Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Verwijderd
Wonderen zou ik van Ikea niet verwachten, maar met de keuze om de spaarlampen uit het assortiment vrijwel volledig te vervangen door 'gelijkwaardige' ledlampen (ze hebben alleen nog maar hoge vermogens spaarlampen, dit zie ik als een voortrekkersrol) verwacht ik wel dat die lampen op zijn minst de levensduur van een spaarlamp halen. Als ik het zo zag en voelde komen deze lampen eerder in de range van halogeen/gloeilamp uit, bepaald niet de duurzaamheid die Ikea ervan claimt. Hopelijk vergis ik me en halen ze wel een substantieel deel van de beloofde levensduur, maar de voortekenen zijn allesbehalve gunstig. Van een grote organisatie als Ikea zou ik bij afdeling inkoop meer expertise verwachten dan bij een relatief kleine organisatie zoals blokker of hema. Het lijkt er echter op dat je gelijk hebt en ze eventuele led expertise beperkten tot het goed ontwerpen van complete ledlampen (in armatuur ingebouwd).3xNix schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:33:
[...]
Volgens mij produceert Ikea helemaal niets en speelt ook geen voortrekker rol.
Het zijn de zelfde slag lampen als bij de Blokker / Action / Lidl etc.. etc..
Ze vragen lampen met specificatie X en kwaliteit Y voor prijs Z... een leverancier die dit kan leveren krijgt een lever contract van een miljoen lampen.
Deze soort lampen voldoen aan de vraag van 80% van de consumenten, goedkoop met redelijke specs.
Je mag hier natuurlijk geen wonder van verwachten...
Ja hoor...de eerste is al kapot. Na net geen 12 maanden.psy schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:48:
[afbeelding]
Philips masterled 4-35w gu10 230v 40graden 2700k warm wit dimbaar 19236700
Kosten nu 16 euro bij elektronicashop.nl
nu weer 18 bij Conrad (zelf 16 betaald)
Let wel op er zijn verschillende versies
-25 graden
-40 graden
-2700k
-3000k
Eerste goede LED lamp voor mij (ok een heel klein E27 ledlampje van Osram had ik al).
Zojuist op Conrad deze review gepost:
Gekocht ter vervanging van 50 Watt spotjes in een ander armatuur van Conrad (Draaibaar halogeensysteem Flexo II). Gebruik ze in de badkamer. Let wel op dat ze niet te vochtig mogen worden.
Heb eerst ééntje gekocht om te kijken of de kleur goed genoeg was. Deze is een tikje minder geel als de normale halogeen maar nauwelijks merkbaar en alleen als je de halogeenspotjes ernaast ziet. Kleur is verder uitstekend te noemen, ik heb legio LED lampen gezien die veel koeler/blauwer waren. Hier is daar niets van te zien.
De hoek (40 graden bij deze versie) is iets kleiner als standaard halogeen. In mijn geval geen enkel probleem, ik gebruik 4 lampjes naast elkaar en die vullen elkaar goed aan.
Ook moet je er wel rekening mee houden dar er veel minder licht wegstraalt buiten die 40 graden als halogeenspotjes. Bijvoorbeeld aan de onderkant (bij de fitting) zie je bij de halogeenspotjes nog veel licht alle kanten opgaan, daar is hier geen sprake van. Dit ontbreken van strooilicht kan invloed hebben in de rest van de kamer.
Toch heb ik nu meer dan voldoende licht in de badkamer, ben er tevreden mee. Ze zijn ook best mooi ontworpen, niet groter als de standaard GU10 lampjes en een net design zeer bruikbaar in een open armatuur.
De prijs is wel aan de hoge kant vandaar geen "uitstekend". En de levensduur moet zich nog maar bewijzen, Philips heeft bij mij absoluut geen goede naam voor wat betreft het halen van de opgegeven levensduur. Spaarlampen van Philips zijn bij mij veel eerder kapot gegaan als zou moeten. Dus even afwachten.
Wat is dat toch met Philips lampen??? Bij Philips spaarlampen was de uitval ook al zo hoog.
Ik vind het echt belachelijk dat een lamp van 18 euro na nog geen jaar al defect is. Hij gaat nu aan maar heel snel gaat ie knipperen. Onbruikbaar geworden.
En kom nou niet aan met, ja dat kan gebeuren. NEEN. Een lamp van 18 euro (die een halogeen vervangt van wat zal het zijn, € 1,50 ) MAG niet kapot gaan na een jaar. Dat slaat helemaal nergens op.
Man man man. Wat word je zo besodemieterd. Iedereen aan de dure LED lamp....maar de levensduur weet niemand. Stel dit gebeurt je één keer net buiten de garantie, dan verdampt je "winst" wel heel snel

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Alleen twijfel ik tussen de 8 W 2700 K GU10 25° DimTone en de 8 W 2700 K GU10 40° DimTone. Het zijn spotjes in een woonkamer. Boven bank, vensterbank, midden in keuken..
Vraag blijft wel of deze in een normale gu10 armatuur passen.
[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 01-10-2013 10:04 ]
Ik ga eerst eens de leverancier op de hoogte brengen. Dat is toch eerste aanspreekpunt voor de garantie.!null schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:44:
Maar wat zegt Philips ervan als je ze op belt? Want je hebt garantie, maar je hebt ook een realistisch te verwachten levensduur.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Verwijderd
Klinkt als een gevalletje oververhitting van een powerled (again), in theorie zou Philips zich kunnen beroepen op een ongeschikt armatuur, al weet ik niet of dat in de garantievoorwaarden staat. Kun je een foto van het armatuur posten zodat we een idee krijgen welke armaturen voor problemen (kunnen) zorgen? Het kan ook een fabricagefout/ontwerpfout zijn, dat een powerled niet voldoende verankerd zat aan de heatsink.psy schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:25:
[...]
Ja hoor...de eerste is al kapot. Na net geen 12 maanden.
Wat is dat toch met Philips lampen??? Bij Philips spaarlampen was de uitval ook al zo hoog.
Ik vind het echt belachelijk dat een lamp van 18 euro na nog geen jaar al defect is. Hij gaat nu aan maar heel snel gaat ie knipperen. Onbruikbaar geworden.
En kom nou niet aan met, ja dat kan gebeuren. NEEN. Een lamp van 18 euro (die een halogeen vervangt van wat zal het zijn, € 1,50 ) MAG niet kapot gaan na een jaar. Dat slaat helemaal nergens op.
Man man man. Wat word je zo besodemieterd. Iedereen aan de dure LED lamp....maar de levensduur weet niemand. Stel dit gebeurt je één keer net buiten de garantie, dan verdampt je "winst" wel heel snel
P.S. ook spaarlampen konden niet veilig in alle gloeilamp-armaturen vanwege oververhitting van hun voedingselektronica, bij ledlampen is dit nog een slagje erger omdat juist de leds zelf oververhit raken. De vraag is of ledfabrikanten hun koellichamen gaan overdimensioneren om ook in ietwat gesloten armaturen de levensduur te kunnen garanderen, of dat ze ons massaal nieuwe armaturen aan gaan praten....
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2013 10:26 . Reden: verfijning faal-opties ]
Open armatuur. Bewust gekozen...vanwege de mogelijke warmte. Maar echt heet wordt hij ook helemaal niet. Gewoon behoorlijk warm maar niets bijzonders.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:22:
[...]
Klinkt als een gevalletje oververhitting van een powerled (again), in theorie zou Philips zich kunnen beroepen op een ongeschikt armatuur, al weet ik niet of dat in de garantievoorwaarden staat. Kun je een foto van het armatuur posten zodat we een idee krijgen welke armaturen voor problemen (kunnen) zorgen? Het kan ook een fabricagefout/ontwerpfout zijn, dat een powerled niet voldoende verankerd zat aan de heatsink.
P.S. ook spaarlampen konden niet veilig in alle gloeilamp-armaturen vanwege oververhitting van hun voedingselektronica, bij ledlampen is dit nog een slagje erger omdat juist de leds zelf oververhit raken. De vraag is of ledfabrikanten hun koellichamen gaan overdimensioneren om ook in ietwat gesloten armaturen de levensduur te kunnen garanderen, of dat ze ons massaal nieuwe armaturen aan gaan praten....

LED lampen hebben een maximale bedrijfstemperatuur op een bepaald punt. (TC-point)psy schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:03:
[...]
Open armatuur. Bewust gekozen...vanwege de mogelijke warmte. Maar echt heet wordt hij ook helemaal niet. Gewoon behoorlijk warm maar niets bijzonders.
[afbeelding]
Meestal is dit een graadje of 70-80 op het specifieke punt, dit is niet vreemd voor elektronica.
Behoorlijk warm klinkt niet als 70-80 graden.... Philips heeft vast wel een datablad waar deze temperatuur aangegeven staat en waar het punt is op de lamp.
Slecht zeg, opener kan haast niet. Ik heb zelf ook een 4-tal Philips LEDs in huis... hoop wel dat die het langer volhouden.psy schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:03:
[...]
Open armatuur. Bewust gekozen...vanwege de mogelijke warmte. Maar echt heet wordt hij ook helemaal niet. Gewoon behoorlijk warm maar niets bijzonders.
[afbeelding]
Ik heb ze net een uurtje aangehad, kan de lamp zelf aan de zijkant zo'n 5 sec vasthouden en dan wordt het te warm. Zal dan zo'n 50 graden zijn denk ik? Het armatuur zelf wordt slechts lauwwarm. Dus allemaal ruim binnen de marges, kan toch ook niet anders? Het perfecte armatuur voor zulke lampen. Kan de warmte kwijt aan de lucht, maar ook aan het staal van de lamp. Nee hier is iets anders aan de hand inderdaad. Wilde het eens filmen maar dan zal je zien dat ie het net niet doet. Maar er komen genoeg kansen.3xNix schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:31:
[...]
LED lampen hebben een maximale bedrijfstemperatuur op een bepaald punt. (TC-point)
Meestal is dit een graadje of 70-80 op het specifieke punt, dit is niet vreemd voor elektronica.
Behoorlijk warm klinkt niet als 70-80 graden.... Philips heeft vast wel een datablad waar deze temperatuur aangegeven staat en waar het punt is op de lamp.
Verwijderd
hmm, max 5 seconden handwarm op aluminium, bij een merk als Philips zou ik dat inderdaad wel aangedurfd hebben, bij een el cheapo merk echter niet. Vergeet niet dat de powerled veel warmer wordt dan de heatsink, doordat het zo'n geconcentreerde warmtebron is (en er nog wat 'isolerende' laagjes tussen heatsink en led zelf zitten). Maximum junction temperaturen liggen voor powerleds rond de 120 graden en zo'n temperatuur kan lokaal ook bij een praktisch handwarme heatsink nog altijd gehaald worden. Powerleds zijn eigenlijk de kasplantjes onder de lichtbronnen; een beetje te warm en ze flikkeren al. Bouwkwaliteit is ook erg belangrijk, want het warmtetransport binnen de lamp is zo sterk als de zwakste schakel in de keten. Zoiets stoms als een te dikke klodder thermisch geleidende lijm onder de led, of zelfs maar een luchtbel daarin, kan ook een goed gedimensioneerde heatsink niet meer goedmaken.psy schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:02:
[...]
Ik heb ze net een uurtje aangehad, kan de lamp zelf aan de zijkant zo'n 5 sec vasthouden en dan wordt het te warm. Zal dan zo'n 50 graden zijn denk ik? Het armatuur zelf wordt slechts lauwwarm. Dus allemaal ruim binnen de marges, kan toch ook niet anders? Het perfecte armatuur voor zulke lampen. Kan de warmte kwijt aan de lucht, maar ook aan het staal van de lamp. Nee hier is iets anders aan de hand inderdaad. Wilde het eens filmen maar dan zal je zien dat ie het net niet doet. Maar er komen genoeg kansen.
Ik ben tevreden met het resultaat, wit licht waar ik het moet hebben zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de kleurverzadiging van de kleurenverlichting in de rest van de ruimte. Als het goed is zou de verlichting geen slagschaduwen moeten veroorzaken als je (niet voorover hangend over de wastafel) voor de nog niet gemonteerde spiegel staat, maar dat moet ik nog uitproberen. De bedoeling is dat er alleen indirect licht op je gezicht valt.
Het is niet mogelijk om het goed op beeld vast te leggen maar dit geeft een indruk:

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 01-10-2013 18:59 ]
Daarnaast zie ik op de 1e foto 2x de Kreon Down In-Line armatuur, heb je in beiden een warm-witte spot gericht op de wasbak?
Het melkglas bevindt zich tussen het toilet en de badkamer, twee glasplaten met daartussen zo'n 5cm ruimte. Rondom is een rgb led-strip met een vermogen van 14 Watt per meter aangebracht. In totaal zit er bijna vijf meter in. Dit levert 's avonds voldoende licht op, bij daglicht zou het wat meer mogen zijn. Het melkglas is ongeveer 40cm breed en wordt niet helemaal egaal verlicht maar het is acceptabel. Hier zie je het van de andere kant, op deze foto wordt ie van achteren verlicht met een bouwlamp.Niek_ schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:07:
Nice. Ik zie op de 1e foto volgens mij het melkglas met de ledstrip? Gebruik je 1 zo'n unit om de hele badkamer van licht te voorzien? Of heb je op een andere plek nog zo'n strip?
Daarnaast zie ik op de 1e foto 2x de Kreon Down In-Line armatuur, heb je in beiden een warm-witte spot gericht op de wasbak?

De Kreon Down In-Line hebben in beide een warmwitte spot en een amberkleurige. Twee keer 1,2 watt 12 graden is al voldoende om de wasbak te verlichten.
De rest van de verlichting in de badkamer bestaat uit twee lichtbakjes van ca 45x11cm in de opstaande rand (die is ontstaan omdat ik de badkamer heb uitgediept waarbij er een betonnen bak aan de binnenkant is gestort onder de fundering). Voor in de lichtbakken heb ik op een plaatje vijf stukjes led strips van 2cm breed en 40cm lang laten solderen. Die strips hebben een vermogen van 28 W per meter. Er moet nog een glazen plaatje van melkglas op geplaatst worden. Samen met de andere ledstrips levert dat genoeg licht op in de badkamer (en het toilet).
De aansturing gaat vanuit een centrale ruimte waar de onderstaande multiplexplaat met schakelactoren, voedingen en drivers is opgehangen:

De blauwe unit is een dmx demultiplexer met 72 0-10V uitgangen. Ik was van plan daarmee de witte Osram voedingen te dimmen via 0-10V maar ik heb die zut er nu uitgegooid en vervangen door een EldoLed PowerDrive. In de onderste lasdoosjes zijn Fibaro double relay switches gemonteerd waarmee ik twee lasten kan schakelen. Die zitten aangesloten op contactdozen erboven waar de voedingen ingeprikt zitten en kunnen ook met de hand bediend worden. De zwarte units zijn EldoLed LinearDrives voor de led-strips en linksboven zit nog een oldskool trafo voor halogeenverlichting waar een z-wave dimmer voor zit.
[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 01-10-2013 23:13 ]
Ik zie dat je van strak houdt, mooi hoor.
Ziet er strak uit!
Toch wel leuk te zien dat sommige mensen iets anders hebben dan gamma armaturen.
Gebruik je over het algemeen nog veel retro-fit lampen, of toch wel veel modules?
Maak je zelf een lichtplan? inclusief keuze voor componenten?
De layout van mijn huis heb ik samen met een architect ontworpen. Het betreft een renovatie van een zeventiende eeuwse T-boerderij dus het omhulsel en vertrekken in het voorhuis waren er al. Die architect heeft ook wat details gedaan zoals het ontwerp van de trap maar verder doe ik alles zelf: materialen, kleuren, lichtplan, interieurinrichting, uitzoeken en monteren van componenten en hier en daar wat aanpassingen aan het ontwerp van de architect vanwege voortschrijdend inzicht en gewijzigde bestemming van een deel van het huis (de badkamer is onderdeel van een vakantieverblijf dat ik volgend jaar in de markt hoop te kunnen zetten). Deze badkamer is later toegevoegd en heb ik helemaal zelf ontworpen. Om het lichtplan te valideren heb ik een model gemaakt in Sketchup. Het leuke is dat het uiteindelijke resultaat dan ook nog aardig lijkt op de renders3xNix schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:07:
[...]
Ziet er strak uit!
Toch wel leuk te zien dat sommige mensen iets anders hebben dan gamma armaturen.
Gebruik je over het algemeen nog veel retro-fit lampen, of toch wel veel modules?
Maak je zelf een lichtplan? inclusief keuze voor componenten?

Op ebay enzo kon ik niets vinden, en bij ledlampendirect.nl konden ze me niet helpen.
Heeft hier iemand misschien een suggestie?
Zie de folder op blz 7
http://www.kruidvat.nl/do...agazine.html#/zoompage/7/
[ Voor 14% gewijzigd door Vjenne-ICT op 06-10-2013 23:35 ]
Van de flame lampen ben ik niet kappot, maar de prijs/kwaliteit van de ledlampen van kruidvat is super.Vjenne-ICT schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 23:31:
De LED lampen bij de kruitvat zijn in de aanbieding (1+1 gratis). Heeft iemand ervaring met deze lampen? Ik wil ze namelijk aanschaffen. Ik zoek een LED flamelamp en deze lijken aan deze eisen te voldoen als ik het blaadje zo zie.
Zie de folder op blz 7
http://www.kruidvat.nl/do...agazine.html#/zoompage/7/
zeker met 50% korting.
ik heb er een tijdje geleden een aantal gekocht met 25% korting maar dit is helemaal perfect
Nou is dit niet zo'n groot probleem, zeker gezien het lage stroomverbruik, maar van alle (verschillende) LED-lampen die ik hier heb is er maar één die dit verschijnsel lijkt te vertonen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Vraag mij af in hoeverre er iets aan te doen is zonder aan de bedrading in de muur te hoeven zitten
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Herkenbaar verschijnsel, mijn ouders hebben het ook al een paar jaar bij een ledlamp. Hoogstwaarschijnlijk is de lamp met een hotelschakeling (=twee onafhankelijke schakelaars) geschakeld. In dat geval lopen er over geruime lengte een fasedraad en een (bij uitgeschakelde lamp) spanningsloze draad richting de lamp, vlak naast elkaar. Voor zover mijn beperkte elektro-technische kennis gaat, krijg je op die manier een soort (volumineus uitgevoerde) 'mini-condensator' en condensatoren geleiden wisselstroom, ook al zijn de twee delen elektrisch van elkaar gescheiden. Dit effect is dus geen inductieve (daarvoor zou er namelijk een stroom door de fasedraad moeten lopen), maar capacitaire lekstroom. De wisselende spanning over de fasedraad is genoeg om energie over te dragen door de 'condensator' heen en richting de lamp. Deze lekstroom was er ook al bij spaar- en gloeilampen, alleen stookten die het weg als onzichtbare warmte, niet (deels) als licht.Raven schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:27:
Ik heb hier een LED-lamp, merkt/type weet ik zo niet maar zit in de fitting waar een gewone gloeilamp in heeft gezeten. Deze LED-lamp blijft wanneer de schakelaar op uit staat toch nog iets licht geven. Volgens Google, die de nodige mensen met hetzelfde probleem laat zien, is het toverwoord waarschijnlijk "inductie".
Nou is dit niet zo'n groot probleem, zeker gezien het lage stroomverbruik, maar van alle (verschillende) LED-lampen die ik hier heb is er maar één die dit verschijnsel lijkt te vertonen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Vraag mij af in hoeverre er iets aan te doen is zonder aan de bedrading in de muur te hoeven zitten
Hoe je dit zonder te breken/elektra nieuw in te richten kunt verhelpen is een goede vraag. Wellicht dat een ander met een elektro-achtergrond iets kan bedenken om de lekstroom te stoppen, zonder dat de geplande stroom er hinder van heeft. Het beste wat ik kan bedenken voor nu is, als het echt hinderlijk is, een schakeling direct voor de lamp, bijvoorbeeld via een klik-aan, klik-uit systeem. Maar of je daar nu blij van wordt, zo'n extra afstandsbediening?
-edit-: zou het mogelijk zijn om de stroom naar de led indirect, dus via een relais te schakelen? dit relais heeft dan een minimale voeding nodig die groter is dan beschikbaar is uit de lekstroom. Puur speculeren dit, maar wel leuk om in gedachten mee te puzzelen.
Lastig, het beste wat ik kan bedenken is een nieuwe ledvoeding erop te zetten, ter vervanging van de 6V trafo. De spanning over je armatuur wordt dan waarschijnlijk wel wat hoger maar niet direct gevaarlijk hoog, schat ik. De vraag is wel of je armatuur genoeg ruimte biedt voor een de noodzakelijke heatsink op een ledlamp van ca 6W, dat wil bij halogeenlampen nog wel eens vies tegenvallen. Reken op redelijk wat knutselwerk, ik ken geen kant en klare oplossingen voor halogeen van dit vermogen, zeker niet op 6V.jurk738 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:08:
Ik heb hier nog een mooie burolamp met een halogeen G6.35 lampje (6V, 35W) die ik zou willen vervangen door een led lampje.
Op ebay enzo kon ik niets vinden, en bij ledlampendirect.nl konden ze me niet helpen.
Heeft hier iemand misschien een suggestie?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:56 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Vreemd, dan is inductieve overdracht dus niet meer uit te sluiten, als de schakeldraden in leidingen lopen die gedeeld worden met acstroomverbruikers. Hoe dan ook, in dat geval is er ook sprake van capacitatieve overdracht. Het blijf in elk geval een lekstroom die je weg zou willen filteren en helaas kan ik daar (nog?) geen pasklare oplossing voor verzinnen.Raven schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:03:
Geen hotelschakeling. Hebben we wel hier in huis, maar de LED-lamp die daar aan zit heeft hier geen last van. De niet uitgaande lamp heeft dus gewoon 1 normale schakelaar, geen rare toestanden, hooguit oude bedrading die voor zover ik weet de afgelopen 20-30j (waarschijnlijk zelfs langer) niet vervangen is.
Iig, ik heb hier ook wel eens een spaarlamp gehad die 'uit' enigszins bleef gloeien (en zelfs nog wat meer licht gaf zodra ik 1 van de buizen aanraakte
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Als je de lamp per sé uit wilt hebben, zou je die verder van het lichtpunt aan moeten sluiten zodat deze minder storing opvangt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
mR Distel geeft in zijn bericht op maandag 7 oktober 17:50 een heldere verklaring, met als kernpunt dat we niet met inductieve maar met capacitieve overdracht hebben te maken, die er ook altijd al was bij gpoeilampen. Alleen daar was het inderdaad te gering om er wat van te merken. Maar het was er wel terdege.Raven schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:27:
Ik heb hier een LED-lamp, merkt/type weet ik zo niet maar zit in de fitting waar een gewone gloeilamp in heeft gezeten. Deze LED-lamp blijft wanneer de schakelaar op uit staat toch nog iets licht geven. Volgens Google, die de nodige mensen met hetzelfde probleem laat zien, is het toverwoord waarschijnlijk "inductie".
Nee, ook al wil je nog zo graag, stoppen kun je dit niet, hooguit ontlopen. En dan valt inderdaad inderdaad te denken aan zoiets zoals voorgesteld een of andere schakeling direct voor de lamp, b.v. een relais. Alleen dat kun je lang niet in alle gevallen een beetje netjes wegwerken. Dus in veel gevallen niet een ideale oplossing. Dubbelpolig schakelen kan ook, maar dat vergt weer werk aan de installatie waar niet iedereen op zit te popelen.Wellicht dat een ander met een elektro-achtergrond iets kan bedenken om de lekstroom te stoppen, zonder dat de geplande stroom er hinder van heeft. Het beste wat ik kan bedenken voor nu is, als het echt hinderlijk is, een schakeling direct voor de lamp, bijvoorbeeld via een klik-aan, klik-uit systeem. Maar of je daar nu blij van wordt, zo'n extra afstandsbediening?
Nee, ik kan me voorstellen dat die gedachte opkomt bij sommigen, maar dat heeft er niets mee te maken, ook een brandschoon net vertoont dit. Beschouw het als een heel normaal natuurverschijnsel. Het is gewoon de lengte van een spanningvoerende draad naast de schakeldraad die het doet. En dat laatste verklaart waarom de ene lamp dit wel vertoont en de andere niet.eymey schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:54:
Het kan ook dat je "nul" gewoon niet 'schoon' is (volgens mij kan dat ook veroorzaakt worden door te veel schakelende voedingen of andere lampen met slechte PF, maar ik ben geen expert).
Iig, ik heb hier ook wel eens een spaarlamp gehad die 'uit' enigszins bleef gloeien (en zelfs nog wat meer licht gaf zodra ik 1 van de buizen aanraakte).
Dit verschijnsel is in deze rubriek overigens al meerdere keren besproken.
Echter, ik wil je heel graag geloven, maar ik was ook weer niet helemaal compleet in mijn voorbeeld:
In mijn voorbeeld was er geen sprake van een schakeldraad naast een spanningvoerende draad. Maar gewoon een schemerlamp met een aardig lang snoer eraan. Overigens ook in een "klik aan klik uit" module gestoken, zoals hierboven wordt gekopperd. En die klik aan klik uit module schakelt dus blijkbaar ook alleen maar de fase.
Maar goed, wat voor een schakeldraad kan gelden, kan natuurlijk ook voor een nul gelden. De klik aan klik uit module van de schemerlamp zat in een stekkerblok dat verder ook apparaten voedt die altijd aan staan.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 11-10-2013 18:12 ]
Als je een ledlamp hebt met een enorm groot koellichaam, dan weet je dat je fout zit.

Dit is toch compleet uit verhouding, deze lamp kan bijna niet efficiënt zijn, kijkend naar de grote van de koeling en dan ook nog van aluminium. Daarbij zijn de specs vaak ook nog beroerd met hoge K waardes.
Neem een Philips Masterled, of Osram Star, die hebben niet eens een echt koellichaam en ook niet van aluminium, maar gewoon kunststof
Warmte is bij de A-merken al geen probleem meer, ze worden absoluut niet heet meer.
Ben je wel bang dat ze te heet worden? Koop dan een Ledlamp van hoog vermogen, rond de 8 of 10 watt.
Dim deze dan terug naar bijvoorbeeld 5 of 6 watt, je zult voelen dat een ledlamp dan gewoon koud blijft.
Ook in een volledig gesloten armatuur (IP65)
Een van 8 watt naar 5 watt gedimde ledlamp is efficiënter dan een niet gedimde 5 watt ledlamp.
Bij de gloeilamp was het juist andersom, bij led gelukkig niet.
Nagenoeg alle ledlampen hier thuis branden altijd gedimd en zijn vrij zwaar, of meerdere per armatuur.
Na een hele avond branden is haast niet te voelen dat ze aan hebben gestaan.
Bij de aanschaf ben je iets duurder uit, maar op termijn goedkoper.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Er is ooit, lang geleden beslist dat een gemiddelde lamp ongeveer 1000 uur brand in een jaar.Terpen Tijn schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:41:
[...]
2 jaar, prachtig hoor, poe poe. Ondertussen wordt er geclaimd dat een goede LED 25 jaar mee zou gaan, wat niet onredelijk is gezien de prijs. Ik verkoop toch ook geen nieuw type TV dat "25 jaar" meegaat met de smoes "ja, alleen de glasplaat meneer, de electronica gaat na 25 maanden wel stuk..."?
Dit is echt een stukje valse voorlichting in de LED branche.
Hiermee wordt de levensduur berekend.
Gloeilamp gaat gemiddeld 1000 uur mee, dus 1 jaar.
Halogeen, 2000~4000 uur, 2 tot 4 jaar.
Fluo +/-10.000 uur , 10 jaar
LED 25.000uur, dus 25 jaar
Dit is geen garantie, dit is een theoretische waarde.
En omdat iemand na 7 tot 10 jaar gebruik toch niet meer moeilijk doet over een lamp, kan het sommige fabrikanten geen reet schelen welke kwaliteit ze leveren, 25 Jaar op het doosje dat verkoopt lampen.
Nou, dat onderscheid tussen Chinese "troep" en Philips kwaliteit lijkt me niet helemaal correct. Ik heb er namelijk zo een:Oxellaar schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:50:
Die valse voorlichting komt vooral door de goedkope troep uit China die hier enorm duur wordt verkocht.
Als je een ledlamp hebt met een enorm groot koellichaam, dan weet je dat je fout zit.
[afbeelding]
Dit is toch compleet uit verhouding, deze lamp kan bijna niet efficiënt zijn, kijkend naar de grote van de koeling en dan ook nog van aluminium. Daarbij zijn de specs vaak ook nog beroerd met hoge K waardes.
Neem een Philips Masterled, of Osram Star, die hebben niet eens een echt koellichaam en ook niet van aluminium, maar gewoon kunststof
[afbeelding]
Warmte is bij de A-merken al geen probleem meer, ze worden absoluut niet heet meer.
http://www.philips.nl/c/L...t-872790091838000/prd/nl/
Dat heette een "master" LED vorig jaar, en die heeft net zo goed een enorm koellichaam. Een slecht teken dus? Kostte iets van 35 euro, meen ik.
Gestart in 2008 kunnen er langzaamaan wel wat ervaringen komen van de pioniers.
Datapunt: alle 9 de 6watt dimbaar gu10 ledspots uit november 2009 in mijn woonkamer doen het nog 'als nieuw'. Enorm koellichaam trouwens
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vroeger hadden de "A" merken ook grotere koellichamen, maar de technologie word steeds beter en de meeste lampen zijn qua afmetingen nu bijna gelijk als de halogeen lampen e.d. die ze moeten vervangen.
Dit lukt niet met grote klompen aluminium.
@ Terpen Tijn
Die Philips lamp is echt een super ontwerp... mooiste lamp ooit imho.
[ Voor 10% gewijzigd door 3xNix op 11-10-2013 16:45 ]
Verwijderd
Koellichamen worden tegenwoordig beter verborgen, reken er maar op dat er stiekem best wat warmtewisselend oppervlakte schuilgaat onder dat wit geschilderde (vrijwel zeker) aluminium heatsinkje van Philips. Kwestie van verborgen kanalen waar de lucht doorheen gaat, mooiw 'plintjes' die de lucht in- en uitlaat verbergen en het kan een stuk eleganter dan de glimmende (dom, want dat kost al snel 0,5-1W aan verloren stralingscapaciteit) ongeverfde aluminium heatsinks van de Chinezen.3xNix schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:41:
Het is ook geen referentie, groot of klein koellichaam... het zou eerder aangeven waar de lamp zich bevind in de ontwikkeling.
Vroeger hadden de "A" merken ook grotere koellichamen, maar de technologie word steeds beter en de meeste lampen zijn qua afmetingen nu bijna gelijk als de halogeen lampen e.d. die ze moeten vervangen.
Dit lukt niet met grote klompen aluminium.
@ Terpen Tijn
Die Philips lamp is echt een super ontwerp... mooiste lamp ooit imho.
De efficiëntie van leds is de laatste jaren weliswaar gestaag verbeterd, maar blijft in absolute zin nog altijd rond de 10-20 % hangen (gloeilamp was 1-2%), de resterende 80-90% moet dus nog altijd gedumpt worden in de vorm van lastig kwijt te raken laagwaardige warmte. De claim dat heatsinks dus niet meer groot hoeven zijn bij kwaliteitslampen is naar mijn mening dan ook onzin. Sterker nog, 'kwaliteitslampen' leveren vaak nog een deel van hun efficiëntie in om een betere lichtkwaliteit te krijgen (kleurtemperatuur, CRI, naar rood dimmen).
De enige manier om laagwaardige warmte kwijt te raken is door goed geleidend oppervlakte waarlangs al dan niet gedwongen convectie plaats kan vinden. Dit gebeurt bij grote vermogens (orde 8-10W) dus gegarandeerd met een groot warmtewisselend oppervlak en de beperking aan de inbouwmaat van de lampen is dan ook de enige reden dat de meeste consumenten retrofitledlampen van A-merken stoppen bij een orde van 7W. (En bij halogeenstaafvervangers zelfs al bij een miezerige 1-2W.)
Ik ben het dan ook totaal niet eens met Oxxelaar dat het warmteprobleem bij A-merken verleden tijd is, het wordt daar hooguit iets eleganter en beter aangepakt dan met een glimmende heatsink. De tip om een hoog vermogen led terug te dimmen is wel goed gevonden, op die manier zorg je zelf voor een oversized heat sink om je kwetsbare powerleds (noemde ze eerder al kasplantjes) tegen oververhitting te beschermen, zeker belangrijk in een krap, gesloten armatuur, daar houden ook je mooie Philips ledlampjes niet van.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 19:43 . Reden: verduidelijking rendementen ]
De heatsink bij de masterleds is echt van "een" kunststof gemaakt. Heb net bij één met een mes een paar laagjes weggeschrapt, maar het is door en door wit. Ook schemert het licht er iets doorheen, dus aluminium is het echt niet. Los daarvan zal het zeker wel een goed warmte geleidend materiaal zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:42:
[...]
Koellichamen worden tegenwoordig beter verborgen, reken er maar op dat er stiekem best wat warmtewisselend oppervlakte schuilgaat onder dat wit geschilderde (vrijwel zeker) aluminium heatsinkje van Philips. Kwestie van verborgen kanalen waar de lucht doorheen gaat, mooiw 'plintjes' die de lucht in- en uitlaat verbergen en het kan een stuk eleganter dan de glimmende (dom, want dat kost al snel 0,5-1W aan verloren stralingscapaciteit) ongeverfde aluminium heatsinks van de Chinezen.
Het warmteprobleem is toch wel minder geworden als de heatsink tegenwoordig beter is?De efficiëntie van leds is de laatste jaren weliswaar gestaag verbeterd, maar blijft in absolute zin nog altijd rond de 10-20 % hangen (gloeilamp was 1-2%), de resterende 80-90% moet dus nog altijd gedumpt worden in de vorm van lastig kwijt te raken laagwaardige warmte. De claim dat heatsinks dus niet meer groot hoeven zijn bij kwaliteitslampen is naar mijn mening dan ook onzin. Sterker nog, 'kwaliteitslampen' leveren vaak nog een deel van hun efficiëntie in om een betere lichtkwaliteit te krijgen (kleurtemperatuur, CRI, naar rood dimmen).
De enige manier om laagwaardige warmte kwijt te raken is door goed geleidend oppervlakte waarlangs al dan niet gedwongen convectie plaats kan vinden. Dit gebeurt bij grote vermogens (orde 8-10W) dus gegarandeerd met een groot warmtewisselend oppervlak en de beperking aan de inbouwmaat van de lampen is dan ook de enige reden dat de meeste consumenten retrofitledlampen van A-merken stoppen bij een orde van 7W. (En bij halogeenstaafvervangers zelfs al bij een miezerige 1-2W.)
Ik ben het dan ook totaal niet eens met Oxelaar dat het warmteprobleem bij A-merken verleden tijd is, het wordt daar hooguit iets eleganter en beter aangepakt dan met een glimmende heatsink. De tip om een hoog vermogen led terug te dimmen is wel goed gevonden, op die manier zorg je zelf voor een oversized heat sink om je kwetsbare powerleds (noemde ze eerder al kasplantjes) tegen oververhitting te beschermen, zeker belangrijk in een krap, gesloten armatuur, daar houden ook je mooie Philips ledlampjes niet van.
Daarbij heb ik kort geleden nog met een LEDtube 31W in mijn handen gestaan van Philips, deze hebben zelfs een verwachte levensduur van 50.000 uur. Hier zit wel een aluminium achterzijde aan, maar ook die wordt niet bijzonder warm. Toch is het een vrij klein oppervlak om die 80 tot 90% warmte mee kwijt te raken. Volgens opgave van Philips is de max. temperatuur van de behuizing maar 55 graden.
De emissiewaarde heb ik daarbij ingesteld op 0.94. (Voltcraft IR 900-30S)
de temp die ik kreeg was ongeveer 46-55 graden (zwarte gedeelte) waarbij de lampen ongeveer 2 uur aanstaan.
Thuissituatie: alles naar LED aan het vervangen, mooie huiskamerlampen/interieur koopt vrouwlief. Daar heb ik zelf minder kijk op.
Nu heeft ze een hele mooie lamp gehaald; staande lamp naar boven stralend plus een leeslamp erop. Dimbaar door twee draaiknoppen. Alleeen... schrik... de bovenstraler is een "bouwlamp" (230V, 300W, R7S) en leeslamp is halogeen (30W, G9). Plugwise bevestigd ook; in de laagste dimstand nog een flink verbruik van 90-120W. En dat ontdekt op de Dag van de Duurzaamheid.
Ik heb wat zitten googlen op led-vervangers. Dat moet nog wel lukken her en der.
Ook de dimmer heb ik opengeschroefd en daar staat op een dimbereik van 60-300W en 20-60W, tekentjes met een sinusgolf met pijl er haaks op, "E 1E4" en "t3=T35".
Dat gaat volgens mij niet werken met dimbare ledlampen (tot max 10W)
Weten jullie van een bruikbare dubbeldimmer?
Of waar moet ik op letten bij het zoekwerk naar een schikte dimmer?
[ Voor 3% gewijzigd door agvdberg op 12-10-2013 09:46 ]
Verwijderd
Het warmteprobleem is in die zin minder geworden dat bij een goed ontwerp, de LEDS in een open armatuur niet hoeven te bezwijken onder oververhitting. Helaas zijn lang niet alle bestaande armaturen open genoeg en is de constructiekwaliteit (dikte thermisch geleidende lijmklodders, te ruime passingen etc.) behoorlijk kritisch, dus moet je als consument nog altijd op je hoede zijn voor door oververhitting prematuur falende leds. Fabrikanten zullen niet snel 4,5 jaar de leds volcontinu willen laten branden voordat ze de tegen die tijd allang weer verouderde leds op de markt brengen om zo de beloofde 50.000 uur vol te maken, dus zou ik dat soort garanties niet al te serieus nemen.Oxellaar schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:00:
[...]
De heatsink bij de masterleds is echt van "een" kunststof gemaakt. Heb net bij één met een mes een paar laagjes weggeschrapt, maar het is door en door wit. Ook schemert het licht er iets doorheen, dus aluminium is het echt niet. Los daarvan zal het zeker wel een goed warmte geleidend materiaal zijn.
[...]
Het warmteprobleem is toch wel minder geworden als de heatsink tegenwoordig beter is?
Daarbij heb ik kort geleden nog met een LEDtube 31W in mijn handen gestaan van Philips, deze hebben zelfs een verwachte levensduur van 50.000 uur. Hier zit wel een aluminium achterzijde aan, maar ook die wordt niet bijzonder warm. Toch is het een vrij klein oppervlak om die 80 tot 90% warmte mee kwijt te raken. Volgens opgave van Philips is de max. temperatuur van de behuizing maar 55 graden.
LEDtubes hebben het grote voordeel t.o.v. high powerleds dat het stralend oppervlak relatief groot mag zijn. Vaak zitten er dan ook geen powerleds maar gewone leds in. Die hebben een significant hoger rendement en worden fysiek ook minder warm, per oppervlak wordt er een veel lager vermogen verbruikt. De 'decentrale lichtopwekking' betekent ook dat de temperatuursverschillen tussen heatsink en led kleiner zijn, de heatsink mag dus bij gewone leds warmer zijn dan bij high power leds. Bovendien zijn tl-armaturen bijna altijd goed 'open', genoeg ventilatiemogelijkheid rondom de buis dus.
Laten we, gewoon omdat het kan, even uitrekenen hoe krap/ruim de heatsink bij de 31 W Ledtube is gedimensioneerd. Een ruwe aanname geeft voor vrije convectie een warmteoverdrachtscoëfficient van 15-20 W/m2K. Het oppervlak van de heatsink is 1.5*pi*D/2, met D=28mm oftewel 0.028m. Totale warmtewisselend oppervlak is dus gelijk aan 0.066m2. Worst-case scenario is een armatuur/omgevingstemperatuur van 35 graden, dus volgens specificatie van 55'C als maximum lamptemperatuur hebben we dan een temperatuursverschil van 20'C. Tezamen levert dit een gedissipeerd vermogen van 20-30 Watt. De specificaties lijken dus zelfs bij worst-case scenario's niet onrealistisch, iets wat je van Philips ook mag verwachten. Pas je deze lamp nu echter toe in een slagvast (dik, isolerend plastic), compact en waterdicht armatuur dan vrees ik dat die 50.000 uur niet kan worden gehaald, het wordt in zo'n behuizing bij zomerse temperaturen al snel warmer dan 35 graden... Hetzelfde geldt natuurlijk voor een klassiek tl-armatuur dat vanaf de bovenzijde rondom enthousiast geïsoleerd is met dekens steenwol o.i.d.. Mijn stelling is dan ook dat garanties van LED-levensduur eigenlijk alleen 'veilig' op complete ledarmaturen kunnen worden gegeven. Tegen een verkeerd gekozen armatuur valt praktisch niet op te dimensioneren met de heatsink van een retrofit-ledlamp.
Oef, die plafondstralers zijn lastig te vervangen. Reken erop dat je niet het volle lichtvermogen ervoor terugkrijgt, of je moet een actieve koeling op je led zetten. De beschikbare vervangers zijn in de orde tot 10 W, dat is ruwweg 100 W halogeen equivalent (uitgaande van ongedimde 100W halogeen). Je kunt om een deceptie na dure vervanging door LEDs+dimmers voorkomen door de halogeenlamp eerst te vervangen door zo'n 100W halogeenlamp, dan heb je een idee van het eindresultaat. Dimmers zijn inderdaad niet meer bruikbaar voor de led, reken dus op een behoorlijke ombouw-operatie, de dimmers moeten ook nog eens in het bestaande armatuur in te passen zijn... Leuke uitdaging!agvdberg schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:45:
Ik heb een vraag voor de tweakers hier...
Thuissituatie: alles naar LED aan het vervangen, mooie huiskamerlampen/interieur koopt vrouwlief. Daar heb ik zelf minder kijk op.
Nu heeft ze een hele mooie lamp gehaald; staande lamp naar boven stralend plus een leeslamp erop. Dimbaar door twee draaiknoppen. Alleeen... schrik... de bovenstraler is een "bouwlamp" (230V, 300W, R7S) en leeslamp is halogeen (30W, G9). Plugwise bevestigd ook; in de laagste dimstand nog een flink verbruik van 90-120W. En dat ontdekt op de Dag van de Duurzaamheid.
Ik heb wat zitten googlen op led-vervangers. Dat moet nog wel lukken her en der.
Ook de dimmer heb ik opengeschroefd en daar staat op een dimbereik van 60-300W en 20-60W, tekentjes met een sinusgolf met pijl er haaks op, "E 1E4" en "t3=T35".
Dat gaat volgens mij niet werken met dimbare ledlampen (tot max 10W)
Weten jullie van een bruikbare dubbeldimmer?
Of waar moet ik op letten bij het zoekwerk naar een schikte dimmer?
Verwijderd
Het bericht is inmiddels weer verwijdert, maar gisteren registreerde meneer LED4all zich, met een eigen zaak.
Hij zette een mooi verhaal neer over garantie blabla.
En nu komt meneer LightLab hier en in het Philips Hue topic ook flink posten.
@mr Distel: Duidelijk verhaal.
Maar de Philips LEDtubes zijn absoluut voorzien van powerleds. Ze geven 100Lm/w dat red je nooit met gewone leds. Zeker niet als je bedenkt dat de leds nog achter een melkglas zitten.
Mag ook wel voor dat geld, de 31watt 1500mm TL vervanger kost tussen de 80 en €90 per lamp.
En dat tegenover 3 a €4 voor de normale TL
Power LED wil gewoon zeggen: Vermogen LED. In de praktijk zijn Power LED's de modules van 1W of meer. Dit zegt niets over het rendement. Vaak worden er heel veel kleine LED's gebruikt die per stuk niet zoveel vermogen hebben, maar daardoor ook niet zo warm en dus ook hoger rendement.
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 12-10-2013 15:20 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wij wilden in de garage verlichting die aangaat als de schakelaar omgezet wordt, de garagepoort opent/sluit en wanneer er beweging in de garage is. Er wordt namelijk dikwijls snel binnen en buiten gelopen voor iets in de vuilbak te werpen of om de koelkast bij te vullen.
Daarom heb ik van Conrad een bewegingsdetector in de garagepoort-motor gemonteerd (dat witte ding). De toenmalige TL-armaturen deden er te lang over om in te schakelen dus zijn we voor deze LED-panelen gegaan: http://www.ledlampendirec...ncl-mean-well-driver.html
En wat geven ze geweldig en snel licht!

Pluspunten: Redelijk strak afgewerkt, dun. Veel licht, lekker wit voor in te werken.
Minpunten: Ophanging is millimeterwerk. Verlaagd plafond nodig, want trafo's zijn redelijk groot. Als je geen verlaagd plafond hebt (zoals in mijn geval) moet je de trafo's ergens anders ophangen en dan zijn de stroomkabels snel te kort. Dus wij moesten ze verlengen met kabelschoentjes en lusterklemmen in de kabelgoot.
Verwijderd
Zoals hierboven ook al deels uitgelegd, high powerleds zijn niet veel anders dan leds die ontworpen zijn om 'gecontroleerd (want gekoeld) over te belasten'. Hoe lager de stroomsterkte door de LED, hoe hoger het rendement en hoe lager warmteafgifte per m2. Echter, je hebt dan veel meer leds en dus oppervlakte nodig om een bepaalde hoeveelheid licht te genereren. Daarom worden in compacte lampen zoals spots en gloeilampvervangers de leds gekoeld met een grotere heatsink en 'overbelast' om voldoende lichtopbrengst te krijgen.Oxellaar schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:03:
Maar de Philips LEDtubes zijn absoluut voorzien van powerleds. Ze geven 100Lm/w dat red je nooit met gewone leds. Zeker niet als je bedenkt dat de leds nog achter een melkglas zitten.
Mag ook wel voor dat geld, de 31watt 1500mm TL vervanger kost tussen de 80 en €90 per lamp.
High power zegt dus eerder iets over de vermogensdichtheid dan over het rendement. Echter, hoe lager de vermogensdichtheid, hoe koeler de leds normaliter blijven en dat is weer gunstig voor het rendement. Daarom zijn high power leds al snel minder efficiënt dan hun gewone 'soortgenoten'. Een echt goed gekoelde high power led hoeft niet heel warm te worden en kan dus een vergelijkbaar rendement hebben als een iets minder goed gekoelde gewone led. Het efficiëntieverschil tussen high- en normal power leds is dus niet per definitie, maar wel vaak aanwezig.
Gezien de efficiëntie van 100 lumen/Watt en de ruim beschikbare ruimte, lijkt het me dus waarschijnlijker dat de besproken Ledtube gewone leds gebruikt.
De huidige modellen van deze lampjes zijn anders van vorm (oude waren platter, deze zijn ronder) en ook nog eens een euro goedkoper.
Ik heb het idee dat ze minder roze licht afgeven dan de oude.
BounceMeister schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:39:
Ik heb ongeveer een half jaar 3 Ikea ledlampjes in de badkamer, waarvan er nu één knippert alsof het een tl-buis is met een brakke starter. Komt dit vaker voor?
Het is een 4.3W e14 lampje met 46lm/w 200lm made in India opschrift.
Wat versta je onder "gewone"leds?Oxellaar schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:03:
Het lijkt wel of het de week van de commerciële LED promotie is hier.....
Het bericht is inmiddels weer verwijdert, maar gisteren registreerde meneer LED4all zich, met een eigen zaak.
En nu komt meneer LightLab hier en in het Philips Hue topic ook flink posten.![]()
Maar de Philips LEDtubes zijn absoluut voorzien van powerleds. Ze geven 100l m/w dat red je nooit met gewone leds. Zeker niet als je bedenkt dat de leds nog achter een melkglas zitten.
Ik werk veel met SMD5630 van SSC of LG, en deze heb je in meerdere versies en 120lm p/w is geen probleem
wat wel een probleem is hoe mensen het vermelden.
word de gemeten waarde of de waarde van de led opgegeven, wanneer er een diffuse kap voor zit kan je wel nagaan dat dit niet 100 lm/w kan zijn.
en ik weet niet of er iemand hier is die weet hoe het precies werkt met de leds?
en dan doel ik op de BIN. dat vraag ik mij namelijk af, en ik doel ook op de led bedrijven...
Ik wil hier niet verkopen wil alleen maar dat het een keer duidelijk word waar het allemaal van af hangt wat een goede ledlamp nou goed maakt.
Ik ga het antwoord nu niet geven omdat ik eerst wil zien of de kennis er is.
Het lijkt wel of het de week van de commerciële LED promotie is hier.....
En nu komt meneer LightLab hier en in het Philips Hue topic ook flink posten.
'
Mee eens het is hier geen marktplaats.
Het is trouwens lm/W. Jouw spelling zegt lumen per per watt. En het gebruik van de "wijzig" knop wordt ten zeerste aangeraden op GoT, zodat je niet onnodige berichten plaatst.
[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 13-10-2013 13:36 ]
Ik heb niet alle kennis in pacht nee, maar heb er wel genoeg om te vertellen hoe het precies zit.Universal Creations schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:35:
Wil je nu beweren dat jij wel al die kennis hebt en wij moeten aantonen dat we ook verstand van zaken hebben?
Het is trouwens lm/W. Jouw spelling zegt lumen per per watt. En het gebruik van de "wijzig" knop wordt ten zeerste aangeraden op GoT, zodat je niet onnodige berichten plaatst.
De led is en blijft een lastige markt en ik vind dat je eerst moet weten hoe de led precies werkt voordat je kunt vertellen wat nou een goede of slechte ledlamp is.
en ik weet dat de ene ledlamp voor de ene persoon goed is en voor de andere niet.
En er zijn genoeg "led" bedrijven die led verkopen maar niet weten wat ze nu precies verkopen.
Neem een simpel voorbeeld de led-tl, (Verkoper) "meneer/mevrouw u vervang simpel de starter voor een dummy en klaar u begint direct met besparen"
Dat is dus iets wat gewoon iet kan/mag omdat het oude voorschakelapparaat en condensator blijft zitten en gewoon in het net blijft zijn de verbruik en coshi/phi otaal anders dan op papier is vermeld.
en probeer maar eens een T5 met EVSA te vervangen voor een led-tl, en leg het vermogen dan maar eens naast elkaar...
T8 150cm=58W+voorschakel (afhankelijk van ouderdom) 5 t/m 15W
T5 150cm=EVSA 35W
led-tl 150cm tussen de 20w en 40w
Hier is al onduidelijkheid in want er word vaak gesproken in vermogen niet in lumen of lux
Kan het ook zijn dat de 1watt variant geler van kleur is? In deze lijken ze namelijk veel geler.
[ Voor 15% gewijzigd door Avvd op 15-10-2013 01:58 ]
Klopt, ze zijn enorm fel, zelfs de 1watt versie vond ik te fel zonder te dimmen.Blueone schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 01:53:
Op mijn toilet heb ik onlangs 2 norled avior 3watt warmwitte ledlampjes geplaatst, echter vind ik het licht toch nog te wit en te fel, ik had ze eigenlijk ook wat geler verwacht met 3100k. Nu wil ik ze eigenlijk dimmen maar op de toilet wil ik wel gewoon de normale schakelaar houden. Weet iemand misschien een goede dimmer voor deze ledjes die ik boven het plafond kan plaatsen (hier heb ik ruimte genoeg om iets te plaatsten). Er zijn 2 lampjes aangesloten op één led driver.
Kan het ook zijn dat de 1watt variant geler van kleur is? In deze lijken ze namelijk veel geler.
En 3100K vond vooral mijn vrouw ook veel te wit. Zij deed de lampen elke keer uit vanwege het te witte licht, zelfs als ze gedimd stonden. Op de foto lijken ze geler dan ze in werkelijkheid zijn.
Ben dus op zoek gegaan naar kleurenfilters voor theater verlichting, hier heb ik kleine rondjes uitgeknipt.
Zo heb ik ze flink warmer kunnen krijgen, de opbrengst is wel wat minder geworden.
Aangezien ze altijd al gedimd branden maakt dat niet uit.
Heb er een Klemko inbouwdimmer tussen zitten, voor jouw geen optie? Ze zijn niet duur en werken prima met 3 keer 1 watt.
Ik heb het al vaker verkondigd in deze thread maar 3000K (laat staan 3100K) is NIET warm-wit. Dat fabrikanten 3000+K nog steeds als warm-wit durven te verkopen is mij dan ook een doorn in het oog. Als je een goede kleur wilt die ongeveer in de buurt komt van halogeen dan moet je 2700K hebben, liever zelfs nog iets lager, maar die bestaan bijna niet.[b][message=41043526,noline]... warmwitte ledlampjes geplaatst, echter vind ik het licht toch nog te wit en te fel, ik had ze eigenlijk ook wat geler verwacht met 3100k
Een goede dimbare led lamp die ook warmer van kleur wordt als je ze dimt zijn de Philips dimtone. Die gaan van 2700K volopen naar 2200K gedimd. Gewone ledlampen worden niet warmer van kleur als je ze dimt. Sterker nog, ze lijken soms eerder witter/grauwer te worden. Of dat optisch bedrog is weet ik niet maar mooi is het zeker niet.
Hoe gaat dit in zijn werk? Zou dat betekenen dat huidige trafo's kunnen blijven hangen (Osram "Mouse")?U heeft de Philips LEDspot LV D 7-35W 2700K MR16 15D (MASTER). De lampen zijn zo ontworpen dat er een seintje naar de transformator wordt gegeven met 35W in plaats van 7W. De transformator denkt dus dat er 35W doorheen komt, terwijl er maar 7W aanwezig is. Hierdoor hoeft u de transformator niet te vervangen.
Helemaal met je eens, maar ik zeg toch niet dat ik ze warm-wit verwachte? Ik zeg alleen dat ze 3100K zijn en dat ik dat te wit vindsynthdood schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:32:
[...]
Ik heb het al vaker verkondigd in deze thread maar 3000K (laat staan 3100K) is NIET warm-wit. Dat fabrikanten 3000+K nog steeds als warm-wit durven te verkopen is mij dan ook een doorn in het oog. Als je een goede kleur wilt die ongeveer in de buurt komt van halogeen dan moet je 2700K hebben, liever zelfs nog iets lager, maar die bestaan bijna niet.
Een goede dimbare led lamp die ook warmer van kleur wordt als je ze dimt zijn de Philips dimtone. Die gaan van 2700K volopen naar 2200K gedimd. Gewone ledlampen worden niet warmer van kleur als je ze dimt. Sterker nog, ze lijken soms eerder witter/grauwer te worden. Of dat optisch bedrog is weet ik niet maar mooi is het zeker niet.
En ja, de Dimtone is absoluut de beste ledlamp die je kunt krijgen imo.
ROFL wat een onzin op Lampdirect, alsof de lamp communiceert met je trafo en 35 watt gaat doorgeven...hansdegit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:53:
Dit lees ik op: http://www.lampdirect.nl/...n/mr16-led-gu5-3-led-12v/
[...]
Hoe gaat dit in zijn werk? Zou dat betekenen dat huidige trafo's kunnen blijven hangen (Osram "Mouse")?
De trafo geeft gewoon 12volt en hoeveel watt er aan geknoopt zit maakt totaal niet uit, zolang het maar binnen de specs van je trafo valt. Bijvoorbeeld 20 tot 70VA
Heb die spots ook in mijn badkamer, ze zitten gewoon in de oude armaturen op de oude trafo.
Geloof niet dat er veel seintjes van lamp naar trafo gaan
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 15-10-2013 12:04 ]
Halogeenlampen van 50W zijn bijna allemaal ~2700K op volle sterkte, dus LED-lampen van 2700K zijn prima halogeenvervangers. Het punt blijft het dimmen waarbij halogeenlampen afkoelen en dus dalen in kleurtemperatuur. Ik ben van mening dat je kunt wennen aan het niet "warmer" worden van LED-lampen bij dimmen. Mijn vriendin vond in het begin LED ook wat te wit, maar na een maand was ze er echt wel aan gewend en nu 5 jaar later is het nog steeds goed (met dezelfde lampen
Inderdaad, ik heb de indruk dat ze te ijverig zijn om het voor leken een beetje begrijpelijk te maken. Op zich een goed streven, maar je kan het ook overdrijven met als gevolg dat er klinkklare nonsens komt te staan:Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:00:
[...]
ROFL wat een onzin op Lampdirect, alsof de lamp communiceert met je trafo en 35 watt gaat doorgeven...![]()
De trafo geeft gewoon 12volt en hoeveel watt er aan geknoopt zit maakt totaal niet uit, zolang het maar binnen de specs van je trafo valt. Bijvoorbeeld 20 tot 70VA
............
Hoe verzinnen ze het! Of moet ik aannemen dat de redacteur van de site er zelf ook weinig technische kennis heeft en daardoor nogal een gebrekkige woordkeuze heeft?De transformator denkt dus dat er 35W doorheen komt, terwijl er maar 7W aanwezig is. Hierdoor hoeft u de transformator niet te vervangen.
Maar goed, ik denk dat desondanks de boodschap bij leken wel overkomt. En tenslotte gaat het daarom.
Rekenvoorbeeld, de badkamer:
7 stuks 20W GU5.3 die een uur per dag branden. Voor het gemak ga ik uit van vol vermogen; de praktijk is dat ze best flink gedimd zijn, maar ik reken dus even in het voordeel van een vervanging. 140W x 1 uur x 365 dagen = 51 kWh verbruik per jaar. Als ik die 140W terugbreng tot 7W bespaar ik 48kWh per jaar. Da's 11 euro als ik de stroom moet kopen (wat niet het geval is, want zonnepanelen)
Analoog aan bovenstaande berekening:
TV hoek: 40,- per jaar besparing
Keuken: 15 euro per jaar
Eettafel: 25 euro per jaar.
De investering behelst het vervangen van trafo's, 4 dimmers en wat klein werk. Alleen de dimmers (Jung 1254 UDE) vervangen gaat al oplopen naar 400,-. En dan heb ik nog geen lamp vervangen.
Helaas, ik kan de business case nog niet rondbreien. Iemand zin om gaten te schieten in bovenstaand verhaal? Ik zoek argumenten om tóch over te stappen.
Zelf heb ik ook een E27 lamp en dimmer in de muur vervangen door licht schakelaar en simpelweg een minder sterke LED lamp. Waarom iets sterkers erin hangen als je het altijd dimt? Nu kun je het met dimmen natuurlijk veel fijner afstellen, maar dat deden we toch weinig. En ik had geen zin in een dure LED dimmer aan te schaffen en in de muur te zetten.
Wat je even bij jezelf moet nagaan of die dimmers wel echt gebruikt worden waar ze voor zijn.hansdegit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:28:
Precies, de besparing loopt op bij meer branduren. Vandaar dat ik de andere ruimtes noem. Alleen; ik moet die dimmers vervangen want met led kom ik niet voorbij de minimale belasting.
Ik ken heel veel mensen die overal dimmers op hebben staan en de praktijk is dat ze daar lampen die eigenlijk te fel zijn terug regelen naar iets wat ze wel prettig vinden. En dan blijkt dat de dimmer 99 van de 100 gevallen steeds op dezelfde stand staat. ze hebben wel de mogelijkheid om variabele verlichting te hebben maar ze gebruiken het niet. Ze zouden gewoon een kleinere lamp moeten plaatsen. Dan is de dimmer niet nodig.
Als die situatie zo is dan kan je heel veel winnen door je LED lampen gewoon niet te sterk te kiezen en de dimmer weg te laten.
Bij een huiskamer kan ik me voorstellen dat je afhankelijk van de situatie steeds ander licht wilt en dat je daar dimmers voor gebruikt (Ik zelf schakel meer of minder lampen in, maar dat is een keuze) Maar een badkamer? Zit je echt aan die dimmer te draaien als je je tanden staat te poetsen?
In mijn badkamer gaan de hoofdverlichting en de spiegel verlichting tegelijk aan. Maar de spiegel heeft een extra schakelaar waardoor hij ook uit kan. Dus in principe staat hij uit. Als je binnen komt doe je het hoofdlicht aan, wil je extra licht bij de spiegel, dan doe je dat aan. Maar om eerlijk te zijn staat hij altijd aan, voor die korte tijd dat je het licht aan hebt maakt het wat energie betreft niet veel uit
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Je zou toch ook de bestaande trafo's en dimmers kunnen wegdoen en op 230V over kunnen stappen?!null schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:54:
Ja of natuurlijk geen dimmers. Moet je alsnog de trafo vervangen vrees ik, maar dat hoeft niet zo duur te zijn. (zeker als je nog een 12V adapter hebt liggen).
Zelf heb ik ook een E27 lamp en dimmer in de muur vervangen door licht schakelaar en simpelweg een minder sterke LED lamp. Waarom iets sterkers erin hangen als je het altijd dimt? Nu kun je het met dimmen natuurlijk veel fijner afstellen, maar dat deden we toch weinig. En ik had geen zin in een dure LED dimmer aan te schaffen en in de muur te zetten.
Heb je al geprobeerd om leds te dimmen met je huidige dimmers? Ik heb hier nagenoeg alles vervangen van halogeen naar led, maar heb geen enkele dimmer vervangen.hansdegit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:28:
Precies, de besparing loopt op bij meer branduren. Vandaar dat ik de andere ruimtes noem. Alleen; ik moet die dimmers vervangen want met led kom ik niet voorbij de minimale belasting. Dan begint het aardig op te lopen qua initiele investering.
Het gaat hier om tronic dimmers 20 tot 350 watt. Ze dimmen probleemloos twee maal 4 watt Philips e14 ledlampen, ook de eerder genoemde Norleds van 3x 1 watt gaat prima.
Mja, ik kan me er wel wat bij vorstellen (maar dat is persoonlijk). Ook wij zitten erover te denken om in de badkamer met een dimmer te gaan werken. Als we opstaan, douchen, etc. willen we graag goed licht hebben in de badkamer. Zowel van de lamp boven de wastafel als de hoofdverlichting.Ortep schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:57:
[...]
Wat je even bij jezelf moet nagaan of die dimmers wel echt gebruikt worden waar ze voor zijn.
Ik ken heel veel mensen die overal dimmers op hebben staan en de praktijk is dat ze daar lampen die eigenlijk te fel zijn terug regelen naar iets wat ze wel prettig vinden. En dan blijkt dat de dimmer 99 van de 100 gevallen steeds op dezelfde stand staat. ze hebben wel de mogelijkheid om variabele verlichting te hebben maar ze gebruiken het niet. Ze zouden gewoon een kleinere lamp moeten plaatsen. Dan is de dimmer niet nodig.
Als die situatie zo is dan kan je heel veel winnen door je LED lampen gewoon niet te sterk te kiezen en de dimmer weg te laten.
Bij een huiskamer kan ik me voorstellen dat je afhankelijk van de situatie steeds ander licht wilt en dat je daar dimmers voor gebruikt (Ik zelf schakel meer of minder lampen in, maar dat is een keuze) Maar een badkamer? Zit je echt aan die dimmer te draaien als je je tanden staat te poetsen?
In mijn badkamer gaan de hoofdverlichting en de spiegel verlichting tegelijk aan. Maar de spiegel heeft een extra schakelaar waardoor hij ook uit kan. Dus in principe staat hij uit. Als je binnen komt doe je het hoofdlicht aan, wil je extra licht bij de spiegel, dan doe je dat aan. Maar om eerlijk te zijn staat hij altijd aan, voor die korte tijd dat je het licht aan hebt maakt het wat energie betreft niet veel uit
Maar we kunnen allebei niet zo goed tegen in 1x fel licht als we 's nachts wakker worden en bv naar de WC moeten. Een dimmer is dan wel een geweldige oplossing.
Nee, nog niet geprobeerd. Misschien wel een poging waard, hoewel ik dan nog steeds tegen de aanschaf (in vgl tot het rendement) aanhik.Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:50:
[...]
Heb je al geprobeerd om leds te dimmen met je huidige dimmers? Ik heb hier nagenoeg alles vervangen van halogeen naar led, maar heb geen enkele dimmer vervangen.
Het gaat hier om tronic dimmers 20 tot 350 watt. Ze dimmen probleemloos twee maal 4 watt Philips e14 ledlampen, ook de eerder genoemde Norleds van 3x 1 watt gaat prima.
Ik ben eigenlijk opzoek naar een dimmer je gewoon boven het plafond kan plaatsen, in het toilet wil ik namelijk gewoon een normale schakelaar hebben en geen dimmer. Wat voor kleurenfilter heb je gebruikt? Je ziet dan zeker wel dat geel/oranje vlakje als ze uit staan of niet?Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:11:
[...]
Klopt, ze zijn enorm fel, zelfs de 1watt versie vond ik te fel zonder te dimmen.
En 3100K vond vooral mijn vrouw ook veel te wit. Zij deed de lampen elke keer uit vanwege het te witte licht, zelfs als ze gedimd stonden. Op de foto lijken ze geler dan ze in werkelijkheid zijn.
Ben dus op zoek gegaan naar kleurenfilters voor theater verlichting, hier heb ik kleine rondjes uitgeknipt.
Zo heb ik ze flink warmer kunnen krijgen, de opbrengst is wel wat minder geworden.
Aangezien ze altijd al gedimd branden maakt dat niet uit.
Heb er een Klemko inbouwdimmer tussen zitten, voor jouw geen optie? Ze zijn niet duur en werken prima met 3 keer 1 watt.
@Oxellaar: jij bent nogal enthousiast over die dimtones van Philips, toch? Zou je eens een plaatje willen posten van die lampjes op maximaal gedimde stand? En weet je precies welk type dimmer je gebruikt?Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:50:
[...]
Heb je al geprobeerd om leds te dimmen met je huidige dimmers? Ik heb hier nagenoeg alles vervangen van halogeen naar led, maar heb geen enkele dimmer vervangen.
thx.
edit: ik zoek dus waardige vervangers voor GE halogeentjes (deze zijn 450cd, 36gr bundel). Met een omrekentooltje op http://led.linear1.org/lumen.wiz op ik dan op 138 lumen.
En tóch nieuwe dimmers, tenminste als ik de Philips dimtone wil aanschaffen; deze werkt nl. niet foutloos met een Jung 1254 UDE, volgens Philips.
[ Voor 19% gewijzigd door hansdegit op 16-10-2013 14:00 ]
Mooi spul, maar wel erg prijzig.RubenTheys schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:15:
Eventjes een ervaring delen met LED-panelen van LedLampenDirect.nl:
Wij wilden in de garage verlichting die aangaat als de schakelaar omgezet wordt, de garagepoort opent/sluit en wanneer er beweging in de garage is. Er wordt namelijk dikwijls snel binnen en buiten gelopen voor iets in de vuilbak te werpen of om de koelkast bij te vullen.
Daarom heb ik van Conrad een bewegingsdetector in de garagepoort-motor gemonteerd (dat witte ding). De toenmalige TL-armaturen deden er te lang over om in te schakelen dus zijn we voor deze LED-panelen gegaan: http://www.ledlampendirec...ncl-mean-well-driver.html
En wat geven ze geweldig en snel licht!
<afbeelding>
Pluspunten: Redelijk strak afgewerkt, dun. Veel licht, lekker wit voor in te werken.
Minpunten: Ophanging is millimeterwerk. Verlaagd plafond nodig, want trafo's zijn redelijk groot. Als je geen verlaagd plafond hebt (zoals in mijn geval) moet je de trafo's ergens anders ophangen en dan zijn de stroomkabels snel te kort. Dus wij moesten ze verlengen met kabelschoentjes en lusterklemmen in de kabelgoot.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MpSl6f5Vefo&feature=youtube_gdata_player]hansdegit schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:38:
[...]
@Oxellaar: jij bent nogal enthousiast over die dimtones van Philips, toch? Zou je eens een plaatje willen posten van die lampjes op maximaal gedimde stand? En weet je precies welk type dimmer je gebruikt?
thx.
Hier zie je hoe ver ze gedimd kunnen worden, zal ongeveer 10 tot 100% zijn.
Op de laagste stand geeft hij ongeveer evenveel licht als een kaarsvlam
De camera heeft wat moeite met het bijstellen ivm het veranderen van de lichtsterkte.
De dimmer die ik er voor gebruik is een goedkoop merkloos de ding van de bouwmarkt, omdat het een dubbele is.
Dubbele zijn niet te krijgen van professionele kwaliteit, en maar ik kan niet anders.
Heb namelijk twee dimmers nodig daar en er zit maat een enkele inbouwdoos.
Het gaat om zo een dimmer, deze staat ook niet in het lijstje van aanbevolen dimmers door Philips
Hij doet het perfect!

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 17-10-2013 07:07 ]
Ik heb de strips niet in de kastjes gemaakt, maar aan de achterkant. Ik vind het zelf een erg mooi indirect licht geven.
Kijk en huiver zelf:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wlY_x1uUo-o]
Edit:
Het deel met de knipperstandjes is natuurlijk alleen even om te laten zien dat het kan. Ik zal dit nooit gebruiken natuurlijk, tenzij een buurman muziek lekker hard aan zet, voor de lichtshow
Alles bij elkaar heeft dus nog geen 20 euro gekost.
[ Voor 18% gewijzigd door yannickie111 op 16-10-2013 23:54 ]
Ik heb in mijn huis overal spots in het plafond zitten (6 in de woonkamer, 3 in de hal, 2 in de keuken, 3 in de entree, 3 in de tuin, 3 op de overloop) allemaal GU10, met volgens mij 40W halogeen. Aangezien ik de meeste verlichting het liefste gedimd heb (immers zitten ze allemaal op het domoticasysteem aangesloten) klinkt dit verhaal mij als muziek in de oren. Een halogeen op 50% dimmen verbruikt nog altijd zo'n 90% van z'n volle vermogen, heb ik altijd begrepen. Ik lees nu dus dat het bij LEDs precies andersom is? Een gedimde LED is efficiënter (dus: gebruikt relatief minder energie) dan een normale lamp? Dus een LED op 50% lichtopbrengst verbruikt minder dan 50% energie?Oxellaar schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:50:
Die valse voorlichting komt vooral door de goedkope troep uit China die hier enorm duur wordt verkocht.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ben je wel bang dat ze te heet worden? Koop dan een Ledlamp van hoog vermogen, rond de 8 of 10 watt.
Dim deze dan terug naar bijvoorbeeld 5 of 6 watt, je zult voelen dat een ledlamp dan gewoon koud blijft.
Ook in een volledig gesloten armatuur (IP65)
Een van 8 watt naar 5 watt gedimde ledlamp is efficiënter dan een niet gedimde 5 watt ledlamp.
Bij de gloeilamp was het juist andersom, bij led gelukkig niet.
Nagenoeg alle ledlampen hier thuis branden altijd gedimd en zijn vrij zwaar, of meerdere per armatuur.
Na een hele avond branden is haast niet te voelen dat ze aan hebben gestaan.
Bij de aanschaf ben je iets duurder uit, maar op termijn goedkoper.
Ik overweeg nu een setje Philips Dimtone aan te schaffen voor bij de entree. Die staan verreweg het meeste aan met z'n drieën, dus dat loont wel. Maar als ik zo een plaatje bekijk, lijkt het me dat ze enorm gaan uitsteken. Eerst maar eens opmeten wat er in het armatuur past dus
Ik zie dat er wat verschillende DimTone GU10 lampen zijn, de ene heeft een bundelhoek van "25 D" en de ander "40 D". Kan ik dat lezen als 25 resp. 40 graden? Volgens mij zit een halogeen normaal rond de 30 graden. Ik twijfel nu of ik voor 25 of 40 zal gaan.
Overigens gebruik ik Fibaro dimmer modules om de boel te dimmen. Ik zal dus een bypass moeten monteren bij iedere dimmer, want normaal heeft die minimaal 25W nodig. Ben benieuwd of er hier meer mensen deze combinatie (Fibaro + DimTone of andere led lampen) gebruiken.
Ik zou zelf voor de 40 graden kiezen. Halogeenlampen verstrooien het licht redelijk en als je dan naar 25 graden led gaat hou je nog maar een redelijk smalle bundel over. Leuk als je een specifieke plek wilt uitlichten maar als gewone verlichting waarbij je ook in de rest van de ruimte iets wilt kunnen zien is een grotere hoek handigerrb338 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:45:
Ik zie dat er wat verschillende DimTone GU10 lampen zijn, de ene heeft een bundelhoek van "25 D" en de ander "40 D". Kan ik dat lezen als 25 resp. 40 graden? Volgens mij zit een halogeen normaal rond de 30 graden. Ik twijfel nu of ik voor 25 of 40 zal gaan.
Mag ik je lastig vallen voor (een) link(s)?yannickie111 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:52:
De laatste tijd lekker aan het prutsen geweest met LED-strips. Voor op mijn studentenkamer heb ik wat kastjes van Ikea. In het filiaal stonden hier de LED-strips van Ikea als tip bij. Leuk natuurlijk, maar deze zijn nog vrij prijzig, en niet geschikt voor een tweaker. Ik ben gaan zoeken op ebay en heb hier alles dat ik nodig had gekocht.
Ik heb de strips niet in de kastjes gemaakt, maar aan de achterkant. Ik vind het zelf een erg mooi indirect licht geven.
Kijk en huiver zelf:
[video]
Edit:
Het deel met de knipperstandjes is natuurlijk alleen even om te laten zien dat het kan. Ik zal dit nooit gebruiken natuurlijk, tenzij een buurman muziek lekker hard aan zet, voor de lichtshow![]()
Alles bij elkaar heeft dus nog geen 20 euro gekost.
Nu zit ik alleen nog met de halogeen lampen van 3 lampen die ik wil gaan vervangen.
Het gaat hier om G4 10W ledlampjes, welke kan ik ier het beste voor kopen? Ik zie door de bomen het bos niet meer op Ebay. Zou graag een vergelijkbaar LED lamp willen hebben wat er nu in zit.
Heb al wat op eBay zitten kijken, maar die zien er nog redelijk koel uit.
Geen idee of het wat is verder.
Zelf heb ik van het voorjaar deze gekocht voor onder de keukenkastjes.
http://v-led.nl/keuken-led-strip-set-warm-wit-dimbaar.html
Bevalt mij goed, maar was wat gedoe om voeding incl kabels weg te werken, oa omdat ik de voeding wel achter een schakelaar wilde. Ik ga geen energiezuinige verlichting ophangen en dan wel een voeding constant stroom laten vragen
[ Voor 64% gewijzigd door hjs op 17-10-2013 11:42 ]
5 meter led-strip, zag ik in een advertentie in de krant vanmorgen. Geen ervaring mee.ThinkPadd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:43:
Deze bedoel je? Lichtkleur ziet er op de foto wel OK uit, maar hij is wel beetje kort, dan zou ik er al 3 nodig hebben...
Voordeel is wel dat je het bij Lidl zonder vragen kunt terugbrengen als het niet bevalt.
Suregertjuhh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:54:
[...]
Mag ik je lastig vallen voor (een) link(s)?
De led strip. Het is een veiling, en er komt er elke dag 1 voorbij volgens mij. Met een beetje slim bieden kun je hem dus heel goedkoop kopen. Ik heb er laatst 10 meter gekocht voor 6.50 euro.
Verder heb ik er hoekjes bij gekocht (zoek op L shape single color led strip oid). Een dimmer (rfid dimmer, single color), kost 3.50 euro oid. En als laatste een 12V voeding. De strips gebruiken 3.6W per meter maximaal, dus je kunt uitrekenen hoeveel A de voeding moet zijn. Ik heb er ook 1 gekocht op ebay, omdat ik geen oude meer had liggen, maar veel tweakers zullen nog een oude voeding van een modem/router/nas oid hebben liggen. Alle voedingen die 12V zijn en genoeg A zijn, zijn prima.
Ik vind mijn LED-strips prima van kleur. Ik kan niet echt advies geven voor in een echt huis (ik heb voor mijn studentenkamer gewoon de goedkoopste gezocht, en dat is nog goed uitgepakt ook). Maar strips zijn in Nederland gewoon schandalig duur, en dat zie je echt niet af aan de kwaliteit.ThinkPadd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:36:
Wil in m'n nieuwe huis warmwitte LED strips onder de keukenkastjes plaatsen als aanrechtverlichting. Iemand nog een aanrader? Qua kleur beetje zoals de IKEA ledare.
Heb al wat op eBay zitten kijken, maar die zien er nog redelijk koel uit.
Over de strip van Lidl:
Het is inderdaad een RGB strip. Hier zit wel veel verschil in. Er zijn 3528 RGB leds en 5050 RGB leds. Bij een 3528 strip zit er om en om een rood, groen, blauw ledje. Bij een 5050 strip zitten in elke led alle 3 de kleuren, waardoor je feitelijk de kleuren kunt mengen. Bij de 3528 strip werkt dit gewoon niet lekker (dus imho eigenlijk alleen geschikt voor de 3 hoofdkleuren). Die van lidl is wel 5050, maar wel duur, en maar 150 leds per 5 meter. Dat is slechts 30 leds per meter, en dat is weinig.
Ik zou nooit led-strips in Nederland kopen.
Ik durf hier geen exacte getallen voor te geven, maar warmte is nu eenmaal een groot verlies.rb338 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:45:
[...]
Ik heb in mijn huis overal spots in het plafond zitten (6 in de woonkamer, 3 in de hal, 2 in de keuken, 3 in de entree, 3 in de tuin, 3 op de overloop) allemaal GU10, met volgens mij 40W halogeen. Aangezien ik de meeste verlichting het liefste gedimd heb (immers zitten ze allemaal op het domoticasysteem aangesloten) klinkt dit verhaal mij als muziek in de oren. Een halogeen op 50% dimmen verbruikt nog altijd zo'n 90% van z'n volle vermogen, heb ik altijd begrepen. Ik lees nu dus dat het bij LEDs precies andersom is? Een gedimde LED is efficiënter (dus: gebruikt relatief minder energie) dan een normale lamp? Dus een LED op 50% lichtopbrengst verbruikt minder dan 50% energie?
In de installatie handleiding van Norleds staat het letterlijk geschreven, zijn adviseren altijd een dimmer.
Het verlengt de levensduur en verhoogd de efficiëntie.
Of je 25 of 40 neemt hangt ook af van de afstand tussen lamp en object. Hoe groter deze afstand, hoe groter het verlichte oppervlak. Voor hoogtes rond de 2 a 3 meter zou ik 40 graden nemen, voor grotere hoogtes 25 gradenIk overweeg nu een setje Philips Dimtone aan te schaffen voor bij de entree. Die staan verreweg het meeste aan met z'n drieën, dus dat loont wel. Maar als ik zo een plaatje bekijk, lijkt het me dat ze enorm gaan uitsteken. Eerst maar eens opmeten wat er in het armatuur past dus
Mag ik vragen wat je met een rfid dimmer bedoelt?yannickie111 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:20:
[...]
Sure
De led strip. Het is een veiling, en er komt er elke dag 1 voorbij volgens mij. Met een beetje slim bieden kun je hem dus heel goedkoop kopen. Ik heb er laatst 10 meter gekocht voor 6.50 euro.
Verder heb ik er hoekjes bij gekocht (zoek op L shape single color led strip oid). Een dimmer (rfid dimmer, single color), kost 3.50 euro oid. En als laatste een 12V voeding. De strips gebruiken 3.6W per meter maximaal, dus je kunt uitrekenen hoeveel A de voeding moet zijn. Ik heb er ook 1 gekocht op ebay, omdat ik geen oude meer had liggen, maar veel tweakers zullen nog een oude voeding van een modem/router/nas oid hebben liggen. Alle voedingen die 12V zijn en genoeg A zijn, zijn prima.
[...]
Ik vind mijn LED-strips prima van kleur. Ik kan niet echt advies geven voor in een echt huis (ik heb voor mijn studentenkamer gewoon de goedkoopste gezocht, en dat is nog goed uitgepakt ook). Maar strips zijn in Nederland gewoon schandalig duur, en dat zie je echt niet af aan de kwaliteit.
Over de strip van Lidl:
Het is inderdaad een RGB strip. Hier zit wel veel verschil in. Er zijn 3528 RGB leds en 5050 RGB leds. Bij een 3528 strip zit er om en om een rood, groen, blauw ledje. Bij een 5050 strip zitten in elke led alle 3 de kleuren, waardoor je feitelijk de kleuren kunt mengen. Bij de 3528 strip werkt dit gewoon niet lekker (dus imho eigenlijk alleen geschikt voor de 3 hoofdkleuren). Die van lidl is wel 5050, maar wel duur, en maar 150 leds per 5 meter. Dat is slechts 30 leds per meter, en dat is weinig.
Ik zou nooit led-strips in Nederland kopen.
Ik heb nu zelf ook via ebay al 3x een led strip gekocht. Alles werkt prima en het is super goedkoop, maar ik heb nog nooit van rfid dimmer gehoord (wel RF dimmer). De dimmers die ik nu gebruik zijn de volgende: single color dimmer en RGB Dimmer met remote.
Wat mij ook opvalt is dat het opgegeven wattage niet gehaald wordt als je dit na-meet met een multimeter (stroomsterke). Ik heb ergens gelezen dat het wattage alleen gehaald wordt bij een spanning van hoger dan 12v. Dit is zo omdat de leds ook veel voor inbouw in auto's wordt gebruik en de accu van een auto meer dan 12v kan geven. Weet niet of dit waar is maar vond het plausibel klinken.
[ Voor 3% gewijzigd door MK1o2 op 17-10-2013 22:19 ]
Mea culpa. Ik bedoel uiteraard RF dimmer. (Typfoutje, ik de war met rfid van NFC tags.MK1o2 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:13:
[...]
Mag ik vragen wat je met een rfid dimmer bedoelt?
Ik heb nu zelf ook via ebay al 3x een led strip gekocht. Alles werkt prima en het is super goedkoop, maar ik heb nog nooit van rfid dimmer gehoord (wel RF dimmer). De dimmers die ik nu gebruik zijn de volgende: single color dimmer en RGB Dimmer met remote.
Wat mij ook opvalt is dat het opgegeven wattage niet gehaald wordt als je dit na-meet met een multimeter (stroomsterke). Ik heb ergens gelezen dat het wattage alleen gehaald wordt bij een spanning van hoger dan 12v. Dit is zo omdat de leds ook veel voor inbouw in auto's wordt gebruik en de accu van een auto meer dan 12v kan geven. Weet niet of dit waar is maar vond het plausibel klinken.
Ik heb deze dimmer in gebruik. Spotgoedkoop en werkt prima.
Ik bedoelde vooral dat deze dimmers fijner zijn dan een IR dimmer.

Thuisgekomen klikte ik ze in de lamphouder boven de eettafel. Daar waar eerst 3x20W in zat. Toen ik het licht aandeed, gingen mijn ogen automatisch op spleetjesstand. Man, wat een licht, het leek wel een slagerij. En ook akelig wit licht. Nadere inspectie van de doos leert dat het 3000K is. Aangezien dit mijn eerste LED lampen zijn, heb ik nog niet zoveel gevoel bij kleurtemperatuur.
Afijn, na een paar minuten had ik het wel bekeken en heb ze er weer uitgehaald. Hulde voor de Lidl want die stelt geen domme vragen en geeft gewoon het geld terug. Ik bedacht me van dit forum dat Kruidvat ook lampen had en ging daar naartoe.
En inderdaad, voor €4,99 hetzelfde model lamp, maar dan met 185lm ipv 245lm. Ik was nog een tijdje aan het kijken en toen viel me pas op dat het 2 halen, 1 betalen was. Hiermee werden mijn lampen wel heel goedkoop. Ik heb gelijk nog een set van drie meegenomen voor de slaapkamer van mijn dochter en nog 2 lampen met E27 fitting. In totaal 8 lampen voor €26. Nogal een verschil!

Thuis de lampen erin en sjonge, wat een mooi licht, vergelijkbaar met mijn 20W spots qua sterkte (ietsjepietsje meer licht denk ik) en ook qua temperatuur; 2700K. In de hal een lamp van 60W vervangen door 7W en in het traphalletje een lamp van 40W vervangen door 2,7W van 2500K. Da's bijna roze trouwens, maar misstaat daar niet.
... en gaat over tot de orde van de dag
Niemand advies (ervaring hiermee?) voor mij?Vjenne-ICT schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:31:
Ik vorige week LED (flame) lampen van de kruitvat gekocht en die bevallen mij goed.
Nu zit ik alleen nog met de halogeen lampen van 3 lampen die ik wil gaan vervangen.
Het gaat hier om G4 10W ledlampjes, welke kan ik ier het beste voor kopen? Ik zie door de bomen het bos niet meer op Ebay. Zou graag een vergelijkbaar LED lamp willen hebben wat er nu in zit.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. En dan vooral voor in zo'n designlamp (waar de lampjes niet recht naar onderen te richten zijn maar waar ik toch voldoende licht op tafel wil)Vjenne-ICT schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:16:
[...]
Niemand advies (ervaring hiermee?) voor mij?

Zijn de ledlampen van de Kruidvat vergelijkbaar met de IKEA GU10?P_Tingen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:07:
Thuis de lampen erin en sjonge, wat een mooi licht, vergelijkbaar met mijn 20W spots qua sterkte (ietsjepietsje meer licht denk ik) en ook qua temperatuur; 2700K. In de hal een lamp van 60W vervangen door 7W en in het traphalletje een lamp van 40W vervangen door 2,7W van 2500K. Da's bijna roze trouwens, maar misstaat daar niet.
Geen idee, mijn Kruidvatlampen zijn mijn eerste LEDs. Ik vond ze een goede vervanging voor mijn oude halogeenlampen van 20W. Ongeveer dezelfde sterkte en kleur (2700K).Trebbors schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:19:
[...]Zijn de ledlampen van de Kruidvat vergelijkbaar met de IKEA GU10?
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb twee soorten geprobeerd. Degene van 5 euro per stuk van topledshop.nl, en van 6 euro voor 10 stuks van Ebay. Grappig genoeg gingen die van topledshop.nl vrij snel moeilijk doen, maar ik gebruik nu ook een andere adapter.Vjenne-ICT schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:16:
[...]
Niemand advies (ervaring hiermee?) voor mij?
Die van topledshop.nl waren wel een stuk beter van kleur. Het is niet hetzelfde als halogeen, maar ik vond het prima, zeker omdat ze 10 x keer zo weinig gebruiken. Die goedkope van Ebay zouden warm wit moeten zijn maar dat zijn ze niet, die zijn veel witter. Dat is wel weer lekker praktisch moet ik zeggen, als je niet op zoek bent naar sfeerlicht maar werklicht voldoen ze prima.
Maar goed, ook op Ebay zullen veel verschillende aanbieders zijn waarvan sommige betere kleuren zullen bieden. Het kost iig geen reet, dus je kunt het zo proberen.
En je kunt ze in allerlei vormen kiezen. Een uitstekend ding met LEDs aan alle kanten, of een rond plateutje wat alleen maar LEDs aan 1 kant heeft. Dat laatste is ideaal voor spotjes waar je alleen licht naar beneden wil. Je krijgt daardoor zelfs meer licht dan met je 10W halogeen.
Voorbeelden:

@Anton Rongen: Met zo'n lamp heb je aardig wat lampjes nodig waardoor je al snel wat van Ebay zou willen trekken ipv 4 a 5 euro per lampje te betalen. Echter zijn de meeste LED vervangers vrij lelijk. Dat is meestal geen probleem omdat je ze toch in een spot of armatuur stopt, maar met jouw lamp zal dat niet erg mooi worden. Je zult dus op zoek moeten naar LED lampjes die er ook nog een beetje mooi uit zien.
Zoiets misschien? http://www.lck-led.com/sa...hite-p-860.html?cPath=128
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 18-10-2013 10:36 ]
Een stuk voordeliger dan!null schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:30:
[...]
@Anton Rongen: Met zo'n lamp heb je aardig wat lampjes nodig waardoor je al snel wat van Ebay zou willen trekken ipv 4 a 5 euro per lampje te betalen. Echter zijn de meeste LED vervangers vrij lelijk. Dat is meestal geen probleem omdat je ze toch in een spot of armatuur stopt, maar met jouw lamp zal dat niet erg mooi worden. Je zult dus op zoek moeten naar LED lampjes die er ook nog een beetje mooi uit zien.
Zoiets misschien? http://www.lck-led.com/sa...hite-p-860.html?cPath=128
http://www.led-verlichtin...r-ledcapsule-2-5w-g4.html
De dimmer is, vanwege het 230-12V een tronic van Gira. Dat is altijd beter dan een standaard gloeilampdimmer op led te gebruiken toch?
Heb je goede ervaring met lck-led ?
edit: even googlen en daar bestel ik liever niet ;-)
Verwijderd
Sowieso is die lck-led met 50-60 lumen wel een heel krappe vervanger voor 10W halogeen. De Philips zit met 100lumen een stuk veiliger. Dat kost dan wel extra vermogen en dus een grotere heatsink = langer lampje.Trebbors schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:57:
[...]
Een stuk voordeliger dan
http://www.led-verlichtin...r-ledcapsule-2-5w-g4.html
De dimmer is, vanwege het 230-12V een tronic van Gira. Dat is altijd beter dan een standaard gloeilampdimmer op led te gebruiken toch?
Heb je goede ervaring met lck-led ?
edit: even googlen en daar bestel ik liever niet ;-)
180 euro voor 12 lichtpuntjes .. terugverdientijdVerwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:04:
[...]
Sowieso is die lck-led met 50-60 lumen wel een heel krappe vervanger voor 10W halogeen. De Philips zit met 100lumen een stuk veiliger. Dat kost dan wel extra vermogen en dus een grotere heatsink = langer lampje.

plezier van het lagere verbruik
Is de werking met een tronic dimmer verantwoord?
Dit topic is gesloten.
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen