten koste van de power factor. Ik heb alleen geen idee of dit echt mogelijk is, ik denk dat we dan iemand als Mux uit moeten nodigen in dit topic :P

[ Voor 29% gewijzigd door marcop23 op 04-11-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:36:
Precies ja, en dat betekent toch echt behoorlijk vermogensverlies, Met als resultaat dat het helemaal niet het resultaat heeft dat er maar 4 W wordt opgenomen, maar veel meer. Dus niks lijken op 20 watt, maar echt in de richting van dat vermogen komen. Bovendien span je het paard achter de wagen, je kiest voor LED-lampen en je verbruik is nauwelijks minder dan van gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Techneut schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:58:
[...]

Precies ja, en dat betekent toch echt behoorlijk vermogensverlies, Met als resultaat dat het helemaal niet het resultaat heeft dat er maar 4 W wordt opgenomen, maar veel meer. Dus niks lijken op 20 watt, maar echt in de richting van dat vermogen komen. Bovendien span je het paard achter de wagen, je kiest voor LED-lampen en je verbruik is nauwelijks minder dan van gloeilampen.
Nee, dat komt niet in de buurt.

Stel dat een trafo 5*20=100W aan halogeenlampjes voedt, met een rendement van 90%. Dan neemt die 100/0.90 = 111W aan vermogen op. Dan heb je een verlies van 11W. Neem nu 5 LEDs van 4W, 5*4=20W, met nog steeds die 11W aan verlies, is 31W. Het heeft dus zeker wel nut. Niet zoveel nut als wanneer iedereen gewoon zijn trafo downgrade, maar misschien is dit bij weinig uren wel kosteneffectiever en/of milieuvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
marcop23 schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:21:
[...]

Nee, dat komt niet in de buurt.

Stel dat een trafo 5*20=100W aan halogeenlampjes voedt, met een rendement van 90%. Dan neemt die 100/0.90 = 111W aan vermogen op. Dan heb je een verlies van 11W. Neem nu 5 LEDs van 4W, 5*4=20W, met nog steeds die 11W aan verlies, is 31W. Het heeft dus zeker wel nut. Niet zoveel nut als wanneer iedereen gewoon zijn trafo downgrade, maar misschien is dit bij weinig uren wel kosteneffectiever en/of milieuvriendelijker.
Alleen is het "verlies" van een trafo ook weer evenredig aan de stroom die er op dat moment door loopt. Die 11 watt klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
blissard schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:56:
[...]

Alleen is het "verlies" van een trafo ook weer evenredig aan de stroom die er op dat moment door loopt. Die 11 watt klopt niet.
In het verhaal ging het over 5 4W LED's met een power factor van 0.20, wat ik er niet bij vermeld heb, sorry, met dus een schijnbaar vermogen van 20/0.2=100W. Die 'lijken' qua stroom dus 20W te zijn per stuk en ik gaf antwoord op iemand die dacht dat het dan vlakbij een halogeen setup kwam qua verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hark_k schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:39:
[...]

Ik heb een tijdje geleden deze combinatie gebruikt:

Newlec halogeen spot inbouw armatuur GX5.3 vast 35 wit (€ 3,20/stuk)
Philips masterled spot mv 4-35W GU10 40d 2700k extra warm wit dimbaar (€ 14,40/stuk)
Newlec montageset GU10 connector GU10/230V (€ 2,75/stuk)

Totaal € 20,35 per spot dus. Erg betaalbaar, en ze bevallen uitstekend.
Heb je toevallig nog een dimmer erbij waarvan je weet dat die goed ermee werkt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
marcop23 schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:20:
[...]

In het verhaal ging het over 5 4W LED's met een power factor van 0.20, wat ik er niet bij vermeld heb, sorry, met dus een schijnbaar vermogen van 20/0.2=100W. Die 'lijken' qua stroom dus 20W te zijn per stuk en ik gaf antwoord op iemand die dacht dat het dan vlakbij een halogeen setup kwam qua verliezen.
Ahh, ja in dat onwaarschijnlijke geval klopt je verhaal wel. Daarbij begint de trafo dan als een dolle te brommen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

Voor mensen die net zoveel (= niet veel) verstand hebben van electriciteit als ik, is dit artikel over Power Factor interessant leesvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 05-11-2013 09:47 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
woekele schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 06:31:
[...]

Heb je toevallig nog een dimmer erbij waarvan je weet dat die goed ermee werkt? :9
Jazeker, de Busch-Jaeger 6523 U LED Draai/ drukknop dimmer 2-100W (€ 76,95). Ik gebruik 'm op 5 spots en het dimmen gaat traploos van heel weinig tot het maximale. Flikkert nooit.

Enige nadeel vind ik het frontje wat er voor te krijgen is er wat goedkoop uitziet. Mocht iemand suggesties hebben voor niet Busch-Jaeger frontjes die passen, dan hou ik me aanbevolen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Hark_k op 05-11-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb nog 2 conventionele tl balkjes's in huis en die ga ik vervangen voor retrofix led tl.

3000k voor de overloop op zolder en 4000k voor in de schuur, het is de beste led tl die ik tot nu toe gezien heb dus ik goede hoop, wel de tl bak iets verbouwen in de bedrading.

Ik post nog wel een foto als het brand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Rol-Co schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:18:
Ik heb nog 2 conventionele tl balkjes's in huis en die ga ik vervangen voor retrofix led tl.

3000k voor de overloop op zolder en 4000k voor in de schuur, het is de beste led tl die ik tot nu toe gezien heb dus ik goede hoop, wel de tl bak iets verbouwen in de bedrading.

Ik post nog wel een foto als het brand.
Wat was precies je reden om de LED TL's aan te schaffen? Ben je tegen het kwikgebruik, is een goed (/beter) kleurenspectrum belangrijk? En waren je oude VSA's elektronisch of magnetisch?

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 05-11-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:12:
[...]

Wat was precies je reden om de LED TL's aan te schaffen? Ben je tegen het kwikgebruik, is een goed (/beter) kleurenspectrum belangrijk? En waren je oude VSA's elektronisch of magnetisch?
Zuiniger lijkt mij de beste reden.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 05-11-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Universal Creations schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:20:
[...]

Zuiniger lijkt mij de beste reden.
Zo groot is die reden soms/vaak niet, als je naar het productsheet kijkt zie je dat de buis van 120 cm 1680 lumen produceert bij 18W wat 93 lumen/W geeft, waar het meest standaard TL-D buisje die er is ook 93 lm/W haalt. Echter, daar heb je een voorschakelapparaat bij nodig, wat in geval van een enkel buisje 3W is en een dubbele 2W (per lamp) bij een standaard Philips EVSA.

Je hebt 3,3x een TL nodig om de levensduur te halen van de LED te halen, echter kost het vervangen van lampen thuis gewoonlijk eigenlijk niets en die TL was vast duurder dan 3 * 3,50 = €11,55. Het extra verbruik van de VSA over 50 000 branduren is 0.003 (kW) * 50 000 (uur) * 0,20 (~stroomprijs) = €30. Financieel gezien waren die LED TL's dus hoogstwaarschijnlijk duurder, vandaar dat ik om een reden vroeg.

Het gaat trouwens niet op als je hiervoor TL's gebruikte die qua lichtopbrengst zwaar overgedimensioneerd waren, waardoor je niet naar rendement kijkt maar naar het absolute stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:40:
[...]

Zo groot is die reden soms/vaak niet, als je naar het productsheet kijkt zie je dat de buis van 120 cm 1680 lumen produceert bij 18W wat 93 lumen/W geeft, waar het meest standaard TL-D buisje die er is ook 93 lm/W haalt. Echter, daar heb je een voorschakelapparaat bij nodig, wat in geval van een enkel buisje 3W is en een dubbele 2W (per lamp) bij een standaard Philips EVSA.

Je hebt 3,3x een TL nodig om de levensduur te halen van de LED te halen, echter kost het vervangen van lampen thuis gewoonlijk eigenlijk niets en die TL was vast duurder dan 3 * 3,50 = €11,55. Het extra verbruik van de VSA over 50 000 branduren is 0.003 (kW) * 50 000 (uur) * 0,20 (~stroomprijs) = €30. Financieel gezien waren die LED TL's dus hoogstwaarschijnlijk duurder, vandaar dat ik om een reden vroeg.

Het gaat trouwens niet op als je hiervoor TL's gebruikte die qua lichtopbrengst zwaar overgedimensioneerd waren, waardoor je niet naar rendement kijkt maar naar het absolute stroomverbruik.
Er zijn ook LED-balken die 100+ lm/W halen. Daarnaast heb je echt minder nodig qua lichtopbrengst, omdat je geen reflector nodig hebt. LED's stralen enkel waar je licht nodig hebt, TL's stralen rondom en dus verlies je licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:12:
[...]

Je gaat het misschien niet geloven maar de reden is de snelheid van led, we lopen regelmatig naar zolder of de schuur in en dan merk ik op dat ik altijd staat te wachten tot die tl is uitgeknippert en volledig brand, nou zal een nieuwe digitale bak of buis met starter ook wel iets sneller zijn misschien maar kost het zelfde.
Stroomverbruik telt dan ook nog een beetje mee maar was niet de hoofd reden.

De bakken zijn nog oudjes met starters, dus geen digitale. Ik had al eens eerder naar led tl gekeken maar vond het er erg chinees (lees brak) uitzien, dat kan ik van deze niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Universal Creations schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:42:
[...]

Er zijn ook LED-balken die 100+ lm/W halen. Daarnaast heb je echt minder nodig qua lichtopbrengst, omdat je geen reflector nodig hebt. LED's stralen enkel waar je licht nodig hebt, TL's stralen rondom en dus verlies je licht.
Dat laatste kan met TL's ook, Philips verkoopt TL's met ingebouwde reflector die volgens die specs dezelfde lichtopbrengst halen, alleen is de kostprijs van die lampen wat hoger.

Die LED's die 100+ lm/W halen zijn meestal ook aardig duurder, ik denk niet dat je dat financieel redt.
Rol-Co schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:45:
[...]

Je gaat het misschien niet geloven maar de reden is de snelheid van led, we lopen regelmatig naar zolder of de schuur in en dan merk ik op dat ik altijd staat te wachten tot die tl is uitgeknippert en volledig brand, nou zal een nieuwe digitale bak of buis met starter ook wel iets sneller zijn misschien maar kost het zelfde.
Stroomverbruik telt dan ook nog een beetje mee maar was niet de hoofd reden.

De bakken zijn nog oudjes met starters, dus geen digitale. Ik had al eens eerder naar led tl gekeken maar vond het er erg chinees (lees brak) uitzien, dat kan ik van deze niet zeggen.
Dan had je inderdaad een magnetisch VSA, en dan is een LED TL inderdaad zuiniger, mits je de VSA ook daadwerkelijk er tussenweg haalt en niet alleen de starter vervangt door een dummy (of weglaat). Ook sloom (en lampslopend) starten is eigenlijk een nadeel van een magnetisch VSA.

Ik vind dit trouwens erg interessant om over te discussiëren, ik denk vooral dat moderne fluorescentielampen (TL-D met een EVSA of TL5) bij veel branduren vaak een van de zuinigste (nog vaker: goedkopere) opties is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:40:
[...]

Er kunnen veel reden zijn om over te gaan op led tl in bijv een bedrijf.

Mits de led echt de 50000 branduren haalt zijn dat 10 tl buizen, ze gaan bij ons geen 5000 uren mee namelijk.
Warmte afgifte is stukken minder voor bijv koelcellen
Sneller aan dus te schakelen op deuren of benaderingsschakelaars.
En verbruik natuurlijk
marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:51:
[...]

Dat laatste kan met TL's ook, Philips verkoopt TL's met ingebouwde reflector die volgens die specs dezelfde lichtopbrengst halen, alleen is de kostprijs van die lampen wat hoger.

Die LED's die 100+ lm/W halen zijn meestal ook aardig duurder, ik denk niet dat je dat financieel redt.

[...]

Dan had je inderdaad een magnetisch VSA, en dan is een LED TL inderdaad zuiniger, mits je de VSA ook daadwerkelijk er tussenweg haalt en niet alleen de starter vervangt door een dummy (of weglaat). Ook sloom (en lampslopend) starten is eigenlijk een nadeel van een magnetisch VSA.

Ik vind dit trouwens erg interessant om over te discussiëren, ik denk vooral dat moderne fluorescentielampen (TL-D met een EVSA of TL5) bij veel branduren vaak een van de zuinigste (nog vaker: goedkopere) opties is.
Tl5 had ik ook naar gekeken (op het werk bezig met led tl vs anders) i.v.m de dimfuntie wat ook ideaal kan zijn.
Ook al eerder fabrikanten over de vloer gehad maar zag er minder uit en het praatje klopte niet, hier tot nu toe wel.
Dit is ook niet goedkoop natuurlijk maar net geen 60,- voor een buis van 150cm zou net zo duur zijn als normale tl alleen betaal je dit in 1 x en pak je een flinke besparing mee in die 50000 uur.
Plus bij ons dan nog de warmte van de tl bakken.

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Rol-Co schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:53:
[...]

Er kunnen veel reden zijn om over te gaan op led tl in bijv een bedrijf.

Mits de led echt de 50000 branduren haalt zijn dat 10 tl buizen, ze gaan bij ons geen 5000 uren mee namelijk.
Een beetje overdreven, voor een TL-D is 15 000 uur opgegeven en een TL5 24 000 uur, dat zijn 3.3 - 2.1 TL's per LED qua levensduur als ze dat zouden halen
Warmte afgifte is stukken minder voor bijv koelcellen
Waarom? Zelfde vermogen, zelfde rendement = net zo veel warmte? Alleen 4W (bij 2 lampen) van het VSA, ik weet niet of dat onder 'stukken minder' valt.
Sneller aan dus te schakelen op deuren of benaderingsschakelaars.
True, sneller is met een EVSA misschien wel verwaarloosbaar (<0.5 sec) maar vaak schakelen beïnvloed de levensduur wel.
En verbruik natuurlijk
Dat is dus zo'n 5% vanwege het VSA, dat maakt qua kosten vrij weinig uit, omdat LED vervangers vaak duur zijn.

Ik ben dus geen diehard tegenstander van LED, vooral thuis is het echt een uitkomst, maar voor vervanging van moderne fluorescentiebuizen zijn huidige buisjes wat overhyped denk ik. Trouwens, aangezien dit een topic voor LED ervaringen is, weet ik niet of dit gewenst is? Ik vind het wel interessant maarja.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 05-11-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is toch led :) dus goede topic.

Wat bedoel je met zelfde verbruik vermogen dus zelfde warmte.

Een duo 58W verbruikt?
Een duo 22W led verbruikt? Zonder voorschakelapparaat natuurlijk, die is uitgeschakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
marcop23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:51:
Ik zie geen lichthoek staan en hoeveel lumen van die 3350 dan ook daadwerkelijk onder die hoek uitgestraald worden. Het probleem van een reflector is dat een deel sowieso geabsorbeerd wordt en daarnaast een deel van het licht naar de lamp zelf wordt teruggekaatst.

Edit: in de officiële brochure van Philips staat 160graden. Maar dan nog weten we niet hoeveel lux je op bijvoorbeeld 2,5m afstand haalt (typische afstand plafond - bureau in een kantoor).
Helaas heeft olino alleen maar een traditonele reflector TL getest (armatuur is reflector) en daar zie je een enorme terugloop in effectiviteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 05-11-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hark_k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:14:
[...]

Jazeker, de Busch-Jaeger 6523 U LED Draai/ drukknop dimmer 2-100W (€ 76,95). Ik gebruik 'm op 5 spots en het dimmen gaat traploos van heel weinig tot het maximale. Flikkert nooit.

Enige nadeel vind ik het frontje wat er voor te krijgen is er wat goedkoop uitziet. Mocht iemand suggesties hebben voor niet Busch-Jaeger frontjes die passen, dan hou ik me aanbevolen :)
Tnx. Twijfel nu alleen nog of we uberhaupt willen kunnen dimmen in de badkamer. Misschien als we in bad gaan... :D

Welk frontje heb je uiteindelijk genomen dan? Op betreffende website vind ik BJ-frontjes die geschikt zijn voor de 6513, 6523 staat er niet bij. Of past die gewoon?

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 05-11-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ericplan schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:31:
[...]

In armaturen, die ontworpen zijn voor LEDs zit geen fitting meer. Het armatuur kan daardoor veel kleiner gemaakt worden, met veel dunnere bedrading. Als de LED na xxxxx branduren het begeeft, vervang je het armatuur. Onze VvE heeft recent nieuwe LED-galerijverlichting (NORLED Spa) aangeschaft. Die gaat naar verwachting 15-20 jaar mee. Na die tijd wordt het in z'n geheel vervangen.
Ook bij de Lidl vanaf 11 november een armatuur zonder fitting 14,5 W plafond/wand-lamp 800 lumen

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PlafondlampLidl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
woekele schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 19:16:
[...]

Tnx. Twijfel nu alleen nog of we uberhaupt willen kunnen dimmen in de badkamer. Misschien als we in bad gaan... :D

Welk frontje heb je uiteindelijk genomen dan? Op betreffende website vind ik BJ-frontjes die geschikt zijn voor de 6513, 6523 staat er niet bij. Of past die gewoon?
Die hebben ze inderdaad niet bij die winkel kan ik me herinneren. Ik weet niet meer waar ik het frontje vandaan heb, volgens mij gewoon bij de bouwmarkt. Ik heb deze er nu op zitten.

Hou er ook rekening mee dat als je hem aanzet er een kleine vertraging in zit (0,5 sec.). Niet tijdens het dimmen, maar uitsluitend bij het aanzetten. Voor een badkamer kan het misschien irritant zijn als je even snel naar de wc gaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:20:
[...]

Tja, hoe zal ik dat uitleggen wat ik ermee bedoelde. Allereerst dit, ik veronderstel niet dat deze lampjes inclusief hun (elektronische) trafo uit zich zelf een powerfactor van 0,2 hebben, of ik moet me al heel sterk vergissen. Mocht dit wel het geval zijn, dan vind ik het eigenlijk maar een bedenkelijk. Maar daarover zo meteen meer, het lijkt er echter in dit voorbeeld op dat om die hogere stroom te bereiken die PF van 0,2 kunstmatig tot stand wordt gebracht b.v. door middel van een flinke condensator. Eveneens bedenkelijk, want dit betekent wel een vijf keer zo hoge stroom dan nodig is en als dit langzamerhand op grote schaal toepassing vindt, dan heeft dit heel vervelende consequenties voor de energielevering. Hogere stromen dan nodig, dus dikkere kabels.

Ik reageerde ook op de uitlating "slim hè" en "... doen alsof (daar kreeg ik een beetje kromme tenen van omdat elke uitleg over hoe en waarom ervan ontbrak) en op iemand anders die er van uitging dat het geheel daardoor wel flink warm zal worden. Niet zo'n vreemde gedachte, want die 5 keer zo hoge stroom moet ook door de inwendige weerstand van de trafo en dat betekent hoe je het ook wendt of keert warmteverliezen. Hoewel ik er natuurlijk wel van uitga dat die trafo berekend is op dat hoge schijnbare vermogen. Met een natte vinger ging ik er daarom vanuit dat van de beoogde besparing niet zo heel veel overblijft, waarbij ik even vraagtekens zet bij dat veronderstelde rendement van 90 %. Ik krijg de vage indruk dat je met die aspecten geen rekening hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Hark_k schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:14:
[...]

Je kunt in ieder geval alle busch jaeger knoppen erop monteren. Die hebben ze imo ook in fraaie varianten, deze bijvoorbeeld? Hangt nogal af van je smaak natuurlijk. Klik eens rond in die catalogus, ze hebben genoeg. Al wil je een paarse. ;) (oftewel, vergeet niet om ook naar de verschillende kleurtjes te kijken ipv alleen de verschillende series!)

Van een ander merk gaat lastig worden, de asjes van Busch Jaeger zijn volgens mij dikker dan bij ongeveer ieder ander merk.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 05-11-2013 20:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
ericplan schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:31:
[...]

In armaturen, die ontworpen zijn voor LEDs zit geen fitting meer. Het armatuur kan daardoor veel kleiner gemaakt worden, met veel dunnere bedrading. Als de LED na xxxxx branduren het begeeft, vervang je het armatuur. Onze VvE heeft recent nieuwe LED-galerijverlichting (NORLED Spa) aangeschaft. Die gaat naar verwachting 15-20 jaar mee. Na die tijd wordt het in z'n geheel vervangen.
Ook ik heb een tijdje getwijfeld om voor de keuken inbouw LED-armaturen te kopen zonder fitting. Maar uiteindelijk zijn het dan toch gewoon Philips LED SmartSpots met GU10 fitting geworden.
Er is inderdaad een verwachte levensduur van vele jaren. Maar het kan altijd goed zijn dat er toch één armatuur is die na pakweg 3 jaar defect gaat. Wat als dat armatuur dan niet meer te krijgen is en je er meerdere hebt? Moet je die dan allemaal gaan vervangen? Voor één of twee armaturen zou ik het nog overwegen. Als je een heleboel dezelfde (inbouw)armaturen gaat steken, vind ik met een klassieke fitting nog altijd 'veiliger'. Of zie ik iets over het hoofd?

edit:
Onlangs ook nog twee armaturen gekocht voor buiten met GX53 fitting, maximaal 9W (spaarlampen). Daar gaan hopelijk binnenkort deze LED lampen in: http://www.conrad.be/ce/n...Warmwit-7-W50-W-Reflector Geen fancy power-LEDs maar met 500 lumen lijkt het mij wel een stevige lamp. Het was de goedkoopste en tevens die met de hoogste output. Als ik zoiets zie dan gaat er bij mij wel een alarmbelletje af :P Maar voor die prijs wou ik het wel proberen want een vergelijkbare spaarlamp kost ongeveer evenveel met een lagere lichtoutput.

[ Voor 19% gewijzigd door D-Three op 05-11-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LeGato23 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 20:20:
Zaterdag weer drie gloeilampen vervangen. Boven de eettafel hingen drie Philips EcoClassic 53W 850 lumen lampen. Deze zijn vervangen door dimbare Ikea Ledare E27 10W 600 lumen.
...
Het dimmen met de inbouw Busch-Jaeger gloeilampen dimmer is wel wat anders geworden. Met de Philips EcoClassic gloeilamp was het dim-bereik van heel weinig, oranje/flame-achtig licht naar fel-wit op maximaal. Met de Ikea Ledare blijft de lichtkleur vrijwel gelijk, en veranderd alleen de lichtintensiteit.
Na een maand begonnen de led lampen soms wat te knipperen. Het knipperen nam toe van af-en-toe naar heel veel en vaak. Als 'probeersel' heb ik één ledare lamp vervangen door een conventionele gloeilamp van 60W om de belasting te verhogen. Hiermee was het probleem met knipperen verholpen. Daarmee heb ik de conclusie getrokken dat de huidige Busch-Jaeger 2250U dimmer niet geschikt is voor de lage belasting. Op Amazon.de heb ik een Busch-Jaeger 6523U led dimmer besteld (Eur 62,13 incl verzendkosten naar NL). Met deze dimmer zijn de drie Ikea Ledare dimbare lampen prima dimbaar, en is het knipperen verholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door LeGato23 op 06-11-2013 09:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die dimbare Ikea Ledare lampen dimmen inderdaad best mooi. Ookal blijft de lichtkleur gelijk, het is geen vervelende lichtkleur bij dimlicht.

Nu alleen hopen dat er nog eens meer LED dimmers komen in dubbele uitvoering. Tot nu toe kan ik slechts 1 dubbele dimmer vinden die specifiek voor LED is. Maar daar wordt dan weer bij verteld dat die eigenlijk alleen in 'vierkante' inbouwdozen kan. Ik heb op zeker 1 plaats in huis nu een dubbele schakelaar zitten en het is niet zo makkelijk (meer) om bv nog een extra inbouwdoos toe te voegen om dat op te splitsen.

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 05-11-2013 22:13 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippo765 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:31:
[...]

Zijn die lampen E14? Heb hier ook een kroonluchter met 8x25W die nodig wat besparingsaandacht verdient
Zo, ja waar kan ik hem kopen?

Vandaag de 20 jaar oude TL verlichting van de keuken vervangen door led-strips van een samenkopen actie.
Het verbruik was eerst 50W en nu 35W, niet erg groot maar het kleurverschil maakt het ruim de moeite waard:
Oude TL's:
[afbeelding]
Led strip:
[afbeelding]

Prijs was ongeveer 25 euro voor de strip, voeding 12V/3A was 13 euro en de kabels/soldeer had ik nog

De strip aan de bovenkant word nog verlengd wanneer de volgende 5 meter binnen is.
Even reageren op een oude post. Was in dit topic op zoek naar een mooie warmwitte strip. Kwam toen jouw post tegen. Blijkbaar loopt die samenkopen actie nogsteeds/alweer. Heb net namelijk deze gekocht: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374 om onder de keukenkastjes te plakken in m'n nieuwe huis. Volgens mij bijna zelfde strip, maar dan met wat meer LEDs. Heb liever dat de strip teveel licht geeft en ik hem wat moet afzwakken, dan dat hij net te weinig licht geeft.

Ook gelijk een dimmer en een bewegingssensor besteld op eBay. Wil het zo maken dat de strip normaal gesproken gedimd aan staat, en bij beweging naar volle sterkte gaat. Kan hij mooi zachtjes branden als we op de bank TV kijken, en als je de keuken binnenstapt voor een glas drinken > hoppa naar 100%

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2013 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik ben al even aan het kijken voor LED verlichting. Heeft iemand ervaring met de volgende inbouwmethode met een LED strip inbouwprofiel? Ik ben aan het zoeken hoe ik dit toe kan passen in bijvoorbeeld een nis in de badkamer.

http://www.lampverlichtin...=article&aid=3224&lang=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Calex heeft led-lampen nieuwe led-lampen die lijken op oudere wetse gloeilampen. De led filament serie.
En ik heb een meteen een lamp gehaald voor de badkamer 4 watt bij 360 lumen 2700k. Vanavond even kijken of het wat is.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Nakebod

Nope.

jasperaap schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:50:
Ik ben al even aan het kijken voor LED verlichting. Heeft iemand ervaring met de volgende inbouwmethode met een LED strip inbouwprofiel? Ik ben aan het zoeken hoe ik dit toe kan passen in bijvoorbeeld een nis in de badkamer.

http://www.lampverlichtin...=article&aid=3224&lang=NL
Niet specifiek hiermee ervaring, maar ik heb achter mijn TV kast een standaard 2 meter lang aluminium U-profiel liggen, waar de LED-strip inpast. Zal waarschijnlijk wel 15x15x15mm zijn geweest, en de LED-strip iets van 10mm breed. Geen echt inbouwprofiel, en ook geen kunstof profiel cover, maar een stuk goedkoper. Volgens mij was ik destijds voor iets van 5 euro klaar.

Maar als het voor de badkamer is, als je een LED-strip pakt die ook voor buiten geschikt is, ben je al een heel eind.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Inderdaad, je hebt strips met een coating voor buiten. Die in een standaard U-profieltje leggen en klaar. Enig nadeel is dat de tape niet zo goed kleeft in vochtige omstandigheden maar dat is met een beetje kit ook zo opgelost.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stukje omhoogscrollen en je vind mijn post, waarin ik link naar een warmwitte strip die IP68 is. Volgens mij heeft die inkoopactie ook wel RGB IP68 in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Nakebod

Nope.

En even een paar snelle foto's genomen, al is het idee vast wel duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.rutten.me/cache/images/LED/DSC00978_595.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.rutten.me/cache/images/LED/DSC00981_595.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.rutten.me/cache/images/LED/DSC00982_595.jpg

En ook nog filmpje in de fade stand.
Prima als sfeerverlichting achter de TV, veel te weinig om ook echt iets te zien :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Er zat een foldertje in de bus van Lidl voor volgende week.
Ledspaarlamp, E27, 10W , dimbaar, 810 lm, warmwit. Merk Livarno. Prijs €11,99.

Iemand een idee omtrent de kwaliteit?
Wat is warmwit bij Lidl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
32db schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:46:

Wat is warmwit bij Lidl?
Warmwit lijkt me gewoon 2700K, zoals de meeste LED lampen voor thuisgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Jaja, maar ik heb al x-tig lampen als warmwit zien bestempelen terwijl ze tot 3000 K gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
32db schreef op zondag 10 november 2013 @ 08:47:
Jaja, maar ik heb al x-tig lampen als warmwit zien bestempelen terwijl ze tot 3000 K gingen.
Lidl is heel makkelijk met terugbrengen en geld terugkrijgen. :)
Gewoon kopen en proberen.
We horen het wel van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

opuntia1 schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:34:
[...]
Lidl is heel makkelijk met terugbrengen en geld terugkrijgen. :)
Gewoon kopen en proberen.
We horen het wel van je.
Klopt, ik had een paar weken geleden een paar lampen gekocht maar ik vond ze te sterk. Zonder 1 vraag kon ik ze weer terugbrengen. Wel even voorzichtig uit de verpakking halen, da's dan wel weer zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

LeGato23 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:19:
[...]

Na een maand begonnen de led lampen soms wat te knipperen. Het knipperen nam toe van af-en-toe naar heel veel en vaak. Als 'probeersel' heb ik één ledare lamp vervangen door een conventionele gloeilamp van 60W om de belasting te verhogen. Hiermee was het probleem met knipperen verholpen. Daarmee heb ik de conclusie getrokken dat de huidige Busch-Jaeger 2250U dimmer niet geschikt is voor de lage belasting. Op Amazon.de heb ik een Busch-Jaeger 6523U led dimmer besteld (Eur 62,13 incl verzendkosten naar NL). Met deze dimmer zijn de drie Ikea Ledare dimbare lampen prima dimbaar, en is het knipperen verholpen.
ik wil precies hetzelfde gaan doen, maar dan met 4 lampen en ben op zoek naar een dimmer en had mijn ogen op de 2250U (omdat deze een stuk goedkoper is dan de led variant), maar jij geeft aan dat dit niet geheel lekker werkt. alleen begrijp ik dat jij maar 3 ikea ledje's eraan hebt hangen ?
komt het dan niet omdat 3x 10W maar 30W is en de dimmer eigenlijk vanaf 60W optimaal werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rg-mohwa schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:08:
[...]
ik wil precies hetzelfde gaan doen, maar dan met 4 lampen en ben op zoek naar een dimmer en had mijn ogen op de 2250U (omdat deze een stuk goedkoper is dan de led variant), maar jij geeft aan dat dit niet geheel lekker werkt. alleen begrijp ik dat jij maar 3 ikea ledje's eraan hebt hangen ?
komt het dan niet omdat 3x 10W maar 30W is en de dimmer eigenlijk vanaf 60W optimaal werkt ?
Correct! De specs van de 2250U dimmer geven dat inderdaad ook aan. In eerste instantie heb ik er totaal niet meer aan gedacht wat voor 'n dimmer ik er destijds heb ingezet. Door één lamp even te vervangen door een hoger wattage was ik er snel achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 16:36

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Ik heb dus besloten ook op LED lampjes over te gaan met mijn verbouwing, ik ga ongeveer 30 12v spotjes vervangen voor 230v GU10 LEDjes, nu heb ik toch nog at kleine vraagjes die ik nergens online beantwoord krijgt.

Ik snap dat 2700Kelvin een sweet spot is qua temperatuur, maar hoe groot is het verschil tussen 2700 en 3000? bij veel websites staat ook heel veel "2700-3000" lampen.

Als ik met een Klikaanklikuit de LEDs wilt dimmen, waar moet ik dan op letten?

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

TeGek schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:09:
Ik snap dat 2700Kelvin een sweet spot is qua temperatuur, maar hoe groot is het verschil tussen 2700 en 3000? bij veel websites staat ook heel veel "2700-3000" lampen.
Kwestie van smaak. Bij mij was het verschil tussen 2700 en 3000 een kwestie van "ja" en "nee", oftewel "mooi" en "te wit". Het hangt ook een beetje af waar je ze wil gebruiken. Ik kan me voorstellen dat 3000K als aanrechtspotjes prima is. Ik had het boven de eettafel hangen en vond het te wit.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

In het kader van energiebesparen hier de laatste 11 W spaarlampen eruit gegooid voor 4 w LED. Ook de G4 halogeen spotjes van de IKEA onder de keukenklastjes moeten er aan geloven. Ze zijn 10 W per stuk, maar ik heb nu het volgende besteld:

1x http://www.ebay.nl/itm/63...ash=item20c00c09df&_uhb=1 (om de trafo van de huidige 12 V AC te vervangen)
4 x https://www.fasttech.com/products/1336501
1 x https://www.fasttech.com/p/1076300 (voor een IKEA lampje naast de bank)
2 x https://www.fasttech.com/p/1200702 (voor de gang lampen)

Voor totaal nog geen 27 euro incl. verzenden klaar. Nu nog even wachten tot ze binnen zijn. Ik heb voorgaande goede ervaringen met deze toko en deze lampen (had er al 2 om te testen) en ze werken prima :)

Xbox Live ID:Notna8310

• 32db
32db schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:46:

Wat is warmwit bij Lidl?
Daarjuist die lamp gaan halen. Verpakt in blister. Aan de voorkant 'warmwit'. Achteraan tussen de data 3000K. Die kan al direct terug seffens :( , zonder te openen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
D-Three schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:07:
[KNIP]
Daar gaan hopelijk binnenkort deze LED lampen in: http://www.conrad.be/ce/n...Warmwit-7-W50-W-Reflector Geen fancy power-LEDs maar met 500 lumen lijkt het mij wel een stevige lamp.
[KNIP]
De verwachte leverdatum is verschoven naar eind februari. En omdat ik toch wel licht wil op mijn terras deze winter, heb ik de bestelling dus maar geannuleerd. Jammer, ik had ze graag eens geprobeerd, het zag er niet slecht uit voor die prijs. Het zijn nu deze geworden: http://www.lampen24.nl/GX...-a-7-W-met-700-lumen.html (4000K). Ik ken het merk niet maar ze hebben wel grappig dingen op hun website zoals dit bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://fumagalli.it/sites/default/files/Media%20browser/product/tobia_led.jpg
Leon303 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:52:
Calex heeft led-lampen nieuwe led-lampen die lijken op oudere wetse gloeilampen. De led filament serie.
En ik heb een meteen een lamp gehaald voor de badkamer 4 watt bij 360 lumen 2700k. Vanavond even kijken of het wat is.
Hoe bevallen deze?

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 14-11-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Ik heb niet de filament variant, wel de gewone 4 watt versie. Deze bevalt uitstekend, want hij wordt in de badkamer gebruikt. Heb hem uiteraard op andere plekken getest, zoals de huiskamer, gang en badkamer.
Kleur is goed en ook niet ijskoud. Voor de huiskamer vind ik het te fel of er moet een dimbare versie komen.

In de huiskamer heb ik de 1,4w pearl versie van en die is 2100k met 136 lumen. Mooie warme kleur, maar deze variant niet super veel licht. Deze zou ik iedereen aanraden. Er zijm ook grotere varianten beschikbaar

Daarnaast heb ik een flame van 1,5 jaar geleden. Nou die geeft een mooie groen gloed. 1,6w in een tafellampje. Nu ben ik een beetje huiverig voor de nieuwe generatie.

In de gang heb ik nog 4 lampen in de gang en de keuken van 3w á 250 lumen. Schijnen niet echt gespreid. Kleur en felheid zijn goed.

Daarnaast heb ik toch een paar kruidvat lampen hangen.
1 flame in de huiskamer. Kleur is goed, sterkte goed, alleen schijnt niet gespreid.
Op de slaapkamer heb ik een plafonnière met daarin 3 e14 lampjes a 3000k. Ik slaap met het licht uit! :+

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Laatst online: 10-02-2024
Iemand nog een adresje waar de Lemnis Pharox 200 Flame nog te krijgen is? Overal is ie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:31:
[...]

Even reageren op een oude post. Was in dit topic op zoek naar een mooie warmwitte strip. Kwam toen jouw post tegen. Blijkbaar loopt die samenkopen actie nogsteeds/alweer. Heb net namelijk deze gekocht: http://www.samenkopen.net/action_product/167071/798374 om onder de keukenkastjes te plakken in m'n nieuwe huis. Volgens mij bijna zelfde strip, maar dan met wat meer LEDs. Heb liever dat de strip teveel licht geeft en ik hem wat moet afzwakken, dan dat hij net te weinig licht geeft.

Ook gelijk een dimmer en een bewegingssensor besteld op eBay. Wil het zo maken dat de strip normaal gesproken gedimd aan staat, en bij beweging naar volle sterkte gaat. Kan hij mooi zachtjes branden als we op de bank TV kijken, en als je de keuken binnenstapt voor een glas drinken > hoppa naar 100%
LED strip gisteren al in de brievenbus _/-\o_ Komt een behoorlijke stoot licht vanaf! Binnenkort als ik het spul gemonteerd heb maak ik wel even wat foto's.

Strip is volledig waterproof, zit in een mooie siliconen slang met beide uiteinden netjes afgedopt en afgekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Ik zoek een 230V leddimmer voor inbouw. Mijn huidige dimmer is niet zo stabiel met ledspotjes. 'k Heb al eens rondgekeken, maar ik vond ze nogal duur.
Weet iemand een interessante link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Wat is duur? Anders kan ik wel links gaan posten, maar die zijn wellicht nog duurder, dus dan doe ik dat voor niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
@ Thinkpad: misschien word ik gehinderd door mijn naïviteit, maar als je zo'n LED-slang koopt, begrijp ik dat die volledig waterdicht is, maar hoe verder? Ik ben een leek op dat vlak, dus zit daar vb een stekker aan? Of moet je zelf beginnen prullen met transfo's etc om dat ding te doen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ben nieuw in dit forum, dus vergeef mij dat ik geen 120blz doorlees.

Ik wil als bijverlichting een kolom maken van vloer tot plafond.
Nu denk ik dus aan een ledstrip omdat deze een mooi gelijkmatig verdeeld licht geeft.
Onderstaande ledstrip lijkt mij mooi omdat de kleur wit te regelen is.
http://www.ledstripxl.nl/...s-Compleet-(WIT-PCB).html
  1. Jullie hebben wat meer ervaring met led(strips) wat denken jullie daarvan?
  2. Ik lees 7-8 lumen per led, maar moet ik dat maal 600 of maal 300 doen? (want er zitten 300 warm wit en 300 koelwit leds in)
  3. Ik zag een post waar mensen ze in een aluminium u-profiel monteren, waar is dat voor? voor een hogere licht reflectie of voor een mooiere montage?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Persoonlijk vind ik koudwitte leds useless voor in huis. Ik zou eerder een combinatie zoeken tussen warmwit en amber of rgb. Aluminium profielen worden gebruikt om de strips en een eventuele diffusiestrip op een mooie manier te kunnen monteren, om de leds uit het zicht te helpen of om afstand te creeëren tussen de leds en de eventuele diffusieplaat.

Tenzij de leds in een koof worden geplaatst en niet direct zichtbaar zijn zul je toch een diffusieplaat willen gebruiken om een egale verspreiding van licht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Dank je, dan wordt het gewoon warm wit. Ik heb een tekening toegevoegd van mijn idee.
Ik kan maar heel erg weinig (lees niets) over diffusiestrips vinden
1. houden die niet erg veel licht tegen?
2. bestaan die in 250cm hoog?
3. waar koop je dat
4. verdere tips bijv. de afmetingen?

afbeelding is "bovenaanzicht" in hoek van de woonkamer
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y8zDYTZPi3ImtoA80qz9u5Li/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Pinin op 18-11-2013 13:53 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

32db schreef op zondag 17 november 2013 @ 16:55:
Ik zoek een 230V leddimmer voor inbouw. Mijn huidige dimmer is niet zo stabiel met ledspotjes. 'k Heb al eens rondgekeken, maar ik vond ze nogal duur.
Weet iemand een interessante link?
Die klikaan-klikuit dimmers zijn 30€, en geschikt voor LED. http://www.klikaanklikuit.nl/shop/acm-100/

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Pinin schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:43:
Dank je, dan wordt het gewoon warm wit. Ik heb een tekening toegevoegd van mijn idee.
Ik kan maar heel erg weinig (lees niets) over diffusiestrips vinden
1. houden die niet erg veel licht tegen?
2. bestaan die in 250cm hoog?
3. waar koop je dat
4. verdere tips bijv. de afmetingen?

afbeelding is "bovenaanzicht" in hoek van de woonkamer
[afbeelding]
Ik heb zelf een jaar geleden hier een PyraLED diffusieplaat besteld:

http://www.ledisvet.nl/product/pyraled-diffusieplaat-3mm

Als je handig bent kun je de stroken zelf op de juiste maat zagen. In jouw geval zou je twee stroken tegen een aluminium hoekprofiel kunnen zetten. De diffusieplaat zorgt voor een perfecte spreiding van het licht en voorkomt dat je in de leds kunt kijken. Een nadeel is wel dat het wat licht wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

mooi, zou je die beter kunnen zagen of insnijden met stanleymes en breken?
hoe breed zou jij de "kier" houden, een centimeter of 2 - 3?

edit: zie nog wat ook wel ok is denk ik. http://www.ledlampendirec...trip-profiel-5-meter.html

[ Voor 30% gewijzigd door Pinin op 18-11-2013 16:43 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
woekele schreef op maandag 18 november 2013 @ 06:18:
Wat is duur? Anders kan ik wel links gaan posten, maar die zijn wellicht nog duurder, dus dan doe ik dat voor niks ;)
Da's ook waar natuurlijk.
Ik dacht aan zo'n 30 - 40 euro.
Ik heb één enkelvoudige nodig en twee die passen in een dubbel stel van Niko (één schakelaar en één dimmer achter een dubbele afdekplaat). Kosten over de 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
page404 schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:44:
[...]

Die klikaan-klikuit dimmers zijn 30€, en geschikt voor LED. http://www.klikaanklikuit.nl/shop/acm-100/
Bedankt, maar geen extra afstandsbedieningen om verloren te leggen in huis. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Wat betreft de diffusieplaten, het beste is om voor je specifieke toepassing een keuze te maken voor de lichtdoorlatendheid van de plaat. Je wil gezien de efficientie dat er zoveel mogelijk licht doorheen gaat en tegelijkertijd genoeg diffusie hebben voor een egaal effect waarbij je geen ledjes meer ziet.

Pyraled heeft een leuke naam maar is niks anders dan andere diffusieplaten. (Heb voor mijn werk vrij veel acrylaat / polycarbonaat platen in handen gehad en er een hoop mee geëxperimenteerd)
Pyraled houdt extreem veel licht tegen, veel meer dan in de meeste toepassingen werkelijk nodig is. Als je dus verschillende proefplaten kan bemachtigen is dat echt een aanrader. Niet te kleine platen nemen en ze op de afstand van de leds houden zoals je ze ook gaat gebruiken. Dan krijg je een goed idee van hoe het eruit komt te zien.

Snap persoonlijk overigens ook niet waarom zoveel mensen die super warm witte kleur verlichting willen. Voor s'avonds als achtergrondverlichting is het wel aangenaam maar het grootste deel van de dag is juist een vrij witte kleur (4000K of soms zelfs hoger) erg aangenaam. Natuurlijk moet de kwaliteit van het licht (oa RA waarde) wel goed zijn anders is het sowieso waardeloos.

Het kan ook leuk zijn om warmwit en wit te combineren en dan overdag meer het witte te gebruiken en dan s'avonds richting het warmwitte te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door warcow op 19-11-2013 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
32db schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:27:
[...]

Bedankt, maar geen extra afstandsbedieningen om verloren te leggen in huis. :(
Je kunt op de doos een opbouwschakelaar plaatsen om dit te bedienen dus je hoeft niet persé een afstandsbediening te hebben.

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/wandschakelaar-awst-8800/

Deze is te bevestigen op de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch hoop ik stiekem dat KAKU ook nog een keer komt met een nieuwe mini-inbouwdimmer en mini-inbouwschakelaar die ook geschikt zijn voor (dimbare) LED lampen. Zodat je ze gewoon zowel met bestaande schakelaar als zenders kan bedienen. Die ACM100 is een mooi stukje techniek waarschijnlijk, maar nog steeds aan de dikke kant voor de meeste (drukke) inbouwdozen hier.

Even its heel anders, wat hier waarschijnlijk ongetwijfeld al eens aan bod is geweest maar waar ik niets over heb kunnen vinden. Misschien dat er inmiddels meer ontwikkelingen zijn......

Ik heb een keer bij een iBOOD aanbieding zo'n Quintezz warmwitte waterdichte ledstrip gekocht. Op zich een mooie ding, maar als hij gedimd wordt kan ik zien dat de ledjes gaan 'flikkeren'. Hetzelfde effect heb ik ook bij bijna ieder snoer led-kerstverlichting wat je in de winkels ziet hangen. Maar ik heb het bv ook met sommige LED tv's (terug naar ouderwetse 50hz. beeldbuis effect). Of met led-achterlichten van sommige auto's.

In veel gevallen kan ik er wel aan wennen (bv. bij ons LED kerstboomsnloer) maar in sommige gevallen niet.

Is er nou helemaal niets in de handel (bv. vervangende drivers oid.) waarmee dit effect minder is? Ik heb begrepen dat men bij LED's het dim-effect moet creëren door ze te laten 'pulseren', maar mijn ogen zijn er gewoon erg gevoelig voor.

En bij veel retrofit dimbare ledlampen van bv. Philips treedt het effect ook niet (merkbaar) op.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
eymey schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:26:
Toch hoop ik stiekem dat KAKU ook nog een keer komt met een nieuwe mini-inbouwdimmer en mini-inbouwschakelaar die ook geschikt zijn voor (dimbare) LED lampen. Zodat je ze gewoon zowel met bestaande schakelaar als zenders kan bedienen. Die ACM100 is een mooi stukje techniek waarschijnlijk, maar nog steeds aan de dikke kant voor de meeste (drukke) inbouwdozen hier.

Even its heel anders, wat hier waarschijnlijk ongetwijfeld al eens aan bod is geweest maar waar ik niets over heb kunnen vinden. Misschien dat er inmiddels meer ontwikkelingen zijn......

Ik heb een keer bij een iBOOD aanbieding zo'n Quintezz warmwitte waterdichte ledstrip gekocht. Op zich een mooie ding, maar als hij gedimd wordt kan ik zien dat de ledjes gaan 'flikkeren'. Hetzelfde effect heb ik ook bij bijna ieder snoer led-kerstverlichting wat je in de winkels ziet hangen. Maar ik heb het bv ook met sommige LED tv's (terug naar ouderwetse 50hz. beeldbuis effect). Of met led-achterlichten van sommige auto's.

In veel gevallen kan ik er wel aan wennen (bv. bij ons LED kerstboomsnloer) maar in sommige gevallen niet.

Is er nou helemaal niets in de handel (bv. vervangende drivers oid.) waarmee dit effect minder is? Ik heb begrepen dat men bij LED's het dim-effect moet creëren door ze te laten 'pulseren', maar mijn ogen zijn er gewoon erg gevoelig voor.

En bij veel retrofit dimbare ledlampen van bv. Philips treedt het effect ook niet (merkbaar) op.
Dan heb ik goed nieuws voor je, medio november wordt de AWMD 250 geintroduceerd welke speciaal voor LED is:

http://www.klikaanklikuit...r/productwijzer-awmd-250/

Ik wacht todat deze uit is en dan bestel ik er circa 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, LED's dimmen moet altijd met pulseren inderdaad. Maar als ik in onze reiswagen de LED strips uit deed door de 24V naar 12V converter uit te doen, dan liep de 12V converter nog langzaam leeg (condensator neem ik aan), en werden ze supermooi en langzaam gedimd. Dus ergens snap ik niet dat het pulserend moet.
(overigens had ik later gewoon 2 strips in serie gezet en rechtstreeks op het 24V circuit gezet (wat dus ook makkelijk 28V kan worden etc), werkte prima en natuurlijk veel simpeler. Alleen iets te veel licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Tja ik denk dat het gewoon heel lastig zal worden, een led is aan of uit.
Er is wel wat te doen om het zichtbare effect te verminderen.
Ik weet niet wat de kortste response tijd is dat een led aan en uit gaat, maar dan zou je kortere pulsen en dus ook een kortere cyclustijd kunnen gebruiken.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Leds zijn uitstekend (traploos continu) stroombestuurd te dimmen. De helft van de stroom = de helft van het licht. De complexiteit komt bij de manier waarop gloeilampdimmers werken (fase aansnijding/afsnijding) vertalen in hoe de LED gedimd moet worden en dat gaat het makkelijkst door het als een soort PWM te interpreteren. Ook is voor directe PWM minder hardware nodig en is het makkelijker dit met weinig verliezen te doen.

Als je in een avontuurlijke bui bent kan je je kerstverlichting tweaken met een dikke spoel in serie met elke string en een snelle vrijloopdiode. Zo middel je de stroom en maak je een primitieve DC-DC converter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Proton_ schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 11:23:
Leds zijn uitstekend (traploos continu) stroombestuurd te dimmen. De helft van de stroom = de helft van het licht.
Is dat zo? Ik weet niet veel van elektronica, maar ik dacht dat halfgeleiders niet echt te regelen zijn door meer of minder stroom door te laten.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
!null schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:52:
Tja, LED's dimmen moet altijd met pulseren inderdaad. Maar als ik in onze reiswagen de LED strips uit deed door de 24V naar 12V converter uit te doen, dan liep de 12V converter nog langzaam leeg (condensator neem ik aan), en werden ze supermooi en langzaam gedimd. Dus ergens snap ik niet dat het pulserend moet.
(overigens had ik later gewoon 2 strips in serie gezet en rechtstreeks op het 24V circuit gezet (wat dus ook makkelijk 28V kan worden etc), werkte prima en natuurlijk veel simpeler. Alleen iets te veel licht :+
Je kan ook gewoon de gelijkstroom door de LED regelen.
Maar dit is moeilijker verliesvrij te realiseren dan pulserend.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 19-11-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Pinin schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 11:27:
[...]

Is dat zo? Ik weet niet veel van elektronica, maar ik dacht dat halfgeleiders niet echt te regelen zijn door meer of minder stroom door te laten.
Toch wel. Ik herinner me uit mijn vroegere elektronicaperiode dat ik de lichtsterkte van een led bepaalde door gewoon de voorschakelweerstand te vergroten of verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
jasperaap schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:39:
[...]

Je kunt op de doos een opbouwschakelaar plaatsen om dit te bedienen dus je hoeft niet persé een afstandsbediening te hebben.

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/wandschakelaar-awst-8800/

Deze is te bevestigen op de doos.
Hey, dat is interessant.
Bedankt. Dat ga ik eens bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Helderheid vs stroom:
http://www.farnell.com/datasheets/1719138.pdf
Bladzijde 10 figuur 6.

@opuntia1 precies, dat was het idee met de spoel en diode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:42
toch ook maar eens mijn ervaringen delen:
ik heb in huis in de gang en in de lamp boven de eettafel led vervangers.

gang:

2 stangen met totaal 4 spotjes met GU10 fittingen. met daar in GU10 3 watt 240 lumen 3500k warm wit led vervangers

Gekocht bij dealextreme

Ervaring:

op 3 jaar eigenlijk positief. de lichtkleur is niet te kil, en de hoeveelheid is goed.
Kwaliteit is perfect, ik heb vorige week de eerste moeten vervangen, hiervan was de voeding defect, leds stonden te knipperen. er is geen verschil in lichtkleur en hoeveelheid.

qua prijs heb ik absoluut geen klagen, op de 3 jaar dat ik ze heb zitten had ik anders minstens 4 halogeenlampen per geplaatste led moeten kopen welke duurder zijn als de leds per stuk.

kamer:

5x G9 3 watt 210 Lumen warm wit in hanglamp (balk) boven het werkblad van de bar van ebay af, type met 48 x 3528 SMD LEDs er op

Ervaring:

op 2 jaar eigenlijk postiief qua duurzaamheid maar niet qua lichtkleur en opbrengst
de leds zijn erg gelig en geven niet zo veel licht als de spots in de gang.

Kwaliteit is wel perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jasperaap schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:52:
[...]

Dan heb ik goed nieuws voor je, medio november wordt de AWMD 250 geintroduceerd welke speciaal voor LED is:

http://www.klikaanklikuit...r/productwijzer-awmd-250/

Ik wacht todat deze uit is en dan bestel ik er circa 10.
Nice! Dat biedt tal van perspectieven hier :D Thanks.

En @anderen na mij wat betreft het dimmen:

Tsja, het gekke is dus dat als ik retrofit ledlampen dim (met een normale dimmer met het juise minimum vermogen), het flikkervrij gaat. Terwijl je daar juist moeilijkheden zou gaan verwachten.

Maar dat juist de oplossingen die end to end de LEDs van stroom voorzien en aansturen er vaak zo'n pulseer-gedoe van maken. Helaas heb ik te weinig kaas van electronica gegeten om hier zelf aan te gaan modden.

Overigens doet zelfs mijn Philips koplamp op de fiets (gevoed door 4 AA batterijen) hieraan mee. Op volle sterkte een goede en stabiele lichtbundel. In de stad-/dimstand ook weer zo onrustig voor de ogen (en gezoem).

[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 19-11-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik wil geen klikaanklikuit meer hier in huis, muv de kerstboom. Veel te veel gedonder mee gehad inmiddels. Of ik had ineens lampen aan of uit (omgeving waarschijnlijk ook kika), en bij de nieuwe serie moest ik zeer regelmatig alles opnieuw inleren. Klaar mee. Kost ook genoeg die rommel en ziet er ook nog eens niet netjes uit. Dus werd het X10 of een ander protocol, nu gegaan voor Hue. Met de hoop op veel uitbreidingen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruk in huis ook behoorlijk wat klik aan klik uit en herken de problemen eigenlijk niet.

Ja heel soms mist 1 adapter een keer een inschakeling.

Tot nu toe is het voor mij nog steeds qua prijs-kwaliteit en toepassingsmogelijkheden de fijnste oplossing, met voor veel situaties een schakelaar en een zender.

Het liefst zou ik ook over naar een protocol met minder gevoeligheid voor interferentie en vooral met een terugkoppeling van de status van het aangestuurde apparaat (wat X10 overigens ook niet biedt).

Hue klinkt voor mij erg aantrekkelijk maar op dit moment nog ontiegelijk duur, bij te weinig wederverkopers beschikbaar en te weinig mogelijkheden. Als het nou zou samen werken met andere soortgelijke schakeloplossingen zodat er met 1 bedieningssysteem of 1 stuk software gewoon zowel Hue als inbouwschakelaars en zo te bedienen zijn. Maar ook dat biedt Hue niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even over dat dimmen. Ik ga eerdaags de 5 GU10 halogeen spots (220V) in mijn keuken vervangen voor LED. Dat zal in eerste instantie goed werken, indraaien, lichtschakelaar aan en er was licht, toch?

Dan wil ik ze gaan dimmen. Ik heb ledlampen op het oog waarbij een lijst zit van geteste dimmers. Als ik gewoon een dimmer uit die lijst koop en aansluit dan heb ik toch geen gedoe met knipperende lichten en zo?

Voorbeeld: http://www.lighting.phili...mmer_lijst_MASTER_LED.pdf

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit al 3 maand bij Ikea te wachten op de Ledare met GU4 (90 lumen). Maar dat rotding komt maar niet, ik heb nog maar 2 van de 5 lampen ervan kunnen voorzien.

Iemand enig idee wanneer deze weer bij de ikea komen? Of heeft iemand anders een GU4 led lamp met 90 tot 110 lumen ergens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Pinin schreef op maandag 18 november 2013 @ 16:41:
mooi, zou je die beter kunnen zagen of insnijden met stanleymes en breken?
hoe breed zou jij de "kier" houden, een centimeter of 2 - 3?

edit: zie nog wat ook wel ok is denk ik. http://www.ledlampendirec...trip-profiel-5-meter.html
Een plaat van 3 millimeter snij je niet zomaar. Zo'n afdekkapje als in jouw link zou je moeten gebruiken in combinatie met een aluminiumstrip (dan blijft hij in ieder geval goed zitten). Nadeel van veel van die profielen is wel dat de afstand tussen de diffusiekap en de leds vaak zo kort is dat het licht niet egaal wordt verspreid en je alsnog de losse leds kunt zien.

Dit is wel een slank profiel met een redelijke diepte:

http://www.hetledhuis.nl/...ine-alu-25-mm-inbouw.html

Ik gebruik die zelf o.a. in vloeren en een balustrade (leds zijn nog niet gemonteerd, gaat binnenkort gebeuren en dan weet ik ook hoe goed het resultaat is).
eymey schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:26:

Leds kunnen prima flikkervrij gedimd worden als je de juiste componenten gebruikt. Ik gebruik zelf EldoLed LinearDrive drivers voor led-strips (constante spanning, variabele stroomsterkte) en EldoLed PowerDrive drivers voor lampen die constante stroomsterkte (bij variabele spanning) nodig hebben. De aansturing vindt plaats door middel van dmx maar 0-10V en Dali zijn ook mogelijk. Dit werkt als een trein en dankzij interpolatie vindt het dimmen ook mooi gelijkmatig plaats.

http://www.voltus.de/bele...volt/cv-konstantspannung/
http://www.voltus.de/bele...32-volt/cc-konstantstrom/
Pagina: 1 ... 43 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)