Tja terugverdientijd...
Ik denk dat wij als tweakers niet snel een economisch voordeel van ledverlichting gaan halen. Als ik deze thread zo een beetje bekijk dan gaat het bij jullie niet anders dan bij mij. In de laatste jaren veel soorten led-lampen gekocht en uitgeprobeerd om tot de conclusie te komen dat de enige die een beetje voldoen de dure exemplaren zijn (en dan nog is het qua kleur vaak maar kantje boord). Investeringen van meerdere tientjes per lamp hakt er aardig in en de meterkast ligt vol met kansloze exemplaren die wellicht minder duur waren dan Philips en Osram maar nog steeds niet goedkoop... poef, weg economisch voordeel. De beloofde levensduur heb ik ook een hard hoofd in. De leds zelf gaan misschien wel lang mee maar de voorschakelelektronica sneuvelt al veel eerder en de meeste lampen zullen eerder vervangen moeten worden dan de fabrikanten ons doen geloven. Voor het geld wat ik inmiddels kwijt ben aan led lampen had ik waarschijnlijk nog 30 jaar gloeilampen kunnen laten branden...
Neemt niet weg dat het leuk is om veel licht voor weinig Kwh in huis te hebben en een beetje te pionieren en daar doen we het voor... niet voor het geld.. Toch?