MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Welk merk? Type? Wattage? Fitting?w2cker schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:55:
Bij een paar ledlampen van mij is het glazen kapje eraf gevallen. Bij verschillende merken. Is dat een algemeen probleem van deze lampen?
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Deze heb ik ook ter vervanging van mijn halogeenspots van 50 w.per stuk x6 . Dezen wil ik met afstandsbediening dimmen. Welke dimmer moet ik dan nemen?
Deze:
http://www.philips.nl/c/k...t-van-3-579633116/prd/nl/
3 * 7.5 watt
Volgens mij zijn de interne mechanics hetzelfde als elke andere philips spot set. Wat zijn goede dimmers die goed zijn voor icm een trafo? Ik begrijp dat PWM niet mogelijk is vanwege de eigen regeling.
edit: Overigens voor deze set gekozen, voor zekerheid van kleur/lichtopbrengst en koeling wat allemaal dik in orde is. Erg lekker koelwarme spot kleur en een flinke bak licht.
[ Voor 25% gewijzigd door CR35 op 06-07-2013 22:23 ]
Kijk: http://www.ecat.lighting....ium-led-bgs224/28986/cat/RMX schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:07:
Heb bij de Ikea een LED lamp gekocht voor 9,99 met 600 lumen., Nu was ik aan het kijken voor een fellere lamp met meer lichtopbrengt, maar die krijg ik eigenlijk helemaal niet gevonden. Ja, een 1000 lumen in China. Maar heeft iemand er ervaring mee? Het moet een E27 zijn.
Nee, iets meer serieus, Philips heeft 17W (professionele) ledlampen, gewoon 2700K lichttemperatuur, en 1050 lumen aan licht. De prijs: Heel hoog. Maar is dat wat je zoekt?
Zoek maar naar de Philps MASTER LEDBulb 17W E27:
[google="philips master ledbulb 17w"]
http://www.ecat.lighting....-ledbulb/929000215502_eu/
http://www.led-verlichtin...er-ledbulb-17w-e27.html#2
Verwijderd
Heb je al bij de lampmetingen van Olino.org gekeken? Zoniet, doen, hoewel niet alle lampen voor consumenten makkelijk verkrijgbaar zijn, geeft het een goed beeld van de stand van de ledtechniek, zowel qua rendement als qua lichtkwaliteit.Heb bij de Ikea een LED lamp gekocht voor 9,99 met 600 lumen., Nu was ik aan het kijken voor een fellere lamp met meer lichtopbrengt, maar die krijg ik eigenlijk helemaal niet gevonden. Ja, een 1000 lumen in China. Maar heeft iemand er ervaring mee? Het moet een E27 zijn.
De warmteafgifte wordt bij deze vermogens steeds lastiger, je zult dus al snel modellen krijgen met extra grote koellichamen (zoals de Philips Masterled) of i.p.v. een paar geconcentreerde high powerleds (lastiger te koelen), over een groot oppervlak verdeelde 'gewone' leds, zoals deze: http://www.olino.org/arti...iesbureau-ledlamp-e27-15w.
Goede koeling is van groot belang voor het rendement van de leds en de verwachte levensduur.
Mochten de ledlampen je budget te boven gaan, vergeet vooral niet te kijken naar de (A-merk) spaarlampen. Deze hebben minder last van de eigen warmte en kunnen prima een bak licht van redelijke kwaliteit leveren, er staan er ook een paar op Olino.org.
De bedoeling is om in onze woonruimte op het appartement onze 6x 50 watt halogeen GU10 te vervangen. Belangrijk is voor mij dat het toch kwalitatief licht is en dat de terugverdientijd laag is (max 5 jaar dus kostprijs spotje t.e.m. ong 20 euro per stuk). Dus alternatieven op deze beide reeksen zijn welkom. Heb weinig zin om te experimenteren en zou het liefst naar 1 winkel gaan waar ik veel, daadwerkelijk kan zien.
[ Voor 44% gewijzigd door Galactic op 08-08-2013 14:38 ]

Ga maar eens wat andere adressen en bronnen gebruiken, Olino.org is idd erg handig.
Lampjes van Ikea eens proberen, hoor d'r om me heen erg goeie verhalen over.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Hier voor het gemak een overzichtspagina met alle LED-lampen die IKEA in het assortiment heeft: http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/
Edit: Zie net dat ze nu ook eindelijk MR16 12V LEDspotjes hebben bij IKEA
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2013 15:16 ]
En Philips heeft nu ook eindelijk een E14 lamp (in kaarsvorm) die een 25 watt gloeilamp vervangt (250 lm). én dimbaar is!
http://www.philips.nl/c/l...102-drp2?t=specifications
Toevallig kwam ik erachter omdat ik via Facebook ooit een keer de Philips LED Lighting pagina ge-liked heb. Toen ze vorige week weer een keer over ledlampen begonnen vroeg ik in een reactie wanneer er wat krachtiger dimbare E14 kaarsen komen. Toen had ik binnen het half uur reactie met bovenstaande link
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Weet iemand misschien wat de stralingshoek van deze lampen is? 45 graden? 60 graden?ThinkPadd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:01:
Edit: Zie net dat ze nu ook eindelijk MR16 12V LEDspotjes hebben bij IKEAhttp://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30218187/
De Philips Masterled 20W? http://www.goedkopermetle...20-100w-e27-warm-wit.htmlyannickie111 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:31:
Weet iemand of er inmiddels al dimbare ledlampen zijn die een waardige vervanger van een 100 Watt gloeilamp kunnen zijn?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Plan al uitgevoerd?Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:41:
Ik ben van plan om het aanrechtblad te verlichten met 60 leds/m warmwitte led strip, deze strips zullen geplaatst worden in een aluminium profiel, onder de keukenkastjes. Welk profiel zou het best geschikt zijn voor montage tegen de achterwand (aangezien de strip dan door kan lopen boven de wasbak)? Een platte (misschien weinig licht aan de voorzijde van het aanrecht, waar gewerkt wordt), of een hoekprofiel (misschien weinig licht aan de achterzijde van het aanrecht en mogelijk verblinding). Ik neig zelf naar het hoekprofiel.
Het ligt eraan hoeveel licht je op het aanrechtblad wilt.
Bij mij werkt een U profiel prima; heb voldoende licht, zie;
http://gathering.tweakers...message/33006003#33006003
Ik had ze afgelopen weekend al gekocht bij de IKEA Duiven en ze doen zeker niet onder in vergelijking (qua kleurtemperatuur) met de halogeen 20 Watt die er in zat! Heb zelfs het idee dat ze zelfs nog iets feller zijn OTech schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:32:
[...]
Weet iemand misschien wat de stralingshoek van deze lampen is? 45 graden? 60 graden?
Zal vanavond een foto maken voor je van de verpakking met de specs.
*EDIT*

*EDIT*
[ Voor 11% gewijzigd door ck2000nl op 09-08-2013 17:05 . Reden: Foto ]
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Dank voor de foto's. Ik ga er morgen ook een paar halen. 200 lumen met 36 graden openingshoek en 2700 kelvin, dat lijkt me wel een aardige vervanger voor mijn 20W halogeenspotjes (ook Ikea, 36 graden zie ik nu).ck2000nl schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:21:
[...]
Ik had ze afgelopen weekend al gekocht bij de IKEA Duiven en ze doen zeker niet onder in vergelijking (qua kleurtemperatuur) met de halogeen 20 Watt die er in zat! Heb zelfs het idee dat ze zelfs nog iets feller zijn
Update:
Ik heb er 8 geplaatst als vervangers van 20 Watt halogeen. De lichtopbrengst is heel goed, vergelijkbaar met 20 Watt halogeen. De halogeenspotjes waren iets geler van kleur, de Ledare's hebben iets roze, wat het wat warmer maakt. De kleur en lichtopbrengt is wel gelijkmatig verdeeld, dus geen rare randeffecten of vlekken. Wat me ook meevalt is hoe koel de Ledares eigenlijk blijven. In de IKEA voelde ik een Ledare die al de hele dag aanstond en die was ook handwarm. Ik ben dus tevreden
Waar ik nu nog naar op zoek ben is vervanging voor GY6.35 halogeen. Heeft iemand daar ervaring mee, want ze zijn niet overal te koop, alleen op ebay en vage Chinese sites.
[ Voor 41% gewijzigd door Tech op 12-08-2013 23:47 ]
De LED produceert flink warmte, hoe dan ook. Een handwarm koellichaam duidt dan vaak op slechte warmte afvoer.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nee, ik denk eerder andersom. Als het ding zijn warmte niet snel kwijt kan, dan loopt de temperatuur ervan op. Denk aan een oven - daarvan is de glasplaat ook heel warm als je je hand erop legt. Als de koellichamen koud zijn, dan doen ze juist hun werk goed.Oxellaar schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:33:
Waarom ben je tevreden met een ledlamp die handwarm blijft? Ik zou juist ontevreden zijn.
De LED produceert flink warmte, hoe dan ook. Een handwarm koellichaam duidt dan vaak op slechte warmte afvoer.
Het vreemde is dat bij alle A-merken zoals, Philips, Osram of Norled altijd echt flink warme koellichamen heb.
Megaman waarschuwd zelfs dat ze boven de 70 graden kunnen komen, wat ze ook zeker doen bij mij. Het oppervlak zal toch warm moeten worden om de warmte af te kunnen voeren.
Daarbij vind ik het ook vreemd dat de ledlampen van Ikea bij Tech handwarm blijven. Als ik ze in de winkel zie staan zijn ze flink warmer dan "handwarm".
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 14-08-2013 07:57 ]
Maar de Gu10 spotjes worden inderdaad amper warm. Maar goed, die zijn dan ook maar 3 of 4 watt.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Hebben we het nu over LED lampen in het algemeen of over de 3 Watt GU5.3 MR16 spots, 12 Volt?Oxellaar schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 07:10:
Daarbij vind ik het ook vreemd dat de ledlampen van Ikea bij Tech handwarm blijven. Als ik ze in de winkel zie staan zijn ze flink warmer dan "handwarm".
In de IKEA Amsterdam Zuid-Oost staat op het schap een bureaulamp met zo'n spotje erin. Daar kun je je hand opleggen zonder je te branden (dat noem ik handwarm, is uiteraard een subjectieve maat). Ik zou zeggen, IR-thermometer mee en even voelen
Mijn referentiekader is overigens een no-name 3 Watt LED spotje van een bouwmarkt, die ik gekocht had als test. Daarvan werd de basis gloeiendheet. Er zaten ook veel meer ledjes op, ik denk een stuk of 20-30, terwijl de IKEA lamp er geloof ik maar 3 heeft. Het is bekend dat warmte de levensduur van LED's verkort, net als de electronica in de basis. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Light-emitting diode of Wikipedia: Thermal management of high-power LEDs.
EDIT:
Overigens zijn er meer 3 Watt MR16 LED's die relatief koel blijven. Zie bijvoorbeeld http://www.olino.org/arti...ed-spotlamp-mr16-powerled voor een redelijk vergelijkbare lamp als de IKEA Ledare MR16: "De lamp wordt op de warmste plek ongeveer 26 graden warmer dan omgevingstemperatuur." (gemeten bij 26 graden).
[ Voor 12% gewijzigd door Tech op 14-08-2013 10:17 ]
Verwijderd
Om een kwalificatie van de bewuste Olino spot te krijgen, berekenen we een vereenvoudigd warmtewisselend oppervlak A, bestaande uit een cirkel met diameter 5 en een halve bol met dezelfde diameter. Kunstof lenzen zullen iets minder goed bijdragen aan de warmteafdracht en de halve bol is iets kleiner, maar daar staan extra groeven in de heatsink tegenover. Delen we nu het thermisch vermogen á 3 W (strikt genomen ca 0,9*3W, een deel van het vermogen verlaat de lamp in de vorm van licht) en delen we dit vermogen P door oppervlak A (á =0,25*pi*0,05^2+2*pi*0,025^2) en het temperatuurverschil van 25 graden, dan levert dit een convectie warmteoverdrachtscoëfficiënt h van 20. Dit is aan de bovengrens van het te verwachten domein (zie onderaan http://nl.wikipedia.org/wiki/Convectie), maar negeert lokale externe luchtstromingen die we niet kunnen uitsluiten en de kleine bijdrages van straling en geleiding (laatstgenoemde via de voedingspinnen). Mijn conclusie hieruit is dat het onder de juiste omstandigheden goed mogelijk is dat zo'n spotje handwarm (ca 40-50 graden) is zonder dat het op een slechte verbinding tussen de leds en de heatsink hoeft te wijzen. Voor ledlampen met hoger vermogen is een grotere heatsink nodig en dan nog zijn temperaturen van 70-80 graden een stuk waarschijnlijker, je propt nu eenmaal niet makkelijk een 3x zo grote heatsink in een 'normaal' armatuur.
De IKEA MR16 led heeft 2 ledjes.Tech schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:58:
[...]
Er zaten ook veel meer ledjes op, ik denk een stuk of 20-30, terwijl de IKEA lamp er geloof ik maar 3 heeft.
Had ook gevraagd of ik ze ook zonder problemem kan ruilen als de lichtopbrengst of zo tegenvalt. Dat was geen probleem
Overigens had ik ook interese in de Ledare G9 voor de lamp in de wc, maar die viel zwaar tegen: zwak licht en het scheen maar 1 kant op.
Verwijderd
Schijnbaar haha.eymey schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:03:
Dat ze gewoon een goede prijs-kwaliteit verhouding bieden (op een enkele uitzondering na).
Kan mij inderdaad nog wel die post herinneren met die afgebrande Ikea led lamp, i9k neem aan dat je daar op duiden.
@tech: bij welke IKEA heb je die info over de nieuwe GU10 gekregen? Heb er nog een aantal nieuw in verpaking als reserve, dan ruil ik ze wel om voor die 200 lm
Bij de IKEA in Amsterdam Zuid-Oost. De medewerker op de lampenafdeling vertelde mij dit.ck2000nl schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:16:
@tech: bij welke IKEA heb je die info over de nieuwe GU10 gekregen? Heb er nog een aantal nieuw in verpaking als reserve, dan ruil ik ze wel om voor die 200 lm
http://www.aldi.nl/aldi_led_verlichting_48_5_613_6397.html
Totaal geen info op de site om er iets over te zeggen maar volgens mij zijn deze al een keer eerder langs gekomen? Iemand ervaring mee?
Het resultaat is prima. De lampen schijnen vertikaal naar beneden, dus prima licht op de eettafel. De ophangpositie van de fittingen is ongeveer halverwege in melkglazen kelken. De gloeilampen verlichtten de glazen kelken in z'n geheel, waarbij de Ledares het alleen het midden en onderste gedeelte van de kelken mooi verlichten. Dit was verwacht en is geen probleem. De lichtkleur is iets anders, 2800K vs 2700K, maar dit verschil is erg klein en acceptabel.
Het dimmen met de inbouw Busch-Jaeger gloeilampen dimmer is wel wat anders geworden. Met de Philips EcoClassic gloeilamp was het dim-bereik van heel weinig, oranje/flame-achtig licht naar fel-wit op maximaal. Met de Ikea Ledare blijft de lichtkleur vrijwel gelijk, en veranderd alleen de lichtintensiteit.
Resultaat: van 159 Watt terug naar 30 Watt!
Philips roept op dit moment 99.000 120V lampen terug in de US.ck2000nl schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:16:
@led4sale: als dat de enige melding zou zijn van de grote ladingen Ledare lampen die IKEA verkoopt, dan valt dat reuze mee. Lees en hoor er vrij weinig klachten over en zijn ze heel coulant met ruilen en garantie.
http://publish-prod.webcms.philips.com/content/us/US-Recall/www/en/US-recall-LED-lamp.html
Description: This recall involves Endura 12-watt and Ambient 12.5-watt LED dimmable light bulbs. The bulbs are orange in color and have “MADE IN CHINA,” “Fabrique in Chine” followed by a slanted “S,” and the model number 9290001829 printed on the gray plastic band on the neck of the bulbs. The date codes, 2L for the Endura bulbs and 2K or 2L for the Ambient bulbs, are printed on the metal screw base. The bulbs give off a white light and are used indoors to replace incandescent bulbs.
drielp gaat ook ff spuitbusje halen, hier hangt een soortgelijke lamp. De witte koelribben steken nogal af.
[ Voor 50% gewijzigd door drielp op 27-08-2013 10:24 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ja, dat stelde ik ook al voor, maar alle plafonds zilver verven had toch een lage WAF.drielp schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:21:
Goed idee, maar waarom ook het plafond meegespoten?
drielp gaat ook ff spuitbusje halen, hier hangt een soortgelijke lamp. De witte koelribben steken nogal af.
Hier is nu alles LED. Bij alles van de Ikea en een paar dimbare Philips spotjes. Ik en mijn vriendin zijn er allebei heel tevreden mee. LED geeft zelfs een mooiere bundel merkte zij op!
Verwijderd
Mooi resultaat, maar voordat alle heatsinks van ledlampen een zilveren kleurtje krijgen is een kleine kanttekening is wel op zijn plaats, het van de zilveren halogeenspotreflector afwijkende witte kleurtje is vermoedelijk niet voor niets gekozen. Door de lage temperatuur waarop de LEDs moeten werken is warmteafgifte (warmte is nog altijd ca 90 procent van het lampvermogen) een van de grote uitdagingen van het ledlampontwerp. Het grootste deel van de warmte wordt d.m.v. convectie afgevoerd. De dunne laag verf uit een spuitbus zal hier weinig aan veranderen, tenzij luchtkanaaltjes in de heatsink vollopen met overtollige verf.Paul C schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 03:08:
Ikea LED's + €2,- spuitbus van de Action:
[foto]
Ziet er al een stuk beter uit!
Toch wordt in de orde van 1-1,5 Watt (50cm^2 heatsink van 70 graden) via stralingsuitwisseling overgebracht. Nu mag ik hopen dat de heatsink van deze leds niet snel 70 graden haalt, maar door het verruilen van witte voor zilveren verf, gaat er toch 2/3 van dit warmtetransport verloren. (zie dit overzicht emissiviteiten ). Voordat ik een ledlamp van een strakke zilveren verflaag voorzie, zou ik dus aanraden om te controleren hoe warm de heatsink wordt. Bij lage (40-50 graden) temperaturen is de fractie warmteverlies door straling te verwaarlozen, haalt je heatsink hogere temperaturen dan is de fabrikant denk ik niet zo blij met een toegevoegd zilveren glanslaagje.
Verwijderd
Gaan die 150 versies dan uit de handel? Heb die in de leeslampjes zitten boven het bed, 200 lumen is net wat te fel. Zou het jammer vinden, kan toch prima naast het huidige aanbod. Ik heb zelf gelukkig de 150 versies hier in de lampen zitten (ben al helemaal over op led sinds een paar maand).Tech schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 11:23:
Gisteren was ik in de IKEA op zoek naar de Ledare LED 150 lumen reflectorlamp (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60172201/), maar deze was niet meer te vinden. Een medewerker vertelde me dat ze teruggenomen zijn en volgende week vervangen worden door 200 lumen versies. Hij vertelde me dat er ook de GU10 in een 200 lumen versie (nu 150 lumen).
Ik vind het nog wel steeds een gedoe om bij Ikea lampen te kopen, in iedergeval bij Ikea Groningen. Moet ik naar de kasten afdeling voor een lamp type 1, bij de slaapkamers kan ik type 2 pakken en bij de lampenafdeling ligt soms ook nog wat.
Heel irritant, leg dat spul gewoon op 1 plek in de winkel, gelijk bij de uitgang, dan hoef je als man niet die hele Ikea 3 keer door.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 18:09 ]
Verwijderd
Zo hoort het ook. Ik had voor wat kastverlichting led lampjes nodig, die lagen afgelopen week bij de tv meubels bij Ikea Groningen, vervolgens had ik een anslutta lampsnoertje nodig, die lag bij de kasten afdeling en de lampen zelf op de lampenafdeling.ck2000nl schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:19:
Bij de Ikea in Amersfoort en Duiven hebben ze het wel makkelijk op 1 plek liggen
Ik vroeg aan de medewerker van de lampenafdeling of de ledlampjes van de tv afdeling in een lamp paste. De medewerker vertelde mij dat die ledlampjes pas over een maand kwamen. Loopt hij mee naar de tv kasten afdeling en ziet ze daar liggen en dat wist hij niet eens

Maar afijn, op zich is het geen probleem, mijn vrouw (en met pech haar zus en moeder) gaan elke keer mee naar de ikea en dan zie ik de winkel toch van top tot teen omdat het het maandelijkse dagje uit is voor ons gezin
En dan ook allemaal bij elkaar op de afdeling van de verlichting?
Ik heb in ieder geval nooit anders gezien, maar kom ook niet bij elke Ikea natuurlijk
Als ik er kom is het voor mijn werk, zonder de vrouw dus
Mocht ik wat nodig hebben dan neem ik alle verkorte routes en ben ik met een kwartier weer buiten.
Er was een naam voor, maar weet het niet meer (heb in bouwmarkt gewerkt).
Verwijderd
http://dx.com/p/e27-5-6w-...white-more-ac-220v-151421
goede lichtopbrengst
klein formaat
warm licht
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 23:41 ]
Verwijderd
Dat zorgt ervoor dat je de zogenaamde impuls aankopen gaat doen. Zelfde als die rekjes met snoep, koek en dergelijke bij de kassa van de supermarkt.ThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:38:
Klopt, zo werkt het in de bouwmarkt ook. Vaak heb je op de houtafdeling bijv. tubes lijm aan de stellingen hangen etc.
Verwijderd
vrouwenlogicaThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:38:
http://www.topledshop.nl/...U10-Advanced-dimbaar.html
Onze nieuwbouwwoning (half jaar oud) is voorzien van inbouwspots in nagenoeg alle ruimten, totaal 43 stuks
Dit heb ik tijdens het ontwerp van de woning bewust zo gepland omdat wij dimbare downlights de prettigste verlichting vinden.
Daarna het belangrijkste, zodra led verlichting beter en betaalbaarder zou worden, om geleidelijk over te stappen naar led in G10 fitting omdat daar m.i. de ontwikkelingen het snelst gaan.
Nu de dagen weer korter worden en lampen in onze keuken / eetkamer weer langer branden kon ik de verleiding niet weerstaan om de eerste lampen voor ledlampen te vervangen.
Voorheen 4x 35W, nu 4x 6 W, de eerste indruk is echt super en had ik niet verwacht.
Lichtkleur is marginaal witter maar dat heeft ook te maken met het dimmen, halogeen word iets warmer van kleur als je gaat dimmen, bij led veranderd de lichtkleur niet, maar alleen de intensiteit.
Het dimmen met de draadloze ELV FS20 dimmers werkt precies hetzelfde als met de halogeenlampen.
(Alle verlichting in huis word draadloos gestuurd via FS20 protocol per schakelaar of sensor)
Ik ben bang dat er snel weer van deze ledlampen bijgekocht gaan worden, eerder dan gepland...

So, die zijn best prijzig. Ik heb de gok gedaan een een aantal CREE gu10 dimbaar in China besteld (voor 2 van deze lampen heb ik er 10Limojo schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:31:
Besteld en vandaag binnen gekregen 4 stuks:
Onze nieuwbouwwoning (half jaar oud) is voorzien van inbouwspots in nagenoeg alle ruimten, totaal 43 stuks
Dit heb ik tijdens het ontwerp van de woning bewust zo gepland omdat wij dimbare downlights de prettigste verlichting vinden.
Daarna het belangrijkste, zodra led verlichting beter en betaalbaarder zou worden, om geleidelijk over te stappen naar led in G10 fitting omdat daar m.i. de ontwikkelingen het snelst gaan.
Nu de dagen weer korter worden en lampen in onze keuken / eetkamer weer langer branden kon ik de verleiding niet weerstaan om de eerste lampen voor ledlampen te vervangen.
Voorheen 4x 35W, nu 4x 6 W, de eerste indruk is echt super en had ik niet verwacht.
Lichtkleur is marginaal witter maar dat heeft ook te maken met het dimmen, halogeen word iets warmer van kleur als je gaat dimmen, bij led veranderd de lichtkleur niet, maar alleen de intensiteit.
Het dimmen met de draadloze ELV FS20 dimmers werkt precies hetzelfde als met de halogeenlampen.
(Alle verlichting in huis word draadloos gestuurd via FS20 protocol per schakelaar of sensor)
Ik ben bang dat er snel weer van deze ledlampen bijgekocht gaan worden, eerder dan gepland...
Bij nieuwbouw zou ik als het budget het toestaat er voor kiezen om constant current leds te gebruiken met leidingen naar de spots vanaf bijv. de meterkast of een andere centrale ruimte waar je voedingen en controllers kunt ophangen. Dan kun je ze vanaf daar aansturen via bijvoorbeeld z-wave of dmx. Mijn ervaringen met de betrouwbaarheid van gu10-leds zijn dramatisch, hoewel dat inmiddels wel enige tijd geleden is (2005 toen ik mijn eerste huis bijna volledig op led ging verlichten).Limojo schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:31:
Besteld en vandaag binnen gekregen 4 stuks:
Ik heb net zo'n unit besteld om vier kanalen aan warmwitte leds aan te sturen via dmx:

Ik heb nu Osram 350mAh voedingen die dimbaar zijn via 0-10V maar die kunnen mijn leds niet ver genoeg terugdimmen en bovendien zijn fades niet soepel als ik 0-10V aanstuur via een dmx demultiplexer met 8-bit resolutie. De EldoLed-drivers doen veel mooiere fades met een bijna analoge feel dankzij 15-bit resolutie en interpolatie. Ik ga het gebruiken om in bepaalde ruimtes met behulp van bewegingsmelders de verlichting terug te dimmen als er geen activiteit is en de helderheid weer op te schroeven als er beweging wordt gedetecteerd. Het effect van een soepele fade-in is erg mooi bij het betreden van een ruimte.
Ben het helemaal met je eens wat betreft de Dimtone van Philips. Naar mijn mening de enige echt mooie dimbare ledlamp. Ik zie graag dat de temperatuur veranderd naarmate er verder gedimd word.synthdood schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:45:
En als je op sommige plekken liever een wat warmere kleur wilt bij het dimmen dan kan ik de Philips Dimtone van harte aanbevelen! Die zijn er ook als GU10. Niet goedkoop maar wel heel erg goed. Ik gebruik er zelf een aantal als vervanging van gedimde 60W peertjes en zijn zijn eigenlijk de eerste led lampen waar ik serieus enthousiast over ben. (en ik ben een enorme zeikerd als het over kleurtemperatuur gaat..)
Kunstlicht is altijd gelig geweest, van de kaars tot de gloeilamp, ik hou dat graag zo
Witte spaarlampen zijn hier ook nooit verder gekomen dan bijkeuken en bezemkast
Ik zag vandaag bij de Action, 10W LED schijnwerper ("bouwlamp") met bewegingssensor voor €14,95 per stuk.
Ik heb er 2 gekocht, ze zijn nog niet aangesloten dus recensie kan ik nog niet geven.
Heb helaas inmiddels 11 chinese GU10 led lampen die defect zijn, 3 doen het nog. Koop dus alles weer Philips nieuw. Was een wijze les._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:50:
[...]
So, die zijn best prijzig. Ik heb de gok gedaan een een aantal CREE gu10 dimbaar in China besteld (voor 2 van deze lampen heb ik er 10)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hoor graag of ze waterdicht ogen, goed licht geven en af te stellen zijn op licht/beweging.bluemoon23 schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:44:
Even een aankooptip:
Ik zag vandaag bij de Action, 10W LED schijnwerper ("bouwlamp") met bewegingssensor voor €14,95 per stuk.
Ik heb er 2 gekocht, ze zijn nog niet aangesloten dus recensie kan ik nog niet geven.
Zeker een goede tip.
En ook vooral de hoeveelheid licht ben ik wel benieuwd naarflippo765 schreef op maandag 02 september 2013 @ 21:30:
[...]
Hoor graag of ze waterdicht ogen, goed licht geven en af te stellen zijn op licht/beweging.
Zeker een goede tip.
Heb er pas twee binnen uit China, zonder beweging melder dan. Heb er 1 gekoppeld met een klikaanklikuit melder en hij geeft een bak met licht. Iets te hoge K-waarde, maar is te doen. CRI is vooral erg goed en dat is veel belangrijker.
Ik moet morgen weer 2 weken werken (offshore)

Lamp is IP-44 trouwens
Zelf heb ik zo`n soort LED-schijnwerper van 20W in de schuur (blokhut van 5x5m) hangen, boven in de nok.
In principe heb je dan genoeg licht, voor preciese karweitjes bij de werkbank werkt het niet want dan sta ik weer in de schaduw.
Daarvoor moet ik nog een lamp boven de werkbank hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 02-09-2013 23:58 ]
http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/
Merk: Philips
• Type: 6pack LED Spot GU10
• Fitting / voet: GU10
• Vermogen: 2W
• Wattage equivalent: 35 W
• Lumens: 130 lm
• Kleur: Wit
• Kleurtemperatuur: 3000 K
• Stralingshoek: 36 graden
• Levensduur van de lamp: 10.000 uur
• Voltage: 220-240 V
• Lamp stroom: 29 mA
• Kleurweergave-index (CRI):> 80
• niet dimbaar
• Garantie: 2 jaar
•De verwachte verzenddatum van dit product is 13 september 2013
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat voor LED's ga je daar bij gebruiken?Femme schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 16:45:
[...]
Bij nieuwbouw zou ik als het budget het toestaat er voor kiezen om constant current leds te gebruiken met leidingen naar de spots vanaf bijv. de meterkast of een andere centrale ruimte waar je voedingen en controllers kunt ophangen. Dan kun je ze vanaf daar aansturen via bijvoorbeeld z-wave of dmx. Mijn ervaringen met de betrouwbaarheid van gu10-leds zijn dramatisch, hoewel dat inmiddels wel enige tijd geleden is (2005 toen ik mijn eerste huis bijna volledig op led ging verlichten).
Ik heb net zo'n unit besteld om vier kanalen aan warmwitte leds aan te sturen via dmx:
[afbeelding]
Ik heb nu Osram 350mAh voedingen die dimbaar zijn via 0-10V maar die kunnen mijn leds niet ver genoeg terugdimmen en bovendien zijn fades niet soepel als ik 0-10V aanstuur via een dmx demultiplexer met 8-bit resolutie. De EldoLed-drivers doen veel mooiere fades met een bijna analoge feel dankzij 15-bit resolutie en interpolatie. Ik ga het gebruiken om in bepaalde ruimtes met behulp van bewegingsmelders de verlichting terug te dimmen als er geen activiteit is en de helderheid weer op te schroeven als er beweging wordt gedetecteerd. Het effect van een soepele fade-in is erg mooi bij het betreden van een ruimte.
Ben voor mijn nieuwbouwhuis al een tijdje aan het rondkijken, heb naar elk lichtpunt een loze leiding maar ben er nog helemaal niet uit...
Verwijderd
Dit zijn echt matige lampen, gaan niet 10 keer langer mee dan een halogeenspot, zijn geen 35 watt vervangers, ze zijn te wit. Ik zou mijn vingers er niet aan branden.ThinkPadd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:56:
Prima aanbieding lijkt mij. Die lampen kosten los verkocht meestal al 9,95.
Klopt, de professionele lijn van Philips heeft 4watt als 35watt vervanger. Lijkt mij dus sterk dat deze zoveel meer lumen per Watt hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:37:
[...]
Dit zijn echt matige lampen, gaan niet 10 keer langer mee dan een halogeenspot, zijn geen 35 watt vervangers, ze zijn te wit. Ik zou mijn vingers er niet aan branden.
Maar.... Je vingers branden aan een ledlamp valt niet mee
Verwijderd
Specs in de aanbieding claimen 130 lumen, oftewel ca 20 Watt bij een zuinige halogeen. Alhoewel, er bestaan zeker ook 35 W halogeen spots (met relatief kleine stralingshoek) die niet veel verder dan 130 lumen komen. Zie het onvolprezen olino: http://www.olino.org/advi...lamptype=spot_downlighterOxellaar schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:05:
[...]
Klopt, de professionele lijn van Philips heeft 4watt als 35watt vervanger. Lijkt mij dus sterk dat deze zoveel meer lumen per Watt hebben.
Maar.... Je vingers branden aan een ledlamp valt niet mee
Behalve figuurlijk, zul je je aan 2W leds niet zo snel branden, maar ledlampen met een iets hogere vermogen kunnen warm genoeg worden om in elk geval bij aanraking van terug te schrikken. Omdat het grootste deel van de warmte via convectie ipv straling (zoals bij halogeen/gloeilamp) moet worden afgevoerd kan een passief gekoelde led nog behoorlijk warm worden.
Mijn hoofdverlichting bestaat uit rgb-leds. Dit zijn led-strips in profielen of achter diffusieplaten, led-parren die direct via dmx aangestuurd kunnen worden en over een eigen voeding beschikken of led-spots die door een centrale controller/driver worden aangestuurd en van voeding worden voorzien. De led-strips worden ook centraal aangestuurd en van voeding voorzien. Ik gebruik vooral 24V strips omdat die minder spanningsverlies hebben. De kabellengtes zijn al snel 10 tot 15 meter.NielsOo schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:52:
[...]
Wat voor LED's ga je daar bij gebruiken?
Ben voor mijn nieuwbouwhuis al een tijdje aan het rondkijken, heb naar elk lichtpunt een loze leiding maar ben er nog helemaal niet uit...
De led-spots zijn Artecta Vigo Spots. Deze worden via utp-kabels van spanning voorzien en hebben een eigen specifieke controller/driver (Showtec ColorDrive / Artecta VigoDrive). Toen ik die in 2011 kocht had een model met vier uitgangen en 192W totaalvermogen een prijs van 400 euro wat ik al erg veel vond. Tegenwoordig kosten ze meer dan het dubbele. De leds worden aangestuurd op een constante stroomsterkte van 350 mA. Ik zou ze ook met een EldoLed PowerDrive van voeding moeten kunnen voorzien als ik achterhaald heb welke aders in de utp-kabels waarvoor dienen (ik gok twee paren per kleur + twee paren voor de aarde).
De led-strips worden aangestuurd door EldoLed LinearDrives die weer achter 12V of 24V voedingen hangen.
Verder heb ik ook nog wat warmwitte leds die worden gebruikt als plafondspots, vloerspots en accentverlichting in de trap. Deze wil ik gaan aansturen via EldoLed PowerDrives. De voeding komt ook centraal. Het spul wat ik tot nu toe gebruik is niet zo boeiend, een paar 12 graden warmwitte 1W Osram inbouwspots die ik al een paar jaar heb liggen en 2,5W LumoLuce inbouwspots voor in de trap (waar ze veel te fel voor zijn en zwaar teruggedimd moeten worden).
Omdat bijna alle voedingen in een centrale ruimte zijn ondergebracht kan ik complete ruimtes op een enkele z-wave schakelactor schakelen zodat ik minder schakelactoren nodig heb. De verlichting wordt primair aangestuurd via dmx. Via dmx stel ik kleuren in, doe ik mooie fade-ins en fade-out als de verlichting wordt in- en uitgeschakeld en kan ik warmwitte leds naar het gewenste niveau dimmen. Als er helemaal geen verlichting nodig is kan ik de voedingen via de z-wave schakelactoren uitschakelen. Dit wil ik intelligent regelen zodat ik zo weinig mogelijk voedingen en schakelactoren nodig heb. Het kan bijvoorbeeld zijn dat verschillende ruimten gebruikmaken van dezelfde schakelactor, voeding en Eldo PowerDrive (die vier kanalen heeft voor rgbw of om bijv. vier groepen warmwitte leds te dimmen). Als ruimte a en b andere kanalen op dezelfde controller, driver en schakelactor gebruiken mag de schakelactor pas uit als de verlichting in beide ruimten uit is.
De schakelactoren stuur ik aan via de domoticasoftware IP Symcon, waarmee ik in php kan praten met mijn z-wave en dmx devices. Dit maakt het eenvoudig om afhankelijkheden zoals het bovengenoemde voorbeeld met ruimten die dezelfde apparaten delen in mijn besturingsscripts in te bouwen.
De verlichting kan bediend worden via schakelaars aan de muur, via een app op een smartphone en tablet en via een webinterface. Om het simpel te houden configureer ik een aantal mooie lichtscenes waar je doorheen kunt cyclen via de wandschakelaars. Spots en strips kunnen niet individueel bediend worden via wandschakelaars, dat vind ik onnodig. Er kunnen alleen complete lichtscenes gekozen worden. Als de handmatige verlichting uitstaat worden aangepaste gedimde scenes automatisch geschakeld op basis van bewegingsmelders, zodat je 's nachts niet naar wandschakelaars hoeft te zoeken.
Het is een 4.3W e14 lampje met 46lm/w 200lm made in India opschrift.
Verwijderd
Klinkt als een (power-)led die aan het eind van zijn Latijn is, de leds staan normaliter in serie dus als er eentje kuren krijgt, knippert de rest vrolijk mee. Kan het zijn dat de lampen erg ingebouwd zitten en daardoor erg heet worden? (erg heet bedoel ik mee: niet meer fatsoenlijk vast te houden).BounceMeister schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:39:
Ik heb ongeveer een half jaar 3 Ikea ledlampjes in de badkamer, waarvan er nu één knippert alsof het een tl-buis is met een brakke starter. Komt dit vaker voor?
Het is een 4.3W e14 lampje met 46lm/w 200lm made in India opschrift.
Het kan ook een productiefout zijn waardoor de bewuste led niet goed aan de heatsink was bevestigd.
Vandaag weer één binnen gekregen, de eerdere die ik gekocht had beviel erg goed.
Gekocht via Ebay voor €5,-
Soms lijkt het wel of ledverlichting expres duur wordt gemaakt, veel te duur
[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 09-09-2013 22:07 ]
Hoeveel licht geeft zo'n dingetje nu? En is hij waterdicht?Oxellaar schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:06:
[afbeelding]
Vandaag weer één binnen gekregen, de eerdere die ik gekocht had beviel erg goed.
Gekocht via Ebay voor €5,-Menig internetshop in Nederland vraagt voor exact dezelfde lamp tussen de 40 en ruim €100
Hier hangt een 10watt versie al een ruim halfjaar buiten, maar nog geen condenswater achter het glas.
Dat zit wel snor dus en licht geven ze echt goed.
Is moeilijk om te omschrijven hoeveel natuurlijk en meten kan ik het niet.
Maar als werklicht vind ik het zeker een aanrader.
Heb je een linkje naar de lamp van ebay?Oxellaar schreef op maandag 09 september 2013 @ 23:22:
Die dingetjes zijn groter dan je denkt, vergiste ik m'n eigen ook in. Zeker de 20watt is aardig groot, de LED zelf is zeker 2x2cm.
Hier hangt een 10watt versie al een ruim halfjaar buiten, maar nog geen condenswater achter het glas.
Dat zit wel snor dus en licht geven ze echt goed.
Is moeilijk om te omschrijven hoeveel natuurlijk en meten kan ik het niet.
Maar als werklicht vind ik het zeker een aanrader.
Klinkt erg interessant namelijk!
Met een beetje mazzel heb je er 1 voor een zacht prijsje.
Maar zouden ze mooi zijn als terrasverlichting of toch te wit? Sowieso is 20W wel een flinke bak licht dus wil je ze ook weer niet te dichtbij hebben, of juist een (warmere?) 10W versie kopen en er dan twee ophangen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb 'm even uitgeprobeerd met een 1,2 W 12 graden Osram-led. Die led heeft zoals wel meer leds een bepaalde grenswaarde voor de spanning van waaraf hij licht gaat geven. De helderheid kan niet helemaal tot 0 vloeiend gedimd worden maar zolang je niet direct in de led kunt kijken en de te dimmen leds niet de hoofdverlichting zijn is dat niet zo'n probleem. Zodra de led eenmaal licht geeft vindt het dimmen vloeiend plaats dankzij de interpolatie.
De PowerDrive DC kost bij Voltus.de 108 euro voor de 45 W versie, 126 euro voor de 90 W versie en 144 euro voor de 180 W versie. Voor groepen van witte leds zal de 90 W versie meestal wel genoeg zijn. Voor ca. 32 euro per dimbaar kanaal vind ik de prijs dan nog wel meevallen. Losse z-wave dimmers zijn duurder en dit is mijn inziens een veel nettere manier van dimmen die veel mogelijkheden biedt als je dmx kunt integreren in je domoticasysteem.

Ik vermoed iets in de ingebouwde driver, maar ik zou even moeten uitmeten om meer te weten. Probleem is dat die driver bespoten is met van die harde lijm die je er nooit afkrijgt...
Tips?
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Verwijderd
Kun je wel bij de contactpunten van de leds? Ik had een keer een (zelfbouw) lamp waarin één powerled was overleden, maar nog net een heel klein beetje stroom doorliet om de rest nog te doen oplichten. Vervangen van de driver had hier dus geen zin. Als je bij de contacten kunt, kun je de leds om beurten overbruggen (neem aan dat er een constant current driver aan zit) om het slachtoffer te vinden. Zijn alle leds nog goed, dan kun je altijd nog de driver proberen open te breken. (Als hij daarbij overlijdt is het geen ramp, was toch al defect).H!GHGuY schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:22:
Ik heb sinds kort 2 LED lampen waarvan de lichtsterke plots dramatisch is afgenomen.
Ik vermoed iets in de ingebouwde driver, maar ik zou even moeten uitmeten om meer te weten. Probleem is dat die driver bespoten is met van die harde lijm die je er nooit afkrijgt...
Tips?
Ik kende de Philips Dimtone (helaas) nog niet, anders had ik ze wellicht meteen aangeschaft.synthdood schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:45:
En als je op sommige plekken liever een wat warmere kleur wilt bij het dimmen dan kan ik de Philips Dimtone van harte aanbevelen! Die zijn er ook als GU10. Niet goedkoop maar wel heel erg goed. Ik gebruik er zelf een aantal als vervanging van gedimde 60W peertjes en zijn zijn eigenlijk de eerste led lampen waar ik serieus enthousiast over ben. (en ik ben een enorme zeikerd als het over kleurtemperatuur gaat..)
Nu na een week of 2 de Topleds in gebruik te hebben, heb ik toch wat moeite met de lichtkleur als deze volledig ( tot op 12%) gedimd zijn.
Vandaag bij de overbuurman (groothandel installatietechniek) geweest voor de Dimtone.
Hij heeft ze op voorraad en hij wist ook niet van de veranderende lichtkleur bij het dimmen.
Hij heeft mij de Dimtone 8W G10 40gr. aangeboden voor € 24,75 p/st. incl. BTW.
Faire prijs volgens mij, ik heb ze nergens goedkoper kunnen vinden.
Eind van de maand ga ik 4 stuks ophalen.
De Topleds verban ik dan waarschijnlijk alvast naar de badkamer, daar word zelden gedimd en is de lichtkleur prima.
N00b vraagje: wat is HV Led? High Voltage?
edit: lekker duidelijk Hans...
http://www.elektroshop.nl...selement-1271-led-de.html
Kan ik deze dimmer gebruiken icm met een 12v trafo (Osram Mouse)?
Lamaar, kan dus niet.
[ Voor 47% gewijzigd door hansdegit op 19-09-2013 11:59 ]
Nu kwam ik deze tegen, die is behoorlijk aan de prijs, maar echt alternatieven vindt ik niet op het internet.
http://www.energytools.nl...6-spot-cree-xt-e-led.html
De warmwitte led heeft een opbrengst van 580 lm. Ik vind de prijs behoorlijk hoog.
Ik kan trouwens helemaal geen reviews vinden van energytools, heeft iemand ervaring met dit bedrijf. Of kan iemand mij nog alternatieven aanrijken.
B.v.d. voor jullie reacties,
Dikkie100
Verwijderd
Kijk wel uit dat je leds in het armatuur voldoende ruimte moeten hebben om hun warmte kwijt te kunnen. Als je lamp niet warmer mag worden dan 70-80 graden dan is 6 Watt (7-1, ca 1 Watt raak je kwijt als licht) ineens een boel warmte.
Sowieso zien ze er uit als de verzameling leds op dealextreme, wat voor 90% troep is.
Neem hier bijvoorbeeld eens een kijkje, mooie prijs voor goeie spots.
ik heb geïnformeerd bij de leverancier van de grondspot, deze zegt dat de grondspot 6 watt aan kan. De led waar Mr. Distel naar verwijst is helaas te groot voor mijn lamp, de Philips lijkt me een goed alternatief, zeker ook gezien de prijs. Wat kan er gebeuren als de lamp de warmte niet kwijt kan, knapt dan het glasje of de lamp?
Dikkie100
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Action heeft ze ook in het krantje staan zag ik. €12,95Oxellaar schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:06:
[afbeelding]
Gekocht via Ebay voor €5,-Menig internetshop in Nederland vraagt voor exact dezelfde lamp tussen de 40 en ruim €100
Aldi ook, voor €39,95: http://www.aldi.nl/aldi_power_led_straler_48_5_637_6622.html
Verwijderd
klopt helemaal, met als enige opmerking dat mijn ervaring is dat eerder de high power leds door te grote hitte falen dan de voeding, de leds zitten direct bij het zeer lokaal gedissipeerde vermogen en zijn dus al snel tientallen graden warmer dan de heatsink (waar dan weer de voedingselektronica in verborgen zit). Zoveel meer warmte kunnen de leds niet hebben t.o.v. de voeding. Knipperen van de leds komt dan ook door het oververhit raken van een praktisch doorgebrand exemplaar, doordat alles in serie staat lijkt het echter alsof de voeding het heeft begeven. Vervangen van de voeding heeft echter geen effect, overbruggen van de gesneuvelde led wél.Universal Creations schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:21:
Als de LED-lamp zijn warmte niet kwijt kan, gaat het rendement en de levensduur omlaag. Voor de elektronica die in de lamp zit, kan slecht tegen warmte en gaat dan problemen veroorzaken (knipperen bijvoorbeeld).
@ Dikkie100
aangenomen dat de leverancier uitgaat van ledlampen (houden nog minder van warmte dan spaarlampen) zou ik dat maximumvermogen maar aanhouden, zeker als het relatief dure lampen betreft. De Philips spot levert 300 lumen, dat is aan de krappe kant voor 50W vervanging, zie eerdere link naar metingen aan 50 Watt halogeenspots.
Als ik je goed begrijp betreft het geen 1 op 1 vervanging van 50W halogeen, maar installatie van nieuwe spots en dan hoeft dat zeker geen probleem te zijn, 300 lumen is nog steeds heel wat licht.
Wij werken zelf met de Eurolite LED IP FL-30 COB 6400K. Hetzelfde idee maar dan als 30watt variant.Oxellaar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:55:
Het gaat om deze advertentie, hij heeft er nog meer te koop.
Met een beetje mazzel heb je er 1 voor een zacht prijsje.
Ze geven echt een hoop licht, wij gebruiken er 2 als back-up verlichting en werkververlichting bij overdekte buiten podia.
In principe zouden we aan 1 spot genoeg hebben, maar de kans dat je dan in je eigen schaduw staat te werken is dan te groot.
Wij gebruiken ze nu ongeveer 2 jaar, waarbij ze heel veel geplaatst worden en soms hele nachten aan staan.
Ze worden best wel warm, maar dat is te verwachten, de enige afvoer van de warmte zijn de koelribben. Maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de lampen.
Verwacht alleen niet te mooi licht, het is heel koud wit licht.

Een van deze trafo's?Houtkern schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:17:
Ik wil een halogeenlamp ombouwen naar LED maar helaas is in het armatuur maar beperkt ruimte om de transformator te vervangen: 13x6x2 cm. Inmiddels veel webshops gezien maar nog geen trafo die maximaal 2 cm hoog is. 10 Watt is meer dan voldoende. Wie heeft de gouden tip?
http://www.topledshop.nl/LED-Transformator.html
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Eens kijken of ik daarvoor niet te veel moet mollen.... [edit] De trafo zit dan voor de schakelaar en staat dus continu onder spanning. Liever wil ik de trafo achter de schakelaar.Universal Creations schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:20:
Dat probleem heb ik ooit gehad.... Kun je de trafo niet ergens anders plaatsen en dan 12V via de bedrading sturen? Dat heb ik namelijk gedaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Houtkern op 26-09-2013 22:32 . Reden: verder uitgezocht ]
topledshop had ik al bekeken. Nog maar eens gedaan en de trafo's gaan niet verder dan 21,5 mm. Die 1,5 mm is echt te veel. Jammer.!null schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:13:
[...]
Een van deze trafo's?
http://www.topledshop.nl/LED-Transformator.html
Verwijderd
Ik heb dat hier ook en dan gebruikt ie geloof ik 1-1,5W. Niet ideaal, maar een dergelijk sluipverbruik vind ik geen probleem.Houtkern schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:11:
[...]
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Eens kijken of ik daarvoor niet te veel moet mollen.... [edit] De trafo zit dan voor de schakelaar en staat dus continu onder spanning. Liever wil ik de trafo achter de schakelaar.
Volgens mij produceert Ikea helemaal niets en speelt ook geen voortrekker rol.Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:52:
Ik was vandaag in de Ikea o.a. om de hier geregeld gunstig besproken ledlampen te bekijken en was helaas niet van alles onder de indruk. Met name het E27 model van 400 lumen haalt volgens mij nooit de beloofde 20.000 branduren, daarvoor is de ledtemperatuur waarschijnlijk veel te hoog. De heatsink is, voor het te koelen vermogen (6,3 of 7,5 W, daarover verschillen de specs lijkt het) erg klein en tekenend was dat in een demonstratie opstelling met een stuk of 30 lampen al minstens een derde van de lampen (random verdeeld) defect leek. Uitgaande van 10 branduren per dag, zou zoiets met een gespecificeerde levensduur van 20.000 uur pas na een jaar of 4-5 mogen gebeuren, onmogelijk bij een lamp die eerder maanden dan jaren op de markt is. De heatsink van een nog brandende lamp was zo warm dat hij nog maar net vast te pakken was. Dit alles bij lampen die volledig vrij in de open ruimte hingen, reken maar dat dat niet meer lukt in een ietwat gesloten armatuur. Goed dat Ikea een voortrekkersrol op het gebied van ledverlichting probeert te spelen, maar ik ben bang dat ze zich bij deze lampen aan het warmteprobleem hebben vertild...
Het zijn de zelfde slag lampen als bij de Blokker / Action / Lidl etc.. etc..
Ze vragen lampen met specificatie X en kwaliteit Y voor prijs Z... een leverancier die dit kan leveren krijgt een lever contract van een miljoen lampen.
Deze soort lampen voldoen aan de vraag van 80% van de consumenten, goedkoop met redelijke specs.
Je mag hier natuurlijk geen wonder van verwachten...
Voor de lamparmatuur werden 3x 400 lumen led lampen geadviseerd.
Toch maar niet gedaan bij de Ikea aangezien deze niet te dimmen zijn.
De 600 lumen lampen leken mij weer wat overkill (maar wel te dimmen) en ik wil toch wat op de energiekosten besparen.
Weet iemand hier een goed dimbaar alternatief met een warme lichtkleur?
De Philips lampen zijn nogal redelijk geprijsd.
De 400 lumen lampen werden inderdaad erg heet, maar daar hadden ze er geen kapotte lampen inzitten.
Dit topic is gesloten.
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen