Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.423 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Tja terugverdientijd...

Ik denk dat wij als tweakers niet snel een economisch voordeel van ledverlichting gaan halen. Als ik deze thread zo een beetje bekijk dan gaat het bij jullie niet anders dan bij mij. In de laatste jaren veel soorten led-lampen gekocht en uitgeprobeerd om tot de conclusie te komen dat de enige die een beetje voldoen de dure exemplaren zijn (en dan nog is het qua kleur vaak maar kantje boord). Investeringen van meerdere tientjes per lamp hakt er aardig in en de meterkast ligt vol met kansloze exemplaren die wellicht minder duur waren dan Philips en Osram maar nog steeds niet goedkoop... poef, weg economisch voordeel. De beloofde levensduur heb ik ook een hard hoofd in. De leds zelf gaan misschien wel lang mee maar de voorschakelelektronica sneuvelt al veel eerder en de meeste lampen zullen eerder vervangen moeten worden dan de fabrikanten ons doen geloven. Voor het geld wat ik inmiddels kwijt ben aan led lampen had ik waarschijnlijk nog 30 jaar gloeilampen kunnen laten branden...

Neemt niet weg dat het leuk is om veel licht voor weinig Kwh in huis te hebben en een beetje te pionieren en daar doen we het voor... niet voor het geld.. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk er net zo tegenaan als jij, @synthdood.

Van terugverdienen kan nu al geen sprake meer zijn bij mij. Daarvoor heb ik al te veel exemplaren uitgeprobeerd, waarvan een deel nu in de la ligt. Overigens heeft alles wat ik de laatste 2-3 jaar heb gekocht wel degelijk nu een functie ergens in huis.

Het is ook gewoon een soort uit de hand gelopen hobby geworden en ik vind het idd alleen al mooi dat ik operationeel steeds minder kwijt ben voor energie aan verlichting.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

eymey schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:47:
Kijk er net zo tegenaan als jij, @synthdood.

Van terugverdienen kan nu al geen sprake meer zijn bij mij. Daarvoor heb ik al te veel exemplaren uitgeprobeerd, waarvan een deel nu in de la ligt. Overigens heeft alles wat ik de laatste 2-3 jaar heb gekocht wel degelijk nu een functie ergens in huis.

Het is ook gewoon een soort uit de hand gelopen hobby geworden en ik vind het idd alleen al mooi dat ik operationeel steeds minder kwijt ben voor energie aan verlichting.
Zo jammer dit soort reacties; moet dat nou echt jongens?

Ik ben net begonnen met LED-lampen en zit nog in de ontkenningsfase, dus ik ga dat echt terugverdienen O-)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
P_Tingen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:15:
[...]

Zo jammer dit soort reacties; moet dat nou echt jongens?

Ik ben net begonnen met LED-lampen en zit nog in de ontkenningsfase, dus ik ga dat echt terugverdienen O-)
Als je net begint en de juiste spullen koopt dan ga je zeker terugverdienen! Laat je vooral niet ontmoedigen!

Als je, zoals veel van ons, al een jaar of vijf bezig bent en veel rommel voorbij hebt zien komen dan wordt terugverdienen lastiger.

Belangrijke tips:
- Zoek goed uit wat je wilt hebben en zorg dat je het eventueel makkelijk kan ruilen.
- Koop vooral geen goedkope rommel. Goedkoop is duurkoop (foute kleur, snel stuk)
- Als je meer lampen bij elkaar hebt (rijen spotjes bijvoorbeeld) koop dan zoveel mogelijk lampen in één keer uit dezelfde batch zodat je geen kleurverschil krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb gewoon een zootje van die E27 Philips LED lampen gekocht (die met paarse verpakking) en een paar G4 vervangertjes. Dat is ongeveer een jaar geleden, en die hebben zich in dat jaar tijd al "terug verdient", vanaf nu is het al gewoon winst. Dus zo moelijk is het niet. Maarja, ik heb dan ook geen ingewikkelde lampen en gebruik ook vrijwel geen dimmers etc.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, ik zat ook maar een beetje te fucken natuurlijk >:)

Ik heb een lijstje gemaakt van de lampen die ik vervangen heb met het aantal geschatte branduren per dag. Dat is overigens wel met een hele dikke duim want ik heb werkelijk geen flauw idee hoe lang ze echt branden; dat zou ik eens een keer een tijdje bij moeten houden. Maar goed, zo goed mogelijk geschat:

PlaatsOudNieuwUren/dagBesparing
Eettafel3 x 20W3 x 2,4W253Wh
Keuken1 x 60W1 x 7W5265Wh
Slaapkamer3 x 20W3 x 2,4W5105Wh
Trapopgang1 x 40W1 x 2,7W137Wh
Hal1 x 40W1 x 2,7W3112Wh
Totaal572Wh

Totale besparing per dag zou dan 572Wh zijn. Keer 365 dagen = 208kWh Keer €0,23 = €48
Gezien de totale aanschafprijs van €26 zou ik ze in iets meer dan een half jaar terugverdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een keukenlamp boven m'n "kookeiland" hangen, die had voorheen 6x 50 watt halogeen en die had ik eigenlijk zo weinig mogelijk aan, toch 300 watt aan licht (al meer dan P_Tingen in z'n hele huis). Nu met 6x Ikea LED lampen (weet niet precies hoeveel watt die precies zijn) laat ik die veel langer aan. En dat het iets minder licht geeft is niet eens een minpunt, het is nog steeds ruim verlicht. Het is dus niet eens alleen een besparing in absolute cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Een van mijn nieuwe, mooie, dimbare Kruidvat LED-lampen (vanmiddag aangeschaft omdat ik de smaak te pakken heb gekregen) heeft een meningsverschil met mijn kat gehad. En verloren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eL6drvy.png

Ik heb hem toch maar even geprobeerd en hij doet het nog gewoon (de lamp dus, de kat ook overigens)

Maar kan dat kwaad? Ik ga hem in een plafoniere doen, dus je komt er niet met je handen aan in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door P_Tingen op 18-10-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:32:
Ik heb gewoon een zootje van die E27 Philips LED lampen gekocht (die met paarse verpakking) en een paar G4 vervangertjes. Dat is ongeveer een jaar geleden, en die hebben zich in dat jaar tijd al "terug verdient", vanaf nu is het al gewoon winst. Dus zo moelijk is het niet. Maarja, ik heb dan ook geen ingewikkelde lampen en gebruik ook vrijwel geen dimmers etc.
Die nieuwe Philips LED lampen in paarse verpakking zijn, naar wat ik ervan heb gezien, ook gewoon prima en zeker geschikt als gloei- en spaarlampvervangers voor de gemiddelde consument met gemiddelde armaturen.

Synthdood heeft inderdaad gelijk: Tegenwoordig komen er steeds meer prima ledlampen op de markt en, zeker als je de A-merken neemt, kan je je er gewoon bijna geen buil meer aan vallen.

Het nieuwe uitproberen gaat hem hier nu zitten in de dimbare ledlampen (en hopelijk ook snel meer ledlampen zoals de Dimtone van Philips, die een warmere lichtkleur krijgen bij het dimmen).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@P_Tingen
Technisch geen probleem, misschien heb je zelfs meer licht zonder kap
Waar je wel rekening mee moet houden: de lamp is NIET aanraakveilig meer! Dus als je 'm (op eigen risico) nog wil gebruiken, doe dat dan alleen in gesloten armatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik zag dat iemand een vraag stelde over de GU10 ledspots van Ikea. Ik heb afgelopen weekend bij mijn voordeur een behoorlijke winst geboekt door 3x 50W halogeen te vervangen door 3x 4W led, van Ikea dus. De proef op de som was het eerste bezoek gisteravond. Die zagen geen verschil. Ik zie zelf dat het licht ietsjes kouder wordt, naarmate de afstand tot de lamp groter wordt. Ze schijnen namelijk over de voordeur en garagedeuren, die met hoogglans wit behoorlijk wat licht vangen.

Maar al met al ben ik erg positief over deze lampjes! Een daling van 92% in energieverbruik met bijna geen zichtbaar verschil in lichteffect. Moet er wel bij zeggen: ze worden niet gedimd. Ik wil binnen ook nog halogeenspots vervangen, maar daar is het lichteffect bij dimmen wel erg belangrijk. Halogeen geeft prachtig warm licht bij dimmen en dat zoek ik in een ledspot. Helaas zijn de DimTone spots van Philips te groot voor mijn armaturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
Heeft iemand al ergens fatsoenlijke 60W vervangers gezien met een E14 voet? Ik heb twee designlampen staan waar die dingen in zitten, de laatste 2 gloeilampen in m'n woonkamer. Grotere E27 voet inbouwen is helaas niet mogelijk en alle E14 LED lampen die ik kan vinden zijn 25W vervangers maar dat geeft veel te weinig licht! Als philips een 8W E14 dimtone zou maken kocht ik ze meteen.

Het verbaast me sowieso dat vooral het duurdere designspul nog steeds veel van dit soort peertjes gebruikt. Je zou verwachten dat de grote merken (Artemide enzo.) sneller zouden inspelen op een veranderende markt. Bizar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfde heb ik ook.

Philips heeft dan tegenwoordig wel een dimbare e14 25w vervanger, maar dat is nog steeds geen dimtone en ook nog steeds niet in wat hoger vermogen

Wij zijn nogal van de Ikea :') en ook daar hebben alle designlampen nog steeds e14.

Overigens zag ik vorige week wel weer nieuwe ledlampen (iig voor mij nieuw) bij Ikea Amersfoort. Een dimbare E27 lamp (die nog best mooi dimt ook, met een Philips LivingWhites dimmer) en ook een E27 lamp met een heldere bol met daarin een soort 'funneltje'. Geeft een vrij scherp afgetekende lichtbundel.

En ook weer een nieuwe serie gu10 spots met een grijskleurig karton in de verpakking ipv bruinkleurig.

Enige nadeel van dit soort snelle ontwikkelingen is dat, als er ooit uit een setje een lamp stuk gaat, je niet meer hetzelfde kan kopen :')

Maar iig: Met je eens wat betreft E14. Eerlijk gezegd denk ik ook dat het fysiek bijna niet mogelijk is om alle benodigde elektronica en koeling in een lampje met E14 fitting te verpakken. Ik denk ergens dat lampjes met E14 fitting ook gehouden zijn aan bepaalde maximale afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Bij Lidl zijn Philips led lampen voor een leuke prijs 4w->35w bijv. voor 8 euro. Ik had die voor 13-14 euro. Overigens zijn die meer geschikt voor kleinere ruimtes, de bundel & lichtsterkte is niet groot, dan moet je een 50w vervanger hebben

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-01-2022
Vaak hoor je leveranciers zeggen dat hun LED lamp wel 50.000 uur meegaat.

Wat te dan 'vergeten' te melden is dat ze bedoelen dat dit de LED chip is (mits deze niet warmer wordt dan opgegeven door de LED chip fabrikant). In de praktijk wordt de levensduur van LED lampen bepaald door de temperatuur (hoe warmer, hoe lager de levensduur) en door de kwaliteit van de electronica.

Bij elke 10 graden warmer boven de specificatie van de LED chip halveert de levensduur. Het is dus cruciaal dat een LED lamp zijn warmte goed kan afvoeren.

In de duurtesten van OliNo zie je dan ook dat de leversduur van een LED varieert tussen de 1000 uur (vergelijkbaar met een gloeilamp) en 80.000 uur (LED lampen van goede kwaliteit).

De efficiency (lumen/watt) van een LED lamp is een goede indicator voor de levensduur van een LED lamp. Immers, hoe hoger de efficiency, hoe meer energie er gaat naar het genereren van licht en minder in het generen van warmte. Je ziet dan ook dat de nieuwe generatie LED lampen een zeer hoge efficiency kan halen.

Er zijn al LED buizen met een efficiency van 136 lumen/watt (onafhankelijk doorgemeten door OliNo). Een overzicht van de inmiddels meer dan 1170 gepubliceerde metingen kun je vinden op http://www.olino.org/advice/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 12:32

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Afgelopen weekend een aantal lampen vervangen voor LEDARE van Ikea. Plafondspots GU10 voldoen prima en geven goed licht voor in de keuken/hal/overloop etc.

Ik heb echter ook een tafellamp: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70123941/
Deze lamp is dimbaar en heeft op de dimmer ook een uit stand (na een klik). Ik heb deze lampjes er in gedaan: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30217927/ (LEDARE E14, 2.3W, 90 Lumen).

Wanneer ik met deze lampen er in de lamp naar "uit" draai blijven de lampen echter branden (welliswaar in iets mindere intensiteit dan wanneer de lamp volledig aangedraaid staat), alleen de stekker uit het contact halen helpt.

Daarna geprobeerd met mijn dimbare hanglamp boven de eettafel, hetzelfde probleem, zwak branden ondanks dat de dimmer met een klik uitgedraaid is, pas zodra de wandschakelaar uit gaat gaan de lampen uit.

De 4W, 200 Lumen versie heb ik ook geprobeerd, die gaat wel netjes uit zodra de dimmer op uit staat. Deze is mij echter te fel.

Voor de lamp boven de eettafel is het niet zo'n probleem, die schakel ik voornamelijk met de wandschakelaar, maar van de tafellamp zit de stekker onhandig achter een bank in een contactdoos, niet echt praktisch om iedere keer de stekker er uit te halen.

Zou dit liggen aan een brakke schakeling in beide dimmers van tafel- en hanglamp (ze geven immers nog stroom in uit stand) of is het normaal dat er een klein beetje spanning op blijft staan en het in dit geval net voldoende is om de LEDARE's te laten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Bizzarro schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:34:
Afgelopen weekend een aantal lampen vervangen voor LEDARE van Ikea. Plafondspots GU10 voldoen prima en geven goed licht voor in de keuken/hal/overloop etc.

Ik heb echter ook een tafellamp: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70123941/
Deze lamp is dimbaar en heeft op de dimmer ook een uit stand (na een klik). Ik heb deze lampjes er in gedaan: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30217927/ (LEDARE E14, 2.3W, 90 Lumen).

Wanneer ik met deze lampen er in de lamp naar "uit" draai blijven de lampen echter branden (welliswaar in iets mindere intensiteit dan wanneer de lamp volledig aangedraaid staat), alleen de stekker uit het contact halen helpt.

Daarna geprobeerd met mijn dimbare hanglamp boven de eettafel, hetzelfde probleem, zwak branden ondanks dat de dimmer met een klik uitgedraaid is, pas zodra de wandschakelaar uit gaat gaan de lampen uit.

De 4W, 200 Lumen versie heb ik ook geprobeerd, die gaat wel netjes uit zodra de dimmer op uit staat. Deze is mij echter te fel.

Voor de lamp boven de eettafel is het niet zo'n probleem, die schakel ik voornamelijk met de wandschakelaar, maar van de tafellamp zit de stekker onhandig achter een bank in een contactdoos, niet echt praktisch om iedere keer de stekker er uit te halen.

Zou dit liggen aan een brakke schakeling in beide dimmers van tafel- en hanglamp (ze geven immers nog stroom in uit stand) of is het normaal dat er een klein beetje spanning op blijft staan en het in dit geval net voldoende is om de LEDARE's te laten branden?
Een paar pagina's terug is hetzelfde fenomeen besproken. Enige oplossing is de stekker uit het stopcontact halen of lampen plaatsen die meer stroom nodig hebben om aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agvdberg
  • Laatst online: 09-09 13:28
De 300W-R7S-bouwlamp in mooie armatuur in de woonkamer heb ik zojuist succesvol vervangen door een 10W dimbare "speciaal warm-wit" 2400K.(http://bit.ly/16qKrT7). Hij is in de praktijk toch nog wel wit maar dat was de originele halogeen 'bouwlamp' ook.

Ik zie nu op de site dat er inmiddels ook een "SUPER warm-wit" van 2400K is; http://bit.ly/16qKfDb. Geen idee wat dan het verschil is.

De dimmer (een dubbele dimmer met voor de net vervangen bovenstraler een bereik van 60-300W) heb ik nog niet vervangen. Dat kost ook te veel wauwfactor van deze door mijn partner aangeschafte interieurlamp.
Met die dimmer is ook de LEDlamp goed te dimmen, al is er vanaf de klik tot een eerste stukje nog geen licht. Daarna gaat hij goed aan tot een max van 10W wat ook met deze LED weer te veel is.

Nu staat hij lekker sfeervol te branden op 2W, in plaats van de 160W halogeen gisteren..
En weer een tevreden conversie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s_schimmel schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:47:
[...]

Een paar pagina's terug is hetzelfde fenomeen besproken. Enige oplossing is de stekker uit het stopcontact halen of lampen plaatsen die meer stroom nodig hebben om aan te gaan.
Helemaal hetzelfde was het niet, in het vorige verhaal betrof het harde schakelaars die niet het gewenste effect hadden (dankzij ofwel inductieve, ofwel capacitieve stroomoverdracht).
Verder zie ik in dit verhaal nog wel een optie om een snoerschakelaar in te bouwen. Als mijn aanname klopt dat een 'tafellamp' een niet ingebouwd snoer heeft is zo'n schakelaartje in een mum van tijd ingebouwd en daarna is de lamp gegarandeerd echt uit te zetten. Mocht het de eerste keer niet lukken dan is het een kwestie van stekker andersom in het stopcontact, verbreek je met de snoerschakelaar de fasedraad dan is een lekstroom uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

synthdood schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:30:
Heeft iemand al ergens fatsoenlijke 60W vervangers gezien met een E14 voet? Ik heb twee designlampen staan waar die dingen in zitten, de laatste 2 gloeilampen in m'n woonkamer. Grotere E27 voet inbouwen is helaas niet mogelijk en alle E14 LED lampen die ik kan vinden zijn 25W vervangers maar dat geeft veel te weinig licht! Als philips een 8W E14 dimtone zou maken kocht ik ze meteen.

Het verbaast me sowieso dat vooral het duurdere designspul nog steeds veel van dit soort peertjes gebruikt. Je zou verwachten dat de grote merken (Artemide enzo.) sneller zouden inspelen op een veranderende markt. Bizar..
De meeste mensen kopen nu eenmaal een armatuur vanwege het uiterlijk, niet voor de maat lampen die erin past. E14 fittingen én lampjes zijn lekker compact, dat geeft de ontwerper meer vrijheid -->mooiere lamp. Allemaal heel logisch.
Daar staat tegenover dat je als ledlamp-ontwerper niet meer je voeding binnen in de schroefdraad kunt verbergen (dat past bij een E27 fitting wel heel mooi met de 'standaard' Chinese minivoedingen). Dat kost ruimte in je heatsink, wat betekent dat je heatsink al snel een paar centimeter langer moet worden. Daarbovenop wil je de lamp niet al te groot maken, want als de armatuur-ontwerper al geen ruimte over had voor een E27 fitting, dan is de ruimte voor de lamp zelf ook vaak beperkt. Je krijgt dan een heel lange, smalle heatsink voordat je je leds kunt plaatsen. Met bovendien het risico dat het armatuur nog altijd zo krap is dat er te weinig luchtcirculatie is om de leds te koelen... Ik ben bang dat de eerste volwaardige 60W vervangers dus nog wel even op zich zullen moeten laten wachten. De enige 'snelle' optie die ik kan bedenken (compact met veel koeling) is een model á la de Chinese 'maiskolf', maar die verwacht ik niet zo snel in de Nederlandse schappen, was het niet vanwege het uiterlijk dan wel omdat ze lastig aanraakveilig te maken zijn.
Overigens heb ik geen ervaring met lampen op de gelinkte pagina, ging puur om illustratie van het 'fraaie' maiskolfmodel.

P.S. Zie trouwens wel dat 'Brasser ledbuizen' E27 varianten van model maiskolf heeft laten testen bij olino.org. Hun eigen website vermeldt deze lampen dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 12:32

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:45:
[...]

Helemaal hetzelfde was het niet, in het vorige verhaal betrof het harde schakelaars die niet het gewenste effect hadden (dankzij ofwel inductieve, ofwel capacitieve stroomoverdracht).
Verder zie ik in dit verhaal nog wel een optie om een snoerschakelaar in te bouwen. Als mijn aanname klopt dat een 'tafellamp' een niet ingebouwd snoer heeft is zo'n schakelaartje in een mum van tijd ingebouwd en daarna is de lamp gegarandeerd echt uit te zetten. Mocht het de eerste keer niet lukken dan is het een kwestie van stekker andersom in het stopcontact, verbreek je met de snoerschakelaar de fasedraad dan is een lekstroom uit te sluiten.
Ik ben gisteren bij Ikea langs geweest. De medewerker vertelde mij dat ze het probleem kenden en er op dit moment geen oplossing voor is.
Ze verzekerden mij dat het niet schadelijk is voor de lamp of armatuur. Wat hij echter ook vertelde en wat mij verbaasde was dat het lekstroom was die al afgetapt was en nog in de lamp zou zitten wat voor genoeg spanning zou zorgen om deze weinig energie verbruikende lampjes te activeren. Op den duur zou dit "op" zijn en zou de lamp uit moeten gaan, oftewel geen extra verbruik nadat je de dimschakelaar op uit zou zetten.

Na gisteren met de lamp de hele avond "uit" (uur of 4) gezeten te hebben en nog steeds licht te hebben lijkt mij dit niet kloppen :) . Zodra ik een gewoon halogeen peertje er bij draaide (er kunnen 3 lampen in) gingen de 2 led lampjes direct uit.

Ik denk dat ik jouw suggestie ga overnemen en er een snoerschakelaar in ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij dan ook een onwaarschijnlijk (klok en klepel) verhaal van die medewerker. Anderszijds wel goed dat ze proberen mee te denken en ook actief naar oplossingen zoeken.

Ikea komt soms een beetje over als een dozenschuiver maar dit geeft dan wel weer hoop :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
!null schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:30:
[...]

Ik heb twee soorten geprobeerd. Degene van 5 euro per stuk van topledshop.nl, en van 6 euro voor 10 stuks van Ebay. Grappig genoeg gingen die van topledshop.nl vrij snel moeilijk doen, maar ik gebruik nu ook een andere adapter.

Die van topledshop.nl waren wel een stuk beter van kleur. Het is niet hetzelfde als halogeen, maar ik vond het prima, zeker omdat ze 10 x keer zo weinig gebruiken. Die goedkope van Ebay zouden warm wit moeten zijn maar dat zijn ze niet, die zijn veel witter. Dat is wel weer lekker praktisch moet ik zeggen, als je niet op zoek bent naar sfeerlicht maar werklicht voldoen ze prima.
Maar goed, ook op Ebay zullen veel verschillende aanbieders zijn waarvan sommige betere kleuren zullen bieden. Het kost iig geen reet, dus je kunt het zo proberen.

En je kunt ze in allerlei vormen kiezen. Een uitstekend ding met LEDs aan alle kanten, of een rond plateutje wat alleen maar LEDs aan 1 kant heeft. Dat laatste is ideaal voor spotjes waar je alleen licht naar beneden wil. Je krijgt daardoor zelfs meer licht dan met je 10W halogeen.

Voorbeelden:
[afbeelding]

[afbeelding]

@Anton Rongen: Met zo'n lamp heb je aardig wat lampjes nodig waardoor je al snel wat van Ebay zou willen trekken ipv 4 a 5 euro per lampje te betalen. Echter zijn de meeste LED vervangers vrij lelijk. Dat is meestal geen probleem omdat je ze toch in een spot of armatuur stopt, maar met jouw lamp zal dat niet erg mooi worden. Je zult dus op zoek moeten naar LED lampjes die er ook nog een beetje mooi uit zien.

Zoiets misschien? http://www.lck-led.com/sa...hite-p-860.html?cPath=128
Heb ook twee lampen in de keuken met ieder 15 x 10watt halogeen @ 12v. Ik vroeg me wel af, ze zitten achter een dimmer en staan vrijwel nooit vol uit. Dimmers van tegenwoordig nemen toch niet alsnog vol vermogen op, maar dimmen ook het verbruik van de lampjes? (alsin geen mega verliezen in de dimmer zelf)

Zou eens moeten meten wat de lampen doen op 20% van vol vermogen, als dat 300 x 20% is, dan valt er nog mee te leven. Heb m'n vriendin al getraind in het aanzetten van led lampjes als ze klaar is in de keuken en dan deze uit :+

Andere vraag: ik heb elders 3 x een 12volt inbouw spotje met 4 blauw achtige leds erin, diameter 30mm. Ik kan maar geen waardige vervangers vinden in dezelfde maat. Gaat om insteeklamp in plafond. Gat groter maken zou in theorie wel kunnen, maar vind juist kleine maatje wel mooi. Is dit enigszins betaalbaar voor jullie wel te vinden?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dimmers van tegenwoordig verschillen enorm:
(test met 100 watt halogeen)
http://www.olino.org/arti...amp-met-fase-snij-dimmers
Gira LR Dimmer[...]
Het restverbruik bij volledig dimmen (3% verlichtingssterkte) is 34 W. Dus bij heel weinig licht wordt er nog veel vermogen opgesoupeerd.
[...]
Berker RC Dimmer[...]
Het restverbruik bij volledig dimmen (1% verlichtingssterkte) is 18 W. Dus bij heel weinig licht wordt er nog redelijk veel vermogen opgesoupeerd.
[...]
Low Cost LR Dimmer[...]
Het restverbruik bij volledig dimmen (0% verlichtingssterkte) is 0.2 W
Dit vermogen blijft grotendeels in de lamp (op één of andere manier dimmen niet alle dimmers tot 0).
Met LED verlichting kan dit zomaar heel anders zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Het is een bush jeager digitale dimmer met harde aan/uit knop. Rest zal 0 zijn, ik overweeg geen leds hoor, voor ik 2 x 15 ledlampjes heb terugverdiend, die gedimd kunnen worden en er mooi uit zien zijn we zo'n 100 jaar verder met huidige prijzen. Vroeg me meer af wat er nog aan stroom verloren gaat tijdens bedrijf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:53:
Het is een bush jeager digitale dimmer met harde aan/uit knop. Rest zal 0 zijn, ik overweeg geen leds hoor, voor ik 2 x 15 ledlampjes heb terugverdiend, die gedimd kunnen worden en er mooi uit zien zijn we zo'n 100 jaar verder met huidige prijzen. Vroeg me meer af wat er nog aan stroom verloren gaat tijdens bedrijf.
Ja precies, waarom is die zooi nog zo duur ? Zeker nu de EU oude lichtbronnen verbiedt...Is dit kunstmatige prijsopdrijving ?

Wil ook wel led, maar als ik mijn 2 inbouwdimmers plus alle GU-10 en normale lampen moet vervangen, ben ik een berg geld verder, dan is van besparen geen sprake, TVT loopt aardig op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Ace, normale lampen kun je natuurlijk ook vervangen door spaarlampen. Alleen voor speciale locaties zijn leds onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Zelf heb ik wel LED in huis, maar alleen omdat het voor mij relatief goedkoop is.
Lampen in huis staan bijna nooit aan, uurtje of 1~2 per avond maximaal en alleen in de winter.
Mijn lampen gaan eerder stuk van vermoeidheid dan technisch. ;)

Denk dat "besparen" dan ook niet bedoelt is voor kleine gebruikers maar meer voor bedrijven e.d.
Daar branden lampen 8-10 uur per dag, en is besparing en levensduur van de lampen veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bizzarro schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:07:
[...]

Ik ben gisteren bij Ikea langs geweest. De medewerker vertelde mij dat ze het probleem kenden en er op dit moment geen oplossing voor is.
Ze verzekerden mij dat het niet schadelijk is voor de lamp of armatuur. Wat hij echter ook vertelde en wat mij verbaasde was dat het lekstroom was die al afgetapt was en nog in de lamp zou zitten wat voor genoeg spanning zou zorgen om deze weinig energie verbruikende lampjes te activeren. Op den duur zou dit "op" zijn en zou de lamp uit moeten gaan, oftewel geen extra verbruik nadat je de dimschakelaar op uit zou zetten.
...........
Wat een absurd lariekoek verhaal!! Zelfs geen klok en klepel betoog, want doorgaans zit daar nog een kern van waarheid in. Niet voldoende kennis is niemand kwalijk te nemen. Maar om er op deze manier mee aan de haal te gaan: "dat het lekstroom was die al afgetapt was en nog in de lamp zou zitten" .
Zou de persoon dit zelf bedacht hebben, of zou iemand het hem/haar wijs gemaakt hebben? Ongelooflijk!

Tja, dit is ook een heel bekende: "De medewerker vertelde mij dat ze het probleem kenden en er op dit moment geen oplossing voor is". Zoals deze persoon het voorstelt komt er ook nooit een oplossing, omdat hij/zij geen flauw idee heeft wat de uiterst simpele oorzaak is.
Die oorzaak is wel terdege dezelfde als al diverse keren eerder uitgelegd is, een spanningvoerende draad op enige lengte naast de lampendraad. Oplossing afhankelijk van de situatie:
1. Stekker er uit.
2. (Soms) stekker omdraaien.
3. Dubbelpolig schakelen.
4. Geen als 1, 2 en 3 niet realiseerbaar zijn.

Edit:
Eigenlijk zou elke medewerker verplicht een korte interne cursus moeten volgen. Want deze idiote verhalen gaan natuurlijk als waarheden een eigen leven leiden waar niemand bij gebaat is. Dit is nl. zo'n algemeen verschijnsel (wat overigens soms ook altijd al voorkwam bij TL), dat een korte uitleg gewoon gewenst is. Het is echt wel mogelijk om er een voor iedereen te begrijpen verhaal van te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 22-10-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
1 November krijgen we de sleutel van ons huis. Nu zouden we graag in de woonkamer dimbare spotjes plaatsen in een verlaagd plafond. Nu is het probleem dat de kozijnen hoog doorlopen (bijna tot aan het plafond). Hierdoor hebben we dus een minimale hoogte (aantal CM) om spots in te bouwen.

Zelf vindt ik dat ik redelijk handig heb, alleen niet met elektrisch! Na wat avonden zoeken en o.a. dit topic doorlezen. Heb ik de volgende oplossing gevonden:

http://www.123ledspots.nl...edspot-warm-wit-1x3w.html

Gekozen omdat: zien er strak uit, dimbaar, kantelbaar, inbouw diepte 18mm

Zou dit een oplossing kunnen zijn? Of zijn ze niet geschikt? En geeft dit voldoende (veel) licht bij 100%? Kamer is +/- 8,5 bij 3,6 waarvan de ongeveer de helft moeten verlichten (+/- 15m2).

Hoop dat iemand me verder kan helpen, of advies kan geven. Eventueel heb ik ook foto's van de woonkamer.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:09:
[...]
Wat een absurd lariekoek verhaal!! Zelfs geen klok en klepel betoog, want doorgaans zit daar nog een kern van waarheid in. Niet voldoende kennis is niemand kwalijk te nemen. Maar om er op deze manier mee aan de haal te gaan: "dat het lekstroom was die al afgetapt was en nog in de lamp zou zitten" .
Zou de persoon dit zelf bedacht hebben, of zou iemand het hem/haar wijs gemaakt hebben? Ongelooflijk!
Wat deze medewerker beschrijft heb ik dus exact met al mijn led verlichting, zowel met ikea als Philips led. Zodra ik ze uitschakel blijven ze enkele minuten heel zacht oplichten, maar op de duur gaan ze uit.
Ook als ik de automaat in de meterkast uitzet gebeurt dit, ik onderbreek dan de fase en de nul. Het nagloeien gebeurt dus wel degelijk op restenergie in de lamp zelf.
Zo heel erg vreemd is het verhaal dus niet van de medewerker.
Tja, dit is ook een heel bekende: "De medewerker vertelde mij dat ze het probleem kenden en er op dit moment geen oplossing voor is". Zoals deze persoon het voorstelt komt er ook nooit een oplossing, omdat hij/zij geen flauw idee heeft wat de uiterst simpele oorzaak is.
Die oorzaak is wel terdege dezelfde als al diverse keren eerder uitgelegd is, een spanningvoerende draad op enige lengte naast de lampendraad. Oplossing afhankelijk van de situatie:
1. Stekker er uit.
2. (Soms) stekker omdraaien.
3. Dubbelpolig schakelen.
4. Geen als 1, 2 en 3 niet realiseerbaar zijn.

Edit:
Eigenlijk zou elke medewerker verplicht een korte interne cursus moeten volgen. Want deze idiote verhalen gaan natuurlijk als waarheden een eigen leven leiden waar niemand bij gebaat is. Dit is nl. zo'n algemeen verschijnsel (wat overigens soms ook altijd al voorkwam bij TL), dat een korte uitleg gewoon gewenst is. Het is echt wel mogelijk om er een voor iedereen te begrijpen verhaal van te maken.
Iedereen een interne cursus geven......Enig idee wat jouw ledlamp dan gaat kosten? ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

blissard schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:49:
Ace, normale lampen kun je natuurlijk ook vervangen door spaarlampen. Alleen voor speciale locaties zijn leds onmisbaar.
Snap ik, al is dat meestal ook niet betaalbaar als ze met standaard inbouwdimmers moeten kunnen werken.
De EU pusht "groen" heel erg, waar blijft de goedkopere technologie, adepten genoeg inmiddels.

Op zich is de tech wel mooi natuurlijk je kunt van een paar honderd watt voor een woonkamer terug naar enkele tientallen. Dat is flink groener, al is me niet duidelijker wat het verschil in groenheid/duurzaamheid van de grondstoffen en produktieproces is, van led tov old tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb je de tvt wel eens uitgerekend? Vaak gaat het sneller dan je denkt.
Hier in huis is het meeste wel na 1 a 2 jaar terug verdiend.
En niet altijd hoef je de dimmers te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Veel normale dimmers hebben toch wel een watt of 40 of 60 nodig als minimum belasting, dat betekent heel wat ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

KillerAce_NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:38:
Veel normale dimmers hebben toch wel een watt of 40 of 60 nodig als minimum belasting, dat betekent heel wat ledjes
Gewone dimmers zijn er ook die dit kunnen, ik heb een vrij oude dimmer en heb hem met 4 phillips dimbare ledlampen icm een halogeen lamp met 4x5W er in en dimt perfect.

Ook zijn er gewone dimmers van bepaalde merken die ook led dimmen, ik heb hier de typen al eens voorbij zien komen, led dimmers zijn duur, ut is hot dus hop die prijs omhoog, zelfde met de goede ledlampen die gewoon even 18,- ps zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:04:

[...]
Wat deze medewerker beschrijft heb ik dus exact met al mijn led verlichting, zowel met ikea als Philips led. Zodra ik ze uitschakel blijven ze enkele minuten heel zacht oplichten, maar op de duur gaan ze uit.
Ook als ik de automaat in de meterkast uitzet gebeurt dit, ik onderbreek dan de fase en de nul. Het nagloeien gebeurt dus wel degelijk op restenergie in de lamp zelf.

[...]
Klopt inderdaad, een led voeding moet na de diodebrug de gelijkgerichte stroom (van gewone sinusoïde nu veranderd in een 'absolute waarde van een sinusfunctie', dus aaneengesloten reeks bergparabolen) nog 'egaliseren' en dat gebeurt met condensatoren. Dankzij de minieme drempelwaarde voor het laten oplichten van een led is het na uitschakelen langzaam leeglopen van de condensatoren al snel genoeg om ze nog even na te laten lichten. Hetzelfde geld voor 'normale' apparatuur met AC-DC voeding conversie, daar branden/knipperen de ledjes vaak ook nog even na als de stekker al uit het stopcontact is gehaald.
BoschR schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:01:
1 November krijgen we de sleutel van ons huis. Nu zouden we graag in de woonkamer dimbare spotjes plaatsen in een verlaagd plafond. Nu is het probleem dat de kozijnen hoog doorlopen (bijna tot aan het plafond). Hierdoor hebben we dus een minimale hoogte (aantal CM) om spots in te bouwen.

Zelf vindt ik dat ik redelijk handig heb, alleen niet met elektrisch! Na wat avonden zoeken en o.a. dit topic doorlezen. Heb ik de volgende oplossing gevonden:

http://www.123ledspots.nl...edspot-warm-wit-1x3w.html

Gekozen omdat: zien er strak uit, dimbaar, kantelbaar, inbouw diepte 18mm

Zou dit een oplossing kunnen zijn? Of zijn ze niet geschikt? En geeft dit voldoende (veel) licht bij 100%? Kamer is +/- 8,5 bij 3,6 waarvan de ongeveer de helft moeten verlichten (+/- 15m2).

Hoop dat iemand me verder kan helpen, of advies kan geven. Eventueel heb ik ook foto's van de woonkamer.
Die 'vervanging van 30 W' moet je met een flinke schep zout nemen. Volgens de specificaties leveren ze 130 lumen, wat ook bij de minst zuinige halogeentjes nog altijd slechts 20 W halogeenlamp-equivalent is.
Verder kan ik er niet veel over zeggen, geen ervaring met winkel of lampjes, hooguit dat een beetje extra ruimte erboven geen kwaad kan om de leds hun warmte kwijt te kunnen laten raken. Als ze met de bovenkant strak tegen een plafond/balk komen te zitten zou ik liever opbouwspotjes nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:04:
[...]

[...]

Iedereen een interne cursus geven......Enig idee wat jouw ledlamp dan gaat kosten? ;)
Vroeger eiste men van winkeliers aan het voldoen aan voldoende warenkennis. Die minimale kennis mag ook van verkopers worden verwacht.
Verder is wat je nu beschrijft toch iets anders. Waar het oorspronkelijk om ging was het blijvend nagloeien. Daarbij is dat betoog van die verkoper ronduit lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Wat een non-discussie, persoon1 verteld persoon2 een verhaal.
Persoon2 gelooft het, of heeft niet voldoende kennis om dit tegen te gaan.
Verhaal geaccepteerd als waarheid, persoon2 verkondigd deze waarheid tot persoon3 verteld dat hij dom is.

Bijbel iemand?

Kennis hoeft niet aanwezig te zijn om te verkopen... dat word elke dag miljoenen keren bewezen.
Sterker nog, ik doe het zelf ook elke week weer.

edit.
Mensen bellen "helpdesks / callcentres" omdat deze "alles weten" als het dan geen kwaad kan om deze mensen met een goed verhaal over een non-issue het bos in te sturen....

[ Voor 24% gewijzigd door 3xNix op 23-10-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oxellaar: Daar heb je op zich wel een punt.

Er zijn inderdaad ledlampen van Philips (My Ambiance) en ook de nieuwe dimbare e27 Ikea ledlamp die inderdaad groen nagloeien. Maar dat is, althans hier, toch echt wel binnen een seconde of 20 weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3xNix schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:01:
Wat een non-discussie, persoon1 verteld persoon2 een verhaal.
Persoon2 gelooft het, of heeft niet voldoende kennis om dit tegen te gaan.
Verhaal geaccepteerd als waarheid, persoon2 verkondigd deze waarheid tot persoon3 verteld dat hij dom is.
<knip>
Kennis hoeft niet aanwezig te zijn om te verkopen... dat word elke dag miljoenen keren bewezen.
Sterker nog, ik doe het zelf ook elke week weer.
...........
Tja, kwestie van opvatting. Maar het heeft wel de consequentie dat wel eens "ik weet het niet" gezegd moet worden. Alsnog geen schande, niemand kan alles weten, als de verkoper dat dan ook maar durft te zeggen. Maar als in plaats daarvan zo'n persoon dan onzin of halve waarheden gaat verkondigen, dan gaat er toch echt iets mis dunkt me.

In dat verband een heel ander product, maar heel illustratief. Jaren geleden kocht mijn dochter, toen nog op de middelbare school, een tweedehands PC. Alvorens hem aan te sluiten op haar kamer maakte ik haar duidelijk dat ik het beter vond het stopcontact te voorzien van randaarde. Moest ik dus wat spullen voor kopen. Zij wou papa spontaan wel even helpen hiermee en fietste uit school even langs de Praxis of een voorloper ervan en legde het daar uit wat de bedoeling was. Komt ze thuis met een verloopstekker. De verkoper had haar verteld dat daarmee het stopcontact omgebouwd was. Ik overdrijf niet, dit is echt gebeurd!
Maar jij vindt dus dat die verkoper helemaal geen blaam treft en noemt zoiets een non-issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is inderdaad verbazingwekkend dat zoveel mensen overkomen als mensen met kennis van zaken, maar dat ze bij doorvragen het toch wel erg benauwd krijgen. Kijk maar eens rond in dit forum deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:05:
[...]

Tja, kwestie van opvatting. Maar het heeft wel de consequentie dat wel eens "ik weet het niet" gezegd moet worden. Alsnog geen schande, niemand kan alles weten, als de verkoper dat dan ook maar durft te zeggen. Maar als in plaats daarvan zo'n persoon dan onzin of halve waarheden gaat verkondigen, dan gaat er toch echt iets mis dunkt me.

In dat verband een heel ander product, maar heel illustratief. Jaren geleden kocht mijn dochter, toen nog op de middelbare school, een tweedehands PC. Alvorens hem aan te sluiten op haar kamer maakte ik haar duidelijk dat ik het beter vond het stopcontact te voorzien van randaarde. Moest ik dus wat spullen voor kopen. Zij wou papa spontaan wel even helpen hiermee en fietste uit school even langs de Praxis of een voorloper ervan en legde het daar uit wat de bedoeling was. Komt ze thuis met een verloopstekker. De verkoper had haar verteld dat daarmee het stopcontact omgebouwd was. Ik overdrijf niet, dit is echt gebeurd!
Maar jij vindt dus dat die verkoper helemaal geen blaam treft en noemt zoiets een non-issue?
Ik snap wel waar jij jezelf aan irriteert, maar je geeft zelf al aan dat het niet van gisteren is.
Het is bij de bouwmarkt naar mijn idee nooit anders geweest, voor goed advies moet je er niet zijn.
Ik heb die verwachting ook nooit gehad, misschien dat dat ons verschil is.
Als ik iets vraag bij een bouwmarkt, dan is het naar iets wat ik niet kan vinden
Het blijft een doe-het-zelf, geen speciaalzaak.
Bij een speciaalzaak zijn de prijzen wat hoger, maar de voorlichting (vaak) wel beter.
Ook bij Ikea verwacht ik niet veel bijzonders, bij prijsvechters moet je niet zijn voor productinformatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Net Hue geïnstalleerd in de woonkamer. Damn, daar kun je mooi warm licht mee maken. Hoop dat ze rap met meer fittingen en wandschakelaars komen, dan heb ik mijn ideale led gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop het ook. En ik hoop dan ook dat het wat beter verkrijgbaar wordt, betaalbaarder en niet alleen maar (voor de mooiste features) op Apple spullen gericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Ik lees al wat meer reacties over de Ledare hieronder wat plaatjes te vergelijking.

Afgelopen week ook per toeval tegen de Ledare 200Lm aangelopen voor € 6,99.
Na wat slechte ervaring qua licht opbrengst en prijs was ik verbaast dat er 200lm op het doosje stond.
Enfin heb der 2 meegenomen (je komt altijd met meer van de ikea als bedoeld) om te proberen.
Ik heb behoorlijk veel (gedimde) GU10 lampjes in ons huis. en ook een stuk of 10 rondom buiten de woning. (Staat niets op 't doosje of dit wel of niet kan.)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img819/2802/ty07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img96/686/llg7.jpg
Links een Phillips 35w Rechts is de Ikea Ledare.

en voor buiten
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img843/4808/0bsy.jpg
Links eveneens Phillips 35w Rechts is de Ikea 200lm Ledare.

Nu nog op zoek naar +- 15st betaalbare en dimbare GU10 led lamp.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
eymey schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:02:
Ik hoop het ook. En ik hoop dan ook dat het wat beter verkrijgbaar wordt, betaalbaarder en niet alleen maar (voor de mooiste features) op Apple spullen gericht ;)
Um, is al lang niet meer alleen op Apple spullen gericht he. Is volledig open api, en er zijn zat Android apps bijvoorbeeld! Over verkrijgbaarheid, maandag besteld, woensdag in huis. Was inderdaad wel bij de Apple shop, maar goed. Ik zag trouwens ergens dat de led strips die Philips levert gewoon vervangen kunnen worden door 5050 RGB leds van DX bijvoorbeeld. Voor meer lumen of lengte bijvoorbeeld. Erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

remysan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
Iemand suggesties?
Ik wil graag 18 GU10 (dimbaar) vervangen. Of een inkoopactie van de Philips Masterled Dimtone opzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:43:
[...]

Um, is al lang niet meer alleen op Apple spullen gericht he. Is volledig open api, en er zijn zat Android apps bijvoorbeeld! Over verkrijgbaarheid, maandag besteld, woensdag in huis. Was inderdaad wel bij de Apple shop, maar goed. Ik zag trouwens ergens dat de led strips die Philips levert gewoon vervangen kunnen worden door 5050 RGB leds van DX bijvoorbeeld. Voor meer lumen of lengte bijvoorbeeld. Erg interessant.
Ik weet inderdaad wel dat er tegenwoordig een open API is en dat er ook Android apps zijn. Maar zo lang het nog vrijwel exclusief via Apple verkocht wordt (en bovendien toch nog best prijzig is) blijf ik er moeite mee hebben om eraan te beginnen.

Maar ook omdat er nog steeds geen losse schakelaren (behalve Philips circles) en veel voorkomende fitting maten voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Trebbors schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:34:
[...]

Ik wil graag 18 GU10 (dimbaar) vervangen. Of een inkoopactie van de Philips Masterled Dimtone opzetten!
Laatste aankoop vorige maand van 4 stuks was € 26,35 incl. BTW voor de MV 8-50W+ Dimtone.
Ik ga morgenvroeg de 2e set van 4 stuks ophalen, ik zal voor je navragen wat de prijs is bij afname van 18 stuks.
De marge op deze lampen is m.i. klein, het word centenwerk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Vraag. Ik ben zo iemand die gek wordt van DLP projectors ivm het regenboog-effect en ook een auto met LED-verlichting ervaar ik als ZEER hinderlijk. Langs de rand van mijn ambilight tv kijken ervaar ik ook als een hinderlijk iets. Indirect, zoals ambilight bedoeld is, valt het wel mee. Dan nu de vraag. De livingcolors bolletjes van Philips, hoe zijn die in de praktijk voor iemand zoals ik? Volgens mij zit het last hebben van LED-verlichting puur in de aansturing ervan, namelijk een te lage frequentie met een lichtbron die niet nagloeit. De livingcolors lampen zijn heel specifiek ontworpen om in kleur te verlichten, dus ik vraag me af of die beter 'aangestuurd' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Limojo schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:52:
[...]

Laatste aankoop vorige maand van 4 stuks was € 26,35 incl. BTW voor de MV 8-50W+ Dimtone.
Ik ga morgenvroeg de 2e set van 4 stuks ophalen, ik zal voor je navragen wat de prijs is bij afname van 18 stuks.
De marge op deze lampen is m.i. klein, het word centenwerk denk ik.
Dank je wel! Gaat dit om de versie met bredere bundel? Of de smalle bundel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

remysan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
Ik lees al wat meer reacties over de Ledare hieronder wat plaatjes te vergelijking.

Afgelopen week ook per toeval tegen de Ledare 200Lm aangelopen voor € 6,99.
Na wat slechte ervaring qua licht opbrengst en prijs was ik verbaast dat er 200lm op het doosje stond.
Enfin heb der 2 meegenomen (je komt altijd met meer van de ikea als bedoeld) om te proberen.
Ik heb behoorlijk veel (gedimde) GU10 lampjes in ons huis. en ook een stuk of 10 rondom buiten de woning. (Staat niets op 't doosje of dit wel of niet kan.)

[afbeelding]

[afbeelding]
Links een Phillips 35w Rechts is de Ikea Ledare.

en voor buiten
[afbeelding]
Links eveneens Phillips 35w Rechts is de Ikea 200lm Ledare.

Iemand suggesties?
Persoonlijk vind ik die ledare op foto's een mooier licht geven, die Philips geeft iets paarsig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Vreemd.. er is ook een 7W dimtone:

http://www.gloeilampgoedk...7w-vervangt-50w-gu10-50mm

en de 8W:
http://www.lampdirect.nl/...2700k-40d-dimtone-master/

Die eerste is een stuk goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 25-10-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Kijk maar eens goed naar de specs van beide lampen.

7 MV:

http://www.ecat.lighting....-dimtone/929000203902_eu/

8 MV:

http://www.ecat.lighting....-dimtone/929000228332_eu/

De lichtopbrengst van de 8 MV is maar liefst 60% hoger dan de 7 MV ( 270 Lm / 430 Lm )
De 7 MV is er alleen in 25 d de 8 MV is er in 25 en 40 d, de bundel van 25 d is erg klein bij een normale plafondhoogte.
Ik heb de 40 d en deze bevallen prima.

Ik heb vandaag navraag gedaan voor de prijs van 18 stuks 8 MV 40 d ze moeten dan kosten € 25,30 netto incl. BTW per stuk.

Zoals al eerder aangegeven 'gerommel in de marge' op dit moment. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Limojo op 25-10-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik moet er €25.27 per stuk voor betalen, dat is inclusief 14cent verw. bijdrage :P
Moet wel zeggen dat de dimtones hard zakken in prijs, de bruto prijs is binnen 1jaar ruim €13 gezakt.
We gaan de goede kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De consumentengids schrijft deze maand weer eens over ledlampen. Claims over levensduur worden nu ook in Europees verband getest in een 10.000 uur durende test met van elk model 5 exemplaren.
Over het algemeen faalde 1 op de 3 geteste exemplaren in de test van 10.000 uur. Uitblinkers in de duurtest waren A-merklampen van GP Lighting, Philips, Megaman en Osram.
Aangehaalde matige kandidaten waren: Kruidvat 8W dimbaar, sommige exemplaren hiervan haalden 10.000 uur, anderen nog niet eens de standaard test van 3500 uur, en de (niet meer courante) Lemnis 400 lumen lamp met gemiddeld maar 7400 uur.
Over de levensduur van Ikea ledlampen durft de bond geen oordeel meer uit te spreken, vorige test was de 8.1W E27 'mat' een beste koop, maar een recenter model van de 8.1W E27 'helder', welke nu alweer uit de schappen verdwenen is, faalde 100% binnen de 10.000 uur test. Er zijn in deze resultaten ook geen Ikea lampen opgenomen. Kwestie van zelf opletten bij de schappen (kapotte testexemplaren zouden onmogelijk moeten zijn gezien de doorlooptijd van modellen en hun beloofde levensduur) en verder aan de testexemplaren in de winkel voelen hoe heet ze worden.
Over het algemeen worden naast de eerder genoemde A-merken de lampen van Albert Heijn en Kruidvat goed beoordeeld in de test, maar de lampen ontlopen elkaar weinig.

Zolang de modellen zo vaak blijven wisselen hebben duurtests volgens mij weinig zin meer, tegen de tijd dat de test is afgerond zijn de modellen alweer vervangen. Zo kan een verkoper zich altijd verschuilen achter het argument 'de levensduur van het nieuwe model voldoet wél aan alle claims, juist omdat we geleerd hebben van het geteste model'....
Aan de andere kant, met zulke testresultaten in de hand is het voor consumentenorganisaties misschien wel mogelijk om fabrikanten te dwingen hun levensduur claims te laten aanpassen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 15:19 . Reden: herschrijving: 1 op de 3 exemplaren ipv verwarring scheppende 'lampen' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

KillerAce_NL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:38:
Ik heb net zo'n inbouwdimmer van KAKU (klikaanklikuit...) besteld. Overal uitverkocht die krengen, dus blijkbaar zijn ze populair. 30€ valt reuze mee voor een dimmer die zowel de 6-25watt als 20-200 watt range aankan.
Heb er ook Prolight dimbare bolletjes bij gekocht (13W). Die zijn bij de Karwei 30€ stuk wat ik een hoop geld vindt. Verwacht dan ook dat ze goed dimmen en lang meegaan. Er komt wel een enorme bak licht vandaan.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Uitverkocht? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 28-10-2013 10:31 . Reden: Die ref=Tweakers vertrouw ik niet... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

The Legend

*Plop*

Vandaag thuis 14 niet-gedimde GU10 spots vervangen voor IKEA 4w LEDARE spotjes. Lichtkleur vind ik erg meevallen. Als je ze naast halogeen ziet branden, zie je het verschil, maar nu er alleen nog LED lampjes branden merk ik het nauwelijks. Het enige 'nadeel' vind ik de behuizing, wit is niet echt sexy in een metaalkleurige armatuur.

Nu nog opzoek naar nog net een tikje warmere en dimbare GU10 LED spots (en dan ook opzoek naar een dubbele dimmer die het lage wattage aan kan).

[ Voor 18% gewijzigd door The Legend op 27-10-2013 01:02 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
The Legend schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 01:01:
Nu nog opzoek naar nog net een tikje warmere en dimbare GU10 LED spots (en dan ook opzoek naar een dubbele dimmer die het lage wattage aan kan).
Ik realiseer me dat ik in herhaling val maar uh... Probeer 's een Philips Dimtone :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe zit het eigenlijk met de straalrichting van lampen zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/0161990_PE317240_S2.JPG
Mijn dochter heeft een kroonluchter op haar kamer en daar zitten de lampen in zoals op het plaatje hierboven, dus naar boven gericht. Als ze nou straks allemaal hun licht naar boven stralen heb ik een mooi verlicht plafond, dat wel, maar of ik daar wijzer van word?

[ Voor 5% gewijzigd door P_Tingen op 27-10-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 01:01:

(en dan ook opzoek naar een dubbele dimmer die het lage wattage aan kan).
Weet niet welke dubbele dimmer je gebruikt, maar wie zegt er dat hij geen led kan dimmen?
Heb hier een 2x100watt Dimtronic, officieel is hij voor halogeen, daar is hij ooit ook voor gebruikt.
Nu zit er 2x 8watt op de ene dimmer en 2x 4watt op de andere dimmer, werkt probleemloos zonder knipperen.
Het is de MHH101 van Dimtronic, hij word door Peha, BJ en Niko in de bouwmarkten verkocht.
P_Tingen schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:30:
Hoe zit het eigenlijk met de straalrichting van lampen zoals deze:
[afbeelding]
Mijn dochter heeft een kroonluchter op haar kamer en daar zitten de lampen in zoals op het plaatje hierboven, dus naar boven gericht. Als ze nou straks allemaal hun licht naar boven stralen heb ik een mooi verlicht plafond, dat wel, maar of ik daar wijzer van word?
Veel licht zal idd naar boven gaan, maar een groot gedeelte word door de lens in het bolletje rondom verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar dimbare led's hebben een speciale vermogensconversie oid? Anders werkt het niet met de condensatoren e.d. die er inzitten waarschijnlijk? Maar in hoeverre zijn dimmers heel efficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@P_Tingen
Ik heb een vergelijkbare Philips lamp. De LED schijnt inderdaad door het buisje naar boven, waar door interne reflectie het meeste netjes rondom afgebogen wordt door de kegelvorminge inkeping. Deze van IKEA lijkt nog een bolling te hebben rond de reflector wat waarschijnlijk voor een nog betere verdeling zal zorgen.
Straalt gewoon rondom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
LED Lampen aanbieding - 6 voor 24,95

Mooie aanbieding

[ Voor 14% gewijzigd door jasperaap op 28-10-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

ja online nog wel natuurlijk. Maar ik had zo'n mooi 20% korting sticker van de Karwei :*)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:17:
De consumentengids schrijft deze maand weer eens over ledlampen. Claims over levensduur worden nu ook in Europees verband getest in een 10.000 uur durende test met van elk model 5 exemplaren.
<knip>
Mooi verhaal mr. Distel, maar het doet helemaal niemand wat. (spijtig genoeg)

Een "slechte" lamp met maar 7000~8000 uur werkt alsnog 7 tot 10 jaar.
Dan mag een mooie A merk lamp 10.000u+ meegaan maar zo ver in de toekomst kijken doet niemand.
Alle elektronica die je voor je huis koopt hoop je op een levensduur van 5-10 jaar, omdat je daarna toch wel een "beter" apparaat koopt.

En de gevolgen... slechte naam voor LED lampen, omdat iedereen goedkope troep koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Het probleem is dat je voor die 7000-8000 uur hoogstwaarschijnlijk ook een spaarlamp had kunnen kopen die veel goedkoper is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Universal Creations schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 09:46:
Het probleem is dat je voor die 7000-8000 uur hoogstwaarschijnlijk ook een spaarlamp had kunnen kopen die veel goedkoper is.
Mja maar Fluorescentielampen zijn niet "hip".
En daar zit kwik in, als een lamp breekt kan je 3 dagen je huis niet in. (volgens kassa)
(ietwat overdreven)

Ik heb geen pc van 200-400 euro... ik wil het beste dus +/-1200 euro... of meer.
Ook kwa verlichting, ik wil gewoon goede lampen met goede specs... daar wil ik voor betalen.
Maar het lijkt wel of iedereen voor een duppie op de eerste rij wil zitten. 8)7

Dit is toch tweakers, wij weten toch wat kwaliteit is en dat het meestal iets meer kost?

[ Voor 4% gewijzigd door 3xNix op 28-10-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
3xNix schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:19:
Mja maar Fluorescentielampen zijn niet "hip".
Dat weet ik. Ik heb ook alleen maar LED-lampen in huis (op een gloeilamp in de kelderkast en een paar TL-buizen na).
En daar zit kwik in, als een lamp breekt kan je 3 dagen je huis niet in. (volgens kassa)
(ietwat overdreven)
Kwik is een argument, maar ja: hoe vaak heb jij al een spaarlamp gebroken in huis? Ik heb het in de afgelopen 25jaar nog niet 1x meegemaakt.
Ik heb geen pc van 200-400 euro... ik wil het beste dus +/-1200 euro... of meer.
Ook kwa verlichting, ik wil gewoon goede lampen met goede specs... daar wil ik voor betalen.
Maar het lijkt wel of iedereen voor een duppie op de eerste rij wil zitten. 8)7
Zondermeer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt wel gaan voor kwaliteit, maar waar de meeste mensen naar kijken is terugverdientijd. Daarom kopen mensen een goedkope LED lamp, of laten anders de gloeilamp lekker hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mij is nu overigens wel het punt bereikt dat ik in principe alleen nog maar LED lichtbronnen koop. Mits het kan qua armatuur, gewenste lichthoeveelheid, etc.

Maar ik ben tegenwoordig bij het kopen van nieuwe armaturen ook wel kritisch op het soort fitting, zeker als het de bedoeling is dat er veel licht van komt (dan zal ik iig zeker niet voor e14 kiezen).

Spaarlampen koop ik iig niet meer, ook al zijn die nog steeds de goedkopere optie :)

Maar ook ik ga bij LED wel voor kwaliteit boven prijs. Echter met kwaliteit bedoel ik dan wel met name de opbrengst en de kleurtemperatuur. Qua duurzaamheid, tsja.... omwille van lichtkwaliteit ga ik meestal toch al voor de A-merken, maar ook bij de Ikea lampen ben ik tevreden over de lichtkwaliteit. Maar als ik dan dus lees hoe lang ze mee gaan, dan moet ik me blijkbaar ernstig zorgen maken.

Kwaliteit is dus echt nog wel moeilijk meetbaar.

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 28-10-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In zekere zin is een levensduur van ca 7000 uur (orde spaarlamp) natuurlijk een prima prestatie, bij normaal gebruik is dat al snel 5-7 jaar. In de tussenliggende tijd is er naar alle waarschijnlijkheid al een zuiniger model ontwikkeld waarmee dus nog meer energie wordt bespaard, wie weet wel zoveel dat het de snellere afschrijving energetisch volledig compenseert. Wel kun je je afvragen in de afweging tussen spaarlamp en ledlamp of gezien het energiegebruik voor productie, de ledlamp niet minstens dubbel zo lang mee zou moeten gaan om de energie voor zijn energetisch dure aluminium heatsink en halfgeleiderchips goed te maken. Gaat de afweging tussen gloeilamp en ledlamp dan wint de ledlamp waarschijnlijk alsnog.
Wat storend is, is dat, na het nu gelukkig zeldzaam geworden blufpoker over lichtproductie (gebaseerd op laboratoriumcondities, dus zwaar gekoelde leds bij minimaal vermogen), de voorspelde levensduur nu geregeld uit de lucht gegrepen lijkt. Opvallend was volgens de consumentengids dat juist de lampen die een relatief korte levensduur (bijv. 'slechts' 35.000 uur) voorspelden, vaak langer leefden dan de lampen met een standaard claim van 50.000 uur. Kortom, wees op je hoede voor het standaard getal van 50.000, dat laat namelijk vooral zien dat de fabrikant niet zelf een realistische levensduur heeft afgeschat.
Bovenal hoop ik dat alle nieuwe led-armaturen met ingebouwde lichtbron hun beloftes over levensduur een stuk beter kunnen waarmaken, de hoeveelheid materiaal (=energie) die daaraan verbonden zit is vele malen groter en het zou zonde zijn als al die armaturen na een jaar of 7 de vuilverbranding in gaan...
eymey schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:55:
[....]
Maar ook ik ga bij LED wel voor kwaliteit boven prijs. Echter met kwaliteit bedoel ik dan wel met name de opbrengst en de kleurtemperatuur. Qua duurzaamheid, tsja.... omwille van lichtkwaliteit ga ik meestal toch al voor de A-merken, maar ook bij de Ikea lampen ben ik tevreden over de lichtkwaliteit. Maar als ik dan dus lees hoe lang ze mee gaan, dan moet ik me blijkbaar ernstig zorgen maken.

Kwaliteit is dus echt nog wel moeilijk meetbaar.
Dat je de Ikea lampen qua levensduur nu volledig moet afschrijven zou ik niet zeggen. Wel is het goed om in het achterhoofd te houden dat deze tegen kan vallen. Goed opletten op uitvallers in de winkel en uitkijken bij erg warme testexemplaren. Gezien de korte doorlooptijd van een model is het verder denk ik sowieso een goede raad om bij meerdere lampen in één armatuur, gelijk een of meer reserve-exemplaren te kopen. Anders zit je bij 'ledpech', straks met verschillende kleuren in hetzelfde armatuur, de garantie garandeert tenslotte niet dat ze het met een identiek product vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh ik schrijf ze ook niet af. Er hangen 6 gu10 spots van "vorig jaar" in huis (waarvan 5 in een zelfde armatuur) en die bevallen uitstekend. En doen het vooralsnog ook onveranderd goed. Maar van de gewraakte e27 8,1w heldere versie heb ik er thuis ook eentje die overigens ook behoorlijk bromt.

Wat betreft "dezeflde kleur": Dat heb ik laatst wel ervaren na een bestelling van 4 dezelfde dimbare GU10 lampen bij Topledshop. De levering bevatte van de 4 lampen 1 exemplaar uit een andere batch. En dat was meteen te zien :(. Omdat ik de 3 dezelfde lampen te groen licht vond geven heb ik trouwens alles weer terug gestuurd. En kreeg ik 4 andere lampen uit weer een andere (maar wel gelijke) batch opgestuurd. Daar ben ik zeer tevreden over. Ik heb alleen dus geen reserve exemplaar besteld. Ik gok maar dat het goed gaat :).

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 28-10-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 jaar geleden gaan samenwonen en ook de armaturen voorzien van led verlichting. Alles opgeteld hebben we ongeveer een verbruik (wat de verlichting betreft) van 80 Watt indien alle lampen zouden aanstaan. Wat niet het geval is.

Ledjes doen het allemaal nog uitstekend en betreft de kleurverschillen geen hinder gehad. Misschien had ik geluk dat ze allemaal uit dezelfde batch komen. Ben vooral ook blij dat ze nu 2 jaar later nog even "fel" zijn. Want je leest vaak dat ze na verloop van tijd verminderen in lichtopbrengst.

Ik had wel wat onderzoek gedaan voor ik de leds heb gekocht! Een TIP vraag naar de testresultaten van de lamp. Als ze dit kunnen aanbieden heb je meestal wel kwaliteit en niet de leds van de afhaalchinees :)

Ik kan de (online) winkel nog wel even opzoeken in mijn mails als er geïnteresseerde zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 16:14 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:14:
Ben vooral ook blij dat ze nu 2 jaar later nog even "fel" zijn. Want je leest vaak dat ze na verloop van tijd verminderen in lichtopbrengst.
Hoe weet je dat? Heb je dat gemeten? Want het oog of beter gezegd, je hersenen wennen heel snel aan nieuwe lichtomstandigheid. Zeker als het zo geleidelijk gaat. Sterker nog: als je niet 2 lichtbronnen naast elkaar plaatst zie niet eens zo makkelijk 10% verschil in lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:19:
[...]

Hoe weet je dat? Heb je dat gemeten?
Omdat er veel geschreven werd over het kleurverschil tussen de lampen heb ik enkele reserve lampjes gekocht. Bij een grote opruimactie tijdens de lente zijn de lampjes opgedoken en heb ik de proef of de som genomen. Een oude led naast een nieuwe led gehouden (zelfde batch maar de "nieuwe" was nog niet gebruikt).

Naar mijn mening was er geen verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
3xNix schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 09:42:
[...]

Mooi verhaal mr. Distel, maar het doet helemaal niemand wat. (spijtig genoeg)

Een "slechte" lamp met maar 7000~8000 uur werkt alsnog 7 tot 10 jaar.
Dan mag een mooie A merk lamp 10.000u+ meegaan maar zo ver in de toekomst kijken doet niemand.
Alle elektronica die je voor je huis koopt hoop je op een levensduur van 5-10 jaar, omdat je daarna toch wel een "beter" apparaat koopt.

En de gevolgen... slechte naam voor LED lampen, omdat iedereen goedkope troep koopt.
Wij gebruiken led's voor een professionele toepassing (projectie cubes) en gebruiken Osram led's (6 stuks op een plak) met flinke koeling (heatpipe) en wij durven de 60K uur te garanderen. We hebben nu al diverse prjojecten meerdere jaren staan en de led's zitten na 4 jaar nog boven de 70% van hun aanvangs capaciteit. Tevens door de hoeveelheid projectors die wij uit hebben staan en logging van draaiuren & storingen komen wij op een berekend gemiddelde van 62K uur op dit moment.

Maar goed die led's zijn iets ander spul als wat je in je lampje thuis aantreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:49:
Omdat er veel geschreven werd over het kleurverschil tussen de lampen heb ik enkele reserve lampjes gekocht. Bij een grote opruimactie tijdens de lente zijn de lampjes opgedoken en heb ik de proef of de som genomen. Een oude led naast een nieuwe led gehouden (zelfde batch maar de "nieuwe" was nog niet gebruikt).

Naar mijn mening was er geen verschil :)
Ok, dat is op zich een goede indicatie. Heb je ook enig idee hoeveel branduren die gebruikte er al op hadden zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

Ok, dat is op zich een goede indicatie. Heb je ook enig idee hoeveel branduren die gebruikte er al op hadden zitten?
4 x E14 Led spot - Eetkamer (Gemiddeld 6uur/dag)
3 x E27 Led lamp - Staanlamp + keuken (Gemiddeld 4uur/dag)
4 x GU10 Led spot - Woonkamer (Gemiddeld 4uur/dag)
4 x Led Inbouw - Slaapkamer (gemiddeld 1uur/dag)

Dus om eenvoudig te rekenen heeft een lampje 5uur per dag werkt...
5uur/dag x 7dagen x 52 weken x 2 (aantal jaren) = 3640 uren

Als ik het zo bekijk is dat nog niet zo heel veel, Dus ik zit nog wel 2 jaar goed met deze lampjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

The Legend

*Plop*

synthdood schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:32:
[...]

Ik realiseer me dat ik in herhaling val maar uh... Probeer 's een Philips Dimtone :*)
Daar was ik dus naar aan het zoeken, maar ik snap het verschil niet meer tussen de verschillende Philips LED's. Je hebt blijkbaar de MASTER LEDspot MV GU10 DimTone maar ook 36 varianten van de MASTER LEDspot MV GU10. Ik zie door de bomen 't bos niet meer :?

Veel licht heb ik niet nodig. In de woonkamer heb ik nu een plafondlamp met drie 35W GU10 spots en boven de eettafel 4x 25w E14. De kleurtemperatuur vind ik belangrijker. Ze moeten warmer licht geven dan de Ikea LEDARE's. Heb ik dan persé de dimtone's nodig, of zijn die andere ook prima?

[ Voor 14% gewijzigd door The Legend op 28-10-2013 18:11 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

Even in mijn mails opgezocht waar de ledjes vandaan kwamen...
die ondertussen 5uur/dag x 7dagen x 52 weken x 2 (aantal jaren) = 3640 uren meegaan :)

De website is veranderd maar de leds zijn nog dezelfde.
http://www.ledlamponline.eu/Led-Spot

Dus deze leds zijn een aanrader als je wil dat de ledjes even meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
The Legend schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:05:
[...]
E14. De kleurtemperatuur vind ik belangrijker. Ze moeten warmer licht geven dan de Ikea LEDARE's. Heb ik dan persé de dimtone's nodig, of zijn die andere ook prima?
Op volle sterkte zullen de diverse Philips lampen ongeveer dezelfde kleur geven. Het grote verschil ontstaat zodra je gaat dimmen. Waar normale led lampen dan niet van kleur veranderen (of vaak zelf iets witter/grauwer worden) worden Dimtones dan warmer van kleur. Werkt echt heel erg goed. Als je een warme gloeilamp-achtige kleur wilt bij het dimmen dan is dit eigenlijk de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een vijftal Ikea-lampen (Non).

Hierin gaan GU4 12V 20W Halogeenlampen.
Ik wil deze graag vervangen met LED-lampen, vanwege stroomverbruik, maar vooral vanwege de warmte (de lampen zitten dicht bij het plafond).

Weet iemand een goede LED-lamp om deze halogeenlampjes te vervangen?
Bestaan er überhaupt LED-lampjes die het op 12V doen of moet ik de kabeltjes vervangen en de transformator ertussenuit slopen om het op 230V te laten werken?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:59:
Ik heb een vijftal Ikea-lampen (Non).

Hierin gaan GU4 12V 20W Halogeenlampen.
Ik wil deze graag vervangen met LED-lampen, vanwege stroomverbruik, maar vooral vanwege de warmte (de lampen zitten dicht bij het plafond).

Weet iemand een goede LED-lamp om deze halogeenlampjes te vervangen?
Bestaan er überhaupt LED-lampjes die het op 12V doen of moet ik de kabeltjes vervangen en de transformator ertussenuit slopen om het op 230V te laten werken?
Die bestaan zeker, zie o.a. de olino database. 20 W halogeen is goed voor ca 150-200 lumen.
Wel kan het zijn dat de trafo niet geschikt is voor te lage vermogens, maar aangezien de beschrijving rept over 'conventionele trafo' heb je goede kans dat je die niet hoeft te vervangen. (Kwestie van even op de trafo kijken, daar staat normaliter een vermogensrange op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:22:
[...]

Die bestaan zeker, zie o.a. de olino database. 20 W halogeen is goed voor ca 150-200 lumen.
Wel kan het zijn dat de trafo niet geschikt is voor te lage vermogens, maar aangezien de beschrijving rept over 'conventionele trafo' heb je goede kans dat je die niet hoeft te vervangen. (Kwestie van even op de trafo kijken, daar staat normaliter een vermogensrange op).
Dank voor de reply! Duidelijk.

Op de trafo staat helaas 10W-20W, dus dat moet een andere trafo worden of lampjes op 230V zijn (al kan ik die niet 1-2-3 vinden, zo te zien).

Edit:
Of zou het werken als ik ipv 5 trafo's de 5 lampjes (>2W) op 1 trafo aan zou sluiten?
Scheelt me ook een stekkerblok :+

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 29-10-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat zou moeten werken. Maar als 1 lampje dan uitvalt duikt hij onder de ondergrens van de trafo en gaat het geheel vaag gedragen, of gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

@Anandus

Om maar in te haken op het trafo, hoeveel welke lamp e.d. verhaal.

Retrofit, LED lampen. (Edison schroef, GU10, GU5.3 e.d.)
Volgens het retrofit concept doen lichbron fabrikanten hun uiterste best om de consument het zo makkelijk mogelijk te maken. (in huidige installaties)

Meneer weet: mijn lamp is 20watt GU5.3, loopt naar de winkel en pak een 20Watt vervanger met GU5.3
Thuis gekomen schroeft/steekt deze de lamp in de fitting en klaar.
Identiek licht als de afgelopen xx jaar.

Hierbij maakt het ook niet uit wat het onder vermogen van de trafo is, omdat de fabrikant hier al rekening mee had gehouden.
In dit geval doet het +/-4Watt lampje alsof hij 20Watt is, en zal de lamp gewoon werken op de trafo.
Maar het lampje gebruikt toch 4Watt... slim he?

Het retro-fit idee is niet ontworpen om zelf creatief te zijn met LED, en kan je er dus van uit gaan dat 5 van deze 4Watt lampjes NIET gaan werken op een 20Watt trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

3xNix schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:50:
In dit geval doet het +/-4Watt lampje alsof hij 20Watt is, en zal de lamp gewoon werken op de trafo.
Maar het lampje gebruikt toch 4Watt... slim he?
Nou!

Mijn begrip van natuurkunde gaat niet heel erg ver, maar - laat ik het positief formuleren - mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Hoe kan een lampje nou "doen alsof" hij 20W verbruikt maar stiekem toch niet meer dan 4W verbruiken?

Als dat mogelijk is, waarom doet een lamp dan niet alsof hij 20W verbruikt maar in werkelijkheid 0W? Dat zou pas helemaal lekker besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nou, ik heb een aantal van deze jongens(4W) besteld en merk wel of ik 1 of 5 trafo's moet gebruiken :)
(en zal jullie dan van feedback voorzien :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Van de week kwam ik van Osram dimbare GU10 lampen tegen bij de appie XL voor 7,49.
130 lummen vond ik persoonlijk aan de lage kant maar aangezien ze bij ons in de woonkamer nu ook altijd gedimd staan, toch eens proberen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img194/7633/q3l2.jpg

Voor de de woonkamer ben ik dus opzoek ben naar een 12st dimbare LED vervangers
Ze zitten overigens per 6stuk achter een Klikaan/uit dimmer.
persoonlijk vind ik ze te steriel/wit in vergelijking met de Phillips 35 variant rechts, meschien is het ook even wennen.

Wellicht interessant voor mensen hier?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img201/1029/bj98.jpg

Links de Osram LED, rechts de Phillips 35w halogeen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img202/2352/r4l3.jpg
Maximaal gedimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:41
Omdat ik nu aan het kijken ben wat ik kan aan gloeilampen kan vervangen door led of spaarlamp, ben ik maar eens begonnen bij de lampen bij ons onder de carport. Daar zitten negen van deze lampen onder van 40w op een bewegingsmelder. Absurd hoog verbruik dus, elke keer als er iemand langsloopt gaat er dus 360w aan.

Nu had ik via miniinthebox 9 van deze http://prntscr.com/218xb8 besteld, maar deze werken dus niet in de fitting onder de carport. Als ik ze probeer in een lampje met kleine fitting werken ze allemaal gewoon.
Nou is het licht toch veels te fel en probeer ik ze wel te verkopen via mp ofzo, maar waar zou het nu aan kunnen liggen dat deze leds helemaal niet aangaan onder de carport?

Welke leds zou ik wel moeten hebben om deze 9 lampen te kunnen vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Vince22 op 01-11-2013 20:30 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het zijn dat een creatieve (diy) elektricien de lampen (deels) in serie heeft aangesloten? Dan is de spanning per fitting misschien maar (een veelvoud van) 230/9=25V. Een gloeilamp dimt dan naar een lager vermogen, maar een ledlamp gaat onder zijn minimale spanning gewoon niet aan. Kun je de spanning op zo'n fitting meten? Kwestie van opnieuw bedraden, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Momenteel zijn wij met de renovatie van de keuken, living en hal bezig, hier komen valse plafonds.
Hoog tijd dus om te kijken welke verlichting we gaan nemen.
We kiezen, op 1 lichtpunt na, overal voor inbouwspots. Dit komt op een totaal van een 50-tal spots.

De meeste online shops die ik raadpleeg, verkopen bijna uitsluitend armaturen met hallogeen/led erin.
Zijn er mogelijkheden om enkel de armaturen aan te schaffen? Of is het prijsverschil meteen hallogeen lamp er al in te verwaarlozen?

Met het oog op de toekomst lijkt het mij het verstandigst om voor GU10 te kiezen?

Uiteindelijk is het de bedoeling om op korte tijd op ongeveer 75-100% LED over te schakelen.
Zelf dacht ik aan de DimTone van Philips op enkele plekken (oa salon).
Zijn alle armaturen voor deze LED geschikt gezien zijn hoogte?

Alles moet nog gekozen worden, dus alle tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Kijk dan naar een armatuur dat ontwikkeld is voor LED en waar ze standaard in gemonteerd zitten, zoals Philips ledino

Met goede LED-producten is een fitting overbodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
ericplan schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:59:
Kijk dan naar een armatuur dat ontwikkeld is voor LED en waar ze standaard in gemonteerd zitten, zoals Philips ledino
Inderdaad, mooie armaturen, maar ik ben op zoek naar inbouwspots (verlaagd plafond).
De enige variant die daar te vinden is, zijn er van 75-130 euro per stuk.
Dat wordt echt onbetaalbaar...
ericplan schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:59:
Met goede LED-producten is een fitting overbodig.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

BlackShadow schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:06:

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wil zeggen?
In armaturen, die ontworpen zijn voor LEDs zit geen fitting meer. Het armatuur kan daardoor veel kleiner gemaakt worden, met veel dunnere bedrading. Als de LED na xxxxx branduren het begeeft, vervang je het armatuur. Onze VvE heeft recent nieuwe LED-galerijverlichting (NORLED Spa) aangeschaft. Die gaat naar verwachting 15-20 jaar mee. Na die tijd wordt het in z'n geheel vervangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Ik weet dat lampdirect.nl best veel mooie verlichtingsspulletjes hebben, en hoewel ze ook gewoon aan particulieren leveren, zijn een aardig aandeel van hun producten meer professioneel bedoeld (Philips Master meestal).

Maar, als antwoord op je vraag:
http://www.lampdirect.nl/philips-proset-led/#

Dat is dimbaar, maar heeft kleur 830, wat warm wit is, maar niet zo warm wit als meestal in huis gebruikt wordt, wat kleur 827 is. Chinese LED's met een kleurtemperatuur van 3000K zijn vaak blauwig, ik denk dat deze vanwege hun kwaliteit zeker niet blauwig zijn, maar wel witter dan spaarlampen die je bij de supermarkt haalt bijv.

http://www.lampdirect.nl/...spots-led-armaturen-rond/
Hier heb je spotjes met fitting, dus zonder lamp, waarbij je de lamp zelf kan kopen. Deze kosten echt vrij weinig, alleen er komt nog BTW overheen. Wil je hier 230V LED's op hebben, heb je ook nog dit nodig:
http://www.lampdirect.nl/linden-gu10-fitting/

LEDs met een GU10 fitting zijn vaker dimbaar dan die met een GU5.3, omdat bij die laatste vrijwel altijd een transformator nodig is omdat die meestal op 12V werken. En omdat zon trafo zowel wisselspanning als gelijkspanning kan geven afhankelijk van het type, kan er op verschillende soorten gedimd worden (fase aansnijden of PWM) wat niet echt te implementeren in elektronica is en vandaar dat het minder vaak dimbaar is.

Een LED op 12V wordt denk ik minder snel warm dan eentje van 230V vanwege de schakelverliezen, maar dat verschil is denk ik niet enorm.

Ik zou gewoon wat lampjes bekijken en aan de hand daarvan kiezen of je de GU5.3 wil houden, of een GU10 fitting erbij kopen, of compleet inbouwlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23
BlackShadow schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:06:
[...]
Inderdaad, mooie armaturen, maar ik ben op zoek naar inbouwspots (verlaagd plafond).
De enige variant die daar te vinden is, zijn er van 75-130 euro per stuk.
Dat wordt echt onbetaalbaar...
Ik heb een tijdje geleden deze combinatie gebruikt:

Newlec halogeen spot inbouw armatuur GU10 vast 50 wit (€ 4,19/stuk)
Philips masterled spot mv 4-35W GU10 40d 2700k extra warm wit dimbaar (€ 10,99/stuk)

Totaal € 15,18 per spot dus. Erg betaalbaar, en ze bevallen uitstekend.

[ Voor 61% gewijzigd door Hark_k op 03-12-2015 12:04 . Reden: Met dank aan woekele voor de oplettendheid i.v.m. een andere armatuur :) Links geupdate ]

Pagina: 1 ... 42 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)